Yordi- schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:30:
[...]
Hi! Mag ik vragen hoe het verder is verlopen? Ik heb ook een installateur over de vloer gehad die de all in one gaat aanbieden.
Ik vraag me ook af hoe die machine "weet" dat de CV erbij moet. Is dat wanneer de aanvoertemperatuur niet op de ingestelde waarde komt?
Hoe dan ook, ik heb nu een 45KW CV. Wat niet helemaal duidelijk is, is het vermogen van de CV in zo'n all in one. Ook klinkt 6 of 8 KW warmtepomp niets bij 45KW gas... maar wellicht vergelijk ik appels met peren.
Of @
Snakeman123 of @
Bontje Blauw misschien nog ervaringen te delen over de winter?
Bij mij is de WP 8 februari geïnstalleerd. Context, 2^1 kapwoning 1995, isolatie Rc2,5 en HR glas 30 jaar oud, voorzien van standaard radiatoren. Opp. 135m2, inhoud 430m3. WP 4kW + Tzerra Ace-Matic CW5 met buitenvoeler.
Geïnstalleerd door TPtechnology, opdracht via Remeha Expierence Center. In een dag alles geïnstalleerd.
In mijn situatie, 2e verdieping met een dakterras, is de unit op het dakterras geplaatst.
Aanvoertemperatuur staat op 50C, stooklijn op 30C helling 1.2 en tapwater niet op comfort. (alleen ww voor badkamer nodig, keuken heeft een kokendwaterkraan) Februari en Maart hadden koude nachten en dat ging goed qua comfort. WP moet wel hard werken natuurlijk, dus afgenomen vermogen zat periodiek tegen de 1500W aan. Met die koude nachten 1 graad verlaging in de nachten.
Je kan instellen op volledig WP, CV ketel of beide met optie op basis van bijv. kosten (gas vs stroom) Dan maakt het systeem een keuze. Ik heb met keuze op basis van kosten gemerkt dat de CV even kort bijspingt in de ochtend. Maar je kan dat voorkomen.
De gemiddelde COP was voor februari 4.6 en voor Maart en April 4.7.
Vermogen van mijn nieuwe ketel is 35kW. Maar in de settings kan je erg veel finetunen. Mijn vorige CV ketel van 24kW had ik ook op 60% vh vermogen staan als ik het mij goed herinner.
Thermostaat, de eTwist vond ik wel matig, traag reageren, moest kamertemperatuur een offset geven van 4 graden (thermostaat gaf bijna 4 graden meer aan als kamertemp). Maar goed zoveel zit je daar ook niet meer aan. Via de app kan je snel stookprogramma's instellen.
In Februari 37% en Maart 73% minder gas verbruikt dan in 2024. Met de aantekening 1) settings op basis van kosten laten kiezen, dus CV sprong in februari 's nachts of ochtends iets bij, 2) veel hoger comfort en constantere temperatuur in huis dan voorheen met alleen CV + verdiepingen ook kamers verwarmen. (nu 20 graden constant is huis i.p.v 18 woonkamer, 16 verdieping)
Stroomverbruik van de WP was Februari 375kWh en Maart 296kWh (gemeten via eigen kWh teller van HomeWizard)