Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:10
Bedankt! Gaan we proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Hierbij het stookgedrag van met de stooklijn op 34/33. Hij haalt het nog niet op tijd. Zou de systeeminhoud te groot zijn? Heeft van 0800 tot 0915 uur gedraaid ongeveer.

We gaan nog een graad zakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foBdsTPkDf3Vf0uRoHxwcBviwMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L1g6OCc9KgphFv3z4YbPYgJR.png?f=user_large

Ben er even heen gefietst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSj7fnuCTgoLz2SW_CU271xoCtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RsgA8evBJGHodWsdS4kgF5h.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp haalt hij net de gewenste temp niet optijd. Heb ook bij iemand anders gekeken met dezelfde wp en daar stijgt de watertemperatuur veel sneller, is een kleiner vloersysteem met minder inhoud. Ik denk dat het daarom daar beter draait. We gaan de gewenste temperatuur nog lager zetten.

[ Voor 53% gewijzigd door dotternetta op 26-05-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:33
Dat zou goed kunnen.
Wat ik wel eens heb geprobeerd is om de WP op te starten met de pomp van de vloerverwarming uit (ik heb vloerverwarming en radiatoren) zodat de rest sneller opwarmde en de WP niet na 20 min uitschakelde. Dan zette ik de pomp van VV na een half uur of zo aan.

Gelukkig heb ik dat al lang achter me gelaten om ik voor het WP deel van de controlbox een alternatieve oplossing heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
WackoH schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:51:
Dat zou goed kunnen.
Wat ik wel eens heb geprobeerd is om de WP op te starten met de pomp van de vloerverwarming uit (ik heb vloerverwarming en radiatoren) zodat de rest sneller opwarmde en de WP niet na 20 min uitschakelde. Dan zette ik de pomp van VV na een half uur of zo aan.

Gelukkig heb ik dat al lang achter me gelaten om ik voor het WP deel van de controlbox een alternatieve oplossing heb.
Bedankt voor je reply. Ik heb mijn vorige bericht geupdate met metingen. Een andere besturing kan ik dit geval niet. Het is erg jammer dat het systeem zo dichtgetimmerd is. Hij heeft erg veel stroom over dus zou veel beter meer WP kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHarmsen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-06 21:20
Hallo dotternetta, als ik je curve zie qua doeltemperatuur dan stijgt de aanvoer onvoldoende. Maar er is ook nog een delta-T probleem, na 2 uur moet het verschil tussen aan- en afvoer zo'n 5 graden bedragen en niet veel meer. Je kunt 2 zaken doen. (1) de temperatuur qua instelling verder verlagen in de hoog dat je hiermee onder de cut-off van 2 uur blijft. (2) is tijdelijk het afgifte systeem reduceren door bijvoorbeeld enkele radiatoren dicht te zetten en zo geforceerd de retourtemperatuur te verhogen.
Vraag: zit er een vloerverwarming in het CV-net en is dit een laag temperatuursysteem. Of zit er een standaardverdeler met eigen circulatiepomp. Een standaardverdeler met eigen pomp mengt zijn retourwater met de aanvoer en middelt daarmee de temperatuur uit. Dat was vroeger noodzaak bij een aanvoertemperatuur van 80 graden maar dat haalt een warmptepomp niet. Dit was bij mij een boosdoener die het doorlopen van de warmtepomp verhinderde en ik heb deze vervangen door een pomploze LT verdeler (je moet dan wel de aanvoertemperatuur van de ketel reduceren want een vloer mag niet warmer gestookt wordt dan 45 a max 50 graden want anders krijg je schade). In jouw geval kun je als test de pomp uitschakelen / uittrekken en dan kijken wat er gebeurt. Succes met je volgende test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
GerardHarmsen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:28:
Hallo dotternetta, als ik je curve zie qua doeltemperatuur dan stijgt de aanvoer onvoldoende. Maar er is ook nog een delta-T probleem, na 2 uur moet het verschil tussen aan- en afvoer zo'n 5 graden bedragen en niet veel meer. Je kunt 2 zaken doen. (1) de temperatuur qua instelling verder verlagen in de hoog dat je hiermee onder de cut-off van 2 uur blijft. (2) is tijdelijk het afgifte systeem reduceren door bijvoorbeeld enkele radiatoren dicht te zetten en zo geforceerd de retourtemperatuur te verhogen.
Vraag: zit er een vloerverwarming in het CV-net en is dit een laag temperatuursysteem. Of zit er een standaardverdeler met eigen circulatiepomp. Een standaardverdeler met eigen pomp mengt zijn retourwater met de aanvoer en middelt daarmee de temperatuur uit. Dat was vroeger noodzaak bij een aanvoertemperatuur van 80 graden maar dat haalt een warmptepomp niet. Dit was bij mij een boosdoener die het doorlopen van de warmtepomp verhinderde en ik heb deze vervangen door een pomploze LT verdeler (je moet dan wel de aanvoertemperatuur van de ketel reduceren want een vloer mag niet warmer gestookt wordt dan 45 a max 50 graden want anders krijg je schade). In jouw geval kun je als test de pomp uitschakelen / uittrekken en dan kijken wat er gebeurt. Succes met je volgende test.
Inderdaad, zelfs 2 verdelers met 2 pompen! Ik ben bang dat we dit systeem niet lekker kunnen laten draaien zonder een technische aanpassing. Maar ik ga proberen 1 pomp uit te schakelen, kijken wat dat doet. En ik zal het uitleggen aan de eindgebruiker. Waarom moet de retiur temp omhoog? Reageert de regeling daaro op? Bedankt voor het advies!

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 28-05-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHarmsen
De warmtepomp bewaakt de doeltemperatuur van de aanvoer maar ook het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour, de zogenaamde delta-T. Als dit verschil niet wordt gereduceerd in de eerste twee uur dan gaat de warmtevraag door naar de CV-ketel. Dit is hardcoded ingebakken in de regelstrategie van Atlantic zo ben ik achter gekomen. Maar als je een mengverdeler (of twee) in je circuit hebt dan werkt dit tegen elkaar in en wordt dit lastig. Daarom heb ik mijn vloerverwarmingsverdeler moeten vervangen.

Als er in het circuit ook nog afgifte is met radiatoren of convectoren zonder pomp adviseer ik een test met 31/32 waarbij je beide pompen van de vloeren uitschakelt. (Mocht de warmtepomp niet willen starten i.v.m. de buitentemperatuur in relatie tot de ingestelde warmtevraag verhoog dan met één graad naar 32/33. Maar begin laag en ga naar boven). Op die manier reduceer je fors het afgiftecircuit en zou de pomp probleemloos door moeten kunnen lopen ervan uitgaande dat er voldoende flow op het systeem mogelijk is. Je moet dan een curve krijgen zoals in de bijlage. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U9Fmu8V7Veqw8MCvzdRlAqzDGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eCdsbg9R8bEaIIZIWP30YHM9.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door GerardHarmsen op 29-05-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
GerardHarmsen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:53:
De warmtepomp bewaakt de doeltemperatuur van de aanvoer maar ook het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour, de zogenaamde delta-T. Als dit verschil niet wordt gereduceerd in de eerste twee uur dan gaat de warmtevraag door naar de CV-ketel. Dit is hardcoded ingebakken in de regelstrategie van Atlantic zo ben ik achter gekomen. Maar als je een mengverdeler (of twee) in je circuit hebt dan werkt dit tegen elkaar in en wordt dit lastig. Daarom heb ik mijn vloerverwarmingsverdeler moeten vervangen.

Als er in het circuit ook nog afgifte is met radiatoren of convectoren zonder pomp adviseer ik een test met 31/32 waarbij je beide pompen van de vloeren uitschakelt. (Mocht de warmtepomp niet willen starten i.v.m. de buitentemperatuur in relatie tot de ingestelde warmtevraag verhoog dan met één graad naar 32/33. Maar begin laag en ga naar boven). Op die manier reduceer je fors het afgiftecircuit en zou de pomp probleemloos door moeten kunnen lopen ervan uitgaande dat er voldoende flow op het systeem mogelijk is. Je moet dan een curve krijgen zoals in de bijlage. [Afbeelding]
Dankje, helder verhaal!

Ik ben er weer even langs gereden en heb de metingen opgehaald. Vanmorgen heeft hij 2 uren gedraaid en volgens de eindgebruiker was het toeval dat toen de gevraagde kamertemperatuur was gehaald, dus geen goede test. Geeft de zwarte lijn 1 op 1 de thermostaatvraag weer? Welke tijdsperiode is jouw grafiek?

Ik heb beide grafieken ingezoomd op de tijdschaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjmJF4qlzSv9wOggf_1lyVCn_7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5utr28k6oy86rsqZVgojgYtz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door dotternetta op 29-05-2025 17:44 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHarmsen
Dit ziet er goed uit, de zwarte lijn is de doeltemperatuur voor de aanvoer. De rode lijn is de aanvoer en ligt mooi boven de doeltemperatuur. De blauwe lijn is de temperatuur van de retour. Zo op het oog is de delta-T goed. Ik zie een zaagtand wat kan betekenen dat er een pomp tussendoor loopt te werken, is dit zo? Ik adviseer om een test te lopen bij uitgeschakelde pompen van de vloerverwarmingsverdelers. En dan het systeem een dagdeel laten lopen om te zien of de temperatuur stabiliseert, dit gebeurt na een uur als er een balans ontstaat tussen aan- en afvoer middels moduleren van het buitendeel.
Waar je de kamerthermostaat op in stelt is niet zo relevant, zolang deze maar vragend is. Alleen als bijna de ingestelde temperatuur is ingesteld dan stuurt de thermostaat de vraagtemperatuur naar de regelunit terug. Als je een experiment draait kun je prima de thermostaat 2 graden hoger zetten dan de actuele ruimtetemperatuur, dat maakt verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
We gaan de thermostaat omhoog schroeven en gelijk een langere testrum doen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Hierbij de metingen van de 4,5 uur run! (voor het eerst in 3 jaar 😅) Om 12 uur is de thermostaat naar beneden gedraaid anders had ie nog langer gelopen. Eindgebruiker is zelf ook het testen nu en had de 2 pompen van de vloerverdelers op stand 1 gezet ipv stand 3 en alles dicht gedraaid op 2 ruimtes met vloerverwarming na. Dat zal ook invloed hebben op de opwarmingscurve, neem ik aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDfOuf9_Zo1RwWek4JzkVt7cDPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYQhFZreKyg8XoKxfDSt4gBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wel wat onregelmatig stroomverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QLqdoiZTnBB_AqzrnYs3b0WioU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pcns415uBVhqTQ5zK7r7wpA2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardHarmsen
Kijk nu begin je ergens te komen, zo krijg je zicht op het stookprofiel van de woning. nb: is de installateur nog in beeld bij dit systeem of betreft het een zelfplaatsing?

Bij 19.00 uur zie je de regelstrategie van Atlantic. Dus eerst zo'n 20 minuten op 500W en dan een cut-off door of niet. Het antwoord is ja en dan gaat het systeem naar de volgende trap van zo'n 1.200 a 1.300 watt. Het systeem moet dan vanaf start binnen 2 uur binnen een evenwicht komen (modulatie) want anders gaat de stookbeurt naar de CV. Je ziet bij ongeveer 20.00 uur de terugmodulatie. Alleen zou je vervolgens verwachten dat er een vrij stabiel patroon ontstaan en niet al de haakjes die je hier wel ziet. Ik vermoed dat de vloerverwarmingsverdelers toch bijmengen en dat de modulatie van de Atlantic buitenunit dit probeert weg te sturen.
Is het mogelijk om juist de vloeren een keer uit te schakelen en alleen te draaien op de radiatoren in de woning. De vloer uitschakelen is een kwestie van de pomp uitzetten met een schakelaar (als die er is) of anders de stekker uit het stopcontact. Ik vermoed dat je dan een veel egalere temperatuurlijn en verbruikslijn krijgt en dat is wel interessant om te weten qua eventuele aanpassingen of verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg!

De monoblock is 3 jaar geleden geplaatst door een installateur. Hij heeft nooit langer dan 20 minuten per keer gedraaid in die 3 jaar omdat de stooklijn op 85 graden stond. Volgens de installateur kon dit niet anders...

We wachten op de herfst en gaan dan weer verder experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Paar opmerkingen:
  • Het vermogen van de buitenunit is niet traploos regelbaar, maar heeft een aantal standen, ik vermoed een stuk of 10. Hoeveel vermogen iedere stap precies gebruikt hangt af van de combinatie water- en buitentemperatuur, maar is iets van 250, 450, 600, 750, 900, etc. Watt. het is de control box die de stand bepaalt. Op een gegeven moment kan die tussen twee standen heen en weer gaan stappen om gemiddeld goed uit te komen.
  • Het starvermogen (~450 W, en ~20 min), wordt niet door de controlbox bepaald, maar door de buitenunit. Hierbij spelen de tijd sinds de vorige start en de buitentemperatuur een grote rol. Helaas doet de controlbox na 20 min wel die evaluatie zoals hierboven door GerardHarmsen beschrenen en kan naar CV overschakelen.
  • Als het lijkt dat de temperatuur een hele graad heen en weer gaat, kan het zijn dat het systeem net op de grens zit en dat een paar tienden graden verschil een hele graad wordt. Overigens komt de watertemperatuur vanuit de buitenunit met een nauwkeurigheid van 0.1oC, maar rondt de controlbox dit af op hele graden.
  • Als de pomp van de vloerverwarming uit staat, zal er alsnog een beetje water door de vloer gaan stromen. De thermostaat op de verdeler ziet nu alleen de toevoertemperatuur, niet meer het resultaat van aanvoer en rondpompen. Deze kan dan op een gegeven moment gaan sluiten waardoor het water circuit kleiner wordt en de buitenunit minder hard hoeft te werken om dit op dezelfde temperatuur te houden, met als gevolg minder stroomopname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07 12:31
Aangezien hier een installateur is bezig geweest met aub één warmtepomp en met de noorderzon is verdwenen :w zou ik zeker ook even kijken hoe het pomp vermogen van de Chofu is ingesteld.

Aangezien het wat langer duurt voor het warm wordt kan het ook zijn dat de flow te laag is.
Op de Chofu kun je namelijk drie pomp standen selecteren.

Via de flow meters op de verdeler zou je kunnen checken of er genoeg warm water door de vloerverwarming leidingen gaat en tevens ook controleren of de boel waterzijdig goed in balans is.

Zeker met lage temperaturen om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Marc001 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:03:
Aangezien hier een installateur is bezig geweest met aub één warmtepomp en met de noorderzon is verdwenen :w zou ik zeker ook even kijken hoe het pomp vermogen van de Chofu is ingesteld.

Aangezien het wat langer duurt voor het warm wordt kan het ook zijn dat de flow te laag is.
Op de Chofu kun je namelijk drie pomp standen selecteren.

Via de flow meters op de verdeler zou je kunnen checken of er genoeg warm water door de vloerverwarming leidingen gaat en tevens ook controleren of de boel waterzijdig goed in balans is.

Zeker met lage temperaturen om in de gaten te houden.
Goede tip! 👍🏼

Kunnen we nog iets doen met de dipswiches in de monoblock? Bvb doordraaien onder de 4 graden buitentemp? Hier is veel stroom over.

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 02-06-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07 12:31
dotternetta schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Goede tip! 👍🏼

Kunnen we nog iets doen met de dipswiches in de monoblock? Bvb doordraaien onder de 4 graden buitentemp? Hier is veel stroom over.
Helaas niet, ik heb hiervoor een Arduino met een eigen temp sensor geschakeld.
Bij T< 4 wordt een weerstand geschakeld.

Arduino T<4 en door draaien maar
Arduino T<4 met LED indicatie en verbeterde coding

@WackoH is helemaal los gegaan, hij omzeilt de regel strategie van de controlbox _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door Marc001 op 03-06-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhulsman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-06 15:15
Graag stel ik toch nogmaals de vraag als leek/noob:
(Vermoedelijk is het antwoord nog steeds: niet mogelijk. Misschien is er voortschrijdend inzicht?)

Voor het systeem Plugwise Anna + Aurea 5 hybrid add-on:
Is het mogelijk / is er een hack om alleen de warmtepomp te laten draaien en de CV ketel helemaal niet?
(ik heb vloerverwarming voor de basis warmte en warm voor de rest lokaal bij met electrische kacheltjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Tot mijn verbazing worden deze combi's nog steeds verkocht en gekocht! Ik zag een installateur bij een andere buurman staan en later even om het hoekje gekeken. Hij had zijn perfect werkende split hybride vervangen door de Aurea 5 systeem en was er ook al achter gekomen dat de instelmogelijkheden erg beperkt zijn. Hij leest hier nu mee 😅

Updateje: vanochtend heeft de Aurea bij de andere buurman 2,5 uur gedraaid tot de thermostaat hem uitschakelde. Geen gas verbruikt 👍🏼

[ Voor 16% gewijzigd door dotternetta op 09-06-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
mhulsman schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:29:
Is het mogelijk / is er een hack om alleen de warmtepomp te laten draaien en de CV ketel helemaal niet?
(ik heb vloerverwarming voor de basis warmte en warm voor de rest lokaal bij met electrische kacheltjes)
De CV in sanitair mode zetten (dus geen verwarming).
Hiermee heb je nog steeds het moeizame gedrag van de controlbox, maar je zult geen gas voor verwarming meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
WackoH schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:38:
[...]
Hiermee heb je nog steeds het moeizame gedrag van de controlbox, maar je zult geen gas voor verwarming meer gebruiken.
Aha, dat wordt handleiding zoeken of kan dat in Anna? Enige risico, lijkt me, is dat 5 kW niet genoeg is in de winter en de 2 uur wachttijd als het niet snel genoeg opwarmt 🤔

[ Voor 22% gewijzigd door dotternetta op 09-06-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Zoeken in de handleiding van de CV :9

En ik heb niet gezegd dat het ideaal is.
Natuurlijk zitten die 20 min en 2 uur checks die de controlbox hanteert een effectief gebruik in de weg.
Met vloerverwarming is het een extra uitdaging omdat het water dan langzamer op temperatuur komt.

Of het vermogen genoeg is hangt helemaal van de situatie af. Belangrijk is omm de warmtepomp niet meer uit te zetten. Tot ongeveer -2oC leverde de unit bij mij nog voldoende warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
WackoH schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:09:
Zoeken in de handleiding van de CV :9

En ik heb niet gezegd dat het ideaal is.
Natuurlijk zitten die 20 min en 2 uur checks die de controlbox hanteert een effectief gebruik in de weg.
Met vloerverwarming is het een extra uitdaging omdat het water dan langzamer op temperatuur komt.

Of het vermogen genoeg is hangt helemaal van de situatie af. Belangrijk is omm de warmtepomp niet meer uit te zetten. Tot ongeveer -2oC leverde de unit bij mij nog voldoende warmte.
Gaat de jouwe door onder 5 graden? Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58
@mhulsman @dotternetta

Ik bedoel het niet zo lullig als het misschien overkomt. Maar beide antwoorden zijn terug te vinden in dit topic.

En zo groot is het topic nu ook weer niet. En bijvoorbeeld als je gaat rommelen met die 5 graden (volgens mij is het trouwens 4 graden en die 5 graden is delta T en komt ergens anders voor), dan heeft dat ook weer bevriezings consequenties. Dus ff gaan zitten en met een uurtje ben je expert :*)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
dotternetta schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:11:
[...]Gaat de jouwe door onder 5 graden? Hoe dan?
Ik speel een beetje vals... De controlbox is bij mij alleen nog maar als doorgeefluik voor thermostaat data. De besturing van de buitenunit heb ik met eigen hard- en software overgenomen.
Zie WackoH in "Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat"
De buitenunit is prima geschikt om tot ver onder nul te werken en voert bv. probleemloos en automatisch defrosts uit.

Wat wel leuk voor de zomer is, is dat de buitenunit ook kan koelen. Ik heb het alleen getest en nog niet geïmplementeerd, maar op de juiste plek een 0, 1 of 2 sturen resulteert in resp. 'uit', 'verwarmen' of 'koelen'.

[ Voor 9% gewijzigd door WackoH op 09-06-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
mhr-zip schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:18:
@mhulsman @dotternetta

Ik bedoel het niet zo lullig als het misschien overkomt. Maar beide antwoorden zijn terug te vinden in dit topic.

En zo groot is het topic nu ook weer niet. En bijvoorbeeld als je gaat rommelen met die 5 graden (volgens mij is het trouwens 4 graden en die 5 graden is delta T en komt ergens anders voor), dan heeft dat ook weer bevriezings consequenties. Dus ff gaan zitten en met een uurtje ben je expert :*)
Ik stelde de vraag verkeerd, bedoelde zonder rommelen. Ik ga niet aan mijn buurmans monoblock prutsen buiten standaard settings om.

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 10-06-2025 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhulsman
WackoH schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:38:
[...]
dank voor tip, dit heb ik eens geprobeerd, maar dan ging CV ketel inderdaad niet meer aan, echter warmtepomp ook niet ;)
heb allerlei settings geprobeerd, ook een 0.5 graden per uur bij "Max. temperatuur bij slimme verwarming ad hoc", maar de warmtepomp werd niet geactiveerd,

graag zou ik een simpele fysieke schakelaar willen hebben, waarmee ik zelf de warmtepomp dan zelf wel aan of uit zet, eventueel via een tijdklok schakelaar of een ecoswitch, die reageert op lage stroomprijzen ( https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecoswitchplus10a/ )

als iemand een tip heeft voor een simpele fysieke schakelaar (aan/uit), dan hoor ik dat graag!
(moet ergens kort te sluiten zijn op printplaat?)

de leverancier bevestigt letterlijk dat besturing door control box outdated is en warmtepomp in veel scenarios niet gewenste resultaat zal kunnen halen. op mijn suggestie, om desnoods een betaald upgrade (eenmalig flash of fysieke upgrade, zodat wel op afstand geupgrade kan worden) pakket aan te bieden, wordt niet gereageerd

[ Voor 62% gewijzigd door mhulsman op 10-06-2025 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Een schakelaar gaat helaas niet voor zover ik weet (tenzij je alle beveiligingen en defrost overboord gooit en de compressor met een schakelaar aan en uit zet).
Je krijgt de warmtepomp alleen maar aan door via een serieel signaal exact de juiste berichten naar de warmtepomp te sturen (en je moet de berichten van de warmtepomp ontvangen om i.i.g. timing goed te krijgen...)
Om het nog extra complex te maken loopt dit niet via een standaard seriële bus en protocol zoals RS232 of 485, maar via een eigen protocol (op 666 bps) en via de voeding van de buitenunit naar de controlbox (met 230V op deze kabel).

De code zit in twee oude microcontrollers geflasht. Update op afstand is onmogelijk. Chips vervangen (ze zitten wel in een voetje), of deze eruit halen en opnieuw flashen, is de enige optie. Er zijn verschillende software versies. Maar je kunt er schijnbaar alleen aankomen door een nieuwe printplaat te kopen a ~500 Euro. Niet erg klantvriendelijk dat Atlantic op z'n minst niet de chips met de nieuwste software tegen kostprijs aanbiedt... Wat de verschillen zijn is overigens niet echt duidelijk.

De meest realistische optie voor wat jij wilt, is de linker microcontroller op de print van de controlbox (die doet de buitenunit) via een tussenprintje door een eigen microcontroller (die bv. met Arduino software te programmeren is, zoals een Atmel of Espressif) te vervangen. Jij vertelt de microcontroller dan via druktoetsen, draaiknop, home assistant of wat dan ook, wat er moet gebeuren, en deze regelt dan de communicatie met de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhulsman
dank voor uitgebreide reactie!

je geeft aan: "de compressor met een schakelaar aan en uit zet"

zou je de compressor op momenten wel fysiek kunnen over-riden en aanzetten?
dat zou mij enorm helpen, dan kan ik bij lage stroomprijzen de warmtepomp aanzetten en de warmte, via vloerverwarming, in mijn vloer opslaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Hier het aansluitschema van de buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5grKZXnUrBcSLfZT3UzjYEogvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/icjeqzYZPd86wNwtIWgfOB5Q.png?f=user_large
De compressor is met een 3-fase frequentieregeling aangesloten, en daarnaast moet je de fan en de pomp (heeft meerdere standen en wellicht via frequentieregeling).
Verder moet je wellicht de 4-weg klep (rood omcirkeld) nog aansturen

Daarnaast start de buitenunit op laag vermogen. Dat zal een reden hebben. Meteen vol vermogen erop knallen gaat vermoedelijk niet.

Alles kan... Je kunt bv. een frequentieregelaar voor 60 Euries op AliExpress scoren. Maar dit is een vrijwel kansloze en veel te moeilijke weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Als je de unit niet via de kamerthermostaat wilt bedienen, is het volgende veruit de makkelijkste optie (zie Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat):
  • Koop een microcontroller van een paar Euro en programmeer die via je PC.
  • Haal de linker microcontroller op de print van de controlbox uit z'n voetje (en desnoods ook de rechter; dan kan die niet per ongeluk kapot gaan).
  • Stop op de juiste plekken twee draadjes in het voetje en verbindt die met de microcontroller.
Vervolgens kun je doen wat je wilt, zelfs koelen.
Deze modificatie kan onzichtbaar weer ongedaan worden gemaakt, alle beveiligingen van de buitenunit blijven operationeel en er kan niets kapot (je moet natuurlijk geen kortsluiting maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhulsman
dank voor uitgebreide reactie!
ga even kijken wat ik met installateur en fabrikant kan doen, aangezien de posts op dit forum toch aanleiding lijken te geven naar een observatie dat de warmtepomp niet in alle gevallen aan de verwachtingen voldoet
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste