Leuk om te zien dat er zo enthousiast gereageerd wordt

Ik moet zeggen dat @
pdjong1984 en ik ook wel erg trots zijn op wat we tot nu toe hebben gemaakt.
Gewoon, omdat het kan nog een fotootje, nu in de behuizing:
De bedoeling is dat we hem geflashed gaan versturen. Bij aansluiten zend hij dan een WiFi netwerk uit waar via een portal geconfigureerd kan worden voor het eigen wifi netwerk. Zolang er geen factory reset wordt gedaan zullen deze credentials opgeslagen worden in de flash van de ESP.
Via de webbrowser is hij het benaderen om alle sensoren instantaan uit te lezen en is het mogelijk om een nieuwe binary te flashen.
In Home Assistant kan hij geconfigureerd worden als integratie en na het opnemen van het device in de recorder zullen ook alle gegevens gelogd worden (voor de geconfigureerde duur van de recorder uiteraard)
Mocht je zelf in de YAML willen werken moet het device in het ESPHome Dashboard worden geïmporteerd. Ik zal de software die er op staat zo configureren dat dit mogelijk is doordat de YAML van Git getrokken wordt middels een dashboard import. Daarna is het mogelijk om zelf aanpassingen te doen of sensoren te verwijderen die je niet nodig hebt.
Hier zit ook meteen een uitdaging met betrekking tot de DS18B20 temperatuur sensoren. Het beste worden die geconfigureerd met het adres in de YAML zodat je altijd zeker weet dat een bepaalde ESPHome sensor bij een bepaalde DS18B20 hoort. Echter, elke sensor heeft een eigen uniek ID en deze kan ik dus niet in de centrale YAML template op Git zetten. Daarom heb ik er voor nu voor gekozen om met indexen te werken. Als de sensoren het gewoon goed doen zou dit geen probleem mogen opleveren, maar als er een sensor niet goed door de discovery komt (of opeens niet meer is aangesloten) zullen de ESPHome sensoren niet meer overeen komen met de hardware sensoren (zie ook
https://esphome.io/components/sensor/dallas.html#id1).
Op dit moment speelt er nog een probleem wat volgens mij te maken heeft met de hoeveelheid sensoren: af en toe disconnect Home Assistant na een fout. We hebben nog niet kunnen vinden wat dit is, maar het lijkt niet in de code van ons te zitten (ik zeg elke keer ons, maar eerlijkheid biedt mij te zeggen dat ik geen regel geprogrammeerd heb aan het custom component

).
Voor ons is dit nu geen probleem, maar weet dat dit zo is en dat we nog zoeken naar een oplossing. Daar wil ik dus ook geen klachten over, enkel oplossingen
Mocht iemand het iets zeggen, dit is de foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| 2023-11-29 09:45:31.150 ERROR (MainThread) [aioesphomeapi.connection] daalderop @ 192.168.2.122: Invalid protobuf message: type=25 data=b'\r\x12\xb3\xe0\x1f\x10\x01\xe1]B': Error parsing message
Traceback (most recent call last):
File "aioesphomeapi/connection.py", line 807, in aioesphomeapi.connection.APIConnection._process_packet
google.protobuf.message.DecodeError: Error parsing message
2023-11-29 09:45:31.154 WARNING (MainThread) [aioesphomeapi.connection] daalderop @ 192.168.2.122: Connection error occurred: Invalid protobuf message: type=25 data=b'\r\x12\xb3\xe0\x1f\x10\x01\xe1]B': Error parsing message
2023-11-29 09:45:31.155 ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Fatal error: protocol.data_received() call failed.
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/selector_events.py", line 1003, in _read_ready__data_received
self._protocol.data_received(data)
File "aioesphomeapi/_frame_helper/plain_text.py", line 165, in aioesphomeapi._frame_helper.plain_text.APIPlaintextFrameHelper.data_received
File "aioesphomeapi/connection.py", line 822, in aioesphomeapi.connection.APIConnection._process_packet
File "aioesphomeapi/connection.py", line 807, in aioesphomeapi.connection.APIConnection._process_packet
google.protobuf.message.DecodeError: Error parsing message |
Als extra kers op de taart ben ik nog aan het testen met een flowsensor, om ze de gehele Kamstrup oplossing met flow meter overbodig te maken en dus een complete oplossing te kunnen bieden waarbij dit device ook de afgegeven warmteenergie kan teruggeven. Dan enkel nog het stroomverbruik en de COP is uit te rekenen. De flowsensoren die ik gezien heb geven alleen een hoop pulsen af (rond de 600 per liter) en we moeten gaan testen of de hardware het gaat trekken om die ook nog te verwerken.
Overigens, mocht iemand een Kamstrup hebben met Wired MBus, hier heb ik ook een PCB voor om deze als ESPHome device te in Home Assistant te krijgen 
Beschikbare sensoren
Aangezien Itho Daalderop helaas geen openheid geeft over de gegevens die over de modbus worden verstuurd hebben we deze allemaal zelf moeten reverse engineeren. Voor zover ik heb kunnen zien tot nu toe gebruiken de HP-S95 (deze heb ik) en de Amber dezelfde registers.
De volgende sensoren zijn er momenteel gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| Inside Temperature
Sanitary Hot Water Temperature
Heating/Cooling Temperature
Heat Exchanger Water Outlet Temperature
Heat Exchanger Water Inlet Temperature
Heat Exchanger Delta T
Indoor Coil Temperature
Heating/Cooling Circuit 1 Temperature
Outdoor Voltage
Outdoor Current
Compressor Working Speed Setpoint
Compressor Working Speed Actual
Outdoor Fan Setpoint
Outdoor Fan 1 Actual
Outside Temperature
Outdoor Coil Temperature
Discharge Temperature
Suction Temperature
Low Pressure
High Pressure
Pump 1 Active
Internal Pump Active
Heating Switch
Three Way Valve State
Defrost
Three Way Valve ("Tapwater" of "Verwarming") |
Kosten
Zoals ik gisteren al gaf heb ik wat zitten rekenen en heb voor Tweakers de volgende prijzen:
- Bordje met 2 relais voor € 40,00
- Bordje met 4 relais voor € 45,00
- Losse DS18B20 sensor voor € 4,00 (er zitten drie fysieke aansluitingen op het bordje en die zal ik ook in de firmware zetten, maar gezien het een bussysteem is kunnen er nog veel meer aan

)
In de prijs van het bordje zit een 3D geprinte behuizing en voor elk van de PCB connectoren een terminal connector
Voor het verzenden ben ik nog even aan het kijken, maar ik verwacht een brievenbuspakketje in een bubbelenvelop.
We hebben nu een aantal bordjes liggen welke in principe gereed gemaakt kunnen worden. Daadwerkelijk versturen zal naar verwachting dit jaar nog lukken voor deze bordjes. Mocht blijken dat er veel vraag naar is, dan moeten we nieuwe bestellen maar daar hou ik uiteraard iedereen netjes van op de hoogte.
Wat staat er nu nog open
- 'Definitieve' versie van het modbus spy component in Git publiek zetten
- Inrichting GitHub voor dashboard import functionaliteit
- Uitvogelen waarom Home Assistant de verbinding verbreekt af en toe
- Testen met flow sensor