Bedankt voor je reactie! Je hebt dus een systeem waarbij de vloerverwarming nooit via gas gaat? Helaas is dat bij mij niet het geval. Als iemand nog een tip heeft om die onnodige losse uurtjes gas stoken te voorkomen, dan hou ik me aanbevolen!Jaguar88 schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb hier een esp Arduino bordje om tot -10 door te gaan. Zie nooit ketel vraag. En mocht dit wel zo zijn dan stuurt hij niks aan want ketel zit op eigen thermostaat.
Ik heb zelf 30/30 ingesteld waarbij hij weersafhankelijk uit zet, en levert dan altijd 34 graden aanvoer met 31 graden retour.
Voorverwarm op 300 min en 0,5 graden max ad-hoc. Nooit nachtverlaging. Afgelopen maand 180 kw verbruikt waarbij huiskamer/keuken 23 graden en rest van huis 18/20 graden. Vrijstaand 1973. Backup bij -10 en lager zijn airco's of evt ketel. Maar tot heden niet nodig geweest. Buffervat niet aanwezig maar wel 2 keer 6 meter 32mm Pex als buffer en dan rechtstreeks op hoofd circuit (verdeler) in meter kast terwijl ketel op zolder hangt. (Thermostaat ketel hangt in huiskamer) En van wp hangt in de hal zodat de zon en koken enz geen direct invloed heeft op temp vraag.
Hier een screenshot van eergister waar het systeem, voor mijn gevoel geheel willekeurig, dit keer zelfs 2 uren gas heeft gestookt voor het verwarmen van de vloer:
/f/image/czBwVi0rm01JXg4CcvyplBjA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mbomm0KL6ooJepaS7JJ4L5jv.png?f=fotoalbum_large)
De andere piek rond 10u is douchen.
Nu het wat milder weer is zie ik dit vaker: vrij lage warmte vraag, maar toch af en toe een uur onnodig gas stoken en dan ook gelijk aardig wat.
/f/image/tAz8vIFhcc1DrUmsjsDRsTrk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GdqNxfQKsN68rquJcwC3abX3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bpAcYVi5Fpt3BoFiYmfApViC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/a4spRtRExCFrygySoTffaIPc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pgh3hk4FNzrjvOy9ITI8bNFO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Z3RTC2RBasPQkX5NifSK2ECq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TKuAE60BJPTGaYln6mjNrvBK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lZ6EJjnrBswy1wULYzRvkjRn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UHRjUa6TrznPjIBSSpaN6GBe.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/pjlgAfI5UyO8Kw3GVWLpU7J3.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/RHGCDkFLrf7BIBR62mViAaLN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/50myCAjMyCaJ8PsDIdHGdpgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f29IBVC7XIrDSkU2HkFkabgo.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/X7dDoAYri7JjkDB8d84o6blq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NklJQfFFEyRJy295e50xdJgC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yISca7PONp3ZNcOTpJ4UeSmK.jpg?f=fotoalbum_large)