Zal van de week even kijken op welke plek ik de aansluiting heb gemaakt op de resetknopje
De tekst van 'P1 modubus' gaat nogal door de 'binnenbocht' en is daardoor voor mij gedeeltelijk niet helemaal, en gedeeltelijk helemaal niet, te volgen.
Ook wordt er een foto geplaatst van een knopje bij de tekst over het RESET-knopje; de foto is echter van het 'TEST RUN HP' -knopje. Dat is een andere .....
wybe-V gaat kijken naar zijn aansluiting op het resetknopje. Ik meende met een vergrootglas de beide 'printed-circuit'-banen/verbindingen achter aan/op het resetknopje te zien en heb aldus gesoldeerd; maar nog niet kunnen testen.
wybe-V gaat kijken naar zijn aansluiting op het resetknopje. Ik meende met een vergrootglas de beide 'printed-circuit'-banen/verbindingen achter aan/op het resetknopje te zien en heb aldus gesoldeerd; maar nog niet kunnen testen.
Ik heb in 2022 de contacten van het resetknopje aan gesloten op de aansluiting van de controle box welke naar de cv thermostaat gaan en de dip switch op aan/uit gezet
De cv heb ik niet aan gesloten op de controle box, deze heeft zijn eigen thermostaat
Als nu de wp wil schakelen naar de cv wordt er nu een reset gegeven via de aansluiting op het resetknopje
De wp gaan nu weer 20 min aan met een vermogen van ca 600 watt
Door deze reset blijft wp aan en mogelijk komt na deze reset de delta T wel binnen de 5 graden
Als dit niet wordt gehaald volgt er na 20 min weer een reset
Als de wp blijft reset, kun de instellings temp water verlagen dat wel de delta T wordt gehaald
Ik pas dit nu al geruime tijd toe zonder problemen, alleen heb je wel meer start en stops van de wp maar krijg wel het huis warm op deze wijze 🤗😎
De cv heb ik niet aan gesloten op de controle box, deze heeft zijn eigen thermostaat
Als nu de wp wil schakelen naar de cv wordt er nu een reset gegeven via de aansluiting op het resetknopje
De wp gaan nu weer 20 min aan met een vermogen van ca 600 watt
Door deze reset blijft wp aan en mogelijk komt na deze reset de delta T wel binnen de 5 graden
Als dit niet wordt gehaald volgt er na 20 min weer een reset
Als de wp blijft reset, kun de instellings temp water verlagen dat wel de delta T wordt gehaald
Ik pas dit nu al geruime tijd toe zonder problemen, alleen heb je wel meer start en stops van de wp maar krijg wel het huis warm op deze wijze 🤗😎
Goedemorgen,
neem me niet kwalijk dat ik het een beetje kort door de bocht heb geschreven, sinds ik de WP heb, heb ik veel gelezen in dit forum, en er is veel geschreven met tips en veel oplossingen aangegeven door mensen met veel verschillende kennis, hieruit heb ik, met mijn mogelijkheden, gekozen uit verschillende voorstellen,
1/ heb ik een weerstand over de buitentemperatuur voeler gezet,
nu van 83Mohm zal wel 200Mohm worden om de WP op lagere temperatuur te laten draaien,
en de Circulatiepomp niet onnodig blijft draaien bij een buitentemperatuur van 0-4 grd C ligt ook
natuurlijk ook aan de weersverwachting, daarom schakelend gemaakt, dus uit en aan te zetten.
Bij een weerstand van 85 Mohm zal de buitentemperatuur met 6 grd C verhoogd worden dit ook zelf
op en met de WP getest bij 11 grd werd dus 17 grd C , de consumentenbond heeft deze WP ook
getest en komt de conclusie dat de WP niet meer gaat draaien <4 grd buitentemperatuur. verbruik dan van 54 watt naar 7 watts schijnt niet veel maar op een dag 10 uur 30 dag/jaar bespaart is toch 15 Kwh
200Mohm zal dit iets minder worden 4 grd verhoging omdat het toch voor mij rendabeler zal zijn als de
warmtepomp blijft draaien tot een rendement van 200%, dit ligt aan het verschil van KWh en gas prijs
2 / De warmtevraag naar de cv ketel wil ik dan aanbieden aan de "TEST RUN HP", ja aan deze, dit werd
ook eerder beschreven ergens in dit forum, en het klopt dat als deze knop gezet wordt dan valt de
warmtevraag naar de cv ketel weg en draait de WP, werkt goed, alleen weet ik nog niet welke
contacten van deze schakelaar moet hebben, daar komt nog uitleg over is belooft.
3/ Er werd ook geschreven dat de warmtepomp uit gaat als de Dt, het verschil tussen aanvoer en retour
van de WP, groter wordt dan 5 grd C, dit is ook waar warmtepompen worden op uitgelegd, cv op DT
van 20 grd en WP op 6 grd C, dit met de bijgeleverde bypass ingeregeld,
Bv./ bij normale afname, dus alles zo zetten wat er normaal aan uit of staat, in koude toestand testen
zodat er ook overal warmtevraag is. dan de warmtepomp starten tot een vol vermogen van 1600
1700 Watt of iets > 7 Amp., nu kan de bypass ingeregeld worden op 5-6 grd. C, zo heb ik het
gedaan en reeds langer tijd gevolgd en de Dt blijft meestal tussen de 5- 6 grd soms iets meer maar
vrij constant ook als de WP gaat moduleren, heb wel de ondersteuning van de regeltechniek met 3
voelers op de leiding van de WP.
Met deze kleine aanpassingen draait de WP bij mij perfect, met zeer weinig starts en stops,
zelf heeft deze een nacht doorgedraaid op 30% zonder stops.
De laatste dagen wel veel problemen met de Anna geeft nu aan in het rood dat de smile niet gevonden wordt, eerst display defect na overleg met de fabrikant, deze na reparatie gemonteerd maar geeft de eerder geschreven fout ga zometeen bellen voor een oplossing,
Hoop dat het nu iets duidelijker is en we samen het beste uit WP kunnen halen.
Ik wacht zelf nog even op het bericht van de contacten .van de 'TEST RUN HP'
Succes allemaal.
neem me niet kwalijk dat ik het een beetje kort door de bocht heb geschreven, sinds ik de WP heb, heb ik veel gelezen in dit forum, en er is veel geschreven met tips en veel oplossingen aangegeven door mensen met veel verschillende kennis, hieruit heb ik, met mijn mogelijkheden, gekozen uit verschillende voorstellen,
1/ heb ik een weerstand over de buitentemperatuur voeler gezet,
nu van 83Mohm zal wel 200Mohm worden om de WP op lagere temperatuur te laten draaien,
en de Circulatiepomp niet onnodig blijft draaien bij een buitentemperatuur van 0-4 grd C ligt ook
natuurlijk ook aan de weersverwachting, daarom schakelend gemaakt, dus uit en aan te zetten.
Bij een weerstand van 85 Mohm zal de buitentemperatuur met 6 grd C verhoogd worden dit ook zelf
op en met de WP getest bij 11 grd werd dus 17 grd C , de consumentenbond heeft deze WP ook
getest en komt de conclusie dat de WP niet meer gaat draaien <4 grd buitentemperatuur. verbruik dan van 54 watt naar 7 watts schijnt niet veel maar op een dag 10 uur 30 dag/jaar bespaart is toch 15 Kwh
200Mohm zal dit iets minder worden 4 grd verhoging omdat het toch voor mij rendabeler zal zijn als de
warmtepomp blijft draaien tot een rendement van 200%, dit ligt aan het verschil van KWh en gas prijs
2 / De warmtevraag naar de cv ketel wil ik dan aanbieden aan de "TEST RUN HP", ja aan deze, dit werd
ook eerder beschreven ergens in dit forum, en het klopt dat als deze knop gezet wordt dan valt de
warmtevraag naar de cv ketel weg en draait de WP, werkt goed, alleen weet ik nog niet welke
contacten van deze schakelaar moet hebben, daar komt nog uitleg over is belooft.
3/ Er werd ook geschreven dat de warmtepomp uit gaat als de Dt, het verschil tussen aanvoer en retour
van de WP, groter wordt dan 5 grd C, dit is ook waar warmtepompen worden op uitgelegd, cv op DT
van 20 grd en WP op 6 grd C, dit met de bijgeleverde bypass ingeregeld,
Bv./ bij normale afname, dus alles zo zetten wat er normaal aan uit of staat, in koude toestand testen
zodat er ook overal warmtevraag is. dan de warmtepomp starten tot een vol vermogen van 1600
1700 Watt of iets > 7 Amp., nu kan de bypass ingeregeld worden op 5-6 grd. C, zo heb ik het
gedaan en reeds langer tijd gevolgd en de Dt blijft meestal tussen de 5- 6 grd soms iets meer maar
vrij constant ook als de WP gaat moduleren, heb wel de ondersteuning van de regeltechniek met 3
voelers op de leiding van de WP.
Met deze kleine aanpassingen draait de WP bij mij perfect, met zeer weinig starts en stops,
zelf heeft deze een nacht doorgedraaid op 30% zonder stops.
De laatste dagen wel veel problemen met de Anna geeft nu aan in het rood dat de smile niet gevonden wordt, eerst display defect na overleg met de fabrikant, deze na reparatie gemonteerd maar geeft de eerder geschreven fout ga zometeen bellen voor een oplossing,
Hoop dat het nu iets duidelijker is en we samen het beste uit WP kunnen halen.
Ik wacht zelf nog even op het bericht van de contacten .van de 'TEST RUN HP'
Succes allemaal.
Hallo,
1/ Je hebt het over Mohm = Mega Ohm = miljoen ohm). Je zal kOhm (kilo Ohm) bedoelen.
2/ Je kunt met een multimeter toch zelf checken welke contacten bij 'Test Run HP' je moet hebben?
Het is ondanks de vier aansluitingen (ook bevestigingspunten) een enkelvoudig maakcontact dat de onderste met bovenste twee aansluitingen verbindt. Links en rechts zijn gewoon intern verbonden. Desnoods haal je een multimeter voor een paar Euro bij de Action of zo.
PS: Weet waar je aan begint als je gaat solderen een nieuwe print is niet goedkoop.
3/ Die delta T (Dt) heeft geen betrekking op verschil tussen aanvoer en retour, maar tussen gemeten aanvoertemperatuur en het setpoint (doeltemperatuur) uit de Plugwise Anna.
De controlbox voert echter een schaling door. Bv. bij 40oC vanuit de Anna, stuurt de controlbox naar een aanvoertemperatuur van 36oC. Bij 35 wordt dat 31oC etc.
Helaas wordt voor de delta_T (tenminste, dat is mijn conclusie) de actuele aanvoertemperatuur met Anna doeltempertuur (niet die van de controlbox) vergeleken. Vandaar dat de controlbox te snel naar de CV overschakelt. Erg ongelukig en duur voor de gebruiker, vooral in het geval van vloerverwarming want dat houdt de temperaturen lang laag.
De warmtepomp zelf zal niet direct naar vol vermogen gaan als die langere tijd (uren) heeft stilgestaan. Die begint altijd eerst op 400~600 W gedurende 20 minuten (of korter na kortere stilstand). Dit zal wel zijn om het koelmiddel eerst netjes en voorzichtig te verdelen
Na bv. een defrost kan dat dan wel.
1/ Je hebt het over Mohm = Mega Ohm = miljoen ohm). Je zal kOhm (kilo Ohm) bedoelen.
2/ Je kunt met een multimeter toch zelf checken welke contacten bij 'Test Run HP' je moet hebben?
Het is ondanks de vier aansluitingen (ook bevestigingspunten) een enkelvoudig maakcontact dat de onderste met bovenste twee aansluitingen verbindt. Links en rechts zijn gewoon intern verbonden. Desnoods haal je een multimeter voor een paar Euro bij de Action of zo.
PS: Weet waar je aan begint als je gaat solderen een nieuwe print is niet goedkoop.
3/ Die delta T (Dt) heeft geen betrekking op verschil tussen aanvoer en retour, maar tussen gemeten aanvoertemperatuur en het setpoint (doeltemperatuur) uit de Plugwise Anna.
De controlbox voert echter een schaling door. Bv. bij 40oC vanuit de Anna, stuurt de controlbox naar een aanvoertemperatuur van 36oC. Bij 35 wordt dat 31oC etc.
Helaas wordt voor de delta_T (tenminste, dat is mijn conclusie) de actuele aanvoertemperatuur met Anna doeltempertuur (niet die van de controlbox) vergeleken. Vandaar dat de controlbox te snel naar de CV overschakelt. Erg ongelukig en duur voor de gebruiker, vooral in het geval van vloerverwarming want dat houdt de temperaturen lang laag.
De warmtepomp zelf zal niet direct naar vol vermogen gaan als die langere tijd (uren) heeft stilgestaan. Die begint altijd eerst op 400~600 W gedurende 20 minuten (of korter na kortere stilstand). Dit zal wel zijn om het koelmiddel eerst netjes en voorzichtig te verdelen
Na bv. een defrost kan dat dan wel.
Het blijkt dat de controlbox de gevraagde watertemperatuur naar een kleiner bereik schaalt en dat gebruikt om de WP aan te sturen. Beide temperaturen (en het setpoint voor de kamertempatuur) zijn zichtbaar in de communicatie tussen de beide microcontrollers die met een seriele interface is af te luisteren op Pad 1 en Pad 2 op de printplaat.Candymirror schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:22:Aantal dingen die mij opvallen:
- mijn pomp bereikt nooit de gevraagde setpoint,
De warmtepomp zelf begrenst zich de eerste ~20 min tot 400~600 W opgenomen vermogen na meerdere uren stilstand. Dit is een erg ongelukig combinatie met de controlbox die ook 20 min wachttijd aanhoudt waarna wordt besloten al dan niet naar de CV over te schakelen- helemaal niet als er een tijdje niet verwarmt is. De ketel neemt het dan na 20 minuten over, zoals verwacht.
De reden is de interne schaling, zie boven.- daarna kan ik dus best wel hele mooie lange runs hebben, waarbij getracht wordt het setpoint te bereiken, maar zonder deze te bereiken. hoewel de aanvoer hem wel heel mooi blijft volgen.
De minimale stroomopnamen is 170~250W (hangt sterk van de retour/aanvoertemperauur af). Maar dit lijkt alleen mogelijk van af ~5oC. Daaronder is ~450 W het minimum.- nu ik er een kWh meter aan heb hangen zie ik dat hij pendeld tussen twee "standen" ~750W en 500W (ik heb ook ~280W gezien)
Er lijken tot wel 12 standen mogelijk (zie mijn post hier) maar de hogere zijn vaak niet bereikbaar omdat een hogere retour/aanvoertempeatuur tot en veel grote stroomopname leidt, wat een logische limitatie is. Echt aangetoond (door de WP zelf aan te sturen) heb ik een stuk of 8 standen.
Verder heb ik de indruk dat de controlbox het maximum vermogen begrenst.
Atlantic geeft namelikj max. 1.1 k wop, Chofu 1.43 kW.
Bij het hogste vermogen neemt de COP volgens opgaev wel flink af (COP A7W35 van 4.63 bij 1.1 kW naar 4.2 bij 1.43 kW opgenomen vermogen). Ik vermoed dat dit met subsidie samenhangt. Door wat lager in het maximum vermogen te gaan zitten en zo een hogere COP te halen, valt de pomp wellicht in een hogere subsidie categorie. Ik heb dit verder niet uitgezocht.
Dit schijnt geen invloed op de CV te hebben, heb ik ergens gelezen. Zelf heb ik dit niet precies gecheckt. Maar ik zie geen gasverbruik buiten SWW verbruik voor douchen etc.Candymirror schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:22:
- als laatste de opmerkelijkste, ik had op mijn i-Sense altijd tapwater/dhw comfort stand uit staan (dus dhw-eco aan). Ik zie nu dat ik hem blijkbaar op de ketel moet uitschakelen, want hij springt steeds weer op dhw comfort = aan. Dit lijkt telkens te gebeuren als de control box van de ketel weer terug schakeld naar de warmtepomp.
Goedendag,
1/ Ja ik moet me verontschuldigen bij deze het zijn inderdaad Kohm en niet MegaOhm had dit uit de herinnering gehaald stom van mij, maar het verhaal blijft wel overeind.
2/ Interessant dat het uit de DT van vraag en gemeten watertemperatuur wordt gerekend, ook kan het dat de aanvoer 5 grd lager wordt aangeboden aan de WP dan berekend, weet wel niet hoe je daar achter bent gekomen maar prima als dat zo is, koelmachines werken in de praktijk altijd met de retour temperatuur, als je daar de Dt van de WP mee optelt, dan kom je ook aan de gevraagde aanvoertemperatuur.
Als volgens jou, WackoH, deze > 5 grd C zal zijn, dat dan de CV ketel het overneemt, dat kan zeker,
Het is jammer dat er geen van de schrijvers de water doorstroming kan meten, heb dit ook niet, wel temperatuurvoelers om de DT te meten, ook wel het opgenomen vermogen in watt, alleen nog de waterhoeveelheid dan kon je het rendement heel goed bepalen.
dat zal betekenen dat als de gevraagde watertemperatuur 10grd lager is dan de retourtemperatuur de cv ketel het gaat overnemen.
Het logaritmen wordt niet vrij gegeven, hoe een en ander wordt berekend, ga ervan uit dat verschil tussen gevraagde en gemeente ruimtetemperatuur, de buitentemperatuur, de gebouwconstante, de verwachte buitentemperatuur enz wordt meegerekend.
In een mail werd duidelijk geschreven dat deze berekening met voorwaarden niet is vrijgegeven.
Wel raar dat na 35 minuten de ketel gevraagd wordt om het over te nemen,
watertoevoer T van 20 C naar 33 C gegaan
waterretour T van 20 C naar 27,5 C gegaan
Dt bleef de laatste 15 constant ton de 5 C
Daarna werd de cv ketel gevraagd het over te nemen, dat kan ik niet begrijpen
Heb v.t.v. doorgemeten, op een print is het niet makkelijk te meten en ja voorzichtigheid geboden,
bij de druk op de knop gaven de 2 rechtse soldeerpunten 0 ohm aan (heb 3 multimeters en niet van),
maar dat gaf wel een foutmelding, dus wacht ik even op een voorganger die schreef dat hij dit reeds
heeft uitgevoerd.
1/ Ja ik moet me verontschuldigen bij deze het zijn inderdaad Kohm en niet MegaOhm had dit uit de herinnering gehaald stom van mij, maar het verhaal blijft wel overeind.
2/ Interessant dat het uit de DT van vraag en gemeten watertemperatuur wordt gerekend, ook kan het dat de aanvoer 5 grd lager wordt aangeboden aan de WP dan berekend, weet wel niet hoe je daar achter bent gekomen maar prima als dat zo is, koelmachines werken in de praktijk altijd met de retour temperatuur, als je daar de Dt van de WP mee optelt, dan kom je ook aan de gevraagde aanvoertemperatuur.
Als volgens jou, WackoH, deze > 5 grd C zal zijn, dat dan de CV ketel het overneemt, dat kan zeker,
Het is jammer dat er geen van de schrijvers de water doorstroming kan meten, heb dit ook niet, wel temperatuurvoelers om de DT te meten, ook wel het opgenomen vermogen in watt, alleen nog de waterhoeveelheid dan kon je het rendement heel goed bepalen.
dat zal betekenen dat als de gevraagde watertemperatuur 10grd lager is dan de retourtemperatuur de cv ketel het gaat overnemen.
Het logaritmen wordt niet vrij gegeven, hoe een en ander wordt berekend, ga ervan uit dat verschil tussen gevraagde en gemeente ruimtetemperatuur, de buitentemperatuur, de gebouwconstante, de verwachte buitentemperatuur enz wordt meegerekend.
In een mail werd duidelijk geschreven dat deze berekening met voorwaarden niet is vrijgegeven.
Wel raar dat na 35 minuten de ketel gevraagd wordt om het over te nemen,
watertoevoer T van 20 C naar 33 C gegaan
waterretour T van 20 C naar 27,5 C gegaan
Dt bleef de laatste 15 constant ton de 5 C
Daarna werd de cv ketel gevraagd het over te nemen, dat kan ik niet begrijpen
Heb v.t.v. doorgemeten, op een print is het niet makkelijk te meten en ja voorzichtigheid geboden,
bij de druk op de knop gaven de 2 rechtse soldeerpunten 0 ohm aan (heb 3 multimeters en niet van),
maar dat gaf wel een foutmelding, dus wacht ik even op een voorganger die schreef dat hij dit reeds
heeft uitgevoerd.
Goedendag,
De uitdagingen zijn zover opgelost, de WP blijft weer in het gareel, zit nu een hele morgen zonder stops te draaien, eerder scheef ik dat de WP weer dom deed, had namelijk problemen met de Anna /Smile, eerst geen display, dan niet meer aan te melden, Plugwise had ook een software update uitgevoerd, aanmelding opgelost door een zwaardere adapter te installeren standaard zat er een van 5V .5 watt bij deze verzwaard naar 12 Watt.
Anna deed het kort bij de Smile, maar verder op niet meer, na overleg met de helpdesk was dit de oplossing.
Door de update, deed de WP weer niet wat ik wilde, de waardes stooklijn enz.... waren weer naar standaard gezet, nu dus alles ok
Heb inmiddels een stromingsmeter besteld bij Ali, zal deze proberen in te bouwen om het rendement te meten van de WP en CV ketel, zodat ik zelf kan bepalen wat rendabeler is van WP en CV ketel, hoop dat het lukt,
dan kan ik zelf berekenen war=t de beste optie is Ketel. of WP
De uitdagingen zijn zover opgelost, de WP blijft weer in het gareel, zit nu een hele morgen zonder stops te draaien, eerder scheef ik dat de WP weer dom deed, had namelijk problemen met de Anna /Smile, eerst geen display, dan niet meer aan te melden, Plugwise had ook een software update uitgevoerd, aanmelding opgelost door een zwaardere adapter te installeren standaard zat er een van 5V .5 watt bij deze verzwaard naar 12 Watt.
Anna deed het kort bij de Smile, maar verder op niet meer, na overleg met de helpdesk was dit de oplossing.
Door de update, deed de WP weer niet wat ik wilde, de waardes stooklijn enz.... waren weer naar standaard gezet, nu dus alles ok
Heb inmiddels een stromingsmeter besteld bij Ali, zal deze proberen in te bouwen om het rendement te meten van de WP en CV ketel, zodat ik zelf kan bepalen wat rendabeler is van WP en CV ketel, hoop dat het lukt,
dan kan ik zelf berekenen war=t de beste optie is Ketel. of WP
[ Voor 5% gewijzigd door P1 modubus op 12-03-2025 12:32 ]
Welke heb je besteld?
Ik vond de flowmeter een goed idee dus n.a.v. je post keek ik daar gisteren ook naar. Ik heb tenslotte toch al een Arduino draaien dus kleine moeite daar eentje aan te hangen.
De onderstaande met 1" aansluitingen leek me wel goed en die heeft een bereik van 1~25 l/min (±5%) en werkt op 5V.
:strip_exif()/f/image/clupf4yDRZrlQ7cc5ngrzpuT.png?f=user_large)
Dat past mooi bij het bereik van de pomp van de buitenunit:
:strip_exif()/f/image/Ml5M5UJQIzqPr8oq260dkGFy.png?f=user_large)
Automatisch keek ik eerst op Ali, maar vond dezelfde ook dichter bij huis. Er staat ook een link naar een artikel hoe deze aan te sluiten en uit te lezen (want dat stond er bij de verkoper op Ali waar ik naar keek, niet te bij.)
Ik ben eerlijk gezegd geen fan (meer) van Plugwise Anna + Smile. Ik weet niet of ik het zelflerende algoritme in de war heb gestuurd, maar op dit moment wordt de gevraagde aanvoertemperatuur alleen binnen 0.1oC (!) rond het setpoint aangepast in het bereik van 30 tot 40oC (weersafhankelijkheid staat uit).
Ik denk dat ik de goede oude Remeha Celcia20 maar weer op ga hangen...
Ik vond de flowmeter een goed idee dus n.a.v. je post keek ik daar gisteren ook naar. Ik heb tenslotte toch al een Arduino draaien dus kleine moeite daar eentje aan te hangen.
De onderstaande met 1" aansluitingen leek me wel goed en die heeft een bereik van 1~25 l/min (±5%) en werkt op 5V.
:strip_exif()/f/image/clupf4yDRZrlQ7cc5ngrzpuT.png?f=user_large)
Dat past mooi bij het bereik van de pomp van de buitenunit:
:strip_exif()/f/image/Ml5M5UJQIzqPr8oq260dkGFy.png?f=user_large)
Automatisch keek ik eerst op Ali, maar vond dezelfde ook dichter bij huis. Er staat ook een link naar een artikel hoe deze aan te sluiten en uit te lezen (want dat stond er bij de verkoper op Ali waar ik naar keek, niet te bij.)
Ik ben eerlijk gezegd geen fan (meer) van Plugwise Anna + Smile. Ik weet niet of ik het zelflerende algoritme in de war heb gestuurd, maar op dit moment wordt de gevraagde aanvoertemperatuur alleen binnen 0.1oC (!) rond het setpoint aangepast in het bereik van 30 tot 40oC (weersafhankelijkheid staat uit).
Ik denk dat ik de goede oude Remeha Celcia20 maar weer op ga hangen...
Hallo iedereen,
Ik heb een paar beginners vragen. Dat wil zeggen,..ik ben beginner met de atlantic warmtepomp. De installatie is net vandaag afgerond. Op 31 Jan kreeg de installateur het niet voormekaar. Vandaag een Atlantic man geweest. Beide smile gateways waren stuk.
Kort over mijn setup. Ik heb 2 Atanta 28C's (modeleredn met OT). Het zijn 2 huisjes die vlabij elkaar staan op 1 terrein dus ook 2 warmtepompen.
Spul lijkt nu te werken maar er vallen mij direct een paar dingen op. Vandaag is ongeveer 6 graden hier in Bussum. Ideaal voor de warmtepomp zou ik zeggen. Standaard staat het ene huisje op 15 graden. Als ik de thermostaat opdraai naar 17 graden gaat direct de Atlanta aan....Klopt dat?
Daarnaast zie ik in de anna app van het ene huis een heating rate van 1.48 graden per uur en in de andere 2.99 graden per uur? Hoe kan dat anders zijn? De rest van de instellingen is hetzelfde. Je kan dit verder ook niet aanpassen lijkt het.
/f/image/IMApkOdf8VTIuJGWBvMIQRsE.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een paar beginners vragen. Dat wil zeggen,..ik ben beginner met de atlantic warmtepomp. De installatie is net vandaag afgerond. Op 31 Jan kreeg de installateur het niet voormekaar. Vandaag een Atlantic man geweest. Beide smile gateways waren stuk.
Kort over mijn setup. Ik heb 2 Atanta 28C's (modeleredn met OT). Het zijn 2 huisjes die vlabij elkaar staan op 1 terrein dus ook 2 warmtepompen.
Spul lijkt nu te werken maar er vallen mij direct een paar dingen op. Vandaag is ongeveer 6 graden hier in Bussum. Ideaal voor de warmtepomp zou ik zeggen. Standaard staat het ene huisje op 15 graden. Als ik de thermostaat opdraai naar 17 graden gaat direct de Atlanta aan....Klopt dat?
Daarnaast zie ik in de anna app van het ene huis een heating rate van 1.48 graden per uur en in de andere 2.99 graden per uur? Hoe kan dat anders zijn? De rest van de instellingen is hetzelfde. Je kan dit verder ook niet aanpassen lijkt het.
/f/image/IMApkOdf8VTIuJGWBvMIQRsE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Qh9hulr7kdiYUQk84R5cmvDj.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij heb je het beter gedaan dan ik, heb helemaal niet naar de flow gekeken had dit door de maat van de buis aangenomen dat het goed zat, zal denk ik 13 l/min zijn, maar kan ook door het moduleren van de WP minder worden, heb de 4-20mA Turbine Flow Meter Voor Water besteld bij Ali
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L1SHc4XutPdo6dezwRcuVQnG.jpg?f=user_large)
Heb net een app gekregen en gestuurd voor advies.over de minimale en maximale flow, kost wel wat
En wkloppen je kunt beter het forum helemaal lezen, dan het beste eruit halen, het is denk ik voor verhuur, dan moet het eenvoudig blijven voor de gebruiker, wij zijn meer hobbyisten die veel tijd in de perfectie steken maar dit vergt veel aandacht en tijd, denk niet dat dat de bedoeling zal zijn
Er zijn veel tips, instellingen en elk huis heeft veel verschillen in verwarmen, vloer verwarming of radiatoren, wordt het tijdelijk bewoont, moet het snel verwarmd worden enz,
Hier stook ik vrij constant, heb vloerverwarming bijna altijd thuis en stook met een lage stooklijn, ..
Ook wil ik dat de gewenst ruimtemperatuur niet gehaald wordt, maar ook niet ver ervan af, hierdoor blijft de het lekker aangenaam in huis, de vloer blijft dan warm, dit is aangenaam kan mooi geregeld worden door het moduleren van de WP, loopt veel op 50% Stook ook iets hoger in de middag dan op de zonnepanelen, kan de WP vanaf 20.00 uur uitzetten, morgens is het dan nog niet zo koud dat de verwarming aan moet, mag het wel niet vriezen.
wkloppen veel succes en er zullen ook wel anderen reageren
.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/L1SHc4XutPdo6dezwRcuVQnG.jpg?f=user_large)
Heb net een app gekregen en gestuurd voor advies.over de minimale en maximale flow, kost wel wat
En wkloppen je kunt beter het forum helemaal lezen, dan het beste eruit halen, het is denk ik voor verhuur, dan moet het eenvoudig blijven voor de gebruiker, wij zijn meer hobbyisten die veel tijd in de perfectie steken maar dit vergt veel aandacht en tijd, denk niet dat dat de bedoeling zal zijn
Er zijn veel tips, instellingen en elk huis heeft veel verschillen in verwarmen, vloer verwarming of radiatoren, wordt het tijdelijk bewoont, moet het snel verwarmd worden enz,
Hier stook ik vrij constant, heb vloerverwarming bijna altijd thuis en stook met een lage stooklijn, ..
Ook wil ik dat de gewenst ruimtemperatuur niet gehaald wordt, maar ook niet ver ervan af, hierdoor blijft de het lekker aangenaam in huis, de vloer blijft dan warm, dit is aangenaam kan mooi geregeld worden door het moduleren van de WP, loopt veel op 50% Stook ook iets hoger in de middag dan op de zonnepanelen, kan de WP vanaf 20.00 uur uitzetten, morgens is het dan nog niet zo koud dat de verwarming aan moet, mag het wel niet vriezen.
wkloppen veel succes en er zullen ook wel anderen reageren
.
[ Voor 15% gewijzigd door P1 modubus op 12-03-2025 20:00 ]
Ha P1:),
Nee is niet voor verhuur:)....ben al aan het lezen geslagen. Ik ga eerst eens wat data verzamelen rondom het gedrag. Dan eens kijken naar de 2 stooklijnen. Beide huisjes zijn 80 m2 waarbij de 2 beneden verdiepingen waar de Anna's hangen ongeveer 65 m2 zijn. Huis is uit 1922. Wel dubbele ramen en dakisolatie. 1 huis heeft in de grootste ruimte vloerverwarming met daarbij 2 radiatoren.
reg
w
Nee is niet voor verhuur:)....ben al aan het lezen geslagen. Ik ga eerst eens wat data verzamelen rondom het gedrag. Dan eens kijken naar de 2 stooklijnen. Beide huisjes zijn 80 m2 waarbij de 2 beneden verdiepingen waar de Anna's hangen ongeveer 65 m2 zijn. Huis is uit 1922. Wel dubbele ramen en dakisolatie. 1 huis heeft in de grootste ruimte vloerverwarming met daarbij 2 radiatoren.
reg
w
Beste WackoH,
dank voor het wakker maken, dank zij jou heb ik nu de DN15 besteld, deze kan iets dieper meten, ja is wel duur maar met het 4-20 mA signaal kan ik meer daarom, is toch een eenmalige investering en wilde wel weten wat het rendement bij bepaalde buitentemperatuur is, verheug me op 500%.
De Anna met de Smile is een mooie combinatie als deze goed werkt, helaas zie ik dat de online niet alles goed weergeeft, soms zie ik dat de WP loopt op Webvision, zie elke seconde, en online is dit niet weergegeven.
Ook had ik problemen met de Anna op afstand, was in de kamer met maximaal 10 mrt 2*o,8 mm2 verbonden, daar deed deze het niet meer, 1mtr van de Smile deed deze het wel, ook soms niet meteen, de adapter vervangen van 5 W naar 12 Watt en alles functioneert weer en beter. Waarom dan niet meteen een 10W adapter meeleveren van Plugwise, dat vind ik jammer.
Heb je geen ander mogelijkheden zoals wij wel hebben is het een mooie combinatie maar voor ons.. we zien misschien meer en kunnen meer controleren
dank voor het wakker maken, dank zij jou heb ik nu de DN15 besteld, deze kan iets dieper meten, ja is wel duur maar met het 4-20 mA signaal kan ik meer daarom, is toch een eenmalige investering en wilde wel weten wat het rendement bij bepaalde buitentemperatuur is, verheug me op 500%.
De Anna met de Smile is een mooie combinatie als deze goed werkt, helaas zie ik dat de online niet alles goed weergeeft, soms zie ik dat de WP loopt op Webvision, zie elke seconde, en online is dit niet weergegeven.
Ook had ik problemen met de Anna op afstand, was in de kamer met maximaal 10 mrt 2*o,8 mm2 verbonden, daar deed deze het niet meer, 1mtr van de Smile deed deze het wel, ook soms niet meteen, de adapter vervangen van 5 W naar 12 Watt en alles functioneert weer en beter. Waarom dan niet meteen een 10W adapter meeleveren van Plugwise, dat vind ik jammer.
Heb je geen ander mogelijkheden zoals wij wel hebben is het een mooie combinatie maar voor ons.. we zien misschien meer en kunnen meer controleren
Bij deze de foto’s van de aansluiting op het resetknopje
Ook had ik nog een aansluiting op de LED gemaakt maar uiteindelijk nooit iets mee gedaan
Ook de dipswitch setting is te zien en de aan sluiting op de cv- uitgang welke naar de reset loopt:strip_exif()/f/image/N20zPrpPerkSfj3UfrN4SfxR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n78jzljY9IuI6DLnOgqKV3lr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbokNynFHUd9yp0hAQyXp4eG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook had ik nog een aansluiting op de LED gemaakt maar uiteindelijk nooit iets mee gedaan
Ook de dipswitch setting is te zien en de aan sluiting op de cv- uitgang welke naar de reset loopt
:strip_exif()/f/image/N20zPrpPerkSfj3UfrN4SfxR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n78jzljY9IuI6DLnOgqKV3lr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbokNynFHUd9yp0hAQyXp4eG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6kwnqfaVqG7UafoKxASEMxjX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door wybe-V op 13-03-2025 14:01 ]
Mijn sterke vermoeden is dat de pomp niet moduleert, maar alleen een drietal instellingen heeft die met de dipsswitches op de buitenunit zijn in te stellen. De flow zal dan alleen variëren door de weerstand in het verwarmingssysteem (--> opvoerhoogte) en de viscositeit va het water (maar die is verwaarloosbaar omdat de variatie in temperatuur bij een warmtepomp gering is).P1 modubus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:46:Volgens mij heb je het beter gedaan dan ik, heb helemaal niet naar de flow gekeken had dit door de maat van de buis aangenomen dat het goed zat, zal denk ik 13 l/min zijn, maar kan ook door het moduleren van de WP minder worden,
Met 4-20 mA kom je op het professionele vlak, met bijpassende prijsheb de 4-20mA Turbine Flow Meter Voor Water besteld bij Ali
[Afbeelding]
Heb net een app gekregen en gestuurd voor advies over de minimale en maximale flow, kost wel wat
De meter die ik aanhaalde maakt alleen pulsen, maar dat is voor een Arduino weer prima.
Beste Wybe-v, WackoH,
leuk dat we ons uitdagen, elkaar vragen stellen en helpen, de contacten had ik wel goed aangesloten, wat ik fout deed te lang het contact aanhouden, relais was afgevallen van cv, maar de drukknop hield ik nog gemaakt.
Net even getest en het werkte, vanuit mijn luie stoel, hoef nu alleen in de regelaar de ingang DI(cv Ketelvraag) te koppelen aan de uitgang DO (testknop WP) en alles loopt automatisch perfect, kan ook nog voorwaarden eraan stellen, maar nu zo wie zo niet.
De Anna werkt beter ook neemt deze het rooster aan dat deed het eerst ook niet, raar dat een betere voeding zoveel uitmaakt.
Ben ook benieuwd of de WP moduleert met de circulatiepomp, we gaan het hopelijk zien, jij WackoH eerder dan ik, zal wel enkele weken duren met Ali, zelf wil ik deze flowmeter in de gezamenlijke leiding plaatsen, dan kan ik ook het rendement bepalen van de CV Ketel, om ook te kunnen bepalen wat de beste stook methode is, Cv ketel of WP, prijs gas wordt weer duurder, KWh moet ik nog nazien.
Ben zeer benieuwd naar het rendement van beide.
Kan me ook voorstellen dat de fabrikant opstart met de cv Ketel, want de eerste 20 min denk je dat je alleen het warmteverlies van de leidingen op het vangen bent, waarom dat is ? De eerste 20-25 minuten draait deze op 33%, 540W, 3.15 A , bij mij werkt dat wel omdat ik zeer lang en constant stook.
Zelfs vind ik dit super, niet de eerste 20 minuten, maar wel het regelen, de WP blijft draaien de vloer blijft aangenaam de ruimtetemperatuur stijgt zeer langzaam, het blijft aangenaam in de kamer als de vloer niet koud is, of het nu18 of 20 grd in de ruimte is, de cv ketel heb ik ook beperkt op 7KWh en 43 grd watertemperatuur.
Gisteren heeft de WP 6 uur achterelkaar op 50% gelopen nonestop, dat is toch perfect.
Nogmaals bedankt voor de info WackoH, had nu het vertrouwen om de schakeling uit te proberen
leuk dat we ons uitdagen, elkaar vragen stellen en helpen, de contacten had ik wel goed aangesloten, wat ik fout deed te lang het contact aanhouden, relais was afgevallen van cv, maar de drukknop hield ik nog gemaakt.
Net even getest en het werkte, vanuit mijn luie stoel, hoef nu alleen in de regelaar de ingang DI(cv Ketelvraag) te koppelen aan de uitgang DO (testknop WP) en alles loopt automatisch perfect, kan ook nog voorwaarden eraan stellen, maar nu zo wie zo niet.
De Anna werkt beter ook neemt deze het rooster aan dat deed het eerst ook niet, raar dat een betere voeding zoveel uitmaakt.
Ben ook benieuwd of de WP moduleert met de circulatiepomp, we gaan het hopelijk zien, jij WackoH eerder dan ik, zal wel enkele weken duren met Ali, zelf wil ik deze flowmeter in de gezamenlijke leiding plaatsen, dan kan ik ook het rendement bepalen van de CV Ketel, om ook te kunnen bepalen wat de beste stook methode is, Cv ketel of WP, prijs gas wordt weer duurder, KWh moet ik nog nazien.
Ben zeer benieuwd naar het rendement van beide.
Kan me ook voorstellen dat de fabrikant opstart met de cv Ketel, want de eerste 20 min denk je dat je alleen het warmteverlies van de leidingen op het vangen bent, waarom dat is ? De eerste 20-25 minuten draait deze op 33%, 540W, 3.15 A , bij mij werkt dat wel omdat ik zeer lang en constant stook.
Zelfs vind ik dit super, niet de eerste 20 minuten, maar wel het regelen, de WP blijft draaien de vloer blijft aangenaam de ruimtetemperatuur stijgt zeer langzaam, het blijft aangenaam in de kamer als de vloer niet koud is, of het nu18 of 20 grd in de ruimte is, de cv ketel heb ik ook beperkt op 7KWh en 43 grd watertemperatuur.
Gisteren heeft de WP 6 uur achterelkaar op 50% gelopen nonestop, dat is toch perfect.
Nogmaals bedankt voor de info WackoH, had nu het vertrouwen om de schakeling uit te proberen
Ik heb er ook zo een liggen overgebleven uit een projectje voor mijn Hewalex SWW WP. Bij mij kwamen er zeer onrealistische waarden uit, maar dat was denk ik omdat ik hem direct achter een Y-vuilfilter had gezet. Dus zet hem niet direct achter iets wat de stroming beinvloed zoals een bocht, etc.WackoH schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:15:
Welke heb je besteld?
[Afbeelding]
Bij mij draait de Aurea nu sindss 22 februari, na wat aanloop probleempjes waarbij het in de eerste week 's ochtends niet warm werd tijdens vorst, heb ik hem nu redelijk draaien. Ik wil alleen het ketel vermogen nog iets verder terug schroeven en automatiseren dat de nachtverlaging bij vorst uit gaat. Voor de rest doet hij wat ik er van mocht verwachten: Gas besparen tegenover een acceptabel elektra verbruik.
Ben nog wel van plan om de besturing in de controlbox te monitoren met de gegevens die je inmiddels hebt verzameld in het andere topic. Ik heb daartoe twee ic voetjes gekocht. Het idee is dat ik daarmee de pinnen voor de serial kan onderbreken zonder dingen te hoeven los solderen. Vervolgens zit ik er aan te denken hier een esp32 tussen te hangen met esphome en uart_mitm(uart man-in-the-middle). Ik moet daar nog mee bezig, maar moet er de tijd nog even voor vinden.
Bij mij zit de aftakking naar de vloerverwarming (ik heb ook radiatoren), tussen de CV en de WP. Dus met een flowmeter ga ik het niet redden ;-)
Een alternatief zou zijn om de 2de flowmeter in aan of afvoer van de CV te plaatsen. Maar ik ben eigenlijk niet meer van plan de CV te gebruiken, tenzij het moet (bij gemiddeld -2oC heeft de WP in mijn geval te weinig vermogen het huis te verwarmen).
Voor gas heb ik een dynamisch contract. De prijs heeft inderdaad een opgaande trend. Dus aan de ene kant een goed idee om nog eens te berekenen waar het (financiële) omslagpunt tussen CV en WP ongeveer ligt, maar aan de andere kant verschuift dat vermoedelijk steeds meer richting WP.
Dat het opgenomen vermogen na een start van de WP begrensd is (op stand 2 van ~450 W of stand 3 van ~600 W) is wat de Chofu buitenunit doet. Hoe lang (tussen 10 s of zo en max. 20 minuten) hangt er in ieder van af hoe lang de WP heeft uitgestaan. De reden zal iets met de verdeling van koelmiddel in de WP te maken, vermoed ik. Misschien doet de controlbox ook nog iets, maar die is al een tijd niet meer 'in control'
@Candymirror Inderdaad een goed idee om tussenvoetjes te gebruiken om zo niet aan de print te hoeven solderen. Ik heb dat laatste gedaan want ik had geen voetjes niet in huis en wilde er niet op wachten, maar aftakken met tussenvoetjes is zeker een aanrader!
Ik gebruik nu de 'man-in-the-middle' in de communicatie tussen de beide microcontrollers om zo de Opentherm microcontroler (de rechter) tussen WP (basis) en CV (als de buitentemperatuur sensor <-2.0oC meet) te laten schakelen, en netjes afgeronde watertemperaturen door te geven (niet relevant als je dat de data via ESPHome laat lopen).
Ik zal in het andere topic nog een update geven hoe ik het spul nu heb draaien, samen met de code die ik gebruik. De Arduino code kan tenslotte naar zowel Atmel als Esp worden gecompileerd, al zijn waarschijnlijk wat aanpassingen nodig vanwege de hardware verschillen (aantal hardware seriële poorten bv.). Bij de lijst met parameters heb ik per ongeluk de aanvoer en retour temperatuur omgedraaid, kwam ik achter. Weet je dat vast
Een alternatief zou zijn om de 2de flowmeter in aan of afvoer van de CV te plaatsen. Maar ik ben eigenlijk niet meer van plan de CV te gebruiken, tenzij het moet (bij gemiddeld -2oC heeft de WP in mijn geval te weinig vermogen het huis te verwarmen).
Voor gas heb ik een dynamisch contract. De prijs heeft inderdaad een opgaande trend. Dus aan de ene kant een goed idee om nog eens te berekenen waar het (financiële) omslagpunt tussen CV en WP ongeveer ligt, maar aan de andere kant verschuift dat vermoedelijk steeds meer richting WP.
Dat het opgenomen vermogen na een start van de WP begrensd is (op stand 2 van ~450 W of stand 3 van ~600 W) is wat de Chofu buitenunit doet. Hoe lang (tussen 10 s of zo en max. 20 minuten) hangt er in ieder van af hoe lang de WP heeft uitgestaan. De reden zal iets met de verdeling van koelmiddel in de WP te maken, vermoed ik. Misschien doet de controlbox ook nog iets, maar die is al een tijd niet meer 'in control'
@Candymirror Inderdaad een goed idee om tussenvoetjes te gebruiken om zo niet aan de print te hoeven solderen. Ik heb dat laatste gedaan want ik had geen voetjes niet in huis en wilde er niet op wachten, maar aftakken met tussenvoetjes is zeker een aanrader!
Ik gebruik nu de 'man-in-the-middle' in de communicatie tussen de beide microcontrollers om zo de Opentherm microcontroler (de rechter) tussen WP (basis) en CV (als de buitentemperatuur sensor <-2.0oC meet) te laten schakelen, en netjes afgeronde watertemperaturen door te geven (niet relevant als je dat de data via ESPHome laat lopen).
Ik zal in het andere topic nog een update geven hoe ik het spul nu heb draaien, samen met de code die ik gebruik. De Arduino code kan tenslotte naar zowel Atmel als Esp worden gecompileerd, al zijn waarschijnlijk wat aanpassingen nodig vanwege de hardware verschillen (aantal hardware seriële poorten bv.). Bij de lijst met parameters heb ik per ongeluk de aanvoer en retour temperatuur omgedraaid, kwam ik achter. Weet je dat vast
Misschien wel aardig om wat grafieken te laten zien.
Gisteren heb ik de WP in de nacht uit gehouden om overdag met met stroom van de zonnepanelen op te warmen (alvast oefenen voor als de saldering vervalt, en om terugleverboete te verminderen).
Als eerste de temperatuur die de Anna meet:
/f/image/diFEsYjVbo3GX3fL97zuArnc.png?f=fotoalbum_large)
Dan de watertemperatuur die de Anna thermostaat van de warmtepomp vraagt. Het is me hier niet duidelijk of de grenzen van 30~40oC nu uit de Anna komen, of uit de controlbox, of dat zelfs beiden een rol spelen. Als ik een standaard Opentherm thermostaat aansluit (Remeha Celcia20), wordt het minimum namelijk wel minder dan 30oC, maar blijft het maximum 40oC.
/f/image/ADi4O9Iqfqw5Td7nFDxNOzbD.png?f=fotoalbum_large)
De Anna stond op 20.3oC. Het Plugwise systeem vraagt de WP de maximale aanvoertemperatuur tot 0.1oC onder het doel (20.2oC), regelt dan de aanvoertemperatuur tussen de van 40oC naar 30oC tot 0.1oC boven het doel (20.4oC). Daarboven wordt de doeltempetuur '0' waardoor de WP snel uit gaat. Dat regelbereik van slechts 0.2oC leidt tot onnodig pendelen. Wie weet hoe dit bereik (via de Plugwise instellingen) op te rekken?
Dan hier het opgenomen vermogen van de WP:
/f/image/TZqiaphWJzDFcT4so4ZmiDsz.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet mooi de ontdooicycli in de morgen en het terugschakelen van het vermogen na 12 uur als de kamertemperatuur in het regelbereik van 0.2oC komt. In de middag, als de kracht van de zon afneemt, is het huis warm en is minder vermogen nodig om het op temperatuur te houden.
Je ziet ook mooi (bv. net voor 12:00) dat de WP met de aangepaste regeling nu vol vermogen na een ontdooicyclus vraagt om de sterke dip in de aanvoertemperatuur weer teniet te doen.
Dan als laatste aanvoer en retour temperatuur.
Ik schaal de 30 tot 40oC uit de Anna naar 27 - 36oC als setpoint voor de aanvoertemperatuur door de WP.
Als zowel WP als CV niet aan staan, worden afwisselend de temperatuuren uit de CV (op 0.1oC nauwkeurig) en uit de WP (op hele graden door begrenzing in controlbox) doorgegeven./f/image/bTWCWederGSnCgEUoNQS5SM8.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren heb ik de WP in de nacht uit gehouden om overdag met met stroom van de zonnepanelen op te warmen (alvast oefenen voor als de saldering vervalt, en om terugleverboete te verminderen).
Als eerste de temperatuur die de Anna meet:
/f/image/diFEsYjVbo3GX3fL97zuArnc.png?f=fotoalbum_large)
Dan de watertemperatuur die de Anna thermostaat van de warmtepomp vraagt. Het is me hier niet duidelijk of de grenzen van 30~40oC nu uit de Anna komen, of uit de controlbox, of dat zelfs beiden een rol spelen. Als ik een standaard Opentherm thermostaat aansluit (Remeha Celcia20), wordt het minimum namelijk wel minder dan 30oC, maar blijft het maximum 40oC.
/f/image/ADi4O9Iqfqw5Td7nFDxNOzbD.png?f=fotoalbum_large)
De Anna stond op 20.3oC. Het Plugwise systeem vraagt de WP de maximale aanvoertemperatuur tot 0.1oC onder het doel (20.2oC), regelt dan de aanvoertemperatuur tussen de van 40oC naar 30oC tot 0.1oC boven het doel (20.4oC). Daarboven wordt de doeltempetuur '0' waardoor de WP snel uit gaat. Dat regelbereik van slechts 0.2oC leidt tot onnodig pendelen. Wie weet hoe dit bereik (via de Plugwise instellingen) op te rekken?
Dan hier het opgenomen vermogen van de WP:
/f/image/TZqiaphWJzDFcT4so4ZmiDsz.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet mooi de ontdooicycli in de morgen en het terugschakelen van het vermogen na 12 uur als de kamertemperatuur in het regelbereik van 0.2oC komt. In de middag, als de kracht van de zon afneemt, is het huis warm en is minder vermogen nodig om het op temperatuur te houden.
Je ziet ook mooi (bv. net voor 12:00) dat de WP met de aangepaste regeling nu vol vermogen na een ontdooicyclus vraagt om de sterke dip in de aanvoertemperatuur weer teniet te doen.
Dan als laatste aanvoer en retour temperatuur.
Ik schaal de 30 tot 40oC uit de Anna naar 27 - 36oC als setpoint voor de aanvoertemperatuur door de WP.
Als zowel WP als CV niet aan staan, worden afwisselend de temperatuuren uit de CV (op 0.1oC nauwkeurig) en uit de WP (op hele graden door begrenzing in controlbox) doorgegeven.
/f/image/bTWCWederGSnCgEUoNQS5SM8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7pFxdp3eI66mEEgraLidb1QC.png?f=fotoalbum_large)
Via de monitordisplay in de buitendeel is via parameter d7 de instelling te volgen van de circulatiepomp
Zo te zien wordt deze in snelheid geregeld
Hopelijk hebben jullie iets aan deze info 🤗
Zo te zien wordt deze in snelheid geregeld
Hopelijk hebben jullie iets aan deze info 🤗
Ik heb ook de voeding stuk gehad van de Anna thermostaat
Deze ging licht rood kleuren
Via de hulp decks van Plugwise heb ik het probleem kunnen oplossen met een nieuwe USB voeding in de controlebox
Deze ging licht rood kleuren
Via de hulp decks van Plugwise heb ik het probleem kunnen oplossen met een nieuwe USB voeding in de controlebox
Goedenavond, zeker elke info is meegenomen, vandaag weer onverklaarbaar reactie Anna, warmtevraag viel ineens weg, geen cv Ketel vraag niet gevraagd 23 grd C, was 20.5, kwam dus van de regeling niet van de WP, regeling herstart en na een lange tijd kwam er weer warmtevraag, drukknop overbrugging doet het goed.
Hier de aanwijzing van de fabrikant, bij de vraag of ik deze flowsensor ook verticaal
kon plaatsen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ipISALoarMSYKPtzwY7G7NDE.jpg?f=user_large)
Deze komt op tijd voor het plaatsen, software reeds zover klaar zover, alleen nog intekenen, maar zal deze plaatsen in het gezamenlijke retour WP en cv Ketel, met de warmte sensoren QAD van Siemens, dan kan ik ook het rendement bepalen van de cv Ketel, kan ook bepalen wat gunstiger is.
Als de WP warmt dan doet deze het goed, zie gedrag moduleert ook goed,
:strip_exif()/f/image/JOGYtisX0BpCf995MgIaqlty.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd.
Hier de aanwijzing van de fabrikant, bij de vraag of ik deze flowsensor ook verticaal
kon plaatsen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ipISALoarMSYKPtzwY7G7NDE.jpg?f=user_large)
Deze komt op tijd voor het plaatsen, software reeds zover klaar zover, alleen nog intekenen, maar zal deze plaatsen in het gezamenlijke retour WP en cv Ketel, met de warmte sensoren QAD van Siemens, dan kan ik ook het rendement bepalen van de cv Ketel, kan ook bepalen wat gunstiger is.
Als de WP warmt dan doet deze het goed, zie gedrag moduleert ook goed,
:strip_exif()/f/image/JOGYtisX0BpCf995MgIaqlty.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd.
Als consument en leek heb ik het volgende feature request gestuurd aan Plugwise.
Dit mede naar aanleiding van deze berichten op tweakers en post:
https://plugwisehelp.fres...rmtepomp-aan-of-de-ketel-
Beste Plugwise,
Graag jullie overweging voor een feature request:
Toevoeging van het profiel "Max Electric",
met de instelling "CV alleen aan onder temperatuur (X)", standaard op 18°C (aanpasbaar via de app).
Werking:
Als de thermostaat op 22°C staat:
Bij een kamertemperatuur tussen 18°C (X) en 22°C & buitentemperatuur > 4°C → alleen warmtepomp aan
Bij een kamertemperatuur lager dan 18°C → CV-ketel aan
Voordelen:
Dit eenvoudige profiel richt zich op maximale financiële en ecologische besparing.
Binnen het bereik van 18-22°C werkt alleen de zuinige warmtepomp voor comfort tegen lage kosten.
Als de warmtepomp 18°C niet haalt (door kou, wind, etc.), schakelt de CV bij.
Ideaal voor voorjaar, zomer en najaar, vooral met vloerverwarming als thermische buffer.
( Zelf heb ik enkele electrische kacheltjes staan die ik aanzet voor comfort op bepaalde plekken )
Handig voor vakanties: minimale temperatuur kan op bijv. 12°C.
Dit mede naar aanleiding van deze berichten op tweakers en post:
https://plugwisehelp.fres...rmtepomp-aan-of-de-ketel-
Beste Plugwise,
Graag jullie overweging voor een feature request:
Toevoeging van het profiel "Max Electric",
met de instelling "CV alleen aan onder temperatuur (X)", standaard op 18°C (aanpasbaar via de app).
Werking:
Als de thermostaat op 22°C staat:
Bij een kamertemperatuur tussen 18°C (X) en 22°C & buitentemperatuur > 4°C → alleen warmtepomp aan
Bij een kamertemperatuur lager dan 18°C → CV-ketel aan
Voordelen:
Dit eenvoudige profiel richt zich op maximale financiële en ecologische besparing.
Binnen het bereik van 18-22°C werkt alleen de zuinige warmtepomp voor comfort tegen lage kosten.
Als de warmtepomp 18°C niet haalt (door kou, wind, etc.), schakelt de CV bij.
Ideaal voor voorjaar, zomer en najaar, vooral met vloerverwarming als thermische buffer.
( Zelf heb ik enkele electrische kacheltjes staan die ik aanzet voor comfort op bepaalde plekken )
Handig voor vakanties: minimale temperatuur kan op bijv. 12°C.
[ Voor 4% gewijzigd door mhulsman op 18-03-2025 10:25 ]
In de link die je stuurde staat:
"De thermostaat verstuurt dus alleen de gevraagde aanvoertemperatuur en besluit niet of de hybride warmtepomp of de ketel aangaat."
Dat klopt op zich, maar misschien is toch iets mogelijk.
De controlbox kijkt naar drie (vier) temperaturen (aanvraagtemperatuur, aanvoer, (retour) en buitentemperatuur) en beslist op basis daarvan de WP of CV aan te spreken.
Als de WP in bedrijf, ligt de aanvraagtemperatuur altijd tussen de 30 en 40oC. In CV bedrijf moet dat veel hoger zijn. Dus vermoedelijk 'weet' het Plugwise systeem of CV of WP in bedrijf is (nieuwere versies laten dat ook op de Anna zien, begreep ik).
Wat Plugwise zou kunnen doen, is hun aanvraagtemperatuur (in geval van een Aurea) niet meer dan een paar graden boven aanvoertemperatuur te houden om te voorkomen dat de controlbox van WP naar CV overgeschakelt. En de eerste 20 min. na warmtevraag extra voorzichtig te zijn.
Mocht de temperatuur in de kamer te langzaam stijgen, of onder 18oC liggen zoals je schrijft, dan kan de Anna CV-gebruik gemakkelijk forceren door een veel hogere aanvoertemperatuur te vragen.
Overigens heb ik in het begin geprobeerd om via een Openthermgateway aan de aanvoertemperatuur te sturen (en er bestaat ook een HomeAssistant applicatie die dit doet). Maar liep toch tegen onverwacht gedrag van de controlbox aan. Daarom ben ik begonnen met ontrafelen van de protocollen en de besturing zelf te gaan doen. Was ook een beetje een queeste omdat ik er de pest in had hoe Atlantic zo'n systeem in de markt kon zetten
"De thermostaat verstuurt dus alleen de gevraagde aanvoertemperatuur en besluit niet of de hybride warmtepomp of de ketel aangaat."
Dat klopt op zich, maar misschien is toch iets mogelijk.
De controlbox kijkt naar drie (vier) temperaturen (aanvraagtemperatuur, aanvoer, (retour) en buitentemperatuur) en beslist op basis daarvan de WP of CV aan te spreken.
Als de WP in bedrijf, ligt de aanvraagtemperatuur altijd tussen de 30 en 40oC. In CV bedrijf moet dat veel hoger zijn. Dus vermoedelijk 'weet' het Plugwise systeem of CV of WP in bedrijf is (nieuwere versies laten dat ook op de Anna zien, begreep ik).
Wat Plugwise zou kunnen doen, is hun aanvraagtemperatuur (in geval van een Aurea) niet meer dan een paar graden boven aanvoertemperatuur te houden om te voorkomen dat de controlbox van WP naar CV overgeschakelt. En de eerste 20 min. na warmtevraag extra voorzichtig te zijn.
Mocht de temperatuur in de kamer te langzaam stijgen, of onder 18oC liggen zoals je schrijft, dan kan de Anna CV-gebruik gemakkelijk forceren door een veel hogere aanvoertemperatuur te vragen.
Overigens heb ik in het begin geprobeerd om via een Openthermgateway aan de aanvoertemperatuur te sturen (en er bestaat ook een HomeAssistant applicatie die dit doet). Maar liep toch tegen onverwacht gedrag van de controlbox aan. Daarom ben ik begonnen met ontrafelen van de protocollen en de besturing zelf te gaan doen. Was ook een beetje een queeste omdat ik er de pest in had hoe Atlantic zo'n systeem in de markt kon zetten
Is het met alle getweak en getune dat hier gedaan wordt ook mogelijk om de warmtepomp te laten koelen?
Op de Anna/Adam combi die ik heb kan ik het instellen en er gaat ook een vraag van lage temp naar de controlbox, maar de warmtepomp doet niets.
Ik las ergens op dit forum dat de warmtepomp zelf dit wel kan?
Op de Anna/Adam combi die ik heb kan ik het instellen en er gaat ook een vraag van lage temp naar de controlbox, maar de warmtepomp doet niets.
Ik las ergens op dit forum dat de warmtepomp zelf dit wel kan?
Chofu vermarkt de buitenunit als AEYC-0643XU. Wat bij de Aurea wordt geleverd heeft nog als extra achtervoegsel 'CH'. Dat hangt vermoedelijk samen met de eenvoudigere communicatie print die wij hier hebben.
Maar, dit is wat in de Nederlandstalige documentatie op de website van Durocan (leverancier van o.a. Chofu) staat:
:strip_exif()/f/image/y0gI5muCu2OkwJ7J2S9ovjfD.png?f=user_large)
Hier de labels uit de handleidingen. Model zou exact hetzelfde moeten zijn
Aan de nee kan t niet expliciet -CH genomend, maar aan de andere kan tneen ze koelen wel op in de specs. Dus wel een goede kans dat het gaat. Alleen heb ik nog geen idee hoe.
Er gaan 36 verschillende bytes naar de buitenunit. Hiervoor zijn 12 codering, 8 checksum. Van de overige 16 data bytes weet ik van slechts twee wat ze doen (aan/uit en vermogen). Helaas heb ik nergens kunnen vinden wat de overige bytes doen.
Op zich is het geen eens zo heel veel werk om via trial & error te testen of de buitenunit aanspringt als '1' voor 'aan', gevolgd door bv. '2' voor vermogen achtereenvolgens op de verschillende lege posities wordt geschreven.
Alternatief is een '2' ipv '1' in de huidige 'aan' byte.
Als er nog anderen ideeen zijn
Maar, dit is wat in de Nederlandstalige documentatie op de website van Durocan (leverancier van o.a. Chofu) staat:
:strip_exif()/f/image/y0gI5muCu2OkwJ7J2S9ovjfD.png?f=user_large)
Hier de labels uit de handleidingen. Model zou exact hetzelfde moeten zijn
Durocan![]() | Atlantic![]() |
Aan de nee kan t niet expliciet -CH genomend, maar aan de andere kan tneen ze koelen wel op in de specs. Dus wel een goede kans dat het gaat. Alleen heb ik nog geen idee hoe.
Er gaan 36 verschillende bytes naar de buitenunit. Hiervoor zijn 12 codering, 8 checksum. Van de overige 16 data bytes weet ik van slechts twee wat ze doen (aan/uit en vermogen). Helaas heb ik nergens kunnen vinden wat de overige bytes doen.
Op zich is het geen eens zo heel veel werk om via trial & error te testen of de buitenunit aanspringt als '1' voor 'aan', gevolgd door bv. '2' voor vermogen achtereenvolgens op de verschillende lege posities wordt geschreven.
Alternatief is een '2' ipv '1' in de huidige 'aan' byte.
Als er nog anderen ideeen zijn
Om te koelen moet ie toch feitelijk in defrost mode gezet worden? Aangezien de aurea defrost cycles heeft zou het theoretisch moeten kunnen. Vraag is, kun je de "reverse valve" remote (vanuit de control box) aansturen zodat hij effectief gaat koelen, blijft koelen en daarbij ook het vermogen regelen. Ben bang dat de defrost vanuit de buiten unit zelf wordt geregeld en niet door de controlbox.
De handleiding van de Chofu unit heet
::strip_exif()/f/image/YWCNcJ24ilR9BhDSgEMuanUs.png?f=user_large)
Je hebt zeker gelijk dat de buitenunit technisch in staat is om koelen en verwarmen om te draaien. Dat gebeurt inderdaad tijdens defrost wat de buitenunit zelf regelt, vermoedelijk voornamelijk op de ontdooisensor (temperatuur sensor) die aan de binnenzijde, onderaan de lucht-koelmiddel warmtewisselaar zit.
Ook is 99.9% zeker dat het via de controlbox niet gaat lukken om koeling te activeren.
Via de ontdooisensor lijkt me ook geen optie want op basis daarvan daait de unit een programmaatje af om te ontdooien waarij de compressor van nul tot max optoert en dan weer stilvalt.
De enige optie lijkt me via een eigen aansturing van de warmtepomp zoals ik in het andere draadje heb beschreven. Dat geef ik het 50% kans.
:strip_exif()/f/image/YWCNcJ24ilR9BhDSgEMuanUs.png?f=user_large)
Je hebt zeker gelijk dat de buitenunit technisch in staat is om koelen en verwarmen om te draaien. Dat gebeurt inderdaad tijdens defrost wat de buitenunit zelf regelt, vermoedelijk voornamelijk op de ontdooisensor (temperatuur sensor) die aan de binnenzijde, onderaan de lucht-koelmiddel warmtewisselaar zit.
Ook is 99.9% zeker dat het via de controlbox niet gaat lukken om koeling te activeren.
Via de ontdooisensor lijkt me ook geen optie want op basis daarvan daait de unit een programmaatje af om te ontdooien waarij de compressor van nul tot max optoert en dan weer stilvalt.
De enige optie lijkt me via een eigen aansturing van de warmtepomp zoals ik in het andere draadje heb beschreven. Dat geef ik het 50% kans.
Thx, heb het andere draadje bekeken, maar het soldeerwerk en de arduino is een stap te ver voor mij op dit moment.WackoH schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:41:
De handleiding van de Chofu unit heet:[Afbeelding]
Maar hulde voor wat je er nu al mee hebt kunnen doen.
Ben bijna zover zal ook de opbrengst nog zichtbaar maken heb vandaag eerst maal kunnen testen zie plaatje, het rendement is in % / 100 = COP
:strip_exif()/f/image/BDNSti2PnQQwZXqJWo9eLkoO.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6zhbXC2ojwipEQ6kDC8GNFn9.jpg?f=user_large)
De regeling Anna laag gezet nadat deze niet werkte de hele avond niet ondanks warmtevraag,
vanmorgen deze wel weer vragend gezet en ongelooflijk, de regeling vroeg warmte, als deze werkt is het wel stabiel en gaat bij mij bijna niet meer uit, even afwachten voordat we halleluja beginnen te zingen, het is wel jammer dat bij stijgende ruimtetemperatuur de stooklijn niet beïnvloed wordt, (zo ervaar ik dit) dit kan zorgen voor meer komfoor met minder de stops.
Nu opgelost door te zorgen dat de stooklijn zo is ingesteld dat de ruimtetemperatuur maar weinig en langzaam stijgt, namiddag wordt het wel dan 22 grd. maar daarna hoef ik pas weer de volgende dag beginnen te stoken met, hoop op zonlicht.
Let wel de flow en opbrengst wordt van de cv algemeen gemeten de flow van de WP kan dus meer zijn, maar zo kan ik ook de opbrengst van de cv Ketel meten, kan de stroming van de WP eens meten door de bypass dicht te draaien voor een eenmalige opname, het warmteverlies van enkele meters leiding is het verschil, verwaarloosbaar.
:strip_exif()/f/image/BDNSti2PnQQwZXqJWo9eLkoO.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6zhbXC2ojwipEQ6kDC8GNFn9.jpg?f=user_large)
De regeling Anna laag gezet nadat deze niet werkte de hele avond niet ondanks warmtevraag,
vanmorgen deze wel weer vragend gezet en ongelooflijk, de regeling vroeg warmte, als deze werkt is het wel stabiel en gaat bij mij bijna niet meer uit, even afwachten voordat we halleluja beginnen te zingen, het is wel jammer dat bij stijgende ruimtetemperatuur de stooklijn niet beïnvloed wordt, (zo ervaar ik dit) dit kan zorgen voor meer komfoor met minder de stops.
Nu opgelost door te zorgen dat de stooklijn zo is ingesteld dat de ruimtetemperatuur maar weinig en langzaam stijgt, namiddag wordt het wel dan 22 grd. maar daarna hoef ik pas weer de volgende dag beginnen te stoken met, hoop op zonlicht.
Let wel de flow en opbrengst wordt van de cv algemeen gemeten de flow van de WP kan dus meer zijn, maar zo kan ik ook de opbrengst van de cv Ketel meten, kan de stroming van de WP eens meten door de bypass dicht te draaien voor een eenmalige opname, het warmteverlies van enkele meters leiding is het verschil, verwaarloosbaar.
[ Voor 11% gewijzigd door P1 modubus op 26-03-2025 11:19 ]
Dat snap ik helemaal. Ik heb dat soldeerwerk en de verbindingen maken ook met klamme handjes gedaan, hoor.jaspers123 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:24:
[...]
Thx, heb het andere draadje bekeken, maar het soldeerwerk en de arduino is een stap te ver voor mij op dit moment.
Ik weet niet of ik het had aangedurf als ik niet van mede-tweaker Douwetje zijn overbodig printplaat als backup had gekregen (hij heeft tegen een flink gereduceerd bedrag een nieuwe met meer recente software kunnen krijgen).
Goed bezig!P1 modubus schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:03:
vanmorgen deze wel weer vragend gezet en ongelooflijk, de regeling vroeg warmte, als deze werkt is het wel stabiel en gaat bij mij bijna niet meer uit, even afwachten voordat we halleluja beginnen te zingen.
Heb je wel eens geprobeerd de controlbox te resetten (een van de knopjes aan de binnenzijde) als de Anna/Plugwise niet doet wat je verwacht? Misschien helpt dat.
Dat vraag ik me werkelijk af of ik goed bezig ben, reeds meerdere malen gereset, zelfs de data reset aanbevolen door Plugwise Smile knopje 15 sec ingedrukt te houden, ook nog 15 maal gedrukt gehouden enz.
Nu doet de Anna het even, net nog voor een uurtje dan valt de warmtevraag weg naar de WP, Er blijft warmtevraag van de Anna, wel iets hoger in de kamer gezet, voelt net niet aangenaam, ook wil ik dan de vloer op temperatuur houden zodat ik het vanaf de namiddag niet hoef te stoken, de vloer absorbeert de warmte en geeft deze langzaam weer af, leuk als dat gaat werken.
De Anna / Smile denkt daar anders over, gaat avonds stoken wanneer het te laat is, 10.15 uur de Anna vragend gezet op 22.5 grd, het was 20.9 grd, na 1/2 uur werd dit een verzoek om warmte naar de WP,
buiten is het echt koud, 3 nu 11 grd., maar na iets meer dan een uur valt de warmtevraag naar de WP weg, gisteren begon deze warmtevraag weer nadat het reeds donker was.
De vraag is waarom zo moeilijk het kan toch eenvoudig ze willen het product toch verkopen, zo kan je dit toch niemand aanbevelen, alleen hobbyisten die dit een uitdaging vinden.
De Anna / Smile combinatie zegt hoe je zult stoken dit is niet de normale weg, ik wil zelf beslissen hoe ik stook en zeker ook met een rede, ik wacht nog op antwoord van de helpdesk.
Verwacht niet veel maar toch.
Nu doet de Anna het even, net nog voor een uurtje dan valt de warmtevraag weg naar de WP, Er blijft warmtevraag van de Anna, wel iets hoger in de kamer gezet, voelt net niet aangenaam, ook wil ik dan de vloer op temperatuur houden zodat ik het vanaf de namiddag niet hoef te stoken, de vloer absorbeert de warmte en geeft deze langzaam weer af, leuk als dat gaat werken.
De Anna / Smile denkt daar anders over, gaat avonds stoken wanneer het te laat is, 10.15 uur de Anna vragend gezet op 22.5 grd, het was 20.9 grd, na 1/2 uur werd dit een verzoek om warmte naar de WP,
buiten is het echt koud, 3 nu 11 grd., maar na iets meer dan een uur valt de warmtevraag naar de WP weg, gisteren begon deze warmtevraag weer nadat het reeds donker was.
De vraag is waarom zo moeilijk het kan toch eenvoudig ze willen het product toch verkopen, zo kan je dit toch niemand aanbevelen, alleen hobbyisten die dit een uitdaging vinden.
De Anna / Smile combinatie zegt hoe je zult stoken dit is niet de normale weg, ik wil zelf beslissen hoe ik stook en zeker ook met een rede, ik wacht nog op antwoord van de helpdesk.
Verwacht niet veel maar toch.
Ik vind dat 'meedenken' van Plugwise/Anna/Smile ook maar niets en heb zaken zo veel mogelijk uitgezet. Enige reden waarom ik het nog gebruik is vanwege mogelijkheid tot bediening op afstand.
Goede nieuws is dat je niet aan Plugwise vastzit!
Ik heb een tijdje met mijn goeie oude Remeha Celcia20 gedraaid. Dus wellicht kun je iedere OpenTherm thermostaat direct op de Opentherm connector van op de controlbox aansluiten (niet op de Smile!)
Zo'n Celcia 20 vind je op marktplaats (staan er ~25 te koop) voor een tientje of zo, mocht je niet iets vergelijkbaars hebben liggen.
Goede nieuws is dat je niet aan Plugwise vastzit!
Ik heb een tijdje met mijn goeie oude Remeha Celcia20 gedraaid. Dus wellicht kun je iedere OpenTherm thermostaat direct op de Opentherm connector van op de controlbox aansluiten (niet op de Smile!)
Zo'n Celcia 20 vind je op marktplaats (staan er ~25 te koop) voor een tientje of zo, mocht je niet iets vergelijkbaars hebben liggen.
Ja het denken dat een logeritme de oplossing bied is een illusie, vraag de overheid maar naar toeslagen.
Heb voor de cv de Etwist van Remeha, die is ook online toegankelijk, deze hangt nu naast de cv ketel, ketel heeft een eigen instelbare stooklijn en is online te bedienen, dit is voor mij het handigst mocht ik de cv ketel nodig hebben, als de WP niet werkt.
Alleen met een Etwist of andere opentherm thermostaten ben je de stooklijn kwijt en zal dan altijd naar zijn maximale temperatuur gaan, daarna aan/ uit schakelen, dit komt de WP niet ten goede.
Nu zoeken naar een regeling die online bedienbaar is met een instelbare stooklijn,
of een regeling voor de WP zoeken die met 0-10 V, 0-24 mAmp of via de modbus bestuurbaar is.
Kan de regeling zoals eerder beschreven, door WackoH, zorgen dat de WP rechtstreeks aangestuurd wordt met een instelbare stooklijn en online toegankelijk is?
Zal me dan bij veel tijd daaraan gaan geven, mocht er geen andere optie zijn.
Nu de hele dag warmtevraag, na 1/2 uur deed de WP iets meer dan het iets meer dan 1 uur daarna gewoon uit, van de Anna maar geen vraag naar de WP, zonde toch, WP is toch bedoelt om gas en stroom te sparen, jammer toch rest is het een mooi concept als het maar normaal reageert.
Heb voor de cv de Etwist van Remeha, die is ook online toegankelijk, deze hangt nu naast de cv ketel, ketel heeft een eigen instelbare stooklijn en is online te bedienen, dit is voor mij het handigst mocht ik de cv ketel nodig hebben, als de WP niet werkt.
Alleen met een Etwist of andere opentherm thermostaten ben je de stooklijn kwijt en zal dan altijd naar zijn maximale temperatuur gaan, daarna aan/ uit schakelen, dit komt de WP niet ten goede.
Nu zoeken naar een regeling die online bedienbaar is met een instelbare stooklijn,
of een regeling voor de WP zoeken die met 0-10 V, 0-24 mAmp of via de modbus bestuurbaar is.
Kan de regeling zoals eerder beschreven, door WackoH, zorgen dat de WP rechtstreeks aangestuurd wordt met een instelbare stooklijn en online toegankelijk is?
Zal me dan bij veel tijd daaraan gaan geven, mocht er geen andere optie zijn.
Nu de hele dag warmtevraag, na 1/2 uur deed de WP iets meer dan het iets meer dan 1 uur daarna gewoon uit, van de Anna maar geen vraag naar de WP, zonde toch, WP is toch bedoelt om gas en stroom te sparen, jammer toch rest is het een mooi concept als het maar normaal reageert.
Kun je de eTwist dan niet op de controlbox aansluiten? Die CV heb tot november of zo hoogstwaarschijnlijk toch niet meer nodig (en desnoods het Plugwise gebeuren op de CV?).
Let op de etwist alleen is r-bus
Er is een gateway nodig om de etwist op OpenTherm aan te sluiten
Er is een gateway nodig om de etwist op OpenTherm aan te sluiten
Ik heb het gelezen (heb er zelf geen). Maar die gateway zit er standaard bij, begreep ik?
De E-Twist geeft het met en zonder gateway.
:strip_exif()/f/image/ytT1z0jowtdfRNxCZ7TEELH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen ben je je stooklijn kwijt die zat in de Calenta wel, maar de WP heeft geen eigen stooklijn, anders was het probleem opgelost.
Er is een printplaat met modbus aansluiting, weet wel niet of deze hiermee bestuurbaar is, heb de tabel met adressen nog niet gezien, maar kan die print als deze nog te krijgen is, omgezet worden zonder verdere aanpassingen.
Misschien kan de gevraagde aanvoertemperatuur ingegeven worden.
:strip_exif()/f/image/fWa59mdvZ4nOALkR5olIkfg1.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar de WP met de Anna/ smile(droevig) regeling gaat iets beter, gisteren bleef deze doordraaien totdat de gewenste temperatuur gehaald was.
Het moet langzaam gedaan zijn met experimenteren en gewoon gaan genieten van de bespaarde €, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
:strip_exif()/f/image/ytT1z0jowtdfRNxCZ7TEELH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen ben je je stooklijn kwijt die zat in de Calenta wel, maar de WP heeft geen eigen stooklijn, anders was het probleem opgelost.
Er is een printplaat met modbus aansluiting, weet wel niet of deze hiermee bestuurbaar is, heb de tabel met adressen nog niet gezien, maar kan die print als deze nog te krijgen is, omgezet worden zonder verdere aanpassingen.
Misschien kan de gevraagde aanvoertemperatuur ingegeven worden.
:strip_exif()/f/image/fWa59mdvZ4nOALkR5olIkfg1.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar de WP met de Anna/ smile(droevig) regeling gaat iets beter, gisteren bleef deze doordraaien totdat de gewenste temperatuur gehaald was.
Het moet langzaam gedaan zijn met experimenteren en gewoon gaan genieten van de bespaarde €, maar dat zie ik nog niet gebeuren.
Is zo'n stooklijn echt zo belangrijk? Bij een CV wordt het gasverbruik met een stooklijn volgens mij alleen maar hoger (en is met een goede (OpenTherm) thermostaat ook niet nodig , en bij de Atlantic warmtepomp heb je zonder stooklijn 1 variabele minder.
'Men' heeft al serieus naar het vervangen van de interface print gekeken maar het niet aangedurfd die te bestellen omdat kans van slagen als laag werd ingeschat, zie bv.:
JJvdB in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Ikke83 in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Verder zou het aardig zij om te weten welke versie van de besturing je hebt Er zijn er (tenminste) twee Tesla2_M & T, en Haddon M1.1 en T1.1, zie
Douwetje in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
(ik heb de Tesla2).
'Men' heeft al serieus naar het vervangen van de interface print gekeken maar het niet aangedurfd die te bestellen omdat kans van slagen als laag werd ingeschat, zie bv.:
JJvdB in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
Verder zou het aardig zij om te weten welke versie van de besturing je hebt Er zijn er (tenminste) twee Tesla2_M & T, en Haddon M1.1 en T1.1, zie
Douwetje in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
(ik heb de Tesla2).
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar raden jullie de machine aan?
Voor bijna €1.500,- kun je al een Aurea aanschaffen, rond uit de goedkoopste warmtepomp welke ik ben tegengekomen. Installeren van de machine lukt zelf wel. Er is vloerverwarming aanwezig, dus kan waarschijnlijk het grootste gedeelte van het jaar wel op de warmtepomp draaien.
Zou het ook mogelijk zijn om een warm tap water vat op de machine aan te sluiten?
Voor bijna €1.500,- kun je al een Aurea aanschaffen, rond uit de goedkoopste warmtepomp welke ik ben tegengekomen. Installeren van de machine lukt zelf wel. Er is vloerverwarming aanwezig, dus kan waarschijnlijk het grootste gedeelte van het jaar wel op de warmtepomp draaien.
Zou het ook mogelijk zijn om een warm tap water vat op de machine aan te sluiten?
De buitenunit (aeyc0643xuch) moet dat in beginsel prima sanitair warm water kunnnen maken (misschien niet met de allerbeste COP want enigzins verouderd).
In deze Nederlandstalig versie van de handleiding zie je hoe het systeem er uit zou kunnen zien, bv. zo (p. 106):
:strip_exif()/f/image/PB3bfkuM02zgw1TWZnqd1Hb0.png?f=user_large)
of met alle toeters en bellen zo:
:strip_exif()/f/image/gfuUMZYWTmhAO80vn68jIxxy.png?f=user_large)
Alleen is het lastig in de Atlantic Aurea uitvoering. Je zult dan zelf de besturing moeten maken want de controlbox kan het niet (er is een reden dat het zo goedkoop is...).
Maar je zou eens bij https://durocan.com/ kunnen vragen wnt een unit met de normale besturing kost (en niet de uitgeklede versie via Atlantic) kost (van hun site komt die Nederlandstalige handleiding).
In deze Nederlandstalig versie van de handleiding zie je hoe het systeem er uit zou kunnen zien, bv. zo (p. 106):
:strip_exif()/f/image/PB3bfkuM02zgw1TWZnqd1Hb0.png?f=user_large)
of met alle toeters en bellen zo:
:strip_exif()/f/image/gfuUMZYWTmhAO80vn68jIxxy.png?f=user_large)
Alleen is het lastig in de Atlantic Aurea uitvoering. Je zult dan zelf de besturing moeten maken want de controlbox kan het niet (er is een reden dat het zo goedkoop is...).
Maar je zou eens bij https://durocan.com/ kunnen vragen wnt een unit met de normale besturing kost (en niet de uitgeklede versie via Atlantic) kost (van hun site komt die Nederlandstalige handleiding).
Goedendag,
Verder zou het aardig zij om te weten welke versie van de besturing je hebt Er zijn er (tenminste) twee Tesla2_M & T, en Haddon M1.1 en T1.1,
Ik heb de Haddon M.1 .
Is zo'n stooklijn echt zo belangrijk?
Bij een HR ketel, die zijn nu standaard, wordt het rendement steeds beter naarmate de retourtemperatuur zakt, des te hoger de temperatuur des te meer water, met warmteverlies, dat er verdampt en verloren gaat door de schoorsteen.
Het is bij vloerverwarming ook beter te regelen de vloer blijft warm en de ruimtetemperatuur stijgt heel langzaam, als het zeer mooi is geregeld dan zal de ruimtetemperatuur zelf constant blijven, dit kan nog beter met de WP.
Ook is het beter voor de WP en de CV ketel, hebben dan ook veel minder start en stops, dit is vooral beter voor de compressor, levensduur is dan veel langer.
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar raden jullie de machine aan.
Voor mij was deze de beste keuze, prijs is goed, geen binnen unit,
Binnenunit kost duur, heeft soms ook 3~nodig, kan dan wel warmwater bereiden, maar neemt ook weer meer plaats in, installatie is lastiger, dus ik ben wel fan van deze WP installatie, als de regeling geen logeritme had, of een logeritme met meer instelbare parameters was het een 10+,
Het gas is wel R32 en geen R209 dat was nog leuker geweest maar ben zeker niet ontevreden, rendement is ook goed, al moet het nog wel even contoleren, alles nog even ijken.
De regeling is zich een beetje aan het passen, kan ook zijn dat ik dat ben, maar start nu iets later rond de middag gisteren ging het de hele (na)middag goed, even afwachten.
Verder zou het aardig zij om te weten welke versie van de besturing je hebt Er zijn er (tenminste) twee Tesla2_M & T, en Haddon M1.1 en T1.1,
Ik heb de Haddon M.1 .
Is zo'n stooklijn echt zo belangrijk?
Bij een HR ketel, die zijn nu standaard, wordt het rendement steeds beter naarmate de retourtemperatuur zakt, des te hoger de temperatuur des te meer water, met warmteverlies, dat er verdampt en verloren gaat door de schoorsteen.
Het is bij vloerverwarming ook beter te regelen de vloer blijft warm en de ruimtetemperatuur stijgt heel langzaam, als het zeer mooi is geregeld dan zal de ruimtetemperatuur zelf constant blijven, dit kan nog beter met de WP.
Ook is het beter voor de WP en de CV ketel, hebben dan ook veel minder start en stops, dit is vooral beter voor de compressor, levensduur is dan veel langer.
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar raden jullie de machine aan.
Voor mij was deze de beste keuze, prijs is goed, geen binnen unit,
Binnenunit kost duur, heeft soms ook 3~nodig, kan dan wel warmwater bereiden, maar neemt ook weer meer plaats in, installatie is lastiger, dus ik ben wel fan van deze WP installatie, als de regeling geen logeritme had, of een logeritme met meer instelbare parameters was het een 10+,
Het gas is wel R32 en geen R209 dat was nog leuker geweest maar ben zeker niet ontevreden, rendement is ook goed, al moet het nog wel even contoleren, alles nog even ijken.
De regeling is zich een beetje aan het passen, kan ook zijn dat ik dat ben, maar start nu iets later rond de middag gisteren ging het de hele (na)middag goed, even afwachten.
Dus je hebt de nieuwere versie maar het helpt blijkbaar niet heel veel...
Mijn aversie tegen stooklijnen is ontstaan doordat we een keer op kantoor bij -12oC overdag de ramen open moesten zetten (!) omdat het binnen 25oC was. Dat was een CV met alleen stooklijn en geen thermostaat (of niet op de goede plek).
Ik ben het eens met je argumenten, zeker in combinatie met een aan/uit thermostaat. Met een modulerende thermostaat zal het effect iets minder zijn want die zal met een PI regeling naar zo'n vermogen toe regelen dat de ruimtetemperatuur constant blijft. Maar in de aanloop daar naar zal de maximale watertemperatuur door de stooklijn worden begrensd. Dus gaat het opwarmen met een stooklijn inderdaad efficiënter.
Overigens vermoed ik dat de frequentieregeling ('inverter') van de warmtepomp gunstig is voor de levensduur omdat een start hiermee veel rustiger verloopt.
Verder zal het niet de stilste zijn, maar er is gelukkig geen ver dragende lage bromtoon.
Hadden ze nu de controlbox maar voorzien van een paar dipswitches of zo zodat de gebruiker het gedrag kon sturen. Dan was het echt een prima systeem geweest.
Nu moet je:
Mijn aversie tegen stooklijnen is ontstaan doordat we een keer op kantoor bij -12oC overdag de ramen open moesten zetten (!) omdat het binnen 25oC was. Dat was een CV met alleen stooklijn en geen thermostaat (of niet op de goede plek).
Ik ben het eens met je argumenten, zeker in combinatie met een aan/uit thermostaat. Met een modulerende thermostaat zal het effect iets minder zijn want die zal met een PI regeling naar zo'n vermogen toe regelen dat de ruimtetemperatuur constant blijft. Maar in de aanloop daar naar zal de maximale watertemperatuur door de stooklijn worden begrensd. Dus gaat het opwarmen met een stooklijn inderdaad efficiënter.
Overigens vermoed ik dat de frequentieregeling ('inverter') van de warmtepomp gunstig is voor de levensduur omdat een start hiermee veel rustiger verloopt.
De installatie is makkelijk en heb ik in een dag gedaan. Aangesloten met 26 mm geïsoleerde meerlagenbuis op CV installatie. Wat betreft elektrisch heb ik er gewoon van een stekker aan gedaan omdat 'ie toch 'maar' max. 1500 W continue en 1800 W piek gebruikt.Kindrih schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:06:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar raden jullie de machine aan?
Verder zal het niet de stilste zijn, maar er is gelukkig geen ver dragende lage bromtoon.
Hadden ze nu de controlbox maar voorzien van een paar dipswitches of zo zodat de gebruiker het gedrag kon sturen. Dan was het echt een prima systeem geweest.
Nu moet je:
- of accepteren dat je maar ~2/3 van de mogelijke gasbesparing bereikt,
- of er vol bovenop zitten om het ding binnen lijntjes te laten kleuren,
- of de besturing moet overnemen (zoals ik heb gedaan haha)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Vooral de prijs spreekt mij erg aan en ik kan via mijn werkgever de ISDE subsidie ontvangen ook wanneer ik de machine zelf installeer. Onder de streep kom je dan rond de 0 euro uit.WackoH schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:42:
[...]
De installatie is makkelijk en heb ik in een dag gedaan. Aangesloten met 26 mm geïsoleerde meerlagenbuis op CV installatie. Wat betreft elektrisch heb ik er gewoon van een stekker aan gedaan omdat 'ie toch 'maar' max. 1500 W continue en 1800 W piek gebruikt.
Nu moet je:
- of accepteren dat je maar ~2/3 van de mogelijke gasbesparing bereikt,
- of er vol bovenop zitten om het ding binnen lijntjes te laten kleuren,
- of de besturing moet overnemen (zoals ik heb gedaan haha)
Huidige situatie is een Vaillaint EcoTec ketel welke de vloerverwarming verwarmd, op de verdiepingen zitten radiatoren maar deze staan praktisch altijd uit. Ook is er een multisplit in het huis aanwezig, deze gebruik ik om na te verwarmen. Basis regeling 24/7 vloerverwarming 20 graden naverwarmen met split unit naar gewenste temperatuur, vaak ongeveer 21,5 graad. De split unit staat gemiddeld een paar uurtjes per dag te draaien.
Volgens mindergas.nl gebruiken wij 0,256 m3/graaddag (vanaf november 2024, toen hebben we het huis gekocht). Wanneer ik dit terug kan brengen richting de 0m3 (excl. warm tap water) is dit natuurlijk een mooie meevaller.
Idee voor de installatie is om de pomp zelf in de tuin tegen het huis aan te zetten, daarna via de schacht naar zolder. Op zolder staat de CV ketel, hier wil ik dan ook het montage materiaal van de warmtepomp plaatsen ( filter, terugslagklep etc.). Of is dit handiger om dichterbij de warmtepomp te plaatsen op de begane grond?? Zou ook een schakelvat in de retour naar de WP de installatie stabieler maken?
Ook liggen er zonnepanelen op het dak waar wij op een zonnige dag een overschot hebben van +/- 10kWh
Ik zit zelf in de building management systemen, dus de besturing overnemen klinkt voor mij erg interessant. Ik ben wel van de creative oplossingen
[ Voor 3% gewijzigd door Kindrih op 01-04-2025 18:19 ]
Ik ben geen CV technicus en ken je situatie ter plekke niet. Maar ik zou niet te moeilijk doen met de installatie en de leidingen van de WP daar waar het kan aansluiten op 22 mm CV leidingen.
Let goed op dat je terugslagklep (keerklep) en bypass in de juiste volgorde monteert (anders kan je CV via de bypass gaan lopen.
Ik ben benieuwd naar de mening van anderen.
Voor wat betreft de besturing zijn er allerlei opties:
Let goed op dat je terugslagklep (keerklep) en bypass in de juiste volgorde monteert (anders kan je CV via de bypass gaan lopen.
Ik ben benieuwd naar de mening van anderen.
Voor wat betreft de besturing zijn er allerlei opties:
- Manipuleren van de temperatuursensor op de buitenunit om de unit ook bij temperaturen <3~4oC te laten werken, zie bv. Marc001 in "Basisregeling van de Aurea 5 hybrid add-on"
- Vraagtemperatuur via Home assistant manipuleren (zie https://community.home-as...eatpump-controller/795111)
- Temperatuurverschil tussen vraag en aanvoer dmv stoeien met bypass sturen
- De buitenunit via de seriële verbinding aan gaan sturen, wat ik nu naar volle tevredenheid gebruik (ik draai sinds januari 100% op de WP voor verwarming), zie WackoH in "Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat"
De knoop doorgehakt en ook maar een Atlantic besteld. Als het goed is komt deze morgen of begin volgende week binnen. Ik hou jullie op de hoogte met de installatie
Ben er vanavond even voor gaan zitten en inderdaad, we kunnen de Aurea laten koelen!jaspers123 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:33:
Is het met alle getweak en getune dat hier gedaan wordt ook mogelijk om de warmtepomp te laten koelen?
Zie hier het 'bewijs':
:strip_exif()/f/image/3BVvEI70vZt7JwS2qKboF95g.png?f=user_large)
Op het moment dat ik de foto nam, was de aanvoertemperatuur lager dan de buitentemperatuur geworden.
Het opgenomen vermogen was met rond de 230 W nog niet erg hoog (zie hieronder), maar misschien is dat omdat de aanvoertemperatuur al laag was (de warmtewisselaar mag natuurlijk absoluut niet bevriezen want dan gaat 'ie kapot).
/f/image/SWM6j6RCptq4t8Tb7dt2sS3m.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit nu gedaan door de Aurea direct aan te sturen.Op de Anna/Adam combi die ik heb kan ik het instellen en er gaat ook een vraag van lage temp naar de controlbox, maar de warmtepomp doet niets.
@jaspers123 : Hoe heb je vastgesteld dat de Anna een koudevraag verstuurt?
Ja dusIk las ergens op dit forum dat de warmtepomp zelf dit wel kan?

Ziet er goed uit! Meestal wil je koelen met 16 tot 18 graden water, anders krijg je een laagje condens op de vloer. Dan kun je ook meteen investeren in een paar laarzenWackoH schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:23:
[...]
Ben er vanavond even voor gaan zitten en inderdaad, we kunnen de Aurea laten koelen!
Zie hier het 'bewijs':
[Afbeelding]:
Op het moment dat ik de foto nam, was de aanvoertemperatuur lager dan de buitentemperatuur geworden.
Het opgenomen vermogen was met rond de 230 W nog niet erg hoog (zie hieronder), maar misschien is dat omdat de aanvoertemperatuur al laag was (de warmtewisselaar mag natuurlijk absoluut niet bevriezen want dan gaat 'ie kapot).
[Afbeelding]
[...]
Ik heb dit nu gedaan door de Aurea direct aan te sturen.
@jaspers123 : Hoe heb je vastgesteld dat de Anna een koudevraag verstuurt?
[...]
Ja dus
Net nog even geprobeerd nu het buiten warmer is (~14oC).
Vermogen liep nu op tot 430 W, en daalde naar 200 W toen de aanvoertemperatuur 6.0oC bereikte. Geen realistische temperatuur vanwege condens, maar wel fijn om te weten dat er een beveilgiing lijkt te zijn (ik had niet anders van Chofu verwacht).
Een paar minuten nadat ik de vloerverwarming had bijgeschakeld (aanvoertemperatuur werd 11oC) steeg het vermogen weer.
Vermogen liep nu op tot 430 W, en daalde naar 200 W toen de aanvoertemperatuur 6.0oC bereikte. Geen realistische temperatuur vanwege condens, maar wel fijn om te weten dat er een beveilgiing lijkt te zijn (ik had niet anders van Chofu verwacht).
Een paar minuten nadat ik de vloerverwarming had bijgeschakeld (aanvoertemperatuur werd 11oC) steeg het vermogen weer.
Goedendag,
tekening ziet er goed uit, ik heb bijna de zelfde opstelling, het is wel dat de Anna/Smile de WP en eventueel de cv ketel aanstuurt, ga ik van uit.
Zelf heb ik het zo gemaakt dat het functioneren kan zonder verdere regeling, de cv ketel wel ingesteld dat deze niet >43 grd stoken kan ook met een stooklijn, heb dit vorig jaar getest, ging prima.
Zelfs de driewegklep bij de vloerverdeler heb ik vast staan en is nu ook overbodig.
Nu alles werkt, werkt het prima, de cv ketel kan ik bij nood zelfs online inschakelen met de E-Twist van Remeha.
/f/image/5DuEHfJFzrCyn7y5rJXIY1nh.png?f=fotoalbum_large)
Dit heeft dus een voordeel dat er niets extra's meer nodig is, ja natuurlijk heb ik veel aangesloten ook een Ems2 regelaar een E-tussenmeter, flowmeter, maar dit alles is bijzaak, zelfs nu de 3wegklep vastgezet op 80%, wel is er een standaard vloerverdeler met circulatiepomp die staat wel niet op het plaatje weergegeven.
De regeling zo gemaakt dat wel de buitentemperatuur beïnvloeding en de cv ketel vraag via de EMS2 regelaar gaan, daar kan ik dan voorwaarden aanstellen, zoals bij te koud en warm weer deze uit te schakelen met een bepaalde tijd vertraging, tellen en hoeveel maal ketelvraag wordt gecreëerd door de Smile enz., maar dat hoeft ook niet.
Moet nu wel nog even afwachten of ik over de Anna/ Smile heen kom, de Smile doet niet wat ik wil, gaat wel een stuk beter, maar het gaat moeizaam stoken als er zonne-energie opgewekt wordt, laatst ging de regeling stoken na bijna de hele dag warmtevraag pas om 22.00 uur stoken.
De helpdesk gaf aan dat deze regeling niet geschikt is voor stoken wanneer ik dit wil, maar zuinig stoken lijkt me dit dus helemaal niet, zeker als de saldering wordt afgeschaft.
Zal ook nog eens testen of de E-twist rechtstreeks op de Wp regelaar aangesloten kan worden, is dan zonder stooklijn maar misschien met opentherm werkt het dan toch nog mooi.
Succes met het aansluiten, laat het maar weten hoe het werkt.
tekening ziet er goed uit, ik heb bijna de zelfde opstelling, het is wel dat de Anna/Smile de WP en eventueel de cv ketel aanstuurt, ga ik van uit.
Zelf heb ik het zo gemaakt dat het functioneren kan zonder verdere regeling, de cv ketel wel ingesteld dat deze niet >43 grd stoken kan ook met een stooklijn, heb dit vorig jaar getest, ging prima.
Zelfs de driewegklep bij de vloerverdeler heb ik vast staan en is nu ook overbodig.
Nu alles werkt, werkt het prima, de cv ketel kan ik bij nood zelfs online inschakelen met de E-Twist van Remeha.
/f/image/5DuEHfJFzrCyn7y5rJXIY1nh.png?f=fotoalbum_large)
Dit heeft dus een voordeel dat er niets extra's meer nodig is, ja natuurlijk heb ik veel aangesloten ook een Ems2 regelaar een E-tussenmeter, flowmeter, maar dit alles is bijzaak, zelfs nu de 3wegklep vastgezet op 80%, wel is er een standaard vloerverdeler met circulatiepomp die staat wel niet op het plaatje weergegeven.
De regeling zo gemaakt dat wel de buitentemperatuur beïnvloeding en de cv ketel vraag via de EMS2 regelaar gaan, daar kan ik dan voorwaarden aanstellen, zoals bij te koud en warm weer deze uit te schakelen met een bepaalde tijd vertraging, tellen en hoeveel maal ketelvraag wordt gecreëerd door de Smile enz., maar dat hoeft ook niet.
Moet nu wel nog even afwachten of ik over de Anna/ Smile heen kom, de Smile doet niet wat ik wil, gaat wel een stuk beter, maar het gaat moeizaam stoken als er zonne-energie opgewekt wordt, laatst ging de regeling stoken na bijna de hele dag warmtevraag pas om 22.00 uur stoken.
De helpdesk gaf aan dat deze regeling niet geschikt is voor stoken wanneer ik dit wil, maar zuinig stoken lijkt me dit dus helemaal niet, zeker als de saldering wordt afgeschaft.
Zal ook nog eens testen of de E-twist rechtstreeks op de Wp regelaar aangesloten kan worden, is dan zonder stooklijn maar misschien met opentherm werkt het dan toch nog mooi.
Succes met het aansluiten, laat het maar weten hoe het werkt.
Ik probeer hetzelfde als jij: Gebruik maken van de stroom uit de panelen als het even kan. Hiervoor zet ik dan de thermostaat 's avonds via de app op bv. 19,5oC, en 's ochtends op 20,5oC zodat tenminste een deel van het opwarmen met zonnestroom gebeurt (moet ik maar eens in de thermostaat programmeren haha)
Bij mij reageert stuurt de Anna thermostaat dan hooguit na een paar minuten een warmtevraag, die dan via het microntroller printje met Arduino software bij de buitenunit terecht komt.
Was bij jou misschien niet de Plugwise, maar toch weer de controlbox het probleem? Want je schreef dat er wel warmtevraag was (vlammetje brandde op thermostaat?)
Ik heb een mengverdeler (wordt ook wel gesloten verdeler genoemd maar dat vind ik een foute omschrijving) voor de vloer. De vloerverwarming kan ik vrijwel geheel uitschakelen door de de pomp (via domotica) uit te zetten. Zo gaat de warmte vooral naar de radiatoren boven zonder dat ik een extra klep nodig heb.
Nadeel van een bypass bij de WP die altijd deels open staat, is dat je in theorie iets minder rendement hebt omdat de watertemperaturen in de WP omhoog gaan.
Bij mij reageert stuurt de Anna thermostaat dan hooguit na een paar minuten een warmtevraag, die dan via het microntroller printje met Arduino software bij de buitenunit terecht komt.
Was bij jou misschien niet de Plugwise, maar toch weer de controlbox het probleem? Want je schreef dat er wel warmtevraag was (vlammetje brandde op thermostaat?)
Ik heb een mengverdeler (wordt ook wel gesloten verdeler genoemd maar dat vind ik een foute omschrijving) voor de vloer. De vloerverwarming kan ik vrijwel geheel uitschakelen door de de pomp (via domotica) uit te zetten. Zo gaat de warmte vooral naar de radiatoren boven zonder dat ik een extra klep nodig heb.
Nadeel van een bypass bij de WP die altijd deels open staat, is dat je in theorie iets minder rendement hebt omdat de watertemperaturen in de WP omhoog gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door WackoH op 08-04-2025 19:47 ]
Hier ze je de het stookgedrag bij blijvende warmtevraag, inderdaad morgens even aan maar daarna geen warmtevraag tot 22.00 uur, stom toch, zeker omdat de kamertemperatuur niet gehaald wordt en de buitentemperatuur zakt. het gaat iets beter als ik de warmtevraag maak als de buitentemperatuur gaat zakken, let wel dit is om alle te bestuderen, zodat ik geen verrassingen meer krijg, bij mij stijgt de kamertemperatuur zeer zeer langzaam maar het blijft daarna wel in de avond aangenaam in de kamer.
/f/image/mlTUFkWSA5gYs4CAMH6pxxr1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mlTUFkWSA5gYs4CAMH6pxxr1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wHC8ojlXpmJ115pBCzOthylc.png?f=fotoalbum_large)
Ah, ik zie wat je bedoelt. Gek inderdaad dat de warmtevraag wegvalt terwijl de kamer nog lang niet op temperatuur is. Bij welke 'gewenste keteltemperatuur' gebeurde dat? Het lijkt nog boven de 30oC?
Wat ik zie is dat de 'gewenste keteltemperatuur' geleidelijk daalt als de gemeten temperatuur dichter bij het doel komt. De warmtevraag valt dan weg zodra de 'gewenste keteltemperatuur' onder de 30.0oC komt.
Hieronder twee trends van mijn situatie.
De thermostaat gedraagt zich hoe je zou verwachten:/f/image/36JqRZLfpn3nuTfv1R2vV0U8.png?f=fotoalbum_large)
[Zwart = aanvraagtemperatuur, rood = aanvoer, blauw = retour.
Als de Wp niet aan staat, schakelt de temperatuur periodiek tussen CV (sanitair warm water de pieken gaan tot 60oC als er iemand doucht) en WP temperaturen zodat beide temperaturen met 1 signaal worden gelogd]
/f/image/O3jh4gRaSalGA0g9PLEekzSg.png?f=fotoalbum_large)
[Zwart = buitentemperatuur, blauw = temperatuurinstelling en rood = kamertemperatuur]
Je schreef dat je de ketel via een eTwist apart aanstuurt. Zit er dan geen OpenTherm apparaat achter de controlbox? De controlbox is dan het eindpunt voor de Anna thermostaat?
Ik krijg een foutmelding op de Anna als ik de verbinding tussen controlbox en ketel onderbreek.
Hoe zou kunnen dat de controlbox om onbekende redenen wilde overschakelen van WP naar CV. En dat de warmtevraag werd uitgeschakeld omdat er geen CV was.
Wat ik zie is dat de 'gewenste keteltemperatuur' geleidelijk daalt als de gemeten temperatuur dichter bij het doel komt. De warmtevraag valt dan weg zodra de 'gewenste keteltemperatuur' onder de 30.0oC komt.
Hieronder twee trends van mijn situatie.
De thermostaat gedraagt zich hoe je zou verwachten:
- In de morgen daalde de 'gewenste keteltemperatuur' rustig tot aan 30oC.
- In de avond ging die wel binnen 1 minuut van 35oC naar nul. Maar dat was omdat ik de thermostaat tot onder de actuele tempeatuur verlaagde.
/f/image/36JqRZLfpn3nuTfv1R2vV0U8.png?f=fotoalbum_large)
[Zwart = aanvraagtemperatuur, rood = aanvoer, blauw = retour.
Als de Wp niet aan staat, schakelt de temperatuur periodiek tussen CV (sanitair warm water de pieken gaan tot 60oC als er iemand doucht) en WP temperaturen zodat beide temperaturen met 1 signaal worden gelogd]
/f/image/O3jh4gRaSalGA0g9PLEekzSg.png?f=fotoalbum_large)
[Zwart = buitentemperatuur, blauw = temperatuurinstelling en rood = kamertemperatuur]
Je schreef dat je de ketel via een eTwist apart aanstuurt. Zit er dan geen OpenTherm apparaat achter de controlbox? De controlbox is dan het eindpunt voor de Anna thermostaat?
Ik krijg een foutmelding op de Anna als ik de verbinding tussen controlbox en ketel onderbreek.
Hoe zou kunnen dat de controlbox om onbekende redenen wilde overschakelen van WP naar CV. En dat de warmtevraag werd uitgeschakeld omdat er geen CV was.
Als non techneut hierbij de volgende vraag:
Is er eventueel een simpele manier om de warmtepomp direct handmatig aan te zetten?
Het zal meer zijn dan bijvoorbeeld de contacten 1 en 2 op afbeelding te verbinden?
In mijn situatie gaat de warmtepomp helaas erg weinig aan en schakelt het systeem (de control box) onnodig veel over naar CV ketel. Graag zou ik op bepaalde momenten de keuze willen 'over-rulen'.
Is er eventueel een simpele manier om de warmtepomp direct handmatig aan te zetten?
Het zal meer zijn dan bijvoorbeeld de contacten 1 en 2 op afbeelding te verbinden?
In mijn situatie gaat de warmtepomp helaas erg weinig aan en schakelt het systeem (de control box) onnodig veel over naar CV ketel. Graag zou ik op bepaalde momenten de keuze willen 'over-rulen'.
/f/image/SCIhWdU3ABy2iSw2sFvKvlQX.png?f=fotoalbum_large)
nee, ik ben bang dat je dan zoiets als WackoH's eenvoudige oplossing uit het andere Aurea 5 hybrid topic zou moeten gebruiken. Dat vereist een Arduino, een tussenvoetje, draadjes, een kleine soldeerbout en een 10-standenschakelaar.mhulsman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:57:
Als non techneut hierbij de volgende vraag:
[Afbeelding]
Klopt. Via contacten 1, 2 en 3 (vermoedelijk 'Life', 'Neutral' en 'Signal') verloopt seriële communicatie tussen de controlbox en de buitenunit.
Maar via L en N verloopt ook de energievoorziening van de controlbox (en Plugwise Smile+Anna).
Op de draden (zeker de L of 1) staat dus de volle 230 V, dus 1 en 2 verbinden gaat vuurwerk geven.
Niet proberen...
Je kunt ook met software via Home Assistant vermoedelijk al een en ander bereiken. De link naar een package staat hier.
Ik had het voor mezelf eigenlijk al afgesloten omdat het nu zomer wordt. Maar iemand kwam met de vraag of de unit ook kan koelen. Dat blijkt inderdaad mogelijk.
Dus ga ik misschien toch verder en ideeën voor een gebruiksvriendelijkere implementatie uitwerken.
Maar via L en N verloopt ook de energievoorziening van de controlbox (en Plugwise Smile+Anna).
Op de draden (zeker de L of 1) staat dus de volle 230 V, dus 1 en 2 verbinden gaat vuurwerk geven.
Niet proberen...

Je kunt ook met software via Home Assistant vermoedelijk al een en ander bereiken. De link naar een package staat hier.
Ik had het voor mezelf eigenlijk al afgesloten omdat het nu zomer wordt. Maar iemand kwam met de vraag of de unit ook kan koelen. Dat blijkt inderdaad mogelijk.
Dus ga ik misschien toch verder en ideeën voor een gebruiksvriendelijkere implementatie uitwerken.
Zou de koelfunctie aangestuurd kunnen worden door een Opentherm heat/cool thermostaat of kan de control box daar niet mee overweg? Ik realiseer me dat ik online hardop aan het denken ben...
[ Voor 18% gewijzigd door basfromasd op 09-04-2025 21:18 ]
99.9% zeker dat de controlbox daar niet mee overweg kan.
Ik begrijp overigens dat je je van koelen met een warmtepomp niet al te veel moet voorstellen. Je wilt boven het dauwpunt blijven om geen condens te krijgen. Daarom kan de aanvoertemperatuur niet lager dan bv. 16 of 18oC.
Daarnaast vind ik een koude vloer erg onaangenaam. Dus koelen zou bij mij alleen via radiatoren gaan (1 in woonkamer en boven). Maar alle beetjes helpen, nietwaar?
Ik begrijp overigens dat je je van koelen met een warmtepomp niet al te veel moet voorstellen. Je wilt boven het dauwpunt blijven om geen condens te krijgen. Daarom kan de aanvoertemperatuur niet lager dan bv. 16 of 18oC.
Daarnaast vind ik een koude vloer erg onaangenaam. Dus koelen zou bij mij alleen via radiatoren gaan (1 in woonkamer en boven). Maar alle beetjes helpen, nietwaar?
Ja, dat klopt. Het is niet echt de juiste tool. Radiatoren met ventilatoren doen wel wat. Bij mij merk je verschil als de warmtepomp de wandverwarming verkoelt. Een beetje het effect van een oud Italiaans huis met dikke koele muren op een warme dag. Zonwering is veel effectiever om de warmte buiten te houden.WackoH schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:27:
![]() | ![]() | ![]() |
De eerste stappen zijn gezet, later van de week in koppelen in het cv systeem, voeding afwerken met werkschakelaar en netjes afwerken.
Helaas niet op tijd een drie weg klep kunnen bemachtigen dus eerst maar draaien met de bypass.
[ Voor 4% gewijzigd door Kindrih op 12-04-2025 14:38 ]
Je bent al een eind op weg!
- Ik ben wel nieuwsgierig hoe je de leidingingen buiten wilt installeren. Edit --> isoleren
- Hangt de unit ver genoeg (>100 mm) van de muur? Aan de ene kant vermoedelijk wel omdat je standaard beugels hebt gebruikt. Aan de ander kant lijken de knietjes de muur bijna te raken (denk ook aan rumte voor isolatie)
- Ik zou het netter vinden om met 90o de muur in te gaan door nog extra knietjes op te nemen als de unit in het zicht hangt. Ziet er meer profi uit. Maak je geen zorgen over de opvoerhoogte van de pomp; die is krachtig genoeg.
Helaas had ik twee knietjes te weinig besteld voor de bocht van buiten naar binnen, dus zo eerst maar even opgelost. De unit zit precies 10cm van de muur af, dit zou goed moeten komen. Was nog wel even prutsen om de koppelingen op de machine te monteren maar past allemaal mooi.
Isolatie van de leidingen volgt nog, dan komt er ook nog even een mooi kapje voor de muur doorvoer.
Je eerste vraag snap ik niet helemaal, buiten is hydraulisch gezien gereed.
Volgende week koelt het buiten weer een beetje af, kan de Atlantic dan even zijn best doen
Isolatie van de leidingen volgt nog, dan komt er ook nog even een mooi kapje voor de muur doorvoer.
Volgende week koelt het buiten weer een beetje af, kan de Atlantic dan even zijn best doen
Oeps, beetje woordblind geweest...Kindrih schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:04:
Installeren --> isoleren
Nieuwe Wp geïnstalleerd en alles gedaan volgens instructie boekje. bij punt 2 inbedrijfstelling kom ik op stap 9 test run maar het led lampje gaat niet knipperen en ook niet branden. procedure meerdere keren geprobeerd maar wat ik ook doe, de pomp buiten gaat niet draaien.
- Gaat de CV wel aan en laat die zich normaal bedienen? (bij mi j is bij herstart Opentherm communicatie regelmatig verstoort; dat zit niet helemaal lekker in de controlbox).
- Draden tussen controlbox en buitenunit goed aangesloten (1 op 1, 2 op 2 etc)?
- Buitenunit correct aangesloten (fase op 'L' en nul op 'N'?
- Ketelprotocol herkent door Plugwise (zie app)? (Dan weet je zeker dat Opentherm communicatie goed gaat)
- Draden tussen controlbox en buitenunit goed aangesloten (1 op 1, 2 op 2 etc)?
- Buitenunit correct aangesloten (fase op 'L' en nul op 'N'?
- Ketelprotocol herkent door Plugwise (zie app)? (Dan weet je zeker dat Opentherm communicatie goed gaat)
-De CV laat zich bedienen met de thermostaat (Anna), dat gaat goed!
-Draden tussen de control box en buiten unit goed!
- Buiten unit ook goed aangesloten !
Dus dit zit wel goed .. dubbel gecontroleerd!
Deze laatste snap ik niet wat je bedoelt, want als de communicatie niet goed zou gaan zou de Cv-ketel ook niet starten als ik de de temperatuur zou verhogen of verlagen
-Draden tussen de control box en buiten unit goed!
- Buiten unit ook goed aangesloten !
Dus dit zit wel goed .. dubbel gecontroleerd!
Deze laatste snap ik niet wat je bedoelt, want als de communicatie niet goed zou gaan zou de Cv-ketel ook niet starten als ik de de temperatuur zou verhogen of verlagen
Wat ik meerdere keren heb gehad was dat na een herstart van de controlbox dat zowel de ketel als de WP aangingen. Op zo'n moment bleek iets met de Opentherm comuncatie niet goed. Want als ik een Homewizard heatlink die tussen controlbox en ketel zit, aanzette (uitgeschakeld verbind die in en uitgang via een relais door) detecteerde die eerst een fout (rode LEDs) maar fixte verbinding dan kort daarna op de een of andere manier. Ledjes werden groen en CV ging uit.
Het lijkt er inderdaad op dat in jouw geval de communicatie met de ketel goed loopt.
Maar je zou pg kunne kijken
Als de Plugwise app via 'Instellingen', 'Verwarmingsssyteem', 'Ketel', 'Update ketelprotocol' de ketel herkent is dat een exta bevestiging dat de Opentherm communicatie goed is. Maar zegt nog niets over je eigenlijke probleem
- Kan sectie 5.1 (ketelrelais) uit de handleiding voor jou van toepassing zijn?
- Heb je geprobeerd om zowel ketel als controlbox op aan/uit regeling te zetten?
- Knippert de rode LED in het schakelaartje op de controlbox? (zie pag. 38 van de handleiding).
- Reset-knopje in de controlbox gedrukt? (was bij mij ook soms nodig!)
- Geeft het display van de buitenunit een foutcode (p. 39)
Verder weet ik het helaas ook niet.
Het lijkt er inderdaad op dat in jouw geval de communicatie met de ketel goed loopt.
Maar je zou pg kunne kijken
Als de Plugwise app via 'Instellingen', 'Verwarmingsssyteem', 'Ketel', 'Update ketelprotocol' de ketel herkent is dat een exta bevestiging dat de Opentherm communicatie goed is. Maar zegt nog niets over je eigenlijke probleem
- Kan sectie 5.1 (ketelrelais) uit de handleiding voor jou van toepassing zijn?
- Heb je geprobeerd om zowel ketel als controlbox op aan/uit regeling te zetten?
- Knippert de rode LED in het schakelaartje op de controlbox? (zie pag. 38 van de handleiding).
- Reset-knopje in de controlbox gedrukt? (was bij mij ook soms nodig!)
- Geeft het display van de buitenunit een foutcode (p. 39)
Verder weet ik het helaas ook niet.
@Amaro Is het nog gelukt om de WP werkend te krijgen?
Vanochtend had ik een kleine stroomstoring; ik denk na een minuut weer hersteld.
De rest van de dag werd het warmer en warmer in huis; zojuist merkte ik dat de rode led in de schakelaar permanent brandde; het blijkt dat op dat moment de Anna geen temperatuurmeting doorgeeft en dat dan de gas ketel maar op volle kracht gaat loeien.
Conform instructies de stroom er 5 minuten vanaf gehaald, weer terug er op en alles lijkt nu weer in orde.
Maar het betekent dus wél dat als je in de winter op vakantie bent en een (korte) stroomstoring hebt, je al je besparingen (zowel financieel als qua milieu) zo de schoorsteen uit ziet vliegen!
Ik zou verwachten dat hij automatisch alles afzet, en hooguit in een soort van vorstbeschermingsmode gaat.
Kan iemand dit reproduceren of ben ik de enige met dit (niet-)regelgedrag?
De rest van de dag werd het warmer en warmer in huis; zojuist merkte ik dat de rode led in de schakelaar permanent brandde; het blijkt dat op dat moment de Anna geen temperatuurmeting doorgeeft en dat dan de gas ketel maar op volle kracht gaat loeien.
Conform instructies de stroom er 5 minuten vanaf gehaald, weer terug er op en alles lijkt nu weer in orde.
Maar het betekent dus wél dat als je in de winter op vakantie bent en een (korte) stroomstoring hebt, je al je besparingen (zowel financieel als qua milieu) zo de schoorsteen uit ziet vliegen!
Ik zou verwachten dat hij automatisch alles afzet, en hooguit in een soort van vorstbeschermingsmode gaat.
Kan iemand dit reproduceren of ben ik de enige met dit (niet-)regelgedrag?
Als bij mij de controlbox geen stroom krijgt, gaat de ketel (bosch met opentherm) vol gas aan. Dat is wellicht vergelijkbaar met jouw situatie van geen communicatie?
Ik heb dan ook een zigbee 220v schakeldoos tussen ketel en een tussen wp gezet om e.e.a. te alarmeren en resetten indien daar aanleiding toe is.
Ik heb overigens nooit communicatieproblemen tussen ketel en controlbox…
Ik heb dan ook een zigbee 220v schakeldoos tussen ketel en een tussen wp gezet om e.e.a. te alarmeren en resetten indien daar aanleiding toe is.
Ik heb overigens nooit communicatieproblemen tussen ketel en controlbox…
Ik ook niet; behalve dus blijkbaar na een (te korte) stroomstoring....
Hier Nefit Opentherm, maar dat is ook Bosch tegenwoordig?
Hier Nefit Opentherm, maar dat is ook Bosch tegenwoordig?
[ Voor 30% gewijzigd door dingo35 op 18-04-2025 07:24 ]
Hier draait de Aurea ook, best tevreden met de werking.
Het is buiten op dit moment natuurlijk niet heel koud, 11 graden volgens de Anna. De unit hoeft niet heel hard te werken, hij blijft rond de 600 Watt draaien.
Het is buiten op dit moment natuurlijk niet heel koud, 11 graden volgens de Anna. De unit hoeft niet heel hard te werken, hij blijft rond de 600 Watt draaien.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 17% gewijzigd door Kindrih op 24-04-2025 13:31 ]
Hallo experts! Ik heb aantal vragen over de Aurea 5 kW monoblock. Ik probeer iemand te helpen, hij heeft er inmiddels 3 x een installateur bij gehad en die zeggen dat het niet anders kan. Het probleem is: zijn ketel verbruikt erg veel gas terwijl de monoblock bijna niets doet. Zelfs nu slaat de ketel regelmatig aan om 1/10 graad bij te verwarmen, terwijl de monoblock niets doet. Dit jaar alleen al 1000 m3 gas verstookt met maar 200 kWh met de monoblock. Nu wil ik graag in de parameters rond neuzen maar deze heeft geen HMI. Ik neem aan dat ik met een laptop en software iets kan doen? Wie helpt me op weg?
:strip_exif()/f/image/Er8PrjxMFkjp0BWmiwFt8Fqy.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt alleen via de plugwise connect omgeving instellingen veranderen.dotternetta schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:36:
Hallo experts! Ik heb aantal vragen over de Aurea 5 kW monoblock. Ik probeer iemand te helpen, hij heeft er inmiddels 3 x een installateur bij gehad en die zeggen dat het niet anders kan. Het probleem is: zijn ketel verbruikt erg veel gas terwijl de monoblock bijna niets doet. Zelfs nu slaat de ketel regelmatig aan om 1/10 graad bij te verwarmen, terwijl de monoblock niets doet. Dit jaar alleen al 1000 m3 gas verstookt met maar 200 kWh met de monoblock. Nu wil ik graag in de parameters rond neuzen maar deze heeft geen HMI. Ik neem aan dat ik met een laptop en software iets kan doen? Wie helpt me op weg?
[Afbeelding]
Dit kan via de app, maar als je alle informatie wilt zien dan kun je het beste de https://connect.plugwise.net/ link gebruiken.
Hiervoor ben je wel de interface ID nodig, maar die staat vermoedelijk wel op de controlunit.
Je kunt dus alleen het kleine kastje voorop de regelunit sturen, de grotere regelunit erachter is door atlantic zelf ontwikkeld en kun je verder niets mee. Deze regelt alleen op vraag van de anna thermostaat via de plugwise module voorop.
Mocht je willen weten welke instellingen je het beste kunt toepassen als basis raadt ik je aan de website van atlantic te raadplegen.
Succes
Bedankt! Dus met die link kan ik bij hem op de PC iets meer zien/instellen dan in de Anna app, als ik het goed begrijp. Ik zal het proberen!RevAir schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:05:
[...]
Je kunt alleen via de plugwise connect omgeving instellingen veranderen.
Dit kan via de app, maar als je alle informatie wilt zien dan kun je het beste de https://connect.plugwise.net/ link gebruiken.
Hiervoor ben je wel de interface ID nodig, maar die staat vermoedelijk wel op de controlunit.
Je kunt dus alleen het kleine kastje voorop de regelunit sturen, de grotere regelunit erachter is door atlantic zelf ontwikkeld en kun je verder niets mee. Deze regelt alleen op vraag van de anna thermostaat via de plugwise module voorop.
Mocht je willen weten welke instellingen je het beste kunt toepassen als basis raadt ik je aan de website van atlantic te raadplegen.
Succes
Ja, je kunt dan onder menu ook functie metingen kiezen. Hier staat bijvoorbeeld zoals hieronder is te zijn wat de ketel en WP hebben gedaan. Wat de aanvoer en retour temperatuur is, etc.dotternetta schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:08:
[...]
Bedankt! Dus met die link kan ik bij hem op de PC iets meer zien/instellen dan in de Anna app, als ik het goed begrijp. Ik zal het proberen!
:strip_exif()/f/image/T7eLhkL6Ao88yFQKGgXY4niD.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt, ik ga kijken of ik iets kan ontdekken wat dit gedrag veroorzaakt.RevAir schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:12:
[...]
Ja, je kunt dan onder menu ook functie metingen kiezen. Hier staat bijvoorbeeld zoals hieronder is te zijn wat de ketel en WP hebben gedaan. Wat de aanvoer en retour temperatuur is, etc.
[Afbeelding]
Hallo, het buitendeel draait het meest optimaal bij een warmtevraag CV water op 35 graden. Zet de aanvoertemperatuur eens lager en kijk dan of de warmtevraag wel doorgaat naar het buitendeel in plaats van de CV ketel. Want als de gevraagde temperatuur te hoog ligt voor je CV systeem dan haalt de Atlantic niet de eerste cut-off van 20 minuten maar gaat de beurt meteen een uur naar de CV ketel. En daarna herhaalt het proces zich. Is er voldoende warmtestijging qua aanvoer en retour dan loopt de Atlantic door tot maximaal 2 uur. Heeft hij dan z'n doeltemperatuur (is warmtevraag CV water) gehaald dan blijft ie doorlopen. Zo nee dan alsnog weer de CV. Belangrijkste parameter is naar mijn mening gevraagde temperatuur, zie bijgaand mijn instelling die laag mag ivm een LT-afgiftesysteem.
/f/image/hmqEw1royO9scWLmZ8P0dJdn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door GerardHarmsen op 11-05-2025 21:26 . Reden: foto bijgewerkt ]
Ja! In die richting zat ik ook te denken, heb hem vanochtend al telefonisch de temperaturen naar beneden laten zetten. Er stonden hele hoge temps in Anna (stooklijn max was 85 graden, als ik het me goed herinner) Helaas niet ideaal test weer op het momentGerardHarmsen schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:23:
Hallo, het buitendeel draait het meest optimaal bij een warmtevraag CV water op 35 graden. Zet de aanvoertemperatuur eens lager en kijk dan of de warmtevraag wel doorgaat naar het buitendeel in plaats van de CV ketel. Want als de gevraagde temperatuur te hoog ligt voor je CV systeem dan haalt de Atlantic niet de eerste cut-off van 20 minuten maar gaat de beurt meteen een uur naar de CV ketel. En daarna herhaalt het proces zich. Is er voldoende warmtestijging qua aanvoer en retour dan loopt de Atlantic door tot maximaal 2 uur. Heeft hij dan z'n doeltemperatuur (is warmtevraag CV water) gehaald dan blijft ie doorlopen. Zo nee dan alsnog weer de CV. Belangrijkste parameter is naar mijn mening gevraagde temperatuur, zie bijgaand mijn instelling die laag mag ivm een LT-afgiftesysteem.
[Afbeelding]
Het helpt meer om de data van de Plugwise web interface ook te posten.dotternetta schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:37:
Er komt wat leven in de monoblock maar de runs zijn veel te kort, zou de flow te laag zijn?
[Afbeelding]
Met name het boiler deel.
Daar zie je meteen de setpoint, aanvoer temp enz.
Alleen een homewizard screen zegt niet zoveel.
Mijn vermoeden is dat de kamer al op temp is en de cycly klein zijn om de temp te behouden.
Ik heb het nu zo ingesteld:
:strip_exif()/f/image/IXKpsBYwe1E3JDKUiUXZK9rQ.png?f=user_large)
En hierbij de metingen van gisteren (net als de homewizard grafiek) Dit was nog met andere instellingen als hierboven (gewenste water temp op 50 graden)
:strip_exif()/f/image/MEETOk9EnGHuYs6ONJoitHKX.png?f=user_large)
En hier nog een extreme grafiek van 7 januari:
:strip_exif()/f/image/prA6X0eyVO7K5a6UkLAR6kTJ.png?f=user_large)
Kan ik niet meer parameters instellen? In mijn Bosch monoblock kan ik wel 30 verschillende wijzigen.
:strip_exif()/f/image/IXKpsBYwe1E3JDKUiUXZK9rQ.png?f=user_large)
En hierbij de metingen van gisteren (net als de homewizard grafiek) Dit was nog met andere instellingen als hierboven (gewenste water temp op 50 graden)
:strip_exif()/f/image/MEETOk9EnGHuYs6ONJoitHKX.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/prA6X0eyVO7K5a6UkLAR6kTJ.png?f=user_large)
Kan ik niet meer parameters instellen? In mijn Bosch monoblock kan ik wel 30 verschillende wijzigen.
[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 15-05-2025 19:48 ]
Eerste grafiek lijkt het net of hij de ruimte temperatuur haalt en daarna weer uit gaat, heb je ook een grafiek van de historie van de ruimte en ingestelde temperatuur?dotternetta schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:42:
Ik heb het nu zo ingesteld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je tweede grafiek lijkt net of hier hydraulisch iets niet goed gaat, er wordt wel warm water gemaakt maar krijgt dit niet op de retour terug? Zitten de terugslag kleppen goed? Of heb je een zone regeling?
Er zit hier een uitgebreid Honeywell Evo homesysteem in maar die stuurt de ketel niet meer aan, dat doet Anna en de vloer in de keuken, hal en kamer staat altijd open. Lijkt mij voldoende voor een 5 kW monoblock qua afgifte. Er zitten geen terugslagkleppen tussen en het kan hier wel warm worden met de ketel, edit: er zitten WEL terugslagkleppen tussen en die zitten correct qua richtingKindrih schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:09:
[...]
Eerste grafiek lijkt het net of hij de ruimte temperatuur haalt en daarna weer uit gaat, heb je ook een grafiek van de historie van de ruimte en ingestelde temperatuur?
Je tweede grafiek lijkt net of hier hydraulisch iets niet goed gaat, er wordt wel warm water gemaakt maar krijgt dit niet op de retour terug? Zitten de terugslag kleppen goed? Of heb je een zone regeling?
Hierbij de thermostaatgrafiek van gisteren:
:strip_exif()/f/image/uEHBhRnYJRIT6pvdrvXmViL7.png?f=user_large)
Ik zie ook dat de ketel niet is verbonden, is dat erg?
/f/image/eI71pXS7vRHrmoNgpby0vZxn.png?f=fotoalbum_large)
Nu met 35-30 graden stooklijn
[ Voor 25% gewijzigd door dotternetta op 15-05-2025 21:17 ]
Vreemd, lijkt of de ruimte afkoelt wanneer de warmtepomp aan het verwarmen is. Pas wanneer het zonnetje erbij komt en de buitentemperatuur hoger wordt gaat de ruimte temperatuur ook omhoog.dotternetta schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:24:
[...]
Er zit hier een uitgebreid Honeywell Evo homesysteem in, maar de vloer in de keuken, hal en kamer staat altijd open. Lijkt mij voldoende voor een 5 kW monoblock qua afgifte. Ik denk wel dat de terugslagkleppen goed zitten, want het wordt hier normaal wel warm met de ketel, of zitten er terugslagkleppen tussen de ketel en de monoblock?
Hierbij de thermostaatgrafiek van gisteren:
[Afbeelding]
Ik zie ook dat de ketel niet is verbonden, is dat erg?
[Afbeelding]
Er zitten zeker meerdere terugslagkleppen in het systeem, van warmtepomp naar CV systeem en bij de ketel in aanvoer of retour (hangt er vanaf wat voor ketel er hangt). Misschien ook even checken hoe je bypass staat ingesteld en hoe deze hydraulisch in het systeem zit.
https://pimassetsprdst.bl...iginal/22/18/50192218.pdf Blad 4
Nog vreemder: op dit moment Anna op 30 graden maar er gebeurt niets. Alles al opnieuw opgestart maar de monoblock en de ketel reageren niet en slaan niet aan. Dat kan toch niets te maken hebben met de nieuwe stooklijn? Edit: stooklijn op 80-50 gezet en de ketel slaat aan. Anna geeft warmtepomp symbool maar CV ging aan en geeft Anna CV symbool... Vreemd
Inmiddels staat er bij ketelmerk en type: niet gespecificeerd ipv niet verbonden, dus we zijn iets vooruit gekomen
Inmiddels staat er bij ketelmerk en type: niet gespecificeerd ipv niet verbonden, dus we zijn iets vooruit gekomen

:strip_exif()/f/image/seeNtj9DvmjlocFK9RfodG1r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door dotternetta op 15-05-2025 21:33 ]
De installatie ziet er netjes uit, kan zo geen foutjes vinden.dotternetta schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:02:
Nog vreemder: op dit moment Anna op 30 graden maar er gebeurt niets. Alles al opnieuw opgestart maar de monoblock en de ketel reageren niet en slaan niet aan. Dat kan toch niets te maken hebben met de nieuwe stooklijn? Edit: stooklijn op 80-50 gezet en de ketel slaat aan. Anna geeft warmtepomp symbool maar CV ging aan en geeft Anna CV symbool... Vreemd
Inmiddels staat er bij ketelmerk en type: niet gespecificeerd ipv niet verbonden, dus we zijn iets vooruit gekomen![]()
[Afbeelding]
Waar ik tegenaan liep toen ik mijn stooklijn ook rond de 30 graden had is dat de warmtepomp niet meer opstart. Ik heb deze toen verhoogd naar 40/35. Misschien kun je dit proberen?
Ik lees je edit nu pas; ketel protocol kan erg lang duren, deze moet de Anna namelijk van internet halen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kindrih op 15-05-2025 21:33 ]
Bedankt voor de replies allemaal. Ik begin het wat te begrijpen. Het is wel jammer dat het systeem zo dichtgetimmerd is.Kindrih schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:31:
[...]
De installatie ziet er netjes uit, kan zo geen foutjes vinden.
Waar ik tegenaan liep toen ik mijn stooklijn ook rond de 30 graden had is dat de warmtepomp niet meer opstart. Ik heb deze toen verhoogd naar 40/35. Misschien kun je dit proberen?
Ik lees je edit nu pas; ketel protocol kan erg lang duren, deze moet de Anna namelijk van internet halen.
Stooklijn nu op 40/35 gezet en we zien nu dat we monoblock aanslaat!
Vreemd dat bij de ene user 35/30 werkt en bij ons niet. Maar we zijn allang blij dat er leven in zit.
We laten hem even draaien en melden ons morgen waarschijnlijk weer.
Goedenavond, mijn ervaring is dat 30 een te laag getal voor de Anna is. De stooklijnberekening naar Opentherm in combinatie met de regelunitsturing komt dan na het opstarten niet over een drempelwaarde en slaat dan af. Je krijgt dan pendelgedrag en dan gaat het systeem paardje rijden. Daarom kruisen de aan- en afvoertemperatuur elkaar wat niet wenselijk is.
Bij mij werkt een verschil van één graad het beste om het systeem stabiel te laten lopen. Probeer eens met (-10)37 en (20)38. Ik kies bewust voor een stijgende lijn bij een hogere buitentemperatuur. Na een uur komt het systeem in een stabiele fase en verbruikt het zo'n 700 a 800 watt per uur.
Bij mij werkt een verschil van één graad het beste om het systeem stabiel te laten lopen. Probeer eens met (-10)37 en (20)38. Ik kies bewust voor een stijgende lijn bij een hogere buitentemperatuur. Na een uur komt het systeem in een stabiele fase en verbruikt het zo'n 700 a 800 watt per uur.
De monoblock heeft gisteren (waarschijnlijk voor het eerst in 3 jaar) meerdere uren gedraaid!GerardHarmsen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:57:
Goedenavond, mijn ervaring is dat 30 een te laag getal voor de Anna is. De stooklijnberekening naar Opentherm in combinatie met de regelunitsturing komt dan na het opstarten niet over een drempelwaarde en slaat dan af. Je krijgt dan pendelgedrag en dan gaat het systeem paardje rijden. Daarom kruisen de aan- en afvoertemperatuur elkaar wat niet wenselijk is.
Wat is de reden om te kiezen voor een stijgende lijn bij een hogere buitentemperatuur?
Goed om te horen, kan het gas besparen eindelijk beginnendotternetta schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:49:
De monoblock draait al een uur! Dat heeft ie waarschijnlijk nog nooit gedaan!
We zien een vlammetje ipv het warmtepomp icoontje op Anna, terwijl de warmtepomp draait. Zou dat te maken hebben met het onbekende ketel protocol?
[Afbeelding]
Event terzijde: Het vuilfilter (zwarte ding linksonder) zit aan de verkeerde kant van de bypass. Als die aan de juiste kant zou zitten (rechts van de bypass) helpt dit om water door de bypass te drukken.dotternetta schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:02:
Dat heeft verder niet te maken met de rest van de discussie want speelt alleen als WP en CV tegelijk draaien, wat voor kan komen als het buiten koud is en de WP zich tegen bevriezen beschermt. Zelfs dan hoeft het niet fout te gaan. Maar gebeurt dit wel (=bypass opent niet), dan zuigt de WP als het ware het retourwater voor de CV weg waardoor die te weinig water krijgt en gekke dingen kan gaan doen.
Als de installateur dat fout heeft gedaan, zit wellicht ook de extra terugstroombeveiliging onder de CV op de verkeerd plek. Waar die moet zitten, hangt af van de plek van de driewegklep in de ketel.
Bedankt voor de tip. Nu ik me hier in heb verdiept wordt ik steeds blijer van mij thuis setup met de monoblock rechtstreeks op de open vloerverder, lekker eenvoudig (op 40 parameters na waar je mee kan spelen) 😅WackoH schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:56:
[...]
Event terzijde: Het vuilfilter (zwarte ding linksonder) zit aan de verkeerde kant van de bypass. Als die aan de juiste kant zou zitten (rechts van de bypass) helpt dit om water door de bypass te drukken.
Dat heeft verder niet te maken met de rest van de discussie want speelt alleen als WP en CV tegelijk draaien, wat voor kan komen als het buiten koud is en de WP zich tegen bevriezen beschermt. Zelfs dan hoeft het niet fout te gaan. Maar gebeurt dit wel (=bypass opent niet), dan zuigt de WP als het ware het retourwater voor de CV weg waardoor die te weinig water krijgt en gekke dingen kan gaan doen.
Als de installateur dat fout heeft gedaan, zit wellicht ook de extra terugstroombeveiliging onder de CV op de verkeerd plek. Waar die moet zitten, hangt af van de plek van de driewegklep in de ketel.
Dat is fijn. Je hebt een temperatuurverschil nodig wil je binnen de Anna een exacte doeltemperatuur van het CV water gericht in te stellen. Ik kies voor een stooklijn met een marginaal verschil van één graad op een delta van 30 graden (van -10 naar +20)), dit verschil is eigenlijk verwaarloosbaar. Maar mijn regelunit vindt het fijner om met een stijgende dan met een dalende stooklijn gevoed te worden zo heb ik proefondervindelijk ervaren. Als het buiten kouder wordt ben ik beter af met het handmatig verlagen van de doeltemperatuur van het CV-water dan dat de Anna dit voor mij beslist. De regelunit is streng en bepaalt bij het set-point van 20 minuten, 1 uur en 2 uur of de beoogde doeltemperaturen worden bereikt. Als dit lukt loopt de warmtepomp probleemloos door. Bij mij heeft deze tijdens de winter probleemloos meerdere dagen achter elkaar gelopen. Zo niet dan gaat de warmtevraag naar de CV ketel en daar heb je geen warmtepomp voor gekocht.dotternetta schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:48:
[...]
De monoblock heeft gisteren (waarschijnlijk voor het eerst in 3 jaar) meerdere uren gedraaid!
Wat is de reden om te kiezen voor een stijgende lijn bij een hogere buitentemperatuur?
Bedankt voor de uitleg. Je schrijf "mijn regelunit". Zijn er verschillende of geldt dit voor ook voor de unit die hier hangt?GerardHarmsen schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:58:
[...]
Dat is fijn. Je hebt een temperatuurverschil nodig wil je binnen de Anna een exacte doeltemperatuur van het CV water gericht in te stellen. Ik kies voor een stooklijn met een marginaal verschil van één graad op een delta van 30 graden (van -10 naar +20)), dit verschil is eigenlijk verwaarloosbaar. Maar mijn regelunit vindt het fijner om met een stijgende dan met een dalende stooklijn gevoed te worden zo heb ik proefondervindelijk ervaren. Als het buiten kouder wordt ben ik beter af met het handmatig verlagen van de doeltemperatuur van het CV-water dan dat de Anna dit voor mij beslist. De regelunit is streng en bepaalt bij het set-point van 20 minuten, 1 uur en 2 uur of de beoogde doeltemperaturen worden bereikt. Als dit lukt loopt de warmtepomp probleemloos door. Bij mij heeft deze tijdens de winter probleemloos meerdere dagen achter elkaar gelopen. Zo niet dan gaat de warmtevraag naar de CV ketel en daar heb je geen warmtepomp voor gekocht.
Eerste test dag geeft dit resultaat. Niet helemaal waar ik op hoopte. Stooklijn staat nu op 40/35. Zou 35/36 meer WP draaitijd geven? (Ik zit op afstand mee te kijken dus helaas nu geen Plugwise screenshot beschikbaar)
:strip_exif()/f/image/e1BmQO3W5MSKa3nHnBg3eFpb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 22-05-2025 07:00 ]
Jazeker, je ziet hier de regelunit van Atlantic aan het werk. De buitenunit is bij de warmtevraag als eerste aan het werk gezet. Maar vervolgens is er te weinig warmte gecreerd versus de 1e drempel van 20 minuten. Vervolgens zet de regelunit de CV in actie om het net goed warm te maken. Dat is gelukt waarna de warmtevraag weer naar de buitenunit wordt doorgezet. Deze loopt vervolgens door maar komt vervolgens niet over de 2-uurs drempel heen. En krijgt de CV ketel wederom de beurt. Door de stooklijn te verlagen, je moet hem eigenlijk zo laag mogelijk zetten maar wel dat er een warmtevraag doorgaat naar de buitenunit, verlaag je de drempel voor de regelunit. In de winter draai ik op met de instelling 31/32. En dan is de regelunit vergevingsgezinder en blijft het systeem draaien op de buitenunit. Mijn advies is begin op 35/36 en regel naar beneden bij, niet naar boven. Op die manier gaat de drempel omlaag. De buitenunit (een Japanse Chofu) gaat dan toch zijn eigen weg en blijft moduleren rond de 35 graden want dat is zijn optimum.
[ Voor 9% gewijzigd door GerardHarmsen op 24-05-2025 16:17 ]