Ja bij zelfinstallatie moet dat lukken voor €600,-WackoH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:09:
Dank voor de uitleg! Je hebt duidelijk veel ervaring met dit soort systemen.
Zeker de eerste oplossing is een mooie die voor veel mensen haalbaar moet zijn.
De kosten zijn iets van ~600 Euro? (buffervat ~300 Euro, pomp ~150, pompschakelaar ~60, en wat appendages).
Leuk hoe je bij de tweede oplossing het hybride concept op een andere manier bereikt dan oorspronkelijk bedoeld. De Anna thermostaat vraagt afhankelijk van de buitentemperatuur (via internet, niet die door de WP is gemeten) een aanvoertemperatuur naar de buitenunit, ook nog eens naar beneden geschaald. Zodra de CV aan gaat zal de retourtemperatuur gaan stijgen, en hoeft de WP niet meer verwarmen om z'n setpoint te halen. Die zal dan uit gaan. Totdat de kamertemperatuur weer goed is. CV gaat uit, water koelt af en WP gaat weer aan. Bij andere manieren van verwarmen heb je hier geen last van.
Weet je zeker dat de stooklijn van anna via het internet loopt en niet uit de wp?
Volgens mij adverteren ze met anna dat alles doorloopt zoals het hoort als je internet uitvalt.
Zou wel beter zijn als de stooklijn via internet gestuurde buitentemperatuur loopt vanwege het foppen van je buitentemp sensor op de wp.
Wat je zegt over bijstoken met de cv ketel ipv airco of houtgestookt dat de wp dan stopt en je weer gas verstookt klopt. Maar dat mag dan ook het is een comfortkeuze. Of je betaald aan hout/pellets. Of je betaald stroom voor je airco/verwarming. Waar je met salderen van zonnestroom nog voordeel kunt halen. Of je betaald gas. Comfort mag wat kosten toch? Kou lijden en energiearmoede vind ik in Nederland eigenlijk niet moeten kunnen.
Daar zijn we wel uitgegroeid mag ik hopen.
Extra comfort ipv dikke trui aan is een keuze.
:strip_exif()/f/image/ZQrQjCbTFYEUnL7D0DPc9qqL.png?f=user_large)
/f/image/YkGVZ9mG79WCl2V9VVa7zgIm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bu6LYsDZTo5vXjC5w5pCIXYV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/naJyeDC2U9AOMGMKF84PdLhq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cpxwnQj9HnCHdlNsVqNq9rAL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UZ8vhk2D132tJfhlfJ2hkw3m.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zCtITtMcjVsoNpGBDVeyMjOw.png?f=user_large)