Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Volgens mij is dat altijd al een schatting geweest?FlowDesign schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:27:
[Afbeelding]
Hebben jullie ook de laatste tijd dat er geen reet van klopt in de app qua verbruik?
Hier zegt ie nu bijvoorbeeld 5 kuub gas verbruikt vandaag, terwijl m'n slimme meter in HA 0,3 kuub aangeeft.
Adjust non olet, plerumque...
Is je thermostaat offline geweest, dit doet die van mij als ik niet online ben geweest voor x tijd en dan weer online ga dan komt alles op 1 dag te staan.FlowDesign schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:27:
[Afbeelding]
Hebben jullie ook de laatste tijd dat er geen reet van klopt in de app qua verbruik?
Hier zegt ie nu bijvoorbeeld 5 kuub gas verbruikt vandaag, terwijl m'n slimme meter in HA 0,3 kuub aangeeft.
Sinds deze fout telkens weer terugkomt, zie ik de laatste tijd ook dat telkens wanneer de EA6 opstart, de CV-ketel precies op dat moment ook even aanspringt en dan een klein beetje meestookt. De EA6 heeft op dat moment ook heel even een rood scherm met weergave "Fout". Het is telkens slechts een heel klein beetje gas, maar vroeg me af of dit naast de fout (kapotte sensor) ook nog door een instelling veroorzaakt zou kunnen worden?FlowDesign schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag had ik af en toe deze melding. Stond net weer op foutmelding en scherm was rood. Twee keer de stroom eraf en weer erop en setpoint stooklijn weer iets omhoog gezet, nu zegt ie weer 'Systeem ok'.
Kan dit liggen aan een te laag setpoint? Of toch een sensor die moeilijk doet?
Had de storing overigens al bij m'n leverancier aangemeld, die hebben het bij Remeha gemeld. Aangezien het nog binnen een jaar na oplevering is, is de leverancier in eerste lijn verantwoordelijk en niet de fabrikant, lijkt mij.
In homewizard zie ik vandaag ( 13-14 graden buiten):
/f/image/fRZCUW9c9wiQkdH6VwOAAXhF.png?f=fotoalbum_large)
Waarom gaat de warmtepomp iedere keer uit en aan?
Heeft de etwist een zeer smalle hysterese of staat de stooklijn te laag (bij 14 graden) en pendelt de pomp daardoor?
400 watt elektrisch is denk ik het minimum vermogen, dus dat zal niet omlaag kunnen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dus wat mij betreft vooral niks aan doen.
Mijn grafiek ziet er hetzelfde uit
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Bij mij ook zo, vooral in de herfst en het voorjaar. Een klein beetje met de stooklijn spelen kan het aantal stop/starts verminderen, maar nooit volledig elimineren.Skipper_NH schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:20:
@BarryH @Pietje555 Kijk een goed naar de tijdlijn waarop dit zich afspeelt. Ik zie hier eerder een prima modulerende warmtepomp dan een pendelende. Ik heb ook de 6 kW en heb een vergelijkbare grafiek. Ik zie hier ongeveer 5 starts in 5 uur tijd en telkens ongeveer een 30 min aan en 30 minuten uit. Dat noem ik moduleren en zeker geen pendelen. Dit is voor herfst en voorjaar een verwacht gedrag.
Dus wat mij betreft vooral niks aan doen.
De eTwist schakelt dus niet, maar geeft alleen gemeten waarden door (gemeten ruimtetemperatuur). Het is meer een interface zodat wij als mens ook mee kunnen kijken.
Als je in de meetsoftware van Recom kijkt zie je de waarden van de gemeten temperatuur ook met tienden graden veranderen.
[ Voor 17% gewijzigd door Pietje555 op 18-10-2025 16:26 ]
[ Voor 25% gewijzigd door mt66 op 19-10-2025 09:27 ]
Even een follow up, nieuw stookseizoen zelfde probleem.MuadDib007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:19:
[...]
Dat is alleen een uitleesbare parameter die kun je niet wijzigen.
Hij heeft de CP210 en CP220 gewijzigd.
Beetje vreemd.
En nu hebben ze eenzijdig mijn onderhoudscontract opgezegd.
Schatjes zijn het....
Dus de parameters aanpassen heeft niet geholpen.
Strekking is dat het CV circuit te koud is waardoor de Elga eerst de Backup het "voorverwarmen" laat doen.
Zodra de retourtemperatuur goed en wel boven de 20 graden is blijft de Elga zelf draaien.
Nu maar een manier verzinnen om deze situatie te herkennen en dan zelf automatisch een hoop warmte uit de WPB het CV circuit in sturen.
Vannacht heeft hij de backup wel 20 keer een stoot laten geven voordat de Elga zelf het werk bleef doen.
Dat moet efficiënter kunnen.
Ondertussen draait de Elga nu stabiel.
Kan ik mn stooklijn weer herstellen die door de installateur de vorige keer om zeep geholpen is 😅.
Als iemand tips heeft om de Elga ondanks een systeem temperatuur van onder de 20 graden toch zelf te laten werken houd ik me aanbevolen.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
De flow staat op 10 l/min.ruud1970 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:59:
Waar staat de flow op ingesteld? Mogelijk kun je die wat verhogen.
Die verhogen zorgt m.i. hooguit dat er kouder water vertrekt bij de Elga waardoor het net zo goed nog lang duurt voordat er warmer retour water komt, of zie ik dat verkeerd?
De Elga geeft in ieder geval op dat moment alles behalve zijn maximale capaciteit aan warmte af.
Hij verbruikt dan vaak maximaal 400 watt voordat de backup aan slaat en de Elga zelf stopt.
Daarnaast, zet ik die hoger gaan mijn leidingen behoorlijk veel harder suizen dus dat doe ik liever niet.
Normaliter als het weer gemiddeld wat kouder is en de warmtepomp door de weersafhankelijke regeling met ruimte correctie constant wel een beetje aan staat is er totaal geen probleem.
[ Voor 12% gewijzigd door MuadDib007 op 19-10-2025 19:44 ]
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
ik heb niet al jouw berichten gelezen, maar de flow is wel laag.MuadDib007 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:43:
[...]
De flow staat op 10 l/min.
Die verhogen zorgt m.i. hooguit dat er kouder water vertrekt bij de Elga waardoor het net zo goed nog lang duurt voordat er warmer retour water komt, of zie ik dat verkeerd?
De Elga geeft in ieder geval op dat moment alles behalve zijn maximale capaciteit aan warmte af.
Hij verbruikt dan vaak maximaal 400 watt voordat de backup aan slaat en de Elga zelf stopt.
Daarnaast, zet ik die hoger gaan mijn leidingen behoorlijk veel harder suizen dus dat doe ik liever niet.
Normaliter als het weer gemiddeld wat kouder is en de warmtepomp door de weersafhankelijke regeling met ruimte correctie constant wel een beetje aan staat is er totaal geen probleem.
Maar lees dit forum eens door, en noteer de instellingen van de belangrijkste parameters, en kijk wat deze precies doen. Hou bij wanneer en wat je aanpast, zodat je ook weer terug kan, en verander niet te veel in één keer, en wacht even af wat er gebeurd, een paar dagen, liefst als de omstandigheden buiten bijna het zelfde blijven. En je kan beter kijken en aanpassen van de parameters wanneer het buiten kouder is.
Maar om te beginnen, kijk oa naar de parameters HP000, HP030 en HP051. Als ik jouw omschrijving bekijk, lijkt het als de CV heel snel bij moet springen bij rond de 15 graden. Dit kan al snel omlaag naar de 0 graden, of zelfs lager. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van jouw situatie thuis.
Andere parameters die ik bij gehouden heb:
CP000, CP040, CP210, CP220, CP230, CP750, CP780. En verder HP058, HP061, HP069, HP094, HP095, PP015, PP016.
En kijk op youtube, daar wordt ook het eea uitgelegd wat je kan instellen.
Voor jouw info, mijn EA6 heeft de afgelopen maanden geen gas verbruikt, en draait met pauzes rond de 400W, dit week is het iets kouder, rond de 450W.
Die redenering klopt niet. De retourtemperatuur wordt hoger (en de aanvoertemperatuur lager) als de flow wordt verhoogd.MuadDib007 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:43:
De flow staat op 10 l/min.
Flow verhogen is toch echt de oplossing. Dan wordt (door de lagere aanvoertemperatuur ) ook de cop hoger en dus je energierekening lager). Als dat leidt tot suizen in de leidingen, dan is de beste oplossing om je leidingen te vergroten, haakse knietjes te vervangen door stromende bochten of de scherpe randen in de leidingen beter te ontbramen.De Elga geeft in ieder geval op dat moment alles behalve zijn maximale capaciteit aan warmte af.
Daarnaast, zet ik die hoger gaan mijn leidingen behoorlijk veel harder suizen dus dat doe ik liever niet..
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:strip_exif()/f/image/cQGrJiOFJr8KobEuMJBhs4TQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Parameter HP030 staat op 120 minuten.
Ik ben die betreffende ochtend eens op de Elga gaan kijken en die geeft steeds aan OntdooiMetRes:
:strip_exif()/f/image/ACzd995MAX31yC5Kq3v0XP9r.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat wat later op de ochtend de Elga tot rust komt en het werk netjes zelf doet (een defrost daar gelaten, het is vochtig weer dus dat vergeef ik hem wel).
Het systeem staat zo ingesteld dat de CV pas onder 6 graden buiten mag bijspringen (hier voor gekozen wegens regelmatige defrosts bij bijv. Mistig weer).
De Elga staat ingesteld om tot -15 door te gaan.
Ik heb hiervoor (toen er nog een daadwerkelijke CV aan de Elga hing) reeds 2 seizoenen probleemloos op alleen de Elga gestookt door de kabel tussen de CV en Elga los te trekken.
Vreemd genoeg heb ik dit gedrag destijds niet geobserveerd, (al lag daar de focus niet op omdat het systeem probleemloos draaide).
Het probleem is zich gaan voordoen na het verwijderen van de CV en deze te vervangen door een WPB met spiraal, waarbij de Elga indien hij backup vraagt warmte via die spiraal uit de WPB kan halen.
En zelfs dat heeft de eerste 2 maanden goed gedraaid.
Pas nadat het kortstondig warm genoeg was om de verwarming even uit te hebben kwam bij het herstarten dit probleem aan het licht.
Het voelt voor mij alsof Remeha in de afgelopen winterperiode iets heeft gewijzigd aan de software van de Elga waardoor deze een hogere systeem temperatuur nodig heeft om te kunnen starten.
Ik zal voor de zekerheid de andere parameters ook nog eens nalopen (HP030 was terug belandt op 10 op een of andere manier, die stond daarvoor altijd al hoog).
Ik zal ook eens experimenteren met de flow rate als deze conditie zich weer voor doet om te zien of dat een positief effect heeft op de situatie.
Bij deze een overzicht van de parameters die eerder genoemd zijn inclusief fabrieksinstelling, instelling zoals ik deze vandaag aan trof en de waarde die ik er vandaag in gezet heb:
[ Voor 6% gewijzigd door MuadDib007 op 20-10-2025 08:36 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 20-10-2025 19:25 ]
Dat klinkt als dat de Elga niets hoeft te doen en gewoon gestopt is met warmte produceren, dus geen foutmelding maar een status.Farabi schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:25:
Wat betekent de foutmelding 'gecontroleerde stop'? Ik heb het idee dat de radiatoren niet echt warm worden. Heeft dit met deze melding te maken?
[Afbeelding]
Of de boel is op temperatuur of de Elga ziet geen reden om warmte af te geven.
Dat laatste zal afhangen van je regelstrategie en andere parameters waaronder de maximale buitentemperatuur waarop de Elga mag functioneren.
Zeker met het weer van vandaag zal dat gedurende de dag het geval kunnen zijn geweest.
Je setpoint van je watertemperatuur (stooklijninstelling) is lager dan je ruimtetemperatuur.Farabi schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:25:
Wat betekent de foutmelding 'gecontroleerde stop'? Ik heb het idee dat de radiatoren niet echt warm worden. Heeft dit met deze melding te maken?
[Afbeelding]
De gewenste CV watertemperatuur is 20,4 gr (linker symbool) en je ruimte zal wel 21 gr zijn.
is de cv watertemperatuur zoals het ongeveer moet zijn? ik weet niet wat gebruikelijk is?Pietje555 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:04:
[...]
Je setpoint van je watertemperatuur (stooklijninstelling) is lager dan je ruimtetemperatuur.
De gewenste CV watertemperatuur is 20,4 gr (linker symbool) en je ruimte zal wel 21 gr zijn.
Alvast bedankt voor een reactie.
.....wachtend op PCdeLuxe dual xeon 2,66ghz systeem... (haha, was in 2003)
Hoe kan ik de tellers resetten zodat ik even met een schone lei begin.
Bedankt zover.
Er staat nu 'generator cv'. Wat houdt dit precies in? De radiatoren zijn overigens warm.Pietje555 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:04:
[...]
Je setpoint van je watertemperatuur (stooklijninstelling) is lager dan je ruimtetemperatuur.
Dat betekent dat hij warmte aan het CV circuit aan het afgeven is. Hij genereert warmteFarabi schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:04:
[...]
Er staat nu 'generator cv'. Wat houdt dit precies in? De radiatoren zijn overigens warm.
Is het gas aan het verbruiken nu?MuadDib007 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:30:
[...]
Dat betekent dat hij warmte aan het CV circuit aan het afgeven is. Hij genereert warmte
Voorheen zag ik alleen de melding 'verwarmen' bij de status.
Nu zie ik allemaal verschillende termen. Was dus benieuwd.
[ Voor 204% gewijzigd door Farabi op 22-10-2025 12:03 ]
Dankje. In de handleiding (service manual) kon ik niks vinden.
Deze app verwacht een bluetoothmodule of wifi verbinding. Ik heb geen bluetooth in m'n ElgaAce. Wat zijn m'n opties in zo'n geval.
Nog even voor de context, dit gaat over het resetten van tellers waaronder de SCOP resetten.
Mijn afgiftesysteem bestaat beneden in de woonkamer/keuken van 45m² uit een combinatie van vloerverwarming en radiatoren, de rest van de ruimtes hebben alleen radiatoren. Er is ook een buffervat van 50 liter geinstalleerd..
De bedoeling is de gasketel alleen voor douchen e.d te gebruiken en de verwarming alleen door de warmtepomp te laten verzorgen. Als er nog eens een periode met zeer lage temperaturen zou komen en de warmtepomp kan het alleen niet bolwerken, dan heb ik twee airco's om bij te springen.
Daarom heb ik – met dank aan de familie Kleinman – de volgende instellingen gekozen.
CP210 Voetpunt overdag 15
CP220 Voetpunt 's nachts 15
CP230 Helling stooklijn 1,1
CP780 Regeling WAR of thermostaat Buiten en Ruimte
DP051 Beheer warm water Eco
HP000 Bivalente temperatuur (wanneer C.V. Ketel bij mag springen) -15
HP029 Back-up Ketel
HP030 Vertraging back-up 600
HP051 Warmtepomp werkt tot -20
HP061 Sturing kosten Geen
Ik weet niet meer waar, maar ik heb ergens gelezen dat bij een defrost soms zoveel warmte onttrokken wordt, dat de gasketel bij moet springen, omdat anders de watertemperatuur te laag wordt en de warmtepomp uitschakelt. Zelf denk ik dat dit vanwege de (beperkte) vloerverwarming en het buffervat wel mee zal vallen. Vanwege de zekerheid zou ik het echter op prijs stellen als iemand met meer deskundigheid daar ook eens naar kijkt. Alvast mijn hartelijke dank daarvoor.
Ik heb zo goed als dezelfde situatie, echter heb ik een 25 liter buffervat. Zelfde qua vvw en radiatoren. Ik heb de CV ketel zo ingesteld dat deze enkel tapwater kan leveren en dus niet meedoet met verwarmen. Woning uit 1996 zonder na isolatie.No49 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:46:
Hallo, als niet technicus gaat veel in dit topic boven mijn pet. Ik heb het echter gevolgd om de instellingen van mijn Elga Ace All In One 6kW die afgelopen mei is geinstalleerd,beter te begrijpen.
Mijn afgiftesysteem bestaat beneden in de woonkamer/keuken van 45m² uit een combinatie van vloerverwarming en radiatoren, de rest van de ruimtes hebben alleen radiatoren. Er is ook een buffervat van 50 liter geinstalleerd..
De bedoeling is de gasketel alleen voor douchen e.d te gebruiken en de verwarming alleen door de warmtepomp te laten verzorgen. Als er nog eens een periode met zeer lage temperaturen zou komen en de warmtepomp kan het alleen niet bolwerken, dan heb ik twee airco's om bij te springen.
Daarom heb ik – met dank aan de familie Kleinman – de volgende instellingen gekozen.
CP210 Voetpunt overdag 15
CP220 Voetpunt 's nachts 15
CP230 Helling stooklijn 1,1
CP780 Regeling WAR of thermostaat Buiten en Ruimte
DP051 Beheer warm water Eco
HP000 Bivalente temperatuur (wanneer C.V. Ketel bij mag springen) -15
HP029 Back-up Ketel
HP030 Vertraging back-up 600
HP051 Warmtepomp werkt tot -20
HP061 Sturing kosten Geen
Ik weet niet meer waar, maar ik heb ergens gelezen dat bij een defrost soms zoveel warmte onttrokken wordt, dat de gasketel bij moet springen, omdat anders de watertemperatuur te laag wordt en de warmtepomp uitschakelt. Zelf denk ik dat dit vanwege de (beperkte) vloerverwarming en het buffervat wel mee zal vallen. Vanwege de zekerheid zou ik het echter op prijs stellen als iemand met meer deskundigheid daar ook eens naar kijkt. Alvast mijn hartelijke dank daarvoor.
Afgelopen stookseizoen bij ons prima gedaan en retour temp is nooit echt laag geweest, onder de 18 graden.
Daarnaast deed de wp niet heel vaak een defrost bij echt koud weer (-7), vooral wel in de dunkelflauwte met vochtige lucht maar 5 graden.
Een optie is om een elektrisch element in het buffervat te maken mocht dat kunnen. Dan zou je die als backup kunnen gebruiken want volgens mij breekt de Elga ace bij een bepaalde retour temp de defrost af om volledig bevriezen te voorkomen.
[ Voor 25% gewijzigd door mt66 op 26-10-2025 09:47 ]
Ik heb dat ook overwogen. Mijn gasverbruik is nog maar 90 m3 voor douchen en koken. De Elga heeft in de 2 jaar dat ik hem heb geen gas nodig gehad (ketel staat uit voor verwarmen, alleen warm water voor douchen). Vorig jaar wel even ‘vrijwiliig’, toen het defrosten wat te gek werd, 2 dagen de ketel beetje laten helpen. Ging in totaal om 3m3.mt66 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:41:
Beste desmosil en No49 heb ongeveer zelfde situatie, heb parameters iets anders staan maar vergelijkbaar, ketel mag bij minus 5 bijspringen. Dit jaar de ketel volgens remeha app 14m3 gebruikt ipv 800 m3 zonder Ea. Ik heb 25lbuffer en geen vloerverwarming. Denk eraan om een elektrisch element in de leiding bij te bouwen als back up zodat de ketel eruit kan voor een boiler, iemand ervaringmeet met de elga ace monoblock? [Afbeelding]
We gaan binnen 2 jaar met koken naar elektrisch en voor warm water naar een boiler.
Het schijnt (ik heb het nog niet meegemaakt) dat de Elga niet opstart als er eerst gedefrost moet worden bij vorst en het water in je circuit daarvoor te koud is. Dan zit je dus met een probleem, bijvoorbeeld na een lange stroomstoring. Dan moet eerst op alternatieve wijze warmte in het systeem worden gebracht. Dat kan met dat element dat je toont. Het nadeel van zo’n elektrische doorstroomverwarmer is echter dat het nogal lang zal duren voordat er weer voldoende warm CV water in het systeem zit voor een defrost. Je kunt maximaal 3KW plaatsen en dat is nogal beperkt. Het schijnt beter/efficienter te zijn om het element in je buffervat te plaatsen maar daar heb ik geen aansluiting op. Of je plaatst hem in het korte circuit waar nu de CV ketel op zit. Wel heb je dan een extra pomp nodig en kun je net zo goed een elektrische ketel plaatsen (aanschaf ca €900).
Inmiddels zit ik er zelf aan te denken om mijn cv om te laten bouwen naar propaan. Kost paar tientjes. Met een gasfles van 10kg propaan (die ik in de schuur opsla en alleen van half december tot half februari aansluit op de ketel op zolder) heb ik omgerekend een capaciteit van zo’n 15m3 aardgas beschikbaar. Voldoende om in noodgevallen de Elga op te starten of om de ketel te laten helpen mocht het eens een paar dagen onder de min 5 zijn. Ik kan dan van het vastrecht gas af. Nadeel is dat de ketel af en toe een beurtje moet hebben (om het jaar lijkt me genoeg als hij vrijwel nooit werkt) en natuurlijk ook ooit weer een keer vervangen moet worden. Maar die slijtage zal heel beperkt zijn denk ik met max 20 draaiuren per jaar of zoiets.
Bijkomend voordeel van deze oplossing: bij koud windstil weer is het electriciteitsnet zwaar belast. Daar doe ik dan geen onnodig extra beroep op.
Komt tijdens de defrost de AANVOER onder de 20 gr dan wordt de backup gestart. Komt de RETOUR onder de 15 gr dan wordt de defrost afgebroken. Dit is het begin van een neerwaartse spiraal welke eindig met een geheel ingevroren WP.
@Pietje555 Begrijp ik het goed dat bij een defrost de backup - in mijn geval de gasketel - indien nodig wordt gestart, onafhankelijk van de ingestelde waarde bij HP000?
Kan ik dus concluderen dat ik me hierover geen zorgen hoef te maken?
[ Voor 3% gewijzigd door hallorichard op 27-10-2025 22:04 ]
Overigens vind ik 35 gr in mijn vloer niet prettig. Krijg dan veel te warme voetjes.
Ik hou als max 25 gr aan, maar heb een goed geisoleerd huis met een robuste vloerverwarming. Op deze temperatuur doet een radiator (met fan) niet veel meer
Ik zou een hybride vloerverwarmingverdeler plaatsen. Met pomp en omschakel thermostaat.
Dan blijven de radiatoren ook nog werken.
[ Voor 10% gewijzigd door Pietje555 op 28-10-2025 08:05 ]
Deze regelt niet de watertemperatuur. De thermostaat knop meet de ruimtetemperatuur en de standen komen overeen met ruimtetemperaturen en niet hoever hij open staat.
Stand 2-3 is meestal rond de 20-21 gr. Is de ruimtetemperatuur 18 gr dan staat de kraan helemaal open.
Met andere woorden; stand 6 komt overeen met 25 gr. Is de badkamer kouder dan staat de afsluiter geheel open en zal een andere kraan het ook niet warmer maken.
Enige oplossing is een hogere CV watertemperatuur en dat is weer niet zo fijn voor je vloertemperatuur in andere ruimten.
Als je het wil testen kan je de knop er helemaal afhalen - dan heb je de maximale flow. Ik heb hier ook een jaar gedraaid zonder knoppen - ging prima. Met een warmtepomp wil je in principe zo min mogelijk regelen - en als het goed is is het afgiftesysteem zo ontworpen dat de kamers de juiste temperatuur krijgen.VicDHG schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:58:
@Pietje555 ik heb wel eens begrepen dat een thermostaatkraan een smalle doorgang heeft en dus de flow beperkt. Ik dacht dat er dan misschien meer water door de vloer zou gaan als ik die weg zou halen.
[ Voor 21% gewijzigd door JBtL op 28-10-2025 13:48 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Dat wordt wel eens gezegd voor de thermostaat op de vloerverwarmer verdeler. Voor een enkel veld vloerverwarming is dit nauwelijks van belang.VicDHG schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:58:
@Pietje555 ik heb wel eens begrepen dat een thermostaatkraan een smalle doorgang heeft en dus de flow beperkt. Ik dacht dat er dan misschien meer water door de vloer zou gaan als ik die weg zou halen.
Zoals @JBtL ook als schrijft, knop eraf halen en kijken of het pinnetje goed gangbaar is. Hij staat dan helemaal open.
Als je het thermostaathuis verwijderd door een afsluiter of buis dan heb je kans dat de andere groepen niet voldoende water meer krijgen. Groepen moeten weerstand hebben want anders kun je hydraulisch niet inregelen.
Overigens heb ik het bij de thermostaat van de vloerverwarmer verdeler ook een tijdje getest. Zat geen verschil tussen met of zonder thermostaat klephuis. Druk van je pomp is voldoende om de extra weerstand te overbruggen.
Mijn probleem, ik heb beneden en boven (2 woonlagen, goed geïsoleerde jaren 30 woning) vloerverwarming alleen omdat het een tussenwoning is, is het beneden al snel warm en comfortabel maar boven niet.
Ik heb nu de doorstroom beneden (natbouw) beperkt. Boven wagenwijd open.
Gaat dit werken?
Mijn redenatie is dat de doorstroom boven naar verhouding meer warmte af gaat geven tov beneden waar ik de boel geknepen heb.
Ik kan dit overigens vrij makkelijk regelen, kunststof verdelers met flowregeling per groep en een Gundfos op de verdeler eentje boven eentje beneden. Ik heb WARP. Ben er an sich al een paar jaar tevreden over, doet wat het moet. Boven droogbouw, beneden natbouw.
E-Twist hangt uiteraard beneden in de woonkamer.
App kom ik ook niet in en wp heeft wel spanning, verbruikt altijd 11W.
Zelfde hier.Desmosil schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:03:
Meer mensen die een storing ervaren? Vanochtend prima gedraaid maar nu doet hij niks.
App kom ik ook niet in en wp heeft wel spanning, verbruikt altijd 11W.
Overigens werkt alles in huis wel goed door alleen geen controle meer over de thermostaat via de app.
[ Voor 39% gewijzigd door MuadDib007 op 29-10-2025 20:13 ]
Klopt inderdaad, het werkt inmiddels weer en gelukkig de warmtepomp ook onafhankelijk van de appMuadDib007 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:13:
Ja, Microsoft heeft een fikse storing op Azure, zal daar wel mee te maken hebben.
Overigens werkt alles in huis wel goed door alleen geen controle meer over de thermostaat via de app.
Samenvatting: De CV installatie springt om de haverklap aan, ondanks een jetser van een buffervat. Installateurs (niet zelf gedaan) vinden dat ik geduld moet hebben (het ding hangt er nu een jaar en ik zie geen lager gasverbruik) en reageren niet meer. Ik verbruik nu net zoveel gas als voor de installatie van de warmtepomp. Het is nu 9 graden buiten en CV installatie gaat ongeveer om de 5 minuten water circuleren (terwijl er ook al een losse circulatiepomp is aangesloten) en om de 20 minuten gaat het ding gas stoken. Dus ik ben een beetje verdrietig
Mvg,
Robert
Een beetje gas verbruik is normaal, het is een hybride systeem. Maar het moet zeker wel rond de 70% minder zijn.Biesje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:32:
Dag allen, ik ben meer een ouderwetsche computer tweaker en lees vooral nieuws. Maar ik heb ellende met mijn vorig jaar geïnstalleerde Remeha warmtepomp. Zal ik hiervoor een ander topic aanmaken of kan ik mijn zachtgekookt ei hier kwijt?
Samenvatting: De CV installatie springt om de haverklap aan, ondanks een jetser van een buffervat. Installateurs (niet zelf gedaan) vinden dat ik geduld moet hebben (het ding hangt er nu een jaar en ik zie geen lager gasverbruik) en reageren niet meer. Ik verbruik nu net zoveel gas als voor de installatie van de warmtepomp. Het is nu 9 graden buiten en CV installatie gaat ongeveer om de 5 minuten water circuleren (terwijl er ook al een losse circulatiepomp is aangesloten) en om de 20 minuten gaat het ding gas stoken. Dus ik ben een beetje verdrietig
Mvg,
Robert
Wat heb je aan instellingen op de warmtepomp?
Heb je radiatoren, vloerverwarming?
Meet je met een P1 meter je verbruik stroom en gas? Zou je dat kunnen delen dan kan er hier vast mee gekeken kunnen worden.
Instellingen heb ik geen idee van, bedieningspaneel hangt onhandig boven een trap en ik kan er lastig bij, er zit ook een code op. Het is allemaal aangelegd en aangesloten door een installatie bedrijf, maar die hebben hun geld en reageren niet meer op appjes en mail... Volgens dit installatie bedrijf kon ik gewoon m'n oude radiatoren houden met dit nieuwe systeem en zou de CV installatie (gas ding dus) pas moeten gaan stoken bij -10. Ik voel me dus behoorlijk belazerd. Het huis is redelijk geïsoleerd, ik heb vrij recente kunststof kozijnen, dak isolatie en muur isolatie. Omdat het huis 3 woonlagen heeft en de onderste laag de garage en berging is heb ik geen vloer isolatie.
Ik wilde juist minderen met gas, maar in oktober 2025 heb ik volgens vattenfal 2x meer gas verbruikt dan in oktober 2024 (een maand voor de installatie) das toch een beetje merkwaardig op z'n minst. Deels te verklaren doordat ik nu een huisgenoot heb, maar die staat ook geen uren onder de douche.
Ik heb dus (tweakers onwaardig, ik weet het) niks zelf geïnstalleerd of aangesloten, Ook geen P1 meter. Het valt me verder op dat de leidingen naar het opslag vat nooit warm worden, alsof dit ding niet wordt gebruikt. En de leidingen naar de pomp zelf zijn ook zelden warm. En als ze al warm zijn dan is dat net boven kamer temperatuur. Als de CV stookt dan zijn die leidingen echt wel flink heter.
Ik denk er aan modernere radiatoren te plaatsen, maar dan moet ik eerst weten of die hele installatie wel werkt, anders gooi ik nog meer geld weg.
Ik ga zo snurkelen, nacht gewerkt, dus ik reageer wellicht een poosje niet, maar alle input is welkom!
Mvg,
Robert (by night known as Biesje)
Ook hier een installateur die volgens mij weinig tot niets ingesteld had. Wel een complete remeha set bestaande uit een elga 6kw en een calenta cv ketel aangeschaft zodat ik zeker wist dat het met elkaar uit de voeten kon.
Als de leidingen niet warm worden lijkt er toch iets verkeerd te zijn. Ze zouden toch wel handwarm (30 graden ongeveer) moeten worden.
Kun je iets van een ladder pakken om toch in de control box te kijken naar de volgende parameters?
AM012
HP029
HP000
HP051
HP054
HP061
CP230 en CP240
Dat zou een goed beeld van de instellingen moeten geven
Ga naar het menu met een vergrootglas: "Zoek op Parametercode": voer de installateurscode 0012 in als daarom wordt gevraagd.
Een P1 meter en een stroommeter op de warmtepomp zouden wel inzicht geven in wat die eigenlijk aan het doen is.
hoe weet je of zo'n module erin zit, kan je dat zien of moet je dat simpelweg testen?VicDHG schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:21:
Als je geluk hebt zit er een bluetooth module in en dan kun je met de smart service app de parameters uitlezen en aanpassen, dan hoef je niet elke keer de trap op. Die module zit er niet altijd in helaas.
Een P1 meter en een stroommeter op de warmtepomp zouden wel inzicht geven in wat die eigenlijk aan het doen is.
En anders kun je de service module aansluiten, is een kastje met kabeltje. Gebruik ik ook omdat elga afgedekt wordt door een kast die ik er niet telkens weg wilde halen in de beginfase.greg-a schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:07:
[...]
hoe weet je of zo'n module erin zit, kan je dat zien of moet je dat simpelweg testen?
Draaien aan de selectieknop. Je komt dan BT symbool tegen als het erin zit. Is de BT aanwezig maar nog niet geactiveerd dan staat aan d binnenkant van de binnenunit de toegangscode. Zit deze sticker er niet dan heb je ook geen BT. Zie duidelijk verhaal in de handleidinggreg-a schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:07:
[...]
hoe weet je of zo'n module erin zit, kan je dat zien of moet je dat simpelweg testen?
Mvg,
Robert
Klopt, het is de installateurs code die in de handleiding staatBiesje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 00:47:
Dank allen voor het meedenken en de tips, ik ga er mee aan de slag wanneer ik even een momentje heb om er mee te frutten. Voor zover ik weet heeft het ding geen bluetooth, dat heb ik toen nog gevraagd. Is die code een soort master key die op alle units werkt?
Mvg,
Robert
Maar hoe was je gasverbruik het afgelopen jaar dan? Was neem ik aan ook niet veel lager dan zonder warmtepomp?Biesje schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:30:
Goedemorgendank voor je reactie. Ik ben wat warmtepompen betreft een noob. Dus ik kan er zelf weinig mee, maar doordat het installatie bedrijf me laat stikken moet ik toch wat
.
Instellingen heb ik geen idee van, bedieningspaneel hangt onhandig boven een trap en ik kan er lastig bij, er zit ook een code op. Het is allemaal aangelegd en aangesloten door een installatie bedrijf, maar die hebben hun geld en reageren niet meer op appjes en mail... Volgens dit installatie bedrijf kon ik gewoon m'n oude radiatoren houden met dit nieuwe systeem en zou de CV installatie (gas ding dus) pas moeten gaan stoken bij -10. Ik voel me dus behoorlijk belazerd. Het huis is redelijk geïsoleerd, ik heb vrij recente kunststof kozijnen, dak isolatie en muur isolatie. Omdat het huis 3 woonlagen heeft en de onderste laag de garage en berging is heb ik geen vloer isolatie.
Ik wilde juist minderen met gas, maar in oktober 2025 heb ik volgens vattenfal 2x meer gas verbruikt dan in oktober 2024 (een maand voor de installatie) das toch een beetje merkwaardig op z'n minst. Deels te verklaren doordat ik nu een huisgenoot heb, maar die staat ook geen uren onder de douche.
Ik heb dus (tweakers onwaardig, ik weet het) niks zelf geïnstalleerd of aangesloten, Ook geen P1 meter. Het valt me verder op dat de leidingen naar het opslag vat nooit warm worden, alsof dit ding niet wordt gebruikt. En de leidingen naar de pomp zelf zijn ook zelden warm. En als ze al warm zijn dan is dat net boven kamer temperatuur. Als de CV stookt dan zijn die leidingen echt wel flink heter.
Ik denk er aan modernere radiatoren te plaatsen, maar dan moet ik eerst weten of die hele installatie wel werkt, anders gooi ik nog meer geld weg.
Ik ga zo snurkelen, nacht gewerkt, dus ik reageer wellicht een poosje niet, maar alle input is welkom!
Mvg,
Robert (by night known as Biesje)
Ik vermoed dat de installateur (net als bij mij vorig jaar) de instellingen gewoon op standaard heeft laten staan. Met andere woorden, hij staat zeer waarschijnlijk te sturen op prijs en dan met een gasprijs en stroomprijs die niet kloppen. Daardoor staat ie continu op gas te stoken, omdat ie denkt dat dat goedkoper is.
Dus, kwestie van ff een paar instellingen aanpassen en dan gaat je gasverbruik gigantisch omlaag.
Het is ook zeker aan te raden om jezelf hierin te verdiepen, anders blijf je afhankelijk van een installateur en die gaan jou echt niet telkens helpen met de instellingen.
Het is ook een goed idee om het stroomverbruik van de warmtepomp afzonderlijk te kunnen meten, als ook het gasverbruik in te kunnen zien.
Stroomverbruik zou bijvoorbeeld met een Shelly PM Mini kunnen:
uitvoering: Shelly PM Mini module Gen3 | Bluetooth, WiFi | Wit
En gasverbruik zou je of via P1 poort van je slimme meter uit kunnen lezen (bijvoorbeeld met een homewizard) of gewoon in de app van je energieleverancier kijken.
Edit: Mocht je warmtepomp met een stekker op een stopcontact aangesloten zijn, dan zou je als alternatief ook een smart plug ertussen kunnen zetten, bijvoorbeeld:
https://www.tp-link.com/n...ing/smart-plug/tapo-p110/
[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 31-10-2025 09:15 ]
Iemand enig idee waarom ?
Hoi, gasverbruik was afgelopen jaar met warmtepomp inderdaad nagenoeg gelijk als zonder warmtepomp. Je zou toch verwachten dat als je een zak geld geeft aan een installateur dat die dat doet, of iig uitlegt dat er nog dingen ingesteld moeten worden als ik er over begin te mekkeren. Het ding zit gewoon in een stopcontact geprikt, dus daar zou ik een fliepje tussen kunnen fleppen die stroomverbruik meet. Gasverbruik "meet" ik gewoon per maand via de site van Vattenfal. CV installatie is de enige die gas verbruikt (ook voor warm water). Ik heb zelf (ja ik kan wel iets zelfFlowDesign schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:09:
[...]
Maar hoe was je gasverbruik het afgelopen jaar dan? Was neem ik aan ook niet veel lager dan zonder warmtepomp?
Ik vermoed dat de installateur (net als bij mij vorig jaar) de instellingen gewoon op standaard heeft laten staan. Met andere woorden, hij staat zeer waarschijnlijk te sturen op prijs en dan met een gasprijs en stroomprijs die niet kloppen. Daardoor staat ie continu op gas te stoken, omdat ie denkt dat dat goedkoper is.
Dus, kwestie van ff een paar instellingen aanpassen en dan gaat je gasverbruik gigantisch omlaag.
Het is ook zeker aan te raden om jezelf hierin te verdiepen, anders blijf je afhankelijk van een installateur en die gaan jou echt niet telkens helpen met de instellingen.
Het is ook een goed idee om het stroomverbruik van de warmtepomp afzonderlijk te kunnen meten, als ook het gasverbruik in te kunnen zien.
Stroomverbruik zou bijvoorbeeld met een Shelly PM Mini kunnen:
uitvoering: Shelly PM Mini module Gen3 | Bluetooth, WiFi | Wit
En gasverbruik zou je of via P1 poort van je slimme meter uit kunnen lezen (bijvoorbeeld met een homewizard) of gewoon in de app van je energieleverancier kijken.
Edit: Mocht je warmtepomp met een stekker op een stopcontact aangesloten zijn, dan zou je als alternatief ook een smart plug ertussen kunnen zetten, bijvoorbeeld:
https://www.tp-link.com/n...ing/smart-plug/tapo-p110/
Mvg,
Robert
Circulatiepomp gaat alleen uit als regeling op alleen ruimtetemperatuur staat. Alles met weersafhankelijk moet het water circuleren om de temperatuur ten opzichte van de stooklijn te kunnen meten. Hij gaat dan pas in heel uitzonderlijke gevallen uitmsteenbeeke schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:53:
Hallo ik heb sinds een jaar de alga ace 6kw nu merk ik dat als de temp bereikt is en de warmte pomp uit is de pomp op 73 tot75 % blijft draaien tot wel enkele uren terwijl de nadraaitijd op 3 min staat
Iemand enig idee waarom ?
Dat is voor mij de reden dat ik hem onder deze omstandigheden op ruimte draai. Die continue CV pomp is enigszins hoorbaar en leidt tot fors extra verbruik (22 watt extra). Pas als het onder de 7 graden wordt zet ik hem op WAR+. Dan draait de Elga (en dus de circulatiepomp) sowieso een groot deel van de dag.Pietje555 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:22:
[...]
Circulatiepomp gaat alleen uit als regeling op alleen ruimtetemperatuur staat. Alles met weersafhankelijk moet het water circuleren om de temperatuur ten opzichte van de stooklijn te kunnen meten. Hij gaat dan pas in heel uitzonderlijke gevallen uit
Wel jammer trouwens. Ik snap dat de Elga bij WAR (+) de watertemperatuur moet meten, maar dat had ik met een zachte flow gekund van bijv 2 liter per minuut ipv 17 liter.
:strip_exif()/f/image/ijXhlhQjVyDSICrqa7RFPin0.jpg?f=fotoalbum_large)
Maandag komt Remeha langs ivm de temperatuursensor in de retourleiding.
Sinds die foutmeldingen pakt de verwarming er ook vaker af en toe een beetje gas bij. Zoals vanavond ook weer (zie screenshot hierboven). Gas zou die bij deze buitentemperatuur natuurlijk helemaal niet nodig moeten hebben zou ik zeggen.
Weet iemand hoe die regeling is afgesteld binnen de Elga?
Momenteel twijfel ik namelijk of ik er verstandig aan doet om deze vraag naar backup tijdens een defrost eerst 3 minuten uit te stellen voordat ik daadwerkelijk de backup vrij geef, om te zien of de Elga Ace er daadwerkelijk zelfstandig doorheen komt.
Voorheen, toen de kabel tussen de ketel en de Elga Ace was ontkoppeld doorliep hij zelf ook probleemloos zijn defrosts, dus mijn vermoeden is dat het nu ook moet lukken.
Ze zijn vrij onderhoudsvrij maar met name de buitenunit even reinigen kan geen kwaad en hij hangt nu 2 jaar. Alles helemaal keurig. Niks lek, draait mooi rustig, compressor trekt slechts 1,5A dus is helemaal in orde, ook omdat de boel nooit pendelt. Delta van 5c tussen aan en afvoer ook mooi. Niet onverwachts door vloerverwarming door het hele huis maar toch :-)
Hoe wil je dit uitstellen? De setting voor vertraagd inkomen van de backup werkt namelijk niet met een defrost. Backup komt in op basis van watertoevoertemperatuur. <20 gr start backupMuadDib007 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:31:
Ik heb het idee dat sinds de backup van mijn Elga Ace geen OpenTherm meer praat (Remeha CV er uit, WPB met spiraal er in), de Elga vaker en met hogere buitentemperaturen een defrost uit voert.
Weet iemand hoe die regeling is afgesteld binnen de Elga?
Momenteel twijfel ik namelijk of ik er verstandig aan doet om deze vraag naar backup tijdens een defrost eerst 3 minuten uit te stellen voordat ik daadwerkelijk de backup vrij geef, om te zien of de Elga Ace er daadwerkelijk zelfstandig doorheen komt.
Voorheen, toen de kabel tussen de ketel en de Elga Ace was ontkoppeld doorliep hij zelf ook probleemloos zijn defrosts, dus mijn vermoeden is dat het nu ook moet lukken.
Aangezien ik zelf de backup aanstuur met EspHome en Home Assistant kan ik daar in de logica wel een vertraging zetten voordat ik de backup vrij geef.Pietje555 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:36:
[...]
Hoe wil je dit uitstellen? De setting voor vertraagd inkomen van de backup werkt namelijk niet met een defrost. Backup komt in op basis van watertoevoertemperatuur. <20 gr start backup
Dit heb ik vanochtend even geprobeerd maar ik merk dat hij dan uiteindelijk erg lang over zijn defrost doet wat de warmteopwek ook niet ten goede komt.
Misschien is het beter het te laten zoals het is.
De warmte in de backup wordt in de basis ook door een warmtepomp opgewekt.
Het kost alleen wat van de beschikbare voorraad warm water.
Wellicht dat dit van de winter ook beter gaat omdat dan de totale warmtecapaciteit die in het circuit aanwezig is een stuk hoger is.
Nu liggen zowel de aanvoer als retourtemperatuur niet ver boven de 20 graden (20.7 en 21.8 bijvoorbeeld).
FlowDesign schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:09:
[Afbeelding]
Maandag komt Remeha langs ivm de temperatuursensor in de retourleiding.
Sinds die foutmeldingen pakt de verwarming er ook vaker af en toe een beetje gas bij. Zoals vanavond ook weer (zie screenshot hierboven). Gas zou die bij deze buitentemperatuur natuurlijk helemaal niet nodig moeten hebben zou ik zeggen.
:strip_exif()/f/image/cNsr49009KY3IbeuVPctHQAP.jpg?f=fotoalbum_large)
Remeha heeft vanochtend de temperatuursensor van de retourleiding vervangen en sindsdien draait alles weer zoals ik verwacht, maw de gasketel blijft nu gewoon braaf uit
De nieuwe sensor is overigens een verbeterde versie die minder gevoelig is voor storingen.
De monteur had overigens ook nog een instelling van de flow aangepast, blijkbaar stond die te laag, waardoor het debiet te laag kon zijn, wat niet goed is voor de warmtepomp. Deze moet eigenlijk altijd minimaal 17 liter kunnen pompen.
Remeha Thermostaat app : Vraag = 23 graden , actueel 19 graden. Status "Huis aan het verwarmen" (maar doet het dus niet)
Geen foutcodes, Druk 2,3 bar Stooklijn voetpunt 17,5 helling 1,7
Display op de Ace zegt :apparaatstatus:Generator CV
De CV ketel slaat ook niet aan.
Ik ben dus op zoek naar een instelling die verkeerd kan staan?
Iemand een suggestie ?
Je moet even kijken hoe die vanuit de WP aangestuurd wordt. Als dat aan-uit is, kun je misschien handmatig iets doen (maar iets in mij zegt dat je die handigheid niet hebt, anders had je dat zelf wel bedacht....)
Verder ben je op zoek naar een instelling die verkeerd staat, maar die veranderen toch niet spontaan? Of heeft dit nog nooit gewerkt?
Kortom, ik zou de installateur bellen als ik jou was.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2025 19:58 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Al een keer simpelweg zowel van de cv-ketel als van de WP de stroom eraf gehaald?OK1984 schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:33:
Goedenavond, Mijn Elga Ace wil niet opstarten. Ik heb geen foutcodes en zoek wat hulp bij het onderzoeken/verhelpen van de oorzaak.
Remeha Thermostaat app : Vraag = 23 graden , actueel 19 graden. Status "Huis aan het verwarmen" (maar doet het dus niet)
Geen foutcodes, Druk 2,3 bar Stooklijn voetpunt 17,5 helling 1,7
Display op de Ace zegt :apparaatstatus:Generator CV
De CV ketel slaat ook niet aan.
Ik ben dus op zoek naar een instelling die verkeerd kan staan?
Iemand een suggestie ?
Ik heb een vrijstaand huis (250 m2) uit 1963, wel goed geisoleerd. Beneden vloerverwarming en radiatoren en boven alleen radiatoren. De thermostaat staat 24 uur op 19,5C. We houden het tot nu toe goed warm en de EA6 staat rustig te pruttelen (zie foto). We hebben grote schuifpuien op het zuiden en als de zon schijnt dan is bijstoken nog niet nodig.
Mijn vraag is wat ik moet doen als het kouder wordt. Ik neem aan dat de stooklijn dan minder geschikt is. Wat zijn de beste knoppen waaraan ik kan draaien??
Overige instellingen:
CP000: 50
CP240: 5
CP730: langzaamst
CP780: Buiten&Ruimte
HP000: 4
HP061: geen
HP069: 18
PP015: 5
PP017: 100
Stille werking tussen 22:00 en 7:00
Wel lijkt me 0.3 als helling erg laag, al staat jou voetpunt wel weer hoog in vergelijking tot die van mij.
Bij mij staan de voetpunten op 18 graden met een helling van 0.7.
Eind woning 1976 flink extra geïsoleerd, kom van ca 800 M3 gasverbruik.
Gebruik alleen vloerverwarming.
Je merkt snel genoeg als het huis vaak kouder of warmer is dan gewenst of je wellicht iets met de stooklijn moet. (Overshoot of undershoot qua temperatuur t.o.v. de gewenste temperatuur)
Ik zou goed bijhouden wat je wanneer aan past en wat het merkbare gevolg was daarvan inclusief condities waaronder je dit op merkt.
Zo kun je beetje bij beetje bijsturen indien nodig.
Zo lang als je huis warm wordt naar tevredenheid is er natuurlijk niet persee iets dat je hoeft aan te passen.
Ik heb hem ook zo staan. Makkelijks is de stooklijn in te stellen via de app.libo1949 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:47:
Ik heb een vraag over de stooklijn. Deze staat nu op Voetpunt 25 en Helling 0,3 op de eTwist. (Op de EA6: CP210: 25; CP220: 30 en CP230: 0,3). Maar ik weet helaas niet meer hoe ik aan deze stooklijn kom.
Ik heb een vrijstaand huis (250 m2) uit 1963, wel goed geisoleerd. Beneden vloerverwarming en radiatoren en boven alleen radiatoren. De thermostaat staat 24 uur op 19,5C. We houden het tot nu toe goed warm en de EA6 staat rustig te pruttelen (zie foto). We hebben grote schuifpuien op het zuiden en als de zon schijnt dan is bijstoken nog niet nodig.
Mijn vraag is wat ik moet doen als het kouder wordt. Ik neem aan dat de stooklijn dan minder geschikt is. Wat zijn de beste knoppen waaraan ik kan draaien??
Overige instellingen:
CP000: 50
CP240: 5
CP730: langzaamst
CP780: Buiten&Ruimte
HP000: 4
HP061: geen
HP069: 18
PP015: 5
PP017: 100
Stille werking tussen 22:00 en 7:00
[Afbeelding]
Voor het beeld: ik heb vloerverwarming en bij mij staat cp240 op 1.
Hier nog een artikel van Remeha zelf: https://kennisbank.remeha...emeha-hybride-warmtepomp/
[ Voor 20% gewijzigd door HansL op 14-11-2025 19:51 ]
Dan denk ik dat ik dit ooit van jouw heb overgenomenPietje555 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:45:
[...]
Ik heb hem ook zo staan. Makkelijks is de stooklijn in te stellen via de app.
Ik heb de stooklijn via de app ingesteld maar blijkbaar wordt alleen CP210 (voetpunt overdag) ingesteld.
Waar staat bij jou CP240 op?
Libo1949, is dit een 6kW MR dus een monoblock? Moet zeggen dat hij mooi rustig draait, 400 Watt is een mooi laag vermogen.
Het is geen monoblock. Ik heb buitenunit en binnenunit. Draait nu veel rustiger sinds ik de stooklijn heb aangepastDesmosil schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:41:
[...]
Libo1949, is dit een 6kW MR dus een monoblock? Moet zeggen dat hij mooi rustig draait, 400 Watt is een mooi laag vermogen.
Het hele idee van een stooklijn is nou juist dat je die niet hoeft aan te passen als het buiten kouder wordt, want die stooklijn koppelt de watertemperatuur aan de buitentemperatuur. De watertemperatuur wordt dus automatisch verhoogd als het buiten kouder wordt.libo1949 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:24:
Dan denk ik dat ik dit ooit van jouw heb overgenomen. Laat je het de hele winter zo staan of pas je het aan als het gaat vriezen?
Ik heb al 1,5 jaar niets meer aan mijn instellingen gedaan. Hij draait zoals ik wens. Stooklijn is een combinatie van voetpunt met helling. CP240 doet er niet zo toe. Het is alleen een maximaal temperatuur waarbij de stooklijn afvlakt. Ik heb hem op 55 gr staan.libo1949 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:24:
[...]
Dan denk ik dat ik dit ooit van jouw heb overgenomen. Laat je het de hele winter zo staan of pas je het aan als het gaat vriezen?
Ik heb de stooklijn via de app ingesteld maar blijkbaar wordt alleen CP210 (voetpunt overdag) ingesteld.
Waar staat bij jou CP240 op?
Ik heb de ruimteinvloed wel op 5 omdat als er een grote afwijking in ruimte temp en setpoint is er een sterkere verhoging/verlaging van het berekende setpoint ontstaat. De WP gaat dan op een verhoogde watertemp sturen of schakelt eerder in standby waarbij ook de pomp uit gaat
Mits je de helling niet te dicht bij 0 zet inderdaadAndrehj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:17:
[...]
Het hele idee van een stooklijn is nou juist dat je die niet hoeft aan te passen als het buiten kouder wordt, want die stooklijn koppelt de watertemperatuur aan de buitentemperatuur. De watertemperatuur wordt dus automatisch verhoogd als het buiten kouder wordt.
Maar dat is precies de kunst van het juiste voetpunt en helling vinden dat het beste bij je huis past. En het debiet hoog genoeg laten staan is ook belangrijk.
Goede vraag. Geen idee of er een zinnige manier is om het te berekenen. Ik doe het zelf gewoon middels trial & error. Daarvoor heb ik wel een Shelly stroommeter op de aansluiting van de warmtepomp aangesloten (en tevens meet ik stroom en gas via de P1 poort van m'n slimme meter), zodat ik goed kan zien wat de warmtepomp precies aan het doen is.edwin2021 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:41:
Hoe bepaal je het juiste voetpunt? Is er ergens een stappenplan (deze thread is zooo enorm lang dat ik het Ff kwijt ben)
Automatisch? Staat in de handleiding hoe dat moet. Volgens mij staat ie op automatisch als je hem op 18 zet, maar dat zou ook een andere waarde kunnen zijn. Zo staat ie in ieder geval bij mijn ouders, en dat werkt daar prima. Ik denk dat die (standaard) instelling voor het gros van de huizen het beste werkt.edwin2021 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:41:
Hoe bepaal je het juiste voetpunt? Is er ergens een stappenplan (deze thread is zooo enorm lang dat ik het Ff kwijt ben)
Je moet een aantal referentie momenten bepalen. Bv bij 10 gr buiten, welke watertemp heb je nodig, bij 0 gr en liefst bij -10. Over deze punten trek je een lijn. Dit geeft je voetpunt en de helling.edwin2021 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:41:
Je moet alleen opletten op afwijkingen. In het najaar zit er nog veel warmte in je constructie. Nachtverlaging helpt de meting voor de stooklijn om zeep.
Na bepalen van de globale lijn kun je deze nog iets aanpassen en daarna met ruimte correctie de stooklijn verder beinvloeden, dit is ook afhankelijk hoe snel je huis afkoelt of op warmt. Ik heb er zo'n 2,5 jaar over gedaan, dus geduld en niet constant aan passen
Kijk, daar kan ik wat mee 👍Pietje555 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:08:
[...]
Je moet een aantal referentie momenten bepalen. Bv bij 10 gr buiten, welke watertemp heb je nodig, bij 0 gr en liefst bij -10. Over deze punten trek je een lijn. Dit geeft je voetpunt en de helling.
Je moet alleen opletten op afwijkingen. In het najaar zit er nog veel warmte in je constructie. Nachtverlaging helpt de meting voor de stooklijn om zeep.
Na bepalen van de globale lijn kun je deze nog iets aanpassen en daarna met ruimte correctie de stooklijn verder beinvloeden, dit is ook afhankelijk hoe snel je huis afkoelt of op warmt. Ik heb er zo'n 2,5 jaar over gedaan, dus geduld en niet constant aan passen
En ik heb zeker geduld, is simpelweg een traag proces.
Voetpunt naar thermostaat (automatisch) is als je voetpunt op 15 zetAndrehj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:06:
[...]
Automatisch? Staat in de handleiding hoe dat moet. Volgens mij staat ie op automatisch als je hem op 18 zet, maar dat zou ook een andere waarde kunnen zijn. Zo staat ie in ieder geval bij mijn ouders, en dat werkt daar prima. Ik denk dat die (standaard) instelling voor het gros van de huizen het beste werkt.
En als aanvulling; automatisch is voetpunt gelijk aan de gewenste temperatuur op je eTwist. Zet je de thermostaat dus van 20 op 22, dan gaat de hele stooklijn 2 graden omhoog, want de hoek blijft gelijk.FlowDesign schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:00:
[...]
Voetpunt naar thermostaat (automatisch) is als je voetpunt op 15 zet
Let ook op dat er 2 voetpunten zijn met dezelfde helling. 1 voor comfort (dag) stand en 1 voor nacht
:strip_exif()/f/image/p1NDCs6LvKaBfQBhNeHMyfQk.jpg?f=fotoalbum_large)