OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad, dat was een beetje jammer :*)
Als je ze getest hebt zal ik hem klaarzetten zodat hij automatisch wordt opgepikt door de modules zodra ze verbonden zijn (check is eenmaal per uur of er een nieuwe versie is).

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:16
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Inderdaad, dat was een beetje jammer :*)
Als je ze getest hebt zal ik hem klaarzetten zodat hij automatisch wordt opgepikt door de modules zodra ze verbonden zijn (check is eenmaal per uur of er een nieuwe versie is).
Ik heb jouw kastje niet, hier draait de good old Quatt sniffer :)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik heb jouw kastje niet, hier draait de good old Quatt sniffer :)
Ah, ik begin mensen door elkaar te halen :P
Maar je had het probleem idd goed gezien. Er staat een versie 1.0.6 klaar, deze wordt automatisch opgepikt.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:45
leejoow schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Ah, ik begin mensen door elkaar te halen :P
Maar je had het probleem idd goed gezien. Er staat een versie 1.0.6 klaar, deze wordt automatisch opgepikt.
Hier getest en gevalideerd :P

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:07
Gisteravond en vanmorgen weer twee productieve OpenQuatt sessies gehad met @leejoow en de OpenQuatt firmware heeft hier al een hele nacht zelf de Quatt aangestuurd met de CiC losgekoppeld.
Met de compressor vast op level 2, 39Hz en de (water) pump level op 744 voor mijn eerste test scenario: 500 l/u ipv 800 l/u. Met de lagere flow ging de delta T omhoog van ca 1,5 naar 2,5 graad op 30Hz en dat resulteerde in een COP die ca 10% hoger werd.
De Quatt heeft 1 lange run door de nacht gemaakt met iedere 2 uur een oil return cycle.

De buitenunit heeft geen enkele defrost gedaan ondanks dat het tussen de 1 en 4 graden was vanacht. Waarschijnlijk was de luchtvochtigheid erg laag hier. Of zou het aan de lagere flow kunen liggen of de vaste compressorsnelheid zonder uitstapjes van een regelaar die er nog niet in zit?
Het geleverde vermogen bleef ook mooi in lijn met de buitentemperatuur en nadat ik vanmorgen de compressorsnelheid heb verhoogd naar level 3, 49Hz kwam de eerste defrost 8 minuten later al.

NB working mode koelen nog niet getest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iPO2FPy2fufT41BICc5jUyZUE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cF20H6dsxYDRcJh1vZ3C6jOC.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUMTdwrkLtSYYqlLPLaitx33Qp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RCKYJjcA6obo9OPoxBrjXArI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 22-01-2026 10:21 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:02:
Gisteravond en vanmorgen weer twee productieve OpenQuatt sessies gehad met @leejoow en de OpenQuatt firmware heeft hier al een hele nacht zelf de Quatt aangestuurd met de CiC losgekoppeld.
Met de compressor vast op level 2, 39Hz en de (water) pump level op 744 voor mijn eerste test scenario 500 l/u ipv 800 l/u, heeft de Quatt 1 lange run door de nacht gemaakt met iedere 2 uur een oil return cycle. De buitenunit heeft geen enkele defrost gedaan ondanks dat het tussen de 1 en 4 graden was vanacht. Waarschijnlijk was de luchtvochtigheid erg laag hier. Of zou het aan de lagere flow kunen liggen of de vaste compressorsnelheid zonder uitstapjes van een regelaar die er nog niet in zit?
Het geleverde vermogen bleef ook mooi in lijn met de buitentemperatuur en nadat ik vanmorgen de compressorsnelheid heb verhoogd naar level 3, 49Hz kwam de eerste defrost 8 minuten later al.
Het was vannacht mooi droog. Doorgaans < 75 RLV, dan blijven defrosts nagenoeg uit.
Maar harder draaien verlaagt die drempel ook wel iets ja.

Wel echt nice hoor dat je nu gewoon zelf controle hebt :Y
kudo's @leejoow

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 22-01-2026 10:10 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Tis toch juist andersom?
Bij wat hogere flow kun je wellicht je dT en daarmee ook de Ta verlagen.

Maar de reden 'omdat het kan' is uiteraard het beste _/-\o_ Lekker bezig!

Ben ook wel heel benieuwd hoe WorkingMode koelen functioneert.
En of forced defrost (mode 4?) ook daadwerkelijk een defrost kan triggeren :+
Met jouw enthousiasme kon ik ook niet langer wachten. De WorkingMode koelen doet wat die moet doen.
De 4-wegklep gaat om en daarna gaat de compressor weer aan en wordt het water gekoeld ipv opgewarmd 8).
Toen de flowtemperatuur onder de 18 graden dook heb ik de test weer beeindigd.
De compressor speed mapping lijkt bij koelen net anders dan bij verwarmen. Level 2 bij koelen was 36Hz ipv 39Hz bij verwarmen.

Ik zal @leejoow vragen working mode 4 toe te voegen *O*

[ Voor 29% gewijzigd door TeslaNerd op 22-01-2026 11:05 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• sdh1981
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:02:
Met de compressor vast op level 2, 39Hz en de (water) pump level op 744 voor mijn eerste test scenario: 500 l/u ipv 800 l/u. Met de lagere flow ging de delta T omhoog van ca 1,5 naar 2,5 graad op 30Hz en dat resulteerde in een COP die ca 10% hoger werd.
De Quatt heeft 1 lange run door de nacht gemaakt met iedere 2 uur een oil return cycle.

De buitenunit heeft geen enkele defrost gedaan ondanks dat het tussen de 1 en 4 graden was vanacht. Waarschijnlijk was de luchtvochtigheid erg laag hier. Of zou het aan de lagere flow kunen liggen of de vaste compressorsnelheid zonder uitstapjes van een regelaar die er nog niet in zit?

NB working mode koelen nog niet getest

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je had geloof ik een single Quatt. Mocht nog een vrijwilliger zoeken voor een DUO dan hoor ik het graag >:)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

• jj85
sdh1981 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Je had geloof ik een single Quatt. Mocht nog een vrijwilliger zoeken voor een DUO dan hoor ik het graag >:)
Het is nu natuurlijk allemaal handmatig. Er zit dus 0 regelingen in.
Wat dat betreft is het gewoon dezelfde software (ESPHome) dupliceren voor de HP2.

Een mono-Quatt kun je ook best goed regelen middels ESPHome (analoog aan de PID-regelingen en stooklijn die nu in OpenAmber zitten). Dat zal voor een Duo wel wat ingewikkelder worden.

En stom dat ESPHome (nog) geen normale PID regeling heeft. Dan kan namelijk ook de flowregelaar in ESPHome geregeld worden :(

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Ik verwacht dat @leejoow nog wel een DUO-tester kan gebruiken voor OpenQuatt. Welkom bij de testcub!

• TeslaNerd
TeslaNerd schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Met jouw enthousiasme kon ik ook niet langer wachten. De WorkingMode koelen doet wat die moet doen.
De 4-wegklep gaat om en daarna gaat de compressor weer aan en wordt het water gekoeld ipv opgewarmd 8).
Toen de flowtemperatuur onder de 18 graden dook heb ik de test weer beeindigd.
De compressor speed mapping lijkt bij koelen net anders dan bij verwarmen. Level 2 bij koelen was 36Hz ipv 39Hz bij verwarmen.

Ik zal @leejoow vragen working mode 4 toe te voegen *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvUu9WfGErtxMrnmHXGVSnOMyvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lm8A0hDRIEGCi8OPfZZCO5zV.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Awesome! Supervet. _/-\o_

Dan moet ik m'n Chill pre-order maar gaan cancellen, en dan kunnen we komende zomer gewoon keihard (niet condenserend) koelen op de LTV Jaga's met fans :henk

Denk dat het, wel goed is om hier een eigen (OpenQuatt? of Tweakers in Control (TIC)) topic voor te maken. Om daar eens eea verder uit te gaan werken.

• jj85
CPM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:22:
@TeslaNerd zijn die modbus sniffers nog ergens te koop? Die Itho module van €45 is wel wat aan de prijs vind ik.
Voor de mensen die zelf met ESPHome aan de slag kunnen en iets minder plug-and-play willen. Sniffen van de modbusverbinding gaat ook uitstekend met de compacte Atom S3 lite (ESP32-S3) op een RS485 base. Dan zit je rond de 25 euro (bij Tinytronics).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUaG2LXnLkSumzxIc_JUqGhx7wA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBvMp8hXJDUqOEVlw6EiR9kx.jpg?f=fotoalbum_large

De initiele Quatt sniffer werkt hier helaas niet (meer) mee. Ik vermoed wijzigingen in ESPHome.
Modbus spy werkt hier prima

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Het is nu natuurlijk allemaal handmatig. Er zit dus 0 regelingen in.
Wat dat betreft is het gewoon dezelfde software (ESPHome) dupliceren voor de HP2.

Een mono-Quatt kun je ook best goed regelen middels ESPHome (analoog aan de PID-regelingen en stooklijn die nu in OpenAmber zitten). Dat zal voor een Duo wel wat ingewikkelder worden.

En stom dat ESPHome (nog) geen normale PID regeling heeft. Dan kan namelijk ook de flowregelaar in ESPHome geregeld worden :(
Met OpenQuatt en Home Assistant hebben wij nu wel een speeltuin waarin iedere alternatieve regeling kan worden getest tov wat de Quatt CiC doet.
Ik ben zelf bij de basis begonnen en heb een eenvoudige trigger-automation gemaakt om de flowrate te regelen obv de flowmeter.
Voor de power input berekening is er een berekening obv de modbus sensoren die met wat Excel-analyses zijn getuned tov van wat de CiC laat zien. (Hat tip to @m10tech)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
      - name: "excel3_electric_power"
        device_class: "power"
        unit_of_measurement: "W"
        state: >
          {% set hp1_voltage = states('sensor.heat_pump_listener_ac_voltage') | float %}
          {% set hp1_current = states('sensor.heat_pump_listener_ac_current') | float %}
          {% set hp1_pump_power = states('sensor.heat_pump_listener_pump_power') | float %}
          {% set hp1_pump_level = states('number.modbus_pump_level') | float %}
          {% set hp1_fan_speed = states('sensor.heat_pump_listener_fan_speed_actual') | float %}
          {% if is_state('binary_sensor.heat_pump_listener_quatt_bottom_heater', 'on') %}          
            {{ (5.150232 + hp1_pump_power * (hp1_pump_level > 0) + 4.721 * (hp1_voltage - 224) + 25.1778299791665 * 10 * hp1_current - 0.048588666666698 * hp1_fan_speed + 150 ) | round(0, default=0) }}
          {% else %}
            {{ (5.150232 + hp1_pump_power * (hp1_pump_level > 0) + 4.721 * (hp1_voltage - 224) + 25.1778299791665 * 10 * hp1_current - 0.048588666666698 * hp1_fan_speed ) | round(0, default=0) }}
          {% endif %}

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:23
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Met OpenQuatt en Home Assistant hebben wij nu wel een speeltuin waarin iedere alternatieve regeling kan worden getest tov wat de Quatt CiC doet.
Ik ben zelf bij de basis begonnen en heb een eenvoudige trigger-automation gemaakt om de flowrate te regelen obv de flowmeter.
Voor de power input berekening heb ik een eigen berekening obv de modbus sensoren afgeleid die met wat Excel-analyses zijn getuned tov van wat de CiC laat zien. (Hat tip to @m10tech)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
          {% set hp1_pump_power = states('sensor.heat_pump_listener_pump_power') | float %}
          {% set hp1_fan_speed = states('sensor.heat_pump_listener_fan_speed_actual') | float %}
            {{ (5.150232 + hp1_pump_power * (hp1_pump_level > 0) + 4.721 * (hp1_voltage - 224) + 25.1778299791665 * 10 * hp1_current - 0.048588666666698 * hp1_fan_speed + 150 ) | round(0, default=0) }}
          {% else %}
            {{ (5.150232 + hp1_pump_power * (hp1_pump_level > 0) + 4.721 * (hp1_voltage - 224) + 25.1778299791665 * 10 * hp1_current - 0.048588666666698 * hp1_fan_speed ) | round(0, default=0) }}
          {% endif %}
Ik ben wel benieuwd naar de fan. Hoe klinkt deze op maximaal vermogen, en wat verbruikt deze dan (ongeveer). En uiteraard wat de invloed is op de COP als je de fan harder laat draaien dan normaal (zou op lagere vermogens natuurlijk ook negatief uit kunnen pakken afhankelijk van het vermogen van de dan). Zeker onder aanvriescondities boven de 0 zou harder draaien wel eens positief kunnen uitpakken omdat je daarmee defrosts voorkomt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• TeslaNerd
onlinaius schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de fan. Hoe klinkt deze op maximaal vermogen, en wat verbruikt deze dan (ongeveer). En uiteraard wat de invloed is op de COP als je de fan harder laat draaien dan normaal (zou op lagere vermogens natuurlijk ook negatief uit kunnen pakken afhankelijk van het vermogen van de dan). Zeker onder aanvriescondities boven de 0 zou harder draaien wel eens positief kunnen uitpakken omdat je daarmee defrosts voorkomt.
Voor de Quatt buitenunit is geen register bekend om de fanspeed aan te sturen. Dat regelt de controller in de buitenunit zelf obv compressorsnelheid denk ik. Ik heb op het OpenAmber gevraagd of dat bij de Amber wel mogelijk is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmslBwFi-GhtLp75M76lDfR_r6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXYXkWBI6rswgPrkyJZqmvg6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2026 09:53 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Voor de Quatt buitenunit is geen register bekend om de fanspeed aan te sturen. Dat regelt de controller in de buitenunit zelf obv compressorsnelheid denk ik. Ik heb op het OpenAmber gevraagd of dat bij de Amber wel mogelijk is
[Afbeelding]
Bij de Amber ook niet bekend
zie https://github.com/Jordi1...le#outside-unit-address-2

• jj85
[...]

Voor de power input berekening is er een berekening obv de modbus sensoren die met wat Excel-analyses zijn getuned tov van wat de CiC laat zien. (Hat tip to @m10tech)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
          {% else %}
          {% endif %}
Ben trouwens nog steeds van mening dat die 'hp1_pump_power' (register R2137) niet juist is ;)
Al maakt het verder geen biet uit ;)

Quatt omschrijft deze als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
'circulating pump duty cycle': 
            {
                'modbus_address': 2137,
                'redis_address': 186,
                'idx': 38,
                'units': '%',
                'func_type': 'convert_amps',
                'read_value': None,
                'parsed_value': None,
            },
Volgens mij is dit de PWM output (feedback) van de Wilo pomp. Quatt gebruikt de Wilo Para Ku15-130/7-50/iPWM1
Voor de Para serie geeft deze de flow terug.
Zie dit document https://cms.media.wilo.co...1/10926226/wilo429191.pdf
Dan kom je in deze tabel uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSsEdLr87oPpQPQig_NA9hfT568=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHsfWwb3ZCXIRAUqt1CfLEYv.png?f=fotoalbum_large

Een output tussen de 5 en 75% komt overeen met een flow van 0 tot 2,1 m3/h.
Mijn pompje geeft vaak een getal rond de 30-31%. Dit komt overeen met een flow van zo'n 750 - 800 L/h.

Een waarde lager dan 5% of hoger dan 75% geeft een fout aan met de pomp.
Zie pagina 17 en verder van bovengenoemde Wilo pdf.

Ook vraag ik mij af of je hp1_fan_speed mee moet nemen in de powerberekening.
De fan wordt vanuit de compressordriver gevoed en aangestuurd. DIe compressordriver geeft ook al voltage en current terug. Dus in mijn beleving is voltage*current het vermogen van compressor én fan.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 23-01-2026 10:57 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Ben trouwens nog steeds van mening dat die 'hp1_pump_power' (register R2137) niet juist is ;)
Al maakt het verder geen biet uit ;)

Quatt omschrijft deze als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
'circulating pump duty cycle': 
            {
                'modbus_address': 2137,
                'redis_address': 186,
                'idx': 38,
                'units': '%',
                'func_type': 'convert_amps',
                'read_value': None,
                'parsed_value': None,
            },
Volgens mij is dit de PWM output (feedback) van de Wilo pomp. Quatt gebruikt de Wilo Para Ku15-130/7-50/iPWM1
Voor de Para serie geeft deze de flow terug.
Zie dit document https://cms.media.wilo.co...1/10926226/wilo429191.pdf
Dan kom je in deze tabel uit
[Afbeelding]

Een output tussen de 5 en 75% komt overeen met een flow van 0 tot 2,1 m3/h.
Mijn pompje geeft vaak een getal rond de 30-31%. Dit komt overeen met een flow van zo'n 750 - 800 L/h.

Een waarde lager dan 5% of hoger dan 75% geeft een fout aan met de pomp.
Zie pagina 17 en verder van bovengenoemde Wilo pdf.

Ook vraag ik mij af of je hp1_fan_speed mee moet nemen in de powerberekening.
De fan wordt vanuit de compressordriver gevoed en aangestuurd. DIe compressordriver geeft ook al voltage en current terug. Dus in mijn beleving is voltage*current het vermogen van compressor én fan.
Dankjewel voor deze uitgebreide reactie. Mijn Quatt V1 heeft geen Wilo maar nog een chinese pomp en mijn Quatt krijgt ook geen flow terug via de JSON. Kan dit een V1 vs V1.5 verschil zijn in de modbus mapping?

De func_type: Convert Amps is een data filter die ook voor het AC current register wordt toegepast en eigenlijk alleen een deling door 10 betekent.

Heeft jouw V1.5 een aparte flowrate sensor in de buitenunit of wordt de flowrate dan met die registerwaarde berekend?

Dit is de flowrate obv de flowmeter vs de pump power en pump level die ik laat aansturen bij wat flowratewisselingen bij het testen van de flowrate automatisering in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULatiBlDJsveyEBrr3GTWVaYKvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E2l2MlfzQsbaU4HksDITd28x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2026 11:40 ]

• jj85
@TeslaNerd de v1.5 heeft echt een fysieke flowmeter in de buitenunit. Namelijk deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18CfAcO2HZQD_iX6OSHfu_2qVec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HoWuS09fKKKjKhwU713XT3Kp.png?f=user_large

Dat stelt Quatt in staat om veel nauwkeuriger de warmteenergie te berekenen.
WeHeat heeft bijvoorbeeld geen flowmeter in de warmtepomp. Die berekenen energie en COP volgens mij op basis van de flow vanuit de PWM output van de waterpomp (dacht ook Wilo).

Er zal geen verschil in registermapping zijn tussen v1 en v1.5. Er zijn ook heel veel V1's met een Wilo pomp (eigenlijk raar dat die van jou nooit preventief vervangen is...). Misschien gaven die chineze waterpompen ook wel gewoon een PWM output terug.

Maar voor de v1's zou het best een 'alternatief' kunnen zijn voor de flowmeter; ipv de Quatt flowmeter onder de CV te koppelen aan OpenQuatt ;)

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:04
Intressant allemaal! Hats off voor de early adopters en testers.

Ik ga het in de gaten houden allemaal, maar wil voor nu nog niet overstappen naar een "eigen" CiC.

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU0TnTtXG_LAA8XMSt_taHt1uuY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mQf32C3Fr7oBOjHbjWpLU2g2.jpg?f=user_large

De onze "Alibaba / made in China" HP zie de koel capaciteit er leuk uit. Kan niet wachten tot het zomer is en we kunnen gaan spelen met OpenQuatt.

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:34:
[Afbeelding]

De onze "Alibaba / made in China" HP zie de koel capaciteit er leuk uit. Kan niet wachten tot het zomer is en we kunnen gaan spelen met OpenQuatt.
Welke Chill killer is dit?

• sdh1981
Amitime

• TeslaNerd
Aha, dit zijn de specs voor het koelend vermogen van dezelfde/vergelijkbare Amitime buitenunit die wij in onze Quatts hebben

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06-02 09:41
jj85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Voor de mensen die zelf met ESPHome aan de slag kunnen en iets minder plug-and-play willen. Sniffen van de modbusverbinding gaat ook uitstekend met de compacte Atom S3 lite (ESP32-S3) op een RS485 base. Dan zit je rond de 25 euro (bij Tinytronics).

[Afbeelding]

De initiele Quatt sniffer werkt hier helaas niet (meer) mee. Ik vermoed wijzigingen in ESPHome.
Modbus spy werkt hier prima
Heeft het zin om de QuattSniffer te updaten? Ik ben zelf niet zo'n snelle updater en draai nog HA 2025.5.3 O-)
Anders zal ik er weer eens een draai aan geven...
Ik ontdek nu trouwens dat GitHub mij niet op de hoogte brengt van issues die worden geregistreerd!!! 8)7
Dat het niet werkt met 2025.9.3 is gemeld op 1 oktober...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• jj85
m10tech schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Heeft het zin om de QuattSniffer te updaten? Ik ben zelf niet zo'n snelle updater en draai nog HA 2025.5.3 O-)
Anders zal ik er weer eens een draai aan geven...
Ik ontdek nu trouwens dat GitHub mij niet op de hoogte brengt van issues die worden geregistreerd!!! 8)7
Dat het niet werkt met 2025.9.3 is gemeld op 1 oktober...
Tsja... ik draai ook nog de good old QuattSniffer op het Tindie bordje (en dan op ESPHome 2025.6.3). Dat werkt gewoon _/-\o_

Het hele QuattSniffer traject heeft ongelooflijk veel informatie en kennis opgeleverd.
Ik weet echter niet in hoeverre het zinvol is om de QuattSniffer nog weer een update te geven. Er is momenteel een alternatief dat werkt en ook behoorlijk plug&play beschikbaar is op de hardware van @leejoow .

De volgende stap moet, wat mij betreft, toch het aansturen gaan worden, dus dan zijn het gewoon de default modbus componenten van ESPHome. Hier zou ik ook graag nieuwe hardware voor zien, dat eigenlijk alle functionaliteit van de CiC kan vervangen.
Misschien dat ik zelf nog wel een keer ga prutsen :henk (al mis ik heel veel expertise op dit vlak (PCB-design + software), maar kom met het betere knip/plak werk vaak best een end :+ )

• TeslaNerd
Met de toevoeging door @leejoow van Working Mode 4 - Forced Defrost in de OpenQuatt firmware vandaag heb ik getest wat de Quatt doet hiermee.

Helemaal niets!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_wTpPs4fOaPmNY0UJ6OTn472ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZNUEmOkdYASyuKtIuJWcY7c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_pfLtW6qhWeyukRe4MjIxr2Kw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dohTvW21D79ukVdPaOIrDRkI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2026 21:08 ]

• sdh1981
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 21:05:
Met de toevoeging door @leejoow van Working Mode 4 - Forced Defrost in de OpenQuatt firmware vandaag heb ik getest wat de Quatt doet hiermee.

Helemaal niets!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedoel je dat er geen actie volgt vanuit de warmtepomp, of dat de CiC deze actie helemaal nooit gebruikt?

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:11:
[...]

Bedoel je dat er geen actie volgt vanuit de warmtepomp, of dat de CiC deze actie helemaal nooit gebruikt?
Dat er geen actie volgt vanuit de warmtepomp. Mijn Quatt draait al 2 dagen op OpenQuatt met de modbus losgekoppeld van de CiC.

Heb jij de OpenQuatt firmware ook al ontvangen van @leejoow ?

[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 23-01-2026 22:16 ]

• sdh1981
TeslaNerd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Dat er geen actie volgt vanuit de warmtepomp. Mijn Quatt draait al 2 dagen op OpenQuatt met de modbus losgekoppeld van de CiC.

Heb jij de OpenQuatt firmware ook al ontvangen van @leejoow ?
Nee nog geen FW gekregen. Al is het wel zo dat ik een V1.5 heb in een DUO opstelling. Dat is iets complexer dan jouw single. Lijkt mij eerst goed om een basis te hebben op een single en dan uit te breiden naar een DUO opstelling.
Als de DUO werkt, dan kan er altijd nog gekeken worden of de All-Electric ook hiermee kan gaan werken 8)7

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Nee nog geen FW gekregen. Al is het wel zo dat ik een V1.5 heb in een DUO opstelling. Dat is iets complexer dan jouw single. Lijkt mij eerst goed om een basis te hebben op een single en dan uit te breiden naar een DUO opstelling.
Als de DUO werkt, dan kan er altijd nog gekeken worden of de All-Electric ook hiermee kan gaan werken 8)7
Met de inspanningen van @leejoow is de basis voor de single Quatt nu vrijwel gelijk aan de firmware voor de Listener voor een single Quatt en nu ook al bruikbaar voor de 1e van jouw 2 DUO's. Voor de uitbreiding van de OpenQuatt naar 2 DUO's geeft @leejoow aan: "voor de duo moet ik wel wat werk verzetten om er twee van te maken, maar dat kan zeker een keer".

Is er al meer bekend hoe de Heat Charger van de All-Electric wordt aangestuurd door de CiC? Zit de HC op dezelfde modbus contacten aangesloten als een 3e slave van de CiC-modbus-master?

• jj85
@TeslaNerd Nee, die zit op de andere modbuspoort van de CiC
BenVlie in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• TeslaNerd
Ok, daar kan dan ook op geluisterd worden met een Modbus Sniffer / Listener.
Of is dat al gedaan?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:46:
[...]
De volgende stap moet, wat mij betreft, toch het aansturen gaan worden, dus dan zijn het gewoon de default modbus componenten van ESPHome. Hier zou ik ook graag nieuwe hardware voor zien, dat eigenlijk alle functionaliteit van de CiC kan vervangen.
Misschien dat ik zelf nog wel een keer ga prutsen :henk (al mis ik heel veel expertise op dit vlak (PCB-design + software), maar kom met het betere knip/plak werk vaak best een end :+ )
Samen met m’n partner hebben we hier wel behoorlijk was expertise in PCB ontwerp en ontwikkeling. Daar willen we ook met alle liefde bij helpen. Het is denk ik vooral belangrijk om te bedenken wat er op moet. Ik vraag mij persoonlijk af of de OpenTherm aansluiting niet onnodig complex is. De CV ketel kan ook gewoon met een aan/uit contact worden gestuurd. En besef je dat als je wel OpenTherm gebruikt de software dit ook allemaal moet ondersteunen qua logica. Maar als de aansluitingen duidelijk zijn kunnen wij daar zeker bij helpen als hier voldoende gegadigden zijn.
Want dat wil ik wel nog meegeven: van idee tot fatsoenlijk eindproduct kost wel wat. De modbus listener houden we ook niet veel aan over…
sdh1981 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Nee nog geen FW gekregen. Al is het wel zo dat ik een V1. 5 heb in een DUO opstelling. Dat is iets complexer dan jouw single. Lijkt mij eerst goed om een basis te hebben op een single en dan uit te breiden naar een DUO opstelling.
Excuus, ik had niet begrepen dat je de firmware wilde ontvangen, alleen dat je mogelijk geïnteresseerd was. Ik zal je de firmware voor de single sturen.
Dat is interessant! Als iemand de listener van ons heeft en de heat charger kunnen we deze inderdaad ook afluisteren om het protocol te decoderen. Wel zal de hardware aangepast moeten worden als we op alle twee willen sniffen tegelijk. En aansturen uiteraard ook.

• jj85
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- sensor:
          {% else %}
          {% endif %}
Even een avondje (en ochtend...) zitten kloten met een template sensor tbv PowerInput
Deze benaderd mijn PowerInput vrij goed. En nu op basis van de logische componenten.
(in de bovengenoemde template zat een negatieve bijdrage op fan_speed, dat is natuurlijk natuurkundig gezien niet echt logisch)

Voltage vanuit modbus ligt significant lager dan daadwerkelijk gemeten. Zo'n 3,5%. Hiervoor corrigeer ik.
Dan had ik een sensor die vooral op lage vermogens perfect overeenkomt, maar op hogere vermogens af begint te wijken.
Ik vermoed dat Quatt in hun PowerInput bepaling een calibratie heeft uitgevoerd. Dus dat heb ik ook maar gedaan.

Moet hem nog iets verder tunen, maar vooralsnog is hij vrij goed
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{% set standby_power = 5.15 %}
{% set voltage = states('sensor.modbus_quatt_hp1_ac_voltage') | float(0) %}
{% set current = states('sensor.modbus_quatt_hp1_ac_current') | float(0) %}
{% set pump_power = states('sensor.modbus_quatt_hp1_pump_power') | float(0) if is_state('binary_sensor.modbus_quatt_hp1_dc_pump_relay', 'on') else 0 %}
{% set bottom_plate_heater = 150 if is_state('binary_sensor.modbus_quatt_hp1_bottom_plate_heater', 'on') else 0 %}
{% set crank_case_heater = 40 if is_state('binary_sensor.modbus_quatt_hp1_crankcase_heater', 'on') else 0 %}

{# 1.035 is voltage correctie #}
{% set apparent_power = 1.035 * voltage * current %}

{# vermogensafhankelijke calibratie (gefit op daadwerkelijke data) #}
{% set reference_power = 400 %}
{% set slope = 0.00012 %}   {# ≈ +1.2% per 100W boven 400W #}

{% set calibration = 1 + max(0, apparent_power - reference_power) * slope %}

{{ (
     standby_power
   + apparent_power * calibration
   + pump_power
   + bottom_plate_heater
   + crank_case_heater
   ) | round(2)
}}
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Pt6f7-fMHaoD1loq-qM2mEbOnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y0qII1jf8g7IV1rYOSRfJLWC.png?f=fotoalbum_large

Nog even terugkomen op m'n eerdere opmerking. Het register Pump_Power is misschien toch wel gewoon geschat pompvermogen. Tenminste, zo gaat Quatt er waarschijnlijk mee om.
Tijdens anti-vries-circulatie had ik namelijk deze situatie:
HP1 ODU standby = 5W
HP1 Pump_power = 4W
HP1 PowerInput = 9 W

HP2 ODU standby = 5W
HP2 Pump_power = 1W
HP2 PowerInput = 6 W

Dat klopt natuurlijk prefect :)

Edit:
2 uur later
Gaat best aardig :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COtHQViyUQ2PtxEE3B9wCGr0TF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BQABHOFxVdQ08NvcEWiiIYWR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 24-01-2026 11:58 ]

• sdh1981
Zojuist nog wat relevante data aangeleverd om OpenQuatt voor een DUO aan @leejoow . Bij een duo moeten beide waterpompen aangezet worden om gezamelijk een flow rond de 800 l/h te maken. Daarnaast heeft de duo een strategie om alleen 1 HP te gebruiken als dit haalbaar is. Ook maakt de CiC de keuze om eerst HP1 of HP2 in te schakelen. Dit wordt gedaan om de draaiuren relatief gelijk te houden.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:23
sdh1981 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:18:
Zojuist nog wat relevante data aangeleverd om OpenQuatt voor een DUO aan @leejoow . Bij een duo moeten beide waterpompen aangezet worden om gezamelijk een flow rond de 800 l/h te maken. Daarnaast heeft de duo een strategie om alleen 1 HP te gebruiken als dit haalbaar is. Ook maakt de CiC de keuze om eerst HP1 of HP2 in te schakelen. Dit wordt gedaan om de draaiuren relatief gelijk te houden.
Betekend dit dan ook dat (voorbeeldje) HP1 5KW kan leveren met een verbruik van 1800, terwijl HP2 niets doet? Of wordt er bij hogere vermogens gekozen om de COP te maximaliseren met 2 units?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even voor mijn beeld: staan ze in cascade?

• jj85
leejoow schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:32:
Even voor mijn beeld: staan ze in cascade?
Yep, in serie. Dus uitgang van HP1 is ingang HP2.

@onlinaius
Correct. Bij lage warmtevraag draait één HP.
Bij medium warmtevraag draaien beide HPs op laag vermogen.
Bij hoge warmtevraag draaien ze uiteraard beiden hoog.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:19
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Yep, in serie. Dus uitgang van HP1 is ingang HP2.

@onlinaius
Correct. Bij lage warmtevraag draait één HP.
Bij medium warmtevraag draaien beide HPs op laag vermogen.
Bij hoge warmtevraag draaien ze uiteraard beiden hoog.
@onlinaius
@jj85

En het vervelende bij de cic is dat hij nog steeds rondom roomsetpoint en roomtemperature is gelijk, nog steeds niet goed weet; welke hp gestart moet worden.
De huidige werkwijze is vaak beiden een schop onder kont, en direkt daarna stopt er een.
Zelf denk ik, dat toch via een modbus 2 quatts aansturen met zoveel mogelijk dezelfde software/gegevens hier bijvoorbeeld zijn beperkingen heeft. Ik ben benieuwd hoe dit opgelost wordt in de open quatt!

Sinds aug 24: Quatt Duo 2 x V1.5, , Thermo: Tado v3+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• sdh1981
onlinaius schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Betekend dit dan ook dat (voorbeeldje) HP1 5KW kan leveren met een verbruik van 1800, terwijl HP2 niets doet? Of wordt er bij hogere vermogens gekozen om de COP te maximaliseren met 2 units?
Hierbij in een plaatje gezet.

HP1 en HP2 working mode vs total heating power

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSpTWH9hl8cFngju2ECUjO3rnIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwbwfAWdMy9XWAVQEk9R5r5A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzT53bm7-iL9n7OcQo_bKuobiKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orcTlyoNTvn3CxUxilJvxWV3.jpg?f=fotoalbum_large

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WASOZ2aHKZiecA5ebxVOHyg4h1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqKX41EfW0qyCoCNK6HtS76B.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je ook dat als er maar 1 HP warmte levert, de 2de waterpomp gewoon meeloopt om detale flow van 800 l/h te halen. Ook zie je dat als de Quatt uitschakeld er not een lage flow door blijf lopen. Dit komt doordat ik een actieve vloerverwarmingspomp nog heb. Deze heeft een nadraai tijd van 60 min.

• jj85
sdh1981 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:19:
[Afbeelding]

Hier zie je ook dat als er maar 1 HP warmte levert, de 2de waterpomp gewoon meeloopt om detale flow van 800 l/h te halen. Ook zie je dat als de Quatt uitschakeld er not een lage flow door blijf lopen. Dit komt doordat ik een actieve vloerverwarmingspomp nog heb. Deze heeft een nadraai tijd van 60 min.
Schiet maar een ticket in bij Quatt dat je flowmeter niet goed is.
Flow van HP1 en HP2 moet gewoon exact gelijk zijn. Water van HP1 stroomt namelijk ook door HP2.

• sdh1981
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:27:
[...]

Schiet maar een ticket in bij Quatt dat je flowmeter niet goed is.
Flow van HP1 en HP2 moet gewoon exact gelijk zijn. Water van HP1 stroomt namelijk ook door HP2.
Scherp gezien, Het is weer mooi k......

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMKfK4DPc9o99pkMg7tGjS3TCiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yz0UFwff1Y4G1uAUxMuRFATI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit verklaart ook gelijk waarom de totale som van HP1 en HP2 (van de JSON) zo grillig is.

• jj85
sdh1981 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:53:
[Afbeelding]

Dit verklaart ook gelijk waarom de totale som van HP1 en HP2 (van de JSON) zo grillig is.
Het is anders. De json geeft het gemiddelde van beide flowmeters. De CiC stuurt ook de waterpompen van beide HPs aan op basis van deze gemiddelde flow. Ze worden beiden met dezelfde snelheid aangestuurd.

In jouw geval is de flow van HP2 zo'n 1000L/h en die van HP1 zo'n 600L/h.
Gezien het grillige karakter van HP1, denk ik dat deze niet goed is. En die van HP2 dus wel.

Dat maakt dan ook dat de daadwerkelijke flow in jouw systeem waarschijnlijk zo'n 1000L/h is.
(wat overiges helemaal niet erg is)

• sdh1981
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Het is anders. De json geeft het gemiddelde van beide flowmeters. De CiC stuurt ook de waterpompen van beide HPs aan op basis van deze gemiddelde flow. Ze worden beiden met dezelfde snelheid aangestuurd.

In jouw geval is de flow van HP2 zo'n 1000L/h en die van HP1 zo'n 600L/h.
Gezien het grillige karakter van HP1, denk ik dat deze niet goed is. En die van HP2 dus wel.

Dat maakt dan ook dat de daadwerkelijke flow in jouw systeem waarschijnlijk zo'n 1000L/h is.
(wat overiges helemaal niet erg is)
Idd, als de HP2 sensor goed is, wat hier uit blijkt, blaast hij rond de 1000l/h door het systeem. Beetje balen omdat ik afgelopen week op alle radiatoren van de bovenverdieping de dT heb afgesteld. Hopelijk komen ze snel de sensor vervangen en stel ik de boel weer opnieuw in. Overigens wacht ik al een tijdje op de nieuwe frontpanelen welke in januari ingepland zouden worden. Iemand daar al meer over gehoord?

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Even een avondje (en ochtend...) zitten kloten met een template sensor tbv PowerInput
Deze benaderd mijn PowerInput vrij goed. En nu op basis van de logische componenten.
(in de bovengenoemde template zat een negatieve bijdrage op fan_speed, dat is natuurlijk natuurkundig gezien niet echt logisch)

Voltage vanuit modbus ligt significant lager dan daadwerkelijk gemeten. Zo'n 3,5%. Hiervoor corrigeer ik.
Dan had ik een sensor die vooral op lage vermogens perfect overeenkomt, maar op hogere vermogens af begint te wijken.
Ik vermoed dat Quatt in hun PowerInput bepaling een calibratie heeft uitgevoerd. Dus dat heb ik ook maar gedaan.

Moet hem nog iets verder tunen, maar vooralsnog is hij vrij goed
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{% set pump_power = states('sensor.modbus_quatt_hp1_pump_power') | float(0) if is_state('binary_sensor.modbus_quatt_hp1_dc_pump_relay', 'on') else 0 %}
{% set bottom_plate_heater = 150 if is_state('binary_sensor.modbus_quatt_hp1_bottom_plate_heater', 'on') else 0 %}
{% set crank_case_heater = 40 if is_state('binary_sensor.modbus_quatt_hp1_crankcase_heater', 'on') else 0 %}

{% set apparent_power = 1.035 * voltage * current %}

{% set calibration = 1 + max(0, apparent_power - reference_power) * slope %}

{{ (
     standby_power
   + apparent_power * calibration
   + pump_power
   + bottom_plate_heater
   + crank_case_heater
   ) | round(2)
}}
[Afbeelding]

Nog even terugkomen op m'n eerdere opmerking. Het register Pump_Power is misschien toch wel gewoon geschat pompvermogen. Tenminste, zo gaat Quatt er waarschijnlijk mee om.
Tijdens anti-vries-circulatie had ik namelijk deze situatie:
HP1 ODU standby = 5W
HP1 Pump_power = 4W
HP1 PowerInput = 9 W

HP2 ODU standby = 5W
HP2 Pump_power = 1W
HP2 PowerInput = 6 W

Dat klopt natuurlijk prefect :)

Edit:
2 uur later
Gaat best aardig :+
[Afbeelding]
Kijk zo komen wij weer een stukje verder! Mooie ontdekking van de calibratie van het voltage. Ik kan dus een multimeter in het vrije stopcontact naast mijn Quatt stekker steken en met het gemeten voltage de power input berekening calibreren.
Moet dat dan een dynamische calibratie zijn met verschillende correcties per compressorfrequentie?

• jj85
@TeslaNerd Mijn template sensor (inclusief een stukje 'calibratie') bootst de CiC PowerInput na.
Die kun je dus zo overnemen. Je hoeft hem niet voor jouw setup aan te passen.

Deze kan straks ook in de OpenQuatt implementatie ;-)

• jj85
leejoow schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:04:
[...]

Samen met m’n partner hebben we hier wel behoorlijk was expertise in PCB ontwerp en ontwikkeling. Daar willen we ook met alle liefde bij helpen.
*O*
Het is denk ik vooral belangrijk om te bedenken wat er op moet. Ik vraag mij persoonlijk af of de OpenTherm aansluiting niet onnodig complex is. De CV ketel kan ook gewoon met een aan/uit contact worden gestuurd. En besef je dat als je wel OpenTherm gebruikt de software dit ook allemaal moet ondersteunen qua logica.
Mee eens hoor. Voor een hybrid Quatt is het eigenlijk meer dan voldoende om de ketel aan/uit te schakelen. Dus dat maakt het leven dan wel een stuk gemakkelijker.

Quatt maakt nu gebruik van de (vaak bestaande) thermostaat. Deze wordt OT gekoppeld aan de CiC. De CiC kijkt vervolgens of er een warmtevraag vanuit de thermostaat is. Zo ja, dan wordt op basis van (voornamelijk) kamertemperatuur, setpoint en buitentemperatuur de Quatt ingeschakeld en gestuurd. Wat dat betreft is de thermostaat niet veel meer dan een (dure) thermometer en een HMI voor de gebruikers (lees: ding om temp in te stellen).
In de CiC zit verder een hele basic stooklijn (buitentemp vs vermogen), maar de CiC regelt vermogen voornamelijk op basis van kamertemp en setpoint (standaard PID regeling?). Zie je ook wel terug in de compressor frequentie, die kan gerust meerdere keren per minuut (soms zelfs nog frequenter) tussen bepaalde frequenties schommelen.

Vraag is dus of je zoiets, thermostaat als interface, ook bij een eigen implementatie in stand wil houden of dat je het anders inricht.

@Jordi_ Hoe werkt dit bij de Amber / OpenAmber? Gaat dat ook op basis van de kamerthermostaat?
Maar als de aansluitingen duidelijk zijn kunnen wij daar zeker bij helpen als hier voldoende gegadigden zijn.
Daar moet maar eens over gebrainstormed worden.
Voor de V1 Quatt is het zinvol als de flowmeter op een of andere manier uitgelezen kan worden.
Voor de V1 (via flowmeter) en V1.5 wordt temperatuur vermoedelijk met een PT1000 gemeten (zal hem tzt eens doormeten). Dat signaal moet prima op een ESP-tje binnen te halen zijn. Alternatief is natuurlijk een eigen DS18B20 op de leiding knopen, net zo gemakkelijk eigenlijk.
Want dat wil ik wel nog meegeven: van idee tot fatsoenlijk eindproduct kost wel wat. De modbus listener houden we ook niet veel aan over…
Geheel logisch :)

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:24:
Quatt maakt nu gebruik van de (vaak bestaande) thermostaat. Deze wordt OT gekoppeld aan de CiC. De CiC kijkt vervolgens of er een warmtevraag vanuit de thermostaat is. Zo ja, dan wordt op basis van (voornamelijk) kamertemperatuur, setpoint en buitentemperatuur de Quatt ingeschakeld en gestuurd. Wat dat betreft is de thermostaat niet veel meer dan een (dure) thermometer en een HMI voor de gebruikers (lees: ding om temp in te stellen).
In de CiC zit verder een hele basic stooklijn (buitentemp vs vermogen), maar de CiC regelt vermogen voornamelijk op basis van kamertemp en setpoint (standaard PID regeling?). Zie je ook wel terug in de compressor frequentie, die kan gerust meerdere keren per minuut (soms zelfs nog frequenter) tussen bepaalde frequenties schommelen.

Vraag is dus of je zoiets, thermostaat als interface, ook bij een eigen implementatie in stand wil houden of dat je het anders inricht.

@Jordi_ Hoe werkt dit bij de Amber / OpenAmber? Gaat dat ook op basis van de kamerthermostaat?
[...]

Geheel logisch :)
In OpenAmber maar ook in originele amber software kun je de thermostaat volledig los zien van de aansturing van de compressor. De thermostaat geeft alleen aan of er warmtevraag is in de kamer. De aansturing van de compressor gaat dan regelen op basis van doel watertemperatuur en huidig watertemperatuur. In geval van OpenAmber is dit met een PID regeling om de compressor frequentie te sturen.
En de watertemperatuur is dan natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur op basis van de stooklijn.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• jj85
Jordi_ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:40:
[...]

In OpenAmber maar ook in originele amber software kun je de thermostaat volledig los zien van de aansturing van de compressor. De thermostaat geeft alleen aan of er warmtevraag is in de kamer. De aansturing van de compressor gaat dan regelen op basis van doel watertemperatuur en huidig watertemperatuur. In geval van OpenAmber is dit met een PID regeling om de compressor frequentie te sturen.
En de watertemperatuur is dan natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur op basis van de stooklijn.
Thanks! Sturen op watertemp + stooklijn lijkt het leven best wel makkelijker te maken (in vergelijk met de huidige Quatt CiC regelingen). Hoe is de thermostaat gekoppeld aan (Open)Amber? Of hoe komt die warmtevraag binnen?

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:44:
[...]

Thanks! Sturen op watertemp + stooklijn lijkt het leven best wel makkelijker te maken (in vergelijk met de huidige Quatt CiC regelingen). Hoe is de thermostaat gekoppeld aan (Open)Amber? Of hoe komt die warmtevraag binnen?
In de Amber binnen unit zitten 2 digitale ingangen voor warmtevraag en koudevraag, daar kun je bepaalde thermostaten aan koppelen. Dit is ook wel een nadeel van Amber want bijvoorbeeld OpenTherm thermostaten worden niet ondersteund dus dat maakt de thermostaat keuze wat lastiger.

In OpenAmber kun je ook zonder die inputs door bijvoorbeeld warmtevraag in HomeAssistant te bepalen, ik doe dit zelf ook door de generieke thermostaat te gebruiken.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• jj85
Jordi_ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:51:
[...]

In de Amber binnen unit zitten 2 digitale ingangen voor warmtevraag en koudevraag, daar kun je bepaalde thermostaten aan koppelen. Dit is ook wel een nadeel van Amber want bijvoorbeeld OpenTherm thermostaten worden niet ondersteund dus dat maakt de thermostaat keuze wat lastiger.

In OpenAmber kun je ook zonder die inputs door bijvoorbeeld warmtevraag in HomeAssistant te bepalen, ik doe dit zelf ook door de generieke thermostaat te gebruiken.
Helemaal helder, dankjewel! :)

• TeslaNerd
...

[ Voor 114% gewijzigd door TeslaNerd op 24-01-2026 23:50 ]

• jj85
jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:51:
@TeslaNerd Mijn template sensor (inclusief een stukje 'calibratie') bootst de CiC PowerInput na.
Die kun je dus zo overnemen. Je hoeft hem niet voor jouw setup aan te passen.

Deze kan straks ook in de OpenQuatt implementatie ;-)
Na een 12h is dit het resultaat, de lijnen liggen op elkaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsORNVEecDKvOQKqJM6H44p60BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WmEO6bLI5VLBpzLlQvqqJpzS.png?f=fotoalbum_large

De estimate komt overeen met de CiC PowerInput. Voor mij bruikbaar :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

{% set comp_driver_power = 1.035 * voltage * current %}

{% set calibration = 1 + max(0, comp_driver_power - reference_power) * slope %}

{{ (
     standby_power
   + comp_driver_power * calibration
   + pump_power
   + bottom_plate_heater
   + crank_case_heater
   ) | round(2)
}}

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Is die power input de het totale vermogen in W van de Quatt?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jordi_ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Dit is ook de reden van de relais op de heatpump listener : eenvoudigweg aan/uit schakelen ovan deze digitale inputs.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:24:

Bij de Amber is er een stooklijn op setpoint watertemperatuur / buitentemperatuur.
Daar moet maar eens over gebrainstormed worden.
Voor de V1 Quatt is het zinvol als de flowmeter op een of andere manier uitgelezen kan worden.
Voor de V1 (via flowmeter) en V1.5 wordt temperatuur vermoedelijk met een PT1000 gemeten (zal hem tzt eens doormeten). Dat signaal moet prima op een ESP-tje binnen te halen zijn. Alternatief is natuurlijk een eigen DS18B20 op de leiding knopen, net zo gemakkelijk eigenlijk.
Waar is de flowmeter voor nodig? Bij Itho doen ze een vaste flow in het systeem. Merken jullie echt dat bijsturen hierop veel doet? Bij de Amber is die eigenlijk alleen nodig om de cop uit te kunnen rekenen, en dat zou je dan weer optioneel kunnen noemen.

• m10tech
leejoow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:55:
Waar is de flowmeter voor nodig? Bij Itho doen ze een vaste flow in het systeem. Merken jullie echt dat bijsturen hierop veel doet? Bij de Amber is die eigenlijk alleen nodig om de cop uit te kunnen rekenen, en dat zou je dan weer optioneel kunnen noemen.
Dat is een historisch overblijfsel naar mijn mening.
De Quatt (v1) begon met flowmeter extern, onder de ketel. De CiC moest dus de regellus afmaken.
Daarna kwam v1.5 met de flowmeter intern, maar de flowregeling bleef in de CiC, want de firmware van de Quatt is niet aanpasbaar (of ze hebben geen zin om die aan te passen).
Hoe dan ook moet iemand de Quatt vertellen wat de pomp moet leveren aan vermogen, en dan sturen op waargenomen flow...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• m10tech
Een ervaring van mijn eigen thermostaat (zie sig):
Indien alleen boven nog moet worden bijgewarmd, dan geef ik al warmtevraag door vanaf 0.5°C boven de wenstemperatuur. De Quatt komt er dan heel rustig in en houdt de boel fijn op orde, ook rekening houdend met de stooklijn, dus ook buitentemperatuur.
Mijn les, otFtChEnabled mag ook aan als otFtRoomTemperature>otFtRoomSetpoint

• m10tech
Over gebruik OT voor de thermostaat, zie mijn opmerking hierboven. Dat lukt niet met aan/uit.
Over OT voor de ketel, daarmee monitor je (meestal) ook de waterdruk, en verdere info. En je kunt preciezer aansturen hoe de ketel werkt.
Ik zeg, doen... Nu je toch bezig bent... is niet meer dan een paar transistoren diodes en weerstanden en optocouplers...
Over dat laatste, ik probeerde mijn thermostaat tegelijk de modbus te laten sniffen en alles ging stuiteren.
Ik vermoed een aardlus met de aan/uit ketelsturing, maar had verder geen zin om er in te duiken.
Dat soort aspecten moet je wel goed testen, want als het niet betrouwbaar is, is het niets waard.

• jj85
leejoow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:46:
Is die power input de het totale vermogen in W van de Quatt?
Klopt.

Quatt berekent met flow en dT het thermisch vermogen.
In combinatie met de powerinput wordt dan ook de cop bepaald.

• TeslaNerd
Update van de OpenQuatt controller testbank:
- mijn huis wordt sinds afgelopen donderdag warm gehouden met de OpenQuatt controller en modbus module van @leejoow
- met Home Assistant heb ik de flowrate instelbaar tussen 500-1000l/h wat bij lage compressorsnelheden een 10% hogere COP geeft. Niet schokkend maar bij mijn Quatt die 80% van het stookseizoen op 30-39Hz draait de moeite waard.
- de eerste dagen de compressorsnelheid nog met de hand ingesteld via de HA telefoon app maar dit weekeinde met een eerdere suggestie hier op het forum een regelaar gemaakt obv het energieverlies van mijn woning mbv de Home Performance integratie.
- met wat hulp van chatgpt een eenvoudige feedback loop gemaakt voor de aansturing van de compressor niveaus (1-10) zodat het thermische vermogen van de Quatt het energieverlies volgt volgens deze Home Performance integratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0xpgarUCkp5G5vTAqthn271e_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psvnuzTT2wJ8dqXcr0RYMupL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0JF1JQeswovGgFjWzabO8Nc7pU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LBB570NjW7A2YXTECuPA8ADv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door TeslaNerd op 27-01-2026 11:09 ]

• jj85
@TeslaNerd Lekker bezig!

Ben zelf ook maar eens aan de slag gegaan. Bezig met een modbusaansturing op m'n M5stack + RS485 base.

Maar dan om m'n duo aan te sturen, in eerste opzet:.
- Draaiurenteller in, zodat beide HPs gelijkmatig belast worden.
- Optie om bepaalde compressorlevels te skippen (ivm geluid/resonantie/317Hz fenomeen)
- Regeling (PID) op watertemperatuur (zal laten nog wel verder uitgewerkt moeten worden)
- Optie voor manual control mode

Moet nog wat bedenken om de flow aan te gaan sturen.
Daarnaast nu niks voorzien om de CV (of in mijn geval back-up heater) via aan/uit in te schakelen.
Tevens moet ik nog een manier vinden om de temp-sensor onder de CV in te lezen (denk Pt1000 elementje, dus dat is ook geen rocket science).

Een deze dagen de software eens wat verder afronden en dan testen :+

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:23:
@TeslaNerd Lekker bezig!

Ben zelf ook maar eens aan de slag gegaan. Bezig met een modbusaansturing op m'n M5stack + RS485 base.

Maar dan om m'n duo aan te sturen, in eerste opzet:.
- Draaiurenteller in, zodat beide HPs gelijkmatig belast worden.
- Optie om bepaalde compressorlevels te skippen (ivm geluid/resonantie/317Hz fenomeen)
- Regeling (PID) op watertemperatuur (zal laten nog wel verder uitgewerkt moeten worden)
- Optie voor manual control mode

Moet nog wat bedenken om de flow aan te gaan sturen.
Daarnaast nu niks voorzien om de CV (of in mijn geval back-up heater) via aan/uit in te schakelen.
Tevens moet ik nog een manier vinden om de temp-sensor onder de CV in te lezen (denk Pt1000 elementje, dus dat is ook geen rocket science).

Een deze dagen de software eens wat verder afronden en dan testen :+
Dat is goed nieuws!
OpenQuatt nu ook voor de Quatt Duo 💪💪

Krijg jij de flowrate van de V1.5 in de modbus data? Ik regel met deze HA automatisering de pump level naar een gewenste flowrate:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
alias: >-
  Change pump level in OpenQuatt on change in Flowrate or FlowrateDemand until
  Flowrate equal  FlowrateDemand
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_number.flow_demand
    entity_id:
      - number.modbus_pump_level
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
    entity_id:
      - sensor.flowmeter_flowrate
    for:
      hours: 0
      minutes: 2
      seconds: 0
conditions:
  - condition: state
    entity_id: switch.modbus_pump_relay
    state: "on"
actions:
  - variables:
      sign: "{{ 1 }}"
  - repeat:
      while:
        - condition: and
          conditions:
            - condition: template
              value_template: >-
                {{ (states('input_number.flow_demand')|int -
                states('sensor.flowmeter_flowrate')|int | round(0) ) != 0 }}
            - condition: state
              entity_id: switch.modbus_pump_relay
              state: "on"
      sequence:
        - variables:
            currentlevel: "{{ states('number.modbus_pump_level') | float(0.00) }}"
            delta: >-
              {{ ( states('sensor.flowmeter_flowrate')|int - max ( 400 , min(
              1000 , states('input_number.flow_demand')|int ) ) | round(0) ) }}
        - data_template:
            entity_id: number.modbus_pump_level
            value: >-
              {{ min( 900 , max( 300 , currentlevel + sign * delta * 0.1 ) )
              |int }}
          action: number.set_value
        - if:
            - condition: template
              value_template: >-
                {{ ( states('sensor.flowmeter_flowrate')|int == 1200 ) or (
                states('sensor.flowmeter_flowrate')|int == 400 ) }}
          then:
            - variables:
                sign: "{{ sign * -1 }}"
        - delay:
            seconds: 10
  - metadata: {}
    data:
      title: Quatt
        Flowrate was {{ oldflowrate }} is {{
        states('sensor.flowmeter_flowrate')|int | round(0) }}
    action: notify.mobile_app_Teslanerd
mode: single
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hBj1mHkbln5uuEPMSYFmrYlK-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MMV4jdKlJ4FOWw0MGvBNThob.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 27-01-2026 11:44 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Krijg jij de flowrate van de V1.5 in de modbus data? Ik regel met deze HA automatisering de pump level naar een gewenste flowrate:
Ja hoor, R2138 is de flowrate. Krijg hem van beide HPs gewoon netjes binnen.

Heb je de flowrate van CiC als eens afgezet tegen Pump Power R2137?
Mogelijk dat daar een redelijk mooi verband tussen zit. Dan zou je flow ook indirect op basis van pump power kunnen sturen.

[ Voor 22% gewijzigd door jj85 op 27-01-2026 11:50 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Ja hoor, R2138 is de flowrate. Krijg hem van beide HPs gewoon netjes binnen.

Heb je de flowrate van CiC als eens afgezet tegen Pump Power R2137?
Mogelijk dat daar een redelijk mooi verband tussen zit. Dan zou je flow ook indirect op basis van pump power kunnen sturen.
Ja, daar zit een redelijk mooi verband tussen. De flowrate is zoals jij eerder opmerkte veel nauwkeuriger maar ik zal het idd eens testen als ik de flow stuur obv de modbus-pump-power ipv de CiC-flowmeter.
Maar bij jou V1.5 zou ik dan altijd de modbus-flowrate nemen. Dat kan dan al met de ESP32 worden gedaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYQJo9kGs2lEvyKMKc2bior7m5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AiSf9GpNz8xoCrC4VJaig7B4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1BdL2xGjdT_GMGJhxRDNtCmQ7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jjDCTMznAqjJ7A0OxpmZJn5h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 27-01-2026 12:06 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Ja, daar zit een redelijk mooi verband tussen. De flowrate is zoals jij eerder opmerkte veel nauwkeuriger maar ik zal het idd eens testen als ik de flow stuur obv de modbus-pump-power ipv de CiC-flowmeter.
Nice, dat is wel een redelijk aardig verband :)
Niet helemaal lineair, maar dat had ik ook niet verwacht bij een pomp ;)

ChatGPT eens laten fitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXYdZWOA9yUIvGbsafIWmBMeSPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ppFDKHAKeITO6iSmuBm8X0gq.png?f=user_large

Kun je zo een flowsensor van maken op de ESP
Maar bij jou V1.5 zou ik dan altijd de modbus-flowrate nemen. Dat kan dan al met de ESP32 worden gedaan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, ik wil daar ook een PID regelaar voor toepassen. Maar ESPHome heeft die alleen voor een thermostaat, dus die moet ik nog even een workaround voor maken. Bijv. ik wil een flow van 80grC (wat dan 800L/h moet worden) :+

[ Voor 12% gewijzigd door jj85 op 27-01-2026 12:15 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Nice, dat is wel een redelijk aardig verband :)
Niet helemaal lineair, maar dat had ik ook niet verwacht bij een pomp ;)

ChatGPT eens laten fitten
[Afbeelding]

Kun je zo een flowsensor van maken op de ESP

[...]

Klopt, ik wil daar ook een PID regelaar voor toepassen. Maar ESPHome heeft die alleen voor een thermostaat, dus die moet ik nog even een workaround voor maken. Bijv. ik wil een flow van 80grC (wat dan 800L/h moet worden) :+
Is PID niet onnodig ingewikkeld voor de flowrate?

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Is PID niet onnodig ingewikkeld voor de flowrate?
Denk het niet. PID is redelijk standaard. Zou mij verbazen als Quatt niet een PID regeling toepast op de flow momenteel.

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Denk het niet. PID is redelijk standaard. Zou mij verbazen als Quatt niet een PID regeling toepast op de flow momenteel.
gebruik jij pid met auto tuning? Ik zie altijd wat op tegen het tunen van de pid-parameters

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-02 17:15

TWN

Vraag: Hoe wordt de ventilator van de Quatt aangestuurd? Is dit ook los te definiëren of gaat dat op basis van de compressor frequentie?

• sdh1981
TWN schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:46:
Vraag: Hoe wordt de ventilator van de Quatt aangestuurd? Is dit ook los te definiëren of gaat dat op basis van de compressor frequentie?
Draait standaard op 680-700rpm. Tijdens defrost wordt de fan uitgezet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMAjyIQXmeOYkR3I61uLAGfeRcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ombwa5iCxXEgSKHm6qK6iYvH.jpg?f=fotoalbum_large

• m10tech
TWN schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:46:
Niet direct aan te sturen door de CiC. Is afhankelijk van hoge of lage compressorsnelheid en routines voor onderhoud zoals defrost

• sdh1981
Wat stuurt de CiC eigenlijk aan richting de HP1 en HP2?

Zover ik kan zien:

- Compressor level set by CiC
- Working mode
- Pump level set by CiC
- Pump Mode set by CiC
- Fan speed demand.

Wat mist er nog?

• jj85
sdh1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:03:

Zover ik kan zien:

- Working mode
- Pump level set by CiC
- Pump Mode set by CiC
- Fan speed demand.

Wat mist er nog?
Fan speed niet, dat bepaalt de ODU zelf.

Vorige week ontdekt, register 2006, Silent Mode on/off. DIe wordt waarschijnlijk ook aangestuurd

• sdh1981
jj85 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Fan speed niet, dat bepaalt de ODU zelf.

Vorige week ontdekt, register 2006, Silent Mode on/off. DIe wordt waarschijnlijk ook aangestuurd
Interessant!

Pump controls probeert naar de 800l/h te regelen en zover stuurde de CiC alle de working mode en compressor level 1 tot 6.
De net ontdekte Silent mode kan de compressor en fan speed beinvloeden.
Dan lijkt het erop zoals ik het zie dat de CiC een vrij simpele controller is welke alleen deze parameters stuurt en de ODU Software de rest regelt.

[ Voor 3% gewijzigd door sdh1981 op 02-02-2026 10:21 ]

• jj85
@sdh1981 Tsja, simpel... komt waarschijnlijk nog wel wat bij kijken in de CiC om een warmtevraag om te zetten naar bijv compressor levels etc (+ allerlei randvoorwaarden zoals de silent mode, defrostondersteuning, anti-vries-circulatie, sticky pump protection, foutafhandeling, aansturen CV etc etc).

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:03:

Zover ik kan zien:

- Working mode
- Pump level set by CiC
- Pump Mode set by CiC
- Fan speed demand.

Wat mist er nog?
Low noise mode via modbus register 2006.

Fan speed demand wordt niet aangestuurd door de CiC. Dat regelt de buitenunit zelf

• sdh1981
De rest eromheen zijn randzaken momenteel. Ik keek even puur naar de aansturing richting de ODU.

Maar als je het complete plaatje bekijkt, dan is het stuk eromheen complexer.
Intelligent wil ik het niet noemen omdat ik een dynamisch contract heb, en de CiC het blijkbaar nodig vind om juist op de dure tijden in te schakelen. (lol snap dat de verwarmings trigger uit de T6 gegeven wordt)

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:26:
De rest eromheen zijn randzaken momenteel. Ik keek even puur naar de aansturing richting de ODU.

Maar als je het complete plaatje bekijkt, dan is het stuk eromheen complexer.
Intelligent wil ik het niet noemen omdat ik een dynamisch contract heb, en de CiC het blijkbaar nodig vind om juist op de dure tijden in te schakelen. (lol snap dat de verwarmings trigger uit de T6 gegeven wordt)
Naast OpenQuatt is het ook mogelijk de Quatt zelf te sturen via de thermostaat. Met een thermostaat waar het setpoint op 1/10 graad is te besturen via ESPHome of HA (via OpenTherm). Dan behoud je de basisaansturing van de CiC en hoef je dat wiel niet zelf uit te vinden maar kun jij wel de aansturing van bijvoorbeeld het compressorniveau controleren voor PV of Dynamische tarieven.

• sdh1981
TeslaNerd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Naast OpenQuatt is het ook mogelijk de Quatt zelf te sturen via de thermostaat. Met een thermostaat waar het setpoint op 1/10 graad is te besturen via ESPHome of HA (via OpenTherm). Dan behoud je de basisaansturing van de CiC en hoef je dat wiel niet zelf uit te vinden maar kun jij wel de aansturing van bijvoorbeeld het compressorniveau controleren voor PV of Dynamische tarieven.
Hier al ervaring mee? https://diyless.com/produ...m-thermostat3-power-black

• TeslaNerd
Ik zelf niet maar bij andere Quatt tweakers is daar zeker wel ervaring mee. Met de zoekfunctie en de zoektermen Quatt en diyless op het gehele forum kom je die wel tegen

• jj85
Zit even naar een controller te kijken om eea op te plaatsen. Iemand nog andere suggesties?

Dit lijkt me wel mooi, super compact en een relais om CV aan/uit te kunnen sturen.
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-1ch.htm
  • 5V voeding via usb-c
  • modbus interface
  • kleine pin header (onder usb aansluiting) om eventueel een T-sensor (of flowsensor) op te zetten
  • relais tbv aan/uit schakelen CV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y94OtrGh5q9TagApsuTwbuyiO3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ls0XqPTsW9oy92TKMIsLzIK8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvLu802_iIm9Nx6PsTvjFplN3zc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR8O6CMQ4f7jT9R5fEjd1eoQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Of deze, wel wat overkill met 6 relais... Wel veel mogelijkheden
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-6ch.htm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmW_eRa064QEKjjk2x-7Uw_8Ja0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u02c1VBgVsiu2MzCPQNa9NYG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVQJE1MvacuKN2VLhgG_fLnBUQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOSzjvc9cMMDvIDZ6Buhwe1l.jpg?f=fotoalbum_tile
Of deze
https://shop.m5stack.com/...it?variant=34859967676580
230V AC voeding
Minder aansluitmogelijkheden, wel 2 I2C poorten beschikbaar voor uitbreiding
Wel mooi compact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFZKh3I7W_8hYoYIBek2sUsscGo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/iOzrVBsS4wR9H8XGnp9BITNU.webp?f=user_large

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik wil niet per se mijn module pushen, maar die ondersteunt dit ook allemaal: relais, temperatuur sensor (wel DS18B20) en pulsteller tbv flow (ook weer, wellicht een andere sensor nodig in je circuit).

• jj85
leejoow schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:49:
Ik wil niet per se mijn module pushen, maar die ondersteunt dit ook allemaal: relais, temperatuur sensor (wel DS18B20) en pulsteller tbv flow (ook weer, wellicht een andere sensor nodig in je circuit).
Zeker, dat is ook een prima alternatief eigenlijk. Ik ga sowieso ook switchen naar een DS18B20 clamp-on sensor, want dat werkt veel makkelijker dan die pt1000 uitlezen.
Maar ik vind iets rond de 20-30 euro en super compact dan wel weer aantrekkelijker dan 45 euro ;)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ha, snap ik :P
Maar goedkoper ga ik echt niet voor elkaar krijgen, daarvoor kan ik niet groot genoeg laten producen :P

Met een PT100 of PT1000 zou ik sowieso een aparte ADC namen en niet per se die van de ESP zelf gebruiken, die is niet echt heel nauwkeurig. We hebben ook een aquarium aansturing ontwikkeld waarbij een pH sensor uitlezen en dat werkt ongeveer op dezelfde wijze, maar dat schommelde toch wel heel erg met de ESP zelf.

• rickkaptein
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-02 09:25
leejoow schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:16:
Ha, snap ik :P
Maar goedkoper ga ik echt niet voor elkaar krijgen, daarvoor kan ik niet groot genoeg laten producen :P

Met een PT100 of PT1000 zou ik sowieso een aparte ADC namen en niet per se die van de ESP zelf gebruiken, die is niet echt heel nauwkeurig. We hebben ook een aquarium aansturing ontwikkeld waarbij een pH sensor uitlezen en dat werkt ongeveer op dezelfde wijze, maar dat schommelde toch wel heel erg met de ESP zelf.
Ik heb ook interesse om te experimenteren met open quatt, waar kan ik die module van je vinden en hoe kom ik vervolgens aan de firmware? Ik ben handig met home assistant en Python, maar niet zozeer met het zelf ontwikkelen/inrichten van esp32 modules. Is deze fase dan te vroeg om in te stappen?
Ik heb een quatt mono v1 en ben van plan de cv ketel ertussenuit te halen en eventueel te vervangen door een doorstroomverwarmer.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Je kan de Heatpump listener bestellen zoals in mijn signature staat, op Discord kan ik je firmware toesturen waar ik nu met @TeslaNerd mee bezig ben. Let wel, aansturing gebeurt nu nog via HA, ik heb enkel de modbus registers open zodat er mee geëxperimenteerd kan worden!

• TeslaNerd
rickkaptein schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:
[...]
Ik heb ook interesse om te experimenteren met open quatt, waar kan ik die module van je vinden en hoe kom ik vervolgens aan de firmware? Ik ben handig met home assistant en Python, maar niet zozeer met het zelf ontwikkelen/inrichten van esp32 modules. Is deze fase dan te vroeg om in te stappen?
Ik heb een quatt mono v1 en ben van plan de cv ketel ertussenuit te halen en eventueel te vervangen door een doorstroomverwarmer.
Met jouw interesse om te experimenteren met OpenQuatt en met wat handigheid met HA en de module en bijbehorende firmware van @leejoow is het niet te vroeg om in te stappen.

Ik werk zelf met de PL-methode*) en draai al een tijdje op OpenQuatt met HA-automatiseringen voor:
- aan/uit met koppeling naar mijn thermostaten
- een compressorregeling obv warmteverlies en warmtecapaciteit van mijn woning en
- de antivries-bescherming op de waterpomp zodat de mechanische vorstklep niet in actie hoeft te komen beneden de 1 graden, en
- een flowregeling die de compressorlevels volgt, en
- switching it off & on again als de buitentemperatuur weer boven 4 graden komt zodat de bodemplaatverwarming uit gaat

Laat het mij weten als jij die wilt gebruiken. Ik kan mijn HA-code delen met iedereen die er wat aan heeft.

*) PL-methode: “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan” bron: Pippi Langkous

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dan stuur ik voortaan wel op Discord op het OpenQuatt kanaal de firmware, dan is dat wat toegankelijker :)

Discussie kan uiteraard gewoon hier

• jj85
@leejoow Linkje van de discord?

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:17:
Zit even naar een controller te kijken om eea op te plaatsen. Iemand nog andere suggesties?

Dit lijkt me wel mooi, super compact en een relais om CV aan/uit te kunnen sturen.
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-1ch.htm
  • 5V voeding via usb-c
  • modbus interface
  • kleine pin header (onder usb aansluiting) om eventueel een T-sensor (of flowsensor) op te zetten
  • relais tbv aan/uit schakelen CV
[Afbeelding][Afbeelding]
Of deze, wel wat overkill met 6 relais... Wel veel mogelijkheden
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-6ch.htm
[Afbeelding][Afbeelding]
Of deze
https://shop.m5stack.com/...it?variant=34859967676580
230V AC voeding
Minder aansluitmogelijkheden, wel 2 I2C poorten beschikbaar voor uitbreiding
Wel mooi compact.

[Afbeelding]
Ik zoek ook nog een esp device met 2 rs-485 poorten zodat ik naast het zelf aansturen van mijn Quatt met OpenQuatt ook mijn insights database voor de Quatt app kan blijven vullen door de sensordata van de buitenunit terug te geven aan de CiC

• sdh1981
TeslaNerd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:09:
[...]

Ik zoek ook nog een esp device met 2 rs-485 poorten zodat ik naast het zelf aansturen van mijn Quatt met OpenQuatt ook mijn insights database voor de Quatt app kan blijven vullen door de sensordata van de buitenunit terug te geven aan de CiC
Goed idee. Ik ken dit pricipe uit de automotive voor CAN-Bus systemen. Daar noemen het ze een can-router. Controller stuurt een signaal naar een component en met een router ertussen kan je bijvoorbeeld het signaal vanuit de controller gemodificeerd doorgeven aan het component en weer terug naar de controller.
Deze toepassing wordt vaak gebruikt binnen ontwikkeling en je nog geen aangepaste SW hebt op je ingekochte controller. zie: https://www.peak-system.com/PCAN-Router.228.0.html?&L=1

• jj85
sdh1981 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Goed idee. Ik ken dit pricipe uit de automotive voor CAN-Bus systemen. Daar noemen het ze een can-router. Controller stuurt een signaal naar een component en met een router ertussen kan je bijvoorbeeld het signaal vanuit de controller gemodificeerd doorgeven aan het component en weer terug naar de controller.
Deze toepassing wordt vaak gebruikt binnen ontwikkeling en je nog geen aangepaste SW hebt op je ingekochte controller. zie: https://www.peak-system.com/PCAN-Router.228.0.html?&L=1
Zoiets?
https://lilygo.cc/product...ryby6WBqXwUPAOITGmgXNWeVG

Moet je waarschijnlijk wel helemaal zelf de software opbouwen

• sdh1981
jj85 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Zoiets?
https://lilygo.cc/product...ryby6WBqXwUPAOITGmgXNWeVG

Moet je waarschijnlijk wel helemaal zelf de software opbouwen
Met zoiets zou het mogelijk zijn. Kwa software zou je het zo moeten bouwen dat je alle data doorlaat van CiC naar ODU en dan alleen de signalen moeten faken terug naar de CiC als je bijvoorbeeld koeling aanzet. Waarschijnlijk gaan er alarmbellen af als hij begint te koelen. Eigenlijk zoeken we voor dit project een goede ESP32 programmeur die dit allemaal kan :9

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:22:
[...]

Met zoiets zou het mogelijk zijn. Kwa software zou je het zo moeten bouwen dat je alle data doorlaat van CiC naar ODU en dan alleen de signalen moeten faken terug naar de CiC als je bijvoorbeeld koeling aanzet. Waarschijnlijk gaan er alarmbellen af als hij begint te koelen. Eigenlijk zoeken we voor dit project een goede ESP32 programmeur die dit allemaal kan :9
Ja, hiermee moet het lukken. Ik verwacht dat de firmware voor OpenQuatt hier ook direct op zal werken en dat het extra programmeerwerk zit in het toevoegen van een extra modbus slave op de 2e rs-485 en daarna nog het toevoegen van de fake responses naar de CiC obv de CiC requests en de ODU sensor data

Pagina: 1 2 Laatste