Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• P1 modubus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-09 16:25
Dit risico wil ik niet lopen er zit bij elke E- boiler een legionella bescherming in die wekelijks of instelbaar tot >60 grd opstookt, zeker zij willen ook op safe spelen, hoop dat je ook ouder wordt dan wordt je gevoeliger of ook als je ziek bent, legionela groeit vanaf 25 C tot in de 50 C en gaat kapot boven de 60 C, hoe hoger hoe sneller, je gaat met vakantie komt terug met water spoelen van 50 grd is niet genoeg.
Bij een warmtepompboiler zit ook een vrijgave verhoogde watertemperatuur bij zonneenergie, dit om teruglevering zo min min mogelijk te krijgen.

De boiler wil ik ook benutten om de zolder te koelen in de zomer, dat blaast de gekoelde lucht van de boiler naar de zolder in.

Als je panelen hebt zou ik ook nog een boiler nemen, maar jij weet natuurlijk hoe het er bij jouw toegaat en hoe je waterleidingsysteem in elkaar zit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
Ben hier even aan het rekenen geweest, met de pomp op stand 2 verwacht ik dat er zo'n 1200-1300 liter per uur door de boiler gaat, spiraal van 20 meter, DN25 in boiler met 150 liter inhoud (netto 140). Met die flow zou 55/50 haalbaar moeten zijn en warmt de boiler op naar 52 graden. Vanwege geringe inhoud is de boiler ook maar zo op temperatuur, zou het douchen gewoon bij moeten kunnen houden.

Eens per 1-2 weken even boosten met het 2KW element naar 65 graden duurt max anderhalf uur, dat kan mooi op zonnige dagen ingepland worden.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
P1 modubus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:30:
@_JGC_ Ik heb er ook vertrouwen in maar hoe haal je de gewenste tapwatertemperatuur van 60 grd zonder boiler? Heb je batterijen geplaatst van >18 kw zo dat je ook zeker bent in de winter?

Ik ben het kijken voor een warmtepomp boiler, 200 ltr, niet de hoeveelheid wat ik nodig heb maar voor de 600 w vermogen, de 150 of 100 ltr. hebben 300 w vermogen van de warmtepomp, voor zonne energie is dus de 200 lrt interessanter, ook snellereopwarmtijd.

Zonder noodstroomvoorziening ga ik nog zeker niet van het gas.
de overheis gaat echt geen thuisbatterijen en noodstroompakkettjes subsidieren gelukkig. en ik zou niet te veel verwachten dat batterijprijzen nog sterk dalen.

ik snap niet waarom je zo graag een noodstroomvoorziening wilt? wat is je zorg? gas kan er ook uit liggen en dan heb je in de huidige setup toch ook geen warmte? en noodstroomaccu aanhouden is verschrikkelijk duur en inefficient. Je hebt dan namelijk altijd een volle accu nodog waar je niks uit kunt halen behalve in noodsituaties. Terwijl accus juist renderen bij vaak gebruik , liever 300x per jaar op/ontladen dan 5x zeg maar.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
P1 modubus schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:51:
Dit risico wil ik niet lopen er zit bij elke E- boiler een legionella bescherming in die wekelijks of instelbaar tot >60 grd opstookt, zeker zij willen ook op safe spelen, hoop dat je ook ouder wordt dan wordt je gevoeliger of ook als je ziek bent, legionela groeit vanaf 25 C tot in de 50 C en gaat kapot boven de 60 C, hoe hoger hoe sneller, je gaat met vakantie komt terug met water spoelen van 50 grd is niet genoeg.
Bij een warmtepompboiler zit ook een vrijgave verhoogde watertemperatuur bij zonneenergie, dit om teruglevering zo min min mogelijk te krijgen.

De boiler wil ik ook benutten om de zolder te koelen in de zomer, dat blaast de gekoelde lucht van de boiler naar de zolder in.

Als je panelen hebt zou ik ook nog een boiler nemen, maar jij weet natuurlijk hoe het er bij jouw toegaat en hoe je waterleidingsysteem in elkaar zit.
ook hier, welk.risico zit je mee? je hebt echt niet na 1 vakantie meteen legionella te pakken. en zelfs als t zo is, week later met de 60-graden run alles weer schoon toch?

• _JGC_
Voor 350 euro heb je een 800W stekkeraccu van Zendure met 2KWh opslag. Is niet veel maar zou hier van voorjaar tot najaar de netafname overdag naar 0 krijgen en in de avond en nacht ook grotendeels. Desnoods prak je er nog een 2KWh module bij. Accu's worden nu bereikbaar voor normale mensen met beperkt budget. Daar subsidies opgooien met alle eisen erbij zal de prijzen gewoon weer opdrijven.

En een "noodstroomaccu" met een warmtepomp... ding doet op een winterdag 1000W continu... dat wordt een hele grote accu dan.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:13

Aapje

Opel-beun
Potentieel een toevoeging voor mijn systeem erbij... alleen effe een eigen controlbox maken en kijken of ie wil draaien zonder een waterpomp verbonden...

Voor een extreem laag bedrag gekocht van marktplaats. Stond bij iemand mega in de weg sinds een leverancier 't nooit kwam ophalen. Nieuw in doos die buiten unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/HFce2FLn2SmEnieJyD7UNFHg.jpg

• Jaguar88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 17:33
Aapje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:46:
Potentieel een toevoeging voor mijn systeem erbij... alleen effe een eigen controlbox maken en kijken of ie wil draaien zonder een waterpomp verbonden...

Voor een extreem laag bedrag gekocht van marktplaats. Stond bij iemand mega in de weg sinds een leverancier 't nooit kwam ophalen. Nieuw in doos die buiten unit.
[Afbeelding]
Nieuw in doos maar mist een circulatiepomp? apart dat er een complete unit niet opgehaald wordt haha maar kan idd een koopje zijn ;) en met 2 units zou je all electric optie kunnen nabootsen of safe kunnen spelen voor extremere winters. alhoewel ik me afvraag hoe efficiënt ze zijn als ze in elkaars vaarwater varen. Met 1 unit en een vrijstaand huis ging de maand januari met -5/-10 net aan in mijn geval

Loop er nu wel tegenaan wat het gaat worden voor warm water verhaal wordt het een zelfbouw pakket met een Gebruikte 2e unit of een atlantic explorer v5 ook interessant maar vind hem net iets te hoog aan de prijs.
Voorkeur blijft in mijn optiek nog wel liever 2 losse systemen dan alles in 1 als de prijs binnen de normen blijft.

• _JGC_
@Jaguar88 Waarom zou je 2 circulatiepomen in je systeem willen? Je zou ze in serie kunnen zetten en zo evt een deltaT van 10 graden over 2 units kunnen krijgen. Je kunt idd ook de 2e unit parallel zetten net als met de ketel, dan is de pomp wel nodig.

Ik heb vandaag voor het eerst geaccepteerd dat de korte broek uit gaat... vandaag naar mijn ouders voor een verjaardag, denk niet dat die 22 graden aanhouden in huis ;)

Ben van mening dat nu alvast de keet op temperatuur houden (stand 1, 150-180W, draait paar uur per dag op het daglicht dat op de zonnepanelen valt) straks voordelen oplevert omdat het opstoken van 1,25 kuub beton gewoon een hele dag duurt. Die vloer is nu gewoon warm.

Verder blij dat de buurman vorig jaar kwam klagen, want ik heb de buitenunit nu achter staan met RVS flexpijpjes en 32mm meerlagenbuis aangesloten ipv 26mm. Als ik nu in de badkamer het oor tegen de verwarming leg hoor ik helemaal niks. Voorheen hoorde je de trillingen en het joelen van de warmtepomp die het door een 16mm opening moest persen.

• Jaguar88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 17:33
@_JGC_ Ik zeg toch niet dat ik 2 pompen wil ? :P was meer de vraag, zit deze niet meer in die unit die hij gekocht had gezien hij zei: zonder waterpomp deze zou werken . En vooral het tegenwerken op elkaars vaarwater was eerder klopt je verhouding debiet nog met afgifte van pomp gezien de retour gebuft wordt door 2 units en behaal je zo je max cop nog zeg maar.

Ja hier ook 32mm meerlagenbuis denk zelfs op jou eerdere post gebaseerd. Gaat top geen buffer nodig, Na defrost geen ketel vraag (geen 1 keer gehad in totaal plaatje na temp tweak) maar is ook fysiek niet aangesloten.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Buitenunit die ik opgepikt heb is compleet. Wil m gaan draaien zonder pomp in serie met de andere. Om de last zo te delen.

Heb alles al besteld om een 2de controlbox te maken die op de esp32 software kan draaien. Dus extra opto couplers e.d.

De unit die ik gekocht heb koste mij 100,- maar kwam zonder bypass/addon doos/controlbox. Dus beetje DIY nodig.

Maar daarnaast, doordat er geen garantie op zit, ben ik gelijk even erin gedoken wat nou precies erin zit... Zit dus gewoon een platenwisselaar in de unit. Dus hoop dat ie er tegen kan als ik de waterpomp afkoppel en 'm softwarematig laat samenwerken met de andere unit. Probeersel dus :Y) En als 't uiteindelijk duurder is qua verbruik, is ie uiteindelijk een prima zwembad verwarming :+

Idee is beetje twee units op 50~60% laten draaien ipv. 1 unit op 100%.

[ Voor 148% gewijzigd door Aapje op 19-09-2026 17:28 ]

• _JGC_
Pomp op 2 of 3 en je kunt makkelijk 2 units doen met 1 pomp. Zit overigens ook nog een bypass in de buitenunit zelf.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Nou dat sturen zonder pomp lukt niet met m'n 2de unit. Die schiet gelijk in P1 error op het schermpje op de buitenunit. Dus allerlei hydraulische oplossingen bekeken, warmtewisselaars e.d.

Maar ben op de keuze gekomen om twee keerkleppen te kopen en de 2de unit paralel aan te sluiten. En dan beide met pomp op stand 1. Ook gelijk maar even iets corrigeren wat ik in 't verleden gedaan had... flex leiding/slang tussen de CV leiding en de unit.

Kosten blijven daarmee laag om 'm op het systeem te hangen, anders is het ook voor mij financieel niet logisch. Dus ben benieuwd of ik hiermee kan voorkomen bij te stoken met de CV ketel op de echt koude dagen. Als dat werkt... dan is ie dit jaar nog terugverdiend ben ik bang haha. (buffervaten e.d. ga ik allemaal niet aan beginnen, heb vloerverwarming in de gang en badkamer die hebben zat massa)

[ Voor 7% gewijzigd door Aapje op 22-09-2026 11:11 ]

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-09 14:16
Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Afhankelijk van hoe het deze winter gaat met de nieuwe regeling wil ik kijken of ik ergens nog een tweede vandaan ga halen of dat ik een aparte WP boiler ga neerzetten.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste