OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:41
Ik lees niet uit maar zie een piekje in verbruik als ze langere tijd lager draait. Dit lijkt geen vast schema. Het energieverbruik lees ik pas sinds kort apart uit, dus kan t niet goed zien bij verwarming.

Als ie het doet zie ik dat wel om de 2 uur.

[ Voor 11% gewijzigd door Degast op 10-08-2026 07:29 ]

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:16
Top, alvast bedankt! @Degast

Er zijn ook 2 OpenAmber gebruikers met een Amber95 met V0118 025 013, met apparaat ID: 24312a en 4bf7e3

Zouden jullie misschien ook kunnen/willen helpen met de EEPROM?

[ Voor 9% gewijzigd door bighead op 10-08-2026 08:40 ]

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:24
Ik voeg toe aan de firmware dat we EEPROM parameters kunnen versturen naar het analytics platform, zodat we wat hopelijk wat meer inzicht kunnen krijgen.
Degast schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:19:
Ik heb het idee dan onze ambers ook ander defrost gedrag vertonen.

(Of dat is echt alleen vanwege plaatsing systeem.) Het lijkt mij af fabriek niet helemaal zo vaak en regelmatig als andere Amber bezitters.
Dit kunnen we dan ook verifiëren want misschien zijn de defrost parameters inderdaad wel anders op de nieuwere units.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:06
Jordi_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:45:
[...]

Nieuwe gebruiker met nieuwe inzichten is altijd goed, daardoor wordt OpenAmber steeds beter :).

Laatste optie is denk ik wel een goed idee, een pomp optie toevoegen waarbij hij automatisch de P0 PWM regelt met een PID controller op basis van de delta T.
Een PID controller voor de pomp zou echt perfect zijn. Al even zitten lezen over pomp aansturingen in HVAC omgevingen en het zou zelfs stroom moet sparen omdat je altijd precies de juiste hoeveelheid vermogen naar de pomp stuurt.

Ik heb nog even gekeken in mij HA data en ik zou dit in mijn geval willen toepassen op de deltaT van de vloerverwarming. Met Tc heb ik wel de temperatuur die de vloer ingaat maar ik zou de Tui/Tuo niet willen gebruiken voor de uitgaande temperatuur. Om een of andere reden (nauwkeurigheid?) meet de Amber een hogere temperatuur op zijn retour dan ik meet op het moment dat het water de 8 meter lange grondleiding ingaat...

Zou je het zo kunnen maken dat je de (ongetwijfeld instelbare) gewenste deltaT kunt toewijzen aan vrij te kiezen nog niet gebruikte temperatuur sensoren die op de Amber standaard aanwezig zijn? In mijn geval gebruik ik de Tv1 en Tv2 niet dus een van die 2 zou ik prima kunnen gebruiken om samen met de Tc de delta mee te bepalen over de VVW.

• Jordi_
rh63nl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Een PID controller voor de pomp zou echt perfect zijn. Al even zitten lezen over pomp aansturingen in HVAC omgevingen en het zou zelfs stroom moet sparen omdat je altijd precies de juiste hoeveelheid vermogen naar de pomp stuurt.

Ik heb nog even gekeken in mij HA data en ik zou dit in mijn geval willen toepassen op de deltaT van de vloerverwarming. Met Tc heb ik wel de temperatuur die de vloer ingaat maar ik zou de Tui/Tuo niet willen gebruiken voor de uitgaande temperatuur. Om een of andere reden (nauwkeurigheid?) meet de Amber een hogere temperatuur op zijn retour dan ik meet op het moment dat het water de 8 meter lange grondleiding ingaat...

Zou je het zo kunnen maken dat je de (ongetwijfeld instelbare) gewenste deltaT kunt toewijzen aan vrij te kiezen nog niet gebruikte temperatuur sensoren die op de Amber standaard aanwezig zijn? In mijn geval gebruik ik de Tv1 en Tv2 niet dus een van die 2 zou ik prima kunnen gebruiken om samen met de Tc de delta mee te bepalen over de VVW.
Wat ook een optie kan zijn is het kunnen corrigeren van Tui/Tuo, dan blijft het wel mooi simpel.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• rh63nl
Jordi_ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Wat ook een optie kan zijn is het kunnen corrigeren van Tui/Tuo, dan blijft het wel mooi simpel.
Dat zou inderdaad ook werken :)

• oei346
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 26-08 10:15
Stoker schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:07:
Welke software heb je precies nodig? Wij willen helpen door jou de Eeprom, 2.26, 2.29, 2.29II en 2.29III te sturen.
Hi, Ik loop tegen exact dit probleem aan. Ik heb er een topic over ge-opend, niet wetende dat er zoveel over was. Juup in "ITHO Daalderop HPS95 Heatstar.exe fout"

Ik zou het liefst WinCE en heatstar opnieuw installeren voor mijn HP-S95. Zou ik aub ook gebruik mogen maken van de software die je hebt? Mijn versie is ouder nl V2.04_2_T4_003 for ITHODAALDEROP003, maar ik vermoed dat dat wel werkt. Ik kan het lig proberen.

Tnx

[ Voor 6% gewijzigd door oei346 op 13-08-2026 22:01 ]

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 22:56
Is er een specifieke reden waarom de warmtepomp beperkt is tot 55hz? Zit dit in openamber of in de warmtepomp zelf?

• Jordi_
mbuts schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:28:
Is er een specifieke reden waarom de warmtepomp beperkt is tot 55hz? Zit dit in openamber of in de warmtepomp zelf?
Hangt van de max vermogen setting af, als die op maximaal staat kan hij tot 90Hz. Als hij dan niet hoger gaat ligt het aan de buiten unit(frequentie limiet op buiten temperatuur), dat zou je ook moeten kunnen zien aan een actief error vlagje.

• Florissilfhout
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:56
bighead schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:35:
Top, alvast bedankt! @Degast

Er zijn ook 2 OpenAmber gebruikers met een Amber95 met V0118 025 013, met apparaat ID: 24312a en 4bf7e3

Zouden jullie misschien ook kunnen/willen helpen met de EEPROM?
4bf7e3 Ben ik!
Ik zie wel gewoon netjes iedere 2 uur een ORC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i84Lp3ElxOkUSj1qXocH6VSREXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwFCZVoDIHr0Jp6hQikjvT3m.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik nog iets doen/betekenen?

• Jordi_
Florissilfhout schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

4bf7e3 Ben ik!
Ik zie wel gewoon netjes iedere 2 uur een ORC.
[Afbeelding]

Kan ik nog iets doen/betekenen?
In de nieuwe versie (komt binnenkort, ik wacht even op ESPHome 2026.8.0) kun je EEPROM uploaden naar analytics platform. Dan kunnen we in kaart brengen wat voor verschillen er zijn in de nieuwere units en misschien @bighead zijn probleem fixen.

• Florissilfhout
bighead schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:24:

@Florissilfhout Tapwater start temperatuur was 27.7 graden bij mij, werkt het bij jou ook goed met de ingestelde vertraging?
Sorry, hier heb ik volledig overheen gelezen!

Tapwater backup heater vertraging heb ik nu op 30 minuten staan en werkt perfect! Ik heb sinds deze wijziging nog geen enkele keer het BU element aan gehad.

Wel draait hij (of zij?) bij DHW nog inderdaad op een lagere frequency (43Hz) dan initieel (geloof 61Hz). Toch haal ik daar dan zo'n 0.20 graden/minuut tot 55 graden, daarna zakt hij wel iets tot 0.10 graden/minuut. Grens voor bijspringen backup element staat op 0.12graden/minuut.

• Florissilfhout
@Jordi_
Over de discussie welke frequentietabel te gebruiken bij DHW, stem ik (ook) voor het uitproberen van de aparte DHW tabel.
Je behoudt op die manier de uitgebreide frequentietabel voor verwarmen (waarbij er tot lager gemoduleerd kan worden) en je zit de instellingen van DHW niet in de weg.

Aan de andere kant is er ook wat te zeggen voor een uniforme frequentietabel, waarbij wij als gebruikers dan de huidige instellingen even moeten nalopen. Alle 'drop-down' opties voor het instellen van vermogen (zoals beperkt/zeer laag/laag/gemiddeld/etc) voor DHW, DHW winter, Koelen, etc, refereren dan naar dezelfde frequentie.

• Jordi_
Florissilfhout schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:58:
@Jordi_
Over de discussie welke frequentietabel te gebruiken bij DHW, stem ik (ook) voor het uitproberen van de aparte DHW tabel.
Je behoudt op die manier de uitgebreide frequentietabel voor verwarmen (waarbij er tot lager gemoduleerd kan worden) en je zit de instellingen van DHW niet in de weg.

Aan de andere kant is er ook wat te zeggen voor een uniforme frequentietabel, waarbij wij als gebruikers dan de huidige instellingen even moeten nalopen. Alle 'drop-down' opties voor het instellen van vermogen (zoals beperkt/zeer laag/laag/gemiddeld/etc) voor DHW, DHW winter, Koelen, etc, refereren dan naar dezelfde frequentie.
De aparte DHW modus wil ik nog wel een keer proberen maar het is nog te onduidelijk hoe dit nu werkt, de frequentietabel lijkt ook niet 10 niveau's te bevatten zoals bij koelen en verwarmen. Wat ik mij ook afvraag is hoe bijvoorbeeld de frequentielimitatie bij buitentemperatuur dan werkt, of misschien is dit er bewust niet tijdens DHW.

Voor nu heb ik eerst de verwarmingstabel anders ingedeeld zodat hij wel weer DHW op hogere frequenties kan doen bij hoge buitentemperaturen.

• Jordi_
Nieuwe versie: https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.6.0

Met onder andere:
- Mogelijkheid om te sturen op Tv1 in plaats van Tc (voor bepaalde buffer configuraties).
- Pump P0 PWM dynamisch op basis van delta T voor verwarmen op verzoek van @rh63nl
- Mogelijkheid om EEPROM parameters te versturen naar https://openamber.nl/eeprom-analysis zodat we een beter beeld krijgen van wijzigingen in recentere units.
- Ontluchtings mechanisme in het service menu.
- Ethernet configuratie voor de P4 voor @mbuts
- Tr op thermostaat pagina @bighead

Het zou mooi zijn als zoveel mogelijk een EEPROM dump doen via het scherm (Service -> EEPROM -> Dump EEPROM). En vooral met de nieuwere buiten units o.a. @Degast @Florissilfhout

• perslucht
  • Laatst online: 20:11
@Jordi_ Ik heb een dump gedaan van de EEPROM van mijn Amber 65. Ik gebruik OpenAmber nu niet actief (ivm garantieperiode), dus je zal van mijn exemplaar verder geen data zien. Hopelijk heb je er wat aan.

• mbuts
Jordi_ schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:37:
Nieuwe versie: https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.6.0

Met onder andere:
- Mogelijkheid om te sturen op Tv1 in plaats van Tc (voor bepaalde buffer configuraties).
- Pump P0 PWM dynamisch op basis van delta T voor verwarmen op verzoek van @rh63nl
- Mogelijkheid om EEPROM parameters te versturen naar https://openamber.nl/eeprom-analysis zodat we een beter beeld krijgen van wijzigingen in recentere units.
- Ontluchtings mechanisme in het service menu.
- Ethernet configuratie voor de P4 voor @mbuts
- Tr op thermostaat pagina @bighead

Het zou mooi zijn als zoveel mogelijk een EEPROM dump doen via het scherm (Service -> EEPROM -> Dump EEPROM). En vooral met de nieuwere buiten units o.a. @Degast @Florissilfhout
Bedankt voor de release, zag al dat je werkte aan de nieuwe esp32 p4 yaml files.

Morgen zal ik hem op mijn huidige esp32 s3 zetten en kan mogelijk helpen met de eeprom en op de esp32 p4.

Had je mogelijk nog gekeken of je de flow kan toevoegen op de openamber website? Ben benieuwd welke flow andere warmtepompen halen

• Florissilfhout
Ha Jordi,
Dank voor je update! Ik heb de EEPROM dump via de webinterface uitgevoerd, hopelijk heb je die in goede orde ontvangen.
Edit: Zie nu je link naar waar de data naartoe is gegaan :P

[ Voor 19% gewijzigd door Florissilfhout op 22-08-2026 22:36 ]

• Jordi_
mbuts schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

Bedankt voor de release, zag al dat je werkte aan de nieuwe esp32 p4 yaml files.

Morgen zal ik hem op mijn huidige esp32 s3 zetten en kan mogelijk helpen met de eeprom en op de esp32 p4.

Had je mogelijk nog gekeken of je de flow kan toevoegen op de openamber website? Ben benieuwd welke flow andere warmtepompen halen
Volgens mij had ik dit wel toegevoegd, alleen heb ik nog niet gezien wie allemaal de flow sensor heeft aangesloten.
Florissilfhout schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:35:
Ha Jordi,
Dank voor je update! Ik heb de EEPROM dump via de webinterface uitgevoerd, hopelijk heb je die in goede orde ontvangen.
Edit: Zie nu je link naar waar de data naartoe is gegaan :P
Dank voor de dump. Ik had niet verwacht dat er zo veel gewijzigd was in de nieuwe units, het lijkt erop dat deze toch significant ander gedrag hebben dan gedacht.

Een aantal opvallende wijzigingen van de recente units(waar 30Hz verwarmen standaard is).
- Alle defrost parameters zijn gewijzigd, ook de 'defrost mode' is anders, dus een ander defrost algoritme.
- EEV control mode is gewijzigd, dus de aansturing van het expansie ventiel is anders.

Maar ook heel veel onbekende registers die gewijzigd zijn, ik vraag mij ook af of deze nieuwe parameters wel kunnen werken op oudere programma versies. De nieuwe units hebben versie 280 of V0118 zoals Heatstar het laat zien.

• Sathopper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-10 18:32
Ik heb hier een E|S AWH9-V6-SW warmtepomp met erg veel overeenkomsten met de Daalderop units. Zowel visueel als het Windows CE scherm met de HeatStar Software.

Ik ben benieuwd of er ervaring met deze unit en of het kans maakt hier met openamber te gaan werken?

• perslucht
@Sathopper Als ik de handleiding van die warmtepomp bekijk dat lijkt mij dit eerder een broertje van de HP-S van Itho. Dat is de voorganger van de Amber, volgens mij werkt dat ook min of meer met OpenAmber. Er staat wel het een en ander over geschreven in dit topic.

• Sathopper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-10 18:32
perslucht schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:58:
@Sathopper Als ik de handleiding van die warmtepomp bekijk dat lijkt mij dit eerder een broertje van de HP-S van Itho.
Daar kwam ik idd ook op uit maar eens een modbus grabber in elkaar prutsen en kijken of e.a. overeenkomt.

• mbuts
Volgens mij kan je met de nieuwe modbus implementatie in esphome ook alleen luisteren.

• rh63nl
@Jordi_ Misschien kijk ik verkeerd maar is er in OpenAmber een optie om de maximale Tc bij verwarmen te begrenzen? Mijn Amber zit direct op de vloerverwarming dus een harde limiet lijkt me wenselijk. In WinCE heb ik die op 41gr staan.

• bighead
Er is net een nieuw apparaat toegevoegd bij Analytics zie ik met EEPROM V011E 201146 en programmaversie 286. Is dat weer een nieuwere versie van een Amber?

• rh63nl
bighead schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:16:
Er is net een nieuw apparaat toegevoegd bij Analytics zie ik met EEPROM V011E 201146 en programmaversie 286. Is dat weer een nieuwere versie van een Amber?
Dat is een Amber120, volgens mij productie ergens Q2/2025

• Jordi_
rh63nl schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:01:
@Jordi_ Misschien kijk ik verkeerd maar is er in OpenAmber een optie om de maximale Tc bij verwarmen te begrenzen? Mijn Amber zit direct op de vloerverwarming dus een harde limiet lijkt me wenselijk. In WinCE heb ik die op 41gr staan.
In principe is het gewoon je stooklijn of setpoint inclusief stop delta niet boven die temperatuur instellen, dat is je limiet. Ik zie het nut nog niet echt in van een extra setting om de maximale waarde te limiteren.

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:48
Jordi_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:23:
[...]

In principe is het gewoon je stooklijn of setpoint inclusief stop delta niet boven die temperatuur instellen, dat is je limiet. Ik zie het nut nog niet echt in van een extra setting om de maximale waarde te limiteren.
Bij een kennis van me zat er vuil in de driewegklep en lekte deze stevig. Bij een sww run werd de vloer dus heet, en dat wil je niet. Het zou dus kunnen dienen als een veiligheidsmechanisme. Maar goed, als je Tc kort na je driewegklep zit, wordt het daar bij een sww run altijd wel warm doordat er altijd wat warmte overstraalt, en dat zou een false positive kunnen geven.

Amber 120 | 10kWP zuid | 3x MP-ii 5000VA + 32kWh

• Jordi_
georgeboot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Bij een kennis van me zat er vuil in de driewegklep en lekte deze stevig. Bij een sww run werd de vloer dus heet, en dat wil je niet. Het zou dus kunnen dienen als een veiligheidsmechanisme. Maar goed, als je Tc kort na je driewegklep zit, wordt het daar bij een sww run altijd wel warm doordat er altijd wat warmte overstraalt, en dat zou een false positive kunnen geven.
Inderdaad een beveiligingscheck op een temperatuur ver boven de verwachte waarde zou wel goed zijn zodat de compressor stopt als de drie weg klep niet goed functioneert.

• bighead
DHW-run is hier nu bezig, staat op laag ingesteld, maar draait @67hz. Eerder was laag altijd 61hz dacht ik. Maakt niet heel veel uit, maar viel me op.

• rh63nl
Jordi_ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Inderdaad een beveiligingscheck op een temperatuur ver boven de verwachte waarde zou wel goed zijn zodat de compressor stopt als de drie weg klep niet goed functioneert.
Dat zou een mooie optie zijn en dan naast de temperatuur ook kunnen aangeven voor welke sensor deze beveiligingscheck actief moet zijn.

• Allrob
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 31-08 06:24
@Jordi_ Ik ben bezig een nieuw touchpanel te flashen met 0.6.0. Nu blijft het scherm wit na installatie. De rest lijkt gewoon te werken. Ik ben er achter dat ik de 800x480 resolutie heb. Is dat de oorzaak. Wat is de beste oplossing?

• bighead
Allrob schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:13:
@Jordi_ Ik ben bezig een nieuw touchpanel te flashen met 0.6.0. Nu blijft het scherm wit na installatie. De rest lijkt gewoon te werken. Ik ben er achter dat ik de 800x480 resolutie heb. Is dat de oorzaak. Wat is de beste oplossing?
Ik had in het begin ook de 800x480, maar toen had ik wel beeld, alleen een vreemde lay-out. Ik heb die toen omgeruild voor de 1024x600 variant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE6P-JVIsNq4WB6i2DINMcewdeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B6JTFWKur79kqyvjKN0vlLOo.png?f=fotoalbum_large

• Jordi_
Allrob schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:13:
Als je hem nog kan omruilen zoals @bighead zegt dan zou ik dat doen. Anders moeten we even kijken of we het op die resolutie aan de praat kunnen krijgen. Een wit scherm is wel wat vreemd want je zou wel iets moeten zien. Welk exact model scherm heb je?

• Allrob
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 31-08 06:24
Dan ga ik zorgen voor de juiste resolutie. Mogelijk niet de oorzaak van het witte scherm maar ik wil graag starten met de juiste hardware.

Ik heb overigens de waveshare die aanbevolen werd maar niet in de gaten gehad dat er twee resoluties verkrijgbaar zijn. Mijn fout.

Dank voor de snelle reactie!

• rh63nl
Korte vraag over de PID pomp aansturing op delta T, houdt die rekening met de defrost? Dan gaat de Delta T snel en kort naar negatieve waarden.

• Jordi_
rh63nl schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:20:
Korte vraag over de PID pomp aansturing op delta T, houdt die rekening met de defrost? Dan gaat de Delta T snel en kort naar negatieve waarden.
Goed punt, dat doet hij nu niet. Misschien is het handig om een fixed snelheid(instelbaar) tijdens de defrost fase te doen.

• rh63nl
Jordi_ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:13:
[...]

Goed punt, dat doet hij nu niet. Misschien is het handig om een fixed snelheid(instelbaar) tijdens de defrost fase te doen.
Denk inderdaad dat de pomp dan naar een fixed PWM waarde moet en dat de PID controller even geen updates moet verwerken van de delta T, het zal ook wel weer even duren voordat de normale warmtecyclus weer stabiel is. Wat is nu de fixed PWM waarde tijdens een defrost op de amber? is dat 100% ? (en wordt die niet bepaalt door de buitenunit?)

• Jordi_
rh63nl schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:42:
[...]

Denk inderdaad dat de pomp dan naar een fixed PWM waarde moet en dat de PID controller even geen updates moet verwerken van de delta T, het zal ook wel weer even duren voordat de normale warmtecyclus weer stabiel is. Wat is nu de fixed PWM waarde tijdens een defrost op de amber? is dat 100% ? (en wordt die niet bepaalt door de buitenunit?)
Idd, ik ga het verwerken in de normale flow die houdt al rekening met stabilisatie na defrost. Nu veranderd de pomp snelheid niet tijdens een defrost, buitenunit heeft er geen controle over doordat de pwm sturing vanuit de bunnenunit komt.

• rh63nl
Jordi_ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:22:
[...]

Idd, ik ga het verwerken in de normale flow die houdt al rekening met stabilisatie na defrost. Nu veranderd de pomp snelheid niet tijdens een defrost, buitenunit heeft er geen controle over doordat de pwm sturing vanuit de bunnenunit komt.
Geen haast maar weet je al wanneer dit in een OpenAmber release beschikbaar is?

• Jordi_
rh63nl schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:10:
[...]

Geen haast maar weet je al wanneer dit in een OpenAmber release beschikbaar is?
Ik probeer met elke ESPHome update een release te doen, en die staat deze week gepland dacht ik. Dus ik verwacht ergens deze week.

• jelmerjan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:00
Jordi_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Niet geprobeerd, ik had deze registers al eens in kaart gebracht en die staan volgens mij ook niet in het document van Amitime. (Waarde * 10 = RPM)

Register Waarde
3301 52
3302 53
3303 56 Defrost fan setpoint?
3304 62
3305 68
3306 72 Maximum fan setpoint

3320 52 Fan low setpoint – heat 1?
3321 52 Fan low setpoint – cool 2?
3322 52 Fan low setpoint – dhw 3?
3323 62 Fan medium setpoint – heat 1?
3324 62 Fan medium setpoint – cool 2?
3325 62 Fan medium setpoint – dhw 3?
3326 72 Fan high setpoint – heat 1?
3327 72 Fan high setpoint – cool 2?
3328 72 Fan high setpoint – dhw 3?
Is er al meer bekend over het regelen van de ventilator snelheid? Ik heb deze in de Windows CE unit nu vast staan op 90% ivm geluidsoverlast.

Het zou mooi zijn als we in combinatie met 30hz verwarmen nog lager zouden kunnen gaan dan dat.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:01
(jarig!)
jelmerjan schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:13:
[...]

Is er al meer bekend over het regelen van de ventilator snelheid? Ik heb deze in de Windows CE unit nu vast staan op 90% ivm geluidsoverlast.

Het zou mooi zijn als we in combinatie met 30hz verwarmen nog lager zouden kunnen gaan dan dat.
Interessant, als die op de Amber instelbaar is, dan vinden Quatt gebruikers dat ook interessant :)

Ben jij er mee bekend @Jordi_

• Jordi_
jelmerjan schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:13:
[...]

jj85 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:34:
[...]

Interessant, als die op de Amber instelbaar is, dan vinden Quatt gebruikers dat ook interessant :)

Ben jij er mee bekend @Jordi_
Ik heb hier nog niet uitgebreid naar gekeken maar die WinCE setting zet de maximale fan speed dus dit kan gemakkelijk ingebouwd worden. Alleen het mooiste is om die profielen van laag naar hoog te kunnen aanpassen, maar ik heb daar nog nooit mee geëxperimenteerd. Zodra de verwarming weer eens aan gaat zal ik even kijken.

• rh63nl
Jordi_ schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:46:
[...]

Ik probeer met elke ESPHome update een release te doen, en die staat deze week gepland dacht ik. Dus ik verwacht ergens deze week.
Update 0.7.0 staat erop, nu even afwachten tot we weer moeten gaan verwarmen...

Wat me nog opviel, de Kd, Ki, Kp, voor de P0 pomp PID regeling zitten niet in de interface op de waveshare lijkt het? In de webinterface zie ik ze wel.

• perslucht
rh63nl schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:04:
[...]

Wat me nog opviel, de Kd, Ki, Kp, voor de P0 pomp PID regeling zitten niet in de interface op de waveshare lijkt het? In de webinterface zie ik ze wel.
Dat kan je vinden onder Instellingen -> Geavanceerd

Dat menu kan je aanzetten in het hoofdscherm van Instellingen

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/MellotronScratch/openamber/refs/heads/instellingen_documentatie/docs/images/screenshots/OpenAmber_Instellingen_Algemeen_Systeem.jpg

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/MellotronScratch/openamber/refs/heads/instellingen_documentatie/docs/images/screenshots/OpenAmber_Instellingen_Geavanceerd_Verwarmen-PID.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door perslucht op 19-09-2026 18:21 ]

• Jordi_
rh63nl schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:04:
[...]

perslucht schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:09:
[...]

Dat kan je vinden onder Instellingen -> Geavanceerd

Dat menu kan je aanzetten in het hoofdscherm van Instellingen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@rh63nl bedoelt de PID instellingen voor de dynamische pomp besturing, deze missen inderdaad nog op het scherm. Ik zal ze toevoegen.

• Jordi_
Wie is 8a1f12? Het lijkt erop dat iemand al een tijdje enigsinds draait met OpenAmber op een HP-S 95.

• rh63nl
Jordi_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:28:
[...]

[...]

@rh63nl bedoelt de PID instellingen voor de dynamische pomp besturing, deze missen inderdaad nog op het scherm. Ik zal ze toevoegen.
Dankje!, ik bedoelde inderdaad de PID instellingen van de PO pomp. Ik zag nu ook dat de interface een "grayed out" DHW vat toont met temperaturen ook als die er niet is, mijn Amber doet alleen verwarming. Zou hier voor configuraties zonder DHW andere informatie getoond kunnen worden? bijv. Tr?

• rh63nl
Vanmorgen was het hier (Midden-Limburg) koud genoeg om de Amber even te laten draaien. De PID aansturing van de P0 pomp lijkt het prima te doen, hij regelde netjes naar een delta T van 5,4 (ingestelde delta T = 5). Toen de Amber stopte op de overschrijding van de Tc liep de pomp door op 80%, er was toen nog wel warmtevraag vanuit de thermostaat. Gaat de Amber na het stoppen van de compressor niet naar interval 15min/2min? Of moet ik gewoon langer wachten ... :)

• Jordi_
rh63nl schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 21:35:
Vanmorgen was het hier (Midden-Limburg) koud genoeg om de Amber even te laten draaien. De PID aansturing van de P0 pomp lijkt het prima te doen, hij regelde netjes naar een delta T van 5,4 (ingestelde delta T = 5). Toen de Amber stopte op de overschrijding van de Tc liep de pomp door op 80%, er was toen nog wel warmtevraag vanuit de thermostaat. Gaat de Amber na het stoppen van de compressor niet naar interval 15min/2min? Of moet ik gewoon langer wachten ... :)
Hij stopt nu pas met pompen als er geen warmtevraag meer is, dat is niet helemaal de bedoeling. Ik zal er binnenkort een fix voor maken.
rh63nl schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:21:
[...]

Dankje!, ik bedoelde inderdaad de PID instellingen van de PO pomp. Ik zag nu ook dat de interface een "grayed out" DHW vat toont met temperaturen ook als die er niet is, mijn Amber doet alleen verwarming. Zou hier voor configuraties zonder DHW andere informatie getoond kunnen worden? bijv. Tr?
Het is wat praktischer om het scherm enigszins hetzelfde te houden tussen verschillende configuraties qua onderhoud aan de interface.

[ Voor 27% gewijzigd door Jordi_ op 22-09-2026 22:04 ]

• rh63nl
Vanmorgen sloeg de warmtepomp weer aan maar na korte tijd kwam er een foutmelding "Pomp start timeout" en stopte de compressor. De P0 pomp lijkt inderdaad niet continue te lopen en valt tijdens de opstart soms kort naar PWM 0 %

Ik gebruik de PID pomp aansturing en de minimale waarde stond op 50, die heb ik verhoogd naar 60 en na een herstart sloeg de wp wel weer aan maar voor na korte tijd weer uit met dezelfde melding.

Is 60 te laag of kan ik iets anders proberen?

• Jordi_
rh63nl schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:59:
Vanmorgen sloeg de warmtepomp weer aan maar na korte tijd kwam er een foutmelding "Pomp start timeout" en stopte de compressor. De P0 pomp lijkt inderdaad niet continue te lopen en valt tijdens de opstart soms kort naar PWM 0 %

Ik gebruik de PID pomp aansturing en de minimale waarde stond op 50, die heb ik verhoogd naar 60 en na een herstart sloeg de wp wel weer aan maar voor na korte tijd weer uit met dezelfde melding.

Is 60 te laag of kan ik iets anders proberen?
Ik vermoed dat 60% te laag is, bij mij gaat de flow switch ook pas aan op 70%. Probeer eens de minimale waarde hoger te zetten kijken of het probleem dan verdwijnt. Als het goed is stuurt hij nooit aan onder de minimale waarde.

• rh63nl
Pomp op minimaal 70 gezet maar hij start op 50... Ik ga zo alles herstarten en probeer het later nog een keer.

• rh63nl
Ik denk dat ik de reden waarom de wp op 50% bleef staan bij het opstarten al gevonden heb, de parameter "Pomp snelheid verwarmen" stond op 50%, daar had ik hem op gezet omdat de pomp bleef doorlopen bij warmtevraag vanuit de thermostaat. Dat was dus niet handig want die parameter wordt denk ik ook gebruikt bij opstarten totdat de pomp PID controller stabiel is?

Nu weer op 80% gezet en de minimum waarde voor de pomp PID op 70%. Even afwachten tot het weer een frisse ochtend is...

• Jordi_
rh63nl schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:25:
Ik denk dat ik de reden waarom de wp op 50% bleef staan bij het opstarten al gevonden heb, de parameter "Pomp snelheid verwarmen" stond op 50%, daar had ik hem op gezet omdat de pomp bleef doorlopen bij warmtevraag vanuit de thermostaat. Dat was dus niet handig want die parameter wordt denk ik ook gebruikt bij opstarten totdat de pomp PID controller stabiel is?

Nu weer op 80% gezet en de minimum waarde voor de pomp PID op 70%. Even afwachten tot het weer een frisse ochtend is...
Ah ja tijdens de opstart fase gebruikt hij de normale setting nog, dat zal ik ook ff fixen.

• rh63nl
Jordi_ schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:36:
[...]

Ah ja tijdens de opstart fase gebruikt hij de normale setting nog, dat zal ik ook ff fixen.
Heel fijn! Dankje :)

• rh63nl
0.7.1 geïnstalleerd. Zag al dat de PID pomp instellingen er netjes bij staan _/-\o_

• Jordi_
rh63nl schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:31:
0.7.1 geïnstalleerd. Zag al dat de PID pomp instellingen er netjes bij staan _/-\o_
Ah je hebt ze gevonden dus :). Moest het allemaal wat anders indelen. Laat maar even weten als je denkt dat de standaard PID waarden beter kunnen, nu is het wat op de gok.

• georgeboot
Ik heb mijn Tc sensor redelijk kort achter de driewegklep zitten, en stond vandaag onder een koude douche. Dus heb eindelijk maar de moeite genomen om de Tc te verplaatsen, nu dat OpenAmber in storing schiet zodra tc te hoog oploopt tijdens DHW (wat duidt op een fout in driewegklep).

Maar dat had ik eigenlijk al veel eerder moeten doen; dus helemaal mijn fout 🤦

• rh63nl
Jordi_ schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 17:52:
[...]

Ah je hebt ze gevonden dus :). Moest het allemaal wat anders indelen. Laat maar even weten als je denkt dat de standaard PID waarden beter kunnen, nu is het wat op de gok.
De PID waarden voor de pomp lijken wel ok zo, goeie gok dus. Als de pomp wat meer (lange) runtime heeft gemaakt zal ik de (Gemini) AI via de HomeAssistant MCP er eens op los laten, kijken of die met adviezen komt.

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:18
Hoe zijn de ervaringen met OpenAmber in combinatie met tapwater? Ik ben momenteel bezig met de installatie er van, vroeg me af of het wellicht handig was om eerst even met de WinCE te starten.

• Florissilfhout
Ik ben heel erg tevreden over OpenAmber, over het algemeen en dus ook over de implementatie van het tapwater. Je krijgt veel informatie en je kan makkelijk met de instellingen spelen.
Het draait sinds ik het heb geïnstalleerd heel stabiel. Ik ben vrij snel na initiële installatie op OpenAmber overgegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Florissilfhout op 30-09-2026 13:29 ]

• joneboon
Florissilfhout schreef op woensdag 30 september 2026 @ 13:28:
Ik ben heel erg tevreden over OpenAmber, over het algemeen en dus ook over de implementatie van het tapwater. Je krijgt veel informatie en je kan makkelijk met de instellingen spelen.
Het draait sinds ik het heb geïnstalleerd heel stabiel. Ik ben vrij snel na initiële installatie op OpenAmber overgegaan.
Top! Ik draai OpenAmber ook al sinds het begin, maar tot nu nog zonder tapwater. Vroeg me af of ik nog ergens rekening mee moest houden.

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb sinds maandag ook open amber draaien waarvoor veel dank!

Ik krijg bij het verwarmen van het tapwater continu de p12 melding (wat voor nu geen problemen geeft) Iedereen heeft hier last van?

Maar ik krijg ook af en toe een fout melding op de drieweg klep deze zou in de verkeerde positie staan (voorheen met wince had ik hier geen last van) is iemand hier bekend mee of kan mij hiermee helpen? Ik ben 81ad2d
edit:
ik denk dat ik het gevonden geven, mijn tc sensor zat te dicht op de 3 weg klep

[ Voor 10% gewijzigd door Aapie op 30-09-2026 21:44 ]

• Jordi_
Aapie schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:12:
Ik heb sinds maandag ook open amber draaien waarvoor veel dank!

Ik krijg bij het verwarmen van het tapwater continu de p12 melding (wat voor nu geen problemen geeft) Iedereen heeft hier last van?

Maar ik krijg ook af en toe een fout melding op de drieweg klep deze zou in de verkeerde positie staan (voorheen met wince had ik hier geen last van) is iemand hier bekend mee of kan mij hiermee helpen? Ik ben 81ad2d
Welkom bij de club :).

P12 is een melding van de buiten unit dat de compressor frequentie beperkt wordt door een te hoge buiten temperatuur. Dat is vrij gebruikelijk.

De melding van de drieweg klep is wel interessant, in jouw data is te zien dat de Tc sensor ook steeds hogere temperatuur meet tijdens het verwarmen van DHW. Dus misschien zit Tc te dicht bij de 3 weg klep waardoor hij de warmte meet. Misschien was de originele software hier wat toleranter voor. Als nodig kunnen we dat nog instelbaar maken dat je de beveiliging wat ruimer kan zetten.

• Aapie
  • Niet online
Jordi_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:44:
[...]

P12 is een melding van de buiten unit dat de compressor frequentie beperkt wordt door een te hoge buiten temperatuur. Dat is vrij gebruikelijk.

De melding van de drieweg klep is wel interessant, in jouw data is te zien dat de Tc sensor ook steeds hogere temperatuur meet tijdens het verwarmen van DHW. Dus misschien zit Tc te dicht bij de 3 weg klep waardoor hij de warmte meet. Misschien was de originele software hier wat toleranter voor. Als nodig kunnen we dat nog instelbaar maken dat je de beveiliging wat ruimer kan zetten.
Bedankt voor je snelle reactie, ik was er net achtergekomen inderdaad. Voor nu even de sensor er afgehaald( moet hem even verlengen) en opnieuw testen..

• joneboon
Jordi_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:44:
[...]

Sinds vandaag ook de DHW draaiende en precies hetzelfde probleem met de 3-weg klep. Ik heb de Tc ook heel dicht bij de 3-weg klep maar dat kan in mijn situatie ook niet meer anders.

Zolang de Tw oploopt zou alles ok moeten zijn met de 3-weg klep toch?

• joneboon
Trouwens erg blij met het service menu! Was erg handig bij het ontluchten/testen nadat ik alles los had moeten halen. Het WinCE menu vond ik erg onoverzichtelijk

• georgeboot
Ja misschien die driewegklepfoutdetectie maar iets ruimer zetten?

Het ding is, als je echt een stukke klep hebt, wil je niet 60 graden je vloer in pompen. Je zou kunnen kijken of tw wel oploopt, maar dan heb je er alsnog niets aan als klep bijv half open blijft (dat was bij een maat van me het geval tijdje terug). Andere optie is om grenswaarde instelbaar te maken en die dan maar in te stellen naar behoeven. Uiteindelijk zal je tc nooit dezelfde temperatuur als je ta zijn bij een correct werkende driewegklep maar een tc die er erg kort op zit.

• Jordi_
Ik kan de controle wel iets intelligenter maken door ook naar Tuo te kijken.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is 'dichtbij' in jullie gevallen? Als het tegen de knelkoppeling aan zit snap ik het, maar ik probeer een beeld te krijgen wanneer dit een issue is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Florissilfhout
Bij mij zit er denk ik zo'n 30cm tussen de klep en de TC sensor. Met aluminiumtape aan de flexibele buis getaped met koelpasta ertussen. Dat geeft bij mij dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq9kTeAmiitBP9sjrakuiPJo4E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neqtBIaMuxJhKwzLNspElYyr.jpg?f=fotoalbum_large
Let niet op de temperaturen onderin, die zijn 'live' en niet van de laatste DHW run.

• joneboon
Aiolos schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:40:
Wat is 'dichtbij' in jullie gevallen? Als het tegen de knelkoppeling aan zit snap ik het, maar ik probeer een beeld te krijgen wanneer dit een issue is.
15cm😅, dan gaat het gelijk de verdeler in. Wellicht kan ik iets bij de achterkant van de verdeler doen, maar niet top.

• bighead
Hier zit TC ook op zeer korte afstand van de 3-wegklep, morgen even kijken of die van mij ook in storing gaat. Verwacht ik bijna wel, dan maar even kijken of ik het anders kan maken, zit nu wel heel netjes in elkaar namelijk:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MruIyijJNleF7gksrQT1rQR9Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xS6nbXnux8l2lsmgUIq21cAF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ‘probleem’ laatst van DHW-run ingesteld op ‘laag’ wat toen overeen kwam met 67hz (was eerder altijd 61hz) heb ik opgelost door deze nu op ‘zeer laag’ te zetten, dat is 61hz (zoals origineel in eco-modus).

[ Voor 4% gewijzigd door bighead op 05-10-2026 19:45 ]

• Jordi_
bighead schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:24:
Hier zit TC ook op zeer korte afstand van de 3-wegklep, morgen even kijken of die van mij ook in storing gaat. Verwacht ik bijna wel, dan maar even kijken of ik het anders kan maken, zit nu wel heel netjes in elkaar namelijk:[Afbeelding]

Mijn ‘probleem’ laatst van DHW-run ingesteld op ‘laag’ wat toen overeen kwam met 67hz (was eerder altijd 61hz) heb ik opgelost door deze nu op ‘zeer laag’ te zetten, dat is 61hz (zoals origineel in eco-modus).
Vanaf 0.7.2 is het iets minder kritisch omdat hij ook Tuo en Tc vergelijkt.

• bighead
Jordi_ schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:00:
[...]

Vanaf 0.7.2 is het iets minder kritisch omdat hij ook Tuo en Tc vergelijkt.
Ik weet niet hoe het precies werkt, de waardes liggen doordat mijn TC vlak naast de 3-wegklep zit heel dicht bij elkaar, maar geen foutmelding gehad vandaag! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IDmGXqMeE8-i1N5xlC4gZ6Pyms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5q4QODuwcWyr7KvrtPy6zjV8.jpg?f=fotoalbum_large

• bighead
Zou ID:02b1be of 26af1f een EEPROM-dump willen doen? Jullie hebben versie V0118.166213, een typenummer van de Amber95 die ik nog niet ken. Ben benieuwd van wanneer jullie warmtepomp is, en welke verschillen er zijn in de parameters.

• rh63nl
Vandaag de WP weer laten lopen en de pomp blijft nu toch nog op 70% lopen nadat de compressor en fan gestopt zijn, hij lijkt dus nog niet terug te vallen op het 15min/2min schema?

• Jordi_
rh63nl schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:51:
Vandaag de WP weer laten lopen en de pomp blijft nu toch nog op 70% lopen nadat de compressor en fan gestopt zijn, hij lijkt dus nog niet terug te vallen op het 15min/2min schema?
Ah bedankt voor het testen, ik zie inderdaad dat ik wat gemist heb bij de vorige fix.

Edit: Zou met 0.7.3 beter moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Jordi_ op 06-10-2026 23:14 ]

• rh63nl
Jordi_ schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:47:
[...]

Ah bedankt voor het testen, ik zie inderdaad dat ik wat gemist heb bij de vorige fix.

Edit: Zou met 0.7.3 beter moeten zijn.
0.7.3 staat erop, dankje!

• rh63nl
@Jordi_ Ik heb een verzoek voor OpenAmber. Zou je een instelbare uitschakelvertraging kunnen toevoegen voor de externe thermostaat? Reden is dat het werken met een kleine hysterese op de thermostaat (PNI40) goed past bij een WP en vloerverwarming maar een oven die aanstaat of een andere tijdelijk warmtepiekje wil de thermostaat nog wel eens uit laten schakelen waardoor de WP meteen weer stopt. Op de heatstar.exe aansturing zat de mogelijkheid om hier een instelbare vertraging op te zetten en dat werkte prima. Instelbaar per 5 minuten tussen 0 en 60 zou wat mij betreft prima zijn.

• Jordi_
rh63nl schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:16:
@Jordi_ Ik heb een verzoek voor OpenAmber. Zou je een instelbare uitschakelvertraging kunnen toevoegen voor de externe thermostaat? Reden is dat het werken met een kleine hysterese op de thermostaat (PNI40) goed past bij een WP en vloerverwarming maar een oven die aanstaat of een andere tijdelijk warmtepiekje wil de thermostaat nog wel eens uit laten schakelen waardoor de WP meteen weer stopt. Op de heatstar.exe aansturing zat de mogelijkheid om hier een instelbare vertraging op te zetten en dat werkte prima. Instelbaar per 5 minuten tussen 0 en 60 zou wat mij betreft prima zijn.
Zal ik toevoegen.

• rh63nl
Meer kan ik niet vragen, alweer bedankt ;)

• bighead
Vandaag de verwarming weer aan gezet. Na 2 uur een olieterugloopcyclus gehad, maar daarna ging de compressor uit, terwijl er nog wel warmtevraag was. Nu na 15 minuten ging de pomp wel even 2 minuten draaien, maar compressor gaat niet weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbmTho_XeO5gooZT86TsWMtJfg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mFJ0ZXbjUp3ioawILVVUVm7.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Verwarmen uitgezet, daarna weer aangezet en na 15 minuten ‘warmtevraag’ en compressor gaat meteen aan.

[ Voor 8% gewijzigd door bighead op 09-10-2026 18:12 ]

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:52:
Vandaag de verwarming weer aan gezet. Na 2 uur een olieterugloopcyclus gehad, maar daarna ging de compressor uit, terwijl er nog wel warmtevraag was. Nu na 15 minuten ging de pomp wel even 2 minuten draaien, maar compressor gaat niet weer aan.

[Afbeelding]

Edit: Verwarmen uitgezet, daarna weer aangezet en na 15 minuten ‘warmtevraag’ en compressor gaat meteen aan.
Ik heb een vermoeden waar het aan ligt, waarschijnlijk omgevallen door wijzigingen rondom start/stop gedrag. Zal er even goed naar kijken deze keer :D.

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 17:52:

[Afbeelding]

Ik heb nog wel wat fouten gevonden maar ik denk dat jouw geval ligt aan de stop delta van 2 graden.

• bighead
Jordi_ schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 22:07:
[...]

Ik heb nog wel wat fouten gevonden maar ik denk dat jouw geval ligt aan de stop delta van 2 graden.
‘Compressor stop delta heating’ bedoel je? Waar zou ik die op moeten zetten? Die staat bij een paar anderen ook op 2 zag ik.

Bij analytics zie ik ook nog een ‘compressor stop delta’ van 5, maar die kan ik (volgens mij) nergens terugvinden in instellingen op het scherm/webinterface/HA.

Instellingen van Heatstar even teruggezocht, daar stond deze 'compressor stop heating' op 5, nu even op 5 gezet om te testen

[ Voor 36% gewijzigd door bighead op 10-10-2026 08:46 ]

• Jordi_
bighead schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 08:10:
[...]

‘Compressor stop delta heating’ bedoel je? Waar zou ik die op moeten zetten? Die staat bij een paar anderen ook op 2 zag ik.

Bij analytics zie ik ook nog een ‘compressor stop delta’ van 5, maar die kan ik (volgens mij) nergens terugvinden in instellingen op het scherm/webinterface/HA.
Ja idd, 5 is beter. Ik vermoed dat de 'compressor stop delta' nog oude data is. Want die settings zijn later opgesplitst.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:31
bighead schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:24:
Hier zit TC ook op zeer korte afstand van de 3-wegklep, morgen even kijken of die van mij ook in storing gaat. Verwacht ik bijna wel, dan maar even kijken of ik het anders kan maken, zit nu wel heel netjes in elkaar namelijk:[Afbeelding]

Bij mij zit de driewegklep ook op de verdeler, dus ik verwacht dat de gevoeligheid van OpenAmber ok bij mij zou spelen.

Is het wat om de opnemer te verplaatsen naar één van de afgaande leidingen van je (naregelingloze) verdeler?

• bighead
tonwes99 schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 13:23:
[...]

Bij mij zit de driewegklep ook op de verdeler, dus ik verwacht dat de gevoeligheid van OpenAmber ok bij mij zou spelen.

Is het wat om de opnemer te verplaatsen naar één van de afgaande leidingen van je (naregelingloze) verdeler?
Ik ging er vanuit dat hij in storing zou gaan, maar ondanks dat hij er zo dicht op zit, gaat het goed! @Jordi_ heeft dit goed geprogrammeerd!

Zie hier: bighead in "OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware"

Waardes liggen heel dicht bij elkaar, maar toch geen storing!

• joneboon
hier ook geen probleem meer gehad met de oplopende Tc temperatuur tijdens verwarmen van tapwater

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 08:50:
[...]

Ja idd, 5 is beter. Ik vermoed dat de 'compressor stop delta' nog oude data is. Want die settings zijn later opgesplitst.
Na de waarde op 5 gezet te hebben is het inderdaad goed. Na de olieterugloopcyclus vanochtend bleef de compressor gewoon draaien, 10 minuten later was de warmtevraag weg, en toen ging hij uit. Bedankt!

• Aapie
  • Niet online
Begrijp ik het dan goed dat de olie terugloop melding een standaard procedure is( en geen fout)? Eerder met wince zag je deze meldingen natuurlijk niet.

• Jordi_
Aapie schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 09:20:
Begrijp ik het dan goed dat de olie terugloop melding een standaard procedure is( en geen fout)? Eerder met wince zag je deze meldingen natuurlijk niet.
Klopt wordt zelf geregeld door de buitenunit, misschien moeten we deze ook gewoon niet meer zo expliciet melden als waarschuwing om verwarring te voorkomen.

• bighead
Aapie schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 09:20:
Het is wel een foutmelding, ook met de WinCE heb je deze, maar de buitenunit regelt dit zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulp7Pqn3EmI5eiX09DzHxn7XvOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWcvcefyWcYlc4Oh9mc8LBh9.jpg?f=fotoalbum_large

• Aapie
  • Niet online
bighead schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 10:06:
[...]

Het is wel een foutmelding, ook met de WinCE heb je deze, maar de buitenunit regelt dit zelf:

[Afbeelding]
Dan ben ik wel benieuwd wat ik dan kan doen om dit te voorkomen?

• bighead
Aapie schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 10:33:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd wat ik dan kan doen om dit te voorkomen?
Niks, dit is een normale procedure van de buitenunit. Het is een foutcode, maar eigenlijk meer een melding dat de buitenunit 'iets' gaat doen.

Als je 2 uur op lage frequentie gedraaid hebt, gaat de compressor even wat harder draaien, ik meen op 61hz, zodat de olie weer overal heen gaat. Na die cyclus gaat hij weer op de frequentie draaien waar hij eerst op draaide. Niks om je druk over te maken dus 😀

[ Voor 8% gewijzigd door bighead op 11-10-2026 10:56 ]

• RodeBanaan
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 17:48
Hallo allemaal,

Ik heb een Itho HP-S 55 en zag in eerdere berichten dat het nog niet goed werkte op een HPS-55. Ik ben met behulp van AI gaan uitzoeken waarom OpenAmber op de HP-S nog niet goed werkt.

Wat ik onderzocht heb
  • Backup van de WinCE-besturing. Een kopie van de ResidentFlash van mijn HP-S 55 (HeatStar V2.04, database V1.09).
  • HeatStar.db. Alle parameters vertaald uit het Chinees: ontdooien, pompen, 3-wegklep, "buitenunit stroomloos maken" enzovoort.
  • HeatStar.exe. Statisch geanalyseerd: disassembly plus een Ghidra-decompilatie, niets uitgevoerd. Daaruit komt precies welke registers WinCE leest en schrijft, in welke volgorde, en waarom.
  • Vergelijking met OpenAmber 0.7.3, register voor register.
  • Live meegeluisterd op de bus. Met een USB-RS485-stick parallel op A/B van de WinCE module. Ruim een uur: koude start, een tapwaterrun en een stuk verwarmen.
Wat eruit kwam
  1. Register 1104 (binnenunit) is op de HP-S het relais dat de buitenunit stroomloos maakt. Dit is volgens mij de hoofdoorzaak.
    - In HeatStar zet dezelfde vlag zowel 1104 aan als de communicatie met de buitenunit stil (en wacht daarna 20 s zodat de buitenunit kan opstarten).
    - Die vlag hoort bij de functie "buitenunit stroomloos bij geen vraag" (parameter 212). Die staat standaard uit, dus WinCE houdt 1104 altijd op 0.
    - OpenAmber zet 1104 in INITIALIZING juist aan (initialize_relay_switch), waardoor de HP-S-buitenunit uitvalt. Dat past precies bij beide meldingen hier.
    - Live bevestigd: WinCE schrijft bij het opstarten één keer 1104 = 1000 (een FC16 vanaf 1100, vermoedelijk een off-by-one) en daarna altijd 0.
  2. Frequentietabellen (EEPROM 3000–3021): WinCE schrijft die nooit. De HP-S-check in OpenAmber (2123 = 29184) klopt voor mijn unit, maar ik zou het expliciet maken, zodat een HP-S met een andere EEPROM-versie nooit EEPROM-writes krijgt.
  3. Bedrijfsmodus 3999: WinCE gebruikt 0, 1 en 2 (en 4/5/257 in speciale gevallen), maar nooit 6 ("Onderhoud"). Op de HP-S weten we dus niet wat 6 doet.
  4. 3-wegklep: WinCE wacht op de HP-S 6 minuten na het omzetten (parameter 175). OpenAmber wacht 60 s.
  5. Expansieventiel: WinCE stuurt elke seconde een EEV-stand naar 2001, maar de buitenunit volgt die niet (maar 12 % binnen ±10 stappen). De HP-S regelt het ventiel dus zelf. Goed nieuws: daar hoeft OpenAmber niets voor te doen.
  6. Pomp en tapwater:
    - De P0-PWM is omgekeerd (1000 = uit, 0 = vol). Dat doet OpenAmber al goed.
    - Bij tapwater zet WinCE de tapwaterpomp (1102) aan tegelijk met de compressor, dus modus "Samen met compressor".
  7. Status-bits tijdens het wachten op de start: 2119 bit 0x800 (P12) en 2120 bit 0x1000. Dat zijn geen storingen; ze gaan uit zodra de compressor draait.
  8. Gegevens van mijn HP-S 55:
    - Verwarmingstabel 30/36/43/49/55/60/67/72/85/95 Hz, koeltabel 30–85 Hz.
    - Programmaversie buitenunit 1800, EEPROM 29184.
    - 3275 = ontdooimethode (menu 14.15).
Voorstel voor OpenAmber

Ik heb een branch met een optie openamber_model: hps (standaard amber, dus voor Amber verandert er niets). Met hps:
  • blijft 1104 uit, en wordt het actief uitgezet als het toch aan staat;
  • worden de frequentietabellen nooit geschreven;
  • wordt standby gebruikt in plaats van modus 6 bij onderhoud;
  • duurt de 3-wegklep-wachttijd 6 minuten;
  • verschijnt er geen P12-waarschuwing zolang de compressor stilstaat;
  • is er een headless config voor een losse ESP32 met een RS485-module.
Ik heb het nog niet op de warmtepomp getest. Ik moet nog een RS485-module of het waveshare scherm bestellen. Ik vind dat nog wel spannend op dit moment, omdat mijn wartepomp nog garantie heeft :)

@Jordi_, als je interesse hebt, maak ik er graag een PR van.

Vragen aan jullie
  • Amber-bezitters: schrijft WinCE op de Amber na het opstarten ooit 1104 ≠ 0? Dan weten we waarom het daar geen kwaad kan.
  • @Jordi_: waar komt modus 6 vandaan, en weet je wat 2120 bit 0x1000 betekent?
  • Andere HP-S-eigenaren (95/130): willen jullie een keer passief meeluisteren? Dan kunnen we zien of jullie units hetzelfde doen.
Bedankt Jordi voor OpenAmber, ik hoop dat dit helpt om de HP-S ook ondersteund te krijgen!

• Jordi_
RodeBanaan schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 14:36:
Hallo allemaal,

Ik heb een Itho HP-S 55 en zag in eerdere berichten dat het nog niet goed werkte op een HPS-55. Ik ben met behulp van AI gaan uitzoeken waarom OpenAmber op de HP-S nog niet goed werkt.

Wat ik onderzocht heb
  • Backup van de WinCE-besturing. Een kopie van de ResidentFlash van mijn HP-S 55 (HeatStar V2.04, database V1.09).
  • HeatStar.db. Alle parameters vertaald uit het Chinees: ontdooien, pompen, 3-wegklep, "buitenunit stroomloos maken" enzovoort.
  • HeatStar.exe. Statisch geanalyseerd: disassembly plus een Ghidra-decompilatie, niets uitgevoerd. Daaruit komt precies welke registers WinCE leest en schrijft, in welke volgorde, en waarom.
  • Vergelijking met OpenAmber 0.7.3, register voor register.
  • Live meegeluisterd op de bus. Met een USB-RS485-stick parallel op A/B van de WinCE module. Ruim een uur: koude start, een tapwaterrun en een stuk verwarmen.
Wat eruit kwam
  1. Register 1104 (binnenunit) is op de HP-S het relais dat de buitenunit stroomloos maakt. Dit is volgens mij de hoofdoorzaak.
    - In HeatStar zet dezelfde vlag zowel 1104 aan als de communicatie met de buitenunit stil (en wacht daarna 20 s zodat de buitenunit kan opstarten).
    - Die vlag hoort bij de functie "buitenunit stroomloos bij geen vraag" (parameter 212). Die staat standaard uit, dus WinCE houdt 1104 altijd op 0.
    - OpenAmber zet 1104 in INITIALIZING juist aan (initialize_relay_switch), waardoor de HP-S-buitenunit uitvalt. Dat past precies bij beide meldingen hier.
    - Live bevestigd: WinCE schrijft bij het opstarten één keer 1104 = 1000 (een FC16 vanaf 1100, vermoedelijk een off-by-one) en daarna altijd 0.
  2. Frequentietabellen (EEPROM 3000–3021): WinCE schrijft die nooit. De HP-S-check in OpenAmber (2123 = 29184) klopt voor mijn unit, maar ik zou het expliciet maken, zodat een HP-S met een andere EEPROM-versie nooit EEPROM-writes krijgt.
  3. Bedrijfsmodus 3999: WinCE gebruikt 0, 1 en 2 (en 4/5/257 in speciale gevallen), maar nooit 6 ("Onderhoud"). Op de HP-S weten we dus niet wat 6 doet.
  4. 3-wegklep: WinCE wacht op de HP-S 6 minuten na het omzetten (parameter 175). OpenAmber wacht 60 s.
  5. Expansieventiel: WinCE stuurt elke seconde een EEV-stand naar 2001, maar de buitenunit volgt die niet (maar 12 % binnen ±10 stappen). De HP-S regelt het ventiel dus zelf. Goed nieuws: daar hoeft OpenAmber niets voor te doen.
  6. Pomp en tapwater:
    - De P0-PWM is omgekeerd (1000 = uit, 0 = vol). Dat doet OpenAmber al goed.
    - Bij tapwater zet WinCE de tapwaterpomp (1102) aan tegelijk met de compressor, dus modus "Samen met compressor".
  7. Status-bits tijdens het wachten op de start: 2119 bit 0x800 (P12) en 2120 bit 0x1000. Dat zijn geen storingen; ze gaan uit zodra de compressor draait.
  8. Gegevens van mijn HP-S 55:
    - Verwarmingstabel 30/36/43/49/55/60/67/72/85/95 Hz, koeltabel 30–85 Hz.
    - Programmaversie buitenunit 1800, EEPROM 29184.
    - 3275 = ontdooimethode (menu 14.15).
Voorstel voor OpenAmber

Ik heb een branch met een optie openamber_model: hps (standaard amber, dus voor Amber verandert er niets). Met hps:
  • blijft 1104 uit, en wordt het actief uitgezet als het toch aan staat;
  • worden de frequentietabellen nooit geschreven;
  • wordt standby gebruikt in plaats van modus 6 bij onderhoud;
  • duurt de 3-wegklep-wachttijd 6 minuten;
  • verschijnt er geen P12-waarschuwing zolang de compressor stilstaat;
  • is er een headless config voor een losse ESP32 met een RS485-module.
Ik heb het nog niet op de warmtepomp getest. Ik moet nog een RS485-module of het waveshare scherm bestellen. Ik vind dat nog wel spannend op dit moment, omdat mijn wartepomp nog garantie heeft :)

@Jordi_, als je interesse hebt, maak ik er graag een PR van.

Vragen aan jullie
  • Amber-bezitters: schrijft WinCE op de Amber na het opstarten ooit 1104 ≠ 0? Dan weten we waarom het daar geen kwaad kan.
  • @Jordi_: waar komt modus 6 vandaan, en weet je wat 2120 bit 0x1000 betekent?
  • Andere HP-S-eigenaren (95/130): willen jullie een keer passief meeluisteren? Dan kunnen we zien of jullie units hetzelfde doen.
Bedankt Jordi voor OpenAmber, ik hoop dat dit helpt om de HP-S ook ondersteund te krijgen!
Mooi onderzoekje! Dat initialize register 1104 blijft nog wat onduidelijk wat het precies doet bij de Amber, hij wordt nu alleen op 1 gezet tijdens de initialisatie.

De HP-S wordt nu al automatisch herkend en dan worden er geen frequentietabellen weggeschreven.
Werkmodus 6 is de onderhoudsmodus, zou best wel eens kunnen werken op de buiten unit.
2120 0x100 zou "Storing ventilatormotor DC" moeten zijn.

Ik kan eerst wel een versie maken waarbij we alleen de initialize relay niet schakelen voor de HP-S, dan kan dat getest worden. De andere wijzigingen lijken mij niet nodig.

De leejoow YAML zou vrij gemakkelijk op een ESP32 met RS485 module geflashed kunnen worden, alleen even de UART poorten aanpassen.

Op de analytics lijkt het ook alsof iemand al langer wel draait met de HP-S, maar ik weet niet wie dat is.

https://openamber.nl/device/8a1f12

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste