Logic shifter (zo'n goedkoop printje met 4 SMD transistors) had ik geprobeerd, die geeft geen werkend signaal. Die chip heb ik meer vertrouwen in dan een klein printje van Amazon.dingo35 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:35:
Is een 74AHCT125 niet een veel simpeler oplossing?
EDIT: voor lezen van signalen zou een 1k weerstand in serie met het signaal al moeten werken, en anders een spanningsdeler 10k/20k. SN74LVC8T245 zou ook moeten werlen...
Ik heb nu 1K/2K naar ground tussen de ESP en de Arduino Mega, dat werkt.
Ik heb ook even de print bestudeerd, of iig de tekening van @WackoH, er zitten al spanningsdelers in het circuit om er 5V van te maken. Daar dan nog eentje tussen zetten? Lijkt me handiger om te berekenen welke weerstand er dan wel moet komen om de spanningen goed te krijgen.
Maargoed, waar je even mee zit: de buitenunit wil een constant signaal krijgen van de controller, anders slaat 'ie af. Als je 1 controller gebruikt voor Wifi/MQTT, buitenunit communicatie en OpenTherm, kom je met je timings in de problemen zodra je MQTT niet lekker reageert of je wifi signaal slecht is.
Op de R4 Wifi kan je gewoon beide controllers flashen met eigen code, er is over USB dan nog communicatie via de SERIAL_AT poort: https://github.com/vshymanskyy/UNO-R4-WiFi-freedom
Ik ga de Wifi/MQTT code in de ESP32 flashen en dan gewoon data oversturen tussen beide controllers. Zo doe ik het nu ook met de ESP8266 en Mega2650 en dat werkt naar behoren.
OpenTherm ga ik proberen, laatste keer mislukte omdat ik de Ground niet verbonden had. Enige uitdaging daarin is dat de Renesas chip geen AVR architectuur is en de OpenTherm libraries alleen gemaakt zijn voor ESP of AVR. Paar #!ifdef __AVR__ blokken weggesloopt en het compileert, of het dan ook werkt is een 2e.
/f/image/t0vTNs8miWJAVHOMbJF7yNvL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bIXDNn6wiEcYOUWT8Xo3crSm.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/74idTbAsTfrUIso6MC35ZYMI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oQHFRkRggJiVzl50ofQpu72p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vU8NUCohHPNhDIxLZOdboNnz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oYJrILh4kXmXi5h8HASaALzR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mp8hqxvbZBV9Vc9ttZc4ZARI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XnwgzRLrL8RxfTkrs9DKs51N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sQJb8Y3XPr41bIvvWkzZxHIa.jpg?f=fotoalbum_large)