• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:37
Ik wil toch proberen om in te stellen van de ideale stooklijn, ik heb onderstaande post daarover al gelezen, kan iemand volgens mijn omstandigheden de ideale stooklijn benoemen?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73535580
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRgGrXOmW6AnVijTU-5gDU2eoLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AlfCKsmk1DRQAxHAB4ecaHx.jpg?f=fotoalbum_large

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@mennoza De enige die dat kan, dat ben jezelf.

Zoals de post aangeeft moet je monitoren, testen en aan de hand daarvan de instellingen aanpassen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

xoror schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:19:
Hier ligt een dik pak sneeuw, en elk half uur wel defrost. Die Puz zijn toppers zo te zien :9
Mijn PUHZ moet met dit sneeuwweer rond het vriespunt ook gewoon bijna elk uur ontdooien hoor. Het is nu 12:15 en ik heb vandaag al 11 defrosts gehad. Maar het blijft netjes 20 graden binnen en buiten is er sneeuwpret d:)b , dus geen klachten verder.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 15:17

Miezie

Niet te moeilijk doen...

mennoza schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:50:
Bedankt voor de waardevolle reacties. Dus de voorlooptemperatuur is veel te hoog lees ik hier, dan wil die dan eerst eens naar de aanbevolen instellingen (23-35) zetten (minimum is 25 en max 35 zie ik in mijn menu) Zal het hierna weer zakken naar rond 20° thuis?

En betreft dus alleen vloerverwarming thuis, rijtjeswoning nieuwbouw zonder gas en met alleen deze display om te bedienen.

Ik wil ook de legionella op 14 dagen zetten.

Verder beter dus op stand Compensatiecurve behouden? En -4 zo laten? En met deze nieuwe instellingen aankijken, hoeveel dagen zo met rust laten?
Als je geen losse thermostaat hebt hangen volg je de ruimteregeling met de hier eerder aangegeven instellingen. In andere gevallen vaste TA of compensatiecurve.

In jouw geval zet je ‘m op ruimteregeling met de juiste instellingen die @SebastiaanPs volgens mij al genoemd heeft (en anders de topicstart). Je zet die het beste op 25-35 maar bij ruimteregeling kan 23-35 ook. De compensatiecurve kan dit inderdaad niet.

Dus ruimteregeling, anders blijft het ding tot in het oneindige verwarmen… bij vaste aanvoertemperatuur of compensatiecurve heb je een thermostaat nodig die aan/uit schakelt. En graag ophouden met ChatGPT, daardoor zit je nu al een tijdje aan de verkeerde knoppen te draaien.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:46
pascallj schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Krijg jij het met vloerverwarming voor elkaar de je last hebt van overshoot binnen 60 minuten? En dan doel ik niet op die 1 graad hysterese, maar dat de verwarming dus uitschakelt en de temperatuur vervolgens nog een halve graad stijgt? Hoe lang moet bij jou de temperatuur (dus doeltemperatuur + 1) stabiel zijn voordat hij uitschakelt met de instelling op 20 minuten? Bij 60 minuten moet de temperatuur 10 minuten stabiel zijn. Is dat bij 20 minuten dan 3?
Je eerste vraag snap ik niet helemaal. Maar het interval heeft geen invloed op het in of uitschakelen van de warmtepomp. Hij moet nog steeds 10 minuten op setpoint zijn voordat hij aanspringt en 10 minuten op setpoint + 1,0 om uit te schakelen. Niet dat dat laatste recent nog gebeurd is natuurlijk ;).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mennoza schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:48:
Ik wil toch proberen om in te stellen van de ideale stooklijn, ik heb onderstaande post daarover al gelezen, kan iemand volgens mijn omstandigheden de ideale stooklijn benoemen?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73535580
[Afbeelding]
Ik vermoed nog steeds dat je geen losse thermostaat hebt. Kortom ga de ruimteregeling gebruiken en ga je daarna inlezen over de andere regelingen.

Een stooklijn zonder externe thermostaat werkt gewoon niet goed.

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:39
michaelvo schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Je eerste vraag snap ik niet helemaal. Maar het interval heeft geen invloed op het in of uitschakelen van de warmtepomp. Hij moet nog steeds 10 minuten op setpoint zijn voordat hij aanspringt en 10 minuten op setpoint + 1,0 om uit te schakelen. Niet dat dat laatste recent nog gebeurd is natuurlijk ;).
Ik denk dat ik mijn hoofd teveel in mijn eigen situatie zat, waarbij de ruimteregeling gewoon alleen aan en uit regelt en het vermogen nooit wijzigt omdat hij altijd op het laagst mogelijke vermogen draait wat hij besluit dat handig is (dus dat komt neer op iets van 2,5 graden verschil). Dus die regelinterval heeft bij mij dan denk ik weinig effect. Daardoor dacht ik dat die 60 minuten sloeg op het afslaan.

Maar in jouw geval waar hij nooit afslaat worden die 60 minuten ergens anders voor gebruikt. Maar dan is mij niet helemaal duidelijk waarvoor?

Dat gezegd hebbende geef jij aan dat je minder last van overshoot hebt. Bedoel je dan dus overshoot van de ruimtetemperatuur na het afslaan van de thermostaat na het bereiken van het setpoint + 1? Ik heb dat hier nog nooit gezien met vloerverwarming.

• michaelvo
SebastiaanPs schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Interesting, heb je evt plaatjes met het gedrag voor en na de aanpassing?
Weet niet of je het ESP-project van @xoror gebruikt? Daarmee kun je mooi zien dat je “zone 1 H/C setpoint” continu wordt bijgestuurd obv veranderingen in Tbinnen en Tbuiten.
Met mijn instelling van het interval (60 min) zie ik dat de compressor ook al vrij snel terug moduleert obv verschillen in Ta setpoint en werkelijke Ta.
Dus ik ben wel benieuwd wat je dan voor verschil ziet.
Helaas heb ik die niet. Ik heb de ESP wel in gebruik maar de resolutie van de data in Home Assistant verder dan 10 dagen terug is niet goed genoeg om iets zinvols te laten zien.

Met het veranderen van het interval zie ik geen verschil in hoe snel hij de Ta richting setpoint moduleert, of terug moduleert als het setpoint naar beneden gaat. Wat ik wél (denk te) zie(n) is dat het setpoint sneller aangepast wordt n.a.v. Tbuiten en Tbinnen. Omdat de vloerverwarming al inherent traag is, lijkt mij een snellere setpoint aanpassing gunstig.

Ook met defrosts blijft het setpoint op 'normale' waardes (~25 a 26 graden) waar ik hem voorheen regelmatig richting de 28 graden zag gaan. Of dat echt aan het interval ligt is moeilijk te zeggen. Vorige winter heb ik wat gespeeld met de verschillende regelingen dus deze winter heeft ie wat meer de tijd gekregen om stabieler te regelen misschien.

Al met al geen wetenschappelijke benadering van mijn kant, ik wilde puur aangeven dat het interval op 60 minuten misschien niet altijd de beste resultaten geeft. De reden dat ik hem verlaagd had is omdat ik op een andere website (die ik nu uiteraard niet meer terug kan vinden) de tip kreeg om hem altijd op 10 minuten te laten staan, tenzij dat voor jou niet werkt vanwege een té nerveuze regeling. Ik ben toen van 40 (destijds ingesteld door @DutchWing) naar 20 gegaan en zoals gezegd lijkt dat beter te werken voor mij.

Tot slot nog even ChatGPT gevraagd :+, die zegt ook:
Aanbevolen waarde (praktijkervaring + installateursadvies)
Voor vrijwel alle Ecodan-modellen werkt het beste:
Interval: 10 minuten
Dus dan zal het wel waar zijn ;)

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
pascallj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Maar in jouw geval waar hij nooit afslaat worden die 60 minuten ergens anders voor gebruikt. Maar dan is mij niet helemaal duidelijk waarvoor?
Zie hierboven
Dat gezegd hebbende geef jij aan dat je minder last van overshoot hebt. Bedoel je dan dus overshoot van de ruimtetemperatuur na het afslaan van de thermostaat na het bereiken van het setpoint + 1? Ik heb dat hier nog nooit gezien met vloerverwarming.
Nee sorry, ik bedoel overshoot van de ruimtetemperatuur an sich. Dus ingesteld op 19,0 graden. Ruimte is 19,0 met een Tsetpoint van 25 graden, maar op het moment dat de thermostaat naar 19,5 springt blijft ie nog doodleuk een tijd met 25 graden doorgaan, ipv vrij vlot naar minimum vermogen te gaan. Dat laatste lijkt nu dus eerder te gebeuren. Hij reageert dus sneller op veranderingen van binnen (en buiten) temperatuur...

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-01 20:20
Ha,ha, chatgpt heeft net zoveel kennis als de meeste installateurs.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:16
pascallj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Precies ;)

Vannacht was hier de eerste na 1:10, de tweede na 2:21 daarna na 39, 44 en 55 minuten. Geen touw aan vast te knopen dus. Maar het weer sloeg ook om dus dat lijkt mij ook logisch.
@pascallj
Hier ook zoiets.
Gisteren om de 35-45 minuten een defrost, tot 1300 uur, de SWW run, met ook halverwege een defrost. Daarna zeker 2 uur tussen de defrosts, terwijl het guur, winderig en vochtig bleef, en de hele dag 0-2 graden max (oosten van het land). Dit ging zo door tot 0200 uur vannacht, om dan lijkt het wel, van het ene op het andere moment weer op het 35-40 minuten patroon terug te vallen.
Ik kan de correlatie van defrost tussenpozen en weersomstandigheden niet begrijpen. Daar staat tegenover dat bij gelijke luchtvochtigheid voor mijn WP, gemeten over een dag (ik heb dat een jaar bijgehouden) het totaal aantal defrosts per dag wel min of meer lineair toeneemt met dalende temperatuur, vanaf 4 graden. Onder het vriespunt daalt de frequentie weer, om bij -5 graden nog maximaal 4-6 per dag te bereiken. Defrost frequentie versus Tb is hier een heel aardige parabool.
Factoren die de frequentie bepalen liggen voor de hand: Tb, RH, luchtverplaatsing (correleert met het gevraagd vermogen). En dan nog de mysterie van de regeling. En wat nog meer?
Just my two cents.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-01 20:20
dit kan ook anders; hulpvaardiger en vriendelijker graag. Of gewoon niet posten, dat kan ook.

[ Voor 67% gewijzigd door teacher op 03-01-2026 15:12 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

michaelvo schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Helaas heb ik die niet. Ik heb de ESP wel in gebruik maar de resolutie van de data in Home Assistant verder dan 10 dagen terug is niet goed genoeg om iets zinvols te laten zien.

Met het veranderen van het interval zie ik geen verschil in hoe snel hij de Ta richting setpoint moduleert, of terug moduleert als het setpoint naar beneden gaat. Wat ik wél (denk te) zie(n) is dat het setpoint sneller aangepast wordt n.a.v. Tbuiten en Tbinnen. Omdat de vloerverwarming al inherent traag is, lijkt mij een snellere setpoint aanpassing gunstig.

Ook met defrosts blijft het setpoint op 'normale' waardes (~25 a 26 graden) waar ik hem voorheen regelmatig richting de 28 graden zag gaan. Of dat echt aan het interval ligt is moeilijk te zeggen. Vorige winter heb ik wat gespeeld met de verschillende regelingen dus deze winter heeft ie wat meer de tijd gekregen om stabieler te regelen misschien.

Al met al geen wetenschappelijke benadering van mijn kant, ik wilde puur aangeven dat het interval op 60 minuten misschien niet altijd de beste resultaten geeft. De reden dat ik hem verlaagd had is omdat ik op een andere website (die ik nu uiteraard niet meer terug kan vinden) de tip kreeg om hem altijd op 10 minuten te laten staan, tenzij dat voor jou niet werkt vanwege een té nerveuze regeling. Ik ben toen van 40 (destijds ingesteld door @DutchWing) naar 20 gegaan en zoals gezegd lijkt dat beter te werken voor mij.
Ik heb het interval nu zelf eens op proef van 60 maar de default 10 min gezet. Heb screenshots gemaakt van het eerdere regelgedrag (Ta setpoint, Ta, compressorfrequentie). Zal eens kijken wat er verandert en dat hier rapporteren. Ben benieuwd.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• jorritsmit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-01 20:38
SebastiaanPs schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:46:
[...]

Vind ik op zich wel interessant :)
Ik zou zeggen deel je graphs een beetje zoals mijn voorbeeld: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Liefst een window van start defrost tot start volgende defrost.
Ik heb een jaren 70 woning volledig gerenoveerd (triple glas, vloer en dak volgens nieuwbouw norm geisoleerd, spouwmuren gevuld). 165m2 woonoppervlak. warmtepomp PUZ SWM100YAA en ERST30F-VM2EE

Zie de data en een screenshotAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYc74RWcDO7g4RLNoEiAGqOcPpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIFj7Ugo4hh8CR3b9kKguaw8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door jorritsmit op 03-01-2026 14:53 ]

@jorritsmit thanks, maar heb je die onderste grafiek + data eventueel van total daily energy produced, niet consumed? O-)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@michaelvo in HA kan je instellen hoe lang je de data wil bewaren. https://www.home-assistan...recorder/#purge_keep_days

Maar ik archiveer alles in influxdb, en hou de default aan. Dan blijft alles lekker rap en kan in in influx als ik later wil terug kijken

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• Mooper
  • Laatst online: 08:53
SebastiaanPs schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:45:
@Mooper ligt ook aan hoeveel vermogen je van je warmtepomp vraagt.
Weinig vermogen vragen van warmtepomp met grote verdamper > minder defrosts.
De SUZ-SWM60VA2 heeft een relatief kleine behuizing en verdamper (dezelfde als de *40VA2) en zal daardoor wat sneller in defrost mania raken.

Maar troost jezelf met het totaalplaatje en een waarschijnlijk prima sCOP voor verwarmen over het hele stookseizoen gezien ;)
Klopt ik mag wederom niet klagen, maar ik mis de satisfying lange runs zonder defrosts :P.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:03:
@SebastiaanPs

Bij de puz is het elke x precies bij 9° verschil. Het heeft hier best wat gesneeuwd, hoge luchtvochtigheid en lage temperatuur. Intervallen nu tussen de 55m en 2.5u. Gemiddeld rond de 1.5u.
Ik heb een dakje .
Baat het niet schaadt het niet, maar de afgelopen 24 uur , 6 defrosts gehad. Temperatuur rond de 1/2 graden en zo nu en dan sneeuw, luchtvochtigheid tussen 80 en 90 %, zo’n beetje de waarde waar de vorige suz elke 53 minuten een defrost deed, ongeacht.
Je ziet de cop mooi teruglopen wanneer het tijd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tX9DT5Gco6y1mp27RetxwF5vFlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cp8gHVZajywLeHiS769LsGVY.jpg?f=fotoalbum_large
Dat ene piekje op vermogen is de doorstroomverwarmer, da’s de enige die nog op de fase van de wp zit.

[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 03-01-2026 19:30 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:44
@joezzt

Bij mij lijkt het erop dat 85% rv en 95% een flink verschil maakt in defrosts. Bij 85% had ik er 3 over de hele dag. Bij 95% zijn dat er 15. Temperatuur was beide dagen hetzelfde.

• jorritsmit
SebastiaanPs schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:44:
@jorritsmit thanks, maar heb je die onderste grafiek + data eventueel van total daily energy produced, niet consumed? O-)
Oeps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHER25zBMFlkt3b_qR1ZCNafpTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WbwxsudmrAzOXGTbompQaGaH.png?f=fotoalbum_large

https://drive.google.com/...oatrwsk/view?usp=drivesdk

• jorritsmit
Vraagje: ik merk dat mijn warmtepomp flink meer lage frequentie geluid maakt bij de hoogste fan speeds. Is het een slecht idee alleen die te limiteren? Ik merkte namelijk wel dat mijn cop slechter werd van de stille modus

Tweede vraag is hoe maar volgens mij is er iets wat je met een kabeltje kan doen? Daar ga ik me dan daarna wel over inlezen
OK hou je vast.
Je compressor draait van 17:07 tot 19:00 uur continu 94 Hz, wat wordt onderbroken door één defrost rond 18:30 uur.

Warmteproductie:
- 17:00-18:00u (de eerste 7 min niet vol vermogen, daarna wel): 10,68 kWh
- 17:07-18:00u (53 min, volledig op vol vermogen): 9,53 kWh -> omgerekend naar 10,79 kWh voor 60 ipv 53 min
- 18:00-19:00u (volledige uur max vermogen, onderbroken door 1 defrost): 7,89 kWh

Dus het thermische vermogen zakt van 10,79 kW naar 7,89 kW in een uur zonder versus een uur met defrost, verschil van - 27%.

Wat het maximale thermische vermogen van jouw buitenunit rond het vriespunt is, hangt dus zeer sterk af van het aantal defrost (dus van luchtvochtigheid).

Edit: even databook erbij gepakt. Volgens het databook zou jouw PUZ-SWM100YAA bij Tbuiten 2 gr en Ta 35 gr een maximaal vermogen van 12.1 kW hebben (inclusief defrosts)... :? Bij Tbuiten -7 gr en Ta 35 gr is dat 11.9 kW (exclusief defrosts).
Wel een groot verschil, want als je 1 defrost per 2 uur hebt, dan meten wij hier een max thermisch vermogen van 9.34 kW, versus de 12.1 kW uit het databook.
Een kleine slag om de arm want (1) dit is geen officiële warmtemeter en (2) ik weet niet 100% zeker of de 94 Hz compressorfrequentie bij deze buitentemperaturen echt maximaal is voor jouw WP, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit vermogen in het Nederlandse klimaat vaak lager uitvalt door de hoge luchtvochtigheid.

[ Voor 26% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-01-2026 22:18 ]

jorritsmit schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:35:
Vraagje: ik merk dat mijn warmtepomp flink meer lage frequentie geluid maakt bij de hoogste fan speeds. Is het een slecht idee alleen die te limiteren? Ik merkte namelijk wel dat mijn cop slechter werd van de stille modus

Tweede vraag is hoe maar volgens mij is er iets wat je met een kabeltje kan doen? Daar ga ik me dan daarna wel over inlezen
Voor info over vermogenskabeltje (alleen voor power inverters als ik het goed heb): Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De images werken daar alleen niet meer, maar de tekst maakt al veel duidelijk denk ik.

• joezzt
  • Niet online
Dsbwouter schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:13:
@joezzt

Bij mij lijkt het erop dat 85% rv en 95% een flink verschil maakt in defrosts. Bij 85% had ik er 3 over de hele dag. Bij 95% zijn dat er 15. Temperatuur was beide dagen hetzelfde.
Het knmi meetstation geeft nu 93%, het blijft natte vingerwerk met consumentenspul en amateur ophanging, ik bekijk het altijd maar relatief tov andere metingen met dezelfde meetapparatuur. Ben benieuwd, er wordt vannacht meer sneeuw verwacht.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• BAJ82
  • Laatst online: 09:06
Bschnitz schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Door onderzoek met de COP van andere buren die de buitenunit wel onder hadden staan.

Die was hoger met dezelfde instellingen als die van mij. Dat vond ik wel bijzonder.

Mijn unit deed defrosts al rond de 8c en die van hun niet. Gemiddeld tot 1 COP hoger dan die van mij ook nog. Alles andere was hetzelfde.

Conclusie, beneden op de grond is het warmer en beter beschut van wind en regen. Behalve weersinvloeden en de locatie van de buitenunit was er dus geen verschil.

Nu monitor ik ook de buitenunit, mijn omgevingstemperatuur is tussen de 2-3 graden warmer dan de rest.

Dat maakt het verschil uiteindelijk, we verwarmen allemaal als het koud is en je wilt zo lang mogelijk boven de 5c blijven, met een extra 2-3c is de optimale verwarmings kans dus flink toegenomen. Lijkt weinig maar is enorm in %.

Voorbeeld:
gisteren, sneeuwde het flink. Het was onder de 0c met veel (koude) wind, waarschijnlijk eerder -1 tot -3 want ik zag ook veel dingen bevroren.

Mijn buitenunit omgevingstemperatuur was 2-3c.

Dat is nog steeds rot, want onvoldoende warm om geen defrosts te krijgen, "maar" een COP van 3.2. Uiteindelijk zijn deze type dagen zeldzaam in NL en voor zo een koude dag prima resultaat. Was die op het platte dak geweest was het waarschijnlijk 2.5 of minder geweest.
Of het aan de grond warmer is hangt maar net van de omstandigheden af, dus ik denk niet dat dat het verschil kan maken. Maar als je unit nu in de tuin vlakbij een muur staat dan kan het zijn dat de buitentemperatuur sensor wat hogere waarden aangeeft waardoor het aantal defrosts sterk verminderd wordt.
Ik heb ook een SUZ-SWM80VA, op het dak maar wel enigszins beschut, en die van mij defrost pas vanaf 2 graden buitentemperatuur.

• Dsbwouter
@BAJ82

Als de sensor een hogere buiten temperatuur meet zou die nog eerder gaan defrosten. Het verschil tussen liquid word dan groter.

• jorritsmit
SebastiaanPs schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:57:
[...]

OK hou je vast.
Je compressor draait van 17:07 tot 19:00 uur continu 94 Hz, wat wordt onderbroken door één defrost rond 18:30 uur.

Warmteproductie:
- 17:07-18:00u (53 min, volledig op vol vermogen): 9,53 kWh -> omgerekend naar 10,79 kWh voor 60 ipv 53 min
- 18:00-19:00u (volledige uur max vermogen, onderbroken door 1 defrost): 7,89 kWh

Dus het thermische vermogen zakt van 10,79 kW naar 7,89 kW in een uur zonder versus een uur met defrost, verschil van - 27%.

Wat het maximale thermische vermogen van jouw buitenunit rond het vriespunt is, hangt dus zeer sterk af van het aantal defrost (dus van luchtvochtigheid).

Edit: even databook erbij gepakt. Volgens het databook zou jouw PUZ-SWM100YAA bij Tbuiten 2 gr en Ta 35 gr een maximaal vermogen van 12.1 kW hebben (inclusief defrosts)... :? Bij Tbuiten -7 gr en Ta 35 gr is dat 11.9 kW (exclusief defrosts).
Wel een groot verschil, want als je 1 defrost per 2 uur hebt, dan meten wij hier een max thermisch vermogen van 9.34 kW, versus de 12.1 kW uit het databook.
Een kleine slag om de arm want (1) dit is geen officiële warmtemeter en (2) ik weet niet 100% zeker of de 94 Hz compressorfrequentie bij deze buitentemperaturen echt maximaal is voor jouw WP, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit vermogen in het Nederlandse klimaat vaak lager uitvalt door de hoge luchtvochtigheid.
Wow dat is een flinke reductie. Ik heb mijn buitenunit in een dice warmtepomp kast staan, zou dat het vermogen beperken denk je? Want zelfs de 12 kW haalt ie niet tijdens die 94hz, ook in de periode dat er geen defrosten zijn

Dit waren overigens de Ta toen en de buiten temperatuur. Die Ta is zo hoog omdat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYc74RWcDO7g4RLNoEiAGqOcPpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIFj7Ugo4hh8CR3b9kKguaw8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45U8JcHx8m704nofQSLxDJGvxN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/secwbcyy5sRmQrrTk9mBa8rg.png?f=fotoalbum_largetoen de warmtepomp net op temperatuur regeling was gezet en nog aan het leren was

[ Voor 18% gewijzigd door jorritsmit op 03-01-2026 23:29 ]

• Dsbwouter
@jorritsmit

Zou er niet teveel waarde aan hechten. Meting is nou niet bepaald nauwkeurig.

• BAJ82
Dsbwouter schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:12:
@BAJ82

Als de sensor een hogere buiten temperatuur meet zou die nog eerder gaan defrosten. Het verschil tussen liquid word dan groter.
Mijn SUZ-SWM80VA begint standaard te defrosten zodra de buitenunit een temperatuur meet van 2 graden of lager. Dus als de temperatuursensor een hogere waarde meet zal dit defrosten minder snel gebeuren.
Een PUZ heeft een veel betere defrost strategie, die afhankelijk is van dat temperatuur verschil zoals jij beschrijft.

• Dsbwouter
@BAJ82

Dat klopt niet helemaal. Ook bij de suz zit er wel verschil in intervallen. Volgens jou theorie zou je dus elke 53m een defrost hebben onder de 2°c.

• jorritsmit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HW_Oh0KTYsInCqfiCS7pPwgH1m8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iGocvxMsAjAXI76OosLsfM2N.png?f=fotoalbum_large

Bij mij lijkt de defrost hier getriggerd te worden als die liquid temp de -10 aantikt, of is dat dus omdat het 11 graden onder de buitentemperatuur is?

• Dsbwouter
@jorritsmit

Wat voor buitenunit heb je? Bij mij gebeurd het bij 9° verschil tussen outside temp en Liquid outside. Wellicht als je aan de minimale interval zit dat die lager gaat. Hoe lang geleden was de vorige defrost ?

• BAJ82
Dsbwouter schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:38:
@BAJ82

Dat klopt niet helemaal. Ook bij de suz zit er wel verschil in intervallen. Volgens jou theorie zou je dus elke 53m een defrost hebben onder de 2°c.
In 95% van de gevallen is dat ook zo.

• jorritsmit
Dsbwouter schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:47:
@jorritsmit

Wat voor buitenunit heb je? Bij mij gebeurd het bij 9° verschil tussen outside temp en Liquid outside. Wellicht als je aan de minimale interval zit dat die lager gaat. Hoe lang geleden was de vorige defrost ?
Ik heb een puz swm 100
Verschilt de hele tijd afgelopen dagen gemiddeld 1.5 uur uit elkaar? Ligt aan de buiten temperatuur. Hieronder zie je twee defrosts en overigens ook denk ik duidelijk dat het om de delta tussen de buiten temperatuur en de liquid temp gaat, want de defrost wordt eerder getriggerd met een hogere buiten temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfaOzA-XzHcqF2Oj4fNyyj4WUfw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UNuwBU4ue1y3jM9HvfD1PlVp.png?f=fotoalbum_large

• Dsbwouter
@BAJ82

Zolang het niet bij 100% is kijkt die dus ook ergens anders naar dan alleen buiten temperatuur.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:57:
[...]

OK hou je vast.

Warmteproductie:

Maar waarom zou je naar een uur kijken? Dan moet je het vergelijken met het nominaal vermogen. Max vermogen betekent niet dat de pomp dat vermogen ook gedurende een uur kan vasthouden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• BAJ82
Dsbwouter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:12:
@BAJ82

Zolang het niet bij 100% is kijkt die dus ook ergens anders naar dan alleen buiten temperatuur.
Dat klopt. Bij hele droge koude, zoals op eerste Kerstdag, liep de interval op naar 80min. Maar dat is zeer uitzonderlijk.
Ik betwijfel of de SUZ naar het verschil tussen liquid en ambient temperatuur kijkt. Dat is namelijk een goede maat voor hoe efficient de verdamper nog werkt. Meer ijs is minder efficient uiteraard. Maar de SUZ doet ook heel veel onnodige defrosts, wanneer er helemaal geen ijs te zien is.

• Djvdb
  • Nu online
BAJ82 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Dat klopt. Bij hele droge koude, zoals op eerste Kerstdag, liep de interval op naar 80min. Maar dat is zeer uitzonderlijk.
Ik betwijfel of de SUZ naar het verschil tussen liquid en ambient temperatuur kijkt. Dat is namelijk een goede maat voor hoe efficient de verdamper nog werkt. Meer ijs is minder efficient uiteraard. Maar de SUZ doet ook heel veel onnodige defrosts, wanneer er helemaal geen ijs te zien is.
Hier liepen met kerst de intervallen op naar 2:50 min met een suz 60va2.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

Trent schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:54:
Ik ben nog steeds de eeuwige twijfelaar aan het uithangen. Pana defrost runs elk half uur met 3 kW backup heater omdat Tr < 28 graden. Daardoor kan ik dus dezer nachten de auto niet opladen want hey, België en dus capaciteitstarief op onnodige nachturen. De 3kW piek onderbreekt het laden en om het half uur onderbreken is gekkenwerk.

Daarom vroeg ik mij af of defrosten bij bv. Vaillant om dit reden veel minder frequent is?
Je kunt ook een Mitsubishi kopen (vandaar een reactie in dit topic). Mitsubishi heeft die hoge eisen aan de retourtemperatuur niet. Hier is de retour rond de 21 graden, en de backupheater staat hard uit. Geen enkel probleem met defrosts.
In de databooks (zie TS) staan dergelijke afbeeldingen van de toegestane watertemperaturen in combinatie met de daarbij behorende flows:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZwfji5YzExTG9qVskY-_MI1F08=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VyPfAenXRvLeEJ24nfAIt1uU.png?f=user_large
Met de flow die hier nu 19 lpm is, heeft de WP dus aan 9 graden retourtemperatuur al voldoende.

En over het aantal defrosts: Gisteren 24 uur gedraaid en 21 defrosts. Met al die sneeuwbuien en temperaturen rond het vriespunt lijkt me dat best prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 05-01-2026 09:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Djvdb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:33:
[...]

Maar waarom zou je naar een uur kijken? Dan moet je het vergelijken met het nominaal vermogen. Max vermogen betekent niet dat de pomp dat vermogen ook gedurende een uur kan vasthouden.
Zo gebruiken wij die getallen uit de databooks toch wel, bij het dimensioneren van een warmtepomp voor een huis?

• Djvdb
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Zo gebruiken wij die getallen uit de databooks toch wel, bij het dimensioneren van een warmtepomp voor een huis?
Advies van mitsubishi is om daar het nominaal vermogen voor te gebruiken volgens mij.

• Dsbwouter
@Djvdb @SebastiaanPs

Zo is mij dit de laatste keer ook door alklima verteld. Nominaal vermogen is wat je constant kan leveren en maximaal niet. Bij de suz40va2 zat er veel verschil tussen nominaal en maximaal vermogen, rond het vriespunt kwam ik zelfs iets onder nominaal uit.

• joezzt
  • Niet online
Hier is , met dezelfde meetapparatuur, mijn suz40 begin vorig jaar met lage luchtvochtigheid, je ziet dat er totaal geen reden is om te defrosten vaak, de cop blijft redelijk overeind:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Egh-j4i6kgF55hXbCFZ3q4a8bEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDJ9RRJ7Dw1vW2V85K505p65.jpg?f=fotoalbum_large

• Dsbwouter
@BAJ82

Ben het helemaal met je eens hoor kwa defrosts bij de suz modellen maar toch kijkt die nog ergens naar, anders zou de interval altijd gelijk zijn. Geen idee welke waardes en dit zullen niet de meest betrouwbare zijn.

• BAJ82
Djvdb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Hier liepen met kerst de intervallen op naar 2:50 min met een suz 60va2.
De VA2's lijken een efficientere defrost strategie te hebben dan de oudere VA's afgaande op de berichten hier.

• BAJ82
Dsbwouter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:53:
@BAJ82

Ben het helemaal met je eens hoor kwa defrosts bij de suz modellen maar toch kijkt die nog ergens naar, anders zou de interval altijd gelijk zijn. Geen idee welke waardes en dit zullen niet de meest betrouwbare zijn.
Ja eens, er zit inderdaad nog wel meer achter dan alleen de temperatuur. Wellicht een luchtvochtigheidsmeting?
De temperatuurmeting is echter wel heel dominant in de deforst strategie afgaande op mjjn eigen data.

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:58
Wie zou zich durven te wagen aan een berekening voor een nieuwe warmtepomp?
Ik heb nu een puhz-shw112yaa staan, deze verbruikt per jaar +/- 3700kwh. incl tapwater/pomp/alles (bijna 5 jaar oud).
Destijds eigenlijk te groot aangeschaft maar berekening en kennis waren toen nog te onduidelijk.

Vrijstaand huis, bouwjaar 2003, 185m2 gebruiksoppervlakte (Energie labe A nog voor WP en zonnepanelen)
Isolatie dak Rc3,9, Muren 3,5 Vloer 4, hr++ glas 1,2 u waarde
Kunststof kozijnen, ventilatie wtw type d.
Gewenste temp woonkamer 20,5 en slaapkamer 18
Vloerverwarming beneden verdieping 16mm, 18 groepen van 70/75 meter h.o.h. 5cm, bovenverdieping 6 radiatoren t22 op 5 kamers.

GPT geeft een warmteverlies berekening aan van 4,5/ 5kw bij -10.
Dan zou mijn WP de helft kleiner kunnen. Wat ik een erg grote stap vind.
GPT heeft de voorkeur voor een PUZ‑SHWM80VAA ( die kan overigens nog 9kw leveren bij -10)

Suggesties?
FXZeRRo85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:54:
Wie zou zich durven te wagen aan een berekening voor een nieuwe warmtepomp?
Ik heb nu een puhz-shw112yaa staan, deze verbruikt per jaar +/- 3700kwh. incl tapwater/pomp/alles (bijna 5 jaar oud).
Destijds eigenlijk te groot aangeschaft maar berekening en kennis waren toen nog te onduidelijk.

Vrijstaand huis, bouwjaar 2003, 185m2 gebruiksoppervlakte (Energie labe A nog voor WP en zonnepanelen)
Isolatie dak Rc3,9, Muren 3,5 Bloer 4, hr++ glas 1,2 u waarde
Kunststof kozijnen, ventilatie wtw type d.
Gewenste temp woonkamer 20,5 en slaapkamer 18
Vloerverwarming beneden verdieping 16mm, 18 groepen van 70/75 meter h.o.h. 5cm, bovenverdieping 6 radiatoren t22 op 5 kamers.

GPT geeft een warmteverlies berekening aan van 4,5/ 5kw bij -10.
Dan zou mijn WP de helft kleiner kunnen. Wat ik een erg grote stap vind.
GPT heeft de voorkeur voor een PUZ‑SHWM80VAA ( die kan overigens nog 9kw leveren bij -10)

Suggesties?
Haha gaan we weer met GPT. Die eerste conclusie en dat advies zijn totaal niet consistent.

Als je warmtepomp nu elektrisch 3700 kWh per jaar verbruikt dan is dat totaal niet consistent met een warmteverlies van 4-5 kW bij Tbuiten -10 gr.

Heb je niet de warmteproductie per dag van de afgelopen maanden of evt zelfs jaren? Dan kan je veel preciezer berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt. MELCloud levert die data en ook het ESP project van @xoror.

Een warmteproductie per maand in de koudste maanden (simpelweg op te vragen in je main controller) zou ook al kunnen helpen, maar is minder precies.

• xoror
  • Niet online
@FXZeRRo85 Ik zou rekenen met tenminste 7.5kW bij -10, ws 10kW zelfs.
Ik heb betere isolatie (glas, wanden, dak, vloer) en ik zit op 10kW bij design temp van 20c. Ik heb uiteindelijk de sw75 gekozen en dat gaat goed, maar op defrost hell dagen of bij -7c was de 10kW denk ik wat fijner geweest.

Is er een reden om de zubadan te nemen ? Ik zou de gewone (PUZ‑SWM80) nemen, en als je te kort komt even wat dipswitches omzetten :+

• michaelvo
@FXZeRRo85 wat is precies het probleem met je huidige warmtepomp?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:37
xoror schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:38:
Ik heb betere isolatie (glas, wanden, dak, vloer) en ik zit op 10kW bij design temp van 20c. Ik heb uiteindelijk de sw75 gekozen en dat gaat goed, maar op defrost hell dagen of bij -7c was de 10kW denk ik wat fijner geweest.

Is er een reden om de zubadan te nemen ? Ik zou de gewone (PUZ‑SWM80) nemen, en als je te kort komt even wat dipswitches omzetten :+
Wat dit soort dagen leert, zeker bij niet-nieuwbouw woningen met onzekere mate van isolatie is dat je WP goed moet selecteren qua vermogen. Eerder was de stelregel om op je warmteverlies nog 30% vermogen bij te rekenen.
Dit neig ik nu weer sneller te doen bij bepaalde huizen en bv vrij landelijke ligging.
Hiermee geeft Mitsubishi een dikke plus door de hoge vermogensband en bij de machine die je noemt met dipswitch naar 10kW te schakelen.
(Of de 12-14 kW te nemen)
En dit met een niet te hoog buitendeel is ideaal.

• jorritsmit
xoror schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:38:

Ik ben uiteindelijk voor de puz-swm100 gegaan omdat je hetzelfde minimaal vermogen hebt en dus een grotere range. Kost natuurlijk wel meer geld in aanschaf

• FXZeRRo85
@SebastiaanPs Het esp project heb ik sinds kort lopen. Werkt overigens heel netjes. Dus nog te weinig data helaas.

@xoror Heb geen specifieke reden voor de zubadan.

@michaelvo Ik ga een stukje aanbouwen en de warmtepomp verplaatsen. De aansluiting is nu hydraulisch gescheiden (zit een buffervat tussen) wat totaal niet handig. Mijn cop komt maar af en toe boven de 3 uit. Denk dat ik 3,5 nog niet gezien heb. Scop haalt de 3 nog niet eens.
Daar zit mijn grootste probleem eigenlijk.
Nu wil een kameraad de huidige wp wel overnemen. Vandaar de overweging om mogelijk te switchen.
FXZeRRo85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:15:
@SebastiaanPs Het esp project heb ik sinds kort lopen. Werkt overigens heel netjes. Dus nog te weinig data helaas.

@xoror Heb geen specifieke reden voor de zubadan.

@michaelvo Ik ga een stukje aanbouwen en de warmtepomp verplaatsen. De aansluiting is nu hydraulisch gescheiden (zit een buffervat tussen) wat totaal niet handig. Mijn cop komt maar af en toe boven de 3 uit. Denk dat ik 3,5 nog niet gezien heb. Scop haalt de 3 nog niet eens.
Daar zit mijn grootste probleem eigenlijk.
Nu wil een kameraad de huidige wp wel overnemen. Vandaar de overweging om mogelijk te switchen.
Wat was je warmteproductie voor verwarming in de maanden januari en december 2025? Als je dat naast de getallen van anderen (bijvoorbeeld @xoror ) legt dan heb je al een grove indicatie.

• FXZeRRo85
@SebastiaanPs@xoror De wp heeft in dec 2025 500 gebruikt en 1500 geproduceerd. Voor heel 2025 is dit 2600 / 7800.
Dit is zonder SWW.

Ik vraag me af of het anders aansluiten, het buffervat er tussenuit veel kan veranderen? En dus geen hydraulische scheiding meer.

[ Voor 40% gewijzigd door FXZeRRo85 op 04-01-2026 15:41 ]

• xoror
  • Niet online
FXZeRRo85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:39:
@SebastiaanPs@xoror De wp heeft in dec 2025 500 gebruikt en 1500 geproduceerd. Voor heel 2025 is dit 2600 / 7800.
Dit is zonder SWW.

Ik vraag me af of het anders aansluiten, het buffervat er tussenuit veel kan veranderen? En dus geen hydraulische scheiding meer.
december verwarmen: 3016 / 584.35 = 5.16 (werkelijk opgenomen via kwh meter), volgens MRC was het 649, dus daar zit wel groot verschil in, dan zou de COP nog 4.46. Ik heb meer vertrouwen in mijn homewizard.

2025 Verwarmen: 13.568 / 2.852 = 4,76 (volgens MRC). Ik heb voor 2025 helaas niet voor het hele jaar opgesplitst, dus kan je niet daadwerkelijke niet geven.

Maar zo te zien heb je 2x zo minder als ik nodig, dus misschien is een kleinere WP ws passend, al hebben al die puz bijna allemaal hetzelfde min vermogen. Je moet denk ik de dag rond kerst pakken toen was het -7c. Als je die dag verbruik pak en wat je opwekt (mits je je huis goed warm kon houden), kan je wel goed schatten wat je nodig heb bij -7 en daarmee je wp kiezen

• jorritsmit
Mijn dhw verwarmen schakelt ineens de booster heater erbij terwijl het water nog maar 38 graden is. Enig idee wat dat kan zijn? Ik heb wel de frost protection uitgezet omdat het een split unit is
jorritsmit schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:24:
Mijn dhw verwarmen schakelt ineens de booster heater erbij terwijl het water nog maar 38 graden is. Enig idee wat dat kan zijn? Ik heb wel de frost protection uitgezet omdat het een split unit is
Dat hangt van je instellingen af. Alle gepinde posts gelezen? (Met name die over de booster heater?)

Dit is zonder SWW.
Je COP is erg laag, maar je vermeldt niet wat voor afgiftesysteem je hebt. Heb je enkel radiatoren met Ta 45 oid dan zou het nog kunnen. Maar met VVW zou het wel heel veel beter moeten. Of zitten er nog mengverdelers in?

Ter vergelijking: Ik haalde in december met Ta 25 een mCOP van 5.67 voor verwarmen (in Oost-NL, waar het in de winter gemiddeld een paar graden kouder is dan in het westen).
Parallel buffervat weg is meestal een goed idee. Zie Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" voor alle uitleg.

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 16:44 ]

• FXZeRRo85
@xoror Hier waren de temperaturen voor 25dec gemiddeld -4 // gebruikt 22kwh // 67kwh geproduceerd 26dec: gemiddeld -3 // gebruikt 26kwh // 73kwh geproduceerd. Gemeten door WP zelf.

@Andrehj Vvw 18 groepen a 70mtr, open verdeler, geen naregeling. Alleen hydraulisch gescheiden: WP --> bufffervat --> pomp --> vvw. Aanvoer is 30graden vast (lager kan ik niet ivm pendelen). Radiatoren lopen alleen maar mee, maar al zet ik deze dicht dan veranderd er eigenlijk niets.
Het filmpje had ik idd ook al gezien. Thx

[ Voor 4% gewijzigd door FXZeRRo85 op 04-01-2026 16:48 ]

FXZeRRo85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:45:
@Andrehj Vvw 18 groepen a 70mtr, open verdeler, geen naregeling. Alleen hydraulisch gescheiden: WP --> bufffervat --> pomp --> vvw. Aanvoer is 30graden vast (lager kan ik niet ivm pendelen). Radiatoren lopen allen maar mee, maar al zet ik deze dicht dan veranderd er eigenlijk niets.
Ik hoop dat je een gesloten verdeler (dus pomploos!) bedoelt, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" voor de uitleg.
Als die Ta 30 de uitgaande watertemperatuur van de WP is en de WP niet pendelt, dan klopt er iets niet. Dan moet je mCOP veel hoger zijn. Zonder buffervat kun je hooguit een paar graden omlaag, dat gaat je extreem lage mCOP niet verhelpen.
Paar mogelijke oorzaken:
  • Gemeten elektrisch vermogen / energie klopt niet → installeer een externe kWh meter en sluit die aan op de pulsingangen van de binnenunit.
  • Gemeten thermisch vermogen / energie klopt niet → installeer een externe warmtemeter (en sluit die evt aan op de pulsingangen van de binnenunit).
  • Koelmiddeltekort → kun je laten controleren door je installateur, maar dan zou je ook defrosts bij hoge buitentemperaturen moeten hebben..
  • Etc

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 16:53 ]

• Dsbwouter
@Andrehj

de open verdeler is zonder pomp en een gesloten verdeler is met pomp.
Dsbwouter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:52:
@Andrehj
de open verdeler is zonder pomp en een gesloten verdeler is met pomp.
Nee. Dan heb je niet begrepen wat hydraulisch gezien een open verdeler is.
(hint: vergelijk maar eens een het schema van een parallel buffervat met het schema van een pompverdeler, of het hydraulisch schema van de binnenunit van een Elga Ace. Die zijn allemaal precies hetzelfde. En allemaal een open verdeler.)
Kijk maar voor meer info in de link die ik hierboven postte, daar heb ik het helemaal uitgelegd.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 16:56 ]

• Dsbwouter
@Andrehj

toch benoem je het verkeerd. een pomploze verdeler is een open verdeler.. zoek maar is op google naar een open verdeler.
Dsbwouter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:56:
@Andrehj
toch benoem je het verkeerd. een pomploze verdeler is een open verdeler.. zoek maar is op google naar een open verdeler.
Verdiep je nou eens in de schema's voordat je dit soort zaken post. En helaas snappen veel websites het ook niet, en typen ze elkaars fouten over.

Een pompverdeler voor VVW is niks meer dan zo'n open verdeler (https://www.pentecbv.nl/onze-producten/open-verdeler) met daarbij een thermostaatkraan op de primaire ingang, een pomp in het secundaire circuit en nog twee verdelerbalken om de secundaire flow over de VVW-lussen te verdelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 17:00 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:35:
Ter vergelijking: Ik haalde in december met Ta 25 een mCOP van 5.67 voor verwarmen (in Oost-NL, waar het in de winter gemiddeld een paar graden kouder is dan in het westen).
Wat is een mCOP? En hoe verhoudt deze zich tot het aflezen via de Mitsubishi controller wat de meesten gewoon doen? Ik vind het nogal moeilijk getallen vergelijken hier, iedereen gebruikt andere soorten COP, sCOP en mCOP :? Ik weet dat de controller niet extreem nauwkeurig meet, maar het is wel het getal dat iedereen voorhanden heeft.

• Dsbwouter
@Andrehj

ik zou me er zelf maar is wat beter in gaan verdiepen als ik jou was. dat jij vind dat een pomploze verdeler een gesloten is maakt dat het niet.. niet veel websites maar alle websites zouden het dan dus verkeerd hebben? alle groothandels waar wij verdelers bestellen hebben het verkeerd? alle vloerverwarming bedrijven waar wij offertes opvragen hebben het verkeerd?

de link die je stuurt zijn open verdelers en hebben niks te maken met vloeverwarmingsverdelers..

[ Voor 11% gewijzigd door Dsbwouter op 04-01-2026 17:04 ]

stin00 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:00:
Wat is een mCOP? En hoe verhoudt deze zich tot het aflezen via de Mitsubishi controller wat de meesten gewoon doen? Ik vind het nogal moeilijk getallen vergelijken hier, iedereen gebruikt andere soorten COP, sCOP en mCOP :? Ik weet dat de controller niet extreem nauwkeurig meet, maar het is wel het getal dat iedereen voorhanden heeft.
COP = momentaan. Dat wat je bij Mitsubishi niet af kunt lezen. Zo draait mijn WP op dit moment met een COP van 4.41.
sCOP = seizoens-COP, dus het gemiddelde van een heel stookseizoen.
mCOP = maand-COP, dus de gemiddelde COP van een hele maand. En dat is wat je afleest in je binnenunit.

Dsbwouter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
@Andrehj
ik zou me er zelf maar is wat beter in gaan verdiepen als ik jou was. dat jij vind dat een pomploze verdeler een gesloten is maakt dat het niet.. niet veel websites maar alle websites zouden het dan dus verkeerd hebben? alle groothandels waar wij verdelers bestellen hebben het verkeerd? alle vloerverwarming bedrijven waar wij offertes opvragen hebben het verkeerd?
Het gaat er niet om wat ik vind, maar hoe het hydraulisch in elkaar zit. En hydraulisch gezien zit er in een pomp-VVW verdeler nou eenmaal een open verdeler. Helaas snapt de branche dit zelf ook niet meer, een teken van de aftakeling van de technische know-how.

Om deze steeds weer oplaaiende discussie te voorkomen is in het L/W-WP topic al een tijdje de consensus om het maar over pompverdelers en pomploze verdelers te hebben.

Jammer dat je je niet even in de techniek wilt verdiepen.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 17:10 ]

• Dsbwouter
@Andrehj

Dan zal heel Nederland het niet snappen behalve jij. Je zet mensen alleen maar op het verkeerde been zo. Op elke site waar je een gesloten vloerverwarmings verdeler gaat bestellen krijg je er 1 met een pomp. Maar prima als jij denkt dat dat handig is.

Ik snap de techniek prima maar dat betekend niet dat ik de benaming van een verdeler kan gaan veranderen toch ?

[ Voor 17% gewijzigd door Dsbwouter op 04-01-2026 17:11 ]

Dsbwouter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:01:
de link die je stuurt zijn open verdelers en hebben niks te maken met vloeverwarmingsverdelers..
Dit plaatje staat er in, dit is nota bene het schema van een vloerverwarmingsverdeler!
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/286764/files/443211193/vloerverwarming-verdeler-ht.png
Soms wordt die ook zo weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://www.vloerverwarming-direct.nl/file-manager/picture/rw500h382/LHzdJzVFvuMlUMor/Principeschema+verdeler.png
(Bron: https://www.vloerverwarmi...-verdeler-vloerverwarming)
Je moet wel heel erg koppig zijn om niet te zien dat dat hydraulisch gezien precies hetzelfde is als het rechterplaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmcBa9XII-k1wTtZ2RTFsM4PBJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NU75DmnTjmiF6e1sSA5MzFwc.png?f=fotoalbum_large
het standaard schema van een open verdeler (a.k.a. parallel buffervat).

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2026 17:24 ]

• pascallj
Ik weet het juiste er niet van, maar je komt het op het internet ongeveer 50/50 tegen. Maar een open systeem als een systeem zonder pomp klinkt toch veel logischer? Er is een open verbinding tussen de groepen in de vloerverwarming naar de warmtebron. In een gesloten systeem is er een scheiding. Dat is toch makkelijker te beredeneren dan andersom?

• Dsbwouter
@Andrehj

Je ziet mij nergens zeggen dat een verdeler met pomp hydraulisch niet hetzelfde is als een open verdeler toch ? Veranderd alsnog precies niks aan de benaming van een open of gesloten vloerverwarmings verdeler.. jij doet een aanname dat het woord open hetzelfde betekend bij een verdeler en vloerverwarmingsverdeler.

Ik had het over de link van pentec. Open verdelers die niks te maken hebben met vloerverwarmingsverdelers.

[ Voor 14% gewijzigd door Dsbwouter op 04-01-2026 17:30 ]

• FXZeRRo85
@Andrehj De vvw heeft geen pomp er tussen, los van hoe het genoemd wordt :P
Er zit alleen pomp tussen die het water van het buffervat naar de vvw brengt.
- Ik kan alleen van de WP de cijfers aflezen en heb een kwh meter als totaal maar die geeft de +/- 3700kwh op jaarbasis aan. De waardes zijn al een jaar of 4 zo.
- Defrost heb ik ongeveer om het uur bij temperaturen onder de 5 graden en bij hoge luchtvochtigheid. Daar kom ik niets vreemds tegen.

• Djvdb
  • Nu online
FXZeRRo85 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:37:
@Andrehj De vvw heeft geen pomp er tussen, los van hoe het genoemd wordt :P
Er zit alleen pomp tussen die het water van het buffervat naar de vvw brengt.
- Ik kan alleen van de WP de cijfers aflezen en heb een kwh meter als totaal maar die geeft de +/- 3700kwh op jaarbasis aan. De waardes zijn al een jaar of 4 zo.
- Defrost heb ik ongeveer om het uur bij temperaturen onder de 5 graden en bij hoge luchtvochtigheid. Daar kom ik niets vreemds tegen.
Begrijp ik goed dat je dus met parallel buffer draait? Dan is er wss meer winst te halen door te kijken naar hoe je zonder kunt.

Djvdb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:45:
Begrijp ik goed dat je dus met parallel buffer draait? Dan is er wss meer winst te halen door te kijken naar hoe je zonder kunt.
Als hij nu met Ta 30 (op de WP gemeten? Die vraag is nog niet beantwoord @FXZeRRo85) draait, is daar maar een paar graden winst te halen. Daarmee kom je niet van mCOP 3 naar mCOP 5...

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 15:17

Miezie

Niet te moeilijk doen...

SebastiaanPs schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Ik heb het interval nu zelf eens op proef van 60 maar de default 10 min gezet. Heb screenshots gemaakt van het eerdere regelgedrag (Ta setpoint, Ta, compressorfrequentie). Zal eens kijken wat er verandert en dat hier rapporteren. Ben benieuwd.
Ik blijk dit al die tijd al te hebben: ik zie redelijk veel moduleren (naar beneden toe), maar ook rustig starten na defrosten enzo.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• FXZeRRo85
@Andrehj De aanvoer is idd 30 graden ingesteld en gemeten op de WP. De temperatuur bij de vvw verdeler geeft 28 graden aan.

• FXZeRRo85
@Djvdb Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8zgqjCUZn-251LRC-OunsO6qhY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fdunZ2V4hoahm0QsT2TlCHgb.png?f=user_large
Het is op deze manier aangesloten

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:37
Dsbwouter schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:56:
@Andrehj

Er is veel verwarring over maar een mengende verdeler is uiteraard een openverdeler en een pomploze een gesloten verdeler.
Het woordje “open” betekend dat deze kan mengen.
Net als een “open verdeler” aan een cascadeset van Remeha.

De vloerverwarmingsboeren zijn begonnen de namen door elkaar te halen en dat brengt verwarring.

Ook al werk je jaren in de techniek soms is het goed om even een cursus hydraulisch schakelen te doen.

Deze zijn tegenwoordig ook aangepast en meegegaan met de tijd. Zoals bijvoorbeeld wat veel ontwerpers nog doen die in 2000 les hebben gehad: nog steeds een inregelkraan toepassen in een afgifte circuit met een drukgestuuirde pomp.
(Deze kan je toepassen maar dan is het een heel duur meetpunt, meer niet)

De markt is zeer slecht op de hoogte, vooral specialisten als inregelbedrijven.
Bij meer dan 50% van de nieuwe installaties zie ik bijvoorbeeld de inregelkranen op zo’n 20% open. Allemaal weerstand dus! Terwijl de pomp staat te zwoegen op een hoog ingestelde druk!

• Dsbwouter
@Technician-

Het is zeker goed om mee te gaan met de tijd. Echter blijft het feit dat een pomploze verdeler verkocht word onder de naam open verdeler, lijkt mij dan niet verstandig om ze hier door elkaar te gaan halen. Zoals @Andrehj zegt kan je dan nog beter pomp verdeler en pomploze verdeler zeggen om verwarring te voorkomen voordat iemand straks een verkeerde aanschaft.

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-01 17:22
Wij hebben net in november de sleutel van ons (ENG] nieuwbouwhuis gekregen, voorzien van een Mitsubishi SUZ-SWM60VA2 warmtepomp systeem. Zou iemand mij aan het overzicht in de startpost willen toevoegen ?

De buitenunit is tactisch door de bouwer achter de schuur gezet.

De boiler op zolder is 300liter een upgrade van de standaard 200 liter en alle 3 de verdiepingen zijn voorzien van vloerverwarming. Verder hebben we 14 zonnepanelen.

Vooralsnog lijkt de combinatie van vloerverwarming en WTW zeer comfortabel, zeker vergeleken met ons huidige jaren 80 premie A woning.

.
De buitenunit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtRxNCWVXL5H7QaCDpwMkXpk7Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbTu4vJcYQ8gfoDu7PPgEncA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkAjkk0BQ99H_RFkNnIrTo_QwDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc5uDzlPZUnLzygwfqU5LeNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGAR7FlFgxJlJaxuqtHuQbdOEW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9DJsC8xtthZfmvYsdzCEsCq.jpg?f=fotoalbum_large

En de boiler op zolder met WTW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ox9nwa5oh53XcyHW6Yt1cggprks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvNj7evgL0iscYY5tKYn2163.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door eelco74 op 04-01-2026 19:52 ]

• Djvdb
  • Nu online
eelco74 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:48:
Wij hebben net in november de sleutel van ons (ENG] nieuwbouwhuis gekregen, voorzien van een Mitsubishi SUZ-SWM60VA2 warmtepomp systeem. Zou iemand mij aan het overzicht in de startpost willen toevoegen ?

De boiler op zolder is 300liter een upgrade van de standaard 200 liter en alle 3 de verdiepingen zijn voorzien van vloerverwarming. Verder hebben we 14 zonnepanelen.

Vooralsnog lijkt de combinatie van vloerverwarming en WTW zeer comfortabel, zeker vergeleken met ons huidige jaren 80 premie A woning.

.
De buitenunit

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm bijzonder lijkt alsof je D generatie binnen unit hebt gekregen in plaats van E, klopt dat? Zou dan ff checken of dat wel klopt met de afspraken die gemaakt zijn.

Zie ik het goed dat er ongeveer een meter voor de unit een dichte heg is geplaatst? Ik zou dat in de gaten houden want dat kan voor recirculatie zorgen.

eelco74 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:48:

.
De buitenunit

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor model binnenunit heb je? Dan zal ik je toevoegen.

Wat de heg betreft: ik denk dat het wel meevalt. Je kan kijken of de Tbuiten gemeten door de buitenunit zakt na vanuit standby starten van een SWW run. Als de Tbuiten dan duidelijk zakt dan is er recirculatie. Ik vermoed van niet maar de foto geeft een beperkt beeld.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Hé, ik 'dacht' dat alle Mitsubishi units uit de UK kwamen, maar dat is dus niet het geval: deze 3 jaar oude buitenunit komt uit Thailand. Zijn en nog andere productielanden die Mitsus produceren die hier verkocht worden?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• jorritsmit
Andrehj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dat hangt van je instellingen af. Alle gepinde posts gelezen? (Met name die over de booster heater?)
Het was de silent mode die ervoor zorgde dat de Ta niet hoog genoeg kon worden denk ik, want die had ik uitgezet en toen werkte het weer

• eelco74
SebastiaanPs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Wat voor model binnenunit heb je? Dan zal ik je toevoegen.

Wat de heg betreft: ik denk dat het wel meevalt. Je kan kijken of de Tbuiten gemeten door de binnenunit zakt na vanuit standby starten van een SWW run. Als de Tbuiten dan duidelijk zakt dan is er recirculatie. Ik vermoed van niet maar de foto geeft een beperkt beeld.
Waar kan ik die info vinden, moet daarvoor het paneel er af ?

Wellicht dat ik komende week daar even tijd voor heb, kan ik gelijk even de blauwe plakfolie weghalen…
Dit is zonder SWW.

Wat betreft de warmteproductie: hier 1848 kWh in december. Mijn warmtepomp met max vermogen 8.0 kW bij Tbuiten -10 gr en Ta 35 gr redt het makkelijk, een 7 kW zou ook genoeg zijn geweest.

Wat betreft jouw kerstdagen:
25dec gemiddeld -4 // gebruikt 22kwh // 67kwh geproduceerd
26dec: gemiddeld -3 // gebruikt 26kwh // 73kwh geproduceerd.
>> 24 uur per dag, minus 1 uur voor SWW en 5 uren verloren verwarmingstijd door defrosts en compensatie defrosts, maakt 18 netto verwarmingsuren. 73 kWh / 18 uren = 4 kW bij daggemiddelde temperatuur van -3 graden. Dus ik denk dat jij aan een 6 kW warmtepomp zeker genoeg zult hebben ook voor nog koudere dagen.

Maar aangezien jij een huis van 185m2 en 18 groepen vvw hebt, zou ik ook niet te krap gaan zitten want je minimumvermogen raak je altijd makkelijk kwijt met zoveel vvw. Dus ik zou kiezen voor een warmtepomp met vermogen 6 a 7 kW bij Tbuiten -10 gr en Ta 35 gr.

• eelco74
Djvdb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Hmm bijzonder lijkt alsof je D generatie binnen unit hebt gekregen in plaats van E, klopt dat? Zou dan ff checken of dat wel klopt met de afspraken die gemaakt zijn.

Zie ik het goed dat er ongeveer een meter voor de unit een dichte heg is geplaatst? Ik zou dat in de gaten houden want dat kan voor recirculatie zorgen.
Nee dat is geen dichte heg, maar een metalen rek met een klimpant. De diepte is nog een paar centimeter.
eelco74 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Wellicht dat ik komende week daar even tijd voor heb, kan ik gelijk even de blauwe plakfolie weghalen…
Zit er niet een label ergens aan de zijkant van de binnenunit? Ik heb zelf geen cilinderunit, misschien kan iemand anders hier je helpen.

jorritsmit schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:53:
[...]

Het was de silent mode die ervoor zorgde dat de Ta niet hoog genoeg kon worden denk ik, want die had ik uitgezet en toen werkte het weer
Stond die silent mode ook aan toen je compressor max 94 Hz gaf? Ik denk het niet toch? Just checking. Lijkt me ook vrij veel voor een silent mode :)

• Djvdb
  • Nu online
eelco74 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:59:
[...]

staat op de bovenkant van de binnenunit

• jorritsmit
SebastiaanPs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:04:
[...]

Stond die silent mode ook aan toen je compressor max 94 Hz gaf? Ik denk het niet toch? Just checking. Lijkt me ook vrij veel voor een silent mode :)
Haha nee dat was een experiment daarna pas

• eelco74
SebastiaanPs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Zit er niet een label ergens aan de zijkant van de binnenunit? Ik heb zelf geen cilinderunit, misschien kan iemand anders hier je helpen.
Gevonden…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9CGkTGZdwKvbf6WfcrQDb2m6AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkkiKhrhyDaWzZau7R5AGUyH.jpg?f=fotoalbum_large

• Djvdb
  • Nu online
Jup dat is een D serie. Maakt niet zoveel uit maar zou misschien toch ff checken of jullie niet wat anders is beloofd.

• pascallj
Djvdb schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Jup dat is een D serie. Maakt niet zoveel uit maar zou misschien toch ff checken of jullie niet wat anders is beloofd.
Vanwaar de interesse in het feit of het een D serie is? Is dit een minderwaardig product?

• Djvdb
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Vanwaar de interesse in het feit of het een D serie is? Is dit een minderwaardig product?
Lastig om te zeggen of het echt minder waardig denk in de basis een goed product, dat is hier wel aangetoond maar het is niet de E-serie met ftc7. Dus je zult iets minder functionaliteit hebben.

• eelco74
Djvdb schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Ze zijn begin 2024 begonnen met bouwen en het is mijn gok (gezien materiaaltekort) dat ze 144 dezelfde units in 2023 hebben besteld. In de specificaties staat in ieder geval niet specifiek vermeld welke warmtepomp we krijgen. Maar zo op het eerste gezicht heeft iedereen dezelfde gekregen

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-01 14:22
Vraagje aan de SUZ warmtepomp eigenaren:
gebruiken jullie in deze omstandigheden het warmte-element van de unit?
zou dit helpen bij de defrosts?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@FrancD Ons huis blijft warm zonder, ik ga er niet mee spelen tenzij het nodig is (en het dus echt koud word)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Pagina: 1 ... 210 ... 212 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero