Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:04
@Tjeerd die app is echt heel onnauwkeurig. Geen idee of de WP zelf wel nauwkeurig is. Wie weet heeft @mkleinman daar wel een inzicht over

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:39
Ik heb in het systeem ook een (geijkte) Kamstrup 403 + een (geijkte) SDM120 zitten - ik kan dus goed zien of de data uit de Elga een beetje klopt. Niet echt dus. Er zijn een paar issues

-> de temperatuursensoren zijn vrij wiebelig, je moet dus over redelijk wat datapunten middelen om enigszins nuttig het geleverde vermogen/COP te bepalen.
-> de gemeten deltaT (aanvoer-retour WP) is 0.4 graad te hoog. Hieruit komt een te hoog geleverd vermogen.
-> de gemeten flow is 1 l/min te laag. Hieruit komt een te laag geleverd vermogen

Beide effecten heffen elkaar wel weer een beetje op, maar alles bij elkaar schat de warmtepomp de geproduceerde warmte ongeveer 10% te hoog in. Dat is bij andere warmtepompen overigens nog wel eens slechter.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 24-11-2023 23:35 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBtL schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:34:
Ik heb in het systeem ook een (geijkte) Kamstrup 403 + een (geijkte) SDM120 zitten - ik kan dus goed zien of de data uit de Elga een beetje klopt. Niet echt dus. Er zijn een paar issues

-> de temperatuursensoren zijn vrij wiebelig, je moet dus over redelijk wat datapunten middelen om enigszins nuttig het geleverde vermogen/COP te bepalen.
-> de gemeten deltaT (aanvoer-retour WP) is 0.4 graad te hoog. Hieruit komt een te hoog geleverd vermogen.
-> de gemeten flow is 1 l/min te laag. Hieruit komt een te laag geleverd vermogen

Beide effecten heffen elkaar wel weer een beetje op, maar alles bij elkaar schat de warmtepomp de geproduceerde warmte ongeveer 10% te hoog in. Dat is bij andere warmtepompen overigens nog wel eens slechter.
Dat gaat allemaal over het geleverde (thermische) vermogen. Hoe is je ervaring met het elektrische vermogen? (Of heb je die SDM120 op de pulsingang van de EA aangesloten?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tjeerd schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:42:
Maar is het gemeten verbruik wat te zien is in de Remeha app dan (zo) onnauwkeurig?
Ja. Zie deze discussie: MdD1971 in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:06:
[...]

Dat gaat allemaal over het geleverde (thermische) vermogen. Hoe is je ervaring met het elektrische vermogen? (Of heb je die SDM120 op de pulsingang van de EA aangesloten?)
Zonder gasverbruik is dit vrij precies - ik zie 2% afwijking. Maar toen ik nog een gasketel mee had draaien werd de warmte meegerekend in de input (wat dus eigenlijk alleen elektriciteit zou moeten zijn). Door deze teller (die dus ook in de app word gebruikt) te vergelijken met een aparte kWh-meter kan je dus ook meteen zien hoeveel input de gasketel geeft voor verwarmen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gejo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-03-2024
Is er een parameter bij de Elga waarmee je kunt zien of hij de oude CV-ketel te hulp roept?
Is dat misschien AC018?

Kun je het verbruik van de WP ook meten meten met een eenvoudige KWh-meter die in de wandcontactdoos moet?

Wat is AC030: Start 1e elektrische backup trap?
Wat is AC029: Uren back-up 2?
Wat is AC031?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 12:25
Gejo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:58:

Kun je het verbruik van de WP ook meten meten met een eenvoudige KWh-meter die in de wandcontactdoos moet?
Ja, dat is wat je instaat stelt om electrisch vermogen te meten. Deze komt aardig overeen bij mij met totaal verbruik volgens de elga. Geen gas verbruikt sinds installatie. In home assistant kan je deze gewoon toevoegen aan je energie dashboard.

Bij grote afwijkingen is er waarschijnlijk gas verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jane91
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-10-2024
Goedemorgen allemaal,

Ik ben in het bezit van de elga ace 4 kw.
Ik heb een vraag over de stooklijn.

Als ik alleen mijn vloerverwarming gebruik en de radiatoren boven allemaal dicht heb staan.
Is het dan handig op de stooklijn aan te passen naar beneden?
Nu zie ik dat de elga ace best wat warmte produceert (39 graden), maar mijn vloerverwarming verdeler gaat dat weer verlagen...

Instellingen :
Cv gaat aan bij 0 graden
Stooklijn staat nu op 1.3
Aanvoertemp vloerverwarming 30 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jane91 schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:23:
Goedemorgen allemaal,

Ik ben in het bezit van de elga ace 4 kw.
Ik heb een vraag over de stooklijn.

Als ik alleen mijn vloerverwarming gebruik en de radiatoren boven allemaal dicht heb staan.
Is het dan handig op de stooklijn aan te passen naar beneden?
Nu zie ik dat de elga ace best wat warmte produceert (39 graden), maar mijn vloerverwarming verdeler gaat dat weer verlagen...

Instellingen :
Cv gaat aan bij 0 graden
Stooklijn staat nu op 1.3
Aanvoertemp vloerverwarming 30 graden
Als je alleen maar vloerverwarming wilt blijven gebruiken (en de radiatoren boven hooguit een heel klein beetje mee mogen doen) dan kun je ook overwegen om je CV-ketel te begrenzen op 35 graden en de VVW-verdeler om te bouwen naar pomploos. Dat scheelt je veel rendement op je Elga. Zie: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:37

Fremske

and change the world

@Andrehj in de onderstaande situatie waarbij de Elga alleen de Vv hoeft te verwarmen welke instellingen zou je dan adviseren op de Elga?

Max. 35 graden
Debiet verhogen (pomp snelheid)
Extra langzaam opwarm snelheid
Langzaamst afkoel snelheid
Groep op direct zetten in de Elga

Of mis ik nog iets?
Andrehj schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:28:
[...]

Als je alleen maar vloerverwarming wilt blijven gebruiken (en de radiatoren boven hooguit een heel klein beetje mee mogen doen) dan kun je ook overwegen om je CV-ketel te begrenzen op 35 graden en de VVW-verdeler om te bouwen naar pomploos. Dat scheelt je veel rendement op je Elga. Zie: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fremske schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:26:
@Andrehj in de onderstaande situatie waarbij de Elga alleen de Vv hoeft te verwarmen welke instellingen zou je dan adviseren op de Elga?
Geen idee, ik heb geen Elga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-05 00:14
Wat is de beste methode om overdag de warmtepomp wat minder lawaai te laten maken via parameters? Kan dat via PP016 (toerental) En ik weet dat het vermogen dan wat minder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 21:50
Van wat voor lawaai heb je last? Pp016 heeft betrekking op het toerental van de waterpomp, dus lager instellen geeft minder stromingsgeluid.
Als de buitenunit teveel lawaai maakt zou ik de nachtmodus aanzetten op de momenten waar het storend is. De compressor draait dan nog maar op max 50%. Nachtmodus staat hier aan van 22u tot 8u.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Als je binnen geluid hoort dan zou ik beginnen met het debiet te verlagen, HP069. Ik had licht fluitende leidingen, zeker wanneer een deel van de radiatoren dicht zit. Ben van 12 liter/min naar 10 gegaan. Probleem opgelost.

Vervolgens kan je kijken wat het % toerental is op basis van nieuw debiet, dan via PP016 aanpassen, in mijn geval ben ik 8%-punt boven de afgelezen waarde gaan zitten.

Zou de buitenunit niet te veel beknotten, hier nacht modus van 22 - 7; merk al dat de aanvoer temperatuur in de ochtend bij deze buitentemperatuur niet gehaald wordt op half vermogen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:54
En als het van de buitenunit komt, is het dan het geluid van de ventilator/compressor, of is het resonantie en wordt dat doorgegeven van de BU naar het dak of de muur?

Hoe groter de warmtevraag, hoe meer geluid er geproduceerd wordt. Dus van nachtverlaging naar dagtemperatuur heeft een groter effect. Probeer je warmtevraag redelijk constant te houden. Is ook efficiënter.

Overdag in de nachtmodus draaien kan er toe leiden dat de ketel eerder wordt bijgeschakeld.

Als het resonantie is, kun je proberen dempers te vervangen door veren. Dat heeft bij mijn installatie geholpen. Of meer ballast onder de BU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Dank jullie wel.
Mijn leverancier evoyo is helaas failliet

Ik heb geen last van binnengeluid. Alleen de brom van buiten. Kan ik dmv parameters een instelling tussen stilte en normaal forceren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
@Fredericm
Je kan de stille periode laten lopen van bijv. 12:05 to 12:00 (via HP094 tot HP095). 24h per dag op stille modus kan volgens mij niet - maar die 5 minuten maken ook niet veel uit.

Misschien kan je via CP520 (vermogensinstelling groep) het vermogen ook kan maximeren op een tussen-instelling, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Houd natuurlijk wel rekening met een beperking van het vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 27-11-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
De stille instelling is te licht voor overdag. Met een PP016 op 70% is hij al veel rustiger. Vandaag netjes op 20 graden gehouden. Ik ga de CP520 proberen.
Mijn CV ketel helpt pas vanaf -7, kijken hoe dat gaat. Ik merk wel dat als het kouder wordt de COP lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
edit. al gevonden op google.

[ Voor 85% gewijzigd door Farabi op 27-11-2023 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:20
Hier een elga 6kw.
Ingesteld dat de ketel nog niet bijspringt.

Sinds eergister zie ik drops.waarschijnlijk defrosts.
Wat is de norm voor defrosts bij deze buiten temp (rond1-3 graden) en hoeveel zien jullie er?
Set temp snachts is 19.5 en overdag 20.5
Verbruik is nu zon 2kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDdFexwLHJ2NULyzwuOYUEPxktM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BUQzfATOYSKWBad14WOYZFSD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Goedemorgen,

Hier een Elga Ace 4k die het vannacht rond het vriespunt erg zwaar heeft gekregen. Vrijwel de gehele nacht pendelen dmv defrosts met als gevolg dat de Elga ook niet het huis op temperatuur heeft kunnen houden.

Is dit een herkenbaar patroon voor andere gebruikers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TCbWzmxHr54O6ed_i7bth5kMoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fUpfeTt1k5Z9FFVuetupxl9S.png?f=fotoalbum_large

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
In de stille modus is het aantal defrosts een stuk minder - kan best zijn dat de uiteindelijke warmte die geleverd wordt vrij vergelijkbaar is. Je ziet wel dat het setpoint (paarse lijn) niet meer gehaald wordt. Binnentemperatuur is ook gezakt van 21 naar 19.8 (zwarte lijn). Hier staat de airco nu eventjes bij aan om het verschil goed te maken. COP ligt nu rond de 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slQ6bhMSP3x1Q1d8NtjYdjhOifA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9XmpY0mw7KTdk5hNWETcc5J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

pasmanm schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:19:
Hier een elga 6kw.
Ingesteld dat de ketel nog niet bijspringt.

Sinds eergister zie ik drops.waarschijnlijk defrosts.
Wat is de norm voor defrosts bij deze buiten temp (rond1-3 graden) en hoeveel zien jullie er?
Set temp snachts is 19.5 en overdag 20.5
Verbruik is nu zon 2kw

[Afbeelding]
Defrosts zijn afhankelijk van buitentemperatuur, hoe hard je warmtepomp draait, en hoe gek het ook klinkt: Een interne timer in de binnenunit!

Mijn ELGA heeft hele nacht op laaglast gedraaid met temperaturen rond het vriespunt, ik heb nog geen enkele defrost gezien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFBynyyHB4t_a9J94dQPby7M6RI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvLmEpY5maWdfVCYZ1r3gcdB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXVeH80pUgm7Epgwb1o7F4hVfeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MFmMpf35AMxvb1xPrZwykf5G.png?f=fotoalbum_large

Wat je gaat zien bij lagere temperaturen, en hoger verbruik, dat de ELGA op een timer de buitenunit gaat ontdooien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@mkleinman zijn er manieren om het aantal defrosts te beperken?

Ik probeer nu de juiste instellingen te vinden dat de Elga 4k tussen de defrosts wel de gewenste aanvoer kan leveren zodat het huis niet teveel afkoelt. Bij een aanvoer van 33 graden moet dat lukken maar de Elga krijgt te weinig tijd om het set punt te halen voordat de volgende defrost start (om de 45 minuten).

Toch zie ik dat de Elga niet op vol vermogen werkt tussen de defrosts maar op 2800 kw actueel vermogen. Misschien als ik dit vermogen kan laten toenemen dat hij wel de gewenste aanvoer temperatuur kan halen en zo het huis toch warm kan krijgen tussen de defrosts.

Geen nachtstand
Mijn stookkijn staat op 0.6 bij 18,5 graden.
Max aanvoer op 35 graden bij handbediening
Geen nacht verlaging, altijd 18,5 graden
Pomp draait op 65% (16 liter debiet).
Vloerverdeler is direct een ltv zonder pomp
Buffervat van 40 liter
9 meter leiding tussen BU en Binnen unit

Ik zie uit naar jullie advies.
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:02:
[...]

Defrosts zijn afhankelijk van buitentemperatuur, hoe hard je warmtepomp draait, en hoe gek het ook klinkt: Een interne timer in de binnenunit!

Mijn ELGA heeft hele nacht op laaglast gedraaid met temperaturen rond het vriespunt, ik heb nog geen enkele defrost gezien. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat je gaat zien bij lagere temperaturen, en hoger verbruik, dat de ELGA op een timer de buitenunit gaat ontdooien.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@JBtL mijn Elga kan normaal gesproken mijn huis warm houden tot aan een vermogen van max 3000 watt.

Als ik de stille modus zou inschakelen, zou ik dus minder defrosts moeten krijgen en tot de 3000w kunnen behalen?
JBtL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:54:
In de stille modus is het aantal defrosts een stuk minder - kan best zijn dat de uiteindelijke warmte die geleverd wordt vrij vergelijkbaar is. Je ziet wel dat het setpoint (paarse lijn) niet meer gehaald wordt. Binnentemperatuur is ook gezakt van 21 naar 19.8 (zwarte lijn). Hier staat de airco nu eventjes bij aan om het verschil goed te maken. COP ligt nu rond de 4.

[Afbeelding]

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fremske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:29:
@JBtL mijn Elga kan normaal gesproken mijn huis warm houden tot aan een vermogen van max 3000 watt.

Als ik de stille modus zou inschakelen, zou ik dus minder defrosts moeten krijgen en tot de 3000w kunnen behalen?

[...]
3000 Watt haal ik niet op de stille modus hier, ongeveer 2.4 kW bij max. 600W verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40
Tijdens de installatie van mijn Elga Ace 6Kw die in werking is gesteld door een monteur van Remeha is mijn warmtepomp binnenunit op een vaste aansluiting gezet, stopcontact was niet toegestaan. Daarnaast moest de schakelautomaat een type C16 worden ipv een B. Dit was beide nodig ivm garantie.
Ik vraag mij daarom af hoe jullie je vermogen meten?

Ik zat er aan te denken om er een Shelly tussen te zetten om zo de stroom afname te kunnen meten, maar vroeg mij af hoe jullie dat dan doen?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik merk dat bij defrosts van mijn Elga Ace 4kw toch nog kort de Remeha CV ketel bijspringt. Ondanks HP000 op -15 en kostenregeling op geen.

Beetje zoekend op Tweakers en andere sites zie ik dat het zou kunnen helpen om de kabel tussen de Elga Ace en de CV ketel los te maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Lees ook iets over dipswitches omzetten. Kan iemand mij wat uitleg geven hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Meauses schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:27:
Tijdens de installatie van mijn Elga Ace 6Kw die in werking is gesteld door een monteur van Remeha is mijn warmtepomp binnenunit op een vaste aansluiting gezet, stopcontact was niet toegestaan. Daarnaast moest de schakelautomaat een type C16 worden ipv een B. Dit was beide nodig ivm garantie.

Ik zat er aan te denken om er een Shelly tussen te zetten om zo de stroom afname te kunnen meten, maar vroeg mij af hoe jullie dat dan doen?
https://www.home2link.nl/shelly-pro-1pm.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fremske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:16:

Ik probeer nu de juiste instellingen te vinden dat de Elga 4k tussen de defrosts wel de gewenste aanvoer kan leveren zodat het huis niet teveel afkoelt. Bij een aanvoer van 33 graden moet dat lukken maar de Elga krijgt te weinig tijd om het set punt te halen voordat de volgende defrost start (om de 45 minuten).

Toch zie ik dat de Elga niet op vol vermogen werkt tussen de defrosts maar op 2800 kw actueel vermogen. Misschien als ik dit vermogen kan laten toenemen dat hij wel de gewenste aanvoer temperatuur kan halen en zo het huis toch warm kan krijgen tussen de defrosts.

Geen nachtstand
Buffervat van 40 liter

[...]
Enige manier die ik weet om het aantal defrosts te beperken is om de warmtepomp op een zo laag mogelijk niveau ( laaglast ) te laten werken. Alleen is dat met een ACE 4 lastig omdat het geleverde vermogen zo beperkt is.

De ACE 4 heeft een aardige dip wat betreft warmte bij temperaturen net boven het vriespunt. Als je wilt weten of je ELGA op 100% draait dan moet je eigenllijk het opgenomen elektrische vermogen weten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BBKing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:59:
Ik merk dat bij defrosts van mijn Elga Ace 4kw toch nog kort de Remeha CV ketel bijspringt. Ondanks HP000 op -15 en kostenregeling op geen.

Beetje zoekend op Tweakers en andere sites zie ik dat het zou kunnen helpen om de kabel tussen de Elga Ace en de CV ketel los te maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Lees ook iets over dipswitches omzetten. Kan iemand mij wat uitleg geven hierover?
De reden waarom je ELGA je CV ketel mee laat draaien is om te garanderen dat de defrost goed gaat en je geen comfortverlies in je woning hebt.

Bij een defrost wordt er warmte uit je woning gehaald om de buitenunit te ontdooien. Om te voorkomen dat je woning afkoelt springt dus je CV ketel bij en dat is, voor zover ik weet, niet te voorkomen tenzij je de ketel inderdaad loskoppelt van je ELGA.

Dit heeft trouwens wel 1 nadeel. In geval van zonnig koud weer blijft je CV pomp in je ELGA draaien. Je gehele CV circuit koelt op dat moment dus af tot ongeveer de woonkamertemperatuur.

Wanneer dan je ELGA wil starten wil hij eerst een defrost uitvoeren, immers je ELGA weet niet wat de status is van de buitenunit. Je buitenunit zou compleet ingesneeuwd kunnen zijn. De defrost start, er zit alleen onvoldoende warmte in je CV circuit. Ergo: Je warmtepomp zal nooit starten en omdat er geen backup is aangesloten heb je een probleem in huis.

Dat heb ik dus de afgelopen 3 jaar een handvol keer gehad. Al die keren heb ik met de hand de CV ketel aan moeten zetten voor extra warmte om de defrost te laten slagen, daarna gaat de ELGA zelf gewoon verder en heb ik voldoende warmte gebufferd in het circuit.

Ondergetekende heeft alleen sinds 1 maand geen CV ketel meer. Mijn oplossing is een 50l buffervat met een 3kW elektrisch element als backup die ik zelf met de hand kan aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Misschien interessant voor de OP:

Dit houden de verschillende regelstrategieen in:

Strategie voor de berekening van de aanvoertemperatuur.

0 = Automatisch : Als er geen buiten- of binnentemperatuursensor is
aangesloten, regelt het toestel aan de hand van een vaste
aanvoertemperatuur. Als een kamertemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de kamertemperatuur. Als een buitentemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de buitentemperatuur. Als beide sensoren zijn aangesloten, werkt het volgens de buiten- en kamer-temperatuur.

1 = Ruimteregeling : De regelaar meet de temperatuur in de kamer waar de
thermostaat is geïnstalleerd en berekent de aanvoertemperatuur gebaseerd
op de kamertemperatuur.

2 = Weersafhankelijk : De regelaar meet de buitentemperatuur via de
buitentemperatuursensor. Deze bepaalt de aanvoertemperatuur gebaseerd op deze buitentemperatuur en de stooklijn.

3 = Buiten&ruimte gebas. : De regelaar meet de buitentemperatuur en de
kamertemperatuur. Deze bepaalt de aanvoertemperatuur gebaseerd op deze temperaturen en de stooklijn. Deze stooklijn wordt verschoven wanneer de gemeten kamertemperatuur afwijkt van de gewenste kamertemperatuur.

Ik gebruik Ruimteregeling. Ik merk dat de ELGA af en toe in de "paniek" schiet en na een korte tijd weer rustiger begint met werken. Dit ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan de plek waar de eTwist hangt. Nu had ik het gekke idee om de eTwist niet rechtstreeks op de muur te bevestigen maar er een dun plaatje isolatie tussen te doen. Aan de kant van de deur plaats ik een lat waardoor er vanaf die kant veel minder invloed is op de thermostaat.

Idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Goede tips. Hier ook wat defrost cycli gehad. Nu met otgw de maximale relatieve modulatie op 66% gezet. Aanvoer 35 graden, 700wat verbruik en al 1 uur en 10min geen defrost. Hiervoor max vermogen (afgedwongen door bl1 en bl2 contact te sluiten, smart grid doorverwarmen) - toen had ik om de 40 minuten een defrost.

Toch even geleden, natuurkunde op de middelbare school, maar het komt weer boven.

Enige nadeel.. op 35 graden aanvoer komt mijn binnentemperatuur niet van zn plek. Radiatoren met ventilatoren maar dit is blijkbaar een brug te ver.

[ Voor 16% gewijzigd door rft80 op 28-11-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:17:
[...]

De reden waarom je ELGA je CV ketel mee laat draaien is om te garanderen dat de defrost goed gaat en je geen comfortverlies in je woning hebt.

Bij een defrost wordt er warmte uit je woning gehaald om de buitenunit te ontdooien. Om te voorkomen dat je woning afkoelt springt dus je CV ketel bij en dat is, voor zover ik weet, niet te voorkomen tenzij je de ketel inderdaad loskoppelt van je ELGA.

Dit heeft trouwens wel 1 nadeel. In geval van zonnig koud weer blijft je CV pomp in je ELGA draaien. Je gehele CV circuit koelt op dat moment dus af tot ongeveer de woonkamertemperatuur.

Wanneer dan je ELGA wil starten wil hij eerst een defrost uitvoeren, immers je ELGA weet niet wat de status is van de buitenunit. Je buitenunit zou compleet ingesneeuwd kunnen zijn. De defrost start, er zit alleen onvoldoende warmte in je CV circuit. Ergo: Je warmtepomp zal nooit starten en omdat er geen backup is aangesloten heb je een probleem in huis.

Dat heb ik dus de afgelopen 3 jaar een handvol keer gehad. Al die keren heb ik met de hand de CV ketel aan moeten zetten voor extra warmte om de defrost te laten slagen, daarna gaat de ELGA zelf gewoon verder en heb ik voldoende warmte gebufferd in het circuit.

Ondergetekende heeft alleen sinds 1 maand geen CV ketel meer. Mijn oplossing is een 50l buffervat met een 3kW elektrisch element als backup die ik zelf met de hand kan aansturen.
Dit vond ik in de handleiding hierover:
De aanvoertemperatuur moet hoger zijn dan 10 °C om de
buitenunit te laten starten. Dit beschermt de condensor tijdens het
ontdooien.
Als de aanvoertemperatuur lager is dan 10 °C, start de back-up in plaats
van de buitenunit. De buitenunit neemt het over zodra de
aanvoertemperatuur 20 °C is.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
Fremske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:16:

Geen nachtstand
Buffervat van 40 liter

Ik zie uit naar jullie advies.

[...]
Welke parameter bedoel je dan met 65% PP016 of CP520?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@BBKing zou jij eens één diagram kunnen delen van jou opgenomen vermogen over een koude nacht? Ik verwacht dat je ook om de 45 minuten een defrost zult hebben?

Ik ben wel benieuwd of jouw Elga 4 de kamer op temperatuur kan houden tijdens de defrosts? De vorige keer gaf je aan dat dit het geval was bij 19’graden?

Mocht jouw Elga dat kunnen dan ben ik benieuwd naar je instellingen (max aanvoer, stooklijn, regeling en debiet/pompvermogen).
BBKing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:59:

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredericm
Een verzoek aan alle forum deelnemers, we proberen allemaal meer te leren over onze warmtepomp.

Als je dingen bijstelt noem dan even de parameter, dan hebben de andere deelnemers hier meer aan
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Meauses schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:12:
[...]

Dit vond ik in de handleiding hierover:

De aanvoertemperatuur moet hoger zijn dan 10 °C om de
buitenunit te laten starten. Dit beschermt de condensor tijdens het
ontdooien.
Als de aanvoertemperatuur lager is dan 10 °C, start de back-up in plaats
van de buitenunit. De buitenunit neemt het over zodra de
aanvoertemperatuur 20 °C is.

[...]
Ik moet even zoeken in mijn enorme bak met data, maar ik ben vrij zeker dat het geen 10 graden is maar eerder 20 graden aanvoer waaronder de backup aan moet en hij weigert een defrost te doen.

Ik ga morgen zoeken; Kijken of ik die chart nog terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:22:
[...]

Ik moet even zoeken in mijn enorme bak met data, maar ik ben vrij zeker dat het geen 10 graden is maar eerder 20 graden aanvoer waaronder de backup aan moet en hij weigert een defrost te doen.

Ik ga morgen zoeken; Kijken of ik die chart nog terug kan vinden.
Ik zie tijdens een defrost de aanvoertemperatuur zo 8-10 graden dalen. Dus kan goed dat hij bij 18 graden begint maar dan in storing schiet zodra de temperatuur onder de 10 graden daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Sneller gevonden dan verwacht. Ik had er foto's van gemaakt en die kon ik snel terug vinden. Vorig jaar december, 14-12-2022. Gebeurde dit aan het begin van de avond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mk0tN_0l4nVswlFQxFu3tfCJZb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyGEcCV2Yzl8NVb5hQv3NNLo.png?f=fotoalbum_large

ELGA start een defrost, aanvoertemperatuur zakt tot onder de 20 graden en de ELGA breekt de defrost af.

Ik weet dus vrij zeker dat het geen 10 graden is :-)

Edit: Wat mij nu pas opvalt is dat de ELGA wel lijkt te starten, aanvoer schiet omhoog tot boven de retourtemperatuur ( ergo er wordt warmte geleverd ) , maar daarna besluit dat de defrost niet volledig is en opnieuw wil ontdooien?

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 28-11-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:36

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Vannacht heeft mijn Remeha Elga Ace 4 kW pomp het blijkbaar uiteindelijk te zwaar gekregen en is toen overgegaan op de cv-ketel, dat kon ik zien op de gasmeter vanochtend. De warmtepomp liep op zich best netjes vannacht lijkt mij, maar rond zes uur zie je dat hij een aanvoertemperatuur van 50 graden wil bereiken en is het rond de 1 graden; dit is zeker de instelling dat hij onder een bepaalde buitentemperatuur sowieso niet meer de warmtepomp gebruikt denk ik? Nu we een uur of vijf verder zijn stijgt de buitentemperatuur weer langzaam en gaat hij weer over op de warmtepomp.

Ik zou zeggen dat hij in dit geval de buitentemperatuur nog wel even had kunnen negeren en gewoon door blijven warmtepompen op 800 of 900 watt om die 50 graden te halen. Heb nog geen parameters gewijzigd sinds de installatie en ik vermoed dat dit de standaard 'intelligentie' van Remeha is om op dit punt de cv-ketel te gaan gebruiken. Misschien interessant om die buitentemperatuur waarop de warmtepomp nog moet werken iets lager te zetten.

Ik dacht sowieso dat de cv-ketel zou worden 'geholpen' door de warmtepomp en dat niet ineens de warmtepomp helemaal uit zou gaan en dan 100% cv-ketel.

Gisteren was mijn warmtepompverbruik trouwens 24 kWh (volgens de Remeha app, die niet betrouwbaar is blijkbaar, maar het geeft allicht een indicatie).

Remeha Elga Ace 4 kW warmtepomp uit, cv-ketel aan

[ Voor 4% gewijzigd door Tjeerd op 28-11-2023 12:06 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:20
Ik gebruik de shelly EM voor stroommeting van elga 6kw
Meauses schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:27:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tjeerd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:02:
Vannacht heeft mijn Remeha Elga Ace 4 kW pomp het blijkbaar uiteindelijk te zwaar gekregen en is toen overgegaan op de cv-ketel, dat kon ik zien op de gasmeter vanochtend. De warmtepomp liep op zich best netjes vannacht lijkt mij, maar rond zes uur zie je dat hij een aanvoertemperatuur van 50 graden wil bereiken en is het rond de 1 graden; dit is zeker de instelling dat hij onder een bepaalde buitentemperatuur sowieso niet meer de warmtepomp gebruikt denk ik? Nu we een uur of vijf verder zijn stijgt de buitentemperatuur weer langzaam en gaat hij weer over op de warmtepomp.

Gisteren was mijn warmtepompverbruik trouwens 24 kWh (volgens de Remeha app, die niet betrouwbaar is blijkbaar, maar het geeft allicht een indicatie).

[Afbeelding: Remeha Elga Ace 4 kW warmtepomp uit, cv-ketel aan]
Dat heeft met je hybride instellingen te maken. In dit geval ( uit mijn hoofd ) HP000, die bepaald tot welke temperatuur je bivalent kan/mag draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebo51
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-01 22:12
Hier ook een Elga Ace 4kw.
Een vraag over de ''Stille Modus"" (HP058-HP094 en HP095)

Heeft het zin om bij mijn huidige instellingen de ""stille modus"" ''s nachts te laten draaien, puur uit kostenbesparing? Ik neem aan dat de pomp dan minder stroom verbruikt.

Naast de standaard instellingen heb ik onderstaande parameters aangepast.
Aanvoer temp water CV (CP000) : 45 graden
Max aanvoer water CV (AP063): 45 graden
Stooklijn (CP230) : 1.1

2 onder 1 kap woning, radiatoren met ventilators, energie label A++
Overdag: 20.5 - nachts 19.5 graden.
Met de huidige instellingen houd ik de woning comfortabel warm.
Dank alvast voor jullie reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:33:
Misschien interessant voor de OP:

Dit houden de verschillende regelstrategieen in:

Strategie voor de berekening van de aanvoertemperatuur.

0 = Automatisch : Als er geen buiten- of binnentemperatuursensor is
aangesloten, regelt het toestel aan de hand van een vaste
aanvoertemperatuur. Als een kamertemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de kamertemperatuur. Als een buitentemperatuursensor is aangesloten, werkt het volgens de buitentemperatuur. Als beide sensoren zijn aangesloten, werkt het volgens de buiten- en kamer-temperatuur.

1 = Ruimteregeling : De regelaar meet de temperatuur in de kamer waar de
thermostaat is geïnstalleerd en berekent de aanvoertemperatuur gebaseerd
op de kamertemperatuur.

2 = Weersafhankelijk : De regelaar meet de buitentemperatuur via de
buitentemperatuursensor. Deze bepaalt de aanvoertemperatuur gebaseerd op deze buitentemperatuur en de stooklijn.

3 = Buiten&ruimte gebas. : De regelaar meet de buitentemperatuur en de
kamertemperatuur. Deze bepaalt de aanvoertemperatuur gebaseerd op deze temperaturen en de stooklijn. Deze stooklijn wordt verschoven wanneer de gemeten kamertemperatuur afwijkt van de gewenste kamertemperatuur.

Ik gebruik Ruimteregeling. Ik merk dat de ELGA af en toe in de "paniek" schiet en na een korte tijd weer rustiger begint met werken. Dit ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan de plek waar de eTwist hangt. Nu had ik het gekke idee om de eTwist niet rechtstreeks op de muur te bevestigen maar er een dun plaatje isolatie tussen te doen. Aan de kant van de deur plaats ik een lat waardoor er vanaf die kant veel minder invloed is op de thermostaat.

Idee?
Link toegevoegd in mijn parameter tabel, het gaat hier om parameter CP780.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
En hoeveel warmte raak je nou kwijt, met zo'n defrost? Ik kan een redelijke schatting maken (voor de 4kW) - het gaat om de stukjes die schuin naar beneden lopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2XMASv6k1DCcyZ_BlTFACcikNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UPCdSPUo7EUh5tAJJ1SgJBEJ.png?f=fotoalbum_large

Per defrost raak ik hier 0,16 kWh kwijt - in 5 minuten. Klinkt niet zoveel, maar gaat toch met een vermogen van ca. 2kW aan warmte wat naar buiten wordt gebracht.

Stel, je hebt elk uur een defrost, en tussendoor draai je op een vermogen van 3kW, dan is het eigenlijke vermogen: 3-0,16- (1/12)*3 = 2,59 kW. Je raakt dan dus 14% van het vermogen kwijt. Je moet dus ook de tijd meenemen dat de warmtepomp geen warmte meer levert (dat is 1/12 (5min) x 3kW.

Bij elke 2 uur op 2kW dan is het eigenlijke vermogen: 2-(0,16-(1/12)*2)/2 = 1,84 kW. Je raakt dan dus 8% van het vermogen kwijt.

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 28-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Fremske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:17:
@BBKing zou jij eens één diagram kunnen delen van jou opgenomen vermogen over een koude nacht? Ik verwacht dat je ook om de 45 minuten een defrost zult hebben?

Ik ben wel benieuwd of jouw Elga 4 de kamer op temperatuur kan houden tijdens de defrosts? De vorige keer gaf je aan dat dit het geval was bij 19’graden?

Mocht jouw Elga dat kunnen dan ben ik benieuwd naar je instellingen (max aanvoer, stooklijn, regeling en debiet/pompvermogen).

[...]
Zeker, zie afbeelding van vandaag hieronder. De constante temperatuur in woonkamer (19 graden) is tijdens defrosts niet merkbaar lager. Logisch want we verwarmen dmv vloerverwarming dus enorme warmtebuffer in de vloer. Verder is de installatie / vloerverwarming pomploos, aanvoer temp 35 graden, ruimteregeling. Dus geen stooklijn instelling. En ook niks aangepast aan debiet of pompvermogen, is allemaal standaard fabriek.

Ik gebruik helemaal geen gas meer, alleen nu afgelopen nacht ineens voor de defrosts heel minimaal (0,1 m3). Uitdaging om die er ook uit te krijgen maar dat zal dus lastig worden als ik @mkleinman zijn info zo zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzbfVoLysM-xprVJHZGk1vWl5w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQiqn5eYjo4I89IBphZCoA1U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:17:
[...]

Dus concreet merk jij dan (waarschijnlijk in de ochtend bij wakker worden) dat je huis koud is en dan dien je handmatig je backup een slinger te geven zodat de Elga voldoende warm water voor de defrost heeft?

Hoe doen mensen met een full-electric oplossing dit dan? Dus geen hybride pomp maar inderdaad volledig gasloos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BBKing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:18:
[...]

Dus concreet merk jij dan (waarschijnlijk in de ochtend bij wakker worden) dat je huis koud is en dan dien je handmatig je backup een slinger te geven zodat de Elga voldoende warm water voor de defrost heeft?

Hoe doen mensen met een full-electric oplossing dit dan? Dus geen hybride pomp maar inderdaad volledig gasloos?
In mijn gevallen alle drie keer juist aan het einde van een middag met vol zon waarbij de ELGA rond 17:00 weer moet gaan werken.

Een full electric oplossing heeft altijd een elektrische backup achter de hand die dan wordt ingezet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:35:
[...]

In mijn gevallen alle drie keer juist aan het einde van een middag met vol zon waarbij de ELGA rond 17:00 weer moet gaan werken.

Een full electric oplossing heeft altijd een elektrische backup achter de hand die dan wordt ingezet :-)
Ah precies, duidelijk zo! Zal bij mij zo meteen ook het geval zijn, zon gaat nu achter bomen en Elga is al sinds het middaguur in slaapstand.

Mbt die elektrische backup, ik leer iedere keer bij :-) Fijn dat er Tweakers zoals ji bestaan @mkleinman ! Moet zo'n backup persee een buffervat zijn? Of mag dat ook doorstroomverwarmer zijn die op 30 graden verwarmt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BBKing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:38:
[...]

Ah precies, duidelijk zo! Zal bij mij zo meteen ook het geval zijn, zon gaat nu achter bomen en Elga is al sinds het middaguur in slaapstand.

Mbt die elektrische backup, ik leer iedere keer bij :-) Fijn dat er Tweakers zoals ji bestaan @mkleinman ! Moet zo'n backup persee een buffervat zijn? Of mag dat ook doorstroomverwarmer zijn die op 30 graden verwarmt?
Ik vermoed dat een doorstromer ook gaat werken. Voordeel van een buffervat ( die van mij heeft afsluiters ) dat ik een buffervat kan verwarmen en daarna die warmte los kan laten in het systeem. Mocht die 3kW uit zichzelf niet voldoende zijn om het systeem weer vlot te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:41:
[...]

Ik vermoed dat een doorstromer ook gaat werken. Voordeel van een buffervat ( die van mij heeft afsluiters ) dat ik een buffervat kan verwarmen en daarna die warmte los kan laten in het systeem. Mocht die 3kW uit zichzelf niet voldoende zijn om het systeem weer vlot te trekken.
Ik ga hier even op broeden. Want ik wil eigenlijk een zo goedkoop mogelijke oplossing die ik bij voorkeur ook op afstand moet kunnen aan/uit zetten. Wil niet tijdens skivakantie stress over bevroren woning hebben.

Als die oplossing er is dan kan ik (na installatie van warmtepompboiler) het gas gaan afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
BBKing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:38:
[...]

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt in een jaar. Maar volgens mij zou een föhn op een radiator, leiding of buffervat de truc ook moeten doen. Ik weet niet of je dit moet gaan over-engineeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
JBtL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:59:
[...]

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt in een jaar. Maar volgens mij zou een föhn op een radiator, leiding of buffervat de truc ook moeten doen. Ik weet niet of je dit moet gaan over-engineeren.
Dan wel een fohn aangesloten op slimme stekker die vanaf de Oostenrijkse berg via internet aan/uit is te zetten...... Beetje ducttape en ijzerdraad en McGyver zou trots op ons zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Goedemorgen,

Het lijkt erop dat ik maar moet accepteren dat de Elga 4k niet mijn gas ketel zal gaan vervangen :'(

Gisteren was het hier in het Zuiden de hele dag rond het vriespunt en je ziet in de onderstaande grafiek dat de stroom afname van de Elga iedere keer dipt als deze weer een defrost moet doen. Dat is vrijwel altijd rond de 45-55min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-cJ_p5qdp0SSmdZzNzHTNqod3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSYbzZaI47e74twlWKOtluqd.png?f=fotoalbum_large

Het lukt de Elga om ondanks de defrosts mijn woning om de 18 graden te houden maar dat is voor de rest van het gezien niet acceptabel :+

Als ik naar mijn verbruik kijk heeft de Elga 4k gisteren 16kw opgeslurpt door de vele defrosts. Het heeft mij aan het denken gezet dat het dan bijna voordeliger is om te draaien op gas.

Vorig jaar (zonder de elga) had ik 7 m3 nodig om de woning comfortabel te houden bij rond het vriespunt. Dus dat is met het prijs plafond 7*1,45 = 10,15 euro nu heb ik 16 kw * 0,47 (mijn huidige energiecontract ik zit boven de drempelwaarde) = 7,52 euro maar wel oncomfortabel in huis.

Ik ben wel benieuwd als ik mijn cv ketel aan zet en de Elga kan hem aanspreken. Gaan deze dan samenwerken als een tandem? Of neemt de een of de ander het compleet over? Zou namelijk mooi zijn als beide warmtebronnen gecombineerd worden?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@BBKing zie ik het goed in de grafiek dat jouw verbruik maar 4,9 kwh is?
BBKing schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:14:
[...]

Zeker, zie afbeelding van vandaag hieronder. De constante temperatuur in woonkamer (19 graden) is tijdens defrosts niet merkbaar lager. Logisch want we verwarmen dmv vloerverwarming dus enorme warmtebuffer in de vloer. Verder is de installatie / vloerverwarming pomploos, aanvoer temp 35 graden, ruimteregeling. Dus geen stooklijn instelling. En ook niks aangepast aan debiet of pompvermogen, is allemaal standaard fabriek.

Ik gebruik helemaal geen gas meer, alleen nu afgelopen nacht ineens voor de defrosts heel minimaal (0,1 m3). Uitdaging om die er ook uit te krijgen maar dat zal dus lastig worden als ik @mkleinman zijn info zo zie.

[Afbeelding]

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Fremske schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:38:
Goedemorgen,

Het lijkt erop dat ik maar moet accepteren dat de Elga 4k niet mijn gas ketel zal gaan vervangen :'(

Gisteren was het hier in het Zuiden de hele dag rond het vriespunt en je ziet in de onderstaande grafiek dat de stroom afname van de Elga iedere keer dipt als deze weer een defrost moet doen. Dat is vrijwel altijd rond de 45-55min.

[Afbeelding]

Het lukt de Elga om ondanks de defrosts mijn woning om de 18 graden te houden maar dat is voor de rest van het gezien niet acceptabel :+

Als ik naar mijn verbruik kijk heeft de Elga 4k gisteren 16kw opgeslurpt door de vele defrosts. Het heeft mij aan het denken gezet dat het dan bijna voordeliger is om te draaien op gas.

Vorig jaar (zonder de elga) had ik 7 m3 nodig om de woning comfortabel te houden bij rond het vriespunt. Dus dat is met het prijs plafond 7*1,45 = 10,15 euro nu heb ik 16 kw * 0,47 (mijn huidige energiecontract ik zit boven de drempelwaarde) = 7,52 euro maar wel oncomfortabel in huis.

Ik ben wel benieuwd als ik mijn cv ketel aan zet en de Elga kan hem aanspreken. Gaan deze dan samenwerken als een tandem? Of neemt de een of de ander het compleet over? Zou namelijk mooi zijn als beide warmtebronnen gecombineerd worden?
Als de ELGA goed (en in normale configuratie) is geinstalleerd zal met de gasketel aan, de ketel bijspringen.
Waarschijnlijk gebeurt dat dan
- aan het begin van de dag (om de boel naar de gewenste 20 graden te brengen)
- tijdens defrosts (om ze sneller uit te voeren en tegelijkertijd wel warmte het huis in te brengen

Wat is er in de middag gebeurt? toen de ELGA een paar uur niets deed?

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 29-11-2023 11:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@BarryH Toen scheen de zon vol in keuken/woonkamer en dus is toen de thermostaat uitgeschakeld
BarryH schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:24:
[...]

Als de ELGA goed (en in normale configuratie) is geinstalleerd zal met de gasketel aan, de ketel bijspringen.
Waarschijnlijk gebeurt dat dan
- aan het begin van de dag (om de boel naar de gewenste 20 graden te brengen)
- tijdens defrosts (om ze sneller uit te voeren en tegelijkertijd wel warmte het huis in te brengen

Wat is er in de middag gebeurt? toen de ELGA een paar uur niets deed?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Fremske schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:53:
@BarryH Toen scheen de zon vol in keuken/woonkamer en dus is toen de thermostaat uitgeschakeld

[...]
Ik wil graag mn gasverbruik minimaliseren. Dus waar normaliter de thermostaat op 19,8 staat heb ik hem nu op 21 gezet. Dat haalt de ELGA niet, maar ik bouw wel een buffer op voor komende nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Dat is een slimme aanpak!
Ik ga dat ook overwegen.

Dus flink opstoken in de middag bij boven het vriespunt en dan daarmee als buffer de nacht in.

Ik heb ook een buffer vat van 40ltr dus die zal dan ook warmer zijn wat helpt bij de defrosts
BarryH schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:55:
[...]

Ik wil graag mn gasverbruik minimaliseren. Dus waar normaliter de thermostaat op 19,8 staat heb ik hem nu op 21 gezet. Dat haalt de ELGA niet, maar ik bouw wel een buffer op voor komende nacht.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Fremske
Dit had ik gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFDJN2C-N4pt6oEIGkGu41JBwqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sbu33XjPhMExAzZJq1ZVmnqM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@mkleinman Elga 4k of 6k?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Fremske Ik heb een 4k (uit 2013 met Carrier buitenunit), @mkleinman een ELGA ACE 6 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@BarryH gebruik jij ook een buffervat icm vloerverwarming als afgifte systeem?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de ELGA/Carrier gehad ( zelfde als BarryH ) en heb sinds 2020 een Remeha ELGA ACE 6 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Fremske schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:28:
@BarryH gebruik jij ook een buffervat icm vloerverwarming als afgifte systeem?
Nee
Puur radiatoren.
De ELGA staat op een hoge pompsnelheid en met de openstaande radiatoren kan ik 4,5kW kwijt met 33/30/20
Rond het vriespunt en lager kom ik capaciteit te kort en moet de gasketel af en toe meehelpen .
Ik had ca 1300m3 gasverbruik voor verwarming, nu 30-70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@BarryH zou een hoge pompsnelheid ook effectiever zijn bij vloerverwarming afgifte? Ik heb geen pomp in de vloerverdeler dus dan is de pomp van de Elga de enige in het CV circuit. Ik draai nu op 66% ongeveer 16/17 debiet op de Elga 4kw
BarryH schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:33:
[...]

Nee
Puur radiatoren.
De ELGA staat op een hoge pompsnelheid en met de openstaande radiatoren kan ik 4,5kW kwijt met 33/30/20
Rond het vriespunt en lager kom ik capaciteit te kort en moet de gasketel af en toe meehelpen .
Ik had ca 1300m3 gasverbruik voor verwarming, nu 30-70

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Fremske Ik denk dat dat tot een hogere efficientie (en meer output) kan leiden. Ken je ook het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:02:
[...]

Mijn ELGA heeft hele nacht op laaglast gedraaid met temperaturen rond het vriespunt, ik heb nog geen enkele defrost gezien. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik geloof toch niet echt dat de defrosts op een timer lopen. Ik zie heel duidelijk een afname in COP voordat een defrosts (op verschillende intervallen - bij ongeveer gelijke buitentemperatuur) begint. Geen idee hoe dat precies gedetecteerd wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_veoqRvidkNYCBgnrJycdFI3-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EPXrOCbu7fzSmE6q3hKOVQo6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 29-11-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@JBtL Ik zou denken dat een dalende Ta-Tr bij gelijkblijvende Tb en kWe aangeeft dat defrost zinnig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
Fremske schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:03:
@BBKing zie ik het goed in de grafiek dat jouw verbruik maar 4,9 kwh is?

[...]
Yes gisteren was dat na de middag de tussenstand. Over gehele dag gisteren 8 kwh verbruikt en 0,2 m3 gas tijdens de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 19:50

Captor

Serenity now, insanity later !

Fremske schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:38:
Goedemorgen,

[Afbeelding]

Ik snap het wel. Ik kom ook uit het zuiden (lees ZO Brabant) en heb ook een 4kw. De Elga heeft afgelopen dinsdag 16,7kw opgemaakt en 3,9m3 gas om het hier 20 graden (constant 24/7) te houden (huis 170m2, jaren 70 nageisoleerd). Heb wel als test nu stille modus (23:00-7:00) om aantal defrosts iets te beperken. Ik had nu over de hele dag 12 defrosts. Ook heb ik hp030 als test even op 0 gezet. Heb veel vv en nu een stooklijn op 0,7. Dus het had meer kw's kunnen zijn met minder m3....

De ea4 is zoals al meerdere hebben aangegeven redelijk defrost gevoelig. Ik heb de hoop dat als het ooit nog eens wat minder vochtig weer wordt de elga het beter zelf voor elkaar kan krijgen.

Ook moet je geen appels met peren vergelijken (met andere Elga's maar ook met je eigen situatie):
- locatie in NL maakt veel uit qua temp en vochtigheid
- Wellicht stook je nu net als ik constant 20 graden itt tot zonder Elga vorig jaar (ik had nachtverlaging).
- Ook het vergelijk met je gasverbruik op een dag als dinsdag is lastig met vorig jaar te matchen (luchtvochtigheid, wind(richting en snelheid), temperatuur dag vooraf in je huis bv.

Verder is het qua insteek en wellicht ook dimensionering (bij mij iig) wel echt als hybride bedoeld.

Wellicht valt er nog wat te optimaliseren aan het afgiftesysteem of aan de settings van de Elga...

[ Voor 4% gewijzigd door Captor op 29-11-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captor

Captor

JBtL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:07:
[...]

Ik geloof toch niet echt dat de defrosts op een timer lopen. Ik zie heel duidelijk een afname in COP voordat een defrosts (op verschillende intervallen - bij ongeveer gelijke buitentemperatuur) begint. Geen idee hoe dat precies gedetecteerd wordt.
[Afbeelding]
Eens. De defrosts zijn niet op een timer (hier zijn ze steeds anders. Soms na 45 min soms pas na 3 uur en alles er tussenin). Er zit een tempsensor in de buitenunit die het aanvriezen detecteert. Op internet staan wat artikelen die dit beschrijven

[ Voor 7% gewijzigd door Captor op 29-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Captor Op naar de 25,6kWh :) en dan 0m3 gas hopelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Dalebout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-12-2023
Hallo, vraagje: waar is de vorstbeveiliging (AP 080) voor bedoeld? En kan het geen kwaad hem heel laag of uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry321
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-12-2024
Hallo allemaal.

Nieuw hier, dus een kleine introductie. Sinds de zomer een 4kW Elga Ace hangen. Vrijstaand huis, 155m2, temperatuur snachts op 18 en overdag op 19. Zodra de zonnepanelen overschot hebben gaat de temperatuur naar 21 om wat buffer op te bouwen. We hebben radiatoren, 2 convectoren, en vloerverwarming met te hoge HOH, ongeveer 30 cm. Desalniettemin geen enkel probleem afgifte.

Nu het de laatste tijd wat kouder is ben ik aan het spelen met de instellingen, om te kijken wat er verbeterd kan worden. Idealiter zou ik de uitgaande temperatuur van de WP wat hoger hebben, die komt nu meestal niet boven de 34 graden uit. Opzich lekker efficient, maar de vloer zou wel wat warmer mogen voelen. De mengklep in de vloer komt nu namelijk niet boven de 27 a 28 graden. Ik krijg de temperatuur echter niet hoger, omdat de retour temperatuur ook niet erg hoog wordt. Met 4 a 5 kW thermisch vermogen en een debiet van 12 liter krijg je simpelweg geen hogere delta T, of mis ik iets? Ik heb al geprobeerd het debiet wat te knijpen, maar dit had (kort geprobeerd), alleen het effect dat er te weinig afgifte leek te zijn.

Daarnaast heb ik nu, zoals meerdere hier zo te lezen, wel erg veel defrosts en wordt het lastiger voor de WP om de boel op temperatuur te houden. Eerder was het ook wel even rond deze temperatuur maar was het een stuk minder vochtig voor mijn gevoel, dus leek de WP er minder moeite mee te hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdtVfw1vVW9k-8HFQo2N1lkTW5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZMkvn81gtniphEgFuwSgILu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G31qkTDgiVCIkY3QYEr0c9YfJ_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hb4p7m1x2iEgu5rGqAFxDCeB.png?f=fotoalbum_large

Is hier nog wat aan te verbeteren met settings?

Verder las ik nog wat over de bluetooth connectie, welke app kan ik daarvoor het beste gebruiken om parameters aan te passen en hopelijk ook waarden uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@harry321
Eerst flow verhogen
Dan kijken of je de verdeler beter krijgt afgesteld
En stoppen met nachtverlaging

• harry321
BarryH schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:59:
@harry321
Eerst flow verhogen
Dan kijken of je de verdeler beter krijgt afgesteld
En stoppen met nachtverlaging
De nachtverlaging heb ik inderdaad zojuist afgeschakeld. Is de tijd die de WP na een defrost nodig heeft om weer op vol vermogen te komen bij iedereen zo lang? Het scheelt hier nu een hoop vermogen onder de streep.

Flow kan niet hoger, pomp staat op 100% en debiet op 12 liter. Probleem van de vloerverwarming lijkt te zijn dat het huis opgewarmd is voordat de retour temperatuur aanzienlijk stijgt.

• Tjeerd

Tjeerd

mkleinman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:49:
[...]

Dat heeft met je hybride instellingen te maken. In dit geval ( uit mijn hoofd ) HP000, die bepaald tot welke temperatuur je bivalent kan/mag draaien.
Ik heb die HP000-parameter op -2 ingesteld sinds eergisteravond, maar zie dat hij sinds gisteren overdag en vannacht alleen maar de cv-ketel gebruikt. Terwijl de gemeten buitentemperatuur gisteren overdag rond de 1.5 tot 3.0 graden lag. Vannacht was het hier rond de 0 graden. Maar ik begrijp denk ik de parameter niet goed, maar had gedacht dat de warmtepomp dus nog gewoon zou (mee)draaien met deze instelling en dat pas bij -2 of lager de cv-ketel mee mag doen. Of zijn er nog andere parameters die van invloed zijn?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
harry321 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:37:

Verder las ik nog wat over de bluetooth connectie, welke app kan ik daarvoor het beste gebruiken om parameters aan te passen en hopelijk ook waarden uit te lezen?
Moet je wel een BT module in je AE hebben (zit er niet meer standaard in) of een ServiceKit.
De waarden en settings zijn dan via de Remeha Smart Service Tool of Recom (voor PC) te bewerken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• BarryH
JBtL schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:39:
Ik heb ook maar even een lijst gemaakt van alle parameters, aangezien niet alles helemaal gedocumenteerd is in de handleiding (work in progress) - aanvullingen zijn welkom.

codekorte omschrijvinguitleg instelbaarrange/mogelijkhedenmijn waarde
AC001Uren op netTotaal aantal uren dat de WP aan het net is aangeslotennee-14072
AC002Prod. Uren na servTotaal aantal productieuren sinds laatste service (d.w.z. de warmtepomp was actief)nee-8612
AC003Bedr. Uren na servTotaal aantal bedrijfsuren sinds de laatste service (d.w.z. de warmtepomp of pomp was actief)nee-14068
AC004Starts sinds serviceAantal verwarmingsgeneratorstarts sinds laatste service (d.w.z. hoe vaak is de compressor gestart)nee-4212
AC005Energieverbruik CVEnergieverbruik voor centrale verwarming in kWh (hoeveel kWh de warmtepomp zelf heeft gebruikt voor verwarming)nee-4225
AC007Energieverbruik koelingEnergieverbruik voor koeling in kWh (hoeveel kWh de warmtepomp zelf heeft gebruikt voor koelingnee-17
AC008Energielevering CVThermische energielevering voor centrale verwarming in kWhnee-17942
AC010Energielevering koelingThermische energielevering voor koeling in kWhnee-71
AC018Energieverbr bijverwEnergieverbruik voor verwarming door de CV-ketel in kWhnee-230
AC019Energie bijverwarmThermische energielevering door de CV-ketel in kWhnee-232
AC026Aantal pomp urenAantal pompurennee-9487
AC027Aantal pomp startsAantal pompstartsnee-349
AC029Aantal uren back-up 2Aantal uren dat back-up 2 (???) heeft gedraaidnee-165
AC030Starts back-up 1Aantal starts van de eerste elektrische back-uptrap (???)nee-722
AC031Starts back-up 2Aantal starts van de tweede elektrische back-uptrap (???)nee-673
AC032Energie stand-byStandby energieverbruik door de warmtepompnee-169
AM002Stille modusGeeft aan of de stille modus actief isnee-Nee
AM010PomptoerentalPomptoerental in %nee-79
AM012Status apparaatActuele status van de modules van het apparaat.nee-
  • EHC-07 (warmtepomp): CV bedrijf
  • MK2.1 (display): standby
  • GTW-08 (modbus module): 255
  • GTW-30 (GSM module): standby
  • GTW-bluetooth (BT module): 255
AM014Substatus apparaatActuele substatus van het apparaat.nee-
  • EHC-07 (warmtepomp): Normaal int. setpunt
  • MK2.1 (display): standby
  • GTW-08 (modbus module): VUresTeveelWacht 1hr
  • GTW-30 (GSM module): standby
  • GTW-bluetooth (BT module): VUresTeveelWacht 1hr
AM016T aanvoerAanvoertemperatuur van het toestel. De temperatuur van het water dat uit het toestel komt in °Cnee-27
AM019WaterdrukWaterdruk verwarmingscircuit in barnee-1,7
AM027Buitentemperatuur voelerBuitentemperatuur in °Cnee-9,13
AM040Regeltemperatuur SWW(alleen gebruikt bij SWW productie door warmtepomp)nee-27,06
AM047Actueel vermogenActueel thermisch vermogen van het apparaat in Wattnee-1.108
AM056DebietmeterGemeten waterdebiet in het systeem in l/minnee12,06
AM091Seizoenmod actiefSeizoensmodus ext actief (zomer / winter)nee-Winter
AM101Intern setpuntIntern aanvoertemperatuur setpunt in °Cnee-23,6
AP001Instelling BL-ingangSelectie invoer blokkeringsfunctieja
  • Volledig geblokkeerd
  • Gedeelt. blokkering
  • Resetvergr. gebruik.
  • Backup vrijgegeven
  • Warmtepomp ontlast
  • Warmtepomp & Backup ontlast
  • Hoog, laag tarief
  • Alleen fotovolt. WP
  • FV WP en back-up
  • Smart grid gereed
  • Verwarming Koeling
Gedeelt. blokkering
AP002Handm. WarmtevraagActiveren handmatige warmtevraagja
  • Uit
  • Setpunt
  • Tbuiten regelaar
Uit
AP009Serviceuren branderAantal bedrijfsuren van verwarmingsgenerator voor het genereren van een servicemeldingja0..3276817400
AP010ServicemeldingSelecteer type servicemeldingja
  • Geen
  • Zelf ingesteld
geen
AP011Bedrijfsuren netsp.,Aantal uren dat het toestel onder spanning staat tussen twee service meldingen.ja0..3276817400
AP015Geforc. Koel modusDe koelmodus wordt geforceerd ongeacht de buitentemperatuurja
  • Nee
  • Ja
Nee
AP016CV-functie aan/uitCV-functie activerenja
  • Uit
  • Aan
aan
AP017SWW-functie aan/uitSWW-functie activerenja
  • Uit
  • Aan
Uit
AP026Taanv setp handbedSetpunt aanvoertemperatuur voor handbediening warmtevraagja7..7040
AP028KoelenConfiguratie van de koelmodusja
  • Uit
  • Actieve koeling
uit
AP029Toestemming koelenDe warmtepomp toestemming geven voor koelenjaToegestaan
AP056Tout sensor aanwBuitentemperatuur sensor aanwezig (veranderd automatisch bij aan/afsluitennee
  • Geen buitenvoeler
  • AF60
  • QAC34
AF60
AP058Wrsch. Min waterdrukWaarschuwing dat druk laag isja0..20.5
AP063CV instelpt max. sysMaximum CV aanvoertemperatuur setpunt in °Cja20..9070
AP072VochtigheidssensorConfiguratie vochtigheidssensorja
  • Nee
  • Aan - Uit
  • 0-10V
Nee
AP073Temp zomerbedrijfBuitentemperatuur voor zomerbedrijf: bovengrens voor verwarmingJa10..30,522
AP074Geforc. ZomermodusDe CV-functie is uitgeschakeld. Warm water blijft aan. Zomerbedrijf forceren.ja
  • Uit
  • Aan
uit
AP075Zomer-wintertijdTemperatuurverschil met ingestelde bovengrens buitentemp. waarbij generator niet verwarmt of koelt in Kja0..204.0
AP077max. weergaveniveauGeeft aan hoe ver je rechten gaan in het menunee-Installat. Geavanc.
AP079Tau gebouw WARInstelling aanwarm- en afkoelsnelheid. Tijdconstante van het gebouw voor weersafhankelijk regelen.
  • 0 = 10 uur voor een gebouw met een lage thermische inertie
  • 3 = 22 uur voor een gebouw met een normale thermische inertie
  • 10 = 50 uur voor een gebouw met een hoge thermische inertie
ja0..103
AP080Tout voor vorstbevBuitentemperatuur waaronder de vorstbeveiliging wordt geactiveerd. Als deze op -30 wordt ingesteld is deze functie uitgeschakeld.ja-30..30,53
AP081Afk apparaatAfkorting apparaatjaHC7
AP082Autom. ZomertijdKlok automatisch aan zomertijd aanpassenja
  • Aan
  • Uit
aan
AP089Naam installateurNaam installateurja--
AP090Tel nr installateurTelefoonnummer installateurja--
AP091Buit. Tempsensor bronType van te gebruiken buitensensorverbindingja
  • Auto
  • Bedrade sensor
  • Draadloze sensor
  • Internet gemeten
  • Geen
auto
AP092Max vermogen cvMaximaal vermogen setpunt in CV modus (van de warmtepomp (?))ja0..100100
AP098Config contact BL1Configuratie van contact voor blokkerende ingang 1ja
  • 0 = ingang actief op open contact
  • 1 = ingang actief op gesloten contact
Open
AP099Config contact BL2Configuratie van contact voor blokkerende ingang 2ja
  • 0 = ingang actief op open contact
  • 1 = ingang actief op gesloten contact
Open
AP100functie BL2Functie Blokkerende ingang 2ja
  • Volledig geblokkeerd
  • Gedeelt. blokkering
  • Resetvergr. gebruik.
  • Backup vrijgegeven
  • Warmtepomp ontlast
  • Warmtepomp & Backup ontlast
  • Hoog, laag tarief
  • Alleen fotovolt. WP
  • FV WP en back-up
  • Smart grid gereed
  • Verwarming Koeling
gedeelt. Blokkering
AP101OntluchtingscyclusInstellingen ontluchtingscyclusja
  • Uit
  • Aan
  • Auto
uit
AP107Kleur display Mk2Achtergrondkleur displayja
  • wit
  • rood
  • blauw
  • groen
  • oranje
  • geel
  • violet
blauw
AP129BluetoothBluetooth ingeschakeldja
  • Aan
  • Uit
Aan
CM030Truimte groepGemeten ruimtetemperatuur door de thermostaat nee-20
CM070Groep Taanv InstelptInstelpunt actuele aanvoertemperatuur van groep (de aanvoertemperatuur die de warmtepomp moet maken - evt.samen met de CV-ketel)nee-23,6
CM190Truimte stpunt groepGewenste ruimtetemperatuur van de groep (ingesteld op de thermostaat)nee-20
CP000Taanv setp max groepMaximum instelpunt maximale aanvoertempera­ tuurja7..7070
CP010Taanv setp groepAanvoertemperatuur setpunt voor groep bij afwezigheid van ruimte- en buitentemperatuurvoelerja7..7025
CP020GroepfunctieType aangesloten zone. SelecteerMenggroep als de zone ook bedoeld is om te werken in de koelmodus.ja
  • Direct
  • Menggroep
Direct
CP040Nadraait pomp groepNadraaitijd groeppomp in minutenja0..203
CP060Groep, setpunt vakGewenste ruimtetemperatuur tijdens vakanties (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..306
CP070Groep, nachtsetpuntGewenste ruimtetemperatuur tijdens nachtbedrijf (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3016
CP080Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - slapen (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3019,5
CP081Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Thuis (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3020
CP082Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Weg (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..306
CP083Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Ochtend (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3020
CP084Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Avond (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3020,5
CP085Groep , setpunt ruimteActiviteittemperatuur per groep - Aangepast (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja5..3023
CP140Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Slapen (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3030
CP141Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Thuis (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP142Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Weg (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP143Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Ochtend (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP144Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Avond (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP145Groep, koel setp.Activiteittemperatuur per groep in koelmodus - Aangepast (als geen klokprogramma/thermostaat aanwezig is)ja20..3025
CP200Groep, stpnt Tk, handmGewenste ruimtetemperatuur tijdens handmatig bedrijfja5..3020
CP210Groep, STLvoetpnt dagVoetpunt stooklijn dagbedrijfja15..9020
CP220Groep, STLvoetpnt nchVoetpunt stooklijn nachtbedrijfja15..9020
CP230Groep, hoek stooklnHelling stooklijnja0..40,5
CP240Groep, invloed TkInvloed van de ruimtetemperatuur op weersafhankelijke regeling (alleen i.c.m. eTwist thermostaat)ja0..103
CP270Setpunt vloerkoelingSetpunt aanvoertemperatuur voor vloerkoeling - kijk uit dat de aanvoertemperatuur niet onder het dauwpunt komt ivm condensvormingja18..2318
CP280Setpunt koel. VentlSetpunt ventilatorstroming (?) voor koeling van de groepja18..2318
CP320BedrijfsgroepModusBedrijfsmodus van de groepja
  • Klokprogramma
  • Handmatig
  • Vorstbeveiliging
Klokprogramma
CP340Groep, nachtbedrijfInstelling nachtbedrijfja
  • Stop warmtevraag
  • Continue warmtevraag
Continue warmtevraag
CP470Groep, dgn droogtijdAantal dagen vloerdroogtijdja0..300
CP480Begintemp.drogenBegintemperatuur van het vloerdroogprogrammaja20..5020
CP490Stoptemp.drogenEindtemperatuur van het vloerdroogprogrammaja20..5020
CP510Tijdel. RuimtesetptTijdelijk gewenste ruimtetemperatuurja5..3020,5
CP520Verm instelp groepVermogenssetpunt groepja0..100100
CP530PBM-pompsnel. GroepPulsbreedtemodulatie van pomptoerentalja0..10020
CP550Groep, haardmodusOpenhaardmodus actiefja
  • Uit
  • Aan]
uit
CP570GroepTijdProg SelectGeselecteerde klokprogramma groepja
  • Klokprogramma 1
  • Klokprogramma 2
  • Klokprogramma 3
Klokprogramma 1
CP640Logica niv. ContactAan/uit contact Voor Centrale verwarmingja
  • Open
  • Gesloten
gesloten
CP650Koel. Stop KamerTHet koelen wordt gestopt wanneer het setpunt van de kamertemperatuur boven deze waarde uitkomtja20..3029
CP660Icoon weerg groepKies pictogram voor deze groepja
  • Geen
  • Alle
  • Slaapkamer
  • Woonkamer
  • Studeer/werkkamer
  • Buiten
  • Keuken
  • Kelder
Alle
CP680Selectie buskanaalSelectie buskanaal RU v.d. groepja0..2550
CP690Omg.OT.voor koelingOmgekeerde OpenTherm contact in koeling modus - is nodig bij sommige thermostatenja
  • Ja
  • Nee
Nee
CP730Groep, opwarmsnlhdOpwarmsnelheidja
  • Extra langzaam
  • Langzaam
  • Langzamer
  • Normaal
  • Sneller
  • Snelst
Extra langzaam
CP740Groep, afkoelsnlhdAfkoelsnelheidja
  • Langzaamst
  • Langzamer
  • Normaal
  • Sneller
  • Snelst
Langzaamst
CP750Groep, max aanwarmtdMaximale aanwarmtijd groep in minutenja0..2400
CP780Regelstrategie groepSelecteert de manier van regelen voor de groepja
  • Automatisch
  • Ruimteregeling
  • Weersafhankelijk
  • Buiten & Ruimtetemperatuur gebaseerd (icm eTwist)
Automatisch
DC000Sww bijverwarm urenTeller die het aantal draaiuren aangeeft van de elektrische bijverwarming van de SWW-boilernee-0
DC001SWWTotaalVermVerbrTotaal vermogensverbruik voor sanitair warm water in kWnee-0
DC006SwwBijverw startsTeller die het aantal starts aangeeft van de elektrische sww-bijverwarmingnee-0
DP046Tmax SWWmaximum temperatuur van sanitair warm waterja10..7070
DP051Beheer SWWBoost functie sanitair warm waterjaeco/comfortAlleen WP
DP060SWW tijdprog gekozenGeselecteerde klokprogramma voor warmwaterjaKlokprogramma 1/2/3Klokprogramma 1
DP070Comfort setpunt SWWComfort temperatuur warmwaterja40..65054
DP080SWW eco-setpuntEco setpunt warmwaterja10..6010
DP140Type lading SWWSolo
DP150SWW thermostaatActiveer warmwater laden met aan/uit contactjaAan/UitAan
DP160Setpunt Antileg SWWAnti legionella setpointja60..9065
DP170Starttijd vakantie01/01/1984 00:00
DP180Eindtijd vakantie01/01/1984 00:00
DP190Eindtijd tijd.aanp.01/01/1984 00:00
DP200SWW modusWarmwater modusja
  • Klokprogramma
  • Handmatig
  • Vorstbeveiliging
Handmatig
DP337SWW-vakantiesetpuntVakantierichttemperatuur uit SWW boilerja10..6010
HM001Aanvoertemperatuur warmtepompAanvoertemperatuur van warmtepomp (zonder CV-ketel)nee-27,81
HM002Retourtemperatuur warmtepompRetourtemperatuur warmtepomp/geheleverwarmingscircuit nee-25,56
HM003Setpunt aanvoerT WPSetpunt aanvoertemperatuur van warmtepomp (dus zonder CV-ketel)nee-23,6
HM004Contactpositie BL1Contactpositie multifunctionele ingang BL1nee-Gesloten
HM005Contactpositie BL2Contactpositie multifunctionele ingang BL2nee-Gesloten
HM007Storing warmtepompWarmtepomp in storingnee-Nee
HM008StatusWP compressorWarmtepomp compressor: Aan of Uitnee-Aan
HM009BU ontdooienOntdooifunctie warmtepomp in werking: Ja of Neenee-Nee
HM012Warmtepomp Back Up1Warmtepomp Back Up1 Aan of Uitnee-Uit
HM013Warmtepomp Back Up2Warmtepomp Back Up2 Aan of Uitnee-Uit
HM0144-wegklepStand-by
HM030Compressor startenVerzoek om compressor te starten: Ja of Neenee-Ja
HM032COP-drempel WPCOP-drempel berekend door hybridenee-0
HM033Setpunt WP koelingSetpunt warmtepomp koelingnee-0
HM037HP PCU Int-setpuntWarmtepomp PCU (??) backup intern setpunt nee-0
HM057Beschikb. GeneratorsWarmtepomp aantal beschikbare generatortrappennee-2
HM058Gevraagde generatorsWarmtepomp aantal vereiste generatortrappennee-1
HP000Bival. TemperatuurBivalente Temperatuur - boven deze temperatuur mag alleen de warmtepomp aan, de CV-ketel nietja-10..2015
HP003Min. Temp WP koelingMinimale aanvoertemperatuur van de warmtepomp in koelingsmodusja15..3015
HP011Debiet waarschuwingDebietniveau dat een waarschuwing triggert die aangeeft dat het debiet onvoldoende wordtja0..957
HP029Type reserveType van reserve warmtebron van de warmtepompja
  • Geen Backup
  • 1 elektrische fase
  • 2 elektrische fasen
  • Ketel is Backup
Ketel is Backup
HP030VertStartResrveCVVertraging voor het opstarten van de reserve-energiebron voor de verwarmingscircuits in minuten. Als deze parameter op 0 is ingesteld, wordt de active­ ringsvertraging van de bijverwarming ingesteld op basis van de buitentemperatuur.ja0..6000
HP031VertStopResrveCVVertraging voor het stoppen van de reserve- energiebron voor de verwarmingscircuitsja0..6004
HP033Elektr. PulswaardeWaarde van de puls afkomstig van de elektrische teller in Whja0..10001
HP047Vert. min. buitenTVertraging voor starten back-up wanneer buitentemperatuur gelijk is aan parameter Back-upMin.BuitenTja0..6008
HP048Vertr. Max. buitenTVertraging voor starten back-up wanneer buitentemperatuur gelijk is aan parameter Back-upMax.BuitenTja0..60030
HP049BackupMin.BuitenTMinimale buitentemperatuur voor de parameter Vertr. min. buitenT.ja-30..0-10
HP050BackupMax.BuitenTMaximale buitentemperatuur gerelateerd aan parameter Vertr. max. buitenT.ja-30..2015
HP051Min. Buitentemp. WPMinimale buitentemperatuur waaronder de compressor van de warmtepomp wordt gestopt. Onder deze temperatuur draait alleen de CV-ketelja-15
HP054COP-drempelCOP-drempel waarboven de warmtepomp mag werkenja2,5
HP058Stille modus WPInstellen van de stille modus van de warmtepomp.ja
  • Ja
  • nee
ja
HP061Hybride modusSelectie hybride modus om te kiezen op welke basis het hybridesysteem optimaliseertja
  • Kosten (De regelaar selecteert warmtepomp of CV-ketel op basis van energiekosten
  • Geen (Geen optimalisatie: De warmtepomp start altijd eerst op, ongeacht de omstandighe­den. Vervolgens wordt indien nodig de bijver­ warming van de ketel gestart.)
  • Primaire energy (de regelaar kiest de warmtebron die de minste primaire energie verbruikt, ongeacht kosten of CO2-uitstoot)
  • Hybride CO2 (de regelaar kiest de warmtebron met de minste CO2 uitstoo
geen
HP062Piektarief stroomPiektarief stroomkosten (in centen) - wisselen tussen piek/dal moet gedaan worden via de BL1/BL2 ingang en gaat niet op tijd. Als de BL-contacten hier niet voor worden gebruikt, gebruik dan dezelfde prijs op parameters Piektarief stroom en Daltarief stroom.ja22
HP063Daltarief stroomDaltarief stroomkosten (in centen) - wisselen tussen piek/dal moet gedaan worden via de BL1/BL2 ingang en gaat niet op tijd. Als de BL-contacten hier niet voor worden gebruikt, gebruik dan dezelfde prijs op parameters Piektarief stroom en Daltarief stroomja22
HP064Gas- of oliekostenKosten van gas per m3 of olie per liter (in centen)ja77
HP065CO2-coef.elektr. CVCO2-emissiecoëfficiënt van elektriciteit in verwarmingsmodus - zou eigenlijk 15 moeten zijn (primaire energiefactorja 0..10045
HP066CO2-coef.elektr. SWWCO2-emissiecoëfficiënt van elektriciteit in SWW-modus - zou eigenlijk 15 moeten zijn (primaire energiefactorja0..10045
HP067CO2-coef. Gas/olieCO2-emissiecoëficiënt van gas/olieja0..10019
HP068CV-ketel efficientieEfficientie CV-ketel voor verwarming (ja50..1pp94
HP069SetpuntDebietCVSetpunt voor nominaal debiet voor centrale verwarmingja7..10012
HP079OffsetSetpuntKoelingMaximale offset gebruikt voor setpunt koeling wanneer een 0-10V vochtigheidssensor wordt gebruiktja0..55
HP080VochtigheidsniveauRelatieve vochtigheidsniveau waarbij de offset wordt opgeteld bij het koelingsetpunt in %ja0..10050
HP091Offset verwarm - FVTemperatuuroffset voor setpunt verwarming wanneer fotovoltaïsche energie beschikbaar is - d.w.z. hoeveel graden mag de aanvoertemperatuur worden overschredenja0..300
HP094StartTdStilleWerkingStarttijd voor functie 'stille werking' van warmtepompja22:00
HP095EindTdStilleWerkingEindtijd voor functie 'stille werking' van warmtepompja6:00
HP113dFdU Cv-ketelInstellingen pcb dFdU configuratienummerja0.00..0
PC000Verw. Productie-urenAantal productie-uren in centrale-verwarmingsbedrijfnee-8476
PC002Tot aant branderstTotaal aantal startsnee-4191
PC003Branden totaalTotaal aantal bedrijfsuren voor energieproductie voor verwarming en sanitair warmwater nee-8633
PC005Koel productie-urenAantal productie-uren in koelbedrijfnee-156
PM992Extern setpunt CV23,6
PP015Nadraaitijd CV pompPompnadraaitijd CV.ja0..993
PP016Max. rpm CV pompMaximum pomptoerental CV bedrijfja20..100100
PP018Min rpm CV pompMinimum pomptoerental voor CV-bedrijfja20..10030
Iemand ervaring met AP017: SWW functie activeren? Zou mooi zijn als je ook je boiler kan opwarmen met de EA

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tjeerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:16:
[...]
Ik heb die HP000-parameter op -2 ingesteld sinds eergisteravond, maar zie dat hij sinds gisteren overdag en vannacht alleen maar de cv-ketel gebruikt. Terwijl de gemeten buitentemperatuur gisteren overdag rond de 1.5 tot 3.0 graden lag. Vannacht was het hier rond de 0 graden. Maar ik begrijp denk ik de parameter niet goed, maar had gedacht dat de warmtepomp dus nog gewoon zou (mee)draaien met deze instelling en dat pas bij -2 of lager de cv-ketel mee mag doen. Of zijn er nog andere parameters die van invloed zijn?
Yes, in de handleiding paragraaf 7.4. Hier staan alle hybride instellingen. Heb je daarnaast ok iets ingevoerd bij de strategie van de ELGA of hij op kosten, rendement etc zijn werk moet doen?

• Pietje555
Wat gebeurt er tijdens een defrost?
Hierbij een grafiek tijdens een defrost.
Vooral de toevoer (blauw) en retour (roze) temperatuur zijn interessant.
Op het moment dat de defrost ingezet wordt schiet de aanvoertemperatuur naar mijn afnemers naar beneden. Het bultje dat erin zit komt omdat mijn CV ketel met gas bijspringt om de WP te helpen met extra warmte voor de defrost.
Omdat er geen warmte meer het verwarmingsysteem in gaat zie je dat de retourtemperatuur gaat zakken tijdens de defrost.
Ik heb geen buffervat en gezien de grafiek is de systeeminhoud iets te klein. De retour zakt in halverwege de defrost.
Ideaal zou zijn dat de retourtemperatuur pas daalt nadat de defrost gereed is. Misschien toch maar een seriebuffervat gaan plaatsen om de frafiet te verschuiven.
Ik kijk het nog even aan, want ik vind de vaten wel erg duur en tot nu geeft het nog geen problemen.
Na de defrost schiet de aanvoertemperatuur omhoog omdat de WP en de CV ketel nog even samen draaien (ketel mag een minuut nadraaien in de settings). Daarna moet de EA het weer zelf doen en kruipt de toevoertemperatuur langzaam weer omhoog.
De EA 6 kW draait vrijwel maximaal en hij kan een max dT van 4 graden maken.
Met mijn retourtemperatuur van van 25,5 komt mijn aanvoer nooit hoger dan 30 graden hoe hoog ik de stooklijn ook zou zetten. Dit is de simpele formule Q=m*c*dT
Wil ik een hogere aanvoertemperatuur dan moet ik de CV ketel vrijgeven om gas bij te stoken.
Het is dan ook een illusie dat de EA in zijn eentje 50 graden kan maken zoals vaak gedacht. Dit kan alleen als je het debiet op minimaal zet. Het blijft maar een 4 of 6 kW machine, die in de winter zelfs maar 2-4 kW kan leveren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdTALomBIL-WRD3OtKZLHym7NEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r79mjtEjFa5xFCYhbgh3f5sK.png?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Fremske

Fremske

and change the world

Zoals in de onderstaande grafiek te zien is de Elga 4kw momenteel een aan/uit schakelaar geworden dmv de defrosts om de 45 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFlyumjN7CGZJFVcJL7LH9RqLbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/edofUmojMq9YkCo5N2y8triV.png?f=fotoalbum_large

Wat mij is opgevallen is dat tot gisterenmiddag de Elga 4kw de defrost kon doen mbv het buffervat van 40 ltr zonder daarvoor de ketel aan te spreken. Maar nu het nog kouder is (-2 vannacht) was zelfs het buffervat niet warm genoeg en is hij ketel erbij gaan nemen tijdens alle de defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LutAJQ6I1YUWcgtWPkM4DmtlWjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hd4ZdWm5pgGAC91vKuG2SQrw.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie, als je het buffervat niet kunt verwarmen loop je toch tegen de beperkingen aan dat je een ketel of andere externe bron moet aanspreken.

Back to the future

• Fremske

Fremske

and change the world

@Pietje555 ik heb een vraag.
Jij zegt dat de Elga met een lager debiet een hogere aanvoertemperatuur kan maken. Dit snap ik niet, naar mijn idee bepaald de pompsnelheid het debiet van de Elga. Zo heb ik mijn debiet op de Elga 4kw van standaard 12 naar 17 gezet en dit resulteert in een minimale pompsnelheid van 67%. Dit omdat ik dan meer flow heb en sneller de vloer en radiatoren kan opwarmen.

Aan de andere kant heb ik ook het probleem dat mijn Elga 4k met dit weer niet hoger dan 29 graden aanvoer temperatuur kan komen (solo zonder tussenkomst van cv). Dus mochten er een manier zijn om dit te verhogen dan hoor ik dat graag.
Pietje555 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:55:
Wat gebeurt er tijdens een defrost?
Hierbij een grafiek tijdens een defrost.
Vooral de toevoer (blauw) en retour (roze) temperatuur zijn interessant.
Op het moment dat de defrost ingezet wordt schiet de aanvoertemperatuur naar mijn afnemers naar beneden. Het bultje dat erin zit komt omdat mijn CV ketel met gas bijspringt om de WP te helpen met extra warmte voor de defrost.
Omdat er geen warmte meer het verwarmingsysteem in gaat zie je dat de retourtemperatuur gaat zakken tijdens de defrost.
Ik heb geen buffervat en gezien de grafiek is de systeeminhoud iets te klein. De retour zakt in halverwege de defrost.
Ideaal zou zijn dat de retourtemperatuur pas daalt nadat de defrost gereed is. Misschien toch maar een seriebuffervat gaan plaatsen om de frafiet te verschuiven.
Ik kijk het nog even aan, want ik vind de vaten wel erg duur en tot nu geeft het nog geen problemen.
Na de defrost schiet de aanvoertemperatuur omhoog omdat de WP en de CV ketel nog even samen draaien (ketel mag een minuut nadraaien in de settings). Daarna moet de EA het weer zelf doen en kruipt de toevoertemperatuur langzaam weer omhoog.
De EA 6 kW draait vrijwel maximaal en hij kan een max dT van 4 graden maken.
Met mijn retourtemperatuur van van 25,5 komt mijn aanvoer nooit hoger dan 30 graden hoe hoog ik de stooklijn ook zou zetten. Dit is de simpele formule Q=m*c*dT
Wil ik een hogere aanvoertemperatuur dan moet ik de CV ketel vrijgeven om gas bij te stoken.
Het is dan ook een illusie dat de EA in zijn eentje 50 graden kan maken zoals vaak gedacht. Dit kan alleen als je het debiet op minimaal zet. Het blijft maar een 4 of 6 kW machine, die in de winter zelfs maar 2-4 kW kan leveren.[Afbeelding]

Back to the future

• harry321
Fremske schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:09:
@Pietje555 ik heb een vraag.
Jij zegt dat de Elga met een lager debiet een hogere aanvoertemperatuur kan maken. Dit snap ik niet, naar mijn idee bepaald de pompsnelheid het debiet van de Elga. Zo heb ik mijn debiet op de Elga 4kw van standaard 12 naar 17 gezet en dit resulteert in een minimale pompsnelheid van 67%. Dit omdat ik dan meer flow heb en sneller de vloer en radiatoren kan opwarmen.

Aan de andere kant heb ik ook het probleem dat mijn Elga 4k met dit weer niet hoger dan 29 graden aanvoer temperatuur kan komen (solo zonder tussenkomst van cv). Dus mochten er een manier zijn om dit te verhogen dan hoor ik dat graag.

[...]

Ik heb hetzelfde met de aanvoertemperatuur. Het is logisch dat met een lager debiet er een grotere delta T bereikt kan worden. Om 10 liter per minuut 7 graden op te warmen is 4,8 kW nodig, ongeveer de thermische output van de 4kW unit. Als je de flow verlaagt naar 5 liter dan zou de max delta T dus 14 graden worden. Het is het proberen waard in ieder geval. Misschien is het ook wel gunstiger voor de defrosts, omdat er meer energie in het systeem zit? Ik ga het zelf ook even proberen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Fremske De EA regelt op het debiet. Dit doet hij door de pompsnelheid te varieren om de installatieweerstand te compenseren. 17 ltr is te veel voor de EA 4, ondanks dat het lijkt of de snelheid nog hoger kan.
Je kan nooit meer vermogen in je systeem stoppen dan het maximale vermogen van de EA. In jou geval 4 kW.
Daarnaast is de formule Q (kW)= m (kg/s) x 4,2 x dT (verschiltemperatuur) een natuurkundig feit.
4=10/60 x4,2 x dT Hieruit blijkt dat je dan een dT van 5,7 zou kunnen doen. retour 25 -> 30,7 toevoer
4=17/60 x4,2 x dT geeft een dT van 3,3 graden. 25 ->28,3 toevoer.
Als deze toevoer temperatuur te laag is zakt ook je retour waardoor je in een neerwaartse spiraal komt. Met een te lage retourtemperatuur lukt de defrost niet meer waardoor alles nog erger wordt.
Daarnaast levert de EA 4 rond het vriespunt nog maar 2,5 kW.
De EA 4 is te klein voor wat jij wilt (alleen met wp verwarmen) en hij gaat door zijn hoeven.
Water debiet terug zetten op max 12 l/m en CV ketel vrijgeven met HP000 en je problemen zijn opgelost

• Tjeerd

Tjeerd

mkleinman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:32:
[...]

Yes, in de handleiding paragraaf 7.4. Hier staan alle hybride instellingen. Heb je daarnaast ok iets ingevoerd bij de strategie van de ELGA of hij op kosten, rendement etc zijn werk moet doen?
Ik heb verder geen parameters aangepast, alleen de HP000 dus op -2. Maar sindsdien draait hij alleen nog maar op de cv-ketel. Het valt me ook op dat de Home Assistant sinds die wijziging niets meer laat zien van de wateruitvoertemperatuur, ingestelde thermostaattemperatuur en de gemeten buitentemperatuur is. Lijkt wel of de warmtepomp ergens vastgelopen is?

• Fremske

Fremske

and change the world

@Pietje555
Dank voor je advies!
Nog een laatste controle vraag, als ik mijn debiet terug zet naar 12ltr heeft dit dan nog gevolgen voor mijn vloerverwarming? Ik heb namelijk een ltv zonder pomp. Dus Elga 4kw moet wel het warme water rond gepompt krijgen?
Pietje555 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:25:
@Fremske De EA regelt op het debiet. Dit doet hij door de pompsnelheid te varieren om de installatieweerstand te compenseren. 17 ltr is te veel voor de EA 4, ondanks dat het lijkt of de snelheid nog hoger kan.
Je kan nooit meer vermogen in je systeem stoppen dan het maximale vermogen van de EA. In jou geval 4 kW.
Daarnaast is de formule Q (kW)= m (kg/s) x 4,2 x dT (verschiltemperatuur) een natuurkundig feit.
4=10/60 x4,2 x dT Hieruit blijkt dat je dan een dT van 5,7 zou kunnen doen. retour 25 -> 30,7 toevoer
4=17/60 x4,2 x dT geeft een dT van 3,3 graden. 25 ->28,3 toevoer.
Als deze toevoer temperatuur te laag is zakt ook je retour waardoor je in een neerwaartse spiraal komt. Met een te lage retourtemperatuur lukt de defrost niet meer waardoor alles nog erger wordt.
Daarnaast levert de EA 4 rond het vriespunt nog maar 2,5 kW.
De EA 4 is te klein voor wat jij wilt (alleen met wp verwarmen) en hij gaat door zijn hoeven.
Water debiet terug zetten op max 12 l/m en CV ketel vrijgeven met HP000 en je problemen zijn opgelost

Back to the future

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 11:42
Hebben sommige van jullie bewust voor de 4kW variant gekozen, voor +/- 500€ meer had je de 6kW kunnen aanschaffen (wellicht iets meer pendelen wanneer de temperaturen hoger liggen). Anderzijds heb je dan wel minder gasverbruik en pendel gedrag wanneer het richting het vriespunt gaat.

• Fremske

Fremske

and change the world

Mijn installateur kwam met het advies om voor 4kw te gaan aangezien mijn gasverbuik al redelijk laag was (900 m3 incl. ww) en omdat het voornamelijk voor 65 m2 vloerverwarming is.

Daarbij gaf hij aan dat de 6kw teveel zou pendelen in het najaar en voorjaar als de temperaturen ruim boven het vriespunt liggen en dus hogere stroomkosten.
thafusion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:58:
Hebben sommige van jullie bewust voor de 4kW variant gekozen, voor +/- 500€ meer had je de 6kW kunnen aanschaffen (wellicht iets meer pendelen wanneer de temperaturen hoger liggen). Anderzijds heb je dan wel minder gasverbruik en pendel gedrag wanneer het richting het vriespunt gaat.

Back to the future

• BarryH
tja.... installateurs....

overigens: 900m3 -> 4,5 kW bij -10 nodig.

[met de 6kW had het met een mkleinman setup wel gelukt]

Maar ja, zover zijn de meeste installateurs nog niet

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik vind het knap hoe mensen zoveel technische details hebben/weten over hun pomp. zijn jullie technisch ingesteld of hebben jullie er je over ingelezen? oprechte vraag. ik zie allemaal grafiekjes over het verbruik langskomen. waarmee doen jullie dit allemaal?

• rft80
BarryH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:15:
tja.... installateurs....

overigens: 900m3 -> 4,5 kW bij -10 nodig.

[met de 6kW had het met een mkleinman setup wel gelukt]

Maar ja, zover zijn de meeste installateurs nog niet
Hier zelfde conclusie, wel zuur want advies was inderdaad 4kw vanwege pendelen voor/najaar. Realiteit is nu pendelen bij koude temperaturen.. heb m uiteindelijk vanochtend maar uit gezet en solo CV gedraaid. Trok veel te veel warmte uit mijn huis.

• JBtL
rft80 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:15:
[...]

Hier zelfde conclusie, wel zuur want advies was inderdaad 4kw vanwege pendelen voor/najaar. Realiteit is nu pendelen bij koude temperaturen.. heb m uiteindelijk vanochtend maar uit gezet en solo CV gedraaid. Trok veel te veel warmte uit mijn huis.
De 6kW is nu ook aan het defrosten natuurlijk - al is de buitenunit iets beter hierop afgesteld. (digital inverter vs super digital inverter van Toshiba). Nadeel van de 6kW is dat deze ongeveer 2 keer zoveel geluid maakt (+3dB). Maar het is duidelijk dat de 4kW Elga bij (bijna) geen enkele woning als solo WP kan draaien (dan zou het warmteverlies bij -7/-10 maar 2.5kW moeten zijn - wat overeenkomt met een oorspronkelijk gasverbruik van 500 m3/jaar - en dan is IR-verwarming misschien een beter idee. Maar met een airco in de woonkamer erbij draait het hier erg comfortabel. Hele huis (3 verdiepingen) op 20 graden - en de airco draait nauwelijks - en alleen op het laagste vermogen. Kwam van 1100 m3 gasverbruik (900m3voor verwarming).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AlY3Y5HuSzitLez_bYmZtAD3cI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fa8m2Wube5XE31cihYiS6mR6.png?f=fotoalbum_large

• Fremske

Fremske

and change the world

@JBtL jouw airco zet je dus als bijverwarming in? Deze is dus niet verbonden met de Elga maar is separaat?
JBtL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:42:
[...]

De 6kW is nu ook aan het defrosten natuurlijk - al is de buitenunit iets beter hierop afgesteld. (digital inverter vs super digital inverter van Toshiba). Nadeel van de 6kW is dat deze ongeveer 2 keer zoveel geluid maakt (+3dB). Maar het is duidelijk dat de 4kW Elga bij (bijna) geen enkele woning als solo WP kan draaien (dan zou het warmteverlies bij -7/-10 maar 2.5kW moeten zijn - wat overeenkomt met een oorspronkelijk gasverbruik van 500 m3/jaar - en dan is IR-verwarming misschien een beter idee. Maar met een airco in de woonkamer erbij draait het hier erg comfortabel. Hele huis (3 verdiepingen) op 20 graden - en de airco draait nauwelijks - en alleen op het laagste vermogen. Kwam van 1100 m3 gasverbruik (900m3voor verwarming).[Afbeelding]

Back to the future

• JBtL
Fremske schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:17:
@JBtL jouw airco zet je dus als bijverwarming in? Deze is dus niet verbonden met de Elga maar is separaat?

[...]
Ja, en ander afgiftesysteem - dus kunnen beide op lagere temperatuur draaien. Airco in woonkamer verwarmt indirect ook de rest van het huis aangezien warme lucht stijgt (bij koelen werkt dit dus niet).

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 30-11-2023 18:20 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
Mag ik hier eens een vraagje stellen? Ik heb eigenlijk geen verstand van hybride warmtepompen, ik heb zelf full electric. Maar mijn vader heeft er wel eentje, een Elga Ace van ik meen 4kW. Vandaag was zo’n dag dat de CV ketel steeds moest bijspringen, en dat zag er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fUm7nSDmjVT6MKnkvtWuRpr6_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaKYkM9B7efchMX7ygPcCuvm.jpg?f=fotoalbum_large

Even los van het verbruik, dat mij vrij netjes lijkt: is dit een beetje een normaal patroon? Hoe werkt dat met hybride: werken WP en CVketel simultaan, of wisselen ze af? Volgens de grafiek zijn dat dus best wel een hoop start-stops voor zowel ketel als WP.

Belangrijk te weten: het is een goed geïsoleerd huis, niet het allernieuwste, maar gewoon netjes qua isolatie. Er wordt verwarmd met radiatoren voorzien van speedcomforts.

Ik weet niet waarop het bivalentiepunt staat, ik vermoed standaard, dat zal nul graden zijn? Mijn ouders stoken op 20 graden.

Nu zullen er vandaag best wat defrosts zijn geweest, maar ik probeer voor hen te streven naar een zo lang mogelijke run en het zo laat mogelijk bijspringen van gas.

Valt hier iets overvet zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Gramser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:53:
Mag ik hier eens een vraagje stellen? Ik heb eigenlijk geen verstand van hybride warmtepompen, ik heb zelf full electric. Maar mijn vader heeft er wel eentje, een Elga Ace van ik meen 4kW. Vandaag was zo’n dag dat de CV ketel steeds moest bijspringen, en dat zag er dan zo uit:

[Afbeelding]

Even los van het verbruik, dat mij vrij netjes lijkt: is dit een beetje een normaal patroon? Hoe werkt dat met hybride: werken WP en CVketel simultaan, of wisselen ze af? Volgens de grafiek zijn dat dus best wel een hoop start-stops voor zowel ketel als WP.

Belangrijk te weten: het is een goed geïsoleerd huis, niet het allernieuwste, maar gewoon netjes qua isolatie. Er wordt verwarmd met radiatoren voorzien van speedcomforts.

Ik weet niet waarop het bivalentiepunt staat, ik vermoed standaard, dat zal nul graden zijn? Mijn ouders stoken op 20 graden.

Nu zullen er vandaag best wat defrosts zijn geweest, maar ik probeer voor hen te streven naar een zo lang mogelijke run en het zo laat mogelijk bijspringen van gas.

Valt hier iets overvet zeggen?
Dit is normaal: bij de ELGA ACE wordt bij de defrost de gasketel bijgeschakeld. Als je gasverbruik wil minimaliseren kan je kijken of je de instellingen voor bijschakelen ketel wat strakker kan zetten.
(en wellicht stoppen met nachtverlaging?)

• Captor

Captor

thafusion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:58:
Ja en nee.
Het defrosten nu is met name ivm de hoge luchtvochtigheid. Als die minder is zal de 4 het ook wel iets beter gaan doen bij lage temperaturen. Verder het is gewoon een hybride systeem en dat moeten de meesten nog accepteren lijkt het. Ook met de 6 zul je vaak niet All electric kunnen qua verwarming (met name met wat grotere woningen). Het was bij mij of een 4 en dan op de koop toenemen dat er gewoon wat meer gasverbruik in zal zitten dan met de 6 (en minder herrie en pendelgedrag in voor- najaar). Of gewoon meteen een Mitsu of Pana (wellicht monoblock) en dan full-electric. De 6 heb ik iig niet overwogen. Meestal zitten de meerkosten bij een installateur voor de 6 idd zo rond de 700 euro...
Pagina: 1 2 ... 30 Laatste