• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:10
COP kun je ook berekenen door een esp8266 met twee temperature sensors op de aanvoer en retour leiding. En een stekker die kw meet van de elektriciteit.

Elga flow is deze parameter: HP069 SetpuntDebietCV

Dan deze formule:

Vermogen gegenereerd elga = (Ta - Tr)* 1.163 * 0.06 * Elga flow

Cop = Vermogen gegenereerd elga / gemeten in stekker

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:24
@Goofy2k Nee, real time, elke 10 seconden een meting oid. Je kan dan dit soort grafiekjes maken

JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 06:53
Hoewel we niet de Elga Ace direct kunnen uitlezen is het wel mogelijk vrij nauwkeurig het stookgedrag via OpenTherm te monitoren. Daarnaast als je COP echt zou willen meten kan je overwegen om het E-verbruik en een extra warmtemeter te plaatsten en die uit te lezen. Dat is overigens de opstelling die ook gebruikt wordt in het monitor project van mijn WP.

• Goofy2k
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-03 20:23
@hallorichard, over die formule voor het gegenereerde vermogen:

Ik snap de factor 1.163 dat is zoiets als 4.18 (J/cal) / 3600 (s/hr) met nog een paar factoren 10. Maar waar komt de 0.06 vandaan?

Ik neem even aan dat de Elga flow in m3/hr staat.

• hallorichard
Goofy2k schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:38:
@hallorichard, over die formule voor het gegenereerde vermogen:

Ik snap de factor 1.163 dat is zoiets als 4.18 (J/cal) / 3600 (s/hr) met nog een paar factoren 10. Maar waar komt de 0.06 vandaan?

Ik neem even aan dat de Elga flow in m3/hr staat.
Formule van een home assistant forum voor een daikin berekening.
Volgende week heb ik de elga en dan kan ik zelf testen of de formule klopt.

Home assistant forum:
https://community.home-as...pump-monitoring/259837/61

Site met formules:
https://warmtepomp-weetje...-rekenformules-en-feiten/

Als je een werkende formule hebt dan graag delen.

• Goofy2k
Bij mij draait ie vanaf morgen. Dan ff kijken of mijn formules kloppen met de door de Elga zelf opgegeven waardes.

Ongeveer. Want ik moet de thermometers nog plaatsen en het kan altijd een paar graden schelen. Ik moet uitgaan van het ingestelde debiet. Heb zelf geen meter daarvoor.

Voor ingaand vermogen heb ik een Hombli Smart Plug.

• Goofy2k
@hawk88, is die service app vrij te verkrijgen op Google Play? En hoe zit t met de toegang tot het apparaat?

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:56
Goofy2k schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:51:
Bij mij draait ie vanaf morgen. Dan ff kijken of mijn formules kloppen met de door de Elga zelf opgegeven waardes.

Ongeveer. Want ik moet de thermometers nog plaatsen en het kan altijd een paar graden schelen. Ik moet uitgaan van het ingestelde debiet. Heb zelf geen meter daarvoor.

Voor ingaand vermogen heb ik een Hombli Smart Plug.
@Goofy2k Ja die app staat gewoon in de playstore hij heet "SmartService"

Ik heb ook geprobeerd om via de vaste flow het vermogen te berekenen. In HA heb ik dat met template sensoren gedaan.

Via de service app heb ik de COP vergeleken met wat ik berekend heb, en het lijkt redelijk te kloppen, alleen loopt het best eens stuk achter.

Ook is bij mij de flow niet constant, om dat ik op dit moment de boven verdieping nog niet mee laat draaien haalt hij de ingestelde flow van 12lpm niet. Als die open gaat veranderd dus de flow behoorlijk, daar moet ik nog even induiken.

De 0.016667 is de conversie factor van liter per minuut naar kg/s en de 9.47 is de flow uitgelezen op de service app. De 4.190 is het aantal Joule per kg/K

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
 - sensor:
    - name: "Warmtepomp Vermogen"
      state_class: measurement
      unit_of_measurement: "kW"
      unique_id: "geleverd_vermorgen"
      state: "{{ ( float(states('sensor.temp_uit_wp')) - float(states('sensor.temp_in_wp')))*0.0166666666667*9.47*4.190 }}"
 - sensor:
    - name: "Warmtepomp COP"
      unit_of_measurement: ""
      unique_id: "cop_warmtepomp"
      state: "{{ float(states('sensor.warmtepomp_vermogen')) / (float(states('sensor.smart_plug_19090943854619251h1648e1e9043ac5_power'))/1000)  }}"

• Goofy2k
@hawk88, dank!

Ik heb geen flowsensor, dus ik moet vertrouwen op de ingestelde waarde, aannemende dat de actuele waarde daar niet veel van afwijkt.

Ik heb gezocht naar de "Smart Device" app. Daar kom ik niet uit. Kan je evt het icoontje posten. Het is dus geen Remeha app?

• hawk88

Het is smartservice als ik in de play store zoek is het tweede app

• Goofy2k
@hawk88 , ik zie Remeha Home, Remeha Smart Service Tool, Remeha Smart Start. En natuurlijk eTwist. Daarnaast Liebherr SmartDevice 2.0.

• hallorichard
Goofy2k schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:03:
@hawk88 , ik zie Remeha Home, Remeha Smart Service Tool, Remeha Smart Start. En natuurlijk eTwist. Daarnaast Liebherr SmartDevice 2.0.
https://www.remeha.nl/zak...n-apps/smart-service-tool

Moet er wel een bluetooth module in de elga ace zitten. Volgens mij worden ze nu zonder bluetooth geleverd.

• Goofy2k
Ik heb de installateur de Gateway 30 laten bestellen. Zit er nu, vanmiddag geinstalleerd, nog niet in.

• hallorichard
Goofy2k schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:50:
Ik heb de installateur de Gateway 30 laten bestellen. Zit er nu, vanmiddag geinstalleerd, nog niet in.
Volgens mij gaat daarmee alleen de info naar de installateur (via mobiel netwerk).

Met de bluetooth module kun je lokaal je mobiel koppelen. Zit er een bluetooth module in of geleverd zonder.

• Goofy2k
Weet ik niet. De installateur kon er wel in via Bluetooth. Ik zal het nog ff vragen.

• pvandijk28
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:32
JBtL schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 05:10:
[...]

Debiet is in ieder geval bij de Elga Ace 4kW een vaste instelling en varieert niet of nauwelijks. Dit kan ik bevestigen nu ik een Kamstrup heb gemonteerd. Met een sensor op aanvoer en retour kan je dus een aardig idee krijgen over de warmteproductie, en door met een vermogensmeter het electriciteitsverbruik te meten kan je een indicatie krijgen van de cop. Maar perfect wordt dit waarschijnlijk nooit, omdat je temperatuurmeting aan de buitenkant van de buis er altijd een beetje naast zit. Maar je kan wel goed meten wat het effect is van verschillende instellingen.
Belangrijk is de delta-T, je hoeft niet de absolute temperatuur te meten, dus zowel aanvoer als afvoer zullen er iets naast zitten, maar dat maakt niet zoveel uit.

• Goofy2k
@JBtL, inderdaad!

De afgelopen dagen niet verwarmd. Toch zag ik een T verschil van ca 1 graad. Na even rekenen met 1.02 m3/hr (17 l/min) kwam ik er achter dat dat correspondeert met ca 1.1 kW schijnbare output. Ik heb vannacht de twee thermometers op elkaar gemonteerd om een evt systematische afwijking te detecteren. Het blijkt dat het verschil flippert tussen 3 niveaus: 0, 0.1, 0.2 C. (kwantiseringsruis vanwegen beperkte resolutie DS18B20). Gemiddelde is ca 0.1 C. Toch zo'n 100 W. Eens bedenken hoe ik hiermee om ga.

• Goofy2k
Ik lees de thermometers met een ESP8266 onder ESPHome. Als je on_value niet configureert stuurt MQTT default sensor waarden met 1 decimaal. Door mqtt publicatie wel te configureren krijg je de volledige op de sensor ingestelde resolutie. Wordt vervolgd....

• WimPN
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-11-2022
Bij de laatste release van HA kun je ook met BT werken. Nu staat de Pi waar HA op draait in de buurt van de Elga Ace WP. Op die plaats kan ik hem met men iPhone met Remeha app uitlezen. Als je parameter AC005 (consumed energy) en AC008 (delivered energy) gebruikt kun je makkelijk de COP berekenen. Ik noteer ze op de eerste van de maand, maar uit kunnen lezen via HA zou mooi zijn!!
Iemand iets gehoord van een HA integratie via BT met de Ace?

• number3
Hé dat is leuk dat HA via BlueTooth kan verbinden. Eens uitproberen of dat ook voor de Elga Ace van toepassing is. Ik heb al eens gekeken hoe ver ik ermee kwam. Nog geen succes tot op heden.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:33
Nou, mijn Elga is ook zonder Bluetooth module geleverd, terwijl er in de handleiding hele pagina's aan geweid zijn. Maar eens achteraan via de webwinkel waar ik hem een jaar geleden gekocht heb (kind maken gaat sneller), maar zal wel lastig worden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• number3
@Pietje555 je kan een BT module gewoon bestellen, en toevoegen stelt niets voor, even open, klik erin en done.

• Pietje555
@number3 Ook als consument?
Daarnaast zal er dan ook een prijs aan hangen terwijl het iets is wat je al betaald hebt.
Tijdens het bestellen had ik geen optie wel of niet BT.
Net of je je auto zonder radio geleverd krijgt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Pietje555
Inmiddels er achter dat de BT print niet meer geleverd wordt in de huidige series warmtepompen.
Je kunt hem los bestellen bij Rensa (€110,- bruto), maar niet als consument.
Het is een uitlopend product omdat ze een ander service tool geintroduceerd hebben (veel duurder).
Nu is de vraag of het zinvol is de print alsnog te bestellen? Het risico is natuurlijk dat ze ook niets meer aan de app doen of eventueeel uit de app/play store halen. Ik hoop toch wel 10 jaar met mijn WP te doen en dan is de investering zinloos.

• Goofy2k
Ik heb de Gateway 30 laten bestellen door mijn installateur. Is volgens de site van Remeha kosteloos. Ik moet hem nog krijgen. Op de site van Remeha staat overigens een overzicht van alle tools en hun functionaliteit. Daar wordt ook duidelijk dat sommige hardware en software tools uitgefaseerd worden. Ik zoek die info op en kom er hier op terug.

• Goofy2k

• hallorichard
Ik heb de elga hangen. Maar waar in het menu kan ik de actuele cop zien?

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:05
De BT worden nog wel uitgeleverd. Door de corona perikelen waren er niet voldoende spullen beschikbaar. Mijn installateur heeft twee weken nog bij Remeha gevraagd wanneer ze weer op voorraad zijn en dat is vanaf april 2023. Overigens heb ik een Remeha Mercuria R32 E 8kW.

Met behulp van de BT module kun je dieper in het systeem kijken en informatie opvragen zoals de TA en TR om maar eens wat te noemen. Feitelijk kom je dan bij het hart van het ACE-systeem waardoor je bijvoorbeeld ook het moment van de legionella run zou kunnen vast zetten. Dat gebeurt nu bij mij wekelijks, maar uiteindelijk om de 161 uur, waardoor het iedere keer op 7 uur eerder begint :-(.

[Voor 45% gewijzigd door royaljoop op 27-12-2022 15:47. Reden: aanvulling]

• Pietje555
Goofy2k schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:14:
Ik heb de Gateway 30 laten bestellen door mijn installateur. Is volgens de site van Remeha kosteloos. Ik moet hem nog krijgen. Op de site van Remeha staat overigens een overzicht van alle tools en hun functionaliteit. Daar wordt ook duidelijk dat sommige hardware en software tools uitgefaseerd worden. Ik zoek die info op en kom er hier op terug.
Heb je een link naar het aanvraagformulier bij Remeha?. Mijn installateur blijft volhouden dat hij in het laatste gesprek met de vertegenwoordiger te horen heeft gekregen dat ze alleen via de groothandel te bestellen zijn als losse optie

• Goofy2k

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-03 21:54
Ik sta op de wachtlijst voor een Elga Ace, ben me aan het voorbereiden en lees met interesse deze discussie. Weet iemand of het via modbus of anderzijds mogelijk is om dynamische energie tarieven te schrijven naar de Elga ace? Begrijp dat je hoog/laag en gas tarieven via display kan invoeren en het apparaat dan zelf de economische afweging maakt maar dat is voor dynamische tarieven natuurlijk niet voldoende.

Alternatief is de cv / wp keuze door home assistant laten bepalen (gasprijs vs electraprijs * 10 / actuele cop) ; kan dat? Een override communiceren middels otgw?

• hawk88
rft80 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:13:
Ik sta op de wachtlijst voor een Elga Ace, ben me aan het voorbereiden en lees met interesse deze discussie. Weet iemand of het via modbus of anderzijds mogelijk is om dynamische energie tarieven te schrijven naar de Elga ace? Begrijp dat je hoog/laag en gas tarieven via display kan invoeren en het apparaat dan zelf de economische afweging maakt maar dat is voor dynamische tarieven natuurlijk niet voldoende.

Alternatief is de cv / wp keuze door home assistant laten bepalen (gasprijs vs electraprijs * 10 / actuele cop) ; kan dat? Een override communiceren middels otgw?
Ik doe het zelf via home assistant, maar de Elga heeft ook een smart grid en goedkoope strrom functie kan je aan sturen via de bl1 en bl2 contacten. Details kan je in de manual vinden.

Mijn home assistant oplossing gebruikt de prijzen van entso (is integratie voor) en een pyscript service om de termostaat hoger en lager te zetten. Ik kan zeggen hoeveel uur de warmtepomp aan moet staan per dag, en dan zoekt hij zelf de goedkoopste uuren uit. Allemaal redelijk makkelijk op te zetten en de Elga hoeft niet open.

Wel al 1keer storing gehad met de remeha api, toen stond de cv de hele dag aan(had ook uit kunnen zijn)

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-03 21:54
hawk88 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 06:14:
[...]

Ik doe het zelf via home assistant, maar de Elga heeft ook een smart grid en goedkoope strrom functie kan je aan sturen via de bl1 en bl2 contacten. Details kan je in de manual vinden.
Thanks, dit is super. Gebruik entsoevia Home Assistant al voor laadschema auto, vaatwasser en droger dus dat moet niet moeilijk zijn.

Echter hoe combineer je dit met gas prijs? Bijvoorbeeld als gas = 1.40 eur, electriciteit = 70c en cop = <4 dan CV bijstoken ipv electrisch verwarmen? Kan je via de api ook de cv manueel aanzetten?

• hawk88
rft80 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:49:
[...]

Thanks, dit is super. Gebruik entsoevia Home Assistant al voor laadschema auto, vaatwasser en droger dus dat moet niet moeilijk zijn.

Echter hoe combineer je dit met gas prijs? Bijvoorbeeld als gas = 1.40 eur, electriciteit = 70c en cop = <4 dan CV bijstoken ipv electrisch verwarmen? Kan je via de api ook de cv manueel aanzetten?
Volgens mij kan je via de api niet de cv regelen. Bij mij staat de cv echter uit. Heb behoorlijk geïsoleerd en probeer het nu een jaar zonder. Als het echt te koud wordt kan ik de airco er nog bij aan zetten.

Als dat werkt gaat de cv er uit en komt er een warmte boiler.

Er staat met iets bij dat je wel via de bl1 en de bl2 ingangen iets kan regelen met cv aan of uit, volgens mij in de zonnestroom Modus ofzo. Dus dat zou nog een optie kunnen zijn.

• HertogJan078
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-01 10:28
Nog een HA gebruiker hier, ik zit ook te kijken om een remeha elga ace te laten plaatsen.
Heb geen etwist maar tado, die doet Opentherm dus dat zou goed moeten komen.

Ik lees diverse pogingen in deze thread over uitlezen/instellen via api danwel bluetooth, is dat al een beetje succesvol of zelfs gestandaardiseerd?

De plaatsingsmogelijkheden zijn niet helemaal ideaal in de tuin of op de oprit, qua geluid zit ik te kijken om met een knop 'm tijdelijk uit te kunnen zetten.
Met een buffervat is de warmte dan nog wel een tijdje OK zou ik denken.
Is dat via bluetooth/api te doen vanuit HA?
Of is het devies "Zet er een slimme stekker tussen, geen stroom is ook uit."
Weet niet of dit via een gewone stekker loopt eigenlijk...

Naast geluid is een andere reden om 'm tijdeljik uit te zetten ook als ik mijn auto snel op wil kunnen laden.
De laadpaal heeft een loadbalancer dus als de WP volle bak draait laadt de auto minder snel op.

• PC-fr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:29
We hebben een Calenta Ace. Deze heeft een 6-polige aansluiting aan de voorzijde.
Deze is zeer waarschijnlijk gekoppeld met de can-bus. Niet met de mod-bus.
Zijn hier nog nieuwe ontwikkelingen?

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:24
HertogJan078 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:06:
Nog een HA gebruiker hier, ik zit ook te kijken om een remeha elga ace te laten plaatsen.
Heb geen etwist maar tado, die doet Opentherm dus dat zou goed moeten komen.

Ik lees diverse pogingen in deze thread over uitlezen/instellen via api danwel bluetooth, is dat al een beetje succesvol of zelfs gestandaardiseerd?

De plaatsingsmogelijkheden zijn niet helemaal ideaal in de tuin of op de oprit, qua geluid zit ik te kijken om met een knop 'm tijdelijk uit te kunnen zetten.
Met een buffervat is de warmte dan nog wel een tijdje OK zou ik denken.
Is dat via bluetooth/api te doen vanuit HA?
Of is het devies "Zet er een slimme stekker tussen, geen stroom is ook uit."
Weet niet of dit via een gewone stekker loopt eigenlijk...

Naast geluid is een andere reden om 'm tijdeljik uit te zetten ook als ik mijn auto snel op wil kunnen laden.
De laadpaal heeft een loadbalancer dus als de WP volle bak draait laadt de auto minder snel op.
Tado werkt vrij slecht met warmtepompen, zo ook de Elga Ace. Ik zou toch kijken of je ergens een eTwist vandaan kan halen. Deze heeft ook een integratie in HA die prima werkt. Wel via een server, niet lokaal.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-03 15:20
Rein_stein schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:04:
Eerder genoemde HA integratie werkt prima maar mn eTwist verliest meestal iedere 3 dagen z’n wifi verbinding. Als ik zo op internet kijk ben ik niet de enige maar ik heb nog nergens een oplossing gevonden. Een van jullie dit weten te fixen?
Voor degene die ook last heeft van eTwist die wifi verliest: ik heb ‘m een dedicated 2.4Ghz only WLAN gegeven (ubiquity APs) en sindsdien is de verbinding niet meer weggevallen.

• Goofy2k
OK. Beter lezend, begrijp ik dat het hier om HA gaat. Ik gebruik geen HA, maar verlies wel af en toe WIFI. Ik ga eens kijken of ik in de eTwist of mijn router iets kan instellen. Of beter: in de setup van mijn KPN Experia Wifi versterkers.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-03 15:20
Goofy2k schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:20:
OK. Beter lezend, begrijp ik dat het hier om HA gaat. Ik gebruik geen HA, maar verlies wel af en toe WIFI. Ik ga eens kijken of ik in de eTwist of mijn router iets kan instellen. Of beter: in de setup van mijn KPN Experia Wifi versterkers.
Nee, de HA integratie is prima, maar m'n eTwist verloor meestal na een dag z'n wifi verbinding en dan stopt ook de HA integratie ermee. Het wegvallen van wifi verbinding heb ik dus opgelost door een apart 2.4Ghz only WLAN te maken.

• hallorichard
Iemand al getest of deze home assistant integratie werkt met de nieuwe remeha app.

https://github.com/msvisser/remeha_home

• Ruben9477
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-03 22:34
dlangr schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:18:
Ben zeer geinteresseerd hier in. Vond iemand die het al via een schijnbaar meegeleverde gw-08 aangesloten heeft: https://community.home-as...gas-heating-device/336268
Vraag me af of mijn Elga Ace warmtepomp deze inderdaad heeft. Heeft iig een modbus kit, maar volgens deze link een modbus interface:
https://tools.remeha.nl/v...len-een-modbus-interface/
Betekent dat dat ik al klaar ben om hem via modbus uit te lezen of moet ik nog de GTW-08 aanschaff

Vond ook deze helaas nog erg lege github voor remeha modbus, maar heeft wel al een solar edge modbus werkend, dus wie wee: https://github.com/klacol/home-assistant-remeha-modbus
De Modbus kit is enkel voor communicatie tussen de hoofdprint (ECH07) en de print voor de buitenunit (MCC1643), deze print kan namelijk niet overweg met het L-bus signaal waarmee de andere print's communiceren.

De GTW-08 gateway prik je ergens op het L-bus signaal, ik heb hiervoor de GTW-30 module verwijderd en op deze plaats de GTW-08 geplaatst. Wil je de GTW-30 GPRS module wel gebruiken, kun je met een extra kabel ook doorlussen.
Voor de communicatie met homeassistant een EW11 TCP/IP module op de GTW-08 aangesloten, gebruikt gemaakt van de voedingspanning op de loze stekker. (waar de afsluitweerstand op zit)

Onderstaand sensoren heb ik tot nu toe zichtbaar gekregen in homeassistant, via Modbus.
De thermostaat functioneert alleen als ik hem op handmatig zet (voor homeassistant status "heat"), zet ik hem op status "auto" dan volgt de Etwist zijn programma en reageert deze niet op setpoint verandering.
Zet ik de thermostaat in homeassistant op "off" gaat de Elga op antivries modus.
Helaas zijn mogelijkheden met modbus in homeasisstant beperkt, het lukt me niet om eigen thermostaat statussen te maken. bijvoorbeeld handmatig, planning,vorstbeveiliging, programma 1 ect.

De code voor configuration.yaml staat hieronder, deze heb ik afgeleid van onderstaande link.
https://community.home-as...gas-heating-device/336268
en de modbus tabel van Remeha
https://tools.remeha.nl/w...parameters-voor-GTW08.pdf

Het is noodzakelijk om een unique_id mee te geven, anders kun je de entiteiten niet aan een ruimte toewijzen.
Daarnaast device classes aangeven, zodat het ook klopt in homeassistant. (voor temperatuur sensoren hoefde het eigenlijk niet)

Ik denk dat deze info ook van toegevoegde waarde is voor anderen.
Heeft iemand nog tips, hoor ik het ook graag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
modbus:
  - name: GTW-08 Elga Ace
    type: tcp
    host: 192.168.2.199
    port: 502
    delay: 2
    retries: 3
    sensors:
      - name: "Elga Aanvoertempearatuur Combi" #FlowTemperatureReceived
        unique_id: elga1
        slave: 100
        address: 273
        count: 1
        input_type: holding
        data_type: int16
        scan_interval: 5
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: °C
        scale: 0.01
        precision: 1
      - name: "Elga Retourtemperatuur" #ReturnTemperatureReceived
        unique_id: elga2
        address: 274
      - name: "Elga Waterdruk" #ApWaterPressure
        unique_id: elga3
        address: 409
        device_class: pressure
        unit_of_measurement: bar
        scale: 0.1
      - name: "Elga Buitentemperatuur" #varApTOutside
        unique_id: elga4
        address: 384
      - name: "Elga Aanvoertempearatuur WP" #remeha_varHpHeatPumpTF
        unique_id: elga5
        address: 403
      - name: "Elga Waterdoorstroming" #varApFlowmeter
        unique_id: elg6
        address: 410
        data_type: uint16
        device_class: speed
        unit_of_measurement: l/min
      - name: "Elga Aanvoertemperatuur setpoint" #varZoneTemperatureSetpoint
        unique_id: elga7
        address: 1101
      - name: "Elga Ruimtesetpoint" #remeha_varZoneTRoomSetpoint
        unique_id: elga8
        address: 1102
      - name: "Elga Ruimtetemperatuur" #varZoneTRoom
        unique_id: elga9
        address: 1104
      - name: "Elga Energieverbruik totaal" #varApChEnergyConsumption
        unique_id: elga10
        address: 433
        count: 2
        data_type: int32
        device_class: energy
        unit_of_measurement: kWh
        state_class: total
        scale: 1

climates:
      - name: "Elga Etwist Huiskamer"
        unique_id: elga11
        address: 1104
        target_temp_register: 664
        max_temp: 35
        min_temp: 5
        temp_step: 0.5
        temperature_unit: C
        hvac_mode_register:
          address: 649
          values:
            state_auto: 0
            state_heat: 1
            state_off: 2

• Goofy2k
Hoe kom je aan die GTW08? En moet die ook nog door de installateur / Remeha geactiveerd worden?

Mijn installateur heeft voor mij de GTW 30 ingebouwd, maar is sloom in het activeren. Waarschijnlijk door de grote drukte.

• Goofy2k
Een belangrijke vraag die ik heb is of het debiet van de Elga constant is of dat deze varieert / moduleert. Ik heb temperatuur sensors op de ingang en uitgang en kan dus in principe het geleverde warmtevermogen monitoren. De grote onzekere factor is het debiet.

• number3
@Ruben9477 hoe kom je aan een GW-08? Zijn de modbus prints dus eindelijk leverbaar 🤩

• Ruben9477
@number3 , @Goofy2k

Ik had al een tijdje een zoekopdracht lopen op Marktplaats, toen deze voorbij kwam heb ik hem voor 130 euro kunnen kopen.
Hij is wel leverbaar bij Wasco maar daar vond ik de prijs persoonlijk te hoog voor wat ik er mee zou kunnen.
272,70 ex BTW.

Je hoeft de print overigens niet te activeren, deze wordt vanzelf herkent.

• Ruben9477
Goofy2k schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:36:
Een belangrijke vraag die ik heb is of het debiet van de Elga constant is of dat deze varieert / moduleert. Ik heb temperatuur sensors op de ingang en uitgang en kan dus in principe het geleverde warmtevermogen monitoren. De grote onzekere factor is het debiet.
Je stelt het debiet vast in, zo lang deze het debiet kan halen, blijft deze constant.
Dat wil zeggen dat je niet te veel restricties in het circuit hebt (thermostaatkranen) of dat je een bypass hebt geïnstalleerd.
Anders heb je kans dat de circulatiepomp tegen zijn 100% aan gaat lopen, maar dat is verre van ideaal.

Ik berekend de COP in Homey, waar ik dat eerst deed met de ingestelde doorstroming, doe ik dat nu met de gemeten doorstroming.

De COP die ik laat berekenen komt aardig overeen met de COP die je via de Bluetooth print met de APP kan uitlezen.

• Ruben9477
Goofy2k schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:36:
De waterdoorstroming, bij mij ingesteld op 12L/min.

• Goofy2k
Dank voor je reaktie!. Komt dit gemeten debiet binnen via de GTW08?

• Goofy2k
Ik heb mijn Elga + Tzerra nu ca 3 maanden gevolgd en heb een aardig inzicht gekregen in het E en G verbruikals functie van de gemiddelde buitentemperatuur (graaddagen methode). Omdat de verdeling van graaddagen over het jaar gemiddeld niet veel verandert kan ik hiermee mijn verbruik voorspellen en o.a. ook zien hoe ik uitkom ten opzichte van de energieplafonds. Ik neem daarin ook de verwachte opbrengst van de zonnepanelen mee.

Daarnaast zie ik op de zonnige winterdagen regelmatig dat het syteem gas verbruikt terwijl er E teruggeleverd wordt. Als straks het einde van de saldering een feit is, is dit financieel natuurlijk niet aantrekkelijk. Kent iemand een manier om het E-tarief in de Elga op afstand aan te passen zodat op die momenten het (lage) teruglevertarief gebruikt wordt voor het omschakelen op gas?

• Ruben9477
Goofy2k schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:17:
Dank voor je reaktie!. Komt dit gemeten debiet binnen via de GTW08?
Ja inderdaad 👍

• Goofy2k
Hoe komen de GTW08 data bij Homey terecht. Is het een bedrade interface? Of verloopt dat uiteindelijk draadloos (bv WIFI, Bluetooth, anders)?

Ik ga eens proberen of ik met een microcontroler a la ESP32 een modbus inteface kan realiseren. Kost een paar Euro. Die heeft ook Bluetooth en WIFI aan boord dus kan ik zo bij mijn monitoring software komen. Daarvoor gebruik ik Nodered. Daar komen zowel de Elga temperaturen, mijn slimme meter P1 data en mijn SolarEdge data binnen.

• Ruben9477
Goofy2k schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:36:
Hoe komen de GTW08 data bij Homey terecht. Is het een bedrade interface? Of verloopt dat uiteindelijk draadloos (bv WIFI, Bluetooth, anders)?

Ik ga eens proberen of ik met een microcontroler a la ESP32 een modbus inteface kan realiseren. Kost een paar Euro. Die heeft ook Bluetooth en WIFI aan boord dus kan ik zo bij mijn monitoring software komen. Daarvoor gebruik ik Nodered. Daar komen zowel de Elga temperaturen, mijn slimme meter P1 data en mijn SolarEdge data binnen.
De GTW08 geeft een modbus RTU signaal uit. (2 draads A,B)
Hierop heb ik een Modbus RTU naar TCP-IP converter aangesloten. In Homeassistant lees ik via TCP-IP (WiFi of Ethernet) de modbus registers uit.
Voor Homey is er een homeassisant integratie.

• Goofy2k
OK. Als ik een ESP32 controller ipv de GTW08 wil gebruiken moet die voor mij het Elga signaal oppikken en omzetten naar TCP / Wifi. Even opletten of het Elga signaal rechtstreeks op de ESP32 pinnen kan. Ik zie ook level converters voor een paar Euro....

• Ruben9477
Goofy2k schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:56:
OK. Als ik een ESP32 controller ipv de GTW08 wil gebruiken moet die voor mij het Elga signaal oppikken en omzetten naar TCP / Wifi. Even opletten of het Elga signaal rechtstreeks op de ESP32 pinnen kan. Ik zie ook level converters voor een paar Euro....
Dat gaat helaas niet, je moet iets hebben dat met het L-bus signaal kan communiceren.
GTW08 communiceert via het L-bus signaal en zet dit om naar modbus RTU.

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:59
@Ruben9477 nice! Dan ga ik het nogmaals proberen. De vorige keer kwam de warmtepomp in storing te staan, die alleen een service monteur van Remeha kon verhelpen.

@Goofy2k De GTW-08 is ook te krijgen bij onze oosterburen: https://www.glo24.de/reme...rtu-7721982-3661238740211
Scheelt een stuk tov de Nederlandse groothandelprijzen en service is goed.

Ik ga kijken of ik het modbus signaal via een Waveshare RS485 to WiFi/Ethernet DIN Module de modbus data kan publiceren op een MQTT server en deze dan aan Homey kan koppelen.

• Goofy2k
Is de GTW 08 makkelijk in te steken?

• Ruben9477
Goofy2k schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:52:
Is de GTW 08 makkelijk in te steken?
Ligt er aan welke kabelboom je in de Elga hebt zitten.
Als deze dezelfde is als bij mij, kun je deze gewoon op de plaats van de GTW30 module steken.

• Ruben9477
Double T schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:55:
@Ruben9477 nice! Dan ga ik het nogmaals proberen. De vorige keer kwam de warmtepomp in storing te staan, die alleen een service monteur van Remeha kon verhelpen.

@Goofy2k De GTW-08 is ook te krijgen bij onze oosterburen: https://www.glo24.de/reme...rtu-7721982-3661238740211
Scheelt een stuk tov de Nederlandse groothandelprijzen en service is goed.

Ik ga kijken of ik het modbus signaal via een Waveshare RS485 to WiFi/Ethernet DIN Module de modbus data kan publiceren op een MQTT server en deze dan aan Homey kan koppelen.
@Double T Op welke moment ging die in storing? Op het moment van aansluiten van GTW08?
Dit moet je wel spanningsloos doen, want bij opstarten gaat de Elga checken welke modules er zijn aangesloten.

• Ruben9477
De verkoper op marktplaats waar ik mijn GTW08 heb gekocht, heeft nog 1 module te koop voor 130 euro.
Als iemand interesse heeft, stuur maar een PB dan breng ik jullie in contact.

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:59
Ruben9477 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:26:
[...]

@Double T Op welke moment ging die in storing? Op het moment van aansluiten van GTW08?
Dit moet je wel spanningsloos doen, want bij opstarten gaat de Elga checken welke modules er zijn aangesloten.
Die storing werd veroorzaakt door een ander los contact. Net even opnieuw geprobeerd; het lukt om de GTW-08 aan te sluiten en te laten herkennen.
Wat me nog niet lukt is om daadwerkelijk Modbus data te ontvangen. De Rx (of Tx) led gaat niet knipperen.

Hoe heb jij specifiek de Modbus zijde aangesloten en in welke positie staan de dipswitches?

• number3
Uiteindelijk in Duitsland bestelt, goedkoper dan NL groothandel en net zo snel 🫣 Nu aansluiten en aan de slag om de modbus monitor op orde te maken.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee