Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:31:
AP 079 aanwarm/afkoelsnelheid woning 3
CP210 voetpunt dag 25
CP220 voetpunt nacht 30 (ik verhoog de stooklijn dus 's nachts)
CP230 helling 0.3
CP240 ruimte invloed op stooklijn 5

Niet echt belangrijk
CP000 max setpoint stooklijn 45
HP000 bivalente temperatuur -5
AP063 maximale watertemperatuur naar je systeem 45 (ivm vloerverwarming)
CP730 opwarmsnelheid langzaamst
CP740 afkoelsnelheid langzaamst
HP069 Debiet 18l/m
Dank, heb het zojuist aangepast.

Mijn debiet stond op 10. Kan het kloppen dat ik de pomp flink harder hoorde draaien toen ik 'm op 18 zette? Ik heb 'm nu op 15 ingesteld.

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:22
@FlowDesign je, ik heb bijna 2x zoveel water. Door 2x zoveel water wordt je dT haast gehalveerd. Dit zorgt er ook voor dat het veel langer duurt voor de EA het berekende setpoint bereikt. Hij al veel langere runs gaan maken. Bijkomend voordeel is dat het rendement hoger is. Nadeel, als je hoge temperaturen nodig hebt zal je gas bij moeten stoken. Pomp gebruikt ook stuk meer stroom.
Ik draai 24/7 21,5 graden in huis.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:59:
@FlowDesign je, ik heb bijna 2x zoveel water. Door 2x zoveel water wordt je dT haast gehalveerd. Dit zorgt er ook voor dat het veel langer duurt voor de EA het berekende setpoint bereikt. Hij al veel langere runs gaan maken. Bijkomend voordeel is dat het rendement hoger is. Nadeel, als je hoge temperaturen nodig hebt zal je gas bij moeten stoken. Pomp gebruikt ook stuk meer stroom.
Ik draai 24/7 21,5 graden in huis.
Met andere woorden, voor mijn huis zonder vvw kan ik het debiet beter lager zetten dan bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign waarschijnlijk wel. Ik haal s winters de 35 gr toevoer niet eens.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:40
@FlowDesign Volgens mij zit er wel een verschil tussen de elga ace all-in-one en de elga ace welke @Pietje555 gebruikt.

De all-in-one is delta t gestuurd waar de normale elga ace volgens mij debiet gestuurd is. De vraag is dus of je vooral de debiet settings zomaar moet overnemen.

[ Voor 14% gewijzigd door manmetdehamer op 21-03-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
manmetdehamer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:35:
@FlowDesign Volgens mij zit er wel een verschil tussen de elga ace all-in-one en de elga ace welke @Pietje555 gebruikt.

De all-in-one is delta t gestuurd waar de normale elga ace volgens mij debiet gestuurd is. De vraag is dus of je vooral de debiet settings zomaar moet overnemen.
Ik heb idd de split versie. Denk dat je bij de all-in-one en de Mono het debiet niet eens kunt instellen. HP069 ontbreekt in het menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
manmetdehamer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:35:

Volgens mij hebben Piet en ik beide een Elga Ace 6 :)

Dus wat je zegt klopt, ik kan mijn debiet beter lager zetten dan Piet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Volgens mij hebben Piet en ik beide een Elga Ace 6 :)

Dus wat je zegt klopt, ik kan mijn debiet beter lager zetten dan Piet.
Ik dacht dat je de all in one versie 6kw had. De all in one en monoblock hebben namelijk een andere sturing dan de “normale” 4 en 6 kw split.

Als je geen all in one hebt is het proberen waard denk ik 😜

[ Voor 7% gewijzigd door manmetdehamer op 21-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:00:
@FlowDesign heb je al geprobeerd de ruimtecorrectie iets hoger te zetten?
Grotere correctie zorgt dat bij een verschil tussen ingestelde en gemeten ruimte temperatuur het berekende setpoint (stooklijnpunt + correctie) naar beneden wordt gedrukt als het te warm wordt in huis.
Komt dit berekende setpoint onder de ruimtetemperatuur dan gaat de WP uit. Gaat hij nog verder onderuit dan gaat de WP in standby (ook pomp uit). Loopt het berekende setpont naar 8 graden dan wordt denk ik zelfs de spanning van de buitenunit gehaald. Mijn EA6 gebruikt dan rond de 10W .
Bij mij zag het er gisteren zo uit (vloerverwarmer met mengverdeler beneden, radiatoren boven)
[Afbeelding]
Had de ruimtecorrectie op 5 gezet en dan schakelt ie indd mooi uit.

Alleen net ff iets getest: Zet ik de eTwist op 25 graden terwijl het in huis 20,5 is en buiten 18, dan blijft de wp gewoon in standby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign je 25 gr is geen setpoint. Er zit nog een berekening achter om een berekend setpoint te bepalen waar de regeling mee werkt. Zo werkt hij ook niet met de buitentemp, maar met een gemiddelde temperatuur over 2 en 5 minuten.
Na een verandering gaat hij in stapjes regelen en het duurt even voor er wat gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:02:
@FlowDesign je 25 gr is geen setpoint. Er zit nog een berekening achter om een berekend setpoint te bepalen waar de regeling mee werkt. Zo werkt hij ook niet met de buitentemp, maar met een gemiddelde temperatuur over 2 en 5 minuten.
Na een verandering gaat hij in stapjes regelen en het duurt even voor er wat gebeurd.
Is er misschien ook een instelling die ervoor zorgt dat ie langere runs maakt, bijvoorbeeld door wat meer afwijking toe te laten op de ingestelde kamertemperatuur zodat ie wat doorschiet en daarna weer wat langer uitstaat (eigenlijk wat de meeste gasketels doen)? Weet niet of er een instelling is waarmee dit kan? Of een ander idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign misschien CP730/CP740 opwarm/afkoelsnelheid woning eens op zeer snel zetten. Ik heb nog nooit invloed gezien, maar ik heb een heel traag systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
FlowDesign schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Zit te denken, wat ik waarschijnlijk het beste zou kunnen doen, is een automation in home assistant bouwen die de doeltemperatuur op eTwist thermostaat instelt.

Bijv. als het minimaal x graden buiten is en x graden in huis én het is zonnig, dat ie dan gewoon de temperatuur op de eTwist terugzet naar 18 graden ofzo.
Iemand zoiets al eens geprobeerd?
Ja. heb ook zoiets draaien. Via de Remeha (aangepaste) integratie, kan je de het klokprogramma 1,2 of 3 zetten via een automatisering.
Mijn automatisering: Om 1 uur 's nachts kijken of zon de volgende dag gaat schijnen of de verwachte buiten temp boven 14 graden ligt.. Zo ja, dan de target temp tot in de middag laag houden (18 graden, klokprogramma 1); Zo nee, dan een iets hogere temp aanhouden welke incrementeel over de dag iets oploopt. Klok programma 2)
Dit zorgt ervoor dit ik snachts en 's ochtends niet onnodig mijn huis verwarm. Het zonnetje rond 9:00 doet de rest.

Dit kun je inderdaad verder optimalizeren, om het pendelen iets te voorkomen. Ben benieuwd naar je setup/automatisering. Misschien kan je die later delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
pasmanm schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Ja. heb ook zoiets draaien. Via de Remeha (aangepaste) integratie, kan je de het klokprogramma 1,2 of 3 zetten via een automatisering.
Mijn automatisering: Om 1 uur 's nachts kijken of het zon de volgende dag gaat schijnen of de verwachte buiten temp boven 14 graden ligt.. Zo ja, dan de target temp tot in de middag laag houden (18 graden, klokprogramma 1); Zo nee, dan een iets hogere temp aanhouden welke incrementeel over de dag iets oploopt. Klok programma 2)
Dit zorgt ervoor dit ik snachts en 's ochtends niet onnodig mijn huis verwarm. Het zonnetje rond 9:00 doet de rest.

Dit kun je inderdaad verder optimalizeren, om het pendelen iets te voorkomen. Ben benieuwd naar je setup/automatisering. Misschien kan je die later delen?
Ha, ik zie die 3 opties voor verschillende programma's nu pas in de app 😄
Wel handig misschien om het daarmee te doen indd.

Omdat ik per 13 april ook stroom heb van Tibber met dynamisch tarief (€50 tegoed om te besteden in de Tibber Store⚡met deze uitnodigingscode: il94dtzw) wil ik die ook mee gaan nemen in de aansturing. En omdat die prijzen verschillen per uur, is het dan denk ik handiger om meer direct op de kamertemperatuur te gaan schakelen. De pieken van de prijzen liggen meestal rond van 7u tot 9u en van 17u tot 20u.

Zodra ik iets in elkaar heb geknutseld zal ik het hier delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 19:53
FlowDesign schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Ha, ik zie die 3 opties voor verschillende programma's nu pas in de app 😄
Wel handig misschien om het daarmee te doen indd.

Omdat ik per 13 april ook stroom heb van Tibber met dynamisch tarief (€50 tegoed om te besteden in de Tibber Store⚡met deze uitnodigingscode: il94dtzw) wil ik die ook mee gaan nemen in de aansturing. En omdat die prijzen verschillen per uur, is het dan denk ik handiger om meer direct op de kamertemperatuur te gaan schakelen. De pieken van de prijzen liggen meestal rond van 7u tot 9u en van 17u tot 20u.

Zodra ik iets in elkaar heb geknutseld zal ik het hier delen :)
Je kan bl1 en bl2 droog contact hier voor gebruiken. Stelt je onder andere in staat om bij pv overschot "door te verwarmen" - met andere woorden, je huis vraagt water van 30 graden, dan kan je hiermee forceren om +x graden bij te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kermit8
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 17:28
Je kunt ook met de openhaard stand spelen. Dan blijft de Remeha ook langer lopen qua runs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-04 14:21
Mischien weet iemand van jullie dit.
Vanacht was het weer koud en mistig.
Mijn buren horen dan de buiten unit erg veel lawaai maken.
Is daar iets tegen te doen?

Ik draai snachts al op stille modus.
Het verbruik van de warmte is redelijk stabiel rond de 800W met piekjes naar de 100W.
Ik vind dat allemaal nog wel mee vallen qua verbruik, maar goed. Ik slaap er prima om, zij helaas niet.

Ik hoor graag ideen/oplossingen hiervoor.
Zijn er instellingen die het lawaai van de buitenunit nog kunnen dempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
arnwie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:23:
Mischien weet iemand van jullie dit.
Vanacht was het weer koud en mistig.
Mijn buren horen dan de buiten unit erg veel lawaai maken.
Is daar iets tegen te doen?

Ik draai snachts al op stille modus.
Het verbruik van de warmte is redelijk stabiel rond de 800W met piekjes naar de 100W.
Ik vind dat allemaal nog wel mee vallen qua verbruik, maar goed. Ik slaap er prima om, zij helaas niet.

Ik hoor graag ideen/oplossingen hiervoor.
Zijn er instellingen die het lawaai van de buitenunit nog kunnen dempen?
Thermostaat 's avonds hoger zetten en dan voor het slapen gaan voor de nacht lager zetten? Dan zijn ze vast wel in slaap gevallen voordat de warmtepomp weer begint te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
FlowDesign schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Thermostaat 's avonds hoger zetten en dan voor het slapen gaan voor de nacht lager zetten? Dan zijn ze vast wel in slaap gevallen voordat de warmtepomp weer begint te draaien.
Dat had ik ook al bedacht, maar helaas worden ze er snachts wakker van.
Dus inslapen is het probleem niet.

En ik draai op WAR en binnentemperatuur.
Moet dan de WAR functie ook niet uit? Want als het zoals vannacht koud is geweest, dan kan ik me voorstellen dat hij dan alsnog gaat opstoken.

[ Voor 18% gewijzigd door arnwie op 27-03-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op hoog vermogen en vooral vlak voor een defrost kan zo’n warmtepomp wel wat geluid produceren.
Heb je zelf al buiten of evt zelfs bij hen binnen geluisterd op de momenten dat zij last hebben? Wat hoor je dan? Wat is de afstand van jouw buitenunit tot hun slaapkamerraam?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
SebastiaanPs schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:17:
Op hoog vermogen en vooral vlak voor een defrost kan zo’n warmtepomp wel wat geluid produceren.
Heb je zelf al buiten of evt zelfs bij hen binnen geluisterd op de momenten dat zij last hebben? Wat hoor je dan? Wat is de afstand van jouw buitenunit tot hun slaapkamerraam?
De ellende is dat het snachts gebeurd. Ik weet niet wat de buurman ervan vind als ik dan bij de buurvrouw in de slaapkamer sta :*) .
En hoog vermogen, als het systeem in stille modus draait, dan verwacht ik geen hoge vermogens.
Ik zie nu een verbruik van max 1Kw, terwijl ik in het verleden met echte kou wel uitschieters heb gezien tot 2kw.

De afstand is ruim 15 meter.
De unit hangt bij ons de zijkant, aan de buitengevel.
Dan zitten er 2 rijen zonnepannelen tussen die weer voor de unit staan.
Het eerste rijtje panelen staat ongeveer 60cm van de unit af.
Dan is er ruim 10 meter vrije lucht tot aan het raam.
Het schijnt te resoneren bij hun binnen.

Ik weet dat de unit wat meer herrie maakt vlak voor een defrost, maar daar is weinig aan te doen volgens mij.
Hij klaagt ook alleen maar bij mist en rond het vriespunt.
En dat is volgens mij nu net de moeilijkste tijd voor de warmtepomp.

Maar ik wil graag het probleem voor hem aanpakken, maar heb geen idee hoe.

[ Voor 8% gewijzigd door arnwie op 27-03-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah oké dat vermogen valt door de beperking dan nog wel mee inderdaad. Die afstand van 15 meter is groot, gek dat ze dan nog steeds last hebben. Resonantie moet niet kunnen als de warmtepomp aan jouw huis hangt en de huizen niet aan elkaar vast zitten.

Ik zou zeggen: vraag of hij eens midden in de nacht belt als hij overlast heeft en ga dan samen luisteren. Bij jouw warmtepomp, op de erfgrens en buiten bij hun raam. Evt met een geleende of gehuurde dB-meter ter ondersteuning (met zo’n grote afstand moet het echt meevallen bij zijn raam). Of een dB meting met smartphone maar dat zal niet zo betrouwbaar zijn en minder overtuigend voor de buren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mt66
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 14:03
Kan het ijs zijn waar de waaier tegenaan loopt, heb ik 2 keer gehad in februari toen het enkele graden vroor en mistig was.
Ook je zonnepanelen kunnen geluid versterken doordat ze hard en glad zijn en geen geluid opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
arnwie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:28:
[...]

De ellende is dat het snachts gebeurd. Ik weet niet wat de buurman ervan vind als ik dan bij de buurvrouw in de slaapkamer sta :*) .
En hoog vermogen, als het systeem in stille modus draait, dan verwacht ik geen hoge vermogens.
Ik zie nu een verbruik van max 1Kw, terwijl ik in het verleden met echte kou wel uitschieters heb gezien tot 2kw.

De afstand is ruim 15 meter.
De unit hangt bij ons de zijkant, aan de buitengevel.
Dan zitten er 2 rijen zonnepannelen tussen die weer voor de unit staan.
Het eerste rijtje panelen staat ongeveer 60cm van de unit af.
Dan is er ruim 10 meter vrije lucht tot aan het raam.
Het schijnt te resoneren bij hun binnen.

Ik weet dat de unit wat meer herrie maakt vlak voor een defrost, maar daar is weinig aan te doen volgens mij.
Hij klaagt ook alleen maar bij mist en rond het vriespunt.
En dat is volgens mij nu net de moeilijkste tijd voor de warmtepomp.

Maar ik wil graag het probleem voor hem aanpakken, maar heb geen idee hoe.
toon volledige bericht
"Buurmannnn, wat doet u nu?" :D

Ik dacht overigens ook dat de nachtstand het vermogen zou beperken tot 500 Watt ofzo, maar dat klopt niet. Vraag me af of die nachtstand überhaupt iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
mt66 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:38:
Kan het ijs zijn waar de waaier tegenaan loopt, heb ik 2 keer gehad in februari toen het enkele graden vroor en mistig was.
Ook je zonnepanelen kunnen geluid versterken doordat ze hard en glad zijn en geen geluid opnemen.
Dat kan heel goed, maar is dat dan geen fout in het ontwerp?
Als dat gebeurt en het maakt meer herrie, dan lijkt me dat niet handig.

Maar nog belangrijker, hoe kan ik het voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:09
arnwie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Dat kan heel goed, maar is dat dan geen fout in het ontwerp?
Als dat gebeurt en het maakt meer herrie, dan lijkt me dat niet handig.

Maar nog belangrijker, hoe kan ik het voorkomen?
Ik heb dit ook gehad, aan de onderkant van het ijzer waar de ventilator langs draait komt dan wat ijs. Hier tikt hij dan telkens, vrij hard tegenaan. Ik twijfelde of ik een kleine gaatje zou boren in de onderkant zodat water daar makkelijker zou weglopen maar toch niet gedaan. Ik heb uiteindelijk wat parameters getweakt (sneller bijspringen CV bijvoorbeeld) zodat de unit minder snel bevriest. Wel minder efficient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:08
Tweakers,
Hier overweeg ik deze hybride warmtepomp. Deze komt ook als winnaar tender VEH maart 2025. Uit het forum begrijp ik dat ik beter voor de 6 kW versie kan kiezen.
Referentie is hier 135 m2 woning uit 1994 met extra vloerverwarming en warmteterugwinning ventilatie in woonkamer. Vloerverwarming aangelegd met eigen pomp in 2021 beneden. Boven werkkamer en badkamer (Ltv) met radiatoren die aan staan. Verbruik 750 m3 en 2 ‘m2 hout. Ik stook nu 5 van 7 dagen hout en dat is me teveel. Ik schat een gasverbruik zonder hout 1100 m3 met 50m3 voor douche (veel douchen met koud water of kort). Intergas Hr eco 30 van 5 jaar oud.
En een Nest thermostaat die ik niet goed vind werken. Die kan ik vervangen door etwist.

Nu lees ik dat de nieuwe versie ook direct op standleiding geplaatst kan worden. Iemand ervaring mee? Wordt het regelen complexer?

Hoe kan ik eisen stellen aan installatie t.a.v. inregelen? Inregelen van vloerverwarming heeft me veel tijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Past de Elga Ace niet automatisch aan zomertijd aan? :?
In de app kan ik ook geen tijd instellen.

Edit: op de thermostaat stond internet tijd aan, maar automatische zomertijd stond uit.

Zomertijd aangezet maar toen bleef ie een uur achter. Handmatig de tijd een uur vooruit gezet, werd ie weer teruggezet, waarschijnlijk door de internet tijd, dus die heb ik uit gezet.

[ Voor 58% gewijzigd door FlowDesign op 30-03-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op zondag 30 maart 2025 @ 23:23:
Past de Elga Ace niet automatisch aan zomertijd aan? :?
In de app kan ik ook geen tijd instellen.

Edit: op de thermostaat stond internet tijd aan, maar automatische zomertijd stond uit.

Zomertijd aangezet maar toen bleef ie een uur achter. Handmatig de tijd een uur vooruit gezet, werd ie weer teruggezet, waarschijnlijk door de internet tijd, dus die heb ik uit gezet.
Bij mij staat internet tijd en staat de tijd automatisch op de juiste tijd. Automatische zomertijd staat ook aan, misschien is dat het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
manmetdehamer schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:01:
[...]

Bij mij staat internet tijd en staat de tijd automatisch op de juiste tijd. Automatische zomertijd staat ook aan, misschien is dat het verschil?
Heb het ook geprobeerd met beide op 'Aan' maar dan blijft ie in de wintertijd hangen, ook wanneer ik de tijd vervolgens handmatig op de zomertijd zet, dan springt ie gewoon weer terug naar de wintertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXmetAtuyKBqUV3kLp9dSO1n9Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9Wq5jfGLCZ2FAPDjfVmblX2.jpg?f=fotoalbum_large

Maar weer eens een grafiekje van gisteren en vandaag.
Ik heb een beetje zitten spelen met het temperatuurschema op de eTwist. Mijn idee was om de temperatuur af en toe hoger te zetten en dan weer lager, maar het heeft niet heel veel effect op het aantal start-stops. Wel is het handig voor als ik over 11 dagen een dynamisch contract heb zodat de EA6 meer doet wanneer de stroomprijs lager is.

Anyway, laatste redmiddel tegen pendelen is volgens mij (afgezien van hele dure vloerverwarming aan laten leggen), om een groter buffervat te laten installeren. Momenteel heb ik een 40 liter buffervat.
Zou het daadwerkelijk veel schelen als ik bijvoorbeeld 150 liter buffer zou hebben ipv 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
FlowDesign schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:07:
[Afbeelding]

Ik heb een beetje zitten spelen met het temperatuurschema op de eTwist. Mijn idee was om de temperatuur af en toe hoger te zetten en dan weer lager, maar het heeft niet heel veel effect op het aantal start-stops. Wel is het handig voor als ik over 11 dagen een dynamisch contract heb zodat de EA6 meer doet wanneer de stroomprijs lager is.

Anyway, laatste redmiddel tegen pendelen is volgens mij (afgezien van hele dure vloerverwarming aan laten leggen), om een groter buffervat te laten installeren. Momenteel heb ik een 40 liter buffervat.
Zou het daadwerkelijk veel schelen als ik bijvoorbeeld 150 liter buffer zou hebben ipv 40?
Gaat je verbruik omhoog - en wordt een warme installatie ruimte:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
Het lijkt me inderdaad dat de efficiëntie aardig naar beneden gaat als je een grotere buffer gaat plaatsen. Zelf ben ik ook nog steeds een beetje aan het spelen om het aantal schakelingen te verlagen. De laatste dagen ben ik aan het testen met een nachtverlaging welke gisteren aardig werkte. Daarnaast heb ik de ruimte invloed verhoogd wat ook een positief effect lijkt te hebben.

Ik ben benieuwd of dit over langere periode iets zal doen maar dat zal denk ik in het volgende stookseizoen duidelijk worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z76shr6b6eLJCtq3lASwM9pu7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcT9K5OjfkK80oLDC4NU0tce.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door manmetdehamer op 03-04-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
manmetdehamer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:00:
Het lijkt me inderdaad dat de efficiëntie aardig naar beneden gaat als je een grotere buffer gaat plaatsen. Zelf ben ik ook nog steeds een beetje aan het spelen om het aantal schakelingen te verlagen. De laatste dagen ben ik aan het testen met een nachtverlaging welke gisteren aardig werkte. Daarnaast heb ik de ruimte invloed verhoogd wat ook een positief effect lijkt te hebben.

Ik ben benieuwd of dit over langere periode iets zal doen maar dat zal denk ik in het volgende stookseizoen duidelijk worden.

[Afbeelding]
Welke setting is ook alweer de ruimteinvloed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:23
manmetdehamer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:00:

[Afbeelding]
Waarom zou de efficiency dalen met een grotere buffer? mij lijkt het verbruik van die buffervaten goed mee te vallen. Toevallig zal ik eens de proef op de som nemen. Vandaag een 300 liter buffervat in de aanvoer! gezet.
(reden vooral omdat we hier een weerstand hebben ingebouwd om overdag wat overtollige energie in af te fakkelen)

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manmetdehamer
FlowDesign schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:20:
[...]

Welke setting is ook alweer de ruimteinvloed?
Volgens mij is dat CP240, werkt alleen bij war+ruimte uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
Nock372 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:17:
[...]

Waarom zou de efficiency dalen met een grotere buffer? mij lijkt het verbruik van die buffervaten goed mee te vallen. Toevallig zal ik eens de proef op de som nemen. Vandaag een 300 liter buffervat in de aanvoer! gezet.
(reden vooral omdat we hier een weerstand hebben ingebouwd om overdag wat overtollige energie in af te fakkelen)
Goeie vraag, ik heb zelf maar 40l. Maar ik zou zeggen dat je altijd warmte verliest en ben ook benieuwd hoe lang het überhaupt duurt voordat de buffer op temperatuur is en of dit dan de run veel langer gaat maken. Ben overigens wel benieuwd naar de test resultaten 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Nock372 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:17:
[...]

Ben benieuwd naar de resultaten :)
Neem aan dat het een geïsoleerd vat is?
Welk merk en type?

Mij zou het vooral gaan om de runs langer te maken, dus minder stop/start. Zonnestroom kan ik beter in m'n auto duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
FlowDesign schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:33:
[...]

Ben benieuwd naar de resultaten :)
Neem aan dat het een geïsoleerd vat is?
Welk merk en type?

Mij zou het vooral gaan om de runs langer te maken, dus minder stop/start. Zonnestroom kan ik beter in m'n auto duwen.
Deze:
https://www.groenehoedduu...nder-warmtewisselaar.html
Maar dan goedkoop nieuw voor 300 euro op marktplaats gekocht.

Hier ook benieuwd, hier vooral gedaan omdat we in maart toch een 890kwh richting het net geduwd hadden.
maar toch een 420kwh afgenomen hebben (hier in België geen salderen)
Met de hoop dat de extra warmte in het vat de avondrun minder lang maakt dat hij de batterij niet leeg trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Ben benieuwd hoe je het gaat sturen. S avonds moet je de nachtstooklijn een stuk lager zetten dan de dag.
Schakel je weer over op dag dan schrikt de EA want hij wil het vat direct op temperatuur gaan brengen. Gevolg veel meer kans op defrost.
Daarnaast, wat doe je als de zon niet schijnt?
In theorie leuk, maar in praktijk komt er niets van en kost het alleen geld. De marges zijn gewoon te klein om investeringen te verantwoorden. Of het moet natuurlijk een hobby zijn constant aan de knoppen te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:49

Wat ik een beetje in de discussie mis, is of het echt om een buffervat gaat. Als het een buffervat is met één ingang en één uitgang, dan is het geen buffervat maar een vergroting van het systeem. Hier staan voorbeelden van een buffervat aansluiten: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/.

Verder lijkt het me uit goed om te kijken of je voldoende flow in het systeem hebt. Je kunt de inhoud wel vergroten, maar bij onvoldoende flow zal de warmtepomp nog steeds gaan pendelen.

Zelf heb ik een Elga Ace 6kW eind oktober geïnstalleerd zonder ondersteuning van de CV ketel. Met mijn beperkte kennis heb ik gekozen voor een buffervat om in de eerste plaats te zorgen dat hij niet gaat pendelen. Ook omdat ik toen nog een Honeywell Evohome systeem had met meerdere zones. En een bijkomend voordeel was dat ik gemakkelijk een elektrisch element kon plaatsen in het buffervat voor het geval de Elga het niet zou lukken om de boel warm te houden. Ik heb uiteindelijk het element niet nodig gehad, terwijl het hier in Twente toch -7 graden heeft aangetikt. Ook de defrost vielen mij mee in vergelijking met andere personen hier op Tweakers en verschillende Facebook groepen. Ik weet dus niet of het systeem beter of slechter zou draaien zonder buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nock372
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvSzzbeyueh6MEemNhWUeAbeS4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TTVDHToAgPkTx3yiIzeP9K26.png?f=fotoalbum_large

Lijkt in eerste instantie toch te werken. Draait minder ‘s avonds, waardoor batterij niet leeg is.
En ik duw er toch wat energie in het vat dat anders geïnjecteerd zou worden. Het is nu natuurlijk ook al mooier weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:59
Wij hebben een Elga Ace 4KW met eTwist gekoppeld aan een Remeha CV.

Beneden: 65 m2 vloerverwarming verdeeld over 7 groepen.
1e verdieping: 4 radiatoren
2e verdieping: 1 radiator

Wanneer ik 1 slaapkamer radiator dichtdraai dan gaat na verloop van tijd de Elga in storing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oju-BrkwdSQ-K95jy4A6RoyOQ8A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ITVeRVCyD762bxgSndlp9oeP.jpg?f=user_large

Ik los dit zelf weer op door de radiator dan weer open te draaien en de Elga opnieuw te starten. Heb ik nu een buffervat nodig of zijn er andere oplossingen mogelijk? Het liefst draai ik de radiator op de slaapkamer dicht want nu moet er soms een raam open omdat het te warm is op de slaapkamer.

Dit is de verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_oNejSWAuxKaFZFtg8lrcVwHLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6SXZ0EzRXX31H5waNWWB4Ct.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door FerryHidden op 07-04-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:37
@FerryHidden Heb je ook een foto van de vloerverdeler? En maak je gebruik van naregeling op de vloerverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
Nelesss schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:27:
@FerryHidden Heb je ook een foto van de vloerverdeler? En maak je gebruik van naregeling op de vloerverdeler?
Foto van de verdeler toegevoegd aan de originele post. Nee er is er geen naregeling aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
manmetdehamer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:52:
[...]

Volgens mij is dat CP240, werkt alleen bij war+ruimte uiteraard
Thanks. Die is het indd.

Heb de ruimteinvloed nu verhoogd van 5 naar 8. Eens kijken wat voor invloed dat heeft.

Verder momenteel voetpunt op 30 graden en de stooklijn op 0,3 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@FerryHidden Ik denk dat je naar je vloerverdeler moet kijken. Met 7 velden moet je in principe een stuk meer water dan het minimum kunnen doen.
Op verdeler. Linker knop met streepjes (thermostaat) op 40 graden? Als je de knop eraf haalt zie je een pennetje. Dit moet ingedrukt kunnen worden. Zit wel eens vast.
Anders de rechter witte knop. Markeren waar hij op staat en dan verder open zetten.
Andere optie PP016 pomptoerental controleren. Moet op 100% staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermit8
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 17:28
Je kunt ook een bypass plaatsen. dat lost het probleem ook op. Of de badkamerradiator als je die hebt altijd open laten. Wij hadden ook te weinig debiet en hebben het op die manier opgelost. Hebben alleen oude radiatoren met speedcomforts. Geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@kermit8 Met een by-pass gaat je retour temperatuur omhoog wat niet goed is voor je rendement van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FerryHidden je kunt dit oplossen met extra complexiteit (bypass erbij) of met een vereenvoudiging (verdeler thermostaatknop eruit of op max).
De laatste zou mijn voorkeur hebben, maar vereist wel een instelling op het warmtepompsysteem voor maximale aanvoertemperatuur van ca 40 graden. Vaak is dat ook nog voldoende voor radiatoren op een bovenliggende verdieping maar je weet dat pas als je het probeert.
Ook zal je dan opnieuw moeten inregelen en een eventuele nachtverlaging beperken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-04 17:14
Ik blijf maar met het volgende probleem zitten
dat mijn aanvoer temperatuur maar niet boven de 32 graden uit wil komen
zelfs met de huidige temperatuuren zou ik toch verwachten dat het wel wat hoger zou zijn
wie heeft dat zelfde probleem en heeft daar een oplossing voor gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
minicraft schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:52:
Ik blijf maar met het volgende probleem zitten
dat mijn aanvoer temperatuur maar niet boven de 32 graden uit wil komen
zelfs met de huidige temperatuuren zou ik toch verwachten dat het wel wat hoger zou zijn
wie heeft dat zelfde probleem en heeft daar een oplossing voor gevonden
Waarom wil je zo'n hoge watertemperatuur halen? Als je het max vermogen bij een lagere watertemperatuur kunt halen is dat alleen maar beter, want dan is het rendement hoger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
dat ben ik met je eens
maar bij 7 graden buiten kom ik niet boven de 31 graden uit
ik mag er toch van uit gaan dat ik bij 7 graden buiten minimaal 35 graden water aanvoer kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36
minicraft schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:08:
dat ben ik met je eens
ik mag er toch van uit gaan dat ik bij 7 graden buiten minimaal 35 graden water aanvoer kan krijgen
Dat ligt aan je afgifte. Als je bij 31 graden evenveel afgeeft als dat je erin stopt, loopt de temperatuur natuurlijk niet op. Je hebt vermoedelijk vloerverwarming?

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 08-04-2025 19:11 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dat ben ik met je eens
Zoals gezegd: het ligt helemaal aan je afgiftesysteem.
Wat heb je, vvw, hoeveel m2? Of radiatoren?
Als je veel vvw hebt dan krijg je dat niet erg heet, want het geeft al snel veel warmte af. Maar dat is dus juist goed, want met een lagere Ta heb je een veel beter rendement zoals @Andrehj al aangeeft.
Wordt het wel gewoon warm binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
dat ben ik met je eens
Volgens mij gaat het niet om je afgifte. Afgifte bepaalt alleen hoeveel vermogen je nodig hebt en het type afgifte bij welke temperatuur.
Wat ik begreep heb je een EA4. Volle kracht levert dat ding 4-5 kW.
Met de formule Q= debiet/60 x 4,2 x dT kun je makkelijk uitrekenen wat je te verwachten levertemperatuur is.
Q= 4 kW, het debiet staat normaal op 11 liter/minuut dus je dT wordt dan 5,2 graden.
Kortom als je retourtemperatuur 20 graden is dan kom je met alleen de EA4 nooit hoger dan 25 graden toevoerwater temperatuur.
Een dT van 15 graden voor radiatoren kun je dus nooit op deze manier met de EA4 alleen doen en zal je altijd gas bij moeten stoken.
Wil je de dT verhogen dan moet het debiet naar beneden. Met 7 l/m haal je een 9 graden, maar dan moet dit debiet wel voldoende zijn om al je radiatoren / vloerverwarming van voldoende water te voorzien.
Als je huis met CV 10 kW nodig hebt kun je het met een WP van 4 kW niet warm houden.
Men vergeet alleen dat het debiet bepaalt wordt door de circulatiepomp in de EA. Deze is vrij klein ten opzichte van een CV ketel, zeker met de EA4. Daardoor heb je vaak een nog hogere dT nodig dan met een CV ketel alleen. Kon je CV voorheen op 50 gr met een dT van 15, dan moet je nu een dT van 25 gaan maken. Met de EA6 heb je dit probleem minder. Hybride is niet altijd de juiste keus om te besparen.
De oude Techneco heeft dit probleem ook niet want die draajt parallel.
Alleen om deze reden raad ik altijd aan om een EA6 te nemen. Je hebt gewoon het debiet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Bedankt voor deze uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:32
Hallo allemaal, ik heb al diverse stookseizoenen een Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp naar grote tevredenheid in gebruik.
Omdat er zelden de CV werd bij gevraagd heb ik deze vervangen voor een Warmtepompboiler met spiraal. (Atlantic Explorer V4, 200L)
Mocht de Elga extra warmte nodig hebben tijdens bijvoorbeeld een defrost dan kan die daar uit onttrokken worden.
De aansturing gebeurt verder met de Remeha eTwist thermostaat via een Gateway en OTGW gekoppeld.

Voor de vraag van de backup wordt het aan/uit contact gebruikt.

Sinds 9 januari draait deze setup uitstekend.

Helaas, sinds de laatste dagen gaat het mis.
De Elga heeft bedacht om na enkele tellen de buitenunit aangezwengeld te hebben om de bijverwarming vol gas aan te zetten.

Dit terwijl er totaal niets is veranderd qua weer of instellingen.

Ook het lostrekken van de On/Off stuurkabel en het herstarten van de Elga zorgt er niet voor dat de Elga zijn warmtepomp aan zet / houdt.

Er zijn geen storingen op de Elga te zien, die doet alsof alles koek en ei is.

Waterdruk is 1,8 bar wat ook prima moet zijn.
Er zit naar mijn idee ook geen lucht in het CV circuit.

Hebben jullie tips wat ik zelf nog verder kan uitpluizen voordat ik de installateur laat opdraven?

Een wijziging die ik onlangs wel heb gedaan (maar ongerelateerd zou moeten zijn, plus de klacht trad al op voor deze aanpassing) is de thermostaat van WAR met ruimte correctie afgehaald en op ruimtetemperatuur ingesteld.

Indien ik de testmodus op de Elga activeer vertoont de buitenunit ook geen activiteit.

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manmetdehamer
MuadDib007 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:16:
Hallo allemaal, ik heb al diverse stookseizoenen een Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp naar grote tevredenheid in gebruik.
Omdat er zelden de CV werd bij gevraagd heb ik deze vervangen voor een Warmtepompboiler met spiraal. (Atlantic Explorer V4, 200L)
Mocht de Elga extra warmte nodig hebben tijdens bijvoorbeeld een defrost dan kan die daar uit onttrokken worden.
De aansturing gebeurt verder met de Remeha eTwist thermostaat via een Gateway en OTGW gekoppeld.

Voor de vraag van de backup wordt het aan/uit contact gebruikt.

Sinds 9 januari draait deze setup uitstekend.

Helaas, sinds de laatste dagen gaat het mis.
De Elga heeft bedacht om na enkele tellen de buitenunit aangezwengeld te hebben om de bijverwarming vol gas aan te zetten.

Dit terwijl er totaal niets is veranderd qua weer of instellingen.

Ook het lostrekken van de On/Off stuurkabel en het herstarten van de Elga zorgt er niet voor dat de Elga zijn warmtepomp aan zet / houdt.

Er zijn geen storingen op de Elga te zien, die doet alsof alles koek en ei is.

Waterdruk is 1,8 bar wat ook prima moet zijn.
Er zit naar mijn idee ook geen lucht in het CV circuit.

Hebben jullie tips wat ik zelf nog verder kan uitpluizen voordat ik de installateur laat opdraven?

Een wijziging die ik onlangs wel heb gedaan (maar ongerelateerd zou moeten zijn, plus de klacht trad al op voor deze aanpassing) is de thermostaat van WAR met ruimte correctie afgehaald en op ruimtetemperatuur ingesteld.

Indien ik de testmodus op de Elga activeer vertoont de buitenunit ook geen activiteit.

Alvast bedankt voor jullie inzichten.
toon volledige bericht
Misschien een lek en gebrek aan koelmiddel? Als je zegt niks verandert te hebben zou ik dat eerst laten checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
manmetdehamer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 23:57:
[...]

Misschien een lek en gebrek aan koelmiddel? Als je zegt niks verandert te hebben zou ik dat eerst laten checken
Dan zal ik helaas de installateur er maar eens bij roepen.
Qua energieverbruik ziet het starten er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkQ140Ld5Uy_D965tx3b2FqUFCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFLfwSsz77pbQxdchqaZvGij.jpg?f=fotoalbum_large

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
De installateur is er bij geweest.
Zijn snelle conclusie was dat het retourwater te koud was (18 graden ) en dat het systeem daarom de backup bij vroeg om dat te verhelpen.

De betreffende parameter is nu omlaag gezet naar 16 graden en met een semi kortstondige boost vanuit de backup is de warmtepomp zelf het werk weer gaan doen.

Gelukkig geen daadwerkelijk defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:06
@MuadDib007 Het is nieuw voor mij dat je die grenswaarde van 18 graden kan aanpassen, weet je misschien hoe dat gedaan is?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
Die knul was erg snel met die parameternummers in te tikken dus momenteel moet ik je dat antwoord schuldig blijven.
Ik zal de installateur een mailtje sturen om te kijken of de parameter te achterhalen is.

Vooralsnog draait het systeem weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
JBtL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:42:
@MuadDib007 Het is nieuw voor mij dat je die grenswaarde van 18 graden kan aanpassen, weet je misschien hoe dat gedaan is?
Misschien HM002?

Retourtemperatuur warmtepomp/gehele verwarmingscircuit

[ Voor 10% gewijzigd door FlowDesign op 10-04-2025 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:29
[Afbeelding]

Ik heb zelf een EA4, met een heel klein vat van een liter of 10? 20? is ongeveer even groot als een expansievat.

Hier heb ik het geheel, hoeveel ik ook met de instellingen heb lopen spelen, nooit aan het pendelen gekregen, dat gezegd hebbende, ik heb dus inderdaad op beide verdiepingen volledig VVW en slechts 1 radiator (badkamer voor de handdoeken). Ik heb ongeveer 115m2 vvw maar wel van WARP (dunnere leidingen, low profile). Zou dat echt zo veel meer water bevatten dan reguliere systemen? Of is het omdat de warmte afgifte een stuk efficiënter is? Beneden ligt het in zandcement en egaline (natbouw) en boven droogbouw.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
Pietje555 schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:53:
@FerryHidden Ik denk dat je naar je vloerverdeler moet kijken. Met 7 velden moet je in principe een stuk meer water dan het minimum kunnen doen.
Op verdeler. Linker knop met streepjes (thermostaat) op 40 graden? Als je de knop eraf haalt zie je een pennetje. Dit moet ingedrukt kunnen worden. Zit wel eens vast.
Anders de rechter witte knop. Markeren waar hij op staat en dan verder open zetten.
Andere optie PP016 pomptoerental controleren. Moet op 100% staan
Dank. Ik heb de thermostaatknop even verwijderd en de pin zat niet vast. Hij staat overigens op 45 graden ingesteld.

De witte knop is geen knop maar een kapje. Die heb ik verwijderd en dat is volgens de handleiding een instelbaar retourventiel. Deze kan ik bijvoorbeeld helemaal naar buiten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n3GsBG-g6pTmBVDUnEXyE76nMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1m7iFXZH62Kj1vMRivn7JJX.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast lijkt er al een bypass op te zitten (die was destijds nodig vanwege een Intergas Ketel) en is nooit verwijderd. Deze staat op 0.2 bar ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBZimLZSqTmLTLTfbBJMljUU-uU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BycrJDIfUqz4u1XzdO7cRb7.jpg?f=fotoalbum_large

Moet deze bijvoorbeeld naar 0.5 bar?

Voor de context: de badkamer radiator en designradiator op de zolder staan ALTIJD volledig open. Pomptoerental staat op 100%

Ik wil alleen maar de 3 radiatoren op de slaapkamers dichthouden.

[ Voor 5% gewijzigd door FerryHidden op 11-04-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
FlowDesign schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:10:
[...]

Misschien HM002?

HM002 is een meting van de retourtemperatuur en geen instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
FerryHidden schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:54:
[...]

Dank. Ik heb de thermostaatknop even verwijderd en de pin zat niet vast. Hij staat overigens op 45 graden ingesteld.

De witte knop is geen knop maar een kapje. Die heb ik verwijderd en dat is volgens de handleiding een instelbaar retourventiel. Deze kan ik bijvoorbeeld helemaal naar buiten draaien.

[Afbeelding]

Daarnaast lijkt er al een bypass op te zitten (die was destijds nodig vanwege een Intergas Ketel) en is nooit verwijderd. Deze staat op 0.2 bar ingesteld:

[Afbeelding]

Moet deze bijvoorbeeld naar 0.5 bar?

Voor de context: de badkamer radiator en designradiator op de zolder staan ALTIJD volledig open. Pomptoerental staat op 100%

Ik wil alleen maar de 3 radiatoren op de slaapkamers dichthouden.
toon volledige bericht
Het ventiel onder het witte kapje regel je de waterhoeveelheid naar je vloerverdeler mee. Je komt dan op het gebied waar je over je inregelstrategie moet gaan nadenken.
Feitelijk regel je hiermee hoeveel vermogen er naar je vloerverwarming gaat.
Zet je dit afsluitertje verder open dan gaat er meer CV water naar je verdeler, doe je niets aan de temperatuur dan wordt het sneller warm in huis want de gemiddelde temperatuur van je water in je vloer stijgt(en gaat de warmtepomp eerder terug in vermogen).
Vind je het prima, dan moet je de aanvoertemperatuur verlagen. Dit kan door de WP stooklijn anders in te stellen of lomp de thermostaatknop op de verdeler lager in te stellen. Deze thermostaat is eigenlijk een beveiliging dat je geen te heet water in je vloer krijgt.
Uiteindelijk is de beste instelling voor je aanvoertemperatuur zo veel mogelijk water met een zo laag mogelijke temperatuur waarbij het toch nog overal voldoende warm blijft.
Door de pomp op de vloerverwarmer verdeler kun je ook de mengtemperatuur in de slangen regelen. Zet je de pomp lager, dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog.
Als het debiet door de inregelafsluiter vanuit de CV gelijk is aan het debiet wat de vloerverwarmerpomp rondpomp dan is er geen menging meer en is de aanvoertemperatuur van de vloer gelijk aan de aanvoertemperatuur van de CV.
Het vinden van een optimale stand van alle knoppen waar je aan kan draaien moet een hobby zijn en je moet echt wel een plan hebben, want dit kan een langdurig proces zijn. Ik heb er 2 stookseizoenen over gedaan.
Je moet wel oppassen dat je het ventiel onder het dopje niet te ver openzet. De weerstand wordt dan te laag en el het water gaat dan door je vloerverwarming en er is niet meer genoeg druk voor je radiatoren die nog wel open staan. Met weerstand verdeel je het water.

De overstort heeft niets met het type/merk CV ketel te maken, maar met het feit dat de CV ketel/warmtepop zijn water kwijt moet als alle radiatoren dichtlopen.
Jij hebt in je vloerverwarming een open verdeler dus is hij zinloos. Toevoer en retour zijn al kortgesloten dus het water altijd al kwijt door de verdeler.
Je kunt hem dus op 0,4-0,5 zetten zodat je zeker weet dat hij niet doorlaat. De EA kan max 0,8 bar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
@Pietje555 Gisteravond de bypass op 0,5 bar ingesteld met een niet draaiende warmtepomp en 3 gesloten radiatoren. Vannacht en vanochtend draaide het systeem zonder foutmeldingen. Geen idee waarom maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@FerryHidden denk dat het komt omdat je de vloerverwarming iets verder open hebt gezet. De wp kan nu iets makkelijker zijn water kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
FlowDesign schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:10:
[...]

Misschien HM002?

Dat is alleen een uitleesbare parameter die kun je niet wijzigen.
Hij heeft de CP210 en CP220 gewijzigd.

Beetje vreemd.
En nu hebben ze eenzijdig mijn onderhoudscontract opgezegd.
Schatjes zijn het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
MuadDib007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:19:
[...]

Dat is alleen een uitleesbare parameter die kun je niet wijzigen.
Hij heeft de CP210 en CP220 gewijzigd.

Beetje vreemd.
En nu hebben ze eenzijdig mijn onderhoudscontract opgezegd.
Schatjes zijn het....
Dus hij heeft met voetpunt/stooklijn gespeeld.

Hebben ze je contract opgezegd omdat je zelf een Warmtepompboiler erbij hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Ze hebben per mail geen reden gegeven, alsook mondeling niet aangegeven dat dit zou gebeuren.
Wel heeft de monteur gezegd dat mijn configuratie niet door hun kan worden ondersteund.

Dat hoeft van mij ook niet, zij moeten gewoon zorgen dat mijn Elga blijft draaien en onderhoud krijgt.

Het stukje regeltechniek voor de backup en warm water doe ik wel.

Dus nu even bedenken wat ik er mee wil doen.
Het is wel prettig als de Elga zelf een storing geeft dat ik iemand heb die wel wil komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
MuadDib007 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:21:
Ze hebben per mail geen reden gegeven, alsook mondeling niet aangegeven dat dit zou gebeuren.
Wel heeft de monteur gezegd dat mijn configuratie niet door hun kan worden ondersteund.

Dat hoeft van mij ook niet, zij moeten gewoon zorgen dat mijn Elga blijft draaien en onderhoud krijgt.

Het stukje regeltechniek voor de backup en warm water doe ik wel.

Dus nu even bedenken wat ik er mee wil doen.
Het is wel prettig als de Elga zelf een storing geeft dat ik iemand heb die wel wil komen kijken.
Al dat gedoe met gebrek aan mensen die onderhoud op een warmtepomp willen doen en verhalen van mensen die in de koude zitten was voor mij één van de redenen om voor hybride te kiezen ipv full-electric, zodat ik tenminste een backup heb mocht de warmtepomp het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-04 18:31

j10

Mijn elga ace 4kw schakelt als er geen warmtevraag meer is niet meer terug in de slaapstand. In de remeha app blijf de stand verwarmen staan en blijft dan ong 31 watt gebruiken in plaats van ong.16 watt Als ik in de app. de stand uit gebruik dan schakelt hij na korte perioden wel naar slaapstand maar na warmtevraag schakelt dan ook niet meer terug! Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@j10 Staat op alleen WAR? Meten is weten. In alleen WAR gaat de pomp nooit uit omdat hij dan niet kan meten of de watertemperatuur overeen komt met de stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-04 18:31

j10

Buiten+ruimte tot vorige week zakte hij terug in slaapstand [ ong 16 watt]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
FlowDesign schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:52:
[...]

Al dat gedoe met gebrek aan mensen die onderhoud op een warmtepomp willen doen en verhalen van mensen die in de koude zitten was voor mij één van de redenen om voor hybride te kiezen ipv full-electric, zodat ik tenminste een backup heb mocht de warmtepomp het niet doen.
Een full electric heeft normaliter een backup die je altijd automatisch of handmatig kan aanzetten van 3 tot 9kw. Voor SWW altijd genoeg en voor huiswarmte afhankelijk van je huis en beschikbare aansluiting.
Heb nog nooit een FE klant gehad die in de kou heeft gezeten. (En heel veel mensen hebben tegenwoordig airco en soms een hout of pelletkachel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Technician- schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:57:
[...]

Een full electric heeft normaliter een backup die je altijd automatisch of handmatig kan aanzetten van 3 tot 9kw. Voor SWW altijd genoeg en voor huiswarmte afhankelijk van je huis en beschikbare aansluiting.
Heb nog nooit een FE klant gehad die in de kou heeft gezeten. (En heel veel mensen hebben tegenwoordig airco en soms een hout of pelletkachel).
Nouja er stonden de afgelopen twee jaar anders een boel verhalen in de krant van met name appartementencomplexen waar velen een WP hadden die niet werkte en niemand gaf thuis om het probleem snel op te lossen. Mensen zaten letterlijk in de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@FlowDesign Dit zijn vaak hele andere installaties. Vaak centraal en dan is de VVE verantwoordelijk. Vaak heeft deze zijn zaken niet voor elkaar.
Ook zijn onderdelen voor grote installaties vaak met lange levertijd. Een servicecontract verandert daar weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
FlowDesign schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:52:
[...]

Zonder werkend binnendeel heb je ook niets aan je CV ketel. Of je moet leidingen verbouwen. De CV pomp zit nl in je EA.
Of zoals ik met 3-weg afsluiters de WP of de CV ketel kunnen by-passen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Pietje555 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:34:
[...]

Zonder werkend binnendeel heb je ook niets aan je CV ketel. Of je moet leidingen verbouwen. De CV pomp zit nl in je EA.
Of zoals ik met 3-weg afsluiters de WP of de CV ketel kunnen by-passen 8)
Je bypasst de EA en gebruikt dan de pomp van de cv-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
FlowDesign schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:13:
[...]

Graag meer uitleg over de bypas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
FlowDesign schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:09:
[...]

Nouja er stonden de afgelopen twee jaar anders een boel verhalen in de krant van met name appartementencomplexen waar velen een WP hadden die niet werkte en niemand gaf thuis om het probleem snel op te lossen. Mensen zaten letterlijk in de kou.
Gevalletje “heb op Facebook gestaan” :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Technician- schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:27:
[...]

Ik doe niet aan Facebook, het stond gewoon in de krant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:32

JoepW

iRacer & Home Assistant

Technician- schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:27:
[...]

Het is een beetje anders en wel degelijk een issue.

https://www.eigenhuis.nl/...-met-onderhoud-warmtepomp

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Precies dat :)

Beetje domme reactie van @Technician-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
FlowDesign schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:13:
[...]

Ja, ik kan mijn CV weghalen of mijn EA en toch doorverwarmen.
CV staat op zolder, EA op de BG, vandaar de lange leidingen op de tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2xKPoLJr-IdyQq7slEv310xvNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qLT134Lucol1Wuqy3ZIA2GY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-05 11:16
Mag ik even jullie expertise raadplegen? Hier een Elga ACE 4 met een Honeywell T6 thermostaat, aangesloten op Opentherm. Dat heeft deze winter goed gewerkt, maar nu in het voorjaar zie ik allerlei nare dingen. Zo slaat de pomp elk uur meerdere keren kort aan en uit omdat de thermostaat dat stuurt. Blijkt een zogenaamde low load sturing van die Honeywell typisch voor CV ketels die niet genoeg terug kunnen regelen en dan gaat die stomme thermostaat dus pulsachtig sturen. Dat deed hij ook al toen hij door de installateur als aan/uit was aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TVqY4sVfLL0zIG89-NNGIqbjCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2HSgWEggRLxPhcrZOo5Jo7X.jpg?f=fotoalbum_large
(Onderste grafiek is de aanvoertemp)
Ik ben klaar met dat ding en heb een e-twist besteld, maar die is zoekgeraakt bij de bezorging. Geen flauw idee wanneer die komt.
Ik heb de regelstrategie maar teruggezet naar "buitentemp" omdat ik dacht dat hij dan niet meer naar de thermostaat zou kijken en puur op stooklijn en retourtemp zou gaan draaien. Maar ik zie nog steeds dat gekke pendelen. Heb ik het mis en kijkt hij ook bij "buitentemp" nog naar de thermostaat, of anders gezegd hoe kan ik die gthermostaat uit de regeling krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ger356 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:16:
Mag ik even jullie expertise raadplegen? Hier een Elga ACE 4 met een Honeywell T6
Dat is al fout (maar dat weet je nu ook al). Die gaat nooit lekker samenwerken met een warmtepomp. Helaas is dit nog steeds niet bij de installateurs doorgedrongen.
Ik ben klaar met dat ding en heb een e-twist besteld, maar die is zoekgeraakt bij de bezorging. Geen flauw idee wanneer die komt.
Ik heb de regelstrategie maar teruggezet naar "buitentemp" omdat ik dacht dat hij dan niet meer naar de thermostaat zou kijken en puur op stooklijn en retourtemp zou gaan draaien. Maar ik zie nog steeds dat gekke pendelen. Heb ik het mis en kijkt hij ook bij "buitentemp" nog naar de thermostaat, of anders gezegd hoe kan ik die gthermostaat uit de regeling krijgen?
Je hebt nu gewoon simpele warmte nodig. Dus terug naar de basis al die regelstrategieën overboord gooien. Dat betekent:
Elga op constante watertemperatuur, de laagste die hij maar kan zonder te pendelen en dan (handmatig) met een simpele schakelaar op het thermostaatcontact de WP aan en uit schakelen.
Met die constructie hou je het wel een dagje vol. Vanaf zaterdag heb je toch geen verwarming meer nodig (en morgen waarschijnlijk ook al niet).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Riczun schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:37:
Vervolg op Riczun in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"

Ondertussen is onze Remeha Elga Ace all-in-one 4kW 3,5 week in bedrijf en al heel tevreden over!!
Installatie is erg netjes uitgevoerd en zoals verwacht had de installateur niet genoeg kennis (en vooral tijd) om de boel echt efficient in te regelen.
Zo werd CP000 even ingesteld op 70 graden, want ja 'dat is lekker warm!' Terwijl wij al jaren met onze Avanta ketel stookte met een aanvoertemperatuur van 50 graden.

We hadden begin februari met gelijk nachten van richting -7 wel een goede test: Dat was wel iets teveel gevraagd voor de 4KW variant en moest de ketel even af en toe helpen.
Maar ondertussen met wat tunen kan de WP het prima alleen redden tot rond het vriespunt en hebben we direct al meer dan 90% minder gasverbruik.

In eerste instantie hebben we bijna 3 weken gedraaid met een Toon 2 thermostaat (OpenTherm actief), en dat was best leuk als het 's nachts koud genoeg was en de WP dus de hele tijd actief moest zijn, maar overdag werd het mij veel te veel aan-uit geschakel.

Dat is hieronder ook goed te zien, de Toon 2 schakelt alsof er een ketel achter zit op gelijk volgas:
[Afbeelding]
Het werd vooral wat vervelender als de buitentemperatuur hoger werd en had ik naar mijn zin teveel start-stops.

Dus afgelopen weekend een Reheme eTwist opgehangen en ingesteld op WAR+Ruimte en wat een verschil rechts in de grafiek. :
[Afbeelding]
De WP wordt nu veel meer terug gemoduleerd en de kans op defrost wordt door minder vermogen vraag veel kleiner, afgelopen nacht er maar 2 defrosts gehad ipv elke 45 minuten!

En vooral ook veel langere runs van ca 12 uur lang:
[Afbeelding]
Tot nu toe heel fijne comfort in huis door de constante temperatuur.
Nog wel even wat verder tunen, denk dat de stooklijn nog omlaag kan omdat de thermostaat boven gevraagde temperatuur zit.

Even nog de huidige instellingen:
- WAR+Ruimte compensatie
- Thermostaat ingesteld 24/7 op 20.0
- CP000 : 42 graden aanvoertemperatuur
- CP210 : 15 voetpunt
- CP230: 1.1 helling
- HP061: geen backup
- HP030: 50min voordat ketel bijschakelt
- HP058: geen stille modus

Alleen was ik nog kijken of ik de debiet wat kan verhogen van het systeem en daardoor meer efficientie kan behalen.
Zover mijn onderzoek moet dat parameter HP069 zijn, maar die paramater bestaat niet op mijn Elga All-in-One?

Weet iemand hoe dit zit? Want ik kan sowieso nergens (lijkt het) het debiet instellen. Ik zie wel dat dat flow momenteel rond de 12l p/m zit.
toon volledige bericht
Hi! Mag ik vragen hoe het verder is verlopen? Ik heb ook een installateur over de vloer gehad die de all in one gaat aanbieden.

Ik vraag me ook af hoe die machine "weet" dat de CV erbij moet. Is dat wanneer de aanvoertemperatuur niet op de ingestelde waarde komt?

Hoe dan ook, ik heb nu een 45KW CV. Wat niet helemaal duidelijk is, is het vermogen van de CV in zo'n all in one. Ook klinkt 6 of 8 KW warmtepomp niets bij 45KW gas... maar wellicht vergelijk ik appels met peren.

Of @Snakeman123 of @Bontje Blauw misschien nog ervaringen te delen over de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
Yordi- schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:30:
[...]

Ik vraag me ook af hoe die machine "weet" dat de CV erbij moet. Is dat wanneer de aanvoertemperatuur niet op de ingestelde waarde komt?
Inderdaad, vertraging is ingebouwd en instelbaar
Hoe dan ook, ik heb nu een 45KW CV. Wat niet helemaal duidelijk is, is het vermogen van de CV in zo'n all in one. Ook klinkt 6 of 8 KW warmtepomp niets bij 45KW gas... maar wellicht vergelijk ik appels met peren.
Klopt, dat is appels en peren vergelijken, is genoeg over geschreven, internet staat er vol mee, ook in deze draad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 13:03
[...]

Hi! Mag ik vragen hoe het verder is verlopen? Ik heb ook een installateur over de vloer gehad die de all in one gaat aanbieden.

Of @Snakeman123 of @Bontje Blauw misschien nog ervaringen te delen over de winter?
Hi in September in ons huis gaan wonen en eind Oktober de 6kw all in one hybride pomp dus qua vergelijking met hoe het eerst was heb ik niet. Ik ben erg tevreden met de temperatuur en het verbruik ervan. Verwarming stond in de winter op 19 graden overdag en in de nacht op 17,5. Nu moet ik erbij zeggen dat we 4 ramen boven inclusief kozijnen hebben vervangen begin maart. Van houte rotte kozijnen met enkel glas naar kunstof HR++. Ik ben erg benieuwd hoe zich dat volgend jaar laat zien.

Hieronder verbruik in m3 en kwh, ook opgesplitst tussen verarming en warm water verbruik douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oS1Cefj_AV_UyZ5Ol-df7cUjMA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ptAjgatU95mLsjFKymAdrnnk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Snakeman123 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:49:
[...]

Hi in September in ons huis gaan wonen en eind Oktober de 6kw all in one hybride pomp dus qua vergelijking met hoe het eerst was heb ik niet. Ik ben erg tevreden met de temperatuur en het verbruik ervan. Verwarming stond in de winter op 19 graden overdag en in de nacht op 17,5. Nu moet ik erbij zeggen dat we 4 ramen boven inclusief kozijnen hebben vervangen begin maart. Van houte rotte kozijnen met enkel glas naar kunstof HR++. Ik ben erg benieuwd hoe zich dat volgend jaar laat zien.

Hieronder verbruik in m3 en kwh, ook opgesplitst tussen verarming en warm water verbruik douchen.

[Afbeelding]
Super, bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
rft80 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:27:
[...]

Klopt, dat is appels en peren vergelijken, is genoeg over geschreven, internet staat er vol mee, ook in deze draad
Zoiets dacht ik al wel, ik ga op onderzoek uit zodra ik de aanbieding binnen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53
[...]

Bij mij is de WP 8 februari geïnstalleerd. Context, 2^1 kapwoning 1995, isolatie Rc2,5 en HR glas 30 jaar oud, voorzien van standaard radiatoren. Opp. 135m2, inhoud 430m3. WP 4kW + Tzerra Ace-Matic CW5 met buitenvoeler.
Geïnstalleerd door TPtechnology, opdracht via Remeha Expierence Center. In een dag alles geïnstalleerd.
In mijn situatie, 2e verdieping met een dakterras, is de unit op het dakterras geplaatst.
Aanvoertemperatuur staat op 50C, stooklijn op 30C helling 1.2 en tapwater niet op comfort. (alleen ww voor badkamer nodig, keuken heeft een kokendwaterkraan) Februari en Maart hadden koude nachten en dat ging goed qua comfort. WP moet wel hard werken natuurlijk, dus afgenomen vermogen zat periodiek tegen de 1500W aan. Met die koude nachten 1 graad verlaging in de nachten.
Je kan instellen op volledig WP, CV ketel of beide met optie op basis van bijv. kosten (gas vs stroom) Dan maakt het systeem een keuze. Ik heb met keuze op basis van kosten gemerkt dat de CV even kort bijspingt in de ochtend. Maar je kan dat voorkomen.
De gemiddelde COP was voor februari 4.6 en voor Maart en April 4.7.
Vermogen van mijn nieuwe ketel is 35kW. Maar in de settings kan je erg veel finetunen. Mijn vorige CV ketel van 24kW had ik ook op 60% vh vermogen staan als ik het mij goed herinner.
Thermostaat, de eTwist vond ik wel matig, traag reageren, moest kamertemperatuur een offset geven van 4 graden (thermostaat gaf bijna 4 graden meer aan als kamertemp). Maar goed zoveel zit je daar ook niet meer aan. Via de app kan je snel stookprogramma's instellen.
In Februari 37% en Maart 73% minder gas verbruikt dan in 2024. Met de aantekening 1) settings op basis van kosten laten kiezen, dus CV sprong in februari 's nachts of ochtends iets bij, 2) veel hoger comfort en constantere temperatuur in huis dan voorheen met alleen CV + verdiepingen ook kamers verwarmen. (nu 20 graden constant is huis i.p.v 18 woonkamer, 16 verdieping)
Stroomverbruik van de WP was Februari 375kWh en Maart 296kWh (gemeten via eigen kWh teller van HomeWizard)

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Bontje Blauw schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:31:
[...]

Bij mij is de WP 8 februari geïnstalleerd. Context, 2^1 kapwoning 1995, isolatie Rc2,5 en HR glas 30 jaar oud, voorzien van standaard radiatoren. Opp. 135m2, inhoud 430m3. WP 4kW + Tzerra Ace-Matic CW5 met buitenvoeler.
Geïnstalleerd door TPtechnology, opdracht via Remeha Expierence Center. In een dag alles geïnstalleerd.
In mijn situatie, 2e verdieping met een dakterras, is de unit op het dakterras geplaatst.
Aanvoertemperatuur staat op 50C, stooklijn op 30C helling 1.2 en tapwater niet op comfort. (alleen ww voor badkamer nodig, keuken heeft een kokendwaterkraan) Februari en Maart hadden koude nachten en dat ging goed qua comfort. WP moet wel hard werken natuurlijk, dus afgenomen vermogen zat periodiek tegen de 1500W aan. Met die koude nachten 1 graad verlaging in de nachten.
Je kan instellen op volledig WP, CV ketel of beide met optie op basis van bijv. kosten (gas vs stroom) Dan maakt het systeem een keuze. Ik heb met keuze op basis van kosten gemerkt dat de CV even kort bijspingt in de ochtend. Maar je kan dat voorkomen.
Vermogen van mijn nieuwe ketel is 35kW. Maar in de settings kan je erg veel finetunen. Mijn vorige CV ketel van 24kW had ik ook op 60% vh vermogen staan als ik het mij goed herinner.
Thermostaat, de eTwist vond ik wel matig, traag reageren, moest kamertemperatuur een offset geven van 4 graden (thermostaat gaf bijna 4 graden meer aan als kamertemp). Maar goed zoveel zit je daar ook niet meer aan. Via de app kan je snel stookprogramma's instellen.
In Februari 37% en Maart 73% minder gas verbruikt dan in 2024. Met de aantekening 1) settings op basis van kosten laten kiezen, dus CV sprong in februari 's nachts of ochtends iets bij, 2) veel hoger comfort en constantere temperatuur in huis dan voorheen met alleen CV + verdiepingen ook kamers verwarmen. (nu 20 graden constant is huis i.p.v 18 woonkamer, 16 verdieping)
Stroomverbruik van de WP was Februari 375kWh en Maart 296kWh (gemeten via eigen kWh teller van HomeWizard)
toon volledige bericht
Misschien ook wat voor jouw radiatoren.
Ik heb deze beneden op 3 radiatoren geïnstalleerd en dit scheelt behoorlijk. Hiermee kun je ook wanneer het koud is buiten, met een lagere aanvoertemperatuur toch je huis warm stoken :)

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Niet online
Bontje Blauw schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:31:
[...]

toon volledige bericht
Geweldige toevoeging, dank je wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53
FlowDesign schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:12:
[...]

Misschien ook wat voor jouw radiatoren.
Ik heb deze beneden op 3 radiatoren geïnstalleerd en dit scheelt behoorlijk. Hiermee kun je ook wanneer het koud is buiten, met een lagere aanvoertemperatuur toch je huis warm stoken :)

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2
Jazeker, ik heb al doosje met 5 ventilatoren in huis. Met ESP32, sensoren, ESPhome, Homeassistant heb ik al wat gemaakt de afgelopen jaren. Ik vind het alleen nog wel prijzig worden met in mijn woonkamer al 4,6 meter radiatorlengte. Maar wellich kan je ventilatoren spreiden? Ik weet niet wat dat doet met het rendement. Ik heb een 3d printer, dus daarmee kan je gemakkelijk spacers maken.
Verder overweeg ik binnen 1,5 jaar het glas te vervangen met subsidie. Ook wil ik kijken of WTW ventilatie kan, zodat ik van de raam ventilatieroosters af kan. Kost wel wat, maar ik ben ook al gauw €1000 kwijt aan zelfregelende licht geluiddempende roosters. Deze post vervalt dan. En bijkomend ook een betere score van het energielabel en meer comfort.
Keuzes, keuzes en maar forums doorspitten :)

COTE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
Bontje Blauw schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:52:
[...]

Jazeker, ik heb al doosje met 5 ventikatoren in huis. Met ESP32, sensoren, ESPhome, Homeassistant heb ik al wat gemaakt de afgelopen jaren. Ik vind het alleen nog wel prijzig worden met in mijn woonkamer al 4,6 meter radiatorlengte. Maar wellich kan je ventilatoren spreiden? Ik weet niet wat dat doet met het rendement. Ik heb een 3d printer, dus daarmee kan je gemakkelijk spacers maken.
Verder overweeg ik binnen 1,5 jaar het glas te vervangen met subsidie. Ook wil ik kijken of WTW ventilatie kan, zodat ik van de raam ventilatieroosters af kan. Kost wel wat, maar ik ben ook al gauw €1000 kwijt aan zelfregelende licht geluiddempende roosters. Deze post vervalt dan. En bijkomend ook een betere score van het energielabel en meer comfort.
Keuzes, keuzes en maar forums doorspitten :)
Zo'n doosje van 5 Arctic fans is regelmatig wel ergens in de uitverkoop, dan valt de prijs wel mee.
Ik heb een stuk of 40 of 45 P8 fans verdeeld over zo'n 5,5 meter radiator. Heb zelf frames gemaakt van MDF en m'n vrouw heeft die geschilderd.

https://www.arctic.de/en/P8-PWM-PST/ACFAN00154A

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste