Je kunt wellicht voor een warmtepompboiler met spiraal kiezen.k60R59k1 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:31:
Ik heb een Elga Ace 4kw split unit met t33 radiatoren beneden. Boven staan de thermosstartknoppen op 18/19 graden. In de retour zit een voorschakelvat. Het debiet is 12 liter, delta T is tussen 2,5 en bij kou 5 en de stooklijn 0,7. Voorheen gebruikte ik nog 25 m3 gas voor douchen en 25m3 voor defrosten. De cv functie van de ketel staat al een paar maanden uit en dat gaat goed.
Echter met de kou stond de buitenunit met zn voetjes in het ijs en de sneeuw op het dak. De compressor veroorzaakte trillingen en ook bij de nachtverlaging. De nieuwe bigfoots helpen iets, maar hebben met deze kou, sneeuw en ijs alsnog gefaald. Toen heb ik de e-twist nog lager gezet, maar de volgende dag zette ik de thermosstaat weer wat hoger en bleef hij hangen in een defrost. In de loop van de dag heb ik toch maar eens de cv-functie aangezet, omdat hij niet op gang kwam. Ondertussen maar eens de houtkachel opgestookt, dus geen risico op bevroren leidingen.
Met de parameters kreeg ik de warmtevraag van de ketel niet op 0 en daarom registreert de app 1 kwh warmtevraag van de ketel als het nachtvorst en op de graaddagen 3 tot 5 kwh. In werkelijkheid krijgt hij deze warmte niet van de ketel.
Ik wil helemaal van het gas af en ik wil gaan douchen van mijn zonnestroom. Ook wil ik veren onder de buitenunit. Ik vind het geen probleem als de warmtepomp bij koude het huis niet goed warm krijgt, maar ik wil wel dat hij in nood ondersteuning kan vragen bij een defrost en weer kan gaan opstarten.
Omdat ik een 1x25A aansluiting heb wil ik mij beperkten tot 2 kw. De panelen liggen oost-west, dus daarom heb ik liever een simpele boiler met een laag vermogen die langer aan staat m.b.v. een homewizard stekker. Verder heb ik aan 50 liter warm douchewater eigenlijk al genoeg.
Ik zag deze te grote boiler (50 liter is genoeg) en dat leek mij nou handig en een betaalbare oplossing om 's zomers zonnestroom op te slaan en 's winters te verwarmen op de laagste tarieven met 2 slimme stekkers. Hij heeft immers 2 elementen. Bij diepe vorst zou hij kunnen bijdragen aan het defrosten met water van een graad of 60 en tussendoor weer op temperatuur komen. Dan zou de pomp aangestuurd moeten worden door de Elga ace.
Ik vraag mij daarbij af er continue stroming door de boiler gaat, waardoor het hele stookseizoen warmte uit die boiler in je cv circuit komt.
[Afbeelding]
Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande constructie? Of zijn er betere ideeën of ervaringen die bij mijn situatie passen, zodat ik gasloos kan gaan?
Zo ben ik met mijn Elga gasloos gegaan, heb ik ondersteuning voor defrosts en voldoende warm water.
Er is ook ergens een topic op Tweakers over warmtepompboilers.
Wellicht kun je daar wijzer worden
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025