Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Met de firmware bedoel je de firmware op de GTW-08 zelf? Of van de warmtepomp?JBtL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:06:
@MuadDib007 De parameterlijst in de link die ik stuurde (de 'algemene handleiding') werkt voor alle modellen, ook de Elga Ace 4kW split - die heb ik ook namelijk - de lijst is echt compleet, sommige 'extra' registers werken alleen met nieuwe firmware, maar het meeste kan je ook al wel met een oudere.
Ik hoop dat de GTW-08 reeds up to date is.
De levertijd is enkele weken dus hopelijk betekent het dat hij pas net is geproduceerd.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik heb ook een Elga Ace 6kW standalone draaien.FlowDesign schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:
Heeft iemand hier een beetje inzicht in de COP van z'n EA6 wanneer je die laat draaien zonder ondersteuning van de gasketel bij temperaturen onder 0? Dus zeg in de range van tussen 0 en -3 buitentemperatuur gemiddeld in een etmaal.
- Parallel buffer vat van 50 liter.
- Alleen radiatoren (met Heatmeisters).
- Woonkamer 56m2 en badkamer 5m2 op 21,5 graden.
Dit is mijn verbruik van vorige week. En hier in het oosten was het kouder dan -3 graden. COP volgens de Remeha App rond de 3. Mijn verbruik scheelt niet veel met dat van jou, alleen bij mij zonder gas.
Thanks. Dan is jouw huis wss beter geïsoleerdtimenator schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:22:
[...]
Ik heb ook een Elga Ace 6kW standalone draaien.
- Parallel buffer vat van 50 liter.
- Alleen radiatoren (met Heatmeisters).
- Woonkamer 56m2 en badkamer 5m2 op 21,5 graden.
Dit is mijn verbruik van vorige week. En hier in het oosten was het kouder dan -3 graden. COP volgens de Remeha App rond de 3. Mijn verbruik scheelt niet veel met dat van jou, alleen bij mij zonder gas.
[Afbeelding]
Overigens was het hier 's nachts ook -5, maar gemiddeld op het etmaal was het ongeveer -2.
[ Voor 5% gewijzigd door FlowDesign op 14-01-2026 01:06 ]
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S
Nee, het gaat om de firmware van de warmtepomp zelf (EHC-07) - je kan in ieder geval via de Remeha Pro app achterhalen welke versie je hebt.MuadDib007 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:46:
[...]
Met de firmware bedoel je de firmware op de GTW-08 zelf? Of van de warmtepomp?
Ik hoop dat de GTW-08 reeds up to date is.
De levertijd is enkele weken dus hopelijk betekent het dat hij pas net is geproduceerd.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
En is die makkelijk te updaten?JBtL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:03:
[...]
Nee, het gaat om de firmware van de warmtepomp zelf (EHC-07) - je kan in ieder geval via de Remeha Pro app achterhalen welke versie je hebt.
Morgen is mijn installateur hier voor onderhoud, wellicht kan hij dan met zijn Service tool een update doen.
Vermoedelijk draait hij nog op de software waarmee hij begin 2022 is geplaatst.
Hij heeft geen Bluetooth dus zelf iets ondernemen wordt lastig.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Je kan dit ook uitlezen op het binnen unit, zie blz 100 van de handleiding (v06):JBtL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:03:
[...]
Nee, het gaat om de firmware van de warmtepomp zelf (EHC-07) - je kan in ieder geval via de Remeha Pro app achterhalen welke versie je hebt.
10.3 Toegang tot informatie over hardware- en softwareversies
Componenten EHC-07, MK2.1 en GTW-22.
Ik zou het hem vragen - want dat is de enige manier om het te doenMuadDib007 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:28:
[...]
En is die makkelijk te updaten?
Morgen is mijn installateur hier voor onderhoud, wellicht kan hij dan met zijn Service tool een update doen.
Vermoedelijk draait hij nog op de software waarmee hij begin 2022 is geplaatst.
Hij heeft geen Bluetooth dus zelf iets ondernemen wordt lastig.
[ Voor 9% gewijzigd door Pietje555 op 14-01-2026 18:28 ]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
met de temperaturen wordt hij nooit warmer dan 49, en cp000 staat nochtans hoger.
met het vriesweer net niet genoeg om aangenaam warm te blijven
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
M.i. hoort firmware iets te zijn wat geupdate kan worden dus klinkt het kunnen updaten logisch.
Echter kan ik me indenken dat een andere revisie van de print wellicht andere firmware kan ondersteunen, wat dan wel vervanging vereist om de features van die firmware te kunnen benutten.
Daar heeft het allemaal niets mee te maken. Wil je een hogere firmware versie, moet je de print vervangen. Dat is de Remeha logica (en waarschijnlijk ook een paar merken die daaraan verbonden zijn).MuadDib007 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:15:
@JBtL en @Pietje555 wie heeft er nu gelijk?
M.i. hoort firmware iets te zijn wat geupdate kan worden dus klinkt het kunnen updaten logisch.
Echter kan ik me indenken dat een andere revisie van de print wellicht andere firmware kan ondersteunen, wat dan wel vervanging vereist om de features van die firmware te kunnen benutten.
Maar een ander issue kan zijn, dat je een nieuwe print besteld, met oude firmware versie er op. Zover ik gezien heb, kan je de geïnstalleerde versie niet zien bij de bestelling. Of je moet de print bestellen bij een shop, die het op eoa manier kan controleren.
@MuadDib007 Ik denk dat @Pietje555 gelijk heeft - het zou in principe wel mogelijk moeten zijn om kleine updates te doen (bijvoorbeeld van 1.05 naar 1.07) - maar de grotere stappen kunnen niet omdat de hardware over de tijd ook is aangepast - misschien meer geheugen bijvoorbeeld. Het zou goed kunnen dat de print gebricked wordt bij een update die niet matched met de hardware - en om dat te voorkomen geeft Remeha aan de installateurs aan dat bij alle updates van de firmware ook meteen de printplaat moet worden vervangen.MuadDib007 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:15:
@JBtL en @Pietje555 wie heeft er nu gelijk?
Zelfs de hardware zit er al op, bv x26 om een secundaire pomp aan te sturen, maar is in 1.07 niet en 1.08 wel geactiveerd. Als de hardware anders is dan krijgt de print een andere naam (bv EHC-10)JBtL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:57:
[...]
@MuadDib007 Ik denk dat @Pietje555 gelijk heeft - het zou in principe wel mogelijk moeten zijn om kleine updates te doen (bijvoorbeeld van 1.05 naar 1.07) - maar de grotere stappen kunnen niet omdat de hardware over de tijd ook is aangepast - misschien meer geheugen bijvoorbeeld. Het zou goed kunnen dat de print gebricked wordt bij een update die niet matched met de hardware - en om dat te voorkomen geeft Remeha aan de installateurs aan dat bij alle updates van de firmware ook meteen de printplaat moet worden vervangen.
Updaten zou mogelijk moeten zijn, maar Remeha ondersteund het gewoon niet.
En zoals @ardvark99 al aangeeft kun je bij het bestellen niet aangeven welke firmware je wilt. Er is maar 1 onderdeelnummer en je moet hopen dat het geen oude voorraad is. Voor €350,- vind ik dat nogal een gok om te hobbyen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Ik vind het van Remeha een slechte keus om de firmware van de EA's niet op een makkelijkere manier te (laten) updaten. We moeten het er maar mee doen helaas.Pietje555 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:19:
[...]
Zelfs de hardware zit er al op, bv x26 om een secundaire pomp aan te sturen, maar is in 1.07 niet en 1.08 wel geactiveerd. Als de hardware anders is dan krijgt de print een andere naam (bv EHC-10)
Updaten zou mogelijk moeten zijn, maar Remeha ondersteund het gewoon niet.
En zoals @ardvark99 al aangeeft kun je bij het bestellen niet aangeven welke firmware je wilt. Er is maar 1 onderdeelnummer en je moet hopen dat het geen oude voorraad is. Voor €350,- vind ik dat nogal een gok om te hobbyen.
Het zou zelfs via de eTwist gepushed kunnen worden, want die is toch met de servers van Remeha verbonden. De Rbus is slim en snel genoeg. En anders via de ServiceApp of Servicekit als je het af wilt schermen. Naast het standaard en installateurs menu zijn er ook hogere niveaus waar alle Remeha bij kan. Ik vermoed dat het dus wel mogelijk is.ardvark99 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:52:
[...]
Ik vind het van Remeha een slechte keus om de firmware van de EA's niet op een makkelijkere manier te (laten) updaten. We moeten het er maar mee doen helaas.
Als je weet dat je in de toekomst Full Electric wilt gaan, zou je nu dan nog steeds voor een Elga Ace 6kW Monoblock kiezen? Ik begrijp de argumenten voor de Confida, maar daar zit ook wel weer een aanzienlijk prijsverschil in. Mijn gasverbruik is eigenlijk al dusdanig laag (500 m3 verwarmen)dat de terugverdientijd sowieso al wat langer is. Daarom is de Confida wat minder interessant.
Vraagje aan @timenator en @Desmosil Draaien jullie nu all electric, of nog steeds hybride?
Ik heb ondertussen wel een LG Therma V 9kW gekocht en een Atlantic Explorer V4 270L als vervanging van mijn Elga Ace 6kW. Maar ik draai nu nog steeds op de Elga, zonder CV als backup.esox-oc schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:35:
Vraagje aan @timenator en @Desmosil Draaien jullie nu all electric, of nog steeds hybride?
Is natuurlijk een lastige situatie. Aan de ene kant zou je volgens mij makkelijk all-electric kunnen bij slechts 500 kuub gas, maar aan de andere kant valt er daardoor minder geld te besparen. Ik zou iig niet voor hybride gaan maar m'n huis dan volledig gasloos maken, want dan betaal je ook geen netbeheerkosten en vastrechtkosten meer.esox-oc schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:35:
Ik had eigenlijk wel eenzelfde soort vraag als @Farabi
Als je weet dat je in de toekomst Full Electric wilt gaan, zou je nu dan nog steeds voor een Elga Ace 6kW Monoblock kiezen? Ik begrijp de argumenten voor de Confida, maar daar zit ook wel weer een aanzienlijk prijsverschil in. Mijn gasverbruik is eigenlijk al dusdanig laag (500 m3 verwarmen)dat de terugverdientijd sowieso al wat langer is. Daarom is de Confida wat minder interessant.
Door een lekkage was er veel te weinig koudemiddel in het systeem aanwezig waardoor het een wonder is dat alles überhaupt nog werkte.
Het is gerepareerd en opnieuw gevuld.
Met 9 graden buiten makkelijk 5kWh aan vermogen met een COP van dicht tegen de 5.
Dit wel met LTV (Vloerverwarming).
Ben blij dat de prestaties nu zijn zoals het hoort.
FlowDesign schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:11:
[...]
Is natuurlijk een lastige situatie. Aan de ene kant zou je volgens mij makkelijk all-electric kunnen bij slechts 500 kuub gas, maar aan de andere kant valt er daardoor minder geld te besparen. Ik zou iig niet voor hybride gaan maar m'n huis dan volledig gasloos maken, want dan betaal je ook geen netbeheerkosten en vastrechtkosten meer.
Bedankt voor terugkoppeling!MuadDib007 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:26:
Voor wie graag de oplossing voor mijn probleem wil weten, (Elga 4kW Split had onvoldoende vermogen / COP).
Door een lekkage was er veel te weinig koudemiddel in het systeem aanwezig waardoor het een wonder is dat alles überhaupt nog werkte.
Het is gerepareerd en opnieuw gevuld.
Met 9 graden buiten makkelijk 5kWh aan vermogen met een COP van dicht tegen de 5.
Dit wel met LTV (Vloerverwarming).
Ben blij dat de prestaties nu zijn zoals het hoort.
Je zou natuurlijk ook de confida kunnen nemen icm het R32 monoblock buitenunit. Dan is eigenlijk alleen de binnenunit en boilervat meerprijs tegenover een hybride opstelling. (er zit ook al een aantal onderdelen in de binnenunit die bij hybride Los erbij moeten)esox-oc schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:35:
Ik had eigenlijk wel eenzelfde soort vraag als @Farabi
Dan maakt het hem niet veel, zeker niet tov andere offertes voor FE die ik kreeg.
Als ik het nu weer zou doen, direct FE met de confida!
Ik wil nu alsnog want ik betaal bijna €500 per jaar voor +-140m3 gas Voor douchen incl vaste kosten. Maar nu moet ik sommige dingen nog weer aanpassen, liever in één keer goed. Dat is denk ik je grootste besparing!
Dat hoeft helemaal niet. Als je elk jaar een nieuw energiecontract neemt, krijg je elk jaar een premie die je enkel krijgt als je ook gas afneemt. De echte netto kosten van een gasaansluiting worden daarmee aanmerkelijk lager.Desmosil schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:05:
Als ik het nu weer zou doen, direct FE met de confida!
Ik wil nu alsnog want ik betaal bijna €500 per jaar voor +-140m3 gas Voor douchen incl vaste kosten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb een dynamisch energiecontract, ik wil niet naar een vast contract. Dus heb ik daar niks aan. Kan voor de vragensteller anders zijn maar ik blijf erbij dat voor dat kleine beetje gas de aansluiting niet uit kan.Andrehj schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Dat hoeft helemaal niet. Als je elk jaar een nieuw energiecontract neemt, krijg je elk jaar een premie die je enkel krijgt als je ook gas afneemt. De echte netto kosten van een gasaansluiting worden daarmee aanmerkelijk lager.
Klinkt toch alsof je - alleen voor gas - beter een vast contract voor een jaar kan nemenDesmosil schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:54:
[...]
Ik heb een dynamisch energiecontract, ik wil niet naar een vast contract. Dus heb ik daar niks aan. Kan voor de vragensteller anders zijn maar ik blijf erbij dat voor dat kleine beetje gas de aansluiting niet uit kan.
Nu kies ik ieder jaar voor de goedkoopste gasleverancier (vast contract). bv Greenchoice geeft €175 korting voor een vast jaar contract.
Daarnaast krijg je bij het Enexis gebied ook nog korting op je aansluiting als je <500 m³ per jaar gebruikt. De vaste kosten zijn dan €185,- Dus voor €10 per jaar hoef ik niets te doen.
Er blijft dan weinig over van de vaste kosten voor het hebben van een gasaansluiting.
Met een gasprijs van €1,16 per m³ wat je ook weer met een hogere elektra rekening moet compenseren.
Voor mij kan het all-electric nauwelijks uit en hou ik lekker mijn gas aansluiting. Scheelt een investering en een betrouwbare backup met onbeperkt warmwater. Ook moet ik mijn siergashaard ombouwen naar propaan en flessen kopen.
Op de lange termijn is het wel iets goedkoper maar het verschil is niet zodanig dat ik er warm van wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door Pietje555 op 16-01-2026 11:25 ]
/f/image/xAK4217ZGRS78qALG0rPIBVW.png?f=fotoalbum_large)
Dus met twee relais' : 1 om een 3-wegklep te schakelen, en 1 om het verwarmingselement in de boiler te schakelen. Ik heb het voordeel dat ik al een boilervat met spiraal naast de Elga heb staan, dus ik heb alleen een 3-wegklep en wat leidingwerk nodig om dit te realiseren.
Bijkomend voordeel is dat de boiler zo ook als 'backup' kan fungeren om de buitenunit te ontdooien als het CV-water te koud is. Bij mij nog nooit gebeurd, maar schijnt een probleem te kunnen zijn.
Ik zal wel laten weten of dit zo lukt - gaat nog wel even duren, wacht even tot het weer wat warmer is.
[ Voor 60% gewijzigd door JBtL op 17-01-2026 11:06 ]
/f/image/mOdqhic1zq89QE1r5k8JHMjN.png?f=fotoalbum_large)
Werd wel een beetje warm in de kamer, dus bij uitschakelen gaat hij niet meteen door met verwarmen doordat de thermostaat het weer overneemt.
[ Voor 43% gewijzigd door JBtL op 17-01-2026 00:27 ]
Echter met de kou stond de buitenunit met zn voetjes in het ijs en de sneeuw op het dak. De compressor veroorzaakte trillingen en ook bij de nachtverlaging. De nieuwe bigfoots helpen iets, maar hebben met deze kou, sneeuw en ijs alsnog gefaald. Toen heb ik de e-twist nog lager gezet, maar de volgende dag zette ik de thermosstaat weer wat hoger en bleef hij hangen in een defrost. In de loop van de dag heb ik toch maar eens de cv-functie aangezet, omdat hij niet op gang kwam. Ondertussen maar eens de houtkachel opgestookt, dus geen risico op bevroren leidingen.
Met de parameters kreeg ik de warmtevraag van de ketel niet op 0 en daarom registreert de app 1 kwh warmtevraag van de ketel als het nachtvorst en op de graaddagen 3 tot 5 kwh. In werkelijkheid krijgt hij deze warmte niet van de ketel.
Ik wil helemaal van het gas af en ik wil gaan douchen van mijn zonnestroom. Ook wil ik veren onder de buitenunit. Ik vind het geen probleem als de warmtepomp bij koude het huis niet goed warm krijgt, maar ik wil wel dat hij in nood ondersteuning kan vragen bij een defrost en weer kan gaan opstarten.
Omdat ik een 1x25A aansluiting heb wil ik mij beperkten tot 2 kw. De panelen liggen oost-west, dus daarom heb ik liever een simpele boiler met een laag vermogen die langer aan staat m.b.v. een homewizard stekker. Verder heb ik aan 50 liter warm douchewater eigenlijk al genoeg.
Ik zag deze te grote boiler (50 liter is genoeg) en dat leek mij nou handig en een betaalbare oplossing om 's zomers zonnestroom op te slaan en 's winters te verwarmen op de laagste tarieven met 2 slimme stekkers. Hij heeft immers 2 elementen. Bij diepe vorst zou hij kunnen bijdragen aan het defrosten met water van een graad of 60 en tussendoor weer op temperatuur komen. Dan zou de pomp aangestuurd moeten worden door de Elga ace.
Ik vraag mij daarbij af er continue stroming door de boiler gaat, waardoor het hele stookseizoen warmte uit die boiler in je cv circuit komt.
Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande constructie? Of zijn er betere ideeën of ervaringen die bij mijn situatie passen, zodat ik gasloos kan gaan?
Je kunt wellicht voor een warmtepompboiler met spiraal kiezen.k60R59k1 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:31:
Ik heb een Elga Ace 4kw split unit met t33 radiatoren beneden. Boven staan de thermosstartknoppen op 18/19 graden. In de retour zit een voorschakelvat. Het debiet is 12 liter, delta T is tussen 2,5 en bij kou 5 en de stooklijn 0,7. Voorheen gebruikte ik nog 25 m3 gas voor douchen en 25m3 voor defrosten. De cv functie van de ketel staat al een paar maanden uit en dat gaat goed.
Echter met de kou stond de buitenunit met zn voetjes in het ijs en de sneeuw op het dak. De compressor veroorzaakte trillingen en ook bij de nachtverlaging. De nieuwe bigfoots helpen iets, maar hebben met deze kou, sneeuw en ijs alsnog gefaald. Toen heb ik de e-twist nog lager gezet, maar de volgende dag zette ik de thermosstaat weer wat hoger en bleef hij hangen in een defrost. In de loop van de dag heb ik toch maar eens de cv-functie aangezet, omdat hij niet op gang kwam. Ondertussen maar eens de houtkachel opgestookt, dus geen risico op bevroren leidingen.
Met de parameters kreeg ik de warmtevraag van de ketel niet op 0 en daarom registreert de app 1 kwh warmtevraag van de ketel als het nachtvorst en op de graaddagen 3 tot 5 kwh. In werkelijkheid krijgt hij deze warmte niet van de ketel.
Ik wil helemaal van het gas af en ik wil gaan douchen van mijn zonnestroom. Ook wil ik veren onder de buitenunit. Ik vind het geen probleem als de warmtepomp bij koude het huis niet goed warm krijgt, maar ik wil wel dat hij in nood ondersteuning kan vragen bij een defrost en weer kan gaan opstarten.
Omdat ik een 1x25A aansluiting heb wil ik mij beperkten tot 2 kw. De panelen liggen oost-west, dus daarom heb ik liever een simpele boiler met een laag vermogen die langer aan staat m.b.v. een homewizard stekker. Verder heb ik aan 50 liter warm douchewater eigenlijk al genoeg.
Ik zag deze te grote boiler (50 liter is genoeg) en dat leek mij nou handig en een betaalbare oplossing om 's zomers zonnestroom op te slaan en 's winters te verwarmen op de laagste tarieven met 2 slimme stekkers. Hij heeft immers 2 elementen. Bij diepe vorst zou hij kunnen bijdragen aan het defrosten met water van een graad of 60 en tussendoor weer op temperatuur komen. Dan zou de pomp aangestuurd moeten worden door de Elga ace.
Ik vraag mij daarbij af er continue stroming door de boiler gaat, waardoor het hele stookseizoen warmte uit die boiler in je cv circuit komt.
[Afbeelding]
Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande constructie? Of zijn er betere ideeën of ervaringen die bij mijn situatie passen, zodat ik gasloos kan gaan?
Zo ben ik met mijn Elga gasloos gegaan, heb ik ondersteuning voor defrosts en voldoende warm water.
Er is ook ergens een topic op Tweakers over warmtepompboilers.
Wellicht kun je daar wijzer worden
Verder hoef je over je aansluitwaarde niet zo ongerust te zijn, want je geeft aan dit element maar af en toe kort nodig is
De net genoemde SWW warmtepompboiler met spiraal kan ook, sommigen daarvan kunnen niet tegen continu draaien, dus je moet niet al te veel kWh per dag daaruit willen halen. Ik wel gehoord dat (Sommige?) een beveiliging hebben dat de WP in de wpb niet langer dan x uur achter elkaar kan draaien.
Ook goed om na te gaan wat je bij -10 buiten nodig hebt of gaat doen. Ik denk dat een EA4 niet meer dan 2,5kW (dus 2,5*24/8 = 7,5m3 gas per dag vervangen, met koevlaas formule een jaarverbruik van 500m3) ofzo doet bij -7 of -10, maar dat moet je in het boekje even opzoeken
Voor je opstelling buiten kijken in Trillingen warmtepomp dempen voor tips.
Wellicht helpt het al om op de warmtepomp een stuk karton te leggen met een paar stoeptegels erop.
Dan weet je dat je wp eigenlijk verzwaard moet worden
[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 17-01-2026 09:57 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Op basis van ons huidige energiecontract, besparen we daarmee zo'n €600 per jaar en ik vermoed dat het verschil tussen gas- en stroomprijs alleen maar verder toe zal nemen de komende jaren
Terugverdientijd schat ik daarom voorlopig op 8 à 9 jaar.
Hierin heb ik overigens nog niet meegerekend dat onze aansluitkosten voor gas vanaf volgend jaar ook omlaag zullen gaan, gezien we makkelijk onder de 300 m3/a blijven in Enexis gebied
Geen idee of we hier nog zo lang zullen blijven wonen, maar het lijkt me ook wel een goed verkoopargument voor een iets hogere koopprijs. Ons energielabel was al A dankzij de zonnepanelen, dat zal nu nog beter zijn.
BarryH schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:46:
@k60R59k1
Wellicht helpt het al om op de warmtepomp een stuk karton te leggen met een paar stoeptegels erop.
:strip_exif()/f/image/2ndgymtL9C0OoHC5b3vkfPPv.jpg?f=fotoalbum_large)
Blij dat het bij ons mogelijk was om de EA6 op beugels met trildempers aan de muur van het huis te hangen ipv deze op het platdak van de keuken te plaatsen. Geen last van de sneeuw en veel minder getril door het huis.
[ Voor 23% gewijzigd door FlowDesign op 17-01-2026 11:52 ]
Hoe is je rekensom? Simpelweg vergelijken met het jaar ervoor, of met graaddagen? Ik heb onze 6kW monoblock nu precies een jaar, dus ik zou ook eens kunnen gaan rekenen.FlowDesign schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:47:
Het jaar is nog niet helemaal om sinds we onze EA6 hebben (11 maanden nu), maar een voorlopige schatting leert dat we ongeveer 950 kuub gas kunnen vervangen door ongeveer 2400 kWh stroom.
Op basis van ons huidige energiecontract, besparen we daarmee zo'n €600 per jaar en ik vermoed dat het verschil tussen gas- en stroomprijs alleen maar verder toe zal nemen de komende jaren![]()
Terugverdientijd schat ik daarom voorlopig op 8 à 9 jaar.
Hierin heb ik overigens nog niet meegerekend dat onze aansluitkosten voor gas vanaf volgend jaar ook omlaag zullen gaan, gezien we makkelijk onder de 300 m3/a blijven in Enexis gebied![]()
Geen idee of we hier nog zo lang zullen blijven wonen, maar het lijkt me ook wel een goed verkoopargument voor een iets hogere koopprijs. Ons energielabel was al A dankzij de zonnepanelen, dat zal nu nog beter zijn.
Ik heb geen rekening gehouden met graaddagen, maar gewoon gerekend obv ons gemiddelde gasverbruik van de afgelopen 4 jaar.orf schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Hoe is je rekensom? Simpelweg vergelijken met het jaar ervoor, of met graaddagen? Ik heb onze 6kW monoblock nu precies een jaar, dus ik zou ook eens kunnen gaan rekenen.
De gemiddelde temperatuur zal dit jaar vast niet heel veel anders zijn dan de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 4 jaar.
/f/image/z2iSwnAfe2n4Dzv0fNH5UKU6.png?f=fotoalbum_large)
In de 'pauzes' waar de pomp en de compressor uitstaan kan dan de 3-wegklep omschakelen
Ik weet niet of een driewegklep ook tegelijkertijd CV en je SWW-vat zou kunnen bedienen (?), maar ik vraag me dus af of je theoretisch beide tegelijk zou kunnen verwarmen vanuit de WPJBtL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:29:
Ok, weer een stapje verder - ik heb volgens mij een 'boilercyclus' die er een beetje op lijkt:
[Afbeelding]
In de 'pauzes' waar de pomp en de compressor uitstaan kan dan de 3-wegklep omschakelen
Door jouw post ook even gaan rekenen. Ik kan vergelijken met 2023 en 2024. Dan kom ik in 2025 op een verschil van zo'n 800 M³ uit. Van ongeveer 1200 M³ naar ongeveer 400 M³ uit. En dat terwijl het comfort flink omhoog is gegaan in huis. Geen nachtverlaging meer en 24/7 de thermostaat op 20 graden.FlowDesign schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Ik heb geen rekening gehouden met graaddagen, maar gewoon gerekend obv ons gemiddelde gasverbruik van de afgelopen 4 jaar.
De gemiddelde temperatuur zal dit jaar vast niet heel veel anders zijn dan de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 4 jaar.
Ik moet nog even gaan rekenen wat ik aan elektra meer ben gaan gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door orf op 17-01-2026 12:55 ]
Nice!orf schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:52:
[...]
Door jouw post ook even gaan rekenen. Ik kan vergelijken met 2023 en 2024. Dan kom ik in 2025 op een verschil van zo'n 800 M³ uit. Van ongeveer 1200 M³ naar ongeveer 400 M³ uit. En dat terwijl het comfort flink omhoog is gegaan in huis. Geen nachtverlaging meer en 24/7 de thermostaat op 20 graden.
In verbruik is dit volgens mij ongeveer € 1.000 verschil. Echt fors. Zeker omdat de aanschaf van de monoblock volledige werd gecompenseerd met de subsidie en ik alleen materiaalkosten en installatie heb betaald. Dat is na 2 jaar terugverdiend.
Wat betaal je voor stroom en gas momenteel? Ik zit op een erg gunstig tarief van Budget Energie via VEH collectief.
Ik heb ook nog maximaal gebruik gemaakt van de subsidie. Moet ff terugzoeken wat ik nou ook alweer netto in totaal kwijt was, maar wat ik overigens ook nog was vergeten is dat ik er ook meteen een nagelnieuwe cv-ketel bij heb laten plaatsen en dat onze oude ketel dusdanig oud was dat deze toch al vervangen had moeten worden (wat incl installatie waarschijnlijk ook al minstens 1400€ gekost zou hebben). De terugverdientijd zal daarom eerder 6 jaar ipv 8 à 9 jaar zijn.
Ik was veel te snel. Want ik vergat voor het gemak dus even de extra kosten voor elektra mee te nemen (en jij was sneller met reageren dan ik met m'n post editen)FlowDesign schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:57:
[...]
Nice!
Wat betaal je voor stroom en gas momenteel? Ik zit op een erg gunstig tarief van Budget Energie via VEH collectief.
Ik heb ook nog maximaal gebruik gemaakt van de subsidie. Moet ff terugzoeken wat ik nou ook alweer netto in totaal kwijt was, maar wat ik overigens ook nog was vergeten is dat ik er ook meteen een nagelnieuwe cv-ketel bij heb laten plaatsen en dat onze oude ketel dusdanig oud was dat deze toch al vervangen had moeten worden (wat incl installatie waarschijnlijk ook al minstens 1400€ gekost zou hebben). De terugverdientijd zal daarom eerder 6 jaar ipv 8 à 9 jaar zijn.
Ik kom op 832 M³ besparing aan gas. Met € 1,30 is dat een besparing van € 1.081.
Daar staat 2414 extra kWh tegenover. Ik heb met een dynamisch tarief van € 0,32 gerekend.
Dat levert dan weer een extra kostenpost van € 768 op. En onderaan de streep een besparing van € 314.
Dat is een stuk magerder. Maar, daar staat tegenover: 24/7 20 graden in huis in plaats van een dagprogramma met 18 graden in de ochtend/middag, 19 graden in de avond en nachtverlaging naar 16 graden. Het huis is veel comfortabeler geworden.
In december heb ik flink getweakt aan de instellingen en is de warmtepomp volgens mij een stuk zuiniger geworden. Dat zal best wat stroomverbruik schelen.
Dus een ea6 moet meer kunnen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De driewegklep is juist om tussen beide te kunnen schakelen (precies zoals een gasketel dat doet), ze werken op verschillende temperaturen (CV laag, SWW hoog) dus tegelijk heeft niet veel zin.FlowDesign schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:52:
[...]
Ik weet niet of een driewegklep ook tegelijkertijd CV en je SWW-vat zou kunnen bedienen (?), maar ik vraag me dus af of je theoretisch beide tegelijk zou kunnen verwarmen vanuit de WP
Mijn huidige gasverbruik is alleen nog maar SWW. Ik realiseer me dat we een fors gebruik hebben. Dat komt mede door twee badkamers met alletwee een regendouche waarvoor ik een hydrofoor heb geïnstalleerd. Ik ga wel onze quooker van warm water afhalen, maar dat zal niet heel veel kuub schelen.BarryH schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:18:
Ik kwam (2013) van 1400m3 gas en met de ELGA Carrier van Techneco kon ik 2500-3500 kWh elektriciteit inzetten en werd gas50-200 m3
Dus een ea6 moet meer kunnen
Voor de verwarming van ons huis vind ik dit verbruik al erg goed. Ons huis is oud (1914) en groot ( > 1.000 m3). Ik heb in de afgelopen jaren wel erg veel geïsoleerd.
Ok, en wat is je inschatting wanneer het flink koud is buiten en de WP eigenlijk continu nodig is voor de cv? Heb je dan voldoende warm water? Of kun je dat dan opvangen met een spiraal in je SWW vat?JBtL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:32:
[...]
De driewegklep is juist om tussen beide te kunnen schakelen (precies zoals een gasketel dat doet), ze werken op verschillende temperaturen (CV laag, SWW hoog) dus tegelijk heeft niet veel zin.
Dank! De link naar Kleinman had ik ook al gevonden en had mij geïnspireerd . Echter is mij niet duidelijk of hij het buffervat in de retour heeft (voorschakelvat) of als vervanger van de cv met een pomp heeft aangesloten.BarryH schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:46:
@k60R59k1 Je kan een 1kW electrisch element in je voorschakelvat zetten als dat daar een aansluiting voor heeft, zie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/
Verder hoef je over je aansluitwaarde niet zo ongerust te zijn, want je geeft aan dit element maar af en toe kort nodig is
De net genoemde SWW warmtepompboiler met spiraal kan ook, sommigen daarvan kunnen niet tegen continu draaien, dus je moet niet al te veel kWh per dag daaruit willen halen. Ik wel gehoord dat (Sommige?) een beveiliging hebben dat de WP in de wpb niet langer dan x uur achter elkaar kan draaien.
Ook goed om na te gaan wat je bij -10 buiten nodig hebt of gaat doen. Ik denk dat een EA4 niet meer dan 2,5kW (dus 2,5*24/8 = 7,5m3 gas per dag vervangen, met koevlaas formule een jaarverbruik van 500m3) ofzo doet bij -7 of -10, maar dat moet je in het boekje even opzoeken
Ik wil geen warmtepompboiler, omdat ik weinig warm water gebruik. Aangezien mijn huis niet heel koud wordt realiseer ik mij nu dat ik altijd met een tijdelijk verlaagd debiet en een doorstroomverwarmer van 2kw de warmtepomp aan de gang krijgen als het systeem totaal is afgekoeld (bijvoorbeeld na een lange stroomstoring in koud weer). Ik wil dat de doorstromer aangestuurd kan worden door de Elga, zodat de warmtepomp het met koud weer nog net even wat beter doet. in geval van nood kan ik altijd nog de houtkachel aansteken.
In dat topic over trillingen ga ik mij nog even verdiepen.
Zit in de retourk60R59k1 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 01:01:
[...]
Dank! De link naar Kleinman had ik ook al gevonden en had mij geïnspireerd . Echter is mij niet duidelijk of hij het buffervat in de retour heeft (voorschakelvat) of als vervanger van de cv met een pomp heeft aangesloten.
Ik wil geen warmtepompboiler, omdat ik weinig warm water gebruik. Aangezien mijn huis niet heel koud wordt realiseer ik mij nu dat ik altijd met een tijdelijk verlaagd debiet en een doorstroomverwarmer van 2kw de warmtepomp aan de gang krijgen als het systeem totaal is afgekoeld (bijvoorbeeld na een lange stroomstoring in koud weer). Ik wil dat de doorstromer aangestuurd kan worden door de Elga, zodat de warmtepomp het met koud weer nog net even wat beter doet. in geval van nood kan ik altijd nog de houtkachel aansteken.
In dat topic over trillingen ga ik mij nog even verdiepen.
Iemand die een inschatting kan geven wat een Elga Ace 4kwh en 6kwh ongeveer moet kosten? De subsidie op deze pomp was in 2025 2150€, maar nog geen gegevens bekend in 2026 toch?
Wij hebben dit ook gedaan en daarna offertes op laten maken. Gezien de geringe besparing en de hoge verbouwingskosten hebben we uiteindelijk besloten alleen een HR ketel aan te schaffen omdat de terugverdientijd meer dan 10 jaar was. Maar goed, dat is voor een ieder weer anders. Succes!
Wat je beter kan doen is even hier inlezen en dan een eigen topic aanmaken volgens de template: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topicfissa schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:08:
Hallo allemaal, onze gas ketel is toe aan vervanging, dus ben mij aan het oriënteren op een hybride WP. We verbruiken maar 1000m3 per jaar, dus niet al te veel. Ik verwarm wel flink bij met de airco (met name bovenverdieping) wat ook stroom kost. Ik zag dat Remeha nu een actie heeft waar je de ketel “gratis” erbij krijgt. Dit lijkt wel een goede deal? De terugverdientijd lijkt met de huidige (elektra en gas) prijzen lang te worden, maar mijn verwachting is natuurlijk een hogere gasprijs in de toekomst. 🔮 nog niet gevonden helaas, dus koffie dik kijken natuurlijk.
Iemand die een inschatting kan geven wat een Elga Ace 4kwh en 6kwh ongeveer moet kosten? De subsidie op deze pomp was in 2025 2150€, maar nog geen gegevens bekend in 2026 toch?
Dan krijg je denk ik een beter advies, niet alleen gericht op Elga maar op alle mogelijkheden.
Met 1000 m3 gas plus flink bijverwarmen met airco is je warmtevraag nog best aanzienlijk. Vaak zien we met zo’n warmtevraag dat een full electric warmtepomp financieel aantrekkelijker blijkt dan hybride, onder andere vanwege het vervallen van vaste kosten voor de gasaansluiting en onderhoudskosten voor de gasketel.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Wat is nou eigenlijk de toegevoegde waarde van jouw verhaal dat je géén warmtepomp hebt gekozen en waarom kom je dan hier überhaupt telkens terug om dat te verkondigen? Wellicht twijfel je zelf nog steeds aan je keuze en volg je daarom dit topic nog steeds?Kompaskijken schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:17:
Ga eens een afspraak maken in het remeha experience center. Daar zie je alle apparaten in werking en krijg je goede uitleg van iemand met kennis van zaken.
Wij hebben dit ook gedaan en daarna offertes op laten maken. Gezien de geringe besparing en de hoge verbouwingskosten hebben we uiteindelijk besloten alleen een HR ketel aan te schaffen omdat de terugverdientijd meer dan 10 jaar was. Maar goed, dat is voor een ieder weer anders. Succes!
In lijn met de reactie van @SebastiaanPs, zou ik in jouw geval ook voor full-electric gaan, met name omdat je middels je airco's al een backup hebt. Wij zaten tot 11 maanden geleden op een gasverbruik van zo'n 1150 kuub per jaar in ons huis van 1988 zonder na-isolatie of vloerverwarming. Middels een EA6 (en nieuwe cv-ketel) gaat dit terug naar ongeveer 200 kuub per jaar. Als het buiten echter echt koud is, dan heb ik voor het comfort toch wel wat extra warmte (Ta) van de cv-ketel nodig. In jouw geval denk ik van niet, omdat je kunt bijverwarmen met de airco.fissa schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:08:
Hallo allemaal, onze gas ketel is toe aan vervanging, dus ben mij aan het oriënteren op een hybride WP. We verbruiken maar 1000m3 per jaar, dus niet al te veel. Ik verwarm wel flink bij met de airco (met name bovenverdieping) wat ook stroom kost. Ik zag dat Remeha nu een actie heeft waar je de ketel “gratis” erbij krijgt. Dit lijkt wel een goede deal? De terugverdientijd lijkt met de huidige (elektra en gas) prijzen lang te worden, maar mijn verwachting is natuurlijk een hogere gasprijs in de toekomst. 🔮 nog niet gevonden helaas, dus koffie dik kijken natuurlijk.
Als je helemaal geen gasaansluiting meer hebt, bespaar je ongeveer €374 per jaar (netbeheerkosten + vaste leveringskosten).
Verbouwingskosten voor een WP?Kompaskijken schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:17:
Ga eens een afspraak maken in het remeha experience center. Daar zie je alle apparaten in werking en krijg je goede uitleg van iemand met kennis van zaken.
En tvt weet jij en niemand niet. Niemand weet hoe de energieprijzen, vastrecht, belastingen, onderhoudskosten ketel etc zich gaan ontwikkelen. 1 weet ik wel zeker dat de warmte uit de buitenlucht 3 tot zo'n 5kW altijd gratis blijft. Alleen de stroom om die eruit te onttrekken niet. Verder als je panelen hebt en straks salderen wordt afgeschaft ben ik blij met mijn WP. Mijn panelen doen nu 1150W op dit moment en WP trekt 650W op dit moment. Die hoef ik niet meer te salderen maar slurp ik lekker op. Vanmiddag SWW maken op zonnestroom.
[ Voor 177% gewijzigd door Proton_ op 18-01-2026 12:04 ]
Tja, er is nog steeds veel misinformatie.Kompaskijken schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:17:
Er zit een elektrisch element in de boiler - dit is ook hoe ik hem nu gebruik, maar 350 dagen per jaar heeft de warmtepomp nog capaciteit over, het zou wel mooi zijn als ik daar het verbruik van de boiler mee kan verminderen.FlowDesign schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:06:
[...]
Ok, en wat is je inschatting wanneer het flink koud is buiten en de WP eigenlijk continu nodig is voor de cv? Heb je dan voldoende warm water? Of kun je dat dan opvangen met een spiraal in je SWW vat?
Kan op het internet geen connector vinden
Wie weet welke connector ik daar voor moet hebben
Volgens mij liepen wij daar een paar jaar geleden ook tegenaan. Ik kan me herinneren dat ik een andere (ongebruikte) connector geleend heb van elders in die module?minicraft schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:25:
Ik wil mijn homewizard kWh meter aansluiten op de Elga ace 4Kw echter de So+/So- aansluiting op de printplaat is geen connector aanwezig
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Van Remeha heb ik begrepen dat er geen kWh meter in de EA zit. Het verbruik is een inschatting, net als het gasverbruik. Hij is dus net zo betrouwbaar als de vermogens welke in de app weergegeven worden.minicraft schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:25:
Ik wil mijn homewizard kWh meter aansluiten op de Elga ace 4Kw echter de So+/So- aansluiting op de printplaat is geen connector aanwezig
Een kWh meting op je voeding is veel betrouwbaarder.
Moet wel besteld worden bij de groothandel maar we hebben geen haast
https://www.techniekwebsh...0102194-onderdeel-ja.html
Misschien een troost is dat die schatting dan best goed klopt. Ik zie weinig verschil met wat ik meet.Pietje555 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:52:
[...]
Van Remeha heb ik begrepen dat er geen kWh meter in de EA zit. Het verbruik is een inschatting, net als het gasverbruik. Hij is dus net zo betrouwbaar als de vermogens welke in de app weergegeven worden.
Een kWh meting op je voeding is veel betrouwbaarder.
Maar wellicht belangrijkste is, of je het live vermogen kunt meten. Als je alleen maar totaal verbruikte kWh per etmaal kunt zien word je nog niet heel veel wijzer.
@minicraft
Heb de vacuumpomp van het werk geleend en zelf aan de slag gegaan.
De unit wordt gebruikt om de mancave en de legokamer van de kinderen te verwarmen (+-60m2) en draait volledig stand-alone.Hiervoor gebuikten we een oude Techneco Elga maar helaas is deze lek (iets te hard aan de soldering getrokken waarschijnlijk).
Voor de rest van het huis hebben wij een Atlantic Alfea Extensa DUO A.I. 10kW unit.
Ik ga dit forum even goed doornemen en kijken of ik nog iets wijzer kan worden van de instellingen maar vooralsnog lijkt hij het goed te doen
:strip_exif()/f/image/fSCM4FsJaTIkhgijNzcEyIBC.jpg?f=fotoalbum_large)
En het afpersen met stikstof op >40 bar maar overgeslagen?martijn090680 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:49:
De nodige spierpijn aan overgehouden maar hier ook iemand met een Elga Ace 4kW sinds afgelopen zondag.
Heb de vacuumpomp van het werk geleend en zelf aan de slag gegaan.
Dit even lezen:EVENTUM schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:02:
Ik heb een Remeha elga ace 6kw monoblock die direct gekoppeld is aan de standleiding van de cv en zonder tweede circulatie pomp (flexibele aansluiting, mogelijk sind 2025). Veel mensen kunnen de toeren van de pomp (pp016), of het vermogen van de compressor (ap092) aanpassen. Helaas kan ik deze parameters niet vinden in de controlbox 3.0. Weet iemand hoe dit komt? Wellicht door CN1 en CN2 waarden die zijn ingesteld? Bedankt!
https://kennisbank.remeha...biet-of-delta-t-gestuurd/
Yep, met de 2 andere airco units is het indertijd ook goed gegaan, die draaien na 5 jaar ook nog steeds netjesAndrehj schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:45:
[...]
En het afpersen met stikstof op >40 bar maar overgeslagen?
Had hem op heiz24 gevonden voor 173 euro maar na 4 weken wachten is mijn order geannuleerd en storten ze mijn geld terug.
En 276 euro vind ik een beetje prijzig 😅
Ondertussen bij heizung billiger uitgekomen.
Duimen dat die wel leveren....
[ Voor 14% gewijzigd door MuadDib007 op 25-01-2026 16:51 ]
Hoeveel heb je 'm daar gevonden?MuadDib007 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:42:
Iemand een tip waar ik de GTW-08 voor een redelijke prijs kan krijgen?
Had hem op heiz24 gevonden voor 173 euro maar na 4 weken wachten is mijn order geannuleerd en storten ze mijn geld terug.
En 276 euro vind ik een beetje prijzig 😅
Ondertussen bij heizung billiger uitgekomen.
Duimen dat die wel leveren....
Hier heb je de gtw08 voor iets minder dan EUR 200: https://raleo.de/item/Hei...U-Gateway-GTW-08-7721982/
ik heb overigens geen ervaring met deze shop. Enige reden waarom ik dit zou willen is voor als de remeha de stekker uit de cloud trekt en ik toch van afstand de temp wil aanpassen. Verder staat alles wel goed ingesteld bij mij. Laat aub weten als deze wel geleverd wordt.
Ik heb hem nu als het goed gaat voor 164 euro inclusief verzending thuis....greg-a schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Hoeveel heb je 'm daar gevonden?
Hier heb je de gtw08 voor iets minder dan EUR 200: https://raleo.de/item/Hei...U-Gateway-GTW-08-7721982/
ik heb overigens geen ervaring met deze shop. Enige reden waarom ik dit zou willen is voor als de remeha de stekker uit de cloud trekt en ik toch van afstand de temp wil aanpassen. Verder staat alles wel goed ingesteld bij mij. Laat aub weten als deze wel geleverd wordt.
Nu maar duimen.
Levertijd zou 4-8 werkdagen zijn.
Heb je een linkje en wil je ons op de hoogte houden mbt software revisie?MuadDib007 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:54:
[...]
Ik heb hem nu als het goed gaat voor 164 euro inclusief verzending thuis....
Nu maar duimen.
Levertijd zou 4-8 werkdagen zijn.
Ik heb hem hier besteld.edwin2021 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Heb je een linkje en wil je ons op de hoogte houden mbt software revisie?
https://heizung-billiger....721982-3661238740211.html
Zodra hij binnen is en ik meer weet zal ik een update geven.
https://www.tavolla.com/b...a-piattaforma-baxi-space/
Met zo'n lange levertijd verwacht ik het zelfde geintje als bij heiz24.ardvark99 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:20:
Het kan nog goedkoper, 130 euro incl verzending. Wel tot 3 weken verzending:
Weken wachten en uiteindelijk een geannuleerde order 😅.
Ach, voor het zelfde geld hebben mensen daar wel succes mee.
Het scheelt een hoop geld.
Ik heb er geen haast mee, en als de bestelling geannuleerd wordt, kijken we wel verder. Ik zag idd printjes voorbijkomen van ruim 400 euro, met korting 350 euro, vraag maar raak...MuadDib007 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Met zo'n lange levertijd verwacht ik het zelfde geintje als bij heiz24.
Weken wachten en uiteindelijk een geannuleerde order 😅.
Ach, voor het zelfde geld hebben mensen daar wel succes mee.
Het scheelt een hoop geld.
Ik denk dat de fabrieksprijs van deze printjes redelijk of heel goedkoop zijn, en dat er maar een prijs op gegooit wordt door de leveranciers.
Wat moet ik anders instellen om wel een fatsoenlijke hoeveelheid warm water te krijgen?
Is het een kwestie van DP051 op comfort te zetten? Hij stond op ECO (alleen WP) en kan me voorstellen dat dan de warmtepomp het met dit weer dan niet bij kan houden.
Verder staat HP061 (hybride modus op kosten, kosten gas staan op 124 ingesteld en stroom op 25
De Elga doet niets met warm water (SWW), dus er zal waarschijnlijk iets in je ketel niet goed zijn.onnaj schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:32:
Wij hebben een Elga Ace 6kW icm een Intergas Compact HRE ketel. Nu merken we op dat het warmwater wel heet wordt maar dat deze niet lang vastgehouden wordt. Op deze manier kunnen we ons bad niet eens helemaal vullen met goed warm water, wat natuurlijk niet opschiet.
Wat moet ik anders instellen om wel een fatsoenlijke hoeveelheid warm water te krijgen?
Is het een kwestie van DP051 op comfort te zetten? Hij stond op ECO (alleen WP) en kan me voorstellen dat dan de warmtepomp het met dit weer dan niet bij kan houden.
Verder staat HP061 (hybride modus op kosten, kosten gas staan op 124 ingesteld en stroom op 25
Edit: of er is iets bij de installatie van de Elga niet goed gedaan. Intergas ketels hebben geen driewegklep, dus misschien dat er nog een klep ofzo geïnstalleerd had moeten worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Ethnocentrix op 26-01-2026 19:45 ]
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Ah kijk dat wist ik niet! Ik zie wel dat je met functie dp051 voor de sww een boost kunt krijgen, maar zal ook eens kijken of de thermostaatkraan van het bad dan niet gewoon defect is. Dat zou natuurlijk dan ook nog een optie zijn. Want heet wordt het water wel en staat op de Intergas ook ingesteld op 60 gr C. Alleen hij houdt dat bij het bad niet vol. Dus maar eens testen bij andere kranen...Ethnocentrix schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:42:
[...]
De Elga doet niets met warm water (SWW), dus er zal waarschijnlijk iets in je ketel niet goed zijn.
Edit: of er is iets bij de installatie van de Elga niet goed gedaan. Intergas ketels hebben geen driewegklep, dus misschien dat er nog een klep ofzo geïnstalleerd had moeten worden.
En als je de bad kraan iets dicht draait? Kan natuurlijk zomaar zijn dat de badkraan een dusdanig debiet toe staat dat de ketel het niet snel genoeg kan verwarmen.onnaj schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:40:
[...]
Ah kijk dat wist ik niet! Ik zie wel dat je met functie dp051 voor de sww een boost kunt krijgen, maar zal ook eens kijken of de thermostaatkraan van het bad dan niet gewoon defect is. Dat zou natuurlijk dan ook nog een optie zijn. Want heet wordt het water wel en staat op de Intergas ook ingesteld op 60 gr C. Alleen hij houdt dat bij het bad niet vol. Dus maar eens testen bij andere kranen...
Systeem: Remeha Tzerra Ace 28c HR - Ketel. Warmte pomp Atlantic Aurea 5 R32 Hybrid add.on.
Staat standaard (of in ieder geval bij de mijne, ben net verhuisd) op 5 graden, wat betekent dat de warmtepomp zo ongeveer deze hele januari maand uit heeft gestaan en de vloer volledig via gas is verwarmd.
Heb helaas geen cozy touch bridge en krijg die app dus ook niet verbonden.
Als iemand een tip heeft hoe ik bij die instellingen kan komen dan zou dat geweldig zijn!
Je zit in het verkeerde topic. Dit topic gaat alleen over de Elga Ace en die heb jij (volgens bovenstaand tekst) niet.bernieh schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:23:
Weet iemand hoe ik bij de installateur instellingen kom om het bivalentiepunt van mijn Remeha warmtepomp aan te passen?
Systeem: Remeha Tzerra Ace 28c HR - Ketel. Warmte pomp Atlantic Aurea 5 R32 Hybrid add.on.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 01-02-2026 09:30 ]
Je kunt je vraag beter in dit topic stellen:bernieh schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:23:
Weet iemand hoe ik bij de installateur instellingen kom om het bivalentiepunt van mijn Remeha warmtepomp aan te passen?
Staat standaard (of in ieder geval bij de mijne, ben net verhuisd) op 5 graden, wat betekent dat de warmtepomp zo ongeveer deze hele januari maand uit heeft gestaan en de vloer volledig via gas is verwarmd.
Heb helaas geen cozy touch bridge en krijg die app dus ook niet verbonden.
Als iemand een tip heeft hoe ik bij die instellingen kan komen dan zou dat geweldig zijn!
Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on
Installatiehandleiding in omgekeerde volgorde aflopen?gemert3 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:12:
Weet iemand hoe je definitief een buitenunit van een Elga Ace kan afkoppelen?
Bij een split unit moeten de leidingen leeggezogen worden. De koelgassen zijn heel slecht voor de ozonlaag en mogen niet vrijkomen.Skipper_NH schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:37:
Misschien duidelijk vermelden wat het doel van die afkoppeling is. Anders zeg ik: werkschakelaar uitzetten en zaag erin
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Je kunt ook een pump down doen en het koelmiddel opslaan in de buiten unit. Je zet de buiten unit in koelmode en sluit het ventiel aan de perszijde. De compressor pomp dan alle koelmiddel in de buitenunit.gemert3 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:12:
Weet iemand hoe je definitief een buitenunit van een Elga Ace kan afkoppelen?
Het verschilt per model hoe je een pump down uitvoert, maar een specialist zal dit wel weten.
Je mag het in ieder geval niet zelf doen als je geen STEK certificering hebttimenator schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:22:
[...]
Je kunt ook een pump down doen en het koelmiddel opslaan in de buiten unit. Je zet de buiten unit in koelmode en sluit het ventiel aan de perszijde. De compressor pomp dan alle koelmiddel in de buitenunit.
Het verschilt per model hoe je een pump down uitvoert, maar een specialist zal dit wel weten.
Klopt, was ook eigenlijk niet bedoeld om aan te sporen dit zelf te doen. Maar als alternatief voor het leegzuigen.Pietje555 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:44:
[...]
Je mag het in ieder geval niet zelf doen als je geen STEK certificering hebt
Tegenwoordig heet het niet meer STEK, maar F-gassen gecertificeerd
Is de bedoeling om hem definitief te verwijderen ivm nieuwe installatieSkipper_NH schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:37:
Misschien duidelijk vermelden wat het doel van die afkoppeling is. Anders zeg ik: werkschakelaar uitzetten en zaag erin
Klopt, Gewoonte. Net als de meeste mensen het nog over 220 /380 V hebben terwijl het al sinds 1989 230 /400 V is.timenator schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:31:
[...]
Tegenwoordig heet het niet meer STEK, maar F-gassen gecertificeerd
Als ik het goed heb zijn op de kWh meter de aasluit punten 5 (S0+) en 6 (S0-)
vervolgens aangesloten met een origineel stekkertje op de elga ace print
pulswaarde elga ace (HP033) op 1 Wh
HomeWizard kWh ook op 1Wh (0.001 kWh )
maar dan de vraag is het importvermogen of exportvermogen wat je op de kWh meter moet instellen
Heb bijde geprobeerd maar wat de kWh meet en de elga ace komen niet overeen
Wat doe ik verkeerd
Als hij in het progamma met de hele week 20 graden en hij nadert het enige schakelmoment op maandag (van 20 naar 20) besluit hij te gaan verwarmen naar 21,5 graden. De eiwist en de app geven dit dan aan, terwijl het niet overeenkomst met het programma.
Ik heb ook een programma waarin ik wel verwarm naar 21,5, om warmte te bufferen, maar dat gebruik ik nu niet. Ik heb in een poging dit probleem op te lossen ook tijdelijk de programma's 1 en 2 omgegooid in de app, maar dit veranderde niets. Ik heb een lange aanwarm tijd, maar vannacht om 2 uur werd ik al wakker van de hitte in huis. Ik heb vorige feedback gegeven in de app, maar vannacht moest ik het hitteprotocol erbij pakken.
Ik heb al een keer de elga ace en daarmee ook de bedrade etwist een half uur van de stoom afgehaald in de hoop dat hij zich zou resetten. Als ik een timer zet van 21,5 naar 20 graden gaat hij aftellen naar het schakelmoment en is het ook weer de rest van de week 20 graden.
Hebben meer mensen dit? Of moet ik hiermee naar mijn digibete installateur?
Heb je hem ook daadwerkelijk al besteld?ardvark99 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:20:
Het kan nog goedkoper, 130 euro incl verzending. Wel tot 3 weken verzending:
Zo ja, hoe loopt dat?
Ik krijg vanuit heizungs-billiger de melding dat er vertraging is met de levering vanuit de leverancier dus twijfel of zijn wel zullen gaan leveren.
Ik heb hem idd besteld, maar levertijd is 1-3 weken. Ik heb wel een orderbevestiging gehad (op z'n Italiaans natuurlijkMuadDib007 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:39:
[...]
Heb je hem ook daadwerkelijk al besteld?
Zo ja, hoe loopt dat?
Ik krijg vanuit heizungs-billiger de melding dat er vertraging is met de levering vanuit de leverancier dus twijfel of zijn wel zullen gaan leveren.
Verder maar afwachten.
Remeha Home
Failed to refresh the Remeha Home access token. Please re-authenticate with your Remeha Home credentials to continue using this integration.
volgens mij had ik hetzelfde maar nu lijkt het weer te werkenardvark99 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:43:
Ligt de Remeha cloud server er uit? Ik heb al sinds vanmorgen in HA de melding dat ik opnieuw moet autoriseren, wat telkens terugkomt:
Remeha Home
Failed to refresh the Remeha Home access token. Please re-authenticate with your Remeha Home credentials to continue using this integration.