OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1
Acties:

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:54

Open source aansturing voor Itho Daalderop Amber warmtepomp

Omdat de Amber warmtepomp een zeer verouderd besturingsysteem gebruikt(WinCE6) en omdat juist dit onderdeel recent vaak problemen geeft, ben ik bezig gegaan met het in kaart brengen van de communicatie tussen de WinCE PC en de warmtepomp PCB's. Initieel met de gedachte om in geval van nood toch de warmtepomp te kunnen aansturen. Sinds ik een test gedaan heb met het zelf aansturen van de warmtepomp ben ik nooit meer terug gegaan naar de WinCE PC en draai ik inmiddels al sinds oktober 24/7 met de OpenAmber firmware.

Deze firmware op basis van ESPHome zorgt voor een high level aansturing van de binnen en buiten unit van de warmtepomp via modbus. De aansturing is vrij eenvoudig en heeft relatief weinig gevaren omdat de buiten unit veel zelfstandig regelt, bijvoorbeeld defrosts en olie retour cycles. Bij onverwacht gedrag zal hij stoppen en fout codes rapporteren. De binnenunit is relatief eenvoudig en bevat voornamelijk I/O, onder andere sensoren en relais voor de pompen etc.
HomeAssistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD5ojBUNwV_Bs_gP8GpJMuzI1Oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kw7o25Sc7H7n7CtOCvpDOcbO.png?f=fotoalbum_large
Hardware
Initiele testen heb ik gedaan op een ESP32-S3 met een RS485 MAX board maar nu gebruik ik de @leejoow module(Link) geflashed met deze firmware.

De ultieme keuze voor de hardware lijkt mij de ESP32-S3-Touch-LCD-5 van Waveshare, deze heeft namelijk een 5'' touchscreen, RS485 en accepteert 24V input. Dus hij kan rechtstreeks gevoed worden vanuit de binnen unit en geeft een mooi scherm die past in de plaats van de WinCE PC (Hier is dan nog wel een 3D printje voor nodig).
Ik krijg zelf de RS485 nog niet aan de praat, ik moet nog verder uitzoeken of ik iets verkeerd doe of dat mijne defect is.
Wat werkt?
Qua functionaliteiten is het erg minimaal op dit moment, dit is omdat mijn installatie ook heel minimaal is, namelijk geen buffer of tapwater. Deze functionaliteit moet dus nog gemaakt worden.

Geïmplementeerde functies:
  • Pomp inschakelen op interval
  • Vorstbescherming (1e fase = pomp aan op interval, 2e fase = compressor aan)
  • Verwarmen
  • Compressor modulatie op basis van PID regeling
Todo
  • Tapwater/drie weg klep aansturing
  • Backup heater
  • Ondersteuning voor externe thermostaten door heating/cooling inputs op binnen unit te gebruiken
  • Stooklijn
  • Koelen
  • Tv1/Tv2 sensors / buffervat support?
  • Compressor standen configureren(stille modus)
  • Pomp snelheid setting
  • Tune settings toegankelijk maken
  • PID regeling tunen
  • Uitgebreide fout afhandeling
  • Uitvoeren van EEPROM updates
  • Vast nog meer..
PID regeling
Het moduleren van de compressor gebeurd door middel van een PID regeling via de PID climate controller in ESPHome(https://esphome.io/components/climate/pid/). Mijn eerste indruk is dat hij beter regelt dan de officiële software.

Voorbeeld van een simpele lange rustige run, hier is te zien dat de PID regeling vrij snel de juiste frequentie vind waar hij lang rustig op kan draaien. (Elke 2 uur zie je een korte piek door de olie-retour cycle).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5D7Yw-x33z2_WyD6kyuMdx2214=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zpGRHeGqrmKtT3m5chWY28t.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je wat er gebeurd als het setpoint omhoog wordt gezet en later weer omlaag, de regeling volgt zeer snel met een minimale overshoot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g8GVM3cHDvFNbqgfcEdoCbGLxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dmyTuzMQJl4ZuoAGo4IRRif0.png?f=fotoalbum_large
Hulp
Ik heb zelf een eenvoudige installatie zonder buffer en tapwater en dus is het lastig voor mij om dit verder te ontwikkelen. Deze functionaliteiten zijn essentieel voor het merendeel dus ik wel wat hulp gebruiken om dit verder te ontwikkelen en voornamelijk testen. Ik probeer zelf nog een simulatie met tapwater en Tv1/Tv2 sensoren te maken om de bestaande Heatstar software aansturing verder te kunnen analyseren.

Dus ik hoop dat er tweakers zijn die dapper genoeg zijn om dit te testen :). Bijdragen aan in de project in de vorm van beschrijven hoe de aansturing zou moeten werken of code bijdragen is allemaal welkom. Hopelijk kunnen we er met zijn allen wat moois van maken.

Zie GitHub: https://github.com/Jordi1990/openamber

[ Voor 1% gewijzigd door Jordi_ op 17-12-2025 00:06 . Reden: TODO aangevuld ]

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wat een ongelofelijk gaaf project! En mooi dat je onze module daar goed voor kan gebruiken!

Even voor het makkelijk terugvinden, hier kan hij besteld worden: https://electropaultje.nl...rop-amber-control-module/

Deze is standaard voorzien met de firmware om hem te gebruiken met de WinCE, maar deze kan uiteraard geflashed worden met de firmware die @Jordi_ noemt.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• LJed
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12 16:14
leejoow schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:49:
Wat een ongelofelijk gaaf project! En mooi dat je onze module daar goed voor kan gebruiken!

Even voor het makkelijk terugvinden, hier kan hij besteld worden: https://electropaultje.nl...rop-amber-control-module/

Deze is standaard voorzien met de firmware om hem te gebruiken met de WinCE, maar deze kan uiteraard geflashed worden met de firmware die @Jordi_ noemt.
502 Bad Gateway
The server returned an invalid or incomplete response.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38
Leuk!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Werkt dit ook op de HPS? Deze is kwa besturing nagenoeg identiek aan een amber.

• Jordi_
plaspvd schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:37:
Werkt dit ook op de HPS? Deze is kwa besturing nagenoeg identiek aan een amber.
Ik vermoed van wel omdat de @leejoow module eerst ook op de interne modbus zat en gebruikte voor zover ik weet dezelfde modbus addressen voor Amber en HP-S.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zoals ik zie is t een mooi project. Zeker met de ouderwetse en toch ook beperkte updatebaarheid van wince.

Daarover gesproken: de buitenunit heeft de EEPROM. Deze werd via wince daarnaartoe gepushed. Die bepaald nu veelal gedrag van buitenunit waarop dit project aanstuurt. Een open punt is: als Itho met een update van de EEPROM komt, zal je de wince weer moeten aansluiten of de rom op een andere manier moeten pushen.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Aansluiten van de WinCE module is natuurlijk niet zo lastig als er een update gedaan moet worden. Ik heb een HP-S en ben ook wel benieuwd of en hoe het werkt. Het is wel nog een beetje spannend dat ik niet iets sloop ;)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jordi_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:51:
[...]

Ik vermoed van wel omdat de @leejoow module eerst ook op de interne modbus zat en gebruikte voor zover ik weet dezelfde modbus addressen voor Amber en HP-S.
Klopt, ik heb geen verschil in adressen gezien

• Jordi_
Get!em schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:59:
Zoals ik zie is t een mooi project. Zeker met de ouderwetse en toch ook beperkte updatebaarheid van wince.

Daarover gesproken: de buitenunit heeft de EEPROM. Deze werd via wince daarnaartoe gepushed. Die bepaald nu veelal gedrag van buitenunit waarop dit project aanstuurt. Een open punt is: als Itho met een update van de EEPROM komt, zal je de wince weer moeten aansluiten of de rom op een andere manier moeten pushen.
Dat is een goed punt, zou ook wel mogelijk zijn om dat na te bouwen maar dat is wel iets riskanter om te testen :X. Heeft wat mij betreft nu nog geen prioriteit maar wel interessant om er eens naar te kijken hoe dat werkt.

Ik hoop nog steeds op een EEPROM versie met 30Hz verwarmen :).

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hoe heb jij bepaald welke compressor frequenties er toegestaan zijn? Deze zijn namelijk bij de HP-S volgens mij wel anders.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jordi_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:06:
Hulp
Ik heb zelf een eenvoudige installatie zonder buffer en tapwater en dus is het lastig voor mij om dit verder te ontwikkelen. Deze functionaliteiten zijn essentieel voor het merendeel dus ik wel wat hulp gebruiken om dit verder te ontwikkelen en voornamelijk testen. Ik probeer zelf nog een simulatie met tapwater en Tv1/Tv2 sensoren te maken om de bestaande Heatstar software aansturing verder te kunnen analyseren.
Wat betreft het tapwater: volgens mij is dit niet heel lastig. Driewegklep in de juiste stand, pomp van het vat aan en compressor op 55Hz totdat het water warm genoeg is. En als je de flow meet en dus de COP kan bepalen kan je ook op het juiste moment overschakelen op de BUH.

• Jordi_
leejoow schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:14:
Hoe heb jij bepaald welke compressor frequenties er toegestaan zijn? Deze zijn namelijk bij de HP-S volgens mij wel anders.
Er wordt alleen een stand gestuurd 0 tot 10, de buitenunit vertaalt dat naar een frequentie. Nu bij de Amber is bijvoorbeeld stand 1 36Hz bij verwarmen en bij koelen 30Hz. Dus waarschijnlijk is dat geen probleem, er zit alleen een mapping in de YAML voor de userinterface, maar misschien moet die er ook gewoon uit en alleen de stand laten zien.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ga toch maar weer eens de sniffer hier erin zetten om te kijken of dit inderdaad overeenkomst met de HP-S

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

leejoow schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:18:
[...]

Wat betreft het tapwater: volgens mij is dit niet heel lastig. Driewegklep in de juiste stand, pomp van het vat aan en compressor op 55Hz totdat het water warm genoeg is. En als je de flow meet en dus de COP kan bepalen kan je ook op het juiste moment overschakelen op de BUH.
55Hz is de oude Eco stand voor Tapwater voor de Amber. De nieuwe is 61Hz.

Eco stand werkt tot een minimum van 5C buitentemp.
Bovendien wordt er ook afgetoerd bij hogere temps van Tw als de setpoint daarvan bijna is bereikt.

Handleiding zegt 55Hz, maar in de praktijk draait hij met 2.29III steeds op 61Hz:
https://ithodaalderop.com...eiding%20Amber%20(nl).pdf
M3.9. Eco-stand tapwater aan/uit
| Fabrieksinstelling AAN | UIT / AAN | +/- |
Hiermee schakelt u de Eco-modus tijdens tapwaterverwarming in.
Dit is energiebesparend, waarbij de compressorfrequentie niet
hoger dan 55 Hz zal zijn.
Tapwaterverwarming duurt hierdoor langer, maar zorgt voor een
hoger rendement.
Maar verderop:
M3.12. Aftoeren compressor bij hoge Tw waarde
| Fabrieksinstelling 3 | Min. 0 | Max. 15 | +/- 1 |
Wanneer het setpoint van het voorraadvat bijna is bereikt zal de
compressor wat terugmoduleren (tot 72 Hz) om te zorgen dat de
aanvoertemperaturen niet te hoog oplopen. Dit scheelt energie,
zorgt ervoor dat de koudemiddel drukken niet te hoog oplopen, en
zorgt ervoor het dat het elektrisch element niet onnodig bij hoeft te
komen.
De compressor zal terugmoduleren wanneer het setpoint van het
voorraadvat (Tw-sensor) minus de temperatuur van deze instelling
is bereikt.
ä Let op!
Standaard staat tapwatermodus in Eco-modus (61Hz) : dan heeft
deze instelling geen invloed.

[ Voor 66% gewijzigd door Get!em op 16-12-2025 13:52 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dan is dat een stuk slimmer dan op de HP-S, daar is het continu 55Hz op eco stand

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

leejoow schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:59:
Dan is dat een stuk slimmer dan op de HP-S, daar is het continu 55Hz op eco stand
Dat was in de Amber ook zo bij 2.26.

Zijn er voor de HP-S geen updates? Nog steeds gek dat er zo weinig openbaarheid van Itho is mbt software/firmware/EEPROM versies. Zodanig ernstig, dat de gemiddelde installateur het ook niet echt weet, behalve als ze het echt gaan navragen of een issue tegenkomen.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Nee, voor HP-S heb ik niets gehoord van updates. Sowieso word dat model niet meer verkocht, dus volgens mij doen ze er niets meer aan

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04
Top project, ik ben heel benieuwd.

Nu is het zo dat de Amber bij een start altijd eerst naar 90Hz gaat, en daarna terug gaat moduleren. Dat is hier niet het geval?

• Jordi_
GhandiHarder schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:17:
Top project, ik ben heel benieuwd.

Nu is het zo dat de Amber bij een start altijd eerst naar 90Hz gaat, en daarna terug gaat moduleren. Dat is hier niet het geval?
Hangt er vanaf hoever het setpoint van Tc ligt en van de PID instellingen, bij mij gaat hij nu vaak naar 72Hz en daarna vrij snel terug, de regeling heeft nu de neiging om snel het setpoint te halen, op zich kan dit ook getuned worden dat hij heel rustig er naar toe gaat. Ik heb daarnaast ook nog een 'soft start' ingebouwd, dus hij gaat eerst afhankelijk van de delta op een bepaalde frequentie even draaien om te kijken hoe de Tc reageert voordat de PID regeling los gaat.

Ik hoop eigenlijk ook dat ik het gedrag na een defrost kan verbeteren, want vorig jaar constateerde ik dat hij snel weer dicht vriest doordat hij na een defrost onnodig direct op 90Hz gaat werken.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Schitterend project, en in potentie in staat om de Amber robuust te maken voor de komende 10-20 jaar, zaken als modulatie en ontdooicycli beter aan te sturen èn om pro-actief om te gaan met dynamische energieprijzen en verwachtte temperatuurstijgingen/dalingen.

Succes!

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:07
Interessant allemaal! Zo kun je het allemaal mooi tweaken voor je eigen situatie! De komende tijd heb ik even mijn handen vol aan andere huis- projectjes o.a. het plaatsen van het Ithovat. Wellicht dat ik later dit seizoen de tijd en interesse heb om je te helpen met o.a. de aansturing van het vat, maar aan het enthousiasme van iedereen te lezen ben ik dan waarschijnlijk te laat. Nu al een mooie feature: de oil_return boolean, waarmee je voorkomt dat de amber over de tc+delta gaat. Nog een idee wellicht?: bij een bepaalde buitentemperatuur de amber überhaupt niet gaat pid-regelen, maar gewoon lekker instant op 36hz pruttelt. Een soort ultrasoft start

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:33
Dit geeft wat rust. Ik kreeg langzaam iets minder vertrouwen in Itho. En dacht wel eens "wat als". Daar is dus nu helemaal geen reden voor. (Behalve eventueel hardwarematige issues, zoals de zeurende pomp)

Waar ik me aan stoor is dat bij de vorstbeveiliging de driewegklep op "boiler/sww" staat i.p.v. cv. Waardoor mijn boiler afkoelt. Dus bij voorkeur de standaard stand CV. Is dat iets dat vanuit het wince deel komt?

Nouja in ieder geval goed bezig allemaal. En specifiek in dit geval Jordi. Zal dit blijven volgen.

• Jordi_
Degast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:35:
Dit geeft wat rust. Ik kreeg langzaam iets minder vertrouwen in Itho. En dacht wel eens "wat als". Daar is dus nu helemaal geen reden voor. (Behalve eventueel hardwarematige issues, zoals de zeurende pomp)

Waar ik me aan stoor is dat bij de vorstbeveiliging de driewegklep op "boiler/sww" staat i.p.v. cv. Waardoor mijn boiler afkoelt. Dus bij voorkeur de standaard stand CV. Is dat iets dat vanuit het wince deel komt?

Nouja in ieder geval goed bezig allemaal. En specifiek in dit geval Jordi. Zal dit blijven volgen.
Driewegklep wordt aangestuurd door wince idd, dus dat kunnen we verbeteren :).

• bobmari83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:12
Ik herken het gevoel van een langzaam afbrokkelend vertrouwen in de Itho pomp. Ik heb een kleine twee maanden geleden voor het eerst problemen gehad met het opslaan van aangepaste instellingen. Die bleven telkens niet actief. Na herinstallatie van WinCe was dat opgelost. Nu heb ik sinds een paar dagen problemen met een vastlopend scherm (tot 3x toe per dag, met als gevolg een koud huis bij thuiskomst). Weer heb ik WinCE opnieuw geïnstalleerd en vooralsnog gaat het nu 2 dagen goed.
Inmiddels was er al een ticket bij Itho aangemaakt en vandaag wordt het scherm vervangen (vlotte service, dat dan weer wel!). Mijn leverancier heeft me echter al laten weten dat er geen wijzigingen zijn doorgevoerd in de scherm-module. Ik heb er dus weinig vertrouwen in dat het probleem structureel wordt opgelost door deze actie (mocht iemand weten wat een nieuw scherm oplevert dan hoor ik dat graag!).
Dit bericht over een alternatieve aansturing komt dan ook als een grote verrassing! Hopelijk kan het een betrouwbaar alternatief worden voor de WinCE, ik blijf het volgen.

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Het moet ook wel mogelijk blijven om de firmware van de buitenunit te updaten, hopelijk zonder de WinCE opnieuw aan te sluiten?

Dinky Dip

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:23

Carboy54

Duurzaamheid coach

bobmari83 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:40:
Ik herken het gevoel van een langzaam afbrokkelend vertrouwen in de Itho pomp. Ik heb een kleine twee maanden geleden voor het eerst problemen gehad met het opslaan van aangepaste instellingen. Die bleven telkens niet actief. Na herinstallatie van WinCe was dat opgelost. Nu heb ik sinds een paar dagen problemen met een vastlopend scherm (tot 3x toe per dag, met als gevolg een koud huis bij thuiskomst). Weer heb ik WinCE opnieuw geïnstalleerd en vooralsnog gaat het nu 2 dagen goed.
Inmiddels was er al een ticket bij Itho aangemaakt en vandaag wordt het scherm vervangen (vlotte service, dat dan weer wel!). Mijn leverancier heeft me echter al laten weten dat er geen wijzigingen zijn doorgevoerd in de scherm-module. Ik heb er dus weinig vertrouwen in dat het probleem structureel wordt opgelost door deze actie (mocht iemand weten wat een nieuw scherm oplevert dan hoor ik dat graag!).
Dit bericht over een alternatieve aansturing komt dan ook als een grote verrassing! Hopelijk kan het een betrouwbaar alternatief worden voor de WinCE, ik blijf het volgen.
Wij hebben er 250 draaien en het is echt incidenteel en niet structureel. Wellicht 10-15 x voor gekomen. Itho werkt samen met de fabrikant aan een structurele oplossing. Dit is ook door de fabrikant Amitime aan ons bevestigd.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• bobmari83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:12
Carboy54 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:58:
[...]

Wij hebben er 250 draaien en het is echt incidenteel en niet structureel. Wellicht 10-15 x voor gekomen. Itho werkt samen met de fabrikant aan een structurele oplossing. Dit is ook door de fabrikant Amitime aan ons bevestigd.
13 December schreef je in het Amber topic toch echt dat jullie regelmatig worden geconfronteerd met problemen met het WinCE systeem van de Amber:
Ik citeer: "Momenteel worden wij regelmatig geconfronteerd met storingen in het Windows CE scherm vermoedelijk veroorzaakt door het vol lopen van het geheugen bij de eerdere versies van de Itho Amber."

Vandaag is mijn scherm vervangen door Itho, maar volgens de monteur was er technisch niets aan het scherm gewijzigd. Als het probleem werkelijk met het vol lopen van het geheugen te maken heeft, dan gaat een scherm wisselen hooguit een tijdelijke oplossing zijn vrees ik totdat het geheugen weer vol zit. Mijn nieuwe scherm heeft een oudere seal welke ook al verbroken is, dus misschien is het een refurbished scherm? Dat wil ik nog wel even navragen, kwam er pas achter toen de monteur weg was.

Overigens had ik 3x een vastloper op een dag en daarop heeft Joris voor mij een ticket aangemaakt. Als laatste redmiddel heb ik voor de 2e keer WinCE opnieuw geïnstalleerd in de hoop niet in de kou te komen zitten en daarna ging het gelukkig weer 2 dagen goed.
Ik begrijp echter niet waarom een nieuw scherm dit probleem gaat verhelpen als er technisch niets aan veranderd is?
Hopelijk is het opgelost en als jullie weinig problemen hebben ondervonden bij 250 systemen dan zal ik wel gewoon pech gehad hebben. We gaan het zien! :)
Pagina: 1