Op het OpenQuatt forum wordt nog niet zoveel aangestuurd als hier bij OpenAmber, daarom deel ik hier mijn eerste aansturing die sinds vorige week draait op de module van @
leejoow met de eerste OpenQuatt Firmware v0.0.1.
- met Home Assistant heb ik de flowrate instelbaar tussen 500-1000l/h wat bij lage compressorsnelheden een 10% hogere COP geeft. Niet schokkend maar bij mijn Quatt die 80% van het stookseizoen op 30-39Hz draait de moeite waard.
- de eerste dagen de compressorsnelheid nog met de hand ingesteld via de HA telefoon app maar dit weekeinde met een eerdere suggestie van het forum een regelaar gemaakt obv het energieverlies van mijn woning mbv de Home Performance integratie.
- met wat hulp van chatgpt een eenvoudige feedback loop gemaakt voor de aansturing van de compressor niveaus (1-10) zodat het thermische vermogen van de Quatt
het energieverlies volgt volgens deze Home Performance integratie.
- Met de defrosts van de afgelopen koude dagen had ik nog een extra correctiefactor nodig op de aansturing van het compressor niveau zodat het energieverlies van de defrosts wordt gecompenseerd. Daarvoor de Defrost Discombobulator aangemaakt die ieder uur obv het in dat uur geleverde vermogen gedeeld door het in dat uur gevraagde vermogen een correctiefactor toevoegt (correctie: 0,75 - 1,25).
- Het draait al direct best goed en ik zie dat de K-coefficient in de Home Performance ook nog iedere 24h wat wordt bijgesteld.
[
Voor 7% gewijzigd door
TeslaNerd op 28-01-2026 21:23
]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel