Gister aan het einde van de middag met de positie van de buiten temperatuur sensor zitten testen.
Deze sensor heeft een behoorlijke invloed op de vermogensafgifte van de Aurea.
Bij hoge (gemanipuleerde) temperaturen hoor je duidelijk de Aurea minder hard werken.
Dit is ook duidelijk terug te zien in het kWh verbruik.
De sensor gaat van 9 graden buiten temperatuur naar zo'n 17 graden in de kast.
De Aurea reageert nagenoeg meteen, je hoort ook duidelijk andere stromingsgeluiden uit de kast komen.
Zodra de sensor weer buiten de kast wordt geplaatst hoor je duidelijk de Aurea weer op toeren en neemt het opgenomen vermogen in kWh overduidelijk toe.
Dit is ook goed te zien in de Anna en Homewizard logging.
Met de sensor in de kast zakt de aanvoer temperatuur.
De delta wordt groter tussen setpoint en werkelijke aanvoer temperatuur.
De Aurea kan dan niet aan de vraag voldoen.
Aangezien de Aurea denkt dat het buiten 17 graden is en daarmee meer warmte in de lucht.
Wordt deze delta tussen Anna setpoint en aanvoer temperatuur te groot dan zal de CV dus gaan bijspringen.
Wat ik heb ervaren de afgelopen 2 weken met de sensor in de kast.
Zodra de sensor weer buiten de kast komt neemt de aanvoer temperatuur weer duidelijk toe.
Je hoort ook overduidelijk de Aurea weer op toeren.
Ik heb twee keer de sensor binnen in de kast gelegd [1] en [2] en daarna weer buiten.
De eerste keer [1] had ik de sensor wat korter in de kast gelegd.
De tweede keer [2] bewust 5 minuten om zo de Homewizard sensoren en Anna de gelegenheid te geven meer data te verzamelen.
Daarom is de tweede keer de dip aanzienlijk groter.
Deze gemeten kWh van dip 2 komt goed overeen met de waarden afgelopen week dat de sensor in de kast lag.
Waarbij de CV vaker werd aangesproken omdat de Aurea minder vermogen leverde.
De derde dip [3] is de Anna die een lager setpoint vraagt.
De vierde grote dip [4] is de kamer op temperatuur.
De sensor lag na dip 2 weer buiten de kast.
Het is dus niet zo eenvoudig om de sensor maar in de kast te leggen en daarmee de Aurea op lagere buiten temperaturen (5< graden) geforceerd door te laten werken. Of zo maar een weerstand toe te voegen. Tenzij je dit doet zoals Wybe-V. Hij heeft een weerstand gesoldeerd, echter forceert hij de Aurea naar vol last middels de reset knop op de control box. Die reset knop wordt door de aan/uit thermostaat aangestuurd.
Ik heb de sensor sinds vanmorgen bij de PCB terminal liggen (draad is lang genoeg).
Bij 5 graden is de temperatuur op die plek zo'n 9 graden en levert de Aurea voldoende vermogen.
Dit is niet ideaal, maar beter dan echt in de kast met veel te hoge temperaturen of er buiten en de Aurea uitschakelt bij 5< graden.
Je kan de sensor uitlezen door dip switch 4 in ON te zetten en naar D6 te gaan dmv de pomp schakelaar op de PCB print plaat.