Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Dit is ook de reden van de relais op de heatpump listener : eenvoudigweg aan/uit schakelen ovan deze digitale inputs.Jordi_ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:51:
[...]
In de Amber binnen unit zitten 2 digitale ingangen voor warmtevraag en koudevraag, daar kun je bepaalde thermostaten aan koppelen. Dit is ook wel een nadeel van Amber want bijvoorbeeld OpenTherm thermostaten worden niet ondersteund dus dat maakt de thermostaat keuze wat lastiger.
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Bij de Amber is er een stooklijn op setpoint watertemperatuur / buitentemperatuur.jj85 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:24:
Quatt maakt nu gebruik van de (vaak bestaande) thermostaat. Deze wordt OT gekoppeld aan de CiC. De CiC kijkt vervolgens of er een warmtevraag vanuit de thermostaat is. Zo ja, dan wordt op basis van (voornamelijk) kamertemperatuur, setpoint en buitentemperatuur de Quatt ingeschakeld en gestuurd. Wat dat betreft is de thermostaat niet veel meer dan een (dure) thermometer en een HMI voor de gebruikers (lees: ding om temp in te stellen).
In de CiC zit verder een hele basic stooklijn (buitentemp vs vermogen), maar de CiC regelt vermogen voornamelijk op basis van kamertemp en setpoint (standaard PID regeling?). Zie je ook wel terug in de compressor frequentie, die kan gerust meerdere keren per minuut (soms zelfs nog frequenter) tussen bepaalde frequenties schommelen.
Vraag is dus of je zoiets, thermostaat als interface, ook bij een eigen implementatie in stand wil houden of dat je het anders inricht.
@Jordi_ Hoe werkt dit bij de Amber / OpenAmber? Gaat dat ook op basis van de kamerthermostaat?
Waar is de flowmeter voor nodig? Bij Itho doen ze een vaste flow in het systeem. Merken jullie echt dat bijsturen hierop veel doet? Bij de Amber is die eigenlijk alleen nodig om de cop uit te kunnen rekenen, en dat zou je dan weer optioneel kunnen noemen.Daar moet maar eens over gebrainstormed worden.
Voor de V1 Quatt is het zinvol als de flowmeter op een of andere manier uitgelezen kan worden.
Voor de V1 (via flowmeter) en V1.5 wordt temperatuur vermoedelijk met een PT1000 gemeten (zal hem tzt eens doormeten). Dat signaal moet prima op een ESP-tje binnen te halen zijn. Alternatief is natuurlijk een eigen DS18B20 op de leiding knopen, net zo gemakkelijk eigenlijk.
Dat is een historisch overblijfsel naar mijn mening.leejoow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:55:
Waar is de flowmeter voor nodig? Bij Itho doen ze een vaste flow in het systeem. Merken jullie echt dat bijsturen hierop veel doet? Bij de Amber is die eigenlijk alleen nodig om de cop uit te kunnen rekenen, en dat zou je dan weer optioneel kunnen noemen.
De Quatt (v1) begon met flowmeter extern, onder de ketel. De CiC moest dus de regellus afmaken.
Daarna kwam v1.5 met de flowmeter intern, maar de flowregeling bleef in de CiC, want de firmware van de Quatt is niet aanpasbaar (of ze hebben geen zin om die aan te passen).
Hoe dan ook moet iemand de Quatt vertellen wat de pomp moet leveren aan vermogen, en dan sturen op waargenomen flow...
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Indien alleen boven nog moet worden bijgewarmd, dan geef ik al warmtevraag door vanaf 0.5°C boven de wenstemperatuur. De Quatt komt er dan heel rustig in en houdt de boel fijn op orde, ook rekening houdend met de stooklijn, dus ook buitentemperatuur.
Mijn les, otFtChEnabled mag ook aan als otFtRoomTemperature>otFtRoomSetpoint
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Over OT voor de ketel, daarmee monitor je (meestal) ook de waterdruk, en verdere info. En je kunt preciezer aansturen hoe de ketel werkt.
Ik zeg, doen... Nu je toch bezig bent... is niet meer dan een paar transistoren diodes en weerstanden en optocouplers...
Over dat laatste, ik probeerde mijn thermostaat tegelijk de modbus te laten sniffen en alles ging stuiteren.
Ik vermoed een aardlus met de aan/uit ketelsturing, maar had verder geen zin om er in te duiken.
Dat soort aspecten moet je wel goed testen, want als het niet betrouwbaar is, is het niets waard.
Klopt.leejoow schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:46:
Is die power input de het totale vermogen in W van de Quatt?
Quatt berekent met flow en dT het thermisch vermogen.
In combinatie met de powerinput wordt dan ook de cop bepaald.
- mijn huis wordt sinds afgelopen donderdag warm gehouden met de OpenQuatt controller en modbus module van @leejoow
- met Home Assistant heb ik de flowrate instelbaar tussen 500-1000l/h wat bij lage compressorsnelheden een 10% hogere COP geeft. Niet schokkend maar bij mijn Quatt die 80% van het stookseizoen op 30-39Hz draait de moeite waard.
- de eerste dagen de compressorsnelheid nog met de hand ingesteld via de HA telefoon app maar dit weekeinde met een eerdere suggestie hier op het forum een regelaar gemaakt obv het energieverlies van mijn woning mbv de Home Performance integratie.
- met wat hulp van chatgpt een eenvoudige feedback loop gemaakt voor de aansturing van de compressor niveaus (1-10) zodat het thermische vermogen van de Quatt het energieverlies volgt volgens deze Home Performance integratie
/f/image/psvnuzTT2wJ8dqXcr0RYMupL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door TeslaNerd op 27-01-2026 11:09 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ben zelf ook maar eens aan de slag gegaan. Bezig met een modbusaansturing op m'n M5stack + RS485 base.
Maar dan om m'n duo aan te sturen, in eerste opzet:.
- Draaiurenteller in, zodat beide HPs gelijkmatig belast worden.
- Optie om bepaalde compressorlevels te skippen (ivm geluid/resonantie/317Hz fenomeen)
- Regeling (PID) op watertemperatuur (zal laten nog wel verder uitgewerkt moeten worden)
- Optie voor manual control mode
Moet nog wat bedenken om de flow aan te gaan sturen.
Daarnaast nu niks voorzien om de CV (of in mijn geval back-up heater) via aan/uit in te schakelen.
Tevens moet ik nog een manier vinden om de temp-sensor onder de CV in te lezen (denk Pt1000 elementje, dus dat is ook geen rocket science).
Een deze dagen de software eens wat verder afronden en dan testen
Dat is goed nieuws!jj85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:23:
@TeslaNerd Lekker bezig!
Ben zelf ook maar eens aan de slag gegaan. Bezig met een modbusaansturing op m'n M5stack + RS485 base.
Maar dan om m'n duo aan te sturen, in eerste opzet:.
- Draaiurenteller in, zodat beide HPs gelijkmatig belast worden.
- Optie om bepaalde compressorlevels te skippen (ivm geluid/resonantie/317Hz fenomeen)
- Regeling (PID) op watertemperatuur (zal laten nog wel verder uitgewerkt moeten worden)
- Optie voor manual control mode
Moet nog wat bedenken om de flow aan te gaan sturen.
Daarnaast nu niks voorzien om de CV (of in mijn geval back-up heater) via aan/uit in te schakelen.
Tevens moet ik nog een manier vinden om de temp-sensor onder de CV in te lezen (denk Pt1000 elementje, dus dat is ook geen rocket science).
Een deze dagen de software eens wat verder afronden en dan testen
OpenQuatt nu ook voor de Quatt Duo 💪💪
Krijg jij de flowrate van de V1.5 in de modbus data? Ik regel met deze HA automatisering de pump level naar een gewenste flowrate:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
| alias: >-
Change pump level in OpenQuatt on change in Flowrate or FlowrateDemand until
Flowrate equal FlowrateDemand
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- input_number.flow_demand
entity_id:
- number.modbus_pump_level
for:
hours: 0
minutes: 2
seconds: 0
entity_id:
- sensor.flowmeter_flowrate
for:
hours: 0
minutes: 2
seconds: 0
conditions:
- condition: state
entity_id: switch.modbus_pump_relay
state: "on"
actions:
- variables:
sign: "{{ 1 }}"
- repeat:
while:
- condition: and
conditions:
- condition: template
value_template: >-
{{ (states('input_number.flow_demand')|int -
states('sensor.flowmeter_flowrate')|int | round(0) ) != 0 }}
- condition: state
entity_id: switch.modbus_pump_relay
state: "on"
sequence:
- variables:
currentlevel: "{{ states('number.modbus_pump_level') | float(0.00) }}"
delta: >-
{{ ( states('sensor.flowmeter_flowrate')|int - max ( 400 , min(
1000 , states('input_number.flow_demand')|int ) ) | round(0) ) }}
- data_template:
entity_id: number.modbus_pump_level
value: >-
{{ min( 900 , max( 300 , currentlevel + sign * delta * 0.1 ) )
|int }}
action: number.set_value
- if:
- condition: template
value_template: >-
{{ ( states('sensor.flowmeter_flowrate')|int == 1200 ) or (
states('sensor.flowmeter_flowrate')|int == 400 ) }}
then:
- variables:
sign: "{{ sign * -1 }}"
- delay:
seconds: 10
- metadata: {}
data:
title: Quatt
Flowrate was {{ oldflowrate }} is {{
states('sensor.flowmeter_flowrate')|int | round(0) }}
action: notify.mobile_app_Teslanerd
mode: single |
[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 27-01-2026 11:44 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ja hoor, R2138 is de flowrate. Krijg hem van beide HPs gewoon netjes binnen.TeslaNerd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Krijg jij de flowrate van de V1.5 in de modbus data? Ik regel met deze HA automatisering de pump level naar een gewenste flowrate:
Heb je de flowrate van CiC als eens afgezet tegen Pump Power R2137?
Mogelijk dat daar een redelijk mooi verband tussen zit. Dan zou je flow ook indirect op basis van pump power kunnen sturen.
[ Voor 22% gewijzigd door jj85 op 27-01-2026 11:50 ]
Ja, daar zit een redelijk mooi verband tussen. De flowrate is zoals jij eerder opmerkte veel nauwkeuriger maar ik zal het idd eens testen als ik de flow stuur obv de modbus-pump-power ipv de CiC-flowmeter.jj85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Ja hoor, R2138 is de flowrate. Krijg hem van beide HPs gewoon netjes binnen.
Heb je de flowrate van CiC als eens afgezet tegen Pump Power R2137?
Mogelijk dat daar een redelijk mooi verband tussen zit. Dan zou je flow ook indirect op basis van pump power kunnen sturen.
Maar bij jou V1.5 zou ik dan altijd de modbus-flowrate nemen. Dat kan dan al met de ESP32 worden gedaan
/f/image/AiSf9GpNz8xoCrC4VJaig7B4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 27-01-2026 12:06 ]
Nice, dat is wel een redelijk aardig verbandTeslaNerd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Ja, daar zit een redelijk mooi verband tussen. De flowrate is zoals jij eerder opmerkte veel nauwkeuriger maar ik zal het idd eens testen als ik de flow stuur obv de modbus-pump-power ipv de CiC-flowmeter.
Niet helemaal lineair, maar dat had ik ook niet verwacht bij een pomp
ChatGPT eens laten fitten
:strip_exif()/f/image/ppFDKHAKeITO6iSmuBm8X0gq.png?f=user_large)
Kun je zo een flowsensor van maken op de ESP
Klopt, ik wil daar ook een PID regelaar voor toepassen. Maar ESPHome heeft die alleen voor een thermostaat, dus die moet ik nog even een workaround voor maken. Bijv. ik wil een flow van 80grC (wat dan 800L/h moet worden)Maar bij jou V1.5 zou ik dan altijd de modbus-flowrate nemen. Dat kan dan al met de ESP32 worden gedaan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door jj85 op 27-01-2026 12:15 ]
Is PID niet onnodig ingewikkeld voor de flowrate?jj85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:09:
[...]
Nice, dat is wel een redelijk aardig verband![]()
Niet helemaal lineair, maar dat had ik ook niet verwacht bij een pomp![]()
ChatGPT eens laten fitten
[Afbeelding]
Kun je zo een flowsensor van maken op de ESP
[...]
Klopt, ik wil daar ook een PID regelaar voor toepassen. Maar ESPHome heeft die alleen voor een thermostaat, dus die moet ik nog even een workaround voor maken. Bijv. ik wil een flow van 80grC (wat dan 800L/h moet worden)
Denk het niet. PID is redelijk standaard. Zou mij verbazen als Quatt niet een PID regeling toepast op de flow momenteel.TeslaNerd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:19:
[...]
Is PID niet onnodig ingewikkeld voor de flowrate?
gebruik jij pid met auto tuning? Ik zie altijd wat op tegen het tunen van de pid-parametersjj85 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:51:
[...]
Denk het niet. PID is redelijk standaard. Zou mij verbazen als Quatt niet een PID regeling toepast op de flow momenteel.
Draait standaard op 680-700rpm. Tijdens defrost wordt de fan uitgezet.TWN schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:46:
Vraag: Hoe wordt de ventilator van de Quatt aangestuurd? Is dit ook los te definiëren of gaat dat op basis van de compressor frequentie?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Niet direct aan te sturen door de CiC. Is afhankelijk van hoge of lage compressorsnelheid en routines voor onderhoud zoals defrostTWN schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:46:
Vraag: Hoe wordt de ventilator van de Quatt aangestuurd? Is dit ook los te definiëren of gaat dat op basis van de compressor frequentie?
Zover ik kan zien:
- Compressor level set by CiC
- Working mode
- Pump level set by CiC
- Pump Mode set by CiC
- Fan speed demand.
Wat mist er nog?
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo. 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Fan speed niet, dat bepaalt de ODU zelf.sdh1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:03:
Wat stuurt de CiC eigenlijk aan richting de HP1 en HP2?
Zover ik kan zien:
- Working mode
- Pump level set by CiC
- Pump Mode set by CiC
- Fan speed demand.
Wat mist er nog?
Vorige week ontdekt, register 2006, Silent Mode on/off. DIe wordt waarschijnlijk ook aangestuurd
Interessant!jj85 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:09:
[...]
Fan speed niet, dat bepaalt de ODU zelf.
Vorige week ontdekt, register 2006, Silent Mode on/off. DIe wordt waarschijnlijk ook aangestuurd
Pump controls probeert naar de 800l/h te regelen en zover stuurde de CiC alle de working mode en compressor level 1 tot 6.
De net ontdekte Silent mode kan de compressor en fan speed beinvloeden.
Dan lijkt het erop zoals ik het zie dat de CiC een vrij simpele controller is welke alleen deze parameters stuurt en de ODU Software de rest regelt.
[ Voor 3% gewijzigd door sdh1981 op 02-02-2026 10:21 ]
Low noise mode via modbus register 2006.sdh1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:03:
Wat stuurt de CiC eigenlijk aan richting de HP1 en HP2?
Zover ik kan zien:
- Working mode
- Pump level set by CiC
- Pump Mode set by CiC
- Fan speed demand.
Wat mist er nog?
Fan speed demand wordt niet aangestuurd door de CiC. Dat regelt de buitenunit zelf
Maar als je het complete plaatje bekijkt, dan is het stuk eromheen complexer.
Intelligent wil ik het niet noemen omdat ik een dynamisch contract heb, en de CiC het blijkbaar nodig vind om juist op de dure tijden in te schakelen. (lol snap dat de verwarmings trigger uit de T6 gegeven wordt)
Naast OpenQuatt is het ook mogelijk de Quatt zelf te sturen via de thermostaat. Met een thermostaat waar het setpoint op 1/10 graad is te besturen via ESPHome of HA (via OpenTherm). Dan behoud je de basisaansturing van de CiC en hoef je dat wiel niet zelf uit te vinden maar kun jij wel de aansturing van bijvoorbeeld het compressorniveau controleren voor PV of Dynamische tarieven.sdh1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:26:
De rest eromheen zijn randzaken momenteel. Ik keek even puur naar de aansturing richting de ODU.
Maar als je het complete plaatje bekijkt, dan is het stuk eromheen complexer.
Intelligent wil ik het niet noemen omdat ik een dynamisch contract heb, en de CiC het blijkbaar nodig vind om juist op de dure tijden in te schakelen. (lol snap dat de verwarmings trigger uit de T6 gegeven wordt)
Hier al ervaring mee? https://diyless.com/produ...m-thermostat3-power-blackTeslaNerd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:38:
[...]
Naast OpenQuatt is het ook mogelijk de Quatt zelf te sturen via de thermostaat. Met een thermostaat waar het setpoint op 1/10 graad is te besturen via ESPHome of HA (via OpenTherm). Dan behoud je de basisaansturing van de CiC en hoef je dat wiel niet zelf uit te vinden maar kun jij wel de aansturing van bijvoorbeeld het compressorniveau controleren voor PV of Dynamische tarieven.
Ik zelf niet maar bij andere Quatt tweakers is daar zeker wel ervaring mee. Met de zoekfunctie en de zoektermen Quatt en diyless op het gehele forum kom je die wel tegensdh1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Hier al ervaring mee? https://diyless.com/produ...m-thermostat3-power-black
Dit lijkt me wel mooi, super compact en een relais om CV aan/uit te kunnen sturen.
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-1ch.htm
- 5V voeding via usb-c
- modbus interface
- kleine pin header (onder usb aansluiting) om eventueel een T-sensor (of flowsensor) op te zetten
- relais tbv aan/uit schakelen CV
![]() | ![]() |
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-6ch.htm
![]() | ![]() |
https://shop.m5stack.com/...it?variant=34859967676580
230V AC voeding
Minder aansluitmogelijkheden, wel 2 I2C poorten beschikbaar voor uitbreiding
Wel mooi compact.
Zeker, dat is ook een prima alternatief eigenlijk. Ik ga sowieso ook switchen naar een DS18B20 clamp-on sensor, want dat werkt veel makkelijker dan die pt1000 uitlezen.leejoow schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:49:
Ik wil niet per se mijn module pushen, maar die ondersteunt dit ook allemaal: relais, temperatuur sensor (wel DS18B20) en pulsteller tbv flow (ook weer, wellicht een andere sensor nodig in je circuit).
Maar ik vind iets rond de 20-30 euro en super compact dan wel weer aantrekkelijker dan 45 euro
Maar goedkoper ga ik echt niet voor elkaar krijgen, daarvoor kan ik niet groot genoeg laten producen
Met een PT100 of PT1000 zou ik sowieso een aparte ADC namen en niet per se die van de ESP zelf gebruiken, die is niet echt heel nauwkeurig. We hebben ook een aquarium aansturing ontwikkeld waarbij een pH sensor uitlezen en dat werkt ongeveer op dezelfde wijze, maar dat schommelde toch wel heel erg met de ESP zelf.
Ik heb ook interesse om te experimenteren met open quatt, waar kan ik die module van je vinden en hoe kom ik vervolgens aan de firmware? Ik ben handig met home assistant en Python, maar niet zozeer met het zelf ontwikkelen/inrichten van esp32 modules. Is deze fase dan te vroeg om in te stappen?leejoow schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:16:
Ha, snap ik![]()
Maar goedkoper ga ik echt niet voor elkaar krijgen, daarvoor kan ik niet groot genoeg laten producen
Met een PT100 of PT1000 zou ik sowieso een aparte ADC namen en niet per se die van de ESP zelf gebruiken, die is niet echt heel nauwkeurig. We hebben ook een aquarium aansturing ontwikkeld waarbij een pH sensor uitlezen en dat werkt ongeveer op dezelfde wijze, maar dat schommelde toch wel heel erg met de ESP zelf.
Ik heb een quatt mono v1 en ben van plan de cv ketel ertussenuit te halen en eventueel te vervangen door een doorstroomverwarmer.
Met jouw interesse om te experimenteren met OpenQuatt en met wat handigheid met HA en de module en bijbehorende firmware van @leejoow is het niet te vroeg om in te stappen.rickkaptein schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:42:
[...]
Ik heb ook interesse om te experimenteren met open quatt, waar kan ik die module van je vinden en hoe kom ik vervolgens aan de firmware? Ik ben handig met home assistant en Python, maar niet zozeer met het zelf ontwikkelen/inrichten van esp32 modules. Is deze fase dan te vroeg om in te stappen?
Ik heb een quatt mono v1 en ben van plan de cv ketel ertussenuit te halen en eventueel te vervangen door een doorstroomverwarmer.
Ik werk zelf met de PL-methode*) en draai al een tijdje op OpenQuatt met HA-automatiseringen voor:
- aan/uit met koppeling naar mijn thermostaten
- een compressorregeling obv warmteverlies en warmtecapaciteit van mijn woning en
- de antivries-bescherming op de waterpomp zodat de mechanische vorstklep niet in actie hoeft te komen beneden de 1 graden, en
- een flowregeling die de compressorlevels volgt, en
- switching it off & on again als de buitentemperatuur weer boven 4 graden komt zodat de bodemplaatverwarming uit gaat
Laat het mij weten als jij die wilt gebruiken. Ik kan mijn HA-code delen met iedereen die er wat aan heeft.
*) PL-methode: “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan” bron: Pippi Langkous
Discussie kan uiteraard gewoon hier
Ik zoek ook nog een esp device met 2 rs-485 poorten zodat ik naast het zelf aansturen van mijn Quatt met OpenQuatt ook mijn insights database voor de Quatt app kan blijven vullen door de sensordata van de buitenunit terug te geven aan de CiCjj85 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:17:
Zit even naar een controller te kijken om eea op te plaatsen. Iemand nog andere suggesties?
Dit lijkt me wel mooi, super compact en een relais om CV aan/uit te kunnen sturen.
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-1ch.htm
- 5V voeding via usb-c
- modbus interface
- kleine pin header (onder usb aansluiting) om eventueel een T-sensor (of flowsensor) op te zetten
- relais tbv aan/uit schakelen CV
Of deze, wel wat overkill met 6 relais... Wel veel mogelijkheden
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-6ch.htmOf deze
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://shop.m5stack.com/...it?variant=34859967676580
230V AC voeding
Minder aansluitmogelijkheden, wel 2 I2C poorten beschikbaar voor uitbreiding
Wel mooi compact.
[Afbeelding]
Goed idee. Ik ken dit pricipe uit de automotive voor CAN-Bus systemen. Daar noemen het ze een can-router. Controller stuurt een signaal naar een component en met een router ertussen kan je bijvoorbeeld het signaal vanuit de controller gemodificeerd doorgeven aan het component en weer terug naar de controller.TeslaNerd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Ik zoek ook nog een esp device met 2 rs-485 poorten zodat ik naast het zelf aansturen van mijn Quatt met OpenQuatt ook mijn insights database voor de Quatt app kan blijven vullen door de sensordata van de buitenunit terug te geven aan de CiC
Deze toepassing wordt vaak gebruikt binnen ontwikkeling en je nog geen aangepaste SW hebt op je ingekochte controller. zie: https://www.peak-system.com/PCAN-Router.228.0.html?&L=1
Zoiets?sdh1981 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:54:
[...]
Goed idee. Ik ken dit pricipe uit de automotive voor CAN-Bus systemen. Daar noemen het ze een can-router. Controller stuurt een signaal naar een component en met een router ertussen kan je bijvoorbeeld het signaal vanuit de controller gemodificeerd doorgeven aan het component en weer terug naar de controller.
Deze toepassing wordt vaak gebruikt binnen ontwikkeling en je nog geen aangepaste SW hebt op je ingekochte controller. zie: https://www.peak-system.com/PCAN-Router.228.0.html?&L=1
https://lilygo.cc/product...ryby6WBqXwUPAOITGmgXNWeVG
Moet je waarschijnlijk wel helemaal zelf de software opbouwen
Met zoiets zou het mogelijk zijn. Kwa software zou je het zo moeten bouwen dat je alle data doorlaat van CiC naar ODU en dan alleen de signalen moeten faken terug naar de CiC als je bijvoorbeeld koeling aanzet. Waarschijnlijk gaan er alarmbellen af als hij begint te koelen. Eigenlijk zoeken we voor dit project een goede ESP32 programmeur die dit allemaal kanjj85 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:10:
[...]
Zoiets?
Ja, hiermee moet het lukken. Ik verwacht dat de firmware voor OpenQuatt hier ook direct op zal werken en dat het extra programmeerwerk zit in het toevoegen van een extra modbus slave op de 2e rs-485 en daarna nog het toevoegen van de fake responses naar de CiC obv de CiC requests en de ODU sensor datasdh1981 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:22:
[...]
Met zoiets zou het mogelijk zijn. Kwa software zou je het zo moeten bouwen dat je alle data doorlaat van CiC naar ODU en dan alleen de signalen moeten faken terug naar de CiC als je bijvoorbeeld koeling aanzet. Waarschijnlijk gaan er alarmbellen af als hij begint te koelen. Eigenlijk zoeken we voor dit project een goede ESP32 programmeur die dit allemaal kan
Ik heb al eens ESP32 geprogrammeerd voor dit soort doeleinden.sdh1981 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:22:
[...]
Met zoiets zou het mogelijk zijn. Kwa software zou je het zo moeten bouwen dat je alle data doorlaat van CiC naar ODU en dan alleen de signalen moeten faken terug naar de CiC als je bijvoorbeeld koeling aanzet. Waarschijnlijk gaan er alarmbellen af als hij begint te koelen. Eigenlijk zoeken we voor dit project een goede ESP32 programmeur die dit allemaal kan
Als jullie iets gaan doen, gebruik dan in hemelsnaam niet een arduino fundament.
Dat kan niet fatsoenlijk de framing doen die officieel bij RS485 hoort.
ESP IDF kan dat wel.
Zorg dan verder dat je de link met HA legt via MQTT, en dat je de MQTT topic configureerbaar maakt (zonder de firmware opnieuw te moeten bouwen), dan blijft het ook open voor andere platformen dan HA.
Mijn LCM4ESP32 zorgt dat 1 firmware voor ieder bruikbaar is op basis van configuratie van wifi en gebruiksparameters.
Meer dan dit advies ga ik niet programmeren, maar als iemand anders het doet wil ik die persoon wel nader begeleiden.
mooi maar wel een beetje overkill/duur. Alhoewel je er een all-electric 100% mee kan manipuleren...jj85 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:10:
[...]
Zoiets?
Als Quatt failliet zou gaan (hope not) dan kan dat wel een goed product zijn om de boel over te nemen.
Maar vandaag begin ik er niet aan.
Dat klinkt mooi maar kan ook serieuze dilemmas opleveren.TeslaNerd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Ik zoek ook nog een esp device met 2 rs-485 poorten zodat ik naast het zelf aansturen van mijn Quatt met OpenQuatt ook mijn insights database voor de Quatt app kan blijven vullen door de sensordata van de buitenunit terug te geven aan de CiC
Als de CiC zegt dat je op niveau 1 moet draaien en je rapporteert 10 terug is dat toch raar...
Je zou bijna een dummy antwoord moeten maken zodat de CiC tevreden is, en verder je eigen ding doen.
Zou ook niet mijn voorkeur zijn. Kan de gegevens ook wel in HA bijhouden.m10tech schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:20:
[...]
mooi maar wel een beetje overkill/duur. Alhoewel je er een all-electric 100% mee kan manipuleren...
Als Quatt failliet zou gaan (hope not) dan kan dat wel een goed product zijn om de boel over te nemen.
Maar vandaag begin ik er niet aan.
Een bordje met 1 RS485 en een relais zijn eigenlijk voldoende
Zoals @sdh1981 schrijft moet het idd een fake response zijn naar de CiC om dilemmas voor de CiC te voorkomen en de CiC tevreden te laten zijn met dummy reply’s op de commando requests.m10tech schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Dat klinkt mooi maar kan ook serieuze dilemmas opleveren.
Als de CiC zegt dat je op niveau 1 moet draaien en je rapporteert 10 terug is dat toch raar...
Je zou bijna een dummy antwoord moeten maken zodat de CiC tevreden is, en verder je eigen ding doen.
De modbus communicatie tussen master (CiC) en slave (buitenunit) gaat als volgt:
Ca iedere 10 seconden herhaalt de master 5 requests en verwacht dan ook 5 antwoorden terug van de slave. Dat zijn 4 commando’s voor working mode, pump relay, pump level en compressor level, en het 5e commando voor de ca 30 sensor- en statuswaarden.
Met OpenQuatt draait mijn buitenunit nu al een tijdje als Master en gebruik ik de CiC alleen voor de Flowsensor onder mijn cv-ketel zonder dat de CiC met de buitenunit is verbonden
In de app krijg ik hiervoor geen alarmmeldingen en wel gewoon de waarden van de thermostaat en de flow rate en flow temperatuur.
Ik verwacht eigenlijk dat met het geven van dummy replies op de 4 commando requests en doorkopieren van de sensor- en statuswaarden van de overige registers op het 5e request de CiC weer alles laat zien en de insights van de app ook weer zullen worden gevuld
Ja, dat is voldoende voor de Quatts met de flowsensor in de buitenunit. En het relais is voor het aansturen van de cv-keteljj85 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Zou ook niet mijn voorkeur zijn. Kan de gegevens ook wel in HA bijhouden.
Een bordje met 1 RS485 en een relais zijn eigenlijk voldoende
/f/image/KFS5N00C0evlqU1pTrbTV306.png?f=fotoalbum_large)
Eerst opzet voor verwarmen zit er ook in, maar nog niet getest.
Aansturing op basis van kamertemp (dan pakt hij setpoint en kamertemp vanuit de CiC JSON) of stooklijn (dus op basis van buitentemp). Keuze voor de gebruiker welke regeling hij kiest.
Daarin ook een onderverdeling voor de duo, dus bijv tot ongeveer lvl4 één Quatt, daarboven gaat het over naar 2 Quatts op lager lvl (bijv lvl 2 + lvl2). Kortdurend lvl5 op 1 Quatt is dan wel weer toegestaan, duur het langer, dan dus spreiden over 2 Quatts. Etc, beetje zoals de CiC dat ook doet.
Tevens een begrenzing op max vermogen, ivm 16A afzekering, ingebouwd.
Ook maar de ControlModes van Quatt aangehouden.
1
2
3
4
5
| # - CM0: idle (geen warmtevraag) # - CM1: holding (60s pre/postflow (check flow OK voordat door naar CM2) # - CM2: heating (HP only) # - CM3: heating (HP + boiler) # - CM98: Anti-freeze protection - water circulation |
1
2
3
4
5
6
7
8
| // desired_cm | flow_mode | pump_mode | iPWM owner | iPWM bron // -----------+--------------------+-----------+--------------+------------------------------ // CM0 | OFF (CM0) | Off | Supervisory | 1000 (pomp uit) // CM0 | OFF (CM0, sticky) | On | Supervisory | quatt_sticky_pwm // CM98 | FROST | On | Flow control | quatt_flow_frost_pwm // CM1/2/3 | AUTO (starting) | On | Flow control | last_good_pwm (restore) // CM1/2/3 | AUTO | On | Flow control | PI (flow setpoint, ramped) // CM1/2/3 | MANUAL | On | Flow control | manual iPWM |
[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 08-02-2026 13:50 ]
Als 'hack' kan je dus de flowmeter vanuit de CiC (via json) inlezen. Doe dat nu een tijdje en dat werkt prima.TeslaNerd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:41:
[...]
Ja, dat is voldoende voor de Quatts met de flowsensor in de buitenunit. En het relais is voor het aansturen van de cv-ketel
Maar nog mooier zou zijn om de flowmeter onder CV daadwerkelijk met een esp uit te lezen. SPecs zijn beschikbaar, dus zou ook geen rocketscience moeten zijn.
Inderdaad, zo een man in the middle oplossing klinkt leuk, maar geeft enorme programmeer uitdagingen.m10tech schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:24:
[...]
Dat klinkt mooi maar kan ook serieuze dilemmas opleveren.
Gewoon lekker eigen aansturing en die loggen in HA.
Schakel jij de waterpomp dan niet aan/uit met het pump relay maar met het pump level niet/wel naar level 1000?jj85 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:47:
Flowregeling (PI regeling) aan het testen. Gaat best aardig, beetje overshoot/undershoot, maar vervolgens stabiel. Niet zo strak als Quatt dat zelf doet (om 12.25 gaat de CiC weer aan), maargoed... ben maar een beginner.
[Afbeelding]
Aansturing op basis van kamertemp (dan pakt hij setpoint en kamertemp vanuit de CiC JSON) of stooklijn (dus op basis van buitentemp). Keuze voor de gebruiker welke regeling hij kiest.
Daarin ook een onderverdeling voor de duo, dus bijv tot ongeveer lvl4 één Quatt, daarboven gaat het over naar 2 Quatts op lager lvl (bijv lvl 2 + lvl2). Kortdurend lvl5 op 1 Quatt is dan wel weer toegestaan, duur het langer, dan dus spreiden over 2 Quatts. Etc, beetje zoals de CiC dat ook doet.
Ook maar de ControlModes van Quatt aangehouden.code:In relatie met aansturing waterpomp
1 2 3 4 5 # - CM0: idle (geen warmtevraag) # - CM1: holding (60s pre/postflow (check flow OK voordat door naar CM2) # - CM2: heating (HP only) # - CM3: heating (HP + boiler) # - CM98: Anti-freeze protection - water circulationcode:En uiteraad, in concept, frequenties/levels skiippen ivm eventueel geluid
1 2 3 4 5 6 7 8 // desired_cm | flow_mode | pump_mode | iPWM owner | iPWM bron // -----------+--------------------+-----------+--------------+------------------------------ // CM0 | OFF (CM0) | Off | Supervisory | 1000 (pomp uit) // CM0 | OFF (CM0, sticky) | On | Supervisory | quatt_sticky_pwm // CM98 | FROST | On | Flow control | quatt_flow_frost_pwm // CM1/2/3 | AUTO (starting) | On | Flow control | last_good_pwm (restore) // CM1/2/3 | AUTO | On | Flow control | PI (flow setpoint, ramped) // CM1/2/3 | MANUAL | On | Flow control | manual iPWM
[Afbeelding]
In CM0 is pomp uit, dus relay uit en pwm 1000TeslaNerd schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:27:
[...]
Schakel jij de waterpomp dan niet aan/uit met het pump relay maar met het pump level niet/wel naar level 1000?
In andere CMs is flow nodig, dus relay aan en pwm op basis van flowregeling, vaste pwm-waarde (bijv in CM98) of manual pwm setpoint.
Nu mijn Quatt goed draait op OpenQuatt kan ik wel zonder veel risico proberen of ik met een tweede esp met rs485 een dummy slave voor de CiC kan maken waarbij ik nog niets wil doen met de commando registers maar de dummy slave enkel wil laten reageren op de data requests die de CiC als master geeft.leejoow schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:16:
[...]
Inderdaad, zo een man in the middle oplossing klinkt leuk, maar geeft enorme programmeer uitdagingen.
@m10tech en @leejoow kunnen jullie mij wat esp tips geven hoe ik dat kan aanpakken?
Deze optie is “handig” voor de mensen die nog garantie hebben of een verlengde garantie aangeschaft hebben. Het is grijs gebied en ik geloof niet dat je iets kan slopen door een paar commando’s te sturen naar de ODU. Immers heeft deze unit ook zijn eigen software welke de grenzen bewaakt.leejoow schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:16:
[...]
Inderdaad, zo een man in the middle oplossing klinkt leuk, maar geeft enorme programmeer uitdagingen.
Je doet namelijk iets buiten je koop/garantie-contract, dus die garantie is daarmee dan vervallen.
Dat is de reden dat ik wel meedenk, maar zelf niets ga doen. Ook omdat alles lekker draait hier.
Maar zoals bij alle garantie kun je natuurlijk de boel weer terugplaatsen en claimen dat je niets hebt aangeraakt nadat er iets stuk is... Dat gebeurd bij andere artikelen ook vaak zat...
Kijk eens naar deze pagina: https://esphome.io/compon...ontroller/#example-serverTeslaNerd schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:18:
[...]
Nu mijn Quatt goed draait op OpenQuatt kan ik wel zonder veel risico proberen of ik met een tweede esp met rs485 een dummy slave voor de CiC kan maken waarbij ik nog niets wil doen met de commando registers maar de dummy slave enkel wil laten reageren op de data requests die de CiC als master geeft.
@m10tech en @leejoow kunnen jullie mij wat esp tips geven hoe ik dat kan aanpakken?
En dan een antwoord maken dat niets te maken heeft met de antwoorden van de Quatt zelf, maar een soort van standaard antwoord. De buitentemperatuur kun je nog wel doorgeven vanuit HA.
Want als jij de Quatt naar links stuurt en de CiC naar rechts, en er komen linkse antwoorden, dan is dat raar... Dus wordt er rechts gevraagd, dan fake je iets rechts als antwoord..
Je snapt hem heel goed. Immers heb ik samen met mijn ex team zo de CAN berichten bij een “Nederlandse” truck oem gefopt om te laten denken dat de diesel er nog steeds in zat maar werkelijk elektrisch was 😇m10tech schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:51:
[...]
Kijk eens naar deze pagina: https://esphome.io/compon...ontroller/#example-server
En dan een antwoord maken dat niets te maken heeft met de antwoorden van de Quatt zelf, maar een soort van standaard antwoord. De buitentemperatuur kun je nog wel doorgeven vanuit HA.
Want als jij de Quatt naar links stuurt en de CiC naar rechts, en er komen linkse antwoorden, dan is dat raar... Dus wordt er rechts gevraagd, dan fake je iets rechts als antwoord..
Met OpenQuatt kun jij de Quatt DUO ook parallel laten werken ipv de seriele cascade waar met de Quatt CiC voor is gekozen. Zou dat voordelen opleveren tov de seriele cascade?jj85 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:47:
Flowregeling (PI regeling) aan het testen. Gaat best aardig, beetje overshoot/undershoot, maar vervolgens stabiel. Niet zo strak als Quatt dat zelf doet (om 12.25 gaat de CiC weer aan), maargoed... ben maar een beginner.
[Afbeelding]
Ook maar de ControlModes van Quatt aangehouden.code:In relatie met aansturing waterpomp
1 2 3 4 5 # - CM0: idle (geen warmtevraag) # - CM1: holding (60s pre/postflow (check flow OK voordat door naar CM2) # - CM2: heating (HP only) # - CM3: heating (HP + boiler) # - CM98: Anti-freeze protection - water circulationcode:En uiteraad, in concept, frequenties/levels skiippen ivm eventueel geluid
1 2 3 4 5 6 7 8 // desired_cm | flow_mode | pump_mode | iPWM owner | iPWM bron // -----------+--------------------+-----------+--------------+------------------------------ // CM0 | OFF (CM0) | Off | Supervisory | 1000 (pomp uit) // CM0 | OFF (CM0, sticky) | On | Supervisory | quatt_sticky_pwm // CM98 | FROST | On | Flow control | quatt_flow_frost_pwm // CM1/2/3 | AUTO (starting) | On | Flow control | last_good_pwm (restore) // CM1/2/3 | AUTO | On | Flow control | PI (flow setpoint, ramped) // CM1/2/3 | MANUAL | On | Flow control | manual iPWM
[Afbeelding]
zou ik ook de leidingen moeten aanpassen, daar heb ik niet zoveel zin inTeslaNerd schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:04:
[...]
Met OpenQuatt kun jij de Quatt DUO ook parallel laten werken ipv de seriele cascade waar met de Quatt CiC voor is gekozen. Zou dat voordelen opleveren tov de seriele cascade?
Hieronder een overzichtje van functionaliteit op basis van de huidige code (met wat hulp van AI
Flowregeling (auto / manual) en controlmodes functioneren.
Warmteregeling in CM2 lijkt ook te functioneren, maar nog niet goed (genoeg) getest in de praktijk. Dus daar zal nog heel wat finetuning in moeten gaan zitten. CM3 nog niks aan getest (wacht op m'n controller met relais
Nu volledig gericht op een Duo setup. Dat straks ook maar eens zien terug te brengen naar een Mono. Realiseer me nu dat het aansturen van een Duo significant meer vraagt dan een Mono. Derhalve is het nu al een leerzaam projectje
OpenQuatt – Functieoverzicht (compact)
OpenQuatt fungeert als supervisory layer boven 2 warmtepompen, circulatiepompen en boiler.
Hieronder de kernfunctionaliteit per subsysteem.
ControlModes (state machine)
- CM0 – Standby (geen warmtevraag, alles uit m.u.v. protecties)
- CM1 – Preflow/Postflow + holding bij lage flow
- CM2 – Verwarmen met warmtepompen
- CM3 – Verwarmen met warmtepompen + bijstook (CV of elektrisch via aan/uit contact)
- CM98 – Antivriescirculatie
- Flow-interlock bij te lage flow (HP of boiler niet toegestaan)
- CM override (test/commissioning)
- Automatische CM2↔CM3 omschakeling met hysterese
Warmtevraagstrategie
- Room Temperature (PID op kamertemp) of Heating Curve (6-punts stooklijn + PID op wateruitgang)
- Genormaliseerde warmtevraag 0..20
- Soft transition tussen beide strategieën
- Instelbare PID-parameters
Heat control (2x HP verdeling)
- Demand filtering tegen jitter
- Single-HP-first bij lage vraag
- Tweede HP bij hogere of langdurige max-belasting
- Load balancing op basis van draaiuren
- Defrost-aware verdeling
- Minimum runtime beveiliging
- Silent/day level caps
Flow control
- Flow control: AUTO (PI op flow-setpoint) of Manual PWM
- Deadband + setpoint ramp
- Startup-hold + integrator-freeze
- Asymmetrische u-limits
- Last-good-PWM geheugen
- Flow mismatch detectie
Flow autotune
- Open-loop staptest
- Automatische IMC-PI parameterberekening
Boiler / bijstook
- Actief in CM3
- Max-aanvoertemp beveiliging
- Afgeleid thermisch vermogen als sensor beschikbaar
Vermogensmetingen
- Per HP: elektrisch vermogen, thermisch vermogen, COP
- Systeemtotaal vermogen + COP
- Extra metingen: flow, pompvermogen, temp, stroom, frequentie
Draaiuren & load balancing
- Draaiurenteller per HP
- Lead-selectie op basis van uren
- Gelijke verdeling bij oneven vraag
Antivries & stilstandbescherming
- CM98 met hysterese (aan bij <5grC en uit >6grC)
- Sticky pump protection: bij langdurig CM0 korte periodieke pomp-run.
- Instelbare vorst&sticky-PWM
Level- en vermogensbegrenzing
- Allowed compressor levels per HP
- Silent/day max-levels
- Dynamische power cap op warmtevraag (max 16A voor Duo setup)
- Fail-safe bij ontbrekende metingen
Externe data (CIC)
- HTTP/JSON polling vanuit de Quatt CiC
- OT-waarden (thermostaat) als input
- Temperatuurmeting bij CV als input
- Flowmeting bij CV als input
Diagnose & beheer
- Webinterface met tuning- en overzichtspagina’s
- HP protectie/failure uitlezing
- Debug level selectors (ESPhome general + Modbus)
Ja, jouw DUO aansturen is een stuk complexer dan mijn enkele Quatt met een cv-ketel die op zomerstand staatjj85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:05:
Update-je: Ondertusen al een hele ESPHome implementatie gemaakt![]()
Hieronder een overzichtje van functionaliteit op basis van de huidige code (met wat hulp van AI)
Warmteregeling in CM2 lijkt ook te functioneren, maar nog niet goed (genoeg) getest in de praktijk. Dus daar zal nog heel wat finetuning in moeten gaan zitten. CM3 nog niks aan getest (wacht op m'n controller met relais)
Nu volledig gericht op een Duo setup. Dat straks ook maar eens zien terug te brengen naar een Mono. Realiseer me nu dat het aansturen van een Duo significant meer vraagt dan een Mono. Derhalve is het nu al een leerzaam projectje![]()
[...]
Ik heb een paar vragen:
- hoe combineer jij een PID met de 2x HP verdeling?
- schakel jij de 2e HP pas bij als de 1e op maximaal vermogen draait?
- zit het schakelpaneel met frequenties die niet zijn toegestaan ook in de PID en/of HP-verdeling?
- wat is jitter?
De PID stuurt een genormaliseerde warmtevraag (0..20) aan.
Dit wordt vervolgens 'verdeeld' over de 2 HP's (single-HP-first, draaiuren, defrost). Dus voor HP1 en HP2 wordt een compressor-level bepaald.
De 2e HP schakelt bij bij hogere vraag of als de 1e langdurig op een hoger level staat (bijv lvl 6 (instelbaar)). Niet direct bij een korte piek.
Niet-toegestane levels / frequenties worden geskipped bij het 'verdelen van levels', niet in de PID.
Jitter = kleine snelle op/neer schommelingen. CiC kan nu soms elke seconde level aanpassen, dat wil ik niet.
Gaaf om te lezen wat je allemaal hebt geprogrammeerd!jj85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:05:
Update-je: Ondertusen al een hele ESPHome implementatie gemaakt![]()
Hieronder een overzichtje van functionaliteit op basis van de huidige code (met wat hulp van AI)
Warmteregeling in CM2 lijkt ook te functioneren, maar nog niet goed (genoeg) getest in de praktijk. Dus daar zal nog heel wat finetuning in moeten gaan zitten. CM3 nog niks aan getest (wacht op m'n controller met relais)
Nu volledig gericht op een Duo setup. Dat straks ook maar eens zien terug te brengen naar een Mono. Realiseer me nu dat het aansturen van een Duo significant meer vraagt dan een Mono. Derhalve is het nu al een leerzaam projectje
[...]
Komt dit (later) ook beschikbaar via de OpenQuatt firmware, of is dit alleen voor je eigen quatt installatie? Ik heb zelf een mono setup waarbij de cv-ketel uit staat, maar ben nog wat aan het puzzelen hoe het allemaal werkt qua regeling via OpenQuatt.
Zal later nog wel even een update posten, maar zeker mijn intentie om dit beschikbaar te maken.rickkaptein schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:08:
[...]
Gaaf om te lezen wat je allemaal hebt geprogrammeerd!
Komt dit (later) ook beschikbaar via de OpenQuatt firmware, of is dit alleen voor je eigen quatt installatie? Ik heb zelf een mono setup waarbij de cv-ketel uit staat, maar ben nog wat aan het puzzelen hoe het allemaal werkt qua regeling via OpenQuatt.
Bouw het nu voor mijn duo (v1.5) installatie. Daar komt best veel bij kijken. Dus moet ergens ook weer de vertaalslag terug maken naar een (simpele) mono.
Voor v1 installaties is het ook weer iets anders (flowmeter onder CV niet direct uit te lezen; daar heb ik een route gevonden om deze via de CiC json in te lezen).
Moet nu echt in de praktijk gaan testen, maar is er helaas nog niet van gekomen (en wil dat het iets warmer is buiten dan).
Al wel uitgebreide simulaties gedraaid op basis van echte CiC data om te kijken hoe OpenQuatt zich gaat gedragen, dat zag er positief uit
@leejoow Kun jij mij aangeven op welke gpio's en chipset de volgende zaken zitten op jouw bordje? Dan kan ik straks direct een build maken die daarop ook functioneert.
1
2
3
4
5
| uart_tx_pin: "GPIO17" # RS485 TXD1 on Waveshare ESP32-S3-Relay-1CH. uart_rx_pin: "GPIO18" # RS485 RXD1 on Waveshare ESP32-S3-Relay-1CH. uart_rts_pin: "GPIO21" # RS485 DE/RE enable (flow control) on Waveshare ESP32-S3-Relay-1CH. ds18b20_pin: "GPIO2" # 1-Wire bus pin for DS18B20 (single sensor). oq_boiler_relay_pin: "GPIO47" # CH1 relay control pin on Waveshare ESP32-S3-Relay-1CH. |
[ Voor 24% gewijzigd door jj85 op 19-02-2026 10:58 ]
1
2
3
4
5
| TX: GPIO33 RX: GPIO32 Flow control: GPIO14 Onewire: GPIO27 Relay 1: GPIO22 |
Thanks! ESP32-S3?leejoow schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:12:code:
1 2 3 4 5 TX: GPIO33 RX: GPIO32 Flow control: GPIO14 Onewire: GPIO27 Relay 1: GPIO22
esp32dev
Repository: https://github.com/jeroen85/OpenQuatt
OpenQuatt is (nog steeds super experimenteel) inzetbaar als lokale regelaar voor een Quatt Hybrid Duo (v1.5), met focus op robuuste regeling en nette Home Assistant-integratie
Nu vooral in de praktijk gaan testen
Highlights
- Volledige ESPHome-setup met lokale supervisory control (CM0/CM1/CM2/CM3/CM98). Termologie van Quatt wordt grotendeels in stand gehouden
- Ondersteuning voor 2 devices dmv hardwareprofielen
- Flexibele bronselectie per signaal in HA.
- Flow, water supply temp en outside temp kunnen per stuk uit CIC JSON of uit lokale/controller-bronnen komen.
- CIC JSON levert ook OT-data (o.a. room setpoint en room temperature), die direct gebruikt wordt in de heat-control logica.
- Ondersteuning voor lokale DS18B20: direct op de ESP voor water-aanvoertemperatuur, en als alternatieve bron selecteerbaar in de regeling.
- Twee heating strategies beschikbaar:
- Power House: warmtevraag op basis van huis-model + kamer(setpoint/temperatuur)-correctie.
- Heating Curve: warmtevraag op basis van buitentemperatuur en instelbare stooklijn/PID.
- Flowregeling met twee bedieningsmodi:
- Flow Setpoint mode: PI-regeling naar een instelbaar flow-doel (L/h).
- Manual iPWM mode: pomp direct aansturen met vaste iPWM voor testen/inregelen.
- Duo-specifieke aansturing:
- OpenQuatt verdeelt het gevraagde compressorlevel slim over HP1 en HP2 (incl. runtime/allowed-level randvoorwaarden), zodat de belasting netjes gespreid blijft.
- Ingebouwde vermogensbewaking begrenst de warmtevraag bij te hoge elektrische belasting, zodat je binnen de 16A-limiet blijft (power-cap).
- Draaiuurverdeling/balancering tussen HP1 en HP2 om onnodige scheefgroei in runtime te beperken.
- CM3 boiler-assist: warmtepomp blijft draaien en ketel wordt via relais bijgeschakeld bij tekort; terug naar CM2 met hysterese/timers (anti-pendelen).
- Diagnostiek en beveiliging:
- Foutdetectie per buitenunit via `HP1/HP2 Active failures list` (samengevoegde fault-tekst uit Modbus).
- Flow-beveiliging met lowflow/mismatch-detectie en flow-interlock richting controlmode.
- CIC-feed health checks (`JSON feed OK`, `Data stale`, `Last success age`, polling status).
- Uitgebreid HA-dashboard met duidelijke uitlegblokken per sectie: overzicht, flow, heating, advanced, CIC, diagnostics en energy.
- Energy-statistieken voor HeatPump, Boiler en System (dag + cumulatief), incl. elektrische input/thermische output waar relevant.
- Firmware-updatepad via GitHub Releases + OTA/update-entiteit in HA.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Wow! Indrukwekkend stukje huisvlijt @jj85jj85 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:01:
OpenQuatt - huidige stand van zaken
Repository: https://github.com/jeroen85/OpenQuatt
OpenQuatt is (nog steeds super experimenteel) inzetbaar als lokale regelaar voor een Quatt Hybrid Duo (v1.5), met focus op robuuste regeling en nette Home Assistant-integratie![]()
Nu vooral in de praktijk gaan testen![]()
HighlightsDisclaimer: ik ben totaal geen programmeur / software engineer, maar wel technisch onderlegd. Codex heeft me hier flink bij geholpen bij de software.
- Volledige ESPHome-setup met lokale supervisory control (CM0/CM1/CM2/CM3/CM98). Termologie van Quatt wordt grotendeels in stand gehouden
- Ondersteuning voor 2 devices dmv hardwareprofielen
- Flexibele bronselectie per signaal in HA.
- Flow, water supply temp en outside temp kunnen per stuk uit CIC JSON of uit lokale/controller-bronnen komen.
- CIC JSON levert ook OT-data (o.a. room setpoint en room temperature), die direct gebruikt wordt in de heat-control logica.
- Ondersteuning voor lokale DS18B20: direct op de ESP voor water-aanvoertemperatuur, en als alternatieve bron selecteerbaar in de regeling.
- Twee heating strategies beschikbaar:
- Power House: warmtevraag op basis van huis-model + kamer(setpoint/temperatuur)-correctie.
- Heating Curve: warmtevraag op basis van buitentemperatuur en instelbare stooklijn/PID.
- Flowregeling met twee bedieningsmodi:
- Flow Setpoint mode: PI-regeling naar een instelbaar flow-doel (L/h).
- Manual iPWM mode: pomp direct aansturen met vaste iPWM voor testen/inregelen.
- Duo-specifieke aansturing:
- OpenQuatt verdeelt het gevraagde compressorlevel slim over HP1 en HP2 (incl. runtime/allowed-level randvoorwaarden), zodat de belasting netjes gespreid blijft.
- Ingebouwde vermogensbewaking begrenst de warmtevraag bij te hoge elektrische belasting, zodat je binnen de 16A-limiet blijft (power-cap).
- Draaiuurverdeling/balancering tussen HP1 en HP2 om onnodige scheefgroei in runtime te beperken.
- CM3 boiler-assist: warmtepomp blijft draaien en ketel wordt via relais bijgeschakeld bij tekort; terug naar CM2 met hysterese/timers (anti-pendelen).
- Diagnostiek en beveiliging:
- Foutdetectie per buitenunit via `HP1/HP2 Active failures list` (samengevoegde fault-tekst uit Modbus).
- Flow-beveiliging met lowflow/mismatch-detectie en flow-interlock richting controlmode.
- CIC-feed health checks (`JSON feed OK`, `Data stale`, `Last success age`, polling status).
- Uitgebreid HA-dashboard met duidelijke uitlegblokken per sectie: overzicht, flow, heating, advanced, CIC, diagnostics en energy.
- Energy-statistieken voor HeatPump, Boiler en System (dag + cumulatief), incl. elektrische input/thermische output waar relevant.
- Firmware-updatepad via GitHub Releases + OTA/update-entiteit in HA.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zal hiermee zelf ook proberen een fork te maken voor een Quatt Mono V1
Dank! Ik zal proberen komende week een versie voor een mono-setup te maken. Dan kunnen we mooi als één geheel behouden.TeslaNerd schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:58:
[...]
Wow! Indrukwekkend stukje huisvlijt @jj85
Ik zal hiermee zelf ook proberen een fork te maken voor een Quatt Mono V1
die heb ik hier ook nog wel liggen. Maar het liefst behoud ik m'n huidige thermostaat. Zou mooi zijn als we een manier vinden om OT van thermostaat in te lezen op een ESP. Dan kunnen we een thermostaat rechtstreeks op een OpenQuatt controller aansluiten.sdh1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:39:
Thermostaat zou je een Diyless v3 voor kunnen gebruiken welke ook op ESP32 draait. Met ESP home zou je dan het stuk OT uit kunnen zetten en puur alleen het visuele stuk op je thermostaat gebruiken. Ik ga eens kijken wat ik hiermee kan. Ik heb namelijk z’n thermostaat.
Esphome ondersteunt momenteel enkel OT als master (dus om een cv/boiler aan te sturen).
Maar dat is gebaseerd op ESP-IDF en niet arduino...
Wat gebruiken jullie?
Deze worden zichtbaar in HA en kan je dus als sensor gebruiken in OpenQuattjj85 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:21:
@m10tech ESP-IDF ook. Hoef enkel kamertemp en setpoint eigenlijk te weten vanuit de thermostaat.
Je hebt ook wat zeners, een transistor, diodes en optocouplers nodig....
Zonder kan het nooit werken
Ja, ik wil daar ook een variant van maken. Bepaalde sensoren kunnen inlezen vanuit HA.sdh1981 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:23:
[...]
Deze worden zichtbaar in HA en kan je dus als sensor gebruiken in OpenQuatt
Maar ook zonder HA wil ik iets dat kan functioneren. Dus zal wel proberen verschillende routes te bewandelen.
:strip_exif()/f/image/xlbUr9qae8jj2AfOgMZ9GaIs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem los hangen en op de stock fw draaien. Ik heb hem al gehad op ESPhome waardoor je er meer mee kunt bouwen.
[ Voor 14% gewijzigd door sdh1981 op 22-02-2026 17:32 ]
Zo dusm10tech schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:23:
OK, top en blij mee.
Je hebt ook wat zeners, een transistor, diodes en optocouplers nodig....
Zonder kan het nooit werken
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Niet dat ik weet.Brent schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:44:
Zijn er al v2 en/of AE eigenaren hiermee bezig? In het topic zie ik niemand zich melden, maar vraag het toch even.
Voor zover ik weet zijn de v2 registers wel hetzelfde. Alleen zal de performance-tabel van de V2 anders zijn.
AE is weer een apart verhaal natuurlijk
[ Voor 15% gewijzigd door Appesteijn op 23-02-2026 07:46 ]
- Het House Power model werkt fantastisch goed (vooralsnog).
- Stooklijnmodel werkt nog niet lekker. Dus die gaan we nog eens lekker tunen
- Draaiuren-verdeling voor Duo werkt nog niet lekker. Hij start nu steeds HP2 op. Ook nog eens induiken dus.
Edit edit: buitentemp zakt iets, systeem pakt het weer netjes op.
[ Voor 29% gewijzigd door jj85 op 23-02-2026 15:47 ]
Ik ben wel benieuwd: wat is je gewenste gedrag op dit punt?jj85 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
Edit: dat gezegd hebbende, begint hij tussen CM2 en CM1 te flipperen. Required heat (warmteverlies woning) is nu dusdanig laag (vanwege buitentemp) dat systeem er zelfs bij 30Hz veel te veel warmte produceert. Gaan we ook fixen
Want de mijne zou zijn: verwarm maar lekker door op 30hz tot een max van 22.5 graden. Mega efficientie, en die paar graden extra betekend dat de verwarming in de avond eerder uit kan. Maar dat gewenste gedrag zal per gebruiker verschillen gok ik.
(mijn HA doet dit nu ook al door de setpoint te verhogen tot maximaal 22.5 zodat de warmtepomp blijft draaien, ook als er zon de woonkamer in schijnt of de normale setpoint gehaald wordt.)
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Goede vraag. Ik weet het eigenlijk nog niet zo goedonlinaius schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:42:
[...]
Ik ben wel benieuwd: wat is je gewenste gedrag op dit punt?
Want de mijne zou zijn: verwarm maar lekker door op 30hz tot een max van 22.5 graden. Mega efficientie, en die paar graden extra betekend dat de verwarming in de avond eerder uit kan. Maar dat gewenste gedrag zal per gebruiker verschillen gok ik.
(mijn HA doet dit nu ook al door de setpoint te verhogen tot maximaal 22.5 zodat de warmtepomp blijft draaien, ook als er zon de woonkamer in schijnt of de normale setpoint gehaald wordt.)
Misschien toestaan dat bij lage freq (30Hz) de overshoot wat groter wordt. Of verplaats ik dan het probleem naar een andere temperatuur.
Of een min runtime van een x tijd hiervoor inzetten.
Suggesties zijn welkom
Ik heb een Quatt Duo V2 Hybrid sinds 22 jan 2026. Heb net de Listener aangesloten. Werkt goed, kan alle data zien. Werk niet met HA maar met mijn eigen App. Ik bekijk nu de data om te zien welke variabelen en hoe vaak ik ze in mijn database moet bewaren. Heb het idee dat elke 30 seconden nieuwe waarden via de EventSource worden doorgegeven. Als ik snap wat er precies gebeurd, wil ik ook wel OpenQuatt uitproberen.jj85 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:51:
[...]
Niet dat ik weet.
Voor zover ik weet zijn de v2 registers wel hetzelfde. Alleen zal de performance-tabel van de V2 anders zijn.
AE is weer een apart verhaal natuurlijk
Dit klinkt mooi, maar ik vermoed dat je dan een resonantieprobleem gaat krijgen.jj85 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:40 op Ervaringen met Quatt deel 2:
Er bestaat dus blijkbaar iets van een FCT mode. Daarin kun je de compressor zelf van 0 tot 120Hz aansturen. Zou de Quatt dan (in theorie) zelfs traploos kunnen moduleren?[Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft Quatt de huidige frequenties uitgezocht op meestal geen resonantie bij hun hardware. Dat is dan soms mislukt, maar vaker klopt dat.
Als je 100% traploos gaat, dan kom je ergens wel op een resonantie uit van jouw exemplaar. Bij een DUO kan het zelfs verschillen tussen de units.
Misschien als je ook een trillingsmeter installeert kun je frequenties opsporen en uitsluiten, maar simpeler wordt het er niet van.
In ieder geval, super lekker bezig! Fijn om te weten dat mocht quatt ooit omvallen of buiten de garantie er weinig tot geen support meer zijn, er alternatieven aan de horizon liggen!
Omdat resonantie een systeemeigenschap is, vind ik dat eerlijk gezegd niet heel veel waard. De meeste mensen zetten het ding immers niet in een geluidsstudio maar op een dak. Die keuze is dan niet veel meer waard, en beter zou zijn het vermijden van een experimenteel vastgestelde frequentie ergens in een advanced config weg te stoppen. Immers, installeren en luisteren is de enige manier om erachter te komen wat die frequentie bij jou is. Maarja, Quatt houd niet zo van gebruikersconfiguratie ... Is een keuze, dat snap ik, maar feit is dat je nooit vooraf kunt weten hoe het bij een bepaalde klant nu uitwerkt.m10tech schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:10:
[...]
Dit klinkt mooi, maar ik vermoed dat je dan een resonantieprobleem gaat krijgen.
Waarschijnlijk heeft Quatt de huidige frequenties uitgezocht op meestal geen resonantie bij hun hardware. Dat is dan soms mislukt, maar vaker klopt dat.
Je zou het een COP-optimalisatie-stand kunnen noemen: op de meest efficiente stand zo lang mogelijk doorpruttelen en inderdaad wat toleranter zijn op over (en under) shoots. Misschien op basis van een 24-uurs window en graaddag een minimum-vermogen kiezen en deze elke nacht opnieuw berekenen (als er teveel under of over shoot was, freq/vermogen daarop aanpassen voor volgende 24u).jj85 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Goede vraag. Ik weet het eigenlijk nog niet zo goedIn ieder geval geen flipperkast.
Misschien toestaan dat bij lage freq (30Hz) de overshoot wat groter wordt. Of verplaats ik dan het probleem naar een andere temperatuur.
Of een min runtime van een x tijd hiervoor inzetten.
Suggesties zijn welkom
Tof! Houd ons op de hoogte!jj85 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:31:
@timmert26 Jazeker, er is goed contact met Quatt hierover. Binnenkort is er een meeting tussen een aantal enthousiastelingen en wat Quatt engineers mbt dit onderwerp.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
ze zullen vast willen weten hoe een aantal enthousiastelingen sneller & dichterbij enige "AI-functie" zijn, dan alle (duur)betaalde Quatt engineers ooit zijn geweestjj85 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:31:
@timmert26 Jazeker, er is goed contact met Quatt hierover. Binnenkort is er een meeting tussen een aantal enthousiastelingen en wat Quatt engineers mbt dit onderwerp.
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Voor nu heb ik het opgepakt door een 'comfort band' te introduceren. Instelbare setting; heb hem nu op 0,5grC staan.Brent schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:18:
[...]
Je zou het een COP-optimalisatie-stand kunnen noemen: op de meest efficiente stand zo lang mogelijk doorpruttelen en inderdaad wat toleranter zijn op over (en under) shoots. Misschien op basis van een 24-uurs window en graaddag een minimum-vermogen kiezen en deze elke nacht opnieuw berekenen (als er teveel under of over shoot was, freq/vermogen daarop aanpassen voor volgende 24u).
Dit geeft de de OpenQuatt controller te ruimte om (op laag vermogen) door te pruttelen totdat de temperatuur 0,5grC boven setpoint komt.
Resultaat is, met de huidige lente-achtige buitentemperaturen, dat de woonkamer mooi op 20 - 20,5grC gehouden wordt en de Quatt heerlijk rustig op 30Hz draait. Zodra het zonnetje wat meer doorkomt, dan schakelt hij uiteraard af, totdat het vanavond weer wat afkoelt.
Draai nu 5+ dagen op OpenQuatt, on the road wat aanpassingen / fijntuningen gedaan, maar vooralsnog draait het lekker.
![]() | ![]() | ![]() |
Nu bezig om ook input van HA te kunnen gebruiken, met instelbare bronselecties, zodat de stekker straks helemaal uit de CiC kan
Dan krijg je, bijv bij room-temperature de optie om te kiezen tussen de waarde uit CiC of een sensor vanuit HA.
Voor de buitentemp kan je de regeling laten werken op de waarde uit de Quatt buitenunit of een input vanuit HA.
etc.
/f/image/AQ2IfYW0TS20obCMnX8isrnH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IDjJYI3yHpg6fBCLfE9UuXs9.png?f=fotoalbum_large)
Draai-urenverdeling over de twee Quatts werkt ook goed nu
Nee, ipv de CiC. Dus datakabel van buitenunit zet je op de OpenQuatt controllerabbeyrules schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:10:
Ik heb gezocht maar kan het niet echt vinden. Hoe sluit je dit nu fysiek aan? Zit dat apparaatje tussen de CIC en de Quatt?
Nog niet, ik ben bezig met een projectje om dat mogelijk te maken. Eerst moet ik nog de hardware ontvangen vanuit China. Het gaat om de Lilygo T-connect met 3x RS485 welke in Modbus master en slave kan functioneren.abbeyrules schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:10:
Ik heb gezocht maar kan het niet echt vinden. Hoe sluit je dit nu fysiek aan? Zit dat apparaatje tussen de CIC en de Quatt?
Open Quatt kan dan als master draaien op de ESP32 en de slave bus laat de communicatie door van de ODU`s naar de CiC welke achter een firewall hangt en alleen ontvangt en niks kan sturen.
Het mooiste zou zijn dat je kan kiezen tussen de Openquatt FW of default Quatt FW die dan via de CiC loopt.
Eerst bij de basis beginnen en dan verder uitwerken.
:strip_exif()/f/image/Ls0XqPTsW9oy92TKMIsLzIK8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jR8O6CMQ4f7jT9R5fEjd1eoQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/u02c1VBgVsiu2MzCPQNa9NYG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wOSzjvc9cMMDvIDZ6Buhwe1l.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/GsWYyOHh60zxv3F9RkyvNBiy.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zjxRKGV8beLWY9uUugK64Dlx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/F7HrZlJYvnGtuM9RrMt0dFCz.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/rQbg8KAm2fgJuQJpho1TTImV.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3TWYYvl0auwPCryPkkMVsF1D.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ZQZ0XvcKME1zq05cg25yQvDg.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/FFU3w6CxFhJy8KvtxupehQpt.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/0XpHJqQjYhoF5Z0eRz2rbqY8.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SZHH9zWn34AdO7bFLTlua39O.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/645dOQ7Ro2AROWB6WtjDgmQI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DkIHjYO4xmpCwA0e4xymH2LD.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/hxym6gIIwBpLJJ2UH4y2wmwG.png?f=fotoalbum_tile)