Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bern50
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-06-2023
Sinds begin maart heb ik een Aurea 5 hybrid add-on met Anna kamerthermostaat. De regelstrategie van de control box is in de handleiding niet duidelijk beschreven en het roept vragen op.

Mijn systeem bestaat uit:
atlantic aurea 5 hybrid add-on gekoppeld aan een
cv-ketel: Vaillant hrExclusief
type: VHR NL 35/4 s met indirect gestookte boiler.
zonder VR33 module van Vaillant. Dus geen OpenTherm
wp aansturing: aan/uit vanuit de Aurea control box.
Geen buffervat maar wel altijd een convector open. In totaal 30 l waterinhoud (wp, buizen van 32 mm en convector)
Anna thermostaat firmware versie: 4.3.13 met Plugwise Smile

Uit de analyse van de grafieken van de metingen de volgende opmerkingen:
- Als na 20 mn de delta-T groter is dan 5 graden dan wordt de ketel ingeschakeld. De aanvoertemperatuur van de wp dalt onmiddellijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5syHbg0bnwLuOylhTyFxJVSFWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LNxVyCLV9aTVFL1clv7549Ld.jpg?f=user_large

- Daar de maximum temperatuur van de Atlantic warmtepomp 55 graden is wordt door de control box de max gewenste temperatuur vastgelegd op 50 graden. (duidelijk plateau)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZELqklnUZDBJQqC1Bj46z-mprnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tH77a3HjstLnI9KMcLOjpTUI.jpg?f=user_large

- Aan/uit communicatie. Geen OpenTherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlQrD6fjHYVF9ZfZstsCAy3s9Z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/04spJImvrRnD63UOsETvUGk8.png?f=user_large

Probleem 1: Na 4 dagen gaat een deel van de historie (m.n. de gewenste temperatuur) verloren. Volgens de helpdesk van Plugwise is het vanwege het feit dat de gewenste temperauur wordt niet door de control box bevestigd. Het exporteren van de gegevens is ook niet mogelijk. :-(

Probleem 2: De wp gaat soms niet aan bij een warmtevraag. (nog geen verklaring hiervoor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vniH-synZgLJWRPmyd1tPVzOYp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wt53pWucRSQE03hbajvjewIt.png?f=user_large

Probleem 3: De aanvoertemperatuur springt omhoog zonder warmtevraag. Vorstbeveiliging onder de 4 graden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQtWtU_A5HC8620Wsl9TG5SIEss=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6nVYoNX9PMkKnAhbnGY7cpar.png?f=user_large

Hoop dat iemand een idee heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Bern50 op 01-04-2023 09:26 . Reden: aanpassingen en typefouten correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdwonline
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb ook een Atlantic Aurea met control box. En om meteen eerlijk te zijn; valt tegen, want de WP werkt niet onder de 4,5 graden, dat staat ook in de handleiding. Ik probeer dat een beetje te corrigeren met Home Assistant.

Maar bij een delta-T groter dan 5 graden schakelt hij ook over. (dat staat dan weer niet in de docu). Dat dit na 20 minuten is had ik nog niet helemaal scherp, dus fijn dat je dat ontdekt hebt.

Ik heb de Aurea via Opentherm icm met intergas xtreme aangesloten op Home Assistant. Een paar zaken vallen op:

- De control box werkt als een soort proxy op de opentherm van de CV ketel. Je krijgt dus in basis de gegevens van de ketel over de lijn, waarbij de control box zelf soms wat modificeert. Mijn ketel levert via Opentherm bijvoorbeeld geen informatie over de retourtemperatuur. De Aurea doet dat wel, dus deze waarde wordt via de Opentherm interface teruggegeven, maar blijft dus staan als de CV ketel actief is (die deze waarde niet levert)

- De Anna thermostaat reageert met behoorlijke vertraging, behalve als je de vraag 1 graad of meer wijzigt.

- De Anna thermostaat toont soms een warmtepomp symbool en soms een vlammetje. Dit klopt vaak niet. Hoe komt Anna deze informatie en waarom klopt het niet?

- Het lijkt er op dat Anna geen invloed heeft op de keuze Warmtepomp of CV

Ik probeer met Home Assistant de control box een beetje te manipuleren om de Wp zo lang mogelijk aan te zetten. Dit doe ik door de Anna thermostaat steeds bij te stellen aan de hand van de OpenTherm waardes.
Ik doe eerst een slow start, waarbij in het begin eerst een tijdje 0.1 graden vraag wordt gestuurd dan start de WP boven de 4.5 graden. Maar vreemd genoeg slaat dan enkele minuten later de ketel toch vaak aan. Ik ben nog op zoek naar waarom.

Bij een vermogen van meer dan 85% (bepaald door het verbruik te meten) dan schakelt de WP ook naar CV. Die snap ik, dus ik regel de vraag iets terug als de WP 85% draait waardoor deze netjes aan blijft

De buitentemperatuur wordt ws via de Anna ‘gevoerd’ aan de Aurea. Ik wil dat proberen te wijzigen met behulp van een OpenTherm Gateway om zodoende de Aurea ook bij lagere temperaturen te kunnen starten. hiervoor heb ik een openTherm gateway aangeschaft. Ik moet nog ontdekken of dat lukt. Is er al iemand die dat gedaan heeft?

Wie weet meer over de condities waarop de controlbox schakelt.?
Ik overweeg om het relais in de control box ook rechtstreeks te gaan aansturen Wie weet hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bern50
Fijn pwdonline dat je je bevindingen en ideeën presenteert. Mijn reactie over een paar punten van je bericht:
- Dat de Anna thermostaat traag reageert is bewust gedaan om de achter elkaar start/stop van de wp te minimaliseren. Het is volgens mij een bescherming feature.

- Anna berekent de gewenste aanvoertemperatuur en geeft het door aan de control box die vervolgens bepaalt de verwarmingsbron (wp of ketel). Anna heeft m.i. geen invloed over deze keuze en wordt de buitentemperatuur niet 'gevoerd'. 
De wp heeft zijn eigen temperatuurvoeler die gebruikt wordt om een verwarmingselement in te schakelen als de buitentemperatuur onder de 4 graden is. De aanvoertemperatuur gaat omhoog tot +/- 17 graden terwijl er geen warmtevraag is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-0cwvu-Pd76IVwUyWvAuDaahAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7cI6bkiBDd0jeyYW7kbTME17.png?f=user_large

- Als Anna een wp-symbool en soms een vlammetje toont is omdat de control box via de OT-verbinding de data doorgeeft. Bij mijn installatie (aan/uit aansturing van de ketel) wordt nooit het vlammetje getoond. Ik krijg ook nooit een notitie (bv onderhoudsdatum) over de ketel op de display.

- na een nachtverlaging van 1,5 graad om te vermijden dat de ketel aangaat verhoog ik, in een schema, de temperatuur met 0,5 graad elke 30 minuten. Helaas werkt het niet elke keer vooral als de buitentemperatuur laag is. 

Ik hoop hiermee je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdwonline
Dank voor je aanvullingen Bern50. Ik heb echter geen verwarmingselement kunnen ontdekken in de Atlantic Aurea. Bij vorst draait deze op zeer lage capaciteit (c.a.60 W verbruik) voor vorstbescherming. Een verwarmingselement is al snel enkele honderden watts. Ook heb ik het idee dat de pomp geen defrost kent. Bij een defrost keert de warmtepomp het proces doorgaans even om, zodat de buitenlucht warmtewisselaar even verwarmd wordt en dus ontdooit. Ik heb het vermoeden dat dit de reden is dat de Aurea niet onder de 4 graden loopt, of alleen om de leidingen vorstvrij te houden.

Mijn systeem verhoogt de vraag elke 6 minuten met 0.1 graad, wat neer komt op dezelfde 0,5 graad per 30 minuten.

Zoals je kunt zien in de grafiek lukt het me redelijk om de WP te laten prevaleren boven de CV. Hij levert dan bij c.a. 45 graden ongeveer 4-5 graden warmtedebiet aan de installatie.

Overdag is er slechts af en toe warmtevraag. De eerste gele piek is van de douche in de ochtend en staat dus los van de verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvA9D_WOBaxPsRv-SHFY_Fhkreo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6zgFHgx05dI6gVHRNtGh0fvB.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door pdwonline op 12-04-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdwonline
Deze snap ik niet: Buitentemp ver boven 5 graden, wamtevraag 0.69 graad maar ingesteld op de anna op 0.1 graad, Delta T is te verwaarlozen en toch stuurt de controlbox toch even de CV ketel op 100%...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb0G30r2-H-HFKNko-3pFe03l5E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HzBMo73L4gEBDZIArJ4zKc8x.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bern50
Opvallend is dat de retourtemperatuur hoog is. Is deze situatie niet ontstaan na een warmwatervraag (douche of iets gelijks)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdwonline
Nee, is hier overgeschakeld van WP naar CV. De WP had een aanvoer van 37 graden. Als dan de CV gaat lopen is er eerst nog iets kouder water uit de leiding van de CV. Het gebeurt overigens zelden dat de WP een aanvoer van tegen de 50graden haalt. meestal c.a. 45

[ Voor 22% gewijzigd door pdwonline op 15-04-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHarmsen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-09 20:28
Hallo, ook ik ben in bezit van een WP Aurea. Het systeem kent wel degelijk een defrost cycle. In de praktijk komt het niet tot inzet omdat bij een temp van < 4 C de regelunit de CV aanstuurt in plaats van de WP. Heb zelf ook al zitten meten en testen om een maximaal rendement van de WP buitenunit te krijgen in plaats van CV-inzet. Dit in verband met de zonnepanelen-opbrengst. Een experiment dat ik heb gedaan is de voeler (thermistor) van de WP buitenunit kunstmatig op een iets hogere temperatuur te brengen terwijl het buiten vroor. In dat geval gaat de WP-buitenunit netjes aan de slag totdat deze in een defrost cycle springt en zichzelf ontdooit. Dit defrosten verloopt binnen twee minuten waarbij er veel water van het systeem vrijkomt. Daarna stuurt de regelunit de warmtevraag door naar de CV-ketel.

Als ik regulier (dus niet bij manipulatie van de thermistor) ga verwarmen dan stuurt de Anna een OT-instructie naar de regelunit en deze zet de warmtevraag door naar de WP buitenunit of de CV. Indien buiten > 4 graden en de gewenste warmte van het CV-water < 55 graden dan gaat de opdracht naar de WP buitenunit. De regelunit checkt of er binnen een offset van 20 minuten voldoende rendement wordt geleverd qua delta T en gewenste watertemperatuur. Zo niet dan gaat de instructie alsnog door naar de CV. Om de verhouding in de bi-valentie te sturen is het wenselijk om de stooklijn niet te hoog te zetten. De regelunit haalt dit uit de stooklijn die zich laat programmeren in de Anna thermostaat bij de optie verwarmen. Het feit dat de doeltemperatuur in de ruimte waar de Anna niet wordt behaald doet er niet toe, mijn WP buitendeel blijft zolang je voldoet aan de criteria vrolijk doorlopen.

De regelunit is met een vier-aderige kabel verbonden met de WP-buitendeel. Drie van de vier aders zijn live/neutral/earth om de regelunit te voorzien van 230V. De ader op positie 3 echter is een commando-kabel die communicatie verzorgt tussen de regelunit en de WP-buitendeel. Heeft iemand van jullie enig idee welk protocol hier gehanteerd wordt? Zou het mogelijk zijn om de WP-buitendeel met deze ader handmatig aan te sturen? Het WP-buitendeel is een Chofu AEYC-0643XU en is gecertificeerd tot inzet bij minus 20 graden Celcius en geldt in Japan als extreem betrouwbaar. Waar ik tegenaan loopt is dat ik veroordeeld bent tot het script van Atlantic die voor mij beslist wanneer is stroom of gas verbruik; ik zou dit graag zelf willen kiezen. Iemand van jullie een idee of dit manipuleerbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aei03cHCYEJEpaly1Jie68Bx-OY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LnihIePuw3vHw9dwoYlnVwL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:28
Ik vind de handleiding mbt de instelling van de dipswitches voor de pompsnelheid nogal dubbelzinnig: bij de getekende plaatjes is niet duidelijk of het witte blokje de dipswitch is, of het zwarte.

Je zou zeggen: de witte, dus dan is level 1 : sw 1 on, sw2 off. Maar in de bijgaande foto staan ze precies andersom.

Bovendien was de fabrieksinstelling bij mij: beide off, wat een niet gedefinieerde toestand is, en mij dan toch weer doet vermoeden dat de zwarte blokjes de dipswitches zijn, dan zou hij default op level 3 ingesteld zijn.

Heeft iemand de juiste interpretatie af kunnen leiden uit het feitelijk gedrag van de pomp? Ik wil hem in een zo laag mogelijke stand hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo,

Weet niet of deze draad nog actueel is maar ik word erg blij van jullie deskundigheid! Was niet op de hoogte van oplossingen om de opentherm sturing te tweaken maar daarmee is een deel van het probleem van de Aurea zeker op te lossen.

Dit is de regelstrategie (terugkoppeling atlantic) van de controlbox maar dat hadden jullie al uitgevonden;
De Anna creëert vraag op basis van verhoging in de gewenste kamertemperatuur. De vraag blijft totdat de ingestelde kamertemperatuur +0,5°C wordt bereikt (offset).
De Anna communiceert een gewenste aanvoertemperatuur met de controlbox (binnendeel WP). Zodra de voorwaarden daar zijn voor een start van de WP, zal de gewenste aanvoertemperatuur -5°C worden aanhouden (de voornaamste reden is dat de WP, continu een temperatuur kan leveren).
De WP start en draait een X aantal minuten, hierna wordt de aanvoer vanaf buiten bekeken, als deze toereikend is zal hij blijven draaien en anders neemt de ketel het over.
Na 60 minuten draaien van een ketel zal de controlbox altijd, onder voorwaarden, proberen om de WP opnieuw op te starten.

Ik heb vergelijkbare problemen. Grootste issue vind ik dat de ketel bijspringt als het setpoint niet snel genoeg gehaald wordt terwijl ik nog zat draaiuren (en zonnestroom) over heb op de dag. Heb vloerverwarming en veel radiatoren de afgiftekant is voldoende - teveel bijna waardoor het setpoint vaak niet snel genoeg gehaald wordt. Dat zou ik handmatig willen aanpassen door bijvoorbeeld tijdelijk de Tgewenst naar de controlbox tidjelijk te verlagen als hij zijn setpoint (-5gr) niet snel genoeg haalt. Daarmee voorkom je dat de ketel inkomt.

Hier nog wat screenshotjes van mijn Anna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj_HAv6Kp6fg_lOdE-_BLR8rbA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MqwwTIKPWqMEiYPfLeYgu9Il.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQbZe4xbromvy7ie0OEWiS522aU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfU2fptE6zwMpWjrfFL8mdoS.png?f=fotoalbum_large

je ziet dus dat ketel inkomt (zaagtand, hij kan niet verder omlaag moduleren) maar de WP kan veel meer draaien.

Waar ik ook aan gedacht heb is de Chofu warmtepomp direct aansturen via de 4 draads kabel. Helaas geeft Atlantic niet prijs wel protocol dat is. Ik verwacht dat het geen opentherm is maar het is niet uitgesloten. Een manier zou kunnen zijn om contact op te nemen met de fabrikant. Toen ik het apparaat aanschafte was mijn plan om de wamtepomp direct aan te sturen met de thermostaat/controler van de fabrikant. Zie handleiding: https://www.centralheatin...stallation-Manual-R32.pdf en remote controler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oykB3nUoZCyYAUt2BX5Nm3E4Kro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IXiRYg6OXSdyqFdpjS6z7hDK.jpg?f=user_large

Alle functionaliteiten zitten in het apparaat zou je denken. Helaas, de Aurea heeft de interne controler printplaat niet maar een gestripte versie. Deze is denk ik deels vervangen door de control box. Heb nog zitten denk dat als je de printplaat van de fabrikant zou kunnen bestellen en weer aansluit aan de main PCB dan zou je daarna de externe controler kunnen aanschaffen en gebruiken inclusief alle functionaliteiten zoals beschreven in de handleiding. Just a thought...

Ben heel erg benieuwd of jullie nog verder zijn gekomen met experimenteren. Het foppen van de buitentemperatuursensor van de unit had ik ook nog op mijn lijstje staan maar dat is dus al geprobeerd zie ik! Ik durf het alleen niet aan om dit permanent te doen ivm vorstbeveiliging die daaraan gekoppeld is. Tenzij deze gebruik maakt van een andere sensor dan die van de buitenlucht. Ook iets om uit te zoeken...

Er is echt veel meer uit dit apparaat te halen als je maar om de 'vastgebakken' sturing van Aurea heen zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek-R
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-09-2023
Interessante bevindingen, dank voor het delen. Ik ben even benieuwd wie van jullie gebruik maakt van een buffervat? En zo ja, hoe deze aangesloten is?
Dit ivm met het creëren van een hydraulisch nulpunt en hierdoor evt meer controle houden over de delta T.
Ik lees graag jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
heb geen buffervat maar wel groot systeem. buffervat kan werken maar liefst heb ik gewoon controle over vermogen warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wybe-V
  • Laatst online: 06-07 21:07
Ik heb de zelfde WP en de zelfde problemen als jullie beschrijven, ik heb de thermostaat van de CV weer terug geplaatst en heb nu 2 thermostaten 1 voor de WP en 1 voor de CV, op deze wijze kan ik de WP zonodig tegelijk gebruiken met de CV
Op de buitentemperatuur voeler het ik een parallel een weerstand van 100k over heen gezet hierdoor wordt de temperatuur vc met 4 graden verhoogd
Af gelopen december heb ik met -7 graden gedraaid met de pomp nadat ik de weerstand nog lager had gemaakt en gebuikte ik ca 20Kwh op een dag

Ik heb alleen radiatoren en ca 20 m2 vloerverwarming het huis is van 2000 en goed geïsoleerd en geheel voorzien van dubbelglas, dit jaar heb ik nu 120m3 voor verwarming en 30m3 voor warmwater gebruikt

Ik heb geen buffervat omdat de radiatoren in de woonkamer altijd geheel open staan en de bypass klep heb ik ook niet geplaatst

Wat ik wel ontdekte dat als je de restknopje op binnen in de controlebox naast het groene LED dat de WP 20min gaat draaien, uiteindelijk heb ik de CV-aansluiting van de controlebox op aan/uit gezet en dit contact op het rest-drukknopje aangesloten/gesoldeerd met 2-draden op de de achterzijde van de print

Dit werkt tot nu toe al 3/4 jaar op deze wijze en heb uiteindelijk dit jaar als 1300Kwh verbruikt
Ook heb ik de CV leidingen zo aan gepast zodat de Cv het water van de WP kan na verwarmen, WP en CV kunnen nu is serie als beide systemen tegelijk draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
Dat klinkt heel goed, heel creatief!

Roept bij mij nog een aantal vragen op:
- Is de buitentemp sensor dus niet degene die de vorstbeveiliging inschakelt? Dit zou volgens handleiding via buitenvoeler of inlaatwater temp kunnen. Dit laatste is geval dan neem ik aan. Heb je dit kunnen controleren? Anders is die optie met die buitenvoelerweerstand risicovol
- Hoe voorkom je dat de de warmtepomp uit gaat als hij zijn setpoint niet snel genoeg haalt? De controlbox schakelt dan over op ketel die niet aangesloten is. Of zet je dan de reset in werking via de keteluitgang?
- De reset optie is mooi maar je wil niet dat de warmtepomp sessies maakt van 20 minuten. Dat lijkt me niet goed voor de levensduur. Heb je hier een oplossing voor? Je hebt dan de aan/uit ipv opentherm uitgang van control box gebruikt om de reset aan te sturen want dat zal wel maak contact zijn? WP gaat op vol vermogen die 20 minuten?
- het verhogen van de buitentemp met 4 gr zal mogelijk de optimale werking van de warmtepomp beinvloeden. Kan me voorstellen dat CHOFU alle input parameters gebruikt voor de besturing. Heb je de indruk dat dit een rol van betekenis speelt? Luchtvochtigheid speelt ook een belangrijke rol en die wordt niet gemeten dus misschien valt het wel mee namelijk.

Ik heb overigens een leverancier gevonden die voor 140 euro de originale Termal PCB kan leveren. In pinciepe zou je daarmee over alle functionaliteiten van de WP moeten kunnen beschikken. Wat ik echter niet weet of is of er meer verschillen zijn op de main PCB waardoor dit geen plug en play oplossing zou kunnen zijn. Misschien dat ik de kast nog een keer open maak om dit te bekijken. Als dit zou werken kun je namelijk gewoon alles besturen via de orginele controler. Die kost dan ook nog wel 200 euro geloof ik. Dus wel een dure gok als het niet werkt..

Dank voor je reactie alvast!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Vorst beveiliging werkt op de voeler van cv watertemperatuur
Na een rest via de keteluitgang gaat de WP 20 min draaien
Maar als aan alle voorwaarden wordt voldaan voor de WP draait de WP ge hele dag door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
Dank, ik ga dit denk ik ook proberen. Eerst mijn soldeer skills verbeteren denk ik :)

Er zijn dus 3 opties om de warmtepomp prestaties te verbeteren:
1. Buitentemp mod en aanpassing / scheiden sturing ketel (iets voor de cv kenners)
2. Modificeren van opentherm signaal via home assistant (lijkt me meer voor de programming pro’s..)
3. Aanpassen warmtepomp met originele sturing printplaat. Dit ga ik nog wel verder uitzoeken maar optie 1 lijkt quick win!

Gr
J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHarmsen

Beste mensen, het buitendeel haalt warmte uit de buitenlucht met een delta_T van vijf graden en geeft deze warmte aan het CV-net. Als de warmtestijging in lijn is met de gewenste stookcurve zoals te manipuleren / programmeren via de Anna Thermostaat dan blijft het buitendeel actief.

Ik heb de thermistor / buitenvoeler gemanipuleerd en op die manier er voor gezorgd dat het buitendeel liep bij een temperatuur < 5 graden. Het nadeel echter is dat na verloop van tijd het buitendeel dicht loopt / bevriest en er noodzaak ontstaat voor een defrost cycle. Ik heb deze cycle vastgelegd in het gekoppelde filmpje. Is het deze thermistor / buitenvoeler die bepaald of de vorstbescherming wordt ingestart of gaat dit via een andere sensor/thermistor. De buitenvoeler is inderdaad ook manipuleerbaar door er parallel een weerstand aan te koppelen. Mijn vraag is of het buitendeel weer instart na een defrost cycle of dat de controlbox de beurt geeft aan de CV-ketel?
@wybe-V Hoe liep dit bij jou toen het buitendeel functioneerde bij minus 7 graden. Of forceerde je een doorstart met de reset-button.

Ik heb nog zitten zoeken naar de communicatie die loopt via de rode aansluiting. Dit moet een seriële communicatie zijn tussen controlbox en buitenunit. Maar op internet is hier niks over te vinden. Of je zou een originele PCB moeten vinden die je zelf kunt inregelen zoals @JJvdB aangeeft, ben benieuwd wat jouw inzicht / follow up is.

Zien jullie nog mogelijkheden om de pomp geforceerd aan te zetten / te laten lopen zonder dat de regeling door de controlbox wordt bepaald. Zoals vroeger met een aan/uit CV-ketel.

Groeten,
GH_HG

[ Voor 8% gewijzigd door GerardHarmsen op 16-08-2023 22:39 ]

• wybe-V
Het lijkt wel nadat ik de rest button heb gekoppeld via de CV aansturing de WP maar 20 min draait en na 2 min hierna weer opstart
Tijdens die 2 min draait de ventilator wel en zorgt ook voor ontdooiing ook toen het -7 was
In de tussen tijd heb ik de het printje met uitlezing met een verlenging in de schuur geplaatst zodat ik de condities van de WP makkelijker kan volgen ook de NTC voeler kabel voor de buitentemperatuur heb ik gelijk mee gemenen zo ook de expansie ventiel temperatuur
Aankomende stook periode kijken hoe het gaat
Kun je ook de hoofdprint met een programmeer unit aan passen, is dit mogelijk. Wie weet of dit mogelijk is ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
Heb de besturing print nog niet besteld omdat ik niet weet of de main PCB anders is geprogrammeerd of standaard is. Dat kan eigenlijk alleen Seisakusho of Atlantic vertellen maar dat zullen ze vast niet doen / mogen. Dus dat is zelf proberen. Vraagt echter wel een investering van 140 euro (pcb) en evt remote control unit van 250 euro. Wil eigenlijk iets meer zekerheid voordat ik dit experiment aanga of eerst kijken naar andere opties.

De vraag mbt hoofdprint aanpassen begrijp ik niet helemaal. Denk in ieder geval dat dit zelf lastig is als je niet de juiste interfases en programmeer software hebt. Dit lijkt me iets voor de fabrikant zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurea Henkie
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-11-2023
wybe-V kun je een foto maken van wat je hebt gesoldeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wybe-V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJQwTlcgq7CZXWz-qJPm2iKBsVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ij1LBpf7uVVXkhZcPbGq06gu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Printje met een lint/vlakkabel verlengt zodat ik de WP in de schuur kan uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joskuipers81
  • Laatst online: 13-10-2023
Ervaar sinds plaatsing in januari 2022
Probleem wp of cv komt niet in bedrijf bij een ruimte temperatuur lager dan instelling.
Vandaag ook weer...
Anna van grondplaat los gehaald en weer terug geplaatst problemen verdwenen.

Heb 25 liter buffervat in retour gezet tussen installatie en WP.
Cv ketel draait hier dus niet over...
Retour uit installatie gaat er boven in.
Onder er uit via vuilvanger naar retour buitendeel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcjYUfejcDmz73cgXqP0GZAvB5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCv3GefOA72J2okNcCYcc0hM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joskuipers81
Vorig jaar veel per mail en telefoon gesproken met plugwise en Atlantic ze leggen problemen met regeling bij elkaar neer kom dus niet veel verder...
Ook Atlantic TD laten inloggen op gateway om parameters te controleren en stookgedrag uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joskuipers81
Atlantic wil je eigenlijk ook niet helpen omdat ik systeem zelf monteer..
Gezegt dat ik service technicus ben bij een ketel fabrikant in Nederland.
Uiteindelijk waren ze behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansApeldoorn
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-02 14:43
Dank voor al jullie uitzoekwerk en tips. Heb echter een vraag: Wat is de eenvoudigste manier om een 100Kohm weerstand over de buitentemperatuursensor te zetten? Ik heb inmiddels een eenvoudige 0,25W koolfilmweerstand bemachtigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHarmsen
@wybe-V Je schrijft: 'Het lijkt wel nadat ik de rest button heb gekoppeld via de CV aansturing de WP maar 20 min draait en na 2 min hierna weer opstart'

Heb je een foto van de aansluiting van de reset button die je doorlust naar de aan/uit sluiting van de CV-sturing in de controlbox? Als ik de button handmatig bedien dan volgt inderdaad het proces dat je beschrijft. Maar het zou mooi zijn als de controlbox via het aan/uit commando dat is bedoeld voor de CV deze actie aanroept.

Op de foto zie ik de weerstand die je gebruikt als parallel om de NTC thermistor. Is dit de 100k Ohm weerstand die je bedoelt. Heb je een extra connector verbonden aan het moederboard in de buiten-unit. Of heb je de originele NTC kabel doorgenomen en verbonden?

Dank alvast voor je inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Heb de print van de controlbox er uitgehaald en aan de achterzijde op de contacten van de restknopje 2 dunne draden gesoldeerd
Er wel op letten dat je de juiste contacten pakt om de draden vast maakt
Had eerst ook de verkeerden te pakken, dus even goed uittesten
Ik heb de draden van de buiten temperatuur door geknipt op en hier de weerstand vast gemaakt
Later met de verleng kabel met de uitleesprint gelijk ook verlengt naar de schuur zodat ik de weerstand gemakkelijk nog kan aanpassen 🛠😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-09 12:09
Ik kwam deze link tegen, misschien interessant:
https://hackaday.io/proje...rant-ashp-remote-protocol
In bovengenoemd project is sprake van een Rs485 interface annex serieel communicatieprotocol. Inhoeverre deze control unit afwijkt van de "originele unit" is dus de vraag. In de installatiehandleiding van de Aurea kom ik die aansluiting echter niet tegen...

Mbt een eerdere opmerking: "De regelunit is met een vier-aderige kabel verbonden met de WP-buitendeel. Drie van de vier aders zijn live/neutral/earth om de regelunit te voorzien van 230V. De ader op positie 3 echter is een commando-kabel die communicatie verzorgt tussen de regelunit en de WP-buitendeel...."
Vragen die mij opkomen:
1: Bij nadere bestudering van de installatiehandleiding is positie 3 de zwarte draad; waarschijnlijk een schakeldraad. eendraads data-communicatie lijkt onwaarschijnlijk.kan iemand uitsluitsel geven?
2: is er uberhaupt data afkomstig uit de buitenunit zichtbaar ?
3: is die RS485 interface in de buitenunit aanwezig, maar wordt die niet benut?

[ Voor 161% gewijzigd door Freeckje op 02-11-2023 12:13 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wybe-V
Op blz 51 52 van de link is te zie dat er RS485 aansluiting op het bordje zit
Of deze aansluiting ook op de hoofd print Aurea zit is mij niet bekent

https://www.centralheatin...stallation-Manual-R32.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Ik zet in de avond als ik naar bed ga via plugwise / instellingen/verwarmingssysteem/verwarmen de volgende aanpassing in de weersafhankelijke instelling

-10 zet ik op 36 graden en +20 op 35 graden

Met opstarten van de warmtepomp komt de watertemperatuur sneller naar de vraag temp van 35 graden en blijft de WP doordraaien en schakelt niet naar de CV na een nacht verlaging
in de loop van de ochtend zet ik de instelling van
-10 op 46 graden en +20 op 45 graden

Als het koud genoeg is draai de WP de gehele dag door

Ik heb ook een weerstand van 100Kohm parallel gezet over de buitentemperatuur sensor gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
wybe-V schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:32:
Op blz 51 52 van de link is te zie dat er RS485 aansluiting op het bordje zit
Of deze aansluiting ook op de hoofd print Aurea zit is mij niet bekent

https://www.centralheatin...stallation-Manual-R32.pdf
Inderdaad, maar is die connector dan niet toegankelijk en zichtbaar. Misschien weten anderen daar meer van!?
In de docu van de Aurea lijkt het dat er maar 1 draadje voor aansturing beschikbaar is.
Het vermoeden is daarom dat het een aan/uit regeling betreft. Misschien wil iemand het signaal op dat draadje een keer meten om dat te bevestigen!

3-11:
De remote controller werkt m.i. met een Opentherm of EMS-bus -achtige hardware interface.

Een betere optie lijkt het gebruikmaken van de RS485 interface die hier beschreven wordt: https://github.com/aerona-chofu-ashp/modbus
Er is sprake van een koppeling met HomeAssistant. Echter modbus is een standaard protocol dat je met een willekeurige processor (PC, ESP32 of Raspberry) zou kunnen koppelen.
De vraag is natuurlijk of de nederlandse versie van de Aerona-chofu ook met Modbus wil communiceren. Een poging waard?

[ Voor 58% gewijzigd door Freeckje op 03-11-2023 15:23 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
die aansluitingen zitten er niet op volgens mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uwu9BwNnFDRih48xr-QhQHdoJis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lUQMhxay0eZoUHgT0FVmzVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Ik kwam deze foto tegen op boven vermelde web site:
https://github.com/aerona...p-interface-pcb-after.jpg

Mogelijk zit die terminal op een andere plek in de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Zie blz 22 van de installatiehandleiding.
https://acrobat.adobe.com...e7-348f-8a93-cae3b825f1fe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
die PCB zit er niet in en is volgens mij vervangen door de simpele die ik op de foto heb gezet. Mijn plan was om die uitgebreide PCB te bestellen. Weet echter niet of alles dan gewoon werkt of dat de main pcb nog anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Als ik die 2 pcb's naast elkaar zet, zie ik dat de kleine pcb aanzienlijk minder connector-aansluitingen met het interne systeem heeft dan de grotere pcb. Daarmee lijkt het 1 op 1 vervangen van de pcb niet zo simpel.
Waar is bv die grote 40 en 12-polige kabel/connector gebleven? Ik zie daar een aantal (zwarte) relais zitten die verbonden lijken met de groene connector.

Vraag is dus: welke signalen zijn verbonden met de kleine pcb die er nu in zit (er lijken 10 contacten op die stekker te zitten, maar de foto is een beetje onscherp)? Hopelijk maar niet waarschijnlijk de remote control of de rs485 signalen.

Ik ben zo benieuwd naar de werking van die ader/signaal tussen Aurea en de controlbox. Wie kan er een keer met een scope kijken wat er zich op die verbindings(communicatielijn) afspeelt. Is er data afkomstig van de WP (bv aanvoer en retourtemperatuur, of status info van de Aurea) zichtbaar in de Anna? Zo ja, dan is er sprake van een digitaal communicatie systeem.

[ Voor 21% gewijzigd door Freeckje op 07-11-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
Aanvoer en retour zijn zichtbaar in Anna dus denk digitaal signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
JJvdB schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:11:
Aanvoer en retour zijn zichtbaar in Anna dus denk digitaal signaal
Als dat zo is dan zou de communicatie ook via z.g. PL (power line) -communicatie uitgevoerd kunnen zijn, dwz via de 220 Volt aansluiting, hetgeen je ook wel bij Wifi-adapters tegenkomt (misschien wat ver gezocht en relatief dure oplossing).
Zou iemand van de print van de controlbox een foto kunnen maken zodat de componenten zichtbaar zijn bij voorkeur ook met typenummer van de IC's? En kan je uit de layout opmaken welk IC of component met de WP verbonden is.

[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 13-11-2023 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wybe-V
Weer aan het uit testen hoe de WP morgens te starten zonder dat de WP overschakelt naar de CV
Ik zet avonds voor dat we naar bed gaan pas ik weersafhankelijke instelling aan
Overdag -10 op 46 en +20 op 45 en nachts op -10 op 36 en +20 op 35

Als de WP opstart dan gaat deze ca 20 min draaien en als aan het einde van de 20 min de temp van de aanvoer < is dan 5 graden tov de gewenste temp zal de WP blijven draaien
Als de delta T > dan 5 graden stopt de WP en wordt de CV ingeschakeld

Ik heb dit een aantal dagen gevolgd en ben tot deze konclusie gekomen, thermostaat met opstarten een 0,5 hoger zetten dan kamer temp zodat WP opstart
Na 20 min kijk ik in de Anna app hoe de temp verloop er uit ziet en verhoog de weersafhankelijke instelling
-10 op 41 en +20 op 40
Als de WP veder gaat met verwarmen pas ik in de loop van de ochtend de settings aan naar
-10 op 46 en +20 op 45

Ook heb ik nog geprobeerd om de CV en WP tegelijk op te starten zodat de CV-water sneller op loopt dan alleen de WP draait, in een aantal dagen lukte dit aardig maar gebruikte ca 0,30 m3 gas in 10 min
De CV draaide ca 10 min om binnen de 20 min dat de WP opstart binnen de delta T te komen van 5 graden

Met de aanpassing van de instelling van -10 op 36 en +20 op 35 voor de nacht vind ik makkelijker

Ter info
ik heb de control box los gekoppeld van de CV en de oude thermostaat van de CV weer terug geplaatst zodat ik de WP en CV een eigen thermostaat hebben
Ook heb ik de CV-leidingen aan gepast als het te koud wordt komt de CV in serie komt te staan met de WP als deze beide aanstaan
Paralel over de buitenvoeler van de WP heb ik een weerstand gezet van 68Kohm dit geeft ca 8 graden hogere temp aan voor de WP zodat deze tot ca 0 graden nog werkt :*)

De laatste dagen verbruik ik ca 9 Kwh per dag en het een huis van 2000 dat goed is geïsoleerd en verwarm met radiatoren en een klein stukje van 17 m2 vloerverwarming O-)

[ Voor 4% gewijzigd door wybe-V op 14-11-2023 14:51 ]

• GerardHarmsen
Hallo Wybe-V, dank voor je inzichten. De parallelle schakeling met de CV klinkt interessant, ga ik ook proberen. Ik heb twee vragen aan je:

- je hebt parallel op de buitenvoeler van de WP een weerstand gezet van 68K ohm. Heb je hier een verloop voor gebruikt. Zit deze rechtstreeks aangesloten op het moederbord. Of heb je de kabel doorgenomen en een koppeling tussengezet.

- wat doe je bij een lagere temperatuur en een defrost-cycle. Want dan stuurt de box de CV weer aan. Of heb je een kabeltje gelegd naar de reset-button.

Heb je wellicht een foto van je modificaties, dit zou helpend zijn voor mijn aanpassingen.
Dank voor de tweaks.
groeten,
GH_HG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Ik heb in de eerste instantie de kabel door geknipt en weerstand er tussen gemaakt- gesoldeerd
De kabel met de sensor kun je gemakkelijk uit de WP halen zodat je deze kunt aanpassen
Ik heb er een stekker tussen gemaakt zodat ik de weerstand nog kan wisselen
Later heb de printje uit de WP gehaald en binnen geplaatst
Ik heb dit beschreven een poosje geleden
Betreft ontdooien ga ik nu volgen deze maanden
Het opstarten verloopt nu goed in de ochtend als je de watertemperatuur maar laag genoeg zet naar 35 graden zoals hiervoor heb aangegeven

De verbinding met de restbutton werkt goed alleen de WP blijft dan 20min draaien op ca 750watt en na 20 min komt er weer een start en olijftak de wp op 750watt draaien

[ Voor 13% gewijzigd door wybe-V op 18-11-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboonen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-01-2024
Beste eigenaren van Aurea 5 hybrid add-on.

Ik lees dat het mogelijk is om een weerstand van 68k Ohm parallel te schakelen met de buiten lucht temperatuur sensor.
Hoeveel watt moet deze weerstand zijn.
Groetjes,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Weerstand van 1/4 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboonen
Oké, bedankt voor de info.
Laat je verder nog weten hoe de ervaringen met deze wijzigingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 15:08
Ik ben nog even op zoek naar de instellingen voor de stooklijn die kunnen worden ingesteld in het plugwise menu. Bij mij stond deze na installatie veel te hoog (denk ik), waardoor de CV steeds bijschakelde (verbruik van gas veel te hoog, eigenlijk zelfde als zonder WP). Ik heb nu de instellingen zo staan zie printscreen.

Wat adviseren jullie, welke instellingen werken bij jullie het beste? Overigens is de thermostaatkraan op de vloerverdeler ingesteld op plus/minus 45 graden. Hoger dan 45 graden heeft dan toch nog geen nut om in te stellen binnen het Plugwisemenu toch? En ik hoop dat bij een waarde van rond de 42 graden altijd de voorkeur wordt gegeven aan de WP boven de CV.

Nb. Ik heb overigens overal vloerverwarming en geen radiatoren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STNdUG5UTfQSKTRbX5iTmXznHzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aqvWx6WGVctTifKe6klPLQbZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
De minimale keteltemperatuur hoger zetten? Wat is daar het gevolg van?Ik heb geen buffervat, maar je zou denken dat de WP zichzelf helpt als deze iets hoger wordt gezet en de wp tijdelijk niets heeft te doen omdat de ruimtes op temperatuur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Betreft de min temp wat deze precies doet weet ik zo niet
Lijkt mij iets als je zonder weersafhankelijk (wsh) regeling heb
De Max temp heb ik op 50 staan en min temp op 25
Je kunt nog proberen om met opstarten de wsh regeling lager te zetten op ca 35 graden
Dit doe ik nu ook en dit gaat nu goed met opstarten
De vraag temp (zwartelijn) en de (rodelijn) van de temp meting van Anna het verschil mag niet groter zijn dan 5 graden ander schakelt de wp over naar de cv

[ Voor 19% gewijzigd door wybe-V op 19-11-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4Z3MQKgF0gfRdhUwSH1MGAeNgk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/exwsqoJxfSiOtQJWZMJC0fOH.png?f=fotoalbum_large

Dit is het plaatje van gisteren
De wp heeft de hele dag gedraaid en ca 11kwh verbruikt
Je kun hier zien dat ik de zwarte lijn steeds wat hoger zet
van 35, 40 en later naar 45 wat hoger zet zodat de rode lijn mooi kan volgen 😇

[ Voor 25% gewijzigd door wybe-V op 19-11-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Kan jij de max aanvoertemperatuur dan aanpassen (waar bij mij 60 staat)? Bij mij is die greyed out om een of andere reden.

En hoe laat jij die max temperatuur van de ketel zo geleidelijk oplopen. Doe je dat met Home Assistant of iets dergelijks?

[ Voor 27% gewijzigd door Nootorius75 op 19-11-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpU-MdMSDYMW965teh2TBGMweyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2NgVxRTY7WRvta5aqrvwu5w8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLyVZRlb3YIbHKkNxkThnXO34oc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NqJy65yNR28e69qGHIX29JyW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4OPjr8WTy0R6lnMm5f-s10ur6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pk3uivabZjqPTCaq9CDoGrEy.png?f=fotoalbum_large

Via Anna pas ik dit aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Pas jij dan elke dag, aan het begin van de dag, handmatig via Anna de temperatuur aan?

Ok. Ik raak wel lost. Als ik op de controlbox de stand over zet naar CV (met de schakelaar op de controlbox), dan kan ik de maximale aanvoertemperatuur wel aanpassen. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Even nog een checkvraag. Bij jou staat de schakelaar op de controlbox op de warmtepomp stand (en niet op CV stand)?

Ik kom net tot de conclusie dat bij mij de installatie staat ingesteld op aan/uit. Waar staat deze bij jou op? Op opentherm protocol of op "aan/uit". Ik kan beide kiezen (met een kleine aanpassing op control box en op CV). Mijn aanname is dat Opentherm wellicht beter is omdat deze modulerend werkt, maar of dit ook daadwerkelijk zo is.....

[ Voor 79% gewijzigd door Nootorius75 op 19-11-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
8)7

Ik denk dat ik het snap wat jij doet. In het weekschema zet jij de cyclus er in in de ochtend. Die vraag is beantwoord. Zo niet. Laat het mij weten ;-)

[ Voor 195% gewijzigd door Nootorius75 op 19-11-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Nootorius75 schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:06:
Pas jij dan elke dag, aan het begin van de dag, handmatig via Anna de temperatuur aan?

Ok. Ik raak wel lost. Als ik op de controlbox de stand over zet naar CV (met de schakelaar op de controlbox), dan kan ik de maximale aanvoertemperatuur wel aanpassen. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Even nog een checkvraag. Bij jou staat de schakelaar op de controlbox op de warmtepomp stand (en niet op CV stand)?

Ik kom net tot de conclusie dat bij mij de installatie staat ingesteld op aan/uit. Waar staat deze bij jou op? Op opentherm protocol of op "aan/uit". Ik kan beide kiezen (met een kleine aanpassing op control box en op CV). Mijn aanname is dat Opentherm wellicht beter is omdat deze modulerend werkt, maar of dit ook daadwerkelijk zo is.....
Ik pas via Anna elke dag de settings aan
De schakelaar staat op WP van de controlbox
De CV heeft een eigen thermostaat en is niet gekoppeld met de WP, in heb de oude thermostaat van de CV weer terug gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Jij gebruikt de Warmtepomp dus als het ware stand alone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansApeldoorn
Ik heb nog nergens kunnen vinden wat de instelling "Verwarmingssnelheid" in gradC/uur te betekenen heeft. Je zou zeggen dat het daarmee niet nodig is de aanvoertemperatuur handmatig in stapjes te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Ja dat denk ik ook Hans. Ik begrijp ook niet echt waarom je die kan resetten. Bij mij staat ie (greyed out) op: 0,47 C / uur. En als ik hem reset blijft ie er ook op staan. Je zou zeggen dat de configuratie dan weet waar deze mee moet rekenen. Dat het daarvoor bedoeld is.

[ Voor 6% gewijzigd door Nootorius75 op 20-11-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ljycit914SWxNnhq94Q1y_WBfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xTPzJbWmH0yjb5J5Jo7dfiK4.jpg?f=user_large

Dit is de tekst wat in Anna staat betreft verwarmings snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansApeldoorn
Okay bedankt! In dat geval zou ik de Anna wijsmaken dat je alleen vloerverwarming hebt en een groot huis. Daardoor zal die geleidelijker gaan regelen en wordt de kans kleiner dat de delta T > 5 grdC komt, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
https://plugwisehelp.fres...rmtepomp-aan-of-de-ketel-

Hier nog wat info van Plugwise/Anna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboonen
@Gerard Harmsen, ik lees dat je de buiten voeler hebt gemanipuleerd.
Hoe heb je dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Een aantal tweaks terug wordt dit aan gegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHarmsen
Hi, ik wil niet de kabel doornemen van de buitenvoeler i.v.m. de garantie op de warmtepomp.
Heb voor de korte termijn een 7 watt ledlampje er tegenaan gemaakt en dit ingepakt met een strookje Tonzon isolatie.
De Atlantic regeling checkt via de buitenvoeler via een NTC weerstandscurve of de buitentemperatuur >4 graden is.
Dus je moet de weerstand verlagen met een parallelle weerstand (zie het advies voor de parallelle 68k_ohm) of door de buitenvoeler kunstmatig wat warmer te maken.

Voldoet de check via de weerstand aan de norm dan gaat de WP in bedrijf en anders wordt de opdracht doorgezet naar de CV ketel.
Vandaag was best koud en kreeg ik weer aanvries op mijn WP.
Hij ging met het lampje aan keurig om de anderhalf uur in een defrost cycle (zie mijn eerdere filmpje) en startte daarna weer op; dus dit werkt mooi.

Ik zoek nog een stekkertje om een parallelle kabel te maken en daar de originele buitenvoeler. Als ik kijk dan lijkt het op een 2-aderige female Molex. Is er iemand die weet welk stekkertje het is of waar je deze in female en male kunt bestellen dan kan ik een verloop met parallel in elkaar zetten.
Jboonen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:59:
@Gerard Harmsen, ik lees dat je de buiten voeler hebt gemanipuleerd.
Hoe heb je dit gedaan?

[ Voor 0% gewijzigd door GerardHarmsen op 24-11-2023 19:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk Bies
  • Laatst online: 06-08 10:19
Wij hebben deze warmtepomp nu een jaar en eindelijk is het me gelukt om zonder technische aanpassingen vooral de warmtepomp in bedrijf te hebben en zo weinig mogelijk gas te stoken, dit op basis van de volgende info die ik op dit forum las:
-Indien de temp boven de 5 C is, start de wp altijd als eerste op bij een warmtevraag.
-Na 20 in schakelt de de bron over van wp naar cv, indien Delta T groter is dan 5 C.
- Na een uur na inschakelen checkt de controller weer of er dan wel een Delta T is van minder dan 5 bij gebruik WP, zonet, dan weer CV...
- onze situatie: een erg goed geïsoleerd huis waarbij de CV temp op max 50 C stond, waardoor de CV de temp als nel weer op niveau had en er daarna langdurig geen warmtevraag was, waardoor alle roulerende water sterk in Temp daalde. De Wp weer aan, na 20 min weer CV met weer veel verbrand door de schoorsteen...

Ik heb nu de T max van de cv op 35 C, en de temperatuursaghankelijk instelling bij -10 op 34C, en bij + 20 op 30 C ingetseld. De CV heb ik als het ware geïnvalideerd.
Resultaat, na twintig minuten WP gebruikt de CV gedurende een uur een kleine hoeveelheid gas( +/- 0,4kuub), waarna de WP langdurig aanblijft, uren achter elkaar, vermogen net voldoende om verlies van kamertemperatuur door afgifte naar buiten te compenseren.
Gemiddelde laatste dagen 0,5 kuub gebruik voor de CV, tegenover ongeveer 4 kuub een jaar geleden

Het enige wat ik nog wel graag zou willens om de WP ook te laten werken onder de 5 C, bijv toto aan 1 C.
Ik lees over het aanbrengen van een weerstand over een temperatuursensor. Kan iemand mij informeren, liefst met foto, waar deze aangebracht moet worden? Met vriendelijke groet,

Henk Bies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk Bies
  • Laatst online: 06-08 10:19
kleine correctie, weersafhankelijke instelling bij 20 C is 32C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:26
Henk Bies schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:17:
Wij hebben deze warmtepomp nu een jaar en eindelijk is het me gelukt om zonder technische aanpassingen vooral de warmtepomp in bedrijf te hebben en zo weinig mogelijk gas te stoken, dit op basis van de volgende info die ik op dit forum las:
-Indien de temp boven de 5 C is, start de wp altijd als eerste op bij een warmtevraag.
-Na 20 in schakelt de de bron over van wp naar cv, indien Delta T groter is dan 5 C.
- Na een uur na inschakelen checkt de controller weer of er dan wel een Delta T is van minder dan 5 bij gebruik WP, zonet, dan weer CV...
- onze situatie: een erg goed geïsoleerd huis waarbij de CV temp op max 50 C stond, waardoor de CV de temp als nel weer op niveau had en er daarna langdurig geen warmtevraag was, waardoor alle roulerende water sterk in Temp daalde. De Wp weer aan, na 20 min weer CV met weer veel verbrand door de schoorsteen...

Ik heb nu de T max van de cv op 35 C, en de temperatuursaghankelijk instelling bij -10 op 34C, en bij + 20 op 30 C ingetseld. De CV heb ik als het ware geïnvalideerd.
Resultaat, na twintig minuten WP gebruikt de CV gedurende een uur een kleine hoeveelheid gas( +/- 0,4kuub), waarna de WP langdurig aanblijft, uren achter elkaar, vermogen net voldoende om verlies van kamertemperatuur door afgifte naar buiten te compenseren.
Gemiddelde laatste dagen 0,5 kuub gebruik voor de CV, tegenover ongeveer 4 kuub een jaar geleden

Het enige wat ik nog wel graag zou willens om de WP ook te laten werken onder de 5 C, bijv toto aan 1 C.
Ik lees over het aanbrengen van een weerstand over een temperatuursensor. Kan iemand mij informeren, liefst met foto, waar deze aangebracht moet worden? Met vriendelijke groet,

Henk Bies
Als ik het goed begrijp heb je het dus zo ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8GRubG92EDOA83NSnHLvEa2kmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saOl5rzgvjwMq0BjuqtsMdBE.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik me nu afvraag:

Wat gebeurd er als ik in de ketel de max op 30 zou zetten (al dan niet "hard" instellen in de ketel) en als ik de warmtepomp op 34 zet. (Even niet kijkend naar wat er gebeurd als de temperatuur zakt onder 5 graden zakt).

Ik ben bij kennis bezig en dat huis niet niet zo geïsoleerd. Wat is de "max" van de warmtepomp? Met 34 graden gaat dat nog wel een dingetje worden.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 25-11-2023 14:08 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wybe-V
Je kunt de buitenvoeler ook nog binnen in de kast leggen waar de CV leidingen binnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboonen
Inderdaad ik ga eens proberen hoe het gaat werken als ik de buiten in de kast leg.
Bedankt voor de tip, echt iets waar je niet direct aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Henk Bies schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:32:
kleine correctie, weersafhankelijke instelling bij 20 C is 32C
En waar heb jij je max. aanvoertemperatuur in de APP op ingesteld?

Dus op CV: 35 graden max aanvoer

In app:
Max. aanvoertemperatuur - ? graden
Bij -10 graden - 34 graden
Bij 20 graden - 32 graden

Ik wil dit ook wel proberen. Eventueel nog met die slow start waar eerder over is geschreven in dit topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXYJcXBVjDBISSqjYl8mlzn9KbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxVMINJFpP3JyyySWPhN3WpA.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit de befaamde temperatuur sensor die jullie proberen te foppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nootorius75
Het wordt mij steeds duidelijker allemaal maar sommige metingen kan ik niet verklaren. Mijn aanvoertemp van mijn tapwater schiet ook door de CV metingen heen. Is dit bij jullie ook het geval? Je kan dit duidelijk zien in de bijlage. Uit de geposte plaatjes in dit topic zie ik dit niet. Dus vraag me af of ik de enige ben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X-aNK06YtpCVyogZW39Jlumr1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6YD57IItF3xRlJPcbSQkes9b.png?f=fotoalbum_large

Ik heb trouwens Henk Bies zijn idee geprobeerd. De CV temp is dus iets hoger dan de instellingen. Dit zie je ook gebeuren, CV temp gaat omlaag naar de gewenste temp. Gasverbruik is nagenoeg 0, maar voor mij is het te laag ingesteld. Huis houdt zijn warmte niet vast in de nacht, waardoor de temp in het huis de volgende ochtend 2 graden lager is. Ik zal dus de CV en instellingen in Plugwise iets moeten verhogen (denk ik).

[ Voor 24% gewijzigd door Nootorius75 op 28-11-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 16:21
Eindelijk vind ik wat info over de regeling van deze warmtepomp. Ik draai hem met Adam zone-regeling. Dat was nog ene gedoetje, kon niet volgens atlantic maar met behulp van de prima plugwise support aan de gang gekregen. Het nadeel van de Adam is dat je niet de watertempartuur weersafhangkelijk kan instellen....

Een van de manieren waarop ik hem zover heb gekregen niet steeds over te schakelen naar de ketel is nooit alle kamers tegelijk op temperatuur laten komen maar getrapt. Dat werkt redelijk. Vandaag (tussen de 1 en 2 graden) doet hij nog best veel op de WP, dat verbaast me want onde de 4 graden zou hij niets meer moeten doen. Misschien omdat de WP vlak boven het water (het is een woonark) is gemonteerd, daar koelt het minder snel af.

Zoals de grafiek laat zien heeft onze oude intergas ketel wat problemen met lage temperaturen, alle zaagtanden zijn de tijden dat de ketel aanstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okmwagAsfmCAOnqqfNJCs6FWAPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U3rzGksFn2KYv55utKfDWBox.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door schjjaap op 28-11-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schjjaap
Nootorius75 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:31:
Het wordt mij steeds duidelijker allemaal maar sommige metingen kan ik niet verklaren. Mijn aanvoertemp van mijn tapwater schiet ook door de CV metingen heen. Is dit bij jullie ook het geval? Je kan dit duidelijk zien in de bijlage. Uit de geposte plaatjes in dit topic zie ik dit niet. Dus vraag me af of ik de enige ben.[Afbeelding]

Ik heb trouwens Henk Bies zijn idee geprobeerd. De CV temp is dus iets hoger dan de instellingen. Dit zie je ook gebeuren, CV temp gaat omlaag naar de gewenste temp. Gasverbruik is nagenoeg 0, maar voor mij is het te laag ingesteld. Huis houdt zijn warmte niet vast in de nacht, waardoor de temp in het huis de volgende ochtend 2 graden lager is. Ik zal dus de CV en instellingen in Plugwise iets moeten verhogen (denk ik).
Dat tapwater zie ik ook (zie grafiek aan einde van de dag) , dat was al voordat ik de atlantic aura had, we draaide al plugwise met Adam zone verwarming. Dat is zoals onze oude intergas ketel het rapporteert denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/illDYKsIiO-1OxraahETnO4toBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MVE1TjSZT1frVRKph2QUfTEt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minibustraveler
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 22:10
https://atlanticclimate.n...shandleiding_jan_2022.pdf

op pagina 49 zie ik mogelijkheden! even de pdf vergroten om tekst bij de aansluitklemmen op PCB (terminal) te kunnen lezen.

@JJvdB Wil jemisschien openbaar maken waar je zo goedkoop een pcb kan krijgen ? zo niet een pb-tje misschien ? ik zit met een oudere Waterstage WP waar ik nog een PCB voor zoek!

Op de Waterstage WP heb ik volgens mij een jaar geleden uitgevogeld dat het LON over powerline is
https://blog.mbedded.ninj...2-communication-protocol/

Het is met 99% zekerheid UART over powerline die in het binnendeel uit komt op de "interface PCB" die dan weer verbonden is met de "controler PCB" wat een oplossing van Siemens of Honeywell kan zijn. ;)

[ Voor 58% gewijzigd door minibustraveler op 27-02-2024 16:26 . Reden: Wat niet relevante info verwijderd ]

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 09:19
wybe-V schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:20:

Wat ik wel ontdekte dat als je de restknopje op binnen in de controlebox naast het groene LED dat de WP 20min gaat draaien, uiteindelijk heb ik de CV-aansluiting van de controlebox op aan/uit gezet en dit contact op het rest-drukknopje aangesloten/gesoldeerd met 2-draden op de de achterzijde van de print
Hoi Wybe even een vraag over je soldeer verbinding.

Eerste vraag:

"CV aansluiting op de control box op aan/uit gezet."

Ik neem aan dat dit de blauwe communicatie (dip) switch is op de printplaat.
Dus van Open Therm naar Aan / Uit?
(in de foto is de dip switch overigens rood)

Tweede vraag:

"dit contact op het rest-drukknopje aangesloten/gesoldeerd met 2-draden op de de achterzijde van de print"

Deze begrijp ik niet, heb je nu twee draden vanuit de blauwe dip switch gesoldeerd op de Reset knop?
Of op de CV aansluiting twee draden via de klemmen vast geschroefd en deze uiteinden op de Reset Knop gesoldeerd?

Thx!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS7xiAuhnmhw0dyvBcR5giar-QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVtmkpjn8VHM2wWgPGMRIslz.jpg?f=fotoalbum_large

• wybe-V
De 2 draden van de cv-schroef-aansluiting heb ik gesoldeerd op de rest-drukknop aan de achterzijde op de print :
En de dip switch op aan/uit gezet
Zo als je beschrijft en aangeeft op de foto klopt het :)

[ Voor 11% gewijzigd door wybe-V op 30-11-2023 11:56 ]

• schjjaap
wybe-V schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:53:
De 2 draden van de cv-schroef-aansluiting heb ik gesoldeerd op de rest-drukknop aan de achterzijde op de print :
Het idee is dan zodra de controlbox de ketel aan zet hij zichzelf reset en weer op de WP verder gaat?
Dat is erg leuk!

• K.jansen
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik ben ook in het bezit van deze hybride warmtepomp ik wil graag meer weten waar de buitenvoeler zit zodat ik deze naar binnen kan plaatsen ik zie dat sommige van jullie hem hebben gemanipuleerd maar heeft ook iemand een foto waar die in het buiten deel zit?

• mhr-zip
K.jansen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:43:
Ik ben ook in het bezit van deze hybride warmtepomp ik wil graag meer weten waar de buitenvoeler zit zodat ik deze naar binnen kan plaatsen ik zie dat sommige van jullie hem hebben gemanipuleerd maar heeft ook iemand een foto waar die in het buiten deel zit?
.

[ Voor 30% gewijzigd door mhr-zip op 09-12-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkpr
  • Laatst online: 03-11-2024
Sinds kort hebben wij de atlantic aurea wp in combinatie met intergas hre ketel. Het systeem werkte goed tot een paar dagen geleden, eigenlijk sinds de buitentemperatuur onder de 4 graden is gedaald en de ketel al het werk zou moeten doen.

Uit de grafieken (zie hieronder) blijkt dat de thermostaat een warmtevraag uitstuurt. De aanvoertemperatuur suggereert dat er warm water in de cv wordt gestuurd. Dit terwijl de ketel bijna niet actief is in de ochtend, de leidingen koud zijn koud, en de kamer niet opwarmt (zoals te zien in de 2e grafiek).

De status van de ketel geeft gek genoeg aan dat de aanvoertemperatuur bereikt is.
Waar wordt deze aanvoer temperatuur bepaalt?
De ketel is verder niet in storing, en de keteldruk is 1.5 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3-J6MT5pp_pTRLIXQgwybjqTdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HE7EGbTHTfTH0vLyXRGZDD8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClbEyGu9e9El-HyUK55UNoQ5Zd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te52DcwmpWWPkdR9dmfCm1u4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHabFa5IvphP397T2mMx-nnwVjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdTarfPC4mYYP7tkUr4U1ZMg.jpg?f=fotoalbum_large

In de middag gaat het opeens wel goed, zichtbaar door het karakteristieke zigzag patroon in de aanvoer temp. en het opwarmen van de kamer.

Ik heb contact met de installateur, maar die kan niet op korte termijn langskomen. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
wybe-V schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:53:
Top dank je wel, interessante schakeling. Een ketel die zichzelf reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
[b]minibustraveler in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"

@JJvdB Wil jemisschien openbaar maken waar je zo goedkoop een pcb kan krijgen ? zo niet een pb-tje misschien ? ik zit met een oudere Waterstage WP waar ik nog een PCB voor zoek!
Ik had contact met Heizprofi shop.

gr
J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
Dirkpr: lijkt dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan door geen / weinig flow. Bij vorst gaat de WP circuleren. Misschien is pompstand van de cv ketel te laag of verkeerd aangesloten met terugslagklep waardoor er te weinig flow is als de WP gaat circuleren. Er is een update geweest van de handleiding waarbij afhankelijk van de positie 3-wegklep de terugslagklep moet worden geplaatst. Intergas heeft geen 3 wegklep dus misschien moet terugslagklep in andere leiding. Check maar even de atlantic manual en kijk hoe het is aangesloten bij jou. Mischien anders de bypass iets verder losdraaien zodat de ketel water makkelijker kwijt kan. Succes!

PS ben geen installateur dus vraag bij twijfel altijd een deskundige...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schjjaap
Vanochtend (met temperaturen <0) blijft de Aurea bij ons vrolijk doordraaien. Wel ongeveer 1x per uur een ontdooicyclus.

Net voor het ontdooien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHLcdt7nGMD79rUjYTysqW4vHiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtn4rhnpSzJgxYyUQL7fYblK.jpg?f=fotoalbum_large
Video van het ontdooien [Video: https://photos.app.goo.gl/HU2CrdtQPgg7jT5DA]

NB @Dirkpr Ik heb dit met onze installatie (ook met intergas ketel) in mindere mate ook gehad. Als de ketel aanging en de WP bleef draaien (bij kou) dan werd bij ons maar een deel van het huis warm (het boven deel waar we wonen). Ik heb het opgelost door de radiatoren boven wat te knijpen met het ventiel. De boel was niet echt goed afgeregeld maar de toevoeging van het WP gedeelte maakte dat zichtbaar...

[ Voor 25% gewijzigd door schjjaap op 01-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
en dat is met 68k weerstand parallel over buitenvoeler? werkt mooi zo te zien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reeuwreeuw
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-03-2024
Dirkpr schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:43:
Sinds kort hebben wij de atlantic aurea wp in combinatie met intergas hre ketel. Het systeem werkte goed tot een paar dagen geleden, eigenlijk sinds de buitentemperatuur onder de 4 graden is gedaald en de ketel al het werk zou moeten doen.

Uit de grafieken (zie hieronder) blijkt dat de thermostaat een warmtevraag uitstuurt. De aanvoertemperatuur suggereert dat er warm water in de cv wordt gestuurd. Dit terwijl de ketel bijna niet actief is in de ochtend, de leidingen koud zijn koud, en de kamer niet opwarmt (zoals te zien in de 2e grafiek).

De status van de ketel geeft gek genoeg aan dat de aanvoertemperatuur bereikt is.
Waar wordt deze aanvoer temperatuur bepaalt?
De ketel is verder niet in storing, en de keteldruk is 1.5 bar.

In de middag gaat het opeens wel goed, zichtbaar door het karakteristieke zigzag patroon in de aanvoer temp. en het opwarmen van de kamer.

Ik heb contact met de installateur, maar die kan niet op korte termijn langskomen. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Wij hadden precies hetzelfde probleem. Ook een Intergas-ketel. Ik ben alles behalve een deskundige, maar het kwam er op neer dat de ketel na korte tijd weer uitsloeg omdat het antivries-programma van de warmtepomp aan het draaien is. De cv-ketel voelt tegendruk en stopt met verwarmen.

De reden waarom het in de middag wel goed gaat, is omdat de warmtepomp geen antivries-programma draait, want het is buiten opgewarmd. Ik heb contact gehad met onze installateur en moest onderstaande kraan opendraaien (tot niveau 1). En daarna de ketel even uit en in het stopcontact. Sindsdien is het thuis weer lekker warm!

(er kan vast iemand hier uitleggen wat ik precies heb gedaan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP_VfxC5dSxwDRovUO3Qz13-eQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVfR2ktQEmC8Nb25OgQKWzGO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
JJvdB schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:27:
en dat is met 68k weerstand parallel over buitenvoeler? werkt mooi zo te zien!
Nope, nog niets veranderd. Op een een of andere manier slaat bij ons de WP ook aan tot ongeveer -1.gr. Denk dat de sensor niet zo nauwkeurig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
reeuwreeuw schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:56:
[...]

Wij hadden precies hetzelfde probleem. Ook een Intergas-ketel. Ik ben alles behalve een deskundige, maar het kwam er op neer dat de ketel na korte tijd weer uitsloeg omdat het antivries-programma van de warmtepomp aan het draaien is. De cv-ketel voelt tegendruk en stopt met verwarmen.

De reden waarom het in de middag wel goed gaat, is omdat de warmtepomp geen antivries-programma draait, want het is buiten opgewarmd. Ik heb contact gehad met onze installateur en moest onderstaande kraan opendraaien (tot niveau 1). En daarna de ketel even uit en in het stopcontact. Sindsdien is het thuis weer lekker warm!

[Afbeelding]
Interresant! Maar wat is dan niveau 1? Onze bypass is hetzelfde maar dat is een traploos ding. Ik zie nergens een 1 of twee of wat dan ook....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reeuwreeuw
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-03-2024
schjjaap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:19:
[...]

Interresant! Maar wat is dan niveau 1? Onze bypass is hetzelfde maar dat is een traploos ding. Ik zie nergens een 1 of twee of wat dan ook....
Het zijn eigenlijk gewoon streepjes net boven de schroef, waarbij 1 gelijk staat aan volledig opendraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo3Im5xjeLei2dFe93sI3dFNWkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6urQhQzhhWVthrp4gMKUB7Q1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkpr
  • Laatst online: 03-11-2024
reeuwreeuw schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:27:
[...]

Het zijn eigenlijk gewoon streepjes net boven de schroef, waarbij 1 gelijk staat aan volledig opendraaien.

[Afbeelding]
Many thanks! Dit was bij mij ook de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvBreeschoten
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-07 09:31
Ik ben benieuwd wat er gebeurd onder de 0 gr als je een weerstand plaats om de unit langer te laten draaien.
ook ik heb ondertussen de weerstand geplaatst en hij draait door tot 0 graden en dat gaat redelijk goed als je de gevraagde temp niet te hoog instelt (35gr) . Maar ik maak me zorgen over bevriezen van de unit onder nul. De unit start de pomp bij een temp onder nul om bevriezing te voor komen. Dus als ik manupileer dan vriest het dus als de unit bv snachts uit staat. Weet iemand of de pomp op water temp schakelt of op basis buitentempsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
De antievries functie van 4 graden wordt gemeten met de sensor welke op de cv leiding zit en niet met de buiten temperatuur sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
JanvBreeschoten schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:59:
Ik ben benieuwd wat er gebeurd onder de 0 gr als je een weerstand plaats om de unit langer te laten draaien.
ook ik heb ondertussen de weerstand geplaatst en hij draait door tot 0 graden en dat gaat redelijk goed als je de gevraagde temp niet te hoog instelt (35gr) . Maar ik maak me zorgen over bevriezen van de unit onder nul. De unit start de pomp bij een temp onder nul om bevriezing te voor komen. Dus als ik manupileer dan vriest het dus als de unit bv snachts uit staat. Weet iemand of de pomp op water temp schakelt of op basis buitentempsensor.
Dit staat beschreven in dit topic. Je kan ook filmpjes vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
schjjaap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:11:
[...]

Nope, nog niets veranderd. Op een een of andere manier slaat bij ons de WP ook aan tot ongeveer -1.gr. Denk dat de sensor niet zo nauwkeurig is?
Dat is bijzonder, bij mij niet
Vraag me af waar die sensor voor gebruikt wordt in de software. Misschien alleen voor temperatuur regeling woning dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
JJvdB schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:56:
[...]

Dat is bijzonder, bij mij niet
Vraag me af waar die sensor voor gebruikt wordt in de software. Misschien alleen voor temperatuur regeling woning dan
Er zijn ook tijden (zoals nu met +1) dat de wp uit blijft. Het blijft in mijn geval wat onduidelijk, ik zie geen duidelijke vaste temperatuur waarop de wp uitgaat. Ik ben nog wat huiverig om aan de sensor te knoeien maar hij kan het iig prima doen tot <0..... gisteren draaide hij zelfs bij -2.9 gemeten met een geeikte sensor bij aan de gevel. Vandaag heeft hij er geen zin in, :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
reeuwreeuw schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:56:
[...]

[Afbeelding]
Je had een probleem a.g.v. de circulatiepomp van de warmtepomp.
Deze levert zoveel druk / flow dat de pomp van je CV hier niet tegenop kan.
Zelfs in de laagste stand (in te stellen met de dip switches op de buitenunit.)

Gevolg is dat de CV zijn warmte niet kwijt kan door de te grote druk van de warmtepomp.
Door de bypass helemaal open te zetten kan de warmtepomp zijn druk laten wegvloeien naar de retour.
Je CV pomp hoeft nu niet meer tegen deze druk in te werken en kan nu je systeem / radiatoren inlopen.

Waarschijnlijk heeft je CV flink lopen pendelen (voordat je de bypass vol open hebt gezet) omdat hij zijn hitte niet kwijt kan en daardoor afslaat. Tot deze is afgekoeld en de CV weer start en weer afslaat enz enz

Dit gebeurd dan alleen als je warmtepomp draait om niet te bevriezen door de circulatiepomp te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Herkend iemand wat hier gebeurd?

Ik heb een Remeha Calenta Ace 40C uit 2014.
In combinatie met de Aurea.
Woon aan de kust.
Geen vloer verwarming.

Tot eind november (buiten tegen de 4 graden) werkte de pomp prima in combinatie met de CV.
CV deed nagenoeg niets.
Continu 19 tot max 20.5 in huis.
Dit deed de Aurea prima en erg tevreden.

Totdat nu de temp onder de 4 graden is gezakt en ik totaal lost ben in de regelstrategie van die Anna.
Hiervoor had ik een Remeha thermostaat zonder weerafhankelijke regeling.

Zie onderaan de grafieken van de Anna.
Gewenste temp is 19, actueel is het 19.1
Mijn ketel wordt steeds aan geslingerd door de Anna.
Zie de zaagtand.
Waarna de ketel weer stopt met Status 8
Status 8 betekend Ketel Stop.

Ik zou wensen dat de ketel continu op laag niveau door gaat i.p.v. dit aan / uit gedrag.
Ik herken dit gedrag niet van mijn Remeha ketel met de oude thermostaat.

Het lijkt of mijn CV nu pendelt of is dit nu de Anna die de ketel aan/uit zet?
Zijn er andere leden die ook zo'n zaagtand hebben met de Anna nu de CV volledig aangestuurd wordt?

Schema buiten <4:
23:00 - 08:00 17.5 graden
08:00 - 18:00 19 graden
18:00 - 23:00 19.5 graden

Dit schema is anders bij buiten >4 (warmtepomp):
21:30 - 08:00 19 graden
08:00 - 16:00 19.5 graden
16:00 - 18:00 20 graden
18:00 - 21:30 20.5 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkXt6Fuz9QWEkQ8E07cBTetMK1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXJSLfCkXsDRBNl1tIBdAPkL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Marc001 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:48:
Herkend iemand wat hier gebeurd?

Ik heb een Remeha Calenta Ace 40C uit 2014.
In combinatie met de Aurea.
Woon aan de kust.
Geen vloer verwarming.

Tot eind november (buiten tegen de 4 graden) werkte de pomp prima in combinatie met de CV.
CV deed nagenoeg niets.
Continu 19 tot max 20.5 in huis.
Dit deed de Aurea prima en erg tevreden.

Totdat nu de temp onder de 4 graden is gezakt en ik totaal lost ben in de regelstrategie van die Anna.
Hiervoor had ik een Remeha thermostaat zonder weerafhankelijke regeling.

Zie onderaan de grafieken van de Anna.
Gewenste temp is 19, actueel is het 19.1
Mijn ketel wordt steeds aan geslingerd door de Anna.
Zie de zaagtand.
Waarna de ketel weer stopt met Status 8
Status 8 betekend Ketel Stop.

Ik zou wensen dat de ketel continu op laag niveau door gaat i.p.v. dit aan / uit gedrag.
Ik herken dit gedrag niet van mijn Remeha ketel met de oude thermostaat.

Het lijkt of mijn CV nu pendelt of is dit nu de Anna die de ketel aan/uit zet?
Zijn er andere leden die ook zo'n zaagtand hebben met de Anna nu de CV volledig aangestuurd wordt?

Schema buiten <4:
23:00 - 08:00 17.5 graden
08:00 - 18:00 19 graden
18:00 - 23:00 19.5 graden

Dit schema is anders bij buiten >4 (warmtepomp):
21:30 - 08:00 19 graden
08:00 - 16:00 19.5 graden
16:00 - 18:00 20 graden
18:00 - 21:30 20.5 graden

[Afbeelding]
Je ketel gaat uit omdat je temperatuur boven je gevraagde stooklijn uitkomt.

Je kan nu 2 dingen doen. Je stooklijn omhoog of je ketel naar beneden bijstellen in vermogen e.d.

Ik zou eerst even kijken naar dat laatste. Zoek op YouTube even een filmpje van John Visser CV Optimalisatie.

Ook kan je even door dit topic heen spitten:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
mhr-zip schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:44:
[...]

Je ketel gaat uit omdat je temperatuur boven je gevraagde stooklijn uitkomt.

Je kan nu 2 dingen doen. Je stooklijn omhoog of je ketel naar beneden bijstellen in vermogen e.d.

Ik zou eerst even kijken naar dat laatste. Zoek op YouTube even een filmpje van John Visser CV Optimalisatie.

Ook kan je even door dit topic heen spitten:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Thx, vermogen is al terug gedraaid, dat was al met de Remeha thermostaat.
Bij Remeha Calenta 40C vertaald zich dat in het toerental die nu op 2000 staat (laagst toegestaan is 1700).

Standaard staat de temp op 75 in de ketel en ook in de Anna app.
Stooklijn heb ik vanmiddag uitgezet om het effect te zien maar geen verandering.
Nog steeds zaagtanden.

Nu is het setpoint 37.5 zwarte lijn, das gewoon te weinig.
Geen wonder dat de ketel er mee stopt die levert 47, rode lijn.
De piek is het douchen.

Vermogen kan bijna niet lager, kan ik nog iets doen via de Anna.
Toch maar weer stooklijn (weersafhankelijk) aan zetten?
Zie niet helemaal hoe ik de zwarte lijn omhoog kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0I_6pJwOUTfOmLZEygkBnWl3H_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaNg0Ct1ykTAra6E3RMGcXCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
  • Laatst online: 26-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKPCNkQOwCkFhFYBM8tECIfK1OE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XT8zZyF8zdT9oDQKIanL3YNf.png?f=fotoalbum_large

Wie kan me uitleggen waarom de aanvoer temperatuur boven de ingestelde temperatuur komt steeds dit is van de ketel. Aanvoer temperatuur op de ketel staat op max 55gr en in de app de stooklijn op maximaal 45 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmD0Dil4lxXIV1Yr13vVdN4uK4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ThM8z044PrgSN0cNSMuCWggX.png?f=fotoalbum_large

Waarom staat mijn rode lijn hier niet bij van de maximale ketel temperatuur?

[ Voor 27% gewijzigd door K.jansen op 03-12-2023 09:36 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste