RodeBanaan schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 14:36:
Hallo allemaal,
Ik heb een
Itho HP-S 55 en zag in eerdere berichten dat het nog niet goed werkte op een HPS-55. Ik ben met behulp van AI gaan uitzoeken waarom OpenAmber op de HP-S nog niet goed werkt.
Wat ik onderzocht heb- Backup van de WinCE-besturing. Een kopie van de ResidentFlash van mijn HP-S 55 (HeatStar V2.04, database V1.09).
- HeatStar.db. Alle parameters vertaald uit het Chinees: ontdooien, pompen, 3-wegklep, "buitenunit stroomloos maken" enzovoort.
- HeatStar.exe. Statisch geanalyseerd: disassembly plus een Ghidra-decompilatie, niets uitgevoerd. Daaruit komt precies welke registers WinCE leest en schrijft, in welke volgorde, en waarom.
- Vergelijking met OpenAmber 0.7.3, register voor register.
- Live meegeluisterd op de bus. Met een USB-RS485-stick parallel op A/B van de WinCE module. Ruim een uur: koude start, een tapwaterrun en een stuk verwarmen.
Wat eruit kwam- Register 1104 (binnenunit) is op de HP-S het relais dat de buitenunit stroomloos maakt. Dit is volgens mij de hoofdoorzaak.
- In HeatStar zet dezelfde vlag zowel 1104 aan als de communicatie met de buitenunit stil (en wacht daarna 20 s zodat de buitenunit kan opstarten).
- Die vlag hoort bij de functie "buitenunit stroomloos bij geen vraag" (parameter 212). Die staat standaard uit, dus WinCE houdt 1104 altijd op 0.
- OpenAmber zet 1104 in INITIALIZING juist aan (initialize_relay_switch), waardoor de HP-S-buitenunit uitvalt. Dat past precies bij beide meldingen hier.
- Live bevestigd: WinCE schrijft bij het opstarten één keer 1104 = 1000 (een FC16 vanaf 1100, vermoedelijk een off-by-one) en daarna altijd 0. - Frequentietabellen (EEPROM 3000–3021): WinCE schrijft die nooit. De HP-S-check in OpenAmber (2123 = 29184) klopt voor mijn unit, maar ik zou het expliciet maken, zodat een HP-S met een andere EEPROM-versie nooit EEPROM-writes krijgt.
- Bedrijfsmodus 3999: WinCE gebruikt 0, 1 en 2 (en 4/5/257 in speciale gevallen), maar nooit 6 ("Onderhoud"). Op de HP-S weten we dus niet wat 6 doet.
- 3-wegklep: WinCE wacht op de HP-S 6 minuten na het omzetten (parameter 175). OpenAmber wacht 60 s.
- Expansieventiel: WinCE stuurt elke seconde een EEV-stand naar 2001, maar de buitenunit volgt die niet (maar 12 % binnen ±10 stappen). De HP-S regelt het ventiel dus zelf. Goed nieuws: daar hoeft OpenAmber niets voor te doen.
- Pomp en tapwater:
- De P0-PWM is omgekeerd (1000 = uit, 0 = vol). Dat doet OpenAmber al goed.
- Bij tapwater zet WinCE de tapwaterpomp (1102) aan tegelijk met de compressor, dus modus "Samen met compressor". - Status-bits tijdens het wachten op de start: 2119 bit 0x800 (P12) en 2120 bit 0x1000. Dat zijn geen storingen; ze gaan uit zodra de compressor draait.
- Gegevens van mijn HP-S 55:
- Verwarmingstabel 30/36/43/49/55/60/67/72/85/95 Hz, koeltabel 30–85 Hz.
- Programmaversie buitenunit 1800, EEPROM 29184.
- 3275 = ontdooimethode (menu 14.15).
Voorstel voor OpenAmber
Ik heb een branch met een optie
openamber_model: hps (standaard
amber, dus voor Amber verandert er niets). Met
hps:
- blijft 1104 uit, en wordt het actief uitgezet als het toch aan staat;
- worden de frequentietabellen nooit geschreven;
- wordt standby gebruikt in plaats van modus 6 bij onderhoud;
- duurt de 3-wegklep-wachttijd 6 minuten;
- verschijnt er geen P12-waarschuwing zolang de compressor stilstaat;
- is er een headless config voor een losse ESP32 met een RS485-module.
Ik heb het
nog niet op de warmtepomp getest. Ik moet nog een RS485-module of het waveshare scherm bestellen. Ik vind dat nog wel spannend op dit moment, omdat mijn wartepomp nog garantie heeft
@Jordi_, als je interesse hebt, maak ik er graag een PR van.
Vragen aan jullie- Amber-bezitters: schrijft WinCE op de Amber na het opstarten ooit 1104 ≠ 0? Dan weten we waarom het daar geen kwaad kan.
- @Jordi_: waar komt modus 6 vandaan, en weet je wat 2120 bit 0x1000 betekent?
- Andere HP-S-eigenaren (95/130): willen jullie een keer passief meeluisteren? Dan kunnen we zien of jullie units hetzelfde doen.
Bedankt Jordi voor OpenAmber, ik hoop dat dit helpt om de HP-S ook ondersteund te krijgen!
Mooi onderzoekje! Dat initialize register 1104 blijft nog wat onduidelijk wat het precies doet bij de Amber, hij wordt nu alleen op 1 gezet tijdens de initialisatie.
De HP-S wordt nu al automatisch herkend en dan worden er geen frequentietabellen weggeschreven.
Werkmodus 6 is de onderhoudsmodus, zou best wel eens kunnen werken op de buiten unit.
2120 0x100 zou "Storing ventilatormotor DC" moeten zijn.
Ik kan eerst wel een versie maken waarbij we alleen de initialize relay niet schakelen voor de HP-S, dan kan dat getest worden. De andere wijzigingen lijken mij niet nodig.
De leejoow YAML zou vrij gemakkelijk op een ESP32 met RS485 module geflashed kunnen worden, alleen even de UART poorten aanpassen.
Op de analytics lijkt het ook alsof iemand al langer wel draait met de HP-S, maar ik weet niet wie dat is.
https://openamber.nl/device/8a1f12