Whiskey48 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:08:
[...]
Ik warm altijd op als het vat onder de 42 komt.
En ik breng het vat naar 65 graden bij overproductie zonnestroom of bijna gratis stroom dynamisch contract (ook vaak snachts).
Perfecte WAF (nooit koud water) en uitstekende COP per €.
Ik ken je opzet. Hier geen dynamisch contract mogelijk, en beperkt zonneenergie.
Ik kom tot andere strategie die het afgelopen jaar met Leejoow/HA prima functioneerde:
- 4 douchers om 07h-08h, trappen er met de regendouche 200L doorheen, dus hij moet om 06h wel vol zijn
- Ondanks mooi Nibe vat met warmtesifons, terugslagkleppen en isolatie merk ik dat het vat wat warmte verliest als ik om 12h verwarm en de volgende dag om 08h verbruik (dit is 20h...).
- Ook vanuit e-prijs heeft de nacht de voorkeur, daltarief eur0,20/overdag 0,26. Met dynamische prijzen zal dat verschil niet heel anders worden. Dus met de meeste COP's werkt dit prima
- Als het heel koud is, dan verwarming ik liever 's-nachts Tc 35oC, en 14h overdag sww met 55oC, om het vat en om 18h de vloer lekker opstoken. Comfort en COP optimalisatie
- Nu nog saldering, maar ik kan een extra ventilatiewarmtepomp met 400W langzaam het vat laten verwarmen (kelderlucht)
- Dit vooral 's-zomers, lucht van 12-18oC wordt naar binnen gezogen, lucht van 6oC gaat naar buiten
- Dit past 8 maanden lang bij mijn opwek-capaciteit post saldering (ik mag geen zonnepanelen op mijn monumentale dak, er liggen nu 20 panelen op Noord op de serre en berging).