OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:59
Toby-Wan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:35:
[...]

Kruipruimte :+
Wel met extra isolatie hier
[Afbeelding]
De temperatuur van de kruipruimte ligt soms al onder het dauwpunt zelf :) haha. Maar die zou ik inderdaad niet meenemen ;)

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Release 0.46

Zojuist is versie 0.46 als release online gekomen. De belangrijkste wijzigingen:
  • Stabiliteit- en veiligheidsverbeteringen
  • Aansturing van R2 in het geval warmte- of koudevraag te configureren (bijvoorbeeld voor het aansturen van een vloerverwarmingspomp, fancoils, etc). Let op dat het relais een stuurrelais is en niet geschikt om de pomp direct zelf te schakelen!
  • Basiswerk voor de OpenTherm boiler aansluiting. Deze is nog niet gereed en wordt nog verder aan gewerkt.
OpenQuatt detecteert zelf dat er een nieuwe versie is en deze kan worden geüpdate via de drie puntjes rechtsbovenin

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:42
leejoow schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:27:

Release 0.46

Zojuist is versie 0.46 als release online gekomen. De belangrijkste wijzigingen:
  • Stabiliteit- en veiligheidsverbeteringen
  • Aansturing van R2 in het geval warmte- of koudevraag te configureren (bijvoorbeeld voor het aansturen van een vloerverwarmingspomp, fancoils, etc). Let op dat het relais een stuurrelais is en niet geschikt om de pomp direct zelf te schakelen!
  • Basiswerk voor de OpenTherm boiler aansluiting. Deze is nog niet gereed en wordt nog verder aan gewerkt.
OpenQuatt detecteert zelf dat er een nieuwe versie is en deze kan worden geüpdate via de drie puntjes rechtsbovenin
Ging soepel! Snel en makkelijk. En zonder een restart? What is this wizardry? _/-\o_

(Misschien ben ik teveel Windows gewend met zijn 'U heeft uw bureaubladachtergrond gewijzigd. Start de PC opnieuw op om de wijzigingen door te voeren.')

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30
onlinaius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Ging soepel! Snel en makkelijk. En zonder een restart? What is this wizardry? _/-\o_

(Misschien ben ik teveel Windows gewend met zijn 'U heeft uw bureaubladachtergrond gewijzigd. Start de PC opnieuw op om de wijzigingen door te voeren.')
Op de achtergrond restart hij wel ;)
Close to wizardry :+

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Op de achtergrond restart hij wel ;)
Close to wizardry :+
Ik sta daar elke keer weer van te kijken hoe bizar snel dat gaat 😋

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag terug van vakantie en het lijkt erop dat PR 408 heeft geholpen, de iSense thermostaat doet het nu!

Wat me alleen nog niet lukt is om mijn huisdauwpunt in OpenQuatt te krijgen. Ik bereken zelf mijn 'huis dauwpunt' op deze sensor: sensor.dauwpunt_max_huis. Hoe krijg ik die nu in OpenQuatt?

• jj85
Appesteijn schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:14:
Vandaag terug van vakantie en het lijkt erop dat PR 408 heeft geholpen, de iSense thermostaat doet het nu!

Wat me alleen nog niet lukt is om mijn huisdauwpunt in OpenQuatt te krijgen. Ik bereken zelf mijn 'huis dauwpunt' op deze sensor: sensor.dauwpunt_max_huis. Hoe krijg ik die nu in OpenQuatt?
Kijk hier even naar
https://github.com/OpenQu...blob/main/docs/cooling.md

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:24
Is de ODU runtime frequentietabel permanent? Als ik de ODU stroomloos maak en uit ODU laden aanklik, dan haalt ie toch nog andere waarden op, als dat ik verwacht.

• jj85
medu80 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:59:
Is de ODU runtime frequentietabel permanent? Als ik de ODU stroomloos maak en uit ODU laden aanklik, dan haalt ie toch nog andere waarden op, als dat ik verwacht.
Nee, runtime only. Dus na een powercycle is het weer het oude.
Dus de frequenties worden niet opgeslagen in eeprom (simpelweg omdat we nog niet 100% zeker weten hoe dat moet 8)7 )

• medu80
vreemd, want na een powercyle, zie ik de volgende gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnze9zRtcJb0momaSq6vMhXYwiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eFHdxNdT8OJIYyDhkOShrGa.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85

Testers gezocht: OpenTherm-ketel op de Heatpump Controller Q-edition

De OpenTherm-ketelaansturing via de OTB-aansluiting is inmiddels verder uitgewerkt. Daarmee kan OpenQuatt een cv-ketel modulerend aansturen en relevante ketelgegevens uitlezen.

De communicatie, start- en stopcommando’s en foutafhandeling zijn inmiddels uitgebreid getest met een OpenTherm-ketelsimulator. Ik beschik zelf echter niet over een echte OpenTherm-ketel. Daarom is het nu tijd voor een beperkt aantal veldtesten met verschillende echte cv-ketels.

We zoeken gebruikers die willen controleren of OpenQuatt ook met hun ketel betrouwbaar communiceert.

De CM100 Boiler power test wordt hierbij alleen gebruikt om gecontroleerd de volledige OpenTherm-cyclus te doorlopen:

rust → warmtevraag → ketel actief → warmtevraag uit → ketel uit

De gemeten boilercapaciteit is voor deze test niet belangrijk.
Voor wie is deze test?
Deze test is uitsluitend bedoeld voor:
  • de Heatpump Controller Q-edition van @leejoow;
  • gebruikers met een cv-ketel die OpenTherm ondersteunt;
  • installaties waarbij de OpenTherm-draden van de ketel fysiek op het OTB-contact van de controller zijn aangesloten;
  • installaties waarbij Ketelaansluiting → OpenTherm is geselecteerd.
Deze test is niet geschikt voor:
  • ketels die via aan/uit (R1) zijn aangesloten;
  • andere OpenQuatt-controllerhardware;
  • de originele Quatt CiC;
  • installaties waarbij de ketel nog niet op OTB is aangesloten.
Belangrijk
  • Dit is testfirmware: voer de test bewust en onder toezicht uit.
  • De cv-ketel gaat tijdens de test daadwerkelijk branden en verbruikt dus kort gas.
  • Laat de ketel na het starten slechts ongeveer 30 seconden branden.
  • Druk na afloop niet op Toepassen bij het gemeten boilervermogen.
  • Start de debugopname pas nadat PR #450 is geïnstalleerd en OpenQuatt opnieuw is opgestart.
PR #450 installeren
  1. Open rechtsboven ⋯ → Weergave en systeem → Versie.
  2. Open het onderdeel Geavanceerd.
  3. Open Testfirmware.
  4. Vul bij PR-nummer alleen het nummer 450 in.
  5. Controleer of bij Doelbuild automatisch de juiste uitvoering van jouw controller wordt weergegeven.
  6. Bij OTA-bestand verschijnt automatisch het bijbehorende firmwarebestand.
  7. Vink Ik begrijp dat dit testfirmware uit een PR is aan.
  8. Druk op PR-firmware installeren.
  9. Wacht totdat de update is voltooid en OpenQuatt opnieuw bereikbaar is.
  10. Open eventueel opnieuw ⋯ → Weergave en systeem → Versie en controleer of de firmwareversie -pr.450. bevat.
Bekijk PR #450 op GitHub.
OpenTherm-test uitvoeren
  1. Controleer bij Instellingen → Installatie dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.
  2. Open ⋯ → Weergave en systeem → Debugopname.
  3. Kies 15 min en druk op Start opname.
  4. Open Instellingen → Service en start Service mode (CM100).
  5. Wacht tot CM100 gereed is.
  6. Open Boiler power test en druk op Boiler test starten.
  7. Wacht totdat de ketel zichtbaar brandt. Door het stabiliseren van de waterflow kan dit ongeveer 2–3 minuten duren.
  8. Laat de ketel daarna ongeveer 30 seconden branden.
  9. Druk op Boiler test stoppen.
  10. Wacht nog 30 seconden en controleer praktisch of de brander uitgaat.
  11. Sluit Service mode (CM100) af.
  12. Stop de debugopname en download het .oqdebug.json-bestand.
  13. Druk bij de boilertest niet op Toepassen.
Start de ketel na vijf minuten nog niet? Stop dan de boilertest en lever de debugopname alsnog aan.

Blijft de ketel na het stoppen branden? Stop dan ook CM100. Blijft hij daarna nog branden, schakel de ketel veilig uit en meld dit direct.
Wat aanleveren?
  • Het .oqdebug.json-bestand (bijvoorbeeld aanleveren via http://pastebin.com/)
  • Merk en type cv-ketel
  • Brander gestart: ja/nee
  • Brander na stoppen uitgegaan: ja/nee
  • Geschatte tijd tussen stoppen en doven
  • Eventuele foutcode of opvallende melding op de ketel
Je hoeft tijdens de test geen technische OpenTherm-sensoren te controleren. De debugopname bevat de benodigde commando’s, linkstatus, doeltemperatuur, CH-status, vlamstatus en communicatiefouttellers.
Wanneer is de test geslaagd?
Wij controleren in de debugopname of:
  • de OpenTherm-link beschikbaar blijft;
  • geldige ketelreacties blijven binnenkomen;
  • de ketel een geldige CH-warmtevraag en doeltemperatuur ontvangt;
  • CH-active en flame-on logisch volgen;
  • bij stoppen CH Enable uitgaat en de doeltemperatuur naar 0 °C gaat;
  • de ketel daarna niet opnieuw wordt geactiveerd;
  • R1 niet wordt gebruikt;
  • geen relevante nieuwe time-outs of transportfouten ontstaan.
Terug naar main of dev
Doe dit pas nadat de debugopname is gedownload:
  1. Open ⋯ → Weergave en systeem → Versie.
  2. Kies het firmwarekanaal dat je eerder gebruikte: main of dev.
  3. Controleer opnieuw op firmware en installeer de aangeboden versie.
  4. Controleer na de herstart opnieuw dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.

• jj85
medu80 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:
vreemd, want na een powercyle, zie ik de volgende gegevens:

[Afbeelding]
Had jij een v2?

• medu80

• jj85
ok, dan reageert die dus blijkbaar anders dan de v1.x wat dit betreft.

• Alaksandus
  • Laatst online: 28-08 13:43

Alaksandus

Vae puto deus fio

jj85 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Grappig, die had ik enige tijd geleden juist uit HA gehaald om HA niet te overspoelen met zoveel entiteiten.
Maar jouw use case is zinvol. Ik zal hem volgende week, na mn vakantie, weer terugzetten.
Ik weet niet zeker of dit de manier to-go is? In principe verwacht ik dat OQ stopt als ie niet meer kan koelen. Nu blijft ie doorgaan en gaat ie pendelen. Volgens mij komt het pendelen omdat ie te dicht bij het dauwpunt komt of omdat ie de kou niet meer kwijt kan.

Maar hier weet ik niet genoeg van.

Als een god in Nijmegen.

• medu80
Ok, heb jij, of heeft iemand, de originele waarden? Kan me niet herinneren dat ik de heating ook had aangepast. Deze staat nu op 60hz max? Vreemd.

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 17-08-2026 12:08 ]

• jj85
Alaksandus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Ik weet niet zeker of dit de manier to-go is? In principe verwacht ik dat OQ stopt als ie niet meer kan koelen. Nu blijft ie doorgaan en gaat ie pendelen. Volgens mij komt het pendelen omdat ie te dicht bij het dauwpunt komt of omdat ie de kou niet meer kwijt kan.

Maar hier weet ik niet genoeg van.
Ik heb ze nu wel toegevoegd aan HA
https://github.com/OpenQuatt/OpenQuatt/pull/441
(beschikbaar op dev-kanaal)

Denk dat je conclusie juist is. OQ stopt nu niet automatisch bij pendelen.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 22:28
medu80 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:07:
Ok, heb jij, of heeft iemand, de originele waarden? Kan me niet herinneren dat ik de heating ook had aangepast. Deze staat nu op 60hz max? Vreemd.
Cooling:
0 - 30 - 36 - 42 - 47 - 52 - 56 - 61 - 66 - 71 - 74

Heating:
0 - 30 - 39 - 49 - 55 - 61 - 67 - 72 - 79 - 85 - 90

Dit zijn de standaarden zoals ik ze heb in een Quatt V1.

[ Voor 17% gewijzigd door Sundown89 op 17-08-2026 12:42 ]

• medu80
Sundown89 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

Cooling:
0 - 30 - 36 - 42 - 47 - 52 - 56 - 61 - 66 - 71 - 74

Heating:
0 - 30 - 39 - 49 - 55 - 61 - 67 - 72 - 79 - 85 - 90

Dit zijn de standaarden zoals ik ze heb in een Quatt V1.
Bedankt, gaat in mijn geval om de v2

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

jj85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Ik heb ze nu wel toegevoegd aan HA
https://github.com/OpenQuatt/OpenQuatt/pull/441
(beschikbaar op dev-kanaal)

Denk dat je conclusie juist is. OQ stopt nu niet automatisch bij pendelen.
Thnx, dan ga ik naar het dev-kanaal en ga ik wat automations instellen.

Verwacht je dat het stoppen van koelen/verwarmen op het moment dat er (veel) gependeld wordt iets is dat t.z.t geïmplementeerd gaat worden in OQ?

Als een god in Nijmegen.

• jj85
Alaksandus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Thnx, dan ga ik naar het dev-kanaal en ga ik wat automations instellen.

Verwacht je dat het stoppen van koelen/verwarmen op het moment dat er (veel) gependeld wordt iets is dat t.z.t geïmplementeerd gaat worden in OQ?
Het lastig zal zijn om het moment te bepalen om weer te starten...

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Ik snap dat dat inderdaad een lastig punt is. Ik ben dus absoluut geen expert in verwarmings-/koelingstechnieken. Maar hardop nadenkend:

Pendelen wordt veroorzaakt omdat de HP's (in laagste stand) teveel vermogen leveren en deze niet kwijt kunnen in de vloer terwijl er vraag blijft om te koelen/verwarmen.

De herstartmarge watertemperatuur staat bij mij op 1 graad (default). Setpoint van de thermostaat staat op 20 graden en zal met koelen nooit bereikt worden.

Is mijn probleem simpelweg opgelost als ik de herstartmage watertemperatuur verhoog? Blijven de pompen dan wel draaien zodat de temperatuur van aanvoer/retour gemeten worden?

Sorry voor de noob vragen. Ben echt heel blij met het koelen want vorige week was het heel goed vertoeven binnen.

Als een god in Nijmegen.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 22:28
Alaksandus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:17:
Ik snap dat dat inderdaad een lastig punt is. Ik ben dus absoluut geen expert in verwarmings-/koelingstechnieken. Maar hardop nadenkend:

Pendelen wordt veroorzaakt omdat de HP's (in laagste stand) teveel vermogen leveren en deze niet kwijt kunnen in de vloer terwijl er vraag blijft om te koelen/verwarmen.

De herstartmarge watertemperatuur staat bij mij op 1 graad (default). Setpoint van de thermostaat staat op 20 graden en zal met koelen nooit bereikt worden.

Is mijn probleem simpelweg opgelost als ik de herstartmage watertemperatuur verhoog? Blijven de pompen dan wel draaien zodat de temperatuur van aanvoer/retour gemeten worden?

Sorry voor de noob vragen. Ben echt heel blij met het koelen want vorige week was het heel goed vertoeven binnen.
Bij mij blijft het pendel gedrag helaas bestaan. Ik heb de herstartmarge watertemperatuur verhoogd naar 3 en daarna 4 graden. Ook de frequentiewaarden aangepast.

• jj85
Alaksandus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:17:

Je kan het proberen. De pomp blijft draaien (tenminste; zo zou het moeten ;) ), zodat je de juiste watertemperaturen kunt meten.
Ow nee hoor, dit zijn geen noob vragen.
Dat pendelen is gewoon snel een issue met vloerkoeling.

Dus naast die herstartmarge moet je het wellicht ook nog eens zoeken in je afgiftesysteem. Gaat de volledige flow door je vloer heen. Draait de vloerverwarmingspomp (indien aanwezig) ook mee tijdens koelen? etc etc.

• zeekoe
  • Laatst online: 21:25
medu80 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:07:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR4w2wLCLLph5TDsgaLdndZy4ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPc98ID3ltYX7adcXbsVzbmK.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik deze 3D-puzzel in elkaar krijg, en de Quatt v2 het niet erg vindt dat die nooit aan een CiC heeft gehangen, kan ik het de komende tijd ergens wel leveren :+

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Afgiftesysteem kan ik weinig aan optimaliseren. Ik heb een open verdeler (dus geen pomp). Als ik radiatoren in huis open ga zetten dan pakt 't water de weg van de minste weerstand en wordt de vloerverwarming overgeslagen.

De weg van de minste weerstand is potentieel dus sowieso een probleem, maar verwarmen doen we alleen via de vloerverwarming dus de radiatoren op de eerste verdieping staan sowieso uit.

Optimaliseren zie ik alleen nog in het plaatsen van een ventilator op de vloer om de overdracht te stimuleren.

Als een god in Nijmegen.

• jj85
Sundown89 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Bij mij blijft het pendel gedrag helaas bestaan. Ik heb de herstartmarge watertemperatuur verhoogd naar 3 en daarna 4 graden. Ook de frequentiewaarden aangepast.
Maak gerust nog eens een keer een debugopname tijdens het gependel, dat geeft wat meer inzicht dan een paar regels tekst (no offense). Die opname slaat dan alle relevante parameters en instellingen op, dus dat analyseert het probleem wat makkelijker

• jj85
zeekoe schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]
Als ik deze 3D-puzzel in elkaar krijg, en de Quatt v2 het niet erg vindt dat die nooit aan een CiC heeft gehangen, kan ik het de komende tijd ergens wel leveren :+
Anyway, de v2 puzzel lijkt al deels opgelost.
Quatt heeft op de ODU zaken aangepast, waardoor de heating en cooling nu in 20 stapjes (gaan) verlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNhi0l1HOPA_Tcl-8LrvEgkE_Yo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s79bkctG2zFl7U6xQvLdNTdI.png?f=user_large

ps. zal de ODU niet boeien of hij wel/nooit aan een CiC gehangen heeft ;)

• jj85
Alaksandus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:51:
Optimaliseren zie ik alleen nog in het plaatsen van een ventilator op de vloer om de overdracht te stimuleren.
Dat lijkt me serieus de beste optie. Kou blijft anders op de grond hangen en de overdracht zal dan snel weer afnemen?

• Tussenbrock
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 28-08 16:52
Net terug van vakantie en alles aangesloten. Ik loop alleen tegen 1 probleem aan, verwarmen werkt en handmatig koelen lukt ook maar zodra ik dit automatisch wil laten gaan via de temp van mijn thermostaat krijg ik een storing. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAL0UTRuiTWqWmVlccKkgZk7hjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ilBYwOuARL9BSFXJ5dYwoNfk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jGGPYAa2oRohW4Hxm189IcvqfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVSfLOcAvGAs4pkqpWe69pFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5znL1l3INS1bGFR8bnUjVXijT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhVi43HqvQK0UJSRCmFCgqM9.png?f=fotoalbum_large

• jj85
@Tussenbrock En als je automatisch via thermostaat weer uit zet, dan gaat die melding weg?

De fout wijst op: R2121.b13 – DC water pump fault
Dus pompfout...

Maak anders ook eens een debugrecording hiervan.

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 18-08-2026 13:38 ]

• Tussenbrock
Ja klopt zodra ik hem op handmatig koelen zet werkt het gewoon zonder fouten zie afbeelding. Ik ga kijken of ik kan vinden hoe ik dat met de debug recording moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvBdfBFsi5lpUUDMNuC_AxtT-d0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLcRY5Ss7d7O6fKTciH4z7bz.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Tussenbrock schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:41:
Ja klopt zodra ik hem op handmatig koelen zet werkt het gewoon zonder fouten zie afbeelding. Ik ga kijken of ik kan vinden hoe ik dat met de debug recording moet doen.

~~~[Afbeelding]
argh, maf.... Rechtsboven de drie puntjes ... en dan debug opname

Edit: verdere opvolging via DM gegaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 18-08-2026 14:30 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

@Tussenbrock Ik zie dat jij dezelfde thermostaat hebt als ik en jij kan dus wel koelen? Want bij mij staat input van OpenTherm geblokkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY-RCKdtlBkJfwyBZvBzDy0lx1I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/imI4pqP29fX22plX0kjsfgSk.png?f=user_large

Bij instellingen -> koelen heb ik koelvraag via kamerthermostaat op aan staan. Wat mis ik dan nog?

Als een god in Nijmegen.

• jj85
@Alaksandus De T6 kan geen koelvraag geven.
Enige werkende route is op handmatig zetten.

Dus deze aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfEBmMXlvCctlvPjrBMrd920B28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W8kmDWTotubL1thsPuXyl5k9.png?f=user_large

En deze inschakelen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lxyOEUxz3VCAEBtaXuaFljwiQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuloGoJ7cJCKuQRuXlxUeesW.png?f=fotoalbum_large

Dan moet hij vanzelf gaan koelen als kamertemp boven setpoint komt.

• Tussenbrock
@Alaksandus ik heb het inderdaad ingesteld staan zoals hierboven beschreven staat en dan werkt alles goed bij mij.

• jj85
Kleine bump :)

Inmiddels hebben 3 personen *O* de OpenTherm keteltest (succesvol) uitgevoerd. Maar om goed OpenTherm voor de ketel te kunnen implementeren zou ik graag nog wat meer testresultaten hebben.

Dus nogmaals het verzoek aan mensen met een OpenTherm aangesloten CV-ketel én de Heatpump Controller Q-edition om een bijdrage hierin te leveren 🙏.
jj85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:

De OpenTherm-ketelaansturing via de OTB-aansluiting is inmiddels verder uitgewerkt. Daarmee kan OpenQuatt een cv-ketel modulerend aansturen en relevante ketelgegevens uitlezen.

De communicatie, start- en stopcommando’s en foutafhandeling zijn inmiddels uitgebreid getest met een OpenTherm-ketelsimulator. Ik beschik zelf echter niet over een echte OpenTherm-ketel. Daarom is het nu tijd voor een beperkt aantal veldtesten met verschillende echte cv-ketels.

We zoeken gebruikers die willen controleren of OpenQuatt ook met hun ketel betrouwbaar communiceert.

De CM100 Boiler power test wordt hierbij alleen gebruikt om gecontroleerd de volledige OpenTherm-cyclus te doorlopen:

Voor wie is deze test?
  • installaties waarbij de OpenTherm-draden van de ketel fysiek op het OTB-contact van de controller zijn aangesloten;
Belangrijk
  • De cv-ketel gaat tijdens de test daadwerkelijk branden en verbruikt dus kort gas.
  • Start de debugopname pas nadat PR #450 is geïnstalleerd en OpenQuatt opnieuw is opgestart.
PR #450 installeren
  3. Open Testfirmware.
  5. Controleer of bij Doelbuild automatisch de juiste uitvoering van jouw controller wordt weergegeven.
  10. Open eventueel opnieuw ⋯ → Weergave en systeem → Versie en controleer of de firmwareversie -pr.450. bevat.
OpenTherm-test uitvoeren
  1. Controleer bij Instellingen → Installatie dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.
  7. Wacht totdat de ketel zichtbaar brandt. Door het stabiliseren van de waterflow kan dit ongeveer 2–3 minuten duren.
Start de ketel na vijf minuten nog niet? Stop dan de boilertest en lever de debugopname alsnog aan.

Blijft de ketel na het stoppen branden? Stop dan ook CM100. Blijft hij daarna nog branden, schakel de ketel veilig uit en meld dit direct.
Wat aanleveren?
  • Merk en type cv-ketel
Je hoeft tijdens de test geen technische OpenTherm-sensoren te controleren. De debugopname bevat de benodigde commando’s, linkstatus, doeltemperatuur, CH-status, vlamstatus en communicatiefouttellers.
Terug naar main of dev
  4. Controleer na de herstart opnieuw dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.

• Kalyan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:22
Ik probeer vanuit HomeAssistant met ESPHome Builder OQ te compileren maar krijg fout:

Could not find file '/config/esphome/openquatt/web/css/openquatt-app.css'. Please make sure it exists (full path: /config/esphome/openquatt/web/css/openquatt-app.css).Could not find file '/config/esphome/openquatt/web/js/openquatt-app.js'. Please make sure it exists (full path: /config/esphome/openquatt/web/js/openquatt-app.js).

Deze bestanden zijn er (nog) niet en zouden onderweg gegenereerd worden maar helaas ???

Hoe op te lossen??

Kop Overijssel, huis 1935 mating geïsoleerd, 1 Quatt 2024-04, stooklijn 8k0W/17,0°C, 11 radiatoren sommige met HeatMeister, TADO V3+ 1-zone, Remeha Tzerra Matic ACE CW5

• jj85
Kalyan schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:58:
Ik probeer vanuit HomeAssistant met ESPHome Builder OQ te compileren maar krijg fout:

Could not find file '/config/esphome/openquatt/web/css/openquatt-app.css'. Please make sure it exists (full path: /config/esphome/openquatt/web/css/openquatt-app.css).Could not find file '/config/esphome/openquatt/web/js/openquatt-app.js'. Please make sure it exists (full path: /config/esphome/openquatt/web/js/openquatt-app.js).

Deze bestanden zijn er (nog) niet en zouden onderweg gegenereerd worden maar helaas ???

Hoe op te lossen??
OpenQuatt is eigenlijk niet (meer) geschikt om via device builder te bouwen.
Je kan ze zelf laten genereren https://github.com/OpenQu....md#generated-web-bundles

• CD001
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-08 20:11
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Ketel stookt ongevraagd naar 75 °C op de OTB-klem

Sinds gisteren draait hier een Heatpump Controller Q-edition (wifi) op een Quatt
Hybrid Single V1 (AMM4) met een Intergas HRE op OpenTherm. Bedraad volgens
q-edition.md: thermostaat op OTT, ketel op OTB, Modbus op M1, flowmeter op Q,
CIC losgekoppeld.

Direct daarna ging de ketel ongevraagd stoken - aanvoer van 25 naar 73 °C in
40 minuten, terwijl er geen warmtevraag was:

thermostaat              idle, 23,5 °C bij setpoint 20
  ot_thermostat_ch_enable  off
  ot_control_setpoint      10 °C
  heating_enable_source    Disabled
  control_mode             CM0 - Standby

Op het display van de Intergas stond meteen 75 - zijn eigen CV-doeltemperatuur.
Achteraf logisch: aansturing van de ketel over OpenTherm zit er nog niet in, dus
de ketel zag geen geldige master en viel terug op zijn eigen instelling.

Opgelost door de OpenTherm van thermostaat en ketel terug te zetten op de CIC.
Modbus en flowmeter zitten nog op de HCQ, zodat OpenQuatt kan meekijken.

Mijn vraag: wat is de aanbevolen ketelaansluiting zolang OTB nog niet werkt -
ketel aan de CIC laten, of via R1 aan/uit? De aansluittabel noemt OTB zonder
erbij te zeggen dat die functie nog op de roadmap staat; dat kostte mij een
avond met een gloeiend hete cv.

• jj85
CD001 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:37:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Ketel stookt ongevraagd naar 75 °C op de OTB-klem

Sinds gisteren draait hier een Heatpump Controller Q-edition (wifi) op een Quatt
Hybrid Single V1 (AMM4) met een Intergas HRE op OpenTherm. Bedraad volgens
q-edition.md: thermostaat op OTT, ketel op OTB, Modbus op M1, flowmeter op Q,
CIC losgekoppeld.

Direct daarna ging de ketel ongevraagd stoken - aanvoer van 25 naar 73 °C in
40 minuten, terwijl er geen warmtevraag was:

thermostaat              idle, 23,5 °C bij setpoint 20
  ot_thermostat_ch_enable  off
  ot_control_setpoint      10 °C
  heating_enable_source    Disabled
  control_mode             CM0 - Standby

Op het display van de Intergas stond meteen 75 - zijn eigen CV-doeltemperatuur.
Achteraf logisch: aansturing van de ketel over OpenTherm zit er nog niet in, dus
de ketel zag geen geldige master en viel terug op zijn eigen instelling.

Opgelost door de OpenTherm van thermostaat en ketel terug te zetten op de CIC.
Modbus en flowmeter zitten nog op de HCQ, zodat OpenQuatt kan meekijken.

Mijn vraag: wat is de aanbevolen ketelaansluiting zolang OTB nog niet werkt -
ketel aan de CIC laten, of via R1 aan/uit? De aansluittabel noemt OTB zonder
erbij te zeggen dat die functie nog op de roadmap staat; dat kostte mij een
avond met een gloeiend hete cv.
Installeer de testversie die hieronder beschreven staat en sluit vervolgens alles weer aan.
Mocht je weer problemen hebben, maak dan ook even een debugrecording van bijv 15 minuten.
PR #450 installeren
  3. Open Testfirmware.

• CD001
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-08 20:11
thanks. ik ga het weer aansluiten. moet dat nog in een bepaalde volgorde of maakt dat niet

• jj85
CD001 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:20:
thanks. ik ga het weer aansluiten. moet dat nog in een bepaalde volgorde of maakt dat niet
Eerst die test firmware installeren, dan weer aansluiten

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 07:05
Moet op een Heatpump Controller Q-edition altijd een fysieke thermostaat aangesloten worden of kan die ook werken met alleen een (virtuele) temp sensor die de huidige temperatuur door geeft bv vanuit Home Assistant?

• jj85
abbeyrules schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:48:
Moet op een Heatpump Controller Q-edition altijd een fysieke thermostaat aangesloten worden of kan die ook werken met alleen een (virtuele) temp sensor die de huidige temperatuur door geeft bv vanuit Home Assistant?
Input mogelijk vanuit
OT thermostaat
MQTT
Home Assistant
CiC json (dus thermostaat aan CiC laten hangen)
Rest API (binnenkort)

De keuze is reuze

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:13

Trackerfire

BTC HODLER

jj85 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:48:
Kleine bump :)

Inmiddels hebben 3 personen *O* de OpenTherm keteltest (succesvol) uitgevoerd. Maar om goed OpenTherm voor de ketel te kunnen implementeren zou ik graag nog wat meer testresultaten hebben.

Dus nogmaals het verzoek aan mensen met een OpenTherm aangesloten CV-ketel én de Heatpump Controller Q-edition om een bijdrage hierin te leveren 🙏.

[...]
Ik ben net terug van vakantie en ga morgen de boel aansluiten. Ik heb een OT E-CV. Willen we die ook getest of heeft dat geen zin?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• jj85
Trackerfire schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:16:
[...]

Ik ben net terug van vakantie en ga morgen de boel aansluiten. Ik heb een OT E-CV. Willen we die ook getest of heeft dat geen zin?
Wat mij betreft wel 😃

• abbeyrules
jj85 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

Input mogelijk vanuit
OT thermostaat
MQTT
Home Assistant
CiC json (dus thermostaat aan CiC laten hangen)
Rest API (binnenkort)

De keuze is reuze
Bij het gebruiken van de CIC als input voor temperatuur en setpoint krijg ik de melding dat de CIC data verouderd is. In de log verschijnt:

20-08-2026, 14:43:17[W][openquatt.cic:266][openquatt_cic]: CIC payload 27696 exceeds buffer 2048

20-08-2026, 14:43:17[E][component:349]: openquatt_cic set Error flag: unspecified

20-08-2026, 14:43:18[E][component:374]: openquatt_cic cleared Error flag

Iemand een idee wat er mis gaat?

• jj85

Nieuwe release: OpenQuatt v0.47.0

⚠️ Breaking change: controleer je bronselecties
In v0.47.0 is API input toegevoegd als nieuwe bronoptie.

ESPHome bewaart bij deze selecties de positie/index van de gekozen optie. Omdat de keuzelijst hierdoor is gewijzigd, kan een eerder ingestelde bron na de update onbedoeld naar een andere optie verschuiven.

Een eerder ingestelde MQTT-bron kan bijvoorbeeld na de update als API input worden hersteld.

Controleer daarom na de update onder Instellingen → Bronnen / Integraties in ieder geval:
  • Buitentemperatuur
  • Kamertemperatuur
  • Kamer-setpoint
  • Dauwpunt voor koeling
  • Verwarmen toestaan
  • Koelen toestaan
Updaten kan dus gewoon, maar controleer direct daarna even je bronselecties.
Nieuw in v0.47.0
  • Nieuwe API input-bronnen naast onder andere Home Assistant en MQTT
  • Bronafhankelijke kalibratie van de aanvoertemperatuur, inclusief backup/restore
  • Compressorpendelwaarschuwingen beschikbaar in Home Assistant
  • Uitgebreidere debugopnames met onder andere compressorstarts en pompaansturing
  • Read-only ODU EEPROM-export via Service
Verbeteringen en fixes
  • Verbeteringen aan koelregeling, herstarthysterese en minimale compressordraaitijd
  • Robuustere MQTT-ingress en configuratie
  • Betere afhandeling van korte uitval van aanvoertemperatuurmetingen
  • Verbeteringen aan bron- en kalibratiestatus in de webinterface
  • Fixes voor foutieve flowmetingen, waaronder de lokale flowmeter op de Q-edition
  • PT1000 blijft als ruwe meetwaarde beschikbaar wanneer DS18B20 als regelbron is geselecteerd
  • Diverse verbeteringen aan diagnosehistorie en usage telemetry

Volledige release notes
OpenQuatt v0.47.0 op GitHub

• jj85
abbeyrules schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Bij het gebruiken van de CIC als input voor temperatuur en setpoint krijg ik de melding dat de CIC data verouderd is. In de log verschijnt:

20-08-2026, 14:43:17[W][openquatt.cic:266][openquatt_cic]: CIC payload 27696 exceeds buffer 2048

20-08-2026, 14:43:17[E][component:349]: openquatt_cic set Error flag: unspecified

20-08-2026, 14:43:18[E][component:374]: openquatt_cic cleared Error flag

Iemand een idee wat er mis gaat?
kun je eens screenshot maken van je CiC url en tevens nagaan of deze correct is? Hij moet eindigen op /beta/feed/data.json

• abbeyrules
jj85 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:09:
[...]

kun je eens screenshot maken van je CiC url en tevens nagaan of deze correct is? Hij moet eindigen op /beta/feed/data.json
Tnx, dat was het. Met de gehele URL gaat het goed _/-\o_

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:28
Voor de Homey gebruikers goed nieuws 🥳

De Homey-app is nu live in de store en direct beschikbaar: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/ 👏

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:33
Cannonballl schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:49:
Voor de Homey gebruikers goed nieuws 🥳

De Homey-app is nu live in de store en direct beschikbaar: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/ 👏
Yessss, kan ik mijn MQTT weer afbreken, die gebruikte ik alleen hiervoor.

• jj85
joosie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Yessss, kan ik mijn MQTT weer afbreken, die gebruikte ik alleen hiervoor.
Hahaha, speciaal voor jou die MQTT ingebouwd (met paar grijze haren als gevolg) :henk

Maar zonder gekheid; ben blijf dat we op deze manier wat meer routes krijgen!!! O+

• jj85
Gezocht: iemand die de OpenQuatt Home Assistant-dashboards verder wil ontwikkelen
Voor OpenQuatt zoek ik iemand die het leuk vindt om zich bezig te houden met de Home Assistant-dashboards.

Mijn eigen focus ligt tegenwoordig vooral op de OpenQuatt web-app en de firmware. Daardoor krijgen de HA-dashboards eigenlijk te weinig aandacht, terwijl daar volgens mij juist nog veel moois van te maken is.

Ik zoek daarom vooral iemand die enthousiast wordt van zaken als:
  • een logische en overzichtelijke indeling van de dashboards;
  • verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid;
  • mooie en nuttige grafieken en visualisaties maken;
  • informatie zo presenteren dat je in één oogopslag ziet wat de Quatt doet;
  • bedenken welke informatie prominent in beeld moet en wat juist meer naar de achtergrond kan;
  • de dashboards qua uitstraling en functionaliteit verder professionaliseren.
Denk bijvoorbeeld aan mooie grafieken voor vermogen, temperaturen, compressorfrequentie en energiegebruik, maar ook aan een goede opbouw van het hoofdscherm en detailpagina's.

Het gaat dus niet zozeer om iemand die alleen af en toe een entitynaam aanpast als er iets verandert. Ik zou het juist leuk vinden als iemand eigen ideeën over dashboardontwerp en visualisatie meebrengt en dit onderdeel van OpenQuatt een beetje naar zich toe wil trekken.

Je hoeft daarvoor absoluut geen ESPHome/C++-ontwikkelaar te zijn. Ervaring met Home Assistant-dashboards, kaarten, grafieken en eventueel YAML/GitHub is veel relevanter.

Wellicht zijjn er ook verschillende varianten mogelijk. De mogelijkheden zijn eindeloos O+

https://github.com/OpenQuatt/home-assistant-openquatt

Vind je het leuk om mooie Home Assistant-dashboards te bouwen en lijkt het je wat om hieraan mee te werken? Laat het vooral weten.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:29
jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:46:
Gezocht: iemand die de OpenQuatt Home Assistant-dashboards verder wil ontwikkelen
Voor OpenQuatt zoek ik iemand die het leuk vindt om zich bezig te houden met de Home Assistant-dashboards.

Mijn eigen focus ligt tegenwoordig vooral op de OpenQuatt web-app en de firmware. Daardoor krijgen de HA-dashboards eigenlijk te weinig aandacht, terwijl daar volgens mij juist nog veel moois van te maken is.

Ik zoek daarom vooral iemand die enthousiast wordt van zaken als:
  • een logische en overzichtelijke indeling van de dashboards;
  • verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid;
  • mooie en nuttige grafieken en visualisaties maken;
  • informatie zo presenteren dat je in één oogopslag ziet wat de Quatt doet;
  • bedenken welke informatie prominent in beeld moet en wat juist meer naar de achtergrond kan;
  • de dashboards qua uitstraling en functionaliteit verder professionaliseren.
Denk bijvoorbeeld aan mooie grafieken voor vermogen, temperaturen, compressorfrequentie en energiegebruik, maar ook aan een goede opbouw van het hoofdscherm en detailpagina's.

Het gaat dus niet zozeer om iemand die alleen af en toe een entitynaam aanpast als er iets verandert. Ik zou het juist leuk vinden als iemand eigen ideeën over dashboardontwerp en visualisatie meebrengt en dit onderdeel van OpenQuatt een beetje naar zich toe wil trekken.

Je hoeft daarvoor absoluut geen ESPHome/C++-ontwikkelaar te zijn. Ervaring met Home Assistant-dashboards, kaarten, grafieken en eventueel YAML/GitHub is veel relevanter.

Wellicht zijjn er ook verschillende varianten mogelijk. De mogelijkheden zijn eindeloos O+

https://github.com/OpenQuatt/home-assistant-openquatt

Vind je het leuk om mooie Home Assistant-dashboards te bouwen en lijkt het je wat om hieraan mee te werken? Laat het vooral weten.
Hoeveel betaal je per uur? ;)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• joosie
jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Hahaha, speciaal voor jou die MQTT ingebouwd (met paar grijze haren als gevolg) :henk

Maar zonder gekheid; ben blijf dat we op deze manier wat meer routes krijgen!!! O+
En daar ben ik je nog steeds dankbaar voor!

Al was toen mijn voorkeur ook al via Homey 😉

• Cannonballl
joosie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

En daar ben ik je nog steeds dankbaar voor!

Al was toen mijn voorkeur ook al via Homey 😉
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en of je nog feedback hebt. Houd er rekening mee dat je alsnog MQTT kan gebruiken/instellen als eventuele fallback.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 27-08 09:16

TWN

Heeft iemand een Quatt V1 flowmeter in de aanbieding? Of weet waar ik deze kan bestellen?

Of is het met OpenQuatt ook mogelijk om een andere flowmeter aan te sluiten?

• jj85
TWN schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:00:
Heeft iemand een Quatt V1 flowmeter in de aanbieding? Of weet waar ik deze kan bestellen?

Of is het met OpenQuatt ook mogelijk om een andere flowmeter aan te sluiten?
Je hebt een Quatt v1 gekocht zonder flowmeter?

• TWN

TWN

jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

Je hebt een Quatt v1 gekocht zonder flowmeter?
Nou nog niet, ik ga vanavond kijken. Maar als deze er niet bij zit, wil ik wellicht nog wat over de prijs onderhandelen, hiervoor wil ik weten wat een flowmeter ongeveer kost. :)

• jj85
TWN schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Nou nog niet, ik ga vanavond kijken. Maar als deze er niet bij zit, wil ik wellicht nog wat over de prijs onderhandelen, hiervoor wil ik weten wat een flowmeter ongeveer kost. :)
Denk dat je hem enkel via Quatt kunt krijgen eigenlijk...

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:49
De leverancier van deze flowmeters is een zwitsers bedrijf, Huba Control.
Ze gebruiken een Type 210 maar een type 236 moet net zo bruikbaar zijn.
Daarvan is een datasheet beschikbaar online.

In mijn Quatt V1.5 zit een 210.99066 welke een speciale versie lijkt te zijn.

stuur een mail naar info.ch@hubacontrol.com

Prijs online lijkt orde grote €100 te zijn

[ Voor 45% gewijzigd door m10tech op 21-08-2026 16:36 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• jj85
m10tech schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:32:
De leverancier van deze flowmeters is een zwitsers bedrijf, Huba Control.
Ze gebruiken een Type 210 maar een type 236 moet net zo bruikbaar zijn.
Daarvan is een datasheet beschikbaar online.

In mijn Quatt V1.5 zit een 210.99066 welke een speciale versie lijkt te zijn.

stuur een mail naar info.ch@hubacontrol.com

Prijs online lijkt orde grote €100 te zijn
Het gaat hier toch om een versie bij de CV-ketel?
Dit type dus
Eskimootje in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

Die 210 in jouw buitenunit heeft een andere wijze van 'communicatie'
De 236 werkt met pulsjes/freq. De 210 in de ODU (als ik mij niet vergis) met een voltage?

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:49
OK, het gaat ook om dat het werkt met de OpenQuatt hardware.
Dus dat moet ook matchen. En misschien is de prijs toch meer richting €200. Ik had een ander merk gevonden van rond de €100.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-08 22:42
Ik kijk af en toe ook even bij het moeder/zuster-project van OpenQuatt, bij OpenAmber en zie daar nu een post staan van @Jordi_ waarin hij beschrijft dat in Amber Analytics de waarden van de verschillende ODU's kunnen worden uitgelezen om de actuele waarden van de ODU Firmware parameters met elkaar te kunnen vergelijken:

https://openamber.nl/eeprom-analysis

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 21-08-2026 18:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• sdh1981
Zoals gezegt hierboven, de 210 versie is een restricted deel geleverd door Huba control voor Amitime/ Quatt. Ik heb contact gehad met Huba en werd gelijk doorgestuurd naar de OEM . Amitime heb ik ook contact mee gehad waarna ik de volgende dag een telefoontje kreeg van Quatt dat ik een flowsensor zocht en ze mij daarmee konden helpen 😊

De 236 sensor welke in de leiding zit van de CV is een vrij verkrijgbare sensor en kan je opvragen via ask for quote bij Huba control. Of je belt even met Quatt wat de sensor moet kosten.

Zie hier de v1.5 met de ingebouwde flowmeter en de voltage uit waardes die de fijne default waarde tussen massa en sensor uit van 547l/h geeft als er geen flow is…

@Quatt Support @BobVI kunnen jullie dit oppakken met jullie partner/supplier ? Op de foto hieronder zie je een nieuwe flowsensor welke ik van jullie had gekregen en deze geeft na montage zonder gevuld te zijn 0l/h en bij water vullen en ontluchten gaat hij naar 547l/h default. Zie hieronder de voltages gemeten vanuit de sensor. 12v + naar sensor out is 11,10V en tussen 12V - en send out 0,88V bij een gevuld systeem. Als hij leeg is, dan is dit 12V en 0V. De sensor meet inderdaad een fantoom flow waarde. Hp2 staat overigens netjes op 0l/h. Ook zien wij dit probleem bij meerdere gebruikers nadat men de OpenQuatt controller aansluit dat 1 van de flowsensoren 547 l/h aangeeft. Sensoren meten verders goed als er flow is, maar het hoort natuurlijk niet zo op deze manier.

Mijn probleem is ontstaan nadat de originele flowsensor in HP1 is vervangen wegens maximaal 600l/h en grillige waarde aangaf. De sensor is toen vervangen door jullie monteurs waarna ik ineens default 547l/h zag staan wat voorheen niet aanwezig was. Daarna heb ik nogmaals een nieuwe sensor ontvangen welke ik zelf mocht monteren en deze geeft hetzelfde resultaat. Sensor heb ik volgens de handleiding van Huba control gemonteerd. Mechanisch spanningsvrij opgehangen en wartel op de juiste aanhaalmoment vastgezet en als extra check nieuwe sensor kabel vrij gehangen om te zien of er interferentie (EMC) was met de omliggende kabels . Mogelijk zit er iets in de nieuwe batch sensoren wat dit veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js2HU8cKc88LGAYOae729u-G1Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwsIs7K6A7qzEwh1J1InuQBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qQqqprkflK3fnNzOmirFXOkxtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nhew1YHYQZb2FMc41uKJuO6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cJhHyKzu2Sm85znUsZYKkHSMbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LcS4DCWt9SS95Yy1Mm8v0nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byIxVPr2ZlDJOcPe0xK3MqDm9Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TTNpRCrIPQ4NrE2fYY33zIc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door sdh1981 op 22-08-2026 13:23 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• joosie
Cannonballl schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en of je nog feedback hebt. Houd er rekening mee dat je alsnog MQTT kan gebruiken/instellen als eventuele fallback.
Het ziet er echt top uit, en het werkt ook voor mij! Nog wel een paar zaken die ik mis:
  • Ik verstuur nu onderstaande vanaf Homey via MQTT, graag wil ik dit ook via de app kunnen doen.
    • Buitentemperatuur
    • Kamertemperatuur
    • Setpoint
    • Warmtetoestemming (koelen zit er al wel in)
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @leejoow
  • Zit "zet hulprelais" er 2x in? of is de ene R1 en de andere R2?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMmZrGVyMQ7Fek6027JnhSz72xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3w809KJDJzn51YCogqbviLK.png?f=fotoalbum_large
  • Nice to have: Zou mooi zijn als ik onderstaande flow kan vervangen door wat waarden in het OpenQuatt apparaat, iets wat je bij de installatie kan opgeven bijvoorbeeld, of in de eigenschappen van het apparaat instelt:
    Bij welke dagelijkse Max buitentemp de OpenQuatt moet gaan koelen
    Bij welke dagelijkse Min buitentemp hij moet gaan verwarmen
    Van hoe laat tot hoe laat wil je dagelijks koelen als bovenstaande waardes gehaald worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQmV57L7qfJifOOU3uAIaXnzkNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJXn9XGJ6cbHkYETG5rL8RFy.png?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

joosie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Het ziet er echt top uit, en het werkt ook voor mij! Nog wel een paar zaken die ik mis:
  • Ik verstuur nu onderstaande vanaf Homey via MQTT, graag wil ik dit ook via de app kunnen doen.
    • Buitentemperatuur
    • Kamertemperatuur
    • Setpoint
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @jj85
    ~[Afbeelding]
  • Nice to have: Zou mooi zijn als ik onderstaande flow kan vervangen door wat waarden in het OpenQuatt apparaat, iets wat je bij de installatie kan opgeven bijvoorbeeld, of in de eigenschappen van het apparaat instelt:
    Van hoe laat tot hoe laat wil je dagelijks koelen als bovenstaande waardes gehaald worden.

~[Afbeelding]
De overige waarde heb ik in elk gevan wel de API endpoints voor gemaakt, dus daar kan de Homey app op aansluiten zonder dat we OpenQuatt hoeven aan te passen :)
Weergave puntje heb ik het issue van gezien, zal ik wel oppakken binnenkort (@jj85, ik assign hem wel aan mij :) )

[ Voor 4% gewijzigd door leejoow op 22-08-2026 13:57 ]

• Cannonballl
[...]

• Buitentemperatuur
    • Kamertemperatuur
    • Setpoint
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @jj85
    [Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat het meeste al gedekt is via de app zelf, dat is fijn. Ik ga z.s.m kijken naar je feedback.

• joosie
Cannonballl schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Mooi dat het meeste al gedekt is via de app zelf, dat is fijn. Ik ga z.s.m kijken naar je feedback.
Nog een aanvulling, zou mooi zijn als je alle waardes uit OpenQuatt bij inzichten weer kan geven, denk bijvoorbeeld aan:
  • COP
  • Flow
  • Kamersetpoint
  • Kamerluchtvochtigheid
  • Warmtetoestemming
  • Koeltoestemming
  • Controlemode
  • Regeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFcntwHubJZHBGpHwt_6Evjy5go=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FACi9cH1eDPUYkXUwtHlwjM8.png?f=fotoalbum_large

• sdh1981
Openquatt wordt dadelijk nog beter dan de orginele CiC en kan als een standalone oplossing 1 op 1 de CiC vervangen O+ . Alle gekheid op een stokje, het scheelt gewoon dat een modbus communicatie een open industrie standaard is wat vrij makkelijk te achterhalen is wat erover vliegt en gebruikt wordt in bijna alle warmtepompen. In theorie zou je dit ook op een Weheat kunnen toepassen. Toppie @jj85

• Ferdinand Oeinck
  • Laatst online: 23:23
sdh1981 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:02:
... het scheelt gewoon dat een modbus communicatie een open industrie standaard is wat vrij makkelijk te achterhalen is wat erover vliegt ...
Wacht maar tot secure modbus er is. Dan is het afgelopen met achterhalen!

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• Cannonballl
joosie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Nog een aanvulling, zou mooi zijn als je alle waardes uit OpenQuatt bij inzichten weer kan geven, denk bijvoorbeeld aan:
  • COP
  • Flow
  • Kamersetpoint
  • Kamerluchtvochtigheid
  • Warmtetoestemming
  • Koeltoestemming
  • Controlemode
  • Regeling
[Afbeelding]
Kamerluchtvochtigheid? Waar moet de Homey software dat vandaan halen uit openquatt? Lijkt me dat je daar gewoon je sensoren in je woning voor kan pakken die al bestaan. Er waren ook nog wat anderen dingen die wat gek waren en niet kunnen effectief van je feedback.

Verder is het meeste verwerkt en staat publiek op test: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/test/

• sdh1981
Ferdinand Oeinck schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:45:
[...]

Wacht maar tot secure modbus er is. Dan is het afgelopen met achterhalen!
Te complex en lastig voor de fabrikant om te onderhouden. Het is maar een warmte pomp en niet een of andere complexe machine die bij ASML inelkaar gezet wordt. 😉 Misschien ooit als er een cybersecurity eis komt, dat het erop moet zitten.

• Appesteijn
  • Niet online
sdh1981 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Misschien ooit als er een cybersecurity eis komt, dat het erop moet zitten.
En daar is de Cyber Resilience Act (CRA) voor, 11 dec 2027

• sdh1981
Appesteijn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

En daar is de Cyber Resilience Act (CRA) voor, 11 dec 2027
Dat geld alleen voor de controller welke aan de internet hangt. Hetzelfde is nu gaande in de automotive cybersecurity (UN- ECE R155/156) oems moeten toepassen sinds 2024. Het is alleen op controller niveau wat updatebaar is en wat aan het internet hangt. De CAN-bus kan je gewoon op en is voor trucks en bussen J1939 met CAN-FD. Als je de berichten vertaalt, kan je gewoon berichten modificeren of afvangen.

• Appesteijn
  • Niet online
sdh1981 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Dat geld alleen voor de controller welke aan de internet hangt. Hetzelfde is nu gaande in de automotive cybersecurity (UN- ECE R155/156) oems moeten toepassen sinds 2024. Het is alleen op controller niveau wat updatebaar is en wat aan het internet hangt. De CAN-bus kan je gewoon op en is voor trucks en bussen J1939 met CAN-FD. Als je de berichten vertaalt, kan je gewoon berichten modificeren of afvangen.
Dit gaat wat off-topic, maar je stelling is te beprekt. De CRA gaat over een "product met digitale elementen". Onder de CRA valt een product zodra het een directe of indirecte logische of data-verbinding heeft met een ander apparaat of netwerk. Dat betekent dat ook een sub-controller die alleen via Modbus, CAN-bus of RS485 met een gateway praat (zonder zelf ooit rechtstreeks internet te zien) binnen de scope kan vallen, zolang het totale "product" (bijv. de warmtepomp als geheel, of een submodule die apart op de markt wordt gebracht) een dataverbinding heeft die relevant is voor de functie van het product.

• joosie
Cannonballl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:20:
[...]

Kamerluchtvochtigheid? Waar moet de Homey software dat vandaan halen uit openquatt? Lijkt me dat je daar gewoon je sensoren in je woning voor kan pakken die al bestaan.
Dank voor je snelle werk, top!

Ik kan zo al twee dingen bedenken waarom het handig is om de luchtvochtigheid te hebben.
  1. Als je een thermostaat hebt die geen internet heeft, maar wel de waardses aan OpenQuatt doorgeeft.
  2. Voor troubleshooting, als de waardes van elkaar afwijken, of om te controleren of het doorgeven elke x tijd wel nauwkeurig genoeg is bijvoorbeeld.
Het lijkt mij dat je die kunt ophalen uit OpenQuatt, hij heeft die waardes namelijk wel.
Cannonballl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:20:
[...]

Er waren ook nog wat anderen dingen die wat gek waren en niet kunnen effectief van je feedback.
Oke, kan ik hiervan iets verduidelijken?

• jj85
joosie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:27:
[...]
Het lijkt mij dat je die kunt ophalen uit OpenQuatt, hij heeft die waardes namelijk wel.
Niet helemaal. OQ heeft enkel dauwpunt, maar vochtigheid wordt niet ingelezen.

• abbeyrules
Sturen van koelen en verwarmen heb ik nu een tijdje draaien via OpenQuatt in test (duo v1.5 opstelling) en de Q-edition controller in combinatie met Home Assistant. Dat gaat goed en doet wat het moet doen. Nu weet ik dat OpenQuatt de All Electric buiten scope heeft staan. Maar ik heb een AE opstelling staan :). De sturing van het AE deel kan voor nu prima door de CIC gedaan worden terwijl de rest door OpenQuatt aangestuurd wordt, het is een apart proces. Dat werkt in de praktijk ook.

Om de test-opstelling OpenQuatt voor verwarmen en koelen definitief in gebruik te nemen heb ik echter wel een hobbel te overbruggen: op het moment dat de AE bezig is warm water te maken, zal het Quatt / CV systeem wel mee moeten werken om problemen te voorkomen. Er is op zijn minst flow nodig. En op het moment dat de water temperatuur onder het dauwpunt komt moet de duo opstelling warmte gaan produceren.

Ik wil dus 2 automations in HA maken om dit te ondersteunen:

1.     Flow creëren als de AE HC aan de slag gaat:

IF qcAllE.allESupervisoryControlMode not = 0 (0 = idle) --> Set in OpenQuatt qc.supervisoryControlMode = 1

2.     Bewaken dat de temp van het water niet te laag wordt:

If gemeten aanvoertemperatuur (flow/supply temp) zakt onder (dauwpunt + Cooling Safety Margin) --> Set thermostaat op (current temp + 0.5) om verwarmen te starten.

If gemeten aanvoertemperatuur (flow/supply temp) stijgt boven (dauwpunt + Cooling Safety Margin +1 graad)--> Set thermostaat op oude waarde om verwarmen te stoppen. 

Graag ook jullie visie / input op dit vraagstuk. Wellicht zijn er betere oplossing, dit is waar mijn creativiteit mee kwam

• Cannonballl
joosie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Dank voor je snelle werk, top!

Ik kan zo al twee dingen bedenken waarom het handig is om de luchtvochtigheid te hebben.
  1. Als je een thermostaat hebt die geen internet heeft, maar wel de waardses aan OpenQuatt doorgeeft.
  2. Voor troubleshooting, als de waardes van elkaar afwijken, of om te controleren of het doorgeven elke x tijd wel nauwkeurig genoeg is bijvoorbeeld.

[...]

Oke, kan ik hiervan iets verduidelijken?
Het ging mij niet zozeer over de waarom, maar eerder waar ik die vandaan moet halen uit OQ.

Zoals @jj85 zit dat niet in de software, en ik kan het ook nergens in vinden. (Tenzij je het me kan aanwijzen dan kijk ik er graag naar 😊)

Over het verduidelijken, je hebt een punt als feedback gegeven die nog fout is in de OQ software zelf: daar kan ik niets mee doen totdat dat opgelost is. Ook de nice-to-have zie ik niet veel meerwaarde in gezien je gewoon met logic cards alles kan oplossen in homey zoals je al doet, daar zijn ze opzettelijk voor bedoeld. En dan ook de kamerluchtvochtigheid kan ik zelf helaas niks mee.

Staat je natuurlijk, zoals ik eerder zei, helemaal vrij om iedere andere sensor te gebruiken die beschikbaar is in je woning om 't uit te lezen. Dat is het mooie van homey, je mag merken gewoon mengen met elkaar.

Als het ooit in OQ komt, dan kan ik natuurlijk kijken in het toevoegen ervan.

• sdh1981
abbeyrules schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:09:
Sturen van koelen en verwarmen heb ik nu een tijdje draaien via OpenQuatt in test (duo v1.5 opstelling) en de Q-edition controller in combinatie met Home Assistant. Dat gaat goed en doet wat het moet doen. Nu weet ik dat OpenQuatt de All Electric buiten scope heeft staan. Maar ik heb een AE opstelling staan :). De sturing van het AE deel kan voor nu prima door de CIC gedaan worden terwijl de rest door OpenQuatt aangestuurd wordt, het is een apart proces. Dat werkt in de praktijk ook.

Om de test-opstelling OpenQuatt voor verwarmen en koelen definitief in gebruik te nemen heb ik echter wel een hobbel te overbruggen: op het moment dat de AE bezig is warm water te maken, zal het Quatt / CV systeem wel mee moeten werken om problemen te voorkomen. Er is op zijn minst flow nodig. En op het moment dat de water temperatuur onder het dauwpunt komt moet de duo opstelling warmte gaan produceren.

Ik wil dus 2 automations in HA maken om dit te ondersteunen:

1.     Flow creëren als de AE HC aan de slag gaat:

IF qcAllE.allESupervisoryControlMode not = 0 (0 = idle) --> Set in OpenQuatt qc.supervisoryControlMode = 1

2.     Bewaken dat de temp van het water niet te laag wordt:

If gemeten aanvoertemperatuur (flow/supply temp) zakt onder (dauwpunt + Cooling Safety Margin) --> Set thermostaat op (current temp + 0.5) om verwarmen te starten.

If gemeten aanvoertemperatuur (flow/supply temp) stijgt boven (dauwpunt + Cooling Safety Margin +1 graad)--> Set thermostaat op oude waarde om verwarmen te stoppen. 

Graag ook jullie visie / input op dit vraagstuk. Wellicht zijn er betere oplossing, dit is waar mijn creativiteit mee kwam
Leuke uitdaging alleen zou je denk ik nu eerst een fork moeten bouwen omdat dit nog niet ondersteund wordt on openquatt. @jj85 heeft zijn handen vol momenteel aan OQ

Eerlijk gezegt zou ik vermijden scripts te maken via HA om OQ en de CiC met FE aan de gang te krijgen. Als ergens tussen de 3 partijen de communicatie wegvalt, dan werkt het niet meer en loop je risico dat er iets stuk gaat of mails van Quatt support :)

Ik heb even niet op de radar en in verdiept hoe de CiC praat met de heat battery, is dat ook RS485?

• jj85
sdh1981 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Ik heb even niet op de radar en in verdiept hoe de CiC praat met de heat battery, is dat ook RS485?
Yes, HeatCharger praat met CiC via het 2e modbuspoortje op de CiC

• sdh1981
jj85 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Sniffermodus on 8)7

• abbeyrules
jj85 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Jep en daardoor werkt het mooi onafhankelijk van wat OpenQuatt met de buitenunits doet qua verwarming.

Een fork is wel een complexiteit te ver voor mij, vandaar de HA route. Het 'als alles uit valt' scenario is wel iets om mee te nemen idd

• Cannonballl
Homey OpenQuat 1.3 versie is zojuist goedgekeurd en live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/

Met de meeste feedback erin verwerkt van @joosie, laat even weten of dit de lading dekt! 😊

• joosie
Cannonballl schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:23:
Homey OpenQuat 1.3 versie is zojuist goedgekeurd en live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/

Met de meeste feedback erin verwerkt van @joosie, laat even weten of dit de lading dekt! 😊
[...]
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @leejoow
Het lijkt toch een ding in de Homey app @jj85 heeft een issue voor je aangemaakt. Er zit blijkbaar een verschil tussen "handmatige koelvrijgave" en "koeltoestemming". Via de Homey app kun je alleen de "handmatige koelvrijgave" instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arkb0WICAmtvWrBTJvB5pju2xfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBGlVIyqhuPgMH6kpleuQLxi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door joosie op 25-08-2026 13:30 ]

• jj85
Gezocht: OpenQuatt gebruiker(s) met een Quatt V2 die al lang niet meer aan de CiC gehangen heeft.
Dit ivm een klein onderzoekje naar de aangepaste frequentiemapping die Quatt onlangs heeft doorgevoerd op de V2-buitenunits.
(lang is een beetje undefined, maar ik ga uit van 'meer dan een maand geen CIC contact', liefst langer)

[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 26-08-2026 09:03 ]

• TWN

TWN

jj85 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:01:
Gezocht: OpenQuatt gebruiker(s) met een Quatt V2 die al lang niet meer aan de CiC gehangen heeft.
Dit ivm een klein onderzoekje naar de aangepaste frequentiemapping die Quatt onlangs heeft doorgevoerd op de V2-buitenunits.
(lang is een beetje undefined, maar ik ga uit van 'meer dan een maand geen CIC contact', liefst langer)
Stuur mij maar een PB hiervoor! Ik heb de WaveShare sinds 30 juni in gebruik. en de CiC heeft niet meer met de V2 Duo kunnen praten sinds dien.

• medu80
Denk dat het langer geleden moet zijn. Die van mij was al sinds mei niet meer verbonden.

• jj85
medu80 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:49:
Denk dat het langer geleden moet zijn. Die van mij was al sinds mei niet meer verbonden.
Correct, dat was ook m'n bevinding nu :X

• jj85
OpenQuatt v0.48.0 is beschikbaar

De belangrijkste wijzigingen:
  • Power House kan nu een externe warmtevraag vanuit Home Assistant of de API gebruiken. Thanks @Appesteijn !
  • OpenQuatt herkent de generatie van de buitenunit en geeft een passend configuratieadvies.
  • Een instelbare minimale uit-tijd voor koelen helpt pendelen en veelvuldige stop/starts voorkomen.
  • De CM100-keteltest, flowregeling en lokale historie zijn verbeterd.
  • Diverse verbeteringen voor diagnose, de web-app en de herkenning van V2-buitenunits.
Let op: de OpenTherm-boileraansturing via OTB is nog volop in ontwikkeling en wordt elke dag een stukje beter. Controleer bij gebruik na de update of de cv-ketel betrouwbaar start en stopt. De normale R1-aansturing valt niet onder deze waarschuwing.

Volledige release notes en downloads

• Cannonballl
joosie schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

[...]

Het lijkt toch een ding in de Homey app @jj85 heeft een issue voor je aangemaakt. Er zit blijkbaar een verschil tussen "handmatige koelvrijgave" en "koeltoestemming". Via de Homey app kun je alleen de "handmatige koelvrijgave" instellen.

[Afbeelding]
Gefixed! Moet nog live in de Homey store, ik submit hem zo voor review. (Staat nu wel als test live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/test/)

[ Voor 10% gewijzigd door Cannonballl op 27-08-2026 09:07 ]

• joosie
Cannonballl schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Gefixed! Moet nog live in de Homey store, ik submit hem zo voor review. (Staat nu wel als test live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/test/)
Fijn, meteen getest, en het werkt helemaal naar behoren. Dankjewel!

• Eskimootje
jj85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:

Voor wie is deze test?
Belangrijk
PR #450 installeren
  3. Open Testfirmware.
OpenTherm-test uitvoeren

Wat aanleveren?
  • Merk en type cv-ketel
Terug naar main of dev
Het lukt me niet om de test versie te installeren. Is deze versie nog beschikbaar?

• jj85
Eskimootje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Het lukt me niet om de test versie te installeren. Is deze versie nog beschikbaar?
Correct, de testen zijn wel afgerond voor die pr450 (hij is inmiddels ook gemerged). Kan allen die post niet aanpassen :X

• Eskimootje
jj85 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Correct, de testen zijn wel afgerond voor die pr450 (hij is inmiddels ook gemerged). Kan allen die post niet aanpassen :X
Ah, laat maar weten als er nieuwe testen nodig zijn

• Cannonballl
joosie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Fijn, meteen getest, en het werkt helemaal naar behoren. Dankjewel!
Is nu net ook goedgekeurd door Homey, hoef je geen test build meer te gebruiken 🥳

https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste