Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Jaguar88 De buitenunit is gewoon een fatsoenlijk ding, wordt met een andere print ook als volwaardig 6KW warmtepomp verkocht. In jouw geval werkt het automatisch opwerken naar 600W bij vorst in je voordeel, maar als je meer vermogen nodig hebt komt ie daarmee tekort en zal je 'm toch naar 1200W moeten sturen.

Dit ding is in de markt gezet om op 50 graden te kunnen draaien, komt ook uit een tijd dat gas als totaalprijs minder kostte dan alleen al de energiebelasting nu is. Als je 50+ moet maken bij vorst is het rendement gewoon niet super. Dat wij inmiddels met 30 graden onze huizen ook warm krijgen en daardoor het ding bij -10 ook prima werkt met de nodige hacks en nog steeds goedkoper is dan gas betekent niet dat het een slecht apparaat is.

Controlbox is vrij matig idd, je werkt met 2 controllers uit de steentijd en daarbij een serieel protocol dat vrij timingsgevoelig is. Dan nog een thermostaat erbij met een gateway die je ketel volgas zet als de adapter het begeeft en dan heb je het wel mooi bedacht als fabrikant. Controllers hebben ook 0,0 communicatie met de buitenwereld, de thermostaat ziet aanvoer/retour en er is een lampje en een schakelaar, maar waarom iets (niet) werkt zoals het werkt is ook voor de fabrikant een raadsel.

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:08
De Chofu 6kW origneel is inderdaad een prima ding. Met alle originele aanstuur PCB's is het ding prima te regelen ook met naverwarming bij defrosts. Dit is allemaal te programmeren / in te stellen op de unit.

Het is Atlantic die er een puinhoop van heeft gemaakt door veel functionaliteit weg te nemen en te stoppen in een stenen tijdperk control box. Destijds door Corona lang moeten wachten op dit ding. Kreeg toen zelfs aanbieding van de leverancier om over te stappen naar een andere (normale) unit. Mega spijt van want zit er nu mooi mee opgescheept.

Met een hoop getweak en inregeling redt ik het prima om bijna geen gas te verbruiken, maar voor een doorsnee gebruiker is dat niet te doen.

Kijk ik naar mijn verbruik dan zit ik op ongeveer 136m3 gas puur voor CV verwarming sinds juli 2025 tot nu (contract loop tot juli). Echt niet slecht voor een jaren 30 woning maar er zit gewoon veel meer potentie in de Chofu en had die 136 eigenlijk nul kunnen zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Marc001 op 09-04-2026 09:20 ]

• bernieh
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:44
Marc001 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:33:
[...]

Ik heb dit ook wel eens gezien, die controlbox blijft een &*(# ding.
Ik zou de stroom er even af halen voor 10 minuten
Als je dit ziet gebeuren kun je de reset knop op de control box indrukken voor 3 sec.
Je hoort dan de ketel uit gaan.

Ben je nog wijzier geworden met de ruis op je meetlijnen?
Blijft de d6 waarde op de WP stabiel?

[Afbeelding]
Setpoints nu op 38 bij -10 en 30 bij +20 en vanochtend van 0730-0830 weer een uur op gas gedraaid. Ik moet de stroom er nog 10 minuten afhalen, denk dat ik dan even de stop in meterkast naar beneden moet doen.

En wat bedoel je precies met die reset knop, wanneer zou je die indrukken, op moment dat systeem onnodig gas verbruikt? zal eens proberen, alleen gebeurd dat vaak snachts.

Ruis in metingen heb ik voor lief genomen, lijkt me verder geen nadeel te hebben

@Jaguar88 bedankt ook voor het meedenken, zal de setpoints vanavond op 31/30 zetten en kijken wat er gebeurd!

• Marc001
bernieh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:39:
[...]

Setpoints nu op 38 bij -10 en 30 bij +20 en vanochtend van 0730-0830 weer een uur op gas gedraaid. Ik moet de stroom er nog 10 minuten afhalen, denk dat ik dan even de stop in meterkast naar beneden moet doen.

En wat bedoel je precies met die reset knop, wanneer zou je die indrukken, op moment dat systeem onnodig gas verbruikt? zal eens proberen, alleen gebeurd dat vaak snachts.

Ruis in metingen heb ik voor lief genomen, lijkt me verder geen nadeel te hebben

@Jaguar88 bedankt ook voor het meedenken, zal de setpoints vanavond op 31/30 zetten en kijken wat er gebeurd!
Irritant zeg.

In de control box zit links boven op de print een zwart reset knop(je).
Deze minimaal 3sec indrukken bij ketel gebruik, dan stopt de ketel en vaak start dan de WP.
Soms even herhalen.

Ik heb daarom de kap van de box maar met 1 schroef (zijn er 6) half vast zitten zodat ik snel in de controlbox kan komen.

• Jaguar88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:48
_JGC_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:10:
@Jaguar88 De buitenunit is gewoon een fatsoenlijk ding, wordt met een andere print ook als volwaardig 6KW warmtepomp verkocht. In jouw geval werkt het automatisch opwerken naar 600W bij vorst in je voordeel, maar als je meer vermogen nodig hebt komt ie daarmee tekort en zal je 'm toch naar 1200W moeten sturen.

Dit ding is in de markt gezet om op 50 graden te kunnen draaien, komt ook uit een tijd dat gas als totaalprijs minder kostte dan alleen al de energiebelasting nu is. Als je 50+ moet maken bij vorst is het rendement gewoon niet super. Dat wij inmiddels met 30 graden onze huizen ook warm krijgen en daardoor het ding bij -10 ook prima werkt met de nodige hacks en nog steeds goedkoper is dan gas betekent niet dat het een slecht apparaat is.

Controlbox is vrij matig idd, je werkt met 2 controllers uit de steentijd en daarbij een serieel protocol dat vrij timingsgevoelig is. Dan nog een thermostaat erbij met een gateway die je ketel volgas zet als de adapter het begeeft en dan heb je het wel mooi bedacht als fabrikant. Controllers hebben ook 0,0 communicatie met de buitenwereld, de thermostaat ziet aanvoer/retour en er is een lampje en een schakelaar, maar waarom iets (niet) werkt zoals het werkt is ook voor de fabrikant een raadsel.
Na ik vandaag ook de gelukkige,
Had al al het gevoelige apparatuur uit stopcontact gehaald ivm het huis aan de nieuwe straat kabel gelast ging worden, en raad is wat er stuk is..

Natuurlijk de adapter in de controlbox.. knipperende zwakke lampjes en rode error led in schakelaar.
Zet hij in dit geval dan normaal de ketel vol aan ?
Hij is bij mij niet aangesloten maar stond al vanaf 11 uur op storing en kwam pas na 17.30 thuis..

Voor nu even een tel lader eraan en maar garantie claimen..

• _JGC_
  • Nu online
@Jaguar88 Als het niet 30 graden in huis is geworden ben jij de gelukkige waarbij de sturing niet vol gas gaat. Ik heb wel andere verhalen gehoord nml...

En idd gewoon telefoonlader erin. Ik heb meer vertrouwen in een reguliere telefoonlader dan dat goedkope chinese ding wat ze in de box proppen.

• bernieh
Weet iemand of je ook kan instellen dat de ketel alleen gebruikt wordt voor warm water?

Dat zou mooi zijn voor bijv maanden apr/mei - sept/okt, als de ketel op 'tapwater only' kan staan of de warmtepomp een 'monovalent / alleen wp' instelling heeft.

Zodat de ketel nooit aangaat om vloer te verwarmen.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-04 19:04
Succes allemaal met deze monoblock, in ons dorp worden alle monoblocks vervangen door WeHeat. Ik stop met volgen van dit forum.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• Marc001
bernieh schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:43:
Weet iemand of je ook kan instellen dat de ketel alleen gebruikt wordt voor warm water?

Dat zou mooi zijn voor bijv maanden apr/mei - sept/okt, als de ketel op 'tapwater only' kan staan of de warmtepomp een 'monovalent / alleen wp' instelling heeft.

Zodat de ketel nooit aangaat om vloer te verwarmen.
Schijnt als je de regeling op de control box op aan/uit zet en je stekker voor de thermostaat naar de CV los haalt het zou kunnen werken. Als de CV de opdracht krijgt gebeurt er niets. Na een half uur / uur? Zet de controlbox het weer door naar de Aurea. Maar dit zou je moeten testen.

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:35
Ik wil deze zomer de aurea zelf gaan aansturen en de control box (deels) omzeilen (ga een boodschappelijstje maken de komende tijd). Voor zover ik kan zien uit alle pogingen heeft niemand nog geprobeerd koelen aan de praat te krijgen... zou daar een mogelijkheid zijn?

• _JGC_
  • Nu online
Koelen heeft @WackoH wel voorelkaar gekregen met eigen sturing. Je moet alleen goed opletten met je afgiftesysteem ivm condens.

Ben op dit moment bezig om een printje voor een ESP32 D1 mini te maken die in plaats van de WP controller chip geprakt kan worden. Gewoon een stukje printplaat met pinnetjes die in pin 1, 2, 3, 7, 8, 16, 22, 26, 27 van de socket gaan. Evt pin 7 (5V Vcc) nog via een jumper laten doen zodat je kunt kiezen of je de module laat voeden uit de controller of via USB (beide tegelijk geeft kans op schade aan USB poort van je laptop).

Uitdaging zit in de conversie van 5V naar 3.3V en weer terug. Ik weet dat de ESP32 met de OT controller kan praten via een spanningsdeler op de RX en gewoon zonder conversie op de TX, naar de warmtepomp moet waarschijnlijk de 3.3V op TX geconverteerd worden naar 5V omdat anders de optocoupler die op 7V werkt een hoog signaal niet oppakt.

• bernieh
Marc001 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:16:
[...]

Schijnt als je de regeling op de control box op aan/uit zet en je stekker voor de thermostaat naar de CV los haalt het zou kunnen werken. Als de CV de opdracht krijgt gebeurt er niets. Na een half uur / uur? Zet de controlbox het weer door naar de Aurea. Maar dit zou je moeten testen.
Bedankt weer! Als het blijft aanhouden dan ga ik dit proberen. Wat bedoel je precies met de controlbox op aan/uit?

• Marc001
bernieh schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:16:
[...]

Bedankt weer! Als het blijft aanhouden dan ga ik dit proberen. Wat bedoel je precies met de controlbox op aan/uit?
Je hebt de optie dmv een dipswitch in de control box voor open therm aansturing of aan/uit.
Met open therm verwacht de box data van de CV ketel en gaat dus in storing als je draad los hebt.
Met aan/uit heb je dit niet en gaat de box niet in storing.

• bernieh
Marc001 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:21:
[...]

Je hebt de optie dmv een dipswitch in de control box voor open therm aansturing of aan/uit.
Met open therm verwacht de box data van de CV ketel en gaat dus in storing als je draad los hebt.
Met aan/uit heb je dit niet en gaat de box niet in storing.
Helder. Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden, voordelen van open therm die daarmee mis loop bijvoorbeeld?

• schjjaap
_JGC_ schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:53:
Koelen heeft @WackoH wel voorelkaar gekregen met eigen sturing. Je moet alleen goed opletten met je afgiftesysteem ivm condens.

....
Dat klinkt goed. Ik heb er ook geen hele hoge verwachtingen van maar met met de heatmeister fans op de jaga's moet er toch iets kunnen zou je zeggen.... Ik kan het helaas nergens in de gepubliceerde code in de discussie vinden of in het achterhaalde protocol. (Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat). @WackoH Mocht dat zo zijn zou je dat willen delen?

• _JGC_
  • Nu online
schjjaap schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:15:
[...]

Dat klinkt goed. Ik heb er ook geen hele hoge verwachtingen van maar met met de heatmeister fans op de jaga's moet er toch iets kunnen zou je zeggen.... Ik kan het helaas nergens in de gepubliceerde code in de discussie vinden of in het achterhaalde protocol. (Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat). @WackoH Mocht dat zo zijn zou je dat willen delen?
Er is een byte die je vult met 0 en 1 om de warmtepomp uit of aan te zetten. Vul je daar 2 in gaat 'ie koelen.

Houd er rekening mee dat je regeling dan ook andersom loopt. Dus als de temperatuur te laag is niet hoger vermogen sturen want dan wordt ie alleen maar kouder.

• _JGC_
  • Nu online
Even aan het bakken en braden geweest met loodvrij soldeer en een accu soldeerbout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4zq1nUDS85uAntfhHdyaE1LNi0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpAcYVi5Fpt3BoFiYmfApViC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Brkg7ELrImqiIf7O-ey5bwThMIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4spRtRExCFrygySoTffaIPc.jpg?f=fotoalbum_tile
Wemos mini d1 esp32 erop en past zo in de voet van de warmtepompcontroller.

Als het een beetje werkt wil ik het gerust een keer uittekenen en een batch printjes bestellen.

• schjjaap
Cool!!! ik draai imiddels een controller op een ardunio in simulatie mode. Omdat ik de Adam zone regeling wil behouden wil ik de gevraagde water temperatuur aan de controller doorgeven die er dan de WP stand mee bepaald. LIjkt goed te gaan. Heb wel eerst in python mijn huis gesimuleerd (warmte verlies en traagheid) zodat de controller wat heeft om mee te werken. Dat draait nu (in een virtuele winter) en ik kan de resultaten in HA zien

Dat moet ook prima op een esp32 draaien

• _JGC_
  • Nu online
Vanmorgen viel me op dat de heatboosters wel heel hard stond te loeien. Warmtepomp aan op laagste stand maar toch 38 graden water... bleek dat 15 minuten daarvoor zowel de ketel als de warmtepomp samen opgestart zijn. Blijkbaar stond de OT controller in storing waardoor deze de ketel liet stoken |:(

Mocht dat ESP32 printje een succes zijn dan duurt het niet heel lang voordat ik ook een dummy module in de OT socket druk en de ESP32 rechtstreeks OT laat doen. Die dummy module doet dan niks anders dan de OT pinnen doorzetten naar de 2 communicatielijnen naar de WP controller.

• marwijn
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:27
Ik zat ook al te denken om een bordje te maken voor de 2 ic's, maar ik ben nog niet zover.
Een custom pcb bordje bij bv jlcpcb is tegenwoordig niet meer erg duur, zelfs met componenten als je ze slim uitzoekt. Ik wil er dan in meenemen wat er nog meer op de huidige ICs is aangesloten (ik heb ergens in dit draadje een schema gezien) en wat extra aansluitingen toevoegen voor een extra (pwm) pomp en temperatuur sensoren.
Aan de software kant is het wellicht handig om Esphome te gebruiken. Dan is de integratie met home assistant eenvoudig en je kunt eenvoudig OTA updates doen.

• _JGC_
  • Nu online
Bordje laten maken kost idd niet zoveel, tientjeswerk en dan heb je een hele stapel. Voor dat geld ga je zelf niet solderen, maar de drempel om zoiets te ontwerpen en te bestellen is er natuurlijk wel.

De OT IC kan in principe gewoon blijven zitten, die doet gewoon zijn werk. Wel moet je bij <4.6 graden een hogere temperatuur naar de OT IC sturen, maar verder is het ding eigenlijk zonder al teveel problemen.

In theorie kan je de OT IC ook gewoon wippen en alleen de warmtepomp aansturen. Temperaturen krijg ik nu door via MQTT, daar heb ik geen thermostaat voor nodig. Wil je dan toch alsnog een OT thermostaat aansturen, dan kan je de 2 pinnen van de OT aansluiting doorlussen naar de pinnen van de seriele poort. Op een ESP32 ben je nogal vrij in de keuze van pinnen wat dat betreft. Enige wat dan nog ontbreekt is het aansturen van het relais. Ik wil morgen even kijken of die met 3.3V uit een ESP32 ook aan blijft, anders moet er nog een extra converter tussen.

Ik heb voor dit printje deze gebruikt:
https://www.otronic.nl/nl/4-kanaals-logic-voltage-level-converter.html

• marwijn
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:27
Ik mis denk ik nog wat precies welk ic doet, ik zit er nog niet zo lang in. Het OT ic is dat niet het ic dat met de anna thermostaat communiceert en op basis daarvan de WP of de CV aanstuurt ?
Hoe stuur je dan een hogere temperatuur naar dit IC ?

Ik wil zelf een systeem bouwen dat blijft werken als HA uitvalt, dus ik moet tenminste van de termostaat een setpoint en actuele temperatuur krijgen. Verder wil ik dan de wp op vermogen gaan regelen en de snelheid van mijn vv pomp. (wordt een lastige regeling).
HA mag bepalen wanneer het goedkoop is om het buffervat te laden op basis van COP en electra tarief (verwachting).

Ik zou het relais niet voeden vanuit de 3.3V die je gebruikt voor de ESP. Bij voorkeur zou ik dat doen vanuit de 18V? die ik ergens voorbij heb zien komen. Dan schakel je met een transistor het relais in. microcontrollers vinden spanningspiekjes niet zo fijn en die ga je krijgen bij het inschakelen van een relais.
Ga je ontwerpen met Kicad ?
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste