OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:00
Jordi_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:52:
Ik zat even na te denken over hoe we het koelen gaan aanvliegen:

Mijn idee was om koelen altijd te doen op een fixed frequentie, ongeveer net als DHW. Ik koel zelf het liefste op het laagste vermogen en zelfs dan is het eigenlijk te veel om kwijt te kunnen.

Een "stooklijn" voor het koelen heeft voor mij ook weinig zin omdat hij al snel undershoot bij een hogere temperatuur, dus ik gebruik eigenlijk altijd 1 setpoint.

Ik hoor graag hoe de rest hierover denkt.
Vermoedelijk wordt vaak een vaste watertemperatuur gebruikt. Een veilige setting om geen druppeltjes te krijgen. Wij Tweakers zullen hier via externe systemen als Hass een dauwtemperatuurregeling tegenaanplakken die de setpoint bijwerkt. Naar mijn idee, zou de warmtepomp dan ook in eerste instantie deze basisfunctie moeten ondersteunen.

Wat betreft de vaste frequentie voor koelen, hier ben ik het niet direct mee eens. Ik ben een van de gekken die dauwbewaking in hass gebouwd heeft en daarmee actief de watertemperatuur regel. Daarnaast hebben we een WTW met Enthalpiewisselaar en een luchtontvochtiger (koeling middels convectoren). Daarmee lukt het om het water dermate laag te krijgen dat de WP regelmatig richting de 50hz gaat.

Ik zou dan ook groot voorstander zijn van het reproduceren van de bestaande koelregeling (in jouw geval omgekeerd PID regeling oid?). Uitblijven van een stooklijn ben ik helemaal mee eens, mede vanuit condensatieoogpunt.

p.s. ik zeg niet dat we niet verder kunnen gaan. Maar dit lijkt mij een mooi startpunt om de feature te realiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door darkvalias op 25-02-2026 14:02 ]

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:10
Jordi_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:52:
Ik hoor graag hoe de rest hierover denkt.
Zelf ook dauwpunt berekening a.d.h.v. verschillende sensoren (12 totaal; 2 Tuya ZY-ZTH02 en 10 Hobeian (?) ZG-204ZV) hier in huis. Ik pak daarvan altijd die met de hoogste / maximum dauwpunt en dan temp + 2*C geloof ik. Die waarde werd dan een 'safe setpoint' welke vervolgens naar de Amber geschreven werd. Maar... Die undershoot is wel een ding. Die 2*C bleek in ieder geval meer dan eens niet genoeg. Natte/vochtige badkamervloer. Wij hebben bamboeparket op de begane grond.. dus dat komt wel nauw. De rest van het huis wordt verwarmd / gekoeld met Jaga Tempo convectoren met zelfbouw HeatMeister ventilatoren. Ook die kunnen overigens last krijgen van condensatie.

Wat mij betreft is, voor onze situatie, koelen op laagste stand (30Hz) prima, ook hier kan onze Amber 95 dat vermogen niet altijd even goed kwijt. Koellijn lijkt mij überhaupt niet echt nodig in ons huis.

Edit: Wat ik daarbij nog zou kunnen proberen is de airco's aanslingeren op 'ontvochtigen' op het moment dat de Amber gaat koelen en een paar uur daarna.. Maar goed... Dan zou ik ook net zo goed de airco's aan het koelen kunnen zetten ;) 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door SiNTeK op 25-02-2026 17:10 . Reden: Airco toevoeging ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:15
Er zijn ook mensen zoals ik die condenserend koelen! En een PID regeling is daar ook best gewenst omdat het hele huis op de heetste dagen van het jaar gekoeld wordt door de warmtepomp. Dan is de laagste stand niet meer voldoende.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:19
Dank voor de input, zal dan voor koelen ook een wel de PID regeling implementeren.

In de meeste gevallen zal het lastig zijn om het minimale vermogen kwijt te kunnen waardoor je al snel onder je setpoint schiet, daarom ben ik ook wel benieuwd of we de compressor nog lager kunnen zetten dan 30 Hz en of dat dan beter wordt.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:30
Omdat ik vaak alleen koel overdag( gratis stroom van de zon) en veel massa heb. Kan ik best een tijdje wat vermogen kwijt. Dus mooi.

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:00
Jordi_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:07:
Dank voor de input, zal dan voor koelen ook een wel de PID regeling implementeren.

In de meeste gevallen zal het lastig zijn om het minimale vermogen kwijt te kunnen waardoor je al snel onder je setpoint schiet, daarom ben ik ook wel benieuwd of we de compressor nog lager kunnen zetten dan 30 Hz en of dat dan beter wordt.
Opzich zou dat heel mooi zijn. Zelfs als hij minder efficiënt wordt kan het comfort hoger zijn. Dat met minimale extra kosten als je overdag toch genoeg PV power hebt draaien. Een dergelijke feature zou ik wel graag achter een 'extended frequency range on/off' schuifje zien zitten ;p
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste