Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
IK BEN BEZIG DE TOPICSTART AAN TE PASSEN OM ALLE INFORMATIE CENTRAAL TE KRIJGEN

In december 2023 is bij ons een Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp geplaatst. Als snel kwam de behoefte om het uit te kunnen lezen aan te kunnen sturen. Aansturen is momenteel nog niet mogelijk, maar we hebben een apparaat ontwikkeld op basis van ESPHome om de warmtepomp uit te kunnen lezen. Daarnaast kunnen middels relais de warmte- en koudevraag schakelcontacten gestuurd worden. Het is dus op dit moment niet mogelijk om de verschillende instellingen aan te passen bij een HP-S. Voor een Amber is dit inmiddels wel mogelijk :)

Aansluitingen
1 x USB-C voor spanning
1 x ingang warmtepomp (om het verkeer af te luisteren of aan te sturen, afhankelijk van de software)
3 x ingang DS18B20 temperatuur sensor
1 x pulssensor
2 of 4 x relais

Amber firmware
Op de GitHub pagina is een overzicht van de sensoren die worden beschikbaar gesteld in Home Assistant na aansluiten van de control module. Hier is ook een overzicht te vinden van de instellingen die met de module kunnen worden aangestuurd. Helaas zijn niet alle instellingen aan te passen. Dit heeft te maken met de firmware van de Amber zelf: officieel biedt Itho Daalderop geen ondersteuning op de modbus verbinding en niet alles werkt. Wel werkt er voldoende of voor een behoorlijk aantal Tweakers van groot nut te zijn. Vooral het opslaan van de historische data zorgt ervoor dat het apparaat beter is af te stellen.

HP-S firmware
Itho Daalderop levert de HP-S warmtepompen niet uit met een ingeschakelde modbus verbinding. Het is wel mogelijk met deze uitleesmodule de communicatie tussen de binnen- en buitenunit af te tappen en op deze manier toch inzicht te krijgen in de werking van de HP-S. De firmware hiervoor is ook te vinden op GitHub.

Bestellen?
De module kan besteld worden middels een Google Forms formulier.

Discord
Er is een Discord server waar over de module gesproken kan worden (buiten hier op Tweakers uiteraard ;) ): https://discord.gg/M7DMDPp9pw

Electropaultje?
Deze module is een project van mij en mijn man. Hij heet Paul en doet electro als hobby onder deze naam ;)

Bij ons is onlangs een Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp geplaatst. Er is gekozen voor dit model omdat andere niet leverbaar waren. Een van de consessie die ik heb gedaan daarbij is dat er geen standaard interface beschikbaar is om de verschillende waarden (temperaturen en drukken) uit te lezen.

Al vrij snel bleek dat de communicatie tussen de binnen- en buitenunit en de besturingscomputer via modbus verloopt. We hebben een RS485 module gekoppeld aan de draden en zagen al snel de data over de oscciloscoop voorbij komen. Aan de RS485 is nu een Atmega gekoppeld en daarop staat een programma dat de binnenkomende data ontvangt en bepaalt wat de request en wat de response is. De responses worden vervolgens naar een CSV file weggeschreven. Op deze manier hebben we voor een hoop registers uitgevonden welke waarden het zijn (de verschillende temperaturen en drukken hebben we nu allemaal en deze zijn in eerste instantie voldoende voor het doel dat ik heb).

Nu komt de volgende stap: deze data wil ik in Home Assistant hebben. Ik had gedacht aan de ESPHome module voor modbus, echter deze stuurt zelf commando's uit om data op te vragen. Dit kunnen we niet gebruiken omdat er maar een master in het netwerk mag zitten (en dat is de besturingscomputer). Daarnaast willen we dit ook niet doen, omdat we zeker willen zijn dat we het systeem niet beΓ―nvloeden van buitenaf.

Heeft iemand een idee hoe we dit zouden kunnen doen met ESPHome? Of zouden we ons op een andere techniek moeten focussen? In verband met het configuratiegemak zou ESPHome wel de voorkeur hebben :)

[ Voor 47% gewijzigd door leejoow op 21-12-2024 11:46 ]

πŸ‘¨β€πŸš’ spuitgast β˜€οΈ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | πŸ”₯ Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Inmiddels zijn we een heel stuk verder en komen de eerste waarden in Home Assistant: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlZMsk5gV5IryLcN34JLFtNzdSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7dZX4wOwkHuOy1IyWRYaVcdp.jpg?f=user_large

We hebben een Custom Component gemaakt dat onder andere overerft van de UART klasse. Hier halen we nu de registers uit zoals te zien zijn in de schermprint. Nu nog uitzoeken wat de andere registers betekenen (ik wil bijvoorbeeld graag nog zien of er warmte- of tapwatervraag is.

πŸ‘¨β€πŸš’ spuitgast β˜€οΈ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | πŸ”₯ Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
@leejoow Ik zit met dezelfde warmtepomp in ons nieuwe huis, en zou ook een HA willen opzetten.
Zou je willen delen hoe je dit gedaan hebt? Heb al het hele net afgezocht, maar tot nu nog niks over gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Zeker, geen probleem.

De besturingscomputer communiceert via het MODBUS protocol via een RS485 verbinding met de binnen- en buitenunit.
We wilden de communicatie aftappen en niet zelf modbus commando's sturen. We hebben bij de twee communicatiedraden die naar de besturingcomputer lopen twee draden gestoken die naar een RS485 bordje lopen, welke vervolgens met een level shifter van 5V naar 3.3V op de UART van een ESP32 zitten aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOFFOk6vYkbIwBSK9nGAm1tYFNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xi00qBgbrZFtRRQ0CPOOlWPv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1qJ5_tUmw3r-y1ySdnZaGakFjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BizRyhhf5nISoLVzBbiml9JH.jpg?f=fotoalbum_tile

Als proof of concept hebben we nu een breadboard bij de binnenunit staan, maar hier gaan we nog een net printje voor ontwerpen en uiteindelijk ook een behuizing voor maken. Waarschijnlijk wordt het een PCB met headers waarop we de ESP32 kunnen prikken en dat de rest van de onderdelen er los op komen.

Ik wil heel graag via ESPHome de ESP32 aan HA koppelen. De volledige infra die dan klaar ligt inclusief over the air programmeren maakt het erg eenvoudig om te ontwikkelen. Daarvoor hebben we een external component gemaakt waarvan de code in de config folder van esphome staat. De code ga ik nog op github zetten.

Het is behoorlijk hard coded: er wordt gekeken of er een function 3 binnenkomt (een dataverzoek) en aan de hand van het adres van het eerste register dat wordt opgevraagd kijken we welke gegevens we binnen krijgen. Deze worden vervolgens via sensoren weer aan HA gegeven. Op dit moment is dat elke keer als er een bericht binnenkomt (wat elke seconde ongeveer is). Wellicht dat we dat nog via een pollingcomponent gaan terugbrengen naar minder vaak. Eerst even kijken hoe dit met de opslag gaat.

Op dit moment ben ik vooral aan het kijken of ik nog verder kan uitvinden wat de overige registeren betekenen die we voorbij zien komen. Alle gegevens die op het scherm staan van de binnenunit kan ik inmiddels tonen (behalve de setpoints), maar ik zou ook nog de sensoren willen hebben of bijvoorbeeld de kamertermostaat een warmtevraag heeft en of we warm water of cv aan het verwarmen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door leejoow op 01-01-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Knap werk, dan kijk ik uit naar de github.
Heb je een spiderthermostaat, of een honeywell evohome? anders zou je de warmtevraag misschien vanuit de thermostaat kunnen halen.
Ofwel het signaal van de HS klem binnenbrengen op een DI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
gauntlet schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:57:
Knap werk, dan kijk ik uit naar de github.
Heb je een spiderthermostaat, of een honeywell evohome? anders zou je de warmtevraag misschien vanuit de thermostaat kunnen halen.
Ofwel het signaal van de HS klem binnenbrengen op een DI?
Ik heb nu een Nest gehangen. De installateurs hadden een Honeywell Round aan/uit opgehangen en deze schakelde heel vervelend de pomp in en uit. Daar krijg ik nog een andere voor, maar ik moet zeggen dat de Nest het tot nu toe ook goed doet. Het liefste wil ik alles uit de modbus data halen zodat ik geen verdere verbindingen hoef te leggen.

Het signaal moet er ook wel in zitten: anders weet de besturingscomputer niet dat er een warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:59
knap werk,

Ik ben ook wel benieuwd naar de rest van de installatie, gebruik je ook warm tapwater met buffervat?
En kun je wat zeggen over het (elektra) verbruik.

Ik heb zelf nu cv met naregeling, in de handleiding geven ze aan dat de pomp maar 1x mag schakelen per uur.
De CV schakelt soms wel 5x per uur.

Dat wordt natuurlijk een probleem als er een ruimte op temperatuur is en na 15min komt een andere ruimte met vraag.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
@bommer Bedankt :)

In Home Assistant heb ik nu onderstaande schematische weergave van mijn installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnrOc6kr80i3DBAylaVHmVCrVBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xdeM9SE5435SWhMjVHHxRMEP.png?f=user_large

Ik gebruik inderdaad een tapwater vat (van 270 liter, beetje overkil, maar was fout geleverd en ik wou heel graag mijn installatie werkend hebben). We hebben in de CV installatie een buffervat zitten, daar komt morgen iemand nog over praten.

Ik heb geen naregeling: mijn hele begane grond wordt verwarmd middels de vloerverwarming. We hebben in de woonkamer een thermostaat zitten die aan de hand van de temperatuur daar wel of geen warmtevraag stuurt naar de pomp. Dit gaat in de praktijk hier goed. We willen de vloerverwarming verdeler wel nog vervangen door een gesloten zonder pomp om zo hopelijk de efficiΓ«nte omhoog te krijgen.

Qua thermostaat moet je inderdaad goed opletten: de installateur had een Honeywell Round opgehangen en die hebben inderdaad een soort PWM schakelgedrag. Fijn voor een gasketel, killing voor een warmtepomp. Nu we onze oude Nest hebben teruggehangen gaat dit stukken beter.

Ik wil nog alles proberen efficiΓ«nter te krijgen, gisteren waren we 20,5 kWh kwijt en dit is voor mijn gevoel wel erg veel. Maar ik moet nog een flow meter plaatsen om te kijken hoeveel warmte energie er nou daadwerkelijk wordt uitgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Zal eerst eens even denken hoe ik dat pwm schakel gedrag van mijn naregeling niet ten nadelen kan laten zijn van de warmtepomp.
Wij gebruiken het met grote pompen ook, dan zit er alleen een heel groot buffer in en een bypass met regel klep.
Vraag is alleen natuurlijk hoelang duurt het (en hoeveel energie kost het) voor het buffer vol is en hoelang kan je er dan mee draaien zonder dat de pomp weer aan moet. Hoe groot is jouw buffer?

Van die 20,5 Kwh schrik ik wel een beetje. Om gerekend 20,5 x COP4 = 82Kw / 8Kw per m3 gas is toch 10m3 gas.
Natuurlijk elektra is goedkoper dan gas, maar ik gebruikte gisteren maar 2 m3 en als het -10 is maar 6 m3
om het hier warm te houden en te douchen.

Moet niet zo zijn dat het mij zo meteen meer kost aan elektra door onzuinige pomp dan nu aan gas.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik heb even niet direct de exacte getallen beschikbaar, maar vorig jaar januari zaten we geregeld boven 10kuub gas, ook als het boven nul is. Binnenkort wil ik dat nog eens gaan narekenen.

Mijn buffer is 50 liter, maar ik heb het idee dat dat niet heel veel toevoegt in het systeem...

[ Voor 20% gewijzigd door leejoow op 16-01-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Oke, dat verklaard wel wat natuurlijk.

En dan is het ook niet erg en gek die 20,5Kwh, maar goed iedere Kwh of niet gestookt m3 gas dat scheelt toch weer.

Buffer is meer voor anti pendel, ik zou het hier in de CV ook eigenlijk moeten zetten en een bypass.
Nu heb ik de themo motor van de badkamer er afgetrokken en gebruik deze ruimte als buffer.

[ Voor 39% gewijzigd door bommer op 16-01-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Zeker! Ik verwacht ook nog wel wat winst te halen door in elk geval de vloerverwarming verdeler te vervangen door een gesloten versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Ik heb een nieuwe 2 kapper (2020), alles super geΓ―soleerd en laag temp verdelers (gesloten versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Mogelijk kijk ik niet goed, maar deel je de code voor deze setup al ergens? ik heb zelf ook een HP-S 95 en zou dit wel willen bouwen.

thnx!

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent-B-G
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-11-2024
Hoi, heb je meer info over hoe je hem inderdaad aan Home Assistant hebt gekoppeld. Ben daar wel benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik heb de code op een publieke GitHub gezet:

https://github.com/leejoow/daalderopesphome

Er moet wel nog wat netter gemaakt worden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Inmiddels ben ik zelf ook weer wat stappen verder met het WP verhaal.

En inmiddels een Itho Amber 95 besteld, dit is een monoblock en dat kwam in mijn situatie beter uit.
Gisteren een demo middag gehad bij Itho in Tiel en in het forum over de Itho Amber is ook de modbus ter sprake gekomen.

Daar heb ik gisteren een aantal interessante vragen over kunnen stellen. Er werd toen gezegd je kunt de modbus communicatie tussen de binnen en buitenunit afluisteren.
ik moest gelijk weer aan dit topic denken.

Conclusie is dat de bedienschermpjes van de Amber en HP-S het zelfde zijn. en de modus conneties ook.
ik denk niet dat ze alles opnieuw ontwikkeld hebben en dat de oplossing hier ook direct ingezet kan worden voor de Amber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Het zou fijn zijn als ze dan ook de modbus adressen en registers vrij willen geven. Dat is mij helaas niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ga kijken wat ik voor elkaar ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-04 18:30
Wat een spannend project, heel erg bedankt voor het delen ervan!

Ik zou dit graag willen proberen op mijn Amber 95. Ik heb nog nooit Modbus gebruikt (maar veel esphome).

Zou jij mij op weg kunnen helpen?
- Heeft u een lijst met hardware items die ik moet kopen? Misschien zelfs een suggestie waar deze te verkrijgen zijn?
- Heeft u een schematic (of een close-upfoto)?

Bonusvraag:
- Kan ik één modbus-hardware gebruiken om meerdere modbus-apparaten uit te lezen? Ik heb twee Eastron kWh-meters voor de Amber, die ik graag tegelijkertijd wil uitlezen. Heb ik twee sets modbus-uitleeshardware nodig of is één set voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
argafal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:37:
Wat een spannend project, heel erg bedankt voor het delen ervan!

Ik zou dit graag willen proberen op mijn Amber 95. Ik heb nog nooit Modbus gebruikt (maar veel esphome).

Zou jij mij op weg kunnen helpen?
- Heeft u een lijst met hardware items die ik moet kopen? Misschien zelfs een suggestie waar deze te verkrijgen zijn?
- Heeft u een schematic (of een close-upfoto)?

Bonusvraag:
- Kan ik één modbus-hardware gebruiken om meerdere modbus-apparaten uit te lezen? Ik heb twee Eastron kWh-meters voor de Amber, die ik graag tegelijkertijd wil uitlezen. Heb ik twee sets modbus-uitleeshardware nodig of is één set voldoende?
De esp die de Amber leest is een soort spy in the middle. En is geen server of client.

Daar kan je niet ook je Eastron(s) op zetten.
Nou weet ik even niet of of er nog een rs485 beschikbaar is op de esp. En anders een 2e gebruiken, kosten de kop ook niet.

2 Eastrons uitlezen op 1 Esp gaat wel.
Advies voor deze is: laat hem uitlezen door een modbusproxy in HA
Dan zijn ze bijv. Ook nog benaderbaar voor Node Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
bommer schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

De esp die de Amber leest is een soort spy in the middle. En is geen server of client.

Daar kan je niet ook je Eastron(s) op zetten.
Ah, ik snap het! ja, begrepen.
Nou weet ik even niet of of er nog een rs485 beschikbaar is op de esp. En anders een 2e gebruiken, kosten de kop ook niet.
Ja, dan wordt dat twee ESP32, één voor de Amber en één voor de Eastron(s). Dank je wel.

Maar wat bedoel je met "rs485 beschikbaar op de esp"? Is er niet extra hardware nodig, MAX485, level shifters en zo? Voor de benodigde hardware zou het erg handig zijn om wat tips te hebben over wat je moet kopen en hoe je deze moet aansluiten. Dit is waar ik me momenteel een beetje verloren voel.

Is er echt nergens een kant-en-klare Modbus-uitleesoplossing verkrijgbaar die ik gewoon bovenop een ESP32 of zo kan plaatsen?

[ Voor 7% gewijzigd door argafal op 10-10-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
argafal schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

Ah, ik snap het! ja, begrepen.

[...]

Ja, dan wordt dat twee ESP32, één voor de Amber en één voor de Eastron(s). Dank je wel.

Maar wat bedoel je met "rs485 beschikbaar op de esp"? Is er niet extra hardware nodig, MAX485, level shifters en zo? Voor de benodigde hardware zou het erg handig zijn om wat tips te hebben over wat je moet kopen en hoe je deze moet aansluiten. Dit is waar ik me momenteel een beetje verloren voel.

Is er echt nergens een kant-en-klare Modbus-uitleesoplossing verkrijgbaar die ik gewoon bovenop een ESP32 of zo kan plaatsen?
Moet zelf ook nog even uitzoeken wat er aan extra hardware nodig is. RS485 is de onderliggende busstructuur voor o.a modbus.
Wordt overigens door heel veel protocolen gebruikt. Bijv. Bacnet, KNX, sommige alarm systemen. Om maar even een aantal te noemen.

Sommige controllers hebben dit standaard aan boord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
@argafal Wij hebben hier thuis een PCBtje gemaakt waar de juiste onderdelen op zitten en waar een ESP op geprikt zit.
Ik moet even kijken of ik hier nog een kale PCB en de chips heb, dan kan ik die wel verzorgen voor je voor een kleine vergoeding voor de materialen.

[ Voor 9% gewijzigd door leejoow op 11-10-2023 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
@leejoow Dat zou geweldig zijn, ja. Dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:09
@leejoow ik zou ook graag zo'n setje willen. Ik vermoed dat er wel meerdere zijn. Misschien kunnen er een aantal in batch gemaakt worden?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik ga hier even naar kijken en overleggen met de baas hier in huis :)
We hebben momenteel wel code, maar die is echt heel lelijk (hij werkt wel) die via een custom component ingeladen kan worden.
Ik kom er op terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
We zijn ook bezig met een V2 van de PCB waarop nog een tweetal relais zitten om de koel- en verwarmcontacten te schakelen (koeling wil ik via HA regelen), een aansluiting voor een drietal temperatuursensoren en een pulsteller voor een watermeter (ik heb een watermeter in mijn tapwater leiding gezet om te bepalen hoeveel liter we verbruikt hebben na de laatste verwarmcyclus). Hier lopen we nog tegen wat zaken qua modbus aan, dus die komt er ook aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
leejoow schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:42:
We zijn ook bezig met een V2 van de PCB waarop nog een tweetal relais zitten om de koel- en verwarmcontacten te schakelen (koeling wil ik via HA regelen), een aansluiting voor een drietal temperatuursensoren en een pulsteller voor een watermeter (ik heb een watermeter in mijn tapwater leiding gezet om te bepalen hoeveel liter we verbruikt hebben na de laatste verwarmcyclus). Hier lopen we nog tegen wat zaken qua modbus aan, dus die komt er ook aan :)
Ja, dat is een geweldig idee, dat zou een fantastische set zijn. Ik zou zeker geΓ―nteresseerd zijn. Is er een manier om bij te dragen?

Eeen beetje nadenken: je schrijft twee relais, kunnen het er vier zijn? Ik denk aan de twee smart grid-contacten SGA en SGB (plus, zoals je zegt, koeling en verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Over de beschikbare registers: bestaat er een register voor kWh-verbruik elektriciteit? Heb ik daar eigenlijk nog de extra Eastron(s) voor nodig of is dit al ingebouwd in de modbus informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
argafal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Ja, dat is een geweldig idee, dat zou een fantastische set zijn. Ik zou zeker geΓ―nteresseerd zijn. Is er een manier om bij te dragen?

Eeen beetje nadenken: je schrijft twee relais, kunnen het er vier zijn? Ik denk aan de twee smart grid-contacten SGA en SGB (plus, zoals je zegt, koeling en verwarming).
Op dit moment is bijdragen niet echt een optie, we zitten vrij ver in de ontwikkeling. Waar we nu nog tegenaan lopen is dat we bytes lijken kwijt te raken op de print (we hebben nu een anders RS485 chip gebruikt dan eerst) of in de ESP code. Het is nogal een stuk lelijke code ;) Hij werkte goed, maar nu we allemaal andere dingen erbij geprikt hebben werkt het niet helemaal goed meer.

De twee extra relais zal ik eens navragen, zal denk ik vooral iets met de kosten gaan doen. IO pinnen hebben we nog genoeg op de ESP (hij draait op een ESP32).
argafal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:53:
Over de beschikbare registers: bestaat er een register voor kWh-verbruik elektriciteit? Heb ik daar eigenlijk nog de extra Eastron(s) voor nodig of is dit al ingebouwd in de modbus informatie?
Die zijn we niet tegengekomen, maar nog niet alle registers heb ik duidelijk. De status van de pompen, kleppen en temperaturen heb ik wel. Het stroomverbruik meet ik met een wifi energiemeter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
leejoow schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:19:
@argafal Wij hebben hier thuis een PCBtje gemaakt waar de juiste onderdelen op zitten en waar een ESP op geprikt zit.
Ik moet even kijken of ik hier nog een kale PCB en de chips heb, dan kan ik die wel verzorgen voor je voor een kleine vergoeding voor de materialen.
Heb je er aan apart PCB ontwerp voor gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
leejoow schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Op dit moment is bijdragen niet echt een optie, we zitten vrij ver in de ontwikkeling. Waar we nu nog tegenaan lopen is dat we bytes lijken kwijt te raken op de print (we hebben nu een anders RS485 chip gebruikt dan eerst) of in de ESP code. Het is nogal een stuk lelijke code ;) Hij werkte goed, maar nu we allemaal andere dingen erbij geprikt hebben werkt het niet helemaal goed meer.
"Bytes lijken kwijt te raken" doet me denken aan die twee YouTube-filmpjes die ik gisteren heb bekeken:
YouTube: TUTORIAL: How to make MODBUS work with ESP32 - Arduino - RS485 - Part 1
YouTube: TUTORIAL: How to make MODBUS work with ESP32 - Arduino - RS485 - Part 2
Waarschijnlijk helemaal niets gerelateerd aan uw probleem, maar ik dacht dat ik ze erop moest wijzen voor het geval ze nuttig zijn.
De twee extra relais zal ik eens navragen, zal denk ik vooral iets met de kosten gaan doen. IO pinnen hebben we nog genoeg op de ESP (hij draait op een ESP32).
Dat zou zo mooi zijn als dat mogelijk is, alles in een.
Die zijn we niet tegengekomen, maar nog niet alle registers heb ik duidelijk. De status van de pompen, kleppen en temperaturen heb ik wel. Het stroomverbruik meet ik met een wifi energiemeter in de meterkast.
Snap ik. En wie weet zijn er misschien subtiele verschillen met de registers van de Amber. Ik kijk er naar uit om het te proberen. Voorlopig zal ik even afwachten of je inderdaad toevallig een extra stukje modbus-hardware over hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
bommer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:01:
[...]

Heb je er aan apart PCB ontwerp voor gemaakt?
Yes

V1 (zoals je ziet vrijwel geen componenten en met een ESP erop geklikt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuQBymLh6cjzgglODtJBR4Al-Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITVDlLP7FqMVLWkJj9fV4lIu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de V2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBWBlffUWp30tDcPDOuqrKqLmtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMjY64ailbhXqywqFEX75Nh6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
leejoow schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

Yes

V1 (zoals je ziet vrijwel geen componenten en met een ESP erop geklikt)
[Afbeelding]

Dit is de V2:
[Afbeelding]
Versie 1 is alleen de modbus en in versie 2 heb je ook relais toegevoegd voor het schakelen van warmte/koudevraag.

Alleen begrijp ik uit eerdere post dat je nog wat issues hebt met versie 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
bommer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Versie 1 is alleen de modbus en in versie 2 heb je ook relais toegevoegd voor het schakelen van warmte/koudevraag.

Alleen begrijp ik uit eerdere post dat je nog wat issues hebt met versie 2?
Klopt, bij V2 zitten relais, temp sensoren en een pulsteller. Het probleem waar we tegenaan lopen is dat als we de software van de V1 op de V2 zetten lang niet alle berichten correct binnenkomen. We zijn nog aan het uitzoeken wat het is. De datapakketten komen op de scope wel gewoon netjes op de chip binnen (zou heel raar zijn als dat opeens anders is), maar als we alle bytes loggen op de ESP lijkt het erop dat de pakketjes niet de juiste lengte hebben. Ergens gaat er iets mis, wellicht een buffer die niet snel genoeg leeggehaald wordt of iets dergelijks.
Maar er liggen een stapel projecten, en de prio wisselt nog al eens ;) Nu we het hier zo over hebben begint het weer te kriebelen om deze weer op te gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-04 05:51
leejoow schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Klopt, bij V2 zitten relais, temp sensoren en een pulsteller. Het probleem waar we tegenaan lopen is dat als we de software van de V1 op de V2 zetten lang niet alle berichten correct binnenkomen. We zijn nog aan het uitzoeken wat het is. De datapakketten komen op de scope wel gewoon netjes op de chip binnen (zou heel raar zijn als dat opeens anders is), maar als we alle bytes loggen op de ESP lijkt het erop dat de pakketjes niet de juiste lengte hebben. Ergens gaat er iets mis, wellicht een buffer die niet snel genoeg leeggehaald wordt of iets dergelijks.
Maar er liggen een stapel projecten, en de prio wisselt nog al eens ;) Nu we het hier zo over hebben begint het weer te kriebelen om deze weer op te gaan pakken.
Ik heb een Amber, voor nu enige wat ik zou willen is hem uitlezen voor waardes in Home Assistent (bv tapwater).

Een V1 board zou voor mij al afdoende zijn, ESP's heb ik wel liggen.
Zag op de github dat de yaml ook niet ingevuld was, ik kan dus zelf nog niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-02 22:23
Daros schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Ik heb een Amber, voor nu enige wat ik zou willen is hem uitlezen voor waardes in Home Assistent (bv tapwater).

Een V1 board zou voor mij al afdoende zijn, ESP's heb ik wel liggen.
Zag op de github dat de yaml ook niet ingevuld was, ik kan dus zelf nog niet testen.
Had hetzelfde, keek op Github, maar zag dat de daalderop.yaml idd helemaal leeg was. Ik heb hier ook wel wat ESP32 Dev boardjes liggen en wat UART TTL to RS485 Converter printjes.
Kan ik de modbus gewoon "aftappen" om de Amber voorlopig gewoon uit te lezen en in HA te krijgen? Is het script nog ergens dat je @leejoow dat kan delen? Zou fijn zijn :X

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
@mischa402 @Daros
Ik heb de yaml op mijn github gevuld, let wel op, dit is echt een hele lelijke tijdelijke oplossing :)
Er wordt nog aan betere code geschreven.

En inderdaad, ik heb hem op de stuurcomputer aangesloten parallel over de aansluiting die naar de hardware van de binnenunit gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Even een dubbel check vanuit mijn kant. Op dit moment is de flow nog niet uit te lezen via deze code maar dat het misschien mogelijk is als er meer adressen ontcijferd zijn. Als ik de flow van de warmtepomp wil weten heb ik dus een kamstrup unit er bij nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
De flow komt niet terug, alleen de snelheid van de pomp. Maar dit is meer een PWM waarde dan een daadwerkelijke flow. Voor zover ik kan zien is er geen flowmeter in de unit verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaba
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-10-2023
Impossibl3 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:17:
@leejoow ik zou ook graag zo'n setje willen. Ik vermoed dat er wel meerdere zijn. Misschien kunnen er een aantal in batch gemaakt worden?
Ook ik ben geΓ―nteresseerd :)
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:45
mooie ontwikkeling, vernam al van Bommer over dit project. Inmiddels heb ik hier doos met Amber 120 erin zitten. Ook zeer geintereseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
leejoow schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:19:
De flow komt niet terug, alleen de snelheid van de pomp. Maar dit is meer een PWM waarde dan een daadwerkelijke flow. Voor zover ik kan zien is er geen flowmeter in de unit verwerkt.
Klopt, er zit in de Amber geen flow en/of kWh meters.
Daar voor heb je warmtemeter nodig (bijv. een kamstrup) en losse kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:33:
@mischa402 @Daros
Ik heb de yaml op mijn github gevuld, let wel op, dit is echt een hele lelijke tijdelijke oplossing :)
Er wordt nog aan betere code geschreven.

En inderdaad, ik heb hem op de stuurcomputer aangesloten parallel over de aansluiting die naar de hardware van de binnenunit gaat
@leejoow Bedankt!!

En dan nog even voor de duidelijkheid/zekerheid. Met de configuratie zoals op de foto hieronder moet het lukken? of moet er nog wat extra's tussen, want ik zie in het begin van je post dat er nog een printje tussen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrMc1sD3u_tC-kVcucJL_jtIQHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWb75UaoAYxNGtIF18gr1dkt.jpg?f=fotoalbum_large

En maakt het dan nog uit dat deze aan de stuurcomputer zit (in het deurtje) of er bij gestoken worden waar ze juist vandaan komen (in het vaste gedeelte van de unit)?

En dan nog een andere (domme) vraag, "ik heb alle bestanden nodig vanaf de Github. De daalderop.yaml op ESPhome en de rest als floder in de hoofd directory? Correct?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
bommer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Klopt, er zit in de Amber geen flow en/of kWh meters.
Daar voor heb je warmtemeter nodig (bijv. een kamstrup) en losse kWh meter.
Ik had gehoopt dat het goedkoop kon. Maar ja uiteindelijk eindig je toch met alle toeters en bellen. Ik weet dat ik anders weer dagen zit te denken waarom lees ik het niet uit wetende dat het kan. Dus kom maar door met alle parameters. Nu HA actualiseren voor Grafanda en InfluxDB B-) (en de Amber geleverd krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

@leejoow Bedankt!!

En dan nog even voor de duidelijkheid/zekerheid. Met de configuratie zoals op de foto hieronder moet het lukken? of moet er nog wat extra's tussen, want ik zie in het begin van je post dat er nog een printje tussen zit.

[Afbeelding]

En maakt het dan nog uit dat deze aan de stuurcomputer zit (in het deurtje) of er bij gestoken worden waar ze juist vandaan komen (in het vaste gedeelte van de unit)?

En dan nog een andere (domme) vraag, "ik heb alle bestanden nodig vanaf de Github. De daalderop.yaml op ESPhome en de rest als floder in de hoofd directory? Correct?
Welk modbus printje is dat @mischa402 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
RS485 naar RX-TX TTL 3.3V 5V omvormer module SP3485

Deze hier in de link.
https://domoticx.net/webs...v-omvormer-module-sp3485/

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
[...]

Volgens mij moet dat lukken, het V1 printje is niets anders dan wat componenten rondom een chipje dat aan de ESP zit (ik ben redelijk allergisch voor oplossingen met van die draadjes, en ik ben getrouwd met iemand die als hobby heeft elektronica en om PCB te ontwerpen ;))
Nee, hij moet al het modbus verkeer afluisteren, waar je dat doet is niet relevant
Klopt, dat kan je doen. Je kan ook de code direct van de github trekken door de volgende code in je yaml te zetten. Voordeel is dat bij updates van de code deze gebruikt worden als je de esp update

YAML:
1
2
3
4
external_components:
  - source:
      type: git
      url: https://github.com/leejoow/daalderopesphome

Inmiddels zijn we ook verder met waarom de V2 het niet doet.
Op de uitgang van de RS485 chip zien we het volgende signaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fks4lbv4qJQFcEH2xdcerAWwH7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61x3HARA3NXYZlhUHLXvjKzQ.jpg?f=fotoalbum_large

En op de ingang van de pin van de ESP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IJlHOZy5kK-2r7LOhU0t_reJIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3LwFhkWhhWf0H0ukasz5MuB.jpg?f=fotoalbum_large

We gaan eens kijken of het komt om dat een PCB spoortje te smal is of iets dergelijks waardoor er enorme ruis ontstaat

[ Voor 9% gewijzigd door leejoow op 13-10-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
leejoow schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:14:
Zeker, geen probleem.

De besturingscomputer communiceert via het MODBUS protocol via een RS485 verbinding met de binnen- en buitenunit.
We wilden de communicatie aftappen en niet zelf modbus commando's sturen. We hebben bij de twee communicatiedraden die naar de besturingcomputer lopen twee draden gestoken die naar een RS485 bordje lopen, welke vervolgens met een level shifter van 5V naar 3.3V op de UART van een ESP32 zitten aangesloten.
[Afbeelding][Afbeelding]

Als proof of concept hebben we nu een breadboard bij de binnenunit staan, maar hier gaan we nog een net printje voor ontwerpen en uiteindelijk ook een behuizing voor maken. Waarschijnlijk wordt het een PCB met headers waarop we de ESP32 kunnen prikken en dat de rest van de onderdelen er los op komen.

Ik wil heel graag via ESPHome de ESP32 aan HA koppelen. De volledige infra die dan klaar ligt inclusief over the air programmeren maakt het erg eenvoudig om te ontwikkelen. Daarvoor hebben we een external component gemaakt waarvan de code in de config folder van esphome staat. De code ga ik nog op github zetten.

Het is behoorlijk hard coded: er wordt gekeken of er een function 3 binnenkomt (een dataverzoek) en aan de hand van het adres van het eerste register dat wordt opgevraagd kijken we welke gegevens we binnen krijgen. Deze worden vervolgens via sensoren weer aan HA gegeven. Op dit moment is dat elke keer als er een bericht binnenkomt (wat elke seconde ongeveer is). Wellicht dat we dat nog via een pollingcomponent gaan terugbrengen naar minder vaak. Eerst even kijken hoe dit met de opslag gaat.

Op dit moment ben ik vooral aan het kijken of ik nog verder kan uitvinden wat de overige registeren betekenen die we voorbij zien komen. Alle gegevens die op het scherm staan van de binnenunit kan ik inmiddels tonen (behalve de setpoints), maar ik zou ook nog de sensoren willen hebben of bijvoorbeeld de kamertermostaat een warmtevraag heeft en of we warm water of cv aan het verwarmen zijn.
Gaaf waar je allemaal mee bezig bent. Ik had tijdens de lezing in Tiel begrepen dat het hele modbus verhaal bij Itho op een laag pitje stond. Wel stonden ze open voor suggesties. Misschien kun je wel een of andere samenwerking aangaan? Al dan niet tegen een vergoeding! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
psycho-realm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Gaaf waar je allemaal mee bezig bent. Ik had tijdens de lezing in Tiel begrepen dat het hele modbus verhaal bij Itho op een laag pitje stond. Wel stonden ze open voor suggesties. Misschien kun je wel een of andere samenwerking aangaan? Al dan niet tegen een vergoeding! >:)
Zo me erg tegenvallen als Itho niet een vorm van uitgebreide monitoring beschikbaar stelt. Maar daarom maar goed dat er onafhankelijk ook iets wordt ontwikkeld.
Ik heb inmiddels de hardware besteld om eens te kijken of ik met dit project ook iets voor elkaar krijg.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
@Carboy54 heeft in het Amber forum een screenshot van myheatpump.com gedeeld. Dit is nog schijnbaar in de ontwikkeling. Heb je hier nog updates over gekregen van ze?

@Carboy54 jij zit kort op het vuur. Kun je eens peilen of Itho hier iets mee gaat doen? Wie weet kunnen ze tegen betaling kennis inkopen bij een van deze Tweakers? πŸ˜…
Of misschien is er binnen Itho een medewerker die gepassioneerde Tweakers kan voorzien van technische know-how over de modbus etc.

Ik blijft het volgen. Ik zoek gezien mijn beperkte kennis over dit topic een meer β€œout of the box” oplossing.

Anyway @leejoow , keep up the good work.πŸ™πŸ»

[ Voor 17% gewijzigd door psycho-realm op 19-10-2023 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psycho-realm
hansvk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:15:
[...]
Zo me erg tegenvallen als Itho niet een vorm van uitgebreide monitoring beschikbaar stelt. Maar daarom maar goed dat er onafhankelijk ook iets wordt ontwikkeld.
Ik heb inmiddels de hardware besteld om eens te kijken of ik met dit project ook iets voor elkaar krijg.
In deze tijd verwacht je toch dat ze hier iets mee doen. Hiermee kunnen ze zich ook meer onderscheiden ten opzichte van Panasonic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

psycho-realm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:55:
@Carboy54 heeft in het Amber forum een screenshot van myheatpump.com gedeeld. Dit is nog schijnbaar in de ontwikkeling. Heb je hier nog updates over gekregen van ze?

@Carboy54 jij zit kort op het vuur. Kun je eens peilen of Itho hier iets mee gaat doen? Wie weet kunnen ze tegen betaling kennis inkopen bij een van deze Tweakers? πŸ˜…
Of misschien is er binnen Itho een medewerker die gepassioneerde Tweakers kan voorzien van technische know-how over de modbus etc.

Ik blijft het volgen. Ik zoek gezien mijn beperkte kennis over dit topic een meer β€œout of the box” oplossing.

Anyway, keep up the good work.πŸ™πŸ»
Wordt aan gewerkt verwacht 2024?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psycho-realm
Carboy54 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Wordt aan gewerkt verwacht 2024?
Kun je eens vragen aan een van de account managers of ze een fatsoenlijke toelichting willen geven aan waar ze precies aan werken, features, verwachte release datum etc? Wellicht wel leuk voor hier op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
[...]

@leejoow Bedankt!!

[Afbeelding]

Het printje is besteld, wat zit er rechts is dat een antenne? Heb hier ook nog esp32 en relais liggen, dus ga ook aan de gang om hem in HA te krijgen.

Een pcb design v2 zoals leejoow zou gaaf zijn, zou daar best wat voor over hebben ;) dank voor het delen van de code in ieder geval!!

Bijna zover πŸ˜‚Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfcP-jv0DRlj4cgsEbkkdhvf3a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3si2taRYN8Evrh57Gm6PNN6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mischa402
Hier de korte beschrijving van wat ik gedaan heb. Is geen hogere wiskunde, het is mij ook gelukt ;)

Alle credits voor @leejoow _/-\o_ _/-\o_

En voor alle duidelijkheid, het is uiteraard op eigen risico!

Je moet de bestanden van @leejoow downloaden van Github https://github.com/leejoow/daalderopesphome

Uiteraard moet je ESPhome hebben draaien op HA.
Vervolgens heb je een ESPdev printje nodig en een RS485 to TTL nodig zoals:

ESP32Dev: https://www.benselectroni...om-wifi-en-bluetooth.html
RS485 to TTL converter:https://www.benselectroni...l-to-rs485-converter.html

Vervolgens connect je het ESP32 printje via ESPHome en laad je de software er op en geef je het de naam daalderop.

Als je het printje in de HA heb, zet kopieer je vanuit de "daalderop.yaml" die je gedownload hebt van Github vanaf --> "uart:" en dit plak je in je eigen "daalderop.yaml". Eventueel kun je het gedeelte "logger:" ook in je eigen ".yaml" plakken. de status LED hoeft niet.

De overige 4 bestanden moet je in de onderstaande folderstructuur in HA zetten, Je moet dus zelf een nieuwe folder "custom_components" maken en daarin de een folder "daalderop":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3aTHVlNtqnMQy0KcMtZvrODcYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qSL2YJVqzGGytPCBhVulnCdX.png?f=user_large

De voeding (VCC) van het rs485 to TTL printje zit op de 5V pin van het ESP32 printje en de aarde (GND) op de GND van het ESP32 printje.
De RX uitgang op zit op pin 32 van het ESP printje, zoals ook in de "daalderop.yaml" staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8ehpuNaPh06-5-DTUQgXC-olSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUBNmlArQNKgt7U3mkZewDjs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfpJYadWZ1CVuJ7r1OewfY5TR4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWOVzmDIPxBCtQynC93DT8vS.jpg?f=fotoalbum_large

De A en de B van de modubs worden met de A en B verbonden in de regelunit. Zet eerst de automaat in de regelunit uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trXSayfL2JO3KqejW4F6S9bGkkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8qJyuoXyo9Ix1I9o8PuDTS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FrjOJhF15Qrr7aKNPHyscv63Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tox8ln7U132tOin66pVinkyI.jpg?f=fotoalbum_large

Als het goed is krijg je deze waarden allemaal binnen. Jammer genoeg nog niet de setpoints.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7_u5c7D2a1qxgpqKNQNs1xcZAA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LtJrfFmnlGWj0GpiYkLQHGQl.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk hebben jullie er iets aan. :)

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Nice, fijn om te zien :)

Zoals eerder gemeld ben ik hier bezig met een stukje hardware ontwikkeling om het wat makkelijker te maken. We zijn een uitgebreidere print aan het ontwikkelen om wat sensoren en relais rondom de warmtepomp ook aan te kunnen sluiten. Hierbij loopt mijn man momenteel tegen een probleem aan dat de bytes in de gebruikte ESP niet lekker binnen komen (alsof de buffer niet snel genoeg gelezen kan worden).
Ik hoop dat we hier snel een oplossing voor hebben en dan laat ik van me horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:26:
Nice, fijn om te zien :)

Zoals eerder gemeld ben ik hier bezig met een stukje hardware ontwikkeling om het wat makkelijker te maken. We zijn een uitgebreidere print aan het ontwikkelen om wat sensoren en relais rondom de warmtepomp ook aan te kunnen sluiten. Hierbij loopt mijn man momenteel tegen een probleem aan dat de bytes in de gebruikte ESP niet lekker binnen komen (alsof de buffer niet snel genoeg gelezen kan worden).
Ik hoop dat we hier snel een oplossing voor hebben en dan laat ik van me horen :)
Top! Ik ben benieuwd :)

Zou ook mooi zijn als de setpoints te zien zouden zijn, maar dit is al zo fijn _/-\o_

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
mischa402 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:48:
Hier de korte beschrijving van wat ik gedaan heb. Is geen hogere wiskunde, het is mij ook gelukt ;)

Je moet de bestanden van @leejoow downloaden van Github https://github.com/leejoow/daalderopesphome

Vervolgens connect je het ESP32 printje via ESPHome en laad je de software er op en geef je het de naam daalderop.

Als je het printje in de HA heb, zet kopieer je vanuit de "daalderop.yaml" die je gedownload hebt van Github vanaf --> "uart:" en dit plak je in je eigen "daalderop.yaml". Eventueel kun je het gedeelte "logger:" ook in je eigen ".yaml" plakken. de status LED hoeft niet.

De overige 4 bestanden moet je in de onderstaande folderstructuur in HA zetten, Je moet dus zelf een nieuwe folder "custom_components" maken en daarin de een folder "daalderop":
[Afbeelding]

De voeding (VCC) van het rs485 to TTL printje zit op de 5V pin van het ESP32 printje en de aarde (GND) op de GND van het ESP32 printje.
De RX uitgang op zit op pin 32 van het ESP printje, zoals ook in de "daalderop.yaml" staat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De A en de B van de modubs worden met de A en B verbonden in de regelunit. Zet eerst de automaat in de regelunit uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als het goed is krijg je deze waarden allemaal binnen. Jammer genoeg nog niet de setpoints.
[Afbeelding]

Goed bezig, dank voor de detail beschrijving verhelderd inderdaad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@mischa402
Zekers!!! heel fijn even ook de detailstappen! Had het printje al besteld, dit scheelt weer uitzoektijd.
Dit gaat zeker lukken! many thanks!!! Al zin om het dashboard te bouwen ;)

@leejoow
Zag je beeld als van je oscilloscoop :) Lastig om te achterhalen waar de oorzaken zitten, respect gaat mij de pet enigszins wel te boven. Ooit EasyEDA gedownload voor een wild idee op een hydroponics aan te gaan sturen, ooit zal de dag vast komen dat ik een eigen pcb'tje maak

Wil ook graag een aantal relais aansturen t.b.v. aan/uit warmtevraag signaal en koud of warm stand.
Zal niet zo mooi worden als.... voor nu als het eerst maar goed functioneel werkt.

Opgelucht nu dit zo te horen, aangezien Itho dit op een iets langere baan heeft gezet...
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

Zeker, maakt het een stuk makkelijker om te installeren. Mijn bestelde hardware komt hopelijk volgende week binnen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
mischa402 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Zou ook mooi zijn als de setpoints te zien zouden zijn, maar dit is al zo fijn _/-\o_
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar over de modbus gaan alleen de signalen voor de verschillende kleppen, pompen en compresoren. Alle logica en berekeningen vinden plaats in de computer en worden voor zover ik heb kunnen vinden ook niet uitgestuurd. Ik ben wel benieuwd of iemand een keer kan uitpuzzelen wat voor logica er gebruikt wordt voor de setpoint berekening met de vijf punten die je kan invoeren. Dan zouden we die natuurlijk wel over kunnen nemen en alsnog berekenen :) @Carboy54 zou jij hier eens achteraan kunnen gaan?

Probleem met de PCB zit overigens niet in wat de scope liet zien: we zaten op de verkeerde pin te meten 8)7
We zien dat er echt bytes niet binnen lijken te komen als we de UART logging aanzetten. Het is echt heel wazig. Er zit een ESP32-WROVER op het bordje omdat deze door JLCPCB er opgezet kan worden, wellicht dat daar nog een probleem zit... Mocht iemand een ingeving hebben: op Discord hebben we een thread gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb deze nog liggen. Daar moet het ook mee kunnen toch?

https://www.benselectronics.nl/max485-ttl-rs485.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Daros schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Ik heb deze nog liggen. Daar moet het ook mee kunnen toch?

https://www.benselectronics.nl/max485-ttl-rs485.html
Zou wel moeten kunnen, maar ik ben geen kenner. Ik weet wel dat er een opmerking bij staat, maar weet verder niet hoe en wat je daar voor zou moeten doen of aanpassen.

Deze opmerking:
Let op:Β  Bij deze module moet men de RE/DE van de max485 chip aansturen dmv een microcontroller (geen automatische RE/DE regeling)

Wellicht dat anderen hier meer thuis in zijn.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Iemand een idee of het met dit "RS485 rx tx" printje ook zou werken op een Raspberry PI?

Waarom vraag je dan af, dan kan ik mogelijk filteren met Node Red en dan omzetten naar KNX.
Dat kan via HA ook, maar dan heb ik een dubbele omzetting.

Ik heb mijn hele regeling op/met KNX gemaakt, dat wil ik graag zou houden.
Kan in mijn KNX visualisatie ook een grafische weergave maken en deze als paneel weer in HA integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:48:
Iemand een idee of het met dit "RS485 rx tx" printje ook zou werken op een Raspberry PI?

Waarom vraag je dan af, dan kan ik mogelijk filteren met Node Red en dan omzetten naar KNX.
Dat kan via HA ook, maar dan heb ik een dubbele omzetting.

Ik heb mijn hele regeling op/met KNX gemaakt, dat wil ik graag zou houden.
Kan in mijn KNX visualisatie ook een grafische weergave maken en deze als paneel weer in HA integreren.
Had je graag geholpen, maar helaas ;(

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
mischa402 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:33:
[...]

Deze opmerking:
Let op:Β  Bij deze module moet men de RE/DE van de max485 chip aansturen dmv een microcontroller (geen automatische RE/DE regeling)

Wellicht dat anderen hier meer thuis in zijn.
Ik zou verwachten dat je dan continu de RE hoog moet houden om het ontvangen actief te houden. Dat is ook wat ik doe op mijn V1 bordje. En dan de DE laag zodat hij geen data gaat sturen. Ik kan hier zo snel geen datasheet van het bordje vinden, maar daar zou je het in moeten vinden. Je hoeft in elk geval niet tussen ontvangen en zenden te schakelen omdat je alleen maar gaat ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
leejoow schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Ik zou verwachten dat je dan continu de RE hoog moet houden om het ontvangen actief te houden. Dat is ook wat ik doe op mijn V1 bordje. En dan de DE laag zodat hij geen data gaat sturen. Ik kan hier zo snel geen datasheet van het bordje vinden, maar daar zou je het in moeten vinden. Je hoeft in elk geval niet tussen ontvangen en zenden te schakelen omdat je alleen maar gaat ontvangen.
Het was even uitzoeken maar hij werkt. Uiteindelijk di re en ro aangesloten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mischa402
Heb voorlopig een schmatische weergave van de warmtepomp in HA. :)

Moet nog wat bijgeschaafd worden, maar begin is er.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6GBMM58RmWJFhrWaH9NlWyek9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pgt5ld12ETkrzvZbStBGA8AS.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
mischa402 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:20:
Heb voorlopig een schmatische weergave van de warmtepomp in HA. :)

Moet nog wat bijgeschaafd worden, maar begin is er.

[Afbeelding]
Dat ziet er gaaf uit.
Zou je de view willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Daros schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Dat ziet er gaaf uit.
Zou je de view willen delen?
Zeker, maar bedoel je de onderliggende afbeelding? Wordt wel ergens morgen of zo. Moet nog een beetje aangepast worden.

[ Voor 13% gewijzigd door mischa402 op 21-10-2023 22:39 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
Mooie ontwikkeling.

Wij hebben al een poosje een HP-S 110 draaien, maar nooit echt uitleesmogelijkheden gevonden.
Nu lijkt het met deze oplossing toch nog mogelijk te worden.

Ik hou dit draadje met veel interesse in de gaten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Momenteel wordt er even gewerkt aan een MBus print, deze is zo goed als klaar om voor productie te worden weggestuurd. Het is inmiddels de vierde versie, dus hoop dat hij nu wel goed is :P

Daarna gaan we verder aan de gang met de Modbus V2, daar zit ik persoonlijk meer op te wachten, maar de echtgenoot wil niet alles tegelijk doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
@Daros Ik weet niet of het zo lukt om de view te delen. Uteraard is dit sowieso voor mijn situatie dus zonder SWW ed. Dit is een iets aangepaste versie t.o.v. gisteren. Is "nog" niet met dynamisch kleurende symbolen.

Als ik het niet goed gedeeld hoor ik graag hoe ik het wel op de juiste manier moet delen 8)7 Het zou in ieder geval een transparante png moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfeEOUhunOi-B7aIbxfutw-ICbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9DZWA0WUooh1WQMYf3ng6j1.png?f=fotoalbum_large

Hij ziet er bij mij nu zo uit. Ik ben er nog niet achter hoe ik de labels wat groter kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zEMdIkKi_oQWLUzXIcnhb48gTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kRuI3KcmmiugdfJRCcVnpnPI.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik vroeg mij nog af aangezien ik maar 1x het amperage zie. Is ook het amperage van het backup element bekend of niet? Opzich zou je dan als die bekend is (of altijd 3,7 kW) de COP kunnen berekenen van je unit op basis van je voltage volgens de P1 poort en het gebruikte amperage van de buiten unit. Je mist hier en daar dan wat gebruikte vermogen wellicht maar voor een eerste indicatie prima. Scheelt een kWh meter installeren namelijk 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Amperage van het backup element is voor zover ik weet niet bekend. Bij een HP-S 95 in elk geval niet. Er wordt enke een relais aangestuurd (waar ik het register nog niet van gevonden heb) om het element in te schakelen. Vervolgens is dat ding wel gewoon een bepaald vermogen (in mijn geval 6kW geloof ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
mischa402 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:50:
Hij ziet er bij mij nu zo uit. Ik ben er nog niet achter hoe ik de labels wat groter kan krijgen.
Ziet er al netjes uit! Waarmee heb je de afbeelding gemaakt?

Het formaat van de labels is voor zover ik kan vinden in de documentatie niet aan te passen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:39:
[...]

Het formaat van de labels is voor zover ik kan vinden in de documentatie niet aan te passen helaas.
Een schermafdruk vanuit de manual van Itho Daalderop, deze een beetje aangepast in Photoshop naar mijn situatie.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
mischa402 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:50:
@Daros Ik weet niet of het zo lukt om de view te delen. Uteraard is dit sowieso voor mijn situatie dus zonder SWW ed. Dit is een iets aangepaste versie t.o.v. gisteren. Is "nog" niet met dynamisch kleurende symbolen.

Als ik het niet goed gedeeld hoor ik graag hoe ik het wel op de juiste manier moet delen 8)7 Het zou in ieder geval een transparante png moeten zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook de YAML config? Dus dat je aangeeft waar welke sensor staat? Heb zelf nog nooit een eigen view zoals dit gemaakt vandaar de vraag.
Ziet er wel gaaf uit hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Het is wel niet de view van @mischa402, maar wellicht heb je hier iets aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
type: picture-elements
elements:
  - type: state-label
    entity: sensor.daalderop_indoor_coil_temperature
    style:
      top: 5%
      left: 22%
    entity: sensor.daalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature
    style:
      top: 21%
      left: 12%
    entity: sensor.daalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature
    style:
      top: 21%
      left: 30%
    entity: sensor.daalderop_high_pressure
    style:
      top: 6%
      left: 50%
    entity: sensor.daalderop_discharge_temperature
    style:
      top: 9%
    entity: sensor.daalderop_low_pressure
    style:
      top: 16%
    entity: sensor.daalderop_suction_temperature
    style:
      top: 19%
    entity: sensor.daalderop_outdoor_coil_temperature
    style:
      left: 80%
    entity: sensor.daalderop_compressor_working_speed_actual
    style:
      top: 23%
      left: 87%
    entity: sensor.daalderop_outdoor_fan_1_actual
    style:
      top: 30%
      left: 87%
    entity: sensor.daalderop_outside_temperature
    style:
      top: 38%
    entity: sensor.daalderop_outdoor_voltage
    style:
      top: 41%
    entity: sensor.daalderop_outdoor_current
    style:
      top: 44%
    entity: sensor.daalderop_cooling_heating_temperature
    style:
      top: 53%
      left: 65%
    entity: sensor.daalderop_sanitary_hot_water_temperature
    style:
      top: 84%
      left: 48%
    entity: sensor.warmte_meter_mbus_flow
    style:
      top: 40%
      left: 5%
      rotate: 270deg
  - type: image
    entity: binary_sensor.daalderop_internal_pump_active
    style:
      top: 30%
      left: 12.3%
    state_image:
      'on': https://xxx.duckdns.org:8123/local/daalderop/pump_up_active.png
      'off': https://xxx.duckdns.org:8123/local/daalderop/pump_up_inactive.png
    entity: sensor.daalderop_three_way_valve_text
    style:
      top: 30.5%
      left: 29%
    state_image:
      Tapwater: >-
        https://xxx.duckdns.org:8123/local/daalderop/three_way_valve_left.png
      Verwarming: >-
        https://xxx.duckdns.org:8123/local/daalderop/three_way_valve_down.png
    entity: binary_sensor.daalderop_heating_switch
    style:
      left: 7%
    state_image:
      'on': https://xxx.duckdns.org:8123/local/daalderop/flame_active.png
      'off': https://xxx.duckdns.org:8123/local/daalderop/flame_inactive.png
image: https://xxx.duckdns.org:8123/local/daalderop/verwarming.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Daros schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:27:
[...]

Heb je ook de YAML config? Dus dat je aangeeft waar welke sensor staat? Heb zelf nog nooit een eigen view zoals dit gemaakt vandaar de vraag.
Ziet er wel gaaf uit hoor!
Uiteraard!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZUMqBCtd7wONevoT4l6-ZcAxMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hkDgWYZ3dOIHroip6dvSnjNa.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
type: picture-elements
elements:
    entity: sensor.daalderop_daalderop_compressor_working_speed_actual
    style:
      top: 12%
      left: 78%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_outdoor_current
    style:
      top: 6%
      left: 78%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_discharge_temperature
    style:
      top: 27%
      left: 64%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_high_pressure
    style:
      top: 33%
      left: 64%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_suction_temperature
    style:
      top: 27%
      left: 86%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_low_pressure
    style:
      top: 33%
      left: 86%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_outdoor_coil_temperature
    style:
      top: 59%
      left: 81%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_indoor_coil_temperature
    style:
      top: 70%
      left: 72%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_outside_temperature
    style:
      left: 91%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_temp_in
    style:
      top: 37%
      left: 25%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_cooling_heating_temperature
    prefix: 'Tc  '
    style:
      top: 37%
      left: 38%
    entity: sensor.act_stooklijn
    prefix: 'Actuele stooklijn  '
    style:
      top: 31%
      left: 31%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_inside_temperature
    style:
      left: 8%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_temp_out
    style:
      top: 80%
      left: 25%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_flow
    style:
      top: 80%
      left: 11%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_power
    style:
      top: 58%
      left: 32%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_temp_difference
    prefix: 'dT '
    style:
      top: 71%
      left: 28%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature
    style:
      top: 46%
      left: 57%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature
    style:
      left: 57%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_outdoor_fan_1_actual
    style:
      left: 95%
    entity: binary_sensor.daalderop_daalderop_internal_pump_active
    style:
      top: 83%
      left: 48%
    entity: sensor.warmtepomp_vermogen_verbruik
    prefix: 'Opgenomen verm. '
    style:
      top: 95%
      left: 75%
    entity: sensor.cop_warmtepomp_berekend
    style:
      top: 95%
      left: 35%
image: local/image/WarmtepompSchema_2.png

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:41:
[...]
. Ik ben wel benieuwd of iemand een keer kan uitpuzzelen wat voor logica er gebruikt wordt voor de setpoint berekening met de vijf punten die je kan invoeren. Dan zouden we die natuurlijk wel over kunnen nemen en alsnog berekenen :) @Carboy54 zou jij hier eens achteraan kunnen gaan?
Wat bedoel je met "logica", want ik heb zelf inmiddels wel de stooklijn in HA. Maar ik moet dan wel alle 5 punten van de buitentemperatuur en stooklijn manual invoeren in HA. Wanneer ik de punten aanpas wordt de stooklijn automatisch berekend. Het zit er net in dus je ziet nog niet veel veranderen aan de stooklijn ;) , maar als het goed is zal deze meeveranderen aan de hand van de buitentemperatuur.

Wanneer je zelf de stooklijn aan past in de regelmodule moet je de instellingen uiteraard ook in HA zelf even updaten,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfbMxTDf9UKOYk2lRr4R0wuMFUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/655xQVrzCyK4SSsYusuVEFdd.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
mischa402 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

Wat bedoel je met "logica", want ik heb zelf inmiddels wel de stooklijn in HA. Maar ik moet dan wel alle 5 punten van de buitentemperatuur en stooklijn manual invoeren in HA. Wanneer ik de punten aanpas wordt de stooklijn automatisch berekend. Het zit er net in dus je ziet nog niet veel veranderen aan de stooklijn ;) , maar als het goed is zal deze meeveranderen aan de hand van de buitentemperatuur.

Wanneer je zelf de stooklijn aan past in de regelmodule moet je de instellingen uiteraard ook in HA zelf even updaten,

[Afbeelding]
Hoe inter- of extrapoleer je de punten? Bij een lineaire configuratie geloof ik het wel, maar bij jou is hij ook niet lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Hoe inter- of extrapoleer je de punten? Bij een lineaire configuratie geloof ik het wel, maar bij jou is hij ook niet lineair.
Het zijn voorzover ik kan zien 5 punten en 4 lineaire lijnen. Dus bereken van alle vier de lijnen de a en de b. Deze kies ik vervolgens met een IF functie in HA aan de hand van de buitentemperatuur.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
En wat als je buiten de 5 punten komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:02:
En wat als je buiten de 5 punten komt?
Ik ben er voor nu vanuit gegaan dat dat ook de grensen zijn. Dus (in mijn situatie) buiten > 20C = stooklijn 25C.
En buiten < -10C = stooklijn 40C.

Wanneer het buiten > 20C is gaat hij sowieso niet meer verwarmen.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Dat is ook wel waar natuurlijk :)
Ik zal mijn waardes eens in een Excelletje gooien en kijken of ik op hetzelfde uitkom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:16:
Dat is ook wel waar natuurlijk :)
Ik zal mijn waardes eens in een Excelletje gooien en kijken of ik op hetzelfde uitkom
Ik kan uiteraard de verschillende stukjes code delen hoor. Ik heb:

5 "Numeriek aanmaken" aangemaakt voor de buitentemperatuurpunten (1 koudste buitentemperatuur, 5 warmtste buiten temperatuur)
5 "Numeriek aanmaken" aangemaakt voor de stooklijnpunten (1 hoogste aanvoertemperatuur, 5 laagste aanvoertemperatuur)
4 Template -> sensor" aangemaakt voor de richtingscoefficienten (a)
code:
1
2
3
4
5
{% set stk1 = states('input_number.stooklijn_1') | float %}
{% set stk2 = states('input_number.stooklijn_2') | float %}
{% set buit1 = states('input_number.buitentemp_1') | float %}
{% set buit2 = states('input_number.buitentemp_2') | float %}
{{ (stk2 - stk1) / (buit2 - buit1) | float }}

4 Template -> sensor" aangemaakt voor de snijpunten door 0 (b)
code:
1
2
3
4
{% set stk = states('input_number.stooklijn_1') | float %}
{% set buit = states('input_number.buitentemp_1') | float %}
{% set rc = states('sensor.rc_1') | float %}
{{ (stk - (rc * buit)) | float }}

1 Template -> sensor" aangemaakt voor de actuele stooklijn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
{% set stk1 = states('input_number.stooklijn_1') | float %}
{% set stk5 = states('input_number.stooklijn_5') | float %}
{% set buit1 = states('input_number.buitentemp_1') | float %}
{% set buit2 = states('input_number.buitentemp_2') | float %}
{% set buit3 = states('input_number.buitentemp_3') | float %}
{% set buit4 = states('input_number.buitentemp_4') | float %}
{% set buit5 = states('input_number.buitentemp_5') | float %}
{% set RC_1 = states('sensor.rc_1') | float %}
{% set RC_2 = states('sensor.rc_2') | float %}
{% set RC_3 = states('sensor.rc_3') | float %}
{% set RC_4 = states('sensor.rc_4') | float %}
{% set SP_1 = states('sensor.sp_1') | float %}
{% set SP_2 = states('sensor.sp_2') | float %}
{% set SP_3 = states('sensor.sp_3') | float %}
{% set SP_4 = states('sensor.sp_4') | float %}
{% set act_buiten = states('sensor.daalderop_daalderop_outside_temperature') | float %}

{% if act_buiten > buit5 %}
  {{ stk5 | round(2) }}
{% else %}
  {% if act_buiten <= buit5 and act_buiten > buit4 %}
    {{ (RC_4 * act_buiten + SP_4) | round(2) }}
  {% else %}
    {% if act_buiten <= buit4 and act_buiten > buit5 %}
      {{ (RC_3 * act_buiten + SP_3) | round(2) }}
    {% else %}
      {% if act_buiten <= buit3 and act_buiten > buit2 %}
        {{ (RC_2 * act_buiten + SP_2) | round(2) }}
      {% else %}
        {% if act_buiten <= buit2 and act_buiten > buit1 %}
          {{ (RC_1 * act_buiten + SP_1) | round(2) }}
        {% else %}
          {% if act_buiten <= buit1 %}
            {{ stk1 | round(2) }}
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% endif %}
    {% endif %}
  {% endif %}
{% endif %}

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• logitechi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-04 12:02
leejoow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:39:
[...]

De labels kan je aanpassen door: transform toe te voegen.

style:
transform: scale(2,2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
logitechi schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

De labels kan je aanpassen door: transform toe te voegen.

style:
transform: scale(2,2)
Meteen nog even verder gezocht, maar er kan nog wel meer ingesteld worden :) dus voor de liefhebbers (en weillicht is dit uiteraard niet alles.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
style:
      top: 50%
      left: 5%
      color: rgb(255,255,255)
      font-family: Quicksand
      font-size: 120%
      font-weight: bold
      transform: rotate(0deg)
      background-color: rgba(0,0,0,.0)
      border-radius: 50%
      text-align: center

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Voor de mensen die de stooklijn eenvoudig willen copy/pasten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
input_number:
  daalderop_buiten_temp1:
    name: Buitentemperatuur 1
    initial: 0
    min: -40
    max: 20
    step: 1
    mode: box
  daalderop_buiten_temp2:
    name: Buitentemperatuur 2
  daalderop_buiten_temp3:
    name: Buitentemperatuur 3
  daalderop_buiten_temp4:
    name: Buitentemperatuur 4
  daalderop_buiten_temp5:
    name: Buitentemperatuur 5
  daalderop_stooklijn_temp1:
    name: Stooklijn 1
    initial: 20
    min: 20
    max: 40
  daalderop_stooklijn_temp2:
    name: Stooklijn 2
  daalderop_stooklijn_temp3:
    name: Stooklijn 3
  daalderop_stooklijn_temp4:
    name: Stooklijn 4
  daalderop_stooklijn_temp5:
    name: Stooklijn 5

template:
  - sensor:
    - name: "daalderop_rc1"
      state: >
        {% set stk1 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp1') | float %}
        {% set stk2 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp2') | float %}
        {% set buit1 = states('input_number.daalderop_buiten_temp1') | float %}
        {% set buit2 = states('input_number.daalderop_buiten_temp2') | float %}
    - name: "daalderop_rc2"
        {% set stk1 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp2') | float %}
        {% set stk2 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp3') | float %}
        {% set buit1 = states('input_number.daalderop_buiten_temp2') | float %}
        {% set buit2 = states('input_number.daalderop_buiten_temp3') | float %}
    - name: "daalderop_rc3"
        {% set stk1 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp3') | float %}
        {% set stk2 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp4') | float %}
        {% set buit1 = states('input_number.daalderop_buiten_temp3') | float %}
        {% set buit2 = states('input_number.daalderop_buiten_temp4') | float %}
    - name: "daalderop_rc4"
        {% set stk1 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp4') | float %}
        {% set stk2 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp5') | float %}
        {% set buit1 = states('input_number.daalderop_buiten_temp4') | float %}
        {% set buit2 = states('input_number.daalderop_buiten_temp5') | float %}
    - name: "daalderop_sp1"
        {% set stk = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp1') | float %}
        {% set buit = states('input_number.daalderop_buiten_temp1') | float %}
        {% set rc = states('sensor.daalderop_rc1') | float %}
    - name: "daalderop_sp2"
        {% set stk = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp2') | float %}
        {% set buit = states('input_number.daalderop_buiten_temp2') | float %}
        {% set rc = states('sensor.daalderop_rc2') | float %}
    - name: "daalderop_sp3"
        {% set stk = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp3') | float %}
        {% set buit = states('input_number.daalderop_buiten_temp3') | float %}
        {% set rc = states('sensor.daalderop_rc3') | float %}
    - name: "daalderop_sp4"
        {% set stk = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp4') | float %}
        {% set buit = states('input_number.daalderop_buiten_temp4') | float %}
        {% set rc = states('sensor.daalderop_rc4') | float %}
    - name: "daalderop_stooklijn"
        {% set stk5 = states('input_number.daalderop_stooklijn_temp5') | float %}
        {% set buit3 = states('input_number.daalderop_buiten_temp3') | float %}
        {% set buit4 = states('input_number.daalderop_buiten_temp4') | float %}
        {% set buit5 = states('input_number.daalderop_buiten_temp5') | float %}
        {% set RC_1 = states('sensor.daalderop_rc1') | float %}
        {% set RC_2 = states('sensor.daalderop_rc2') | float %}
        {% set RC_3 = states('sensor.daalderop_rc3') | float %}
        {% set RC_4 = states('sensor.daalderop_rc4') | float %}
        {% set SP_1 = states('sensor.daalderop_sp1') | float %}
        {% set SP_2 = states('sensor.daalderop_sp2') | float %}
        {% set SP_3 = states('sensor.daalderop_sp3') | float %}
        {% set SP_4 = states('sensor.daalderop_sp4') | float %}
        {% set act_buiten = states('sensor.daalderop_outside_temperature') | float %}

{{ stk5 | round(2) }}
        {% else %}
          {% else %}
            {% else %}
              {% else %}
                {% else %}
                    {{ stk1 | round(2) }}
                  {% endif %}
                {% endif %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}

Deze maar even in een mooi los filetje proberen te zetten :)
Iemand enig idee hoe? Omdat er sensors en input_number in zit wil het me niet helemaal lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:35:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
input_number:
  daalderop_buiten_temp1:
  daalderop_buiten_temp2:
  daalderop_buiten_temp3:
  daalderop_buiten_temp4:
  daalderop_buiten_temp5:

template:
  - sensor:

{{ stk5 | round(2) }}
        {% else %}
          {% else %}
            {% else %}
              {% else %}
                {% else %}
                    {{ stk1 | round(2) }}
                  {% endif %}
                {% endif %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}

Iemand enig idee hoe? Omdat er sensors en input_number in zit wil het me niet helemaal lukken...
Ik weet ook nooit helemaal hoe je dat moet doen :X . Ik heb dus gewoon bij -->settings -->Devices & services --> Helpers. de input_numbers gemaakt en de sensoren.

Ik zou graag willen weten hoe ik dat kan omzijlen en ook de verschillende scripts ed in een appart filetje kan zetten 8)7

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
leejoow schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:35:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
input_number:
  daalderop_buiten_temp1:
  daalderop_buiten_temp2:
  daalderop_buiten_temp3:
  daalderop_buiten_temp4:
  daalderop_buiten_temp5:

template:
  - sensor:

{{ stk5 | round(2) }}
        {% else %}
          {% else %}
            {% else %}
              {% else %}
                {% else %}
                    {{ stk1 | round(2) }}
                  {% endif %}
                {% endif %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}

Oeps!! Er stond nog een foutje in het script 7(8)7

Ik zag ineens dat de stooklijn een kleine afwijking had, maar in het stukje script hieronder op regel 7 staat buit5 maar dat moet buit3 zijn. Een copy/paste slodigheidje.

Moet jij @leejoow ook even aanpassen. Bij jou regel 152.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
          {{ stk5 | round(2) }}
        {% else %}
          {% else %}
            {% else %}
              {% else %}
                {% else %}
                    {{ stk1 | round(2) }}
                  {% endif %}
                {% endif %}
              {% endif %}
            {% endif %}
          {% endif %}
        {% endif %}

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:53

Ik ben al een paar dagen aan het pielen, maar ik kom elke keer een stukje verder. Ik heb de link gevolgd naar de RS485 to TTL converter, maar de link komt op precies het tegenovergestelde uit. Is dat een probleem?

Mijn bordje ziet er bv al anders uit dan die jij in de plaatjes gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door ArnoudN op 27-10-2023 14:14 ]

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
ArnoudN schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Ik ben al een paar dagen aan het pielen, maar ik kom elke keer een stukje verder. Ik heb de link gevolgd naar de RS485 to TTL converter, maar de link komt op precies het tegenovergestelde uit. Is dat een probleem?

Mijn bordje ziet er bv al anders uit dan die jij in de plaatjes gebruikt.
Wat bedoel je prcies met
Ik heb de link gevolgd naar de RS485 to TTL converter, maar de link komt op precies het tegenovergestelde uit. Is dat een probleem?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:53
mischa402 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Wat bedoel je prcies met
[...]
in de tekst staat RS485 to TTL converter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mPNbmmoVg1VbzsYaQMCFAsD1qI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jDTHEdvW1rXhQpa7zMlL7YAR.png?f=user_large

En als je de link volgt kom je op een TTL to RS485 converter uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6ZfQFlFdTdfvN2l8TwKlfWjpkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QAqmjLzOtiQvHG8vBFNuWgjQ.png?f=user_large

Die laatste heb ik ook besteld, maar die mist bv. die mooie groene klemmetjes. Uiteraard is het wel te solderen, maar als ik niet het goede bordje heb doe ik dat liever niet.

Ik heb werkelijk geen idee of ze beiden hetzelfde doen. Het lijkt mij wel, maar ik wil het graag zeker weten.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
ArnoudN schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:50:
[...]

in de tekst staat RS485 to TTL converter
[Afbeelding]

En als je de link volgt kom je op een TTL to RS485 converter uit.
[Afbeelding]

Die laatste heb ik ook besteld, maar die mist bv. die mooie groene klemmetjes. Uiteraard is het wel te solderen, maar als ik niet het goede bordje heb doe ik dat liever niet.

Ik heb werkelijk geen idee of ze beiden hetzelfde doen. Het lijkt mij wel, maar ik wil het graag zeker weten.
Sorry, mijn fout, maar het is gewoon exact dezelfde als die ik zelf heb.

Ik had het hier besteld (zie de link hieronder), ik kon de webside toen even niet zo snel vinden en heb toen gewoon een website gezocht, maar hier zit er sowieso een headerpin bij.
https://domoticx.net/webs...v-omvormer-module-sp3485/

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Laatst online: 08:13
Ik ben ondertussen ook hiermee aan de slag, alleen had ik geen esp32 dev bordje meer liggen. Wel een wemos d1 mini met een esp8266ex. Is de pin om de rs485 converter aan te hangen een speciale of gewoon een standaard gpio pin?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Inmiddels hier weer wat beter nieuws: het lijkt erop dat we de chip die we op het eerste bordje hebben gebruikt toch ook op het nieuwe bordje kunnen zetten.

We zijn een nieuwe vier laags PCB aan het ontwerpen waarop de volgende componenten komen:

- Modbus aansluiting
- 4 relais (voor verwarmen / koelen / smartgrid mogelijkheden, of uiteraard andere te schakelen zaken)
- 3 connectoren voor temperatuur sensoren
- 1 connector voor een pulsteller (ik heb een watermeter in de uitgang van de boiler om te meten hoeveel warm water we tappen)

Dan nog wat software aanpassingen en dan zou hij klaar moeten zijn :) Ben benieuwd wat uiteindelijk de kosten gaan zijn, inmiddels zit er al best veel geld in met niet werkende versies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
@leejoow Vraagje, ik zie in de code:
code:
1
2
      // 0x04BE: Heating switch (room thermostat)
      map_register_to_sensor_and_unit(0x04be, this->heating_switch_binary_sensor_, sensorUnit::onOff);

Er is nog een heating switch 2 en een cool switch, heb je die adressen al gevonden. of gebruik jij die switches niet?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste