Tips gevraagd:
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd) en het dak van binnenuit geïsoleerd met steenwol (deels 12cm en deels 18cm). Daarnaast is de woning voor ongeveer één derde nieuwbouw (bouwjaar 2015 en dus goed geïsoleerd). In de gehele woning hebben we HR++ glas. De gehele woning is voorzien van spouwmuurisolatie (oude gedeelte +/- 6cm), in het nieuwe gedeelte zit iets van 10cm steenwol).
Afgelopen voorjaar hebben we een Remeha Elga Ace 6kw monoblock laten plaatsen. Daarnaast hebben we een Remeha Calenta 40c, deze is twee jaar geleden geplaatst. De warmtepomp is geinstalleerd als hybride opstelling. Wij hebben traditionele Henrad Softline 4 Plus radiatoren. In de woonkamer hangen drie radiatoren die sinds kort zijn voorzien van zelfbouw heatboosters (Arctic P8 PWM fans aangestuurd door Heatmeister) en in de keuken hangt ook één radiator die sinds kort is voorzien van een fabrieks heatbooster (dit is een geschakelde open ruimte). Daarnaast hebben we drie slaapkamers waar we ook sinds kort fabrieks heatboosters hebben. In de badkamer hebben we een vloerverwarmingslus met K-RTL ventiel en daarnaast ook nog een design handdoek radiator. In de bijkeuken, overloop en de kleinste slaapkamer hebben we geen beatboosters.
Sinds enkele jaren draait de cv-ketel op een aanvoertemperatuur van 50 graden (toen hadden we nog geen heatboosters). Nu ben ik zoekende naar basis instellingen om het stookseizoen mee te beginnen. Ik wil binnenkort (zodra we gaan stoken) met een infrarood thermometer proberen zo goed mogelijk waterzijdig te gaan inregelen. Op bijna alle radiatoren zitten nu nog Tado radiatorknoppen, ik denk dat deze knoppen eraf moeten..?
Ik vind het lastig om startpunt van het systeem goed in te stellen? Heeft iemand tips om als uitgangspunt te gaan beginnen (dus aanvoertemperatuur, pompsnelheid etc.)? En moet ik ook nog instellingen in de cv ketel aanpassen? De warmtepomp is middels een openverdeler aangesloten op het cv-circuit.
[
Voor 5% gewijzigd door
hnrlu op 24-09-2025 10:47
]