Ik ben aan het spelen met de pompsnelheid. Mijn (Mercuria) ace pompte 23 liter per minuut naar het parallelle vat. Mijn secondaire pomp kreeg dat niet weggeduwd waardoor het vat warmer werd en de retour naar de warmtepomp ook. Resultaat: een warmtepomp die niet op vol vermogen draait omdat die denkt dat die er al is. Met 20 liter per minuut gaat het al een stuk beter.VicDHG schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:43:
[...]
Ja, maar welke instelling dan toch. Ik heb echt al met vanalles gespeeld, maar nog nooit gezien dat hij sneller vermogen op gaat bouwen tussen defrosts.
Misschien goed om te weten, maar de installateur heeft een parallel buffervat geplaatst.
Ik heb een split.
Ik zou ook de flow kunnen verlagen, maar ik begrijp uit de documenten van Remeha dat je dat eigenlijk niet moet doen omdat het een flow gestuurde warmtepomp is.
Eigenlijk zou ik moeten weten wat de flow van de secundaire pomp is.
Ik zou ook de flow kunnen verlagen, maar ik begrijp uit de documenten van Remeha dat je dat eigenlijk niet moet doen omdat het een flow gestuurde warmtepomp is.
Eigenlijk zou ik moeten weten wat de flow van de secundaire pomp is.
Zou het zo kunnen zijn dat de stooklijn de schuldige is dat de warmtepomp niet z’n maximale vermogen haalt? We willen én een hoge COP (=lage aanvoer temperatuur) én weinig (liefst geen) gas verbruik. Maar door de defrosts én hoger warmteverlies bij deze koude zakt de kamer temperatuur. De warmtepomp levert weer zijn door de stooklijn bepaalde temperatuur (=vermogen), maar omdat de doeltemperatuur niet gehaald wordt, zegt het hybride principe: doen mij maar warmer water vanuit de back-up. Bij een lange wachttijd is de defrost er eerder dan dat het signaal back-up bijschakelen wordt gegeven en blijft het dus te koud.
Als dit het principe is, dan kan je om het warmer te krijgen 2 dingen doen. Of je verhoogt je stooklijn en accepteert de lagere COP (=hogere elektra kosten) of je verkort de wachttijd, zodat de back-up bijschakelt met het hogere gasverbruik tot gevolg.
Het verhogen van de stooklijn vereist monitoring en handmatig ingrijpen. Een kortere wachttijd is een kwestie van instellen en je bent klaar. In beide gevallen zal je actief moeten zoeken daar de vereiste instelling passend bij jouw situatie én de weersomstandigheden.
Als je focus ligt op minimaal gasverbruik zal je dus moeten anticiperen op een koude periode en dan op tijd de stooklijn moeten verhogen.
Ik heb beide geprobeerd de afgelopen dagen. Kortere wachttijd gaf een onrustig gedrag van zowel warmtepomp als back-up. De stooklijn verhogen leverde hogere vermogenswaarden, nog steeds onder de 2 kW en ook meer defrosts. Door meer warmte in de vloer kon een deel van de defrosts zonder gasverbruik, maar toch was er toch wel iets meer gasverbruik. Beide leverde in ieder geval de gewenste kamer temperatuur.
Omdat ik beide wilde proberen was de koude periode te kort om goed te meten en te vergelijken.
Mede op basis van het onrustige gedrag gaat gevoelsmatig de voorkeur uit naar stooklijn verhoging.
Nogmaals het zijn mijn gedachtespinsels, die ik niet echt kan onderbouwen anders dan dat beide oplossingen zorgde voor de gewenste kamertemperatuur en de hogere stooklijn het beschikbare vermogen beter gebruikt maar wel met kortere runs. Wel iets rustiger dan verkorte wachttijd.
Als dit het principe is, dan kan je om het warmer te krijgen 2 dingen doen. Of je verhoogt je stooklijn en accepteert de lagere COP (=hogere elektra kosten) of je verkort de wachttijd, zodat de back-up bijschakelt met het hogere gasverbruik tot gevolg.
Het verhogen van de stooklijn vereist monitoring en handmatig ingrijpen. Een kortere wachttijd is een kwestie van instellen en je bent klaar. In beide gevallen zal je actief moeten zoeken daar de vereiste instelling passend bij jouw situatie én de weersomstandigheden.
Als je focus ligt op minimaal gasverbruik zal je dus moeten anticiperen op een koude periode en dan op tijd de stooklijn moeten verhogen.
Ik heb beide geprobeerd de afgelopen dagen. Kortere wachttijd gaf een onrustig gedrag van zowel warmtepomp als back-up. De stooklijn verhogen leverde hogere vermogenswaarden, nog steeds onder de 2 kW en ook meer defrosts. Door meer warmte in de vloer kon een deel van de defrosts zonder gasverbruik, maar toch was er toch wel iets meer gasverbruik. Beide leverde in ieder geval de gewenste kamer temperatuur.
Omdat ik beide wilde proberen was de koude periode te kort om goed te meten en te vergelijken.
Mede op basis van het onrustige gedrag gaat gevoelsmatig de voorkeur uit naar stooklijn verhoging.
Nogmaals het zijn mijn gedachtespinsels, die ik niet echt kan onderbouwen anders dan dat beide oplossingen zorgde voor de gewenste kamertemperatuur en de hogere stooklijn het beschikbare vermogen beter gebruikt maar wel met kortere runs. Wel iets rustiger dan verkorte wachttijd.
Vic de secundaire pomp kun je toch op 3 standen zetten dan verlaag je deze
Ik heb volgens mij hetzelfde probleem, althans ik constateer het volgende: de buitentemperatuur (0 graden) valt tussen HP051 (-4 graden) en HP000 (4 graden), terwijl mijn aanvoertemperatuur maar rond de 30 graden is. Die 30 graden is ruim onvoldoende om mijn woning op te warmen en veel lager dan de stooklijn/setput instellingen zouden moeten geven. Nu denk ik dat dit komt omdat mijn CV nauwelijks bijspringt (~1,5m3 verbruik pdag). Dat begrijp ik gezien mijn overige instellingen niet. HP061 (hybride modus: Geen) zou er toch juist voor moeten zorgen dat als de buitentemp tussen de HP051 en HP000 ligt, de Elga zelf bepaalt hoe de gewenste aanvoer wordt gerealiseerd (=CV bij laten springen als WP het niet redt)? Maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd in het begrip van deze hybride modus of andere instelling?Lshooter schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:28:
Wij hebben ook sinds dit voorjaar een remeha elga ace 4 die tot nu toe altijd prima heeft gedraaid. Maar afgelopen weken sinds het aanzienlijk kouder is viel het mij op dat de woonkamer niet meer op temperatuur bleef. Deze bleef steken op 19.0 waar 20.5 is ingesteld op de e twist thermostaat.
We hebben als enige verwarming vloerverwarming en in homewizard lijkt het erop dat de warmtepomp de hele dag relatief weinig stroom verbruikt en geen ondersteuning krijgt van de cv ketel. Om het nu weer comfortabel in huis te krijgen heb ik maandagavond HP051 tijdelijk omhoog gezet naar 0.5 graden en nu met de cv ketel is het huis weer netjes 20.5 graden.
[Afbeelding]
De instellingen zijn als volgt:
[Afbeelding]
Heeft er misschien iemand een idee waar dit aan kan liggen? Want het voelt zonde om nu alleen maar weer gas te gebruiken bij koude dagen. En ik zelf snap gewoon niet waarom er niet of meer vermogen wordt gebruikt als het niet op temperatuur is of waarom de cv ketel dan niet bijspringt.
Als ik mijn HP051 verhoog naar 1 (bij huidige buiten temp van 0), gaat mijn CV aan en bereik ik de gewenste aanvoertemperatuur.
Mijn instellingen verder:
CP230 (stooklijn hoek): 2
HP061 (hybride modus): geen
HP051 (temp dat WP niet meer werkt): -4
HP000 (dat CV niet meer bijspringt): 4
Debiet: 14 l/min
CP780 (regelstrategie groep): automatisch
Visualisatie HP051 en HP000 (remeha website):
[ Voor 7% gewijzigd door W4lter op 07-01-2026 22:22 ]
Walter je hp051 kan wel verder omlaag, heb hem op minus 15 staan, hp000 op minus 2, cp780 buiten en ruimte. Je stooklijn is wel erg steil!
Ik denk eerder dat de secundaire pomp hoger zou moeten en dat gaat niet. Mijn deltaT is ook maar 2 graden meestal, waardoor ik het vermoeden heb dat de Elga harder pompt dan het secundaire circuit.mt66 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:54:
Vic de secundaire pomp kun je toch op 3 standen zetten dan verlaag je deze
Precies, dat was bij mij dus ook het probleem. Ik heb 4 goedkope thermometers om de temperatuur te meten. De delta van het verwarmingssysteem was 4 graden, die van de warmtepomp 2-3. Ik pompte dus warm water terug de warmtepomp in waardoor die “lui” werd.VicDHG schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:16:
[...]
Ik denk eerder dat de secundaire pomp hoger zou moeten en dat gaat niet. Mijn deltaT is ook maar 2 graden meestal, waardoor ik het vermoeden heb dat de Elga harder pompt dan het secundaire circuit.
50 fans?? klopt dat of een typo? geeft dat anders niet behoorlijk wat herrie in de woonkamer? zelfs al zouden het stille fans zijn...orf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:36:
Vandaag hield de mb 6kW het prima. Zonder gasverbruik bleef het huis vandaag op temperatuur. Terwijl er werklui bezig waren en de voordeur en een raam regelmatig een tijd open stond
[Afbeelding]
Met alleen radiatoren. Wel 50 fans in de woonkamer op de radiatoren met Heatmeister.
Nul herrie. Op twee grote radiatoren zitten er 15 (x2 dus). En die draaien geluidloos. Alleen na een defrost hoor je ze even. De andere fans hoor ik nooit. Hiervoor had ik speedcomfort. Die hoorde je wel, terwijl dat maar een paar setjes waren.greg-a schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:54:
[...]
50 fans?? klopt dat of een typo? geeft dat anders niet behoorlijk wat herrie in de woonkamer? zelfs al zouden het stille fans zijn...
Edit: door die fans met heatmeister heb ik de stooklijn een stuk lager kunnen zetten en draait de warmtepomp op lagere temperatuur.
@Skipper_NH 54 Arctic p8 pwm pst fans zie ik op de factuur.
[ Voor 15% gewijzigd door orf op 07-01-2026 23:03 ]
Die fans staan niet 100% te gassen hègreg-a schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:54:
[...]
50 fans?? klopt dat of een typo? geeft dat anders niet behoorlijk wat herrie in de woonkamer? zelfs al zouden het stille fans zijn...
Die Arctic fans zijn erg stil en met de Heatmeister kun je ze zo aansturen dat ze bijvoorbeeld op maximaal 25% draaien, dan hoor je ze helemaal niet.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S
Heb ik ook voorzijde huis 20 artic fans met heatmeister die je nauwelijks hoord omdat ze 20 tot 40 procent draaien, achterzijde huis 3 set speedcomfort die je duidelijk hoort zoemen.
Kan het ook een mechanisch aspect zijn? Heb je al laten controleren of er nog voldoende koelmiddel in zit? Hoe lang is je koelleiding en is er voldoende koelmiddel bijgevuld?VicDHG schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:06:
Mijn Elga Ace 6kw, komt nu ook bijna nooit op vol vermogen. Mijn vermoeden is dat het komt door de defrosts. Hij begint na een defrost het vermogen langzaam weer op te bouwen en als bij bij 1 - 1,5 kW komt is de volgende defrost al een feit. Wel jammer, want eigenlijk gebruik ik daardoor nooit de volle potentie. Is het warmer dan 5 graden, dan heb ik het vermogen niet nodig en daaronder haalt hij het niet.
Hoe is de opstelling van de buitenunit? Voldoende ruimte achter de unit om grote hoeveelheden lucht aan te zuigen?
Heb je een afdekkap over de buiten unit?
Is de condensor schoon?
Het betreft een Remeha Elga Ace All in one 4kw / 28c
Ik wil graag HP030 op 0 (nul = dynamisch) instellen om vervolgens met HP047, HP049, HP048 en HP050 de vertraging van ondersteuning van het gasdeel buitentemperatuur afhankelijk te maken.
Enkel ik kan de parameter HP030 niet op 0 zetten?
Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?
Update: Bij een all in one kan je deze parameters niet gebruiken! Wat een armoe.
Ik wil graag HP030 op 0 (nul = dynamisch) instellen om vervolgens met HP047, HP049, HP048 en HP050 de vertraging van ondersteuning van het gasdeel buitentemperatuur afhankelijk te maken.
Update: Bij een all in one kan je deze parameters niet gebruiken! Wat een armoe.
[ Voor 12% gewijzigd door JoepW op 08-01-2026 16:47 ]
Mede oprichter van GoT iRacen & druk met Home Assistant
Beste forumleden,
Ik zoek wat ondersteuning voor onze Elga ACE 4kw installatie. (split)
onze woning 2007 goed geïsoleerd met ±162m² vloeroppervlak.
waarvan 78m² middels vloerverwarming met mengverdelers 1e verdieping (slaapkamers) radiatoren en 2e verdieping geen verwarming nodig. gehele woning is keurig op temperatuur maar met de huidige dagen veel ondersteuning van de CV (niet erg, maar kan efficiënter in mijn optiek).
Thermostaatkranen mengverdelers staan op 40graden, en er zit een bypass in het systeem.
er zit een 25L buffervat tussen in serie voor extra systeemvolume en opvangen defrost.
ik merk dat het systeem zijn setpunt niet haalt alleen op de wp, systeem is begin december aangelegd en de hoogste aanvoertemperatuur gemeten is 33graden en de delta T is tussen de 3 en 4 graden.
CP000 = 60graden
CP040 = 3min
CP230 = 1.0 (voetpunt 20)
CP240 = 1
CP780 = WAR + ruimte
HP000 = -10
HP029 = Ketel is Backup
HP030 = 30
HP058 = Nee
HP061 = Kosten
HP069 = fixed, kan ik niet wijzigen (12L/min)
PP015 = 3
PP016 blijft rond de 60% steken (staat op 100%)
qua SPF staat hij op 2.0 op dit moment.
hij pakt ± elke 40min voor 15min de CV erbij, wat met een dag als gisteren 7-1-2026 resulteert in een gasverbruik van 7m³. Qua elektra heb ik er nog geen aparte meter voor de wp tussen zitten, is nu onoverzichtelijk ivm andere elektrische apparaten en elektrische auto's.
hebben jullie enig advies hoe ik de wp qua temperatuur en delta T nog iets kan verbeteren?
of me hierin iets verder helpen, ik loop een beetje vast. thermostaat is een etwist trouwens!
Ik zoek wat ondersteuning voor onze Elga ACE 4kw installatie. (split)
onze woning 2007 goed geïsoleerd met ±162m² vloeroppervlak.
waarvan 78m² middels vloerverwarming met mengverdelers 1e verdieping (slaapkamers) radiatoren en 2e verdieping geen verwarming nodig. gehele woning is keurig op temperatuur maar met de huidige dagen veel ondersteuning van de CV (niet erg, maar kan efficiënter in mijn optiek).
Thermostaatkranen mengverdelers staan op 40graden, en er zit een bypass in het systeem.
er zit een 25L buffervat tussen in serie voor extra systeemvolume en opvangen defrost.
ik merk dat het systeem zijn setpunt niet haalt alleen op de wp, systeem is begin december aangelegd en de hoogste aanvoertemperatuur gemeten is 33graden en de delta T is tussen de 3 en 4 graden.
CP000 = 60graden
CP040 = 3min
CP230 = 1.0 (voetpunt 20)
CP240 = 1
CP780 = WAR + ruimte
HP000 = -10
HP029 = Ketel is Backup
HP030 = 30
HP058 = Nee
HP061 = Kosten
HP069 = fixed, kan ik niet wijzigen (12L/min)
PP015 = 3
PP016 blijft rond de 60% steken (staat op 100%)
qua SPF staat hij op 2.0 op dit moment.
hij pakt ± elke 40min voor 15min de CV erbij, wat met een dag als gisteren 7-1-2026 resulteert in een gasverbruik van 7m³. Qua elektra heb ik er nog geen aparte meter voor de wp tussen zitten, is nu onoverzichtelijk ivm andere elektrische apparaten en elektrische auto's.
hebben jullie enig advies hoe ik de wp qua temperatuur en delta T nog iets kan verbeteren?
of me hierin iets verder helpen, ik loop een beetje vast. thermostaat is een etwist trouwens!
Iets meer hierover gevonden of een link naar een document?JoepW schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:02:
Het betreft een Remeha Elga Ace All in one 4kw / 28c
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik kreeg deze info van een remeha medewerker. Helaas geen documentatie.BarryH schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:34:
[...]
Iets meer hierover gevonden of een link naar een document?
Vandaag contact gehad met de installateur van onze Remeha Elga ace all in one 4kw. Aangeven dat de koudemiddel leiding (gas) op geen enkel moment gisteren en vandaag warm of heet is geweest. Hij zei dat hij dat telefonisch niet kon beoordelen maar begon een verhaal te vertellen dat het niet vreemd is dat de warmtepomp rond het vriespunt niets doet. Leek mij onzin. Wat is jullie ervaring met de koudemiddel leiding (gas zijde)? Is deze warm? En kan de 4kw een aanvoertemperatuur van 30 graden leveren met deze temperaturen?
Hulp is zeer welkom, want ik krijg het gevoel dat de installateur het niet helemaal serieus neemt.
Hulp is zeer welkom, want ik krijg het gevoel dat de installateur het niet helemaal serieus neemt.
de WP zou het best wel moeten kunnen doen. Maar het begint met de handleiding met de mogelijke instellingenjordvink schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:21:
Vandaag contact gehad met de installateur van onze Remeha Elga ace all in one 4kw. Aangeven dat de koudemiddel leiding (gas) op geen enkel moment gisteren en vandaag warm of heet is geweest. Hij zei dat hij dat telefonisch niet kon beoordelen maar begon een verhaal te vertellen dat het niet vreemd is dat de warmtepomp rond het vriespunt niets doet. Leek mij onzin. Wat is jullie ervaring met de koudemiddel leiding (gas zijde)? Is deze warm? En kan de 4kw een aanvoertemperatuur van 30 graden leveren met deze temperaturen?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn 4 kW haalt met moeite de 29 graden aanvoer met dit weer.jordvink schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:21:
Echter moet er nog wat koudemiddel bij in het systeem en ik hoop dat hij daarna net een tikje hoger komt.
Al is voor mij die 29 graden voldoende om mijn huis met -3 warm te houden (alleen woonkamer, 50m2 met vloerverwarming.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Bij ons gaat de 4 kwh nog prima op 22 graden in de woonkamer, alleen toch maar een tuin tafel voor het rooster gezet ivm. het inlaat rooster dreigde dicht te sneeuwen. CP 000 aanvoer temp staat op 36 graden maar stond bij controle op 38,8 graden en het debiet op 13,8 l/m, 34 m2 vloerverwarming en twee studeerkamers met radiatoren op 21 graden
Bij ons gaat de 4 kwh nog prima op 22 graden in de woonkamer, alleen toch maar een tuin tafel voor het rooster gezet ivm. het inlaat raster dreigde dicht te sneeuwen. CP 000 aanvoer temp staat op 36 graden maar stond bij controle op 38,8 graden en het debiet op 13,8 l/m, 34 m2 vloerverwarming en twee studeerkamers met radiatoren op 21 graden
Dank voor je reactie.mt66 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:13:
Walter je hp051 kan wel verder omlaag, heb hem op minus 15 staan, hp000 op minus 2, cp780 buiten en ruimte. Je stooklijn is wel erg steil!
Ik snap niet hoe de punten die je noemt mijn probleem/vraag oplossen, maar dat kan aan mij liggen. Mijn vraag is namelijk; hoe kan het dat de buitentemperatuur tussen HP051 en HP000 ligt, maar toch mijn CV nauwelijks bijspringt. Dit terwijl aanvoertemperatuur niet in lijn met stooklijn instellingen is. Welke instellingen zouden verkeerd kunnen staan die dit veroorzaken?
:strip_exif()/f/image/SeW8RzLrMf5EU5X8SU9H2JiV.jpg?f=fotoalbum_large)
Jouw advies is;
- Zet HP051 verder omlaag --> Omlaag? Dat is precies mijn probleem. Zolang deze waarde niet boven de buitentemperatuur komt, springt de CV nauwelijks bij. Verlagen van deze waarde vergroot het probleem alleen maar.
- Zet HP000 omlaag --> zelfde verhaal, gaat niets uithalen en werkt eerder averechts toch?
- Zet CP780 op buiten en ruimte --> hij staat nu op automatisch, wat zou moeten betekenen dat als er een binnen- en buitensensor is aangesloten, beide worden gebruikt (bron: mkleinman in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen" . Ik heb beide sensoren (binnen is wel via Tado systeem, niet via de eTwist) dus zouden beide gebruikt moeten worden. Hoe denk jij dat het aanpassen van deze instelling naar 'buiten en ruimte' ervoor gaat zorgen dat de CV meer bij gaat springen?
[ Voor 3% gewijzigd door W4lter op 08-01-2026 20:28 ]
Hij staat zeker de voorgeschreven 15 cm van de muur en is niet vies. Of ze koelmiddel hebben bijgevuld weer ik niet. Zou daarvan het effect kunnen zijn dat hij niet op vol vermogen gaat draaien?timenator schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:40:
[...]
Kan het ook een mechanisch aspect zijn? Heb je al laten controleren of er nog voldoende koelmiddel in zit? Hoe lang is je koelleiding en is er voldoende koelmiddel bijgevuld?
Hoe is de opstelling van de buitenunit? Voldoende ruimte achter de unit om grote hoeveelheden lucht aan te zuigen?
Heb je een afdekkap over de buiten unit?
Is de condensor schoon?
Met tado kan je bij mijn weten geen weersafhankelijke regeling afdwingen. Hij stookt waarschijnlijk op OpenTherm en niet op de stooklijn. Je zou de Tado op aan/uit kunnen zetten, dan gaat de stooklijn gelden wanneer tado aan schakelt.W4lter schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Dank voor je reactie.
Ik snap niet hoe de punten die je noemt mijn probleem/vraag oplossen, maar dat kan aan mij liggen. Mijn vraag is namelijk; hoe kan het dat de buitentemperatuur tussen HP051 en HP000 ligt, maar toch mijn CV nauwelijks bijspringt. Dit terwijl aanvoertemperatuur niet in lijn met stooklijn instellingen is. Welke instellingen zouden verkeerd kunnen staan die dit veroorzaken?
[Afbeelding]
Jouw advies is;
- Zet HP051 verder omlaag --> Omlaag? Dat is precies mijn probleem. Zolang deze waarde niet boven de buitentemperatuur komt, springt de CV nauwelijks bij. Verlagen van deze waarde vergroot het probleem alleen maar.
- Zet HP000 omlaag --> zelfde verhaal, gaat niets uithalen en werkt eerder averechts toch?
- Zet CP780 op buiten en ruimte --> hij staat nu op automatisch, wat zou moeten betekenen dat als er een binnen- en buitensensor is aangesloten, beide worden gebruikt (bron: mkleinman in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen" . Ik heb beide sensoren (binnen is wel via Tado systeem, niet via de eTwist) dus zouden beide gebruikt moeten worden. Hoe denk jij dat het aanpassen van deze instelling naar 'buiten en ruimte' ervoor gaat zorgen dat de CV meer bij gaat springen?
Hp051 zou ik zeker lager zetten. De warmtepomp kan dan langer hybride draaien. Zou hp000 iets hoger zetten en stap voor stap kijken of dat soelaas biedt, eventueel daarna stap voor stap naar beneden.
Wat heb je als vertraging staan (HP030)? Maw, hoeveel tijd geef je de warmtepomp voordat de cv mag bijspringen? 0 is buitentemperatuur afhankelijk.
Wat is het setpoint van je stooklijn eigenlijk? Met vloerverwarming zou je normaliter een relatief vlakke lijn moeten hebben. Bijvoorbeeld 25 + 0,7 ofzo (hoewel ik deze instelling ook gebruik zonder vloerverwarming).W4lter schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:26:
[...]
Dank voor je reactie.
[Afbeelding]
Jouw advies is;
Tado met Opentherm werkt dramatisch slecht icm Elga Ace warmtepomp. Beter kun je een eTwist kopen of je Tado op aan/uit zetten.
Onze elga ace 4kw heeft af en toe wat hulp nodig van de cv ketel Tzera ace. Ik zie dat de ketel best wel lange runs maakt. Bovendien regelt de elga terug in vermogen omdat de ketel te veel vermogen levert. Deze staat echter al op minimum last G009=1870. Wat ik mij afvraag waar ik nu het beste de ketel temperatuur op in kan stellen. 50 graden zodat er veel warm water wordt bijgemengd of 40 graden (minimum wat de ketel levert) en Taanvoer weer langzaam naar de gewenste waarde loopt. Uiteindelijk doel is dat de elga zoveel mogelijk zelf doet. Graag jullie advies
@ruud1970 het beste is even narekenen hoeveel warmte er bij temperatuur X door je radiatoren kan worden afgegeven (hytools app). Dan instellen op minimum vermogen ketel = afgifte door radiatoren.
Ketel draai al op minimum vermogen maar mijn inziens nog teveel zodat de warmtepomp ver terug regelt. De ketel levert dan 40 graden, lager gaat niet. Mijn gedachte was als de ketel 50 graden gaat maken deze sneller weer uitbedrijf gaat. Daarom de vraag is dit een goede of foute gedachte.BarryH schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:07:
@ruud1970 het beste is even narekenen hoeveel warmte er bij temperatuur X door je radiatoren kan worden afgegeven (hytools app). Dan instellen op minimum vermogen ketel = afgifte door radiatoren.
@ruud1970 Vergeet niet dat hoe lager de aanvoer van de ketel hoe hoger het rendement door condensatie. En als je de aanvoer wat lager houdt loopt volgens mij je WP stabieler omdat die regelt op de retour. Moet hij 40 leveren en krijgt hij 50 van de ketel op zijn retour zal hij afslaan vermoed ik. Gaat hij pas weer starten als retour acceptabel is.
Ofwel gewoon de 40 graden aanhouden. Duidelijk.MotorBeast schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:36:
@ruud1970 Vergeet niet dat hoe lager de aanvoer van de ketel hoe hoger het rendement door condensatie. En als je de aanvoer wat lager houdt loopt volgens mij je WP stabieler omdat die regelt op de retour. Moet hij 40 leveren en krijgt hij 50 van de ketel op zijn retour zal hij afslaan vermoed ik. Gaat hij pas weer starten als retour acceptabel is.
Groot vrijstaand huis uit 1963, 240 m2, goed na geïsoleerd; vloerverwarming en LT-radiatoren op begane grond.
We hebben het de laatste jaren nog nooit zo koud gehad en daarom ben ik wat aan het experimenteren. Vanwege de verwachte kou heb ik gisteren om 10:00 uur (10 januari), (meer uit voorzorg) een paar instellingen van de EA6 aangepast.
- HP030 van 80 naar 30 minuten
- CP730 van langzaamst naar langzaam
- Stooklijn van 0,5 naar 0,7 (CP240 staat op 5)
- Stille werking uit (stond aan tussen 22:00 en 7:00)
- HP000 niet veranderd (4 C)
Het gasverbruik nam enorm toe tot 5,8 m3 per dag (zie grafiek), terwijl de dagen ervoor het maar tussen de 1,0 en 1,5 m3 was. De aanvoertemperatuur (gemeten met Shelly) steeg van gemiddeld 33 C naar 39 C en het werd wat behaaglijker in het huis. De EA6 haalde nu wel 2300 kWh terwijl dit met de oude setting maximaal 2100 kWh was
Vanwege het hoge gasverbruik heb ik op 10 januari rond 22:00 de airco in de kamer zachtjes aangezet om bij te verwarmen en de HP030 weer teruggezet op 80 minuten. De airco heeft de hele nacht gedraaid. Het verschil is opmerkelijk:
- Het gasverbruik is stuk lager en terug naar het niveau van 1,0 tot 1,5 m3 per dag
- De airco verbruikt ca. 9 kWh per dag voor de bijverwarming (gemeten met Homey)
- En het is iets minder behaaglijk; De aanvoertemperatuur is terug naar rond de 33 C. En de aanvoertemperatuur is minder stabiel; op momenten dat er een defrost is (of is het pendelen?) zakt deze naar ca 28 C. Maar buiten is het -5 C en in de woonkamer wordt gewoon het setpunt van 20 C gehaald
Vervolgens vandaag (11 januari) om 8:00 de airco uitgezet om te kijken of de EA het alleen kan bij een buitentemperatuur van -4 C:- De aanvoertemperatuur komt niet boven 33 C; volgens de stooklijn zou dit 42 C moeten zijn.
- Het maximale vermogen is 2050 kWh (en dus geen 2300 kWh meer)
- De setpoint temperatuur van de eTwist wordt niet meer gehaald. Na 2 uur is het 0,5 C kouder (buiten is het 2,5 C)
- Om 11 uur de airco toch maar weer aangezet omdat de EA6 het blijkbaar toch niet alleen aankan met de huidige instellingen (tenzij ik de cv-ketel meer laat draaien)
Ik heb de volgende observaties en vragen:
- De stille werking zet ik definitief uit. De buitenunit staat ver genoeg van de slaapkamer
- De delta T (verschil tussen invoer- en aanvoertemperatuur is constant en alle gevallen ca. 5 C
- De theoretische stooklijn temperatuur wordt lang niet gehaald (verschil van 8 C). Kan dat komen doordat het vermogen minder is met de hogere HP030-waarde? (2050 kWh t.o.v. 2300 kWh)? Dus de waarde van de stooklijn lijkt weinig invloed te hebben
- Het totale energieverbruik is met een hogere HP030 dus een stuk lager (extra gas: 5m3 = 50 kWh t.o.v. 9 kWh extra voor de airco).
- Ik wist niet dat HP030 zo'n grote invloed kan hebben. De aanbevolen instelling van Remeha is 0. Misschien moet ik dat eens proberen. Zijn er ervaringen mee?
We hebben het de laatste jaren nog nooit zo koud gehad en daarom ben ik wat aan het experimenteren. Vanwege de verwachte kou heb ik gisteren om 10:00 uur (10 januari), (meer uit voorzorg) een paar instellingen van de EA6 aangepast.
- HP030 van 80 naar 30 minuten
- CP730 van langzaamst naar langzaam
- Stooklijn van 0,5 naar 0,7 (CP240 staat op 5)
- Stille werking uit (stond aan tussen 22:00 en 7:00)
- HP000 niet veranderd (4 C)
Het gasverbruik nam enorm toe tot 5,8 m3 per dag (zie grafiek), terwijl de dagen ervoor het maar tussen de 1,0 en 1,5 m3 was. De aanvoertemperatuur (gemeten met Shelly) steeg van gemiddeld 33 C naar 39 C en het werd wat behaaglijker in het huis. De EA6 haalde nu wel 2300 kWh terwijl dit met de oude setting maximaal 2100 kWh was
Vanwege het hoge gasverbruik heb ik op 10 januari rond 22:00 de airco in de kamer zachtjes aangezet om bij te verwarmen en de HP030 weer teruggezet op 80 minuten. De airco heeft de hele nacht gedraaid. Het verschil is opmerkelijk:
- Het gasverbruik is stuk lager en terug naar het niveau van 1,0 tot 1,5 m3 per dag
- De airco verbruikt ca. 9 kWh per dag voor de bijverwarming (gemeten met Homey)
- En het is iets minder behaaglijk; De aanvoertemperatuur is terug naar rond de 33 C. En de aanvoertemperatuur is minder stabiel; op momenten dat er een defrost is (of is het pendelen?) zakt deze naar ca 28 C. Maar buiten is het -5 C en in de woonkamer wordt gewoon het setpunt van 20 C gehaald
Vervolgens vandaag (11 januari) om 8:00 de airco uitgezet om te kijken of de EA het alleen kan bij een buitentemperatuur van -4 C:- De aanvoertemperatuur komt niet boven 33 C; volgens de stooklijn zou dit 42 C moeten zijn.
- Het maximale vermogen is 2050 kWh (en dus geen 2300 kWh meer)
- De setpoint temperatuur van de eTwist wordt niet meer gehaald. Na 2 uur is het 0,5 C kouder (buiten is het 2,5 C)
- Om 11 uur de airco toch maar weer aangezet omdat de EA6 het blijkbaar toch niet alleen aankan met de huidige instellingen (tenzij ik de cv-ketel meer laat draaien)
Ik heb de volgende observaties en vragen:
- De stille werking zet ik definitief uit. De buitenunit staat ver genoeg van de slaapkamer
- De delta T (verschil tussen invoer- en aanvoertemperatuur is constant en alle gevallen ca. 5 C
- De theoretische stooklijn temperatuur wordt lang niet gehaald (verschil van 8 C). Kan dat komen doordat het vermogen minder is met de hogere HP030-waarde? (2050 kWh t.o.v. 2300 kWh)? Dus de waarde van de stooklijn lijkt weinig invloed te hebben
- Het totale energieverbruik is met een hogere HP030 dus een stuk lager (extra gas: 5m3 = 50 kWh t.o.v. 9 kWh extra voor de airco).
- Ik wist niet dat HP030 zo'n grote invloed kan hebben. De aanbevolen instelling van Remeha is 0. Misschien moet ik dat eens proberen. Zijn er ervaringen mee?
Na het verhogen van 10 l/min naar 15 l/min is de woonkamer het hele weekend op temperatuur gebleven. Dus ik denk inderdaad dat dit de belangrijkste oorzaak is geweest. Iedereen bedankt voor het meedenkenJBtL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:19:
@Lshooter Ziet er op zich ok, uit - de meeste groepen hebben voldoende flow - misschien wel teveel. Op basis van wat ik hier zie is het meest waarschijnlijk een onbalans tussen de twee pompen in het systeem. Je hebt het debiet van de warmtepomp vrij laag staan (10 l/min) - en de flow door de groepen is vrij hoog (2.5 l/min per groep? x7 = 17.5 l/m. Dan is het vrij waarschijnlijk dat de pomp van de verdeler meer water rondpompt dan hij binnenkrijgt vanuit de Elga, en dus veel gaat bijmengen waardoor de vloer niet warm wordt. Dat kan je aanpassen door de stooklijn te verhogen, maar dat is eigenlijk symptoombestrijding. Heb je al geprobeerd om de pomp van de verdeler lager te zetten - of het debiet van de Elga te verhogen?
Als dat niet werkt - waar staat de maximaal-thermostaatknop op afgesteld? En is de bypass warm?
Wat versta je onder "all-electric ready"?Farabi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:00:
is een elga 4 of 6 all electric ready?
Afgezien daarvan, het lijkt mij sterk dat een EA4 genoeg vermogen kan leveren voor all-electric. Een EA6 zou misschien net kunnen, mits je een zeer goed geïsoleerde woning hebt.
dat als ik besluit om de cv-ketel weg te doen of deze hybride-pompen alles op elektriciteit kunnen trekken. ik denk ook niet dat het werkt hoor, was alleen benieuwd.FlowDesign schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:17:
[...]
Wat versta je onder "all-electric ready"?
Beide officieel niet, echter zijn er wel mensen die de elga 6 in een "Full electric" opstelling gebruiken.
Bijvoobeeld:
https://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/
Bijvoobeeld:
https://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/
voor dhw zal je iets anders moeten verzinnen als je de CV ketel weg doet. Ik draai de EA6 ook FE en dat werkte prima de afgelopen periode. Ik heb nog wel een gas aansluiting, maar die wordt alleen gebruikt voor DHW.
Met een stroomonderbreking en een temperatuur onder nul kan het lastig zijn om een Elga ace weer ter starten zonder CV-backup. Dat zal niet snel voorkomen, maar kan wel problematisch zijn.
Nee, daar is hij niet voor ontworpen.Farabi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:00:
Ja, je kunt hem onofficieel wel all electric maken.
In mijn geval met een Warmtepompboiler met extra spiraal die als backup dient voor de Elga, en mijn warm water maakt.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Kun je in Home Assistant een watertemperatuur sturen naar de Meruria?
In plaats van de WAR van Remeha zelf (bv de Esense).
In plaats van de WAR van Remeha zelf (bv de Esense).
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Nee. Om drie redenen.Farabi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:00:
- Te weinig vermogen bij zware vorst. Vermogen neemt bij lage temperaturen harder af dan bij echte "all electric" warmtepompen.
- Geen mogelijkheid voor SWW.
- Geen backup om bij lage watertemperaturen te starten of te defrosten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je zit in het verkeerde topic → Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompencon1 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:18:
Kun je in Home Assistant een watertemperatuur sturen naar de Meruria?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ben zelf in het bezit van een elga ace 6 monoblock.Farabi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:00:
Ik ben het niet zomaar eens met alle bovenstaande reacties.
De elga ace monoblock wordt namelijk zeker gebruikt als all Electric. Inmiddels heeft remeha namelijk de confida 40E uitgebracht. Dit is een binnenunit die de elga ace monoblock all Electric maakt. Hier zit een back up element en een driewegklep voor tapwater in. Icm een boilervat ben je dus all Electric.
In mijn veronderstelling maakt dat de elga ace monoblock dus all Electric ready. Echter ben ik nu een plan aan het maken om over te gaan naar de confida opstelling en dat kan. Maar kom erachter dat ik veel zaken nu al geplaatst heb zoals een expansievat, vuilfilter etc die in de confida zitten en dus nu weer overbodig worden.
Als het mogelijk is, doe het in één keer goed en ga voor de confida.
[ Voor 12% gewijzigd door Desmosil op 12-01-2026 20:16 ]
Je hebt helemaal gelijk, stom. Ik ga hem alsnog daar stellen.Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Je zit in het verkeerde topic → Remeha Mercuria Ace (hybride) warmtepompen
[ Voor 5% gewijzigd door con1 op 12-01-2026 21:10 ]
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Ben het toch niet helemaal met je eens. Zelf heb ik een 6kW zonder backup en dat bevalt tot nu toe zeer goed. Als je punt 1 geldt voor de 4kW, dan kan ik het met je eens zijn. De 4kW zakt onder de 5 graden wel erg in.Andrehj schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:56:
[...]
Nee. Om drie redenen.Voor all-electric zou ik altijd weer een Mitsubishi (zie signature) kopen, maar diverse andere merken maken ook prima exemplaren.
- Te weinig vermogen bij zware vorst. Vermogen neemt bij lage temperaturen harder af dan bij echte "all electric" warmtepompen.
- Geen mogelijkheid voor SWW.
- Geen backup om bij lage watertemperaturen te starten of te defrosten.
Punt 2 ben ik met je eens, maar ook zou ik denk ik altijd een aparte warmtepompboiler willen hebben.
Punt 3 lijkt me alleen een probleem na een stroomstoring. Zelf heb ik hiervoor een parallel buffervat geïnstalleerd om te helpen met defrosten. En dat was de enige plek om een verwarmingselement toe te voegen. Ik heb hier een 6kW (3x2kW) element voor gebruikt omdat ik in het begin huiverig was dat de Elga het zou lukken, maar ik heb het element één keer gebruikt bij de opstart in oktober 2024.
Ik heb destijds 1250 euro betaald voor de Elga Ace 6kW en 150 euro voor het buffervat. Die zijn al lang en breed terug verdient
Ik heb ook 1.0 op mijn gtw-08 kaart. Vroeg me af of de upgrade gelukt is.JBtL schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:49:
Heeft iemand hier misschien een Smart Service Tool te leen (het liefst in omgeving Leiden)? Volgens mij moet ik daar de gtw-08 mee kunnen upgraden - die van mij staat no op versie 1.00 van de firmware en die is vrij beperkt.
Nee, ik heb nog geen Smart Service Tool kunnen regelen.hallorichard schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:12:
[...]
Ik heb ook 1.0 op mijn gtw-08 kaart. Vroeg me af of de upgrade gelukt is.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
@JBtL Kun je met de gtw-08 alle parameters en actuele waardes uitlezen en instellen via home assistant?
@edwin2021 ja, maar het hangt dus van de versie van de geinstalleerde firmware af welke registers zijn af te roepen/aan te sturen. Maar in principe is alles beschikbaar.
https://kennisbank.remeha.nl/modbus-gateway-08-installatiehandleiding-en-parameterlijst/
https://kennisbank.remeha.nl/modbus-gateway-08-installatiehandleiding-en-parameterlijst/
[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 13-01-2026 09:50 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
We hebben een huis uit 1890 niet heel goed geïsoleerd. Vloer is cement op zand, dus vaak koud. Muren met voorzetwanden en steenwol geïsoleerd. Dak net 11cm pir. Elga ace 4kw split draait nu 3e winter stand alone. Bij temperaturen onder nul zakt hij inderdaad terug en wordt de woonkamer niet warmer dan 17 graden. Voor ons geen probleem want als we thuis komen gaat de houtkachel aan.
Nou, dan ben je iig milieubewust bezigkermit8 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:56:
We hebben een huis uit 1890 niet heel goed geïsoleerd. Vloer is cement op zand, dus vaak koud. Muren met voorzetwanden en steenwol geïsoleerd. Dak net 11cm pir. Elga ace 4kw split draait nu 3e winter stand alone. Bij temperaturen onder nul zakt hij inderdaad terug en wordt de woonkamer niet warmer dan 17 graden. Voor ons geen probleem want als we thuis komen gaat de houtkachel aan.
@kermit8 Standalone???? Met houtkachel? Ik ben monogaam met een vriendin erbij.
Dank, ga ik eens kijken of ik er een kan scoren en of ik de inbouw documentatie kan vinden (of moet je dat door installateur laten doen?)JBtL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:50:
@edwin2021 ja, maar het hangt dus van de versie van de geinstalleerde firmware af welke registers zijn af te roepen/aan te sturen. Maar in principe is alles beschikbaar.
Edit. Installatiehandleiding zat in jouw linkje. Dank.
Edit2. Ik dacht dat daar een netwerk aansluiting op zat maar lijkt niet zo te zijn. Toch op zoek naar meer info.
[ Voor 11% gewijzigd door edwin2021 op 13-01-2026 11:23 ]
Pas maar op dat je gasketel niet jaloers wordtMotorBeast schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:12:
@kermit8 Standalone???? Met houtkachel? Ik ben monogaam met een vriendin erbij.
Heeft iemand hier een beetje inzicht in de COP van z'n EA6 wanneer je die laat draaien zonder ondersteuning van de gasketel bij temperaturen onder 0? Dus zeg in de range van tussen 0 en -3 buitentemperatuur gemiddeld in een etmaal.
@mkleinman weet daar alles van:FlowDesign schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:
Heeft iemand hier een beetje inzicht in de COP van z'n EA6 wanneer je die laat draaien zonder ondersteuning van de gasketel bij temperaturen onder 0? Dus zeg in de range van tussen 0 en -3 buitentemperatuur gemiddeld in een etmaal.
Dat was snel! Thanks 😄BarryH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:52:
[...]
@mkleinman weet daar alles van:
[Afbeelding]
Aan de aanvoertemp te zien heeft @mkleinman vloerverwarming zou ik zeggen. Dat is voor mijn woning helaas niet goed vergelijkbaar.
Ik was een beetje aan het proberen te redeneren of het zin heeft de bivalente temperatuur (HP000) lager te zetten dan 0,5 graad. Voor voldoende comfort in huis heb ik rond het vriespunt toch wel een Ta nodig van 39 / 40 graden. Als de COP van de EA6 dan onder de 2 zakt, dan is het goedkoper om gas bij te stoken (en gas bijstoken geeft meer comfort in huis).
In onderstaande grafieken zie je per dag de gemiddelde buitentemperatuur, stroomverbruik van de EA6 en gasverbruik (inclusief gas voor douchen, maar dat is minimaal). Met HP000 laatste 2 weken op 0,5.
Behalve HP000 aanpassen vraag ik mij tevens af of er nog andere instellingen aangepast kunnen worden die er bijvoorbeeld in zouden kunnen resulteren dat op een vorstdag het gasverbruik niet bijna 5 kuub is, maar slechts de helft ofzo.
[ Voor 31% gewijzigd door FlowDesign op 13-01-2026 12:10 ]
zou ook even aan de capaciteit rekenen. Bij 0 graden, hoeveel warmteproductie heb je nodig? Want elga en ketel samen werkt vaak niet lekker (ketel doet minimaal 6-7kW, dus je krijgt 8+kW vermogen je huis in en dan moet de temperatuur wel ver omhoog, dus wordt de WP er op temperatuur uitgedrukt.FlowDesign schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Dat was snel! Thanks 😄
Aan de aanvoertemp te zien heeft @mkleinman vloerverwarming zou ik zeggen. Dat is voor mijn woning helaas niet goed vergelijkbaar.
Ik was een beetje aan het proberen te redeneren of het zin heeft de bivalente temperatuur (HP000) lager te zetten dan 0,5 graad. Voor voldoende comfort in huis heb ik rond het vriespunt toch wel een Ta nodig van 39 / 40 graden. Als de COP van de EA6 dan onder de 2 zakt, dan is het goedkoper om gas bij te stoken (en gas bijstoken geeft meer comfort in huis).
In onderstaande grafieken zie je per dag de gemiddelde buitentemperatuur, stroomverbruik van de EA6 en gasverbruik (inclusief gas voor douchen, maar dat is minimaal). Met HP000 laatste 2 weken op 0,5.
Behalve HP000 aanpassen vraag ik mij tevens af of er nog andere instellingen aangepast kunnen worden die er bijvoorbeeld in zouden kunnen resulteren dat op een vorstdag het gasverbruik niet bijna 5 kuub is, maar slechts de helft ofzo.
[Afbeelding]
BarryH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
[...]
zou ook even aan de capaciteit rekenen. Bij 0 graden, hoeveel warmteproductie heb je nodig? Want elga en ketel samen werkt vaak niet lekker (ketel doet minimaal 6-7kW, dus je krijgt 8+kW vermogen je huis in en dan moet de temperatuur wel ver omhoog, dus wordt de WP er op temperatuur uitgedrukt.
:strip_exif()/f/image/tQ2RnbI7Kx7jrMJzIGVBAY6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/64wcATYsuq99YTOlUJRGSnqp.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenstaand het stroomverbruik van de EA6 en het gasverbruik van 11 januari. Het was die dag hier gemiddeld -1,9 graden.
Het lukt me momenteel helaas even niet om een lijngrafiek van het gasverbruik voor een dag in het verleden uit Home Assistant te krijgen.
Ik heb echter niet het idee dat de gasketel en de EA6 persé slecht samenwerken. De 'afgeleide' Ta kan ik ook in HA zien via temperatuursensoren op de leidingen van de radiatoren (via Heatmeister controllers) en die komt maar net boven de 40 graden wanneer de gasketel meehelpt. Het is dus niet zo dat ie het meteen gaat overdrijven en de EA6 blijft ook meedraaien (inclusief de nodige defrosts).
Ok. dus je weetFlowDesign schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:25:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bovenstaand het stroomverbruik van de EA6 en het gasverbruik van 11 januari. Het was die dag hier gemiddeld -1,9 graden.
Het lukt me momenteel helaas even niet om een lijngrafiek van het gasverbruik voor een dag in het verleden uit Home Assistant te krijgen.
Ik heb echter niet het idee dat de gasketel en de EA6 persé slecht samenwerken. De 'afgeleide' Ta kan ik ook in HA zien via temperatuursensoren op de leidingen van de radiatoren (via Heatmeister controllers) en die komt maar net boven de 40 graden wanneer de gasketel meehelpt. Het is dus niet zo dat ie het meteen gaat overdrijven en de EA6 blijft ook meedraaien (inclusief de nodige defrosts).
4,8 m3 gas en ... kWh elga nodig bij -1,8. Dus bij 0 graden 10% minder:...
Vraag is dan: heeft de elga voldoende vermogen om het zelf te doen? 4,8* 9kwh/m3(? of 8,5) = 45kwh warmte is ca. 15kWh stroom. Had de ELGA dat helemaal zelf gekund (2500watt*24 uur -> 60kWh, zeg ivm defrostcycles..
Ik heb inderdaad vloerverwarming beneden ( 50m2, 10cm HoH, nog wel met een open vloerverdeler van Robot, die overigens nagenoeg bijmengt ).FlowDesign schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Dat was snel! Thanks 😄
Boven heb ik grotere T22 radiatoren hangen die het boven rond de 19 graden houden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Stel de COP zou 2,5 zijn (positief ingeschat) ipv 3, dan zou de EA6 inclusief defrosts zo'n 22 kWh extra aan stroomverbruik hebben op een dag, oftewel 900 Watt per uur. Dat zou denk ik net aan wel lukken, alleen gaat het comfort erop achteruit en qua kosten scheelt het vrijwel niks.BarryH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:29:
[...]
Ok. dus je weet
4,8 m3 gas en ... kWh elga nodig bij -1,8. Dus bij 0 graden 10% minder:...
Vraag is dan: heeft de elga voldoende vermogen om het zelf te doen? 4,8* 9kwh/m3(? of 8,5) = 45kwh warmte is ca. 15kWh stroom. Had de ELGA dat helemaal zelf gekund (2500watt*24 uur -> 60kWh, zeg ivm defrostcycles..
Al met al denk ik dat HP000 op 0,5 voor mijn woning dus goed is
Dank voor het meedenken 👍
Als je idd de nieuwste firmware op de modbus kaart hebt kan je veel lezen en ook wijzigen.edwin2021 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:22:
@JBtL Kun je met de gtw-08 alle parameters en actuele waardes uitlezen en instellen via home assistant?
Ik heb bijvoorbeeld een 4kw all in one en wilde dat de wp 's nachts als het vriest stiller draaide.
Na de nachtstand te hebben getest kwam ik er achter dat het huis (vloeren) dan te veel afkoelen.
Want stille modus is domweg 50% vermogen.
En die paar nachten dat het vriest kan een beetje gasverbruik wel.
Dus ik zet met Home Assistant de ondergrens temperatuur voor de warmtepomp 's nachts (HP051 / Modbus: 489) op 0 graden als de buitentemperatuur onder 0 komt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| alias: Schrijf positieve waarde action: modbus.write_register data: value: "{{ states('input_number.remeha_wp_uit_onder_489_hp051') | int * 100 }}" hub: remeha_modbus address: 489 slave: 100 |
Heeft iemand de gtw-08 in gebruik in de Elga Ace 4KW Split? (EHC-07)
De modbus lijst die Remeha publiceert is redelijk karig voor dat model.
Ik ben benieuwd of er "onofficieel" toch meer aan te sturen is dan het document zegt.
Anders is het een duur kaartje voor voornamelijk verbruiksgegevens en vermogen te registreren.
Zeker omdat er al een kamstrup aan hangt heeft het dan weinig meerwaarde.
De modbus lijst die Remeha publiceert is redelijk karig voor dat model.
Ik ben benieuwd of er "onofficieel" toch meer aan te sturen is dan het document zegt.
Anders is het een duur kaartje voor voornamelijk verbruiksgegevens en vermogen te registreren.
Zeker omdat er al een kamstrup aan hangt heeft het dan weinig meerwaarde.
[ Voor 27% gewijzigd door MuadDib007 op 13-01-2026 16:54 ]
@MuadDib007 De parameterlijst in de link die ik stuurde (de 'algemene handleiding') werkt voor alle modellen, ook de Elga Ace 4kW split - die heb ik ook namelijk - de lijst is echt compleet, sommige 'extra' registers werken alleen met nieuwe firmware, maar het meeste kan je ook al wel met een oudere.
[ Voor 31% gewijzigd door JBtL op 13-01-2026 17:11 ]
Met de firmware bedoel je de firmware op de GTW-08 zelf? Of van de warmtepomp?JBtL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:06:
@MuadDib007 De parameterlijst in de link die ik stuurde (de 'algemene handleiding') werkt voor alle modellen, ook de Elga Ace 4kW split - die heb ik ook namelijk - de lijst is echt compleet, sommige 'extra' registers werken alleen met nieuwe firmware, maar het meeste kan je ook al wel met een oudere.
Ik hoop dat de GTW-08 reeds up to date is.
De levertijd is enkele weken dus hopelijk betekent het dat hij pas net is geproduceerd.
Ik heb ook een Elga Ace 6kW standalone draaien.FlowDesign schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:
- Parallel buffer vat van 50 liter.
- Alleen radiatoren (met Heatmeisters).
- Woonkamer 56m2 en badkamer 5m2 op 21,5 graden.
Dit is mijn verbruik van vorige week. En hier in het oosten was het kouder dan -3 graden. COP volgens de Remeha App rond de 3. Mijn verbruik scheelt niet veel met dat van jou, alleen bij mij zonder gas.
Hier ea6 monoblock op 11 jan 33kwh stroom en ca. 2 m3 gas. Temperatuur water rond de 38 tot 40 graden met alleen radiatoren. Heb wel de ketel op 50 graden max staan zodat de ea het weer snel over kan nemen anders neemt deze niet over van de ketel. En ook de bivalente temperatuur rond de minus 4.
:strip_exif()/f/image/z2cjBL5ic5JTgDGTxyq9doit.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/225dB5nREDIIYD6aTHPx7hOp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hYiHmyOJnn2RJHEhr7UcqIcC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7QIDWNwysndquvC8aR0WXm0h.jpg?f=fotoalbum_large)