120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Niet geprobeerd, ik had deze registers al eens in kaart gebracht en die staan volgens mij ook niet in het document van Amitime. (Waarde * 10 = RPM)TeslaNerd schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:47:
[...]
Hebben jullie ook inzicht en ervaring met het manipuleren van de fanspeed? Ik wil op het laagste compressorniveau de fanspeed hoger hebben omdat het geluid dan minder resoneert op mijn dakopstelling
Register Waarde
3301 52
3302 53
3303 56 Defrost fan setpoint?
3304 62
3305 68
3306 72 Maximum fan setpoint
3320 52 Fan low setpoint – heat 1?
3321 52 Fan low setpoint – cool 2?
3322 52 Fan low setpoint – dhw 3?
3323 62 Fan medium setpoint – heat 1?
3324 62 Fan medium setpoint – cool 2?
3325 62 Fan medium setpoint – dhw 3?
3326 72 Fan high setpoint – heat 1?
3327 72 Fan high setpoint – cool 2?
3328 72 Fan high setpoint – dhw 3?
EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp
kijk er vooral naar uit om nu eindelijk goed legionella/warm water programa's te draaien. Ook benieuwd om nachtprogramma nu accurater te starten ipv in 2 uur blokken zoals op WinCE.
Voorkeur voor 1024x600, op 800x480 schaalt de interface nog niet perfect.shadylog schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:30:
Korte vraag moeten we de waveshare van 5" waveshare met touch van 800×480 of 1024x600 ? Ik heb het bracket al binnen van @leejoow !![]()
kijk er vooral naar uit om nu eindelijk goed legionella/warm water programa's te draaien. Ook benieuwd om nachtprogramma nu accurater te starten ipv in 2 uur blokken zoals op WinCE.
EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp
topic. Thnx!
8000WP op Z-W & 1800WP op Z
De modbus adressen zijn voor zover ik weet gelijk (de heatpump listener werkt op de HP-S en de Amber), dus ik zou eigenlijk niet weten waarom het niet werkt. Het grootste verschil is denk ik het koelgas, waardoor er andere drukken en frequenties gebruikt worden (maar dit is EEPROM).
Ik hoor het graag van je als je het werkend hebt 😉
[ Voor 7% gewijzigd door leejoow op 26-03-2026 06:46 ]
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Dan zullen we maar eens een bordje bestellen :-)leejoow schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:46:
Ik hoor het graag van je als je het werkend hebt 😉
p.s. en dat is inmiddels ook gedaan, dus binnenkort eens testen... to be continued!
[ Voor 16% gewijzigd door Snoekieboe op 26-03-2026 08:57 ]
Ik ben benieuwd, we kunnen altijd aanpassingen doen voor de HP-S.Snoekieboe schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:57:
[...]
Dan zullen we maar eens een bordje bestellen :-)
p.s. en dat is inmiddels ook gedaan, dus binnenkort eens testen... to be continued!
Ik denk dat de aansturing van de buitenunit identiek is, maar wat mogelijk anders kan zijn is de aansturing van de pomp/backup element. Omdat het backup element bij de HP-S in de binnen unit zit volgens mij en bij de Amber in de buiten unit.
Wat ik mij nog bedenk, de pomp en backup element zitten bij de Amber beide in de buiten unit maar toch worden ze aangestuurd via de binnen unit. Misschien is dit puur omdat de HP-S ook zo aangestuurd werd en hebben ze dit zo gehouden.
Even in het topic van Weheat gezocht en zo te zien moduleren ze daar helemaal terug naar 15hz (900rpm), het minimale volgens de specificaties van de compressor.Jordi_ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:17:
[...]
De snelheden die ik nu zet zijn dezelfde die in recente itho units worden meegeleverd, dus dat is de veilige keuze.
Het kan nog wel een interessante vraag zijn aan Amitime of we nog lager kunnen dan 30 Hz, ik dacht dat WeHeat ook nog lager moduleert. Misschien kun je dat nog bij jouw contact checken @TeslaNerd.
3275 lijkt inderdaad interessant, de vraag is dan alleen hoe je een defrost start, misschien via de forced defrost maar we moeten eigenlijk weten hoe dat proces moet worden gestart.
De COP zal bij die snelheid wel flink lager zijn, maar alsnog is het een mooie optie om ook op mildere dagen lange runs te kunnen maken:
SebastiaanPs schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:47:
[...]
Dat is wel relatief laag voor deze Ta, ook bij deze buitentemperaturen.
De compressor draait maar 15 Hz (900 rpm / 60 = 15 Hz), dat is vrij langzaam. Misschien is dat de oorzaak, zie SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11". Bij zeer laag vermogen daalt de COP.
Ik weet niet hoe je kunt zorgen dat hij meer vermogen geeft bij een Blackbird, maar misschien bijv. als je de thermostaat 1 graden omhoog gooit?
Niet met de Weheat Flint made by Amitime. Die doet 30%jelmerjan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:42:
[...]
Even in het topic van Weheat gezocht en zo te zien moduleren ze daar helemaal terug naar 15hz (900rpm), het minimale volgens de specificaties van de compressor.
De COP zal bij die snelheid wel flink lager zijn, maar alsnog is het een mooie optie om ook op mildere dagen lange runs te kunnen maken:
[...]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Houdt ook rekening met de overhead aan stroomverbruik bij lage compressorfrequenties. Het is dan meer efficient om 2 keer per uur te pendelen op 30Hz dan continu op 15Hz te draaienjelmerjan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:42:
[...]
Even in het topic van Weheat gezocht en zo te zien moduleren ze daar helemaal terug naar 15hz (900rpm), het minimale volgens de specificaties van de compressor.
[...]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Op het wifi settings schermpje moet je misschien wat naar beneden scrollen voor een keyboard. Anders misschien via het OpenAmber access point?bighead schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:52:
Mijn OpenAmber heeft ineens geen wifi-verbinding meer. Hij ziet mijn netwerken wel, maar ik kan geen wachtwoord invullen op het Waveshare display. Zou dat misschien gefixt kunnen worden met een volgende update? Nu al meer dan een uur geen verbinding, ik ga hem nu maar opnieuw flashen zodat ik hem weer kan bedienen via de webinterface/home-assistant.
Toetsenbord gevonden! Het is gelukt via het OpenAmber accespoint.Jordi_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Op het wifi settings schermpje moet je misschien wat naar beneden scrollen voor een keyboard. Anders misschien via het OpenAmber access point?
Ik heb wel een kleine bug gevonden, de legionella datum staat wel goed in de webinterface, maar niet goed in home-assistent. Deze is in HA ook niet te wijzigen, blijft staan op 7-2-2106 7:28, bij wijzigen van de tijd een foutmelding: Actie datetime/set_value kon niet worden uitgevoerd. Value out of range 4294983615. In de webinterface staat deze wel goed, 28-03-2026 12:00.
Iets anders wat mij opviel, is dat er een paar waardes vanzelf aangepast werden, om 13:42:17 viel de verbinding weg, enig idee waarom dit gebeurt is?
Ik zal er naar kijken, lijkt iets inderdaad niet helemaal goed te gaan.bighead schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:55:
[...]
Toetsenbord gevonden! Het is gelukt via het OpenAmber accespoint.
Ik heb wel een kleine bug gevonden, de legionella datum staat wel goed in de webinterface, maar niet goed in home-assistent. Deze is in HA ook niet te wijzigen, blijft staan op 7-2-2106 7:28, bij wijzigen van de tijd een foutmelding: Actie datetime/set_value kon niet worden uitgevoerd. Value out of range 4294983615. In de webinterface staat deze wel goed, 28-03-2026 12:00.
Iets anders wat mij opviel, is dat er een paar waardes vanzelf aangepast werden, om 13:42:17 viel de verbinding weg, enig idee waarom dit gebeurt is?[Afbeelding]
Het probleem dat hij even niet bereikbaar is komt doordat de ESP opnieuw opstart, dit is bekend en probeer ik ook te fixen.
Het legionella datum probleem is wel interessant, ik had hier ook al problemen mee sinds ESPHome 2026.3. Ik vermoed dat daar iets stuk is. Gevonden: https://github.com/esphome/esphome/pull/15128
Dus dat wordt ook gefixed in de volgende release.
Super!Jordi_ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:40:
[...]
Ik zal er naar kijken, lijkt iets inderdaad niet helemaal goed te gaan.
Het probleem dat hij even niet bereikbaar is komt doordat de ESP opnieuw opstart, dit is bekend en probeer ik ook te fixen.
Het legionella datum probleem is wel interessant, ik had hier ook al problemen mee sinds ESPHome 2026.3. Ik vermoed dat daar iets stuk is. Gevonden: https://github.com/esphome/esphome/pull/15128
Dus dat wordt ook gefixed in de volgende release.
Zou fijn zijn als dat opnieuw opstarten gefixt kan worden, nu al een paar keer gehad dat dat precies tijdens tapwater verwarmen gebeurde. Deze stopte daarna met verwarmen omdat de temperatuur toen binnen de ‘ ∆T herstart tapwater verwarmen’ viel.
De CRC heb ik laten ontcijferen. Heb alle registers van de 3000-range uitgelezen.Jordi_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:26:
[...]
Ik heb dit nog niet geprobeerd dus ook niet helemaal helder hoe dit precies werkt, maar de originele software van de Amber gebruikt dit mechanisme om settings te veranderen. Daarbij is het aanpassen van de checksum ook belangrijk.
Nu nog de vraag hoe we dit verder moeten toepassenHet is een CRC16 Modbus over de 510 databytes uit register 3000..3509.
Concreet:
Neem van elk register alleen de lage byte als data-byte.
Bereken CRC16/Modbus met:
init 0xFFFF
polynomial 0xA001
Uitkomst: 0xB191
Dat matcht exact met de sheet:
3510 = 0x91 = checksum low byte
3511 = 0xB1 = checksum high byte
/f/image/1ZdJBzRuHTb7ADjiE6XLcfdO.png?f=fotoalbum_large)
Hier nog iets vreemds gevonden: Compressor draait mooi laag, maar setpoint wordt lang niet gehaald. Dit is al langere tijd zo zie ik terug in de geschiedenis van HA.
Ik zal nog even uitzoeken of dit voor de update ook zo was.
[ Voor 27% gewijzigd door bighead op 27-03-2026 06:50 ]
Ik zie dit ook inderdaad, ik vermoed dat het sinds het toevoegen van koelen stuk is.bighead schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 05:07:
[Afbeelding]
Hier nog iets vreemds gevonden: Compressor draait mooi laag, maar setpoint wordt lang niet gehaald. Dit is al langere tijd zo zie ik terug in de geschiedenis van HA.
Ik zal nog even uitzoeken of dit voor de update ook zo was.
De ODU-controller gebruikt de aanpassingen in de EEPROM-registers wel direct maar ze worden niet ook daadwerkelijk in de EEPROM zelf aangepast. Dat is dan in de OpenAmber & OpenQuatt controllers toch eenvoudig om die aanpassingen na iedere power cycle van de ODU weer opnieuw uit te voeren met onze Open controllers? Het daadwerkelijk updaten van de EEPROM met de juiste CRC is dan overbodigjj85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:10:
[...]
De CRC heb ik laten ontcijferen. Heb alle registers van de 3000-range uitgelezen.
[...]
Nu nog de vraag hoe we dit verder moeten toepassen
power cycle van de odu of de controller? Werkt ongetwijfeld, maar doe het liever 'goed' dan via een dergelijke workaroundTeslaNerd schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:05:
[...]
De ODU-controller gebruikt de aanpassingen in de EEPROM-registers wel direct maar ze worden niet ook daadwerkelijk in de EEPROM zelf aangepast. Dat is dan in de OpenAmber & OpenQuatt controllers toch eenvoudig om die aanpassingen na iedere power cycle weer opnieuw uit te voeren? Het daadwerkelijk updaten van de EEPROM met de juiste CRC is dan overbodig
Power cycle van de ODUjj85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:08:
[...]
power cycle van de odu of de controller? Werkt ongetwijfeld, maar doe het liever 'goed' dan via een dergelijke workaround
Ik gisteren ook bracket (thanks @joneboonbighead schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:13:
[Afbeelding]
Hier het Waveshare display net gemonteerd in de binnenunit met het 3d geprinte frame. Meteen de backlight mod gedaan, display gaat nu ook helemaal uit. Echt top!
[ Voor 1% gewijzigd door SiNTeK op 27-03-2026 17:30 . Reden: Thanks joneboon! ]
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]
Ah zonde zeg, via waveshare gekocht? Misschien willen ze nog iets tegemoet komenSiNTeK schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Ik gisteren ook bracket (thanks @joneboon) + backlight mod uitgevoerd. Moest alleen - heel voorzichtig - een metalen randje omvouwen (productiefoutje!) waardoor ik helaas, alsnog, het display zelf licht beschadigd heb..
haha! Doet overigens niets af aan de werking. Het lijkt wel iets weg te trekken gedurende de nacht/dag..
Dat wel, maar geen foto's van voor en na het terug buigen van dat randje. Echter, kan ik het wel proberen natuurlijk.. Zal hen een mail sturen!
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]
kan het wegtrekken als je de schermbeveiligingsfilm verwijderd, via het blauwe lipje linksonder?SiNTeK schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:09:
[...]
Dat wel, maar geen foto's van voor en na het terug buigen van dat randje. Echter, kan ik het wel proberen natuurlijk.. Zal hen een mail sturen!
Nee, helaas niet, film na de foto verwijderd gisteren. Is wat het is. 😅tmbreuker schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:14:
[...]
kan het wegtrekken als je de schermbeveiligingsfilm verwijderd, via het blauwe lipje linksonder?
jammer. Zou je ook fotos willen delen van de achterkant? Hoe deze aangesloten is? Ik wil daar nu langzaamaan ook eens naar gaan kijkenSiNTeK schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:46:
[...]
Nee, helaas niet, film na de foto verwijderd gisteren. Is wat het is. 😅
UPDATE
al gevonden:
joneboon schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:31:
@Jordi_ ik heb even een nieuwe bracket gemaakt, deze heeft geen support nodig. Daarnaast ook een document gemaakt die de integratie stappen even uitlegt (zie pull request). Hoop dat dat enigszins wat bijdraagt bij dit leuke project.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 55% gewijzigd door tmbreuker op 29-03-2026 11:47 ]
inmiddels ziet de bracket er wat anders uit, zie https://github.com/Jordi1...are-screen-integration.md
Voor de rest is de optie om de boiler pomp pas te starten als cv temp hoger is dan boiler water echt mooi gemaakt.
Het goede nieuws is dat de vlek met de dag, op magische wijze, kleiner wordt. Was eerst ± 2,5 cm, nu nog ± 1 cm. Misschien is deze over een paar dagen helemaal weg. Zou fijn zijn! Anders is het inmiddels zo minimaal dat daar ook wel mee te leven valt.
[ Voor 32% gewijzigd door SiNTeK op 30-03-2026 09:17 . Reden: Foto toegevoegd ]
Verander je wel de Tapwater basisvermogen setting ipv Verwarmen vermogen?mbuts schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:17:
Is er mogelijk een tabel tussen de standen van de warmtepomp bij tapwater en aantal hz? Ik heb nu hoog ingesteld maar hij gaat tot 55Hz. Ik ben op zoek naar de amber eco stand, ik dacht 64 hz.
Voor de rest is de optie om de boiler pomp pas te starten als cv temp hoger is dan boiler water echt mooi gemaakt.
Dit zijn de standen:
Beperkt = 49Hz
Zeer laag = 55Hz
Laag = 61Hz
Gemiddeld = 69Hz
Verhoogd = 74Hz
Hoog = 82Hz
Maximaal = 90Hz
Ja goed plan, moet nog even kijken hoe we dat mooi op het scherm krijgen.bighead schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:19:
Zou op het ‘homescreen’ op het Waveshare display, de tapwater temperatuur ook erbij gezet kunnen worden? Ik kijk nu in HA, maar het zou ook fijn zijn als het ook op het display zichtbaar is.
Als ik hem op 0 instel, gaat hij dan helemaal niet meer aan?
Als je de setting op 0 zet gaat hij inderdaad niet meer aan.bighead schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:11:
Ik heb ‘Tapwater backup heater min verwarmsnelheid’ staan op 0,12, nu gaat deze soms alsnog aan. Dat is opzich niet heel erg, dit was net tijdens douchen, dus dan daalt de tapwater temperatuur een beetje. Maar zit hier ook iets van een regeling in? Nu blijft het element aanstaan totdat het tapwater op setpoint is, terwijl de ‘DHW verwarmsnelheid’ al lang weer boven de ingestelde 0,12 is. Kan dit ook zo gemaakt worden dat het element uit gaat als bijvoorbeeld de ‘DHW snelheid’ 5 minuten weer boven de ingestelde minimum waarde is?
Als ik hem op 0 instel, gaat hij dan helemaal niet meer aan?
Op verwarm snelheid checken is denk ik niet goed, want die is toch al hoog doordat het element aan staat dus dat zegt niks over wat de warmtepomp zelf doet.
Dan zet ik hem voor nu wel op 0.Jordi_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:17:
[...]
Als je de setting op 0 zet gaat hij inderdaad niet meer aan.
Op verwarm snelheid checken is denk ik niet goed, want die is toch al hoog doordat het element aan staat dus dat zegt niks over wat de warmtepomp zelf doet.
Heb je dan misschien een verklaring waarom hij met de originele software nog nooit aan gegaan is (6 maanden gebruikt), en met OpenAmber toch soms wel aangaat?
Edit: Is misschien de triggertijd om aan te gaan met originele software langer als met OpenAmber?
[ Voor 8% gewijzigd door bighead op 01-04-2026 15:36 ]
Ik denk dat die inderdaad wat later aan gaat door het graad minuten mechanisme. Lijkt het jou beter als het element pas inschakelt als verwarmingssnelheid voor een bepaalde tijd onder de threshold zit?bighead schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:31:
[...]
Dan zet ik hem voor nu wel op 0.
Heb je dan misschien een verklaring waarom hij met de originele software nog nooit aan gegaan is (6 maanden gebruikt), en met OpenAmber toch soms wel aangaat?
Edit: Is misschien de triggertijd om aan te gaan met originele software langer als met OpenAmber?
Andere suggesties zijn welkom.
Kunnen/mogen OpenQuatt setups ook meedoen met analytics voor het vergelijken van data onderling en het helpen met tunen van de settings?Jordi_ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:31:
Nieuwe versie https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.1.3
Niet veel spannende veranderingen, maar wel https://openamber.nl.
Op het dashboard kun je nu alle gebruikers zien met OpenAmber die analytics aan hebben staan. Bijvoorbeeld hier kun je mijn gegevens zien: https://openamber.nl/device/a4fc74
Het idee van dit dashboard is dat we data kunnen vergelijken onderling en eventueel helpen bij het tunen van de settings.
@georgeboot Kun jij kijken met deze versie het wisselen van 3-weg klep beter werkt?
Ik denk niet dat je dat goed kunt vergelijken omdat de warmtepompen niet identiek zijn, ook al is de low level aansturing hetzelfde. Maar we kunnen best alles ergens op 1 hoop gooien om te kijken, is misschien ook wel interessant.TeslaNerd schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:13:
[...]
Kunnen/mogen OpenQuatt setups ook meedoen met analytics voor het vergelijken van data onderling en het helpen met tunen van de settings?
Vooral veel fixes rondom stabiliteit en van de problemen die hier zijn gerapporteerd.
Ook het mogelijk gemaakt om de PID waarden voor koelen en verwarmen zelf te tunen.
Er wordt hier niet zo vaak gedoucht als het tapwater verwarmt word, maar een vertraging van 10 minuten zou juist die momenten ook kunnen tackelen. Of misschien een instelbare tijd, dan zou iedereen dat voor zichzelf kunnen afstellen. Bijvoorbeeld van 0 t/m 20 minuten?Jordi_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:07:
[...]
Ik denk dat die inderdaad wat later aan gaat door het graad minuten mechanisme. Lijkt het jou beter als het element pas inschakelt als verwarmingssnelheid voor een bepaalde tijd onder de threshold zit?
Andere suggesties zijn welkom.
Met Amber 120 kan ik oneindig warm water maken op 61hz dacht ik eco-mode. ik heb liever niet dat het element aanspringt buiten de restricties die Amber zelf oplegt:bighead schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:06:
[...]
Er wordt hier niet zo vaak gedoucht als het tapwater verwarmt word, maar een vertraging van 10 minuten zou juist die momenten ook kunnen tackelen. Of misschien een instelbare tijd, dan zou iedereen dat voor zichzelf kunnen afstellen. Bijvoorbeeld van 0 t/m 20 minuten?
BTW volgens mij is dit relevant? Impossibl3 in "Itho Daalderop Amber"
samen met dit? Impossibl3 in "Uitlezen en aansturen Itho Daalderop HP-S + Amber warmtepomp"
In principe gaat de WP dus de BUH gebruiken boven een bepaalde ambient temperature.. Ik weet niet of OpenAmber dit nu omzeilt of deze bescherming hopelijk nog steeds in de buitenunit zit ?
Op zich een toffe feature (mits deze beperkingen er nog steeds zijn) dat OpenAmber bijv met een vinkje kan zeggen: * Nooit met BUH verwarmen. Waardoor warmwater uitgesteld wordt of uitgesloten wordt om te draaien op die momenten, of dat er slim omgegaan kan worden met set-point. ?
Samenvatting via AI:
Hier is hoe die curve in elkaar zit op basis van de buitentemperatuur (Ta):
Ideale omstandigheden (-10°C tot 20°C): De compressor kan perfect functioneren en veilig een aanvoertemperatuur van maximaal 70°C leveren.
Kouder dan -10°C: Bij strenge vorst kost het de compressor veel meer moeite. Om zichzelf te beschermen, bouwt de maximale temperatuur snel af. Bij -15°C kan hij nog maar 55°C leveren, en bij -25°C zakt dit naar 50°C.
Warmer dan 20°C: Ook als het buiten heel warm is, kan de compressor zijn eigen hitte minder goed kwijt (risico op oververhitting). Dus boven de 20°C zakt de maximale aanvoertemperatuur ook langzaam in, tot 50°C bij een buitentemperatuur van 35°C.
Extreme temperaturen: Bij alles onder de -25°C of boven de 35°C begrenst de code de pomp keihard op een veilige 50°C.
[ Voor 13% gewijzigd door shadylog op 02-04-2026 14:36 ]
Dat limiet wordt inderdaad afgehandeld in de buiten unit, maar misschien wel goed om daar rekening mee te houden om te BUH slimmer aan te sturen of juist een instelbare buiten temperatuur grens.shadylog schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:30:
[...]
Met Amber 120 kan ik oneindig warm water maken op 61hz dacht ik eco-mode. ik heb liever niet dat het element aanspringt buiten de restricties die Amber zelf oplegt:
BTW volgens mij is dit relevant? Impossibl3 in "Itho Daalderop Amber"
samen met dit? Impossibl3 in "Uitlezen en aansturen Itho Daalderop HP-S + Amber warmtepomp"
In principe gaat de WP dus de BUH gebruiken boven een bepaalde ambient temperature.. Ik weet niet of OpenAmber dit nu omzeilt of deze bescherming hopelijk nog steeds in de buitenunit zit ?
Op zich een toffe feature (mits deze beperkingen er nog steeds zijn) dat OpenAmber bijv met een vinkje kan zeggen: * Nooit met BUH verwarmen. Waardoor warmwater uitgesteld wordt of uitgesloten wordt om te draaien op die momenten, of dat er slim omgegaan kan worden met set-point. ?
Samenvatting via AI:
Hier is hoe die curve in elkaar zit op basis van de buitentemperatuur (Ta):
Ideale omstandigheden (-10°C tot 20°C): De compressor kan perfect functioneren en veilig een aanvoertemperatuur van maximaal 70°C leveren.
Kouder dan -10°C: Bij strenge vorst kost het de compressor veel meer moeite. Om zichzelf te beschermen, bouwt de maximale temperatuur snel af. Bij -15°C kan hij nog maar 55°C leveren, en bij -25°C zakt dit naar 50°C.
Warmer dan 20°C: Ook als het buiten heel warm is, kan de compressor zijn eigen hitte minder goed kwijt (risico op oververhitting). Dus boven de 20°C zakt de maximale aanvoertemperatuur ook langzaam in, tot 50°C bij een buitentemperatuur van 35°C.
Extreme temperaturen: Bij alles onder de -25°C of boven de 35°C begrenst de code de pomp keihard op een veilige 50°C.
[Afbeelding]
Amber95 ook bij 5l/min doucheshadylog schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:30:
[...]
Met Amber 120 kan ik oneindig warm water maken op 61hz dacht ik eco-mode.
Er gebeurt helaas maar weinig.
Buitentemperatuur wordt uitgelezen, firmware van de buitenunit ook. en wat temperaturen waarvan ik twijfel of ze kloppen.
We geven natuurlijk niet zomaar op, maar ik denk dat ik wel wat hulp kan gebruiken om dit te diagnostiseren :-)
Mijn eerste gedachte is dat het volgende al niet helpt:
* "control loop state main "waiting for initialisation"
* vinkje bij modbus buitenunit ontbreekt
* de boodschap Modbus device 2 offline in de log bestanden
/f/image/snW8nWbVd7v0TsVVyhSglUVT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Snoekieboe op 02-04-2026 19:17 ]
Betekent dit dat de watertemperatuur in het boilervat niet omlaag gaat wanneer de buitenunit draait op 61Hz en de douche wordt gebruikt met 5L/min?
Dat heb ik al vaker gehoord. De Itho boiler met pomp en wisselaar is ook een prima boiler en bij @Whiskey48 volgens mij nog een horizontale ook 🤗TeslaNerd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:02:
[...]
Betekent dit dat de watertemperatuur in het boilervat niet omlaag gaat wanneer de buitenunit draait op 61Hz en de douche wordt gebruikt met 5L/min?
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Yup, achter de wasmachine en droger op zolder bij het schuine dakCarboy54 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:06:
[...]
Dat heb ik al vaker gehoord. De Itho boiler met pomp en wisselaar is ook een prima boiler en bij @Whiskey48 volgens mij nog een horizontale ook 🤗
(Met houten plank er op om hem als wasmiddel plek te gebruiken)
Gaat zelfs omhoog, l/min zou omhoog kunnen.TeslaNerd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:02:
[...]
Zou het aan de installateur liggen ? 😉Whiskey48 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:41:
[...]
Gaat zelfs omhoog, l/min zou omhoog kunnen.
Mooi dat je het probeert! De waiting for initialization gaat na 60 seconden wel overspringen op de volgende state. Ik ben wel benieuwd welke waarden nu allemaal niet goed door komen. Het lijkt wel alsof de communicatie met de buiten unit is weggevallen in het stuk logging.Snoekieboe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:57:
Nou belofte maakt schuld, zojuist openamber op mijn HP-S 95 aangesloten.
Er gebeurt helaas maar weinig.
Buitentemperatuur wordt uitgelezen, firmware van de buitenunit ook. en wat temperaturen waarvan ik twijfel of ze kloppen.
We geven natuurlijk niet zomaar op, maar ik denk dat ik wel wat hulp kan gebruiken om dit te diagnostiseren :-)
Mijn eerste gedachte is dat "control loop state main "waiting for initialisation" al niet helpt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als iemand de WinCE HP-S software met mij wil delen dan kan ik wel ff uitzoeken of er nog andere verschillen zijn.
Kun jij dan ook zonder boilervat douchen?Whiskey48 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:41:
[...]
Gaat zelfs omhoog, l/min zou omhoog kunnen.
Alle temperaturen (boiler, cv circuit), fan rpm, compressor frequentie etc komen door, Stand 3 weg klep,persgas druk.. RPM en frequentie blijven 0 omdat de verwarming niet aanslaat, maar temperaturen worden wel geupdate.
het lijkt er inderdaad op alsof er geen of maar heel kort contact is met de buitenunit.
p.s. ik kan wachten tot ik een ons weeg maar de control loop main state blijft hangen in "waiting for initialization"
[ Voor 12% gewijzigd door Snoekieboe op 02-04-2026 19:22 ]
Haha, wie weet. Maar moet wel zeggen voor de kids en baas des huizes wel erg prettig dat je dus niet hoeft na te denken hoe lang er gedoucht wordt.
En met 5l/min ook prima qua kosten. De Grohe middelmaat hemeldouche geeft echt prima voldoende water.
De eerste dag kreeg ik wel commentaar thuis ivm de lagere waterdruk tov daarvoor. Nu al 2jr niks meer gehoord.
Haha nee een warm startpunt is wel nodigTeslaNerd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:20:
[...]
Kun jij dan ook zonder boilervat douchen?
Ah ja dat komt natuurlijk omdat de buiten unit offline is, dan update hij de control loop niet meer.Snoekieboe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:21:
[...]
Alle temperaturen (boiler, cv circuit), fan rpm, compressor frequentie etc komen door, Stand 3 weg klep,persgas druk.. RPM en frequentie blijven 0 omdat de verwarming niet aanslaat, maar temperaturen worden wel geupdate.
het lijkt er inderdaad op alsof er geen of maar heel kort contact is met de buitenunit.
p.s. ik kan wachten tot ik een ons weeg maar de control loop main state blijft hangen in "waiting for initialization"
Waarschijnlijk gaat de buiten unit in een storing of iets dergelijks tijdens de initialisatie, het spannendste wat we daar doen is het schrijven van de frequentie tabel. Ik kan dat in de volgende release wel uitzetten voor de HP-S.
Maar met een kleiner vat zou het ook kunnen?
Ik heb weinig ruimte en een vloer die geen groot vat kan dragen. Wat is de minimale vatgrootte voor een warm startpunt?
10 liter, 50 liter, 100 liter?
[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 02-04-2026 20:29 ]
100 literTeslaNerd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:28:
[...]
Ik heb weinig ruimte en een vloer die geen groot vat kan dragen. Wat is de minimale vatgrootte voor een warm startpunt?
Ben geen installateur dus zou het niet weten. Maa denk dat 100l wel nodig is zodat hij even kan zakken voordat hij aanslaat en niet ivm stilstand verlies steeds bij gaat warmen.TeslaNerd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:28:
[...]
Maargoed, het gaat om het totale systeem dus zou je even goed laten adviseren door een installateur.
aanvoer temperatuur was een eindje van de setpoint, ik denk dat dan de nieuwe hogere Ki waarde voor een te grote overshoot heeft gezorgd. Mocht je het vaker zien dan zou ik die weer lager zetten (vorige waarden kp: 0.6, ki: 0.002, kd: 0.7).bobmari83 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:44:
Ik heb net de nieuwste versie geïnstalleerd en merk dat de PID aansturing van de compressor behoorlijk anders geworden is. Hij is nogal overijverig bij mij en schiet erg ver door.![]()
Hebben meer mensen daar last van?
Heeft iemand een idee wat mogelijk geschiktere PID parameters zouden kunnen zijn?
Ik vermoed ook dat Ki soms veel te hoog wordt waardoor het heel lang duurt voordat hij pas de compressor frequentie naar beneden stuurt. Ik ga er nog even naar kijken.joneboon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:20:
[...]
aanvoer temperatuur was een eindje van de setpoint, ik denk dat dan de nieuwe hogere Ki waarde voor een te grote overshoot heeft gezorgd. Mocht je het vaker zien dan zou ik die weer lager zetten (vorige waarden kp: 0.6, ki: 0.002, kd: 0.7).
Of zelfs een meer algemeen forum.
Wat wel in de regeling terug kan komen is een "ik ga douchen knop" voor mensen die nauwelijks boiler hebben, en wel flinke warmtewisseling. (Bij defrosts heb je een probleem wellicht). Door op de knop te duwen gaat de wp je boilervat maximaal verwarmen voor x tijd. En tot x temperatuur houden voor die tijd. Zodat eea "geprimed" is.
Ik zie nu staan: geavanceerde instellingen, wat houdt dit in? Ik had hem al aangezet, maar zie niks anders.
Heb je misschien ook een uitleg van PID kd, ki, kp? Tweaken is leuk, maar ik heb geen idee wat ik hier mee kan doen
Met Smart Grid makkelijk te doen.Degast schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:40:
Even de "kan ik met heel klein vat en grote warmtewisselaar uit" discussie naar het gewone Amber forum verplaatsen iemand? Past daar heel goed m.i.
Wat wel in de regeling terug kan komen is een "ik ga douchen knop" voor mensen die nauwelijks boiler hebben, en wel flinke warmtewisseling. (Bij defrosts heb je een probleem wellicht). Door op de knop te duwen gaat de wp je boilervat maximaal verwarmen voor x tijd. En tot x temperatuur houden voor die tijd. Zodat eea "geprimed" is.
Smart Grid gebruik ik niet voor de stoonlijn, enkel om het sanitairwater te verhogen.
Dan 3 knoppen, 1 SG zonder BUH, 1 SG TURBO mét BUH en 1 voor weer naar normaal.
Ik gebruik nu al de SG connectoren om bij zonneoverschot mijn WW direct op te stoken naar 65 graden als 'warmte' batterij. Dat scheelt dan in de avond weer veel als er gedouched wordt.Degast schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:40:
Even de "kan ik met heel klein vat en grote warmtewisselaar uit" discussie naar het gewone Amber forum verplaatsen iemand? Past daar heel goed m.i.
Nadeel van het Itho liggend vat blijft voor mij wel dat door de manier van gelaagdheid de temperatuur altijd een flinke 'val' maakt zodra er bijgemengd wordt met koud water en daardoor slaat de pomp snel aan. Dat is prima om dus eigenlijk ongelimiteerd te kunnen douchen, maar ik vraag me dus eigenlijk net als @TeslaNerd af of ik niet gewoon met een kleiner vat had afgekund. Had veel ruimte gescheeld :-)
Als je geavanceerde instellingen aan zet, dan zie je de PID instellingen onder koelen en verwarmen tabjes. Daar staat wel een kleine omschrijving bij wat het doet. Als je niet zelf de PID regeling wil begrijpen kun je ook AI grafiekjes geven en dat advies overnemenbighead schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:04:
Update 0.2.1 hier ook geïnstalleerd.
Ik zie nu staan: geavanceerde instellingen, wat houdt dit in? Ik had hem al aangezet, maar zie niks anders.
Heb je misschien ook een uitleg van PID kd, ki, kp? Tweaken is leuk, maar ik heb geen idee wat ik hier mee kan doen
@Jordi_ en @joneboon bedankt voor jullie reactie en het meedenken!joneboon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:20:
[...]
aanvoer temperatuur was een eindje van de setpoint, ik denk dat dan de nieuwe hogere Ki waarde voor een te grote overshoot heeft gezorgd. Mocht je het vaker zien dan zou ik die weer lager zetten (vorige waarden kp: 0.6, ki: 0.002, kd: 0.7).
Gisterenavond ben ik terug gegaan naar 0.2.0 en was het gedrag direct weer als vanouds.
Vanmorgen na het lezen van bovenstaande reactie heb ik 0.2.1 opnieuw geprobeerd icm met de vorige PID waarden.
Helaas lijkt het niet het gewenste effect te hebben. Nog steeds loopt de compressor frequentie verder op als het setpoint al ruimschoots gehaald is.
Ik krijg de indruk dat er niet naar het verwachtte setpoint geregeld wordt, maar een ander, hoger liggend, setpoint. Zou dat kunnen?
Die Kd, Ki en Kp waarden van respectievelijk 0.7, 0.002 en 0.6, uit de post hierboven, was zoals het in 0.2.0 was @Jordi_ en @joneboon? Dan ga ik dat in ieder geval proberen! Staat met 0.2.1 in ieder geval heel anders ingesteld.
Mijn excuses @bobmari83 en @SiNTeK , zag dat de vorige waarden nog niet in de 0.2.0 release zaten. Ik draaide zelf al mee op een versie die tussen 0.2.0 en 0.2.1 zat, en tussen die releases zijn de pid waarden nog geupdate.SiNTeK schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:41:
Hier moduleert hij sinds de update (gisteren) naar 0.2.1 niet meer terug naar 30Hz maar 36Hz.
Die Kd, Ki en Kp waarden van respectievelijk 0.7, 0.002 en 0.6, uit de post hierboven, was zoals het in 0.2.0 was @Jordi_ en @joneboon? Dan ga ik dat in ieder geval proberen! Staat met 0.2.1 in ieder geval heel anders ingesteld.
Ik weet niet goed hoe de PID controller werkte in 0.2.0 en wat voor waarden daar initieel werden gebruikt, kan dat zo snel niet terug vinden.
Ik denk wel dat we hier iets interessant hebben want volgens mij hebben Jordi en ik de Amber65 en dan draait het prima met deze controller waarden. Hoe zie jij dat @Jordi_?
Naar aanleiding van @bobmari83 zijn post heb ik wel gezien dat inderdaad het target van de PID controller niet goed aangepast wordt, waardoor hij dus verkeerd stuurt. Dus ik denk dat het verstandig is om in de volgende versie terug te gaan naar de oude PID tune want volgens mij was dit de oorzaak van de foutieve regeling en niet de PID tune zelf.joneboon schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:37:
[...]
Mijn excuses @bobmari83 en @SiNTeK , zag dat de vorige waarden nog niet in de 0.2.0 release zaten. Ik draaide zelf al mee op een versie die tussen 0.2.0 en 0.2.1 zat, en tussen die releases zijn de pid waarden nog geupdate.
Ik weet niet goed hoe de PID controller werkte in 0.2.0 en wat voor waarden daar initieel werden gebruikt, kan dat zo snel niet terug vinden.
Ik denk wel dat we hier iets interessant hebben want volgens mij hebben Jordi en ik de Amber65 en dan draait het prima met deze controller waarden. Hoe zie jij dat @Jordi_?
https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.2.2
Dus terug naar de vorige PID waardes omdat de nieuwe gebaseerd waren op een situatie waarbij de target temperatuur niet juist was.
Voor wie aan de PID instellingen gezeten heeft, misschien moet die nog handmatig teruggezet worden naar
Kp: 0.6
Ki: 0.002
Kd: 0.7
Ohja ik heb het bijstoken (SG of legionella run) verlaagd van 65 graden naar 62 graden ivm snellere kalkvorming van het leidingwater op de wisselaar vanaf 60 graden en hoger. 62 graden is een beetje de grens wat ik lees bij hard leidingwater.Sander schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:45:
[...]
Ik gebruik nu al de SG connectoren om bij zonneoverschot mijn WW direct op te stoken naar 65 graden als 'warmte' batterij. Dat scheelt dan in de avond weer veel als er gedouched wordt.
Nadeel van het Itho liggend vat blijft voor mij wel dat door de manier van gelaagdheid de temperatuur altijd een flinke 'val' maakt zodra er bijgemengd wordt met koud water en daardoor slaat de pomp snel aan. Dat is prima om dus eigenlijk ongelimiteerd te kunnen douchen, maar ik vraag me dus eigenlijk net als @TeslaNerd af of ik niet gewoon met een kleiner vat had afgekund. Had veel ruimte gescheeld :-)
Goeie! Wij hebben zacht water door een ontharder maar had ik idd ook al gelezen.Whiskey48 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:43:
[...]
Ohja ik heb het bijstoken (SG of legionella run) verlaagd van 65 graden naar 62 graden ivm snellere kalkvorming van het leidingwater op de wisselaar vanaf 60 graden en hoger. 62 graden is een beetje de grens wat ik lees bij hard leidingwater.
Dit keer crashed buitenunit niet direct, maar stelt deze de 3-weg klep in, die hoor ik ook draaien in het binnendeel van de HP-S 95. Hierna de melding "modbus device 2 = offline" en lijkt de buitenunit weer te crashen.
Stapje verder dus! Ben benieuwd of we dit weer naar de volgende stap kunnen brengen?
/f/image/ovI0cUVC4UzY9s0xJPxP7J7H.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Snoekieboe op 06-04-2026 18:08 ]
Het een en ander was wel verwarrend want "Driewegklep" en "Tapwater vragend" staat continu op "Running".
Ik heb analytics niet aanstaan want dan ga ik out of memory.. Ik heb de BLE modus aangezet en mijn switchbot gebruik ik als input voor de thermostaat, dat werkte prima. Zodoende kan ik dus zonder TR aangesloten te hebben of home-assistant te draaien warm zitten in huis. Ik ben niet graag afhankelijk van home-assistant voor cruciale taken zoals verwarming.
De nimble stack met esphome werkte goed de bluedroid was te zwaar op de heap. Het werkt nu met webserver etc, maar bij de TLS sessie voor analytics is het te zwaar voor de heap in combi met de webserver, mqtt etc.. Jordi mag ik een PR maken om de switchbot bluetooth sensor toe te voegen? Geen druk om te accepteren uiteraard.
Is het een idee om de webserver optioneel te maken voor andere vormen van `.yaml` ? (dat laatste vergt wat creativiteit om de web parameters per entiteit weg te halen, helaas kan dat niet disabled worden in een keer).
Misschien kunnen we op de waveshare ook wel zonder de webserver, je hebt het scherm om iets te laten zien en als iemand het op afstand wil bekijken is het toch handiger om het via home assistant te doen. Ik hoor graag hoe de rest hier over denkt.shadylog schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:51:
Ik heb 'm geinstalleerd! Werkt goed, verwarming en tapwater deden het prima out of the box.
Het een en ander was wel verwarrend want "Driewegklep" en "Tapwater vragend" staat continu op "Running".
Ik heb analytics niet aanstaan want dan ga ik out of memory.. Ik heb de BLE modus aangezet en mijn switchbot gebruik ik als input voor de thermostaat, dat werkte prima. Zodoende kan ik dus zonder TR aangesloten te hebben of home-assistant te draaien warm zitten in huis. Ik ben niet graag afhankelijk van home-assistant voor cruciale taken zoals verwarming.
De nimble stack met esphome werkte goed de bluedroid was te zwaar op de heap. Het werkt nu met webserver etc, maar bij de TLS sessie voor analytics is het te zwaar voor de heap in combi met de webserver, mqtt etc.. Jordi mag ik een PR maken om de switchbot bluetooth sensor toe te voegen? Geen druk om te accepteren uiteraard.
Is het een idee om de webserver optioneel te maken voor andere vormen van `.yaml` ? (dat laatste vergt wat creativiteit om de web parameters per entiteit weg te halen, helaas kan dat niet disabled worden in een keer).
Maak gerust een PR, misschien moeten we er wel iets generieks van maken als dat kan op een of andere manier. Zodat elke BLE temp sensor gebruikt kan worden met de interne thermostaat. En waarschijnlijk nog een uitbreiding in het settings scherm hiervoor.
Wat betreft de tap water vraag die altijd aan staat, dat wil ik inderdaad nog verbeteren. Hij staat nu aan als de temperatuur onder target zit, ook als hij niet echt vraag heeft door de start delta setting.
Ik heb eigenlijk geen idee wat die driewegklep sensor aangeeft, die komt van de binnen unit. Wordt ook verder niet gebruikt in de besturingslogica.
[ Voor 9% gewijzigd door Jordi_ op 07-04-2026 12:57 ]
Ik ga binnenkort even aan de slag met de HP-S WinCE software, misschien kan ik daar uit halen wat er anders is qua aansturing.Snoekieboe schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:01:
vandaag opnieuw getest met de HPS-95 in combinatie met OpenAmber versie 0.2.2.
Dit keer crashed buitenunit niet direct, maar stelt deze de 3-weg klep in, die hoor ik ook draaien in het binnendeel van de HP-S 95. Hierna de melding "modbus device 2 = offline" en lijkt de buitenunit weer te crashen.
Stapje verder dus! Ben benieuwd of we dit weer naar de volgende stap kunnen brengen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thnx Jordi, zeer gewaardeerd!Jordi_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:54:
[...]
Ik ga binnenkort even aan de slag met de HP-S WinCE software, misschien kan ik daar uit halen wat er anders is qua aansturing.
:strip_exif()/f/image/kjMsZQVefNng6XlMDZ50aIS7.png?f=user_large)
Er gaat toch iets mis denk ik met DHW, de warmtepomp ging erg pendelen.
Ik gebruikte de SG-Ready blokkeermodus gisteravond om tot nu te wachten om het wat te verwarmen. Vat was
Tapwater setpoint was "55"
Delta T tapwater herstarten was 30 graden, ik had de blokkermodus er af gehaald.
Tapwater basisvermogen: "Verhoogd"
Tapwater pomp startmodus "Samen met compressor" (ik heb de Amber tank met ingebouwde pomp).
Verder Pomp P1 aanwezig staat uit (volgens mij is dit anders dan de DHW pomp)
Ik heb de buitenunit pomp op 60% gezet. dat was in lleejouw module 75%
Verder de andere delta T's heb ik normaal gelaten.
:strip_exif()/f/image/PdOW2TuAFihyA20ggkFkjAHM.png?f=user_large)
zou de delta T te hoog zijn en dat die dan afslaat om dan te herstarten? Ik zou dan pompsnelheid hoger moeten zetten denk ik..
ik vind wel dat die vrij snel herstart ?
Control loop state DHW
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
| April 9, 2026 changed to Idle 12:27:34 - 18 minutes ago changed to Compressor running 12:26:49 - 18 minutes ago changed to DHW pump settled 12:26:44 - 18 minutes ago changed to Wait for state switch 12:24:44 - 20 minutes ago changed to Wait DHW pump running 12:24:39 - 21 minutes ago changed to Compressor running 12:24:34 - 21 minutes ago changed to Wait compressor running 12:21:09 - 24 minutes ago changed to Pump running 12:21:04 - 24 minutes ago changed to Wait pump running 12:20:04 - 25 minutes ago changed to Compressor running 12:18:49 - 26 minutes ago changed to DHW pump settled 12:18:44 - 26 minutes ago changed to Wait for state switch 12:16:44 - 28 minutes ago changed to Wait DHW pump running 12:16:39 - 29 minutes ago changed to Compressor running 12:16:34 - 29 minutes ago changed to Wait compressor running 12:13:09 - 32 minutes ago changed to Pump running 12:13:04 - 32 minutes ago changed to Wait pump running 12:12:04 - 33 minutes ago changed to Compressor running 12:11:19 - 34 minutes ago changed to DHW pump settled 12:11:14 - 34 minutes ago changed to Wait for state switch 12:09:14 - 36 minutes ago changed to Wait DHW pump running 12:09:09 - 36 minutes ago changed to Compressor running 12:09:04 - 36 minutes ago changed to Wait compressor running 12:05:39 - 40 minutes ago changed to Pump running 12:05:34 - 40 minutes ago changed to Wait pump running 12:04:34 - 41 minutes ago changed to Compressor running 12:02:19 - 43 minutes ago changed to DHW pump settled 12:02:14 - 43 minutes ago changed to Wait for state switch 12:00:14 - 45 minutes ago changed to Wait DHW pump running 12:00:08 - 45 minutes ago changed to Compressor running 12:00:03 - 45 minutes ago changed to Wait compressor running 11:57:08 - 48 minutes ago changed to Pump running 11:57:03 - 48 minutes ago changed to Wait pump running 11:56:03 - 49 minutes ago changed to Wait for state switch 11:55:13 - 50 minutes ago changed to Wait DHW pump running 11:55:08 - 50 minutes ago changed to Compressor running 11:55:03 - 50 minutes ago changed to Wait compressor running 11:51:38 - 54 minutes ago changed to Pump running 11:51:33 - 54 minutes ago changed to Wait pump running 11:50:33 - 55 minutes ago changed to Compressor running 11:47:18 - 58 minutes ago changed to DHW pump settled 11:47:13 - 58 minutes ago changed to Wait for state switch 11:45:13 - 1 hour ago changed to Wait DHW pump running 11:45:08 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:45:03 - 1 hour ago changed to Wait compressor running 11:41:38 - 1 hour ago changed to Pump running 11:41:33 - 1 hour ago changed to Wait pump running 11:40:33 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:39:48 - 1 hour ago changed to DHW pump settled 11:39:43 - 1 hour ago changed to Wait for state switch 11:37:43 - 1 hour ago changed to Wait DHW pump running 11:37:38 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:37:33 - 1 hour ago changed to Wait compressor running 11:34:08 - 1 hour ago changed to Pump running 11:34:03 - 1 hour ago changed to Wait pump running 11:33:03 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:32:18 - 1 hour ago changed to DHW pump settled 11:32:13 - 1 hour ago changed to Wait for state switch 11:30:13 - 1 hour ago changed to Wait DHW pump running 11:30:08 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:30:03 - 1 hour ago changed to Wait compressor running 11:27:08 - 1 hour ago changed to Pump running 11:27:03 - 1 hour ago changed to Wait pump running 11:26:03 - 1 hour ago changed to Wait for state switch 11:25:13 - 1 hour ago changed to Wait DHW pump running 11:25:08 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:25:03 - 1 hour ago changed to Wait compressor running 11:21:38 - 1 hour ago changed to Pump running 11:21:33 - 1 hour ago changed to Wait pump running 11:20:33 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:12:48 - 2 hours ago changed to DHW pump settled 11:12:43 - 2 hours ago changed to Wait for state switch 11:10:43 - 2 hours ago changed to Wait DHW pump running 11:10:38 - 2 hours ago changed to Compressor running 11:10:33 - 2 hours ago changed to Wait compressor running 11:10:08 - 2 hours ago changed to Pump running 11:10:03 - 2 hours ago changed to Wait pump running 11:09:43 - 2 hours ago |
[ Voor 6% gewijzigd door shadylog op 09-04-2026 12:56 ]
Ik vermoed dat de ESP herstart omdat de state machine hele tijd terug schiet naar het begin, kun je de uptime sensor checken of de log in HomeAssistant voor crashes?shadylog schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:53:
Hey [Afbeelding]
Er gaat toch iets mis denk ik met DHW, de warmtepomp ging erg pendelen.
Ik gebruikte de SG-Ready blokkeermodus gisteravond om tot nu te wachten om het wat te verwarmen. Vat was
Tapwater setpoint was "55"
Delta T tapwater herstarten was 30 graden, ik had de blokkermodus er af gehaald.
Tapwater basisvermogen: "Verhoogd"
Tapwater pomp startmodus "Samen met compressor" (ik heb de Amber tank met ingebouwde pomp).
Verder Pomp P1 aanwezig staat uit (volgens mij is dit anders dan de DHW pomp)
Ik heb de buitenunit pomp op 60% gezet. dat was in lleejouw module 75%
Verder de andere delta T's heb ik normaal gelaten.
[Afbeelding]
zou de delta T te hoog zijn en dat die dan afslaat om dan te herstarten? Ik zou dan pompsnelheid hoger moeten zetten denk ik..
ik vind wel dat die vrij snel herstart ?
Control loop state DHWcode:Verder zie ik geen s
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 April 9, 2026 changed to Idle 12:27:34 - 18 minutes ago changed to Compressor running 12:26:49 - 18 minutes ago changed to DHW pump settled 12:26:44 - 18 minutes ago changed to Wait for state switch 12:24:44 - 20 minutes ago changed to Wait DHW pump running 12:24:39 - 21 minutes ago changed to Compressor running 12:24:34 - 21 minutes ago changed to Wait compressor running 12:21:09 - 24 minutes ago changed to Pump running 12:21:04 - 24 minutes ago changed to Wait pump running 12:20:04 - 25 minutes ago changed to Compressor running 12:18:49 - 26 minutes ago changed to DHW pump settled 12:18:44 - 26 minutes ago changed to Wait for state switch 12:16:44 - 28 minutes ago changed to Wait DHW pump running 12:16:39 - 29 minutes ago changed to Compressor running 12:16:34 - 29 minutes ago changed to Wait compressor running 12:13:09 - 32 minutes ago changed to Pump running 12:13:04 - 32 minutes ago changed to Wait pump running 12:12:04 - 33 minutes ago changed to Compressor running 12:11:19 - 34 minutes ago changed to DHW pump settled 12:11:14 - 34 minutes ago changed to Wait for state switch 12:09:14 - 36 minutes ago changed to Wait DHW pump running 12:09:09 - 36 minutes ago changed to Compressor running 12:09:04 - 36 minutes ago changed to Wait compressor running 12:05:39 - 40 minutes ago changed to Pump running 12:05:34 - 40 minutes ago changed to Wait pump running 12:04:34 - 41 minutes ago changed to Compressor running 12:02:19 - 43 minutes ago changed to DHW pump settled 12:02:14 - 43 minutes ago changed to Wait for state switch 12:00:14 - 45 minutes ago changed to Wait DHW pump running 12:00:08 - 45 minutes ago changed to Compressor running 12:00:03 - 45 minutes ago changed to Wait compressor running 11:57:08 - 48 minutes ago changed to Pump running 11:57:03 - 48 minutes ago changed to Wait pump running 11:56:03 - 49 minutes ago changed to Wait for state switch 11:55:13 - 50 minutes ago changed to Wait DHW pump running 11:55:08 - 50 minutes ago changed to Compressor running 11:55:03 - 50 minutes ago changed to Wait compressor running 11:51:38 - 54 minutes ago changed to Pump running 11:51:33 - 54 minutes ago changed to Wait pump running 11:50:33 - 55 minutes ago changed to Compressor running 11:47:18 - 58 minutes ago changed to DHW pump settled 11:47:13 - 58 minutes ago changed to Wait for state switch 11:45:13 - 1 hour ago changed to Wait DHW pump running 11:45:08 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:45:03 - 1 hour ago changed to Wait compressor running 11:41:38 - 1 hour ago changed to Pump running 11:41:33 - 1 hour ago changed to Wait pump running 11:40:33 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:39:48 - 1 hour ago changed to DHW pump settled 11:39:43 - 1 hour ago changed to Wait for state switch 11:37:43 - 1 hour ago changed to Wait DHW pump running 11:37:38 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:37:33 - 1 hour ago changed to Wait compressor running 11:34:08 - 1 hour ago changed to Pump running 11:34:03 - 1 hour ago changed to Wait pump running 11:33:03 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:32:18 - 1 hour ago changed to DHW pump settled 11:32:13 - 1 hour ago changed to Wait for state switch 11:30:13 - 1 hour ago changed to Wait DHW pump running 11:30:08 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:30:03 - 1 hour ago changed to Wait compressor running 11:27:08 - 1 hour ago changed to Pump running 11:27:03 - 1 hour ago changed to Wait pump running 11:26:03 - 1 hour ago changed to Wait for state switch 11:25:13 - 1 hour ago changed to Wait DHW pump running 11:25:08 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:25:03 - 1 hour ago changed to Wait compressor running 11:21:38 - 1 hour ago changed to Pump running 11:21:33 - 1 hour ago changed to Wait pump running 11:20:33 - 1 hour ago changed to Compressor running 11:12:48 - 2 hours ago changed to DHW pump settled 11:12:43 - 2 hours ago changed to Wait for state switch 11:10:43 - 2 hours ago changed to Wait DHW pump running 11:10:38 - 2 hours ago changed to Compressor running 11:10:33 - 2 hours ago changed to Wait compressor running 11:10:08 - 2 hours ago changed to Pump running 11:10:03 - 2 hours ago changed to Wait pump running 11:09:43 - 2 hours ago
Geen crashes uptime was correct!Jordi_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:18:
[...]
Ik vermoed dat de ESP herstart omdat de state machine hele tijd terug schiet naar het begin, kun je de uptime sensor checken of de log in HomeAssistant voor crashes?
Hmm dat is vreemd, kun je eens een volledige log posten van de ESP als hij dit gedrag vertoont?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| 2026-04-09 11:33:38.504 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:33:43.522 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:33:48.538 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:33:53.555 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:33:58.511 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:40:33.636 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:40:38.655 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:40:43.673 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:40:48.628 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:40:53.627 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:40:58.634 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:41:03.743 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:41:08.658 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:41:13.675 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:41:18.693 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:41:23.644 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:41:28.644 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:50:33.752 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:50:38.756 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:50:43.756 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:50:48.760 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:50:53.792 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:50:58.795 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:51:03.759 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:51:08.762 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:51:13.765 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:51:18.770 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:51:23.781 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:51:28.799 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:03.850 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:08.865 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:13.883 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:18.846 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:23.847 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:28.846 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:271]: Safety check: Temperature difference between Tuo and Tui is above 8 degrees while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:33.852 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:38.869 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. 2026-04-09 11:56:43.887 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.esphome.manager] OpenAmber: [W][amber:261]: Safety check: Pump is not active while compressor is running, stopping compressor to avoid damage. |
Ik neem het mee voor in de volgende release.bighead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:13:
Ik heb nog iets ontdekt: Vandaag was tapwater aan het verwarmen, want binnen tijdschema, maar dat hoefde van mij niet. Dus ik de eindtijd veranderd van 17.00 naar 16.00 uur, het was toen 16.30. Maar het verwarmen stopte niet. De tapwater vraag was er niet meer, maar de wp bleef verwarmen tot het setpoint. Tapwater was 30 graden, setpoint 55 graden.
EDIT: Mooiste is om alle instelbare instellingen toe te voegen aan het display, dan kun je compleet zonder HA.
[ Voor 26% gewijzigd door bighead op 12-04-2026 19:06 ]
Mwah.. dit is denk ik eerder "operator error"Jordi_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:26:
Ah inderdaad, dat moet dan even anders. Die 8 graden kwam dacht ik wel uit de WinCE software. Misschien dat ze met DHW het wel iets ruimer hebben.
Bijv "61hz Gemiddeld".
Ik denk dat het wel prima is, maar misschien fijn om een storing sensor te maken er voor? Het is niet erg om het te hebben en fijn als mensen het weten.
Inmiddels had ik een prima run vandaag voor maar 5 graden. ik ga de boel laten afkoelen naar 30 graden voor de zekerheid.
Verder ben ik ook bezig om te kijken of de TinyTronics flow sensor aan de waveshare gehangen kan worden.
Ik hoop de usb c poort te gebruiken voor de 5 volt.
Daarna volgt COP berekeningen.
Ik kan via home assistant platform de homewizard sensor uitvragen voor power en kwh.
Dan heb ik alles voor actuele cop.
Wat moeten wij aan onze OpenQuatt yaml toevoegen om onze data aan te leveren?Jordi_ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:40:
[...]
Ik denk niet dat je dat goed kunt vergelijken omdat de warmtepompen niet identiek zijn, ook al is de low level aansturing hetzelfde. Maar we kunnen best alles ergens op 1 hoop gooien om te kijken, is misschien ook wel interessant.
Bracket is reeds geprint, dus ik verwacht een spoedige installatie, ben erg benieuwd!
Ik zat al een tijdje mee te lezen, ook in de andere Amber topics. Ik loop nu continu tegen de bug aan dat als ik een wijziging via de Modbus doe, de klok van de anti-legionella gereset wordt. Een update vanuit de installateur werd niet aangeraden vanwege missende functionaliteiten t.o.v. huidige firmware.
@Jordi_ Jouw repo ziet er (eigenlijk vanaf het begin al) goed doordacht uit en dankzij de ervaringen van de communitie durf ik het nu ook aan. Beschouw mij als een nieuwe tester van je software
Het is mij gelukt om mijn Quatt die OpenQuatt draait op firmware v0.0.4 van @leejoow toe te voegen aan de analytics.Jordi_ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:40:
[...]
Ik denk niet dat je dat goed kunt vergelijken omdat de warmtepompen niet identiek zijn, ook al is de low level aansturing hetzelfde. Maar we kunnen best alles ergens op 1 hoop gooien om te kijken, is misschien ook wel interessant.
@Jordi_ welke waarde moet ik gebruiken:
- voor het aanpassen van Model van "-" (onbekend) naar Quatt_V1?
- voor het aanpassen van Ctrl-Module van "-" (onbekend) naar Leejoow?
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 14-04-2026 14:30 ]
Dat is niet helemaal de bedoeling, mijn eerdere suggestie was dat het kan om het ergens op 1 hoop te gooien. Maar iets wat niet OpenAmber draait tussen de OpenAmber analytics is niet heel handigTeslaNerd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:08:
[...]
Het is mij gelukt om mijn Quatt die OpenQuatt draait op firmware v0.0.4 van @leejoow toe te voegen aan de analytics.
@Jordi_ welke waarde moet ik gebruiken zodat de driewegklep altijd op verwarmen staat?
root["vl"] = "0"; id(three way_valve_active_sensor).state;
Oeps, ik had jouw suggestie om het op 1 hoop te gooien niet goed begrepen.Jordi_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:21:
[...]
Dat is niet helemaal de bedoeling, mijn eerdere suggestie was dat het kan om het ergens op 1 hoop te gooien. Maar iets wat niet OpenAmber draait tussen de OpenAmber analytics is niet heel handig.
Jouw initiatief om de analytics van onze warmtepompen op deze geweldige wijze toegankelijk te maken verdient wel meer navolging. Jouw opzet van Analytics voor OpenAmber maakt het ook interessant voor Amber/Amitime warmtepompeigenaren met bijvoorbeeld de Heatpump Listener voor wie OpenAmber een volgende stap kan zijn.
NB Ik mis ook nog de analytics van die 250 systemen van @Carboy54 😜
[ Voor 32% gewijzigd door TeslaNerd op 14-04-2026 14:32 ]
Die willen niet met een Quatt vergeleken worden 🤣🤣TeslaNerd schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:44:
[...]
Oeps, ik had jouw suggestie om het op 1 hoop te gooien niet goed begrepen.
Jouw initiatief om de analytics van onze warmtepompen op deze geweldige wijze toegankelijk te maken verdient wel meer navolging. Jouw opzet van Analytics voor OpenAmber maakt het ook interessant voor Amber/Amitime warmtepompeigenaren met bijvoorbeeld de Heatpump Listener voor wie OpenAmber een volgende stap kan zijn.
NB Ik mis ook nog de analytics van die 250 systemen van @Carboy54 😜
:strip_exif()/f/image/PzOoC5s0nSppcvHtGDMPbqpu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UrUMiBlxAIcMPnNYz7S0JxBM.jpg?f=fotoalbum_large)