Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 06:25
@wimwis
Als ik het goed begrijp heb je nu de GW16 en dan de OTGW aangesloten en daarachter de Elga Ace.

Wat bedoel je met de opmerking: “ maar niet de OTGW zelf”?

En kan je een screenshot delen van de debug informatie? En wat zie je precies nu in het webUI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:07
Dust-E schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:18:
Heeft er iemand het onderstaande probleem ook na de update 2023.12.x:

[Afbeelding]

Er is al een issue gemaakt op GitHub:
https://github.com/home-assistant/core/issues/106159
Speciale tekens zouden het probleem zijn, ik ga dit even aanpassen
Jep, ik heb de view 1 voor 1 opnieuw aangemaakt, no clue waarom de entity namen veranderd zijn, ik was in eerste instantie in de veronderstelling dat ik zelf wat stuk gemaakt had, maar meerdere mensen met dit issue ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
rft80 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:39:
Mijne is gisteren geleverd, zelfde verhaal, geen bluetooth terwijl dat wel in het boekje staat. Blijkbaar kan je deze via je installateur laten bestellen.

https://tools.remeha.nl/i.../elga-ace-zonder-gateway/
Dat gaat over de Gateway 30 module (met GPRS?), niet over de BT module...
Of is dat dezelfde module? :?
Dat zou goed nieuws zijn, want die Gateway 30 kun je via bovenstaande link kosteloos nabestellen.
(zie ook Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen")

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2024 14:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 19:53
Andrehj schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Dat gaat over de Gateway 30 module (met GPRS?), niet over de BT module...
Of is dat dezelfde module? :?
Dat zou goed nieuws zijn, want die Gateway 30 kun je via bovenstaande link kosteloos nabestellen.
(zie ook Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen")
Heb m ontvangen (inderdaad gratis) maar zit geen bluetooth op. GPRS module met simcard. Die van mij ligt nog in de doos. GWT08 en GWT30 samen past niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
rft80 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:50:
Heb m ontvangen (inderdaad gratis) maar zit geen bluetooth op. GPRS module met simcard. Die van mij ligt nog in de doos. GWT08 en GWT30 samen past niet.
Dat klopt. @Pietje555 heeft het raadsel opgelost. Bluetooth zit op een ander kaartje die je ook weer los kunt bestellen, de zgn smart antenna.
Dat zou dan deze moeten zijn:
https://cvdeals.eu/produc...-elga-ace-4kw-6kw-remeha/ of deze https://rensa.nl/Product/0FV8384
Vraag is wel of je dan nog een kabel nodig hebt, of dat die er bij zit of wellicht al in de Elga aanwezig is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:22
@Andrehj Ik heb eens voor je gekeken.
De Smart antenna moet achter het display gemonteerd worden. De L-Bus kabelboom ligt al achter het display met connectors en is al aangesloten op X8 van de EHC-07

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Andrehj schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Dat klopt. @Pietje555 heeft het raadsel opgelost. Bluetooth zit op een ander kaartje die je ook weer los kunt bestellen, de zgn smart antenna.
Dat zou dan deze moeten zijn:
https://cvdeals.eu/produc...-elga-ace-4kw-6kw-remeha/ of deze https://rensa.nl/Product/0FV8384
Vraag is wel of je dan nog een kabel nodig hebt, of dat die er bij zit of wellicht al in de Elga aanwezig is.
Is geen raadsel hoor, is gewoon boerenbedrog. :)
Een warmtepomp met bluetooth verkopen (staat zelfs gewoon in de handleiding) en dat gewoon eenzijdig weglaten. Vervolgens doen alsof je neus bloedt en iets "gratis" weggegeven waar niemand wat aan heeft.

De gwt 30 is voor beheer op afstand, maar de gemiddelde installateur heeft weinig toe te voegen aan de instellingen. Snappen ze niet veel van. 😂

Overigens zit de antenne er gewoon bij, aan een kabeltje die je naar buiten de WP begeleidt.
Bluetooth module heeft geen antenne, is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Pietje555 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:33:
@Andrehj Ik heb eens voor je gekeken.
De Smart antenna moet achter het display gemonteerd worden. De L-Bus kabelboom ligt al achter het display met connectors en is al aangesloten op X8 van de EHC-07
Klopt, is zelfde kabel waar de GWT08 op wordt aangesloten. Regelt voeding en interactie met de WP software. Zitten uitsparingen in het frame waar plastic dopjes in kunnen waar je de kaart op kunt klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
rft80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Klopt, is zelfde kabel waar de GWT08 op wordt aangesloten. Regelt voeding en interactie met de WP software. Zitten uitsparingen in het frame waar plastic dopjes in kunnen waar je de kaart op kunt klikken.
Zo, wat is de GTW-08 duur. Moet dan ook nog wel een cursus programmeren doen om er wat zinnigs uit te krijgen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Pietje555 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Zo, wat is de GTW-08 duur. Moet dan ook nog wel een cursus programmeren doen om er wat zinnigs uit te krijgen.
In Duitsland kan je m voor de helft krijgen. Data eruit krijgen is niet moeilijk, esp32 programmeren met de codes die hier al op tweakers rondgaan en gaan. Maar documentatie is heel slecht, dus daadwerkelijk aansturen is bij mijn weten nog niemand gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
rft80 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Maar documentatie is heel slecht, dus daadwerkelijk aansturen is bij mijn weten nog niemand gelukt.
We zijn niet anders gewend van Remeha. Je mag al blij zijn als er een aansluitschema bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 09:36
rft80 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:04:
Voor de liefhebber, heb van het weekend de Smart Autotune Thermostat geïnstalleerd. Deze regelt de CV (of in mijn geval de WP) middels een otgw module vanuit home assistant. In mijn geval moduleert de WP niet tijdig, gebruik een Aan/Uit (Homematic IP zone verwarming) met OTGW ertussen waardoor de WP instructies verwacht (welke niet komen) en de stooklijn negeert.

Hiermee kan je multi room OpenTherm toepassen. Eerste indruk is heel positief - multi room werkt bij mij nog niet, maar de hoofdruimte laat de WP prima terugschakelen wanneer de ruimte temperatuur in de buurt van setpoint komt.

https://github.com/Alexwijn/SAT

https://community.home-as...utotune-thermostat/550542
Interessant. Jij hebt de OTGW dus direct aangesloten op de EA zonder tussenkomst van die Remeha R-bus gateway? Hoe werkt die setup nu na die paar dagen kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Rein_stein schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Interessant. Jij hebt de OTGW dus direct aangesloten op de EA zonder tussenkomst van die Remeha R-bus gateway? Hoe werkt die setup nu na die paar dagen kou?
Mijn OTGW is OpenTherm aangesloten op de Elga ace. SAT berekent de Ta op basis van buiten temperatuur en de delta tussen setpoint en binnentemperatuur en stuurt via OTGW de EA aan. Als de Ta niet gehaald wordt schakelt EA na verloop van tijd mijn Intergas 28/24 bij.

Gaat prima! Aanvoer max 50 graden, Ta schommelt tussen de 42 en 48 graden, daarmee huis goed op temperatuur gehouden (ca. 20 graden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Bever schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:42:
[...]

De status VlamAan gaat ook op true als er warmwater vraag is. Je kunt hiermee dus niet bepalen of de Elga aan de ketel vraagt om bij te springen.

Hier zie je de VlamAan en het huidige vermogen van de ketel (in percentage), maar dit is allemaal warmwater vraag en niet bijspringen voor verwarming:

[Afbeelding]
Je kan in HomeAssistant een template sensor maken die kijkt naar VlamAan en SWW Actief.

Als VlamAan True en SWW Actief False. -> CV stookt bij

VlamAan komt uit Appliance status 1
SWW Actief uit Appliance status 2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - platform: template
    sensors:
      tzerra_ace_actief:
        friendly_name: "Tzerra Ace Actief"
        unique_id: Tzerra_Ace_Actief
        entity_id:
          - binary_sensor.elga_cv_vlam
          - binary_sensor.sww_actief
        value_template: >-
          {% if is_state('binary_sensor.elga_cv_vlam', 'on')
             and is_state('binary_sensor.sww_actief', 'off') %}
             on
          {% else %}
             off
          {% endif %}

[ Voor 26% gewijzigd door pj op 13-01-2024 10:02 ]

Medicijnman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
pj schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:41:
[...]

Je kan in HomeAssistant een template sensor maken die kijkt naar VlamAan en SWW Actief.

Als VlamAan True en SWW Actief False. -> CV stookt bij

VlamAan komt uit Appliance status 1
SWW Actief uit Appliance status 2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - platform: template
    sensors:
      tzerra_ace_actief:
        friendly_name: "Tzerra Ace Actief"
        unique_id: Tzerra_Ace_Actief
        entity_id:
          - binary_sensor.elga_cv_vlam
          - binary_sensor.sww_actief
        value_template: >-
          {% if is_state('binary_sensor.elga_cv_vlam', 'on')
             and is_state('binary_sensor.sww_actief', 'off') %}
             on
          {% else %}
             off
          {% endif %}
toon volledige bericht
Slim! Had de logica zo in mijn hoofd maar is natuurlijk veel handiger om sensor aan te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:28
Geldt deze communicatie mogelijkheid ook voor Remeha Eria en Mercuria met OHC04 print?

Oh la maar gevonden. Ook alleen met de modbus communicatie print.

Is het niet veel degelijker en beter om de modbus parameters in te lezen met een degelijke regelaar bijvoorbeeld:
https://www.ta.co.at/en/x...10s-with-modbus-interface

Dan kun je er zelf nog tal van sensors aanhangen en ook met TA Design grafische plaatjes maken. En op afstand benaderen. Zonder al die grillige apps te hoeven gebruiken met telkens updates en gedoe.

[ Voor 73% gewijzigd door Technician- op 14-01-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

number3 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:11:
@Geronimoos nou, ik heb het printje gewoon gekocht. Het is namelijk niet standaard bij je Elga Ace. Je kan dit trouwens zien als je je Elga open doet, aan de binnenkant van de voorkant zit een tekening, en bij mijzelf een bluethooth symbool met een dik kruis erdoor.

Ik heb begrepen dat het optioneel is, en daarom kost het dus ook extra. Het printje is gewoon los leverbaar, geen enkel probleem gehad om het te bestellen. Je installateur kan via de bv. technische unie het printje bestellen. Als jouw installateur niet weet welk printje hij moet hebben, dan verwijs je hem naar de info hierboven in dit draadje.

Ik hoop deze week weer verder te kunnen met wat ontdekken hoe ik meer informatie uit die route krijg, buiten de app om.
Ik heb vorige week via mijn installateur kostenloos het bluetooth printje gekregen van Remeha.

Medicijnman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
pj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:36:
Ik heb vorige week via mijn installateur kostenloos het bluetooth printje gekregen van Remeha.
Dat is aardig! Wat heeft die installateur daar voor moeten doen? Dan moet ik daar ook maar eens achteraan. Ik wist niet dat dat kon, zoiets kan volgens de website van Remeha alleen voor die Gateway 30.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 17-01-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Andrehj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:05:
[...]

Dat is aardig. Wat heeft die installateur daar voor moeten doen?
Niks, Remeha wijzen op het feit dat ik toen ik de Ace bestelde er eentje besteld heb met bluetooth. En dat toen deze daadwerkelijk geleverd werd dit er niet in zat.

Remeha sputterde nog wat tegen met onzin als: " kan je instellingen mee verpesten geven we geen garantie op". Dit maar ter zijde geschoven.

En toen kwam het ding deze kant op.

Medicijnman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwis
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-06-2024
Kan iemand mij vertellen welke gateway beter/handiger/gemakkelijker is om de Elga warmtepomp te monitoren:
de OTGW (die ik tot nu toe met veel plezier gebruik) of de GTW-08 van Remeha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Voor monitoren is de gtw-08 zwaar overpriced. De enige echt nuttige variabele die de otgw mij niet geeft en gtw-08 wel is het debiet.

In theorie kan je met de gtw-08 nog veel meer uitlezen (en terugsturen), dus wil je meer doen dan alleen monitoren dan is het een optie om te overwegen. Echter, je kan hier niet de Elga zelf mee instellen. Blijft beperkt tot aansturing van de verwarming etc.

Maar de documentatie is zeer brak, er is nauwelijks iets te vinden op internet. Deze draad bevat meer informatie dan welke andere bron dan ook. Ben je handig met modbus en esphome?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwis
Modbus en esphome: totaal geen verstand van.
Waarschijnlijk is Modbus iets met een speciale 'taal' voor een bepaalde bus?
En esphome zal wel iets te maken hebben met een wifi-verbindingsapp of -taal?

Maar: als ik het goed begrijp kan ik maar beter gewoon bij mijn OTGW blijven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Esphome is een yaml based programma om een esp chip te programmeren. Hiermee kan je de modbus "taal" vertalen in sensor waarden voor home assistant. Er zijn ook mensen die een aparte gateway kopen. Maar inderdaad, je zal alles van de grond af zelf moeten programmeren. Niet onoverkomelijk maar minder plug and play dan otgw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Even voor de duidelijkheid, er zijn meerdere opties.

Je hebt een interne bus (in je Elga Ace) naar modbus gateway van Remeha nodig en dan een esphome die dat vertaald naar je Home Assistant.

Of je gebruikt een OTGW met een Open Therm thermostaat (bv iSense) om de integraties met Home Assistant te doen.

Of je gebruikt een eTwist Thermostaat via de R-bus naar OpenTherm Gateway en OTGW om de integratie met Home Assistant.

Ik heb zelf al enige jaren de laatste goed draaien overigens.

Groet
Robert

[ Voor 5% gewijzigd door number3 op 23-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:34
number3 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:45:

Je hebt een interne bus (in je Elga Ace) naar modbus gateway van Remeha nodig en dan een esphome die dat vertaald naar je Home Assistant.

Of je gebruikt een OTGW met een Open Therm thermostaat (bv iSense) om de integraties met Home Assistant te doen.

Of je gebruikt een eTwist Thermostaat via de R-bus naar OpenTherm Gateway en OTGW om de integratie met Home Assistant.

Groet
Robert
Wat betreft die laatste optie, ik heb ook een eTwist, wat heb jij dan geïnstalleerd om de EA in HA te integreren, als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:29
ardvark99 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Wat betreft die laatste optie, ik heb ook een eTwist, wat heb jij dan geïnstalleerd om de EA in HA te integreren, als ik vragen mag?
Ik lees graag mee. Ik heb een Pi liggen maar ik kom er niet uit welke hardware ik nodig heb en hoe ik dat aan moet sluiten in de Elga (tussen de eTwist en de Elga?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
number3 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:45:

Groet
Robert
Ja, exact, dat was de vraag. GWT-08 of OTGW, de laatste eventueel in combinatie met thermostaat.

Zoals gezegd, ik heb beiden en vind de modbus interface teleurstellend.

OTGW kan overigens zelf ook als thermostaat acteren middels Smart Autotune Thermostat integratie in home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
timadriaans schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Ik lees graag mee. Ik heb een Pi liggen maar ik kom er niet uit welke hardware ik nodig heb en hoe ik dat aan moet sluiten in de Elga (tussen de eTwist en de Elga?)
Je hoeft/kan de pi niet direct aansluiten op de Elga. Wat je zou kunnen doen is een otgw bestellen bij nodoshop.nl deze kan je tussen de ketel en de Elga hangen (om te luisteren naar de instructies die Elga de ketel geeft) of tussen de thermostaat en de Elga (on te luisteren naar de instructies die de thermostaat en de Elga met elkaar uitwisselen).

De pi kan je gebruiken om home assistant of een ander stuk software te installeren. Die kan je dan instellen om de data uit de otgw te verwerken.

Eventueel kan je dus ook met home assistant de otgw gebruiken om de Elga instructies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feuille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:35
Zou je dit iets kunnen toelichten? De eTwist en de Elga Ace praten met elkaar via de R-bus, maar ik dacht dat de R-bus en OpenTherm niet compatibel zijn? Dus de OTGW tussen de eTwist en de Elga Ace zou dan toch niet moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Ik zie in de documentatie van die OTGW dat de eTwist gebruikt kan worden met de Remeha GTW16. Is die nodig, en wat is dat voor een gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Als je de eTwist al hebt en je wilt een OTGW gaan inzetten dan heb je een GTW16 nodig.

1. R-bus is niet compatible met OpenTherm. Als je een eTwist rechtstreeks aansluit op de Elga dan heb je dus de gateway nodig.
2. De GTW16 is de Rbus naar OT gateway. En die heb je nodig als je de eTwist wilt blijven gebruiken.

Link naar gateway: https://www.loodgietshop....ter-en-behuizing-7690860/

PS vergeet niet alles stroomloos te maken en opnieuw op te starten. Tijdens voor proces herkent de ELGA wat het bus protocol is dat het moet gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door number3 op 24-01-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Ik zie het al, is niet een eenvoudig projectje om mee te beginnen. Ik ga het eens rustig bestuderen, en kijken of ik met alle moeite en extra kosten het wel de moeite waard is om extra informatie uit mijn systeem te halen en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwis
Ik heb met interesse de discussie gevolgd. En misschien is het nu goed mijn ervaringen en conclusies te melden.

- Ik heb een OTGW besteld bij Nodo-shop, compleet geprogrammeerd en al.
- Ik heb de OTGW toen tussen mijn eTwist en mij Elga geplaatst. Maar de transistor 1 van de OTGW brandde meteen door.
Kennelijk herkent de Elga niet automatisch dat de OTGW open-therm praat, maar blijft de R-bus-taal spreken.
(Ik vind dat trouwen heel slecht van Remeha!!)
En op de R-bus komen soms spanningspieken van 40 Volt voor, en daar kan de OTGW niet tegen.
- Toen heb ik dus de GTW-16 gekocht (= gateway van R-bus naar open-therm).
- Ten slotte heb ik de beide gateways tussen de eTwist en de Elga geplaatst in de volgorde:
eTwist -> GTW-16 -> OTGW -> Elga.

Daarna werkte het fantastisch.
Monitoren van het cv-systeem gaat nu geweldig via de OT-monitor van Schelte.
En aansturen van de Elga (voor zover dat niet minstens zo handig kan via de display van de Elga) doe ik ook via diezelfde OT-monitor. Met behulp van commando's als MM=80 en AA=28.
Er is van Schelte uitgebreide informatie daarover.

Opmerking:
1. Ik heb ook nog even via Domoticz gewerkt voor monitoring en aansturing.
Maar ik heb geen spectaculaire voordelen t.o.v. het werken met de OT-monitor kunnen ontdekken.
Dat heb ik dus weer laten varen (evenals Home Assistant etc.)
2. En waar mijn vraag mee begon: Wat is het nut van de GTW-08 t.o.v. de OTGW?
heb ik begrepen dat je de GTW-08 maar beter kunt laten liggen.

[ Voor 66% gewijzigd door wimwis op 24-01-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
wimwis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:25:
Ik heb met interesse de discussie gevolgd. En misschien is het nu goed mijn ervaringen en conclusies te melden.

- Ik heb die toen tussen mijn eTwist en mij Elga geplaatst. Maar de transistor 1 van de OTGW brandde meteen door>
Als je http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi doorleest, zie je dat de eTwist een GTW16 nodig heeft, die tussen de eTwist en de EA geplaatst wordt (de R-bus) en de OTGW weer gekoppeld wordt op de GTW16, als ik het goed heb. Dus rechtstreeks op de R-bus lijkt mij niet verstandig. Maar dat staat niet (duidelijk) op nodo-shop.nl.
Zie ook voor de GTW16:
https://gathering.tweaker...message/77910264#77910264

Correct me if I'm wrong, maar zo haal ik het uit de documentatie en de opmerkingen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimwis
ardvark99.

Ik heb mijn opmerkingen zonet compleet gemaakt.
Mogelijk heb je daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
wimwis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:47:
ardvark99.

Ik heb mijn opmerkingen zonet compleet gemaakt.
Mogelijk heb je daar wat aan.
Iets duidelijker nu ;)

Maar dat Remeha gebruik maakt van R-bus, prima. Maar maak de API van de eTwist opener, zodat je daar meer mee kan, en beter kan integreren in o.a. Home Assistant. Nu is die integratie heel basic, met alleen thermostaat settings.
Of maak de EA beter toegankelijk met eoa wifi add-on of zo.
Nee alles dicht timmeren, zodat ze zo min mogelijk problemen krijgen van hobbiende gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feuille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:35
En waar mijn vraag mee begon: Wat is het nut van de GTW-08 t.o.v. de OTGW?
Deze vraag hou ik mezelf momenteel ook mee bezig. Van wat ik begrepen heb kan de GTW-08 meer data uitlezen en heeft meer aanstuur mogelijkheden, maar is het minder gebruiksvriendelijk dan de OTGW. Het is ook wat duurder, maar als je bij de OTGW de kosten van de GTW-16 (voor als je een eTwist hebt) bij optelt is dat volgens mij niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwbboot
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 23:47
Ik heb nog een GTW-16 liggen die niet wordt gebruikt. Mocht er iemand interesse hebben, stuur dan even een dm met wat je er voor over hebt.

Is al weg.

[ Voor 7% gewijzigd door bwbboot op 25-01-2024 12:29 ]

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 21:36
Ik heb het topic deels doorgenomen en heb toch nog wat vragen.

Ik heb nu een OTGW tussen ketel en thermostaat.

Ik ga (waarschijnlijk) over naar een tzerra ace-matic icm Elga ace 6kwh met een etwist thermostaat.

Het debiet van de Elga stel je in op een vaste waarde toch? Dus het uitlezen van debiet via de remeha gateway gaat alleen andere waarden geven als ik die zelf aangepast heb?

Is het plaatsen van de otgw tussen Elga en tzerra dan voldoende om te meten wat de temp aanvoer en retour is van de Elga?
KWh verbruik kan ik via de din rail uitlezen.

Moet ik nog een extra print hebben voor de otgw aan te sluiten of kan die straks gewoon net als nu op de draad tussen Elga en tzerra?

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvz
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-04 14:21
Ik zou wel even wat hulp nodig kunnen hebben over de Elga i.c.m. GTW-08 en Elfin EW11a.

De GTW-08 zit inmiddels in de Elga, de signaal (A-B) is mij inmiddels duidelijk, weet iemand een mooi punt om de voedingsspanning voor de Elfin EW11a (5 tot 36V DC) af te takken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
ny-hardcore schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:41:

Is het plaatsen van de otgw tussen Elga en tzerra dan voldoende om te meten wat de temp aanvoer en retour is van de Elga?
KWh verbruik kan ik via de din rail uitlezen.
Nee dat werkt niet, je leest dan de ketel uit en die staat (als de Elga goed is ingesteld) 90% van de tijd werkeloos toe te kijken. Als je de otgw wilt gebruiken met de Elga dan zal deze tussen thermostaat en de Elga moeten
Moet ik nog een extra print hebben voor de otgw aan te sluiten of kan die straks gewoon net als nu op de draad tussen Elga en tzerra?
Hangt van je thermostaat af. Als je OpenTherm gaat dan niet. Die Elga thermostaat gaat op rbus - dan heb je blijkbaar een print nodig.

Alternatief de GTW-08 , hier kan je de retour en aanvoer mee uitlezen (en legio andere zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
royvz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:30:
Ik zou wel even wat hulp nodig kunnen hebben over de Elga i.c.m. GTW-08 en Elfin EW11a.

De GTW-08 zit inmiddels in de Elga, de signaal (A-B) is mij inmiddels duidelijk, weet iemand een mooi punt om de voedingsspanning voor de Elfin EW11a (5 tot 36V DC) af te takken?
Zou deze even stellen in het monitoring forum; Remeha Elga Ace monitoren met OTGW

gebruik zelf esp32 die ik op een usb lader aangesloten heb maar er zijn diverse mensen die jouw oplossing gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09
royvz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:30:

Ik heb hem gewoon aan een externe stroom adapter gehangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aequitas
  • Laatst online: 03-05 16:03
PC-fr schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:13:
We hebben een Calenta Ace. Deze heeft een 6-polige aansluiting aan de voorzijde.
Deze is zeer waarschijnlijk gekoppeld met de can-bus. Niet met de mod-bus.
Zijn hier nog nieuwe ontwikkelingen?
Ik heb mijn Calenta Ace met een smart service tool via de PC Recom software uitgelezen met Wireshark ernaast. De Recom software praat via een websocket met de tool wat ongeveer hetzelfde protocol gebruikt als mijn oude niet-ace Calenta ketel over rs232 deed (https://github.com/aequitas/remeha-esp). Dus dat is makkelijk te reverse engineeren adhv de XML files die met Recom mee komen. Ik heb al een kleine websocket implementatie in Python geschreven en kan zonder de PC software waardes opvragen (https://github.com/aequit...ample_package/__main__.py). Moet nu nog even het canbus stukje werkend krijgen en kijken of daar gewoon dezelfde bytes overheen gaan als over de websocket. Als dat het geval is dan denk ik dat je voor een paar tientjes een ESP/canbus interface kan bouwen en deze ook voor b.v. de Elge Ace zal gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aequitas
Na wat geknutsel met een can interface en een esp32 weet ik het volgende:

- het is idd canbus, op de linkse 2 pinnen van de rj12 zitten de signaal draden
- de ketel transmit ook berichten als de smart service tool niet is aangesloten
- can bitrate is 1mbps
- het protocol is niet hetzelfde als wat de oude ketel en recom gebruiken maar ik zie wel waardes terugkomen in dezelfde encoding als dat protocol, dus bv 0x78 0x0a voor 26,8°C aanvoertemperatuur
- het protocol zelf is waarschijnlijk canopen, gezien de canid's die voorbij komen

Nu dus bezig gaan om de relevante canopen berichten eruit te lepelen en te mappen op identifiers zodat duidelijk is wat welke waarde nu voorstelt. En uitzoeken welke berichten nodig zijn om zelf parameters in te schieten zodat de ketel ook gestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvz
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-04 14:21
Ik ben inmiddels een stapje verder, alleen de GTW-08 wil niet met de Elfin EW11a praten.

De situatie:
- GTW-08 geplaatst in de Elga Ace. L-Bus op X1, afsluitweerstand op X2.
- GTW-08 coderingswiel op 0 -> adresinstelling op 100
- GTW-08 SCHAKELAARS 12 OFF-OFF -> 9600bds
- GTW-08 SCHAKELAARS 34 OFF-OFF -> Pariteit geen
- Elfin EW11a op externe voeding
- Elfin EW11a aangesloten A -> B / B -> A / GND op de - externe voeding
- Settings van de Elfin EW11a

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfmD53XFLsQ5bV4hqALKcZ7K5Pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92d0SmDWAahTR46MQ6DYD25Y.png?f=fotoalbum_large

Na dit alles geeft de status LED een constante rode kleur -> Geen Modbus-communicatie.

Iemand die me weer wat op weg kan helpen?

===========================

Vals alarm... Als je niks in Home Assistant insteld dan gebeurt er natuurlijk ook niks. Config erin gezet en we draaien :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgdXiYK_p0O53wlGJ6gb892eHnY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ceTueIjtJniP4yoFR40sU7QJ.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door royvz op 22-03-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VreemdeMummy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:42
aequitas schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:36:
Na wat geknutsel met een can interface en een esp32 weet ik het volgende:

- het is idd canbus, op de linkse 2 pinnen van de rj12 zitten de signaal draden
- de ketel transmit ook berichten als de smart service tool niet is aangesloten
- can bitrate is 1mbps
- het protocol is niet hetzelfde als wat de oude ketel en recom gebruiken maar ik zie wel waardes terugkomen in dezelfde encoding als dat protocol, dus bv 0x78 0x0a voor 26,8°C aanvoertemperatuur
- het protocol zelf is waarschijnlijk canopen, gezien de canid's die voorbij komen

Nu dus bezig gaan om de relevante canopen berichten eruit te lepelen en te mappen op identifiers zodat duidelijk is wat welke waarde nu voorstelt. En uitzoeken welke berichten nodig zijn om zelf parameters in te schieten zodat de ketel ook gestuurd kan worden.
Ben je hier nog verder meegekomen? Het zou erg mooi zijn om de Elga Ace met een zelfbouwmodule ipv dure GTW-08 uit te kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aequitas
@VreemdeMummy helaas nog niet, CV ketel staat op een laag pitje sinds een paar weken (en dit project dus ook). Ga dit ws tegen de herfst weer oppakken.

Zal even kijken of ik wat ik al heb naar Github kan pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 21:36
Iemand (als dat mag) een link naar een webshop voor een gtw-08 met een redelijke prijs?

cd /pub && more beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aequitas
@VreemdeMummy https://github.com/aequitas/remeha-canbus het is een ESPHome project wat je op een ESP32 kan flashen, een paar waardes worden al gedecode uit de canbus berichten en exposed als sensors. Alle canbus berichten worden geforward over UDP en kan je met een van de Python scripts ontvangen en verwerken. Er is wel een verschil wat je aan berichten langs ziet komen afhankelijk van of je de smart service tool van remeha hebt aangesloten of niet. Ik moet nog uitzoeken welke berichten die tool stuurt zodat de ketel daarop reageert. Er is ook wat logging toegevoegd van wat ik zelf met de smart service tool eraan heb gecaptured.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 20:08
Hi, ik had voordat ik een warmtepomp had draaien alles netjes via de OTGW werken. Nu zit er een Mercuria Ace tussen en zijn dingen wat complexer geworden.

Ik kan eventueel met de OTGW en mijn OT thermostaat nog steeds hetzelfde als voorheen (waardes uitlezen en remote setpoint instellen) maar ik wil ook graag de warmtepomp op koelen kunnen zetten en de aanvoertemperatuur daarvan kunnen instellen op afstand (parameter CP270).

Daarom heb ik de e-twist geplaatst maar daarbij werkt mijn HA dus niet meer.
Ik denk dat dit waarschijnlijk wel lukt met de Remeha Home integration for Home Assistant maar ik wil niet afhankelijk zijn van de cloud.

Mijn vraag is. Kan ik met de bluetooth module (zit er nu nog niet in) de parameters (o.a. CP270) aanpassen?
En is er mogelijkheid dat ik of met de OTGW en mijn OT thermostaat de warmtepomp op koelen kan forceren?
Of kan ik beter met een GW-08 aan de slag gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door alan_smithee op 29-06-2024 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Gtw08 is niet makkelijk, en valt mij erg tegen, uitlezen gaat wel aansturen is complex. Hoe je de set point aanpast is mij nog niet duidelijk.

Zou alternatief proberen op de blokkerende ingang bl1 of bl2. Dat zijn 2 aan/uit contacten, ik heb hier een esphome relay (paar euro ) op aangesloten, bij mij niet om te koelen maar voor dynamische tarieven. Deze kan je verschillende instellingen mee geven, ook koelen dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF4G-CObPrhfCKXqYrHs0d6EcYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nwMcijq8lK1Xa1WUUa3CR6Ky.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alan_smithee
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-02 20:08
Dat is inderdaad een veel betere optie inderdaad. Dan kan ik mijn opentherm thermostaat en OTGW aangesloten laten, en dmv de relay het koelen kunnen schakelen.

Het enige wat ik dan nog niet kan is de aanvoertemperatuur instellen als ik wil koelen (i.v.m. condensvorming). Is dit nog iets wat ik eventueel d.m.v. die bluetooth module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Weet ik niet. Ik gebruik de bluetooth niet.

Aanvoer warm kan met otgw, wellicht even op het forum van de otgw vragen? Of via het discord kanaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 18:58
@alan_smithee Ja met de bluetooth module kan je de CP270 instellen. Standaard instelling is 18 maar je kunt hem instellen tussen 11 en 23 graden.

Overigens kun je met de bluetooth module ontzettend veel parameters uitlezen en aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wverkooijen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-02 10:46
Ik heb de Gateway-30 ontvangen van de installateur en heb hem aangesloten op mijn Remeha Elga Ace. Helaas blijft de LED rood knipperen. Ook na automatisch detecteren.

Heb ik iets verkeerds gedaan of duurt het een paar uur voor de led groen gaat knipperen. Hoe kan je zien of de Gateway-30 goed automatisch gedetecteerd wordt?

Moet de Gateway-30 voor het bedieningpaneel geplaatst worden of juist op het eind van de bus?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWi32yJp_e8rE0uDlY0Rw2muprM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvwWAREVEh6pJnLlko0cnRm2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door wverkooijen op 07-07-2024 15:00 . Reden: Foto toegevoegd ]

• Jornkh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-05 14:50
@wverkooijen ik heb het zelfde probleem. Rode led blijft knipperen. Al enig idee hoe dit is op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KupkuH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 15:06
Verplaatst naar deze thread:

Vraag van technische aard: Na doorlezen van dit topic zie ik dat er meerdere mensen zijn die de Elga monitoren via Modbus om de data in Home Assistant te krijgen. Zien jullie ook dat er aardig wat "ruis" op de aanvoer temperatuur wp en retour temperatuur wp zit? Ik zie een delta van soms wel +/- 0,5 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MOBhZ78wjlMz6v-GJL5NQXlC_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pIodjpTnT99v5LGQuaRZy96y.png?f=fotoalbum_large
Het gekke is dat ik ook eens gekeken heb of er een verschil is met de eTwist eraan of niet.. Sluit ik er even een aan/uit thermostaat op aan, zie ik een veel constantere lijn +/- 0.1 graden. met de eTwist eraan +/- 0.5 graden. Het lijkt alsof het Rbus protocol van de eTwist stoort. Een ferriet kern om de kabel naar de eTwist mocht niet helpen.
Reden dat ik de eTwist gebruik is dat ik dan met war+ruimte kan regelen en ook de eTwist iets zwaarder kan laten wegen in het regel gedrag. Zet ik een aan/uit thermostaat eraan kan dit niet.
Zijn er meer mensen die dit gezien/getest hebben en wellicht een oplossing weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
KupkuH schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:12:
[...]

Ik gebruik modbus 403 en 404 voor aanvoer en retour wp:
- name: "M_Aanvoertemperatuur WP" #remeha_varHpHeatPumpTF
slave: 100
address: 403
slave_count: 0
input_type: holding
data_type: int16
scan_interval: 2
device_class: temperature
unit_of_measurement: °C
Gebruik voor modbus settings 57600 baud rate, 8 databits, even parity, 1 stop bit, geen flow control.
Ik zal de conversatie ook verplaatsen naar de juiste thread.
toon volledige bericht
Gebruik je signed of unsigned int16? Ik gebruik esphome dus iets andere syntax. signed int16 is daar s_word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KupkuH
rft80 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:31:
[...]

Gebruik je signed of unsigned int16? Ik gebruik esphome dus iets andere syntax. signed int16 is daar s_word.
Signed, anders is het uint16 als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Vreemd, heb mijn sensor uitlezing bekeken, veelal stabiel met hooguit 0.1 schommeling in de waarden - is waarschijnlijk afronding.

Om uit te sluiten dat het aan de hardware ligt, heb je hetzelfde beeld ook op andere sensoren? Probeer bijvoorbeeld eens kanaal 273 en 274 (retour en aanvoer van de hybride combinatie) - gek genoeg zijn deze 2 overigens geen holding registers maar een read-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Zijn er meer mensen hier die de buitentemperatuur sensor uitlezen? Mij valt op dat deze regelmatig naar 0 valt- bijna elke dag een aantal keer.. dit beïnvloedt ook het regelgedrag.

Ik heb het nu zo opgelost dat home assistant een signaal ruisonderdrukking toepast, de resultante geef ik dan via otgw weer terug aan de Elga (omslachtig... Maar het werkt).

Even benieuwd of anderen hetzelfde euvel hebben.

• KupkuH
Dit is mijn plot van 273 (aanvoer) en 274 (retour): 273 ziet er goed uit (+/- 0,1), maar 274 (+/- 0,5) niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIelUZEQRXzPkcsQWUHwuqREFJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LN6gnRvbtfHi7DH7hpBHG4h6.png?f=fotoalbum_large

Jouw probleem met de buitentemperatuur heb ik ook, ik heb de bekabeling nog niet nagekeken. Dit is een plot van de buiten temperatuur sensor van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5H4nc_60vmunmVp9HdpORFsY7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbjAVASqfhghvDkVf8snCWWG.png?f=fotoalbum_large
Mooie oplossing overigens, dit zou ik ook nog kunnen implementeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Ja, moet wel zeggen dat ik de hele regeltechniek van de Elga oversla. Ik gebruik otgw als thermostaat regelaar die aangestuurd wordt door home assistant (smart autotune thermostat)

Erg tevreden over, geeft me veel controle over de gebruikte heat curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
KupkuH schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:53:
Dit is mijn plot van 273 (aanvoer) en 274 (retour): 273 ziet er goed uit (+/- 0,1), maar 274 (+/- 0,5) niet:
[Afbeelding]

Jouw probleem met de buitentemperatuur heb ik ook, ik heb de bekabeling nog niet nagekeken. Dit is een plot van de buiten temperatuur sensor van gisteren:
[Afbeelding]
Mooie oplossing overigens, dit zou ik ook nog kunnen implementeren.
Gisteren wel een hele grote blip gehad bij de temperatuur sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMcWAB7sWofiUfPbtGT8BhrQ1rw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/24dp9CM9eckv5UoK6lEDB4aL.png?f=fotoalbum_large

Heb de installateur gevraagd contact op te nemen met Remeha. Dit lijkt me niet de bedoeling. Zal jullie op de hoogte houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KupkuH
Ben benieuwd naar je bevindingen met Remeha: Ik merk hier dat het met dag tot dag wel eens verschilt. De ene keer lijkt de buiten temp minder vaak een blip te hebben dan andere dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves212
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
willemoldemans schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:05:
First time right 👌
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Typo energieverbruik in l/min 😂

Later dit weekend dit document maar eens doorspitten
https://tools.remeha.nl/w...parameters-voor-GTW08.pdf
Hey ziet er super uit zou je misschien wat meer info kunnen vertellen hoe je alles bedraad hebt met de esp want bij mij blijft hij niks lezen heel apart. Alvast bedantk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
KupkuH schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:05:
Ben benieuwd naar je bevindingen met Remeha: Ik merk hier dat het met dag tot dag wel eens verschilt. De ene keer lijkt de buiten temp minder vaak een blip te hebben dan andere dagen..
Tot nu toe geen reactie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemoldemans
  • Laatst online: 02-05 15:07
Yves212 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:13:
[...]

Hey ziet er super uit zou je misschien wat meer info kunnen vertellen hoe je alles bedraad hebt met de esp want bij mij blijft hij niks lezen heel apart. Alvast bedantk
Ik gebruik een M5-stack-core met een communi-hat, let er op dat je A en B goed aansluit, en de weerstand op de Remeha unit. hier een stel foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcoOrAjOWTWrGJN2FNOMFWvHIPA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PC1GPJ13WiV6s0tK60fypYQv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkHsJW-yWvFtDKIaULAiCTtr5TE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cVupoqoC4m5JFO40VauO3o0o.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KupkuH
rft80 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:29:
[...]

Tot nu toe geen reactie..
Ik moet de buitensensor nog eens nakijken, lijkt op een zonnige dag minder vaak voor te komen dan een dag met veel regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
KupkuH schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:45:
[...]

Ik moet de buitensensor nog eens nakijken, lijkt op een zonnige dag minder vaak voor te komen dan een dag met veel regen.
Thanks.. ik doelde overigens op Remeha, klant service is niet iets waar ze zich mee bezig houden lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdeppie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-05 17:46
wimwis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:25:

- Ik heb de OTGW toen tussen mijn eTwist en mij Elga geplaatst. Maar de transistor 1 van de OTGW brandde meteen door.
Kennelijk herkent de Elga niet automatisch dat de OTGW open-therm praat, maar blijft de R-bus-taal spreken.
(Ik vind dat trouwen heel slecht van Remeha!!)
En op de R-bus komen soms spanningspieken van 40 Volt voor, en daar kan de OTGW niet tegen.
- Toen heb ik dus de GTW-16 gekocht (= gateway van R-bus naar open-therm).
- Ten slotte heb ik de beide gateways tussen de eTwist en de Elga geplaatst in de volgorde:
eTwist -> GTW-16 -> OTGW -> Elga.

Daarna werkte het fantastisch.
Monitoren van het cv-systeem gaat nu geweldig via de OT-monitor van Schelte.
En aansturen van de Elga (voor zover dat niet minstens zo handig kan via de display van de Elga) doe ik ook via diezelfde OT-monitor. Met behulp van commando's als MM=80 en AA=28.
Er is van Schelte uitgebreide informatie daarover.
toon volledige bericht
ik heb al een tijde een setje liggen van GTW-16 en de OTGW van Nodo-shop maar nog geen tijd gehad het e.e.a. te installeren. Nu het kouder wordt (het is mijn eerste koude periode, Elga in bezit sinds mei 2024) en mijn Elga raar gaat doen wil ik toch graag snel wat meer inzicht.
Voordat ik alles aansluit...
... ik lees hierboven van @wimwis dat bij eerste keer koppelen de OTGW kapot ging omdat de Elga niet automatisch ging overschakelen op het juiste protocol? Is dit zo correct?
Als ik hier alles goed begrepen heb gaat de OTGW met de ingangen "Boiler" op de plek waar nu de eTwist zit. Klopt dat?
Dus Elga PCB EHC07, klemmen 1 van R-bus naar OTGW klemmen Boiler
Dan OTGW klemmen Therm naar GTW16 klemmen 2 OT (polariteit maakt niets uit)
Dan GTW16 klemmen 3 R-bus naar eTwist.

OF.......
moet de OTGW niet op de R-bus klemmen maar ergens anders?
Ik zie nog Opentherm klemmen op CB-12 (X2) maar hier zit als het goed is de gasketel op.

Alvast bedankt, ik hoor het graag voordat ik wat kapot maak ;-).

iRacing Profiel

• KupkuH
rft80 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:12:
[...]

Thanks.. ik doelde overigens op Remeha, klant service is niet iets waar ze zich mee bezig houden lijkt het
Ik heb nog niet gekeken naar de buitensensor. Ik heb wel een update over de rare +/- afwijking van 0,5 graden voorheen, dit lag aan de Rbus aansluiting. Met andere woorden, rechtstreeks de etwist op de rbus krijg je dus storing op je meetwaarden via modbus in mijn geval. Nu de gtw16 ertussen en alles netjes +/- 0,1 graden. Wellicht straks ook eens een Opentherm gateway ertussen maken met autotune in home assistant.
Zal van het weekend de buitentemperatuur sensor eens nakijken.

• KupkuH
Iemand nog toevallig een otgw van nodoshop liggen? Ik heb interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martidjen
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-04 22:00
Mag ik deze er even in gooien voor het uitlezen van de berekende COP uit de Elga Ace voor het gebruik met een ESPHome logger op de modbus? Elga berekent hem zelf ook en is blijkbaar ook uit te lezen, deze mistte ik nog in de andere gedeelde codes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - name: "Elga Ace Calculated COP" #varHpCOPCalculated
    platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: modbus_control
    id: varHpCOPCalculated
    internal: false
    register_type: read
    address: 462
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 3
    filters:
      - multiply: 0.001
    unit_of_measurement: COP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0i6i54TaUH0tnw-WV1Pdnb-saI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1RbtOicit8bbSg5Zyk5INPpH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Martidjen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:58:
Mag ik deze er even in gooien voor het uitlezen van de berekende COP uit de Elga Ace voor het gebruik met een ESPHome logger op de modbus? Elga berekent hem zelf ook en is blijkbaar ook uit te lezen, deze mistte ik nog in de andere gedeelde codes.
Hi, welke Elga Ace versie heb jij? Ik heb deze toegevoegd maar doet bij mij niets anders dan een error genereren:
code:
1
2
3
[17:19:13][E][modbus_controller:091]: Modbus error function code: 0x4 exception: 2 
[17:19:13][E][modbus_controller:095]: Modbus error - last command: function code=0x4  register address = 0x1CE  registers count=1 payload size=0[17:19:13][E][modbus_controller:091]: Modbus error function code: 0x4 exception: 2 
[17:19:13][E][modbus_controller:095]: Modbus error - last command: function code=0x4  register address = 0x1CE  registers count=1 payload size=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
En de parameter komt niet voor in mijn handleiding of diegene op de website van Remeha.. nieuwere hardware wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60e7UrxFbmyYEfxmnDAcadsgSnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6kFPlnZJ3xBOWhALEP1MmTXk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martidjen
rft80 schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:19:
[...]

Hi, welke Elga Ace versie heb jij? Ik heb deze toegevoegd maar doet bij mij niets anders dan een error genereren:
code:
1
2
3
[17:19:13][E][modbus_controller:091]: Modbus error function code: 0x4 exception: 2 
[17:19:13][E][modbus_controller:095]: Modbus error - last command: function code=0x4  register address = 0x1CE  registers count=1 payload size=0[17:19:13][E][modbus_controller:091]: Modbus error function code: 0x4 exception: 2 
[17:19:13][E][modbus_controller:095]: Modbus error - last command: function code=0x4  register address = 0x1CE  registers count=1 payload size=0
Ik heb een Elga Ace Mono MB4 MR/H (misschien zit het alleen in de monoblock dan?) Dit register zou de waarde van parameter HM013 uit de Elga weer moeten geven, hierin staat de berekende COP. Is ook uit te lezen op de Elga zelf. Als deze sowieso niets weergeeft in jouw Elga dan zal het waarschijnlijk niet werken helaas

Bij de GTW-08 zat een usb stick met daarop een bestand ‘GTW-08 mapping.xlxs’ hierin heb ik deze gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KzHPyKAIKE1joSF6QhT1i4fN3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybHZ8ItSUc8SV8ypwj7UUxFp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martidjen
rft80 schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:26:
En de parameter komt niet voor in mijn handleiding of diegene op de website van Remeha.. nieuwere hardware wellicht?

[Afbeelding]
Mijn GTW-08 heeft hardwareversie 516, softwareversie 260

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Ah, ok, ik heb een split. Remeha geeft aan dat dit register er op de split ook op moet zitten maar waarschijnlijk heeft mijne die dan weer niet. Zal niet aan de GTW liggen maar eerder aan de printplaat / software van de Elga zelf.

https://www.remeha.nl/vee...gateway-08-modbus-updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Wel fijn...blijkbaar toch de gtw-08. En typisch remeha - gtw-08 verbeteren maar geen mogelijkheid aanbieden om de software te updaten op bestaande modellen.. lekker dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spulleke
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-02 13:49
Jornkh schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:38:
@wverkooijen ik heb het zelfde probleem. Rode led blijft knipperen. Al enig idee hoe dit is op te lossen?
En hier is het ook niet anders...
Weet je al hoe je 'm actief krijgt?

Groetjes Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-05 11:16
Heeft iemand nog een OTgateway rondslingeren die niet meer gebruikt wordt? Ik wil toch ook wel graag weten wat mijn ketel (Tzerra Ace) doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olovv100
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-04 12:42
ger356 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:23:
Heeft iemand nog een OTgateway rondslingeren die niet meer gebruikt wordt? Ik wil toch ook wel graag weten wat mijn ketel (Tzerra Ace) doet.
Gast 30 euro koop er gewoon eentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Spulleke schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:45:
[...]

En hier is het ook niet anders...
Weet je al hoe je 'm actief krijgt?

Groetjes Jeroen
Wellicht contacten A-B omdraaien? Zie website Remeha, daar staat ergens dat hun documentatie verkeerd is. A moet op B en B moet op A. Lees het voor de zekerheid wel even na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:01

nWn

In Geocentric Orbit

Is er al iemand die een koppeling heeft weten te maken tussen Bluetooth en HA? Ik heb intussen ook de Bluetooth module van mijn installateur gekregen dus kan nu zo het één en ander uitlezen. Zo niet, dan ga ik zelf een poging wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 20:40

JF

Enkele dagen geleden keek ik op github of er een project was om de R-bus aan te sturen, via iets anders dan de Remeha Etwist thermostaat.

Ik trof een project van iemand die toevallig net begonnen was het reverse engineeren van het R-bus signaal. Zie: https://github.com/pepijndevos/R-Bus

Wie weet leidt dit tot alternatieve methodes naast de eTwist om via R-bus de Elga ace aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
nWn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:58:
Is er al iemand die een koppeling heeft weten te maken tussen Bluetooth en HA? Ik heb intussen ook de Bluetooth module van mijn installateur gekregen dus kan nu zo het één en ander uitlezen. Zo niet, dan ga ik zelf een poging wagen.
Ben benieuwd wat je gaat maken. Het is mij niet gelukt.
Overigens ken je het programma Recom van Remeha. Daarmee kun je vanuit je pc min of meer dezelfde informatie via Bluetooth of wifi uit je Remeha halen. Recom heeft de optie om geselecteerde waarde te loggen.
Wellicht dat je via dat program er achter kan komen hoe je waardes van je Remeha in HA kan krijgen. Ik heb er te weinig kennis van…. maar volg je graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martidjen
Iemand ervaring met parameter AM019 voor de waterdruk bij een Elga ace monoblock? Bij mij geeft deze geen waarde weer, is hier iets voor nodig om de waterdruk te kunnen meten of uit te lezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Imanol82
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-01 20:09
Hallo.

Voor het geval iemand geïnteresseerd is: ik heb dit project voor Baxi op github gemaakt met behulp van een GTW08 en een ESP32.
Ik denk dat het ook voor jouw machines werkt (ik heb wat informatie gekregen op dit forum).

Ik hoop dat het iemand helpt en vooral hoop ik dat we het kunnen verbeteren :)

https://github.com/Imanol...e-Assistant-with-an-ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Imanol82 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:28:
Hallo.

Voor het geval iemand geïnteresseerd is: ik heb dit project voor Baxi op github gemaakt met behulp van een GTW08 en een ESP32.
Ik denk dat het ook voor jouw machines werkt (ik heb wat informatie gekregen op dit forum).

Ik hoop dat het iemand helpt en vooral hoop ik dat we het kunnen verbeteren :)

https://github.com/Imanol...e-Assistant-with-an-ESP32
Gracias! 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

royaljoop schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:42:
[...]

Ben benieuwd wat je gaat maken. Het is mij niet gelukt.
Overigens ken je het programma Recom van Remeha. Daarmee kun je vanuit je pc min of meer dezelfde informatie via Bluetooth of wifi uit je Remeha halen. Recom heeft de optie om geselecteerde waarde te loggen.
Wellicht dat je via dat program er achter kan komen hoe je waardes van je Remeha in HA kan krijgen. Ik heb er te weinig kennis van…. maar volg je graag.
Kleine update: Het is nog niet gelukt (voor mij is dit ook allemaal nieuw). Het is wel gelukt om met mijn hartslagmeter te verbinden en de data te ontvangen, maar bij de Remeha lijkt er iets meer aan de hand te zijn. Via de logs zie ik dat er op zes verschillende services een handshake wordt uitgevoerd, waarna er via één van die services een datastroom begint te lopen. Echter alleen als ik verbind via de app. Als ik dezelfde procedure naboots met een Python / Rust script, of direct via de bluetooth stack in Linux, dan verbind ik wel, maar blijft het apparaat verder stil.

Ik duik er nog wat dieper in om te kijken hoe ik het apparaat zo ver kan krijgen dat ie z'n geheimen gaat vrijgeven.

Ow, en die Recom software... Ik heb het geïnstalleerd, maar het is nog niet gelukt om daadwerkelijk waardes te zien voordat het weer crasht. Werkt het bij jou wel?

Edit: Het is inmiddels gelukt om op de juiste knopjes te drukken voor de initialisatie. Echter, de volgende stap is een challenge-response systeem. De combinaties welke ik uit de logs heb weten te halen suggereren een onderliggend algoritme wat niet triviaal is. Ik denk dat het hier voor mij stopt, want het reverse engineeren hiervan gaat mij wat te ver :).

Mocht iemand toch een poging willen wagen, stuur vooral een DM!

[ Voor 13% gewijzigd door nWn op 06-01-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@nWn
Als ik met mijn iPhone dichtbij de binnen unit ga zitten en dan de Smart Service Tool app opstart krijg ik de vraag hoe je wilt verbinden. Selecteer dan Bluetooth en dan gaat hij zoeken.

Oja, in het instellingen menu van je binnen unit zelf moet je wel eerst de Bluetooth actief gemaakt hebben. Standaard staat die uit.

Heb je ook een naam waarmee je probeert in te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

@royaljoop

Yes, verbinden via Bluetooth met mijn Android telefoon gaat prima. Wat ik graag werkend wil krijgen is dat je ook met een random ander apparaat met Bluetooth verbinding kan maken, zodat je met bijv. een Raspberry Pi de data kan uitlezen en via MQTT naar Home Assistant kan sturen.

En daar kom ik niet verder. Ik heb alle interactie tussen mijn telefoon en de warmtepomp gelogd, en dat volgt ongeveer dit schema:
  1. Maak verbinding (hiervoor moet je eerst de apparaten koppelen met de 6-cijferige code van de warmtepomp).
  2. Stuur "aan" signalen naar 6 verschillende UUIDs.
  3. Ontvang een challenge code van de warmtepomp
  4. Verstuur de correcte response code
  5. Wacht op de data
Ik ben nu bij punt 4 en daar kom ik niet verder. Ik heb een aantal challenge-response signalen gelogd (door de communicatie via mijn telefoon en de officiële app bij de te houden) en hier zit een cryptografisch algoritme achter. Zonder de juiste response te kunnen genereren uit de door de warmtepomp gestuurde challenge kom je er niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 12:07
Wellicht interessant voor de lezers hier. Ik heb een USB-CAN module op de L-bus van mijn Remeha Elga Ace Monoblock Controlbox aangesloten en wat Python spaghetti code geschreven om hier data uit te trekken.

https://github.com/bajansen/remehacan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KupkuH
rft80 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:12:
[...]

@rft80 Weet je misschien al waar het aan ligt dat de buitentemperatuur sensor af en toe naar 0 graden gaat?
Remora is inderdaad niet erg snel met het oplossen van problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
KupkuH schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:32:
[...]

@rft80 Weet je misschien al waar het aan ligt dat de buitentemperatuur sensor af en toe naar 0 graden gaat?
Remora is inderdaad niet erg snel met het oplossen van problemen..
Geen idee, ik vermoed dat het draadloze communicatie is die hapert. Het gebeurt bij alle weer types, ook weleens bij temperaturen onder nul.

Remeha blijft stil, mijn installateur interesseert het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:17

orf

Martidjen schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:10:
Iemand ervaring met parameter AM019 voor de waterdruk bij een Elga ace monoblock? Bij mij geeft deze geen waarde weer, is hier iets voor nodig om de waterdruk te kunnen meten of uit te lezen?
Ik begreep van Remeha dat de monoblocks geen druksensor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KupkuH
rft80 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:01:
[...]

Geen idee, ik vermoed dat het draadloze communicatie is die hapert. Het gebeurt bij alle weer types, ook weleens bij temperaturen onder nul.

Remeha blijft stil, mijn installateur interesseert het niet...
Ik merk hetzelfde, weer type maakt niks uit. De sensor is in mijn geval bedraad aangesloten, setting in het menu veranderen van AUTO naar type sensor maakt ook niks uit.
Ik dacht al aan firmware maar daar is niks van te vinden. Via recom zie ik ook geen optie om firmware bij te werken of ik kijk niet goed, kan natuurlijk ook :)
Volgens mij had ik wel ergens gelezen dat de WP de gemiddelde temp pakt van 2 uur of iets dergelijks. Dan zouden die korte blips niet uit moeten maken, mooi is anders zullen we maar zeggen :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste