Hahaz iets complexer dan hoe ik flows maak haha. Leuk hoor!Plexxodus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:55:
Klaar om de modbus aansturing van de Amber te gaan gebruiken in Homey, met als eerste automatisering het omzeilen van de firmware fout m.b.t. de legionellarun met daarin meteen de run op verschillende tijden op basis van de te verwachten buitentemperatuur:
[Afbeelding]
Goed bezig.Plexxodus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:55:
Klaar om de modbus aansturing van de Amber te gaan gebruiken in Homey, met als eerste automatisering het omzeilen van de firmware fout m.b.t. de legionellarun met daarin meteen de run op verschillende tijden op basis van de te verwachten buitentemperatuur:
[Afbeelding]
Voorlopig vertrouw ik erop dat er 1x per week een zonnige dag is met meer dan 2kW aan zonnepaneelproductie, waarbij setpoint naar 50C + SG+ Delta van 15 = 65C gaat.
Let wel op in jouw flow, doordat het geen echte legionella run is, zal je DHW setpoint van 63C niet gehaald worden, als om wat voor reden dan ook, de run onderbroken wordt en de DHW actuele temperatuur ergens strandt op 63C - DHW Restart temperatuur.
Door jouw laatste check, zal die uiteindelijk wel afgemaakt worden, maar mogelijk op een tijdstip dat je niet wilde, bijv nadat je bent gaan douchen 's avonds. Tot die tijd blijft dan je setpoint op 63C staan.
Misschien dat ik later ook nog wel een dergelijke check ga maken in HomeAssistant: als temperatuur van DHW een hele week niet boven de 63C is geweest, zet dan setpoint naar 65. En dan bij voorkeur op een dag dat je toch al verwacht dat de hele familie gaat douchen, zodat je optimaal profiteert.
Ik heb een Node-Red flow opgetuigd die elke zondag kijkt op welk moment de stroomprijs 2 uur achter elkaar het laagst is en dan de temperatuur naar 60+ brengt gedurende 20min minimaal. Draait als een zonnetje.
Goeie! Daar ga ik ook nog eens even een check voor inbouwen.Get!em schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:24:
[...]
Let wel op in jouw flow, doordat het geen echte legionella run is, zal je DHW setpoint van 63C niet gehaald worden, als om wat voor reden dan ook, de run onderbroken wordt en de DHW actuele temperatuur ergens strandt op 63C - DHW Restart temperatuur.
Door jouw laatste check, zal die uiteindelijk wel afgemaakt worden, maar mogelijk op een tijdstip dat je niet wilde, bijv nadat je bent gaan douchen 's avonds. Tot die tijd blijft dan je setpoint op 63C staan.
Mocht je de flows willen hebben, laat maar weten.Whiskey48 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:09:
[...]
Hahaz iets complexer dan hoe ik flows maak haha. Leuk hoor!
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Haha merci, maar ik die allemaal "logic" functies staan die ik dan moet instellen. Ook de leejow module aan Homey zien te koppelen ... beide voor mij een soort van onmogelijke opgave qua complexiteit, dat gaat me echt niet lukken ben ik bang. (ooit geprobeerd om mbv MQTT apparaten te koppelen ... dat werd een zeer frustrerend langdurige exercitie zonder enig resultaat en veel puinhoop in mijn Homey app)Plexxodus schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:49:
Mocht je de flows willen hebben, laat maar weten.
Interessant:
Jordi_ in "Itho Daalderop Amber"
Jordi_ in "Itho Daalderop Amber"
Iemand enig idee hoe ik de module weer aan de praat krijg ?
Ik heb heel mijn netwerk omgegooid van eigen acces points naar het orginele modem van kpn met de bijbehorende superwifi punten. Nu doet alles het weer mijn ha draait op een bekabelde verbinding alleen krijg geen waardes meer door van de amber iemand enig idee wat ik kan doen om alles weer zichtbaar te krijgen ?
Ik heb heel mijn netwerk omgegooid van eigen acces points naar het orginele modem van kpn met de bijbehorende superwifi punten. Nu doet alles het weer mijn ha draait op een bekabelde verbinding alleen krijg geen waardes meer door van de amber iemand enig idee wat ik kan doen om alles weer zichtbaar te krijgen ?
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Stroom eraf, stroom erop, met je mobiel in de buurt inloggen op de lokale wifi van de ithodaalderop module , nieuwe wifi toewijzen, klaar.camel1987 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:39:
Iemand enig idee hoe ik de module weer aan de praat krijg ?
https://github.com/electr...ontrol-module-to-the-wifi
Daarna eventueel in Homeassistant de module opnieuw vinden en/of nieuw IP-adres aanwijzen.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 21-11-2025 18:13 ]
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Ik heb vanaf de module beide relais aangesloten op de SGA en SGB contacten, maar ik zie in het menu nu niet op SGReady op On gaan. Zou dit wel moeten? En hoe krijg ik dit dan voor elkaar?
Is er al een manier om via @bommer of @leejoow de Amber-stooklijn bij te stellen?
Ik heb hem netjes getuned, lange runs op 43Hz, maar als er met wind meer warmteverlies is, zakt de kamertemperatuur toch geleidelijk. En met meer zon, kan de stookcurve eigenlijk een graadje omlaag.
Natuurlijk kan ik de stooklijnwaarden zelf overschrijven, maar ja, dan komen de doelwaarden wel hard in HA, en dat heeft niet mijn voorkeur. Daarnaast weet ik niet of deze waarden in RAM in de WinCE blijven, of weggeschreven worden in de EEPROM. In het laatste geval moet je dit niet 24/7 willen doen, zo'n EEPROM kan maar een max aantal keren overschreven worden.
Ik heb hem netjes getuned, lange runs op 43Hz, maar als er met wind meer warmteverlies is, zakt de kamertemperatuur toch geleidelijk. En met meer zon, kan de stookcurve eigenlijk een graadje omlaag.
Natuurlijk kan ik de stooklijnwaarden zelf overschrijven, maar ja, dan komen de doelwaarden wel hard in HA, en dat heeft niet mijn voorkeur. Daarnaast weet ik niet of deze waarden in RAM in de WinCE blijven, of weggeschreven worden in de EEPROM. In het laatste geval moet je dit niet 24/7 willen doen, zo'n EEPROM kan maar een max aantal keren overschreven worden.
Je kan alleen de waardes in de instellingen aanpassen, of zelf een setpoint sturen (per hele graad)tonwes99 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:51:
Is er al een manier om via @bommer of @leejoow de Amber-stooklijn bij te stellen?
maar deze wordt ook vast opgeslagen.
Voor zover ik weet worden de waardes in EEPROM opgeslagen, bij maximaal 10x per 24 uur aanpassen.Natuurlijk kan ik de stooklijnwaarden zelf overschrijven, maar ja, dan komen de doelwaarden wel hard in HA, en dat heeft niet mijn voorkeur. Daarnaast weet ik niet of deze waarden in RAM in de WinCE blijven, of weggeschreven worden in de EEPROM. In het laatste geval moet je dit niet 24/7 willen doen, zo'n EEPROM kan maar een max aantal keren overschreven worden.
zal het wel meevallen, je moet het geen 10x per uur gaan doen.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Is het niet zo dat het pas in de EEPROM wordt opgeslagen als je in het installateursmenu op opslaan klikt? Sommige instellingen verdwijnen weer na een power cycle als je dat niet doet.tonwes99 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:51:
Betreft je eerste vraag: je kan de stooklijncorrectie op basis van Tr aanzetten. Vervolgens op basis van wind of zonkracht je Tr doelwaarde plussen of minnen.
Of het setpoint van de thermostaat uitlezen en die overnemen als Tr doelwaarde. Wil iemand het warmer hebben in huis dan hoeft diegene alleen de thermostaat omhoog te zetten.
Prima, truuk, wel ff opletten... nog steeds wordt de waarde in EEPROM opgeslagen, dus iedere 10 minuten Tr herberekenen op basis van thermostaat, wind en zon en wegschrijven geeft veroudering van je besturing, dus HA aansturing wordt iets complexer. Maar kan werken!markietjuh schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:33:
[...]
Betreft je eerste vraag: je kan de stooklijncorrectie op basis van Tr aanzetten. Vervolgens op basis van wind of zonkracht je Tr doelwaarde plussen of minnen.
Of het setpoint van de thermostaat uitlezen en die overnemen als Tr doelwaarde. Wil iemand het warmer hebben in huis dan hoeft diegene alleen de thermostaat omhoog te zetten.
[ Voor 50% gewijzigd door tonwes99 op 24-11-2025 21:35 ]
Ik ben wel benieuwd welke instellingen dan, ik heb ze nog niet gezien/gemerkt.markietjuh schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:33:
[...]
Is het niet zo dat het pas in de EEPROM wordt opgeslagen als je in het installateursmenu op opslaan klikt? Sommige instellingen verdwijnen weer na een power cycle als je dat niet doet.
Heb vorige week een update gedaan, powercycle maar niets verloren.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ik zie nu dat als ik 's-avonds de gordijnen dichttrekt (20m2! op Noord!), ga koken en met vier man in de huiskamer zit, de thermostaat natuurlijk afslaat. Maar... de vloer straalt nog steeds warmte uit op basis van het verlies om 17h. Dus het wordt onbedoeld warmer in huis. Een beetje HA tunen, thermostaat bijstellen, Tr-compensatie-truuk gebruiken kan de stabiliteit nog net wat opkrikken, met lange runs.markietjuh schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:33:
[...]
...Betreft je eerste vraag: je kan de stooklijncorrectie op basis van Tr aanzetten. Vervolgens op basis van wind of zonkracht je Tr doelwaarde plussen of minnen.
Je kan het ook 1x p/d doen op basis van voorspelling aantal zonuren en windkracht etc. Setpoint thermostaat alleen overnemen bij een verschil. Maar net hoe je het maakt.tonwes99 schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:24:
[...]
Prima, truuk, wel ff opletten... nog steeds wordt de waarde in EEPROM opgeslagen, dus iedere 10 minuten Tr herberekenen op basis van thermostaat, wind en zon en wegschrijven geeft veroudering van je besturing, dus HA aansturing wordt iets complexer. Maar kan werken!
Tot nu toe gebruik ik het hier alleen om soms handmatig een graad bij te plussen. Ben van plan dit nog te koppelen aan thermostaat setpoint voor de WAF punten.
Weet ik niet meer zeker. Is iets wat ik in het begin merkte toen ik nog handmatig de stooklijn aan het tweaken was. Daarna gewoonte gemaakt om meteen op te slaan. Heb dit ook wel hier op tweakers van aantal mensen gelezen dat ze soms instellingen kwijt raakten als je niet opslaat.bommer schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:28:
[...]
Ik ben wel benieuwd welke instellingen dan, ik heb ze nog niet gezien/gemerkt.
Heb vorige week een update gedaan, powercycle maar niets verloren.
Dit was in mijn geval voor de software updates en voor de HA integratie, dus wellicht heeft een van beiden hier invloed op.