Acties:
  • +1 Henk 'm!
@hnrlu Je schrijft niks over vloerverwarming. Begrijp ik het nou goed dat je de vloer compleet hebt vervangen, maar toen geen vloerverwarming hebt aangelegd? :? Dat zou wel een ontzettende gemiste kans zijn....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• hnrlu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-10 13:31
Andrehj schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:49:
@hnrlu Je schrijft niks over vloerverwarming. Begrijp ik het nou goed dat je de vloer compleet hebt vervangen, maar toen geen vloerverwarming hebt aangelegd? :? Dat zou wel een ontzettende gemiste kans zijn....
Ja dat klopt, achteraf zonde, maar dat was in 2012 al.

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-10 20:42
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe remeha cv ketel en de Elba ace hybride warmtepomp. Huis is uit 1977, ramen staan dagelijks nog lekker open. Maar het blijft nog steeds 21 graden in huis. Dus blijkbaar huis goed geïsoleerd, want de warmtepomp is nog 0 keer aangeweest.

Nu zat ik bij het warmwatertemperatuur te kijken en zag dat deze op 50 graden staat met een waarschuwing. Onder de 50 graden gene waarschuwing.

Maar het water moet toch minstens 55 a 65 graden zijn i.v.m. kans op legionella besmetting?

Of denk ik nu verkeerd? Ik twijfel namelijk, want stel dat ik gelijk heb, dan zou je toch zeggen dat het niet mogelijk moet zijn om deze temperatuur lager te zetten…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWWVvn0J9E8gVAS12JawD0mFIN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b4zACypbJvzHUyWvOIxwPBNB.png?f=fotoalbum_large
hnrlu schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:50:
Om het verband tussen aanvoertemperatuur en buitentemperatuur te bepalen kun je eerste een tijdje gaan draaien met vaste aanvoertemperatuur, die handmatig bijstellen en netjes (incl de bijbehorende buitentemperatuur) bijhouden.
Als het goed is kun je dan na een tijdje een grafiek plotten van het verband.
Of je zet de WP op de volautomatische regeling en haalt data voor de bovenstaande grafiek uit je logging (maar die moet je dan wel hebben).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aVo0m. schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:30:
Ik heb een vraagje. Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe remeha cv ketel en de Elba ace hybride warmtepomp. Huis is uit 1977, ramen staan dagelijks nog lekker open. Maar het blijft nog steeds 21 graden in huis. Dus blijkbaar huis goed geïsoleerd, want de warmtepomp is nog 0 keer aangeweest.

Nu zat ik bij het warmwatertemperatuur te kijken en zag dat deze op 50 graden staat met een waarschuwing. Onder de 50 graden gene waarschuwing.
Waarschuwing is volgens mij gewoon indekken. Bij een CV-ketel kon je die vroeger niet eens lager zetten dan 60 graden....
Niet druk over maken dus.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
rft80 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:07:
Snap ik. Hier is de Elga nog niet aan geweest. Als je nu behoefte hebt aan verwarming dan is mijn aanname dat je warmteverlies wat hoger ligt dan bij mij. Dan zou je de hoek juist wat hoger kunnen zetten. Eventueel ruimte compensatie aan.
Hij is hier af en toe al aangesprongen indd, maar alleen 's ochtends vroeg of in de avond. Vooral wanneer het zoals de afgelopen nachten redelijk fris is, koelt het toch wel af in huis.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• aVo0m.
  • Laatst online: 24-10 20:42
Andrehj schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:20:
[...]

Waarschuwing is volgens mij gewoon indekken. Bij een CV-ketel kon je die vroeger niet eens lager zetten dan 60 graden....
Niet druk over maken dus.
Het gaat mij niet om de waarschuwing. Maar 50 graden is toch te laag? Staat wel zo standaard ingesteld. Vanwege legionella dacht ik dat dit 55 of 65 graden moest zijn. Maar ik kan hem ook veel lager zetten dan 50 graden. Dus moet hij nog steeds 55 a 65 graden zijn of mag hij ook op 40 graden en het systeem zorgt ervoor dat legionella niet mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@aVo0m. Dit gaat over een CV-ketel. Die zou ik qua SWW wel op minimaal 55 graden zetten, want voor zover ik weet hebben die geen periodieke legionellacyclus (zoals een WP die wel heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
SWW moet op minimaal 62 graden staan ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:32
Wij hebben hier de remeha elga ace all-in-one draaien.
Door het renoveren van de schoorsteen heb ik tijdelijk de werkschakelaar van de warmtepomp uitgezet en de warmtepomp afgedekt. Echter nu loop ik er tegenaan dat de de cv wel lijkt te willen stoken echter gaat de pomp niet aan waardoor de radiatoren niet warm worden.

Iemand een idee waar dit in kan zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:17
@aVo0m. wettelijk is de minimale warmtapwatertemp voor woonhuis installaties 55 gr. Heb je recirculatie dan 60 gr. Zou hem op 60 gr zetten ivm afkoeling tijdens transport naar de kraan

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
manmetdehamer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:39:
Wij hebben hier de remeha elga ace all-in-one draaien.
Door het renoveren van de schoorsteen heb ik tijdelijk de werkschakelaar van de warmtepomp uitgezet en de warmtepomp afgedekt. Echter nu loop ik er tegenaan dat de de cv wel lijkt te willen stoken echter gaat de pomp niet aan waardoor de radiatoren niet warm worden.

Iemand een idee waar dit in kan zitten?
Staat waarschijnlijk in de blokkerstand omdat hij het buitendeel niet ziet

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Pietje555 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:56:
[...]

Staat waarschijnlijk in de blokkerstand omdat hij het buitendeel niet ziet
Daar lijkt het op inderdaad, kun je dat bypassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
manmetdehamer schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:19:
[...]

Daar lijkt het op inderdaad, kun je dat bypassen?
geen idee. Heb zelf een EA6 met losse ketel. Firmware is waarschijnlijk anders
Misschien als hybride modus op kosten staat, gasprijs op € 0,01 zetten

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10 10:41
hnrlu schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:50:
[...]

Begrijpelijk, overigens is er zonder vvw al veel winst te behalen met moderne radiatoren speciaal voor lage invoertemp. In hoeverre dat het rendement van vvw haalt, durf ik niet te zeggen. Ik heb destijds met de verbouwing hier boven en beneden vvw laten leggen en het verbruik is wel écht laag qua gas maar ook qua stroom met een ea4.

Sowieso, elke vorm van afgifte die efficiënt genoeg is op lage temperatuur is winst. Dat is sowieso vvw maar er zijn voldoende alternatieven.

Adjust non olet, plerumque...

• manmetdehamer
Zou wel moeten kunnen om de all in one te gebruiken zonder buiten unit maar ik heb het nog niet aan de praat gekregen.

https://kennisbank.remeha...tellen-zonder-buitendeel/

Ga er vanuit dat het gewoon koud genoeg moet zijn en misschien de ketel een reset moet geven.
Gelukkig zijn ze vandaag klaar met de werkzaamheden en kan het spul na een poetsbeurt weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Vraagje: merk de afgelopen 2 weken dat wanneer de verwarming aanslaat, dat één wandradiator in een slaapkamer niet warm wordt. De kraan van de radiator staat open en ik heb de radiator ook ontlucht. Zou dit met lage druk te maken kunnen hebben?

Ik zie dat de EA6 een druk van 1,3 aangeeft en de cv-ketel geeft 1,6 bar aan. Beide zijn wel een stukkie lager dan wat er voorheen aan druk was toen ik alleen nog een cv-ketel had.

Ik zie dat er een aansluiting is om water bij te vullen, maar die gaat rechtstreeks in het systeem van de warmtepomp.

Wat zijn bij jullie gebruikelijke druk standen? En waarom is die van de cv-ketel hoger dan van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:56
Heeft te maken met de hoogte van de hoogste radiator. Bij mij (bg en 1e verdieping) staat hij meestal rond de 1.5.
Ook hier verschil tussen elga en cv. Cv is nieuwe remeha calenta, gelijk met elga 6kw aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign heeft niets met druk in je systeem te maken. het is een gesloten systeem dus het is de overdruk toz van buitenlucht. Draai de ontluchter op de radiator maar open en het water spuit eruit.
kan natuurlijk wel zijn dat het debiet te laag is. Staat alles open dan is het water op een gegeven moment op. de verste radiator (met de hoogste leidingweerstand krijgt dan niets.
Oplossing is het knijpen (inregelen) van andere radiatoren/vloerverwarming groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-10 14:51
manmetdehamer schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:14:
Zou wel moeten kunnen om de all in one te gebruiken zonder buiten unit maar ik heb het nog niet aan de praat gekregen.

https://kennisbank.remeha...tellen-zonder-buitendeel/

Ga er vanuit dat het gewoon koud genoeg moet zijn en misschien de ketel een reset moet geven.
Gelukkig zijn ze vandaag klaar met de werkzaamheden en kan het spul na een poetsbeurt weer aan.
Dat het kan ben ik vrij zeker van gezien we dit ook bij een klant een weekend zo hebben laten draaien ivm een koudemiddel lekkage. Waar staat de bivalente temperatuur op ingesteld? (HP000 als parameter) dat was in onze situatie de doorslag gevende factor om met de cv ketel only te kunnen verwarmen. Deze is naar 25gr ingesteld waarmee je eigenlijk zegt dat de cv ketel mag meedoen vanaf 25gr buitentemperatuur of kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-10 13:14
Byorn schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:42:
[...]

Dat het kan ben ik vrij zeker van gezien we dit ook bij een klant een weekend zo hebben laten draaien ivm een koudemiddel lekkage. Waar staat de bivalente temperatuur op ingesteld? (HP000 als parameter) dat was in onze situatie de doorslag gevende factoor om met de cv ketel only te kunnen verwarmen. Deze is naar 25gr ingesteld waarmee je eigenlijk zegt dat de cv ketel mag meedoen vanaf 25gr buitentemperatuur of kouder.
Werkt dat ook met een elga ace split

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-10 14:51
De elga ace heeft eenzelfde parameter om de bivalente temperatuur mee in te stellen. De binnen unit van de elga moet wel op spanning blijven omdat hierin de pomp zit die de warmte in je cv systeem pompt ook als de cv ketel de enige is die warmte opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
Byorn schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:42:
[...]

Dat het kan ben ik vrij zeker van gezien we dit ook bij een klant een weekend zo hebben laten draaien ivm een koudemiddel lekkage. Waar staat de bivalente temperatuur op ingesteld? (HP000 als parameter) dat was in onze situatie de doorslag gevende factor om met de cv ketel only te kunnen verwarmen. Deze is naar 25gr ingesteld waarmee je eigenlijk zegt dat de cv ketel mag meedoen vanaf 25gr buitentemperatuur of kouder.
Ah dan zal dat het issue zijn, die heb ik afgelopen winter op -10 gezet.

De warmtepomp is inmiddels weer aangezet maar in elk geval goed om te weten dat het wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:50
Mijn kamerthermostaat is rommelig geworden en ik de eTwist komt pas volgende week, dus ik dacht ik zet de Elga Ace (4kW) op weersafhankelijk (HP780) en het voetpunt van de stooklijn vast op 20 (CP210) en dan doet de thermostaat niet meer mee, toch?
Maar helaas, hij kijkt nog steeds naar de thermostaat en verwarmt niet als de thermostaat laag staat of is losgehaald.
Maak ik nou een denkfout of is er nog een andere parameter die er voor zorgt dat hij een thermostaat nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10 12:06
Dacht even leuk om te delen, de elga ace all in one 6kw hangt hier nu 1 jaar.
Stroom: 3257kwh verbruikt, 14267kwh geproduceerd. COP 4.38 gemiddeld over 1 jaar.
Gas: 152m3 gas aan stookkosten.
Temp overdag meestal 19-20 graden 's nachts terug naar 17 graden.

Helaas geen data van afgelopen jaren beschikbaar, wonen er nu net iets meer dan 1 jaar. Wel wat veranderd in woning:
4 ramen met enkel glas op slaapkamers + rot kozijn vervangen in februari dit jaar naar HR++ glas. 4,5m2 glas in totaal.
Onlangs 2 radiatoren + 10 meter leiding zijn weg gehaald ivm nieuwe badkamer.
Benieuwd hoe het komend jaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:14
ger356 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:45:
Mijn kamerthermostaat is rommelig geworden en ik de eTwist komt pas volgende week, dus ik dacht ik zet de Elga Ace (4kW) op weersafhankelijk (HP780) en het voetpunt van de stooklijn vast op 20 (CP210) en dan doet de thermostaat niet meer mee, toch?
Maar helaas, hij kijkt nog steeds naar de thermostaat en verwarmt niet als de thermostaat laag staat of is losgehaald.
Maak ik nou een denkfout of is er nog een andere parameter die er voor zorgt dat hij een thermostaat nodig heeft.
Als de thermostaat aansluiting op aan/uit staat (en dus niet op de opentherm aansluiting) dan kun je volgens mij met een schakelaar de warmte vraag aan/uit zetten. Voor een paar dagen is dat misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:35

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik draai hier nu alweer een paar jaar een Remeha Elga Ace en alhoewel het zijn werk lijkt te doen, blijf ik het raar vinden dat als ik bijvoorbeeld in de Remeha-app kijk ik zie dat de COP 2.5 is. Bij de huidige buitentemperatuur van afgelopen dagen van 's nachts 10-15 graden en een thermostaat die staat ingesteld op 19.5 graden is dat toch een veel te lage waarde? Begin dit jaar viel het me ook al op dat ik vaak onder een COP van 3 zat, waarden hoger dan dat kan ik me niet herinneren ooit te hebben gezien.

Nu is mijn eerste vraag, is die Remeha-app wel betrouwbaar of moet ik weinig waarde hechten aan die COP-waarde die daar wordt geschat?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:41
Tjeerd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:18:
Ik draai hier nu alweer een paar jaar een Remeha Elga Ace en alhoewel het zijn werk lijkt te doen, blijf ik het raar vinden dat als ik bijvoorbeeld in de Remeha-app kijk ik zie dat de COP 2.5 is. Bij de huidige buitentemperatuur van afgelopen dagen van 's nachts 10-15 graden en een thermostaat die staat ingesteld op 19.5 graden is dat toch een veel te lage waarde? Begin dit jaar viel het me ook al op dat ik vaak onder een COP van 3 zat, waarden hoger dan dat kan ik me niet herinneren ooit te hebben gezien.

Nu is mijn eerste vraag, is die Remeha-app wel betrouwbaar of moet ik weinig waarde hechten aan die COP-waarde die daar wordt geschat?
Volgens mij geeft de app eerder een overschatting - de app geeft bij mij een gemiddelde COP van 5.2 over het afgelopen jaar. Ik heb ook een warmte- en stroommeter en daarmee kom ik op 4.7. Ik denk dat hij de pomp niet meetelt eerlijk gezegd. Maar een COP van 2.5 duidt op problemen met de installatie of een verkeerde instelling ergens. Het helpt erg om het stroomverbruik te meten om te zien wat er aan de hand is.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:58
Tjeerd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:18:

Ik heb een elga ace 6kw en zie precies hetzelfde. ook een COP van 2.5.

Ik bereken zelf een soort van momentane COP in homeasssistant en daar zie ik die nooit rond de 2 zitten dus ik begrijp het ook niet helemaal.

Nu is het in homeassistant op basis van een constante flowrate berekent omdat ik die niet kan uitlezen (heb de hardware niet). De delta T berekening ik op basis van 2 temp. sensors op de buis direct aan de binnenunit. De binnenunit en buitenunit zitten op een eigen groep met een eigen kwh meter dus elektrisch vermogen haal ik daar uit. Door de flowrate hard is ingesteld is de vraag hoe betrouwbaar mijn cop berekening is , maar een afwijking van de 2+ kan ik niet helemaal plaatsen.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:41
Ok, kan ook zijn dat dit komt doordat ik hier geen CV-ketel als backup gebruik, dus eigenlijk geen hybride. Iemand een idee hoe de warmte uit de ketel wordt meegerekend?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicDHG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:31
Bij mij zegt de app deze maand geleverd 136 en opgenomen 17. Vervolgens geeft hij een cop van 3,5. Dus zelfs al zijn die getallen een schatting. Het klopt van geen kanten. Via de Smart connect app krijg ik realistische waarden, maar die kan ik alleen realtime uitlezen als ik bluetooth verbinding heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Mag ik vragen waar jullie de cop uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
minicraft schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:26:
Mag ik vragen waar jullie de cop uitlezen
In de app bij energie verbruik het verbruik van de warmtepomp opzoeken en dan de I achter geleverd. Maar er klopt niet veel van, zowel verbruik als cop niet

[ Voor 40% gewijzigd door manmetdehamer op 08-10-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealSailor
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-10 18:53
Het ligt waarschijnlijk aan de hoge buitentemperatuur dat mijn elga ace 6 dit gedrag vertoont. Stooklijn staat op 30 graden en 0,8. Jaren 30 huis, radiatoren met heatfans, geen vvw. Etwist staat permanent op 21 graden. Is er toch nog iets wat ik kan bijstellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNcp9TtlEPI5mJmMlfbaqWShzTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6Bh0CHAe5i2Bo7bachkY5lq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BDXS7OJntlmAOzngrH2lOmbazs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akzIZyXd1zeTE9H1qai6KszU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2NaYiy4MAmGypEfEmpKz1LOHTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxolgHN5ux3BnTWbfGUIRBYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:31
RealSailor schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:53:
Het ligt waarschijnlijk aan de hoge buitentemperatuur dat mijn elga ace 6 dit gedrag vertoont. Stooklijn staat op 30 graden en 0,8. Jaren 30 huis, radiatoren met heatfans, geen vvw. Etwist staat permanent op 21 graden. Is er toch nog iets wat ik kan bijstellen?
Je stooklijn moet omlaag lijkt me, je maakt nu water van 30 graden bij een buiten temperatuur van 20 graden. Dat kunnen je radiatoren niet kwijt. Lekker op 15 laten staan, hoek wel een stuk verhogen, zou ook daar eerst eens standaard instelling pakken voor radiatoren (1.5 meen ik?).

Als dat niet werkt kan je verder sleutelen. Wat voor regel strategie heb je? WAR? WAR met ruimte compensatie? Je zou dan de ruimte invloed iets kunnen verhogen en wat meer radiatoren openzetten/ de naregeling uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
rft80 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:26:
[...]

Je stooklijn moet omlaag lijkt me, je maakt nu water van 30 graden bij een buiten temperatuur van 20 graden. Dat kunnen je radiatoren niet kwijt. Lekker op 15 laten staan, hoek wel een stuk verhogen, zou ook daar eerst eens standaard instelling pakken voor radiatoren (1.5 meen ik?).

Als dat niet werkt kan je verder sleutelen. Wat voor regel strategie heb je? WAR? WAR met ruimte compensatie? Je zou dan de ruimte invloed iets kunnen verhogen en wat meer radiatoren openzetten/ de naregeling uit zetten.
Ik heb mijn stooklijn ook weer een beetje bijgesteld. Eigenlijk zou ik liever een stooklijn met een extra knik erin hebben zodat bijvoorbeeld tussen 20 en 15 graden buitentemperatuur en onder 15 graden apart ingesteld kunnen worden.

Stook hier ook met radiatoren met ventilatoren en die kunnen ook niet voldoende warmte kwijt wanneer het setpunt te hoog staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:45
Blijkbaar liggen de cloud servers er al een half uur uit waarop de Remeha draait, de mobile app start niet door, en mijn HA integratie geeft een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
ardvark99 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:45:
Blijkbaar liggen de cloud servers er al een half uur uit waarop de Remeha draait, de mobile app start niet door, en mijn HA integratie geeft een foutmelding.
Wilde net vragen of er nog meer mensen zijn met hetzelfde probleem, we zijn dus niet de enigen :)

Mijn HA en de Remeha app zijn ook de verbinding kwijt.

Verwarming reageert wel gewoon op aansturing van de eTwist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
FlowDesign schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Wilde net vragen of er nog meer mensen zijn met hetzelfde probleem, we zijn dus niet de enigen :)

Mijn HA en de Remeha app zijn ook de verbinding kwijt.

Verwarming reageert wel gewoon op aansturing van de eTwist.
Ik ben nu niet thuis, kan de e-Twist dus niet controleren. Maar gelukkig is de e-Twist niet afhankelijk van de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Kwam hier ook al even checken of ik de enige was :) Ik heb wel vaak dat ik niet eens een wifi netwerk kan selecteren dan is de lijst leeg en moet ik de ketel van de stroom halen om de e twist te rebooten en dan kan het zijn dat die wifi netwerken kan vinden. mashpunt hangt 1 meter van de e twist af dus die heeft zeker weten bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Snakeman123 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:38:
Kwam hier ook al even checken of ik de enige was :) Ik heb wel vaak dat ik niet eens een wifi netwerk kan selecteren dan is de lijst leeg en moet ik de ketel van de stroom halen om de e twist te rebooten en dan kan het zijn dat die wifi netwerken kan vinden. mashpunt hangt 1 meter van de e twist af dus die heeft zeker weten bereik.
En heeft het Mesh ap naast cv ook een goede verbinding met het Uplink access point? Zal niet de eerste keer zijn dat die afstand te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
edwin2021 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

En heeft het Mesh ap naast cv ook een goede verbinding met het Uplink access point? Zal niet de eerste keer zijn dat die afstand te groot is.
Ja de mash zit direct op glasvezel netwerk 40 cm ernaast met een kabel. Dus eigenlijk 1e access punt die beschikbaar is. Ook als ik de andere uitzet in huis om te checken zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Veel van dat IoT spul werkt alleen goed op 2.4GHz met 20MHz bandbreedte. Ook ssid en wachtwoord simpel houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Snakeman123 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:38:
Heb je op je router en/of access points een vast kanaal ingesteld of staat deze op 'Auto'?

Zou aanraden om een scan te doen in je woning met een app, dan het kanaal vast te zetten dat het minst gebruikt wordt in je omgeving (er vanuit gaande dat je buren hebt ;) ).

Veel apparatuur kan niet goed omgaan met wifi punten die van kanaal wisselen, dus beter kanaal zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
FlowDesign schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Heb je op je router en/of access points een vast kanaal ingesteld of staat deze op 'Auto'?

Zou aanraden om een scan te doen in je woning met een app, dan het kanaal vast te zetten dat het minst gebruikt wordt in je omgeving (er vanuit gaande dat je buren hebt ;) ).

Veel apparatuur kan niet goed omgaan met wifi punten die van kanaal wisselen, dus beter kanaal zelf instellen.
@edwin2021 En een apart IoT SSID aanmaken op alleen 2.4GHz, meeste IoT devices kunnen alleen de 2.4 GHz band aan.
ardvark99 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:45:
De storing lijkt opgelost te zijn, misschien had het te maken met de Azure storing van vandaag, ik had ook een website die niet bereikbaar was, maar nu ook weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGBnLyu2GZlvTQCblCpoQUcsG1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZCjibSwQsVKjPKcSC1frgqpd.png?f=fotoalbum_large

Nu nog eens even zoeken hoe ik dit kan aanpassen in de app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
ardvark99 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

@edwin2021 En een apart IoT SSID aanmaken op alleen 2.4GHz, meeste IoT devices kunnen alleen de 2.4 GHz band aan.

[...]

De storing lijkt opgelost te zijn, misschien had het te maken met de Azure storing van vandaag, ik had ook een website die niet bereikbaar was, maar nu ook weer werkt.
Dat is misschien nog wel een optie om te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Snakeman123 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:33:
[Afbeelding]

Nu nog eens even zoeken hoe ik dit kan aanpassen in de app :)
Op de 2.4GHz, besturingskanaal niet op auto zetten, en ik vermoed niet op kanaal 1, die wordt het meest gebruikt. Op die band alleen kanaal 1, 6 of 11 instellen, ivm overlap, en dan vast. Bandbreedte alleen op 20MHz zetten, hoger geeft weer overlap.
5GHz kan je wel op auto laten staan, maar breedte lager zetten, heeft weinig zin, je verstoord elkaar (buren) alleen maar.
Meet de wifi met jouw mobiel in huis met speciaal daarvoor gemaakte apps, kijk in de Store.

En als je bereik daardoor minder wordt, AP(s) bij plaatsen, maar niet vol open, anders loopt de WiFi alleen maar te schreeuwen, maar dit is eigenlijk off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik heb op mijn AP 3 SSIDs ingesteld.
Eén voor IoT 2,4 MHz, bandbreedte 20, wifi 4
Gasten/Kids 2,4/5 MHz, wachtwoord reset ik regelmatig omdat ze dat met de Qr code telkens delen.
Eigen netwerk; Voor werk laptops en mobi's ouders 2,4/5 MHz Wifi 6
IoT inderdaad kort wachtwoord gebruiken, want van de instelling op een eTwist wordt je niet vrolijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pietje555 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:16:
Ik heb op mijn AP 3 SSIDs ingesteld.
Eén voor IoT 2,4 MHz, bandbreedte 20, wifi 4
Gasten/Kids 2,4/5 MHz, wachtwoord reset ik regelmatig omdat ze dat met de Qr code telkens delen.
Eigen netwerk; Voor werk laptops en mobi's ouders 2,4/5 MHz Wifi 6
IoT inderdaad kort wachtwoord gebruiken, want van de instelling op een eTwist wordt je niet vrolijk
Nou, daar zeg je wat. Een wifi WW instellen op de e-Twist is (en dat is qua interface begrijpelijk) best een werkje.

Wel grappig dat je dat met verschillende SSID's in hebt gesteld. Zal in jouw geval best nodig zijn.

Je werkt immers op MHz ipv GHz dus jij hebt waarschijnlijk een landgoed waar ik eng van word ;)

Jokes aside, ik woon in een huis met begane en eerste verdiep van 128m2 en ik ben nog steeds te lui geweest om op de bovenverdieping een apart AP aan te sluiten (ik heb tijdens de verbouwing wel CAT6 naar boven getrokken). Soms loop ik er tegenaan dat ik boven vloerverwarming droogbouw gelegd heb waarvan de leidingen in alu profielen liggen die dus aardig wat wifi signaal van beneden Faradayen maar zelfs dan nog geen problemen met Home Wizard pluggen die ook aan de EA4 hangen om het verbruik te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
FlowDesign schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

Ik heb mijn stooklijn ook weer een beetje bijgesteld. Eigenlijk zou ik liever een stooklijn met een extra knik erin hebben zodat bijvoorbeeld tussen 20 en 15 graden buitentemperatuur en onder 15 graden apart ingesteld kunnen worden.

Stook hier ook met radiatoren met ventilatoren en die kunnen ook niet voldoende warmte kwijt wanneer het setpunt te hoog staat.
Kan deels.
Je kunt de temperatuur van je voetpunt instellen en de hoek van de stooklijn. Door een lagere max CV watertemperatuur te kiezen dan het eindpunt van de stooklijn (bij -10) krijg je een knik in de stooklijn. Na de knip is de stooklijn horizontaal. Meestal is 50 gr bij -10 als plafond voldoende, terwijl de stooklijn zonder plafond door zou lopen naar 70 gr
Het is alleen even zoeken waar de knik en bij welke temperatuur je deze wilt hebben.
In de app kun je dit goed zien en mee spelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8_-PT2WEvpcFDqseaz9CxJgXGs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/job5p0FkqMsZOkuvnWNAyhdk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Pietje555 op 09-10-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
1nsane schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:24:
[...]

Nou, daar zeg je wat. Een wifi WW instellen op de e-Twist is (en dat is qua interface begrijpelijk) best een werkje.

Wel grappig dat je dat met verschillende SSID's in hebt gesteld. Zal in jouw geval best nodig zijn.

Je werkt immers op MHz ipv GHz dus jij hebt waarschijnlijk een landgoed waar ik eng van word ;)

Jokes aside, ik woon in een huis met begane en eerste verdiep van 128m2 en ik ben nog steeds te lui geweest om op de bovenverdieping een apart AP aan te sluiten (ik heb tijdens de verbouwing wel CAT6 naar boven getrokken). Soms loop ik er tegenaan dat ik boven vloerverwarming droogbouw gelegd heb waarvan de leidingen in alu profielen liggen die dus aardig wat wifi signaal van beneden Faradayen maar zelfs dan nog geen problemen met Home Wizard pluggen die ook aan de EA4 hangen om het verbruik te meten.
Sorry, zat alweer aan mijn pizza in de magnetron te denken :9
Ik heb inderdaad groot huis met 5 AP's in mesh. Maar lastiger is dat er een camping naast ons zit met een krachtig betaald wifi netwerk. Aan het aantal inbraak pogingen zie ik dat campinggasten niet graag betalen en teveel tijd hebben :(
Voor het IoT netwerk heb ik ook ingesteld dat alleen bekende MAC adressen verbinding mogen maken. Hierdoor is een eenvoudig wachtwoord toch nog redelijk veilig.
Maar mijn Ubiquiti Unifi netwerk staat zijn mannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:30:
[...]

Kan deels.
Je kunt de temperatuur van je voetpunt instellen en de hoek van de stooklijn. Door een lagere max CV watertemperatuur te kiezen dan het eindpunt van de stooklijn (bij -10) krijg je een knik in de stooklijn. Na de knip is de stooklijn horizontaal. Meestal is 50 gr bij -10 als plafond voldoende, terwijl de stooklijn zonder plafond door zou lopen naar 70 gr
Het is alleen even zoeken waar de knik en bij welke temperatuur je deze wilt hebben.
In de app kun je dit goed zien en mee spelen
[Afbeelding]
Die knik heb ik ook, ik bedoelde een tweede knik. Maar ik zou indd ook de knik die ik al heb kunnen verplaatsen maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Unifi kent een speciale IoT compatibel vinkje, dan staat meeste gelijk goed. De reden van aparte ssid voor IoT is simpelweg compatibility en 5/6GHz past daar niet in waardoor de vaak simpele hardware de kluts kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIzc10PHuEeGBqb2B-WcA8NE8-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DATOuQTiT8RJaieclFJ0v2I7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pkw5uOG-PQaML-p08HMarkXuyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Vg2ovsRqZYuoSsY5bztNfT2.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag had ik af en toe deze melding. Stond net weer op foutmelding en scherm was rood. Twee keer de stroom eraf en weer erop en setpoint stooklijn weer iets omhoog gezet, nu zegt ie weer 'Systeem ok'.

Kan dit liggen aan een te laag setpoint? Of toch een sensor die moeilijk doet?

De Remeha app werkt overigens wel weer, maar m'n HA integratie niet. Misschien moet ik m'n HA ook even opnieuw opstarten.

Edit: moest opnieuw inloggen op de Remeha integratie in HA. Nu doet ie het weer.

[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 09-10-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUvWArBDZMGuk23LEgs06AzEMY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9orE1ZHJlBUfBSfz1Vos83T.jpg?f=fotoalbum_large

Water bijvullen, is dat een kwestie van hier een slang eraan, kraan open en dan ook rechts op dat messing ding het ventiel opendraaien? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• minicraft
Nee niet doen
Dat is je vuilfilter dan blaas je zou het vuil weer je installatie in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
minicraft schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:45:
Nee niet doen
Dat is je vuilfilter dan blaas je zou het vuil weer je installatie in
Lol, zo zie je maar soms beter ff navragen :D

Ik zie verder ook geen andere aansluit waar je water zou bij kunnen vullen, maar volgens mij is de CV-ketel rechtstreeks op de drinkwaterleiding aangesloten.
Zal straks eens controleren of 'automatisch bijvullen' aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign Blijkbaar heb je je vuilfilter ook nog niet eerder schoongemaakt. Pomp uitzetten!!!!!! Zwarte magneetblok naar beneden schuiven en verwijderen. Messing dop verwijderen en hier een slang aan zetten. Slang in emmer of wasbak houden en dan de afsluiter een kwartslag open. Let op, staat veel druk op en is zwart water wat je moeilijk van de muur af krijgt.
Nooit vullen via deze aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Je kunt idd wel gewoon via de CV ketel aansluiting vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Lees trouwens hier en daar dat bij wel meer mensen die temperatuursensor in de retourleiding vervangen is na deze storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Pietje555 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:42:
[...]

Sorry, zat alweer aan mijn pizza in de magnetron te denken :9
Ik heb inderdaad groot huis met 5 AP's in mesh. Maar lastiger is dat er een camping naast ons zit met een krachtig betaald wifi netwerk. Aan het aantal inbraak pogingen zie ik dat campinggasten niet graag betalen en teveel tijd hebben :(
Voor het IoT netwerk heb ik ook ingesteld dat alleen bekende MAC adressen verbinding mogen maken. Hierdoor is een eenvoudig wachtwoord toch nog redelijk veilig.
Maar mijn Ubiquiti Unifi netwerk staat zijn mannetje
Ja dan snap ik het wel idd. Met goede encryptie en ww beleid, zou het niet eens mogelijk moeten zijn in de praktijk maar met MAC adres beleid, wordt de kans wel heel klein tenzij er iemand per se interesse heeft in jouw data en MAC adressen gaat klonen. Enfin. Sowieso wel irritant als een buur veel wattage de lucht in slingert, dan kan je het zelf weer gaan drownen met een eigen netwerk met grote dichtheid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealSailor
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-10 18:53
Thx. Ik heb een mix van LT (leefruimtes) en traditionele (maar wel overbemeten) radiatoren in gangen en slaapkamers. Strategie is WAR+ RAR, cp780 staat op 3. Alles staat open in leefruimtes, rest met thermostaatkranen op 18 graden. Geen nachtverlaging.
rft80 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:26:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:26:
@FlowDesign Blijkbaar heb je je vuilfilter ook nog niet eerder schoongemaakt. Pomp uitzetten!!!!!! Zwarte magneetblok naar beneden schuiven en verwijderen. Messing dop verwijderen en hier een slang aan zetten. Slang in emmer of wasbak houden en dan de afsluiter een kwartslag open. Let op, staat veel druk op en is zwart water wat je moeilijk van de muur af krijgt.
Nooit vullen via deze aansluiting.
Je beschrijving klopt, maar ik zie er geen probleem in om na het weg laten lopen van het vuile water, dezelfde aansluiting te gebruiken om het systeem weer bij te vullen. Dat doe ik hier ook geregeld en gaat prima.
En het is belangrijk om na het uitschakelen van de waterpomp even te wachten, totdat het water in het systeem stil staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUYA1Y5_dNUsf9fpojFFHO0hZHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1NDCs6LvKaBfQBhNeHMyfQk.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ook de laatste tijd dat er geen reet van klopt in de app qua verbruik?

Hier zegt ie nu bijvoorbeeld 5 kuub gas verbruikt vandaag, terwijl m'n slimme meter in HA 0,3 kuub aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
FlowDesign schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:27:
[Afbeelding]

Hebben jullie ook de laatste tijd dat er geen reet van klopt in de app qua verbruik?

Hier zegt ie nu bijvoorbeeld 5 kuub gas verbruikt vandaag, terwijl m'n slimme meter in HA 0,3 kuub aangeeft.
Volgens mij is dat altijd al een schatting geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
FlowDesign schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:27:
[Afbeelding]

Is je thermostaat offline geweest, dit doet die van mij als ik niet online ben geweest voor x tijd en dan weer online ga dan komt alles op 1 dag te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
FlowDesign schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag had ik af en toe deze melding. Stond net weer op foutmelding en scherm was rood. Twee keer de stroom eraf en weer erop en setpoint stooklijn weer iets omhoog gezet, nu zegt ie weer 'Systeem ok'.

Kan dit liggen aan een te laag setpoint? Of toch een sensor die moeilijk doet?
Sinds deze fout telkens weer terugkomt, zie ik de laatste tijd ook dat telkens wanneer de EA6 opstart, de CV-ketel precies op dat moment ook even aanspringt en dan een klein beetje meestookt. De EA6 heeft op dat moment ook heel even een rood scherm met weergave "Fout". Het is telkens slechts een heel klein beetje gas, maar vroeg me af of dit naast de fout (kapotte sensor) ook nog door een instelling veroorzaakt zou kunnen worden?

Had de storing overigens al bij m'n leverancier aangemeld, die hebben het bij Remeha gemeld. Aangezien het nog binnen een jaar na oplevering is, is de leverancier in eerste lijn verantwoordelijk en niet de fabrikant, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:33
Mijn achterbuurman heeft de ace 6kW
In homewizard zie ik vandaag ( 13-14 graden buiten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOLjV2lhjcfNHHSie1W3dwYnxdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fRZCUW9c9wiQkdH6VwOAAXhF.png?f=fotoalbum_large

Waarom gaat de warmtepomp iedere keer uit en aan?
Heeft de etwist een zeer smalle hysterese of staat de stooklijn te laag (bij 14 graden) en pendelt de pomp daardoor?

400 watt elektrisch is denk ik het minimum vermogen, dus dat zal niet omlaag kunnen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@BarryH hij pendelt door onvoldoende afgift of te weinig flow (thermostaatknoppen staan nog dicht). 400W met een COP van rond de 6-7 geeft >2500 W warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Pietje555 Ik dacht het al. Ga er even langs binnenkort om eea beter af te stellen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:11
@BarryH @Pietje555 Kijk een goed naar de tijdlijn waarop dit zich afspeelt. Ik zie hier eerder een prima modulerende warmtepomp dan een pendelende. Ik heb ook de 6 kW en heb een vergelijkbare grafiek. Ik zie hier ongeveer 5 starts in 5 uur tijd en telkens ongeveer een 30 min aan en 30 minuten uit. Dat noem ik moduleren en zeker geen pendelen. Dit is voor herfst en voorjaar een verwacht gedrag.
Dus wat mij betreft vooral niks aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
@Skipper_NH je hebt gelijk. Als je naar de tijdsinterval kijkt (ik had niet ingezoomd) dan is het gedrag prima voor deze omstandigheden.
Mijn grafiek ziet er hetzelfde uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Skipper_NH schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:20:
@BarryH @Pietje555 Kijk een goed naar de tijdlijn waarop dit zich afspeelt. Ik zie hier eerder een prima modulerende warmtepomp dan een pendelende. Ik heb ook de 6 kW en heb een vergelijkbare grafiek. Ik zie hier ongeveer 5 starts in 5 uur tijd en telkens ongeveer een 30 min aan en 30 minuten uit. Dat noem ik moduleren en zeker geen pendelen. Dit is voor herfst en voorjaar een verwacht gedrag.
Dus wat mij betreft vooral niks aan doen.
Bij mij ook zo, vooral in de herfst en het voorjaar. Een klein beetje met de stooklijn spelen kan het aantal stop/starts verminderen, maar nooit volledig elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Weet iemand de hysterese van de etwist? (dus bij thermostaat op 20, springt ie dan bij 19,8 aan en bij 20,2 uit? of is de bandbreedte groter/kleiner)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@BarryH zover ik weet heeft hij geen hysterese. De ingestelde waarde op de eTwist is het setpoint voor de binnenunit. De eTwist geeft ook de gemeten waarde door aan de binnen unit en deze wordt meegenomen in een berekening. Hieruit volgt het berekende setpoint (wat dus anders is dan de instelling op de eTwist) en daar doet hij wat mee. Afhankelijk van buitentemperatuur, verschil tussen gemeten en setpoint waarde, ingestelde snelheid enz. De algoritmen zijn mij niet bekend.
De eTwist schakelt dus niet, maar geeft alleen gemeten waarden door (gemeten ruimtetemperatuur). Het is meer een interface zodat wij als mens ook mee kunnen kijken.
Als je in de meetsoftware van Recom kijkt zie je de waarden van de gemeten temperatuur ook met tienden graden veranderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Pietje555 op 18-10-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-10 13:01
Ik heb een stroomstoring gehad vannacht er sindsdien is de communicatie met buitenunit weg, in de app zie ik dat er geen temperaturen binnenkomen. Wat kan de oorzaak hiervan zijn. Stroom erop en eraf helpt niet. Uiteindelijk opgelost er was een luchtbel onder de ketel maar had de shelly daarna per ongeluk uitgezet en niet opgemerkt. Het draait allemaal weer

[ Voor 25% gewijzigd door mt66 op 19-10-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:37
MuadDib007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:19:
[...]

Dat is alleen een uitleesbare parameter die kun je niet wijzigen.
Hij heeft de CP210 en CP220 gewijzigd.

Beetje vreemd.
En nu hebben ze eenzijdig mijn onderhoudscontract opgezegd.
Schatjes zijn het....
Even een follow up, nieuw stookseizoen zelfde probleem.

Dus de parameters aanpassen heeft niet geholpen.
Strekking is dat het CV circuit te koud is waardoor de Elga eerst de Backup het "voorverwarmen" laat doen.
Zodra de retourtemperatuur goed en wel boven de 20 graden is blijft de Elga zelf draaien.

Nu maar een manier verzinnen om deze situatie te herkennen en dan zelf automatisch een hoop warmte uit de WPB het CV circuit in sturen.

Vannacht heeft hij de backup wel 20 keer een stoot laten geven voordat de Elga zelf het werk bleef doen.
Dat moet efficiënter kunnen.

Ondertussen draait de Elga nu stabiel.

Kan ik mn stooklijn weer herstellen die door de installateur de vorige keer om zeep geholpen is 😅.

Als iemand tips heeft om de Elga ondanks een systeem temperatuur van onder de 20 graden toch zelf te laten werken houd ik me aanbevolen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1970
  • Laatst online: 16:22
Waar staat de flow op ingesteld? Mogelijk kun je die wat verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
ruud1970 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:59:
Waar staat de flow op ingesteld? Mogelijk kun je die wat verhogen.
De flow staat op 10 l/min.
Die verhogen zorgt m.i. hooguit dat er kouder water vertrekt bij de Elga waardoor het net zo goed nog lang duurt voordat er warmer retour water komt, of zie ik dat verkeerd?
De Elga geeft in ieder geval op dat moment alles behalve zijn maximale capaciteit aan warmte af.
Hij verbruikt dan vaak maximaal 400 watt voordat de backup aan slaat en de Elga zelf stopt.

Daarnaast, zet ik die hoger gaan mijn leidingen behoorlijk veel harder suizen dus dat doe ik liever niet.

Normaliter als het weer gemiddeld wat kouder is en de warmtepomp door de weersafhankelijke regeling met ruimte correctie constant wel een beetje aan staat is er totaal geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door MuadDib007 op 19-10-2025 19:44 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
MuadDib007 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:43:
[...]

Die verhogen zorgt m.i. hooguit dat er kouder water vertrekt bij de Elga waardoor het net zo goed nog lang duurt voordat er warmer retour water komt, of zie ik dat verkeerd?
De Elga geeft in ieder geval op dat moment alles behalve zijn maximale capaciteit aan warmte af.
Hij verbruikt dan vaak maximaal 400 watt voordat de backup aan slaat en de Elga zelf stopt.

Daarnaast, zet ik die hoger gaan mijn leidingen behoorlijk veel harder suizen dus dat doe ik liever niet.

Normaliter als het weer gemiddeld wat kouder is en de warmtepomp door de weersafhankelijke regeling met ruimte correctie constant wel een beetje aan staat is er totaal geen probleem.
ik heb niet al jouw berichten gelezen, maar de flow is wel laag.

Maar lees dit forum eens door, en noteer de instellingen van de belangrijkste parameters, en kijk wat deze precies doen. Hou bij wanneer en wat je aanpast, zodat je ook weer terug kan, en verander niet te veel in één keer, en wacht even af wat er gebeurd, een paar dagen, liefst als de omstandigheden buiten bijna het zelfde blijven. En je kan beter kijken en aanpassen van de parameters wanneer het buiten kouder is.
Maar om te beginnen, kijk oa naar de parameters HP000, HP030 en HP051. Als ik jouw omschrijving bekijk, lijkt het als de CV heel snel bij moet springen bij rond de 15 graden. Dit kan al snel omlaag naar de 0 graden, of zelfs lager. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van jouw situatie thuis.
Andere parameters die ik bij gehouden heb:
CP000, CP040, CP210, CP220, CP230, CP750, CP780. En verder HP058, HP061, HP069, HP094, HP095, PP015, PP016.

En kijk op youtube, daar wordt ook het eea uitgelegd wat je kan instellen.

Voor jouw info, mijn EA6 heeft de afgelopen maanden geen gas verbruikt, en draait met pauzes rond de 400W, dit week is het iets kouder, rond de 450W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MuadDib007 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:43:
Die redenering klopt niet. De retourtemperatuur wordt hoger (en de aanvoertemperatuur lager) als de flow wordt verhoogd.

Daarnaast, zet ik die hoger gaan mijn leidingen behoorlijk veel harder suizen dus dat doe ik liever niet..
Flow verhogen is toch echt de oplossing. Dan wordt (door de lagere aanvoertemperatuur ) ook de cop hoger en dus je energierekening lager). Als dat leidt tot suizen in de leidingen, dan is de beste oplossing om je leidingen te vergroten, haakse knietjes te vervangen door stromende bochten of de scherpe randen in de leidingen beter te ontbramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Bij deze een grafiek van de retourtemperatuur en het stroomverbruik van de Elga Ace 4 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik1hBj9DMxU24GySzHaFjPhG9vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQGrJiOFJr8KobEuMJBhs4TQ.jpg?f=fotoalbum_large

Parameter HP030 staat op 120 minuten.

Ik ben die betreffende ochtend eens op de Elga gaan kijken en die geeft steeds aan OntdooiMetRes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_7nQ4H9keG3fTj5yWxdvuNP4wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACzd995MAX31yC5Kq3v0XP9r.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat wat later op de ochtend de Elga tot rust komt en het werk netjes zelf doet (een defrost daar gelaten, het is vochtig weer dus dat vergeef ik hem wel).

Het systeem staat zo ingesteld dat de CV pas onder 6 graden buiten mag bijspringen (hier voor gekozen wegens regelmatige defrosts bij bijv. Mistig weer).
De Elga staat ingesteld om tot -15 door te gaan.

Ik heb hiervoor (toen er nog een daadwerkelijke CV aan de Elga hing) reeds 2 seizoenen probleemloos op alleen de Elga gestookt door de kabel tussen de CV en Elga los te trekken.

Vreemd genoeg heb ik dit gedrag destijds niet geobserveerd, (al lag daar de focus niet op omdat het systeem probleemloos draaide).

Het probleem is zich gaan voordoen na het verwijderen van de CV en deze te vervangen door een WPB met spiraal, waarbij de Elga indien hij backup vraagt warmte via die spiraal uit de WPB kan halen.
En zelfs dat heeft de eerste 2 maanden goed gedraaid.
Pas nadat het kortstondig warm genoeg was om de verwarming even uit te hebben kwam bij het herstarten dit probleem aan het licht.

Het voelt voor mij alsof Remeha in de afgelopen winterperiode iets heeft gewijzigd aan de software van de Elga waardoor deze een hogere systeem temperatuur nodig heeft om te kunnen starten.

Ik zal voor de zekerheid de andere parameters ook nog eens nalopen (HP030 was terug belandt op 10 op een of andere manier, die stond daarvoor altijd al hoog).

Ik zal ook eens experimenteren met de flow rate als deze conditie zich weer voor doet om te zien of dat een positief effect heeft op de situatie.

Bij deze een overzicht van de parameters die eerder genoemd zijn inclusief fabrieksinstelling, instelling zoals ik deze vandaag aan trof en de waarde die ik er vandaag in gezet heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe_qPMHEttz4o95dz9lyIK_BHgY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LbfvWRyAsySUhMyxAgFRsvHf.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door MuadDib007 op 20-10-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Wat betekent de foutmelding 'gecontroleerde stop'? Ik heb het idee dat de radiatoren niet echt warm worden. Heeft dit met deze melding te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iODEe1fQo6Th4Rq_5IsX_xAGbuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqUnjxkLlqEaE7VhO5zI008f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 20-10-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
Farabi schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:25:
Wat betekent de foutmelding 'gecontroleerde stop'? Ik heb het idee dat de radiatoren niet echt warm worden. Heeft dit met deze melding te maken?

[Afbeelding]
Dat klinkt als dat de Elga niets hoeft te doen en gewoon gestopt is met warmte produceren, dus geen foutmelding maar een status.
Of de boel is op temperatuur of de Elga ziet geen reden om warmte af te geven.

Dat laatste zal afhangen van je regelstrategie en andere parameters waaronder de maximale buitentemperatuur waarop de Elga mag functioneren.

Zeker met het weer van vandaag zal dat gedurende de dag het geval kunnen zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Farabi schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:25:

[Afbeelding]
Je setpoint van je watertemperatuur (stooklijninstelling) is lager dan je ruimtetemperatuur.
De gewenste CV watertemperatuur is 20,4 gr (linker symbool) en je ruimte zal wel 21 gr zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Pietje555 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:04:
[...]

Je setpoint van je watertemperatuur (stooklijninstelling) is lager dan je ruimtetemperatuur.
De gewenste CV watertemperatuur is 20,4 gr (linker symbool) en je ruimte zal wel 21 gr zijn.
is de cv watertemperatuur zoals het ongeveer moet zijn? ik weet niet wat gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Als het buiten 16 gr is en het is binnen >20 dan is het prima dat hij uit gaat. Maar dit is slechts vlak bij het voetpunt van de stooklijn (staat waarschijnlijk op 15 gr = automatisch= setpoint van je kamerthermostaat = 20 gr). Het wordt interessant wat de watertemperatuur moet zijn als het -10 is en je wilt dan ook binnen 20 gr hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinMan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-10 21:17
Hallo, m'n eerste reactie/vraag hier, hoop dat iemand dit probleem herkend. Wij hebben een ElgaAce 6kW en de SCOP blijft stug op dezelfde waarde staan sinds dec 24. De waarde is laag, 2.4 . Als ik in het overzicht kijk van de app heb ik over het jaar 2025 tot nu toe 1732kWh verbruikt en er is 5976kWh aan warmte geproduceerd. Dat zou een COP van 3.45 betekenen. over 2024 (installatiejaar, dus geen vol jaar) was het 1322/5225 = COP 3.95 . SCOP loopt niet netjes mee, software bug?
Alvast bedankt voor een reactie.

.....wachtend op PCdeLuxe dual xeon 2,66ghz systeem... (haha, was in 2003)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@WinMan getoonde waarde is niet de actuele COP, maar het gemiddelde sinds laatste reset van de tellers. Meestal dus vanaf ingebruikname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinMan
Dank voor je reactie. Oké, dat was mij in principe ook wel duidelijk maar als het een gemiddelde is dan zou het metelkaar nu ongeveer een COP van 3.6 moeten aangeven.
Hoe kan ik de tellers resetten zodat ik even met een schone lei begin.
Bedankt zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Zie handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-10 13:01
Via de smart service app kun je tellers resetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Pietje555 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:04:
[...]

Er staat nu 'generator cv'. Wat houdt dit precies in? De radiatoren zijn overigens warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Farabi schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:04:
[...]

Er staat nu 'generator cv'. Wat houdt dit precies in? De radiatoren zijn overigens warm.
Dat betekent dat hij warmte aan het CV circuit aan het afgeven is. Hij genereert warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MuadDib007 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Dat betekent dat hij warmte aan het CV circuit aan het afgeven is. Hij genereert warmte
Is het gas aan het verbruiken nu?

Voorheen zag ik alleen de melding 'verwarmen' bij de status.

Nu zie ik allemaal verschillende termen. Was dus benieuwd.

[ Voor 204% gewijzigd door Farabi op 22-10-2025 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
Hij verbruikt de backup als er een vlammetje in het scherm staat. Staat er een "ventilatortje" dan is de warmtepomp aan het werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinMan
mt66 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:23:
Via de smart service app kun je tellers resetten :)
Dankje. In de handleiding (service manual) kon ik niks vinden.

Deze app verwacht een bluetoothmodule of wifi verbinding. Ik heb geen bluetooth in m'n ElgaAce. Wat zijn m'n opties in zo'n geval.

Nog even voor de context, dit gaat over het resetten van tellers waaronder de SCOP resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No49
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:11
Hallo, als niet technicus gaat veel in dit topic boven mijn pet. Ik heb het echter gevolgd om de instellingen van mijn Elga Ace All In One 6kW die afgelopen mei is geinstalleerd,beter te begrijpen.
Mijn afgiftesysteem bestaat beneden in de woonkamer/keuken van 45m² uit een combinatie van vloerverwarming en radiatoren, de rest van de ruimtes hebben alleen radiatoren. Er is ook een buffervat van 50 liter geinstalleerd..
De bedoeling is de gasketel alleen voor douchen e.d te gebruiken en de verwarming alleen door de warmtepomp te laten verzorgen. Als er nog eens een periode met zeer lage temperaturen zou komen en de warmtepomp kan het alleen niet bolwerken, dan heb ik twee airco's om bij te springen.
Daarom heb ik – met dank aan de familie Kleinman – de volgende instellingen gekozen.

CP210 Voetpunt overdag 15
CP220 Voetpunt 's nachts 15
CP230 Helling stooklijn 1,1
CP780 Regeling WAR of thermostaat Buiten en Ruimte
DP051 Beheer warm water Eco
HP000 Bivalente temperatuur (wanneer C.V. Ketel bij mag springen) -15
HP029 Back-up Ketel
HP030 Vertraging back-up 600
HP051 Warmtepomp werkt tot -20
HP061 Sturing kosten Geen

Ik weet niet meer waar, maar ik heb ergens gelezen dat bij een defrost soms zoveel warmte onttrokken wordt, dat de gasketel bij moet springen, omdat anders de watertemperatuur te laag wordt en de warmtepomp uitschakelt. Zelf denk ik dat dit vanwege de (beperkte) vloerverwarming en het buffervat wel mee zal vallen. Vanwege de zekerheid zou ik het echter op prijs stellen als iemand met meer deskundigheid daar ook eens naar kijkt. Alvast mijn hartelijke dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmosil
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 00:00
No49 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 13:46:
Hallo, als niet technicus gaat veel in dit topic boven mijn pet. Ik heb het echter gevolgd om de instellingen van mijn Elga Ace All In One 6kW die afgelopen mei is geinstalleerd,beter te begrijpen.
Mijn afgiftesysteem bestaat beneden in de woonkamer/keuken van 45m² uit een combinatie van vloerverwarming en radiatoren, de rest van de ruimtes hebben alleen radiatoren. Er is ook een buffervat van 50 liter geinstalleerd..
De bedoeling is de gasketel alleen voor douchen e.d te gebruiken en de verwarming alleen door de warmtepomp te laten verzorgen. Als er nog eens een periode met zeer lage temperaturen zou komen en de warmtepomp kan het alleen niet bolwerken, dan heb ik twee airco's om bij te springen.
Daarom heb ik – met dank aan de familie Kleinman – de volgende instellingen gekozen.

CP210 Voetpunt overdag 15
CP220 Voetpunt 's nachts 15
CP230 Helling stooklijn 1,1
CP780 Regeling WAR of thermostaat Buiten en Ruimte
DP051 Beheer warm water Eco
HP000 Bivalente temperatuur (wanneer C.V. Ketel bij mag springen) -15
HP029 Back-up Ketel
HP030 Vertraging back-up 600
HP051 Warmtepomp werkt tot -20
HP061 Sturing kosten Geen

Ik weet niet meer waar, maar ik heb ergens gelezen dat bij een defrost soms zoveel warmte onttrokken wordt, dat de gasketel bij moet springen, omdat anders de watertemperatuur te laag wordt en de warmtepomp uitschakelt. Zelf denk ik dat dit vanwege de (beperkte) vloerverwarming en het buffervat wel mee zal vallen. Vanwege de zekerheid zou ik het echter op prijs stellen als iemand met meer deskundigheid daar ook eens naar kijkt. Alvast mijn hartelijke dank daarvoor.
Ik heb zo goed als dezelfde situatie, echter heb ik een 25 liter buffervat. Zelfde qua vvw en radiatoren. Ik heb de CV ketel zo ingesteld dat deze enkel tapwater kan leveren en dus niet meedoet met verwarmen. Woning uit 1996 zonder na isolatie.
Afgelopen stookseizoen bij ons prima gedaan en retour temp is nooit echt laag geweest, onder de 18 graden.
Daarnaast deed de wp niet heel vaak een defrost bij echt koud weer (-7), vooral wel in de dunkelflauwte met vochtige lucht maar 5 graden.

Een optie is om een elektrisch element in het buffervat te maken mocht dat kunnen. Dan zou je die als backup kunnen gebruiken want volgens mij breekt de Elga ace bij een bepaalde retour temp de defrost af om volledig bevriezen te voorkomen.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste