Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

• mhulsman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-10 10:29
dank voor uitgebreide reactie!

je geeft aan: "de compressor met een schakelaar aan en uit zet"

zou je de compressor op momenten wel fysiek kunnen over-riden en aanzetten?
dat zou mij enorm helpen, dan kan ik bij lage stroomprijzen de warmtepomp aanzetten en de warmte, via vloerverwarming, in mijn vloer opslaan

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:32
Hier het aansluitschema van de buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5grKZXnUrBcSLfZT3UzjYEogvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/icjeqzYZPd86wNwtIWgfOB5Q.png?f=user_large
De compressor is met een 3-fase frequentieregeling aangesloten, en daarnaast moet je de fan en de pomp (heeft meerdere standen en wellicht via frequentieregeling).
Verder moet je wellicht de 4-weg klep (rood omcirkeld) nog aansturen

Daarnaast start de buitenunit op laag vermogen. Dat zal een reden hebben. Meteen vol vermogen erop knallen gaat vermoedelijk niet.

Alles kan... Je kunt bv. een frequentieregelaar voor 60 Euries op AliExpress scoren. Maar dit is een vrijwel kansloze en veel te moeilijke weg.

• WackoH
Als je de unit niet via de kamerthermostaat wilt bedienen, is het volgende veruit de makkelijkste optie (zie Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat):
  • Koop een microcontroller van een paar Euro en programmeer die via je PC.
  • Haal de linker microcontroller op de print van de controlbox uit z'n voetje (en desnoods ook de rechter; dan kan die niet per ongeluk kapot gaan).
  • Stop op de juiste plekken twee draadjes in het voetje en verbindt die met de microcontroller.
Vervolgens kun je doen wat je wilt, zelfs koelen.
Deze modificatie kan onzichtbaar weer ongedaan worden gemaakt, alle beveiligingen van de buitenunit blijven operationeel en er kan niets kapot (je moet natuurlijk geen kortsluiting maken).

• mhulsman
dank voor uitgebreide reactie!
ga even kijken wat ik met installateur en fabrikant kan doen, aangezien de posts op dit forum toch aanleiding lijken te geven naar een observatie dat de warmtepomp niet in alle gevallen aan de verwachtingen voldoet

• Godwin
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-08 20:30
Ik heb een vorige maand een interessante ervaring gehad met mijn Smile/Atlantic combinatie.
We hadden een korte stroomstoring en als gevolg daarvan ging de CV ketel vol draaien.

Alles uitgezet en de installateur gebeld. Die had ook al twee andere meldingen van dezelfde aard. Hij kwam de volgende morgen en de powersupply van de smile in de control box bleek stuk gegaan te zijn (waarschijnlijk door inschakel piek na de stroomstoring?). Zou niet mogen, maar ja.

De installateur was het met me eens dat de regeling niet goed ontworpen is indien er als er iets stuk gaat de CV vol aan gaat. Je zal maar 3 weken op vakantie zijn.

Ik heb de installateur om een reactie van de smile fabrikant gevraagd, maar nog niets ontvangen...

Godwin

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-11 15:42
Dat had ik een paar maanden geleden ook na een korte stroomstoring maar gelukkig niets defect:

dingo35 in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"

Ik heb maar een sensor op mijn gasmeter geinstalleerd zodat ik op afstand kan zien of er extreem veel gas gebruikt wordt; maar het blijft symptoombestrijding.

[ Voor 38% gewijzigd door dingo35 op 09-08-2025 13:25 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:56
Easy builder

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• WackoH
Reageren kan nog korter en zinlozer... (als reactie op het onbegrijpelijke bovenstaande)

Wat?

• Klaasmans
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:59
Dag Tweakers

Ik heb de atlantic aurea laten installeren op de ringleiding beneden, terwijl de CV ketel boven hangt. Nu lukt de binnenunit het niet om de CV ketel te laten starten bij een te lage buitentemperatuur. De installateur heeft toen de pompdruk verlaagt met het idee dat de CV en warmtepomp tegen elkaar inwerken. Dit werkte helaas niet. Ik heb nu de pompdruk van de warmtepomp weer hoger gezet. Nu was ik benieuwd of dit kan werken.

Daarnaast ben ik benieuwd of de aansluiting beneden op de ringleiding een werkbare installatie is. Of wordt dat sowieso niets?

Dank alvast

• WackoH
Nu lukt de binnenunit het niet om de CV ketel te laten starten bij een te lage buitentemperatuur.
Wat bedoel je hiermee precies?
- De CV doet helemaal niets (dan zou er iets met de aansturing niet goed zijn)
- De CV gaat wel aan maar valt, al dan niet met een foutmelding, weer snel uit omdat de watertemperatuur in de CV te hoog wordt.
- ...
De installateur heeft toen de pompdruk verlaagt met het idee dat de CV en warmtepomp tegen elkaar inwerken.
In beginsel werken de warmtepomp en de CV niet tegelijk, al kunnen ze door nadraaitijden van de pompen na overschakelen elkaar wel in de weg zitten.
Atlantic heeft hiervoor twee terugslagkleppen (keerkleppen) voorzien.
a) Zitten deze op de juiste plek?
De locatie van de keerklep bij de CV (1) is type-afhankelijk.
De bypass klep (2) moet tussen warmtepomp en afsluiter naar de rest van de CV installatie zitten.
b) Is de bypass goed ingeregeld? Hoe dat moet staat in hoofdstuk 5.2 hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6OKu5PrSLJoEaslPZzlPBQuPzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rq7c6J9oICGUk2ag1naryBEE.png?f=user_large
Dit werkte helaas niet. Ik heb nu de pompdruk van de warmtepomp weer hoger gezet. Nu was ik benieuwd of dit kan werken.
Dat denk ik niet. De pomp in de warmtepomp is blijkbaar best krachtig, want Atlantic raadt aan deze op de laagste stand te zeten.
Daarnaast ben ik benieuwd of de aansluiting beneden op de ringleiding een werkbare installatie is. Of wordt dat sowieso niets?
Zou in beginsel wel moeten kunnen omdat het een gesloten systeem is.

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 24-08-2025 14:46 ]

• Klaasmans
Goede vragen

De plugwise geeft aan dat de cv ketel aan de slag moet. Deze slaat niet aan. Pas als ik de retour en aanvoer afsluit met de afsluiter slaat de cv aan.

De bypass zit tussen de retour en aanvoer in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BxC-OLBiu5TOBTH17H7PPJCB2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5uqAGj0854RJgwFyA6CdvlG.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts in beeld is de aanvoer en links de retour. Ik verwacht dat de richtingen goed zijn aangezien de installateur dat twee keer gecontroleerd heeft

Helpt dit zo?

• WackoH
Het ziet er inderdaad precies zo uit als in de nieuwste versie van de handleiding (heb het plaatje uit versie 6 in mijn eerdere post door een uit versie 9).
De bypass staat ook flink open (misschien eerst opschrijven waar die nu op staat en dan de tegendruk minimaal instellen, dus helemaal uit draaien?).
Als de CV wel aanslaat als je een afsluiter van de warmtepomp dicht zet (eentje is genoeg, het water kan dan al niet meer door de rest van de installatie stromen), lijkt het dus een hydraulisch probleem.
Dan zie ik drie mogelijkheden:
  1. De bypass gaat niet open als de pompen van CV en warmtepomp beide draaien, en die van de warmtepomp wint. De CV ziet te weinig of geen stroming door de CV terwijl de pomp wel draait, en weigert daarom de brander te starten (want dan is het risico dat de warmtewisselaar oververhit). --> Bypass verder open en/of CV pomp harder laten draaien
  2. De CV detecteert stroming terwijl de pomp niet draait en weigert daarom aan te gaan --> De keerklep bij de ketel (1) zit aan de verkeerde kant. Daarvoor staat in de handleiding een hulptabel. Ik neem dat je installateur die heeft geraadpleegd, maar ik zou dat zelf nog controleren :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaxmfNrYQHYhojuvpWKVTh4dhrc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EIdzGb9JJNpGCeVOxLQOR79R.png?f=user_large
  3. Het gaat zo gewoon niet werken. Dan zou een lapmiddel een magneetventiel in de aan of afvoer van de warmtepomp zijn die dicht gaat als de CV aan moet.
Wat voor CV heb je?

• Klaasmans
Dank voor het erin duiken. Ik ga zodra het weer een reden geeft om de boel te laten draaien dit direct controleren

Ik heb een nefit proline. Helaas heeft deze geen functie om de pomp kracht in te stellen in de menu's.

Ik zal ook de keerklep even checken.

Nogmaals hartelijk dank.

• WackoH
Klaasmans schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:40:
Ik heb een nefit proline. Helaas heeft deze geen functie om de pomp kracht in te stellen in de menu's.
Bij deze ketel hoeft er volgens het schema van Atlantic geen keerklep (terugslagklep, terugstroombeveiliging) bij de ketel te worden geplaatst! (Zelf heb ik een Remeha waar dat wel moet).
Dan ga je toch beter op zoek naar de instelling van de minimale pompsnelheid.

Ik was nieuwsgierig en heb in de handleiding van een Nefit ProLine HRC 24/CW3, HRC 24/CW4, HRC 30/CW gekeken. Daarin staat wel een pompinstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKtr61891KwK590Ajfj81aztTTA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oIzROWFvjsSU2GvA9PMgqCFd.png?f=user_large
Ook zag ik dat deze CV een druk en flowsensor heeft die alarm kunnen geven bij onvoldoende doorstroming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5AoibyfhKZBPStvQVtK4j4Nx0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wWbKgD7M5p2ea6BjH47yh3Qo.png?f=user_large.
Er zijn wellicht nog meer foutmeldingen mogelijk. De ketel zou een 'historiemenu' moeten hebben waarin je de laatste drie codes kan zien ( infotoets gedurende 5 seconden ingedrukt te houden).

• mhulsman
WackoH schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:31:
[...]

Ik speel een beetje vals... De controlbox is bij mij alleen nog maar als doorgeefluik voor thermostaat data. De besturing van de buitenunit heb ik met eigen hard- en software overgenomen.
Zie WackoH in "Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat"
...
Hi WackoH, op dit moment zit ik met een niet werkend systeem, dat wil zeggen, de warmtepomp gaat in praktijk vrijwel niet aan.
Is het mogelijk dat je mij kan helpen, unsupported en op mijn risico, tegen betaling ;)?

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:37
mhulsman schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:34:
[...]

Hi WackoH, op dit moment zit ik met een niet werkend systeem, dat wil zeggen, de warmtepomp gaat in praktijk vrijwel niet aan.
Is het mogelijk dat je mij kan helpen, unsupported en op mijn risico, tegen betaling ;)?
Welke temperaturen staan ingesteld?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• WackoH
mhulsman schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:34:
[...]
Tja, als ik gepensioneerd zou zijn, zou ik je met alle plezier helpen. Maar ik werk full-time en ben sinds een paar maanden bezig met een nieuw project dat al mijn tijd vergt (meer dan die full-time...).
Ik zie je vraag wel als een stimulans om als ik een keer tijd heb, wel verder te werken aan een generieke oplossing die (vrijwel) iedereen zou kunnen toepassen. Dus iets wat beide huidige microcontrollers vervangt en via wifi update-baar is.

• mhulsman
A ok, ja, dat begrijp ik helemaal :)
Dank voor overweging!
Aangezien in mijn situatie de warmtepomp vrijwel niet aan gaat, is elke oplossing acceptabel (desnoods met een schakeling waarbij de wp handmatig aangezet kan worden).

(context/mijn situatie: vloerverwarming, combi cv & wp. wp capaciteit te laag voor totale warmtevraag, het idee was dat wp, buiten de zomer, veel draait ( bij voorkeur bij lage stroomprijzen, bijv via ecoswitch van ecosoftenergie.nl ) om warmte op te slaan in vloer. controller denkt echter dat woning niet snel genoeg verwarmt en is daarom zo slim om feitelijk alleen de cv in te zetten ipv wp )

• dotternetta
mhulsman schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:35:
A ok, ja, dat begrijp ik helemaal :)
Dank voor overweging!
Aangezien in mijn situatie de warmtepomp vrijwel niet aan gaat, is elke oplossing acceptabel (desnoods met een schakeling waarbij de wp handmatig aangezet kan worden).

(context/mijn situatie: vloerverwarming, combi cv & wp. wp capaciteit te laag voor totale warmtevraag, het idee was dat wp, buiten de zomer, veel draait ( bij voorkeur bij lage stroomprijzen, bijv via ecoswitch van ecosoftenergie.nl ) om warmte op te slaan in vloer. controller denkt echter dat woning niet snel genoeg verwarmt en is daarom zo slim om feitelijk alleen de cv in te zetten ipv wp )
U moet dit hele forum even lezen. Ik had hetzelfde en dat is opgelost door de temperaturen bij te stellen. Voor de rest is er niets in te stellen/regelen aan dit merk/type WP zonder alles te verbouwen (qua electronica)

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 01-09-2025 06:59 ]

• mhulsman
dotternetta schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:57:
U moet dit hele forum even lezen. Ik had hetzelfde en dat is opgelost door de temperaturen bij te stellen. Voor de rest is er niets in te stellen/regelen aan dit merk/type WP zonder alles te verbouwen (qua electronica)
Dank je wel voor tip.
Ja, dat heb ik gedaan, mijn situatie lijkt toch te uitdagend om dat op die manier op te lossen.

Het zou mij erg helpen als je de wp direct kan aan & uit kan schakelen (met aan/uit schakelaar, klok schakelaar of een schakelaar op basis van stroom prijzen).

• dotternetta
mhulsman schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:37:
[...]

Dank je wel voor tip.
Ja, dat heb ik gedaan, mijn situatie lijkt toch te uitdagend om dat op die manier op te lossen.

Het zou mij erg helpen als je de wp direct kan aan & uit kan schakelen (met aan/uit schakelaar, klok schakelaar of een schakelaar op basis van stroom prijzen).
Dat wordt hem helaas niet

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-11 07:45
vorig stookseizoen de Aurea goed werkend gekregen en samen met mijn andere warmtebronnen (pelletkachel en airco's) zou ik nu van het gas af kunnen. Wil eigenlijk nog een seizoen testen en kan ook de gasmeter laten zekeren zodat ik nog een jaar bedenktijd heb. Zou het liefst mijn Remeha Avanta als dummie laten hangen om zodoende de Aurea te kunnen gebruiken maar de remeha schiet zonder gas in storingen en zodoende werkt de Aurea dan ook niet. Kan ook de Ketel vervangen door een electrische ketel maar ga deze toch niet gebruiken. Gebruik de warmtepomp alleen boven het vriespunt.

is er een mogelijkheid om de Aurea te laten draaien met een van het gas afgesloten Remeha avanta of moet ik de ketel vervangen door een electrische?

[ Voor 12% gewijzigd door Joris v L op 09-09-2025 20:48 ]

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

• GerardHarmsen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-11 10:36
is er een mogelijkheid om de Aurea te laten draaien met een van het gas afgesloten Remeha avanta of moet ik de ketel vervangen door een electrische?

De regelunit van de Atlantic stuurt of het buitendeel aan of de CV-voorziening. Dat kan een modulerende CV-ketel zijn of een aan/uit gas-CV of elektrische ketel.
Ik heb mijn Aurea laten draaien met een uitgeschakelde CV-ketel, kwestie van de stekker uit het stopcontact. De vraag is wel wat je gebruikt voor je warmwater voorziening. Want als dit nog de taak is van je Remeha avanta dan heb je hier een probleem.

• WackoH
Uit de vraag leidt ik af dat @Joris v L de ketel helemaal niet meer wilt gebruiken (want zonder gas is het moeilijk warm water maken).
Moet de CV ketel ketel aan blijven zodat de OpenTherm communicatie tussen ketel en Aurea controlbox in stand blijft?

Dan zou je de communicatie tussen ketel en controlbox van OpenTherm op on/off kunnen omzetten (zie
handleiding: Twee dipswitches omzetten).

Het enige wat er dan gebeurt gebeurt bij CV vraag, is dat de controlbox een relais schakelt waarmee de draadjes naar de ketel worden kortgesloten. Maar de controlbox 'weet' dan niet of er wel echt een ketel hangt; er is geen bidirectionele communicatie. Dan kan de ketel dus helemaal uit (scheelt weer een kleine 10 W).

• Joris v L
Heb getest met een aangesloten ketel waarbij ik de gaskraan heb dichtgezet en toen schoot de anna op storing omdat er een storingsignaal van de ketel afkwam (logisch ook). Ga eens testen met een uitgeschakelde ketel zoals GerardHarmsen heeft gedaan en ga mee eens verdiepen in de on/off functie van de controlebox.. @GerardHarmsen heb 100 Ltr warmtepompboiler voor warm water. Heb geen backup nodig van een CV ketel omdat ik onder het vriespunt stook met de pelletkachel en de airco's

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

• WackoH
Instellen op aan/uit stelt niet veel voor.
Controlbox open en de twee dipswitches in de onderstaande foto in de 'off' positie schuiven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKftQHKkvKOzpTHA1amDdWRdDWk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ibVUg98HactVZNcya34rLYSJ.png?f=user_large
(Pagina 30 van de combi handleiding)

• WackoH
Een beetje tot m'n verbazing wordt de Aurea nog actief vermarkt want op 25 oktober is er een training. Dit wordt er behandeld:

• Unieke kenmerken van de Aurea Hybride add-on
• De werking van de monoblock warmtepomp
• De werking van de warmtepomp in een hybride installatie
• De potentiële besparing van de Aurea Hybride add-on
• De inpassing van de hybride add on in de bestaande cv-installatie
• hydraulisch schema en leidingdiameters
• regelingen en elektrische aansluiting
• aandachtspunten ketelmerk afhankelijk
• praktijkvoorbeelden
• Het plaatsen van de buitenunit
• geluidseisen en oplossingen
• goede werking en rendement
• praktijkvoorbeelden
• In bedrijfstellen en inregelen
• Service en onderhoud
De training wordt in de middag afgesloten met een praktijk deel. Bij een werkende warmtepomp wordt het in bedrijfstellen en inregelen met elkaar geoefend.

Er is ook een (nieuwe?) brochure van april dit jaar. Hierin staat:
[...]
In deze hybride opstelling worden de cv-ketel en de warmte-pomp efficiënt ingezet op de aspecten waar ze beide sterk in zijn. De cv-ketel brengt de woning in de vroege morgen op temperatuur (korte hoge energievraag) waarna de warmte-pomp het over neemt om de woning gedurende de dag op temperatuur de houden (constante lage energievraag).
Bij buitentemperaturen boven 4°C kan de warmtepomp zeer goed voor comfortabele warmte in uw woning zorgen. Afhankelijk van de stroombron kunt u 30% tot 90% minder CO2 uitstoot genereren en circa 70% van het gasverbruik reduceren.
Bij temperaturen onder 4°C of warmtevraag boven de 55°C neemt de gasketel het over, waardoor het comfort wordt gewaarborgd. Ook zorgt de cv-ketel voor het warm tapwater zodat u zorgeloos kunt baden en douchen.
Het klopt, behalve dat het mij zonder serieus ingrijpen nooit was gelukt om die 70% gasbesparing te halen. Dat was hooguit 30% geworden. (Waar ze overigens aan voorbijgaan is dat een deel van het gas ook voor warmwater wordt gebruikt).
Na ingrijpen was het de afgelopen winter 100% (afgezien van warm water natuurlijk).

• Joris v L
De Warmtepomp draaid idd prima op de aan/uit communicatie settings. Bij de opentherm communicatie schoot de anna op storing en deed de WP niets meer. Nu stuurt de anna de WP aan en als er een signaal naar de CV gaat zegt anna gewoon dat de CV het doet terwijl de stekker eruit is en het gas dichtstaat.
Had deze WP zeker ook niet gekocht als ik er geen subsidie op had gekregen. Zit zelf in de installatietechniek dus was niet moeilijk om deze en de Arison Lydos 100Ltr boiler te "laten" installeren.
Deze warmtepomp start ik s'ochtends op en draaid hier boven het vriespunt prima (3 standen schakelaar met 2 weerstanden) en houd ons huis makkelijk op 20 graden. Mijn vrouw heeft kantoor op de eerste verdieping en daar is het automatisch warmer. als we klaar zijn met werk en in het weekend als we thuis zijn brand de pelletkachel en deze kan het complete huis 24/7 verwarmen (als we willen) maar laten deze alleen branden als we erbij zijn. s'nachts houd de airco op de begane grond het huis op 17 graden. Heb op de eerste verdieping ook nog 2 airco's waar ik als het nodig is mee kan verwarmen.
Gas gaat er nu definitief uit........als ik het dagelijks aansturen van het geheel beu ben komt er alnog een all-electric in maar voor nu doet de Aurea precies wat ik wil (en draaid stiekem toch gewoon stand alone:)

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:17
Bij ons draait de Aurea sinds maart dit jaar, ben er nog steeds erg tevreden mee. Sinds installatie is de ketel niet meer opgestookt voor warm CV water terwijl de thermostaat wel 24/7 op 21,5 staat. Nu wil ik ook het aan uit contact verbinden met een arduino bijvoorbeeld en bij het aan contact de airco’s laten verwarmen. Zodat we geen gas hoeven de gebruiken voor verwarming.
Maar hoe zit dit bij vorst? De pomp gaat draaien van de Aurea maar verwacht deze dan ook warmte van de ketel? Is flow en de “warmte buffer” uit het huis genoeg om de pomp vorstvrij te houden?

• WackoH
De buitenunit heeft geen warmte uit het huis nodig, maar kan zichzelf tegen vorst beschermen (dus oppassen met knutselen aan temperatuurvoeler van de buitenunit waardoor die een hogere temperatuur registreert dan het werkelijk is!). Het staat netjes in de handleiding beschreven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zajxGr5pBenw7dH4NJlYwn5ODSE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0MyTt1BqXinvydjJgFLFKGur.png?f=user_large
De temperatuur op de thermostaat voor temperatuurafhankelijke regeling komt volgens bij Plugwise op basis van opgegeven locatie vandaan, niet van de buitenunit.

• WackoH
Als je je desondanks zorgen maakt, is een alternatief om monoethyleen glycol als antivries aan het CV water toe te voegen. Uit een Engelstalige service handleiding hier te downloaden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaB_6ExNr6MH5FMxHFJ_3cnw1M0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7GJG98k8eTgTJRkmq9nHmYpf.png?f=user_large

Een mogelijkheid had kunnen zijn om een vorstbeveiligingsklep in te bouwen. Deze laat het water uit het systeem weglopen als de watertemperatuur onder de 3oC komt.
Maar aangezien de vorstbeveiliging van de Aurea uitvoering van de warmtepom pas bij <2oC in actie komt, is dat geen optie. Het zou wel gaan bij de standaarduitvoering, wat daar gaat de pomp bij <4oC buitentemperatuur al aan.

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-11 16:08
Tweede stookjaar zit er weer op
Juli 2024 - Juli 2025

Gezin van vier jaren 30 hoek huis
Aurea + Remeha Calenta 40C
Temp continu op 21 graden.

Aurea is gemodificeerd met een relais via Arduino zodat deze door draait bij < 4 graden.
Zoals te lezen in eerdere posts van mij,

Gasverbruik juli 2024 - juli 2025 -> 370m3

Best tevreden,

Wat mij wel mateloos irriteerd is de opstart na langere stilstand (> 3 uur?)
600 Watt voor 20min waardoor meestal de ketel aanspringt.
Onnodig gas verbruik.

Ik blijf vermoden dat dit een Atlantic setting is die hard coded in de Chofu zit.
Kan niet zo zijn dat dit standaard gedrag is van de Chofu.
Dit ding wordt ook gebruikt in veel koudere gebieden en klinkt niet logisch dat hij daar ook opstart met 600W.

• WackoH
Ben het met je eens.
De tijd dat de compressor op een relatief laag vermogen draait, hangt af van de buitentemperatuur is maximaal 20 min.
In de Chofu handleiding kan ik hier niets over vinden. Sterker nog, er staat een figuur die aangeeft dat de compressor direct naar het maximum begint op te toeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p1SocQCrefwqRSReWVSYrF1RhI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AbTvOETKqSlme6k48BtQWyeg.png?f=user_large

• Marc001
WackoH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:56:
Ben het met je eens.
De tijd dat de compressor op een relatief laag vermogen draait, hangt af van de buitentemperatuur is maximaal 20 min.
In de Chofu handleiding kan ik hier niets over vinden. Sterker nog, er staat een figuur die aangeeft dat de compressor direct naar het maximum begint op te toeren:
[Afbeelding]
Precies, had het manual van Chofu ook al door zitten spitten.
De ellende is dus dat je niet bij de betreffende setting kan komen om dit gedrag te stoppen.

Het kan wel want als je de Test Run switch op de printplaat indrukt krijg je vollast.
Maar ja om dat nu 2:00 's nachts te doen...

Atlantic adverteert met reductie op de netcongestie.
Waarschijnlijk willen ze het opstart vermogen reduceren (wat helemaal nergens op slaat).

Dit is een screenshot van Durocan met hetzelfde type Chofu.
Realtime en historie kun je uitlezen.
Op 26MAR25 zie je na lange stilstand de frequentie meteen naar 80% gaan.
Deze club snapt het tenminste...

https://platform.durocan....92-46b1-916b-6ad8ca2b16ac Nummer 19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prALKPShCa2--l5LjYE3K13QgSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBomRCPfTM6o0RsjUwWqCeoE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Marc001 op 18-09-2025 09:59 ]

• WackoH
Durocan heeft een mooie site gebouw en jij bent flink aan het zoeken geweest!

Wel gek dat de buitenunit op full-speed gaat draaien als je 'Test run' indrukt. Heb je dat ook kunnen reproduceren na wat langere stilstand?

• Marc001
WackoH schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:29:
Durocan heeft een mooie site gebouw en ji bent flink aan het zoeken geweest!

Wel gek dat de buitenunit op full-speed gaat draaien als je 'Test run' indrukt. Heb je dat ook kunnen reproduceren na wat langere stilstand?
Had de Durocan site vorig jaar al gevonden, omdat ik de haren uit mijn hoofd trek mbt het schakel gedrag.
Stond bijna op het punt hen te benaderen om te vragen of ze de Atlantic Aurea terug kunnen modificeren door de verwijderde PCB terug te plaatsen. Uiteindelijk niet gedaan.

Mbt de Test Run (nu begin ik te twijfelen 8)7)
@wybe-V heeft de boel aangepast om de Aurea te schakelen via deze switch.
Om zoveel mogelijk de Aurea te laten draaien, lees daar nu dat hij dan naar 750W gaat en dit ook nog via de Reset knop gaat en niet de Test Run switch...

[ Voor 14% gewijzigd door Marc001 op 19-09-2025 09:22 ]

• Andre1974
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:38
Wie of wie heeft er foto's van zijn buitenunit (of die van iemand anders ;-) ) waarbij het leidingwerk de grond in gaat? Ik ben ff op zoek naar de ideale opstelling buitenunit/leidingen.

Alvast veel dank!

• Piet82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-10 12:45
Ben benieuwd of er al mensen zijn die een hele winter hebben gedraaid met een weerstand over de voeler van het buitendeel, en welk 68 of 100 kohm?

Dit ivbm eventueel vorst-bescherming.

• Marc001
Piet82 schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:39:
Ben benieuwd of er al mensen zijn die een hele winter hebben gedraaid met een weerstand over de voeler van het buitendeel, en welk 68 of 100 kohm?

Dit ivbm eventueel vorst-bescherming.
Doe even een search in dit forum.
Genoeg te vinden.

• Kindrih
Wat is de plugwise ook een draak van een systeem, paar dagen geleden de stooklijn wat verhoogd om enkele dingen te testen. Gebeurde op dat moment helemaal niks, tot vandaag opeens de gevraagde temperatuur omhoog schiet. Bijzonder systeem.

• mhulsman
Ik zie je vraag wel als een stimulans om als ik een keer tijd heb, wel verder te werken aan een generieke oplossing die (vrijwel) iedereen zou kunnen toepassen. Dus iets wat beide huidige microcontrollers vervangt en via wifi update-baar is.
Voor een redelijk werkende oplossing (hoeft niet perfect te werken), betaal ik graag een paar honderd euro.
Misschien zijn meer mensen geïnteresseerd of kan iemand dit (semi)commercieel aanbieden?

• sp_mike
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-10 14:25
Mijn situatie:

- Aurea 5
- Intergas xtreme 36
- Plugwise Anna
- Beneden enkel vloerverwarming. Verdeler beneden heeft eigen pomp
- Boven vloerverwarming en radiatoren

Instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEeoo_8Bz7FgR2dDC69_JaebP_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tGwv5yNt4vrtMFtJs8xhdYzd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6fldJT4QNDMXg9WtgFI8ApD5fU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pQBd89mitiVWcJ3Rp6vj2pJ5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7k2O5PJNirk8UIRCSDy_NQr7BU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R1aYoNbr67Fdw4N3uaQHNgTs.png?f=user_large

Probleem:
De warmtepomp is vorige week opgestart, dat ging prima.
Als ik nu de temperatuur hogen zet dan krijg ik gelijk het vlammetje in beeld en niet het wp icoon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQSwxPnlOhT5_VRPmn_SvB1wGLE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NarDtDwaGZDQfpdRh61lPtbw.png?f=user_large
Sporadisch slaat de wp wel aan maar meestal niet. Ik heb ook niet het idee dat de ketel het dan ook echt overneemt omdat het niet warmer wordt in huis.

Ik heb wat met de instellingen lopen prutsen maar ik ben geen specialist dus weet ook niet heel erg goed wat ik doe. Als ik de temp om 30 set en een tijd wacht gebeurd er verder ook niets.

De pomp van de ketel loopt wel.

Iemand een idee wat er mis is?

[ Voor 85% gewijzigd door sp_mike op 15-10-2025 11:07 ]

• Marc001
Kijk even in de logging via je desktop.
Kijk dan even naar de delta tussen setpoint (zwarte lijn) en rode lijn (toevoer temp).
Ik vermoed dat deze te hoog is omdat bij -10 je instelling op 85 staat
Pre heat staat bij mij op 300min (maximaal) om zo meer tijd te geven en rustiger op te bouwen zodat de WP dit beter aan kan.
Bij mij staat -10 op max 38 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Phv5NosZUUPv-TWyY6-zU3klLsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sOSH9U9Vjx0rSQfbyF5ZtI0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Marc001 op 15-10-2025 19:14 ]

• dotternetta
Marc001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:11:
Kijk dan even naar de delta tussen setpoint (zwarte lijn) en rode lijn (toevoer temp).
Pre heat staat bij mij op 300min (maximaal) om zo meer tijd te geven en rustiger op te bouwen zodat de WP dit beter aan kan.

[Afbeelding]
Preheat time? Waar stel je die in?

• sp_mike
Marc001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:11:

[Afbeelding]
Dank je, pas ik aan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:33
55/80 is ook wel een beetje gekke stooklijn. Ook de min 50/max 60 instelling is iets waar een R32 warmtepomp niet heel blij mee is.

Ik stuur hier mijn Aurea volledig zonder ketel aan met een Arduino Mega controllerbordje. Van de beide chips zit de OT chip (rechts) er nog in, die andere ligt los op de controlbox. Ik stook op dit moment met een DIYLESS thermostaat ipv het plugwise systeem. Pomp slaat nu 2-3x per dag aan en draait dan 1-2 uur lang continu op laagste vermogen.

Ik zou persoonlijk de mengverdeler vervangen of ombouwen en zowel ketel als warmtepomp op lage temperatuur laten stoken.

• Marc001
dotternetta schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Preheat time? Waar stel je die in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNvyMJtiI1X5WaKJKPfaMH8npKg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rHUY7tj4tjQMGkizEYwvb9kB.png?f=user_large

Oftwel de maximale voorverwarmingstijd

• sp_mike
Bedankt voor de hulp. Heb het aangepast en verder met rust gelaten. Hij loopt nu dus het lijkt goed te gaan.

• Marc001
sp_mike schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:36:
Bedankt voor de hulp. Heb het aangepast en verder met rust gelaten. Hij loopt nu dus het lijkt goed te gaan.
Top maar i.p.v. even wat waardes overnemen en invullen is het echt raadzaam om je logs te bekijken en te finetunen. Scheelt een hoop gedoe als het kouder wordt.

• sp_mike
Marc001 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Top maar i.p.v. even wat waardes overnemen en invullen is het echt raadzaam om je logs te bekijken en te finetunen. Scheelt een hoop gedoe als het kouder wordt.
Ga ik zeker doen. Moet me daar, als leek, nog wel even op inlezen ;-)

• dotternetta
Marc001 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:14:
[...]

[Afbeelding]

Oftwel de maximale voorverwarmingstijd
Dankjewel. Ik zal er naar kijken. Die moet dus zo groot mogelijk bij een te grote installatie?

• Klaasmans
Dag Forumleden

Ik was benieuwd of er iemand in de buurt van de bilt/Utrecht zou kunnen helpen met het plaatsen van een weerstand of relais tussen de temperatuursensor zodat deze ook onder de 4 graden blijft werken

Natuurlijk tegen vergoeding

Alvast dank

Klaas Oudman

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-10 23:06
mhulsman schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:37:
[...]

Dank je wel voor tip.

Is wel mogelijk hoor, en ook dat de wp de ketel niet meer bijschakelt.
Alleen in jou geval op dynamische prijzen zul je de hele wp moeten aan en uitschakelen met een automaat op dynamische prijzen. nadeel is dat als je huis koud wordt maar de prijzen zijn jou te hoog je wp niet aanslaat. En je wp werkt in het koude seizoen en dan zijn de prijzen redelijk vlak en valt er dynamisch weinig winst te halen. Een wp dynamisch schakelen is dus niet zo'n goed idee. Levert je weinig financieel voordeel op en je levert heel veel comfort in.

• Tha Best
Beste lezer hieronder mijn oplossing voor het probleem van het na 20 minuten draaien van de wp inschakelen van de cv ketel voor een uur lang.

Ik ben installateur van warmtepompen en doe dit al meer dan 5 jaar en heb dit weekend voor het eerst de low budget Aurea 5 geïnstalleerd omdat ik de buitenunit van goede kwaliteit vind voor het geld.
Ik had me niet zo verdiept in de aansturing behalve dat ik al wist dat er geen display/controller was en dat de instellingen gefixeerd waren. Maar dat het zo erg zou zijn als wat ik tegen kwam na installatie had ik niet verwacht.
In dit geval zocht de klant een kleine warmtepomp als add on op de CV ketel.
De Wp hoefde vanaf 5 graden niet meer mee te draaien. Dit omdat er weinig zonnepanelen zijn en na het einde salderen er toch niet veel winst meer te halen is zonder grote accu.
het gaat om een grote woning geheel voorzien van vloerverwarming maar wel met een woonoppervlakte van meer dan 300m2. Ik dacht 5/6 Kw tot plus 5 graden buiten moet kunnen werken want de isolatie is op orde van de woning.

Mooi dat ik me vergiste want het retourwater bleef zo koud dat de Wp elke keer 20 minuten draaide en dan de ketel weer aansloeg en dat de hele dag lang.
Ja dit gaat geen besparing opleveren natuurlijk.

Ik heb het hardwarematig opgelost door een 40L buffervat met circulatiepomp te plaatsen.
De circulatiepomp tussen het buffervat en het afgiftesysteem draait op een TC-500 Plugin Pompschakelaar.
Zo heb ik controle over mijn retourtemperatuur van mijn afgiftesysteem en zolang er binnen die 20 minuten maar een aanvoertemperatuur wordt gehaald van tenminste 5 graden onder de gevraagde aanvoertemperatuur draait de wp gewoon door en schakelt de cv niet in. Het hoeft dus niet constant te zijn elke keer als de juiste aanvoertemp bereikt wordt gaat de 20 minuten weer lopen.
tweede voordeel is dat je ook direct je buffer voor de defrost hebt als je wel tot lager dan 5 graden buitentemp wilt draaien met de wp door de buitentemperatuurvoeler te neppen met een weerstand.
Dubbel safe dus.
Ik weet het kost een beetje extra een buffervat plus pomp en pompschakelaar plus aansluitmateriaal maar voor dit geld mag het er nog best vanaf vind ik.

Wil je het nog goedkoper doen dan zet je de wp op je vloerverwarming en de pompschakelaar op de pomp van je mixer/vloerverwarmingsverdeler en dan werkt het ook redelijk.

Als iemand vragen heeft hoor ik het graag.

• Tha Best
Je kunt op deze manier ook vrij makkelijk meerdere Aurea's plaatsen voor meer vermogen.
Ik bedoel 2X Aurea kost €2800,- incl BTW met € 4250,- subsidie.
Installatiekosten voor die tweede Wp zijn nihil
Heb je toch een 10Kw systeem voor min € 1480,-

• _JGC_
@Tha Best Ik heb hier gewoon de linker controller chip gewipt en zelf een aansturing geschreven. Zit nog in dubio of ik een Arduino Uno ga kopen en dan de chip in de originele voet zetten (pin compatible), of dat ik iets met een ESP ga doen. Mijn pogingen om een ESP met de buitenunit te laten praten waren tot nu toe zonder resultaat.

Die 20 minuten is de buitenunit die na een koude start eerst even de kat uit de boom kijkt. De controlbox is daar niet op gemaakt. Met de bypass kan je nog een en ander voorelkaar krijgen, maar die ligt bij mij gewoon in de schuur. Kans dat ketel en pomp samen inschakelen is hier 0.

• GerardHarmsen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-11 10:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a82CLEHuECki4nN_-Oqhep3BKUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8rAA1Wc9AM2X5FRMkE8EZN0d.png?f=fotoalbum_large

Je stooklijn staat erg hoog, de Aurea komt niet boven de 45 C uit, begin eens met bijgaande instelling dan loopt de WP zeker. En dan kun je deze telkens wat verhogen om te zien hoe het gaat in combinatie met je afgiftesysteem in je huis.

• Tha Best
_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:15:
@Tha Best Ik heb hier gewoon de linker controller chip gewipt en zelf een aansturing geschreven. Zit nog in dubio of ik een Arduino Uno ga kopen en dan de chip in de originele voet zetten (pin compatible), of dat ik iets met een ESP ga doen. Mijn pogingen om een ESP met de buitenunit te laten praten waren tot nu toe zonder resultaat.

Die 20 minuten is de buitenunit die na een koude start eerst even de kat uit de boom kijkt. De controlbox is daar niet op gemaakt. Met de bypass kan je nog een en ander voorelkaar krijgen, maar die ligt bij mij gewoon in de schuur. Kans dat ketel en pomp samen inschakelen is hier 0.
Ja die oplossing had ik gelezen maar ik heb geen enkele ervaring met programmeren oid. Ook Home Assist is mij nog niet gelukt. Ik heb gewoon de tijd niet om het te masteren.

• _JGC_
@Tha Best Op zich is dat "programmeren" gewoon een stuk code knippen en plakken in Arduino IDE, paar variabelen aanpassen, flashen op een Arduino Uno en dan de chip eruit peuteren en in de controlbox zetten.

Probleem is dat de originele sturing nogal ouderwets is qua firmware updates, je moet de chip fysiek verwijderen en terugplaatsen. Een ESP was dan veel eenvoudiger geweest, die kun je gewoon via Wifi flashen en kan je evt een webinterface geven om bepaalde parameters aan te passen.

HomeAssistant is nice to have, maar geen eis voor eigen aansturing. Op dit moment doet mijn aansturing niks anders dan de OT controller van de controlbox continu voorliegen en ondertussen zelf de warmtepomp aansturen.

• WackoH
Tha Best schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:41:Ik heb het hardwarematig opgelost door een 40L buffervat met circulatiepomp te plaatsen.
De circulatiepomp tussen het buffervat en het afgiftesysteem draait op een TC-500 Plugin Pompschakelaar.
Wil je het nog goedkoper doen dan zet je de wp op je vloerverwarming en de pompschakelaar op de pomp van je mixer/vloerverwarmingsverdeler en dan werkt het ook redelijk.
Je bent flink aan het experimenteren geweest! Twee interessante oplossingen.
Ik snap alleen nog niet precies wat je doet en wat de rol van die TC-500 (mooi apparaatje) daarbij is. Zet je gewoon ieder kwartier de extra pomp even uit zodat de WP z'n eigen aanvoer via het buffervat weer aanzuigt?
Je kunt op deze manier ook vrij makkelijk meerdere Aurea's plaatsen voor meer vermogen.
Ik bedoel 2X Aurea kost €2800,- incl BTW met € 4250,- subsidie.
Installatiekosten voor die tweede Wp zijn nihil
Heb je toch een 10Kw systeem voor min € 1480,-
Gelukkig is dit soort subsidie stapelen wat tot negateve kosten leidt (wat mij betreft gewoon diefstal) vanaf volgend jaar voorbij. Sowieso vind ik dat de subsidie wel minder mag.
GerardHarmsen schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:09:
Je stooklijn staat erg hoog, de Aurea komt niet boven de 45 C uit
De aanvraagtemperatuur uit de Anna wordt wel zo doorgegeven naar de CV, maar niet naar de buiteunit. Daarvoor wordt de temperatuur geschaald, bv. door met 0.8 te vermenigvuldigen (de preciese omrekening zou ik na moeten kijken).
_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:15:
@Tha Best Ik heb [...] zelf een aansturing geschreven.
Uhhh, met een 'beetje' hulp, meen ik....

[ Voor 13% gewijzigd door WackoH op 20-10-2025 20:31 ]

• _JGC_
WackoH schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:28:
[...]

[...]

Ik snap alleen nog niet precies wat je doet en wat de rol van die TC-500 (mooi apparaatje) daarbij is. Zet je gewoon ieder kwartier de extra pomp even uit zodat de WP z'n eigen aanvoer via het buffervat weer aanzuigt?

[...]
Gelukkig is dit soort subsidie stapelen (wat mij betreft gewoon diefstal) vanaf volgend jaar voorbij. Sowieso vind ik dat de subsidie wel minder mag.

[...]

Uhhh, met een 'beetje' hulp, meen ik....
Ook zonder subsidie of subsidie op slechts 1 pomp is het een interessant apparaat...

En dat "beetje" hulp... jij hebt al het uitzoekwerk gedaan om de communicatie te ontcijferen, zonder jouw werk had ik die pomp nooit gekocht. Basis van "mijn" sturing is jouw code, heb daar nog wel flink aanpassingen gemaakt.

• Tha Best
[quote]WackoH schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:28:
[...]

[...]

Kijk ik sta bij mn klant met een bus vol gereedschap en spullen en moet een werkend systeem afleveren aan het eind van de dag.
Dat is de context van mijn oplossingen.

Wat ik feitelijk doe is alsvolgt: de wp verwarmt het water in de buffer. De buffer moet niet te groot zijn anders haalt hij zn temperatuur niet binnen 20 minuten.
Op die buffer zet je ook de aanvoer en retour van je afgiftesysteem met een eigen circulatiepomp. De pompschakelaar heeft zijn eigen ntc die steek je in de buffer.
Nu stel je bijvoorbeeld je stooklijn op 45 graden op de anna. Je weet dat de wp dan binnen 20 minuten een aanvoer wil halen van ca 38 graden en dus een retour van 33 graden.
Je stelt je pompschakelaar op 40 graden in.
Zodra het buffervat 40 graden is gaat je circulatiepomp aan. Op dat moment is ook de reset van 20 minuten begonnen op je wp.
Je stelt je hysteresis op 5 graden op de pompschakelaar. Als het vat dan die 5 graden afgekoeld is door je afgiftesysteem gaat de pomp weer uit en kan de wp weer vrij het buffervat opwarmen.
En na een poosje koelt je vat niet meer af door je afgiftesysteem en blijft je circulatiepomp lekker doordraaien en je wp ook.

• Tha Best
Wat ook een interessante setup kan zijn is een echte weersafhankelijke stooklijn met opties.
Je maakt de setup zoals boven beschreven en je stelt een echte efficiënte stooklijn in.
Je gooit de anna op een plek waar het niet opwarmt en stelt hem hoog in 27 graden ofzo.
Je laat je oude thermostaat gewoon hangen en die staat nog gewoon op je gasketel en de wp controler staat niet op je cv ketel aangesloten.
Nu blijft er dus altijd vraag op je wp maar door je lage stooklijn van bijvoorbeeld 20 graden bij plus 20 en 35 graden bij min 10 blijft je verwarming altijd lauw en je huis op zo'n 20 graden.
Nu kun je zelf kiezen of je bij tijden zoals in de avond als je stilzit op de bank wilt gaan bijverwarmen.
Dat kan met je cv ketel en thermostaat maar kan ook met een airco, pellet of houtkachel. ondertussen tuft je wp lekker rustig door. Stookseizoen van 1 Oktober tot 1 April aanhouden daarbuiten zet je de Anna gewoon op 15 graden in de niet stookseizoen maanden.
Dit is zeer geschikt voor grotere huizen en een kleine wp.
Dan natuurlijk de aurora foppen op de buitentemp sensor zodat hij lekker doordraait. Defrost uit het buffertje.
Super efficiënt en een wp voor weinig geld.

• WackoH
Dank voor de uitleg! Je hebt duidelijk veel ervaring met dit soort systemen.

Zeker de eerste oplossing is een mooie die voor veel mensen haalbaar moet zijn.
De kosten zijn iets van ~600 Euro? (buffervat ~300 Euro, pomp ~150, pompschakelaar ~60, en wat appendages).

Leuk hoe je bij de tweede oplossing het hybride concept op een andere manier bereikt dan oorspronkelijk bedoeld. De Anna thermostaat vraagt afhankelijk van de buitentemperatuur (via internet, niet die door de WP is gemeten) een aanvoertemperatuur naar de buitenunit, ook nog eens naar beneden geschaald. Zodra de CV aan gaat zal de retourtemperatuur gaan stijgen, en hoeft de WP niet meer verwarmen om z'n setpoint te halen. Die zal dan uit gaan. Totdat de kamertemperatuur weer goed is. CV gaat uit, water koelt af en WP gaat weer aan. Bij andere manieren van verwarmen heb je hier geen last van.

• WackoH
_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:34:
[...]En dat "beetje" hulp... jij hebt al het uitzoekwerk gedaan om de communicatie te ontcijferen, zonder jouw werk had ik die pomp nooit gekocht. Basis van "mijn" sturing is jouw code, heb daar nog wel flink aanpassingen gemaakt.
dank :)

• _JGC_
Die buitentemperatuursensor van de buitenunit is waardeloos om de stooklijn mee te bepalen. Ding zit vrij laag bij de grond en krijgt zodra de fan draait geforceerde koeling. Ik zie die sensor enkele graden duiken op moment dat de fan gaat draaien.

• mhulsman
Tha Best schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:41:
Ik ben installateur van warmtepompen en doe dit al meer dan 5 jaar en heb dit weekend voor het eerst de low budget Aurea 5 geïnstalleerd omdat ik de buitenunit van goede kwaliteit vind voor het geld.
.....
Als iemand vragen heeft hoor ik het graag.
Kan je jouw contact info delen? (via dit forum kan je geen persoonlijke berichten sturen, lijkt het?)
Dan kan ik mijn situatie delen. Als je mij kan helpen, dan zou dat heel mooi zijn

• WackoH
Die buitensensor zit toch rechtsboven aan achterzijde in de warmtewisselaar geschoven, gezien als je voor de unit staat?
In beginsel zou luchtstroming voor de gemeten temperatuur niet uit moeten maken (er valt niets te koelen want de sensor produceert geen warmte). Maar het kan wel zijn dat stilstaande lucht in een beschutte omgeving wat warmer is, of dat de sensor door verdamping afkoelt als 'ie nat is.

De makkelijkste manier om de sensor te foppen is door het deksel van de buitenunit los te maken, de sensor uit de warmtewisselaar te schuiven, deze aan de binnenzijde te leggen, en het deksel er weer op te doen. Hoe goed dit werkt weet ik niet, maar dat hebben anderen zeker al geprobeerd.

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 18:44
Yep, zo draait hij bij mij al twee seizoenen (met de sensor binnen in de kast)_, meestal gaat ie door tot 0 graden of zo. Heb wel last van defrost cycles die de CV weer doen aanslaan. Dit (zo'n buffertje en een apart circuit) zou mij ook kunnen helpen, erg leuk!

• Marc001
WackoH schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:52:
Die buitensensor zit toch rechtsboven aan achterzijde in de warmtewisselaar geschoven, gezien als je voor de unit staat?
In beginsel zou luchtstroming voor de gemeten temperatuur niet uit moeten maken (er valt niets te koelen want de sensor produceert geen warmte). Maar het kan wel zijn dat stilstaande lucht in een beschutte omgeving wat warmer is, of dat de sensor door verdamping afkoelt als 'ie nat is.

De makkelijkste manier om de sensor te foppen is door het deksel van de buitenunit los te maken, de sensor uit de warmtewisselaar te schuiven, deze aan de binnenzijde te leggen, en het deksel er weer op te doen. Hoe goed dit werkt weet ik niet, maar dat hebben anderen zeker al geprobeerd.
Daar moet je dan weer mee uitkijken, de kast tempeatuur kan best oplopen (zeker in die zwarte bak vlakbij de aanvoerleiding). Op basis van deze sensor bepaald de Chofu ook zijn vermogen, Als deze sensor temp te hoog is (10-12 graden al) zakt het opwekkende vermogen behoorlijk, terwijl het buiten 5 graden of lager is.

1.5 geleden mee lopen testen en werkte voor mij niet echt lekker.
Vandaar mijn arduino schakeling met eigen temp sensor en weerstand.

Voor anderen wertk het wel, beetje afhankelijk hoe groot je huis / warmte vraag is.

• _JGC_
Ik moet de eerste defrost nog meemaken met mijn unit. Heb wel soms wel even -102 graden aanvoertemperatuur. Ben er alleen nog niet uit of ik dat van de buitenunit krijg of dat de communicatie met de OT controller verkeerd gaat. Het eerste ga ik filteren in de sturing, het tweede heb ik verder geen invloed op.

• Tha Best
WackoH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:09:
Dank voor de uitleg! Je hebt duidelijk veel ervaring met dit soort systemen.

Zeker de eerste oplossing is een mooie die voor veel mensen haalbaar moet zijn.
De kosten zijn iets van ~600 Euro? (buffervat ~300 Euro, pomp ~150, pompschakelaar ~60, en wat appendages).

Leuk hoe je bij de tweede oplossing het hybride concept op een andere manier bereikt dan oorspronkelijk bedoeld. De Anna thermostaat vraagt afhankelijk van de buitentemperatuur (via internet, niet die door de WP is gemeten) een aanvoertemperatuur naar de buitenunit, ook nog eens naar beneden geschaald. Zodra de CV aan gaat zal de retourtemperatuur gaan stijgen, en hoeft de WP niet meer verwarmen om z'n setpoint te halen. Die zal dan uit gaan. Totdat de kamertemperatuur weer goed is. CV gaat uit, water koelt af en WP gaat weer aan. Bij andere manieren van verwarmen heb je hier geen last van.
Ja bij zelfinstallatie moet dat lukken voor €600,-

Weet je zeker dat de stooklijn van anna via het internet loopt en niet uit de wp?
Volgens mij adverteren ze met anna dat alles doorloopt zoals het hoort als je internet uitvalt.
Zou wel beter zijn als de stooklijn via internet gestuurde buitentemperatuur loopt vanwege het foppen van je buitentemp sensor op de wp.

Wat je zegt over bijstoken met de cv ketel ipv airco of houtgestookt dat de wp dan stopt en je weer gas verstookt klopt. Maar dat mag dan ook het is een comfortkeuze. Of je betaald aan hout/pellets. Of je betaald stroom voor je airco/verwarming. Waar je met salderen van zonnestroom nog voordeel kunt halen. Of je betaald gas. Comfort mag wat kosten toch? Kou lijden en energiearmoede vind ik in Nederland eigenlijk niet moeten kunnen.
Daar zijn we wel uitgegroeid mag ik hopen.
Extra comfort ipv dikke trui aan is een keuze.

• WackoH
Ik weet >95% zeker dat de temperatuur waar de Anna mee rekent via internet komt; een berekende temperatuur op basis van de opgegeven locatie.
- Temperatuur die ik van de buitenunit uitlees is anders dan wat er op de Plugwise pagina staat
- Die Plugwise temperatuur verandert direct als ik de locatie wijzig.
- Plugwise laat tienden van graden zien, in de controlbox worden temperarturen op hele graden afgerond

Natuurlijk mag comfort wat kosten. Het was meer om te snappen hoe het systeem werkt.

• _JGC_
Ik gebruik een DIYLESS thermostaat, ik heb alle parameters inzichtelijk via MQTT. Het enige wat de thermostaat doorkrijgt van de buitenunit is aanvoer en retour. Buitentemperatuur is onbekend. En ja, die stuur ik gewoon mee naar de OT controller (met enig foppen, het wordt nooit kouder dan 5 graden ;)), maar die stuurt het niet door naar de thermostaat.

• Marc001
Ik heb destijds een vraag gesteld aan Atlantic mbt het gebruik van de Plugwise buiten tempearatuur.
Deze komt niet van de buitenunit maar via het internet ingesteld op basis van lokatie in de Plugwise.

Atlantic bevestigde dat de Chofu hier niets mee doet.
Zoals @WackoH al aangaf is het alleen voor het setpoint wat naar de controlbox gaat.

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 18:44
Marc001 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

....
Daar moet je dan weer mee uitkijken, de kast tempeatuur kan best oplopen (zeker in die zwarte bak vlakbij de aanvoerleiding). Op basis van deze sensor bepaald de Chofu ook zijn vermogen, Als deze sensor temp te hoog is (10-12 graden al) zakt het opwekkende vermogen behoorlijk, terwijl het buiten 5 graden of lager is.
.....
Dat kan ik beamen, een beetje afhankelijk van het weer (wind etc) heb ik soms die hij te weinig vermogen levert en blijft hangen op 100W (opgenomen vermogen) terwijl het rond het vriespunt is. Ik moet nog maar eens zoeken naar de ardunio schakeling....

• WackoH
Dat is wel gek want de buitenunit in z'n basis uitvoering is ook geschikt om warm water te maken (DHW) zoals het onderstaande schema laat zien (staat in een file met als naam 'Chofu-Operating-Installation-Manual-R32.pdf'. Maar kan natuurlijk zijn dat de Atlantic uitvoering andere firmware heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChQdFxcrZ1saaHYYpyIvBJVfBTo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZQrQjCbTFYEUnL7D0DPc9qqL.png?f=user_large
Dit schema heeft allerlei mogelijkheden, maar laat in essentie zien wat @Tha Best schreef, incl. temperature sensor in het buffervat. Alleen de slimme truc om op basis van deze sensor de pomp naar het uitgifte deel aan te sturen, ontbreekt.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 23-10-2025 22:25 ]

• WackoH
Zoals jullie weten stuur ik de buitenunit zelf aan. Ik heb de buitentemperatuursensor vanaf 22:51 in een glas warm water (~30oC) gehouden.
Ik zag na een minuutje het opgenomen vermogen van 590 naar 550W dalen.
Terwijl die weer afkoelde in de buitenlucht (vanaf 22:54:30), nam het vermogen weer toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gads6oBP_U52d-Yl_yAa01gLx94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkGVZ9mG79WCl2V9VVa7zgIm.png?f=fotoalbum_large
Wellicht anticipeert de buitenunuit op een hogere COP bij een hogere buitentemperatuur?

[ Voor 15% gewijzigd door WackoH op 24-10-2025 00:15 ]

• Marc001
WackoH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:17:
Zoals jullie weten stuur ik de buitenunit zelf aan. Ik heb de buitentemperatuursensor vanaf 22:51 in een glas warm water (~30oC) gehouden.
Ik zag na een minuutje het opgenomen vermogen van 590 naar 550W dalen.
Terwijl die weer afkoelde in de buitenlucht (vanaf 22:54:30), nam het vermogen weer toe:
[Afbeelding]
Wellicht anticipeert de buitenunuit op een hogere COP bij een hogere buitentemperatuur?
Het effect is nu niet zo groot, de buiten temperatuur is vrij hoog.

Destijds dat ik teste was het rond de 6 a 7 graden buiten temperatuur (even de cijfers opgehaald bij het KNMI).
De thermostaat was ingesteld op een hoog setpoint om de Chofu goed aan het werk te zetten.
De warmte van mijn hand was genoeg om vrijwel direct de effecten te zien en te horen.

Deze temp sensor regelt dus ook dat de Chofu niet dicht vriest rond het vriespunt.
Deze situatie komt voor als hij stil staat omdat de CV ketel in bedrijf is.
Als je huis thermisch niet optimaal is en je CV ketel tijdens vorst wordt aangesproken moet je dus uitkijken met het plaatsen van weerstanden. Tijdens het CV bedrijf en vorst loop je risico dat de Chofu dicht vriest omdat de temp sensor gemanipuleerd is. Daarom heb ik een Arduino geplaatst met relais en eigen temp sensor.
Fabrieks af is de Chofu geleverd met een defrost heater.
Die is er bij Atlantic ook af geplukt.

De fabrieks Chofu heeft overigens op de PCB een aparte ingang voor de DHW temp sensor die in het buffervat komt.
De PCB na de mod van Atlantic is compleet anders en leeg geplukt.
Daar begint de ellende, totaal geen mogelijkheden meer.
Dat hebben ze bij Durocan een stuk beter aangepakt daar komt de Chofu volledig tot zijn recht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-cPqdkExMg-HN7pQvH2nzSZce4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bu6LYsDZTo5vXjC5w5pCIXYV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Marc001 op 24-10-2025 09:04 ]

• Kindrih
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NprxiDQ-1UbkIQDkJXqmV6j_ZbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naJyeDC2U9AOMGMKF84PdLhq.png?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee hoe ik het pendel gedrag tegen kan gaan? Lijkt mij zo niet helemaal de bedoel dat de pomp elk uur aanslaat.
Stooklijn verlagen zodat de pomp op een lagere temperatuur langer doordraait wellicht?

[ Voor 8% gewijzigd door Kindrih op 24-10-2025 13:42 ]

• Marc001
Kindrih schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:38:
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik het pendel gedrag tegen kan gaan? Lijkt mij zo niet helemaal de bedoel dat de pomp elk uur aanslaat.
Stooklijn verlagen zodat de pomp op een lagere temperatuur langer doordraait wellicht?
Lijkt mij niet echt pendel gedrag.
Lijkt er meer op dat de temperatuur in de kamer daalt en de WP weer aangestuurd wordt om te verwarmen.

Je kan kijken op de logging van plugwise.
Dat geeft veel meer inzicht dan de homewizard kWh grafieken.
Daar de aanvoer / retour temperaturen bekijken in combinatie met de setpoints.
Als de retour teveel oploopt en de aanvoer temp kruist dan heb je pendel gedrag ( T retour > T aanvoer).

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-11 15:38
Kindrih schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:38:
[Afbeelding]
Zijn dit runs van 20 minuten? In dat geval kun je kijken of de retourtemperatuur wel de gevraagde aanvoertemperatuur - 5 graden heeft bereikt.

• Kindrih
Marc001 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:
[...]

Lijkt mij niet echt pendel gedrag.
Lijkt er meer op dat de temperatuur in de kamer daalt en de WP weer aangestuurd wordt om te verwarmen.

Je kan kijken op de logging van plugwise.
Dat geeft veel meer inzicht dan de homewizard kWh grafieken.
Daar de aanvoer / retour temperaturen bekijken in combinatie met de setpoints.
Als de retour teveel oploopt en de aanvoer temp kruist dan heb je pendel gedrag ( T retour > T aanvoer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPszTdIIw4dZMiYU_XMLneVYsBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpxwnQj9HnCHdlNsVqNq9rAL.jpg?f=fotoalbum_large
Aanvoer en retour lijkt niet verkeerd, zal vooral inderdaad de ruimte temperatuur zijn die zijn setpoint haalt.
basfromasd schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:02:
[...]

Zijn dit runs van 20 minuten? In dat geval kun je kijken of de retourtemperatuur wel de gevraagde aanvoertemperatuur - 5 graden heeft bereikt.
Zijn runs van ongeveer een uur.

• _JGC_
Ik gok dat de stooklijn gewoon te hoog staat waardoor je overshoot krijgt en je warmtepomp tussentijds uit moet om niet verder door te schieten.

Ik heb vanmorgen van 19.3 naar 20 gestookt in 1 run van 6:00 tot 11:15. Daarna omhooggezet naar 20.5 en om 14:00 is de warmtepomp pas uitgegaan.

Bij verhoging van temperatuur gaat setpoint even naar 32, ding voert dan op in vermogen en gaat daarna gewoon weer laag vermogen draaien. Setpoint vanuit de thermostaat hele ochtend ~22 graden geweest, warmtepomp levert stabiel 28 (+/- 0.5) graden aanvoer met 25 (+/- 0.5) graden retour.

Ik zie in de grafieken van @Kindrih dat er bij opstarten vol vermogen gevraagd wordt om daarna ergens op half vermogen te blijven hangen.
De regeling die ik gebruik doet dat andersom: beginnen op laagste vermogen en steeds 1 stapje hoger elke 2 minuten als dat niet voldoende is. Als ik dat niet doe zit ik zo op een delta-T van 10+ graden, die aanvoer is maar zo omhoog.

[ Voor 38% gewijzigd door _JGC_ op 24-10-2025 16:36 ]

• WackoH
Wat ik gek vind, is die 'blokgolf' van de gewenste keteltemperatuur.

Bij mij springt het systeem aan met een keteltemperatuur (aanvraagtemperatuur) van 32oC door de Anna want dat heb ik als minimum ingesteld (zie onder), en regelt dan langzaam op naar de temperatuur die bij de stooklijn hoort (~40oC bij 10oC buiten).
Als de kamer opwarmt en de ingestelde temperatuur nadert, regelt de Anna de keteltemperatuur weer terug.
De WP gaat uit als de keteltemperatuur onder de 32oC komt.
Ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI5KvxQ5DWyt8yT8YjgzrVjC8cU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UZ8vhk2D132tJfhlfJ2hkw3m.png?f=user_large
Zo blijft de kamertemperatuur binnen een paar tienden graden stabiel.

Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWWPuUpsSoVGKykyDJ3XddocskE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zCtITtMcjVsoNpGBDVeyMjOw.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5ModEwGIxwIoaB26BqTMaDSGKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SqHxW4uv74GaxN8BAcuhMzHf.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 24-10-2025 16:56 ]

• Marc001
Ik vermoed door de schaal op de mobiele telefoon dat het op blokken lijkt.
Even goed inzoomen dan zal er waarschijnlijk een kleine curve aanwezig zijn.

Daarnaast is de stookcurve vermoedelijk te laag (-10 en +20 waarden) ingesteld.
Waardoor de setpoints te laag liggen en de WP deze simpelweg niet kan leveren bij het minimale vermogen van ~600kWh.
De opgewekte aanvoer temp bij de huidige buitentemperaturen met ~600kWh is gewoon te hoog.

Bij mij staat -10 op 38 en 20 op 32.

Zo kan de WP de setpoints bijbenen en schiet mijn over gedimensioneerde CV niet in de stress.
De CV kan nog net aan de lage setpoints halen zonder ketelstop, hoewel deze bijna niet meer gebruikt wordt. (jaarverbruik 2024; 370m3 gezin van 4 in een jaren 30 hoekhuis).

De setting van @WackoH is voor de normale aansturing bijna niet haalbaar.
De controlbox gaat dan ingrijpen omdat het setpoint over langere tijd niet gehaald wordt en gaat de opdracht naar de CV.

• _JGC_
Is 600W de minimale instelling van de originele regeling? Geen wonder dat die de keet hier zomaar warm had.

Ik zit nu op 0,36KW verbruik met televisie en vaatwasser aan. Setpoint is 19.2, aanvoer 22, retour 20.

Thermostaat gaat pas "aan" bij setpoint van 20, maar ik begin bij 18 en stook door tot die weer onder de 15 daalt. Regeling stuurt tussen 25 en 37, na enige tijd stoken haal ik 28 aanvoer met 25 retour. Pendelen doe ik niet aan, warmtepomp stookt gewoon altijd door op laagste vermogen zolang de thermostaat niet onder de 15 graden setpoint duikt.

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-11 15:26
https://tweakers.net/i/g5...AcuhMzHf.png?f=user_large

Bij mij lukt het niet om de "Max aanvoertemperatuur"aan te passen deze blijft op 60 graden staan en is niet instelbaar
Bij jou staat deze op 45 graden in gesteld

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-11 15:38
Gisteren voor het eerst bij een medetweaker naar deze warmtepomp gekeken-met-mijn-handen. De hardware valt me niet tegen en hij maakt in ieder geval bij de huidige temperaturen niet veel lawaai. De Plugwise Anna en de app zien er best mooi uit. Regeltechnisch is het wel een lastig ding om goed te krijgen. Hij had nadat de stroom eraf was geweest lang nodig voordat de control box en de Anna en Wifi elkaar allemaal gevonden hadden. Dat doet mij betwijfelen of ik als installateur daarvoor de business case wel rond kan krijgen. Als je een paar keer terug moet komen omdat hij het niet goed doet (zonder dat je dat zelf kunt voorkomen) loop je daarop leeg.

• WackoH
@wybe-V
Ja, ik denk dat 45oC de max. temperatuur is die ik op de ketel heb ingesteld, maar dat kan ik nu niet controleren. Ik kan de temperatuur bij Plugwise onder de geavanceerde instellingen overigens wel lager instellen.

• dotternetta
basfromasd schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:26:
Gisteren voor het eerst bij een medetweaker naar deze warmtepomp gekeken-met-mijn-handen. De hardware valt me niet tegen en hij maakt in ieder geval bij de huidige temperaturen niet veel lawaai. De Plugwise Anna en de app zien er best mooi uit. Regeltechnisch is het wel een lastig ding om goed te krijgen. Hij had nadat de stroom eraf was geweest lang nodig voordat de control box en de Anna en Wifi elkaar allemaal gevonden hadden. Dat doet mij betwijfelen of ik als installateur daarvoor de business case wel rond kan krijgen. Als je een paar keer terug moet komen omdat hij het niet goed doet (zonder dat je dat zelf kunt voorkomen) loop je daarop leeg.
Ik zou hem niemand aanraden. Als je stroom over hebt wil je graag dat hij ook onder de 3 graden door gaat, kan niet. Als het circuit te groot is en hij na de start niet snel genoeg het water verwarmd stopt hij en moet de ketel bij springen, die waarden zijn ook niet bij te stellen.

• WackoH
Dat klopt voor het systeem zo uit de doos, maar is verder iets te kort door de bocht.

Ik zie twee opties:
- De aanpassing die [Tha Best] een stukje terug voorstelde. Dus een tussenbuffer toevoegen met een temperatuurgestuurde pomp naar het afgifte systeem. Nadeel is dat het ~600 Euro hardwarekosten toevoegt.
- Voor iemand die voor relatief weinig geld zelf (en dus geen recht heeft op subsidie) een warmtepomp wil installeren en er geen moeite mee heeft zelf de besturing over te nemen. Want als je eenmaal weet hoe, laat de buitenunit zich bijzonder gemakkelijk en betrouwbaar aansturen. Je kunt dan zelf ook koelen!

• dotternetta
WackoH schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:13:
Dat klopt voor het systeem zo uit de doos, maar is verder iets te kort door de bocht.

Ik zie twee opties:
- De aanpassing die [Tha Best] een stukje terug voorstelde. Dus een tussenbuffer toevoegen met een temperatuurgestuurde pomp naar het afgifte systeem. Nadeel is dat het ~600 Euro hardwarekosten toevoegt.
- Voor iemand die voor relatief weinig geld zelf (en dus geen recht heeft op subsidie) een warmtepomp wil installeren en er geen moeite mee heeft zelf de besturing over te nemen. Want als je eenmaal weet hoe, laat de buitenunit zich bijzonder gemakkelijk en betrouwbaar aansturen. Je kunt dan zelf ook koelen!
Een Bosch AWF 2000 laat zich helemaal instellen en er is altijd een installateur te vinden die hem wel wil leveren (en blij is dat hij hem niet hoeft te installeren) Dan ben je rond de 1000 euro klaar (alleen aanschaf)

• _JGC_
@WackoH Er zitten wel enige beperkingen aan de sturing van dit ding. Zo kan de circulatiepomp niet aangestuurd worden zonder de compressor te laten draaien, kan je niet traploos regelen en ben je geheel op jezelf aangewezen als je besluit ook tapwater te doen met de warmtepomp.

Verder prima ding voor zijn geld, maar je moet wel goed de regeling afstellen op het systeem.

Ding kan gewoon tot -15 doordraaien, ik heb de ketel dan ook niet aangesloten (wel dipswitches op aan/uit zetten dan).

• WackoH
_JGC_ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:22:
@WackoH Er zitten wel enige beperkingen aan de sturing van dit ding. Zo kan de circulatiepomp niet aangestuurd worden zonder de compressor te laten draaien,
Waarom zou je dat willen? Om warmte uit je vloer naar radiatoren in de rest van het huis te verdelen?
kan je niet traploos regelen
Het had mooier gekund (meer vermogensstapjes dan de huidige ongeveer 8 bruikbare), maar ik zie dit niet als probleem. Door de PID-regeling die ik gebruik is de aanvoertemperatuur vrijwel constant (binnen paar tienden oC). Het afgiftesysteem middelt de variatie verder uit. Het is alleen de compressor die af en toe een paar Hz op en af toert. Maar omdat dit rustig via een elektronische regeling gaat, geeft dit geen extra slijtage.
en ben je geheel op jezelf aangewezen als je besluit ook tapwater te doen met de warmtepomp.
Daar is het Atlantic systeem ook niet voor bedoeld, dus dat zul je er idd. bij moeten klussen in hard- en software. Maar het kan en hoe de installatie er uit moet zien staat in de Chofu handleiding.
Verder prima ding voor zijn geld, maar je moet wel goed de regeling afstellen op het systeem.
Dat geldt toch voor iedere WP?
Ding kan gewoon tot -15 doordraaien, ik heb de ketel dan ook niet aangesloten (wel dipswitches op aan/uit zetten dan).
Die -15oC ga ik niet halen ;) Afgelopen winter ging het bij -2oC nog net goed.

• _JGC_
@WackoH Hier is het opstoken en dan gewoon doordraaien op laagste vermogen, temperatuur blijft dan uiteindelijk wel stabiel.
Ik ben benieuwd hoe het komende winter gaat. Storm van afgelopen dagen was gewoon met 2 vingers in de neus.

Wat afstellen betreft, ik doel daarmee meer op de software die je in de controller duwt en moet aanpassen aan de omstandigheden. Elke andere warmtepomp heeft een shitload aan parameters die je kunt instellen en waar je niet de controller voor hoeft te flashen.

• WackoH
Aansturen van de buitenunit kun je vergelijken met hoe in een PC de BIOS (basic input/output system) wordt aanroepen.
Die 'BIOS' regelt de basisfunctionaliteit (compressor netjes op en af toeren, klepsturingen, defrosts, vorstbescherming en bewaking van allerlei moeilijke airco dingen als gasdrukken...) waardoor je niets kapot kunt maken.
Hoe makkelijk of moeilijk je de software maakt die BIOS functies aanroept, is aan jezelf (de hobbyist dus 8) )

Er gaan 4 berichten naar de buitenunit met 3+7+3+3 = 16 bytes.
Ik weet maar van twee bytes wat ze doen: 1) uit / verwarmen / koelen, 2) vermogen in stappen van ~200 W.
Kan goed zijn dat een derde byte het vermogen nog in veel kleinere stapjes opdeelt en dat zo een vrijwel traploze regeling mogelijk is.
En dan zijn er nog 13 bytes over waarmee je de warmtepomp mogelijk opdrachten kan geven. Wellicht hieronder de pomp aanzetten, of deforst forceren. Geen idee. Ik heb het ook niet nodig.

• Kindrih
Op dit moment de warmtepomp los gemaakt van de ketel en via het aan/uit contact aan een digitale ingangs module gekoppeld om de airco in te schakelen. Zou ook nog graag een keer de complete sturing van de warmtepomp over willen nemen. @WackoH is het een idee om een github pagina te maken met de nieuwste software code en een compacte handleiding?

Volgende stap is een warmtepompboiler en dan het gas compleet de deur uit.

• hugo1951
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 31-10 19:47
Inmiddels draait de Aurea hier een paar jaar. Mijn ervaringen zijn wisselend. Hier ook te vaak een uitval van de wp waarna de cv het overneemt. De verwarming loopt alleen via radiatoren dus geen vloerverwarming. Na veel experimenteren staat de stooklijn nu op - 10 45 gr. en 20 46 graden. De wp draait met deze stand zonder onderbreking de hele dag lekker door. In de nacht zet ik alles uit. In de ochtend start ik op met de cv ketel om de temp redelijk snel weer op temperatuur te brengen. Daarna zet ik de schakelaar weer op de wp-stand. Wat ik vreemd vind is dat de aanvoertemperatuur niet op 55 gr komt maar blijft steken op 45 gr. Dat kan ik alleen voorkomen door de weersafhankelijke stand uit te zetten. Weet iemand een mogelijkheid om dit te voorkomen? Verder vraag ik mij af wat de activiteitenlijn op 100 procent in het tweede plaatje betekent?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDx16FuG89rUn4ltzNKnQshDbrg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rGIyE2UzG20FS2L1iJ0iiGEx.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK2nee27VbQN2XAmTxpAoedjIxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVYy1TimyMrf1gKKDtaQCMDx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door hugo1951 op 31-10-2025 19:47 ]

• WackoH
De wp draait met deze stand zonder onderbreking de hele dag lekker door. In de nacht zet ik alles uit. In de ochtend start ik op met de cv ketel om de temp redelijk snel weer op temperatuur te brengen.
Als je het systeem nachts aan zou laten staan, kun je continue op de WP draaien.
Daarna zet ik de schakelaar weer op de wp-stand. Wat ik vreemd vind is dat de aanvoertemperatuur niet op 55 gr komt maar blijft steken op 45 gr. Dat kan ik alleen voorkomen door de weersafhankelijke stand uit te zetten. Weet iemand een mogelijkheid om dit te voorkomen?
Door de weersafhankelijke stand uit te zetten? ;)
Je regelt toch niet op de buitentemperatuur vanwege je vrijwel horizontale stooklijn, dus waarom vink je 'Weersafhankelijke max. keteltemperatuur' aan? Makkelijker is dan toch gewoon de 'Max. aanvoertemperatuur' naar wens in te stellen?
Mijn ervaring is at de max. temperatuur wel geldt voor de ketel, maar dat de WP een naar beneden geschaald temperatuur als setpoint krijgt.
Verder vraag ik mij af wat de activiteitenlijn op 100 procent in het tweede plaatje betekent?
Dat kun je zien door er met de muiscursor op te gaan staan. Bij mij is dit het modulatieniveau van de kteel voor warm water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6FDdScxHrvBH18hFaBadm75CpI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lJeIlBiEvgHj6dmIxieCl0nf.png?f=user_large
Je kunt op de grafiek inzoomen met het scrollwieltje. En verschuiven door linkermuisknop in te drukken en dan de muis naar links of rechts schuiven.

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 31-10-2025 22:30 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste