Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:32
WackoH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:09:
Dank voor de uitleg! Je hebt duidelijk veel ervaring met dit soort systemen.

Zeker de eerste oplossing is een mooie die voor veel mensen haalbaar moet zijn.
De kosten zijn iets van ~600 Euro? (buffervat ~300 Euro, pomp ~150, pompschakelaar ~60, en wat appendages).

Leuk hoe je bij de tweede oplossing het hybride concept op een andere manier bereikt dan oorspronkelijk bedoeld. De Anna thermostaat vraagt afhankelijk van de buitentemperatuur (via internet, niet die door de WP is gemeten) een aanvoertemperatuur naar de buitenunit, ook nog eens naar beneden geschaald. Zodra de CV aan gaat zal de retourtemperatuur gaan stijgen, en hoeft de WP niet meer verwarmen om z'n setpoint te halen. Die zal dan uit gaan. Totdat de kamertemperatuur weer goed is. CV gaat uit, water koelt af en WP gaat weer aan. Bij andere manieren van verwarmen heb je hier geen last van.
Ja bij zelfinstallatie moet dat lukken voor €600,-

Weet je zeker dat de stooklijn van anna via het internet loopt en niet uit de wp?
Volgens mij adverteren ze met anna dat alles doorloopt zoals het hoort als je internet uitvalt.
Zou wel beter zijn als de stooklijn via internet gestuurde buitentemperatuur loopt vanwege het foppen van je buitentemp sensor op de wp.

Wat je zegt over bijstoken met de cv ketel ipv airco of houtgestookt dat de wp dan stopt en je weer gas verstookt klopt. Maar dat mag dan ook het is een comfortkeuze. Of je betaald aan hout/pellets. Of je betaald stroom voor je airco/verwarming. Waar je met salderen van zonnestroom nog voordeel kunt halen. Of je betaald gas. Comfort mag wat kosten toch? Kou lijden en energiearmoede vind ik in Nederland eigenlijk niet moeten kunnen.
Daar zijn we wel uitgegroeid mag ik hopen.
Extra comfort ipv dikke trui aan is een keuze.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Ik weet >95% zeker dat de temperatuur waar de Anna mee rekent via internet komt; een berekende temperatuur op basis van de opgegeven locatie.
- Temperatuur die ik van de buitenunit uitlees is anders dan wat er op de Plugwise pagina staat
- Die Plugwise temperatuur verandert direct als ik de locatie wijzig.
- Plugwise laat tienden van graden zien, in de controlbox worden temperarturen op hele graden afgerond

Natuurlijk mag comfort wat kosten. Het was meer om te snappen hoe het systeem werkt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:49
Ik gebruik een DIYLESS thermostaat, ik heb alle parameters inzichtelijk via MQTT. Het enige wat de thermostaat doorkrijgt van de buitenunit is aanvoer en retour. Buitentemperatuur is onbekend. En ja, die stuur ik gewoon mee naar de OT controller (met enig foppen, het wordt nooit kouder dan 5 graden ;)), maar die stuurt het niet door naar de thermostaat.

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-11 16:02
Ik heb destijds een vraag gesteld aan Atlantic mbt het gebruik van de Plugwise buiten tempearatuur.
Deze komt niet van de buitenunit maar via het internet ingesteld op basis van lokatie in de Plugwise.

Atlantic bevestigde dat de Chofu hier niets mee doet.
Zoals @WackoH al aangaf is het alleen voor het setpoint wat naar de controlbox gaat.

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 07:26
Marc001 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

....
Daar moet je dan weer mee uitkijken, de kast tempeatuur kan best oplopen (zeker in die zwarte bak vlakbij de aanvoerleiding). Op basis van deze sensor bepaald de Chofu ook zijn vermogen, Als deze sensor temp te hoog is (10-12 graden al) zakt het opwekkende vermogen behoorlijk, terwijl het buiten 5 graden of lager is.
.....
Dat kan ik beamen, een beetje afhankelijk van het weer (wind etc) heb ik soms die hij te weinig vermogen levert en blijft hangen op 100W (opgenomen vermogen) terwijl het rond het vriespunt is. Ik moet nog maar eens zoeken naar de ardunio schakeling....

• WackoH
Dat is wel gek want de buitenunit in z'n basis uitvoering is ook geschikt om warm water te maken (DHW) zoals het onderstaande schema laat zien (staat in een file met als naam 'Chofu-Operating-Installation-Manual-R32.pdf'. Maar kan natuurlijk zijn dat de Atlantic uitvoering andere firmware heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChQdFxcrZ1saaHYYpyIvBJVfBTo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZQrQjCbTFYEUnL7D0DPc9qqL.png?f=user_large
Dit schema heeft allerlei mogelijkheden, maar laat in essentie zien wat @Tha Best schreef, incl. temperature sensor in het buffervat. Alleen de slimme truc om op basis van deze sensor de pomp naar het uitgifte deel aan te sturen, ontbreekt.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 23-10-2025 22:25 ]

• WackoH
Zoals jullie weten stuur ik de buitenunit zelf aan. Ik heb de buitentemperatuursensor vanaf 22:51 in een glas warm water (~30oC) gehouden.
Ik zag na een minuutje het opgenomen vermogen van 590 naar 550W dalen.
Terwijl die weer afkoelde in de buitenlucht (vanaf 22:54:30), nam het vermogen weer toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gads6oBP_U52d-Yl_yAa01gLx94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkGVZ9mG79WCl2V9VVa7zgIm.png?f=fotoalbum_large
Wellicht anticipeert de buitenunuit op een hogere COP bij een hogere buitentemperatuur?

[ Voor 15% gewijzigd door WackoH op 24-10-2025 00:15 ]

• Marc001
WackoH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:17:
Zoals jullie weten stuur ik de buitenunit zelf aan. Ik heb de buitentemperatuursensor vanaf 22:51 in een glas warm water (~30oC) gehouden.
Ik zag na een minuutje het opgenomen vermogen van 590 naar 550W dalen.
Terwijl die weer afkoelde in de buitenlucht (vanaf 22:54:30), nam het vermogen weer toe:
[Afbeelding]
Wellicht anticipeert de buitenunuit op een hogere COP bij een hogere buitentemperatuur?
Het effect is nu niet zo groot, de buiten temperatuur is vrij hoog.

Destijds dat ik teste was het rond de 6 a 7 graden buiten temperatuur (even de cijfers opgehaald bij het KNMI).
De thermostaat was ingesteld op een hoog setpoint om de Chofu goed aan het werk te zetten.
De warmte van mijn hand was genoeg om vrijwel direct de effecten te zien en te horen.

Deze temp sensor regelt dus ook dat de Chofu niet dicht vriest rond het vriespunt.
Deze situatie komt voor als hij stil staat omdat de CV ketel in bedrijf is.
Als je huis thermisch niet optimaal is en je CV ketel tijdens vorst wordt aangesproken moet je dus uitkijken met het plaatsen van weerstanden. Tijdens het CV bedrijf en vorst loop je risico dat de Chofu dicht vriest omdat de temp sensor gemanipuleerd is. Daarom heb ik een Arduino geplaatst met relais en eigen temp sensor.
Fabrieks af is de Chofu geleverd met een defrost heater.
Die is er bij Atlantic ook af geplukt.

De fabrieks Chofu heeft overigens op de PCB een aparte ingang voor de DHW temp sensor die in het buffervat komt.
De PCB na de mod van Atlantic is compleet anders en leeg geplukt.
Daar begint de ellende, totaal geen mogelijkheden meer.
Dat hebben ze bij Durocan een stuk beter aangepakt daar komt de Chofu volledig tot zijn recht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-cPqdkExMg-HN7pQvH2nzSZce4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bu6LYsDZTo5vXjC5w5pCIXYV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Marc001 op 24-10-2025 09:04 ]

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NprxiDQ-1UbkIQDkJXqmV6j_ZbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naJyeDC2U9AOMGMKF84PdLhq.png?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee hoe ik het pendel gedrag tegen kan gaan? Lijkt mij zo niet helemaal de bedoel dat de pomp elk uur aanslaat.
Stooklijn verlagen zodat de pomp op een lagere temperatuur langer doordraait wellicht?

[ Voor 8% gewijzigd door Kindrih op 24-10-2025 13:42 ]

• Marc001
Kindrih schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:38:
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik het pendel gedrag tegen kan gaan? Lijkt mij zo niet helemaal de bedoel dat de pomp elk uur aanslaat.
Stooklijn verlagen zodat de pomp op een lagere temperatuur langer doordraait wellicht?
Lijkt mij niet echt pendel gedrag.
Lijkt er meer op dat de temperatuur in de kamer daalt en de WP weer aangestuurd wordt om te verwarmen.

Je kan kijken op de logging van plugwise.
Dat geeft veel meer inzicht dan de homewizard kWh grafieken.
Daar de aanvoer / retour temperaturen bekijken in combinatie met de setpoints.
Als de retour teveel oploopt en de aanvoer temp kruist dan heb je pendel gedrag ( T retour > T aanvoer).

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 23:15
Kindrih schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:38:
[Afbeelding]
Zijn dit runs van 20 minuten? In dat geval kun je kijken of de retourtemperatuur wel de gevraagde aanvoertemperatuur - 5 graden heeft bereikt.

Heat Geek certified

• Kindrih
Marc001 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:
[...]

Lijkt mij niet echt pendel gedrag.
Lijkt er meer op dat de temperatuur in de kamer daalt en de WP weer aangestuurd wordt om te verwarmen.

Je kan kijken op de logging van plugwise.
Dat geeft veel meer inzicht dan de homewizard kWh grafieken.
Daar de aanvoer / retour temperaturen bekijken in combinatie met de setpoints.
Als de retour teveel oploopt en de aanvoer temp kruist dan heb je pendel gedrag ( T retour > T aanvoer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPszTdIIw4dZMiYU_XMLneVYsBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpxwnQj9HnCHdlNsVqNq9rAL.jpg?f=fotoalbum_large
Aanvoer en retour lijkt niet verkeerd, zal vooral inderdaad de ruimte temperatuur zijn die zijn setpoint haalt.
basfromasd schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Zijn dit runs van 20 minuten? In dat geval kun je kijken of de retourtemperatuur wel de gevraagde aanvoertemperatuur - 5 graden heeft bereikt.
Zijn runs van ongeveer een uur.

• _JGC_
Ik gok dat de stooklijn gewoon te hoog staat waardoor je overshoot krijgt en je warmtepomp tussentijds uit moet om niet verder door te schieten.

Ik heb vanmorgen van 19.3 naar 20 gestookt in 1 run van 6:00 tot 11:15. Daarna omhooggezet naar 20.5 en om 14:00 is de warmtepomp pas uitgegaan.

Bij verhoging van temperatuur gaat setpoint even naar 32, ding voert dan op in vermogen en gaat daarna gewoon weer laag vermogen draaien. Setpoint vanuit de thermostaat hele ochtend ~22 graden geweest, warmtepomp levert stabiel 28 (+/- 0.5) graden aanvoer met 25 (+/- 0.5) graden retour.

Ik zie in de grafieken van @Kindrih dat er bij opstarten vol vermogen gevraagd wordt om daarna ergens op half vermogen te blijven hangen.
De regeling die ik gebruik doet dat andersom: beginnen op laagste vermogen en steeds 1 stapje hoger elke 2 minuten als dat niet voldoende is. Als ik dat niet doe zit ik zo op een delta-T van 10+ graden, die aanvoer is maar zo omhoog.

[ Voor 38% gewijzigd door _JGC_ op 24-10-2025 16:36 ]

• WackoH
Wat ik gek vind, is die 'blokgolf' van de gewenste keteltemperatuur.

Bij mij springt het systeem aan met een keteltemperatuur (aanvraagtemperatuur) van 32oC door de Anna want dat heb ik als minimum ingesteld (zie onder), en regelt dan langzaam op naar de temperatuur die bij de stooklijn hoort (~40oC bij 10oC buiten).
Als de kamer opwarmt en de ingestelde temperatuur nadert, regelt de Anna de keteltemperatuur weer terug.
De WP gaat uit als de keteltemperatuur onder de 32oC komt.
Ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI5KvxQ5DWyt8yT8YjgzrVjC8cU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UZ8vhk2D132tJfhlfJ2hkw3m.png?f=user_large
Zo blijft de kamertemperatuur binnen een paar tienden graden stabiel.

Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWWPuUpsSoVGKykyDJ3XddocskE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zCtITtMcjVsoNpGBDVeyMjOw.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5ModEwGIxwIoaB26BqTMaDSGKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SqHxW4uv74GaxN8BAcuhMzHf.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 24-10-2025 16:56 ]

• Marc001
Ik vermoed door de schaal op de mobiele telefoon dat het op blokken lijkt.
Even goed inzoomen dan zal er waarschijnlijk een kleine curve aanwezig zijn.

Daarnaast is de stookcurve vermoedelijk te laag (-10 en +20 waarden) ingesteld.
Waardoor de setpoints te laag liggen en de WP deze simpelweg niet kan leveren bij het minimale vermogen van ~600kWh.
De opgewekte aanvoer temp bij de huidige buitentemperaturen met ~600kWh is gewoon te hoog.

Bij mij staat -10 op 38 en 20 op 32.

Zo kan de WP de setpoints bijbenen en schiet mijn over gedimensioneerde CV niet in de stress.
De CV kan nog net aan de lage setpoints halen zonder ketelstop, hoewel deze bijna niet meer gebruikt wordt. (jaarverbruik 2024; 370m3 gezin van 4 in een jaren 30 hoekhuis).

De setting van @WackoH is voor de normale aansturing bijna niet haalbaar.
De controlbox gaat dan ingrijpen omdat het setpoint over langere tijd niet gehaald wordt en gaat de opdracht naar de CV.

• _JGC_
Is 600W de minimale instelling van de originele regeling? Geen wonder dat die de keet hier zomaar warm had.

Ik zit nu op 0,36KW verbruik met televisie en vaatwasser aan. Setpoint is 19.2, aanvoer 22, retour 20.

Thermostaat gaat pas "aan" bij setpoint van 20, maar ik begin bij 18 en stook door tot die weer onder de 15 daalt. Regeling stuurt tussen 25 en 37, na enige tijd stoken haal ik 28 aanvoer met 25 retour. Pendelen doe ik niet aan, warmtepomp stookt gewoon altijd door op laagste vermogen zolang de thermostaat niet onder de 15 graden setpoint duikt.

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:15
https://tweakers.net/i/g5...AcuhMzHf.png?f=user_large

Bij mij lukt het niet om de "Max aanvoertemperatuur"aan te passen deze blijft op 60 graden staan en is niet instelbaar
Bij jou staat deze op 45 graden in gesteld

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 23:15
Gisteren voor het eerst bij een medetweaker naar deze warmtepomp gekeken-met-mijn-handen. De hardware valt me niet tegen en hij maakt in ieder geval bij de huidige temperaturen niet veel lawaai. De Plugwise Anna en de app zien er best mooi uit. Regeltechnisch is het wel een lastig ding om goed te krijgen. Hij had nadat de stroom eraf was geweest lang nodig voordat de control box en de Anna en Wifi elkaar allemaal gevonden hadden. Dat doet mij betwijfelen of ik als installateur daarvoor de business case wel rond kan krijgen. Als je een paar keer terug moet komen omdat hij het niet goed doet (zonder dat je dat zelf kunt voorkomen) loop je daarop leeg.

Heat Geek certified

• WackoH
@wybe-V
Ja, ik denk dat 45oC de max. temperatuur is die ik op de ketel heb ingesteld, maar dat kan ik nu niet controleren. Ik kan de temperatuur bij Plugwise onder de geavanceerde instellingen overigens wel lager instellen.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:00
basfromasd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:26:
Gisteren voor het eerst bij een medetweaker naar deze warmtepomp gekeken-met-mijn-handen. De hardware valt me niet tegen en hij maakt in ieder geval bij de huidige temperaturen niet veel lawaai. De Plugwise Anna en de app zien er best mooi uit. Regeltechnisch is het wel een lastig ding om goed te krijgen. Hij had nadat de stroom eraf was geweest lang nodig voordat de control box en de Anna en Wifi elkaar allemaal gevonden hadden. Dat doet mij betwijfelen of ik als installateur daarvoor de business case wel rond kan krijgen. Als je een paar keer terug moet komen omdat hij het niet goed doet (zonder dat je dat zelf kunt voorkomen) loop je daarop leeg.
Ik zou hem niemand aanraden. Als je stroom over hebt wil je graag dat hij ook onder de 3 graden door gaat, kan niet. Als het circuit te groot is en hij na de start niet snel genoeg het water verwarmd stopt hij en moet de ketel bij springen, die waarden zijn ook niet bij te stellen.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• WackoH
Dat klopt voor het systeem zo uit de doos, maar is verder iets te kort door de bocht.

Ik zie twee opties:
- De aanpassing die [Tha Best] een stukje terug voorstelde. Dus een tussenbuffer toevoegen met een temperatuurgestuurde pomp naar het afgifte systeem. Nadeel is dat het ~600 Euro hardwarekosten toevoegt.
- Voor iemand die voor relatief weinig geld zelf (en dus geen recht heeft op subsidie) een warmtepomp wil installeren en er geen moeite mee heeft zelf de besturing over te nemen. Want als je eenmaal weet hoe, laat de buitenunit zich bijzonder gemakkelijk en betrouwbaar aansturen. Je kunt dan zelf ook koelen!

• dotternetta
WackoH schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:13:
Dat klopt voor het systeem zo uit de doos, maar is verder iets te kort door de bocht.

Ik zie twee opties:
- De aanpassing die [Tha Best] een stukje terug voorstelde. Dus een tussenbuffer toevoegen met een temperatuurgestuurde pomp naar het afgifte systeem. Nadeel is dat het ~600 Euro hardwarekosten toevoegt.
- Voor iemand die voor relatief weinig geld zelf (en dus geen recht heeft op subsidie) een warmtepomp wil installeren en er geen moeite mee heeft zelf de besturing over te nemen. Want als je eenmaal weet hoe, laat de buitenunit zich bijzonder gemakkelijk en betrouwbaar aansturen. Je kunt dan zelf ook koelen!
Een Bosch AWF 2000 laat zich helemaal instellen en er is altijd een installateur te vinden die hem wel wil leveren (en blij is dat hij hem niet hoeft te installeren) Dan ben je rond de 1000 euro klaar (alleen aanschaf)

• _JGC_
@WackoH Er zitten wel enige beperkingen aan de sturing van dit ding. Zo kan de circulatiepomp niet aangestuurd worden zonder de compressor te laten draaien, kan je niet traploos regelen en ben je geheel op jezelf aangewezen als je besluit ook tapwater te doen met de warmtepomp.

Verder prima ding voor zijn geld, maar je moet wel goed de regeling afstellen op het systeem.

Ding kan gewoon tot -15 doordraaien, ik heb de ketel dan ook niet aangesloten (wel dipswitches op aan/uit zetten dan).

• WackoH
_JGC_ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:22:
@WackoH Er zitten wel enige beperkingen aan de sturing van dit ding. Zo kan de circulatiepomp niet aangestuurd worden zonder de compressor te laten draaien,
Waarom zou je dat willen? Om warmte uit je vloer naar radiatoren in de rest van het huis te verdelen?
kan je niet traploos regelen
Het had mooier gekund (meer vermogensstapjes dan de huidige ongeveer 8 bruikbare), maar ik zie dit niet als probleem. Door de PID-regeling die ik gebruik is de aanvoertemperatuur vrijwel constant (binnen paar tienden oC). Het afgiftesysteem middelt de variatie verder uit. Het is alleen de compressor die af en toe een paar Hz op en af toert. Maar omdat dit rustig via een elektronische regeling gaat, geeft dit geen extra slijtage.
en ben je geheel op jezelf aangewezen als je besluit ook tapwater te doen met de warmtepomp.
Daar is het Atlantic systeem ook niet voor bedoeld, dus dat zul je er idd. bij moeten klussen in hard- en software. Maar het kan en hoe de installatie er uit moet zien staat in de Chofu handleiding.
Verder prima ding voor zijn geld, maar je moet wel goed de regeling afstellen op het systeem.
Dat geldt toch voor iedere WP?
Ding kan gewoon tot -15 doordraaien, ik heb de ketel dan ook niet aangesloten (wel dipswitches op aan/uit zetten dan).
Die -15oC ga ik niet halen ;) Afgelopen winter ging het bij -2oC nog net goed.

• _JGC_
@WackoH Hier is het opstoken en dan gewoon doordraaien op laagste vermogen, temperatuur blijft dan uiteindelijk wel stabiel.
Ik ben benieuwd hoe het komende winter gaat. Storm van afgelopen dagen was gewoon met 2 vingers in de neus.

Wat afstellen betreft, ik doel daarmee meer op de software die je in de controller duwt en moet aanpassen aan de omstandigheden. Elke andere warmtepomp heeft een shitload aan parameters die je kunt instellen en waar je niet de controller voor hoeft te flashen.

• WackoH
Aansturen van de buitenunit kun je vergelijken met hoe in een PC de BIOS (basic input/output system) wordt aanroepen.
Die 'BIOS' regelt de basisfunctionaliteit (compressor netjes op en af toeren, klepsturingen, defrosts, vorstbescherming en bewaking van allerlei moeilijke airco dingen als gasdrukken...) waardoor je niets kapot kunt maken.
Hoe makkelijk of moeilijk je de software maakt die BIOS functies aanroept, is aan jezelf (de hobbyist dus 8) )

Er gaan 4 berichten naar de buitenunit met 3+7+3+3 = 16 bytes.
Ik weet maar van twee bytes wat ze doen: 1) uit / verwarmen / koelen, 2) vermogen in stappen van ~200 W.
Kan goed zijn dat een derde byte het vermogen nog in veel kleinere stapjes opdeelt en dat zo een vrijwel traploze regeling mogelijk is.
En dan zijn er nog 13 bytes over waarmee je de warmtepomp mogelijk opdrachten kan geven. Wellicht hieronder de pomp aanzetten, of deforst forceren. Geen idee. Ik heb het ook niet nodig.

• Kindrih
Op dit moment de warmtepomp los gemaakt van de ketel en via het aan/uit contact aan een digitale ingangs module gekoppeld om de airco in te schakelen. Zou ook nog graag een keer de complete sturing van de warmtepomp over willen nemen. @WackoH is het een idee om een github pagina te maken met de nieuwste software code en een compacte handleiding?

Volgende stap is een warmtepompboiler en dan het gas compleet de deur uit.

• hugo1951
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-11 19:09
Inmiddels draait de Aurea hier een paar jaar. Mijn ervaringen zijn wisselend. Hier ook te vaak een uitval van de wp waarna de cv het overneemt. De verwarming loopt alleen via radiatoren dus geen vloerverwarming. Na veel experimenteren staat de stooklijn nu op - 10 45 gr. en 20 46 graden. De wp draait met deze stand zonder onderbreking de hele dag lekker door. In de nacht zet ik alles uit. In de ochtend start ik op met de cv ketel om de temp redelijk snel weer op temperatuur te brengen. Daarna zet ik de schakelaar weer op de wp-stand. Wat ik vreemd vind is dat de aanvoertemperatuur niet op 55 gr komt maar blijft steken op 45 gr. Dat kan ik alleen voorkomen door de weersafhankelijke stand uit te zetten. Weet iemand een mogelijkheid om dit te voorkomen? Verder vraag ik mij af wat de activiteitenlijn op 100 procent in het tweede plaatje betekent?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDx16FuG89rUn4ltzNKnQshDbrg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rGIyE2UzG20FS2L1iJ0iiGEx.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK2nee27VbQN2XAmTxpAoedjIxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVYy1TimyMrf1gKKDtaQCMDx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door hugo1951 op 31-10-2025 19:47 ]

• WackoH
De wp draait met deze stand zonder onderbreking de hele dag lekker door. In de nacht zet ik alles uit. In de ochtend start ik op met de cv ketel om de temp redelijk snel weer op temperatuur te brengen.
Als je het systeem nachts aan zou laten staan, kun je continue op de WP draaien.
Daarna zet ik de schakelaar weer op de wp-stand. Wat ik vreemd vind is dat de aanvoertemperatuur niet op 55 gr komt maar blijft steken op 45 gr. Dat kan ik alleen voorkomen door de weersafhankelijke stand uit te zetten. Weet iemand een mogelijkheid om dit te voorkomen?
Door de weersafhankelijke stand uit te zetten? ;)
Je regelt toch niet op de buitentemperatuur vanwege je vrijwel horizontale stooklijn, dus waarom vink je 'Weersafhankelijke max. keteltemperatuur' aan? Makkelijker is dan toch gewoon de 'Max. aanvoertemperatuur' naar wens in te stellen?
Mijn ervaring is at de max. temperatuur wel geldt voor de ketel, maar dat de WP een naar beneden geschaald temperatuur als setpoint krijgt.
Verder vraag ik mij af wat de activiteitenlijn op 100 procent in het tweede plaatje betekent?
Dat kun je zien door er met de muiscursor op te gaan staan. Bij mij is dit het modulatieniveau van de kteel voor warm water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6FDdScxHrvBH18hFaBadm75CpI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lJeIlBiEvgHj6dmIxieCl0nf.png?f=user_large
Je kunt op de grafiek inzoomen met het scrollwieltje. En verschuiven door linkermuisknop in te drukken en dan de muis naar links of rechts schuiven.

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 31-10-2025 22:30 ]

• LingeBed
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:28
Wij hebben al een paar jaar de Aurea maar het komt zelden voor dat de warmtepomp meer dan 600W gebruikt. Soms draait hij lange tijd door, maar meestal schakelt hij na de bekende 20 minuten over naar de cv. Wij hebben een grote woonkamer en de radiatoren staan ongeveer 10 meter van de Anna af. In de keuken hebben we vloerverwarming en daar warmen we soms met de airco bij. De radiatoren zijn gewone hoge temperatuur radiatoren. Wat zou de reden van de gedrag kunnen zijn? Ik heb het hele forum al gelezen en diverse dingen geprobeerd, maar kom er niet uit.

De instellingen zijn:
Min keteltemperatuur: 20
Max keteltemperatuur: 50
Buitentemp -10: 35
Buitentemp 20: 36
Voorverwarmtijd: 300
Ad hoc: uit
Type: vloer en radiator
Oppervlakte: groter dan 250 m2

• _JGC_
Kindrih schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:44:
Op dit moment de warmtepomp los gemaakt van de ketel en via het aan/uit contact aan een digitale ingangs module gekoppeld om de airco in te schakelen. Zou ook nog graag een keer de complete sturing van de warmtepomp over willen nemen. @WackoH is het een idee om een github pagina te maken met de nieuwste software code en een compacte handleiding?

Volgende stap is een warmtepompboiler en dan het gas compleet de deur uit.
Ik wil gerust een github pagina maken met de sturing zoals ik 'm op dit moment gebruik. Zou je in een Arduino Uno kunnen flashen en dan de chip eraf en in de originele socket zetten. Nadeel is wel dat je voor elke aanpassing in de instellingen de chip uit de socket moet trekken, in de Uno moet zetten en dan flashen en weer terugzetten.

Houd er rekening mee dat mijn regeling is afgesteld op een DIYLESS Thermostat2, niet op het plugwise systeem. Ik volg met mijn sturing letterlijk de opdracht van de thermostaat, met hier en daar wat uitzonderingen.

Afgelopen dagen stook ik heerlijk rustig met een delta-T regeling van 5 graden. Radiatoren hebben een delta-T van 3 graden, dus dat warmt gewoon langzaam op.

Verder weet ik niet in hoeverre mijn regeling nog hybride kan stoken. Ik heb de ketel niet aangesloten, stuur alleen signaal op de warmtepomp-pinnen en naar de OT controller. In principe stop ik bij -15 en mag de ketel het dan gaan doen, maar schakelaar, testknopje, relais, etc doe ik helemaal niks mee. Storingen niet geïmplementeerd, het wordt vanzelf koud.

De regeling die @WackoH gebruikt laat de originele chip zitten, luister de communicatie af en verandert dan een paar bytes in de communicatie. Voor die methode moet je wijzigingen in de print aanbrengen.

• dotternetta
Zet hem eens op max 35, daardoor blijft hij bij mijn kennis langer draaien. En probeer eens wat groepen dicht te draaien.

• Marc001
LingeBed schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:31:
Wij hebben al een paar jaar de Aurea maar het komt zelden voor dat de warmtepomp meer dan 600W gebruikt. Soms draait hij lange tijd door, maar meestal schakelt hij na de bekende 20 minuten over naar de cv. Wij hebben een grote woonkamer en de radiatoren staan ongeveer 10 meter van de Anna af. In de keuken hebben we vloerverwarming en daar warmen we soms met de airco bij. De radiatoren zijn gewone hoge temperatuur radiatoren. Wat zou de reden van de gedrag kunnen zijn? Ik heb het hele forum al gelezen en diverse dingen geprobeerd, maar kom er niet uit.

De instellingen zijn:
Min keteltemperatuur: 20
Max keteltemperatuur: 50
Buitentemp -10: 35
Buitentemp 20: 36
Voorverwarmtijd: 300
Ad hoc: uit
Type: vloer en radiator
Oppervlakte: groter dan 250 m2
Het helpt beter de logging van de plugwise te bekijken (of te posten hier) en te beoordelen wat het schakelgedrag veroorzaakt. Zeker op het punt na 20 min als hij overschakeld naar CV. Je retour temp kan te hoog zijn (bypass veels te ver open). Of gewoon te weinig capaciteit in je woonkamer om te verwarmen op lage temp. Waardoor de controlbox de opdracht geeft aan je CV.

• LingeBed
Marc001 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:30:
[...]

Het helpt beter de logging van de plugwise te bekijken (of te posten hier) en te beoordelen wat het schakelgedrag veroorzaakt. Zeker op het punt na 20 min als hij overschakeld naar CV. Je retour temp kan te hoog zijn (bypass veels te ver open). Of gewoon te weinig capaciteit in je woonkamer om te verwarmen op lage temp. Waardoor de controlbox de opdracht geeft aan je CV.
De kamer is 100 m2 en heeft 4 gewone radiatoren, een convectorput van 3 meter en een deel vloerverwarming van 8 bij 4 meter. Hieronder heb ik de logging van vanochtend gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeRwA7Xh5PezAszRNktR8DQUfFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9R21nu9aoFhI3DrlSJZYClBF.jpg?f=fotoalbum_large

• Marc001
Ook de logging van je kamertemp. Dan is de relatie goed te zien tussen actuele temp / setpoint en aanvoer temps

• LingeBed
Marc001 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:55:
Ook de logging van je kamertemp. Dan is de relatie goed te zien tussen actuele temp / setpoint en aanvoer temps
De kamertemperatuur staat dag en nacht op 19,5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIzt2SWaSscYc2hFkpLSulU1_So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiijyCfE5LJVVBxT1ENFYXz6.jpg?f=fotoalbum_large

• Marc001
Zoals vandaag heeft de hele tijd je WP gedraait? Ik zie geen modulatie van je CV?
Wat ook logisch is want je kamertemp is nagenoeg constant en daarmee ook de gevraagde vermogens van je WP.

Op het moment dat je WP start is je gevraagde kamertemperatuur al heel snel bereikt en zakt je aanvoer tempeatuur / vermogen in elkaar om vervolgens te stoppen.

Wat bedoel je dan met mijn CV springt veel aan?
Kun je dat wat specifieker maken?
Dit moet dan tijdens de winterperiode zijn of grote verhogingen via de thermostaat?

• LingeBed
Marc001 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:07:
Zoals vandaag heeft de hele tijd je WP gedraait? Ik zie geen modulatie van je CV?
Wat ook logisch is want je kamertemp is nagenoeg constant en daarmee ook de gevraagde vermogens van je WP.

Op het moment dat je WP start is je gevraagde kamertemperatuur al heel snel bereikt en zakt je aanvoer tempeatuur / vermogen in elkaar om vervolgens te stoppen.

Wat bedoel je dan met mijn CV springt veel aan?
Kun je dat wat specifieker maken?
Dit moet dan tijdens de winterperiode zijn of grote verhogingen via de thermostaat?
De thermostaat staat op een vast programma met één temperatuur 19,5 graden. Dus geen nachtverlaging. Vandaag heb ik al 6 m3 gas verbruikt telkens als de warmtepomp aanspringt gaat hij na 20 minuten weer uit en neemt de cv het over.

• dotternetta
LingeBed schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:25:
[...]

De thermostaat staat op een vast programma met één temperatuur 19,5 graden. Dus geen nachtverlaging. Vandaag heb ik al 6 m3 gas verbruikt telkens als de warmtepomp aanspringt gaat hij na 20 minuten weer uit en neemt de cv het over.
Identieke gebeurde bij mijn kennis. Gevraagde temperatuur stond op 85 graden.
Nu op 35 en met wat vloerverwarminggroepen dicht draait ie de hele dag. Zet de 50 graden in je settings eens lager om te testen.

• LingeBed
dotternetta schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:42:
[...]

Identieke gebeurde bij mijn kennis. Gevraagde temperatuur stond op 85 graden.
Nu op 35 en met wat vloerverwarminggroepen dicht draait ie de hele dag. Zet de 50 graden in je settings eens lager om te testen.
Ik kan deze niet lager instellen dan 50 graden

• _JGC_
De mijne is vanmorgen om 5:15 gestart vanaf 19.15 graden en is een halfuur geleden pas uitgegaan met 20.7 graden (koken/eten, meer personen in huis). Start nu net weer op. Geleverde temperatuur steeds tussen 28 en 34 graden.

Nachtverlaging naar 19 graden, dan om 5:15 en 6:15 opstoken naar 19.5 en 20 graden, tussen de middag als de zon vol op de ramen en de zonnepanelen staat door naar 20.5.

Ik zou niet weer terug willen naar die ketel die steeds stootjes van 6KW geeft.

• Worstbob
  • Laatst online: 12:30
LingeBed schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:25:
[...]

Ik kan deze niet lager instellen dan 50 graden
Probeer je weersafhankelijke regeling uit te zetten via de app. En je minimale ketel temperatuur op graadje van 35 te zetten, hier kan je nog mee spelen als het te lang duurt met warm worden. Als deze te laag staat heeft het soms geen zin met het afgeven van de temperatuur aan de ruimte met radiatoren. Maximale temperatuur maakt niet veel uit.

succes!

• dotternetta
Worstbob schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:19:
[...]

Probeer je weersafhankelijke regeling uit te zetten via de app. En je minimale ketel temperatuur op graadje van 35 te zetten, hier kan je nog mee spelen als het te lang duurt met warm worden. Als deze te laag staat heeft het soms geen zin met het afgeven van de temperatuur aan de ruimte met radiatoren. Maximale temperatuur maakt niet veel uit.

succes!
Sorry, het is alweer een half jaar geleden dat ik het had ingesteld. Niet bij mij thuis dus ik kan het niet snel even checken

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 04-11-2025 12:00 ]

• Marc001
LingeBed schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:25:
[...]

Dat is wel bijzonder.
Blijkbaar registreert de plugwise niet de modulatie van je ketel.

Ik zie wel dat bij opstart een groot delta verschil is tussen setpoint en aanvoer temperatuur.
Probeer eens een instelling van -10: 38 +20: 32
Om ze de zwarte lijn wat lager te krijgen richting aanvoer temp.

• Kindrih
Iemand al eens gehad dat de Anna geen vraag meer naar de warmtepomp of ketel stuurt? Dit is de eerste keer dat ik hier tegen aan loop, delta T tussen setpoint en ruimte temperatuur is groot genoeg. Maar gaat geen vrijgave de thermostaat uit. Tussentijds is niks aan de instelling veranderd.

• LingeBed
Ik heb alle tips die hierboven gegeven zijn uitgeprobeerd, maar nog steeds geen succes. Ik heb een herstart van de controlbox gedaan (20 seconden zwarte knopje ingedrukt) en alles weer opnieuw ingesteld. Ook dit had geen resultaat. Gedurende de 20 minuten dat de warmtepomp draait worden de radiatoren niet warm terwijl de grafiek wel een stijgende aanvoer en retour temperatuur laat zien. Iemand nog een idee?

• Worstbob
LingeBed schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:47:
Ik heb alle tips die hierboven gegeven zijn uitgeprobeerd, maar nog steeds geen succes. Ik heb een herstart van de controlbox gedaan (20 seconden zwarte knopje ingedrukt) en alles weer opnieuw ingesteld. Ook dit had geen resultaat. Gedurende de 20 minuten dat de warmtepomp draait worden de radiatoren niet warm terwijl de grafiek wel een stijgende aanvoer en retour temperatuur laat zien. Iemand nog een idee?
Staat je bypass open, zet deze bijna dicht. Krijgt je vloer verwarming alle warmte, probeer de toevoer of afvoer te knijpen dat deze niet alle warmte krijgt. Zet de thermostaat kranen volop open in de ruimte waar de thermostaat hangt.

Succes!

• LingeBed
Worstbob schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:57:
[...]

Staat je bypass open, zet deze bijna dicht. Krijgt je vloer verwarming alle warmte, probeer de toevoer of afvoer te knijpen dat deze niet alle warmte krijgt. Zet de thermostaat kranen volop open in de ruimte waar de thermostaat hangt.

Succes!
Ik heb de toevoer van de vloerverwarming afgeknepen. Nu loopt de warmtepomp al twee dagen door. Wat ik nog steeds niet begrijp is dat er nooit meer dan 600 W wordt gebruikt. Dit moet toch veel meer kunnen zijn?

• dotternetta
LingeBed schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb de toevoer van de vloerverwarming afgeknepen. Nu loopt de warmtepomp al twee dagen door. Wat ik nog steeds niet begrijp is dat er nooit meer dan 600 W wordt gebruikt. Dit moet toch veel meer kunnen zijn?
Hangt af van de gevraagde watertemp en buitentemp.Ik verwacht dat hij gewoon 5 kW levert.
Mijn Bosch draait ook altijd op minimaal en levert gewoon 8 kW, perfect toch? Als het kouder wordt gaat hij meer vermogen trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 11-11-2025 13:18 ]

• Marc001
[...]

Zit daar nu een open verdeler op of nog een oudere met pomp?
Met pomp is voornamelijk voor hoge temperaturen om bij te mengen.
Dat vind je WP echt niet fijn.

• LingeBed
Marc001 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:25:
[...]

Zit daar nu een open verdeler op of nog een oudere met pomp?
Met pomp is voornamelijk voor hoge temperaturen om bij te mengen.
Dat vind je WP echt niet fijn.
Ja, we hebben die met de pomp vervangen bij de installatie van de warmtepomp.

• Worstbob
[...]

Het gaat beter dus. Je moet je installatie waterzijdig inregelen!
Het stroom verbruik blijft bij mij ook rond de 600 watt, bij het opstarten is dit rond de 1200 watt voor 10 minuten. De regelaar regelt de uitsturing van het vermogen je kan daar niks in aanpassen in deze situatie. Bij mij zie je dat hij gewoon de gevraagde temperatuur volgt. Ik heb alleen een delta T van meestal 4 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Worstbob op 11-11-2025 19:43 ]

• sp_mike
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-11 18:32
Vraagje, dit is mijn eerste jaar. Nu wordt het de komende tijd in de nacht onder de 4 graden en overdag er boven.
Gevolg is dus dat ik in de nacht op gas/cv draai en overdag op electra/wp, toch?

Mijn huis is volledig vloerverwarming. Is het in deze periode, wanneer het in de nacht nog niet heel erg koud is, niet mogelijk om de WP, als het onder 4 graden is, niet naar de cv te laten schakelen?

Met andere woorden, mijn huis koelt in de nacht iets af maar zodra het boven de 4 graden komt gaat de WP de temparatuur weer op niveau brengen.

Of is dit een hele rare gedachte?

• Worstbob
sp_mike schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:21:
Vraagje, dit is mijn eerste jaar. Nu wordt het de komende tijd in de nacht onder de 4 graden en overdag er boven.
Gevolg is dus dat ik in de nacht op gas/cv draai en overdag op electra/wp, toch?

Mijn huis is volledig vloerverwarming. Is het in deze periode, wanneer het in de nacht nog niet heel erg koud is, niet mogelijk om de WP, als het onder 4 graden is, niet naar de cv te laten schakelen?

Met andere woorden, mijn huis koelt in de nacht iets af maar zodra het boven de 4 graden komt gaat de WP de temparatuur weer op niveau brengen.

Of is dit een hele rare gedachte?
Dat zou kunnen, dat zijn de specificaties van deze warmtepomp. Ik heb de buitensensor van de warmtepomp in de warme kant van de warmtepomp unit gelegd. Ik denk dat hij alleen in Januari een aantal kuub gas heeft gebruikt omdat de warmtepomp het dan een paar uur niet aan kon i.v.m. hij telkens in ontdooi stand ging. Meer terug in dit forum staat daar meer over het verplaatsen van de sensor. En geen nacht verlaging toepassen bij mij iig.

• _JGC_
[...]

De standaard regeling van de Aurea pakt een flink vermogen om de temperatuur te halen en gaat dan op laag vermogen warmhouden.

Het is nog niet echt koud, de COP is vrij hoog, die 600W is gewoon 2-2,75KW aan vermogen wat je huis ingepompt wordt.
Ik zit zelf met het laagste vermogen de keet warm te houden: uurtje aan, uurtje uit. Zo'n 200W, 28 graden water en pomp op 2e stand, deltaT zo'n 3 graden. Meer vermogen wordt pas gevraagd bij hogere setpoints.

• dotternetta
_JGC_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:48:
[...]

De standaard regeling van de Aurea pakt een flink vermogen om de temperatuur te halen en gaat dan op laag vermogen warmhouden.

Het is nog niet echt koud, de COP is vrij hoog, die 600W is gewoon 2-2,75KW aan vermogen wat je huis ingepompt wordt.
Ik zit zelf met het laagste vermogen de keet warm te houden: uurtje aan, uurtje uit. Zo'n 200W, 28 graden water en pomp op 2e stand, deltaT zo'n 3 graden. Meer vermogen wordt pas gevraagd bij hogere setpoints.
Wat is je COP? Ik draaide met de Bosch AWF 2000 8kW rond de 7 in oktober.

• _JGC_
dotternetta schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:33:
[...]

Wat is je COP? Ik draaide met de Bosch AWF 2000 8kW rond de 7 in oktober.
Ik heb geen idee, is dat te meten bij dit apparaat, zeker zonder flowmeter?
Edit:
Als ik dit invul:
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
1000 liter per uur, 26 begin, 28 eind en dan het vermogen berekenen, levert die warmtepomp hier al 2,28KW om alleen al op het minimale vermogen warm te houden.
Ik meet nu 0,39KW op de slimme meter. Daar zit 80W sluipverbruik bij, nog een bak lampen aan in huis, 30 radiatorfans, vermoedelijk televisie ook aan... laat dat eens 300W zijn wat de warmtepomp gebruikt.

Ik sta er eigenlijk van te kijken hoeveel vermogen dat ding al levert bij 28 graden aanvoer. Heb vorige week de thermostaat gecapt op 32 graden setpoint omdat het met 35 graden veel te hard ging (zowel geluid als temperatuur).

Nu log ik afgeronde getallen uit de thermostaat (het communicatieprotocol tussen de controllers in de aurea kan alleen hele getallen versturen), niet wat gemeten wordt door de buitenunit. Wil dat binnenkort nog wel toevoegen met een losse controller die rechtstreeks MQTT doet.

[ Voor 63% gewijzigd door _JGC_ op 14-11-2025 09:46 ]

• sp_mike
Worstbob schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:45:
[...]

Dat zou kunnen, dat zijn de specificaties van deze warmtepomp. Ik heb de buitensensor van de warmtepomp in de warme kant van de warmtepomp unit gelegd. Ik denk dat hij alleen in Januari een aantal kuub gas heeft gebruikt omdat de warmtepomp het dan een paar uur niet aan kon i.v.m. hij telkens in ontdooi stand ging. Meer terug in dit forum staat daar meer over het verplaatsen van de sensor. En geen nacht verlaging toepassen bij mij iig.
Is dat gewoon een kwestie van even los maken aan de achterkant, de deksel van de pomp schroeven en de sensor daar in "leggen"? Of tape je hem ergens vast?

• Worstbob
sp_mike schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:56:
[...]

Is dat gewoon een kwestie van even los maken aan de achterkant, de deksel van de pomp schroeven en de sensor daar in "leggen"? Of tape je hem ergens vast?
Klopt, hij hangt gewoon vrij boven in die ruimte van de cv zijde. Niet tegen slangen of leidingen aan iig. Eigenlijk zo simpel mogelijk.

• _JGC_
Wel rekening mee houden dat de sensor ook door de buitenunit gebruikt wordt om te bepalen of de vorstbeveiliging moet draaien en hoeveel vermogen nodig is bij lagere temperaturen. Als je 'm te warm legt stort de afgifte in.

• sp_mike
Ga ik doen, thx

• Andre1974
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-11 19:22
Goedenavond. Ik zie op de besturing van de pomp (het Atlantic binnendeel) wel aansluitingen en dipswitches voor een boiler maar niet opgebouwd op de printplaat. Weet iemand mee?

• Kindrih
Is dit normaal gedrag? Lijkt wel of de warmtepomp tussen twee standen blijft schakelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEAVbHWv7-Z8ENvCs_GuOS3xLG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92mXCGOEYcBJ0Bty5EgrHxGc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhrupXNCVHLbONobTqKPAR9kNm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CliPbY1LgnlXqVCaxFzDwjVc.jpg?f=fotoalbum_large

• dotternetta
Bij de kennis lijkt hij eindelijk lekker te draaien! Hij is nu zelf bezig met de vloerverwarmingkranen 😅 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j25Y28nOKWE4x-x3wHe8Jyr7jNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GbHDmYTBFMvCzhLMUsfkvun.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 15-11-2025 19:49 ]

• WackoH
De warmtepomp neemt een flink deel van de tijd rond de 1500 W op? Dan draait 'ie in die periodes op vol vermogen. Dat is wel wat te veel van het goede voor deze tijd van het jaar dus er valt vermoedelijk nog wel wat te optimaliseren met de aansturing vanuit de Anna.

Overigens is die 1500 W wel typisch: Volgens de handleiding van Atlantic is het opgenomen vermogen slechts 1.1 kW. Maar er staat ook 6.3 A wat 1450 W. Da's wel gek.
Dit staat in de versie van januari van dit jaar, dus als het foutje was, had het al lang kunnen zijn verbeterd.

In de manual van de buitenunit zelf (AEYC-0643XU-CH) staat 1.43 kW en 6.3 A. Dat komt dus wel overeen.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:15
WackoH schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:36:
De warmtepomp neemt een flink deel van de tijd rond de 1500 W op? Dan draait 'ie in die periodes op vol vermogen. Dat is wel wat te veel van het goede voor deze tijd van het jaar dus er valt vermoedelijk nog wel wat te optimaliseren met de aansturing vanuit de Anna.

Overigens is die 1500 W wel typisch: Volgens de handleiding van Atlantic is het opgenomen vermogen slechts 1.1 kW. Maar er staat ook 6.3 A wat 1450 W. Da's wel gek.
Dit staat in de versie van januari van dit jaar, dus als het foutje was, had het al lang kunnen zijn verbeterd.

In de manual van de buitenunit zelf (AEYC-0643XU-CH) staat 1.43 kW en 6.3 A. Dat komt dus wel overeen.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
In het instructie boekje op de laatste bladzijde staat dat de Max stroom 11,2 ampere is
Op een andere specificatie zie ik 10,9 amp/2500 watt staan

• _JGC_
wybe-V schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:12:
[...]

In het instructie boekje op de laatste bladzijde staat dat de Max stroom 11,2 ampere is
Op een andere specificatie zie ik 10,9 amp/2500 watt staan
Dat zal de aanloopstroom zijn als compressor en/of fan opstarten.

• Andre1974
Een vraagje over het bypass ventiel (drukverschil). In de handleiding staat beginnen op stand 6 maar eigenlijk zou je toch beter bij bijvoorbeeld stand 3 (of lager) kunnen beginnen. Dan zal de warmtepomp nooit tegen je cv-pomp in gaan duwen want alle aanvoer warmtepomp gaat door de bypass. Als de cv-pomp niets doet dan zal de bypass waarschijnlijk meer dicht moeten (richting stand 6) zodat er meer druk is om naar de cv-installatie te gaan. Hoe meer over de by-pass hoe minder flow=warmte naar je cv-installatie.

• Tha Best
Toch nog een vraag. Is er voor mij als installateur een mogelijkheid om de WP/anna/smile/controlebox of whatever uit te lezen op afstand? Ik kan niet verbonden zijn met het zelfde netwerk als de smile.
Ik heb al een uurtje zitten proberen en zoeken maar tot nu toe kan het alleen als ik op hetzelfde netwerk zit.

• _JGC_
Andre1974 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:56:
Een vraagje over het bypass ventiel (drukverschil). In de handleiding staat beginnen op stand 6 maar eigenlijk zou je toch beter bij bijvoorbeeld stand 3 (of lager) kunnen beginnen. Dan zal de warmtepomp nooit tegen je cv-pomp in gaan duwen want alle aanvoer warmtepomp gaat door de bypass. Als de cv-pomp niets doet dan zal de bypass waarschijnlijk meer dicht moeten (richting stand 6) zodat er meer druk is om naar de cv-installatie te gaan. Hoe meer over de by-pass hoe minder flow=warmte naar je cv-installatie.
De warmtepomp duwt niet tegen je pomp in, want je hebt een keerklep die dat voorkomt. Andersom heb je een terugstroombeveiliging richting de warmtepomp.

Die bypass zet je minimaal open omdat je een overaanbod aan flow weg wilt kunnen regelen. Dat overaanbod aan flow heb je in 2 situaties: als je ketel nadraait en je warmtepomp gaat stoken, of wanneer je ketel stookt en de warmtepomp in vorstbeveiliging gaat.
Als maar 1 van beide draait wil je dat er nagenoeg geen water over de bypass gaat. Vandaar het inregelen vanaf dichte stand tot er water gaat lopen en dan een klein stukje verder (om suizen te voorkomen).

• dotternetta
Tha Best schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:57:
Toch nog een vraag. Is er voor mij als installateur een mogelijkheid om de WP/anna/smile/controlebox of whatever uit te lezen op afstand? Ik kan niet verbonden zijn met het zelfde netwerk als de smile.
Ik heb al een uurtje zitten proberen en zoeken maar tot nu toe kan het alleen als ik op hetzelfde netwerk zit.
Dat moet via port-forwarding in de (klant)router en je moet het ipadres van je klant weten.

• sp_mike
Ik heb nog een vraag.
Dit is mijn eerste jaar. Beneden alleen vloerverwarming. De Anna heb ik op 21 graden gezet, dat ging prima de eerste weken. Nu begint het buiten kouder te worden en nu lijkt het of hij die 21 graden niet meer haalt.Het is nu (1 uur in de middag) bijvoorbeeld 20 graden. Het lijkt of het in de nacht afkoelt en hij het overdag niet meer genoeg omhoog kan krijgen. Moet ik dan de ketel temperatuur aanpassen? (die staat nu op min 30 en max 60). Of moet ik gewoon rustig afwachten zodat het systeem zich gaat 'settelen'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BhMDNBzxHlFSMvsFaSvnKiOqig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iq3jcDb6TRIBDX6T4othJJCV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door sp_mike op 18-11-2025 13:20 ]

• Andre1974
Ik denk dat de oorzaak bij mijn situatie zit in de tweede bypass die ik al had ivm zonekleppen. Deze bypass stond op 1,3 bar en dus ging de warmtepomp tijdens de vorstbeveiliging draaien waarbij de cv-ketel ook nog het huis aan het verwarmen was. Bypass wp gaat tot 1,6 bar.... beter om die van de wp lager te zetten of die andere eruit (kan maar tot 1,5 bar instellen).
_JGC_ schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:09:
[...]

De warmtepomp duwt niet tegen je pomp in, want je hebt een keerklep die dat voorkomt. Andersom heb je een terugstroombeveiliging richting de warmtepomp.

Die bypass zet je minimaal open omdat je een overaanbod aan flow weg wilt kunnen regelen. Dat overaanbod aan flow heb je in 2 situaties: als je ketel nadraait en je warmtepomp gaat stoken, of wanneer je ketel stookt en de warmtepomp in vorstbeveiliging gaat.
Als maar 1 van beide draait wil je dat er nagenoeg geen water over de bypass gaat. Vandaar het inregelen vanaf dichte stand tot er water gaat lopen en dan een klein stukje verder (om suizen te voorkomen).

• Worstbob
sp_mike schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:08:
Ik heb nog een vraag.
Dit is mijn eerste jaar. Beneden alleen vloerverwarming. De Anna heb ik op 21 graden gezet, dat ging prima de eerste weken. Nu begint het buiten kouder te worden en nu lijkt het of hij die 21 graden niet meer haalt.Het is nu (1 uur in de middag) bijvoorbeeld 20 graden. Het lijkt of het in de nacht afkoelt en hij het overdag niet meer genoeg omhoog kan krijgen. Moet ik dan de ketel temperatuur aanpassen? (die staat nu op min 30 en max 60). Of moet ik gewoon rustig afwachten zodat het systeem zich gaat 'settelen'?

[Afbeelding]
Ik zou "Weersafhankelijke max. keteltemperatuur" uit zetten.

• sp_mike
Worstbob schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:19:
[...]

Ik zou "Weersafhankelijke max. keteltemperatuur" uit zetten.
Dank je, heb ik net gedaan.

Vanmorgen was het 19,8 graden, weer stukje gezakt dus vannactht.

Voor mijn begrip, wat doet die weersafhankelijke setting?

• dotternetta
sp_mike schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:40:
[...]

Google: stooklijn

• WackoH
Ik zag het opgenomen vermogen van de WP gek doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmkd_z2wf-al0LKOEPusEgYHWBM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SpyLBSHptuJ1da8kcq0vUESK.png?f=user_large
Tot ik me realiseerde dat dit het typische gedrag van een defrost is. Die tijd van het jaar is dus weer begonnen!

• sp_mike
sp_mike schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:40:
[...]

Ik begrijp het nog niet helemaal. Vanmorgen is het 19.5 graden. Moet ik de minimale ketel temperatuur hoger zetten? Is dat nu, met 31 niet helemaal genoeg om het huis te verwarmen?

• Worstbob
sp_mike schreef op donderdag 20 november 2025 @ 07:41:
[...]

Ik begrijp het nog niet helemaal. Vanmorgen is het 19.5 graden. Moet ik de minimale ketel temperatuur hoger zetten? Is dat nu, met 31 niet helemaal genoeg om het huis te verwarmen?
Als je radiatoren hebt lijkt mij dat te laag. Bij mij doet de verwarming niks onder de 35 graden met radiatoren. Zorg dat alles goed is ingeregeld. De pomp die in de warmte pomp zit is heel krachtig. Ik ben nu zelf alles beter aan het inregelen water zijdig. Maar het is nu een herrie doordat geknepen staat. De pomp staat op stand 1.

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 19:17
Om de hoeveel tijd doet hij met dit weer een defrost bij jullie. Bij 1 graden deze nacht/ ochtend bij mij te vaak naar mijn zin. Temperatuur valt ook flink terug (klein huis dus ook redelijk kleine inhoud)

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

• Kindrih
Joris v L schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:40:
Om de hoeveel tijd doet hij met dit weer een defrost bij jullie. Bij 1 graden deze nacht/ ochtend bij mij te vaak naar mijn zin. Temperatuur valt ook flink terug (klein huis dus ook redelijk kleine inhoud)
Hoe hou jij je buitentemperatuur sensor voor de gek? Zonder dat je straks met vorstgevaar zit.

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 19:17
Heb een weerstand geplaatst die ik activeer ( alleen boven het vriespunt). Als het vriest deactiveren het weer

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

• Tha Best
Joris v L schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:40:
Zoals je hier een paar posts boven kunt zien duurt een volle cycles ongeveer 7 minuten.
Als dat 3X in een uur gebeurd ben je bijna 50% van je verwarmingsvermogen kwijt.
Dit is een probleem waar je rekening mee moet houden als je een warmtepomp aanschaft of adviseert.
Je kunt rekenen wat je wilt met ruimteberekeningen etc etc maar het is de defrost in November helemaal met mistig weer die een warmtepomp de das om doet.
Verstandig is het om iets van hulpverwarming zoals een houtkachel/pelletkachel of airco erbij te hebben voor die dagen van defrost. Als het buiten -5 is zul je veel minder defrost zien van je Wp omdat de lucht dan droger is.

• _JGC_
Hier duurt een defrost max 4 minuten, daarna duurt het een uur tot anderhalf uur tot de volgende defrost.

Maar dan vraag ik ook maar half vermogen van het apparaat en stook ik op max 37 graden.

Overigens net de vloer maar even iets dichter gezet... the floor is lava, oppervlakte is 26,5 graden. Zelfs de kat wil er niet meer staan.
Had vanmorgen de pomp op stand 3 gezet, maar dan gaat er ook meer door de vloer.

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 07:26
Bij is dit de tijd met ook veel defrost runs. De regeling is dan erg ongeduldig en zet dan al snel de cv er bij aan, terwijl het huis nog steeds prima warm wordt. Dat is bij ons een relatief koele 18 graden maar daar zijn we aan gewend.

• LingeBed
_JGC_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:54:
Hier duurt een defrost max 4 minuten, daarna duurt het een uur tot anderhalf uur tot de volgende defrost.

Maar dan vraag ik ook maar half vermogen van het apparaat en stook ik op max 37 graden.

Overigens net de vloer maar even iets dichter gezet... the floor is lava, oppervlakte is 26,5 graden. Zelfs de kat wil er niet meer staan.
Had vanmorgen de pomp op stand 3 gezet, maar dan gaat er ook meer door de vloer.
Ik heb altijd begrepen dat de pompstand weinig verschil maakt en dat het advies is om deze op 1 te laten staan. Mijn vloerverwarming wordt juist niet warm genoeg. Moet ik dan ook de pompsnelheid verhogen?

• WackoH
Klopt. Het water is alleen maar transportmiddel van de warmte. Zolang het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur <5oC is (temperatuur zichtbaar in Plugwise app onder metingen en ketel), heeft het geen zin de waterpomp harder te zetten. Enige resultaat is dat de delta T kleiner wordt, maar voor de gemiddelde temperatuur in de vloer maakt het niet uit

• WackoH
_JGC_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:54:

Ik heb even nagekeken. Op dat moment vroeg de buitenunit 1500 W. Defrosts kwamen om de 50 min.

• _JGC_
LingeBed schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:31:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat de pompstand weinig verschil maakt en dat het advies is om deze op 1 te laten staan. Mijn vloerverwarming wordt juist niet warm genoeg. Moet ik dan ook de pompsnelheid verhogen?
Ik heb 6 meter opvoerhoogte, als ik de pomp lager zet wordt de deltaT >5 graden en gaat de warmtepomp steeds inhouden als je meer vermogen vraagt.

Als je deltaT op vol vermogen rond de 5 graden zit hoef je je pomp niet harder te zetten.

Je vloer kan je waarschijnlijk ook minder knijpen?

In mijn geval was "the floor is lava" het gevolg van regeling die nog afgestemd was op de CV ketel. Er zit een RTL ventiel op die bij 28 graden dichtloopt. De CV geeft 6KW wat iets meer is dan mijn afgifte bij 40 graden, dus die loopt uiteindelijk op naar 45 graden. Uiteindelijk wordt daardoor de retour meer dan 28 graden en loopt het RTL ventiel dicht. De warmtepomp blijft netjes 35 graden geven, dus die RTL loopt nooit dicht en die vloer warmt "lekker" op.

• _JGC_
WackoH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:41:
[...]

Ik heb even nagekeken. Op dat moment vroeg de buitenunit 1500 W. Defrosts kwamen om de 50 min.
Vanmorgen was het interval tussen de defrosts ook korter, rond de 40-50 minuten idd, en ze duren ook langer.
3:20 net na opstarten, hele korte defrost
4:35
5:45
6:55 (daarna max watertemperatuur van 27 naar 35 gezet)
7:50
8:35
9:20

Hoe hoger de watertemperatuur (en dus benodigd vermogen) hoe sneller de defrosts volgen. Hoe lager de watertemperatuur hoe langer de defrost duurt (het water dat gebruikt wordt om te ontdooien is kouder).

Heatmeister pakt ze overigens prima op en stopt de geforceerde ventilatie door de radiatoren zodra de aanvoertemperatuur binnen een minuut 2 graden daalt.

• LingeBed
Ik heb de pompsnelheid nu op 2 gezet, want de deltaT is zelden kleiner dan 5. Als dat werkt zal ik de vloerverwarming iets minder knijpen.

• WackoH
Kindrih schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:45:
[...]Hoe hou jij je buitentemperatuur sensor voor de gek? Zonder dat je straks met vorstgevaar zit.
Die sensor (#9 op het onderstaande schema) is een onderdeel van de beveiliging tegen bevriezing van het water circuit. Maar het is niet de enige beveiliging, ook de watertemperatuur zelf wordt gemeten en als die te laag wordt, zou de buitenunit ook in moeten grijpen. Zo staat het tenminste in de Aurea handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqNrLk6PNigTGg5VamXgkXJo2Yw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nnqbRkPK2zReVSXTZ8kHAUzY.png?f=user_large
De defrost worden vermoedelijk (ik ken de details van de werking niet) gestuurd door sensor 16 onderaan de luchtwarmtewisselaar, want deze sensor heet 'Temp. Defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H_YJwfERQk1LLqlVJhnb1Ua3Vo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hQKCmKlgdDv9tAL7fXzW9yXr.png?f=fotoalbum_large

Om echt zeker te zijn, zou je antivries aan het systeem toe kunnen voegen. Dit staat erover in de handleiding van Chofu zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1E7fqg1zeLBE4bzIzN1NHZVjE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w6gdjlfsSvqPQrlADmXTIwIN.png?f=fotoalbum_large

• Marc001
WackoH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:36:
Klopt. Het water is alleen maar transportmiddel van de warmte. Zolang het verschil tussen aanvoer en retour temperatuur <5oC is (temperatuur zichtbaar in Plugwise app onder metingen en ketel), heeft het geen zin de waterpomp harder te zetten. Enige resultaat is dat de delta T kleiner wordt, maar voor de gemiddelde temperatuur in de vloer maakt het niet uit
Je warmte transport heeft toch ook te maken met flow?
Als je de pomp minder hard laat draaien komt er minder flow en zal de afgifte van de vloer ook teruglopen?
Als de ruimte te koud blijft en niet op warmt kunnen de flow meters van de vloer verwarming meer open gezet worden. Maar als de pomp dit niet trekt (te weinig capaciteit / flow) dan zal deze naar een hogere stand moeten?

• Kindrih
WackoH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:27:
[...]

Die sensor (#9 op het onderstaande schema) is een onderdeel van de beveiliging tegen bevriezing van het water circuit. Maar het is niet de enige beveiliging, ook de watertemperatuur zelf wordt gemeten en als die te laag wordt, zou de buitenunit ook in moeten grijpen. Zo staat het tenminste in de Aurea handleiding:
[Afbeelding]
De defrost worden vermoedelijk (ik ken de details van de werking niet) gestuurd door sensor 16 onderaan de luchtwarmtewisselaar, want deze sensor heet 'Temp. Defrost.

[Afbeelding]

Om echt zeker te zijn, zou je antivries aan het systeem toe kunnen voegen. Dit staat erover in de handleiding van Chofu zelf:
[Afbeelding]
Bedankt voor de info! Ik denk dat ik de buitensensor tegen de kap aan de buitenkant boven de leidingen ga monteren, hier is het net wat warmer dan de buitentemperatuur. Of heb je een andere plek die je aanraad?

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:16
Wie heeft ervaring met het in serie plaatsen van een extra Aurea 5? De prijs is nu zo laag dat dit een optie zou kunnen zijn als je volledig electrisch wilt gaan.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste