Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
p.blommendaal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Ik volg dit topic al een tijdje en ben zeer geïnteresseerd in de module. Hoe zit het met die kalibratie? Op de site van Tinytronics staat dat je ze voor nauwkeurige meting wel moet kalibreren. In de voorgaande posts zie ik de waarde 7.9 terugkomen die op de site staat. Heeft het zin om een kalibratie uit te voeren buiten het systeem met bijvoorbeeld met een gemeten hoeveelheid water? Of hoe controleer je dat die 7.9 voor jouw systeem correct is?
Als je het echt exact wil weten zal je inderdaad een calibratieopstelling moeten maken waarbij je een bekende hoeveelheid water er doorheen laat lopen. Ik heb wel een kamstrup, maar niet een turbine flowmeter in mijn systeem. Als de turbinemeter consistente resultaten geeft kan je in ieder geval bepalen of je wijzigingen ten opzichte van eerdere instellingen beter en/of slechter zijn.

Stroomsnelheid is inderdaad afhankelijk van de weerstand, in mijn systeem heb ik 1500 l/hr lopen.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Even checkvraag. Installateur gaat de flowmeter er tussen zetten. Is handigste plek om hem direct in de aanvoer vanaf Amber buitenunit te zetten?
(er zit ook een sww vat en buffervat verderop in de lijn. )

Edit... installateur had geen ruimte meer en heeft hem na de klep gezet die sww en buffer doet. Dus nu alleen flow meter op buffer/vloerverwarming... jammer dan.

[ Voor 46% gewijzigd door Get!em op 11-04-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Klein verzoekje voor TS: titel aanpassen naar HP-s 95 + Amber ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-07 08:47
Get!em schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:58:
Even checkvraag. Installateur gaat de flowmeter er tussen zetten. Is handigste plek om hem direct in de aanvoer vanaf Amber buitenunit te zetten?
(er zit ook een sww vat en buffervat verderop in de lijn. )

Edit... installateur had geen ruimte meer en heeft hem na de klep gezet die sww en buffer doet. Dus nu alleen flow meter op buffer/vloerverwarming... jammer dan.
Fow meter gaat meestal in de retour.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 09:23
SiNTeK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Ben toevallig bezig met het integreren van de COP in HA op basis van aanvoer, retour, delta T, verbruik en flow meter (474 pulsen per liter voor de 1" versie). Het zou moeten kunnen, maar ik krijg het, ook met behulp van ChatGPT, nog niet voor elkaar. De code die ChatGPT mij gaf is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      warmtepomp_cop:
        friendly_name: "Warmtepomp COP"
        unit_of_measurement: "COP"
        value_template: >-
          {% set inlet_temp = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature') | float %}
          {% set outlet_temp = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature') | float %}
          {% set delta_t = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_delta_t') | float %}
          {% set pulse_meter = states('sensor.ithodaalderop_pulse_meter') | int %}
          {% set kwh_meter = states('sensor.kwh_meter_3_phase_actueel_vermogen') | float %}

{% if delta_t > 0 %}
            {% set water_flow_rate = pulse_meter / 474.0 %}  # liters per pulse
            {% set power_consumption = kwh_meter * 1000.0  %}  # convert kWh to watts
            {% set cop = (water_flow_rate * 4.184 * delta_t) / power_consumption %}
            {{ cop | round(2) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Iemand die hier iets inziet wat niet klopt/werkt zoals bedoeld? Of een aanwijzing naar hoe ik het zou moeten/kunnen aanpakken..? *O*

Als ik kijk op https://warmtepomp-weetje...-rekenformules-en-feiten/ gebruikt ChatGPT alle benodigde gegeven en is ook de formule correct. Ik gok zelf dat het misgaat met integratie van de pulsemeter in het geheel.
Heb je dit uiteindelijk werkend gekregen? Ik heb dezelfde opstelling dus je zou mij er heel erg mee helpen _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik heb het volgende:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
      - unique_id: thermal_power
        unit_of_measurement: W
        device_class: "power"
        state: >
          {% set qv = int(states("sensor.mbus_m_bus_flow")) / 3600 / 1000 %}
          {% set dT = float(states("sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature")) - float(states("sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature")) %}
          {% set pw = qv * dT * 998 * 4190 %}
          {{pw | round(0)}}
        availability: "{{ is_number(states('sensor.mbus_m_bus_flow')) and is_number(states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature')) and is_number(states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature')) }}"
      - unique_id: cop
        unit_of_measurement: ""
          {{(float(states("sensor.template_daalderop_thermal_power")) / float(states("sensor.total_heatpump"))) | round(2)}}
        availability: "{{ is_number(states('sensor.template_daalderop_thermal_power')) and is_number(states('sensor.total_heatpump')) }}"

Waarbij ik de flow uit een warmtemeter haal en niet via de PCB die ik zelf ontwikkeld heb :P

Hoe ik dit meestal debug is door alle hulpvariabelen ook een keer te exposen, zodat je kan zien in welke de fout zit.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:05
Hallo daar!

Sinds de laatste update van ESPHOME krijg ik deze melding bij het updaten van de module:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nffM8YSZ1PNJM8CQ-fmwV6NDpgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aMsovPwXeKPAE6D8dBIz8yOa.png?f=fotoalbum_large

Is dat al bekend dat er dus een deprecated module wordt gebruikt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Flight777 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:42:
Hallo daar!

Sinds de laatste update van ESPHOME krijg ik deze melding bij het updaten van de module:

[Afbeelding]

Ja @leejoow is daar mee bezig. Al geeft het wel wat uitdagingen want nu moet je ook het adres weten bij meerdere sensoren. Dat was voor de update nog niet het geval.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Flight777 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:42:
Hallo daar!

[Afbeelding]

Klopt. Bij het overgaan naar de one_wire module hebben ze echter de mogelijkheid niet geboden om met indexen te werken. Dat heeft als gevolg dat elke sensor met zijn unieke ID in de config moet staan. Dat is uiteraard niet te doen met als er een generieke yaml gedownload moet worden.

Ik ben aan het kijken of ik de indexen alsnog weer terug gebouwd krijg (en dat de devs bij ESPHome deze dan ook willen accepteren uiteraard).

Als je nu zelf aanpassen aan de config wil doen zal daar dus een stukje handwerk in de yaml gedaan moeten worden door elke gebruiker. Als je die behoefte niet hebt is er geen reden om te updaten: er zijn geen nieuwe verbeterede functionaliteiten in de ESPHome releases tot nu toe die iets doen met de software die wij er op hebben draaien.

Er zijn overigens meer mensen die hier tegenaan lopen en het ook vrij bijzonder vinden dat er zo een breaking change wordt gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
leejoow schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:26:
[...]

Klopt. Bij het overgaan naar de one_wire module hebben ze echter de mogelijkheid niet geboden om met indexen te werken. Dat heeft als gevolg dat elke sensor met zijn unieke ID in de config moet staan. Dat is uiteraard niet te doen met als er een generieke yaml gedownload moet worden.

Ik ben aan het kijken of ik de indexen alsnog weer terug gebouwd krijg (en dat de devs bij ESPHome deze dan ook willen accepteren uiteraard).

Als je nu zelf aanpassen aan de config wil doen zal daar dus een stukje handwerk in de yaml gedaan moeten worden door elke gebruiker. Als je die behoefte niet hebt is er geen reden om te updaten: er zijn geen nieuwe verbeterede functionaliteiten in de ESPHome releases tot nu toe die iets doen met de software die wij er op hebben draaien.

Er zijn overigens meer mensen die hier tegenaan lopen en het ook vrij bijzonder vinden dat er zo een breaking change wordt gedaan...
Daar hebben ze bij Nabu Casa kennelijk sch... aan.
Heb zelf elke keer problemen om dat de UI gesloopt word.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik heb een 'tijdelijke' oplossing voor het probleem dat de Dallas componenten vervangen zijn. Door bij de external_components een verwijzing op te nemen naar de oude versie wordt in elk geval de oude versie van de library opgehaald voor specifiek het Dallas component.

YAML:
1
2
3
4
external_components:
  - source: github://electropaultje/modbus-spy-esphome@latest-stable
  - source: github://esphome/esphome@2024.5.5
    components: [ dallas ]

Deze aanpassing heb ik reeds in de Github gezet.

Voor de gebruikers die de template reeds in hun lokale ESPHome dashboard hebben staan, die zullen deze source moeten toevoegen bij de external_components.

Voor de volledigheid, het ota component moet ook worden aangepast. Dat is nu het volgende geworden (platform is toegevoegd):

YAML:
1
2
ota:
  platform: esphome

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter

Breaking news

Zojuist heb ik de eerste versie van de software uitgebracht waarmee ook geschreven kan worden naar de Amber!

De aansluiting op de Amber moet worden aangepast naar de onderste twee contacten op de stuurcomputer. Zie ook de details op https://github.com/electr...-daalderop-amber-firmware

Ik heb er voor gekozen om de configuratie niet openbaar te maken, maar enkel de binary te verstrekken. Wellicht dat dit in de toekomst veranderd, maar voor nu is het even zo. De firmware kan hier gedownload worden: https://github.com/electr...irmware/version-1-0-0.bin
Updates worden door Home Assistant automatisch gedetecteerd (vanaf versie 2024.7.0) en kunnen worden geïnstalleerd zonder het ESPHome dashboard te gebruiken.

De nieuwe firmware moet eenmalig worden gedownload en geïnstalleerd voor mensen die de huidige module al in gebruik hebben. Deze kan geïnstalleerd worden door via de webinterface de firmware te uploaden. Let op dat veel van de entiteiten hernoemd zijn en dat het DNS adres zal veranderen naar http://ithodaalderop-amber.local

Op dit moment zijn alle realtime sensoren uit te lezen en worden een behoorlijk aantal te schrijven entiteiten beschikbaar gesteld. Dit zal nog uitgebreid worden, maar ik wou jullie deze versie niet alvast onthouden.

Mensen met een module met een USB-C connector kunnen de firmware installeren, de eerdere reeks van hardware is helaas niet geschikt om te schrijven naar de modbus (hardwarematig is dit niet mogelijk).

Vragen? Stel ze gerust!

[ Voor 18% gewijzigd door leejoow op 14-07-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
leejoow schreef op zondag 14 juli 2024 @ 08:25:

Breaking news

Zojuist heb ik de eerste versie van de software uitgebracht waarmee ook geschreven kan worden naar de Amber!

De aansluiting op de Amber moet worden aangepast naar de onderste twee contacten op de stuurcomputer. Zie ook de details op https://github.com/electr...-daalderop-amber-firmware

Ik heb er voor gekozen om de configuratie niet openbaar te maken, maar enkel de binary te verstrekken. Wellicht dat dit in de toekomst veranderd, maar voor nu is het even zo. De firmware kan hier gedownload worden: https://github.com/electr...irmware/version-1-0-0.bin
Updates worden door Home Assistant automatisch gedetecteerd (vanaf versie 2024.7.0) en kunnen worden geïnstalleerd zonder het ESPHome dashboard te gebruiken.

De nieuwe firmware moet eenmalig worden gedownload en geïnstalleerd voor mensen die de huidige module al in gebruik hebben. Deze kan geïnstalleerd worden door via de webinterface de firmware te uploaden. Let op dat veel van de entiteiten hernoemd zijn en dat het DNS adres zal veranderen naar http://ithodaalderop-amber.local

Op dit moment zijn alle realtime sensoren uit te lezen en worden een behoorlijk aantal te schrijven entiteiten beschikbaar gesteld. Dit zal nog uitgebreid worden, maar ik wou jullie deze versie niet alvast onthouden.

Mensen met een module met een USB-C connector kunnen de firmware installeren, de eerdere reeks van hardware is helaas niet geschikt om te schrijven naar de modbus (hardwarematig is dit niet mogelijk).

Vragen? Stel ze gerust!
Nice? Heb je nu hetzelfde aantal datapunten als de bommer integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 02:29
Kan je een praktisch voorbeeld geven waar dit handig voor is? Momenteel mis ik niet zo veel icm de SG contacten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Get!em schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Nice? Heb je nu hetzelfde aantal datapunten als de bommer integratie?
Nog niet allemaal, ik heb nu vooral even gefocussed op de entiteiten waar ik het direct nut van zag. De rest kan ik zeker ook toevoegen, maar dat zal in eerste instantie nog even op verzoek zijn. Er is in elk geval geen reden waarom ze niet allemaal zouden kunnen werken.

De huidige lijst is te vinden op readme van de GitHub: https://github.com/electr...-daalderop-amber-firmware
JoramQ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:04:
Kan je een praktisch voorbeeld geven waar dit handig voor is? Momenteel mis ik niet zo veel icm de SG contacten
Met de SG contacten kan je inderdaad al een hoop functionaliteit sturen die te maken heeft met op het juiste moment meer energie verbruiken. Echter, door de control module aan te sluiten wordt in Home Assistant ook de geschieden gelogd en dat kan goed gebruikt worden om het regelgedrag van de pomp te monitoren en zonodig bij te stellen. En daarnaast: veel Tweakers houden van grafieken, cijfertjes en mogelijkheden dingen via domotica aan te sturen :P

Ik heb zelf geen Amber, maar een HP-S en kan niet schrijven naar de modbus. En toch ben ik heel blij met alle grafieken en cijfers om zo de machine zo efficiënt mogelijk in te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door leejoow op 14-07-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
JoramQ schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:04:
Je DHW doel temperatuur aanpassen op basis van de maximale temperatuur die de compressor kan draaien zodat je BUH zo min mogelijk aan gaat. Daardoor kan je optimaliseren tussen PV, DHW verbruik en BUH. Zo kan je ook je legionellarun automatiseren. Niet door die specifiek te draaien maar de setpoint van je DHW naar 60+ te zetten eens per week op basis van de temp sensor van de Amber rekening houdend met het compressor bereik.

Verder kan je de koel en verwarmingsinstellingen automatisch doen. Zo heb ik koelen op 3-1-1 staan en verwarmen op 3-3-2 voor M1.01 tm M1.03 en kan je ook de koel/verwarmingswaarde automatiseren waardoor je verder kan dan de 3/5 punts lijn die in de Amber mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:27
Impossibl3 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:58:
[...]

Niet door die specifiek te draaien maar de setpoint van je DHW naar 60+ te zetten eens per week op basis van de temp sensor van de Amber rekening houdend met het compressor bereik.
… en de timing van de PV opbrengst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Impossibl3 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:58:
[...]

Verder kan je de koel en verwarmingsinstellingen automatisch doen. Zo heb ik koelen op 3-1-1 staan en verwarmen op 3-3-2 voor M1.01 tm M1.03 en kan je ook de koel/verwarmingswaarde automatiseren waardoor je verder kan dan de 3/5 punts lijn die in de Amber mogelijk is.
… waarbij je de koeltemperatuur kunt laten afhangen van de luchtvochtigheid om condens te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Hier het setje ook vast aan het aansluiten in afwachting op en wat lager grondwater niveau.

Wel een vraagje, klopt het dat nu de configuratie niet openbaar is er ook geen manier is om de Dallas sensoren te kalibreren dmv een offset? Zo niet, wellicht nog een puntje om in een volgende update mee te nemen? Er zit nu 0.5 graad tussen de 3 sensoren, zou fijn zijn om dat er uit te kunnen krijgen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Goed idee, ik ga daar drie number velden voor toevoegen. Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Woutertt schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:03:
Hier het setje ook vast aan het aansluiten in afwachting op en wat lager grondwater niveau.

Wel een vraagje, klopt het dat nu de configuratie niet openbaar is er ook geen manier is om de Dallas sensoren te kalibreren dmv een offset? Zo niet, wellicht nog een puntje om in een volgende update mee te nemen? Er zit nu 0.5 graad tussen de 3 sensoren, zou fijn zijn om dat er uit te kunnen krijgen. :)
Zojuist heb ik versie 1.1.0 van de firmware gereleased. Als het goed is zou deze door Home Assistant na een aantal uur gezien moeten worden en is een update mogelijk.

Na deze update zijn er een drietal getallen bijgekomen die aangepast kunnen worden om daarmee de offset van de Dallas sensoren in te stellen :)

In de firmware zit ook dat er anonieme statistieken worden verstuurd. Deze kunnen uiteraard worden uitgezet, daar is een switch voor. De statistieken die worden doorgestuurd (eenmaal per zes uur) zijn niet te herleiden naar een persoon of gebruiker: het mac adres, software versie, aantal aangesloten thermometers en aantal reads en writes. Er wordt geen IP opgeslagen en het mac adres heb ik ook nergens geregistreerd staan. Met deze statistieken hoop ik wat inzicht te krijgen in het gebruik van de control module. Ik hoop dan ook dat jullie deze instelling aan laten staan, maar zet hem vooral uit als je het niet wil doorsturen!

[ Voor 27% gewijzigd door leejoow op 23-07-2024 06:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Op basis van Module 1.06 dit beeld gemaakt in HomeAssistant

Met basis bouwblok scripts en plaatje van oa @Impossibl3 en @leejoow

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD5ns9JgMZEjLWBKU5lZXh4ApvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LePpsnjcRsZbBykdjx9CrB0p.png?f=user_large

En plaatje met koeling (net) aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B84E_7hlvW3HInzQBiW3eDjFrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tYWeURh4g1NAZa7rjjI33Itd.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Get!em op 31-07-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@Get!em maar hoe heb je nu dat plaatje in HA gekregen want dat is mij nog steeds niet gelukt 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pk9DnnZqCB_ZcLoyafK4Qjpqf8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1F2QGVaQvz1eTILBs9ZI3Rur.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:37:
@Get!em maar hoe heb je nu dat plaatje in HA gekregen want dat is mij nog steeds niet gelukt 8)7

[Afbeelding]
Upload je plaatje met File editor naar www/image/ folder
Refereer in je YAML config van de image-card ernaar via

YAML:
1
image: local/image/WarmtepompSchema.png

Plaatje heb ik in conversie transparant gemaakt (vandaar de lelijke randen nu momenteel). Later wil ik nog eens een echte transparante PNG gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz0BIMIfj96pzumP99MQD34yqgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qn6HIsVX6ZTWah8TOFj7M6F.png?f=user_large

Let op, gebruik je nu een witte achtergrond van je card, of een witte achtergrond van het plaatje, dan is je witte tekst daar dus niet leesbaar :X

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 31-07-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07 21:50
Iemand anders nog goede scripts in Home assistant om te delen?

Heb zojuist de leejoow module gekoppeld aan de modbus.

Stap 1 (done): Op basis van de temperatuursensor onderin het vat bepalen wanneer de laatste legionellarun succesvol is (lees: temperatuur is x uur boven de 55 graden of x minuten boven de 60 graden).

Stap 2: Volgende legionellarun moet tussen 6/7 of 8 dagen na de laatste legionellarun plaatsvinden.
Doel: Verwarmen met zonne-energie en zonder dat bijverwarmer moet inschakelen. Dus dagelijkse check op de verwachte temperatuur buiten en de verwachte zon-opbrengst. Indien dat niet lukt op dag 6 of 7, dan op dag 8 alsnog uitvoeren op meest gunstige tijdstip.
Later ook voor de winter doen: Op meest warme moment van de dag en bij verwachte zonne-opbrengst.

Stap 3:
Tussentijdse verwarm-momenten bepalen. Op basis van flow meten of er is gedouched.
X minuten na douchen temperatuur meten.
Ligt de temperatuur onder X (nog bepalen) dan direct verwarmen.
Ligt de tempeartuur onder X + Y graden, dan direct verwarmen zodra er zonnepaneel vermogen beschikbaar is (o.b.v. uitlezen van slimme meter).

Vervolg is voorbereiding voor de verwarmingsmaanden.
Zoveel mogelijk verwarmen bij beschikbaarheid van zonne-energie. Wellicht ook sturen op watertemperatuur door te kijken naar warmteverlies woning (buiten vs binnentemperatuur) i.c.m. thermostaatinstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Voor de mensen zonder flowmeter, ik heb nu op basis van de TinyTronics G1 meter (7.9 pulses) gekeken naar de instelling van de P0 pomp op de amber en daar deze mapping bij gemaakt voor de Amber 120.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set mapper =  {
              'Uit' : 0,
              'Laag' : 970,
              'Gemiddeld' : 1215,
              'Hoog': 1870 }
              %}
{% set pumpspeedstate = states('sensor.ithodaalderop_internal_pump_speed')   %}
{% set p0_flow = mapper[pumpspeedstate] if pumpspeedstate in mapper else 0 | float %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-07 13:16
Get!em schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:21:
Voor de mensen zonder flowmeter, ik heb nu op basis van de TinyTronics G1 meter (7.9 pulses) gekeken naar de instelling van de P0 pomp op de amber en daar deze mapping bij gemaakt voor de Amber 120.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{% set mapper =  {
              %}
{% set p0_flow = mapper[pumpspeedstate] if pumpspeedstate in mapper else 0 | float %}
bedankt! dus je weet nu welke pompsnelheid (laag,gemiddeld etc) van je amber overeenkomt met de werkelijkheid? Hoe gebruik je deze code?
Ik ga er een beetje vanuit dat je flow ook afhangt van de weerstand in je systeem/buislengte/binnendiameter/knietjes.
Dat je de 1870 haalt is erg netjes, mag ik vragen wat je binnendiameter is van je buiswerk/hoe lang? met je Amber 120? Ik heb nu 32x3 Uponor Unipipe Plus (meerlagen) maar die heeft maar 26mm binnendiameter en vraag me af of dat wel afdoende is bij mij.
Je hebt de tinytronics in je retour dicht bij de pomp? Hoe heb je deze gekoppeld aan de module? bij mij zit er wel een afstandje tussen de binnen-unit en de pomp en ik ga ervanuit dat je de pulseteller bij de binnen-unit zet.
Kijk ernaar uit om met jou over x maanden gegevens uit te te wisselen over de performance van de Amber 120 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

bedankt! dus je weet nu welke pompsnelheid (laag,gemiddeld etc) van je amber overeenkomt met de werkelijkheid? Hoe gebruik je deze code?
Ik ga er een beetje vanuit dat je flow ook afhangt van de weerstand in je systeem/buislengte/binnendiameter/knietjes.
Dat je de 1870 haalt is erg netjes, mag ik vragen wat je binnendiameter is van je buiswerk/hoe lang? met je Amber 120? Ik heb nu 32x3 Uponor Unipipe Plus (meerlagen) maar die heeft maar 26mm binnendiameter en vraag me af of dat wel afdoende is bij mij.
Je hebt de tinytronics in je retour dicht bij de pomp? Hoe heb je deze gekoppeld aan de module? bij mij zit er wel een afstandje tussen de binnen-unit en de pomp en ik ga ervanuit dat je de pulseteller bij de binnen-unit zet.
Kijk ernaar uit om met jou over x maanden gegevens uit te te wisselen over de performance van de Amber 120 :)
In home assistant om de Thermisch vermogen te berekenen. Code stop ik in de helper. Zal op een later moment de code even tonen. Die moet nog gepolijst worden.

De flow is maximaal omdat deze over buffer vat parallel loopt. Zit 10m tussen buiten unit en buffer.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 03-08-2024 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
OK, even een meer technische post mbt HomeAssistant en de gebruikte waardes. Dit is wat ik er nu in heb zitten. Als je verbeteringen mogelijk ziet, graag, ik pruts ook maar wat :)

Als eerste: ik heb de leejoow module dus gekoppeld met de ESPhome integratie van HomeAssistant. Momenteel draai ik versie 1.06 van de configuratie op de interne MODBUS.
Ik heb 3 temperatuur sensoren gekoppeld, maar daar heb ik weinig moeite in gestoken en die geven nog geen goede waardes doordat ik ze niet netjes heb geplakt met aluminiumtape. Ik heb de tinytronics flowmeter (zonder temperatuur) gekoppeld, configuratiefactor 7.9 op de flow pulses. Flowmeter zit tussen Amber buitenunit en Buffer in, en leest dus niet de flow van de SWW runs.
Verder heb ik de HomeWizard 3 fase meter, waarbji fase 1 de Binnenunit, CV pomp + buitenunit is, en fase 2 de BUH, fase 3 wordt niet gebruikt.

De waardes komen dus goed binnen bij HA. In HA heb ik vervolgens de waardes gebruikt om de COP te berekenen.
  • Thermisch vermogen SWW in W
  • Thermisch vermogen CV in W
  • Electric kWh meter power in W, pak ik het totaal, incl overhead van binnenunit en CV-pomp in W
  • COP SWW (actueel) gebaseerd op vermogen van bovenstaande
  • COP CV (actueel) gebaseerd op vermogen van bovenstaande.
  • Thermisch energy in kWh (total increasing)
  • Thermisch energy SWW in kWh (total increasing)
  • Utility meter op de Electric kWh meter in kWh daily reset
  • Utility meter op Thermisch vermogen in kWh daily reset
  • Utility meter op Thermisch vermogen SWW in kWh daily reset
  • Daily COP, gebaseerd op de Utility meters.
De template helpers heb ik aangemaakt in HA:

Thermal power SWW
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{% set mapper =  {
              %}
{% set compressorspeed = float(states('sensor.ithodaalderop_compressor_working_speed_actual')) %}
{% set threewayvalve = states('sensor.ithodaalderop_three_way_valve') %}
{% set auxiliaryheater_kwh = float(states('sensor.kwh_meter_3_phase_vermogen_fase_2')) %}
{% set qv = int(p0_flow) / 3600 / 1000 %}
{% set dT = float(states("sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature")) - float(states("sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature")) %}
{% set pw = qv * dT * 998 * 4190 if threewayvalve == "Tapwater" and (compressorspeed > 20 or auxiliaryheater_kwh > 20)  else 0 %}
{{pw | round(0) | abs}}

Thermal Power CV
YAML:
1
2
3
4
5
6
{% set warmtepomp_defrost = states('binary_sensor.ithodaalderop_defrost') %}
{% set warmtepomp_comp_hz = states('sensor.ithodaalderop_compressor_working_speed_actual') | float %}
{% set qv = int(states("sensor.ithodaalderop_pulse_meter")) / 3600 / 1000 %}
{% set pw = qv * dT * 998 * 4190 if warmtepomp_defrost == 'off' and warmtepomp_comp_hz > 20 else 0 %}
{{pw | round(0) | abs }}

COP SWW
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set mapper =  {
              'off' : float(0),
              'on' : float(1) }
              %}
{% set swwpumpspeedstate = states('binary_sensor.ithodaalderop_domestic_hot_water_pump_active')  %}
{% set thermal_power_sww =  float(states('sensor.amber_thermal_power_sww'))   %}
{% set pumping = float(mapper[swwpumpspeedstate]) if swwpumpspeedstate in mapper else 0 %}
{% set kwh_power_sww =  float(states('sensor.kwh_meter_3_phase_vermogen'))   %}
{% set SwwCOP = pumping * (thermal_power_sww / kwh_power_sww) %}
{{SwwCOP}}

Thermal COP CV
YAML:
1
2
3
4
5
6
{% set CVpumpspeedflow = int(states("sensor.ithodaalderop_pulse_meter")) / 3600 / 1000 %}
{% set thermal_power =  float(states('sensor.amber_thermal_power'))   %}
{% set kwh_power =  float(states('sensor.kwh_meter_3_phase_vermogen'))   %}
{% set activeCVflow = CVpumpspeedflow > 0 %}
{% set COP = float(thermal_power / kwh_power) if activeCVflow else 0 %}
{{COP}}

Thermal Energy dmv Integral Linker Riemann op de thermal power
Thermal Energy SWW dmv Integral Linker Riemann op de thermal power sww

Utility meters gebaseerd op de energie helpers.

Daily COP gebaseerd op de Utilty meters
YAML:
1
2
3
4
5
6
{% set sww_thermal_energy = states('sensor.amber_thermal_swwenergy_daily') | float %}
{% set amber_thermal_energy = states('sensor.amber_thermal_energy_daily') | float  %}
{% set amber_kwh_energy = states('sensor.amber_kwhmeter_daily') | float %}
{% set combined_thermal_energy = (0 if sww_thermal_energy  == 'unknown' else sww_thermal_energy) + (0 if amber_thermal_energy  == 'unknown' else amber_thermal_energy) %}
{% set sww_daily_cop = combined_thermal_energy / amber_kwh_energy if combined_thermal_energy > 0 and amber_kwh_energy > 0 else 0 %}
{{sww_daily_cop}}

Mocht je foutjes zien, ik hoor graag. Zoals gezegd, blijft hobby en prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Dan nog even het plaatje met visualisatie. Code en plaatje is afkomstig van @Impossibl3 en heb ik aangepast aan mijn eigen situatie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
type: picture-elements
image: local/image/WarmtepompSchema.png
elements:
  - type: state-label
    entity: sensor.ithodaalderop_compressor_working_speed_actual
    style:
      top: 12%
      left: 78%
    entity: sensor.ithodaalderop_outdoor_current
    style:
      top: 6%
      left: 78%
    entity: sensor.ithodaalderop_discharge_temperature
    style:
      top: 27%
      left: 64%
    entity: sensor.ithodaalderop_high_pressure
    style:
      top: 33%
      left: 64%
    entity: sensor.ithodaalderop_suction_temperature
    style:
      top: 27%
      left: 86%
    entity: sensor.ithodaalderop_low_pressure
    style:
      top: 33%
      left: 86%
    entity: sensor.ithodaalderop_outdoor_coil_temperature
    style:
      top: 52%
      left: 84%
    entity: sensor.ithodaalderop_indoor_coil_temperature
    style:
      top: 70%
      left: 72%
    entity: sensor.ithodaalderop_ambient_temperature
    style:
      left: 91%
    entity: sensor.ithodaalderop_heating_cooling_temperature
    prefix: 'Tc  '
    style:
      top: 37%
      left: 38%
    entity: sensor.ithodaalderop_inside_temperature
    style:
      left: 8%
    entity: sensor.ithodaalderop_pulse_meter
    style:
      top: 80%
      left: 11%
    entity: sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature
    style:
      top: 46%
      left: 57%
    entity: sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature
    style:
      left: 57%
    entity: sensor.ithodaalderop_outdoor_fan_1_actual
    style:
      left: 95%
    entity: binary_sensor.ithodaalderop_internal_pump_active
    style:
      top: 83%
      left: 48%
    entity: sensor.kwh_meter_3_phase_vermogen
    prefix: 'Actueel '
    style:
      left: 27%
    entity: sensor.amber_thermal_cop
    prefix: 'Actual COP: '
    style:
      top: 85%
      left: 85%
    entity: sensor.amber_thermal_cop_sww
    prefix: 'Actual SWW COP: '
    style:
      top: 90%
      left: 80%
    entity: sensor.daily_cop
    prefix: 'Daily COP: '
    style:
      top: 95%
      left: 85%

Plaatje moet je uploaden naar config/www/image/
HomeAssistant past de "token" <local> aan naar de geldige www folder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz0BIMIfj96pzumP99MQD34yqgw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qn6HIsVX6ZTWah8TOFj7M6F.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Daar heb je werk van gemaakt, mooi geworden zeg! Als het hier draait ga ik zeker kijken of ik het over kan nemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:21:
Dan nog even het plaatje met visualisatie. Code en plaatje is afkomstig van @Impossibl3 en heb ik aangepast aan mijn eigen situatie.
En ik heb hem weer van @mischa402 volgens mij ;).

Verder kijk ook op de discord server -> thermostaat regeling. Daar staan nog wat (leuke) HA scripts.

Ik ben nu aan het uitdenken hoe ik mijn DHW setpoint ga sturen via modbus. Heb daar al wel een idee voor zodat de BUH minimaal aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

En ik heb hem weer van @mischa402 volgens mij ;).

Verder kijk ook op de discord server -> thermostaat regeling. Daar staan nog wat (leuke) HA scripts.

Ik ben nu aan het uitdenken hoe ik mijn DHW setpoint ga sturen via modbus. Heb daar al wel een idee voor zodat de BUH minimaal aanspringt.
Ik hoop binnenkort de update te krijgen maar 2.29 dan zou het bereik zonder BUH al groot genoeg moeten zijn om in 98% van de gevallen niet nodig te hoeven zijn. Ik draai nu SWW om 8 ochtend, het moment waarop temperatuur meestal nog wel laag is en de zonnepanelen ook >2kW produceren in eind lente zomermaanden en begin herfst. Temperatuur is bij mij (in buitengebied) meestal lager snachts, minder last van stadseffect.

De winst is beperkt, gezien de ervaring van afgelopen weken, draait de BUH op dit tijdstip alleen mee op de laatste helft van de run, en dan is COP toch al lager door de hoger benodigde temperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 05-08-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@Get!em Dat heb ik het gros van de tijd ook maar nu kan ik ook een eigen moment voor een legionella run bepalen. Daarnaast heb ik al een aantal keer gehad dat de drempel om DHW aan te maken niet gehaald wordt om 8:00 in de ochtend (eerste moment dat het mag) maar om 12:00 omdat er toen veel warmwater vraag was. Op dat moment (Amber staat pal op zuid) was door de hoge temperatuur 54 graden niet meer te maken in ging alles op de BUH. Voor die momenten wil ik dan de doel temperatuur niet op 54 hebben staan maar wat nog past binnen het compressor bereik met als ondergrens de waarde die ik minimaal wil hebben welke gelijk is aan de waarde die gebruikt wordt buiten het verwarmingsblok (08:00-20:00 uur) voor DHW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Ik heb even wat in elkaar geflanst voor de maximale DHW-temperatuur zonder dat de BUH aan zou moeten springen. Om dit zeker te stellen heb ik een marge van 2 graden aangehouden voor de Comp_DHW (vandaar de -2 in regel 11).

Om de code werkend te krijgen heb je de volgende dingen nodig:
- 2 helpers: maximale DHW wens temperatuur (DHW_max) en minimale DHW wens temperatuur (DHW_min).
- Maximum compressor bereik: Comp_inst = Impossibl3 in "Itho Daalderop Amber"
- Gemiddelde compressor bereik over 5 minuten. (zie onderste code) en de HACS plugin: https://github.com/Limych/ha-average

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  # Maximale setpoint DHW 
  - name: "DHW_setpoint"
    unique_id: 1a904127-59f9-4169-afd0-100fbe3687f9
    unit_of_measurement: "°C"
    icon: mdi:temperature-celsius
      {%- set Comp_5m = states('sensor.gemiddelde_5min_maximale_aanvoertemperatuur_wp') | float -%}
      {%- set Comp_inst = states('sensor.maximale_aanvoertemperatuur_wp') | float -%}
      {%- set DHW_max = states('input_number.dhw_max') | float -%}
      {%- set DHW_min = states('input_number.dhw_min') | float -%}
      {%- set Comp_DHW = [Comp_5m, Comp_inst] | min | round(0, 'floor') -2 | float -%}
      {{ [DHW_max, [Comp_DHW, DHW_min] | max ] | min }}

Comp_5m:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  # Gemiddelde 5min maximale aanvoertemperatuur wp
  - platform: average
    name: "Gemiddelde 5min maximale aanvoertemperatuur WP"
    unique_id: 9ac391be-d4e0-46d8-b32b-35e2048a126c
    duration:
      minutes: 5
    entities:
      - sensor.maximale_aanvoertemperatuur_wp

Het gemiddelde van 5 minuten heb ik toegevoegd om het effect van een wolken breuk of juist een tijdelijke wolk tegen te gaan.

Je kan via deze code ook een legionella run doen. Door via een automatisering de DHW_max aan te passen naar 61 graden bijvoorbeeld. Daarna als de run geslaagd is kan je deze terug zetten naar je "standaard" DHW_max waarde (in mijn geval 54 graden). Je moet dan wel iets in de automatisering opnemen of de waarde van het tapwater lang genoeg op temperatuur is geweest en dat je deze eens per week draait.

Voor meer info over tijden van tapwater zie:
https://warmtepomp-weetje...voorkoming_van_legionella
https://www.heatgeek.com/...-scalding-and-legionella/

Let op met de huidige softwareversie van de Amber (2.29) waarbij je de legionella run aan laat staan volgens een schema dan komt door de modbus verandering deze standaard te staan op dinsdag en donderdag. Dit moet je dan op de unit van de Amber aanpassen en bij de volgende aanpassing via modbus gaat die weer naar dinsdag en donderdag (dacht om 9:00 uur). Mocht je dit dus te willen gebruiken moet je of accepteren dat je 2x per week een legionella run doet of een automatisering aanmaken om het zelf te doen en het legionella programma op de Amber uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Frankvbr schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:19:
Stap 1 (done): Op basis van de temperatuursensor onderin het vat bepalen wanneer de laatste legionellarun succesvol is (lees: temperatuur is x uur boven de 55 graden of x minuten boven de 60 graden).
Hoe heb je dat gedaan? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Get!em schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:16:
OK, even een meer technische post mbt HomeAssistant en de gebruikte waardes. Dit is wat ik er nu in heb zitten. Als je verbeteringen mogelijk ziet, graag, ik pruts ook maar wat :)
Mooi werk! Complimenten! d:)b

Zal proberen te doorgronden waarom je (extra) temperatuursensoren hebt gebruikt. De aanvooer en retour op de Amber zijn immers maatgevend (met een aanvoersensor op je verdeler meet je ook de verliezen van je leidingen, dat is niet "de schuld" van de Amber.

En even kijken waar jij de flow op sww vandaan haalt. Bij mij zit hij op de hoofdleiding, dus meet ook sww-flow.

Verder wWachten op de winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Mooie code! Ik zal kijken of ik de gemiddelde temperatuur ook kan toevoegen in de code van de Control Module.

Edit: ik zie nu dat je de temperatuur zelf uitrekent en niet de average ambient temperature gebruikt. Deze zal ik alsnog toevoegen in een komende versie.

[ Voor 41% gewijzigd door leejoow op 07-08-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Indirect gebruik ik wel de ambient temperatuur. Deze zit verwerkt in het stuk van compressor bereik. Omdat het bereik van de compressor niet altijd glijdend is in waarde (tussen -10 en +20 altijd 70 graden) ga ik middelen over de waarde van het bereik en niet over de ambient temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:11:
[...]

Mooi werk! Complimenten! d:)b

Zal proberen te doorgronden waarom je (extra) temperatuursensoren hebt gebruikt. De aanvooer en retour op de Amber zijn immers maatgevend (met een aanvoersensor op je verdeler meet je ook de verliezen van je leidingen, dat is niet "de schuld" van de Amber.

En even kijken waar jij de flow op sww vandaan haalt. Bij mij zit hij op de hoofdleiding, dus meet ook sww-flow.

Verder wWachten op de winter...
Die temperatuur sensoren gebruik ik niet voor de berekening. De Tui en Tuo wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07 21:50
Impossibl3 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Ben wel benieuwd.
Werkt niet helemaal zoals de bedoeling. Ik ga het aanpassen en laat het weten.

De legionellarun blijft normaal een X aantal minuten draaien. Iemand een idee hoe ik dat via de leejoow modbus module zou doen? Ik kan stapsgewijs de temperatuur blijven verhogen om te zorgen dat ie niet stopt. Niet ideaal maar zie geen andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Frankvbr schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Werkt niet helemaal zoals de bedoeling. Ik ga het aanpassen en laat het weten.

De legionellarun blijft normaal een X aantal minuten draaien. Iemand een idee hoe ik dat via de leejoow modbus module zou doen? Ik kan stapsgewijs de temperatuur blijven verhogen om te zorgen dat ie niet stopt. Niet ideaal maar zie geen andere optie.
Je kan hem ook direct op 65 graden zetten. Dan haal je de 20 minuten op 60 wel. Anders kom je met je dT herstart in de knoop als je steeds met een graad verhoogd. Of je moet dat doen voordat die de betreffende temperatuur in het vat bereikt. Maar of dat gast lukken....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter

Versie 1.2.0 gereleased

Afgelopen weekend heb ik versie 1.2.0 gereleased van de Amber software. Deze zou via Home Assistant als update tevoorschijn moeten komen.

In deze release heb ik (hopelijk) een fix zitten voor de temperatuur uitschieters die er soms waren en zijn er drie sensoren toegevoegd: Average 1h/4h/24h ambient temperature

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shadylog
Dit is vrij simpel, maar ik dacht misschien nuttig voor de amber eigenaren. Als dit hier niet hoort zegt u het maar.

Ik heb een enkele kWh meter voor de warmtepomp maar wou dit uitsplitsen naar meerdere virtuele kwh meters: "heating/cooling/dhw/idle".
Tegelijkertijd wilde ik een sensor die dagelijks reset voor deze telwerken en een sensor voor totaal voor in het energy dashboard.
De dagelijkse teller wil ik gebruiken om `mindergas.nl` de stroomkosten door te geven.

Totaal zijn dit dan 4*2 = 8 nieuwe kwh sensoren.

Het "idle" telwerk draait wanneer de warmtepomp niets doet (koelen/verwarmen/dhw uit) en is continu eigenlijk 10w of wanneer de pomp vakantie modus draait (ik las hier iets over, weet er het fijne nog niet van)

De "heating", "dhw", en "cooling" telwerken spreken voor zich.

in configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
utility_meter:
  warmtepomp_daily:
    source: sensor.warmtepomp_kwh_meter_energy_import
    name: Daily Warmtepomp
    cycle: daily
    tariffs:
      - idle
      - heating
      - cooling
      - dhw
  warmtepomp_total:
    name: Total Warmtepomp
    tariffs:
      - idle
      - heating
      - cooling
      - dhw

Bovenstaande kan ook in de UI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9_zDRMJtwWsX5M5tYnPZtYhVtM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jK7NJlWC37YIcmfwqJlOuaCY.png?f=fotoalbum_large

Maak dan een nieuwe automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Warmtepomp utility
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_domestic_hot_water_in_progress
    from: "off"
    to: "on"
    id: dhw
    entity_id:
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_heating_in_progress
    id: heating
    entity_id:
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_cooling_in_progress
    id: cooling
    entity_id:
    from: "on"
    to: "off"
    id: idle
condition: []
action:
  - data:
      option: "{{ trigger.id }}"
    target:
      entity_id:
        - select.warmtepomp_total
        - select.warmtepomp_daily
    action: select.select_option
mode: single

De automation misbruikt de "tariff" functionaliteit van de "utility".

Je hebt nu de volgende sensoren:
- sensor.warmtepomp_total_heating
- sensor.warmtepomp_total_cooling
- sensor.warmtepomp_total_dhw
- sensor.warmtepomp_total_idle
- sensor.warmtepomp_daily_heating
- sensor.warmtepomp_daily_cooling
- sensor.warmtepomp_daily_dhw
- sensor.warmtepomp_daily_idle

Deze kan je dan individueel toevoegen aan het energy dashboard

[ Voor 11% gewijzigd door shadylog op 15-09-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Impossibl3 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

Je kan hem ook direct op 65 graden zetten. Dan haal je de 20 minuten op 60 wel. Anders kom je met je dT herstart in de knoop als je steeds met een graad verhoogd. Of je moet dat doen voordat die de betreffende temperatuur in het vat bereikt. Maar of dat gast lukken....
Weten jullie hoe de warmte pomp zich gedraagt bij temperatuur opwarmen? Specifiek kijk ik naar: YouTube: Hot Water Settings Energy Suppliers Don't Want You to Know!
De viessman methode of vaillant? De DT die wij kunnen instellen is alleen maar een startsignaal om weer op te warmen.

Ik zie wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xt8ZYogaaKF-147d0igrcovBkrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xRfURtxZ0ZVtC7cxMKWQM6Pg.png?f=fotoalbum_large
Er is maar ik weet niet of deze schrijfbaar is bij bommer of de module. Als dat wel zo was kan je wellicht per 5 graden verschil met de boiler de tuo ophogen elke keer als er een bepaalde boiler temperatuur wordt. Maar misschien wordt dit al intern gedaan?

Ik zit ook te kijken naar tapwater tijdschema. Als ik de handleiding lees is het schema super simpel en doet het alleen "IF setpoint - tempboiler > restartT AND time between X<>Y then heat". Ik wil een beetje voorkomen dat het heet water op kan raken als er toevallig heel veel heet water gebruikt wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
shadylog schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:09:
[...]

Weten jullie hoe de warmte pomp zich gedraagt bij temperatuur opwarmen? Specifiek kijk ik naar: YouTube: Hot Water Settings Energy Suppliers Don't Want You to Know!
De viessman methode of vaillant? De DT die wij kunnen instellen is alleen maar een startsignaal om weer op te warmen.

Ik zie wel:
[Afbeelding]
Er is maar ik weet niet of deze schrijfbaar is bij bommer of de module. Als dat wel zo was kan je wellicht per 5 graden verschil met de boiler de tuo ophogen elke keer als er een bepaalde boiler temperatuur wordt. Maar misschien wordt dit al intern gedaan?

Ik zit ook te kijken naar tapwater tijdschema. Als ik de handleiding lees is het schema super simpel en doet het alleen "IF setpoint - tempboiler > restartT AND time between X<>Y then heat". Ik wil een beetje voorkomen dat het heet water op kan raken als er toevallig heel veel heet water gebruikt wordt
Dat is een van de weinige items, waarvan ik het adres niet kan vinden.
En uiteraard is deze vraag via bekende kanalen al door gezet naar Itho.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shadylog
Ik heb een thermostaat toegevoegd aan de module die temperatuur en luchtvochtigheid uitleest via de bluetooth BLE stack die op de esp32 zit.

De bluetooth sensor is de "Switchbot Outdoor Temperature Sensor" er passen AA batterijen in en gaan een jaar mee.

https://eu.switch-bot.com...outdoor-thermo-hygrometer

De sensor is nog geen 20 euro en rapporteert ongeveer elke 15 seconden, met een app kan je deze ook calibreren.

Batterij-niveau wordt ook uitgezonden maar heb ik nog niet aan de code toegevoegd.

Als je het volgende toevoegt aan de yaml en upload heb je het aan de gang. Je hoeft alleen het mac-adres te veranderen in de yaml eronder. Het mac-adres zie je in de app waar je ook calibratie kan doorgeven als dat nodig is (bij mij hadden ze hoogstens een 0.1 graad afwijking). Je kan ook de sensoren gebruiken in home-assistant zonder terwlijk het ook uitgelezen wordt door de amber module. Het zijn trouwens "passive" advertisements en kosten niet extra batterij.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
esp32_ble_tracker:
  scan_parameters:
    active: false # Switchbot Outdoor sensor only needs passive scanning
  on_ble_manufacturer_data_advertise:
    - mac_address: D5:35:34:38:5A:8A
      manufacturer_id: "0969"
      then:
        - lambda: |-
            ESP_LOGD("ble_adv", "advertisement received");
            ESP_LOGD("ble_adv", "Raw data: %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X",
              x[0], x[1], x[2], x[3], x[4], x[5], x[6], x[7], x[8], x[9], x[10], x[11]);

// Ensure the data is at least 12 bytes long
            if (x.size() >= 12) {
              float temperature = ((x[8] & 0x0F) * 0.1f) + (x[9] & 0x7F);

// Check if the temperature is negative
              if ((x[9] & 0x80) == 0) {
                temperature = -temperature;
              }

// Extract humidity
              float humidity = float(x[10] & 0x7F);  // Use lower 7 bits

// Log the extracted values
              ESP_LOGD("ble_adv", "Extracted Temperature: %.1f°C", temperature);
              ESP_LOGD("ble_adv", "Extracted Humidity: %.0f", humidity);

// Publish the temperature and humidity to Home Assistant
              id(ble_temperature).publish_state(temperature);
              id(ble_humidity).publish_state(humidity);
            }

sensor:
    name: "Indoor BLE Temperature"
    id: ble_temperature
    accuracy_decimals: 1
    update_interval: never  # Will update manually in the lambda function

name: "Indoor BLE Humidity"
    id: ble_humidity
    unit_of_measurement: "%"
    accuracy_decimals: 0

climate:
  - platform: thermostat
    name: "Amber thermostaat"
    sensor: ble_temperature
    sensor_humidity: ble_humidity
    cool_action:
      - switch.turn_on: relais_2
    heat_action:
      - switch.turn_on: relais_1
    idle_action:
      - switch.turn_off: relais_2
      - switch.turn_off: relais_1
    set_point_minimum_differential: 4.0
    min_cooling_off_time: 300s
    min_cooling_run_time: 300s
    min_heating_off_time: 300s
    min_heating_run_time: 300s
    min_idle_time: 300s
    default_preset: Comfort

# Hysteresis
    heat_deadband: 0.5
    heat_overrun: 0.5

cool_deadband: 0.5
    cool_overrun: 3.0
    # Presets
    preset:
      - name: Comfort
        default_target_temperature_low: 20.0
        default_target_temperature_high: 22.0

Dan heb je een werkende thermostaat. Met dank aan "jordi" voor de thermostaat code.

Edit:
Oh en de "Maar waarom?" vraag!
Ik heb zelf geen thermostaat en die vind ik erg duur voor een simple aan/uit relay die ook nog vaak niet kunnen koelen... Met home-assistant de boel koppelen werkt goed maar als mijn server uit staat dan hebben we het dus koud.
Met bovenstaande zit je thermostaat aangesloten aan de amber, als home-assistant het niet doet gebruikt die de laatste waarde die je hebt gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door shadylog op 01-10-2024 18:00 . Reden: redenering ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Thanks for sharing. Het leuke is vooral de hygrometer. Hierbij kun je 's-zomers het dauwpunt bepalen en kijken tot hoever je met vvw kunt terugkoelen zonder natte plekken op je vloer te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 01-10-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:36:
Dit is vrij simpel, maar ik dacht misschien nuttig voor de amber eigenaren. Als dit hier niet hoort zegt u het maar.

Ik heb een enkele kWh meter voor de warmtepomp maar wou dit uitsplitsen naar meerdere virtuele kwh meters: "heating/cooling/dhw/idle".
Tegelijkertijd wilde ik een sensor die dagelijks reset voor deze telwerken en een sensor voor totaal voor in het energy dashboard.
De dagelijkse teller wil ik gebruiken om `mindergas.nl` de stroomkosten door te geven.

Totaal zijn dit dan 4*2 = 8 nieuwe kwh sensoren.

Het "idle" telwerk draait wanneer de warmtepomp niets doet (koelen/verwarmen/dhw uit) en is continu eigenlijk 10w of wanneer de pomp vakantie modus draait (ik las hier iets over, weet er het fijne nog niet van)

De "heating", "dhw", en "cooling" telwerken spreken voor zich.

in configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
utility_meter:
  warmtepomp_daily:
    name: Daily Warmtepomp
    cycle: daily
    tariffs:
      - idle
      - heating
      - cooling
      - dhw
  warmtepomp_total:
    name: Total Warmtepomp
    tariffs:
      - idle
      - heating
      - cooling
      - dhw

Bovenstaande kan ook in de UI:
[Afbeelding]

Maak dan een nieuwe automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: Warmtepomp utility
description: ""
trigger:
    entity_id:
    id: dhw
    entity_id:
    id: heating
    entity_id:
    id: cooling
    entity_id:
    from: "on"
    to: "off"
    id: idle
condition: []
action:
  - data:
      option: "{{ trigger.id }}"
    target:
      entity_id:
        - select.warmtepomp_total
        - select.warmtepomp_daily
    action: select.select_option
mode: single

De automation misbruikt de "tariff" functionaliteit van de "utility".

Je hebt nu de volgende sensoren:
- sensor.warmtepomp_total_heating
- sensor.warmtepomp_total_cooling
- sensor.warmtepomp_total_dhw
- sensor.warmtepomp_total_idle
- sensor.warmtepomp_daily_heating
- sensor.warmtepomp_daily_cooling
- sensor.warmtepomp_daily_dhw
- sensor.warmtepomp_daily_idle

Deze kan je dan individueel toevoegen aan het energy dashboard
Dank voor deze. Ik had hem eerst zelf ook gemaakt, met iets andere automatisering, maar deze is netter. Kleine note: als je via user interface de utility meter aanmaakt, moet je er 2 aanmaken, 1 voor daily en 1 voor total. Via Yaml kan dat in 1x. Resultaat aan helpers is hetzelfde: 1 select total, 1 select daily, en 4 tariff voor elk. Hooguit moet je even de namen van de twee gelijk houden en aanpassen in de automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:09:
[...]

Ik zie wel:
[Afbeelding]

Ik heb het Itho vat, en dus de Tw sensor. Als ik terugkijk in de statistieken, dan houdt de amber de DeltaT van Tui en Tuo altijd binnen de bandbreedte van 0-6K met mijn huidige settings (pomp op medium). Voor zover ik me kan herinneren was met pomp op max of minimum de bandbreedte iets kleiner resp iets groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:16:
Thanks for sharing. Het leuke is vooral de hygrometer. Hierbij kun je 's-zomers het dauwpunt bepalen en kijken tot hoever je met vvw kunt terugkoelen zonder natte plekken op je vloer te krijgen.
Die ga ik komende lente inderdaad programmeren op de set point voor koelen (incl rekening houden met de settings voor 1.01, 1.02, 1.03 en ook de Tr en SG+ settings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Get!em schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

Dank voor deze. Ik had hem eerst zelf ook gemaakt, met iets andere automatisering, maar deze is netter. Kleine note: als je via user interface de utility meter aanmaakt, moet je er 2 aanmaken, 1 voor daily en 1 voor total. Via Yaml kan dat in 1x. Resultaat aan helpers is hetzelfde: 1 select total, 1 select daily, en 4 tariff voor elk. Hooguit moet je even de namen van de twee gelijk houden en aanpassen in de automation.
Ja klopt, had ik ook via yaml, maar dan worden de sensoren niet in de UI gezien/gekoppeld en dat vond ik vervelend :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter

Versie 1.3.0 uitgebracht

Zojuist heb ik voor de Amber module versie 1.3.0 uitgebracht. Hierin zijn de sensoren waar de stooklijn mee kon worden uitgelezen naar numerieke velden waardoor deze via de control module aangepast kunnen worden. Dit werkt op Amber software versie 2.29, niet op eerdere versies helaas.

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe entiteiten bijgekomen:
  • Current working mode: dropdown waarmee de knop op het hoofdscherm kan worden aangestuurd. Hiermee kan je de Amber in verwarming, koelen, tapwater of auto zetten. Zodra de Amber bijvoorbeeld in verwarmen staat, zal de machine gaan verwarmen. Ongeacht de status van het hardware verwarmingscontact. Uiteraard nog steeds enkel als er voldaan wordt aan alle andere instellingen.
  • Anti legionella mode: schakel het legionella schema uit of aan. Deze kan bijvoorbeeld gebruikt worden om om de bug van de Amber heen te werken waarmee er twee keer per week een run wordt gedaan als je een modbus instelling aanpast (M6.01)
  • Circuit 1 minimum temperature: minimum temperatuur in het verwarmingcircuit (M1.20)
  • Circuit 1 maximum temperature: maximum temperatuur in het verwarmingscircuit (M1.21)
De update zal vanzelf verschijnen in Home Assistant na een aantal uur, of na een reboot van de control module.

In de readme (https://github.com/electr...mber-sensors-and-switches) heb ik nu de codes ook opgenomen zoals deze in handleiding staan (bijvoorbeeld M1.01).

[ Voor 7% gewijzigd door leejoow op 08-10-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Fijn! Steeds beter!

Zou je voor een volgende update ook de naam kunnen inkorten, bijvoorbeeld van "Itho Daalderop Heat Pump" naar "Itho HP"?

Door de lange naam mis je op het standaard dashboard de rest van de sensornaam en daarmee ook hun functie, zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrqbpvDJVYvjstEW1Za62z1GqSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snS7ASo84jEVz8KZRU7Nb881.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
tonwes99 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:34:
Zou je voor een volgende update ook de naam kunnen inkorten, bijvoorbeeld van "Itho Daalderop Heat Pump" naar "Itho HP"?

Door de lange naam mis je op het standaard dashboard de rest van de sensornaam en daarmee ook hun functie, zie afbeelding.
[Afbeelding]
Ik zal daar eens naar kijken. Heeft het nog zin dat je de naam in HA hernoemd naar iets korter en dat dan de entiteiten worden mee hernoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
leejoow schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Ik zal daar eens naar kijken. Heeft het nog zin dat je de naam in HA hernoemd naar iets korter en dat dan de entiteiten worden mee hernoemd?
Dat lijkt niet te werken. Ik kan de ESPHome hernoemen, maar apparaatnaam bljft op de lange naam staan, en deze wordt op het totaaloverzicht gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 08-10-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
leejoow schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Is per overzicht mogelijk anders.

Het is voor de sensoren zinvol dat ze een voorvoegsel hebben in hun id en eventueel hun naam, maar inderdaad door de lange naam verdwijnt in een aantal overzichten de daadwerkelijke sensor naam.

Op de ESPhome --> apparaat pagina gaat het wel goed, daar verdwijnt het voorvoegsel.
Op de auto generated overzichtspagina van HA (met alle entiteiten per ruimte) gaat het niet goed
Bij het toevoegen van een sensor op een custom dashboard is het verstandig de "name" sowieso al aan te passen.

De "name" van de entiteiten is bij mij niet gevuld als ik naar de configuratie van de entiteit ga. Alleen de ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-07 20:52
Hoi vraag, ik heb een Amber95 en de 4 relay USB-C versie van de Leejoow adapter.

Ik heb deze net geupdate naar V1.3.0 door het BIN bestand te updaten via de webomgeving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKbshud8c64NEldVn1VS0jORnRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6thPYixV18VwPLd5dz8axq3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkeB-YJi0G-C3I3ug6IEU7W4E80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnZPQyJmlefUG9ms8PiTvJrN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu veel meer opties en een veel mooiere opmaak in de webomgeving, maar krijg wel honderdmiljoen meldingen ... zou ik iets fout hebben gedaan??

Ik heb de laatste Amber 2.29 software en EPROM update.

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 09-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Whiskey48 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:11:
Hoi vraag, ik heb een Amber95 en de 4 relay USB-C versie van de Leejoow adapter.

Ik heb deze net geupdate naar V1.3.0 door het BIN bestand te updaten via de webomgeving.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb nu veel meer opties en een veel mooiere opmaak in de webomgeving, maar krijg wel honderdmiljoen meldingen ... zou ik iets fout hebben gedaan??

Ik heb de laatste Amber 2.29 software en EPROM update.
Ik vermoed dat je de aansluiting op de Amber niet hebt omgezet naar de juiste connector 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImZmbtVnUwE8d4ncEN-GXkB7E6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aSitl4KOOixaoH4z6jkFErP6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
leejoow schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Ik vermoed dat je de aansluiting op de Amber niet hebt omgezet naar de juiste connector 8)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jlci4O-pCgApTSmqm-4kNUU9Mcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noS5Ymbj5rMjSXICnynTrWmc.jpg?f=fotoalbum_large

Haha dat was het! Denk dat ik er nog op een oude manier mee werkte :p
Dank!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPUytA8HqzNZbQYRzyWyFnkNnuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9CDPs9dCY7VXfva1eG3LAit.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen component 237 en 238 zeggen iets, maar verder werkt het top!
Kijk uit naar de SG integratie, dat zou top zijn! dank voor dit super ding!

[ Voor 48% gewijzigd door Whiskey48 op 09-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Die meldingen kan je negeren, de modbus pakt wat meer tijd dan esphome lekker vindt. Maar dat kan verder geen kwaad.

Zit je op de discord? Daar kan ik je een firmware geven waarop ik de SG velden heb gezet (SG ready en de delta’s). Deze moet nog getest worden of het lezen (en hopelijk ook schrijven) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
leejoow schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:13:
Die meldingen kan je negeren, de modbus pakt wat meer tijd dan esphome lekker vindt. Maar dat kan verder geen kwaad.

Zit je op de discord? Daar kan ik je een firmware geven waarop ik de SG velden heb gezet (SG ready en de delta’s). Deze moet nog getest worden of het lezen (en hopelijk ook schrijven) werkt.
Ja idd :) dat is Mamau12345. Stuur maar door!
Ik heb geen HA, maar gebruik de webinterface zo af en toe. Maar kan even spelen of de SG werkt, zeker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eggybert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:46
Heb een vector bestand van het schema gemaakt en aangepast aan mijn opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlaUSUCKaINdyGPkO3BMgnLtmJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/28od27SdFhGdRH1s8Vl6J2c6.png?f=fotoalbum_large

Nu nog even uitvinden hoe ik de .svg toevoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
leejoow schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde issue na de update, draadjes zitten wel op de juiste plek... Is de 2-relay versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFigy-dRsEeVPX_L4uv_3w8VrtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4jlIwTIk2g9D9mi03KTu4cw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ook goed om qua A en B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Sorry, duurde even, maar jazeker! Heb ze ook nog een keer omgedraaid voor de zekerheid, zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Flight777 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Sorry, duurde even, maar jazeker! Heb ze ook nog een keer omgedraaid voor de zekerheid, zelfde resultaat.
Kan je eens kijken wat je voor USB connector hebt (USB-C of micro USB) en welk versienummer er op de PCB staat als je de deksel eraf haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Dat is micro USB en V2.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
leejoow schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Kan je eens kijken wat je voor USB connector hebt (USB-C of micro USB) en welk versienummer er op de PCB staat als je de deksel eraf haalt?
Dat is micro USB en V2.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ah, dan hebben we het te pakken :) Om de andere aansluiting op de Amber te kunnen gebruiken en ook te kunnen schrijven is een aanpassing in de hardware nodig. De bordjes met USB-C hebben deze wel.

Op 27 september heb ik je als het goed is een mail gestuurd met daarin de uitleg en de mogelijkheden met betrekking tot een update. Mocht je vragen hebben, DM me maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.de.Ruiter
  • Laatst online: 27-02 21:04
@leejoow vanavond aan de slag gegaan om de recent gekochte module te installeren.
Helaas krijg ik onderstaande foutmeldingen.
Volgens mij heb ik de draden goed aangesloten.
Wat doe ik verkeerd?

Het gaat om de 4-relay editie met USB-C verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJOEhV1crKFhYfrarC1WXB5e4fo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Scec964KjFpxF92rjIJW444.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmwZmwvcVBZ7YkQQtiEgM-2ezDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkpmZuTC3RwzstKQEhurao4S.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
D.de.Ruiter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:45:
@leejoow vanavond aan de slag gegaan om de recent gekochte module te installeren.
Helaas krijg ik onderstaande foutmeldingen.
Volgens mij heb ik de draden goed aangesloten.
Wat doe ik verkeerd?

Het gaat om de 4-relay editie met USB-C verbinding.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is vervelend! De foutmeldingen geven inderdaad aan dat er geen communicatie is. Kan je voor de zekerheid eens de rode en zwarte draad omdraaien (hoewel ik inderdaad verwacht dat deze goed zitten zo)? Dit kan sowieso voor de Amber zelf geen kwaad.

Heb je een multimeter waarmee je de weerstand van de kabel eens kan controleren? Dan zou ik graag horen of de weerstand van het schroefje op het aansluitblok naar de adereindhuls aan de andere kant van de kabel goed is.

Mocht de kabel goed zijn en het omdraaien geen verschil maken, zou ik je willen vragen om de module eens opnieuw te flashen (https://github.com/electr...-4relay/version-1-3-0.bin).

Mocht het dan nog niet werken hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.de.Ruiter
  • Laatst online: 27-02 21:04
leejoow schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:43:
[...]

....
Mocht het dan nog niet werken hoor ik het graag!
@leejoow bedankt! Na het opnieuw flashen werkt het nu wel.
Ik had deze stap al eerder geprobeerd, maar toen latest.bin gepakt.
Misschien ging het daar fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-07 11:17
(jarig!)
Hallo even een vraagje ik sta op het punt om de module te bestellen alleen nu komen er dingen voorbij en ik heb geen idee wat ik nu moet aanvinken 😅

Ik wil gewoon de simpele dingen in kunnen zien maar nu zie ik 2 of 4 relais wat is verstandig hierin te bestellen ?

Sensoren heb ik die nodig en hoeveel ?

En heb welke firmware moet gekozen worden ? Of is dat later nog te wijzigen als hij hangt ?

Ik heb enkel de Amber op dit moment voor de verwarming dus nog geen sww.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Relais: daarmee kan je de Amber aansturen op de contactpunten voor oa koelen, thermostaat en SG+. via de eigen webpagina of later via HomeAssistant automatiseringen. Ik zou lekker voor 4 relais gaan, kun je later nog bedenken of je ze wilt inzetten.

Sensoren: je kunt 3 extra thermo sensoren eraan hangen. In te zetten hoe je wilt. Ik dubbelcheck daarmee wat ingaande en uitgaande temperatuur op de leidingen.

Firmware kun je later upgraden. Versie 2 is om hem op de externe modbus te zetten en je kunt daarmee ook schrijven naar bepaalde waardes. Versie 2 wordt doorontwikkeld met extra uit te lezen parameters door Leejoow.
Versie 1 zit op interne modbus (dus ook andere plek voor aansluiting van de draden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-07 11:17
(jarig!)
Thnx dat is duidelijk wist niet goed waar de sensoren voor diende en of ik deze mee moest bestellen kon zo snel niet even de nodige info vinden.

Thnx 👌🏾

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Als je een andere meter hebt zoals een kamstrup zijn die sensoren ook niet allemaal nodig. Want dan meet je kamstrup dat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-07 20:48
shadylog schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:30:
Ik heb een thermostaat toegevoegd aan de module die temperatuur en luchtvochtigheid uitleest via de bluetooth BLE stack die op de esp32 zit.

De bluetooth sensor is de "Switchbot Outdoor Temperature Sensor" er passen AA batterijen in en gaan een jaar mee.

https://eu.switch-bot.com...outdoor-thermo-hygrometer

De sensor is nog geen 20 euro en rapporteert ongeveer elke 15 seconden, met een app kan je deze ook calibreren.

Batterij-niveau wordt ook uitgezonden maar heb ik nog niet aan de code toegevoegd.

Als je het volgende toevoegt aan de yaml en upload heb je het aan de gang. Je hoeft alleen het mac-adres te veranderen in de yaml eronder. Het mac-adres zie je in de app waar je ook calibratie kan doorgeven als dat nodig is (bij mij hadden ze hoogstens een 0.1 graad afwijking). Je kan ook de sensoren gebruiken in home-assistant zonder terwlijk het ook uitgelezen wordt door de amber module. Het zijn trouwens "passive" advertisements en kosten niet extra batterij.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
esp32_ble_tracker:
  scan_parameters:
    active: false # Switchbot Outdoor sensor only needs passive scanning
  on_ble_manufacturer_data_advertise:
    - mac_address: D5:35:34:38:5A:8A
      manufacturer_id: "0969"
      then:
        - lambda: |-
            ESP_LOGD("ble_adv", "advertisement received");
            ESP_LOGD("ble_adv", "Raw data: %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X %02X",
              x[0], x[1], x[2], x[3], x[4], x[5], x[6], x[7], x[8], x[9], x[10], x[11]);

// Ensure the data is at least 12 bytes long
            if (x.size() >= 12) {
              float temperature = ((x[8] & 0x0F) * 0.1f) + (x[9] & 0x7F);

// Check if the temperature is negative
              if ((x[9] & 0x80) == 0) {
                temperature = -temperature;
              }

// Extract humidity
              float humidity = float(x[10] & 0x7F);  // Use lower 7 bits

// Log the extracted values
              ESP_LOGD("ble_adv", "Extracted Temperature: %.1f°C", temperature);
              ESP_LOGD("ble_adv", "Extracted Humidity: %.0f", humidity);

// Publish the temperature and humidity to Home Assistant
              id(ble_temperature).publish_state(temperature);
              id(ble_humidity).publish_state(humidity);
            }

sensor:
    name: "Indoor BLE Temperature"
    id: ble_temperature
    accuracy_decimals: 1

name: "Indoor BLE Humidity"
    id: ble_humidity
    unit_of_measurement: "%"
    accuracy_decimals: 0

climate:
  - platform: thermostat
    name: "Amber thermostaat"
    sensor: ble_temperature
    sensor_humidity: ble_humidity
    cool_action:
      - switch.turn_on: relais_2
    heat_action:
      - switch.turn_on: relais_1
    idle_action:
      - switch.turn_off: relais_2
      - switch.turn_off: relais_1
    set_point_minimum_differential: 4.0
    min_cooling_off_time: 300s
    min_cooling_run_time: 300s
    min_heating_off_time: 300s
    min_heating_run_time: 300s
    min_idle_time: 300s
    default_preset: Comfort

# Hysteresis
    heat_deadband: 0.5
    heat_overrun: 0.5

cool_deadband: 0.5
    cool_overrun: 3.0
    # Presets
    preset:
      - name: Comfort
        default_target_temperature_low: 20.0
        default_target_temperature_high: 22.0

Dan heb je een werkende thermostaat. Met dank aan "jordi" voor de thermostaat code.

Edit:
Oh en de "Maar waarom?" vraag!
Ik heb zelf geen thermostaat en die vind ik erg duur voor een simple aan/uit relay die ook nog vaak niet kunnen koelen... Met home-assistant de boel koppelen werkt goed maar als mijn server uit staat dan hebben we het dus koud.
Met bovenstaande zit je thermostaat aangesloten aan de amber, als home-assistant het niet doet gebruikt die de laatste waarde die je hebt gezet.
Hi @shadylog hoe implenteer je deze yaml in HA?

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
isalenedean schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:14:
[...]

Hi @shadylog hoe implenteer je deze yaml in HA?
Die yaml die ik heb staat nu op discord als recentse antwoord. Ik doe `esphome compile bla.yaml` en dan `esphome run bla.yaml` en hij wordt over the air geupdate.

Volgens mij moest ik de eerste keer zelf compileren en de `.BIN` bestand uploaden via de webinterface zodat daarna de `esphome run` commando's goed werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-07 20:48
shadylog schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:06:
[...]

Die yaml die ik heb staat nu op discord als recentse antwoord. Ik doe `esphome compile bla.yaml` en dan `esphome run bla.yaml` en hij wordt over the air geupdate.

Volgens mij moest ik de eerste keer zelf compileren en de `.BIN` bestand uploaden via de webinterface zodat daarna de `esphome run` commando's goed werkte
Heb je de # op de discord server?

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Sinds de upgrade van mijn customized tank naar 1.3.0 met customized tank komen een aantal registers niet goed door. ik heb wat lopen experimenteren met de command_throttle en het interval. Maar helaas de water flow switch, heating in progress, defrost komen allemaal wat wisselvallig door. Ik heb alleen in DEBUG gewerkt maar ga verder in VERYVERBOSE om te kijken hoe de commandos worden uitgelezen (in hoeveel commando's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
@bommer wat is "Electrical Utility lock" in je ha extension? Ik heb het nu in de module gezet. Ik dacht dat het misschien het deurtje was van de binnen-unit? Maar daar reageert die niet op

[ Voor 9% gewijzigd door shadylog op 11-11-2024 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
shadylog schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:23:
@bommer wat is "Electrical Utility lock" in je ha extension? Ik heb het nu in de module gezet. Ik dacht dat het misschien het deurtje was van de binnen-unit? Maar daar reageert die niet op
Dat is een signaal aangeboden door de energie maatschappij, daar mee kan de Amber uitgezet worden.
Maar dat is (nog) niet voor de Nederlandse markt.

Begrijp ik nu goed dat je adressen uit mijn integratie aan het gebruiken bent in de leejoow module?
Dat is echt linke soep, wij gebruiken beide een andere methode voor lezen en schijven.

Zelf ben ik gespecialiseerd programmeur in HVAC en gebouwbeheersystemen,
Ik zou zonder diepgaande kennis van Modbus en HVAC dit niet aan raden.
Ook al is iemand ict-er en/-of software programmeur.

Verschillende fabrikanten gebruiken verschillende standaarden, waardoor er adressen verschoven kunnen zijn.

Je zou onbedoeld bijvoorbeeld het type gas kunnen aanpassen, dit geeft onherroepelijk schade aan de Amber.
Zou jammer zijn als de buitenunit gefrituurd wordt. dat valt uiteraard buiten de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
bommer schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:03:
[...]

Dat is een signaal aangeboden door de energie maatschappij, daar mee kan de Amber uitgezet worden.

Begrijp ik nu goed dat je adressen uit mijn integratie aan het gebruiken bent in de leejoow module?
Dat is echt linke soep, wij gebruiken beide een andere methode voor lezen en schijven.

Zelf ben ik gespecialiseerd programmeur in HVAC en gebouwbeheersystemen,
Ik zou zonder diepgaande kennis van Modbus en HVAC dit niet aan raden.
Ook al is iemand ict-er en/-of software programmeur.

Verschillende fabrikanten gebruiken verschillende standaarden, waardoor er adressen verschoven kunnen zijn.

Je zou onbedoeld bijvoorbeeld het type gas kunnen aanpassen, dit geeft onherroepelijk schade aan de Amber.
Zou jammer zijn als de buitenunit gefrituurd wordt. dat valt uiteraard buiten de garantie.
> Dat is een signaal aangeboden door de energie maatschappij, daar mee kan de Amber uitgezet worden.
Super, dan heb ik er inderdaad niks aan. Het werkt nu als filler.

Ik lees alleen uit, ik kijk wel uit met het schrijven. Het adres is alleen toegevoegd om uit te lezen zodat er minder aparte modbus lees calls nodig zijn. Je kan helaas geen `register_count` toevoegen aan modbus_controller binary_sensor/number. Je waarschuwing heb ik zeker scherp. Het liefst werk ik ook uit een reference doc. En ja met gebrek daarvan kijk ik inderdaad ook naar jouw code. Ik ben specifiek aan het debuggen waarom waterflow switch/defrost bijv sporadisch worden gevuld/niet gevuld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
bommer schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:03:
[...]
Dit valt in mijn ogen wel mee: uiteindelijk schrijven en lezen we alletwee modbus met dezelfde registers ;)
shadylog schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:55:
[...]
Je kan helaas geen `register_count` toevoegen aan modbus_controller binary_sensor/number
Hier ben ik wel mee bezig, maar studie gaat even voor op het moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
leejoow schreef op woensdag 13 november 2024 @ 05:54:
[...]

Dit valt in mijn ogen wel mee: uiteindelijk schrijven en lezen we alletwee modbus met dezelfde registers ;)

[...]

Studie gaat uiteraard voor!

Je zou ook met esphome hier weinig aan kunnen doen. Krijg een error als ik ze toevoeg aan number/binary_sensor. Het werkt alleen met gewoon "sensor". Vandaar dat ik 2/3 registers uitlees en ook publiceer.

Ik heb vannacht geen enkel probleem gehad met de nieuwe config, defrost/water flow kwam prima door. Het zou zo simpel kunnen zijn als force_new_range toevoegen aan de defrost en een aantal calls verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
leejoow schreef op woensdag 13 november 2024 @ 05:54:
[...]

[...]

Jij hebt ook verschoven registers?
Het is namelijk afhankelijk van welke liberary je gebruikt. (zeer bekend onder de HVAC boys)
Heb hier verschillende apparaten op de Amber en de een is een adres hoger de ander lager en weer een ander klopt precies met de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
bommer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:35:
[...]

Jij hebt ook verschoven registers?
Het is namelijk afhankelijk van welke liberary je gebruikt. (zeer bekend onder de HVAC boys)
Heb hier verschillende apparaten op de Amber en de een is een adres hoger de ander lager en weer een ander klopt precies met de lijst.
ESPhome gebruikt een eigen library: https://github.com/esphom...us_controller/__init__.py

Zijn alle registers dan verschoven of alleen vanaf een bepaalde offset? ik had het idee dat ik zoiets had gezien tijdens het debuggen bij bovenstaand probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
shadylog schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:52:
[...]

ESPhome gebruikt een eigen library: https://github.com/esphom...us_controller/__init__.py

Zijn alle registers dan verschoven of alleen vanaf een bepaalde offset? ik had het idee dat ik zoiets had gezien tijdens het debuggen bij bovenstaand probleem.
Dat hangt dus af van welke fabrikant en welke liberary er gebruikt wordt.
Kort gezegd komt het op neer dat de een begint met tellen op 1 en de ander op 0

Ik heb hier 3 manieren en zijn dus alle 3 anders
Daar schuilt het gevaar, lees/schrijf je het juiste

En wat doet het adres. Je krijgt geen popup “are you sure”

Gelukkig nog niet zo erg als bacnet als je daar vergist in up of download interpertatie is de print overleden.

De waarschuwing was niet voor niets, heb al wat apparaten zien sneuvelen. (Gelukkig nog geen Ambers)

De warmtepompen en LBK units waar ik de hele dag mee speel koste tonnen, dan wordt je voorzichtig voor je klikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
bommer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:18:
[...]

Dat hangt dus af van welke fabrikant en welke liberary er gebruikt wordt.
Kort gezegd komt het op neer dat de een begint met tellen op 1 en de ander op 0

Ik heb hier 3 manieren en zijn dus alle 3 anders
Daar schuilt het gevaar, lees/schrijf je het juiste

En wat doet het adres. Je krijgt geen popup “are you sure”

Gelukkig nog niet zo erg als bacnet als je daar vergist in up of download interpertatie is de print overleden.

De waarschuwing was niet voor niets, heb al wat apparaten zien sneuvelen. (Gelukkig nog geen Ambers)

De warmtepompen en LBK units waar ik de hele dag mee speel koste tonnen, dan wordt je voorzichtig voor je klikt
Ik snap het helemaal. Voor zover ik zie zijn alle registers die jij gebruikt ook dezelfde als in de module. Er zijn ook geen verspringingen te zien. De library verwacht voor elke register 2 responses (16bit).
Naar mijn weten zitten er twee modbussen op de amber een intern en een ander extern waar we nu op zitten. Mijn beeld was dat de externe modbus bedoelt is als interface voor externen en dat hier niet zomaar gas hoeveelheden etc inzitten. Het viel me ook op dat als ik de start menu opende in Windows CE om de tijd te veranderen dat modbus compleet uitviel, maar volgens mij niet de warmtepomp zelf.
Normaal werk ik met API specs/references maar die heb ik niet, wat mij ook zelf zenuwachtig maakt. Ook informatie zoals timing/timeouts, calls per seconden die kunnen worden gemaakt etc etc zijn dingen die ik eigenlijk verwacht voor een interface.

Hoe dan ook, ik zal beter uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
shadylog schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:52:
[...]

Ik snap het helemaal. Voor zover ik zie zijn alle registers die jij gebruikt ook dezelfde als in de module. Er zijn ook geen verspringingen te zien. De library verwacht voor elke register 2 responses (16bit).
Naar mijn weten zitten er twee modbussen op de amber een intern en een ander extern waar we nu op zitten. Mijn beeld was dat de externe modbus bedoelt is als interface voor externen en dat hier niet zomaar gas hoeveelheden etc inzitten. Het viel me ook op dat als ik de start menu opende in Windows CE om de tijd te veranderen dat modbus compleet uitviel, maar volgens mij niet de warmtepomp zelf.
Normaal werk ik met API specs/references maar die heb ik niet, wat mij ook zelf zenuwachtig maakt. Ook informatie zoals timing/timeouts, calls per seconden die kunnen worden gemaakt etc etc zijn dingen die ik eigenlijk verwacht voor een interface.

Hoe dan ook, ik zal beter uitkijken.
De lijst die wij gehad hebben (en niet mogen vrij geven) is verre van duidelijk (chinees-engels),
Ja kan wel degelijk type gas via de GBS modbus aansluiting aanpassen even als de PID instellingen.
Dit is wat ik als HVAC specialist ook verwacht van deze aansluiting,

Het kan goed dat de ESP adressen overeenkomen met de pymodbus adressen van de HA integratie. (Die is dus 1 lager, dan orginele lijst)
Ik heb nog een speciale modbus conroller liggen die telt er juist 1 bij op.
En een test programma dat de adressen van de lijst gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
shadylog schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:33:
[...]

Studie gaat uiteraard voor!

Je zou ook met esphome hier weinig aan kunnen doen. Krijg een error als ik ze toevoeg aan number/binary_sensor. Het werkt alleen met gewoon "sensor". Vandaar dat ik 2/3 registers uitlees en ook publiceer.

Ik heb vannacht geen enkel probleem gehad met de nieuwe config, defrost/water flow kwam prima door. Het zou zo simpel kunnen zijn als force_new_range toevoegen aan de defrost en een aantal calls verminderen.
Ik ben bezig de esphome code aan te passen zodat dat wel werkt 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Hoe goed zou de amber omkunnen gaan met schrijfacties?

Ik zou een automation willen maken die overdag de pomp snelheid op maximaal zet en in de nacht naar gemiddeld.
Zou een dagelijks schrijfactie nadeling zijn voor de levensduur van de amber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
Daros schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:51:

Ik zou een automation willen maken die overdag de pomp snelheid op maximaal zet en in de nacht naar gemiddeld.
Als ik in mijn experimenten kijk, daar doe ik ook pomp snelheid wijzigingen, dat gaat prima.
De pomp is een PWM pomp die kan gewoon draaien op verschillende snelheden en daar is ie voor gemaakt.
Als je vraagt of je pomp eerder gaat slijten met de vele veranderingen in snelheid (1x per dag) dat weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door shadylog op 27-11-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Ik heb (op het scherm van de Amber) de waterpomp snelheid wel eens aangepast tijdens een run, en dat gaat prima. De run gaat gewoon door en de aanpassing wordt binnen 5 seconden doorgevoerd. Zelfde als schrijfactie vanuit Modbus.

De ventilator snelheid aanpassen/beperken kan dan weer niet tijdens een run. Je moet daarvoor de hele warmtepomp herstarten.

• bommer

Wat zou je hier mee willen bereiken?
Met de HA integratie, is de pomp te sturen overigens.

• Daros
bommer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:04:
[...]

Wat zou je hier mee willen bereiken?
Met de HA integratie, is de pomp te sturen overigens.
Op pomp stand maximaal hoor je de pomp in de slaapkamer van mijn zoon, maar draait hij wel veel fijner.
Ik zou een automatiek willen maken dat als hij aanschiet ‘s avonds hij op gemiddeld draait, als hij overdag aanschiet mag hij op maximaal.

Ik vraag mij af of een eventuele 2x dagelijkse schrijfactie slecht is voor de amber.

• bommer
Daros schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:37:
[...]

Op pomp stand maximaal hoor je de pomp in de slaapkamer van mijn zoon, maar draait hij wel veel fijner.
Ik zou een automatiek willen maken dat als hij aanschiet ‘s avonds hij op gemiddeld draait, als hij overdag aanschiet mag hij op maximaal.

Ik vraag mij af of een eventuele 2x dagelijkse schrijfactie slecht is voor de amber.
Het is volgens mij een pwm motor, ik denk niet dat het wat zal uitmaken.
Misschien voor de zekerheid omschakelen, als de Amber niet draait.

Weet overigens niet of het kan met de control module van leejoow.
De HA integratie kan het zoiezo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@bommer Ja via de module kan het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Daros schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:37:
[...]
Ik verwacht dat dit geen probleem is. Op mijn SMA omvormer weet ik dat dit wel een probleem is, maar daar worden alles settings opgeslagen op een chip die een beperkte hoeveelheid schrijfacties aankan. Ik weet niet wat voor opslagmedium er in de stuurcomputer van de Amber (en HP-S) zit, maar ik zou eerder een SSD achtige oplossing verwachten waarbij dit geen probleem is.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste