Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hij is binnen :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYF_SrhupfdW0oG6cPlYi26q0x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMKMi3zOUWUYAbMHIliIh07r.jpg?f=fotoalbum_large
Configuratie was heel easy, temperatuursensoren worden ook goed uitgelezen. Nu is het helaas nog even wachten op de Amber (komt eind van de maand) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc38Rs3XN7xwOc7tXTlPnDYpDPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0oNyj8tWyjwojaU6ytphLJjZ.png?f=fotoalbum_large

Dank aan @leejoow _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 06-12-2023 13:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-04 00:06
Hier is hij ook binnen! Ik zal kijken of ik hem vanavond aan de HP-S kan hangen!

Eveneens dank aan @leejoow _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

fsfikke schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:25:
Hij is binnen :o
[Afbeelding]
Configuratie was heel easy, temperatuursensoren worden ook goed uitgelezen. Nu is het helaas nog even wachten op de Amber (komt eind van de maand) :+

[Afbeelding]

Dank aan @leejoow _/-\o_
Sneller dan de pomp 🙃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 06:46
Hier is Sinterklaas ook geweest! Mooi compact doosje! Thx leejoow, dit weekend wordt het afpersen en de sensoren plaatsen. En dan kan die AAN! Nu al zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Gaaf allemaal! Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen :)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-02 22:23
Ziet er echt erg gelikt uit. Mijn complimenten _/-\o_

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:12
leejoow schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:14:
[...]

De mogelijkheid om er een aan te sluiten ;)
Eventueel kan ik wel kijken of ik die sensor zelf kan meeleveren, dat kunnen we dan wel even overleggen.

Overigens weet ik nog niet of de hardware het gaat trekken (die dingen doen nogal veel pulsen) en hoe nauwkeurig ze zijn (even alvast een disclaimer ;) )
Heb je misschien al een globaal tijdspad voor het "plus" boardje? Of kan je die turbine sensor ook op de huidige puls ingang zetten? Dit omdat ik alleen het tapwater ga meten en dus niet de flow in het systeem. Bij mij zijn de pulsen dus heel wat lager dan bij de monitoring van de flow in het systeem.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-05 11:54
Hier ook een mooi kadootje in de bus.
Binnen een uurtje had ik Home Assistant geïnstalleerd op de NAS en de Leejoow module up en running, super simpel :D

Binnenkort even verder stoeien met een mooi dashboard maken, virtuele thermostaat aanmaken en de SG contacten nog even aansluiten.

Weet niet hoe jullie het gedaan hebben, maar ik heb hem voor de voeding gewoon in de usb-poort van het display gedrukt (beter is wel een power-only usb-kabel, windows ging wel even om een driver mekkeren). 2 draadjes voor de modbus verbinding eraan en de module achter de deur van de besturingskast gelegd. Simpeler kan haast niet :)
Ik ga hem nog even met dubbelzijdige tape op de binnenkant van de deur plakken en alles even netjes maken.

1 ding is even opletten. De usb poort op de module lijkt veel op een usb-c poort, maar is micro-usb.

@leejoow is de sterkte van het WiFi signaal ergens te zien? Hij lijkt het prima te doen met de metalen kast dicht, access point zit 2 meter verderop.

[ Voor 4% gewijzigd door markietjuh op 06-12-2023 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Slim om die USB van de warmtepomp te gebruiken, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht.
Ik zou inderdaad voor de zekerheid wel een power only kabel gebruiken. Ik zit even te zoeken, maar kan die online zo snel niet vinden. Mocht iemand daar een tip voor hebben, wees welkom, wellicht kan ik hem mee gaan leveren. Dat maakt de installatie weer een stukje eenvoudiger :)

De signaalsterkte kan worden opgevraagd door zelf een nieuwe configuratie op het device te zetten. Als je het device hebt adopt in het ESPHome dashboard kan je de configuratie aanpassen.

Als je hierin de volgende code opneemt krijg je twee extra sensoren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: wifi_signal # Reports the WiFi signal strength/RSSI in dB
    name: "WiFi Signal dB"
    id: wifi_signal_db
    update_interval: 60s
    entity_category: "diagnostic"

- platform: copy # Reports the WiFi signal strength in %
    source_id: wifi_signal_db
    name: "WiFi Signal Percent"
    filters:
      - lambda: return min(max(2 * (x + 100.0), 0.0), 100.0);
    unit_of_measurement: "Signal %"
    entity_category: "diagnostic"
    device_class: ""

(zie ook de ESPHome documentatie)

Mocht je hier niet uitkomen laat het dan even weten, dan kan ik hier ook custom firmware voor je maken.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Impossibl3 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:45:
[...]

Heb je misschien al een globaal tijdspad voor het "plus" boardje? Of kan je die turbine sensor ook op de huidige puls ingang zetten? Dit omdat ik alleen het tapwater ga meten en dus niet de flow in het systeem. Bij mij zijn de pulsen dus heel wat lager dan bij de monitoring van de flow in het systeem.
Zeker, het ontwerp is zo goed als af. Dit moeten we nog even heel goed controleren en dan gaan we het opsturen om er weer een aantal van te laten maken. De turbine sensor kan niet op de huidige puls ingang, tenminste niet direct. Door er een schakeling tussen te zetten waarmee je de uitgaande 5V van die sensor omzet naar een signaal waarbij data naar ground wordt getrokken zou het kunnen. Bij ons ligt hij nu zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lwu4KOsT2JgqQUb1M7nNT5ltvH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WCqEHCzTKLfzopqct76KsCl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit wel met de uitdaging dat ik hem er niet goed tussengeknutseld krijg. Hier moet ik echt even goed naar gaan kijken met een monteur.

Ik verwacht dat we dit weekend de PCB gaan bestellen, na een week of twee zou ik ze dan ongeveer thuis verwachten. Even ruim gezegd zou ik dan verwachten dat we met uiterlijk een week of vier de nieuwe bordjes kunnen gaan verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Laatst online: 10:08
heb je een E schema van je schakeling? Als het goed is ben ik vanmiddag ook een gelukkige eigenaar van je uitleesmodule, ik moet de flowmeter alleen nog even bestellen. Ik zag dat er ook temperatuursensoren bestaan die met de voeler echt in het water zitten, ben je die toevallig ook tegengekomen in een 1" (of groter) variant? https://www.tinytronics.n...atuur-sensor-messing-g3-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dikkepad schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:53:
heb je een E schema van je schakeling? Als het goed is ben ik vanmiddag ook een gelukkige eigenaar van je uitleesmodule, ik moet de flowmeter alleen nog even bestellen. Ik zag dat er ook temperatuursensoren bestaan die met de voeler echt in het water zitten, ben je die toevallig ook tegengekomen in een 1" (of groter) variant? https://www.tinytronics.n...atuur-sensor-messing-g3-4
Ik heb bij mijn Kamstrup zo eentje erbij gekocht voor de PT500 die daar bij zit: https://zaehleronlineshop.de/Ball-valve-heat-meter

Maar als het enkel om een deltaT gaat maakt de afwijking van een skin-meeting niet heel veel uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
dikkepad schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:53:
Dit is het stukje schema van de pulse sensor zoals hij zit op de bordjes die nu zijn verstuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86JkKaW4guQ1im9UrFpCJhuyI1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hm34sv7r6Djws6RKR8tw25sK.png?f=user_large

Deze werkt door de datalijn naar de 0 te trekken. Er mag in elk geval geen 5V op de datalijn worden gezet, daar is hij niet tegen beveiligd. De sensor die ik hier gebruik is de LJ18A3-8-Z/BX.

De sensor die je zelf linkt zal waarschijnlijk niet werken (deze leveren de ingangsspanning op de uitgang -> 5V). De temperatuursensor is ook een andere dan de BS18D20, wellicht dat je die wel kan vervangen, maar dat durf ik niet te zeggen.

Leveringsupdate

Alle printjes die we hadden zijn inmiddels verkocht. _/-\o_ _/-\o_ Hartstikke bedankt allemaal voor het enthousiasme! Ik verwacht dat we dit weekend de nieuwe gaan bestellen, nieuwe bestellingen (dit zijn de mensen die ik nog niet gemaild heb) zullen dan ook de nieuwe gaan ontvangen.

Uiteraard kan er wel nog steeds gewoon ingeschreven worden, het zal alleen iets langer duren. Ik hoop dat we voor het eind van het jaar de bordjes weer kunnen versturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-05 21:07
Vraag, waar gebruiken jullie de temperatuur sensoren voor die je aan kan sluiten op module?
@leejoow wat voor usb aansluiting zit er op de module? zelfs met bril kan ik het niet goed zien en wil de connector niet binnen 24 uur verkl*ten. :)

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
isalenedean schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:25:
Vraag, waar gebruiken jullie de temperatuur sensoren voor die je aan kan sluiten op module?
@leejoow wat voor usb aansluiting zit er op de module? zelfs met bril kan ik het niet goed zien en wil de connector niet binnen 24 uur verkl*ten. :)
Er zit op deze versie een Micro USB-B aansluiting. We zijn aan het kijken naar USB C voor de nieuwe, maar we willen ook niet te veel veranderen met het risico dat we dadelijk een stapel bordjes bestellen die niet werken ;)

De temperatuur sensor gebruik ik overigens om de temperatuur van het tapwater mee te meten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter

Update

Nieuwe PCB is besteld, nu is het even wachten op levering :)

De flow meter heb ik zelf niet in mijn circuit zitten, maar om te testen of de ESP het aan kan hebben we maar eens de functiegenerator eraan gehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY2-fg4pn0cCMkLTy9swOE2wr1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9u7lekuEjXJNnh9CNEuiOlyx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ozFtBe9lo1Qpo6pspkrCr7s9JY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdAi2ZQQrSCmYOwjco3AC7wF.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze staat nu al een aantal uur te lopen en het lijkt erop dat hij het heel netjes bij weet te houden. Ik heb ook een aantal aanpassingen in de YAML gedaan om de disconnects te verminderen en deze lijken ook effect te hebben. Zodra ik hier meer zekerheid over heb zal ik heb hem online gaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdjong1984
  • Laatst online: 03-12-2024
leejoow schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:40:
[...]

Er zit op deze versie een Micro USB-B aansluiting. We zijn aan het kijken naar USB C voor de nieuwe, maar we willen ook niet te veel veranderen met het risico dat we dadelijk een stapel bordjes bestellen die niet werken ;)

De temperatuur sensor gebruik ik overigens om de temperatuur van het tapwater mee te meten.
Inderdaad, het is voor zowel versie 2 als versie 2.1 van het bord een micro-B USB connector.

Voordat ik een USB C connector erin verwerk, wil ik dit eerst een keer uitproberen op een enkel bord. Dat kost wat doorlooptijd, daarom voor nu besloten om nog even niet die stap te nemen. Overigens lijkt het niet al te ingewikkeld. Maar om een paar honderd euro aan bordjes te bestellen zonder het werkend te hebben gezien durf ik niet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik heb een Discord server opgezet die gebruikt kan worden als mensen vragen hebben over de module:

https://discord.gg/tuptP5sfwd

Het kanaal #itho-daalderop-module kan gebruikt worden voor support vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Vandaag mijn bestelling van Leejow ontvangen. Ziet er keurig uit. Ik zal morgen eens proberen wat tijd te vinden om de boel in bedrijf te nemen. Ik laat je de resultaten snel weten Leejow!

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Nou werkt prima hoor.. inprikken, adopteren in ESPhome.. en gaan!

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Fijn om te horen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
leejoow schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:11:
[...]

De waarde van het expansieventiel heb ik dit weekend gevonden en zal ik op de nieuwe bordjes mee laten komen, net zoals een binary switch voor de auxillary heater.

Mocht je zelf de YAML willen aanpassen:

Om het expansieventiel toe te voegen, bij de sensors:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: modbus_spy
    name: "Expansion Valve Setting"
    state_class: "measurement"
    device_address: 0x02
    register_address: 42108    
    filters:
      - delta: 1  

Om de auxillary heater toe te voegen, bij de binary_sensors:
YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: modbus_spy
    name: "Internal Auxilliary Heater"
    icon: "mdi:flash"
    device_address: 0x0B
    register_address: 41310 

Andere optie is het device uit ESPHome verwijderen, opnieuw adopten en vervolgens programmeren, dan zou de template YAML ook binnengehaald moeten worden.
Daarnaast heb ik de firmware bestanden op GitHub gezet. Deze kunnen via de webinterface naar de Itho Daalderop module geschreven worden (voor de mensen die heb nog niet hebben: hij kan hier pre-ordered worden voor de volgende batch ;) )
toon volledige bericht
Ook dit is weer gelukt, tnx!!

Ik weet niet zeker of de usb voeding van het bedieningspaneel van de amber toereikend is voor de Leejoow module, als ik een nieuwe configuratie stuur mislukt dit 80% van de tijd. Daarnaast ook meerdere pogingen nodig gehad om m weer opgestart te krijgen. Hang ik m aan mijn laptop voor voeding dan werkt het meteen. Eenmaal opgestart blijft hij prima draaien. Maar welllicht toch geen aanrader dus, of het moet aan iets anders liggen. Ik moet nog even de datalijnen van de usb-kabel doorknippen voor de zekerheid. Ik heb nog geen andere voeding in de buurt van het paneel, vandaar ook deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Hoe is de wifi ontvangst daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
Op 2 meter van het AP. Hij geeft -45dB aan. Dit is buiten de metalen kast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karmusch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwZxHATwWOlO8MPWkLb5JbhLJvc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P9KVk76iXCRW7j1oEbSR9QAN.png?f=fotoalbum_large

Oh wat ben ik blij, dat 1 de WP operationeel is en 2 Getallen in Home Assistant kan zien! YEAH

Nogmaals superveel dank voor deze uitleesmodule, nu al een feest!
Tijdens de kerstvakantie boards, grafana en het aansturing regelen (nu nog op Tr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdjong1984
markietjuh schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:02:
[...]

Op 2 meter van het AP. Hij geeft -45dB aan. Dit is buiten de metalen kast.
-45dBm is een sterk signaal! 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
pdjong1984 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:14:
[...]

-45dBm is een sterk signaal! 🥳
Mooi. Dan is mijn inschatting dat de usb voeding van het Amber paneeltje niet voldoende is tijdens het updaten.
Ik ga tzt een aparte voeding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdjong1984
markietjuh schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:54:
[...]

Mooi. Dan is mijn inschatting dat de usb voeding van het Amber paneeltje niet voldoende is tijdens het updaten.
Ah dat is wel jammer. Maar inderdaad goed op te lossen gelukkig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdjong1984
Om problemen te voorkomen wil ik iedereen die de relais op de bordjes gebruikt erop attent maken dat deze bedoeld zijn om signalen te schakelen, en geen grote vermogens. Voor de zekerheid, en duidelijkheid, volgen hier de maximale te schakelen spanning / stroom / vermogen van de relais:

Max. gelijkspanning: 60V
Max. wisselspanning: 240VRMS
Max. stroom: 5A
Max. vermogen: 90W / 360VA

LET OP! Elke waarde staat op zichzelf, en moet niet gecombineerd worden met de andere waarden. Bijv.: max. stroom 5A en max. wisselspanning 240VRMS geeft 1.2kW (bij 5A RMS). Dit is meer dan het maximale vermogen van 90W.

Als daar nog vragen of opmerkingen over zijn, laat het gerust weten.

Happy switching!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
markietjuh schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:54:
[...]

heb hier de control unit wel op de usb voeding draaien van de amber
en op de andere usb de kamstrup smartgateway IR oog
-66 db wifi signaal (was 54 db, maar AP verzet omdat Shelly aan de andere kant zit en daar was het signaal ineens weg, moet hierin nog optimaliseren...)

Ik had in het begin problemen met het online krijgen naar het nieuwe netwerk, maar vandaag wekte het gelukkig wel. Had ook al een test gedaan met een aparte 2.0 A 5V voeding.... Maar bleek toch niet nodig. Overigens geen reset o.i.d. gedaan

[ Voor 6% gewijzigd door Karmusch op 18-12-2023 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Karmusch schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:55:
[...]

heb hier de control unit wel op de usb voeding draaien van de amber
en op de andere usb de kamstrup smartgateway IR oog
-66 db wifi signaal (was 54 db, maar AP verzet omdat Shelly aan de andere kant zit en daar was het signaal ineens weg, moet hierin nog optimaliseren...)

Ik had in het begin problemen met het online krijgen naar het nieuwe netwerk, maar vandaag wekte het gelukkig wel. Had ook al een test gedaan met een aparte 2.0 A 5V voeding.... Maar bleek toch niet nodig. Overigens geen reset o.i.d. gedaan
Zou de 300 watt extra aansluiting gebruiken in de binnenunit voor de usb externe voeding.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien werkt zo’n kabeltje ook wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iugBVYEeM__Z5sfSi9WWdUTgVv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRNrM6td6L5KjLtCkvCoc63f.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.startech.com/en-eu/cables/usb2hauby3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
Of even netjes een voeding op de dinrail zetten (als dat nog past). Zoiets bijv

https://www.tinytronics.n...-din-rail-voeding-5v-2.4a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
markietjuh schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:16:
Of even netjes een voeding op de dinrail zetten (als dat nog past). Zoiets bijv

https://www.tinytronics.n...-din-rail-voeding-5v-2.4a
Die is wel heel gaaf 😊 eens kijken of dat past 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

leejoow schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:50:
[...]

Die is wel heel gaaf 😊 eens kijken of dat past 😎
Niet echt als je de eindblokjes wilt behouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYyMdo4pi-L9Qha-QS2m3dwvJgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7umgCnHDRtggMtUGDedV1ALU.jpg?f=fotoalbum_large

Hoeveel moeite is het om een 24V aansluiting op je bordje te maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
Wat is de diameter van de wartels onderin? Is vast wel eentje van te missen. Die vervangen voor zo'n plug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kns-x2MGxfDKUHO6fN2L7REvCUU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UmU7TWmKzZOhB4BisKKgeIMf.png?f=fotoalbum_large

Of deze ergens tegenaan plakken:
https://www.reichelt.nl/n...vSVIY54aAu0ZEALw_wcB&&r=1

Genoeg opties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Goed nieuws!

De printjes zijn binnen en inmidddels ook gesoldeerd en getest. Iedereen die een module besteld heeft zou een mailtje gekregen moeten hebben :)

We hebben nog een aantal prints over, voor als er nog meer gegadigden zijn :)

• Impossibl3
leejoow schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:26:
Goed nieuws!

De printjes zijn binnen en inmidddels ook gesoldeerd en getest. Iedereen die een module besteld heeft zou een mailtje gekregen moeten hebben :)
Zijn deze boardjes ook voorzien van de turbine sensor optie? Zoals je aan gaf in de eerdere post. Dat zou namelijk top zijn. Ander moet ik iets gaan knutselen zoals je eerder aangaf.
leejoow schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:48:
[...]I

Ik verwacht dat we dit weekend de nieuwe gaan bestellen, nieuwe bestellingen (dit zijn de mensen die ik nog niet gemaild heb) zullen dan ook de nieuwe gaan ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Yes, deze bordjes kunnen overweg met de turbine sensoren zoals deze bij TinyTronics worden verkocht. Er is een setting om de aantal pulsen per liter in te stellen bewchikbaar

• Impossibl3
@leejoow Top! Ga ik snel zo'n sensor bestellen voor mijn warm tapwater.

Kunnen ze ook overweg met de temperatuur sensor die bij de turbine sensor beschikbaar is of moet ik daar een losse DS18B20 aan hangen?

• pdjong1984
Impossibl3 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:37:
@leejoow Top! Ga ik snel zo'n sensor bestellen voor mijn warm tapwater.

Kunnen ze ook overweg met de temperatuur sensor die bij de turbine sensor beschikbaar is of moet ik daar een losse DS18B20 aan hangen?
Helaas. Dat is een NTC (weerstand die variëert met de temperatuur), daar is een andere schakeling voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
@pdjong1984 oké dank dan wordt het een DS18B20 er aan hangen en goed vast tapen aan de waterleiding. Heb daar toch nog genoeg van thuis liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Impossibl3
De module is binnen ziet er strak uit! Dank @leejoow en @pdjong1984. Begin januari als de Amber hangt eens even aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umktiTQt0Tjlx7HgWZGryERZp8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5zglykkivI84YHFTVnbW6TE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 23-12-2023 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:21
@leejoow
Hier ook ontvangen en aangesloten, erg compleet inclusief handleiding! Inpluggen, aan de modbus hangen en Wifi instellen en klaar!

Boiler is ondertussen ook binnen dus ga binnenkort de leidingen weer openbreken dan komt de flowmeter er ook tussen.

Thanks!

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
leejoow schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:40:
[...]

Zou het persoonlijk niet erg vinden als het gewoon Micro-USB blijft, heb ik nog zat kabeltjes van liggen en daar knip ik liever de data van door dan een USB-C kabel ;)
Micro-USB is denk ik ook goedkoper?
Alleen misschien wel handig om het ergens te vermelden als het niet goed zichtbaar is :)

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
FlowDesign schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:34:
[...]

Zou het persoonlijk niet erg vinden als het gewoon Micro-USB blijft, heb ik nog zat kabeltjes van liggen en daar knip ik liever de data van door dan een USB-C kabel ;)
Micro-USB is denk ik ook goedkoper?
Alleen misschien wel handig om het ergens te vermelden als het niet goed zichtbaar is :)
Dat is een goede, ik zal het in de handleiding er bij zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mischa402 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Uiteraard!

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
type: picture-elements
elements:
  - type: state-label
    entity: sensor.daalderop_daalderop_compressor_working_speed_actual
    style:
      top: 12%
      left: 78%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_outdoor_current
    style:
      top: 6%
      left: 78%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_discharge_temperature
    style:
      top: 27%
      left: 64%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_high_pressure
    style:
      top: 33%
      left: 64%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_suction_temperature
    style:
      top: 27%
      left: 86%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_low_pressure
    style:
      top: 33%
      left: 86%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_outdoor_coil_temperature
    style:
      top: 59%
      left: 81%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_indoor_coil_temperature
    style:
      top: 70%
      left: 72%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_outside_temperature
    style:
      left: 91%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_temp_in
    style:
      top: 37%
      left: 25%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_cooling_heating_temperature
    prefix: 'Tc  '
    style:
      top: 37%
      left: 38%
    entity: sensor.act_stooklijn
    prefix: 'Actuele stooklijn  '
    style:
      top: 31%
      left: 31%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_inside_temperature
    style:
      left: 8%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_temp_out
    style:
      top: 80%
      left: 25%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_flow
    style:
      top: 80%
      left: 11%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_power
    style:
      top: 58%
      left: 32%
    entity: sensor.smartgateways_kamstir_temp_difference
    prefix: 'dT '
    style:
      top: 71%
      left: 28%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature
    style:
      top: 46%
      left: 57%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature
    style:
      left: 57%
    entity: sensor.daalderop_daalderop_outdoor_fan_1_actual
    style:
      left: 95%
    entity: binary_sensor.daalderop_daalderop_internal_pump_active
    style:
      top: 83%
      left: 48%
    entity: sensor.warmtepomp_vermogen_verbruik
    prefix: 'Opgenomen verm. '
    style:
      top: 95%
      left: 75%
    entity: sensor.cop_warmtepomp_berekend
    style:
      top: 95%
      left: 35%
image: local/image/WarmtepompSchema_2.png
toon volledige bericht
Thanks! Ziet er heel mooi uit. Ik lees de Kamstrup uit via Wireless-MBus en heb die grafiek nu ook nagemaakt.
Kan je delen hoe jij de "sensor.cop_warmtepomp_berekend" berekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
fsfikke schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:58:
[...]

Thanks! Ziet er heel mooi uit. Ik lees de Kamstrup uit via Wireless-MBus en heb die grafiek nu ook nagemaakt.
Kan je delen hoe jij de "sensor.cop_warmtepomp_berekend" berekend?
Via Settings --> Devices & Services --> Create Helper --> Template a sensor heb ik een sensor toegevoegd. Daar kan je het volgende stukje script in zetten en aanpassen aan de hand van je eigen sensoren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set flow = states('sensor.smartgateways_kamstir_flow') | float %}
{% set warmtepomp_epower = states('sensor.warmtepomp_power') | float %}
{% set warmtepomp_comp_hz = states('sensor.daalderop_daalderop_compressor_working_speed_actual') | float %}
{% set warmtepomp_power = states('sensor.smartgateways_kamstir_power') | float %}
{% set backup_heating_power = states('sensor.warmtepomp_backupheating_power') | float %}
{% set warmtepomp_defrost = states('binary_sensor.daalderop_daalderop_defrost') %}
{% if warmtepomp_defrost == "off" and flow > 10 and warmtepomp_comp_hz > 20 and warmtepomp_power > 0 and warmtepomp_epower > 125 %}
   {{ (warmtepomp_power) / ((warmtepomp_epower + backup_heating_power)/1000) | round(2) }}
     {% else %}
       0
     {% endif %}

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han.limburg
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 09:36
leejoow schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:26:
Goed nieuws!

We hebben nog een aantal prints over, voor als er nog meer gegadigden zijn :)
Ik hou me aanbevolen! Heb je nog printjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Zeker!

Besteld kan via Google forms: https://forms.gle/VUHucdFAYbX7qV7FA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Big business 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Haha, valt wel mee nu hoor 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

leejoow schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:27:
Haha, valt wel mee nu hoor 😊
Wacht maar tot ik de door jouw gewenste bestanden kan lospeuteren 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@leejoow Zodra je kan schrijven naar de warmtepomp bestel ik een nieuwe 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
@leejoow

Heb vandaag de pulsemeter geinstalleerd, lijkt prima te werken.

https://www.tinytronics.n...er-flow-sensor-messing-g1

Welke waarde vul je het best in bij esphome? 7.9 ?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Razor109 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:27:
@leejoow

Heb vandaag de pulsemeter geinstalleerd, lijkt prima te werken.

https://www.tinytronics.n...er-flow-sensor-messing-g1

Welke waarde vul je het best in bij esphome? 7.9 ?
Ja, volgens mij wel 😊 ben heel benieuwd naar de metingen, of die een beetje stabiel zijn en kloppen (hoewel dat natuurlijk vrij lastig te bepalen is als het de enige meter is 😊)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Impossibl3 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:10:
@leejoow Zodra je kan schrijven naar de warmtepomp bestel ik een nieuwe 😁.
Nice, we zijn wel een en ander aan het uitzoeken op de andere aansluiting van de WinCE computer. Het lijkt erop dat hier een interface op zou moeten kunnen zitten waarmee settings te lezen en te schrijven zijn (de settings die via het menu te zetten zijn ook), echter op onze HP-S krijgen we totaal geen reactie.

Ik hoop dan ook dat @Carboy54 van Itho Daalderop te horen gaat krijgen dat het op HP-S ook zou moeten werken en dat wij gewoon iets niet goed doen. Anders wordt het wel erg lastig ontwikkelen. Ik ga hier niet ook nog een Amber bijzetten puur om te kunnen testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
leejoow schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Ja, volgens mij wel 😊 ben heel benieuwd naar de metingen, of die een beetje stabiel zijn en kloppen (hoewel dat natuurlijk vrij lastig te bepalen is als het de enige meter is 😊)
Lijkt hier prima te werken, met 7.9 kom ik op 1050l/h wat ongeveer overeenkomt met de geschatte flow obv cijfers van @mischa402 Hoorde in begin toen er nog wat lucht in systeem zat wel de turbine draaien maar dat is er nu ook helemaal uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0HJug7crJyEdn5dj25l2edxaKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HiFQUvuRNi4X1tSE9BAPBm4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
de puiseteller was alleen erg onrustig, dus heb alleen trottle_avarage toegevoegd om een wat stabiele meting te krijgen.

En de unit is in l/h ipv l/min

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: pulse_meter
    pin: GPIO33
    name: Pulse meter    
    unit_of_measurement: "l/h"
    filters:
      - lambda: return x / id(flow_sensor_calibration).state;
      - throttle_average: 5s
    total:
      name: Total pulses 
      unit_of_measurement: "l"
      filters:
        - lambda: return x / id(flow_sensor_calibration).state;

[ Voor 4% gewijzigd door Razor109 op 08-01-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Die unit of measurement staat denk ik fout in onze template dan? Die zal ik wel even aanpassen binnenkort. Heb ook nog een aanpassing klaar staan om de groene led te gebruiken.
Je kan dan via een dropdown kiezen waarop de groene led moet knipperen (pulse, modbus of status van een relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 19:55
Heb net het formulier ingevuld om het bordje te bestellen. En (daarvoor..) bij Ali deze besteld:

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=VKForScZD5N0

Gaat dat werken? Ik zag dat je het bordje aangepast had om ook te werken met de turbine meters? Deze lijkt hetzelfde te zijn. Ik gok dat ik in ieder geval de bedrading moet aanpassen zodat signaal en +/- overeenkomen met wat het bord verwacht?

too weird to live too rare to die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
terror538 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:54:
Heb net het formulier ingevuld om het bordje te bestellen. En (daarvoor..) bij Ali deze besteld:

Gaat dat werken? Ik zag dat je het bordje aangepast had om ook te werken met de turbine meters? Deze lijkt hetzelfde te zijn. Ik gok dat ik in ieder geval de bedrading moet aanpassen zodat signaal en +/- overeenkomen met wat het bord verwacht?
ja, deze sensoren zouden moeten werken. De bedrading moet inderdaad op de juiste manier in de PCB connector worden geschroefd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
terror538 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:54:

Ik heb deze van Tinytronics lijkt vrijwel dezelfde lijkt me. 2 vlakdichtende wartels en is vrij makkelijk te monteren. In toekomst ook zonder probleem een tussenstuk tussen te zetten als je hem goed ingesteld hebt of ding begint toch lawaai te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrDSTFzkeW9UUp8wZOQCG0Etalw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8HGt5aLJJezmg7F1PTGhTFl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik ben nu ook een beetje aan het priegelen met de flow meter maar bij mij zegt de config file dat ik alleen hele cijfers mag invullen. Ik heb deze flowmeter en die heeft 6.6Hz als puls frequentie per L/min. In de config kan ik alleen 6 of 7 invullen. Als ik 6,6 of 6.6 invul dan krijg ik een rode streep er onder. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSDtkhyY03nhZiNuZ7BJG5TxJHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qclXsH9pR3hdtmBTQrPIuRxl.png?f=user_large

En als ik de unit_of_measurement in de config naar L/m zet gaat het ook goed toch? Nu staat die op L/h namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Impossibl3 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:54:
Ik ben nu ook een beetje aan het priegelen met de flow meter maar bij mij zegt de config file dat ik alleen hele cijfers mag invullen. Ik heb deze flowmeter en die heeft 6.6Hz als puls frequentie per L/min. In de config kan ik alleen 6 of 7 invullen. Als ik 6,6 of 6.6 invul dan krijg ik een rode streep er onder. Iemand een idee?
De waarde die je moet invullen is het aantal pulsen per liter, niet de pulsfrequentie. Het aantal pulsen per liter is gelijk aan 60 x de pulsfrequentie bij een liter per minuut. In jouw geval dus 396.
En als ik de unit_of_measurement in de config naar L/m zet gaat het ook goed toch? Nu staat die op L/h namelijk.
Klopt, geen idee meer waarom ik dat heb omgezet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Misschien kan een van jullie mij hepen. Ik wil het relais schakelen via de volgende code maar loop er tegen aan dat als de temperatuur tussen de doeltemperatuur + hysterese is ik de waarde wil hebben die er al was. Dus warmtevraag ja/nee (regel 16).

Weet een van jullie een oplossing. Als deze code prima draait ga ik de relais ook in het echt schakelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
yaml
  - name: "Warmtevraag woonkamer"
    unique_id: 
    icon: mdi:check
    state: >
      {%- set doel_temperatuur = states('sensor.openthermthermostat_setpoint') | float -%}
      {%- set actuele_temperatuur = states('sensor.openthermthermostat_temperature') | float -%}
      {%- set hysterese = states('input_number.hysterese_woonkamer') | float -%}
      {%- set bovenwaarde = doel_temperatuur + hysterese -%}
      {%- set onderwaarde = doel_temperatuur - hysterese -%}
      {%- if actuele_temperatuur < onderwaarde -%}
        {%- set verwarmen = "ja" -%}
      {%- elif actuele_temperatuur > bovenwaarde -%}
        {%- set verwarmen = "nee" -%}
      {%- else -%}
        {%- set verwarmen = verwarmen -%}
      {%- endif -%}
      {{ verwarmen }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:19
@Impossibl3
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
yaml
    unique_id: mijn_id
      {%- set doel_temperatuur = states('sensor.openthermthermostat_setpoint') | float -%}
      {%- set actuele_temperatuur = states('sensor.openthermthermostat_temperature') | float -%}
      {%- if actuele_temperatuur < (doel_temperatuur - hysterese)  -%}
        {%- if verwarmen == "nee" -%} 
          {%- set verwarmen = "ja" -%}
      {%- elif actuele_temperatuur > (doel_temperatuur + hysterese) -%}
         {%- if verwarmen == "ja" -%}  
           {%- set verwarmen = "nee" -%}
      {%- else -%}

{%- endif -%}      
      {{ verwarmen}}

Uitleg:
Is de actuele ruimte temperatuur lager dan je setpoint - hysteresis dan verwarmen. (bijv. 20°C - 0,2°C dan aan bij 19,79)

Ik zou hier een automatie opmaken welke tijd gebaseerd elke minuut naar de sensor kijkt en dan een actie doet. relais aan/uit
en zoals @Carboy54 al zei setting M9.09 op bijvoorbeeld 30 min , dan heb maximaal 2 schakelingen per uur.
Let er wel op dat in die 30 min de Amber zijn vermogen kwijt kan. Dus je hysteresis niet te laag (<0,3)

[ Voor 24% gewijzigd door bommer op 14-01-2024 18:51 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@bommer
Regel 19 (in die van jou regel 16) heb ik inderdaad ook verwijderd en deze automatie erachter staan nu. Als de status van warmtevraag_woonkamer wijzigt dan draait de automatisatie en afhankelijk van de waarde schakelt die het relais. Als die geen waarde krijgt omdat de actuele temperatuur tussen onder- en bovenwaarde zit slaat die de automatie over. Kleine dips probeer ik eruit te halen door de timer in te zetten dat die tenminste 2 minuten op True of False moet staan.

M9.09 ga ik inderdaad instellen op 30 minuten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Warmtepomp verwarming schakelen
description: Warmtepomp verwarming schakelen op basis van thermostaat
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.warmtevraag_woonkamer
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.warmtevraag_woonkamer
            state: "True"
            for:
              hours: 0
              minutes: 2
              seconds: 0
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: bf64220fb2e52ff1ed7f64fd3c4b9930
            entity_id: 985e3d76b7a0a24965f6f576452e4fb7
            domain: switch
      - conditions:
            state: "False"
            for:
        sequence:
          - type: turn_off
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:49:
@bommer
Regel 19 heb ik inderdaad ook verwijderd en deze automatie erachter staan nu. Als de status van warmtevraag_woonkamer wijzigt dan draait de automatisatie en afhankelijk van de waarde schakelt die het relais. Als die geen waarde krijgt omdat de actuele temperatuur tussen onder- en bovenwaarde zit slaat die de automatie over. Kleine dips probeer ik eruit te halen door de timer in te zetten dat die tenminste 2 minuten op True of False moet staan.

M9.09 ga ik inderdaad instellen op 30 minuten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Warmtepomp verwarming schakelen
description: Warmtepomp verwarming schakelen op basis van thermostaat
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.warmtevraag_woonkamer
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: "True"
            for:
        sequence:
          - type: turn_on
      - conditions:
            state: "False"
            for:
        sequence:
          - type: turn_off
mode: single
toon volledige bericht
Ik heb nog {%- if verwarmen == "nee" -%} en {%- if verwarmen == "ja" -%} aan de sensor toegevoegd.
zo creeren we een dode zone.
Ik zou die eerste tijd conditie op 10 min zetten en dan M9.09 op 20 min, dan heb je ook maximaal 2 schakelingen.

Dan heb je bijna de zelfde schakeling als ik heb (bij mij is hij in KNX (Lua))

Maar het principe is het zelfde.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Als je straks ook wilt koelen, kan je de automation ook nog uitbreiden met een extra conditie die eerst kijkt of je verwarmen of koelen wilt.

Mijn code is in Lua
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
AddressCurrent = '8/1/121'
AddressSetpoint = '8/1/122' 
AddressActualSetpoint = '8/1/124'
AddressModeStateInput = '8/1/125'
AddressEconomy = '8/1/126'                          -- HA Slapen
AddressStandby = '8/1/127'                          -- HA Afwezig
AddressBuildingProtect = '8/1/128'          -- HA Eco
AddressAuto = '8/1/129'                                 -- HA geen
AddressModeStateOutput = '8/1/130'
AddressOutput = '8/1/136'
AddressHysteresis = '8/0/4'
AddressKoelenVerwarmen = '8/0/2'
AddressWarmtevraag = '32/4/3'

--[[ Do not edit below this line]]--

--Get value's from Groupaddresses
Warmtevraag = grp.getvalue(AddressWarmtevraag)
Koudevraag = grp.getvalue(AddressKoudevraag)
StatusKoelenVerwarmen = grp.getvalue(AddressKoelenVerwarmen) 
CurrentTemperture = grp.getvalue(AddressCurrent)
BaseSetpoint = grp.getvalue(AddressSetpoint)
Hysteresis = grp.getvalue(AddressHysteresis)
ActualSetpoint = grp.getvalue(AddressActualSetpoint)
ModeStateInput = grp.getvalue(AddressModeStateInput)
Economy = grp.getvalue(AddressEconomy)
Standby = grp.getvalue(AddressStandby)
BuildingProtect = grp.getvalue(AddressBuildingProtect)
Auto = grp.getvalue(AddressAuto)

--HA thermostat needs a state adresses for the set temperture and mode state

--Set setpoint based on modestate
if (StatusKoelenVerwarmen == true) then
    if (ModeStateInput == 1) then
    Setpoint = BaseSetpoint
  elseif (ModeStateInput == 2) then
    Setpoint = (BaseSetpoint - Standby)
  elseif (ModeStateInput == 3) then
    Setpoint = (BaseSetpoint - Economy)
  elseif (ModeStateInput == 4) then
    Setpoint = (BaseSetpoint - BuildingProtect)
  else 
    Setpoint = BaseSetpoint
  end    
elseif (StatusKoelenVerwarmen == false) then
        if (ModeStateInput == 1) then
    Setpoint = BaseSetpoint
  elseif (ModeStateInput == 2) then
    Setpoint = (BaseSetpoint + Standby)
  elseif (ModeStateInput == 3) then
    Setpoint = (BaseSetpoint + Economy)
  elseif (ModeStateInput == 4) then
    Setpoint = (BaseSetpoint + BuildingProtect)
  else 
    Setpoint = BaseSetpoint
  end
end

--Update the actual set temperture and Mode state ouput.

grp.write(AddressActualSetpoint, Setpoint)
grp.write(AddressModeStateOutput, ModeStateInput)

-- Check if modus is set for heating 
if (StatusKoelenVerwarmen == true) then
  if (Warmtevraag == true) and (CurrentTemperture < Setpoint) then
    -- start heating, check if value is not set already (prevents unnecessary bus writes), else set value. 
    currentvalue = grp.getvalue(AddressOutput)
    if currentvalue == false then
        grp.write(AddressOutput, true)
    end
    elseif CurrentTemperture < (Setpoint - Hysteresis) then
    -- start heating, check if value is not set already (prevents unnecessary bus writes), else set value. 
    if currentvalue == false then
    end
    elseif CurrentTemperture >= (Setpoint) then
    -- stop heating, check if value is not set already (prevents unnecessary bus writes), else set value. 
    if currentvalue == true then
        grp.write(AddressOutput, false)
    end
    end
end
-- If not heating check if modes is set for cooling 
elseif (StatusKoelenVerwarmen == false) then
  if (Koudevraag == true) and (CurrentTemperture > setpoint) then
    -- start cooling, check if value is not set already (prevents unnecessary bus writes), else set value. 
    if currrentvalue == false then
    end   
  elseif CurrentTemperture > (Setpoint + Hysteresis) then
    -- start cooling, check if value is not set already (prevents unnecessary bus writes), else set value. 
    if currrentvalue == false then
    end
    elseif CurrentTemperture <= (Setpoint) then
    -- stop cooling, check if value is not set already (prevents unnecessary bus writes), else set value. 
    if currrentvalue == true then
        grp.write(AddressOutput, false)
    end
    end
end

Ik heb meerdere thermosten, de uitkomst van deze thermostaten. worden allemaal bijelkaar gezet.
Is er 1 die verwarmen wil dan mogen de andere die nog niet op setpoint - hysteresis zijn maar wel onder setpoint ook verwarmen.

En zoals je kan zien heb ik ook de modes toegevoegd, die zijn heel gebruikelijk in HVAC wereld.
(weer niet zo bij particulieren en woonhuis thermostaten) ze zitten ook in de HA generic thermostaat.

[ Voor 13% gewijzigd door bommer op 14-01-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@bommer Zo dat is een beste code. Uiteindelijke wil ik wel gaan koelen maar dacht begin bij de basis en eerst dit eens werkend krijgen.

Ik heb nog een thermostaat in de garage hangen die daar een plaat aanstuurt. Die wil ik uiteindelijk er ook bij zetten dat als de temperatuur in de garage < 5 is er sowiso verwarmt moet worden zodat er geen vorst in de garage komt. Dit betekent dat de woonkamer automatisch ook gaat verwarmen want die staat helemaal open. In huis heb ik genoeg volume om alle warmte kwijt te kunnen dus daar gaat die niet op vast lopen.

Daarnaast wil ik twee slaapkamers nog sturen maar die zullen alleen verwarmd worden als de woonkamer ook warmte nodig heeft. Stel de slaapkamers en garage staan dicht dan zou ik nog net voldoende volume moeten hebben om alles kwijt te kunnen (heb geen buffer). De woonkamer, werkkamer en badkamer staan namelijk altijd open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@bommer Hmm de code die jij voorstelt werkt ook niet helemaal. Hij mist namelijk op het begin een waarde True of False. Als ik die als eerste toevoeg na de state dan gaat die nooit lager dan doel_temperatuur + hysterese. Zodra die die aantikt gaat die alweer naar True ipv dat het pas gebeurt als die voorbij doel_temperatuur - hysterese is. Daarnaast heb ik even endif toegevoegd binnen de if's anders gaat HA er slecht op... 8)7

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
yaml
        {%- if verwarmen == False -%} 
          {%- set verwarmen = True -%}
        {%- endif -%}
          {%- if verwarmen == True -%}
            {%- set verwarmen = False -%}
          {%- endif -%}
      {%- else -%}
      {%- endif -%}
      {{ verwarmen }}

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 14-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:02:
@bommer Hmm de code die jij voorstelt werkt ook niet helemaal. Hij mist namelijk op het begin een waarde True of False. Als ik die als eerste toevoeg na de state dan gaat die nooit lager dan doel_temperatuur + hysterese. Zodra die die aantikt gaat die alweer naar True ipv dat het pas gebeurt als die voorbij doel_temperatuur - hysterese is. Daarnaast heb ik even endif toegevoegd binnen de if's anders gaat HA er slecht op... 8)7

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
yaml
        {%- if verwarmen == False -%} 
          {%- set verwarmen = True -%}
        {%- endif -%}
          {%- if verwarmen == True -%}
            {%- set verwarmen = False -%}
          {%- endif -%}
      {%- else -%}
      {%- endif -%}
      {{ verwarmen }}
toon volledige bericht
Ik ga wel eens nat, dat krijg je met 8 talen door elkaar heen.
Kon het ook niet ff snel testen, zonder hier de boel om te bouwen. de test bank is in gebruik voor een zakelijk client.

maar als het nu werkt dan is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Dit is 1 van de 17 programmatjes, als ik straks uit getweaked ben met de stook en koellijen.
dan draait alles vanzelf, inclusief omschakelen verwarmen/koelen.

Nu ik zit te denken, nog een programmatje toevoegen voor voor nachtverlaging tot 5 graden boven vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
bommer schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:20:
[...]

maar als het nu werkt dan is het opgelost.
Nou ja het is bijna opgelost. De allereerste keer dat deze code draait heeft die nog geen true of false dus slaat die de if over. Ik moet even kijken hoe ik bij een herstart van HA een basiswaarde mee kan geven en dat die daarna daarop draait. Of een helper aanmaken waar de waarde in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
De beste code is uiteindelijk toch de simpelste waarbij in de automatisering de voorwaarde True en False opgenomen worden om het relais te schakelen.

Ook gelijk maar de check op garagetemperatuur toegevoegd. Mocht het opeens gaan vriezen als we op vakantie zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
yaml
  # Warmtevraag in huis of de garage om WP te schakelen. 
  - name: "Warmtevraag huis"
    unique_id: 
      {%- set doel_temperatuur_woonkamer = states('sensor.openthermthermostat_setpoint') | float -%}
      {%- set actuele_temperatuur_woonkamer = states('sensor.openthermthermostat_temperature') | float -%}
      {%- set actuele_temperatuur_garage = states('sensor.tom_floor_000d6f0017da8858_temperature') | float -%}
      {%- if actuele_temperatuur_woonkamer < (doel_temperatuur_woonkamer - hysterese) or actuele_temperatuur_garage <= 5 -%}
        True
      {%- elif actuele_temperatuur_woonkamer > (doel_temperatuur_woonkamer + hysterese) and actuele_temperatuur_garage > 5-%}
        False
      {%- else -%}
        None
      {%- endif -%}

[ Voor 22% gewijzigd door Impossibl3 op 14-01-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Nou ja het is bijna opgelost. De allereerste keer dat deze code draait heeft die nog geen true of false dus slaat die de if over. Ik moet even kijken hoe ik bij een herstart van HA een basiswaarde mee kan geven en dat die daarna daarop draait. Of een helper aanmaken waar de waarde in staat.
Ik dacht iets van initial_state: 'off'in de automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
@leejoow Is er ook een handleiding beschikbaar hoe je dit precies aansluit en koppeld met Home Assistant? Ik ben ook geïnteresseerd in een bordje maar zou graag even kijken hoe ingewikkeld het is.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
NRJ020 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:21:
@leejoow Is er ook een handleiding beschikbaar hoe je dit precies aansluit en koppeld met Home Assistant? Ik ben ook geïnteresseerd in een bordje maar zou graag even kijken hoe ingewikkeld het is.
Handleiding staat op GitHub: https://github.com/electr...alderop%20Warmtepomp.docx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Is er zich op of de foutmeldingen in het Amber scherm ook via Modbus uitgelezen kunnen worden? Gisteren een leeglopende Callefi gehad en kwam er pas achter toen de temperatuur daalde in huis savonds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
De huidige module kan dit niet, de foutmeldingen worden niet doorgegeven over de signaaldraden die we momenteel aftappen.

We zijn wel bezig om te kijken of we een andere aansluiting kunnen gebruiken. Hardwarematig kan dit niet met de huidige PCB, daar zijn we nieuwe hardware voor aan het ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 11:55
Beste Leejoow, wanneer verwacht je deze nieuwe hardware versie beschikbaar te hebben?

Mogelijk is het ook handig om ook een uart beschikbaar te maken, dan kan je gelijk 2 PZEM-004T koppelen om het gebruik te meten.
Ook zou het handig zijn om een tweede puls meter te kunnen aansluiten om het water naar de boiler te meten.

Mijn aanname is dat je door het toevoegen van de 2 stuks energie meter en een extra puls meter je dan de COP kan uitrekenen of is dit een misverstand?

[ Voor 28% gewijzigd door mbuts op 24-01-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
mbuts schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:43:
Mijn aanname is dat je door het toevoegen van de 2 stuks energie meter en een extra puls meter je dan de COP kan uitrekenen of is dit een misverstand?
Ben toevallig bezig met het integreren van de COP in HA op basis van aanvoer, retour, delta T, verbruik en flow meter (474 pulsen per liter voor de 1" versie). Het zou moeten kunnen, maar ik krijg het, ook met behulp van ChatGPT, nog niet voor elkaar. De code die ChatGPT mij gaf is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      warmtepomp_cop:
        friendly_name: "Warmtepomp COP"
        unit_of_measurement: "COP"
        value_template: >-
          {% set inlet_temp = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature') | float %}
          {% set outlet_temp = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature') | float %}
          {% set delta_t = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_delta_t') | float %}
          {% set pulse_meter = states('sensor.ithodaalderop_pulse_meter') | int %}
          {% set kwh_meter = states('sensor.kwh_meter_3_phase_actueel_vermogen') | float %}

{% if delta_t > 0 %}
            {% set water_flow_rate = pulse_meter / 474.0 %}  # liters per pulse
            {% set power_consumption = kwh_meter * 1000.0  %}  # convert kWh to watts
            {% set cop = (water_flow_rate * 4.184 * delta_t) / power_consumption %}
            {{ cop | round(2) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Iemand die hier iets inziet wat niet klopt/werkt zoals bedoeld? Of een aanwijzing naar hoe ik het zou moeten/kunnen aanpakken..? *O*

Als ik kijk op https://warmtepomp-weetje...-rekenformules-en-feiten/ gebruikt ChatGPT alle benodigde gegeven en is ook de formule correct. Ik gok zelf dat het misgaat met integratie van de pulsemeter in het geheel.

[ Voor 6% gewijzigd door SiNTeK op 24-01-2024 17:15 . Reden: Aanvulling! ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
SiNTeK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Ben toevallig bezig met het integreren van de COP in HA op basis van aanvoer, retour, delta T, verbruik en flow meter (474 pulsen per liter voor de 1" versie). Het zou moeten kunnen, maar ik krijg het, ook met behulp van ChatGPT, nog niet voor elkaar. De code die ChatGPT mij gaf is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      warmtepomp_cop:
        friendly_name: "Warmtepomp COP"
        unit_of_measurement: "COP"
        value_template: >-
          {% set inlet_temp = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature') | float %}
          {% set outlet_temp = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature') | float %}
          {% set delta_t = states('sensor.ithodaalderop_heat_exchanger_delta_t') | float %}
          {% set pulse_meter = states('sensor.ithodaalderop_pulse_meter') | int %}
          {% set kwh_meter = states('sensor.kwh_meter_3_phase_actueel_vermogen') | float %}

{% if delta_t > 0 %}
            {% set water_flow_rate = pulse_meter / 474.0 %}  # liters per pulse
            {% set power_consumption = kwh_meter * 1000.0  %}  # convert kWh to watts
            {% set cop = (water_flow_rate * 4.184 * delta_t) / power_consumption %}
            {{ cop | round(2) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Iemand die hier iets inziet wat niet klopt/werkt zoals bedoeld? Of een aanwijzing naar hoe ik het zou moeten/kunnen aanpakken..? *O*

Als ik kijk op https://warmtepomp-weetje...-rekenformules-en-feiten/ gebruikt ChatGPT alle benodigde gegeven en is ook de formule correct. Ik gok zelf dat het misgaat met integratie van de pulsemeter in het geheel.
toon volledige bericht
Hoe registreert de puse-meter? is het L/min Want je moet weten hoeveel water per tijdseenheid en in je formule moet de water_flow_rate in L/sec .
En ik ga ervan uit dat je van de kWh-meter wel de Watt gebruikt en niet kWh (zoals je in de comment erachter wel schrijft, maar aan de sensor naam lijkt het in ieder geval vermogen).

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
mischa402 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Hoe registreert de puse-meter? is het L/min Want je moet weten hoeveel water per tijdseenheid en in je formule moet de water_flow_rate in L/sec .
En ik ga ervan uit dat je van de kWh-meter wel de Watt gebruikt en niet kWh (zoals je in de comment erachter wel schrijft, maar aan de sensor naam lijkt het in ieder geval vermogen).
Thanks voor je reply! Idd. actueel vermogen in W. De pulse meter registreert in L/min. Pulse frequentie per L/min is 7,9 / 476 pulsen per liter (volgens TinyTronics website). Uitgaande van een eerder post van @leejoow rekende ik daar zelf (7,9 x 60 =) 474 uit overigens. Met de pompsnelheid van de Amber op gemiddeld komt dat gemiddeld op ~ 20L / min. Zie jij wat er fout gaat in de code?

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
SiNTeK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Thanks voor je reply! Idd. actueel vermogen in W. De pulse meter registreert in L/min. Pulse frequentie per L/min is 7,9 / 476 pulsen per liter (volgens TinyTronics website). Uitgaande van een eerder post van @leejoow rekende ik daar zelf (7,9 x 60 =) 474 uit overigens. Met de pompsnelheid van de Amber op gemiddeld komt dat gemiddeld op ~ 20L / min. Zie jij wat er fout gaat in de code?
De water flow moet je terugrekenen naar L/sec. Het lijkt er nu op dat je liters per pulse gebruikt.

Kun je ook wat waarden geven waar je mee rekent.

[ Voor 4% gewijzigd door mischa402 op 24-01-2024 20:50 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
mischa402 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:48:
[...]

De water flow moet je terugrekenen naar L/sec. Het lijkt er nu op dat je liters per pulse gebruikt.

Kun je ook wat waarden geven waar je mee rekent.
L/sec, die had ik over het hoofd gezien volgens mij. Daarnaast zijn die inlet en outlet natuurlijk ook niet relevant, delta is bekend. Die er uit gehaald.

Welke waarden bedoel je? Letterlijk de waarden als W, DeltaT en L/sec?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54yQ-rZ4pB6wcBu2-KFYkekQXPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jSiys2BKzaC3aRExIj5i5VM1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
mbuts schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:43:
Beste Leejoow, wanneer verwacht je deze nieuwe hardware versie beschikbaar te hebben?

Mogelijk is het ook handig om ook een uart beschikbaar te maken, dan kan je gelijk 2 PZEM-004T koppelen om het gebruik te meten.
Ook zou het handig zijn om een tweede puls meter te kunnen aansluiten om het water naar de boiler te meten.

Nieuwe PCBs zijn vandaag binnengekomen, maar moeten we nog serieus mee aan het testen gaan. Deze bevat USB-C (op veler verzoek :) ) en een aanpassing in de hardware om ook te kunnen schrijven naar modbus. De print is verder nog nergens aan gehangen, dus ik durf nog niet met zekerheid te zeggen dat de hardware het ook doet 8)

Qua aansluitingen is het wel een beetje zoeken naar wat handig is, iedereen wil iets anders :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
SiNTeK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:13:
[...]

L/sec, die had ik over het hoofd gezien volgens mij. Daarnaast zijn die inlet en outlet natuurlijk ook niet relevant, delta is bekend. Die er uit gehaald.

Welke waarden bedoel je? Letterlijk de waarden als W, DeltaT en L/sec?
[Afbeelding]
Als ik het uitreken kom ik met de gegevens:

P= (21/60)*4,184*3.8 = 5.564 kW

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
mischa402 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Als ik het uitreken kom ik met de gegevens:

P= (21/60)*4,184*3.8 = 5.564 kW
Ja, precies. En dan dus een COP van 5.564/1.077 = 5,2. Die berekening lijkt mij kloppend. Maar nu nog HA die dat ook wil snappen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
SiNTeK schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Ja, precies. En dan dus een COP van 5.564/1.077 = 5,2. Die berekening lijkt mij kloppend. Maar nu nog HA die dat ook wil snappen :P
Misschien is het makkelijker als je gewoon een template aan maakt bij de "helpers".

Hier misschien een voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP-_Y71DotjNHCSKX5QyokQEaNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VQxZLPv9X5acOBeSZ8i1d6Pt.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 09:37
Voor de geïnteresseerden, er wordt ondertussen hard gewerkt aan thermostaat-scripts voor HA en Domoticz (zie ook de discord van @leejoow ).
Ook hier wil ik graag alvast even versie 0.2 delen van het Domoticz-script.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
-- ***** SCRIPT TBV AMBER WARMTEPOMP *****
-- versie 0.2
--
-- Aan te maken dummy devices:
-- "Thermostat Setpoint" (= virtuele thermostaat)
-- 
-- Handmatig in stellen:
-- nachtTemp (= gewenste temperatuur voor de nacht)
-- hysterese (= gewenste hysterese, aanbevolen is 0.3)

return {
    on = 
    {
        timer = 
        {
            'every 30 minutes'
        },

},
        logging =  
        {
            level = domoticz.LOG_INFO, -- set to LOG_ERROR when tested and OK
            marker = 'Warmtepomp',
        },

execute = function(dz, item)

woonkamertemp = dz.utils.round(dz.devices(270).temperature, 1)      --TR sensor
relaisHeat = dz.devices(306)                                        --relais om verwarmingsfunctie warmtepomp mee te schakelen
relaisCool = dz.devices(307)                                        --relais om koelfunctie warmtepomp mee te schakelen
dagTemp = dz.utils.round(dz.devices(311).state, 1)                  --virtuele thermostaat
nachtTemp = 20.5                                                    --in te stellen temperatuur voor de nachtverlaging
hysterese = 0.3                                                     --hysterese voor de TR sensor, handmatig in te stellen

--logging van de woonkamertemperatuur
    if item.isTimer then
        dz.log('Temperatuur woonkamer is nu ' .. woonkamertemp .. ' graden, ingestelde temperatuur is ' .. dagTemp .. ' graden.')
    end

--******************HEAT OR COOL******************
--Bepalen of de warmtepomp moet verwarmen of koelen. 
--Nog nader te bepalen.
--******************EINDE HEAT OR COOL******************

--******************DAGTHERMOSTAAT******************

if dz.time.matchesRule('between 10:00 and 23:30') then
        if relaisHeat.lastUpdate.minutesAgo > 59 then --controle op max 1 schakeling per uur
            if woonkamertemp < (dagTemp - hysterese) and relaisHeat.state == 'Off' then
                relaisHeat.switchOn()
                dz.log('Temperatuur is onder de ' .. dagTemp .. ' graden, warmtepomp gaat aan.')
            elseif woonkamertemp >= (dagTemp + hysterese) and relaisHeat.state == 'On' then
                relaisHeat.switchOff()
                dz.log('Temperatuur is boven de ' .. dagTemp .. ' graden, warmtepomp gaat uit.')
            end
        else
            dz.log('De laatste schakeling was minder dan een uur geleden.')
        end
    end
--******************EINDE DAGTHERMOSTAAT******************

--******************NACHTVERLAGING******************
-- Verlaging toepassen door tussen 00.00 en 10.00 uur de warmtepomp uit te schakelen.

if dz.time.matchesRule('at 00:00') then
        relaisHeat.switchOff()
        dz.log('***Start nachtverlaging*** De warmtepomp wordt uitgeschakeld.')
    elseif dz.time.matchesRule('at 10:00') then
        relaisHeat.switchOn()
        dz.log('***Einde nachtverlaging*** De warmtepomp wordt ingeschakeld.')
    end

--Tijdens de nachtverlaging wordt wel gemonitord of er te veel afkoeling is. 
--Als de temperatuur in de woonkamer te veel daalt wordt alsnog de warmtepomp ingeschakeld.

if dz.time.matchesRule('between 00:00 and 10:00') then
        if relaisHeat.lastUpdate.minutesAgo > 59 then --controle op max 1 schakeling per uur
            if woonkamertemp < (nachtTemp - hysterese) and relaisHeat.state == 'Off' then
                relaisHeat.switchOn()
                dz.log('Temperatuur is onder de ' .. nachtTemp .. ' graden, warmtepomp gaat aan.')
            elseif woonkamertemp >= (nachtTemp + hysterese) and relaisHeat.state == 'On' then
                relaisHeat.switchOff()
                dz.log('Temperatuur is boven de ' .. nachtTemp .. ' graden, warmtepomp gaat uit.')
            end
        else
        dz.log('De laatste schakeling was minder dan een uur geleden.')
        end
    end
--******************EINDE NACHTVERLAGING******************

end
}

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@leejoow Toch even checken; als ik deze Kamstrup koop, kan ik 'm aansluiten op jouw module toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
GhandiHarder schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:42:
@leejoow Toch even checken; als ik deze Kamstrup koop, kan ik 'm aansluiten op jouw module toch?
De kamstrup kan niet direct op de module worden aangesloten. Op de module kan een flow sensor worden aangesloten zoals die onder andere bij tinytronics zijn te vinden. Deze zijn niet gecalibreerd.

Voor de wired mbus hebben we wel een andere pcb (ook op basis van een esp) als je daar iets over wilt weten moet je het even laten weten 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Dank @AUijtdehaag en @leejoow

Modbus en Mbus wist is, alleen werd mijn geheugen op het verkeerde been gezet door onderstaande post. Ik dacht dat het dezelfde module was;)

Helder. @leejoow dan kom ik later dit jaar bij je in de lucht voor de andere pcb. Ik vond deze Kamstrup namelijk nog betaalbaar, voor de leuk.
leejoow schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:33:
[...]

Jazeker! Vorige week hebben we een versie ontvangen waar we inmiddels ook wel achter staan. Hij draait hier nu een aantal dagen zonder problemen. Ik lees de meter 1 keer per minuut uit en stop het uitlezen als de warmtepomp niet loopt (om de batterij te sparen van de Kamstrup, geen idee of dat ook daadwerkelijk nodig is). Dit in- en uitschakelen van de lezer kan via een schakelaar die je via home assistant (of zoals ik doe Node Red) kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-05 10:54
leejoow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:52:
[...]

De kamstrup kan niet direct op de module worden aangesloten. Op de module kan een flow sensor worden aangesloten zoals die onder andere bij tinytronics zijn te vinden. Deze zijn niet gecalibreerd.

Voor de wired mbus hebben we wel een andere pcb (ook op basis van een esp) als je daar iets over wilt weten moet je het even laten weten 😊
Ik volg dit topic al een tijdje en ben zeer geïnteresseerd in de module. Hoe zit het met die kalibratie? Op de site van Tinytronics staat dat je ze voor nauwkeurige meting wel moet kalibreren. In de voorgaande posts zie ik de waarde 7.9 terugkomen die op de site staat. Heeft het zin om een kalibratie uit te voeren buiten het systeem met bijvoorbeeld met een gemeten hoeveelheid water? Of hoe controleer je dat die 7.9 voor jouw systeem correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:33
@p.blommendaal Als iemand zowel een Kampstrup als de Tinytronics flow meter heeft dan kunnen we zien hoe groot de afwijking in de praktijk is. Met N=1 dan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
RichieB schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:53:
@p.blommendaal Als iemand zowel een Kampstrup als de Tinytronics flow meter heeft dan kunnen we zien hoe groot de afwijking in de praktijk is. Met N=1 dan.
Bij benadering valt er ook wel iets over te zeggen, toch?

Pompsnelheid op gemiddeld kom ik met de flow meter van Tiny Tronics uit op 19L tot 21L per minuut (afhankelijk van wat er open/dicht staat aan Honeywell HR92's gok ik). Vloerverwarming (als buffer) altijd open natuurlijk. Dus dat is 60 x ~20L = 1200L per uur. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huhWiO5SHNG9USfvstY7aXI-KxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDZuxX8b5BZ1RNt6ozyQL4Da.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doen installaties met een Kamstrup en pompsnelheid op gemiddeld? Wijkt dit heel erg af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

SiNTeK schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Bij benadering valt er ook wel iets over te zeggen, toch?

Pompsnelheid op gemiddeld kom ik met de flow meter van Tiny Tronics uit op 19L tot 21L per minuut (afhankelijk van wat er open/dicht staat aan Honeywell HR92's gok ik). Vloerverwarming (als buffer) altijd open natuurlijk. Dus dat is 60 x ~20L = 1200L per uur. Dat ziet er dan zo uit:

[Afbeelding]

Wat doen installaties met een Kamstrup en pompsnelheid op gemiddeld? Wijkt dit heel erg af?
Mooi 1200 liter is precies ideaal voor de Amber 9.5

Voor wat betreft vraag 2 is dat afhankelijk van weerstand in het systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 30-01-2024 18:32 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste