Ik heb het zelfde gemerkt hier met de all in one. Bij een specifiek toerental een ratel die ik nog niet eerder gehoord hebrtavwijk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:46:
De Elga Ace All-in-One (6kWh) beschikt over een stille modus met 2 levels; Level 2 levert de grootste geluidsreductie (en minste vermogen).
Is het mogelijk om automatisch in de vroege avond-/ochtenduren stille modus naar level 1 en vervolgens in de nachtelijke uren naar level 2 te schakelen?
Ik zie die mogelijkheid niet in de mij bekende stille modus parameters (HP058/HP094/HP095).
Verder: Ommanteling BU All-in-One is niet helemaal vrij van bijgeluiden, die m.n. van het grote kunststof ventilatierooster en ook elders uit de kast komen. Theoretisch een stille WP (52 dB(A)), maar de bijgeluiden bij bepaalde toerentallen zijn soms erg storend. En dat valt nu vooral op tijdens deze eerste nachtvorstperiode. Meer ervaringen hiermee van All-in-One gebruikers?
De leverancier (Remeha experience center) mag hiervoor bij ons langskomen om dit euvel te verhelpen...
Let op: het gaat hier over de Remeha Elga Ace All-in-One (met de nieuwere buitenunits).Pietje555 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:00:
Maar de buitenunit van de EA6 is idd zeker niet de stilste. De EA4 is veel stiller. Maar dat blijkt ook uit de data sheets die gewoon openbaar zijn en dus vooraf rekening mee gehouden kunnen worden
De 4 kW en 6kW buitenunits van de EA All-in-One zijn even 'stil': het geluidsvermogen van deze beide buitenunits bedraagt volgens de datasheets 52 dB(A).
Zie ook productdatablad EA All-in-One https://edge.sitecoreclou...D_Elga-Ace-All-in-One.pdf
Theoretisch zijn het goede geluidsscores, echter in de praktijk (bij lage temperaturen) valt dit erg tegen door de bijgeluiden vanuit de kast (o.a. het trillen van het grote ventilatorrooster).
Ik vind het hoge piep/fluit geluid van de binnenunit van onze EA6 split storender dan het geluid van de buitenunit.rtavwijk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:44:
[...]
Let op: het gaat hier over de Remeha Elga Ace All-in-One (met de nieuwere buitenunits).
De 4 kW en 6kW buitenunits van de EA All-in-One zijn even 'stil': het geluidsvermogen van deze beide buitenunits bedraagt volgens de datasheets 52 dB(A).
Zie ook productdatablad EA All-in-One https://edge.sitecoreclou...D_Elga-Ace-All-in-One.pdf
Theoretisch zijn het goede geluidsscores, echter in de praktijk (bij lage temperaturen) valt dit erg tegen door de bijgeluiden vanuit de kast (o.a. het trillen van het grote ventilatorrooster).
Onze buitenunit hangt op beugels aan de muur thv de 1e verdieping in rubbers. Die hoor ik wel brommen als ie meer dan 1500 Watt staat te trekken, maar dat vind ik minder storend dan de hoge tonen van de binnenunit.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S
Waarom heb je HP051 op -3 gezet? Je wil 100% op gas stoken zodra het harder vriest dan dat? Waarom?Theovelders schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:48:
[...]
@FlowDisgn,
Ik heb mijn HP 000 op +3 staan en de HP 051 op -3
Dit bevalt prima met de EA 6.
Meer comfort en een beetje gas meer in het verbruik, tenslotte is de EA 6 een Hybride WP en daar moet je geen andere WP van proberen te maken !!
Kamer temperatuur circa 21 graden en natuurlijk na 21.00 uur helemaal uit tot 09.00 uur i.v.m het geluid van de buitenunit.
Onze warmte afgifte is d.m.v vloerverwarming en radiatoren. Overal HR ++ en isolerende kozijnen en deuren.
De buiten schil is super goed geïsoleerd.
T33 of vloerverwarming zou ik nog kunnen overwegen indd. Heb beneden al 3 radiator met 2 wanden en metaalribben ertussen volhangen met Arctic P9 fans en Heatmeister aansturing.MotorBeast schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:40:
[...]
T33 hangen afgifte verbeteren. Hier FE in huis uit 1978. Cop gisteren 3,1 zonder vv. Nb stookt je ketel ook zuiniger. Hoger in condensatie gebied. Eventueel Heatfans eronder.
Het antwoord is heel simpel wij stoken per dag circa 12 uur en in die tijd willen wij het behaaglijk warm hebben.FlowDesign schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:27:
[...]
Waarom heb je HP051 op -3 gezet? Je wil 100% op gas stoken zodra het harder vriest dan dat? Waarom?
Als de buiten temperatuur lager is dan -3 dan kun je wel alles op alles instellen om warmte te krijgen uit die koude buiten temperatuur, maar voor ons hoeft dat niet.
Op onze leeftijd 80 + mag het snel bij zo'n dergelijke buiten temperatuur binnen lekker warm worden, tenslotte zijn wij de hele dag thuis !!
@FlowDesign
Dit was het verbruik van gisteren.
url="https://tweakers.net/i/Pt4ujsEznGjYVHoprW9jVZbn3z4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XKRgAwmtdEvfAHh3s7UW1oR5.jpg?f=user_large",,"1"]
[/url]
Dit was het verbruik van gisteren.
url="https://tweakers.net/i/Pt4ujsEznGjYVHoprW9jVZbn3z4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XKRgAwmtdEvfAHh3s7UW1oR5.jpg?f=user_large",,"1"]
[/url]
[ Voor 7% gewijzigd door Theovelders op 28-12-2025 11:24 ]
Ik zat meer te denken dat de warmtepomp gewoon door kan draaien en de cv-ketel een beetje ondersteunt voor een boost, zodat je indd dat comfort hebt.Theovelders schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:16:
[...]
Het antwoord is heel simpel wij stoken per dag circa 12 uur en in die tijd willen wij het behaaglijk warm hebben.
Als de buiten temperatuur lager is dan -3 dan kun je wel alles op alles instellen om warmte te krijgen uit die koude buiten temperatuur, maar voor ons hoeft dat niet.
Op onze leeftijd 80 + mag het snel bij zo'n dergelijke buiten temperatuur binnen lekker warm worden, tenslotte zijn wij de hele dag thuis !!
Heeft iemand hier misschien een Smart Service Tool te leen (het liefst in omgeving Leiden)? Volgens mij moet ik daar de gtw-08 mee kunnen upgraden - die van mij staat no op versie 1.00 van de firmware en die is vrij beperkt.
[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 28-12-2025 20:50 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Goedemorgen,
Graag jullie hulp. Situatie: Nieuwbouwwoning uit 2018, volledig vloerverwarming. Zoneregeling met honeywell aan/uit thermostaten. Geen pompen op de verdelers Wij verwarmen alleen de begane grond circa 60m2 en onze badkamer circa 9m3. Gasverbruik voor aanschaf WP circa 900m3 op jaarbasis. In maart 2025 een Remeha Elga Ace KW4 laten plaatsen. In eerste instantie zou een KW6 worden geleverd, maar op advies van de installateur een maatje kleiner genomen. Ketel = remeha calenta cw6
Sinds vorige maand draait de WP niet naar behoren. Of te koud of het systeem blijft doorverwarmen ook nadat de warmtevraag per ruimte is bereikt. Voor plaatsing wp lag het gemiddelde gasverbruik in december op circa 4m3 per dag. Nu uitschieters van 6-9 m3. Het lijkt erop dat de WP niet tot nauwelijks bijdraagt gelet op het energieverbruik dat niet afwijkt van dezelfde periode in 2024. Ondanks de ingestelde startvertraging van de bijverwarming (CV) springt de CV continu bij en pendelt veel. Ik heb aan de hand van de info op onder andere dit forum en na bellen met de installateur gespeeld met wat instellingen. Helaas is de installateur druk en lukt het hem niet om langs te komen deze week. De afgelopen week leek het systeem overdag stabiel te draaien. Gisteravond begon het systeem weer behoorlijk gas te vragen terwijl er op dat moment geen warmtevraag was. Ik dacht ik zet het systeem op de vakantiemodus, maar ook dan lijkt het systeem overuren te draaien. Onderstaand de huidige WP instellingen. Hopelijk heeft iemand op dit forum een oplossing.
CP 000 aanvoertemp 35 graden (aanvoertemp CV 33 graden)
CP210/220 setpoint 15 graden
CP230 stooklijn 0.5
CP240 invloed therm 2
CP780 regelstrategie = ruimte
CP030 startvertraging CV 240 min
HP051 min buitentemp -4
HP061 hybride modus = geen
HP000 bivalente temp 10 graden
Alvast dank!
Graag jullie hulp. Situatie: Nieuwbouwwoning uit 2018, volledig vloerverwarming. Zoneregeling met honeywell aan/uit thermostaten. Geen pompen op de verdelers Wij verwarmen alleen de begane grond circa 60m2 en onze badkamer circa 9m3. Gasverbruik voor aanschaf WP circa 900m3 op jaarbasis. In maart 2025 een Remeha Elga Ace KW4 laten plaatsen. In eerste instantie zou een KW6 worden geleverd, maar op advies van de installateur een maatje kleiner genomen. Ketel = remeha calenta cw6
Sinds vorige maand draait de WP niet naar behoren. Of te koud of het systeem blijft doorverwarmen ook nadat de warmtevraag per ruimte is bereikt. Voor plaatsing wp lag het gemiddelde gasverbruik in december op circa 4m3 per dag. Nu uitschieters van 6-9 m3. Het lijkt erop dat de WP niet tot nauwelijks bijdraagt gelet op het energieverbruik dat niet afwijkt van dezelfde periode in 2024. Ondanks de ingestelde startvertraging van de bijverwarming (CV) springt de CV continu bij en pendelt veel. Ik heb aan de hand van de info op onder andere dit forum en na bellen met de installateur gespeeld met wat instellingen. Helaas is de installateur druk en lukt het hem niet om langs te komen deze week. De afgelopen week leek het systeem overdag stabiel te draaien. Gisteravond begon het systeem weer behoorlijk gas te vragen terwijl er op dat moment geen warmtevraag was. Ik dacht ik zet het systeem op de vakantiemodus, maar ook dan lijkt het systeem overuren te draaien. Onderstaand de huidige WP instellingen. Hopelijk heeft iemand op dit forum een oplossing.
CP 000 aanvoertemp 35 graden (aanvoertemp CV 33 graden)
CP210/220 setpoint 15 graden
CP230 stooklijn 0.5
CP240 invloed therm 2
CP780 regelstrategie = ruimte
CP030 startvertraging CV 240 min
HP051 min buitentemp -4
HP061 hybride modus = geen
HP000 bivalente temp 10 graden
Alvast dank!
De instellingen lijken me ok, heb je misschien wat foto's van de installatie - misschien zit daar de fout. Het zou ook kunnen dat de zoneregeling alles dichtzet waardoor je geen afgifte hebt. Is er een mogelijkheid om deze op 'alles open' te zetten en de warmtepomp te laten regelen op buitentemperatuur? Voor een nieuwbouwwoning kan het ook helpen om boven de verwarming open te draaien. In het algemeen, zoneregeling werkt niet echt lekker met een warmtepomp, dus de invloed daarvan beperken kan goed helpen.
[ Voor 75% gewijzigd door JBtL op 29-12-2025 10:11 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Regelt de wp opminimale kosten? Let dan op prijs gas en elektra.
@MartinoB Flowproblemen met een VV? Dat is knap. Als je zorgt dat er atlijd flow (alle groepen open zetten) over de VV is kan je nooit flowproblemen krijgen. Het probleem is vermoed ik je zoneregeling. Die schopt de totale regeling van de WP in de war. Die eraf halen en inregelen op flow. Volgens mij staat dat vat ook nog eens parallel en is dat je bypass en dat is ook niet goed voor verbruik en de regeling. Als je dat traject dicht kan draaien zou ik dat doen. Bypass zorgt dat je retour te snel, te warm wordt. Gaat hij aan uit vermoed ik. Ook weer killing voor je regeling van de WP.
@MartinoB Naast de zoneregeling uitschakelen, zou ik tevens de bivalente temperatuur HP000 verlagen naar bijvoorbeeld 1 graad. Dan springt de cv-ketel er minder snel bij.
En controleer indd ook of je systeem niet per ongeluk op prijsgestuurd staat en welke prijzen in het systeem staan.
En controleer indd ook of je systeem niet per ongeluk op prijsgestuurd staat en welke prijzen in het systeem staan.
MartinoB schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:37:
Zie onderstaande foto. Kort na installatie ging de wp in storing door flow problemen. Hiervoor is een bypass geplaatst.
Helaas voor jou heb je een installateur die het niet snapt. Een bypass is geen oplossing voor flowproblemen, maar maskeert ze hooguit.
Als je, zeker met VVW, te weinig flow hebt, moet je dat daar oplossen. De EA4 is al tevreden met erg weinig flow, dat zou voor een moderne nieuwbouwwoning met VVW geen enkel probleem moeten zijn.
Ik denk dat je zoneregeling (zoals zo vaak) de zaak zit te frustreren.
Advies:
- Zoneregeling uitzetten.
- Alle groepen open.
- Bypass naar maximale druk (dan staat ie dus permanent dicht en uitgeschakeld).
- VVW waterzijdig inregelen (groepen knijpen daar waar het te warm wordt).
Leesvoer over zoneregelingen:
FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Succesverhaal zoneregeling met PWM verwijderd:
nightfall in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Cpt.Chaos in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
MvRtje in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
gfaes in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Aiolos in "Itho Daalderop Amber"
Geen zoneregeling volgens Heat Geeks: YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Andrehj Tweakers voor al uw oplossingen voor installateurs die er wel heel vaak een potje van maken. Als het maar warm wordt en de rekening is voor u meneer de gebruiker.
Probleem is juist dat het niet warm wordt door de storingen. Veroorzaker is idd dezelfde partijMotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:13:
@Andrehj Tweakers voor al uw oplossingen voor installateurs die er wel heel vaak een potje van maken. Als het maar warm wordt en de rekening is voor u meneer de gebruiker.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Op you tube kun je de hele dag doorbrengen met installatie verdriet. Let goed op met wie je in zee gaat, vraag meerdere offertes.MotorBeast schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:13:
Ja maar je snapt wat ik bedoel. Ze klooien maar wat aan, proberen wat zonder enige onderbouwing en als het niet werkt foefelen weer wat anders er tussen enz enz. En als het dan warm wordt met hoge kosten.....who cares.Pietje555 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:45:
[...]
Probleem is juist dat het niet warm wordt door de storingen. Veroorzaker is idd dezelfde partij
Ik heb serieus hier 10 installateurs binnen gehad en de 1 had nog vreemdere verhalen dan de andere. U kan niet FE? Want? Dat kan niet want radiatoren. Want? Ja gewoon dat kan niet. Wat heb ik nu? FE. Geen enkel probleem. En dan nog al die discussies over buffervaten en liefst nog parallel met secundaire pomp. Dat moet meneer met radiatoren.Kompaskijken schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:54:
[...]
Op you tube kun je de hele dag doorbrengen met installatie verdriet. Let goed op met wie je in zee gaat, vraag meerdere offertes.
MOTORBEAST
Hier hetzelfde, we kregen een mijnheer op bezoek, die geen flauw idee had waar hij het over had, hij zou het gaan opzoeken in het weekend. Ook zei hij dingen waarvan ik uiteindelijk door zelf te gaan speuren, die flauwekul waren. Ik kreeg toen iemand van Feenstra, die redelijk duidelijk was over wat wel en wat niet kon. En die wist waarhij het over had.
Dus niet uit beleefdheid met een ondeskundig iemand in zee gaan. Verdiep je er eerst even in en kijk naar alle ellende op you tube. Chat GPT is ook erg handig trouwens.
Hier hetzelfde, we kregen een mijnheer op bezoek, die geen flauw idee had waar hij het over had, hij zou het gaan opzoeken in het weekend. Ook zei hij dingen waarvan ik uiteindelijk door zelf te gaan speuren, die flauwekul waren. Ik kreeg toen iemand van Feenstra, die redelijk duidelijk was over wat wel en wat niet kon. En die wist waarhij het over had.
Dus niet uit beleefdheid met een ondeskundig iemand in zee gaan. Verdiep je er eerst even in en kijk naar alle ellende op you tube. Chat GPT is ook erg handig trouwens.
Martino B:
Misschien overbodig , maar:
Maak screenshots an je apps tijdens problemen en kopieer je je evt whatsappjes. Bewaar e mails zorgvuldig, bouw een archief op van de problemen. Linksom of rechtsom zal de installateur het moeten oplossen, tijd of geen tijd. Heb je een rechtsbijstandverzekering, vraag die dan om raad hoe een en ander aan te pakken, wanneer de installateur je probleem op korte termijn niet oplost. Het gaat om veel geld. Ik vind het reuze vervelend en wens je een goed en warm 2026.
Misschien overbodig , maar:
Maak screenshots an je apps tijdens problemen en kopieer je je evt whatsappjes. Bewaar e mails zorgvuldig, bouw een archief op van de problemen. Linksom of rechtsom zal de installateur het moeten oplossen, tijd of geen tijd. Heb je een rechtsbijstandverzekering, vraag die dan om raad hoe een en ander aan te pakken, wanneer de installateur je probleem op korte termijn niet oplost. Het gaat om veel geld. Ik vind het reuze vervelend en wens je een goed en warm 2026.
Goedenavond,
In de Remaha documentatie vind ik voor de invloed van CP240 twee definities van de werking (compensatie):
1) setpoint (kamer) temperatuur min gemeten (actuele) temperatuur en dit vermenigvuldigd met de ingestelde ruimte compensatie (fabrieks instelling "3"). Dit geeft bijvoorbeeld bij een verschil van twee graden tussen ingestelde en werkelijke (kamer) temperatuur en de fabrieksinstelling "3" een compensatie van 2*3= 6 gr.C.
Deze "formule"komt voor in diverse artikelen in de Remeha Kennis bank.
2) Compensatie gr.C=(setpoint ruimte temp-gemeten ruimte temp)* (1+helling stooklijn)* ingestelde waarde CP240. Voorbeeld als boven en met stooklijn 1.0 geeft dit 2*(1+1.0)*3=12 gr.C
Deze "formule" komt voor in handleiding.remeha.nl/besturingsplatform/GUID-852BA62.... en geeft doorgaans een veel grotere (te grote??) compensatie.
Weet iemand hoe dit echt zit, kan het zijn dat men de formule inmiddels aangepast heeft en dat nu formule 1) nu van toepassing is?
In de Remaha documentatie vind ik voor de invloed van CP240 twee definities van de werking (compensatie):
1) setpoint (kamer) temperatuur min gemeten (actuele) temperatuur en dit vermenigvuldigd met de ingestelde ruimte compensatie (fabrieks instelling "3"). Dit geeft bijvoorbeeld bij een verschil van twee graden tussen ingestelde en werkelijke (kamer) temperatuur en de fabrieksinstelling "3" een compensatie van 2*3= 6 gr.C.
Deze "formule"komt voor in diverse artikelen in de Remeha Kennis bank.
2) Compensatie gr.C=(setpoint ruimte temp-gemeten ruimte temp)* (1+helling stooklijn)* ingestelde waarde CP240. Voorbeeld als boven en met stooklijn 1.0 geeft dit 2*(1+1.0)*3=12 gr.C
Deze "formule" komt voor in handleiding.remeha.nl/besturingsplatform/GUID-852BA62.... en geeft doorgaans een veel grotere (te grote??) compensatie.
Weet iemand hoe dit echt zit, kan het zijn dat men de formule inmiddels aangepast heeft en dat nu formule 1) nu van toepassing is?
FlowDesign schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:10:
[Afbeelding]
Vraagje: Zien jullie ook een dergelijk patroon wanneer de buitentemperatuur zo rond het vriespunt is?
cd /pub && more beer
Heb ik ook, EA6. Stille modus aan en defrosts.FlowDesign schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:10:
[Afbeelding]
Vraagje: Zien jullie ook een dergelijk patroon wanneer de buitentemperatuur zo rond het vriespunt is?
:strip_exif()/f/image/o3qZ7rVIyMD8Pv2ol5L1YGzY.png?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door ardvark99 op 04-01-2026 12:35 ]
Thanks, had al zo'n vermoeden dat het met defrosts te maken heeft. Hij kan hier wel defrostsen zonder gasverbruik.ardvark99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:31:
[...]
Heb ik ook, EA6. Stille modus aan en defrosts.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar los daarvan, waarom blijft ie niet gewoon gestaag op 1.500 Watt pruttelen ofzo. Waarom is de software zo geprogrammeerd dat ie naar vol vermogen gaat om vervolgens een defrost te moeten doen?
@FlowDesign Omdat na een defrost hij weer de achterstand in aanvoer en binnentemperaturen moet inhalen. En zeker als je dan ook nog moet werken met hogere aanvoer zal dit fenomeen verergeren en resulteren in nog meer defrosts. Als dan ook de unit ook is onderbemeten (meeste hybrides want gas springt wel bij) zal het nog erger worden.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 04-01-2026 13:52 ]
Ik heb een elga ace 6kw MR uit 2024. R32 Met control box.
Ik heb het idee dat ik de cv ketel (die eigenlijk nooit aan staat) eruit kan doen als ik hem vervang voor een confida binnenunit in combinatie met een boiler. Zit daar een back up weerstand in en een driewegklep en sturing voor warm tapwater?
Of zie ik dit verkeerd en kan het niet gecombineerd worden met mijn wp?
Anders ga ik denk ik even een installateur benaderen. Lijkt me een mooie laatste stap
Ik heb het idee dat ik de cv ketel (die eigenlijk nooit aan staat) eruit kan doen als ik hem vervang voor een confida binnenunit in combinatie met een boiler. Zit daar een back up weerstand in en een driewegklep en sturing voor warm tapwater?
Of zie ik dit verkeerd en kan het niet gecombineerd worden met mijn wp?
Anders ga ik denk ik even een installateur benaderen. Lijkt me een mooie laatste stap
Heb je buiten wel eens gekeken wat er gebeurt tijdens een defrost, en wat er van te voren gebeurt? Het buitenunit kan prima met bv. 1 tot 1,5 kW draaien, maar met deze temperaturen en luchtvochtigheid vriest de condensor (aluminium gril die de warmte uit de lucht haalt) aan, omdat die kouder wordt, zelfs kouder als de buitenlucht. Hoe meer de condensor dicht vriest (wordt wit van bevroren ijskristallen), hoe meer moeite het kost om warmte uit de buitenlucht te halen om binnen de gewenste temperatuur te behouden, hoe harder de ventilator moet draaien. Dan zie je het verbruikte vermogen oplopen tot over de 2 kW. Maar de dT wordt niet meer gehaald. De reden om te gaan defrosten.FlowDesign schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:44:
[...]
Thanks, had al zo'n vermoeden dat het met defrosts te maken heeft. Hij kan hier wel defrostsen zonder gasverbruik.
Maar los daarvan, waarom blijft ie niet gewoon gestaag op 1.500 Watt pruttelen ofzo. Waarom is de software zo geprogrammeerd dat ie naar vol vermogen gaat om vervolgens een defrost te moeten doen?
Ik vermoed dat jij een aardige buffer gemonteerd hebt, waardoor jij zonder hulp van de CV, dus geen gasverbruik, de defrosts kan afhandelen. Dat lukt bij mij ook in bepaalde situaties, maar ik heb geen vloerverwarming of buffervat om de temperatuurdaling in mijn retour op te vangen, vandaar dat mijn CV wel bij springt.
Maar komende week gaat het 's nachts iets harder vriezen, en wordt de lucht iets droger, dan zal het aantal defrost wel wat afnemen. Mistig weer rond het vriespunt (-3 tot 3 graden) vindt een WP ook niet leuk.
Zelf heb ik ook nog een zonneboiler op zolder staan, waar nog een vrij spiraal zit in het boilervat. Mijn wens is om in de toekomst de retour van de WP daar op aan te sluiten, te gebruiken als buffer, en om het water voor sanitair gebruik wat op te warmen (30-45 graden). De CV verwarmt dit weer op naar 60 graden. Ben benieuwd wat dat brengt, maar ik vermoed dat ik deze spiraal moet uitschakelen met een 3 weg klep bij te koude buitentemperaturen.
@ardvark99 Ik heb geen vloerverwarming maar inderdaad wel een 50 liter buffervat 
Er zit vrij minimaal ijs op de EA6 buiten, maar voldoende om een defrost te starten.
Er zit vrij minimaal ijs op de EA6 buiten, maar voldoende om een defrost te starten.
Update: probleem opgelost door de aanvoer temp op de CV ketel te verhogen.
Hallo allemaal,
Ik heb een EA4 met een Remeha Tzerra Plus CW5 met E-Twist.
Nu merk ik op dat mijn CV ketel niet meer bijspringt als de EA4 de gewenste aanvoer niet kan halen.
Ik heb HP000 staan op -1 en HP051 op -10.
De EA4 zou dan bij onder de -1 de CV moeten aanspreken om samen te werken en dit gebeurd niet meer. Met als gevolg dat de woning zwaar is afgekoelt.
Wat zou ik nog kunnen doen?
Hallo allemaal,
Nu merk ik op dat mijn CV ketel niet meer bijspringt als de EA4 de gewenste aanvoer niet kan halen.
De EA4 zou dan bij onder de -1 de CV moeten aanspreken om samen te werken en dit gebeurd niet meer. Met als gevolg dat de woning zwaar is afgekoelt.
[ Voor 8% gewijzigd door Fremske op 05-01-2026 10:31 ]
Back to the future
hoe is jullie gasverbruik dezer dagen? mijne draait ongeveer 4 kuub gecombineerd met 17-19kwh. (ELGA 4)
ik weet dat de situaties kunnen verschillen ivm isolatie, instellingen en temperatuur. maar wilde even kijken of er geen gekke verschillen inzitten. heb na een lange tijd nooit zo'n hoge gasverbruik gehad, logisch want het was eerder niet zo koud geweest natuurlijk.
ik weet dat de situaties kunnen verschillen ivm isolatie, instellingen en temperatuur. maar wilde even kijken of er geen gekke verschillen inzitten. heb na een lange tijd nooit zo'n hoge gasverbruik gehad, logisch want het was eerder niet zo koud geweest natuurlijk.
[ Voor 65% gewijzigd door Farabi op 05-01-2026 10:30 ]
Waar staat HP061 op ingesteld?Fremske schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:17:
Hallo allemaal,
https://kennisbank.remeha...s-van-mijn-warmtepomp-in/
Wel zou hij dan nog wel de cv moeten starten denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door manmetdehamer op 05-01-2026 10:31 ]
Gisteren had ik 32 kWh stroom voor de EA6 en 1 kuub gas in m'n huis van 1988 zonder na-isolatie, met een gemiddelde buitentemperatuur van 0,3 graden.Farabi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:24:
hoe is jullie gasverbruik dezer dagen? mijne draait ongeveer 4 kuub gecombineerd met 17-19kwh. (ELGA 4)
Ik heb momenteel de instelling zo dat de cv-ketel mag bijspringen vanaf +0,5 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door FlowDesign op 05-01-2026 11:33 ]
Heel simpel gewoon wat meer gas verbruiken en HP 000 instellen op + 15 graden.Fremske schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:17:
Update: probleem opgelost door de aanvoer temp op de CV ketel te verhogen.
Hallo allemaal,
En HP 051 instellen op -1 graad.
HP 051 is het belangrijkste.
Hier ca 3,5m3 Gas verbruik. Electra 60kw maar dat is incl een spa.
Spa Rood?edwin2021 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:03:
Hier ca 3,5m3 Gas verbruik. Electra 60kw maar dat is incl een spa.
Als je een apparaatje van bijvoorbeeld Shelly of Tado op de stroomvoorziening van je warmtepomp zet, dan kun je die apart meten
@pasmanm met dit verbruik heb je het in iedergeval niet koud gehad !!
EA6 split
verbruik 4 Jan
EA6: 23kwh
Gas: 0 (gas ketel staat ook uit voor verwarming)
Defrost 4 Jan
In de ochtend/nacht om de 90 minuten ongeveer. Overdag om de 120 min ongeveer.
Temperatuur binnen (woonkamer en keuken): 21-22 graden
Vandaag (5 Jan) heb ik defrosts om het uur ongeveer.
verbruik 4 Jan
EA6: 23kwh
Gas: 0 (gas ketel staat ook uit voor verwarming)
Defrost 4 Jan
In de ochtend/nacht om de 90 minuten ongeveer. Overdag om de 120 min ongeveer.
Temperatuur binnen (woonkamer en keuken): 21-22 graden
Vandaag (5 Jan) heb ik defrosts om het uur ongeveer.
[ Voor 10% gewijzigd door greg-a op 05-01-2026 16:45 ]
Hier ook gelijkwaardig:
Verbruik 4 jan: 26 kWh en minder dan 1 m3 gas.
Jaren dertig huis met naisolatie.
elga 4 of 6? (ik weet niet of het veel uitmaakt)gvdijk23 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:50:
Hier ook gelijkwaardig:
Hier op 4 jan 2026 bij een tussenwoning
met een EA4 mono
20,6 Kw en geen gas verbruik
met een EA4 mono
20,6 Kw en geen gas verbruik
Gek dat er gas bij moet als je nog rond de 25kWh/dag zit bij een EA6
Ik had een Techneco Elga met een 4kW buitenunit van Carrier en daar stookte ik ook 24kWh/dag mee weg
Ik had een Techneco Elga met een 4kW buitenunit van Carrier en daar stookte ik ook 24kWh/dag mee weg
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 05-01-2026 17:40 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Met EA6-monoblock en radiatoren en convector met ventilatoren krijg ik woonkamer (ruimteregeling, standaard 20 graden) deze dagen niet boven de 19 graden.Ta komt niet boven 34 graden uit, terwijl setpoint nu op 50 graden staat. Defrosts helpen niet mee uiteraard. Nu weet ik dat het hybride-systeem is, dus geen probleem als ik wat gas moet stoken om het warm te houden.
Wat mij echter wel opvalt is dat ik regelmatig hier grafieken zie van EA6-gebruikers waarvan WP 2 tot 2,5 kWh verbruikt. Mijn WP komt zelden hoger dan 1,7 kWh uit (max 8 Ampere). Ik heb geen max. T-grens ingesteld staan op 34 of zo en geen stille modus of andere WP-beperking tot zover ik weet. Iemand een idee waarom de EA6 niet meer vermogen wil gebruiken terwijl er wel meer warmtevraag is?
Wat mij echter wel opvalt is dat ik regelmatig hier grafieken zie van EA6-gebruikers waarvan WP 2 tot 2,5 kWh verbruikt. Mijn WP komt zelden hoger dan 1,7 kWh uit (max 8 Ampere). Ik heb geen max. T-grens ingesteld staan op 34 of zo en geen stille modus of andere WP-beperking tot zover ik weet. Iemand een idee waarom de EA6 niet meer vermogen wil gebruiken terwijl er wel meer warmtevraag is?
Het is natuurlijk leuk om deze verbruik cijfers te lezen en ik herken deze cijfers ook bij ons zelf met de Elga-ace 6.
Maar iedere situatie is natuurlijk verschillend dus je kunt er moeilijk een conclusie uit trekken !!
Maar iedere situatie is natuurlijk verschillend dus je kunt er moeilijk een conclusie uit trekken !!
Hier met een EA4 Split,
4 januari 19 kWh plus 2.3 kWh vanuit mijn WPB (Daarvan een klein deel ook voor warm water uiteraard).
Vandaag is het erger.
Tot nu 13 kWh van de Elga en 12 kWh van de WPB.
Die laatste heeft ook 6 kWh met zijn elektrisch element verstookt om te voorkomen dat ik niet zou kunnen douchen.
Opvallend is dat de Elga de backup bleef vragen ondanks dat de ruimte op temperatuur was / bleef en de Elga zelf al terug regelde in vermogen.
Ik heb uitgevonden dat door de thermostaat even iets omlaag en weer terug te zetten de Elga de backup weer af schakelt.
Dit staat nu in Home Assistant geprogrammeerd, eens kijken of dat de komende dagen een beter resultaat gaat geven.
Al met al valt het me niet tegen voor een eindwoning van 1976 met alleen vloerverwarming beneden.
Wel extra geïsoleerd (spouw, vloer, dak en gordijnen voor de deuren / trappengat)
4 januari 19 kWh plus 2.3 kWh vanuit mijn WPB (Daarvan een klein deel ook voor warm water uiteraard).
Vandaag is het erger.
Tot nu 13 kWh van de Elga en 12 kWh van de WPB.
Die laatste heeft ook 6 kWh met zijn elektrisch element verstookt om te voorkomen dat ik niet zou kunnen douchen.
Opvallend is dat de Elga de backup bleef vragen ondanks dat de ruimte op temperatuur was / bleef en de Elga zelf al terug regelde in vermogen.
Ik heb uitgevonden dat door de thermostaat even iets omlaag en weer terug te zetten de Elga de backup weer af schakelt.
Dit staat nu in Home Assistant geprogrammeerd, eens kijken of dat de komende dagen een beter resultaat gaat geven.
Al met al valt het me niet tegen voor een eindwoning van 1976 met alleen vloerverwarming beneden.
Wel extra geïsoleerd (spouw, vloer, dak en gordijnen voor de deuren / trappengat)
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Op welke "kostenmodus" staat de EA6?mfabriek schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:40:
Met EA6-monoblock en radiatoren en convector met ventilatoren krijg ik woonkamer (ruimteregeling, standaard 20 graden) deze dagen niet boven de 19 graden.Ta komt niet boven 34 graden uit, terwijl setpoint nu op 50 graden staat. Defrosts helpen niet mee uiteraard. Nu weet ik dat het hybride-systeem is, dus geen probleem als ik wat gas moet stoken om het warm te houden.
En wat is het max E vermogen volgens de handleiding?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De EA6 kan inderdaad zo'n 2300 Watt trekken. Bij mij bleef dit meestal ook een stuk lager, maar dat was omdat de cv-ketel dan aan het meestoken was. Nadat ik o.a. de bivalente temperatuur heb verlaagd en nog een paar andere instellingen heb aangepast, gaat ie nu ook naar 2300 Watt en minder gasverbruik.mfabriek schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:40:
Zie in mijn eerdere post een paar instellingen die je aan zou kunnen passen:
FlowDesign in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
PS.
HP000 (bivalente temp) heb ik nadien teruggezet van -5 naar +0,5 voor meer comfort in huis. Als het kouder wordt dan dat heb ik in huis een hogere Ta nodig en dan is de COP van de warmtepomp toch niet zo goed meer, dus dan kan ik beter een beetje gas bijstoken.
[ Voor 9% gewijzigd door FlowDesign op 05-01-2026 19:26 ]
Hier op 4/1 aan stroom 42 kWh en gas 5 m3 op een EA6. Nageïsoleerd jaren 30 huis, 210 m2.
Farabi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:24:
Hier op 4/1 18kWh met de EA4 en 6.7kWh met de lucht/lucht warmtepomp - geen gas.
Het verbruik hangt sterk af van de plaatselijke situatie. We hebben een groot, oud huis en dan is het een utopie om helemaal geen gas te verbruiken zeker in het zuid-oosten van het land. Maar we zijn best tevreden; we hebben ons gasverbruik met ca 90% verlaagd. Het hoge gasverbruik van 5 januari begrijp ik nog niet. Afgelopen nacht was het maar 0,3 m3 met minder defrosts
Hierbij onze gegevens:
:strip_exif()/f/image/uBe0KBhd0RPHxnG2OsxWOY9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij onze gegevens:
:strip_exif()/f/image/uBe0KBhd0RPHxnG2OsxWOY9T.jpg?f=fotoalbum_large)
Elga 6Farabi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:54:
[...]
elga 4 of 6? (ik weet niet of het veel uitmaakt)
Hoe staat je stooklijn ingesteld?libo1949 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:18:
Het verbruik hangt sterk af van de plaatselijke situatie. We hebben een groot, oud huis en dan is het een utopie om helemaal geen gas te verbruiken zeker in het zuid-oosten van het land. Maar we zijn best tevreden; we hebben ons gasverbruik met ca 90% verlaagd. Het hoge gasverbruik van 5 januari begrijp ik nog niet. Afgelopen nacht was het maar 0,3 m3 met minder defrosts
Hierbij onze gegevens:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast wellicht even de settings nakijken die ik hier heb genoemd. Wie weet kun je ergens nog iets aanpassen.
De huidige instellingenFlowDesign schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:50:
[...]
Hoe staat je stooklijn ingesteld?
Daarnaast wellicht even de settings nakijken die ik hier heb genoemd. Wie weet kun je ergens nog iets aanpassen.
Bij ons, ook in Brabant ZUID-OOST heeft de EA6 op 5 jan.2026 van 09.00 tot 22.00
0,9 Kwh aan stroom verbruikt en 9m3 aan gas.
Onze instellingen zijn voor de HP 000 is ingesteld op15 graden en de meest belangrijkste instelling bij deze lage temperatuur is de HP 051. Deze is ingesteld op -1.
De eTwist staat vanaf 09.00 op 20 graden en om 15.00 naar 21 graden.
Het is hier heerlijk warm met vloerverwarming en radiatoren.
Temperatuur vloeroppervlakte is om 18.00 uur 24 graden
De thermostaat heeft de instelling CP 240 op 6.
In de nacht staat alles dus uit en van morgen was het nog 19 graden in de woonkamer.
Wij hebben deze instellingen gekozen om behaaglijk te verwarmen.
Wij stoken Ruimte+Buitenmeting, met de instellingen van de stooklijn.
Helling stooklijn. 1,4
Voetpunt dag. 24
Max aanvoer WP. 50 graden
CV max. 50 graden
Met deze instellingen vraag ik mij af waarom je überhaupt een warmtepomp hebt gekocht en niet gewoon volledig op gas blijft stoken? Helemaal met vloerverwarming zou je de warmtepomp gewoon 24/7 de vloer warm kunnen houden ('s nachts op minimaal 20 graden laten staan) en je bivalente temp op 0 graden zetten ipv op 15.Theovelders schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:02:
[...]
Bij ons, ook in Brabant ZUID-OOST heeft de EA6 op 5 jan.2026 van 09.00 tot 22.00
0,9 Kwh aan stroom verbruikt en 9m3 aan gas.
Onze instellingen zijn voor de HP 000 is ingesteld op15 graden en de meest belangrijkste instelling bij deze lage temperatuur is de HP 051. Deze is ingesteld op -1.
De eTwist staat vanaf 09.00 op 20 graden en om 15.00 naar 21 graden.
Het is hier heerlijk warm met vloerverwarming en radiatoren.
Temperatuur vloeroppervlakte is om 18.00 uur 24 graden
De thermostaat heeft de instelling CP 240 op 6.
In de nacht staat alles dus uit en van morgen was het nog 19 graden in de woonkamer.
Wij hebben deze instellingen gekozen om behaaglijk te verwarmen.
Wij stoken Ruimte+Buitenmeting, met de instellingen van de stooklijn.
Helling stooklijn. 1,4
Voetpunt dag. 24
Max aanvoer WP. 50 graden
CV max. 50 graden
Je zou HP000 nog lager kunnen zetten, bijvoorbeeld op 0 graden. Dan komt de cv-ketel er pas later bij.
Stooklijn zou ik overdag en 's nachts gelijk houden en op 25 + hoek 0,8 zetten.
Wat doet AP063 precies? Is dat Ta van de CV?
[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 06-01-2026 12:35 ]
Hallo allemaal,
Ik heb nu sinds september 2024 een Elga Ace 4 met daarbij een Tzerra ace cv ketel. Ik heb in het laatste kwartaal van 2024 instellingen aangepast en verder nooit meer ernaar gekeken. De besparing die mij tot nu toe heeft opgeleverd is 1000 a 1300 euro. De de CV ketel heb ik er al uit. Dus de instellingen staan volgens mij goed.
Alleen sinds gister begin ik te twijfelen. Ik hoor de buitenunit constant. Ben al verbaast waarom mijn buren nog niet klagen. Ik kom nu net beneden en de thermostaat staat op 19,5 dus hij red het nu net niet, maar het is -1 op dit moment buiten.
Andere dagen red hij het wel constant 20 graden. Waarom dan nu niet? Ik zie in de grafieken dat hij wat meer pendelt, maar zo te zien elke keer om de 50 minuten, dus volgens mij is dat ook prima en geen probleem. Hieronder wat instellingen van mij en wat screenshots.
Misschien zeggen jullie, zo houden, of je kan dit proberen, of dit moet je sowieso doen. Ik hoor het graag!
Heb vloerverwarming benedenverdieping, eerste verdieping lage temperatuurverwarming jaga, altijd open (alle knopen eraf gehaald), maar zonder ventilatoren. Nooit voelbaar warm maar boven altijd rond 16 a 18 graden.
CP730 langzaamst
PP015 3 min nalooptijd
PP016 70%
PP018 30%
AP063 45 graden
HP051 -15 graden
HP069 12 liter per minuut
HP000 -4 graden
CP000 45 graden
CP230 1.3
HP030 0 minuten
HP058 stille modus aan
CP210 voetpunt dag moet 20 zijn
CP220 voetpunt nacht moet 20 zijn
/f/image/cwq4SraZbzW6N8HyaA7Yag1q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HgWvGqNdAuIb6t6Ei9eqXuvj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mhsWELCBRlHJqxyya72B09Dk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D6A8OH5QyxabHGBwHfOYOI34.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HEAFHUCXnE5E9htU0cCi10eK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9oN8X3Tlhk7EVKzYLHRwmYS0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GUJpUAyUynq51EIIsMCeYj8X.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TzppMkwfih8t6xIEVhxGtyHe.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu sinds september 2024 een Elga Ace 4 met daarbij een Tzerra ace cv ketel. Ik heb in het laatste kwartaal van 2024 instellingen aangepast en verder nooit meer ernaar gekeken. De besparing die mij tot nu toe heeft opgeleverd is 1000 a 1300 euro. De de CV ketel heb ik er al uit. Dus de instellingen staan volgens mij goed.
Alleen sinds gister begin ik te twijfelen. Ik hoor de buitenunit constant. Ben al verbaast waarom mijn buren nog niet klagen. Ik kom nu net beneden en de thermostaat staat op 19,5 dus hij red het nu net niet, maar het is -1 op dit moment buiten.
Andere dagen red hij het wel constant 20 graden. Waarom dan nu niet? Ik zie in de grafieken dat hij wat meer pendelt, maar zo te zien elke keer om de 50 minuten, dus volgens mij is dat ook prima en geen probleem. Hieronder wat instellingen van mij en wat screenshots.
Misschien zeggen jullie, zo houden, of je kan dit proberen, of dit moet je sowieso doen. Ik hoor het graag!
Heb vloerverwarming benedenverdieping, eerste verdieping lage temperatuurverwarming jaga, altijd open (alle knopen eraf gehaald), maar zonder ventilatoren. Nooit voelbaar warm maar boven altijd rond 16 a 18 graden.
CP730 langzaamst
PP015 3 min nalooptijd
PP016 70%
PP018 30%
AP063 45 graden
HP051 -15 graden
HP000 -4 graden
CP000 45 graden
CP230 1.3
HP030 0 minuten
HP058 stille modus aan
/f/image/cwq4SraZbzW6N8HyaA7Yag1q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HgWvGqNdAuIb6t6Ei9eqXuvj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mhsWELCBRlHJqxyya72B09Dk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D6A8OH5QyxabHGBwHfOYOI34.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HEAFHUCXnE5E9htU0cCi10eK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9oN8X3Tlhk7EVKzYLHRwmYS0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GUJpUAyUynq51EIIsMCeYj8X.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TzppMkwfih8t6xIEVhxGtyHe.png?f=fotoalbum_large)
De reden dat je het nu niet warm krijgt lijkt mij tweezijdig, enerzijds is de buiten temperatuur nu laag met een hoge luchtvochtigheid met veel defrost cycles als gevolg waardoor je WP minder vermogen kan leveren, hier is weinig aan te doen vrees ik. Daarnaast verlies je ook wat vermogen doordat je WP in de nacht in stille modus gaat. Misschien even checken welke stille modus hij staat, 1 of 2, veranderen naar 1 zou nog wat kunnen opleveren. Daarnaast zou je de stooklijn iets kunnen verhogen maar ik verwacht hier niet veel van aangezien je op de meeste momenten al aan het maximale vermogen van de WP zit (correct me if im wrong).aVo0m. schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:45:
Hallo allemaal,
CP730 langzaamst
PP015 3 min nalooptijd
PP016 70%
PP018 30%
AP063 45 graden
HP051 -15 graden
HP000 -4 graden
CP000 45 graden
CP230 1.3
HP030 0 minuten
HP058 stille modus aan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast zie ik nog aardig wat gas verbruik, ik neem aan dat dit niet enkel voor SWW is?
[ Voor 3% gewijzigd door EVENTUM op 06-01-2026 13:25 ]
Gasverbruik begon pas vanaf de 25e. Remeha laat wel zien wat het gasverbruik is voor alleen verwarming. Voor warm water wordt niet meegerekend. Het blijft nog wel onder een kuub maar toch.EVENTUM schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:04:
[...]
De reden dat je het nu niet warm krijgt lijkt mij tweezijdig, enerzijds is de buiten temperatuur nu laag met een hoge luchtvochtigheid met veel defrost cycles als gevolg waardoor je WP minder vermogen kan leveren, hier is weinig aan te doen vrees ik. Daarnaast verlies je ook wat vermogen doordat je WP in de nacht in stille modus gaat. Misschien even checken welke stille modus hij staat, 1 of 2, veranderen naar 1 zou nog wat kunnen opleveren. Daarnaast zou je de stooklijn iets kunnen verhogen maar ik verwacht hier niet veel van aangezien je op de meeste momenten al aan het maximale vermogen van de WP zit (correct me if im wrong).
Daarnaast zie ik nog aardig wat gas verbruik, ik neem aan dat dit niet enkel voor SWW is?
/f/image/sJIS4GUuxQTWImVnjT88NvDi.png?f=fotoalbum_large)
Stille modus met 2 standen is alleen bij een all in one toch? Anders moet ik even kijken. Ik heb geen all in one namelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door aVo0m. op 06-01-2026 14:22 ]
HP061 staat op geen=warmtepomp eerstBarryH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Op welke "kostenmodus" staat de EA6?
En wat is het max E vermogen volgens de handleiding?
Ik heb in Remeha-productblad gevonden dat het max vermogen van EA6 MB 2,55 kwE zou moeten zijn. Die van mij komt eigenlijk nooit boven 1,7 kWh uit.
dan is er in de instellingen iets wat de warmtepomp tegenhoud en waardoor deze de gasketel er toch al bijhaalt.mfabriek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:25:
[...]
HP061 staat op geen=warmtepomp eerst
Ik heb in Remeha-productblad gevonden dat het max vermogen van EA6 MB 2,55 kwE zou moeten zijn. Die van mij komt eigenlijk nooit boven 1,7 kWh uit.
Lees de OP eens door en kijk de filmpjes.
Leg daarna al je parameterinstellingen vast en loop die na.
[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 06-01-2026 14:37 ]
Bedankt voor je reactie. Dit waren de waarden die ik had:FlowDesign schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:22:
[...]
De EA6 kan inderdaad zo'n 2300 Watt trekken. Bij mij bleef dit meestal ook een stuk lager, maar dat was omdat de cv-ketel dan aan het meestoken was. Nadat ik o.a. de bivalente temperatuur heb verlaagd en nog een paar andere instellingen heb aangepast, gaat ie nu ook naar 2300 Watt en minder gasverbruik.
Zie in mijn eerdere post een paar instellingen die je aan zou kunnen passen:
PS.
HP000 (bivalente temp) heb ik nadien teruggezet van -5 naar +0,5 voor meer comfort in huis. Als het kouder wordt dan dat heb ik in huis een hogere Ta nodig en dan is de COP van de warmtepomp toch niet zo goed meer, dus dan kan ik beter een beetje gas bijstoken.
HP061 (hybride modus): Geen/warmtepomp eerst
HP030 (vertraging CV) stond op 60
HP054 (COP drempel) op 2
HP051 (buitentemp WP) op -15
HP000 (bivalente temp) -5
Met deze waarden draaide WP bij mij max op 1,7 kW terwijl volgens mij de max 2,5 kW is wat ik ook bij anderen in grafiek zie. Intussen heb ik HP000 naar boven aangepast want het werd steeds kouder in huis. Na tijdje komt gasketel wel te hulp, maar ik ben nu gas aan het stoken omdat WP qua vermogen niet echt z'n best doet om richting gewenste stooktemperatuur te gaan.
@mfabriek en de stooklijn? cp210 220 en 230?
Ik heb een Elage Ace 4 maar het valt me op dat sinds gisteren de ingestelde temperatuur niet meer gehaald wordt. We hebben een twee onder 1 kap woning en de temperatuur is dag en nacht ingesteld op 19 graden. Maar op dit moment is het 17,5 graden dat lijkt ie wel vast te kunnen houden.
Hieronder het verbruik van de afgelopen 24 uur:
:strip_exif()/f/image/B0g3rYydeMCKj37ndPwyEwGv.png?f=user_large)
Hieronder het gas verbruik:
:strip_exif()/f/image/5xNxeO72Uq42zOlMj4bRih46.png?f=user_large)
De twee rode pieken zijn douche momenten, de rest koken / bijstoken. Maar dat bijstoken gebeurd nauwelijks. De 0,04m3 is van het afgelopen uur 14:00 - 15:00.
De waterdruk was aan de lage kant, die heb ik vanmorgen daarom weer op druk gebracht, maar hij was nog niet zo lag dat dit een storing veroorzaakte. Was 1 bar, nu 2,5 bar.
Omdat ik niet thuis ben kan ik de instellingen nu niet uitlezen. Ook nog niet eerder ervaren dat het huis niet de ingestelde temperatuur wist te halen. Het systeem draait nu sinds maart 2023 (bijna 3 jaar dus).
Hieronder het verbruik van de afgelopen 24 uur:
:strip_exif()/f/image/B0g3rYydeMCKj37ndPwyEwGv.png?f=user_large)
Hieronder het gas verbruik:
:strip_exif()/f/image/5xNxeO72Uq42zOlMj4bRih46.png?f=user_large)
De twee rode pieken zijn douche momenten, de rest koken / bijstoken. Maar dat bijstoken gebeurd nauwelijks. De 0,04m3 is van het afgelopen uur 14:00 - 15:00.
De waterdruk was aan de lage kant, die heb ik vanmorgen daarom weer op druk gebracht, maar hij was nog niet zo lag dat dit een storing veroorzaakte. Was 1 bar, nu 2,5 bar.
Omdat ik niet thuis ben kan ik de instellingen nu niet uitlezen. Ook nog niet eerder ervaren dat het huis niet de ingestelde temperatuur wist te halen. Het systeem draait nu sinds maart 2023 (bijna 3 jaar dus).
[ Voor 7% gewijzigd door Timo002 op 06-01-2026 15:28 ]
Je zou je stooklijn aan kunnen passen met een voetpunt op minimaal 25 en dan de hoek iets lager, kwestie van uitproberen.aVo0m. schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:45:
Hallo allemaal,
CP730 langzaamst
PP015 3 min nalooptijd
PP016 70%
PP018 30%
AP063 45 graden
HP051 -15 graden
HP000 -4 graden
CP000 45 graden
CP230 1.3
HP030 0 minuten
HP058 stille modus aan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar misschien nog wel belangrijker, ik denk dat je debiet (HP069) momenteel teveel begrenst wordt met 12. Zou deze zo hoog mogelijk zetten en alleen langzaam terugschroeven mits je teveel herrie in je leidingen krijgt.
Voor de 4KW variant is het streefdebiet 12l/min dus daar zou ik vanaf blijven.FlowDesign schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Je zou je stooklijn aan kunnen passen met een voetpunt op minimaal 25 en dan de hoek iets lager, kwestie van uitproberen.
Maar misschien nog wel belangrijker, ik denk dat je debiet (HP069) momenteel teveel begrenst wordt met 12. Zou deze zo hoog mogelijk zetten en alleen langzaam terugschroeven mits je teveel herrie in je leidingen krijgt.
wellicht kun je iets met de tips van de Remeha kennisbank:
https://kennisbank.remeha...bietgestuurde-warmtepomp/
Het is de keuze die wij gemaakt hebben voor deze instelling.FlowDesign schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:31:
[...]
Met deze instellingen vraag ik mij af waarom je überhaupt een warmtepomp hebt gekocht en niet gewoon volledig op gas blijft stoken? Helemaal met vloerverwarming zou je de warmtepomp gewoon 24/7 de vloer warm kunnen houden ('s nachts op minimaal 20 graden laten staan) en je bivalente temp op 0 graden zetten ipv op 15.
Warmte is belangrijk als je de 80 jaar gepasseerd is.
HP 000 kun je natuurlijk eenvoudig proef ondervindelijk veranderen naar een lager getal ik heb hem wel eens op 6 gehad.
Maar HP 051 is de belangrijkste instelling voor ons.
Wij hebben 24 zonnepanelen dus aan Kwh overschot hadden wij geen gebrek !!
Je moet niet uit het oog verliezen dat hier sprake is van een Hybride systeem is dus hij mag gerust wat gas gebruiken.
Zoals het ernaar uitziet heb ik mijn warmtepomp redelijk goed afgesteld en is verandering van afgelopen 2 dagen verklaarbaar.
Het artikel van Remeha’s kennisbank is een goede om na te lopen. Dank daarvoor en zal nog wat met de stooklijn spelen.
Het artikel van Remeha’s kennisbank is een goede om na te lopen. Dank daarvoor en zal nog wat met de stooklijn spelen.
Dit is een waardevolle site met daarop een rekenprogramma om een stooklijn inzichtelijk te kunnen uitzetten.
Voor de Remeha Elga Ace.
http://www.keevel.eu/WP/index.htm
De naam van dit rekenprogramma is op deze site te vinden onder de naam "SPEELTUIN "
Voor de Remeha Elga Ace.
http://www.keevel.eu/WP/index.htm
De naam van dit rekenprogramma is op deze site te vinden onder de naam "SPEELTUIN "
[ Voor 28% gewijzigd door Theovelders op 06-01-2026 23:20 ]
Snap ik, maar je kunt hetzelfde comfort makkelijk halen met meer stroom en minder gas. Maar goed, ik hoef de rekening niet te betalenTheovelders schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:55:
[...]
Het is de keuze die wij gemaakt hebben voor deze instelling.
Warmte is belangrijk als je de 80 jaar gepasseerd is.
HP 000 kun je natuurlijk eenvoudig proef ondervindelijk veranderen naar een lager getal ik heb hem wel eens op 6 gehad.
Maar HP 051 is de belangrijkste instelling voor ons.
Wij hebben 24 zonnepanelen dus aan Kwh overschot hadden wij geen gebrek !!
Je moet niet uit het oog verliezen dat hier sprake is van een Hybride systeem is dus hij mag gerust wat gas gebruiken.
Overigens is HP051 op -1 dat de warmtepomp helemaal uitschakelt als het buiten kouder wordt dan -1.
HP000 is volgens mij belangrijker, daarmee bepaal je namelijk vanaf welke temperatuur de cv-ketel bij mag springen, wat bij een instelling van 15 dus nogal snel zou gebeuren.
En HP051 kun je rustig op -10 zetten. Dan gaan warmtepomp en cv-ketel gewoon in tandem stoken en heb je hetzelfde comfort als zonder warmtepomp, maar wel minder gasverbruik.
[ Voor 23% gewijzigd door FlowDesign op 06-01-2026 19:52 ]
Wij hebben verschillende instellingen gehad uitgaande van bijna geen gas tot wat wij nu hebben en tot nu toe geeft deze instelling niet de zuinigste maar wel voor ons de behaaglijke instelling.FlowDesign schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:45:
[...]
Snap ik, maar je kunt hetzelfde comfort makkelijk halen met meer stroom en minder gas. Maar goed, ik hoef de rekening niet te betalen
Wij hebben deze WP al verschillende jaren dus we hebben behoorlijk wat ervaring opgedaan !!
Trouwens deze temperatuur en weersomstandigheden hebben wij nog niet gehad met deze warmtepomp
[ Voor 8% gewijzigd door Theovelders op 06-01-2026 19:57 ]
Wij hebben ook sinds dit voorjaar een remeha elga ace 4 die tot nu toe altijd prima heeft gedraaid. Maar afgelopen weken sinds het aanzienlijk kouder is viel het mij op dat de woonkamer niet meer op temperatuur bleef. Deze bleef steken op 19.0 waar 20.5 is ingesteld op de e twist thermostaat.
We hebben als enige verwarming vloerverwarming en in homewizard lijkt het erop dat de warmtepomp de hele dag relatief weinig stroom verbruikt en geen ondersteuning krijgt van de cv ketel. Om het nu weer comfortabel in huis te krijgen heb ik maandagavond HP051 tijdelijk omhoog gezet naar 0.5 graden en nu met de cv ketel is het huis weer netjes 20.5 graden.
:strip_exif()/f/image/hotz5u6fIbDUQOOZz3jnB3pz.jpg?f=fotoalbum_large)
De instellingen zijn als volgt:
:strip_exif()/f/image/NIJ9U93pDgZFapTuOqqIyRPT.png?f=user_large)
Heeft er misschien iemand een idee waar dit aan kan liggen? Want het voelt zonde om nu alleen maar weer gas te gebruiken bij koude dagen. En ik zelf snap gewoon niet waarom er niet of meer vermogen wordt gebruikt als het niet op temperatuur is of waarom de cv ketel dan niet bijspringt.
We hebben als enige verwarming vloerverwarming en in homewizard lijkt het erop dat de warmtepomp de hele dag relatief weinig stroom verbruikt en geen ondersteuning krijgt van de cv ketel. Om het nu weer comfortabel in huis te krijgen heb ik maandagavond HP051 tijdelijk omhoog gezet naar 0.5 graden en nu met de cv ketel is het huis weer netjes 20.5 graden.
:strip_exif()/f/image/hotz5u6fIbDUQOOZz3jnB3pz.jpg?f=fotoalbum_large)
De instellingen zijn als volgt:
:strip_exif()/f/image/NIJ9U93pDgZFapTuOqqIyRPT.png?f=user_large)
Heeft er misschien iemand een idee waar dit aan kan liggen? Want het voelt zonde om nu alleen maar weer gas te gebruiken bij koude dagen. En ik zelf snap gewoon niet waarom er niet of meer vermogen wordt gebruikt als het niet op temperatuur is of waarom de cv ketel dan niet bijspringt.
Staat er afgifte dicht? Misschien nog radiatoren op de bovenverdieping, of groepen van de vloerverwarming die is dichtgedraaid. Alleen vloerverwarming en dan een stooklijn met 28 graden als voetpunt en een helling van 0.8 is wel opvallend namelijk. Zo ja - dan meer open draaien. Deze instelling volgt ook niet de natuurkunde, waardoor je ergens een issue gaat krijgen - in jouw geval dus rond het vriespunt. Voetpunt rond 20 graden lijkt me beter - en dan de hellingshoek wat steiler zetten (maar zoals gezegd, het is opvallend dat dit nodig is).
Er staat een radiator in de bijkeuken een klein beetje open en in 1 slaapkamer staat deze open. De rest is dicht, wel zit er ook nog een bypass net voor de vloerverwarming indien dat relevant is. En ik bedenk me nu dat ik zelf dit voetpunt eerst even had verhoogd voordat ik HP051 heb gewijzigd en vergeten ben terug te zetten. Dus ook met een lagere voetpunt was dit probleem er alJBtL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:44:
Staat er afgifte dicht? Misschien nog radiatoren op de bovenverdieping, of groepen van de vloerverwarming die is dichtgedraaid. Alleen vloerverwarming en dan een stooklijn met 28 graden als voetpunt en een helling van 0.8 is wel opvallend namelijk. Zo ja - dan meer open draaien. Deze instelling volgt ook niet de natuurkunde, waardoor je ergens een issue gaat krijgen - in jouw geval dus rond het vriespunt. Voetpunt rond 20 graden lijkt me beter - en dan de hellingshoek wat steiler zetten (maar zoals gezegd, het is opvallend dat dit nodig is).
[ Voor 9% gewijzigd door Lshooter op 07-01-2026 13:54 ]
@Lshooter Bypass dichtdraaien. Is alleen nodig als je flow zou belemmeren door teveel dicht te draaien. Met VV in principe onmogelijk.
Hi Tweakers,
Ik heb sinds 26 november een Remeha Elga Ace all-in-one 4kw. De afgelopen weken krijg ik het gevoel dat de warmtepomp niet of nauwelijks warmte afgeeft aan het CV systeem. Ik heb recent daarom ook naar specifieke waarden van de buitenunit gekeken. Ik las de volgende parameters uit:
Afvoertemperatuur van de compressor is 50 graden en de aanvoer van de compressor rond de 40.
De condensor temp is 27 graden en gelijk aan de CV aanvoertemperatuur.
Zou deze niet boven de CV aanvoertemp moeten liggen wil de warmtepomp uberhaupt warmte afgeven aan het systeem?
Heeft iemand verstand van deze waarden en kan mogelijk adviseren?
Ik heb sinds 26 november een Remeha Elga Ace all-in-one 4kw. De afgelopen weken krijg ik het gevoel dat de warmtepomp niet of nauwelijks warmte afgeeft aan het CV systeem. Ik heb recent daarom ook naar specifieke waarden van de buitenunit gekeken. Ik las de volgende parameters uit:
Afvoertemperatuur van de compressor is 50 graden en de aanvoer van de compressor rond de 40.
De condensor temp is 27 graden en gelijk aan de CV aanvoertemperatuur.
Zou deze niet boven de CV aanvoertemp moeten liggen wil de warmtepomp uberhaupt warmte afgeven aan het systeem?
Heeft iemand verstand van deze waarden en kan mogelijk adviseren?
Behalve als er een thermostaatventiel op de vloerverwarming zit.. @Lshooter heb je misschien een foto van de verdeler?MotorBeast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:49:
@Lshooter Bypass dichtdraaien. Is alleen nodig als je flow zou belemmeren door teveel dicht te draaien. Met VV in principe onmogelijk.
Mijn Elga Ace 6kw, komt nu ook bijna nooit op vol vermogen. Mijn vermoeden is dat het komt door de defrosts. Hij begint na een defrost het vermogen langzaam weer op te bouwen en als bij bij 1 - 1,5 kW komt is de volgende defrost al een feit. Wel jammer, want eigenlijk gebruik ik daardoor nooit de volle potentie. Is het warmer dan 5 graden, dan heb ik het vermogen niet nodig en daaronder haalt hij het niet.
puur een theorie - zou het wellicht helpen de setting te veranderen die staat op "extra langzaam opwarmen"? zou die dan sneller op vol/hoger vermogen gaan draaien?
@BarryH Ik gebruik ruimteregeling. Thermostaat ETwist staat standaard op 20 graden.
@mfabriek
Ik denk dat iemand anders je verder moet helpen. Ik ben onvoldoende bekend met deze ELGA uitvoering. Er moet een instelling zijn die de warmtepomp nu in capaciteit beperkt.
Ik denk dat iemand anders je verder moet helpen. Ik ben onvoldoende bekend met deze ELGA uitvoering. Er moet een instelling zijn die de warmtepomp nu in capaciteit beperkt.
Vanaf vanmiddag half 2 doet mijn EA6 telkens opbouwen naar vol vermogen (rond de 2300 Watt) en dan om het uur à 1,5 uur een defrost. Daarbij is heel de middag geen gas gebruikt. Buiten was het rond het vriespunt.VicDHG schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:06:
Mijn Elga Ace 6kw, komt nu ook bijna nooit op vol vermogen. Mijn vermoeden is dat het komt door de defrosts. Hij begint na een defrost het vermogen langzaam weer op te bouwen en als bij bij 1 - 1,5 kW komt is de volgende defrost al een feit. Wel jammer, want eigenlijk gebruik ik daardoor nooit de volle potentie. Is het warmer dan 5 graden, dan heb ik het vermogen niet nodig en daaronder haalt hij het niet.
Zou denken dat het dus wel mogelijk moet zijn ook voor jouw EA6 door instellingen aan te passen.
Ja, maar welke instelling dan toch. Ik heb echt al met vanalles gespeeld, maar nog nooit gezien dat hij sneller vermogen op gaat bouwen tussen defrosts.FlowDesign schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:23:
[...]
Vanaf vanmiddag half 2 doet mijn EA6 telkens opbouwen naar vol vermogen (rond de 2300 Watt) en dan om het uur à 1,5 uur een defrost. Daarbij is heel de middag geen gas gebruikt. Buiten was het rond het vriespunt.
Zou denken dat het dus wel mogelijk moet zijn ook voor jouw EA6 door instellingen aan te passen.
Misschien goed om te weten, maar de installateur heeft een parallel buffervat geplaatst. Dat was voordat ik mezelf verdiept had en erachter kwam dat dat echt niet nodig was met alleen vloerverwarming zonder mengventiel, maargoed. Hier moet ik het mee doen.
JBtL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:26:
[...]
Behalve als er een thermostaatventiel op de vloerverwarming zit.. @Lshooter heb je misschien een foto van de verdeler?
:strip_exif()/f/image/nyyWl6YchXnScfC4pIuwWhn9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de verdeler en rechtsbovenin is de bypas die gaat van 0.05 tot 5 bar
Ik heb er heel weinig verstand van maar het voelt voor mij nog steeds gek dat als de warmtepomp de gewenste temperatuur niet haalt niet gewoon de watertemperatuur verder wordt verhoogd of de cv wordt bijgeschakeld om wel de gewenste temperatuur te halen. Want de watertemperatuur leek niet hoger dan 32 graden te worden, als dat tenminste de temperatuur is die direct op het scherm wordt getoond
@Lshooter Ziet er op zich ok, uit - de meeste groepen hebben voldoende flow - misschien wel teveel. Op basis van wat ik hier zie is het meest waarschijnlijk een onbalans tussen de twee pompen in het systeem. Je hebt het debiet van de warmtepomp vrij laag staan (10 l/min) - en de flow door de groepen is vrij hoog (2.5 l/min per groep? x7 = 17.5 l/m. Dan is het vrij waarschijnlijk dat de pomp van de verdeler meer water rondpompt dan hij binnenkrijgt vanuit de Elga, en dus veel gaat bijmengen waardoor de vloer niet warm wordt. Dat kan je aanpassen door de stooklijn te verhogen, maar dat is eigenlijk symptoombestrijding. Heb je al geprobeerd om de pomp van de verdeler lager te zetten - of het debiet van de Elga te verhogen?
Als dat niet werkt - waar staat de maximaal-thermostaatknop op afgesteld? En is de bypass warm?
Als dat niet werkt - waar staat de maximaal-thermostaatknop op afgesteld? En is de bypass warm?
[ Voor 216% gewijzigd door JBtL op 07-01-2026 20:40 ]
@VicDHG Heb jij een split of monoblock?VicDHG schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:43:
[...]
Ja, maar welke instelling dan toch. Ik heb echt al met vanalles gespeeld, maar nog nooit gezien dat hij sneller vermogen op gaat bouwen tussen defrosts.
Misschien goed om te weten, maar de installateur heeft een parallel buffervat geplaatst. Dat was voordat ik mezelf verdiept had en erachter kwam dat dat echt niet nodig was met alleen vloerverwarming zonder mengventiel, maargoed. Hier moet ik het mee doen.
Ik heb een monoblock en precies dezelfde situatie dat tussen defrosts de WP langzaam stijgt naar rond 1,5 kWe en daar blijft hangen tot volgende defrost. Ik ben ook erg benieuwd welke instelling of configuratie dit veroorzaakt.
Ik ben bijna geneigd om alles terug te zetten naar default-waarden om uit te sluiten dat ik het zelf door een gewijzigde parameter veroorzaakt heb...
Hij heeft dus een hele grote bypass met een parallel buffervat. Dat wordt dus strak inregelen.JBtL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:26:
[...]
Behalve als er een thermostaatventiel op de vloerverwarming zit.. @Lshooter heb je misschien een foto van de verdeler?
FlowDesign in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"VicDHG schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:43:
[...]
Ja, maar welke instelling dan toch. Ik heb echt al met vanalles gespeeld, maar nog nooit gezien dat hij sneller vermogen op gaat bouwen tussen defrosts.
Maar dan met HP000 op +0,5
Mijn monoblock gaat ook vaak tot 1,5kW. Soms tot 1,7 kW, maar niet hoger.mfabriek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:28:
[...]
@VicDHG Heb jij een split of monoblock?
Ik heb een monoblock en precies dezelfde situatie dat tussen defrosts de WP langzaam stijgt naar rond 1,5 kWe en daar blijft hangen tot volgende defrost. Ik ben ook erg benieuwd welke instelling of configuratie dit veroorzaakt.
Ik ben bijna geneigd om alles terug te zetten naar default-waarden om uit te sluiten dat ik het zelf door een gewijzigde parameter veroorzaakt heb...
De vermogenscurve wordt steiler als er een groter verschil tussen gemeten en ingestelde ruimtetemperatuur is. Ook is hij steiler als de ruimteinvloed hoger wordt gezet.
Je ziet in de regeling dat het verschil tussen berekende setpoint en het ingestelde setpoint groter is bij een steilere curve.
Vooral bij vloerverwarming daalt de ruimte temperatuur nauwelijks bij een defrost door de massa. De EA vindt het dan ook niet nodig snel op volvermogen te gaan draaien wat een overshoot zou kunnen geven.
Je ziet in de regeling dat het verschil tussen berekende setpoint en het ingestelde setpoint groter is bij een steilere curve.
Vooral bij vloerverwarming daalt de ruimte temperatuur nauwelijks bij een defrost door de massa. De EA vindt het dan ook niet nodig snel op volvermogen te gaan draaien wat een overshoot zou kunnen geven.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
De thermostaatknop staat op 40 graden, de bypass is nu met de cv ketel lauwwarm. Maar ik ga het terugzetten naar de warmtepomp en het debiet verhogen en kijken wat dat doet. Bedankt zover en ik zal laten weten of het verschil maaktJBtL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:19:
@Lshooter Ziet er op zich ok, uit - de meeste groepen hebben voldoende flow - misschien wel teveel. Op basis van wat ik hier zie is het meest waarschijnlijk een onbalans tussen de twee pompen in het systeem. Je hebt het debiet van de warmtepomp vrij laag staan (10 l/min) - en de flow door de groepen is vrij hoog (2.5 l/min per groep? x7 = 17.5 l/m. Dan is het vrij waarschijnlijk dat de pomp van de verdeler meer water rondpompt dan hij binnenkrijgt vanuit de Elga, en dus veel gaat bijmengen waardoor de vloer niet warm wordt. Dat kan je aanpassen door de stooklijn te verhogen, maar dat is eigenlijk symptoombestrijding. Heb je al geprobeerd om de pomp van de verdeler lager te zetten - of het debiet van de Elga te verhogen?
Hier ea6 mb verbruik 4 Jan.21kwh en minder dan 1kwh gas. Ltv met radiatoren beneden en boven 4 slaapkamers normale radiatoren. Sinds half december instellingen wat gewijzigd. Nu afgelopen weken minder dan 1 kwh gas en ca. 20 tot 30kwh elektra. Via shelly zie ik max vermogen van de mb elga ca. 2,1kw.
Voetpunt 24 helling 0,8, vandaag water ca. 38 graden continu
Voetpunt 24 helling 0,8, vandaag water ca. 38 graden continu
[ Voor 9% gewijzigd door mt66 op 07-01-2026 21:41 ]
:strip_exif()/f/image/vySjpKBLgFwQ1Rc4Xnf8TwIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Iwq07ImEBb7PsV68bnz28HxL.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ek2d7V5ytBN9A4oW07LD0ARy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z8QJfbdPUMeaaAzwsv0ABbME.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yjlJhCLbOYv7LVwIkZSbZSwa.jpg?f=fotoalbum_large)