• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-12 22:54
Kindrih schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:39:
[...]

Op dit moment volgens de Plugwise Anna 2,5°, vanochtend rond 8 uur was het -0,4°. Beide keren draait de warmtepomp goed, rond 38 graden water op 1500 watt (volledig vermogen??). En een delta T aanvoer retour ongeveer 7 graden.
Top, we gaan het proberen. Hij is hem helemaal zat dus als hij kapot vriest is dat geen probleem

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
Hier de hele nacht op vermogensstand 2 doorgestookt. Aanvoertemperatuur 29,5. Geen defrosts afgelopen nacht.

Maar door het gekut met de regeling gisteravond begon ik de nacht al met achterstand, dus het was vanmorgen alsnog 18.9 graden en een aanvoer die na ophogen naar vermogensstand 5 niet naar 37 wilde stijgen omdat ik eigenlijk vermogensstand 6 nodig heb met dit weer (zeker met defrosts tussendoor).

Ik heb vanmorgen dus maar even full hybride gestookt. Ik heb geen bypass, mijn systeem heeft veel afnemers en een heleboel waterinhoud. Ketel open, pomp van 1500 liter per uur naar 800 liter per uur gezet, ketel dicht, van solo tap naar kombi gezet, sleuteltje + min indrukken voor laaglast testprogramma en een paar minuten en 90 liter gas later was de hele woning aangenaam (40+ graden aanvoer). Warmtepomp stookte ondertussen vrolijk door op 1200W.

Laatste keer dat ik 10KW in dit systeem heb gepompt is lang geleden. Ketel draait al 3 jaar geknepen op 6KW.

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-11 08:48
dotternetta schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:29:
[...]

Top, we gaan het proberen. Hij is hem helemaal zat dus als hij kapot vriest is dat geen probleem
Waarom is hij hem helemaal zat? Vanwege de beperkingen van de regeling?

• dotternetta
Tha Best schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:48:
[...]

Waarom is hij hem helemaal zat? Vanwege de beperkingen van de regeling?
Ja, gemoderniseerde boerderij met vloerverwarming overal, loods vol panelen dus stroom over. Met alles open doet hij niets, nu aantal ruimtes zonder verwarming en bij deze kou doet hij ook niets. Hij had deze nooit moeten hebben en de installateur had hem verkeerd ingesteld (85°) dus hij had 5 jaar niets gedaan totdat ik er naar ging kijken.

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:51
_JGC_ schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:48:
Hier de hele nacht op vermogensstand 2 doorgestookt. Aanvoertemperatuur 29,5. Geen defrosts afgelopen nacht.
Je benoemd vermogensstand 2. Ben benieuwd hoe je de WP dan aanstuurt. Ik overweeg een tweede Aurea aan te schaffen en deze op een vaste stand te laten draaien en de al bestaande WP (buiten thermometer gemanipuleerd) dan te laten bijspringen op basis van de thermostaat.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-12 11:41
De Chofu buitenunit met een semi vaste instelling aansturen is best eenvoudig.
Een microcontroller van een paar Euro voor het software deel, en de hardware van de controlbox voor de hardware-matige deel van de communicatie.

Ik heb dat o.a. hier beschreven:
WackoH in "Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat"
Initieel heb ik zo gedraaid. Af en toe de rotary encoder bijstellen om het vermogen aan de temperatuur in huis aan te passen.

Om te bereiken wat jij wilt, kun je een chip voor de warmtepomp in de controlbox (de linker) uit z'n voetje wippen en dan verbindingen maken zoals je wilt.

Let wel op: De communicatiekabels naar de buitenunit hebben deels netspanning, en er staat dus ook netspanning op delen van de comtrolbox!

[ Voor 8% gewijzigd door WackoH op 25-11-2025 00:32 ]

• WackoH
Oh ja, en hier een link naar de post waar ik heb toegelicht wart ik weet over het protocol. Verre van perfect, maar ruim voldoende om de Aurea probleemloos i.c.m. de Plugwise Anna te laten draaien.
WackoH in "Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat"

• WackoH
Ik ben daarna nog wel een stuk verder gekomen, zoals dat de checksum berekening van en naar de buitenunit verloopt met CRC-CCITT (0xFFFF), aka CRC-16/IBM-3740 met poly 0x1021 en init 0xFFFF ;)

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:51
WackoH schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:07:
De Chofu buitenunit met een semi vaste instelling aansturen is ….
Bedankt, is wel wat ingewikkelder dan een HA aansturing, ik ga het eens goed bekijken.

• Jaguar88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12 21:54
Hey,

Ik sta op het punt om ook voor de Atlantic Aurea te gaan ivm momenteel zeer betaalbaar zonder subsidie en zelf wil installeren.

Maar waar ik wel tegen aan loop is het stukje, het bevriezen van de unit als deze niet geholpen wordt door een cv ketel en/off langdurige stroomuitval wat de laatste tijd ook steeds vaker voorkomt.

Het niet gebruik van de cv ketel zou opgevangen kunnen worden door een buffer vat in combi met pomp een paar pagina's terug.
Het bij verwarmen of onder 0 kan ik hier nog opvangen met 3 airco's en op cv met eigen thermostaat (liever niet)

Maar bij stroomuitval van paar uur terwijl buiten onder vriespunt is wat gebeurt er dan met deze unit?
Ik las in de docu wel dat er nog een veiligheidsklep aanwezig is maar waarvoor dient deze?
Glycol toevoegen is natuurlijk een optie.
Vorst beveiligingsklep maar daardoor zou hier totale systeem leeg lopen en combi van defrost temp pomp en vorst klep elkaar tegen gaan werken.(bij geen circulatie)

ik zie namelijk dat er hier en daar wel over gesproken is maar grotendeels hier niemand iets van toegepast heeft omdat er vanuit gegaan wordt de unit dit zelf oplost? of juist omdat hier niet direct aan gedacht is?

Ik was daarom heel benieuwd naar jullie mening (vooral bij langdurig stroomuitval).

Op de control box issues na, lijkt me dit egt een top product voor het geld en de evt oplossingen die hier bedacht worden om het product na genoeg perfect te maken.

mvg

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:28
Denk idd dat bij langdurige stroomuitval tijdens vorst je zonder de boel af te tappen of een met glycol gevuld systeem de boel kan bevriezen. Maar goed dan heb je sowieso flinke problemen.....

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-12 15:40
Als na het ontdooien van de WP de aanvoer temp niet binnen 20min is bereikt schakelt de WP over naar de CV
Ik heb beging dit jaar de volgende aanpassing hier voor gemaakt, ik heb een temp voeler op de uitgang van de WP gemaakt welke bij 36 gr aan schakelt en bij 39 gr uit schakelt. Dit signaal gebruik ik om de CV aan te sturen, tijdens de ontdooi cyclus gaat de CV ca 4 min aan en gebruikt 0,1m3 gas, de WP en CV draaien dan tegelijk. Wel heb ik de CV instellingen aan gepast zoals pomp snelheid en max vermogen van de CV
De WP komt hierdoor sneller binnen 20 min weer op de aanvoer temp
tijdens de afgelopen koude dag heb ik de aanvoer temp van de WAR op ca 49 graden staan en de draad op ca 1500 a 1750 watt en het max wat ik gebruikt heb is 24kwh in 24 uur
WAR heb ik tijdens de nacht verlaging op ca 38 gr staan en overdag verhoog is deze in een aantal stappen naar max 49 gr via de Anna app. Dit is wel omslachtig maar kan op deze wijze wel de huis met radiatoren warm krijgen

• dennis_kaleveld
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-12 20:55
Ik ben ook bezitter van de Aurea warmtepomp en merk ook dat als het even spannend wordt dat de cv ketel aangesproken wordt. Nu lees ik bij sommige medegebruikers dat ze de wp de gehele dag hebben draaien. Ik zou dat ook heel graag willen. Ik heb de volgende instellingen; -20 60 graden en bij 20 graden 30 graden, weersafhankelijk en maximale voorverwarmingstijd.

• dotternetta
dennis_kaleveld schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:33:
Ik ben ook bezitter van de Aurea warmtepomp en merk ook dat als het even spannend wordt dat de cv ketel aangesproken wordt. Nu lees ik bij sommige medegebruikers dat ze de wp de gehele dag hebben draaien. Ik zou dat ook heel graag willen. Ik heb de volgende instellingen; -20 60 graden en bij 20 graden 30 graden, weersafhankelijk en maximale voorverwarmingstijd.
We hebben wat meer informatie nodig. Vloerverwarming? 60 graden echt nodig?

• WackoH
Jaguar88 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 00:44:
Hey,

Ik sta op het punt om ook voor de Atlantic Aurea te gaan ivm momenteel zeer betaalbaar zonder subsidie en zelf wil installeren.

Maar waar ik wel tegen aan loop is het stukje, het bevriezen van de unit als deze niet geholpen wordt door een cv ketel en/off langdurige stroomuitval wat de laatste tijd ook steeds vaker voorkomt.

Het niet gebruik van de cv ketel zou opgevangen kunnen worden door een buffer vat in combi met pomp een paar pagina's terug.
Het bij verwarmen of onder 0 kan ik hier nog opvangen met 3 airco's en op cv met eigen thermostaat (liever niet)

Maar bij stroomuitval van paar uur terwijl buiten onder vriespunt is wat gebeurt er dan met deze unit?
Ik las in de docu wel dat er nog een veiligheidsklep aanwezig is maar waarvoor dient deze?
Glycol toevoegen is natuurlijk een optie.
Vorst beveiligingsklep maar daardoor zou hier totale systeem leeg lopen en combi van defrost temp pomp en vorst klep elkaar tegen gaan werken.(bij geen circulatie)

ik zie namelijk dat er hier en daar wel over gesproken is maar grotendeels hier niemand iets van toegepast heeft omdat er vanuit gegaan wordt de unit dit zelf oplost? of juist omdat hier niet direct aan gedacht is?

Ik was daarom heel benieuwd naar jullie mening (vooral bij langdurig stroomuitval).

Op de control box issues na, lijkt me dit egt een top product voor het geld en de evt oplossingen die hier bedacht worden om het product na genoeg perfect te maken.

mvg
Met stroom heeft de buitenunit drie strategieen om zichzelf tegen bevriezing te beschermen.
De opties zonder stroom heb je genoemd. Beste oplossing is glycol aan je CV systeem toevoegen. In Nederland niet erg gebruikelijk, in het buitenland wel?

• dennis_kaleveld
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-12 20:55
Ik heb vloerverwaming op de begane grond, verdeler met een pomp. En op de verdiepingsvloeren heb ik radiatoren, welke allemaal voorzien zijn van speedcomfort ventilatoren. Een hoekwoning uit de jaren zeventig, houtenskeletbouw aan de voor en achterkant van de woning. Voorzien van 10cm pur platen, dakisolatie ook toegepast. Op zich heb ik de 60 graden bij 10 graden vorst wel nodig. Maar zoals vandaag red ik het makkelijk met een lagere temperatuur. Ik heb de wp ondertussen 3 jaar en nog nooit meegemaakt dat deze aan een stuk door blijft draaien. Ik pas geen nachtverlaging toe en zet de plugwise wie home assistant een halve graad hoger als ik voldoende zonneopbrengst heb. Ik zou heel graag willen dat de wp de gehele dag draait en constant een beetje warmte toevoegt aan het huis, zodat ik geen golf beweging krijg in de binnentemperatuur.

• dotternetta
dennis_kaleveld schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:22:
Ik heb vloerverwaming op de begane grond, verdeler met een pomp. En op de verdiepingsvloeren heb ik radiatoren, welke allemaal voorzien zijn van speedcomfort ventilatoren. Een hoekwoning uit de jaren zeventig, houtenskeletbouw aan de voor en achterkant van de woning. Voorzien van 10cm pur platen, dakisolatie ook toegepast. Op zich heb ik de 60 graden bij 10 graden vorst wel nodig. Maar zoals vandaag red ik het makkelijk met een lagere temperatuur. Ik heb de wp ondertussen 3 jaar en nog nooit meegemaakt dat deze aan een stuk door blijft draaien. Ik pas geen nachtverlaging toe en zet de plugwise wie home assistant een halve graad hoger als ik voldoende zonneopbrengst heb. Ik zou heel graag willen dat de wp de gehele dag draait en constant een beetje warmte toevoegt aan het huis, zodat ik geen golf beweging krijg in de binnentemperatuur.
Ik zou beginnen met een lagere temperatuur/stooklijn. Ik heb zitten spelen met de temperaturen bij een kennis. De Aurea begon pas goed te draaien rond de 35-40°. Exacte temperaturen weet ik niet meer, is een half jaar geleden. Nu doet hij niets, het is te koud... (ik kan bij hem meekijken via Homewizard). Je vloerverwarming werkt genoeg bij lage temperaturen, die zul je sowieso niet op 60 graden opstoken.

Ik ben geen expert in vloerverdelers met pompen en die regeling maar ik verwacht dat de regelaar op het vloerverwarmingblok dicht loopt als hij 60° water krijgt, je vloer mag maar tot max 40°, waarschijnlijk zit die nu rond de 30°. Daardoor zou de warmtepomp zijn energie misschien niet kwijt kunnen en uitgaan. Ik weet niet hoe gevoelig de Aurea daarvoor is. Zet de stooklijn in Anna eens op 35° en kijk eens wat er gebeurt.

[ Voor 17% gewijzigd door dotternetta op 26-11-2025 22:38 ]

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 11:35

Ozzi

??

Ik ben mij af en toe aan het oriënteren om mijn woning te voorzien van een warmtepomp, daarbij kwam de Aurea 5 hybrid op mijn pad.
Nu lees ik wel erg gemengde ervaringen over de werking hiervan. Is het allemaal echt zo slecht, of is het vaak een geval van verkeerde verwachtingen? Kwa prijsstelling (op dit moment voor 1195 bij warmteservice) is dit prijstechnisch wel een interessante optie.
De installatie lijkt allemaal vrij eenvoudig en goed zelf te doen.

geen

• Klaasmans
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-12 23:55
@Ozzi ik zou alleen voor de aurea gaan als je zelf tweaken ook heel leuk vind. Zonder tweaken heb je echt 0 controlle over het apparaat. Hij kan dan in oktober en november voor je draaien maar zal in december en januari amper wat doen. Daarnaast gooit hij heel graag de cv ketel alsnog aan.

Maar als je een dagje instaleren leuk vind is die 1200 ook niet zo gek. Laat een maat van je een factuur sturen en je kan de subsidie ook nog claimen

• _JGC_
Behalve dat ie graag de ketel aan gooit gaat ie onder de 2 graden ook warmte uit je huis trekken om de buitenunit ontdooid te houden.

Als je van tweaken houdt is het een leuk apparaat met mogelijkheden.

Houd er wel rekening mee hoe je hem aansluit. Ik heb de mijne met 26x3 leiding en 3/4 koppelingen van Heima24 aangesloten. Ik wil na de winter het ding verplaatsen naar de achtergevel, ik ga dan voor 32mm leiding met 1" koppelstukken, draai ik er wel een 1" naar 3/4" verloop tussen. Beperking zit in de koppelingen die je in de leiding schuift, doorgang wordt dan te klein.

• Ozzi

Ozzi

??

Dat ik er het een en ander aan moet tweaken is na het doorlezen van dit topic wel duidelijk, dat vind ik ook niet direct erg. De manier waarop @_JGC_ (Hoi ex s3-s2000 eigenaar :w ) dit doet door het vervangen van de IC in de controlbox met een adruino vind ik een interessante optie.
Kwa locatie wil ik deze op een schuurdak plaatsen, hier in de buurt zie ik wel bij meerdere huizen de buitenunit op deze schuur staan. Deze locatie is dicht bij de 22mm hoofdleiding zoals deze nu door mijn woning loopt dus ook geen heel lang leidingwerk noodzakelijk.
Wellicht is het wel slim om evengoed direct maar dan met een wat dikkere leiding aan te sluiten.

geen

• _JGC_
@Ozzi De meegeleverde kranen, kleppen en filter zijn voor 22mm leiding. Dat is in principe voldoende voor deze pomp. Als je kunststof buis gaat gebruiken heb je 20mm binnendiameter wat voldoende is, maar de koppeling die ie erin schuift maakt het 18mm of nog minder en dat is gewoon onvoldoende. Staal 22mm is 19.6mm binnendiameter.

Ik heb hier de ketel en de warmtepom samenkomend op een 22-22-28 T-stuk. Ik kan ze samen inschakelen, de CV ketel pompt het water omhoog en de warmtepomp duwt het de installatie in. Geen bypass in het systeem, alhoewel je dat wel wilt als je leidingsysteem geen 2 apparaten tegelijk aan kan.

De manier van @WackoH is communicatie aftappen tussen de originele chips en dan waardes aanpassen en zelf de buitenunit aansturen. Als je gehecht bent aan het plugwise systeem is dat een prima oplossing. Moet je alleen wel voor solderen (is niet moelijk bij deze print overigens, alleen de ground pad is lastig solderen vanwege het onttrekken van warmte).

• Ozzi

Ozzi

??

Klaasmans schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:49:
Laat een maat van je een factuur sturen en je kan de subsidie ook nog claimen
Oh, als de subsidie ook nog op een of andere manier te claimen is nadat je zelf de installatie hebt uitgevoerd, dat zou helemaal mooi zijn. Al heb ik alleen niet een maat die mij daarvoor een factuur voor kan sturen :P
Wellicht zijn er daarvoor mensen/bedrijven die daarvoor een 'service' aanbieden.
Als ik alles zo bij elkaar optel wat er nog extra nodig is kwa leidingen, verloopjes, fittingen (en perstang :P ) loopt het ook allemaal nog best op.
Als de subsidie dan nog op een of andere manier te claimen is, zou dat mooi meegenomen zijn.
Mocht ik overgaan over aanschaf en installatie zal ik wel meteen wat _JGC_ vermeld 32x3mm leiding gebruiken. Alleen jammer dat je veelal minimaal 25 meter moet bestellen terwijl ik wellicht maar 1.5 a 2 meter nodig heb :')
Ik zag wel dat deze leiding in duitsland een stuk voordeliger is als in NL

geen

• Jaguar88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12 21:54
WackoH schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:07:
[...]

Met stroom heeft de buitenunit drie strategieen om zichzelf tegen bevriezing te beschermen.
De opties zonder stroom heb je genoemd. Beste oplossing is glycol aan je CV systeem toevoegen. In Nederland niet erg gebruikelijk, in het buitenland wel?
Inmiddels ook eigenaar van een Aurea 5 hybrid add-on
Ja ik had ook nog gedacht aan om een circulatiepomp in te laten springen op een ups noodstroom met evt een verwarmingsslang tussen de leidingen of de ketel laten werken. (evt in toekomst op een noodstroom aansluiting vanuit omvormer thuisbatterij). Dus nog zat opties.

Mijn volgende vraag is:
Als er voor een pex 32x3 of 26x3 gekozen wordt met isolatie van 6/10mm doen jullie deze extra inpakken en zoja met welke isolatie/tape.

Mag deze wel door de grond of liefst door de gevel en zo kort mogelijk van unit naar binnen en wat raden jullie aan voor max leiding buitenshuis?
Info internet gaat alle kanten op haha

mvg

• Andre1974
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-12 12:47
schjjaap schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb er een Adam (ook van plugwise maar toch) tussen gezet. Dat is niet ondersteund maar werkt prima. Ik ben geen expert maar zou niet weten waarom het niet zou werken met een ander Opentherm apparaat....
Werkt bovenstaande (andere openterm thermostaat dan de Anna)? Ik had/heb een Honeywell Evohome openterm en zou deze graag weer gebruiken...

• schjjaap
De adam is eigenlijk een anna met zoneregeling. Of een willekeurige opentherm gaat werken weet ik niet, je kan het altijd proberen... . Plugwise gaf aan dat het moet werken (was ik al achter) maar Atlantic ondersteunt het niet.

• dotternetta
Het blijft vaag. Buitentemperatuur is ongeveer identiek als gister. Gisteren een record stroomverbruik (is goed) en vandaag draait ie voor geen meter en wordt er meer gas verbruikt..vaag ding

Gisteren dacht ik dat de watertemperatuur 2 graden verhogen er voor zou zorgen dat er minder gas zou worden verbruikt maar het lijkt (tot nu toe) niet het gewenste effect te hebben.

Wel mooi: door mijn gepruts heeft hij deze herfst/winter al meer gedraaid dan de 5 jaar ervoor (onkunde installateur) Edit: dit is niet bij mij thuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OU70SNBWHlZv6N8RIeCYbgaScGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaEYsqEuHr9ljprAI31lcs8t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV-rr6CY8hwFNtIGZ2w7c8ByldI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I02JhXLeHlPaYInCbZiRWU8V.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door dotternetta op 03-12-2025 18:04 ]

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-12 10:21
dotternetta schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:37:
Het blijft vaag. Buitentemperatuur is ongeveer identiek als gister. Gisteren een record stroomverbruik (is goed) en vandaag draait ie voor geen meter en wordt er meer gas verbruikt..vaag ding

Gisteren dacht ik dat de watertemperatuur 2 graden verhogen er voor zou zorgen dat er minder gas zou worden verbruikt maar het lijkt (tot nu toe) niet het gewenste effect te hebben.

Wel mooi: door mijn gepruts heeft hij deze herfst/winter al meer gedraaid dan de 5 jaar ervoor (onkunde installateur)
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is zeker vaag. Waren je setpoints wel hetzelfde?
Ik zou even goed de plugwise log bekijken. Misschien haal je daar nog wat uit.

• dotternetta
Marc001 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:19:
[...]

Dat is zeker vaag. Waren je setpoints wel hetzelfde?
Ik zou even goed de plugwise log bekijken. Misschien haal je daar nog wat uit.
Hierbij de grafieken van de 2 dagen. De watertemp staat op dag 2 2 graden hoger (36 en 37) dan op dag 1.
Dag 2 laat duidelijk zien dat delta T vaak meer dan 5° is, vandaar dat de ketel bij springt, denk ik.
Waarom delta T groter is bij een hogere watertemperatuur begrijp ik niet. Het is een groot huis met overal vloerverwarming en helaas open/dicht Honeywell regeling dus niets is te knijpen.

We hebben nu de watertemperatuur weer lager gezet (34 en 35) en beide pompen op de vloerverdelers op stand 3 (stonden op stand 1). Morgen weer kijken wat de delta T was! Erg interessant allemaal 😊
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA0dJs1WMVq4d4mY-G5rIHZEo9w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DuH9JbABpYGjgqJf2cygmDMx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDNdAxKuiLaf2O1dX0bAW2HgnQM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/enmTL9TdbctXaUVTmG3boare.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 16% gewijzigd door dotternetta op 03-12-2025 21:54 ]

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-12 20:38
dotternetta schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:56:
[...]

Waarom delta T groter is bij een hogere watertemperatuur begrijp ik niet.
Bij een hoger verschil tussen gemiddelde watertemperatuur en ruimtetemperatuur geeft hij meer warmte af en dat resulteert bij gelijke waterstroom in een grotere delta T. Het water koelt sterker af tussen aanvoer en retour.

Heat Geek Getraind

• dotternetta
basfromasd schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:39:
[...]

Bij een hoger verschil tussen gemiddelde watertemperatuur en ruimtetemperatuur geeft hij meer warmte af en dat resulteert bij gelijke waterstroom in een grotere delta T. Het water koelt sterker af tussen aanvoer en retour.
Dankje. Ik heb nu geëxperimenteerd met de temperaturen. Maakt niet veel uit.

Hebben jullie dit ook? Welke watertemperatuur je ook instelt: de Aurea draait nooit continu door en pakt zo nu en dan de ketel erbij. Anderhalf uur WP en dan 1 uur ketel (1,2 m3) We draaien nu op 32/33 en hij deed hetzelfde op 34/35.

Ik moet er maar weer naar toe om delta T te checken.

[ Voor 50% gewijzigd door dotternetta op 09-12-2025 08:36 ]

• _JGC_
Haalt de Aurea de gevraagde aanvoertemperatuur wel, of ligt die na 2 uur stoken nog steeds onder wat de thermostaat graag ziet?

Die DeltaT is overigens wel een dingetje bij deze machne. Ik heb de bypass niet geïnstalleerd, alle flow moet dus door mijn installatie. Tot een graad of 37 gaat dat prima, daarboven loopt de deltaT op als ik hogere vermogens vraag. Er zit overigens in de machine zelf ook een bypass tussen aanvoer en retour.
In mijn geval is de bottleneck de 26mm->3/4" koppeling bij de warmtepomp (koppeling heeft een binnendiameter van 18mm). Pomp harder zetten geeft lagere deltaT maar geeft ook veel meer geluid en stroomverbruik.

Ik heb een aangepaste regeling gebouwd met de schema's en code van @WackoH, ik laat de warmtepomp gewoon 24/7 doorstoken op 20-20.5 graden. Vraagt de laatste paar dagen gewoon continu 179W en zo nu en dan is de warmtepomp even uit. 's avonds de warmtepomp cappen op 350W zodat je in de nacht helemaal niks hoort van het ding en 's morgens opstaan met 20 graden :).

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:28
Ik heb de afgelopen dagen mijn matig geisoleerde jaren 70 huis van 10C naar 19C opgewarmd zonder naar gas over te schakelen.

Dat kan door de gevraagde aanvoertemperatuur geleidelijk op te hogen; als de feitelijke aanvoertemperatuur maar een paar graden onder de gevraagde blijft (zoals ook JGC aangeeft), schakelt hij niet over op gas.

Delta T werd hierbij soms 7 graden of hoger, dat lijkt niet uit te maken.

Op deze manier kon ik de aanvoertemperatuur geleidelijk opvoeren tot 45C ; ik speel met de gedachte om een automation in HomeAssistant te maken die dit geleidelijk ophogen voor je doet; een software-matige oplossing voor wat anderen hier hardware-matig doen.

• dingo35
Overigens lijkt de buitentemperatuur van (dezelfde bron als) de Android app Weatherbug te komen.

• dingo35
dotternetta schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:33:
[...]

Hebben jullie dit ook? Welke watertemperatuur je ook instelt: de Aurea draait nooit continu door en pakt zo nu en dan de ketel erbij. Anderhalf uur WP en dan 1 uur ketel (1,2 m3) We draaien nu op 32/33 en hij deed hetzelfde op 34/35.
Volgens mij komt het niet door je delta T maar door het vrij "lompe" schakelen van de gewenste keteltemperatuur; als je deze geleidelijk op laat lopen (zodanig dat de wens steeds een paar graden boven gerealiseerd blijft) blijft de WP gewoon doorlopen.

Je kunt dit bereiken door je gewenste ruimte temperatuur geleidelijk op te voeren, en/of via de app, Insteĺlingen/verwarmingssysteem/Verwarmen/Geavanceerde Instellingen/Weersafhankelijke max. keteltemperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 09-12-2025 15:41 ]

• dotternetta
dingo35 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:40:
[...]

Volgens mij komt het niet door je delta T maar door het vrij "lompe" schakelen van de gewenste keteltemperatuur; als je deze geleidelijk op laat lopen (zodanig dat de wens steeds een paar graden boven gerealiseerd blijft) blijft de WP gewoon doorlopen.

Je kunt dit bereiken door je gewenste ruimte temperatuur geleidelijk op te voeren, en/of via de app, Insteĺlingen/verwarmingssysteem/Verwarmen/Geavanceerde Instellingen/Weersafhankelijke max. keteltemperatuur.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu(pas) valt het kwartje bij mij.

Toevallig vanavond bij een andere buurman een Aurea 5 ingesteld. max.watertemperatuur ketel op 38° gezet en de stooklijn op 34/35. Alles lijkt goed te werken. Die max watertemp ketel moest bij hem op de ketel worden ingesteld.

Hierdoor en door jou verhaal de andere buurman (waar ik al langer bezig ben) geappt waar zijn max watertemp ketel op stond en die antwoord net dat zijn Anna thermostaat niets meer doet. Rode led op het kastje.

Edit: gelukkig doet ie het weer na spanningsloos maken. We gaan de max watertemperatuur op de ketel lager zetten, kijken of het helpt voor het gasverbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 10-12-2025 09:10 ]

• Douwetje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-12 18:36
dingo35 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:21:
Ik heb de afgelopen dagen mijn matig geisoleerde jaren 70 huis van 10C naar 19C opgewarmd zonder naar gas over te schakelen.

Dat kan door de gevraagde aanvoertemperatuur geleidelijk op te hogen; als de feitelijke aanvoertemperatuur maar een paar graden onder de gevraagde blijft (zoals ook JGC aangeeft), schakelt hij niet over op gas.

Delta T werd hierbij soms 7 graden of hoger, dat lijkt niet uit te maken.

Op deze manier kon ik de aanvoertemperatuur geleidelijk opvoeren tot 45C ; ik speel met de gedachte om een automation in HomeAssistant te maken die dit geleidelijk ophogen voor je doet; een software-matige oplossing voor wat anderen hier hardware-matig doen.
Bestaat al: LINK
Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, staat nog op mijn lange lange lange todo lijstje...

• dingo35
Zeer interessant, dank!

• sp_mike
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-12 19:49
Beetje algemene vraag. Ik ben voor het eerste jaaraan het experimenteren en alles loopt prima nu.
Wat zou ik kunnen proberen (welke instellingen) om het stroomgebruik van de WP ook zo effiecient (zuinig) mogelijk te maken?

• _JGC_
sp_mike schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:57:
Beetje algemene vraag. Ik ben voor het eerste jaaraan het experimenteren en alles loopt prima nu.
Wat zou ik kunnen proberen (welke instellingen) om het stroomgebruik van de WP ook zo effiecient (zuinig) mogelijk te maken?
Stroomverbruik heb je vnml in de hand met de stooklijn. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe lager je verbruik. Of je het daarmee warm houdt of krijgt is een tweede.

• sp_mike
_JGC_ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:55:
[...]

Stroomverbruik heb je vnml in de hand met de stooklijn. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe lager je verbruik. Of je het daarmee warm houdt of krijgt is een tweede.
Ok. Mijn minimale aanvoer staat op dit moment op 30 en maximaal (kan niet anders) op 60. In huis heb ik het 21 graden. Op dit moment gaat dat dus prima.

Zou ik dus, bijvoorbeeld kunnen kijken wat er gebeurd als ik van 30 naar 29, 28, enz ga?

• _JGC_
@sp_mike Alles boven de 55 mag je ketel sowieso gaan doen, want de Aurea komt niet hoger dan 55 graden.

Ik heb in mijn eigen regeling 25 tot 37 graden ingesteld. Zolang er warmtevraag is vanuit de thermostaat blijft de warmtepomp gewoon draaien op laagste vermogen. Op dit moment vraagt mijn thermostaat (om 20.5 graden te houden) 22 graden, doet de regeling 25 graden en is de aanvoertemperatuur 29 graden. Opgegeven stroomverbruik van de buitenunit is 179W. Water in mijn systeem is op temperatuur, lager dan dit wordt het niet. Als hierdoor de temperatuur in huis oploopt gaat de thermostaat vanzelf een keer uit.

Enig dingetje is dat de circulatiepomp ook stroom kost. Er wordt nu relatief weinig warmte het huis binnengepompt terwijl de circulatiepomp continu draait. Het alternatief is hogere temperatuur stoken en meerdere stops per uur. Dan draai ik liever continu, is wel zo comfortabel.

• sp_mike
_JGC_ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:24:
@sp_mike Alles boven de 55 mag je ketel sowieso gaan doen, want de Aurea komt niet hoger dan 55 graden.

Ik heb in mijn eigen regeling 25 tot 37 graden ingesteld. Zolang er warmtevraag is vanuit de thermostaat blijft de warmtepomp gewoon draaien op laagste vermogen. Op dit moment vraagt mijn thermostaat (om 20.5 graden te houden) 22 graden, doet de regeling 25 graden en is de aanvoertemperatuur 29 graden. Opgegeven stroomverbruik van de buitenunit is 179W. Water in mijn systeem is op temperatuur, lager dan dit wordt het niet. Als hierdoor de temperatuur in huis oploopt gaat de thermostaat vanzelf een keer uit.

Enig dingetje is dat de circulatiepomp ook stroom kost. Er wordt nu relatief weinig warmte het huis binnengepompt terwijl de circulatiepomp continu draait. Het alternatief is hogere temperatuur stoken en meerdere stops per uur. Dan draai ik liever continu, is wel zo comfortabel.
Dank je, ik ga ook kijken of dit bij mij werkt

• dotternetta
_JGC_ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:12:
Haalt de Aurea de gevraagde aanvoertemperatuur wel, of ligt die na 2 uur stoken nog steeds onder wat de thermostaat graag ziet?

Die DeltaT is overigens wel een dingetje bij deze machne. Ik heb de bypass niet geïnstalleerd, alle flow moet dus door mijn installatie. Tot een graad of 37 gaat dat prima, daarboven loopt de deltaT op als ik hogere vermogens vraag. Er zit overigens in de machine zelf ook een bypass tussen aanvoer en retour.
In mijn geval is de bottleneck de 26mm->3/4" koppeling bij de warmtepomp (koppeling heeft een binnendiameter van 18mm). Pomp harder zetten geeft lagere deltaT maar geeft ook veel meer geluid en stroomverbruik.

Ik heb een aangepaste regeling gebouwd met de schema's en code van @WackoH, ik laat de warmtepomp gewoon 24/7 doorstoken op 20-20.5 graden. Vraagt de laatste paar dagen gewoon continu 179W en zo nu en dan is de warmtepomp even uit. 's avonds de warmtepomp cappen op 350W zodat je in de nacht helemaal niks hoort van het ding en 's morgens opstaan met 20 graden :).
Je maakt een goed punt. Gevraagde temp werd niet gehaald na 1,5 tot 2 uur, dan sprong de ketel even bij. Stooklijn nu op 31/32° gezet. De monoblock haalt het meestal wel tot 33°. Nu weer wachten op kouder weer. In tegenstelling tot bij de andere buurman maakt het instellen van de max ketel temp (op de ketel) niets uit in de app, die blijft op 50° staan. Geen idee hoe ik dat aan kan passen. Ik zie wel dat de thermostaat niet vraagt om 50°, dus dat lijkt wel goed te gaan..

• schjjaap
Douwetje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:36:
[...]

Bestaat al: LINK
Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, staat nog op mijn lange lange lange todo lijstje...
Ik doe iets vergelijkbaars in HA door de max water temp aan te passen. Dat werklt heel aardig. Dit jaar nog geen gas gebruikt voor de verwarming. Ik moet alleen nog wat inbouwen om de defrosts op te vangen.

Dit HA package is veel uitgebreider en heeft ook zone verwarming. Die heb ik al via de plugwise adam)

[ Voor 8% gewijzigd door schjjaap op 11-12-2025 07:29 ]

• sp_mike
_JGC_ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:24:

Dit is zoals het bijvoorbeeld gisteren bij mij eruit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_d87Gyg9-zUO1z95g3cIaYWi3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9TnaO4Xn5l7pHnKns8ffTJK.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik nu goed dat ik beter de min temp (30 graden nu) wat lager kan zetten zodat ik een constanter verloop krijg? In plaats van die pieken en dalen?

• dotternetta
Voor het eerst in 5 jaar een run van 8 uur!

Wat me opvalt is dat hij nu eens niet continu op 1500W draait. Dat is de truc, denk ik.
Dit huis vraagt te veel van de te kleine WP bij watertemperatuur hoger dan 32 graden.
Nu op lagere temp lijkt het goed te gaan, maar dit is de eerste dag met deze instellingen dus nog even afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfN9w9xS79bZQOjAUr3QLh-bv9s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nXQjspwdoXmogaF56noBZZ0p.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door dotternetta op 12-12-2025 20:28 ]

• sp_mike
dotternetta schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:32:
Voor het eerst in 5 jaar een run van 8 uur!

Wat me opvalt is dat hij nu eens niet continu op 1500W draait. Dat is de truc, denk ik.
Dit huis vraagt te veel van de te kleine WP bij watertemperatuur hoger dan 32 graden.
Nu op lagere temp lijkt het goed te gaan, maar dit is de eerste dag met deze instellingen dus nog even afwachten.

[Afbeelding]
Welke instellingen heb je veranderd dan?

• dotternetta
sp_mike schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:02:
[...]

Welke instellingen heb je veranderd dan?
Watertemperatuur lager, maar nu is het buiten kouder en werkt het niet meer goed. Hij pakt weer gas er bij. Ik moet er weer heen om de metingen te analyseren en ga de stooklijn veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 14-12-2025 12:10 ]

• sp_mike
Ik heb mijn min temp op 30 staan. Jij nog lager?

• dotternetta
sp_mike schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:13:
Ik heb mijn min temp op 30 staan. Jij nog lager?
Volgens mij staat ie nu op 31/32, maar het huis is te groot, dus ik moet de grens opzoeken

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste