• j111194
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09-12 15:52
Goedemorgen!

Ik heb een vraag over mijn Remeha Elga Ace 4 kW hybride warmtepomp.
Sinds onze verhuizing valt mij op dat gas snel wordt bijgeschakeld en dat de warmtepomp zelf weinig vermogen lijkt te leveren. Ik vraag me af of dit normaal is, of dat er iets mis is voordat ik een installateur ga inschakelen.

Wat ik zie:
• Warmtevraag aanwezig (ook in de Elga zelf)
• Bivalent op 2°C gezet voor test → CV schakelt nu niet bij
(buiten is ±7°C)
• Volgens stooklijn (basis 20 / helling 1.8 / max 50) wordt ~44°C gevraagd
• Aanvoer warmtepomp komt niet boven 34°C
• Retour ~30°C
• Warmtepompvermogen blijft steken op ±1.8 kW (max), vaak lager of uit
• Wij hebben geen vloerverwarming
• Als ik bivalent hoger zet → CV springt bij → aanvoer direct naar 50°C en radiatoren warm
(dus systeem & afgifte lijken prima)
• Bij volledig resetten (stekker eruit) gaat de WP héél even naar ~40°C,
maar zakt kort daarna weer terug naar 34°C
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:
Waarom komt de warmtepomp niet hoger dan 34°C aanvoer en blijft het vermogen rond de 1.8 kW hangen, terwijl er wel een vraag van ~44°C is?
Lijkt dit op normaal gedrag of op een beperking/defect?

Laat het vooral weten als ik gegevens mis.
Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:43:
Goedemorgen!

Sinds onze verhuizing valt mij op dat gas snel wordt bijgeschakeld en dat de warmtepomp zelf weinig vermogen lijkt te leveren. Ik vraag me af of dit normaal is, of dat er iets mis is voordat ik een installateur ga inschakelen.

Wat ik zie:
(buiten is ±7°C)
• Retour ~30°C
• Als ik bivalent hoger zet → CV springt bij → aanvoer direct naar 50°C en radiatoren warm
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:
Waarom komt de warmtepomp niet hoger dan 34°C aanvoer en blijft het vermogen rond de 1.8 kW hangen, terwijl er wel een vraag van ~44°C is?

Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris
Heb je WAR en of RAR aan?
Wat voor radiatoren heb je?
Heb je ventilatoren op je radiatoren?
Wat is de instelling van je debiet (pompsnelheid)?

Ik heb ook geen vloerverwarming maar wel ventilatoren op m'n radiatoren beneden, en als ik een erg hoge aanvoertemperatuur ga vragen (wanneer het erg koud is buiten), dan gaat de cv-ketel soms een beetje meehelpen.

Met een lagere stooklijn (20 en 0,7) en een hoger debiet heb ik dat er nu uit weten te krijgen. Huis van 1988 zonder na-isolatie blijft hiermee makkelijk op temperatuur (zolang het niet hard gaat vriezen) zonder gas bijstook. Vermogen van m'n EA6 blijft, afhankelijk van de buitentemperatuur, meestal tussen de 500 en 1000 Watt schommelen. Laatste paar dagen eerder 500 / 600 Watt.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 03-12-2025 09:33 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

• FlowDesign
BarryH schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:37:
[...]

Leuk, hoe maak je deze variabelen?
Edit dashboard, Add Card, Statistics graph... Dan heb ik als sensor de Remeha Outdoor Temperature gekozen (sensor buiten van de warmtepomp) en verder 'Daily' en 'mean' (gemiddelde). Dat is alles :)

Er is ook een apart HA topic voor meer informatie :)
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-12 16:05

Releases

Ja maar!

Iemand al ervaringen met de Remeha Confida lijn warmtepompen?
Ik sta nu op het punt hiervoor te gaan na aanleiding van een goede offerte aanbieding.

• j111194
Als het goed is heb ik WAR aan, ik heb een eTwist en deze staat op met regelstrategie Kamer en Buiten
Ik heb geen ventilatoren op mijn radiator, en het is een combinatie van dubbele en enkele.
- Beneden verdieping 4 dubbele, 4 enkele
- Tweede verdieping 5 enkele
- Zolder 1 dubbele
Debiet is momenteel 12l/min

Momenteel is ook de aanvoer 31 graden, wat niet het huis kan verwarmen. Wanner ik de bivalent omhoog zet springt de cv erg vaak bij (bijv. nu 8 a 10m3 per dag met huidige temperaturen) Zie ook het energie verbruik van remeha home app. Op de dagen dat je de pieken ziet is wanneer CV bij mocht springen, andere dagen heb ik geprobeerd met lage bivalent dan de temperatuur daalt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17T5fInKm4jONbC0VSX-WR_BWq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wr4q29fEsY3x46otyG26fXx.jpg?f=fotoalbum_large

• j111194
FlowDesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:29:
[...]

Heb je WAR en of RAR aan?
Wat voor radiatoren heb je?
Heb je ventilatoren op je radiatoren?
Wat is de instelling van je debiet (pompsnelheid)?

Ik heb ook geen vloerverwarming maar wel ventilatoren op m'n radiatoren beneden, en als ik een erg hoge aanvoertemperatuur ga vragen (wanneer het erg koud is buiten), dan gaat de cv-ketel soms een beetje meehelpen.

Met een lagere stooklijn (20 en 0,7) en een hoger debiet heb ik dat er nu uit weten te krijgen. Huis van 1988 zonder na-isolatie blijft hiermee makkelijk op temperatuur (zolang het niet hard gaat vriezen) zonder gas bijstook. Vermogen van m'n EA6 blijft, afhankelijk van de buitentemperatuur, meestal tussen de 500 en 1000 Watt schommelen. Laatste paar dagen eerder 500 / 600 Watt.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-12 13:29
FlowDesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:37:
[...]

Edit dashboard, Add Card, Statistics graph... Dan heb ik als sensor de Remeha Outdoor Temperature gekozen (sensor buiten van de warmtepomp) en verder 'Daily' en 'mean' (gemiddelde). Dat is alles :)

Er is ook een apart HA topic voor meer informatie :)
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Dank hiervoor. is het ook mogelijk om met HA de aanvoer en retour T uit te lezen? of is daarvoor echt de GTW08 nodig?

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:16
greg-a schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:04:
[...]

Dank hiervoor. is het ook mogelijk om met HA de aanvoer en retour T uit te lezen? of is daarvoor echt de GTW08 nodig?
Niet via de Remeha integration, ik heb het zo opgelost:
https://gathering.tweaker...message/77734106#77734106
en
https://gathering.tweaker...message/81412658#81412658

[ Voor 10% gewijzigd door ardvark99 op 03-12-2025 10:33 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:29
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:43:
Goedemorgen!

Wat ik zie:
(buiten is ±7°C)
• Retour ~30°C
• Debiet ± 12 l/min

Mijn vraag:

Alvast enorm bedankt! 🙏
Joris
Een hybride WP is geen vervanger van een CV ketel.
Een EA4 kan maximaal 1500 W trekken (1,5 kW). Je draait dus volle kracht.
Daarmee haalt hij nu 34 gr (wat al heel netjes is) maar je vraagt 44 gr. Logisch dat hij de gasketel bijschakelt omdat hij het elektrisch niet aan kan.
Door HP000 lager te stellen voorkom je dat de CV ketel start, met gevolg dat je niet hoger komt dan je 34 gr.
Als het onder de 5 gr komt zul je merken dat het minder comfortabel in huis gaat worden want dan krijg je te maken met een lagere COP en energieverlies door de ontdooicycli. Op volle kracht zal hij veel vaker bevriezen dan bij 80% belasting.
Kortom laat de EA lekker zijn werk doen en de gasketel bijschakelen als dat nodig is.
Enige wat je mogelijk kan doen is de helling iets vlakker zetten als blijkt dat 44 gr niet nodig is om het huis warm te houden.
Ik zou het voetpunt op 15 zetten, dan volgt hij de instelling van de thermostaat welke toch meestal op 20 staat.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• j111194
Een hybride WP is geen vervanger van een CV ketel.
Een EA4 kan maximaal 1500 W trekken (1,5 kW). Je draait dus volle kracht.
Daarmee haalt hij nu 34 gr (wat al heel netjes is) maar je vraagt 44 gr. Logisch dat hij de gasketel bijschakelt omdat hij het elektrisch niet aan kan.
Door HP000 lager te stellen voorkom je dat de CV ketel start, met gevolg dat je niet hoger komt dan je 34 gr.
Als het onder de 5 gr komt zul je merken dat het minder comfortabel in huis gaat worden want dan krijg je te maken met een lagere COP en energieverlies door de ontdooicycli. Op volle kracht zal hij veel vaker bevriezen dan bij 80% belasting.
Kortom laat de EA lekker zijn werk doen en de gasketel bijschakelen als dat nodig is.
Enige wat je mogelijk kan doen is de helling iets vlakker zetten als blijkt dat 44 gr niet nodig is om het huis warm te houden.
Ik zou het voetpunt op 15 zetten, dan volgt hij de instelling van de thermostaat welke toch meestal op 20 staat.
Hey Pietje555,

Duidelijk. Dan ga ik de bivalent weer iets opschroeven en de stooklijn fine-tunen.
Dus het is het goede gedrag wat ik terug zie? En is het gasverbruik wat ik gedeeld heb dan ook realistisch in verhouding?
En wat is in mijn geval beter om te doen? Altijd (ook nacht en bij dag weg voor werk) de temperatuur constant houden op bijv. 20 graden? Of zou het wel voordeliger zijn om in de nacht terug te draaien naar bijv. 16 graden?
Op welke bivalente temp zou jij aanbevelen om te starten?

Sorry voor de hele lijst aan vragen.

• FlowDesign
j111194 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:00:
[...]

Hey Pietje555,

Duidelijk. Dan ga ik de bivalent weer iets opschroeven en de stooklijn fine-tunen.
Dus het is het goede gedrag wat ik terug zie? En is het gasverbruik wat ik gedeeld heb dan ook realistisch in verhouding?
En wat is in mijn geval beter om te doen? Altijd (ook nacht en bij dag weg voor werk) de temperatuur constant houden op bijv. 20 graden? Of zou het wel voordeliger zijn om in de nacht terug te draaien naar bijv. 16 graden?
Op welke bivalente temp zou jij aanbevelen om te starten?

Sorry voor de hele lijst aan vragen.
Ik zou in jouw geval toch echt een paar radiatoren gaan vervangen voor dubbel of tripel, of op z'n minst de bestaande dubbele beneden gaan voorzien van ventilatoren, anders zul je altijd aardig wat gas blijven verstoken omdat je een hogere aanvoertemperatuur nodig hebt.

Zie hier wat inspiratie voor zelfbouw met PC-ventilatoren en aansturing door HeatMeister.
Ik heb deze ook geïnstalleerd beneden op dubbele radiatoren uit 1988 en dat scheelt dag en nacht. Hiermee kun je prima je huis warm stoken bij een lagere aanvoertemperatuur.
Overigens werkt dit ook veel beter dan relatief dure kant&klaar-oplossingen van de bouwmarkt enzo, want die hebben veel te kleine ventilatoren die bovendien herrie maken.

Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:59
Projectje inregelen: Gisteren de Ace op alleen stooklijn gezet bij kennis zodat thermostaat niets meer doet. L/L erbij aangezet. Nu fintetunen zodat stooklijn zo laag mogelijk is dat boven zachtjes warm blijft en L/L permanent draait (die functioneert nu als thermostaat en eventueel wat opstoken om 20 graden beneden te houden). Winst is nu al reeds zo'n 500 a 600W. Elga liep continue op zijn tenen. Gasverbruik tot nu toe ...... niets meer.

Verder gaan we de afgifte vergroten voor de Elga. Wellicht kan hij dan weer zonder de L/L draaien op termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-12-2025 12:15 ]

• Pietje555
@j111194 denk dat als je de cv toch nodig hebt, je huis best wat warmte verliest. Nachtverlaging is dan denk ik het zuinigst omdat de EA het dan kan trekken. Snel opwarmen is een EA niet geschikt voor, dus dat zal je op gas moeten doen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-12 19:23
@j111194 ik heb ook een ea4; onder de 5 graden kakt de boel enorm in. Onder nul bij lage luchtvochtigheid gaat het weer iets beter. Zou die grens waarop de cv mag meewerken wat hoger leggen; zeker rond de 5 graden.

Hoe is je isolatie? Zou met warmtepomp zeker geen nachtverlaging naar 16 toepassen, dat gat kan de warmtepomp nooit overbruggen, duurt zo een paar uur.

Doe zelf helemaal geen nachtverlaging - maar hier werkt altijd wel iemand thuis en redelijk goede isolatie (bouw 2008). Voordeel van het niet verlagen is dat je veel meer op laag last kan draaien - feitelijk spreid je de compensatie voor warmteverlies van de woning over meer uren. Op laag last is de warmtepomp het meest efficiënt. Uiteraard gaat dit niet op bij temperaturen onder de 5, dan moet de pomp harder werken en compenseren voor de defrost cycli.

• j111194
Oke, bedankt allemaal.
Ik zal eens gaan kijken naar ventilatoren, misschien inderdaad een idee.
Isolatie is niet heel goed. Oud huis, en energie label D, vooral door gebrek aan muurisolatie.
Nu de bival op 8 gezet (en stooklijn helling op 1.5), en constante gewenste temperatuur van 20 graden. Dat lijkt het (wel met een totaal van iets meer dan 1m3 gas, met intervallen van 30min) bij te benen, ik zie namelijk dat het vannacht constant 20 graden in de ruimte is gebleven.

Totaal vannacht is 5kWh elektriciteit en 13kWh gas verbruikt. Klinkt dit realistisch?

• FlowDesign
j111194 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:55:
Oke, bedankt allemaal.
Ik zal eens gaan kijken naar ventilatoren, misschien inderdaad een idee.
Isolatie is niet heel goed. Oud huis, en energie label D, vooral door gebrek aan muurisolatie.
Nu de bival op 8 gezet (en stooklijn helling op 1.5), en constante gewenste temperatuur van 20 graden. Dat lijkt het (wel met een totaal van iets meer dan 1m3 gas, met intervallen van 30min) bij te benen, ik zie namelijk dat het vannacht constant 20 graden in de ruimte is gebleven.

Totaal vannacht is 5kWh elektriciteit en 13kWh gas verbruikt. Klinkt dit realistisch?
Ventilatoren gaan je zeker helpen, en ik zou zelf eerder geld aan isolatie uit hebben gegeven dan aan een warmtepomp.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:15
Even over het dichtvriezen van de Elga Ace 4Kw... Is het gebruikelijk dat slechts 2/3 van de lamellen dichtvriezen?

Ik ben niet bekend met de interne werking van de buitenunit dus wellicht is dit heel normaal.

Het ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajo2r6_EsqbaSwbtN2GQBd9lmc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv8lOeQ6x8HuhPDMJBMVcX3a.jpg?f=fotoalbum_large

Of betekent dit dat er iets niet helemaal in de haak is met de unit?

Het opgenomen vermogen fluctueert momenteel tussen de 800 en 900 watt ongeveer over het laatste half uur

[ Voor 7% gewijzigd door MuadDib007 op 05-12-2025 10:22 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-12 15:36
MuadDib007, dit komt vaker voor als het enigsinds mistig is en onder de 7 graden komt, heb je een split of een mono, vorig jaar bij ons ook dit veelvuldig probleem, (wij hebben een elga mono 4kw) maar dit jaar een buffervat parallel aan de wp aangesloten bij mono kan je een buffervat laten circuleren direkt met de wp , dus met warmwater even defrosten waardoor die sneller ontdooit, een buffervat in serie kan ook maar dan zal je met minder warm water defrosten wat dan iets langer duurt voordat de wp weer gaat verwarmen, parrallel zou iets meer energie kosten in de metingen maar daar merk je weinig van , ik heb er nu geen omkijken naar alleen of je dit met een splitunit dit ook op deze manier kan oplossen is mij niet bekend

• Smartenergie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enMUlgCdIKZo9ZnfHnsgB0BvKik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaCWGHygHE8PRkQxV1n2ieGh.jpg?f=fotoalbum_large

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:58
Onze Elga Ace laat sinds vandaag een rood scherm zien en een "fout X". Voordat ik de installateur bel, zou ik graag zelf even kijken wat er mis is. Stekker eruit voor een halve minuut geeft even weer een normaal blauw scherm, maar na 2 minuten is het terug.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• MuadDib007
Smartenergie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:51:
MuadDib007, dit komt vaker voor als het enigsinds mistig is en onder de 7 graden komt, heb je een split of een mono, vorig jaar bij ons ook dit veelvuldig probleem, (wij hebben een elga mono 4kw) maar dit jaar een buffervat parallel aan de wp aangesloten bij mono kan je een buffervat laten circuleren direkt met de wp , dus met warmwater even defrosten waardoor die sneller ontdooit, een buffervat in serie kan ook maar dan zal je met minder warm water defrosten wat dan iets langer duurt voordat de wp weer gaat verwarmen, parrallel zou iets meer energie kosten in de metingen maar daar merk je weinig van , ik heb er nu geen omkijken naar alleen of je dit met een splitunit dit ook op deze manier kan oplossen is mij niet bekend
Het dichtvriezen an sich is het probleem ook niet en de defrost lost het steeds prima op.
Het betreft een split unit.

De vraag is meer: zouden niet alle lamellen in zijn geheel moeten aanvriezen?
Of is de indeling van de leidingen dusdanig dat enkele minder koud worden waardoor daar geen rijp op ontstaat?

Zou verwachten dat hij er zo uit komt te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oawMBHV1r2nNsH5nWBEYqf1MkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5CPgX6tYO5Q4WeYlg491ckt.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de COP erg laag is in zijn algemeenheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-afdC0feJFUONUiTj_4-9Sp7BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GMLWpBwzS9zOGEvERjDLU6V.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt met een kamstrup energiemeter berekend door de aanvoer en retour temperatuur te combineren met de flow.
Het gemeten vermogen door de kamstrup komt overeen met het vermogen dat de Elga volgens zijn display af levert.

[ Voor 32% gewijzigd door MuadDib007 op 05-12-2025 13:05 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:34

orf

Mercarra schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:23:
Onze Elga Ace laat sinds vandaag een rood scherm zien en een "fout X". Voordat ik de installateur bel, zou ik graag zelf even kijken wat er mis is. Stekker eruit voor een halve minuut geeft even weer een normaal blauw scherm, maar na 2 minuten is het terug.
Alleen "fout X"? Of ook nog een foutcode o.i.d.?

• timenator
  • Laatst online: 24-12 13:36
MuadDib007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:29:
[...]
Of is de indeling van de leidingen dusdanig dat enkele minder koud worden waardoor daar geen rijp op ontstaat?
In de verwarming mode is de buitenunit de verdamper. Deze onttrekt warme uit de omgeving. Het koelmiddel heeft niet in de gehele verdamper dezelfde temperatuur. Het dicht vriezen ligt aan veel factoren en is in sommige situaties ook niet te voorkomen. Wel kan te weinig koelmiddel ervoor zorgen dat hij sneller dicht vriest.

Wat mij wel opvalt is dat de buiten units op de getoonde foto's zeer dicht tegen de muur staan. In verwarmings mode moeten de buitenunits de warmte uit de buitenlucht halen. Met winterse temperaturen lukt dit alleen als er een grote luchtstroom is over de verdamper mogelijk is. Dat is ook de reden dat kappen over een airco altijd leiden vermindering van het vermogen.

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-12 14:42
MuadDib007 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:29:
[...]

Het dichtvriezen an sich is het probleem ook niet en de defrost lost het steeds prima op.
Het betreft een split unit.

Zou verwachten dat hij er zo uit komt te zien:
[Afbeelding]

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de COP erg laag is in zijn algemeenheid:

[Afbeelding]

Dit wordt met een kamstrup energiemeter berekend door de aanvoer en retour temperatuur te combineren met de flow.
Het gemeten vermogen door de kamstrup komt overeen met het vermogen dat de Elga volgens zijn display af levert.
Ik zit door het topic te scrollen om bij te lezen, huh die foto ken ik :P that's mine!! :D

• MotorBeast
Spectaculaire winst gerealiseerd bij kennis. Vannacht hier 2 graden met mist. Eerst stond de Ace te stampen in combi met gas op 1500W met dit soort weer en defrostfestijn. Stooklijn nu op 1.2 gezet zonder regeling van de thermostaat en de L/L stookt ernaast in de woonkamer. Scheelt 0,5kWh per uur is 12kWh per dag en geen bijstook van gas. Alleen nog 0,5m3 gas voor een paar defrost. Les: zorg ten alle tijde dat je voldoende afgifte hebt en je je WP goed dimensioneerd. Te groot is niets, maar te klein ook zeker niet. Even snel rekenen bespaart de dame nu zo'n €100,- tot €150,- per maand aan stookkosten. Volgende actie: T33 hangen en vervangen oude convectorput.

• Mercarra
  • Laatst online: 16:58
orf schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:40:
[...]

Alleen "fout X"? Of ook nog een foutcode o.i.d.?
Alleen fout X. Uurtje later gaf de CV ketel ook fout, met foutmelding: te lage druk in systeem. Paar seconden bijvullen en de boel draait weer zonder storing.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:10
Mercarra schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:14:
[...]

Alleen fout X. Uurtje later gaf de CV ketel ook fout, met foutmelding: te lage druk in systeem. Paar seconden bijvullen en de boel draait weer zonder storing.
Maar het systeem hoort geen druk te verliezen, hooguit kort na installatie als er nog wat lucht is achtergebleven.

• JFFFFF
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12-12 11:57
Geachte lezer

als vervolg op mijn vorige mededeling .
Het probleem van het niet aanspringen van de cv ketel als backup in een warmtepomp en cv-ketel als hybride warmtebron is opgelost ten koste van een bedrag van 375 euro.
Een kapotte printplaat in de tzerra ace cv ketel is de boosdoener
met als toetje een starre organisatie als REMEHA.
het verhaal in chronologische volgorde
Aangekocht 20 okt 23 eerste onderhoudsbeurt okt 24 tweede onderhoudsbeurt 3 oktober 2025.
eerste vorst dag half november met waarneming het klopt niet maar wat niet.
Het huis wordt niet warm. wat nu
paramaters controleren
resetten
controleren , alle vlaggen staan op groen maar het werkt niet
afspraak maken met monteur
5 december monteur over de vloer
het werkt weer
ik blij
mijn beurs niet .
garantie is niet meer van toepassing zegt remeha
teleurgesteld in remeha

Mocht je hetzelfde ervaren hebben ben ik benieuwd ,, mocht het je gebeuren in de toekomst dan weet je wat je te wachten staat .

ps dan aan allen die mij tips hebben gegeven, ik heb ze gecheckt . Maar ze leverden geen bijdrage op , want een kappotte printplaat kun je niet in gedachte hebben.

• FlowDesign
JFFFFF schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:24:
Geachte lezer

als vervolg op mijn vorige mededeling .
Het probleem van het niet aanspringen van de cv ketel als backup in een warmtepomp en cv-ketel als hybride warmtebron is opgelost ten koste van een bedrag van 375 euro.
Een kapotte printplaat in de tzerra ace cv ketel is de boosdoener
met als toetje een starre organisatie als REMEHA.
het verhaal in chronologische volgorde
Aangekocht 20 okt 23 eerste onderhoudsbeurt okt 24 tweede onderhoudsbeurt 3 oktober 2025.
eerste vorst dag half november met waarneming het klopt niet maar wat niet.
Het huis wordt niet warm. wat nu
paramaters controleren
resetten
controleren , alle vlaggen staan op groen maar het werkt niet
afspraak maken met monteur
5 december monteur over de vloer
het werkt weer
ik blij
mijn beurs niet .
garantie is niet meer van toepassing zegt remeha
teleurgesteld in remeha

Mocht je hetzelfde ervaren hebben ben ik benieuwd ,, mocht het je gebeuren in de toekomst dan weet je wat je te wachten staat .

ps dan aan allen die mij tips hebben gegeven, ik heb ze gecheckt . Maar ze leverden geen bijdrage op , want een kappotte printplaat kun je niet in gedachte hebben.
Beetje jammer dat ze niet onder coulance de printplaat vervangen hebben bij 2 jaar en één maand. 2 jaar garantie is trouwens ook niks wettelijks, de wet schrijft voor dat een product zo lang mee zou moeten gaan als de consument zou mogen verwachten. Van een printplaat in een cv-ketel zou ik zeggen daar hoort 10 jaar garantie op.

Overigens heb ik van m'n vorige cv-ketel die ook kuren gaf, 2 elco's op de printplaat zelf vervangen en toen deed ie het weer perfect. Kostte misschien 2 Euro en een uurtje prutsen.

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:04
@Jefffff

Wat FlowDesign schrijft je mag van een dergelijk kostbaar apparaat er langer dan 2 jaar garantie op zit. Waar fabrikanten van schrikken is de term
" Non-conformiteit" daar is genoeg over te vinden en zou er zeker een brief richting Remeha aan wagen. Wat helpt is cc: Radar / Consumentenbond etc

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:45

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

M4rS schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:02:
@Jefffff

Wat FlowDesign schrijft je mag van een dergelijk kostbaar apparaat er langer dan 2 jaar garantie op zit. Waar fabrikanten van schrikken is de term
" Non-conformiteit" daar is genoeg over te vinden en zou er zeker een brief richting Remeha aan wagen. Wat helpt is cc: Radar / Consumentenbond etc
Ik zou zeker de consumentenbond inschaklen.
Lees hun laatste maandblad daar staat een artikel dat gaat uitgebreid juist hierover!

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Pietje555
Wat een onzin. Je hebt je installatie niet bij Remeha gekocht. Remeha levert alleen aan bedrijven. Business to business dus. Er geldt dan alleen een fabriekgarantie van 1 jaar, geen consumenten recht.
Voor consumenten recht moet je bij de verkopende partij zijn (installateur, webshop). Zij moeten garantie (minimaal 2 jaar maar mogelijk langer) en hun moet je ook hiervoor aanspreken. Hoe zij dit claimen bij Remeha is hun probleem.
Remeha heeft al veel verbeterd omdat ze zien dat veel mensen gewoon in de steek worden gelaten door de verkopende partijen, maar tot 2 jaar terug kon je ze niet eens bellen als particulier

[ Voor 18% gewijzigd door Pietje555 op 06-12-2025 09:35 ]

• FlowDesign
Pietje555 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:33:
Wat een onzin. Je hebt je installatie niet bij Remeha gekocht. Remeha levert alleen aan bedrijven. Business to business dus. Er geldt dan alleen een fabriekgarantie van 1 jaar, geen consumenten recht.
Voor consumenten recht moet je bij de verkopende partij zijn (installateur, webshop). Zij moeten garantie (minimaal 2 jaar maar mogelijk langer) en hun moet je ook hiervoor aanspreken. Hoe zij dit claimen bij Remeha is hun probleem.
Remeha heeft al veel verbeterd omdat ze zien dat veel mensen gewoon in de steek worden gelaten door de verkopende partijen, maar tot 2 jaar terug kon je ze niet eens bellen als particulier
True. Het probleem is indd dat al die verkopende partijen met externe installateurs werken en voor garantie (na 1 jaar) je storingsmelding doorverwijzen naar de fabrikant.

Als consument moet je dus van de verkoper eisen dat zij het oplossen en niet jou opzadelen met 'zoek het maar lekker zelf uit met de fabrikant'.

[ Voor 7% gewijzigd door FlowDesign op 06-12-2025 10:44 ]

• Kompaskijken
  • Laatst online: 20:16
Ik denk aan de Remeha All in one 4kW . Nu lees ik dat er propaan monoblokken zijn van Remeha. Is dit de trend?
Wat is wijsheid ( ik ga in ieder geval bij een monoblok de 16 jaar oude HR ketel Quinta 35C vervangen)
Waar moet ik op letten?

• Smartenergie
Islolatie van de woning, (buitenschil)
Kun je met 35 graden je woning warm krijgen, onder -5 moet je een alternatief hebben, voor douchen moet je een alternatief bedenken, boiler oid. Warmtepomp boiler evt., zou zeker een buffervat parallel meenemen in de installatie en deze binnen de schil plaatsen, evt vloerverwarming op begane grond is een plus,

• MotorBeast
Kompaskijken schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:15:
Ik denk aan de Remeha All in one 4kW . Nu lees ik dat er propaan monoblokken zijn van Remeha. Is dit de trend?
Wat is wijsheid ( ik ga in ieder geval bij een monoblok de 16 jaar oude HR ketel Quinta 35C vervangen)
Waar moet ik op letten?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Ik zou even verder kijken dan Remeha.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 06-12-2025 17:16 ]

• MotorBeast
Smartenergie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:57:
Islolatie van de woning, (buitenschil)
Kun je met 35 graden je woning warm krijgen, onder -5 moet je een alternatief hebben, voor douchen moet je een alternatief bedenken, boiler oid. Warmtepomp boiler evt., zou zeker een buffervat parallel meenemen in de installatie en deze binnen de schil plaatsen, evt vloerverwarming op begane grond is een plus,
Buffervat parallel? Liefst helemaal geen buffervat en zeker niet parallel. In serie als je te weinig volume hebt voor een defrost.

• MuadDib007
Vandaag even wat getest met mijn Elga Ace 4KW in de hoop een beeld te krijgen of hij zijn maximale vermogen wel haalt.

Met de huidige buitentemperatuur (9-10 graden) zou hij toch wel richting een COP van 4 moeten kunnen gaan.

Opgenomen vermogen komt niet boven 900 watt.
Afgeleverd vermogen komt niet boven 2400 watt.
Dat zou een COP van ca 2.7 betekenen

Of de pomp op 10 l/m of 20 l/m staat lijkt niets uit te maken.
Delta T is ruim 3 graden, temperatuur komt niet boven de 27.5 graden terwijl er hoger wordt gevraagd door de Elga.

Als ik dan nog eens meeneem dat bij lagere temperaturen de buitenunit voor maar 2/3 dichtvriest, zou dat dan niet moeten wijzen op een tekort aan koelmiddel?

Of wat zou anders nog een oorzaak kunnen zijn?

Ik weet niet of er is bijgevuld bij de ingebruikname van het systeem.
De leidinglengte is in totaal zeker wel richting de 12 meter.

Waarom? Voor een hybride WP is een Elga Ace volgens mij nog steeds een prima keuze, maar wellicht dat je er goede argumenten tegen hebt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

MuadDib007 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:20:
Met de huidige buitentemperatuur (9-10 graden) zou hij toch wel richting een COP van 4 moeten kunnen gaan.

Opgenomen vermogen komt niet boven 900 watt.
Dat is normaal voor een EA4. Kijk dit topic maar na.
Afgeleverd vermogen komt niet boven 2400 watt.
Hoe bepaal je die 2.4 kW?
Dat zou een COP van ca 2.7 betekenen
Of de pomp op 10 l/m of 20 l/m staat lijkt niets uit te maken.
Delta T is ruim 3 graden, temperatuur komt niet boven de 27.5 graden terwijl er hoger wordt gevraagd door de Elga.
Bij welke flow hoort die dT van 3 graden?
Als ik dan nog eens meeneem dat bij lagere temperaturen de buitenunit voor maar 2/3 dichtvriest,
Dat is niet goed. Is dat ook het geval vlak voor een defost? Het is wel vaak normaal als een buitenunit niet direct egaal dichtvriest, maar vlak voor een defrost moet ie wel helemaal dicht zitten.
zou dat dan niet moeten wijzen op een tekort aan koelmiddel?
Ik weet niet of er is bijgevuld bij de ingebruikname van het systeem.
De leidinglengte is in totaal zeker wel richting de 12 meter.
Wat staat daarover in de installatiehandleiding?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Pietje555
Max voorgeladen lengte is bij de EA4 slechts 7 meter. Er moet dus wel bijgevuld zijn, want anders kom je tekort.
De EA4 doet max rond de 1500 W, en met dit weer moet je toch wel een COP van 6 kunnen halen.
Denk dus te weinig koelmiddel.

• MotorBeast
Andrehj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:11:
[...]

Waarom? Voor een hybride WP is een Elga Ace volgens mij nog steeds een prima keuze, maar wellicht dat je er goede argumenten tegen hebt?
Ik lees nergens dat het hybride moet zijn. Eerst maar eens goed inlezen toch? Dan beslissen hybride of FE. Nb. Zal aan mij liggen ivm monobloc. Kan je zonder die ketel..... doen.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 06-12-2025 18:50 ]

• MuadDib007
Andrehj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:18:
[...]

Dat is normaal voor een EA4. Kijk dit topic maar na.

[...]

Hoe bepaal je die 2.4 kW?

[...]

Bij welke flow hoort die dT van 3 graden?

[...]

Dat is niet goed. Is dat ook het geval vlak voor een defost? Het is wel vaak normaal als een buitenunit niet direct egaal dichtvriest, maar vlak voor een defrost moet ie wel helemaal dicht zitten.

[...]

[...]

Wat staat daarover in de installatiehandleiding?
De 2.4 KW heb ik bepaald met een Kamstrup meter die via demoprojecthybride is geinstalleerd. (Flowmeter plus temperatuursensor in de aanvoer en retour)
Tevens komen die gegevens overeen met het vermogen dat de Elga beweert af te geven.

Die DT van 3 graden is bij 10 l/m, indien ik naar 20 l/m ga komt het eerder in de buurt van 1,5 graden.

Zelfs vlak voor een defrost is slechts 2/3 van de buitenunit dichtgevroren.

De installatiehandleiding zegt dat bij meer dan 7 meter leidinglengte bijgevuld moet worden.
Er zou dus extra koelmiddel toegevoegd moeten zijn.
Alles wijst er op dat het niet gebeurd is (De sticker waarop dit vermeld moet worden zit nog in een plastic zakje)

Daarnaast heb ik zojuist het eindraport van demprojecthybride bekeken en daar worden de volgende cijfers rondom de besparingen genoemd:

SCOP Ondergrens: 2.48
SCOP: 2.6
SCOP Systeem: 2.18

Volledige overzicht van Demoprojecthybride:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BgPRZgkWbwR9ObdsZyUxIHj-LM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lq1uNN5slzzbUw2ULZWrLNMg.png?f=fotoalbum_large

Ik ga eens kijken of de installateur de werkbon nog boven water kan halen van de installatie 3.5 jaar geleden.
Als zij dit destijds verkeerd hebben gedaan mogen ze wat mij betreft het alsnog netjes komen verhelpen onder garantie.

Toch knap dat hij het al die tijd in zijn uppie heeft gered :)

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdsNKtjjaIp8aHRKAJx83-tSbvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdWaK8nZu607KXLeFTJP0nyH.jpg?f=fotoalbum_large

@MuadDib007 Vanochtend was het hier 5 graden en vanaf 12:00u telkens ongeveer 9 graden. COP volgens data van de warmtepomp is tussen de 4,5 en 5 (52 ÷ 11).

• MuadDib007
FlowDesign schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:44:
[Afbeelding]

@MuadDib007 Vanochtend was het hier 5 graden en vanaf 12:00u telkens ongeveer 9 graden. COP volgens data van de warmtepomp is tussen de 4,5 en 5 (52 ÷ 11).
Remeha Home zegt hier 4 verbruikt en 21 geleverd wat een COP van 5.5 zou betekenen voor vandaag

Mijn kamstrup zegt echter (69 MJ/ 19 kWh) geleverd en de SDM630 kWh meter zegt 8kWh gebruikt.
Dat zou een COP van 2.6 betekenen.

Gisteren zegt Remeha 41 kWh geleverd en de Kamstrup 32 kWh geleverd.
Remeha zegt 10 kWh verbruikt te hebben en de kWh meter zegt 14....

Dat is weer COP van 4.1 tegen 2.3

Wat moet je dan geloven?

Zal een beetje vaart zetten achter die installateur.

Dank je wel voor het delen van jou gegevens.
Dat vergelijkt wat makkelijker of de prestaties wel in orde zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door MuadDib007 op 06-12-2025 20:03 ]

MuadDib007 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:49:
Remeha zegt 10 kWh verbruikt te hebben en de kWh meter zegt 14....
De Elga Ace heeft pas betrouwbare verbruiksgegevens als je een kWh-meter op de pulsingangen van de binnenunit hebt aangesloten.

• Goofy2k
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-12 17:03
Heeft er al iemand ervaring met de Smartgrid / zonne-energie optics door gebruik te maken van de ingangen BL1 en BL2? De handleiding is niet heel duidelijk.

Is er extra hardware nodig? Ik vermoed een interface naar de slimme meter om vast te stellen of er wordt teruggeleverd. Verkoopt Remeha iets? Heeft iemand zelf al iets gefabriekt?

En als ik dan zelf aan de slag wil: hoe moeten we BL1 en BL2 van signaal voorzien? Met een relais naar aarde (open/dicht)?

Ik kan met een controller detecteren of er wordt teruggeleverd en kan daarmee evt een relais aansturen.

Alle info is welkom!

• Goofy2k
Iemand ervaring met de ingegeven BL1 en BL2 ivm doorverwarmen bij teruglevering door zonnepanelen?

Is daarvoor hardware beschikbaar?
Heeft er iemand technische informatie, zodat ik zelf wat kan maken?

• Desmosil
  • Registratie: December 2023
Goofy2k schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:35:
Heeft er al iemand ervaring met de Smartgrid / zonne-energie optics door gebruik te maken van de ingangen BL1 en BL2? De handleiding is niet heel duidelijk.

Is er extra hardware nodig? Ik vermoed een interface naar de slimme meter om vast te stellen of er wordt teruggeleverd. Verkoopt Remeha iets? Heeft iemand zelf al iets gefabriekt?

En als ik dan zelf aan de slag wil: hoe moeten we BL1 en BL2 van signaal voorzien? Met een relais naar aarde (open/dicht)?

Ik kan met een controller detecteren of er wordt teruggeleverd en kan daarmee evt een relais aansturen.

Alle info is welkom!
https://kennisbank.remeha...-smart-grid-zonnepanelen/

Hier staat de info van remeha, in de handleiding ook.
Met bijvoorbeeld een shelly 1 plus kun je droogcontact schakelen. De opties zijn:

- open / open is normaal (de warmtepomp en cv ketel opereren volgens de instellingen),
- closed / open - backup only (warmtepomp uit / gas stoken aan),
- open / closed - langer doorverwarmen middels de warmtepomp; standaard setpoint
- closed / closed - op vol vermogen doorverwarmen + verhoogd setpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wznP0cAH1i-bwODOQ6cYUp3dJYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ebpga3rPOycLaXxMkWwLNHgK.png?f=fotoalbum_large
Zo sluit je ze aan.

Enige wat dan nog moet is een automatisering maken op basis van wat je ze laat openen of sluiten.

Ik heb zelf net twee shellys besteld en ga het ook proberen.
Wat ik zelf zou willen is in plaats van optie 2, warmtepomp uit, juist de warmtepomp naar laag vermogen of stille modus. Voor in piek uren. Mijn gasketel staat namelijk altijd al uit.

• Goofy2k
Dank je voor deze info! In de hulp van Remeha wordt niets gezegd over een shelly. Wat is dat en waar kan ik die kopen? Ik heb al iets lopen waar ik een signaal uit kan halen of er op dit momement wordt teruggeleverd of niet. Dat signaal kan ik gebruiken om te blijven doorverwarmen op electra of om de temperatuur wat hoger te zetten.

• Goofy2k
Ahh, gevonden! Dat zijn leuke dingetjes! Ik denk dat ik er een paar aanschaf en wat ga experimenteren.

• FlowDesign
Goofy2k schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:59:
Ahh, gevonden! Dat zijn leuke dingetjes! Ik denk dat ik er een paar aanschaf en wat ga experimenteren.
Ik heb ook een Shelly PM Mini Gen3 op de aardlekschakelaar van m'n EA6 zodat ik het stroomverbruik apart kan meten :)
Al die Shelly dingen integreren ook goed met Home Assistant e.d..

• orf

orf

Andrehj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:16:
[...]

De Elga Ace heeft pas betrouwbare verbruiksgegevens als je een kWh-meter op de pulsingangen van de binnenunit hebt aangesloten.
Ik heb dat nooit werkend gekregen met mijn HomeWizard kWh meter en de Elga Ace monoblock.

Bij de kWh meter kan ik de puls instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VCYHsiBP25Pnh1y_m8xvyiv5Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uISHiFZzfXYXx9WYCNtjaTq2.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de kWh-meter en de binnenunit heb ik een netwerkkabel lopen. Iemand een goed idee hoe dit wel werkt?

• Goofy2k
Ik gebruik een TAPO P110 smart plug om het stroomverbruik van de warmtepomp te meten.

Op mn NAS draaien Python scripts om dagelijkse gegeven te verzamelen van:

- verbruik warmtepomp (via TAPO P110)
- generatie zonnepanelen (via SolarEdge API)
- inkoop, terugleveren electra + gebruik gas (via Plugwise Smile op slimme meter)

Daarnaast draait er een Python script waarmee dagelijks nieuwe overzichten worden gemaakt. zoals:

- Gasgebruik en electragebruik Elga Ace vs datum en graaddagen
- Percentage teruglevering / eigen gebruik elektra per dag/maand/jaar
- Verdeling gas / electragebruik voor verwarmen vs graaddagen

Volgende acties ivm aankomend einde saldering:

- Indicator voor actueel terugleveren en hoeveelheid
- Verwachtte teruglevering komende uren (via Solcast)

Dit kan dan gebruikt worden voor slim gebruik van warmtepomp en andere groot-gebruikers.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:48
orf schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:51:
[...]

Ik heb dat nooit werkend gekregen met mijn HomeWizard kWh meter en de Elga Ace monoblock.

Bij de kWh meter kan ik de puls instellen:
[Afbeelding]

Tussen de kWh-meter en de binnenunit heb ik een netwerkkabel lopen. Iemand een goed idee hoe dit wel werkt?
Is ook meer voor een standaard kWh meter met een s0 contact

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• orf

orf

BarryH schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:39:
[...]

Is ook meer voor een standaard kWh meter met een s0 contact
Maar dat heeft deze kWh meter toch?
S0-pulsuitgang

De HomeWizard wifi kWh Meter beschikt over een pulsuitgang (S0) die elektrische pulsen uitzendt, waarbij elke puls overeenkomt met een bepaalde hoeveelheid verbruikte energie. De kWh Meter heeft twee pulsinstellingen, waarvan één instelbaar is.

Elke puls staat voor een vaste hoeveelheid kilowattuur (kWh), bijvoorbeeld 1 puls per 0,001 kWh, afhankelijk van de instelling of het type meter. Deze pulsen kunnen worden gebruikt om het energieverbruik automatisch te registreren in een extern monitoringsysteem of energiebeheer.

• BarryH
orf schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:25:
[...]

Maar dat heeft deze kWh meter toch?

[...]
tja, dan zou dat idd moeten werken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:10
FlowDesign schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:55:
[...]

Ik heb ook een Shelly PM Mini Gen3 op de aardlekschakelaar van m'n EA6 zodat ik het stroomverbruik apart kan meten :)
Al die Shelly dingen integreren ook goed met Home Assistant e.d..
En je hebt er ook een addon voor die op de Shelly komt en waar max 5 temperatuur meters op kunnen. Ik gebruik deze om warmalwater te meten, aan en afvoer afgifte systeem en aan/afvoer cv ketel zodat ik kan detecteren of cv bij springt.

• pasmanm
  • Laatst online: 10:43
Desmosil schreef op zondag 7 december 2025 @ 06:01:
[...]

https://kennisbank.remeha...-smart-grid-zonnepanelen/

Hier staat de info van remeha, in de handleiding ook.
Met bijvoorbeeld een shelly 1 plus kun je droogcontact schakelen. De opties zijn:

- open / open is normaal (de warmtepomp en cv ketel opereren volgens de instellingen),
- open / closed - langer doorverwarmen middels de warmtepomp; standaard setpoint

[Afbeelding]
Zo sluit je ze aan.

Enige wat dan nog moet is een automatisering maken op basis van wat je ze laat openen of sluiten.

Ik heb zelf net twee shellys besteld en ga het ook proberen.
Wat ik zelf zou willen is in plaats van optie 2, warmtepomp uit, juist de warmtepomp naar laag vermogen of stille modus. Voor in piek uren. Mijn gasketel staat namelijk altijd al uit.
Leuk, dit ga ik ook proberen, icm met home-assistant.
Wil graag dat de warmtepomp harder gaat werken als er zonne overoverschot.

Is het dan inderdaad nodig om beide BL1 en BL2 te verbinden? Kan het niet met alleen 1 van de twee en een andere instellingen op de AP001?

De hogere temperatuur kan ingesteld worden door HP091 ' Temperatuuroffset voor setpunt verwarming wanneer fotovoltaïsche energie beschikbaar is - d.w.z. hoeveel graden mag de aanvoertemperatuur worden overschreden.....Remeha adviseert niet meer dan 5°C.''

Vraag me wel een beetje af, wat gebeurt er als de gewenst setpoint niet tijdig wordt gehaald, stuurt de WarmtePomp dan een signaal naar de ketel om mee te helpen? (zoals normaal?)

AI denkt van wel: ''De ketel springt bij als de warmtepomp tekortschiet, ongeacht of de PV-overschot modus actief is.''

Hoe gaan jullie dit inregelen?

• Goofy2k
Wat ik begrijp uit de (slecht vertaalde) handleiding van Remeha hoeft maar 1 van beiden aangestuurd te worden.

• FlowDesign
Goofy2k schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:00:
Ik gebruik een TAPO P110 smart plug om het stroomverbruik van de warmtepomp te meten.

Op mn NAS draaien Python scripts om dagelijkse gegeven te verzamelen van:

- verbruik warmtepomp (via TAPO P110)
- generatie zonnepanelen (via SolarEdge API)
- inkoop, terugleveren electra + gebruik gas (via Plugwise Smile op slimme meter)

Daarnaast draait er een Python script waarmee dagelijks nieuwe overzichten worden gemaakt. zoals:

- Gasgebruik en electragebruik Elga Ace vs datum en graaddagen
- Percentage teruglevering / eigen gebruik elektra per dag/maand/jaar
- Verdeling gas / electragebruik voor verwarmen vs graaddagen

Volgende acties ivm aankomend einde saldering:

- Indicator voor actueel terugleveren en hoeveelheid
- Verwachtte teruglevering komende uren (via Solcast)

Dit kan dan gebruikt worden voor slim gebruik van warmtepomp en andere groot-gebruikers.
Zo'n TAPO P110 is ook een leuk ding indd, kost ook geen drol. Heb er laatst ook eentje gekocht voor het opladen van accu's in de garage, voor de functie dat ie zichzelf uit kan schakelen als extra beveiliging tegen mogelijke brand.

Maar goed, dat terzijde, ik vroeg mij vooral af, waarom je voor dit soort zaken zelf Python scripts maakt? Is het niet veel handiger om gewoon Home Assistant te gebruiken voor je dataverzameling en weergave?

• rft80
rft80 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:02:
[...]

Bij mijn weten kan dit niet. Heb de modbus module (GWT-08); deze velden nog niet gevonden.

Wat wel kan is de smart grid optie aanzetten middels BL1 en BL2 droogcontacten. Heb hier een ESPHome dual relay op aangesloten. Dit geeft 4 combinaties:

Je zou zelf (in home assistant bijvoorbeeld) je COP kunnen berekenen (dit kan middels GWT-08 parameters en een kWh meter). Daarmee kan je op basis van dynamische prijzen bepalen of gas dan wel electra goedkoper is en daarmee de Elga aansturen.op basis van bovenstaande scenarios.

Feitelijk heb ik nog maar 1 uur meegemaakt dat gas goedkoper is om op te stoken (COP < 3 + hoog uurtarief), en dan is ook nog de vraag of het zin heeft dat uur gas te verstoken of in plaats daarvan gewoon een uur te wachten (of de marginale pijn te nemen).
Voor de droog contact knutselaars, hier 2 jaar geleden mee geëxperimenteerd.. als je p1 uitleest in home assistant zou je pv overschot kunnen aanwenden om relais te sturen, of dynamische tarieven.

• Goofy2k
dubbel bericht verwijderd...

[ Voor 92% gewijzigd door Goofy2k op 08-12-2025 00:25 . Reden: Om een of andere reden verschijnt het berich 2x.. ]

• Goofy2k
Met Python scripts heb ik veel meer vrijheid. Dat was o.a. nodig voor de TAPO plug. Na een firmware update werkt de toegang niet meer.

Gelukkig is er een heel goed onderhouden en actieve Github repo. Met de Python modules daar kan ik goed uit de voeten

Voorheen wilde ik ook zaken als Home Assistant gebruiken met kant en klare interfaces. Maar ik gebruik nu ChatGPT bij de ontwikkeling van Python scripts. Dat gaat daarmee 10x zo snel en goed!

Bovendien heb ik alle vijheid bij het maken van grafieken en het doen van analyses. Ook ondersteund door ChatGPT.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:13
Releases schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:54:
Iemand al ervaringen met de Remeha Confida lijn warmtepompen?
Ik sta nu op het punt hiervoor te gaan na aanleiding van een goede offerte aanbieding.
Daar zit ik ook mee. Ik had eigenlijk al gewacht op een R290 uitvoering en eindelijk is ie er. Waarom remeha? Ik vind dat de service ,software, regeling en de bemetering een pluspunt. Verder werken CV installateurs graag met Remeha.
Er is blijkbaar nog geen ervaring met de Confida 400. Ik denk aan de 9kW versie full electric maar zie nog geen recensies. Onbegrijpelijk dat ze de R32 uitvoering mono-blok er nog naast houden.

• Goofy2k
Even terug komend op de vraag van passmanm hierboven : "hoe gaan jullie dit inregelen?"

Goede vraag! Ik vind de AI opmerking dat de ketel bij springt als de temperatuur niet wordt gehaald wat tegenstrijdig. Je gebruikt deze instelling nu juist om te voorkomen dat je gas gebruikt zolang de electra biina niets kost.

Ik moet de (slecht vertaalde!) handleiding nog eens goed doorlezen. Er is een modus waarbij je de watertemperatuur (idd max 5 graden geadviseerd) hoger zet. En er is een smart-grid modus waarbij je overgang op gas tegenhoudt. Allemaal nog niet heel duidelijk.

• FlowDesign
Goofy2k schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:19:
Met Python scripts heb ik veel meer vrijheid. Dat was o.a. nodig voor de TAPO plug. Na een firmware update werkt de toegang niet meer.

Gelukkig is er een heel goed onderhouden en actieve Github repo. Met de Python modules daar kan ik goed uit de voeten

Voorheen wilde ik ook zaken als Home Assistant gebruiken met kant en klare interfaces. Maar ik gebruik nu ChatGPT bij de ontwikkeling van Python scripts. Dat gaat daarmee 10x zo snel en goed!

Bovendien heb ik alle vijheid bij het maken van grafieken en het doen van analyses. Ook ondersteund door ChatGPT.
Misschien het beste van twee werelden? :)
https://appdaemon.readthedocs.io/en/latest/

Maar goed, terug on-topic :)

• rft80
Goofy2k schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:57:
Even terug komend op de vraag van passmanm hierboven : "hoe gaan jullie dit inregelen?"

Goede vraag! Ik vind de AI opmerking dat de ketel bij springt als de temperatuur niet wordt gehaald wat tegenstrijdig. Je gebruikt deze instelling nu juist om te voorkomen dat je gas gebruikt zolang de electra biina niets kost.

Ik moet de (slecht vertaalde!) handleiding nog eens goed doorlezen. Er is een modus waarbij je de watertemperatuur (idd max 5 graden geadviseerd) hoger zet. En er is een smart-grid modus waarbij je overgang op gas tegenhoudt. Allemaal nog niet heel duidelijk.
Denk dat je het inderdaad verkeerd interpreteert. Als je warmtepomp vol vermogen draait en de ingestelde temperatuur niet haalt dan moet je altijd gas verbruiken. Je zit al maximaal qua electra verbruik dus meer heeft geen zin. Doe je dit niet dan koelt je woning langzaam af (vermogen is niet voldoende voor warmteverlies) om nog niet te spreken van de defrost welke warmte aan je systeem onttrekt.

Smart grid heeft dus 2 doelstellingen:
1- extra doorverwarmen boven de ingestelde temperatuur wanneer er extra capaciteit is en pv overschot/lage dynamische prijzen . Zo kan je extra warmte bufferen om later minder te hoeven verbruiken
2- electra blokkeren, bijvoorbeeld wanneer de prijzen hoog zijn en/of wanneer je grid geen capaciteit heeft (auto laden, inductie koken etc wat je capaciteit opeet)

Mijn ervaring, na 2 jaar experimenteren - de Elga heeft simpelweg te weinig vermogen om hier mee te spelen.

• Pietje555
rft80 schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:00:
Mijn ervaring, na 2 jaar experimenteren - de Elga heeft simpelweg te weinig vermogen om hier mee te spelen.
Ik denk dat een verwarmingsysteem niet geschikt is voor peakshaving.
1 vermogen is minimaal. Slaat geen deuk in pakje boter
2 woning is geen buffer. Wil je bufferen dan moet je een heel groot parallel buffer vat opwarmen. Je kunt dan met een mengregeling je warmte voor je warmte behoefde afnemen uit het vat
3 Een mens reageert sterk op temperatuur verschillen. Stook je tijdelijk extra warm dan ervaar je dat later als de woning afkoelt als kil ondaks het nog 22 gr is. Laat staan dat het 19 gr is omdat je de verwarming niet vrijgeeft.
4 je hebt meestal veel vermogen nodig als er geen overschot is. In de winter zijn je PV panelen al vaak niet voldoende om je gemiddelde dag verbruik te dekken. Schijnt de zon dan heb je minder verwarming nodig omdat deze ook door de ramen binnen komt en zo het huis verwarmd.

Iedere regeling die je bedenkt is niet slim. Een regeling werkt op feiten en metingen. Vooruit denken gaat niet.
Al met al zeer ingewikkeld om goedwerkend te krijgen terwijl de investering snel te hoog is om rendabel te zijn.
Uiteraard mag de wereld verbeteren wat kosten, daarvoor moet iedereen zelf bepalen wat acceptabel is.

• Goofy2k
Re 2. Klopt
Re 3. Klopt, dus warmte opslaan in je huis is nauwelijks een optie. Behalve in die zeldzame gevallen waar je de verwarming tijdelijk wat lager zou zetten omdat je een dagdeel weg bent.
Re 4. Klopt. De meest gesckikte perioden zijn het vroege voorjaar en het late najaar, waar je wél stookt en ook nog af en toe teruglevert. Ik beschik over een paar jaar historische verbruiks en teruglever gegevens en zal eens kijken wat er in die perodes maximaal te halen valt.

• Goofy2k
En nog: vooruit kijken kan wel! O.a. de firma Solcast levert op basis van satelliet gegevens voorspellingen van je PV vermogen tot 2 dagen vóór een moment in stappen van een half uur. Als de voorspelling nog maar 2 -3 uur hoeft te overbruggen kan die al aardig nauwkeurig zijn.

• FlowDesign
Goofy2k schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:23:
En nog: vooruit kijken kan wel! O.a. de firma Solcast levert op basis van satelliet gegevens voorspellingen van je PV vermogen tot 2 dagen vóór een moment in stappen van een half uur. Als de voorspelling nog maar 2 -3 uur hoeft te overbruggen kan die al aardig nauwkeurig zijn.
Het standaard Energy dashboard in Home Assistant geeft ook een voorspelling voor opbrengst zonnepanelen voor de huidige en volgende dag (ik heb ook de SolarEdge integratie in m'n HA).

Overigens in lijn met wat @Pietje555 hierboven schreef, is het feit dat ik nu bijna 100% verwarm met mijn EA6 voor mij de reden geweest om weer terug te gaan naar een vast energiecontract ipv dynamisch wat ik in de zomermaanden had.

• Pietje555
Met vooruit kijken bedoel ik niet zozeer het voorspellen van PV opbrengst, hoewel dit ook al discutabel is omdat zelfs in Nederland het veel kan afwijken van de globale voorspelling. Het is niet specifiek genoeg voor jou lokatie.
Wat ik bedoel is het gedrag van jezelf. Niet iedere dag is hetzelfde wat je doet of voelt. Een regelsysteem kan geen gedrag en emoties voorspellen.

• MotorBeast
Pietje555 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:25:
[...]

Ik denk dat een verwarmingsysteem niet geschikt is voor peakshaving.
1 vermogen is minimaal. Slaat geen deuk in pakje boter
2 woning is geen buffer. Wil je bufferen dan moet je een heel groot parallel buffer vat opwarmen. Je kunt dan met een mengregeling je warmte voor je warmte behoefde afnemen uit het vat
3 Een mens reageert sterk op temperatuur verschillen. Stook je tijdelijk extra warm dan ervaar je dat later als de woning afkoelt als kil ondaks het nog 22 gr is. Laat staan dat het 19 gr is omdat je de verwarming niet vrijgeeft.
4 je hebt meestal veel vermogen nodig als er geen overschot is. In de winter zijn je PV panelen al vaak niet voldoende om je gemiddelde dag verbruik te dekken. Schijnt de zon dan heb je minder verwarming nodig omdat deze ook door de ramen binnen komt en zo het huis verwarmd.

Iedere regeling die je bedenkt is niet slim. Een regeling werkt op feiten en metingen. Vooruit denken gaat niet.
Al met al zeer ingewikkeld om goedwerkend te krijgen terwijl de investering snel te hoog is om rendabel te zijn.
Uiteraard mag de wereld verbeteren wat kosten, daarvoor moet iedereen zelf bepalen wat acceptabel is.
Gratis. ;) Why is your service free?

We partner with energy suppliers who pay for our service. By providing them with accurate predictions of heat pump consumption, they can optimize their electricity purchasing, resulting in significant savings that are passed on to you!

https://www.nox.energy/bl...riciteitsfactuur-verlaagt

Of het werkt is een tweede.

• rft80
Het kan werken wanneer je de warmtepomp gebruikt om warmwater te maken. Legionella run op goedkoper moment uitvoeren. Maar voor woning volledig eens met Pietje.

• Kompaskijken
Bij een offerte voor de Elga Ace all in one vroeg ik waarom gekozen werd voor een 6kW ipv een 4kW. Dit wegens het risico van pendelen. Het antwoord is dat door het plaatsen van een buffervat pendelen wordt voorkomen en dat je dan altijd goed zit . Maar gaat dit niet ten koste van de efficiency?

• MotorBeast
@Kompaskijken Je moet je vermogen bepalen op basis van een warmteverliesberekening of op basis van Koevlaasformule. Zie Faq topic WP. Een buffervat is alleen nodig indien je te weinig watervolume in je systeem hebt en als je deze in serie zet geen probleem. Niet parallel laten zetten. En zorg dat je voldoende (lees veel) afgiftevermogen hebt. Dan stook je zuinig zowel met WP als ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2025 11:56 ]

• Pietje555
@Kompaskijken Ik denk dat het risico dat de 4 kW te klein is en je vooral gasstookt als het iets kouder groter is dan het risico op pendelen. In een normale ingeregelde installatie komt pendelen nauwelijks voor.
Buffervat in serie is zelden zinvol omdat je deze met 3 minuten leeggetrokken hebt. Is er geen afname dan wordt het pendelen 3 minuten uitgesteld. Serie buffervat kan helpen bij defrosts.
Wil je eventueel pendelen voorkomen dan kun je een parallel vat toepassen, maar deze met dan wel minimaal 100 l zijn.
Mijn 6 kW EA split heeft nog nooit gependeld.

• Kompaskijken
Dank voor de reacties. Gasverbruik voor stoken in november was ongeveer 120 kuub

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55
Kompaskijken schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:49:
Bij een offerte voor de Elga Ace all in one vroeg ik waarom gekozen werd voor een 6kW ipv een 4kW. Dit wegens het risico van pendelen. Het antwoord is dat door het plaatsen van een buffervat pendelen wordt voorkomen en dat je dan altijd goed zit . Maar gaat dit niet ten koste van de efficiency?
Wat is je situatie?

Als in, hoeveel m2, isolatie, afgiftesysteem etc.

een 6KW gaat eerder pendelen als die z'n warmte niet goed kwijt kan.

Ter referentie, ik heb 125m2 ongeveer, overal vloerverwarming en een 20l buffervat in serie. Ik heb een 4KW variant en die pendelt nooit, draait heel mooi rustig zijn dienst tussen de 500 en 1000 watt in een jaren 30 woning die redelijk tot goed is geïsoleerd. Met name die vloerverwarming zorgt ervoor dat hij z'n warmte goed kwijt kan.

Als je aan een HWP gaat, is het belangrijk dat:

1. Je isolatie in orde is, hier heb ik alles HR++ glas (alleen klapdeuren HR+) en de steensmuren waar het kon van binnenuit gespauwd.

2. Het systeem effectief z'n warmte af kan geven, in de wetenschap dat een HWP het beste werkt op lage temperaturen. Vloerverwarming is daarin koning, convectorputten, modern en/of met ventilatie zijn ook goed. Traditionele radiatoren zijn daarvoor eigenlijk ongeschikt, met ventilatoren kan je dan soms nog wel iets meer resultaat halen. Er zijn ook radiatoren die geschikt zijn voor lagere instuurtemperaturen.

Uiteindelijk gaat een HWP pendelen omdat de delta T (Temperatuur) tussen aan en afvoer te klein is.

Traditionele radiatoren, moet je volstoken op hoge temperaturen, 70 graden ongeveer. Dan heb je aan een HWP eigenlijk al niks.

Ik stuur m'n vloerverwarming al redelijk stevig in op 40c maar dat is voor een HWP prima te behappen. Zeker als hij z'n warmte dan goed kwijt kan. Mijn Delta T is 5c, dat is écht prima.

Adjust non olet, plerumque...

• BarryH
1nsane schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:04:
[...]

Wat is je situatie?

Als in, hoeveel m2, isolatie, afgiftesysteem etc.

een 6KW gaat eerder pendelen als die z'n warmte niet goed kwijt kan.

Ter referentie, ik heb 125m2 ongeveer, overal vloerverwarming en een 20l buffervat in serie. Ik heb een 4KW variant en die pendelt nooit, draait heel mooi rustig zijn dienst tussen de 500 en 1000 watt in een jaren 30 woning die redelijk tot goed is geïsoleerd. Met name die vloerverwarming zorgt ervoor dat hij z'n warmte goed kwijt kan.

Als je aan een HWP gaat, is het belangrijk dat:

1. Je isolatie in orde is, hier heb ik alles HR++ glas (alleen klapdeuren HR+) en de steensmuren waar het kon van binnenuit gespauwd.

2. Het systeem effectief z'n warmte af kan geven, in de wetenschap dat een HWP het beste werkt op lage temperaturen. Vloerverwarming is daarin koning, convectorputten, modern en/of met ventilatie zijn ook goed. Traditionele radiatoren zijn daarvoor eigenlijk ongeschikt, met ventilatoren kan je dan soms nog wel iets meer resultaat halen. Er zijn ook radiatoren die geschikt zijn voor lagere instuurtemperaturen.

Uiteindelijk gaat een HWP pendelen omdat de delta T (Temperatuur) tussen aan en afvoer te klein is.

Traditionele radiatoren, moet je volstoken op hoge temperaturen, 70 graden ongeveer. Dan heb je aan een HWP eigenlijk al niks.

Ik stuur m'n vloerverwarming al redelijk stevig in op 40c maar dat is voor een HWP prima te behappen. Zeker als hij z'n warmte dan goed kwijt kan. Mijn Delta T is 5c, dat is écht prima.
Verouderde info
Hybride kan altijd en scheelt altijd flink op de rekening
Jouw situatie is meer een ideaal plaatje voor full electric

Ps. Hier full electric met de originele HT radiatoren die na de extra isolatie nog maar 45 graden hoeven te ontvangen om het huis bij -10 lekker op 20 graden te houden

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 09-12-2025 13:35 ]

• 1nsane
BarryH schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:32:
[...]

Verouderde info
Hybride kan altijd en scheelt altijd flink op de rekening
Jouw situatie is meer een ideaal plaatje voor full electric

Ps. Hier full electric met de originele HT radiatoren die na de extra isolatie nog maar 45 graden hoeven te ontvangen om het huis bij -10 lekker op 20 graden te houden
Wellicht marginaal. Wil je echt voordeel hebben, dan moet je moderne warmteafgifte hebben. Maar daarom zei ik al, begin eerst met isolatie!

Als je écht rendement wilt hebben, moet je een systeem hebben wat minimaal deels geschikt is voor lagere temperaturen. Van die mooie oude radiatoren, zijn daar gewoon totaal niet efficiënt voor. Je noemt HT radiatoren, maar die zijn vaak al een stuk beter maar zelfs dan, wil je ze actief ventileren.

Een HWP op stokoude jaren 10 tot 50 radiatoren, dat is gewoon zonde als je toch de boel al isoleert.

Helaas zie je dat toch regelmatig. Bedrijf X installeert een HWP, vervolgens staat zo'n ding te stampen voor z'n leven en/of te pendelen op radiatoren uit het jaar prik.

Het zal dan vast wel iets schelen maar als je kijkt naar de aanschaf en installatiekosten, dan zou de prioriteit elders moeten liggen.

Systemen die pendelen, wat de vraagsteller aanhaalde, komt enkel omdat het afgiftesysteem een te lage Delta T heeft. Dus stel, je neemt een HWP en die gaat vervolgens als een gek staan pendelen, kan je na 2 jaar aan een nieuwe compressor tegen hoge kosten, wat heb je er dan aan kosten mee gewonnen?

• MotorBeast
@1nsane Leg mij dan maar eens uit dat ik FE ben met 45 jaar oude radiatoren. Je stelling klopt niet. Nb.gewoon met een Vaillant mono en kom niet boven de 40 graden tot 0 graden buiten.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 09-12-2025 14:03 ]

• 1nsane
MotorBeast schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:02:
@1nsane Leg mij dan maar eens uit dat ik FE ben met 45 jaar oude radiatoren. Je stelling klopt niet. Nb.gewoon met een Vaillant mono en kom niet boven de 40 graden tot 0 graden buiten.
Dan ben je dus goed begonnen, namelijk met isolatie. Dat schreef ik ook.

• esox-oc
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

esox-oc

atec

Mooi topic! Heb behoorlijk wat warmtepompen voorbij zien komen de afgelopen weken, van Sprsun t/m Panasonic en natuurlijk de Elga Ace. Op dit moment overweeg ik een Elga Ace 4 of 6 kW Monoblock. Voornamelijk de prijs/kwaliteitverhouding vind ik heel interessant van deze.

Vraagje aan de EA Monobloc gebruikers; Als je Full Electric wilt gaan in mijn situatie,(zie onderstaande) zijn er dan nog bezwaren om niet voor de EA Monoblock te gaan, omdat dit van origine een hybride oplossing is?

Enige wat ik zelf kan bedenken is
- een 3 kW backupheater in bijvoorbeeld het buffervat, maar dat valt allemaal wel te regelen.
- Afgiftesysteem is wellicht nog niet optimaal, maar ik heb nog wel wat te winnen met heatfans + 1 radiator die nog niet in gebruik is.

Situatie is nu als volgt;
Type woning;
- Hoekhuis uit 1900
- Opp. circa 132 m2
Isolatie vd woning:
- Dakisolatie: Rd 5+
- Zijgevel + voorgevel: Rd 3.7
- Bijna overal HR++ glas
- Achtergevel + aanbouw nog niet geisoleerd nog (komt ooit nog)
- Vloer niet geisoleerd
Afgiftesysteem woonkamer(+- 60m2):
- 1x T33 (150cm)
- 1x T22 (200cm)
- 1x T22 (50cm) -> staat altijd uit, want niet nodig.
- Nog geen heatfans, ben wel voornemens deze te gaan plaatsen.

Gasverbruik komt dit jaar uit op zo'n 650 m3 (waarvan zo'n 180 m3 aan SWW )

Het doel is uiteindelijk Full Electric icm een WPboiler, en dat moet volgens mij prima te doen zijn. Ik lees hier dat veel mensen achteraf gewoon hun Gasketel gewoon weg hebben gehaald (met name bij de split versie?), ondanks dat de EA in principe een Hybride oplossing is.

[ Voor 31% gewijzigd door esox-oc op 09-12-2025 20:42 ]

http://specs.tweak.to/10443

• BarryH
1nsane schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:47:
[...]

Wellicht marginaal. Wil je echt voordeel hebben, dan moet je moderne warmteafgifte hebben. Maar daarom zei ik al, begin eerst met isolatie!

Als je écht rendement wilt hebben, moet je een systeem hebben wat minimaal deels geschikt is voor lagere temperaturen. Van die mooie oude radiatoren, zijn daar gewoon totaal niet efficiënt voor. Je noemt HT radiatoren, maar die zijn vaak al een stuk beter maar zelfs dan, wil je ze actief ventileren.

Een HWP op stokoude jaren 10 tot 50 radiatoren, dat is gewoon zonde als je toch de boel al isoleert.

Helaas zie je dat toch regelmatig. Bedrijf X installeert een HWP, vervolgens staat zo'n ding te stampen voor z'n leven en/of te pendelen op radiatoren uit het jaar prik.

Het zal dan vast wel iets schelen maar als je kijkt naar de aanschaf en installatiekosten, dan zou de prioriteit elders moeten liggen.

Systemen die pendelen, wat de vraagsteller aanhaalde, komt enkel omdat het afgiftesysteem een te lage Delta T heeft. Dus stel, je neemt een HWP en die gaat vervolgens als een gek staan pendelen, kan je na 2 jaar aan een nieuwe compressor tegen hoge kosten, wat heb je er dan aan kosten mee gewonnen?
Van 1500m3 gas naar 3500 kWh stroom met meer comfort binnen

Dus nogmaals: jouw statements zijn grotendeels incorrect.
Het is jammer als andere mensen zich daar door laten leiden/beinvloeden.
En of je wil ventilator-en is een keuze: Ja de Ta kan wat omlaag, maar je krijgt er wel geluid voor terug.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 09-12-2025 20:53 ]

Kompaskijken schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:49:
Met een 6 kW heb je rond het vriespunt het dubbele vermogen beschikbaar..
Het hangt dus van de warmtebehoefte van je huis af welke de juiste keuze is.

• Smartenergie
Kompaskijken, ik las dat je 120 cuub gas in de maand november had, ik ben nu na 1,5 jaar zover dat wij in de gehele maand november 0 cuub gas maar wel 335 kwh voor gehele wp nodig hadden, gehele maand op 22 graden 24/7 woon/keuken kamer 36 vierkantemeter vloerverwarming en boven radiatoren handwarm, woning van 1968 met nog de oude radiatoren boven, bij deze temperaturen nog prima maar vanaf -- 5 graden zal ik wel de cv ketel moeten opstarten, deze staat wel standby met eigen thermostaat op dit moment alleen gebruikt voor douchwater, 4 kwh mono +buffervat + e-twist, tussenwoning redelijk geisoleerd, dak-vloer en voor en achtergevel, zit de hele maand en nu ook nog met polo shirt korte mouw binnen sinds kort met pensioen, een paar dagen in week 47 de aanvoer temp op 36 gehad maar nu alweer twee weken op 34 graden aanvoer CP000 :)F

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:56

JoepW

Home Assistant & LochemEnergie

Ik heb geregeld als de wp start (ace all in one 4kw) dat het debiet kortstondig richting 20 gaat en dan terug gaat naar de ingestelde 12.
Is dit normaal? En zo ja kan ik dit voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPqdZ4f5dXVIUBLd9XqstkJ2F5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPfnkbWUdyuDQpEEAOdI5dvh.jpg?f=fotoalbum_large

Mede oprichter van GoT iRacen & druk met Home Assistant

• FlowDesign
1nsane schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:47:
[...]

Stook hier volledig op de EA6 afgelopen maand in een huis uit 1988 zonder na-isolatie en heb alleen de radiatoren beneden van ventilatoren voorzien. Kan dus prima :)

@BarryH Ik heb zelfbouw frames van MDF gemaakt met Arctic 9 ventilatoren en aansturing via HeatMeister. Stuk of 45 fans verdeeld over 3 radiatoren. De fans draaien vrijwel nooit hoger dan op 20%, dus die hoor je echt niet :)

[ Voor 6% gewijzigd door FlowDesign op 10-12-2025 08:17 ]

• greg-a
  • Laatst online: 24-12 13:29
JoepW schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:51:
Ik heb geregeld als de wp start (ace all in one 4kw) dat het debiet kortstondig richting 20 gaat en dan terug gaat naar de ingestelde 12.
Is dit normaal? En zo ja kan ik dit voorkomen?

[Afbeelding]
iig voor de split is het zo dat de pomp kortstondig op max zal draaien bij het opstarten. je kan kijken op hoeveel % van de max de pomp staat als deze stabiel draait (i.e. op 12l p/m in jouw geval). Dan is er een andere setting waarbij je het max toerental cv pomp kan instellen (pp016) en deze zeg 10% daarboven zetten. Dan is er nog voldoende overhead. Note: dit geldt dus voor de split, maar gezien jouw omschrijving zou het goed kunnen zijn dat dit ook van toepassing is voor de mono.

• Pietje555
Bij de all-in-one werkt het debiet heel anders dan bij de split. Niet vergelijkbaar omdat je ook warm tapwater kan maken wat met dezelfde pomp gebeurt.
Starten op hoger debiet is gewoon de regeling. Debiet is variabel rond een gewenst setpoint. Voor instellen zie handleiding.

• Kompaskijken
Fijn, de reacties op dit forum helpen me echt verder.
De keus tussen all electric of hybride was simpel. Geen all electric wegens groot boilervat en niet al te nieuw huis. We stoken met name de vloerverwarming op de begane grond en de badkamer van het vrijstaande huis, per jaar gebruiken we 1000 tot 1400 kuub gas inclusief koken en douchen. Tweede reden om niet vol electrisch te gaan is dat we bij stroomuitval via onze thuisaccu nog met gas kunnen verwarmen, dat willen we niet kwijt. Nu vraag ik mij af hoe zwaar de Remeha all in one moet zijn, ik krijg daar uiteenlopende antwoorden op. Ik heb zo maar het idee dat bij vriestemperatuur ik het niet erg vind wanneer de HR ketel het moet overnemen, de WP is dan toch minder effecdtief vanwege het defroten. Een monoblock heeft naar mijn mening het nadeel dat bij stroomuitval de installatie kan bevriezen, dat lijkt erg vervelend in de winter.
Is het nu echt niet mogelijk op basis van je gasverbruik een keus te maken tussen 4kW of 6 kW warmtepomp, is daar een grondige analyse voor het warmteverlies voor nodig?

• FlowDesign
Kompaskijken schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:45:
De keus tussen all electric of hybride was simpel. Geen all electric wegens groot boilervat en niet al te nieuw huis. We stoken met name de vloerverwarming op de begane grond en de badkamer van het vrijstaande huis, per jaar gebruiken we 1000 tot 1400 kuub gas inclusief koken en douchen. Tweede reden om niet vol electrisch te gaan is dat we bij stroomuitval via onze thuisaccu nog met gas kunnen verwarmen, dat willen we niet kwijt. Nu vraag ik mij af hoe zwaar de Remeha all in one moet zijn, ik krijg daar uiteenlopende antwoorden op. Ik heb zo maar het idee dat bij vriestemperatuur ik het niet erg vind wanneer de HR ketel het moet overnemen, de WP is dan toch minder effecdtief vanwege het defroten. Een monoblock heeft naar mijn mening het nadeel dat bij stroomuitval de installatie kan bevriezen, dat lijkt erg vervelend in de winter.
Is het nu echt niet mogelijk op basis van je gasverbruik een keus te maken tussen 4kW of 6 kW warmtepomp, is daar een grondige analyse voor het warmteverlies voor nodig?
Wij zaten op ongeveer 1200 kuub gas per jaar gemiddeld voor ons tweeonderéénkaphuis uit 1988 zonder na-isolatie en we hebben géén vloerverwarming.
Zat ook lang te twijfelen en de leverancier adviseerde een EA 4 kW. Echter, op basis van de ervaringen hier heb ik dat toen toch laten aanpassen naar een 6 kW. De installateur zei dat er dan wel een grotere kans op pendelen was.

De EA6 is afgelopen februari geïnstalleerd en ik denk dat het an sich allemaal niet zo heel veel uitmaakt netto onder de streep qua kosten. Echter, ik kan nu ook volledig electrisch blijven stoken wanneer het kouder is dan 3 graden, ik denk niet dat de EA4 dat zou trekken. Echt zware vrieskou hebben we nog niet gezien, maar dat de EA6 dat beter zal doen is vanzelfsprekend. Ten tweede, wanneer het ietsje warmer is zoals de afgelopen dagen, dan slaat de EA6 wel wat vaker af omdat ie minimaal 500 Watt verbruikt, maar dan heb ik ongeveer 1 of 2 start/stops per uur. Dat is vrij normaal gedrag en kun je geen pendelen noemen.

Al met al is het ook een kwestie van spelen met de instellingen, met name de stooklijn, om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw woning.

Zo heb ik onlangs de stooklijn toch weer van 20+0,7 naar 25+0,6 gezet, omdat ik het niet helemaal aangenaam in huis vond toen het buiten ineens weer 13 graden was.

• manmetdehamer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:07
Houd er wel rekening mee dat de all in one variant een andere sterkere buitenunit heeft dan de normale elga ace split. Er zijn zelfs dikkere koeleidingen gebruikt vanwege het hogere vermogen. Ik wilde destijd de 6kw variant hebben maar mijn installateur wilde daar niet aan achteraf maar goed ook. De all in one 4kw kan minder ver terug moduleren dan de normale elga wat bij warmer weer wat uitdagingen geeft.

Daar tegenover houd hij bij kou meer vermogen over.
Andrehj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:28:
Met dank aan de @manmetdehamer: Dit zijn de vermogenstabellen moeten zijn van de all-in-one buitenunits.

4 kW:
[Afbeelding]

6 kW:
[Afbeelding]

[ Voor 19% gewijzigd door manmetdehamer op 11-12-2025 09:57 ]

• Smartenergie
Kompaskijken heel goed dat je er van tevoren in verdiept voor welke 4 of 6 kwh wp je zou gaan kiezen, in jouw situatie zou ik voor de hybride 6 kwh gaan als je gas in reserve blijft houden, doe ik ook als back up, ivm vrijstaande woning van jou, die van ons van 4 kwh gaat het goed in een tussenwoning maar heeft niet veel reserve als het kouder wordt onder 0 graden, ook vooral koude wind kan nog veel invloed hebben volgens mijn gevoel, de laatste paar jaar hier wel heel kritisch op energie verbruik gezeten, maar wel altijd warm (21,5) in huis van 07.00 tot 23.00 via gasketel daarna nacht verlaging maar met wp gaat dat niet ivm opstart in ochtend wat dan extra moeite kost voor wp,, 2022 nog 850 cuub gas, 2023 nog 520 cuub en 2024 was 490 cuub 2025 wordt na schatting ongeveer 350 cuub, de jaar afrekening op 5 februari 2026,, maar dit jaar vanaf oktober 2025 zoveel mogelijk via wp. Waarom ik toen voor een 4 kwh gekozen heb is om de aanwarmtijd zolang mogelijk te maken, in de hoop dat je dan weinig aan/uit schakelingen zou krijgen met een stooklijn van 0.9,, puur op gevoel logica. Eerste opstart na installatie was wel even schrikken 150 kwh in 6 dagen, daarna maar van alles gaan instellen zoals stooklijn diversen geprobeerd vanaf 1,5 (fabrieksinstelling) uiteindelijk uitgekomen op 0.9 stooklijn als voor hier situatie voorlopig, temp instelling ook verbeterd, eerste weken op buitentemp daarna alsnog een e-twist erbjj en max aanvoertemp gewijzigd, tussen 4 en 10 graden buiten is hier 34 graden max aanvoer temp prima, prov. Utrecht

• MotorBeast
FE scheelt je zo €300,- per jaar aan vastrecht etc om alleen een beetje te douchen en je hebt geen ketel onderhoudkosten meer. Tot een Cop 2 is een WP altijd voordeliger dan gas stoken inclusief defrosten. Met VV helemaal een no brainer. Heb je het Faq topic WP gelezen? Als ik FE kan met radiatoren in een nageisoleerd huis uit 78 kan jij het ook. En backup met ketel? Had je backup voor je ketel toen je daar alleen mee stookte. In echte tijd van crisis/oorlog is er denk ik maar 1 echte backup. Hout stoken. (triest voorbeeld is Oekraine). Een Mono kan je beveiligingen tegen bevriezen middels vorstbeveiligers.

Ik denk dat je je eerst maar goed moet gaan inlezen. Ook in het algemene L/W topic.

• Kompaskijken
Dank voor je commentaar.
Wij blijven kokenm op gas. Een 90 cm inductieplaat is me veel te duur. Douchen met een CV ketel prefereer ik boven een boiler. Zelfs een slim boilervat is mijns inziens veel te duur.
Ik wil echt met gas een plan B hebben ivm oorlogsdreiging. Vandaar mijn keuze, misschien in euro’s niet optimaal, daar heb je wel een punt.
Met Vriendelijke Groet

• MotorBeast
@Kompaskijken Als het oorlog wordt heb je geen gas meer. Zelfs Trump kunnen we niet meer vertrouwen met zijn LNG boten. Blijven koken op gas is duur. Door omstandigheden heb ik helaas daarvoor nog een aansluiting. Die gaat er volgend jaar uit. Ik heb dit jaar 20m3 verstookt voor koken. Reken maar even uit wat dat kost per kuub. Meer dan €25,- per kuub. Dan is een inductieplaat zo terugverdient. Bezint eer ge begint.

Als je FE doorrekent tegen hybride is FE altijd goedkoper op lange termijn. Volgend jaar gaat alleen alweer de belasting omhoog op gas, op stroom naar beneden.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 11-12-2025 11:50 ]

• Smartenergie
Hey Motorbeast, (wij) vooral ik bedoel met backup niet een algehele landelijke stroom storing, maar vooral bij evt storing op de wp bij vriezende omstandigheden zodat je kan omschakelen naar cv, (vrouwtje blij) vooral bij een mono ( mijn geval), maar deze loopt gewoon leeg, jan/feb 2024 in testtijd, maar jij ben al wat langer in deze issue gebezigd maar wij nieuwelingen zijn nog beetje huiverig voor onverwachte storingen, vooral als je voor de eerste keer die buitenunit openmaakt en dan 3 grote print platen ziet zitten, maar ook ik krijg er steeds meer vertrouwen in, in het begin denk je, cvketel storingen nihil maar wp storingen nog onbekend hoeveel je kan verwachten, mijn verwachting is nu 0 storingen op wp, maar nog geen --8 meegemaakt dus het onverwachte kan nog op treden.. ik zette in de test tijd niet altijd de wp aan in jan/feb 2025 fout bij mono buitenleidingen, de thermostaat van het warmtelint was mee geisoleerd bij de leiding dus warmtelint werd niet aktief bij 2 graden en dan loopt wp leeg, kan het ook positief bekijken, test geslaagd.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste