• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:57
Mede-auteur:
  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35

jj85

TeslaNerd schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Korte update uit het testhok voor de aansturing van de Quatt met de module van @leejoow.

Voordat ik een eigen aansturing van de Quatt kan testen heb ik vandaag een pretest gedaan om te zien of de flow meter van mijn Quatt V1 data blijft doorsturen naar de CiC en blijft doorkomen in Home Assistant via de CiC-JSON als ik de modbus-verbinding tussen de CiC en de Quatt buitenunit verbreek.

Ik heb dat live getest met de Quatt draaiend door een van de modbus-verbindingen van de CiC los te maken. Gevolg was dat mijn Quatt stopte met verwarmen maar dat de waterpomp van de Quatt bleef doordraaien. Omdat de data van de flowmeter bij de Quatt V1 niet via de modbus bij de CiC binnenkomt maar met een eigen aansluiting kon ik de flow data in HA zien doorlopen.

De flow zakte wel wat in van 800 l/u naar ca 750 l/u omdat de pump level nu niet meer werd aangestuurd door de CiC.

Daarna heb ik om 15:23 nog een grote radiator dicht en een minuut later weer open gedraaid om te zien dat de flow daar normaal op reageerde.
Na een half uurtje de modbusverbinding met de CiC weer hersteld en het geheel draait weer normaal verder.

@leejoow verwacht deze week een eerste test firmware voor de aansturing via modbus gereed te hebben waarmee ik dan de daadwerkelijke aansturing zal gaan testen.

Wordt vervolgd…

[Afbeelding]
En hier het bericht dat de eerste tests zijn geslaagd met een eigen aansturing van de Quatt met de module van @leejoow 🥳

@leejoow heeft vanmiddag een eerste testversie voor OpenQuatt geleverd waarmee zijn module zelfstandig de Quatt aanstuurt:
- zelf de working mode kiezen: standby / koelen / verwarmen
- zelf de waterpomp aan/uit zetten
- zelf het pomp level instellen voor iets anders dan 800 l/u
- zelf de compressorfrequentie instellen

Met de feedback via modbus van de sensoren in de buitenunit en van de JSON-data van de CiC voor thermostaat, ketel en flowmeter (Quatt V1) kan de OpenQuatt besturing verder worden ingericht in Home Assistant.

Voor de techneuten hieronder een sample van de debug log:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcE0J5sSpH3gwoBpxnzbpPEJsNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RNuj4fRllSMLofeq2fRgRnJM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 20-01-2026 22:01 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Niet online
TeslaNerd schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:22:
[...]

En hier het bericht dat de eerste tests zijn geslaagd met een eigen aansturing van de Quatt met de module van @leejoow 🥳

@leejoow heeft vanmiddag een eerste testversie voor OpenQuatt geleverd waarmee zijn module zelfstandig de Quatt aanstuurt:
- zelf de working mode kiezen: uit / koelen / verwarmen

Met de feedback via modbus van de sensoren in de buitenunit en van de JSON-data van de CiC voor thermostaat, ketel en flowmeter (Quatt V1) kan de OpenQuatt besturing verder worden ingericht in Home Assistant.
Fantastisch! Vooral die laatste kan mogelijk voor velen de overlast verminderen.

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 20-01-2026 21:28 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• LTS_2000
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:16
Geweldig knap

Tussenwoning 145m2, 1936, Quatt Hybrid V2, T6r, Heatfans, overal radiatoren, Remeha Tzerra ace 39, hr++ en dak-, vloer- en spouwmuurisolatie.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Netjes. Moet zeggen de AI intelligentie van tweakers is straks nog sneller ontwikkelt dan die van Quatt.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Binnenkort kan de CiC van de muur en heb je een slimme AI Quatt control in HA met Node-Red 😜

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dat was inderdaad leuk om te zien hoe snel dat ging. Maar wel even een belangrijke opmerking: ik zou zo veel mogelijk alsnog in ESPHome op de chip zelf doen, als je verbinding met node red wegvalt moet je bijvoorbeeld niet hebben dat je compressor niet terugtoert omdat het setpoint gehaald is. Daarnaast vind Quatt er waarschijnlijk ook wat van als er iets mis gaat.

Bij de Itho Daalderop stuurt de stuurcomputer bijvoorbeeld de hele vorstbeveilig aan. dat zal de CiC hoogstwaarschijnlijk ook doen, dat zal dus allemaal geïmplementeerd moeten worden.

De module die ik verkoop zal de software bevatten voor de Listener welke real-time het modbus verkeer naar Home Assistant doorgeeft. Als het goed is komen de eerste deze week bij een aantal Tweakers aan, ik ben benieuwd naar de ervaringen!

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:52
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 06:54:
Dat was inderdaad leuk om te zien hoe snel dat ging. Maar wel even een belangrijke opmerking: ik zou zo veel mogelijk alsnog in ESPHome op de chip zelf doen, als je verbinding met node red wegvalt moet je bijvoorbeeld niet hebben dat je compressor niet terugtoert omdat het setpoint gehaald is. Daarnaast vind Quatt er waarschijnlijk ook wat van als er iets mis gaat.

Bij de Itho Daalderop stuurt de stuurcomputer bijvoorbeeld de hele vorstbeveilig aan. dat zal de CiC hoogstwaarschijnlijk ook doen, dat zal dus allemaal geïmplementeerd moeten worden.

De module die ik verkoop zal de software bevatten voor de Listener welke real-time het modbus verkeer naar Home Assistant doorgeeft. Als het goed is komen de eerste deze week bij een aantal Tweakers aan, ik ben benieuwd naar de ervaringen!
Ik vind het wel cool gemaakt hoor! Moet je dan ook een link maken tussen de thermostaat en jouw module?

Van de ene kant ben ik een beetje huiverig om zelf een regelaar te bouwen. En van de andere kant, hoe moeilijk kan het zijn ;)

PVoutput

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:35
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 06:54:

Ik ben op dit moment op vakantie, maar anders zou ik het graag testen of de antivorst circulatie blijft bestaan als de CiC wordt afgekoppeld.

Slimme stekker op de Quatt, thermostaat op 15 zodat de Quatt uit gaat, energieverbruik van de antivorstcirculatie opnemen. CiC spanningsloos maken en kijken of het energieverbruik veranderd.

Persoonlijk vind ik de antivorst circulatie in de CiC inbakken een aparte keuze. Als je ziet dat bij Quatt iets als de bodemverwarming al in de buitenunit geprogrammeerd zit (en dus ook niet aan te passen) zou ik iets veel crucialers als de antivorst circulatie zeker in de buitenunit programmeren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

onlinaius schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Ik ben op dit moment op vakantie, maar anders zou ik het graag testen of de antivorst circulatie blijft bestaan als de CiC wordt afgekoppeld.

Slimme stekker op de Quatt, thermostaat op 15 zodat de Quatt uit gaat, energieverbruik van de antivorstcirculatie opnemen. CiC spanningsloos maken en kijken of het energieverbruik veranderd.

Persoonlijk vind ik de antivorst circulatie in de CiC inbakken een aparte keuze. Als je ziet dat bij Quatt iets als de bodemverwarming al in de buitenunit geprogrammeerd zit (en dus ook niet aan te passen) zou ik iets veel crucialers als de antivorst circulatie zeker in de buitenunit programmeren.
Na jouw bericht begin ik nu ook te twijfelen, ik ga eens in de OpenAmber oplossing kijken hoe dat zit.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• TeslaNerd
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:39:
De ingang van de pulsteller kan geconfigureerd worden dat het geen pulsteller is, maar een binaire sensor die aan of uit gaat. Als de thermostaat dan de GND met de pin doorverbind zou dit inderdaad kunnen. Let wel, het gaat dan om een aan/uit thermostaat, geen OpenTherm.

Ik zal binnenkort wel eens wat testjes doen om te kijken wat er voor mogelijkheden zijn met de hardware die we nu hebben.
Zie de signature van @m10tech voor zijn zelfgebouwde Quatt Controller met OpenTherm op ESP32

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2026 16:33 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
Maar dan moet de hardware aangepast worden ;-)

ESPHome heeft sinds enige tijd ook OT support
https://esphome.io/components/opentherm/
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:39:
De ingang van de pulsteller kan geconfigureerd worden dat het geen pulsteller is, maar een binaire sensor die aan of uit gaat. Als de thermostaat dan de GND met de pin doorverbind zou dit inderdaad kunnen. Let wel, het gaat dan om een aan/uit thermostaat, geen OpenTherm.

Ik zal binnenkort wel eens wat testjes doen om te kijken wat er voor mogelijkheden zijn met de hardware die we nu hebben.
zou je niet juist een van de relais gebruiken om de CV aan/uit te schakelen? ipv de pulsteller om te bouwen?

anyway, volgens mij vraagt dit project wel om aangepast hardware, gericht op Quatt.
Zoals eerder genoemd
- Ingang geschikt voor de Huba Control 236.815651K flowmeter (en temp-sensor) - Voor Quatt v1
- Ingang geschikt voor een PT1000 temp-element - Voor Quatt v1.5 (en misschien V2?)
- OpenTherm ingang (tbv koppeling met thermostaat)
- OpenTherm uitgang (tbv bedienen OT CV)
- Relais (tbv inschakelen van een aan/uit CV)

• jj85
En welke sniffer/software?

• sdh1981
  • Nu online
jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:21:
[...]

En welke sniffer/software?
Firmware: 1.0.5 (ESPHome 2025.12.5)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

• jj85
sdh1981 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Dan moet je even sparren met de ontwikkelaar @leejoow . De software is niet open toegankelijk dacht ik?!

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Dat is de firmware van @leejoow. Dat kan nog een bugje in de firmware zijn voor de Quatt DUO. Ik heb deze 1.0.5 getest op mijn enkele Quatt. Ik zie wel een aantal aan/uit sensoren van HP2 die niet op onbekend staan

• sdh1981
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Dat is de firmware van @leejoow. Dat kan nog een bugje in de firmware zijn. Ik heb deze 1.0.5 getest op mijn enkele Quatt. Ik zie wel een aantal aan/uit sensoren van HP2 die niet op onbekend staan
HP1 is redelijk gevuld op een paar kleine onbekende waardes na. HP2 mist best veel parameters. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIchxqp0whe7j88L7ku0mk0ZHhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phQ6g2rimXlj12V29ZswZAZZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door sdh1981 op 21-01-2026 18:29 ]

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:27:
[...]

HP1 is redelijk gevuld op een paar kleine onbekende waardes na. HP2 meest best veel parameters. Maar dat komt helemaal goed :)
@leejoow kan voor zijn modules een OTA firmware sturen die dan in HA bij de reguliere updates verschijnt. Dat heb ik hier al goed zien werken

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:25:
[...]

Dan moet je even sparren met de ontwikkelaar @leejoow . De software is niet open toegankelijk dacht ik?!
De software staat op GitHub: https://github.com/electropaultje/heatpump-listener-quatt

Ik zal inderdaad even contact met je opnemen om te kijken wat er aan de hand is!

• TeslaNerd
TeslaNerd schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:15:
[...]

Dan heb ik zomaar een verklaring gevonden bij de gedachte dat de COP van mijn Quatt wel wat hoger zou kunnen zijn dan wat de app laat zien _/-\o_
Daar is in HA vast wel een automatisering voor te maken die op het juiste moment de afwijking in de temperatuur sensoren vastlegt en het thermische vermogen met een correctie daarvoor uitrekent. Of zou Quatt dat in de CiC ook al zo oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 21-01-2026 19:18 ]

• jj85
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:55:
[...]

De software staat op GitHub: https://github.com/electropaultje/heatpump-listener-quatt

Ik zal inderdaad even contact met je opnemen om te kijken wat er aan de hand is!
Nice👍
Hier even een 2 van maken ;)
https://github.com/electr...quatt-duo-2relay.yaml#L22

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Maar dan moet de hardware aangepast worden ;-)

ESPHome heeft sinds enige tijd ook OT support
https://esphome.io/components/opentherm/

[...]

zou je niet juist een van de relais gebruiken om de CV aan/uit te schakelen? ipv de pulsteller om te bouwen?

anyway, volgens mij vraagt dit project wel om aangepast hardware, gericht op Quatt.
Zoals eerder genoemd
- Ingang geschikt voor de Huba Control 236.815651K flowmeter (en temp-sensor) - Voor Quatt v1
- Ingang geschikt voor een PT1000 temp-element - Voor Quatt v1.5 (en misschien V2?)
- OpenTherm ingang (tbv koppeling met thermostaat)
- OpenTherm uitgang (tbv bedienen OT CV)
- Relais (tbv inschakelen van een aan/uit CV)
Ik had begrepen met de aansluiting voor de thermostaat dat dat input zou zijn voor de module. De CV zelf kan inderdaad met een relais aan/uit geschakeld worden.

Als er serieus interesse is kan ik mijn wederhelft wel vragen of hij interesse zou hebben om een PCB te ontwerpen, maar dan moet ik wel een minimum aantal gegadigden hebben om de prijs nog enigzins interessant te hebben. Er kwam wat commentaar op de kosten van onze Heatpump Listener, maar daar verdien ik dus vrijwel niets aan :>

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad, dat was een beetje jammer :*)
Als je ze getest hebt zal ik hem klaarzetten zodat hij automatisch wordt opgepikt door de modules zodra ze verbonden zijn (check is eenmaal per uur of er een nieuwe versie is).

• jj85
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Inderdaad, dat was een beetje jammer :*)
Als je ze getest hebt zal ik hem klaarzetten zodat hij automatisch wordt opgepikt door de modules zodra ze verbonden zijn (check is eenmaal per uur of er een nieuwe versie is).
Ik heb jouw kastje niet, hier draait de good old Quatt sniffer :)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik heb jouw kastje niet, hier draait de good old Quatt sniffer :)
Ah, ik begin mensen door elkaar te halen :P
Maar je had het probleem idd goed gezien. Er staat een versie 1.0.6 klaar, deze wordt automatisch opgepikt.

• sdh1981
  • Nu online
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Ah, ik begin mensen door elkaar te halen :P
Maar je had het probleem idd goed gezien. Er staat een versie 1.0.6 klaar, deze wordt automatisch opgepikt.
Hier getest en gevalideerd :P

• TeslaNerd
Gisteravond en vanmorgen weer twee productieve OpenQuatt sessies gehad met @leejoow en de OpenQuatt firmware heeft hier al een hele nacht zelf de Quatt aangestuurd met de CiC losgekoppeld.
Met de compressor vast op level 2, 39Hz en de (water) pump level op 744 voor mijn eerste test scenario: 500 l/u ipv 800 l/u. Met de lagere flow ging de delta T omhoog van ca 1,5 naar 2,5 graad op 30Hz en dat resulteerde in een COP die ca 10% hoger werd.
De Quatt heeft 1 lange run door de nacht gemaakt met iedere 2 uur een oil return cycle.

De buitenunit heeft geen enkele defrost gedaan ondanks dat het tussen de 1 en 4 graden was vanacht. Waarschijnlijk was de luchtvochtigheid erg laag hier. Of zou het aan de lagere flow kunen liggen of de vaste compressorsnelheid zonder uitstapjes van een regelaar die er nog niet in zit?
Het geleverde vermogen bleef ook mooi in lijn met de buitentemperatuur en nadat ik vanmorgen de compressorsnelheid heb verhoogd naar level 3, 49Hz kwam de eerste defrost 8 minuten later al.

NB working mode koelen nog niet getest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iPO2FPy2fufT41BICc5jUyZUE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cF20H6dsxYDRcJh1vZ3C6jOC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUMTdwrkLtSYYqlLPLaitx33Qp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RCKYJjcA6obo9OPoxBrjXArI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 22-01-2026 10:21 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:44

paQ

TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:02:
Gisteravond en vanmorgen weer twee productieve OpenQuatt sessies gehad met @leejoow en de OpenQuatt firmware heeft hier al een hele nacht zelf de Quatt aangestuurd met de CiC losgekoppeld.
Met de compressor vast op level 2, 39Hz en de (water) pump level op 744 voor mijn eerste test scenario 500 l/u ipv 800 l/u, heeft de Quatt 1 lange run door de nacht gemaakt met iedere 2 uur een oil return cycle. De buitenunit heeft geen enkele defrost gedaan ondanks dat het tussen de 1 en 4 graden was vanacht. Waarschijnlijk was de luchtvochtigheid erg laag hier. Of zou het aan de lagere flow kunen liggen of de vaste compressorsnelheid zonder uitstapjes van een regelaar die er nog niet in zit?
Het geleverde vermogen bleef ook mooi in lijn met de buitentemperatuur en nadat ik vanmorgen de compressorsnelheid heb verhoogd naar level 3, 49Hz kwam de eerste defrost 8 minuten later al.
Het was vannacht mooi droog. Doorgaans < 75 RLV, dan blijven defrosts nagenoeg uit.
Maar harder draaien verlaagt die drempel ook wel iets ja.

Wel echt nice hoor dat je nu gewoon zelf controle hebt :Y
kudo's @leejoow

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-01-2026 10:10 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Tis toch juist andersom?
Bij wat hogere flow kun je wellicht je dT en daarmee ook de Ta verlagen.

Maar de reden 'omdat het kan' is uiteraard het beste _/-\o_ Lekker bezig!

Ben ook wel heel benieuwd hoe WorkingMode koelen functioneert.
En of forced defrost (mode 4?) ook daadwerkelijk een defrost kan triggeren :+
Met jouw enthousiasme kon ik ook niet langer wachten. De WorkingMode koelen doet wat die moet doen.
De 4-wegklep gaat om en daarna gaat de compressor weer aan en wordt het water gekoeld ipv opgewarmd 8).
Toen de flowtemperatuur onder de 18 graden dook heb ik de test weer beeindigd.
De compressor speed mapping lijkt bij koelen net anders dan bij verwarmen. Level 2 bij koelen was 36Hz ipv 39Hz bij verwarmen.

Ik zal @leejoow vragen working mode 4 toe te voegen *O*

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 22-01-2026 11:05 ]

• sdh1981
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:02:
Met de compressor vast op level 2, 39Hz en de (water) pump level op 744 voor mijn eerste test scenario: 500 l/u ipv 800 l/u. Met de lagere flow ging de delta T omhoog van ca 1,5 naar 2,5 graad op 30Hz en dat resulteerde in een COP die ca 10% hoger werd.
De Quatt heeft 1 lange run door de nacht gemaakt met iedere 2 uur een oil return cycle.

De buitenunit heeft geen enkele defrost gedaan ondanks dat het tussen de 1 en 4 graden was vanacht. Waarschijnlijk was de luchtvochtigheid erg laag hier. Of zou het aan de lagere flow kunen liggen of de vaste compressorsnelheid zonder uitstapjes van een regelaar die er nog niet in zit?

NB working mode koelen nog niet getest

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je had geloof ik een single Quatt. Mocht nog een vrijwilliger zoeken voor een DUO dan hoor ik het graag >:)

• jj85
sdh1981 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Je had geloof ik een single Quatt. Mocht nog een vrijwilliger zoeken voor een DUO dan hoor ik het graag >:)
Het is nu natuurlijk allemaal handmatig. Er zit dus 0 regelingen in.
Wat dat betreft is het gewoon dezelfde software (ESPHome) dupliceren voor de HP2.

Een mono-Quatt kun je ook best goed regelen middels ESPHome (analoog aan de PID-regelingen en stooklijn die nu in OpenAmber zitten). Dat zal voor een Duo wel wat ingewikkelder worden.

En stom dat ESPHome (nog) geen normale PID regeling heeft. Dan kan namelijk ook de flowregelaar in ESPHome geregeld worden :(

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Ik verwacht dat @leejoow nog wel een DUO-tester kan gebruiken voor OpenQuatt. Welkom bij de testcub!

• TeslaNerd
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Met jouw enthousiasme kon ik ook niet langer wachten. De WorkingMode koelen doet wat die moet doen.
De 4-wegklep gaat om en daarna gaat de compressor weer aan en wordt het water gekoeld ipv opgewarmd 8).
Toen de flowtemperatuur onder de 18 graden dook heb ik de test weer beeindigd.
De compressor speed mapping lijkt bij koelen net anders dan bij verwarmen. Level 2 bij koelen was 36Hz ipv 39Hz bij verwarmen.

Ik zal @leejoow vragen working mode 4 toe te voegen *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvUu9WfGErtxMrnmHXGVSnOMyvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lm8A0hDRIEGCi8OPfZZCO5zV.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Awesome! Supervet. _/-\o_

Dan moet ik m'n Chill pre-order maar gaan cancellen, en dan kunnen we komende zomer gewoon keihard (niet condenserend) koelen op de LTV Jaga's met fans :henk

Denk dat het, wel goed is om hier een eigen (OpenQuatt? of Tweakers in Control (TIC)) topic voor te maken. Om daar eens eea verder uit te gaan werken.

• jj85
CPM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:22:
@TeslaNerd zijn die modbus sniffers nog ergens te koop? Die Itho module van €45 is wel wat aan de prijs vind ik.
Voor de mensen die zelf met ESPHome aan de slag kunnen en iets minder plug-and-play willen. Sniffen van de modbusverbinding gaat ook uitstekend met de compacte Atom S3 lite (ESP32-S3) op een RS485 base. Dan zit je rond de 25 euro (bij Tinytronics).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUaG2LXnLkSumzxIc_JUqGhx7wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBvMp8hXJDUqOEVlw6EiR9kx.jpg?f=fotoalbum_large

De initiele Quatt sniffer werkt hier helaas niet (meer) mee. Ik vermoed wijzigingen in ESPHome.
Modbus spy werkt hier prima

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Het is nu natuurlijk allemaal handmatig. Er zit dus 0 regelingen in.
Wat dat betreft is het gewoon dezelfde software (ESPHome) dupliceren voor de HP2.

Een mono-Quatt kun je ook best goed regelen middels ESPHome (analoog aan de PID-regelingen en stooklijn die nu in OpenAmber zitten). Dat zal voor een Duo wel wat ingewikkelder worden.

En stom dat ESPHome (nog) geen normale PID regeling heeft. Dan kan namelijk ook de flowregelaar in ESPHome geregeld worden :(
Met OpenQuatt en Home Assistant hebben wij nu wel een speeltuin waarin iedere alternatieve regeling kan worden getest tov wat de Quatt CiC doet.
Ik ben zelf bij de basis begonnen en heb een eenvoudige trigger-automation gemaakt om de flowrate te regelen obv de flowmeter.
Voor de power input berekening is er een berekening obv de modbus sensoren die met wat Excel-analyses zijn getuned tov van wat de CiC laat zien. (Hat tip to @m10tech)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
      - name: "excel3_electric_power"
        device_class: "power"
        unit_of_measurement: "W"
        state: >
          {% set hp1_voltage = states('sensor.heat_pump_listener_ac_voltage') | float %}
          {% set hp1_current = states('sensor.heat_pump_listener_ac_current') | float %}
          {% set hp1_pump_power = states('sensor.heat_pump_listener_pump_power') | float %}
          {% set hp1_pump_level = states('number.modbus_pump_level') | float %}
          {% set hp1_fan_speed = states('sensor.heat_pump_listener_fan_speed_actual') | float %}
          {% if is_state('binary_sensor.heat_pump_listener_quatt_bottom_heater', 'on') %}          
            {{ (5.150232 + hp1_pump_power * (hp1_pump_level > 0) + 4.721 * (hp1_voltage - 224) + 25.1778299791665 * 10 * hp1_current - 0.048588666666698 * hp1_fan_speed + 150 ) | round(0, default=0) }}
          {% else %}
            {{ (5.150232 + hp1_pump_power * (hp1_pump_level > 0) + 4.721 * (hp1_voltage - 224) + 25.1778299791665 * 10 * hp1_current - 0.048588666666698 * hp1_fan_speed ) | round(0, default=0) }}
          {% endif %}

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:35
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Met OpenQuatt en Home Assistant hebben wij nu wel een speeltuin waarin iedere alternatieve regeling kan worden getest tov wat de Quatt CiC doet.
Ik ben zelf bij de basis begonnen en heb een eenvoudige trigger-automation gemaakt om de flowrate te regelen obv de flowmeter.
Voor de power input berekening heb ik een eigen berekening obv de modbus sensoren afgeleid die met wat Excel-analyses zijn getuned tov van wat de CiC laat zien. (Hat tip to @m10tech)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
          {% set hp1_pump_power = states('sensor.heat_pump_listener_pump_power') | float %}
          {% set hp1_fan_speed = states('sensor.heat_pump_listener_fan_speed_actual') | float %}
            {{ (5.150232 + hp1_pump_power * (hp1_pump_level > 0) + 4.721 * (hp1_voltage - 224) + 25.1778299791665 * 10 * hp1_current - 0.048588666666698 * hp1_fan_speed + 150 ) | round(0, default=0) }}
          {% else %}
            {{ (5.150232 + hp1_pump_power * (hp1_pump_level > 0) + 4.721 * (hp1_voltage - 224) + 25.1778299791665 * 10 * hp1_current - 0.048588666666698 * hp1_fan_speed ) | round(0, default=0) }}
          {% endif %}
Ik ben wel benieuwd naar de fan. Hoe klinkt deze op maximaal vermogen, en wat verbruikt deze dan (ongeveer). En uiteraard wat de invloed is op de COP als je de fan harder laat draaien dan normaal (zou op lagere vermogens natuurlijk ook negatief uit kunnen pakken afhankelijk van het vermogen van de dan). Zeker onder aanvriescondities boven de 0 zou harder draaien wel eens positief kunnen uitpakken omdat je daarmee defrosts voorkomt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• TeslaNerd
onlinaius schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de fan. Hoe klinkt deze op maximaal vermogen, en wat verbruikt deze dan (ongeveer). En uiteraard wat de invloed is op de COP als je de fan harder laat draaien dan normaal (zou op lagere vermogens natuurlijk ook negatief uit kunnen pakken afhankelijk van het vermogen van de dan). Zeker onder aanvriescondities boven de 0 zou harder draaien wel eens positief kunnen uitpakken omdat je daarmee defrosts voorkomt.
Voor de Quatt buitenunit is geen register bekend om de fanspeed aan te sturen. Dat regelt de controller in de buitenunit zelf obv compressorsnelheid denk ik. Ik heb op het OpenAmber gevraagd of dat bij de Amber wel mogelijk is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmslBwFi-GhtLp75M76lDfR_r6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXYXkWBI6rswgPrkyJZqmvg6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2026 09:53 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Voor de Quatt buitenunit is geen register bekend om de fanspeed aan te sturen. Dat regelt de controller in de buitenunit zelf obv compressorsnelheid denk ik. Ik heb op het OpenAmber gevraagd of dat bij de Amber wel mogelijk is
[Afbeelding]
Bij de Amber ook niet bekend
zie https://github.com/Jordi1...le#outside-unit-address-2

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Voor de power input berekening is er een berekening obv de modbus sensoren die met wat Excel-analyses zijn getuned tov van wat de CiC laat zien. (Hat tip to @m10tech)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
          {% else %}
          {% endif %}
Ben trouwens nog steeds van mening dat die 'hp1_pump_power' (register R2137) niet juist is ;)
Al maakt het verder geen biet uit ;)

Quatt omschrijft deze als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
'circulating pump duty cycle': 
            {
                'modbus_address': 2137,
                'redis_address': 186,
                'idx': 38,
                'units': '%',
                'func_type': 'convert_amps',
                'read_value': None,
                'parsed_value': None,
            },
Volgens mij is dit de PWM output (feedback) van de Wilo pomp. Quatt gebruikt de Wilo Para Ku15-130/7-50/iPWM1
Voor de Para serie geeft deze de flow terug.
Zie dit document https://cms.media.wilo.co...1/10926226/wilo429191.pdf
Dan kom je in deze tabel uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSsEdLr87oPpQPQig_NA9hfT568=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHsfWwb3ZCXIRAUqt1CfLEYv.png?f=fotoalbum_large

Een output tussen de 5 en 75% komt overeen met een flow van 0 tot 2,1 m3/h.
Mijn pompje geeft vaak een getal rond de 30-31%. Dit komt overeen met een flow van zo'n 750 - 800 L/h.

Een waarde lager dan 5% of hoger dan 75% geeft een fout aan met de pomp.
Zie pagina 17 en verder van bovengenoemde Wilo pdf.

Ook vraag ik mij af of je hp1_fan_speed mee moet nemen in de powerberekening.
De fan wordt vanuit de compressordriver gevoed en aangestuurd. DIe compressordriver geeft ook al voltage en current terug. Dus in mijn beleving is voltage*current het vermogen van compressor én fan.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 23-01-2026 10:57 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Ben trouwens nog steeds van mening dat die 'hp1_pump_power' (register R2137) niet juist is ;)
Al maakt het verder geen biet uit ;)

Quatt omschrijft deze als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
'circulating pump duty cycle': 
            {
                'modbus_address': 2137,
                'redis_address': 186,
                'idx': 38,
                'units': '%',
                'func_type': 'convert_amps',
                'read_value': None,
                'parsed_value': None,
            },
Volgens mij is dit de PWM output (feedback) van de Wilo pomp. Quatt gebruikt de Wilo Para Ku15-130/7-50/iPWM1
Voor de Para serie geeft deze de flow terug.
Zie dit document https://cms.media.wilo.co...1/10926226/wilo429191.pdf
Dan kom je in deze tabel uit
[Afbeelding]

Een output tussen de 5 en 75% komt overeen met een flow van 0 tot 2,1 m3/h.
Mijn pompje geeft vaak een getal rond de 30-31%. Dit komt overeen met een flow van zo'n 750 - 800 L/h.

Een waarde lager dan 5% of hoger dan 75% geeft een fout aan met de pomp.
Zie pagina 17 en verder van bovengenoemde Wilo pdf.

Ook vraag ik mij af of je hp1_fan_speed mee moet nemen in de powerberekening.
De fan wordt vanuit de compressordriver gevoed en aangestuurd. DIe compressordriver geeft ook al voltage en current terug. Dus in mijn beleving is voltage*current het vermogen van compressor én fan.
Dankjewel voor deze uitgebreide reactie. Mijn Quatt V1 heeft geen Wilo maar nog een chinese pomp en mijn Quatt krijgt ook geen flow terug via de JSON. Kan dit een V1 vs V1.5 verschil zijn in de modbus mapping?

De func_type: Convert Amps is een data filter die ook voor het AC current register wordt toegepast en eigenlijk alleen een deling door 10 betekent.

Heeft jouw V1.5 een aparte flowrate sensor in de buitenunit of wordt de flowrate dan met die registerwaarde berekend?

Dit is de flowrate obv de flowmeter vs de pump power en pump level die ik laat aansturen bij wat flowratewisselingen bij het testen van de flowrate automatisering in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULatiBlDJsveyEBrr3GTWVaYKvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E2l2MlfzQsbaU4HksDITd28x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2026 11:40 ]

• jj85
@TeslaNerd de v1.5 heeft echt een fysieke flowmeter in de buitenunit. Namelijk deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18CfAcO2HZQD_iX6OSHfu_2qVec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HoWuS09fKKKjKhwU713XT3Kp.png?f=user_large

Dat stelt Quatt in staat om veel nauwkeuriger de warmteenergie te berekenen.
WeHeat heeft bijvoorbeeld geen flowmeter in de warmtepomp. Die berekenen energie en COP volgens mij op basis van de flow vanuit de PWM output van de waterpomp (dacht ook Wilo).

Er zal geen verschil in registermapping zijn tussen v1 en v1.5. Er zijn ook heel veel V1's met een Wilo pomp (eigenlijk raar dat die van jou nooit preventief vervangen is...). Misschien gaven die chineze waterpompen ook wel gewoon een PWM output terug.

Maar voor de v1's zou het best een 'alternatief' kunnen zijn voor de flowmeter; ipv de Quatt flowmeter onder de CV te koppelen aan OpenQuatt ;)

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:09
Intressant allemaal! Hats off voor de early adopters en testers.

Ik ga het in de gaten houden allemaal, maar wil voor nu nog niet overstappen naar een "eigen" CiC.

• sdh1981
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU0TnTtXG_LAA8XMSt_taHt1uuY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mQf32C3Fr7oBOjHbjWpLU2g2.jpg?f=user_large

De onze "Alibaba / made in China" HP zie de koel capaciteit er leuk uit. Kan niet wachten tot het zomer is en we kunnen gaan spelen met OpenQuatt.

Pagina: 1