Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 09:19
K.jansen schreef op zondag 3 december 2023 @ 01:53:
[Afbeelding]

Wie kan me uitleggen waarom de aanvoer temperatuur boven de ingestelde temperatuur komt steeds dit is van de ketel. Aanvoer temperatuur op de ketel staat op max 55gr en in de app de stooklijn op maximaal 45 graden.

[Afbeelding]

Waarom staat mijn rode lijn hier niet bij van de maximale ketel temperatuur?
Voel eens bij de aanvoer leiding van je ketel bij warmtevraag. Of die koud en weer warm wordt.
Je hebt kans dat de pomp van de Aurea aan het draaien is ivm de vorst.
Voel eens bij de bypass of je water voelt / hoort stromen dan draait de Aurea.
Ik kan het zien in mijn homewizard app door het elektriciteitsverbruik van de Aurea.

Die druk is vrij hoog en belemmerd de instroming van heet water van de ketel.

Paar posts eerder hebben sommigen al de bypass vol open gezet.
Is dat nog niet genoeg dan zal het toerental van de CV pomp omhoog moeten.

Waarom je geen max hebt in de Anna app geen idee.

Had hetzelfde issue, zelfs met bypass vol open trok mijn CV pomp het niet (Remeha Calenta 40C).
Die staat nu op een hoger toerental, 80%

Wat weer andere problemen geeft met warmteafgifte door de hogere stroom snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06-07 21:07
De twee eenrichtings kleppen welke zijn geplaatst tbv de WP zijn veer belast de cv pomp moet deze weerstand overwinnen
Zoals aan gegeven is het min toerental van de cv pomp verhogen
Ik heb het zelfde probleem gehad
Nadat ik het toerental van de cv pomp heb verhoogd komt dit niet meer voor
Bypass heb ik niet geplaatst om dat de radiatoren in de woonkamer altijd open staan, hier door is er altijd doorstroming
Bypass wel plaatsen als er thermostaat kranen zijn geplaatst

[ Voor 23% gewijzigd door wybe-V op 03-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
wybe-V schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:39:
De twee eenrichtings kleppen welke zijn geplaatst tbv de WP zijn veer belast de cv pomp moet deze weerstand overwinnen
Zoals aan gegeven is het min toerental van de cv pomp verhogen
Ik heb het zelfde probleem gehad
Nadat ik het toerental van de cv pomp heb verhoogd komt dit niet meer voor
Bypass heb ik niet geplaatst om dat de radiatoren in de woonkamer altijd open staan, hier door is er altijd doorstroming
Bypass wel plaatsen als er thermostaat kranen zijn geplaatst
Dat vind ik wel een nadeel van de Aurea, die pomp is over gedimensioneerd.
Zelfs het laagste niveau is voor een doorsnee huis installatie eigenlijk teveel.
Jammer dat je die electronisch niet kunt terug draaien zoals de reguliere cv pompen.

Ondertussen klapt de ketel er nog steeds uit.
De Anna blijft met een setpoint komen die mijn ketel niet kan leveren.
De ketel draaide 1750 toeren met 50 graden celcius aanvoer en alle radiatoren open.
Setpoint Anna vroeg doodleuk 40 graden….

Heb support ticket aangemaakt bij Plugwise, dit is echt waardeloos.

Zie hoe de dag eruit ziet…. Er is gedouched (de piek) en heb even de thermostaat een slinger gegeven als test. Dat is de andere piek. De laatste is een schema verhoging naar 19.5.
Ook hier schiet de ketel omhoog en stopt er weer mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcjA3HUH80AX4uh9XuSJgieLovY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JPbOxTdH5JXnZEHmtPdoWFXb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik las dat bij sommige mensen de ketel en WP tegelijk draaiden, hoe krijgen jullie dat voor elkaar?

Ik zit er aan te denken om de CV hard op max 35 graden in te stellen en de stooklijn van Anna op 45. Misschien dat de WP dan bijspringt.

Maar uiteindelijk gaat het hem nooit worden vrees ik. 100m2 vloerverwarming met mengverdeler. Retour komt nooit boven de 20 graden uit, ook al sta je 6 uur gas te stoken en dan is het huis op temperatuur. Daarna doet de WP het even 20 minuten en is het weer alleen maar CV (en dat was ook toen het niet zo koud was als nu).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:46
MisschIen een open deur in deze discussie: maar kan de Anna-thermostaat niet vervangen worden door b.v. de iSense van Remeha of een willekeurige andere Opentherm-thermostaat?
Of heeft Atlantic een vendor-lockin oplossing in combinatie met de Controlbox geproduceerd?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 16:21
Freeckje schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:15:
MisschIen een open deur in deze discussie: maar kan de Anna-thermostaat niet vervangen worden door b.v. de iSense van Remeha of een willekeurige andere Opentherm-thermostaat?
Of heeft Atlantic een vendor-lockin oplossing in combinatie met de Controlbox geproduceerd?
Ik heb er een Adam (ook van plugwise maar toch) tussen gezet. Dat is niet ondersteund maar werkt prima. Ik ben geen expert maar zou niet weten waarom het niet zou werken met een ander Opentherm apparaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
schjjaap schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb er een Adam (ook van plugwise maar toch) tussen gezet. Dat is niet ondersteund maar werkt prima. Ik ben geen expert maar zou niet weten waarom het niet zou werken met een ander Opentherm apparaat....
Als dat echt zo is dan opent dat perspectieven , n.l. om er zelf een zelfbouw-Opentherm-thermostaat tussen te zetten. Hiermee kan je dan zelf een opwarmprofiel manipuleren. Om zo dat delta-T probleem te omzeilen.

Ik had over dit onderwerp al een draadje opgestart, maar krijg tot nu toe geen reacties (ha ha...):
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2220972

[ Voor 16% gewijzigd door Freeckje op 04-12-2023 15:18 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvBreeschoten
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-07 09:31
Ik heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag wanneer de pomp wordt ingeschakeld als er geen warmte vraag is.
Dus bij welke buitentemperatuur gaat de pomp draaien (vermogen ongeveer 60W) en gebeurd dit door de buiten temperatuur sensor of gebeurd dit door een opnemer in het leidingwerk in de unit.
belangrijk als je de buiten temperatuur manupileert met een weerstand, immers kan het CV water in de unit dan bevriezen.
Ik heb het dus niet over het invriezen van de unit als hij draait bij lage buiten temperaturen, maar als ie uit staat bv in de nacht.
Wel fijn als de pomp gaat draaien als het water in de leidingen op het punt staat te bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
JanvBreeschoten schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:19:
Ik heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag wanneer de pomp wordt ingeschakeld als er geen warmte vraag is.
Dus bij welke buitentemperatuur gaat de pomp draaien (vermogen ongeveer 60W) en gebeurd dit door de buiten temperatuur sensor of gebeurd dit door een opnemer in het leidingwerk in de unit.
belangrijk als je de buiten temperatuur manupileert met een weerstand, immers kan het CV water in de unit dan bevriezen.
Ik heb het dus niet over het invriezen van de unit als hij draait bij lage buiten temperaturen, maar als ie uit staat bv in de nacht.
Wel fijn als de pomp gaat draaien als het water in de leidingen op het punt staat te bevriezen.
Eerder gaf iemand aan dat dat gebeurt via een sensor op de leiding, niet de buitentemperatuur sensor. Als ik kijk naar wat ik log lijkt dat te kloppen, de relatie tussen het opstarten van de pomp (bij mij ook zo'n 60w) en de buitentemperatuur is minder duidelijk dan je zou verwachten als ze direct gekoppeld waren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mhendriks
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-02-2024
De pomp wordt voor vorstbescherming ingeschakeld op basis van de watertemperatuur. De buitentrmperatuurvorlel kun je dus ook gewoon manipuleren. Als je 100k paralel zet dan ziet de unit bij 0 graden 4 graden. Dit is tevens het pint waarbij de unit niet meer vrijgegeven wordt. Ik zelf heb, na enig experimenteren er 72k paralel aan zitten. Hiermee manipuleert je ongeveer 6.5 graad. Unit blijft dan tot -1,5 graad draaien. Bij 68k gaat hij ongeveer door tot -3,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
  • Laatst online: 06-04 21:18
Ik heb onlangs een Aurea 5 hybrid add in laten plaatsen.
Ik had al een Vaillant EcoPlus 35 CV
De woning is goed geïsoleerd, <100 m2
Alleen radiatoren zijn aanwezig.
Ik verwarm ook met de airco als de CV moet worden gebruikt. Nu de WP pas boven 4 graden werkt, wil ik graag de beste instellingen om de CV min mogelijk te gebruiken. De instellingen van de installateur vind ik niet goed.wie kan mij helpen met de waarden voor:
Min. Keteltemperatuur
Max. Keteltemperatuur
Als het buiten:
-10
20 is
Max. Voorverwarmingstijd
Max. Temperatuur bij slimme verwarming ad hoc
Verwarmingssnelheid.

Een vraag: kan het kwaad als de CV uitzet? Ik heb namelijk boiler voor warmwater en de airco om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Mhendriks schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:07:
De pomp wordt voor vorstbescherming ingeschakeld op basis van de watertemperatuur. De buitentrmperatuurvorlel kun je dus ook gewoon manipuleren. Als je 100k paralel zet dan ziet de unit bij 0 graden 4 graden. Dit is tevens het pint waarbij de unit niet meer vrijgegeven wordt. Ik zelf heb, na enig experimenteren er 72k paralel aan zitten. Hiermee manipuleert je ongeveer 6.5 graad. Unit blijft dan tot -1,5 graad draaien. Bij 68k gaat hij ongeveer door tot -3,5.
Ik zal van het weekend eens kijken of ik die buiten sensor los kan halen en ga ik hem als test eerst even in de kast leggen vlakbij / op de retour leiding. Wil liever nog niet gaan solderen of knippen om er een weerstand over te zetten (garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Had graag de iSense nog even willen aansluiten maar dat gaat denk ik niet werken omdat het signaal de control unit van Atlantic in gaat. Waarna het zich splitst in ketel en warmtepomp aansturing.

Ondertussen support ticket afgehandeld door Plugwise.
De max temp ketel staat wat lager (58) en de min ketel temp hoger (30)
De stook curve staat op -10 met 75 en +20 op 40

Toerental van de Calenta 40C staat nu op 1750.
Lager kan niet en levert hij nog 7kw :X

Overal de debiet regelaars op de radiatoren opnieuw getuned.

De ketel reageert nu wel rustiger en stuk minder pendel gedrag.
Zit er nog wel in, maar dat is verder niet meer aan te passen.

Doorgaans hebben wij maar 4 grote radiatoren open staan.
Onze ketel is daarmee over gedimensioneerd en kan zijn warmte niet kwijt.
Daardoor de brander stop.

Zal voor vannacht en morgen eens de iSense koppelen rechtstreeks op de ketel.
In principe zou hetzelfde gedrag moeten zijn.
Kan ik de Anna uitsluiten als boosdoener.

Zou fijn zijn als dat setpoint aan te passen zou zijn in de Anna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje

Antwoord @jjschaap:
Ik heb er een Adam (ook van plugwise maar toch) tussen gezet. Dat is niet ondersteund maar werkt prima. Ik ben geen expert maar zou niet weten waarom het niet zou werken met een ander Opentherm apparaat
Maw ook een iSense zou je direct op de controlbox kunnen aansluiten. Ze werken beide met Opentherm. De Controlbox "verdeelt" vervolgens de aansturing naar de Wp en de Cv. Zie ook:

Je zou dan het beste een stooklijnregeling kunnen toepassen (tenminste als je Cv een buiten-temperatuur sensor heeft). Die regeling levert mij thuis (ik heb alleen een Cv) de meeste rustige aansturing.

[ Voor 12% gewijzigd door Freeckje op 05-12-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Freeckje schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:37:
[...]

Maw ook een iSense zou je direct op de controlbox kunnen aansluiten. Ze werken beide met Opentherm. De Controlbox "verdeelt" vervolgens de aansturing naar de Wp en de Cv. Zie ook:

Je zou dan het beste een stooklijnregeling kunnen toepassen (tenminste als je Cv een buiten-temperatuur sensor heeft). Die regeling levert mij thuis (ik heb alleen een Cv) de meeste rustige aansturing.
Inderdaad het is gewoon OT echter op die control box van Atlantic zit ook de Smile-T (gateway).
Die via een witte kabel het moederbord in gaat.

Er zijn voor de Anna twee ingangen op het moederbord van de controlbox:

Anna, de OT - rood blauwe draad
Smile-T (gateway) die met een witte kabel binnenkomt.

Normaal zit de OT van de thermostaat op de Smile.(1)
Via de Smile loopt er een tweede kabel naar de CV voor de aansturing. (2)

Een groot verschil met de Controlbox:

Daar gaat de thermostaat op de printplaat van de control box (1)
Vanuit de Smile gaat de tweede witte kabel ook naar de control box, dit is normaal de aanstuurkabel bij een gewone CV (2)

Via de controlbox gaat er een 3e kabel voor aansturing naar de OT aansluiting op de ketel.

Een iSense kan dan zomaar niet.
De controlbox werkt ook met een signaal vanuit de Smile-T

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtEbCXnePCpDRqapyO3i2g-sZrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyH9M8LOO6BHgJB98LPe2Joc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Marc001 op 06-12-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
@Marc001 bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb je een PM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb ook de aurea icm een hydraulisch actieve verdeler en 2 radiatoren.
Hierdoor kan ik eigenlijk het hele jaar door met 35/40° toevoer het huis verwarmen. Ik ga deze dagen ook een weerstand er tussen plaatsen zodat ik nog die paar graden extra de wp kan laten draaien.

Maar even iets anders, iets wat ik nog niet heb teruggelezen.:

De cv de warmt de vloer op en als de temp is bereikt, stopt met opwarmen en de wp staat in de anti-vries modus. Wat er nu gebeurd is dat de bypass stopt en het water rond wordt gepompt het systeem in.
Hierdoor gaat het water door de vloer, naar de wp (die niet verwarmd) terug de vloer in. De temperatuur van dit water zakt heel rap terug naar +-19°. De vloer wordt nu dus actief gekoeld!
De vloer zelf is namelijk +- 25° als de cv stopt met verwarmen.

Een van jullie hier een oplossing voor? Ik zit er aan te denken om een electrische afsluiter net na de bypass te plaatsen. Hiermee kan ik het wp circuit altijd afsluiten en de bypass zal dan alles gelijk naar de retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Marc001 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:32:
[...]

Thx, vermogen is al terug gedraaid, dat was al met de Remeha thermostaat.
Bij Remeha Calenta 40C vertaald zich dat in het toerental die nu op 2000 staat (laagst toegestaan is 1700).

Standaard staat de temp op 75 in de ketel en ook in de Anna app.
Stooklijn heb ik vanmiddag uitgezet om het effect te zien maar geen verandering.
Nog steeds zaagtanden.

Nu is het setpoint 37.5 zwarte lijn, das gewoon te weinig.
Geen wonder dat de ketel er mee stopt die levert 47, rode lijn.
De piek is het douchen.

Vermogen kan bijna niet lager, kan ik nog iets doen via de Anna.
Toch maar weer stooklijn (weersafhankelijk) aan zetten?
Zie niet helemaal hoe ik de zwarte lijn omhoog kan krijgen.

[Afbeelding]
Lijkt nog steeds dat je flow aan de lage kant is gezien de delta t. Zou daar nog eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Marc001 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:40:
[...]

Dat vind ik wel een nadeel van de Aurea, die pomp is over gedimensioneerd.
Zelfs het laagste niveau is voor een doorsnee huis installatie eigenlijk teveel.
Jammer dat je die electronisch niet kunt terug draaien zoals de reguliere cv pompen.

Ondertussen klapt de ketel er nog steeds uit.
De Anna blijft met een setpoint komen die mijn ketel niet kan leveren.
De ketel draaide 1750 toeren met 50 graden celcius aanvoer en alle radiatoren open.
Setpoint Anna vroeg doodleuk 40 graden….

Heb support ticket aangemaakt bij Plugwise, dit is echt waardeloos.

Zie hoe de dag eruit ziet…. Er is gedouched (de piek) en heb even de thermostaat een slinger gegeven als test. Dat is de andere piek. De laatste is een schema verhoging naar 19.5.
Ook hier schiet de ketel omhoog en stopt er weer mee.

[Afbeelding]
Je kunt toch de " min keteltemperatuur" in de plugwise app verhogen? Dan gaat de ketel pas aan bij de ingestelde temp. Echter gaat het verwarmen wel langzamer aangezien de ketel pas later aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
JJvdB schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:53:
[...]

Lijkt nog steeds dat je flow aan de lage kant is gezien de delta t. Zou daar nog eens naar kijken
Heb vorige week alle Heimeiers op de radiatoren nog eens nagelopen.
De delta T is nu een stuk beter, ketel reageerd nu rustiger.

Bij het bijna halen van de Thermostaat instelling gaat de Anne scherp het setpoint verlagen.
Die kan de ketel niet aan, simpelweg omdat hij te zwaar is voor de situatie waarin we hem gebruiken.

Tegen de tijd komt er een zwaardere radiator in de erker waardoor de ketel beter de warmte kwijt kan.

Pendel / Ketelstop is in ieder geval een stuk rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
ybjlus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:40:
[...]

Je kunt toch de " min keteltemperatuur" in de plugwise app verhogen? Dan gaat de ketel pas aan bij de ingestelde temp. Echter gaat het verwarmen wel langzamer aangezien de ketel pas later aan gaat.
Vraag me af of die dan weer niet te hoog ligt voor de Aurea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Marc001 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:29:
[...]

Vraag me af of die dan weer niet te hoog ligt voor de Aurea.
Hoe hoger deze waarde hoe minder efficient de wp is natuurlijk, dat klopt. Maar had je dit probleem ook voordat de wp er was? En heb je de minimale pompsnelheid van je cv al een beetje opgehoogd? Ik heb zelf een calenta 28c en heb daarvan de waarde naar 5 (50%) moeten verhogen om alle warmte fatsoenlijk het systeem in de krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 10:23
Goedemorgen, ik heb ook Aurea / Anna combinatie ...maar ik kan deze grafieken 'van de ketel' niet zien. Ook bestaat de tab "Ketel" niet in mijn App (Plugwise Home) ...kan ik dit ergens configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
ybjlus schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:13:
[...]

Hoe hoger deze waarde hoe minder efficient de wp is natuurlijk, dat klopt. Maar had je dit probleem ook voordat de wp er was? En heb je de minimale pompsnelheid van je cv al een beetje opgehoogd? Ik heb zelf een calenta 28c en heb daarvan de waarde naar 5 (50%) moeten verhogen om alle warmte fatsoenlijk het systeem in de krijgen.
Destijds met de iSense van Remeha nooit echt in de gaten gehouden, maar toen nog nooit ketel stops gehad. Sinds de Anna wel, dat is nu deels opgelost.

Heb sinds de Aurea een homewizard verbruiksmeter en P1 gemonteerd.
Kan nu alles beter zien. Met de iSense zat dat spul nog niet in de meterkast.

Ketelvermogen staat al op 1800RPM en toerental pomp staat ook al hoger, ivm de hoge aanvoer van de Aurea tijdens de vorst. De bypass ben ik nu beetje bij beetje aan het fijn afstellen.

Het zit nu puur in het vermogensafgifte deel van de radiatoren en opgewekte vermogen van de Calenta 40C.
Bij 1800rpm levert de 40C nog steeds zo'n 7kW. Dat is teveel voor een Anna setpoint die soms op 40 graden ligt en te weinig afgifte vermogen van de radiatoren.
Dit is dan aan het einde van de verwarmings cyclus bij vorst met CV gebruik.
Met de Aurea vol in bedrijf loopt het als een zonnetje.

De pieken zijn douchen en de grote vraag op zondag 12:00 was een test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egcYwqvIaKWkG9jZuOYB9w3nohQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGY14mnwTxANSHoXlHxbLGdD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Marc001 op 11-12-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:02:
[...]

Goedemorgen, ik heb ook Aurea / Anna combinatie ...maar ik kan deze grafieken 'van de ketel' niet zien. Ook bestaat de tab "Ketel" niet in mijn App (Plugwise Home) ...kan ik dit ergens configureren?
Zou wel moeten, is niet een instelling. De Anna en Gateway (Smile-T, dat kleine witte boxje op de control box van de Aurea) moeten wel op hetzelfde netwerk / wifi zitten evenals de mobiel of PC.

Dat werkt dan in principe alleen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Marc001 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:10:
[...]

Ik vermoed dat dit probleem er al in zat. Destijds met de iSense van Remeha nooit echt in de gaten gehouden. Hoewel ik wel merkte dat met de Anna de ketel veel meer aan en uit sloeg, dat is nu deels opgelost.

Heb sinds de Aurea een homewizard verbruiksmeter en P1 gemonteerd.
Kan nu alles beter zien. Met de iSense zat dat spul nog niet in de meterkast.

Ketelvermogen staat al op 1800RPM en toerental pomp staat ook al hoger, ivm de hoge aanvoer van de Aurea tijdens de vorst. De bypass ben ik nu beetje bij beetje aan het fijn afstellen.

Het zit nu puur in het vermogensafgifte deel van de radiatoren en opgewekte vermogen van de Calenta 40C.
Bij 1800rpm levert de 40C nog steeds zo'n 7kW. Dat is teveel voor een Anna setpoint die soms op 40 graden ligt en te weinig afgifte vermogen van de radiatoren.
Dit is dan aan het einde van de verwarmings cyclus bij vorst met CV gebruik.
Met de Aurea vol in bedrijf loopt het als een zonnetje.

De pieken zijn douchen en de grote vraag op zondag 12:00 was een test.

[Afbeelding]
Ik zie het probleem inderdaad. Wat je eigenlijk moet bekijken zijn de codes op de cv ketel, zo kun je precies zijn wat er echt gebeurd. Het lijkt er namelijk op de de temp boven de anti pendel grens waarde komt.

Wat je dus wilt achterhalen is:
- Wat is de gevraagde temp vanuit anna
- Hoe hoog en hoe snel loopt de aanvoer temp (t1) van de ketel op
- Wanneer schakelt de ketel naar code 5 (pendelen)
- Hoe snel daalt de aanvoer temp vanuit de ketel zodra die is gaan pendelen

Je kunt namelijk instellen hoeveel marge er mag zijn voordat de ketel gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Marc001 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:26:
[...]

Zou wel moeten, is niet een instelling. De Anna en Gateway (Smile-T, dat kleine witte boxje op de control box van de Aurea) moeten wel op hetzelfde netwerk / wifi zitten evenals de mobiel of PC.

Dat werkt dan in principe alleen thuis.
Mijn fout! Ik keek in App ..gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9PfTLAnBjeTWn8D0fYTLv7uSyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CVUIZ2Nyo5SjaNq2G28EazDs.png?f=user_large
Opstelling: Aurea Hybride WP met Avanta Ace 35c
Vb.1 (2/12/23) Volledig op Gas, met actieve Vorstbeveiliging op de Aurea (prima).
Ik denk echter wel dat het 'maximale' vermogen van Ketel (Instelling GP007) teruggeschroefd mag worden om het aantal start/stops te verminderen. In dit vb. (oranje circels) valt nog mee ..maar heb andere voorbeelden. Wat hier wel goed is te zien is zeer lage modulatie (<20%) van de ketel i.c.m. gasafname.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRZKWdzfy1Oo6aC-QpZbZxyoRYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JGhKLuzwI5j1x0pPP9W8M98S.png?f=user_large
Vb.2 (10/12/23) Nagenoeg volledig op Warmtepomp ...Waarom de CV om de 2 uur bij is gekomen is me niet helder. Max.voorverwarmtijd staat op 300 minuten dus dat zou niet moeten uitmaken.
Iemand een idee?
Let wel op dat de HomeWizard Gasmeting 'niet in sync' is, meterdata per uur (achteraf) o.b.v 5 min data, resulteerd in blokken van een uur met gemiddelde afname.

Bij buitentemperaturen >5gr verwijder ik 'nachtverlaging' ...gevolg is dat WP rustig doordraait en voorkom ik 'ochtend start' o.b.v. Gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Ik denk echter wel dat het 'maximale' vermogen van Ketel (Instelling GP007) teruggeschroefd mag worden om het aantal start/stops te verminderen. In dit vb. (oranje circels) valt nog mee ..maar heb andere voorbeelden. Wat hier wel goed is te zien is zeer lage modulatie (<20%) van de ketel i.c.m. gasafname.
Vraag me af of dat helpt. Je minimale vermogen blijft bij de CV op 5kwatt staan volgens dit plaatje van Remeha: https://www.remeha.nl/act...-ace-cv-ketels-instellen/

Dus de CV blijft grotendeels van de tijd pendelen.
Helpt wel bij grotere vermogens, maar ik neem aan dat je ook een relatief lage wateraanvoertemp (bv 50) hebt ingesteld, waardoor de CV ook dan niet op max vermogen gaat draaien. Baat het niet, maar het schaadt ook niet ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Freeckje op 11-12-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Freeckje schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:35:
[...]

Vraag me af of dat helpt. Je minimale vermogen blijft bij de CV op 5kwatt staan volgens dit plaatje van Remeha: https://www.remeha.nl/act...-ace-cv-ketels-instellen/

Dus de CV blijft grotendeels van de tijd pendelen.
Helpt wel bij grotere vermogens, maar ik neem aan dat je ook een relatief lage wateraanvoertemp (bv 50) hebt ingesteld, waardoor de CV ook dan niet op max vermogen gaat draaien. Baat het niet, maar het schaadt ook niet ;)
Ik ken de link, maar ik interpreteer hem iets anders, nl. dat 'maximum' niet lager als de door jouw genoemde 5kW mag instellen. Hij gaat volgens mij nog steeds moduleren binnen zijn grensen.
Aanvoertemp. staat idd op stooklijn met max van 50gr bij -10, dat gaat goed aangezien ik concequent een delta-T van ca. 10 gr draai. Er zit tevens buffervat in retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvdB
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Erik-1978 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:16:
[Afbeelding]
Vb.1 (2/12/23) Volledig op Gas, met actieve Vorstbeveiliging op de Aurea (prima).

[Afbeelding]
Vb.2 (10/12/23) Nagenoeg volledig op Warmtepomp ...Waarom de CV om de 2 uur bij is gekomen is me niet helder. Max.voorverwarmtijd staat op 300 minuten dus dat zou niet moeten uitmaken.
Iemand een idee?
Let wel op dat de HomeWizard Gasmeting 'niet in sync' is, meterdata per uur (achteraf) o.b.v 5 min data, resulteerd in blokken van een uur met gemiddelde afname.

Bij buitentemperaturen >5gr verwijder ik 'nachtverlaging' ...gevolg is dat WP rustig doordraait en voorkom ik 'ochtend start' o.b.v. Gas.
Weet niet op welke specifieke momenten je doelt maar mogelijke verklaring voor bijkomen ketel:
-staat hij per ongeluk op tapwatercomfortstand?
-zie ook 2 keer ontdooicyclus, misschien gaat dan de ketel bij aan omdat temp te ver inzakt? hij stuurt dan namelijk koud water CV systeem in kortstondig.

Zover ik kan zien is het niet omdat hij zijn doeltemperatuur niet snelgenoeg haalt met warmtepomp zoals je in eerste figuur wel ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand een idee?

Ik begrijp niet helemaal waarom jouw aanvoer temperatuur oploopt (zaagtanden) op 7 dec en weer afloopt bij een zwarte setpoint lijn van 0. Hangt er nog een tweede thermostaat aan de ketel? Of is dit een warmwater buffervat / boiler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-3lI7ojLJhuQLMQJOOBdGYcFqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NSuqfUBrN7U9y2tEFBRFw7E.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
ybjlus schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:32:
[...]

Ik zie het probleem inderdaad. Wat je eigenlijk moet bekijken zijn de codes op de cv ketel, zo kun je precies zijn wat er echt gebeurd. Het lijkt er namelijk op de de temp boven de anti pendel grens waarde komt.

Wat je dus wilt achterhalen is:
- Wat is de gevraagde temp vanuit anna
- Hoe hoog en hoe snel loopt de aanvoer temp (t1) van de ketel op
- Wanneer schakelt de ketel naar code 5 (pendelen)
- Hoe snel daalt de aanvoer temp vanuit de ketel zodra die is gaan pendelen

Je kunt namelijk instellen hoeveel marge er mag zijn voordat de ketel gaat pendelen.
De setpoints van de Anna zijn belachelijk laag bij CV bedrijf zodra de kamer op temperatuur komt.
De Anna vraagt soms setpoint van 38 graden.
Laagst haalbare voor de Calenta is net aan 43 graden.
De Anna reduceert de setpoints te snel, de ketel kan dit niet bijhouden.

Hij schiet in de branderstop status 8 met sub status 0 (wacht op brander start), zodra het setpoint te laag wordt.
De Anna gebruikt het Remeha OT protocol maar ik vraag me af of deze wel helemaal juist is.
Kun je niet beïnvloeden die download hij.

Zie hier een overzicht.
Ochtend schiet de ketel even aan waarna de Anna begint te knijpen met zijn setpoints.
Ketel houdt dit niet bij en een ketelstop.
Temp daalt en ketel komt weer bij om nog heel even te branden.
Kamertemperatuur is er dan al nagenoeg.

De korte piek is even heet water in de badkamer.

De rest van de dag de Aurea.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi2mWlg1H0OXfwzltZvnJUAblEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z99w6c6skmIwqFvi2sYIM7w7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Marc001 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:16:
[...]

Ik begrijp niet helemaal waarom jouw aanvoer temperatuur oploopt (zaagtanden) op 7 dec en weer afloopt bij een zwarte setpoint lijn van 0. Hangt er nog een tweede thermostaat aan de ketel? Of is dit een warmwater buffervat / boiler?
@Marc001 het enige wat ik me kan bedenken is de 'Tapwatercomfortstand', deze heb ik vandaag uitgezet. Kan ik dus later bevestigen of ontkennen.

Het 'pendelen' is echter in oranje circels, het lijkt erop dat CV aangaat, teveel warmte creert (schiet zwarte lijn voorbij), gaat uit, schiet eronder etc. Ik heb om die reden het Ketelvermogen (GP007 / GP008 / GP009) aangepast. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
@Marc001 het enige wat ik me kan bedenken is de 'Tapwatercomfortstand', deze heb ik vandaag uitgezet. Kan ik dus later bevestigen of ontkennen.

Het 'pendelen' is echter in oranje circels, het lijkt erop dat CV aangaat, teveel warmte creert (schiet zwarte lijn voorbij), gaat uit, schiet eronder etc. Ik heb om die reden het Ketelvermogen (GP007 / GP008 / GP009) aangepast. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:14:
[...]

Je ketel lijkt hetzelfde issue te hebben als mijn ketel (Calenta 40C vergelijkbaar vermogen)
Ondanks het lage vermogen (toerental) kan de ketel de Anna niet bijbenen met zijn setpoints.

De warmte afdracht van de radiatoren kan te laag zijn voor je ketel.
Zeker bij lagere aanvoer temperaturen en conventionele radiatoren.

Staan er veel radiatoren open? Door meer open te zetten loopt de aanvoer sneller terug.
Hopelijk helpt het lage toerental iets, ik zie dat de Avanta 35C dan nog steeds 7kW levert :X

Daar ga je het niet mee redden.

Had je hiervoor een Remeha thermostaat?
Had je dit probleem toen ook?
Ik zit te denken om als test even de iSense te monteren en de Aurea volledig af te schakelen.
Ik had vroeger nooit ketelstops, tot de Anna erop zat.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okeMNZCrxCaaO-iYEXv8edDBhck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baaHwzES0tDvqKPzh0UvjYXe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Marc001 op 13-12-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
@Marc001 Mijn hele installatie is vorig jaar opnieuw opgebouwd (in bestaand huis): Ketel, WP, Leidingnet, Vl.verw etc. Dus ik heb geen historische referentie.

Ik begin te vermoeden dat het 'starten' het probleem is ...deze instelling stond op 21kW, wat natuurlijk gelijk overshoot aan warmte geeft. En zeker bij het 'even bijkomen als de WP het niet redt' is dit teveel.

Laagste instelling is idd 7kW, dat zou mogelijk wel goed moeten gaan, ik heb welliswaar compact leidingnetwerk maar wel bijna 200m2 vloerverwarming (2 verdelers) + 1 radiator in bijkeuken ...en ondanks dat een buffervat door niet nodig word geacht met Aurea, heb ik hem wel laten opnemen (40l in retour). Ik heb heel mooi stabiele retourtemp. als een gevolg.

Instellingen aangepast in 'Remeha Avanta Ace 35c':
  • GP007 - Maximum ventilator toerental: van 7000 (22kW) --> 4500 (12kW)
  • GP008 - Minimum ventilator toerental: Ongewijzigd op 3200
  • GP009 - Ventilator toerental bij starten: 6600 (21kW) --> 3200 (7kW))
Ik heb tevens mijn weersafhankelijke stooklijn aangepast, na tip in ander forum zag ik dat bij nadere beschouwing de Aanvoertemp maar zelden (en zeker niet structureel) boven de 35gr komt.

Ik heb stooklijn bij 20grBT naar 25gr gezet (-10grBT blijft 50gr) waardoor de stooklijn bij 7grBT de 35gr setpoint kruist, exact het COP (4,63) ijkpunt van A7W35. Dit zou ook moeten voorkomen dat CV bijspringt voor kleine verhoging van de gevraagde temperatuur ...instelling gisteren 22:00 gemaakt en tot nu idd 0m3Gas en WP levert zijn verlaagde setpoint nu wel & comfort (20gr 24/7) is ook geleverd.

To be continued..

[ Voor 4% gewijzigd door Erik-1978 op 13-12-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Zo, net tussen de regenbuien door de deksel van Aurea gehaald en de buitensensor aan de retourleiding binnenin de kast vast getaped. Ben benieuwd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:37:
@Marc001 Mijn hele installatie is vorig jaar opnieuw opgebouwd (in bestaand huis): Ketel, WP, Leidingnet, Vl.verw etc. Dus ik heb geen historische referentie.

Ik begin te vermoeden dat het 'starten' het probleem is ...deze instelling stond op 21kW, wat natuurlijk gelijk overshoot aan warmte geeft. En zeker bij het 'even bijkomen als de WP het niet redt' is dit teveel.

Laagste instelling is idd 7kW, dat zou mogelijk wel goed moeten gaan, ik heb welliswaar compact leidingnetwerk maar wel bijna 200m2 vloerverwarming (2 verdelers) + 1 radiator in bijkeuken ...en ondanks dat een buffervat door niet nodig word geacht met Aurea, heb ik hem wel laten opnemen (40l in retour). Ik heb heel mooi stabiele retourtemp. als een gevolg.

Ik heb tevens mijn weersafhankelijke stooklijn aangepast, na tip in ander forum zag ik dat bij nadere beschouwing de Aanvoertemp maar zelden (en zeker niet structureel) boven de 35gr komt.

Ik heb stooklijn bij 20grBT naar 25gr gezet (-10grBT blijft 50gr) waardoor de stooklijn bij 7grBT de 35gr setpoint kruist, exact het COP (4,63) ijkpunt van A7W35. Dit zou ook moeten voorkomen dat CV bijspringt voor kleine verhoging van de gevraagde temperatuur ...instelling gisteren 22:00 gemaakt en tot nu idd 0m3Gas en WP levert zijn verlaagde setpoint nu wel & comfort (20gr 24/7) is ook geleverd.

To be continued..
Klinkt goed, ben benieuwd hoe het systeem gaat reageren bij volledig CV bedrijf (buiten <4 graden.)

Vraag me nog wel af of je het pendelen aan het einde van de verwarmingscyclus bij vorst gaat voorkomen.
Je ziet daar de setpoints van de Anna drastisch afnemen en de ketelstops ontstaan (aan / uit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5hisqNHh_UG6SWHvjeQ9qNdGwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRmcMFlMveE10HdnUixV6fZ9.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Marc001 op 13-12-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 15:08

To be continued..
Even een vraagje: Wat is de waarde van je (stabiele) retourtemp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
@Nootorius75 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF1-s4JiYsNy-yJ1XHsd2bkpIaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IadmXByACLokHRr9ywO9aQbT.png?f=fotoalbum_large

Zie trend-lijn, mooie vlakke retourtemp., ook bij een beetje anticiperende aanvoertemp. In dit geval zit reourtemp. op 27-28gr tijdens de stookperiodes. Daarna zakken ze beide weg, maar komt vermoedelijk doordat de metingen in de buitenunit worden gedaan bij geen/nauwelijks flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
schjjaap schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:11:
Zo, net tussen de regenbuien door de deksel van Aurea gehaald en de buitensensor aan de retourleiding binnenin de kast vast getaped. Ben benieuwd,
Heb die van mij in een door gezaagde 1.5 liter fles gedaan.
Omringt door steenwol en afgesloten met duct tape.
Eens kijken hoe dit gaat.

Heb nog nooit zo uitgekeken naar vorst :X :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Marc001 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:01:
[...]

Ik ben heel benieuwd!! :*) we horen het graag! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:49:
@Nootorius75 [Afbeelding]

Zie trend-lijn, mooie vlakke retourtemp., ook bij een beetje anticiperende aanvoertemp. In dit geval zit reourtemp. op 27-28gr tijdens de stookperiodes. Daarna zakken ze beide weg, maar komt vermoedelijk doordat de metingen in de buitenunit worden gedaan bij geen/nauwelijks flow.
Zo te zien staat het tussentijds verwarmen van water via de ketel ook uit.
Die zaagtanden (gas verbruik) zijn verdwenen met 0 graden setpoints van de Anna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Marc001 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:45:
[...]

Zo te zien staat het tussentijds verwarmen van water via de ketel ook uit.
Die zaagtanden (gas verbruik) zijn verdwenen met 0 graden setpoints van de Anna ;)
@Marc001 Klopt! Tapwatercomfortstand staat (nu) ook uit inderdaad.
Laatste punt 'pendelen van CV' bij minimale vraag hoop ik ook ondervangen te hebben met gewijzigde Ketel-instellingen. Kan ik pas zien als we weer onder 4gr duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:54:
[...]

@Marc001 Klopt! Tapwatercomfortstand staat (nu) ook uit inderdaad.
Laatste punt 'pendelen van CV' bij minimale vraag hoop ik ook ondervangen te hebben met gewijzigde Ketel-instellingen. Kan ik pas zien als we weer onder 4gr duiken.
Nice!
Welke instelling(en) heb je gewijzigd?
Aangezien ik hier ook nog aan het tunen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978

To be continued..
@Marc001 zie bovenstaande bericht (Ketel Instelling GP007/008/009). Zou moeten resulteren in minder hoge opstart, wat leidt tot warmte-shoot in de aanvoer (boven setpunt > stop ketel > aanvoer daalt > start ketel) en dus pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhB6HRJYn94Q28vl4dzYroUTSD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtSrwCW7XZhTUw77cTZdNiNz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:12:
[...]

@Marc001 zie bovenstaande bericht (Ketel Instelling GP007/008/009). Zou moeten resulteren in minder hoge opstart, wat leidt tot warmte-shoot in de aanvoer (boven setpunt > stop ketel > aanvoer daalt > start ketel) en dus pendelen.
[Afbeelding]
Ah oke, ik dacht je hebt nog exrtra instellingen gewijzigd bovenop de bovenstaande.
De 40C is min start toerental wel in te stellen maar mag niet.

Probleem zit hem ook in de staart van mijn regeling als de temperatuur bijna bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvBr
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-12-2024
Wie weet waar de dipswitch 2, 3 en 4 voor dienen. De handleiding geeft alleen informatie over dipswitch 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mn0WI8yK3qOTKCNSlh9ZwyX2rik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QHeL1TKVLdfuONXlJo49lQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-2l5CpidqUkpSOBMtjwA5ShKfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/chXmqafwxFnZx1hUfPAutZ8M.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
AvBr schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:13:
Wie weet waar de dipswitch 2, 3 en 4 voor dienen. De handleiding geeft alleen informatie over dipswitch 1.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet allemaal wel beschrijving #4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLGkFb5zz04S_-H1VqsOa9jMtzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Adtsm3d1lsiqDMYbeugnklii.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nootorius75
Ik ben ook verder met uitzoeken en uitproberen gegaan. De warmtepomp staat bij ons met de stooklijn conform handleiding 90% van de tijd stil. Eigenlijk staat die stooklijn veel te hoog. De warmtepomp redt dat (bij ons in ieder geval) niet, een setpoint van 50 graden bijvoorbeeld..... Warmtepomp probeert het wel, redt de gevraagde gewenste aanvoertemp niet en stopt na 20 min waarna CV het overneemt. Dit is inherent aan de werking van deze warmtpomp. Nu heb ik de stooklijn drastisch verlaagd n.a.v. een bericht van @Erik-1978. Proberen kan altijd.......

Op zich gaat dit bij deze buitentemperatuur goed. Vraag me alleen even af wat er gebeurt als het kouder wordt. Aangezien het kouder wordt zal automatisch het setpoint omhoog gaan maar ik ben benieuwd. Vraag die ik eigenlijk heb wanneer geeft de warmtepomp daadwerkelijk het stokje over aan de CV?

Zit er een delta t tussen wens aanvoertemperatuur en actuele aanvoertemperatuur? Dat als die te ver uit elkaar ligt dat de CV dan bijspringt? Of wordt er alleen gekeken naar de delta t tussen actuele aanvoertemp en actuele retourtemp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeBK93eDWTG1pAQizPFjNVstV4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgDaw5dROgs52SdJroJOYzGq.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze buitentemp (bijna 10 graden) lijkt de stooklijn goed te zijn ingesteld. Zie ook het plaatje (uit home assistant), CV heeft vooralsnog het stokje niet overgenomen en de warmtepomp draait nu bijna 1 uur (tot op heden een record). De retour temp krijg ik overigens niet hoger als 25 graden (ook dat is nu een record, maar zal wellicht komen doordat de warmtepomp nu bijna een uur staat te draaien).

Waar ik wel achter kwam en wat eigenlijk niet wenselijk is is dat de CV (Intergas) de retourtemperatuur bij Opentherm niet mee geeft. Dat doet alleen de warmtepomp. Voor het meten had ik liever gehad dat de actuele retourtemperatuur altijd mee werd gestuurd..... Als de warmtepomp het stokje over gegeven heeft aan de CV kan je de retourtemp dus niet meer meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
@Nootorius75 Zie link voor uitleg van de regelstrategie:
https://plugwisehelp.fres...rmtepomp-aan-of-de-ketel-

Ik heb vandaag 6,5 uur none-stop op WP gedraait, eigenlijk positief verrast aangezien het gedurende grote delen van die periode 4gr buiten was. Het hogere setuppunt bij lagere temperaturen is in beginsel geen probleem aangezien hij dan de CV primair als bron inschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Ik lees dus dat de CV bijspringt bij een delta t tussen wens en actuele aanvoertemperatuur. Is er bekend hoeveel dit is? Volgens mij is de tijdsduur wel bekend, 20 minuten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Ik denk dat ik nu klaar ben met tweaken ;-). Door de max water temperatuur in Adam op 38oC te zetten en de boel rustig te laten opwarmen heb ik de laatste weken geen gas gebruikt (behalve wat douchen). Als het kouder wordt is mijn plan eerst de nachtverlaging wat terug te brengen (die is is flink bij ons, maar onze houten woonark heeft dan ook weinig thermische traagheid). Daarna stap voor stap de max water temp wat opschroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEwVEPOpC6_57bq8EMD4_zwdW2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/boWpTCoK3CZYZiSgrHe2dWPx.png?f=fotoalbum_large

De Atlantic gebruikt nu tussen de 8 en 11kWh per dag. Op vergelijkbare dagen zonder de WP vorig jaar gebruikten we al gauw 5 kuub gas per dag. Voorlopig best tevreden zo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAC0F6EiJouyJCjT6P36MtHxBVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VjVP6IiRHNN7gBWaM9C44x3r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Als ik de Anna thermostaat van de WP wil uitlezen en zonodig aanpassen via een OpenTherm Gateway, wat moet ik dan aanschaffen en waar kan ik hierover duidelijke Nederlandse informatie over vinden
Ik wil op deze wijze de stooklijn instelling gemakkelijker kunnen aanpassen dan nu via de Anna app

Ik pas nu steeds de stooklijn aan om de WP aan de praat te houden
Voor de nacht verlaging stel ik deze in op -10 op 37 en +20 op 36 graden en nacht-temp thermostaat op 18,5 graden
S'morgens om 07:30 wordt de vraag temp op 19 graden en start de WP op, als het niet tegoed is is na 20 min de watertemperatuur ca 31 a 32 graden (5 graden lager dan de stooklijn instelling)
Gedurende de ochtend verhoog de thermostaat naar 21,5 graderen pas staats de stooklijn met 2 a 3 graden aan tot dat ik bij -10 op 49 en +20 op 48 graden zit. De cv temp wordt uiteindelijk 45 a 46 graden.
Op deze wijze draait de WP de gehele dag van 07:30 tot 21:30 met een vermogen van ca 1300 a1400 watt

Ik wil onderzoeken wat via de OTGW (openthermgateway) mogelijk is om deze WP regeling beter in bedrijf te krijgen
Wie heeft er ervaring met OTGW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:23
Ik weet niet of je de instelling “Max. voorverwarmtijd” al gebruikt. Als je deze op max 300 minuten zet zal het systeem al ruim van te voren beginnen met voorverwarmen. Dit icm een licht oplopend temperatuurschema geeft bij mij het effect dat de WP soms meer dan 12 uur aan een stuk draait zonder dat je de stooklijn moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Mauri13 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:36:
Ik weet niet of je de instelling “Max. voorverwarmtijd” al gebruikt. Als je deze op max 300 minuten zet zal het systeem al ruim van te voren beginnen met voorverwarmen. Dit icm een licht oplopend temperatuurschema geeft bij mij het effect dat de WP soms meer dan 12 uur aan een stuk draait zonder dat je de stooklijn moet aanpassen.
@Mauri13 m.b.t. "Max. voorverwarmtijd”;
  • Heeft geen invloed als je 24/7 zelfde temperatuur draait
  • Onduidelijk of instelling op 'Uit' betekend "0" of "oneindig", ik heb eerlijk gezegd het idee het laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Ik ga voorverwarmings tijd aanpassen naar 300min en de stooklijn hoger zetten naar 45 graden
Kan dit mooi volgen de komende dag voor al omdat het weer kouder wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybjlus
Marc001 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:01:
[...]

Ik ben bang dat deze oplossing niet gaat werken...

Isolatie materiaal is niets anders dan materiaal wat slecht warmte geleid. Als je iets isoleert en vervolgens geen warmte toevoegd, zal het geïsoleerde uiteindelijk dezelfde temperatuur aannemen als de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
ybjlus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:29:
[...]

Ik ben bang dat deze oplossing niet gaat werken...

Isolatie materiaal is niets anders dan materiaal wat slecht warmte geleid. Als je iets isoleert en vervolgens geen warmte toevoegd, zal het geïsoleerde uiteindelijk dezelfde temperatuur aannemen als de buitenlucht.
Wilde toevallig de eerste ervaringen delen met de fles :*)
Ben het met je eens dat uiteindelijk zonder toevoeging van warmte de sensor uiteindelijk gewoon de buiten temp meet.

Ik heb daarom ook een paar weken geleden de sensor op de retour leiding geplakt met wat isolatie in de Aurea kast.

Periode van een week sensor op de retour leiding met isolatie
Wat opvalt is dat sindsdien de warmtepomp minder vermogen afneemt en de aanvoer temperatuur is gezakt.
Met de sensor op de normale plek had ik geen gasverbruik rond 16:00 tot 18:00.
Nu wel als rond dat tijdstip de Anna een verhoging vraagt.

Periode van een week sensor in de kast met isolatie in een fles niet op de retour leiding
Vermogen afname is nu wel wat hoger en aanvoer temp is ook wat hoger.
De CV ketel wordt nu minder aangesproken.
Gas verbruik ligt iets lager maar CV ketel wordt nog steeds geactiveerd.

De afgelopen twee weken waren stabiele buiten temperaturen.

Het lijkt er op dat die sensor meer doet dan alleen de Aurea uit zetten bij <5 graden.
De Aurea gebruikt ook deze temperatuur waarde om meer of minder te verwarmen.
Althans daar lijkt het op.

Via de PCB kun je deze sensor uitlezen.
Uitlees waarde D6 met de dip switch 4 in stand ON.
Vanmorgen even gedaan.

Met een buitentemperatuur van 8 graden en de sensor in de kast met isolatie meet de sensor 18 graden.
Aurea is dan sinds 7:30 in bedrijf om de woning te verwarmen.
In de kast is het daarom warmer door warmte straling van de retour en aanvoer leidingen enz (blijkbaar rond de 18 graden).
Daarmee is er een delta van 10 graden.

Ik heb zo het vermoeden dat de Aurea niet naar vol last gaat aangezien hij denkt dat de lucht 18 graden is.
Oftewel dit lijkt niet te gaan werken.
Ik ga de sensor op een wat koudere plek in de kast plaatsen.
Kijken wat dit doet.

Wat ik wel merkte is dat bij het verplaatsen van de sensor de Aurea harder begon te werken.
De sensor mat toen de echte buiten temperatuur.

Weerstand is ook een optie maar ik wil nog even niet gaan knippen en solderen.

Overigens kwam ik er ook achter dat de pomp af fabriek op level 3 stond :X ipv level 1.
Documentatie geeft aan dat af fabriek de pomp op level 1 hoort te staan.... }:|
Over het hoofd gezien tijdens de installatie |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Marc001 op 05-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Marc001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:51:
[...]

Wilde toevallig de eerste ervaringen delen met de fles :*)
Ben het met je eens dat uiteindelijk zonder toevoeging van warmte de sensor uiteindelijk gewoon de buiten temp meet.

Ik heb daarom ook een paar weken geleden de sensor op de retour leiding geplakt met wat isolatie in de Aurea kast.

Periode van een week sensor op de retour leiding met isolatie
Wat opvalt is dat sindsdien de warmtepomp minder vermogen afneemt en de aanvoer temperatuur is gezakt.
Met de sensor op de normale plek had ik geen gasverbruik rond 16:00 tot 18:00.
Nu wel als rond dat tijdstip de Anna een verhoging vraagt.

Periode van een week sensor in de kast met isolatie in een fles niet op de retour leiding
Vermogen afname is nu wel wat hoger en aanvoer temp is ook wat hoger.
De CV ketel wordt nu minder aangesproken.
Gas verbruik ligt iets lager maar CV ketel wordt nog steeds geactiveerd.

De afgelopen twee weken waren stabiele buiten temperaturen.

Het lijkt er op dat die sensor meer doet dan alleen de Aurea uit zetten bij <5 graden.
De Aurea gebruikt ook deze temperatuur waarde om meer of minder te verwarmen.
Althans daar lijkt het op.

Via de PCB kun je deze sensor uitlezen.
Uitlees waarde D6 met de dip switch 4 in stand ON.
Vanmorgen even gedaan.

Met een buitentemperatuur van 8 graden en de sensor in de kast met isolatie meet de sensor 18 graden.
Aurea is dan sinds 7:30 in bedrijf om de woning te verwarmen.
In de kast is het daarom warmer door warmte straling van de retour en aanvoer leidingen enz (blijkbaar rond de 18 graden).
Daarmee is er een delta van 10 graden.

Ik heb zo het vermoeden dat de Aurea niet naar vol last gaat aangezien hij denkt dat de lucht 18 graden is.
Oftewel dit lijkt niet te gaan werken.
Ik ga de sensor op een wat koudere plek in de kast plaatsen.
Kijken wat dit doet.

Wat ik wel merkte is dat bij het verplaatsen van de sensor de Aurea harder begon te werken.
De sensor mat toen de echte buiten temperatuur.

Weerstand is ook een optie maar ik wil nog even niet gaan knippen en solderen.

Overigens kwam ik er ook achter dat de pomp af fabriek op level 3 stond :X ipv level 1.
Documentatie geeft aan dat af fabriek de pomp op level 1 hoort te staan.... }:|
Over het hoofd gezien tijdens de installatie |:(
Interessante observaties.... Het lijkt me echter wel raar want hij zou toch alleen op de warmtevraag van de thermostaat moeten reageren. Ik ben benieuwd hoe het hier gaat de komende dagen. Tod nu toe geen gas meer verbruikt ...

Wat ik wel zie is dat de Aurea vaak warmer water levert dan de vraag van de themostaat. Het lijkt er bij mij op dat het niet lukt om water < 32gr te leveren. Dat blijft ie doen (32 graden leveren) terwijl de thermostaat inmiddels 26 vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
schjjaap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Interessante observaties.... Het lijkt me echter wel raar want hij zou toch alleen op de warmtevraag van de thermostaat moeten reageren. Ik ben benieuwd hoe het hier gaat de komende dagen. Tod nu toe geen gas meer verbruikt ...
Ook geen idee wat die Aurea verder doet met die sensor maar ik zie echt heel ander gedrag met en zonder temperatuur manipulatie. Maar dan wel een extreme manipulatie. Verder niets gewijzigd aan het systeem en temperaturen buiten zijn al een paar weken redelijk stabiel.
Wat ik wel zie is dat de Aurea vaak warmer water levert dan de vraag van de themostaat. Het lijkt er bij mij op dat het niet lukt om water < 32gr te leveren. Dat blijft ie doen (32 graden leveren) terwijl de thermostaat inmiddels 26 vraagt....
Staat je bypass niet te veel open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Marc001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Ook geen idee wat die Aurea verder doet met die sensor maar ik zie echt heel ander gedrag met en zonder temperatuur manipulatie. Maar dan wel een extreme manipulatie. Verder niets gewijzigd aan het systeem en temperaturen buiten zijn al een paar weken redelijk stabiel.

[...]

Wat versta je onder "ander" gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
schjjaap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:33:
@schjjaap grappig! Ik had dezelfde observatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he5gHaZCjOSlMHplG0TGPTvUlwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RanrFmb3YfP9F8eY3EhMrqC0.png?f=fotoalbum_large

Gedragsverandering begon 22/12/23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
mhr-zip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Wat versta je onder "ander" gedrag?
Zie stuk hiervoor.

Voordat er gerommeld werd met de buiten sensor draaide de Aurea soms even op 2500watt om de kamer te verwarmen. Dit ging weken zo en helemaal prima zonder gas verbruik.

Nu met de buitensensor op andere plek en warmere (gemanipuleerde) temperatuur komt hij niet boven de 1500watt en schakelt over naar de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Marc001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Zie stuk hiervoor.

Voordat er gerommeld werd met de buiten sensor draaide de Aurea soms even op 2500watt om de kamer te verwarmen. Dit ging weken zo en helemaal prima.

Nu met de buitensensor op andere plek en warmere (gemanipuleerde) temperatuur komt hij niet boven de 1500watt en schakelt over naar de CV.
Ben met een kennis bezig, dat ding draait altijd max 1500 watt.

Nog even beter gekeken:

Zolang de zwarte lijn "gewenste keteltemp." op ca. 30-35 graden staat, draait de WP op 1500 watt. Iedere keer als de zwarte lijn omhoog gaat 40-60 graden, zie ik het max stroom verbruik ook toenemen richting 2000 watt.

Sensor is niet gemanipuleerd.

(Kan niet heel ver terug kijken (het is nu al weken lang warm), want de data voor paar weken geleden is vertroebelt omdat de WP verkeerd was aangesloten).

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 05-01-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
mhr-zip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Ben met een kennis bezig, dat ding draait altijd max 1500 watt.

Nog even beter gekeken:

Zolang de zwarte lijn "gewenste keteltemp." op ca. 30-35 graden staat, draait de WP op 1500 watt. Iedere keer als de zwarte lijn omhoog gaat 40-60 graden, zie ik het max stroom verbruik ook toenemen richting 2000 watt.

Sensor is niet gemanipuleerd.

(Kan niet heel ver terug kijken (het is nu al weken lang warm), want de data voor paar weken geleden is vertroebelt omdat de WP verkeerd was aangesloten).
Precies en bij mij ging hij ook naar 2000 - 2500 watt bij 40-55 graden setpoint Anna.

Maar dat gebeurde dus mooi niet meer met die buiten sensor die te warm meet.
Mijn vermoeden is dat de Aurea door de hoge gemanipuleerde buiten temperatuur rustiger zijn vermogen afgeeft / opbouwt omdat het voor dat ding 18 graden is.
Het duurt dan te lang voor de Anna / Control Box.
Waarna de Control Box de opdracht geeft aan de CV.

Moment van typen draait de Aurea op 2000 watt met de sensor op de actuele buiten temp.
Ga hem zo in de kast leggen, eens kijken of de boel in elkaar zakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc001 op 05-01-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Marc001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:04:
[...]

[...]

Hij staat flink open, maar als ik dat niet doe krijgt de ketel het water niet rond als de WP het defrost Programm draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
schjjaap schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:18:
[...]

Hij staat flink open, maar als ik dat niet doe krijgt de ketel het water niet rond als de WP het defrost Programm draait.
Daar had ik ook last van.
Via de installateur de vraag aan Atlantic laten stellen maar nog steeds geen antwoord.
Ondertussen achter gekomen dat die van mij op level 3 stond

Controleer even of je pomp wel op level 1 staat.

Nu op 1 en zouden de problemen over moeten zijn als het straks weer koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Marc001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:28:
[...].
Ondertussen achter gekomen dat die van mij op level 3 stond

Controleer even of je pomp wel op level 1 staat.

Nu op 1 en zouden de problemen over moeten zijn als het straks weer koud wordt.
Ga ik zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Gister aan het einde van de middag met de positie van de buiten temperatuur sensor zitten testen.

Deze sensor heeft een behoorlijke invloed op de vermogensafgifte van de Aurea.
Bij hoge (gemanipuleerde) temperaturen hoor je duidelijk de Aurea minder hard werken.
Dit is ook duidelijk terug te zien in het kWh verbruik.

De sensor gaat van 9 graden buiten temperatuur naar zo'n 17 graden in de kast.
De Aurea reageert nagenoeg meteen, je hoort ook duidelijk andere stromingsgeluiden uit de kast komen.

Zodra de sensor weer buiten de kast wordt geplaatst hoor je duidelijk de Aurea weer op toeren en neemt het opgenomen vermogen in kWh overduidelijk toe.

Dit is ook goed te zien in de Anna en Homewizard logging.

Met de sensor in de kast zakt de aanvoer temperatuur.
De delta wordt groter tussen setpoint en werkelijke aanvoer temperatuur.
De Aurea kan dan niet aan de vraag voldoen.
Aangezien de Aurea denkt dat het buiten 17 graden is en daarmee meer warmte in de lucht.
Wordt deze delta tussen Anna setpoint en aanvoer temperatuur te groot dan zal de CV dus gaan bijspringen.
Wat ik heb ervaren de afgelopen 2 weken met de sensor in de kast.

Zodra de sensor weer buiten de kast komt neemt de aanvoer temperatuur weer duidelijk toe.
Je hoort ook overduidelijk de Aurea weer op toeren.

Ik heb twee keer de sensor binnen in de kast gelegd [1] en [2] en daarna weer buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75NyAdGfMldK4OAhlD2bI64gYEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jn8XVWPAsGlTv9xC8TvEArVD.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste keer [1] had ik de sensor wat korter in de kast gelegd.
De tweede keer [2] bewust 5 minuten om zo de Homewizard sensoren en Anna de gelegenheid te geven meer data te verzamelen.
Daarom is de tweede keer de dip aanzienlijk groter.
Deze gemeten kWh van dip 2 komt goed overeen met de waarden afgelopen week dat de sensor in de kast lag.
Waarbij de CV vaker werd aangesproken omdat de Aurea minder vermogen leverde.

De derde dip [3] is de Anna die een lager setpoint vraagt.
De vierde grote dip [4] is de kamer op temperatuur.
De sensor lag na dip 2 weer buiten de kast.

Het is dus niet zo eenvoudig om de sensor maar in de kast te leggen en daarmee de Aurea op lagere buiten temperaturen (5< graden) geforceerd door te laten werken. Of zo maar een weerstand toe te voegen. Tenzij je dit doet zoals Wybe-V. Hij heeft een weerstand gesoldeerd, echter forceert hij de Aurea naar vol last middels de reset knop op de control box. Die reset knop wordt door de aan/uit thermostaat aangestuurd.

Ik heb de sensor sinds vanmorgen bij de PCB terminal liggen (draad is lang genoeg).
Bij 5 graden is de temperatuur op die plek zo'n 9 graden en levert de Aurea voldoende vermogen.
Dit is niet ideaal, maar beter dan echt in de kast met veel te hoge temperaturen of er buiten en de Aurea uitschakelt bij 5< graden.

Je kan de sensor uitlezen door dip switch 4 in ON te zetten en naar D6 te gaan dmv de pomp schakelaar op de PCB print plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Interessant! Voor mij pakt het eigenlijk best goed uit. ik zie de Aurea tot max 1700W gaan en met 37 gr water krijg ik de boel prima warm. Dan is voor ons 18,5-19 in de woonkamer en 17 graden verder in het huis en dat trekt hij prima. Slaat ook nog regelmatig af omdat het anders te warm word en loopt ook nu door bij 3 graden (en 2 vanochtend). Ben benieuwd de komende dagen. Ga ook nog even proberen om de sensor uit te lezen.

Mijn pomp stond op stand 1 dat had de installateur goed gedaan.

Bij het doorlezen van de handleiding van de Chofu (https://www.centralheatin...stallation-Manual-R32.pdf) zie je dat de Aurea echt een beetje dom is gemaakt voor de NL Hybride markt. De originele kan ook koelen, een boiler verwarmen etc.

Denk inmiddels wel dat ik gelijk naar full electric had moeten gaan als ik zie hoe weinig moeite de Aurea heeft om de boel hier warm te houden. Heb alleen nog geen plek voor een boiler....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
Hi, ik volgt dit draadje met heel veel interesse. Ik ben alleen zelf niet heel handig met soldeerbouten en dergelijk, maar kan wel weer het e.e.a. als het gaat om programmeren. Wij hebben nu anderhalf jaar deze WP in huis en uiteraard heb ik veel geëxperimenteerd met instellingen etc...

Wij zijn wel tevreden omdat het huis op de gewenste temperatuur gehouden wordt. Echter, op persoonlijk noot, had ik wellicht een ander model gekozen omdat met deze WP weinig te tweaken valt. Maar goed, had ik destijds wat beter mijn huiswerk moeten doen.

Onze situatie:
Huis: ~155m2, maar WP verwarmt hiervan grofweg 120m2. Woonkamer is 55m2.
CV Ketel: Vaillant ecotec plus 30/34 combi
WP: Aurea Hybrid
We hebben radiatoren, dus geen vloerverwarming of iets dergelijks. Ik heb in ze woonkamer bij iedere radiator van die ventilatoren (Heatfan) geplaatst.

Wat voor ons nu het meest ideale lijkt is het volgende setting:
Als het buiten warmer is dan 4,5 graden, staat de temperatuur 24/7 op 19gr.
Achter, als het buiten kouder is dan 4,5 graden, staat de temp tussen 06.30u en 21.30u op 18,5 en 's nachts op 17gr.

Hieronder een overzicht uit HA met daarin de afgelopen dagen.
Op 5 en 6 januari lag de temperatuur buiten boven de 4,5 graden. Anna staat continu op 19 graden. Anne komt in actie als het 18.9gr is en stop zodra 19.1 bereikt is... even simpel gezegd dan.

Iets voor middennacht op 6 jan ging de temperatuur buiten onder 4,5gr en zie je ook meteen dat Anna de temp op 17gr zet. Tot de volgende ochtend, want dan gaat de temp naar 18,5gr. Je ziet ook duidelijk dat sinds de temp onder de 4,5gr is, de CV ketel het volledig heeft overgenomen.

De reden waarom ik dit post, is dat ik heel vaak plaatjes zie van mensen waarbij de WP een stuk rustiger oogt en waarbij o.a. de term pendelen vaak naar voren komt bij grafieken zoals die van mij.
Hoewel we dus tevreden zijn met de huidige werking, vraag ik mij dus af of we wel de optimale ervaring hebben.

Wat zegt jullie ervaring en kennis als je dit plaatje zo ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpsfu3oB7-4sc5VO5g9Z6x57v4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KODXYucWVp1VYD5RnBo5BKhv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:53
Enkele weken geleden de Atlantic Aurea 5 in gebruik genomen, werkt prima in onze situatie, weersafhankelijke regeling ingesteld op 60C bij -10 en 40C bij 20, max. voorverwarmingstijd op 300min. en de afgelopen tijd, met buitentemperaturen 6-10C, steeds 0,5-1m3 gas verbruikt voor het initieel opwarmen van het huis en de rest van de dag staat hij netjes te pruttelen om de boel op temperatuur te houden.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik 's ochtends naar 19,5C verwarm en daarna gedurende de dag de Anna om de paar uur 0.5C erbij laat zetten totdat we op 21C voor de avond zitten; gedurende de dag neemt de behoefte aan iets hogere temperatuur toe bij ons.....

MAAR: Nu zitten we buitentemperatuur rond het vriespunt, en ik zie nog geen enkele vorstbeveiliging in springen. Het verbruik van de warmtepomp blijft constant op 7W, het huis verwarmt (zoals te verwachten) geheel op gas, maar ik zou verwachten dat af en toe de warmtepomp z'n vorstbeveiligingsprogramma af loopt.
De dipswitch 1 staat op 1 dus het antivries programma ZOU moeten werken.

Ben ik de enige of is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schjjaap
JaRuBe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:06:
Hi, ik volgt dit draadje met heel veel interesse. Ik ben alleen zelf niet heel handig met soldeerbouten en dergelijk, maar kan wel weer het e.e.a. als het gaat om programmeren. Wij hebben nu anderhalf jaar deze WP in huis en uiteraard heb ik veel geëxperimenteerd met instellingen etc...

Wij zijn wel tevreden omdat het huis op de gewenste temperatuur gehouden wordt. Echter, op persoonlijk noot, had ik wellicht een ander model gekozen omdat met deze WP weinig te tweaken valt. Maar goed, had ik destijds wat beter mijn huiswerk moeten doen.

Onze situatie:
Huis: ~155m2, maar WP verwarmt hiervan grofweg 120m2. Woonkamer is 55m2.
CV Ketel: Vaillant ecotec plus 30/34 combi
WP: Aurea Hybrid
We hebben radiatoren, dus geen vloerverwarming of iets dergelijks. Ik heb in ze woonkamer bij iedere radiator van die ventilatoren (Heatfan) geplaatst.

Wat voor ons nu het meest ideale lijkt is het volgende setting:
Als het buiten warmer is dan 4,5 graden, staat de temperatuur 24/7 op 19gr.
Achter, als het buiten kouder is dan 4,5 graden, staat de temp tussen 06.30u en 21.30u op 18,5 en 's nachts op 17gr.

Hieronder een overzicht uit HA met daarin de afgelopen dagen.
Op 5 en 6 januari lag de temperatuur buiten boven de 4,5 graden. Anna staat continu op 19 graden. Anne komt in actie als het 18.9gr is en stop zodra 19.1 bereikt is... even simpel gezegd dan.

Iets voor middennacht op 6 jan ging de temperatuur buiten onder 4,5gr en zie je ook meteen dat Anna de temp op 17gr zet. Tot de volgende ochtend, want dan gaat de temp naar 18,5gr. Je ziet ook duidelijk dat sinds de temp onder de 4,5gr is, de CV ketel het volledig heeft overgenomen.

De reden waarom ik dit post, is dat ik heel vaak plaatjes zie van mensen waarbij de WP een stuk rustiger oogt en waarbij o.a. de term pendelen vaak naar voren komt bij grafieken zoals die van mij.
Hoewel we dus tevreden zijn met de huidige werking, vraag ik mij dus af of we wel de optimale ervaring hebben.

Wat zegt jullie ervaring en kennis als je dit plaatje zo ziet?

[Afbeelding]
Wat bij mij hielp om langere runs te krijgen is om de max temperatuur naar beneden te schroeven. Ik heb ook alleen radiatoren en een huis (woonark) van 150m^2 gebouwd met hele lichte houten wanden dus weinig traagheid. Dit is mijn plaatje van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBgCR-eAOs73pnOSy8fZYmMRJ_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thW575GiHXq4kzYkkTdbuDzN.png?f=fotoalbum_large

Ik baal ook wel een beetje dat ik niet meer tijd heb genomen om een en ander uit te zoeken maar het was zo lastig om hier in A'dam een installateur te krijgen dat ik al erg blij was dat iemand wou komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dingo35 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:01:
Enkele weken geleden de Atlantic Aurea 5 in gebruik genomen, werkt prima in onze situatie, weersafhankelijke regeling ingesteld op 60C bij -10 en 40C bij 20, max. voorverwarmingstijd op 300min. en de afgelopen tijd, met buitentemperaturen 6-10C, steeds 0,5-1m3 gas verbruikt voor het initieel opwarmen van het huis en de rest van de dag staat hij netjes te pruttelen om de boel op temperatuur te houden.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik 's ochtends naar 19,5C verwarm en daarna gedurende de dag de Anna om de paar uur 0.5C erbij laat zetten totdat we op 21C voor de avond zitten; gedurende de dag neemt de behoefte aan iets hogere temperatuur toe bij ons.....

MAAR: Nu zitten we buitentemperatuur rond het vriespunt, en ik zie nog geen enkele vorstbeveiliging in springen. Het verbruik van de warmtepomp blijft constant op 7W, het huis verwarmt (zoals te verwachten) geheel op gas, maar ik zou verwachten dat af en toe de warmtepomp z'n vorstbeveiligingsprogramma af loopt.
De dipswitch 1 staat op 1 dus het antivries programma ZOU moeten werken.

Ben ik de enige of is dit normaal?
en hij kijkt naar de watertemperatuur. als de CV aanstaat loopt er dus nog steeds warm water doorheen dus is de vorstbeiveiliging nog niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-01-2024 12:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
dingo35 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:01:
@dingo35 die 7W is inderdaad 'gewoon' zijn stand-by gebruik, bij vorstbeveiliging gaat hij naar 60W (zie screenshot met vb.). Conclusie is mogelijk dat de unit nog niet koud genoeg word. Mogelijk hangt de unit enigsinds beschut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSNZ6i7qGriScWRwI1pplyEzV_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5eXN232PTW2ZbClu3ms4TM9a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Erik-1978 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:15:
[...]

@dingo35 die 7W is inderdaad 'gewoon' zijn stand-by gebruik, bij vorstbeveiliging gaat hij naar 60W (zie screenshot met vb.). Conclusie is mogelijk dat de unit nog niet koud genoeg word. Mogelijk hangt de unit enigsinds beschut.

[Afbeelding]
Hoe meet je het verbruik van de WP? Vermoedelijk met een verbruiksmeter? Welke? Ik wil dat namelijk ook nog regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
schjjaap schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Wat bij mij hielp om langere runs te krijgen is om de max temperatuur naar beneden te schroeven. Ik heb ook alleen radiatoren en een huis (woonark) van 150m^2 gebouwd met hele lichte houten wanden dus weinig traagheid. Dit is mijn plaatje van gisteren:

[Afbeelding]

Ik baal ook wel een beetje dat ik niet meer tijd heb genomen om een en ander uit te zoeken maar het was zo lastig om hier in A'dam een installateur te krijgen dat ik al erg blij was dat iemand wou komen....
Dank, ik zal daar ook 's wat mee spelen. Ik neem aan dat je doelt op de waardes bij Weersafhankelijke max. keteltemperatuur

Of andere settings?

Vraag blijft wel, wat is beter voor je WP en is het huidoge gedrag bij mijn WP schadelijker dan bijvoorbeeld de langere cyclus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
flippy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:37:
[...]

en hij kijkt naar de watertemperatuur. als de CV aanstaat loopt er dus nog steeds warm water doorheen dus is de vorstbeiveiliging nog niet nodig.
Volgens mij loopt er geen warm water door de warmtepomp als de CV ketel aan staat; daar zit juist een terugslagklep voor in het systeem. De CV leidingen die naar buiten lopen voelen ook koud aan ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dingo35 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Volgens mij loopt er geen warm water door de warmtepomp als de CV ketel aan staat; daar zit juist een terugslagklep voor in het systeem. De CV leidingen die naar buiten lopen voelen ook koud aan ....
meestal drupt er wel iets doorheen, de temperatuursensor zit redelijk diep in de machine in het water dus het duurt even voor die afgaat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
JaRuBe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Hoe meet je het verbruik van de WP? Vermoedelijk met een verbruiksmeter? Welke? Ik wil dat namelijk ook nog regelen.
Ik gebruik hiervoor deze:
https://www.amazon.nl/Eas...2d-m+v2%2Caps%2C95&sr=8-1

Let wel op dat je de v2 versie pakt, de oudere versie meet veel minder variabelen...

De RS485 modbus aansluiting kun je via een USB adapter weer op je Raspberry Pi o.i.d. aansluiten...

[ Voor 8% gewijzigd door dingo35 op 07-01-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Erik-1978 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:15:
[...]

@dingo35 die 7W is inderdaad 'gewoon' zijn stand-by gebruik, bij vorstbeveiliging gaat hij naar 60W (zie screenshot met vb.). Conclusie is mogelijk dat de unit nog niet koud genoeg word.
Dank, die 60W is een goede tip, zie zojuist dat hij 51W is gaan verbruiken, dat moet de vorstbeveiliging zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud02
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 12:32
JaRuBe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Op dit moment heb ik 'm nog aangesloten m.b.v. een stekker, dus gebruik ik deze:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Als ik de meterkast ga aanpakken, dan installeer ik waarschijnlijk deze:
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Te bekijken met een bijbehorende app, en uit te lezen vanuit home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Ruud02 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:50:
[...]

Op dit moment heb ik 'm nog aangesloten m.b.v. een stekker, dus gebruik ik deze:
Ik zou huiverig zijn zware verbruikers als warmtepompen via dit soort plugin stekkers aan te sluiten.
Veel stekkers/stopcontacten/verlengkabels zijn gespecificeerd op 16A, maar worden toch oncomfortabel heet bij constante stromen van 10A of meer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schjjaap
dingo35 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:48:
[...]

Ik zou huiverig zijn zware verbruikers als warmtepompen via dit soort plugin stekkers aan te sluiten.
Veel stekkers/stopcontacten/verlengkabels zijn gespecificeerd op 16A, maar worden toch oncomfortabel heet bij constante stromen van 10A of meer....
Ik heb hem op iets vergelijkbaars staan. Dat ding kan 16 A aan en mijn zekering ook... Zou toch moeten kunnen. Constante stromen van 10A heb ik nog nooit gezien, bij mij (ook voordat ik de sensor in de kast had gestopt) max 1700W en dat alleen voor korte periodes. Maar zeker iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
[...]

@JaRuBe ik heb er een HomeWizard 1-fase meter tussen ziiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-11-2024
Hier sinds gisteren de buitenvoeler gemanipuleerd. Resultaat dat die wel aanspringt bij een temperatuur van 0 graden, alleen gaat de aanvoer temperatuur naar ongeveer 35 graden en naar ongeveer een uur draaien zakt de temperatuur en gaat de cv ketel aan. Iemand een idee hoe die wel blijft draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
[...]

Zou dat inderdaad ook niet doen.
Heb gewoon in de meterkast de homewizard verbruiksmeter erop ziiten.
Eentje voor in de meterkast en daarmee ook 16A gecertificeerd.
De warmtepomp zit op zijn eigen groep en geen andere gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 07-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
K.jansen schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:41:
Hier sinds gisteren de buitenvoeler gemanipuleerd. Resultaat dat die wel aanspringt bij een temperatuur van 0 graden, alleen gaat de aanvoer temperatuur naar ongeveer 35 graden en naar ongeveer een uur draaien zakt de temperatuur en gaat de cv ketel aan. Iemand een idee hoe die wel blijft draaien?
Je hebt de sensor dan waarschijnlijk op de retour of aanvoer leiding bevestigd in de kast?
Dan meet hij veels te warm en gaat minder vermogen leveren.
Dat ziet de Anna terug in de aanvoer temperatuur, de delta tussen setpoint en aanvoer temperatuur wordt dan >5 graden. De controlbox stuurt dan de CV aan.

Zie mijn eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik heb hem in een fles gedaan met isolatiemateriaal er in. Wat is dan het beste hem los in de kast leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
K.jansen schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:23:
Ik heb hem in een fles gedaan met isolatiemateriaal er in. Wat is dan het beste hem los in de kast leggen?
Oke wel buiten de kast.

Dan is hij waarschijnlijk gestopt vanwege de buiten temperatuur.

Nu met de vorst ga je geen goede plek vinden, als de Aurea uit staat is er ook geen warmte in de kast.

Blijft lastig die sensor, terwijl de Aurea makkelijk een lage temperatuur kan leveren genoeg voor behoudt van warmte in huis. Geen verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
[...]

Dank, ik ben bekend met Homewizard, heb daar oa P1 Meter, watermeter en diverse pluggen van.
Is zo'n meter een beetje fatsoenlijk aan te sluiten door een niet-installateur? Ik heb zeker geen 2 linker handen, maar als het gaat om elektriciteit ben ik geen held. Een muurschakelaar vervangen is geen enkel probleem, is dit soortgelijk? Ofwel: hoofdschakelaar uit, aansluiten en hoofschakelaar weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
GerardHarmsen schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:19:
Hi, ik wil niet de kabel doornemen van de buitenvoeler i.v.m. de garantie op de warmtepomp.
Heb voor de korte termijn een 7 watt ledlampje er tegenaan gemaakt en dit ingepakt met een strookje Tonzon isolatie.
De Atlantic regeling checkt via de buitenvoeler via een NTC weerstandscurve of de buitentemperatuur >4 graden is.
Dus je moet de weerstand verlagen met een parallelle weerstand (zie het advies voor de parallelle 68k_ohm) of door de buitenvoeler kunstmatig wat warmer te maken.

Voldoet de check via de weerstand aan de norm dan gaat de WP in bedrijf en anders wordt de opdracht doorgezet naar de CV ketel.
Vandaag was best koud en kreeg ik weer aanvries op mijn WP.
Hij ging met het lampje aan keurig om de anderhalf uur in een defrost cycle (zie mijn eerdere filmpje) en startte daarna weer op; dus dit werkt mooi.

Ik zoek nog een stekkertje om een parallelle kabel te maken en daar de originele buitenvoeler. Als ik kijk dan lijkt het op een 2-aderige female Molex. Is er iemand die weet welk stekkertje het is of waar je deze in female en male kunt bestellen dan kan ik een verloop met parallel in elkaar zetten.

[...]
Hoi Gerard,

Was jij nog verder gekomen met de Molex stekker?
Zit ook te denken om een tussenkabel te maken met een 67K weerstand zonder de originele te moeten door knippen.

Je 7 watt LED ik neem aan dat je die middels een G9 hebt aangesloten?
Die 7 watt is dat verbruik en vervangt het daarmee een conventionele 57Watt lamp?
Zit deze dan buiten de kast in je fles met isolatie of in de kast?

Ik heb er nu een 2 watt verbruik G9 in zitten (vervangt conventionele 20Watt lamp), dat is nog veels te warm.
Daarom maar tijdelijk via een Philips hue socket een schema gemaakt.
Elk uur gaat de LED voor 15min aan.

Warmtepomp werkt hier mee, maar nog niet optimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 08-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
JaRuBe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Dank, ik ben bekend met Homewizard, heb daar oa P1 Meter, watermeter en diverse pluggen van.
Is zo'n meter een beetje fatsoenlijk aan te sluiten door een niet-installateur? Ik heb zeker geen 2 linker handen, maar als het gaat om elektriciteit ben ik geen held. Een muurschakelaar vervangen is geen enkel probleem, is dit soortgelijk? Ofwel: hoofdschakelaar uit, aansluiten en hoofschakelaar weer aan?
Ik heb er twee geinstalleerd in de meterkast.
Eentje voor de zonnepanelen en warmtepomp in combinatie met een P1.

Ook geen held met meterkasten, overige electra wel.
Wel zelf gedaan met uiteraard de hoofdschakelaar uit.

Gaat op zich prima maar het is wel gepriegel maar niet ingewikkeld.
Wel goed kijken dat de draden vanaf de warmtepomp automaat correct worden aangesloten op de verbruiksmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud02
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 12:32
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk. Ideaal is het zeker niet. Zoals aangegeven ga ik het bij aanpak van de meterkast goed regelen met een vast verbruiksmeter in de meterkast. Die laat ik er dan meteen bij zetten, ook voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Ik heb de sensor in een colablikje gedaan met 7Watt spaarlamp. De WP heeft een half uurtje bij 1C gewerkt maar schakelde toch weer op de CV. Volgens mij moeten de instellingen min en max keteltemp, weersafhankelijke instellingen ook allemaal aangepast worden. Ik heb hiermee even zitten te spelen zonder resultaat. Iemand een suggestie over de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
mahzemin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:58:
Ik heb de sensor in een colablikje gedaan met 7Watt spaarlamp. De WP heeft een half uurtje bij 1C gewerkt maar schakelde toch weer op de CV. Volgens mij moeten de instellingen min en max keteltemp, weersafhankelijke instellingen ook allemaal aangepast worden. Ik heb hiermee even zitten te spelen zonder resultaat. Iemand een suggestie over de instellingen?
Hoe warm wordt het in dat blikje vraag ik me dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
mhr-zip
Ik schat in dat het ca 15 C wordt.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste