Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-01 22:59
Pomp omhoog (P21=1). P17 > 2400 en P19 > 1000 (kon niet lager). P4 weer terug naar ECO (=1)

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:16
wkloppen schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:29:
Pomp omhoog (P21=1). P17 > 2400 en P19 > 1000 (kon niet lager). P4 weer terug naar ECO (=1)
Regelaar afhankelijk betekent dat je CV ketel zijn eigen buiten temperatuur meter heeft.

Ik weet niet wat je allemaal doet, maar dit zouden de parameter instellingen moeten zijn van een Avanta.
Tenzij het een oudere Avanta is, geen idee.
  • Je hebt nu weer je toerental P17 omhoog gezet…
  • Je minimum P19 nog lager.. :? P19 mag nooit onder de fabrieks minimum komen (1300!)
  • P21 is niet je pomp toerental maar pomp stand….
  • P24 is toerental pomp CV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9OmMAtB9XQlG_glAXahkgtcXlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hiLBbOMkR0gvOiiTe1BIdoN.jpg?f=fotoalbum_large

• wkloppen
P23 en P24 zit niet op mijn 28C vreemd genoeg. Ik had dat minimum aanjager toerental inderdaad onder de 1300 gezet...naar 1000. Nu weer terug naar 1300. Ik begreep jou bericht ..Als dat 1300 is kun je dus nog met 400 naar beneden (niet lager!). ....waarschijnlijk niet goed geinterpreteerd.

• Marc001
wkloppen schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:10:
P23 en P24 zit niet op mijn 28C vreemd genoeg. Ik had dat minimum aanjager toerental inderdaad onder de 1300 gezet...naar 1000. Nu weer terug naar 1300. Ik begreep jou bericht ..Als dat 1300 is kun je dus nog met 400 naar beneden (niet lager!). ....waarschijnlijk niet goed geinterpreteerd.
Ah check, vandaar. P17 kun je verlagen. Die mag niet onder de waarde van P19 komen (1300).
Waarschijnlijk heb je een oudere ketel waar geen modulerende pomp in zit.
Dan kun je de pomp stand veranderen. Kijk even in je handleiding. Dat zal dan waarschijnlijk P21 zijn.

• wkloppen
Marc001 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:34:
[...]

Ah check, vandaar. P17 kun je verlagen. Die mag niet onder de waarde van P19 komen (1300).
Waarschijnlijk heb je een oudere ketel waar geen modulerende pomp in zit.
Dan kun je de pomp stand veranderen. Kijk even in je handleiding. Dat zal dan waarschijnlijk P21 zijn.
P21 is idd pompstand en die kan je maar op 2 stande instellen ...0 en 1 (0=laag, 1=hoog). Voordat ik begon vanaochtend stond deze op 0. Eventjes op 1 gehad vandaag maar nu weer naar 0. De aanjager (Fan) stond op Max 1800 en het minimum stond al op 1300. Ik heb de max iets hoger gezet. (2200). Even kijken hoe die zich dan gedraagt. De buitentemp is weer iets opgelopen dus de WP is nu actief....mooi geklooi allemaal op oudjaarsdag:):):)

• wkloppen
Ik he nu iets volledig anders vreemds. Maanden goed gewerkt maar nu geeft de anna een rood scherm en zegt error. Vreemde is de webinterface naar de smile werkt wel.

• wkloppen
Controlbox nog maar eens gereset en nu ziet Anna de smile wel.....

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:37
Grappig hoe je thermostaat volledig over de zeik kan.

Van 22:00 tot 7:00 staat de aurea in silent mode, wat inhoudt laagste vermogen. Als het onder de 4.6 graden wordt op de buitensensor mag de ketel het doen.

En dan zie je ook dat 6KW veel te veel is en de Aurea prima het setpoint volgt. Aurea is overigens gecapt op stand 3, zal iets van 600W zijn. Dat verklaart het langzaam op gang komen in de ochtend. Ook zie je op het begin van de grafiek dat de thermostaat graag 45 graden wil van een machine die op 200W gecapt staat. Als dan de ketel dat ineens gaat leveren is de thermostaat na een forse overshoot daar snel van genezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAcJkYpYSAGA_rf2QLAHrscQGM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QcBRhHFvi0FRhFvWpd0tXkUs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 31-12-2025 18:36 ]

• wkloppen
Ik heb 2 atlantics omdat het huis uit 2 delen bestaat met elk z'n eigen cv installatie. Beiden een ouwere remeha avanta 28c. Nu heb ik bij één van die atlantics die buitenvoeler binnenin gelegd. Die 2 atlantics staan 10 meter vanmekaar. Allebei redelijk beschut. De gemeten temperatuur scheelt zomaar 1,5 graden. Soms 2. In ieder geval een makkelijke manier om hem een beetje voor de gek te houden denk ik dan.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:14
wkloppen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:04:
Ik heb 2 atlantics omdat het huis uit 2 delen bestaat met elk z'n eigen cv installatie. Beiden een ouwere remeha avanta 28c. Nu heb ik bij één van die atlantics die buitenvoeler binnenin gelegd. Die 2 atlantics staan 10 meter vanmekaar. Allebei redelijk beschut. De gemeten temperatuur scheelt zomaar 1,5 graden. Soms 2. In ieder geval een makkelijke manier om hem een beetje voor de gek te houden denk ik dan.
Waar zie je de gemeten temperatuur? Ik dacht dat die in de app van een weerstation kwam

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• wkloppen
dotternetta schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Waar zie je de gemeten temperatuur? Ik dacht dat die in de app van een weerstation kwam
je hebt gelijk. Weerstation op die ene stond op geo coordinaten en die andere op mijn postcode. Oftwel...ik kan helemaal niet zien wat het verschilk is:)

• GerardHarmsen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_4q2invJTf_BDK15faS_Rbvv0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZyTd1FjspywFWgzUoaAcktT.png?f=fotoalbum_large

De vraag is wat je doel is. Mijn doel is om zo weinig mogelijk gas te gebruiken. Ik heb daarom de temperatuurvoeler in de kast van de Aurea geplaatst en een lage stooklijn ingesteld. Dit werkt voldoende goed op mijn LT-afgiftesysteem. Met (-10)30 en (20)31 haalt de Aurea netjes de doeltemperatuur tussen de defrosts door en herstart het systeem weer op de warmtepomp. Dit is voor mij de werkwijze om maximaal gebruik te maken van de Aurea.

• wkloppen
Ik las deze post van @GerardHarmsen in het begin van deze thread.
Als ik regulier (dus niet bij manipulatie van de thermistor) ga verwarmen dan stuurt de Anna een OT-instructie naar de regelunit en deze zet de warmtevraag door naar de WP buitenunit of de CV. Indien buiten > 4 graden en de gewenste warmte van het CV-water < 55 graden dan gaat de opdracht naar de WP buitenunit. De regelunit checkt of er binnen een offset van 20 minuten voldoende rendement wordt geleverd qua delta T en gewenste watertemperatuur. Zo niet dan gaat de instructie alsnog door naar de CV. Om de verhouding in de bi-valentie te sturen is het wenselijk om de stooklijn niet te hoog te zetten. De regelunit haalt dit uit de stooklijn die zich laat programmeren in de Anna thermostaat bij de optie verwarmen. Het feit dat de doeltemperatuur in de ruimte waar de Anna niet wordt behaald doet er niet toe, mijn WP buitendeel blijft zolang je voldoet aan de criteria vrolijk doorlopen.
Als dit inderdaad klopt en de controlbox kijkt alleen naar de delta-t en of dat haalbaar is. Dus niet de doel-temepratuur voor de ruimte zelf die de Anna aangeeft, dan zou mijn stooklijn die nu op 55 (-10) en 50(+20) inderdaad een stuk omlaag moeten. Mijn vraag is dan dit: Die stooklijn geldt dan ook voor CV en dat is wellicht niet wneselijk. Of begrijp ik het verkeerd?

• GerardHarmsen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:45
Ik heb mijn CV-ketel aan/uit gestuurd staan op een doeltemperatuur van 38 graden, ik heb dit in de CV-ketel zelf ingesteld. Bij een aan/uit sturing gaat er geen doeltemperatuur van de controlbox door naar de CV-ketel, enkel het commando aan of uit. Dit maakt dat ik de stooklijn kan optimaliseren voor de Aurea. Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat ook als de stooklijn lager staat de doeltemperatuur op de aanvoer toch naar 35 graden gaat en dat is precies prima voor mijn huis. En omdat de controlbox bij iedere defrost kijkt of ik de ingestelde doeltemperatuur haar van (-10)30 start het systeem door op de Aurea. Op deze manier gebruik ik geen gas en loopt de Aurea bij warmtevraag gewoon door.

• wkloppen
GerardHarmsen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:10:
Ik heb mijn CV-ketel aan/uit gestuurd staan op een doeltemperatuur van 38 graden, ik heb dit in de CV-ketel zelf ingesteld. Bij een aan/uit sturing gaat er geen doeltemperatuur van de controlbox door naar de CV-ketel, enkel het commando aan of uit. Dit maakt dat ik de stooklijn kan optimaliseren voor de Aurea. Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat ook als de stooklijn lager staat de doeltemperatuur op de aanvoer toch naar 35 graden gaat en dat is precies prima voor mijn huis. En omdat de controlbox bij iedere defrost kijkt of ik de ingestelde doeltemperatuur haar van (-10)30 start het systeem door op de Aurea. Op deze manier gebruik ik geen gas en loopt de Aurea bij warmtevraag gewoon door.
dank voor snelle reactie. Ik zit nog in de leerfase om eerlijk te zijn:)...Ik heb dus een remeha avanta 28c met openterm. Ik geloof iets van 12 modulatie-standen. Max boilertemp staat op 60, ingestled op de cv. Heb net de stooklijn op de anna weer eens verlaagd naar 45/43. De vraag is dus of die stooklijnwaarde van 45 ook geldt voor de cv. Die moet de controlbox dan (denk ik) omzetten naar een openterm commando met het bijpassende modulatieniveau.......of....de controlbox vraagt dus 45 graden aanvoer en de cv bedenkt zelf welke modulatiestand hij moet toepassen op de ketel. Als die gevraagde aanvoertemp relatief laag is kan ik me voorstellen dat de cv sneller gaat pendelen. Ik weet niet zeker of wat ik hier allemaal zeg ook klopt met de werkelijkheid. Zoals gezegd...still learning....:)

• Marc001
wkloppen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:41:
[...]

dank voor snelle reactie. Ik zit nog in de leerfase om eerlijk te zijn:)...Ik heb dus een remeha avanta 28c met openterm. Ik geloof iets van 12 modulatie-standen. Max boilertemp staat op 60, ingestled op de cv. Heb net de stooklijn op de anna weer eens verlaagd naar 45/43. De vraag is dus of die stooklijnwaarde van 45 ook geldt voor de cv. Die moet de controlbox dan (denk ik) omzetten naar een openterm commando met het bijpassende modulatieniveau.......of....de controlbox vraagt dus 45 graden aanvoer en de cv bedenkt zelf welke modulatiestand hij moet toepassen op de ketel. Als die gevraagde aanvoertemp relatief laag is kan ik me voorstellen dat de cv sneller gaat pendelen. Ik weet niet zeker of wat ik hier allemaal zeg ook klopt met de werkelijkheid. Zoals gezegd...still learning....:)
Dat klopt zoals al eerder uitgelegd.
Die 45 bij -10 is al een redelijke waarde (zou lager kunnen) en geldt dus ook voor je CV.
Die 43 bij +20 is veels te hoog, zou makkelijk naar 30 kunnen.
Krijg je koude klachten dan zal je per graad moeten verhogen en 24h even afwachten.

Schiet je CV in de stress (pendel) dan moet dus je toerental naar beneden (tot maximaal 1300 en niet lager).
Je max CV temp laat je gewoon op 60 staan.
Zo kan je CV die lage setpoints van de control box / anna halen.
Of je doet de truc met aan uit regeling zoals uitgelegd door @GerardHarmsen

• wkloppen
thx @Marc001 ...ga het ff aanzien. Hieronder actvitiy van vandaag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9l9uX2T_l5X2lUgnU4PzPlTYZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8QXnrebsc0jU1HCCKuekKQO.png?f=fotoalbum_large

• Allanhedaree
  • Registratie: Maart 2021
Is dit een beetje normaal? Ik begin een beetje in de war te raken wat betreft de stooklijn want het lijkt alsof het steeds moeilijker wordt om mijn huis warm te houden en het gasverbruik begint weer toe te nemen. Heb vandaag al 6.6m3 gebruikt waar ik vorig jaar met zulke temperaturen 9/10 m3 per dag kwijt was zonder de anna ertussen.

Stooklijn staat nu weer op 40/70 gezien ik hij gister hele erge moeite had om op temperatuur te komen bij 35/65.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9G_ntd5-mLOS7zSxNsxz-Cu4GFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Vve3R7VPwnvVAYSoqWukesD.png?f=fotoalbum_large

• Marc001
Dit is hoe je het wil hebben.
Constante setpoints bij een constante kamer temperatuur.
Door de lage aanvoer temperaturen wil je zoveel mogelijk een vaste kamer tempratuur hebben.
Ik heb geen nachtverlaging, standaard altijd 21.5.
Ik moest hier 2 jaar geleden ook aan wennen omdat wij bij thuiskomst altijd de thermostaat een slinger gaven.
Sinds de WP doen we dit dus niet meer en toch scheelt het veel geld (nagenoeg geen gas).
Dit zorgt ervoor dat de WP rustig doordraait met nu defrost cycles tussendoor.

-10 op 40 en +20 op 28
Max ketel temp gewoon 60.
Remeha Calenta 40C met vermogen op 1700 (toerental).
Dit zorgt voor lage aanvoer temperaturen.

Piekje gas was warm water vraag.
11:30 werd het te warm (21.6 dus WP uit) -> 12:00 WP weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqOPfEvrI9xtyj75S-1Wn3jsBCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2WFlId9kng6kxTZJyWTp7zM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lqQsHOLYeRlG8kLYV5H17tTXnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwDGy3LLqAX7aVxQRCxPESWZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Allanhedaree
Maar kan het dan niet zijn dat ik te veel warmteverlies daarvoor heb? Of ben ik gewoon te angstig om hem lager te zetten? hahahah
Marc001 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:
Dit is hoe je het wil hebben.
Constante setpoints bij een constante kamer temperatuur.
Door de lage aanvoer temperaturen wil je zoveel mogelijk een vaste kamer tempratuur hebben.
Ik heb geen nachtverlaging, standaard altijd 21.5.
Ik moest hier 2 jaar geleden ook aan wennen omdat wij bij thuiskomst altijd de thermostaat een slinger gaven.
Sinds de WP doen we dit dus niet meer en toch scheelt het veel geld (nagenoeg geen gas).
Dit zorgt ervoor dat de WP rustig doordraait met nu defrost cycles tussendoor.

-10 op 40 en +20 op 28
Max ketel temp gewoon 60.
Remeha Calenta 40C met vermogen op 1700 (toerental).
Dit zorgt voor lage aanvoer temperaturen.

Piekje gas was warm water vraag.
11:30 werd het te warm (21.6 dus WP uit) -> 12:00 WP weer aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Marc001
Allanhedaree schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:04:
Maar kan het dan niet zijn dat ik te veel warmteverlies daarvoor heb? Of ben ik gewoon te angstig om hem lager te zetten? hahahah

[...]
Elk huis is andes, als je de WP veel aan wil laten spreken dan zal je de stooklijn laag moeten zetten.
Dan kijken hoe het comfort in huis wordt en stapsgewijs gaan opvoeren tot het comfort oke is.
Daarnaast zo min mogelijk verandering op de thermostaat.

• Allanhedaree
Thermostaat heb ik de nu al een tijdjes constant op 20. Vinden wij warm zat.
Marc001 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Elk huis is andes, als je de WP veel aan wil laten spreken dan zal je de stooklijn laag moeten zetten.
Dan kijken hoe het comfort in huis wordt en stapsgewijs gaan opvoeren tot het comfort oke is.

• Allanhedaree
Voor mij is het voor nu niet zo boeiend of ik nou op de WP of Ketel draai gezien mijn WP nog niet is gemanipuleerd en het de komende dagen weer gaat vriezen... Het is voor mij vooral belangrijk dat ik niet meer stook/verbruik dan vorig jaar met dezelfde temperaturen. Ik heb hem nu om te testen op 45/43 gezet en zal het maar aankijken de komende 24 uur, tenzij je zegt dat dit geen goed startpunt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf1-AkcwUkVJxh5ahysTBfxiImE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqmM9S7J9IwzBhX0VQkTyE7w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80kSNqCu07sgFExOZ6pKWbYlge0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZsiTlfncA6Nb3AC8AQB3V3zN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogkeJG6hb-jJ30hg0qd3z9Xlx4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FnYQrNuU3VVm4Z7U4ejV0dH8.png?f=fotoalbum_large
Marc001 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:21:
[...]

• wkloppen
@Allanhedaree ...zit in precies dezelfde situatie. Zelfde waardes in de stooklijn en zo weinig mogelijk veranderen. Ben benieuwd na deze lichte vorst periode wat de wp gaat doen

• Allanhedaree
Even een update: De stooklijm blijkt toch iets te laag te zijn voor deze koude dagen voor mijn huis. Zojuist verhoogd naar 46/48. Misschien dat ik dat tijdelijk zo laat als het mijn huis warm houdt tot het wat warmer wordt buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOXS6YyvuZ9wHHWBIn3fZT2lT0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tyxpgbRTteP2Z1c5ue3CqG2h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzEcxkcrj7LS3DqWKB-i2Yof2yc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yXJ0WlY7w937qjBfjcsH9OJ0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT21hx8HQ_tgjpZt4g_PBU46Fs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1uEqq4zQCSeMihAI6VVZiptx.png?f=fotoalbum_large
wkloppen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:13:
@Allanhedaree ...zit in precies dezelfde situatie. Zelfde waardes in de stooklijn en zo weinig mogelijk veranderen. Ben benieuwd na deze lichte vorst periode wat de wp gaat doen

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-01 15:57
Ik heb de oude thermostaat van de cv weer terug gezet op de cv en de controle box niet aan gesloten op de cv
Dus cv is onafhankelijk van de wp
Kan de cv en wp te gelijk gebruiken hierdoor is het water sneller op temperatuur en neemt de wp het hierna over

• mhulsman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-01 16:32
wybe-V schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:37:
Ik heb de oude thermostaat van de cv weer terug gezet op de cv en de controle box niet aan gesloten op de cv
Kan de cv en wp te gelijk gebruiken hierdoor is het water sneller op temperatuur en neemt de wp het hierna over
Dit klinkt geweldig.
Kan je, voor een leek, uitleggen wat je hiervoor moet doen?
Dan vraag ik installateur om dit ook zo in te richten.

• wybe-V
Van controlebox de verbinding naar cv weg halen en oude thermostaat cv terug plaatsen

• _JGC_
Houd er rekening mee dat als je ze tegelijk laat werken dat de ketel de warmtepomp gaat opdrijven wat ten koste gaat van het rendement.

Aan de andere kant: als je warmtepomp in vorstbeveiliging gaat duwt de pomp de retour zo terug in de aanvoer waardoor de temperatuur bij je radiatoren afneemt. Dan kan het idd interessant zijn om de warmtepomp aan te sturen zodat de retour enkele graden opgewarmd wordt.

De meeste ketels hebben een walhalla aan vermogen beschikbaar, daar hoeft je warmtepomp niks aan toe te voegen.

• mhulsman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-01 16:32
wybe-V schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:02:
Van controlebox de verbinding naar cv weg halen en oude thermostaat cv terug plaatsen
Dank voor de hulp!
Check of ik goed begrijp:
De CV zal dan werken met CV thermostaat zoals voor plaatsen van de WP ?
Hoe wordt de WP getriggered om aan te gaan? Of gaat dit met de mee geleverde Plugwise Anna thermostaat?

• wybe-V
Alle bij eigen thermostaat, WP met Anna thermostaaten en CV eigen thermostaat
wp en cv zijn dus niet met elkaar verbonden/gekoppeld
Je kunt wel het cv vermogen en pomp-snelheid cv stek verminderen

• wybe-V
Doordat de WP en CV voor een korte tijd samen werken is de water temperatuur veel snellen op temp na een nacht verlaging. Als dit binnen 20 min is kan hierna de WP het systeem warm houden en gaat de WP na 20 min naar een hoger vermogen

• wkloppen
wybe-V schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:37:
Ja daaar zit ik dus precies ook aan te denken. Ik heb nog die isense thermostaat. Die anna blijft dus wel aan de controlbox. Hoef je dan alleen die cv opentherm / oude telfoonkabel los te maken van de controlbox?

reg

willem

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-01 15:00
wybe-V schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:23:
Alle bij eigen thermostaat, WP met Anna thermostaaten en CV eigen thermostaat
wp en cv zijn dus niet met elkaar verbonden/gekoppeld
Je kunt wel het cv vermogen en pomp-snelheid cv stek verminderen
Als ik de cv loskoppel van de wp box gaat bij mij de plugwise Adam in de stress en weigert verder te werken.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02:39
schjjaap schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Als ik de cv loskoppel van de wp box gaat bij mij de plugwise Adam in de stress en weigert verder te werken.
Als je hem instelt op aan/uit ipv. Opentherm zou het moeten werken.

• schjjaap
Kindrih schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Niet aan gedacht! Top.

• _JGC_
Kindrih schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Daarmee hef je ook een boel quirks op. Niet elke ketel gaat even makkelijk met elke thermostaat.

Ik stook met een DIYLESS thermostaat. Als die 10.1 graden setpoint berekent start de ketel direct op en gaat 40 graden maken. Met de controlbox ertussen start de ketel pas op als de thermostaat 20 graden vraagt, dat is nml de setpoint waarop de controlbox normaalgesproken de warmtepomp inschakelt.

In mijn geval is de ketel vastgezet op 25% vermogen en vaste temperatuur van 40 graden. Met 5 graden overshoot komt dat precies uit op max setpoint van 45 die de thermostaat aanhoudt. OpenTherm voegt 0,0 toe tov aan/uit in mijn geval.

• wkloppen
_JGC_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Daarmee hef je ook een boel quirks op. Niet elke ketel gaat even makkelijk met elke thermostaat.

Ik stook met een DIYLESS thermostaat. Als die 10.1 graden setpoint berekent start de ketel direct op en gaat 40 graden maken. Met de controlbox ertussen start de ketel pas op als de thermostaat 20 graden vraagt, dat is nml de setpoint waarop de controlbox normaalgesproken de warmtepomp inschakelt.

In mijn geval is de ketel vastgezet op 25% vermogen en vaste temperatuur van 40 graden. Met 5 graden overshoot komt dat precies uit op max setpoint van 45 die de thermostaat aanhoudt. OpenTherm voegt 0,0 toe tov aan/uit in mijn geval.
@_JGC_ wat bedoel je precies met normaal gesproken? Is het zo dat de controlbox de wp uberhaupt pas inschakelt als de thermostaat op 20 graden staat? Ie: even voor mijn duideliujkheid: ik dacht dat de thermostaat een setpoint (=aanvoertemp) stuurt naar de controlbox, niet de gevraagde kamertemp. Maw: is er schijnbaar een minimale aanvoertemp waarde waarop de controbox reageert?

reg

willem

• _JGC_
wkloppen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:30:
[...]

@_JGC_ wat bedoel je precies met normaal gesproken? Is het zo dat de controlbox de wp uberhaupt pas inschakelt als de thermostaat op 20 graden staat? Ie: even voor mijn duideliujkheid: ik dacht dat de thermostaat een setpoint (=aanvoertemp) stuurt naar de controlbox, niet de gevraagde kamertemp. Maw: is er schijnbaar een minimale aanvoertemp waarde waarop de controbox reageert?

reg

willem
De thermostaat stuurt een setpoint voor watertemperatuur. In de specs staat 10 graden voor uit. Behalve een setpoint stuurt de thermostaat een CH_ON commando. Mijn intergas ketel negeert CH_ON en gaat stoken zodra setpoint boven de 10 graden komt. De controlbox doet pas iets als setpoint boven de 20 graden komt.

Zolang setpoint onder de kamertemperatuur ligt hoort je ketel niet te stoken, dus die 10.1 graden waarop mijn ketel van start gaat is idioot. De 20 graden van de controlbox is logischer.

Ik ben ook gaan begrijpen waarom ik altijd forse overshoots had bij stoken met deze thermostaat. Zolang de PID regeling niet helemaal terugregelt naar 10 graden bleef de ketel stoken.

• Marc001
_JGC_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:09:
[...]

De thermostaat stuurt een setpoint voor watertemperatuur. In de specs staat 10 graden voor uit. Behalve een setpoint stuurt de thermostaat een CH_ON commando. Mijn intergas ketel negeert CH_ON en gaat stoken zodra setpoint boven de 10 graden komt. De controlbox doet pas iets als setpoint boven de 20 graden komt.

Zolang setpoint onder de kamertemperatuur ligt hoort je ketel niet te stoken, dus die 10.1 graden waarop mijn ketel van start gaat is idioot. De 20 graden van de controlbox is logischer.

Ik ben ook gaan begrijpen waarom ik altijd forse overshoots had bij stoken met deze thermostaat. Zolang de PID regeling niet helemaal terugregelt naar 10 graden bleef de ketel stoken.
Voor de duidelijkheid, met thermostaat wordt dan jouw DIYLESS bedoeld.
Zover ik begrijp dus niet de Plugwise / Anna.
Aangezien jouw systeem en IC’s behoorlijk getweaked zijn.

• wkloppen
Nog een vraagje. Je zegt de conttolbox doet pas iets als het setpoint 20 graden of meer is. Bedoel je daarmee dat de controlbox uberhaupt een signaal naar of de cv of de wp stuurt met een setpoint van 20 of meer?

• _JGC_
wkloppen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:13:
Nog een vraagje. Je zegt de conttolbox doet pas iets als het setpoint 20 graden of meer is. Bedoel je daarmee dat de controlbox uberhaupt een signaal naar of de cv of de wp stuurt met een setpoint van 20 of meer?
In opentherm modus wordt de thermostaat gewoon doorgekoppeld naar de ketel als de temperatuur onder de 4,6 graden komt. In aan/uit modus wordt de ketel idd pas aangezet als de gevraagde watertemperatuur 20 of meer is.

In principe wordt de warmtepomp pas aangestuurd als het setpoint boven de 20 graden komt. Met de eigen regeling stook ik vanaf 18 graden en gaat de warmtepomp pas uit als setpoint afgerond 15 graden is.

Ik heb in mijn geval alleen de warmtepompcontroller opnieuw geïmplementeerd, de controller die met ketel en thermostaat communiceert is nog origineel.

• schjjaap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPl_Q2Ran7mv72RIaHFcIX2WNCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wo5s0N1iNFlDpLIIEy6TvAWW.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een software reset gemaakt in Home Assistant die de WP kast uit en aan zet als hij overschakelt naar de CV (dat had iemand al in hardware gedaan). Samen met verlagen van de max T (naar 32 gr) blijft de Aurea nu ons huis warm houden (lauw, 17.5 graden). Heel veel defrosts, dat wel. Ongeveer een op de 3-4 defrosts die zorgt dat de controller naar de (niet werkende) ketel overschakeld, dan detecteerd HA dat door het feit dat de WP minder dan 10W vraagt terwijl er wel warmtevraag is en reset de boel zodat hij weer met de WP verder gaat.

• dotternetta
schjjaap schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:29:
[Afbeelding]

Ik heb een software reset gemaakt in Home Assistant die de WP kast uit en aan zet als hij overschakelt naar de CV (dat had iemand al in hardware gedaan). Samen met verlagen van de max T (naar 32 gr) blijft de Aurea nu ons huis warm houden (lauw, 17.5 graden). Heel veel defrosts, dat wel. Ongeveer een op de 3-4 defrosts die zorgt dat de controller naar de (niet werkende) ketel overschakeld, dan detecteerd HA dat door het feit dat de WP minder dan 10W vraagt terwijl er wel warmtevraag is en reset de boel zodat hij weer met de WP verder gaat.
Mooi resultaat. Defrosts is normaal. Dus na 3 of 4 defrosts gaat de ketel aan? Wanneer neemt de monoblock het dan automatisch weer over?

• schjjaap
dotternetta schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Mooi resultaat. Defrosts is normaal. Dus na 3 of 4 defrosts gaat de ketel aan? Wanneer neemt de monoblock het dan automatisch weer over?
Nadat de control box is gereset neem het monoblock het weer over.

Dat is alleen succesvol als hij snel genoeg de gevraagde water temp haalt. Die heb ik dus laag moeten zetten. Ik laat HA ook de max water temp aanpassen (nooit hoger dan 4 graden boven de huidige water temp). Jammer genoeg check plugwise die max water temp niet erg vaak dus dan krijg je soms toch een hoge gevraagde temp.

• _JGC_
@schjjaap Je kunt ook de reset-knop triggeren schijnt het. Dan hoef je niet de hele kast spanningsloos te maken.

Moet zeggen dat hier de warmtepomp er best wel moeite mee heeft om 20 graden te houden. Heb nu 's nachts de ketel aan om het op 20 te houden, zie je steeds een zaagtandje van 19.9 naar 20.1 en een ketel die 1x per uur een halfuur brandt. Gasverbruik is heel laag, 2 kuub om de hele nacht op 20 te houden. Als ik nachtverlaging doe en 's morgens weer moet opstoken kost me dat meer.
Vanmorgen was het 20.1 om 7 uur en werd de warmtepomp weer uit z'n stille modus getrokken. Koelde langzaam af naar 19.8 en inmiddels staat dat ding de hele ochtend alweer te stoken op 1200W. Is nu wel lekker 20.1 graden overigens.
Had vanmorgen nog even de 1400W stand vrijgeschakeld, maar dan volgt direct een defrost of kakt het vermogen in naar 700W. Lekker op stand 6 / 1200W laten stoken, wordt vanzelf warm :).

Moet nog even kijken wat ik met de defrost detectie van de heatboosters doe. Die detecteren uiteindelijk de defrost en dan stopt de geforceerde ventilatie even, maar tot nu toe is de watertemperatuur niet onder de kamertemperatuur geweest dus mogen die fans gewoon doordraaien wat mij betreft.

• dotternetta
schjjaap schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Nadat de control box is gereset neem het monoblock het weer over.

Dat is alleen succesvol als hij snel genoeg de gevraagde water temp haalt. Die heb ik dus laag moeten zetten. Ik laat HA ook de max water temp aanpassen (nooit hoger dan 4 graden boven de huidige water temp). Jammer genoeg check plugwise die max water temp niet erg vaak dus dan krijg je soms toch een hoge gevraagde temp.
Maar als je geen reset doet, pakt ie het dan later zelf weer op? Wij hebben niets gewijzigd alleen de buitenvoeler verplaatst en ik zie ik probeer te begrijpen waarom dit domme ding zo doet

• schjjaap
dotternetta schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Maar als je geen reset doet, pakt ie het dan later zelf weer op? Wij hebben niets gewijzigd alleen de buitenvoeler verplaatst en ik zie ik probeer te begrijpen waarom dit domme ding zo doet
Na een hele tijd wel. Maar aangezien mijn CV ketel kapot is wil ik daar niet op wachten.

• schjjaap
_JGC_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:50:
@schjjaap Je kunt ook de reset-knop triggeren schijnt het. Dan hoef je niet de hele kast spanningsloos te maken.

Moet zeggen dat hier de warmtepomp er best wel moeite mee heeft om 20 graden te houden. Heb nu 's nachts de ketel aan om het op 20 te houden, zie je steeds een zaagtandje van 19.9 naar 20.1 en een ketel die 1x per uur een halfuur brandt. Gasverbruik is heel laag, 2 kuub om de hele nacht op 20 te houden. Als ik nachtverlaging doe en 's morgens weer moet opstoken kost me dat meer.
Vanmorgen was het 20.1 om 7 uur en werd de warmtepomp weer uit z'n stille modus getrokken. Koelde langzaam af naar 19.8 en inmiddels staat dat ding de hele ochtend alweer te stoken op 1200W. Is nu wel lekker 20.1 graden overigens.
Had vanmorgen nog even de 1400W stand vrijgeschakeld, maar dan volgt direct een defrost of kakt het vermogen in naar 700W. Lekker op stand 6 / 1200W laten stoken, wordt vanzelf warm :).

Moet nog even kijken wat ik met de defrost detectie van de heatboosters doe. Die detecteren uiteindelijk de defrost en dan stopt de geforceerde ventilatie even, maar tot nu toe is de watertemperatuur niet onder de kamertemperatuur geweest dus mogen die fans gewoon doordraaien wat mij betreft.
Dank je, ja, dat kan (flink eind terug beschreven) maar nu even geen zin om te solderen.

Ik vind dat nog knap die 20 graden!. Ik krijg het alleen met de WP niet warmer dan 17.5 graden op het moment. Best goed geisoleerd (14 cm isovlas) maar wel vrijstaand (drijvend) met 250m^2 buitengevel. Daar lekt wel wat warmte weg....

• _JGC_
schjjaap schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Dank je, ja, dat kan (flink eind terug beschreven) maar nu even geen zin om te solderen.

Ik vind dat nog knap die 20 graden!. Ik krijg het alleen met de WP niet warmer dan 17.5 graden op het moment. Best goed geisoleerd (14 cm isovlas) maar wel vrijstaand (drijvend) met 250m^2 buitengevel. Daar lekt wel wat warmte weg....
20.4 inmiddels. Wel van defrost naar defrost en steeds een klein beetje warmer. Aanvoertemperatuur is na uren stoken nu 39.5 graden.

Ding heeft het echt zwaar zonder zon. Zonnepanelen zijn vandaag nog niet eens opgestart zo grijs is het de hele dag. Hebben voor een flink raam op zuid (260x180), maar als de zon zich niet laat zien verlies je daar alleen maar warmte ipv dat het warmte geeft.

• wybe-V
Ook erg veel defrost, heb het nu zo gemaakt dat de cv ook even aangaat tijdens de defrost
Heb een temp voeler op de cv leiding net achter de wp
Als de temp te laag wordt schakels deze de cv via een een aansluiting op de cv voor vorstbeveiling
Met deze dag kan ik nog één watertemperatuur halen van 46a47 vragen
Hoger lukt niet, na een defrost kijk de controle box ook of de temp weer 20min wordt gehaald
Met deze dagen met heel erg veel difrost gebruik ik ca 1,2 a1,3 m3 gas

• wkloppen
anna display...
Ik heb het geloof ik wel eens gelezen dat het wp icoontje vaak onterecht wordt weergegeven. Of kan dit een defrost cycle zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCaU8BTPop_Mmuwe1IiauJO6imM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7U3Dps5oseU58TptxV4dZgOM.jpg?f=fotoalbum_large

• Kindrih
Ik zit nog te denken, is het een goed idee om een warmtewisselaar na de warmtepomp te plaatsen. Dit kleine circuit tussen de warmtepomp en warmtewisselaar te vullen met antivries, dan kan de bypass er uit en kun je de buitenvoeler voor de gek houden zonder bang zijn voor bevriezing.

• _JGC_
wybe-V schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:18:
Ook erg veel defrost, heb het nu zo gemaakt dat de cv ook even aangaat tijdens de defrost
Heb een temp voeler op de cv leiding net achter de wp
Als de temp te laag wordt schakels deze de cv via een een aansluiting op de cv voor vorstbeveiling
Met deze dag kan ik nog één watertemperatuur halen van 46a47 vragen
Hoger lukt niet, na een defrost kijk de controle box ook of de temp weer 20min wordt gehaald
Met deze dagen met heel erg veel difrost gebruik ik ca 1,2 a1,3 m3 gas
Hier met moeite de 40 graden. Warmtepomp staat idd te defrosten als een malle. Het patroon van de temperatuur uit de warmtepomp volgt ongeveer het patroon van de nacht wat de CV ketel doet, enige verschil is dat er geen scherpe hoeken in zitten.

Ben niet ontevreden overigens, het was vannacht en vanmorgen -5 hier, woning blijft goed op temperatuur. Lukt nu zelfs om naar 20.5 door te stoken. En dat met radiatoren in een huis van 1978 :)

Had je me 15 jaar geleden niet moeten vragen overigens... toen werd het met 70 graden nog niet warm :X.

• schjjaap
Kindrih schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:35:
Ik zit nog te denken, is het een goed idee om een warmtewisselaar na de warmtepomp te plaatsen. Dit kleine circuit tussen de warmtepomp en warmtewisselaar te vullen met antivries, dan kan de bypass er uit en kun je de buitenvoeler voor de gek houden zonder bang zijn voor bevriezing.
Een stuk terug in het forum heeft iemand zoiets gedaan met voor zover ik het begrijp een hydraulisch gesheiden buffervat met neem ik aan een spiraal waarmtewisselaar https://gathering.tweaker...message/83726750#83726750

Niet met glycol gevuld in dat geval maar dat kan altijd. Ik zit zelf aan zoiets denken. Het maakt het veiliger als de stroom een keer uitvalt en een betere buffer voor defrosts. Bovendien heeft ons houten huis erg weinig thermische traagheid dus dat help daar ook wat voor.

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:01
Koste me even tijd om alles door te spitten, veel mensen houden de warmtepomp voor de gek om door te stoken onder de 5 graden. Ik ben dit ook van plan. Ik heb zelf de volgende oplossing bedacht, wellicht hebben andere mensen hiermee ervraring?

-dubbele thermostaat kopen (een STC-3008), deze werkt op 230V.
-dubbel relais contact aansturen (nc + no).
- 2 condities (zie tekening).
Als aan beide condities wordt voldaan fop ik de WP in een buitentemp van 5 graden d.m.v. een weerstand.
Als een van beide condities niet actief is werkt de originele sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSwdYXm9v4YAu6p9Cfe6nERDQoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tT71GcohEpGiayu0ILXuaTzr.png?f=fotoalbum_large
Lijkt mij een zeer kosten effectieve en eenvoudige oplossing.

Woning is 70M2 en goed geisoleerd. hebben een CW5 ketel i.v.m. bad en dubbele stort douche, maar de ketel kan niet verder terug moduleren waardoor ik nu de klasieke zaagtand heb tijdens het verwarmen.Wel jammer dat deze setting van 4 graden niet is vrijgegeven, had veel mensen tijd en frustratie gescheeld :)

• Marc001
Larsdedj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:
Koste me even tijd om alles door te spitten, veel mensen houden de warmtepomp voor de gek om door te stoken onder de 5 graden. Ik ben dit ook van plan. Ik heb zelf de volgende oplossing bedacht, wellicht hebben andere mensen hiermee ervraring?

Als aan beide condities wordt voldaan fop ik de WP in een buitentemp van 5 graden d.m.v. een weerstand.
[Afbeelding]

Woning is 70M2 en goed geisoleerd. hebben een CW5 ketel i.v.m. bad en dubbele stort douche, maar de ketel kan niet verder terug moduleren waardoor ik nu de klasieke zaagtand heb tijdens het verwarmen.Wel jammer dat deze setting van 4 graden niet is vrijgegeven, had veel mensen tijd en frustratie gescheeld :)
Dit gaat werken, goed om te zien dat je een safety hebt bij vorst en retour water onder de vier graden.
Dan schakelt de waterpomp aan en eventueel bij nog meer vorst ook de compressor.

Ik ben bezig met mijn Arduino om die safety er ook in te verwerken (Tretour <4 C -> 24KOhm Weerstand uit).
Ik plaats dan wel de retour meter vlakbij de pomp, zal niet veel uitmaken.

Wacht nog even op 1 stukje hardware en als alles werkt zal ik het weer posten incl Arduino code.

• wybe-V
Als die 20 minuten bewaking in de controle box op een slimme makkelijke manier er uit gehaald gehaald kan worden door een IC te vervangen voor een aangepast type is deze WP zo slecht nog niet
De temp bewaking dat de WP uit schakelt onder de 4 graden is gemakkelijk te overbruggen
Mogelijk ziet iemand nog een oplossing voor de 20 minuten bewaking een oplossing

• Larsdedj
Voor zover ik weet kun je de anna en zeker de Adam op Eco instellingen zetten, dan zou die de gevraagde temperatuur aanpassen zodat deze binnen de 5 graden delta blijft. gewenste verhoging in graden moet dan laag staan en de voorverwarmtijd lang. Als het goed is moet hij dan niet snel overschakelen op de ketel. Als er echt niet voldoende vermogen is houd het natuurlijk op. Je vraag immers een ruimte temperatuur.

• schjjaap
Larsdedj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:

[Afbeelding]
Dat klinkt goed..... Ik begrijp alleen de bedrading niet.. Dit is wat ik er van maak:

- een sensor op de retour (dat is de vorstbeveiliging) (#1)
- andere sensor op de plek van de buitenthermometer van de WP (#2)
- #1 bepaald of relay #1 open of dicht staat (> 4 dicht)
- # 2 bepaald of relay #2 open of dicht staat (< 5 dicht)

Als beide dicht staan dan zou de WP niet de eigen sensor moeten zien maar een weerstand die een graad of 5 aangeeft.

Maar hoe je dat nu doet? Ik zie alleen maar iets voor me waar de weerstand er dan in parallel bij staat?

• Marc001
schjjaap schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Dat klinkt goed..... Ik begrijp alleen de bedrading niet.. Dit is wat ik er van maak:

- een sensor op de retour (dat is de vorstbeveiliging) (#1)
- andere sensor op de plek van de buitenthermometer van de WP (#2)
- #1 bepaald of relay #1 open of dicht staat (> 4 dicht)
- # 2 bepaald of relay #2 open of dicht staat (< 5 dicht)

Als beide dicht staan dan zou de WP niet de eigen sensor moeten zien maar een weerstand die een graad of 5 aangeeft.

Maar hoe je dat nu doet? Ik zie alleen maar iets voor me waar de weerstand er dan in parallel bij staat?
Weerstand gaat in serie, dacht eerst ook parallel.
Even goed naar de schakelaars kijken van het relais.
Het is wat lastig getekend.

Het is hetzelfde principe als mijn oplossing.
Extraatje hier is de vorst beveiliging.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 06-01-2026 22:15 ]

• wybe-V
Ik heb een vergelijkbare schakeling
Met ca 7 graden schakel ik de de weerstand in en de andere temp voeler heb ik in de kast op de retour leiding binnen in de WP en deze schakelt bij 2a3 graden de resetknopje op het display-print binnen in de WP
Deze rest start de circulatiepomp van de WP en pompt het water 20 minuten rond
Water temp van het cv systeem uit het huis is ca 18 graden, hierdoor blijft de WP vorst vrij
Nu het in de nacht ca -3 a -5 graden is draait de WP eigenlijk de hele nacht door
Ik zet de watertemperatuur via Anna voor de nacht op 37a38 graden op ca 850 watt en overdag op ca 45a46 graden op ca 1500 a 1650 watt
Totaal verbruik ca 26 kWh in 24 uur
Vandaag ca 30 defrost gehad en 1,8 m3 gas verbruikt

[ Voor 8% gewijzigd door wybe-V op 06-01-2026 23:30 ]

• wkloppen
Ik ben ook zeker geinteresseerd in die schakeling. Snap de tekening ook niet helemaal

• Marc001
Dit is mijn nieuwe schakeling met een Arduino.
Zodra het weer wat beter wordt plaats ik de Retour Temperatuur sensor in de kast ter hoogte van de waterpomp en push ik de nieuwe Arduino coding.

Die -8 is waarschijnlijk te laag, dan trekt die Aurea het niet meer vermoed ik.

Er is geen vorst bescherming bij een actieve 24kOhm (relais is HIGH = NO).
Daarom is er een extra temperatuur sensor op de retour / waterpomp in de Aurea.
Mocht de Aurea het niet trekken zal de ketel aanspringen en loop je risico op bevriezing Aurea.
De temperatuur in de buurt van de waterpomp zal terug lopen door de kou.
Bij 3 graden gaat de 24kOhm naar inactief en begint de waterpomp te draaien door de Aurea Temp Sensor.
De temperatuur stijgt en boven de 3 graden wordt de 24kOhm weer actief.

Mocht de voeding van de Arduino kapot gaan of andere issues dan zal het relais altijd naar NC gaan door de veer in het relais. De temp sensor van de Aurea is dan weer actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hkHgzmowRgYolN9O-jBMnk8M-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7J5JDMPyJzldMMjaeMLmC2W.jpg?f=fotoalbum_large

• Kindrih
Ik heb een prijs aanvraag gedaan bij Chofu voor het leveren van drie printen, als dit een beetje betaalbaar is overweeg ik om deze te bestellen en te plaatsen in de atlantic machine. Ook kwam ik volgende project tegen; https://github.com/openhp/HeatPumpController/ misschien ook interessant om op te pakken.

• LingeBed
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-01 09:34
Sinds het zo koud is buiten draait hier de cv de hele dag. Dat is geen probleem, maar waarom zie ik dan in de grafiek dat de warmtepomp nog steeds meedoet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTDxl7w01gkTVl6QJPPpZ-W1MLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRycqW9w7GO8AFgPeqVPXWdf.jpg?f=fotoalbum_large

• Marc001
Kindrih schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
Ik heb een prijs aanvraag gedaan bij Chofu voor het leveren van drie printen, als dit een beetje betaalbaar is overweeg ik om deze te bestellen en te plaatsen in de atlantic machine. Ook kwam ik volgende project tegen; https://github.com/openhp/HeatPumpController/ misschien ook interessant om op te pakken.
Zou interessant zijn, maar geloof wel dat die dingen best prijzig waren.
Er is al eens eerder naar gekeken en het risico was te groot of het wel zou werken.
Dit was dan om de uitgeklede PCB (die met de display erop) te vervangen door het origineel.

Ikke83 in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"

[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 07-01-2026 11:20 ]

• Larsdedj
wkloppen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:01:
Ik ben ook zeker geinteresseerd in die schakeling. Snap de tekening ook niet helemaal
Sorry dat ik niet heel duidelijk geschetst heb, wilde er niet te veel tijd in steken, maar zal het iets beter uitleggen voor degene die niet een arduino willen plaatsen (die je wel meer controle geeft).

De ketel kan trouwens nogsteeds worden ingeschakeld als de temperatuur niet gehaald wordt door te weinig vermogen. (bekende 20 minuten schakeling) Er is geen beveiliging om bij zeer lage temperaturen naar de CV te schakelen om een lage COP te voorkomen. Dit is vooral een kosten issue. de waterpomp zal altijd gaan draaien bij een te koude retourleiding.

Sensoren 2 (retour en buitentemperatuur) worden aan de thermostaat aangesloten volgens schema bij thermostaat.
De NO conctacten die weergegeven worden ( 2 stuks) komen in serie te staan. en schakelen een 230V relais.

dit 230V relais heeft 2 contacten een normaly open en 1 normaly closed.
In onbekrachtigde toestand (1 v.d. 2 contacten van thermostaat open) is het gesloten contact gesloten. Daardoor is de originele sensor gekoppeld. De weerstand is slechts aan 1 zijde aangesloten waardoor deze geen invloed heeft.

In bekrachtigde toestand ( beide contacten gesloten) Is het gesloten contact geopend en het open contact gesloten. De originele sensor is daardoor losgekoppeld van de aurea, en de weerstand aangsloten.

Als het nog niet helemaal duidelijk is kan ik er wel iets meer tijd in steken om een wat begrijpbaarder schema te maken i.p.v. een kladje :)

• Marc001
Larsdedj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Sorry dat ik niet heel duidelijk geschetst heb, wilde er niet te veel tijd in steken, maar zal het iets beter uitleggen voor degene die niet een arduino willen plaatsen (die je wel meer controle geeft).

De ketel kan trouwens nogsteeds worden ingeschakeld als de temperatuur niet gehaald wordt door te weinig vermogen. (bekende 20 minuten schakeling) Er is geen beveiliging om bij zeer lage temperaturen naar de CV te schakelen om een lage COP te voorkomen. Dit is vooral een kosten issue. de waterpomp zal altijd gaan draaien bij een te koude retourleiding.

Sensoren 2 (retour en buitentemperatuur) worden aan de thermostaat aangesloten volgens schema bij thermostaat.
De NO conctacten die weergegeven worden ( 2 stuks) komen in serie te staan. en schakelen een 230V relais.

dit 230V relais heeft 2 contacten een normaly open en 1 normaly closed.
In onbekrachtigde toestand (1 v.d. 2 contacten van thermostaat open) is het gesloten contact gesloten. Daardoor is de originele sensor gekoppeld. De weerstand is slechts aan 1 zijde aangesloten waardoor deze geen invloed heeft.

In bekrachtigde toestand ( beide contacten gesloten) Is het gesloten contact geopend en het open contact gesloten. De originele sensor is daardoor losgekoppeld van de aurea, en de weerstand aangsloten.

Als het nog niet helemaal duidelijk is kan ik er wel iets meer tijd in steken om een wat begrijpbaarder schema te maken i.p.v. een kladje :)
Ik weet de specificaties niet maar het relais gaat weer terug als deze onbekrachtigd is?
Als hij blijft staan en er is iets met de voeding loop je alsnog risico’s op bevriezen.

• dotternetta
LingeBed schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:50:
Sinds het zo koud is buiten draait hier de cv de hele dag. Dat is geen probleem, maar waarom zie ik dan in de grafiek dat de warmtepomp nog steeds meedoet?[Afbeelding]
Je kunt niet zien of het ketel of WP is (helaas). Wel op je thermostaat geloof ik (kan het niet voor je checken want ik heb zelf niet 1)

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 07-01-2026 14:00 ]

• Larsdedj
Marc001 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Ik weet de specificaties niet maar het relais gaat weer terug als deze onbekrachtigd is?
Als hij blijft staan en er is iets met de voeding loop je alsnog risico’s op bevriezen.
Is inderdaad een standaar relais die met veer terug wordt getrokken. Die pulsrelais vind ik zowiezo onbetrouwbaar. Elk relais kan blijven plakken door defecten, maar dan moet je alles redundant uitvoeren incl thermostaat. Is wat overdreven denk ik.

• The Stick
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:33
_JGC_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:50:

Even een vraag: hoe stel of schakel je naar verschillende standen of vermogens?

• _JGC_
The Stick schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:55:
[...]

Even een vraag: hoe stel of schakel je naar verschillende standen of vermogens?
Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat

Dat heeft @WackoH voor ons uitgezocht. De linkerchip is vervangen door een Arduino Mega controller. Ik heb aan die Mega controller nog een ESP8266 zitten zodat ik met HomeAssistant en MQTT data kan sturen.
Ik ben een van de weinigen in dat topic die de chip hebben verwijderd, de meesten spelen man in the middle en passen de communicatie tussen de controllers aan.

Vermogen van de buitenunit is te sturen in 8 niveaus, ik gebruik zelf niveau 6 als max. 7 en 8 vreten wel stroom maar leveren maar weinig extra.

• The Stick
_JGC_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat

Dat heeft @WackoH voor ons uitgezocht. De linkerchip is vervangen door een Arduino Mega controller. Ik heb aan die Mega controller nog een ESP8266 zitten zodat ik met HomeAssistant en MQTT data kan sturen.
Ik ben een van de weinigen in dat topic die de chip hebben verwijderd, de meesten spelen man in the middle en passen de communicatie tussen de controllers aan.

Vermogen van de buitenunit is te sturen in 8 niveaus, ik gebruik zelf niveau 6 als max. 7 en 8 vreten wel stroom maar leveren maar weinig extra.
Top bedankt voor je snelle reactie.
Nou ben ik niet echt een wizzkid, maar een simpele jongen uit de installatie techniek. Is dit makkelijk te maken?
Nu laat ik de warmtepomp zelf zijn ver mogen bepalen. Ik heb de warmtepomp aangesloten op een buffervat, deze als open verdeler aangesloten, en op de uittrde buffer(installatiezijde) een pentec openverdeler aangesloten met hier op de ketel. Als ik dan de externe pomp een tikkeltje lager zet zie dat het afnmae uit het vat iets lager wordt, waardoor de WP zelf op basis van zijn intrede temperatuur zelf terug regelt.
Graag zou ik de WP( behalve bij extreme kouden buiten temperaturen) in laag vermogen willen laten draaien.

• Allanhedaree
Gezien ik wat tijd over had en het maar niet warm werd ben ik weer eens gaan puzzelen. Na wat instelling gewijzigd te hebben in mijn ketel leek het even beter te gaan maar sinds vannacht zie ik dat hij telkens ketelstops krijgt. Nu ben ik benieuwd, kan iemand hieraan herkennen of dit ketelstops zijn door tekort aan doorstroming, te hoge vermogen cv of te hoge (of lage) vermogen pomp.

Mijn instellingen stonden vannacht zo:
bypass: rond 0
Vermogen CV : 38
pomp stand: min30 - max85
stooklijn -10: 52 20:45

mijn instellingen nu om te testen vanaf 10:00
bypass: stand tussen 1 en 2
Vermogen CV : 30
pomp stand: min30 - max100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vb08eCXl4hXKheip7gycQCERtrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5GWZTpIdI89Se88oKgVZEAs.png?f=fotoalbum_large

• _JGC_
@Allanhedaree Duw eerst die minimale pompstand maar eens naar 50%, waarschijnlijk heeft je ketel moeite met tegen de warmtepomp in te duwen.

Weet niet welke ketel je hebt, als het een Intergas HRE is kan je min vermogen naar 25% zetten. Ik heb bij de mijne het max vermogen ook op 25% staan, ik stook aan/uit.

• Allanhedaree
_JGC_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:52:
@Allanhedaree Duw eerst die minimale pompstand maar eens naar 50%, waarschijnlijk heeft je ketel moeite met tegen de warmtepomp in te duwen.

Weet niet welke ketel je hebt, als het een Intergas HRE is kan je min vermogen naar 25% zetten. Ik heb bij de mijne het max vermogen ook op 25% staan, ik stook aan/uit.
Dank voor het snelle antwoord.

Wat bedoel je met ik stook aan/uit? Moet dat ingesteld worden in de controlunit?

Ik heb een intergas xtreme 36

• _JGC_
@The Stick Het is qua electronica wel te doen, ik heb ervoor moeten solderen, maar als je een stukje print van wat pinnen voorziet kan je ook gewoon het bestaande voetje gebruiken.
Software sturing is op dit moment allemaal nog in de loop() functie met if/then/else en timestamps bekijken, ik wil dat binnenkort opschonen met een paar libraries/classes. Mega en ESP8266 gaan dan plaats maken voor een Uno R4 Wifi, die heeft 2 controllers op 1 print zitten. Maar ook dat wordt weer hacken want ik wil dan eigen software in de ESP32 flashen ipv de meegeleverde software.

• _JGC_
Allanhedaree schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Dank voor het snelle antwoord.

Wat bedoel je met ik stook aan/uit? Moet dat ingesteld worden in de controlunit?

Ik heb een intergas xtreme 36
Ik heb hier de ketel aangesloten op de aan/uit pennen van de ketel en dipswitches in de controlbox omgezet. Daarmee verplaats je een deel van de regeling naar de ketel zelf, je thermostaat kan dan alleen nog maar "ik wil warmte" doen ipv bepalen wat de ketel gaat maken.

Jouw Xtreme36 zou op zich nog moeten kunnen moduleren, mijn HRE levert bij 25% vermogen ruim 6KW, wat hier veel te veel is.

• Allanhedaree
_JGC_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb hier de ketel aangesloten op de aan/uit pennen van de ketel en dipswitches in de controlbox omgezet. Daarmee verplaats je een deel van de regeling naar de ketel zelf, je thermostaat kan dan alleen nog maar "ik wil warmte" doen ipv bepalen wat de ketel gaat maken.

Jouw Xtreme36 zou op zich nog moeten kunnen moduleren, mijn HRE levert bij 25% vermogen ruim 6KW, wat hier veel te veel is.
Klopt het dan wel dat hij telkens 100% stookt?

• Marc001
Allanhedaree schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:39:
Gezien ik wat tijd over had en het maar niet warm werd ben ik weer eens gaan puzzelen. Na wat instelling gewijzigd te hebben in mijn ketel leek het even beter te gaan maar sinds vannacht zie ik dat hij telkens ketelstops krijgt. Nu ben ik benieuwd, kan iemand hieraan herkennen of dit ketelstops zijn door tekort aan doorstroming, te hoge vermogen cv of te hoge (of lage) vermogen pomp.

Mijn instellingen stonden vannacht zo:
bypass: rond 0
Vermogen CV : 38
pomp stand: min30 - max85

mijn instellingen nu om te testen vanaf 10:00
bypass: stand tussen 1 en 2
Vermogen CV : 30
pomp stand: min30 - max100

[Afbeelding]
Zet je ketelvermogen lager. Zoals eerder al gepost.
Die +20 zou ik ook 10 graden lager zetten.
Bypass net zolang open draaien tot je een ruis hoort als ook de cv pomp draait.
Dan werken ze elkaar niet tegen.

Wat je ziet zijn ketelstops.

• The Stick
_JGC_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:57:
@The Stick Het is qua electronica wel te doen, ik heb ervoor moeten solderen, maar als je een stukje print van wat pinnen voorziet kan je ook gewoon het bestaande voetje gebruiken.
Software sturing is op dit moment allemaal nog in de loop() functie met if/then/else en timestamps bekijken, ik wil dat binnenkort opschonen met een paar libraries/classes. Mega en ESP8266 gaan dan plaats maken voor een Uno R4 Wifi, die heeft 2 controllers op 1 print zitten. Maar ook dat wordt weer hacken want ik wil dan eigen software in de ESP32 flashen ipv de meegeleverde software.
Ben erg benieuwd. Als je het wilt delen,zou ik graag wat meer informatie hier over ontvangen.
Ik ben een tijde opzoek geweest om een manier te vinden om de WP aan te sturen via modbus. Ik bn van plan vd zomer een priva regelaar in huis te hangen(mijn collega schrijft te software). Het was dan mooi geweest om de WP met bijv modbus of 0-10v aan te kunnen sturen. Tot opheden hier niks over kunnen vinden.

• Allanhedaree
Ketelvermogen staat nu sinds een uur ongeveer op minimale stand. +20 heb ik nu op 35 gezet. -10 staat nu zo hoog omdat ik merk dat ik het anders niet warm krijg...

Wat bedoel je met een ruis? hoor je dat dan continu? Ik heb namelijk wel gemerkt dat hij tussen (volgens mij) stand 3 en 5 aardig wat kabaal maakt. bijna alsof je 2 stukken metaal langs elkaar laat gaan oid.
Marc001 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Zet je ketelvermogen lager. Zoals eerder al gepost.
Die +20 zou ik ook 10 graden lager zetten.
Bypass net zolang open draaien tot je een ruis hoort als ook de cv pomp draait.
Dan werken ze elkaar niet tegen.

Wat je ziet zijn ketelstops.

• Marc001
Allanhedaree schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:53:
Ketelvermogen staat nu sinds een uur ongeveer op minimale stand. +20 heb ik nu op 35 gezet. -10 staat nu zo hoog omdat ik merk dat ik het anders niet warm krijg...

Wat bedoel je met een ruis? hoor je dat dan continu? Ik heb namelijk wel gemerkt dat hij tussen (volgens mij) stand 3 en 5 aardig wat kabaal maakt. bijna alsof je 2 stukken metaal langs elkaar laat gaan oid.

[...]
Kan wel geluid maken. Maar alleen als ook de cv pomp draait.
Als de cv pomp uit staat moet je niets horen.
Eventueel kun je een beetje tweaken door de bypass iets voorbij het lawaai punt te draaien.
Denk dan aan maximaal 1/4 slag.

• Allanhedaree
Marc001 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Eventueel kun je een beetje tweaken door de bypass iets voorbij het lawaai punt te draaien.
Wat met opvalt is dat hij met de huidige configuratie ca. 50 minuten stookt, haalt de stooklijn niet en gaat opeens blazen en gaat voorbij de stooklijn en stopt. Vandaag al bijna 8 m3 gebruikt en niet eens in de buurt van de 19c gekomen. Moet de vermogen dan stapsgewijs omhoog of zie ik het dan helemaal verkeerd? De vloerverwarming geeft 33/34c aan en aanvoertemperatuur in Plugwise is 42/43.

Ik ga zo nog proberen aan de bypass draaien om iets van dat "lawaai' punt te komen. Dus als ik je goed begrijp bij het lawaai punt 1/4 slag open?

[ Voor 30% gewijzigd door Allanhedaree op 10-01-2026 13:10 ]

• Allanhedaree
Hij lijkt voor nu wel rustiger. Nog niets veranderd. Dus ook nog niet nog een keer aan de bypass gedraaid. Enkel de piekjes die voorbij de stooklijn gaan kan ik niet verklaren. Ketel lijkt echt heel kort heel gek te blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZyubkyIz9B905g4y8_mV3Kq4Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0X9AXrEvNqmlxFTCvc4amnYG.png?f=fotoalbum_large

[/quote]

[ Voor 17% gewijzigd door Allanhedaree op 10-01-2026 13:10 ]

• _JGC_
Allanhedaree schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Klopt het dan wel dat hij telkens 100% stookt?
Vermogen bepaalt de ketel zelf, maar in mijn geval staat dat vast op 25% en is de temperatuur vastgezet op 40 graden (+5 overshoot = max setpoint).

Ketel begint rustig te stoken en stopt als 45 graden is bereikt of de controlbox bepaalt dat de ketel uit moet.
Ik laat nu in de nacht de ketel stoken, die stookt steeds een halfuur en daarna een halfuur uit. Temperatuur schommelt tussen 19.9 en 20.1 daarmee. Al die tijd staat de warmtepomp tegelijk de retour in de aanvoer te duwen.

• Marc001
Allanhedaree schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Wat met opvalt is dat hij met de huidige configuratie ca. 50 minuten stookt, haalt de stooklijn niet en gaat opeens blazen en gaat voorbij de stooklijn en stopt. Vandaag al bijna 8 m3 gebruikt en niet eens in de buurt van de 19c gekomen. Moet de vermogen dan stapsgewijs omhoog of zie ik het dan helemaal verkeerd? De vloerverwarming geeft 33/34c aan en aanvoertemperatuur in Plugwise is 42/43.

Ik ga zo nog proberen aan de bypass draaien om iets van dat "lawaai' punt te komen. Dus als ik je goed begrijp bij het lawaai punt 1/4 slag open?
Wat doet je retour temperatuur op je ketel?
Als deze te snel oploopt stopt je ketel.
Aflezen op het display van de cv.
Ergens in je systeem kan de warmte niet weg.

• Allanhedaree
Marc001 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Volgens mij kan ik dat niet uitlezen. Wel de rookgas temperatuur en die is 39 waar de aanvoertemperatuur 43 is. Op dit moment zit hij aardig constant op de 43 graden en wil haast niet warmer worden terwijl de gewenste temperatuur 47 is.

Ik merk overigens wel dat de meeste warmte naar de retour komt vanaf de leiding vanaf de WP. Ik ga maar telkens kwartslag de bypass dicht draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door Allanhedaree op 10-01-2026 13:58 ]

• _JGC_
Allanhedaree schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Volgens mij kan ik dat niet uitlezen. Wel de rookgas temperatuur en die is 39 waar de aanvoertemperatuur 43 is. Op dit moment zit hij aardig constant op de 43 graden en wil haast niet warmer worden terwijl de gewenste temperatuur 47 is.

Ik merk overigens wel dat de meeste warmte naar de retour komt vanaf de leiding vanaf de WP. Ik ga maar telkens kwartslag de bypass dicht draaien.
Dat komt idd vanaf de bypass. Ik heb zelf die hele bypass er niet eens in zitten, had vroeger de CV pomp op 100% draaien met lichte leidingruis. Heb nu WP en CV samen draaien met pomp beide op stand 2, dat geeft dezelfde lichte leidingruis.
Mijn oude ketel heeft een 3-standenpomp, op de middelste stand wordt 1 grote radiator niet goed warm. Heb de ketel nu op de middelste stand staan, als de ketel draait doet de WP vorstbeveiliging en heb ik met 2 pompen samen genoeg doorstroom.

• Allanhedaree
_JGC_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Dat komt idd vanaf de bypass. Ik heb zelf die hele bypass er niet eens in zitten, had vroeger de CV pomp op 100% draaien met lichte leidingruis. Heb nu WP en CV samen draaien met pomp beide op stand 2, dat geeft dezelfde lichte leidingruis.
Mijn oude ketel heeft een 3-standenpomp, op de middelste stand wordt 1 grote radiator niet goed warm. Heb de ketel nu op de middelste stand staan, als de ketel draait doet de WP vorstbeveiliging en heb ik met 2 pompen samen genoeg doorstroom.
Wat me wel opvalt is dat bij een ketelstop, de buitenunit ergens tijdens het stoppen een puffend geluid maakt. Misschien dat dit iemand hier bekend voorkomt.

• Allanhedaree
Marc001 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Ik wil nog niet te vroeg juichen maar heb wel het gevoel dat ik de goede kant op ga. Klopt mijn vermoeden als jullie kijken naar het plaatje hieronder?? De korte stopjes vanaf 15:00 waren momenten waarop ik handmatig de cv stopte om de CV Pomp vermogen te verlagen. Bypass heb ik nu zo dat hij een lichte (vervelende) ruis maakt. Ik probeer de retour onder de 39c te houden waar aanvoertemperatuur nu 45c is Dan kom ik bijna in de buurt bij mijn stooklijn zonder dat de ketel er uit klapt door een te hoge retour. Ketel Vermogen staat nu overigens op minimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01_-DVD6TdzvBVxa-yfW7eqX-U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I336IsZ9skE7kE1AoXgmBli0.png?f=fotoalbum_large

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:46
Hier de oplossing van "Tha Best" toegepast en ben na een testrun best tevreden. Het is een 50 liter vat geworden en kan nu rustig de temperatuur gaan verhogen om te zien wat mogelijk is. buffervat en pomp via marktplaats (beide nieuw) en pompschakelaar via de warmteservice. pomp is een DAB Evosta 2. Electrische CV ketel is nog niet nodig geweest en is meer als back-up voor al het echt te koud wordt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGvUZAdTHj1e1ZjSM3ClqgGANns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pywGg7zlv35sLSXHFxoQnfNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbIdBdD0TO69ReZCp6GHG5S8f74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82dUCpU1PemnTU6KGQJMiz5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXS8Vd2rNEDQbsIcfdZJDPpt5sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ7EOB6SIygHp6hjvFf1qwU9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgl461ljDdtDUy9Ejc3k9nlD-ZY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ieBR8Y64y46nzh9Vp22hXv8R.jpg?f=user_large

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

• Kindrih
Joris v L schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:25:
Hier de oplossing van "Tha Best" toegepast en ben na een testrun best tevreden. Het is een 50 liter vat geworden en kan nu rustig de temperatuur gaan verhogen om te zien wat mogelijk is. buffervat en pomp via marktplaats (beide nieuw) en pompschakelaar via de warmteservice. pomp is een DAB Evosta 2. Electrische CV ketel is nog niet nodig geweest en is meer als back-up voor al het ect te koud wordt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Installatie ziet er erg netjes uit! Is het een hydraulisch gescheiden vat? Zoja, de warmtepomp kant ook gevuld met glycol?

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:46
Kindrih schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Installatie ziet er erg netjes uit! Is het een hydraulisch gescheiden vat? Zoja, de warmtepomp kant ook gevuld met glycol?
Nee is geen gescheiden vat. Heb zitten te denken aan een wisselaar maar dan heb je niet genoeg massa voor je defrost-cyclus

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

• K.jansen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0yY0t_jHRNTehGwE8Y7FYLGLOE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UHdtBoj8AxC88wwojO2rCn9I.png?f=fotoalbum_large

Hier doet die eigenlijk al 2 jaar tot -6 zonder dat ik gas verbruik alleen voor warm water

• dotternetta
Allanhedaree schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Wat me wel opvalt is dat bij een ketelstop, de buitenunit ergens tijdens het stoppen een puffend geluid maakt. Misschien dat dit iemand hier bekend voorkomt.
Heb je je condensafvoer wel schoon? Sorry, verkeerd gelezen, ik dacht dat je de ketel bedoelde

[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 10-01-2026 21:33 ]

• Jaguar88
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38
K.jansen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:48:

Hier doet die eigenlijk al 2 jaar tot -6 zonder dat ik gas verbruik alleen voor warm water
Wat heb je allemaal toegepast om voorbij de 4,5 graden te gaan en je vorstbeveiliging actief te houden?

• K.jansen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:10
Het enige wat ik hier heb gedaan is de buitenvoeler in een flesje met glaswol gedaan en op de leidingen gelegd binnen in de kast. Hij hangt hier alleen wel aan de gevel op 5 meter hoog. En de aanvoer temperatuur rond de 35 graden houden. Ik hou het in huis met temperaturen onder het vriespunt rond de 21,8 graden. Thermostaat staat altijd op 22,5 graad ingesteld.

[ Voor 32% gewijzigd door K.jansen op 10-01-2026 22:07 ]

• Marc001
K.jansen schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:48:
[Afbeelding]

Ziet er goed uit.
Welke vermogens draait de WP? Heb je een screen van je kwh verbruik? (Homewizard).
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste