Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 21:50
Aha, ik had ingezet op het kostenloze spoor, nog als nalevering omdat ik ervanuit was gegaan dat de Elga standaard mét printje geleverd zou worden. Wellicht is dat een deel van het probleem ;)
Ik weet idd het art. nummer waar het om gaat.

[ Voor 63% gewijzigd door Geronimoos op 21-01-2022 11:22 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
@Geronimoos @number3
Het Bluetooth printje is standaard bij de Elga.
Ik heb het ook nog niet. Volgens mijn installateur ETA medio februari kosteloos.
Maar als het wel te bestellen is bij technische unie dan ga ik mijn installateur even aansporen om wat druk bij remeha uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 06:25
Hoe kom je daarbij? Ik heb juist bij installatie te horen gekregen dat ik een ELGA heb zonder bluetooth. Aan de binnenkant van de kap van je Elga kan je zien of ie standaard uitgeleverd is of niet.

Een ding is zeker de smart antenne print is gewoon bestelbaar en hoeft niet te wachten 👀

Echter als je goede afspraken met je installateur hebt, gewoon aansporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-03 21:29
Vreemd. Bij het installeren van onze Elga Ace in juni zat die Bluetooth print er standaard in. Ik heb er niet specifiek om gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Het zou een simpele besparingsmaatregelen kunnen zijn natuurlijk. Weer 75 euro die je extra kan vragen 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-04 18:47
De metingen met OTGW op de ELGA ACE 4kw doen hun werk... En nu zie ik een verdacht patroon op Ta (HM001). Dit in combinatie met de WAR+RT+naregeling, via de eTwist die uiteraard werkt via Opentherm.

(sorry, verkeerd forum: hoe verwijder ik deze post? 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door edkok op 24-01-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@edkok toch nieuwsgierig wat het verdachte patroon is 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
@number3 Ik heb er nog 1..
Eerst de simpele: ik heb dus een eTwist via de OT gateway op de OTGW. De door de eTwist gemeten kamertemp (CM030) gaat vaak terug naar onder de 5 graden (zaagtanden), terwijl je op het display van de eTwist dat niet ziet.

Ik heb een andere eTwist gebruikt en die deed precies hetzelfde.
Zien andere forumleden dat ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGMJ0xcCWtYohQ31y45Bidy0feY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lwPZC3G4zJVfgDJ8LlHab3PM.png?f=fotoalbum_large

De moeilijke dan:
Ik gebruik als regelstrategie de WAR + naregeling met eTwist met een correctie van 2. De regelstrategie kan je via de eTwist instellen, de correctie moet op de Elga Ace.
Ik zie bij gelijke instellingen (in de nachtverlaging) een ander HM001 verloop (Ta WP) , de rode cirkel rechts, vergeleken met de nacht ervoor (cirkel links). De nachttemp's zijn vergelijkbaar, het setpunt ook (HM003).

Enige verschil is dat de nachtverlaging rechts blijkbaar even nodig vond dat HM003 naar minimaal ging, de groene cirkel. Daarna ging HM003 weer als een speer omhoog. Het gevolg was een nachtelijk gasverbruik van ca 1,5 kuub terwijl dat niet nodig was.
Is het toeval dat dit gebeurt net in een terugval van CM030?

Blijkbaar vindt de Elga Ace een te grote sprong in HM003 (setpunt Ta WP) heel eng en gaat als een bezetene hulp zoeken van de backup, dus CV. Met die zaagtanden in HM001 Ta als gevolg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYOvRa0aAruSkO-2PKuE_2E02Fw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x2ZXz7OqbYpJiobaRkCGhzR9.png?f=user_large

Ik heb nu sinds 2 dagen, na dit geval, als test de regelstategie op volledig WAR gezet en op een vlakke stooklijn met hoog voetpunt gezet. Die verlaag ik dan handmatig met een paar graden in de nacht. Daarmee zie ik geen vreemd backup gedrag van de CV ketel. Blijkbaar "doet" de eTwist, via OT, zaken die het daglicht niet verdragen kan >:)

Uiteraard wil ik weer terug naar WAR + naregeling maar dan moet ik wel op de eTwist kunnen vertrouwen.

Zijn er forumleden die goede ervaringen hebben met ander OT thermostaten in combinatie met de Elga Ace?

NB: de Elga Ace codes heb ik in Domoticz zelf benoemd, die komen niet standaard uit OTGW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@edkok ik ie hetzelfde gedrag van de Troom (room temperature).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlQ2gDQ07pJlOiS2RPRm2LXArUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wxQ94wGLcfo3KHfQm9lJZagR.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al eens gevraagd aan mijn installateur wat dat is. Zijn verhaal is dat het de Elga Ace defrost cyclus is. Snap zelf niet waarom de eTwist zich daarmee bezig zou moeten houden. Dus voor mij is het nog steeds een raadsel waarom er teruggeregeld wordt naar circa 4C door de eTwist op de OpenTherm kant, terwijl op het display gewoon braaf de gewenste temperatuur blijft staan.

Voor je tweede punt moet ik zelf even proberen te snappen wat je nu doet en ziet.

[ Voor 28% gewijzigd door number3 op 25-01-2022 16:44 . Reden: aanvulling in reactie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edkok
Ik ben er achter gekomen waar het vreemde gedrag waarschijnlijk vandaan kwam.. het spelen met het OTGW CS commando.

Paar dagen gelegen toevallig (weer) gedaan en ik zag hetzelfde gedrag in de nacht: zaagtanden in de Ta HM003 om het kwartier die van 27,9 C naar ca 40 C of daarboven. Een toename in gasgebruik (2 kuub die nacht, normaal bijna niets bij deze buitentemp) en een afname in kWh (van meestal 5-6 bij deze buitentemp naar 1-2).

Als ik het goed begrijp overrule je daarmee de AP063 van de Elga Ace (Max CV aanv Setpunt) en die staat op 55 C bij mij. Ik dacht, laat ik eens CP=50 geven. Want dan heb ik niet zoveel nodig. Op het eerste gezicht gebeurde er niet veel maar later in de monitor zag ik dus weer die zaagtand. En het huis wordt er dus veel minder efficiënt door verwarmd.

Ik heb de Elga een restart gegeven door de stekker er even uit te halen. Daarna weer normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RalphAM
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-10-2023
number3 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:43:
Het zou een simpele besparingsmaatregelen kunnen zijn natuurlijk. Weer 75 euro die je extra kan vragen 🤔
Vandaag achter de installateur aan gebeld die veel te druk is. De BT printplaatjes voor de Elga zijn binnen en worden binnenkort geplaatst. Niks geen extra rekening van EUR 75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Heb je mooi geluk. Bij mij was het duidelijk dat er geen BT in zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphAM
number3 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:36:
Heb je mooi geluk. Bij mij was het duidelijk dat er geen BT in zou zitten.
Heel gek. Laten we dan hopen dat we met deze discussie andere Elga eigenaren kunnen helpen gratis hun module te krijgen.
Voor nu op naar de volgende stap, het gaan uitlezen van data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Yep gek. Ik zal nog eens checken, maar er lijken meerdere versies in omloop. Belangrijker is nu het uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edkok
Bij mij zat er vanaf de levering al BT in. Bereik is hier niet denderend. EA hangt op zolder. Tot in het trapgat 1 verdieping lager nog ontvangst daarna niet meer. Uitlezen met de service app is erg handig.

Bedenk dat als je een Opentherm thermostaat aan de EA hangt, dat de settings die je met deze app leest niet hetzelfde hoeven te zijn. Bijvoorbeeld CP210, voetpunt stooklijn dag. Met de eTwist in OT stand is dat bij mij anders dan als ik CP210 aflees in de service app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@edkok eTwist in OT stand?
Wat zegt de display op de Elga tov de service app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
@DeltaT In de service app staat, onder actuele waarden > 0/1 (laatste tab) CM140 "OT aanwezig?" op Ja. Ik neem aan dat dit de herkenning is.

Nog iets bijzonders: de eTwist in RBUS of OT stuurt een beperkt aantal CP parameters aan. Waarschijnlijk vanwege de beperkte functies op de eTwist. Zo werkt CP240 (ruimte invloed ) niet met de eTwist aangesloten. Ik kan 'm aanpassen op de EA maar heeft geen effect. Zo ook CP070 en CP220 (nacht stooklijn)

EDIT: van mijn leverancier: wij hebben getest de eTwist in RBUS met de EA en wij zien dat een wijziging van CP210 (voetpunt dag) via de eTwist ook zichtbaar is op de EA. Andersom de CP210 aanpassen op de EA is ook zichtbaar op de eTwist. Maar dit werkt niet met CP220 en CP070 (t.b.v stooklijn 's nachts)

Heeft iemand toevallig de iSense , want die kan veel meer..

[ Voor 23% gewijzigd door edkok op 18-02-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@edkok is je CV ook OT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
@DeltaT Nee, de koppeling tussen EA en CV ketel is AAN/UIT. Dit omdat volgens mijn installateur mijn type CV ketel (Intergas Prestige CW 6) niet goed samenwerkt met de EA in OT modus.

Door de CV max temp op 50 te zetten voorkom ik dat de ketel te grof warmte in het systeem pompt. Dit stel ik dus in op de Intergas, niet op de EA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@edkok Heb ook die van mij op 45 gezet, wat is de minimale vermogen van de intergas?
Die OT is toch implementatie gevoelig… daarom ook mijn vraag, zou zo maar kunnen dat heel wat verwarrende waarden door de bus gaan.
Heb mijn BT module nog niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

edkok schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:58:

Heeft iemand toevallig de iSense , want die kan veel meer..
Ik heb wel een iSense samen met een OTGW alleen geen Elga. Wel een Loria.

Wat wil je specifiek weten van de iSense?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
@stuffer Ik vraag me af of de iSense een lagere nacht stooklijn ondersteunt. Volgens de handleiding van de iSense zit er wel een nachtstooklijn in (paragraaf 11.3 Stookgrens nacht van de RTC uitvoering).

Alleen staat er ook "Stookgrens nacht: buitentemperatuur waarboven de cv
uitgeschakeld is gedurende de nacht."

En dat uitschakelen is dus niet de bedoeling. Ik wil een nachtstooklijn die het voetpunt van de stooklijn verlaagd naar een in te stellen punt.

Heb je ervaring met de iSense met een stookgrens nacht waarbij de ketel gewoon wat minder hard stookt? Dat effect werkt niet met een gewoon klokprogramma ('s nachts 1 graad lager") want de eTwist gaat dan te grof met de Ta om.

[ Voor 19% gewijzigd door edkok op 22-02-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 14:51

stuffer

Ondertietel

@edkok nee, heb helaas geen ervaring met de stooklijn op de iSense, dat laat ik aan de wp over.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
@DeltaT Bedoel je minimale aanvoertemperatuur of minimaal vermogen? Ik heb alleen de aanvoer verlaagd, niet het vermogen. Met de laatste heb ik wel eens wat getest (verlagen), maar leek tot meer verbruik (?) te leiden. De minimale Ta ligt tussen 10C-60C van deze ketel.

Minimaal vermogen is afhankelijk van het type ketel. De Prestige CW6 kan minimaal 7kW (=25%). Dat wordt bij die van mij gedaan door het toerental van de ventilator te wijzigen.

Mijn installateur zegt het volgende over de AAN/UIT inregeling van de EA <> Intergas: "De Elga Ace geeft zo nu en dan storingen als deze OT is aangesloten met een Intergas apparaat, dit is niet met elk type zo, maar wel met de meeste. Om storingen te voorkomen is deze aan/uit aangesloten. Intergas wil namelijk andere parameters zien voor bepaalde instellingen dan Remeha en dit is niet te omzeilen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@edkok maximale aanvoer temperatuur, op een moderne modulerende ketel is aan het vermogen zitten niet echt productief, behalve als je afgifte zeer laag is.
Dat bedoel ik met implementatie gevoelig, mijn Atag Q serie doet niet aan OT dus Aan/Uit is de enige optie en komt ook op 7kW minimum.

• RalphAM
Een kleine update vanuit mijn kant. De installateur gaat eerst zelf thuis testen met de BT unit, vervolgens gaat deze bij mij geplaatst worden.

Dan wat anders. Ik heb me een tijdje geleden opgegeven voor Demoproject Hybride https://www.demoprojecthybride.nl/. Voor dit project wordt de wp met sensoren vol gehangen en wordt deze helemaal doorgemeten. Data wordt inzichtelijk, ook voor jou als eigenaar. Plus mogelijk nog EUR 500 project vergoeding. Dit werd eerder afgewezen, maar door het tekort aan warmtepompen ben ik toch benaderd of ik mee wil doen. Dus voor wie geïnteresseerd is; check de link en misschien kan je ook mee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• number3
Goede tip. Ik doe al mee met het project. De meetkit is net aangekomen bij mij.

• number3
Intussen heb ik begrepen dat de modbus op de Elga ace zo goed als vrijgegeven gaat worden. De print is bekend, en ga er binnenkort 1 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
number3 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:33:
Intussen heb ik begrepen dat de modbus op de Elga ace zo goed als vrijgegeven gaat worden. De print is bekend, en ga er binnenkort 1 bestellen.
Ik neem aan dat dit de GTW-08 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphAM
Een korte update vanuit mijn kant. De BT module is inmiddels geinstalleerd. Was 5 minuten werk dus was benieuwd wat mijn installateur allemaal eerst nog "moest testen". Maar goed. Inmiddels dus de Elga via BT uit te lezen dmv de "Smart Service" app. Helaas alleen actuele waardes en naar mijn idee heb ik nog niet alle parameters voorbij zien komen.
Ik zal kijken of ik komende week enkele screenshots kan delen.
De set voor Demo Project Hybride heb ik nog niets van gehoord.
@number3 Hoe draait dit bij jou? Is trouwens de slimme meter noodzakelijk voor de werking? Dit aangezien ik een digitale meter heb, zonder het "slimme" erin. Ik ben benieuwd!

Groeten,

Ralph

[ Voor 4% gewijzigd door RalphAM op 10-04-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@RalphAM yep, tot op heden kan ik het alleen uitlezen met de smart service app, volgens mij kan ik wel ook parameters instellen, maar heb er nog geen manier voor gevonden.

Ik heb de slimme meter in mijn opstelling uitgelezen, en het verbruik van de elga meet ik met een eenvoudige shelly, zodat ik het verbruik van de warmtepomp goed kan zien.

Ik ben nog bezig met de modbus print, die is er wel, maar niet vrijgegeven.

En de set van apparatuur heb ik intussen ontvangen, om te installeren, nu nog mijn installateur weer op bezoek krijgen om de boel te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@number3 welke shelly heb je? Gebruik zelf de 1pm met de 3 temperatuur sensoren voor Ta Tr Elga en Tr CV. Geeft goede inzicht in de momenten van de CV bij verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Ik gebruik de Shelly Plus S. De afgelopen week zie ik voor het eerst het uitgeschakelde gebruik. 14W gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Heb je de Elga 4 of 6? Bij mij de 6 trekt ie soms wel meer dan de 2,5 kW wat de shelly plug S aan kan. In de standbij stand is het bij mij 7,5 W. Met pomp aan 21.

[ Voor 22% gewijzigd door DeltaT op 19-04-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Ik heb een 4kW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RalphAM
DeltaT schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:12:
@number3 welke shelly heb je? Gebruik zelf de 1pm met de 3 temperatuur sensoren voor Ta Tr Elga en Tr CV. Geeft goede inzicht in de momenten van de CV bij verwarming.
Leuke apparaatjes die Shelly's. Thanks voor het delen. @DeltaT : Hoe log je die drie temperaturen die je noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
RalphAM schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:18:
[...]

Leuke apparaatjes die Shelly's. Thanks voor het delen. @DeltaT : Hoe log je die drie temperaturen die je noemt?
Shelly cloud met https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#312

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edkok
Weer iets bijzonders dat de OTGW meet. Sinds een paar maanden is geen warmte vraag meer nodig en verbruikt de Elga Ace 4kw dagelijks ca 0,4 kWh. Staat dan ook op zomerstand / standby.

Dat is niet vreemd. Vreemd is de meting via OTGW van Ta. Grofweg elk etmaal wordt de Ta verhoogd naar ca 35 graden. Nogmaals, er is geen warmtevraag, dus mij een raadsel waarom Ta grofweg elk etmaal even een schop krijgt. Omdat het tijdstip voorspelbaar is ben ik naast de CV en Elga Ace binnenunit gaan zitten. En ja wel: op het verwachte tijdstip springt de klep open en stroomt warm CV water van de ketel naar de Elga en zo de leidingen in. De CV ketel springt daarbij heel kort (minder dan een minuut) aan.

Nog iets vreemds: de slimme meter detecteert het gasverbruik niet, terwijl de CV ketel toch echt even aanslaat. Misschien is het verbruik zo klein dat het onder een bepaalde limiet van Domoticz zit..

Mijn installateur heeft met Remeha contact opgenomen en Remeha kent dit proces niet!

Wie heeft nog meer een dagelijks Ta verhoging zonder warmte vraag? Mijn ketel is een Intergas CW6 Prestige via AAN/UIT geschakeld met de Elga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:49
edkok schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:52:
Weer iets bijzonders dat de OTGW meet. Sinds een paar maanden is geen warmte vraag meer nodig en verbruikt de Elga Ace 4kw dagelijks ca 0,4 kWh. Staat dan ook op zomerstand / standby.

Dat is niet vreemd. Vreemd is de meting via OTGW van Ta. Grofweg elk etmaal wordt de Ta verhoogd naar ca 35 graden. Nogmaals, er is geen warmtevraag, dus mij een raadsel waarom Ta grofweg elk etmaal even een schop krijgt. Omdat het tijdstip voorspelbaar is ben ik naast de CV en Elga Ace binnenunit gaan zitten. En ja wel: op het verwachte tijdstip springt de klep open en stroomt warm CV water van de ketel naar de Elga en zo de leidingen in. De CV ketel springt daarbij heel kort (minder dan een minuut) aan.

Nog iets vreemds: de slimme meter detecteert het gasverbruik niet, terwijl de CV ketel toch echt even aanslaat. Misschien is het verbruik zo klein dat het onder een bepaalde limiet van Domoticz zit..

Mijn installateur heeft met Remeha contact opgenomen en Remeha kent dit proces niet!

Wie heeft nog meer een dagelijks Ta verhoging zonder warmte vraag? Mijn ketel is een Intergas CW6 Prestige via AAN/UIT geschakeld met de Elga.
Waarom trek je de stekker er niet gewoon uit?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05 18:17
@edkok Gokje: wellicht draait de WP elke 24 uur om de pomp(en) enzo op vastzitten te voorkomen. Dat doen veel CV installaties standaard ook (althans mijn oude Atag deed dat, dergelijke schakelingen zitten ook vaak op speciale pompschakelaars (ook om vast zitten te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:06
Ik ben nog in afwachting van mijn elga ace levering.
Maar kun je de elga ace via de etwist niet monitoren via deze home assistant integratie:

https://github.com/freitdav/BDRthermostatHA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 21:45
Ik heb het even geprobeerd en bij de eerste poging krijg ik een 401

code:
1
2
3
4
5
2022-07-06 06:50:18 ERROR (SyncWorker_3) [custom_components.bdr_thermostat.BdrAPI] ERROR with post request to https://remoteapp.bdrthermea.com/user/baxi/login: 401
2022-07-06 06:50:18 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry BDR Thermostat for bdr_thermostat
File "/config/custom_components/bdr_thermostat/__init__.py", line 57, in async_setup_entry
File "/config/custom_components/bdr_thermostat/BdrAPI.py", line 46, in bootstrap
File "/config/custom_components/bdr_thermostat/BdrAPI.py", line 73, in _login

Hoewel ik de user/baxi in the url nog wel verdacht vind, dus misschien is daar nog wel wat te fixen.

De url https://remoteapp.bdrthermea.com/user/remeha/ lijkt iig te bestaan

Ik heb de url even gewijzig nu krijg ik een 403, maar misschien heb ik nog wat anders fout gedaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2022-07-06 07:06:41 ERROR (SyncWorker_3) [custom_components.bdr_thermostat.BdrAPI] ERROR with post request to https://ruapi.remoteapp.bdrthermea.com/v1.0/pairings: 403
2022-07-06 07:06:41 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry BDR Thermostat for bdr_thermostat
File "/config/custom_components/bdr_thermostat/__init__.py", line 57, in async_setup_entry
File "/config/custom_components/bdr_thermostat/BdrAPI.py", line 47, in bootstrap
File "/config/custom_components/bdr_thermostat/BdrAPI.py", line 90, in _pair
2022-07-06 07:09:14 ERROR (SyncWorker_7) [custom_components.bdr_thermostat.BdrAPI] ERROR with post request to https://ruapi.remoteapp.bdrthermea.com/v1.0/pairings: 403
2022-07-06 07:09:14 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry BDR Thermostat for bdr_thermostat
File "/config/custom_components/bdr_thermostat/BdrAPI.py", line 47, in bootstrap
File "/config/custom_components/bdr_thermostat/BdrAPI.py", line 90, in _pair

Hier is het repo met de link voor remeha: https://github.com/mmoerdijk/BDRthermostatHA

Ga ik van het weekend eens mee spelen :-)

[ Voor 45% gewijzigd door hawk88 op 06-07-2022 07:12 . Reden: debug info toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hallorichard
Op home assistant forum:
https://ruapi.remoteapp.b...ne/1E10FFFFFFFF010/status 3
1E10FFFFFFFF010 must be different in the remeha version.

Solved it with GET https://ruapi.remoteapp.bdrthermea.com/v1.0/capabilities 6 and the zoneID for remeha etwist = 1E1000000000010

Home assistant forum met twee methoden voor het uitlezen van de bdr thermostaat.
https://community.home-as...-ha-integration/358612/45

[ Voor 23% gewijzigd door hallorichard op 06-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hawk88
Ik was nog een baxi vergeten te vervangen door remeha. Maar bij mij werkt hij nu met die integratie! (Zie de repo)

Het zetten veranderen van het schema lijkt nog niet te werken, eens kijken of ik dat ook aan de praat krjg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVGhnK7XFO0NxhcQwc_2FzflfAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rBXRhXH9ohtnsjpVe9DJxiln.png?f=user_large

temperatuur is zo hoog omdat de thermostaat op mijn schoot lag :-)

[ Voor 37% gewijzigd door hawk88 op 06-07-2022 20:11 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
hawk88 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:07:
Ik was nog een baxi vergeten te vervangen door remeha. Maar bij mij werkt hij nu met die integratie! (Zie de repo)

Het zetten veranderen van het schema lijkt nog niet te werken, eens kijken of ik dat ook aan de praat krjg

[Afbeelding]

temperatuur is zo hoog omdat de thermostaat op mijn schoot lag :-)
Mooi, kan ik ook mooi gebruiken als de warmtepomp komt.

Volgens mij kun je via deze GET de meer parameters opvragen en dan misschien opnemen in de code.

https://ruapi.remoteapp.bdrthermea.com/v1.0/capabilities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
JBtL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:19:
[...]

Waarom trek je de stekker er niet gewoon uit?
Haha, jazeker. Dat heb ik inderdaad gedaan :) Blijkt maar weer dat de OTGW ook dit soort sluipgebruik eruit pikt. Mooi spul!

@royaljoop Dat is een goed idee. Ik heb de boel weer even aangezet en na verloop van tijd weer hetzelfde. Duidelijk een ingebouwd proces

[ Voor 19% gewijzigd door edkok op 22-07-2022 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
edkok schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:52:

Is dat de OTGW meting of de echte verbruik? Op mijn 6kW kom ik op 0,178 per dag met inderdaad een piekje van 7,8 naar 8,6 W af en toe max een per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@hawk88 wat voor login gebruik je om in te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
@DeltaT yes, een modbus interface moet ik nog steeds bestellen. Moet nodig mijn installateur opjagen. 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Double T
number3 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:10:
@DeltaT yes, een modbus interface moet ik nog steeds bestellen. Moet nodig mijn installateur opjagen. 🤔
Zojuist de laatste (ivm onduidelijkheid van de levertermijn vanuit Remeha) gateway (via Glo24) besteld… volgende week in huis.

Rensa (Groothandel in NL) lijkt er ook nog wel op voorraad te hebben.

• number3
Welke print heb je bestelt?

• Double T
GTW-08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@hawk88 Kun je de inlog codes delen svp? Want ik wil dat ook wel eens proberen om dit in mijn HA aan de praat te krijgen. Al hoewel in nog wel een hulpeloze beginner ben in HA :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawk88
@royaljoop Probeer deze versie eens: https://github.com/freitdav/BDRthermostatHA/pull/6

De login is dezelfde als voor de etwist app. De paring code moet op het de thermostaat genereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
`@hawk88 Dank voor het delen. Ik moet nog wel even leren hoe ik dit in HA krijg :-) Maar zal mij het weekeinde hier eens op storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawk88
royaljoop schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:35:
`@hawk88 Dank voor het delen. Ik moet nog wel even leren hoe ik dit in HA krijg :-) Maar zal mij het weekeinde hier eens op storten.
Makkelijkste is het via HACS te doen.

En dan via een custom repository: https://hacs.xyz/docs/faq/custom_repositories

Voor het gemak kan je ook even deze repo nemen: https://github.com/mmoerdijk/BDRthermostatHA die zou dan gelijk moeten werken.

• BTempelman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Iemand nog verder gekomen met het uitlezen van de Elga Ace zelf (via modbus)?

• royaljoop
@hawk88 Gelukt, Bedankt!
Vandaag via de repo (github) de bestanden binnen gehaald. Daarna een custom map gemaakt in HA die draait in Docker op mijn Synology, alles gekoppeld en tot het draait.

Maar nu wil in natuurlijk wel wat meer informatie eruit peuteren. Meest belangrijkste voor mij nu is de temperatuur van het water in de boiler. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat eruit tover en wellicht heb jij dit niet in je magic box ;-) opgenomen.
Dus als je nog tips kan aanreiken maak je mij en wellicht andere helemaal blij,

In ieder geval hartstikke bedankt voor deze repo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
Bedoel je de boiler of het systeem, want de systeem temperatuur heb ik gewoon...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cwfcLPboeesQDtI5CNLVS_RdV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahxADssRs4Au6U7OXTMJMbZu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@hawk88 De Boiler, Wat jij in de bovenstaande afbeelding laat zien heb ik ook, maar dat is de temperatuur van het water in de Warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
royaljoop schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:26:
@hawk88 De Boiler, Wat jij in de bovenstaande afbeelding laat zien heb ik ook, maar dat is de temperatuur van het water in de Warmtepomp.
Ik wacht nog op mijn elga ace en etwist. Dus kan het niet zelf testen, maar via deze url kun je zien welke parameters op ze vragen zijn via de api:
https://ruapi.remoteapp.bdrthermea.com/v1.0/capabilities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@hallorichard Als ik je link gebruik krijg ik de vraag om "in te loggen". Welke naam en wachtwoord heb ik dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
royaljoop schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:49:
@hallorichard Als ik je link gebruik krijg ik de vraag om "in te loggen". Welke naam en wachtwoord heb ik dan nodig?
Die van de remeha etwist denk ik. Ik kan het niet controleren omdat ik nog geen etwist heb.

Hier staan ook nog andere manieren om extra info uit de etwist te halen.

https://community.home-as...-ha-integration/358612/45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
Je moet waarschijnlijk met een auth bearer token de request doen. Niet alleen met je username en wachtwoord

edit:
Je moet idd met een authenticatie token een request doen. Maar het lijkt er op dat eigenlijk alle interessante dingen die mogelijk zijn al uitgelezen worden. Misschien dat de energie consumptie nog wel aardig zou zijn.

Oh en de parameters zouden ook nog interessant kunnen zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NRHMF6OhH45AFzMNl-CHkS_FOE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FEVbbalAwMS6EUdVnb1EncEJ.png?f=fotoalbum_large

edit2:

Zou wel leuk zijn om dit als een Energy sensor toe te voegen voor in het energie dashboard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rTOlt-LYONyqxmPccM-hPy-urQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z7umcw4F09uoyZBGToTV5VPj.png?f=user_large

edit3:
Het is ook mogelijk om de stooklijn uit te lezen en aan te passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gl7bqmjm0DbWqGe60o0ONuCtAyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dMWV16kEMa87QKt4R7xXFVwM.png?f=user_large

[ Voor 103% gewijzigd door hawk88 op 20-09-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-02 20:24
hawk88 schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:33:
Je moet waarschijnlijk met een auth bearer token de request doen. Niet alleen met je username en wachtwoord

edit:
Je moet idd met een authenticatie token een request doen. Maar het lijkt er op dat eigenlijk alle interessante dingen die mogelijk zijn al uitgelezen worden. Misschien dat de energie consumptie nog wel aardig zou zijn.

[Afbeelding]

edit2:

Zou wel leuk zijn om dit als een Energy sensor toe te voegen voor in het energie dashboard.
[Afbeelding]

edit3:
[Afbeelding]
Kun je misschien aangeven hoe je deze token request hebt gedaan?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
DekkerM schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:10:
[...]

Kun je misschien aangeven hoe je deze token request hebt gedaan?

Bedankt!
Ik heb dit beetje aangepast, maar je kan ook iets als Postman gebruiken

edit: dit dus: http://domaray.com/2021/1...racion-en-home-assistant/

[ Voor 24% gewijzigd door hawk88 op 26-09-2022 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DekkerM
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-02 20:24
Bedankt voor de link, dat helpt enorm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bESmdLktSmKi35TedeOKjBhEuQk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VJGN6PR2kGMCXzwnPrRUKRXY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
Klopt het dat bij het uitlezen van de etwist dit via de remeha site gaat. Kortom de etwist doet een phone home naar Apeldoorn en die data lees je uit via de api?

Of connect je direct naar je etwist (waarbij de etwist niet naar buiten praat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
BTempelman schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:26:
Klopt het dat bij het uitlezen van de etwist dit via de remeha site gaat. Kortom de etwist doet een phone home naar Apeldoorn en die data lees je uit via de api?

Of connect je direct naar je etwist (waarbij de etwist niet naar buiten praat)?
Klopt, gaat via de cloud api. Is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTempelman
hawk88 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:36:
[...]

Klopt, gaat via de cloud api. Is niet ideaal.
Jammer inderdaad, geen optie om remeha server thuis te hosten?
Data routeren naar lokaal adres. Eigenlijk ff sniffen wat de etwist voor calls maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
hawk88 schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:33:

edit:

[Afbeelding]

edit2:

[Afbeelding]

edit3:
[Afbeelding]
@hawk88 zit de energy consumtion ook ik de github integration?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Ik heb vorige week mijn Elga binnen gehad. hij moet alleen koudetechnisch nog worden aangesloten.
Ik ga hem gebruiken met mijn Tado. nu hoor ik verschillende verhalen over het aansluiten hiervan. (aan/uit of modulerend)

Ik wil dit dus gaan monitoren en ik zie hier mooie grafiekjes voorbij komen temperatuur en stroomverbuik.
Waar monitoren jullie dit mee?

Ik heb geen BT module maar wel de Gateway-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• number3
Ik gebruik een OpenTherm Gateway ivm GTW-16 en mijn eTwist. Verse gebruik ik een Shelly S2 power switch daarmee meer ik het werkelijk stroomverbruik.

Alle data gaat naar mijn HomeAssisant en daarna door naar InfluxDB en dan gebruik ik Grafana om grafieken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
hallorichard schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

@hawk88 zit de energy consumtion ook ik de github integration?
Nog niet, nog geen tijd gehad. Voorlopig ook te druk om het op te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
hawk88 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 06:21:
[...]

Nog niet, nog geen tijd gehad. Voorlopig ook te druk om het op te pakken.
@hawk88 ik heb de aanpassingen doorgevoerd om energie uit te lezen. Maar kan dit pas begin november testen en op github plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
hallorichard schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

@hawk88 ik heb de aanpassingen doorgevoerd om energie uit te lezen. Maar kan dit pas begin november testen en op github plaatsen.
Als je het op github zet, kan ik waarschijnlijk dit weekend wel even kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
hawk88 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

Als je het op github zet, kan ik waarschijnlijk dit weekend wel even kijken of het werkt.
@hawk88 Hierbij. Ik heb in sensor.py de energie class toegevoegd.

https://github.com/055Richard/BDRthermostatHA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
Ik heb hem geïnstalleerd, en lijkt te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIWx7CWdnlEByqgjc02RU13r-fE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cowRyb7pdFKQMAAVDBDnuWlP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
hawk88 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Ik heb hem geïnstalleerd, en lijkt te werken:

[Afbeelding]
@hawk88 boven verwachting. Ik kan ook op dezelfde manier draaitijd opnemen. Ik zal wel een bericht plaatsen als ik die heb toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
@hawk88 welk attribute had je uitgelezen voor de stooklijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWMFPrKDKw0LlETa84ZZvYsIias=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3iESECnTuNqZJw9dLmT7UsG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb zojuist via HACS de api gedownload, maar ik mis ergens de stap om te koppelen aan de etwist. In de documentatie wordt gesproken over:

'Set configuration parameter as in your BDR app', maar ik kan dat config menu nergens vinden. In mijn sidebar zie ik HACS en daarin de 'integrations' en daarin staat BDR. Ook in Settings, Devices & Integrations staat onder HACS een BDR service toegevoegd.

Spreekt voor zich dat ik nog een leek ben op dit gebied, waar kan ik deze instellingen doen?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
Seesar schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 06:04:
Ik heb zojuist via HACS de api gedownload, maar ik mis ergens de stap om te koppelen aan de etwist. In de documentatie wordt gesproken over:

'Set configuration parameter as in your BDR app', maar ik kan dat config menu nergens vinden. In mijn sidebar zie ik HACS en daarin de 'integrations' en daarin staat BDR. Ook in Settings, Devices & Integrations staat onder HACS een BDR service toegevoegd.

Spreekt voor zich dat ik nog een leek ben op dit gebied, waar kan ik deze instellingen doen?
Settings > devices & services
Grote knop "add Integration" en dan BDR..

Dan moet dat menu opkomen

[ Voor 3% gewijzigd door hawk88 op 08-10-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

hawk88 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Settings > devices & services
Grote knop "add Integration" en dan BDR..

Dan moet dat menu opkomen
dank u, dat werkt. Dat gedeelte was nog nieuw voor mij om met custom repositories te werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Seesar op 08-10-2022 09:59 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
https://github.com/055Richard/BDRthermostatHA

Burning hours toegevoegd. Niet zelf kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
Lijkt ook te werken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yRvzHIVN1xjAmLGZBhugTe7K2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NFcelzQ0nDVBzyBAne4gPGpO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
Bedankt voor het testen. De andere setting ga ik inbouwen als ik zelf de elga ace heb en de etwist. Die hebben geen haast. Deze wel omdat je eindelijk vanaf dag 1 de data vastlegging wilt hebben in home assistant. Ik mis wel de gegenereerde warmte als waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrosi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-03-2023
BlueSS50 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:20:
Ik heb vorige week mijn Elga binnen gehad. hij moet alleen koudetechnisch nog worden aangesloten.
Ik ga hem gebruiken met mijn Tado. nu hoor ik verschillende verhalen over het aansluiten hiervan. (aan/uit of modulerend)

Ik wil dit dus gaan monitoren en ik zie hier mooie grafiekjes voorbij komen temperatuur en stroomverbuik.
Waar monitoren jullie dit mee?

Ik heb geen BT module maar wel de Gateway-30
Heb jij de Gateway-30 later gekocht en zelf aangesloten? Ben benieuwd naar de resultaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Ja, werkt top, mooie integratie!

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-05 15:18
Mrosi schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:38:
[...]

Heb jij de Gateway-30 later gekocht en zelf aangesloten? Ben benieuwd naar de resultaten!
Hij draait nog niet omdat ik aan het wachten ben op de koelmonteur. Ik heb er dus ook nog geen spanning op staan.

De gateway 30 is nog niet gemonteerd omdat ik niet van die printplaat spacers heb.

Ik hen deze Gateway 30 vorig jaar rechtstreeks van Remeha gehad toen ik de Elga had besteld. Ik begreep nu dat dat eigenlijk niet de bedoeling was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawk88
hallorichard schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:29:
[...]

Bedankt voor het testen. De andere setting ga ik inbouwen als ik zelf de elga ace heb en de etwist. Die hebben geen haast. Deze wel omdat je eindelijk vanaf dag 1 de data vastlegging wilt hebben in home assistant. Ik mis wel de gegenereerde warmte als waarde.
Ja dat zou ik ook wel willen weten, vooral voor het bepalen van de COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
JBtL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:50:
[...]

Ja, werkt top, mooie integratie!
Het is alleen de vraag of deze oplossing blijft werken. Er is een overstap naar een nieuwe app. Remeha home en ook dus mogelijk een nieuw centraal platform aangezien de etwist ook een update krijgt. Verschillende functionaliteiten worden ook niet meer aangeboden.

https://www.remeha.nl/vee...t-ondersteunt-de-remeha-h
https://www.remeha.nl/vee...n-de-etwist-app-en-de-rem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrosi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-03-2023
hallorichard schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Het is alleen de vraag of deze oplossing blijft werken. Er is een overstap naar een nieuwe app. Remeha home en ook dus mogelijk een nieuw centraal platform aangezien de etwist ook een update krijgt. Verschillende functionaliteiten worden ook niet meer aangeboden.

https://www.remeha.nl/vee...t-ondersteunt-de-remeha-h
https://www.remeha.nl/vee...n-de-etwist-app-en-de-rem
Fijn dit soort 'updates' waarbij er minder functionaliteit beschikbaar komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-05 21:22
Mrosi schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Fijn dit soort 'updates' waarbij er minder functionaliteit beschikbaar komt
Die nieuwe app is drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 09:58
Eerder genoemde HA integratie werkt prima maar mn eTwist verliest meestal iedere 3 dagen z’n wifi verbinding. Als ik zo op internet kijk ben ik niet de enige maar ik heb nog nergens een oplossing gevonden. Een van jullie dit weten te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy2k
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-07-2024
Interessante discussie dit! Binnenkort worden bij mij een Elga Ace 6 en een Tzerra CW5 ketel geplaatst. Voor de Elga is een Gateway 30 voorzien en er wordt een eTwist thermostaat geplaatst. Ik ben van plan om het systeem te monitoren en, waar mogelijk te optimaliseren.

Vraag: kan ik gegegevens voor volgen van COP uitlezen uit de Elga via de Gateway 30 of eTwist?

Indien niet: ik heb de mogelijkheid om leidingtemperaturen te meten met een ESP8266 en ik heb ook een slimme connector die energie meet. Ontbreekt nog: debiet.

Een paar hints zouden welkom zijn. Ik ben van plan om e.e.a. te documenteren via Github.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawk88
Goofy2k schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:38:
Interessante discussie dit! Binnenkort worden bij mij een Elga Ace 6 en een Tzerra CW5 ketel geplaatst. Voor de Elga is een Gateway 30 voorzien en er wordt een eTwist thermostaat geplaatst. Ik ben van plan om het systeem te monitoren en, waar mogelijk te optimaliseren.

Vraag: kan ik gegegevens voor volgen van COP uitlezen uit de Elga via de Gateway 30 of eTwist?

Indien niet: ik heb de mogelijkheid om leidingtemperaturen te meten met een ESP8266 en ik heb ook een slimme connector die energie meet. Ontbreekt nog: debiet.

Een paar hints zouden welkom zijn. Ik ben van plan om e.e.a. te documenteren via Github.
Cop kan uitgelezen worden via service App via Bluetooth, maar nog geen manier gevonden om het anders uit te lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Goofy2k schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:38:

Debiet is in ieder geval bij de Elga Ace 4kW een vaste instelling en varieert niet of nauwelijks. Dit kan ik bevestigen nu ik een Kamstrup heb gemonteerd. Met een sensor op aanvoer en retour kan je dus een aardig idee krijgen over de warmteproductie, en door met een vermogensmeter het electriciteitsverbruik te meten kan je een indicatie krijgen van de cop. Maar perfect wordt dit waarschijnlijk nooit, omdat je temperatuurmeting aan de buitenkant van de buis er altijd een beetje naast zit. Maar je kan wel goed meten wat het effect is van verschillende instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy2k
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-07-2024
Dank je. Ik moet gaan ontdekken of mij dat ook lukt! Die waarde zal dan wel een soort van gemiddelde zijn over een afgelopen periode? Of zijn er meerdere waarden? Bijvoorbeeld per dag, op datum?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste