NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw
Edit: na wat onderzoek lijkt het aan de ketel te liggen. De intergas HRE 36/30 geeft niet altijd een retourwater temperatuur door 🤔. Zou opgelost kunnen worden met een externe sensor.
En nog een tip voor iedereen: minimale ketel temperatuur niet te hoog! Een andere kennis kreeg het niet warm omdat die waarde hoger stond dat de max watertemperatuur.
/f/image/1oiGzQRY2mfTdokfiSLALgGe.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door dotternetta op 25-01-2026 15:44 ]
heb ff in de data teruggekeken en idd om de 45 minutenMauri13 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:01:
Mijn systeem heeft exact elke 45 minuten een defrost cycle nu het weer koud is hier in noord Nederland. Weet iemand op welke basis de WP besluit dat het nodig is. Vind het wel toevallig dat het precies 45 minuten is, en niet alleen vandaag maar al een paar dagen lang.
NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw
Hier ook 45-46 minuten aan de west kust (Velsen).Mauri13 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:01:
Mijn systeem heeft exact elke 45 minuten een defrost cycle nu het weer koud is hier in noord Nederland. Weet iemand op welke basis de WP besluit dat het nodig is. Vind het wel toevallig dat het precies 45 minuten is, en niet alleen vandaag maar al een paar dagen lang.
Lijkt wel een timer te zijn, soms is de verdamper volledig wit en dik met afzetting.
Andere keren met minder vocht in de lucht minder ijsafzetting ook gewoon 45 minuten.
https://klimaatproductenk...g-achterelkaar-te-draaien
Klopt inderdaad. het is gewoon een "dom" signaal, aan of uit.service99 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:34:
Even een vraag over de communicatie met de cv ketel. Als je de stand "aan uit" selecteert op de aurea dan is het toch puur alleen een signaal NAAR de cv ketel? Hij krijgt toch geen info terug of wel?
Het draad moet natuurlijk in de ketel in het aan uit contact zitten. En de dipswitch moet op aan uit staan.
[ Voor 83% gewijzigd door Zeekatje op 31-01-2026 13:26 ]
De loods heeft alleen vloerverwarming en een buffervat van 40 liter.
Gewoon de aansluiting loos laten (niks op aan sluiten) let op dipswitch wel op aan/uit zetten.service99 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:46:
Hoe zou ik de wp zo in kunnen stellen dat er NOOIT een signaal naar de cv ketel gaat om het over te nemen? De wp houd een loods vorstvrij, binnen temperatuur is ondergeschikt.
De loods heeft alleen vloerverwarming en een buffervat van 40 liter.
Ketel evt als die aanwezig is met eigen thermostaat laten werken.
Controlbox zelf is naar ketel schakelen niet aan te passen tenzij je eigen sturing gaat toepassen.
Gezien je zegt dat hij de loods vorstvrij moet houden dan moet je zowieso de buitentempsensor gaan foppen.
Ik draai nu zelf met een esp 32 wemos bordje een schakeling tussen eigen temp sensor en een 24k weerstand.
Het esp bordje schakelt door een eigen sensor bij de warmtepomp bij 5 graden en lager naar weerstand en bij 6 graden weer terug naar eigen sensor.
Voor extra vorstbeveiliging zit er nog een retour water sensor die schakelt bij onder 3 graden hij ook terug gaat naar eigen sensor zodat hij gaat circuleren, bij stroom uitval is altijd aurea sensor in bedrijf en bij sensors die vastlopen reset hij de sensors en gaat tijdeljik op aurea sensor door.
[ Voor 42% gewijzigd door Jaguar88 op 01-02-2026 14:28 ]
Waar heb jij de retour sensor zitten?Jaguar88 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Gewoon de aansluiting loos laten (niks op aan sluiten) let op dipswitch wel op aan/uit zetten.
Ketel evt als die aanwezig is met eigen thermostaat laten werken.
Controlbox zelf is naar ketel schakelen niet aan te passen tenzij je eigen sturing gaat toepassen.
Gezien je zegt dat hij de loods vorstvrij moet houden dan moet je zowieso de buitentempsensor gaan foppen.
Ik draai nu zelf met een esp 32 wemos bordje een schakeling tussen eigen temp sensor en een 24k weerstand.
Het esp bordje schakelt door een eigen sensor bij de warmtepomp bij 5 graden en lager naar weerstand en bij 6 graden weer terug naar eigen sensor.
Voor extra vorstbeveiliging zit er nog een retour water sensor die schakelt bij onder 3 graden hij ook terug gaat naar eigen sensor zodat hij gaat circuleren, bij stroom uitval is altijd aurea sensor in bedrijf en bij sensors die vastlopen reset hij de sensors en gaat tijdeljik op aurea sensor door.
Ik ga hem waarschijnlijk plaatsen in de kast bij het kunststof deel waar ook de ontluchting zit.
Hey,Marc001 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:56:
[...]
Waar heb jij de retour sensor zitten?
Ik ga hem waarschijnlijk plaatsen in de kast bij het kunststof deel waar ook de ontluchting zit.
Ik heb hem momenteel boven op de retourleiding liggen (messing gedeelte wat met buitenwand verbonden is. Materiaal soort koelt harder af dan rubber en kunstof ln mijn gedachten. En unit onder spanning ivm bij plaatsen het vroor
Daardoor wijkt hij altijd naar beneden af bij in bedrijf: Retour volgens smile 31 dan geeft hij 26/26,5 aan op esp.
Bij niet in bedrijf bijv net voor het omslaan naar weer verwarmen: Retour volgens smile 21 dan geeft hij 18,7 aan op esp. dus kans dat systeem de 0 graden zou halen is eigenlijk minimaal omdat hij werkelijk dus bij waarschijnlijk 4/5 graden om zou moeten schakelen naar circulatie mode.
Ikzelf heb nog geen punt gehad onder 0 dat hij uit ging gezien de warmte vraag 1 graad hoger bleef bij -2 buiten temp (zelf hoog gehouden) bijv. (In toekomst via Ha geautomatiseerd aanpassen eerst observeren).
Weersafhangkelijk staat uit en gelockt op 30graden altijd en ketel vraag heb ik nog niet gezien tijdens bedrijf of naar opstart warmtevraag. Pomp levert altijd 34 graden aanvoer en kom uiteindelijk op 30/31 graden retour uit waardoor hij terugmoduleerd naar 6/900 watt wisselend met werkelijke buitentemp.
Temp in huis is huiskamer/keuken 22,2 hier hangt ketel thermostaat, Hal 20 hier hangt wp thermostaat en alle andere ruimtes in huis 18/18,5 graden en badkamer 20.
Wij hebben een woning uit 1912, redelijk geïsoleerd (dubbel glas, geïsoleerde betonvloer, dak, op veel plekken inmiddels voorzetwandjes), beneden overal vloerverwarming. Ik heb de cv temperatuur op 45 graden staan en daar redden we het prima mee. Ook als het koud wordt.
Toen de vorst begon ging de WP niet meer aan, maar dat was zoals ik had verwacht. De laatste dagen is mij opgevallen dat de WP wel probeert aan te gaan. Hij lijkt dan te starten (ik hoor de ventilator starten) maar na iets van een minuut slaat hij weer uit. Ik zie nergens iets van een foutmelding. Warmte produceert hij niet en de CV gaat dan ook niet aan, terwijl er wel warmtevraag is. Dit duurde woensdag zelfs uren (steeds aan/uit) voordat uiteindelijk toch de CV ketel aansloeg. Inmiddels begon het in huis toch best af te koelen.
Ik heb de grafiek uit PlugWise toegevoegd en de instellingen die ik er nu in heb staan. Weet iemand wellicht wat hier gebeurt en hoe ik dit kan voorkomen? Of is er wellicht iets kapot?
Wat mij in ieder geval opvalt is dat de buitentemperatuur gek lijkt in de grafiek. Wij wonen in het noorden dus het pas sinds gister weer net boven nul gekomen. De metingen van de buitentemperatuur lijken fors te hoog.
/f/image/KtgoAjagA7sU3h360zdT27oD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lMvJNoZXsENa0OB5SpAenrhS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HSKhdPc0CKdenukwpDQx2BYH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Bartesque op 07-02-2026 10:04 ]
Jou buitentemp zit gekoppeld aan het weerstation die je hebt ingesteld in plugwise, deze waarde is alleen van belang voor setpoint keuze bij weersafhankelijk en niet voor wp wel of niet mogen aanslaan, dat doet de sensor die fysiek aanwezig is aan de buitenkant van de wp.Bartesque schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:34:
Sinds de zomer hebben wij de Aurea 5 als aanvulling bij onze Nefit Proline HRC 24 CW4. Toen het wat kouder begon te worden was het even zoeken naar de juiste instellingen. De WP sloeg steeds na ongeveer een half uurtje uit en dan ging de CV ketel aan. Na verlaging van de "Max temperatuur bij slimme verwarming ad hoc" ging dat een stuk beter en was bijverwarmer met de CV meestal niet nodig.
Wij hebben een woning uit 1912, redelijk geïsoleerd (dubbel glas, geïsoleerde betonvloer, dak, op veel plekken inmiddels voorzetwandjes), beneden overal vloerverwarming. Ik heb de cv temperatuur op 45 graden staan en daar redden we het prima mee. Ook als het koud wordt.
Toen de vorst begon ging de WP niet meer aan, maar dat was zoals ik had verwacht. De laatste dagen is mij opgevallen dat de WP wel probeert aan te gaan. Hij lijkt dan te starten (ik hoor de ventilator starten) maar na iets van een minuut slaat hij weer uit. Ik zie nergens iets van een foutmelding. Warmte produceert hij niet en de CV gaat dan ook niet aan, terwijl er wel warmtevraag is. Dit duurde woensdag zelfs uren (steeds aan/uit) voordat uiteindelijk toch de CV ketel aansloeg. Inmiddels begon het in huis toch best af te koelen.
Ik heb de grafiek uit PlugWise toegevoegd en de instellingen die ik er nu in heb staan. Weet iemand wellicht wat hier gebeurt en hoe ik dit kan voorkomen? Of is er wellicht iets kapot?
Wat mij in ieder geval opvalt is dat de buitentemperatuur gek lijkt in de grafiek. Wij wonen in het noorden dus het pas sinds gister weer net boven nul gekomen. De metingen van de buitentemperatuur lijken fors te hoog.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik vind je 85 graden wel vrij hoog staan voor je weersafhankelijk deze zou onder de 60 moeten blijven. bij mij staat deze op 30/30 momenteel maar dat is voor iedere situatie anders.
Ook zou ik de max voorverwarm op 300 min zetten
het gedrag wat je ziet is waarschijnlijk steeds zichzelf opwarmen omdat de watertemp in cv onder de 17 graden zakt op retour wp gemeten en bij 21 graden zet hij zich weer uit. en dit blijft hij doen totdat wp warmtevraag gaat uitvoeren of ketel op cv systeem gaat stoken onder de 5 graden buitentemp gemeten op waterpomp zelf.
Dit gedrag verdwijnt boven de 5 graden zowieso omdat bovenstaande het gedrag is van vorstbeveiliging.
Ik heb hem nu in de kast op het kunststof deel van de retour waar de ontluchting zit.Jaguar88 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:40:
[...]
Hey,
Ik heb hem momenteel boven op de retourleiding liggen (messing gedeelte wat met buitenwand verbonden is. Materiaal soort koelt harder af dan rubber en kunstof ln mijn gedachten. En unit onder spanning ivm bij plaatsen het vroorga ik niet onder in de kast klote, en wat ik zo zie zijn onderdelen van metaal licht geisoleerd dus lijkt mij dat messing punt juist sneller de werkelijke buitentemp bereikt.
Daardoor wijkt hij altijd naar beneden af bij in bedrijf: Retour volgens smile 31 dan geeft hij 26/26,5 aan op esp.
Bij niet in bedrijf bijv net voor het omslaan naar weer verwarmen: Retour volgens smile 21 dan geeft hij 18,7 aan op esp. dus kans dat systeem de 0 graden zou halen is eigenlijk minimaal omdat hij werkelijk dus bij waarschijnlijk 4/5 graden om zou moeten schakelen naar circulatie mode.
Ikzelf heb nog geen punt gehad onder 0 dat hij uit ging gezien de warmte vraag 1 graad hoger bleef bij -2 buiten temp (zelf hoog gehouden) bijv. (In toekomst via Ha geautomatiseerd aanpassen eerst observeren).
Weersafhangkelijk staat uit en gelockt op 30graden altijd en ketel vraag heb ik nog niet gezien tijdens bedrijf of naar opstart warmtevraag. Pomp levert altijd 34 graden aanvoer en kom uiteindelijk op 30/31 graden retour uit waardoor hij terugmoduleerd naar 6/900 watt wisselend met werkelijke buitentemp.
Temp in huis is huiskamer/keuken 22,2 hier hangt ketel thermostaat, Hal 20 hier hangt wp thermostaat en alle andere ruimtes in huis 18/18,5 graden en badkamer 20.
De leidingen bij de aansluiting zijn flink ingepakt tegen vorst.
Om daar dan de sensor te plaatsen tussen isolatie en leiding geeft dan ook niet echt een reële meting.
Waar hij nu zit ook niet echt i.v.m. de warmte in de kast.
Bij mij zit hij op +2 t.o.v. de plugwise retour meting, puur door de kast en kunststof wat langer warm blijft.
De vorst cyclus heb ik op +3 retourwater temperatuur staan.
Dit zou dan betekenen bij +1 retour temperatuur de unit gaat circuleren.
Dit alles als de CV in bedrijf is voor een wel hele lange tijd wat eigenlijk niet voorkomt, better safe than sorry
Waarschijnlijk een ingestelde stooklijn en "voorspellend" gedrag van de thermostaat.service99 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:58:
Hier de wp als stand alone zoals aangegeven. Waarom slaat de wp aan ondanks dat de ingestelde temperatuur op de Anna veel lager is dan de ruimte temperatuur? Gisteren verbruikte de wp 18 kWh zonder warmte vraag van de ruimte thermostaat?
De Aurea buitenunit gaat nooit zelf werken, die moet aangestuurd worden vanuit de controlbox en die reageert op setpoint vanaf de thermostaat. Enige wat de buitenunit wel zelf doet is water rondpompen als het onder de 2 graden wordt, maar dat is maximaal 50W, daar haal je geen 18KWh mee.
Hoe heb jij de Aurea als standalone gekregen?service99 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:58:
Hier de wp als stand alone zoals aangegeven. Waarom slaat de wp aan ondanks dat de ingestelde temperatuur op de Anna veel lager is dan de ruimte temperatuur? Gisteren verbruikte de wp 18 kWh zonder warmte vraag van de ruimte thermostaat?
Heb je geen ketel toegevoegd in de Anna en de dip switches op AAN/UIT gezet ipv OpenTHerm in de control box?
Een aantal vragen als dat mag:
1. @Marc001 wat zijn uiteindelijk jouw ervaringen met de Arduino setup die je uitgebreid hebt beschreven? Ik ben aan het overwegen om daarmee aan te gang te gaan. Met als doel om een instelbare weerstand in te schakelen zodra de buitentemp tussen de 0 en 5 is, zodat de buitenvoeler denkt dat het in al die gevallen ca. 6 graden is. En bij vorst geen manipulatie (gewoon op gas verwarmen) en bij warmer dan 5 ook niet.
2. En ik zie bij veel van jullie interessante grafieken met gewenste aanvoertemperaturen, daadwerkelijke aanvoertemperaturen etc. Hoe krijgen jullie dat inzichtelijk? Ik heb in mijn anna app alleen 'thermostaat' links onderin staan, geen 'ketel'
3. En hebben jullie ook een tip hoe ik het geleverde vermogen van mijn warmtepomp kan zien in een grafiek?
4. Mocht iemand sinds het begin betrokken zijn bij dit forum: wat lijkt de slimste manier zijn om de buitenvoeler te manipuleren? Het liefst iets dat terugdraaibaar is i.v.m. garantie... gevoelsmatig zou zo'n weerstand mooi zijn, maar dan wel een instelbare die stopt met maniupuleren als het vriest, voor de zekerheid i.v.m. vorstbeveiliging. Maar goed dan nog zijn er waarschijnlijk vele wegen naar Rome, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast bedankt !
Dat werkt alleen in de web interface van de anna, niet in de app. Je moet dan wel aan heltzelfde netwerk verbonden zitten,bernieh schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:07:
Hoi allen, ik ben nieuw hier en heb een poging gedaan om door alle berichten te gaan. Wat een informatie, super dat iedereen hier zo mee bezig is!
Een aantal vragen als dat mag:
[...]
2. En ik zie bij veel van jullie interessante grafieken met gewenste aanvoertemperaturen, daadwerkelijke aanvoertemperaturen etc. Hoe krijgen jullie dat inzichtelijk? Ik heb in mijn anna app alleen 'thermostaat' links onderin staan, geen 'ketel'
Ik had eerst de buitensensor op de invoer geplakt maar later de methode gebruikt die iemand had beschreven in een plastic flesje met isolatie. Ook in de unit maar in dat laatste geval werkt het bij mij een stuk beter omdat de temperatuur van de sensor lager en stabieler is.4. Mocht iemand sinds het begin betrokken zijn bij dit forum: wat lijkt de slimste manier zijn om de buitenvoeler te manipuleren? Het liefst iets dat terugdraaibaar is i.v.m. garantie... gevoelsmatig zou zo'n weerstand mooi zijn, maar dan wel een instelbare die stopt met maniupuleren als het vriest, voor de zekerheid i.v.m. vorstbeveiliging. Maar goed dan nog zijn er waarschijnlijk vele wegen naar Rome, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast bedankt !
Ik heb als test de control box op aan/uit gezet.service99 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:35:
Dipswitch op aan uit, ketelinstellingen op Anna krijg ik niet aangepast. Werkt nog niet perfect hoor, is ook alleen voor vorst en vochtvrij houden van loods via vloerverwarming.
Nu zou je verwachten dat alleen de ketel naar aan/uit regeling gaat.
Echter merk ik ook totaal ander gedrag ricthing Aurea.
Ervaar jij bij koude temperaturen of het verhogen van de zwarte setpoint lijn ook een toename in afgenomen kwh? Oftewel gaat de Aurea harder werken?
Ik merk bij aan/uit dat de Aurea geen gas lijkt te geven en maar wat pruttelt op 660 - 700 kwh.
Ook al verhoog ik de stooklijn in de Anna (als test).
Terwijl op Opentherm er wel direct gas gegeven wordt.
Echter de dip switches voor aan/uit Opentherm zijn puur voor aansturing ketel (volgens de handleiding).
Dit is wel apart....
Ik weet niet waar je woont, maar in het noorden is het sinds gisteren heel erg zacht en doet de warmtepomp het met 2 vingers in de neus. Vannacht hele nacht op 179W gedraaid, vanmorgen inhalen op 1000W, dat werd na een halfuur 800W en nog een halfuur later pruttelt het ding fijn op 400W verder.
Als je dat afzet tegen een hele ochtend 1200W draaien om een half graadje erbij te krijgen een paar dagen geleden...
Precies dat wist ik._JGC_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:10:
@Marc001 Die dipswitches hebben geen effect op de warmtepomp. De temperatuur van de thermostaat komt gewoon door naar de warmtepompcontroller en die stuurt daar op. Wat die dipswitches doen is de contacten naar de ketel omleiden naar een relais, die hoor je als het goed is klikken als de ketel moet gaan werken.
Ik weet niet waar je woont, maar in het noorden is het sinds gisteren heel erg zacht en doet de warmtepomp het met 2 vingers in de neus. Vannacht hele nacht op 179W gedraaid, vanmorgen inhalen op 1000W, dat werd na een halfuur 800W en nog een halfuur later pruttelt het ding fijn op 400W verder.
Als je dat afzet tegen een hele ochtend 1200W draaien om een half graadje erbij te krijgen een paar dagen geleden....
Als ik dus nu de stooklijn even verhoog als test dan neemt het opgenomen vermogen dus niet toe.
Het gekke is dus dat bij mij de aanvoer temperatuur in verhouding tot de zwarte setpoints lijn achter blijft.
Ook al is het warm buiten als ik een aanvoer setpoint heb van bijvoorbeeld 36 graden moet hij daar heen.
Bij opentherm gebeurt dit dus wel.
Ik heb een compleet andere aansturing gekregen.
Ik weet niet hoe de warmtepompcontroller zelf regelt, ik heb de chip eruit liggen en gebruik een eigen PID regeling. Setpoint kreeg ik op een gegeven moment door communicatiefouten niet meer door van de OT controller, dus die komt gewoon via MQTT binnen (ik gebruik geen Anna maar een DIYLESS Thermostat2).
Heb je de box wel stroomloos gemaakt voor het omzetten van de dipswitches?
Heb dat ding dik 2 jaar en aardig de nukken van dit k*& ding onder de knie. Maar deze is nieuw._JGC_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:02:
Weet je ook zeker dat de stooklijn doorkomt en dat je thermostaat niet alsnog een slimme optimalisatie doet of iets dergelijks?
Ik weet niet hoe de warmtepompcontroller zelf regelt, ik heb de chip eruit liggen en gebruik een eigen PID regeling. Setpoint kreeg ik op een gegeven moment door communicatiefouten niet meer door van de OT controller, dus die komt gewoon via MQTT binnen (ik gebruik geen Anna maar een DIYLESS Thermostat2).
Heb je de box wel stroomloos gemaakt voor het omzetten van de dipswitches?
Stooklijn komt zeker door zonder extra aansturing rechtstreeks uit de Anna.
Het enige wat ik heb gedaan is dipswitches naar aan/uit en een soft reset gedaan op de control box.
Dmv de reset knop op de printplaat.
Zal hem straks eens stroomloos maken.
Ervaringen zijn goed de WP draait door onder 5 en 4 graden. Ook onder vriespunt loopt de unit door.bernieh schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:07:
1. @Marc001 wat zijn uiteindelijk jouw ervaringen met de Arduino setup die je uitgebreid hebt beschreven? Ik ben aan het overwegen om daarmee aan te gang te gaan. Met als doel om een instelbare weerstand in te schakelen zodra de buitentemp tussen de 0 en 5 is, zodat de buitenvoeler denkt dat het in al die gevallen ca. 6 graden is. En bij vorst geen manipulatie (gewoon op gas verwarmen) en bij warmer dan 5 ook niet.
Ik heb de code aangepast en heb een tweede temp sensor in de kast op de retourleiding zitten.
Mocht de CV ketel voor hele lange tijd draaien dan schakelt de weerstand uit bij +3 graden retour.
Nu zal dit niet snel gebeuren, elk uur probeert de controlbox de WP te starten.
Er zal dus steeds warm retour water de unit in gaan.
Lukt het de WP niet dan gaat de ketel weer aan voor een uur.
Het werkt zeer stabiel met de Arduino. Ding staat 365 dagen aan en nog nooit issues gehad.
Ik zou wel de code gebruiken met LCD deze dus:
Marc001 in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Dan heb je inzicht wat er gebeurt.
Je moet wel handig zijn en het leuk vinden en weten waar je mee bezig bent.
In deze post heb ik een beetje een how to geschreven.
Marc001 in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Dan is het niet nodig de draden door te knippen.
De molex past niet helemaal zuiver hou er rekening mee dat je deze goed aandrukt.
Te controleren door op het PCB display de D6 waarde te bekijken.
Ik schakel met een 24K weerstand. Dat is dan 5 graden constant voor de WP.
Over een paar weken kom ik met een update aangezien ik voor de optie ga van @Joris v L en @Tha Best
Spullen zijn er en al wat werkzaamheden gedaan.
Begrijp ik je goed dat je die extra temp sensor hebt toegevoegd om tóch onder het vriespunt ook de WP te activeren maar nog wel de zekerheid in te bouwen dat de vorst-beveiliging altijd inschakelt wanneer nodig? Dus stel de temp buiten is heel lang onder 0, en de WP heeft bij elke poging onvoldoende vermogen om delta t van 5 te halen, en daardoor blijft de cv ketel lange tijd draaien en koelt de temp van het retourwater van de warmtepomp richting vriespunt, dan schakelt die extra temp meter de weerstand uit als retourwater < 3 graden komt, zodat vorstbeveiliging actief wordt? Klopt het dat dit niet nodig is als je op de Arduino instelt dat de weerstand uitgeschakeld wordt bij een daadwerkelijke buitentemp van 0 graden?
Ik ben in ieder geval enthousiast en ga hiermee aan de gang!
En als ik nog één vraag erbij mag stellen: ik lees ook dat het onhandig is dat de WP na een stilstand van x minuten/uren 20 minuten opstart op 600w. En als de delta T van 5 niet gehaald wordt, het systeem overschakelt naar gas. Klopt het dat hier nog geen oplossing voor ontdekt is? En als er geen oplossing is, is er misschien wel een soort second-best optie, zoals iets doen in de anna instellingen wanneer dit voorkomt?
Inderdaadbernieh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:31:
@Marc001 Dit klinkt super, bedankt voor de uitgebreide toelichting!
Begrijp ik je goed dat je die extra temp sensor hebt toegevoegd om tóch onder het vriespunt ook de WP te activeren maar nog wel de zekerheid in te bouwen dat de vorst-beveiliging altijd inschakelt wanneer nodig? Dus stel de temp buiten is heel lang onder 0, en de WP heeft bij elke poging onvoldoende vermogen om delta t van 5 te halen, en daardoor blijft de cv ketel lange tijd draaien en koelt de temp van het retourwater van de warmtepomp richting vriespunt, dan schakelt die extra temp meter de weerstand uit als retourwater < 3 graden komt, zodat vorstbeveiliging actief wordt?
Klopt ook, je past dan de treshold aan.Klopt het dat dit niet nodig is als je op de Arduino instelt dat de weerstand uitgeschakeld wordt bij een daadwerkelijke buitentemp van 0 graden?
Er zijn wel oplossingen maar dan ga je echt de IC van de controlbox programmeren / ondermijnen.En als ik nog één vraag erbij mag stellen: ik lees ook dat het onhandig is dat de WP na een stilstand van x minuten/uren 20 minuten opstart op 600w. En als de delta T van 5 niet gehaald wordt, het systeem overschakelt naar gas. Klopt het dat hier nog geen oplossing voor ontdekt is?
Via de Anna valt niets te regelen, geeft puur de setpoints door. Alleen door je stookcurve flink laag te houden kun je misschien het gedrag van de Controlbox voorkomen. Echter heb je dan wel denk ik een mega goed geisoleerd huis.En als er geen oplossing is, is er misschien wel een soort second-best optie, zoals iets doen in de anna instellingen wanneer dit voorkomt?
Hardwarematig is het op te lossen door een buffervat met circulatie pomp aangestuurd op WP aanvoer of retour zoals Joris en Tha Best hebben gedaan.
Daar werk ik nu ook aan en dan iets geavanceerder met uitbreidingsmogelijkheden (extra heater bij defrost bijvoorbeeld). Dat spul heb ik toch nodig als ik vermoedelijk over 2 jaar overstap op een goed werkende WP i.p.v. dit gedrogt (controlbox).
Er is een manier die is wel duur: een nieuw printplaat met modernere firmware.bernieh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:31:
[...]
En als ik nog één vraag erbij mag stellen: ik lees ook dat het onhandig is dat de WP na een stilstand van x minuten/uren 20 minuten opstart op 600w. En als de delta T van 5 niet gehaald wordt, het systeem overschakelt naar gas. Klopt het dat hier nog geen oplossing voor ontdekt is? En als er geen oplossing is, is er misschien wel een soort second-best optie, zoals iets doen in de anna instellingen wanneer dit voorkomt?
Zie Douwetje in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Ik ga dit weekend alles bestellen en er z.s.m. mee aan de gang. Twee checkvragen nog:
1. Heeft iemand een link van een 24kOhm weerstand die goed werkt?
2. @Marc001 in jouw uitgebreide omschrijving in oktober 2024 noem je 2 molex producten: https://domoticx.net/webs...tch-male-tht-horizontaal/ en https://domoticx.net/webs...-pitch-female-26awg-10cm/. Nu ben ik een leek en zie ik op die webpagina's niet expliciet het woord 'Molex' staan, zijn deze url's nog correct/up-to-date?
Mvg,
Bernie
Ja die kloppen nog.bernieh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:05:
Geweldig, wederom bedankt @Marc001
Ik ga dit weekend alles bestellen en er z.s.m. mee aan de gang. Twee checkvragen nog:
1. Heeft iemand een link van een 24kOhm weerstand die goed werkt?
2. @Marc001 in jouw uitgebreide omschrijving in oktober 2024 noem je 2 molex producten: https://domoticx.net/webs...tch-male-tht-horizontaal/ en https://domoticx.net/webs...-pitch-female-26awg-10cm/. Nu ben ik een leek en zie ik op die webpagina's niet expliciet het woord 'Molex' staan, zijn deze url's nog correct/up-to-date?
Mvg,
Bernie
Nope zelfde gedrag. Hij had andere klachten.Douwetje schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:04:
[...]
Er is een manier die is wel duur: een nieuw printplaat met modernere firmware.
Zie Douwetje in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Heb intussen maar een ESP32 met een dubbel relay bordje in de controle kast gehangen. Daarmee kan ik de WP-test knop automatisch indrukken + de CV schakelaar omzetten als 't moet. Verder heb ik de CV ketel losgekoppeld hangen van de Aurea met een DIYLESS themostaat. Dit wil zeggen dat ik die via homeassistant aanstuur met 2c lager dan het instelpunt van de WP.
En mbt. de buiten-temp sensor, die hangt in de kast tijdens deze koude periode. Maar wel tegen de buitenkant aangeplakt met wat aluminum tape. Dus vannacht bijv. ging ie niet aan bij -6c.
Verder laat ik m'n homeassistant berekenen of het goedkoper is met gas te stoken dan met elektra (dynamische elektra prijzen vs de geschatte COP van de unit (bierviltje berekening dmv. nauwste vernauwing 15mm in de kogelkraan e.d.)).
Tot zover gaat alles prima. Maar bij mij zit er nu een issue sinds de laatste homeassistant updates dat de Anna thermostaat connectie verliest. Zijn er nog meer mensen hier die de Anna gebruiken + Home assistant? Gaat jullie addon ook in unavailable na een tijdje? (Ik kan de Anna pingen tijdens zo'n unavailable moment).
Ik gebruik Anna in Home assistant in combi met een esp die de buitentemp waarde regelt hij is nu sinds laatse stop ivm temp bereikt nu 17 uur aan met -5 als laagste buitentemp en helaas zoals andere al aangaven gaat hij elke 45 min in defrost maar pakt netjes door waardoor hij telkens rond 900 watt terug moduleerd. Had liever iets langere run gehad waardoor hij niet steeds naar 1500 piekt.Aapje schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:44:
Ben sinds december ook een Aurea eigenaar, had door dit topic al de verwachting dat ik flink moest modden eraan. (Blackfriday deal 1250,- + goedkope installatie en de subsidie teruggekregen van 2100+/- dus voor mij is ie gratis geweest).
Heb intussen maar een ESP32 met een dubbel relay bordje in de controle kast gehangen. Daarmee kan ik de WP-test knop automatisch indrukken + de CV schakelaar omzetten als 't moet. Verder heb ik de CV ketel losgekoppeld hangen van de Aurea met een DIYLESS themostaat. Dit wil zeggen dat ik die via homeassistant aanstuur met 2c lager dan het instelpunt van de WP.
En mbt. de buiten-temp sensor, die hangt in de kast tijdens deze koude periode. Maar wel tegen de buitenkant aangeplakt met wat aluminum tape. Dus vannacht bijv. ging ie niet aan bij -6c.
Verder laat ik m'n homeassistant berekenen of het goedkoper is met gas te stoken dan met elektra (dynamische elektra prijzen vs de geschatte COP van de unit (bierviltje berekening dmv. nauwste vernauwing 15mm in de kogelkraan e.d.)).
Tot zover gaat alles prima. Maar bij mij zit er nu een issue sinds de laatste homeassistant updates dat de Anna thermostaat connectie verliest. Zijn er nog meer mensen hier die de Anna gebruiken + Home assistant? Gaat jullie addon ook in unavailable na een tijdje? (Ik kan de Anna pingen tijdens zo'n unavailable moment).
Huis blijft op temp met huiskamer 22 graden de hal zoals je via wp ziet 19,5/20 en rest van woning 18/19 graden (vrijstaande woning). Ik heb hem sinds december draaien en ben tot nu toe tevreden!
Anna blijft tot heden werken maar heb ook gehad dat hij in ha steeds de wifi ip van smile pakte plaats van lan ip waardoor je unavailable krijgt. Wifi verwijderd in smile en natuurlijk vast ip voor lan geen probleem meer gehad.
Verbruikswaarde is pas sinds gister in ha verwerkt dus deze komen niet overeen met vanaf december;)
[ Voor 7% gewijzigd door Jaguar88 op 15-02-2026 11:56 ]
/f/image/49YPhI23ghadN5RwKmvfUn0E.png?f=fotoalbum_large)