• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:53
BarryH schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:51:
[...]

En waarom gaat die parallelle buffer helpen?
Dat helpt wel om de WP stabieler te laten lopen maar zal ten kosten gaan van het rendement. Lekker menging van al die verschillende retourtemperaturen, hoge aanvoer en een extra pomp. :'( Alhoewel hij nu ook dramatisch slecht loopt. Beste oplossing is het afgiftesysteem te veranderen en zeker niet met meerdere thermostaten te gaan werken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:59
MotorBeast schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:20:
[...]

Dat helpt wel om de WP stabieler te laten lopen maar zal ten kosten gaan van het rendement. Lekker menging van al die verschillende retourtemperaturen, hoge aanvoer en een extra pomp. :'( Alhoewel hij nu ook dramatisch slecht loopt. Beste oplossing is het afgiftesysteem te veranderen en zeker niet met meerdere thermostaten te gaan werken.
ik heb een grote badkamer op het zuidwesten met 1 lullige handdoekradiator. En door de bovengenoemde maatregelen is het er lekker warm.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
BarryH schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:24:
[...]

ik heb een grote badkamer op het zuidwesten met 1 lullige handdoekradiator. En door de bovengenoemde maatregelen is het er lekker warm.
Ik doe de badkamer met een thermostaatkraan. Werkt probleemloos. Ik denk omdat de seriebuffer het kleine verschil in retourtemperatuur opvangt. Dichtdraaien van de kraan maakt geen verschil op de strakke lijn van de werking van de WP. Maar ik kan me voorstellen als je werkt met 2 externe pompen, een losse warmtewisselaar, meerdere thermostaten die aan/uit gaan dat het dan wel een allegaartje gaat worden. Je WP regeling gaat dan wel flippen.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:07
BarryH schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:51:
[...]

En waarom gaat die parallelle buffer helpen?
Met een parallel buffer koppel je de regeling van de gebruikers los van de opwekker.
Je kunt de opwekker dan optimaal inregelen. De opwekker levert dan gewoon warm water bij een ingesteld debiet en wat er na het buffervat gebeurd is niet heel erg van belang.
De gebruikerszijde is druk afhankelijk. Loopt er iets open dan daalt de druk en gaat de secundaire pomp optoeren. Aangezien de aanvoertemperatuur constant is, is het debiet de vermogensfactor.
Omdat het afgegeven vermogen niet uit de lucht komt vallen merkt de opwekker dit ook (dT wordt groter) en zal ook meer vemogen gaan leveren.
Het lastigste is de stooklijn instellen waarbij de meest kritische gebruiker nog voldoende vermogen kan leveren.
Als je last hebt van menging over je buffervat dan heb je je huiswerk niet goed gedaan.
Als je secundaire aanvoer temperatuur niet wordt gehaald dan staat de druk van de secundaire pomp te hoog. Er loopt teveel debiet over de gebruikers.
Rendement verlies, misschien. Maar minder dan als je WAR draait zonder buffervat.
Hoger E verbruik door secundaire pomp? Nauwelijks want de pomp in de EA hoeft geen druk te leveren dus loopt veel zuiniger. De pomp in de EA gaat meer verbruiken als de weerstand hoger wordt want hij probeert het ingestelde debiet altijd door het systeem te persen. Een drukgestuurde pomp gaat juist minder.gebruiken.
Ik zou het buffervat wel tweepijps aansluiten en niet 4 pijps. Dit is het meest efficient met de minste kans op menging over het vat als het te klein is. 4 Pijps kun je doen als je een groot gelaagd vat gebruikt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:59
Pietje555 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:31:
[...]

Met een parallel buffer koppel je de regeling van de gebruikers los van de opwekker.
Je kunt de opwekker dan optimaal inregelen. De opwekker levert dan gewoon warm water bij een ingesteld debiet en wat er na het buffervat gebeurd is niet heel erg van belang.
De gebruikerszijde is druk afhankelijk. Loopt er iets open dan daalt de druk en gaat de secundaire pomp optoeren. Aangezien de aanvoertemperatuur constant is, is het debiet de vermogensfactor.
Omdat het afgegeven vermogen niet uit de lucht komt vallen merkt de opwekker dit ook (dT wordt groter) en zal ook meer vemogen gaan leveren.
Het lastigste is de stooklijn instellen waarbij de meest kritische gebruiker nog voldoende vermogen kan leveren.
Als je last hebt van menging over je buffervat dan heb je je huiswerk niet goed gedaan.
Als je secundaire aanvoer temperatuur niet wordt gehaald dan staat de druk van de secundaire pomp te hoog. Er loopt teveel debiet over de gebruikers.
Rendement verlies, misschien. Maar minder dan als je WAR draait zonder buffervat.
Hoger E verbruik door secundaire pomp? Nauwelijks want de pomp in de EA hoeft geen druk te leveren dus loopt veel zuiniger. De pomp in de EA gaat meer verbruiken als de weerstand hoger wordt want hij probeert het ingestelde debiet altijd door het systeem te persen. Een drukgestuurde pomp gaat juist minder.gebruiken.
Ik zou het buffervat wel tweepijps aansluiten en niet 4 pijps. Dit is het meest efficient met de minste kans op menging over het vat als het te klein is. 4 Pijps kun je doen als je een groot gelaagd vat gebruikt.
En nu wordt de badkamer wel warm?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Pietje555
BarryH schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:19:
[...]

En nu wordt de badkamer wel warm?
Mijn badkamer wel. Meeste uitdaging bij mijn badkamer is voor en naseizoen. Met zon warmt de woonkamer op en schakelt de EA uit. Een badkamer van 35 m2 warm houden is dan best lastig.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:38
Pietje555 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Mijn badkamer wel. Meeste uitdaging bij mijn badkamer is voor en naseizoen. Met zon warmt de woonkamer op en schakelt de EA uit. Een badkamer van 35 m2 warm houden is dan best lastig.
35 m2 badkamer?! 😂

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 15-03-2026 19:15 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• Kris.D
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-06 19:46
Voer voor discussie:
Installateur vertelde mij dat met de huidige gas/elektriciteitsprijzen (in België, geen idee hoe het in Nederland zit) dat een warmtepomp pas eigenlijk rendabeler is dan de gasketel bij temperaturen boven 10 graden.
Dit omdat momenteel de elektriciteit 3 keer duurder is dan gas (netkosten, btw, ... inbegrepen).

Ik weet dat er hier een aantal zitten die zoveel mogelijk van de gas af willen. Het gaat puur over financieel aspect, niet het morele.
Tevens veranderd het plaatje uiteraard ook wanneer er zonnepanelen in beeld zijn waarvan je de overschot dan zou gebruiken voor je WP.

Alvast ter aanvulling mijn energieprijzen (incl alle extra's, btw, ...):
Elektriciteit piek: 23,3 €cent/kWh
Elektriciteit dal: 19,77 €cent/kWh
Gas: 8,66 €cent/kWh

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-07 14:28
1 m³ = 9,769 kWh (Laagcalorisch Nederland) prijs gas vandaag ~ 1,42 euro per m3

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:32
Kris.D schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:23:
Voer voor discussie:
Installateur vertelde mij dat met de huidige gas/elektriciteitsprijzen (in België, geen idee hoe het in Nederland zit) dat een warmtepomp pas eigenlijk rendabeler is dan de gasketel bij temperaturen boven 10 graden.
Dit omdat momenteel de elektriciteit 3 keer duurder is dan gas (netkosten, btw, ... inbegrepen).

Ik weet dat er hier een aantal zitten die zoveel mogelijk van de gas af willen. Het gaat puur over financieel aspect, niet het morele.
Tevens veranderd het plaatje uiteraard ook wanneer er zonnepanelen in beeld zijn waarvan je de overschot dan zou gebruiken voor je WP.

Is je gasprijs EUR 0.0866 per m3 of per kWh?
Dit hangt meen ik toch ook (ten dele) af van of je met hoge of met lage temp aan het verwarmen bent --> dat beinvloed de COP van de WP en daarmee je break-even punt

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-07 08:36

j10

Kan iemand uitleggen hoe ik op liefst eenvoudige manier de COP kan bepalen.
IK heb een HW slimme stekker achter de elga en ik heb de Remeha app.

• Goofy2k
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-06 18:34
Voer voor discussie:

Die gasprijs lijkt mij te laag. Een m3 levert ongeveer 10 kWh. Dan zou een m3 ongeveer 86ct kosten.

Ik heb mijn E tarief ingesteld op 40 ct en G op 145 ct. Bij een gemiddelde buitentemperatuur van minder dan 8 C (10 graaddagen) begint er ook G gebruikt te worden. BEGINT: Dat betekent dat er dan ook nog E wordt gebruikt, dus dat je nog steeds op G bespaart. Ik heb elders in dit topic wat grafieken geplaatst van o.a. E en G verbruik tegen het aantal graaddagen op een dag . Dat was op 14 feb j.l.

[ Voor 1% gewijzigd door Goofy2k op 18-03-2026 11:41 . Reden: Datum van post grafieken toegevoegd. ]

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:32
j10 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:32:
Kan iemand uitleggen hoe ik op liefst eenvoudige manier de COP kan bepalen.
IK heb een HW slimme stekker achter de elga en ik heb de Remeha app.
COP = afgegeven warmte energie (kwh) / verbruikte energie (kwh)

Dat laatste heb je via je meter, dus makkelijk en direct beschikbaar. Eerste zul je niet direct hebben (al staat het wel in de Remeha Pro app en de ELGA, maar de correctheid daarvan valt te betwisten). Je kan dat benaderen door:

[water debiet in L/per mintuut] x [delta T (= aanvoer T - retour T)] x 0.0698

Via de Remeha PRO app kan je deze gegevens vinden. Je kan ze ook uitlezen op de binnenunit zelf, maar is wat lastiger om tot tijdsreeksen te komen.
Goofy2k schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:35:
Die gasprijs lijkt mij te laag. Een m3 levert ongeveer 10 kWh. Dan zou een m3 ongeveer 86ct kosten.
Die 10 kWh geldt alleen in je dromen. Reken maar op 8 kWh bij gebruik van radiatoren en hooguit 9 kWh bij VVW.
Bij een gasprijs van € 1.47 per m³ kost een kWh uit gas dus rond de 17 cent.
Stroom kost zo'n 25 cent per kWh. Maar daar haalt een WP zeker 4 kWh aan warmte uit, en bij VVW wel 5.
Daarmee kost een kWh aan warmte uit de WP dus zo'n 5 à 6 cent.
Erg veel goedkoper (circa factor 3) dus dan de warmte uit gas halen. (@Kris.D) Je installateur praat poep.

[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 18-03-2026 12:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MotorBeast
Voer voor discussie:

Scheelt weer discussie 8) https://warmtepompofgas.nl/ Gemaakt door @marvel27

• MotorBeast
Andrehj schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Die 10 kWh geldt alleen in je dromen. Reken maar op 8 kWh bij gebruik van radiatoren en hooguit 9 kWh bij VVW.
Bij een gasprijs van € 1.47 per m³ kost een kWh uit gas dan rond de 17 cent.
Stroom kost zo'n 25 cent per kWh. Maar daar haalt een WP zeker 4 kWh aan warmte uit, en bij VVW wel 5.
Erg veel goedkoper (circa factor 3) dus dan de warmte uit gas halen. (@Kris.D) Je installateur praat poep.
What else is new! Installateurs met kennis zijn met een loep te vinden helaas.

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-07 08:36

j10

Kan je de Remeha PRO app ook als consument gebruiken??

• Kris.D
j10 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:11:
Ja hoor, gewoon een account aanmaken, zit geen controle heb. Ik heb die hier gewoon op mijn gsm staan.

@MotorBeast interessante link, ga ik is bekijken
Edit: Volgens die website had ik beter gewoon bij gas gebleven :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Kris.D op 18-03-2026 12:44 ]

• Kris.D
Ik denk zelfs dat ik mijn gasprijs nog te hoog berekend heb. In bijlage de product fiche van mijn gascontract. Ik heb zelfs de 29% korting op het jaarlijks verbruik zelfs nog niet meegerekend. Zal ik wel meenemen in onderstaande berekening.

Berekening:
Gasprijs = 4,93 c€/KWh (dit is al incl btw, had ik in mijn vorige berekening zelfs als excl btw gebruikt)
Transportkosten = 0,1654 c€/KWh
Distributiekosten = 2,26 c€/KWh (klein verbruik, variabel, regio antwerpen)
Taksen/heffingen = 0,9782 c€/KWh
Btw = 6%

(4,93 - 29%) + ((0,1654 + 2,26 + 0,9782) + 6%) = 7,0181 c€/KWh

Tenzij ik iets over het hoofd zie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gO8KLHXsi9jQiVs8ctsLSKjjrqw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BCycczMBzHCBpirUIytDNxOC.png?f=fotoalbum_large

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 13:25
Kris.D schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:12:
[...]

Ja hoor, gewoon een account aanmaken, zit geen controle heb. Ik heb die hier gewoon op mijn gsm staan.

@MotorBeast interessante link, ga ik is bekijken
Edit: Volgens die website had ik beter gewoon bij gas gebleven :'(
Het is in België gewoon tricky door de "spark gap", het prijsverschil tussen een kwh gas en een kwh elektriciteit. Elektriciteit is per kwh momenteel 4 keer duurder dan een kwh gas, en dat zal richting 2030 naar 3x zakken door het nieuwe federale en vlaamse beleid. Dat betekent dat een WP pas boven een SCOP hoger dan die factor goedkoper is dan een gasketel. Van zodra je een suboptimale installatie hebt, en je SCOP bv naar 3.8 gaat, is verwarmen met gas momenteel gewoon goedkoper.

Hopelijk verbetert dat binnenkort! Ik ben van plan de tool ook met andere landen uit te breiden, waaronder België.

• Pietje555
j10 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:11:
Ja, mits je een account aanmaakt en Bluetooth in je EA hebt zitten of een Servicekit hebt.

• Kris.D
@marvel27 Misschien dan ook een hogere prijs toelaten voor vervangen gasketel. Nu is dat max 4000 euro, maar mijn offertes daarvoor waren duurder :)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 13:25
Zeker! Dat is een van de punten om aan te passen als ik België toevoeg: de bizar hoge installatiekosten voor cv-ketels in vergelijking met Nederland :)

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:38
Andrehj schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Bij een gasprijs van € 1.47 per m³ kost een kWh uit gas dus rond de 17 cent.
Het gaat hier om Belgie.. Daar gebruiken ze tegenwoordig hoogcalorisch gas (11.5kWh/m3) - en de gasprijs is ook nog lager (minder belasting). Die installateur heeft bijna gelijk, maar ipv 10 zou ik zeggen dat het vanaf 7 graden buiten daar goedkoper is om met de warmtepomp te verwarmen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• FlowDesign
Kris.D schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:23:
@marvel27 Misschien dan ook een hogere prijs toelaten voor vervangen gasketel. Nu is dat max 4000 euro, maar mijn offertes daarvoor waren duurder :)
Waarom is dat zo bizar duur dan in België? :o

En hoeveel kost de installatie van een warmtepomp dan?

Als dat ongeveer even duur is, dan zal de business case voor een warmtepomp niet al te best zijn. Of hoe zit dat?

• Kris.D
Dit geeft je een idee van wat het in België kost …
Normaal had ik hiervoor nog wel 1500 euro terug getrokken aan premie van de overheid.
Echter is dit sinds begin dit jaar weggevallen. Door een blunder van mijn installateur heb ik dit niet kunnen aanvragen, dus die zal uit zijn zak mogen komen.

En dit was met de promo dat je de gasketel er gratis bij kreeg. Anders moet je er nog eens 4K bijtellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AexWJwPqXVzTIaW_goS3T4jjgKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFn6LvJ3PfOdd8SM3SXoEiIq.jpg?f=fotoalbum_large

Offertes om full electric te gaan lagen rond de 15K.

[ Voor 10% gewijzigd door Kris.D op 18-03-2026 22:00 ]

• Pietje555
@Kris.D Dat is echt wel schrijven met een vork.
Montage beugel van € 30 voor € 205 verkopen?
Remeha stelt de WP niet in bedrijf. Dat moet de installateur zelf doen.
Geen inregelen waterzijdig?
Ik heb de installatie zelf gekocht en gemonteerd en door een monteur in bedrijf laten stellen (ivm koelmiddel wetgeving en subsidie) en was totaal € 1.900,- kwijt in NL

• FlowDesign
Kris.D schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:57:
Dit geeft je een idee van wat het in België kost …
Normaal had ik hiervoor nog wel 1500 euro terug getrokken aan premie van de overheid.
Echter is dit sinds begin dit jaar weggevallen. Door een blunder van mijn installateur heb ik dit niet kunnen aanvragen, dus die zal uit zijn zak mogen komen.

En dit was met de promo dat je de gasketel er gratis bij kreeg. Anders moet je er nog eens 4K bijtellen.
[Afbeelding]

Offertes om full electric te gaan lagen rond de 15K.
Wat is die hydraulische module van €1800 eigenlijk?

Toen ik eind 2024 m'n offerte opvroeg voor eigenlijk precies hetzelfde als wat jij hebt opgevraagd (EA6 en zelfde CV-ketel) , was ik inclusief montage en zonder aftrek subsidie ongeveer €8100 kwijt incl. BTW in Nederland.

• Kris.D
Die hydraulische module is een pompgroep met 1 gemengde en 1 ongemengde kring (ivm vloerverwarming en radiatoren). Veel geld voor wat eigenlijk gewoon 2 circulatiepompen en 1 3weg mengkraan is.

@Pietje555 Remeha is hier wel de opstart van de warmtepomp komen doen. Er word inderdaad niks waterzijdig ingeregeld.

• FlowDesign
Kris.D schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:56:
Die hydrolische module is een pompgroep met 1 gemengde en 1 ongemengde kring (ivm vloerverwarming en radiatoren). Veel geld voor wat eigenlijk gewoon 2 circulatiepompen en 1 3weg mengkraan is.

@Pietje555 Remeha is hier wel de opstart van de warmtepomp komen doen. Er word inderdaad niks waterzijdig ingeregeld.
Ok, die heb ik niet.
Trek je die 1800€ eraf dan is de totale som dus niet zo gek.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 17:15

Releases

Ja maar!

Ik sta op het punt te tekenen voor een combinatie van het volgende:
Remeha Confida MB900 9kW
Remeha Confida 40E met thermostaat binnen unit
Inventum Maxtank 300 liter met extra verwarming spiraal.

Weinig informatie nog terug te vinden op Tweakers qua ervaringen, wellicht dat iemand hier ervaringen kan delen?
Releases schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:21:
Ik sta op het punt te tekenen voor een combinatie van het volgende:
Remeha Confida MB900 9kW
Remeha Confida 40E met thermostaat binnen unit
Inventum Maxtank 300 liter met extra verwarming spiraal.

Weinig informatie nog terug te vinden op Tweakers qua ervaringen, wellicht dat iemand hier ervaringen kan delen?
Niet in dit topic aub. Dit topic is uitsluitend voor de Elga Ace Hybride warmtepompen. Zie de TS, waarin dit nota bene vetgedrukt staat in de eerste alinea.
Er is nog een ander Remeha topic, misschien dat je daar wel welkom bent met de Confida. En anders even zelf een eigen topic aanmaken. Als je mij tagt zal ik een link ernaartoe opnemen in de TS van het grote L/W WP topic (waar al die links naar de merkspecifieke topics staan).

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 01-04-2026 16:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik hoor sinds een week 'zuigende watergeluiden' in mijn huis. Deze hoor ik vooral 's-nachts en als ik soms mijn verwarming open draai. ik heb mijn cv-ketel al na laten kijken door een installateur, daar lag het niet aan. kan dit door mijn Elga 4 komen? heeft iemand hier ervaringen mee?

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 17:15

Releases

Ja maar!

Farabi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:20:
Ik hoor sinds een week 'zuigende watergeluiden' in mijn huis. Deze hoor ik vooral 's-nachts en als ik soms mijn verwarming open draai. ik heb mijn cv-ketel al na laten kijken door een installateur, daar lag het niet aan. kan dit door mijn Elga 4 komen? heeft iemand hier ervaringen mee?
Wat is de druk op de installatie en heb je al eens ontlucht?

• Farabi
  • Niet online
Releases schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:24:
[...]

Wat is de druk op de installatie en heb je al eens ontlucht?
ik heb er geen bal verstand van. ik zal een installateur inschakelen. maar wist niet zeker of het geluid met de elga te maken kon hebben of met de radiators.

• FlowDesign
Farabi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:20:
Wat bedoel je met "als ik mijn verwarming open draai"? Heb je het dan over je thermostaat of over kranen op je radiatoren?

• Farabi
  • Niet online
FlowDesign schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:12:
[...]

Wat bedoel je met "als ik mijn verwarming open draai"? Heb je het dan over je thermostaat of over kranen op je radiatoren?
De thermostaat.

• HansTenOverbro
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-06 15:16
Heeft iemand WarmteWizard (de Remeha oplossing om via Homey de Elga Ace te sturen obv zonnestroom / dynamische tarieven) al werkend gekregen? Werkt het goed?

Het is sinds februari live maar ik vind nog vrij weinig info daarover.

• Goofy2k
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-06 18:34
Ik heb daar niets van gehoord. Vind ook niets op internet. Wat zou het moeten doen?

• HansTenOverbro
Als ik het goed begrijp: monitoren wanneer er overschot is qua lokale productie/lage tarieven en op die momenten de warmtepomp een graadje hoger zetten. Idee is om stroomverbruik te verschuiven naar de zon-uren.

Demo staat hier:
https://www.warmtewizard.com/

Remeha zelf noemt de tool hier:
https://www.remeha.nl/zak.../slim-sturen#warmtewizard

[ Voor 16% gewijzigd door HansTenOverbro op 04-05-2026 14:23 ]

Interessant, die WarmteWizard, maar wel erg jammer dat ze het met Homey doen. Want dit kan ook heel goed met HomeWizard, en dat is goedkoper te installeren, en bovendien al in veel meer huishoudens aanwezig.

• TB_Demolisher
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-06 14:17
Ik heb meegedaan aan de pilot van dit systeem.

Werkte prima, evaluatie wordt nu gedaan.

More to come soon

• HansTenOverbro
TB_Demolisher schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:35:
Ik heb meegedaan aan de pilot van dit systeem.

Werkte prima, evaluatie wordt nu gedaan.

More to come soon
Welke devices had je gekoppeld? De hele setup die bij die demo staat (Shelly bij de warmtepomp, Homey p1 dongle, zonnepanelen, laadpaal,.. )?

Werd er echt gestuurd of was de pilot fase nog enkel inzicht?

• TB_Demolisher
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-06 14:17
Ik heb een hybride cv installatie met een Elga Ace 4Kw. Deze kon via de Remeha thermostaat gestuurd worden. Die thermostaat is dan weer gekoppeld aan Homey.

Verwarming is via vloerverwarming (13 groepen).

Ook heb ik een 27 zonnepanelen van Sunpower aan een SolarEdge omvormer hangen, met een inline meter voor de toekomst voor een baterij. Ook dat is gekoppeld aan Homey.

De P1 meter is van homewizard. Ook die is gekoppeld aan Homey.

Wat ik zelf heb gezien/ervaren is dat op zonnige dagen waarbij de temperatuur hoog genoeg was mijn warmtepomp tussen 1500 en 1900 voor maximaal 1uur werd uitgeschakeld.

Als de temperatuur meer dan 1c onder de gevraagde temperatuur van de thermostaat kwam, sloeg de cv ketel aan om bij te verwarmen.

Na 1 uur kwam de warmtepomp weer tot leven en nam de taak van de cv weer op zich.

Dit was exact wat van te voren was gecommuniceerd, de lessen hieruit worden nu getrokken.

Ik heb geen verval in comfort gemerkt. En het minimale bijspringen van de cv ketel was in mijn ogen geen probleem.

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:20
Interessant om te lezen hoe dit in de praktijk werkt.

Ik vraag me wel af hoe relevant dit straks nog is i.c.m. een thuisbatterij. Als je overdag PV-overschot gewoon kunt opslaan en ’s avonds gebruikt, hoeft de warmtepomp minder agressief gestuurd te worden op zonuren of dynamische prijzen.

Dan wordt de optimalisatie meer:
  • COP optimaliseren
  • thermische massa benutten
  • piekverbruik beperken
  • slim combineren met EV laden / boiler / batterij
in plaats van puur “aan bij zon, uit bij dure stroom”.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen

• Pietje555
@aeacus45 met een verbruik van 2kWh is sturen van de EA überhaupt niet interessant.
Je zult het totale warmteverlies van je woning toch moeten compenseren door op een ander moment harder te draaien. Dit leidt tot meer defrosts en een lager COP.
Door het kleine vermogen is 24/7 draaien vonder gekke sprongen het meest rendabel. Doe je dat niet dan heb je kan dat hij het niet eens trekt en overschakelt op gas ondersteuning.
Het aantal goedkope uren per dag is eer beperkt (als ze er 's winters al zijn). Een regeling is niet zo slim dat hij weet dat hij toch maar moet gaan stoken in de dure uren omdat anders het comfort daalt. Het risico is dat als er geen goedkope uren zijn de WP helemaal niet bij komt.

• aeacus45
Pietje555 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:50:
@aeacus45 met een verbruik van 2kWh is sturen van de EA überhaupt niet interessant.
Je zult het totale warmteverlies van je woning toch moeten compenseren door op een ander moment harder te draaien. Dit leidt tot meer defrosts en een lager COP.
Door het kleine vermogen is 24/7 draaien vonder gekke sprongen het meest rendabel. Doe je dat niet dan heb je kan dat hij het niet eens trekt en overschakelt op gas ondersteuning.
Het aantal goedkope uren per dag is eer beperkt (als ze er 's winters al zijn). Een regeling is niet zo slim dat hij weet dat hij toch maar moet gaan stoken in de dure uren omdat anders het comfort daalt. Het risico is dat als er geen goedkope uren zijn de WP helemaal niet bij komt.
Je hebt gelijk dat een warmtepomp het liefst zo stabiel mogelijk draait en dat veel aan/uit-cycli en defrosts het rendement niet helpen.

Maar 24/7 constant draaien is niet per se altijd het optimum. Moderne systemen moduleren juist continu op basis van buitentemperatuur en warmtevraag. Daarnaast heeft een woning thermische massa, waardoor je belasting deels kunt verschuiven zonder direct comfortverlies.

Ook “compenseren op een ander moment” hoeft niet te betekenen dat je gaat pieken; vaak gaat het om kleine verschuivingen of licht voorverwarmen.

Als de warmtepomp vaak gas moet bijspringen of comfort niet haalt, ligt dat meestal eerder aan dimensionering, suboptimale isolatie of instellingen dan aan het principe van tijdsturing of beperkte goedkope uren.

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-07 12:10
Misschien heeft iemand hier een mogelijke oplossing of een eerdere ervaring.

Ik ben in het bezit een Elga ace 6kw warmtepomp in hybride opstelling met een remeha avanta cw5.

Een loodgieter is samen met een elektricien bezig om op de plek van de ouwe keuken nieuwe leidingen en bekabeling aan te leggen voor onze nieuwe keuken.

Ze moesten hiervoor zowel het stroom als het gas afsluiten.

Nou kreeg ik van de week een telefoontje van de elektricien dat de thermostaat na het herstarten zich in een soort herstart loop bevond dus de thermostaat was bezig om nieuwe software te installeren en nadat hij daar mee klaar was zich te resetten en weer begon met installeren |:(

Soms gaat de installatie goed en pas na 2 uur begint het hele verhaal opnieuw. Installatie/klaar/ en restart.

Het display op de warmtepomp gaf het zelfde aan met als extra 3 klikjes en daarna ging hij zich resetten.

Heeft iemand hier een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Alvast bedankt voor je input/hulp.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:56

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

MaXeRs schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:04:
Misschien heeft iemand hier een mogelijke oplossing of een eerdere ervaring.

Ik ben in het bezit een Elga ace 6kw warmtepomp in hybride opstelling met een remeha avanta cw5.

Een loodgieter is samen met een elektricien bezig om op de plek van de ouwe keuken nieuwe leidingen en bekabeling aan te leggen voor onze nieuwe keuken.

Ze moesten hiervoor zowel het stroom als het gas afsluiten.

Nou kreeg ik van de week een telefoontje van de elektricien dat de thermostaat na het herstarten zich in een soort herstart loop bevond dus de thermostaat was bezig om nieuwe software te installeren en nadat hij daar mee klaar was zich te resetten en weer begon met installeren |:(

Soms gaat de installatie goed en pas na 2 uur begint het hele verhaal opnieuw. Installatie/klaar/ en restart.

Het display op de warmtepomp gaf het zelfde aan met als extra 3 klikjes en daarna ging hij zich resetten.

Heeft iemand hier een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Alvast bedankt voor je input/hulp.
Ik zou zeggen, maak de Elga eens stroomloos en zet hem na een minuutje weer aan. Opstarten kan soms raar doen bij de Elga.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-07 12:10
MuadDib007 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 21:41:
[...]

Ik zou zeggen, maak de Elga eens stroomloos en zet hem na een minuutje weer aan. Opstarten kan soms raar doen bij de Elga.
Bedankt voor je reply

Ik heb idd de hoofdschakelaar zelf al langer dan dat uitgezet maar helaas ook dat bracht geen oplossing.

Na een uur of 2 weer precies dezelfde reset loop van de warmtepomp.

Inmiddels maar een monteur gebeld.

[ Voor 4% gewijzigd door MaXeRs op 01-06-2026 08:02 ]

• Pietje555
aeacus45 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Je hebt gelijk dat een warmtepomp het liefst zo stabiel mogelijk draait en dat veel aan/uit-cycli en defrosts het rendement niet helpen.

Maar 24/7 constant draaien is niet per se altijd het optimum. Moderne systemen moduleren juist continu op basis van buitentemperatuur en warmtevraag. Daarnaast heeft een woning thermische massa, waardoor je belasting deels kunt verschuiven zonder direct comfortverlies.

Ook “compenseren op een ander moment” hoeft niet te betekenen dat je gaat pieken; vaak gaat het om kleine verschuivingen of licht voorverwarmen.

Als de warmtepomp vaak gas moet bijspringen of comfort niet haalt, ligt dat meestal eerder aan dimensionering, suboptimale isolatie of instellingen dan aan het principe van tijdsturing of beperkte goedkope uren.
Klopt, maar dan ga je uit van een op het huis gedimensioneerde warmtepomp. Een EA is een hybride wp en bij ontwerp eigenlijk altijd te klein. Sommige lukt het om geen gas te gebruiken, maar dan moet je hem met fluwelen handschoenen behandelen

• Desmosil
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:18
Pietje555 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Klopt, maar dan ga je uit van een op het huis gedimensioneerde warmtepomp. Een EA is een hybride wp en bij ontwerp eigenlijk altijd te klein. Sommige lukt het om geen gas te gebruiken, maar dan moet je hem met fluwelen handschoenen behandelen
Je moet niet vergeten dat er onder de noemer van Elga Ace verschillende warmtepompen zijn.

Ik zelf heb een r-32 monoblock die ook gebruikt wordt in de confida combinatie voor all Electric. Ik gebruik hem zelf ook als all Electric met een elektrisch element ipv de cv-ketel. Dat element heb ik eigenlijk nooit nodig dus enkel voor nood. Bij - 7 trekt de warmtepomp het prima en heb ik een vermogen van 5,2kW.

Ook ik stuur overdag bij zonneoverschot de warmtepomp. Eerst geprobeerd met de smart grid contacten maar dat zorgde eigenlijk voor veel onrust. Nu doe ik dat met een automatisering in home assistant en de e twist thermostaat.

Zonnekverschot meer dan 700W > thermostaat van 20 naar 21 graden.

Resultaat is dat de warmtepomp heel mooi meer vermogen geeft en de warmte in de vloer stopt. Hierdoor merk ik dat hij savonds langer uit blijft en vaak over de avondpiek heen komt. Daar start hij weer rustig op. Ik merk geen enorm bijstoken daar.

Ik denk dat dit op jaarbasis enkele tientallen kWh verschuift naar zon verbruik. Veel is het dus niet.

• Pietje555
Desmosil schreef op maandag 1 juni 2026 @ 07:58:
[...]

Je moet niet vergeten dat er onder de noemer van Elga Ace verschillende warmtepompen zijn.
Klopt, daarom zeg ik ook dat het vermogen te laag is om rendabel te zijn.
Dit draadje gaat over EA hybride warmtepompen en dat zijn er geloof ik maar 2 (de 4 en de 6 kW). Deze zijn vrijwel altijd op een te laag vermogen geselecteerd om een opwarmings toeslag te compenseren. Ze schakelen dan de CV ketel in. 24/7 rustig verwarmen breekt het draadje niet .
Voor andere uitvoeringen kan het misschien wel interessant zijn.

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:24
Wij hebben vloerverwarming en een kunststof verdeler en elga zce 4kw. De hoofdleidingen zijn niet vervangen, dus staal. Kunnen we nu koelen als we de gewone radiatoren dicht zetten en alleen de vloerverwarming open. Maar dan wel koudwater door de stalen hoofdleiding?

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:38
hallorichard schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:37:
Wij hebben vloerverwarming en een kunststof verdeler en elga zce 4kw. De hoofdleidingen zijn niet vervangen, dus staal. Kunnen we nu koelen als we de gewone radiatoren dicht zetten en alleen de vloerverwarming open. Maar dan wel koudwater door de stalen hoofdleiding?
Niet te koud laten worden vooral - en eventueel een dauwpuntsensor. Doe je dat niet, dan roesten de stalen leidingen onherroepelijk weg.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• MotorBeast
hallorichard schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:37:
Isoleren met dampdichte isolatie.

• Pietje555
@hallorichard geen enkel probleem. Ik heb stalen verdeler en leidingen. De EA komt niet onder de 18 gr, dus je heb nauwelijks kans op condensatie. En die enkele keer kunnen de leidingen echt wel tegen. Nu na 5 jaar zijn sommige leidingen wat dof geworden, maar nergens roest.

Ik heb geen vochtsensor.

• aeacus45
Volgens mij hebben jullie allebei gelijk, afhankelijk van de situatie.

Een hybride Elga Ace is vaak bewust krap gedimensioneerd. Dan is 24/7 rustig moduleren inderdaad meestal het efficiëntst en voorkom je defrosts en gasbijstook.

Maar beperkte sturing op PV-overschot kan prima werken als je het subtiel doet: Kleine tempverhoging (+0,5 / +1°C), vloerverwarming als buffer gebruiken, en geen harde aan/uit-cycli. Dan verschuif je een deel van het verbruik zonder merkbaar comfortverlies of grote COP-daling.

Een thuisbatterij gaat dat deels helpen, maar in de winter is de warmtevraag vaak veel groter dan wat een gemiddelde accu kan bufferen. Thermische massa van de vloer blijft daarom erg nuttig.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:37
Wj zijn nu actief aan het vloerkoelen met de Elga Ace 5kW (hybride systeem) en zien in de berging waar ook de verdeler hangt dat de leidingen erg veel condens bevatten. Zowel de RVS leidingen als de 'plastic' leidingen van de vloerverwarming. De complete vloerverwarming is vorig jaar overigens vernieuwd.

Nu is de berging veel heter dan de rest van het huis en hangt de complete installatie naast de deur.. Dus zodra de deur opengaat zal er ook direct vocht naar binnenkomen met daarbij natuurlijk warmte.

Het huis is helemaal onderkelderd en de enige rvs leidingen die we hebben lopen naar de radiator in de kelder. Daar is geen condens te bespeuren maar in de kelder is het natuurlijk heerlijk koel.

In de woonkamer zelf is het nu ca 25-25,5 graden en de doeltemperaruur is ingesteld op 22 graden. De minimale temperatuur voor de leidingen is ingesteld op 19 graden. Eigenlijk verwacht ik daar ook geen tot weinig condens omdat je invloed van de koude in kelder hebt en de vloer dus minder warm is en het is in de woonkamer zelf dus ook een stuk behaaglijker dan in de kelder.

Zouden jullie verwachten dat deze condens problemen oplevert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cMWsUmjdHDobjJqoBdGoKUZFUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hM3aSqsRhB2lIRvJqFTnTnTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qrWV0jQJRYra7xdtXP2p78kkTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hypoFEXyNIruJtud4e0Sk1lo.jpg?f=fotoalbum_large

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:15

orf

onnaj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:59:
Wj zijn nu actief aan het vloerkoelen met de Elga Ace 5kW (hybride systeem) en zien in de berging waar ook de verdeler hangt dat de leidingen erg veel condens bevatten. Zowel de RVS leidingen als de 'plastic' leidingen van de vloerverwarming. De complete vloerverwarming is vorig jaar overigens vernieuwd.

Nu is de berging veel heter dan de rest van het huis en hangt de complete installatie naast de deur.. Dus zodra de deur opengaat zal er ook direct vocht naar binnenkomen met daarbij natuurlijk warmte.

Het huis is helemaal onderkelderd en de enige rvs leidingen die we hebben lopen naar de radiator in de kelder. Daar is geen condens te bespeuren maar in de kelder is het natuurlijk heerlijk koel.

In de woonkamer zelf is het nu ca 25-25,5 graden en de doeltemperaruur is ingesteld op 22 graden. De minimale temperatuur voor de leidingen is ingesteld op 19 graden. Eigenlijk verwacht ik daar ook geen tot weinig condens omdat je invloed van de koude in kelder hebt en de vloer dus minder warm is en het is in de woonkamer zelf dus ook een stuk behaaglijker dan in de kelder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je in de berging ook RVS leidingen? Op de foto’s lijkt het wel gewoon staal. Staal zal wel problematisch zijn.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:34
Is het mogenlijk om door te geven

Hoe jij de elga ace hebt ingesteld voor koeling wilde het van middag ook gaan proberen maar is mij niet gelukt

Bij voorbaat dank

• onnaj
orf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Heb je in de berging ook RVS leidingen? Op de foto’s lijkt het wel gewoon staal. Staal zal wel problematisch zijn.
Geen idee eigenlijk. Dacht dat het rvs was maar zal het eens navragen aan de installateur.

• onnaj
minicraft schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:47:
Is het mogenlijk om door te geven

Hoe jij de elga ace hebt ingesteld voor koeling wilde het van middag ook gaan proberen maar is mij niet gelukt

Bij voorbaat dank
Via het monteurs menu ap028 ingesteld. Maar moet zeggen dat het out of the box niet goed samenwerkte met de hybride verdeler.

Uiteindelijk draait de pomp bij mij continue en is de knop om de temperatuur te regelen eraf gehaald. De temperatuur wordt door de Ace geregeld en vanaf toen ging het verwarmen beter. Dacht van de week ga toch weer eens testen of de koeling nu werkt en gelukkig doet ie t! Vorig jaar in de zomer lukte het echt niet.

Toch wel fijn want we hebben 11 groepen beneden liggen dus scheelt echt wel wat. Het is geen wonderbaarlijk verschil maar alle beetjes helpen.

• Desmosil
Ik krijg het koelen toch niet lekker aan de gang. Hij lijkt op te starten en prima te koelen. Om vervolgens na een minuut of 5 weer af te slaan.

Minimum temperatuur is ingesteld op 18. Verlaagd naar 16 en 14, bleef hetzelfde.

Ik heb een dauwpuntsensor, op on/off. Zonder sensor hetzelfde gedrag. Menggroep, actief koelen etc aangezet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_FUKCV1XL67ZCTZ9cWj8NBMIls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40vXwoyf88dKoVKZhhwmnq9E.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ideeën wat hier mis gaat?

• Pietje555
onnaj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Geen idee eigenlijk. Dacht dat het rvs was maar zal het eens navragen aan de installateur.
Is zo te zien gegalvaniseerd dunwandig staal zoals gebruikelijk.
Beetje condens kan het prima tegen. Ze worden mooi licht grijs (gepatineerd).
Moet alleen opletten dat je druppels niet in de elektra of op parket vallen.
Kunststof leidingen, verdeler en isolatie is gewoon een farce, want je doet geen diepkoelen met de EA (6-8 gr). Die enkele keer per jaar kan alles echt wel tegen.
Je moet wel HP003 op 17 of 18 gr zetten. Dit zorgt ervoor dat het berekende setpoint niet onder deze temperatuur komt.
Ik draai al 4 jaar met vloerkoeling, stalen leidingen en HT verdeler en zelden problemen met condens gehad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE-jW-H-5UeNH-YvykfNj1s3bNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wTJDLw88buNjeyudw5QWYUT3.png?f=fotoalbum_large

• Pietje555
@Desmosil lijkt op te weinig waterinhoud.
Tijdens koelen moeten radiatoren dicht staan omdat deze het koelwater kortsluiten. Toevoer schiet direct de retour in en komt te koud terug bij de WP.
Koelen lukt eigenlijk alleen met vloerverwarming of veel convectoren.
Zeker niet onder de 18 gr watertemp komen. De vochtsensor schakelt zover ik heb kunnen uitzoeken alleen het berekende setpoint enkele graden hoger.

• Desmosil
Pietje555 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:09:
@Desmosil lijkt op te weinig waterinhoud.
Tijdens koelen moeten radiatoren dicht staan omdat deze het koelwater kortsluiten. Toevoer schiet direct de retour in en komt te koud terug bij de WP.
Koelen lukt eigenlijk alleen met vloerverwarming of veel convectoren.
Zeker niet onder de 18 gr watertemp komen. De vochtsensor schakelt zover ik heb kunnen uitzoeken alleen het berekende setpoint enkele graden hoger.
Hoeveel waterinhoud hebben we het dan over?

Ik heb bgg vloerverwarming, zo'n 60m2 in 5 groepen 10cm hoh en er is een seriebuffer van 25 liter. Alle radiatoren boven staan dicht.

Ik zat er nog aan te denken de zolder radiator te vervangen voor iets van een jaga die ook kan koelen maar dan moet het wel zeker weten werken.

• Pietje555
@Desmosil Ik heb 150 m² vloerverwarming en geen buffer. Buffer doet ook niet veel want deze is binnen 2 minuten geheel doorspoeld en neemt geen warmte op.
Probeer eens de thermostaat instelling vlak bij de ruimtetemperatuur te zetten. Dus ruimtetemp 24 gr, thermostaat op 23. Het berekende setpoint blijft dan dichter bij het ingestelde setpoint en de WP blijft in minimaal vermogen en probeert geen sprint te doen om de ruimte af te koelen.
Goed ingeregeld werkt de EA6 echt goed. Het is bij mij constant 23 gr in de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mL4eCFMy4lHf8tgOwrbThw37oI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dVsGulVHFgRmIPUB7RDXDgUS.png?f=fotoalbum_large

• onnaj
Pietje555 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Is zo te zien gegalvaniseerd dunwandig staal zoals gebruikelijk.
Beetje condens kan het prima tegen. Ze worden mooi licht grijs (gepatineerd).
Moet alleen opletten dat je druppels niet in de elektra of op parket vallen.
Kunststof leidingen, verdeler en isolatie is gewoon een farce, want je doet geen diepkoelen met de EA (6-8 gr). Die enkele keer per jaar kan alles echt wel tegen.
Je moet wel HP003 op 17 of 18 gr zetten. Dit zorgt ervoor dat het berekende setpoint niet onder deze temperatuur komt.
Ik draai al 4 jaar met vloerkoeling, stalen leidingen en HT verdeler en zelden problemen met condens gehad
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik hem op 19 graden gezet. Ik denk echt dat het komt doordat de berging zo warm is en de leidingen goed koud

• onnaj
Desmosil schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:40:
Ik krijg het koelen toch niet lekker aan de gang. Hij lijkt op te starten en prima te koelen. Om vervolgens na een minuut of 5 weer af te slaan.

Minimum temperatuur is ingesteld op 18. Verlaagd naar 16 en 14, bleef hetzelfde.

Ik heb een dauwpuntsensor, op on/off. Zonder sensor hetzelfde gedrag. Menggroep, actief koelen etc aangezet. [Afbeelding]

Iemand ideeën wat hier mis gaat?
Zelf geen idee maar waar haal je deze mooie grafieken vandaan?

• Pietje555
onnaj schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Zelf geen idee maar waar haal je deze mooie grafieken vandaan?
Is een energiespiegel van Iungo. Ik heb in de woonkamer een tablet waar dit altijd op weergegeven wordt zodat iedereen kan zien wanneer ze stroom kunnen gebruiken om zo het eigen verbruik en de bewustwording te verbeteren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK5mGwEAhUQ86kx1z8AYiitMr50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFveHr8a6fHfMxr3pd8a7mwp.png?f=fotoalbum_large

• onnaj
Pietje555 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:37:
@Desmosil Ik heb 150 m² vloerverwarming en geen buffer. Buffer doet ook niet veel want deze is binnen 2 minuten geheel doorspoeld en neemt geen warmte op.
Probeer eens de thermostaat instelling vlak bij de ruimtetemperatuur te zetten. Dus ruimtetemp 24 gr, thermostaat op 23. Het berekende setpoint blijft dan dichter bij het ingestelde setpoint en de WP blijft in minimaal vermogen en probeert geen sprint te doen om de ruimte af te koelen.
Goed ingeregeld werkt de EA6 echt goed. Het is bij mij constant 23 gr in de woonkamer.
[Afbeelding]
Ik heb CP270 toch maar op 22 gezet want er lag echt een plasje condens in de kelder, wat langs de leidingen naar beneden was gelopen. Het was ook over de verdeler gelopen en pomp. Toch ff 't zekere voor het onzekere genomen ;-)

Benieuwd wat dit doet. Morgen eens kijken wat de temperatuur is in de berging en dan het dauwpunt berekenen

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik heb recent een Elga Ace 6kW laten installeren in combinatie met een Tzerra Ace Matic. Overal vloerverwarming (ook nieuw aangelegd), geen radiatoren. Elga hangt op zolder dus daar is het warm.

Met dit weer hebben we de koeling constant aan en dat werkt best wel goed, geen condens op de vloer te bekennen (parketvloer).

Echter; de leidingen onder de Elga binnenunit zijn metaal (~30cm) en gaan dan met een koppeling over op kunststof en de muur in. Tussen de Elga en Ace Matic is ook metaal. Die metalen stukken en de vuilafscheider zijn vaak drijfnat van de condens; vaak ligt er een plasje water onder op de vloer.

Ik veeg die leidingen zo nu en dan maar droog en heb er maar een emmer onder gezet. Vraag is; kan dit kwaad en hoort dit wel?

Op de aanvoerleiding zit een grijs blokje getiewrapt waar zo nu en dan een rood lampje op brandt; is dat de condenssensor?

• hallorichard
Met de koel functie. Doet die dan alleen de temperatuur van cp270 in de vloerverwarming pompen. Of doet de instelling en het setpoint op de etwist ook nog wat (want ik zie alleen dat hij setpoint voor aanvoer temperatuur altijd laat staan om 22 graden , CM070)?

Ik wil deze settings doe om condensvorming met deze hoge luchtvochtigheid en temperatuur te voorkomen (momenteel 29 graden in de ruimte, luchtvochtigheid 70% ). Goede instellingen?

AP028: Zet deze op 1 (Actieve koeling inschakelen)

CP020: menggroep

CP270: Zet deze op 22°C

HP003: Zet deze ook op 21°C Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrIQkH4zPnxcOWWGPZ4dp3gucAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nUXdKapNnszdq4J36QwSYPM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door hallorichard op 25-06-2026 23:12 ]

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Ik heb die instellingen ook maar op 22 graden gezet want het water lag ook op mijn verdelers en pomp beneden :X

• Desmosil
Pietje555 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:37:
[Afbeelding]
Ik heb dit geprobeerd gisteren en thermostaat dichtbij de ruimte temperatuur gezet. Resultaat was dat hij niks ging doen. Naarmate ik per uur er een graad af haalde ging hij met ruimte 27, thermostaat 20 weer hetzelfde doen als eerst. Dat hielp dus helaas niet.

• hallorichard
Met deze instellingen krijg ik na circa 30 minuten uur een gecontroleerde stop:

HP003: Zet deze ook op 21°C

Druk is 1.8 bar.

Alleen vloerverwarming open.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9KnDxgQ2bKtpvkilVmaxXAFHgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5yLtcgR3qCCjgp5qK5YowB4.jpg?f=fotoalbum_large

• Radiant
  • Niet online

Radiant

hallorichard schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:41:
Met deze instellingen krijg ik na circa 30 minuten uur een gecontroleerde stop:

HP003: Zet deze ook op 21°C

Druk is 1.8 bar.

Alleen vloerverwarming open.

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Hij staat bij mij nu ook regelmatig in 'gecontroleerde stop'; ik neem aan omdat hij anders onder het setpoint komt.

Waar maak je die mooie grafieken mee?

• hallorichard
Radiant schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Hij staat bij mij nu ook regelmatig in 'gecontroleerde stop'; ik neem aan omdat hij anders onder het setpoint komt.

Waar maak je die mooie grafieken mee?
Elga ace uitlezen met een gtw08 en overzetten naar home assistant.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Het gedrag van het regelmatig stoppen met koelen herken ik hier ook.

Beneden ca 50m2 VV en boven 4 radiatoren.

Ongeacht of de radiatoren open staan of niet varieert de duur van koelen tussen de 20 minuten en 30 minuten.

Pas toen het gisteren buiten zo bloedverziekend heet was is hij van 18:30-22:00 non stop aan het koelen geweest.

Ik denk dat bij mij het probleem niet het setpoint is maar de stooklijk die de Elga hanteert.

Anders kan ik het verschil in gedrag niet verklaren.

Doel temperatuur is 21 graden, kamer is altijd 24/25 graden.

Aanvoertemperatuur limiet op 17 gezet. Meestal komt hij maar tot 17.7

Deze ochtend maakt hij steeds een run van 1 uur met tussenpozen van 1 uur.

Hij zit wel aan de ondergrens van zijn vermogen (200-300 watt) te functioneren.

Gelukkig geen condensvorming geconstateerd tot op heden bij de radiatoren, leidingen en verdelers.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• Desmosil
Ik krijg hem niet mooi koelend. Hele dag geprobeerd temperaturen aan te passen in kleine stapjes maar blijf eenzelfde beeld houden. Heb het idee dat het ergens anders aan ligt. Rond 12 ging het mooier maar om 1600 zijn dezelfde instellingen weer als rond 12 maar leek het weer nergens naar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ikXbYF4ZF0S218rDkn85flahIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqgwrCYyRGOeNt2JwI1UFTAy.jpg?f=fotoalbum_large

• hallorichard
Desmosil schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:08:
Ik krijg hem niet mooi koelend. Hele dag geprobeerd temperaturen aan te passen in kleine stapjes maar blijf eenzelfde beeld houden. Heb het idee dat het ergens anders aan ligt. Rond 12 ging het mooier maar om 1600 zijn dezelfde instellingen weer als rond 12 maar leek het weer nergens naar.

[Afbeelding]
Ik heb het probleem opgelost. Het is vandaag buiten 5 graden warmer, maar binnen 1 graad koeler.

HP003: Zet deze ook op 18°C

Nu blijft de aanvoer lang rond de 22 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vzS4f3FxFN4cpNT0LZ-5J8G3zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxEByFSZqsFMoo6HYFLETHVm.jpg?f=fotoalbum_large

• Desmosil
Dat doet bij mij niks anders.

Waar ik wel achter ben is dat als ik de thermostaat boven de 20 graden instel hij überhaupt niet gaat koelen.

Dat zou zeggen dat er iets van een bovengrens ingesteld staat. Daardoor kan ik hem ook niet rustig laten koelen.

• onnaj
Ik heb luchtvochtigheidsloggers (RV) geplaatst, die kon ik ff meenemen vanuit mijn werk. De woonkamer heeft een RV van iets van 78% en de berging zo rond de 72%. Had verwacht dat de kamer een lagere RV zou hebben dan de berging, maar dat is dus niet waar.

In de woonkamer loopt het nu zelfs op tot 80,5% en dat is wel echt hoog. Stond wel recht onder een plant dus wellicht scheelt dat ook :-)

In de berging loopt het terug van 73% naar nu 69%, maar daar loopt de temperatuur juist op dus dat is dan weer logisch. In de berging is het nu 28,5 graden en in de woonkamer net geen 26 graden.

Vanmiddag was het in de berging iets van 27 graden en een RV van 73, dus dan is het dauwpunt net geen 22 graden. Dus in mijn geval moet ik de vloerkoeling dan niet onder de 22 graden zetten.

In de woonkamer is het dauwpunt ook ongeveer 22 graden op dit moment en vanmiddag marginaal lager.

Toch wel interessant dit en misschien dan ook wel een idee om een dauwpuntsensor voor de Elga aan te schaffen. Of een dauwpuntsensor koppelen aan HA (Home Assistant) maar dat is nog echt toekomstmuziek. Dan moet je ook weer een modbus adapter kopen voor de Elga Ace.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Wat is nou precies het nut van die condensatiesensor? Volgens mij heb ik die wel, maar die deed dus blijkbaar vrij weinig.. Kan er niets over vinden in de handleiding.
edit:
Dit ding dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whOPZd7Q68J3ycUG1xm0QKy6d7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfcIGteaKbWRslSuJF81AKxI.jpg?f=fotoalbum_large

edit2: ah. Stelschroefje stond op +2C 8)7 Maar eens op -2C gezet en dan voorzichtig weer omhoog..

[ Voor 62% gewijzigd door Radiant op 26-06-2026 22:08 ]

• hallorichard
onnaj schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:28:
Ik heb luchtvochtigheidsloggers (RV) geplaatst, die kon ik ff meenemen vanuit mijn werk. De woonkamer heeft een RV van iets van 78% en de berging zo rond de 72%. Had verwacht dat de kamer een lagere RV zou hebben dan de berging, maar dat is dus niet waar.

In de woonkamer loopt het nu zelfs op tot 80,5% en dat is wel echt hoog. Stond wel recht onder een plant dus wellicht scheelt dat ook :-)

In de berging loopt het terug van 73% naar nu 69%, maar daar loopt de temperatuur juist op dus dat is dan weer logisch. In de berging is het nu 28,5 graden en in de woonkamer net geen 26 graden.

Vanmiddag was het in de berging iets van 27 graden en een RV van 73, dus dan is het dauwpunt net geen 22 graden. Dus in mijn geval moet ik de vloerkoeling dan niet onder de 22 graden zetten.

In de woonkamer is het dauwpunt ook ongeveer 22 graden op dit moment en vanmiddag marginaal lager.

Toch wel interessant dit en misschien dan ook wel een idee om een dauwpuntsensor voor de Elga aan te schaffen. Of een dauwpuntsensor koppelen aan HA (Home Assistant) maar dat is nog echt toekomstmuziek. Dan moet je ook weer een modbus adapter kopen voor de Elga Ace.
https://github.com/iret33/ha-dew-point-calculator

Een temperatuur en luchtvochtigheid sensor en je het het dauwpunt.

Dit kun ja als je gtw-08 hebt koppelen aan cp270 en deze aanpassen als het dauwpunt niet meer past bij de actuele cp270 waarde.

[ Voor 9% gewijzigd door hallorichard op 26-06-2026 21:30 ]

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:52
Wij hebben sinds 2023 een Remeha Elga Ace 6kW in gebruik naar volle tevredenheid met daarbij een nieuwe Remeha Tzerra Ace sinds 2024/25. Deze zijn beiden geplaatst in een bestaande keuken (huis uit 1925 met uitbouw dus geen andere plek voor deze apparaten) van het huis dat we verder compleet hebben verbouwd en verduurzaamd.

Nu willen we de keuken gaan aanpakken en zijn we aan het puzzelen met de ruimte. De apparaten hangen nu naast elkaar en nu is de vraag of deze ook onder elkaar zouden kunnen zodat je wat meer de hoogte ( ~ 2.60m) kunt benutten. Eventueel is een andere optie nog om de CV ketel naar links te verplaatsen en de binnenunit aan de muur rechts te plaatsen. Ben dus benieuwd naar jullie visie en mening :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utzhDJPeooN1Y3xQYnoNjQt766I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb7zIX70VmvZzJsKyvl0ITQK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Meauses op 27-06-2026 12:32 . Reden: optie 2 toegevoegd ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

@Meauses
Was het niet slimmer geweest om hier voor de installatie over na te denken ipv achteraf? 8)7
Verder is dit een vreemde vraag. Ik denk dat je zelf ook wel kunt zien dat beide apparaten de aansluitingen aan de onderzijde hebben en er tussen aanrecht en plafond niet voldoende ruimte is om ze onder elkaar te plaatsen. Kunnen ze niet naast elkaar op de muur rechts?

• Pietje555
@Meauses als je voldoende hoogte hebt is het geen probleem. Ik heb mijn cv op zolder en de EA op de beganegrond.

Maar vooral de binnenunit het nogal veel hoogte nodig om dat de koelmiddel aansluiting boven zit en het cv water onder.

Ik heb wel eens een opstelling gezien onder elkaar waarbij de cv leidingen achter de EA zaten .De EA was op een osb plaat gemonteerd voor de leidingen

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Zit ook wel een rare knik in de leiding, lijkt mij ook niet ok.

• Meauses
Andrehj schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:34:
@Meauses
Was het niet slimmer geweest om hier voor de installatie over na te denken ipv achteraf? 8)7
Verder is dit een vreemde vraag. Ik denk dat je zelf ook wel kunt zien dat beide apparaten de aansluitingen aan de onderzijde hebben en er tussen aanrecht en plafond niet voldoende ruimte is om ze onder elkaar te plaatsen. Kunnen ze niet naast elkaar op de muur rechts?
@Andrehj Zoals ik had genoemd zat de keuken er al en ook een oude CV ketel dus dat was niet mogelijk. Met een nieuwe keuken kunnen we de boel uiteraard opnieuw indelen en kunnen we van die hoek een wat meer facilitaire ruimte maken maar zou het fijn zijn als we niet zo breed hoeven maar wat smaller kunnen. De muur rechts is te smal voor beide apparaten helaas.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Meauses
Pietje555 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:18:
@Meauses als je voldoende hoogte hebt is het geen probleem. Ik heb mijn cv op zolder en de EA op de beganegrond.

Maar vooral de binnenunit het nogal veel hoogte nodig om dat de koelmiddel aansluiting boven zit en het cv water onder.

Ik heb wel eens een opstelling gezien onder elkaar waarbij de cv leidingen achter de EA zaten .De EA was op een osb plaat gemonteerd voor de leidingen
Goed om te weten, op zich is er genoeg leiding lengte om hem onder de cv te plaatsen en indien nodig inderdaad met zo'n zelfde soort OSB oplossing :)

• Meauses
edwin2021 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:17:
Zit ook wel een rare knik in de leiding, lijkt mij ook niet ok.
Ja die gaan mij ook iets té 90 graden, dus dat kunnen we dan hopelijk met de verbouwing ook wat netter krijgen. Al zijn er absoluut geen problemen geweest afgelopen jaren en verwarm ik 99% van de tijd met de Elga Ace.

• Vonkenboer83
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01-07 18:49
Goedemorgen, ik probeer mijn Remeha Elga Ace 4kW te laten koelen om de vloer in huis lager te krijgen dan de huidige 27 graden 🥵.

Ik heb hiervoor alle bovengenoemde instellingen aangepast en zie op het display van de warmtepomp ook het koel icoon verschijnen. Toch blijft de pomp in standby staan. Ik gebruik als thermostaat de Remeha ISense, hier kan ik naar mijn weten geen koel commando mee geven. Is de eTwist vereist voor het activeren van de koeling?

• Desmosil
Vonkenboer83 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:23:
Goedemorgen, ik probeer mijn Remeha Elga Ace 4kW te laten koelen om de vloer in huis lager te krijgen dan de huidige 27 graden 🥵.

Ik heb hiervoor alle bovengenoemde instellingen aangepast en zie op het display van de warmtepomp ook het koel icoon verschijnen. Toch blijft de pomp in standby staan. Ik gebruik als thermostaat de Remeha ISense, hier kan ik naar mijn weten geen koel commando mee geven. Is de eTwist vereist voor het activeren van de koeling?
Op welke temperatuur staat de thermostaat ingesteld? Bij mij begint hij pas te koelen bij 20 graden of lager

• Vonkenboer83
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01-07 18:49
Temperatuur staat hier in de zomer op 19 graden continue

• onnaj
Weet iemand of de gtw08 ook ergens een stuk voordeliger is te krijgen? Vind persoonlijk zo'n €200 behoorlijk geld voor zoiets

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Je bedoelt die Modbus RTU module toch?

Als je in dit topic zoekt staat ergens een Italiaanse site, daar was het iets van 140 euro inclusief verzending geloof ik.

Zelf heb ik hem daar vandaan.

De Duitse sites leverden na lang wachten helemaal niets.

• onnaj
MuadDib007 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:35:
Je bedoelt die Modbus RTU module toch?

Als je in dit topic zoekt staat ergens een Italiaanse site, daar was het iets van 140 euro inclusief verzending geloof ik.

Zelf heb ik hem daar vandaan.

De Duitse sites leverden na lang wachten helemaal niets.
Die bedoel ik inderdaad. Ik zal het topic eens doorspitten dan! 👍

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16
onnaj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me staal.

Een paar keer is niet zo erg. Zeker als het niet te lang is (waarvan akte, ik heb voornamelijk Kunststof composiet en bij de ketel een stukje staal nog).

Op den duur gaat het roesten.

Adjust non olet, plerumque...

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste