Vermoedelijk wordt vaak een vaste watertemperatuur gebruikt. Een veilige setting om geen druppeltjes te krijgen. Wij Tweakers zullen hier via externe systemen als Hass een dauwtemperatuurregeling tegenaanplakken die de setpoint bijwerkt. Naar mijn idee, zou de warmtepomp dan ook in eerste instantie deze basisfunctie moeten ondersteunen.Jordi_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:52:
Ik zat even na te denken over hoe we het koelen gaan aanvliegen:
Mijn idee was om koelen altijd te doen op een fixed frequentie, ongeveer net als DHW. Ik koel zelf het liefste op het laagste vermogen en zelfs dan is het eigenlijk te veel om kwijt te kunnen.
Een "stooklijn" voor het koelen heeft voor mij ook weinig zin omdat hij al snel undershoot bij een hogere temperatuur, dus ik gebruik eigenlijk altijd 1 setpoint.
Ik hoor graag hoe de rest hierover denkt.
Wat betreft de vaste frequentie voor koelen, hier ben ik het niet direct mee eens. Ik ben een van de gekken die dauwbewaking in hass gebouwd heeft en daarmee actief de watertemperatuur regel. Daarnaast hebben we een WTW met Enthalpiewisselaar en een luchtontvochtiger (koeling middels convectoren). Daarmee lukt het om het water dermate laag te krijgen dat de WP regelmatig richting de 50hz gaat.
Ik zou dan ook groot voorstander zijn van het reproduceren van de bestaande koelregeling (in jouw geval omgekeerd PID regeling oid?). Uitblijven van een stooklijn ben ik helemaal mee eens, mede vanuit condensatieoogpunt.
p.s. ik zeg niet dat we niet verder kunnen gaan. Maar dit lijkt mij een mooi startpunt om de feature te realiseren.
[ Voor 3% gewijzigd door darkvalias op 25-02-2026 14:02 ]