• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

hallorichard schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:41:
Met deze instellingen krijg ik na circa 30 minuten uur een gecontroleerde stop:

AP028: Zet deze op 1 (Actieve koeling inschakelen)
CP020: menggroep
CP270: Zet deze op 22°C
HP003: Zet deze ook op 21°C

Druk is 1.8 bar.

Alleen vloerverwarming open.

Iemand een idee?

[Afbeelding]
Hij staat bij mij nu ook regelmatig in 'gecontroleerde stop'; ik neem aan omdat hij anders onder het setpoint komt.

Waar maak je die mooie grafieken mee?

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Radiant schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Hij staat bij mij nu ook regelmatig in 'gecontroleerde stop'; ik neem aan omdat hij anders onder het setpoint komt.

Waar maak je die mooie grafieken mee?
Elga ace uitlezen met een gtw08 en overzetten naar home assistant.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:15

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Het gedrag van het regelmatig stoppen met koelen herken ik hier ook.

Beneden ca 50m2 VV en boven 4 radiatoren.

Ongeacht of de radiatoren open staan of niet varieert de duur van koelen tussen de 20 minuten en 30 minuten.

Pas toen het gisteren buiten zo bloedverziekend heet was is hij van 18:30-22:00 non stop aan het koelen geweest.

Ik denk dat bij mij het probleem niet het setpoint is maar de stooklijk die de Elga hanteert.

Anders kan ik het verschil in gedrag niet verklaren.

Doel temperatuur is 21 graden, kamer is altijd 24/25 graden.

Aanvoertemperatuur limiet op 17 gezet. Meestal komt hij maar tot 17.7

Deze ochtend maakt hij steeds een run van 1 uur met tussenpozen van 1 uur.

Hij zit wel aan de ondergrens van zijn vermogen (200-300 watt) te functioneren.

Gelukkig geen condensvorming geconstateerd tot op heden bij de radiatoren, leidingen en verdelers.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• Desmosil
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-07 21:31
Ik krijg hem niet mooi koelend. Hele dag geprobeerd temperaturen aan te passen in kleine stapjes maar blijf eenzelfde beeld houden. Heb het idee dat het ergens anders aan ligt. Rond 12 ging het mooier maar om 1600 zijn dezelfde instellingen weer als rond 12 maar leek het weer nergens naar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ikXbYF4ZF0S218rDkn85flahIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqgwrCYyRGOeNt2JwI1UFTAy.jpg?f=fotoalbum_large

• hallorichard
  • Nu online
Desmosil schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:08:
Ik krijg hem niet mooi koelend. Hele dag geprobeerd temperaturen aan te passen in kleine stapjes maar blijf eenzelfde beeld houden. Heb het idee dat het ergens anders aan ligt. Rond 12 ging het mooier maar om 1600 zijn dezelfde instellingen weer als rond 12 maar leek het weer nergens naar.

[Afbeelding]
Ik heb het probleem opgelost. Het is vandaag buiten 5 graden warmer, maar binnen 1 graad koeler.

AP028: Zet deze op 1 (Actieve koeling inschakelen)
CP020: menggroep
CP270: Zet deze op 22°C
HP003: Zet deze ook op 18°C

Nu blijft de aanvoer lang rond de 22 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vzS4f3FxFN4cpNT0LZ-5J8G3zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxEByFSZqsFMoo6HYFLETHVm.jpg?f=fotoalbum_large

• Desmosil
Dat doet bij mij niks anders.

Waar ik wel achter ben is dat als ik de thermostaat boven de 20 graden instel hij überhaupt niet gaat koelen.

Dat zou zeggen dat er iets van een bovengrens ingesteld staat. Daardoor kan ik hem ook niet rustig laten koelen.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:18
Ik heb luchtvochtigheidsloggers (RV) geplaatst, die kon ik ff meenemen vanuit mijn werk. De woonkamer heeft een RV van iets van 78% en de berging zo rond de 72%. Had verwacht dat de kamer een lagere RV zou hebben dan de berging, maar dat is dus niet waar.

In de woonkamer loopt het nu zelfs op tot 80,5% en dat is wel echt hoog. Stond wel recht onder een plant dus wellicht scheelt dat ook :-)

In de berging loopt het terug van 73% naar nu 69%, maar daar loopt de temperatuur juist op dus dat is dan weer logisch. In de berging is het nu 28,5 graden en in de woonkamer net geen 26 graden.

Vanmiddag was het in de berging iets van 27 graden en een RV van 73, dus dan is het dauwpunt net geen 22 graden. Dus in mijn geval moet ik de vloerkoeling dan niet onder de 22 graden zetten.

In de woonkamer is het dauwpunt ook ongeveer 22 graden op dit moment en vanmiddag marginaal lager.

Toch wel interessant dit en misschien dan ook wel een idee om een dauwpuntsensor voor de Elga aan te schaffen. Of een dauwpuntsensor koppelen aan HA (Home Assistant) maar dat is nog echt toekomstmuziek. Dan moet je ook weer een modbus adapter kopen voor de Elga Ace.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Wat is nou precies het nut van die condensatiesensor? Volgens mij heb ik die wel, maar die deed dus blijkbaar vrij weinig.. Kan er niets over vinden in de handleiding.
edit:
Dit ding dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whOPZd7Q68J3ycUG1xm0QKy6d7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfcIGteaKbWRslSuJF81AKxI.jpg?f=fotoalbum_large

edit2: ah. Stelschroefje stond op +2C 8)7 Maar eens op -2C gezet en dan voorzichtig weer omhoog..

[ Voor 62% gewijzigd door Radiant op 26-06-2026 22:08 ]

• hallorichard
  • Nu online
onnaj schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:28:
Ik heb luchtvochtigheidsloggers (RV) geplaatst, die kon ik ff meenemen vanuit mijn werk. De woonkamer heeft een RV van iets van 78% en de berging zo rond de 72%. Had verwacht dat de kamer een lagere RV zou hebben dan de berging, maar dat is dus niet waar.

In de woonkamer loopt het nu zelfs op tot 80,5% en dat is wel echt hoog. Stond wel recht onder een plant dus wellicht scheelt dat ook :-)

In de berging loopt het terug van 73% naar nu 69%, maar daar loopt de temperatuur juist op dus dat is dan weer logisch. In de berging is het nu 28,5 graden en in de woonkamer net geen 26 graden.

Vanmiddag was het in de berging iets van 27 graden en een RV van 73, dus dan is het dauwpunt net geen 22 graden. Dus in mijn geval moet ik de vloerkoeling dan niet onder de 22 graden zetten.

In de woonkamer is het dauwpunt ook ongeveer 22 graden op dit moment en vanmiddag marginaal lager.

Toch wel interessant dit en misschien dan ook wel een idee om een dauwpuntsensor voor de Elga aan te schaffen. Of een dauwpuntsensor koppelen aan HA (Home Assistant) maar dat is nog echt toekomstmuziek. Dan moet je ook weer een modbus adapter kopen voor de Elga Ace.
https://github.com/iret33/ha-dew-point-calculator

Een temperatuur en luchtvochtigheid sensor en je het het dauwpunt.

Dit kun ja als je gtw-08 hebt koppelen aan cp270 en deze aanpassen als het dauwpunt niet meer past bij de actuele cp270 waarde.

[ Voor 9% gewijzigd door hallorichard op 26-06-2026 21:30 ]

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:43
Wij hebben sinds 2023 een Remeha Elga Ace 6kW in gebruik naar volle tevredenheid met daarbij een nieuwe Remeha Tzerra Ace sinds 2024/25. Deze zijn beiden geplaatst in een bestaande keuken (huis uit 1925 met uitbouw dus geen andere plek voor deze apparaten) van het huis dat we verder compleet hebben verbouwd en verduurzaamd.

Nu willen we de keuken gaan aanpakken en zijn we aan het puzzelen met de ruimte. De apparaten hangen nu naast elkaar en nu is de vraag of deze ook onder elkaar zouden kunnen zodat je wat meer de hoogte ( ~ 2.60m) kunt benutten. Eventueel is een andere optie nog om de CV ketel naar links te verplaatsen en de binnenunit aan de muur rechts te plaatsen. Ben dus benieuwd naar jullie visie en mening :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utzhDJPeooN1Y3xQYnoNjQt766I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nb7zIX70VmvZzJsKyvl0ITQK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Meauses op 27-06-2026 12:32 . Reden: optie 2 toegevoegd ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

@Meauses
Was het niet slimmer geweest om hier voor de installatie over na te denken ipv achteraf? 8)7
Verder is dit een vreemde vraag. Ik denk dat je zelf ook wel kunt zien dat beide apparaten de aansluitingen aan de onderzijde hebben en er tussen aanrecht en plafond niet voldoende ruimte is om ze onder elkaar te plaatsen. Kunnen ze niet naast elkaar op de muur rechts?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 08:14
@Meauses als je voldoende hoogte hebt is het geen probleem. Ik heb mijn cv op zolder en de EA op de beganegrond.

Maar vooral de binnenunit het nogal veel hoogte nodig om dat de koelmiddel aansluiting boven zit en het cv water onder.

Ik heb wel eens een opstelling gezien onder elkaar waarbij de cv leidingen achter de EA zaten .De EA was op een osb plaat gemonteerd voor de leidingen

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:15
Zit ook wel een rare knik in de leiding, lijkt mij ook niet ok.

• Meauses
Andrehj schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:34:
@Meauses
Was het niet slimmer geweest om hier voor de installatie over na te denken ipv achteraf? 8)7
Verder is dit een vreemde vraag. Ik denk dat je zelf ook wel kunt zien dat beide apparaten de aansluitingen aan de onderzijde hebben en er tussen aanrecht en plafond niet voldoende ruimte is om ze onder elkaar te plaatsen. Kunnen ze niet naast elkaar op de muur rechts?
@Andrehj Zoals ik had genoemd zat de keuken er al en ook een oude CV ketel dus dat was niet mogelijk. Met een nieuwe keuken kunnen we de boel uiteraard opnieuw indelen en kunnen we van die hoek een wat meer facilitaire ruimte maken maar zou het fijn zijn als we niet zo breed hoeven maar wat smaller kunnen. De muur rechts is te smal voor beide apparaten helaas.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Meauses
Pietje555 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:18:
@Meauses als je voldoende hoogte hebt is het geen probleem. Ik heb mijn cv op zolder en de EA op de beganegrond.

Maar vooral de binnenunit het nogal veel hoogte nodig om dat de koelmiddel aansluiting boven zit en het cv water onder.

Ik heb wel eens een opstelling gezien onder elkaar waarbij de cv leidingen achter de EA zaten .De EA was op een osb plaat gemonteerd voor de leidingen
Goed om te weten, op zich is er genoeg leiding lengte om hem onder de cv te plaatsen en indien nodig inderdaad met zo'n zelfde soort OSB oplossing :)

• Meauses
edwin2021 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:17:
Zit ook wel een rare knik in de leiding, lijkt mij ook niet ok.
Ja die gaan mij ook iets té 90 graden, dus dat kunnen we dan hopelijk met de verbouwing ook wat netter krijgen. Al zijn er absoluut geen problemen geweest afgelopen jaren en verwarm ik 99% van de tijd met de Elga Ace.

• Vonkenboer83
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:35
Goedemorgen, ik probeer mijn Remeha Elga Ace 4kW te laten koelen om de vloer in huis lager te krijgen dan de huidige 27 graden 🥵.

Ik heb hiervoor alle bovengenoemde instellingen aangepast en zie op het display van de warmtepomp ook het koel icoon verschijnen. Toch blijft de pomp in standby staan. Ik gebruik als thermostaat de Remeha ISense, hier kan ik naar mijn weten geen koel commando mee geven. Is de eTwist vereist voor het activeren van de koeling?

• Desmosil
Vonkenboer83 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:23:
Goedemorgen, ik probeer mijn Remeha Elga Ace 4kW te laten koelen om de vloer in huis lager te krijgen dan de huidige 27 graden 🥵.

Ik heb hiervoor alle bovengenoemde instellingen aangepast en zie op het display van de warmtepomp ook het koel icoon verschijnen. Toch blijft de pomp in standby staan. Ik gebruik als thermostaat de Remeha ISense, hier kan ik naar mijn weten geen koel commando mee geven. Is de eTwist vereist voor het activeren van de koeling?
Op welke temperatuur staat de thermostaat ingesteld? Bij mij begint hij pas te koelen bij 20 graden of lager

• Vonkenboer83
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:35
Temperatuur staat hier in de zomer op 19 graden continue

• onnaj
Weet iemand of de gtw08 ook ergens een stuk voordeliger is te krijgen? Vind persoonlijk zo'n €200 behoorlijk geld voor zoiets

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Je bedoelt die Modbus RTU module toch?

Als je in dit topic zoekt staat ergens een Italiaanse site, daar was het iets van 140 euro inclusief verzending geloof ik.

Zelf heb ik hem daar vandaan.

De Duitse sites leverden na lang wachten helemaal niets.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• onnaj
MuadDib007 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:35:
Je bedoelt die Modbus RTU module toch?

Als je in dit topic zoekt staat ergens een Italiaanse site, daar was het iets van 140 euro inclusief verzending geloof ik.

Zelf heb ik hem daar vandaan.

De Duitse sites leverden na lang wachten helemaal niets.
Die bedoel ik inderdaad. Ik zal het topic eens doorspitten dan! 👍

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 20:23
onnaj schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:59:
Wj zijn nu actief aan het vloerkoelen met de Elga Ace 5kW (hybride systeem) en zien in de berging waar ook de verdeler hangt dat de leidingen erg veel condens bevatten. Zowel de RVS leidingen als de 'plastic' leidingen van de vloerverwarming. De complete vloerverwarming is vorig jaar overigens vernieuwd.

Nu is de berging veel heter dan de rest van het huis en hangt de complete installatie naast de deur.. Dus zodra de deur opengaat zal er ook direct vocht naar binnenkomen met daarbij natuurlijk warmte.

Het huis is helemaal onderkelderd en de enige rvs leidingen die we hebben lopen naar de radiator in de kelder. Daar is geen condens te bespeuren maar in de kelder is het natuurlijk heerlijk koel.

In de woonkamer zelf is het nu ca 25-25,5 graden en de doeltemperaruur is ingesteld op 22 graden. De minimale temperatuur voor de leidingen is ingesteld op 19 graden. Eigenlijk verwacht ik daar ook geen tot weinig condens omdat je invloed van de koude in kelder hebt en de vloer dus minder warm is en het is in de woonkamer zelf dus ook een stuk behaaglijker dan in de kelder.

Zouden jullie verwachten dat deze condens problemen oplevert?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me staal.

Een paar keer is niet zo erg. Zeker als het niet te lang is (waarvan akte, ik heb voornamelijk Kunststof composiet en bij de ketel een stukje staal nog).

Op den duur gaat het roesten.

Adjust non olet, plerumque...

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-07 23:01

Fremske

and change the world

Beste Tweakers,

Zijn hier meer leden die problemen hebben met de koel functie van Elga Ace?

Ik heb EA4 (split) gekoppeld via R-bus aan een eTwist (v9).

Àlle parameters staan goed om te mogen koelen (meng groep, HP003 op 17, CP270 op 19, koelen toegestaan).

Buitentemperatuur volgens voeler is 32 graden. Binnen temperatuur is 25 graden op eTwist, setpoint kamertemperatuur is handmatig op 19 graden gezet.

De eTwist vraagt om koeling (huisje met sneeuwvlok) knippert maar de compressor weigert aan te gaan en blijft op gecontroleerde stop staan. Waarom is dit??

aanvoer temperatuur in de vloer en retour zitten beide op 22.5 graden.

Ik ben hier al een week mee bezig om de logica van de EA4 te snappen wanneer het wel of niet gaat koelen.

geforceerd koelen levert helemaal niks op, compressor gaat dan niet aan.

wie kan mij helpen??

Back to the future

• Lenpe
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 00:11
Hallo

Klein vraagje

Ik heb een hybride warmte pomp !

En een warmte pomp boiler !

Kan ik met het water van de warmte pompboiler mijn hybride warmte pomp ontdooien in de winter ?

Nu gaat dat nog met mijn gas ketel !

Thanx voor zinvolle reacties

[ Voor 3% gewijzigd door Lenpe op 17-07-2026 13:38 ]

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Lenpe schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:38:
Hallo

Klein vraagje

Ik heb een hybride warmte pomp !

En een warmte pomp boiler !

Kan ik met het water van de warmte pompboiler mijn hybride warmte pomp ontdooien in de winter ?

Nu gaat dat nog met mijn gas ketel !

Thanx voor zinvolle reacties
Dat zal van je specifieke situatie afhangen.

Officieel is de Elga hybride, maar wat voor backup er aan moet dat is op meerdere manieren in te vullen.

Bij mij is mijn WPB de backup voor mijn Elga. Dat kan omdat deze een extra spiraal heeft om zo CV water door het vat te laten lopen zonder dat het in contact komt met drinkwater.

Wel heb ik zelf eea aan kleppen en aansturing moeten maken om het weekend te krijgen.

De vraag is of een installateur dat voor je wil doen.

Meestal werken die alleen aan door de fabrikant gevalideerde oplossingen!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-07 22:55
TB_Demolisher schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:35:
Ik heb meegedaan aan de pilot van dit systeem.

Werkte prima, evaluatie wordt nu gedaan.

More to come soon
Hopelijk komt er een HomeWizard-integratie bij, want anders heb je dadelijk je meterkast vol hangen met P1-meters van allerlei verschillende merken

[ Voor 23% gewijzigd door bjornricardo33 op 17-07-2026 14:49 ]

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste