OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Jordi_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:21:
[...]

Kun je eens kijken wat de log aangeeft als hij aan en uit gaat?
Ik zal vanavond laat even kijken in de log, dan ben ik weer thuis. Nu koelen weer aangezet, kijken of dat weer wil gaan werken.

Edit: koeling lijkt het weer te doen!

[ Voor 6% gewijzigd door bighead op 25-06-2026 16:45 ]

• bighead
Carboy54 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Te hoge buitentemperatuur? Het bekende hoedje?
[Afbeelding]
Nee lijkt me sterk in dit geval, ik kon een paar dagen terug met 30 graden nog zonder problemen 70 graden maken zonder BUH. Koelen doet het nu ook niet meer.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:17

Carboy54

Duurzaamheid coach

bighead schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Nee lijkt me sterk in dit geval, ik kon een paar dagen terug met 30 graden nog zonder problemen 70 graden maken zonder BUH. Koelen doet het nu ook niet meer.
Staat de unit vol in de zon?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• bighead
Carboy54 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:41:
[...]

Staat de unit vol in de zon?
Nee, de buitenunit staat nooit in de zon zelfs 😉 koelen werkt nu wel weer. Vanavond ga ik de log even bekijken van tapwater verwarmen.

• bighead
De compressorfrequentie gaat omhoog, maar dat is niet te zien in de log. Hij blijft aangeven: Minimum compressor on time nog reached, not checking for potential stop conditions yet. Terwijl compressor dus wel steeds aan en uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xfm0UjDbpH-OLp2n_NmxJSafe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vI4WFD7NQSALJuPslj37QHY5.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd5hm34XJWsK6d9UOl90e7slVr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfniwDcqQH79kqN1dxi5MZyG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 211% gewijzigd door bighead op 26-06-2026 08:20 ]

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:01
bighead schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:37:
De compressorfrequentie gaat omhoog, maar dat is niet te zien in de log. Hij blijft aangeven: Minimum compressor on time nog reached, not checking for potential stop conditions yet. Terwijl compressor dus wel steeds aan en uit gaat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Bekijk eens de error sensoren in HA, ik vermoed dat de buiten unit er zelf mee stopt, dat wordt nu nog niet goed afgehandeld.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• bighead
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Bekijk eens de error sensoren in HA, ik vermoed dat de buiten unit er zelf mee stopt, dat wordt nu nog niet goed afgehandeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otztYOH3YI6cdLt2Ic27Gm3HahA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vA4QOvOmsfxvIYc9cctOPryI.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
Dit ontdekt net, deze temperatuur is veel te laag, daardoor stopt hij er mee denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j86Byz7pQFTMluOSovKNpo3lXNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCcLHqVMAvL6HPHpp50OH9Ug.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door bighead op 26-06-2026 08:51 ]

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:36:
[...]

[Afbeelding]
edit:
Dit ontdekt net, deze temperatuur is veel te laag, daardoor stopt hij er mee denk ik:
[Afbeelding]
Die F05 is het probleem, daardoor gaat de compressor uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsVlC_F4T1gOiKSOpYbpADUUryE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naBMhojz4eFaqrEFO9XP8QUI.png?f=fotoalbum_large

De foutomschrijving heeft het ook over temperatuur buiten het normale werkgebied wat je ook terug ziet in de P12 waarschuwing(Deze stopt de compressor niet). Wat geeft de zuiggasdruk sensor voor waarde?

Je zou nog kunnen proberen om terug te gaan naar 0.3.1 om te zien of de verlaagde frequenties het probleem veroorzaken.

Misschien weet @Carboy54 of @Stoker iets meer over deze foutmelding.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• bighead
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:46:
[...]

[Afbeelding]

De foutomschrijving heeft het ook over temperatuur buiten het normale werkgebied wat je ook terug ziet in de P12 waarschuwing(Deze stopt de compressor niet). Wat geeft de zuiggasdruk sensor voor waarde?

Je zou nog kunnen proberen om terug te gaan naar 0.3.1 om te zien of de verlaagde frequenties het probleem veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8eNeXLuupe97NvOQYwDFqcz3hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMKFSHQov66ffRx0mFzjJZeN.jpg?f=fotoalbum_large

Versie 0.3.1 had ik vanochtend geprobeerd, dan doet de warmtepomp hetzelfde. Nu weer 0.4.0 erop staan. Eergisteren met 0.4.0 is tapwater wel gewoon verwarmd, ik gok dat er iets met de buitenunit aan de hand is nu?

Is er een manier om tapwater alleen op verwarmingselement te laten verwarmen?

[ Voor 10% gewijzigd door bighead op 26-06-2026 10:40 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:46:
[...]

[Afbeelding]

Ik zou sowieso niet aan de compressor frequenties sleutelen. Er is niet voor niets pas na 2 jaar ervaring over gegaan van 35 naar 30%. Zeker ook omdat garantie aanvragen inzake compressoren niet in behandeling worden genomen in dergelijke gevallen. Overigens tot nu toe geen compressor issues gehad.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:36:
[...]

[Afbeelding]

Versie 0.3.1 had ik vanochtend geprobeerd, dan doet de warmtepomp hetzelfde. Nu weer 0.4.0 erop staan. Eergisteren met 0.4.0 is tapwater wel gewoon verwarmd, ik gok dat er iets met de buitenunit aan de hand is nu?

Is er een manier om tapwater alleen op verwarmingselement te laten verwarmen?
Dan ligt het dus niet aan de lagere frequenties, dat is mooi. Je kunt als workaround noodbedrijf modus inschakelen dan gebruikt hij geen compressor.

Wat is er dan wel aan de hand is met die druk sensor is mij niet helemaal helder. Misschien is de sensor gewoon defect of iets dergelijks.

Je zou ook nog de WinCE controller weer aan kunnen sluiten om te zien of je daar hetzelfde ziet, waarschijnlijk wel.
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Ik zou sowieso niet aan de compressor frequenties sleutelen. Er is niet voor niets pas na 2 jaar ervaring over gegaan van 35 naar 30%. Zeker ook omdat garantie aanvragen inzake compressoren niet in behandeling worden genomen in dergelijke gevallen. Overigens tot nu toe geen compressor issues gehad.
Ik gebruik alleen frequenties die ik ook zie bij identieke Amitime buiten units, dus eerst de 30Hz van recente Ambers en nu 20Hz van recente Quatt R290 units. En het valt ruim binnen de specificaties van de compressor. Mijn vermoeden is dat Itho niet bewust gekozen heeft om de frequentie te verlagen naar 30Hz, dat kwam gewoon toevallig mee in recente units doordat Amitime nieuwe EEPROM parameters erop had gezet. Anders hadden ze dit ook wel direct uitgebracht voor oudere units.

Dus F05 nog nooit eerder gezien begrijp ik?

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 11:19
@bighead en @Jordi_ Kan het iets te maken hebben met onvoldoende flow?

Bij mijn broertje kwamen we er gisteren achter dat hij zijn verdelers veel te veel had afgeknepen waardoor er een flowstoring ontstond en de Amber uitschakelde ter bescherming van de compressor. Hij had zijn Amber op midden (WinCE) staan.

Op hoeveel staat je pomp? Hoog, Midden, Laag? Of een bepaald percentage?

PV: Enphase + Denim 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L

• bighead
SiNTeK schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:21:
@bighead en @Jordi_ Kan het iets te maken hebben met onvoldoende flow?

Bij mijn broertje kwamen we er gisteren achter dat hij zijn verdelers veel te veel had afgeknepen waardoor er een flowstoring ontstond en de Amber uitschakelde ter bescherming van de compressor. Hij had zijn Amber op midden (WinCE) staan.

Op hoeveel staat je pomp? Hoog, Midden, Laag? Of een bepaald percentage?
Pomp staat op hoog, tot gister heeft het altijd gewerkt zonder problemen. Ook laatst toen het 30 graden was. Het is ook alleen het tapwater verwarmen en het normale verwarmen wat nu niet meer werkt. Koelen werkt wel zonder problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door bighead op 26-06-2026 12:56 ]

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 11:19
bighead schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Pomp staat op hoog, tot gister heeft het altijd gewerkt zonder problemen. Ook laatst toen het 30 graden was. Het is ook alleen het tapwater verwarmen en het normale verwarmen wat nu niet meer werkt. Koelen werkt wel zonder problemen.
Sorry, verkeerd gelezen m.b.t. tapwater. Hopelijk vinden jullie het probleem!

PV: Enphase + Denim 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Ik heb een wilde theorie, misschien een idee om het te testen. In jouw data zie je dat de buiten unit direct de fout P12 compressor begrenzing geeft, hij start daardoor de compressor ook niet hoog. Normaal gesproken gaat de compressor altijd hard aan, nu gebeurd dit niet lijkt het op jouw data. Misschien zorgt dit voor problemen, dat zou dus een bug in de buiten unit firmware zijn.

Het is nog een beetje een raadsel hoe die P12 precies werkt, als dit op de Ta sensor werkt kun je misschien testen om die koel te houden terwijl je tapwater verwarmen aan zet.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb een wilde theorie, misschien een idee om het te testen. In jouw data zie je dat de buiten unit direct de fout P12 compressor begrenzing geeft, hij start daardoor de compressor ook niet hoog. Normaal gesproken gaat de compressor altijd hard aan, nu gebeurd dit niet lijkt het op jouw data. Misschien zorgt dit voor problemen, dat zou dus een bug in de buiten unit firmware zijn.

Het is nog een beetje een raadsel hoe die P12 precies werkt, als dit op de Ta sensor werkt kun je misschien testen om die koel te houden terwijl je tapwater verwarmen aan zet.
Bij Quatt is dit de
register 2019 - BIT11:Frequency limit protection by ambient Temp.

Deze zien we ook wel voorkomen. Hij blijft dan wel doordraaien, maar je gaat eningszins buiten het werkgebied denk ik
'de warmtepomp begrenst de compressorfrequentie vanwege de omgevingstemperatuur / buitentemperatuurconditie. Dit is eerder een beschermende begrenzing/status dan meteen een defectmelding.'

Treed vaak op bij ongeveer lvl4 - 47Hz

• Jordi_
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Bij Quatt is dit de
register 2019 - BIT11:Frequency limit protection by ambient Temp.

Deze zien we ook wel voorkomen. Hij blijft dan wel doordraaien, maar je gaat eningszins buiten het werkgebied denk ik
'de warmtepomp begrenst de compressorfrequentie vanwege de omgevingstemperatuur / buitentemperatuurconditie. Dit is eerder een beschermende begrenzing/status dan meteen een defectmelding.'

Treed vaak op bij ongeveer lvl4 - 47Hz
Juist, alleen bedoel ik dat de begrenzing dus conflicteert met de opstart routine van de compressor en dat daardoor de harde fout 'Evaporator pressure sensor failure' komt. Omdat de compressor ook maar begint op 30Hz en bijna direct weer uit gaat zonder eerst omhoog te toeren.

• jj85
@Jordi_ Die zuigdruk van 0 barg is wel bijzonder lijkt me? Alsof hij hem helemaal wegtrekt... Zit er nog wel genoeg R290 in...?
Ik zie de rustdruk ook niet echt boven de 7 barg komen, voelt mij wat laag...

of een EEV die dicht zit / kapot is...

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 26-06-2026 13:51 ]

• bighead
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Dat zou ik morgenmiddag wel even kunnen controleren. Tapwater is inmiddels weer op temperatuur, kan de vrouw ook niet gaan klagen 😉

• Jordi_
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:51:
@Jordi_ Die zuigdruk van 0 barg is wel bijzonder lijkt me? Alsof hij hem helemaal wegtrekt... Zit er nog wel genoeg R290 in...?
Ik zie de rustdruk ook niet echt boven de 7 barg komen, voelt mij wat laag...

of een EEV die dicht zit / kapot is...
Goed gezien, die data had ik gemist. Dat lijkt mij zeker niet goed en wijst vrees ik toch wel richting een probleem in de buiten unit @bighead.

• jj85
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Goed gezien, die data had ik gemist. Dat lijkt mij zeker niet goed en wijst vrees ik toch wel richting een probleem in de buiten unit @bighead.
Beetje off-topic, maar je kunt altijd nog die paramers anders gaan instellen ;)
Hieruit maak ik overigens op dat de low pressure shutdown op 5 bar ingesteld staat voor de Quatt R32, is mogelijk voor R290 wel iets anders...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAIsW-UWR1bUW44UsVc45R8vA2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOblOiv0waD9jUQOSmGWTDUJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd8K16sKgoAsXn94yX8V4EleUIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzDTZa196TS7chs7RphKkNav.png?f=fotoalbum_large

• bighead
Vandaag nog een keer tapwater geprobeerd te verwarmen, en dat ging nu wel zonder problemen. Wat er aan de hand is geweest, geen idee, maar heel blij dat het weer werkt!

Koelen op 20hz gaat ook perfect!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04
bighead schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:06:
Vandaag nog een keer tapwater geprobeerd te verwarmen, en dat ging nu wel zonder problemen. Wat er aan de hand is geweest, geen idee, maar heel blij dat het weer werkt!

Koelen op 20hz gaat ook perfect!
Vraag; ik heb mijn Itho Amber nu langer dan 2 jaar. .... Qua garantie maakt het nu niks meer uit toch om over te stappen naar open Amber?

Enkel onderdelen 5 jaar garantie, maar hardware / software valt daar niet onder?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Whiskey48 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Vraag; ik heb mijn Itho Amber nu langer dan 2 jaar. .... Qua garantie maakt het nu niks meer uit toch om over te stappen naar open Amber?

Enkel onderdelen 5 jaar garantie, maar hardware / software valt daar niet onder?
Schermpje gaat daar met onze afspraken met Itho voorlopig ook onder vallen. En software blijven wij verstrekken.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:04
Carboy54 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Schermpje gaat daar met onze afspraken met Itho voorlopig ook onder vallen. En software blijven wij verstrekken.
Ok, laat ik het hoe het is, thanks.

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 16:09
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Jazeker, ik zal een update plaatsen als ik het aan de praat heb.

Ik wil eerst proberen of een simpele USB ethernet adapter werkt. Dauwpunt is inderdaad ook zoiets waarvoor we extra sensoren er aan moeten kunnen koppelen. @shadylog had dit dacht ik via een bluetooth sensor gedaan. Ik zou wel een soort scherm willen hebben waarin we sensoren detecteren via draadloos of bedraad en dat je die kunt gebruiken voor bijvoorbeeld dauwpunt berekeningen.
Heb je mogelijk het scherm al werken?

• Jordi_
mbuts schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:33:
[...]

Heb je mogelijk het scherm al werken?
Ja, ik ben er alleen nog niet helemaal uit of dit nou het juiste bordje is als opvolger. Aantal nadelen:
- 7 inch dus te groot om in het frame passen, zal er dan wat bovenop komen te liggen.
- Connectors voor het aansluiten van modbus zijn niet ideaal vergeleken met huidige scherm.
- Geen 24V input, opzich niet erg maar dan moet je extern voeden met USB C.

Voor de rest kun je op dit moment nog niet heel veel met de USB host functionaliteit in ESPHome.

Nu zijn er nog wel andere 5 inch varianten: https://docs.waveshare.com/ESP32-P4-WIFI6-Touch-LCD-5 of https://docs.m5stack.com/en/core/Tab5 maar die zijn ook allemaal niet perfect.

Ik denk dat het mooiste zou zijn om soort breakout bordje te maken voor één van deze schermen die dan alle I/O doet, waar een aantal gemakkelijke connectors op zitten voor de modbus, ethernet, OpenTherm, voeding vanuit 24V etc.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jordi_ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Ja, ik ben er alleen nog niet helemaal uit of dit nou het juiste bordje is als opvolger. Aantal nadelen:
- 7 inch dus te groot om in het frame passen, zal er dan wat bovenop komen te liggen.
- Connectors voor het aansluiten van modbus zijn niet ideaal vergeleken met huidige scherm.

Voor de rest kun je op dit moment nog niet heel veel met de USB host functionaliteit in ESPHome.

Nu zijn er nog wel andere 5 inch varianten: https://docs.waveshare.com/ESP32-P4-WIFI6-Touch-LCD-5 of https://docs.m5stack.com/en/core/Tab5 maar die zijn ook allemaal niet perfect.

Ik denk dat het mooiste zou zijn om soort breakout bordje te maken voor één van deze schermen die dan alle I/O doet, waar een aantal gemakkelijke connectors op zitten voor de modbus, ethernet, OpenTherm, voeding vanuit 24V etc.
Ik hoor een Heatpump Controller A-Edition, na de Q-Edition voor de Quatt :P

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• mbuts
[...]

Ik heb het zelfde scherm besteld, het breakout bordje die kan ik zelf maken (al is een kant en klare wel handiger)

Voor de spanning heb ik wat 12-24 volt naar 5 volt converter besteld.

Op discord zag ik al wat voortgang met usb https://discord.com/channels/429907082951524364/1352210180674293890/1520804913393700934

Mijn hoop is eigenlijk dat ik jouw mooie project kan gebruiken op het 7 inch scherm en aanvullend ook algemene zaken kan toevoegen als energie informatie zoals de P1 meter en zonne energie. Het zou dus meer een centraal beheer paneel worden die ook werkt (indien nodig) zonder home assistant.

Om de P1 meter uit te lezen heb ik een usb naar uart bordje besteld met daarop 4x uart. Daarbij sluit ik aanvullend wat PZEM meters aan en met een lange usb kabel naar het scherm.

• bighead
Hoe kun je met het Waveshare display de (interne) thermostaat op uit/verwarmen/koelen zetten? Ik doe dat nu met de webserver of HA, maar kan dat ook via het scherm?

• Jordi_
Voor de interne thermostaat is inderdaad nog niks op het scherm, dat zou wel goed zijn om toe te voegen ergens denk ik.

• bighead
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzphPMqWj8icLFDnWqh_lDij75Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hDDE9jnvEBVQgLLba6YOIPgA.png?f=fotoalbum_large

Tapwater verwarmen ging hier niet bezig, wel vraag zoals te zien is op screenshot. Na een herstart van OpenAmber deed hij het wel.

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:35:
[Afbeelding]

Tapwater verwarmen ging hier niet bezig, wel vraag zoals te zien is op screenshot. Na een herstart van OpenAmber deed hij het wel.
Zie je ook iets bij de fout sensoren? Lijkt in die log erop dat de pomp gestopt is terwijl hij dat niet had verwacht, en daarna probeert hij opnieuw te starten.

• Florissilfhout
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08 19:45
Ook tapwater gerelateerd: het verwarmingselement gaat altijd aan bij een tapwater run... Tenzij ik de verwarmingssnelheid drempelwaarde op 0,0 zet.

Dit komt denk ik omdat de 3-wegklep pas open springt wanneer de aanvoer warmer is dan het tapwater in het vat, echter het vat staat op zolder dus zit daar nog koud water in de leidingen. Zodra de klep dan richting warmwatervat draait, zakt de aanvoertemperatuur waardoor de verwarmingssnelheid (tijdelijk) niet meer gehaald wordt.. Klopt deze aanname? En verder, wat kan ik instellen om wel het verwarmingselement als backup te hebben, zonder dat deze altijd bijspringt?

Daarnaast merk ik, zodra het verwarmingselement inderdaad aan is gegaan, deze ook niet meer uitgaat tot einde tapwatervraag.

Als ik iets kan aanleveren ter verduidelijking, laat het vooral weten!

• bighead
Jordi_ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:33:
[...]

Zie je ook iets bij de fout sensoren? Lijkt in die log erop dat de pomp gestopt is terwijl hij dat niet had verwacht, en daarna probeert hij opnieuw te starten.
Dit is de complete log van OpenAmber, foutsensoren hebben niks geregistreerd.

• Jordi_
Florissilfhout schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:52:
Ook tapwater gerelateerd: het verwarmingselement gaat altijd aan bij een tapwater run... Tenzij ik de verwarmingssnelheid drempelwaarde op 0,0 zet.

Dit komt denk ik omdat de 3-wegklep pas open springt wanneer de aanvoer warmer is dan het tapwater in het vat, echter het vat staat op zolder dus zit daar nog koud water in de leidingen. Zodra de klep dan richting warmwatervat draait, zakt de aanvoertemperatuur waardoor de verwarmingssnelheid (tijdelijk) niet meer gehaald wordt.. Klopt deze aanname? En verder, wat kan ik instellen om wel het verwarmingselement als backup te hebben, zonder dat deze altijd bijspringt?

Daarnaast merk ik, zodra het verwarmingselement inderdaad aan is gegaan, deze ook niet meer uitgaat tot einde tapwatervraag.

Als ik iets kan aanleveren ter verduidelijking, laat het vooral weten!
Heb je een grafiek van hoe Tw en DHW verwarmsnelheid sensoren op lopen tijdens het opwarmen? De 3-weg klep zou al moeten schakelen zodra hij begint.
bighead schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:47:
[...]

Dit is de complete log van OpenAmber, foutsensoren hebben niks geregistreerd.
De flow switch gaat om 02:31:44 uit, misschien is het simpel weg dat hij een te lage flow ziet door lucht in de leidingen of iets dergelijks.

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:

De flow switch gaat om 02:31:44 uit, misschien is het simpel weg dat hij een te lage flow ziet door lucht in de leidingen of iets dergelijks.
Druk in systeem is goed (1,5 bar), systeem draait al bijna een jaar, lucht in systeem lijkt mij eigenlijk niet mogelijk.

Hij is nu net klaar met een run van bijna 10 uur koelen @20hz, gaat nu wel normaal uit.

• Jordi_
bighead schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:24:
[...]

Druk in systeem is goed (1,5 bar), systeem draait al bijna een jaar, lucht in systeem lijkt mij eigenlijk niet mogelijk.

Hij is nu net klaar met een run van bijna 10 uur koelen @20hz, gaat nu wel normaal uit.
Kan het verder niet echt verklaren, heb je ook een flow meter aangesloten toevallig? Dan zou je kunnen zien of de flow switch misschien onterecht is uitgegaan.

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:19:
[...]

Kan het verder niet echt verklaren, heb je ook een flow meter aangesloten toevallig? Dan zou je kunnen zien of de flow switch misschien onterecht is uitgegaan.
Nee helaas! Ik zal het in de gaten houden 😉

• Florissilfhout
Jordi_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:11:
[...]

Heb je een grafiek van hoe Tw en DHW verwarmsnelheid sensoren op lopen tijdens het opwarmen? De 3-weg klep zou al moeten schakelen zodra hij begint.
Zie screenshot van afgelopen zaterdag.
In dit geval had ik de drempelwaarde voor het verwarmingselement (alvast) op 0.0 gezet. Hij sprong nu dus niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBvv2u4famL6WlYzvZbGetRNeyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W7894ljRjd2P6hBdNh97kcrJ.png?f=fotoalbum_large

Wat ik zie van de week ervoor: Als TW laag genoeg is, lijkt het wel goed te gaan.
Zit er een vaste 'delay' in voordat het verwarmingselement (en drempelwaarde) wordt meegenomen?
Bij een TW van, zeg 50 graden, en een setpoint van 70, doet Amber er natuurlijk langer over om de initiële 50 graden te evenaren. Zodra die temperatuur is bereikt, gebeurt er iets waardoor het verwarmingselement altijd de drempelwaarde overstijgt (tenzij 0.0 is ingegeven uiteraard).

Het is dan inderdaan niet gerelateerd aan de 3-wegklep. Waarschijnlijker de pomp in het watervat die dan inschakelt en de aanvoer dermate afkoelt dat de verwarmingssnelheid flink zakt.

• Florissilfhout
Check, nu de pomp van het watervat meegenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxuy-HFzIH_xr9E4_7OmVyMZMFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFTDUAaO32brveOL0nAgkfbD.png?f=fotoalbum_large

(overigens is de dip van 12:30 te verklaren door Tapwatergebruik ;))
Wat is eigenlijk de standaardwaarde voor de verwarmsnelheid voor een Amber 95?

• Florissilfhout
Verder heb ik nog een vraag/verzoek:
De entiteit huidig_setpoint in Home Assistant is geen temperatuursensor (meer) en heeft geen 'unit of measurement' die je op graden Celsius kan zetten. Hierdoor komt deze entiteit dus altijd in een aparte grafiek als je een aantal temperaturen gezamenlijk van Amber wilt plotten.
Ik heb nu nog een Card waarin ze samen staan maar zodra ik die wil wijzigen, valt deze sensor dus opeens in een andere grafiek.
Kan van deze entiteit het type worden gewijzigd?

• Jordi_
Florissilfhout schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Zie screenshot van afgelopen zaterdag.
In dit geval had ik de drempelwaarde voor het verwarmingselement (alvast) op 0.0 gezet. Hij sprong nu dus niet bij.

~[Afbeelding]

Wat ik zie van de week ervoor: Als TW laag genoeg is, lijkt het wel goed te gaan.
Zit er een vaste 'delay' in voordat het verwarmingselement (en drempelwaarde) wordt meegenomen?
Bij een TW van, zeg 50 graden, en een setpoint van 70, doet Amber er natuurlijk langer over om de initiële 50 graden te evenaren. Zodra die temperatuur is bereikt, gebeurt er iets waardoor het verwarmingselement altijd de drempelwaarde overstijgt (tenzij 0.0 is ingegeven uiteraard).

Het is dan inderdaan niet gerelateerd aan de 3-wegklep. Waarschijnlijker de pomp in het watervat die dan inschakelt en de aanvoer dermate afkoelt dat de verwarmingssnelheid flink zakt.
Bedankt voor de uitgebreide data. Het verwarmingselement mag pas actief worden 10 minuten nadat de DHW pomp is ingeschakeld, dus samen met pomp setting op 'Aanvoer warmer dan vat' zal hij rekening houden met tapwater temperatuur.

Jouw opwarming begint net na die 10 minuten mede ook door het tap water gebruik. Ik ben van plan om nog een setting toe te voegen om een vertraging in te kunnen stellen, dan moet de verwarmingssnelheid voor een bepaalde tijd laag zijn voordat hij de backup heater inschakelt.

Standaard staat de min verwarmingssnelheid op 0.12
Florissilfhout schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:21:
Verder heb ik nog een vraag/verzoek:
De entiteit huidig_setpoint in Home Assistant is geen temperatuursensor (meer) en heeft geen 'unit of measurement' die je op graden Celsius kan zetten. Hierdoor komt deze entiteit dus altijd in een aparte grafiek als je een aantal temperaturen gezamenlijk van Amber wilt plotten.
Ik heb nu nog een Card waarin ze samen staan maar zodra ik die wil wijzigen, valt deze sensor dus opeens in een andere grafiek.
Kan van deze entiteit het type worden gewijzigd?
Dat klopt inderdaad niet, zal het fixen.

• mbuts
[...]

Heb je mogelijk het scherm al in gebruik? Ik zag een config file op de Github en ben erg benieuwd.

• Jordi_
mbuts schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:00:
[...]

Heb je mogelijk het scherm al in gebruik? Ik zag een config file op de Github en ben erg benieuwd.
Ik gebruik hem nog niet actief, meer omdat ik er nog geen mount voor heb. Maar zou prima kunnen. Config zit inderdaad al in de repo, vanaf volgende release komen er ook binaries voor.

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:11:
[...]

Zou je iets kunnen maken dat hij na een bepaalde tijd weer gaat controleren of de flow goed is, en dat hij dan weer verder gaat waar hij mee bezig was?

• Jordi_
bighead schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:58:
[...]

Zou je iets kunnen maken dat hij na een bepaalde tijd weer gaat controleren of de flow goed is, en dat hij dan weer verder gaat waar hij mee bezig was?
Een vertraging op het uitschakelen bij geen flow zou op zich wel kunnen omdat we ook nog een bescherming hebben op een te hoge delta T in het geval dat de pomp het echt niet doet.

• Florissilfhout
Vandaag ging de Tapwatervraag weer (terecht) aan maar is het verwarmingselement op 12:17 uur bijgesprongen. Fijn dat straks deze 'delay' ingesteld kan worden!

Wat ik nu nog mis, zoals te zien, is dat het verwarmingselement ook weer uitschakelt wanneer de verwarmingssnelheid (ruim) gehaald wordt. Zelfs na het instellen op 0,0 blijft het element aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vxwyk7gkovZ8DjZ5CQLXaPLM184=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7AgoQMS9pruYcSzCt6NhoHm.png?f=fotoalbum_large

Misschien heeft dit te maken met P12 (Compressor begrenzing)? Die is ook aangegaan, terwijl de buitentemperatuur 'maar' 23,5 graden is.

In ieder geval heel erg bedankt voor je software en support @Jordi_!

• Jordi_
Florissilfhout schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:58:
Vandaag is ging de Tapwatervraag weer aan (terecht) maar is het verwarmingselement op 12:17 uur bijgesprongen. Fijn dat straks deze 'delay' ingesteld kan worden!

Wat ik nu nog mis, zoals te zien, is dat het verwarmingselement ook weer uitschakelt wanneer de verwarmingssnelheid (ruim) gehaald wordt. Zelfs na het instellen op 0,0 blijft het element aan.

[Afbeelding]

Misschien heeft dit te maken met P12 (Compressor begrenzing)? Die is ook aangegaan, terwijl de buitentemperatuur 'maar' 23,5 graden is.

In ieder geval heel erg bedankt voor je software en support @Jordi_!
Tijdens tapwater verwarmen schakelt hij het verwarmingselement inderdaad pas uit zodra de doeltemperatuur bereikt is. Het idee daarachter is dat als er blijkbaar niet genoeg vermogen is om te verwarmen zonder verwarmingselement dat je dus nooit op de doel temperatuur kan komen zonder element.

Die P12 compressor begrenzing vanuit de buitenunit blijft nog wat vaag, wat is de compressor frequentie tijdens de begrenzing en waar staat je tapwater basisvermogen setting op?

• Florissilfhout
Jordi_ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:09:
[...]

Tijdens tapwater verwarmen schakelt hij het verwarmingselement inderdaad pas uit zodra de doeltemperatuur bereikt is. Het idee daarachter is dat als er blijkbaar niet genoeg vermogen is om te verwarmen zonder verwarmingselement dat je dus nooit op de doel temperatuur kan komen zonder element.
Ah ja, dat is wel een logische verklaring!
Die P12 compressor begrenzing vanuit de buitenunit blijft nog wat vaag, wat is de compressor frequentie tijdens de begrenzing en waar staat je tapwater basisvermogen setting op?
Het tapwatervermogen staat op 'laag' (volgens mij is dat 61Hz).
De compressor draaide het eerste halfuur op 30Hz (met een start van 36Hz gedurende de 1e minuut), daarna ging hij naar 43Hz tot het einde van de run. Zie foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WU9Ege6i6ChHWDvnxpqga-Wtw1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UuF3uW5donUPeNaSeBTRbFAu.png?f=fotoalbum_large

• mbuts
Jordi_ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Ik gebruik hem nog niet actief, meer omdat ik er nog geen mount voor heb. Maar zou prima kunnen. Config zit inderdaad al in de repo, vanaf volgende release komen er ook binaries voor.
Hoe heb je het scherm van stroom voorzien?

Als je de uitsparing van de huidige Windows CE computer groter maakt zou de waveshare P4 er precies in passen alleen kom je dan niet meer bij de USB connectoren.

[ Voor 7% gewijzigd door mbuts op 16-07-2026 17:58 ]

• Jordi_
mbuts schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Hoe heb je het scherm van stroom voorzien?

Als je de uitsparing van de huidige Windows CE computer groter maakt zou de waveshare P4 er precies in passen alleen kom je dan niet meer bij de USB connectoren.
Stroom gewoon via USB-C. Uitsparing groter maken gaat mij nu nog wat te ver want dan is er geen weg terug :).

• mbuts
Ik heb de W5500 werkend op de grote linkse connector.

Zou het in de toekomst een optie zijn om de wifi config in een aparte yaml te zetten of is dat lastig? (ik kan die ook handmatig verwijderen want je mag geen ethernet en wifi tegelijkertijd gebruiken)
ethernet:
  type: W5500
  clk_pin: 5
  mosi_pin: 3
  miso_pin: 2
  cs_pin: 4
  interrupt_pin: 29
  reset_pin: 28

• jj85
mbuts schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:37:
want je mag geen ethernet en wifi tegelijkertijd gebruiken)
Er zit een wijziging in de ESPHome pipeline die dit gelukkig wat makkelijker gaat maken, dan kunnen beiden aanwezig zijn in de config *O*
https://github.com/esphome/esphome/pull/14255

• mbuts
jj85 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Er zit een wijziging in de ESPHome pipeline die dit gelukkig wat makkelijker gaat maken, dan kunnen beiden aanwezig zijn in de config *O*
Dat zou echt geweldig zijn en bedankt voor de tip!! Ethernet werkt nu met deze pr.
Ik kan de web interface / web server gebruiken en zie de openamber instellingen.

Ik krijg alleen nog geen beeld, Jordi kan je mogelijk eens testen met esphome 7.0 en het scherm?

[ Voor 20% gewijzigd door mbuts op 16-07-2026 20:39 ]

• Jordi_
jj85 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Inderdaad, die wijziging kijk ik ook naar uit.
mbuts schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Dat zou echt geweldig zijn en bedankt voor de tip!! Ethernet werkt nu met deze pr.
Ik kan de web interface / web server gebruiken en zie de openamber instellingen.

Ik krijg alleen nog geen beeld, Jordi kan je mogelijk eens testen met esphome 7.0 en het scherm?
Ik ben nog bezig met wat aanpassingen voor 2026.7.0 maar zal dan de P4 ook wel even testen.

• mbuts
Hoe kan ik alleen de pomp aanzetten? Is dit onderhoudsmenu aanzetten en dan pomp 0 aan? (pomp ging bij mij niet aan maar mogelijk doe ik iets verkeerd)

• Jordi_
mbuts schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:20:
Hoe kan ik alleen de pomp aanzetten? Is dit onderhoudsmenu aanzetten en dan pomp 0 aan? (pomp ging bij mij niet aan maar mogelijk doe ik iets verkeerd)
Pomp 0 relais aan en dan P0 PWM omhoog zetten zou moeten werken.

Trouwens de P4 werkt bij mij prima op ESPHome 2026.7.0.

• Jordi_
Nieuwe versie https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.5.0

Belangrijkste wijziging is dat foutmeldingen beter afgehandeld worden en ook zichtbaar zijn op het scherm. Ook kan de flow sensor aangesloten worden die ook op het leejoow bordje aangesloten zat. Nu op CAN_L met een 4.7k weerstand naar 3.3v. Ik ben nog bezig om documentatie te updaten hiervoor.

@Florissilfhout "Tapwater backup heater vertraging" setting toegevoegd, huidige_setpoint zou nu ook juiste unit of measurement moeten hebben.

@bighead Flow switch uitvalvertraging setting toegevoegd, staat standaard op 0 minuten, kun je iets omhoog gooien om te kijken of dat beter werkt. Ook is een pagina toegevoegd voor de interne thermostaat besturing.

• Florissilfhout
Top weer @Jordi_!
Hij staat erop en om 12:00 uur zal de tapwater run gaan beginnen. Kan ik hem meteen testen :)

Edit: TW was nog niet laag genoeg... We zullen nog een dagje moeten wachten
Wél zie ik dat alle entiteiten inderdaad een mooie unit of measurement. Bedankt!

[ Voor 41% gewijzigd door Florissilfhout op 23-07-2026 13:07 ]

• Florissilfhout
Ha @Jordi_, is dit iets wat normaal is direct na een reboot?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
Time
Tag
[mqtt:274]
Couldn't resolve IP address for 'mqtt.openamber.nl'
14:06:15
[mqtt:369]
Disconnected: DNS Resolve Error
[mqtt:307]
Connecting
[component:365]
mqtt cleared Warning flag
[mqtt:348]
Connected
[component:473]
mqtt took a long time for an operation (232 ms), max is 50 ms
14:06:18
lvgl took a long time for an operation (324 ms), max is 230 ms
14:06:20
[amber:100]
Initialized heat pump controller
[amber:229]
Main State changed: Waiting for state switch
14:06:29
[safe_mode:142]
Boot seems successful; resetting boot loop counter
14:06:30
Main State changed: Waiting for initialization
14:06:35
[amber:273]
Setting 3-way valve to Heating/Cooling.
14:06:55
[modbus_controller:145]
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2116 count=8
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2127 count=1
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2131 count=2
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3000 count=11
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3012 count=10
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3236 count=3
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3276 count=3
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3336 count=3
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3999 count=1
14:06:58
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2005 count=1
14:07:35
Main State changed: Heat/Cool
14:10:34
[component:342]
debug set Warning flag: unspecified
14:10:35
debug cleared Warning flag
De melding "Couldn't resolve IP address for mqtt.openamber.nl" heb wel al vaker gezien.

• Jordi_
Florissilfhout schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:48:
Ha @Jordi_, is dit iets wat normaal is direct na een reboot?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
Time
Tag
[mqtt:274]
Couldn't resolve IP address for 'mqtt.openamber.nl'
[mqtt:369]
Disconnected: DNS Resolve Error
[mqtt:307]
Connecting
mqtt cleared Warning flag
[mqtt:348]
Connected
mqtt took a long time for an operation (232 ms), max is 50 ms
14:06:18
lvgl took a long time for an operation (324 ms), max is 230 ms
[amber:100]
Initialized heat pump controller
14:06:29
[safe_mode:142]
Boot seems successful; resetting boot loop counter
14:06:30
Main State changed: Waiting for initialization
[amber:273]
Setting 3-way valve to Heating/Cooling.
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2116 count=8
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2127 count=1
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2131 count=2
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3000 count=11
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3012 count=10
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3236 count=3
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3276 count=3
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3336 count=3
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=3999 count=1
14:06:58
Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2005 count=1
14:07:35
Main State changed: Heat/Cool
14:10:34
[component:342]
debug set Warning flag: unspecified
14:10:35
debug cleared Warning flag
De melding "Couldn't resolve IP address for mqtt.openamber.nl" heb wel al vaker gezien.
Ja hoor, tijdens opstarten kan dat niet zoveel kwaad en lost vanzelf wel weer op.

• den19nis79
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01-08 19:48
Ik heb een HPS-55 en ben je project aan het proberen, zijn er toevallig mensen die dit werkend hebben gekregen?

De Waveshare start OpenAmber netjes op en leest alle waarden uit, na opstarten schakelt ie de stroom naar de buitenunit uit en dan blijft ie in Waiting for state switch en heating en cooling in idle hangen.

Omdat de originele display kuren heeft en ik wil controleren of dit aan de heatstar software ligt, heeft iemand die toevallig voor me beschikbaar?

Dennis

• mbuts
Beste Jordi,

Kan het zijn dat de tapwatertijden sinds de laatste versie niet meer goed werken? De warmtepomp maakt nu ook 's avonds en 's nachts warm tapwater. Voor zover ik weet werkte dit in eerdere versies wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwwA8L2y4p_VeQdqgtvhcIhlzwU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HEOlAE3UMPRdAk29PvmlZsFV.png?f=user_largeDaarnaast viel me nog iets op tijdens het koelen. Het lijkt erop dat de compressorfrequentie niet meer terugregelt wanneer de watertemperatuur onder het ingestelde setpoint komt. Ook nadat ik de frequentie handmatig lager had ingesteld, veranderde dit gedrag niet. (eerder werkte hoger wel of kan dit de oorzaak zijn van het probleem? )

Ik heb onderstaande screenshots gemaakt vanaf telefoon dus vandaar dat de indeling iets anders is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehgj0GF-nRGVeYhnJZFuY6Tw_rE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukgHgjxBMA4DZDsakzUcMYqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WZan-dFhNyUyIj6uYB0ngJQlXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpcdPIlZr7T4xN05Z2rjimmh.jpg?f=fotoalbum_large

Instellingen openamber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE25kegFBfmGZr9lNRiWwd3BQcw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vmUKQOfsw4lZ8L5AXrRsdGf3.png?f=user_large

• Jordi_
den19nis79 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:50:
Ik heb een HPS-55 en ben je project aan het proberen, zijn er toevallig mensen die dit werkend hebben gekregen?

De Waveshare start OpenAmber netjes op en leest alle waarden uit, na opstarten schakelt ie de stroom naar de buitenunit uit en dan blijft ie in Waiting for state switch en heating en cooling in idle hangen.

Omdat de originele display kuren heeft en ik wil controleren of dit aan de heatstar software ligt, heeft iemand die toevallig voor me beschikbaar?

Dennis
Voor zover ik weet heeft nog niemand het aan de praat gekregen met de HPS, volgens mij was er toen ook het gedrag dat de buiten unit een soort reset deed tijdens het opstarten. Waarschijnlijk zit er iets in de initialisatie routine wat de HPS niet leuk vind.
mbuts schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:39:
Beste Jordi,

Kan het zijn dat de tapwatertijden sinds de laatste versie niet meer goed werken? De warmtepomp maakt nu ook 's avonds en 's nachts warm tapwater. Voor zover ik weet werkte dit in eerdere versies wel goed.

[Afbeelding]Daarnaast viel me nog iets op tijdens het koelen. Het lijkt erop dat de compressorfrequentie niet meer terugregelt wanneer de watertemperatuur onder het ingestelde setpoint komt. Ook nadat ik de frequentie handmatig lager had ingesteld, veranderde dit gedrag niet. (eerder werkte hoger wel of kan dit de oorzaak zijn van het probleem? )

Ik heb onderstaande screenshots gemaakt vanaf telefoon dus vandaar dat de indeling iets anders is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Instellingen openamber

[Afbeelding]
Ik heb getest met tapwater tijden maar dat lijkt nog goed te werken, ik zie wel dat de legionella run zich niet aan het ingestelde schema houdt. Zou je kunnen checken of de legionella run toevallig toen actief was?

Wat betreft het koelen kan ik dat gedrag niet reproduceren, het zou nog kunnen zijn dat hij wel de frequentie zet maar dat de buiten unit niet kan draaien op die frequentie. Setpoint frequentie entity expose ik nu niet, maar je zou kunnen kijken naar de logging. Ik zie bijvoorbeeld wel direct een verandering zodra ik het koel vermogen omlaag zet.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Heeft het zin als ik eens een log draai met de listener om te kijken wat de procedure is?

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Jordi_
leejoow schreef op maandag 27 juli 2026 @ 06:26:
Heeft het zin als ik eens een log draai met de listener om te kijken wat de procedure is?
Ja, dat zou mooi zijn. Vooral een cold start is interessant, als de buiten unit voor het eerst geinitialiseerd wordt.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zal binnenkort even kijken of dat lukt. Zit nu even heel druk met de OpenQuatt hardware, maar dit moet wel ergens tussendoor te persen zijn :)

• mbuts
Ik heb MQTT werkend gekregen, krijg je hiermee meer informatie om het koel gedrag te zien of zit deze niet in de MQTT logging? Mooie pagina heb je gemaakt op openamber.nl

Hoe meet de openamber de cop waarde? Moet ik de flow sensor een specifieke naam/id geven? Hoe wordt de energie gemeten?

[ Voor 40% gewijzigd door mbuts op 27-07-2026 21:34 ]

• Jordi_
mbuts schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:48:
Ik heb MQTT werkend gekregen, krijg je hiermee meer informatie om het koel gedrag te zien of zit deze niet in de MQTT logging? Mooie pagina heb je gemaakt op openamber.nl

Hoe meet de openamber de cop waarde? Moet ik de flow sensor een specifieke naam/id geven? Hoe wordt de energie gemeten?
Zou wel goed inzichtelijk moeten zijn via de MQTT metrics alleen zie ik wel dat het compressor setpoint nog niet mee komt in de data.

Flow sensor (water_flow_rate) zit standaard in de YAML configuratie voor alle hardware varianten, aansluiting is afhankelijk van de gebruikte hardware. De buitenunit rapporteert het stroomverbruik van de compressor en dat wordt gebruikt voor de geschatte COP berekening. Dus het stroomverbruik van de backup heater en pomp zit er niet bij in.

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:32
Hoi Jordi, mooi project! Klein vraagje: is het register van de mixing valve 1/2 ook beschikbaar + de T2 warmtevraag? In de code zag ik dit niet zo snel. Ik wil misschien deze winter dit project wel gebruiken, omdat het mooi is. Daarvoor heb ik wel deze entities nodig en zou ik (tijdelijk) iets moeten bouwen in HA om het 0-10v mengventiel aan te kunnen sturen.

• Jordi_
Voscovic schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:55:
Hoi Jordi, mooi project! Klein vraagje: is het register van de mixing valve 1/2 ook beschikbaar + de T2 warmtevraag? In de code zag ik dit niet zo snel. Ik wil misschien deze winter dit project wel gebruiken, omdat het mooi is. Daarvoor heb ik wel deze entities nodig en zou ik (tijdelijk) iets moeten bouwen in HA om het 0-10v mengventiel aan te kunnen sturen.
Dit zit er inderdaad beide nog niet in, ik kan die registers van de mengventielen wel gemakkelijk toevoegen.

Ik heb nog niet echt gekeken naar Tv1/Tv2 hoe dat allemaal zou moeten werken. Als je zou kunnen uitschrijven hoe jij het voor je ziet dat het werkt ook met de mengventielen dan wil ik het wel implementeren.

• mbuts
ik denk dat ik zelf een fout heb gemaakt recent in de esphome config door de time server weg te halen tijdens het aanpassen van de config. Dit zou het niet functioneren van de DHW tijd verklaren.

Zou het mogelijk zijn om de flow ook bij de pomp op de openamber pagina bij de schematische weergave toe te voegen? (ik vindt die schematische weergave echt super mooi gemaakt )

Ik moet nog even kijken hoe ik de logging ergens kan opslaan, ik ga even in de esphome documentatie kijken of ik iets van syslog of andere oplossing kan gebruiken.

• Jordi_
mbuts schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:25:
ik denk dat ik zelf een fout heb gemaakt recent in de esphome config door de time server weg te halen tijdens het aanpassen van de config. Dit zou het niet functioneren van de DHW tijd verklaren.

Zou het mogelijk zijn om de flow ook bij de pomp op de openamber pagina bij de schematische weergave toe te voegen? (ik vindt die schematische weergave echt super mooi gemaakt )

Ik moet nog even kijken hoe ik de logging ergens kan opslaan, ik ga even in de esphome documentatie kijken of ik iets van syslog of andere oplossing kan gebruiken.
Flow zal ik ook even toevoegen aan de data die richting openamber.nl gaat.

Logs kun je ook via home assistant krijgen met deze setting aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fZRW6TwIKV0u-LlB2PAiPD24Bg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GvxG0JrgJMZUgNz9ApMu2klN.png?f=user_large

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:32
Jordi_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Dit zit er inderdaad beide nog niet in, ik kan die registers van de mengventielen wel gemakkelijk toevoegen.

Ik heb nog niet echt gekeken naar Tv1/Tv2 hoe dat allemaal zou moeten werken. Als je zou kunnen uitschrijven hoe jij het voor je ziet dat het werkt ook met de mengventielen dan wil ik het wel implementeren.
Dat klinkt goed, en bedankt voor je hulp. Ik zal er dan ook dit najaar mee bezig gaan. Ik wil eerst mijn situatie met de originele WinCE stabiel hebben, voor ik echt helemaal over ga met testen/helpen enzo, maar dit kan ik pas doen als het stookseizoen is.

Mijn situatie is niet helemaal generiek voor dit project denk ik, ik heb pas van de week het mengventiel toegevoegd, omdat verwarmen boven niet helemaal naar wens was. Ik draai zonder buffervat, met 2 zones (op T1 een mengventiel (0-10v) + vloerverwarming, T2 zijn los aan te sturen convectoren op kantoor, kinderkamer etc...), zonder bypass (zolang dit goed gaat met 2 zones) en eigenlijk is mijn WP wat te zwaar bemeten (hier heb ik de 30Hz nodig). Het volgende leek mij een mooi begin, sommige dingen zullen ongetwijfeld beter in HA verwerkt kunnen worden:

- Mengventiel 0V = 100% retour, om altijd een veilige temperatuur te hebben, wanneer geen stuurstroom is. 10V = 100% aanvoer. Verder een instelling op deze min/max, zie puntje verderop voor reden. Bij vraag zie ik in de WINCE dat de klep eerst naar 5V gaat, maar de pomp P0 en compressor draait ook meteen. Als ik nu de snelheid van de actuator te laag zet, krijg ik een flow storing omdat deze nog bezig is > Eerst wachten tot mengventiel goed staat, daarna pas flow (ook een setting wat zijn "Home"-positie is?)

- Als T1 aan, T2 uit: Regeling volgens Tc, mengventiel op 100% doorlaat/geen menging. Met buffervat parallel zou je eigenlijk los op Tv1 willen regelen met mengventiel en Tc eventueel met een SmartGrid optie verhogen om wat energie te bufferen.

- Als T1 aan, T2 aan (geen mengventiel): Tc (/Tv2) volgens stooklijn T2 door compressor, T1/Tv1 volgens stooklijn door mengventiel. Optie om P2 aan te zetten (en P1 uit te zetten, hier zit nu een wax-motortje om de vloerverwarming in de badkamer dicht te zetten). Hier zou je dus ook de optie "mengventiel voor T2" bij kunnen zetten en op regelen.

- Als T1 uit, T2 aan (wat nu niet kan in de WinCE): in mijn geval zou ik een minimale instelbare T1 willen (of offset naar beneden op stooklijn T1) + een instelling op maximale menging (bijv 4-10V). Ik moet voorkomen dat het mengventiel helemaal dicht knijpt, omdat anders het systeem vast loopt. Met deze setting kan ik voldoende flow, defrost warmte + afgifte creeeren om niet teveel te pendelen, maar wordt het beneden niet te snel te warm.

- In dit laatste geval wil ik ook nog een test doen met mijn DHW vat als buffervat: ik heb een bypass + waxmotortje tussen de DHW en verdeler voor convectoren om eventueel te kunnen boosten. Dit wil ik misschien gebruiken om bij alleen T2 de pomp van DHW aan te zetten en die groep open te gooien. Dan zou ik met 45°C het vat warm houden en kunnen verwarmen. Volgens mij kan de DHW pomp nu ook los geschakeld worden in de OpenAmber?

• Jordi_
Voscovic schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Dat klinkt goed, en bedankt voor je hulp. Ik zal er dan ook dit najaar mee bezig gaan. Ik wil eerst mijn situatie met de originele WinCE stabiel hebben, voor ik echt helemaal over ga met testen/helpen enzo, maar dit kan ik pas doen als het stookseizoen is.

Mijn situatie is niet helemaal generiek voor dit project denk ik, ik heb pas van de week het mengventiel toegevoegd, omdat verwarmen boven niet helemaal naar wens was. Ik draai zonder buffervat, met 2 zones (op T1 een mengventiel (0-10v) + vloerverwarming, T2 zijn los aan te sturen convectoren op kantoor, kinderkamer etc...), zonder bypass (zolang dit goed gaat met 2 zones) en eigenlijk is mijn WP wat te zwaar bemeten (hier heb ik de 30Hz nodig). Het volgende leek mij een mooi begin, sommige dingen zullen ongetwijfeld beter in HA verwerkt kunnen worden:

- Mengventiel 0V = 100% retour, om altijd een veilige temperatuur te hebben, wanneer geen stuurstroom is. 10V = 100% aanvoer. Verder een instelling op deze min/max, zie puntje verderop voor reden. Bij vraag zie ik in de WINCE dat de klep eerst naar 5V gaat, maar de pomp P0 en compressor draait ook meteen. Als ik nu de snelheid van de actuator te laag zet, krijg ik een flow storing omdat deze nog bezig is > Eerst wachten tot mengventiel goed staat, daarna pas flow (ook een setting wat zijn "Home"-positie is?)

- Als T1 aan, T2 uit: Regeling volgens Tc, mengventiel op 100% doorlaat/geen menging. Met buffervat parallel zou je eigenlijk los op Tv1 willen regelen met mengventiel en Tc eventueel met een SmartGrid optie verhogen om wat energie te bufferen.

- Als T1 aan, T2 aan (geen mengventiel): Tc (/Tv2) volgens stooklijn T2 door compressor, T1/Tv1 volgens stooklijn door mengventiel. Optie om P2 aan te zetten (en P1 uit te zetten, hier zit nu een wax-motortje om de vloerverwarming in de badkamer dicht te zetten). Hier zou je dus ook de optie "mengventiel voor T2" bij kunnen zetten en op regelen.

- Als T1 uit, T2 aan (wat nu niet kan in de WinCE): in mijn geval zou ik een minimale instelbare T1 willen (of offset naar beneden op stooklijn T1) + een instelling op maximale menging (bijv 4-10V). Ik moet voorkomen dat het mengventiel helemaal dicht knijpt, omdat anders het systeem vast loopt. Met deze setting kan ik voldoende flow, defrost warmte + afgifte creeeren om niet teveel te pendelen, maar wordt het beneden niet te snel te warm.

- In dit laatste geval wil ik ook nog een test doen met mijn DHW vat als buffervat: ik heb een bypass + waxmotortje tussen de DHW en verdeler voor convectoren om eventueel te kunnen boosten. Dit wil ik misschien gebruiken om bij alleen T2 de pomp van DHW aan te zetten en die groep open te gooien. Dan zou ik met 45°C het vat warm houden en kunnen verwarmen. Volgens mij kan de DHW pomp nu ook los geschakeld worden in de OpenAmber?
Ik zal nog even kijken hoe we dit het beste in OpenAmber zouden kunnen implementeren. Ik wil standaard(buiten de onderhoudsmodus om) eigenlijk geen directe controle toe staan van bijvoorbeeld de DHW pomp omdat je anders het proces zou kunnen beinvloeden.

Het is eventueel wel vrij eenvoudig om dit te veranderen in de YAML als je directe controle vanuit HA wil doen of iets dergelijks.

• bighead
Gister 0.5.1 er op gezet nadat ik thuis was van een 2-weekse vakantie. Vandaag getest met 'Tapwater backup heater vertraging' op 5 minuten, 'Tapwater backup heater min verwarmd snelheid' op 0.12 (originele waarde), en het verwarmingselement is niet aan geweest! Dit lijkt dus de oplossing, heel fijn! Eerder bleef het element steeds bijspringen.

Ook heel fijn dat er nu voor koelen een eigen 'start delta compressor' is.

Interface op het scherm ziet er ook netjes uit. Weer topwerk @Jordi_ !

@Florissilfhout Tapwater start temperatuur was 27.7 graden bij mij, werkt het bij jou ook goed met de ingestelde vertraging?

[ Voor 25% gewijzigd door bighead op 03-08-2026 20:20 ]

• bighead
Tapwater verwarmen is nu bezig, en nu valt mij op dat de compressor maar op 26hz draait. Dit doet hij denk ik door 'P12 Compressor frequentiebegrenzing op buitentemperatuur'. TA is 29,5°C dus dat hij toerental begrensd klopt wel, maar is dit toerental niet erg laag?

DHW verwarmsnelheid is 0,46°/min, dat is dan wel weer netjes op zo'n laag toerental.

• Jordi_
bighead schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:41:
Tapwater verwarmen is nu bezig, en nu valt mij op dat de compressor maar op 26hz draait. Dit doet hij denk ik door 'P12 Compressor frequentiebegrenzing op buitentemperatuur'. TA is 29,5°C dus dat hij toerental begrensd klopt wel, maar is dit toerental niet erg laag?

DHW verwarmsnelheid is 0,46°/min, dat is dan wel weer netjes op zo'n laag toerental.
Volgens mij komt dat doordat we met een aangepaste frequentietabel draaien en die begrenzing gaat gewoon op een index in plaats van de werkelijke waarde. Ik weet nog niet wat hier de beste oplossing voor is omdat we niet zeker weten hoe de begrenzing werkt.

Een optie kan zijn om de tot nu toe niet gebruikte DHW modus te gebruiken met een aparte frequentietabel met de originele frequenties. Maar we kunnen ook via de EEPROM de hele begrenzing uit zetten en zelf (beter) implementeren, maar dan hebben we eerst meer data nodig over waarop precies begrensd moet worden.

• bighead
Jordi_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:04:
[...]

Volgens mij komt dat doordat we met een aangepaste frequentietabel draaien en die begrenzing gaat gewoon op een index in plaats van de werkelijke waarde. Ik weet nog niet wat hier de beste oplossing voor is omdat we niet zeker weten hoe de begrenzing werkt.

Een optie kan zijn om de tot nu toe niet gebruikte DHW modus te gebruiken met een aparte frequentietabel met de originele frequenties. Maar we kunnen ook via de EEPROM de hele begrenzing uit zetten en zelf (beter) implementeren, maar dan hebben we eerst meer data nodig over waarop precies begrensd moet worden.
Duidelijk! De tot nu toe niet gebruikte DHW modus, wordt die orgineel wel gebruikt, of wordt deze dan ook dan niet gebruikt?

• Jordi_
bighead schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Duidelijk! De tot nu toe niet gebruikte DHW modus, wordt die orgineel wel gebruikt, of wordt deze dan ook dan niet gebruikt?
Wordt niet gebruikt in de originele HeatStar software, maar het zit wel in de buiten unit firmware gebouwd.

• bighead
Jordi_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Wordt niet gebruikt in de originele HeatStar software, maar het zit wel in de buiten unit firmware gebouwd.
Zou dat dan iets zijn om te proberen? Ik wil dat wel testen eventueel.

Ik heb ook nog een ander verzoekje: Zou bij het 'thermostaat' menu ook de TR kunnen komen te staan? Nu kun je (volgens mij) nergens zien wat deze temperatuur is.

[ Voor 22% gewijzigd door bighead op 04-08-2026 14:15 ]

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:57
Volgens mij beweegt Itho nog niet zo snel met een oplossing voor de afstervende heatstar/WinCE modules dus ik wil voor de winter OpenAmber gaan oppakken. Wat is nu de slimste keuze, de S3 of de P4?

• Jordi_
rh63nl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:56:
Volgens mij beweegt Itho nog niet zo snel met een oplossing voor de afstervende heatstar/WinCE modules dus ik wil voor de winter OpenAmber gaan oppakken. Wat is nu de slimste keuze, de S3 of de P4?
Ik zou de 5" met ESP32-S3 aanraden. De P4 is zeker de toekomst maar het vereist nogal wat geknutsel met bedrading en de 7" past niet mooi in de opening voor het scherm.

• bighead
Ik koel nu een tijdje op 20hz, dat werkt perfect. Wanneer word er een ‘oil return cycle' gedaan, was dat niet om de 2 uur? Ik kan niet zien dat het toerental van de compressor omhoog gaat namelijk.

• Jordi_
bighead schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:52:
Ik koel nu een tijdje op 20hz, dat werkt perfect. Wanneer word er een ‘oil return cycle' gedaan, was dat niet om de 2 uur? Ik kan niet zien dat het toerental van de compressor omhoog gaat namelijk.
Ja, de buiten unit doet dit om de 2uur. In HA zou je het wel moeten zien. Op de OpenAmber analytics zie je dit vaak niet omdat die maar 1x per 5 minuten update en de oil return cycle duurt maar 2 minuten.

• bighead
Jordi_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Ja, de buiten unit doet dit om de 2uur. In HA zou je het wel moeten zien. Op de OpenAmber analytics zie je dit vaak niet omdat die maar 1x per 5 minuten update en de oil return cycle duurt maar 2 minuten.
Ik heb teruggekeken in de geschiedenis van HA maar nergens is dat te zien. Ik vraag me dus echt of hij het dan wel doet. Rond 12 uur is DHW.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idpjq8Jb1F9Jvk0wtEFBK-un_1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIwwlZWpn1c2rD8r6xxJ9rdy.png?f=fotoalbum_large

• Jordi_
bighead schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:39:
[...]

Ik heb teruggekeken in de geschiedenis van HA maar nergens is dat te zien. Ik vraag me dus echt of hij het dan wel doet. Rond 12 uur is DHW.[Afbeelding]
Vreemd, ik zie het wel consistent elke 2 uren bij lage frequenties. Maar misschien zit er nog meer logica achter dan alleen om de 2 uren. In ieder geval hebben we er geen controle over.

Zie je ook niet de P04 actief gaan?

• bighead
Jordi_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Vreemd, ik zie het wel consistent elke 2 uren bij lage frequenties. Maar misschien zit er nog meer logica achter dan alleen om de 2 uren. In ieder geval hebben we er geen controle over.

Zie je ook niet de P04 actief gaan?
Nee, P04 is voor zover ik terug kan zien niet actief geweest. Het streepje bij woensdag is dat ik OpenAmber even een restart gegeven had. Ik begin me nu wel af te vragen of ik iets kapot kan maken omdat dit bij jou wel zichtbaar is.

Hoe is dit bij anderen?

EDIT: Ik heb de koeling nu toch maar uitgezet voor de zekerheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j588Ah_NOGtdU9BtJMd_npG3tLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcfkDTiPviUna1sUq3t1K0tf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door bighead op 05-08-2026 20:19 ]

• bighead
Gister heb ik HA opnieuw opgestart, sindsdien stonden alle waardes van OpenAmber op ‘niet beschikbaar’. Ik heb HA meerdere malen herstart, OpenAmber herstart, stroom er af gehad. Laatste versie 0.5.1 opnieuw erop gezet, OpenAmber verwijderd en opnieuw toegevoegd in Esphome in HA. Nu heb ik maar 11 entiteiten, iemand een idee hoe ik de rest weer terugkrijg?

Alles werkt verder wel, ik mis dus alleen alles in HA.

EDIT: oorzaak gevonden: Ik draai HA in Proxmox, HA was een oude versie, wist niet dat dit niet automatisch geupdate werd. Ik had eerst OpenAmber 0.4.0 er weer opgezet, zag alle waardes weer. Maar toen stond er in de webinterface: ‘Home Assistant 2025.10.4 using outdated API 1.12, update to 1.14+. HA nu naar de laatste versie geüpdated en alles werkt weer!

@Jordi_ Kan het dan ook zijn dat door de verkeerde versie ik die ORC niet zag?

[ Voor 47% gewijzigd door bighead op 07-08-2026 16:26 ]

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:43:
Gister heb ik HA opnieuw opgestart, sindsdien stonden alle waardes van OpenAmber op ‘niet beschikbaar’. Ik heb HA meerdere malen herstart, OpenAmber herstart, stroom er af gehad. Laatste versie 0.5.1 opnieuw erop gezet, OpenAmber verwijderd en opnieuw toegevoegd in Esphome in HA. Nu heb ik maar 11 entiteiten, iemand een idee hoe ik de rest weer terugkrijg?

Alles werkt verder wel, ik mis dus alleen alles in HA.

EDIT: oorzaak gevonden: Ik draai HA in Proxmox, HA was een oude versie, wist niet dat dit niet automatisch geupdate werd. Ik had eerst OpenAmber 0.4.0 er weer opgezet, zag alle waardes weer. Maar toen stond er in de webinterface: ‘Home Assistant 2025.10.4 using outdated API 1.12, update to 1.14+. HA nu naar de laatste versie geüpdated en alles werkt weer!

@Jordi_ Kan het dan ook zijn dat door de verkeerde versie ik die ORC niet zag?
Lastig zeker te zeggen of het komt door een mismatch tussen de ESPHome API versie, waarschijnlijk niet omdat je wel gewoon compressor frequentie updates zag maar geen pieken om de 2u.

• bighead
Jordi_ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:56:
[...]

Lastig zeker te zeggen of het komt door een mismatch tussen de ESPHome API versie, waarschijnlijk niet omdat je wel gewoon compressor frequentie updates zag maar geen pieken om de 2u.
Koeling gaat morgen weer aan denk ik, dan zal ik het even in de gaten houden wat er gebeurt.

• bighead
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU6NK4gfgG60uyQBqaM8LYydE_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GV5MdjAy5z7PZjnJqkXeY5et.png?f=fotoalbum_large@Jordi_ Nog steeds geen ORC hier. Wat kan ik hier aan doen? Ik vindt dit toch wel een beetje spannend, en met kans op een defecte compressor door te weinig smering?

Of kun je misschien iets maken dat de compressor frequentie na 2 uur laagdraaien vanzelf even omhoog gaat toeren?

[ Voor 10% gewijzigd door bighead op 08-08-2026 11:39 ]

• Jordi_
bighead schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:33:
[Afbeelding]@Jordi_ Nog steeds geen ORC hier. Wat kan ik hier aan doen? Ik vindt dit toch wel een beetje spannend, en met kans op een defecte compressor door te weinig smering?

Of kun je misschien iets maken dat de compressor frequentie na 2 uur laagdraaien vanzelf even omhoog gaat toeren?
Lastige situatie, want de buiten unit is verantwoordelijk voor dit soort functionaliteit. En we hebben geen inzicht in wat voor logica besluit om de ORC te doen. Misschien is het niet zo simpel als alleen om de 2 uren, ik zie dit wel altijd op lage frequenties op mijn Amber 65, maar misschien is het per model anders. Ook is wel te zien dat er verschillende firmware versies in omloop zijn van de buiten units dus misschien zit daar iets van andere logica in.

Maar om zeker te zijn dat het niet aan OpenAmber ligt zou je kunnen checken met de WinCE software of je het daar ook ziet.

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Lastige situatie, want de buiten unit is verantwoordelijk voor dit soort functionaliteit. En we hebben geen inzicht in wat voor logica besluit om de ORC te doen. Misschien is het niet zo simpel als alleen om de 2 uren, ik zie dit wel altijd op lage frequenties op mijn Amber 65, maar misschien is het per model anders. Ook is wel te zien dat er verschillende firmware versies in omloop zijn van de buiten units dus misschien zit daar iets van andere logica in.

Maar om zeker te zijn dat het niet aan OpenAmber ligt zou je kunnen checken met de WinCE software of je het daar ook ziet.
Dat probeer ik morgen wel even. Als ik kijk bij OpenAmber Analytics, dan zie ik bij meerdere Amber95 de P04 waarschuwing, bij die van mij dus niet, dat lijkt mij toch niet goed. Koeling nu toch maar weer uitgezet.

• rh63nl
Jordi_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Ik zou de 5" met ESP32-S3 aanraden. De P4 is zeker de toekomst maar het vereist nogal wat geknutsel met bedrading en de 7" past niet mooi in de opening voor het scherm.
De ESP32-S3 ligt op mijn bureau, 3d printer is bezig ;-) Amber 120 staat geduldig te wachten. Ik gebruik de Amber alleen voor verwarming dus die heeft nu alle tijd.

Ik was even door de settings aan het kijken op github en ik zag dat je wat zaken kan instellen vanaf een bepaalde temperatuur, bijv -3. Zelf gebruik ik nu HomeAssistant om via de bommer modbus integratie de pomp P0 op 100% te zetten als het onder de -1 komt. Ik heb 100m2 vloerverwarming met 5 lussen dus de pomp moet harder werken als er meer vermogen nodig is. Het begint dan wel net wat lawaai te maken dus boven de -1 is het niet noodzakelijk.

Het zou mooi zijn als dit in OpenAmber geregeld kan worden dus zou je een optie kunnen toevoegen om een temperatuur in te stellen waaronder de pomp altijd naar 100% moet?

En andere optie zou een pomp aansturing op de deltaT zijn want die loopt bij mij ook snel op naar de 7gr als het echt onder nul komt met de pomp op 75%.

En heel erg bedankt voor OpenAmber!

• Jordi_
rh63nl schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:52:
[...]

De ESP32-S3 ligt op mijn bureau, 3d printer is bezig ;-) Amber 120 staat geduldig te wachten. Ik gebruik de Amber alleen voor verwarming dus die heeft nu alle tijd.

Ik was even door de settings aan het kijken op github en ik zag dat je wat zaken kan instellen vanaf een bepaalde temperatuur, bijv -3. Zelf gebruik ik nu HomeAssistant om via de bommer modbus integratie de pomp P0 op 100% te zetten als het onder de -1 komt. Ik heb 100m2 vloerverwarming met 5 lussen dus de pomp moet harder werken als er meer vermogen nodig is. Het begint dan wel net wat lawaai te maken dus boven de -1 is het niet noodzakelijk.

Het zou mooi zijn als dit in OpenAmber geregeld kan worden dus zou je een optie kunnen toevoegen om een temperatuur in te stellen waaronder de pomp altijd naar 100% moet?

En andere optie zou een pomp aansturing op de deltaT zijn want die loopt bij mij ook snel op naar de 7gr als het echt onder nul komt met de pomp op 75%.

En heel erg bedankt voor OpenAmber!
Nieuwe gebruiker met nieuwe inzichten is altijd goed, daardoor wordt OpenAmber steeds beter :).

Laatste optie is denk ik wel een goed idee, een pomp optie toevoegen waarbij hij automatisch de P0 PWM regelt met een PID controller op basis van de delta T.

• rh63nl
Jordi_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:45:
[...]

Nieuwe gebruiker met nieuwe inzichten is altijd goed, daardoor wordt OpenAmber steeds beter :).

Laatste optie is denk ik wel een goed idee, een pomp optie toevoegen waarbij hij automatisch de P0 PWM regelt met een PID controller op basis van de delta T.
En gelukkig kun jij inzichten omzetten in werkende software :) dankjewel!

• bighead
Ik heb een screenshot gevonden van 19 juni, toen deed hij wel een ORC na 2 uur. Nu heb ik 0.3.1 er op gezet, dat was toen de nieuwste versie, maar de compressor frequentie gaat met die versie naar 20hz, terwijl dat vanaf versie 0.4.0 pas kon. Hoe kan dit? Hij draait net, dus over 2 uur kan ik zien of de ORC met deze versie weer werkt.

Ik denk dat het komt omdat de frequenties in de buitenunit zijn aangepast door versie 0.4.0? Dit is weer terug te zetten naar origineel met de originele EEPROM gok ik?

[ Voor 20% gewijzigd door bighead op 08-08-2026 21:20 ]

• Jordi_
bighead schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:53:
Ik heb een screenshot gevonden van 19 juni, toen deed hij wel een ORC na 2 uur. Nu heb ik 0.3.1 er op gezet, dat was toen de nieuwste versie, maar de compressor frequentie gaat met die versie naar 20hz, terwijl dat vanaf versie 0.4.0 pas kon. Hoe kan dit? Hij draait net, dus over 2 uur kan ik zien of de ORC met deze versie weer werkt.

Ik denk dat het komt omdat de frequenties in de buitenunit zijn aangepast door versie 0.4.0? Dit is weer terug te zetten naar origineel met de originele EEPROM gok ik?
Een volledige power cycle van de buiten unit zou genoeg moeten zijn, dan start de buiten unit weer op met de standaard EEPROM instellingen.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste