Hoi iedereen,
Sinds kort (al is het een lijdensweg) ben ik ook eigenaar van een elga ace 6 kw met tzerra ace matic 28c.
Ik ben bezig met heel dit topic door te lezen. Zit nu bijna halverwege.
De lijdensweg: meer dan 2 maand geleden is men begonnen aan de installatie en het is nog niet ok. Ik heb de pech gehad om de slechtst mogelijke installateur van het halfrond binnen te halen. In die mate dat ik hem zelfs heb moeten uitleggen hoe hij de leidingen moest aansluiten want zelfs dat had hij verkeerd gedaan. Gelukkig ben ik enigszins technisch aangelegd, anders had die nu nog achter zijn oren zitten krabben en wij al die tijd in de koude gezeten.
Ondertussen is men vanuit Remeha al meermaals geweest om alles recht te trekken (op kosten van de installateur).
Het huis: bouwjaar 1986, half open bel-etage woning. Redelijk goed geïsoleerd (spouwmuur, dak, triple beglazing).
Gelijkvloers bestaande uit garage, berging, technische ruimte, … niet echt verwarming nodig. Radiator in de gang die standaard open staat om extra afgifte/circulatie te creëren en er voor te zorgen dat er geen te kille Lucht de woonkamer binnen komt.
Eerste verdiep: living met open keuken. VVW in de helft van de living (kant salon - ong 25 m2) en 1 radiator aan de kant van de eettafel.
2 de verdiep: 3 slaapkamers en een badkamer. Elks met een radiator. Slaapkamers enkel verwarming nodig als de kinderen moeten studeren. De badkamer is een ander verhaal. Mijn vrouw heeft het snel koud. Badkamer ligt op de buitenhoek van de half open aan de noordkant.
Ik heb ondertussen alle negatieve adviezen gelezen ivm zoneregeling maar het is echt wel een must om de badkamer los te kunnen sturen van de woonkamer. Anders koelt die te snel af aangezien de woonkamer wel lang op temp blijft eens die warm is.
Daarom had ik hiervoor een tado thermostaat met bijhorende radiatorknoppen om dit te kunnen verwezelijken. Dit wou ik behouden met de nieuwe installatie.
De technische installatie:
elga ace 6kw
tzerra ace matic 28c
pompgroep met 1 kring gemengd en 1 kring ongemengd
VVW is een gescheiden circuit achter een platenwisselaar. Dit moet zo blijven. De soort leiding van de vloerverwarming pakt zuurstof op en dit mag niet in de ketel komen.
C-mix sturing om de pompgroep aan te sturen (word waarschijnlijk volgende week vervangen door een scb-10 wallbox aangezien de c-mix raar doet).
Tijdens de eerste interventie van remeha is gezegd dat er een 2 de thermostaat moet aangesloten worden op de c-mix omdat het anders nooit gaat werken.
Dus 1 tado in de woonkamer voor de vloerverwarming en 1 tado in de badkamer voor de kring van de radiotoren waar dan ook de radiatorknoppen van de slaapkamers op aangesloten zijn.
Over de tado ben ik ondertussen wel aan het twijfelen om dit alles te vervangen door de etwist. Maar daar zou ik er dus 2 van nodig hebben voor de c-mix.
Op de c-mix hebben ze ingesteld dat de temp setpoint van de radiator kring 65 graden is, en die van de vloerverwarming 45 graden. CP000 op de elga stond dus ook op 65.
Resultaat: de elga ging tot 45 graden en daarna ging de gasketel aan de bak om bij te warmen tot 65. Dit zet de elga daarna dus volledig buiten spel zolang de badkamer warmtevraag heeft.
Om te testen heb ik CP000 nu op 45 gezet.
Ik ga nog alle parameters in kaart brengen, maar dit zijn er al wel enkele:
HP000 = 0 (stond op 15)
CP780 = Buiten+Ruimte (stond op auto)
CP000 = 45 (stond op 65)
HP030 = 0
CP230 = 1,5
HP058 = aan
Nachtverlaging van een halve graad.
Verbruik van de buitenunit meet ik met een shelly EM gekoppeld in home assistant.
Grafiek van gisteren en vandaag:
Graag jullie advies, tips, ...