• j111194
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
Goedemorgen!

Ik heb een vraag over mijn Remeha Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp.
Sinds onze verhuizing valt mij op dat gas snel wordt bijgeschakeld en dat de warmtepomp zelf weinig vermogen lijkt te leveren. Ik vraag me af of dit normaal is, of dat er iets mis is voordat ik een installateur ga inschakelen.

Wat ik zie:
• Warmtevraag aanwezig (ook in de Elga zelf)
• Bivalent op 2°C gezet voor test → CV schakelt nu niet bij
(buiten is ±7°C)
• Volgens stooklijn (basis 20 / helling 1.8 / max 50) wordt ~44°C gevraagd
• Aanvoer warmtepomp komt niet boven 34°C
• Retour ~30°C
• Warmtepompvermogen blijft steken op ±1.8 kW (max), vaak lager of uit
• Wij hebben geen vloerverwarming
• Als ik bivalent hoger zet → CV springt bij → aanvoer direct naar 50°C en radiatoren warm
(dus systeem & afgifte lijken prima)
• Bij volledig resetten (stekker eruit) gaat de WP héél even naar ~40°C,
maar zakt kort daarna weer terug naar 34°C
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:
Waarom komt de warmtepomp niet hoger dan 34°C aanvoer en blijft het vermogen rond de 1.8 kW hangen, terwijl er wel een vraag van ~44°C is?
Lijkt dit op normaal gedrag of op een beperking/defect?

Laat het vooral weten als ik gegevens mis.
Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:43:
Goedemorgen!

Sinds onze verhuizing valt mij op dat gas snel wordt bijgeschakeld en dat de warmtepomp zelf weinig vermogen lijkt te leveren. Ik vraag me af of dit normaal is, of dat er iets mis is voordat ik een installateur ga inschakelen.

Wat ik zie:
(buiten is ±7°C)
• Retour ~30°C
• Als ik bivalent hoger zet → CV springt bij → aanvoer direct naar 50°C en radiatoren warm
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:
Waarom komt de warmtepomp niet hoger dan 34°C aanvoer en blijft het vermogen rond de 1.8 kW hangen, terwijl er wel een vraag van ~44°C is?

Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris
Heb je WAR en of RAR aan?
Wat voor radiatoren heb je?
Heb je ventilatoren op je radiatoren?
Wat is de instelling van je debiet (pompsnelheid)?

Ik heb ook geen vloerverwarming maar wel ventilatoren op m'n radiatoren beneden, en als ik een erg hoge aanvoertemperatuur ga vragen (wanneer het erg koud is buiten), dan gaat de cv-ketel soms een beetje meehelpen.

Met een lagere stooklijn (20 en 0,7) en een hoger debiet heb ik dat er nu uit weten te krijgen. Huis van 1988 zonder na-isolatie blijft hiermee makkelijk op temperatuur (zolang het niet hard gaat vriezen) zonder gas bijstook. Vermogen van m'n EA6 blijft, afhankelijk van de buitentemperatuur, meestal tussen de 500 en 1000 Watt schommelen. Laatste paar dagen eerder 500 / 600 Watt.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 03-12-2025 09:33 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• FlowDesign
BarryH schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:37:
[...]

Leuk, hoe maak je deze variabelen?
Edit dashboard, Add Card, Statistics graph... Dan heb ik als sensor de Remeha Outdoor Temperature gekozen (sensor buiten van de warmtepomp) en verder 'Daily' en 'mean' (gemiddelde). Dat is alles :)

Er is ook een apart HA topic voor meer informatie :)
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:06

Releases

Ja maar!

Iemand al ervaringen met de Remeha Confida lijn warmtepompen?
Ik sta nu op het punt hiervoor te gaan na aanleiding van een goede offerte aanbieding.

• j111194
  • Nu online
Als het goed is heb ik WAR aan, ik heb een eTwist en deze staat op met regelstrategie Kamer en Buiten
Ik heb geen ventilatoren op mijn radiator, en het is een combinatie van dubbele en enkele.
- Beneden verdieping 4 dubbele, 4 enkele
- Tweede verdieping 5 enkele
- Zolder 1 dubbele
Debiet is momenteel 12l/min

Momenteel is ook de aanvoer 31 graden, wat niet het huis kan verwarmen. Wanner ik de bivalent omhoog zet springt de cv erg vaak bij (bijv. nu 8 a 10m3 per dag met huidige temperaturen) Zie ook het energie verbruik van remeha home app. Op de dagen dat je de pieken ziet is wanneer CV bij mocht springen, andere dagen heb ik geprobeerd met lage bivalent dan de temperatuur daalt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17T5fInKm4jONbC0VSX-WR_BWq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wr4q29fEsY3x46otyG26fXx.jpg?f=fotoalbum_large

• j111194
  • Nu online
FlowDesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:29:
[...]

Heb je WAR en of RAR aan?
Wat voor radiatoren heb je?
Heb je ventilatoren op je radiatoren?
Wat is de instelling van je debiet (pompsnelheid)?

Ik heb ook geen vloerverwarming maar wel ventilatoren op m'n radiatoren beneden, en als ik een erg hoge aanvoertemperatuur ga vragen (wanneer het erg koud is buiten), dan gaat de cv-ketel soms een beetje meehelpen.

Met een lagere stooklijn (20 en 0,7) en een hoger debiet heb ik dat er nu uit weten te krijgen. Huis van 1988 zonder na-isolatie blijft hiermee makkelijk op temperatuur (zolang het niet hard gaat vriezen) zonder gas bijstook. Vermogen van m'n EA6 blijft, afhankelijk van de buitentemperatuur, meestal tussen de 500 en 1000 Watt schommelen. Laatste paar dagen eerder 500 / 600 Watt.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
FlowDesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:37:
[...]

Edit dashboard, Add Card, Statistics graph... Dan heb ik als sensor de Remeha Outdoor Temperature gekozen (sensor buiten van de warmtepomp) en verder 'Daily' en 'mean' (gemiddelde). Dat is alles :)

Er is ook een apart HA topic voor meer informatie :)
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Dank hiervoor. is het ook mogelijk om met HA de aanvoer en retour T uit te lezen? of is daarvoor echt de GTW08 nodig?

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:50
greg-a schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:04:
[...]

Dank hiervoor. is het ook mogelijk om met HA de aanvoer en retour T uit te lezen? of is daarvoor echt de GTW08 nodig?
Niet via de Remeha integration, ik heb het zo opgelost:
https://gathering.tweaker...message/77734106#77734106
en
https://gathering.tweaker...message/81412658#81412658

[ Voor 10% gewijzigd door ardvark99 op 03-12-2025 10:33 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-12 21:30
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:43:
Goedemorgen!

Wat ik zie:
(buiten is ±7°C)
• Retour ~30°C
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:

Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris
Een hybride WP is geen vervanger van een CV ketel.
Een EA4 kan maximaal 1500 W trekken (1,5 kW). Je draait dus volle kracht.
Daarmee haalt hij nu 34 gr (wat al heel netjes is) maar je vraagt 44 gr. Logisch dat hij de gasketel bijschakelt omdat hij het elektrisch niet aan kan.
Door HP000 lager te stellen voorkom je dat de CV ketel start, met gevolg dat je niet hoger komt dan je 34 gr.
Als het onder de 5 gr komt zul je merken dat het minder comfortabel in huis gaat worden want dan krijg je te maken met een lagere COP en energieverlies door de ontdooicycli. Op volle kracht zal hij veel vaker bevriezen dan bij 80% belasting.
Kortom laat de EA lekker zijn werk doen en de gasketel bijschakelen als dat nodig is.
Enige wat je mogelijk kan doen is de helling iets vlakker zetten als blijkt dat 44 gr niet nodig is om het huis warm te houden.
Ik zou het voetpunt op 15 zetten, dan volgt hij de instelling van de thermostaat welke toch meestal op 20 staat.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• j111194
  • Nu online
Een hybride WP is geen vervanger van een CV ketel.
Een EA4 kan maximaal 1500 W trekken (1,5 kW). Je draait dus volle kracht.
Daarmee haalt hij nu 34 gr (wat al heel netjes is) maar je vraagt 44 gr. Logisch dat hij de gasketel bijschakelt omdat hij het elektrisch niet aan kan.
Door HP000 lager te stellen voorkom je dat de CV ketel start, met gevolg dat je niet hoger komt dan je 34 gr.
Als het onder de 5 gr komt zul je merken dat het minder comfortabel in huis gaat worden want dan krijg je te maken met een lagere COP en energieverlies door de ontdooicycli. Op volle kracht zal hij veel vaker bevriezen dan bij 80% belasting.
Kortom laat de EA lekker zijn werk doen en de gasketel bijschakelen als dat nodig is.
Enige wat je mogelijk kan doen is de helling iets vlakker zetten als blijkt dat 44 gr niet nodig is om het huis warm te houden.
Ik zou het voetpunt op 15 zetten, dan volgt hij de instelling van de thermostaat welke toch meestal op 20 staat.
Hey Pietje555,

Duidelijk. Dan ga ik de bivalent weer iets opschroeven en de stooklijn fine-tunen.
Dus het is het goede gedrag wat ik terug zie? En is het gasverbruik wat ik gedeeld heb dan ook realistisch in verhouding?
En wat is in mijn geval beter om te doen? Altijd (ook nacht en bij dag weg voor werk) de temperatuur constant houden op bijv. 20 graden? Of zou het wel voordeliger zijn om in de nacht terug te draaien naar bijv. 16 graden?
Op welke bivalente temp zou jij aanbevelen om te starten?

Sorry voor de hele lijst aan vragen.

• FlowDesign
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:00:
[...]

Hey Pietje555,

Duidelijk. Dan ga ik de bivalent weer iets opschroeven en de stooklijn fine-tunen.
Dus het is het goede gedrag wat ik terug zie? En is het gasverbruik wat ik gedeeld heb dan ook realistisch in verhouding?
En wat is in mijn geval beter om te doen? Altijd (ook nacht en bij dag weg voor werk) de temperatuur constant houden op bijv. 20 graden? Of zou het wel voordeliger zijn om in de nacht terug te draaien naar bijv. 16 graden?
Op welke bivalente temp zou jij aanbevelen om te starten?

Sorry voor de hele lijst aan vragen.
Ik zou in jouw geval toch echt een paar radiatoren gaan vervangen voor dubbel of tripel, of op z'n minst de bestaande dubbele beneden gaan voorzien van ventilatoren, anders zul je altijd aardig wat gas blijven verstoken omdat je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt.

Zie hier wat inspiratie voor zelfbouw met PC-ventilatoren en aansturing door HeatMeister.
Ik heb deze ook geïnstalleerd beneden op dubbele radiatoren uit 1988 en dat scheelt dag en nacht. Hiermee kun je prima je huis warm stoken bij een lagere aanvoertemperatuur.
Overigens werkt dit ook veel beter dan relatief dure kant&klaar-oplossingen van de bouwmarkt enzo, want die hebben veel te kleine ventilatoren die bovendien herrie maken.

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Projectje inregelen: Gisteren de Ace op alleen stooklijn gezet bij kennis zodat thermostaat niets meer doet. L/L erbij aangezet. Nu fintetunen zodat stooklijn zo laag mogelijk is dat boven zachtjes warm blijft en L/L permanent draait (die functioneert nu als thermostaat en eventueel wat opstoken om 20 graden beneden te houden). Winst is nu al reeds zo'n 500 a 600W. Elga liep continue op zijn tenen. Gasverbruik tot nu toe ...... niets meer.

Verder gaan we de afgifte vergroten voor de Elga. Wellicht kan hij dan weer zonder de L/L draaien op termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2025 12:15 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-12 21:30
@j111194 denk dat als je de cv toch nodig hebt, je huis best wat warmte verliest. Nachtverlaging is dan denk ik het zuinigst omdat de EA het dan kan trekken. Snel opwarmen is een EA niet geschikt voor, dus dat zal je op gas moeten doen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-12 21:15
@j111194 ik heb ook een ea4; onder de 5 graden kakt de boel enorm in. Onder nul bij lage luchtvochtigheid gaat het weer iets beter. Zou die grens waarop de cv mag meewerken wat hoger leggen; zeker rond de 5 graden.

Hoe is je isolatie? Zou met warmtepomp zeker geen nachtverlaging naar 16 toepassen, dat gat kan de warmtepomp nooit overbruggen, duurt zo een paar uur.

Doe zelf helemaal geen nachtverlaging - maar hier werkt altijd wel iemand thuis en redelijk goede isolatie (bouw 2008). Voordeel van het niet verlagen is dat je veel meer op laag last kan draaien - feitelijk spreid je de compensatie voor warmteverlies van de woning over meer uren. Op laag last is de warmtepomp het meest efficiënt. Uiteraard gaat dit niet op bij temperaturen onder de 5, dan moet de pomp harder werken en compenseren voor de defrost cycli.

• j111194
  • Nu online
Oke, bedankt allemaal.
Ik zal eens gaan kijken naar ventilatoren, misschien inderdaad een idee.
Isolatie is niet heel goed. Oud huis, en energie label D, vooral door gebrek aan muurisolatie.
Nu de bival op 8 gezet (en stooklijn helling op 1.5), en constante gewenste temperatuur van 20 graden. Dat lijkt het (wel met een totaal van iets meer dan 1m3 gas, met intervallen van 30min) bij te benen, ik zie namelijk dat het vannacht constant 20 graden in de ruimte is gebleven.

Totaal vannacht is 5kWh elektriciteit en 13kWh gas verbruikt. Klinkt dit realistisch?
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste