OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17
den19nis79 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:50:
Ik heb een HPS-55 en ben je project aan het proberen, zijn er toevallig mensen die dit werkend hebben gekregen?

De Waveshare start OpenAmber netjes op en leest alle waarden uit, na opstarten schakelt ie de stroom naar de buitenunit uit en dan blijft ie in Waiting for state switch en heating en cooling in idle hangen.

Omdat de originele display kuren heeft en ik wil controleren of dit aan de heatstar software ligt, heeft iemand die toevallig voor me beschikbaar?

Dennis
Voor zover ik weet heeft nog niemand het aan de praat gekregen met de HPS, volgens mij was er toen ook het gedrag dat de buiten unit een soort reset deed tijdens het opstarten. Waarschijnlijk zit er iets in de initialisatie routine wat de HPS niet leuk vind.
mbuts schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:39:
Beste Jordi,

Kan het zijn dat de tapwatertijden sinds de laatste versie niet meer goed werken? De warmtepomp maakt nu ook 's avonds en 's nachts warm tapwater. Voor zover ik weet werkte dit in eerdere versies wel goed.

[Afbeelding]Daarnaast viel me nog iets op tijdens het koelen. Het lijkt erop dat de compressorfrequentie niet meer terugregelt wanneer de watertemperatuur onder het ingestelde setpoint komt. Ook nadat ik de frequentie handmatig lager had ingesteld, veranderde dit gedrag niet. (eerder werkte hoger wel of kan dit de oorzaak zijn van het probleem? )

Ik heb onderstaande screenshots gemaakt vanaf telefoon dus vandaar dat de indeling iets anders is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Instellingen openamber

[Afbeelding]
Ik heb getest met tapwater tijden maar dat lijkt nog goed te werken, ik zie wel dat de legionella run zich niet aan het ingestelde schema houdt. Zou je kunnen checken of de legionella run toevallig toen actief was?

Wat betreft het koelen kan ik dat gedrag niet reproduceren, het zou nog kunnen zijn dat hij wel de frequentie zet maar dat de buiten unit niet kan draaien op die frequentie. Setpoint frequentie entity expose ik nu niet, maar je zou kunnen kijken naar de logging. Ik zie bijvoorbeeld wel direct een verandering zodra ik het koel vermogen omlaag zet.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Heeft het zin als ik eens een log draai met de listener om te kijken wat de procedure is?

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Jordi_
leejoow schreef op maandag 27 juli 2026 @ 06:26:
Heeft het zin als ik eens een log draai met de listener om te kijken wat de procedure is?
Ja, dat zou mooi zijn. Vooral een cold start is interessant, als de buiten unit voor het eerst geinitialiseerd wordt.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zal binnenkort even kijken of dat lukt. Zit nu even heel druk met de OpenQuatt hardware, maar dit moet wel ergens tussendoor te persen zijn :)

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 20:51
Ik heb MQTT werkend gekregen, krijg je hiermee meer informatie om het koel gedrag te zien of zit deze niet in de MQTT logging? Mooie pagina heb je gemaakt op openamber.nl

Hoe meet de openamber de cop waarde? Moet ik de flow sensor een specifieke naam/id geven? Hoe wordt de energie gemeten?

[ Voor 40% gewijzigd door mbuts op 27-07-2026 21:34 ]

• Jordi_
mbuts schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:48:
Ik heb MQTT werkend gekregen, krijg je hiermee meer informatie om het koel gedrag te zien of zit deze niet in de MQTT logging? Mooie pagina heb je gemaakt op openamber.nl

Hoe meet de openamber de cop waarde? Moet ik de flow sensor een specifieke naam/id geven? Hoe wordt de energie gemeten?
Zou wel goed inzichtelijk moeten zijn via de MQTT metrics alleen zie ik wel dat het compressor setpoint nog niet mee komt in de data.

Flow sensor (water_flow_rate) zit standaard in de YAML configuratie voor alle hardware varianten, aansluiting is afhankelijk van de gebruikte hardware. De buitenunit rapporteert het stroomverbruik van de compressor en dat wordt gebruikt voor de geschatte COP berekening. Dus het stroomverbruik van de backup heater en pomp zit er niet bij in.

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:32
Hoi Jordi, mooi project! Klein vraagje: is het register van de mixing valve 1/2 ook beschikbaar + de T2 warmtevraag? In de code zag ik dit niet zo snel. Ik wil misschien deze winter dit project wel gebruiken, omdat het mooi is. Daarvoor heb ik wel deze entities nodig en zou ik (tijdelijk) iets moeten bouwen in HA om het 0-10v mengventiel aan te kunnen sturen.

• Jordi_
Voscovic schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:55:
Hoi Jordi, mooi project! Klein vraagje: is het register van de mixing valve 1/2 ook beschikbaar + de T2 warmtevraag? In de code zag ik dit niet zo snel. Ik wil misschien deze winter dit project wel gebruiken, omdat het mooi is. Daarvoor heb ik wel deze entities nodig en zou ik (tijdelijk) iets moeten bouwen in HA om het 0-10v mengventiel aan te kunnen sturen.
Dit zit er inderdaad beide nog niet in, ik kan die registers van de mengventielen wel gemakkelijk toevoegen.

Ik heb nog niet echt gekeken naar Tv1/Tv2 hoe dat allemaal zou moeten werken. Als je zou kunnen uitschrijven hoe jij het voor je ziet dat het werkt ook met de mengventielen dan wil ik het wel implementeren.

• mbuts
ik denk dat ik zelf een fout heb gemaakt recent in de esphome config door de time server weg te halen tijdens het aanpassen van de config. Dit zou het niet functioneren van de DHW tijd verklaren.

Zou het mogelijk zijn om de flow ook bij de pomp op de openamber pagina bij de schematische weergave toe te voegen? (ik vindt die schematische weergave echt super mooi gemaakt )

Ik moet nog even kijken hoe ik de logging ergens kan opslaan, ik ga even in de esphome documentatie kijken of ik iets van syslog of andere oplossing kan gebruiken.

• Jordi_
mbuts schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:25:
ik denk dat ik zelf een fout heb gemaakt recent in de esphome config door de time server weg te halen tijdens het aanpassen van de config. Dit zou het niet functioneren van de DHW tijd verklaren.

Zou het mogelijk zijn om de flow ook bij de pomp op de openamber pagina bij de schematische weergave toe te voegen? (ik vindt die schematische weergave echt super mooi gemaakt )

Ik moet nog even kijken hoe ik de logging ergens kan opslaan, ik ga even in de esphome documentatie kijken of ik iets van syslog of andere oplossing kan gebruiken.
Flow zal ik ook even toevoegen aan de data die richting openamber.nl gaat.

Logs kun je ook via home assistant krijgen met deze setting aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fZRW6TwIKV0u-LlB2PAiPD24Bg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GvxG0JrgJMZUgNz9ApMu2klN.png?f=user_large

• Voscovic
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:32
Jordi_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Dit zit er inderdaad beide nog niet in, ik kan die registers van de mengventielen wel gemakkelijk toevoegen.

Ik heb nog niet echt gekeken naar Tv1/Tv2 hoe dat allemaal zou moeten werken. Als je zou kunnen uitschrijven hoe jij het voor je ziet dat het werkt ook met de mengventielen dan wil ik het wel implementeren.
Dat klinkt goed, en bedankt voor je hulp. Ik zal er dan ook dit najaar mee bezig gaan. Ik wil eerst mijn situatie met de originele WinCE stabiel hebben, voor ik echt helemaal over ga met testen/helpen enzo, maar dit kan ik pas doen als het stookseizoen is.

Mijn situatie is niet helemaal generiek voor dit project denk ik, ik heb pas van de week het mengventiel toegevoegd, omdat verwarmen boven niet helemaal naar wens was. Ik draai zonder buffervat, met 2 zones (op T1 een mengventiel (0-10v) + vloerverwarming, T2 zijn los aan te sturen convectoren op kantoor, kinderkamer etc...), zonder bypass (zolang dit goed gaat met 2 zones) en eigenlijk is mijn WP wat te zwaar bemeten (hier heb ik de 30Hz nodig). Het volgende leek mij een mooi begin, sommige dingen zullen ongetwijfeld beter in HA verwerkt kunnen worden:

- Mengventiel 0V = 100% retour, om altijd een veilige temperatuur te hebben, wanneer geen stuurstroom is. 10V = 100% aanvoer. Verder een instelling op deze min/max, zie puntje verderop voor reden. Bij vraag zie ik in de WINCE dat de klep eerst naar 5V gaat, maar de pomp P0 en compressor draait ook meteen. Als ik nu de snelheid van de actuator te laag zet, krijg ik een flow storing omdat deze nog bezig is > Eerst wachten tot mengventiel goed staat, daarna pas flow (ook een setting wat zijn "Home"-positie is?)

- Als T1 aan, T2 uit: Regeling volgens Tc, mengventiel op 100% doorlaat/geen menging. Met buffervat parallel zou je eigenlijk los op Tv1 willen regelen met mengventiel en Tc eventueel met een SmartGrid optie verhogen om wat energie te bufferen.

- Als T1 aan, T2 aan (geen mengventiel): Tc (/Tv2) volgens stooklijn T2 door compressor, T1/Tv1 volgens stooklijn door mengventiel. Optie om P2 aan te zetten (en P1 uit te zetten, hier zit nu een wax-motortje om de vloerverwarming in de badkamer dicht te zetten). Hier zou je dus ook de optie "mengventiel voor T2" bij kunnen zetten en op regelen.

- Als T1 uit, T2 aan (wat nu niet kan in de WinCE): in mijn geval zou ik een minimale instelbare T1 willen (of offset naar beneden op stooklijn T1) + een instelling op maximale menging (bijv 4-10V). Ik moet voorkomen dat het mengventiel helemaal dicht knijpt, omdat anders het systeem vast loopt. Met deze setting kan ik voldoende flow, defrost warmte + afgifte creeeren om niet teveel te pendelen, maar wordt het beneden niet te snel te warm.

- In dit laatste geval wil ik ook nog een test doen met mijn DHW vat als buffervat: ik heb een bypass + waxmotortje tussen de DHW en verdeler voor convectoren om eventueel te kunnen boosten. Dit wil ik misschien gebruiken om bij alleen T2 de pomp van DHW aan te zetten en die groep open te gooien. Dan zou ik met 45°C het vat warm houden en kunnen verwarmen. Volgens mij kan de DHW pomp nu ook los geschakeld worden in de OpenAmber?

• Jordi_
Voscovic schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Dat klinkt goed, en bedankt voor je hulp. Ik zal er dan ook dit najaar mee bezig gaan. Ik wil eerst mijn situatie met de originele WinCE stabiel hebben, voor ik echt helemaal over ga met testen/helpen enzo, maar dit kan ik pas doen als het stookseizoen is.

Mijn situatie is niet helemaal generiek voor dit project denk ik, ik heb pas van de week het mengventiel toegevoegd, omdat verwarmen boven niet helemaal naar wens was. Ik draai zonder buffervat, met 2 zones (op T1 een mengventiel (0-10v) + vloerverwarming, T2 zijn los aan te sturen convectoren op kantoor, kinderkamer etc...), zonder bypass (zolang dit goed gaat met 2 zones) en eigenlijk is mijn WP wat te zwaar bemeten (hier heb ik de 30Hz nodig). Het volgende leek mij een mooi begin, sommige dingen zullen ongetwijfeld beter in HA verwerkt kunnen worden:

- Mengventiel 0V = 100% retour, om altijd een veilige temperatuur te hebben, wanneer geen stuurstroom is. 10V = 100% aanvoer. Verder een instelling op deze min/max, zie puntje verderop voor reden. Bij vraag zie ik in de WINCE dat de klep eerst naar 5V gaat, maar de pomp P0 en compressor draait ook meteen. Als ik nu de snelheid van de actuator te laag zet, krijg ik een flow storing omdat deze nog bezig is > Eerst wachten tot mengventiel goed staat, daarna pas flow (ook een setting wat zijn "Home"-positie is?)

- Als T1 aan, T2 uit: Regeling volgens Tc, mengventiel op 100% doorlaat/geen menging. Met buffervat parallel zou je eigenlijk los op Tv1 willen regelen met mengventiel en Tc eventueel met een SmartGrid optie verhogen om wat energie te bufferen.

- Als T1 aan, T2 aan (geen mengventiel): Tc (/Tv2) volgens stooklijn T2 door compressor, T1/Tv1 volgens stooklijn door mengventiel. Optie om P2 aan te zetten (en P1 uit te zetten, hier zit nu een wax-motortje om de vloerverwarming in de badkamer dicht te zetten). Hier zou je dus ook de optie "mengventiel voor T2" bij kunnen zetten en op regelen.

- Als T1 uit, T2 aan (wat nu niet kan in de WinCE): in mijn geval zou ik een minimale instelbare T1 willen (of offset naar beneden op stooklijn T1) + een instelling op maximale menging (bijv 4-10V). Ik moet voorkomen dat het mengventiel helemaal dicht knijpt, omdat anders het systeem vast loopt. Met deze setting kan ik voldoende flow, defrost warmte + afgifte creeeren om niet teveel te pendelen, maar wordt het beneden niet te snel te warm.

- In dit laatste geval wil ik ook nog een test doen met mijn DHW vat als buffervat: ik heb een bypass + waxmotortje tussen de DHW en verdeler voor convectoren om eventueel te kunnen boosten. Dit wil ik misschien gebruiken om bij alleen T2 de pomp van DHW aan te zetten en die groep open te gooien. Dan zou ik met 45°C het vat warm houden en kunnen verwarmen. Volgens mij kan de DHW pomp nu ook los geschakeld worden in de OpenAmber?
Ik zal nog even kijken hoe we dit het beste in OpenAmber zouden kunnen implementeren. Ik wil standaard(buiten de onderhoudsmodus om) eigenlijk geen directe controle toe staan van bijvoorbeeld de DHW pomp omdat je anders het proces zou kunnen beinvloeden.

Het is eventueel wel vrij eenvoudig om dit te veranderen in de YAML als je directe controle vanuit HA wil doen of iets dergelijks.

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:13
Gister 0.5.1 er op gezet nadat ik thuis was van een 2-weekse vakantie. Vandaag getest met 'Tapwater backup heater vertraging' op 5 minuten, 'Tapwater backup heater min verwarmd snelheid' op 0.12 (originele waarde), en het verwarmingselement is niet aan geweest! Dit lijkt dus de oplossing, heel fijn! Eerder bleef het element steeds bijspringen.

Ook heel fijn dat er nu voor koelen een eigen 'start delta compressor' is.

Interface op het scherm ziet er ook netjes uit. Weer topwerk @Jordi_ !

@Florissilfhout Tapwater start temperatuur was 27.7 graden bij mij, werkt het bij jou ook goed met de ingestelde vertraging?

[ Voor 25% gewijzigd door bighead op 03-08-2026 20:20 ]

• bighead
Tapwater verwarmen is nu bezig, en nu valt mij op dat de compressor maar op 26hz draait. Dit doet hij denk ik door 'P12 Compressor frequentiebegrenzing op buitentemperatuur'. TA is 29,5°C dus dat hij toerental begrensd klopt wel, maar is dit toerental niet erg laag?

DHW verwarmsnelheid is 0,46°/min, dat is dan wel weer netjes op zo'n laag toerental.

• Jordi_
bighead schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:41:
Tapwater verwarmen is nu bezig, en nu valt mij op dat de compressor maar op 26hz draait. Dit doet hij denk ik door 'P12 Compressor frequentiebegrenzing op buitentemperatuur'. TA is 29,5°C dus dat hij toerental begrensd klopt wel, maar is dit toerental niet erg laag?

DHW verwarmsnelheid is 0,46°/min, dat is dan wel weer netjes op zo'n laag toerental.
Volgens mij komt dat doordat we met een aangepaste frequentietabel draaien en die begrenzing gaat gewoon op een index in plaats van de werkelijke waarde. Ik weet nog niet wat hier de beste oplossing voor is omdat we niet zeker weten hoe de begrenzing werkt.

Een optie kan zijn om de tot nu toe niet gebruikte DHW modus te gebruiken met een aparte frequentietabel met de originele frequenties. Maar we kunnen ook via de EEPROM de hele begrenzing uit zetten en zelf (beter) implementeren, maar dan hebben we eerst meer data nodig over waarop precies begrensd moet worden.

• bighead
Jordi_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:04:
[...]

Volgens mij komt dat doordat we met een aangepaste frequentietabel draaien en die begrenzing gaat gewoon op een index in plaats van de werkelijke waarde. Ik weet nog niet wat hier de beste oplossing voor is omdat we niet zeker weten hoe de begrenzing werkt.

Een optie kan zijn om de tot nu toe niet gebruikte DHW modus te gebruiken met een aparte frequentietabel met de originele frequenties. Maar we kunnen ook via de EEPROM de hele begrenzing uit zetten en zelf (beter) implementeren, maar dan hebben we eerst meer data nodig over waarop precies begrensd moet worden.
Duidelijk! De tot nu toe niet gebruikte DHW modus, wordt die orgineel wel gebruikt, of wordt deze dan ook dan niet gebruikt?

• Jordi_
bighead schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Duidelijk! De tot nu toe niet gebruikte DHW modus, wordt die orgineel wel gebruikt, of wordt deze dan ook dan niet gebruikt?
Wordt niet gebruikt in de originele HeatStar software, maar het zit wel in de buiten unit firmware gebouwd.

• bighead
Jordi_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Wordt niet gebruikt in de originele HeatStar software, maar het zit wel in de buiten unit firmware gebouwd.
Zou dat dan iets zijn om te proberen? Ik wil dat wel testen eventueel.

Ik heb ook nog een ander verzoekje: Zou bij het 'thermostaat' menu ook de TR kunnen komen te staan? Nu kun je (volgens mij) nergens zien wat deze temperatuur is.

[ Voor 22% gewijzigd door bighead op 04-08-2026 14:15 ]

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:40
Volgens mij beweegt Itho nog niet zo snel met een oplossing voor de afstervende heatstar/WinCE modules dus ik wil voor de winter OpenAmber gaan oppakken. Wat is nu de slimste keuze, de S3 of de P4?

• Jordi_
rh63nl schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:56:
Volgens mij beweegt Itho nog niet zo snel met een oplossing voor de afstervende heatstar/WinCE modules dus ik wil voor de winter OpenAmber gaan oppakken. Wat is nu de slimste keuze, de S3 of de P4?
Ik zou de 5" met ESP32-S3 aanraden. De P4 is zeker de toekomst maar het vereist nogal wat geknutsel met bedrading en de 7" past niet mooi in de opening voor het scherm.

• bighead
Ik koel nu een tijdje op 20hz, dat werkt perfect. Wanneer word er een ‘oil return cycle' gedaan, was dat niet om de 2 uur? Ik kan niet zien dat het toerental van de compressor omhoog gaat namelijk.

• Jordi_
bighead schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:52:
Ik koel nu een tijdje op 20hz, dat werkt perfect. Wanneer word er een ‘oil return cycle' gedaan, was dat niet om de 2 uur? Ik kan niet zien dat het toerental van de compressor omhoog gaat namelijk.
Ja, de buiten unit doet dit om de 2uur. In HA zou je het wel moeten zien. Op de OpenAmber analytics zie je dit vaak niet omdat die maar 1x per 5 minuten update en de oil return cycle duurt maar 2 minuten.

• bighead
Jordi_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Ja, de buiten unit doet dit om de 2uur. In HA zou je het wel moeten zien. Op de OpenAmber analytics zie je dit vaak niet omdat die maar 1x per 5 minuten update en de oil return cycle duurt maar 2 minuten.
Ik heb teruggekeken in de geschiedenis van HA maar nergens is dat te zien. Ik vraag me dus echt of hij het dan wel doet. Rond 12 uur is DHW.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idpjq8Jb1F9Jvk0wtEFBK-un_1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIwwlZWpn1c2rD8r6xxJ9rdy.png?f=fotoalbum_large

• Jordi_
bighead schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:39:
[...]

Ik heb teruggekeken in de geschiedenis van HA maar nergens is dat te zien. Ik vraag me dus echt of hij het dan wel doet. Rond 12 uur is DHW.[Afbeelding]
Vreemd, ik zie het wel consistent elke 2 uren bij lage frequenties. Maar misschien zit er nog meer logica achter dan alleen om de 2 uren. In ieder geval hebben we er geen controle over.

Zie je ook niet de P04 actief gaan?

• bighead
Jordi_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Vreemd, ik zie het wel consistent elke 2 uren bij lage frequenties. Maar misschien zit er nog meer logica achter dan alleen om de 2 uren. In ieder geval hebben we er geen controle over.

Zie je ook niet de P04 actief gaan?
Nee, P04 is voor zover ik terug kan zien niet actief geweest. Het streepje bij woensdag is dat ik OpenAmber even een restart gegeven had. Ik begin me nu wel af te vragen of ik iets kapot kan maken omdat dit bij jou wel zichtbaar is.

Hoe is dit bij anderen?

EDIT: Ik heb de koeling nu toch maar uitgezet voor de zekerheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j588Ah_NOGtdU9BtJMd_npG3tLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcfkDTiPviUna1sUq3t1K0tf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door bighead op 05-08-2026 20:19 ]

• bighead
Gister heb ik HA opnieuw opgestart, sindsdien stonden alle waardes van OpenAmber op ‘niet beschikbaar’. Ik heb HA meerdere malen herstart, OpenAmber herstart, stroom er af gehad. Laatste versie 0.5.1 opnieuw erop gezet, OpenAmber verwijderd en opnieuw toegevoegd in Esphome in HA. Nu heb ik maar 11 entiteiten, iemand een idee hoe ik de rest weer terugkrijg?

Alles werkt verder wel, ik mis dus alleen alles in HA.

EDIT: oorzaak gevonden: Ik draai HA in Proxmox, HA was een oude versie, wist niet dat dit niet automatisch geupdate werd. Ik had eerst OpenAmber 0.4.0 er weer opgezet, zag alle waardes weer. Maar toen stond er in de webinterface: ‘Home Assistant 2025.10.4 using outdated API 1.12, update to 1.14+. HA nu naar de laatste versie geüpdated en alles werkt weer!

@Jordi_ Kan het dan ook zijn dat door de verkeerde versie ik die ORC niet zag?

[ Voor 47% gewijzigd door bighead op 07-08-2026 16:26 ]

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:43:
Gister heb ik HA opnieuw opgestart, sindsdien stonden alle waardes van OpenAmber op ‘niet beschikbaar’. Ik heb HA meerdere malen herstart, OpenAmber herstart, stroom er af gehad. Laatste versie 0.5.1 opnieuw erop gezet, OpenAmber verwijderd en opnieuw toegevoegd in Esphome in HA. Nu heb ik maar 11 entiteiten, iemand een idee hoe ik de rest weer terugkrijg?

Alles werkt verder wel, ik mis dus alleen alles in HA.

EDIT: oorzaak gevonden: Ik draai HA in Proxmox, HA was een oude versie, wist niet dat dit niet automatisch geupdate werd. Ik had eerst OpenAmber 0.4.0 er weer opgezet, zag alle waardes weer. Maar toen stond er in de webinterface: ‘Home Assistant 2025.10.4 using outdated API 1.12, update to 1.14+. HA nu naar de laatste versie geüpdated en alles werkt weer!

@Jordi_ Kan het dan ook zijn dat door de verkeerde versie ik die ORC niet zag?
Lastig zeker te zeggen of het komt door een mismatch tussen de ESPHome API versie, waarschijnlijk niet omdat je wel gewoon compressor frequentie updates zag maar geen pieken om de 2u.

• bighead
Jordi_ schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:56:
[...]

Lastig zeker te zeggen of het komt door een mismatch tussen de ESPHome API versie, waarschijnlijk niet omdat je wel gewoon compressor frequentie updates zag maar geen pieken om de 2u.
Koeling gaat morgen weer aan denk ik, dan zal ik het even in de gaten houden wat er gebeurt.

• bighead
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU6NK4gfgG60uyQBqaM8LYydE_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GV5MdjAy5z7PZjnJqkXeY5et.png?f=fotoalbum_large@Jordi_ Nog steeds geen ORC hier. Wat kan ik hier aan doen? Ik vindt dit toch wel een beetje spannend, en met kans op een defecte compressor door te weinig smering?

Of kun je misschien iets maken dat de compressor frequentie na 2 uur laagdraaien vanzelf even omhoog gaat toeren?

[ Voor 10% gewijzigd door bighead op 08-08-2026 11:39 ]

• Jordi_
bighead schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:33:
[Afbeelding]@Jordi_ Nog steeds geen ORC hier. Wat kan ik hier aan doen? Ik vindt dit toch wel een beetje spannend, en met kans op een defecte compressor door te weinig smering?

Of kun je misschien iets maken dat de compressor frequentie na 2 uur laagdraaien vanzelf even omhoog gaat toeren?
Lastige situatie, want de buiten unit is verantwoordelijk voor dit soort functionaliteit. En we hebben geen inzicht in wat voor logica besluit om de ORC te doen. Misschien is het niet zo simpel als alleen om de 2 uren, ik zie dit wel altijd op lage frequenties op mijn Amber 65, maar misschien is het per model anders. Ook is wel te zien dat er verschillende firmware versies in omloop zijn van de buiten units dus misschien zit daar iets van andere logica in.

Maar om zeker te zijn dat het niet aan OpenAmber ligt zou je kunnen checken met de WinCE software of je het daar ook ziet.

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Lastige situatie, want de buiten unit is verantwoordelijk voor dit soort functionaliteit. En we hebben geen inzicht in wat voor logica besluit om de ORC te doen. Misschien is het niet zo simpel als alleen om de 2 uren, ik zie dit wel altijd op lage frequenties op mijn Amber 65, maar misschien is het per model anders. Ook is wel te zien dat er verschillende firmware versies in omloop zijn van de buiten units dus misschien zit daar iets van andere logica in.

Maar om zeker te zijn dat het niet aan OpenAmber ligt zou je kunnen checken met de WinCE software of je het daar ook ziet.
Dat probeer ik morgen wel even. Als ik kijk bij OpenAmber Analytics, dan zie ik bij meerdere Amber95 de P04 waarschuwing, bij die van mij dus niet, dat lijkt mij toch niet goed. Koeling nu toch maar weer uitgezet.

• rh63nl
Jordi_ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Ik zou de 5" met ESP32-S3 aanraden. De P4 is zeker de toekomst maar het vereist nogal wat geknutsel met bedrading en de 7" past niet mooi in de opening voor het scherm.
De ESP32-S3 ligt op mijn bureau, 3d printer is bezig ;-) Amber 120 staat geduldig te wachten. Ik gebruik de Amber alleen voor verwarming dus die heeft nu alle tijd.

Ik was even door de settings aan het kijken op github en ik zag dat je wat zaken kan instellen vanaf een bepaalde temperatuur, bijv -3. Zelf gebruik ik nu HomeAssistant om via de bommer modbus integratie de pomp P0 op 100% te zetten als het onder de -1 komt. Ik heb 100m2 vloerverwarming met 5 lussen dus de pomp moet harder werken als er meer vermogen nodig is. Het begint dan wel net wat lawaai te maken dus boven de -1 is het niet noodzakelijk.

Het zou mooi zijn als dit in OpenAmber geregeld kan worden dus zou je een optie kunnen toevoegen om een temperatuur in te stellen waaronder de pomp altijd naar 100% moet?

En andere optie zou een pomp aansturing op de deltaT zijn want die loopt bij mij ook snel op naar de 7gr als het echt onder nul komt met de pomp op 75%.

En heel erg bedankt voor OpenAmber!

• Jordi_
rh63nl schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:52:
[...]

De ESP32-S3 ligt op mijn bureau, 3d printer is bezig ;-) Amber 120 staat geduldig te wachten. Ik gebruik de Amber alleen voor verwarming dus die heeft nu alle tijd.

Ik was even door de settings aan het kijken op github en ik zag dat je wat zaken kan instellen vanaf een bepaalde temperatuur, bijv -3. Zelf gebruik ik nu HomeAssistant om via de bommer modbus integratie de pomp P0 op 100% te zetten als het onder de -1 komt. Ik heb 100m2 vloerverwarming met 5 lussen dus de pomp moet harder werken als er meer vermogen nodig is. Het begint dan wel net wat lawaai te maken dus boven de -1 is het niet noodzakelijk.

Het zou mooi zijn als dit in OpenAmber geregeld kan worden dus zou je een optie kunnen toevoegen om een temperatuur in te stellen waaronder de pomp altijd naar 100% moet?

En andere optie zou een pomp aansturing op de deltaT zijn want die loopt bij mij ook snel op naar de 7gr als het echt onder nul komt met de pomp op 75%.

En heel erg bedankt voor OpenAmber!
Nieuwe gebruiker met nieuwe inzichten is altijd goed, daardoor wordt OpenAmber steeds beter :).

Laatste optie is denk ik wel een goed idee, een pomp optie toevoegen waarbij hij automatisch de P0 PWM regelt met een PID controller op basis van de delta T.

• rh63nl
Jordi_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:45:
[...]

Nieuwe gebruiker met nieuwe inzichten is altijd goed, daardoor wordt OpenAmber steeds beter :).

Laatste optie is denk ik wel een goed idee, een pomp optie toevoegen waarbij hij automatisch de P0 PWM regelt met een PID controller op basis van de delta T.
En gelukkig kun jij inzichten omzetten in werkende software :) dankjewel!

• bighead
Ik heb een screenshot gevonden van 19 juni, toen deed hij wel een ORC na 2 uur. Nu heb ik 0.3.1 er op gezet, dat was toen de nieuwste versie, maar de compressor frequentie gaat met die versie naar 20hz, terwijl dat vanaf versie 0.4.0 pas kon. Hoe kan dit? Hij draait net, dus over 2 uur kan ik zien of de ORC met deze versie weer werkt.

Ik denk dat het komt omdat de frequenties in de buitenunit zijn aangepast door versie 0.4.0? Dit is weer terug te zetten naar origineel met de originele EEPROM gok ik?

[ Voor 20% gewijzigd door bighead op 08-08-2026 21:20 ]

• Jordi_
bighead schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:53:
Ik heb een screenshot gevonden van 19 juni, toen deed hij wel een ORC na 2 uur. Nu heb ik 0.3.1 er op gezet, dat was toen de nieuwste versie, maar de compressor frequentie gaat met die versie naar 20hz, terwijl dat vanaf versie 0.4.0 pas kon. Hoe kan dit? Hij draait net, dus over 2 uur kan ik zien of de ORC met deze versie weer werkt.

Ik denk dat het komt omdat de frequenties in de buitenunit zijn aangepast door versie 0.4.0? Dit is weer terug te zetten naar origineel met de originele EEPROM gok ik?
Een volledige power cycle van de buiten unit zou genoeg moeten zijn, dan start de buiten unit weer op met de standaard EEPROM instellingen.

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:50:
[...]

Een volledige power cycle van de buiten unit zou genoeg moeten zijn, dan start de buiten unit weer op met de standaard EEPROM instellingen.
Dat was de oplossing voor de juiste frequentie. Nu met versie 0.3.1 nog steeds geen ORC. Ik heb laatst wel de EEPROM (van jou gekregen) er opnieuw opgezet, zou die anders kunnen zijn als wat er op stond (lijkt me niet?)? Na DHW ga ik de WinCE er weer even aanhangen, kijken of die het wel doet.

Ik wist niet dat je ook een app had gemaakt voor OpenAmber Analytics, kreeg net een melding op mijn telefoon toen ik daarop keek 😀

[ Voor 11% gewijzigd door bighead op 09-08-2026 12:00 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topic is hier: Uitlezen en aansturen Itho Daalderop HP-S + Amber warmtepomp of de discord.

Verder is t de nieuwste amber software dus Parity moet op EVEN. Als je de nieuwste leejoow module firmware hebt, is dat een instelling in die interface, bijna onderaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 09-08-2026 15:21 ]

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb de WinCE nu aangesloten, en ook daar geen ORC na 2 uur. Op een oud screenshot kan ik zien dat hij het wel gedaan heeft ooit. Zou je iets kunnen inbouwen dat na 2 uur (+ 5 minuten bijvoorbeeld, om de originele ORC niet te verstoren) de compressor frequentie 2 minuten omhoog gaat? Anders verwacht ik dat ik binnenkort een vastgelopen compressor heb door te weinig smering.

Of een ander idee hoe ik dit weer op de originele manier werkend zou kunnen krijgen? Kun je iets wijs worden uit de orginele EEPROM?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADZ_dxAIgBuGiRHnUqULIyZwA5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6m5qXE96wLGM9Uy5Yw9L2pq.png?f=fotoalbum_large

Screenshot van 19 juni:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHQ_MzB-UODDhCWV5c9QiB4U7WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ55XVLKOBDgMzmh4SA14U3h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door bighead op 09-08-2026 17:59 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:31
Get!em schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:20:
[...]

Topic is hier: Uitlezen en aansturen Itho Daalderop HP-S + Amber warmtepomp of de discord.

Verder is t de nieuwste amber software dus Parity moet op EVEN. Als je de nieuwste leejoow module firmware hebt, is dat een instelling in die interface, bijna onderaan.
Ahh, merci!

• Jordi_
bighead schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Ik heb de WinCE nu aangesloten, en ook daar geen ORC na 2 uur. Op een oud screenshot kan ik zien dat hij het wel gedaan heeft ooit. Zou je iets kunnen inbouwen dat na 2 uur (+ 5 minuten bijvoorbeeld, om de originele ORC niet te verstoren) de compressor frequentie 2 minuten omhoog gaat? Anders verwacht ik dat ik binnenkort een vastgelopen compressor heb door te weinig smering.

[Afbeelding]

Screenshot van 19 juni:[Afbeelding]
Weet je nog de EEPROM versie voor de update? Misschien is er nog een gebruiker met deze parameters, dan zouden we die data kunnen dumpen.

• bighead
Jordi_ schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Weet je nog de EEPROM versie voor de update? Misschien is er nog een gebruiker met deze parameters, dan zouden we die data kunnen dumpen.
Ik heb geen idee, kan ik dat ergens zien? Heb voordat ik overging naar OpenAmber een filmpje gemaakt van alle menu's van WinCE, kan ik het daar ergens uit halen?

Kun je dat misschien uit de OpenAmber Analytics halen, of kun je daar niet zo ver mee terugkijken?

[ Voor 11% gewijzigd door bighead op 09-08-2026 18:07 ]

• Jordi_
bighead schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:02:
[...]

Ik heb geen idee, kan ik dat ergens zien? Heb voordat ik overging naar OpenAmber een filmpje gemaakt van alle menu's van WinCE, kan ik het daar ergens uit halen?

Kun je dat misschien uit de OpenAmber Analytics halen, of kun je daar niet zo ver mee terugkijken?
Het staat wel ergens in 1 van de menu's in WinCE. Ik weet zo uit het hoofd niet meer waar precies.
In de analytics sla ik geen history op van EEPROM versies dus dat kan ik helaas niet zien.

Maar op analytics kun je wel zien of andere instrumenten met dezelfde eeprom en programma(buiten unit) versie combinatie hetzelfde gedrag vertonen.

• bighead
Jordi_ schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:11:
[...]

Het staat wel ergens in 1 van de menu's in WinCE. Ik weet zo uit het hoofd niet meer waar precies.
In de analytics sla ik geen history op van EEPROM versies dus dat kan ik helaas niet zien.

Maar op analytics kun je wel zien of andere instrumenten met dezelfde eeprom en programma(buiten unit) versie combinatie hetzelfde gedrag vertonen.
In mijn filmpje staat net de laatste pagina waar de EEPROM-versie staat er helaas niet op. Ik heb nu V0118 098094, ik ben de enige met die combinatie bij analytics. Programma nummer is 280, daar zijn er wel meer van.

Wat mij opvalt is dat bij allemaal die lang laag draaien P04 staat, maar dat bij een paar deze soms een keer wordt overgeslagen. Ik heb wel vanaf het begin al 30hz, zou ik dan 025013 gehad hebben voor de EEPROM-update die ik gedraaid heb?

Ik heb die van mij 06-2025 gekregen, net als deze: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84653044

ik verwacht dus 025013 origineel gehad te hebben

[ Voor 11% gewijzigd door bighead op 09-08-2026 21:30 ]

• Jordi_
bighead schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:38:
[...]

In mijn filmpje staat net de laatste pagina waar de EEPROM-versie staat er helaas niet op. Ik heb nu V0118 098094, ik ben de enige met die combinatie bij analytics. Programma nummer is 280, daar zijn er wel meer van.

Wat mij opvalt is dat bij allemaal die lang laag draaien P04 staat, maar dat bij een paar deze soms een keer wordt overgeslagen. Ik heb wel vanaf het begin al 30hz, zou ik dan 025013 gehad hebben voor de EEPROM-update die ik gedraaid heb?

Ik heb die van mij 06-2025 gekregen, net als deze: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84653044

ik verwacht dus 025013 origineel gehad te hebben
Dat is wel interessant, misschien wil @Degast meewerken om de EEPROM te dumpen. Dan kunnen we de wijzigingen analyseren vergeleken met de andere EEPROM parameters.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:05
Ehm bereid, denkt wel ja.

Juiste vaardigheden, waarschijnlijk niet.

Komende weken lukt sowieso niet.. Als ik er niet op terug kom misschien eind van de maand nog eens aan mijn jasje trekken..?

• Degast
Ik heb het idee dan onze ambers ook ander defrost gedrag vertonen.

(Of dat is echt alleen vanwege plaatsing systeem.) Het lijkt mij af fabriek niet helemaal zo vaak en regelmatig als andere Amber bezitters.

• Degast
Ik lees niet uit maar zie een piekje in verbruik als ze langere tijd lager draait. Dit lijkt geen vast schema. Het energieverbruik lees ik pas sinds kort apart uit, dus kan t niet goed zien bij verwarming.

Als ie het doet zie ik dat wel om de 2 uur.

[ Voor 11% gewijzigd door Degast op 10-08-2026 07:29 ]

• bighead
Top, alvast bedankt! @Degast

Er zijn ook 2 OpenAmber gebruikers met een Amber95 met V0118 025 013, met apparaat ID: 24312a en 4bf7e3

Zouden jullie misschien ook kunnen/willen helpen met de EEPROM?

[ Voor 9% gewijzigd door bighead op 10-08-2026 08:40 ]

• Jordi_
Ik voeg toe aan de firmware dat we EEPROM parameters kunnen versturen naar het analytics platform, zodat we wat hopelijk wat meer inzicht kunnen krijgen.
Degast schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:19:
Ik heb het idee dan onze ambers ook ander defrost gedrag vertonen.

(Of dat is echt alleen vanwege plaatsing systeem.) Het lijkt mij af fabriek niet helemaal zo vaak en regelmatig als andere Amber bezitters.
Dit kunnen we dan ook verifiëren want misschien zijn de defrost parameters inderdaad wel anders op de nieuwere units.

• rh63nl
Jordi_ schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:45:
[...]

Een PID controller voor de pomp zou echt perfect zijn. Al even zitten lezen over pomp aansturingen in HVAC omgevingen en het zou zelfs stroom moet sparen omdat je altijd precies de juiste hoeveelheid vermogen naar de pomp stuurt.

Ik heb nog even gekeken in mij HA data en ik zou dit in mijn geval willen toepassen op de deltaT van de vloerverwarming. Met Tc heb ik wel de temperatuur die de vloer ingaat maar ik zou de Tui/Tuo niet willen gebruiken voor de uitgaande temperatuur. Om een of andere reden (nauwkeurigheid?) meet de Amber een hogere temperatuur op zijn retour dan ik meet op het moment dat het water de 8 meter lange grondleiding ingaat...

Zou je het zo kunnen maken dat je de (ongetwijfeld instelbare) gewenste deltaT kunt toewijzen aan vrij te kiezen nog niet gebruikte temperatuur sensoren die op de Amber standaard aanwezig zijn? In mijn geval gebruik ik de Tv1 en Tv2 niet dus een van die 2 zou ik prima kunnen gebruiken om samen met de Tc de delta mee te bepalen over de VVW.

• Jordi_
rh63nl schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Een PID controller voor de pomp zou echt perfect zijn. Al even zitten lezen over pomp aansturingen in HVAC omgevingen en het zou zelfs stroom moet sparen omdat je altijd precies de juiste hoeveelheid vermogen naar de pomp stuurt.

Ik heb nog even gekeken in mij HA data en ik zou dit in mijn geval willen toepassen op de deltaT van de vloerverwarming. Met Tc heb ik wel de temperatuur die de vloer ingaat maar ik zou de Tui/Tuo niet willen gebruiken voor de uitgaande temperatuur. Om een of andere reden (nauwkeurigheid?) meet de Amber een hogere temperatuur op zijn retour dan ik meet op het moment dat het water de 8 meter lange grondleiding ingaat...

Zou je het zo kunnen maken dat je de (ongetwijfeld instelbare) gewenste deltaT kunt toewijzen aan vrij te kiezen nog niet gebruikte temperatuur sensoren die op de Amber standaard aanwezig zijn? In mijn geval gebruik ik de Tv1 en Tv2 niet dus een van die 2 zou ik prima kunnen gebruiken om samen met de Tc de delta mee te bepalen over de VVW.
Wat ook een optie kan zijn is het kunnen corrigeren van Tui/Tuo, dan blijft het wel mooi simpel.

• rh63nl
Jordi_ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Wat ook een optie kan zijn is het kunnen corrigeren van Tui/Tuo, dan blijft het wel mooi simpel.
Dat zou inderdaad ook werken :)

• oei346
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 15-08 11:45
Stoker schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:07:
Welke software heb je precies nodig? Wij willen helpen door jou de Eeprom, 2.26, 2.29, 2.29II en 2.29III te sturen.
Hi, Ik loop tegen exact dit probleem aan. Ik heb er een topic over ge-opend, niet wetende dat er zoveel over was. Juup in "ITHO Daalderop HPS95 Heatstar.exe fout"

Ik zou het liefst WinCE en heatstar opnieuw installeren voor mijn HP-S95. Zou ik aub ook gebruik mogen maken van de software die je hebt? Mijn versie is ouder nl V2.04_2_T4_003 for ITHODAALDEROP003, maar ik vermoed dat dat wel werkt. Ik kan het lig proberen.

Tnx

[ Voor 6% gewijzigd door oei346 op 13-08-2026 22:01 ]

• mbuts
Is er een specifieke reden waarom de warmtepomp beperkt is tot 55hz? Zit dit in openamber of in de warmtepomp zelf?

• Jordi_
mbuts schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:28:
Is er een specifieke reden waarom de warmtepomp beperkt is tot 55hz? Zit dit in openamber of in de warmtepomp zelf?
Hangt van de max vermogen setting af, als die op maximaal staat kan hij tot 90Hz. Als hij dan niet hoger gaat ligt het aan de buiten unit(frequentie limiet op buiten temperatuur), dat zou je ook moeten kunnen zien aan een actief error vlagje.

• Florissilfhout
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:44
bighead schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:35:
Top, alvast bedankt! @Degast

Er zijn ook 2 OpenAmber gebruikers met een Amber95 met V0118 025 013, met apparaat ID: 24312a en 4bf7e3

Zouden jullie misschien ook kunnen/willen helpen met de EEPROM?
4bf7e3 Ben ik!
Ik zie wel gewoon netjes iedere 2 uur een ORC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i84Lp3ElxOkUSj1qXocH6VSREXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwFCZVoDIHr0Jp6hQikjvT3m.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik nog iets doen/betekenen?

• Jordi_
Florissilfhout schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

4bf7e3 Ben ik!
Ik zie wel gewoon netjes iedere 2 uur een ORC.
[Afbeelding]

Kan ik nog iets doen/betekenen?
In de nieuwe versie (komt binnenkort, ik wacht even op ESPHome 2026.8.0) kun je EEPROM uploaden naar analytics platform. Dan kunnen we in kaart brengen wat voor verschillen er zijn in de nieuwere units en misschien @bighead zijn probleem fixen.

• Florissilfhout
bighead schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:24:

@Florissilfhout Tapwater start temperatuur was 27.7 graden bij mij, werkt het bij jou ook goed met de ingestelde vertraging?
Sorry, hier heb ik volledig overheen gelezen!

Tapwater backup heater vertraging heb ik nu op 30 minuten staan en werkt perfect! Ik heb sinds deze wijziging nog geen enkele keer het BU element aan gehad.

Wel draait hij (of zij?) bij DHW nog inderdaad op een lagere frequency (43Hz) dan initieel (geloof 61Hz). Toch haal ik daar dan zo'n 0.20 graden/minuut tot 55 graden, daarna zakt hij wel iets tot 0.10 graden/minuut. Grens voor bijspringen backup element staat op 0.12graden/minuut.

• Florissilfhout
@Jordi_
Over de discussie welke frequentietabel te gebruiken bij DHW, stem ik (ook) voor het uitproberen van de aparte DHW tabel.
Je behoudt op die manier de uitgebreide frequentietabel voor verwarmen (waarbij er tot lager gemoduleerd kan worden) en je zit de instellingen van DHW niet in de weg.

Aan de andere kant is er ook wat te zeggen voor een uniforme frequentietabel, waarbij wij als gebruikers dan de huidige instellingen even moeten nalopen. Alle 'drop-down' opties voor het instellen van vermogen (zoals beperkt/zeer laag/laag/gemiddeld/etc) voor DHW, DHW winter, Koelen, etc, refereren dan naar dezelfde frequentie.

• Jordi_
Florissilfhout schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:58:
@Jordi_
Over de discussie welke frequentietabel te gebruiken bij DHW, stem ik (ook) voor het uitproberen van de aparte DHW tabel.
Je behoudt op die manier de uitgebreide frequentietabel voor verwarmen (waarbij er tot lager gemoduleerd kan worden) en je zit de instellingen van DHW niet in de weg.

Aan de andere kant is er ook wat te zeggen voor een uniforme frequentietabel, waarbij wij als gebruikers dan de huidige instellingen even moeten nalopen. Alle 'drop-down' opties voor het instellen van vermogen (zoals beperkt/zeer laag/laag/gemiddeld/etc) voor DHW, DHW winter, Koelen, etc, refereren dan naar dezelfde frequentie.
De aparte DHW modus wil ik nog wel een keer proberen maar het is nog te onduidelijk hoe dit nu werkt, de frequentietabel lijkt ook niet 10 niveau's te bevatten zoals bij koelen en verwarmen. Wat ik mij ook afvraag is hoe bijvoorbeeld de frequentielimitatie bij buitentemperatuur dan werkt, of misschien is dit er bewust niet tijdens DHW.

Voor nu heb ik eerst de verwarmingstabel anders ingedeeld zodat hij wel weer DHW op hogere frequenties kan doen bij hoge buitentemperaturen.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste