Open source aansturing voor Itho Daalderop Amber warmtepomp
Omdat de Amber warmtepomp een zeer verouderd besturingsysteem gebruikt(WinCE6) en omdat juist dit onderdeel recent vaak problemen geeft, ben ik bezig gegaan met het in kaart brengen van de communicatie tussen de WinCE PC en de warmtepomp PCB's. Initieel met de gedachte om in geval van nood toch de warmtepomp te kunnen aansturen. Sinds ik een test gedaan heb met het zelf aansturen van de warmtepomp ben ik nooit meer terug gegaan naar de WinCE PC en draai ik inmiddels al sinds oktober 24/7 met de OpenAmber firmware.Deze firmware op basis van ESPHome zorgt voor een high level aansturing van de binnen en buiten unit van de warmtepomp via modbus. De aansturing is vrij eenvoudig en heeft relatief weinig gevaren omdat de buiten unit veel zelfstandig regelt, bijvoorbeeld defrosts en olie retour cycles. Bij onverwacht gedrag zal hij stoppen en fout codes rapporteren. De binnenunit is relatief eenvoudig en bevat voornamelijk I/O, onder andere sensoren en relais voor de pompen etc.
HomeAssistant
/f/image/Kw7o25Sc7H7n7CtOCvpDOcbO.png?f=fotoalbum_large)
Hardware
Initiele testen heb ik gedaan op een ESP32-S3 met een RS485 MAX board maar nu gebruik ik de @leejoow module(Link) geflashed met deze firmware.De ultieme keuze voor de hardware lijkt mij de ESP32-S3-Touch-LCD-5 van Waveshare, deze heeft namelijk een 5'' touchscreen, RS485 en accepteert 24V input. Dus hij kan rechtstreeks gevoed worden vanuit de binnen unit en geeft een mooi scherm die past in de plaats van de WinCE PC (Hier is dan nog wel een 3D printje voor nodig).
Ik krijg zelf de RS485 nog niet aan de praat, ik moet nog verder uitzoeken of ik iets verkeerd doe of dat mijne defect is.
Wat werkt?
Qua functionaliteiten is het erg minimaal op dit moment, dit is omdat mijn installatie ook heel minimaal is, namelijk geen buffer of tapwater. Deze functionaliteit moet dus nog gemaakt worden.Geïmplementeerde functies:
- Pomp inschakelen op interval
- Vorstbescherming (1e fase = pomp aan op interval, 2e fase = compressor aan)
- Verwarmen
- Compressor modulatie op basis van PID regeling
Todo
- Tapwater/drie weg klep aansturing
- Backup heater
- Ondersteuning voor externe thermostaten door heating/cooling inputs op binnen unit te gebruiken
- Stooklijn
- Koelen
- Tv1/Tv2 sensors / buffervat support?
- Compressor standen configureren(stille modus)
- Pomp snelheid setting
- Tune settings toegankelijk maken
- PID regeling tunen
- Uitgebreide fout afhandeling
- Uitvoeren van EEPROM updates
- Vast nog meer..
PID regeling
Het moduleren van de compressor gebeurd door middel van een PID regeling via de PID climate controller in ESPHome(https://esphome.io/components/climate/pid/). Mijn eerste indruk is dat hij beter regelt dan de officiële software.Voorbeeld van een simpele lange rustige run, hier is te zien dat de PID regeling vrij snel de juiste frequentie vind waar hij lang rustig op kan draaien. (Elke 2 uur zie je een korte piek door de olie-retour cycle).
/f/image/1zpGRHeGqrmKtT3m5chWY28t.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je wat er gebeurd als het setpoint omhoog wordt gezet en later weer omlaag, de regeling volgt zeer snel met een minimale overshoot.
/f/image/dmyTuzMQJl4ZuoAGo4IRRif0.png?f=fotoalbum_large)
Hulp
Ik heb zelf een eenvoudige installatie zonder buffer en tapwater en dus is het lastig voor mij om dit verder te ontwikkelen. Deze functionaliteiten zijn essentieel voor het merendeel dus ik wel wat hulp gebruiken om dit verder te ontwikkelen en voornamelijk testen. Ik probeer zelf nog een simulatie met tapwater en Tv1/Tv2 sensoren te maken om de bestaande Heatstar software aansturing verder te kunnen analyseren.Dus ik hoop dat er tweakers zijn die dapper genoeg zijn om dit te testen
Zie GitHub: https://github.com/Jordi1990/openamber
[ Voor 1% gewijzigd door Jordi_ op 17-12-2025 00:06 . Reden: TODO aangevuld ]
EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp