Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• mhulsman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-01 16:32
wybe-V schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:37:
Ik heb de oude thermostaat van de cv weer terug gezet op de cv en de controle box niet aan gesloten op de cv
Dus cv is onafhankelijk van de wp
Kan de cv en wp te gelijk gebruiken hierdoor is het water sneller op temperatuur en neemt de wp het hierna over
Dit klinkt geweldig.
Kan je, voor een leek, uitleggen wat je hiervoor moet doen?
Dan vraag ik installateur om dit ook zo in te richten.

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-01 17:21
Van controlebox de verbinding naar cv weg halen en oude thermostaat cv terug plaatsen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Houd er rekening mee dat als je ze tegelijk laat werken dat de ketel de warmtepomp gaat opdrijven wat ten koste gaat van het rendement.

Aan de andere kant: als je warmtepomp in vorstbeveiliging gaat duwt de pomp de retour zo terug in de aanvoer waardoor de temperatuur bij je radiatoren afneemt. Dan kan het idd interessant zijn om de warmtepomp aan te sturen zodat de retour enkele graden opgewarmd wordt.

De meeste ketels hebben een walhalla aan vermogen beschikbaar, daar hoeft je warmtepomp niks aan toe te voegen.

• mhulsman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-01 16:32
wybe-V schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:02:
Van controlebox de verbinding naar cv weg halen en oude thermostaat cv terug plaatsen
Dank voor de hulp!
Check of ik goed begrijp:
De CV zal dan werken met CV thermostaat zoals voor plaatsen van de WP ?
Hoe wordt de WP getriggered om aan te gaan? Of gaat dit met de mee geleverde Plugwise Anna thermostaat?

• wybe-V
Alle bij eigen thermostaat, WP met Anna thermostaaten en CV eigen thermostaat
wp en cv zijn dus niet met elkaar verbonden/gekoppeld
Je kunt wel het cv vermogen en pomp-snelheid cv stek verminderen

• wybe-V
Doordat de WP en CV voor een korte tijd samen werken is de water temperatuur veel snellen op temp na een nacht verlaging. Als dit binnen 20 min is kan hierna de WP het systeem warm houden en gaat de WP na 20 min naar een hoger vermogen

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-01 16:02
wybe-V schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:37:
Ik heb de oude thermostaat van de cv weer terug gezet op de cv en de controle box niet aan gesloten op de cv
Dus cv is onafhankelijk van de wp
Kan de cv en wp te gelijk gebruiken hierdoor is het water sneller op temperatuur en neemt de wp het hierna over
Ja daaar zit ik dus precies ook aan te denken. Ik heb nog die isense thermostaat. Die anna blijft dus wel aan de controlbox. Hoef je dan alleen die cv opentherm / oude telfoonkabel los te maken van de controlbox?

reg

willem

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
wybe-V schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:23:
Alle bij eigen thermostaat, WP met Anna thermostaaten en CV eigen thermostaat
wp en cv zijn dus niet met elkaar verbonden/gekoppeld
Je kunt wel het cv vermogen en pomp-snelheid cv stek verminderen
Als ik de cv loskoppel van de wp box gaat bij mij de plugwise Adam in de stress en weigert verder te werken.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:44
schjjaap schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Als ik de cv loskoppel van de wp box gaat bij mij de plugwise Adam in de stress en weigert verder te werken.
Als je hem instelt op aan/uit ipv. Opentherm zou het moeten werken.

• schjjaap
  • Nu online
Kindrih schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Niet aan gedacht! Top.

• _JGC_
  • Nu online
Kindrih schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Daarmee hef je ook een boel quirks op. Niet elke ketel gaat even makkelijk met elke thermostaat.

Ik stook met een DIYLESS thermostaat. Als die 10.1 graden setpoint berekent start de ketel direct op en gaat 40 graden maken. Met de controlbox ertussen start de ketel pas op als de thermostaat 20 graden vraagt, dat is nml de setpoint waarop de controlbox normaalgesproken de warmtepomp inschakelt.

In mijn geval is de ketel vastgezet op 25% vermogen en vaste temperatuur van 40 graden. Met 5 graden overshoot komt dat precies uit op max setpoint van 45 die de thermostaat aanhoudt. OpenTherm voegt 0,0 toe tov aan/uit in mijn geval.

• wkloppen
_JGC_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Daarmee hef je ook een boel quirks op. Niet elke ketel gaat even makkelijk met elke thermostaat.

Ik stook met een DIYLESS thermostaat. Als die 10.1 graden setpoint berekent start de ketel direct op en gaat 40 graden maken. Met de controlbox ertussen start de ketel pas op als de thermostaat 20 graden vraagt, dat is nml de setpoint waarop de controlbox normaalgesproken de warmtepomp inschakelt.

In mijn geval is de ketel vastgezet op 25% vermogen en vaste temperatuur van 40 graden. Met 5 graden overshoot komt dat precies uit op max setpoint van 45 die de thermostaat aanhoudt. OpenTherm voegt 0,0 toe tov aan/uit in mijn geval.
@_JGC_ wat bedoel je precies met normaal gesproken? Is het zo dat de controlbox de wp uberhaupt pas inschakelt als de thermostaat op 20 graden staat? Ie: even voor mijn duideliujkheid: ik dacht dat de thermostaat een setpoint (=aanvoertemp) stuurt naar de controlbox, niet de gevraagde kamertemp. Maw: is er schijnbaar een minimale aanvoertemp waarde waarop de controbox reageert?

reg

willem

• _JGC_
  • Nu online
wkloppen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:30:
[...]

@_JGC_ wat bedoel je precies met normaal gesproken? Is het zo dat de controlbox de wp uberhaupt pas inschakelt als de thermostaat op 20 graden staat? Ie: even voor mijn duideliujkheid: ik dacht dat de thermostaat een setpoint (=aanvoertemp) stuurt naar de controlbox, niet de gevraagde kamertemp. Maw: is er schijnbaar een minimale aanvoertemp waarde waarop de controbox reageert?

reg

willem
De thermostaat stuurt een setpoint voor watertemperatuur. In de specs staat 10 graden voor uit. Behalve een setpoint stuurt de thermostaat een CH_ON commando. Mijn intergas ketel negeert CH_ON en gaat stoken zodra setpoint boven de 10 graden komt. De controlbox doet pas iets als setpoint boven de 20 graden komt.

Zolang setpoint onder de kamertemperatuur ligt hoort je ketel niet te stoken, dus die 10.1 graden waarop mijn ketel van start gaat is idioot. De 20 graden van de controlbox is logischer.

Ik ben ook gaan begrijpen waarom ik altijd forse overshoots had bij stoken met deze thermostaat. Zolang de PID regeling niet helemaal terugregelt naar 10 graden bleef de ketel stoken.

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-01 17:39
_JGC_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:09:
[...]

De thermostaat stuurt een setpoint voor watertemperatuur. In de specs staat 10 graden voor uit. Behalve een setpoint stuurt de thermostaat een CH_ON commando. Mijn intergas ketel negeert CH_ON en gaat stoken zodra setpoint boven de 10 graden komt. De controlbox doet pas iets als setpoint boven de 20 graden komt.

Zolang setpoint onder de kamertemperatuur ligt hoort je ketel niet te stoken, dus die 10.1 graden waarop mijn ketel van start gaat is idioot. De 20 graden van de controlbox is logischer.

Ik ben ook gaan begrijpen waarom ik altijd forse overshoots had bij stoken met deze thermostaat. Zolang de PID regeling niet helemaal terugregelt naar 10 graden bleef de ketel stoken.
Voor de duidelijkheid, met thermostaat wordt dan jouw DIYLESS bedoeld.
Zover ik begrijp dus niet de Plugwise / Anna.
Aangezien jouw systeem en IC’s behoorlijk getweaked zijn.

• wkloppen
Nog een vraagje. Je zegt de conttolbox doet pas iets als het setpoint 20 graden of meer is. Bedoel je daarmee dat de controlbox uberhaupt een signaal naar of de cv of de wp stuurt met een setpoint van 20 of meer?

• _JGC_
  • Nu online
wkloppen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:13:
Nog een vraagje. Je zegt de conttolbox doet pas iets als het setpoint 20 graden of meer is. Bedoel je daarmee dat de controlbox uberhaupt een signaal naar of de cv of de wp stuurt met een setpoint van 20 of meer?
In opentherm modus wordt de thermostaat gewoon doorgekoppeld naar de ketel als de temperatuur onder de 4,6 graden komt. In aan/uit modus wordt de ketel idd pas aangezet als de gevraagde watertemperatuur 20 of meer is.

In principe wordt de warmtepomp pas aangestuurd als het setpoint boven de 20 graden komt. Met de eigen regeling stook ik vanaf 18 graden en gaat de warmtepomp pas uit als setpoint afgerond 15 graden is.

Ik heb in mijn geval alleen de warmtepompcontroller opnieuw geïmplementeerd, de controller die met ketel en thermostaat communiceert is nog origineel.

• schjjaap
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPl_Q2Ran7mv72RIaHFcIX2WNCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wo5s0N1iNFlDpLIIEy6TvAWW.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een software reset gemaakt in Home Assistant die de WP kast uit en aan zet als hij overschakelt naar de CV (dat had iemand al in hardware gedaan). Samen met verlagen van de max T (naar 32 gr) blijft de Aurea nu ons huis warm houden (lauw, 17.5 graden). Heel veel defrosts, dat wel. Ongeveer een op de 3-4 defrosts die zorgt dat de controller naar de (niet werkende) ketel overschakeld, dan detecteerd HA dat door het feit dat de WP minder dan 10W vraagt terwijl er wel warmtevraag is en reset de boel zodat hij weer met de WP verder gaat.

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:12
schjjaap schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:29:
[Afbeelding]

Ik heb een software reset gemaakt in Home Assistant die de WP kast uit en aan zet als hij overschakelt naar de CV (dat had iemand al in hardware gedaan). Samen met verlagen van de max T (naar 32 gr) blijft de Aurea nu ons huis warm houden (lauw, 17.5 graden). Heel veel defrosts, dat wel. Ongeveer een op de 3-4 defrosts die zorgt dat de controller naar de (niet werkende) ketel overschakeld, dan detecteerd HA dat door het feit dat de WP minder dan 10W vraagt terwijl er wel warmtevraag is en reset de boel zodat hij weer met de WP verder gaat.
Mooi resultaat. Defrosts is normaal. Dus na 3 of 4 defrosts gaat de ketel aan? Wanneer neemt de monoblock het dan automatisch weer over?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

• schjjaap
  • Nu online
dotternetta schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Mooi resultaat. Defrosts is normaal. Dus na 3 of 4 defrosts gaat de ketel aan? Wanneer neemt de monoblock het dan automatisch weer over?
Nadat de control box is gereset neem het monoblock het weer over.

Dat is alleen succesvol als hij snel genoeg de gevraagde water temp haalt. Die heb ik dus laag moeten zetten. Ik laat HA ook de max water temp aanpassen (nooit hoger dan 4 graden boven de huidige water temp). Jammer genoeg check plugwise die max water temp niet erg vaak dus dan krijg je soms toch een hoge gevraagde temp.

• _JGC_
  • Nu online
@schjjaap Je kunt ook de reset-knop triggeren schijnt het. Dan hoef je niet de hele kast spanningsloos te maken.

Moet zeggen dat hier de warmtepomp er best wel moeite mee heeft om 20 graden te houden. Heb nu 's nachts de ketel aan om het op 20 te houden, zie je steeds een zaagtandje van 19.9 naar 20.1 en een ketel die 1x per uur een halfuur brandt. Gasverbruik is heel laag, 2 kuub om de hele nacht op 20 te houden. Als ik nachtverlaging doe en 's morgens weer moet opstoken kost me dat meer.
Vanmorgen was het 20.1 om 7 uur en werd de warmtepomp weer uit z'n stille modus getrokken. Koelde langzaam af naar 19.8 en inmiddels staat dat ding de hele ochtend alweer te stoken op 1200W. Is nu wel lekker 20.1 graden overigens.
Had vanmorgen nog even de 1400W stand vrijgeschakeld, maar dan volgt direct een defrost of kakt het vermogen in naar 700W. Lekker op stand 6 / 1200W laten stoken, wordt vanzelf warm :).

Moet nog even kijken wat ik met de defrost detectie van de heatboosters doe. Die detecteren uiteindelijk de defrost en dan stopt de geforceerde ventilatie even, maar tot nu toe is de watertemperatuur niet onder de kamertemperatuur geweest dus mogen die fans gewoon doordraaien wat mij betreft.

• dotternetta
schjjaap schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Nadat de control box is gereset neem het monoblock het weer over.

Dat is alleen succesvol als hij snel genoeg de gevraagde water temp haalt. Die heb ik dus laag moeten zetten. Ik laat HA ook de max water temp aanpassen (nooit hoger dan 4 graden boven de huidige water temp). Jammer genoeg check plugwise die max water temp niet erg vaak dus dan krijg je soms toch een hoge gevraagde temp.
Maar als je geen reset doet, pakt ie het dan later zelf weer op? Wij hebben niets gewijzigd alleen de buitenvoeler verplaatst en ik zie ik probeer te begrijpen waarom dit domme ding zo doet

• schjjaap
  • Nu online
dotternetta schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Maar als je geen reset doet, pakt ie het dan later zelf weer op? Wij hebben niets gewijzigd alleen de buitenvoeler verplaatst en ik zie ik probeer te begrijpen waarom dit domme ding zo doet
Na een hele tijd wel. Maar aangezien mijn CV ketel kapot is wil ik daar niet op wachten.

• schjjaap
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:50:
@schjjaap Je kunt ook de reset-knop triggeren schijnt het. Dan hoef je niet de hele kast spanningsloos te maken.

Moet zeggen dat hier de warmtepomp er best wel moeite mee heeft om 20 graden te houden. Heb nu 's nachts de ketel aan om het op 20 te houden, zie je steeds een zaagtandje van 19.9 naar 20.1 en een ketel die 1x per uur een halfuur brandt. Gasverbruik is heel laag, 2 kuub om de hele nacht op 20 te houden. Als ik nachtverlaging doe en 's morgens weer moet opstoken kost me dat meer.
Vanmorgen was het 20.1 om 7 uur en werd de warmtepomp weer uit z'n stille modus getrokken. Koelde langzaam af naar 19.8 en inmiddels staat dat ding de hele ochtend alweer te stoken op 1200W. Is nu wel lekker 20.1 graden overigens.
Had vanmorgen nog even de 1400W stand vrijgeschakeld, maar dan volgt direct een defrost of kakt het vermogen in naar 700W. Lekker op stand 6 / 1200W laten stoken, wordt vanzelf warm :).

Moet nog even kijken wat ik met de defrost detectie van de heatboosters doe. Die detecteren uiteindelijk de defrost en dan stopt de geforceerde ventilatie even, maar tot nu toe is de watertemperatuur niet onder de kamertemperatuur geweest dus mogen die fans gewoon doordraaien wat mij betreft.
Dank je, ja, dat kan (flink eind terug beschreven) maar nu even geen zin om te solderen.

Ik vind dat nog knap die 20 graden!. Ik krijg het alleen met de WP niet warmer dan 17.5 graden op het moment. Best goed geisoleerd (14 cm isovlas) maar wel vrijstaand (drijvend) met 250m^2 buitengevel. Daar lekt wel wat warmte weg....

• _JGC_
  • Nu online
schjjaap schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Dank je, ja, dat kan (flink eind terug beschreven) maar nu even geen zin om te solderen.

Ik vind dat nog knap die 20 graden!. Ik krijg het alleen met de WP niet warmer dan 17.5 graden op het moment. Best goed geisoleerd (14 cm isovlas) maar wel vrijstaand (drijvend) met 250m^2 buitengevel. Daar lekt wel wat warmte weg....
20.4 inmiddels. Wel van defrost naar defrost en steeds een klein beetje warmer. Aanvoertemperatuur is na uren stoken nu 39.5 graden.

Ding heeft het echt zwaar zonder zon. Zonnepanelen zijn vandaag nog niet eens opgestart zo grijs is het de hele dag. Hebben voor een flink raam op zuid (260x180), maar als de zon zich niet laat zien verlies je daar alleen maar warmte ipv dat het warmte geeft.

• wybe-V
Ook erg veel defrost, heb het nu zo gemaakt dat de cv ook even aangaat tijdens de defrost
Heb een temp voeler op de cv leiding net achter de wp
Als de temp te laag wordt schakels deze de cv via een een aansluiting op de cv voor vorstbeveiling
Met deze dag kan ik nog één watertemperatuur halen van 46a47 vragen
Hoger lukt niet, na een defrost kijk de controle box ook of de temp weer 20min wordt gehaald
Met deze dagen met heel erg veel difrost gebruik ik ca 1,2 a1,3 m3 gas

• wkloppen
anna display...
Ik heb het geloof ik wel eens gelezen dat het wp icoontje vaak onterecht wordt weergegeven. Of kan dit een defrost cycle zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCaU8BTPop_Mmuwe1IiauJO6imM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7U3Dps5oseU58TptxV4dZgOM.jpg?f=fotoalbum_large

• Kindrih
Ik zit nog te denken, is het een goed idee om een warmtewisselaar na de warmtepomp te plaatsen. Dit kleine circuit tussen de warmtepomp en warmtewisselaar te vullen met antivries, dan kan de bypass er uit en kun je de buitenvoeler voor de gek houden zonder bang zijn voor bevriezing.

• _JGC_
  • Nu online
wybe-V schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:18:
Ook erg veel defrost, heb het nu zo gemaakt dat de cv ook even aangaat tijdens de defrost
Heb een temp voeler op de cv leiding net achter de wp
Als de temp te laag wordt schakels deze de cv via een een aansluiting op de cv voor vorstbeveiling
Met deze dag kan ik nog één watertemperatuur halen van 46a47 vragen
Hoger lukt niet, na een defrost kijk de controle box ook of de temp weer 20min wordt gehaald
Met deze dagen met heel erg veel difrost gebruik ik ca 1,2 a1,3 m3 gas
Hier met moeite de 40 graden. Warmtepomp staat idd te defrosten als een malle. Het patroon van de temperatuur uit de warmtepomp volgt ongeveer het patroon van de nacht wat de CV ketel doet, enige verschil is dat er geen scherpe hoeken in zitten.

Ben niet ontevreden overigens, het was vannacht en vanmorgen -5 hier, woning blijft goed op temperatuur. Lukt nu zelfs om naar 20.5 door te stoken. En dat met radiatoren in een huis van 1978 :)

Had je me 15 jaar geleden niet moeten vragen overigens... toen werd het met 70 graden nog niet warm :X.

• schjjaap
  • Nu online
Kindrih schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:35:
Ik zit nog te denken, is het een goed idee om een warmtewisselaar na de warmtepomp te plaatsen. Dit kleine circuit tussen de warmtepomp en warmtewisselaar te vullen met antivries, dan kan de bypass er uit en kun je de buitenvoeler voor de gek houden zonder bang zijn voor bevriezing.
Een stuk terug in het forum heeft iemand zoiets gedaan met voor zover ik het begrijp een hydraulisch gesheiden buffervat met neem ik aan een spiraal waarmtewisselaar https://gathering.tweaker...message/83726750#83726750

Niet met glycol gevuld in dat geval maar dat kan altijd. Ik zit zelf aan zoiets denken. Het maakt het veiliger als de stroom een keer uitvalt en een betere buffer voor defrosts. Bovendien heeft ons houten huis erg weinig thermische traagheid dus dat help daar ook wat voor.

• Larsdedj
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-01 17:01
Koste me even tijd om alles door te spitten, veel mensen houden de warmtepomp voor de gek om door te stoken onder de 5 graden. Ik ben dit ook van plan. Ik heb zelf de volgende oplossing bedacht, wellicht hebben andere mensen hiermee ervraring?

-dubbele thermostaat kopen (een STC-3008), deze werkt op 230V.
-dubbel relais contact aansturen (nc + no).
- 2 condities (zie tekening).
Als aan beide condities wordt voldaan fop ik de WP in een buitentemp van 5 graden d.m.v. een weerstand.
Als een van beide condities niet actief is werkt de originele sensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSwdYXm9v4YAu6p9Cfe6nERDQoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tT71GcohEpGiayu0ILXuaTzr.png?f=fotoalbum_large
Lijkt mij een zeer kosten effectieve en eenvoudige oplossing.

Woning is 70M2 en goed geisoleerd. hebben een CW5 ketel i.v.m. bad en dubbele stort douche, maar de ketel kan niet verder terug moduleren waardoor ik nu de klasieke zaagtand heb tijdens het verwarmen.Wel jammer dat deze setting van 4 graden niet is vrijgegeven, had veel mensen tijd en frustratie gescheeld :)

• Marc001
Larsdedj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:
Koste me even tijd om alles door te spitten, veel mensen houden de warmtepomp voor de gek om door te stoken onder de 5 graden. Ik ben dit ook van plan. Ik heb zelf de volgende oplossing bedacht, wellicht hebben andere mensen hiermee ervraring?

Als aan beide condities wordt voldaan fop ik de WP in een buitentemp van 5 graden d.m.v. een weerstand.
[Afbeelding]

Woning is 70M2 en goed geisoleerd. hebben een CW5 ketel i.v.m. bad en dubbele stort douche, maar de ketel kan niet verder terug moduleren waardoor ik nu de klasieke zaagtand heb tijdens het verwarmen.Wel jammer dat deze setting van 4 graden niet is vrijgegeven, had veel mensen tijd en frustratie gescheeld :)
Dit gaat werken, goed om te zien dat je een safety hebt bij vorst en retour water onder de vier graden.
Dan schakelt de waterpomp aan en eventueel bij nog meer vorst ook de compressor.

Ik ben bezig met mijn Arduino om die safety er ook in te verwerken (Tretour <4 C -> 24KOhm Weerstand uit).
Ik plaats dan wel de retour meter vlakbij de pomp, zal niet veel uitmaken.

Wacht nog even op 1 stukje hardware en als alles werkt zal ik het weer posten incl Arduino code.

• wybe-V
Als die 20 minuten bewaking in de controle box op een slimme makkelijke manier er uit gehaald gehaald kan worden door een IC te vervangen voor een aangepast type is deze WP zo slecht nog niet
De temp bewaking dat de WP uit schakelt onder de 4 graden is gemakkelijk te overbruggen
Mogelijk ziet iemand nog een oplossing voor de 20 minuten bewaking een oplossing

• Larsdedj
Voor zover ik weet kun je de anna en zeker de Adam op Eco instellingen zetten, dan zou die de gevraagde temperatuur aanpassen zodat deze binnen de 5 graden delta blijft. gewenste verhoging in graden moet dan laag staan en de voorverwarmtijd lang. Als het goed is moet hij dan niet snel overschakelen op de ketel. Als er echt niet voldoende vermogen is houd het natuurlijk op. Je vraag immers een ruimte temperatuur.

• schjjaap
  • Nu online
Larsdedj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:

[Afbeelding]
Dat klinkt goed..... Ik begrijp alleen de bedrading niet.. Dit is wat ik er van maak:

- een sensor op de retour (dat is de vorstbeveiliging) (#1)
- andere sensor op de plek van de buitenthermometer van de WP (#2)
- #1 bepaald of relay #1 open of dicht staat (> 4 dicht)
- # 2 bepaald of relay #2 open of dicht staat (< 5 dicht)

Als beide dicht staan dan zou de WP niet de eigen sensor moeten zien maar een weerstand die een graad of 5 aangeeft.

Maar hoe je dat nu doet? Ik zie alleen maar iets voor me waar de weerstand er dan in parallel bij staat?

• Marc001
schjjaap schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Dat klinkt goed..... Ik begrijp alleen de bedrading niet.. Dit is wat ik er van maak:

- een sensor op de retour (dat is de vorstbeveiliging) (#1)
- andere sensor op de plek van de buitenthermometer van de WP (#2)
- #1 bepaald of relay #1 open of dicht staat (> 4 dicht)
- # 2 bepaald of relay #2 open of dicht staat (< 5 dicht)

Als beide dicht staan dan zou de WP niet de eigen sensor moeten zien maar een weerstand die een graad of 5 aangeeft.

Maar hoe je dat nu doet? Ik zie alleen maar iets voor me waar de weerstand er dan in parallel bij staat?
Weerstand gaat in serie, dacht eerst ook parallel.
Even goed naar de schakelaars kijken van het relais.
Het is wat lastig getekend.

Het is hetzelfde principe als mijn oplossing.
Extraatje hier is de vorst beveiliging.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 06-01-2026 22:15 ]

• wybe-V
Ik heb een vergelijkbare schakeling
Met ca 7 graden schakel ik de de weerstand in en de andere temp voeler heb ik in de kast op de retour leiding binnen in de WP en deze schakelt bij 2a3 graden de resetknopje op het display-print binnen in de WP
Deze rest start de circulatiepomp van de WP en pompt het water 20 minuten rond
Water temp van het cv systeem uit het huis is ca 18 graden, hierdoor blijft de WP vorst vrij
Nu het in de nacht ca -3 a -5 graden is draait de WP eigenlijk de hele nacht door
Ik zet de watertemperatuur via Anna voor de nacht op 37a38 graden op ca 850 watt en overdag op ca 45a46 graden op ca 1500 a 1650 watt
Totaal verbruik ca 26 kWh in 24 uur
Vandaag ca 30 defrost gehad en 1,8 m3 gas verbruikt

[ Voor 8% gewijzigd door wybe-V op 06-01-2026 23:30 ]

• wkloppen
Ik ben ook zeker geinteresseerd in die schakeling. Snap de tekening ook niet helemaal

• Marc001
Dit is mijn nieuwe schakeling met een Arduino.
Zodra het weer wat beter wordt plaats ik de Retour Temperatuur sensor in de kast ter hoogte van de waterpomp en push ik de nieuwe Arduino coding.

Die -8 is waarschijnlijk te laag, dan trekt die Aurea het niet meer vermoed ik.

Er is geen vorst bescherming bij een actieve 24kOhm (relais is HIGH = NO).
Daarom is er een extra temperatuur sensor op de retour / waterpomp in de Aurea.
Mocht de Aurea het niet trekken zal de ketel aanspringen en loop je risico op bevriezing Aurea.
De temperatuur in de buurt van de waterpomp zal terug lopen door de kou.
Bij 3 graden gaat de 24kOhm naar inactief en begint de waterpomp te draaien door de Aurea Temp Sensor.
De temperatuur stijgt en boven de 3 graden wordt de 24kOhm weer actief.

Mocht de voeding van de Arduino kapot gaan of andere issues dan zal het relais altijd naar NC gaan door de veer in het relais. De temp sensor van de Aurea is dan weer actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hkHgzmowRgYolN9O-jBMnk8M-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7J5JDMPyJzldMMjaeMLmC2W.jpg?f=fotoalbum_large

• Kindrih
Ik heb een prijs aanvraag gedaan bij Chofu voor het leveren van drie printen, als dit een beetje betaalbaar is overweeg ik om deze te bestellen en te plaatsen in de atlantic machine. Ook kwam ik volgende project tegen; https://github.com/openhp/HeatPumpController/ misschien ook interessant om op te pakken.

• LingeBed
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:47
Sinds het zo koud is buiten draait hier de cv de hele dag. Dat is geen probleem, maar waarom zie ik dan in de grafiek dat de warmtepomp nog steeds meedoet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTDxl7w01gkTVl6QJPPpZ-W1MLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRycqW9w7GO8AFgPeqVPXWdf.jpg?f=fotoalbum_large

• Marc001
Kindrih schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
Ik heb een prijs aanvraag gedaan bij Chofu voor het leveren van drie printen, als dit een beetje betaalbaar is overweeg ik om deze te bestellen en te plaatsen in de atlantic machine. Ook kwam ik volgende project tegen; https://github.com/openhp/HeatPumpController/ misschien ook interessant om op te pakken.
Zou interessant zijn, maar geloof wel dat die dingen best prijzig waren.
Er is al eens eerder naar gekeken en het risico was te groot of het wel zou werken.
Dit was dan om de uitgeklede PCB (die met de display erop) te vervangen door het origineel.

Ikke83 in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"

[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 07-01-2026 11:20 ]

• Larsdedj
wkloppen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:01:
Ik ben ook zeker geinteresseerd in die schakeling. Snap de tekening ook niet helemaal
Sorry dat ik niet heel duidelijk geschetst heb, wilde er niet te veel tijd in steken, maar zal het iets beter uitleggen voor degene die niet een arduino willen plaatsen (die je wel meer controle geeft).

De ketel kan trouwens nogsteeds worden ingeschakeld als de temperatuur niet gehaald wordt door te weinig vermogen. (bekende 20 minuten schakeling) Er is geen beveiliging om bij zeer lage temperaturen naar de CV te schakelen om een lage COP te voorkomen. Dit is vooral een kosten issue. de waterpomp zal altijd gaan draaien bij een te koude retourleiding.

Sensoren 2 (retour en buitentemperatuur) worden aan de thermostaat aangesloten volgens schema bij thermostaat.
De NO conctacten die weergegeven worden ( 2 stuks) komen in serie te staan. en schakelen een 230V relais.

dit 230V relais heeft 2 contacten een normaly open en 1 normaly closed.
In onbekrachtigde toestand (1 v.d. 2 contacten van thermostaat open) is het gesloten contact gesloten. Daardoor is de originele sensor gekoppeld. De weerstand is slechts aan 1 zijde aangesloten waardoor deze geen invloed heeft.

In bekrachtigde toestand ( beide contacten gesloten) Is het gesloten contact geopend en het open contact gesloten. De originele sensor is daardoor losgekoppeld van de aurea, en de weerstand aangsloten.

Als het nog niet helemaal duidelijk is kan ik er wel iets meer tijd in steken om een wat begrijpbaarder schema te maken i.p.v. een kladje :)

• Marc001
Larsdedj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:25:
[...]

Sorry dat ik niet heel duidelijk geschetst heb, wilde er niet te veel tijd in steken, maar zal het iets beter uitleggen voor degene die niet een arduino willen plaatsen (die je wel meer controle geeft).

De ketel kan trouwens nogsteeds worden ingeschakeld als de temperatuur niet gehaald wordt door te weinig vermogen. (bekende 20 minuten schakeling) Er is geen beveiliging om bij zeer lage temperaturen naar de CV te schakelen om een lage COP te voorkomen. Dit is vooral een kosten issue. de waterpomp zal altijd gaan draaien bij een te koude retourleiding.

Sensoren 2 (retour en buitentemperatuur) worden aan de thermostaat aangesloten volgens schema bij thermostaat.
De NO conctacten die weergegeven worden ( 2 stuks) komen in serie te staan. en schakelen een 230V relais.

dit 230V relais heeft 2 contacten een normaly open en 1 normaly closed.
In onbekrachtigde toestand (1 v.d. 2 contacten van thermostaat open) is het gesloten contact gesloten. Daardoor is de originele sensor gekoppeld. De weerstand is slechts aan 1 zijde aangesloten waardoor deze geen invloed heeft.

In bekrachtigde toestand ( beide contacten gesloten) Is het gesloten contact geopend en het open contact gesloten. De originele sensor is daardoor losgekoppeld van de aurea, en de weerstand aangsloten.

Als het nog niet helemaal duidelijk is kan ik er wel iets meer tijd in steken om een wat begrijpbaarder schema te maken i.p.v. een kladje :)
Ik weet de specificaties niet maar het relais gaat weer terug als deze onbekrachtigd is?
Als hij blijft staan en er is iets met de voeding loop je alsnog risico’s op bevriezen.

• dotternetta
LingeBed schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:50:
Sinds het zo koud is buiten draait hier de cv de hele dag. Dat is geen probleem, maar waarom zie ik dan in de grafiek dat de warmtepomp nog steeds meedoet?[Afbeelding]
Je kunt niet zien of het ketel of WP is (helaas). Wel op je thermostaat geloof ik (kan het niet voor je checken want ik heb zelf niet 1)

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 07-01-2026 14:00 ]

• Larsdedj
Marc001 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Ik weet de specificaties niet maar het relais gaat weer terug als deze onbekrachtigd is?
Als hij blijft staan en er is iets met de voeding loop je alsnog risico’s op bevriezen.
Is inderdaad een standaar relais die met veer terug wordt getrokken. Die pulsrelais vind ik zowiezo onbetrouwbaar. Elk relais kan blijven plakken door defecten, maar dan moet je alles redundant uitvoeren incl thermostaat. Is wat overdreven denk ik.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste