WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Best leuk eigenlijk. Huis wordt merkbaar gekoeld door m'n LTV met fans. Temp daalt niet, maar neemt ook niet toe
Hier ook een interessante start van koelen met Quatt. Met alleen radiatoren zonder fans waren mijn verwachtingen niet hoog maar met het lage dauwpunt vandaag de hele middag en avond water van ca 15 graden door het huis laten stromen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdmPRGle1-TyDQPpz2OKXzKamx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7lsNyVqJCuPTXn0rp0aDiY9y.png?f=fotoalbum_large

en met de gehackte CiC zag het er in de Quatt app zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzY3lOfUUKS4GdsEp8tiREV0rYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcGQYD7IyffF2rZ3WS3i9iqK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door TeslaNerd op 22-05-2026 23:16 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
  • Nu online
gebruiken jullie voor het koelen dezelfde vaste flowrate van 800L/u als bij verwarmen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Omdat Quatt de feature koelen niet biedt zou ik graag via OQ willen koelen. Ik heb voornamelijk LTV convectoren plus fans. De leidingen zijn koper (in 1984 goedkoop!), corrosie door condensatie lijkt me daardoor niet zo'n probleem. Is er een schatting wanneer OQ beschikbaar is?

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:34
HGBMason schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:20:
Omdat Quatt de feature koelen niet biedt zou ik graag via OQ willen koelen. Ik heb voornamelijk LTV radiatoren plus fans. De leidingen zijn koper (in 1984 goedkoop!), corrosie door condensatie lijkt me daardoor niet zo'n probleem. Is er een schatting wanneer OQ beschikbaar is?
De leidingen / corrosie is misschien niet het grootse probleem. Maar ook je LTV wordt koud, kan zijn dat die dus begint te druppen met natte vloeren als gevolg...

OQ qua software is er redelijk klaar voor.
Persoonlijk zou ik nu wel wachten op de nieuwe controller van @leejoow

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:52:
[...]

De leidingen / corrosie is misschien niet het grootse probleem. Maar ook je LTV wordt koud, kan zijn dat die dus begint te druppen met natte vloeren als gevolg...

OQ qua software is er redelijk klaar voor.
Persoonlijk zou ik nu wel wachten op de nieuwe controller van @leejoow
Ow ja joh, doe even wat druk erop 😂

Ik verwacht binnen vier weken prototypes te gaan bestellen.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:49
leejoow schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:59:
[...]

Ik verwacht binnen vier weken prototypes te gaan bestellen.
Hoe kan ik mij daarvoor aanmelden om je probeersel te testen? Ik lees nu al een tijdje mee en kan jullie inzet enorm waarderen. Ik heb een quatt v1 single van het eerste uur (uit de garantie) Deze draait al 2 winters volledig gasloos door heel veel optimalisatie maar nu met jullie product Openquatt wil ik het verbruik nog beter indekken. Hoor graag van je!

• jj85
@RolenID @HGBMason Als je nu graag al wil instappen in het OQ-bootje, dan zou je bijv deze kunnen pakken
https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-1ch.htm

Daar druk je de modbus draden van Quatt in en je bent ready to go. Dan gebruik je de CiC voorlopig nog voor het uitlezen van je thermostaat (via OT), aanvoertemperatuur en flowmeter (bij V1 Quatts).

Deze module gebruik ik momenteel zelf ook, dus die is zo toepasbaar.
Maar heeft niet het mooie drop-in-replacement karakter van de nieuwe module.
leejoow schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:59:
[...]
Je moet ook niet van die mooie dingen maken / ontwerpen _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 23-05-2026 16:16 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
En het Heatpump Listener boardje van @leejoow werkt ook prima als jij snel wil kunnen koelen met de Quatt.

Mijn Quatt koelt daar nu al twee dagen op

@leejoow heb jij nog Heatpump Listener boardjes op voorraad?

[ Voor 34% gewijzigd door TeslaNerd op 23-05-2026 16:57 ]

• jj85
Voor de geïnteresseerden: hieronder een link naar een demo/mock-versie van de web-app die op de OpenQuatt controller (ESP32) draait. Deze is dan in principe te benaderen op http://openquatt.local binnen je netwerk.
De data is fictief en nietszeggend, maar geeft dus een idee hoe een en ander nu opgezet is.

https://jeroen85.github.io/OpenQuatt/demo/

Linksboven (preview venster) kun je wat zaken veranderen in de setup.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:55
jj85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:03:
Voor de geïnteresseerden: hieronder een link naar een demo/mock-versie van de web-app die op de OpenQuatt controller (ESP32) draait. Deze is dan in principe te benaderen op http://openquatt.local binnen je netwerk.
De data is fictief en nietszeggend, maar geeft dus een idee hoe een en ander nu opgezet is.

Netjes, als je dit toch vergelijkt met wat quatt heeft gemaakt dan moeten ze zich toch bijna schamen met wat ze de klanten bieden in de tijd dat hun al bezig zijn :x

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 23:10
jj85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:03:

Een woord.

W.O.W. _/-\o_ d:)b oOo :9B

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:45
Met wat geknutsel het zojuist ook werkend gekregen op een Lilygo T-CAN485. De Quatt staat inmiddels te koelen. :)

Mijn intentie was OpenQuatt om te koelen in de zomer en dan weer terug naar de CiC richting de winter maar ik ben onder de indruk! Mijn respect hebben jullie voor het werk dat verzet is voor zowel software als hardware. Ik ga in ieder geval zeker het boordje aanschaffen en ook wat testen richting de winter.

• jj85
RickvdT schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:01:
Met wat geknutsel het zojuist ook werkend gekregen op een Lilygo T-CAN485. De Quatt staat inmiddels te koelen. :)

Mijn intentie was OpenQuatt om te koelen in de zomer en dan weer terug naar de CiC richting de winter maar ik ben onder de indruk! Mijn respect hebben jullie voor het werk dat verzet is voor zowel software als hardware. Ik ga in ieder geval zeker het boordje aanschaffen en ook wat testen richting de winter.
Leuk!!
Even voor de administratie, welke Quatt versie heb je? ;)

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Wat gaat het OQ-Bordje kosten? Want ik wil gewoon iets achter de hand hebben voor het geval ze om donderen. Heb ook Quatt Care dus nog vol in de garantie, en die ga ik niet riskeren. Kan er niet iets bedacht worden dat ze het niet kunnen registreren? Gewoon een dummy uitstaande Quatt ofzo?

Hier tekenen aub ......

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Exacte kosten durf ik nog niet te zeggen, maar ik verwacht dat het in lijn is met wat we helemaal in het begin genoemd hebben: 60 euro.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:45
jj85 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Leuk!!
Even voor de administratie, welke Quatt versie heb je? ;)
Een duo v1.5 dus helaas geen nieuwe ervaringen.

De eerste koelrun zo’n 3 uur laten draaien omdat ik weg moest. Eerste indruk is positief. Flow verhogen hielp flink om de aanvoertemperatuur ruim boven het dauwpunt te houden. Grootste deel van de tijd draaide hij rond de 3 kW met een EER van ongeveer 8. Daarmee haal je toch een flinke bak warmte uit je woning. Hopelijk genoeg om in de zomer te voorkomen dat het benauwd warm wordt. :)

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
leejoow schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:57:
Exacte kosten durf ik nog niet te zeggen, maar ik verwacht dat het in lijn is met wat we helemaal in het begin genoemd hebben: 60 euro.
Laat maar weten als hij besteld kan worden! Pre order is ook goed.

• jj85
RickvdT schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:24:
[...]

Een duo v1.5 dus helaas geen nieuwe ervaringen.

De eerste koelrun zo’n 3 uur laten draaien omdat ik weg moest. Eerste indruk is positief. Flow verhogen hielp flink om de aanvoertemperatuur ruim boven het dauwpunt te houden. Grootste deel van de tijd draaide hij rond de 3 kW met een EER van ongeveer 8. Daarmee haal je toch een flinke bak warmte uit je woning. Hopelijk genoeg om in de zomer te voorkomen dat het benauwd warm wordt. :)
Goeie om ook eens met flow te spelen :-)

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 22:12
leejoow schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:57:
Worden het alleen de losse bordjes, of worden ze t.z.t. ook al geflashed met OQ?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Mijn idee is dat ik ze ook al flash. En los bordje: het is met behuizing in elk geval ☺️

• jj85
leejoow schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:34:
Mijn idee is dat ik ze ook al flash. En los bordje: het is met behuizing in elk geval ☺️
Aanvullend; in de OQ-firmware is een voorziening gemaakt om van wifi -> eth (en omgekeerd) te wisselen via een OTA update.
ESPHome accepteert geen gelijktijdige wifi en eth configuratie, dus daar moest wat op verzonnen worden.

Dus als @leejoow besluit om standaard alle bordjes met de wifi-versie te voorzien, dan kan er later gemakkelijk gewisseld worden naar eth.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 22:12
leejoow schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:34:
Dat verlaagt wel de drempel voor mensen die geen verstand hebben van Home Automation om hier ook in te stappen. De user interface ziet er wel goed en super duidelijk uit!

Het wordt ook tijd dat jullie even een patreon/gofundme of iets op zetten. Ik denk en hoop dat er meerdere mensen zijn die bereid zijn jullie hier allicht ook in te ondersteunen. Al die testbordjes etc. komen ook met kosten (die jullie dragen). Er zijn veel mensen die hier met smart op wachten denk ik, dan kan iedereen hier allicht ook wat aan bijdragen :D

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:41
Het is toch jammer dat die pomp uitstaat met deze temperaturen, heb ook interesse!

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

• jj85
@rinkh Uit? Is al een paar uur bezig :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq4Mw7hbk2mOVtG8J0T6lzmxhjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J0OGZZ55r3EZtwsMUYOwK7ms.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZhBlJ3s08XNGy-NPCdzbbKOoeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ltEfZQYSHXD77Q4MwED0DPSQ.png?f=fotoalbum_large

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:59
RickvdT schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:01:

Houd even in de gaten dat dit een ESP32 is zonder S3. Heb er zelf nog 3 liggen van mijn Marstek projectje. Daar hangt nu ook een T-connect aan als BMS 😇

Je kan snel tegen de limiet lopen van het geheugen en processor. Ik heb zelf de lilygo T-connect draaien met 3x rs485 en een ESP32 s3 16MB

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic2OWlaW3z3ww212eTFwRz1U1Ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llafZCKJP8Ep4EjKufYzOD8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izbbq_N5j5IZDT2EyjfWpqBVf0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scRBt1gPANvNBUaJ8l5HRlYs.jpg?f=fotoalbum_largeHier ook heerlijk gepruttel en lekker koel in huis 😇

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• jj85
Leuk die veldtesten.
Cooling shutdown doordat hij ineens sterk onder dauwpuntbewaking komt.

Oorzaak: de oil return cycle na lange tijd compressor op laag toerental... Daar moet dus maar weer een override voor komen in de software :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI6yKK-D6rgIONFWkbFZs25d3M0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l1LBJlDMvXyGHgM0RRRzgRB3.png?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

timmert26 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Dat verlaagt wel de drempel voor mensen die geen verstand hebben van Home Automation om hier ook in te stappen. De user interface ziet er wel goed en super duidelijk uit!

Het wordt ook tijd dat jullie even een patreon/gofundme of iets op zetten. Ik denk en hoop dat er meerdere mensen zijn die bereid zijn jullie hier allicht ook in te ondersteunen. Al die testbordjes etc. komen ook met kosten (die jullie dragen). Er zijn veel mensen die hier met smart op wachten denk ik, dan kan iedereen hier allicht ook wat aan bijdragen :D
Die verlaagde drempel is inderdaad belangrijk. We gaan in elk geval de testbordjes sowieso zelf voorschieten, ik wil nog enigszins slag om de arm houden dat het allemaal werkt 😋

In elk geval leuk om te zien dat er zo enthousiast gereageerd wordt, het is een leuk Tweakers project aan het worden!

• TeslaNerd
  • Nu online
timmert26 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:49:
[...]

En het mooie is dat met een tweede esp32 de sensordata van de Quatt weer terug naar de Quatt CiC kan worden gestuurd waardoor de Quatt app ook gewoon de werking van de Quatt laat zien terwijl de besturing met OpenQuatt wordt gedaan. En de data wordt dan door de CiC nog steeds doorgestuurd naar de Quatt monitoring zodat de Quatt Insights in de app ook blijven werken *O*

Ook nu ik mijn Quatt met OpenQuatt laat koelen kan ik in de Quatt app zien wat de watertemperatuur is etc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEpnX9owTPKtL_UfvXCGblyatrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s4OSyVUBDiyoZXkVWYZ1eCsz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 27-05-2026 23:39 ]

• zeekoe
  • Laatst online: 10:36
Ik heb een installateur gevonden die met me wil meedenken over de installatie. Zijn zorg is dat de Quatt, of een andere warmtepomp, niet aan gaat bij lagere buitentemperaturen (zeg: -7, -10, of nog kouder), en dat je dan zonder elektrisch element niets hebt.

Als ik de specs zie, lijkt het dat dat gewoon zou moeten werken. Heeft iemand 'm met OpenQuatt draaiend gehad bij zulke koude temperaturen?

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• sdh1981
zeekoe schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:14:
Ik heb een installateur gevonden die met me wil meedenken over de installatie. Zijn zorg is dat de Quatt, of een andere warmtepomp, niet aan gaat bij lagere buitentemperaturen (zeg: -7, -10, of nog kouder), en dat je dan zonder elektrisch element niets hebt.

Als ik de specs zie, lijkt het dat dat gewoon zou moeten werken. Heeft iemand 'm met OpenQuatt draaiend gehad bij zulke koude temperaturen?
Helaas is het nietzo koud geweest sinds @jj85 openquatt gemaakt heeft. Ja het risico bestaat dat het systeem het niet trekt en je 3kW moet verwarmen met een spiraal. Ik heb deze optie nog openstaan voor mijn systeem. Daarnaast zou ik met mijn boilertank + interne 3kW spiraal een soort als buffervat gebruiken. Normaal stop ik er 200l warm water in voor de douche, nu zou ik dat omgekeerd kunnen gebruiken in een koude situatie mocht het te koud zijn of veel defrost hebben.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:48
zeekoe schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:14:

Het is een tijdje geleden dat het zo koud was. En mijn Quatt stond gewoon te stampen toen het een paar graden onder nul was. Waarom zou hij dan uit staan?

PVoutput

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:40
s020506 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Het is een tijdje geleden dat het zo koud was. En mijn Quatt stond gewoon te stampen toen het een paar graden onder nul was. Waarom zou hij dan uit staan?
@zeekoe exact dit.
knap geisoleerd huis als een Quatt Duo bij -7/-10 zo lang uit kan staan dat het systeemwater zover afkoelt dat de Quatt niet meer aan gaat..
daarnaast heeft Quatt ook een bescherming dat ie onder 2 graden(?) de pomp aangaat en het water blijft circuleren, waardoor kans op te ver afkoelen nog meer afneemt

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• zeekoe
  • Laatst online: 10:36
Dank! Het leek me ook al dat het gewoon zou moeten kunnen werken. Ik laat sowieso de ketel hangen voor nood, maar fijn om het iets zekerder te weten.
Waarschijnlijk komt het vanuit de gedachte dat er altijd een backup heater geplaatst werd/wordt in all electric situaties.
sdh1981 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:00:
Daarnaast zou ik met mijn boilertank + interne 3kW spiraal een soort als buffervat gebruiken. Normaal stop ik er 200l warm water in voor de douche, nu zou ik dat omgekeerd kunnen gebruiken in een koude situatie mocht het te koud zijn of veel defrost hebben.
Ik speel ook al een tijdje met de gedachte om warmte te kunnen opslaan in een "waterbatterij" (zoiets als https://hackaday.io/project/162819-opentherm-regulator maar dan zonder hout CV). De nieuwe hardware voor openquatt heeft iig alle aansluitingen om dat mogelijk te maken...

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:20
zeekoe schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:49:
Dank! Het leek me ook al dat het gewoon zou moeten kunnen werken. Ik laat sowieso de ketel hangen voor nood, maar fijn om het iets zekerder te weten.
Waarschijnlijk komt het vanuit de gedachte dat er altijd een backup heater geplaatst werd/wordt in all electric situaties.
Dit is wel de reden dat ik een 3KW doorstromer in de cv installatie heb opgenomen. Waarschijnlijk nooit nodig, maar mocht hij nodig zijn wel fijn dat tie er dan ook is.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• CPM
  • Niet online

CPM

TeslaNerd schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:30:
[...]

En het mooie is dat met een tweede esp32 de sensordata van de Quatt weer terug naar de Quatt CiC kan worden gestuurd waardoor de Quatt app ook gewoon de werking van de Quatt laat zien terwijl de besturing met OpenQuatt wordt gedaan. En de data wordt dan door de CiC nog steeds doorgestuurd naar de Quatt monitoring zodat de Quatt Insights in de app ook blijven werken *O*

Ook nu ik mijn Quatt met OpenQuatt laat koelen kan ik in de Quatt app zien wat de watertemperatuur is etc:
[Afbeelding]
Hopelijk gaat dit meegenomen worden met OpenQuatt en kun je zelf bepalen welke data er richting Quatt gaat.

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
  • Nu online
CPM schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:17:
[...]

Hopelijk gaat dit meegenomen worden met OpenQuatt en kun je zelf bepalen welke data er richting Quatt gaat.
Ik denk dat @jj85 dat al wel heeft meegenomen en dat het in OpenQuatt zal zitten als de nieuwe hardware van @leejoow gereed is met de 2x RS485 (1x RS485 voor de modbus communicatie naar de Quatt buitenunits en 1x RS485 voor de data terug naar de CiC).

En je kan bij OpenQuatt natuurlijk altijd zelf bepalen welke data richting Quatt gaat. OpenQuatt is Open Source: de code is open en voor iedereen om aan te passen naar eigen wensen en eigen inzichten.

Edit: zojuist opgezocht in OpenQuatt op Github. @jj85 heeft het er al in zitten! _/-\o_
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# ==============================================================================
# OpenQuatt - CiC Compatibility Mode
# ==============================================================================
#
# Goal:
#   Expose a read-only, CiC-facing Modbus compatibility layer so OpenQuatt can
#   keep Quatt app/cloud telemetry alive via `ODU -> OpenQuatt -> CiC`.
#
# Notes:
#   - This mode is intentionally read-only; no CiC writes are mapped back into
#     OpenQuatt control entities.
#   - Default state is OFF. When disabled, the compatibility register map stays
#     inert and only returns empty/default values.
#

[ Voor 57% gewijzigd door TeslaNerd op 28-05-2026 23:39 ]

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOwurlDhy0YWK7Mo6P-8ZFdl_N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7fuHgIZdbuyvHdZwNcXAJpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsnkyohLllb2ypgMTJNepqGJ9BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfyeMnl7wsdbxEdYJaRx32Eu.jpg?f=fotoalbum_largeIn mijn fork van OpenQuatt, het ik het zo gemaakt. Ik kan kiezen wie de baas is. OpenQuatt of de CiC. Als OpenQuatt in de lead is, dan krijgt de CiC alleen data door en wordt alle Tx data geblokkeerd. (Aansturing) Zet ik hem in de CiC mode, wordt alle data doorgelaten van en naar de CiC richting de ODU. OpenQuatt staat dan in de listener mode.

Ik heb wel andere hardware dan de andere gebruikers. Mijn ESP32-s3 heeft 3keer een modbus aansluiting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOa_4EQ87JDmr5xzQlk-tjeVz3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftKiftOSi8ZeWElGnOf4RdL0.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
  • Nu online
sdh1981 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:18:
[Afbeelding]

[Afbeelding]In mijn fork van OpenQuatt, het ik het zo gemaakt. Ik kan kiezen wie de baas is. OpenQuatt of de CiC. Als OpenQuatt in de lead is, dan krijgt de CiC alleen data door en wordt alle Tx data geblokkeerd. (Aansturing) Zet ik hem in de CiC mode, wordt alle data doorgelaten van en naar de CiC richting de ODU. OpenQuatt staat dan in de listener mode.

Ik heb wel andere hardware dan de andere gebruikers. Mijn ESP32-s3 heeft 3keer een modbus aansluiting

[Afbeelding]
Hoe zijn de 3x modbus poorten op jouw boardje aangesloten op de CiC en de buitenunit(s)?

• Olimar1980
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Dit ziet er allemaal geweldig uit. Inderdaad ongelofelijk dat Quatt dit soort zaken nog niet voor elkaar heeft. Ik ga zeker een bordje bestellen. Ik heb zelf een Hybrid Duo V1 + V1.5. Is dat ook ergens in te stellen?

• jj85
Olimar1980 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:52:
Ik heb zelf een Hybrid Duo V1 + V1.5. Is dat ook ergens in te stellen?
Nee, niet expliciet. Maar in dit geval kun je (voor nu) V1 duo selecteren en dan werkt het verder gelijk.
Maar ik zal hier nog wel 'iets mee doen', heb het op de todo-list gezet.

• jj85
Met het oog op service en commissioning, welke activiteiten zouden hier nog meer in passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH-N-86UkTDmYmVivLtcWX_3gtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9h4wGAZ3llWOefRszIHZtin1.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:55:
Met het oog op service en commissioning, welke activiteiten zouden hier nog meer in passen?

[Afbeelding]
Als Service & Commissioning bij de eerste ingebruikname van OpenQuatt:
- communicatietest van OpenQuatt met Quatt buitenunit
- communicatietest van OpenQuatt met CiC voor OT Thermostaat en CV-ketel
- communicatietest van OpenQuatt met CIC tbv Quatt app en Quatt monitoring
- communicatietest van OpenQuatt met Home Assistant

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 29-05-2026 11:17 ]

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11:15
Eerlijk gezegd begin ik een beetje de weg kwijt te raken. Open Quatt begon als opzet om een betere besturing en inzichtelijkheid te maken voor de V.0.1, 1.5 en de 2.0. En dat met of een enkele of een duo Quatt. Als extra de mogelijkheid te koelen .

Het lijkt nu echter wel uit te breiden tot alles wat Quatt verkoopt te gaan leiden en dus ook over HC en Chill, en misschien dadelijk de batterij.

Ik zie ook steeds meer mensen de eigen aanvullingen presenteren, die ik niet meer terug zie in de TS.

Dus, mijn vraag; welke apparatuur wordt allemaal meegenomen, welke mensen denken actief mee, maar ook met elkaar? En mijn grootste zorg is dan, we gaan hier toch ook niet verzuipen in te veel dingen tegelijk, zodat we verder continu software fouten aan het herstellen zijn??

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
harv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:36:
Eerlijk gezegd begin ik een beetje de weg kwijt te raken. Open Quatt begon als opzet om een betere besturing en inzichtelijkheid te maken voor de V.0.1, 1.5 en de 2.0. En dat met of een enkele of een duo Quatt. Als extra de mogelijkheid te koelen .
Geen zorgen, dat is nog steeds het hoofddoel.
Het lijkt nu echter wel uit te breiden tot alles wat Quatt verkoopt te gaan leiden en dus ook over HC en Chill, en misschien dadelijk de batterij.
De OpenQuatt controller die @leejoow maakt heeft straks 2 modbus-poorten. Dat geeft eventueel in te toekomst de mogelijkheid om bijv de HC aan te sluiten. Maar op dat vlak is verder 0,0 ontwikkeling, hele protocol is nog onbekend verder.
Nu wordt die 2e modbuspoort ook gebruikt om, indien gewenst, data weer terug in de CiC te voeden, zodat je nog steeds inzichten in je Quatt app behoudt.

Voor Chill / Batterij is OpenQuatt, naar mijn idee, helemaal niet geschikt momenteel.
Ik zie ook steeds meer mensen de eigen aanvullingen presenteren, die ik niet meer terug zie in de TS.
Dat is het leuke van opensource. Je kan het oppakken en naar je eigen wensen aanpassen. Mooiste voorbeeld is @sdh1981 die het nu gebruikt om z'n DHW-vat op te warmen.
Verder zijn die eigen aanvullingen naar mijn idee hele beperkt.
Dus, mijn vraag; welke apparatuur wordt allemaal meegenomen, welke mensen denken actief mee, maar ook met elkaar? En mijn grootste zorg is dan, we gaan hier toch ook niet verzuipen in te veel dingen tegelijk, zodat we verder continu software fouten aan het herstellen zijn??
Voor nu is het nog steeds: Quatt Single / Duo, v1, v1.5 en v2.

• TeslaNerd
  • Nu online
harv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:36:

Met jouw vragen en dat het stookseizoen nu wel echt voorbij is, een perfect moment om met een van de nu al beschikbare boardjes zelf te testen hoe OpenQuatt een betere besturing en inzichtelijkheid geeft voor jouw Quatt V1.0, 1.5 of 2.0.

Voor de Chill en de HC is nog niet bekend hoe daar mee kan worden gecommuniceerd dus dat zie ik voorlopig nog niet met OpenQuatt gebeuren.

De extra mogelijkheid om met Quatt te koelen zit er al goed in en dat maakt het nu al een leuk experiment.

En het aanvullen van de TS met jouw ervaringen is natuurlijk altijd welkom

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 21:41

SpeedBart

Futurama 0wnage

TeslaNerd schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:54:
[...]

De extra mogelijkheid om met jouw Quatt te koelen zit er al goed in en dat maakt het nu al een leuk experiment.
Ik heb donderdag de DUO AE xl opstelling laten plaatsen en het eerste wat me irriteerde was het ontbreken van een koelfunctionaliteit, ik verwacht ook dat met de veel te dure chill, deze ook niet gaat komen naar de standaard installaties.

De installateurs kwamen al met drogredenen als: stalen leidingen.

Maar als je boven dauwpunt blijft zitten, is dat geen issue, want dan geen vocht.

Verder heb ik wel 14 mm leidingen, dat moesten wel 22 worden begreep ik van een maatje, dan werkt het net wat beter.

Ook moet ik beide pompjes (heb 2 losse verdelers, 1 voor keuken en 1 voor huiskamer, die laatste is later gekomen) nog bypassen, een gesloten systeem schijnt beter te werken voor koelen van de vloer. Alhoewel ik begreep dat het geen issue hoeft te zijn,volgens de installateur dan weer. Die geeft aan dat het huidige systeem wat ik heb, stel dat ik koelen aanzet, ook zal moeten werken, geen idee of dat klopt.

Maar ik vind dit inititiatief geweldig en ga zeker een installatie doen (na wat uitzoekwerk) op mijn DUO AE, al is het maar voor de boost functie voor het vat water snel warm te krijgen, blijkbaar is 280 liter niet voldoende met een regendouche en 5 personen waarvan er 1 soms al 40 minuten doucht.

Zijn er ook nog verschillende HW versies van de DUO XL opstelling? of maar 1?

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• jj85
SpeedBart schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Ik heb donderdag de DUO AE xl opstelling laten plaatsen en het eerste wat me irriteerde was het ontbreken van een koelfunctionaliteit
Maar ben je dan verkeerd geïnformeerd?
Maar ik vind dit inititiatief geweldig en ga zeker een installatie doen (na wat uitzoekwerk) op mijn DUO AE, al is het maar voor de boost functie voor het vat water snel warm te krijgen, blijkbaar is 280 liter niet voldoende met een regendouche en 5 personen waarvan er 1 soms al 40 minuten doucht.
Zoals net al aangegeven, er is (vooralsnog) geen support voor Quatt AE.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 21:41

SpeedBart

Futurama 0wnage

jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Maar ben je dan verkeerd geïnformeerd?

[...]
Zoals net al aangegeven, er is (vooralsnog) geen support voor Quatt AE.
Ik wist het al vantevoren dat je er (nog) niet mee kon koelen natuurlijk, dat had ik al gevraagd aan de consultant van Quatt, alleen zou er in de toekomst nog een mogelijkheid komen wellicht.

Geen support voor Quatt AE? Ah, dat heb ik net gemist dan, ik las DUO en dacht, dat is em. AE heb ik niet explicitiet vermeld zien staan als niet ondersteund, maar jammer voor mij dan nog, hopelijk kan ik bijdragen aan een mogelijke ondersteuning ervan?
edit:
aaah, HC= heatcharger, dat is dan All Electric, die link had ik niet gelegd.
(weet niet waar dit specifiek vanaf hangt namelijk.)

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedBart op 29-05-2026 12:26 ]

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• jj85
SpeedBart schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Ik wist het al vantevoren dat je er (nog) niet mee kon koelen natuurlijk, dat had ik al gevraagd aan de consultant van Quatt, alleen zou er in de toekomst nog een mogelijkheid komen wellicht.
Klopt, is beloofd door @Quatt Support / @marijnflipse marijnflipse in "Ervaringen met Quatt Deel 2". Tussen Chill-release en volgende zomer... nu is dat laatste een rekbaar begrip weten we inmiddels ;)
Geen support voor Quatt AE? Ah, dat heb ik net gemist dan, ik las DUO en dacht, dat is em. AE heb ik niet explicitiet vermeld zien staan als niet ondersteund, maar jammer voor mij dan nog, hopelijk kan ik bijdragen aan een mogelijke ondersteuning ervan?

(weet niet waar dit specifiek vanaf hangt namelijk.)
De HeatCharger is een warmtepomp an sich. Dus die hele besturing zou eerst uitgeplozen moeten worden (dus welke modbusregisters worden gebruikt om het vat te verwarmen), daarna kan een besturing gebouwd worden.

• Toby-Wan
SpeedBart schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Ik heb donderdag de DUO AE xl opstelling laten plaatsen en het eerste wat me irriteerde was het ontbreken van een koelfunctionaliteit, ik verwacht ook dat met de veel te dure chill, deze ook niet gaat komen naar de standaard installaties.

De installateurs kwamen al met drogredenen als: stalen leidingen.

Maar als je boven dauwpunt blijft zitten, is dat geen issue, want dan geen vocht.

Verder heb ik wel 14 mm leidingen, dat moesten wel 22 worden begreep ik van een maatje, dan werkt het net wat beter.

Ook moet ik beide pompjes (heb 2 losse verdelers, 1 voor keuken en 1 voor huiskamer, die laatste is later gekomen) nog bypassen, een gesloten systeem schijnt beter te werken voor koelen van de vloer. Alhoewel ik begreep dat het geen issue hoeft te zijn,volgens de installateur dan weer. Die geeft aan dat het huidige systeem wat ik heb, stel dat ik koelen aanzet, ook zal moeten werken, geen idee of dat klopt.

Zijn er ook nog verschillende HW versies van de DUO XL opstelling? of maar 1?
Zoiets dus :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9O3JMGc6asRgB1FIuQKue9BEx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taldcn9pxxWyLHqp2vQWpr0V.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
ik heb er bewust wel wat werk van gemaakt om al het 30 jaar oude 22mm stalen leidingwerk uit m'n huis te krijgen. nu zijn alle hoofdleidingen 28mm koper of 32x3mm meerlagenbuis, alles met geperste koppelingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 29-05-2026 13:28 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TeslaNerd schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Als Service & Commissioning bij de eerste ingebruikname van OpenQuatt:
- communicatietest van OpenQuatt met Quatt buitenunit
- communicatietest van OpenQuatt met CiC voor OT Thermostaat en CV-ketel
- communicatietest van OpenQuatt met CIC tbv Quatt app en Quatt monitoring
- communicatietest van OpenQuatt met Home Assistant
Controller krijgt OpenTherm, dat hoeft niet via de CiC in principe.

• jj85
leejoow schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Controller krijgt OpenTherm, dat hoeft niet via de CiC in principe.
Precies, in principe kan de stekker dan gewoon helemaal uit de CiC :)

• CPM
  • Niet online

CPM

[Afbeelding]
Compressor frequentie test? Zodat je kunt bepalen welke frequentie er voor jou problematisch is en overgeslagen moet worden. Uiteraard met te kiezen waardes.

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 29-05-2026 15:53 ]

Hier tekenen aub ......

• jj85
CPM schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Compressor frequentie test? Zodat je kunt bepalen welke frequentie er voor jou problematisch is en overgeslagen moet worden. Uiteraard met te kiezen waardes.
Top, die stond idd ook op mijn eigen lijstje! Goeie om die idd ook direct te koppelen aan de 'uit te schakelen frequenties' :)

• harv

[Afbeelding]
@jj85

Aantal keer dat de beide afzonderlijke wps een start maken per tijdseenheid, uur, uren, dag

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
harv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:25:
[...]

@jj85

Aantal keer dat de beide afzonderlijke wps een start maken per tijdseenheid, uur, uren, dag
Ik zou die inderdaad bij het onboarden doorwerken, maar dan 'vooringevuld' met een logische aantal start stops per dag.

Als in 'je krijgt een waarschuwing te zien als er over een periode van X dagen meer dan Y start-stops worden gelogd.

En je kunt die Y aanpassen naar wens.

Mijn intuitie zou zijn 3 dagen, en 100 start stops. Dat is er ruim 1 per uur, en dat lijkt me al aardig aan de hoge kant, en in dat geval zou het niet gek zijn eens goed naar je systeem te kijken wat die start stops veroorzaakt.

Maar benieuwd wat anderen hier over denken, en wat zij normale cijfers zouden vinden.

Je zou het ook nog aan een slider kunnen koppelen: minder dan 15 start stops in 3 dagen (defrosts uiteraard niet meetellend) = optimaal functionerend systeem, 40 = normaal, 100 = kritieke bovengrens.

Ofzoiets.... :9

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• TeslaNerd
  • Nu online

[Afbeelding]
Sensorkalibratie (Nulmeting / Offset): Een modus waarin de compressor uitblijft, maar de waterpomp op 100% draait zonder warmtetoevoeging. Na enkele minuten moeten de aanvoer- en retourtemperatuursensoren (T_in en T_out) exact gelijk zijn. Wijkingen kunnen hier direct softwarematig worden gecorrigeerd (offset-tunen).

Inverter & Ventilator Stress Test: Het handmatig op- en afbouwen van de buitenventilator (RPM) en de compressor (Hz) in stappen van 10%. Dit dient om resonantie in de behuizing of het leidingwerk op te sporen (het identificeren van kritieke 'bromfrequenties' die je later in de software wilt blokkeren).

Automatische "Superheat" & "Subcooling" en koudemiddeltest
OpenQuatt kan dit live berekenen tijdens de test via een benaderingsformule (of lookup-table) voor R32 of R290.
Activiteit: De gemeten druk (P_suction / P_discharge) wordt in de code direct omgerekend naar de theoretische verzadigingstemperatuur (\(T_{sat}\)). De sensor op de leiding meet de werkelijke temperatuur.
Doel: Live test of de vulling correct is. Wijkt de Superheat af dan is er een indicatie van een koudemiddeltekort, een defect expansieventiel, of een blokkade in het circuit.

Geautomatiseerde COP-berekening (Real-time Rendement)
Tijdens de stabiele fase van de koudemiddeltest kan OpenQuatt direct het thermisch rendement berekenen.
Activiteit: De software combineert de flow (L/min) en de \(\Delta T\) over de warmtewisselaar om het afgegeven thermisch vermogen (\(P_{th}\)) te berekenen. Dit wordt gedeeld door het elektrische opgenomen vermogen (\(P_{el}\)) van de compressor en de pomp (uit te lezen via Modbus/P1-meter).
Doel: Controleren of de warmtepomp presteert volgens de fabrieksspecificaties bij een specifieke buitentemperatuur.

• jj85
onlinaius schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Ik zou die inderdaad bij het onboarden doorwerken, maar dan 'vooringevuld' met een logische aantal start stops per dag.

Als in 'je krijgt een waarschuwing te zien als er over een periode van X dagen meer dan Y start-stops worden gelogd.

En je kunt die Y aanpassen naar wens.

Mijn intuitie zou zijn 3 dagen, en 100 start stops. Dat is er ruim 1 per uur, en dat lijkt me al aardig aan de hoge kant, en in dat geval zou het niet gek zijn eens goed naar je systeem te kijken wat die start stops veroorzaakt.

Maar benieuwd wat anderen hier over denken, en wat zij normale cijfers zouden vinden.

Je zou het ook nog aan een slider kunnen koppelen: minder dan 15 start stops in 3 dagen (defrosts uiteraard niet meetellend) = optimaal functionerend systeem, 40 = normaal, 100 = kritieke bovengrens.

Ofzoiets.... :9
Ik denk dat @harv het puur als meting bedoeld; dus indicatie van aantal start/stops per dag bijv.

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik wil graag testen met mijn 1.0 single.
Waveshare is binnen, OpenQuatt geïnstalleerd maar ik ben nog even puzzelen hoe ik de verbinding tussen de Waveshare en de Quatt kan leggen. Iemand een korte uitleg hiervoor?

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• jj85
@marsman
Bij de CiC haal je de drie draden los die hieronder aangegeven staan (in mijn foto is GND (groen) niet aangesloten). Kijk even welke kleur draad hier onder A en B is aangesloten. Als het goed is Rood op A en Blauw op B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHqLWaOEX0pHSDc64VQb90Yj6po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMSrezU1TtgtdIWZdK2LEjzs.jpg?f=fotoalbum_large

Steek de draden vervolgens in de Waveshare
Rood op A en Blauw op B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_mFYTHhTUHuETjgfpKZlcgH92c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NblMgDicQioSwX8CeLBglgwt.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou het moeten zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 29-05-2026 17:14 ]

• marsman
  • Nu online
Thanks! ik ga er mee aan de slag. Ziet er tot nu toe veelbelovend uit!

• TeslaNerd
  • Nu online
marsman schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:17:
Welkom bij de club!

• harv
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat @harv het puur als meting bedoeld; dus indicatie van aantal start/stops per dag bijv.

@jj85 , @onlinaius

Ik heb te vaak meegemaakt dat er door de een of andere fout elke wp bij mijn duo tot 8 start per uur maakt, om en om. Helaas is dan alles verder normaal blijkt later volgens Quatt. Een CIC reset mijnerzijds heeft namelijk het echter opgelost. Dit pendelen is gewoon slecht, en wil ik voorkomen, zeker dagen lang!.

Ik bedoel dus inderdaad dat het gemeld zou kunnen worden door Open Quatt, liefst instelbaar. Voor mij hoeft het niet een super installateursnivo te zijn. Maar als ik het zelf meen te merken, is het handig dat het systeem dat ook gedaan heeft. Ik ben ten slotte maar een leek!!

Dat er na het verstrekken van de Open Quatt hardware mogelijkheden moeten kunnen zijn om ook op een hoger nivo mee te denken door deskundigen op hardware en software nivo, dat ondersteun ik graag! Dat nivo heb ik dus niet.

Complimenten voor hen!! @jj85 @leejoow @TeslaNerd @sdh1981 en anderen.

• jj85
marsman schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:17:
Ik besef me dat je met de v1 niet de flowmeter via modbus uit kunt lezen op de waveshare. Dus dan zul je ook de CiC koppeling moeten instellen (flow via CiC json ophalen).
Lukt dat? Zo nee, laat maar even weten waar je tegenaan loopt

• CPM
  • Niet online

CPM

@jj85 Quatt kan testen wat de max flow is (L/u) is dat iets om te weten en toe te voegen als functie?

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
  • Nu online
Met de vraag van @jj85 voor onderwerpen voor Service & Commissioning gooi ik hier ook nog maar eens het balletje op voor het opzetten van een analytics server waar wij de sensordata van onze OpenQuatt systemen kunnen vergelijken om beter inzicht te krijgen in de (on)nauwkeurigheden van de temperatuur-, flow- en drukmetingen in onze Quatts.

Ik heb dat eerder al op het Quatt en HA topic gedaan omdat een dergelijke dataverzameling naar een gezamenlijke analytics server ook met de Quatt integratie mogelijk is.

NB Eerder in 2024 ook al eens voorgesteld aan @Quatt Support om de (anonieme) sensordata toegankelijk te maken voor analyse en onderzoek obv de monitoring data van alle Quatt installaties. Nooit meer iets van gehoord natuurlijk, maar met OpenQuatt en de Quatt HA-integratie zouden wij dat nu zelf ook kunnen opzetten.

Misschien ook een interessant project voor jouw studenten @MWink?

Voorbeeld van de OpenAmber analytics webpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er0HTnWbyE4f8yeSlw3dqljzqUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VWcd2vCMmdkYAFuQ3QHLNtDj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door TeslaNerd op 30-05-2026 09:27 ]

• marsman
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Ik besef me dat je met de v1 niet de flowmeter via modbus uit kunt lezen op de waveshare. Dus dan zul je ook de CiC koppeling moeten instellen (flow via CiC json ophalen).
Lukt dat? Zo nee, laat maar even weten waar je tegenaan loopt
Goede toevoeging! Ik wacht nog even op de monteur die morgen terugkomt, bij het vervangen van de CV ketel heeft die de flow meter in het CV circuit gezet :-( .

• raven22
marsman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Goede toevoeging! Ik wacht nog even op de monteur die morgen terugkomt, bij het vervangen van de CV ketel heeft die de flow meter in het CV circuit gezet :-( .
Het water van je quatt gaat toch sowieso door je cv?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• marsman
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRsmFtnLd1dxDxNb0rTYihSJnpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RO7YnN8yuVC1R3h0TsLwsCYx.jpg?f=user_large

Mijn flow meter zit nu bij het rode rondje, die meet 0 l/uur totdat de CV aangaat.
Maar dit is behoorlijk off-topic

[ Voor 36% gewijzigd door marsman op 01-06-2026 14:51 ]

• onlinaius
raven22 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Het water van je quatt gaat toch sowieso door je cv?
Nee, dat gaat (tenzij je cv meeverwarmd) door de een-weg-klep onder de cv ketel (zie ook de foto onder je gepost door Marsman)

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 01-06-2026 15:04 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• raven22
onlinaius schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Nee, dat gaat (tenzij je cv meeverwarmd) door de een-weg-klep onder de cv ketel (zie ook de foto onder je gepost door Marsman)
Volgens mij zat hij bij mij op dezelfde plek en heeft daar altid prima gewerkt.
Nu ik de cv vervangen heb door een doorstromer zit hij schematisch ook weer op die plek en doet het nog steeds.

Edit, bij nader inzie denk ik toch dat de flowmeter net onder de bypass zat. Nu in de nieuwe situatie is die bypass er niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door raven22 op 01-06-2026 15:30 ]

• harv
onlinaius schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:04:
[...]

@onlinaius , @marsman , @raven22

Het is helemaal afhankelijk van welke cv ketel je hebt.

Bij mij, een nefit ecomline exellent wordt het cv-water bij het tapwaterboiler opwarmen door middel van een driewegklep volledig door de tapwaterboiler geleid. Op dat moment is dus die keerklep nodig om het water van de quatts langs de cv ketel en tapwaterboiler te geleiden.

Als het tapwater niet meer opgewarmd hoeft te worden stopt de cv ketel en gaat het meeste door quatt opgewarmde water door de cv ketel, heel simpel de weg van de minste weerstand.

Werken ze samen, dus zowel quatt asl cv ketel, dan bouwt de cv ketel middels zijn waterpomp extra druk op, en gaat al het water door de cv ketel en dus niets door de keerklep.

• Toby-Wan
harv schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:49:
[...]
Als het tapwater niet meer opgewarmd hoeft te worden stopt de cv ketel en gaat het meeste door quatt opgewarmde water door de cv ketel, heel simpel de weg van de minste weerstand.
Tja, "weg van minste weerstand" is net zo simpel andersom te redeneren. dus tenzij je op elke leiding flowmeters heb zitten om je bewering te staven..
Werken ze samen, dus zowel quatt asl cv ketel, dan bouwt de cv ketel middels zijn waterpomp extra druk op, en gaat al het water door de cv ketel en dus niets door de keerklep.
wederom, "al het water"? Quatt heeft een bepaald debiet en CV ketel zal een bepaald debiet hebben. zolang die vanuit de Quatt hoger is en de druk genoeg om de weerstand van de veer in de bypass te overbruggen is zal het teveel gewoon door de bypass gaan.

• harv
Toby-Wan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Tja, "weg van minste weerstand" is net zo simpel andersom te redeneren. dus tenzij je op elke leiding flowmeters heb zitten om je bewering te staven..

[...]

wederom, "al het water"? Quatt heeft een bepaald debiet en CV ketel zal een bepaald debiet hebben. zolang die vanuit de Quatt hoger is en de druk genoeg om de weerstand van de veer in de bypass te overbruggen is zal het teveel gewoon door de bypass gaan.
@Toby-Wan

Ik zie gewoon wat ik zie met de diverse temperaturen.

• sdh1981
Wat haal je met een Quatt V1.5 met R32 als max temperatuur VS druk? Zie hier. Ik heb een soft limit op 40,5bar staan en hard limit op 41,5bar. Dan blijf ik 0,5 bar onder de max grens wat op de oud staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fDadj0l581JbEQwqJygNDRuvGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2SmtkIVQU59IGYfEBSfM9xzY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOCOyTCoActfOnBrs3z0fTt-lG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyUF8Sj4yQseb2Wq4rlYs93u.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
sdh1981 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:35:
Wat haal je met een Quatt V1.5 met R32 als max temperatuur VS druk? Zie hier. Ik heb een soft limit op 40,5bar staan en hard limit op 41,5bar. Dan blijf ik 0,5 bar onder de max grens wat op de oud staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tof om te zien! En ook erg interessant om eens te zien wat het verschil is tussen de spiraal en het vat. Mijn intuitie was dat je het vat zo'n 3 graden lager dan de spiraal kon krijgen voordat de warmteoverdracht zo laag werd dat het nauwelijks meer wat deed.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe dit er uit zou zien met een verticaal vat met wat meer gelaagdheid.

Je zit nog niet helemaal aan de soft limit wat aantal bar betreft zie ik. Heb je nog verder kunnen gaan dan dit?

• piekefaessen
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-06 15:13
Hmmm, sinds de laatste CiC update is de flowrate uit de json verdwenen ((bij mij gisteren rond 15.00 's middags). Ik gebruik een V1, dus kan hem ook niet direct via modbus overnemen. Iemand een idee voor een oplossing?

Ik had OpenQuatt al een week of 3 werkend op de waveshare module, maar nu hij geen flowrate meer meet wordt het lastig.

Is dit een poging van Quatt om openQuatt dwars te bomen?

• jj85
piekefaessen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:03:
Hmmm, sinds de laatste CiC update is de flowrate uit de json verdwenen ((bij mij gisteren rond 15.00 's middags). Ik gebruik een V1, dus kan hem ook niet direct via modbus overnemen. Iemand een idee voor een oplossing?

Ik had OpenQuatt al een week of 3 werkend op de waveshare module, maar nu hij geen flowrate meer meet wordt het lastig.

Dat is wel vreemd idd, gisteren op de Discord ook al een melding over van @rickkaptein .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KjZH1qRz0r8b_RWVlqr1QKX4i8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R7afK4vGk3SjArwdU0MNkLrN.png?f=fotoalbum_large

Mocht Quatt aan het dwarsbomen zijn... met de aankomende controller kan straks de flowmeter ook zelf uitgelezen worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 02-06-2026 08:25 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
piekefaessen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:03:

Welke versie draait jouw CiC. Mijn Quatt V1 draait ook op OpenQuatt en ik zie de flowrate wel nog goed binnenkomen via de CiC 4.6.0

NB Een tijdelijke workaround is dan om OpenQuatt te blijven draaien obv de voor jouw systeem bekende pump levels voor de gewenste flow (800L/h)

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 02-06-2026 09:05 ]

• jj85
@harv work in progress :-)
(heeft nog wel een portie aandacht nodig, Hydrauliek vak is nog niet OK bijv)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9pRRhjLbHbIPdzcumkNlc-smUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXuP6wOGD5eKfEPIaZAA9ITW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGvWurk_yQsTKaJsX6t96A8Sd10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPlU2sdaymXHnsFCgqCuNepB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door jj85 op 02-06-2026 10:54 ]

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:48:
@harv work in progress :-)
(heeft nog wel een portie aandacht nodig, Hydrauliek vak is nog niet OK bijv)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes!

Als ik een puntje van feedback mag geven: persoonlijk zou ik de voorkeur hebben voor starts per andere tijdseenheid. Starts per uur lijkt mij namelijk te zenuwachtig, 3 starts per uur kan best een keer voorkomen in normaal gebruik, bijvoorbeeld bij een thermostaat waar de zon op valt, icm wisselvallig weer.

Je logt 6 en 24 uur ook. Mijn voorkeur zou liggen op 24 uur. (mogelijk zelfs wat langer, als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor 72 uur).

De vraag is een beetje wat je wilt detecteren. Uur is mogelijk ook nuttig, maar dan detecteer je meer 'onder welke omstandigheden reageert het systeem te zenuwachtig'.

24 / 72 uur detecteert een warmtepomp waarbij iets structureel niet klopt (of dit nu afgifte, thermostaatsignaal, thermostaatinstellingen, domotica of heel iets anders is), waardoor de warmtepomp onnodig slijt / de efficientie naar de knoppen gaat.

• jj85
onlinaius schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Netjes!

Als ik een puntje van feedback mag geven: persoonlijk zou ik de voorkeur hebben voor starts per andere tijdseenheid. Starts per uur lijkt mij namelijk te zenuwachtig, 3 starts per uur kan best een keer voorkomen in normaal gebruik, bijvoorbeeld bij een thermostaat waar de zon op valt, icm wisselvallig weer.

Je logt 6 en 24 uur ook. Mijn voorkeur zou liggen op 24 uur. (mogelijk zelfs wat langer, als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor 72 uur).

De vraag is een beetje wat je wilt detecteren. Uur is mogelijk ook nuttig, maar dan detecteer je meer 'onder welke omstandigheden reageert het systeem te zenuwachtig'.

24 / 72 uur detecteert een warmtepomp waarbij iets structureel niet klopt (of dit nu afgifte, thermostaatsignaal, thermostaatinstellingen, domotica of heel iets anders is), waardoor de warmtepomp onnodig slijt / de efficientie naar de knoppen gaat.
Goede punten!
Die grenswaarde van 3 is niet reeel idd, daar had ik net even mee lopen spelen voordat ik de screenshot maakte. Zit eerder aan 6-8 te denken.

@harv als aandrager van het idee, wat zou jij prettige time-frames vinden hierin?

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Goede punten!
Die grenswaarde van 3 is niet reeel idd, daar had ik net even mee lopen spelen voordat ik de screenshot maakte. Zit eerder aan 6-8 te denken.

@harv als aandrager van het idee, wat zou jij prettige time-frames vinden hierin?
To be fair, ik twijfel er zelf nu ook weer een beetje over. Ik vind 3 start-stops in een uur ook nog helemaal niet zo'n slechte grenswaarde, want ook dat is naar mijn idee echt teveel (even aangenomen dat je defrosts niet als start-stops meeneemt).

Het meet alleen heel wat anders dan een langere tijdsspanne.

Maar bij 3 start-stops per uur (of misschien 6 per 2 uur, dan haal je dat ene 'toevallig rare' uurtje er al uit) is dat naar mijn idee ook al een indicator dat er iets mis is. Bijv een thermostaat die op de verkeerde plaats zit en daardoor veel verstoringen oppakt, zoals rechtstreeks in de zon, of te dicht bij een deur naar buiten / koudere ruimte.

X per 24 / 48 / 72 uur detecteert meer structurele problemen met het systeem (zoals pendelen).

Edit: Om het dus nog een beetje ingewikkelder te maken voor je: 2 van deze meldingen kan nut hebben.

Mijn voorkeur zou dan liggen bij X stops per 2 uur (intuitief zou ik 4 of 5 zeggen) en X stops per 72 uur (intuitief zou ik dan voor een stuk of 40 gaan).

[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 02-06-2026 12:42 ]

• harv
onlinaius schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Netjes!

@onlinaius @jj85

Ziet er al mooi uit.

De oorzaak van mijn vraag lag bij zeer veel starts om en om door de CIC en de gegeven antwoorden door Quatt. Ik wil het ook zelf kunnen constateren en ook de gegeven antwoorden controleren. Als je er niet op let wordt het inderdaad echt wel warm/koud, maar wel met slijtage en een slechte COP. Een vermelding in Open Quatt is dus van toegevoegde waarde, het geeft je een controlemiddel bij de standaard looptijden. Welke looptijden, instelbaar is het handigst; loopt alles standaard: misschien 1 x per week. Wordt de installatie ziek, of wil je wat meer weten is 1 tot 2 maal per uur ook handig. Maar bij niet instelbaar zou ik voorlopig kiezen tussen 2 uur, 1 dag , 1 week.

Maar,... bij Open Quatt is dit misschien helemaal niet nodig, er is in elk geval geen bepalende CIC!

• jj85
harv schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:12:
[...]

@onlinaius @jj85

Ziet er al mooi uit.

De oorzaak van mijn vraag lag bij zeer veel starts om en om door de CIC en de gegeven antwoorden door Quatt. Ik wil het ook zelf kunnen constateren en ook de gegeven antwoorden controleren. Als je er niet op let wordt het inderdaad echt wel warm/koud, maar wel met slijtage en een slechte COP. Een vermelding in Open Quatt is dus van toegevoegde waarde, het geeft je een controlemiddel bij de standaard looptijden. Welke looptijden, instelbaar is het handigst; loopt alles standaard: misschien 1 x per week. Wordt de installatie ziek, of wil je wat meer weten is 1 tot 2 maal per uur ook handig. Maar bij niet instelbaar zou ik voorlopig kiezen tussen 2 uur, 1 dag , 1 week.
Ik heb er nu dit van gemaakt. Mocht het in de toekomst anders moeten, dan passen we dat tzt wel weer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v27EUml8QSWXZqFeXd0Fk0VFb4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8BRPod8d7VZZcmslxg3eQDN.png?f=fotoalbum_large
Maar,... bij Open Quatt is dit misschien helemaal niet nodig, er is in elk geval geen bepalende CIC!
haha, we zullen zien ;)

• TeslaNerd
  • Nu online
Het ziet er weer geweldig uit @jj85. En ik lees in de release notes dat OpenQuatt nu ook op ESPHome 2026.5 draait waar veel verbeteringen in zitten oa ook voor de modbus communicatie. Merk jij al verschil tov de vorige versie?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

ESPHome heeft vooral performance updates doorgevoerd, je zou wat meer lucht moeten krijgen op de processor

• marsman
  • Nu online
Gelukt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju8UGSW5MkR9PAjdDf8c_SJ8xKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WErqGC4QjKd8qZne2nK4HQPF.png?f=fotoalbum_large Voor de flow moet ik even het dashboard aanpassen naar de CIC waarde, maar de eerste koelrun is gedaan. Hopelijk snel weer mooi weer!

• jj85
CPM schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Hopsakee, dat zit er ook in.

Warmptepomp vindt het trouwens niet leuk als je hem met met warme buitentemp op een hoog compressor lvl zet.Krijg je de melding 'Frequency limit ambient'. :+
offtopic:
Nu kan ik ook een probleem verklaren dat ik 2 jaar terug had na installatie. Bij een test leek de warmtepomp niet aan te slaan, Quatt kon het niet verklaren. Maar was gewoon een te hoge buitentemp om te kunnen starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXcpLYWwKlC79N-eY5EFB8ySRsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYJTFKbLphG6GlVtaKha2vym.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E_zSegqz1aClReOQy4CQ_ooYcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/518Nk88dJePuAAVgoigmEdSs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf0XfuHx2A7H81ReqPtuHpHxC0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88jgtnu4mgzDRdP7MRbHDcMn.png?f=fotoalbum_large

• marsman
  • Nu online
Hmmm vanaf gisteren middag geeft de CIC is geen flow meer door.
De flowmeter temperatuur wordt nog wel gerapporteerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
{

"boiler": {

"oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,

"otFbChModeActive": false,

"otFbDhwActive": false,

"otFbDhwFlowRate": 0.0,

"otFbDhwTemperature": 39.0,

"otFbFlameOn": false,

"otFbSupplyInletTemperature": 48.0,

"otFbSupplyOutletTemperature": 48.0,

"otFbWaterPressure": 1.5,

"otTbCH": false

},

"chill": null,

"externalMeters": null,

"flowMeter": {

"waterSupplyTemperature": 29.48

},

"hb": null,

"hc": null,

"hp1": {

"getMainWorkingMode": 0,

"limitedByCop": false,

"modbusSlaveId": 1,

"power": 0.0,

"powerInput": 5.15,

"silentModeStatus": false,

"temperatureOutside": 27.97,

"temperatureWaterIn": 25.84,

"temperatureWaterOut": 27.61

},

"hp2": null,

"qc": {

"electricityPriceUsed": 0.27,

"flowRateFiltered": 0.0,

"gasPriceUsed": 1.17,

"stickyPumpProtectionEnabled": false,

"supervisoryControlMode": 0

},

"qcAllE": null,

"qcChill": null,

"system": {

"chMaxWaterTemperature": 50,

"electricityTariffType": 1,

"gasTariffType": 0,

"hostName": "CIC-e5108632-cb9f-59a1-ac3d-fa19c8b7049d"

},

"thermostat": {

"otFtChEnabled": false,

"otFtControlSetpoint": 10.0,

"otFtCoolingEnabled": false,

"otFtDhwEnabled": true,

"otFtRoomSetpoint": 19.0,

"otFtRoomTemperature": 23.92

},

"thread": null,

"time": {

"ts": 1780325921474,

"tsHuman": "2026-06-01T14:58:41Z"

}

}
Zou deze toevallig kapot gegaan zijn?

• jj85
marsman schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:41:
Hmmm vanaf gisteren middag geeft de CIC is geen flow meer door.
De flowmeter temperatuur wordt nog wel gerapporteerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
{

"boiler": {

"oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,

"otFbChModeActive": false,

"otFbDhwActive": false,

"otFbDhwFlowRate": 0.0,

"otFbDhwTemperature": 39.0,

"otFbFlameOn": false,

"otFbSupplyInletTemperature": 48.0,

"otFbSupplyOutletTemperature": 48.0,

"otFbWaterPressure": 1.5,

"otTbCH": false

},

"chill": null,

"externalMeters": null,

"flowMeter": {

"waterSupplyTemperature": 29.48

},

"hb": null,

"hc": null,

"hp1": {

"getMainWorkingMode": 0,

"limitedByCop": false,

"modbusSlaveId": 1,

"power": 0.0,

"powerInput": 5.15,

"silentModeStatus": false,

"temperatureOutside": 27.97,

"temperatureWaterIn": 25.84,

"temperatureWaterOut": 27.61

},

"hp2": null,

"electricityPriceUsed": 0.27,

"gasPriceUsed": 1.17,

"stickyPumpProtectionEnabled": false,

"supervisoryControlMode": 0

},

"qcAllE": null,

"qcChill": null,

"system": {

"chMaxWaterTemperature": 50,

"electricityTariffType": 1,

"gasTariffType": 0,

"hostName": "CIC-e5108632-cb9f-59a1-ac3d-fa19c8b7049d"

},

"thermostat": {

"otFtChEnabled": false,

"otFtControlSetpoint": 10.0,

"otFtCoolingEnabled": false,

"otFtDhwEnabled": true,

"otFtRoomSetpoint": 19.0,

"otFtRoomTemperature": 23.92

},

"thread": null,

"time": {

"ts": 1780325921474,

"tsHuman": "2026-06-01T14:58:41Z"

}

}
Zou deze toevallig kapot gegaan zijn?
Nee, je flowmeter is niet stuk. Je bent nu nr 3 met dit probleem. Heb je toevallig een v1 quatt?

• Toby-Wan
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Nee, je flowmeter is niet stuk. Je bent nu nr 3 met dit probleem. Heb je toevallig een v1 quatt?
ja hier ook. v1 quatt, flowrate staat niet meer json. in HA lijk ik het nog wel door te krijgen (staat op 0.0 en niet 'unavailable')

• jj85
Toby-Wan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:56:
[...]

ja hier ook. v1 quatt, flowrate staat niet meer json. in HA lijk ik het nog wel door te krijgen (staat op 0.0 en niet 'unavailable')
Je moet onder QC kijken (daar heeft hij altijd al gestaan... denk ik.... tenminste bij mij...) ;)
code:
1
2

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 04-06-2026 10:00 ]

• marsman
  • Nu online
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Ja, ook v1. Stom toeval dan, thanks!

• jj85
marsman schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Ja, ook v1. Stom toeval dan, thanks!
Nee, geen toeval vermoed ik... Ik denk dat Quatt wel degelijk iets heeft aangepast in de CiC waardoor het syteem in bepaalde gevallen geen flowrate meer publiceert...

Maar denk niet dat @Quatt Support hier iets aan kan/gaat doen ;)

• marsman
  • Nu online
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Nee, geen toeval vermoed ik... Ik denk dat Quatt wel degelijk iets heeft aangepast in de CiC waardoor het syteem in bepaalde gevallen geen flowrate meer publiceert...

Maar denk niet dat @Quatt Support hier iets aan kan/gaat doen ;)
Bedoelde meer toeval, dat net dinsdag mijn flowmeter fysiek verplaatst is, en ik de OpenQuatt controller aangesloten heb. Vanaf woensdag geen flow meer in de JSON.

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:10
Ik heb even gekeken. Ik draai 4.6.1 firmware op de CiC en zie de qc.flowRateFiltered nog wel.

Ik weet niet welke versie Quatt ik heb eerlijke gezegd (waar vind ik dat?). Ik heb een Duo 6kW vorig jaar laten plaatsen. Dit is een v1.5?

Ik vroeg me nog af of Quatt van OpenQuatt af weet en of ze hier een mening over hebben? Was niet één van de directeurs ook actief hier op Tweakers af en toe?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• onlinaius
BoschR schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:25:
Was niet één van de directeurs ook actief hier op Tweakers af en toe?
Meer af dan toe ;)

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste