Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:20
WackoH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:09:
Dank voor de uitleg! Je hebt duidelijk veel ervaring met dit soort systemen.

Zeker de eerste oplossing is een mooie die voor veel mensen haalbaar moet zijn.
De kosten zijn iets van ~600 Euro? (buffervat ~300 Euro, pomp ~150, pompschakelaar ~60, en wat appendages).

Leuk hoe je bij de tweede oplossing het hybride concept op een andere manier bereikt dan oorspronkelijk bedoeld. De Anna thermostaat vraagt afhankelijk van de buitentemperatuur (via internet, niet die door de WP is gemeten) een aanvoertemperatuur naar de buitenunit, ook nog eens naar beneden geschaald. Zodra de CV aan gaat zal de retourtemperatuur gaan stijgen, en hoeft de WP niet meer verwarmen om z'n setpoint te halen. Die zal dan uit gaan. Totdat de kamertemperatuur weer goed is. CV gaat uit, water koelt af en WP gaat weer aan. Bij andere manieren van verwarmen heb je hier geen last van.
Ja bij zelfinstallatie moet dat lukken voor €600,-

Weet je zeker dat de stooklijn van anna via het internet loopt en niet uit de wp?
Volgens mij adverteren ze met anna dat alles doorloopt zoals het hoort als je internet uitvalt.
Zou wel beter zijn als de stooklijn via internet gestuurde buitentemperatuur loopt vanwege het foppen van je buitentemp sensor op de wp.

Wat je zegt over bijstoken met de cv ketel ipv airco of houtgestookt dat de wp dan stopt en je weer gas verstookt klopt. Maar dat mag dan ook het is een comfortkeuze. Of je betaald aan hout/pellets. Of je betaald stroom voor je airco/verwarming. Waar je met salderen van zonnestroom nog voordeel kunt halen. Of je betaald gas. Comfort mag wat kosten toch? Kou lijden en energiearmoede vind ik in Nederland eigenlijk niet moeten kunnen.
Daar zijn we wel uitgegroeid mag ik hopen.
Extra comfort ipv dikke trui aan is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:40
Ik weet >95% zeker dat de temperatuur waar de Anna mee rekent via internet komt; een berekende temperatuur op basis van de opgegeven locatie.
- Temperatuur die ik van de buitenunit uitlees is anders dan wat er op de Plugwise pagina staat
- Die Plugwise temperatuur verandert direct als ik de locatie wijzig.
- Plugwise laat tienden van graden zien, in de controlbox worden temperarturen op hele graden afgerond

Natuurlijk mag comfort wat kosten. Het was meer om te snappen hoe het systeem werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Ik gebruik een DIYLESS thermostaat, ik heb alle parameters inzichtelijk via MQTT. Het enige wat de thermostaat doorkrijgt van de buitenunit is aanvoer en retour. Buitentemperatuur is onbekend. En ja, die stuur ik gewoon mee naar de OT controller (met enig foppen, het wordt nooit kouder dan 5 graden ;)), maar die stuurt het niet door naar de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:43
Ik heb destijds een vraag gesteld aan Atlantic mbt het gebruik van de Plugwise buiten tempearatuur.
Deze komt niet van de buitenunit maar via het internet ingesteld op basis van lokatie in de Plugwise.

Atlantic bevestigde dat de Chofu hier niets mee doet.
Zoals @WackoH al aangaf is het alleen voor het setpoint wat naar de controlbox gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 18:44
Marc001 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

....
Daar moet je dan weer mee uitkijken, de kast tempeatuur kan best oplopen (zeker in die zwarte bak vlakbij de aanvoerleiding). Op basis van deze sensor bepaald de Chofu ook zijn vermogen, Als deze sensor temp te hoog is (10-12 graden al) zakt het opwekkende vermogen behoorlijk, terwijl het buiten 5 graden of lager is.
.....
Dat kan ik beamen, een beetje afhankelijk van het weer (wind etc) heb ik soms die hij te weinig vermogen levert en blijft hangen op 100W (opgenomen vermogen) terwijl het rond het vriespunt is. Ik moet nog maar eens zoeken naar de ardunio schakeling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dat is wel gek want de buitenunit in z'n basis uitvoering is ook geschikt om warm water te maken (DHW) zoals het onderstaande schema laat zien (staat in een file met als naam 'Chofu-Operating-Installation-Manual-R32.pdf'. Maar kan natuurlijk zijn dat de Atlantic uitvoering andere firmware heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChQdFxcrZ1saaHYYpyIvBJVfBTo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZQrQjCbTFYEUnL7D0DPc9qqL.png?f=user_large
Dit schema heeft allerlei mogelijkheden, maar laat in essentie zien wat @Tha Best schreef, incl. temperature sensor in het buffervat. Alleen de slimme truc om op basis van deze sensor de pomp naar het uitgifte deel aan te sturen, ontbreekt.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 23-10-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Zoals jullie weten stuur ik de buitenunit zelf aan. Ik heb de buitentemperatuursensor vanaf 22:51 in een glas warm water (~30oC) gehouden.
Ik zag na een minuutje het opgenomen vermogen van 590 naar 550W dalen.
Terwijl die weer afkoelde in de buitenlucht (vanaf 22:54:30), nam het vermogen weer toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gads6oBP_U52d-Yl_yAa01gLx94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkGVZ9mG79WCl2V9VVa7zgIm.png?f=fotoalbum_large
Wellicht anticipeert de buitenunuit op een hogere COP bij een hogere buitentemperatuur?

[ Voor 15% gewijzigd door WackoH op 24-10-2025 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
WackoH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:17:
Zoals jullie weten stuur ik de buitenunit zelf aan. Ik heb de buitentemperatuursensor vanaf 22:51 in een glas warm water (~30oC) gehouden.
Ik zag na een minuutje het opgenomen vermogen van 590 naar 550W dalen.
Terwijl die weer afkoelde in de buitenlucht (vanaf 22:54:30), nam het vermogen weer toe:
[Afbeelding]
Wellicht anticipeert de buitenunuit op een hogere COP bij een hogere buitentemperatuur?
Het effect is nu niet zo groot, de buiten temperatuur is vrij hoog.

Destijds dat ik teste was het rond de 6 a 7 graden buiten temperatuur (even de cijfers opgehaald bij het KNMI).
De thermostaat was ingesteld op een hoog setpoint om de Chofu goed aan het werk te zetten.
De warmte van mijn hand was genoeg om vrijwel direct de effecten te zien en te horen.

Deze temp sensor regelt dus ook dat de Chofu niet dicht vriest rond het vriespunt.
Deze situatie komt voor als hij stil staat omdat de CV ketel in bedrijf is.
Als je huis thermisch niet optimaal is en je CV ketel tijdens vorst wordt aangesproken moet je dus uitkijken met het plaatsen van weerstanden. Tijdens het CV bedrijf en vorst loop je risico dat de Chofu dicht vriest omdat de temp sensor gemanipuleerd is. Daarom heb ik een Arduino geplaatst met relais en eigen temp sensor.
Fabrieks af is de Chofu geleverd met een defrost heater.
Die is er bij Atlantic ook af geplukt.

De fabrieks Chofu heeft overigens op de PCB een aparte ingang voor de DHW temp sensor die in het buffervat komt.
De PCB na de mod van Atlantic is compleet anders en leeg geplukt.
Daar begint de ellende, totaal geen mogelijkheden meer.
Dat hebben ze bij Durocan een stuk beter aangepakt daar komt de Chofu volledig tot zijn recht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-cPqdkExMg-HN7pQvH2nzSZce4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bu6LYsDZTo5vXjC5w5pCIXYV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Marc001 op 24-10-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NprxiDQ-1UbkIQDkJXqmV6j_ZbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naJyeDC2U9AOMGMKF84PdLhq.png?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee hoe ik het pendel gedrag tegen kan gaan? Lijkt mij zo niet helemaal de bedoel dat de pomp elk uur aanslaat.
Stooklijn verlagen zodat de pomp op een lagere temperatuur langer doordraait wellicht?

[ Voor 8% gewijzigd door Kindrih op 24-10-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Kindrih schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:38:
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik het pendel gedrag tegen kan gaan? Lijkt mij zo niet helemaal de bedoel dat de pomp elk uur aanslaat.
Stooklijn verlagen zodat de pomp op een lagere temperatuur langer doordraait wellicht?
Lijkt mij niet echt pendel gedrag.
Lijkt er meer op dat de temperatuur in de kamer daalt en de WP weer aangestuurd wordt om te verwarmen.

Je kan kijken op de logging van plugwise.
Dat geeft veel meer inzicht dan de homewizard kWh grafieken.
Daar de aanvoer / retour temperaturen bekijken in combinatie met de setpoints.
Als de retour teveel oploopt en de aanvoer temp kruist dan heb je pendel gedrag ( T retour > T aanvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:24
Kindrih schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:38:
[Afbeelding]
Zijn dit runs van 20 minuten? In dat geval kun je kijken of de retourtemperatuur wel de gevraagde aanvoertemperatuur - 5 graden heeft bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:27
Marc001 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:
[...]

Lijkt mij niet echt pendel gedrag.
Lijkt er meer op dat de temperatuur in de kamer daalt en de WP weer aangestuurd wordt om te verwarmen.

Je kan kijken op de logging van plugwise.
Dat geeft veel meer inzicht dan de homewizard kWh grafieken.
Daar de aanvoer / retour temperaturen bekijken in combinatie met de setpoints.
Als de retour teveel oploopt en de aanvoer temp kruist dan heb je pendel gedrag ( T retour > T aanvoer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPszTdIIw4dZMiYU_XMLneVYsBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpxwnQj9HnCHdlNsVqNq9rAL.jpg?f=fotoalbum_large
Aanvoer en retour lijkt niet verkeerd, zal vooral inderdaad de ruimte temperatuur zijn die zijn setpoint haalt.
basfromasd schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Zijn dit runs van 20 minuten? In dat geval kun je kijken of de retourtemperatuur wel de gevraagde aanvoertemperatuur - 5 graden heeft bereikt.
Zijn runs van ongeveer een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik gok dat de stooklijn gewoon te hoog staat waardoor je overshoot krijgt en je warmtepomp tussentijds uit moet om niet verder door te schieten.

Ik heb vanmorgen van 19.3 naar 20 gestookt in 1 run van 6:00 tot 11:15. Daarna omhooggezet naar 20.5 en om 14:00 is de warmtepomp pas uitgegaan.

Bij verhoging van temperatuur gaat setpoint even naar 32, ding voert dan op in vermogen en gaat daarna gewoon weer laag vermogen draaien. Setpoint vanuit de thermostaat hele ochtend ~22 graden geweest, warmtepomp levert stabiel 28 (+/- 0.5) graden aanvoer met 25 (+/- 0.5) graden retour.

Ik zie in de grafieken van @Kindrih dat er bij opstarten vol vermogen gevraagd wordt om daarna ergens op half vermogen te blijven hangen.
De regeling die ik gebruik doet dat andersom: beginnen op laagste vermogen en steeds 1 stapje hoger elke 2 minuten als dat niet voldoende is. Als ik dat niet doe zit ik zo op een delta-T van 10+ graden, die aanvoer is maar zo omhoog.

[ Voor 38% gewijzigd door _JGC_ op 24-10-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Wat ik gek vind, is die 'blokgolf' van de gewenste keteltemperatuur.

Bij mij springt het systeem aan met een keteltemperatuur (aanvraagtemperatuur) van 32oC door de Anna want dat heb ik als minimum ingesteld (zie onder), en regelt dan langzaam op naar de temperatuur die bij de stooklijn hoort (~40oC bij 10oC buiten).
Als de kamer opwarmt en de ingestelde temperatuur nadert, regelt de Anna de keteltemperatuur weer terug.
De WP gaat uit als de keteltemperatuur onder de 32oC komt.
Ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI5KvxQ5DWyt8yT8YjgzrVjC8cU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UZ8vhk2D132tJfhlfJ2hkw3m.png?f=user_large
Zo blijft de kamertemperatuur binnen een paar tienden graden stabiel.

Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWWPuUpsSoVGKykyDJ3XddocskE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zCtITtMcjVsoNpGBDVeyMjOw.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5ModEwGIxwIoaB26BqTMaDSGKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SqHxW4uv74GaxN8BAcuhMzHf.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 24-10-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Ik vermoed door de schaal op de mobiele telefoon dat het op blokken lijkt.
Even goed inzoomen dan zal er waarschijnlijk een kleine curve aanwezig zijn.

Daarnaast is de stookcurve vermoedelijk te laag (-10 en +20 waarden) ingesteld.
Waardoor de setpoints te laag liggen en de WP deze simpelweg niet kan leveren bij het minimale vermogen van ~600kWh.
De opgewekte aanvoer temp bij de huidige buitentemperaturen met ~600kWh is gewoon te hoog.

Bij mij staat -10 op 38 en 20 op 32.

Zo kan de WP de setpoints bijbenen en schiet mijn over gedimensioneerde CV niet in de stress.
De CV kan nog net aan de lage setpoints halen zonder ketelstop, hoewel deze bijna niet meer gebruikt wordt. (jaarverbruik 2024; 370m3 gezin van 4 in een jaren 30 hoekhuis).

De setting van @WackoH is voor de normale aansturing bijna niet haalbaar.
De controlbox gaat dan ingrijpen omdat het setpoint over langere tijd niet gehaald wordt en gaat de opdracht naar de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is 600W de minimale instelling van de originele regeling? Geen wonder dat die de keet hier zomaar warm had.

Ik zit nu op 0,36KW verbruik met televisie en vaatwasser aan. Setpoint is 19.2, aanvoer 22, retour 20.

Thermostaat gaat pas "aan" bij setpoint van 20, maar ik begin bij 18 en stook door tot die weer onder de 15 daalt. Regeling stuurt tussen 25 en 37, na enige tijd stoken haal ik 28 aanvoer met 25 retour. Pendelen doe ik niet aan, warmtepomp stookt gewoon altijd door op laagste vermogen zolang de thermostaat niet onder de 15 graden setpoint duikt.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste