Ik ben echt de weg kwijt als het gaat om het specifiek opvragen van info van mijn Remeha installatie via Modbus voor of de Warmtepomp of de Gasketel. Maar om een goed beeld te krijgen eerst een beschrijving van de situatie.
Beschrijving woning & installatie
Type woning
Volledig gerenoveerde en goed geïsoleerde losstaande woning uit 1949. Milieulabel B.
Wamrtevraag
Voor de besturing van de warmtevraag gebruik ik
EvoHome met 13 zones. 10 van de zones staan enkel op vorstbeveiliging en worden enkel geactiveerd als er sporadisch behoefte aan is. 3 zones betreffen vloerverwarming die weer binnen EvoHome bestuurd worden door een
HCC100.
De EvoHome sturing naar de Remeha installatie vind plaats met een
Aan/Uit relais en is ingesteld op maximaal
2 schakelingen per uur.
Remeha Elga Ace All-in-One 4 kW - 28C CW4
Deze installatie spreekt hoop ik voor zich en van juli draait deze combo bij ons naar volle tevredenheid. Nu het stookseizoen voorzichtig is gestart tokkelt de warmtepomp zo af en toe en het gasdeel dient tot nu toe enkel voor warm water. Het comfort in huis is top en het energieverbruik is zeer laag.
Remeha Gateway08 - Modbus
In de Remeha Elga Ace is een Modbus print geplaatst door Remeha.
Dit is de
installatie handleiding met ook een opsomming van de meeste modbus-adressen.
Waveshare RS232/485 TO WIFI ETH
De Remeha Gateway08 is bedraad verbonden met de
Waveshare converter om via TCP/IP de modbus van Remeha te benaderen.
Home Assistant
Ik draai al vele jaren Home Assistant en daarbinnen heb ik de modbus benaderbaar gemaakt met wat simpele YAML code. Hieronder een klein deel van de definitie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| #Modbus definities
# Remeha wave share tcp connection
- name: remeha_modbus
type: tcp
host: 192.168.178.236
port: 8899
timeout: 10
delay: 2
retries: 3
# remeha entities metingen
sensors:
- name: Remeha Watertemp Uitgaand
unique_id: remeha_watertemp_uitgaand
slave: 100
address: 273
input_type: holding
data_type: int16
scan_interval: 60
unit_of_measurement: °C
state_class: measurement
scale: 0.01
precision: 1 |
:strip_exif()/f/image/ZSnHiYjdOJckH3GezypHoM5W.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag: WP en Gasketel en een modbus gateway
Ik snap niet hoe ik specifiek informatie van de Gasketel kan opvragen. Bijvoorbeeld wil ik weten of de installatie warmwater aan het maken is. Een voorbeeld van een usecase is dat ik de afzuiging van de douche wil starten als er warm water wordt getapt en ik wil de afzuiging even kort uit en weer aan zetten als er langer dan 5 minuten warm water wordt gebruikt. Een ander voorbeeld is dat ik alarm krijg op mijn telefoon als de installatie beslist om de gasketel te starten als ondersteuning. En zo zijn er vast nog veel meer leuke dingen te bedenken. Alles gericht op energiebesparing.
Als ik de status van de installatie opvraag op modbus adres 411 (AM012 op het display) dan zou waarde 4 warmwater productie moeten betekenen. Maar helaas blijkt dit adres in mijn geval betrekking te hebben op de warmtepomp en dus hebben de waardes die ik van adres 411 krijg enkel betrekking op de verwarming dmv de Warmtepomp. Als ik de gasketel warmwater laat produceren veranderd adres 411 niet van waarde!
In paragraaf 5.8 (pagina 185) en verder van de
installatie handleiding staat denk ik uitgelegd hoe ik de waardes van zowel WP als ook van de Gasketel zou moeten kunnen benaderen. Remeha noemt dit zeer verwarrend Zonering.
Maar helaas snap ik daar echt niet wat men bedoelt en wat ik zou moeten doen om de juiste adressen uit te lezen.
Is er iemand die mij kan helpen om paragraaf 5.8 te vertalen naar mijn situatie?