Geen expert maar doet me denken aan een openstaande bypassschjjaap schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:44:
Zo, bij mij hier nu opeens een flink probleem. BIj deze lage temperaturen schakeld hij na defrost vaak over op de ketel, so far so good. Maar..... Sinds 4 uur vanmiddag gebeurt er iets raars.:
1 Boel wordt niet snel genoeg warm
2 Controller schakelt over naar de ketel
3 BInnen 30 seconden zie ik een water temp van 50 graden en een bijna even hoge retour terwijl de ketel nog niets doet. Geen geluid, wel wat stroomverbruik en geen rook uit het kanaal.
4 de buizen zijn alleen niet warm! En dus de radiatoren ook niet
Het gevolg is dus een koud huis. Systeem is op druk en afgevukd
MIj ideen tot nu toe:
- communicatie foutjes?
- pomp van de cv ketel heeft het begeven?
Iemand nog ideeen?
Bij mij wordt de CV ketel constant aan uit geschakeld:
:strip_exif()/f/image/ZwyMoTYOYfC6bwz1dLR5J1m1.jpg?f=fotoalbum_large)
(De waardes op de y-as negeren, de sensor is nog niet geijkt)
:strip_exif()/f/image/ZwyMoTYOYfC6bwz1dLR5J1m1.jpg?f=fotoalbum_large)
(De waardes op de y-as negeren, de sensor is nog niet geijkt)
[ Voor 7% gewijzigd door dingo35 op 26-12-2025 23:16 ]
Misschien is het goed om dit te controleren: de nadraaitijd en de rusttijd van de ketel. De thermostaat vraagt bijvoorbeeld om een aanvoertemperatuur van 35 graden, maar de ketel gaat stoken op 50 graden. Omdat de ketel ruim boven de gevraagde temperatuur uitkomt, schakelt hij uit. Vervolgens gaat eerst de nadraaitijd van de ketel in (vaak zo’n 5 minuten) en daarna de rusttijd, die per ketel verschilt maar meestal tussen de 15 en 30 minuten ligt. Concreet heb je dus een paar minuten warmte en daarna ongeveer een half uur geen warmte (de wachttijd). Op deze manier wordt je huis nooit echt warm.schjjaap schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:44:
Zo, bij mij hier nu opeens een flink probleem. BIj deze lage temperaturen schakeld hij na defrost vaak over op de ketel, so far so good. Maar..... Sinds 4 uur vanmiddag gebeurt er iets raars.:
1 Boel wordt niet snel genoeg warm
2 Controller schakelt over naar de ketel
3 BInnen 30 seconden zie ik een water temp van 50 graden en een bijna even hoge retour terwijl de ketel nog niets doet. Geen geluid, wel wat stroomverbruik en geen rook uit het kanaal.
4 de buizen zijn alleen niet warm! En dus de radiatoren ook niet
Het gevolg is dus een koud huis. Systeem is op druk en afgevukd
MIj ideen tot nu toe:
- communicatie foutjes?
- pomp van de cv ketel heeft het begeven?
Iemand nog ideeen?
Het stomme van de Anna Plugwise is dat er in het temperatuur scherm geen logo van de ketel komt te staan, omdat deze “uit” staat. Zo lijkt het net of er niks gebeurd. De +/- 60 watt is de pomp die draait zodat het water buiten niet bevriest.
Wat je kunt proberen is de stooklijn verhogen, 50/60 graden zodat de ketel wel doorstookt en niet uitschakelt.
Edit; check ook de pomp snelheid van je ketel, ik had deze te laag staan daardoor kan de ketel zijn warme water niet kwijt omdat de pomp van de warmtepomp te sterk is. Hierdoor schakelt de ketel ook uit. Probeer deze op de maximale stand te zetten.
Wat voor ketel heb je?
@dingo35 missxhien heb jij hier ook wat aan?
[ Voor 11% gewijzigd door Kindrih op 26-12-2025 23:21 ]
Dank voor alle tips. Ik vertrouw idd de pomp (en eventueel nadraaitijd niet). Hoog zetten naar 50 graden werkte niet. Ik kreeg in plugwise te zien dat de temp al heel snel 50 graden was maar dan wel met koude leidingen.Kindrih schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:17:
[...]
Misschien is het goed om dit te controleren: de nadraaitijd en de rusttijd van de ketel. De thermostaat vraagt bijvoorbeeld om een aanvoertemperatuur van 35 graden, maar de ketel gaat stoken op 50 graden. Omdat de ketel ruim boven de gevraagde temperatuur uitkomt, schakelt hij uit. Vervolgens gaat eerst de nadraaitijd van de ketel in (vaak zo’n 5 minuten) en daarna de rusttijd, die per ketel verschilt maar meestal tussen de 15 en 30 minuten ligt. Concreet heb je dus een paar minuten warmte en daarna ongeveer een half uur geen warmte (de wachttijd). Op deze manier wordt je huis nooit echt warm.
Het stomme van de Anna Plugwise is dat er in het temperatuur scherm geen logo van de ketel komt te staan, omdat deze “uit” staat. Zo lijkt het net of er niks gebeurd. De +/- 60 watt is de pomp die draait zodat het water buiten niet bevriest.
Wat je kunt proberen is de stooklijn verhogen, 50/60 graden zodat de ketel wel doorstookt en niet uitschakelt.
Edit; check ook de pomp snelheid van je ketel, ik had deze te laag staan daardoor kan de ketel zijn warme water niet kwijt omdat de pomp van de warmtepomp te sterk is. Hierdoor schakelt de ketel ook uit. Probeer deze op de maximale stand te zetten.
Wat voor ketel heb je?
@dingo35 missxhien heb jij hier ook wat aan?
MIsschien ook een luchtbel in de ketel of zo? O ja, die ketel is een intergas combi compact Hr36. Is eieenlijk ook wel aan vervanging toe denk ik
Anyway, ik ga de kap er zo afhalen. Inmiddesl wel de WP weer aan het draaien gekregen door de max T naar 30 graden te zetten, dan wordt het huis niet goed warm maar loopt de pomp iig door.
Het beroerde van dit systeem is dat als een systeem het niet doet je ook niet makkelijk kan terugvallen op de andere.... Wel de cv als de pomp het niet doet maar andersom niet. grrrr
@schjjaap Wat gebeurt er als je het testprogramma laaglast op de ketel laat draaien? Sleuteltje indrukken en tegelijk min indrukken.
De pomp heeft drie standen een staat op zijn hoogste stand, Er zit voor zover ik weet geen luchtbel in.
Onderaan een link een warmtebeeld van de ketel met kap eraf nadat ie net aan is geslagen en 20 seconden daarna weer af. In plugwise is de temperatuur dan erg hoog. Ik kan de pomp niet voelen of horen draaien, ook geen verschil tussen de verschillden standen. De nalooptijd staat op 10 min (was 5).
Deze oude kombi kompact heeft geen testprogramma volgens de service handleiding. (ook geen slotje op het bedieningspaneel) Hmm, dat is niet waar, wel een programm, geen slotje, ik ga dat proberen
Mij idee is nu toch echt dat de pomp kapot is.....

https://photos.fitzcarraldo.myds.me/mo/sharing/CvjRR8m3Z
Onderaan een link een warmtebeeld van de ketel met kap eraf nadat ie net aan is geslagen en 20 seconden daarna weer af. In plugwise is de temperatuur dan erg hoog. Ik kan de pomp niet voelen of horen draaien, ook geen verschil tussen de verschillden standen. De nalooptijd staat op 10 min (was 5).
Deze oude kombi kompact heeft geen testprogramma volgens de service handleiding. (ook geen slotje op het bedieningspaneel) Hmm, dat is niet waar, wel een programm, geen slotje, ik ga dat proberen
Mij idee is nu toch echt dat de pomp kapot is.....
https://photos.fitzcarraldo.myds.me/mo/sharing/CvjRR8m3Z
[ Voor 13% gewijzigd door schjjaap op 27-12-2025 10:02 ]
Handleiding erbij pakken van je ketel.Allanhedaree schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:50:
[...]
Hoe kan ik controleren hoe hoog het pomp vermogen staat? Ik heb de intergas xtreme 36.
Bypass in ingesteld door de installateur. Die kan ik i.v.m. de feestdagen pas maandag contacten.
Ergens staat er een code die de pomp snelheid / vermogen instelt.
Bypass al gecontroleerd?
Installatie gaat iets verder dan een WP neer zetten, bypass instellen en klaar.
Je ketel en zeker je cv installatie horen er ook bij met een goed waterzijdig ingestelde installatie.
Daar gaat het bij heel, heel veel installaties mis….. en de nazorg is ver te zoeken…..
Mijn probleem is opgelost, pompsnelheid was inderdaad te laag, dank voor de tip!!
Dat dacht ik al.dingo35 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:38:
Mijn probleem is opgelost, pompsnelheid was inderdaad te laag, dank voor de tip!!
Mooi dat het werkt.
Mocht nu met vorst de CV weer in bedrijf zijn en ook de pomp van de Aurea (vorst bescherming), luister dan even goed bij je bypass. Er moet een licht stromings geluid zijn.
Dit geluid mag er niet zijn als de CV uit is en je WP draait om je huis te verwarmen.
Een Flir is helemaal ideaal. Anders schroevendraaier op de bypass en je oor op het handvat
Heb, ik gedaan. Hij staat op hoogste stand (3, is gewoon een knop op de pomp). De bypass heb ik zelf een paar jaar terug al ingesteld want zoals je al aangeeft ook in mijn geval was de boel absoluut niet op elkaar afgeregeld. Laat nooit je hybride warmtepomp installeren door een airco installateur die daarna geen thuis meer geeft!Marc001 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:28:
[...]
Handleiding erbij pakken van je ketel.
Ergens staat er een code die de pomp snelheid / vermogen instelt.
Bypass al gecontroleerd?
Installatie gaat iets verder dan een WP neer zetten, bypass instellen en klaar.
Je ketel en zeker je cv installatie horen er ook bij met een goed waterzijdig ingestelde installatie.
Daar gaat het bij heel, heel veel installaties mis….. en de nazorg is ver te zoeken…..
Maar goed de ketel gaat nu gelijk in stand 1 (temperatuur berijkt, 50 graden) en de pompt draait niet/verplaats geen water.....
@Marc001 Bedankt voor de tip, maar bij deze hoge pompsnelheid ga ik dat niet horen omdat ik last heb van ruisende leidingen.
En dat komt weer door dat veelgeroemde "waterzijdig inregelen": omdat mijn radiatoren geen voetventielen hebben, heb ik van die "zelf inregelende" thermostaat kranen geïnstalleerd; die beweren nóg beter te zijn dan "normaal" waterzijdig inregelen (met alle radiatoren open), omdat alle drukken/debieten wijzigen als enkele radiatoren dichtgedraaid worden. Die thermostaatkranen lossen dat dan dynamisch op.
In gasverbruik 0.0 verschil, maar die regelkleppen geven een gigantische ruis in de leidingen.
TLDR: Als je (goed ingestelde) gewone thermostaatkranen hebt op alle radiatoren behalve het vertrek waar de thermostaat hangt, heeft waterzijdig inregelen en/of speciale regelende kranen totaal geen zin.
En dat komt weer door dat veelgeroemde "waterzijdig inregelen": omdat mijn radiatoren geen voetventielen hebben, heb ik van die "zelf inregelende" thermostaat kranen geïnstalleerd; die beweren nóg beter te zijn dan "normaal" waterzijdig inregelen (met alle radiatoren open), omdat alle drukken/debieten wijzigen als enkele radiatoren dichtgedraaid worden. Die thermostaatkranen lossen dat dan dynamisch op.
In gasverbruik 0.0 verschil, maar die regelkleppen geven een gigantische ruis in de leidingen.
TLDR: Als je (goed ingestelde) gewone thermostaatkranen hebt op alle radiatoren behalve het vertrek waar de thermostaat hangt, heeft waterzijdig inregelen en/of speciale regelende kranen totaal geen zin.
Wie heeft de combinatie met een intergas HRE?
...en wat hebben jullie dan bij parameter c. ingevuld voor de minimale pompsnelheid? Deze zou volgens altanlic op minimaal (70) 70% moeten maar dit is ook de max. snelheid van de cv-ketel...
Ik hoor het graag.
...en wat hebben jullie dan bij parameter c. ingevuld voor de minimale pompsnelheid? Deze zou volgens altanlic op minimaal (70) 70% moeten maar dit is ook de max. snelheid van de cv-ketel...
Ik hoor het graag.
Zou je ketel pomp op maximale stand instellen, dan weet je zeker dat het warme water op plekken komt waar je het graag hebben wiltAndre1974 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:15:
Wie heeft de combinatie met een intergas HRE?
Ik hoor het graag.
Je bent een topper!Marc001 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:30:
[...]
Ik vermoed ketel stops omdat de pomp van de Aurea in de weg zit. Die draait nu ivm de vorst.
Hoe hoog staat het pomp vermogen van je CV?
En staat je bypass niet teveel dicht?
Cv pomp staat bij mij op 90%.
De Bypass zat inderdaad veel te dicht. Iets verder opengedraaid en hoorde wat stromen, toen nog een halve slag verder opengedraaid en de ketel draait nu stabiel (denk ik). Ik ga vandaag nog even goed bekijken wat hij doet qua verbruik. Maar het ziet er voor nu veel beter uit. Rond 16:00 de kraan opengezet en hieronder het gedrag vanaf dat moment.
/f/image/2ZriOcke9hjWp8edeojbd5us.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hier niet eens een bypass, de oude HRE ketel heeft pomp op stand 2 en de Aurea ook. Als ik eerst de Aurea inschakel en dan de ketel gaat dat helemaal prima. Andersom ook, maar de Aurea gaat gekke dingen doen als de retour veel hoger is dan de aanvoer.
Hier alles ingeregeld met voetventielen of V-exactII kranen, niks dynamisch. Gewoon beetje op gevoel waar ik de warmte wil hebben, hier en daar wat meten om een evenwicht te krijgen. Zoveel mogelijk flow toestaan, dan heb je ook weinig geluid.
Ik hoor met ketel en warmtepomp samen lichte leidingruis. Meeste leidingruis komt van de warmtepomp zelf die door een 26x3 meerlagenbuis staat te duwen.
Hier alles ingeregeld met voetventielen of V-exactII kranen, niks dynamisch. Gewoon beetje op gevoel waar ik de warmte wil hebben, hier en daar wat meten om een evenwicht te krijgen. Zoveel mogelijk flow toestaan, dan heb je ook weinig geluid.
Ik hoor met ketel en warmtepomp samen lichte leidingruis. Meeste leidingruis komt van de warmtepomp zelf die door een 26x3 meerlagenbuis staat te duwen.
Ik heb overal Heimeiers achter de thermostaatkranen zitten waarmee de flows (stand 1 t/m 7) heel mooi te regelen zijn.dingo35 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:03:
@Marc001 Bedankt voor de tip, maar bij deze hoge pompsnelheid ga ik dat niet horen omdat ik last heb van ruisende leidingen.
Met een Flir evenwichtig beeld over alle radiatoren boven en vloer beneden.
Waardoor de retour stabiel bij de WP op een delta zit van 4 a 5 graden.
Hey,
Setup hier draait ook niet lekker en weet ook waar dit vandaan komt.
Defrost/circulatie en ketel pomp tegelijk. beide apart werkt perfect.
Mijn wp staat bg komt met een 32 x 3 pex 5 meter en daarop alle toebehoren van wp aangesloten op een verdeler in de meterkast.
Verdeler heeft hierop 6 groepen zitten waarvan 4 volledig open staan. 1 dicht want deze voedt de schuur en 1 is de vloerverwarming in de wc met een retour beveiliging.
ketel komt van zolder en voedt onderweg 2/4 radiatoren voordat deze tegenovergesteld op verdeler komt.
Bypass moet nu volledig open en dan lukt het de cv om 4 groepen te voeden van zijde cv aanvoer op de verdeler
Conclusie ze pompen tegen mekaar in (was te verwachten) maar helaas was aansluiten een race tegen de vorst en hij draait voor subsidie te vangen. ik laat nu ketel voor groot deel uit en verwarm op airco.
Wp doet zijn defrost hier en daar boven op de standaard spoeling onder 4/5 graden.
Ketel (hrc 30 ecomline) draait manueel op 5kw en 40 graden water (pomp is niet in te stellen na mijn weten) en is ook niet modulerend.
Wp staat op stand 1 (nieuw uit doos staat deze op 3).
Mijn vervolg wordt bij wat hogere temperaturen om de ketel en wp aan dezelfde zijde op verdeler binnen te laten komen, bij aanvoer van cv wordt boven gevoed en eindstation verdeler via zelfde aanvoerstroom wp.
Bij gebruik warmtepomp voed hij verdeler en overige druk zou dan via cv aanvoer naar boven moeten gaan. deze draait namelijk normaal niet tegelijk met ketel.
Hoop dat een t-stuk voldoende afdoet om beide stromen in verdeler te laten stromen waarbij de wp de makkelijke rechtdoor weg heeft
Mijn vraag is weet iemand hier als je 2 thermostaten kunt aansluiten op de ketel.
Want de control box werkt alleen op aan/uit basis met mijn ketel maar geeft wel dat hij opentherm communiceert blijft voor mij een raadsel.. mijn ketel werkt namelijk op irt. op modulerend kanaal en met alleen een nefit adaptor wordt dit ems daarvoor zou ik nog een ems naar opentherm moeten plaatsen wat ik een duur grapje vind voor waarschijnlijk minimaal winst.
Nou is de vraag kan de ketel een modulerende nefit easy en aan/uit vanuit control box tegelijk aangesloten zijn. Nefit easy gaat niet de ketel aansturen maar dan heb ik meer gegevens in mijn home assistent vanuit ketel.
of moet ik naar een digitale doorgever op controlbox aan/uit die samen werkt met mijn home assistant voor evt aansturing modulerend thermostaat of airco
Setup hier draait ook niet lekker en weet ook waar dit vandaan komt.
Defrost/circulatie en ketel pomp tegelijk. beide apart werkt perfect.
Mijn wp staat bg komt met een 32 x 3 pex 5 meter en daarop alle toebehoren van wp aangesloten op een verdeler in de meterkast.
Verdeler heeft hierop 6 groepen zitten waarvan 4 volledig open staan. 1 dicht want deze voedt de schuur en 1 is de vloerverwarming in de wc met een retour beveiliging.
ketel komt van zolder en voedt onderweg 2/4 radiatoren voordat deze tegenovergesteld op verdeler komt.
Bypass moet nu volledig open en dan lukt het de cv om 4 groepen te voeden van zijde cv aanvoer op de verdeler
Conclusie ze pompen tegen mekaar in (was te verwachten) maar helaas was aansluiten een race tegen de vorst en hij draait voor subsidie te vangen. ik laat nu ketel voor groot deel uit en verwarm op airco.
Wp doet zijn defrost hier en daar boven op de standaard spoeling onder 4/5 graden.
Ketel (hrc 30 ecomline) draait manueel op 5kw en 40 graden water (pomp is niet in te stellen na mijn weten) en is ook niet modulerend.
Wp staat op stand 1 (nieuw uit doos staat deze op 3).
Mijn vervolg wordt bij wat hogere temperaturen om de ketel en wp aan dezelfde zijde op verdeler binnen te laten komen, bij aanvoer van cv wordt boven gevoed en eindstation verdeler via zelfde aanvoerstroom wp.
Bij gebruik warmtepomp voed hij verdeler en overige druk zou dan via cv aanvoer naar boven moeten gaan. deze draait namelijk normaal niet tegelijk met ketel.
Hoop dat een t-stuk voldoende afdoet om beide stromen in verdeler te laten stromen waarbij de wp de makkelijke rechtdoor weg heeft
Mijn vraag is weet iemand hier als je 2 thermostaten kunt aansluiten op de ketel.
Want de control box werkt alleen op aan/uit basis met mijn ketel maar geeft wel dat hij opentherm communiceert blijft voor mij een raadsel.. mijn ketel werkt namelijk op irt. op modulerend kanaal en met alleen een nefit adaptor wordt dit ems daarvoor zou ik nog een ems naar opentherm moeten plaatsen wat ik een duur grapje vind voor waarschijnlijk minimaal winst.
Nou is de vraag kan de ketel een modulerende nefit easy en aan/uit vanuit control box tegelijk aangesloten zijn. Nefit easy gaat niet de ketel aansturen maar dan heb ik meer gegevens in mijn home assistent vanuit ketel.
of moet ik naar een digitale doorgever op controlbox aan/uit die samen werkt met mijn home assistant voor evt aansturing modulerend thermostaat of airco
Top! Goed om te weten. Ik heb gelijk een buurman (met een Aurea) gebeld, zijn cv is piekerig en huis is te koud. 2 vloerverwarming groepen en geen radiatoren. Hij gaat zijn vloerpompen hoger zetten 👍🏼dingo35 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:38:
vandaag weer een beetje aan het prutsen geweest, (oa bijgevuld). de laatste dagen was het verbruik 50Watt, vermoedelijk alleen de pomp, dat is fijn anders bevriest die. Onze wp is overigens niet gekoppeld aan een cv, dus als hij overschakelt naar de cv doet die niks meer. 2 dingen, bij test run start na een paar minuten de ventilator en de compressor op, (die laatste lijkt een onbalans te hebben?)want hij staat echt te rammelen. volgens mij is het waterzijdig goed ontlucht. na een paar keer opnieuw de test run (soms met de storing a5 als gevolg) ging hij dan toch draaien en blijft aan. maar volgens mij levert hij geen warmte?? ben benieuwd of jullie weten wat dat kan zijn? onderstaand de gegevens van de parameters die ik uitgelezen heb. p0-8, p1-80, p2-10, p3-15, p4-7, p5-7, p6-4. p7-30, p8-4, p9-8 hierbij een continu opgenomen vermogen van rond de 500Watt. wp is gekoppeld aan vloerverwarming (400meter) met een buffervat van 40 liter.
De wp verwarmd onze schuur, niet de woning gelukkig
[ Voor 3% gewijzigd door service99 op 27-12-2025 19:09 ]
Dit gaat om de pomp in de ketel, niet om de vloerverwarming pompen.dotternetta schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:43:
[...]
Top! Goed om te weten. Ik heb gelijk een buurman (met een Aurea) gebeld, zijn cv is piekerig en huis is te koud. 2 vloerverwarming groepen en geen radiatoren. Hij gaat zijn vloerpompen hoger zetten 👍🏼
Dat snap ik. Eerder genoemde verhaal is anders maar verklaard waarschijnlijk ook wat er bij hem gebeurd. Zijn ketel pomp rond op een lusje waar 2 vloerverwarmingen warmte uit tappen, is onze theorie. Delta T op de ketel is erg laag en de Aurea pakt het zo nu en dan even over. We proberen dit eerst, eens kijken wat er gebeurt.Kindrih schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:16:
[...]
Dit gaat om de pomp in de ketel, niet om de vloerverwarming pompen.
[ Voor 22% gewijzigd door dotternetta op 27-12-2025 21:23 ]
Hallo mensen,
Ik heb sinds Maart dit jaar ook de Atlantic in combinatie met de Anna en de CV (Remeha Avanta). Ik heb (nog) niet de 68K weertand parallel over de buitenvoeler gepaatst. Ik de anna instellingen bijgevoegd en ben zoals iedereen opzoek naar de optimale instelling voor mijn huis. Huis is uit 1922 in Bussum en een soort van geïsoleerd maar kan beter. Ik heb naar mijn weten geen last van een pendelende CV en volgens werkt de WP redelijk maar in wezen kan ik het niet echt beoordelen als ik eerlijk ben:). Ben wel, al zeg ik het zelf, erg handig met electronica etc.....dat komt voort uit de audio hobby:)
Mijn vraag gaat met name over de advcanced settings onder heating system in de settings van de Anna app. Ze hebben het hier over de boiler. Dat is al iets wat niet snape eerlijk gezegd. De WP is geen boiler en de CV ook niet. Dus welk device wordt hier bedoeld? Ik neem aan de CV?...en wat betekent precies weather dependent max boiler temperature en de de temps die je hier instelt?...wat doet dat precies?
Bij voorbaat dank voor engi advies:)
:strip_exif()/f/image/Bdck0WvJoOxxuSqa19hCXWar.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ljIyiR5FCnXJtWWQxUYVhCgD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb sinds Maart dit jaar ook de Atlantic in combinatie met de Anna en de CV (Remeha Avanta). Ik heb (nog) niet de 68K weertand parallel over de buitenvoeler gepaatst. Ik de anna instellingen bijgevoegd en ben zoals iedereen opzoek naar de optimale instelling voor mijn huis. Huis is uit 1922 in Bussum en een soort van geïsoleerd maar kan beter. Ik heb naar mijn weten geen last van een pendelende CV en volgens werkt de WP redelijk maar in wezen kan ik het niet echt beoordelen als ik eerlijk ben:). Ben wel, al zeg ik het zelf, erg handig met electronica etc.....dat komt voort uit de audio hobby:)
Mijn vraag gaat met name over de advcanced settings onder heating system in de settings van de Anna app. Ze hebben het hier over de boiler. Dat is al iets wat niet snape eerlijk gezegd. De WP is geen boiler en de CV ook niet. Dus welk device wordt hier bedoeld? Ik neem aan de CV?...en wat betekent precies weather dependent max boiler temperature en de de temps die je hier instelt?...wat doet dat precies?
:strip_exif()/f/image/Bdck0WvJoOxxuSqa19hCXWar.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ljIyiR5FCnXJtWWQxUYVhCgD.jpg?f=fotoalbum_large)
Als er geen CV is en de vorst bescherming werkt (waterpomp draait).service99 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:20:
vandaag weer een beetje aan het prutsen geweest, (oa bijgevuld). de laatste dagen was het verbruik 50Watt, vermoedelijk alleen de pomp, dat is fijn anders bevriest die. Onze wp is overigens niet gekoppeld aan een cv, dus als hij overschakelt naar de cv doet die niks meer. 2 dingen, bij test run start na een paar minuten de ventilator en de compressor op, (die laatste lijkt een onbalans te hebben?)want hij staat echt te rammelen. volgens mij is het waterzijdig goed ontlucht. na een paar keer opnieuw de test run (soms met de storing a5 als gevolg) ging hij dan toch draaien en blijft aan. maar volgens mij levert hij geen warmte?? ben benieuwd of jullie weten wat dat kan zijn? onderstaand de gegevens van de parameters die ik uitgelezen heb. p0-8, p1-80, p2-10, p3-15, p4-7, p5-7, p6-4. p7-30, p8-4, p9-8 hierbij een continu opgenomen vermogen van rond de 500Watt. wp is gekoppeld aan vloerverwarming (400meter) met een buffervat van 40 liter.
Ga ik er vanuit dat in jouw installatie de WP zijn eigen (koude water) blijft rondpompen.
Stromend water bevriest moeilijk maar weet je zeker dat het niet bevroren is geweest?
Heb je in de Anna app gekeken of de watertemperatuur al die tijd boven 0 is geweest?
Die retour T sensor zit in de kast in de buurt van de pomp.
A5 code heeft wel een link met water blokkering.
Geen P1 code als je door de historie gaat via de PCB op de unit?
Ik zou die +20 ook flink lager zetten.
Naar 30 als startpunt.
Zoals het nu staat krijg je bij 5 graden buiten T een setpoint die tussen 55 en 54 ligt.
Dat redt dat ding nooit bij opstarten.
Al helemaal niet na stilstand van meer dan 3 uur.
Dat wordt er altijd eerst 30 min op ongeveer 600W gedraaid. Daarna pas hoger.
[ Voor 9% gewijzigd door Marc001 op 28-12-2025 11:04 ]
Wp zonder cv gaat degelijk wel in defrost mode waarop hij ong tot 22 graden opwarmt kleine 5 min tot max 10 min en gaat dan weer door op circulatie.. kan dit zien aan aanvoer retour en vooral als hij daarmee stopt zijn beide gelijk. (ik gebruik namelijk ook de ketel niet en ga over op airco onder 4 graden momenteel mede door mijn verhaal hierboven.
ga je de buitentemp in kast leggen loop je wel meer risico ivm circulatie onder de 5 graden gaat starten en indien temp water 15/17 graden naderd gooit hij defrost aan.
stook je met ketel dan blijft water vlot boven 20 graden en gaat hij dus niet defrosten maar ook circulatie gooit hij uit omdat er ligte stroming is door cv pomp.
Buitentemp voeler is dus zeer van belang om systeem tegen vorst te beschermen en vooral als er geen warmte afgifte op cv systeem is door alternatieve bron.
Tevens als je temp sensor buiten voor de gek houd en watertemp is aan te lage kant dus bijv 17 graden dan start control box altijd ketel aan, deze kun je wel omzeilen door op reset te drukken springt dan meteen over zolang buitentemp boven 4 is.
ga je de buitentemp in kast leggen loop je wel meer risico ivm circulatie onder de 5 graden gaat starten en indien temp water 15/17 graden naderd gooit hij defrost aan.
stook je met ketel dan blijft water vlot boven 20 graden en gaat hij dus niet defrosten maar ook circulatie gooit hij uit omdat er ligte stroming is door cv pomp.
Buitentemp voeler is dus zeer van belang om systeem tegen vorst te beschermen en vooral als er geen warmte afgifte op cv systeem is door alternatieve bron.
Tevens als je temp sensor buiten voor de gek houd en watertemp is aan te lage kant dus bijv 17 graden dan start control box altijd ketel aan, deze kun je wel omzeilen door op reset te drukken springt dan meteen over zolang buitentemp boven 4 is.
[ Voor 22% gewijzigd door Jaguar88 op 28-12-2025 12:52 ]
Niet helemaal maar bijna.Jaguar88 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:48:
Wp zonder cv gaat degelijk wel in defrost mode waarop hij ong tot 22 graden opwarmt kleine 5 min tot max 10 min en gaat dan weer door op circulatie.. kan dit zien aan aanvoer retour en vooral als hij daarmee stopt zijn beide gelijk. (ik gebruik namelijk ook de ketel niet en ga over op airco onder 4 graden momenteel mede door mijn verhaal hierboven.
Dit zijn de drie scenario's m.b.t. vorst bescherming.
Niet te verwarren met de term defrost cycle (dit is eigenlijk het dichtlopen van de warmtewisselaar / verdamper).
- Als de buitentemperatuur <2°C draait de circulatiepomp van het buitendeel totdat de buitentemperatuur >4°C.
- Als de retourtemperatuur <2°C draait de compressor totdat de retourtemperatuur >4°C.
- Als de buitentemperatuur <-6°C & de retourtemperatuur <2°C draait de circulatiepomp totat de buitentemperatuur >4°C en draait de compressor totdat de retourtemperatuur >20°C.
Ik heb de buitentemperatuur sensor in de kast liggen, de warmtepomp draait onder de 4 graden mooi door. Ik heb wel een automation gemaakt dat de buiten temperatuur onder de 2 graden is dat het binnen temperatuur setpoint wordt verhoogd. Hierdoor forceer ik dat de warmtepomp gaat draaien en niet bevriest.
Wat mij wel is opgevallen bij koude temperaturen (laatst met -5) dat de warmtepomp na lange tijd draaien (meer dan 12 uren) in een soort defrost loop komt. Hij gaat dan elk uur in de defrost zonder dat er ijs op de machine zit, ook met droge lucht en wanneer de buitentemperatuur weer boven de 5 graden komt. Dit moet ik dan resetten met het uitschakelen van de warmtepomp voor een uurtje daarna doet hij het weer goed. Dit kun je goed zien in onderstaande grafiek;
Wat mij wel is opgevallen bij koude temperaturen (laatst met -5) dat de warmtepomp na lange tijd draaien (meer dan 12 uren) in een soort defrost loop komt. Hij gaat dan elk uur in de defrost zonder dat er ijs op de machine zit, ook met droge lucht en wanneer de buitentemperatuur weer boven de 5 graden komt. Dit moet ik dan resetten met het uitschakelen van de warmtepomp voor een uurtje daarna doet hij het weer goed. Dit kun je goed zien in onderstaande grafiek;
Ik heb hier eigen sturing, de chip links in de box ligt eruit. Sturing zoals ik 'm nu heb:
- HRE 28/24 Ketel vast op 25% vermogen, 45 graden aanvoertemperatuur, uitloop naar 50. pomp op 2, Aan/uit.
- silent mode, daarbij stookt de warmtepomp op laagste vermogen tot 4,6 graden. Beneden die temperatuur gaat het vermogen van de buitenunit automatisch omhoog en dat wil ik niet in de nacht, ketel pakt het dan over
- normale modus, daarbij stookt de warmtepomp gewoon wat er gevraagd wordt, ongeacht de temperatuur.
In silent mode is het vermogen te laag om afkoeling tegen te houden als het echt koud is, maar als het nog verder afkoelt pakt de ketel dat wel weer op. Wordt het niet lager dan 4,6 graden pakt de warmtepomp het zelf wel weer op 's morgens.
Controller krijgt instellingen en setpoint via MQTT, statistieken ook via MQTT. Controller communiceert de buitentemperatuur, aanvoer en retour naar de rechter controller in de box. Bij <4.6 graden buitentemperatuur weet de controller niet beter dan dat het 5 graden is (al is het ook -10), tenzij de silent mode actief is.
Vannacht tot 4 uur stil op de warmtepomp gestookt, half graadje gedaald in huis. Daarna pakte de ketel het over en om 8:30 ging de silent mode uit en heeft de warmtepomp het de hele dag zelf gedaan
.
- HRE 28/24 Ketel vast op 25% vermogen, 45 graden aanvoertemperatuur, uitloop naar 50. pomp op 2, Aan/uit.
- silent mode, daarbij stookt de warmtepomp op laagste vermogen tot 4,6 graden. Beneden die temperatuur gaat het vermogen van de buitenunit automatisch omhoog en dat wil ik niet in de nacht, ketel pakt het dan over
- normale modus, daarbij stookt de warmtepomp gewoon wat er gevraagd wordt, ongeacht de temperatuur.
In silent mode is het vermogen te laag om afkoeling tegen te houden als het echt koud is, maar als het nog verder afkoelt pakt de ketel dat wel weer op. Wordt het niet lager dan 4,6 graden pakt de warmtepomp het zelf wel weer op 's morgens.
Controller krijgt instellingen en setpoint via MQTT, statistieken ook via MQTT. Controller communiceert de buitentemperatuur, aanvoer en retour naar de rechter controller in de box. Bij <4.6 graden buitentemperatuur weet de controller niet beter dan dat het 5 graden is (al is het ook -10), tenzij de silent mode actief is.
Vannacht tot 4 uur stil op de warmtepomp gestookt, half graadje gedaald in huis. Daarna pakte de ketel het over en om 8:30 ging de silent mode uit en heeft de warmtepomp het de hele dag zelf gedaan
Ik zie dit ook. Ondanks dat de verdamper niet wit is van ijs er toch een straaltje water onder de WP vandaan komt. In combinatie met een defrost cycle. Ik vermoed dat er dan aan de binnenzijde van de verdamper (in de kast) toch wat ijs zit.Kindrih schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:25:
Ik heb de buitentemperatuur sensor in de kast liggen, de warmtepomp draait onder de 4 graden mooi door. Ik heb wel een automation gemaakt dat de buiten temperatuur onder de 2 graden is dat het binnen temperatuur setpoint wordt verhoogd. Hierdoor forceer ik dat de warmtepomp gaat draaien en niet bevriest.
[Afbeelding]
Ook dat klopt niet helemaal in de praktijk.Marc001 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:45:
[...]
Niet helemaal maar bijna.
Dit zijn de drie scenario's m.b.t. vorst bescherming.
Niet te verwarren met de term defrost cycle (dit is eigenlijk het dichtlopen van de warmtewisselaar / verdamper).De zwarte sensor in de kast leggen verhoog je zeker de kans op bevriezing.
- Als de buitentemperatuur <2°C draait de circulatiepomp van het buitendeel totdat de buitentemperatuur >4°C.
- Als de retourtemperatuur <2°C draait de compressor totdat de retourtemperatuur >4°C.
- Als de buitentemperatuur <-6°C & de retourtemperatuur <2°C draait de circulatiepomp totat de buitentemperatuur >4°C en draait de compressor totdat de retourtemperatuur >20°C.
5 graden of lager slaat circulatie in max 60 watt temp op unit uitgelezen.
bij watertemp op aanvoer/retour onder de 18 graden slaat unit in om te verwarmen tot 22 graden 5/10 min en stopt weer en gaat verder op circulatie. (bij geen cv actief om water op te warmen.)
Situatie wordt anders zodra ketel actief stookt en dus retour naar wp oploopt.
hij slaat dan niet meer aan om zichzelf op te warmen circulatie kan ik nog niet definitief zeggen als deze blijft draaien of uit ging door bijv Zonne opwek want heb nog geen losse kw meter om dit strak te kunnen zien.
Dat hij de opwarm cyclus doet omdat warmtewisselaar dicht slipt vind ik toch raar omdat je aan water temp ziet dat hij dit constant op vaste temp dit oppakt en zolang je pomp circuleert zou daar de zelfde temp water door heen lopen en logica van hoger water temp hij ook niet meer aan gaat om zich op te warmen. (noem je dit wel of geen defrost tja hij warmt op daar gaat het om. (er is in ieder geval geen ijsvorming aanwezig)
Hieraan kan ik ook herleiden dat controlbox dus ketel sneller aanslingerd mocht temp te laag zijn op aanvoer/retour.
Door middel van temp sensor op 10 graden en reset knop in te drukken om terug te schakelen wp accepteert hij deze niet, zodra water temp hoger is pakt hij direct wp voor eerste 20 min run.
Momenteel draait wp ook gewoon terwijl het buiten 2.5 graden is want zodra hij loopt heeft hij geen temp beïnvloeding nodig.
Conclusie bij warmtevraag, kijkt controlbox naar huidige waarde en daarop kiest hij wel of geen wp als eerste keus.
Als we die kunnen aanpassen in plugwise/of controlbox was het probleem van de wereld.
Een defrost tijdens run zie je terug op je aanvoer en retour temp hij doet zijn werking dan andersom en krijgt paar pieken op.Kindrih schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:25:
Dit is dus niet bij op temp houden van pomp zonder cv op het circuit dan zie je gewoon watertemp loopt op via aanvoer en wordt weer gelijk zodra hij daar mee stopt.
Dit was mijn vermoeden ook, echter zie ik bij een defrost geen water uit de warmtepomp lopen. Dus snap ik niet helemaal waar dit gedrag vandaan komt. Met -5 zit er ook nauwelijks vocht in de lucht dus valt er ook niks te bevriezen.Marc001 schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:59:
[...]
Ik zie dit ook. Ondanks dat de verdamper niet wit is van ijs er toch een straaltje water onder de WP vandaan komt. In combinatie met een defrost cycle. Ik vermoed dat er dan aan de binnenzijde van de verdamper (in de kast) toch wat ijs zit.
Dat begrijp ik, maar een defrost zou hij moeten dan wanneer het blok aanvriest. Dat zie ik bij de warmtepomp van mij niet, mijn vermoeden is dat hij een berekening doet op de buitentemperatuur en de defrost temperatuur. Aangezien mijn temperatuur opnemer in de kast hangt gaat deze berekening niet goed.Jaguar88 schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:18:
[...]
Een defrost tijdens run zie je terug op je aanvoer en retour temp hij doet zijn werking dan andersom en krijgt paar pieken op.
Dit is dus niet bij op temp houden van pomp zonder cv op het circuit dan zie je gewoon watertemp loopt op via aanvoer en wordt weer gelijk zodra hij daar mee stopt.
/f/image/J34qCxAXmxE09mGrJXsCI5E3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LlLXcoeRBkQWU6vDTQeEPXZw.png?f=fotoalbum_large)
C.V. pomp is kapot. Door babysitten van de WP (max temp flink terug draaien) blijft alles ook nog door draaien, en warm (nu bij -1.0). De defrost hakken er flink in. Nachtverlaging gaar er uit voorlopig dan zing ik het wel uit tot de ketel is vervangen.... En in nood een electrisch kacheltje. Ik ga in het voorjaar knutselen zodat ik de WP zelf onafhankelijk kan regelen...
@schjjaap Als je ketel nog niet kapot gekookt is, wat houdt je tegen om een andere pomp te monteren? Die Wilo pompen staan massaal op Marktplaats, waarschijnlijk is die 3-standenpomp van de HRE ook gewoon in de HR te plaatsen.
Tja, daar heb je gelijk in natuurlijk... maar ik heb het idee dat er na 22 jaar wel meer aan het eind van de levensduur is in de ketel. Dat en het feit dat deze jaren 70 woonark nog een lange lijst van andere klussen heeft..._JGC_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:46:
@schjjaap Als je ketel nog niet kapot gekookt is, wat houdt je tegen om een andere pomp te monteren? Die Wilo pompen staan massaal op Marktplaats, waarschijnlijk is die 3-standenpomp van de HRE ook gewoon in de HR te plaatsen.
Einddoel is ketel weg. Als je die met een pomp van een paar tientjes kunt rekken loop je niet tegen een dikke investering aan te hikken voor die paar jaar.schjjaap schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:24:
[...]
Tja, daar heb je gelijk in natuurlijk... maar ik heb het idee dat er na 22 jaar wel meer aan het eind van de levensduur is in de ketel. Dat en het feit dat deze jaren 70 woonark nog een lange lijst van andere klussen heeft...
Ik ben het met je eens dat nu alleen de pomp draait( vorstbeveiliging) alleen a5 en a1 in storing geheugen . Geen temperaturen onder 0 gehad voor zover ik kan zien. Net nog maar eens geprobeerd, setpoint +20 ook verlaagt, probleem blijft dat compressor staat te schudden/ rammelen bij opstart en die opstart dan direct onderbreekt naar mijn mening.Marc001 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:56:
[...]
Als er geen CV is en de vorst bescherming werkt (waterpomp draait).
Ga ik er vanuit dat in jouw installatie de WP zijn eigen (koude water) blijft rondpompen.
Stromend water bevriest moeilijk maar weet je zeker dat het niet bevroren is geweest?
Heb je in de Anna app gekeken of de watertemperatuur al die tijd boven 0 is geweest?
Die retour T sensor zit in de kast in de buurt van de pomp.
A5 code heeft wel een link met water blokkering.
Geen P1 code als je door de historie gaat via de PCB op de unit?
Ik zou die +20 ook flink lager zetten.
Naar 30 als startpunt.
Zoals het nu staat krijg je bij 5 graden buiten T een setpoint die tussen 55 en 54 ligt.
Dat redt dat ding nooit bij opstarten.
Al helemaal niet na stilstand van meer dan 3 uur.
Dat wordt er altijd eerst 30 min op ongeveer 600W gedraaid. Daarna pas hoger.
weet iemand de waarde van de NTC weerstand van de buitenvoeler? Wat is de R25 waarde en is er een NTC curve bekend? 68K parallel wat ik in deze thread las lijkt me veel en veel. Oftwel je zet daarmee die ntc eigenlijk volledig buitenspel. Of zie ik dat verkeerd?
willem
willem
Dit is een screenshot van de anna measurments. Valt er het één en ander hieruit af te leiden?wkloppen schreef op zondag 28 december 2025 @ 06:22:
Hallo mensen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie bij een buurman precies hetzelfde vreemde gedrag, behalve de piekerige ketel. Heb je een thermostaat pompschakelaar op je vloerverwarming? De temperaturen vallen buiten je screenshot en heb je ook Homewizard screenshots? Het is interessant om te zien op welk vermogen de warmtepomp draait.wkloppen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:08:
[...]
Dit is een screenshot van de anna measurments. Valt er het één en ander hieruit af te leiden?
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door dotternetta op 30-12-2025 08:26 ]
Vreemd, dit wordt denk ik een garantie claimservice99 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:32:
[...]
Ik ben het met je eens dat nu alleen de pomp draait( vorstbeveiliging) alleen a5 en a1 in storing geheugen . Geen temperaturen onder 0 gehad voor zover ik kan zien. Net nog maar eens geprobeerd, setpoint +20 ook verlaagt, probleem blijft dat compressor staat te schudden/ rammelen bij opstart en die opstart dan direct onderbreekt naar mijn mening.
Betere screenshots....in idt geval van vandaag. Buitentemp is ruoim onder 5 graden dus dat pendelen zal de Remeha Avanta cv zijn. Het gaat mij ook over de instellingen in Anna...of die goed zijn of niet.dotternetta schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:25:
[...]
Ik zie bij een buurman precies hetzelfde vreemde gedrag, behalve de piekerige ketel. Heb je een thermostaat pompschakelaar op je vloerverwarming? De temperaturen vallen buiten je screenshot en heb je ook Homewizard screenshots? Het is interessant om te zien op welk vermogen de warmtepomp draait.
/f/image/j18H6V4uzJhaofcPt3j0hTer.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Plugwise Adam i.c.m. een Aurea 5 WP. 2e kerstdag werd ik verrast door een koud huis omdat de stroom adapter van de Adam (die in de Aurea controlbox zit) kapot bleek. Die heb ik vervangen maar sindsdien is de Aurea 5 Control Box van slag. Ik heb een reset gedaan van zowel de control box als de plugwise adam maar het lijkt er nu op dat of alleen de WP draait of alleen de CV (als ik de schakelaar overhaal) weet iemand de juiste volgorde van instellen zodat deze 2 weer "aware" zijn van elkaar?
Tot die conclusie was ik ook net gekomen, sterker nog, ik leg net de telefoon neerMarc001 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:20:
[...]
Vreemd, dit wordt denk ik een garantie claim
Ketel vermogen staat te hoog en/of in het afgifte systeem staan veel kranen dicht.wkloppen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:34:
[...]
Betere screenshots....in idt geval van vandaag. Buitentemp is ruoim onder 5 graden dus dat pendelen zal de Remeha Avanta cv zijn. Het gaat mij ook over de instellingen in Anna...of die goed zijn of niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ketel kan zijn vermogen (warmte) niet kwijt.
Groot manko van de Atlantic regeling.
Je wil eigenlijk aparte setpoints hebben voor ketel (hoog ivm ketelstop) en wp (laag zodat CV niet aan springt).
Je moet er omheen werken en balans vinden.
Ik heb een Calenta 40C, parameter P17 toerental verwarming heb ik op 1700 gezet.
Wel uitkijken deze mag nooit lager zijn dan het minimum toerental P19.
Hierdoor reageert de ketel veel rustiger en kan je net aan die lage setpoints van 41-39 halen zonder ketelstop.
Pomp vermogen CV ook omhoog.
Om warmte sneller af te voeren en gedoe te voorkomen als de wp pomp draait bij vorst.
Setpoints zijn ook best wel hoog. Hoe lager die zwarte lijn is hoe sneller en langer je WP draait.
Setpoint wordt bepaald door de -10 en +20 waarden in de settings.
-10 staat bij mij op 39 en +20 op 28. Ik red het dan nog steeds om het huis warm te houden.
Daar moet je mee experimenteren om te bepalen hoe het warmte verlies van je huis is.
Per huis en installatie is dit allemaal anders. Er bestaat geen algemene setting voor iedereen.
[ Voor 13% gewijzigd door Marc001 op 30-12-2025 13:09 ]
Ik draai nu 2 winters met de Atlantic, en heb sinds gisteren de ketel add-on module uit de Smile T gehaald.
Deze had ik volgens plugwise nodig, omdat ik met een Remeha Avanta werk.
Gevolg was dat de CV altijd vol gas aan/uit schakelt.
Het lijkt op dit moment prima te werken. OpenTherm wordt door de Smile T herkend, en ook in HomeAssistant kan ik alles uitlezen.
Nu de OpenTherm modulatie niveau werkt, viel me op dat de CV pendelt.
(Hetzelfde als wkloppen hierboven beschrijft.)
/f/image/SEg7UPwXXMSTqjv3DmBuoIWF.png?f=fotoalbum_large)
In de HomeAssistant kan ik terugzien dat de warmtepomp ook pendelt. (In wattage)
Naar mijn weten was dit eigenlijk altijd stabiel.
Zou dit kunnen komen door een update van Plugwise? Dat zou dan ergens rond 22-12-2025 moeten zijn gebeurd. (Ik draai nu versie 4.4.4 op de gateway)
Het lijkt op dit moment prima te werken. OpenTherm wordt door de Smile T herkend, en ook in HomeAssistant kan ik alles uitlezen.
/f/image/SEg7UPwXXMSTqjv3DmBuoIWF.png?f=fotoalbum_large)
In de HomeAssistant kan ik terugzien dat de warmtepomp ook pendelt. (In wattage)
Zou dit kunnen komen door een update van Plugwise? Dat zou dan ergens rond 22-12-2025 moeten zijn gebeurd. (Ik draai nu versie 4.4.4 op de gateway)
Draai ook op 4.4.4 geen issues met een Remeha Calenta.Ramon53 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:27:
Ik draai nu 2 winters met de Atlantic, en heb sinds gisteren de ketel add-on module uit de Smile T gehaald.
[Afbeelding]
Denk dat je iets aan je ketel moet tweaken want dit kost je echt veel gas.
Jaren 30 hoek woning met vloer verwarming beneden.
Je ziet 's nachts en ochtend de defrost cycles (dicht lopende verdamper).
Kamer temp continu op 21.5 graden:
:strip_exif()/f/image/ac0BLquVJealwAzbQETuYNy1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind OpenTherm niet veel toevoegen. Heb de ketel hier op laaglast geforceerd, stook aan/uit. Ketel geeft dan ruim 6KW.
De warmtepomp is inmiddels ook aan gegaan.
Hetzelfde probleem, pendelen tussen 300 en 500 watt.
Het lijkt me dan ook geen cv probleem, maar iets in de software van Plugwise.
:strip_exif()/f/image/AodNZdju1Ne96QAZQcw006Jk.png?f=user_large)
Edit: Ik heb een whatsapp chat geopend met Plugwise. Misschien dat die kunnen helpen.
:strip_exif()/f/image/AodNZdju1Ne96QAZQcw006Jk.png?f=user_large)
Edit: Ik heb een whatsapp chat geopend met Plugwise. Misschien dat die kunnen helpen.
[ Voor 11% gewijzigd door Ramon53 op 30-12-2025 15:27 ]
Ik heb de historie data eens bekeken en nadat ik aan de stooklijn ben gaan morrelen is het een stuk slechter geworden. Mijn huis is uit 1922 rn matig geisoleerd. Ook heb ik radiatoren. De CV is een opentherm remeha avanta die in princpe goed functineert en iets van 12 modulatie standen heeft als ik me niet vergis.
Die stook lijn met plugwise stond op 55 (-10) en 50 (+20). Een paar dagen gelende heb ik die veranderd naar 40 (-10) en 39 (+20). Je zou zeggen dat dan juist minder gaat pendelen als ik het begrijp tenminste
Die stook lijn met plugwise stond op 55 (-10) en 50 (+20). Een paar dagen gelende heb ik die veranderd naar 40 (-10) en 39 (+20). Je zou zeggen dat dan juist minder gaat pendelen als ik het begrijp tenminste
@wkloppen Effectief zet je de stooklijn dan vlak op 40 graden en wordt er niks meer gemoduleerd. Als je ketel het overneemt blaast die zo over de 40 graden heen en valt die uit.
Hoe is het pendelen bij CV gebruik? Net zo beroerd?wkloppen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:52:
Ik heb de historie data eens bekeken en nadat ik aan de stooklijn ben gaan morrelen is het een stuk slechter geworden. Mijn huis is uit 1922 rn matig geisoleerd. Ook heb ik radiatoren. De CV is een opentherm remeha avanta die in princpe goed functineert en iets van 12 modulatie standen heeft als ik me niet vergis.
Jsa dat is een gode vraag. Ik kan niet opmaken uit de grafiek of de wp of de cv is die pendelt. Omdat het onder de 5 graden ga ik ervan uit dat dat de cv is.
En heb je een vloerverwarming pomp die schakelt op warmwatertoevoer?wkloppen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:34:
[...]
Betere screenshots....in idt geval van vandaag. Buitentemp is ruoim onder 5 graden dus dat pendelen zal de Remeha Avanta cv zijn. Het gaat mij ook over de instellingen in Anna...of die goed zijn of niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee...geen vloerverwarming...ik zit wel met die stooklijn wat te klooien maar ik begrijp nog niet goed hoe dat werkt. Heb hem nu weer terug gezet op 55 (-10) en 50 (+20)...Maar ik begrijp die waardes niet. Is dat de aanvoertemperatuur? Ik snap niet war die stooklijn dan precies zegt of doet.dotternetta schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:47:
[...]
En heb je een vloerverwarming pomp die schakelt op warmwatertoevoer?
Dit is je warmtepomp.wkloppen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:48:
Jsa dat is een gode vraag. Ik kan niet opmaken uit de grafiek of de wp of de cv is die pendelt. Omdat het onder de 5 graden ga ik ervan uit dat dat de cv is.
In de onderste grafiek geeft de zwarte lijn aan wanneer de cv modulair aan is gegaan.
De temperatuur op je thermostaat zegt niets. Die is van een online meetstation en is eigenlijk voor de sier.
Ergens in de warmtepomp zit een aparte sensor waarmee de pomp schakelt.
Ja, dat is temperatuur van het water wat je door je radiatoren wil. Als het buiten kouder is wil je warmer water etc..wkloppen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:04:
[...]
Nee...geen vloerverwarming...ik zit wel met die stooklijn wat te klooien maar ik begrijp nog niet goed hoe dat werkt. Heb hem nu weer terug gezet op 55 (-10) en 50 (+20)...Maar ik begrijp die waardes niet. Is dat de aanvoertemperatuur? Ik snap niet war die stooklijn dan precies zegt of doet.
Een warmtepomp is het meest efficiënt bij lage temperaturen, ik stook hier all electric met een Bosch op 28/7 en 35/-4 (dit kun je niet zo instellen op de Aurea) met vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Hier is uitgevonden dat de Aurea het best draait met een vlakke stooklijn, en volgens mij, moet je 2 graden verschil hebben, anders slaat hij niet op (in de windows omgeving)
Je kan je maximale ketel temperatuur (CV) ook instellen, meestal op je CVketel zelf, Anna neemt dit over in de app. Je thermostaat zal nooit heter water vragen dan je stooklijn.
Je moet zelf uitzoeken welke min en max temp voor jouw huis werkt. Hoe lager hoe zuiniger.
Correct me if I'm wrong: volgens mij krijgt de monoblock altijd de voorkeur. Maar als die binnen een bepaalde tijd niet de gevraagde temp haalt wordt de ketel ingeschakeld. Als je bvb 80 vraagt zal je WP na 20 minuten ophouden omdat hij dat niet kan. 65° is de max denk ik, maar dan moet hij heel hard werken.
Als de delta T te hoog wordt (langere tijd meer dan 6° verschil) zal de ketel ook bij springen, bvb bij hele grote systemen, lagere watertemperatuur kan helpen.
Ik zou alles eens op 45° zetten, stooklijn op 45-43 en de ketel op 45. Gewoon even proberen.
[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 30-12-2025 19:35 ]
Al snel een reactie van Plugwise. Wel vreemd omdat zij ook de Smile-T leveren.Ramon53 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:16:
De warmtepomp is inmiddels ook aan gegaan.
[Afbeelding]
"Wat jij laat zien is op zich niet heel vreemd gedrag. Je hoeft je daar op zich niet zorgen over te maken. Dit is ook niet iets waar wij als thermostaat invloed op hebben.
Wij bepalen de benodigde aanvoertemperatuur (zwarte lijn) en hoe dat dan wordt opgevolgd, dat is niet aan ons maar aan jouw hybride opstelling/warmtebronnen.
Overigens de grafiek die jij toont met de zwarte en rode lijn die schommelen rond de door ons gevraagde zwarte lijn is zeker de CV-ketel niet de warmtepomp.
Dat komt omdat de ketel CV-ketel veel te veel CV-vermogen heeft omdat dit te leveren.
Als je hier nog aan wil "tunen" kijk dan eens bij https://www.johnvisserduurzaam.nl/cv-optimalisatie
Hij legt goed uit hoe je het CV-vermogen kan verlagen om de ketel rustiger te laten draaien.
Misschien heb je hier wat aan. "
Dank voor tip, tekst en uitleg...heb ook de installatiehandleiding nog eens geleze. MAX CV temp had ik al 60 staan. Ingesteld op de Remeha. Staat inderdaad ook op de Anna op 60. Heb de -10 en +20 waardes nu weer aangepast. Mijn huis is niet zo heel goed geïsoleerd. Het lijkt erop alsof het pendelgedrag van de CV nu wat beter is. Buitentempsesor staat op 3.3 dus sowieso cv op dit moment.dotternetta schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:01:
[...]
Ja, dat is temperatuur van het water wat je door je radiatoren wil. Als het buiten kouder is wil je warmer water etc..
Een warmtepomp is het meest efficiënt bij lage temperaturen, ik stook hier all electric met een Bosch op 28/7 en 35/-4 (dit kun je niet zo instellen op de Aurea) met vloerverwarming beneden en radiatoren boven.
Hier is uitgevonden dat de Aurea het best draait met een vlakke stooklijn, en volgens mij, moet je 2 graden verschil hebben, anders slaat hij niet op (in de windows omgeving)
Je kan je maximale ketel temperatuur (CV) ook instellen, meestal op je CVketel zelf, Anna neemt dit over in de app. Je thermostaat zal nooit heter water vragen dan je stooklijn.
Je moet zelf uitzoeken welke min en max temp voor jouw huis werkt. Hoe lager hoe zuiniger.
Correct me if I'm wrong: volgens mij krijgt de monoblock altijd de voorkeur. Maar als die binnen een bepaalde tijd niet de gevraagde temp haalt wordt de ketel ingeschakeld. Als je bvb 80 vraagt zal je WP na 20 minuten ophouden omdat hij dat niet kan. 65° is de max denk ik, maar dan moet hij heel hard werken.
Als de delta T te hoog wordt (langere tijd meer dan 6° verschil) zal de ketel ook bij springen, bvb bij hele grote systemen, lagere watertemperatuur kan helpen.
Ik zou alles eens op 45° zetten, stooklijn op 45-43 en de ketel op 45. Gewoon even proberen.
Grafiek van vandaag
De grafiek ziet er na 12 uur beter uit, vreemd omdat je net pas de stooklijn hebt veranderd. Je ziet nu in de avond dat je huis op temperatuur is, de zwarte lijn is soms 0, dus geen vraag. Als je de CV max en stooklijn op 45 of 50 zet zal hij langer door draaien en wordt het nog steeds warm in je huis (bij deze buitentemperatuur) met het voordeel dat de warmtepomp waarschijnlijk meer zal pakken
Foutje in de communicaite van mij. Ik had al eerder lopen aanpassen:)dotternetta schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:52:
[...]
De grafiek ziet er na 12 uur beter uit, vreemd omdat je net pas de stooklijn hebt veranderd. Je ziet nu in de avond dat je huis op temperatuur is, de zwarte lijn is soms 0, dus geen vraag. Als je de CV max en stooklijn op 45 of 50 zet zal hij langer door draaien en wordt het nog steeds warm in je huis (bij deze buitentemperatuur) met het voordeel dat de warmtepomp waarschijnlijk meer zal pakken
Heb je mijn quote wel gelezen? Je CV pendelt nog enorm.wkloppen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:53:
[...]
Dank voor tip, tekst en uitleg...heb ook de installatiehandleiding nog eens geleze. MAX CV temp had ik al 60 staan. Ingesteld op de Remeha. Staat inderdaad ook op de Anna op 60. Heb de -10 en +20 waardes nu weer aangepast. Mijn huis is niet zo heel goed geïsoleerd. Het lijkt erop alsof het pendelgedrag van de CV nu wat beter is. Buitentempsesor staat op 3.3 dus sowieso cv op dit moment.
Grafiek van vandaag
[Afbeelding]
wkloppen in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Ha Marc,..Jazeker. CV temp max staat op 60. Pomp van de cv heb ik volgens mij op de laagste stand staan als ik me niet vergis. Maar als ik kijk naar de delta t van de curve en ik zou die cv pomp hoger zetten...dan wordt de delta t volgens mij alleen maar kleiner. Alle radiatoren van het huis staan opn overigens en voelen als de cv draait prima warm aan. Ook zit er nergens lucht in.....elke tip is welkom:)Marc001 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:51:
[...]
Heb je mijn quote wel gelezen? Je CV pendelt nog enorm.
wkloppen in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Je vermogen heb je waarschijnlijk nog niet aangepast:wkloppen schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:15:
[...]
Ha Marc,..Jazeker. CV temp max staat op 60. Pomp van de cv heb ik volgens mij op de laagste stand staan als ik me niet vergis. Maar als ik kijk naar de delta t van de curve en ik zou die cv pomp hoger zetten...dan wordt de delta t volgens mij alleen maar kleiner. Alle radiatoren van het huis staan opn overigens en voelen als de cv draait prima warm aan. Ook zit er nergens lucht in.....elke tip is welkom:)
:strip_exif()/f/image/UuQv5x5jEirolheDojqEf5nk.jpg?f=fotoalbum_large)
In je installatie handleiding staat deze grafiek voor jouw type Remeha.
Als je cv in bedrijf komt en je vermogen staat op standaard schiet je cv al snel over je lage setpoint.
Oftewel een ketelstop wat je overduidelijk ziet in je logging.
Goeie tip! Weer wat geleerd. Ook interessant om daar mee te spelen! (nooit nodig geweest hier en ik wist dit niet) Nu gasloos maar ik kan anderen er mee helpen 🙏🏼Marc001 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:22:
[...]
Je vermogen heb je waarschijnlijk nog niet aangepast:
[Afbeelding]
Als je cv in bedrijf komt en je vermogen staat op standaard schiet je cv al snel over je lage setpoint.
Ik heb daar 2 jaar geleden toen ik hier net kwam wonen inderdaad ook naar gekeken. Vermogen regel je toch met het toerental van de aanjager dacht ik. Ik weet eigenlijk niet meer hoe die nu staat. Handleiding heb ik.Ik heb de 28C. Ik zag overignes net iets raars. P4 stond op 1 (=eco) en zou op 2 moeten staan (regelaarafhankelijk). Mogelijk dat de warntepomp installateur dat op eco heeft gezet maar dat weet ik niet zeker. Hij heeft wel 2 dagen lopen klooien om het in te regelen en heb daarna deze settings niet meer gechecked. Het methode om P17 in te komen lukt me even niet meer.Marc001 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:22:
[...]
Je vermogen heb je waarschijnlijk nog niet aangepast:
[Afbeelding]
Kijk even in je handleiding wat de fabrieks min toerental is. Als dat 1300 is kun je dus nog met 400 naar beneden (niet lager!). Je toerental pomp zal toch echt omhoog moeten. Omdat de flow nu laag is wordt de warmte niet snel genoeg uit je cv afgevoerd. Verder gewoon op eco laten staan. Je anna thermostaat is in control mbt weers afhankelijke regeling. Mijn remeha 40c heb ik op eco staan en pomp vermogen P29 (max pomp snelheid) op 9 (90%).wkloppen schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:09:
Net ff gechecked op de remeha 28c: P17(max toerental aanjager) =1800. P19 (min toerental aanjager)=1300. P21 (pompsnelheid) = 0 (laag). Lijkt dus wel goed te staan behalve dan P4 die op ECO stond.
w.
[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 31-12-2025 11:17 ]
Ok...pomp omhoog ga ik proberen en min toerental omlaag. Wel vreemd dat de remeha handleiding zget dat P4 op stand 2 regelaarafhanklijk is terwijl stand 1 (eco) schijn baar goed is en dat de Anna dan regelt. Verwarrend.....Marc001 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:14:
[...]
Kijk even in je handleiding wat de fabrieks min toerental is. Als dat 1300 is kun je dus nog met 400 naar beneden (niet lager!). Je toerental pomp zal toch echt omhoog moeten. Omdat de flow nu laag is wordt de warmte niet snel genoeg uit je cv afgevoerd. Verder gewoon op eco laten staan. Je anna thermostaat is in control mbt weers afhankelijke regeling. Mijn remeha 40c heb ik op eco staan en pomp vermogen P29 (max pomp snelheid) op 9 (90%).
Regelaar afhankelijk betekent dat je CV ketel zijn eigen buiten temperatuur meter heeft.wkloppen schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:29:
Pomp omhoog (P21=1). P17 > 2400 en P19 > 1000 (kon niet lager). P4 weer terug naar ECO (=1)
Ik weet niet wat je allemaal doet, maar dit zouden de parameter instellingen moeten zijn van een Avanta.
Tenzij het een oudere Avanta is, geen idee.
- Je hebt nu weer je toerental P17 omhoog gezet…
- Je minimum P19 nog lager..
P19 mag nooit onder de fabrieks minimum komen (1300!)
- P21 is niet je pomp toerental maar pomp stand….
- P24 is toerental pomp CV
P23 en P24 zit niet op mijn 28C vreemd genoeg. Ik had dat minimum aanjager toerental inderdaad onder de 1300 gezet...naar 1000. Nu weer terug naar 1300. Ik begreep jou bericht ..Als dat 1300 is kun je dus nog met 400 naar beneden (niet lager!). ....waarschijnlijk niet goed geinterpreteerd.
Ah check, vandaar. P17 kun je verlagen. Die mag niet onder de waarde van P19 komen (1300).wkloppen schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:10:
P23 en P24 zit niet op mijn 28C vreemd genoeg. Ik had dat minimum aanjager toerental inderdaad onder de 1300 gezet...naar 1000. Nu weer terug naar 1300. Ik begreep jou bericht ..Als dat 1300 is kun je dus nog met 400 naar beneden (niet lager!). ....waarschijnlijk niet goed geinterpreteerd.
Waarschijnlijk heb je een oudere ketel waar geen modulerende pomp in zit.
Dan kun je de pomp stand veranderen. Kijk even in je handleiding. Dat zal dan waarschijnlijk P21 zijn.
P21 is idd pompstand en die kan je maar op 2 stande instellen ...0 en 1 (0=laag, 1=hoog). Voordat ik begon vanaochtend stond deze op 0. Eventjes op 1 gehad vandaag maar nu weer naar 0. De aanjager (Fan) stond op Max 1800 en het minimum stond al op 1300. Ik heb de max iets hoger gezet. (2200). Even kijken hoe die zich dan gedraagt. De buitentemp is weer iets opgelopen dus de WP is nu actief....mooi geklooi allemaal op oudjaarsdag:):):)Marc001 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:34:
[...]
Ah check, vandaar. P17 kun je verlagen. Die mag niet onder de waarde van P19 komen (1300).
Waarschijnlijk heb je een oudere ketel waar geen modulerende pomp in zit.
Dan kun je de pomp stand veranderen. Kijk even in je handleiding. Dat zal dan waarschijnlijk P21 zijn.
Ik he nu iets volledig anders vreemds. Maanden goed gewerkt maar nu geeft de anna een rood scherm en zegt error. Vreemde is de webinterface naar de smile werkt wel.
Grappig hoe je thermostaat volledig over de zeik kan.
Van 22:00 tot 7:00 staat de aurea in silent mode, wat inhoudt laagste vermogen. Als het onder de 4.6 graden wordt op de buitensensor mag de ketel het doen.
En dan zie je ook dat 6KW veel te veel is en de Aurea prima het setpoint volgt. Aurea is overigens gecapt op stand 3, zal iets van 600W zijn. Dat verklaart het langzaam op gang komen in de ochtend. Ook zie je op het begin van de grafiek dat de thermostaat graag 45 graden wil van een machine die op 200W gecapt staat. Als dan de ketel dat ineens gaat leveren is de thermostaat na een forse overshoot daar snel van genezen.
Van 22:00 tot 7:00 staat de aurea in silent mode, wat inhoudt laagste vermogen. Als het onder de 4.6 graden wordt op de buitensensor mag de ketel het doen.
En dan zie je ook dat 6KW veel te veel is en de Aurea prima het setpoint volgt. Aurea is overigens gecapt op stand 3, zal iets van 600W zijn. Dat verklaart het langzaam op gang komen in de ochtend. Ook zie je op het begin van de grafiek dat de thermostaat graag 45 graden wil van een machine die op 200W gecapt staat. Als dan de ketel dat ineens gaat leveren is de thermostaat na een forse overshoot daar snel van genezen.
[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 31-12-2025 18:36 ]
Ik heb 2 atlantics omdat het huis uit 2 delen bestaat met elk z'n eigen cv installatie. Beiden een ouwere remeha avanta 28c. Nu heb ik bij één van die atlantics die buitenvoeler binnenin gelegd. Die 2 atlantics staan 10 meter vanmekaar. Allebei redelijk beschut. De gemeten temperatuur scheelt zomaar 1,5 graden. Soms 2. In ieder geval een makkelijke manier om hem een beetje voor de gek te houden denk ik dan.
Waar zie je de gemeten temperatuur? Ik dacht dat die in de app van een weerstation kwamwkloppen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:04:
Ik heb 2 atlantics omdat het huis uit 2 delen bestaat met elk z'n eigen cv installatie. Beiden een ouwere remeha avanta 28c. Nu heb ik bij één van die atlantics die buitenvoeler binnenin gelegd. Die 2 atlantics staan 10 meter vanmekaar. Allebei redelijk beschut. De gemeten temperatuur scheelt zomaar 1,5 graden. Soms 2. In ieder geval een makkelijke manier om hem een beetje voor de gek te houden denk ik dan.
je hebt gelijk. Weerstation op die ene stond op geo coordinaten en die andere op mijn postcode. Oftwel...ik kan helemaal niet zien wat het verschilk is:)dotternetta schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:02:
[...]
Waar zie je de gemeten temperatuur? Ik dacht dat die in de app van een weerstation kwam
/f/image/BZyTd1FjspywFWgzUoaAcktT.png?f=fotoalbum_large)
De vraag is wat je doel is. Mijn doel is om zo weinig mogelijk gas te gebruiken. Ik heb daarom de temperatuurvoeler in de kast van de Aurea geplaatst en een lage stooklijn ingesteld. Dit werkt voldoende goed op mijn LT-afgiftesysteem. Met (-10)30 en (20)31 haalt de Aurea netjes de doeltemperatuur tussen de defrosts door en herstart het systeem weer op de warmtepomp. Dit is voor mij de werkwijze om maximaal gebruik te maken van de Aurea.
Ik las deze post van @GerardHarmsen in het begin van deze thread.
Als dit inderdaad klopt en de controlbox kijkt alleen naar de delta-t en of dat haalbaar is. Dus niet de doel-temepratuur voor de ruimte zelf die de Anna aangeeft, dan zou mijn stooklijn die nu op 55 (-10) en 50(+20) inderdaad een stuk omlaag moeten. Mijn vraag is dan dit: Die stooklijn geldt dan ook voor CV en dat is wellicht niet wneselijk. Of begrijp ik het verkeerd?Als ik regulier (dus niet bij manipulatie van de thermistor) ga verwarmen dan stuurt de Anna een OT-instructie naar de regelunit en deze zet de warmtevraag door naar de WP buitenunit of de CV. Indien buiten > 4 graden en de gewenste warmte van het CV-water < 55 graden dan gaat de opdracht naar de WP buitenunit. De regelunit checkt of er binnen een offset van 20 minuten voldoende rendement wordt geleverd qua delta T en gewenste watertemperatuur. Zo niet dan gaat de instructie alsnog door naar de CV. Om de verhouding in de bi-valentie te sturen is het wenselijk om de stooklijn niet te hoog te zetten. De regelunit haalt dit uit de stooklijn die zich laat programmeren in de Anna thermostaat bij de optie verwarmen. Het feit dat de doeltemperatuur in de ruimte waar de Anna niet wordt behaald doet er niet toe, mijn WP buitendeel blijft zolang je voldoet aan de criteria vrolijk doorlopen.
Ik heb mijn CV-ketel aan/uit gestuurd staan op een doeltemperatuur van 38 graden, ik heb dit in de CV-ketel zelf ingesteld. Bij een aan/uit sturing gaat er geen doeltemperatuur van de controlbox door naar de CV-ketel, enkel het commando aan of uit. Dit maakt dat ik de stooklijn kan optimaliseren voor de Aurea. Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat ook als de stooklijn lager staat de doeltemperatuur op de aanvoer toch naar 35 graden gaat en dat is precies prima voor mijn huis. En omdat de controlbox bij iedere defrost kijkt of ik de ingestelde doeltemperatuur haar van (-10)30 start het systeem door op de Aurea. Op deze manier gebruik ik geen gas en loopt de Aurea bij warmtevraag gewoon door.
dank voor snelle reactie. Ik zit nog in de leerfase om eerlijk te zijn:)...Ik heb dus een remeha avanta 28c met openterm. Ik geloof iets van 12 modulatie-standen. Max boilertemp staat op 60, ingestled op de cv. Heb net de stooklijn op de anna weer eens verlaagd naar 45/43. De vraag is dus of die stooklijnwaarde van 45 ook geldt voor de cv. Die moet de controlbox dan (denk ik) omzetten naar een openterm commando met het bijpassende modulatieniveau.......of....de controlbox vraagt dus 45 graden aanvoer en de cv bedenkt zelf welke modulatiestand hij moet toepassen op de ketel. Als die gevraagde aanvoertemp relatief laag is kan ik me voorstellen dat de cv sneller gaat pendelen. Ik weet niet zeker of wat ik hier allemaal zeg ook klopt met de werkelijkheid. Zoals gezegd...still learning....:)GerardHarmsen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:10:
Ik heb mijn CV-ketel aan/uit gestuurd staan op een doeltemperatuur van 38 graden, ik heb dit in de CV-ketel zelf ingesteld. Bij een aan/uit sturing gaat er geen doeltemperatuur van de controlbox door naar de CV-ketel, enkel het commando aan of uit. Dit maakt dat ik de stooklijn kan optimaliseren voor de Aurea. Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat ook als de stooklijn lager staat de doeltemperatuur op de aanvoer toch naar 35 graden gaat en dat is precies prima voor mijn huis. En omdat de controlbox bij iedere defrost kijkt of ik de ingestelde doeltemperatuur haar van (-10)30 start het systeem door op de Aurea. Op deze manier gebruik ik geen gas en loopt de Aurea bij warmtevraag gewoon door.
Dat klopt zoals al eerder uitgelegd.wkloppen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:41:
[...]
dank voor snelle reactie. Ik zit nog in de leerfase om eerlijk te zijn:)...Ik heb dus een remeha avanta 28c met openterm. Ik geloof iets van 12 modulatie-standen. Max boilertemp staat op 60, ingestled op de cv. Heb net de stooklijn op de anna weer eens verlaagd naar 45/43. De vraag is dus of die stooklijnwaarde van 45 ook geldt voor de cv. Die moet de controlbox dan (denk ik) omzetten naar een openterm commando met het bijpassende modulatieniveau.......of....de controlbox vraagt dus 45 graden aanvoer en de cv bedenkt zelf welke modulatiestand hij moet toepassen op de ketel. Als die gevraagde aanvoertemp relatief laag is kan ik me voorstellen dat de cv sneller gaat pendelen. Ik weet niet zeker of wat ik hier allemaal zeg ook klopt met de werkelijkheid. Zoals gezegd...still learning....:)
Die 45 bij -10 is al een redelijke waarde (zou lager kunnen) en geldt dus ook voor je CV.
Die 43 bij +20 is veels te hoog, zou makkelijk naar 30 kunnen.
Krijg je koude klachten dan zal je per graad moeten verhogen en 24h even afwachten.
Schiet je CV in de stress (pendel) dan moet dus je toerental naar beneden (tot maximaal 1300 en niet lager).
Je max CV temp laat je gewoon op 60 staan.
Zo kan je CV die lage setpoints van de control box / anna halen.
Of je doet de truc met aan uit regeling zoals uitgelegd door @GerardHarmsen
Is dit een beetje normaal? Ik begin een beetje in de war te raken wat betreft de stooklijn want het lijkt alsof het steeds moeilijker wordt om mijn huis warm te houden en het gasverbruik begint weer toe te nemen. Heb vandaag al 6.6m3 gebruikt waar ik vorig jaar met zulke temperaturen 9/10 m3 per dag kwijt was zonder de anna ertussen.
Stooklijn staat nu weer op 40/70 gezien ik hij gister hele erge moeite had om op temperatuur te komen bij 35/65.
Stooklijn staat nu weer op 40/70 gezien ik hij gister hele erge moeite had om op temperatuur te komen bij 35/65.
Dit is hoe je het wil hebben.
Constante setpoints bij een constante kamer temperatuur.
Door de lage aanvoer temperaturen wil je zoveel mogelijk een vaste kamer tempratuur hebben.
Ik heb geen nachtverlaging, standaard altijd 21.5.
Ik moest hier 2 jaar geleden ook aan wennen omdat wij bij thuiskomst altijd de thermostaat een slinger gaven.
Sinds de WP doen we dit dus niet meer en toch scheelt het veel geld (nagenoeg geen gas).
Dit zorgt ervoor dat de WP rustig doordraait met nu defrost cycles tussendoor.
-10 op 40 en +20 op 28
Max ketel temp gewoon 60.
Remeha Calenta 40C met vermogen op 1700 (toerental).
Dit zorgt voor lage aanvoer temperaturen.
Piekje gas was warm water vraag.
11:30 werd het te warm (21.6 dus WP uit) -> 12:00 WP weer aan.
:strip_exif()/f/image/g2WFlId9kng6kxTZJyWTp7zM.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de lage aanvoer temperaturen wil je zoveel mogelijk een vaste kamer tempratuur hebben.
Ik moest hier 2 jaar geleden ook aan wennen omdat wij bij thuiskomst altijd de thermostaat een slinger gaven.
Sinds de WP doen we dit dus niet meer en toch scheelt het veel geld (nagenoeg geen gas).
-10 op 40 en +20 op 28
:strip_exif()/f/image/g2WFlId9kng6kxTZJyWTp7zM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar kan het dan niet zijn dat ik te veel warmteverlies daarvoor heb? Of ben ik gewoon te angstig om hem lager te zetten? hahahah
Marc001 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:
Dit is hoe je het wil hebben.
-10 op 40 en +20 op 28
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Elk huis is andes, als je de WP veel aan wil laten spreken dan zal je de stooklijn laag moeten zetten.Allanhedaree schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:04:
Maar kan het dan niet zijn dat ik te veel warmteverlies daarvoor heb? Of ben ik gewoon te angstig om hem lager te zetten? hahahah
[...]
Dan kijken hoe het comfort in huis wordt en stapsgewijs gaan opvoeren tot het comfort oke is.
Daarnaast zo min mogelijk verandering op de thermostaat.
Thermostaat heb ik de nu al een tijdjes constant op 20. Vinden wij warm zat.
Marc001 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Elk huis is andes, als je de WP veel aan wil laten spreken dan zal je de stooklijn laag moeten zetten.
Dan kijken hoe het comfort in huis wordt en stapsgewijs gaan opvoeren tot het comfort oke is.
Voor mij is het voor nu niet zo boeiend of ik nou op de WP of Ketel draai gezien mijn WP nog niet is gemanipuleerd en het de komende dagen weer gaat vriezen... Het is voor mij vooral belangrijk dat ik niet meer stook/verbruik dan vorig jaar met dezelfde temperaturen. Ik heb hem nu om te testen op 45/43 gezet en zal het maar aankijken de komende 24 uur, tenzij je zegt dat dit geen goed startpunt is.
/f/image/KqmM9S7J9IwzBhX0VQkTyE7w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZsiTlfncA6Nb3AC8AQB3V3zN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FnYQrNuU3VVm4Z7U4ejV0dH8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KqmM9S7J9IwzBhX0VQkTyE7w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZsiTlfncA6Nb3AC8AQB3V3zN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FnYQrNuU3VVm4Z7U4ejV0dH8.png?f=fotoalbum_large)
Marc001 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:21:
[...]
Elk huis is andes, als je de WP veel aan wil laten spreken dan zal je de stooklijn laag moeten zetten.
@Allanhedaree ...zit in precies dezelfde situatie. Zelfde waardes in de stooklijn en zo weinig mogelijk veranderen. Ben benieuwd na deze lichte vorst periode wat de wp gaat doen
Even een update: De stooklijm blijkt toch iets te laag te zijn voor deze koude dagen voor mijn huis. Zojuist verhoogd naar 46/48. Misschien dat ik dat tijdelijk zo laat als het mijn huis warm houdt tot het wat warmer wordt buiten.
/f/image/tyxpgbRTteP2Z1c5ue3CqG2h.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yXJ0WlY7w937qjBfjcsH9OJ0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1uEqq4zQCSeMihAI6VVZiptx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tyxpgbRTteP2Z1c5ue3CqG2h.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yXJ0WlY7w937qjBfjcsH9OJ0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1uEqq4zQCSeMihAI6VVZiptx.png?f=fotoalbum_large)
wkloppen schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:13:
@Allanhedaree ...zit in precies dezelfde situatie. Zelfde waardes in de stooklijn en zo weinig mogelijk veranderen. Ben benieuwd na deze lichte vorst periode wat de wp gaat doen
Ik heb de oude thermostaat van de cv weer terug gezet op de cv en de controle box niet aan gesloten op de cv
Dus cv is onafhankelijk van de wp
Kan de cv en wp te gelijk gebruiken hierdoor is het water sneller op temperatuur en neemt de wp het hierna over
Dus cv is onafhankelijk van de wp
Kan de cv en wp te gelijk gebruiken hierdoor is het water sneller op temperatuur en neemt de wp het hierna over
:strip_exif()/f/image/4006oN6hdb487RyvOacBJhEJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/SLtDvntuQLkegA8vEsgztCby.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tiLdLOPooVv3AD7Xc13Wh8xg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bocqePpbbRK1QgejznFbpB3n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8wsulS5gvhWSACmVcbDsX8Jb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uR06QeQoMxW9QgEebRxlqIe0.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/es5UKZu81YNJrPk41KJyACXQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oASp2atoZaCUoR1knYloQchj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/u8QXnrebsc0jU1HCCKuekKQO.png?f=fotoalbum_large)