Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

leejoow schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:25:

Breaking news

Zojuist heb ik de eerste versie van de software uitgebracht waarmee ook geschreven kan worden naar de Amber!

De aansluiting op de Amber moet worden aangepast naar de onderste twee contacten op de stuurcomputer. Zie ook de details op https://github.com/electr...-daalderop-amber-firmware

Ik heb er voor gekozen om de configuratie niet openbaar te maken, maar enkel de binary te verstrekken. Wellicht dat dit in de toekomst veranderd, maar voor nu is het even zo. De firmware kan hier gedownload worden: https://github.com/electr...irmware/version-1-0-0.bin
Updates worden door Home Assistant automatisch gedetecteerd (vanaf versie 2024.7.0) en kunnen worden geïnstalleerd zonder het ESPHome dashboard te gebruiken.

De nieuwe firmware moet eenmalig worden gedownload en geïnstalleerd voor mensen die de huidige module al in gebruik hebben. Deze kan geïnstalleerd worden door via de webinterface de firmware te uploaden. Let op dat veel van de entiteiten hernoemd zijn en dat het DNS adres zal veranderen naar http://ithodaalderop-amber.local

Op dit moment zijn alle realtime sensoren uit te lezen en worden een behoorlijk aantal te schrijven entiteiten beschikbaar gesteld. Dit zal nog uitgebreid worden, maar ik wou jullie deze versie niet alvast onthouden.

Mensen met een module met een USB-C connector kunnen de firmware installeren, de eerdere reeks van hardware is helaas niet geschikt om te schrijven naar de modbus (hardwarematig is dit niet mogelijk).

Vragen? Stel ze gerust!
Even voor mijn begrip, kan je de 1.3.0 firmware ook op de micro-USB versie flashen en de modbus kabeltjes naar de andere omzetten en dit gewoon gebruiken zonder de schrijf-functionaliteit? Of welke binary is de max voor de oude module?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Nee, dit is niet mogelijk. Voor de 1.3.0 firmware wordt gebruik gemaakt van de schrijfmogelijkheid (er wordt gevraagd om data, dat gaat via een schrijfactie).

De laatste versie voor de micro usb versie is te vinden op de GitHub

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

leejoow schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:52:
Nee, dit is niet mogelijk. Voor de 1.3.0 firmware wordt gebruik gemaakt van de schrijfmogelijkheid (er wordt gevraagd om data, dat gaat via een schrijfactie).

De laatste versie voor de micro usb versie is te vinden op de GitHub
Ahh dank je. Asking for a friend: Mocht iemand nou zo dom zijn om wel 1.3.0 te flashen naar de oude module, wat moet ie dan doen? Via ESPHome de door jou gelinkte yaml uploaden lijkt niet te werken. Lijkt vooral door de gewijzigde hostname te komen?

Kan ik hij in HA via ESPHome een nieuwe firmware genereren en die uploaden via de webinterface?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCt5VAlvb_1kaBIXeg_fOKNzY_I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AQ2ABf7C6hGTATxEYmUoHhQI.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 29-11-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-04 00:25
leejoow schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 06:43:
[...]

Ik verwacht dat dit geen probleem is. Op mijn SMA omvormer weet ik dat dit wel een probleem is, maar daar worden alles settings opgeslagen op een chip die een beperkte hoeveelheid schrijfacties aankan. Ik weet niet wat voor opslagmedium er in de stuurcomputer van de Amber (en HP-S) zit, maar ik zou eerder een SSD achtige oplossing verwachten waarbij dit geen probleem is.
Gewoon flash, maar daar wordt ongetwijfeld meer geschreven per 5 minuten (metrics/monitoring enz) dan die ene config parameter per dag. Ik zou me daar niet over zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-04 12:03
Gave oplossing! Dat wil ik ook wel gaan installeren als mijn Amber 95 straks ook geïnstalleerd is!

Heeft iemand ervaring met dit soort flow meters? https://nl.aliexpress.com/item/1005004815940142.html

Ik heb een paar van dit soort aliexpress dingen besteld. Ik krijg het idee dat ze niet al te positieve invloed op de flow hebben, maar deze 1 1/4 inch variant lijkt wel te doen. De levensduur en nauwkeurigheid heb ik alleen wat twijfels over. Iemand hier ervaring mee?

Ook ben ik benieuwd hoe je gemakkelijk meerdere flowmeters zou kunnen aansluiten. Ik heb er nog niet direct een keihard doel voor, maar het lijkt mij interessant om te zien waar de flow naar toe loopt, en zo met temperatuur sensoren de vermogens te berekenen. Mijn plan is namelijk om een buffervat en 2 losse afgifte systemen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
SuperKris schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:47:
Gave oplossing! Dat wil ik ook wel gaan installeren als mijn Amber 95 straks ook geïnstalleerd is!

Heeft iemand ervaring met dit soort flow meters? https://nl.aliexpress.com/item/1005004815940142.html

Ik heb een paar van dit soort aliexpress dingen besteld. Ik krijg het idee dat ze niet al te positieve invloed op de flow hebben, maar deze 1 1/4 inch variant lijkt wel te doen. De levensduur en nauwkeurigheid heb ik alleen wat twijfels over. Iemand hier ervaring mee?

Ook ben ik benieuwd hoe je gemakkelijk meerdere flowmeters zou kunnen aansluiten. Ik heb er nog niet direct een keihard doel voor, maar het lijkt mij interessant om te zien waar de flow naar toe loopt, en zo met temperatuur sensoren de vermogens te berekenen. Mijn plan is namelijk om een buffervat en 2 losse afgifte systemen te maken.
Ik heb een 1" variant van tinytronics op 28mm2 pijpwerk en merk geen flow problemen.
Deze was erg makkelijk aan te sluiten op de module van leejouw, ik had er nog een verlengkabel voor gekocht en klaar.
Ik ben toch terughoudend over de nauwkeurigheid. Aan de ene kant geloof ik de flow wel. Maar mijn dt is 3.5 en mijn flow rond de 1700 en dat geeft mij ongeveer de meest efficiënte amber van het land wat ik niet direct wil geloven :)

Ik heb zelf analoge flowmeters en die werken prima om te zien waar de flown heen gaat en het klopt wel ongeveer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter

Versie 1.4.0 uitgekomen

Er staat een update klaar van de firmware voor versie 1.4.0.
De belangrijkste wijziging is dat als het goed is de defrost sensor beter de waarden weergeeft

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:39
leejoow schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:25:

Breaking news

Zojuist heb ik de eerste versie van de software uitgebracht waarmee ook geschreven kan worden naar de Amber!

De aansluiting op de Amber moet worden aangepast naar de onderste twee contacten op de stuurcomputer. Zie ook de details op https://github.com/electr...-daalderop-amber-firmware

Ik heb er voor gekozen om de configuratie niet openbaar te maken, maar enkel de binary te verstrekken. Wellicht dat dit in de toekomst veranderd, maar voor nu is het even zo. De firmware kan hier gedownload worden: https://github.com/electr...irmware/version-1-0-0.bin
Updates worden door Home Assistant automatisch gedetecteerd (vanaf versie 2024.7.0) en kunnen worden geïnstalleerd zonder het ESPHome dashboard te gebruiken.

De nieuwe firmware moet eenmalig worden gedownload en geïnstalleerd voor mensen die de huidige module al in gebruik hebben. Deze kan geïnstalleerd worden door via de webinterface de firmware te uploaden. Let op dat veel van de entiteiten hernoemd zijn en dat het DNS adres zal veranderen naar http://ithodaalderop-amber.local

Op dit moment zijn alle realtime sensoren uit te lezen en worden een behoorlijk aantal te schrijven entiteiten beschikbaar gesteld. Dit zal nog uitgebreid worden, maar ik wou jullie deze versie niet alvast onthouden.

Mensen met een module met een USB-C connector kunnen de firmware installeren, de eerdere reeks van hardware is helaas niet geschikt om te schrijven naar de modbus (hardwarematig is dit niet mogelijk).

Vragen? Stel ze gerust!
@leejoowNa latest.bin update via webinterface en omzetten van de twee draden krijg ik de juiste waarden door, maar ik krijg wel de volgende meldingen die ik met de oude software niet had. Ken jij de oorzaak en moet ik hier wat mee?

09:57:30 [W] [component:237]
Component modbus_controller took a long time for an operation (188 ms).
09:57:30 [W] [component:238]
Components should block for at most 30 ms.
09:57:39 [W] [modbus_controller:182]
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=501 count=29
09:57:40 [W] [modbus_controller:182]
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=531 count=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tonwes99 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:59:
[...]

@leejoowNa latest.bin update via webinterface en omzetten van de twee draden krijg ik de juiste waarden door, maar ik krijg wel de volgende meldingen die ik met de oude software niet had. Ken jij de oorzaak en moet ik hier wat mee?

https://discord.com/chann...62602/1293896984821891113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Dank voor de suggestie, maar na het aanmaken van een discord account en volgen van de link geeft de discord site de melding "GEEN TEKSTKANALEN Je bevindt je op een vreemde plek...(etc)."

// CORRECTIE: Na toegang krijgen tot Electropaultje via de TS kan ik het kanaal wel zien. Ik zie dat ik mij over de delays geen zorgen hoef te maken. Ik moet nog even spitten om te zien wat er ovder de duplicates te vinden is //

[ Voor 22% gewijzigd door tonwes99 op 25-12-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
tonwes99 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:59:
[...]

Dit is meestal als de warmtepomp de vraag van de module (modbus) niet kan bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
shadylog schreef op woensdag 25 december 2024 @ 16:59:
[...]

Dit is meestal als de warmtepomp de vraag van de module (modbus) niet kan bijbenen.
Dit is mij helder voor de time outs. Geldt dit ook voor de duplicate modbus command? Is het wellicht zo dat het tweede commando komt, terwijl het eerste door de Amber nog niet is afgehandeld?

[ Voor 15% gewijzigd door tonwes99 op 26-12-2024 07:27 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
tonwes99 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:58:
[...]

Dit is mij helder voor de time outs. Geldt dit ook voor de duplicate modbus command? Is het wellicht zo dat het tweede commando komt, terwijl het eerste door de Amber nog niet is afgehandeld?
Klopt, de ESPHome library ziet dat het commando nog in de queue staat en wordt daarom niet opnieuw verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
@leejoow Schitterend werk verricht! Ik kan nu met één druk op de knop van een HA dashboard extra warm water vragen, ook als ik een klokprogramma draai. Ook SG kan dan werken icm. klokprogramma, de Amber doet dat normaal niet. Zit de Amber-fout in Legionella-programma er nog in? Dan moet ik de legionella-klok uitzetten en de wekelijkse 60oC ook via HA aansturen...

Eigenlijk is er maar één ding dat wel zichtbaar is op WinCE, maar niet op de ESP, en dat is een eventuele error.... Kunnen we Itho verleiden ook dit adres te delen?...

[ Voor 4% gewijzigd door tonwes99 op 27-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:38
Misschien dat error codes ook wel uitgelezen kunnen worden.

In de handleiding van een vergelijkbaar warmtepomp model staat dit wel beschreven, maar niet alle modbus adressen komen overeen met de Amber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paMTkrslGESh2oD8d_QS-iSWNcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LKC54vcQArTRKrBVzGC7xA4C.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://energysave.se/wp-...ion-aw-r32-m-eng-v5-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 17:14
Voor de Homey gebruikers, op welke wijze lees je de module uit?
Via esphome app, MQTT of via HA?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:21
Jordi_ schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:14:
Misschien dat error codes ook wel uitgelezen kunnen worden.

In de handleiding van een vergelijkbaar warmtepomp model staat dit wel beschreven, maar niet alle modbus adressen komen overeen met de Amber.

[Afbeelding]

Bron: https://energysave.se/wp-...ion-aw-r32-m-eng-v5-1.pdf
Adressen aangegeven in deze pdf, kloppen niet!

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Plexxodus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:23:
Voor de Homey gebruikers, op welke wijze lees je de module uit?
Via esphome app, MQTT of via HA?
Homey heeft een modbus app, hier mee kan je de Amber uitlezen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:33
bommer schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:49:
[...]

Homey heeft een modbus app, hier mee kan je de Amber uitlezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaRhHbBMglHVUPH61e2Rq35ithY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhRwfIjp8QIrXfcDbcHGMfOr.jpg?f=fotoalbum_large

Geinig, dat wil ik ook graag uitproberen.
Ik heb het IP adres, maar waar zou ik de Port en ID kunnen vinden?
Ik heb de Leejoow USB-c module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Whiskey48 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

Geinig, dat wil ik ook graag uitproberen.
Ik heb het IP adres, maar waar zou ik de Port en ID kunnen vinden?
Ik heb de Leejoow USB-c module
Dat gaat helaas niet voor zover ik weet, wel als je met een mobus (RTU => TCP/IP) gateway verbinding maakt.
In het hoofd topic zijn wel een aantal modules genoemd.

Ik dacht dat er ook modules zijn voor de Homey die ESPHome devices kunnen lezen,
Dat is misschien een betere optie voor jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
Ik heb de module van leejoow al (1e versie). Die heb ik sowieso aan een HA gekoppeld ivm makkelijk updaten.
Ik heb dan een aantal opties voor de koppeling met Homey:
1) via HA en de HA app
2) rechtstreeks via de Esphome app
3) via MQTT broker een MQTT app
4) modbus module aanschaffen en rechtstreeks aan Homey koppelen met modbus app

Ik ga het eens bestuderen allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Plexxodus schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:57:
Ik heb de module van leejoow al (1e versie). Die heb ik sowieso aan een HA gekoppeld ivm makkelijk updaten.
Ik heb dan een aantal opties voor de koppeling met Homey:
1) via HA en de HA app
2) rechtstreeks via de Esphome app
3) via MQTT broker een MQTT app
4) modbus module aanschaffen en rechtstreeks aan Homey koppelen met modbus app

Ik ga het eens bestuderen allemaal.
Je kan optie 4 ook gebruiken met HA integratie en HA app

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dyna
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-04 16:59
Ik heb in mijn woning een HPS55 hangen en al geruime tijd hing er een draad met een modbus-module en een ESP uit de kast. Omdat dit niet netjes was en ik meer functionaliteit wilde, heb ik de hardware aangepast en een eigen bordje laten maken. Ik heb iets meer wensen dan de kant-en-klare module van @leejoow, (waarvoor zeer veel respect voor de hoeveelheid werk die in de hardware en software zit!).

Mijn bord heeft de volgende kenmerken:
  • Modbus-communicatie (lezen én schrijven) met de HPS (Amber).
  • Ondersteuning voor Dallas-sensoren (4 aansluitingen in versie 1).
  • Puls-sensor (3V of met 3V pull-up).
  • Aansluiting voor vier 5V-relays.
  • Signalen voor AAN/UIT koel- en warmfunctie vanuit de thermostaat.
  • Energieverbruik-monitoring van de warmtepomp.
  • Aansluiting voor een 24V-voeding.
  • I2C-ondersteuning (voor displays of sensoren).
  • ESP32-C3 chips als basis.
Voor de basis heb ik gebruikgemaakt van zoveel mogelijk standaardmodules. Alleen enkele componenten in 1206/1210-vorm moeten met de hand gesoldeerd worden.

De software is gebaseerd op de ESPHome-configuratie van @leejoow, maar licht aangepast om te voldoen aan mijn eigen configuratie.

Versie 1 draait nu en ik voeg stap voor stap functionaliteiten toe. Ik heb nog vier bordjes over en maar één warmtepomp, dus als er interesse is, laat het me weten! Bij voldoende interesse overweeg ik een verbeterde versie 2 met evt. feedback In overleg kan ik ook bordjes solderen of printen.

Ik heb alvorens deze post te plaatsen gesproken met @leejoow, die veel werk heeft geleverd op dit gebied. Mijn bordje is meer gericht op DIY-toepassingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juoUoeqvCS6vKpdofXo4VnC4FK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpDwjXIPQv6POLEfRPGYVKig.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mP8bUB-dqrC-3ZlXis1ssbXwuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5mzrDvYpfrQ2kV9jg6EIRZT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Dyna op 02-01-2025 22:53 . Reden: puntjes op de i ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
Inmiddels de module via Home Assistant toegevoegd aan Homey met het volgende overzicht als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTwIxkEErYAthbAf5U8s6aDTV6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ba8vP3dcHJdryvJD1M0swPuu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrhkxmivWYzg0uEpHAlluR5v5GE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yx4rE93Pn27jop0w1bJlkhh1.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog wat tweaken om de info wat mooier weer te geven en een mooi dashboard te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Plexxodus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:35:
Inmiddels de module via Home Assistant toegevoegd aan Homey met het volgende overzicht als resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu nog wat tweaken om de info wat mooier weer te geven en een mooi dashboard te verkrijgen.
Wat leuk zeg! Mocht je dashboard gereed zijn post die ook maar, ik ben benieuwd!
En mocht je kort kunnen uitleggen hoe je via de Home Assistant app de Leejoow module hebt toegevoegd zou dat super zijn, dat zou mij (en evt anderen) best wel helpen.

Dank alvast, leuk om te weten dat dit kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20
Ik kan het zo snel niet vinden (of het staat er niet omdat het niet kan;), maar is het ook mogelijk om met de module het tijdschema en de frequentie voor de geluidsreductie weg te schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:05
GhandiHarder schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:20:
Ik kan het zo snel niet vinden (of het staat er niet omdat het niet kan;), maar is het ook mogelijk om met de module het tijdschema en de frequentie voor de geluidsreductie weg te schrijven?
Nee dat is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om de geluidsreductie aan/uit te zetten maar niet welke frequentie. Dat kan je trouwens ook niet op de unit aanpassen als in ik wil max 52 Hz bijvoorbeeld.

Tijdsschema's aanpassen kan ook niet.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Nee dat is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om de geluidsreductie aan/uit te zetten maar niet welke frequentie. Dat kan je trouwens ook niet op de unit aanpassen als in ik wil max 52 Hz bijvoorbeeld.

Tijdsschema's aanpassen kan ook niet.
Op de Amber kan je juist wel kiezen uit de lijst met voorgedragen frequenties voor F1,2,3 etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20
Get!em schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Op de Amber kan je juist wel kiezen uit de lijst met voorgedragen frequenties voor F1,2,3 etc
Klopt. Alleen wil hij bij mij niet lager dan F3. Bij jou wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Get!em schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Klopt maar dat kan niet via de module van @leejoow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Plexxodus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD12IpAZJ8nNuqD3zE7-37MldBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2qhuf0a76s0Ml9RQGIkZpVyG.png?f=fotoalbum_large

Je moet wel Home Assistant hebben? Kan niet direct verbinden met de Leejoow module?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huZeXew8qjq8UuAqXn_JDeADDQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWEB6HCI6zTPbzU20wswqA48.png?f=fotoalbum_large

Beter een app zoeken die ESP connectie kan maken? (Zoals ESP Home).
Maar die wil niet via deze manier verbinden?

[ Voor 17% gewijzigd door Whiskey48 op 08-01-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
GhandiHarder schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Klopt. Alleen wil hij bij mij niet lager dan F3. Bij jou wel?
Niet getest, handleiding geeft op M507 wel een F1 36hz aan als mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:41:
[...]

Klopt maar dat kan niet via de module van @leejoow
Ah, nee, dat kan niet.
En nu zie ik dat je zin iets anders geformuleerd is: op de binnenunit kun je het niet specifiek instellen op iets anders dan de F getallen corresponderend met de default stappen van Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
Whiskey48 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Wat leuk zeg! Mocht je dashboard gereed zijn post die ook maar, ik ben benieuwd!
En mocht je kort kunnen uitleggen hoe je via de Home Assistant app de Leejoow module hebt toegevoegd zou dat super zijn, dat zou mij (en evt anderen) best wel helpen.

Dank alvast, leuk om te weten dat dit kan!
Ik hou iedereen hier zeker op de hoogte van de vorderingen. En voor degene die ook aan de slag gaan met Homey, gebruik de Home Assistant Community app ipv de app van Homey zelf. De Home Assistant Community app ondersteunt namelijk wel alle entiteiten en capabilities.

Vanuit de HA Community app maak je eerst verbinding met je HA (ip-adres, poort en Longlived token). Daarna kan je via het toevoegen van devices de gewenste entiteiten van de Amber toevoegen.
De te gebruiken app devices bij het toevoegen van een entiteit zijn:
Temperatuursensoren -> Thermostaat, Klimaat
Relais -> Knop, Schakelaar
Overige items zoals compressor, 3wegklep, e.d. -> Sensor, Aangepast apparaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
Whiskey48 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Je moet wel Home Assistant hebben? Kan niet direct verbinden met de Leejoow module?

Beter een app zoeken die ESP connectie kan maken? (Zoals ESP Home).
Maar die wil niet via deze manier verbinden?
Je kan inderdaad direct een connectie maken met de esp module van leejoow via de Homey ESPhome app.
De app wordt alleen niet meer actief onderhouden en ik heb met een ander ESP bordje wat instabiliteit bemerkt.
De connectie met de leejoow module ben ik nu aan het testen naast de Home Assistant connectie. Mocht blijken dat dit ook stabiel draait dan schakel ik over op direct. Maar voor nu vind ik dat nog niet betrouwbaar genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv4eQcf_j3sNpji-Db9cBFm2vx0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Z9Ft3toj7yTzKpSscoVzbXPI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik wil ook wel zo'n module. Ik ben alleen zo idioot geweest om 4 flow sensoren te installeren die ik allemaal zou willen uitlezen. Zou dit ook mogelijk zijn? HW aanpassen is voor mij niet een enorme uitdaging. Software ben ik echter wat minder goed mee.

Het lukt mij overigens niet de discord te joinen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
SuperKris schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:03:
Ik wil ook wel zo'n module. Ik ben alleen zo idioot geweest om 4 flow sensoren te installeren die ik allemaal zou willen uitlezen. Zou dit ook mogelijk zijn? HW aanpassen is voor mij niet een enorme uitdaging. Software ben ik echter wat minder goed mee.

https://discord.gg/DgZvbexw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Thanks, maar ik krijg steeds de melding "kan geen uitnodiging accepteren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
SuperKris schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:04:
[...]

Thanks, maar ik krijg steeds de melding "kan geen uitnodiging accepteren"
Kan je deze eens proberen: https://discord.gg/tPdZNZrKjy
SuperKris schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:03:

Met de module van ons lukt het niet om meerdere flow sensoren te hebben. Je zou natuurlijk wel een losse ESP daarvoor kunnen maken en onze module om de Amber uit te lezen 8)

[ Voor 87% gewijzigd door leejoow op 10-01-2025 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vandaag volgens mij voor het eerst wat vreemde waardes binnen gekregen van de module:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13XHlXrY1hZGD3p8PUSLXYtRbgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZnXDD3ZyAc9gWVYZJgajZVGe.png?f=fotoalbum_large
Misschien wat validatie toevoegen om de plausibiliteit van de waardes te checken?

[ Voor 32% gewijzigd door fsfikke op 13-01-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@fsfikke Hmm dat is vreemd. Die zaten er in de beta in maar via een filter zijn die er toen uitgehaald door @leejoow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Impossibl3 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:44:
@fsfikke Hmm dat is vreemd. Die zaten er in de beta in maar via een filter zijn die er toen uitgehaald door @leejoow.
Ja dit is wanneer je warmtepomp overbelast raakt met commando's.

@leejoow Ik heb dit niet met mijn huidige yaml (die ook jouw nieuwste extra sensors hebben). Ik denk dat mijn wijzigingen toch wat impact hebben met het aantal calls dat gedaan wordt door 1/2 extra sensoren toe te voegen bouwen we een "brug" op zodat meerdere ritsen in 1 keer opgehaald kunnen worden. Ik kan de yaml wel delen in discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
Even een Homey update.
Inmiddels een Shelly Pro 3EM in de Amber geplaatst om het verbruik te monitoren. Past precies erbij op de din-rail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOL1hO5sviEOeOjKF4ctebhP_mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45yyPjV5eX310FlJFnsE10eg.jpg?f=fotoalbum_large
Ja, de kleurcodering van de draden wordt nog aangepast.

In Homey is de Shelly makkelijk toe te voegen en er is meer dan voldoende info zichtbaar.
(fase A is de BUH, fase C de WP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhUrqU8cdaRVsvJhYpxO18lQWoU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ODFPyNhP5FUGuKYgo6xo1HfF.png?f=user_large

En zo krijg je in Homey een mooi compleet overzicht van de Amber in bedrijf. Enkel hopen dat ze in de webapp het NaN probleem snel oplossen. In de app wordt hier netjes verwarming of tapwater getoond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkex-LrWx3Nox4YFTpeJlWZGJZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PfIAqkV9fGErylkNWOhZXpOQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:58
Mijn module is met enige regelmaat ineens onbereikbaar. Soms is dit kort en pakt HA hem weer op (, maar op andere momenten moet ik hem echt opnieuw starten.
Op die momenten knippert de rode LED.

Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
Het bereik is goed, ook in de module van de Amber zelf, maar dit komt ook voor als het deurtje open is en er geen belemmeringen zijn naar het accesspoint een meter verderop.

Ik heb versie 1.4.0 en 1.4.1 geprobeerd en op beide versies heb ik hier last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Regul schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:13:
Mijn module is met enige regelmaat ineens onbereikbaar. Soms is dit kort en pakt HA hem weer op (, maar op andere momenten moet ik hem echt opnieuw starten.
Op die momenten knippert de rode LED.

Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
Het bereik is goed, ook in de module van de Amber zelf, maar dit komt ook voor als het deurtje open is en er geen belemmeringen zijn naar het accesspoint een meter verderop.

Ik heb versie 1.4.0 en 1.4.1 geprobeerd en op beide versies heb ik hier last van.
Ik heb dit met @leejoow ook 1x gehad. Bereikbaar via de webbrowser dus HA opnieuw opstarten werkte. Lastig want via de relais werden warm water acties gestart en be-eindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
tonwes99 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Ik heb dit met @leejoow ook 1x gehad. Bereikbaar via de webbrowser dus HA opnieuw opstarten werkte. Lastig want via de relais werden warm water acties gestart en be-eindigd.
Dat lijkt bij mij niet het probleem te zijn. Volgens m'n Unifi console is de module nog verbonden, maar ik kan niet bij de webinterface komen. Als ik vanuit Unifi een reconnect forceer dan verbindt 'ie niet opnieuw.
Ook nu weer knippert de rode LED.

@leejoow Heb jij misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Regul schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Dat lijkt bij mij niet het probleem te zijn. Volgens m'n Unifi console is de module nog verbonden, maar ik kan niet bij de webinterface komen. Als ik vanuit Unifi een reconnect forceer dan verbindt 'ie niet opnieuw.
Ook nu weer knippert de rode LED.

@leejoow Heb jij misschien een idee?
Werkt de module wel weer als je hem opnieuw opstart door de stroom uit- en aan te zetten?
Heb je een mogelijkheid een laptop aan te sluiten op de USB om zo de logging uit te lezen via de USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
leejoow schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Werkt de module wel weer als je hem opnieuw opstart door de stroom uit- en aan te zetten?
Heb je een mogelijkheid een laptop aan te sluiten op de USB om zo de logging uit te lezen via de USB?
De module is weer bereikbaar nadat de stroom even onderbroken is geweest. Het lijkt wel een beetje te verschillen hoe snel de module na starten weer bereikbaar is.

Ik kan de logging uitlezen. Hoe werkt dat en op welk moment is dat handig? Wordt er een bepaalde periode aan logging bewaard van voor een stroomonderbreking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:02
Ik had een paar dagen geleden ook een keer ruim een uur dat hij off-line was, maar kwam later vanzelf weer terug in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06:46
even een vraagje, hoe kan ik de pomp het beste uitzetten via de modbus als ik niet afhankelijk wil zijn van een thermostaat? Via "heating mode" en/of "system on off"? Behoud ik de vorstbeveiliging, als een van deze uitstaan? Ik moet even een tijdelijke oplossing hacken totdat ik een thermostaat heb, nu wil ik de sturing even maken met een losse thermometer die ik in HA heb al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
dikkepad schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:49:
even een vraagje, hoe kan ik de pomp het beste uitzetten via de modbus als ik niet afhankelijk wil zijn van een thermostaat? Via "heating mode" en/of "system on off"? Behoud ik de vorstbeveiliging, als een van deze uitstaan? Ik moet even een tijdelijke oplossing hacken totdat ik een thermostaat heb, nu wil ik de sturing even maken met een losse thermometer die ik in HA heb al.
In dit weer kan je heating mode gebruiken en weersgestuurd aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Klopt het dat je de BUH instellingen zowel niet kan schrijven als kan lezen met modbus/@leejoow.

(Dus, het is niet te zien of de BUH aanstaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
tonwes99 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:42:
Klopt het dat je de BUH instellingen zowel niet kan schrijven als kan lezen met modbus/@leejoow.

(Dus, het is niet te zien of de BUH aanstaat)
Volgens mij kan je uberhaupt niet zien of de BUH aanstaat ook niet met de HA code van bommer. De instellingen wijzigen is niet zo spannend maar kan wel. Alleen te zien in de display

[ Voor 3% gewijzigd door shadylog op 03-02-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
shadylog schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:55:
[...]

In dit weer kan je heating mode gebruiken en weersgestuurd aanzetten.
@dikkepad hou even rekening met het feit dat als je "Auto" niet doet dan moet je nadrukkelijk ook heet-water modus aanzetten wanneer het vat afkoelt om op temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 21:26
dikkepad schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:49:
Er zijn meerdere manieren. Wat ik gedaan heb is de stooklijn uitzetten zodra de kamertemperatuur het setpoint bereikt heeft. Hij pakt dan de vaste verwarmingstemperatuur, die een paar graden lager staat ingesteld.
Voordeel is dat hij in CV modus blijft staan, en niet de 3-wegklep schakelt naar tapwaterbedrijf.
En mijn vloer koelt niet te ver af, zodra hij die lagere vaste temperatuur bereikt.

Enige moment dat de thermostaat hier ingrijpt in bij veel zoninval zoals vandaag en gisteren. Zonder zon blijft het huis precies op temperatuur door de stooklijn. Op die manier draait het systeem ook het zuinigst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
shadylog schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Volgens mij kan je uberhaupt niet zien of de BUH aanstaat ook niet met de HA code van bommer. De instellingen wijzigen is niet zo spannend maar kan wel. Alleen te zien in de display
Klopt, dit wordt niet op de externe modbus gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
Regul schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:10:
[...]

De module is weer bereikbaar nadat de stroom even onderbroken is geweest. Het lijkt wel een beetje te verschillen hoe snel de module na starten weer bereikbaar is.

Ik kan de logging uitlezen. Hoe werkt dat en op welk moment is dat handig? Wordt er een bepaalde periode aan logging bewaard van voor een stroomonderbreking?
@leejoow Kun je mij vertellen hoe ik bij de logging kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Regul schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:46:
[...]

@leejoow Kun je mij vertellen hoe ik bij de logging kom?
Zeker, er is live logging enkel. Deze is te zien door bijvoorbeeld een laptop aan de USB C te verbinden en via een terminal de logging af te vangen. Er wordt geen historische ligging vastgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
leejoow schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:55:
[...]
Zeker, er is live logging enkel. Deze is te zien door bijvoorbeeld een laptop aan de USB C te verbinden en via een terminal de logging af te vangen. Er wordt geen historische ligging vastgehouden.
Is dit hetzelfde als wat je in het venster van de web-interface ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
tonwes99 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:42:
[...]

Volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
tonwes99 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:42:
[...]

Klopt, ik begreep dat de webinterface het niet deed. In dat geval kan je seriële logging net wat extra info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
leejoow schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:07:
[...]

Klopt, ik begreep dat de webinterface het niet deed. In dat geval kan je seriële logging net wat extra info geven.
Klopt. Het is alleen helaas niet op vaste momenten, dus ik zal m'n laptop als stroomvoorziening moeten gebruiken en dan wachten.
Ik ga het proberen en meld mij weer zodra ik resulaten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
@leejoow Bijgaande komt in de logging langs zodra de module niet meer bereikbaar is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
[W][component:237]: Component modbus_controller took a long time for an operation (79 ms).
[W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
E (8402417) task_wdt: Task watchdog got triggered. The following tasks did not reset the watchdog in time:
E (8402417) task_wdt:  - loopTask (CPU 1)
E (8402417) task_wdt: Tasks currently running:
E (8402417) task_wdt: CPU 0: IDLE
E (8402417) task_wdt: CPU 1: IDLE
E (8402417) task_wdt: Aborting.
abort() was called at PC 0x40114988 on core 0
Backtrace:0x40083ca9:0x3ffbea3c |<-CORRUPTED
ELF file SHA256: 0000000000000000
Rebooting...
ets Jul 29 2019 12:21:46
rst:0xc (SW_CPU_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0xee
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:2
load:0x3fff0030,len:1184
load:0x40078000,len:13132
load:0x40080400,len:3036
entry 0x400805e4
[I][logger:156]: Log initialized
[I][app:029]: Running through setup()...
[W][component:157]: Component wifi set Warning flag: scanning for networks
[I][wifi:541]: - 'wifi' (mac1) \E2\E2\E2\E2
[I][wifi:541]: - 'wifi' (mac2) \E2\E2\E2\E2
[I][wifi:541]: - 'wifi' (mac3) \E2\E2\E2\E2
[I][wifi:313]: WiFi Connecting to 'wifi'...
[I][wifi:617]: WiFi Connected!
[I][app:062]: setup() finished successfully!
E (26224) task_wdt: Task watchdog got triggered. The following tasks did not reset the watchdog in time:
E (26224) task_wdt:  - loopTask (CPU 1)
E (26224) task_wdt: Tasks currently running:
E (26224) task_wdt: CPU 0: IDLE
E (26224) task_wdt: CPU 1: IDLE
E (26224) task_wdt: Aborting.
Rebooting...

Zodra dit gebeurt lijkt die in een bootloop te komen totdat de stroom er even af is geweest.
Kun jij hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Regul schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:54:
@leejoow Bijgaande komt in de logging langs zodra de module niet meer bereikbaar is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
[W][component:237]: Component modbus_controller took a long time for an operation (79 ms).
[W][component:238]: Components should block for at most 30 ms.
E (8402417) task_wdt: Task watchdog got triggered. The following tasks did not reset the watchdog in time:
E (8402417) task_wdt:  - loopTask (CPU 1)
E (8402417) task_wdt: Tasks currently running:
E (8402417) task_wdt: CPU 0: IDLE
E (8402417) task_wdt: CPU 1: IDLE
E (8402417) task_wdt: Aborting.
Rebooting...
rst:0xc (SW_CPU_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0xee
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:2
load:0x3fff0030,len:1184
load:0x40078000,len:13132
load:0x40080400,len:3036
entry 0x400805e4
[I][logger:156]: Log initialized
[I][app:029]: Running through setup()...
[W][component:157]: Component wifi set Warning flag: scanning for networks
[I][wifi:541]: - 'wifi' (mac1) \E2\E2\E2\E2
[I][wifi:541]: - 'wifi' (mac2) \E2\E2\E2\E2
[I][wifi:541]: - 'wifi' (mac3) \E2\E2\E2\E2
[I][wifi:313]: WiFi Connecting to 'wifi'...
[I][wifi:617]: WiFi Connected!
[I][app:062]: setup() finished successfully!
E (26224) task_wdt: Task watchdog got triggered. The following tasks did not reset the watchdog in time:
E (26224) task_wdt:  - loopTask (CPU 1)
E (26224) task_wdt: Tasks currently running:
E (26224) task_wdt: CPU 0: IDLE
E (26224) task_wdt: CPU 1: IDLE
E (26224) task_wdt: Aborting.
Rebooting...

Zodra dit gebeurt lijkt die in een bootloop te komen totdat de stroom er even af is geweest.
Kun jij hier iets mee?
Zou jij eens kunnen kijken of je de module opnieuw kan flashen?
Dit zou moeten kunnen door naar web.esphome.io te gaan en daar te verbinden met de module (die dan nog steeds direct aan je laptop moet hangen). Vervolgens kan je de firmware uploaden die op de github te vinden is.

Als je de Amber versie van de software hebt met 4 relais zou dit het volgende adres moeten zijn: https://github.com/electr...irmware-4relay/latest.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
leejoow schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 06:46:
[...]

Zou jij eens kunnen kijken of je de module opnieuw kan flashen?
Dit zou moeten kunnen door naar web.esphome.io te gaan en daar te verbinden met de module (die dan nog steeds direct aan je laptop moet hangen). Vervolgens kan je de firmware uploaden die op de github te vinden is.

Als je de Amber versie van de software hebt met 4 relais zou dit het volgende adres moeten zijn: https://github.com/electr...irmware-4relay/latest.bin
Ik heb hem nog niet opnieuw verlaagt, maar ik heb al wel wat extra informatie door de directe ligging:
- de module leek helemaal niet meer te willen starten
- het SSID zichtbaar maken leek niet te werken
- het toegang geven tot internet zorgde voor het weer kunnen booten & en weer stabiel blijven draaien

Mijn verwachting was dat de module zonder internet zou kunnen draaien, maar hij lijkt ergens van afhankelijk te zijn.
Ik draai nu nog 1.4.0 als test, zal straks eens updaten naar 1.4.1.

Heb jij een idee wat de afhankelijkheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Regul schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:32:
[...]

Heb jij een idee wat de afhankelijkheid is?
Anonymous usage statistics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
Get!em schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Anonymous usage statistics
Die heb ik uit staan.
Ik zou het ook een beetje gek vinden als die daarop steeds uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Regul schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Die heb ik uit staan.
Ik zou het ook een beetje gek vinden als die daarop steeds uitvalt.
Helemaal mee eens, dat zou ik ook heel gek vinden... Dat kan niet de bedoeling zijn, daar moet ik even induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
leejoow schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:28:
[...]

Helemaal mee eens, dat zou ik ook heel gek vinden... Dat kan niet de bedoeling zijn, daar moet ik even induiken
Ik zou t ook gek vinden, maar het is de enige functie waar een internetverbinding voor nodig is. Al is de update check er ook een natuurlijk.

Ben benieuwd wat t is.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 08-02-2025 17:02 ]

• Willemsaard
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-02 12:15
Probleem opgelost, vraag vervalt.

[ Voor 88% gewijzigd door Willemsaard op 13-02-2025 16:00 . Reden: probleem opgelost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regul
leejoow schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:28:
[...]

Ik heb nog wat getest, hopelijk heb je er wat aan. Ik heb het idee dat het wordt veroorzaakt door de updatecheck.
Alle keren dat de module in HA op unavailable springt valt dit samen met een block door mijn firewall van het benaderen van Github 1 tot 2 minuten daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Regul schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Ik heb nog wat getest, hopelijk heb je er wat aan. Ik heb het idee dat het wordt veroorzaakt door de updatecheck.
Alle keren dat de module in HA op unavailable springt valt dit samen met een block door mijn firewall van het benaderen van Github 1 tot 2 minuten daarvoor.
Hij gaat niet naar GitHub, maar naar Azure websites. Ook elke 6 uur gebeurt het.
Ik zit eerder te denken aan misschien de wifi_info text sensor? Als die bijv een internet check doet oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Die om de 6 uur naar Azure is inderdaad de anoniem logging, maar als je die uit hebt staan zou hij die ook niet moeten aanroepen. Zie je dat dat ook het moment is dat hij vastloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regul
leejoow schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:34:
Die om de 6 uur naar Azure is inderdaad de anoniem logging, maar als je die uit hebt staan zou hij die ook niet moeten aanroepen. Zie je dat dat ook het moment is dat hij vastloopt?
Ja, ik zie 185.199.109.133 (GitHub) en 20.105.216.14 (Microsoft, de usage statistics?) waarna de module niet meer reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
@Regul @leejoow
Het probleem ligt misschien in de update check? https://github.com/esphome/esphome/pull/8018 er is zelfs een gerelateerde crash als je internet blokkeert.
De laatste esphome versie heeft deze bugfix. Zou dat het kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Voor de update zou dit inderdaad het wel eens kunnen zijn. Ik ga eens proberen het probleem te reproduceren thuis met en zonder een nieuwe versie van ESPHome.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Na veel proberen heb ik het probleem inderdaad weten te reproduceren en op te lossen door een nieuwere versie van ESPHome te gebruiken. Versie 1.4.2 van de firmware is nu beschikbaar.

Daarnaast heb ik tijdelijk de anonieme statistieken uitgeschakeld, deze zorgen ook voor hetzelfde probleem en dit is helaas niet opgelost door de nieuwere versie van ESPHome te gebruiken. Daar ga ik nog verder naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regul
leejoow schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:23:
Na veel proberen heb ik het probleem inderdaad weten te reproduceren en op te lossen door een nieuwere versie van ESPHome te gebruiken. Versie 1.4.2 van de firmware is nu beschikbaar.

Daarnaast heb ik tijdelijk de anonieme statistieken uitgeschakeld, deze zorgen ook voor hetzelfde probleem en dit is helaas niet opgelost door de nieuwere versie van ESPHome te gebruiken. Daar ga ik nog verder naar kijken.
Gaaf, dank je!
Ik heb net de update geïnstalleerd en ga hem in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-04 10:20
Ook geïnstalleerd. Werkt tot nu toe nog uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Koude douche... Wie kan mij helpen?

Ik zet sww met @leejoow en Home Assistant mijn sww aan op de Itho Amber. Hierdoor gebruik ik normaal nachtstroom maar kan ik op vorstdagen overdag met betere COP verwarmen.

Vannacht om 04h had de Amber de boiler moeten verwarmen tot 55oC, maar om 04:30 lijkt deze uitgezet.

Chronologie vanuit Leejoow logs::
- Defrost start om 03:54
- Klokprogramma Amber wordt uitgezet om 04:00
- Domestic Hot Water meldt gestart om 04:00
- Defrost eindigd 04:11
- Domestic Hot Water meldt beëindigt om 04:27, ondanks dat setpoint bij lange na niet gehaald is

Ter info:
- Setpoint is en was 55oC
- Reheating is en was 2oC
- Domestic Hot Water is en was "AAN"

Dus... Waarom was de WAF factor vanochtend beroerd???

De HA-truuk die ik gebruik is dat de Amber standaard op een klokprogramma draait, tussen 6-8h aan. Dit klokprogramma zet ik uit om 14h 's-middags of 04h 's-nachts. Het klokprogramma fungeert als backup, als de HA automatisering faalt, dan start de Amber alsnog zelf het verwarmen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25ux-rAVsQfzig6DPs7R83rtj94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFhcygdScArSmOlR7kCsjfcs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
tonwes99 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:49:
Koude douche... Wie kan mij helpen?

Ik zet sww met @leejoow en Home Assistant mijn sww aan op de Itho Amber. Hierdoor gebruik ik normaal nachtstroom maar kan ik op vorstdagen overdag met betere COP verwarmen.

Vannacht om 04h had de Amber de boiler moeten verwarmen tot 55oC, maar om 04:30 lijkt deze uitgezet.

Chronologie vanuit Leejoow logs::
- Defrost start om 03:54
- Klokprogramma Amber wordt uitgezet om 04:00
- Domestic Hot Water meldt gestart om 04:00
- Defrost eindigd 04:11
- Domestic Hot Water meldt beëindigt om 04:27, ondanks dat setpoint bij lange na niet gehaald is

Ter info:
- Setpoint is en was 55oC
- Reheating is en was 2oC
- Domestic Hot Water is en was "AAN"

Dus... Waarom was de WAF factor vanochtend beroerd???

De HA-truuk die ik gebruik is dat de Amber standaard op een klokprogramma draait, tussen 6-8h aan. Dit klokprogramma zet ik uit om 14h 's-middags of 04h 's-nachts. Het klokprogramma fungeert als backup, als de HA automatisering faalt, dan start de Amber alsnog zelf het verwarmen.[Afbeelding]
Ik warm altijd op als het vat onder de 42 komt.
En ik breng het vat naar 65 graden bij overproductie zonnestroom of bijna gratis stroom dynamisch contract (ook vaak snachts).

Perfecte WAF (nooit koud water) en uitstekende COP per €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@tonwes99 is je setpoint om 4:29 niet teruggezet naar 55 graden of hou je die op 55 de hele tijd? Het lijkt er op dat er iets in je automatisering misgaat of heb je het klokprogramma in die uren niet aan staan. Er zijn 2 klokprogramma's 1 voor de gewenste temperatuur en 1 voor de minimale temperatuur (in mijn geval 55 en 48 graden). Als je minimale temperatuur klok programma ook uitstaat in dat blok dan doet die niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Whiskey48 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:08:
[...]

Ik warm altijd op als het vat onder de 42 komt.
En ik breng het vat naar 65 graden bij overproductie zonnestroom of bijna gratis stroom dynamisch contract (ook vaak snachts).

Perfecte WAF (nooit koud water) en uitstekende COP per €.
Ik ken je opzet. Hier geen dynamisch contract mogelijk, en beperkt zonneenergie.

Ik kom tot andere strategie die het afgelopen jaar met Leejoow/HA prima functioneerde:
- 4 douchers om 07h-08h, trappen er met de regendouche 200L doorheen, dus hij moet om 06h wel vol zijn
- Ondanks mooi Nibe vat met warmtesifons, terugslagkleppen en isolatie merk ik dat het vat wat warmte verliest als ik om 12h verwarm en de volgende dag om 08h verbruik (dit is 20h...).
- Ook vanuit e-prijs heeft de nacht de voorkeur, daltarief eur0,20/overdag 0,26. Met dynamische prijzen zal dat verschil niet heel anders worden. Dus met de meeste COP's werkt dit prima
- Als het heel koud is, dan verwarming ik liever 's-nachts Tc 35oC, en 14h overdag sww met 55oC, om het vat en om 18h de vloer lekker opstoken. Comfort en COP optimalisatie
- Nu nog saldering, maar ik kan een extra ventilatiewarmtepomp met 400W langzaam het vat laten verwarmen (kelderlucht)
- Dit vooral 's-zomers, lucht van 12-18oC wordt naar binnen gezogen, lucht van 6oC gaat naar buiten
- Dit past 8 maanden lang bij mijn opwek-capaciteit post saldering (ik mag geen zonnepanelen op mijn monumentale dak, er liggen nu 20 panelen op Noord op de serre en berging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Impossibl3 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:17:
@tonwes99 is je setpoint om 4:29 niet teruggezet naar 55 graden of hou je die op 55 de hele tijd? Het lijkt er op dat er iets in je automatisering misgaat of heb je het klokprogramma in die uren niet aan staan. Er zijn 2 klokprogramma's 1 voor de gewenste temperatuur en 1 voor de minimale temperatuur (in mijn geval 55 en 48 graden). Als je minimale temperatuur klok programma ook uitstaat in dat blok dan doet die niets.
Klokprogramma minimale temperatuur 24/7 groen, 45oC, dT=15, maar dit klokprogramma staat uit. Maar omdat tussen 04h-06h beide klokprogramma's op inactief stonden zou hij gewoon moeten starten op setpoint (water van 25oC is kouder dan 55oC-/-2oC). Dit starten deed hij ook, maar... waarom heeft de Amber domestic water in progress" om 04:27 uitgezet als alle parameters op dat tijdstip, zoals uitgelezen uit de Amber, onveranderd bleven? Je ziet dat door de defrost er nooit warm water naar de Amberr gegaan is, ondanks dat "domestic hot water in progress" tussen 04h en 04:27 op actief stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
tonwes99 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:26:
[...]

Ik ken je opzet. Hier geen dynamisch contract mogelijk, en beperkt zonneenergie.

Ik kom tot andere strategie die het afgelopen jaar met Leejoow/HA prima functioneerde:
- 4 douchers om 07h-08h, trappen er met de regendouche 200L doorheen, dus hij moet om 06h wel vol zijn
- Ondanks mooi Nibe vat met warmtesifons, terugslagkleppen en isolatie merk ik dat het vat wat warmte verliest als ik om 12h verwarm en de volgende dag om 08h verbruik (dit is 20h...).
- Ook vanuit e-prijs heeft de nacht de voorkeur, daltarief eur0,20/overdag 0,26. Met dynamische prijzen zal dat verschil niet heel anders worden. Dus met de meeste COP's werkt dit prima
- Als het heel koud is, dan verwarming ik liever 's-nachts Tc 35oC, en 14h overdag sww met 55oC, om het vat en om 18h de vloer lekker opstoken. Comfort en COP optimalisatie
- Nu nog saldering, maar ik kan een extra ventilatiewarmtepomp met 400W langzaam het vat laten verwarmen (kelderlucht)
- Dit vooral 's-zomers, lucht van 12-18oC wordt naar binnen gezogen, lucht van 6oC gaat naar buiten
- Dit past 8 maanden lang bij mijn opwek-capaciteit post saldering (ik mag geen zonnepanelen op mijn monumentale dak, er liggen nu 20 panelen op Noord op de serre en berging).
Ook goed doordacht!
Ik ken het Nibe vat niet, maar met mijn Amber haalde ik veel winst in warmteverlies door het leidingwerk bij het watervat extra te isoleren en zoals in de handleiding staat een warmteslot te maken met het leidingwerk eerst naar beneden. (zal bij de Nibe als deze staat al zijn).

Zelf probeer ik het zo dummy / WAF proof mogelijk te hebben, ofwel zo simpel mogelijk.
Zoals waarschijnlijk bekend met name mbv de Smart Grid en een mooie IKEA aan/uit knop die m'n vrouw prima weet te vinden als de kids in bad gaan en ze tegelijk uitgebreid wil gaan douchen. (of er een stevige
koude oosterwind op het huis staat en het huis even nét iets warmer te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Whiskey48 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:39:
[...]
Ook goed doordacht!
Ik ken het Nibe vat niet, maar met mijn Amber haalde ik veel winst in warmteverlies door het leidingwerk bij het watervat extra te isoleren en zoals in de handleiding staat een warmteslot te maken met het leidingwerk eerst naar beneden. (zal bij de Nibe als deze staat al zijn).

Zelf probeer ik het zo dummy / WAF proof mogelijk te hebben, ofwel zo simpel mogelijk.
Zoals waarschijnlijk bekend met name mbv de Smart Grid en een mooie IKEA aan/uit knop die m'n vrouw prima weet te vinden als de kids in bad gaan en ze tegelijk uitgebreid wil gaan douchen. (of er een stevige
koude oosterwind op het huis staat en het huis even nét iets warmer te zetten).
NIBE PUB2-DS2-300. Koperen vat van eur3500(!...), Dit niet betaald (faillissementspartij), maar vat bleek achteraf toch slechts energieklasse C. In een kelder van 12oC zou zo'n 55oC vat per dag 3kWH (dus 1000Wh met COP3) of 8oC af moeten koelen in 24h, dus timen loont.

Dus alle appendages geïsoleerd, een terugslagklep en sifon/slot op de bovenste spiraalaansluiting, op warmwater-uitgang alleen een sifon/slot/leiding omlaag, (ik had nog een terugslagklep gekocht maar die werkt hier natuurlijk niet, ww moet er wel uit kunnen😁)

De WAF-factor tot nu toe prima bereikt met het klokprogramma als backup (HA had een maand geleden stroomstoring...) en in plaats van jouw ikea-knop de HA-app waarmee de familie ook een boost kan geven aan radiatoren in slaap-/studeerkamer (het sww-water van de Amber gaat dan met een klep met 55oC de verdeler voor radiatoren in).

[ Voor 15% gewijzigd door tonwes99 op 04-03-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Whiskey48 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:39:
[...]
Zoals waarschijnlijk bekend met name mbv de Smart Grid en een mooie IKEA aan/uit knop die m'n vrouw prima weet te vinden als de kids in bad gaan en ze tegelijk uitgebreid wil gaan douchen. (of er een stevige koude oosterwind op het huis staat en het huis even nét iets warmer te zetten).
Slim die ikea knop. Zat nog te denken hoe krijg ik die SG aan zonder de telefoon te gebruiken! Als ik ga douchen dan zit die niet (altijd) aan mijn hand gekleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik volg een ander topic over prijs optimalisatie.
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

Met die HA add-on kan je iedere warmtepomp sturen op basis van stooklijn, vermogen en aan/uit. De Amber kan alleen gestuurd worden op stooklijn en aan/uit (bijvoorbeeld via SG of de warmte vraag relais) toch voor verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:19:
Ik volg een ander topic over prijs optimalisatie.
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

Met die HA add-on kan je iedere warmtepomp sturen op basis van stooklijn, vermogen en aan/uit. De Amber kan alleen gestuurd worden op stooklijn en aan/uit (bijvoorbeeld via SG of de warmte vraag relais) toch voor verwarming?
Je kan setpoint sturen in hele graden. De Amber stooklijn zelf werkt op tienden.
Maar de stooklijn kan je beter goed afregelen en dan met rust laten. En sturen op aan/uit evt aangevuld met sm grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
bommer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:31:
[...]

Je kan setpoint sturen in hele graden. De Amber stooklijn zelf werkt op tienden.
Maar de stooklijn kan je beter goed afregelen en dan met rust laten. En sturen op aan/uit evt aangevuld met sm grid.
Dank. Mijn stooklijn is goed afgesteld. Dan laat ik die voor wat het is. Ga ik alleen via SG sturen om de temperatuur wat te plussen of even niet te verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 10-04-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Met de twee modbus-oplossingen icm. HA kunnen we komende zomer de Ta van vloerverwarming goed afstemmen op het dauwpunt en zo condensatie voorkomen.

Condensatie hangt natuurlijk af van de relatieve vochtigheidsgraad en temperatuur van de omgeving. Zijn er al tweakers die hier een oplossing voor hebben? En... kan dit met openbare bronnen (buitenlucht) of moet ik daar een HA-compatible sensor in mijn huiskamer plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:54
tonwes99 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:09:
Met de twee modbus-oplossingen icm. HA kunnen we komende zomer de Ta van vloerverwarming goed afstemmen op het dauwpunt en zo condensatie voorkomen.

Condensatie hangt natuurlijk af van de relatieve vochtigheidsgraad en temperatuur van de omgeving. Zijn er al tweakers die hier een oplossing voor hebben? En... kan dit met openbare bronnen (buitenlucht) of moet ik daar een HA-compatible sensor in mijn huiskamer plaatsen?
Een BME280 sensor met een ESP32 bordje via ESPHome is een goedkope oplossing

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Je gebruikt dus lokale humidity (en temperatuur?). Welke rekensom gebruik jij om tot een Ta te komen?

Ik kwam deze op Ali tegen, en posts dat zoiets met de Tuya integratie Of LocalTuya met HACS) zou moeten werken. Maar... een Tuya IR sensor kreeg ik in HA niet aan de gang (wel aanwezig, geen entiteiten). In de Tuya-app zie ik hem wel en schakel ik nu aldaar een dummie-switch, en die zie ik wel in HA... Kan goed voor eeen aan-uit sensor maar meegeven van een humidity-waarde kan langs die weg niet...

Maar dan, voor die prijs is het het proberen waard. https://nl.aliexpress.com...%210&gatewayAdapt=glo2nld
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste