• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:40
orf schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:29:
[...]

In het kennisbank artikel van Remeha lees ik dat de stooklijn met het voetpunt en de helling bepaald wordt. Vervolgens wordt er gecompenseerd voor de Ruimtecompensatie. Die heb ik op 1 staan en de thermostaat geeft 24/7 20 graden aan. In werkelijkheid fluctueert de temperatuur tussen 19,5 en 20,5 graden.

Dat zou volgens mij nooit een verschil van 7 graden mogen geven in de aanvoertemperatuur.

https://kennisbank.remeha...jn-in-de-remeha-home-app/

Je geeft aan dat er ongedocumenteerde correcties toegepast worden. Kun je daar meer over vertellen?

[...]

Dat kan ik nog eens proberen. Ik weet niet helemaal zeker wat een voetpunt van 15 graden doet. In het kennisbank artikel hierboven wordt aangeven dat een voetpunt van 15 graden een dynamisch voetpunt wordt op basis van de kamerthermostaat. Maar ik lees ergens anders dat het alleen dynamisch wordt als je de eTwist gebruikt. Ik gebruik een Nest als thermostaat.
Een warmte pomp heeft een regelstrategie. Ik denk dat het een PID regelaar is. Het is niet alleen een buitentemperatuur meten en daar een watertemperatuur aan koppelen.
Zo heeft CP730 Opwarmsnelheid groep en CP040 afkoelsnelheid groep waarschijnlijk ook invloed op het setpoint. Je hebt zelf de ruimtecorrectie al op 1 gezet, dat betekent dat je stooklijn nauwelijks corrigeert voor de afwijking van de ruimtetemperatuur.
Me HM003 kun je het setpoint zien, met AM101 het berekende setpoint. Ik weet niet of je dit via het menu kan zien. Ik gebruik de Servic app.
Voetpunt van de helling op 20 gr zetten is geeft dezelfde stooklijn als je kamerthermostaat op 20 gr zetten met voetpunt op 15 (automatisch). Hij neemt dan de thermostaatinstelling over als voetpunt. Helling veranderd niet.
Maar ik lees dat je een Nest gebruikt en de afwijking kan best wel eens door een afwijkende communicatie komen. Ik weet niet wat de Nest voor setpoint door geeft. Misschien zit daar ook een regelstrategie in omdat het een Slimme Thermostaat is en de regelaar van de EA voor de gek houdt. Meen gelezen te hebben dat de Nest op open/dicht moet staan met de EA. Je hebt anders 2 schippers op een schip. De eTwist geeft alleen de gemeten temperatuur door, regeling gebeurt in de EA zelf.
Ik ben voorstander alleen een eTwist toe te passen. Weet je zeker dat de communicatie klopt

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-12 11:07
Ben het helemaal met je eens @Pietje555 - heb 2 jaar gekloot met OpenTherm (otgw software thermostaat) en aardige resultaten geboekt maar 3 maanden geleden toch een refurbished etwist gekocht (omdat we het huis verkopen en ik nieuwe eigenaren niet met mijn knutselwerkje wil opzadelen). Verademing.. had ik veel eerder moeten doen.

• Pietje555
@rft80 Sommigen noemen het kloten een hobby. Als het niet leuk meer is moet je snel met die hobby stoppen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Tukkertje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12 21:16
CV back-up eerder laten bijspringen tijdens Defrost met CP010 ?
Tijdens een Defrost daalt de aanvoertemperatuur zodanig dat de vloer merkbaar afkoelt. Heeft iemand ervaring met CP010? Springt de CV eerder bij als CP010 hoger wordt ingesteld? Staat nu op 25, CV vertraging op 0.

• Pietje555
CP010 heeft geen invloed bij defrost.
Opstarten van backup tijdens defrost is een beveiligingsmaatregel en start ongeacht je instellingen.
De vertraging komt vooral omdat je CV ketel waarschijnlijk een lange opstart procedure heeft. Voor starten moet deze ook een aantal stappen doorlopen zoals ventileren branderruimte enz. Ook kun je vaak instellen of hij op minimaal vermogen start en dan opmoduleerd of op maximaal vermogen en dan naar beneden moduleert. Ik heb hem op starten op max. Ik heb wel het max vermogen van de ketel beperkt omdat deze met 36 kW wat te veel is (staat op 12 kW).
Moet dus vooral eens naar je ketel kijken.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:03

orf

@rft80 en @Pietje555 Ik heb gisteravond de Thermostaat naar aan/uit gezet en het voetpunt van de stooklijn op 15 graden gezet. De helling (CP230) naar 1,1 om bij 7 graden buitentemperatuur ongeveer op dezelfde berekende aanvoertemperatuur te komen.

Het lijkt erop dat dit voor meer pendelen zorgt (al is het vandaag ook wat warmer dan gisteren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa_rKQDxW1cfCDxHtmwZplq52nI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo00Fu7tDY8AX4joGgGJpERW.jpg?f=fotoalbum_large

Moet er nog eens goed induiken, of de eTwist aanschaffen. Ik vind de Nest in de woonkamer wel enorm veel mooier dan de eTwist. Maargoed, dat zie je na een tijdje ook niet meer waarschijnlijk. Hier zie ik 'm voor € 135. Dat lijkt me wel scherp: https://janbv.nl/product/...-klokthermostaat-7672429/

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:07
orf schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:53:
@rft80 en @Pietje555 Ik heb gisteravond de Thermostaat naar aan/uit gezet en het voetpunt van de stooklijn op 15 graden gezet. De helling (CP230) naar 1,1 om bij 7 graden buitentemperatuur ongeveer op dezelfde berekende aanvoertemperatuur te komen.

Het lijkt erop dat dit voor meer pendelen zorgt (al is het vandaag ook wat warmer dan gisteren)
[Afbeelding]

Moet er nog eens goed induiken, of de eTwist aanschaffen. Ik vind de Nest in de woonkamer wel enorm veel mooier dan de eTwist. Maargoed, dat zie je na een tijdje ook niet meer waarschijnlijk. Hier zie ik 'm voor € 135. Dat lijkt me wel scherp: https://janbv.nl/product/...-klokthermostaat-7672429/
Mijn installateur heeft destijds bij de installatie gezegd dat hij hem alleen met etwist zou plaatsen en niet met mijn bestaande Google nest.

Puur wegens de optimale aansturing / regeling van de Elga door de eTwist.

Ik zou zeggen koop snel een eTwist, daar ga je geen spijt van krijgen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:52
@orf Mijn zonnepanelen op het dak zijn ook niet echt mooi. Werkt wel goed. Een slimme thermostaat met een WP is volkomen zinloos.

Nb. Marktplaats

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 28-11-2025 14:06 ]

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:35
orf schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:53:

[Afbeelding]

En ik ben ook overgegaan van Tado naar eTwist, ook totaal geen spijt van. Kijk op MP, daar staan er genoeg.
En als je iets aanpast aan de WP, 1 ding tegelijk, dus of aan/uit, of stooklijn, maar niet beide tegelijk.

• orf

orf

Ik heb een eTwist besteld :)

• Pietje555
Ik zou ook een nieuwe kopen. Weet je in iedergeval dat je de laatste firmware hebt, want die kun je niet updaten. Als je nagaat dat de thermostaat net als de WP 15 jaar mee gaat dan is het 2,3 cent per dag. Ik denk dat je dat er snel uit hebt met een rustig regeling, dus waar hebben we het over????
Verkeerde zuinigheid.

• RealSailor
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:46
Als ik de open-haard modus activeer als ik de kachel aan heb, met radiatoren in de woonkamer dicht, dan wordt de aanvoertemperatuur ca 4 graden hoger dan daarvoor. Zoals bijv vandaag, buitentemperatuur ca 10 graden, de aanvoertemperatuur is de hele dag ca 34 graden, retour ca 30, overal gelijkmatig lekker warm. Na activeren wordt de aanvoer naar 39 gestookt, en wordt het dus veel te warm in de rest van het huis. EA6, radiatoren met heatfans, voetpunt 32 en helling 1. Op dat laatste ben ik uitgekomen om de afgelopen koude, vochtige week het aantal defrosts naar beneden te brengen en omdat radiatoren met heatfans niet veel doen als de aanvoer 25 graden is...
Is dat voetpunt dus eigenlijk permanent te hoog?

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
als het warme water tegelijk aanstond in huis bijv. in de douche en keuken tegelijk, werd 1tje altijd koud. maar dit gebeurt niet meer. kan dit met de elga te maken hebben? ik blijf nu warm water houden ondanks het op meerdere plekken openstaat.

• MuadDib007
.....

[ Voor 99% gewijzigd door MuadDib007 op 30-11-2025 11:11 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Farabi schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:17:
als het warme water tegelijk aanstond in huis bijv. in de douche en keuken tegelijk, werd 1tje altijd koud. maar dit gebeurt niet meer. kan dit met de elga te maken hebben? ik blijf nu warm water houden ondanks het op meerdere plekken openstaat.
Nee. Dit heeft niet met de Elga te maken, want die maakt geen warm water voor keuken en douche. Dat doet, net als vroeger, je CV-ketel.
Misschien dat de monteurs bij de installatie van je Elga Ace iets aan het leidingwerk of de instellingen van je ketel hebben aangepast?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

MuadDib007 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:28:
Stel je hebt nu warm water vanuit een buffer (Boiler of vanuit een alles in een warmtepomp, in feite ook boilervat maar dan geïntegreerd) dan heb je een voorraadje warm water waardoor je op meerdere tappunten tegelijk warm water hebt.
Je maakt het onnodig gecompliceerd. Dit gaat over een Elga Ace hybride WP en die heeft helemaal geen SWW-vat. Het warme water voor douche en keuken wordt door de CV-ketel verwarmt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MuadDib007
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:55:
[...]

Je maakt het onnodig gecompliceerd. Dit gaat over een Elga Ace hybride WP en die heeft helemaal geen SWW-vat. Het warme water voor douche en keuken wordt door de CV-ketel verwarmt.
@Farabi zegt niets over zijn systeem dus we moeten aannemen dat er sprake is van een hybride setup. Maar ik heb m'n post verwijderd om verwarring te voorkomen.

• Pietje555
RealSailor schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:11:
Als ik de open-haard modus activeer als ik de kachel aan heb, met radiatoren in de woonkamer dicht, dan wordt de aanvoertemperatuur ca 4 graden hoger dan daarvoor. Zoals bijv vandaag, buitentemperatuur ca 10 graden, de aanvoertemperatuur is de hele dag ca 34 graden, retour ca 30, overal gelijkmatig lekker warm. Na activeren wordt de aanvoer naar 39 gestookt, en wordt het dus veel te warm in de rest van het huis. EA6, radiatoren met heatfans, voetpunt 32 en helling 1. Op dat laatste ben ik uitgekomen om de afgelopen koude, vochtige week het aantal defrosts naar beneden te brengen en omdat radiatoren met heatfans niet veel doen als de aanvoer 25 graden is...
Is dat voetpunt dus eigenlijk permanent te hoog?
Van Remeha site: Wanneer je de open haard-functie inschakelt, zal de cv-ketel op de laatst gemeten cv-watertemperatuur blijven doorstoken en zal er geen rekening meer gehouden worden met de huidige ruimtetemperatuur. Je kunt vervolgens de ruimtes afzonderlijk regelen met de thermostaatkranen.
Met weersafhankelijk regelen, regel je de temperatuur in huis niet op basis van de ruimtetemperatuur, maar op basis van de buitentemperatuur.

Mogelijk dat je WAR met ruimteregeling gebruikt? Ruimteregeling wordt bij openhaard modus genegeerd en schakelt hij over op alleen WAR. Ligt je stooklijn hoger dan wat er normaal nodig is (bijgesteld door de ruimteregeling) dan kan de watertemperatuur omhoog springen

• RealSailor
Pietje555 schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:32:
[...]

Van Remeha site: Wanneer je de open haard-functie inschakelt, zal de cv-ketel op de laatst gemeten cv-watertemperatuur blijven doorstoken en zal er geen rekening meer gehouden worden met de huidige ruimtetemperatuur. Je kunt vervolgens de ruimtes afzonderlijk regelen met de thermostaatkranen.
Met weersafhankelijk regelen, regel je de temperatuur in huis niet op basis van de ruimtetemperatuur, maar op basis van de buitentemperatuur.

Mogelijk dat je WAR met ruimteregeling gebruikt? Ruimteregeling wordt bij openhaard modus genegeerd en schakelt hij over op alleen WAR. Ligt je stooklijn hoger dan wat er normaal nodig is (bijgesteld door de ruimteregeling) dan kan de watertemperatuur omhoog springen
Bedankt. Vanwege die tekst van Remeha verwachtte ik dat hij met dezelfde temperatuur zou doordraaien, ipv die paar graden verhogen. Op die manier verdien ik mijn haardhout niet terug 😬. Ik gebruik inderdaad WAR + RAR (setting 2). Die RAR gaat uit bij OH-modus. Nog maar ff verder puzzelen.

• Farabi
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:54:
[...]

Nee. Dit heeft niet met de Elga te maken, want die maakt geen warm water voor keuken en douche. Dat doet, net als vroeger, je CV-ketel.
Misschien dat de monteurs bij de installatie van je Elga Ace iets aan het leidingwerk of de instellingen van je ketel hebben aangepast?
oh wacht, mijn cv-ketel is destijds tegelijk vervangen samen met de warmtepomp. kan de cv-ketel zo'n functie hebben? kan ik dat ergens aan zien?

• MuadDib007
Farabi schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:21:
[...]

oh wacht, mijn cv-ketel is destijds tegelijk vervangen samen met de warmtepomp. kan de cv-ketel zo'n functie hebben? kan ik dat ergens aan zien?
Je CV ketel zal dan zeker je warm water nog maken. Er staat een CW indicatie op. Hoe hoger het cijfer hoe meer warm water gelijktijdig gemaakt kan worden dus eventueel kun je daardoor op meerdere punten tappen.

Farabi schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:21:
Voor vragen over CV-ketels is dit niet het juiste topic. Die vraag kun je dus stellen in een topic over (jouw merk) CV-ketels.

• Farabi
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:22:
[...]

Voor vragen over CV-ketels is dit niet het juiste topic. Die vraag kun je dus stellen in een topic over (jouw merk) CV-ketels.
Aangezien hybride in combinatie met een cv-ketel werkt, kan het prima.
Farabi schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:23:
Aangezien hybride in combinatie met een cv-ketel werkt, kan het prima.
Nope. Dat is uitdrukkelijk uitgesloten in de TS. Deze regel staat vrij bovenaan:
Let op: Dit topic is dus niet bedoeld discussies over CV-ketels of andere warmtepompen van Remeha.
En dat is logisch ook, want anders wordt dit een CV-ketel topic. Warm water wordt bij de Elga Ace geregeld door de CV-ketel, en de parameters daarvan staan ook los van de Elga Ace. Daarvoor moet je dus in de manual van de ketel zijn, en als er daarover vragen zijn, die in een topic over die ketel stellen, of desnoods een eigen topic openen. Hier is het nadrukkelijk off-topic.

• Whitemountain
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:16
Wij hebben sinds kort een Remeha Elga Ace 6kw. Ook hier een fluittoon in de binnen-unit.
Heeft iemand al een oplossing gevonden voor dit geluid?

[ Voor 5% gewijzigd door Whitemountain op 30-11-2025 14:58 ]

• MotorBeast
Ben hier bij een kennis nog steeds bezig te boel te optimaliseren. Van de week maar eens uitgerekend wat gevraagd vermogen zou moeten zijn bij -7 21 graden binnen. Ruim 4000W voor de woonkamer nodig. Nu is er alleen een oude convectorput en een kleine T22 in de keuken dus schat dat dit nog niet eens de 2000W aantikt op 60m2. We gaan dus zsm de T22 vervangen voor een T33 met dubbele afmetingen en een extra T33 grote joekel erbij in de woonkamer. De Ace stond bijna continue 1500W (aan de kenners. Klopt dit met stooklijn op 1,7 volgens mij?) te stampen en met ondersteuning ketel. Het is echt godsgeklaagd dat een installateur gewoon in zo'n situatie er een WP in dondert. Waar is de trots van vaklui? :X

Morgen of dinsdag ga ik de stooklijn op een lager niveau zetten zonder invloed van de thermostaat (puur stooklijn) zodat de radiatoren in ieder geval meedoen, ook boven en laat dan de L/L het ondersteunende werk doen. Schat in dat tesamen er dan 600/700W wordt getrokken en geen 1500W (kan je net zo goed een goedkope straalkachel wegzetten :'( ) en zeker geen gas er nog eens bij. Gelukkig hangt er een L/L maar wil ze daar vanwege geluid en windstroming niet vol meer mee verwarmen. Daar had ze dus een L/W hybride voor genomen. Hulde aan de installateur. :X Afgifte controleren? Hoezo? |:( Ik betaal toch de energierekening niet en tik de winst lekker af. :z

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 30-11-2025 15:22 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:52
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:06:
Ben hier bij een kennis nog steeds bezig te boel te optimaliseren. Van de week maar eens uitgerekend wat gevraagd vermogen zou moeten zijn bij -7 21 graden binnen. Ruim 4000W voor de woonkamer nodig. Nu is er alleen een oude convectorput en een kleine T22 in de keuken dus schat dat dit nog niet eens de 2000W aantikt op 60m2. We gaan dus zsm de T22 vervangen voor een T33 met dubbele afmetingen en een extra T33 grote joekel erbij in de woonkamer. De Ace stond bijna continue 1500W (aan de kenners. Klopt dit met stooklijn op 1,7 volgens mij?) te stampen en met ondersteuning ketel. Het is echt godsgeklaagd dat een installateur gewoon in zo'n situatie er een WP in dondert. Waar is de trots van vaklui? :X

Morgen of dinsdag ga ik de stooklijn op een lager niveau zetten zonder invloed van de thermostaat (puur stooklijn) zodat de radiatoren in ieder geval meedoen, ook boven en laat dan de L/L het ondersteunende werk doen. Schat in dat tesamen er dan 600/700W wordt getrokken en geen 1500W (kan je net zo goed een goedkope straalkachel wegzetten :'( ) en zeker geen gas er nog eens bij. Gelukkig hangt er een L/L maar wil ze daar vanwege geluid en windstroming niet vol meer mee verwarmen. Daar had ze dus een L/W hybride voor genomen. Hulde aan de installateur. :X Afgifte controleren? Hoezo? |:( Ik betaal toch de energierekening niet en tik de winst lekker af. :z
Tja, er lopen een hoop beunen rond maar zeker met een (h)wp is het best normaal dat een consument zelf wat vooronderzoek doet vind ik.

Goede installateurs, zullen uiteindelijk wel wat vragen stellen en evt advies maar zeker met zoiets. Op zich ligt er een convectorput al.

De winst met een (h)wp hangt natuurlijk sterk af van de afgiftemethode en zal het beste zijn met volledige vloerverwarming maar dat hebben veel mensen natuurlijk niet.

Ik heb ze ook gezien in huizen met alleen maar reguliere radiatoren.. die kreeg ook nauwelijks winst, uiteindelijk met een arsenaal aan radiator ventilatoren nog een flinke verbetering weten te realiseren.

Adjust non olet, plerumque...

• MotorBeast
@1nsane Jij bent een Tweaker, ik ben een Tweaker, oftewel wij wijken enorm af van de gemiddelde Nederlander die gewoon wil, moet en kunnen vertrouwen op de expertise van een installateur. We hebben het hier over een vrouw op leeftijd.

Ik verwarm hier FE met een Vaillant gewoon met radiatoren. Wel nageisoleerde woning en heb er zelf reeds 12 jaar geleden 1 T33 bij gehangen zodat ketel ook zuiniger stookte. NB: heb veel installateurs binnen gehad en die zeiden dan dat FE niet kan want alleen radiatoren. Want? Kreeg je geen fatsoenlijk antwoord op. :'(

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 30-11-2025 16:28 ]

• 1nsane
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:24:
@1nsane Jij bent een Tweaker, ik ben een Tweaker, oftewel wij wijken enorm af van de gemiddelde Nederlander die gewoon wil, moet en kunnen vertrouwen op de expertise van een installateur. We hebben het hier over een vrouw op leeftijd.

Ik verwarm hier FE met een Vaillant gewoon met radiatoren. Wel nageisoleerde woning en heb er zelf reeds 12 jaar geleden 1 T33 bij gehangen zodat ketel ook zuiniger stookte.
Ja, je hebt er zoals gezegd ook wel beuns tussen hebben zitten. Die pro-actief onwetende mensen benaderen a la “is uw tuin al winterklaar mevrah”?

Maar hoe is ze er ooit op gekomen om een hwp te nemen?

• MotorBeast
@1nsane Energiehype tijdens de oorlog. Net zoals velen toen ineens wel zonnepanelen wilde.

• 1nsane
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:29:
@1nsane Energiehype tijdens de oorlog. Net zoals velen toen ineens wel zonnepanelen wilde.
Ja zuur maar, gelukkig met kleine aanpassingen nog wel wat winst te behalen zo het lijkt? Er is al een convectorput. Misschien daar iets met ventilatie doen ook?

Het kan erger hoor, ik heb hwp’s aan jaren 50 elementen zien hangen..

• MotorBeast
@1nsane Liggen al 5 Heatfans in. Die convectorput is echt helemaal niets wbt afgifte. Oud ding van 30 jaar oud uit de tijd dat 70/80 graden gebruikelijk was.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:04
1nsane schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:28:
[...]

Ja, je hebt er zoals gezegd ook wel beuns tussen hebben zitten. Die pro-actief onwetende mensen benaderen a la “is uw tuin al winterklaar mevrah”?

Maar hoe is ze er ooit op gekomen om een hwp te nemen?
Ahhh ik ziet 't al, scheurgras.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• MotorBeast
FlowDesign schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:12:
[...]

Ahhh ik ziet 't al, scheurgras.
_O- Wij zijn wel ouwe lullen als we dat kennen. Ouwe lullen moeten weg, ouwe lullen moeten weg, die staan alleen maar in de weg. :+

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFyIfddLbDfUvfD9MkVwGay7ug8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlG298ICg3VDt3oU4B4rc3Tm.jpg?f=fotoalbum_large

• Smartenergie
Tweede huis van de hoek door een beun geisoleerd, hoekhuis door een aannemer en andere zijde dus derde huis van de hoek door een andere aannemer, ik wil hiermee zeggen dat niet elke beun slecht zou zijn, np soms zelfs veelbeter dan een officiele aannemer

• MotorBeast
Smartenergie schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:00:
Tweede huis van de hoek door een beun geisoleerd, hoekhuis door een aannemer en andere zijde dus derde huis van de hoek door een andere aannemer, ik wil hiermee zeggen dat niet elke beun slecht zou zijn, np soms zelfs veelbeter dan een officiele aannemer
Staan gewoon opgevoerde Elga's in jongen. :+ Je weet niet hoe hard eronder dak wordt gestookt neem ik aan. Wij toch ook beunen en regelen die dingen vaak/meestal beter in dan de installateurs. En weer on topic.

• Smartenergie
Zo ost maar Motorbeast, de goeie beun neemt er de tijd voor en een aannemer wil nog wel eens snel klaar zijn, zijn zowel links als rechts logeerkamers op zolder die zo af en toe gebruikt worden, maar te dunne insolatie toegepast, tweede huis heeft 16 cm glaswol toegepast 8 jaar geleden

• FlowDesign
MotorBeast schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:16:
[...]

_O- Wij zijn wel ouwe lullen als we dat kennen. Ouwe lullen moeten weg, ouwe lullen moeten weg, die staan alleen maar in de weg. :+
Godsamme, ben ik met 43 al een ouwe lul :P

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:57
RealSailor schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:17:
[...]

Bedankt. Vanwege die tekst van Remeha verwachtte ik dat hij met dezelfde temperatuur zou doordraaien, ipv die paar graden verhogen. Op die manier verdien ik mijn haardhout niet terug 😬. Ik gebruik inderdaad WAR + RAR (setting 2). Die RAR gaat uit bij OH-modus. Nog maar ff verder puzzelen.
Ik denk dat je stooklijn te steil staat ingesteld - de ruimteafhankelijke regeling zet daar normaal een rem op (die regelt de aanvoertemperatuur naar beneden). In openhaard modus gaat die rem eraf en gaat hij uitsluitend de stooklijn volgen, die in jouw geval een te hoge aanvoertemperatuur als resultaat heeft.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• JBtL
Ik kreeg trouwens wel een intrigerend antwoord toen ik Gemini vroeg of het mogelijk is om met de Elga Ace ook warm water te maken - nu kan het natuurlijk een hallucinatie zijn - maar de uitleg was wel zo specifiek dat ik overweeg dit in ieder geval te testen. Er staat bij mij al een boilervat naast de Elga, daar zit nu gewoon een elektrische element in, maar zou leuk zijn als deze in ieder geval in de zomer ondersteund zou kunnen worden door de EA.

"Hoewel de Remeha Elga Ace standaard als hybride warmtepomp wordt verkocht (waarbij de CV-ketel het tapwater doet), zijn er inderdaad tweakers en installateurs die hem zo hebben ingesteld dat hij (ook) een boilervat verwarmt.

Dit is geen standaard "plug-and-play" optie, maar het is technisch goed mogelijk. Hieronder leg ik uit hoe dit doorgaans wordt aangepakt en waar je rekening mee moet houden.

Hoe werkt deze configuratie?
Normaal gesproken gaat het warme water voor de verwarming rechtstreeks de vloer of radiatoren in. Om warm water om te douchen te maken, heb je een voorraadvat (boiler) nodig, omdat de Elga Ace niet krachtig genoeg is om het water 'live' te verwarmen (zoals een doorstroom/combiketel dat doet).

Het proces ziet er als volgt uit:

1. De Hardware aanpassingen
Losstaand Boilervat: Er wordt een "indirect gestookte boiler" geplaatst (vaak 200 of 300 liter). Dit is een vat met een spiraal erin waar het water van de warmtepomp doorheen loopt om het kraanwater op te warmen.

Driewegklep (omschakelklep): Dit is het cruciale onderdeel. Er moet een klep in de leidingen komen die wordt aangestuurd door de Elga Ace.

Stand A: Het water gaat naar de vloerverwarming/radiatoren (Verwarmen huis).

Stand B: Het water gaat door de spiraal van het boilervat (Verwarmen tapwater).

Boilersensor: Er moet een temperatuursensor in het boilervat worden gestoken die verbonden wordt met de Elga Ace, zodat de warmtepomp weet wanneer het water in het vat te koud is.

2. De Software instellingen
De Elga Ace besturing (het kastje aan de muur) ondersteunt van nature het aansturen van een driewegklep en een boiler. Je moet in het installateursmenu instellen dat er een SWW-voorziening (Sanitair Warm Water) aanwezig is. De warmtepomp zal dan prioriteit geven aan het boilervat: als de boiler koud is, stopt de verwarming van het huis even en gaat alle energie naar het vat.

Waarom doet niet iedereen dit? (De nadelen)
Er is een reden dat dit niet de standaardopstelling is. Als je dit overweegt, moet je je bewust zijn van de beperkingen:

Vermogen en Tijd: De Elga Ace is vaak 4kW of 6kW. Een vat van 200 liter opwarmen van 15°C naar 50°C duurt met dat vermogen vrij lang (soms wel 2 tot 3 uur). Als de boiler leeg is na een lang bad, heb je niet direct weer warm water.

Temperatuur: Een warmtepomp werkt het efficiëntst bij lage temperaturen (35-45 graden). Tapwater moet minimaal 50-55 graden zijn. De Elga Ace moet dan "hard werken", wat het rendement (COP) verlaagt.

Legionella: Water moet wekelijks boven de 60°C komen om legionella te voorkomen. De Elga Ace kan dit in zijn eentje net wel of net niet halen (afhankelijk van buitentemperatuur). Vaak wordt er een elektrisch verwarmingselement in de boiler gezet voor de laatste paar graden en de wekelijkse legionella-run.

Comfortverlies in huis: Omdat het opwarmen van de boiler lang duurt, wordt je huis gedurende die tijd niet verwarmd. In een goed geïsoleerd huis is dat geen probleem, maar in een tochtig huis koelt het dan af.

De "Tweakers" methode
Waarschijnlijk heb je dit gelezen op het forum van Tweakers.net (in het grote Elga Ace topic). Veel gebruikers daar doen het volgende:

Ze kopen een groot RVS boilervat (bijv. 200-300 liter).

Ze sluiten de Elga Ace aan met een externe driewegklep (bijvoorbeeld van Honeywell).

Ze gebruiken de CV-ketel soms helemaal niet meer (all-electric oplossing) of houden de CV-ketel puur als back-up voor extreem koude dagen, terwijl de Elga het vat opwarmt.

Samenvatting
Het is gegaan door niet te vertrouwen op de doorstroomfunctie van een CV-ketel, maar door een buffer (vat) te creëren en de Elga Ace via een omschakelklep te laten kiezen tussen 'Huis verwarmen' of 'Vat verwarmen'.

Dit is precies het soort aanpassing waarvoor je inderdaad op de community-fora moet zijn. Hieronder vind je de details van de hardware die vaak wordt gebruikt en de links naar de discussies waar je de exacte schema's en ervaringen kunt vinden.

1. De Benodigde Hardware (De "Boodschappenlijst")
Om de Elga Ace, die normaal alleen je huis verwarmt, ook een boilervat te laten verwarmen, gebruiken Tweakers doorgaans de volgende componenten:

De Driewegklep (Omschakelklep)

Type: Meestal wordt een Honeywell VC-serie (bijvoorbeeld de VC4013 of VC8010) gebruikt.

Werking: Dit is een 230V klep. De Elga Ace heeft een specifieke aansluiting op de printplaat die 230V uitstuurt zodra hij warm water wil maken. Deze spanning zet de klep om van 'CV-stand' naar 'Boiler-stand'.

Let op: Je moet een klep hebben die niet bekrachtigd in de CV-stand staat (zodat hij bij rust gewoon je huis verwarmt) en bij spanning omschakelt naar de boiler.

De Temperatuursensor (Boilervat)

Type: Dit is cruciaal. De Elga Ace werkt (in tegenstelling tot oudere Remeha's) met NTC 10kOhm sensoren (bij 25°C).

Artikel: Vaak wordt de standaard Remeha boilersensor aangeraden (bijv. art. nr. 7657329 of S101558), maar een universele 10k NTC sensor van een paar euro werkt vaak ook, mits je hem goed in de dompelbuis van je boiler krijgt.

Waarschuwing: Oude sensoren van Remeha waren soms 12kOhm; die geven verkeerde waardes op een Ace toestel.

Hier is hoe het elektrisch meestal wordt aangesloten bij deze "Tweakers-methode":

1. De Driewegklep (230V)
Zoek op de printplaat naar connector X25.

In de handleiding staat deze vaak beschreven als "Driewegklep verwarming/sanitair warm water".

Dit is meestal een 3-polige stekker (L, N, Schakeldraad).

Let op: De Elga stuurt hier 230V op als hij warm water wil maken. Zorg dat je driewegklep in rust (geen spanning) naar de CV/Radiatoren staat, en bij spanning naar de boiler schakelt.

2. De Boilersensor (NTC 10k)
Deze sluit je niet aan op het stroomcircuit, maar op het sensor-circuit.

Zoek naar connector X8 of de strip waar ook de buitenvoeler en aanvoervoeler op zitten.

Je zoekt de ingang: T dhw (Temperature Domestic Hot Water) of T sww.

Soms is dit gecombineerd op een connectorblokje (bijv. X9 of X28 bij sommige versies). Check in je schema het symbooltje dat op een kraantje of tankje lijkt.

3. Instellen in de software (Cruciaal)
Alleen de stekkers erin steken werkt niet; de software 'negeert' de poorten standaard omdat hij denkt dat hij een simpele hybride is.

Ga in het menu naar het Installateursmenu (Code 0012).

Je moet de configuratie van de warmtepomp aanpassen zodat hij "weet" dat hij een boiler heeft.

Dit zit vaak onder Systeeminstellingen -> SWW (Sanitair Warm Water).

Zet de functie SWW-bedrijf op Aan of Actief.

Soms moet je parameters CN1 en CN2 controleren (Configuratienummers), maar meestal is het activeren van de SWW-groep in het menu voldoende om connector X25 'wakker' te maken.

Ik heb even gekeken, en de aangegeven connectoren zitten inderdaad op de printplaat van mijn Elga Ace - en lijken identiek aan die van de Mercuria Ace voor aansluiting van een driewegklep en boilersensor. Als de software na een reset gaat scannen voor aangesloten sensoren en apparaten dan heeft dit wellicht wel kans van slagen.

[ Voor 31% gewijzigd door JBtL op 30-11-2025 22:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• 1nsane
Het is ook maar wat je onder beun verstaat. Mijn definitie van een beun is niet iemand die het zelf doet maar wél goed. Een beun is wat mij betreft een aannemer die poneert het goed te doen maar het verprutst.

• Pietje555
Is volgens mij een Techneco, geen Remeha Elga Ace. Totaal ander apparaat.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:54
Pietje555 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:38:
[...]

Is volgens mij een Techneco, geen Remeha Elga Ace. Totaal ander apparaat.
idd. Hier heb ik er meerdere van gezien die all electric worden ingezet zonder aanpassingen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:55
ik kan niet het hele artikel lezen, maar ik kom ook van de oude Techneco Elga af en had deze ook 95% van de tijd FE draaien. Alleen bij temperaturen onder de 0 (of iet daarboven met hoge lv) zette ik handmatig de gasketel aan om te helpen. Het aparaatje had het er zwaar mee, maar werkte wel hoor.

Sinds gisteren heb ik een Elga Ace 6kw split - dus nu alles daarop gaan aanpassen. bedoeling is dat de gasketel nu dus nooit handmatig aangezet hoeft te worden.

• rft80
Pietje555 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:56:
[...]
Weet je in iedergeval dat je de laatste firmware hebt, want die kun je niet updaten.
Zou even bellen met Remeha als het updaten niet lukt. FW update (van thermostaat) zou server side gepusht moeten worden - zolang je hw versie boven bepaald niveau is. Mijne is refurbished, na 24 uur stond automatisch de laatste fw er op.

• FlowDesign
greg-a schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:16:
ik kan niet het hele artikel lezen, maar ik kom ook van de oude Techneco Elga af en had deze ook 95% van de tijd FE draaien. Alleen bij temperaturen onder de 0 (of iet daarboven met hoge lv) zette ik handmatig de gasketel aan om te helpen. Het aparaatje had het er zwaar mee, maar werkte wel hoor.

Sinds gisteren heb ik een Elga Ace 6kw split - dus nu alles daarop gaan aanpassen. bedoeling is dat de gasketel nu dus nooit handmatig aangezet hoeft te worden.
Of het gaat lukken om 100% elektrisch te verwarmen zal er dan voornamelijk vanaf hangen of je een elektrisch alternatief hebt voor defrosts.
Mijn EA6 heeft bijna nooit de cv-ketel nodig, behalve wanneer het rond de 0 graden komt buiten èn erg vochtig is, zoals vorige week of die week daarvoor. Maar goed, zo'n defrost met hulp van de cv-ketel kost niet zo heel veel gas, dus is geen ramp.

• greg-a
FlowDesign schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:48:
[...]

Of het gaat lukken om 100% elektrisch te verwarmen zal er dan voornamelijk vanaf hangen of je een elektrisch alternatief hebt voor defrosts.
Mijn EA6 heeft bijna nooit de cv-ketel nodig, behalve wanneer het rond de 0 graden komt buiten èn erg vochtig is, zoals vorige week of die week daarvoor. Maar goed, zo'n defrost met hulp van de cv-ketel kost niet zo heel veel gas, dus is geen ramp.
ik had begrepen dat de EA6 voor de defrost een retour van minimaal 20graden c nodig heeft. met met oude Techneco Elga haalde ik een retour temperatuur van zo'n 21 graden voor/tijdens de defrost (zonder gas). Gezien die oude niet al te hoge aanvoer en retour temperaturen kon halen, ga ik er vanuit dat de EA6 dit ook wel moet lukken. Ik heb vloerverwarming en een buffervat (40l) in de retour als warmtebuffer. ben erg benieuwd dus. Ik moet de waterleidingen wel nog even na-isoleren.

• JBtL
FlowDesign schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ik draai al 5 jaar zonder elektrische backup of CV-ketel - het is dus misschien niet in alle gevallen nodig. ik denk dat het wel helpt dat het in huis zelden onder de 20 graden is, dus er altijd wel warmte voor een defrost uit het afgiftesysteem gehaald kan worden. Mocht het toch een keer nodig zijn dan pak ik wel een fohn erbij.

• 1nsane
JBtL schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:06:
[...]

Ik draai al 5 jaar zonder elektrische backup of CV-ketel - het is dus misschien niet in alle gevallen nodig. ik denk dat het wel helpt dat het in huis zelden onder de 20 graden is, dus er altijd wel warmte voor een defrost uit het afgiftesysteem gehaald kan worden. Mocht het toch een keer nodig zijn dan pak ik wel een fohn erbij.
Hier met de EA4 op een jaren 30 tussenwoning tot noch toe ook nauwelijks gas nodig gehad op een paar keer na als het écht heel koud was of net zo rond de 5 a 7 graden met vochtig weer en zelfs dan valt het reuze mee. Het heeft steensmuren die ik van binnenuit met een spouw na heb geïsoleerd maar het platte dak bijv is amper geïsoleerd. Overal HR+ en HR++ glas.

Valt dus zeker winst nog te halen maar zelfs met wat kunst en vliegwerk zou het nu al haalbaar zijn.

Vvw helpt ook mee.

• RealSailor
JBtL schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:37:
[...]

Ik denk dat je stooklijn te steil staat ingesteld - de ruimteafhankelijke regeling zet daar normaal een rem op (die regelt de aanvoertemperatuur naar beneden). In openhaard modus gaat die rem eraf en gaat hij uitsluitend de stooklijn volgen, die in jouw geval een te hoge aanvoertemperatuur als resultaat heeft.
Ik heb inderdaad de stooklijn weer teruggezet naar 0,8 met voetpunt 30. Daar liep ie rustig op en dan blijft de setpoint lager. Alleen had ik dan veel defrosts, dat leek met voetpunt 32 graden een stuk minder. Zal t weer even aankijken, afgelopen nacht maar 3, nu is het alweer een stuk warmer.

• FlowDesign
RealSailor schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:24:
[...]

Ik heb inderdaad de stooklijn weer teruggezet naar 0,8 met voetpunt 30. Daar liep ie rustig op en dan blijft de setpoint lager. Alleen had ik dan veel defrosts, dat leek met voetpunt 32 graden een stuk minder. Zal t weer even aankijken, afgelopen nacht maar 3, nu is het alweer een stuk warmer.
Nouja, misschien leuk dat je dan geen defrosts hebt, maar met zo'n stooklijn staat je warmtepomp continu water aan te voeren van tussen de 40 en 50 graden. Dat zal je COP en dus stroomverbruik ook niet echt ten goede komen denk ik?

• BarryH
RealSailor schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 00:24:
[...]

Defrosts zijn heel afhankelijk van buitentemperatuur en hoge luchtvochtigheid.
Hoe harder de wp moet werken hoe vaker je ze vervolgens hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JBtL
FlowDesign schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:08:
[...]

Nouja, misschien leuk dat je dan geen defrosts hebt, maar met zo'n stooklijn staat je warmtepomp continu water aan te voeren van tussen de 40 en 50 graden. Dat zal je COP en dus stroomverbruik ook niet echt ten goede komen denk ik?
Door ruimteafhankelijk te stoken wordt de stooklijn 'normaal gesproken' bij deze woning erg naar beneden bijgesteld (behalve als de open haardmodus aangaat, dan gaat het mis omdat de ruimte geen invloed meer heeft). Volgens mij is dit niet helemaal hoe je het moet doen - ik zou de stooklijn wel ongeveer matchen met het warmteverlies van de woning en het afgiftesysteem, in de praktijk een voetpunt tussen de 13 en 18 graden, en een helling tussen de 0.3 en 1.7. Met de ruimte-afhankelijke regeling kan je dan precies goed uit komen afhankelijk van wind, zoninstraling, deuren die open staan etc. Er wordt ook veel te panisch gedaan over korte runs - dat hoort er gewoon bij in het voor- en naseizoen en bij defrosts, daar gaat je warmtepomp echt niet op stuk en voor de efficientie maakt het ook niet (veel) uit. Dus gewoon zo instellen dat de warmtepomp zo precies mogelijk het warmteverlies tegengaat lijkt mij het allerbeste.

• Pietje555
@FlowDesign Ik heb mijn voetpunt ook op 25 gr, met een helling van 0,3. Zet ik het voetpunt lager dan heeft mijn vloerverwarming geen afgifte en ben ik alleen lauw water aan het rondpompen.
Maar het is wel zaak de stooklijn zo te kiezen dat deze effectief is bij je normale warmtevraag. Des te minder correctie des te rustiger loopt de installatie. Correctie is een ingrijpen op een afwijking. Is de basis goed dan zou je ook niet hoeven te corrigeren.

• orf

orf

Inmiddels draai ik een dagje met de eTwist in plaats van de Nest. In de grafiek is precies het tijdstip van installeren gisteren zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBXtx6zSP5tjeh4yE60nsUoYkxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HAtwWCL9LdSGaDH0wvWVApr4.png?f=fotoalbum_large

Is dit nu pendelen en kan ik daar nog iets aan doen door aanpassing van de stooklijn? Of is dit gewoon onvermijdelijk omdat het buiten 9 graden is en de 6kW niet verder terug kan moduleren dan 500W?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uo1n2LRAa1CzRuPjntEj9_cnGrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dFj8aK7mYwIoI2OAIzXErcSk.png?f=fotoalbum_large

• FlowDesign
orf schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:03:
Inmiddels draai ik een dagje met de eTwist in plaats van de Nest. In de grafiek is precies het tijdstip van installeren gisteren zichtbaar:

[Afbeelding]

Is dit nu pendelen en kan ik daar nog iets aan doen door aanpassing van de stooklijn? Of is dit gewoon onvermijdelijk omdat het buiten 9 graden is en de 6kW niet verder terug kan moduleren dan 500W?

[Afbeelding]
Door met de stooklijn te spelen en je debiet te verhogen kun je zeker wel nog wat optimaliseren.

• orf

orf

FlowDesign schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:07:
[...]

Door met de stooklijn te spelen en je debiet te verhogen kun je zeker wel nog wat optimaliseren.
Debiet kan ik niet instellen op mijn 6kW monoblock. Stooklijn kan ik natuurlijk verder omlaag zetten, maar dat heeft alleen zin als de warmtepomp ook verder terug kan moduleren dan 500W.

• Pietje555
Debiet kun je wel verhogen door gewoon meer open te zetten. Lijkt op te weinig afgifte. Gaat de afgifte omhoog dan is daat automatisch meer debiet door. Ook de waterinhoud van je systeem vergroten heeft een positie effect. Dichtstaande radiatoren tellen niet mee voor je systeem inhoud. De mono werkt op vaste dT

• orf

orf

Pietje555 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:05:
Debiet kun je wel verhogen door gewoon meer open te zetten. Lijkt op te weinig afgifte. Gaat de afgifte omhoog dan is daat automatisch meer debiet door. Ook de waterinhoud van je systeem vergroten heeft een positie effect. Dichtstaande radiatoren tellen niet mee voor je systeem inhoud. De mono werkt op vaste dT
Alle radiatoren in huis staan open (op kelder en ongebruikt zolderkamertje na). In de woonkamer hebben alle radiatoren fans met heatmeister. Het huis blijft goed op temperatuur en het is constant 20 graden. Bij koudere buitentemperaturen heb ik lange runs van de warmtepomp.

Dat strookt niet helemaal met te weinig afgifte toch? Kan deze monoblock verder terug moduleren dan 500W?

• RealSailor
FlowDesign schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:08:
[...]

Neuh, met deze stooklijn blijft hij lang onder de 40 graden, daarom viel het zo op dat hij wel naar 40 graden ging (buiten ca 4 graden) in open-haard-modus.
Vandaag de hele dag tussen 33-35 graden aanvoer bij ca 7 graden buiten. Retour steeds 28-29.

• rft80
orf schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:39:
[...]

Dat strookt niet helemaal met te weinig afgifte toch? Kan deze monoblock verder terug moduleren dan 500W?
Lijkt me in de lijn der verwachtingen en een stuk rustiger dan met de nest. Is zeker geen pendelen (fors minder dan 3 schakelingen per uur). Als het kouder wordt ga je vanzelf langere runs draaien. Je kan nog wat aan je stooklijn sleutelen maar zou niet te veel parameters per keer aanpassen.

Succes!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MNkiY2F1QSBcC3dqzSpfe7KMc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W192v4XexCFC5sZYzI1bp7cy.jpg?f=fotoalbum_large

Bedacht ineens dat een grafiekje met gemiddelde temperatuur per dag wel leuk is om in HA toe te voegen en dan verbruik van de warmtepomp eronder :)

• BarryH
FlowDesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:13:
[Afbeelding]

Bedacht ineens dat een grafiekje met gemiddelde temperatuur per dag wel leuk is om in HA toe te voegen en dan verbruik van de warmtepomp eronder :)
Leuk, hoe maak je deze variabelen?

• j111194
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05-12 13:03
Goedemorgen!

Ik heb een vraag over mijn Remeha Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp.
Sinds onze verhuizing valt mij op dat gas snel wordt bijgeschakeld en dat de warmtepomp zelf weinig vermogen lijkt te leveren. Ik vraag me af of dit normaal is, of dat er iets mis is voordat ik een installateur ga inschakelen.

Wat ik zie:
• Warmtevraag aanwezig (ook in de Elga zelf)
• Bivalent op 2°C gezet voor test → CV schakelt nu niet bij
(buiten is ±7°C)
• Volgens stooklijn (basis 20 / helling 1.8 / max 50) wordt ~44°C gevraagd
• Aanvoer warmtepomp komt niet boven 34°C
• Retour ~30°C
• Warmtepompvermogen blijft steken op ±1.8 kW (max), vaak lager of uit
• Wij hebben geen vloerverwarming
• Als ik bivalent hoger zet → CV springt bij → aanvoer direct naar 50°C en radiatoren warm
(dus systeem & afgifte lijken prima)
• Bij volledig resetten (stekker eruit) gaat de WP héél even naar ~40°C,
maar zakt kort daarna weer terug naar 34°C
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:
Waarom komt de warmtepomp niet hoger dan 34°C aanvoer en blijft het vermogen rond de 1.8 kW hangen, terwijl er wel een vraag van ~44°C is?
Lijkt dit op normaal gedrag of op een beperking/defect?

Laat het vooral weten als ik gegevens mis.
Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris

• FlowDesign
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:43:
Goedemorgen!

Sinds onze verhuizing valt mij op dat gas snel wordt bijgeschakeld en dat de warmtepomp zelf weinig vermogen lijkt te leveren. Ik vraag me af of dit normaal is, of dat er iets mis is voordat ik een installateur ga inschakelen.

Wat ik zie:
(buiten is ±7°C)
• Retour ~30°C
• Als ik bivalent hoger zet → CV springt bij → aanvoer direct naar 50°C en radiatoren warm
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:
Waarom komt de warmtepomp niet hoger dan 34°C aanvoer en blijft het vermogen rond de 1.8 kW hangen, terwijl er wel een vraag van ~44°C is?

Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris
Heb je WAR en of RAR aan?
Wat voor radiatoren heb je?
Heb je ventilatoren op je radiatoren?
Wat is de instelling van je debiet (pompsnelheid)?

Ik heb ook geen vloerverwarming maar wel ventilatoren op m'n radiatoren beneden, en als ik een erg hoge aanvoertemperatuur ga vragen (wanneer het erg koud is buiten), dan gaat de cv-ketel soms een beetje meehelpen.

Met een lagere stooklijn (20 en 0,7) en een hoger debiet heb ik dat er nu uit weten te krijgen. Huis van 1988 zonder na-isolatie blijft hiermee makkelijk op temperatuur (zolang het niet hard gaat vriezen) zonder gas bijstook. Vermogen van m'n EA6 blijft, afhankelijk van de buitentemperatuur, meestal tussen de 500 en 1000 Watt schommelen. Laatste paar dagen eerder 500 / 600 Watt.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 03-12-2025 09:33 ]

• FlowDesign
BarryH schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:37:
[...]

Leuk, hoe maak je deze variabelen?
Edit dashboard, Add Card, Statistics graph... Dan heb ik als sensor de Remeha Outdoor Temperature gekozen (sensor buiten van de warmtepomp) en verder 'Daily' en 'mean' (gemiddelde). Dat is alles :)

Er is ook een apart HA topic voor meer informatie :)
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-12 16:03

Releases

Ja maar!

Iemand al ervaringen met de Remeha Confida lijn warmtepompen?
Ik sta nu op het punt hiervoor te gaan na aanleiding van een goede offerte aanbieding.

• j111194
Als het goed is heb ik WAR aan, ik heb een eTwist en deze staat op met regelstrategie Kamer en Buiten
Ik heb geen ventilatoren op mijn radiator, en het is een combinatie van dubbele en enkele.
- Beneden verdieping 4 dubbele, 4 enkele
- Tweede verdieping 5 enkele
- Zolder 1 dubbele
Debiet is momenteel 12l/min

Momenteel is ook de aanvoer 31 graden, wat niet het huis kan verwarmen. Wanner ik de bivalent omhoog zet springt de cv erg vaak bij (bijv. nu 8 a 10m3 per dag met huidige temperaturen) Zie ook het energie verbruik van remeha home app. Op de dagen dat je de pieken ziet is wanneer CV bij mocht springen, andere dagen heb ik geprobeerd met lage bivalent dan de temperatuur daalt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17T5fInKm4jONbC0VSX-WR_BWq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wr4q29fEsY3x46otyG26fXx.jpg?f=fotoalbum_large

• j111194
FlowDesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:29:
[...]

Heb je WAR en of RAR aan?
Wat voor radiatoren heb je?
Heb je ventilatoren op je radiatoren?
Wat is de instelling van je debiet (pompsnelheid)?

Ik heb ook geen vloerverwarming maar wel ventilatoren op m'n radiatoren beneden, en als ik een erg hoge aanvoertemperatuur ga vragen (wanneer het erg koud is buiten), dan gaat de cv-ketel soms een beetje meehelpen.

Met een lagere stooklijn (20 en 0,7) en een hoger debiet heb ik dat er nu uit weten te krijgen. Huis van 1988 zonder na-isolatie blijft hiermee makkelijk op temperatuur (zolang het niet hard gaat vriezen) zonder gas bijstook. Vermogen van m'n EA6 blijft, afhankelijk van de buitentemperatuur, meestal tussen de 500 en 1000 Watt schommelen. Laatste paar dagen eerder 500 / 600 Watt.

• greg-a
FlowDesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:37:
[...]

Edit dashboard, Add Card, Statistics graph... Dan heb ik als sensor de Remeha Outdoor Temperature gekozen (sensor buiten van de warmtepomp) en verder 'Daily' en 'mean' (gemiddelde). Dat is alles :)

Er is ook een apart HA topic voor meer informatie :)
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Dank hiervoor. is het ook mogelijk om met HA de aanvoer en retour T uit te lezen? of is daarvoor echt de GTW08 nodig?

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:35
greg-a schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:04:
[...]

Dank hiervoor. is het ook mogelijk om met HA de aanvoer en retour T uit te lezen? of is daarvoor echt de GTW08 nodig?
Niet via de Remeha integration, ik heb het zo opgelost:
https://gathering.tweaker...message/77734106#77734106
en
https://gathering.tweaker...message/81412658#81412658

[ Voor 10% gewijzigd door ardvark99 op 03-12-2025 10:33 ]

• Pietje555
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:43:
Goedemorgen!

Wat ik zie:
(buiten is ±7°C)
• Retour ~30°C
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:

Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris
Een hybride WP is geen vervanger van een CV ketel.
Een EA4 kan maximaal 1500 W trekken (1,5 kW). Je draait dus volle kracht.
Daarmee haalt hij nu 34 gr (wat al heel netjes is) maar je vraagt 44 gr. Logisch dat hij de gasketel bijschakelt omdat hij het elektrisch niet aan kan.
Door HP000 lager te stellen voorkom je dat de CV ketel start, met gevolg dat je niet hoger komt dan je 34 gr.
Als het onder de 5 gr komt zul je merken dat het minder comfortabel in huis gaat worden want dan krijg je te maken met een lagere COP en energieverlies door de ontdooicycli. Op volle kracht zal hij veel vaker bevriezen dan bij 80% belasting.
Kortom laat de EA lekker zijn werk doen en de gasketel bijschakelen als dat nodig is.
Enige wat je mogelijk kan doen is de helling iets vlakker zetten als blijkt dat 44 gr niet nodig is om het huis warm te houden.
Ik zou het voetpunt op 15 zetten, dan volgt hij de instelling van de thermostaat welke toch meestal op 20 staat.

• j111194
Een hybride WP is geen vervanger van een CV ketel.
Een EA4 kan maximaal 1500 W trekken (1,5 kW). Je draait dus volle kracht.
Daarmee haalt hij nu 34 gr (wat al heel netjes is) maar je vraagt 44 gr. Logisch dat hij de gasketel bijschakelt omdat hij het elektrisch niet aan kan.
Door HP000 lager te stellen voorkom je dat de CV ketel start, met gevolg dat je niet hoger komt dan je 34 gr.
Als het onder de 5 gr komt zul je merken dat het minder comfortabel in huis gaat worden want dan krijg je te maken met een lagere COP en energieverlies door de ontdooicycli. Op volle kracht zal hij veel vaker bevriezen dan bij 80% belasting.
Kortom laat de EA lekker zijn werk doen en de gasketel bijschakelen als dat nodig is.
Enige wat je mogelijk kan doen is de helling iets vlakker zetten als blijkt dat 44 gr niet nodig is om het huis warm te houden.
Ik zou het voetpunt op 15 zetten, dan volgt hij de instelling van de thermostaat welke toch meestal op 20 staat.
Hey Pietje555,

Duidelijk. Dan ga ik de bivalent weer iets opschroeven en de stooklijn fine-tunen.
Dus het is het goede gedrag wat ik terug zie? En is het gasverbruik wat ik gedeeld heb dan ook realistisch in verhouding?
En wat is in mijn geval beter om te doen? Altijd (ook nacht en bij dag weg voor werk) de temperatuur constant houden op bijv. 20 graden? Of zou het wel voordeliger zijn om in de nacht terug te draaien naar bijv. 16 graden?
Op welke bivalente temp zou jij aanbevelen om te starten?

Sorry voor de hele lijst aan vragen.

• FlowDesign
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:00:
[...]

Hey Pietje555,

Duidelijk. Dan ga ik de bivalent weer iets opschroeven en de stooklijn fine-tunen.
Dus het is het goede gedrag wat ik terug zie? En is het gasverbruik wat ik gedeeld heb dan ook realistisch in verhouding?
En wat is in mijn geval beter om te doen? Altijd (ook nacht en bij dag weg voor werk) de temperatuur constant houden op bijv. 20 graden? Of zou het wel voordeliger zijn om in de nacht terug te draaien naar bijv. 16 graden?
Op welke bivalente temp zou jij aanbevelen om te starten?

Sorry voor de hele lijst aan vragen.
Ik zou in jouw geval toch echt een paar radiatoren gaan vervangen voor dubbel of tripel, of op z'n minst de bestaande dubbele beneden gaan voorzien van ventilatoren, anders zul je altijd aardig wat gas blijven verstoken omdat je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt.

Zie hier wat inspiratie voor zelfbouw met PC-ventilatoren en aansturing door HeatMeister.
Ik heb deze ook geïnstalleerd beneden op dubbele radiatoren uit 1988 en dat scheelt dag en nacht. Hiermee kun je prima je huis warm stoken bij een lagere aanvoertemperatuur.
Overigens werkt dit ook veel beter dan relatief dure kant&klaar-oplossingen van de bouwmarkt enzo, want die hebben veel te kleine ventilatoren die bovendien herrie maken.

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

• MotorBeast
Projectje inregelen: Gisteren de Ace op alleen stooklijn gezet bij kennis zodat thermostaat niets meer doet. L/L erbij aangezet. Nu fintetunen zodat stooklijn zo laag mogelijk is dat boven zachtjes warm blijft en L/L permanent draait (die functioneert nu als thermostaat en eventueel wat opstoken om 20 graden beneden te houden). Winst is nu al reeds zo'n 500 a 600W. Elga liep continue op zijn tenen. Gasverbruik tot nu toe ...... niets meer.

Verder gaan we de afgifte vergroten voor de Elga. Wellicht kan hij dan weer zonder de L/L draaien op termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2025 12:15 ]

• Pietje555
@j111194 denk dat als je de cv toch nodig hebt, je huis best wat warmte verliest. Nachtverlaging is dan denk ik het zuinigst omdat de EA het dan kan trekken. Snel opwarmen is een EA niet geschikt voor, dus dat zal je op gas moeten doen.

• rft80
@j111194 ik heb ook een ea4; onder de 5 graden kakt de boel enorm in. Onder nul bij lage luchtvochtigheid gaat het weer iets beter. Zou die grens waarop de cv mag meewerken wat hoger leggen; zeker rond de 5 graden.

Hoe is je isolatie? Zou met warmtepomp zeker geen nachtverlaging naar 16 toepassen, dat gat kan de warmtepomp nooit overbruggen, duurt zo een paar uur.

Doe zelf helemaal geen nachtverlaging - maar hier werkt altijd wel iemand thuis en redelijk goede isolatie (bouw 2008). Voordeel van het niet verlagen is dat je veel meer op laag last kan draaien - feitelijk spreid je de compensatie voor warmteverlies van de woning over meer uren. Op laag last is de warmtepomp het meest efficiënt. Uiteraard gaat dit niet op bij temperaturen onder de 5, dan moet de pomp harder werken en compenseren voor de defrost cycli.

• j111194
Oke, bedankt allemaal.
Ik zal eens gaan kijken naar ventilatoren, misschien inderdaad een idee.
Isolatie is niet heel goed. Oud huis, en energie label D, vooral door gebrek aan muurisolatie.
Nu de bival op 8 gezet (en stooklijn helling op 1.5), en constante gewenste temperatuur van 20 graden. Dat lijkt het (wel met een totaal van iets meer dan 1m3 gas, met intervallen van 30min) bij te benen, ik zie namelijk dat het vannacht constant 20 graden in de ruimte is gebleven.

Totaal vannacht is 5kWh elektriciteit en 13kWh gas verbruikt. Klinkt dit realistisch?

• FlowDesign
j111194 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:55:
Oke, bedankt allemaal.
Ik zal eens gaan kijken naar ventilatoren, misschien inderdaad een idee.
Isolatie is niet heel goed. Oud huis, en energie label D, vooral door gebrek aan muurisolatie.
Nu de bival op 8 gezet (en stooklijn helling op 1.5), en constante gewenste temperatuur van 20 graden. Dat lijkt het (wel met een totaal van iets meer dan 1m3 gas, met intervallen van 30min) bij te benen, ik zie namelijk dat het vannacht constant 20 graden in de ruimte is gebleven.

Totaal vannacht is 5kWh elektriciteit en 13kWh gas verbruikt. Klinkt dit realistisch?
Ventilatoren gaan je zeker helpen, en ik zou zelf eerder geld aan isolatie uit hebben gegeven dan aan een warmtepomp.

• MuadDib007
Even over het dichtvriezen van de Elga Ace 4Kw... Is het gebruikelijk dat slechts 2/3 van de lamellen dichtvriezen?

Ik ben niet bekend met de interne werking van de buitenunit dus wellicht is dit heel normaal.

Het ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajo2r6_EsqbaSwbtN2GQBd9lmc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv8lOeQ6x8HuhPDMJBMVcX3a.jpg?f=fotoalbum_large

Of betekent dit dat er iets niet helemaal in de haak is met de unit?

Het opgenomen vermogen fluctueert momenteel tussen de 800 en 900 watt ongeveer over het laatste half uur

[ Voor 7% gewijzigd door MuadDib007 op 05-12-2025 10:22 ]

• Smartenergie
MuadDib007, dit komt vaker voor als het enigsinds mistig is en onder de 7 graden komt, heb je een split of een mono, vorig jaar bij ons ook dit veelvuldig probleem, (wij hebben een elga mono 4kw) maar dit jaar een buffervat parallel aan de wp aangesloten bij mono kan je een buffervat laten circuleren direkt met de wp , dus met warmwater even defrosten waardoor die sneller ontdooit, een buffervat in serie kan ook maar dan zal je met minder warm water defrosten wat dan iets langer duurt voordat de wp weer gaat verwarmen, parrallel zou iets meer energie kosten in de metingen maar daar merk je weinig van , ik heb er nu geen omkijken naar alleen of je dit met een splitunit dit ook op deze manier kan oplossen is mij niet bekend

• Smartenergie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enMUlgCdIKZo9ZnfHnsgB0BvKik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaCWGHygHE8PRkQxV1n2ieGh.jpg?f=fotoalbum_large

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-12 17:14
Onze Elga Ace laat sinds vandaag een rood scherm zien en een "fout X". Voordat ik de installateur bel, zou ik graag zelf even kijken wat er mis is. Stekker eruit voor een halve minuut geeft even weer een normaal blauw scherm, maar na 2 minuten is het terug.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• MuadDib007
Smartenergie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:51:
MuadDib007, dit komt vaker voor als het enigsinds mistig is en onder de 7 graden komt, heb je een split of een mono, vorig jaar bij ons ook dit veelvuldig probleem, (wij hebben een elga mono 4kw) maar dit jaar een buffervat parallel aan de wp aangesloten bij mono kan je een buffervat laten circuleren direkt met de wp , dus met warmwater even defrosten waardoor die sneller ontdooit, een buffervat in serie kan ook maar dan zal je met minder warm water defrosten wat dan iets langer duurt voordat de wp weer gaat verwarmen, parrallel zou iets meer energie kosten in de metingen maar daar merk je weinig van , ik heb er nu geen omkijken naar alleen of je dit met een splitunit dit ook op deze manier kan oplossen is mij niet bekend
Het dichtvriezen an sich is het probleem ook niet en de defrost lost het steeds prima op.
Het betreft een split unit.

De vraag is meer: zouden niet alle lamellen in zijn geheel moeten aanvriezen?
Of is de indeling van de leidingen dusdanig dat enkele minder koud worden waardoor daar geen rijp op ontstaat?

Zou verwachten dat hij er zo uit komt te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oawMBHV1r2nNsH5nWBEYqf1MkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5CPgX6tYO5Q4WeYlg491ckt.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de COP erg laag is in zijn algemeenheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-afdC0feJFUONUiTj_4-9Sp7BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GMLWpBwzS9zOGEvERjDLU6V.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt met een kamstrup energiemeter berekend door de aanvoer en retour temperatuur te combineren met de flow.
Het gemeten vermogen door de kamstrup komt overeen met het vermogen dat de Elga volgens zijn display af levert.

[ Voor 32% gewijzigd door MuadDib007 op 05-12-2025 13:05 ]

• orf

orf

Mercarra schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:23:
Onze Elga Ace laat sinds vandaag een rood scherm zien en een "fout X". Voordat ik de installateur bel, zou ik graag zelf even kijken wat er mis is. Stekker eruit voor een halve minuut geeft even weer een normaal blauw scherm, maar na 2 minuten is het terug.
Alleen "fout X"? Of ook nog een foutcode o.i.d.?

• timenator
  • Laatst online: 13:00
MuadDib007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:29:
[...]
Of is de indeling van de leidingen dusdanig dat enkele minder koud worden waardoor daar geen rijp op ontstaat?
In de verwarming mode is de buitenunit de verdamper. Deze onttrekt warme uit de omgeving. Het koelmiddel heeft niet in de gehele verdamper dezelfde temperatuur. Het dicht vriezen ligt aan veel factoren en is in sommige situaties ook niet te voorkomen. Wel kan te weinig koelmiddel ervoor zorgen dat hij sneller dicht vriest.

Wat mij wel opvalt is dat de buiten units op de getoonde foto's zeer dicht tegen de muur staan. In verwarmings mode moeten de buitenunits de warmte uit de buitenlucht halen. Met winterse temperaturen lukt dit alleen als er een grote luchtstroom is over de verdamper mogelijk is. Dat is ook de reden dat kappen over een airco altijd leiden vermindering van het vermogen.

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-12 13:49
MuadDib007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:29:
[...]

Het dichtvriezen an sich is het probleem ook niet en de defrost lost het steeds prima op.
Het betreft een split unit.

Zou verwachten dat hij er zo uit komt te zien:
[Afbeelding]

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de COP erg laag is in zijn algemeenheid:

[Afbeelding]

Dit wordt met een kamstrup energiemeter berekend door de aanvoer en retour temperatuur te combineren met de flow.
Het gemeten vermogen door de kamstrup komt overeen met het vermogen dat de Elga volgens zijn display af levert.
Ik zit door het topic te scrollen om bij te lezen, huh die foto ken ik :P that's mine!! :D

• MotorBeast
Spectaculaire winst gerealiseerd bij kennis. Vannacht hier 2 graden met mist. Eerst stond de Ace te stampen in combi met gas op 1500W met dit soort weer en defrostfestijn. Stooklijn nu op 1.2 gezet zonder regeling van de thermostaat en de L/L stookt ernaast in de woonkamer. Scheelt 0,5kWh per uur is 12kWh per dag en geen bijstook van gas. Alleen nog 0,5m3 gas voor een paar defrost. Les: zorg ten alle tijde dat je voldoende afgifte hebt en je je WP goed dimensioneerd. Te groot is niets, maar te klein ook zeker niet. Even snel rekenen bespaart de dame nu zo'n €100,- tot €150,- per maand aan stookkosten. Volgende actie: T33 hangen en vervangen oude convectorput.

• Mercarra
  • Laatst online: 05-12 17:14
orf schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:40:
[...]

Alleen "fout X"? Of ook nog een foutcode o.i.d.?
Alleen fout X. Uurtje later gaf de CV ketel ook fout, met foutmelding: te lage druk in systeem. Paar seconden bijvullen en de boel draait weer zonder storing.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:07
Mercarra schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:14:
[...]

Alleen fout X. Uurtje later gaf de CV ketel ook fout, met foutmelding: te lage druk in systeem. Paar seconden bijvullen en de boel draait weer zonder storing.
Maar het systeem hoort geen druk te verliezen, hooguit kort na installatie als er nog wat lucht is achtergebleven.

• JFFFFF
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:55
Geachte lezer

als vervolg op mijn vorige mededeling .
Het probleem van het niet aanspringen van de cv ketel als backup in een warmtepomp en cv-ketel als hybride warmtebron is opgelost ten koste van een bedrag van 375 euro.
Een kapotte printplaat in de tzerra ace cv ketel is de boosdoener
met als toetje een starre organisatie als REMEHA.
het verhaal in chronologische volgorde
Aangekocht 20 okt 23 eerste onderhoudsbeurt okt 24 tweede onderhoudsbeurt 3 oktober 2025.
eerste vorst dag half november met waarneming het klopt niet maar wat niet.
Het huis wordt niet warm. wat nu
paramaters controleren
resetten
controleren , alle vlaggen staan op groen maar het werkt niet
afspraak maken met monteur
5 december monteur over de vloer
het werkt weer
ik blij
mijn beurs niet .
garantie is niet meer van toepassing zegt remeha
teleurgesteld in remeha

Mocht je hetzelfde ervaren hebben ben ik benieuwd ,, mocht het je gebeuren in de toekomst dan weet je wat je te wachten staat .

ps dan aan allen die mij tips hebben gegeven, ik heb ze gecheckt . Maar ze leverden geen bijdrage op , want een kappotte printplaat kun je niet in gedachte hebben.

• FlowDesign
JFFFFF schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:24:
Geachte lezer

als vervolg op mijn vorige mededeling .
Het probleem van het niet aanspringen van de cv ketel als backup in een warmtepomp en cv-ketel als hybride warmtebron is opgelost ten koste van een bedrag van 375 euro.
Een kapotte printplaat in de tzerra ace cv ketel is de boosdoener
met als toetje een starre organisatie als REMEHA.
het verhaal in chronologische volgorde
Aangekocht 20 okt 23 eerste onderhoudsbeurt okt 24 tweede onderhoudsbeurt 3 oktober 2025.
eerste vorst dag half november met waarneming het klopt niet maar wat niet.
Het huis wordt niet warm. wat nu
paramaters controleren
resetten
controleren , alle vlaggen staan op groen maar het werkt niet
afspraak maken met monteur
5 december monteur over de vloer
het werkt weer
ik blij
mijn beurs niet .
garantie is niet meer van toepassing zegt remeha
teleurgesteld in remeha

Mocht je hetzelfde ervaren hebben ben ik benieuwd ,, mocht het je gebeuren in de toekomst dan weet je wat je te wachten staat .

ps dan aan allen die mij tips hebben gegeven, ik heb ze gecheckt . Maar ze leverden geen bijdrage op , want een kappotte printplaat kun je niet in gedachte hebben.
Beetje jammer dat ze niet onder coulance de printplaat vervangen hebben bij 2 jaar en één maand. 2 jaar garantie is trouwens ook niks wettelijks, de wet schrijft voor dat een product zo lang mee zou moeten gaan als de consument zou mogen verwachten. Van een printplaat in een cv-ketel zou ik zeggen daar hoort 10 jaar garantie op.

Overigens heb ik van m'n vorige cv-ketel die ook kuren gaf, 2 elco's op de printplaat zelf vervangen en toen deed ie het weer perfect. Kostte misschien 2 Euro en een uurtje prutsen.

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:30
@Jefffff

Wat FlowDesign schrijft je mag van een dergelijk kostbaar apparaat er langer dan 2 jaar garantie op zit. Waar fabrikanten van schrikken is de term
" Non-conformiteit" daar is genoeg over te vinden en zou er zeker een brief richting Remeha aan wagen. Wat helpt is cc: Radar / Consumentenbond etc

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:41

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

M4rS schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:02:
@Jefffff

Wat FlowDesign schrijft je mag van een dergelijk kostbaar apparaat er langer dan 2 jaar garantie op zit. Waar fabrikanten van schrikken is de term
" Non-conformiteit" daar is genoeg over te vinden en zou er zeker een brief richting Remeha aan wagen. Wat helpt is cc: Radar / Consumentenbond etc
Ik zou zeker de consumentenbond inschaklen.
Lees hun laatste maandblad daar staat een artikel dat gaat uitgebreid juist hierover!

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Pietje555
Wat een onzin. Je hebt je installatie niet bij Remeha gekocht. Remeha levert alleen aan bedrijven. Business to business dus. Er geldt dan alleen een fabriekgarantie van 1 jaar, geen consumenten recht.
Voor consumenten recht moet je bij de verkopende partij zijn (installateur, webshop). Zij moeten garantie (minimaal 2 jaar maar mogelijk langer) en hun moet je ook hiervoor aanspreken. Hoe zij dit claimen bij Remeha is hun probleem.
Remeha heeft al veel verbeterd omdat ze zien dat veel mensen gewoon in de steek worden gelaten door de verkopende partijen, maar tot 2 jaar terug kon je ze niet eens bellen als particulier

[ Voor 18% gewijzigd door Pietje555 op 06-12-2025 09:35 ]

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:33:
Wat een onzin. Je hebt je installatie niet bij Remeha gekocht. Remeha levert alleen aan bedrijven. Business to business dus. Er geldt dan alleen een fabriekgarantie van 1 jaar, geen consumenten recht.
Voor consumenten recht moet je bij de verkopende partij zijn (installateur, webshop). Zij moeten garantie (minimaal 2 jaar maar mogelijk langer) en hun moet je ook hiervoor aanspreken. Hoe zij dit claimen bij Remeha is hun probleem.
Remeha heeft al veel verbeterd omdat ze zien dat veel mensen gewoon in de steek worden gelaten door de verkopende partijen, maar tot 2 jaar terug kon je ze niet eens bellen als particulier
True. Het probleem is indd dat al die verkopende partijen met externe installateurs werken en voor garantie (na 1 jaar) je storingsmelding doorverwijzen naar de fabrikant.

Als consument moet je dus van de verkoper eisen dat zij het oplossen en niet jou opzadelen met 'zoek het maar lekker zelf uit met de fabrikant'.

[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 06-12-2025 10:44 ]

• Kompaskijken
  • Laatst online: 15:00
Ik denk aan de Remeha All in one 4kW . Nu lees ik dat er propaan monoblokken zijn van Remeha. Is dit de trend?
Wat is wijsheid ( ik ga in ieder geval bij een monoblok de 16 jaar oude HR ketel Quinta 35C vervangen)
Waar moet ik op letten?

• Smartenergie
Islolatie van de woning, (buitenschil)
Kun je met 35 graden je woning warm krijgen, onder -5 moet je een alternatief hebben, voor douchen moet je een alternatief bedenken, boiler oid. Warmtepomp boiler evt., zou zeker een buffervat parallel meenemen in de installatie en deze binnen de schil plaatsen, evt vloerverwarming op begane grond is een plus,
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste