OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:30
CPM schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:45:
[...]

Dat hoeft niet. Je hebt alleen een relay server nodig. Google en Microsoft ondersteunen dat gewoon. Je kunt dan je eigen (Gmail/outlook) mail adres gebruiken en naar jezelf mailen. Heb je een eigen domeinnaam dan kan je die gewoon gebruiken. Uiteraard moet je daar de juiste records voor aanmaken in DNS zodat je niet op een spamlijst komt.
Die relay server kan bijvoorbeeld binnen een gratis tier van Cloudflare draaien.

Voor de gebruiker: Je krijgt direct een e-mail bij een storing, zonder dat het e-mailadres op de relay server bewaard wordt.

Voor de ontwikkelaar: Geen centrale administratie of database om bij te houden en te beveiligen.

De werking:
Bij de installatie wordt het e-mailadres van de eigenaar versleuteld opgeslagen in OpenQuatt. Bij een storing stuurt de controller de storingscode met de foutmelding naar Cloudflare. Alleen de Cloudflare Worker heeft een complementaire sleutel om de code te ontcijferen en de mail direct te versturen.

Geen e-mailkoppelingen op de controller, lijkt veilig en kan volledig gratis.

OpenQuatt issue #732 hiervoor aangemaakt

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 21-09-2026 22:02 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:46
CPM schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:45:
[...]

Dat hoeft niet. Je hebt alleen een relay server nodig. Google en Microsoft ondersteunen dat gewoon. Je kunt dan je eigen (Gmail/outlook) mail adres gebruiken en naar jezelf mailen. Heb je een eigen domeinnaam dan kan je die gewoon gebruiken. Uiteraard moet je daar de juiste records voor aanmaken in DNS zodat je niet op een spamlijst komt.
Klopt, ik weet hoe het werkt. Ik bedoelde eigenlijk meer dat het moeilijk 'plug and play' te krijgen is. Een email versturen is eenvoudig, een email ook laten aankomen vereist wat meer instelwerk.

Ik vind het een beetje moeilijk om in te schatten wat het niveau is van de OpenQuatters. Zo lang het over jou en mij gaat is een relay server / DNS records te doen, maar met veel instelwerk maak je OpenQuatt wel steeds ontoegankelijker voor 'leken'.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• TeslaNerd
onlinaius schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:40:
[...]

Klopt, ik weet hoe het werkt. Ik bedoelde eigenlijk meer dat het moeilijk 'plug and play' te krijgen is. Een email versturen is eenvoudig, een email ook laten aankomen vereist wat meer instelwerk.

Ik vind het een beetje moeilijk om in te schatten wat het niveau is van de OpenQuatters. Zo lang het over jou en mij gaat is een relay server / DNS records te doen, maar met veel instelwerk maak je OpenQuatt wel steeds ontoegankelijker voor 'leken'.
Met wat ik bij elkaar gezocht heb voor een relay server in Cloudflare hoeft de leek-gebruiker alleen zijn eigen emailadres in te vullen tijdens de installatie en moet een OpenQuatt tweaker met een Cloudflare account ('Hoi') eenmalig die relay server in een worker aan de praat krijgen.

Kunnen jullie met kennis van relay servers / dns records mijn issue #732 nalezen of dat wat is?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb er even snel naar gekeken, mooie opzet, zit wat effort in of niet? _/-\o_

Ik ben het ook eens met @onlinaius , laag drempelig voor de gebruiker, maar dat is wat je zelf (@TeslaNerd ) ook al zegt.

De enige maar die ik kan bedenken is de afhankelijkheid van Cloudflare en het domein. Als deze wegvallen (of betaald worden) dan zal er een andere implementatie moeten komen van de email notificaties en dus een firmware change.

Owja en er moet een lijst met meldingen komen die je dan zelf kan kiezen. Of een aantal templates.

Good luck mensen. _/-\o_

Hier tekenen aub ......

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41

paQ

Eigenlijk he.... @leejoow Kun je Openquatt niet integreren in of met die button modules van die andere tweaker en er een openQuatt (en Amber) thermostaat van maken? 8)
https://button.plus
Desnoods aankoppelbare module met dezelfde vormfactor, of draadloos van module naar de wandmodule.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-09-2026 23:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TeslaNerd
CPM schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:55:
...
De enige maar die ik kan bedenken is de afhankelijkheid van Cloudflare en het domein. Als deze wegvallen (of betaald worden) dan zal er een andere implementatie moeten komen van de email notificaties en dus een firmware change.

Owja en er moet een lijst met meldingen komen die je dan zelf kan kiezen. Of een aantal templates.

Good luck mensen. _/-\o_
Ja, idd afhankelijk van een sponsor met een domein en een Cloudflare account. Als dat stopt stoppen de storingsmeldingen tot een volgende tweaker-sponsor dat overneemt.

Bedankt voor de complimenten. Is klein bier in vergelijking met wat @jj85 en @leejoow aan efforts in OpenQuatt hebben gestopt _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door TeslaNerd op 21-09-2026 23:04 ]

• onlinaius
TeslaNerd schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:46:
Kunnen jullie met kennis van relay servers / dns records mijn issue #732 nalezen of dat wat is?
Ik zie geen op of aanvullingen. Kan wat mij betreft per direct op deze manier worden doorgevoerd.
Slim ook dat je het emailadres volledig lokaal laat, scheelt inderdaad een hoop gedoe met AVG, toestemmingen vragen, en eventuele wijzigende wetten in de toekomst.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

paQ schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:58:
Eigenlijk he.... @leejoow Kun je Openquatt niet integreren in of met die button modules van die andere tweaker en er een openQuatt (en Amber) thermostaat van maken? 8)
Desnoods aankoppelbare module met dezelfde vormfactor, of draadloos van module naar de wandmodule.
Ik heb meerdere Button+ hier hangen, ik ken het systeem, maar toch begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld :) Wat is het wat je wil?

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• paQ

paQ

leejoow schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:15:
[...]

Ik heb meerdere Button+ hier hangen, ik ken het systeem, maar toch begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld :) Wat is het wat je wil?
Ik heb zelf geen Quatt hoor. Maar gezien het gedoe met welke thermostaat wel/niet, en ik nog steeds vind dat Quatt zijn eigen fatsoenlijke thermostaat/controller had moeten maken, is er wellicht eea te combineren met een button+ als “thermostaat”.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 15:13
paQ schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:58:
Je bedoelt zoiets: :)
Inmiddels iets aangepast sinds deze foto. En het percentage, zoals op de afbeelding, is nu in compressor hertz, dat was voor mij wat makkelijker te interpreteren. Ik was continue aan het nadenken, wat was 30% nu in Hertz... Button.plus stuurt en leest dus de TADO uit, want de TADO heeft geen display :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EUVzYnu_iUNCQ9rZA3hJ2b5Kag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HI5JtPUN6yc3DaSrvx2o6VI.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ

paQ

medu80 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:23:
[...]

Je bedoelt zoiets: :)
Inmiddels iets aangepast sinds deze foto. En het percentage, zoals op de afbeelding, is nu in compressor hertz, dat was voor mij wat makkelijker te interpreteren. Ik was continue aan het nadenken, wat was 30% nu in Hertz... Button.plus stuurt en leest dus de TADO uit, want de TADO heeft geen display :-(

[Afbeelding]
ja bijv :)
En dan interfacing met openquatt. Gewoon alle andere thermostaten weg.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Op zich kan je al met MQTT een aantal zaken aansturen binnen OpenQuatt, dus wellicht kom je al een heel eind ;-)

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:56
(jarig!)

OpenQuatt v0.52.0

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/OpenQuatt/OpenQuatt/v0.52.0/docs/assets/brand/openquatt-logo-horizontal-adaptive.svg

Er staat weer een nieuwe stable release klaar. v0.52.0 draait vooral om betere diagnose en herstel: de Systeemrecorder neemt voortaan standaard doorlopend op, de Beslislog legt beter uit waarom een warmtepomp niet draait en er is een nieuwe herstelomgeving voor de Controller Q.

Daarnaast is de webinterface nu ook in het Engels beschikbaar, krijgt Power House een optie om langer door te verwarmen en zijn de communicatie met de buitenunits en de controle van de OpenTherm-ketelaansluiting verbeterd.
✨ Belangrijkste wijzigingen
🩺 Systeemrecorder: ook achteraf terugkijken
De Systeemrecorder neemt voortaan standaard doorlopend recente systeemgegevens op, ook als de webinterface niet open staat.

Via Diagnostiek → Systeemrecorder kun je de laatste 15, 30 of 60 minuten downloaden, of alles wat nog beschikbaar is.

Je hoeft een probleem dus niet meer vooraf te zien aankomen om er een opname van te hebben. Handig bij bijvoorbeeld een onverwachte stop, een warmtepomp die niet start of een ketel die onverwacht wordt bijgeschakeld.

De opname blijft lokaal op de controller en kan bijvoorbeeld zelf worden bekeken via OpenHeatPumps.

De recorder gebruikt het werkgeheugen: na een herstart zijn de opnames weg en oudere gegevens maken vanzelf plaats voor nieuwe.
📋 Beslislog legt beter uit waarom de warmtepomp uit staat
Wanneer alle warmtepompen stil staan, laat de Beslislog duidelijker zien wat een nieuwe start tegenhoudt.

Bijvoorbeeld geen warmtevraag, een watertemperatuurgrens, een herstartwachttijd of een voorwaarde voor koeling.

OpenQuatt gebruikt hiervoor alleen de actuele, bevestigde toestand. Als een reden of afteltijd niet betrouwbaar kan worden bepaald, wordt die ook niet verzonnen.
🌍 Webinterface nu ook in het Engels
Via Weergave en systeem → Taal / Language kun je nu wisselen tussen Nederlands en Engels.

De gekozen taal wordt per browser onthouden en beide talen zitten volledig in de firmware, dus ook zonder internet werkt de vertaling.

Dit verandert alleen de weergave; bestaande instellingen en koppelingen met Home Assistant, MQTT en API blijven hetzelfde.
🔥 Power House: optioneel langer doorverwarmen
Power House krijgt een nieuwe optionele instelling Langer doorverwarmen.

Daarmee kan een bestaande verwarmingsrun op laag vermogen doorgaan wanneer de warmtevraag onder het minimale warmtepompvermogen komt. Het doel is om pendelen en onnodige stops en starts te beperken.

Je stelt zelf een stopmarge in. Bij bijvoorbeeld 20,5 °C gewenst en een marge van 0,5 °C mag de run doorgaan tot 21,0 °C.

De functie staat standaard uit, start nooit zelfstandig een stilstaande warmtepomp en alle bestaande beveiligingen blijven voorgaan.
🔑 Nieuwe herstelomgeving voor de Q-edition
Een vergeten web-login of probleem met Wi-Fi of de Home Assistant API hoeft niet meer direct tot een volledige reset te leiden.

Via de nieuwe herstelomgeving kun je gericht:

• de gebruikersnaam en het wachtwoord van de webinterface opnieuw instellen;
• de beveiligde Home Assistant API-koppeling resetten;
• alleen de Wi-Fi-instellingen wissen en opnieuw instellen.

Houd hiervoor de linkerknop 5 seconden ingedrukt en laat hem daarna los. De herstelpagina is vervolgens tijdelijk bereikbaar via:

http://openquatt.local/recovery

Let op: houd je de knop 10 seconden vast, dan worden in plaats daarvan de Wi-Fi-gegevens gewist en start de controller opnieuw voor Wi-Fi-configuratie.

Meer uitleg:
Handleiding voor herstel
🔌 Betere controle van de OpenTherm-ketelaansluiting
OpenQuatt controleert nu duidelijker of een via OTB (OpenTherm Boiler) aangesloten ketel daadwerkelijk antwoordt.

Een ontbrekende of weggevallen verbinding wordt zichtbaar in het overzicht en de installatie-instellingen. Quick Start accepteert de OpenTherm-keuze pas wanneer de verbinding bevestigd is.

Belangrijk: OTB hoort uitsluitend op de OpenTherm-ingang van de ketel. Voor een gewone aan/uit-aansluiting gebruik je R1. Een fout aangesloten OTB kan ervoor zorgen dat een ketel zelfstandig gaat verwarmen; dat kan OpenQuatt softwarematig niet corrigeren.
🛠️ Communicatie en kleinere verbeteringen
De communicatie met de buitenunits kan beter omgaan met losse foutbytes, waardoor een verder geldig antwoord minder snel verloren gaat en onnodige time-outs worden beperkt.

Daarnaast zijn de instellingen voor de bodemplaatverwarming duidelijker gegroepeerd, is een weergavefout na de taaluitbreiding opgelost en is oude recordercode opgeruimd.
🧱 Beschikbaarheid
v0.52.0 verschijnt voor:

Heatpump Controller Q-edition Single
Heatpump Controller Q-edition Duo

Voor Waveshare en Heatpump Listener blijft v0.50.0 de laatste firmware. Deze controllers krijgen geen nieuwe OpenQuatt-updates meer.
🔗 Release
OpenQuatt v0.52.0 – release notes en download

• onlinaius
Enorm bedankt weer @jj85 !

Vraagje: het viel me zojuist op dat het gedrag van de bodemplaatverwarming na een herstart automatisch opnieuw wordt toegepast, maar de frequentietabel niet.
Is dat omdat de frequentietabel experimenteler is / meer kans op schade geeft?

Ik zou straks als het stookseizoen begint graag op zo'n laag mogelijke frequentie kunnen draaien, uiteraard binnen de limieten van de ODU.
Is 30 hz die limiet waaronder het niet meer veilig kan, of zou lager ook kunnen?

Als een lagere limiet mogelijk is zou het op zich wel fijn zijn dat je deze niet iedere reboot opnieuw moet toepassen (als dat riskant is voor de ODU uiteraard beter niet doen).

• TeslaNerd

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:23

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)

• Toby-Wan
jj85 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:50:

OpenQuatt v0.52.0

[Afbeelding]

Er staat weer een nieuwe stable release klaar. v0.52.0 draait vooral om betere diagnose en herstel: de Systeemrecorder neemt voortaan standaard doorlopend op, de Beslislog legt beter uit waarom een warmtepomp niet draait en er is een nieuwe herstelomgeving voor de Controller Q.

Daarnaast is de webinterface nu ook in het Engels beschikbaar, krijgt Power House een optie om langer door te verwarmen en zijn de communicatie met de buitenunits en de controle van de OpenTherm-ketelaansluiting verbeterd.
🩺 Systeemrecorder: ook achteraf terugkijken
De Systeemrecorder neemt voortaan standaard doorlopend recente systeemgegevens op, ook als de webinterface niet open staat.

Via Diagnostiek → Systeemrecorder kun je de laatste 15, 30 of 60 minuten downloaden, of alles wat nog beschikbaar is.

Je hoeft een probleem dus niet meer vooraf te zien aankomen om er een opname van te hebben. Handig bij bijvoorbeeld een onverwachte stop, een warmtepomp die niet start of een ketel die onverwacht wordt bijgeschakeld.

De opname blijft lokaal op de controller en kan bijvoorbeeld zelf worden bekeken via OpenHeatPumps.

De recorder gebruikt het werkgeheugen: na een herstart zijn de opnames weg en oudere gegevens maken vanzelf plaats voor nieuwe.
📋 Beslislog legt beter uit waarom de warmtepomp uit staat
Wanneer alle warmtepompen stil staan, laat de Beslislog duidelijker zien wat een nieuwe start tegenhoudt.

Bijvoorbeeld geen warmtevraag, een watertemperatuurgrens, een herstartwachttijd of een voorwaarde voor koeling.

OpenQuatt gebruikt hiervoor alleen de actuele, bevestigde toestand. Als een reden of afteltijd niet betrouwbaar kan worden bepaald, wordt die ook niet verzonnen.
🌍 Webinterface nu ook in het Engels
Via Weergave en systeem → Taal / Language kun je nu wisselen tussen Nederlands en Engels.

De gekozen taal wordt per browser onthouden en beide talen zitten volledig in de firmware, dus ook zonder internet werkt de vertaling.

Dit verandert alleen de weergave; bestaande instellingen en koppelingen met Home Assistant, MQTT en API blijven hetzelfde.
🔥 Power House: optioneel langer doorverwarmen
Power House krijgt een nieuwe optionele instelling Langer doorverwarmen.

Daarmee kan een bestaande verwarmingsrun op laag vermogen doorgaan wanneer de warmtevraag onder het minimale warmtepompvermogen komt. Het doel is om pendelen en onnodige stops en starts te beperken.

Je stelt zelf een stopmarge in. Bij bijvoorbeeld 20,5 °C gewenst en een marge van 0,5 °C mag de run doorgaan tot 21,0 °C.

De functie staat standaard uit, start nooit zelfstandig een stilstaande warmtepomp en alle bestaande beveiligingen blijven voorgaan.
🔑 Nieuwe herstelomgeving voor de Q-edition
Een vergeten web-login of probleem met Wi-Fi of de Home Assistant API hoeft niet meer direct tot een volledige reset te leiden.

Via de nieuwe herstelomgeving kun je gericht:

• de gebruikersnaam en het wachtwoord van de webinterface opnieuw instellen;
• de beveiligde Home Assistant API-koppeling resetten;
• alleen de Wi-Fi-instellingen wissen en opnieuw instellen.

Houd hiervoor de linkerknop 5 seconden ingedrukt en laat hem daarna los. De herstelpagina is vervolgens tijdelijk bereikbaar via:

http://openquatt.local/recovery

Let op: houd je de knop 10 seconden vast, dan worden in plaats daarvan de Wi-Fi-gegevens gewist en start de controller opnieuw voor Wi-Fi-configuratie.

Meer uitleg:
Handleiding voor herstel
🔌 Betere controle van de OpenTherm-ketelaansluiting
OpenQuatt controleert nu duidelijker of een via OTB (OpenTherm Boiler) aangesloten ketel daadwerkelijk antwoordt.

Een ontbrekende of weggevallen verbinding wordt zichtbaar in het overzicht en de installatie-instellingen. Quick Start accepteert de OpenTherm-keuze pas wanneer de verbinding bevestigd is.

Belangrijk: OTB hoort uitsluitend op de OpenTherm-ingang van de ketel. Voor een gewone aan/uit-aansluiting gebruik je R1. Een fout aangesloten OTB kan ervoor zorgen dat een ketel zelfstandig gaat verwarmen; dat kan OpenQuatt softwarematig niet corrigeren.
🛠️ Communicatie en kleinere verbeteringen
De communicatie met de buitenunits kan beter omgaan met losse foutbytes, waardoor een verder geldig antwoord minder snel verloren gaat en onnodige time-outs worden beperkt.

Daarnaast zijn de instellingen voor de bodemplaatverwarming duidelijker gegroepeerd, is een weergavefout na de taaluitbreiding opgelost en is oude recordercode opgeruimd.
🧱 Beschikbaarheid
v0.52.0 verschijnt voor:

Heatpump Controller Q-edition Single
Heatpump Controller Q-edition Duo

Voor Waveshare en Heatpump Listener blijft v0.50.0 de laatste firmware. Deze controllers krijgen geen nieuwe OpenQuatt-updates meer.
🔗 Release
OpenQuatt v0.52.0 – release notes en download
De langer doorverwarmen kan toch wel de odu starten wanneer temperatuur weer meer dan 0.2 onder de stop temperatuur van langer doorverwarmen komt? Of wordt dat niet als een eigen start beschouwd?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), Indevolt SolidFlex 3000AC (5.4kWh)

• jj85
(jarig!)
Toby-Wan schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:05:
[...]

De langer doorverwarmen kan toch wel de odu starten wanneer temperatuur weer meer dan 0.2 onder de stop temperatuur van langer doorverwarmen komt? Of wordt dat niet als een eigen start beschouwd?
Ja, na een stop bij 'Langer doorverwarmen ©' mag de ODU wel degelijk weer starten.

Voorbeeld:
  • setpoint: 20,5 °C
  • stopmarge: +0,5 K
  • Langer doorverwarmen stopt bij: 21,0 °C
  • interne hysterese: 0,2 K
  • warme herstart vanaf: 20,8 °C
Zakt de kamer na die stop tot 20,8 °C of lager, dan mag OpenQuatt opnieuw een ODU starten, mits Power House nog een normale positieve warmtevraag voor de woning berekent en de normale startvoorwaarden vrij zijn.

• jj85
(jarig!)
onlinaius schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:23:
Enorm bedankt weer @jj85 !

Vraagje: het viel me zojuist op dat het gedrag van de bodemplaatverwarming na een herstart automatisch opnieuw wordt toegepast, maar de frequentietabel niet.
Is dat omdat de frequentietabel experimenteler is / meer kans op schade geeft?

Ik zou straks als het stookseizoen begint graag op zo'n laag mogelijke frequentie kunnen draaien, uiteraard binnen de limieten van de ODU.
Is 30 hz die limiet waaronder het niet meer veilig kan, of zou lager ook kunnen?

Als een lagere limiet mogelijk is zou het op zich wel fijn zijn dat je deze niet iedere reboot opnieuw moet toepassen (als dat riskant is voor de ODU uiteraard beter niet doen).
Ik zit nog wel eningszins met die frequentietabel in m'n maag...stukje voortschrijdend inzicht ;)
De hele beveiligingsstrategie van de ODU is gebaseerd op de welbekende compressorlevels ( t/m lvl 10).
Om een voorbeeld te geven: Zo wordt bijvoorbeeld bepaald, bij een buitentemp van T1 tot T2, mag de compressor maximaal op lvl L draaien.
En zo zijn er wel meer van dit soort beveiligingen die gebaseerd zijn op comp. level.

Dus frequentietabel aanpassen kan wellicht onguntige effecten hebben op de compressor.

• zeekoe
  • Laatst online: 08-10 07:45
jj85 schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:09:
Even peilen: behoefte aan native storingsmeldingen vanuit OpenQuatt?

We hebben een feature request openstaan voor native Telegram-notificaties.

Het idee: OpenQuatt stuurt zelf een melding bij een bevestigde warmtepompstoring en eventueel bij herstel, zonder Home Assistant of OpenQuatt-cloud.

Voordat we dit gaan bouwen ben ik benieuwd of hier echt behoefte aan is:
  • Zou je dit gebruiken?
  • Regel je dit nu al via Home Assistant?
  • Is Telegram hiervoor handig, of liever iets als Pushover, ntfy, Gotify of een generieke webhook?
  • Hebben vooral gebruikers zonder Home Assistant hier iets aan?
De belangrijkste vraag is eigenlijk: willen we native notificaties vanuit OpenQuatt, en zo ja: wat is daarvoor de beste manier?
Ik heb eerder ntfy.sh gebruikt (om ssh logins op mijn servertje te push messagen als veiligheidsmaatregel, tot ik er genoeg van had :D ). Werkte verdraaid eenvoudig. Ik heb ook telegram, een bot zou ik op zijn minst uitproberen. Voordeel van ntfy.sh is dat je zelf de afweging kunt maken tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid; zelf hosten is veiliger, een random topic kiezen op ntfy.sh is gebruiksvriendelijk. Bij ntfy kan de ontwikkelaar meelezen, bij telegram de Russische overheid. :+

Vrijstaand huis in 't Noord'n | OpenQuatt Quatt v2 + Rocketstove.store Tiny III houtkachel op weg naar gasloos

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Spannend, over 9 uur gaat het stookseizoen hier beginnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0F7YoV5NuJ5MWdQxuW-pqXd0wmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p0OyjbgvhHK0VsYQGcNJXr5m.png?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

_/-\o_ _/-\o_

Misschien de volgende keer even goede acteurs inhuren :>

• jj85
(jarig!)
Appesteijn schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:59:

[Afbeelding]
Ben benieuwd of hij aan gaat. Met 1700W zit je waarschijnlijk onder het minimale vermogen van je Quatt

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:10:
[...]

Ben benieuwd of hij aan gaat. Met 1700W zit je waarschijnlijk onder het minimale vermogen van je Quatt
Met een cop van 6-8 en het minimale vermogen van de compressor van ca 300Watt maakt de Quatt wel meer dan 1700W warmte maar ook niet zoveel dat je de Quatt uit moet laten als het dan te koud blijft in jouw woning.

Ben ook benieuwd hoe het is gegaan?

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02

Trackerfire

BTC HODLER

Appesteijn schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:59:

[Afbeelding]
Vet, welk overzicht is dit? Uitbreiding op Warmteanalyse?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• TeslaNerd
leejoow schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:14:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

Misschien de volgende keer even goede acteurs inhuren :>
Sorry, OpenQuatt budget was al leeg met de aanschaf van dat roze usb stickje 🤷‍♂️

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 23-09-2026 16:32 ]

• Appesteijn
  • Niet online
Trackerfire schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:37:
[...]

Vet, welk overzicht is dit? Uitbreiding op Warmteanalyse?
Ja dit is de laatste beta van de Warmteanalyse plugin :)

Hij werkt nog niet feilloos, vanochtend bleek de voorspelling weer op 0 W te staan, 11 uur in de toekomst is nog moeilijk. Dus het stookseizoen laat nog even op zich wachten.

• TeslaNerd
Appesteijn schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:41:
[...]

Ja dit is de laatste beta van de Warmteanalyse plugin :)

Hij werkt nog niet feilloos, vanochtend bleek de voorspelling weer op 0 W te staan, 11 uur in de toekomst is nog moeilijk. Dus het stookseizoen laat nog even op zich wachten.
Kan zo een warmteanalyse ook aan (een fork) van OpenQuatt worden toegevoegd? Of alleen in Home Assistant draaien

• Appesteijn
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:53:
[...]

Kan zo een warmteanalyse ook aan (een fork) van OpenQuatt worden toegevoegd? Of alleen in Home Assistant draaien
Ik gebruik een integratie met Open-Meteo om weersvoorspellingen mee te nemen in de toekomstige warmtevraag. En ik sla redelijk wat data op om een model te trainen. Om dit op OpenQuatt te draaien geeft teveel integraties die dan ook op OpenQuatt bijgehouden moeten worden.

Maar het kan natuurlijk prima :)

• jj85
(jarig!)
TeslaNerd schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:53:
[...]

Een light variant is wel in the making
https://github.com/OpenQuatt/OpenQuatt/pull/728

• jj85
(jarig!)

Help mee de OpenQuatt performance-modellen te valideren! 🚀

We hebben inmiddels bijna 5.000 geldige verwarmingsbedrijfspunten verzameld en de eerste resultaten zijn erg interessant.
Eerste resultaten
  • V2: ruim 2.100 punten uit 4 installaties. Op L1, L2 en L3 zien we vrijwel dezelfde afwijking: het huidige model schat het absolute vermogen ongeveer 15-20% te hoog in, terwijl de COP opvallend goed overeenkomt.
  • V1/V1.5: binnen het echte bereik van de huidige performance-map ziet het model er voorlopig behoorlijk goed uit. Hier hebben we vooral meer installaties en kouder weer nodig.
Waarom dit nuttig is
Met deze velddata kunnen we de vermogens- en COP-modellen gericht verbeteren. Die modellen vormen een belangrijk fundament onder Power House.

Later kunnen gevalideerde modellen mogelijk ook gebruikt worden om structurele prestatieproblemen van een individuele Quatt buitenunit te herkennen en daar vroegtijdig voor te waarschuwen.
Wil je meehelpen?
Zet in de OpenQuatt web-app onder:

Privacy → Prestatiemetingen delen

de modelvalidatie aan. 💪

Alleen stabiele verwarmingsminuten worden gebruikt; starts, stops, defrosts en andere overgangssituaties worden automatisch uitgefilterd.

Hoe meer verschillende installaties meedoen, hoe beter we de modellen kunnen valideren en verbeteren.

• CPM
  • Niet online

CPM

Dit is toch allemaal fantastisch he! Ik vind het jammer dat het risico op geen garantie aanwezig is als OQ draait maar anders had ik het meteen gedaan. En ik vind het absurd dat Quatt niet inzet op doorontwikkeling van soort gelijke zaken.

Hier tekenen aub ......

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 13:40
jj85 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:39:

We hebben inmiddels bijna 5.000 geldige verwarmingsbedrijfspunten verzameld en de eerste resultaten zijn erg interessant.
Eerste resultaten
  • V2: ruim 2.100 punten uit 4 installaties. Op L1, L2 en L3 zien we vrijwel dezelfde afwijking: het huidige model schat het absolute vermogen ongeveer 15-20% te hoog in, terwijl de COP opvallend goed overeenkomt.
  • V1/V1.5: binnen het echte bereik van de huidige performance-map ziet het model er voorlopig behoorlijk goed uit. Hier hebben we vooral meer installaties en kouder weer nodig.
Waarom dit nuttig is
Met deze velddata kunnen we de vermogens- en COP-modellen gericht verbeteren. Die modellen vormen een belangrijk fundament onder Power House.

Later kunnen gevalideerde modellen mogelijk ook gebruikt worden om structurele prestatieproblemen van een individuele Quatt buitenunit te herkennen en daar vroegtijdig voor te waarschuwen.
Wil je meehelpen?

de modelvalidatie aan. 💪

Alleen stabiele verwarmingsminuten worden gebruikt; starts, stops, defrosts en andere overgangssituaties worden automatisch uitgefilterd.

Hoe meer verschillende installaties meedoen, hoe beter we de modellen kunnen valideren en verbeteren.
Kun je dit ook een popup of melding maken na de update die dit toevoegd? Dan krijg je misschien meer gebruikers die het aanzetten.

• TeslaNerd
Super initiatief en ik heb het nu ook aan staan. Kunnen jullie als feature ook een community data browser toevoegen zodat gebruikers ook zelf in de met de OQ-community verzamelde data kunnen kijken en bijvoorbeeld kunnen zien hoe de eigen OQ-presteert tov andere warmtepompen?

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 23-09-2026 22:45 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Op dit moment is dat expliciet niet de bedoeling in verband met zorgen over privacy, stabiliteit en beschikbaarheid.

Wellicht dat dit in de toekomst wordt herzien. Maar eerlijk gezegd begrijp ik het nut ook nog steeds niet: de efficiëntie van je systeem is in veel mindere mate afhankelijk van je warmtepomp, veel meer van je afgiftesysteem en isolatie. Het is dus sowieso appels met peren vergelijken als je twee warmtepompinstallaties gaat vergelijken.

• onlinaius
leejoow schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:25:
Op dit moment is dat expliciet niet de bedoeling in verband met zorgen over privacy, stabiliteit en beschikbaarheid.

Wellicht dat dit in de toekomst wordt herzien. Maar eerlijk gezegd begrijp ik het nut ook nog steeds niet: de efficiëntie van je systeem is in veel mindere mate afhankelijk van je warmtepomp, veel meer van je afgiftesysteem en isolatie. Het is dus sowieso appels met peren vergelijken als je twee warmtepompinstallaties gaat vergelijken.
Vooropgesteld: ik begrijp dat dit vanuit het oogpunt van privacy gevoelig ligt, en dat jullie dit niet willen kan ik zeker mee leven.

Maar het 'appels en peren vergelijken' ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Het is er vaker over gegaan in het Quatt topic als er met COP cijfers werd gestrooid dat vergelijken niet mogelijk is.

Ik denk dat vergelijken, mits je voldoende variabelen in je model meeneemt prima mogelijk is!

Uiteraard is een Limburgse 2015 rijtjeswoning, met boven en beneden VVW, niet 1 op 1 vergelijkbaar met een Groningse woonboerderij uit 1880 met kolomradiatoren.

Maar Woning 1: 1965 2 onder 1 kap, 133m2, met redelijke isolatie, en 60 m2 VVW, Quatt 1.0 met COP 4.7
is best aardig te vergelijken met
Woning 2: 1968, vrijstaand, 120 m2, redelijke isolatie, 50 m2 VVW, Quatt 1.5 met COP 4.2

Dan leg je die 2 naast elkaar, want waarom heeft die 2e een COP die 0.5 lager is? En dan zie je dat woning 2 een graad hoger stookt, en in een kouder deel van het land staat, en dan is een groot deel van die 0.5 verklaart.

Als ik echter die eerder genoemde woonboerderij met een COP van 5.5 zie ga ik toch nadenken: klopt dit wel, en zo ja: hoe krijgt deze bewoner dit voor elkaar?

Dus vergelijken is wel degelijk mogelijk, mits je de juiste / voldoende variabelen hebt, en er niet gelijk een COP verschil van 0.1 mee wilt kunnen verklaren.

Maar ik begrijp zeker waarom dat privacy technisch moeilijk ligt (ook omdat je dan eigenlijk meer informatie moet vragen van de OpenQuatters), en waarom dat ook (begrijpelijk) waarschijnlijk niet jullie focus heeft op dit moment.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

onlinaius schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:17:
[...]

Vooropgesteld: ik begrijp dat dit vanuit het oogpunt van privacy gevoelig ligt, en dat jullie dit niet willen kan ik zeker mee leven.

Maar het 'appels en peren vergelijken' ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Het is er vaker over gegaan in het Quatt topic als er met COP cijfers werd gestrooid dat vergelijken niet mogelijk is.

Ik denk dat vergelijken, mits je voldoende variabelen in je model meeneemt prima mogelijk is!

Uiteraard is een Limburgse 2015 rijtjeswoning, met boven en beneden VVW, niet 1 op 1 vergelijkbaar met een Groningse woonboerderij uit 1880 met kolomradiatoren.

Maar Woning 1: 1965 2 onder 1 kap, 133m2, met redelijke isolatie, en 60 m2 VVW, Quatt 1.0 met COP 4.7
is best aardig te vergelijken met
Woning 2: 1968, vrijstaand, 120 m2, redelijke isolatie, 50 m2 VVW, Quatt 1.5 met COP 4.2

Dan leg je die 2 naast elkaar, want waarom heeft die 2e een COP die 0.5 lager is? En dan zie je dat woning 2 een graad hoger stookt, en in een kouder deel van het land staat, en dan is een groot deel van die 0.5 verklaart.

Als ik echter die eerder genoemde woonboerderij met een COP van 5.5 zie ga ik toch nadenken: klopt dit wel, en zo ja: hoe krijgt deze bewoner dit voor elkaar?

Dus vergelijken is wel degelijk mogelijk, mits je de juiste / voldoende variabelen hebt, en er niet gelijk een COP verschil van 0.1 mee wilt kunnen verklaren.

Maar ik begrijp zeker waarom dat privacy technisch moeilijk ligt (ook omdat je dan eigenlijk meer informatie moet vragen van de OpenQuatters), en waarom dat ook (begrijpelijk) waarschijnlijk niet jullie focus heeft op dit moment.
Dat klopt helemaal, en bedankt voor de inhoudelijke reactie! Je slaat wel de spijker op de kop, je hebt een hoop meer informatie nodig. Buiten de installatie moet je inderdaad ook allerlei parameters hebben die betrekking tot het gebouw hebben qua opbouw en locatie en deze vragen we niet uit. Daarnaast zijn er ook zaken nodig als bijvoorbeeld setpoint, deze zit ook niet in de data momenteel. Voordat je dit kan gaan vergelijken moet er dus extra info vanuit het warmtepompsysteem meekomen én een hoop extra data. Zolang die niet gevalideerd wordt ingevoerd denk ik dat het niet heel nuttig is op dit moment.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06

Eerste resultaten
Waarom dit nuttig is

Wil je meehelpen?

de modelvalidatie aan. 💪

Kan ik veilig de hardware aansluiten zonder dat quatt moeilijk gaat doen? Anders overweeg ik om kastje aan te schaffen om jullie van data te voorzien. Of "ziet" quatt het meteen als deze er tussenzit?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• jj85
(jarig!)
clubeddie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:41:
[...]

Kan ik veilig de hardware aansluiten zonder dat quatt moeilijk gaat doen? Anders overweeg ik om kastje aan te schaffen om jullie van data te voorzien. Of "ziet" quatt het meteen als deze er tussenzit?
In princpipe vervang je de CiC door de controller van @leejoow . Dus Quatt zal zien dat de warmtepomp offline is en je mailtjes gaan sturen.

• onlinaius
jj85 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:30:
[...]

In princpipe vervang je de CiC door de controller van @leejoow . Dus Quatt zal zien dat de warmtepomp offline is en je mailtjes gaan sturen.
Als je de CiC verbind aan de OpenQuatt controller krijg je die mailtjes niet kan ik vertellen.

Mogelijk dat dit nog komt zodra de verwarming aan gaat, en als er iemand van Quatt echt in de data duikt zou deze wel moeten kunnen zien dat de ODU de CiC niet volgt, maar dat is wel 'als', want Quatt lijkt niet bepaald goed met data en het verwerken daarvan te zijn, dus het zou me ook niet verbazen als ze niet automatisch detecteren dat er een OpenQuatt actief is.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:03
onlinaius schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:57:
[...]

Als je de CiC verbind aan de OpenQuatt controller krijg je die mailtjes niet kan ik vertellen.

Mogelijk dat dit nog komt zodra de verwarming aan gaat, en als er iemand van Quatt echt in de data duikt zou deze wel moeten kunnen zien dat de ODU de CiC niet volgt, maar dat is wel 'als', want Quatt lijkt niet bepaald goed met data en het verwerken daarvan te zijn, dus het zou me ook niet verbazen als ze niet automatisch detecteren dat er een OpenQuatt actief is.
Zoiezo kunnen ze vrij snel de triggers van deze zomer volgen. Als een Non Chill systeem gaat koelen, dan heb je een OQ systeem te pakken. Lijkt mij niet moeilijk om data op te flaggen ;)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels 3x Innova Airleaf 400 via modbus gekoppeld aan Energie OS

• babobo1977
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
babobo1977 schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:52:
[...]

Ok kijk, dat maakt een hoop duidelijk. Ik denk dat het dus inderdaad zo is gelopen. Waarom ze dan niet de andere aansluiting hebben gebruikt is me een raadsel of ze moeten die aansluting vrij hebben willen houden voor de all electric optie.

Nu heb ik hier nog een andere situatie die ik niet standaard opgelost krijg denk ik.

Ik heb een ecolution combi 50 hangen welke ik onder druk van Quatt uitgeschakeld heb voor warmte levering in mijn cv circuit. Deze houdt met name zijn boiler op temperatuur.
Vanuit het boilervat kan ik ook warmte aan het cv circuit leveren. Nu is dat volume niet voldoende voor het warmhouden van het huis maar ik denk dat een defrost er best mee gedaan kan worden.

De aansturing van de combi 50 is een aan/uit ingang. Zou dit via openquatt te gebruiken zijn als defrost?
Zou ik in geval van een defrost bv de Ecolution kunnen triggeren als warmtebron en als er niet voldoende vermogen is de OTB?

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

JWT

Nou openquatt draait. Hopelijk gaat het temmen van de quatts ivm de beroerde afgifte nu beter :)

• onlinaius
sdh1981 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:27:
[...]

Zoiezo kunnen ze vrij snel de triggers van deze zomer volgen. Als een Non Chill systeem gaat koelen, dan heb je een OQ systeem te pakken. Lijkt mij niet moeilijk om data op te flaggen ;)
Denk je dat ze zover zijn? We hebben het hier wel over een bedrijf wat er 1.5 jaar doet om een knop in een app te maken waarmee je een elektrisch element in een watertank kan activeren... ;)
Ik zeg niet dat het moeilijk is, maar als er echt goede programmeurs bij Quatt hadden gezeten was OpenQuatt niet nodig geweest.

• jj85
(jarig!)
Oproepje aan OpenQuatt-gebruikers

Ik zoek contact met gebruikers waarvan het Device ID begint met:

- 20092a50
- 33028003
- bc9c1e52

Op basis van de usage telemetry/statistics zie ik bij deze devices mogelijke stabiliteitsproblemen met de Modbus-communicatie. Dat wil ik graag wat verder onderzoeken.

Herken je jouw Device ID hierin en wil je helpen met testen/onderzoek? Stuur me dan even een DM. 🙂

Je Device ID vind je via:
http://openquatt.local/?view=settings&section=system

• jj85
(jarig!)

Eerste resultaten
Waarom dit nuttig is

Wil je meehelpen?

de modelvalidatie aan. 💪

3 dagen later :o : 11.000 datapunten van 18 verschillende installaties waarin al 500kWh de huizen ingepompt is.

Deze punten zijn vooral interessant om ook een goed inzicht te krijgen wat Quatt kan op de lage vermogens (relatief hoge buitentemp nog en lage vermogensvraag).

Super bedankt al voor deze bijdragen. _/-\o_ :henk

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:21
Vorige week heb de de swap gedaan echter zie ik nu in de gui staan: CIC-data: Verouderd, hoe kan ik dit fixen? Verder ben ik nieuwsgierig of ik de thermostaatdata ook terug kan voeren aan de CIC zodat ik geen mailtjes meer krijg dat deze mist?

• TeslaNerd
3p0x schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:48:
Vorige week heb de de swap gedaan echter zie ik nu in de gui staan: CIC-data: Verouderd, hoe kan ik dit fixen? Verder ben ik nieuwsgierig of ik de thermostaatdata ook terug kan voeren aan de CIC zodat ik geen mailtjes meer krijg dat deze mist?
Gefeliciteerd met jouw nieuwe Quatt Controller en welkom bij OpenQuatt!

Om dit te fixen moet je de thermostaat weer aan de CiC aansluiten en in OpenQuatt:
- bij Instellingen>Bronnen/integraties OpenTherm thermostaat UIT zetten en
- voor de thermostaat data daaronder bij Bronnen>Sensorselectie Kamertemperatuur en Kamer setpoint instellen op CiC.

Dan is jouw thermostaat weer aangesloten via de CiC zodat je geen mailtjes meer krijgt dat die mist en krijgt OpenQuatt toch de thermostaatdata via de CiC-link

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 28-09-2026 15:56 ]

• 3p0x
TeslaNerd schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:52:
[...]

Dan moet je de thermostaat weer aan de CiC aansluiten en in OpenQuatt:
- bij Instellingen>Bronnen/integraties OpenTherm thermostaat UIT zetten en
- voor de thermostaat data daaronder bij Bronnen>Sensorselectie Kamertemperatuur en Kamer setpoint instellen op CiC.

Dan is jouw thermostaat weer via de CiC zodat je geen mailtjes meer krijgt en krijgt OpenQuatt toch de thermostaatdata via de CiC-link
Aha duidelijk, dat was nou net ook weer niet te bedoeling, uiteindelijk wil ik afscheid nemen van de CiC ;)

• TeslaNerd
3p0x schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:55:
[...]

Aha duidelijk, dat was nou net ook weer niet te bedoeling, uiteindelijk wil ik afscheid nemen van de CiC ;)
Mag allebei hoor! Ik heb het ook zo aangesloten omdat ik voor een snelle check op mijn telefoon toch nog steeds de Quatt app gebruik 8)7

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:39
TeslaNerd schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:53:
[...]

Mag allebei hoor! Ik heb het ook zo aangesloten omdat ik voor een snelle check op mijn telefoon toch nog steeds de Quatt app gebruik 8)7
@TeslaNerd

Maar wat zie je nog meer in de quatt app, maw, wat is verder de toegevoegde waarde? Kan je nog bedienen, json bekijken, enzovoorts.

[ Voor 7% gewijzigd door harv op 28-09-2026 17:40 ]

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

harv schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:39:
[...]

@TeslaNerd

Maar wat zie je nog meer in de quatt app, maw, wat is verder de toegevoegde waarde? Kan je nog bedienen, json bekijken, enzovoorts.
Daar ben ik ook benieuwd naar 😎

• TeslaNerd
leejoow schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:43:
Daar ben ik ook benieuwd naar 😎
Nou, eh, dit: snelle check op wat doet de Quatt? En temperatuur buiten en binnen 🥳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYUwv69ifNaoqHTyHml4SROKSKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KT9AZnroGoOVGOCBRCKhsdou.png?f=fotoalbum_large

Oude gewoonte nog van voorgaande stookseizoenen denk ik. Maar ik keek voor de nerdie details dan ook nog op Home Assistant en dat zal waarschijnlijk deze winter allemaal worden ingevuld door OpenQuatt.local.

Komt of is er ook een optie om van buiten de huiswifi direct naar OpenQuatt te kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 28-09-2026 18:10 ]

• harv
TeslaNerd schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:00:
[...]

Nou, eh, dit: snelle check op wat doet de Quatt? En temperatuur buiten en binnen 🥳
[Afbeelding]

Oude gewoonte nog van voorgaande stookseizoenen denk ik. Maar ik keek voor de nerdie details dan ook nog op Home Assistant en dat zal waarschijnlijk deze winter allemaal worden ingevuld door OpenQuatt.local.

Komt of is er ook een optie om van buiten de huiswifi direct naar OpenQuatt te kijken?
@TeslaNerd
Moet ik hieruit de conclusie trekken dat ik alleen binnenshuis mijn quatts in de gaten kan houden met de open quatt controller? :(

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Toby-Wan
harv schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:14:
[...]

@TeslaNerd

[...]

Moet ik hieruit de conclusie trekken dat ik alleen binnenshuis mijn quatts in de gaten kan houden met de open quatt controller? :(
Heel gek is dit niet hoor in de wereld van opensource lokale aansturing. Buiten de voordeur is de grote boze wereld, ja ook wat betreft internet..

• TeslaNerd
harv schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:14:
Het kan nu zeker ook al buitenshuis met Home Assistant via de Home Assistant app en waarschijnlijk ook al met Homey

[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 28-09-2026 18:52 ]

• jj85
(jarig!)
TeslaNerd schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:00:
[...]

Via HA, Homey etc is dit prima mogelijk.
Je kan ook bijv een reverse proxy aanmaken naar je openquatt.local instantie of werken met tailscale. Heb je wel iets van een thuisservertje nodig.

Maar daar houdt het verder voorlopig wel een beetje op.

Is er een android/apple app ontwikkelaar die iets moois voor OpenQuatt kan maken? O+

[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 28-09-2026 19:25 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:25:
[...]

Je kan ook bijv een reverse proxy aanmaken naar je openquatt.local instantie of werken met tailscale. Heb je wel iets van een thuisservertje nodig.

Is er een android/apple app ontwikkelaar die iets moois voor OpenQuatt kan maken? O+
Als vervolgprojectje op de debug logs ai analyzer op https://openheatpumps.nl kan ik volgens chatgpt een laagdrempelige oplossing bieden via het domein quatt.openheatpumps.nl op Cloudflare.

Het idee is om gebruik te maken van de ingebouwde MQTT-voorziening van OpenQuatt, maar dan volledig stateless. Dus zónder dat ik een database met privacygevoelige gebruikersgegevens hoef bij te houden.

Kort gezegd: je koppelt je telefoon eenmalig thuis via het lokale dashboard van OpenQuatt. Je browser slaat dan lokaal een anonieme ID op (local storage of in een browser cookie). Als je daarna onderweg naar quatt.openheatpumps.nl surft, verbindt de webinterface direct en veilig via WebSockets met jouw warmtepomp thuis. Geen app nodig, geen poorten openzetten en maximale privacy. Dat kan ik wel deze week in elkaar knutselen denk ik voor een PR

EDIT: In plaats van de MQTT-service te gebruiken, kan het mogelijk ook met een stateless HTTP-tunneling proxy via een Cloudflare Worker, waarbij MQTT niet gebruikt wordt.

OpenQuatt opent met de ESP32 thuis één lichte, uitgaande WebSocket-pijplijn naar Cloudflare op basis van de anonieme ID. Op het moment dat je onderweg quatt.openheatpumps.nl opent, worden de HTTP-verzoeken van je mobiele browser 1-op-1 doorgezet naar die pijplijn.

Hierdoor zou de volledige originele interface met alle grafieken en logs dan ook buitenshuis te benaderen zijn.

is dit een vorm van een reverse proxy @jj85 ?

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 28-09-2026 20:17 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:25:
[...]

Of poortje open en port forwarding, maar weet wel waar je mee bezig bent.

Daarnaast lijkt het me logischer dat het uiteindelijk iets op OpenQuatt.nl zou zijn, maar op dit moment niet de tijd om daar mee aan de gang te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door leejoow op 28-09-2026 20:33 ]

• jj85
(jarig!)
leejoow schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:32:
[...]

Voor nu dit idd. En OpenQuatt heeft een inlogvoorziening (username + password) voor dit soort verbindingen met het grote-boze-internet

• TeslaNerd
leejoow schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:32:
[...]

Daarnaast lijkt het me logischer dat het uiteindelijk iets op OpenQuatt.nl zou zijn, maar op dit moment niet de tijd om daar mee aan de gang te gaan.
via het domein quatt.openheatpumps.nl op Cloudflare kan dit als 'proof of concept' dienen. Mocht het goed werken, dan kan het later verhuizen naar openquatt.nl.

Het voordeel van deze opzet is als ik het goed begrijp dat het 100% database-vrij, anoniem en AVG-proof is.

De user flow wordt dan als volgt:
  1. Op je mobiel: Je zet een extra switch in openquatt.local op 'AAN'. De ESP32 genereert een anonieme Pump-ID in zijn geheugen en opent één lichte, uitgaande WebSocket-pijplijn naar Cloudflare. Je mobiele browser redirect daarna automatisch voor een eerste keer naar quatt.openheatpumps.nl.
  2. LocalStorage: De web-app op Cloudflare slaat deze ID eenmalig op in de localStorage van de mobiele browser. Op het mobiele device van de gebruiker, niet in Cloudflare.
  3. Onderweg: Je surft simpelweg naar quatt.openheatpumps.nl. Cloudflare herkent de ID uit de localStorage en sluist de HTTP-verzoeken van je browser 1-op-1 door naar de openstaande pijplijn. De volledige actuele openquatt.local interface met alle grafieken, logs etc werkt direct buitenshuis.
  4. Beheer & Security: Op desktop is de extra switch vergrendeld (met een melding dat je dit op je mobiel moet activeren), maar er komt op alle apparaten een knop "Gegenereerde ID's wissen". Mocht je je telefoon verliezen, dan wis je thuis de IDs uit de ESP32 en is de actieve tunnel direct overal ter wereld waardeloos. Herkoppelen of een extra toestel toevoegen is een kwestie van de switch lokaal een keer UIT en AAN zetten op dat toestel.
Omdat Cloudflare het werk doet, hoeft OpenQuatt in de firmware alleen een lichte uitgaande WebSocket-client te draaien die de verzoeken intern doorzet naar de lokale webserver.

• TeslaNerd
jj85 schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:59:
[...]

Voor nu dit idd. En OpenQuatt heeft een inlogvoorziening (username + password) voor dit soort verbindingen met het grote-boze-internet
Port forwarding moet iedereen zelf instellen in de eigen router?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TeslaNerd schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:02:
[...]

Port forwarding moet iedereen zelf instellen in de eigen router?
Uiteraard

• TeslaNerd
Ok, misschien nog even toelichten "maar weet wel waar je mee bezig bent".

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TeslaNerd schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:48:
[...]

Ok, misschien nog even toelichten "maar weet wel waar je mee bezig bent".
Ik weet niet helemaal wat ik hier aan toe moet voegen 😎 Het open zetten van poorten op je netwerk heeft altijd risico’s, maar ik verwacht wel een beetje van mensen op Tweakers dat ze dat weten ☺️ Als iemand de suggestie heeft “zet port forwarding maar aan” hoop ik dat daar wel eerst even over nagedacht wordt voor het gedaan wordt

• TeslaNerd
leejoow schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:00:
[...]

Ik weet niet helemaal wat ik hier aan toe moet voegen 😎 Het open zetten van poorten op je netwerk heeft altijd risico’s, maar ik verwacht wel een beetje van mensen op Tweakers dat ze dat weten ☺️ Als iemand de suggestie heeft “zet port forwarding maar aan” hoop ik dat daar wel eerst even over nagedacht wordt voor het gedaan wordt
Sorry voor de opdringerige vraag, ik had bij jouw reactie op het eerdere bericht van @jj85 niet goed door of jouw opmerkingen over poortje openen en port forwarding specifiek voor @jj85 als ontwikkelaar van OpenQuatt waren of meer algemeen voor de gebruikers van OpenQuatt. Dankjewel voor de toelichting

• zeekoe
Ik zou "gewone" port forwarding afraden. Als je iets in je netwerk hebt waar je naartoe kan ssh'en (router, HA servertje) kun je in een client (zoals ConnectBot op Android) ook poorten doorzetten. Mits je SSH goed beveiligd hebt, geeft dit een lager risico op misbruik/inbraak.

Ik heb zelf SSH op een niet-standaard poort (5 cijfers) naar buiten opengesteld, beveiligd met private key, en fail2ban geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8HwLgqumnbqBy4dnhGWC4HjQEY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QOPZTYk8oeTJFprdc3GVMDX8.png?f=fotoalbum_large Via http://localhost:8008 kom ik bij openquatt, en :8123 bij HA.

Vrijstaand huis in 't Noord'n | OpenQuatt Quatt v2 + Rocketstove.store Tiny III houtkachel op weg naar gasloos

• CPM
  • Niet online

CPM

Het boeit echt niet of je andere poorten gebruikt dan standaard. Portscanners halen ze er toch wel uit. En met andere tools kom je nog stukken verder.

Ssh beveiliging zoals voorgesteld maakt het iets veiliger. Maar er zijn nog veel meer wegen die naar Rome leiden.

Wil je een beetje basic en goedkoop pak dan een pfsene of opnsense met suricata of snort. Wil je simpel, Unifi Gateway en dan voor €100 per jaar de Cyber Secure er bij. En de ip's alleen op NL of je vakantie land scheelt enorm veel. En dan alleen één poortje open voor je VPN.

Maar we raken offtopic.

Hier tekenen aub ......

• TeslaNerd
CPM schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 19:55:
Het boeit echt niet of je andere poorten gebruikt dan standaard. Portscanners halen ze er toch wel uit. En met andere tools kom je nog stukken verder.

Ssh beveiliging zoals voorgesteld maakt het iets veiliger. Maar er zijn nog veel meer wegen die naar Rome leiden.

Wil je een beetje basic en goedkoop pak dan een pfsene of opnsense met suricata of snort. Wil je simpel, Unifi Gateway en dan voor €100 per jaar de Cyber Secure er bij. En de ip's alleen op NL of je vakantie land scheelt enorm veel. En dan alleen één poortje open voor je VPN.

Maar we raken offtopic.
Maar gaat het goed & veilig werken met zo een http proxy reverse proxy via bijvoorbeeld Cloudflare?

• jj85
(jarig!)

OpenQuatt v0.53.0

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/OpenQuatt/OpenQuatt/v0.53.0/docs/assets/brand/openquatt-logo-horizontal-adaptive.svg

Er staat weer een nieuwe stable release klaar. v0.53.0 vernieuwt de stooklijnbediening en geeft meer inzicht in je woning en ontdooien.

Let op bij deze update: de bestaande technische trendhistorie wordt eenmalig gewist en opnieuw opgebouwd. Energiegegevens en de Beslislog blijven behouden.
🔥 Stooklijn: makkelijker instellen en bijsturen
Stel helling en aanvoertemperatuur in, of versleep de zes stooklijnpunten en sla ze samen op. De grafiek en het actuele aanvoerdoel maken duidelijker wat OpenQuatt vraagt.

Via Home Assistant, MQTT of de API kun je de stooklijn tijdelijk maximaal 5 °C verhogen of verlagen. Ongeldige of verlopen invoer wordt niet toegepast; een volledige externe doeltemperatuur houdt voorrang.
🏠 Power House: meer inzicht in je woning
Passief leren verzamelt gegevens over de warmtevraag en het opwarmen en afkoelen van je woning. Voorlopig vooral om meer inzicht te krijgen, met meetpunten, een voorlopige woninglijn en een lokale export.

De functie is experimenteel, staat standaard aan en past geen instellingen automatisch aan. Je huidige regeling blijft leidend. De opgeslagen leergegevens blijven lokaal en je aan/uit-keuze blijft na een herstart behouden. Vrijwillige technische statistieken bevatten alleen de aan/uit-stand, niet de leergegevens.
❄️ Meer inzicht in ontdooien
Bekijk ontdooigegevens per buitenunit, vraag na bevestiging een handmatige cyclus aan of wijzig de ontdooimethode wanneer de compressor stilstaat en de voorwaarden kloppen. De keuzes passen bij jouw buitenunit.

Optioneel wordt de methode na een herstart opnieuw toegepast, na veiligheidscontrole. De buitenunit blijft de cyclus uitvoeren. Normale stopverzoeken behouden de watercirculatie tijdens ontdooien; veiligheidsstops blijven voorgaan.
📈 Trends en diagnose
Nieuwe trendlijnen tonen het stooklijndoel en de effectieve Power House-vermogensvraag. Bij te weinig flow krijg je meer uitleg en directe toegang tot de Waterpomptest. Ook verschijnt een waarschuwing wanneer de OpenTherm-ketel lage CV-waterdruk meldt.

De Systeemrecorder bewaart meer flow- en pompgegevens en kan via een directe link worden geopend. Opnames worden niet automatisch gedeeld.
🛠️ Kleinere verbeteringen
• Een R1-aan/uit-ketel regelt bij ketelondersteuning en een koude start rond de gevraagde watertemperatuur. OTB blijft in ontwikkeling.
• Bodemplaatverwarming biedt alleen methoden aan die bij de buitenunit passen.
• Verbeterde Ethernetstart en netwerkherstel.
• Ongeldige gewenste kamertemperaturen worden afgewezen.
• Herstelde invoer van compressor-alarmgrenzen en duidelijkere Power House-teksten.
• Extra MQTT- en crashdiagnostiek voor onderzoek naar storingen.
🔗 Release
OpenQuatt v0.53.0 – release notes en download

• Appesteijn
  • Niet online
Hij gaat maar door! :)

• sdh1981
Ik ben groot fan van OQ en ik zie dat @jj85 er veel energie in stopt om het gelikt te maken. Ik vraag mij af wanneer @BobVI een keer op de deur klopt en de controller van @leejoow koopt met daar op de OQ als vervanging voor de CIC ;)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels 3x Innova Airleaf 400 via modbus gekoppeld aan Energie OS

• onlinaius
sdh1981 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:18:
Ik ben groot fan van OQ en ik zie dat @jj85 er veel energie in stopt om het gelikt te maken. Ik vraag mij af wanneer @BobVI een keer op de deur klopt en de controller van @leejoow koopt met daar op de OQ als vervanging voor de CIC ;)
Als ik hen was zou ik @jj85 ook een vorstelijk salaris aanbieden om hem aan boord te halen bij Quatt. 1 ruim salaris en je kunt de rest van je hele softwareteam per direct op straat knikkeren, stukken sneller ontwikkelen en eindelijk ook eens gaan voldoen aan veel van de beloftes die je paarse broeken afdeling de wereld in liegt. Simpele schil er overheen, met een poweruser achtergrond die ge-unlocked moet worden, en je hebt een systeem wat veel beter is dan wat Quatt nu op de CiC heeft staan.

En dat hoeft zelfs niet verkeerd te zijn voor ons als Tweakers. Zo lang je weet te bedingen dat er geen bestaande functies verloren gaan, en dat de poweruser sectie toegankelijk wordt met hooguit een serie aan redelijke disclaimers die je moet accepteren, heeft het werken met de resources en statistieken van Quatt waarschijnlijk best zo zijn voordelen.

• Toby-Wan
onlinaius schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:32:
[...]

Als ik hen was zou ik @jj85 ook een vorstelijk salaris aanbieden om hem aan boord te halen bij Quatt. 1 ruim salaris en je kunt de rest van je hele softwareteam per direct op straat knikkeren, stukken sneller ontwikkelen en eindelijk ook eens gaan voldoen aan veel van de beloftes die je paarse broeken afdeling de wereld in liegt. Simpele schil er overheen, met een poweruser achtergrond die ge-unlocked moet worden, en je hebt een systeem wat veel beter is dan wat Quatt nu op de CiC heeft staan.

En dat hoeft zelfs niet verkeerd te zijn voor ons als Tweakers. Zo lang je weet te bedingen dat er geen bestaande functies verloren gaan, en dat de poweruser sectie toegankelijk wordt met hooguit een serie aan redelijke disclaimers die je moet accepteren, heeft het werken met de resources en statistieken van Quatt waarschijnlijk best zo zijn voordelen.
moet @jj85 dan ook paarse broeken gaan dragen als mr CEO @marijnflipse

• jj85
(jarig!)
Toby-Wan schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:05:
[...]

moet @jj85 dan ook paarse broeken gaan dragen als mr CEO @marijnflipse
Geen probleem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOzSL87fMqiav5DwFEvbjq4ESsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rv5LfNZMSkz04wVIyAOUUAxI.png?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

OMG! Merchandising!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 13:40
Moet je eigenlijk wel voor een korte broek gaan. Met een lange broek en hoodie lijkt het net of OpenQuatt niet goed werkt. :Y)

• jj85
(jarig!)
joosie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:54:
[...]

Moet je eigenlijk wel voor een korte broek gaan. Met een lange broek en hoodie lijkt het net of OpenQuatt niet goed werkt. :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYaP0dDEuozn2YoBu8chPDbszgw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i7DNVleOUq54oTyx05YAfPnq.png?f=fotoalbum_large

Zoiets?

• TeslaNerd
Bijna! Met die korte broek binnen op de bank en sneeuw en ijspegels buiten :*)

• Toby-Wan
vergeet de gouden step niet 8)7

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:42

Valor

yummie spam

Ik zou een hoodie bestellen als merchandise O+!

• zeekoe
TeslaNerd schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:10:
[...]

Bijna! Met die korte broek binnen op de bank en sneeuw en ijspegels buiten :*)
En een fotootje ernaast met de lange broek en hoodie binnen en de stralende zon buiten. Chill in huis zonder chill!

• jj85
(jarig!)
jj85 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 10:39:
[...]

3 dagen later :o : 11.000 datapunten van 18 verschillende installaties waarin al 500kWh de huizen ingepompt is.

Deze punten zijn vooral interessant om ook een goed inzicht te krijgen wat Quatt kan op de lage vermogens (relatief hoge buitentemp nog en lage vermogensvraag).

Super bedankt al voor deze bijdragen. _/-\o_ :henk
Een warme nazomerweek verder; toch is er weer her en der wat gestookt.
Inmiddels 20k aan datapunten (minuutdata) van 25+ installaties met 920kWh aan warmteopbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8a07d9Dg4oesKQpJSKrGxAW35k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Muejdmj8Bjz9gnLCJqLnCdk7.png?f=fotoalbum_large

Laat het langzaam aan maar wat frisser worden :+

Voor wie ook wil bijdragen aan modelverbeteringen: jj85 in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

Alvast bedankt! _/-\o_

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

JWT

Niks ervan :) nu tenminste nog af en toe een overschot ipv -40kWh elke dag 😂

• jj85
(jarig!)

OpenQuatt v0.54.0

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/OpenQuatt/OpenQuatt/v0.54.0/docs/assets/brand/openquatt-logo-horizontal-adaptive.svg

Deze release verbetert Power House, passief leren, servicefuncties en de communicatie met de buitenunits.
⚠️ Let op bij deze update
• Minimumflow gaat van 250 naar 400 L/h. Controleer je flowdoelen: deze worden niet automatisch verhoogd en onder 400 L/h kan verwarmen worden geblokkeerd.
• Oude aanvoerkalibraties vervallen. Huidige bronkalibraties blijven behouden. Zonder bronkalibratie geldt 0 °C correctie: kalibreer dan opnieuw, ook zonder automatische waarschuwing.
• Bij upgrades van vóór v0.49.0: controleer Warmtebron aangesloten. Een ontbrekende instelling begint op aan, ook als de ketel eerder afwezig was.
• Bij upgrades van vóór v0.33.0 beginnen ontbrekende koelinstellingen op 800 L/h en PWM 440.
🏠 Power House
Afremmen boven de gewenste temperatuur werkt weer direct. Bij langer doorverwarmen kun je instellen hoeveel de kamer moet afkoelen voordat verwarmen opnieuw mag starten. De app toont de bijbehorende temperaturen. Controleer je comfortinstellingen na de update.
📈 Passief leren
De woninglijn gebruikt nu dagmetingen van 24 uur, met duidelijkere voortgang. Oude meetgegevens blijven zichtbaar.

Een lopende dag kan na een korte update of geplande herstart doorgaan, mits binnen twee minuten geldige metingen terugkomen en het meetgat klein genoeg is. Na stroomuitval begint alleen de lopende dag opnieuw. De eerste update behoudt die lopende dag niet.

Blijft experimenteel en bedoeld voor inzicht; instellingen veranderen niet automatisch.
📊 Help mee
Zet Gebruiksstatistieken aan via Instellingen → Systeem. Ook technische crashrapporten helpen ons problemen sneller te ontdekken. Met de aparte keuze Prestatiemetingen help je de vermogens- en COP-modellen verbeteren.

Bestaande gebruikers krijgen eenmalig een uitnodiging voor prestatiedata. Meedoen blijft vrijwillig; beide keuzes kun je weer uitzetten.
📚 Documentatie en Engels
De handleidingen zijn flink vernieuwd: dagelijks gebruik, web-app, herstel en Home Assistant worden praktischer uitgelegd. Ook zijn ruim 380 Engelse webteksten verbeterd.
🛠️ Service en communicatie
• Ontluchten stopt niet meer door korte nulflow tijdens rustpulsen.
• Flow-autotune verwerkt meetruis beter en toont voortgang en Kp/Ki duidelijker.
• Eén start/stopknop voor CM100.
• Verbeterde Modbus-ontvangst; praktijktests tonen minder onvolledige berichten.
• Verbeteringen aan firmware-updates en herkenning van V2-old.

Dank aan alle communityleden die hebben meegetest en hun resultaten gedeeld!

Volledige release notes

• 3p0x
Goed bezig! Helaas/gelukkig is het nog warm genoeg in huis dus is ie nog niet aan geweest :+

• harv
jj85 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:14:

OpenQuatt v0.54.0

[Afbeelding]

Deze release verbetert Power House, passief leren, servicefuncties en de communicatie met de buitenunits.
⚠️ Let op bij deze update
• Minimumflow gaat van 250 naar 400 L/h. Controleer je flowdoelen: deze worden niet automatisch verhoogd en onder 400 L/h kan verwarmen worden geblokkeerd.
• Oude aanvoerkalibraties vervallen. Huidige bronkalibraties blijven behouden. Zonder bronkalibratie geldt 0 °C correctie: kalibreer dan opnieuw, ook zonder automatische waarschuwing.
• Bij upgrades van vóór v0.49.0: controleer Warmtebron aangesloten. Een ontbrekende instelling begint op aan, ook als de ketel eerder afwezig was.
• Bij upgrades van vóór v0.33.0 beginnen ontbrekende koelinstellingen op 800 L/h en PWM 440.
🏠 Power House
Afremmen boven de gewenste temperatuur werkt weer direct. Bij langer doorverwarmen kun je instellen hoeveel de kamer moet afkoelen voordat verwarmen opnieuw mag starten. De app toont de bijbehorende temperaturen. Controleer je comfortinstellingen na de update.
📈 Passief leren
De woninglijn gebruikt nu dagmetingen van 24 uur, met duidelijkere voortgang. Oude meetgegevens blijven zichtbaar.

Een lopende dag kan na een korte update of geplande herstart doorgaan, mits binnen twee minuten geldige metingen terugkomen en het meetgat klein genoeg is. Na stroomuitval begint alleen de lopende dag opnieuw. De eerste update behoudt die lopende dag niet.

Blijft experimenteel en bedoeld voor inzicht; instellingen veranderen niet automatisch.
📊 Help mee
Zet Gebruiksstatistieken aan via Instellingen → Systeem. Ook technische crashrapporten helpen ons problemen sneller te ontdekken. Met de aparte keuze Prestatiemetingen help je de vermogens- en COP-modellen verbeteren.

Bestaande gebruikers krijgen eenmalig een uitnodiging voor prestatiedata. Meedoen blijft vrijwillig; beide keuzes kun je weer uitzetten.
📚 Documentatie en Engels
De handleidingen zijn flink vernieuwd: dagelijks gebruik, web-app, herstel en Home Assistant worden praktischer uitgelegd. Ook zijn ruim 380 Engelse webteksten verbeterd.
🛠️ Service en communicatie
• Ontluchten stopt niet meer door korte nulflow tijdens rustpulsen.
• Flow-autotune verwerkt meetruis beter en toont voortgang en Kp/Ki duidelijker.
• Eén start/stopknop voor CM100.
• Verbeterde Modbus-ontvangst; praktijktests tonen minder onvolledige berichten.
• Verbeteringen aan firmware-updates en herkenning van V2-old.

Dank aan alle communityleden die hebben meegetest en hun resultaten gedeeld!

Volledige release notes
@jj85

Wat een geweldige update!

Niet omdat mijn controller al draait, niet omdat ik dus zie of het allemaal verbeteringen zijn en ik heb meegeholpen, maar vooral omdat met behulp van alle andere liefhebbers het product steeds beter wordt!

Maar ook dat duidelijk is, wat voor verbeteringen/ veranderingen en waarom deze worden voorgesteld; voorgesteld en dat iedereen meestal toch weer zelf dit kan/wil toepassen. En dat is heel wat anders dan de Quatt methode aan enkele beta testers van: we gaan een nieuwe versie installeren met allemaal verbeteringen, waarna je zelf mag gaan uitzoeken waar ze nu weer iets in hebben veranderd, wat dan soms totaal niet in de warmtepomp maar in de chill of batterij mogelijkheden zit.

Het stookseizoen begint, mijn garantie is afgelopen, gelukkig geen quattcare afgesloten, mijn controllerinzet begint dus nu, ik wil verder meedenken!

Succes!

• jj85
(jarig!)
Gezocht, gebruiker met installatie ID 61c46f8d 🕵️
(Er wordt af en toe een crash gedetecteerd op je device, zou dat verder willen onderzoeken)

Gevonden :)

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 08-10-2026 19:12 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
jj85 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:44:
Gezocht, gebruiker met installatie ID 61c46f8d 🕵️
(Er wordt af en toe een crash gedetecteerd op je device, zou dat verder willen onderzoeken)
Uh dat ben ik

• jj85
(jarig!)
harv schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:00:
[...]

@jj85

Wat een geweldige update!

Niet omdat mijn controller al draait, niet omdat ik dus zie of het allemaal verbeteringen zijn en ik heb meegeholpen, maar vooral omdat met behulp van alle andere liefhebbers het product steeds beter wordt!

Maar ook dat duidelijk is, wat voor verbeteringen/ veranderingen en waarom deze worden voorgesteld; voorgesteld en dat iedereen meestal toch weer zelf dit kan/wil toepassen. En dat is heel wat anders dan de Quatt methode aan enkele beta testers van: we gaan een nieuwe versie installeren met allemaal verbeteringen, waarna je zelf mag gaan uitzoeken waar ze nu weer iets in hebben veranderd, wat dan soms totaal niet in de warmtepomp maar in de chill of batterij mogelijkheden zit.
Thanks @harv! :) Leuk om te lezen.
Het stookseizoen begint, mijn garantie is afgelopen, gelukkig geen quattcare afgesloten, mijn controllerinzet begint dus nu, ik wil verder meedenken!
Yes, kom maar op! Ben benieuwd naar je bevindingen :D

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

WouterB

3680 Wp

Nou, met een beetje FOMO heb ik ook een openQuat controller klaarliggen. Echter, ik heb nog 3 jaar quatt-care (de goede, die zowel arbeid als materiaal dekt). Ga ik de gok nemen en de CiC als volger op OQ aansluiten, of wacht ik nog. Zou toch jammer zijn als mijn quatt in de komende 3 jaar een defect krijgt dat dan niet gedekt wordt omdat ik me niet aan de voorwaarden heb gehouden.

Aan de andere kant zou ik graag meer controle hebben over wat de quatt precies doet, en de bodemplaatverwarming wat effectiever instellen.

(Al werkt het nu met CiC en een langzaam stijgend programma op de tado ook wel prima)

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-10 19:59
WouterB schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:28:
Nou, met een beetje FOMO heb ik ook een openQuat controller klaarliggen. Echter, ik heb nog 3 jaar quatt-care (de goede, die zowel arbeid als materiaal dekt). Ga ik de gok nemen en de CiC als volger op OQ aansluiten, of wacht ik nog. Zou toch jammer zijn als mijn quatt in de komende 3 jaar een defect krijgt dat dan niet gedekt wordt omdat ik me niet aan de voorwaarden heb gehouden.

Aan de andere kant zou ik graag meer controle hebben over wat de quatt precies doet, en de bodemplaatverwarming wat effectiever instellen.

(Al werkt het nu met CiC en een langzaam stijgend programma op de tado ook wel prima)

Zelfde schuitje hier, maar nog bijna 5 jaar de goede quatt care voor mijn duo.
Heb de OpenQuatt contoller thuis liggen als backup.
Via HA heb ik de CIC ook naar mijn believen 'getemd', voorlopig laat ik het dus maar zo.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: 9860WP

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 15:37
Allereerst 100 punten voor het ontwikkelen van Open Quatt !! Ben zelf helaas niet genoeg tweaker om iets met de tweaker edition te ondernemen, maar hoop met de normale versie de DUO een stuk efficienter in te kunnen gaan zetten.

Net mijn unit besteld en heb nog een paar vragen;

Is het een probleem om de open quatt te installeren terwijl de CV ketel al niet meer mee doet in het traject of vergt dit bepaalde aanpassingen?

Ketel hangt er nog wel, leidingen zijn aangesloten en krijgt stroom, maar gas is reeds opgezegd en zal dus niet kunnen branden.

Ter info. De DUO heeft afgelopen winter reeds zonder gebruik van de ketel gedraaid. Had het voorgaande jaar slechts 6m3 aan gasverbruik.

Tevens heb ik afgelopen winter reeds de bodemverwarming uitgeschakeld. Draden in de buitenunits gedemonteerd en in de gaten gehouden of de boel dicht ging vriezen door de defrostst. Dit bleek erg mee te vallen.

Begrijp ik het goed dat de schakelmomenten dmv open Quatt weer zelf ingesteld kunnen worden? De V1 stookte er behoorlijk wat stroom doorheen voor die bodemverwarming. Dan zou ik ze mogelijk weer aan kunnen sluiten. Geeft het niet aangesloten zijn nog problemen?

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• jj85
(jarig!)
@Derk GTT
Je kunt OpenQuatt gebruiken zonder werkende gasketel. Bij het instellen moet je de ketel als aanvullende warmtebron uitschakelen, inclusief hybride bijstook en overname bij warmtepompuitval. Zolang de bestaande watercirculatie intact blijft, hoeft de ketel hiervoor niet verwijderd te worden. Je hebt dan uiteraard geen ketel als reserve bij storingen of onvoldoende warmtepompvermogen.

De bodemplaatverwarming kun je inderdaad via OpenQuatt instellen. Bij jouw V1 zijn er twee mogelijkheden:
  • Op buitentemperatuur, met een instelbare inschakelgrens en hysterese.
  • Alleen tijdens ontdooien, met aansluitend een door de buitenunit bepaalde nalooptijd.
Die tweede optie kan dus interessant zijn om de verwarming weer aan te sluiten zonder het langdurige temperatuurafhankelijke verwarmen. De instellingen zijn per buitenunit beschikbaar.

Het losgekoppeld zijn van de bodemplaatverwarming verhindert de installatie van OpenQuatt verder niet.

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 15:37
Hartelijk dank voor de reactie.

Fijne instelmogelijkheden.

Dan moet het goed komen.

Straks maar eens rustig stap voor stap de boel aansluiten als hij binnen is.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06
Aangezien GitHub op dit moment overgenomen is door unicorns (maw ze zijn down) kan ik niet alle documentatie goed doorlezen. Ik vroeg me ook af of OpenQuatt straks de mogelijkheid biedt om je woning te verwarmen zoals ze in Den Haag willen dat je doet. Huis verwarmen tijdens dalmoment het tarief, comfortabel huis als er dure tarieven zijn.

Nog geen idee hoe ze dit inzien dat dit gaat werken in mijn woning, maar ben wel nieuwsgierig of OpenQuatt hier iets in zou betekenen, ze willen in ieder geval dat warmtepompen straks slim zijn. Maar dat hoeven we vanuit Quatt zelf voorlopig nog niet te verwachten.

Dus lange vraag kort, kan OpenQuatt rekening houden met stroom tarieven en op basis van historie, temperatuur verlies, buitentemperatuur, etc. de woning zo slim mogelijk verwarmen?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• jj85
(jarig!)
clubeddie schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 17:22:

Dus lange vraag kort, kan OpenQuatt rekening houden met stroom tarieven en op basis van historie, temperatuur verlies, buitentemperatuur, etc. de woning zo slim mogelijk verwarmen?
Nee, dat zit er allemaal niet in. Maar is wel te realiseren met via bijv HA-koppeling.

• Appesteijn
  • Niet online
clubeddie schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 17:22:
Aangezien GitHub op dit moment overgenomen is door unicorns (maw ze zijn down) kan ik niet alle documentatie goed doorlezen. Ik vroeg me ook af of OpenQuatt straks de mogelijkheid biedt om je woning te verwarmen zoals ze in Den Haag willen dat je doet. Huis verwarmen tijdens dalmoment het tarief, comfortabel huis als er dure tarieven zijn.

Nog geen idee hoe ze dit inzien dat dit gaat werken in mijn woning, maar ben wel nieuwsgierig of OpenQuatt hier iets in zou betekenen, ze willen in ieder geval dat warmtepompen straks slim zijn. Maar dat hoeven we vanuit Quatt zelf voorlopig nog niet te verwachten.

Dat probeer ik te doen met de Quatt Warmte analyse plugin voor HA: https://github.com/Appesteijn/stooklijn

Deze leert het warmteverlies van je woning, leert ook hoeveel de zon je woning opwarmt en gebruikt de weersvoorspelling en stroomprijs om te kijken of we verwarmen door OpenQuatt kunnen verschuiven.

• sdh1981
WouterB schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:28:

Quatt is heel duidelijk met quattcare. Omdat het geen wettelijke garantie is, ben je met het aansluiten van een OQ direct je quattcare kwijt. Het is een trade-off, garantie behouden of genieten van OQ. En ja het is een lastige keuze. Anderzijds zie je niet veel systemen sneuvelen op dit moment.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste