En hier het bericht dat de eerste tests zijn geslaagd met een eigen aansturing van de Quatt met de module van @leejoow 🥳TeslaNerd schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:24:
[...]
Korte update uit het testhok voor de aansturing van de Quatt met de module van @leejoow.
Voordat ik een eigen aansturing van de Quatt kan testen heb ik vandaag een pretest gedaan om te zien of de flow meter van mijn Quatt V1 data blijft doorsturen naar de CiC en blijft doorkomen in Home Assistant via de CiC-JSON als ik de modbus-verbinding tussen de CiC en de Quatt buitenunit verbreek.
Ik heb dat live getest met de Quatt draaiend door een van de modbus-verbindingen van de CiC los te maken. Gevolg was dat mijn Quatt stopte met verwarmen maar dat de waterpomp van de Quatt bleef doordraaien. Omdat de data van de flowmeter bij de Quatt V1 niet via de modbus bij de CiC binnenkomt maar met een eigen aansluiting kon ik de flow data in HA zien doorlopen.
De flow zakte wel wat in van 800 l/u naar ca 750 l/u omdat de pump level nu niet meer werd aangestuurd door de CiC.
Daarna heb ik om 15:23 nog een grote radiator dicht en een minuut later weer open gedraaid om te zien dat de flow daar normaal op reageerde.
Na een half uurtje de modbusverbinding met de CiC weer hersteld en het geheel draait weer normaal verder.
@leejoow verwacht deze week een eerste test firmware voor de aansturing via modbus gereed te hebben waarmee ik dan de daadwerkelijke aansturing zal gaan testen.
Wordt vervolgd…
[Afbeelding]
@leejoow heeft vanmiddag een eerste testversie voor OpenQuatt geleverd waarmee zijn module zelfstandig de Quatt aanstuurt:
- zelf de working mode kiezen: standby / koelen / verwarmen
- zelf de waterpomp aan/uit zetten
- zelf het pomp level instellen voor iets anders dan 800 l/u
- zelf de compressorfrequentie instellen
Met de feedback via modbus van de sensoren in de buitenunit en van de JSON-data van de CiC voor thermostaat, ketel en flowmeter (Quatt V1) kan de OpenQuatt besturing verder worden ingericht in Home Assistant.
Voor de techneuten hieronder een sample van de debug log:
[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2026 22:01 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
:strip_exif()/f/image/phQ6g2rimXlj12V29ZswZAZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/cF20H6dsxYDRcJh1vZ3C6jOC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RCKYJjcA6obo9OPoxBrjXArI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lm8A0hDRIEGCi8OPfZZCO5zV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lBvMp8hXJDUqOEVlw6EiR9kx.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HXYXkWBI6rswgPrkyJZqmvg6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LHsfWwb3ZCXIRAUqt1CfLEYv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/E2l2MlfzQsbaU4HksDITd28x.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HoWuS09fKKKjKhwU713XT3Kp.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mQf32C3Fr7oBOjHbjWpLU2g2.jpg?f=user_large)