Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-04 07:29
Enkele weken terug heb ik een Elga Ace laten installeren, echter aangezien deze middels de eTwist met een R-bus werd aangesloten op de Elga Ace was mijn OpenTherm gateway niet langer in staat om te monitoren.

Op internet heb ik gezocht naar wat R-bus nu eigenlijk is, maar het wordt niet echt duidelijk tot op heden. Behalve dat ik op een bepaald moment ontdekte dat er ook een R-bus naar OpenTherm gateway van Remeha is, voor het aansluiten van oudere ketels op de eTwist thermostaat.

En daar zit gelijk op de oplossing, want als je de R-bus naar OT gateway gebruikt, om je eTwist aan te sluiten op je Elga Ace dan werkt alles weer als vanouds. Je kan je OpenTherm Gateway er tussen doen, en dan kan je het OpenTherm verkeer tussen de eTwist en de Elga Ace en je oude ketel (in mijn geval een Calenta) weer helemaal inzien.

Blijft de vraag wel hoe ik de Elga ga kunnen uitlezen, want die houdt een prachtige hoeveelheid statistieken bij over de COP (verhouding E verbruikt en W opgewekt) en andere handige parameters.

Op zoek naar mensen met meer ervaring in het monitoren van de Remeha R-bus, en/of, Remeha Elga Ace luchtwarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-04 18:47
Hoi, Ik zit in dezelfde situatie: Ik had een OTGW tussen intergas en honeywell (via Opentherm) met daartussen in de OTGW.

Sinds kort een Elga Ace met eTwist op de RBUS. Dus werkte de OTGW niet meer, dus tussen de Elga Ace en de eTwist.

Hoe heb jij het werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@edkok ik heb het werkend gekregen door tussen de eTwist en de Elga een Rehema R-bus naar eTwist gateway te installeren. Gevolgd door een OTGW, en dan de Elga even van de stroom halen. Daardoor reset de Elga en ontdekt ie dat er op zijn r-bus ingang OpenTherm gesproken wordt.

Vanaf dat moment gaat ie OpenTherm praten en voila, je kan je eTwist naar Elga Ace weer zien praten volledig in OpenTherm.

Hee jammer dat Remeha het nodig vindt om een nieuwe bus te verzinnen en daarover niets te publiceren. Echte wie weet dat we middels reverse engineering nog wel weer de boel kunnen gaan vereenvoudigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Op de elga zit een modbus aansluiting, die zou je kunnen gebruiken om alle gegevens eruit te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-11-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@Ramon_1984 is dat zo, die had ik nog niet ontdekt. Weet je of er ook informatie beschikbaar is over de modbus. Meestal moet je dan een code lijst hebben. Elke hint is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
number3 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:19:
@Ramon_1984 is dat zo, die had ik nog niet ontdekt. Weet je of er ook informatie beschikbaar is over de modbus. Meestal moet je dan een code lijst hebben. Elke hint is welkom.
De aansluiting zit erop, verdere informatie heb ik nog niet voor je.
Misschien dat @mkleinman wat meer weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@Ramon_1984 dank voor de tip in iedergeval. Wat ik al wel weet overigens is dat de R-bus een “interpretatie” van de canbus is. Wacht momenteel op een canbus analyzer om te ontdekken of het ook iets bruikbaars is. Laten we hopen dat het simpelweg een canbus is, zonder encryptie of andere vreemde zaken. Dan kunnen we die bus gaan proberen te lezen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
number3 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:24:
@Ramon_1984 dank voor de tip in iedergeval. Wat ik al wel weet overigens is dat de R-bus een “interpretatie” van de canbus is. Wacht momenteel op een canbus analyzer om te ontdekken of het ook iets bruikbaars is. Laten we hopen dat het simpelweg een canbus is, zonder encryptie of andere vreemde zaken. Dan kunnen we die bus gaan proberen te lezen 😇
Modbus lijkt mijn leuker, dan kan je de Interne warmte opwekking / flow etc eruit halen .

Je zou eens kunnen zoeken op de dietrich group, daar valt Remeha onder en die maken de warmtepompen voor Remeha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Een de modbus uitlezen is zeker interessant. Ik heb al een uitlees unit voor de service poort liggen, bij de oude Remeha producten is dat een seriële poort. Maar de nieuwe Ace producten is dat niet duidelijk, dat service kastje bevat een microcontroller en de verbinding naar de app kan natuurlijk ook nog bekeken worden.

Maar modbus is beter. Eens kijken wat we kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
number3 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:35:
Een de modbus uitlezen is zeker interessant. Ik heb al een uitlees unit voor de service poort liggen, bij de oude Remeha producten is dat een seriële poort. Maar de nieuwe Ace producten is dat niet duidelijk, dat service kastje bevat een microcontroller en de verbinding naar de app kan natuurlijk ook nog bekeken worden.

Maar modbus is beter. Eens kijken wat we kunnen achterhalen.
Husdata H60, kan je daar wat mee?

Ik ga ook maar een pi bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Gevonden. Geweldige tip @edkok ik ga gelijk aan de slag. Want ik heb al een esp8266 modbus uitlees project die ik ervoor kan gebruiken.

Link naar modbus Elga Ace lijst:
https://tools.remeha.nl/w...parameters-voor-GTW08.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
number3 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:46:
Gevonden. Geweldige tip @edkok ik ga gelijk aan de slag. Want ik heb al een esp8266 modbus uitlees project die ik ervoor kan gebruiken.

Link naar modbus Elga Ace lijst:
https://tools.remeha.nl/w...parameters-voor-GTW08.pdf
Ik ben benieuwd 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Benodigde hardware is besteld. Zal hier posten mijn resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
number3 schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:11:
Benodigde hardware is besteld. Zal hier posten mijn resultaten posten.
Zou je de benodigde hardware willen delen, dan bestel ik dat vandaag ook nog 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@Ramon_1984 zodra ik het weet, zal ik het delen. Ben aan het uitvogelen wat de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@Ramon_1984 nou, inderdaad zit er een modbus kit in de Elga Ace, maar het lijkt erop dat dat maar de helft van de oplossing is. Die gaat namelijk naar een connector X16. En het lijkt dat je dan een extra Modbus RTU gateway, de zogenaamde GTW-08, nodig gaat hebben.

Ik ga mijn installateur eens laten informeren bij Remeha, want als consument krijg je niets geen informatie, heel jammer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
number3 schreef op maandag 29 november 2021 @ 00:18:
@Ramon_1984 nou, inderdaad zit er een modbus kit in de Elga Ace, maar het lijkt erop dat dat maar de helft van de oplossing is. Die gaat namelijk naar een connector X16. En het lijkt dat je dan een extra Modbus RTU gateway, de zogenaamde GTW-08, nodig gaat hebben.

Ik ga mijn installateur eens laten informeren bij Remeha, want als consument krijg je niets geen informatie, heel jammer eigenlijk.
Hmm, dat klinkt niet best :S

https://www.glo24.de/reme...rtu-7721982-3661238740211, vrij prijzig nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
Gelukt hoor @number3 , top, bedankt. Dat is werkelijk plug and play. Ik zie diverse OT berichten binnen komen.

Jammer genoeg niet alle, zoals AM056 (debiet ) , Am010 (toerental pomp) en de energiemeetwaarden. Moet ik weer ouderwets naar de pomp lopen (nu snap ik dat gezegde :) )

Ondertussen van een ESP boardje en 4 DS18B20 thermometers (met externe voelers) de 4 leidingen van de ELGA ACE verbonden. Gedachte daarbij is dat wanneer de leidingen van/naar de CV (de backup) warmer worden dat de ELGA de CV ketel om hulp vraagt. Want dat komt niet binnen via OT

We komen er wel..

EDIT: ondertussen ook in Modbus gedoken, ik zie diverse ontwikkelingen op zowel domoticz (plugin) als ESP platform. Zou fijn zijn als de Modbus kaart in de ELGA direct is af te tappen zonder de GTW-08 ..

[ Voor 35% gewijzigd door edkok op 29-11-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edkok
@number3 vergeet je niet je remeha ace cashback (400e !) te claimen? Bij mij net binnen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@edkok cashback is bij mij al binnen. Totale subsidie is daarmee bij mij op 2000 euro uitgekomen. Ik had de aanvraag al gedaan bij RVO voordat bekend werd dat in 2022 de subsidie omhoog gaat. Dus als iemand dit leest, wacht met aanvragen tot na 1 januari. Je mag tot 12 maanden na factuurdatum je subsidie aanvragen 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Met betrekking tot uitlezen van de Elga Ace. We komen er wel, heb intussen mijn handen op de service tool weten te leggen.

Er zijn nu twee opties om te onderzoeken:
1. Service poort (was bij oudere systemen een seriële poort, zou wel eens een RS485 kunnen zijn, modbus?)
2. Modbus kit in Elga Ace, zou dat icm de GTW-08 een oplossing kunnen zijn?

En dan hebben we nog op de backlog staan om te onderzoeken of r-bus aka “een interpretatie van canbus” uit leesbaar is.

Kwestie van een beetje geduld oefenen.

Ik had het charmant gevonden als Remeha wat meer informatie aan de pro-customer aka de maker community zou denken.

Als laatste nieuwtje kan ik je vertellen dat ik de API die volgend jaar publiek beschikbaar komt er goed uitziet. Verwachting eind 2022 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
Iets anders voor dit topic: via de koppeling Elga Ace - OTGW - Remeha OT gateway - Remeha eTwist zie ik dat op de eTwist diverse zaken staan die ik er niet heb ingezet en ik vermoed dus dat ze ook via Opentherm vanaf de Elga naar de eTwist worden gestuurd, zoals enegiewaarde.

Kan ik deze waarden toevoegen aan de OTGW en dan uiteraard om ze in Domoticz te kunnen uitlezen? Conform de Domoticz-OTGW wiki krijg ik 28 devices. Volgens de OTGW website ondersteunt de eTwist inderdaad meer berichten. En die wil ik ook graag ;)

@number3 Dat van de API is goed nieuws, maar dus wel geduld hebben.. En dank voor de toptip voor de subsidie aanvraag naar 2022 schuiven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@edkok dat is een goed punt, ik zal eens kijken of ik de MsgIDs kan ontdekken die uitgewisseld worden.

Eventueel eens een vriendelijke vraag stelen aan Remeha.

Welke waarde denk je in je eTwist te zien die volgens jou afkomstig zijn van de Elga Ace?

[ Voor 21% gewijzigd door number3 op 01-12-2021 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
Niet meer dan de bekende 28 ben ik bang. Ik heb de etwist gereset en opnieuw aangesloten.
En opnieuw de OTGW service in domoticz gestart. Toen kreeg ik de 28 devices. de eTwist had op dat moment geen eerder ingestelde klokprogramma's meer en ook de energiemetingen waren weg.

Daarna de etwist weer aan de app gekoppeld. Even wachten en opeens heeft de app en de etwist de ingestelde klokprogramma's, energieverbruik etc weer terug.
Ik vermoed dus dat veel info in mijn eTwist account staat en niet over OT gaat. Dus toch wachten op die api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlangr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-04 20:54
Ben zeer geinteresseerd hier in. Vond iemand die het al via een schijnbaar meegeleverde gw-08 aangesloten heeft: https://community.home-as...gas-heating-device/336268
Vraag me af of mijn Elga Ace warmtepomp deze inderdaad heeft. Heeft iig een modbus kit, maar volgens deze link een modbus interface:
https://tools.remeha.nl/v...len-een-modbus-interface/
Betekent dat dat ik al klaar ben om hem via modbus uit te lezen of moet ik nog de GTW-08 aanschaff

Vond ook deze helaas nog erg lege github voor remeha modbus, maar heeft wel al een solar edge modbus werkend, dus wie wee: https://github.com/klacol/home-assistant-remeha-modbus

[ Voor 54% gewijzigd door dlangr op 07-12-2021 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
@dlangr ik heb de vraag al uit staan bij Remeha over exact de vraag die je stelt. Of het nodig is om nog een extra gateway GW-08 aan te schaffen of dat de modbus kit voldoende is.

Zodra ik meer weet ga ik het hier melden in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 22:33
Al nieuwe ontwikkelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
Ik lees net hier ronaldmathies in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" een verwijzing naar hier De opinie van...: DIY Modbus naar Wifi Bridge.

Misschien ook bruikbaar voor de ELGA ACE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
De voortgang is beperkt. Ik heb alle onderdelen die nodig zijn om de boel uit te lezen nu klaar liggen. Goede linkjes @edkok. Echter het blijft verdacht stil bij Remeha. Ik heb mijn installateur gevraagd om een oplossing voor de modbus deze week. Dus ik wacht nog even rustig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RalphAM
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-10-2023
number3 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 06:58:
@edkok cashback is bij mij al binnen. Totale subsidie is daarmee bij mij op 2000 euro uitgekomen. Ik had de aanvraag al gedaan bij RVO voordat bekend werd dat in 2022 de subsidie omhoog gaat. Dus als iemand dit leest, wacht met aanvragen tot na 1 januari. Je mag tot 12 maanden na factuurdatum je subsidie aanvragen 🙄
Goedemorgen,

Het RVO gaat uit van de installatiedatum van de WP. Gisteren bericht over gehad. Dus later aanvragen heeft geen zin, later installeren wel.

Als je interesse hebt om een WP te gaan aanschaffen, check dan even https://www.demoprojecthybride.nl/. Je kan hier EUR 500 krijgen, hiervoor doe je eerst een nulmeting van je gebruik. Na installatie van de WP worden sensoren geïnstalleerd (te leen) om vervolgens de prestaties van de WP te monitoren.

Wat betreft dit draadje. Erg interessant aangezien ik ook mijn splinternieuwe Elga wil gaan monitoren. Ik weet helaas niks van modbussen e.d. (gelukkig wel van veel andere technische zaken), maar ik zou graag met iemand willen sparren om een mooie tool te maken!

Groeten,

Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
Mijn Remeha Elga Ace 4 KW uitvoering ondersteunt volgens de OTGW tabel de retourtemperatuur maar de gekoppelde eTwist niet (uiteraard zit de Remeha gateway er tussen om Opentherm te praten).

Hoe vaak ik ook AA=28 verstuurde, OTMONITOR pakte de retourtemperatuur niet direct op. En Domoticz (dus) ook niet.

Tja, dus gewoon kwestie van geduld hebben: na een uur of 6 8)7 verscheen zomaar opeens de retour temperatuur in Domoticz.

Nu kun je -net als ik- een ESP met 4 temperatuursensoren bouwen en de sensors zo dicht mogelijk op de 4 leidingen van de Elga Ace plakken en dat werkt ook, maar ik kreeg ze niet bij de "bron". Daarvoor moet de kast open, de voorste printplaat wegdraaien en achter de draden zijn.. en dat vond ik te veel van het goede.
Het scheelt tussen de 2-4 graden en bovendien zijn de sensoren die ik gebruik niet zo gevoelig als die van de Remeha, vermoed ik.

Helaas krijg ik geen signaal binnen als de Elga Ace de CV een schop geeft. Dat leid ik af uit de Aanvoer temperatuur via OTGW: als die hoger is dan ca 38 graden dan wordt er "bij gestookt" : de Elga Ace kan zelfstandig -bij mij- tot maximaal ca 38 graden stoken.

Zijn er toevallig mede Elga Ace eigenaren die de Elga Ace tot een hogere aanvoer temp krijgen (zonder CV ondersteuning)?

[ Voor 67% gewijzigd door edkok op 22-12-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
Niet echt en zeker niet vandaag…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
@edkok in de nieuwe release van de firmware voor ESP8266 heb ik enkele verbeteringen doorgevoerd waardoor bij mijn eigen setup met de Elga Ace het ontzettend goed uitlezen is. Als ik je goed begrijp gebruik je OTMONITOR icm Domoticz. Ik heb zelf de integratie op basis van mijn eigen firmware voor de ESP8266 en dan rechtstreeks naar de Home Assistant, die het dan schrijft naar InfluxDB en Grafana voor grafieken.

Zie hieronder een voorbeeld van mijn huidige situatie. Duidelijk te zien zijn de aanvoer en retour temperatuur, verder zie je de kamertemperatuur (zoals etwist die doorgeeft). De groene lijn is trouwens de kamertemperatuur, die "drop" die je ziet is de "ontdooi" stand van de warmtepomp is mij vertelt. En de rode lijn die je ziet is de Control Setpoint temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq35oE8-nqOxDFQBkP6lASdkz5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0sztGx0IOUE9aIwsCJ6ECBO0.png?f=fotoalbum_large

Overduidelijk stookt mijn Elga Ace ruim boven de 38C, dus ik weet niet zo goed wat er bij jou gebeurd. Bovendien heb ik mijn Calenta nog niet ingeschakeld zien worden. Dus ja, ik krijg hogere aanvoer temperaturen zonder de Elga Ace volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door number3 op 23-12-2021 12:49 ]

• DeltaT
@number3 Volgens mij kan dit niet kloppen. Ta boven de 50 en Tr 35 - 40.
Bovendien tussen 9:45 en 14:00 Ta en Tr gelijk en geen beweging in de kamer temperatuur.

• number3
@DeltaT tja, dit is wat de OpenTherm data zegt, ik ben van plan om enkele sensors op de aan- en retour-leidingen te maken, zodat ik het onafhankelijk kan gaan meten van de Elga zelf, maar dit is wat de LWP zelf rapporteert.

• edkok
Uit de "klantinstructie" die ik heb gekregen van mijn installateur staat dit:

- Als het buiten niet erg koud is (rond de 4°C en erboven) dan verwarmt de warmtepomp het huis.
De warmtepomp verwarmt het cv-water tot maximaal 50°C.

- Als het buiten erg koud is heeft de warmtepomp een lager rendement en springt de cv-ketel bij.
Naarmate het buiten kouder is een cv-water temperatuur boven de 50°C vaak nodig. Hiervoor
zorgt de cv-ketel.

- Het omschakelpunt tussen de warmtepomp en cv-ketel is afhankelijk van uw woning en
verwarmingssysteem. Deze wordt standaard gebaseerd op het rendement van de warmtepomp en
de kostprijs van gas en elektriciteit.

Volgens OTGW haalt de Elga ACE zelfstandig geen 50, bij ca 35-38 houdt het op.

• DeltaT
Mijn ervaring ook. Je kan wel met de parameters spelen om de kantelmomenten te verschuiven maar de berekening van de kosteneffectiviteit is bij de Elga in orde.
Als de doel “minimum CO2” is kan je bij hybride modus geen kiezen dan draait de wp altijd en schakelt de backup als nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Denk dat er nog wel wat te tunen valt. Echter eerst maar eens wat meer monitoren van de Elga. Trouwens wel ontzettend mooi als de temperatuur onder de 40C zou blijven. Want dan is het rendement wel optimaal lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Wat zegt de Elga display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphAM
Ik heb de indruk dat Remeha een aantal simpele parameters gebruikt om diverse settings aan te sturen (mijn Elga is een maand oud). Denk bijvoorbeeld aan het ingeven van het warmteafgiftesysteem en de stookstrategie (kiezen tussen gas op de CV en elektra voor WP).
In mijn redelijk geisoleerde jaren '30 huis, met overkill aan radiatorcapaciteit in de woonkamer, komt de Elga met typisch 30-35 graden watertemperatuur goed uit de voeten. Delta T tussen aanvoer en retour is meestal rond de 3-4 graden, dus ik vermoed dat de pomp actief bijgestuurd wordt om deze delta te handhaven. Dus als bij mij de temperatuur laag kan blijven dan zou ik zeggen dat bij voor anderen dit ook mogelijk moet zijn.
Ik heb overigens de data direct op het scherm van de Elga afgelezen.
De Elga is beperkt getuned door de installateur, slechts enkele parameters aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
@number3 Was mij nog niet helemaal duidelijk, was het jou ondertussen gelukt om data via de rj12 poort op de Elga Ace eruit te krijgen?

Wat betreft de max temperatuur van de Elga Ace. Bij mij helemaal dramatisch. Ik heb de aanvoer temperatuur nog niet boven de 32gr gezien. Ben ook totaal niet te vreden over de Elga. Ding slurpt behoorlijk energie (in deze maand gemiddeld zo'n 30kWh per dag), als hij besluit dat het gas aan mag, verbruikt hij ook nog een keer meer gas dan voorheen het geval was.
Als het goed is komt binnenkort Remeha zelf met een monteur langs, als dat ook niet werkt mogen ze hem wat mij betreft weer gelijk mee nemen ... zucht 8)7 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphAM
BTempelman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:17:
Wat betreft de max temperatuur van de Elga Ace. Bij mij helemaal dramatisch. Ik heb de aanvoer temperatuur nog niet boven de 32gr gezien. Ben ook totaal niet te vreden over de Elga. Ding slurpt behoorlijk energie (in deze maand gemiddeld zo'n 30kWh per dag), als hij besluit dat het gas aan mag, verbruikt hij ook nog een keer meer gas dan voorheen het geval was.
Als het goed is komt binnenkort Remeha zelf met een monteur langs, als dat ook niet werkt mogen ze hem wat mij betreft weer gelijk mee nemen ... zucht 8)7 ....
Dat klinkt idd niet best. Afgelopen week had ik ongeveer 140 kWh elektraverbruik (alleen de Elga). dat is niet niks, maar ik had ook slechts 35 m3 gas verbruik (tegenover 80m3 anders denk ik). Als je setup en settings wil vergelijken met mij laat dan maar ff weten (PM?). Ik ben benieuwd wat de monteur voor je kan betekenen. Kan je delen wat de Remeha monteur met jouw settings doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Conclusies trekken met heel weinig informatie is niets voor mij.
@BTempelman bij een Ta van 32 wat was de Tr? Wat is de afgifte systeem en wat is de doorstroming van de Elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
@number3 Was mij nog niet helemaal duidelijk, was het jou ondertussen gelukt om data via de rj12 poort op de Elga Ace eruit te krijgen?

Heb je een 4 of een 6kw uitvoering?

En kan je wat foto's plaatsen hoe het aangesloten zit, en hoe je afgifte systeem eruit ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
Nope. Heb nog wat vragen uit staan bij Remeha. Maar tot op heden geen succes. Intussen een rs485 en een canbus sniffer binnen. Dus de fun gaat beginnen om het dan maar zelf te reverse engineering te gaan doen. 🤓

Robert

• BTempelman
number3 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 01:09:
[...]

Nope. Heb nog wat vragen uit staan bij Remeha. Maar tot op heden geen succes. Intussen een rs485 en een canbus sniffer binnen. Dus de fun gaat beginnen om het dan maar zelf te reverse engineering te gaan doen. 🤓

Robert
Ah top ik hou het in de gaten :*)

• BTempelman
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:57:
[...]

Heb je een 4 of een 6kw uitvoering?

En kan je wat foto's plaatsen hoe het aangesloten zit, en hoe je afgifte systeem eruit ziet
Ik heb de 6kw

Hopelijk vertellen jou de plaatjes jou voldoende? Laat anders weten, maak ik een paar andere.

Mijn elga hangt vlak langs mijn aventa 29c ketel. Beide zijn in mei nieuw geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6FKcnUuTOpzdZnL3RtCkoWRJus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGGWAL3gzLA43CRUvQpka5WX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn vloerverwarmings verdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV2ZfDvDW-7Z7RYKCDBqhNKSF5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJW1bqCfYFCDOxlPc5cvwBsC.jpg?f=fotoalbum_large

• BTempelman
DeltaT schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:02:
Conclusies trekken met heel weinig informatie is niets voor mij.
@BTempelman bij een Ta van 32 wat was de Tr? Wat is de afgifte systeem en wat is de doorstroming van de Elga?
Helemaal mee eens.

De monteur heeft meerdere malen mijn instellen compleet gereset, om maar verschillende testen te kunnen uitvoeren.
Momenteel staat de stooklijn op 1.5, en HP000 (temp waarop de warmtepomp alleen moet werken) staat op 0graden. Ik zal binnenkort is alle instellingen noteren.

Even ter indicatie, toen het wat kouder buiten was heb ik gekeken naar de verschillende waardes in/uit de elga

Buiten temp: -2 (elga geeft aan 3.3)
Aanvoer temp: 29
Intern setpunt: 53
AT warmtepomp: 29
RT warmtepomp 26

Nog een meting
Buiten temp: -5 (elga geeft aan 1.4)
Aanvoer temp: 23
Intern setpunt: 54
AT warmtepomp: 21
RT warmtepomp 24

Ik had gehoopt dat de Elga alleen al boven de 32gr kon komen, maar dat red hij dus langer niet.
Als het trouwens buiten 8gr of meer is gaat het prima. Dan kan hij mijn woonkamer wel op 19gr houden, maar tja... mijn oliekacheltje waarschijnlijk ook 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door BTempelman op 30-12-2021 13:38 ]

• DeltaT
@BTempelman de combinatie van een steile stooklijn en een afwijking van de buitensensor is volgens mij de boosdoener.
Probeer de stooklijn op 0,8 met de voet zo hoog dat ie op 42 graden staat, bij mij is het 26, op 0C dan is dan werkelijk -6,5C buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Dat zou ongeveer een Ta van 36c op 0c werkelijk buiten leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door DeltaT op 30-12-2021 16:21 ]

• Ramon_1984
  • Nu online
BTempelman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:28:
[...]

Ik heb de 6kw

Hopelijk vertellen jou de plaatjes jou voldoende? Laat anders weten, maak ik een paar andere.

Mijn elga hangt vlak langs mijn aventa 29c ketel. Beide zijn in mei nieuw geplaatst.

[Afbeelding]

Dit is mijn vloerverwarmings verdeler
[Afbeelding]
Zou je nog een foto kunnen plaatsen hoe de elga en ketel hydraulisch aan elkaar zijn gekoppeld, en als de elga gaat verwarmen welk debiet geeft de elga dan aan ?

• BTempelman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSFD_kjJJDrXGmwU0HZlp_CZSao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hW7jFUpW5Yx9u5dCvlLr7XF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLVoSmEWdHLevQoNRnmCfctwIRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjSPDpihiIelbG0dBM7Rlu1c.jpg?f=fotoalbum_large

• BTempelman
DeltaT schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:17:
@BTempelman de combinatie van een steile stooklijn en een afwijking van de buitensensor is volgens mij de boosdoener.
Probeer de stooklijn op 0,8 met de voet zo hoog dat ie op 42 graden staat, bij mij is het 26, op 0C dan is dan werkelijk -6,5C buiten.
Denk niet dat dit gaat uitmaken. Er zijn al verschillende stooklijnen geprobeerd van 2,5 tot 0,7. Allemaal komen ze niet boven de 32gr aanvoer uit (ook al geeft de berekening wel aan dat hij 40+ graden moet leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
BTempelman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:22:
[...]

Denk niet dat dit gaat uitmaken. Er zijn al verschillende stooklijnen geprobeerd van 2,5 tot 0,7. Allemaal komen ze niet boven de 32gr aanvoer uit (ook al geeft de berekening wel aan dat hij 40+ graden moet leveren)
Heb ik bij een van de foto’s een voorraad vat gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
DeltaT schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:38:
[...]

Heb ik bij een van de foto’s een voorraad vat gezien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSoPPdcqGW1VyGs2TxM86mihSNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4gcWwYClVDwNHeddglSVgJr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy5jkRr0V12uF13wTiMla3Gpsv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVOps2uiA8wmDwnHQ58NUDi9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDJOOEa_2hz2v_Pz5r2Ow-Rwj8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljNl64gaOOFlR2zn70jNLJjU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
@BTempelman
Valt mijn snel 1 ding op:
1: Thermostaat op de vloerverwarmingsverdeler staat vrij laag, die mag je op maximaal zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 31-12-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
Ramon_1984 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:16:
@BTempelman
Valt mijn snel 1 ding op:
1: Thermostaat op de vloerverwarmingsverdeler staat vrij laag, die mag je op maximaal zetten.
Dat is inmiddels gedaan door de installateur. Alle remmen zijn eraf gehaald. Is natuurlijk wel een HT verdeler. Bij 32gr van de warmtepomp wordt de vloer 29gr.
Bij 45gr vanuit cv wordt hij 35gr. Er lijkt dus nog wel gemengd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
BTempelman schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:07:
[...]

Dat is inmiddels gedaan door de installateur. Alle remmen zijn eraf gehaald. Is natuurlijk wel een HT verdeler. Bij 32gr van de warmtepomp wordt de vloer 29gr.
Bij 45gr vanuit cv wordt hij 35gr. Er lijkt dus nog wel gemengd te worden.
Ja en eigenlijk zou je die ht verdeler willen vervangen voor een gesloten uitvoering gewoon zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Open verdelers zijn warmte vernietigers, zo moeilijk goed ongeregeld te krijgen dat je ze eigenlijk moet vermijden als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:02

Dat is wel veel..ik heb een 6kW Elga en afgelopen maand 350kWh verstookt. CV heeft 3x bij moeten springen. Houd je graaddagen en kWh/graaddag bij? Ik zit denk ik zo rond de 0.73.

Situatie: hoekhuis uit de jaren 80, recent wel voorzien van nieuw HR++ glas en beneden vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
edkok schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:36:
Mijn Remeha Elga Ace 4 KW uitvoering ondersteunt volgens de OTGW tabel de retourtemperatuur maar de gekoppelde eTwist niet (uiteraard zit de Remeha gateway er tussen om Opentherm te praten).

Hoe vaak ik ook AA=28 verstuurde, OTMONITOR pakte de retourtemperatuur niet direct op. En Domoticz (dus) ook niet.

Tja, dus gewoon kwestie van geduld hebben: na een uur of 6 8)7 verscheen zomaar opeens de retour temperatuur in Domoticz.

Nu kun je -net als ik- een ESP met 4 temperatuursensoren bouwen en de sensors zo dicht mogelijk op de 4 leidingen van de Elga Ace plakken en dat werkt ook, maar ik kreeg ze niet bij de "bron". Daarvoor moet de kast open, de voorste printplaat wegdraaien en achter de draden zijn.. en dat vond ik te veel van het goede.
Het scheelt tussen de 2-4 graden en bovendien zijn de sensoren die ik gebruik niet zo gevoelig als die van de Remeha, vermoed ik.

Helaas krijg ik geen signaal binnen als de Elga Ace de CV een schop geeft. Dat leid ik af uit de Aanvoer temperatuur via OTGW: als die hoger is dan ca 38 graden dan wordt er "bij gestookt" : de Elga Ace kan zelfstandig -bij mij- tot maximaal ca 38 graden stoken.

Zijn er toevallig mede Elga Ace eigenaren die de Elga Ace tot een hogere aanvoer temp krijgen (zonder CV ondersteuning)?
Kan je met een OTGW de setpoint ook veranderen? Ik zou graag kamertemperatuur vanuit Home Assistant willen regelen want dieTwist is een drama (niet te integreren en verliest continue WiFi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
number3 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:26:
Open verdelers zijn warmte vernietigers, zo moeilijk goed ongeregeld te krijgen dat je ze eigenlijk moet vermijden als het even kan.
Wat zou je adviseren? Helemaal weghalen is ook lastig, als dan de cv aangaat komt er een flink hogere temperatuur door de vloer heen. Kunnen we grillen in de woonkamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
BTempelman schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:58:
[...]

Wat zou je adviseren? Helemaal weghalen is ook lastig, als dan de cv aangaat komt er een flink hogere temperatuur door de vloer heen. Kunnen we grillen in de woonkamer :P
In de praktijk zal dat reuze meevallen, CV ketel begrenzen op 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Rein_stein schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Kan je met een OTGW de setpoint ook veranderen? Ik zou graag kamertemperatuur vanuit Home Assistant willen regelen want dieTwist is een drama (niet te integreren en verliest continue WiFi)
Welke versie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
eTwist
serienr: 212603CE
software: 1.93.12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
eTwist doet idd rare dingen. Het zou moeten kunnen om via OTGW het setpoint van de Elga Ace te zetten, maar daar waag ik me nog niet aan omdat ik gemerkt heb dat ook de Elga Ace raar kan doen met OTGW commando's : zo werd bij mij opeens de max setpoint op 45 gezet na wat gespeel ;-) Door een reset van de Ace (stroom er 20 sec af en weer er op) kwam dat weer goed. Maar ik moest AA=28 ook weer opnieuw versturen.

Zijn er forumleden die al ervaring hebben met OTGW-eTwist-Elga Ace en het via OTGW zetten van het setpoint (=HM003 parameter van de Elga Ace)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
Nog even over het energieverbruik van de Elga Ace. Ik meet het via een slimme stekker. Dan meet je dus alles, dus niet alleen de buitenunit, maar ook de binnenunit met daarin de pomp.
Mijn EA van 4 KW neemt max ca 1200W op, dus bij vol draaien kom ik ook in de buurt van de 30kWh /dag. Tijdens de koude kerst was dat ca 24, afgelopen warme dagen ca 10kWh en gisteren ca 19.
Ik laat 'm s' nachts doordraaien, want ik heb een nachttemp van 1 graad lager (19,5 tegen 18,5) bij een goed geïsoleerd huis en gebruik WAR (helling 0,5, voetpunt 27) met met minimale correctie door de KT (kun je ook instellen bij de EA). Kortom WAR is bij mij best wel dominant tov de KT maar dat demp lk door een vlakke stooklijn. Dat lijkt te werken (EA sinds 2 maanden in huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@edkok ik heb zelf nog niet gespeeld met het besturen van de ELGA via OTGW, voor mij gaat vooralsnog om het monitoren van de Elga Ace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edkok
@number3 Weet je toevallig ook hoe je met OTGW de hybride modus kunt monitoren? OTGW geeft wel "flame on/off" maar dat is de elga ace zelf. Ik zou graag willen bijhouden wanneer de CV ketel bijspringt. Het gasverbruik is dan een onnauwkeurige indicatie omdat ook het stoken voor SWW wordt gemeten en bovendien de metingen vanuit de slimme meter niet zo vaak binnen komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VreemdeMummy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:42
De initiele inbedrijfstelling van een Elga Ace kan dmv de Smart Start App (https://play.google.com/s...ommissioningwizard.remeha) op je telefoon. Deze verbind dmv bluetooth (standaard ingebouwd) met de Elga Ace.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feJq2Sb-PhiL4MvazXX8G2TvOYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fOJlCwPldLrxfUgoCEx3Y2N.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je in bijgevoegd screenshot kunt zien, kun je met deze app ook een aantal sensors uitlezen (dus via de ingebouwde bluetooth module)

Nu kun je met de RECOM tool op de PC (https://www.recomsoftware.com/) of de Smart Service App (https://play.google.com/s...icetoolapp_android_remeha) op je telefoon alle sensors uitlezen en parameters instellen. Hiervoor moet je wel de smart service tool hardware interface (https://tools.remeha.nl/i...tools/smart-service-tool/) kopen. Dit is een bluetooth module die je met kabel aansluit op de Elga Ace.

Heb je al geprobeerd of je wellicht met de RECOM tool rechtstreeks kan verbinden met de ingebouwde Elga Ace bluetooth module zonder dat je de externe smart service tool interface nodig hebt? In dat geval moet het mogelijk zijn om het protocol te reverse engineren en een bluetooth probe te maken voor gebruik in Domotica software.

Mijn Elga Ace wordt volgende maand pas geinstalleerd dus ik heb dit zelf nog niet kunnen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
Die van mij (6kW) werd afgelopen oktober geleverd zonder bluetooth. Ik las ergens op internet over leveringsproblemen van die modules. Ik kreeg er wel een gratis eTwist bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@edkok ik heb mij opstelling nu gemeten met twee OTGW modules. Een tussen de eTwist en de Elga Ace en een tussen de Elga Ace en de Calenta. Die laatste praten immers ook middels OpenTherm. En voila, geen geheimen meer over wie wat doet in de opstelling.

Next step, Service Poort reverse engineering. Het is natuurlijk belachelijk dat ik een duur service tool zou moeten kopen om nog meer uit te lezen.

Dus komende tijd ga ik weer eens verder met kijken wat ik nog meer uit het apparaat kan krijgen.

Groet
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@VreemdeMummy de originele service poort is een seriële poort die kunnen we dus wel uitlezen. En de Elga Ace moet je een Bluetooth poort voor kopen van ruim 150 euro. Hmm, waarom zou dat zijn.

En wat is de modkit print in de Elga Ace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VreemdeMummy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:42
@number3 @Rein_stein Ik ben het met jullie eens dat reverse engineering van het protocol op de service poort een goede optie is om de Elga Ace uit tezen. De ketel heeft echter wel degelijk bluetooth ingebouwd, dus ook zonder de smart service bluetooth module van 150 euro. Hiermee is op z'n minst een gedeelte van de parameters uit te lezen (zie mijn vorige post hierboven)

Je kunt de bluetooth functie activeren in het installateursmenu (pincode 0012) en de BT pairing code staat op het bluetooth label aan de binnenkant. Zie ook pagina 57 en 65 van de installatiehandleiding (https://tools.remeha.nl//...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNnJroFQUhpH6fDVF1SVr1XD74Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oDoexPd2hmlMhZPFwhzyxVHl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8PBiLb4dDe-hlHLU8q0RfFmE_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2UsMJw94ajGP2TYIVwTbkqo8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door VreemdeMummy op 08-01-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlangr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-04 20:54
Kan deze instelling niet vinden op mijn onlangs geleverde Elga Ace. Wellicht ook zonder bluetooth module geleverd. Weet iemand toevallig of ik (gratis) alsnog een bluetooth module kan krijgen? Las ergens een reactie van iemand die er nog op zat te wachten tot ze hem kwamen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphAM
Ik heb met mijn installateur afgesproken dat deze module nog nageleverd wordt. Wanneer? Geen idee helaas. Ik ben dus ook erg benieuwd naar de Bluetooth opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Interssant ik had al begrepen dat er een BT variant was. Echter de mijn heeft geen BT. Als iemand het lukt om Remeha de BT module te laten uitleveren dan hoor ik dat graag. Zou graag de BT route hebben, vermoed namelijk dat dat me veel tijd gaat besparen in reverse engineering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Ik heb even gekeken naar de Bluetooth module er bij mij in zit, maar helaas zit er niet in. Ik weet het nu zeker. @RalphAM weet je zeker dat de module nog geleverd kan worden achteraf, wellicht is dat ook een optie voor mij.

[ Voor 35% gewijzigd door number3 op 09-01-2022 01:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Zeker. Door leveringsproblemen is de mijne ook zonder geleverd mijn installateur verwacht het in februari.
Uit de onderdelen lijst voor de ace 6

7715094 Smart Antenna printplaat 19 53,00

De modbus is 7733655 GTW-30 printplaat 22 120.00

Art. Nr. Naam positie prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Smart antenna is de Bluetooth module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Ik ga morgen gelijk even overleggen. Ik snap niet waarom Remeha de informatie niet gewoon deelt. Ik heb via mijn installateur al sinds de December vakantie deze vraag uit staan.

Dank voor de informatie. Eens kijken wat we ermee kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door number3 op 10-01-2022 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Mijn vorige post was van de 2020 prijslijst. Iets duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@number3
Nog wijzer geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Yep printjes komen vrijdag binnen als het goed is. Dus ff afwachten. Dit helpt al meer dan Remeha zelf vragen 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
number3 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:53:
Interssant ik had al begrepen dat er een BT variant was. Echter de mijn heeft geen BT. Als iemand het lukt om Remeha de BT module te laten uitleveren dan hoor ik dat graag. Zou graag de BT route hebben, vermoed namelijk dat dat me veel tijd gaat besparen in reverse engineering.
Bij mij is de BT wel geinstalleerd. Ik kan hem met mijn telefoon ook uitlezen. Kan ik jou eventueel voorzien van dumps/logs of iets wat je verder helpt dat protocol uit te vogelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@BTempelman heel graag. En de BT komt er ook bij mij aan, ben heel benieuwd. Hoe meer dumps en logs je al vooruit kan delen. Mag ook via PM, dan wisselen we even mailadres uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-03 21:29
number3 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:34:
@BTempelman heel graag. En de BT komt er ook bij mij aan, ben heel benieuwd. Hoe meer dumps en logs je al vooruit kan delen. Mag ook via PM, dan wisselen we even mailadres uit.
Net even gekeken. Bij mij is de GTW-30 onderdeel van de Elga Ace die is geinstalleerd en kan ik na een connectie op te zetten via de Remeha Smart Start app en de Remeha Smart service app de parameters aanpassen en data inzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI4oSve0vsNWC9RUARnimYpk1aA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BfHJfhCidd6O0V8sqwHruu34.png?f=fotoalbum_large

Zou mooi zijn om met een ESP32 bordje en bv esp32-ble2 de data beschikbaar te krijgen. En daarmee Ta, Tr, flow, COP beschikbaar te maken..

@number3 Welke data zou je nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@Double T Nou, het grappig is dat ik op mijn lijstje het poorten naar ESP32 van OTGW ESP-firmware van mijn project op het lijst heb staan. Een mooie drijfveer kan zomaar zijn dat ik daarmee dan ook de parameters via BLE kan gaan uitlezen.

Ehhh, alle data die ik maar kan krijgen. Net als voor het uitlezen van OpenTherm zou ik deze uitbreiding op mijn huidige project dan ook echt alle data ongeacht wat ik er zelf mee doe willen uitlezen.

Dus alles wat je weet, kan delen, of aan data beschikbaar hebt, graag delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
number3 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:46:
@Double T Nou, het grappig is dat ik op mijn lijstje het poorten naar ESP32 van OTGW ESP-firmware van mijn project op het lijst heb staan. Een mooie drijfveer kan zomaar zijn dat ik daarmee dan ook de parameters via BLE kan gaan uitlezen.

Ehhh, alle data die ik maar kan krijgen. Net als voor het uitlezen van OpenTherm zou ik deze uitbreiding op mijn huidige project dan ook echt alle data ongeacht wat ik er zelf mee doe willen uitlezen.

Niet alleen uitlezen via BLE.
Alle parameters zijn ook in te stellen via de Smart Service app; stuk eenvoudiger (en geen installercode nodig).

Ik heb net wat data gelogd via Apple's X-code Packetlogger; leek makkelijkste oplossing om via de verbonden iPhone, de Remeha Smart Service App communicatie te capturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumdim
  • Laatst online: 14-01-2022
number3 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:46:

Succes met het achterhalen van de authenticatie code. En nee, dan heb ik het niet over de op het MAC adres gebaseerde pin/pairing code.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• number3
Wilde even laten weten dat, ik weer wat wijzer ben, namelijk:
- GTW-30 Besturingsprint voor diensten en diagnose op afstand

Dit is dus geen modbus print, maar voor bediening van het apparaat op afstand door je installateur.

De smart antenna print ziet er boeiender uit, en heb ik net binnen en ga ik zo even installeren. Eens kijken of dat ook voor mijn Elga Ace werkt.

Updates volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@dumdim wat bedoel je precies met authenicatie code in dit geval? Heb je toevallig kennis van hoe deze in elkaar zit oplossing van Remeha in elkaar zit? PM mag ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Hmmm, verbonden met de ace via BT...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
Smart Service app. Verbind via BT, koppelcode erin en hoppa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAc5B43YT9kUt0wUJp_QJ--Snuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U1UY8XZNgxsOOpyhJUfDSbRF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Uitzoeken hoe de verbinding tussen de app en de Elga echt communiceert. En daar komt vast de opmerking van @dumdim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Double T
number3 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:56:
Uitzoeken hoe de verbinding tussen de app en de Elga echt communiceert. En daar komt vast de opmerking van @dumdim
Net even gekeken naar een decompile van de app; daar is in ieder geval al de definitie van de parameters te vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwbboot
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 23:47
Met interesse volg ik dit draadje. Mijn Smart Antenna print komt in de loop van volgende week.

[ Voor 0% gewijzigd door bwbboot op 14-01-2022 21:42 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 22:04
number3 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:24:
Yep printjes komen vrijdag binnen als het goed is. Dus ff afwachten. Dit helpt al meer dan Remeha zelf vragen 🤔
Is het printje bij jou middels een nalevering binnen gekomen? kostenloos neem ik aan?

Mijn installateur doet wat moeilijk over deze nalevering en geeft aan dat Remeha deze niet los uitlevert.
@DeltaT bij jou ook compleet inmiddels?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@Geronimoos nou, ik heb het printje gewoon gekocht. Het is namelijk niet standaard bij je Elga Ace. Je kan dit trouwens zien als je je Elga open doet, aan de binnenkant van de voorkant zit een tekening, en bij mijzelf een bluethooth symbool met een dik kruis erdoor.

Ik heb begrepen dat het optioneel is, en daarom kost het dus ook extra. Het printje is gewoon los leverbaar, geen enkel probleem gehad om het te bestellen. Je installateur kan via de bv. technische unie het printje bestellen. Als jouw installateur niet weet welk printje hij moet hebben, dan verwijs je hem naar de info hierboven in dit draadje.

Ik hoop deze week weer verder te kunnen met wat ontdekken hoe ik meer informatie uit die route krijg, buiten de app om.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste