Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• P1 modubus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-09 19:27
Dit risico wil ik niet lopen er zit bij elke E- boiler een legionella bescherming in die wekelijks of instelbaar tot >60 grd opstookt, zeker zij willen ook op safe spelen, hoop dat je ook ouder wordt dan wordt je gevoeliger of ook als je ziek bent, legionela groeit vanaf 25 C tot in de 50 C en gaat kapot boven de 60 C, hoe hoger hoe sneller, je gaat met vakantie komt terug met water spoelen van 50 grd is niet genoeg.
Bij een warmtepompboiler zit ook een vrijgave verhoogde watertemperatuur bij zonneenergie, dit om teruglevering zo min min mogelijk te krijgen.

De boiler wil ik ook benutten om de zolder te koelen in de zomer, dat blaast de gekoelde lucht van de boiler naar de zolder in.

Als je panelen hebt zou ik ook nog een boiler nemen, maar jij weet natuurlijk hoe het er bij jouw toegaat en hoe je waterleidingsysteem in elkaar zit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ben hier even aan het rekenen geweest, met de pomp op stand 2 verwacht ik dat er zo'n 1200-1300 liter per uur door de boiler gaat, spiraal van 20 meter, DN25 in boiler met 150 liter inhoud (netto 140). Met die flow zou 55/50 haalbaar moeten zijn en warmt de boiler op naar 52 graden. Vanwege geringe inhoud is de boiler ook maar zo op temperatuur, zou het douchen gewoon bij moeten kunnen houden.

Eens per 1-2 weken even boosten met het 2KW element naar 65 graden duurt max anderhalf uur, dat kan mooi op zonnige dagen ingepland worden.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06
P1 modubus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:30:
@_JGC_ Ik heb er ook vertrouwen in maar hoe haal je de gewenste tapwatertemperatuur van 60 grd zonder boiler? Heb je batterijen geplaatst van >18 kw zo dat je ook zeker bent in de winter?

Ik ben het kijken voor een warmtepomp boiler, 200 ltr, niet de hoeveelheid wat ik nodig heb maar voor de 600 w vermogen, de 150 of 100 ltr. hebben 300 w vermogen van de warmtepomp, voor zonne energie is dus de 200 lrt interessanter, ook snellereopwarmtijd.

Zonder noodstroomvoorziening ga ik nog zeker niet van het gas.
de overheis gaat echt geen thuisbatterijen en noodstroompakkettjes subsidieren gelukkig. en ik zou niet te veel verwachten dat batterijprijzen nog sterk dalen.

ik snap niet waarom je zo graag een noodstroomvoorziening wilt? wat is je zorg? gas kan er ook uit liggen en dan heb je in de huidige setup toch ook geen warmte? en noodstroomaccu aanhouden is verschrikkelijk duur en inefficient. Je hebt dan namelijk altijd een volle accu nodog waar je niks uit kunt halen behalve in noodsituaties. Terwijl accus juist renderen bij vaak gebruik , liever 300x per jaar op/ontladen dan 5x zeg maar.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06
P1 modubus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:51:
Dit risico wil ik niet lopen er zit bij elke E- boiler een legionella bescherming in die wekelijks of instelbaar tot >60 grd opstookt, zeker zij willen ook op safe spelen, hoop dat je ook ouder wordt dan wordt je gevoeliger of ook als je ziek bent, legionela groeit vanaf 25 C tot in de 50 C en gaat kapot boven de 60 C, hoe hoger hoe sneller, je gaat met vakantie komt terug met water spoelen van 50 grd is niet genoeg.
Bij een warmtepompboiler zit ook een vrijgave verhoogde watertemperatuur bij zonneenergie, dit om teruglevering zo min min mogelijk te krijgen.

De boiler wil ik ook benutten om de zolder te koelen in de zomer, dat blaast de gekoelde lucht van de boiler naar de zolder in.

Als je panelen hebt zou ik ook nog een boiler nemen, maar jij weet natuurlijk hoe het er bij jouw toegaat en hoe je waterleidingsysteem in elkaar zit.
ook hier, welk.risico zit je mee? je hebt echt niet na 1 vakantie meteen legionella te pakken. en zelfs als t zo is, week later met de 60-graden run alles weer schoon toch?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor 350 euro heb je een 800W stekkeraccu van Zendure met 2KWh opslag. Is niet veel maar zou hier van voorjaar tot najaar de netafname overdag naar 0 krijgen en in de avond en nacht ook grotendeels. Desnoods prak je er nog een 2KWh module bij. Accu's worden nu bereikbaar voor normale mensen met beperkt budget. Daar subsidies opgooien met alle eisen erbij zal de prijzen gewoon weer opdrijven.

En een "noodstroomaccu" met een warmtepomp... ding doet op een winterdag 1000W continu... dat wordt een hele grote accu dan.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste