• Kompaskijken
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:53
Bij een offerte voor de Elga Ace all in one vroeg ik waarom gekozen werd voor een 6kW ipv een 4kW. Dit wegens het risico van pendelen. Het antwoord is dat door het plaatsen van een buffervat pendelen wordt voorkomen en dat je dan altijd goed zit . Maar gaat dit niet ten koste van de efficiency?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
@Kompaskijken Je moet je vermogen bepalen op basis van een warmteverliesberekening of op basis van Koevlaasformule. Zie Faq topic WP. Een buffervat is alleen nodig indien je te weinig watervolume in je systeem hebt en als je deze in serie zet geen probleem. Niet parallel laten zetten. En zorg dat je voldoende (lees veel) afgiftevermogen hebt. Dan stook je zuinig zowel met WP als ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2025 11:56 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-12 17:29
@Kompaskijken Ik denk dat het risico dat de 4 kW te klein is en je vooral gasstookt als het iets kouder groter is dan het risico op pendelen. In een normale ingeregelde installatie komt pendelen nauwelijks voor.
Buffervat in serie is zelden zinvol omdat je deze met 3 minuten leeggetrokken hebt. Is er geen afname dan wordt het pendelen 3 minuten uitgesteld. Serie buffervat kan helpen bij defrosts.
Wil je eventueel pendelen voorkomen dan kun je een parallel vat toepassen, maar deze met dan wel minimaal 100 l zijn.
Mijn 6 kW EA split heeft nog nooit gependeld.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Kompaskijken
Dank voor de reacties. Gasverbruik voor stoken in november was ongeveer 120 kuub

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03
Kompaskijken schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:49:
Bij een offerte voor de Elga Ace all in one vroeg ik waarom gekozen werd voor een 6kW ipv een 4kW. Dit wegens het risico van pendelen. Het antwoord is dat door het plaatsen van een buffervat pendelen wordt voorkomen en dat je dan altijd goed zit . Maar gaat dit niet ten koste van de efficiency?
Wat is je situatie?

Als in, hoeveel m2, isolatie, afgiftesysteem etc.

een 6KW gaat eerder pendelen als die z'n warmte niet goed kwijt kan.

Ter referentie, ik heb 125m2 ongeveer, overal vloerverwarming en een 20l buffervat in serie. Ik heb een 4KW variant en die pendelt nooit, draait heel mooi rustig zijn dienst tussen de 500 en 1000 watt in een jaren 30 woning die redelijk tot goed is geïsoleerd. Met name die vloerverwarming zorgt ervoor dat hij z'n warmte goed kwijt kan.

Als je aan een HWP gaat, is het belangrijk dat:

1. Je isolatie in orde is, hier heb ik alles HR++ glas (alleen klapdeuren HR+) en de steensmuren waar het kon van binnenuit gespauwd.

2. Het systeem effectief z'n warmte af kan geven, in de wetenschap dat een HWP het beste werkt op lage temperaturen. Vloerverwarming is daarin koning, convectorputten, modern en/of met ventilatie zijn ook goed. Traditionele radiatoren zijn daarvoor eigenlijk ongeschikt, met ventilatoren kan je dan soms nog wel iets meer resultaat halen. Er zijn ook radiatoren die geschikt zijn voor lagere instuurtemperaturen.

Uiteindelijk gaat een HWP pendelen omdat de delta T (Temperatuur) tussen aan en afvoer te klein is.

Traditionele radiatoren, moet je volstoken op hoge temperaturen, 70 graden ongeveer. Dan heb je aan een HWP eigenlijk al niks.

Ik stuur m'n vloerverwarming al redelijk stevig in op 40c maar dat is voor een HWP prima te behappen. Zeker als hij z'n warmte dan goed kwijt kan. Mijn Delta T is 5c, dat is écht prima.

Adjust non olet, plerumque...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
1nsane schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:04:
[...]

Wat is je situatie?

Als in, hoeveel m2, isolatie, afgiftesysteem etc.

een 6KW gaat eerder pendelen als die z'n warmte niet goed kwijt kan.

Ter referentie, ik heb 125m2 ongeveer, overal vloerverwarming en een 20l buffervat in serie. Ik heb een 4KW variant en die pendelt nooit, draait heel mooi rustig zijn dienst tussen de 500 en 1000 watt in een jaren 30 woning die redelijk tot goed is geïsoleerd. Met name die vloerverwarming zorgt ervoor dat hij z'n warmte goed kwijt kan.

Als je aan een HWP gaat, is het belangrijk dat:

1. Je isolatie in orde is, hier heb ik alles HR++ glas (alleen klapdeuren HR+) en de steensmuren waar het kon van binnenuit gespauwd.

2. Het systeem effectief z'n warmte af kan geven, in de wetenschap dat een HWP het beste werkt op lage temperaturen. Vloerverwarming is daarin koning, convectorputten, modern en/of met ventilatie zijn ook goed. Traditionele radiatoren zijn daarvoor eigenlijk ongeschikt, met ventilatoren kan je dan soms nog wel iets meer resultaat halen. Er zijn ook radiatoren die geschikt zijn voor lagere instuurtemperaturen.

Uiteindelijk gaat een HWP pendelen omdat de delta T (Temperatuur) tussen aan en afvoer te klein is.

Traditionele radiatoren, moet je volstoken op hoge temperaturen, 70 graden ongeveer. Dan heb je aan een HWP eigenlijk al niks.

Ik stuur m'n vloerverwarming al redelijk stevig in op 40c maar dat is voor een HWP prima te behappen. Zeker als hij z'n warmte dan goed kwijt kan. Mijn Delta T is 5c, dat is écht prima.
Verouderde info
Hybride kan altijd en scheelt altijd flink op de rekening
Jouw situatie is meer een ideaal plaatje voor full electric

Ps. Hier full electric met de originele HT radiatoren die na de extra isolatie nog maar 45 graden hoeven te ontvangen om het huis bij -10 lekker op 20 graden te houden

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 09-12-2025 13:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• 1nsane
BarryH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:32:
[...]

Verouderde info
Hybride kan altijd en scheelt altijd flink op de rekening
Jouw situatie is meer een ideaal plaatje voor full electric

Ps. Hier full electric met de originele HT radiatoren die na de extra isolatie nog maar 45 graden hoeven te ontvangen om het huis bij -10 lekker op 20 graden te houden
Wellicht marginaal. Wil je echt voordeel hebben, dan moet je moderne warmteafgifte hebben. Maar daarom zei ik al, begin eerst met isolatie!

Als je écht rendement wilt hebben, moet je een systeem hebben wat minimaal deels geschikt is voor lagere temperaturen. Van die mooie oude radiatoren, zijn daar gewoon totaal niet efficiënt voor. Je noemt HT radiatoren, maar die zijn vaak al een stuk beter maar zelfs dan, wil je ze actief ventileren.

Een HWP op stokoude jaren 10 tot 50 radiatoren, dat is gewoon zonde als je toch de boel al isoleert.

Helaas zie je dat toch regelmatig. Bedrijf X installeert een HWP, vervolgens staat zo'n ding te stampen voor z'n leven en/of te pendelen op radiatoren uit het jaar prik.

Het zal dan vast wel iets schelen maar als je kijkt naar de aanschaf en installatiekosten, dan zou de prioriteit elders moeten liggen.

Systemen die pendelen, wat de vraagsteller aanhaalde, komt enkel omdat het afgiftesysteem een te lage Delta T heeft. Dus stel, je neemt een HWP en die gaat vervolgens als een gek staan pendelen, kan je na 2 jaar aan een nieuwe compressor tegen hoge kosten, wat heb je er dan aan kosten mee gewonnen?

• MotorBeast
  • Nu online
@1nsane Leg mij dan maar eens uit dat ik FE ben met 45 jaar oude radiatoren. Je stelling klopt niet. Nb.gewoon met een Vaillant mono en kom niet boven de 40 graden tot 0 graden buiten.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2025 14:03 ]

• 1nsane
MotorBeast schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:02:
@1nsane Leg mij dan maar eens uit dat ik FE ben met 45 jaar oude radiatoren. Je stelling klopt niet. Nb.gewoon met een Vaillant mono en kom niet boven de 40 graden tot 0 graden buiten.
Dan ben je dus goed begonnen, namelijk met isolatie. Dat schreef ik ook.

• esox-oc
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

esox-oc

atec

Mooi topic! Heb behoorlijk wat warmtepompen voorbij zien komen de afgelopen weken, van Sprsun t/m Panasonic en natuurlijk de Elga Ace. Op dit moment overweeg ik een Elga Ace 4 of 6 kW Monoblock. Voornamelijk de prijs/kwaliteitverhouding vind ik heel interessant van deze.

Vraagje aan de EA Monobloc gebruikers; Als je Full Electric wilt gaan in mijn situatie,(zie onderstaande) zijn er dan nog bezwaren om niet voor de EA Monoblock te gaan, omdat dit van origine een hybride oplossing is?

Enige wat ik zelf kan bedenken is
- een 3 kW backupheater in bijvoorbeeld het buffervat, maar dat valt allemaal wel te regelen.
- Afgiftesysteem is wellicht nog niet optimaal, maar ik heb nog wel wat te winnen met heatfans + 1 radiator die nog niet in gebruik is.

Situatie is nu als volgt;
Type woning;
- Hoekhuis uit 1900
- Opp. circa 132 m2
Isolatie vd woning:
- Dakisolatie: Rd 5+
- Zijgevel + voorgevel: Rd 3.7
- Bijna overal HR++ glas
- Achtergevel + aanbouw nog niet geisoleerd nog (komt ooit nog)
- Vloer niet geisoleerd
Afgiftesysteem woonkamer(+- 60m2):
- 1x T33 (150cm)
- 1x T22 (200cm)
- 1x T22 (50cm) -> staat altijd uit, want niet nodig.
- Nog geen heatfans, ben wel voornemens deze te gaan plaatsen.

Gasverbruik komt dit jaar uit op zo'n 650 m3 (waarvan zo'n 180 m3 aan SWW )

Het doel is uiteindelijk Full Electric icm een WPboiler, en dat moet volgens mij prima te doen zijn. Ik lees hier dat veel mensen achteraf gewoon hun Gasketel gewoon weg hebben gehaald (met name bij de split versie?), ondanks dat de EA in principe een Hybride oplossing is.

[ Voor 31% gewijzigd door esox-oc op 09-12-2025 20:42 ]

http://specs.tweak.to/10443

• BarryH
1nsane schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:47:
[...]

Wellicht marginaal. Wil je echt voordeel hebben, dan moet je moderne warmteafgifte hebben. Maar daarom zei ik al, begin eerst met isolatie!

Als je écht rendement wilt hebben, moet je een systeem hebben wat minimaal deels geschikt is voor lagere temperaturen. Van die mooie oude radiatoren, zijn daar gewoon totaal niet efficiënt voor. Je noemt HT radiatoren, maar die zijn vaak al een stuk beter maar zelfs dan, wil je ze actief ventileren.

Een HWP op stokoude jaren 10 tot 50 radiatoren, dat is gewoon zonde als je toch de boel al isoleert.

Helaas zie je dat toch regelmatig. Bedrijf X installeert een HWP, vervolgens staat zo'n ding te stampen voor z'n leven en/of te pendelen op radiatoren uit het jaar prik.

Het zal dan vast wel iets schelen maar als je kijkt naar de aanschaf en installatiekosten, dan zou de prioriteit elders moeten liggen.

Systemen die pendelen, wat de vraagsteller aanhaalde, komt enkel omdat het afgiftesysteem een te lage Delta T heeft. Dus stel, je neemt een HWP en die gaat vervolgens als een gek staan pendelen, kan je na 2 jaar aan een nieuwe compressor tegen hoge kosten, wat heb je er dan aan kosten mee gewonnen?
Van 1500m3 gas naar 3500 kWh stroom met meer comfort binnen

Dus nogmaals: jouw statements zijn grotendeels incorrect.
Het is jammer als andere mensen zich daar door laten leiden/beinvloeden.
En of je wil ventilator-en is een keuze: Ja de Ta kan wat omlaag, maar je krijgt er wel geluid voor terug.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 09-12-2025 20:53 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Kompaskijken schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:49:
Met een 6 kW heb je rond het vriespunt het dubbele vermogen beschikbaar..
Het hangt dus van de warmtebehoefte van je huis af welke de juiste keuze is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-12 15:36
Kompaskijken, ik las dat je 120 cuub gas in de maand november had, ik ben nu na 1,5 jaar zover dat wij in de gehele maand november 0 cuub gas maar wel 335 kwh voor gehele wp nodig hadden, gehele maand op 22 graden 24/7 woon/keuken kamer 36 vierkantemeter vloerverwarming en boven radiatoren handwarm, woning van 1968 met nog de oude radiatoren boven, bij deze temperaturen nog prima maar vanaf -- 5 graden zal ik wel de cv ketel moeten opstarten, deze staat wel standby met eigen thermostaat op dit moment alleen gebruikt voor douchwater, 4 kwh mono +buffervat + e-twist, tussenwoning redelijk geisoleerd, dak-vloer en voor en achtergevel, zit de hele maand en nu ook nog met polo shirt korte mouw binnen sinds kort met pensioen, een paar dagen in week 47 de aanvoer temp op 36 gehad maar nu alweer twee weken op 34 graden aanvoer CP000 :)F

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:58

JoepW

Home Assistant & LochemEnergie

Ik heb geregeld als de wp start (ace all in one 4kw) dat het debiet kortstondig richting 20 gaat en dan terug gaat naar de ingestelde 12.
Is dit normaal? En zo ja kan ik dit voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPqdZ4f5dXVIUBLd9XqstkJ2F5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPfnkbWUdyuDQpEEAOdI5dvh.jpg?f=fotoalbum_large

Mede oprichter van GoT iRacen & druk met Home Assistant

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13
1nsane schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:47:
[...]

Stook hier volledig op de EA6 afgelopen maand in een huis uit 1988 zonder na-isolatie en heb alleen de radiatoren beneden van ventilatoren voorzien. Kan dus prima :)

@BarryH Ik heb zelfbouw frames van MDF gemaakt met Arctic 9 ventilatoren en aansturing via HeatMeister. Stuk of 45 fans verdeeld over 3 radiatoren. De fans draaien vrijwel nooit hoger dan op 20%, dus die hoor je echt niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door FlowDesign op 10-12-2025 08:17 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:43
JoepW schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:51:
Ik heb geregeld als de wp start (ace all in one 4kw) dat het debiet kortstondig richting 20 gaat en dan terug gaat naar de ingestelde 12.
Is dit normaal? En zo ja kan ik dit voorkomen?

[Afbeelding]
iig voor de split is het zo dat de pomp kortstondig op max zal draaien bij het opstarten. je kan kijken op hoeveel % van de max de pomp staat als deze stabiel draait (i.e. op 12l p/m in jouw geval). Dan is er een andere setting waarbij je het max toerental cv pomp kan instellen (pp016) en deze zeg 10% daarboven zetten. Dan is er nog voldoende overhead. Note: dit geldt dus voor de split, maar gezien jouw omschrijving zou het goed kunnen zijn dat dit ook van toepassing is voor de mono.

• Pietje555
Bij de all-in-one werkt het debiet heel anders dan bij de split. Niet vergelijkbaar omdat je ook warm tapwater kan maken wat met dezelfde pomp gebeurt.
Starten op hoger debiet is gewoon de regeling. Debiet is variabel rond een gewenst setpoint. Voor instellen zie handleiding.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Kompaskijken
Fijn, de reacties op dit forum helpen me echt verder.
De keus tussen all electric of hybride was simpel. Geen all electric wegens groot boilervat en niet al te nieuw huis. We stoken met name de vloerverwarming op de begane grond en de badkamer van het vrijstaande huis, per jaar gebruiken we 1000 tot 1400 kuub gas inclusief koken en douchen. Tweede reden om niet vol electrisch te gaan is dat we bij stroomuitval via onze thuisaccu nog met gas kunnen verwarmen, dat willen we niet kwijt. Nu vraag ik mij af hoe zwaar de Remeha all in one moet zijn, ik krijg daar uiteenlopende antwoorden op. Ik heb zo maar het idee dat bij vriestemperatuur ik het niet erg vind wanneer de HR ketel het moet overnemen, de WP is dan toch minder effecdtief vanwege het defroten. Een monoblock heeft naar mijn mening het nadeel dat bij stroomuitval de installatie kan bevriezen, dat lijkt erg vervelend in de winter.
Is het nu echt niet mogelijk op basis van je gasverbruik een keus te maken tussen 4kW of 6 kW warmtepomp, is daar een grondige analyse voor het warmteverlies voor nodig?

• FlowDesign
Kompaskijken schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:45:
De keus tussen all electric of hybride was simpel. Geen all electric wegens groot boilervat en niet al te nieuw huis. We stoken met name de vloerverwarming op de begane grond en de badkamer van het vrijstaande huis, per jaar gebruiken we 1000 tot 1400 kuub gas inclusief koken en douchen. Tweede reden om niet vol electrisch te gaan is dat we bij stroomuitval via onze thuisaccu nog met gas kunnen verwarmen, dat willen we niet kwijt. Nu vraag ik mij af hoe zwaar de Remeha all in one moet zijn, ik krijg daar uiteenlopende antwoorden op. Ik heb zo maar het idee dat bij vriestemperatuur ik het niet erg vind wanneer de HR ketel het moet overnemen, de WP is dan toch minder effecdtief vanwege het defroten. Een monoblock heeft naar mijn mening het nadeel dat bij stroomuitval de installatie kan bevriezen, dat lijkt erg vervelend in de winter.
Is het nu echt niet mogelijk op basis van je gasverbruik een keus te maken tussen 4kW of 6 kW warmtepomp, is daar een grondige analyse voor het warmteverlies voor nodig?
Wij zaten op ongeveer 1200 kuub gas per jaar gemiddeld voor ons tweeonderéénkaphuis uit 1988 zonder na-isolatie en we hebben géén vloerverwarming.
Zat ook lang te twijfelen en de leverancier adviseerde een EA 4 kW. Echter, op basis van de ervaringen hier heb ik dat toen toch laten aanpassen naar een 6 kW. De installateur zei dat er dan wel een grotere kans op pendelen was.

De EA6 is afgelopen februari geïnstalleerd en ik denk dat het an sich allemaal niet zo heel veel uitmaakt netto onder de streep qua kosten. Echter, ik kan nu ook volledig electrisch blijven stoken wanneer het kouder is dan 3 graden, ik denk niet dat de EA4 dat zou trekken. Echt zware vrieskou hebben we nog niet gezien, maar dat de EA6 dat beter zal doen is vanzelfsprekend. Ten tweede, wanneer het ietsje warmer is zoals de afgelopen dagen, dan slaat de EA6 wel wat vaker af omdat ie minimaal 500 Watt verbruikt, maar dan heb ik ongeveer 1 of 2 start/stops per uur. Dat is vrij normaal gedrag en kun je geen pendelen noemen.

Al met al is het ook een kwestie van spelen met de instellingen, met name de stooklijn, om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw woning.

Zo heb ik onlangs de stooklijn toch weer van 20+0,7 naar 25+0,6 gezet, omdat ik het niet helemaal aangenaam in huis vond toen het buiten ineens weer 13 graden was.

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:49
Houd er wel rekening mee dat de all in one variant een andere sterkere buitenunit heeft dan de normale elga ace split. Er zijn zelfs dikkere koeleidingen gebruikt vanwege het hogere vermogen. Ik wilde destijd de 6kw variant hebben maar mijn installateur wilde daar niet aan achteraf maar goed ook. De all in one 4kw kan minder ver terug moduleren dan de normale elga wat bij warmer weer wat uitdagingen geeft.

Daar tegenover houd hij bij kou meer vermogen over.
Andrehj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:28:
Met dank aan de @manmetdehamer: Dit zijn de vermogenstabellen moeten zijn van de all-in-one buitenunits.

4 kW:
[Afbeelding]

6 kW:
[Afbeelding]

[ Voor 19% gewijzigd door manmetdehamer op 11-12-2025 09:57 ]

• Smartenergie
Kompaskijken heel goed dat je er van tevoren in verdiept voor welke 4 of 6 kwh wp je zou gaan kiezen, in jouw situatie zou ik voor de hybride 6 kwh gaan als je gas in reserve blijft houden, doe ik ook als back up, ivm vrijstaande woning van jou, die van ons van 4 kwh gaat het goed in een tussenwoning maar heeft niet veel reserve als het kouder wordt onder 0 graden, ook vooral koude wind kan nog veel invloed hebben volgens mijn gevoel, de laatste paar jaar hier wel heel kritisch op energie verbruik gezeten, maar wel altijd warm (21,5) in huis van 07.00 tot 23.00 via gasketel daarna nacht verlaging maar met wp gaat dat niet ivm opstart in ochtend wat dan extra moeite kost voor wp,, 2022 nog 850 cuub gas, 2023 nog 520 cuub en 2024 was 490 cuub 2025 wordt na schatting ongeveer 350 cuub, de jaar afrekening op 5 februari 2026,, maar dit jaar vanaf oktober 2025 zoveel mogelijk via wp. Waarom ik toen voor een 4 kwh gekozen heb is om de aanwarmtijd zolang mogelijk te maken, in de hoop dat je dan weinig aan/uit schakelingen zou krijgen met een stooklijn van 0.9,, puur op gevoel logica. Eerste opstart na installatie was wel even schrikken 150 kwh in 6 dagen, daarna maar van alles gaan instellen zoals stooklijn diversen geprobeerd vanaf 1,5 (fabrieksinstelling) uiteindelijk uitgekomen op 0.9 stooklijn als voor hier situatie voorlopig, temp instelling ook verbeterd, eerste weken op buitentemp daarna alsnog een e-twist erbjj en max aanvoertemp gewijzigd, tussen 4 en 10 graden buiten is hier 34 graden max aanvoer temp prima, prov. Utrecht

• MotorBeast
  • Nu online
FE scheelt je zo €300,- per jaar aan vastrecht etc om alleen een beetje te douchen en je hebt geen ketel onderhoudkosten meer. Tot een Cop 2 is een WP altijd voordeliger dan gas stoken inclusief defrosten. Met VV helemaal een no brainer. Heb je het Faq topic WP gelezen? Als ik FE kan met radiatoren in een nageisoleerd huis uit 78 kan jij het ook. En backup met ketel? Had je backup voor je ketel toen je daar alleen mee stookte. In echte tijd van crisis/oorlog is er denk ik maar 1 echte backup. Hout stoken. (triest voorbeeld is Oekraine). Een Mono kan je beveiligingen tegen bevriezen middels vorstbeveiligers.

Ik denk dat je je eerst maar goed moet gaan inlezen. Ook in het algemene L/W topic.

• Kompaskijken
Dank voor je commentaar.
Wij blijven kokenm op gas. Een 90 cm inductieplaat is me veel te duur. Douchen met een CV ketel prefereer ik boven een boiler. Zelfs een slim boilervat is mijns inziens veel te duur.
Ik wil echt met gas een plan B hebben ivm oorlogsdreiging. Vandaar mijn keuze, misschien in euro’s niet optimaal, daar heb je wel een punt.
Met Vriendelijke Groet

• MotorBeast
  • Nu online
@Kompaskijken Als het oorlog wordt heb je geen gas meer. Zelfs Trump kunnen we niet meer vertrouwen met zijn LNG boten. Blijven koken op gas is duur. Door omstandigheden heb ik helaas daarvoor nog een aansluiting. Die gaat er volgend jaar uit. Ik heb dit jaar 20m3 verstookt voor koken. Reken maar even uit wat dat kost per kuub. Meer dan €25,- per kuub. Dan is een inductieplaat zo terugverdient. Bezint eer ge begint.

Als je FE doorrekent tegen hybride is FE altijd goedkoper op lange termijn. Volgend jaar gaat alleen alweer de belasting omhoog op gas, op stroom naar beneden.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 11-12-2025 11:50 ]

• Smartenergie
Hey Motorbeast, (wij) vooral ik bedoel met backup niet een algehele landelijke stroom storing, maar vooral bij evt storing op de wp bij vriezende omstandigheden zodat je kan omschakelen naar cv, (vrouwtje blij) vooral bij een mono ( mijn geval), maar deze loopt gewoon leeg, jan/feb 2024 in testtijd, maar jij ben al wat langer in deze issue gebezigd maar wij nieuwelingen zijn nog beetje huiverig voor onverwachte storingen, vooral als je voor de eerste keer die buitenunit openmaakt en dan 3 grote print platen ziet zitten, maar ook ik krijg er steeds meer vertrouwen in, in het begin denk je, cvketel storingen nihil maar wp storingen nog onbekend hoeveel je kan verwachten, mijn verwachting is nu 0 storingen op wp, maar nog geen --8 meegemaakt dus het onverwachte kan nog op treden.. ik zette in de test tijd niet altijd de wp aan in jan/feb 2025 fout bij mono buitenleidingen, de thermostaat van het warmtelint was mee geisoleerd bij de leiding dus warmtelint werd niet aktief bij 2 graden en dan loopt wp leeg, kan het ook positief bekijken, test geslaagd.

• MotorBeast
  • Nu online
@Smartenergie Niets is risicoloos. Vraag een gemiddelde installateur maar eens hoeveel storingen hij mag afhandelen op ketels in het stookseizoen. Er zijn maar 2 zekerheden in het leven. Dood gaan en belasting betalen. 8)

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik heb destijds gekozen voor een ea6kw icm remeha calenta 40l omdat;
- ik 2 badkamers heb met regendouche die ik niet kwijt wil
- ik geen groot (voorwaarde 2x2personen gelijktijdig badkamers gebruiken) boiler vat kwijt kan ivm afmetingen en gewicht
- we koken op gas
- ik flexibel wil zijn met keuze gas/Electra afhankelijk van nukken overheid en energie leverancier
Betreft een vrijstaande woning (1995) van ca 160m2 met (nu) beneden vloerverwarming en boven radiatoren gecombineerd met airco. Hr++ Glas, geen na-isolatie.
Btw, ander verschil is dat met de ea6 de buitenunit 30 meter van de binnen unit kan staat. In mijn geval kon ik hem daarmee kompleet uit zicht en geluidsloos achter in de tuin plaatsen.

• FlowDesign
MotorBeast schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:47:
@Kompaskijken Als het oorlog wordt heb je geen gas meer. Zelfs Trump kunnen we niet meer vertrouwen met zijn LNG boten. Blijven koken op gas is duur. Door omstandigheden heb ik helaas daarvoor nog een aansluiting. Die gaat er volgend jaar uit. Ik heb dit jaar 20m3 verstookt voor koken. Reken maar even uit wat dat kost per kuub. Meer dan €25,- per kuub. Dan is een inductieplaat zo terugverdient. Bezint eer ge begint.

Als je FE doorrekent tegen hybride is FE altijd goedkoper op lange termijn. Volgend jaar gaat alleen alweer de belasting omhoog op gas, op stroom naar beneden.
Is FE werkelijk altijd goedkoper dan hybride? Dat hangt er ook vanaf hoe lang je WP meegaat (10 jaar? 15 jaar?) en wat vervanging over zoveel jaar kost.

Daarnaast kan ook nog de vraag meespelen, of je denkt dat je binnen 5 of 10 jaar gaat verhuizen of niet.

Anyway, technisch gezien (achteraf) hadden we hier met ons tweepersoons huishouden ook uit gekund met FE, maar die investering was een stuk hoger geweest. En misschien verhuizen we naar een andere woning binnen nu en een paar jaar (of niet). Dus vind hybride voor nu prima, dan neem ik de netbeheerkosten voor gas maar op de koop toe (die had ik anders ook gehad zonder warmtepomp).
Stel dat we hier nog wonen wanneer de EA6 vervangen moet worden, dan stappen we dan wel over op FE.

• MotorBeast
  • Nu online
@FlowDesign Verhuizen? Ik denk dat kopers een gat in de lucht springen als ze horen wat ik per maand betaal aan energiekosten. Die betalen grif mijn investering die ik aan een WP heb gedaan. Ik zie een WP als een diepte investering. Net als isolatie, HR++ of +++ etc.

Op site Berekenhet of zoiets kan je mooi vergelijk maken tussen FE en hybride.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 11-12-2025 15:46 ]

• FlowDesign
MotorBeast schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:41:
@FlowDesign Verhuizen? Ik denk dat kopers een gat in de lucht springen als ze horen wat ik per maand betaal aan energiekosten. Die betalen grif mijn investering die ik aan een WP heb gedaan. Ik zie een WP als een diepte investering. Net als isolatie, HR++ of +++ etc.

Op site Berekenhet of zoiets kan je mooi vergelijk maken tussen FE en hybride.
Er zijn vast ook mensen die bang zijn voor een warmtepomp. Net zoals zulke mensen een hekel hebben aan een EV.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-12 16:11
Beste mede Elga Ace gebruikers,
Ik heb de volgende vraag
Ik heb een kWh meter van homewizard tussen de voeding en de Elga Ace
nu heeft de kWh meter 2 puls output en de Elga Ace heeft een aansluiting voor een energiemeter (pulssignaal)
iemand daar ervaring in hoe het een en ander aan te sluiten en welke pulsuitgang van de kWh te gebruiken

Mvg
Henk
@minicraft Dat is ergens vooraan in dit topic al een paar maal besproken. Even terugzoeken dus.
Tip: Gebruik de zoekfunctie, die is er niet voor niets.

[ Voor 48% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2025 19:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:21

orf

Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:37:
@minicraft Dat is ergens vooraan in dit topic al een paar maal besproken. Even terugzoeken dus.
Tip: Gebruik de zoekfunctie, die is er niet voor niets.
Volgens mij nooit specifiek voor de HomeWizard kWh-meter. Ik heb het in ieder geval nooit werkend gekregen, ook al werd ik doorverwezen om maar te zoeken in dit topic.

De HomeWizard heeft 2 puls uitgangen. Eén vast en één instelbaar.

• MotorBeast
  • Nu online
minicraft schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:49:
Beste mede Elga Ace gebruikers,
Ik heb de volgende vraag
Ik heb een kWh meter van homewizard tussen de voeding en de Elga Ace
nu heeft de kWh meter 2 puls output en de Elga Ace heeft een aansluiting voor een energiemeter (pulssignaal)
iemand daar ervaring in hoe het een en ander aan te sluiten en welke pulsuitgang van de kWh te gebruiken

Mvg
Henk
Heb je zo'n meter die op een dinrail moet in de meterkast? Dan is het doorlussen conform schema wat erbij zit. Geen kennis ervan? Niet zelf prullen en iemand met kennis even laten doen.
orf schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:01:
Volgens mij nooit specifiek voor de HomeWizard kWh-meter.
Heb je überhaupt op "Homewizard" in dit topic gezocht voordat je dat typte?
Ik heb het in ieder geval nooit werkend gekregen, ook al werd ik doorverwezen om maar te zoeken in dit topic.

De HomeWizard heeft 2 puls uitgangen. Eén vast en één instelbaar.
Ik heb het bij mijn ouders zonder problemen aangesloten en het werkte direct (zoals ik hier ook al meldde : Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen")
Je stelt de output van de kWh meter in op 1000 pulsen per kWh en in de Ace op 1 Wh per puls, wat uiteraard precies hetzelfde is.
Voor de rest heb ik volgens mij niets ingesteld en het verbruik in de Remeha app komt precies overeen met dat van de HW kWh-meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2025 21:43 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:21

orf

Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:40:
[...]
Ik heb het bij mijn ouders zonder problemen aangesloten en het werkte direct (zoals ik hier ook al meldde : Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen")
Je stelt de output van de kWh meter gewoon in op 1000 pulsen per kWh en in de Ace op 1 Wh per puls, wat uiteraard precies hetzelfde is.
Voor de rest heb ik volgens mij niets ingesteld en het verbruik in de Remeha app komt precies overeen met dat van de HW kWh-meter.
Nouja, prima. Bij mij (monoblock) werkt het niet. De Remeha app geeft totaal verkeerd verbruik.

HP033 staat op 1Wh en de HomeWizard staat zo ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUgRBrQODnP-mP01piOV_a9aB6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEm4JlDrug0fJrucu8ntTDxf.jpg?f=fotoalbum_large

En de pulslengte op 100ms

[ Voor 9% gewijzigd door orf op 11-12-2025 21:27 ]

@orf Zeker weten dat de kabel goed aangesloten is? Niet omgepoold? Want dan werkt zo'n halfgeleiderschakeling niet.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:32
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:45:
@orf Zeker weten dat de kabel goed aangesloten is? Niet omgepoold? Want dan werkt zo'n halfgeleiderschakeling niet.
Daar had ik inderdaad last van met het aansluiten van de pulsuitgang van de HomeWizard kWh meter op de pulsingang van mijn Ecodan binnenunit. Na wisselen polen werkte het wel. Verder precies zoals hierboven beschreven met instellen van juiste aantal pulsen per kWh op beide apparaten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• greg-a
Ik heb gewoon een zo’n homewizard energy socket aan de binnen unit gekoppeld. Werkt dat niet voor jou ?

• BarryH
greg-a schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:34:
Ik heb gewoon een zo’n homewizard energy socket aan de binnen unit gekoppeld. Werkt dat niet voor jou ?
EA6 heeft geen stekker in een stopcontact

• FlowDesign
BarryH schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:12:
[...]

Meestal niet, maar hij kan gewoon op 1 fase dus het kan wel met een stopcontact en stekker, maar is geen aanrader.

Zelf heb ik een Shelly PM Mini G3 op de aansluiting van de EA6.

• Pietje555
Bij mij zit er ook een stekker aan mijn EA6. In Nederland ook gewoon toegestaan.
Hoeft ook niet op een aparte groep zolang je maar niet over de 3600W totaal vermogen gaat

• FlowDesign
Pietje555 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:42:
Bij mij zit er ook een stekker aan mijn EA6. In Nederland ook gewoon toegestaan.
Hoeft ook niet op een aparte groep zolang je maar niet over de 3600W totaal vermogen gaat
Precies, dus beter niet op dezelfde groep als je wasmachine of droger ofzo zetten.

Ik had al een dikke kabel naar zolder voor de zonnepanelen, die hebben we gebruikt voor een mini meterkastje boven. Scheelde weer moeilijk doen met een nieuwe kabel trekken :)

• edwin2021
  • Nu online
FlowDesign schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:25:
[...]

Precies, dus beter niet op dezelfde groep als je wasmachine of droger ofzo zetten.

Ik had al een dikke kabel naar zolder voor de zonnepanelen, die hebben we gebruikt voor een mini meterkastje boven. Scheelde weer moeilijk doen met een nieuwe kabel trekken :)
Of dat nu echt optimaal is....
Werk aan zonnepanelen of goede storing en met beetje pech ligt je elga ook plat.

• MotorBeast
  • Nu online
edwin2021 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:59:
[...]

Werk aan zonnepanelen of goede storing en met beetje pech ligt je elga ook plat.
Is geen probleem. Heb ik ook hier. Zonnepanelen hebben een eigen werkschakelaar en aparte groep en aardlek binnen mijn kast op zolder.

• FlowDesign
edwin2021 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:59:
[...]

Nee hoor :)
Net als wat @MotorBeast zegt, de PV installatie zit gewoon op z'n eigen aardlekschakelaar, net als de EA6. Daarom zei ik al "mini meterkastje" :)

• greg-a
BarryH schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:12:
[...]

jawel hoor, ik heb ook een EA6 split. Zolang je dit netjes doet en op een aparte groep (of een groep waar weinig anders op staat) zet is er niet zoveel aan de hand. scheelt toch weer lekker.

• 1nsane
Ik heb een EA4 maar daar heb ik destijds ook gewoon een eigen groep voor aangelegd aangezien alles open lag en ik een nieuwe groepenkast heb geïnstalleerd. Oké, de pomp van de vloerverwarmingsverdeler zit er ook op maar die pakt tussen de 5 en de 25watt dus dat loopt wel los. Ik zou de pomp ook nog op de groep van de CV ketel kunnen zetten, dan heeft hij volledig zijn eigen groep. Maargoed, het is een EA4 en die komt, icm vloerverwarming, nauwelijks boven de 1000w uit.

• Pietje555
Offtopic, klusje voor de vakantie mijn groepenkast maar eens vervangen door een grotere.
Na alle uitbreidingen en nu weer 3 nieuwe airco's met tussenmeters wordt het wel erg rommelig en te krap.
Bij nieuwbouw nooit rekening gehouden met de energietransitie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlyIJrdD5_rHvpsUtJ_fHW4QOIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxUdjvbxkARDJKFSGMbIulZl.jpg?f=fotoalbum_large

• FlowDesign
FlowDesign schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:13:
[...]

Nee hoor :)
Net als wat @MotorBeast zegt, de PV installatie zit gewoon op z'n eigen aardlekschakelaar, net als de EA6. Daarom zei ik al "mini meterkastje" :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKXu-TOMWeIoGBWfaZcBh-H8VXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5CNgsqtlrASU05luWMAb1QB.jpg?f=fotoalbum_large

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-12 19:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDZ8Xq1UfBpkoXBdyUAveJVlVvc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2S405ddZimGHq4sPMBaD8lVm.png?f=fotoalbum_large

Mijn EA6 staat lekker te pruttelen maar het wordt in de woonkamer redelijk warm (21,5 C) terwijl het setpoint op 20C staat.
Stooklijn: voetpunt 25C, helling 0,5. CP240 staat op 5
De helling stond op 3 maar toen het wat kouder was, kregen we het net niet warm en daarom op 22 november op 5 gezet.

Hoe kan ik het zodanig aanpassen dat bij deze hogere temperaturen het setpoiunt wordt gevolgd?

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:28
libo1949 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:01:
[Afbeelding]

Mijn EA6 staat lekker te pruttelen maar het wordt in de woonkamer redelijk warm (21,5 C) terwijl het setpoint op 20C staat.
De helling stond op 3 maar toen het wat kouder was, kregen we het net niet warm en daarom op 22 november op 5 gezet.

Hoe kan ik het zodanig aanpassen dat bij deze hogere temperaturen het setpoiunt wordt gevolgd?
Dan zal je voetpunt van je stooklijn omlaag moeten en wellicht de helling omhoog.
Dan stookt hij bij hogere buitentemperaturen koeler water dan nu maar zal hij bij lagere buiten temperaturen wel hogere temperaturen afgeven.

Ter info, hier een huis uit 1976 zeer goed na geïsoleerd, energielabel A.
Afgifte via vv, 10cm hoh.
Voetpunt 18 graden, helling 0.7

Voor mij werkt dit uitstekend maar het was wel even zoeken (meten, vastleggen, nadenken, bijsturen en zo verder) tot ik hem zo ingesteld had.

[ Voor 13% gewijzigd door MuadDib007 op 13-12-2025 18:52 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• FlowDesign
libo1949 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:01:
[Afbeelding]

Je kunt het voetpunt ook op 15 graden zetten, dan neemt ie de ingestelde temperatuur van de thermostaat over als voetpunt.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:27
Mijn vriend heeft een nieuwe Elga Ace 4kw (R32). Uit het circuit van R32 komt een storend geluid , een hoog frequente piep. Dit geluid komt niet uit het water circuit dat is al getest.
Kan het de inverter zijn?

Er is al een monteur van Remeha bij geweest, maar geen oorzaak gevonden.
Is er ervaring met een dergelijke storing?

• Smartenergie
Hmm, als de remeha monteur er al bij geweest is, zal mijn eerste opkomend idee ws. niet spelen maar toch even te vermelden waard. In het verleden in mijn werk een keer een grote dakventielator vier meter moeten verplaatsen met 3 fasen aarde en nul kabel. Deze zat op het dak met vult-kas of te wel grond kabel met lits aangesloten. ( op het platte dak)
Met vijf meter 5 x 2,5 verlengd ( had ik in de auto). Maar na het inbedrijf stellen ook hier een hoge frequente piep, deze was overdag niet direkt hoorbaar door omgevings geluid in de stad, maar de buren op 50 meter afstand hoorden dit in de eerste nacht. Dus de volgende dag dit stuk kabel vervangen door afgeschermde kabel en was de piep weg. Nauw vraag ik mij af, is de bus-kabel op de klemmen YXE een goed afgeschermde kabel volgens aansluitschema, en is deze alleen met de afscherming geaard op de buiten unit volgens aansluitschema Dit zou nl. die frequente piep mogelijk kunnen veroorzaken.

• Smartenergie
Met frequentie geregelde motoren, dus ook een wp moet er afgeschermde kabel gebruikt worden

• JoepW

JoepW

Ik volg de watertemperaturen van mijn 4kw hybride Elga Ace All in One om de boel te optimaliseren.
Ik zie tot mijn stomme verbazing dat de warmtepomp afslaat als de retour-temperatuur de volgens de stooklijn berekende temperatuur overstijgt.
Ik had verwacht dat de warmtepomp zou afslaan als de uitgaande watertemperatuur de volgens de stooklijn berekende temperatuur zou overstijgen.

Trek ik een verkeerde conclusie?

De lijnen die je hier ziet zijn:
  • Target in rood: Intern aanvoertemperatuur setpunt - AM101 - modbus: 405
  • Uitgaand in blauw: Watertemperatuur uitgaand - AM016 - modbus: 273
  • Retour in blauw: Watertemperatuur retour - AM018 - modbus: 274
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHAouLJ4Fib5fWkgzGSRaes1Zd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNhcRKVStscB9rXL9P3b6wxB.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Nu online
@JoepW Als je dat wil voorkomen zal je of het afgiftevermogen moeten vergroten of je minimale aanvoer vergroten zodat de Delta T groter wordt. Alleen zal de WP dan afslaan als je thermostaat invloed aan hebt staan als setpoint bereikt is. Dit komt omdat het buiten niet koud is en warmteverlies van je woning niet groot is. Volgende week is het gedaan met dit fenomeen.

• JoepW

JoepW

MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:16:
@JoepW Als je dat wil voorkomen zal je of het afgiftevermogen moeten vergroten of je minimale aanvoer vergroten zodat de Delta T groter wordt. Alleen zal de WP dan afslaan als je thermostaat invloed aan hebt staan als setpoint bereikt is. Dit komt omdat het buiten niet koud is en warmteverlies van je woning niet groot is. Volgende week is het gedaan met dit fenomeen.
Ik ben misschien niet duidelijk geweest?
Ik snsp dat de wp afslaat bij het bereiken van de target temp.
Enkel had ik verwacht het target gematcht zou worden met de aanvoer temp en NIET retour!

• MotorBeast
  • Nu online
JoepW schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:54:
[...]

Ik ben misschien niet duidelijk geweest?
Ik snsp dat de wp afslaat bij het bereiken van de target temp.
Enkel had ik verwacht het target gematcht zou worden met de aanvoer temp en NIET retour!
Als retour de aanvoer overschrijdt zal wp altijd stoppen. Waterpomp zal doorlopen zodat hij zijn warmte kwijt kan. Hij target ook op aanvoer.

• JoepW

JoepW

MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:38:
[...]

Als retour de aanvoer overschrijdt zal wp altijd stoppen. Waterpomp zal doorlopen zodat hij zijn warmte kwijt kan. Hij target ook op aanvoer.
Sorry, ik weet niet hoe ik mijn vraag beter geformuleerd krijg.
Mijn vraag gaat enkel over de de relatie tussen de retour temperatuur en target temperatuur.
Misschien kan iemand helpen?

• MotorBeast
  • Nu online
JoepW schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:46:
[...]

Sorry, ik weet niet hoe ik mijn vraag beter geformuleerd krijg.
Mijn vraag gaat enkel over de de relatie tussen de retour temperatuur en target temperatuur.
Misschien kan iemand helpen?
Kan aan mij liggen maar volgens mij heb je het antwoord al.

• JoepW

JoepW

MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:48:
[...]

Kan aan mij liggen maar volgens mij heb je het antwoord al.
Laat het maar zitten. We “praten” echt heel dicht langs elkaar. Mijn vraag gaat over de water temperatuur en blijvende warmtevraag. Maar laat maar.

[ Voor 3% gewijzigd door JoepW op 21-12-2025 20:57 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@JoepW Wellicht. Ben benieuwd wat andere hier dan op antwoorden.

• FlowDesign
JoepW schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:09:
Ik volg de watertemperaturen van mijn 4kw hybride Elga Ace All in One om de boel te optimaliseren.
Ik zie tot mijn stomme verbazing dat de warmtepomp afslaat als de retour-temperatuur de volgens de stooklijn berekende temperatuur overstijgt.
Ik had verwacht dat de warmtepomp zou afslaan als de uitgaande watertemperatuur de volgens de stooklijn berekende temperatuur zou overstijgen.

Trek ik een verkeerde conclusie?

De lijnen die je hier ziet zijn:
  • Target in rood: Intern aanvoertemperatuur setpunt - AM101 - modbus: 405
  • Uitgaand in blauw: Watertemperatuur uitgaand - AM016 - modbus: 273
  • Retour in blauw: Watertemperatuur retour - AM018 - modbus: 274
[Afbeelding]
Waar stuur je de WP precies op? Neem aan op de gewenste temperatuur van de thermostaat?

Enige logica die ik kan bedenken, is dat wanneer de retourtemperatuur gelijk is aan de gewenste kamertemperatuur (en dit gelijk is aan het target van je stooklijn), dat het dan logisch is dat de WP afslaat omdat de gewenste temperatuur is bereikt.

Aanvoertemperatuur moet hoger zijn dan de gewenste kamertemperatuur, want je wil de temperatuur verhogen.

Ik denk dat voor jou dus vooral de vraag is, wat is eigenlijk de target stooklijn?

• JoepW

JoepW

De target stooklijn is de rode lijn.
Ik heb een aan/uit sturing (door EvoHome) en die stond gedurende de test in de grafiek op aan. Dus constante vraag.

• FlowDesign
JoepW schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:20:
De target stooklijn is de rode lijn.
Ik heb een aan/uit sturing (door EvoHome) en die stond gedurende de test in de grafiek op aan. Dus constante vraag.
Ik snap dat het de rode lijn is, maar wat is de target stooklijn precies? Is dat niet hetzelfde als de gewenste kamertemperatuur? Of hoe wordt de hoogte van je target stooklijn bepaald?

• JoepW

JoepW

FlowDesign schreef op maandag 22 december 2025 @ 00:35:
[...]

Ik snap dat het de rode lijn is, maar wat is de target stooklijn precies? Is dat niet hetzelfde als de gewenste kamertemperatuur? Of hoe wordt de hoogte van je target stooklijn bepaald?
De target stooklijn is berekend op basis van de voetpunt, hellingshoek en buitentemperatuur. En verder niks.
De target stooklijn gaat naar 0 als de wp uit gaat omdat de watertemperatuur (in dit geval steeds de retour) de target temp bereikt.
Het ketelrelais (aan/uit bestuurd door evohome) is en blijft in dit voorbeeld aan.

[ Voor 14% gewijzigd door JoepW op 22-12-2025 04:30 ]

• CDVB
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-12 10:50
JoepW schreef op maandag 22 december 2025 @ 04:07:
[...]

De target stooklijn is berekend op basis van de voetpunt, hellingshoek en buitentemperatuur. En verder niks.
De target stooklijn gaat naar 0 als de wp uit gaat omdat de watertemperatuur (in dit geval steeds de retour) de target temp bereikt.
Het ketelrelais (aan/uit bestuurd door evohome) is en blijft in dit voorbeeld aan.
Als de aanvoer temperatuur + hysterese temperatuur boven het setpunt komt, dan slaat hij af. Dus het zou kunnen dat in jouw geval net op dat moment T Retour gelijk is aan T Setpunt. Dus het lijkt alsof T Retour gebruikt wordt als maatstaf, maar eigenlijk is het dus niet zo. In jouw geval is T Retour "per ongeluk" in dit geval gelijk aan T Setpunt, terwijl een andere maatstaf gebruikt wordt om op te regelen.

Ik ben trouwens ook nog aan het onderzoeken welke temperatuur gebruikt wordt om op te moduleren. Zelf heb ik een Remeha Neptuna en daar zit het net nog wat complexer in elkaar dan een Elga Ace.

[ Voor 12% gewijzigd door CDVB op 23-12-2025 10:43 ]

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:16
JoepW schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:52:
[...]

Laat het maar zitten. We “praten” echt heel dicht langs elkaar. Mijn vraag gaat over de water temperatuur en blijvende warmtevraag. Maar laat maar.
Dit is ook mijn ervaring, de warmtepomp stuurt de aanvoer temperatuur naar de stooklijn en moduleert om op dit niveau te blijven, echter, wanneer de warmtepomp op minimaal vermogen zijn warmte niet kwijt kan en er sprake is van overshoot slaat hij pas af wanneer de retour het setpoint overstijgt. Heeft niets met de hysteresis van de thermostaat te maken of met de kamertemperatuur maar puur met de regeltechniek van de Elga zelf. Is vast bedoeld om onnodig schakelen te voorkomen.

• rft80
Vermoedelijk zal je dit gedrag de komende dagen niet zien en zat je 21 december op minimaal vermogen te stoken.

• MotorBeast
  • Nu online
rft80 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:19:
[...]

Dit is ook mijn ervaring, de warmtepomp stuurt de aanvoer temperatuur naar de stooklijn en moduleert om op dit niveau te blijven, echter, wanneer de warmtepomp op minimaal vermogen zijn warmte niet kwijt kan en er sprake is van overshoot slaat hij pas af wanneer de retour het setpoint overstijgt. Heeft niets met de hysteresis van de thermostaat te maken of met de kamertemperatuur maar puur met de regeltechniek van de Elga zelf. Is vast bedoeld om onnodig schakelen te voorkomen.
Wat ik dus ook zei. Is ter bescherming van de WP anders zou hij oververhit raken. En waarom zou je doorstoken als de warmte niet weg kan?

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkCfNqtF16aQHh7rjkV5NWLPBB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4PMCEDcuqn3bNkbkZC8kFmC.jpg?f=fotoalbum_large

Bij -5 / -4 buiten moet de cv-ketel toch wel af en toe een beetje bijspringen om de EA6 te ondersteunen.

• BarryH
FlowDesign schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:05:
[Afbeelding]

Bij -5 / -4 buiten moet de cv-ketel toch wel af en toe een beetje bijspringen om de EA6 te ondersteunen.
Als die ELGA z’n best doet zie je 1500-2000 watt, dus met wat verbetering van de instellingen blijft de gasketel slapen

• edwin2021
  • Nu online
Ea6 piekte hier vanmorgen vroeg op 2500W

• FlowDesign
BarryH schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:49:
[...]

Als die ELGA z’n best doet zie je 1500-2000 watt, dus met wat verbetering van de instellingen blijft de gasketel slapen
Welke instellingen zou ik aan kunnen passen?

• BarryH
FlowDesign schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:30:
[...]

Even topic doorploegen of bij familie-Kleinman.nl op de site kijken
Voor de ELGA ace weet ik het niet goed

• Pietje555
@FlowDesign Kan weinig verbeteren. De EA heeft een andere regeling dan een gewone WP.
Na de defrost bouwt hij rustig zijn vermogen op. Tegen de tijd dat je tussen de 1500-2000 W zit is hij al bevroren en krijg je een defrost.
Ik ben er nog niet achter hoe je het opbouwen van vermogen kan versnellen (steilere curve)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N86rqHubsNHlq3TLNYAzjMKDITg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w3YR3hyFwsLrsOCWsMHRWy2U.png?f=user_large

• MotorBeast
  • Nu online
[...]

HP061 Hybride modus Geen Backup

Wat @Pietje555 zegt hou je wel voor defrosts gasverbruik. Heb het ook zo ingesteld bij een kennis van me. Moet het binnen wel warm blijven.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 25-12-2025 17:32 ]

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:49
De all in one 4kw kon het gisteren zonder ketel af. Helaas zit er wel een vreemde ratel in alsof de fan aanloopt bij bepaalde toerentallen 😅. Zelf zie ik niks zitten dus maar contact opnemen met de installateur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3XoYrPls1hI14hc3j-fxECegpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0eRR1pgVwbaLbgvuyOxfpXs.jpg?f=fotoalbum_large

• ruud1970
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:08
Onze elga ace 4 kW doet goed zijn best. Redde het vannacht niet zijn eentje. Tot zojuist een COP van 3,2.
De hele dag 21 graden binnen. Ik zie niet hoe het nog beter kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A299YqQdnCyOXWn2bh4QotSvzZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fKGd4pf2umOXqHB9S1u6N1NT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ruud1970 op 25-12-2025 18:40 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:05
De EA loopt op zijn maximum hier nu - geen CV-ketel meer, dus de airco moet af en toe bijspringen om de temperatuur op peil te houden. 3x raden hoe die regelig werkt..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIro6_DFwLdh1vTGqLfppTD-eXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yijz8ZVA24cmwEayM3cJt0cj.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbC92pkZ9mMCcqZyfk_dM1EFO9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Be5cJVuba119f9ObGTWQkOAS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door JBtL op 25-12-2025 18:52 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• robvdv37
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-12 20:30
Hier dit samenspel tussen de EA4 en de Tzerra. Overdag met CP780 ruimteregeling vanwege de zoninval, nu weer op CP780 automatisch.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6b_xiL5STN1ZLXWhx9vLoyUugA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GfXpSyS6z8Fr7LuuJbIPtGbr.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Nu online
JBtL schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:50:
De EA loopt op zijn maximum hier nu - geen CV-ketel meer, dus de airco moet af en toe bijspringen om de temperatuur op peil te houden. 3x raden hoe die regelig werkt..[Afbeelding][Afbeelding]
EA heb ik bij een kennis op alleen stooklijn gezet zonder invloed van thermostaat en de L/L ernaast. Loopt mooi strak door daar. Trekt gezamenlijk zo'n 1400W.

• Kompaskijken
Iedereen zal wel over mij heenvallen, maar wij kopen gewoon een nieuwe HR ketel en zien af van een warmtepomp. We zouden in ieder geval geen full electric willen (huis 1993), maar ook een hybride valt af om de volgende redenen:
Bij stroomuitval willen wij op gas kunnen stoken met behulp van de thuisaccu. Deze is wel in staat de HR ketel aan te sturen, maar heeft onvoldoende capaciteit om de warmptepomp aan te sturen. Bovendien is het zo, dat bij stroomuitval de warmtepomp die leidend is, in storing zou gaan en dan doet de HR ketel het ook niet meer ( de HR ketel levert aan de warmtepomp, die dan de rest van het transport moet verzorgen).
De temperatuurregling van de vloerverwarming zou zowel voor hoge temperatuur (HR) als voor lage temp (warmtepomp) geschikt moeten zijn. Dit vereist een dure regeling.
Het voordeel van 750 euro per jaar weegt niet op tegen de kosten, ik verdien dan in 15 jaar met een warmtepomp 2500 euro na aftrek van de extra kosten. En dan moet er over 15 jaar weer een nieuwe dure warmtepomp worden aangeschaft. Eigenlijk niet de moeite.
Voor stoken zonder gas hebben we nu al een airco boven en beneden.
Kortom, met een HR ketel kunnen we zowel op gas als met electra verwarmen. Met een dure warmtepompl zijn we de mogelijkheid van gasverwarming bij stroomuitval kwijt (er zal gerust wel een dure oplossing bestaan, maar dan is er nog minder financieel argument over). Val gas en stroom uit, dan houdt het op: wanneer de hemel valt , hebben we allemaal een bklauwe hoed!
We kopen dus een nieuwe HR ketel.
Schiet me maar lek.
En fijne feestdagen allemaal.
Met Vriendelijke Groet

• MuadDib007
ruud1970 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:39:
Onze elga ace 4 kW doet goed zijn best. Redde het vannacht niet zijn eentje. Tot zojuist een COP van 3,2.
De hele dag 21 graden binnen. Ik zie niet hoe het nog beter kan.

[Afbeelding]
COP van 3.2? Ik ben blij als ik de 2.2 haal deze dagen.
Hij vriest niet eens dicht en staat constant volle bak te draaien.

Afgelopen nacht ook wel even een momentje gehad dat de temperatuur in huis zakte onder de ingestelde temperatuur.

Daarvoor heb ik nu de HP030 op 120 minuten gezet met een Atlantic Explorer V4 via zijn spiraal als backup.

Eens kijken hoe het komende nacht gaat met het zakken van de temperatuur.

Overigens wat betreft COP, de installateur lijkt hier 130 gram te weinig koelmiddel om het systeem te hebben gedaan met de installatie 4 jaar geleden.
Dat wordt nog aangepakt.
Hopelijk is dan de COP hier ook beter.

Mooi om te lezen dat de Elga het bij zoveel mensen ook goed werkt met deze vorst.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Kompaskijken schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:21:
Iedereen zal wel over mij heenvallen, maar wij kopen gewoon een nieuwe HR ketel en zien af van een warmtepomp. We zouden in ieder geval geen full electric willen (huis 1993), maar ook een hybride valt af om de volgende redenen:
Bij stroomuitval willen wij op gas kunnen stoken met behulp van de thuisaccu. Deze is wel in staat de HR ketel aan te sturen, maar heeft onvoldoende capaciteit om de warmptepomp aan te sturen. Bovendien is het zo, dat bij stroomuitval de warmtepomp die leidend is, in storing zou gaan en dan doet de HR ketel het ook niet meer ( de HR ketel levert aan de warmtepomp, die dan de rest van het transport moet verzorgen).
De temperatuurregling van de vloerverwarming zou zowel voor hoge temperatuur (HR) als voor lage temp (warmtepomp) geschikt moeten zijn. Dit vereist een dure regeling.
Het voordeel van 750 euro per jaar weegt niet op tegen de kosten, ik verdien dan in 15 jaar met een warmtepomp 2500 euro na aftrek van de extra kosten. En dan moet er over 15 jaar weer een nieuwe dure warmtepomp worden aangeschaft. Eigenlijk niet de moeite.
Kortom, met een HR ketel kunnen we zowel op gas als met electra verwarmen. Met een dure HR ketel zijn we de mogelijkheid van gasverwarming bij stroomuitval kwijt (er zal gerust wel een dure oplossing bestaan, maar dan is er nog minder financieel argument over). Val gas en stroom uit, dan houdt het op: wanneer de hemel valt , hebben we allemaal een bklauwe hoed!
Schiet me maar lek.
Met Vriendelijke Groet
Dan zou ik nog maar een keer rekenen, staan heel veel onjuistheden in je post ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Kompaskijken
Grolsch schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:22:
[...]

Dan zou ik nog maar een keer rekenen, staan heel veel onjuistheden in je post ;)
Hierbij:
Door de aanpassingen, extra stroomgroep, verandering vloerverwarming loopt het prijsvoordeel terug tot 500 euro per jaar. De kosten van HR plus WP zijn 5000 euro duurder dan alleen een HR. Terugverdientijd dus 10 jaar. Voordeel van 10 tot 15 jaar =5 keer 500= 2500 euro.
En natuurlijk kan het verschil tussen stroom en gas veel groter worden, nu, in dat geval laten we over een paar jaar alsnog een WP bijplaatsen.
Waar zit ik nu precies fout?

[ Voor 3% gewijzigd door Kompaskijken op 25-12-2025 21:31 ]

• ruud1970
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:08
MuadDib007 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:22:
[...]

COP van 3.2? Ik ben blij als ik de 2.2 haal deze dagen.
Hij vriest niet eens dicht en staat constant volle bak te draaien.

Afgelopen nacht ook wel even een momentje gehad dat de temperatuur in huis zakte onder de ingestelde temperatuur.

Daarvoor heb ik nu de HP030 op 120 minuten gezet met een Atlantic Explorer V4 via zijn spiraal als backup.

Eens kijken hoe het komende nacht gaat met het zakken van de temperatuur.

Overigens wat betreft COP, de installateur lijkt hier 130 gram te weinig koelmiddel om het systeem te hebben gedaan met de installatie 4 jaar geleden.
Dat wordt nog aangepakt.
Hopelijk is dan de COP hier ook beter.

Mooi om te lezen dat de Elga het bij zoveel mensen ook goed werkt met deze vorst.
Als je wilt kunnen we de belangrijkste parameters vergelijken.

• rft80
[...]

Je zit s nachts op half vermogen te draaien. Heb je de geluidsreductie modus aanstaan (weet niet hoe die exact heet)? Zo ja, dan zit daar nog winst.

• rft80
BarryH schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:49:
[...]

Max 1200 op de Elga Ace 4kw

• FlowDesign
Kompaskijken schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:21:
Kortom, met een HR ketel kunnen we zowel op gas als met electra verwarmen. Met een dure warmtepompl zijn we de mogelijkheid van gasverwarming bij stroomuitval kwijt (er zal gerust wel een dure oplossing bestaan, maar dan is er nog minder financieel argument over). Val gas en stroom uit, dan houdt het op: wanneer de hemel valt , hebben we allemaal een bklauwe hoed!
Schiet me maar lek.
Met Vriendelijke Groet
En hoe vaak is de stroom precies uitgevallen de afgelopen 5 jaar? En hoe vaak was dat in een tijd van het jaar dat je niet een paar uurtjes zonder verwarming zou kunnen?

Het Nederlands stroomnet heeft een gemiddelde uptime van 99,98% als ik mij niet vergis. Dat zijn 105 minuten per jaar. Waarvan uitval volgens mij ook nog eens vaker voorkomt in de zomer dan in de winter.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
MuadDib007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:20:
Even over het dichtvriezen van de Elga Ace 4Kw... Is het gebruikelijk dat slechts 2/3 van de lamellen dichtvriezen?

Ik ben niet bekend met de interne werking van de buitenunit dus wellicht is dit heel normaal.

Het ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Of betekent dit dat er iets niet helemaal in de haak is met de unit?

Het opgenomen vermogen fluctueert momenteel tussen de 800 en 900 watt ongeveer over het laatste half uur
pentaw1nz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:02:
Wat ik opvallend blijf vinden zijn de bevriezingspatronen. Gisterenavond was hij vrijwel helemaal bevoreren, dus de verdampingscondensor werkt wel volledig.

Vanochtend zit de WP al een uur op het randje van defrost. Echter is alleen het middelste deel bevroren (1/3e). Met de volgende parameters:
Compressor 30hz
Ventilator 50hz (max)
Verdampingscondensor -4 graden
Buiten 4 graden
Persgas 40 graden
Hogedruk 26 graden
Lagedruk -6 graden
Zuiggas -6 graden
EEV 56 puls stappen (max is 300? of zelfs 500?) -> dus expansieventiel staat maar voor een klein deel open.
Actueel stroomverbruik 600 w

Wat ik denk: 'Tuinslang effect' waarbij je een mooie sproeikop hebt, maar de kraan heel zacht open zet.
De compressor draait zo laag, dat het koudemiddel traag door de leidingen van de condensor stroomt. Hierdoor is enkel het middelste deel bevroren, wat ook het deel is waar volgens mij de sensor zit.
De ventilator wordt daardoor aangestuurd op max vermogen, maar de WP zelft heeft er op zich nog niet heel veel moeite mee, omdat 2/3e nog helemaal niet bevroren is.

Om meer oppervlakte van de condensor te gebruiken zal het aantal hz omhoog moeten, maar ik heb momenteel geen warmtevraag in huis, dus is ook geen optie om dit bijv. handmatig te verhogen/minimum te verhogen.

Voor mijn gevoel niet optimaal zo, maar zal wel bij de werking horen...
Prestatie is op zich wel gewoon stabiel en ik heb de parameters voor defrost lichtelijk aangepast, anders was hij al lang gaan defrosten.

Af en toe gaat de compressor natuurlijk wel even naar 60hz t.b.v. 'smering'. EEV gaat dan naar 300 pulsstappen. Dan zie je ook gelijk dat de condensor over de rest van het oppervlak een beetje ijs krijgt, maar dat verdwijnt ook weer en alleen die middelste baan blijft achter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je unit NOOIT helemaal dicht vriest, dan is het mogelijk wel problematisch.
Je zou dan ook andere klachten/symptomen verwachten zoals een compressor die op zeer hoge hz draait en een extreem hoge persgas temperatuur.
Iets anders kan nog zijn dat het met de spiralen te maken heeft en die bijv. slecht zijn gesoldeerd en er dus geen koudemiddel door stroomt.

Hoe is het nu met -8?
Nu zou hij wel helemaal moeten bevriezen
@Andrehj

Dat is niet goed. Is dat ook het geval vlak voor een defost? Het is wel vaak normaal als een buitenunit niet direct egaal dichtvriest, maar vlak voor een defrost moet ie wel helemaal dicht zitten.
Ik heb geen Elga Ace, maar volgens mij kun je dit niet zo stellen. De WP meet namelijk niet hoeveel ijs er zit. Als er al ijs zit. De defrost wordt getriggerd door een combinatie van paramaters. Dat kan ook zijn zonder dat er ijs is op zit, of wanneer de warmtepomp niet volledig is aangevroren.

Het patroon kan te maken hebben met een zeer lage compressor hz en lage EEV stappen, dus weinig koudemiddel dat zich ook niet helemaal goed door de condensor verspreidt omdat het maar heel weinig koudemiddel is en de compressor laag draait.
Gevolg; 1 deel wordt vooral heel.koud en bevriest. Andere delen niet.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 25-12-2025 22:41 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:47
Ook hier redt de EA4 het niet meer in zn eentje en moet de ketel bijspringen. Ik weet alleen niet hoe vaak, want we hebben nog een oude gasmeter (staat buiten bij de dam) en ik moet nog een uurtje vinden om de Opentherm Gateway in de leiding tussen de Ela en de Tzerra te zetten. Daarom ook geen Tout en Tin, maar dit is het patroon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdK7oMG9UtpN9f0pCgGJRlMyPs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82f4mRRzXKvTKiYvOiLer1iO.png?f=fotoalbum_large

Is al beter dan een paar weken geleden toen het veel vochtiger was.

• MuadDib007
@pentaw1nz momenteel (hier -3) is er nagenoeg geen ijsvorming, 2 minuten voor een defrost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGC6rLMcuteYouaAlyS4V9zIFEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8NCwhYQB6J8NV0wxHqAOah5.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een graad of 6 en vochtig weer vriest 2/3 dicht.
Ik kan me niet herinneren of de unit ooit echt helemaal dichtgevroren is geweest.

Ik weet met grote zekerheid dat er te weinig koudemiddel in zit.
Na veel aandringen heeft de installateur verklaard dat ze 60 gram hebben toegevoegd bij mijn EA 4 kW.
Aangezien ik 15 meter leiding heb had dat 190 moeten zijn.

Nu moet ik ze alleen nog zo ver krijgen dat te herstellen.

[ Voor 28% gewijzigd door MuadDib007 op 25-12-2025 23:10 ]

• BarryH
rft80 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:12:
[...]

Max 1200 op de Elga Ace 4kw
Maar poster heeft een EA 6kW

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
MuadDib007 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:48:
@pentaw1nz momenteel (hier -3) is er nagenoeg geen ijsvorming.
Bij een graad of 6 en vochtig weer vriest 2/3 dicht.
Ik kan me niet herinneren of de unit ooit echt helemaal dichtgevroren is geweest.

Ik weet met grote zekerheid dat er te weinig koudemiddel in zit.
Na veel aandringen heeft de installateur verklaard dat ze 60 gram hebben toegevoegd bij mijn EA 4 kW.
Aangezien ik 15 meter leiding heb had dat 190 moeten zijn.

Nu moet ik ze alleen nog zo ver krijgen dat te herstellen.
Hier nu ook geen ijsvorming. Het is mooi droog. Vanochtend wel 1 defrost gehad en toen zat hij helemaal vol ijs.
Met de vochtige maar warmere dagen heb ik verschillende patronen gehad. Heb er allerlei foto's van (van zebra, tot middelste deel, tot onderste deel...)

Te weinig koudemiddel zou inderdaad prima kunnen hoor, en je hebt daarvoor dus zelf al een prima onderbouwing gevonden zie ik.
Ik weet niet hoeveel er aan de Elga Ace valt te monitoren, maar er zouden dus nog wel wat parameters zijn waar je dit aan kunt aflezen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• MuadDib007
pentaw1nz schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:53:
[...]

Hier nu ook geen ijsvorming. Het is mooi droog. Vanochtend wel 1 defrost gehad en toen zat hij helemaal vol ijs.
Met de vochtige maar warmere dagen heb ik verschillende patronen gehad. Heb er allerlei foto's van (van zebra, tot middelste deel, tot onderste deel...)

Te weinig koudemiddel zou inderdaad prima kunnen hoor, en je hebt daarvoor dus zelf al een prima onderbouwing gevonden zie ik.
Ik weet niet hoeveel er aan de Elga Ace valt te monitoren, maar er zouden dus nog wel wat parameters zijn waar je dit aan kunt aflezen.
Hij defrost hier nu de hele dag al steevast elke 45 minuten.
Dat zou m.i. niet nodig zijn behalve dat de COP tussen de 1.8 en 2.1 fluctueert wat ongetwijfeld een trigger is.

Helaas heb ik hem via de eTwist met R-Bus aangesloten, geen bluetooth ingebouwd zitten en ook geen Modbus print.

Ik ben bang dat ik daarom weinig extra info kan krijgen.

De gegevens wat betreft COP haal ik uit een extern geplaatste Kamstrup meter.
Een kadootje van Demoprojecthybride.

Als iemand ideeën heeft hoe ik toch meer kan uitlezen m.b.t. de compressor dan hoor ik dat graag.

• FlowDesign
rft80 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:10:
[...]

Je zit s nachts op half vermogen te draaien. Heb je de geluidsreductie modus aanstaan (weet niet hoe die exact heet)? Zo ja, dan zit daar nog winst.
Nachtstand en bovendien ook verlaging naar 19,5 graden. Vandaar 's nachts minder vermogen. Afgelopen nacht wel voor het eerst gezien dat ie zo regelmatig de cv erbij pakte, maar het was ook niet eerder zo koud sinds ik de warmtepomp heb.

Ik heb de helling van m'n stooklijn ietsje verlaagd. Misschien dat ie nu langere runs kan maken en toch het huis warmhouden en minder de cv-ketel nodig heeft. We gaan het zien. Momenteel is het buiten -4.

• edwin2021
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm1L_FEhhshr8NT4Kst5mgzfqO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xUFDdZZf6N2dnqOiufMzS2o.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is onze Ea6 waarbij geen nachtverlaging en geen beperking gedurende de nacht. Ca 120m2 verwarmd woon oppervlak van een vrijstaande houtskelet woning uit 1995. Wel met hr++ Glas.
Geheel aangestuurd via een Plugwise thermostaat.

O ja, en dit is de buitentemperatuur hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyNJK3g2z5_m9umqPan5P9zwtFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ive3Mem8snt68TeeQrgJhZpo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door edwin2021 op 26-12-2025 08:53 ]

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste