OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:47

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jordi_ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 19:59:
[...]

Ik denk dat de grootste technische uitdaging voor dit project er in zit om het defrost algoritme te verbeteren, doordat de buitenunit dit zelf regelt kunnen we daar niet niks aan veranderen. Ik zou het liefste zien dat de buitenunit dit niet regelt, maar dat we dit zelf kunnen sturen. Dan kunnen we een perfect defrost algoritme bouwen.

Ook blijft het lastig om robuuste aansturing te maken zonder specificaties van het protocol en werking buiten unit. @Carboy54 als jij via contacten bij Amitime specificaties of andere documenten met betrekking tot het aansturen van de buiten unit kunt krijgen dan zou dat de ontwikkeling heel erg helpen.

[...]

Ik heb al MQTT voor wat metrics ingebouwd, is wel Opt-In dus staat standaard uit. Mijn idee is om dit inzichtelijk te maken voor iedereen, zodat we elkaars data kunnen bekijken. Ik heb al het een en ander dus dat zal ik binnenkort online gooien, maar zoiets als ThingsBoard is wel eens interessant om te proberen of dat geschikt is.

Wat OpenTherm betreft, daar heb ik helemaal nog niet naar gekeken. Als iemand daar belang bij heeft en wil uitzoeken wat we nodig hebben dan hoor ik het graag :).
Ik heb ervaring met OT bij Weheat. Maakt een warmtepomp erg onrustig en de meeste gebruikers gaan terug naar stooklijn en on/off thermostaat.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:20
perslucht schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:16:
@Jordi_ Ik had dit bordje gevonden. Ik wil wel wat proberen met een reguliere ESP32, maar ik ontwikkel niet in jouw tempo ;)
https://ihormelnyk.com/opentherm_adapter
Zal ik een branch aanmaken als ik het bordje in huis heb?
Je zult ook zelf een OT component moeten maken om de thermostaat in te lezen.
Esphome ondersteunt dit volgens mij niet, enkel als master.
This component acts only as an OpenTherm master (for example, a thermostat or controller) and not as a slave or gateway. Your existing thermostat is not usable while you use ESPHome with this component to control your boiler.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:47:
[...]

Ik heb ervaring met OT bij Weheat. Maakt een warmtepomp erg onrustig en de meeste gebruikers gaan terug naar stooklijn en on/off thermostaat.
Mijn idee was dat we een OpenTherm thermostaat kunnen gebruiken hoe we zelf willen, dus bijvoorbeeld de kamer temperatuur van de thermostaat gebruiken voor onze eigen thermostaat. Of gewoon het modulerende gedrag vertalen naar wel of geen warmtevraag. Of zelfs de stooklijn sturen op basis van de modulatie wens door de OpenTherm thermostaat.

Ik heb mij er nog niet zo in verdiept, maar er zijn vast wel zulke opties mogelijk.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:29
Jordi_ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Heb jij ooit die EEPROM update gedaan? Wat is je eeprom versie?
Amber 95 met eeprom V0118.025.013 (volgens wince)
Geen updates. Zo uit de doos.
Amber van ca 05 2025
dd installatie als ik kijk naar datum van de wince bestanden 12-4-2025.

• Degast
Degast schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:14:
[...]

Overigens draait mijn Amber 95 andere frequenties.
74-82-90 zie ik nu. Edit(ook 55 en 69, 49, 36, 30(!) rest vul ik hier aan)
Ik mis dus een stapje? Neem aan dat dit niet verspringt?
Koelen duurt nog even..

Geloof dat sommige warmtepompen in regeling een frequentie kunnen overslaan. Ivm geluid soms handig. (82 resoneert hier harder)
30-36-43-49-55-(61 meen ik)-69-74-82-90.

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
Nu de buitentemperatuur weer wat hoger wordt, gaat het verwarmingselement weer aan met tapwater verwarmen. De compressor frequentie staat nu op ‘verhoogd’, maar dan is de DHW verwarmsnelheid negatief (-0,04 gister, -0,31 vandaag). Als ik kijk naar zondag, toen draaide hij nog op ‘maximaal’, DHW verwarmsnelheid was toen 0,71.

• Jordi_
  • Nu online
bighead schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:44:
Nu de buitentemperatuur weer wat hoger wordt, gaat het verwarmingselement weer aan met tapwater verwarmen. De compressor frequentie staat nu op ‘verhoogd’, maar dan is de DHW verwarmsnelheid negatief (-0,04 gister, -0,31 vandaag). Als ik kijk naar zondag, toen draaide hij nog op ‘maximaal’, DHW verwarmsnelheid was toen 0,71.
Kun je dat ook een een grafiek plotten in homeassistant? Met de verwarmsnelheid en Tw?

Ben wel benieuwd hoe snel Tw dan oploopt.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• bighead
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJwr0TVDXj68G_IwrPGqDYG7D5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlqYtdDM4LEPcolYE0N7iw4h.jpg?f=fotoalbum_large
Deze is van vandaag

[ Voor 24% gewijzigd door bighead op 17-02-2026 20:59 ]

• Jordi_
  • Nu online
Het lijkt erop dat hij te vroeg in grijpt terwijl de temperatuur nog niet oploopt Daarna zodra de heater aan staat berekend hij het niet meer en blijft de oude waarde staan. Heb je Tapwater pomp start modus staan op "Aanvoer warmer dan vat (ΔT)" ?

• bighead
Jordi_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Het lijkt erop dat hij te vroeg in grijpt terwijl de temperatuur nog niet oploopt Daarna zodra de heater aan staat berekend hij het niet meer en blijft de oude waarde staan. Heb je Tapwater pomp start modus staan op "Aanvoer warmer dan vat (ΔT)" ?
Aanvoer warmer dan vat heb ik inderdaad aan staan. Ik zou dat ook op 'Samen met compressor ' kunnen zetten om te kijken of dat anders wordt.

• Jordi_
  • Nu online
bighead schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:00:
[...]

Aanvoer warmer dan vat heb ik inderdaad aan staan. Ik zou dat ook op 'Samen met compressor ' kunnen zetten om te kijken of dat anders wordt.
Ik verwacht dat het beter gaat op die setting, hij gaat nu 10 minuten na start compressor de verwarmsnelheid berekening gebruiken om te kijken of de backup heater aan moet. Nu gaat dat dus fout omdat de pomp pas later aan gaat en de logica daar geen rekening mee houdt.

• bighead
Jordi_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Ik verwacht dat het beter gaat op die setting, hij gaat nu 10 minuten na start compressor de verwarmsnelheid berekening gebruiken om te kijken of de backup heater aan moet. Nu gaat dat dus fout omdat de pomp pas later aan gaat en de logica daar geen rekening mee houdt.
Aangepast, morgen laat ik weten hoe dat gegaan is.

• Dyna
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:54
In het warmwater vat zit in principe geen uniforme water temperatuur...? Elke keer dat je tapwater gebruikt wordt er koud water toegevoerd. De Tw is slechts een meetwaarde op een punt in het vat. Op het moment dat je de pomp inschakeld begint hij het water rond te pompen en te mengen waardoor de temperatuur in eerste instantie kan dalen omdat je een gemiddelde krijgt van het gehele vat.
Mocht deze aanname juist zijn dan is deze sturing niet helemaal juist:
bighead schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:00:
[...]
Immer de gemiddelde temperatuur van het vat kan lager zijn dan de Tw waarde. Is ook afhankelijk van de positie van Tw. Maar ik kan de plank hier volledig mis slaan...?

[ Voor 39% gewijzigd door Dyna op 17-02-2026 22:14 ]

• Jordi_
  • Nu online
Dyna schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:08:
In het warmwater vat zit in principe geen uniforme water temperatuur...? Elke keer dat je tapwater gebruikt wordt er koud water toegevoerd. De Tw is slechts een meetwaarde op een punt in het vat. Op het moment dat je de pomp inschakeld begint hij het water rond te pompen en te mengen waardoor de temperatuur in eerste instantie kan dalen omdat je een gemiddelde krijgt van het gehele vat.
Mocht deze aanname juist zijn dan is deze sturing niet helemaal juist:

[...]

Immer de gemiddelde temperatuur van het vat kan lager zijn dan de Tw waarde. Is ook afhankelijk van de positie van Tw. Maar ik kan de plank hier volledig mis slaan...?
Per vat is dit inderdaad verschillend, we moeten even kijken hoe dit gaat. Als er meer input komt kunnen we het sneller optimaal tweaken.

• Dyna
Jordi_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Per vat is dit inderdaad verschillend, we moeten even kijken hoe dit gaat. Als er meer input komt kunnen we het sneller optimaal tweaken.
De pomp trekt water uit de koude zone van het warmwatervat naar de warmte wisselaar. Deze temperatuur zal bij start dicht tegen aanvoer temperatuur zijn vanuit het leiding net. Een vertraagde start van 10 min lijkt me daarom erg lang. Idd meten is weten. Maar ik begreep van onze installateur dat in principe de bijstook alleen in de laatste fase van het opwarm proces inspringt indien nodig.

• Degast
In mijn Itho versie van aansturing zit een klein foutje met de pomp. Die draai ik bij Sww op hoog en bij cv op middel. Aan het begin of einde van SSW gaat eerst de pomp naar de volgende snelheid. En dan stopt compressor. Vervolgens pomp uit en driewegklep om. Dan start volgende programma onderdeel. Lijkt dus een schakeling teveel m.i. in de pomp.

• bighead
Jordi_ schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Vandaag is het verwarmingselement weer aan gegaan, compressor draaide @90Hz. DHW verwarmsnelheid -0,11. Er gaat dus toch iets mis met berekenen van die snelheid denk ik.

Het lijkt dus met ‘aanvoer warmer dan vat’ @90Hz goed te gaan, maar met ‘’samen met compressor’ en/of andere compressor frequenties dus niet.

• Dyna
Ik heb de afgelopen dagen nog even terug gekeken naar de Tw waarden tijden de opwarm cyclus. In principe stijgt deze per direct. Ik draai daarbij een cyclus per dag om het vat weer bij te verwarmen. Echter als er gedurende de laadcyclus een defrost wordt uitgevoerd dan daalt de Tw wel op dat moment. Dit is voor de duidelijkheid bij aansturing door de ITHO module.

BInnen de OPEN-Amber aansturing wordt er niet gechecked of er een defrost cyclus draait. Op dat moment stabiliseerd of daalt de Tw waarde. Dit triggerd vervolgens de backup heating en deze blijft aan tot het set-point is bereikt.

Voor zover ik kan zien wordt de opwarmsnelheid ook berekend over het totale gemiddelde vanaf de start van de cyclus. Misschien is het hier beter om een running gemiddelde te nemen van bijv. de laatste 10min.

Ik heb een PR op github geplaatst met wat ideen over een optimalisatie van de DHW routine.

[ Voor 41% gewijzigd door Dyna op 18-02-2026 23:04 ]

• Dyna
bighead schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Vandaag is het verwarmingselement weer aan gegaan, compressor draaide @90Hz. DHW verwarmsnelheid -0,11. Er gaat dus toch iets mis met berekenen van die snelheid denk ik.

Het lijkt dus met ‘aanvoer warmer dan vat’ @90Hz goed te gaan, maar met ‘’samen met compressor’ en/of andere compressor frequenties dus niet.
Kijk eens of je defrost op dat moment actief was of net actief was geweest...?

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:13
Jordi_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Heb je er iets aan als ik als non-open amber gebruiker wat data toelever? (Ik draai nog origineel)

Zo ja, wat dan?

• Jordi_
  • Nu online
Dyna schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:56:
Ik heb de afgelopen dagen nog even terug gekeken naar de Tw waarden tijden de opwarm cyclus. In principe stijgt deze per direct. Ik draai daarbij een cyclus per dag om het vat weer bij te verwarmen. Echter als er gedurende de laadcyclus een defrost wordt uitgevoerd dan daalt de Tw wel op dat moment. Dit is voor de duidelijkheid bij aansturing door de ITHO module.

BInnen de OPEN-Amber aansturing wordt er niet gechecked of er een defrost cyclus draait. Op dat moment stabiliseerd of daalt de Tw waarde. Dit triggerd vervolgens de backup heating en deze blijft aan tot het set-point is bereikt.

Voor zover ik kan zien wordt de opwarmsnelheid ook berekend over het totale gemiddelde vanaf de start van de cyclus. Misschien is het hier beter om een running gemiddelde te nemen van bijv. de laatste 10min.

Ik heb een PR op github geplaatst met wat ideen over een optimalisatie van de DHW routine.
Thanks! Zal er binnenkort even naar kijken.

Een afhandeling voor defrosts zoals we wel hebben bij de verwarming is idd iets wat nog mist in het DHW stukje.
hondacb50 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 07:17:
[...]

Heb je er iets aan als ik als non-open amber gebruiker wat data toelever? (Ik draai nog origineel)

Zo ja, wat dan?
Ja hoor, bijvoorbeeld het gedrag van Tw tijdens het opwarmen en vooral de momenten wanneer hij begint met overschakelen van verwarming maar ook tijdens defrosts.

• Dyna
Jordi_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:17:
[...]

Ja hoor, bijvoorbeeld het gedrag van Tw tijdens het opwarmen en vooral de momenten wanneer hij begint met overschakelen van verwarming maar ook tijdens defrosts.
Ik heb hier ook evt nog een bak met data, incl. defrost situaties.

• bighead
Dyna schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:09:
[...]

Kijk eens of je defrost op dat moment actief was of net actief was geweest...?
Defrost was toen niet actief/ net actief geweest. 4 uur daarvoor was de laatste defrost.

• Jordi_
  • Nu online
Nieuwe release!

Behoorlijk wat wijzigingen op de achtergrond zodat we makkelijker meer features kunnen toevoegen en het overzichtelijk blijft :).

En een aantal nieuwe features:
- Tapwater schema start- en eindtijd en keuze op welke dagen van de week.
- P1 pomp aansturing (aan bij warmtevraag, uit tijdens defrost).

https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.1.0

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:20
Vraagje over het waveshare schermpje uit de TS. Hoe goed kan die omgaan met het updaten van waardes? Usecase: vanuit home assistant de watertemp voor het koelen bijwerken obv de dauwtemperatuur.

Ik begreep dat de storage van het standaard scherm het niet zo leuk vind als je regelmatig dezelfde waardes update.

• Jordi_
  • Nu online
darkvalias schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:40:
Vraagje over het waveshare schermpje uit de TS. Hoe goed kan die omgaan met het updaten van waardes? Usecase: vanuit home assistant de watertemp voor het koelen bijwerken obv de dauwtemperatuur.

Ik begreep dat de storage van het standaard scherm het niet zo leuk vind als je regelmatig dezelfde waardes update.
Dat kan door gebruik te maken van de "Verwarmingsmodus" op Extern setpoint en dan kun je de waarde "Handmatig setpoint Cv-aanvoertemperatuur" aanpassen. Deze wordt niet weggeschreven en kun je dus oneindig updaten.

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:03:
Nieuwe release!

Behoorlijk wat wijzigingen op de achtergrond zodat we makkelijker meer features kunnen toevoegen en het overzichtelijk blijft :).

En een aantal nieuwe features:
- Tapwater schema start- en eindtijd en keuze op welke dagen van de week.
- P1 pomp aansturing (aan bij warmtevraag, uit tijdens defrost).

https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.1.0
Veranderingen zien er goed uit! Ik durf alleen niet te updaten vanaf hier (Zweden).

Ben je ook aan het het testen met een groter scherm (7inch)?

• Jordi_
  • Nu online
bighead schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:17:
[...]

Veranderingen zien er goed uit! Ik durf alleen niet te updaten vanaf hier (Zweden).

Ben je ook aan het het testen met een groter scherm (7inch)?
Dat is verstandig :).

Iemand anders test een 7 inch met een 800x480 resolutie, hopelijk schaalt de UI nu wat beter en kunnen we dat misschien met weinig extra werk ook ondersteunen.

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:46
Misschien een domme vraag, maar is het met OpenAmber ook mogelijk om de Amber op een ingestelde frequentie te laten draaien? Dus: draai nu 43Hz bijv?

De reden dat ik het vraag, is omdat ik zelf het idee (wellicht een illusie) heb, dat ik de aansturing zelf beter zou kunnen regelen op basis van: verwachte temperatuur, zon inval, zonnepanelen opbrengst, energieprijs, acculading, etc. En dan kijk ik een beetje naar het DAO topic. Dan zou je zelf graag willen bepalen hoeveel vermogen, je wanneer inzet.

• Jordi_
  • Nu online
GhandiHarder schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:36:
Misschien een domme vraag, maar is het met OpenAmber ook mogelijk om de Amber op een ingestelde frequentie te laten draaien? Dus: draai nu 43Hz bijv?

De reden dat ik het vraag, is omdat ik zelf het idee (wellicht een illusie) heb, dat ik de aansturing zelf beter zou kunnen regelen op basis van: verwachte temperatuur, zon inval, zonnepanelen opbrengst, energieprijs, acculading, etc. En dan kijk ik een beetje naar het DAO topic. Dan zou je zelf graag willen bepalen hoeveel vermogen, je wanneer inzet.
Mijn idee is dat je dat doet via het setpoint en thermostaat, zodat OpenAmber de compressor correct kan blijven regelen. Bijvoorbeeld met DAO kun je dan de stooklijn factor toepassen op het setpoint.

Dan kun je het beste een dynamische setpoint bepalen in HomeAssistant op basis van zon, stooklijn factor en dergelijke. Ook wil je soms waarschijnlijk de warmtevraag langer door laten gaan dus dan kun je de thermostaat target ophogen of juist verlagen.

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:46
Het korte antwoord is dus nee?

Ik snap de redenatie hoor, maar ik wil eigenlijk niet ‘indirect’ via een stooklijn of setpoint sturen. Op basis van historie (Kamstrup, cop) weet ik precies hoeveel energie het huis nodig heeft, en zo zou ik het ook graag willen aansturen. Met een stooklijn/setpoint zit er alsnog logica tussen die ervoor kan zorgen dat mijn ‘plan’ niet goed wordt uitgevoerd (althans, dat idee heb ik nu).

• bighead
Iemand die het ene draadje solderen al gedaan heeft voor uitschakelen van de backlight?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
GhandiHarder schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:26:

Ik snap de redenatie hoor, maar ik wil eigenlijk niet ‘indirect’ via een stooklijn of setpoint sturen. Op basis van historie (Kamstrup, cop) weet ik precies hoeveel energie het huis nodig heeft, en zo zou ik het ook graag willen aansturen. Met een stooklijn/setpoint zit er alsnog logica tussen die ervoor kan zorgen dat mijn ‘plan’ niet goed wordt uitgevoerd (althans, dat idee heb ik nu).
Het korte antwoord is JA.
De compressor snelheid kun jij zelf kiezen

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Jordi_
  • Nu online
GhandiHarder schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:26:

Het belangrijke hier is dat je de verantwoordelijkheid van de compressor aansturing moet houden in OpenAmber, die kan ervoor zorgen dat alles veilig gebeurd, dus niet te snel frequenties wisselen, uitschakelen bij te hoge drukken/temperaturen en dergelijke.

Dus standaard ben ik niet van plan de compressor frequentie sturing open te zetten, ook al kun je dit wel gemakkelijk doen in de YAML. Maar dat zou niet nodig moeten zijn, je kunt nog steeds wel sturen op hoeveel energie er moet worden geleverd door middel van sturing op het setpoint. En als iets in de weg zit moeten we juist kijken hoe we dat netjes kunnen oplossen.

• TeslaNerd
  • Nu online
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:00:
[...]

Het belangrijke hier is dat je de verantwoordelijkheid van de compressor aansturing moet houden in OpenAmber, die kan ervoor zorgen dat alles veilig gebeurd, dus niet te snel frequenties wisselen, uitschakelen bij te hoge drukken/temperaturen en dergelijke.

Dus standaard ben ik niet van plan de compressor frequentie sturing open te zetten, ook al kun je dit wel gemakkelijk doen in de YAML. Maar dat zou niet nodig moeten zijn, je kunt nog steeds wel sturen op hoeveel energie er moet worden geleverd door middel van sturing op het setpoint. En als iets in de weg zit moeten we juist kijken hoe we dat netjes kunnen oplossen.
De buitenunit controller heeft toch zelf al ingebouwde procedures voor veilige starts en stops van de compressor?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
  • Nu online
Ik krijg vandaag onderstaande reactie van Felix voor het aanpassen van de bodemplaatverwarming:

Plaatje verwijderd

[ Voor 87% gewijzigd door TeslaNerd op 23-02-2026 15:54 ]

• Jordi_
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:15:
[...]

De buitenunit controller heeft toch zelf al ingebouwde procedures voor veilige starts en stops van de compressor?
Dat is lastig te zeggen zonder officiele specificaties, hij regelt best veel zelf maar zeker niet alles, ik heb al meermaals gezien dat hij blijft doorverwarmen als de pomp stopt. Ik heb in eerste instantie de sturing van de officiele software zo goed mogelijk overgenomen met betrekking tot compressor wijzigingen.
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:21:
Ik krijg vandaag onderstaande reactie van Felix voor het aanpassen van de bodemplaatverwarming:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant dat hij zoveel informatie deelt, wil hij dat hele document niet delen?

Hij zegt eigenlijk ook dat je dus direct die registers kan schrijven, dus misschien geen werkmodus 5 nodig. Misschien is die alleen nodig om het permanent weg te schrijven. Als dat werkt dan maakt dat experimenteren hiermee een stuk veiliger.

[ Voor 8% gewijzigd door Jordi_ op 21-02-2026 16:43 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Dat is lastig te zeggen zonder officiele specificaties, hij regelt best veel zelf maar zeker niet alles, ik heb al meermaals gezien dat hij blijft doorverwarmen als de pomp stopt. Ik heb in eerste instantie de sturing van de officiele software zo goed mogelijk overgenomen met betrekking tot compressor wijzigingen.

[...]

Interessant dat hij zoveel informatie deelt, wil hij dat hele document niet delen?

Hij zegt eigenlijk ook dat je dus direct die registers kan schrijven, dus misschien geen werkmodus 5 nodig. Misschien is die alleen nodig om het permanent weg te schrijven. Als dat werkt dan maakt dat experimenteren hiermee een stuk veiliger.
Ik heb jouw vraag voor het delen van het hele document en of Working Mode 5 wel/niet nodig is doorgestuurd naar Felix.

Edit: Nee, Felix kan het document niet delen

Plaatje verwijderd

Ik heb zelf al eens het register voor Failure State #2 op waarde 2048 gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AknTaTQ2liHGfWPIBqrRR1vRL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OnQjDBxdEuXyYCv7GNJs7WU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 23-02-2026 15:53 ]

• Jordi_
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:02:
[...]

Ik heb jouw vraag voor het delen van het hele document en of Working Mode 5 wel/niet nodig is doorgestuurd naar Felix.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas, of alleen addressen om defrost gedrag te tweaken zou ook handig zijn :).

• jj85
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
failure status 2 - 2048 - bit 11. Welke fout is dat? En hoe ben je daarin terechtgekomen?

• Degast
Is het handig om zijn nummer in beeld te hebben?

Niet dat ze in China aan privacy doen.

Maar toch. .

• Degast
Goed bezig verder

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:26:
[...]

failure status 2 - 2048 - bit 11. Welke fout is dat? En hoe ben je daarin terechtgekomen?
Geen flow. Mijn HA automatisering voor de vorstbescherming had de flow uitgezet bij een hogere buitentemperatuur en daarna schakelde een ander script de compressor aan 😬

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 21-02-2026 18:32 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Helaas, of alleen addressen om defrost gedrag te tweaken zou ook handig zijn :).
Kun jij mij de omschrijving geven waarom en hoe wij het defrost gedrag willen tweaken

• Jordi_
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:47:
[...]

Kun jij mij de omschrijving geven waarom en hoe wij het defrost gedrag willen tweaken
De ingebouwde defrost logica lijkt niet heel intelligent, onder bepaalde condities(onder andere buiten temperatuur) gaat hij op een vast interval(+- elk uur) defrosten. Dit gebeurd soms terwijl de unit niet een aan het dicht vriezen is.

Idealiter wordt er gekeken naar vochtigheid maar dat zit niet ingebouwd, dus het beste alternatief is dat we het zelf kunnen besturen. Nu weet ik niet hoe dat kan, er is bijvoorbeeld een working mode 4 beschreven in de Quatt code genaamd force defrost, maar dan zou ook de buiten unit moeten stoppen met het zelf regelen van de defrosts.

Een minder alternatief zou zijn om het huidige algoritme te kunnen tunen, dus bijvoorbeeld de buiten temperatuur waarop hij inschakelt te veranderen of andere parameters die van invloed zijn. De itho unit gebruikt defrost algoritme(register 3297) op 2, dit was aan te passen in vorige software versies maar andere varianten leken ook niet goed te werken.

Wat ook nog interessant is: het "working of bottom plate heater" register lijkt bij de itho unit op 3236 te zitten.

• Jordi_
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQoflF3g_Avjtl7PX4A6X8RXYYg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oVM9aFj6oA0IJ4Gl672pHk9i.jpg?f=user_large
30 Hz verwarmen experiment is ook gelukt!

Dit zal aardig stroom besparen zo te zien, 36 Hz verbruikt bij mij gemiddeld 530W en 30 Hz gemiddeld 430W

Zal bij de volgende release ingebakken zitten, dus geen EEPROM update nodig :).

• TeslaNerd
  • Nu online
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:10:
[Afbeelding]

Dit zal aardig stroom besparen zo te zien, 36 Hz verbruikt bij mij gemiddeld 530W en 30 Hz gemiddeld 430W

Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?

• Jordi_
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:20:
[...]

Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
De EEPROM parameters in de 3000-3510 range(https://github.com/Jordi1...docs/eeprom-parameters.md) worden dus inderdaad direct toegepast en dus kun je de frequentie tabellen aanpassen.

• TeslaNerd
  • Nu online
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:28:
[...]

De EEPROM parameters in de 3000-3510 range(https://github.com/Jordi1...docs/eeprom-parameters.md) worden dus inderdaad direct toegepast en dus kun je de frequentie tabellen aanpassen.
Dus dan kunnen wij compressor niveaus met een hinderlijke frequentie ook direct corrigeren naar een andere niet resonerende waarde

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 21:21
bighead schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:43:
Iemand die het ene draadje solderen al gedaan heeft voor uitschakelen van de backlight?
Nog niet aan toe gekomen door vakantie. Probeer het ergens de komende (anderhalve) week te fixen.

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• TeslaNerd
  • Nu online
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:50:
[...]

De ingebouwde defrost logica lijkt niet heel intelligent, onder bepaalde condities(onder andere buiten temperatuur) gaat hij op een vast interval(+- elk uur) defrosten. Dit gebeurd soms terwijl de unit niet een aan het dicht vriezen is.

Idealiter wordt er gekeken naar vochtigheid maar dat zit niet ingebouwd, dus het beste alternatief is dat we het zelf kunnen besturen. Nu weet ik niet hoe dat kan, er is bijvoorbeeld een working mode 4 beschreven in de Quatt code genaamd force defrost, maar dan zou ook de buiten unit moeten stoppen met het zelf regelen van de defrosts.

Een minder alternatief zou zijn om het huidige algoritme te kunnen tunen, dus bijvoorbeeld de buiten temperatuur waarop hij inschakelt te veranderen of andere parameters die van invloed zijn. De itho unit gebruikt defrost algoritme(register 3297) op 2, dit was aan te passen in vorige software versies maar andere varianten leken ook niet goed te werken.

Wat ook nog interessant is: het "working of bottom plate heater" register lijkt bij de itho unit op 3236 te zitten.
Met jouw defrost verzoek krijg ik deze reactie en een document met extra info

Plaatje verwijderd

[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 23-02-2026 15:51 ]

• Jordi_
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zondag 22 februari 2026 @ 07:26:
[...]

Met jouw defrost verzoek krijg ik deze reactie en een document met extra info:

(Stuur een pm als de Wetransfer link is verlopen)

[Afbeelding]
Fantastisch document! Daar zit heel wat nuttige informatie in.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:53
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:50:
[...]

[…]
Mijn MHI airco doet het op basis van de temperatuur van de warmtewisselaar buiten, de buitentemperatuur, het temperatuurverschil tussen die twee en nog wat condities (minimaal xx minuten aan het verwarmen geweest e.d.).

Heb hem nog nooit op een valse defrost kunnen betrappen. De keren dat ik tijdens een defrost buiten ging kijken was de warmtewisselaar idd helemaal wit van ijsaangroei.

Logica staat beschreven in de technical manual op pag. 48/49 (hfst. 17c).

Wellicht heb je er iets aan :)

• Jordi_
  • Nu online
ThinkPad schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:15:
[...]

Mijn MHI airco doet het op basis van de temperatuur van de warmtewisselaar buiten, de buitentemperatuur, het temperatuurverschil tussen die twee en nog wat condities (minimaal xx minuten aan het verwarmen geweest e.d.).

Heb hem nog nooit op een valse defrost kunnen betrappen. De keren dat ik tijdens een defrost buiten ging kijken was de warmtewisselaar idd helemaal wit van ijsaangroei.

Logica staat beschreven in de technical manual op pag. 48/49 (hfst. 17c).

Wellicht heb je er iets aan :)
Thanks, daar beschrijving ze inderdaad heel uitgebreid wat de defrost start en einde condities zijn. Hoop dat wij dit ook kunnen implementeren.

• jj85
Jordi_ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:37:
[...]

Thanks, daar beschrijving ze inderdaad heel uitgebreid wat de defrost start en einde condities zijn. Hoop dat wij dit ook kunnen implementeren.
Of gewoon op AI mode zetten ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_2ssG2f1uBPHWsdxQ2CzRwnIOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJQBz0Bv3sJqUH6fZtaToZQi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8PROxQQhiRswZUm7j1mzKbFvg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y00N7m5RRP0f8AqxrID70g2Q.png?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:28:
[...]

Moet er nog rekening gehouden worden qua levenduur van de compressor met lagere snelheden dan die Itho er zelf in gezet heeft? Dat is wel iets om in het achterhoofd te houden.

Als ik de lijst bekijk zie ik register 3275 staan: volgens mij is die wel heel interessant als je zelf de defrost logica wil gaan bouwen.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Jordi_
  • Nu online
leejoow schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:08:
[...]

Moet er nog rekening gehouden worden qua levenduur van de compressor met lagere snelheden dan die Itho er zelf in gezet heeft? Dat is wel iets om in het achterhoofd te houden.

Als ik de lijst bekijk zie ik register 3275 staan: volgens mij is die wel heel interessant als je zelf de defrost logica wil gaan bouwen.
De snelheden die ik nu zet zijn dezelfde die in recente itho units worden meegeleverd, dus dat is de veilige keuze.

Het kan nog wel een interessante vraag zijn aan Amitime of we nog lager kunnen dan 30 Hz, ik dacht dat WeHeat ook nog lager moduleert. Misschien kun je dat nog bij jouw contact checken @TeslaNerd.

3275 lijkt inderdaad interessant, de vraag is dan alleen hoe je een defrost start, misschien via de forced defrost maar we moeten eigenlijk weten hoe dat proces moet worden gestart.

• Degast
Als je type nummer compressor opzoekt dan vind je ook documenten waaruit blijkt dat de effecientie bij hogere en lagere toerentallen af neemt. Itho zit daar met 30 tm 90 nog binnen met een marge meen ik. (Is al even geleden dat ik er doorheen las)

Blijft wel dat op lagere toeren de energie efficiëntie af zal nemen gewoon omdat de verhouding pomp en sturing stroom hoger wordt. En de efficiëntie van de compressor m.i. niet wisselt bij verschillende toerentallen. (Dat is ook afhankelijk van de andere instellingen, hangt van de druk af bijvoorbeeld) Lage toeren hoeven dus geen doel op zich te zijn. (30 is al heel stil m.i.)

Wbt defrosten is het natuurlijk heel interessant om te kijken of alleen als condensor bevroren is de defrost te draaien ook echt beter is. Hij zal er dan ook langer mee bezig zijn, en meer energie vragen en meer kans op achterblijvend ijs?

Ik heb lang niet zoveel defrosts zoals sommige hier beschrijven.
Zit hem natuurlijk ook in plaatsing en dimensionering en vraagtemperaturen.

Het kan dus zijn dat de "beste" instelling per systeem wisselt?

Benieuwd naar de uitkomsten!

• Degast
whp07600psdpc9kq

Zit in mijn Amber 95

• Degast
Volgens specs compressor alowable speeds: 15-120. 900tpm-7200tpm.
Laat ik al t andere dus buiten beschouwing.

• TeslaNerd
  • Nu online
Degast schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:44:
Volgens specs compressor alowable speeds: 15-120. 900tpm-7200tpm.
Laat ik al t andere dus buiten beschouwing.
Bij lage snelheden krijg je nu ook al oil return cycles iedere twee uur of zo. Die komen dan wellicht ook vaker bij nog lagere frequenties. Ook interessant om er achter te komen wat de logica achter die oil return cycle is

• Degast
Staat ook iets over in document dat je vind bij typenummer van mijn compressor. Dat speelt inderdaad ook.
En de toelaatbare werkdruk veranderd als ik t zo snel even las buiten de marge 30-90.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:10

Stoker

Warmtepomponline

Sparrow en Blackbird p60 16%, Blackbird p80 20%

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:10:
[Afbeelding]

Hier verwarmt de Amber 95 standaard al op 30 Hz, maar verbruik is dan 570W gemiddeld. 36 Hz is gemiddeld 670W. Ik ben benieuwd hoe die verschillen dan komen. En of die van mij dan ook nog zuiniger zou kunnen draaien.

• Jordi_
  • Nu online
bighead schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:42:
[...]

Hier verwarmt de Amber 95 standaard al op 30 Hz, maar verbruik is dan 570W gemiddeld. 36 Hz is gemiddeld 670W. Ik ben benieuwd hoe die verschillen dan komen. En of die van mij dan ook nog zuiniger zou kunnen draaien.
Dat verschil zal wel kloppen omdat ik een Amber 65 heb, voor jou zal er geen verschil zijn omdat jouw unit al draait met de nieuwe verwarming frequentie tabel.

• Dyna
Denk je dat het qua frequentie nog uit maakt of het een hps of amber is…?

• Tdikoos
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:18
Daar wil ik wel even op inhaken. ;)
Heb heel wat uurtjes naar het scherm gekeken om de werking beter te begrijpen.
De frequenties van de HP-S 55 bij verwarmen zijn:
95,85,72,67,60,55,49,43,36,30hz
Vanaf 43hz en lager is er bij deze units elke 20 min een olie return cylce waarbij er voor 2 min naar 60hz gegaan wordt.

Wel is het hier merkbaar dat er bij 30hz, zo weinig warmte vermogen wordt gegenereerd bij temperaturen rond de 3 graden, dat de unit weer terugschakeld naar 36hz
Voor het koelen worden iets andere frequenties gebruikt. Ik had deze wel maar omdat ik het vermogen niet kwijt kon met koelen dit hoofdstuk maar weer vergeten.

Met de defrost op setting 0 beduidend minder defrostcycles en ook pas bij lagere temperaturen.
Onder de 60hz is er een merkbare afname van het aantal defrosts tov setting 2.
Waar bij setting 2 er zelfs op 43hz al defrosts werden begonnen op ta van 5 is dit nu pas vanaf 2,5 a 3gr bij zelfde frequentie.
Kwa energieverbuik lijkt het iets zuiniger en kan iets makklijker een graadje hoger draaien hetgeen het comfort in huis toch wel ten goede komt.

Itho-Daalderop HP-S 55, 7400WP: 8x 500Wp o/w 8x425Wp west

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:29
Lage frequenties zijn zeker goed! Super benieuwd om 30hz te proberen! Maar voor de COP meende ik dat je het niet hoeft te doen. Ik dacht te meten dat 43hz het meest efficiënt was bij mij. De compressor moet relatief harder werken voor de weinige warmte die hij verplaats.

• TeslaNerd
  • Nu online
shadylog schreef op maandag 23 februari 2026 @ 02:00:
Lage frequenties zijn zeker goed! Super benieuwd om 30hz te proberen! Maar voor de COP meende ik dat je het niet hoeft te doen. Ik dacht te meten dat 43hz het meest efficiënt was bij mij. De compressor moet relatief harder werken voor de weinige warmte die hij verplaats.
Deze waarnemingen van optimale efficiëntie zijn dan voor jouw woning en voor jouw installatie en afgiftesysteem. In een andere woning met een ander afgiftesysteem kan dat weer anders zijn

• Jordi_
  • Nu online
@TeslaNerd Waar staan de volgende registers op bij Quatt?

3496 DC water pump fo enable
3458 Water flow sensor type

Bij de amber staat flow sensor type uit, op 0. En is er ook geen flow uit te lezen. Ik heb geprobeerd om dit te zetten op de andere 2 types maar ook geen resultaat.

Ik denk dat het misschien komt doordat de aansturing van het PWM signaal nu vanuit de binnen unit gebeurd, bij Quatt is dit rechtstreeks via de buiten unit.

Zou ook nog kunnen dat de flow juist uit te lezen is op de binnen unit omdat daar ook een flow switch signaal binnenkomt. Eigenlijk zouden we ook zo'n communicatie protocol excel voor de amber binnen units moeten hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Jordi_ op 23-02-2026 10:19 ]

• jj85
@Jordi_ Ik heb ze gisteren allemaal even uitgelezen. Denk dat de excel iets verouderd is, zo is de flow sensor type 3 (zit trouwens wel een huba in...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3zukAhEfvPXpHLV-YYeKC94RW8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ytcCpua9EPDSW4RVCUPnfnz.png?f=fotoalbum_large

De Quatt (v1.5) heeft een flowsensor in de buitenunit. Die stuurt flow signaal naar de CiC. Vervolgens stuurt CiC weer een PWM signaal naar de pomp (in de buitenunit).
Buitenunit stuurt de flow dus niet zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 23-02-2026 10:33 ]

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:10
Jordi_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:15:

Bij de amber staat flow sensor type uit, op 0. En is er ook geen flow uit te lezen. Ik heb geprobeerd om dit te zetten op de andere 2 types maar ook geen resultaat.
De amber heeft geen flowsensor, alleen een flowschakelaar. deze schakelt in bij iets van 600 L/h. Alleen ter beveiliging dus en verder kun je er weinig mee.

• Jordi_
  • Nu online
dikkepad schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:42:
[...]

De amber heeft geen flowsensor, alleen een flowschakelaar. deze schakelt in bij iets van 600 L/h. Alleen ter beveiliging dus en verder kun je er weinig mee.
Daar was ik ook bang voor, ik had eigenlijk de hoop dat de flow switch ook een flow terug kan koppelen, ik weet ook niet of dat gebruikelijk is. Zijn er specificaties van die flow switch?

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:32:
@Jordi_ Ik heb ze gisteren allemaal even uitgelezen. Denk dat de excel iets verouderd is, zo is de flow sensor type 3 (zit trouwens wel een huba in...)
[Afbeelding]

De Quatt (v1.5) heeft een flowsensor in de buitenunit. Die stuurt flow signaal naar de CiC. Vervolgens stuurt CiC weer een PWM signaal naar de pomp (in de buitenunit).
Buitenunit stuurt de flow dus niet zelf.
Ik krijg deze reactie van Felix vandaag op jouw tabel en vraag of de excel outdated en/ of uniek is:

Plaatje is verwijderd

[ Voor 25% gewijzigd door TeslaNerd op 23-02-2026 15:49 ]

• Jordi_
  • Nu online
Nieuwe versie: https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.1.1
Bevat alleen het vergrote frequentie bereik van 30Hz-90Hz en een fix mbt het versie nummer.

Voor de mensen die 0.1.0 hebben geïnstalleerd:
De update via HA zal nu geen nieuwe versie aangeven door het verkeerde nummer in 0.1.0, dus even handmatig via de web interface een OTA update doen.

Voor de waveshare: https://github.com/Jordi1...openamber-esp32s3.ota.bin

Voor leejow module: https://github.com/Jordi1...1/openamber-esp32.ota.bin

• SiNTeK
Jordi_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:50:
De update via HA zal nu geen nieuwe versie aangeven door het verkeerde nummer in 0.1.0, dus even handmatig via de web interface een OTA update doen.
Done! Ben benieuwd :D

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• TeslaNerd
  • Nu online
Met het positieve nieuws dat Amitime ook meeleest op dit tweakers forum heb ik op verzoek de communicatie en het excel document weer verwijderd.
Dit betekent niet dat de support voor de OpenAmber en OpenQuatt controllers wordt beëindigd

[ Voor 24% gewijzigd door TeslaNerd op 23-02-2026 17:25 ]

• jj85
Jordi_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:50:
Nieuwe versie: https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.1.1
Bevat alleen het vergrote frequentie bereik van 30Hz-90Hz en een fix mbt het versie nummer.

Voor de waveshare: https://github.com/Jordi1...openamber-esp32s3.ota.bin

Voor leejow module: https://github.com/Jordi1...1/openamber-esp32.ota.bin
Nice!
Schrijf je die nieuwe tabel nu bij elke start (ESP) weer opnieuw naar de buitenunit?

• Degast
TeslaNerd schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:22:
Met het positieve nieuws dat Amitime ook meeleest op dit tweakers forum heb ik op verzoek de communicatie en het excel document weer verwijderd.
Dit betekent niet dat de support voor de OpenAmber en OpenQuatt controllers wordt beëindigd
Of natuurlijk via Itho?

• Jordi_
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:36:
[...]

Nice!
Schrijf je die nieuwe tabel nu bij elke start (ESP) weer opnieuw naar de buitenunit?
Ja, ik vermoed dat dit niet naar EEPROM geschreven wordt, pas in de data write modus.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:47

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jordi_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Daar was ik ook bang voor, ik had eigenlijk de hoop dat de flow switch ook een flow terug kan koppelen, ik weet ook niet of dat gebruikelijk is. Zijn er specificaties van die flow switch?
Is on/off

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jordi_
  • Nu online
SiNTeK schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:13:
[...]

Nog niet aan toe gekomen door vakantie. Probeer het ergens de komende (anderhalve) week te fixen.
Ik heb het geprobeerd en het lijkt in eerste instantie goed te werken. Ik ga dit ook wel ff standaard inbouwen voor GPIO15, dan hoef je alleen maar de mod te doen om de backlight helemaal uit te krijgen en anders blijft het werken zoals nu.

• SiNTeK
Jordi_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:17:
[...]
Ik heb het geprobeerd en het lijkt in eerste instantie goed te werken. Ik ga dit ook wel ff standaard inbouwen voor GPIO15, dan hoef je alleen maar de mod te doen om de backlight helemaal uit te krijgen en anders blijft het werken zoals nu.
Super zeg!!

• Jordi_
  • Nu online
Ik zat even na te denken over hoe we het koelen gaan aanvliegen:

Mijn idee was om koelen altijd te doen op een fixed frequentie, ongeveer net als DHW. Ik koel zelf het liefste op het laagste vermogen en zelfs dan is het eigenlijk te veel om kwijt te kunnen.

Een "stooklijn" voor het koelen heeft voor mij ook weinig zin omdat hij al snel undershoot bij een hogere temperatuur, dus ik gebruik eigenlijk altijd 1 setpoint.

Ik hoor graag hoe de rest hierover denkt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:53
Je zult ook iets met het dauwpunt moeten doen denk ik? Anders heb je kans op een natte vloer (condens wat neerslaat op te koude vloer) als je te koud water gaat rondpompen.

• Jordi_
  • Nu online
ThinkPad schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:09:
Je zult ook iets met het dauwpunt moeten doen denk ik? Anders heb je kans op een natte vloer (condens wat neerslaat op te koude vloer) als je te koud water gaat rondpompen.
Idealiter wel alleen hebben we standaard geen vocht sensor in de Amber om het dauwpunt te berekenen.

• jj85
Voor Quatt was ik van plan om hier, via HA, een of meerdere temp + rel. vochtigheid, in te lezen op de ESP en daarmee het dauwpunt van de ruimtes te bepalen.
Ik heb in huis meedere Xiaomi LYWSD03MMC metingen staan, dus dat is een mooie basis.

Aanvoertemperatuur ≥ dauwpunt + veiligheidsmarge (bijv. 1 a 2 grC)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jordi_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:52:

Mijn idee was om koelen altijd te doen op een fixed frequentie, ongeveer net als DHW. Ik koel zelf het liefste op het laagste vermogen en zelfs dan is het eigenlijk te veel om kwijt te kunnen.

Een "stooklijn" voor het koelen heeft voor mij ook weinig zin omdat hij al snel undershoot bij een hogere temperatuur, dus ik gebruik eigenlijk altijd 1 setpoint.

Ik gebruik hem hier met fixed setpoint. Door de omgekeerde "overshoot", gaat hij al een paar graden kouder, dus daar moet je rekening mee houden. Daarvoor hanteer ik een kleinere "stop" waarde dan bij heating. Bij heating hanteer ik stop 5, bij cooling stop 3.

Een stooklijn heeft weinig zin, omdat bij tropischer temperaturen in NL de vochtigheid vaak toeneemt ipv afneemt (meestal is de kans op onweer een goede indicator :) ).

De dauwpuntbewaking heb ik hier geregeld middels goedkope Zigbee thermometers van Sonoff met relatieve luchtvochtigheid. Via formule reken je die om naar dauwpunt actueel. Ik middel de dauwpunten, maar gooi de hoogste en laagste uitschieter weg. Daarvan neem ik de moving average van de afgelopen uur, om snelle verspringing te voorkomen. Het setpoint stuur ik dan aan op basis van dauwpunt + 3 en stuur ik maximaal 1x per 10 minuten naar de Amber als de huidige setpoint anders is dan de nieuwe. Gezien de Amber slechts hele graden accepteert als setpoint rond ik wel af naar hele graad naarboven (ook ivm de veiligheidsmarge ivm middelen), en verspringt hij daardoor niet al te vaak.

Mijn driver om dit zo streng te doen, is mijn houten vloer in woon en eetkamer. Die kan absoluut niet te veel vocht hebben. Ik heb al eens gehad dat mijn vrouw op het verkeerde moment ging dweilen (op de tegelvloer in de keuken). Vloer bleef lang vochtig, totdat ik de koeling maar even afzette.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:29

Zelf ook vloerverwarming overal, een stabiele temperatuur is het beste, de stooklijn ook niet gebruikt. Ik zou wel meer energie willen leveren aan koelen als ik een energie surplus heb en te stoppen in de avond. Voor mij is ook condens-vorming etc belangrijk , ideaal als ik stapjes terug kan doen of kan stoppen als de vloer/buis temperatuur X is.
Bij mij is Tc verbonden aan een stalen buis de luchtvochtigheid in die kamer kan ik zelf meten en zo een limiet willen stellen op condens vorming.
Ik kan zelf natuurlijk alles regelen (dit moet niet in OpenAmber). maar dit is voor mij de use-case, ik weet niet of het nuttig is

• darkvalias

Vermoedelijk wordt vaak een vaste watertemperatuur gebruikt. Een veilige setting om geen druppeltjes te krijgen. Wij Tweakers zullen hier via externe systemen als Hass een dauwtemperatuurregeling tegenaanplakken die de setpoint bijwerkt. Naar mijn idee, zou de warmtepomp dan ook in eerste instantie deze basisfunctie moeten ondersteunen.

Wat betreft de vaste frequentie voor koelen, hier ben ik het niet direct mee eens. Ik ben een van de gekken die dauwbewaking in hass gebouwd heeft en daarmee actief de watertemperatuur regel. Daarnaast hebben we een WTW met Enthalpiewisselaar en een luchtontvochtiger (koeling middels convectoren). Daarmee lukt het om het water dermate laag te krijgen dat de WP regelmatig richting de 50hz gaat.

Ik zou dan ook groot voorstander zijn van het reproduceren van de bestaande koelregeling (in jouw geval omgekeerd PID regeling oid?). Uitblijven van een stooklijn ben ik helemaal mee eens, mede vanuit condensatieoogpunt.

p.s. ik zeg niet dat we niet verder kunnen gaan. Maar dit lijkt mij een mooi startpunt om de feature te realiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door darkvalias op 25-02-2026 14:02 ]

• SiNTeK
Zelf ook dauwpunt berekening a.d.h.v. verschillende sensoren (12 totaal; 2 Tuya ZY-ZTH02 en 10 Hobeian (?) ZG-204ZV) hier in huis. Ik pak daarvan altijd die met de hoogste / maximum dauwpunt en dan temp + 2*C geloof ik. Die waarde werd dan een 'safe setpoint' welke vervolgens naar de Amber geschreven werd. Maar... Die undershoot is wel een ding. Die 2*C bleek in ieder geval meer dan eens niet genoeg. Natte/vochtige badkamervloer. Wij hebben bamboeparket op de begane grond.. dus dat komt wel nauw. De rest van het huis wordt verwarmd / gekoeld met Jaga Tempo convectoren met zelfbouw HeatMeister ventilatoren. Ook die kunnen overigens last krijgen van condensatie.

Wat mij betreft is, voor onze situatie, koelen op laagste stand (30Hz) prima, ook hier kan onze Amber 95 dat vermogen niet altijd even goed kwijt. Koellijn lijkt mij überhaupt niet echt nodig in ons huis.

Edit: Wat ik daarbij nog zou kunnen proberen is de airco's aanslingeren op 'ontvochtigen' op het moment dat de Amber gaat koelen en een paar uur daarna.. Maar goed... Dan zou ik ook net zo goed de airco's aan het koelen kunnen zetten ;) 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door SiNTeK op 25-02-2026 17:10 . Reden: Airco toevoeging ]

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:46
Er zijn ook mensen zoals ik die condenserend koelen! En een PID regeling is daar ook best gewenst omdat het hele huis op de heetste dagen van het jaar gekoeld wordt door de warmtepomp. Dan is de laagste stand niet meer voldoende.

• Jordi_
  • Nu online
Dank voor de input, zal dan voor koelen ook een wel de PID regeling implementeren.

In de meeste gevallen zal het lastig zijn om het minimale vermogen kwijt te kunnen waardoor je al snel onder je setpoint schiet, daarom ben ik ook wel benieuwd of we de compressor nog lager kunnen zetten dan 30 Hz en of dat dan beter wordt.

• Degast
Omdat ik vaak alleen koel overdag( gratis stroom van de zon) en veel massa heb. Kan ik best een tijdje wat vermogen kwijt. Dus mooi.

• darkvalias
Jordi_ schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:07:
Dank voor de input, zal dan voor koelen ook een wel de PID regeling implementeren.

In de meeste gevallen zal het lastig zijn om het minimale vermogen kwijt te kunnen waardoor je al snel onder je setpoint schiet, daarom ben ik ook wel benieuwd of we de compressor nog lager kunnen zetten dan 30 Hz en of dat dan beter wordt.
Opzich zou dat heel mooi zijn. Zelfs als hij minder efficiënt wordt kan het comfort hoger zijn. Dat met minimale extra kosten als je overdag toch genoeg PV power hebt draaien. Een dergelijke feature zou ik wel graag achter een 'extended frequency range on/off' schuifje zien zitten ;p

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:09
Is er al een meer concreet plan voor (remote) analytics? Krijg morgen m’n eigen waveshare schermpje binnen. Als het week of 2 draait wil ik het ook gaan ophangen bij 2 vrienden waar ik de amber voor ze geïnstalleerd heb.

Op afstand eea kunnen monitoren is prachtig dan. Zie dat er al een opt-in mqtt in zit maar daar zit geloof ik nog geen dashboard oid achter toch?

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

• Jordi_
  • Nu online
georgeboot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:25:
Is er al een meer concreet plan voor (remote) analytics? Krijg morgen m’n eigen waveshare schermpje binnen. Als het week of 2 draait wil ik het ook gaan ophangen bij 2 vrienden waar ik de amber voor ze geïnstalleerd heb.

Op afstand eea kunnen monitoren is prachtig dan. Zie dat er al een opt-in mqtt in zit maar daar zit geloof ik nog geen dashboard oid achter toch?
Klinkt goed! Het dashboard is zo goed als klaar, ik verwacht dat ik het deze week wel online kan zetten. Dit zal vrij basic zijn initieel maar kunnen we dan naar wens uitbreiden.

• TeslaNerd
  • Nu online
Kun jij met HA niet eenvoudig alle mqtt berichten verzamelen en analyseren?

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:09
TeslaNerd schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:27:
Kun jij met HA niet eenvoudig alle mqtt berichten verzamelen en analyseren?
Das een heel goed idee! Ik zou in theorie de mqtt topics bij mij thuis in Ha uit kunnen lezen, en zo zelf mijn eigen dashboard bouwen. Of bedoelde je wat anders?

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

• TeslaNerd
  • Nu online
georgeboot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:09:
[...]
Das een heel goed idee! Ik zou in theorie de mqtt topics bij mij thuis in Ha uit kunnen lezen, en zo zelf mijn eigen dashboard bouwen. Of bedoelde je wat anders?
Met 2 of 3 systemen die jij wilt monitoren is HA goed te gebruiken en eenvoudig in te richten

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste