@
number3 Ik heb er nog 1..
Eerst de simpele: ik heb dus een eTwist via de OT gateway op de OTGW. De door de eTwist gemeten kamertemp (CM030) gaat vaak terug naar onder de 5 graden (zaagtanden), terwijl je op het display van de eTwist dat niet ziet.
Ik heb een andere eTwist gebruikt en die deed precies hetzelfde.
Zien andere forumleden dat ook?
De moeilijke dan:
Ik gebruik als regelstrategie de WAR + naregeling met eTwist met een correctie van 2. De regelstrategie kan je via de eTwist instellen, de correctie moet op de Elga Ace.
Ik zie bij gelijke instellingen (in de nachtverlaging) een ander HM001 verloop (Ta WP) , de rode cirkel rechts, vergeleken met de nacht ervoor (cirkel links). De nachttemp's zijn vergelijkbaar, het setpunt ook (HM003).
Enige verschil is dat de nachtverlaging rechts blijkbaar even nodig vond dat HM003 naar minimaal ging, de groene cirkel. Daarna ging HM003 weer als een speer omhoog. Het gevolg was een nachtelijk gasverbruik van ca 1,5 kuub terwijl dat niet nodig was.
Is het toeval dat dit gebeurt net in een terugval van CM030?
Blijkbaar vindt de Elga Ace een te grote sprong in HM003 (setpunt Ta WP) heel eng en gaat als een bezetene hulp zoeken van de backup, dus CV. Met die zaagtanden in HM001 Ta als gevolg.
Ik heb nu sinds 2 dagen, na dit geval, als test de regelstategie op volledig WAR gezet en op een vlakke stooklijn met hoog voetpunt gezet. Die verlaag ik dan handmatig met een paar graden in de nacht. Daarmee zie ik geen vreemd backup gedrag van de CV ketel. Blijkbaar "doet" de eTwist, via OT, zaken die het daglicht niet verdragen kan
Uiteraard wil ik weer terug naar WAR + naregeling maar dan moet ik wel op de eTwist kunnen vertrouwen.
Zijn er forumleden die goede ervaringen hebben met ander OT thermostaten in combinatie met de Elga Ace?
NB: de Elga Ace codes heb ik in Domoticz zelf benoemd, die komen niet standaard uit OTGW.