Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Leg uit, wat heb je gedaan?Goofy2k schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:42:
Vandaag een "koude" maar heldere dag met zon. Testje gedaan met gebruik van BL1 ingang op mijn Elga Ace 6kW. Door daar het juiste signaal op te zetten kan je gebruik van gas uitzetten. Test geslaagd.
Volgende stap: schakelaar monteren die de juiste stand krijgt als mijn slimme meter aangeeft dat ik electra teruglever. Als we daar vanaf a.s. januari weinig of niets voor terug krijgen kan je dat maar beter gebruiken voor verwarmen.
Verbruik elga ace 6kw komt niet verder als Ca 2500W maar daar is de tado ook genoeg voor. Heb er zelf een Shelly inbouw tussen zitten met add-on die 5 temperatuur sensoren kan hebben.Goofy2k schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:32:
Ik gebruik een TAPO P110 smart plug. Hiermee kan ik het verbruik van de Elga op afstand monitoren. Levert zeer interessante inzichten op.
De TAPO kan max. 3.6 kW aan , ruim genoeg voor het max. verbruik van 1.35 kW van de Elga Ace 6 kW.
Is helemaal niet verplicht om vast aan te sluiten. De EA6 wordt alleen niet met stekker geleverd. Mag ook met stekker aansluiten en hoeft niet een op een aparte groep. Wandcontactdozen zijn in NL geschikt voor 16A. Zolang je niet boven de 3600W aangesloten vermogen gaat is het geen probleem.JBtL schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:50:
@Goofy2k Volgens mij moet een 6kW vast aangesloten worden. Maximaal trekt deze 13 ampere, dat is krap aan voor een stopcontact.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Wandcontactdozen kunnen kortstondig dat aanPietje555 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:13:
[...]
Is helemaal niet verplicht om vast aan te sluiten. De EA6 wordt alleen niet met stekker geleverd. Mag ook met stekker aansluiten en hoeft niet een op een aparte groep. Wandcontactdozen zijn in NL geschikt voor 16A. Zolang je niet boven de 3600W aangesloten vermogen gaat is het geen probleem.
Maar niet langdurig
Advies sinds paar jaar is apparatuur boven 10A op eigen groep en vast aangesloten
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn inductiekookplaat is 14 kW. Zit ook gewoon een stekker aan. Wel pirilex, maar dat volgt uit de norm omdat je de juiste stekker voor het gebruik en vermogen moet toepassen
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Hoe ziet dat 16a constant keurmerk er uit?Pietje555 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:59:
@BarryH nee, dat is al sinds een aantal jaren afgeschaft. In de NEN 1010 staan geen max vermogens meer wanneer je een eigen groep moet toepassen, alleen dat je hem niet mag overbelasten. En wcd hebben wel degelijk nu een CE keur voor 16A constant, dit staat ook p het binnenwerk ingestanst. Alleen stekkerdozen moet je mee oppassen omdat deze wel 10A max zijn als ze met 1.5 mm2 snoer zijn uitgevoerd.
Mijn inductiekookplaat is 14 kW. Zit ook gewoon een stekker aan. Wel pirilex, maar dat volgt uit de norm omdat je de juiste stekker voor het gebruik en vermogen moet toepassen
De meeste bestaande wcd’s zijn waarschijnlijk daar niet op ontworpen
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 14-02-2026 11:05 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat klopt niet. Die 16A is hooguit toegestaan als kortstondige piek. De meeste WCD's kunnen als continu-stroom (en dat is wat een WP trekt) hooguit 10 A aan. En daar komt de EA6 gewoon boven.Pietje555 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:13:
Is helemaal niet verplicht om vast aan te sluiten. De EA6 wordt alleen niet met stekker geleverd. Mag ook met stekker aansluiten en hoeft niet een op een aparte groep. Wandcontactdozen zijn in NL geschikt voor 16A.
Bovendien is het goed gebruik (tot voorkort in de NEN1010 zelfs verplicht) om dergelijke apparatuur op een eigen groep aan te sluiten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Welke inductiekookplaat heeft een 14 kW opgenomen vermogen? En als die al 14 kW is, dan kun je die niet op Perilex aansluiten, want die gaat (op drie fasen, dus niet achter een kookgroep) niet verder dan 3x16A, wat maximaal 11 kW is.Pietje555 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:59:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zelfs de goedkoopste wcd`s van de Praxis zijn 16A, 3680W continue.
https://www.praxis.nl/ele...polig-zwart-ip20/10075868
De 10A vermelding is alleen als je hem met 1,5 mm2 aansluit als geschakelde contactdoos.
Er wordt alleen geadviseerd 2000 W op een aparte groep aan te sluiten om de kans op overbelasting te beperken. Wasmachines hebben vaak ook een vermogen van 3000W en zitten ook gewoon met een stekker in het stopcontact.
Nergens is vermeld tot welk vermogen je een stekker verbinding mag gebruiken of vast aangesloten moet worden. De stekkers moeten alleen geschikt zijn voor het vermogen. Daarom heb je ook CEE 16/32/64 A stekkers en contactdozen.
De Europese versie tot 16A is de blauwe CEE welke op campings vaak vereist zijn
Wasmachines zijn nagenoeg altijd 2 kW, of soms nog 2.2 kW. 3 kW komt nooit voor. En bovendien nemen die dat hoge vermogen maar heel kort af, in tegenstelling tot een WP, die dat vermogen continu (zonder e) kan opnemen.Pietje555 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:15:
@Andrehj wel een beetje bijblijven met de regelgeving.
beperken. Wasmachines hebben vaak ook een vermogen van 3000W en zitten ook gewoon met een stekker in het stopcontact.
Die blauwe CEE stekker is inderdaad dé aanbevolen stekker als je wel continu 16A door een stopcontact wil laten lopen. Die kan daar veel beter tegen.Nergens is vermeld tot welk vermogen je een stekker verbinding mag gebruiken of vast aangesloten moet worden. De stekkers moeten alleen geschikt zijn voor het vermogen. Daarom heb je ook CEE 16/32/64 A stekkers en contactdozen.
De Europese versie tot 16A is de blauwe CEE welke op campings vaak vereist zijn
Ik had een collega die ook zo eigenwijs was, en pas na twee gesmolten gewone stopcontacten mij geloofde en zijn EV vanaf dat moment met een blauwe CEE stekker op ging laden.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S
Als voorbeeld voeg ik een paar plaatjes over vnl het gasverbruik. Een van het gasverbruik (meterstand) tegen het cumulatief aantal graaddagen. Daaraan is de besparing op gas (ca 70%) mooi te zien. Voorheen ca 1m3 per graaddag, nu ca 0.3 m3/graaddag. In het tweede plaatje staan dezelfde gegevens, maar nu als gasverbruik per stookseizoen (de blauwe balken). Vervolgens een plaatje van het dagelijkse gasverbruik tegen het aantal graaddagen op die dag voor het lopende stookseizoen. Hier is goed te zien hoe het gasgebruik pas opkomt bij extra lage temperaturen. Als referentie zo'n zelfde plaatje van voor de warmtepomp. En als laatste het dagelijks E- verbruik van de Elga. Hier is mooi te zien hoe het electra verbruik omlaag gaat als gas er in komt.
Ik heb nu twee hoofd-aandachtspunten:
1. reductie van gasgebruik door de Elga op zonnige stookdagen de terug te leveren E te gebruiken voor verwarming (gebruik van BL1/BL2 ingang + Shelly switch)
2. "interne" monitoring (waarschijlijk via modbus)
/f/image/fAyWyNVXEfC2PchhHN2MleUq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YG3EU6tK8E2qt0KPkQ2BlqO1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/37VdW03aFx6yLY6pdieJuGFS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vsxIBZZhPigcntsBuXonEHUg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Goofy2k op 14-02-2026 16:26 . Reden: Gasgebruik per graaddag toegevoegd ]
Met een EA6 heb je totaal geen risico, want ik heb hem nooit boven de 2500 W gezien en zeker niet continue. Kan ook niet met een toerengeregelde compressor omdat je geen startpiek heb. 11A is toch echt wel het max. als piek.
Dat er geen stekker aan zit is omdat hij niet specifiek voor de NL markt ontworpen is. In andere EU landen geldt andere regelgeving.
Ik zei wel bewust "goedkope", oftewel als het echt prul is.Pietje555 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:22:
@FlowDesign doet hij bij mij al 3,5 jaar zonder gas. Watertemp zo hoog als hij het kan krijgen, in de winter dus max 29 gr.
Met een EA6 heb je totaal geen risico, want ik heb hem nooit boven de 2500 W gezien en zeker niet continue. Kan ook niet met een toerengeregelde compressor omdat je geen startpiek heb. 11A is toch echt wel het max. als piek.
Dat er geen stekker aan zit is omdat hij niet specifiek voor de NL markt ontworpen is. In andere EU landen geldt andere regelgeving.
Houd er wel rekening mee dat de warmtepomp bij een hogere aanvoertemperatuur wel een hoger vermogen trekt. Dat het bij jou niet boven de 11A komt wil niet zeggen dat dit voor iedereen zo is. Ik zou me vooral houden aan wat in de specificaties staat - en dat is 13A voor de EA6. Ik vind 3kW voor een stopcontact toch echt wel fors.Pietje555 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:22:
@FlowDesign doet hij bij mij al 3,5 jaar zonder gas. Watertemp zo hoog als hij het kan krijgen, in de winter dus max 29 gr.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
13A is alleen bij een 215V, want dat mag de minimale spanning van het net zijn volgens de montage handleiding (+6/-10%). Daarnaast wordt er geadviseerd al te zekeren met een 16A C-kar automaat. Dit slaat al helemaal nergens op met een softstart machine en als bekabeling 3x1,5 mm² toe te passen. Dit is helemaal niet toegestaan met een 16A C-kar automaat.
En? Wat is de status nu zonder nachtverlaging?j111194 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:21:
Dan proberen we even de nachtverlaging er af te halen, dan zal het helaas nog steeds niet bij kunnen benen zelfstandig dus wellicht moet de min temp dan iets omhoog en het verbruik nog monitoren.
Aanvoer lijkt niet onder 32 te gaan.
Ik heb nu even geprobeerd zonder nachtverlaging, nu blijft de CV natuurlijk draaien (omdat het onder 7graden is), maar ik zie de platte grafiek aan gas niet meer terug. Ik twijfel of dit een voordeligere/efficientere oplossing is.En? Wat is de status nu zonder nachtverlaging?
/f/image/EEvbReR1GMqN3C6t20oswbxW.png?f=fotoalbum_large)
@Andrehj Inmiddels heb ik het verbruik van de Warmtepomp gemonitord, zie afbeelding. Is dit een logisch verbruik? Of lijkt dit te laag te zijn?
Je was met de 6 kW versie beter uit geweest, dan had je veel meer gas kunnen besparen.
Verbruik EA6: 2660 kWh
Gasverbruik 2 personen: 210 kuub.
Voordat we de hybride opstelling hadden, verbruikten we gemiddeld zo'n 1150 à 1200 kuub gas per jaar.
Besparing is hiermee bijna €600 per jaar.
Nu moest onze cv-ketel sowieso vervangen worden, wat ook al gauw zo'n €1400 kost, maar stel je zou €6000 voor je hybride opstelling investeren, dan moet je dus hopen dat de EA6 het wel meer dan 10 jaar volhoudt.
Mochten de prijzen van gas en stroom nog verder uiteen gaan lopen (wat ivm belastingen afgelopen 1 januari ook weer het geval was), dan verdien je 'm natuurlijk wel sneller terug.
Maar zelfs als je kiest zou spelen, dan heb je iig 1.800 kg directe CO2-uitstoot vermeden, wat interessanter zou kunnen worden in de toekomst mocht de prijs per ETS omhoog gaan.
Verbruik lijkt dus wel te kloppen?
En klopt het dat de warmtepomp zelfstandig (op buitentemperatuur hoger dan meedraaitemp) “maar” 32 a 34 graden kan aanvoeren?
Installateur komt ook nog even kijken volgende week.
Die vraag heb ik vorige week al beantwoord. Sindsdien is de natuurkunde achter verwarmingssystemen niet veranderd. Dat geld voor die installateur kun je beter aan iets nuttigs besteden.j111194 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:41:
@Andrehj Dat is jammer, installatie zat er al in buj aankoop van het huis.
En klopt het dat de warmtepomp zelfstandig (op buitentemperatuur hoger dan meedraaitemp) “maar” 32 a 34 graden kan aanvoeren?
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2026 20:24 ]
Verkopen dat ding op MP en opnieuw beginnen. Gewoon een goede Mono kopen en eventueel afgifte verbeteren en liefst (vind ik) naar FE. Hier huis uit 78 en FE met radiatoren.j111194 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:41:
@Andrehj Dat is jammer, installatie zat er al in buj aankoop van het huis.
Ik moet zeggen dat ik 6000 best veel vind. Ik was met 4k klaar. Uiteraard met bestaande cv.FlowDesign schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:33:
Nu moest onze cv-ketel sowieso vervangen worden, wat ook al gauw zo'n €1400 kost, maar stel je zou €6000 voor je hybride opstelling investeren, dan moet je dus hopen dat de EA6 het wel meer dan 10 jaar volhoudt.
Na aftrek subsidie was ik ongeveer €5500 kwijt, dus dat komt wel ongeveer overeen met 4k€ als je de cv-ketel eraf zou trekken.Desmosil schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:41:
[...]
Ik moet zeggen dat ik 6000 best veel vind. Ik was met 4k klaar. Uiteraard met bestaande cv.
Maar de subsidie die ik kreeg (2024) was toen nog €2700.
Ik redde het niet onder de 10k.
Ik heb een Remeha Tzerra ACE Matic 35C CW5 Combi Comfort met eTwist naast de EA6 laten installeren.edwin2021 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 06:03:
Ligt er ook aan welke cv ketel je besteld (Cw6 met boiler is duurder als een basis cv ketel) en hoe de installatie wordt gedaan (bij mij hangt binnendeel in garage en moest aansluitkabel door een natte zwemruimte naar andere zijde woning. Buitendeel Ea6 staat ca 25 Meter verder achter in tuin waarbij leidingen in een geïsoleerde mantelbuis is ingegraven onder straatwerk door)
Ik redde het niet onder de 10k.
Alles op zolder en de buitenunit hangt niet zo ver er vanaf aan de buitenmuur op de eerste verdieping boven een plat dak (dus erg makkelijk te bereiken voor monteurs en geen ARBO of hoogte gezeik).
Wij hebben net een nieuw huis gekocht uit 1998 en gaan in Augustus verhuizen. Een aantal HR ramen zijn lek, dus ben aan het overwegen om meteen overal HR++ te laten zetten. Als ik in dit huis weer een warmtepomp laat installeren ga ik ook naar FE denk ik. Kookplaat is ook al inductie, dus de aansluitkosten voor de gasleiding kunnen we ons dan ook meteen besparen.MotorBeast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:20:
[...]
Verkopen dat ding op MP en opnieuw beginnen. Gewoon een goede Mono kopen en eventueel afgifte verbeteren en liefst (vind ik) naar FE. Hier huis uit 78 en FE met radiatoren.
Als we met onze huidige woning uit 1988 nog maar 200 kuub gas in een jaar verbruiken inclusief SWW, dan moet FE ook lukken met ons nieuwe huis uit 1998
Reken het maar eens door https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html Op lange termijn is FE altijd goedkoper. NB: leeftijd huis is niet zo relevant. Het gaat met name om je afgifte. Juist nieuwere woning geven vaak problemen met radiatoren omdat die vaak erg krap bemeten zijn. Ik heb van die joekels en na aanpassen isolatie overbemeten zijn. Ligt er VV is het een nobrainer.FlowDesign schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:20:
[...]
Wij hebben net een nieuw huis gekocht uit 1998 en gaan in Augustus verhuizen. Een aantal HR ramen zijn lek, dus ben aan het overwegen om meteen overal HR++ te laten zetten. Als ik in dit huis weer een warmtepomp laat installeren ga ik ook naar FE denk ik. Kookplaat is ook al inductie, dus de aansluitkosten voor de gasleiding kunnen we ons dan ook meteen besparen.
Als we met onze huidige woning uit 1988 nog maar 200 kuub gas in een jaar verbruiken inclusief SWW, dan moet FE ook lukken met ons nieuwe huis uit 1998
Een paar radiatoren boven zullen we wss wel moeten vervangen voor iets met meer afgifte indd. Vloerverwarming ligt er helaas niet en ik ben geen fan van alleen beneden vvw, omdat het dan boven meestal koud blijft in huis.MotorBeast schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:03:
[...]
Reken het maar eens door https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html Op lange termijn is FE altijd goedkoper. NB: leeftijd huis is niet zo relevant. Het gaat met name om je afgifte. Juist nieuwere woning geven vaak problemen met radiatoren omdat die vaak erg krap bemeten zijn. Ik heb van die joekels en na aanpassen isolatie overbemeten zijn. Ligt er VV is het een nobrainer.
Toch is dat met een warmtepomp een stuk minder dan met een cv ketel.FlowDesign schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Een paar radiatoren boven zullen we wss wel moeten vervangen voor iets met meer afgifte indd. Vloerverwarming ligt er helaas niet en ik ben geen fan van alleen beneden vvw, omdat het dan boven meestal koud blijft in huis.
Wij hebben een huis uit 1969 en hebben daar bij een renovatie beneden vloerverwarming + vloerisolatie geinstalleerd. Met de cv bleef boven de temperatuur wat achter, maar sinds de warmtepomp is het overal aangenaam dit vooral omdat de warmtepomp de hele dag aan het verwarmen is en daar ook direct de nu overbemeten radiatoren meeneemt.
Eens. Ik heb hier boven zelfs maar T10 hangen. Geen enkel probleem.manmetdehamer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Toch is dat met een warmtepomp een stuk minder dan met een cv ketel.
Wij hebben een huis uit 1969 en hebben daar bij een renovatie beneden vloerverwarming + vloerisolatie geinstalleerd. Met de cv bleef boven de temperatuur wat achter, maar sinds de warmtepomp is het overal aangenaam dit vooral omdat de warmtepomp de hele dag aan het verwarmen is en daar ook direct de nu overbemeten radiatoren meeneemt.
Yep inderdaad, wij hebben een huis uit 1936 en een deel uit 1915 en stoken op max.34 graden. Beneden vloerverwarming en boven is het met radiatoren goed te doen, zeker met ventilatortjes onder de radiatoren. We hebben een goede graadmeter thuis (aka "de vrouw") en die vindt het warm.manmetdehamer schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Toch is dat met een warmtepomp een stuk minder dan met een cv ketel.
:strip_exif()/f/image/ePLojBiyy4cWJ8l5vF4swFX7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R0JSrN2q6E86lNL4JKKkgPFV.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn EA6 is nu een aantal keren in storing gegaan en geblokkeerd. Steeds met grote tussenpozen, soms dagen of weken. Na herstarten dmv stroomloos maken werkt het weer. De foutmelding is H06.01(algemene foutcode buitenunit). Als ik in de logs kijk, zie ik vlak voor de stroming een bijzonder patroon in het verbruik. Het was afgelopen donderdag, dus geen extreem weer, koud, wind of I.d. Systeem draait stabiel en goed verder. Wat zou een verklaring kunnen zijn.
ardvark99 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:20:
Het kan nog goedkoper, 130 euro incl verzending. Wel tot 3 weken verzending:
https://www.tavolla.com/b...a-piattaforma-baxi-space/
MuadDib007 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:39:
[...]
Heb je hem ook daadwerkelijk al besteld?
Zo ja, hoe loopt dat?
Ik krijg vanuit heizungs-billiger de melding dat er vertraging is met de levering vanuit de leverancier dus twijfel of zijn wel zullen gaan leveren.
Afgelopen donderdag kreeg ik vanuit Italie een mail dat het pakketje verstuurd was. Gisteren een mail van DHL dat ie 's avonds afgeleverd zou worden. En iid, 's avonds kwam ie binnen. Printje zie er precies het zelfde uit als wat ik op de NL sites kan vinden, met bevestigingsmateriaal, USB stik, en een langere kabel. Alleen het stekkertje met korte kabels zit er niet bij, wel een ander kabeltje met 2 stekkers en 5 kabels, ongeveer 25cm lang (UP80 ref:7622059 03).Technician- schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:00:
[...]
Interessant, ik moet er ook nog een hebben voor mijn Eria 8kW
Laat ff weten of er wat verstuurd gaat worden.
Op de pakbon staat A7721982 GTW-08 (7651932, Rev 07, HW 05 05, SW 01 03), en op het printje BDR Thermea Group.
Ik heb er verder nog niets mee gedaan, dat komt nog wel een keer. Moet ook nog ff uitzoeken wat ik nog meer nodig heb.
Dan heb jij meer geluk dan ik.ardvark99 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:11:
Even terugkomend op de GTW-08:
[...]
[...]
[...]
Afgelopen donderdag kreeg ik vanuit Italie een mail dat het pakketje verstuurd was. Gisteren een mail van DHL dat ie 's avonds afgeleverd zou worden. En iid, 's avonds kwam ie binnen. Printje zie er precies het zelfde uit als wat ik op de NL sites kan vinden, met bevestigingsmateriaal, USB stik, en een langere kabel. Alleen het stekkertje met korte kabels zit er niet bij, wel een ander kabeltje met 2 stekkers en 5 kabels, ongeveer 25cm lang (UP80 ref:7622059 03).
Op de pakbon staat A7721982 GTW-08 (7651932, Rev 07, HW 05 05, SW 01 03), en op het printje BDR Thermea Group.
Ik heb er verder nog niets mee gedaan, dat komt nog wel een keer. Moet ook nog ff uitzoeken wat ik nog meer nodig heb.
Nog steeds niets ontvangen laat staan verstuurd.
Ik ga hem denk ik maar cancellen bij heizungs-billiger en bij die site van jou bestellen.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Nadat de installateur de buitenunit heeft vervangen draait mijn Remeha Elga Ace all-in-one 4kw goed. Ik ben sindsdien het aantal starts van de compressor gaan monitoren om te kijken of ik de stooklijn kan optimaliseren. Met een voetpunt van 15 (kan niet lager) en een helling van 1.2 kwam ik in de koudere dagen (gemiddeld 2 graden) vrij goed uit met 11 starts. Nu het warmer is (gemiddeld 9 graden) kom ik met een helling van 1.1 alsnog op 24 starts. Eigenlijk zou ik het voetpunt moeten verlagen, maar dat staat Remeha console niet toe. Zijn er andere manieren om het aantal starts te verminderen op de milde dagen om het systeem zo efficient mogelijk te laten draaien?
Eén herstart per uur bij 10 graden buiten is helemaal niks mis mee. Pas als je 8 herstart per uur ziet ofzo moet je eraan gaan denken om wat te optimaliseren.jordvink schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:34:
Hi Tweakers,
Nadat de installateur de buitenunit heeft vervangen draait mijn Remeha Elga Ace all-in-one 4kw goed. Ik ben sindsdien het aantal starts van de compressor gaan monitoren om te kijken of ik de stooklijn kan optimaliseren. Met een voetpunt van 15 (kan niet lager) en een helling van 1.2 kwam ik in de koudere dagen (gemiddeld 2 graden) vrij goed uit met 11 starts. Nu het warmer is (gemiddeld 9 graden) kom ik met een helling van 1.1 alsnog op 24 starts. Eigenlijk zou ik het voetpunt moeten verlagen, maar dat staat Remeha console niet toe. Zijn er andere manieren om het aantal starts te verminderen op de milde dagen om het systeem zo efficient mogelijk te laten draaien?
Heb je een eTwist thermostaat? Want 15 graden als voetpunt is gelijk aan "automatisch", wat wil zeggen dat hij de doeltemperatuur van je eTwist overneemt als voetpunt.
Overigens kun je waarschijnlijk beter het voetpunt hoger zetten of op "automatisch" laten staan en de helling van je stooklijn verlagen (dus vlakker) ipv andersom.
Zelf geef ik tijdens warmere periodes de voorkeur aan ruimteregeling.jordvink schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:34:
Hi Tweakers,
Alleen als het wat kouder is (6 graden en lager buiten) en continue draaien gewenst is dan kies ik voor WAR+Ruimte correctie.
Beredenering voor mij is dat tijdens warmere dagen de warmtebehoefte minimaal is en de WP eigenlijk vaak onnodig kortstondig op een laag pitje staat te pruttelen.
Zonder te pruttelen blijft het ook op temperatuur.
Nu die wisseling nog kunnen automatiseren 😁
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Precies dit. Ik heb hier thuis, ondanks volledige vvw ook wel eea moeten optimaliseren, maar inmiddels zit ik tussen de 0 en 2 starts. Tokkelt lekker rustig.FlowDesign schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:45:
[...]
Eén herstart per uur bij 10 graden buiten is helemaal niks mis mee. Pas als je 8 herstart per uur ziet ofzo moet je eraan gaan denken om wat te optimaliseren.
Heb je een eTwist thermostaat? Want 15 graden als voetpunt is gelijk aan "automatisch", wat wil zeggen dat hij de doeltemperatuur van je eTwist overneemt als voetpunt.
Overigens kun je waarschijnlijk beter het voetpunt hoger zetten of op "automatisch" laten staan en de helling van je stooklijn verlagen (dus vlakker) ipv andersom.
Adjust non olet, plerumque...
Als het volledig op temperatuur zou blijven zou je warmtepomp helemaal niks doen zou ik zeggen. Beetje warmtevraag heb je dus wel. Maar is toch mooi als ie op laag vermogen rustig staat te draaien?MuadDib007 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:04:
[...]
Zelf geef ik tijdens warmere periodes de voorkeur aan ruimteregeling.
Alleen als het wat kouder is (6 graden en lager buiten) en continue draaien gewenst is dan kies ik voor WAR+Ruimte correctie.
Beredenering voor mij is dat tijdens warmere dagen de warmtebehoefte minimaal is en de WP eigenlijk vaak onnodig kortstondig op een laag pitje staat te pruttelen.
Zonder te pruttelen blijft het ook op temperatuur.
Nu die wisseling nog kunnen automatiseren 😁
Wanneer ik kijk naar bv https://www.installand.nl/remeha-modbus-interface-gateway-08, zie ik een kleine connector, 5 polig, met een weerstandje op positie 4-5 (of 1-2).ardvark99 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:11:
Even terugkomend op de GTW-08:
[...]
Afgelopen donderdag kreeg ik vanuit Italie een mail dat het pakketje verstuurd was. Gisteren een mail van DHL dat ie 's avonds afgeleverd zou worden. En iid, 's avonds kwam ie binnen. Printje zie er precies het zelfde uit als wat ik op de NL sites kan vinden, met bevestigingsmateriaal, USB stik, en een langere kabel. Alleen het stekkertje met korte kabels zit er niet bij, wel een ander kabeltje met 2 stekkers en 5 kabels, ongeveer 25cm lang (UP80 ref:7622059 03).
Weet iemand de waarde van die weerstand? Die zit niet bij mijn setje. Ipv deze connector, heb ik de UP80 kabel.
Dat zou zomaar een 120 Ohms afsluitweerstand kunnen zijn.ardvark99 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:19:
[...]
Wanneer ik kijk naar bv https://www.installand.nl/remeha-modbus-interface-gateway-08, zie ik een kleine connector, 5 polig, met een weerstandje op positie 4-5 (of 1-2).
Weet iemand de waarde van die weerstand? Die zit niet bij mijn setje. Ipv deze connector, heb ik de UP80 kabel.
Althans, dat zou bij Modbus aan het einde van de bus nodig zijn.
Mooi, thanks. Maar wel apart dat er bij jouw wel zo'n weerstand zit. Maar goed, hier kan ik mee vooruit.ricdijk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:23:
Ik heb hem ook bestelt bij Tavolla, ook net binnen. Bij mij zit er in het zakje met bevestigingsmateriaal zo'n kort stukje, ik meet 118 ohm.
Ik heb 'm ook ontvangen uit Italie en hij werkt goed op de ea4!MuadDib007 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:56:
Met dank aan Tavolla mooi mn Modbus printje binnen.
Volgens mij helemaal compleet.
Dit zit er allemaal in:
[Afbeelding]
Heb hem aangesloten op de reeds in het systeem aanwezige kabel, die al op de GTW-30 en het display is aangesloten en waar nog een aansluiting op vrij was.
Daarnaast de 120 Ohms weerstand op contact X1 van de GTW-08 geplaatst.
Zet ik vervolgens spanning op de Elga, start die helemaal op en werkt hij ook maar gaat er een rood lampje branden op de GTW-08.
Dat zou betekenen dat er geen Modbus communicatie is.
Betekent dit dat deze functie in mijn Elga nog geactiveerd moet worden?
Als ik hem aansluit op mijn bestaande modbus verbinding krijg ik geen communicatie met de Elga.
Ook met een losse ESP32 en een RS485 converter er op (Die voorheen met mijn Growatt inverter babbelde) krijg ik ook helemaal niets.
Er komen dan zelfs modbus CRC errors over de lijn heen.
Een lijntje van 10 centimeter zou dat niet mogen veroorzaken.
Hoe is dit bij anderen gegaan? Werkte het ineens of?
Hij staat op 9600 Baud, 1 Stop bit, Geen pariteit en Modbus adres 100 (decimaal)
Om te testen probeer ik adres 400 uit te lezen (Decimaal) wat de watertemperatuur van de aanvoer zou zijn.
Ik heb mijn GTW-08 gewoon aangesloten op die zelfde kabel. Ik heb alleen geen GTW-30. Aansluiten, met afsluitweerstand, en ledje wordt en blijft groen.MuadDib007 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:09:
Ik loop even vast met mijn GTW-08 Modbus printje.
Heb hem aangesloten op de reeds in het systeem aanwezige kabel, die al op de GTW-30 en het display is aangesloten en waar nog een aansluiting op vrij was.
Daarnaast de 120 Ohms weerstand op contact X1 van de GTW-08 geplaatst.
Zet ik vervolgens spanning op de Elga, start die helemaal op en werkt hij ook maar gaat er een rood lampje branden op de GTW-08.
Als ik hem aansluit op mijn bestaande modbus verbinding krijg ik geen communicatie met de Elga.
Ook met een losse ESP32 en een RS485 converter er op (Die voorheen met mijn Growatt inverter babbelde) krijg ik ook helemaal niets.
Er komen dan zelfs modbus CRC errors over de lijn heen.
Een lijntje van 10 centimeter zou dat niet mogen veroorzaken.
Hoe is dit bij anderen gegaan? Werkte het ineens of?
Hij staat op 9600 Baud, 1 Stop bit, Geen pariteit en Modbus adres 100 (decimaal)
Om te testen probeer ik adres 400 uit te lezen (Decimaal) wat de watertemperatuur van de aanvoer zou zijn.
Ik heb alleen moeite om de WireShare RS232-485-TO-WIFI-ETH te configureren. Krijg heb niet werkend en toegankelijk op mijn netwerk. Ik zie het IP adres wel in de UniFi controller, maar kan er niet op inloggen. Wel via het AP zelf van het device (10.10.100.254).
Nee dat betekent dat de print geen modbus communicatie ziet met wat je er op hebt aangesloten.MuadDib007 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:09:
Ik heb er een NodeMCU met een RS485 converter op aangesloten en dat werkt. Hier heb je mijn ESPHome config, misschien helpt dat. Qua voetpunt en helling stooklijn lijkt er nog iets niet helemaal lekker te zitten in deze config.
Heb je de dipswitched en de draaischkelaar goed staan voor baudrate en pariteit e.d.?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323# --- HARDWARE CONFIGURATIE --- uart: id: modbus_bus tx_pin: GPIO04 # D2 rx_pin: GPIO05 # D1 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 modbus: id: modbus_client uart_id: modbus_bus modbus_controller: - id: elga_ace address: 100 setup_priority: -10 update_interval: 10s text_sensor: - platform: template name: "EA4 Systeem Status" icon: "mdi:information-outline" lambda: |- int status = id(ea4_status_raw).state; switch (status) { case 0: return {"Stand-by"}; case 1: return {"Warmtevraag actief"}; case 2: return {"Systeem start op"}; case 3: return {"CV Bedrijf (Verwarmen)"}; case 4: return {"Warm water bedrijf"}; case 205: return {"Extern gestuurd (eTwist)"}; case 210: return {"Stand-by / Wachten op start"}; default: return {"Onbekend (" + std::to_string(status) + ")"}; } - platform: template name: "EA4 Systeem Sub-Status" icon: "mdi:cog-outline" lambda: |- int substatus = id(ea4_substatus_raw).state; switch (substatus) { case 0: return {"Geen actie"}; case 10: return {"Pomp naloop"}; case 30: return {"Normaal bedrijf"}; case 200: return {"Initialisatie"}; default: return {"Subcode (" + std::to_string(substatus) + ")"}; } sensor: #status - platform: modbus_controller id: zone_modus_raw address: 1104 register_type: holding name: "EA4 Zone Modus Rauw" internal: true - platform: modbus_controller id: ea4_status_raw address: 9204 register_type: holding name: "EA4 Status Getal" internal: true - platform: modbus_controller id: ea4_substatus_raw address: 9205 register_type: holding name: "EA4 Substatus Getal" internal: true # --- TEMPERATUREN (X 0.01) --- - platform: modbus_controller address: 9200 register_type: holding name: "EA4 Aanvoertemperatuur" id: flow_temp value_type: S_WORD unit_of_measurement: "°C" accuracy_decimals: 2 filters: - multiply: 0.01 - platform: modbus_controller address: 274 register_type: holding name: "EA4 Retourtemperatuur" id: return_temp value_type: S_WORD unit_of_measurement: "°C" accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 - sliding_window_moving_average: window_size: 10 # Neemt het gemiddelde van de laatste 10 metingen send_every: 5 # Update Home Assistant om de 5 metingen # --- DELTA T BEREKENING --- - platform: template name: "EA4 Delta T" id: delta_t unit_of_measurement: "°C" accuracy_decimals: 1 icon: "mdi:screwdriver" lambda: |- return id(flow_temp).state - id(return_temp).state; update_interval: 10s - platform: modbus_controller address: 384 register_type: holding name: "EA4 Buitentemperatuur" value_type: S_WORD unit_of_measurement: "°C" accuracy_decimals: 2 filters: - multiply: 0.01 - platform: modbus_controller address: 9216 register_type: holding name: "EA4 Gewenste Aanvoertemp" value_type: U_WORD unit_of_measurement: "°C" filters: - multiply: 0.01 - platform: modbus_controller address: 9202 register_type: holding name: "EA4 Setpoint Warm Water" value_type: U_WORD unit_of_measurement: "°C" filters: - multiply: 0.01 # --- FLOW, DRUK & POMP --- - platform: modbus_controller address: 409 register_type: holding name: "EA4 Waterdruk" value_type: U_WORD unit_of_measurement: "bar" accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 - platform: modbus_controller address: 410 register_type: holding name: "EA4 Waterdoorstroming" value_type: U_WORD unit_of_measurement: "l/min" accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 # 1190 -> 11.9 - platform: modbus_controller address: 9217 register_type: holding name: "EA4 Pomp Toerental" value_type: U_WORD unit_of_measurement: "%" accuracy_decimals: 0 filters: - multiply: 0.1 # 570 -> 57% # --- ENERGIE & VERMOGEN --- - platform: modbus_controller address: 9218 register_type: holding name: "EA4 Actueel Geleverd Vermogen" value_type: U_DWORD unit_of_measurement: "kW" filters: - multiply: 0.01 - platform: modbus_controller address: 272 register_type: holding name: "EA4 Thermisch Vermogen Percentage" unit_of_measurement: "%" value_type: U_WORD - platform: modbus_controller address: 9212 register_type: holding name: "EA4 Energieverbruik Totaal CV" value_type: U_DWORD unit_of_measurement: "kWh" - platform: modbus_controller address: 9214 register_type: holding name: "EA4 Energieverbruik Warm Water" value_type: U_DWORD unit_of_measurement: "kWh" # --- STATUS CODES --- - platform: modbus_controller address: 9204 register_type: holding name: "EA4 Systeem Status Code" value_type: U_WORD - platform: modbus_controller address: 9205 register_type: holding name: "EA4 Systeem Sub-Status Code" value_type: U_WORD # --- TELLERS (VOLLEDIG) --- - platform: modbus_controller address: 288 register_type: holding name: "EA4 Starts Compressor Totaal" value_type: U_DWORD - platform: modbus_controller address: 290 register_type: holding name: "EA4 Branduren Compressor Totaal" value_type: U_DWORD unit_of_measurement: "h" - platform: modbus_controller address: 293 register_type: holding name: "EA4 Starts na Service" value_type: U_DWORD - platform: modbus_controller address: 292 register_type: holding name: "EA4 Branduren na Service" value_type: U_WORD filters: - multiply: 2 - platform: modbus_controller address: 295 register_type: holding name: "EA4 Starts Bijverwarming 1" value_type: U_DWORD - platform: modbus_controller address: 297 register_type: holding name: "EA4 Branduren Bijverwarming 1" value_type: U_DWORD unit_of_measurement: "h" # Extra sensor om de rauwe waarde van de helling te zien zonder dat 'number' hem verpest # Gebruik deze sensors om te kijken welk register wél een echte waarde geeft - platform: modbus_controller address: 651 register_type: holding name: "EA4 Stooklijn Helling (App-waarde)" value_type: U_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.005 # 20.0 (rauw) * 0.05 = 1.0 (App waarde) - platform: modbus_controller address: 648 register_type: holding name: "EA4 Stooklijn Voetpunt (Actueel)" value_type: S_WORD unit_of_measurement: "°C" accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.01 # We laten deze op de rauwe waarde (25), omdat dit de temperatuur is # die de Elga daadwerkelijk gebruikt inclusief de kamer-offset. binary_sensor: - platform: modbus_controller address: 1106 register_type: holding name: "EA4 Warmtevraag Actief" - platform: modbus_controller address: 279 register_type: holding name: "EA4 Compressor Draait" bitmask: 0x02 - platform: modbus_controller address: 280 register_type: holding name: "EA4 Pomp Draait" bitmask: 0x01 - platform: modbus_controller address: 280 register_type: holding name: "EA4 CV Bedrijf Actief" bitmask: 0x20 - platform: modbus_controller address: 280 register_type: holding name: "EA4 Warm Water Actief" bitmask: 0x10 - platform: modbus_controller address: 279 register_type: holding name: "EA4 Elektrische Bijverwarming" bitmask: 0x04 - platform: modbus_controller address: 279 register_type: holding name: "EA4 Service Melding" bitmask: 0x20 - platform: modbus_controller address: 279 register_type: holding name: "EA4 Waterdruk te laag" bitmask: 0x80
Heb je bij de converter ook de massa aangesloten of alleen A en B? Dat laatste doe ik tot nu toe altijd en dat heeft gewerkt.arro3038 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:47:
[...]
Nee dat betekent dat de print geen modbus communicatie ziet met wat je er op hebt aangesloten.
Ik heb er een NodeMCU met een RS485 converter op aangesloten en dat werkt. Hier heb je mijn ESPHome config, misschien helpt dat. Qua voetpunt en helling stooklijn lijkt er nog iets niet helemaal lekker te zitten in deze config.
Heb je de dipswitched en de draaischkelaar goed staan voor baudrate en pariteit e.d.?
[...]
Ik zal de instellingen nog eens nakijken en voor de zekerheid eens aan die knop draaien.
Misschien staat hij af fabriek op een dood punt.
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga er eens mee aan de slag.
Eerst die kabel die bijgeleverd is van de L-BUS connector recht naar de GTW08 gelegd.
Daarna GTW-30 losgekoppeld.
Toen mn RS485 op een andere seriele poort van de ESP32 aangesloten, leek alles ineens te gaan lopen.
En dan natuurlijk proberen alles weer op mijn bestaande modbus aan te sluiten.
Daar deed geen enkel apparaat het meer
Maar goed, na een reboot, reseat, kabeltjes los en weer vast maken is het gelukt.
Het enige bijzondere met de code van @arro3038 is dat de waardes voor EA4 Energieverbruik warm water en EA4 Branduren bijverwarming 1 een waarde van 4.294.967.296 geven, wat niet zou kunnen aangezien een unsigned dword "slechts" tot 4.294.967.295 gaat.
Dus dat nog even uitpluizen.
Nogmaals dank voor de hulp!
Ik heb hem ingesteld op 57600 baud, even parity (met de dipswitches en in ESPhome).
Volgens mij plaats je een afsluitweerstand alleen aan het einde en begin van een bus, altijd precies 2 ongeacht het aantal devices. Zie ook figuur 'Cas C' op de handleiding pagina 11 (Elektrische aansluiting).
Weg Ermee Wat Een Lawaai. !
Heb de Elga ACE 4kW nu 4 winters gebruikt, mijn buurman is horend dol van het gebrom. Ook al staat hij in de nacht op de nacht stand.
De ELGA zou 53dB op 5 meter maken bij A7W35 volgens brochure. (7 graden buiten en 35 graden water), dit lukt aardig, maar in de praktijk wordt het ook kouder. Zogauw de temperatuur richting 0 graden gaat, bevriest de warmte pomp iedere 50 minuten, kortom zo'n 30 x per dag. Water temperatuur staat ingesteld op 38 graden max. De laatste minuten voor bevriezen maakt hij meer dan 60dB geluid op 1 meter. Mijn buurman op 6 meter afstand heeft er veel last van. Wij kunnen hem zelfs ook in huis horen als je rustig een boekje leest en het stil is. Je moet altijd de radio of TV aanzetten om hem niet te horen. Heb er zelfs een dempende kast (-5dB) met geluids isolatie, omheen zitten van Evolar, inclusief condensor schot zodat de lucht niet kan rond pompen in de kast. ivm bevriezen.
Van alles geprobeerd, zelfs het koel middel eruit laten halen en opnieuw gevuld. Remeha erbij gehaald en de > 60dB laten horen, echter zij geven aan dat de geluids metingen in perfecte omstandigheden plaats vinden (bij wijze van spreken op de midden stip van het voetbal veld, was het antwoord van Remeha) en dat kan "wat" afwijken in stedelijke omgeving.
Goede deel van het verhaal.
Aangezien de 4kW ons huis redelijk op temperatuur wist te houden met hulp van de CV ketel, ging ons gas verbruik van 1900M3 naar 160-250M3 per jaar. Hierdoor hoor je mij verder niet klagen over de kosten van de ELGA. Vier winters minimaal 1650m3 gas uitsparen á €1,28 is ruim voldoende om de kosten van de warmtepomp, dempingskast en opnieuw vullen van het systeem te bekostigen. PS hebben voldoende zonnestroom om de WP te laten draaien, zonder bij te moeten betalen voor stroom gebruik.
Doordat we nu weten dat het huis het goed aankan, hebben we een DAIKIN Altherma 4 all electric besteld met 230 liter boiler. Deze WP maakt in stille mode rond de 28dB geluid, dat is minder als mijn water gekoelde PC deze maakt 31dB.
Verder werkt de DAIKIN to -28 graden, dat lijkt ons meer dan voldoende.
Alleen jammer dat de saldering eraf gaat, hierdoor wordt de terug verdien tijd van de nieuwe WP wel een stuk langer wordt
Hopelijk is ook onze buurman dan weer blij.
[ Voor 5% gewijzigd door jumjum op 03-03-2026 13:35 ]
Het is zeker een stille machine, maar het geluid vermogen bij 7/35 is volgens de handleiding 47 dBA. De EA4 zit op 53, dus hij is wel aanzienlijk stiller.
Ze geven de 28 dBA op bij 3 m afstand, vrij veld en in stille modus. Dat is dus niet bij een defrost.
Ik heb ook een EA4, de buitenunit hangt aan een schoorsteen op het dak. In een beugel met rubberen dempers.
Binnen hoor je hem totaal niet (jaren 30 woning), de buren hebben een opbouw er letterlijk 70cm vandaan, die horen hem niet. De buren aan de andere kant, verder weg, waren eerst heel bang omdat ik een HWP ging nemen, kwamen zelfs klagen over geluid voordat het ding überhaupt in bedrijf was, bleek hun eigen wasmachine, nu in bedrijf, horen ze hem niet. Sterker nog, ze vroegen een tijdje terug of ik die warmtepomp uiteindelijk nou genomen had. Dat terwijl het vrij smalle huizen zijn.
Ik zit zelfs te overwegen om stille modus voor de nacht uit te zetten.
Adjust non olet, plerumque...
Snap niet wat je bedoelt met te mooi voorstellen, het is een drama
De 40dB in de nacht en 45dB overdag is echt niet haalbaar met de ELGA ACE 4kW
Documentatie:
https://tools.remeha.nl/w...df?utm_source=chatgpt.com
Bladzijde 132 , Geluidsdruk 53 dB bij 7 graden buiten en 35 graden water temperatuur, op 5 meter.....
Ik schreef al dat dit redelijk te halen is maar het probleem met geluid begint al als het richting de 0-4 graden gaat. Dan maakt hij gemeten ruim 60dB geluid op 1 meter. Kan het niet mooier maken.
Om de hoek bij ons staat nog een broertje van onze elga ACE4. Die maakt niet veel minder geluid als die van ons...
Als ik hem in stille mode zet loopt hij op 600Watt vermogen, maar maakt dan altijd nog ruim 53dB geluid op 3 meter.
Waar jij die 28dB hebt gelezen is mij een raadsel.
[ Voor 8% gewijzigd door jumjum op 05-03-2026 20:09 ]
Hij staat tussen het huis van ons en mijn buurman in.
De Elga ACE 4kW staat op van die grote bigfoots dempers (20cm hoog) van kunstof die op de zwarte aarde naast ons huis staan.
De unit staat haaks op ons huis zodat de airflow richting de openbare weg blaast.
Er is 3 meter ruimte tussen ons huis en de erfgrens en het huis van de buren staat op 5 meter van de grens.
Er staat op de grens ook nog een twee meter hoge hedra als erf afscheiding.
De luchtflow is niet hoorbaar bij de buren maar het gaat om de brom die rijkt echt heel ver.
Ben blij dat de opstelling bij jou dit resultaat kan maken, zou zeggen, niet meer aankomen.
Had hem eerder op de zolder aan de buitenmuur hangen op beugels met dempers.
Hieronder zat de garage en op de 1ste verdieping een bioscoop die een houten bitume dak heeft. Daarboven aan de buiten muur hing de ELGA.
Het brommen was boven de bioscoop uit te horen, heel hinderlijk.
Daarom verplaast naar ander kant van huis op de vlakke bodem. Dacht dat de afstand tot de buren het wel zou redden, maar helaas. Bij het verplaatsen meteen de hoeveelheid koelmiddel gechecked.
Weet je zeker dat er geen installatie fout of product fout is?
Ik heb om de nacht door te komen bij lagere temperaturen in Home Assistant een automation die enkel bij lage temperaturen de nachtstaand aanzet.
Gelukkig geen klachten van de buurt, maar pfff wat een brommer is het.
Mede oprichter van GoT iRacen & druk met Home Assistant
Als ik het zo hoor was het toch een goede keus om de 6 kW te nemen ipv de 4 kW die mij aangeraden werd door de installateur
:strip_exif()/f/image/iWKk4ZZCHwcxUauteEIoBkwW.jpg?f=fotoalbum_large)