OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1
Acties:

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:49

Open source aansturing voor Itho Daalderop Amber warmtepomp

Omdat de Amber warmtepomp een zeer verouderd besturingsysteem gebruikt(WinCE6) en omdat juist dit onderdeel recent vaak problemen geeft, ben ik bezig gegaan met het in kaart brengen van de communicatie tussen de WinCE PC en de warmtepomp PCB's. Initieel met de gedachte om in geval van nood toch de warmtepomp te kunnen aansturen. Sinds ik een test gedaan heb met het zelf aansturen van de warmtepomp ben ik nooit meer terug gegaan naar de WinCE PC en draai ik inmiddels al sinds oktober 24/7 met de OpenAmber firmware.

Deze firmware op basis van ESPHome zorgt voor een high level aansturing van de binnen en buiten unit van de warmtepomp via modbus. De aansturing is vrij eenvoudig en heeft relatief weinig gevaren omdat de buiten unit veel zelfstandig regelt, bijvoorbeeld defrosts en olie retour cycles. Bij onverwacht gedrag zal hij stoppen en fout codes rapporteren. De binnenunit is relatief eenvoudig en bevat voornamelijk I/O, onder andere sensoren en relais voor de pompen etc.
HomeAssistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD5ojBUNwV_Bs_gP8GpJMuzI1Oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kw7o25Sc7H7n7CtOCvpDOcbO.png?f=fotoalbum_large
Hardware
Initiele testen heb ik gedaan op een ESP32-S3 met een RS485 MAX board maar nu gebruik ik de @leejoow module(Link) geflashed met deze firmware.

De ultieme keuze voor de hardware lijkt mij de ESP32-S3-Touch-LCD-5 van Waveshare, deze heeft namelijk een 5'' touchscreen, RS485 en accepteert 24V input. Dus hij kan rechtstreeks gevoed worden vanuit de binnen unit en geeft een mooi scherm die past in de plaats van de WinCE PC (Hier is dan nog wel een 3D printje voor nodig).
Ik krijg zelf de RS485 nog niet aan de praat, ik moet nog verder uitzoeken of ik iets verkeerd doe of dat mijne defect is.
Inmiddels werkt de RS485 ook.
Wat werkt?
Qua functionaliteiten is het erg minimaal op dit moment, dit is omdat mijn installatie ook heel minimaal is, namelijk geen buffer of tapwater. Deze functionaliteit moet dus nog gemaakt worden.

Geïmplementeerde functies:
  • Pomp inschakelen op interval
  • Vorstbescherming (1e fase = pomp aan op interval, 2e fase = compressor aan)
  • Verwarmen
  • Compressor modulatie op basis van PID regeling
  • Backup heater
  • Ondersteuning voor externe thermostaten door heating/cooling inputs op binnen unit te gebruiken
  • Stooklijn
Todo
  • Tapwater/drie weg klep aansturing
  • Koelen
  • Tv1/Tv2 sensors / buffervat support?
  • Compressor standen configureren(stille modus)
  • Tune settings toegankelijk maken
  • Ondersteuning voor OpenTherm thermostaten
  • Uitgebreide fout afhandeling
  • Uitvoeren van EEPROM updates
  • Vast nog meer..
PID regeling
Het moduleren van de compressor gebeurd door middel van een PID regeling via de PID climate controller in ESPHome(https://esphome.io/components/climate/pid/). Mijn eerste indruk is dat hij beter regelt dan de officiële software.

Voorbeeld van een simpele lange rustige run, hier is te zien dat de PID regeling vrij snel de juiste frequentie vind waar hij lang rustig op kan draaien. (Elke 2 uur zie je een korte piek door de olie-retour cycle).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5D7Yw-x33z2_WyD6kyuMdx2214=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zpGRHeGqrmKtT3m5chWY28t.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je wat er gebeurd als het setpoint omhoog wordt gezet en later weer omlaag, de regeling volgt zeer snel met een minimale overshoot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g8GVM3cHDvFNbqgfcEdoCbGLxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dmyTuzMQJl4ZuoAGo4IRRif0.png?f=fotoalbum_large
Hulp
Ik heb zelf een eenvoudige installatie zonder buffer en tapwater en dus is het lastig voor mij om dit verder te ontwikkelen. Deze functionaliteiten zijn essentieel voor het merendeel dus ik wel wat hulp gebruiken om dit verder te ontwikkelen en voornamelijk testen. Ik probeer zelf nog een simulatie met tapwater en Tv1/Tv2 sensoren te maken om de bestaande Heatstar software aansturing verder te kunnen analyseren.

Dus ik hoop dat er tweakers zijn die dapper genoeg zijn om dit te testen :). Bijdragen aan in de project in de vorm van beschrijven hoe de aansturing zou moeten werken of code bijdragen is allemaal welkom. Hopelijk kunnen we er met zijn allen wat moois van maken.

Zie GitHub: https://github.com/Jordi1990/openamber

[ Voor 3% gewijzigd door Jordi_ op 27-12-2025 14:22 . Reden: TODO bijgewerkt ]

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wat een ongelofelijk gaaf project! En mooi dat je onze module daar goed voor kan gebruiken!

Even voor het makkelijk terugvinden, hier kan hij besteld worden: https://electropaultje.nl...rop-amber-control-module/

Deze is standaard voorzien met de firmware om hem te gebruiken met de WinCE, maar deze kan uiteraard geflashed worden met de firmware die @Jordi_ noemt.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• LJed
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01 20:25
leejoow schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:49:
Wat een ongelofelijk gaaf project! En mooi dat je onze module daar goed voor kan gebruiken!

Even voor het makkelijk terugvinden, hier kan hij besteld worden: https://electropaultje.nl...rop-amber-control-module/

Deze is standaard voorzien met de firmware om hem te gebruiken met de WinCE, maar deze kan uiteraard geflashed worden met de firmware die @Jordi_ noemt.
502 Bad Gateway
The server returned an invalid or incomplete response.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:02
Leuk!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Werkt dit ook op de HPS? Deze is kwa besturing nagenoeg identiek aan een amber.

• Jordi_
plaspvd schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:37:
Werkt dit ook op de HPS? Deze is kwa besturing nagenoeg identiek aan een amber.
Ik vermoed van wel omdat de @leejoow module eerst ook op de interne modbus zat en gebruikte voor zover ik weet dezelfde modbus addressen voor Amber en HP-S.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zoals ik zie is t een mooi project. Zeker met de ouderwetse en toch ook beperkte updatebaarheid van wince.

Daarover gesproken: de buitenunit heeft de EEPROM. Deze werd via wince daarnaartoe gepushed. Die bepaald nu veelal gedrag van buitenunit waarop dit project aanstuurt. Een open punt is: als Itho met een update van de EEPROM komt, zal je de wince weer moeten aansluiten of de rom op een andere manier moeten pushen.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Aansluiten van de WinCE module is natuurlijk niet zo lastig als er een update gedaan moet worden. Ik heb een HP-S en ben ook wel benieuwd of en hoe het werkt. Het is wel nog een beetje spannend dat ik niet iets sloop ;)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jordi_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:51:
[...]

Ik vermoed van wel omdat de @leejoow module eerst ook op de interne modbus zat en gebruikte voor zover ik weet dezelfde modbus addressen voor Amber en HP-S.
Klopt, ik heb geen verschil in adressen gezien

• Jordi_
Get!em schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:59:
Zoals ik zie is t een mooi project. Zeker met de ouderwetse en toch ook beperkte updatebaarheid van wince.

Daarover gesproken: de buitenunit heeft de EEPROM. Deze werd via wince daarnaartoe gepushed. Die bepaald nu veelal gedrag van buitenunit waarop dit project aanstuurt. Een open punt is: als Itho met een update van de EEPROM komt, zal je de wince weer moeten aansluiten of de rom op een andere manier moeten pushen.
Dat is een goed punt, zou ook wel mogelijk zijn om dat na te bouwen maar dat is wel iets riskanter om te testen :X. Heeft wat mij betreft nu nog geen prioriteit maar wel interessant om er eens naar te kijken hoe dat werkt.

Ik hoop nog steeds op een EEPROM versie met 30Hz verwarmen :).

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hoe heb jij bepaald welke compressor frequenties er toegestaan zijn? Deze zijn namelijk bij de HP-S volgens mij wel anders.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jordi_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:06:
Hulp
Ik heb zelf een eenvoudige installatie zonder buffer en tapwater en dus is het lastig voor mij om dit verder te ontwikkelen. Deze functionaliteiten zijn essentieel voor het merendeel dus ik wel wat hulp gebruiken om dit verder te ontwikkelen en voornamelijk testen. Ik probeer zelf nog een simulatie met tapwater en Tv1/Tv2 sensoren te maken om de bestaande Heatstar software aansturing verder te kunnen analyseren.
Wat betreft het tapwater: volgens mij is dit niet heel lastig. Driewegklep in de juiste stand, pomp van het vat aan en compressor op 55Hz totdat het water warm genoeg is. En als je de flow meet en dus de COP kan bepalen kan je ook op het juiste moment overschakelen op de BUH.

• Jordi_
leejoow schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:14:
Hoe heb jij bepaald welke compressor frequenties er toegestaan zijn? Deze zijn namelijk bij de HP-S volgens mij wel anders.
Er wordt alleen een stand gestuurd 0 tot 10, de buitenunit vertaalt dat naar een frequentie. Nu bij de Amber is bijvoorbeeld stand 1 36Hz bij verwarmen en bij koelen 30Hz. Dus waarschijnlijk is dat geen probleem, er zit alleen een mapping in de YAML voor de userinterface, maar misschien moet die er ook gewoon uit en alleen de stand laten zien.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ga toch maar weer eens de sniffer hier erin zetten om te kijken of dit inderdaad overeenkomst met de HP-S

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

leejoow schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:18:
[...]

Wat betreft het tapwater: volgens mij is dit niet heel lastig. Driewegklep in de juiste stand, pomp van het vat aan en compressor op 55Hz totdat het water warm genoeg is. En als je de flow meet en dus de COP kan bepalen kan je ook op het juiste moment overschakelen op de BUH.
55Hz is de oude Eco stand voor Tapwater voor de Amber. De nieuwe is 61Hz.

Eco stand werkt tot een minimum van 5C buitentemp.
Bovendien wordt er ook afgetoerd bij hogere temps van Tw als de setpoint daarvan bijna is bereikt.

Handleiding zegt 55Hz, maar in de praktijk draait hij met 2.29III steeds op 61Hz:
https://ithodaalderop.com...eiding%20Amber%20(nl).pdf
M3.9. Eco-stand tapwater aan/uit
| Fabrieksinstelling AAN | UIT / AAN | +/- |
Hiermee schakelt u de Eco-modus tijdens tapwaterverwarming in.
Dit is energiebesparend, waarbij de compressorfrequentie niet
hoger dan 55 Hz zal zijn.
Tapwaterverwarming duurt hierdoor langer, maar zorgt voor een
hoger rendement.
Maar verderop:
M3.12. Aftoeren compressor bij hoge Tw waarde
| Fabrieksinstelling 3 | Min. 0 | Max. 15 | +/- 1 |
Wanneer het setpoint van het voorraadvat bijna is bereikt zal de
compressor wat terugmoduleren (tot 72 Hz) om te zorgen dat de
aanvoertemperaturen niet te hoog oplopen. Dit scheelt energie,
zorgt ervoor dat de koudemiddel drukken niet te hoog oplopen, en
zorgt ervoor het dat het elektrisch element niet onnodig bij hoeft te
komen.
De compressor zal terugmoduleren wanneer het setpoint van het
voorraadvat (Tw-sensor) minus de temperatuur van deze instelling
is bereikt.
ä Let op!
Standaard staat tapwatermodus in Eco-modus (61Hz) : dan heeft
deze instelling geen invloed.

[ Voor 66% gewijzigd door Get!em op 16-12-2025 13:52 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dan is dat een stuk slimmer dan op de HP-S, daar is het continu 55Hz op eco stand

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

leejoow schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:59:
Dan is dat een stuk slimmer dan op de HP-S, daar is het continu 55Hz op eco stand
Dat was in de Amber ook zo bij 2.26.

Zijn er voor de HP-S geen updates? Nog steeds gek dat er zo weinig openbaarheid van Itho is mbt software/firmware/EEPROM versies. Zodanig ernstig, dat de gemiddelde installateur het ook niet echt weet, behalve als ze het echt gaan navragen of een issue tegenkomen.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Nee, voor HP-S heb ik niets gehoord van updates. Sowieso word dat model niet meer verkocht, dus volgens mij doen ze er niets meer aan

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06
Top project, ik ben heel benieuwd.

Nu is het zo dat de Amber bij een start altijd eerst naar 90Hz gaat, en daarna terug gaat moduleren. Dat is hier niet het geval?

• Jordi_
GhandiHarder schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:17:
Top project, ik ben heel benieuwd.

Nu is het zo dat de Amber bij een start altijd eerst naar 90Hz gaat, en daarna terug gaat moduleren. Dat is hier niet het geval?
Hangt er vanaf hoever het setpoint van Tc ligt en van de PID instellingen, bij mij gaat hij nu vaak naar 72Hz en daarna vrij snel terug, de regeling heeft nu de neiging om snel het setpoint te halen, op zich kan dit ook getuned worden dat hij heel rustig er naar toe gaat. Ik heb daarnaast ook nog een 'soft start' ingebouwd, dus hij gaat eerst afhankelijk van de delta op een bepaalde frequentie even draaien om te kijken hoe de Tc reageert voordat de PID regeling los gaat.

Ik hoop eigenlijk ook dat ik het gedrag na een defrost kan verbeteren, want vorig jaar constateerde ik dat hij snel weer dicht vriest doordat hij na een defrost onnodig direct op 90Hz gaat werken.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:52
Schitterend project, en in potentie in staat om de Amber robuust te maken voor de komende 10-20 jaar, zaken als modulatie en ontdooicycli beter aan te sturen èn om pro-actief om te gaan met dynamische energieprijzen en verwachtte temperatuurstijgingen/dalingen.

Succes!

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:24
Interessant allemaal! Zo kun je het allemaal mooi tweaken voor je eigen situatie! De komende tijd heb ik even mijn handen vol aan andere huis- projectjes o.a. het plaatsen van het Ithovat. Wellicht dat ik later dit seizoen de tijd en interesse heb om je te helpen met o.a. de aansturing van het vat, maar aan het enthousiasme van iedereen te lezen ben ik dan waarschijnlijk te laat. Nu al een mooie feature: de oil_return boolean, waarmee je voorkomt dat de amber over de tc+delta gaat. Nog een idee wellicht?: bij een bepaalde buitentemperatuur de amber überhaupt niet gaat pid-regelen, maar gewoon lekker instant op 36hz pruttelt. Een soort ultrasoft start

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:36
Dit geeft wat rust. Ik kreeg langzaam iets minder vertrouwen in Itho. En dacht wel eens "wat als". Daar is dus nu helemaal geen reden voor. (Behalve eventueel hardwarematige issues, zoals de zeurende pomp)

Waar ik me aan stoor is dat bij de vorstbeveiliging de driewegklep op "boiler/sww" staat i.p.v. cv. Waardoor mijn boiler afkoelt. Dus bij voorkeur de standaard stand CV. Is dat iets dat vanuit het wince deel komt?

Nouja in ieder geval goed bezig allemaal. En specifiek in dit geval Jordi. Zal dit blijven volgen.

• Jordi_
Degast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:35:
Dit geeft wat rust. Ik kreeg langzaam iets minder vertrouwen in Itho. En dacht wel eens "wat als". Daar is dus nu helemaal geen reden voor. (Behalve eventueel hardwarematige issues, zoals de zeurende pomp)

Waar ik me aan stoor is dat bij de vorstbeveiliging de driewegklep op "boiler/sww" staat i.p.v. cv. Waardoor mijn boiler afkoelt. Dus bij voorkeur de standaard stand CV. Is dat iets dat vanuit het wince deel komt?

Nouja in ieder geval goed bezig allemaal. En specifiek in dit geval Jordi. Zal dit blijven volgen.
Driewegklep wordt aangestuurd door wince idd, dus dat kunnen we verbeteren :).

• bobmari83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 17:40
Ik herken het gevoel van een langzaam afbrokkelend vertrouwen in de Itho pomp. Ik heb een kleine twee maanden geleden voor het eerst problemen gehad met het opslaan van aangepaste instellingen. Die bleven telkens niet actief. Na herinstallatie van WinCe was dat opgelost. Nu heb ik sinds een paar dagen problemen met een vastlopend scherm (tot 3x toe per dag, met als gevolg een koud huis bij thuiskomst). Weer heb ik WinCE opnieuw geïnstalleerd en vooralsnog gaat het nu 2 dagen goed.
Inmiddels was er al een ticket bij Itho aangemaakt en vandaag wordt het scherm vervangen (vlotte service, dat dan weer wel!). Mijn leverancier heeft me echter al laten weten dat er geen wijzigingen zijn doorgevoerd in de scherm-module. Ik heb er dus weinig vertrouwen in dat het probleem structureel wordt opgelost door deze actie (mocht iemand weten wat een nieuw scherm oplevert dan hoor ik dat graag!).
Dit bericht over een alternatieve aansturing komt dan ook als een grote verrassing! Hopelijk kan het een betrouwbaar alternatief worden voor de WinCE, ik blijf het volgen.

• Small Paullie
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Het moet ook wel mogelijk blijven om de firmware van de buitenunit te updaten, hopelijk zonder de WinCE opnieuw aan te sluiten?

Dinky Dip

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:25

Carboy54

Duurzaamheid coach

bobmari83 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:40:
Ik herken het gevoel van een langzaam afbrokkelend vertrouwen in de Itho pomp. Ik heb een kleine twee maanden geleden voor het eerst problemen gehad met het opslaan van aangepaste instellingen. Die bleven telkens niet actief. Na herinstallatie van WinCe was dat opgelost. Nu heb ik sinds een paar dagen problemen met een vastlopend scherm (tot 3x toe per dag, met als gevolg een koud huis bij thuiskomst). Weer heb ik WinCE opnieuw geïnstalleerd en vooralsnog gaat het nu 2 dagen goed.
Inmiddels was er al een ticket bij Itho aangemaakt en vandaag wordt het scherm vervangen (vlotte service, dat dan weer wel!). Mijn leverancier heeft me echter al laten weten dat er geen wijzigingen zijn doorgevoerd in de scherm-module. Ik heb er dus weinig vertrouwen in dat het probleem structureel wordt opgelost door deze actie (mocht iemand weten wat een nieuw scherm oplevert dan hoor ik dat graag!).
Dit bericht over een alternatieve aansturing komt dan ook als een grote verrassing! Hopelijk kan het een betrouwbaar alternatief worden voor de WinCE, ik blijf het volgen.
Wij hebben er 250 draaien en het is echt incidenteel en niet structureel. Wellicht 10-15 x voor gekomen. Itho werkt samen met de fabrikant aan een structurele oplossing. Dit is ook door de fabrikant Amitime aan ons bevestigd.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• bobmari83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 17:40
Carboy54 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:58:
[...]

Wij hebben er 250 draaien en het is echt incidenteel en niet structureel. Wellicht 10-15 x voor gekomen. Itho werkt samen met de fabrikant aan een structurele oplossing. Dit is ook door de fabrikant Amitime aan ons bevestigd.
13 December schreef je in het Amber topic toch echt dat jullie regelmatig worden geconfronteerd met problemen met het WinCE systeem van de Amber:
Ik citeer: "Momenteel worden wij regelmatig geconfronteerd met storingen in het Windows CE scherm vermoedelijk veroorzaakt door het vol lopen van het geheugen bij de eerdere versies van de Itho Amber."

Vandaag is mijn scherm vervangen door Itho, maar volgens de monteur was er technisch niets aan het scherm gewijzigd. Als het probleem werkelijk met het vol lopen van het geheugen te maken heeft, dan gaat een scherm wisselen hooguit een tijdelijke oplossing zijn vrees ik totdat het geheugen weer vol zit. Mijn nieuwe scherm heeft een oudere seal welke ook al verbroken is, dus misschien is het een refurbished scherm? Dat wil ik nog wel even navragen, kwam er pas achter toen de monteur weg was.

Overigens had ik 3x een vastloper op een dag en daarop heeft Joris voor mij een ticket aangemaakt. Als laatste redmiddel heb ik voor de 2e keer WinCE opnieuw geïnstalleerd in de hoop niet in de kou te komen zitten en daarna ging het gelukkig weer 2 dagen goed.
Ik begrijp echter niet waarom een nieuw scherm dit probleem gaat verhelpen als er technisch niets aan veranderd is?
Hopelijk is het opgelost en als jullie weinig problemen hebben ondervonden bij 250 systemen dan zal ik wel gewoon pech gehad hebben. We gaan het zien! :)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bobmari83 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:12:
[...]

13 December schreef je in het Amber topic toch echt dat jullie regelmatig worden geconfronteerd met problemen met het WinCE systeem van de Amber:
Ik citeer: "Momenteel worden wij regelmatig geconfronteerd met storingen in het Windows CE scherm vermoedelijk veroorzaakt door het vol lopen van het geheugen bij de eerdere versies van de Itho Amber."

Vandaag is mijn scherm vervangen door Itho, maar volgens de monteur was er technisch niets aan het scherm gewijzigd. Als het probleem werkelijk met het vol lopen van het geheugen te maken heeft, dan gaat een scherm wisselen hooguit een tijdelijke oplossing zijn vrees ik totdat het geheugen weer vol zit. Mijn nieuwe scherm heeft een oudere seal welke ook al verbroken is, dus misschien is het een refurbished scherm? Dat wil ik nog wel even navragen, kwam er pas achter toen de monteur weg was.

Overigens had ik 3x een vastloper op een dag en daarop heeft Joris voor mij een ticket aangemaakt. Als laatste redmiddel heb ik voor de 2e keer WinCE opnieuw geïnstalleerd in de hoop niet in de kou te komen zitten en daarna ging het gelukkig weer 2 dagen goed.
Ik begrijp echter niet waarom een nieuw scherm dit probleem gaat verhelpen als er technisch niets aan veranderd is?
Hopelijk is het opgelost en als jullie weinig problemen hebben ondervonden bij 250 systemen dan zal ik wel gewoon pech gehad hebben. We gaan het zien! :)
Dat waren een paar incidenten bij de start van het seizoen niet meer en niet minder. Er zijn al meer dan 100 exemplaren uit 2023 die storingsvrij het 3e seizoen zijn ingegaan. Technisch niets gewijzigd. Softwarematig wel.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jordi_
Ik heb een klein onderzoekje gedaan in de EEPROM updates, enigsinds beperkt omdat ik maar 1 versie heb maar ik heb wat nieuwe inzichten verkregen:

Het versie nummer, in mijn geval V0110,182164 bestaat uit verschillende onderdelen:

V0110 is van de echte firmware in de buiten unit, hier zijn ook nooit updates voor vrijgegeven(voor zover ik weet).
182164 is het versie nummer van een soort configuratie parameters.

De update die wij gekregen hebben voor het verwarmingslint is dus een configuratie parameter aanpassing. Daar is toen vermoedelijk de aan tijd van het verwarmingslint aangepast. Hier zou het heel interessant zijn om een vorige "EEPROM" update te analyseren om te zien wat er precies veranderd is.

In het Amber topic komen verschillende versies voorbij, een kleine greep:

Amber 65
V0110,182164
Amber 95
V0110,098094
V0115,098094
V0118,025013 (30hz support)
Amber 120
V0110,197096
V0118,197096
V0118,245135

We zien dus wel warmtepompen met nieuwe programma firmware (V0115,V0118), de vraag is wat daar anders aan is, of dat het gewoon dezelfde firmware is voor wat andere hardware door EOL componenten oid. Ook valt op dat er versies zijn met dezelfde parameter update op een andere programma versie, dus blijkbaar is dat wel compatible.

Waarschijnlijk is de mogelijkheid om op 30Hz te verwarmen ook typisch iets wat in de configuratie parameters zit.

Dit zijn bijvoorbeeld de compressor frequentie tabellen in de update bestanden:
PAVH06C002.hex (Amber 65)
Koelen: 30, 36, 42, 47, 52, 56, 61, 66, 71, 74
Verwarmen: 36, 43, 49, 55, 61, 67, 72, 79, 85, 90

PAVH08C002.hex (Amber 95)
Koelen: 30, 36, 42, 47, 52, 56, 61, 66, 71, 79

PAVH12C002.hex (Amber 120)
Koelen: 30, 36, 42, 47, 52, 56, 61, 66, 71, 74

Wat opvalt is dat de Amber 95 niet op 74Hz kan koelen maar op 79Hz terwijl de andere 2 modellen dit wel kunnen. Kan iemand dit bevestigen?

Een poging om deze tabel te patchen en op de buiten unit te flashen zou een optie kunnen zijn om 30Hz verwarmen te krijgen als Itho dit niet zelf uitbrengt.

Edit:
Na verder onderzoek is het nog iets duidelijker geworden, de "EEPROM" update bevat 3 blokken waarbij 2 blokken identiek zijn voor alle modellen en blok 3 bevat model specifieke parameters, en het laatste stuk in het versie nummer(182164) is de CRC van dat blok. Dus niet echt het versie nummer, het versie nummer wat uit te lezen valt via modbus(ook op de externe modbus) lijkt wel meer een echt versie nummer want deze komt overeen in alle modellen. Dit is nu 114, blijkbaar laat de Heatstar software dit niet zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Jordi_ op 19-12-2025 22:00 ]

• Jordi_
Ik heb de ESP32-S3-Touch-LCD-5 van Waveshare aan de praat gekregen, dus als iemand dit wil gaan proberen zou ik aanraden om die te halen zodat je eigenlijk een 1:1 drop-in replacement hebt voor de WinCE PC.

Ik heb ChatGPT even een UI laten maken, dus zoiets zou het kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O25Xb5xDp8L9dOjEPNX2uo9AxT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rIuAMpioNbYwRbWgDNtjMLGY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Jordi_ op 23-12-2025 00:16 ]

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06
Goed bezig zeg!

Hoe gaan bij jou de defrosts nu? Moet je die zelf regelen, of doet de buitenunit dat? Daar is, getuige het Amber topic, nog wel wat te winnen.

• Jordi_
GhandiHarder schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:34:
Goed bezig zeg!

Hoe gaan bij jou de defrosts nu? Moet je die zelf regelen, of doet de buitenunit dat? Daar is, getuige het Amber topic, nog wel wat te winnen.
Defrosts zit ik nog wat mee te stoeien, de buiten unit beslist zelf wanneer hij die uitvoert en override dan ook de compressor aansturing. Wat ik niet heb is dat hij na een defrost naar 90Hz schiet. Maar wel het typische gedrag dat hij ongeveer 15-20 minuten bezig is met Tc weer op setpoint te krijgen en dan na 40 minuten weer de volgende defrost doet.

Dit was afgelopen nacht(Eerste 2 uren zijn niet representatief want dat waren testen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAN3BpTEPLcr33FblKPPT79DK60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/68fsQA4UuevG5SgPatFVs5Gv.png?f=fotoalbum_large

Ik ben wat aan het experimenteren met een setting die de backup heater gebruikt om snel weer op setpoint te komen na een defrost, kijken of dat beter resultaat geeft. Alleen het blijft dat de buiten unit soms te vaak een defrost doet. Ik weet nog niet wat die logica exact is en of we dat kunnen beïnvloeden op een of andere manier.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jordi_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:55:
[...]

Defrosts zit ik nog wat mee te stoeien, de buiten unit beslist zelf wanneer hij die uitvoert en override dan ook de compressor aansturing. Wat ik niet heb is dat hij na een defrost naar 90Hz schiet. Maar wel het typische gedrag dat hij ongeveer 15-20 minuten bezig is met Tc weer op setpoint te krijgen en dan na 40 minuten weer de volgende defrost doet.

Dit was afgelopen nacht(Eerste 2 uren zijn niet representatief want dat waren testen).
[Afbeelding]

Ik ben wat aan het experimenteren met een setting die de backup heater gebruikt om snel weer op setpoint te komen na een defrost, kijken of dat beter resultaat geeft. Alleen het blijft dat de buiten unit soms te vaak een defrost doet. Ik weet nog niet die logica exact is en of we dat kunnen beïnvloeden op een of andere manier.
Graad minuten op 25 bij radiatoren en 50 bij vvw helpt om weer snel bij TC waarde te komen.

• Jordi_
Carboy54 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:54:
[...]

Graad minuten op 25 bij radiatoren en 50 bij vvw helpt om weer snel bij TC waarde te komen.
Je doelt op de Heatstar software neem ik aan? Dat is hier niet van toepassing. Of is dit een suggestie om dit te implementeren? Om de herstel na een defrost te 'boosten' kan er natuurlijk een veel intelligentere oplossing gemaakt worden dan het algemene backup heater algoritme te beïnvloeden hiervoor.

Het doel van mijn experiment was om te voorkomen dat de compressor in een hoge stand gaat draaien na een defrost waardoor hij direct weer dicht vriest, op zich werkt dat alleen gaat daarna de buiten unit alsnog weer defrosten terwijl hij niet eens dicht gevroren zit.

• tonwes99
Jordi_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:55:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben wat aan het experimenteren met een setting die de backup heater gebruikt om snel weer op setpoint te komen na een defrost, kijken of dat beter resultaat geeft. Alleen het blijft dat de buiten unit soms te vaak een defrost doet. Ik weet nog niet wat die logica exact is en of we dat kunnen beïnvloeden op een of andere manier.
Succes! De defrost lijken de grootste makke/zorg van de Amber, bij droog weer toch vollop defrosts. Het kWh-verbruik mag dan beperkt zijn, het vreet wel aan de beschikbare tijd, dus hij moet in de resterende draaitijd toch op een hogere frequentie draaien. Ik heb zelfs mijn curve moeten aanpassen omdat hij met de defrosts in de resterende tijd de kamer niet op temperatuur kreeg.

• Tdikoos
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:22
Allereerst wil ik @Jordi_ complimenteren met het zeer interresante idee om een niet Win CE systeem te ontwikkelen/ uit te zoeken. _/-\o_

Ook het schermpje ziet er al zeer gelikt uit en het idee om tzt een soort back up systeem te hebben lijkt me wel wat.
Ik heb welliswaar een HP-S 55 maar vroeg me af of jij met het oog op de defrosts iets hebt kunnen ondekken wat de verschillen tussen de diverse defrost algoritmes zijn?
Zie menu overige instellingen 14.15 (bij HP-S dan)
Ikzelf kan kiezen uit 0, 1 en 2.
Helaas kan ik niet makkelijk bij de buitenunit om te zien wat de effecten zijn maar gezien hoe diep jij al in het geheel zit hoop ik dat je wat te weten bent gekomen.

Itho-Daalderop HP-S 55, 7400WP: 8x 500Wp o/w 8x425Wp west

• Jordi_
Tdikoos schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:23:
Allereerst wil ik @Jordi_ complimenteren met het zeer interresante idee om een niet Win CE systeem te ontwikkelen/ uit te zoeken. _/-\o_

Ook het schermpje ziet er al zeer gelikt uit en het idee om tzt een soort back up systeem te hebben lijkt me wel wat.
Ik heb welliswaar een HP-S 55 maar vroeg me af of jij met het oog op de defrosts iets hebt kunnen ondekken wat de verschillen tussen de diverse defrost algoritmes zijn?
Helaas kan ik niet makkelijk bij de buitenunit om te zien wat de effecten zijn maar gezien hoe diep jij al in het geheel zit hoop ik dat je wat te weten bent gekomen.
De Amber heeft geen setting voor verschillende defrost algoritmes, ik zag dit wel staan in de HeatStar.db maar wordt dus in de Amber versie niet getoond.

In de HeatStar.db staat het volgende(vertaald uit het chinees):
Defrost strategy: 0=smart/adaptive; 1=timed; 2=new defrost method
Defrost control source: 0=host/controller; 1=outdoor unit

Ook behoorlijk wat settings omtrent configuratie van defrost gedrag, dus dit laat duidelijk zien dat er defrost implementaties bestaan in de Heatstar software. Alleen bij de Amber regelt de buiten unit deze defrosts zelfstandig (Defrost control source setting).
Ik heb al geprobeerd om deze setting aan te passen om te zien of er dan iets gestuurd wordt naar de buiten unit zodat hij stopt met het zelf regelen, maar dat is niet het geval. Dat betekent dat dit waarschijnlijk een instelling is in de buiten unit

Ik ben wel benieuwd of de HP-S de defrosts dan wel vanuit WinCE stuurt, misschien heeft @leejoow hier iets van gezien tijdens het sniffen. Anders als iemand de Heatstar software van HP-S wil delen dan kan ik die eens bekijken.

• Tdikoos
Kijk dat is alweer nieuwe informatie! d:)b

Ook het idee om de Heatstar software van de HP-S uit te pluizen is een goeie.
Zal eens kijken of het mogelijk is die software te vinden om vervolgens naar een usb stick te kopieren en dan door te sturen.
Dan heb ik ook gelijk een backup welke altijd wel handig kan zijn.

Nu zit @leejoow vele malen dieper in deze materie dan ik dus ben ik ook wel benieuwd wat die allemaal al heeft gevonden.

• tonwes99
Tdikoos schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:23:

Jordi_ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:59:
[...]

De Amber heeft geen setting voor verschillende defrost algoritmes, ik zag dit wel staan in de HeatStar.db maar wordt dus in de Amber versie niet getoond.

Ook behoorlijk wat settings omtrent configuratie van defrost gedrag, dus dit laat duidelijk zien dat er defrost implementaties bestaan in de Heatstar software. Alleen bij de Amber regelt de buiten unit deze defrosts zelfstandig (Defrost control source setting).
Ik heb al geprobeerd om deze setting aan te passen om te zien of er dan iets gestuurd wordt naar de buiten unit zodat hij stopt met het zelf regelen, maar dat is niet het geval. Dat betekent dat dit waarschijnlijk een instelling is in de buiten unit

Ik ben wel benieuwd of de HP-S de defrosts dan wel vanuit WinCE stuurt, misschien heeft @leejoow hier iets van gezien tijdens het sniffen. Anders als iemand de Heatstar software van HP-S wil delen dan kan ik die eens bekijken.
@leejoow Had jij geen HP-S? Kun je sniffen tussen WinCE en printplaat om te kijken welk register wordt ingesteld als je Strategy of Control Source wijzigt?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik gebruik onze eigen module om te sniffen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen om dat voor @Jordi_ te doen. Ik zal toch eens kijken of ik dat deze week nog kan doen.

Maar dan moet ik ook nog wel in het menu die optie vinden, die zegt me zo uit het hoofd niets :)

[ Voor 22% gewijzigd door leejoow op 28-12-2025 06:46 ]

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:00
Jordi_ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:59:
[...]

Op voorhand, lekker bezig!

Wel nog een leuk weetje, in de handleiding van de Amber staat instelling M13.15 'ontdooicyclus'. Ik heb hem bij een eerdere software versie wel gezien geloof ik maar nu met een update niet meer.

Zie ook hieronder. Misschien kijken of iemand een van de eerdere software versies heeft waarin dit geïmplementeerd is? (Er staat dus "_0_" als setting)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmkSDqQiHLdsQmxPVh8FnFHlSpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZO3x7dSQaDGsmxYA5ildXsh.jpg?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfICTChEy-G33Z3lk9_kwyWGz7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puJaeH4C746pBRHRoRFC32xt.jpg?f=fotoalbum_large

Weliswaar op een HPS, maar ik heb de setting

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

darkvalias schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:23:
[...]

Wel nog een leuk weetje, in de handleiding van de Amber staat instelling M13.15 'ontdooicyclus'. Ik heb hem bij een eerdere software versie wel gezien geloof ik maar nu met een update niet meer.

Zie ook hieronder. Misschien kijken of iemand een van de eerdere software versies heeft waarin dit geïmplementeerd is? (Er staat dus "_0_" als setting)

[Afbeelding]
Getest en werken niet goed. Condensor dicht gevroren.

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 00:07
Carboy54 schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:30:
[...]

Maar onder welke omstandigheden? Punt is denk vooral dat de nodige defrosts nu prima zijn qua uitvoering (op de vollast na de defrost na), maar er ook defrosts gedaan worden die niet nodig zijn. Wellicht kan in ander algoritme onder bepaalde omstandigheden die voorkomen?

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

georgeboot schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:44:
[...]

Maar onder welke omstandigheden? Punt is denk vooral dat de nodige defrosts nu prima zijn qua uitvoering (op de vollast na de defrost na), maar er ook defrosts gedaan worden die niet nodig zijn. Wellicht kan in ander algoritme onder bepaalde omstandigheden die voorkomen?
Wij zijn hierover in overleg met Itho en Amitime. De laatste zegt een verbeterde versie te hebben. Itho houdt het vooralsnog bij het huidige algoritme. Kan niet zomaar grote wijzigingen aanbrengen ivm afgegeven certificaten wordt als reden opgegeven. De resultaten van afgelopen dagen breng ik hun onder de aandacht. Ik heb een leuk vergelijk tussen mijn Amber en mijn Weheat Sparrow. Beide hebben een geheel andere strategie.

• tonwes99
Carboy54 schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:57:
[...]
Wij zijn hierover in overleg met Itho en Amitime. De laatste zegt een verbeterde versie te hebben. Itho houdt het vooralsnog bij het huidige algoritme. Kan niet zomaar grote wijzigingen aanbrengen ivm afgegeven certificaten wordt als reden opgegeven. De resultaten van afgelopen dagen breng ik hun onder de aandacht. Ik heb een leuk vergelijk tussen mijn Amber en mijn Weheat Sparrow. Beide hebben een geheel andere strategie.
Fijn dan Itho dit nog niet heeft opgegeven. Ik hoop dat ze de kennis/software ook voor opvolgers kunnen inzetten, dan worden onze Ambers ook ieder jaar een stukje beter

• Jordi_
darkvalias schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:23:
[...]

[Afbeelding]
Inderdaad als iemand deze software nog heeft houd ik mij aanbevolen :).
leejoow schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:02:
[Afbeelding]

Weliswaar op een HPS, maar ik heb de setting
Interessant, ik ben wel benieuwd wat voor communicatie plaats vind als dat gewijzigd wordt.
Carboy54 schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:30:
[...]

Hebben jullie daar destijds een nieuwe software en/of EEPROM versie voor gekregen?

• Stoker
  • Laatst online: 14:43

Stoker

Warmtepomponline

Welke software heb je precies nodig? Wij willen helpen door jou de Eeprom, 2.26, 2.29, 2.29II en 2.29III te sturen.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Jordi_
Stoker schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:07:
Welke software heb je precies nodig? Wij willen helpen door jou de Eeprom, 2.26, 2.29, 2.29II en 2.29III te sturen.
Dat is fantastisch, dat wordt zeer gewaardeerd!

De EEPROM heb ik wel, tenminste alleen de PAVH0XC002 versie, volgens mij is dat ook de enigste, als jullie nog een eerdere versie hebben zou dat mooi zijn. Alle HeatStar versies zijn welkom zodat ik inzicht kan krijgen waar de wijzigingen zitten, ik ben vooral benieuwd naar de ondooicyclus instelling in 2.26(denk ik?).

• Stoker
  • Laatst online: 14:43

Stoker

Warmtepomponline

Stuur maar een dm met e-mail adres, dan zorg ik dat ze bij jou terecht komen.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Tdikoos
Even voor de HP-S gebruikers onder ons.
Het algoritme van defrost stond bij mij op 2.
Die van @leejoow bleek op 0 te staan. (mag beide volgens handleiding.)
Dus ik die van mij tijdens het draaien overzetten naar 0.
Kreeg de melding: Warmtepomp opnieuw opstarten na 30 sec?
Dacht nou dan morgen maar en druk op afbreken.
Poef!!! als in defrost en alles ineens op stil als in soort van noodstop.
Ok dan even uit en aan via groene knop op beginscherm en daarna weer draaien.
En gek genoeg geen enkele defrost tot nu (22:00) vanaf 18:30 bij 1,1 ta....
Normaal vanaf 3 ta regelmatig een defrost met variabel interval afh van belasting.
Maar nu ineens niks meer... Wordt vervolgd als morgen weer wordt begonnen met stoken.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Setting 0 geeft geen garantie op minder defrosts:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDHBwR-cYVIYZT3kwApz1CD0Nis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h8GSyJXP31wqdxXsL06Q0LkS.png?f=fotoalbum_large

En zoals je ziet kom ik ook niet op mijn setpoint :(

Ik ben momenteel even druk met het loggen van telemetrie naar een cloud omgeving om mijn module ook zonder Home Assistant wat te kunnen laten doen, daarom ben ik nog niet aan het sniffen toegekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door leejoow op 29-12-2025 07:18 ]

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-01 10:27
Allereerst mijn complimenten met het de huidige voortgang!

Heb je een gevoel wanneer je DHW kan toevoegen?
Warm tapwater is voor mij een belangrijk om mee te kunnen testen omdat ik anders geen warm water heb.

Wat mooi zou zijn in het lijstje van features:
- Soort gelijk iets aan smart grid om of de compressor hoger te kunnen zetten of een x aantal graden de stooklijn hoger te zetten. Ik heb veel zonnepanelen en radiatoren dus als er veel zon is dan zou ik dit willen gebruiken om het huis extra te verwarmen.
- Tweede verwarmingszone met aparte tempratuur (dit in mijn situatie om de spa te verwarmen met de Amber via een warmtewisselaar)
- Optie om geen backup heater aan te zetten bij langdurig DHW opwarmen, dit is nu het geval bij vullen spa waarbij na een tijd de backup heater aan sprint.
- Knop voor legionelle stand
- Zelf heb ik geen probleem met het halen van de setpoint dus indien mogelijk graag de backup heater instelbaar maken (optioneel ipv verplicht)
- Optie om snelheid van pomp in te stellen, dit zou ik dan zelf ook kunnen koppelen aan compressor snelheid.

• Jordi_
Ik heb een nieuwe versie gereleased, belangrijkste wijzigingen:
- Ondersteuning voor externe thermostaten (via inputs op binnen unit).
- Simpele stooklijn
- Backup verwarmingselement
- Bug fixes en tweaks aan de frequentie regeling

Zie volledige changelog: https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.0.2
mbuts schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:26:
Allereerst mijn complimenten met het de huidige voortgang!

Heb je een gevoel wanneer je DHW kan toevoegen?
Warm tapwater is voor mij een belangrijk om mee te kunnen testen omdat ik anders geen warm water heb.

Wat mooi zou zijn in het lijstje van features:
- Soort gelijk iets aan smart grid om of de compressor hoger te kunnen zetten of een x aantal graden de stooklijn hoger te zetten. Ik heb veel zonnepanelen en radiatoren dus als er veel zon is dan zou ik dit willen gebruiken om het huis extra te verwarmen.
- Tweede verwarmingszone met aparte tempratuur (dit in mijn situatie om de spa te verwarmen met de Amber via een warmtewisselaar)
- Optie om geen backup heater aan te zetten bij langdurig DHW opwarmen, dit is nu het geval bij vullen spa waarbij na een tijd de backup heater aan sprint.
- Knop voor legionelle stand
- Zelf heb ik geen probleem met het halen van de setpoint dus indien mogelijk graag de backup heater instelbaar maken (optioneel ipv verplicht)
- Optie om snelheid van pomp in te stellen, dit zou ik dan zelf ook kunnen koppelen aan compressor snelheid.
Bedankt voor je input, DHW ga ik mee bezig, ik wilde eerst de normale regeling stabiel krijgen en ook geschikt voor winter. Dat lijkt nu het geval met de nieuwe release.

Ik focus eerst wel op simpele implementaties in de controller zelf, maar die je altijd kunt overrulen via Home Assistant.

Het zou wel helpen om wat meer inzicht te krijgen in het DHW proces, vooral wat er precies gebeurd als er tap water verwarming nodig is terwijl de warmtepomp bezig is met verwarmen, dus wat er precies gebeurd tijdens de overgang. Bijv. gaat de compressor helemaal uit, pomp uit en daarna 3-weg klep switch? Of blijft het draaien? Alle info is welkom.

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:30
@Jordi_ ik zat te kijken naar de changelog voor de pompsnelheid, maar heb je wel eens geprobeerd om andere waarden mee te geven? Bijvoorbeeld 375 (tussen laag en middel)? Ik ben nieuwsgierig of die nummers de pompsnelheid besturen of dat het een pre-set is

• Jordi_
mijgmae schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:31:
@Jordi_ ik zat te kijken naar de changelog voor de pompsnelheid, maar heb je wel eens geprobeerd om andere waarden mee te geven? Bijvoorbeeld 375 (tussen laag en middel)? Ik ben nieuwsgierig of die nummers de pompsnelheid besturen of dat het een pre-set is
Heb ik nog niet geprobeerd, zal binnenkort wel even een poging wagen.

• darkvalias
Jordi_ schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:04:
Het zou wel helpen om wat meer inzicht te krijgen in het DHW proces, vooral wat er precies gebeurd als er tap water verwarming nodig is terwijl de warmtepomp bezig is met verwarmen, dus wat er precies gebeurd tijdens de overgang. Bijv. gaat de compressor helemaal uit, pomp uit en daarna 3-weg klep switch? Of blijft het draaien? Alle info is welkom.
Ik gebruik een van de modbus integraties en heb dus nagenoeg alle data in home assistant zitten. Daarnaast ligt hier nog wat shellies liggen die ik tijdelijk tussen de pompen en driewegklep kan hangen om die schakelingen inzichtelijk te krijgen. Enige waar ik je nog geen inzicht in kan geven is gebruik van BUH, hiervoor moet ik een stroommeter in de meterkast installeren. Op het moment heb ik daar geen ruimte voor.

Zou het je helpen als ik dat een paar dagen laat draaien en vervolgens een export stuur van alle data? (daar zit dan ook schakelgedrag van pompen e.d. bij) Als het om heel specifieke informatie gaat hoor ik graag welke data dat mag zijn :)

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
Jordi_ schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:04:
Ik kan sowieso het volgende bevestigen

- Standaard staat de 3-weg klep op DWH, en draait pas bij Verwarming op de CV stand.
- Bij elke wisseling gaat de pomp eerst uit alvorens de verandering door te voeren, en ook de compressor gaat telkens naar 0hz.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Jordi_
darkvalias schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:54:
[...]

Ik gebruik een van de modbus integraties en heb dus nagenoeg alle data in home assistant zitten. Daarnaast ligt hier nog wat shellies liggen die ik tijdelijk tussen de pompen en driewegklep kan hangen om die schakelingen inzichtelijk te krijgen. Enige waar ik je nog geen inzicht in kan geven is gebruik van BUH, hiervoor moet ik een stroommeter in de meterkast installeren. Op het moment heb ik daar geen ruimte voor.

Zou het je helpen als ik dat een paar dagen laat draaien en vervolgens een export stuur van alle data? (daar zit dan ook schakelgedrag van pompen e.d. bij) Als het om heel specifieke informatie gaat hoor ik graag welke data dat mag zijn :)
Ja dat zou wel helpen, gaat ook vooral om de timing van wanneer 3 klep en pompen schakelen. Maar gedrag van compressor is ook interessant.

• mbuts
Is dit wat je zoekt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldMVuQG1yBvm2q8zKh3C8E2Ys1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/opLvb56yANVKsm3B5QnSjhTV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door mbuts op 29-12-2025 15:20 ]

• mbuts
Wat ik persoonlijk minder handig vind, is dat de boilerpomp het water in de boiler direct begint rond te pompen. Vooral wanneer het water in de leiding tussen de warmtepomp en de boiler nog koud is, kan dit tijdens het douchen tijdelijk koud water veroorzaken.

Daarnaast zorgt het inschakelen van de boilerpomp ervoor dat het temperatuur-gelaagde water in de boiler wordt gemixt, waardoor de effectieve tapwatertemperatuur sneller daalt.

Het zou functioneler zijn als de boilerpomp pas inschakelt zodra de retourtemperatuur hoger is dan de temperatuur in de boiler.

• darkvalias
mbuts schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:18:
Wat ik persoonlijk minder handig vind, is dat de boilerpomp het water in de boiler direct begint rond te pompen. Vooral wanneer het water in de leiding tussen de warmtepomp en de boiler nog koud is, kan dit tijdens het douchen tijdelijk koud water veroorzaken.

Daarnaast zorgt het inschakelen van de boilerpomp ervoor dat het temperatuur-gelaagde water in de boiler wordt gemixt, waardoor de effectieve tapwatertemperatuur sneller daalt.

Het zou functioneler zijn als de boilerpomp pas inschakelt zodra de retourtemperatuur hoger is dan de temperatuur in de boiler.
Ha, in de zomer heb ik juist precies het tegengestelde.... Dan is het water in de leidingen nogal warm en schakelt hij over naar koelbedrijf wat behoorlijk wat warmte de woning in gooit (alleen convectoren).

• Jordi_
Tdikoos schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:11:
Even voor de HP-S gebruikers onder ons.
Het algoritme van defrost stond bij mij op 2.
Die van @leejoow bleek op 0 te staan. (mag beide volgens handleiding.)
Dus ik die van mij tijdens het draaien overzetten naar 0.
Kreeg de melding: Warmtepomp opnieuw opstarten na 30 sec?
Dacht nou dan morgen maar en druk op afbreken.
Poef!!! als in defrost en alles ineens op stil als in soort van noodstop.
Ok dan even uit en aan via groene knop op beginscherm en daarna weer draaien.
En gek genoeg geen enkele defrost tot nu (22:00) vanaf 18:30 bij 1,1 ta....
Normaal vanaf 3 ta regelmatig een defrost met variabel interval afh van belasting.
Maar nu ineens niks meer... Wordt vervolgd als morgen weer wordt begonnen met stoken.
Ik heb even gekeken met versie 2.26 waarin de Ontdooicyclus setting zit en toch wel iets heel interessants gezien:
Bij het aanpassen van de setting(en waarschijnlijk ook als je op afbreken klikt), dan wordt er een soort EEPROM update gedaan. Er worden allerlei parameters gepushed naar de buiten unit en daarna wordt de buiten unit in werkmodus 5 gezet, ik denk een soort UPDATE modus. Ik zie een klein aantal parameters waarbij de waarde niet 0 is, waaronder ook de ontooicyclus setting en ook de EEPROM CRC(zoals hier beschreven) veranderd worden. Dit verklaart ook dat de buitenunit compleet gereset wordt na het wijzigen hiervan.
Kunnen @Tdikoos en @leejoow eens kijken of jullie EEPROM versie nummer ook veranderd na het wijzigen van de ontdooicyclus? Dan neem ik aan dat het versie nummer voor de HP-S ook eindigt met de CRC.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is het een normale EEPROM update, want tijdens een normale EEPROM update met de aangeleverde tool wordt er juist geschreven naar device 0x03(buitenunit is 0x02), en daarna wordt ook de buiten unit op werkmodus 5 gezet.

• Tdikoos
@Jordi_
Ook dit is weer interessante nieuwe informatie.
Ook naar de EEPROM versie zal ik binnenkort eens kijken.
Helaas alweer 3 avonden niet thuis geweest om het eea goed te monitoren en loop dus een beetje achter de feiten aan.
Vreemd genoeg tot nu toe helemaal geen defrost meer gehad. Ook vandaag niet met zeker 0 graten ta.
Liep welliswaar op 43/36 hz maar toch.
Als ik dan naar het verbuikte aantal kw's kijk, is het wel bijna gelijk aan een run met defrosts...
Straks voor de zekerheid even een harde uit en aan cyclus uitvoeren.

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-01 02:04
Tdikoos:
Toevallig heb ik afgelopen week ook met de in te stellen defrost algoritmes geëxperimenteerd met de HP-S 55 die sinds kort hier draait.
Standaard stond die op _2_ bij mij.
Eerst op _1_ gezet. Dat leek prima te gaan; overdag vrijwel geen defrost en 's nachts ongeveer om het uur. Dit op 23-24 december.
Wel begint ie al na 10 of 15 minuten na aanzetten warmtepomp gelijk met een defrost als de buitentemp 5 C of lager is, maar dit fenomeen ontwaar ik bij elk algoritme.
Echter de volgende dag was het weer vanouds defrosts om de 45 of 50 minuten.
Vervolgens stand _0_ geprobeerd: niet echt een verbetering; om de 50 minuten een defrost.
En nu staat ie gewoon weer op _2_. Bij een lage compressorfrequentie kan die 's nachts toch met minder defrosts doen (eens in 1,5 a 2 uur) ondanks temperaturen rond het vriespunt.

Mijn oude Techneco Elga kon het zeer lang zonder defrost doen mits die op een laag toerental draaide en de luchtvochtigheid laag was (droog vriesweer). Een defrost gebeurde pas als de achterkant buitenunit zichtbaar dichtvroor.
Dat zie ik niet bij de HP-S; die doet doodleuk defrosts zonder enige zichtbare aanvriezing op de buitenunit.

• Tdikoos
Allereerst allemaal de beste wensen voor 2026! d:)b

Even een update van mijn kant:

Mijn HP-S 55 draait op software V2.04-2-T4 met database versie V1.09.
Eeprom versie is V0.00 Beetje vreemd en dit heb ik nog niet zien wijzigen bij diverse instellingen.
Ook heb ik de hele map van de software op een usb gekopieerd.
@Jordi_ mocht je intresse hebben het is ongeveer 30Mb en ik weet niet of dat in 1x over de mail kan zonder comprimeren oid.
BTW als je de heatstar software weer opstart vanuit win CE met een usb stick er nog in begint het scherm te knipperen en laad de software niet goed. Usb er weer uit en spanning er even af loste dit probleem op.

Wat me verder opviel is dat ik op defrost stand 0 veel minder tot geen defrosts meer had. Zie linker foto van gisteravond.
Wel waren de Tup, Tp en Td veel beweeglijker dan op stand 2.
Ik had het idee dat er een soort mini defrost werd gecreëerd door te spelen met deze temperaturen.
Dat zie je een beetje terug in de Tc temp op de linker foto.
Vandaag bij wijze van test weer even op stand 2 gezet en het verschil is behoorlijk zichtbaar. zie rechter foto van vandaag.
Zoals @ajan opmerkte zo rond de 1,5 a 2 uur een defrost.

De foto's zijn met gelijke omstandigheden omg. Rotterdam. Tset 33 gr, Ta rond 5 a 6 gr bij 49hz.
Het energieverbruik is met dit weer bijna gelijk: gisteren 870 w/u tegen 890 w/u vandaag.
Ook mijn buurman met dezelfde HP-S maar met een hogere belasting en minder optimale instelling had ook een stuk minder defrosts.
Hoe de zaak gaat reageren bij kouder weer gaan we vanzelf nog meemaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmJhcQd_jsvlQ6_N8gz_Bzf357M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXCnIftIU29q8KZcCxN6SbWp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H2kZRYyOJZxiztCHV98qPwhdR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkFATzE0FB4fqo1br8yPtMKN.jpg?f=fotoalbum_tile

• Jordi_
Ik ben nog wat aan het tweaken gegaan met het herstel na een defrost, hier even een grafiek omtrent defrost herstel gedrag van vanochtend. Maximale frequentie was 67Hz, nu overdag weer rustig op 36Hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69_FkZYThhqTErEEXHPSSSlHAkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6AkTu4v9yH6FBaqSWvjw1DJ.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:22
Jordi_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:56:
Ik ben nog wat aan het tweaken gegaan met het herstel na een defrost, hier even een grafiek omtrent defrost herstel gedrag van vanochtend. Maximale frequentie was 67Hz, nu overdag weer rustig op 36Hz.
[Afbeelding]
Hallo Itho tweakers! Vanuit het Quatt tweakers forum is opgemerkt dat de buitenunits voor Itho en Quatt van dezelfde chinese oem leverancier komen: Amitime. Voor de Quatt staat op github het modbus sniffer project om de communicatie tussen de Quatt controller en de amitime buitenunit te sniffen. Ik zie daarmee dat de modbus registers vrijwel identiek zijn en wij voor de Quatt nog een paar extra registers beschrijven voor oa de crank case heater.

Voor de overijverige Quatt bodemplaatverwarming is een tweak in gebruik met een Shelly 1PM Mini Gen3 tussen de PCB en het verwarmingslint en een automatisering in Home Assistant: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84295952 en s020506 in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

De Quatt buitenunits V1 en V1.5 hebben PCB Firmware V1.30 en EEPROM V0114 obv modbus register 2134 (0x72) en op de sticker op de EEPROM op de Megmeet PCB in de Quatt staat: MEGMEET EE19-037 2349 106 REV. A03

Mogelijk kunnen wij meer kennis en info delen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK_174jAZkPmzz7FkXRZxPXL3PU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hvWWHawHOofngzjfafyDG7s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7BQbE8ayev9fGwuSS9N130jIPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZS0w5c5Ls1fZmOV9oooGNCiV.avif?f=fotoalbum_large

Zie ook:
https://github.com/M10tech/Quatt-sniffer
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84360536

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua1L93o_319mVA3JwbbT7o1pT_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bLSYZKekx2AFFFPtFZcQLNRv.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door TeslaNerd op 08-01-2026 13:24 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• tonwes99
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:57:
[...]
Hallo Itho tweakers! Vanuit het Quatt tweakers forum is opgemerkt dat de buitenunits voor Itho en Quatt van dezelfde chinese oem leverancier komen: Amitime. Voor de Quatt staat op github het modbus sniffer project om de communicatie tussen de Quatt controller en de amitime buitenunit te sniffen. Ik zie daarmee dat de modbus registers vrijwel identiek zijn en wij voor de Quatt nog een paar extra registers beschrijven voor oa de crank case heater.

Voor de overijverige Quatt bodemplaatverwarming is een tweak in gebruik met een Shelly 1PM Mini Gen3 tussen de PCB en het verwarmingslint en een automatisering in Home Assistant: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84295952 en s020506 in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

De Quatt buitenunits V1 en V1.5 hebben PCB Firmware V1.30 en EEPROM V0114 obv modbus register 2134 (0x72) en op de sticker op de EEPROM op de Megmeet PCB in de Quatt staat: MEGMEET EE19-037 2349 106 REV. A03

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie ook:

[Afbeelding]
Thanks for sharing,

Daar waar bij de Itho alle sensoren naar een PCB in de binnenunit worden geleid, en deze PCB met een 2e modbus naar ons WinCE communiceert, zit dat bij de Quatt geloof ik anders.

Een ARM MCU neemt de taken van WinCE èn PCB over, dus alle sensoren zitten hieraan, geen mogelijkheid om een BUH of 3-wegklep voor sww te bedienen, geen hardware GUI, maar dan wel weer communicatie naar een app/decloud.

Leuk te zien waar tweakers met de Quatt mee bezig zijn. Quatt bied geen sww, de Amitime kan dit wel, mits je de buitenunit de juiste commando's geeft... Ben benieuwd naar de ontwikkelingen...

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb even zitten kijken, maar de Quatt lijkt hetzelfde interne communicatie protocol te hebben als ik een ander project bekijk.
Ik ga in elk geval de software van onze listener module aanpassen om te kijken of die ook inderdaad met de Quatt overweg kan. In dat geval kan ik wellicht een hoop mensen blij maken met een redelijk plug and play module :)

• Jordi_
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie ook:

[Afbeelding]
Er zijn vrij veel fabrikanten die deze zelfde Amitime units gebruiken met wat kleine verschillen. Voornamelijk opvallend doordat ze ook de Amitime software gebruiken (Heatstar), wel net even in een ander jasje.
Grootste verschillen tussen de Quatt en de Amber wat betreft de buiten unit zijn verschil in koudemiddel en dat de pomp aansturing van Amber van binnen uit gebeurd en van Quatt dacht ik regelt de buiten unit dat. Mogelijk is het verschil in koudemiddel R32 en R290 qua software niets meer dan een andere parameter set.

Interessant is wel dat er blijkbaar dezelfde programma(EEPROM) versie op staat, wij hebben wel een update gekregen voor de buiten unit die de bodemplaatverwarming aanzet tijdens een defrost en uit 10 minuten na de defrost. Dat is zoals hier beschreven waarschijnlijk een variabele in de "parameter" update, dus dat kan het verschil verklaren in gedrag. Quatt zou ook in staat moeten zijn om zo'n update te kunnen doen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Er zijn vrij veel fabrikanten die deze zelfde Amitime units gebruiken met wat kleine verschillen. Voornamelijk opvallend doordat ze ook de Amitime software gebruiken (Heatstar), wel net even in een ander jasje.
Grootste verschillen tussen de Quatt en de Amber wat betreft de buiten unit zijn verschil in koudemiddel en dat de pomp aansturing van Amber van binnen uit gebeurd en van Quatt dacht ik regelt de buiten unit dat. Mogelijk is het verschil in koudemiddel R32 en R290 qua software niets meer dan een andere parameter set.

Interessant is wel dat er blijkbaar dezelfde programma(EEPROM) versie op staat, wij hebben wel een update gekregen voor de buiten unit die de bodemplaatverwarming aanzet tijdens een defrost en uit 10 minuten na de defrost. Dat is zoals hier beschreven waarschijnlijk een variabele in de "parameter" update, dus dat kan het verschil verklaren in gedrag. Quatt zou ook in staat moeten zijn om zo'n update te kunnen doen.
De Weheat Flint is ook een kleine Amber met sturing in de buitenunit via LTE verbinding en kleine binnenunit.

• TeslaNerd
[...]

De Quatts V1 en V1.5 zijn R32 en de nieuwe V2 is R290. De V1 en V1.5 zijn duidelijk afkomstig van Amitime. Van de nieuwe Quatt V2 met R290 ben ik niet zeker of die ook door Amitime wordt gemaakt

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
[...]
De buitenunits hebben een bodemplaat verwarming van ongeveer 150 W. Bij de Quatt V1 buitenunit firmware schakelt deze in onder de 4 graden en weer uit boven de 7 graden buitentemperatuur. Bij de Quatt V1. 5 ligt die grens bij de 0 graden.
Eigenlijk is de bodemplaat verwarming alleen nodig als er risico is op ijsvorming rondom een defrost en daardoor het condenswater niet weg kan lopen. Bij de Quatt V1 is de firmware erg veilig ingesteld waardoor het verbruik onnodig hoog is, in sommige omstandigheden zoals de afgelopen dagen wel 3.5 kWh per dag.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:34:
[...]

De buitenunits hebben een bodemplaat verwarming van ongeveer 150 W. Bij de Quatt V1 buitenunit firmware schakelt deze in onder de 4 graden en weer uit boven de 7 graden buitentemperatuur. Bij de Quatt V1. 5 ligt die grens bij de 0 graden.
Eigenlijk is de bodemplaat verwarming alleen nodig als er risico is op ijsvorming rondom een defrost en daardoor het condenswater niet weg kan lopen. Bij de Quatt V1 is de firmware erg veilig ingesteld waardoor het verbruik onnodig hoog is, in sommige omstandigheden zoals de afgelopen dagen wel 3.5 kWh per dag.
Bij de Amber is dit in de EEPROM geregeld. De EEPROM die bij 2.26 firmware zat, had een continue aan condenswater antivorstlint bij <5C, in de latere EEPROM (vanaf 2.29 firmware) is dit rondom defrosts (+5min na ).

• TeslaNerd
Get!em schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Bij de Amber is dit in de EEPROM geregeld. De EEPROM die bij 2.26 firmware zat, had een continue aan condenswater antivorstlint bij <5C, in de latere EEPROM (vanaf 2.29 firmware) is dit rondom defrosts (+5min na ).
Hoe wordt de EEPROM geupdate in de Amber? Er is al bij Quatt gevraagd of de eerste V1 de antivorstlint update kan krijgen die de V1.5 heeft maar de reactie van Quatt was dat zij geen firmware update van de buitenunits kunnen pushen

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Hoe wordt de EEPROM geupdate in de Amber? Er is al bij Quatt gevraagd of de eerste V1 de antivorstlint update kan krijgen die de V1.5 heeft maar de reactie van Quatt was dat zij geen firmware update van de buitenunits kunnen pushen
Simpele update op een usb stick.

• tonwes99
Carboy54 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:18:
[...]

Simpele update op een usb stick.
... waarbij een updateprogramma in WinCE via modbus de flash van de PCB van de binnenunit uitvoert.

@Carboy54 we updaten dus WinCE software en de software van de buitenunit. @TeslaNerd spreekt hier m.i. over de software van de buitenunit, die wordt bij de Amber ook niet bijgewerkt.

• TeslaNerd
tonwes99 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:34:
[...]

... waarbij een updateprogramma in WinCE via modbus de flash van de PCB van de binnenunit uitvoert.

@Carboy54 we updaten dus WinCE software en de software van de buitenunit. @TeslaNerd spreekt hier m.i. over de software van de buitenunit, die wordt bij de Amber ook niet bijgewerkt.
binnenunit / buitenunit ?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tonwes99 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:34:
[...]

Eprom update in buitenunit via windows ce scherm.

• TeslaNerd
en dit zijn de python scripts voor de communicatie met de buitenunit van de Quatt. Maar nog onbekend of en hoe tweakers de parameters voor de Quatt kunnen updaten

NB stuur een pm als deze link verlopen is

[ Voor 96% gewijzigd door TeslaNerd op 08-01-2026 19:32 ]

• tonwes99
Carboy54 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Eprom update in buitenunit via windows ce scherm.
Ik had uit posts begrepen dat de Eeprom in de buitenunit nog steeds op de originele software draait, en dat allen update "maar" twee stuks software omvatten, 1x een nieuwe WinCE interface (en verbeterde aansturing), en één voor de PCB op de binnenprint. Begrijp ik nu van jou dat de PCB van de binnenunit nog op originele software draait, en dat de softwareupdates voor EEprom nu via winCE, via de PCB naar de buitenunit gestuurd worden?

• Jordi_
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:02:
en dit zijn de python scripts voor de communicatie met de buitenunit van de Quatt. Maar nog onbekend of en hoe tweakers de parameters voor de Quatt kunnen updaten

NB stuur een pm als deze link verlopen is
Daar zit wel wat interessante data tussen. Bijvoorbeeld:
code:
1
# 'values': ['Standby', 'Cooling', 'Heating', 'Hot water', 'Forced defrosting', 'Data writing', 'Inspection (reserved)', 'Reserved']

De amber gebruikt de volgende states: 0(standby), 1(Cooling), 2(Heating), 5(EEPROM update), 6(Maintenance mode). Forced defrosting(4) zou nog wel eens interessant kunnen zijn.
Waar komen deze inzichten vandaan?

• TeslaNerd
Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:52:
[...]

Daar zit wel wat interessante data tussen. Bijvoorbeeld:
code:
1
# 'values': ['Standby', 'Cooling', 'Heating', 'Hot water', 'Forced defrosting', 'Data writing', 'Inspection (reserved)', 'Reserved']

De amber gebruikt de volgende states: 0(standby), 1(Cooling), 2(Heating), 5(EEPROM update), 6(Maintenance mode). Forced defrosting(4) zou nog wel eens interessant kunnen zijn.
Waar komen deze inzichten vandaan?
Van een *kuchende* tweaker in een regenjas 😎
Als ik het goed hoorde tussen het gekuch dan is dit een paar jaar geleden met de eerste Quatt pilot klanten gedeeld ihkv een beta programma oid

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 08-01-2026 20:14 ]

• Jordi_
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:09:
[...]

Van een *kuchende* tweaker in een regenjas 😎
Als ik het goed hoorde tussen het gekuch dan is dit een paar jaar geleden met de eerste Quatt pilot klanten gedeeld ihkv een beta programma oid
Interessant, als je meer info hebt hoor ik het graag.

Ik hoop dat we de puzzel van de mode 5 (Data writing/EEPROM update) kunnen oplossen, want dan kunnen we parameters veranderen in de warmtepomp, denk aan frequentie bereik, bodemplaat verwarming duur, defrost logica etc.

• TeslaNerd
Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Ik hoop dat we de puzzel van de mode 5 (Data writing/EEPROM update) kunnen oplossen, want dan kunnen we parameters veranderen in de warmtepomp, denk aan frequentie bereik, bodemplaat verwarming duur, defrost logica etc.
Heeft @Carboy54 geen contacten bij Amitime die hierbij kunnen helpen?
Of zijn hier wellicht tweakers met contacten bij Betronic BV in Amsterdam, de Nederlandse bouwer van de Quatt CiC controller?
https://maps.app.goo.gl/f2YMVfzDMnxM58UH9?g_st=ipc

En wat doet het update proces van de WinCE precies? Kan die niet de firmware updaten maar wel de parameter file aanpassen? Bij de python scripts zit ook een reeks parameter bestanden voor de aansturing van de buitenunit door de controller

[ Voor 42% gewijzigd door TeslaNerd op 08-01-2026 21:33 ]

• Jordi_
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Heeft @Carboy54 geen contacten bij Amitime die hierbij kunnen helpen?
Of zijn hier wellicht tweakers met contacten bij Betronic BV in Amsterdam, de Nederlandse bouwer van de Quatt CiC controller?
https://maps.app.goo.gl/f2YMVfzDMnxM58UH9?g_st=ipc

En wat doet het update proces van de WinCE precies? Kan die niet de firmware updaten maar wel de parameter file aanpassen? Bij de python scripts zit ook een reeks parameter bestanden voor de aansturing van de buitenunit door de controller
Er is een update tooltje op de WinCE PC die schrijft een .hex bestand naar de buiten unit. Het proces is nog niet helemaal duidelijk maar het volgende weten we: hij schrijft de data via modbus en daarna wordt de buiten unit in mode 5 gezet, waarna hij waarschijnlijk de update toepast en dan reboot.
Deze hex file is vrij klein en bevat dus ook geen firmware maar puur wat parameters.
Wat ik bijvoorbeeld gevonden heb is dat de frequentie tabel hierin staat, dus de mapping van compressor stand 0-10 naar frequenties (Zie ook deze post).

Bij ons is dus het gedrag van bodemplaat altijd aan bij bepaalde buiten temperatuur aangepast naar bodemplaat aan tijdens defrost en even daarna via deze manier.

• TeslaNerd
Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Er is een update tooltje op de WinCE PC die schrijft een .hex bestand naar de buiten unit. Het proces is nog niet helemaal duidelijk maar het volgende weten we: hij schrijft de data via modbus en daarna wordt de buiten unit in mode 5 gezet, waarna hij waarschijnlijk de update toepast en dan reboot.
Deze hex file is vrij klein en bevat dus ook geen firmware maar puur wat parameters.
Wat ik bijvoorbeeld gevonden heb is dat de frequentie tabel hierin staat, dus de mapping van compressor stand 0-10 naar frequenties (Zie ook deze post).

Bij ons is dus het gedrag van bodemplaat altijd aan bij bepaalde buiten temperatuur aangepast naar bodemplaat aan tijdens defrost en even daarna via deze manier.
Lijkt de hex file op de beschrijving van de parameters in de python scripts die ik heb gepost?

• Jordi_
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:16:
[...]

Lijkt de hex file op de beschrijving van de parameters in de python scripts die ik heb gepost?
Als je de JSON bestanden bedoelt dan is dat totaal niet vergelijkbaar, dat lijkt op settings voor de Quatt CIC controller. De hex file is gewoon een binair bestand met data waarvan we de structuur niet kennen bedoelt voor de buiten unit.

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:30
Is deze .hex file ergens te downloaden? Ik ben best nieuwsgierig

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:40
Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Hou je ook rekening met garantie? Spelen met een door de fabrikant gepubliceerd modbus register is natuurlijk prima, maar zelf gaan lopen 'prutsen' in een in principe afgesloten stuk van een product lijkt me niet geheel zonder risico. Als je het product hebt gekocht staat het je vrij om ermee te gaan experimenteren (het is immers van jou), maar vervolgens niet gaan klagen als je door eigen toedoen niet meer in aanmerking komt voor garantie.

Vergelijk het een beetje met het 'chiptunen' van een auto. Dat is als je nog fabrieksgarantie hebt ook niet de meest slimme zet als er vervolgens iets sneuvelt.

• TeslaNerd
Jordi_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:48:
[...]

Als je de JSON bestanden bedoelt dan is dat totaal niet vergelijkbaar, dat lijkt op settings voor de Quatt CIC controller. De hex file is gewoon een binair bestand met data waarvan we de structuur niet kennen bedoelt voor de buiten unit.
De updates met de hex file zijn niet door tweakers gemaakt maar aangeleverd door Itho?
Ik begrijp dat het hex bestand er anders uitziet dan de JSON maar is de samenstelling en volgorde van de parameters in de JSON uit deze parameter-python scripts terug te vinden in de hex file?

• Jordi_
B-lex schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Hou je ook rekening met garantie? Spelen met een door de fabrikant gepubliceerd modbus register is natuurlijk prima, maar zelf gaan lopen 'prutsen' in een in principe afgesloten stuk van een product lijkt me niet geheel zonder risico. Als je het product hebt gekocht staat het je vrij om ermee te gaan experimenteren (het is immers van jou), maar vervolgens niet gaan klagen als je door eigen toedoen niet meer in aanmerking komt voor garantie.

Vergelijk het een beetje met het 'chiptunen' van een auto. Dat is als je nog fabrieksgarantie hebt ook niet de meest slimme zet als er vervolgens iets sneuvelt.
Het patchen van de EEPROM update is idd wel een stap verder dan alleen de aansturing opnieuw schrijven, dus hier ben ik ook nog wat huiverig voor.
Maar uiteindelijk om te aansturing nog beter te maken zullen we wel dit soort experimenten moeten gaan doen. Het helpt wel om eerst helder te krijgen hoe het werkt, want als het alleen maar parameters zijn is de kans al klein dat er echt iets permanent breekt. Er zit bijvoorbeeld ook een EEPROM foutcode in de buiten unit, waarbij de oplossing is: opnieuw EEPROM update toepassen. Dus dan vermoed ik dat er nog wel een soort validatie op zit waar je ook uit kunt komen. Maar het blijft tricky zonder documentatie. :).

• Jordi_
TeslaNerd schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:41:
[...]

De updates met de hex file zijn niet door tweakers gemaakt maar aangeleverd door Itho?
Ik begrijp dat het hex bestand er anders uitziet dan de JSON maar is de samenstelling en volgorde van de parameters in de JSON uit deze parameter-python scripts terug te vinden in de hex file?
Hex bestanden worden aageleverd door Itho idd, waarschijnlijk zelfs door Amitime aan Itho. Wat ik al zei, die JSON bestanden zijn totaal niet gerelateerd aan de buiten unit, het zijn configuratie parameters voor de CiC. En we weten simpelweg niet wat de structuur is van de hex file.

• TeslaNerd
Jordi_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Hex bestanden worden aageleverd door Itho idd, waarschijnlijk zelfs door Amitime aan Itho. Wat ik al zei, die JSON bestanden zijn totaal niet gerelateerd aan de buiten unit, het zijn configuratie parameters voor de CiC. En we weten simpelweg niet wat de structuur is van de hex file.
Waar kan ik dat hex bestand vinden? Staat dat bij Itho op de website?

Edit: ik heb het youtube filmpje van warmtepomponline gekeken en als ik het goed begrijp staat zo een hex file bij iedereen waar de software update is uitgevoerd op de WinCE unit en kan die met de WinCE file explorer en een usb stick worden geëxporteerd

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 09-01-2026 10:53 ]

• joostboot
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-01 01:47
Misschien een gekke vraag, maar hoe ziet de controller in de buitenunit van de Amber er eigenlijk uit?

• TeslaNerd
Kan OpenAmber ook de flow rate meten en daarmee de flow regelen? Of heb jij de pomp in de buitenunit op een vast pumplevel staan?

Pagina: 1