Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:03
mahzemin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:26:
mhr-zip
Ik schat in dat het ca 15 C wordt.
Volgens mij als je 2 pagina's terug leest, heb je al je antwoorden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahzemin
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-04 21:18
mhr-zip schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Volgens mij als je 2 pagina's terug leest, heb je al je antwoorden.
Had ik gelezen, dank voor de tip.
Met een buitentemperatuur van 5c en meer gaat het goed, ook zonder manipulatie van de sensor. Ik ben meer op zoek naar concrete instellingen bij een manipulatie van de sensor:
Wat bijvoorbeeld bij een gemanipuleerde buitentemperatuur van 10C:
—> wordt 20c op de thermostaat gevraagd, dan
Min en max instellingen ketel?
Weersafhankelijke max keteltemperatuur:
Bij -10 en 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07 12:31
mahzemin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Met een buitentemperatuur van 5c en meer gaat het goed, ook zonder manipulatie van de sensor. Ik ben meer op zoek naar concrete instellingen bij een manipulatie van de sensor:
Bij -10 en 20.
Als je de sensor manipuleert en deze is te hoog dan zal de Aurea geen hoge aanvoer temp meer leveren.
Wat je ook doet met de Anna. Zeker als deze rond de 15 graden zit.

Zie de test:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77708970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 09:43
Marc001 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:55:
[...]

Als je de sensor manipuleert en deze is te hoog dan zal de Aurea geen hoge aanvoer temp meer leveren.
Wat je ook doet met de Anna. Zeker als deze rond de 15 graden zit.

Zie de test:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77708970
Yep, dat zie ik ook. Wat ik graag zou weten is welke temperatuur ik de sensor zou moeten houden om de Aurea niet af te laten slaan maar toch flink laten werken. Ik zou denken een graad of 5 maar hoe krijg ik dat voor elkaar........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
schjjaap schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:15:
[...]

Yep, dat zie ik ook. Wat ik graag zou weten is welke temperatuur ik de sensor zou moeten houden om de Aurea niet af te laten slaan maar toch flink laten werken. Ik zou denken een graad of 5 maar hoe krijg ik dat voor elkaar........
Ik merk dat rond de 7 a 8 graden de Aurea nog steeds vol vermogen kan leveren als daar om gevraagd wordt.
Kom je in de 10 a 11 graden (gemanipuleerd) en hoger dan gaat de Aurea overduidelijk minder leveren en haal je de setpoints niet meer.

Ideaal is dan een manipulatie van zo'n 3 tot 4 graden en zoals ik hier op het forum lees komt dit overeen met een weerstand van 64k ohm parallel over de sensor.

Voor nu heb ik de sensor buiten de kast met een G9 Osram 1.9 Watt LED.
In een flesje met steenwol en de sensor.
Geschakeld op een Philips Hue socket.
Met een schema waarbij elke uur de lamp zo'n 15 min aan staat.
Dit zorgt voor een wat stabielere temperatuur die niet te hoog op loopt.
Het steenwol zorgt voor behoudt van warmte en stabilisatie.

Uiteindelijk ga ik er ook een weerstand tussen zetten.
Zonder de kabel door te knippen dmv een verlengkabel tussen de printplaat connector en sensor connector.
Om te kunnen zien wat voor connector het is moet ik deels componenten gaan weg halen.
Ga ik nu niet doen, waarschijnlijk het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06-07 21:07
Misschien kun je de weerstand voor het aanpassen van de buiten temp sensor wel in de aansluitstekker er bij in drukken aan de achterzijde van de stekker
Dan hoef je de kabel niet aan te passen 🛠🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
mahzemin schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Bij -10 en 20.
Ik heb de spaarlamp bij de sensor vervangen door een LED-lamp met minder vermogen om minder te manipuleren. Wat mij opviel, was dat de aanvoer-& en retourtemperatuur aanzienlijk ging zakken. Na het uitzetten van de lamp ging de temperatuur weer omhoog. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mH9YO8Had-2GqOB9X-ZkgO3zPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TseNTL0sHGZ7RjLvFkaytUGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QJDhvaFVd8UbQ6kWhZollyuH1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MiH5jRqJNEWcqMdgZT3tqkxE.png?f=fotoalbum_large

Hier vandaag toch een lange run gemaakt met temperaturen onder het vriespunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 12:33
K.jansen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:49:
[Afbeelding]

Wel heel onrustig regeling @K.jansen! Zijn je leidingen 'buiten' ook geisoleerd? Temperatuur neemt duikvlucht bij uitstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:57
Marc001 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Ik heb er twee geinstalleerd in de meterkast.
Eentje voor de zonnepanelen en warmtepomp in combinatie met een P1.

Ook geen held met meterkasten, overige electra wel.
Wel zelf gedaan met uiteraard de hoofdschakelaar uit.

Gaat op zich prima maar het is wel gepriegel maar niet ingewikkeld.
Wel goed kijken dat de draden vanaf de warmtepomp automaat correct worden aangesloten op de verbruiksmeter.
Thanks, ik zal 's even kijken of ik dit echt aandurf. Anders laat ik de installateur wel komen, ieder zijn vak zullen we maar zeggen. Maar goed, wellicht ga ik een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Nu even wat anders en ik weet niet of dit het juiste topic is, maar dat hoor ik dan wel.
Ik merk nu het dus wat kouder is, dat de radiatoren beneden (woonkamer/keuken/hal) prima warm worden, ze staan daarbij helemaal open gedraaid. De radiatoren boven en op zolder (allemaal half open) daarentegen worden nauwelijks warm en dus krijg ik die kamers niet goed op temperatuur.

Wanneer de warmtepomp het zelf kan, heb ik dit probleem niet.

Ik heb vandaag het volgende gedaan:
- ik heb alle radiatoren beneden dichtgedraaid en boven/zolder helemaal open om te kijken of ze dan boven en op zolder wel echt warm werden. En ja, dat werden ze.
- ik heb daarna de radiatoren beneden half open gedraaid, boven/zolder staan nog helemaal open. Lijkt erop dat ik hiermee de woonkamer/hal nog prima kan verwarmen. Sterker nog, ik merk bijna geen verschil beneden. De radiatoren boven/zolder worden zeker warmer, maar niet zo warm als toen ik ze beneden helemaal dicht had.

Die laatste stap heb ik einde middag gedaan, dus dit is nu ook even de stand.
Ik denk eraan om morgen de boel beneden op een kwart open te draaien en dan te kijken wat er boven gebeurd.

Hebben jullie nog adviezen/tips?
Bijzondere is dus dat de initiële standen van de radiatoren (beneden helemaal open en boven/zolder half) prima werken wanneer de WP het allemaal zelf kan. Maar goed, wellicht werkte dat ook niet helemaal optimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
Erik-1978 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Wel heel onrustig regeling @K.jansen! Zijn je leidingen 'buiten' ook geisoleerd? Temperatuur neemt duikvlucht bij uitstand.
Dat zie ik ook idd. Ze hebben ze matig geïsoleerd alleen de dunne isolatie wat ik het henco zit. Dat ga ik nog verbeteren. Op moment van schrijven draait de wp met -4. Kijken hoelang die het nu volhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
JaRuBe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:36:

Hebben jullie nog adviezen/tips?
Bijzondere is dus dat de initiële standen van de radiatoren (beneden helemaal open en boven/zolder half) prima werken wanneer de WP het allemaal zelf kan. Maar goed, wellicht werkte dat ook niet helemaal optimaal?
Heb je al eens gegoogeld op waterzijdig inregelen?

Wel mooi filmpje waar het wordt uitgelegd.

Mijn verklaring dat het wel werkt met alleen de WP is omdat deze een sterkere pomp heeft, en meer water verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
K.jansen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:49:
[Afbeelding]

Heb je een verbruiksmeter of p1 meter?
Vraag me af of je cv tussentijds bijspringt.
Op sommigen pieken zie ik tegen de 60 graden, waarschijnlijk heet water.
Vreemde is dat je geen modulatie ziet van de ketel op dat moment in de onderste grafiek.
Zwarte lijn blijft ook nul bij warm water.

Ook het zaagtanden tussen 1200 en 1600 lijkt op een te strak afgestelde bypass tijdens antivries draaien van de Aurea pomp en actieve CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
Marc001 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Heb je een verbruiksmeter of p1 meter?
Vraag me af of je cv tussentijds bijspringt.
Op sommigen pieken zie ik tegen de 60 graden, waarschijnlijk heet water.
Vreemde is dat je geen modulatie ziet van de ketel op dat moment in de onderste grafiek.
Zwarte lijn blijft ook nul bij warm water.

Ook het zaagtanden tussen 1200 en 1600 lijkt op een te strak afgestelde bypass tijdens antivries draaien van de Aurea pomp en actieve CV ketel.
Hier geen meter om het te meten.
Cv is wel bijgesprongen vooral ‘s nachts dan springt die bij wat je kunt zien.
Tussen 12 uur en 16:30 heeft alleen de wp gedraaid en is de cv niet bijgesprongen. Waarom die alle gegevens niet weer geeft is mij nog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
wybe-V schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:54:
Misschien kun je de weerstand voor het aanpassen van de buiten temp sensor wel in de aansluitstekker er bij in drukken aan de achterzijde van de stekker
Dacht ik ook al aan.
Moet dan dat voorste paneel er vanaf, waar de voedingsdraden op zitten vanaf de meterkast?
Je komt er anders niet bij volgens mij, erg krap erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Marc001 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:28:
[...]

Dacht ik ook al aan.
Moet dan dat voorste paneel er vanaf, waar de voedingsdraden op zitten vanaf de meterkast?
Je komt er anders niet bij volgens mij, erg krap erachter.
Bovenkant en voorzijde los halen, dan kom je bij de hoofdprint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
wybe-V schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:20:
Ik heb de zelfde WP en de zelfde problemen als jullie beschrijven, ik heb de thermostaat van de CV weer terug geplaatst en heb nu 2 thermostaten 1 voor de WP en 1 voor de CV, op deze wijze kan ik de WP zonodig tegelijk gebruiken met de CV
Op de buitentemperatuur voeler het ik een parallel een weerstand van 100k over heen gezet hierdoor wordt de temperatuur vc met 4 graden verhoogd
Af gelopen december heb ik met -7 graden gedraaid met de pomp nadat ik de weerstand nog lager had gemaakt en gebuikte ik ca 20Kwh op een dag

Ik heb alleen radiatoren en ca 20 m2 vloerverwarming het huis is van 2000 en goed geïsoleerd en geheel voorzien van dubbelglas, dit jaar heb ik nu 120m3 voor verwarming en 30m3 voor warmwater gebruikt

Ik heb geen buffervat omdat de radiatoren in de woonkamer altijd geheel open staan en de bypass klep heb ik ook niet geplaatst

Wat ik wel ontdekte dat als je de restknopje op binnen in de controlebox naast het groene LED dat de WP 20min gaat draaien, uiteindelijk heb ik de CV-aansluiting van de controlebox op aan/uit gezet en dit contact op het rest-drukknopje aangesloten/gesoldeerd met 2-draden op de de achterzijde van de print

Dit werkt tot nu toe al 3/4 jaar op deze wijze en heb uiteindelijk dit jaar als 1300Kwh verbruikt
Ook heb ik de CV leidingen zo aan gepast zodat de Cv het water van de WP kan na verwarmen, WP en CV kunnen nu is serie als beide systemen tegelijk draaien
Ik lees “ Op de buitentemperatuur voeler het ik een parallel een weerstand van 100k over heen gezet hierdoor wordt de temperatuur vc met 4 graden verhoogd”. Dit wil ik ook doen. Kan ik een foto ontvangen hoe dat met de weerstand eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
wybe-V schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Bovenkant en voorzijde los halen, dan kom je bij de hoofdprint
Thanks, bovenkant was al los.
Met de voorzijde bedoel je dan de plastic kap die met 1 schroef vast zit of waar je tegen de fan aan kijkt?

Aangezien het plastic zij kapje met 1 schroef niet veel uit haalt.
Je kijkt dan tegen de secundaire PCB met indicator aan.
De hoofdprint zit dan achter de metalen plaat waar de voedingen op geschroefd zitten (vermoed ik).

Wil niet onnodig van alles los halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Marc001 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Voor zijde waar je tegen de ventilator klaar kijkt

Thanks, bovenkant was al los.
Met de voorzijde bedoel je dan de plastic kap die met 1 schroef vast zit of waar je tegen de fan aan kijkt?

Aangezien het plastic zij kapje met 1 schroef niet veel uit haalt.
Je kijkt dan tegen de secundaire PCB met indicator aan.
De hoofdprint zit dan achter de metalen plaat waar de voedingen op geschroefd zitten (vermoed ik).

Wil niet onnodig van alles los halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaRuBe
mhr-zip schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Heb je al eens gegoogeld op waterzijdig inregelen?

Wel mooi filmpje waar het wordt uitgelegd.

[YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!]

Mijn verklaring dat het wel werkt met alleen de WP is omdat deze een sterkere pomp heeft, en meer water verplaatst.
Ik had zeker al 's gegoogled en ben bekend met waterzijdig inregelen. Dit filmpje had ik dan nog niet gezien, maar is echt super handig. Deze man legt het goed en simpel uit, dus dank voor deze link!

Heb alleen geen infrarood thermometer, maar die kan ik morgen lenen van een maat van me. Ik heb beneden alles nog wat verder dichtgedraaid en het lijkt er nu op dat ik echt bij de juiste setting zit. Morgen met de temp meter kan ik de Delta-T nauwkeurig afstemmen.

Enige waar ik dan wel erg benieuwd naar ben is of deze setting dan ook goed werkt wanneer de warmtepomp weer het werk gaat doen. Hopelijk wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Als je het deksel optilt zie je een zwarte doos zitten met kunststof deksel.
Als je dat kunststof deksel eraf haalt kijk je tegen de achterkant van de hoofd print plaat.

Denk dat het ook mogelijk is om vanaf die positie de printplaat op te tillen en toegang te krijgen tot de connectoren.
Als alle kabels lang genoeg zijn om de printplaat deels eruit te kunnen tillen.

Voor nu laat ik alles voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wybe-V
Marc001 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Als je het deksel optilt zie je een zwarte doos zitten met kunststof deksel.
Als je dat kunststof deksel eraf haalt kijk je tegen de achterkant van de hoofd print plaat.

Denk dat het ook mogelijk is om vanaf die positie de printplaat op te tillen en toegang te krijgen tot de connectoren.
Als alle kabels lang genoeg zijn om de printplaat deels eruit te kunnen tillen.

Voor nu laat ik alles voor wat het is.
Gehele voorzijde er afhalen, dit is het gedeelte waar de ventilator zit
Als je deze heb weg gehaald kijk je tegen de zijkant van de hoofdprint aan en zie je de aansluitstekker zitten van oa de buitenlucht sensor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc001
Kleine waarschuwing mocht je de temperatuur gaan manipuleren.

De waarden van de buiten temperatuur sensor worden wel degelijk gebruikt voor de bescherming tegen vorst.
Mocht je warmtepomp langere tijd uit staan en de sensor is gemanipuleerd dan wordt de pomp niet meer geactiveerd bij vorst. Op pomp niveau level 1 is dit te herkennen aan een verbruik van zo'n 60 watt bij level 3 zo'n 100watt.

Tijdens de vorst (-4) mat de sensor gemanipuleerd zo'n 6 graden.
Er vonden geen vorst bescherming cycles meer plaats, er was geen verbruik van zo'n 60watt.
Uit voorzorg toch maar de manipulatie weg gehaald.
Na nog geen 15 minuten begon meteen de vorst bescherming gedurende de hele nacht bij -4.

Er zijn dus drie temp sensoren die een rol spelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gfsu3vwOjKLMakmCs7YPoltkn4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KmgNCFjgsWqAfZqYAYk0AkNT.jpg?f=user_large

Ontdooi sensor (temp defrost)
Sensor die gebruikt wordt voor een defrost cycle als de warmtewisselaar dicht loopt.

Uitgaande water temp sensor (temp outgoing)
Temperatuur sensor voor het uitgaande water.

Buitentemperatuur lucht sensor (temp outdoor)
De sensor die gemanipuleerd wordt om onder de 5 graden de Aurea te activeren.

Ondanks dat er een defrost sensor op zit, lijkt de buitentemperatuur sensor wel degelijk een rol te hebben in de vorst bescherming aansturing van de unit.

In de Chofu handleiding staat ook dat of de vorst beschemring wordt geregeld op basis van de uitgaande water- of luchttemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS07MNDVt9w80g8JreFAeYQnAe8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YyVxLGpyjGKikiGMOAXcVnpT.jpg?f=user_large

Onduidelijk is wat de unit doet met een luchttemperatuur sensor die +6 meet en een watertemperatuur tegen het vriespunt.

Blijkbaar gebeurt er dan niets en vriest de boel dicht als de Aurea niet geactiveerd wordt door de Anna / Control box.

Kwam deze ook nog tegen bij de FAQ op de Atlantic site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyUA9NBfWw7_BgQyC-gyX0fvmX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8qaMq3Bmyfj6D32rezq8te7T.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Marc001 op 11-01-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Marc001 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:02:
Kleine waarschuwing mocht je de temperatuur gaan manipuleren.

De waarden van de buiten temperatuur sensor worden wel degelijk gebruikt voor de bescherming tegen vorst.
Mocht je warmtepomp langere tijd uit staan en de sensor is gemanipuleerd dan wordt de pomp niet meer geactiveerd bij vorst. Op pomp niveau level 1 is dit te herkennen aan een verbruik van zo'n 60 watt bij level 3 zo'n 100watt.

Tijdens de vorst (-4) mat de sensor gemanipuleerd zo'n 6 graden.
Er vonden geen vorst bescherming cycles meer plaats, er was geen verbruik van zo'n 60watt.
Uit voorzorg toch maar de manipulatie weg gehaald.
Na nog geen 15 minuten begon meteen de vorst bescherming gedurende de hele nacht bij -4.

Er zijn dus drie temp sensoren die een rol spelen:

[Afbeelding]

Ontdooi sensor (temp defrost)
Sensor die gebruikt wordt voor een defrost cycle als de warmtewisselaar dicht loopt.

Uitgaande water temp sensor (temp outgoing)
Temperatuur sensor voor het uitgaande water.

Buitentemperatuur lucht sensor (temp outdoor)
De sensor die gemanipuleerd wordt om onder de 5 graden de Aurea te activeren.

Ondanks dat er een defrost sensor op zit, lijkt de buitentemperatuur sensor wel degelijk een rol te hebben in de vorst bescherming aansturing van de unit.

In de Chofu handleiding staat ook dat of de vorst beschemring wordt geregeld op basis van de uitgaande water- of luchttemperatuur.

[Afbeelding]

Onduidelijk is wat de unit doet met een luchttemperatuur sensor die +6 meet en een watertemperatuur tegen het vriespunt.

Blijkbaar gebeurt er dan niets en vriest de boel dicht als de Aurea niet geactiveerd wordt door de Anna / Control box.

Kwam deze ook nog tegen bij de FAQ op de Atlantic site:

[Afbeelding]
duidelijk! Ik neem aan dat als je hem 'manipuleert' door hem in de kast te stoppen dit gevaar relatief klein is. Als de Wp een tijd niet draait wordt alles koud en zal het vorst programma gaan draaien. Of mis ik wat?

Eigenlijk willen we dus de control box kunnen aanpassen... maar ja.

Zou je niet gewoon de thermostaat die hierbij wordt geleverd rechtstreeks kunnen aansluiten? https://www.centralheatin...stallation-Manual-R32.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door schjjaap op 11-01-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
duidelijk! Ik neem aan dat als je hem 'manipuleert' door hem in de kast te stoppen dit gevaar relatief klein is. Als de Wp een tijd niet draait wordt alles koud en zal het vorst programma gaan draaien. Of mis ik wat?
@schjjaap je mist daarna bijvoorbeeld de installatie en/of productgarantie :X ...als het niet had uitgemaakt was de sensor wel in de kast gemonteerd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
schjjaap schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Eigenlijk willen we dus de control box kunnen aanpassen... maar ja.

Zou je niet gewoon de thermostaat die hierbij wordt geleverd rechtstreeks kunnen aansluiten? https://www.centralheatin...stallation-Manual-R32.pdf
In de kast zal niet veel helpen. Als de Aurea uit staat is het daar ook koud.
Als de Aurea dan wel aan springt wordt het al snel warm (>10 graden) en gaat de Aurea op lagere toeren draaien.

@Freeckje heeft nog een vraag gesteld in dit topic mbt het protocol van de Control Box.

Zit allemaal in beton gegoten.
De Aurea / Chofu is makkelijk in staat het huis op temperatuur te houden bij 5< graden.
Zelfs hier in een jaren 30 huis met goede na isolatie.

Nu ook om 8:00: het is 3.5 graden.
CV ketel aangesprongen }:|
De sensor even opgewarmd (>4 a 5 graden) :Y
Aurea staat nu met twee vingers in zijn neus de boel warm te houden. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
Sinds vandaag met temperaturen van 4+ doet de wp het steeds voor een uur haalt makkelijk de 45gr maar gaat dan weer over op de cv. Zou dit met de manipulatie te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
K.jansen schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:39:
Sinds vandaag met temperaturen van 4+ doet de wp het steeds voor een uur haalt makkelijk de 45gr maar gaat dan weer over op de cv. Zou dit met de manipulatie te maken hebben?
Zet er even bij hoe je gemanipuleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Marc001 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:21:
[...]

In de kast zal niet veel helpen. Als de Aurea uit staat is het daar ook koud.
Als de Aurea dan wel aan springt wordt het al snel warm (>10 graden) en gaat de Aurea op lagere toeren draaien.

@Freeckje heeft nog een vraag gesteld in dit topic mbt het protocol van de Control Box.

Zit allemaal in beton gegoten.
De Aurea / Chofu is makkelijk in staat het huis op temperatuur te houden bij 5< graden.
Zelfs hier in een jaren 30 huis met goede na isolatie.

Nu ook om 8:00: het is 3.5 graden.
CV ketel aangesprongen }:|
De sensor even opgewarmd (>4 a 5 graden) :Y
Aurea staat nu met twee vingers in zijn neus de boel warm te houden. :O
Ik wil toch wel hier een keertje in duiken.... https://github.com/aerona-chofu-ashp/docs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
mhr-zip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Zet er even bij hoe je gemanipuleerd hebt.
In een flesje met glaswol en in de kast gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
wybe-V schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:54:
Waar zit de aansluitstekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wybe-V
mahzemin schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:26:
[...]

Waar zit de aansluitstekker?
Boven en voorzijde losmaken dan zie je de hoofdprint zitten
Kabel sensor volgen en dan weet je welke stekker je moet hebben 🛠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Hi, inmiddels druk met het waterzijdig inregelen. Dat gaat best ok, maar is een tijdrovende klus.
Ik ben nog wat verder gaan verdiepen over het feit dat ik in de Plugwise instellingen niet de Max. Aanvoertemp kan wijzigen, zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FT8pvz1eyZXCyG6WMDhULnDCphs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KTTuBwDguXJ4gxe69XVSeU0w.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ergens gelezen (kan het zo snel niet meer vinden waar) dat dit alleen gewijzigd kan worden indien het protocol Opentherm is. Volgens de app is dat zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLGuTcT-3HZVBxBDRxm7f7KHT3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d5J3tdhCYQhAysc7pKybF6nj.png?f=user_large

Maar als ik naar mijn grafiek kijk, heb ik niet de indruk dat dit Opentherm is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFoUikaXlZFafIOlZGKb27Wyq-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gEHzAc9jshZqt1cKxO6J0PUx.png?f=user_large

Dus zoals ik het dan zie, zegt de APP dat e.e.a. opentherm is, maar zie ik dat niet terug in het gedrag.
Daarop ben ik maar 's mijn ketel ingedoken om te zien of en zo ja, hoe de VR33 module is aangesloten.
Zie de foto's hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHVTZnq7lGAosQ7_LCM6UjEc-2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUUqC4UvJn177gzvUKjLbwz7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUao9RQj4DGyPuxdeIVRO_O5hFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wScbW07PXTzkrag0iRewbpkk.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand of dit wel goed is aangesloten?
Via https://www.plugwise.com/aansluittabel/ zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxf3gtL7xkYx4P0VJPxykyjkxfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMQbnJP6yLipBVHMGNahYgl4.png?f=fotoalbum_large
Ik heb nu de indruk dat e.e.a. niet goed is aangesloten. Als ik naar mijn situatie kijk, interpreteer ik dat ANNA op RT24 is aangesloten en dus Aan/Uit.

Graag jullie hulp? Ik wil de boel graag daadwerkelijk op Opentherm hebben, hoe doe ik dat?
Of zit ik wellicht helemaal verkeerd en zit het prima zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wybe-V
Bij mij kan ik ook niet Plugwise instellingen voor de Max. Aanvoertemp wijzigen, bij mij staat deze op 50graden
De WP/Anna is niet gekoppeld met de CV-ketel

Ik het 2 thermostaten 1 voor de WP en 1 voor de CV
Kan dus de WP en CV tegelijk in bedrijf nemen, nu met het koude weer is dit wel zo fijn
Heb de CV vermogen verlaagd naar 20% en CV-pomp ook op min capaciteit gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Kan je die Max temp wel aan passen als je de weersafhankelijke regeling uitzet? Op mijn Adam is geen weersafhankelijke regeling en kan ik de max temp aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
schjjaap schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:13:
Kan je die Max temp wel aan passen als je de weersafhankelijke regeling uitzet? Op mijn Adam is geen weersafhankelijke regeling en kan ik de max temp aanpassen.
Net geprobeerd, maar ook dan niet mogelijk de Max temperatuur aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
JaRuBe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:09:
Hi, inmiddels druk met het waterzijdig inregelen. Dat gaat best ok, maar is een tijdrovende klus.
Ik ben nog wat verder gaan verdiepen over het feit dat ik in de Plugwise instellingen niet de Max. Aanvoertemp kan wijzigen, zie plaatje
[Afbeelding]

Ik heb ergens gelezen (kan het zo snel niet meer vinden waar) dat dit alleen gewijzigd kan worden indien het protocol Opentherm is. Volgens de app is dat zo:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus zoals ik het dan zie, zegt de APP dat e.e.a. opentherm is, maar zie ik dat niet terug in het gedrag.
Daarop ben ik maar 's mijn ketel ingedoken om te zien of en zo ja, hoe de VR33 module is aangesloten.
Zie de foto's hieronder:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nu de indruk dat e.e.a. niet goed is aangesloten. Als ik naar mijn situatie kijk, interpreteer ik dat ANNA op RT24 is aangesloten en dus Aan/Uit.

Graag jullie hulp? Ik wil de boel graag daadwerkelijk op Opentherm hebben, hoe doe ik dat?
Ik heb dezelfde CV-ketel. Eerst zat er geen OT in. Toen kon ik via Plugwise àlles wijzigen. Na de plaatsing van VR33 kan ik ook alles wijzigen.
De installateur moest wel de Servicedesk van Vaillant bellen om de OT goed aan te sluiten.
Ik kan er helaas niet bij voor een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
Helaas springt de cv nog steeds bij vandaag, afgelopen nacht heeft de wp netjes zijn werk gedaan tot ongeveer 8 uur vanmorgen daarna springt continu de cv weer bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
JaRuBe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Net geprobeerd, maar ook dan niet mogelijk de Max temperatuur aan te passen.
Bij mij het zelfde kan de Max temp niet aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 19:31
Volgens mij stel je dat op de ketel zelf in en neemt hij de waarde over als opentherm werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
K.jansen schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:34:
Helaas springt de cv nog steeds bij vandaag, afgelopen nacht heeft de wp netjes zijn werk gedaan tot ongeveer 8 uur vanmorgen daarna springt continu de cv weer bij
Waarschijnlijk door de dag verhoging?
Je moet goed in de metingen kijken via de App van Plugwise.
Je ziet meteen waarom de CV bij springt.

Misschien een te grote delta tussen WP aanvoer temp en Setpoint Anna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
Marc001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Waarschijnlijk door de dag verhoging?
Je moet goed in de metingen kijken via de App van Plugwise.
Je ziet meteen waarom de CV bij springt.

Misschien een te grote delta tussen WP aanvoer temp en Setpoint Anna.
Hier altijd op standaard 22 graden word niet aangezeten om te verhogen of te verlagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e8fcR-7EQEL4zlYAm39NnASyho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kA4d7zmdk4tgvpUSdBVG3yPd.png?f=fotoalbum_large

Naar mijn weten liggen de setpoings wel goed bij elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
K.jansen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:55:
[...]

Hier altijd op standaard 22 graden word niet aangezeten om te verhogen of te verlagen

[Afbeelding]

Kun je een schermprint maken van een hele dag? Met tijden er bij?

Dit kan ook via een laptop / desktop door in te loggen op de gateway.
Dan wordt het niet in elkaar gedrukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
K.jansen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:55:
[...]

@K.jansen Verlagen gaat hij in dit geval zeker niet gebeuren ...je haalt immers nooit je setpoint (zwarte lijn) in deze grafiek, sterker nog aanvoertemp loopt er alleen maar verder van weg.

Je setpoints liggen NIET bij elkaar, je gemeten waardes (rood/blauw) lopen paralel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
@K.jansen @Erik-1978 inderdaad je aanvoer rood en setpoint zwart liggen denk ik te ver.
Deze delta mag maximaal 5 graden zijn.

Ik kan niet inschatten hoeveel het in jouw scherm print is.

Hou er ook rekening mee dat je WP in toeren zakt door de temp meter die in de kast ligt.
Bij 10 graden gaat de WP duidelijk in toeren omlaag en gaat minder warmte leveren.
Dan zakt de aanvoer temp en haalt hij het setpoint niet meer.
Je CV springt dan bij.

In die kast loopt relatief de temp best snel op door de warme aanvoer en retour leidingen.
Ik heb dat ervaren en een paar pagina's terug de metingen laten zien.
Mijn gas verbruik ging omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 16-01-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hullie
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-02-2024
@JaRuBe
Je ketel zit aan/uit aangesloten.
Dan kun je geen extra zaken aansturen. Dat kan wel via opentherm of de ebus.
Links op je foto zie je de opentherm print met de grijze jumper/aansluitstekker.
Die is met een rode draad "gebrugt"
Je kan de kabels gebruiken die in de 24 RT zitten en die aansluiten op de grijze stekker (let wel even op de juiste +-).
Volgens mij hoeft je dan niet de 24 rt te overbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnzgeZVCXLh_JDiUTODfXsR9n1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQNa9NNHWuZGSpw57YjuLrR4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hullie op 16-01-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hullie
JaRuBe schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie de foto's hieronder:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie bericht hierboven.
Mocht het niet zelf lukken, dan kom ik wel ff langs om aan te sluiten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Hullie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Zie bericht hierboven.
Mocht het niet zelf lukken, dan kom ik wel ff langs om aan te sluiten :*)
Kijk, wat een service! Altijd welkom natuurlijk.

Op deze site lees ik dat er wel een brug moet op de 24RT. Heb dat net ook elders gelezen, maar ik ga het allemaal gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hullie
JaRuBe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Kijk, wat een service! Altijd welkom natuurlijk.

Op deze site lees ik dat er wel een brug moet op de 24RT. Heb dat net ook elders gelezen, maar ik ga het allemaal gewoon proberen.
In de installateurshandleiding staat ook een verwijzing naar een tekening. op die tekening is de 24RT ook gebrugt. Dus dat zal vermoedelijk wel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
Marc001 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:22:
@K.jansen @Erik-1978 inderdaad je aanvoer rood en setpoint zwart liggen denk ik te ver.
Deze delta mag maximaal 5 graden zijn.

Ik kan niet inschatten hoeveel het in jouw scherm print is.

Hou er ook rekening mee dat je WP in toeren zakt door de temp meter die in de kast ligt.
Bij 10 graden gaat de WP duidelijk in toeren omlaag en gaat minder warmte leveren.
Dan zakt de aanvoer temp en haalt hij het setpoint niet meer.
Je CV springt dan bij.

In die kast loopt relatief de temp best snel op door de warme aanvoer en retour leidingen.
Ik heb dat ervaren en een paar pagina's terug de metingen laten zien.
Mijn gas verbruik ging omhoog.
Hij werkt hier eigenlijk wel naar behoren met temperaturen onder de 4 graden zelfs met vorst. De cv ketel springt wel eens bij maar is echt minimaal. Voor de manipulatie toen het kouder was buiten onder de 4 graden verbruikte ik alleen maar gas rond de 9/10 kuub per dag nu in combinatie met de wp zit ik rond de 2/3 kuub. Ben alleen benieuwd wat er straks gebeurd als de temperatuur weer boven de 5 graden komt. Zou het dan het beste zijn om de manipulatie er weer af te halen en op de normale manier weer op te hangen? Dan lijkt het me dat het toch alleen nog maar warmer word in de kast? Misschien dan toch de buitenvoeler met fles buiten de kast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
K.jansen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Hij werkt hier eigenlijk wel naar behoren met temperaturen onder de 4 graden zelfs met vorst. De cv ketel springt wel eens bij maar is echt minimaal. Voor de manipulatie toen het kouder was buiten onder de 4 graden verbruikte ik alleen maar gas rond de 9/10 kuub per dag nu in combinatie met de wp zit ik rond de 2/3 kuub. Ben alleen benieuwd wat er straks gebeurd als de temperatuur weer boven de 5 graden komt. Zou het dan het beste zijn om de manipulatie er weer af te halen en op de normale manier weer op te hangen? Dan lijkt het me dat het toch alleen nog maar warmer word in de kast? Misschien dan toch de buitenvoeler met fles buiten de kast hangen.
Dir is precies wat ik ook zie. In totaal inclusief warm water 2 kuub gas verbruikt en 13kWh electra voor de WP. Ook ik gebruikt bij dit weer tegen de 10 kuub per dag met alleen de ketel. Ik heb wel de nachtverlaging flink terugbracht to max 1.5 graden. Alleen onze slaapkamer (waar het raam open staat) gaat de temp richting 10 gr in de ochtend. Ik laat dan in kleine stapjes gedurende de hele dag de slaapkamer weer opwarmen. Dat is wel erg prettig van de zoneregeling met de Adam.

Ik was ook van plan als het weer zo rond de 5 graden is de voeler op een wat koelere plek te zetten.

BTW is zie regelmatig de defrost in gang gaan dus ik ben niet echt bang voor bevriezing....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maudIo8sOMYAB9N-gWe-1qCtOlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9yBj8sGOM9M1YI093n0xN8w6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door schjjaap op 16-01-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
schjjaap schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:51:
[...]

Dir is precies wat ik ook zie. In totaal inclusief warm water 2 kuub gas verbruikt en 13kWh electra voor de WP. Ook ik gebruikt bij dit weer tegen de 10 kuub per dag met alleen de ketel. Ik heb wel de nachtverlaging flink terugbracht to max 1.5 graden. Alleen onze slaapkamer (waar het raam open staat) gaat de temp richting 10 gr in de ochtend. Ik laat dan in kleine stapjes gedurende de hele dag de slaapkamer weer opwarmen. Dat is wel erg prettig van de zoneregeling met de Adam.

Ik was ook van plan als het weer zo rond de 5 graden is de voeler op een wat koelere plek te zetten.

BTW is zie regelmatig de defrost in gang gaan dus ik ben niet echt bang voor bevriezing....

[Afbeelding]
En waar en hoe heb jij de buitenvoeler dan? Hier ook regelmatig in de defrost. Dat werkt allemaal naar behoren. Misschien gaat het ook wel goed straks binnen in de kast met een fles en glaswol het warmt hem namelijk op en het glaswol houd de warmte vast. Ik ga het vanaf volgende week eerst eens bekijken met hogere temperaturen. Hier bewust geen nacht verlaging invm. De baby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud02
  • Laatst online: 06-06 10:21
Bij mijn installatie heb ik nog geen manipulatie van de tempratuursensor toegepast, maar alles samengevat zou ik dat ook het liefste alleen doen als het buiten tussen 1 en 6 graden is. Eigenlijk gewoon de ondergrens voor de warmtepomp naar 1 graad boven 0 verplaatsen.

Nu ken ik Home Automation qua mogelijkheden niet, maar het zou toch mogelijk moeten zijn om tussen de 1 en 6 graden buitentempratuur een weerstand over de tempratuursensor actief te laten worden... Of is dat om een of andere reden een slecht plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
K.jansen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:37:
[...]

En waar en hoe heb jij de buitenvoeler dan? Hier ook regelmatig in de defrost. Dat werkt allemaal naar behoren. Misschien gaat het ook wel goed straks binnen in de kast met een fles en glaswol het warmt hem namelijk op en het glaswol houd de warmte vast. Ik ga het vanaf volgende week eerst eens bekijken met hogere temperaturen. Hier bewust geen nacht verlaging invm. De baby.
Ik heb de voeler in de kast getaped net boven de retour leiding. Ik ga nog een iets kouder plekje zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Ruud02 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:57:
Bij mijn installatie heb ik nog geen manipulatie van de tempratuursensor toegepast, maar alles samengevat zou ik dat ook het liefste alleen doen als het buiten tussen 1 en 6 graden is. Eigenlijk gewoon de ondergrens voor de warmtepomp naar 1 graad boven 0 verplaatsen.

Nu ken ik Home Automation qua mogelijkheden niet, maar het zou toch mogelijk moeten zijn om tussen de 1 en 6 graden buitentempratuur een weerstand over de tempratuursensor actief te laten worden... Of is dat om een of andere reden een slecht plan?
Als dat zou kunnen zou ik dat ook doen. Ik ben meer thuis in software dat hardware maar ik heb nog nooit gehoord van een weerstand die je actief kan aansturen vanuit software maar misschien bestaat dat.

Het beste zou toch zijn als we het protocol tussen de box en de Aurea konden volgen en manipuleren maar dat zit redelijk dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Ruud02 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:57:

In die hoek zit ik ook te denken.

Moet mogelijk zijn om met een aparte temperatuur meter een schakeling te activeren bij <4 graden die een weerstand activeerd parallel over de sensor.

Om vervolgens weer uit te gaan bij <0.

Ben alleen totaal niet thuis in fijne electronica en print boards eventueel in combinatie met software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Hmm, er zijn wel mensen met dit soort dingen bezig: https://community.home-as...tant-via-esphome/142704/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud02
  • Laatst online: 06-06 10:21
Als ik het goed begrepen heb, zet je een weerstand parallel over de sensor. Dat zou je dus met een klein relais aan kunnen sturen.

- Tempratuursensor die op Home Assistant gekoppeld is (TS_HA), en de werkelijke buitentempratuur meet
- Over de tempratuursensor van de Aurea (TS_AU) een weerstand die geschakeld wordt met een relais
- Zodra sensor TS_HA een tempratuur tussen 1 en 6 graden meet, dan zou Home Automation de weerstand op TS_AU actief maken

Zoiets dacht ik aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
@Ruud02 inderdaad zoiets.

Of een kant en klare temperatuur regelaar er tussen die je kan laten schakelen op specifieke temperaturen:

Dit ding

Het geschakelde relais contact dan in serie met de weerstand.

Of met een Arduino zoiets als dit:

Arduino temp based relais

Stukje code moet dan aangepast worden om een tweede temperatuur trigger toe te voegen.

Relais_State High if T = > 0 and < 5 //temp manipulatie
Else Relais State is Low //geen temp manipulatie

Die Arduino is dan wel een nettere oplossing met meer mogelijkheden.

[ Voor 30% gewijzigd door Marc001 op 17-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Hullie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:29:
[...]

In de installateurshandleiding staat ook een verwijzing naar een tekening. op die tekening is de 24RT ook gebrugt. Dus dat zal vermoedelijk wel moeten.
Nou, het is vanmorgen gelukt hoor Dus de draadjes uit de RT24 gehaald en op de VR33 aangesloten. De brug die daar in zat, heb ik gebruikt om de RT24 te bruggen.
Maar toen... gebeurde er nog niks.
Wat blijkt, op de ControlBox behorende bij deze WP zit ook een kleine switch verborgen. Deze stond nog op aan/uit, maar toen ik die op OT zetten was alles opgelost en werkt alles middels Opentherm.

Nu de komende dagen kijken hoe dat gaat, eerste inzichten zeggen dat hij aardig aan het pendelen is, maar wellicht is dat ook een gevolg van het opnieuw inleren van de thermostaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiVfwqHeHt8mG1rCGPbQVmmLuXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mu0bG0BdpIPiZbxoOkV2FqaN.png?f=fotoalbum_large

Rode pijl: warm water gebruik
Gele pijl: heeft met verhoging temp de maken. Overdag staat temp vanaf 06.30 uur op 18,5, vanaf 17.30 uur op 19,0 en vanaf 22 uur op 18,0
Groene pijl: daar was ik de boel aan het omzetten.

Er komen na deze aanpassing ook wat nieuwe sensoren in HA...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvBreeschoten
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-07 09:31
Ik schakel de manupulatie weerstand voor de BT met een wifi schakelaar van shelly. Dus tussen 5en 0 graden verhoog ik de gemeten BT , dus blijft de unit draaien, wel met soms defrost cyclus.
Komt natuurlijk omdat er dan vocht neerslaat op de condensor.
Aaangezien ik snachts niet verwarm, zet ik de wifi schakelaar snachts weer uit, meet de unit weer de mormale buiten temperatuur en zal dan desnoods ook weer in vorstschakeling komen.
Weet ik zeker dat unit niet bevriest en als ie overdag draait kan ik meer gebruik maken van de unit, bedenk wel dat de COP van de unit drastisch zakt, dus die zakt van ruim 4 naar bijna 1.5 schat ik in.
Weet niet of het financieeel dan nog wel zo voordelig is, maar zo lang er gesaldeerd wordt en je hebt stroom over dan zo lang mogelijk doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
JanvBreeschoten schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:58:
Ik schakel de manupulatie weerstand voor de BT met een wifi schakelaar van shelly. Dus tussen 5en 0 graden verhoog ik de gemeten BT , dus blijft de unit draaien, wel met soms defrost cyclus.
Komt natuurlijk omdat er dan vocht neerslaat op de condensor.
Aaangezien ik snachts niet verwarm, zet ik de wifi schakelaar snachts weer uit, meet de unit weer de mormale buiten temperatuur en zal dan desnoods ook weer in vorstschakeling komen.
Weet ik zeker dat unit niet bevriest en als ie overdag draait kan ik meer gebruik maken van de unit, bedenk wel dat de COP van de unit drastisch zakt, dus die zakt van ruim 4 naar bijna 1.5 schat ik in.
Weet niet of het financieeel dan nog wel zo voordelig is, maar zo lang er gesaldeerd wordt en je hebt stroom over dan zo lang mogelijk doordraaien.
Goede info.
Met welke weerstand schakel jij?

Van het voorjaar ga ik met een Arduino aan de gang.
Voordeel is dat ik dan niet de buiten temp in de gaten moet houden ivm vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Ik heb de temperatuursensor met 5c meer gemanipuleerd. De warmtepomp start keurig en draait ca 1 uur. Hierna wordt de CV ingeschakeld terwijl het niet hoeft. Na een tijdje gaat de WP weer verder. En andersom. Wat doe ik verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhNZRoNWGkqC12FuR3gveHxjAMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJ8S5ufyvYozigjYnQsQ63vd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE4lde-prcoHZMfj815bhNkXQxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxvCpDKBYBuUA2H1CQULluyf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHarmsen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-06 21:20
mahzemin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:24:
Ik heb de temperatuursensor met 5c meer gemanipuleerd. De warmtepomp start keurig en draait ca 1 uur. Hierna wordt de CV ingeschakeld terwijl het niet hoeft. Na een tijdje gaat de WP weer verder. En andersom. Wat doe ik verkeerd?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je buitendeel vriest dicht en dan volgt naar verloop van tijd een defrost-cycle. Na de cycle beoordeelt het systeem of deze de offset temperatuur heeft bereikt in de stookcycle. Hij kijkt (volgens mijn observaties) naar de delta-T tussen aan- en afvoer en de doeltemperatuur. Als dit gat te groot wordt dan gaat de opdracht naar de CV-ketel. Je kunt dit gedrag reduceren door te doeltemperatuur te verlagen. Ik stook op lage temperatuur (32/31) met vloerverwarming en kan daarmee het systeem na de defrost laten doorstarten naar het buitendeel. Het is uiteraard wel een trade-off omdat de vraag is of je met een lagere doeltemperatuur voldoende warmte in de woning brengt op het warmteverlies te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Dank voor de reactie die mij logisch lijkt. Ik ga de stooklijn verlagen, dan kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
GerardHarmsen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:11:
[...]

Je buitendeel vriest dicht en dan volgt naar verloop van tijd een defrost-cycle. Na de cycle beoordeelt het systeem of deze de offset temperatuur heeft bereikt in de stookcycle. Hij kijkt (volgens mijn observaties) naar de delta-T tussen aan- en afvoer en de doeltemperatuur. Als dit gat te groot wordt dan gaat de opdracht naar de CV-ketel. Je kunt dit gedrag reduceren door te doeltemperatuur te verlagen. Ik stook op lage temperatuur (32/31) met vloerverwarming en kan daarmee het systeem na de defrost laten doorstarten naar het buitendeel. Het is uiteraard wel een trade-off omdat de vraag is of je met een lagere doeltemperatuur voldoende warmte in de woning brengt op het warmteverlies te compenseren.
Het verschil tussen de kamertemperatuur (18,5) en de gevraagde temperatuur (19) was niet groot. En buiten was het ca 3c. Met de manipulatie was het 8c. Dan verwacht je dat de WP blijft draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wybe-V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rVtVKxEgoszBjOcSUGwwkelI4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIMFhj0hevcnf1bGIRSAKlap.jpg?f=fotoalbum_large

5-standen schakelaar gemaakt met de volgende weerstanden 68, 100, 150, 220kohm en stand-5 geen weerstand
Afhankelijk van de buitentemperatuur kan ik een stand kiezen zodat de WP op ca 5a6 graden blijft werken
Ook de stand-5 zonder weerstand als het buiten weer warmer wordt boven de 4a5 graden wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
wybe-V schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:24:
[Afbeelding]

5-standen schakelaar gemaakt met de volgende weerstanden 68, 100, 150, 220kohm en stand-5 geen weerstand
Afhankelijk van de buitentemperatuur kan ik een stand kiezen zodat de WP op ca 5a6 graden blijft werken
Ook de stand-5 zonder weerstand als het buiten weer warmer wordt boven de 4a5 graden wordt
Ziet er goed uit. Ik zoek ook zo’n oplossing. Is het mogelijk om een foto te plaatsen hoe dit inde WP is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
mahzemin schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Het verschil tussen de kamertemperatuur (18,5) en de gevraagde temperatuur (19) was niet groot. En buiten was het ca 3c. Met de manipulatie was het 8c. Dan verwacht je dat de WP blijft draaien.
Hoe heb je gemanipuleerd?
Vandaag met 2 - 3 graden heeft de WP de hele dag gedraaid.
Via een lampje in glaswol die om het kwartier aan gaat voor 15 minuten, dus 2x per uur aan.
Stabiele manipulatie net boven de 4 graden.
Radiatoren, hele dag 19,5 vanaf 13:00 naar 20 om 16:00 naar 20.5

De manipulatie wordt later een Adruino met eigen temp meter.
Met relais die de weerstand(en) schakelt en wat programmering.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 20-01-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Marc001 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Hoe heb je gemanipuleerd?
Vandaag met 2 - 3 graden heeft de WP de hele dag gedraaid.
Via een lampje in glaswol die om het kwartier aan gaat voor 15 minuten, dus 2x per uur aan.
Stabiele manipulatie net boven de 4 graden.
Radiatoren, hele dag 19,5 vanaf 13:00 naar 20 om 16:00 naar 20.5

De manipulatie wordt later een Adruino met eigen temp meter.
Met relais die de weerstand(en) schakelt en wat programmering.
Ik heb een LED-lamp van 3w naast de sensor hangen die voor een constante temperatuur van 6C zorgt. Gevraagde temperatuur is 19C. De kamertemperatuur blijft maar 18,6C staan. Ik doe ergens iets niet goed maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
mahzemin schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:22:
[...]

Ik heb een LED-lamp van 3w naast de sensor hangen die voor een constante temperatuur van 6C zorgt. Gevraagde temperatuur is 19C. De kamertemperatuur blijft maar 18,6C staan. Ik doe ergens iets niet goed maar wat?
Ik weet niet hoe de isolatie is in je huis maar het lijkt erop dat je WP het niet redt.
Aangezien je niet boven de 18.6 komt.

Hier een jaren 30 hoek huis: aanbouw met licht straat, erker en maar drie radiatoren in de woonruimte.
HR++, vloer en spouw isolatie.
Constante nacht temp van 19.5 waarbij de WP dit redt.
Heel af en toe springt de CV bij maar dat is 2 - 3 keer per dag.
Gister 2.5m3 gas inclusief douchen.

Mijn stookcurve staat nu op
-10 60 graden
+20 40 graden

Max temp 55
Min temp 30

Ik zou proberen de setpoints wat hoger te krijgen door de temp bij -10 te verhogen.
Ik ben begonnen bij 55.
Ik heb dat stapje voor stapje (per graad) verhoogt de laatste weken tot 60 graden.
Tot het punt waarop de WP er mee stopt (delta T setpoint en WP aanvoer >5)
Dit is echt afhankelijk van de isolatie staat van je woning.
Dit zal je gestructureerd moeten doen en goed onthouden wat je hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Marc001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Ik weet niet hoe de isolatie is in je huis maar het lijkt erop dat je WP het niet redt.
Aangezien je niet boven de 18.6 komt.

Hier een jaren 30 hoek huis: aanbouw met licht straat, erker en maar drie radiatoren in de woonruimte.
HR++, vloer en spouw isolatie.
Constante nacht temp van 19.5 waarbij de WP dit redt.
Heel af en toe springt de CV bij maar dat is 2 - 3 keer per dag.
Gister 2.5m3 gas inclusief douchen.

Mijn stookcurve staat nu op
-10 60 graden
+20 40 graden

Max temp 55
Min temp 30

Ik zou proberen de setpoints wat hoger te krijgen door de temp bij -10 te verhogen.
Ik ben begonnen bij 55.
Ik heb dat stapje voor stapje (per graad) verhoogt de laatste weken tot 60 graden.
Tot het punt waarop de WP er mee stopt (delta T setpoint en WP aanvoer >5)
Dit is echt afhankelijk van de isolatie staat van je woning.
Dit zal je gestructureerd moeten doen en goed onthouden wat je hebt gedaan.
Dank voor de reactie.
Het is een goed geïsoleerde hoekwoning uit 1997.
Ik ga weer experimenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.jansen
Sinds gisteren weer temperaturen boven de 5 graden. De buitenvoeler zit nog steeds in de kast met een fles glaswol. Ketel is niet bijgesprongen alles draait via de wp. Ook met temperaturen onder het vriespunt enige wat ik verander zijn de setpoits die staan nu hoger dan met vorst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wybe-V
Om de buitenvoeler een hogere temp te geven zodat de WP ook onder de 4 graden blijft werken wordt een weerstand van 68 a 100 K-okm parallel over de buitenvoeler gezet, maar als je nu de de buitenvoeler afkoppelt en je zet een weerstand van ca 24 K-ohm rechtstreeks naar de WP
Door de vaste weerstand zal de WP een temp van ca 4,5 a 5 graden meten

Mogelijk zal door deze aanpassing de WP ook meer naar een hoger vermogen gaan, dan door de aanpassing met met de parallel weerstand
Ik zal dit een keer uit testen zodra het weer een kou periode komt van onder de 4 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
Ik vond nog een leuk relais wat in deze situaties bruikbaar is via Zigbee voor testen of finale oplossing, bijvoorbeeld om een parallelle weerstand te schakelen of onder de 4,5C volledig om te schakelen naar 24 Kohm:
Tweekanaals Zigbee relaismodule

Via ali kon ik nog meer kanaals vinden, tot 16 kanaals.

Ik heb er nog geen ervaring mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
Ik heb vannacht gedraaid rond het vriespunt met een directe 24 k-Ohm weerstand (23,8 k-Ohm), zie onderstaande figuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEaymlqOvsoDYuo04zNTmXOmfus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u72L567R0VnMMeZzVrr0O33C.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipnG6PMLKwBuuNQBuEJUYUwY49U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74uubW62ZZi6y6GmXaMUvdtn.png?f=fotoalbum_large

De warmtepomp heeft wel elk uur geprobeerd op te pakken maar met een laag vermogen ca. 700W. Aanvoer temperatuur vraag was ca. 47C wellicht was die wat te hoog. Vanmorgen vanaf 8:00 begon hij pas hogere vermogens te draaien met een lagere aanvoer temperatuur vraag ca 37C.

(NB. rond 10:00 met hele gezin gedoucht)...
(NB. ik ben ook bezig het pendelgedrag van de ketel wat te beperken maar de antipendel staat nu wel heel lang ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Douwetje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:49:
Ik heb vannacht gedraaid rond het vriespunt met een directe 24 k-Ohm weerstand (23,8 k-Ohm), zie onderstaande figuren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De warmtepomp heeft wel elk uur geprobeerd op te pakken maar met een laag vermogen ca. 700W. Aanvoer temperatuur vraag was ca. 47C wellicht was die wat te hoog. Vanmorgen vanaf 8:00 begon hij pas hogere vermogens te draaien met een lagere aanvoer temperatuur vraag ca 37C.

(NB. rond 10:00 met hele gezin gedoucht)...
(NB. ik ben ook bezig het pendelgedrag van de ketel wat te beperken maar de antipendel staat nu wel heel lang ingesteld).
Ik wil ook een weerstand plaatsen maar weet niet precies waar. Kan ik een foto ontvangen hoe zo’n weerstand is geplaatst? Ik heb nu een 3W led-lamp om te manipuleren. Het werkt wel maar niet optimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douwetje
1. Maak alles spanningloos
2. Verwijder de bovenkap met de vier kruiskop schroeven
3. Verwijder de kap aan de voorzijde (ventilator) met vijf kruiskop schroeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6-wGbvUCBxXs8jIFYsnbKCfaMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JdJKydeZuiasz5v60iavPdiT.jpg?f=user_large

4. Rechtsboven (van voren gezien) is de grote printplaat zichtbaar in de zwarte kunststof doos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFH6503cWCgYHS2tJx4LUbk0zfY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ktGNGufcnXREGy4WICDRUxPO.jpg?f=user_large

5. Er loopt één kabeltje naar de temperatuursensor aan de achterzijde, bij mij in een flexibel zwart kunststof buisje. Haal het stekkertje los. In deze stekker kun je met een beetje moeite een weerstand in het stekkertje bijproppen of doorhalen en een kroonsteentje ertussen zoals ik tijdelijk heb gedaan.

Ik heb op het kroonsteentje een lange kabel naar binnen gelegd zodat ik van binnenuit in alle comfort de weerstand kan wisselen. Operationeel meet ik over deze weerstand op dit moment 3 tot 3,5 Volt, afhankelijk van de momentane weerstand. Zo kan ik controleren of het kroonsteentje genoeg contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Douwetje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:00:
[Afbeelding]

Dank.

4. Rechtsboven (van voren gezien) is de grote printplaat zichtbaar in de zwarte kunststof doos
[Afbeelding]

5. Er loopt één kabeltje naar de temperatuursensor aan de achterzijde, bij mij in een flexibel zwart kunststof buisje. Haal het stekkertje los. In deze stekker kun je met een beetje moeite een weerstand in het stekkertje bijproppen of doorhalen en een kroonsteentje ertussen zoals ik tijdelijk heb gedaan.

Ik heb op het kroonsteentje een lange kabel naar binnen gelegd zodat ik van binnenuit in alle comfort de weerstand kan wisselen. Operationeel meet ik over deze weerstand op dit moment 3 tot 3,5 Volt, afhankelijk van de momentane weerstand. Zo kan ik controleren of het kroonsteentje genoeg contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 15:08
Even 2 vragen waar ik mee zit.

1) De bypass die direct na de warmtepomp is geplaatst. Hoe regel je die het beste in?
Wat ik nu merk is dat als ik hem zo instel dat er pas flow is over de bypass als de CV en Warmtepomp tegelijk draaien (bij defrost cycle) dat de warmtepomp dan moeite heeft om de retourtemperatuur hoger te krijgen als 24 graden. Als de gevraagde aanvoertemperatuur hoger is als 36 graden dan neemt de CV het over. Vrij vaak dus. Dus als je de bypass inregelt waarvoor die eigenlijk bedoelt is dan dient de warmtepomp al het werk te doen, bypass staat dan dicht en warmtepomp verwarmt dan het gehele circuit. Dit lijkt mij voor mijn warmtepomp niet haalbaar door de lage retourtemperatuur. Vandaar mijn vraag dus ;-)

Je kan dus sjoemelen door de bypass iets meer open te zetten waardoor een beetje van de aanvoer direct terugstroomt over de bypass de warmtepomp in. Die dan een hogere retourtemperatuur meet. Waardoor de warmtepomp langer aan blijft maar of dit de bedoeling is.

2) De 2de vraag. Mijn installateur had de pomp van de CV op continu ingesteld. Is dit aan te bevelen?
Ik heb 2 vloerverdelers met 2 pompen die continu draaien. Het lijkt mij niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
1) Wellicht kun je de waterpomp van de warmtepomp hoger zetten zodat het water sneller rond gaat in je systeem? Bij een hogere flow zou de warmtepomp mogelijk ook meer energie aan het water kunnen afgeven.
En anders zit er ergens een radiator in je systeem die je ver open kan zetten (vb. handdoek radiator in badkamer)?
Ik heb begrepen dat de bypass bij een zeker drukverschil pas open gaat: dus als er aan de afgiftekant van je verwarmingssysteem te weinig open staat.
2) Lijkt me niet: ik heb zelf geen vloerverwarming maar weet wel dat mijn CV een aansluiting heeft voor een waterpomp met instelbare naloop. Ik heb hier nog niets over teruggezien of de controle box ook zoiets heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Douwetje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:38:
1) Wellicht kun je de waterpomp van de warmtepomp hoger zetten zodat het water sneller rond gaat in je systeem? Bij een hogere flow zou de warmtepomp mogelijk ook meer energie aan het water kunnen afgeven.
En anders zit er ergens een radiator in je systeem die je ver open kan zetten (vb. handdoek radiator in badkamer)?
Ik heb begrepen dat de bypass bij een zeker drukverschil pas open gaat: dus als er aan de afgiftekant van je verwarmingssysteem te weinig open staat.
2) Lijkt me niet: ik heb zelf geen vloerverwarming maar weet wel dat mijn CV een aansluiting heeft voor een waterpomp met instelbare naloop. Ik heb hier nog niets over teruggezien of de controle box ook zoiets heeft...
Ik heb alleen maar vloerverwarming. Wel een groot oppervlakte +/- 200 m2. Ik zal anders eens de pomp van de warmtepomp wat hoger zetten. Op stand 2 (staat nu op stand 1). Kan het eens testen. Maar niemand heeft de bypass zo ingesteld dat er een beetje wordt bijgesnoept over de bypass bij normaal gebruik? Ik lees in forums ook dat sommige de bypass helemaal open hebben gezet en dat dan de warmtepomp langer blijft draaien. Dan denk ik, ja dat snap ik, want de warmtepomp neem je dan in de maling waardoor hij denkt dat hij het makkelijk aan kan en waardoor hij dus de gewenste aanvoer makkelijker redt. Alleen verwarm je de vloer dan niet efficient.

[ Voor 13% gewijzigd door Nootorius75 op 02-02-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
Als je alleen maar twee vloerverdelers hebt met ieder een pomp, dan heeft het hoger zetten van de warmtepomp-waterpomp denk ik niet zo veel effect. De hoeveelheid water die in je vloeren wordt gepompt is dan namelijk hetzelfde. Ik denk dat bypass openzetten inderdaad het gewenste effect zou moeten kunnen opleveren.

De efficiëntie zal vermoedelijk niet zo beïnvloed worden want de flow door de vloeren blijft gelijk, het extra rondpompen van het CV water door de warmtepomp kost wat extra energie maar niet zo veel en levert mogelijk wel het door jou gewenste effect.

Ben overigens geen deskundige ik probeer alleen maar mee te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Douwetje schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De oplossing met het kroonsteentje spreekt mij aan. Kan ik een foto van het aansluitpunt binnen de unit en van het eindresultaat binnen ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstbob
  • Laatst online: 02-02 20:27
Bedankt voor de vele tips in dit forum. Ik ben er in mijn situatie achter gekomen dat de warmtepomp prima werkt als deze niet op de weersafhankelijke regeling staat. Op de weersafhankelijke regeling zat hij constant te pendelen, daar ben ik nu eigenlijk vanaf. Ik heb de buitentemperatuur voeler boven in de warmtepomp gelegd om de buitentemperatuur te omzeilen, dit lijkt ook goed te werken. De ketel gaat eigenlijk niet meer aan als buiten rond de 5 graden en hoger is.

De weersafhankelijke regeling stond vanaf installatie al aan, deze had ik nooit uitgezet. Volgens mij is voor heel veel gevallen geen weersafhankelijke regeling nodig, alleen als je een zoneregeling hebt.

Mijn woonhuis is voorzien van radiatoren en als het gaat vriezen trekt de warmtepomp het niet meer, hij haalt zijn delta T niet meer, maar door de buitentemperatuur voeler in de kast gaat hij wel aan voor een 45min en daarna de ketel weer 45min.

Heb een nachtverlaging van 2 graden. De minimale keteltemperatuur is 30 graden en de maximale aanvoertemperatuur staat op 58 graden. Met de vorst heb ik dit niet hoeven te verhogen.

Ik was eerst een beetje ontevreden over deze warmtepomp i.v.m. gasverbruik op warme dagen, maar heb denk ik nu het maximale uit deze warmtepomp gehaald en er bij neergelegd dat bij koud weer de gasmeter lekker door draait. Nu maar wat zonnepanelen er bij voor dat het salderen over is want stroom draait hij er ook lekker doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Worstbob schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:31:
Bedankt voor de vele tips in dit forum. Ik ben er in mijn situatie achter gekomen dat de warmtepomp prima werkt als deze niet op de weersafhankelijke regeling staat. Op de weersafhankelijke regeling zat hij constant te pendelen, daar ben ik nu eigenlijk vanaf. Ik heb de buitentemperatuur voeler boven in de warmtepomp gelegd om de buitentemperatuur te omzeilen, dit lijkt ook goed te werken. De ketel gaat eigenlijk niet meer aan als buiten rond de 5 graden en hoger is.

De weersafhankelijke regeling stond vanaf installatie al aan, deze had ik nooit uitgezet. Volgens mij is voor heel veel gevallen geen weersafhankelijke regeling nodig, alleen als je een zoneregeling hebt.

Mijn woonhuis is voorzien van radiatoren en als het gaat vriezen trekt de warmtepomp het niet meer, hij haalt zijn delta T niet meer, maar door de buitentemperatuur voeler in de kast gaat hij wel aan voor een 45min en daarna de ketel weer 45min.

Heb een nachtverlaging van 2 graden. De minimale keteltemperatuur is 30 graden en de maximale aanvoertemperatuur staat op 58 graden. Met de vorst heb ik dit niet hoeven te verhogen.

Ik was eerst een beetje ontevreden over deze warmtepomp i.v.m. gasverbruik op warme dagen, maar heb denk ik nu het maximale uit deze warmtepomp gehaald en er bij neergelegd dat bij koud weer de gasmeter lekker door draait. Nu maar wat zonnepanelen er bij voor dat het salderen over is want stroom draait hij er ook lekker doorheen.
Red jij een aanvoertemp boven de 40 graden met je warmtepomp dan? Ik kom hierbij in de buurt als ik de bypass laat bijsnoepen, maar dan alsnog red ik de 40 graden aanvoertemp door de warmtepomp niet. Of vraagt hij nooit een hogere aanvoertemp als 40 graden? Dat kan natuurlijk ook 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Nootorius75 op 05-02-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Hebben meer mensen het "probleem" dat instellingen naar verloop van tijd worden gereset/aangepast?
Met name het 'uitzetten' van de Tapwatercomfortstand is al meermaals weer "aangezet" als ik in de 'Plugwise Home' app kijk.

Ik zou deze eigenlijk gewoon willen blokeren ...zou ik deze via de Remeha Avanta instellingen kunnen 'disablen' of 'vastzetten'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worstbob
  • Laatst online: 02-02 20:27
Nootorius75 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Red jij een aanvoertemp boven de 40 graden met je warmtepomp dan? Ik kom hierbij in de buurt als ik de bypass laat bijsnoepen, maar dan alsnog red ik de 40 graden aanvoertemp door de warmtepomp niet. Of vraagt hij nooit een hogere aanvoertemp als 40 graden? Dat kan natuurlijk ook 8)
Ja, hij komt weleens boven de 40 graden. Wat ik terug kon vinden was 45 graden een aantal keer en in het verleden nog wel hoger maar dit kan ik niet heel goed zien i.v.m. dat de data niet goed wordt bijgehouden in de app en website. Maar de warmtepomp vraagt steeds geen hogere temperatuur waardoor ik het niet goed kan zeggen. Misschien moet ik de opwarmsnelheid wel versnellen van 300 minuten naar 200 minuten om dit voor elkaar te krijgen, maar ik ga niet elke keer parameters aanpassen en niet elke dag is hetzelfde met de weersomstandigheden.

Bij mij gaat de tapwatercomfort stand ook weleens aan. Ik heb het vermoeden dat dit gebeurt als je instellingen aanpast op de webversie van de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benhar
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-04-2024
De tapwatercomfort stand staat hier ook uit. Alleen als de WP loopt gaat deze automatisch aan en later ook weer uit. Ik heb hierover contact gehad met Plugwise. Zij hebben hierna gekeken en hetzefde geconstateerd.
Verder komen zij ook niet, een oplossing is er niet uitgekomen.
Als het in de cvketel ook uitgeschakeld is, kan het verder geen kwaad volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Benhar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:51:
De tapwatercomfort stand staat hier ook uit. Alleen als de WP loopt gaat deze automatisch aan en later ook weer uit. Ik heb hierover contact gehad met Plugwise. Zij hebben hierna gekeken en hetzefde geconstateerd.
Als het in de cvketel ook uitgeschakeld is, kan het verder geen kwaad volgens mij.
Thanks @Benhar ik zal gedrag eens volgen als WP loopt, mogelijk is dat de verklaring inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Benhar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:51:
Wel raar dat Plugwise dat zegt, dit gedrag van die switch staat namelijk letterlijk in de handleiding:
6.4 Tapwaterbedrijf
De productie van warm water vindt altijd plaats bij hoge cv-watertemperaturen. Dit water zal
altijd met de cv-ketel worden verwarmd.
Dus simpel gezegd: deze schakelt altijd aan zodra de WP aan staat. Is de WP klaar, gaat deze ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benhar
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-04-2024
De tapwatercomfort stand gaat aan als WP loopt. Ook zonder warmwater vraag. Dat is heel wat anders dan wat u in de handleiding ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Benhar schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:38:
De tapwatercomfort stand gaat aan als WP loopt. Ook zonder warmwater vraag. Dat is heel wat anders dan wat u in de handleiding ziet.
Nou, ok. Volgens mij staat het er letterlijk, maar prima hoor. Plugwise gebruikt de term ketel voor zowel de WP als de CV ketel, ook in de bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smily 24
  • Laatst online: 08-07 22:20
Ik ben er eigelijk best wel tevreden mee, maar ik zou ook graag de buitentemp waaronder hij overschakelt naar de ketel instelbaar hebben. Dan een ander wat mij opgevallen is als de ketel op storing gaat dat dan de warmtepomp ook niets meer gaat doen ook al is buitentemp weer bv 10c, iemand ook al gehad? Ik heb de ketel nu via opentherm aangesloten en krijgt de anna de status van de ketel door, als ik hem via aan/uit zou aansluiten weet anna het niet, maar dan moduleert de ketel weer niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douwetje
Marc001 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:53:
@Ruud02 inderdaad zoiets.

Of een kant en klare temperatuur regelaar er tussen die je kan laten schakelen op specifieke temperaturen:

Dit ding

Het geschakelde relais contact dan in serie met de weerstand.

Of met een Arduino zoiets als dit:

Arduino temp based relais

Stukje code moet dan aangepast worden om een tweede temperatuur trigger toe te voegen.

Relais_State High if T = > 0 and < 5 //temp manipulatie
Else Relais State is Low //geen temp manipulatie

Die Arduino is dan wel een nettere oplossing met meer mogelijkheden.
Ik heb nu deze ertussen gezet met 2x 150kOhm weerstand die bijschakelt bij 6oC (dan dus 150 kOhm) en 3oC (dan dus 75 kOhm): ZFX-ST3012 220V
Kijken of het bevalt, de prijs was in ieder geval prima en de weerstandjes kon ik keurig in het doosje erbij kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minibustraveler
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-06 03:18
Zoveel hoog opgeleide knappe koppen, maar niemend die hier de communicatie tussen binnen en buitendeel aan het uitlezen (sniffen) is ?

Om zo uiteindelijk zelf met een ESP het buitendeel te kunnen aansturen.

Ik wil wel helpen met de hardware kant, iemand die de software kant wil doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
minibustraveler schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:13:
Zoveel hoog opgeleide knappe koppen, maar niemend die hier de communicatie tussen binnen en buitendeel aan het uitlezen (sniffen) is ?

Om zo uiteindelijk zelf met een ESP het buitendeel te kunnen aansturen.

Ik wil wel helpen met de hardware kant, iemand die de software kant wil doen ?
Dat zou mooi zijn als dit gaat lukken 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Escobarry
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-07 14:24
Ik heb ook een oplossing voor de buitentemperatuursensor gemaakt die ik even wilde delen; ten slotte al veel aan dit topic gehad. Omdat ik al in het bezit was van een Aqara zigbee 3.0 hub met temperatuursensors voor iedere ruimte in huis, heb ik een Aqara dual Relay T2 aangeschaft, deze in een Eaton kastje geplaatst op zolder en aangesloten op de ingang van de tempatuursensor van de Atlantic. Circuit 1 schakelt onder de 5°C buitentemperatuur (ingesteld op het ingebouwd weerbericht in de Aqara app), circuit 2 schakelt boven de 5°C. Circuit 1 is een circuit met een 24 Kohm vaste weerstand, circuit 2 is de originele temperatuur sensor van de Atlantic. Op deze manier is iedere buitentemperatuur onder de 5°C, altijd 5°C graden voor de WP, en iedere buitentemperatuur boven de 5°C de daadwerkelijke buitentemperatuur, gemeten door de sensor. Deze regeling is altijd uit te breiden door bijvoorbeeld ook nog een IF regel toe te voegen dat vanaf -10°C circuit 2 weer schakelt, zodat de vorstpreventie van de WP in werking gaat en de WP dan toch niet meer goed genoeg werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvLTl2YveMqYp0yx0T4_x4r2h-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xk9dInUP6MOURz6cyPzQAUie.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKnzv99Ti3W5K1L64ey8kkO22m8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmHyo0lh9a2E4V7r7ZhBYcnS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
Is het mogelijk om op de foto aan te geven welke kabel waarvan is? Ik wil dit ook namelijk maar heb er weinig verstand van. Zo’n schema kan mij helpen om Aqara aan te sluiten.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste