OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Dennis08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:23:
Dat klinkt goed :) zit de homeassistant integratie ook gelijk al in die wave share of moet die nog apart?

En zijn er voordelen/verbeteringen tov het origineel die de overstap het nu al waard maken? Ik heb eigenlijk op dit moment geen problemen dus zit ook een beetje met don't fix it if it ain't broken
Homeassistant zal hem detecteren zodra je hem aan de WiFi hangt, dat gaat via de ingebouwde ESPHome integratie.

In het algemeen kun je meer tweaken aan de regeling en ik denk zelf ook dat de regeling beter is dan met de originele software. Ook laat OpenAmber alle buiten units verwarmen op 30Hz als laagste frequentie, onafhankelijk van de firmware. Mijn grootste ergenis was het steeds uitschakelen na maximaal 4 uren draaien op de laagste frequentie, dat is ook geen probleem meer in OpenAmber.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Als experiment heb ik dit bordje besteld: https://www.waveshare.com...ouch-lcd-7b.htm?sku=32510.

Het zit mij niet lekker dat we nu al tegen de limieten aan zitten van het waveshare bordje, komt vooral door de LVGL UI, maar ook hebben we bijna geen IO poorten meer over voor andere functionaliteiten.

Ik ben benieuwd of dit nieuwe bordje wat is, specs zijn veelbelovend. Ik wil zelf ook nog graag een ethernet aansluiting hebben en daar zijn genoeg poorten voor beschikbaar, zou zelfs kunnen via een USB C hub :).

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:13:
[...]

Homeassistant zal hem detecteren zodra je hem aan de WiFi hangt, dat gaat via de ingebouwde ESPHome integratie.

In het algemeen kun je meer tweaken aan de regeling en ik denk zelf ook dat de regeling beter is dan met de originele software. Ook laat OpenAmber alle buiten units verwarmen op 30Hz als laagste frequentie, onafhankelijk van de firmware. Mijn grootste ergenis was het steeds uitschakelen na maximaal 4 uren draaien op de laagste frequentie, dat is ook geen probleem meer in OpenAmber.
Dat om de 4 uur uit schakelen is een veiligheidsfunctie voor de olie voorziening voor de levensduur van de compressor. Dus dat zou ik niet veranderen. Daar zal Itho zeker een punt van maken met garantie aanvragen. Dat is momenteel sowieso een discussiepunt tussen Itho en ons. Zij zijn van mening dat bij andere besturingssystemen de garantie aansprakelijkheid zal vervallen. Wordt vervolgd.....

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Carboy54 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Dat om de 4 uur uit schakelen is een veiligheidsfunctie voor de olie voorziening voor de levensduur van de compressor. Dus dat zou ik niet veranderen. Daar zal Itho zeker een punt van maken met garantie aanvragen. Dat is momenteel sowieso een discussiepunt tussen Itho en ons. Zij zijn van mening dat bij andere besturingssystemen de garantie aansprakelijkheid zal vervallen. Wordt vervolgd.....
Dat is vaak de verwarring, maar de 'oil return cycle' wordt geregeld door de buitenunit en dat is volgens mij zo uit het hoofd om de 2 uur. Itho omschrijft in hun eigen handleiding ook dat het om efficiëntie gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n07NP1rh2P3X0Py5wB4uirHwcdc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MHPM61qgbBfUP3hz7b4wAKUI.jpg?f=user_large

Dat is ook in lijn met het Amitime ontwerp van de buiten unit die bijna alles zelf regelt en vooral qua compressor beveiliging.

Garantie is zeker een interessant onderwerp, ben benieuwd.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Dat is vaak de verwarring, maar de 'oil return cycle' wordt geregeld door de buitenunit en dat is volgens mij zo uit het hoofd om de 2 uur. Itho omschrijft in hun eigen handleiding ook dat het om efficiëntie gaat.
[Afbeelding]

Dat is ook in lijn met het Amitime ontwerp van de buiten unit die bijna alles zelf regelt en vooral qua compressor beveiliging.

Garantie is zeker een interessant onderwerp, ben benieuwd.
FWIW: Vergeleken met de Quatt unit: die draait dan ook wel uren lang door op laag niveau. Uiteraard wel ORC, maar dat regelt de buitenunit zelf.

  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:21:
Als experiment heb ik dit bordje besteld: https://www.waveshare.com...ouch-lcd-7b.htm?sku=32510.

Het zit mij niet lekker dat we nu al tegen de limieten aan zitten van het waveshare bordje, komt vooral door de LVGL UI, maar ook hebben we bijna geen IO poorten meer over voor andere functionaliteiten.

Ik ben benieuwd of dit nieuwe bordje wat is, specs zijn veelbelovend. Ik wil zelf ook nog graag een ethernet aansluiting hebben en daar zijn genoeg poorten voor beschikbaar, zou zelfs kunnen via een USB C hub :).
Ethernet zou een dikke plus zijn, ik ben van het alles-bedraad-aansluiten-waar-mogelijk ;) is dat niet mogelijk met het bestaande Waveshare bordje? Daar zit wel USB-C op. Ik heb daar nu een haakse adapter in zitten voor het eventuele flashen zonder bordje te hoeven demonteren uit de binnenunit.

[ Voor 10% gewijzigd door bighead op 02-06-2026 18:30 ]


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
bighead schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Ethernet zou een dikke plus zijn, ik ben van het alles-bedraad-aansluiten-waar-mogelijk ;) is dat niet mogelijk met het bestaande Waveshare bordje? Daar zit wel USB-C op. Ik heb daar nu een haakse adapter in zitten voor het eventuele flashen zonder bordje te hoeven demonteren uit de binnenunit.
Via USB kan sowieso niet, die heeft geen USB OTG. Dan zou het met een andere IO moeten, maar er is niet zoveel meer vrij.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:52
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:21:
Als experiment heb ik dit bordje besteld: https://www.waveshare.com...ouch-lcd-7b.htm?sku=32510.

Het zit mij niet lekker dat we nu al tegen de limieten aan zitten van het waveshare bordje, komt vooral door de LVGL UI, maar ook hebben we bijna geen IO poorten meer over voor andere functionaliteiten.

Ik ben benieuwd of dit nieuwe bordje wat is, specs zijn veelbelovend. Ik wil zelf ook nog graag een ethernet aansluiting hebben en daar zijn genoeg poorten voor beschikbaar, zou zelfs kunnen via een USB C hub :).
Zou je een update kunnen geven als het werkt?

Ben benieuwd hoe je de ethernet gaat aansluiten, wil je dit via SPI doen?

ik zat eraan te denken om via de USB extra uart poorten bij te maken met de CH344 en die dan om te zetten naar RS485. Dan zou het mogelijk moeten zijn om per ruimte een RS485 thermometer met vochtigheid op te hangen en via esphome het dauwpunt te bereken. (https://esphome.io/components/sensor/dew_point/)

Zou het dan mogelijk zijn om dit dauwpunt te gebruiken bij het koelen met een automation in epshome?

[ Voor 22% gewijzigd door mbuts op 02-06-2026 20:50 ]


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
mbuts schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:28:
[...]

Zou je een update kunnen geven als het werkt?

Ben benieuwd hoe je de ethernet gaat aansluiten, wil je dit via SPI doen?

ik zat eraan te denken om via de USB extra uart poorten bij te maken met de CH344 en die dan om te zetten naar RS485. Dan zou het mogelijk moeten zijn om per ruimte een RS485 thermometer met vochtigheid op te hangen en via esphome het dauwpunt te bereken. (https://esphome.io/components/sensor/dew_point/)

Zou het dan mogelijk zijn om dit dauwpunt te gebruiken bij het koelen met een automation in epshome?
Jazeker, ik zal een update plaatsen als ik het aan de praat heb.

Ik wil eerst proberen of een simpele USB ethernet adapter werkt. Dauwpunt is inderdaad ook zoiets waarvoor we extra sensoren er aan moeten kunnen koppelen. @shadylog had dit dacht ik via een bluetooth sensor gedaan. Ik zou wel een soort scherm willen hebben waarin we sensoren detecteren via draadloos of bedraad en dat je die kunt gebruiken voor bijvoorbeeld dauwpunt berekeningen.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
@Jordi_ voor Quatt haal ik dauwpunt vanuit HA binnen op de ESP.

In HA kan gebruiker HA entities opgeven (max 6 temp+hun metingen) waarvan dauwpunt berekend wordt. Hoogste dauwpunt wordt aan OpenQuatt doorgegeven.

Werkt prima.

https://github.com/jeroen...amic_cooling_package.yaml

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
jj85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:55:
@Jordi_ voor Quatt haal ik dauwpunt vanuit HA binnen op de ESP.

In HA kan gebruiker HA entities opgeven (max 6 temp+hun metingen) waarvan dauwpunt berekend wordt. Hoogste dauwpunt wordt aan OpenQuatt doorgegeven.

Werkt prima.

https://github.com/jeroen...amic_cooling_package.yaml
Ik wil geen afhankelijkheid op Home Assistant vanaf de ESP. Nu kan aansturing met dauwpunt al gemaakt worden door setpoint in te stellen vanuit Home Assistant maar afhankelijkheid de andere kant uit doe ik dus bewust niet.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:52
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Jazeker, ik zal een update plaatsen als ik het aan de praat heb.

Ik wil eerst proberen of een simpele USB ethernet adapter werkt. Dauwpunt is inderdaad ook zoiets waarvoor we extra sensoren er aan moeten kunnen koppelen. @shadylog had dit dacht ik via een bluetooth sensor gedaan. Ik zou wel een soort scherm willen hebben waarin we sensoren detecteren via draadloos of bedraad en dat je die kunt gebruiken voor bijvoorbeeld dauwpunt berekeningen.
Ik zit zelf hieraan te denken (ik weet niet of ik direct webshop links mag posten )

Dan kan ik ook de 24 volt uit de voeding gebruiken en alle temp/vochtigheid meters een uniek adres geven.

Douwpunt via HA werkt nu al thuis maar ik wil op lange termijn dat verwarming en koeling blijft werken zonder HA. Alles moet straks zonder netwerk blijven werken.

esphome code zou zoiets zijn:

modbus:
id: modbus1
flow_control_pin: GPIO4

modbus_controller:
- id: ebyte_sensor
address: 0x01
modbus_id: modbus1
setup_priority: -10
update_interval: 10s

sensor:
- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: ebyte_sensor
id: temperature
name: "Ebyte Temperature"
register_type: holding
address: 0x0000
unit_of_measurement: "°C"
value_type: S_WORD
accuracy_decimals: 1
filters:
- multiply: 0.1

- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: ebyte_sensor
id: humidity
name: "Ebyte Humidity"
register_type: holding
address: 0x0001
unit_of_measurement: "%"
value_type: U_WORD
accuracy_decimals: 1
filters:
- multiply: 0.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p63aHMGzuXJ2Ctjlc8jFbLsO7SA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/udvN6zJFNoDSM40dTOA9MvpO.png?f=user_large
EigenschapCDEBYTE EID041-G01CDEBYTE EID041-G01S
InterfaceRS485 Modbus RTURS485 Modbus RTU
VoedingDC 5–36VDC 5–36V
Temperatuurbereik-40°C tot +125°C-40°C tot +125°C
Vochtigheid0–100% RH0–100% RH
Nauwkeurigheid temperatuur±0.3°C±0.2°C

[ Voor 5% gewijzigd door mbuts op 02-06-2026 22:14 ]


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Ik wil geen afhankelijkheid op Home Assistant vanaf de ESP. Nu kan aansturing met dauwpunt al gemaakt worden door setpoint in te stellen vanuit Home Assistant maar afhankelijkheid de andere kant uit doe ik dus bewust niet.
Ik liever ook niet hoor.
Wil nog een keer de route verkennen voor BLE sensoren om rechtstreeks via de ESP te lezen.
Net zoals de diyless thermostaat dat bijv kan

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:00
Idee voor Itho om 1 dag in de week iemand van hier op Tweakers in te huren voor een leuk bedrag per uur?
Bij mijn bedrijf doen we dat ook, 1 kerel die al 7 jaar 1 dagje per week voor een leuk tarief steeds de software beter maakt. Resultaat; ik zit in een complexe business alles behalve standaard business, maar hebben een tooling wat ons wereldwijd een enorme voorsprong heeft gegeven in onze sector. Het vernietigen van concurrentie met onze inzichten door de juiste keuzes te kunnen maken door onze tooling is inmiddels wel heel erg makkelijk geworden. Dit ondanks we ca 1.000x keer kleiner zijn dan de grootste speler.

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 03-06-2026 10:19 ]


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Heeft er iemand ook data van het gedrag bij het limiteren van compressor frequentie op basis van Tuo en Ta? Zoals deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGmPxTANZrjQwGyyGfVixnfW2S0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBWQzSNYegwwdTSwyJF9G8GS.png?f=user_large

Ik ben benieuwd wat er precies gebeurd nu en of deze regeling wat goed werkt. Ik ben van plan hier ook een implementatie van te maken in de firmware, nu gebeurd dit in de buiten unit maar in de EEPROM kan dit aangepast worden zodat de controller(OpenAmber) dit kan doen in plaats van de buiten unit. Dit wordt dan wel een geavanceerde setting die dus niet standaard aan staat.

Dan kunnen we bijvoorbeeld een andere Ta sensor er aan koppelen of juist een offset toepassen op de Ta. Want volgens mij zijn er nu problemen als Ta in de zon staat bijvoorbeeld.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Hier nog geen limitering gemerkt. Zelfs met 30 graden Ta (26 mei) werd er hier gewoon tapwater van 70 graden gemaakt zonder inschakeling van het elektrische element. Compressorsnelheid stond toen (door verkeerde instelling van mij) op max 43Hz.

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
bighead schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:00:
Hier nog geen limitering gemerkt. Zelfs met 30 graden Ta (26 mei) werd er hier gewoon tapwater van 70 graden gemaakt zonder inschakeling van het elektrische element. Compressorsnelheid stond toen (door verkeerde instelling van mij) op max 43Hz.
Dat is wel interessant, misschien mag gewoon de frequentie niet boven een bepaalde grens komen en zat jij daar toen nog onder.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Jordi_ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Dat is wel interessant, misschien mag gewoon de frequentie niet boven een bepaalde grens komen en zat jij daar toen nog onder.
Zie je bij Quatt ook. Als je bij een relatief hoge buitentemp gaat verwarmen of koelen bij een x compressorlevel, dan krijg je de melding 'frequency limit ambient'. Ik vermoed dat de melding een functie is van buitentemp en compressorlevel.
Niet direct een trip vd unit, maar wel een waarschuwing.

  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Jordi_ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Dat is wel interessant, misschien mag gewoon de frequentie niet boven een bepaalde grens komen en zat jij daar toen nog onder.
Compressorfrequentie staat nu op max 61Hz, met de volgende 30 graden zal ik weer even kijken hoe dat gaat.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Belangrijke mededeling omtrent het probleem met het Windows CE scherm

Sinds 2 jaar worden wij regelmatig geconfronteerd met het vastlopen van dit scherm. Ondanks diverse meldingen van onze kant heeft dat tot nu toe niet geleid tot een oplossing. Wij hebben de directie van Itho veertien dagen geleden een ultimatum gesteld. Dit heeft vandaag geleid tot een overleg tussen ons en de leiding gevende personen van Itho. Ons verwijt is dat er tot nu toe te weinig aandacht is geweest voor dit software probleem hetgeen nu ook is erkend door de verantwoordelijke medewerkers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de software updates verstrekt door ons, de servicedienst en derden niet zijn geregistreerd. Het percentage vervangen defecte schermpjes is dus niet representatief. Op directie niveau heeft dit nu geleid tot een uitvoerig onderzoek waarbij wij een toezegging hebben gekregen dat dit software probleem voor het begin van het winterseizoen onder garantie zal worden opgelost. Het heeft dus nu de hoogste prioriteit binnen de afdeling.

Voor wat betreft Open Amber zijn wij erop gewezen dat eventuele garantie aanspraken bij toestellen die draaien of hebben gedraaid op open Amber conform de garantievoorwaarden niet zullen worden ondersteund. Het tijdelijk vervangen door het oorspronkelijke systeem zal daarbij geen oplossing bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 09-06-2026 14:49 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Goed dat we weten hoe Itho erin staat, ik ben benieuwd hoe ze willen aantonen dat iemand een andere controller gebruikt heeft.
Blijft het toch jammer vinden dat fabrikanten niet meer open staan voor open source ontwikkeling, ze kunnen in principe gratis ontwikkel en test resources gebruiken via de community om het product te verbeteren.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:50
Laat maar. dit bedrijf bestaat over 10 jaar niet meer agv old scool management. De chinezen halen ze strak link rechts en ook nog boven en onderlangs in terwijl ze tevreden op hun pluche hun eigen verzonnen targets halen. Ik hoor het veel om me heen, dit soort bedrijven. Drijven op oude successen, gunfactoren en een enkele goede werknemer(s).

Ik ben blij met je inspanningen, en zo snel als de garantie er bij mij af is wordt het ook een Open Amber.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Jordi_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:38:
Goed dat we weten hoe Itho erin staat, ik ben benieuwd hoe ze willen aantonen dat iemand een andere controller gebruikt heeft.
Blijft het toch jammer vinden dat fabrikanten niet meer open staan voor open source ontwikkeling, ze kunnen in principe gratis ontwikkel en test resources gebruiken via de community om het product te verbeteren.
Ik ben het hier volkomen mee eens. Dat was voor mij een hele belangrijke reden om voor de Amber te kiezen want op dit forum zitten diverse mensen met verstand van zaken en had gehoopt dat Itho hier dankbaar gebruik van zou maken zodat andere Amber gebruikers hier hun voordeel mee zouden kunnen doen.

  • ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:49
wowly schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:33:
Laat maar. dit bedrijf bestaat over 10 jaar niet meer agv old scool management. De chinezen halen ze strak link rechts en ook nog boven en onderlangs in terwijl ze tevreden op hun pluche hun eigen verzonnen targets halen. Ik hoor het veel om me heen, dit soort bedrijven. Drijven op oude successen, gunfactoren en een enkele goede werknemer(s).

Ik ben blij met je inspanningen, en zo snel als de garantie er bij mij af is wordt het ook een Open Amber.
Hoe lang loopt de garantie eigenlijk? Die van mij staat al drie jaar dus zal wel bijna aflopen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
2 of 5 jaar. Garantie

Dit bedrijf is van een groter bedrijf, en levert ook veel hele andere producten dan warmtepompen. Zal dus zeker niet zomaar weg zijn.

In tegenstelling tot veel andere exotische merken/bedrijven op de markt.

Bewijs vraag ik me ook af. Maar begrijp de waarschuwing wel. Na het tunen van je auto kan de garantie ook weg zijn.

Begrijp ook goed dat mensen bij t uitblijven van oplossingen van fabrikanten zelf bezig gaan. Kan me goed voorstellen dat uiteindelijk een en ander bij een rechter nog geen uitgemaakte zaak zou zijn.

Het is immers Itho die die zaken niet op orde heeft. En zelfs verzaakt heeft dat goed te monitoren?

Maargoed zover wil je helemaal niet komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Degast op 10-06-2026 07:42 ]


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

ArnoudN schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:11:
[...]

Hoe lang loopt de garantie eigenlijk? Die van mij staat al drie jaar dus zal wel bijna aflopen.
2 jaar en aanvullend 3 jaar op onderdelen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:50
Bedoel je daarmee 2 jaar en daarna erbovenop nog 3 jaar onderdelen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw


  • hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:35
Uit de registratiebevestiging van Itho Daalderop:

Wanneer uw garantieregistratie een nieuw product betreft, heeft u 5 jaar onderdelengarantie op het apparaat, tenzij een andere termijn is gemeld. Ook heeft u 2 jaar fabrieksgarantie, tenzij een andere termijn is gemeld. Binnen deze termijn wordt het product of de onderdelen daarvan kosteloos gerepareerd of vervangen. In het geval u een vervangend apparaat heeft geïnstalleerd, kan de garantietermijn anders zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023


  • markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:37
Jordi_ schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Dat is wel interessant, misschien mag gewoon de frequentie niet boven een bepaalde grens komen en zat jij daar toen nog onder.
Lijkt erop dat de originele grafiek dan toch niet actief is in de buitenunit, of op de achtergrond werkelijk limiteert op bijvoorbeeld persgastemperaruur.

Ik heb zulk gedrag met de originele controller nooit gezien. We zouden het eens kunnen proberen te reproduceren met de originele controller en de frequentie begrenzing. Zou wel handig zijn om dan in functie van Ta de frequentie begrenzing in te schakelen. Backup element staat hier nu standaard uit via de automaat om onnodig verbruik te voorkomen.

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
markietjuh schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Lijkt erop dat de originele grafiek dan toch niet actief is in de buitenunit, of op de achtergrond werkelijk limiteert op bijvoorbeeld persgastemperaruur.
Dat zou ook kunnen, dan slaat die grafiek alleen nergens op. Voor mij is dit niet echt te testen omdat ik geen tapwater maak met de Amber.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:22
Jordi_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:38:
ik ben benieuwd hoe ze willen aantonen dat iemand een andere controller gebruikt heeft.
Misschien dat ze een historie willen/kunnen uitlezen op de WinCE? Lijkt me dan alsnog een moeilijke zaak

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Waarschijnlijk breng je ze met alles wat je er hier over typt op ideeën die ze zelf niet bedacht zouden hebben?

(Sorry Itho, ik ben blij met m'n Amber, maar vind vastlopende schermpjes wel niveautje weheat zonder verbinding. #beetje jammer.)

  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
Waarschijnlijk allang bekend hier maar ik deel het toch even.

Bij de Amber van mijn ouders viel het op dat hij soms kort na het draaien de bodemverwarming aan laat staan. Standby verbruik is dan geen 10W maar 171W. Voor zeker 8 uur lang. Vanuit Itho kan de Eeprom dan geüpdatet worden. De installateur kan dit aanvragen.

Onderstaand bericht kreeg ik terug op de mail:

"Mocht dit echt structureel gebeuren zou het kunnen dat er iets niet helemaal lekker gaat in de EEPROM van het buitendeel.

Deze kan worden geupdate, maar moet wel door onze service gebeuren.

 Ik zou adviseren dat de installateur contact opneemt met onze service om hiervoor een afspraak te maken."

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Stefan1989 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:32:
Waarschijnlijk allang bekend hier maar ik deel het toch even.

Bij de Amber van mijn ouders viel het op dat hij soms kort na het draaien de bodemverwarming aan laat staan. Standby verbruik is dan geen 10W maar 171W. Voor zeker 8 uur lang. Vanuit Itho kan de Eeprom dan geüpdatet worden. De installateur kan dit aanvragen.

Onderstaand bericht kreeg ik terug op de mail:

"Mocht dit echt structureel gebeuren zou het kunnen dat er iets niet helemaal lekker gaat in de EEPROM van het buitendeel.

Deze kan worden geupdate, maar moet wel door onze service gebeuren.

 Ik zou adviseren dat de installateur contact opneemt met onze service om hiervoor een afspraak te maken."
Als je OpenAmber gebruikt zou je kunnen proberen om de bodemplaat verwarming een aantal keer te toggelen in het service scherm. Misschien is het een relais wat blijft plakken. Dat zou verklaren waarom het soms gebeurd. Lijkt mij niet direct een probleem wat een EEPROM update gaat fixen.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
Jordi_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:35:
[...]

Als je OpenAmber gebruikt zou je kunnen proberen om de bodemplaat verwarming een aantal keer te toggelen in het service scherm. Misschien is het een relais wat blijft plakken. Dat zou verklaren waarom het soms gebeurd. Lijkt mij niet direct een probleem wat een EEPROM update gaat fixen.
Thanx voor je reactie. Het gaat om een Amber die 4 weken geleden geplaatst is. Ik heb er een homewizard kWh meter in gezet om het verbruik een beetje in de gaten te houden. Open Amber zit er (nog) niet op.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefan1989 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:22:
[...]

Thanx voor je reactie. Het gaat om een Amber die 4 weken geleden geplaatst is. Ik heb er een homewizard kWh meter in gezet om het verbruik een beetje in de gaten te houden. Open Amber zit er (nog) niet op.
Dan zou al lang de nieuwe eeprom software er moeten op zitten. Productie datum??

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
Carboy54 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:23:
[...]

Dan zou al lang de nieuwe eeprom software er moeten op zitten. Productie datum??
Hij is in mei geleverd is de productie datum te herkennen aan het serienummer?


AMO253630009

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Als ze een oude fout maar niet weer opnieuw hebben ingeprogrammeerd?

Dit is toch al meer dan een jaar opgelost?

...

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefan1989 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Hij is in mei geleverd is de productie datum te herkennen aan het serienummer?


AMO253630009
Staat op de sticker op de buitenunit. Controleer eens of het wel de bodem verwarming is met bv een infrarood camera of meet het door.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 18-06-2026 09:56 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
Ik zie het niet direct op de sticker staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOLr0L9cvI4emCl6pZDuORWg6Zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yb35PFlRxnWszP1y46ddguyY.jpg?f=fotoalbum_large

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefan1989 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:48:
Ik zie het niet direct op de sticker staan. [Afbeelding]
Welke pootjes zitten er onder?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
Stalen pootjes. En hij staat op Itho bigfoots gemonteerd.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Stefan1989 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:58:
Stalen pootjes. En hij staat op Itho bigfoots gemonteerd.
Een jaar geleden is de plaats van de pootjes gewijzigd. Stuur eens een foto.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
@Carboy54 het is meer 1 beugel dan losse pootjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Enq7hVQlg3JbIreNRVs6-P93co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsM4poW8uoUVxUgqfxi8YkXg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acfaPp2T7YeNI3DWS6_RBNNVG4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xI1CdTkmggRxeHbV4wubE5P.jpg?f=fotoalbum_large

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nieuw model die moet zeker de juiste eeprom software hebben.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:39
Maar dan nog vreemder dat hij dit probleem heeft toch. Zal het service verzoek sowieso wel even aanvragen. Kijken wat de monteur er aan kan doen.

  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Tapwater hier net tot 70 graden laten verwarmen @30 graden buitentemperatuur, zonder gebruik van verwarmingselement. Compressor frequentie staat om max 61hz ingesteld, hij wordt dus wel deels gelimiteerd door de buitentemperatuur, al is hij toch ook een tijdje 61hz geweest.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJrIbrPkVSXGDwbEnT5nx-zhQx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsEX6eW9grQbeEkDhrnf0m07.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door bighead op 19-06-2026 14:48 ]


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
bighead schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:44:
Tapwater hier net tot 70 graden laten verwarmen @30 graden buitentemperatuur, zonder gebruik van verwarmingselement. Compressor frequentie staat om max 61hz ingesteld, hij wordt dus wel deels gelimiteerd door de buitentemperatuur, al is hij toch ook een tijdje 61hz geweest.[Afbeelding]
Grappig dat dat kan, hier springt gewoon hulp element aan bij hitte. (Ik zet hem dus wat eerder op de dag.

  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Degast schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Grappig dat dat kan, hier springt gewoon hulp element aan bij hitte. (Ik zet hem dus wat eerder op de dag.
Ik heb wel ‘Tapwater backup heater min verwarmsnelheid’ op 0,00 staan, bij mij gaat deze dus nooit aan. Als ik deze op 0,12 zet (standaard waarde), dan gaat deze met OpenAmber af en toe aan, dit had ik met de originele software niet, dus daarom nu op 0,00 staan.

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
bighead schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Ik heb wel ‘Tapwater backup heater min verwarmsnelheid’ op 0,00 staan, bij mij gaat deze dus nooit aan. Als ik deze op 0,12 zet (standaard waarde), dan gaat deze met OpenAmber af en toe aan, dit had ik met de originele software niet, dus daarom nu op 0,00 staan.
Zou een setting handig zijn die zegt geen backup verwarming gebruiken als compressor frequentie gelimiteerd wordt?

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Een mooi lange experimentele koel run op 20Hz :) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sv9cuiD0P01rhiuDnqR4STEkjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGR49mmPeTMuQpJovGz8ZLXD.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Jordi_ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:09:
[...]

Zou een setting handig zijn die zegt geen backup verwarming gebruiken als compressor frequentie gelimiteerd wordt?
Ik denk niet dat voor mij verschil gaat maken. Ook als de frequentie niet wordt gelimiteerd door de Amber, dan nog gaat mijn element soms aan. Als de DHW-snelheid op graad minuten werkt net als orgineel, dan denk ik mijn probleem opgelost is.

  • _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-06 09:16
Graag zou ik ook willen koelen en de setpoint dynamisch willen aansturen met HA zodat de vloer niet condenseert. @bobmari83 ik zag dat jij dit ingeregeld hebt, zou je willen delen hoe je dit hebt gedaan?

  • bobmari83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 23:31
@_Uploader_ Ik heb in elke kamer een eenvoudige zigbee temperatuursensor geplaatst die ook de luchtvochtigheid meet. Met die gegevens kun je per kamer het dauwpunt berekenen. Vervolgens heb ik een automatisering gemaakt die het hoogste dauwpunt bepaalt en daar voor de zekerheid een constante van bijv. 1 graad bij optelt. De uitkomst daarvan wordt vervolgens een x-aantal keer per uur als setpoint naar de open amber gestuurd.

Met behulp van AI heb je zo een paar automations in elkaar geknutseld. ;)

  • _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-06 09:16
bobmari83 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:43:
@_Uploader_ Ik heb in elke kamer een eenvoudige zigbee temperatuursensor geplaatst die ook de luchtvochtigheid meet. Met die gegevens kun je per kamer het dauwpunt berekenen. Vervolgens heb ik een automatisering gemaakt die het hoogste dauwpunt bepaalt en daar voor de zekerheid een constante van bijv. 1 graad bij optelt. De uitkomst daarvan wordt vervolgens een x-aantal keer per uur als setpoint naar de open amber gestuurd.

Met behulp van AI heb je zo een paar automations in elkaar geknutseld. ;)
Dank voor de info. Dit zal ik gaan proberen binnenkort! Welke amber instellingen moet ik hiervoor aanpassen behalve de setpoint? Want als ik de modus op cool zet en de externe koude vraag op ja zet, dan koelt het nog niet en krijg ik de volgende melding; Not starting compressor because supply temperature (19.72) is below cooling start temperature (24.00).

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
_Uploader_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:26:
[...]

Dank voor de info. Dit zal ik gaan proberen binnenkort! Welke amber instellingen moet ik hiervoor aanpassen behalve de setpoint? Want als ik de modus op cool zet en de externe koude vraag op ja zet, dan koelt het nog niet en krijg ik de volgende melding; Not starting compressor because supply temperature (19.72) is below cooling start temperature (24.00).
De koelmodus setting moet nog op Extern setpoint staan en dan kun je via HomeAssistant het handmatig setpoint zetten. Dan start hij afhankelijk van het setpoint en start delta.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Nieuwe versie: https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.4.0

Waarschijnlijk krijgen gebruikers van versie 0.3.0 geen melding binnen via HA of het scherm, dan even handmatig updaten via de web interface en de .ota.bin. Vanaf 0.3.1 was dat gefixed.

Belangrijkste wijziging is dat er nu gekoeld kan worden op 20Hz, kunnen we goed gebruiken deze week 8-).

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:57
Is 20hz wel veilig? Volgens mij is er wel een reden dat de ondergrens van de compressor op 30hz staat

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
mijgmae schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 06:45:
Is 20hz wel veilig? Volgens mij is er wel een reden dat de ondergrens van de compressor op 30hz staat
Terechte vraag, ik denk van wel omdat de Quatt R290 variant vanuit de fabriek ook op 20Hz draait en dat is min of meer dezelfde buitenunit. Er gebeurd ook gewoon een 'oil return cycle' die nodig is als je lang op lage frequenties draait.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Je kunt de specs van de compressor er op nakijken. Heb ik even niet paraat maar communiceerde ik ooit op Amber forum.

E.e.a. kon wat lager/hoger dan 30-90Hz. Maar dat gaat ten koste van rendement.

Kan voor de 65 of 12 anders zijn dan mijn 9.5

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:00
Degast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:50:
Je kunt de specs van de compressor er op nakijken. Heb ik even niet paraat maar communiceerde ik ooit op Amber forum.

E.e.a. kon wat lager/hoger dan 30-90Hz. Maar dat gaat ten koste van rendement.

Kan voor de 65 of 12 anders zijn dan mijn 9.5
Een lagere compressor snelheid zou de efficiëntie flink verbeteren, genoeg artikelen die aangeven less is more.

Maar idd, Itho houd het blijkbaar veiligheidshalve op 30hz (ivm olie retour - smering van de compressor, trillingen en stabiliteit van het expansieventiel), terwijl andere merken dit soms wel aanpassen voor betere COP en minder moduleren.

Quatt zal misschien betere software aansturing en regeling hebben, dat geeft AI iig aan als waarschijnlijk de reden, zou verder idd hetzelfde moeten zijn. Fabriek standaard zou idd 30hz als wereldwijd en per situatie altijd veilig zijn iig).

(Die van mij pendelt nu wel wat, vraag me af wat slechter is voor de levensduur).

[ Voor 24% gewijzigd door Whiskey48 op 24-06-2026 08:23 ]


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Jordi_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:17:
[...]

Terechte vraag, ik denk van wel omdat de Quatt R290 variant vanuit de fabriek ook op 20Hz draait en dat is min of meer dezelfde buitenunit. Er gebeurd ook gewoon een 'oil return cycle' die nodig is als je lang op lage frequenties draait.
Paar observaties met een Quatt R32 hierop
ORC vindt plaats, wel op dezelfde interval als bij 30Hz - geen idee of dat 'erg' is.
Vannacht een aantal Frequency limit ambient bij level 4 gehad (nu 30Hz, voorheen was dit een fors hogere frequentie). Dit alarm lijkt verbonden te zijn aan een level vs buitentemp ipv freq. vs buitentemp.

  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Hoe kan ik koelen instellen op 20hz?

‘Koelen vermogen’ is de laagste stand ‘beperkt’, dat was eerder altijd 30hz, of is dat nu 20hz?

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Ben het (vriendelijk) niet met je eens.

Zie ook details compressor.

Onder de 36 Hz is minder zuinig, onder de 30 zeker.

Alleen al door het grotere percentage van overige gebruikers die meedraaien in de cop. (Aansturing, pomp enz).

M.i. als je het nodig hebt voor modulatie (tegen pendelen) dat is de pomp te groot. (Of te klein)

Pendelen is m.i. meerdere starten per uur.

M.i. doen fabrikanten het vooral om te kunnen zeggen" kijk eens hoe stil ie kan" en om matige installaties toch redelijk te laten draaien. (Waat de verhouding afgifte/productie eigenlijk uit balans is) Dat is bij quatt, zonder buffervaten ed vaak het geval.

(Zelf heb ik voordeel van veel massa, dus pendelen is nauwelijks issue, laag vermogen dus ook niet)

M.i. dan.

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
In de specs van de compressor " starts stops should nod exceed 6 times per hour" dus onder de drie per uur is goed 😂

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
jj85 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:35:
[...]

Paar observaties met een Quatt R32 hierop
ORC vindt plaats, wel op dezelfde interval als bij 30Hz - geen idee of dat 'erg' is.
Vannacht een aantal Frequency limit ambient bij level 4 gehad (nu 30Hz, voorheen was dit een fors hogere frequentie). Dit alarm lijkt verbonden te zijn aan een level vs buitentemp ipv freq. vs buitentemp.
Dat is wel interessant dat het limit dus op level gaat, ik vraag mij ook af of hij wel op buiten temperatuur gaat omdat sommigen hier zien dat hij gewoon op een hogere frequentie draait terwijl de buiten temperatuur hoger is dan de grafiek aangeleverd door Itho. Mooiste zou zijn om deze implementatie in de controller te doen en dan frequency limit uit zetten in de EEPROM, maar dan moeten we wel weten waar op gecontroleerd moet worden.

Misschien staan de frequency limit levels ook nog ergens in de EEPROM.
bighead schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:37:
Hoe kan ik koelen instellen op 20hz?

‘Koelen vermogen’ is de laagste stand ‘beperkt’, dat was eerder altijd 30hz, of is dat nu 20hz?
Klopt, laagste stand is nu 20Hz ipv 30Hz.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:22
Jordi_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:17:
Een mooi lange experimentele koel run op 20Hz :) .
[Afbeelding]
Hier draait het ook veel stabieler met de 20Hz. Wel interessant dat de olie-return ongeveer om de 2u gaat in vergelijking met die van jou, maar misschien mis ik iets.

Ik breek mijn hoofd trouwens ook over het gegeven dat de cv-aanvoertemp (Tuo) 18.6C is maar de Tc 16.8C...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh9cS8iTj_pFPwb5FALzNihLdyM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lr3zxaT2Px1rr1ph9Y6nTy9i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door joneboon op 24-06-2026 21:45 ]


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
joneboon schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Hier draait het ook veel stabieler met de 20Hz. Wel interessant dat de olie-return ongeveer om de 2u gaat in vergelijking met die van jou, maar misschien mis ik iets.

Ik breek mijn hoofd trouwens ook over het gegeven dat de cv-aanvoertemp (Tuo) 18.6C is maar de Tc 16.8C...

[Afbeelding]
Die grafiek was van de openamber.nl analytics en die is niet zo precies, dus olie-return cycles zie je daar niet goed op. Ik heb ze ook gewoon elke 2u.

Dat temperatuur verschil zie ik inderdaad ook, kan het niet echt verklaren. Je ziet wel dat ze goed identiek reageren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeQHl5pRecbLDiXkYe8tjQ5m5ng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Eu4DVfnddllWJhFAj3XWhfAD.png?f=user_large

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:45
Ik heb mijn amber gister eens nagemeten met een gecalibreerde thermometer want ik zag het zelfde. Conclusie: Tc en Ta kloppen op de 0,1C bij mij. Tui en Tuo zeker niet. Ze zullen wel slechter contact maken, ook lucht mee meten oid. Ik kijk er ook alleen maar naar voor de delta-T dus heb het maar gelaten voor wat het is.

Amber 120 | 10kWP zuid | 3x MP-ii 5000VA + 32kWh


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAjwk5wQKa6Ws1Ezv27CX0C5T64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgHKQq43iGykfhJnhr6I1Jxr.jpg?f=fotoalbum_large Hier is het verschil maar 0,2/0,3 graden tussen TC en TUO.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

georgeboot schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:25:
Ik heb mijn amber gister eens nagemeten met een gecalibreerde thermometer want ik zag het zelfde. Conclusie: Tc en Ta kloppen op de 0,1C bij mij. Tui en Tuo zeker niet. Ze zullen wel slechter contact maken, ook lucht mee meten oid. Ik kijk er ook alleen maar naar voor de delta-T dus heb het maar gelaten voor wat het is.
Met warmtegeleidende pasta monteren.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Ik heb een storing, tapwater verwarmen is actief, maar hij begint niet. Koelen stond ook aan. OpenAmber opnieuw opgestart dmv display. Tapwater aanwezig van aan, naar uit en weer aan gezet. Koelen uitgezet. Maar tapwater begint niet te warmen, ook al is er wel vraag. Gister werkte dit wel met versie 0.4.0.

Compressor gaat wel steeds even aan, maar ook steeds weer uit. Dit heb ik met een eerdere versie ook een keer gehad

[ Voor 16% gewijzigd door bighead op 25-06-2026 15:11 ]


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
bighead schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:09:
Ik heb een storing, tapwater verwarmen is actief, maar hij begint niet. Koelen stond ook aan. OpenAmber opnieuw opgestart dmv display. Tapwater aanwezig van aan, naar uit en weer aan gezet. Koelen uitgezet. Maar tapwater begint niet te warmen, ook al is er wel vraag. Gister werkte dit wel met versie 0.4.0.

Compressor gaat wel steeds even aan, maar ook steeds weer uit. Dit heb ik met een eerdere versie ook een keer gehad
Kun je eens kijken wat de log aangeeft als hij aan en uit gaat?

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

bighead schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:09:
Ik heb een storing, tapwater verwarmen is actief, maar hij begint niet. Koelen stond ook aan. OpenAmber opnieuw opgestart dmv display. Tapwater aanwezig van aan, naar uit en weer aan gezet. Koelen uitgezet. Maar tapwater begint niet te warmen, ook al is er wel vraag. Gister werkte dit wel met versie 0.4.0.

Compressor gaat wel steeds even aan, maar ook steeds weer uit. Dit heb ik met een eerdere versie ook een keer gehad
Te hoge buitentemperatuur? Het bekende hoedje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPAycXnvdl2K-IKCDmbvQPWa64o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1B5nWIprvmOCQ6RPDZA1JLTA.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Jordi_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:21:
[...]

Kun je eens kijken wat de log aangeeft als hij aan en uit gaat?
Ik zal vanavond laat even kijken in de log, dan ben ik weer thuis. Nu koelen weer aangezet, kijken of dat weer wil gaan werken.

Edit: koeling lijkt het weer te doen!

[ Voor 6% gewijzigd door bighead op 25-06-2026 16:45 ]


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Carboy54 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Te hoge buitentemperatuur? Het bekende hoedje?
[Afbeelding]
Nee lijkt me sterk in dit geval, ik kon een paar dagen terug met 30 graden nog zonder problemen 70 graden maken zonder BUH. Koelen doet het nu ook niet meer.

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

bighead schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Nee lijkt me sterk in dit geval, ik kon een paar dagen terug met 30 graden nog zonder problemen 70 graden maken zonder BUH. Koelen doet het nu ook niet meer.
Staat de unit vol in de zon?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Carboy54 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:41:
[...]

Staat de unit vol in de zon?
Nee, de buitenunit staat nooit in de zon zelfs 😉 koelen werkt nu wel weer. Vanavond ga ik de log even bekijken van tapwater verwarmen.

  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
De compressorfrequentie gaat omhoog, maar dat is niet te zien in de log. Hij blijft aangeven: Minimum compressor on time nog reached, not checking for potential stop conditions yet. Terwijl compressor dus wel steeds aan en uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xfm0UjDbpH-OLp2n_NmxJSafe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vI4WFD7NQSALJuPslj37QHY5.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd5hm34XJWsK6d9UOl90e7slVr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfniwDcqQH79kqN1dxi5MZyG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 211% gewijzigd door bighead op 26-06-2026 08:20 ]


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
bighead schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:37:
De compressorfrequentie gaat omhoog, maar dat is niet te zien in de log. Hij blijft aangeven: Minimum compressor on time nog reached, not checking for potential stop conditions yet. Terwijl compressor dus wel steeds aan en uit gaat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Bekijk eens de error sensoren in HA, ik vermoed dat de buiten unit er zelf mee stopt, dat wordt nu nog niet goed afgehandeld.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:31:
[...]

Bekijk eens de error sensoren in HA, ik vermoed dat de buiten unit er zelf mee stopt, dat wordt nu nog niet goed afgehandeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otztYOH3YI6cdLt2Ic27Gm3HahA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vA4QOvOmsfxvIYc9cctOPryI.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
Dit ontdekt net, deze temperatuur is veel te laag, daardoor stopt hij er mee denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j86Byz7pQFTMluOSovKNpo3lXNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCcLHqVMAvL6HPHpp50OH9Ug.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door bighead op 26-06-2026 08:51 ]


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
bighead schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:36:
[...]

[Afbeelding]
edit:
Dit ontdekt net, deze temperatuur is veel te laag, daardoor stopt hij er mee denk ik:
[Afbeelding]
Die F05 is het probleem, daardoor gaat de compressor uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsVlC_F4T1gOiKSOpYbpADUUryE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naBMhojz4eFaqrEFO9XP8QUI.png?f=fotoalbum_large

De foutomschrijving heeft het ook over temperatuur buiten het normale werkgebied wat je ook terug ziet in de P12 waarschuwing(Deze stopt de compressor niet). Wat geeft de zuiggasdruk sensor voor waarde?

Je zou nog kunnen proberen om terug te gaan naar 0.3.1 om te zien of de verlaagde frequenties het probleem veroorzaken.

Misschien weet @Carboy54 of @Stoker iets meer over deze foutmelding.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:46:
[...]

Die F05 is het probleem, daardoor gaat de compressor uit.

[Afbeelding]

De foutomschrijving heeft het ook over temperatuur buiten het normale werkgebied wat je ook terug ziet in de P12 waarschuwing(Deze stopt de compressor niet). Wat geeft de zuiggasdruk sensor voor waarde?

Je zou nog kunnen proberen om terug te gaan naar 0.3.1 om te zien of de verlaagde frequenties het probleem veroorzaken.

Misschien weet @Carboy54 of @Stoker iets meer over deze foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8eNeXLuupe97NvOQYwDFqcz3hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMKFSHQov66ffRx0mFzjJZeN.jpg?f=fotoalbum_large

Versie 0.3.1 had ik vanochtend geprobeerd, dan doet de warmtepomp hetzelfde. Nu weer 0.4.0 erop staan. Eergisteren met 0.4.0 is tapwater wel gewoon verwarmd, ik gok dat er iets met de buitenunit aan de hand is nu?

Is er een manier om tapwater alleen op verwarmingselement te laten verwarmen?

[ Voor 10% gewijzigd door bighead op 26-06-2026 10:40 ]


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:46:
[...]

Die F05 is het probleem, daardoor gaat de compressor uit.

[Afbeelding]

De foutomschrijving heeft het ook over temperatuur buiten het normale werkgebied wat je ook terug ziet in de P12 waarschuwing(Deze stopt de compressor niet). Wat geeft de zuiggasdruk sensor voor waarde?

Je zou nog kunnen proberen om terug te gaan naar 0.3.1 om te zien of de verlaagde frequenties het probleem veroorzaken.

Misschien weet @Carboy54 of @Stoker iets meer over deze foutmelding.
Ik zou sowieso niet aan de compressor frequenties sleutelen. Er is niet voor niets pas na 2 jaar ervaring over gegaan van 35 naar 30%. Zeker ook omdat garantie aanvragen inzake compressoren niet in behandeling worden genomen in dergelijke gevallen. Overigens tot nu toe geen compressor issues gehad.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
bighead schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:36:
[...]

[Afbeelding]

Versie 0.3.1 had ik vanochtend geprobeerd, dan doet de warmtepomp hetzelfde. Nu weer 0.4.0 erop staan. Eergisteren met 0.4.0 is tapwater wel gewoon verwarmd, ik gok dat er iets met de buitenunit aan de hand is nu?

Is er een manier om tapwater alleen op verwarmingselement te laten verwarmen?
Dan ligt het dus niet aan de lagere frequenties, dat is mooi. Je kunt als workaround noodbedrijf modus inschakelen dan gebruikt hij geen compressor.

Wat is er dan wel aan de hand is met die druk sensor is mij niet helemaal helder. Misschien is de sensor gewoon defect of iets dergelijks.

Je zou ook nog de WinCE controller weer aan kunnen sluiten om te zien of je daar hetzelfde ziet, waarschijnlijk wel.
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Ik zou sowieso niet aan de compressor frequenties sleutelen. Er is niet voor niets pas na 2 jaar ervaring over gegaan van 35 naar 30%. Zeker ook omdat garantie aanvragen inzake compressoren niet in behandeling worden genomen in dergelijke gevallen. Overigens tot nu toe geen compressor issues gehad.
Ik gebruik alleen frequenties die ik ook zie bij identieke Amitime buiten units, dus eerst de 30Hz van recente Ambers en nu 20Hz van recente Quatt R290 units. En het valt ruim binnen de specificaties van de compressor. Mijn vermoeden is dat Itho niet bewust gekozen heeft om de frequentie te verlagen naar 30Hz, dat kwam gewoon toevallig mee in recente units doordat Amitime nieuwe EEPROM parameters erop had gezet. Anders hadden ze dit ook wel direct uitgebracht voor oudere units.

Dus F05 nog nooit eerder gezien begrijp ik?

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39
@bighead en @Jordi_ Kan het iets te maken hebben met onvoldoende flow?

Bij mijn broertje kwamen we er gisteren achter dat hij zijn verdelers veel te veel had afgeknepen waardoor er een flowstoring ontstond en de Amber uitschakelde ter bescherming van de compressor. Hij had zijn Amber op midden (WinCE) staan.

Op hoeveel staat je pomp? Hoog, Midden, Laag? Of een bepaald percentage?

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
SiNTeK schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:21:
@bighead en @Jordi_ Kan het iets te maken hebben met onvoldoende flow?

Bij mijn broertje kwamen we er gisteren achter dat hij zijn verdelers veel te veel had afgeknepen waardoor er een flowstoring ontstond en de Amber uitschakelde ter bescherming van de compressor. Hij had zijn Amber op midden (WinCE) staan.

Op hoeveel staat je pomp? Hoog, Midden, Laag? Of een bepaald percentage?
Pomp staat op hoog, tot gister heeft het altijd gewerkt zonder problemen. Ook laatst toen het 30 graden was. Het is ook alleen het tapwater verwarmen en het normale verwarmen wat nu niet meer werkt. Koelen werkt wel zonder problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door bighead op 26-06-2026 12:56 ]


  • SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39
bighead schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Pomp staat op hoog, tot gister heeft het altijd gewerkt zonder problemen. Ook laatst toen het 30 graden was. Het is ook alleen het tapwater verwarmen en het normale verwarmen wat nu niet meer werkt. Koelen werkt wel zonder problemen.
Sorry, verkeerd gelezen m.b.t. tapwater. Hopelijk vinden jullie het probleem!

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
bighead schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Pomp staat op hoog, tot gister heeft het altijd gewerkt zonder problemen. Ook laatst toen het 30 graden was. Het is ook alleen het tapwater verwarmen en het normale verwarmen wat nu niet meer werkt. Koelen werkt wel zonder problemen.
Ik heb een wilde theorie, misschien een idee om het te testen. In jouw data zie je dat de buiten unit direct de fout P12 compressor begrenzing geeft, hij start daardoor de compressor ook niet hoog. Normaal gesproken gaat de compressor altijd hard aan, nu gebeurd dit niet lijkt het op jouw data. Misschien zorgt dit voor problemen, dat zou dus een bug in de buiten unit firmware zijn.

Het is nog een beetje een raadsel hoe die P12 precies werkt, als dit op de Ta sensor werkt kun je misschien testen om die koel te houden terwijl je tapwater verwarmen aan zet.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb een wilde theorie, misschien een idee om het te testen. In jouw data zie je dat de buiten unit direct de fout P12 compressor begrenzing geeft, hij start daardoor de compressor ook niet hoog. Normaal gesproken gaat de compressor altijd hard aan, nu gebeurd dit niet lijkt het op jouw data. Misschien zorgt dit voor problemen, dat zou dus een bug in de buiten unit firmware zijn.

Het is nog een beetje een raadsel hoe die P12 precies werkt, als dit op de Ta sensor werkt kun je misschien testen om die koel te houden terwijl je tapwater verwarmen aan zet.
Bij Quatt is dit de
register 2019 - BIT11:Frequency limit protection by ambient Temp.

Deze zien we ook wel voorkomen. Hij blijft dan wel doordraaien, maar je gaat eningszins buiten het werkgebied denk ik
'de warmtepomp begrenst de compressorfrequentie vanwege de omgevingstemperatuur / buitentemperatuurconditie. Dit is eerder een beschermende begrenzing/status dan meteen een defectmelding.'

Treed vaak op bij ongeveer lvl4 - 47Hz

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Bij Quatt is dit de
register 2019 - BIT11:Frequency limit protection by ambient Temp.

Deze zien we ook wel voorkomen. Hij blijft dan wel doordraaien, maar je gaat eningszins buiten het werkgebied denk ik
'de warmtepomp begrenst de compressorfrequentie vanwege de omgevingstemperatuur / buitentemperatuurconditie. Dit is eerder een beschermende begrenzing/status dan meteen een defectmelding.'

Treed vaak op bij ongeveer lvl4 - 47Hz
Juist, alleen bedoel ik dat de begrenzing dus conflicteert met de opstart routine van de compressor en dat daardoor de harde fout 'Evaporator pressure sensor failure' komt. Omdat de compressor ook maar begint op 30Hz en bijna direct weer uit gaat zonder eerst omhoog te toeren.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
@Jordi_ Die zuigdruk van 0 barg is wel bijzonder lijkt me? Alsof hij hem helemaal wegtrekt... Zit er nog wel genoeg R290 in...?
Ik zie de rustdruk ook niet echt boven de 7 barg komen, voelt mij wat laag...

of een EEV die dicht zit / kapot is...

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 26-06-2026 13:51 ]


  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb een wilde theorie, misschien een idee om het te testen. In jouw data zie je dat de buiten unit direct de fout P12 compressor begrenzing geeft, hij start daardoor de compressor ook niet hoog. Normaal gesproken gaat de compressor altijd hard aan, nu gebeurd dit niet lijkt het op jouw data. Misschien zorgt dit voor problemen, dat zou dus een bug in de buiten unit firmware zijn.

Het is nog een beetje een raadsel hoe die P12 precies werkt, als dit op de Ta sensor werkt kun je misschien testen om die koel te houden terwijl je tapwater verwarmen aan zet.
Dat zou ik morgenmiddag wel even kunnen controleren. Tapwater is inmiddels weer op temperatuur, kan de vrouw ook niet gaan klagen 😉

  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:51:
@Jordi_ Die zuigdruk van 0 barg is wel bijzonder lijkt me? Alsof hij hem helemaal wegtrekt... Zit er nog wel genoeg R290 in...?
Ik zie de rustdruk ook niet echt boven de 7 barg komen, voelt mij wat laag...

of een EEV die dicht zit / kapot is...
Goed gezien, die data had ik gemist. Dat lijkt mij zeker niet goed en wijst vrees ik toch wel richting een probleem in de buiten unit @bighead.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Jordi_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Goed gezien, die data had ik gemist. Dat lijkt mij zeker niet goed en wijst vrees ik toch wel richting een probleem in de buiten unit @bighead.
Beetje off-topic, maar je kunt altijd nog die paramers anders gaan instellen ;)
Hieruit maak ik overigens op dat de low pressure shutdown op 5 bar ingesteld staat voor de Quatt R32, is mogelijk voor R290 wel iets anders...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAIsW-UWR1bUW44UsVc45R8vA2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOblOiv0waD9jUQOSmGWTDUJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd8K16sKgoAsXn94yX8V4EleUIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzDTZa196TS7chs7RphKkNav.png?f=fotoalbum_large

  • bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Vandaag nog een keer tapwater geprobeerd te verwarmen, en dat ging nu wel zonder problemen. Wat er aan de hand is geweest, geen idee, maar heel blij dat het weer werkt!


Koelen op 20hz gaat ook perfect!

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:00
bighead schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:06:
Vandaag nog een keer tapwater geprobeerd te verwarmen, en dat ging nu wel zonder problemen. Wat er aan de hand is geweest, geen idee, maar heel blij dat het weer werkt!


Koelen op 20hz gaat ook perfect!
Vraag; ik heb mijn Itho Amber nu langer dan 2 jaar. .... Qua garantie maakt het nu niks meer uit toch om over te stappen naar open Amber?

Enkel onderdelen 5 jaar garantie, maar hardware / software valt daar niet onder?

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:27

Carboy54

Duurzaamheid coach

Whiskey48 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Vraag; ik heb mijn Itho Amber nu langer dan 2 jaar. .... Qua garantie maakt het nu niks meer uit toch om over te stappen naar open Amber?

Enkel onderdelen 5 jaar garantie, maar hardware / software valt daar niet onder?
Schermpje gaat daar met onze afspraken met Itho voorlopig ook onder vallen. En software blijven wij verstrekken.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:00
Carboy54 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Schermpje gaat daar met onze afspraken met Itho voorlopig ook onder vallen. En software blijven wij verstrekken.
Ok, laat ik het hoe het is, thanks.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste