Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-09 22:07
Je maakt mooie stappen!

Excuus voor de bugs.
De eerst (- not ok wordt gelogd als de data wel ok is) zit waarschijnlijk ook in mijn code. Maar ik heb er verder geen last van.
Die tweede (de compute aanroep voor quickpid zit niet in loop(), speedstate blijft dan altijd 0) is wellicht ontstaan toen ik de code wat opschoonde om hier neer te zetten. Bij mij lijkt de QuickPID tenminste volgens verwachting te werken.

Het algoritme moet inderdaad niet te traag worden. Bij mij bleek vooral het schrijven naar het scherm veel tijd te kosten. Vandaar dat dat zo is opgesplitst (iedere cyclus weer een ander deel updaten). Ik heb nu een cyclustijd van 30~40 ms

De grote van de weerstand maakt niet veel uit. Is alleen om de stroom te begrenzen. Ik heb dezelfde weerstand naar mijn AtMega2560 board opgenomen. Dat board had ik nog liggen en kwam goed uit vanwege de 4 hardware UARTs.

Software serial zou moeten werken, want dat moet de huidige MCU in de controlbox (ATmega8) ook doen om zowel en 1200 baud verbinding naar de andere MCU, als naar WP (666 baud) of Opentherm te onderhouden. Ik heb het ook wel op een Diecimila gebruikt toen ik aan het testen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20
Ik zit nu op 25ms met een 2560, maar dat is vooral omdat ik een statisch array bewerk op moment dat iets naar de OT MCU gestuurd moet worden. Die bewerk cyclus is trouwens best langzaam, die had ik eerst in de reguliere loop zitten, cyclustijd was toen 110ms.

150 liter RVS tapwater vat heb ik ook al, nu nog een 3wegklep, 2KW heater en temperatuursensor en iets om die boel aan te sturen. Moet 'm alleen nog wel even wrappen of spuiten want sprsun-goud is niet goed voor de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zie dat er nog 1 hele nare bug in zit: als thermostaat warmte vraagt maar water heeft die temperatuur al dan blijft de warmtepomp uit. Geen circulatie, helemaal niks.
Heb vanmorgen op de laatste 0,3 graden verhoging mogen toekijken hoe elke paar minuten de warmtepomp aan en uit ging.

Fix is simpel: als er warmtevraag is vanuit thermostaat is, dan speedsetpoint minimaal 1.

Ketel loste dat op met code1 en dom rondpompen zonder te stoken.

Edit:
Aangepast in de post met de code van gisteren.
Zojuist even getest, stroomverbruik op stand 1 is marginaal, zo'n 200W. De helft van dat verbruik ging voorheen al op aan de ouderwetse AC pomp in de CV ketel.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 23-09-2025 16:09 ]

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-09 22:07
_JGC_ schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:13:
Zie dat er nog 1 hele nare bug in zit: als thermostaat warmte vraagt maar water heeft die temperatuur al dan blijft de warmtepomp uit. Geen circulatie, helemaal niks.
Bij mij speelt dit niet. Heb het even nagekeken:
De thermostaat staat op 20.5oC. De afgelopen 72 uur is de temperatuur binnen 0.4oC stabiel gebleven. De WP schakelt aan als de temperatuur naar 20.4oC gaat. Soms loopt de temperatuur op tot 20.7 en een enkele keer tot 20.8. Maar gemiddeld zal het iets van 20.55oC zijn.
Heb vanmorgen op de laatste 0,3 graden verhoging mogen toekijken hoe elke paar minuten de warmtepomp aan en uit ging.
Dit herken ik helemaal niet.
De verschillen zullen wel komen doordat mijn CV systeem anders in elkaar steekt (combinatie radiatoren en vloerverwarming) waardoor temperatuur tijdens het nadraaien van de pomp in buitenunit (~30s) al genoeg daalt.

Maar je oplossing om het setpoint op 1 te zetten als er warmtevraag is klinkt prima en maakt het geheel robuuster, want alleen de pomp aanzetten gaat niet voor zover ik weet.

• _JGC_
Ik heb 'm vanmorgen laten lopen. Thermostaat vraagt continu setpoint van 25 graden bij verwarmen van 20.0 naar 20.5. Setpoint wordt redelijk snel gehaald en daarna stijgt deze in 3 uur tijd langzaam door naar 30 graden.
Het halfje opstoken op stand 1 duurde 2,5 uur en thermostaat liet de warmtepomp doorstoken tot 20.7. Al die tijd was het aangenaam, het kille gevoel van vanmorgen was vrij snel weg.

Nu is dit nog geen maatstaf voor de winter, want thermostaat regelt nog heel conservatief en de heatboosters starten de fans pas op bij verschil van 4 graden tussen aanvoer en kamertemperatuur. Verder hangen er boven nog radiatoren die in de winter ook warmte vragen maar nu helemaal niet.

Ik merk wel dat ik dit veel fijner vind dan die ketel die er 2-4x per uur even een paar minuten 6KW in duwde. Ook veel fijner dan de originele regeling die direct naar 35 graden doorstookt en daar blijft hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 24-09-2025 22:19 ]

Pagina: 1 2 Laatste