Hahaz iets complexer dan hoe ik flows maak haha. Leuk hoor!Plexxodus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:55:
Klaar om de modbus aansturing van de Amber te gaan gebruiken in Homey, met als eerste automatisering het omzeilen van de firmware fout m.b.t. de legionellarun met daarin meteen de run op verschillende tijden op basis van de te verwachten buitentemperatuur:
[Afbeelding]
Goed bezig.Plexxodus schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:55:
Klaar om de modbus aansturing van de Amber te gaan gebruiken in Homey, met als eerste automatisering het omzeilen van de firmware fout m.b.t. de legionellarun met daarin meteen de run op verschillende tijden op basis van de te verwachten buitentemperatuur:
[Afbeelding]
Voorlopig vertrouw ik erop dat er 1x per week een zonnige dag is met meer dan 2kW aan zonnepaneelproductie, waarbij setpoint naar 50C + SG+ Delta van 15 = 65C gaat.
Let wel op in jouw flow, doordat het geen echte legionella run is, zal je DHW setpoint van 63C niet gehaald worden, als om wat voor reden dan ook, de run onderbroken wordt en de DHW actuele temperatuur ergens strandt op 63C - DHW Restart temperatuur.
Door jouw laatste check, zal die uiteindelijk wel afgemaakt worden, maar mogelijk op een tijdstip dat je niet wilde, bijv nadat je bent gaan douchen 's avonds. Tot die tijd blijft dan je setpoint op 63C staan.
Misschien dat ik later ook nog wel een dergelijke check ga maken in HomeAssistant: als temperatuur van DHW een hele week niet boven de 63C is geweest, zet dan setpoint naar 65. En dan bij voorkeur op een dag dat je toch al verwacht dat de hele familie gaat douchen, zodat je optimaal profiteert.
Ik heb een Node-Red flow opgetuigd die elke zondag kijkt op welk moment de stroomprijs 2 uur achter elkaar het laagst is en dan de temperatuur naar 60+ brengt gedurende 20min minimaal. Draait als een zonnetje.
Goeie! Daar ga ik ook nog eens even een check voor inbouwen.Get!em schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:24:
[...]
Let wel op in jouw flow, doordat het geen echte legionella run is, zal je DHW setpoint van 63C niet gehaald worden, als om wat voor reden dan ook, de run onderbroken wordt en de DHW actuele temperatuur ergens strandt op 63C - DHW Restart temperatuur.
Door jouw laatste check, zal die uiteindelijk wel afgemaakt worden, maar mogelijk op een tijdstip dat je niet wilde, bijv nadat je bent gaan douchen 's avonds. Tot die tijd blijft dan je setpoint op 63C staan.
Mocht je de flows willen hebben, laat maar weten.Whiskey48 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:09:
[...]
Hahaz iets complexer dan hoe ik flows maak haha. Leuk hoor!
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Haha merci, maar ik die allemaal "logic" functies staan die ik dan moet instellen. Ook de leejow module aan Homey zien te koppelen ... beide voor mij een soort van onmogelijke opgave qua complexiteit, dat gaat me echt niet lukken ben ik bang. (ooit geprobeerd om mbv MQTT apparaten te koppelen ... dat werd een zeer frustrerend langdurige exercitie zonder enig resultaat en veel puinhoop in mijn Homey app)Plexxodus schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 06:49:
Mocht je de flows willen hebben, laat maar weten.