• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:24
@Smartenergie Niets is risicoloos. Vraag een gemiddelde installateur maar eens hoeveel storingen hij mag afhandelen op ketels in het stookseizoen. Er zijn maar 2 zekerheden in het leven. Dood gaan en belasting betalen. 8)

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:04
Ik heb destijds gekozen voor een ea6kw icm remeha calenta 40l omdat;
- ik 2 badkamers heb met regendouche die ik niet kwijt wil
- ik geen groot (voorwaarde 2x2personen gelijktijdig badkamers gebruiken) boiler vat kwijt kan ivm afmetingen en gewicht
- we koken op gas
- ik flexibel wil zijn met keuze gas/Electra afhankelijk van nukken overheid en energie leverancier
Betreft een vrijstaande woning (1995) van ca 160m2 met (nu) beneden vloerverwarming en boven radiatoren gecombineerd met airco. Hr++ Glas, geen na-isolatie.
Btw, ander verschil is dat met de ea6 de buitenunit 30 meter van de binnen unit kan staat. In mijn geval kon ik hem daarmee kompleet uit zicht en geluidsloos achter in de tuin plaatsen.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37
MotorBeast schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:47:
@Kompaskijken Als het oorlog wordt heb je geen gas meer. Zelfs Trump kunnen we niet meer vertrouwen met zijn LNG boten. Blijven koken op gas is duur. Door omstandigheden heb ik helaas daarvoor nog een aansluiting. Die gaat er volgend jaar uit. Ik heb dit jaar 20m3 verstookt voor koken. Reken maar even uit wat dat kost per kuub. Meer dan €25,- per kuub. Dan is een inductieplaat zo terugverdient. Bezint eer ge begint.

Als je FE doorrekent tegen hybride is FE altijd goedkoper op lange termijn. Volgend jaar gaat alleen alweer de belasting omhoog op gas, op stroom naar beneden.
Is FE werkelijk altijd goedkoper dan hybride? Dat hangt er ook vanaf hoe lang je WP meegaat (10 jaar? 15 jaar?) en wat vervanging over zoveel jaar kost.

Daarnaast kan ook nog de vraag meespelen, of je denkt dat je binnen 5 of 10 jaar gaat verhuizen of niet.

Anyway, technisch gezien (achteraf) hadden we hier met ons tweepersoons huishouden ook uit gekund met FE, maar die investering was een stuk hoger geweest. En misschien verhuizen we naar een andere woning binnen nu en een paar jaar (of niet). Dus vind hybride voor nu prima, dan neem ik de netbeheerkosten voor gas maar op de koop toe (die had ik anders ook gehad zonder warmtepomp).
Stel dat we hier nog wonen wanneer de EA6 vervangen moet worden, dan stappen we dan wel over op FE.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• MotorBeast
@FlowDesign Verhuizen? Ik denk dat kopers een gat in de lucht springen als ze horen wat ik per maand betaal aan energiekosten. Die betalen grif mijn investering die ik aan een WP heb gedaan. Ik zie een WP als een diepte investering. Net als isolatie, HR++ of +++ etc.

Op site Berekenhet of zoiets kan je mooi vergelijk maken tussen FE en hybride.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 11-12-2025 15:46 ]

• FlowDesign
MotorBeast schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:41:
@FlowDesign Verhuizen? Ik denk dat kopers een gat in de lucht springen als ze horen wat ik per maand betaal aan energiekosten. Die betalen grif mijn investering die ik aan een WP heb gedaan. Ik zie een WP als een diepte investering. Net als isolatie, HR++ of +++ etc.

Op site Berekenhet of zoiets kan je mooi vergelijk maken tussen FE en hybride.
Er zijn vast ook mensen die bang zijn voor een warmtepomp. Net zoals zulke mensen een hekel hebben aan een EV.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:16
Beste mede Elga Ace gebruikers,
Ik heb de volgende vraag
Ik heb een kWh meter van homewizard tussen de voeding en de Elga Ace
nu heeft de kWh meter 2 puls output en de Elga Ace heeft een aansluiting voor een energiemeter (pulssignaal)
iemand daar ervaring in hoe het een en ander aan te sluiten en welke pulsuitgang van de kWh te gebruiken

Mvg
Henk
@minicraft Dat is ergens vooraan in dit topic al een paar maal besproken. Even terugzoeken dus.
Tip: Gebruik de zoekfunctie, die is er niet voor niets.

[ Voor 48% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2025 19:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:45

orf

Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:37:
@minicraft Dat is ergens vooraan in dit topic al een paar maal besproken. Even terugzoeken dus.
Tip: Gebruik de zoekfunctie, die is er niet voor niets.
Volgens mij nooit specifiek voor de HomeWizard kWh-meter. Ik heb het in ieder geval nooit werkend gekregen, ook al werd ik doorverwezen om maar te zoeken in dit topic.

De HomeWizard heeft 2 puls uitgangen. Eén vast en één instelbaar.

• MotorBeast
minicraft schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:49:
Beste mede Elga Ace gebruikers,
Ik heb de volgende vraag
Ik heb een kWh meter van homewizard tussen de voeding en de Elga Ace
nu heeft de kWh meter 2 puls output en de Elga Ace heeft een aansluiting voor een energiemeter (pulssignaal)
iemand daar ervaring in hoe het een en ander aan te sluiten en welke pulsuitgang van de kWh te gebruiken

Mvg
Henk
Heb je zo'n meter die op een dinrail moet in de meterkast? Dan is het doorlussen conform schema wat erbij zit. Geen kennis ervan? Niet zelf prullen en iemand met kennis even laten doen.
orf schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:01:
Volgens mij nooit specifiek voor de HomeWizard kWh-meter.
Heb je überhaupt op "Homewizard" in dit topic gezocht voordat je dat typte?
Ik heb het in ieder geval nooit werkend gekregen, ook al werd ik doorverwezen om maar te zoeken in dit topic.

De HomeWizard heeft 2 puls uitgangen. Eén vast en één instelbaar.
Ik heb het bij mijn ouders zonder problemen aangesloten en het werkte direct (zoals ik hier ook al meldde : Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen")
Je stelt de output van de kWh meter in op 1000 pulsen per kWh en in de Ace op 1 Wh per puls, wat uiteraard precies hetzelfde is.
Voor de rest heb ik volgens mij niets ingesteld en het verbruik in de Remeha app komt precies overeen met dat van de HW kWh-meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2025 21:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:45

orf

Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:40:
[...]
Ik heb het bij mijn ouders zonder problemen aangesloten en het werkte direct (zoals ik hier ook al meldde : Andrehj in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen")
Je stelt de output van de kWh meter gewoon in op 1000 pulsen per kWh en in de Ace op 1 Wh per puls, wat uiteraard precies hetzelfde is.
Voor de rest heb ik volgens mij niets ingesteld en het verbruik in de Remeha app komt precies overeen met dat van de HW kWh-meter.
Nouja, prima. Bij mij (monoblock) werkt het niet. De Remeha app geeft totaal verkeerd verbruik.

HP033 staat op 1Wh en de HomeWizard staat zo ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUgRBrQODnP-mP01piOV_a9aB6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEm4JlDrug0fJrucu8ntTDxf.jpg?f=fotoalbum_large

En de pulslengte op 100ms

[ Voor 9% gewijzigd door orf op 11-12-2025 21:27 ]

@orf Zeker weten dat de kabel goed aangesloten is? Niet omgepoold? Want dan werkt zo'n halfgeleiderschakeling niet.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:54
Andrehj schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:45:
@orf Zeker weten dat de kabel goed aangesloten is? Niet omgepoold? Want dan werkt zo'n halfgeleiderschakeling niet.
Daar had ik inderdaad last van met het aansluiten van de pulsuitgang van de HomeWizard kWh meter op de pulsingang van mijn Ecodan binnenunit. Na wisselen polen werkte het wel. Verder precies zoals hierboven beschreven met instellen van juiste aantal pulsen per kWh op beide apparaten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23
Ik heb gewoon een zo’n homewizard energy socket aan de binnen unit gekoppeld. Werkt dat niet voor jou ?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:32
greg-a schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:34:
Ik heb gewoon een zo’n homewizard energy socket aan de binnen unit gekoppeld. Werkt dat niet voor jou ?
EA6 heeft geen stekker in een stopcontact

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• FlowDesign
BarryH schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:12:
[...]

Meestal niet, maar hij kan gewoon op 1 fase dus het kan wel met een stopcontact en stekker, maar is geen aanrader.

Zelf heb ik een Shelly PM Mini G3 op de aansluiting van de EA6.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Bij mij zit er ook een stekker aan mijn EA6. In Nederland ook gewoon toegestaan.
Hoeft ook niet op een aparte groep zolang je maar niet over de 3600W totaal vermogen gaat

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• FlowDesign
Pietje555 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:42:
Bij mij zit er ook een stekker aan mijn EA6. In Nederland ook gewoon toegestaan.
Hoeft ook niet op een aparte groep zolang je maar niet over de 3600W totaal vermogen gaat
Precies, dus beter niet op dezelfde groep als je wasmachine of droger ofzo zetten.

Ik had al een dikke kabel naar zolder voor de zonnepanelen, die hebben we gebruikt voor een mini meterkastje boven. Scheelde weer moeilijk doen met een nieuwe kabel trekken :)

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:04
FlowDesign schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:25:
[...]

Precies, dus beter niet op dezelfde groep als je wasmachine of droger ofzo zetten.

Ik had al een dikke kabel naar zolder voor de zonnepanelen, die hebben we gebruikt voor een mini meterkastje boven. Scheelde weer moeilijk doen met een nieuwe kabel trekken :)
Of dat nu echt optimaal is....
Werk aan zonnepanelen of goede storing en met beetje pech ligt je elga ook plat.

• MotorBeast
edwin2021 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:59:
[...]

Werk aan zonnepanelen of goede storing en met beetje pech ligt je elga ook plat.
Is geen probleem. Heb ik ook hier. Zonnepanelen hebben een eigen werkschakelaar en aparte groep en aardlek binnen mijn kast op zolder.

• FlowDesign
edwin2021 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:59:
[...]

Nee hoor :)
Net als wat @MotorBeast zegt, de PV installatie zit gewoon op z'n eigen aardlekschakelaar, net als de EA6. Daarom zei ik al "mini meterkastje" :)

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:23
BarryH schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:12:
[...]

jawel hoor, ik heb ook een EA6 split. Zolang je dit netjes doet en op een aparte groep (of een groep waar weinig anders op staat) zet is er niet zoveel aan de hand. scheelt toch weer lekker.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32
Ik heb een EA4 maar daar heb ik destijds ook gewoon een eigen groep voor aangelegd aangezien alles open lag en ik een nieuwe groepenkast heb geïnstalleerd. Oké, de pomp van de vloerverwarmingsverdeler zit er ook op maar die pakt tussen de 5 en de 25watt dus dat loopt wel los. Ik zou de pomp ook nog op de groep van de CV ketel kunnen zetten, dan heeft hij volledig zijn eigen groep. Maargoed, het is een EA4 en die komt, icm vloerverwarming, nauwelijks boven de 1000w uit.

Adjust non olet, plerumque...

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Offtopic, klusje voor de vakantie mijn groepenkast maar eens vervangen door een grotere.
Na alle uitbreidingen en nu weer 3 nieuwe airco's met tussenmeters wordt het wel erg rommelig en te krap.
Bij nieuwbouw nooit rekening gehouden met de energietransitie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlyIJrdD5_rHvpsUtJ_fHW4QOIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxUdjvbxkARDJKFSGMbIulZl.jpg?f=fotoalbum_large

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• FlowDesign
FlowDesign schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:13:
[...]

Nee hoor :)
Net als wat @MotorBeast zegt, de PV installatie zit gewoon op z'n eigen aardlekschakelaar, net als de EA6. Daarom zei ik al "mini meterkastje" :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKXu-TOMWeIoGBWfaZcBh-H8VXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5CNgsqtlrASU05luWMAb1QB.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste