OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
jj85 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Goede vraag. Ik weet het eigenlijk nog niet zo goed :+ In ieder geval geen flipperkast.
Misschien toestaan dat bij lage freq (30Hz) de overshoot wat groter wordt. Of verplaats ik dan het probleem naar een andere temperatuur.
Of een min runtime van een x tijd hiervoor inzetten.

Suggesties zijn welkom 8)
Je zou het een COP-optimalisatie-stand kunnen noemen: op de meest efficiente stand zo lang mogelijk doorpruttelen en inderdaad wat toleranter zijn op over (en under) shoots. Misschien op basis van een 24-uurs window en graaddag een minimum-vermogen kiezen en deze elke nacht opnieuw berekenen (als er teveel under of over shoot was, freq/vermogen daarop aanpassen voor volgende 24u).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:41
jj85 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:31:
@timmert26 Jazeker, er is goed contact met Quatt hierover. Binnenkort is er een meeting tussen een aantal enthousiastelingen en wat Quatt engineers mbt dit onderwerp.
Tof! Houd ons op de hoogte! :)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:51
jj85 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:31:
@timmert26 Jazeker, er is goed contact met Quatt hierover. Binnenkort is er een meeting tussen een aantal enthousiastelingen en wat Quatt engineers mbt dit onderwerp.
ze zullen vast willen weten hoe een aantal enthousiastelingen sneller & dichterbij enige "AI-functie" zijn, dan alle (duur)betaalde Quatt engineers ooit zijn geweest :+ :+

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Je zou het een COP-optimalisatie-stand kunnen noemen: op de meest efficiente stand zo lang mogelijk doorpruttelen en inderdaad wat toleranter zijn op over (en under) shoots. Misschien op basis van een 24-uurs window en graaddag een minimum-vermogen kiezen en deze elke nacht opnieuw berekenen (als er teveel under of over shoot was, freq/vermogen daarop aanpassen voor volgende 24u).
Voor nu heb ik het opgepakt door een 'comfort band' te introduceren. Instelbare setting; heb hem nu op 0,5grC staan.
Dit geeft de de OpenQuatt controller te ruimte om (op laag vermogen) door te pruttelen totdat de temperatuur 0,5grC boven setpoint komt.
Resultaat is, met de huidige lente-achtige buitentemperaturen, dat de woonkamer mooi op 20 - 20,5grC gehouden wordt en de Quatt heerlijk rustig op 30Hz draait. Zodra het zonnetje wat meer doorkomt, dan schakelt hij uiteraard af, totdat het vanavond weer wat afkoelt.

Draai nu 5+ dagen op OpenQuatt, on the road wat aanpassingen / fijntuningen gedaan, maar vooralsnog draait het lekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTGEdCvLS8i808e6EWnEirL9tfM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/645dOQ7Ro2AROWB6WtjDgmQI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Grg_RO8mzP-BLjP6hlqE11vJzt4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DkIHjYO4xmpCwA0e4xymH2LD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci1vb_Id43PvcrsjldeU98SrJXc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hxym6gIIwBpLJJ2UH4y2wmwG.png?f=fotoalbum_tile
Momenteel lees ik OT room-temp en OT room-setpoint in vanuit de CiC JSON. Werkt uitstekend.
Nu bezig om ook input van HA te kunnen gebruiken, met instelbare bronselecties, zodat de stekker straks helemaal uit de CiC kan :+
Dan krijg je, bijv bij room-temperature de optie om te kiezen tussen de waarde uit CiC of een sensor vanuit HA.
Voor de buitentemp kan je de regeling laten werken op de waarde uit de Quatt buitenunit of een input vanuit HA.
etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUdft95N1Rau-XX-PaE2s-UsRes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQ2IfYW0TS20obCMnX8isrnH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hkd-uYW_zhnNgM5N_Q7TGi9XUk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IDjJYI3yHpg6fBCLfE9UuXs9.png?f=fotoalbum_large

Draai-urenverdeling over de twee Quatts werkt ook goed nu :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtUlc8YFKFV1iEjUBJbMfGBQ6_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d7svUlXiViP6jaFPe0ZNdor2.png?f=user_large

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:02
Ik heb gezocht maar kan het niet echt vinden. Hoe sluit je dit nu fysiek aan? Zit dat apparaatje tussen de CIC en de Quatt?

• jj85
  • Nu online
abbeyrules schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:10:
Ik heb gezocht maar kan het niet echt vinden. Hoe sluit je dit nu fysiek aan? Zit dat apparaatje tussen de CIC en de Quatt?
Nee, ipv de CiC. Dus datakabel van buitenunit zet je op de OpenQuatt controller

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:33
Nog niet, ik ben bezig met een projectje om dat mogelijk te maken. Eerst moet ik nog de hardware ontvangen vanuit China. Het gaat om de Lilygo T-connect met 3x RS485 welke in Modbus master en slave kan functioneren.
Open Quatt kan dan als master draaien op de ESP32 en de slave bus laat de communicatie door van de ODU`s naar de CiC welke achter een firewall hangt en alleen ontvangt en niks kan sturen.
Het mooiste zou zijn dat je kan kiezen tussen de Openquatt FW of default Quatt FW die dan via de CiC loopt.

Eerst bij de basis beginnen en dan verder uitwerken.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• rickkaptein
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-03 17:52
Ik gebruik de heatpump listener van @leejoow. Deze had ik eerst als listener aangesloten, parallel tussen de CiC en de quatt met de rode en zwarte modbus draden. Vervolgens de OpenQuatt firmware geïnstalleerd (discord kanaal) en daarna de rode en zwarte draad van de CiC losgekoppeld, zodat OpenQuatt de aansturing kan doen. (Ik heb nog wel de derde draad (groen) gehouden tussen de cic en de buitenunit, maar weet niet zeker of dat nodig is)

Bij de huidige firmware versie is nog geen automatische regeling, dus ik heb voor nu een eenvoudige (als-dan) HA regeling gemaakt op basis van de temperatuurdelta van de thermostaat en de binnentemperatuur, en op basis van de buitentemperatuur. Werkt aardig, maar ik wacht met smart op de mooie updates waar verschillende mensen op dit forum mee aan het werk zijn. Ik draai nu enkele weken alleen met HA en OpenQuat.

• jj85
  • Nu online
rickkaptein schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Ik gebruik de heatpump listener van @leejoow. Deze had ik eerst als listener aangesloten, parallel tussen de CiC en de quatt met de rode en zwarte modbus draden. Vervolgens de OpenQuatt firmware geïnstalleerd (discord kanaal) en daarna de rode en zwarte draad van de CiC losgekoppeld, zodat OpenQuatt de aansturing kan doen. (Ik heb nog wel de derde draad (groen) gehouden tussen de cic en de buitenunit, maar weet niet zeker of dat nodig is)

Bij de huidige firmware versie is nog geen automatische regeling, dus ik heb voor nu een eenvoudige (als-dan) HA regeling gemaakt op basis van de temperatuurdelta van de thermostaat en de binnentemperatuur, en op basis van de buitentemperatuur. Werkt aardig, maar ik wacht met smart op de mooie updates waar verschillende mensen op dit forum mee aan het werk zijn. Ik draai nu enkele weken alleen met HA en OpenQuat.
Heb je single of duo?
In geval van de laatste kun je ook mijn firmware pakken, regelt namelijk wel automatisch. Zou ook op jouw bordje moeten draaien.
https://github.com/jeroen85/OpenQuatt/

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:50
rickkaptein schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Mooi om te lezen dat het bij jou goed is gelukt om OpenQuatt met HA te laten draaien.

Bij mij houdt OpenQuatt ook al weken mijn huis warm met HA. Ik heb in de HA-regeling nu vooral de opwarm- afkoelsnelheid zitten waarmee HA het compressorniveau iedere 15 minuten een stapje omhoog of omlaag of gelijk houdt. Mijn HA automatiseringen hiervoor staan op: https://github.com/GtHbbrr/OpenQuatt-HA-automations

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 01-03-2026 13:45 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Heb je single of duo?
In geval van de laatste kun je ook mijn firmware pakken, regelt namelijk wel automatisch. Zou ook op jouw bordje moeten draaien.
https://github.com/jeroen85/OpenQuatt/
Ik zie in de github dat jouw OpenQuatt firmware weer aanpassingen heeft gekregen. Kun jij een korte update geven en ook wat tips wat volgens jou de beste aanpak is om een fork te maken voor een enkele Quatt?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:12:
[...]

Ik zie in de github dat jouw OpenQuatt firmware weer aanpassingen heeft gekregen. Kun jij een korte update geven en ook wat tips wat volgens jou de beste aanpak is om een fork te maken voor een enkele Quatt?
Klopt, ben flink aan het tunen / fixen geweest op basis van mijn praktijktesten.

In het kort:
  • Uitgebreidere Home Assistant input-ondersteuning met bronselectie tijdens runtime, plus vernieuwde “Sensor Configuration”-tab in de Home Assistant dashboards. Dit maakt het dus mogelijk om een HA-sensor in OpenQuatt in te lezen en te gebruiken om te regelen. Bijvoorbeeld een temperatuursensor in de woonkamer. Biedt ook ondersteunig om attributes van een HA-entiteit uit te lezen, bijv climate.woonkamer | current_temperature
  • Fix voor toepassen van allowed lcompressor levels. Je kunt dus simpelweg een compressorlevel uitschakelen, die wordt dan geskipped.
  • Stabielere flow-start: minder overshoot bij starts en betere fallback op laatste goede waarde. Flowregeling houdt de laatste goede PWM waarde bij stabiele flow. Een volgende run start met deze PWM-waarden, zodat de flow eigenlijk direct spon-on is.
  • Grote update van de heating-curve regeling: minder pendelen (anti-cycling), betere dual-HP levelsturing, verbeterde stop/herstart-logica, extra veiligheid rond control mode en low-flow, en uitgebreidere debug-sensoren.
  • Dashboard- en documentatieverbeteringen: opgeschoonde UI, duidelijkere uitleg, energy/COP-entiteiten hernoemd naar “cumulative”, en aangepaste uptime-weergave.
Ik wilde eerst deze stabiliteitsproblemen deels gesolved hebben voordat ik de split naar single/duo ga maken.
Dus dat is iets voor de komende dagen nu, maar dat is best ingrijpend op de codebase ;)

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:11
jj85 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:16:
[...]

Klopt, ben flink aan het tunen / fixen geweest op basis van mijn praktijktesten.

In het kort:
  • Uitgebreidere Home Assistant input-ondersteuning met bronselectie tijdens runtime, plus vernieuwde “Sensor Configuration”-tab in de Home Assistant dashboards. Dit maakt het dus mogelijk om een HA-sensor in OpenQuatt in te lezen en te gebruiken om te regelen. Bijvoorbeeld een temperatuursensor in de woonkamer. Biedt ook ondersteunig om attributes van een HA-entiteit uit te lezen, bijv climate.woonkamer | current_temperature
  • Fix voor toepassen van allowed lcompressor levels. Je kunt dus simpelweg een compressorlevel uitschakelen, die wordt dan geskipped.
  • Stabielere flow-start: minder overshoot bij starts en betere fallback op laatste goede waarde. Flowregeling houdt de laatste goede PWM waarde bij stabiele flow. Een volgende run start met deze PWM-waarden, zodat de flow eigenlijk direct spon-on is.
  • Grote update van de heating-curve regeling: minder pendelen (anti-cycling), betere dual-HP levelsturing, verbeterde stop/herstart-logica, extra veiligheid rond control mode en low-flow, en uitgebreidere debug-sensoren.
  • Dashboard- en documentatieverbeteringen: opgeschoonde UI, duidelijkere uitleg, energy/COP-entiteiten hernoemd naar “cumulative”, en aangepaste uptime-weergave.
Ik wilde eerst deze stabiliteitsproblemen deels gesolved hebben voordat ik de split naar single/duo ga maken.
Dus dat is iets voor de komende dagen nu, maar dat is best ingrijpend op de codebase ;)
@jj85

Ziet er goed uit!

Misschien wat off-topic:
Ook Quatt heeft de problemen met mono of duo niet geheel kunnen oplossen of geen tijd gehad.
Bijvoorbeeld; Bij het passeren van de ingestelde kamertemperatuur van hoog naar laag krijgen bij een duo beide warmtepompen een schop voor een paar minuten. Bij het continue passeren van die ingestelde temperatuur gaat de boel flipperen, nog steeds.
Ik probeer dat toch wat in de hand te houden door in de zomer met flinke dag/middag/nachtverlagingen te werken.

Het speciale bij jj85 is dat hij start met een automatisering van de duo, en dan naar mono wil gaan, en bij Quatt lijkt het op twee aangepaste mono.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:18:
[...]

Voor nu heb ik het opgepakt door een 'comfort band' te introduceren. Instelbare setting; heb hem nu op 0,5grC staan.
Dit geeft de de OpenQuatt controller te ruimte om (op laag vermogen) door te pruttelen totdat de temperatuur 0,5grC boven setpoint komt.
Resultaat is, met de huidige lente-achtige buitentemperaturen, dat de woonkamer mooi op 20 - 20,5grC gehouden wordt en de Quatt heerlijk rustig op 30Hz draait. Zodra het zonnetje wat meer doorkomt, dan schakelt hij uiteraard af, totdat het vanavond weer wat afkoelt.

Draai nu 5+ dagen op OpenQuatt, on the road wat aanpassingen / fijntuningen gedaan, maar vooralsnog draait het lekker.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Momenteel lees ik OT room-temp en OT room-setpoint in vanuit de CiC JSON. Werkt uitstekend.
Nu bezig om ook input van HA te kunnen gebruiken, met instelbare bronselecties, zodat de stekker straks helemaal uit de CiC kan :+
Dan krijg je, bijv bij room-temperature de optie om te kiezen tussen de waarde uit CiC of een sensor vanuit HA.
Voor de buitentemp kan je de regeling laten werken op de waarde uit de Quatt buitenunit of een input vanuit HA.
etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Draai-urenverdeling over de twee Quatts werkt ook goed nu :)
[Afbeelding]
Erg mooi om te zien hoeveel jij van de verzamelde kennis en HA-tweaks al hebt kunnen integreren in jouw OpenQuatt in een ESP implementatie _/-\o_

Ik had mijn Quatt eerder dit stookseizoen ook op benodigd vermogen draaien icm de HA-integraties voor warmteverlies en warmtecapaciteit van mijn woning tot ik mij realiseerde dat die waarden beiden mijn kamertemperatuursensor als bron hebben. Omdat mijn Honeywell thermostaat de kamertemperatuur met een precisie van 1/256ste graad iedere 20 seconden doorgeeft ben ik nu overgestapt op een meer directe aansturing van het compressorniveau (0-10) afhankelijk van de waargenomen opwarm- afkoelsnelheid obv deze bijna continue kamertemperatuur. Kan dat ook met jouw kamertemperatuur sensor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gtmBTq18yegrErV6sg2dyAPMQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFqQAIcCkz9v6VII0sKNchLn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrmCwnpDNa1LvTn9Wrz9wzgiFew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSduxpZU2HI92XSXNNXLNK9N.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Erg mooi om te zien hoeveel jij van de verzamelde kennis en HA-tweaks al hebt kunnen integreren in jouw OpenQuatt in een ESP implementatie _/-\o_
Thanks! :)
Ik had mijn Quatt eerder dit stookseizoen ook op benodigd vermogen draaien icm de HA-integraties voor warmteverlies en warmtecapaciteit van mijn woning tot ik mij realiseerde dat die waarden beiden mijn kamertemperatuursensor als bron hebben. Omdat mijn Honeywell thermostaat de kamertemperatuur met een precisie van 1/256ste graad iedere 20 seconden doorgeeft ben ik nu overgestapt op een meer directe aansturing van het compressorniveau (0-10) afhankelijk van de waargenomen opwarm- afkoelsnelheid obv deze bijna continue kamertemperatuur. Kan dat ook met jouw kamertemperatuur sensor?
Mijn huidige kamertempsensor is de waarde uit de CiC JSON
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnQxBWiw8qVIFjAsKdtyb23yohM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fvfUdAoyCZ4wKqYrDn2imjL0.png?f=user_large

Maar ik kan ook een willekeurig sensor uit HA als input in mijn regeling stoppen.
Linkerblok -> Ingeven welke HA-entiteit gelezen dient te worden
Middenblok -> Feedback op linkerblok, is bron OK en welke waarde wordt uitgelezen
Rechterblok -> De 'terugkoppeling' vanuit de ESP / OpenQuatt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOQtA5AoMX0MdZn9t_U1-69_ru0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfX0kVCpbTn3QdfiYJugsm1e.png?f=fotoalbum_large

Dus je kunt elke willekeurige HA-entiteit hierin stoppen. Of in geval van je Netatmo thermostaat in HA, zou je hier iets kunnen invullen als climate.netatmo|current_temperature om de current_temperature attribuut uit te lezen.
Voor setpoint zou je hier kunnen ingeven: climate.netatmo|temperature.

Maar ik heb geen Heating Strategy ingebouwd om op opwarm- afkoelsnelheid te sturen.
Momenteel zijn er 2 Heating Strategies, stooklijn (buitentemp dicteert watertemperatuur) en Power House / vermogensregeling (eigenlijk de huidige Quatt CiC regeling).

Maar op een soortgelijke manier zouden meer heating strategies ingebouwd kunnen worden.

• sdh1981
jj85 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:33:
[...]

Thanks! :)

[...]

Mijn huidige kamertempsensor is de waarde uit de CiC JSON
[Afbeelding]

Maar ik kan ook een willekeurig sensor uit HA als input in mijn regeling stoppen.
Linkerblok -> Ingeven welke HA-entiteit gelezen dient te worden
Middenblok -> Feedback op linkerblok, is bron OK en welke waarde wordt uitgelezen
Rechterblok -> De 'terugkoppeling' vanuit de ESP / OpenQuatt.
[Afbeelding]

Dus je kunt elke willekeurige HA-entiteit hierin stoppen. Of in geval van je Netatmo thermostaat in HA, zou je hier iets kunnen invullen als climate.netatmo|current_temperature om de current_temperature attribuut uit te lezen.
Voor setpoint zou je hier kunnen ingeven: climate.netatmo|temperature.

Maar ik heb geen Heating Strategy ingebouwd om op opwarm- afkoelsnelheid te sturen.
Momenteel zijn er 2 Heating Strategies, stooklijn (buitentemp dicteert watertemperatuur) en Power House / vermogensregeling (eigenlijk de huidige Quatt CiC regeling).

Maar op een soortgelijke manier zouden meer heating strategies ingebouwd kunnen worden.
Heb je btw nog geen mailtje gehad van Quatt dat er geen communicatie tussen de CiC en ODU is?

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• jj85
  • Nu online
sdh1981 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Heb je btw nog geen mailtje gehad van Quatt dat er geen communicatie tussen de CiC en ODU is?
Nope, de CiC denkt om een of andere reden dat ie nog gewoon contact heeft. (bug?) Toch ligt hij er al 10 dagen vanaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvCUkd80fvC6y1qdpTx-OreYe_M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QLwjJUyOESqLBCmqK5XNt3f4.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 04-03-2026 15:14 ]

• TeslaNerd
Ik denk dat onze CiCs al zijn gelabeled als OpenQuatt bij @QuattSupport. In het begin kreeg ik dagelijks een email met een automatische ticket "je Quatt Hybrid lijkt niet verbonden"

• sdh1981
Dat hoop ik niet... want dat is hier niet het geval namelijk. Ik draai nog steeds standaard met de CiC.
Ik wacht even met het aanpassen naar OpenQuatt als we woensdag de meeting hebben gehad en wat Quatt toestaat en wat niet. Daarop baseer ik wat ik dan ga doen.

[ Voor 43% gewijzigd door sdh1981 op 04-03-2026 15:27 ]

• onlinaius
sdh1981 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:26:
Dat hoop ik niet... want dat is hier niet het geval namelijk. Ik draai nog steeds standaard met de CiC.
Ik wacht even met het aanpassen naar OpenQuatt als we woensdag de meeting hebben gehad en wat Quatt toestaat en wat niet. Daarop baseer ik wat ik dan ga doen.
Vanwege garantie? Want 1.5 loopt toch ook al aardig tegen het einde van de termijn aan gok ik? (tenzij je Quatt care hebt afgesloten).

Ps: geen fan van je zonnepanelen?

JUnko solar 435wh panels

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• sdh1981
onlinaius schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Vanwege garantie? Want 1.5 loopt toch ook al aardig tegen het einde van de termijn aan gok ik? (tenzij je Quatt care hebt afgesloten).

Ps: geen fan van je zonnepanelen?

JUnko solar 435wh panels
Lol. Staat nu goed.

Maar het systeem hier is van maart 2025

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36
De heatpump listener geeft geen waarden meer door voor o.a. compressor level set by cic.
Er is een nieuwe firmware versie 4.2.0 op mijn CiC gezet. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• jj85
  • Nu online
Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:37:
De heatpump listener geeft geen waarden meer door voor o.a. compressor level set by cic.
Er is een nieuwe firmware versie 4.2.0 op mijn CiC gezet. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?
dat is wel bijzonder... uit de release notes van 4.2.0 is niet op te maken dat de volledige aansturing van de ODU aangepast is...

Had jij een v1(.5) of v2? Komen de andere registers wel binnen?

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 06-03-2026 10:04 ]

• Ferdinand Oeinck
Ik heb een Duo V2. Je kunt het hier zien: https://quatt.bigroses.net/

[ Voor 86% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 06-03-2026 17:12 ]

• jj85
  • Nu online
@Ferdinand Oeinck Lijkt me uiterst onwenselijk dat je die listener zo online zet... ik kan nu zo nieuwe firmware op je listener zetten...

@leejoow moet je denk ik maar even vragen mbt die missende entities. Heeft het wel gewerkt?

• Ferdinand Oeinck
jj85 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:07:
@Ferdinand Oeinck Lijkt me uiterst onwenselijk dat je die listener zo online zet... ik kan nu zo nieuwe firmware op je listener zetten...

@leejoow moet je denk ik maar even vragen mbt die missende entities. Heeft het wel gewerkt?
Jazeker. Tot gisterenochtend. Als je 'week' kiest op https://quatt.bigroses.net/ zie je wanneer de waarden stoppen.

• jj85
  • Nu online
Voor wie OpenQuatt wil testen; het is nu geschikt voor Single en Duo setups met ODU v1 en v1.5
Quick start: https://github.com/jeroen...eadme-ov-file#quick-start

Qua hardware, werkt met de HeatPump Listener van @leejoow of de Waveshare module.
Modbuskabel op CiC loskoppelen en aansluiten op de bovengenoemde controllers.

(note to self: ook stukje omschrijving voor aansluiten op ODU toevoegen aan readme :+ )

• TeslaNerd
jj85 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:13:
Voor wie OpenQuatt wil testen; het is nu geschikt voor Single en Duo setups met ODU v1 en v1.5
Quick start: https://github.com/jeroen...eadme-ov-file#quick-start

Qua hardware, werkt met de HeatPump Listener van @leejoow of de Waveshare module.
Modbuskabel op CiC loskoppelen en aansluiten op de bovengenoemde controllers.

(note to self: ook stukje omschrijving voor aansluiten op ODU toevoegen aan readme :+ )
Ik heb mijn Single Quatt nu draaien op deze nieuwe firmware van @jj85 en dat is echt smullen voor warmtepomp tweakers 😋

Nu al een volwaardig alternatieve controller voor de CiC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIT2QM_C2kAzSbOwOPQyT25TX2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p9qZiQGAAcU1xsx1IYVh3DHt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DUOwQEjnr20htLUd_JFd6T_AKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eHlsCo57G4tyRQAOjZWuL0lR.png?f=fotoalbum_large

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Ik heb mijn Single Quatt nu draaien op deze nieuwe firmware van @jj85 en dat is echt smullen voor warmtepomp tweakers 😋

Nu al een volwaardig alternatieve controller voor de CiC

[Afbeelding]

[Afbeelding]
chapeau @jj85 _/-\o_
is dit al inclusief passieve koeling of is dat voor een toekomstige release?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:34:
[...]

chapeau @jj85 _/-\o_
is dit al inclusief passieve koeling of is dat voor een toekomstige release?
Nog zonder koelen. Er staat nu een redelijke basis voor single/duo en verwarmen.
Hier wil ik nu eerst nog wat aan finetunen:
- max watertemp instelbaar maken
- boiler assist (ControlMode 3) wat verder uitwerken
- soort HA - Onboarding setup bouwen om de gebruiker op weg te helpen
- aan/uit knop :+ nu is het enkel standje automatisch (of handmatig een een bepaalde ControlMode forceren)

En dan op korte termijn ook koelen gaan inbouwen.

Dus als hier suggesties voor zijn qua opbouw, dan hoor ik dat graag.
Weet bijv niet of je bij een duo met beide HP's moet gaan koelen, of dat je er eentje voor pakt.
Denk dat het al snel neer gaat komen op een PI-regeling op watertemperatuur.
De benodigde watertemperatuur moet bepaald worden op basis van een instelbare ondergrens (bijv de vaak genoemde 18grC) of op basis van sensor-informatie (woonkamertemp, buitentemp, dauwpunten, RH-sensoren etc).

• onlinaius
jj85 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:48:
Weet bijv niet of je bij een duo met beide HP's moet gaan koelen, of dat je er eentje voor pakt.
Denk dat het al snel neer gaat komen op een PI-regeling op watertemperatuur.
Is dat inderdaad niet 'simpelweg' een watertemperatuurregeling, maar dan altijd op 18 (of een andere instelbare temperatuur)? Verder lijkt mij het gewenste gedrag hetzelfde als bij verwarming en sturing op watertemperatuur. Gebaseerd op verwarmen zou mijn vermoeden zijn dat de load verdelen over 2 units efficienter is (mits het minimale vermogen van 2 units niet overschreden wordt, wat bij koelen waarschijnlijk veel sneller het geval zal zijn).

• Ferdinand Oeinck
Sind 's ochtends 5 maart 11 uur krijgt mijn heatpump listener geen waarden meer door die door de CiC naar de Quatts gestuurd worden.
Ik heb zowel in de github sources van electropaultje als ook OpenQuatt gekeken Het gaat dan om de modbus registers: 42000, 44000, 42011, 42016 in de firmware van de Heatpump listener. Maar in de OpenQuatt firmware staan hiervoor resp. de registers: 1999, 3999, 2010 en 2015.
Kan iemand me uitleggen hoe dat kan en zou dat te maken kunnen hebben met het niet meer ontvangen van deze waarden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FgNF0j9f5OOwLxD9rlNL1oDtVQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h3bmhKqTobS0vkfWoSKx7f7A.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Kun jij (met hulp van @leejoow ) de uart logs van de esp krijgen?

• Ferdinand Oeinck
TeslaNerd schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:39:
Kun jij (met hulp van @leejoow ) de uart logs van de esp krijgen?
Ik hoop het, maar weet zelf niet hoe die te krijgen.

• jj85
  • Nu online
@m10tech hoe werkt jou sniffer na de 4.2.0 CIC-update?

• sdh1981
Zou Quatt een update pushen in de ODU om onze listners tijdelijk om zeep te helpen? >:)

• sdh1981
@Ferdinand Oeinck is de EEPROM en Firmware in de ODU nog hetzelfde of is deze gewijzigd?

[ Voor 7% gewijzigd door sdh1981 op 07-03-2026 18:18 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De modbusspy die wordt gebruikt bij de listener telt 42001 op bij het register. Dit heeft iets te maken met het officiele modbus protocol is mij door mijn echtgenoot verteld, maar dat durf ik niet te zeggen.

De 1999 komt dus overeen met de 42000. Dit weekend is even lastig, maar ik zal binnenkort even contact opnemen om je een firmware te sturen waarbij de logging wat uitgebreider staat. Ik ben vooral benieuwd of de andere mensen die deze firmware update van Quatt gekregen hebben ook geen data meer krijgen bij de verschillende oplossingen die bestaan.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Ferdinand Oeinck
sdh1981 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:09:
@Ferdinand Oeinck is de EEPROM en Firmware in de ODU nog hetzelfde of is deze gewijzigd?
EEPROM versie is 114 voor beide HP's. Ongewijzigd.
Als ik in quatt.bigroses.net terug kijk op 5 maart, zie ik dat er meer data niet door komt:
HP1 - Condensor coil temperature
HP1 - Suction temperature
HP2 - Condensor coil temperature
HP2 - Electric Expansion Valve
HP2 - Suction temperature

Vreemd dat HP1 - Electric Expansion Valve wel doorkomt!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
jj85 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 17:14:
@m10tech hoe werkt jou sniffer na de 4.2.0 CIC-update?
Gister zat ik nog niet op 4.2.0, en nu wel, vanaf 16:10
De EEPROM versie is van 114 naar 54295 en ook naar 256 en 3328 en diverse (alle?) registers zijn ook helemaal de draad kwijt.

Hier is duidelijk iets gebeurd.
Mijn gok en hoop is dat er 1 register ergens is dat de offset van alle andere registers regelt en dat alles is opgeschoven.
Of men heeft daadwerkelijk alle register hergeprogrameerd en de eeprom ook en de firmware, van kwaad tot erger.
Lijkt dat we alles weer eens goed moeten reverse engineeren...

Sinds mijn switch naar HA 2026.1 ofzo werkt mijn sniffer bij vlagen niet, een gevolg van de beroerde manier waarop je met arduino kunt syncen op de modbusframes...
Tot nader order even geen conclusies...

[ Voor 13% gewijzigd door m10tech op 07-03-2026 19:15 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• jj85
  • Nu online
Installeren van OpenQuatt is wat gemakkelijker gemaakt.
ESP-device via USB aansluiten op je computer en gaan met die banaan!
https://jeroen85.github.io/OpenQuatt/install/

• Ferdinand Oeinck
leejoow schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:21:
De modbusspy die wordt gebruikt bij de listener telt 42001 op bij het register. Dit heeft iets te maken met het officiele modbus protocol is mij door mijn echtgenoot verteld, maar dat durf ik niet te zeggen.

De 1999 komt dus overeen met de 42000. Dit weekend is even lastig, maar ik zal binnenkort even contact opnemen om je een firmware te sturen waarbij de logging wat uitgebreider staat. Ik ben vooral benieuwd of de andere mensen die deze firmware update van Quatt gekregen hebben ook geen data meer krijgen bij de verschillende oplossingen die bestaan.
Zou het kunnen zijn dat de CiC firmware 4.2.0 modbus function code 6 (Write Single Register) vervangen heeft door function code 16 (Write Multiple Registers)? Function code 16 wordt niet ondersteund zag ik in de c++ sources op https://github.com/electropaultje/modbus-spy-esphome

• rickkaptein
Ik heb ook sinds twee dagen dat ik niet meer de pompsnelheid via OpenQuatt kan bedienen bij een quatt V1 mono. Compressor mode en heating mode werken wel, maar kunnen natuurlijk niet gebruikt worden zonder dat het water wordt rondgepompt. Ik kan zien dat de pomp nog wel werkt, aangezien ik via de cic json kan uitlezen dat er af en toe wat flow is.

Ik heb OpenQuatt ongeveer 3 weken in gebruik icm de heatpump listener. Ik weet niet of het relevant is, maar ik heb de groene draad naar de buitenunit nog steeds verbonden met de CiC, ik wist namelijk niet goed of die zomaar losgekoppeld kon worden, aangezien de heatpump listener alleen rood en zwart verbindt.
Verder is de cic in de tussentijd niet meer volledig verbonden geweest met de buitenunit.

De quatt cic versie is 4.2.0 en volgens de heatpump listener is de eeprom versie 114.

Hieronder nog wat logging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9-Yw2T9dMQbUPdPkWRzUy6Of2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfRRwxsEwEo55Lp6SfS0xCRy.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er nog andere dingen die ik kan uitproberen om dit probleem verder te duiden? Gelukkig is het nu wat warmer buiten, dus de verwarming mis ik nog niet :)

• m10tech
  • Nu online
m10tech schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:11:
[...]

Gister zat ik nog niet op 4.2.0, en nu wel, vanaf 16:10
...
Sinds mijn switch naar HA 2026.1 ofzo werkt mijn sniffer bij vlagen niet, een gevolg van de beroerde manier waarop je met arduino kunt syncen op de modbusframes...
Tot nader order even geen conclusies...
Ik denk dat er inderdaad iets is veranderd.
Ik start mijn oude ModBusSniffer in esp-idf-c-code weer eens op en ga lekker observeren.

[ Voor 31% gewijzigd door m10tech op 08-03-2026 09:39 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• jj85
  • Nu online
@rickkaptein als jouw cic niet met de ODU verbonden is geweest de laatste tijd, dan kan die 4.2.0 het probleem niet zijn. Wel apart :?

• sdh1981
jj85 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:09:
@rickkaptein als jouw cic niet met de ODU verbonden is geweest de laatste tijd, dan kan die 4.2.0 het probleem niet zijn. Wel apart :?
Misschien hebben we gemist dat de ODU`s ook draadloos zijn verbonden in de Quatt Cloud :+

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

@rickkaptein
Zou je eens kunnen kijken of een andere voeding nog uitmaakt?

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85
  • Nu online
sdh1981 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Misschien hebben we gemist dat de ODU`s ook draadloos zijn verbonden in de Quatt Cloud :+
Dan zou die module letterlijk goed verstopt zijn in de ODU ;)

• jj85
  • Nu online
leejoow schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:14:
@rickkaptein
Zou je eens kunnen kijken of een andere voeding nog uitmaakt?
@rickkaptein Ik las op discord dat de ground-kabel nog wel tussen CiC en ODU aangesloten is. Ik zou die ook loshalen eigenlijk.

• TeslaNerd
rickkaptein schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:35:
Ik heb ook sinds twee dagen dat ik niet meer de pompsnelheid via OpenQuatt kan bedienen bij een quatt V1 mono. Compressor mode en heating mode werken wel, maar kunnen natuurlijk niet gebruikt worden zonder dat het water wordt rondgepompt. Ik kan zien dat de pomp nog wel werkt, aangezien ik via de cic json kan uitlezen dat er af en toe wat flow is.

Ik heb OpenQuatt ongeveer 3 weken in gebruik icm de heatpump listener. Ik weet niet of het relevant is, maar ik heb de groene draad naar de buitenunit nog steeds verbonden met de CiC, ik wist namelijk niet goed of die zomaar losgekoppeld kon worden, aangezien de heatpump listener alleen rood en zwart verbindt.
Verder is de cic in de tussentijd niet meer volledig verbonden geweest met de buitenunit.

De quatt cic versie is 4.2.0 en volgens de heatpump listener is de eeprom versie 114.

Hieronder nog wat logging:
[Afbeelding]

Zijn er nog andere dingen die ik kan uitproberen om dit probleem verder te duiden? Gelukkig is het nu wat warmer buiten, dus de verwarming mis ik nog niet :)
Ik heb de afgelopen twee dagen zowel met de nieuwe OpenQuatt firmware van @jj85 gedraaid als nu ook weer op firmware-0-0-2.bin van @leejoow en mijn Quatt V1 laat zich nog steeds op zowel de flow als de compressor levels aansturen. Mijn module van @leejoow is met alleen de A en B draden verbonden met de buitenunit

• sdh1981
jj85 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:40:
Installeren van OpenQuatt is wat gemakkelijker gemaakt.
ESP-device via USB aansluiten op je computer en gaan met die banaan!
https://jeroen85.github.io/OpenQuatt/install/
Ziet er top uit, de Listener is in 2 varianten uitgebracht. een 2 relais en een 4 relais versie. Ik heb zelf de 2 relais versie. Is hier rekening mee gehouden? Ik heb zelf de 2 relais versie hier.

• jj85
  • Nu online
sdh1981 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Ziet er top uit, de Listener is in 2 varianten uitgebracht. een 2 relais en een 4 relais versie. Ik heb zelf de 2 relais versie. Is hier rekening mee gehouden? Ik heb zelf de 2 relais versie hier.
Nee, aangezien enkel relais 1 nu in de firmware zit

• rickkaptein
Ik wilde even terugkomen op mijn eerdere probleem met het niet kunnen instellen van de flow.

De stappen die ik heb gedaan:
1. Alles meermaals herstarten, ook na iedere stap.
2. Eigen usb voeding ipv cic usb voeding
3. Aardedraad naar de ODU losgekoppeld
4. Nieuwe firmware van @jj85 geflasht voor quatt single.

Sinds stap 4 werkt het aansturen van de flow weer! De warmtepomp staat dus weer rustig te draaien :D
Het is me nog niet helemaal duidelijk waardoor het probleem nou werd veroorzaakt, maar het lijkt nu allemaal weer perfect te werken.

• Ferdinand Oeinck
@leejoow, wanneer kan ik een firmware verwachten met uitgebreid log en debug mogelijkheden?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Uiterlijk woensdag

• Ferdinand Oeinck
Kan ik ook een firmware zelf aanpassen obv de sources op github? Als ik in de base.yaml onder logger het level aanpas bijvoorbeeld?

• jj85
  • Nu online
@Ferdinand Oeinck Staat hier https://github.com/electr...-listener-quatt/tree/main

Probleem is, wat jij zelf ook al eerder aangaf, de aangepaste (geoptimaliseerde) manier van register opvragen. Dus de oorzaak is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig geen nieuwe FW op de ODU die zaken verpest :+
@m10tech heeft daar gisteren nog wat onderzoek naar gedaan en @leejoow ook op de hoogte gesteld.

Dus ik denk nu even een kwestie van afwachten en hopen dat de bijgewerkte Listener straks weer functioneert.

• Ferdinand Oeinck
jj85 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:39:
Probleem is, wat jij zelf ook al eerder aangaf, de aangepaste (geoptimaliseerde) manier van register opvragen. Dus de oorzaak is inmiddels wel duidelijk. Gelukkig geen nieuwe FW op de ODU die zaken verpest :+
@m10tech heeft daar gisteren nog wat onderzoek naar gedaan en @leejoow ook op de hoogte gesteld.
Was dat privé communicatie of kan ik die ergens nalezen, bijv op discord of hier?

• TeslaNerd
Ferdinand Oeinck schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Was dat privé communicatie of kan ik die ergens nalezen, bijv op discord of hier?
Met de aanpassingen in de Quatt-CiC firmware 4.2.0 afgelopen dagen heeft @m10tech de volgende tips voor het aanpassen van jouw Listener firmware:

Eerste indruk is dat de registers niet meer in 1 blok van 40 worden gelezen maar in kleinere blokken
En inderdaad ook 0x10 ipv 0x06 is een verandering.
Wordt vervolgd...

Quatt dan wellicht een optimalisatieslag gemaakt met op de modbus? Zeker nu ook met de heatcharger erbij moet kunnen communiceren en de chills etc.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
.1999 x  1 NEW   11 01 10 07 cf 00 01 02 00 01  CRC_OK NEW    8 01 10 07 cf 00 01  CRC_OK
 2006 x  1 NEW   11 01 10 07 d6 00 01 02 00 00  CRC_OK NEW    8 01 10 07 d6 00 01  CRC_OK
 2010 x  1 NEW   11 01 10 07 da 00 01 02 10 00  CRC_OK NEW    8 01 10 07 da 00 01  CRC_OK
 2015 x  1 NEW   11 01 10 07 df 00 01 02 01 92  CRC_OK NEW    8 01 10 07 df 00 01  CRC_OK
 3999 x  1 NEW   11 01 10 0f 9f 00 01 02 00 02  CRC_OK NEW    8 01 10 0f 9f 00 01  CRC_OK
 2099 x  7 NEW    8 01 03 08 33 00 07  CRC_OK NEW   19 01 03 0e 00 02 00 e1 00 10 00 1e 00 1e 02 bc 02 6e  CRC_OK
 2107 x  2 NEW    8 01 03 08 3b 00 02  CRC_OK NEW    9 01 03 04 01 b7 08 01  CRC_OK
 2110 x  3 NEW    8 01 03 08 3e 00 03  CRC_OK NEW   11 01 03 06 0e b4 0d 9c 23 ff  CRC_OK
 2115 x  9 NEW    8 01 03 08 43 00 09  CRC_OK NEW   23 01 03 12 18 00 00 54 00 d5 00 00 00 00 00 00 00 00 01 1e 00 72  CRC_OK
 2127 x  1 NEW    8 01 03 08 4f 00 01  CRC_OK NEW    7 01 03 02 0e 37  CRC_OK
 2131 x  4 NEW    8 01 03 08 53 00 04  CRC_OK NEW   13 01 03 08 19 f3 0d b4 18 0f 19 1b  CRC_OK
 2137 x  2 NEW    8 01 03 08 59 00 02  CRC_OK NEW    9 01 03 04 01 22 05 1c  CRC_OK
11160 x 20 NEW    8 01 03 2b 98 00 14  CRC_OK NEW   45 01 03 28 ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff  CRC_OK
11219 x 20 NEW    8 01 03 2b d3 00 14  CRC_OK NEW   45 01 03 28 ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff  CRC_OK
Op het eerste gezicht kost het MEER tijd door ipv 40 registers in 1 keer op te halen het in 7 batches te doen.
En ze maskeren daar maar een paar registers mee.
wordt vervolgd

OK, ze zijn aan het opruimen. Alle geskipte registers zijn voor hardware die niet van toepassing is:
Eventueel was 2113 nog wel relevant?
code:
`2106 DC fan 2 running speed
2109 EVI steps
2113 Outdoor gas return temp.(Ts)
2114 Compressor code
2124 Reserved
2125 Reserved
2126 Reserved
2128 Outlet temperature of Economizer(for EVI model)
2129 Inlet temperature of Economizer(for EVI model)
2130 EVI pressure sensor (Reserved)
2135 Inner coil temperature (for special models)
2136 Reserve temperature (for special models)`

De split van read in 7 blokken is simpel op te vangen door de yaml van de sniffer aan te passen aan die blokgrenzen. Dat werkt ondertussen.
De write met 0x10 ip 0x06 werkt niet out of the box...
Wordt vervolgd

Het fixen in mijn sniffer aanpassing van de ESPhome modbus is een drama.
Op zich komt dat doordat de architectuur van het origineel eigenlijk niet geschikt is voor sniffer rol.
Maar in geval van functioncode=0x06 was het toeval dat de response gelijk is aan de command, dus bevat die ook de aanstuurwaarde.
Bij FC=0x10 bevat de response NIET de aanstuurwaarde...
En dan wordt het ineens HEEL ingewikkeld.
Ik geef het even op...
Hoe dan ook kunnen jullie met deze info eventuele andere sniffers helpen fixen...

NB dit betreft de gewijzigde master requests van de Quatt CiC. Voor OpenQuatt heeft dit geen consequenties

• Ferdinand Oeinck
Apart dat Quatt nu de CiC function code 16 laat gebruiken terwijl er per command dan maar 1 register gewijzigd wordt. FC 16 was toch bedoeld voor meerdere opeenvolgende registers?

• TeslaNerd
Ferdinand Oeinck schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:44:
Apart dat Quatt nu de CiC function code 16 laat gebruiken terwijl er per command dan maar 1 register gewijzigd wordt. FC 16 was toch bedoeld voor meerdere opeenvolgende registers?
Goede vraag voor de Control Engineers aanstaande woensdag 🤓

• m10tech
  • Nu online
Voor wie mijn sniffer gebruikt, de 2.0.0 versie is compatible met CiC 4.2.0
https://github.com/M10tech/Quatt-sniffer
Wegens 24 uur caching :'( nog niet getest als volledig git sourced, maar werkt wel als local versie...
[alle compatibiliteit met de originele modules is hiermee uit het raam verdwenen]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

nm

[ Voor 96% gewijzigd door leejoow op 10-03-2026 06:37 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ferdinand Oeinck schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:27:
Kan ik ook een firmware zelf aanpassen obv de sources op github? Als ik in de base.yaml onder logger het level aanpas bijvoorbeeld?
Even een update van mijn kant: wij moeten onze modbus listener aanpassen om gebruik te kunnen maken van dit type schrijfactie. Daar is mijn man druk mee, maar dat gaat een paar dagen op zich laten wachten. Ik hoop zo snel mogelijk deze te hebben!

@Ferdinand Oeinck Het heeft dus ook geen zin op dit moment om extra logging te krijgen, het probleem is duidelijk. Is het goed als ik jouw de nieuwe firmware stuur zodra deze de nieuwe CiC communicatie ondersteund?

• Ferdinand Oeinck
leejoow schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:36:
[...]

Even een update van mijn kant: wij moeten onze modbus listener aanpassen om gebruik te kunnen maken van dit type schrijfactie. Daar is mijn man druk mee, maar dat gaat een paar dagen op zich laten wachten. Ik hoop zo snel mogelijk deze te hebben!

@Ferdinand Oeinck Het heeft dus ook geen zin op dit moment om extra logging te krijgen, het probleem is duidelijk. Is het goed als ik jouw de nieuwe firmware stuur zodra deze de nieuwe CiC communicatie ondersteund?
Dat is ok.

• Ferdinand Oeinck
leejoow schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:36:
[...]
@Ferdinand Oeinck Het heeft dus ook geen zin op dit moment om extra logging te krijgen...
Ik heb het inmiddels zelf voorelkaar een eigen firmware met logging te compilen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqP8mxZGAee4D_ZhisA6ZsWY7S8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jzDICHMYXorqVzZcqePO3zfL.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Ik heb het inmiddels zelf voorelkaar een eigen firmware met logging te compilen!
[Afbeelding]
Heb jij deze met de github van @m10tech gemaakt?

• Ferdinand Oeinck
TeslaNerd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:17:
[...]

Heb jij deze met de github van @m10tech gemaakt?
Nee, met een fork van de https://github.com/electropaultje/heatpump-listener-quatt en https://github.com/electropaultje/modbus-spy-esphome

Heb inmiddels zelf een firmware die de FC 16 codes lees en doorgeeft!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m31Ms_deTYIrnHjbeWGyWJNtl-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wFt5XsDgjblg9rOwOtfvnKak.png?f=fotoalbum_large

Zie ook https://quatt.bigroses.net

• sdh1981
Kijkje achter de schermen. Een losse integratie op het meesterwerk van @jj85 dan met een AI sausje erover ;) Dit is een Add-on welke de OpenQuatt setting kan fine-tunen (Powerhouse) op basis van buitentemperatuur, stroomprijs, zonnepanelen en nog meer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiJfNU04YF9E47ZU-JCO4DruQS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vKkKxPB8fpCnf5HbjeQ1yga.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9DCtvgz6HwrsKfrLL0DbruMR28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3om2IIZgcTunlWgUvpjMyYY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm9kIZG3MzH9N5ZJd5ODF4rqojU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYtsyx5fWQCF7gzbu3GUP57b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door sdh1981 op 13-03-2026 00:05 ]

• Appesteijn
  • Niet online
sdh1981 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:01:
Kijkje achter de schermen. Een losse integratie op het meesterwerk van @jj85 dan met een AI sausje erover ;) Dit is een Add-on welke de OpenQuatt setting kan fine-tunen (Powerhouse) op basis van buitentemperatuur, stroomprijs, zonnepanelen en nog meer. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die AI omdat hij met AI gemaakt is? ;)

Mooi gemaakt!

• sdh1981
Appesteijn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:22:
[...]

Is die AI omdat hij met AI gemaakt is? ;)

Mooi gemaakt!
Beide :P

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:20
Ik ben dit topic met veel interesse aan het volgen. Ik heb sinds een maand een duo opstelling draaien en heb dagen dat de CIC het prima regelt maar soms ook veel tw heftige reacties. Daarnaast redelijk wat resonantie op 48hz.

Ik ben benieuwd hoe dit project verder gaat lopen...keep up the good work 👍👍👍

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-03 08:44

TWN

Ik volg dit topic ookal sinds de start, erg mooi en leuk om te volgen!

Zijn jullie bezig om een apparaat/hardware beschikbaar te maken wat in-place de Quatt CiC kan vervangen?
In de zin van een local only Commander?

• jj85
  • Nu online
@TWN daar wordt zeker over gedacht

• Toby-Wan
jj85 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:21:
@TWN daar wordt zeker over gedacht
TiC :P

• TeslaNerd
TWN schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:52:
Ik volg dit topic ookal sinds de start, erg mooi en leuk om te volgen!

Zijn jullie bezig om een apparaat/hardware beschikbaar te maken wat in-place de Quatt CiC kan vervangen?
In de zin van een local only Commander?
Niet per se local only Commander. Ik kan mijn OpenQuatt nu ook prima bedienen vanuit mijn huidige locatie in het buitenland

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 12:08

dlmh

Lo-Fi

Interessant project! Ik ben sinds januari trotse eigenaar geworden van een Quatt Single (icm Tado) en ben sindsdien steeds bezig om de Quatt efficiënter te laten draaien. De aanvoertemperatuur staat inmiddels op 30 graden en daarmee lukt het precies om de boel warm te houden, en staat de Quatt lekker lang rustig te pruttelen.

Om de COP nog verder te optimaliseren heb ik tussen 4:00 's morgens en 12:00 's middags een kleine "nachtverlaging" (van 20,0 naar 19,5 graden), maar dat betekent dat de warmtepomp om 4:00 een tijd lang stopt met draaien. Liever zou ik de ingestelde temperatuur hetzelfde houden en alleen de stooklijn naar beneden stellen zodat de warmtepomp op laag pitje door blijft kachelen, en dan overdag weer een kleine boost geven en profiteren van hogere buitentemperaturen.

Ik begrijp uit de documentatie dat ik de stooklijn kan aanpassen, maar vermoedelijk niet in een tijdschema. Is dit als frontend developer er zelf nog in te fietsen?

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• TeslaNerd
dlmh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:30:
Interessant project! Ik ben sinds januari trotse eigenaar geworden van een Quatt Single (icm Tado) en ben sindsdien steeds bezig om de Quatt efficiënter te laten draaien. De aanvoertemperatuur staat inmiddels op 30 graden en daarmee lukt het precies om de boel warm te houden, en staat de Quatt lekker lang rustig te pruttelen.

Om de COP nog verder te optimaliseren heb ik tussen 4:00 's morgens en 12:00 's middags een kleine "nachtverlaging" (van 20,0 naar 19,5 graden), maar dat betekent dat de warmtepomp om 4:00 een tijd lang stopt met draaien. Liever zou ik de ingestelde temperatuur hetzelfde houden en alleen de stooklijn naar beneden stellen zodat de warmtepomp op laag pitje door blijft kachelen, en dan overdag weer een kleine boost geven en profiteren van hogere buitentemperaturen.

Ik begrijp uit de documentatie dat ik de stooklijn kan aanpassen, maar vermoedelijk niet in een tijdschema. Is dit als frontend developer er zelf nog in te fietsen?
Hier een voorbeeld hoe mijn Quatt single met OpenQuatt, zonder stooklijn maar enkel op thermostaat target en de opwarmsnelheid mijn huis vandaag perfect regelt. Mijn regeling in OpenQuatt doet dat met actieve short cycling bij de huidige voorjaarstemperaturen tussen 7 en 20 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UHYUQ2bmlj6JF_Qq_fnvodjPws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crpmqFWqBA5XXj72gD1vQRQ3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 18-03-2026 11:59 ]

• jj85
  • Nu online
dlmh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:30:
Nu is de buitentemperatuur het voornaamste gaspedaal, dat vertaald zich naar warmteverlies van je woning (op basis van de Quatt stooklijn) --> P_house. OpenQuatt zorgt dan dat hij die hoeveelheid W aan warmte gaan produceren.

Daar bovenop zit de thermostaat. Op basis van het verschil tussen setpoint en kamertemp wordt de hoeveelheid benodigde warmtenergie. Dit is een correctie op de P_house en levert een P_required. Deze P_required is de waarde waarmee de warmteproductie plaats vindt.

OpenQuatt houdt nu geen rekening met het aan/uit signaal van de thermostaat (of CH enable signaal). Dus hij kijkt enkel naar buitentemp en kamertemp/setpoint.
Dus als jij om 4.00 de thermostaat naar 19.5 zet, dan verwacht ik dat hij gewoon blijft doorpruttelen op laag vermogen.

Anderzijds is de stooklijn ook volledig instelbaar. Als je bijv Home Assistant gebruikt, dan kun je vrij gemakkelijk dit aanpassen binnen vastgestelde tijdframes (bijv met de Scheduler integratie in HA). Genoeg opties, en anders moet er maar een nieuwe feature ingebouwd gaan worden 8)

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

@jj85 Dank voor de toelichting! Ik ga het gewoon proberen, aan de kosten zal het niet liggen. Jammer dat het stookseizoen nu ten einde loopt, maar dat geeft in ieder geval voldoende tijd om het op te zetten.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Appesteijn
  • Niet online
Ik probeer nu met mijn integratie ook de weersvoorspelling mee te nemen voor de aankomende 6 uur (staat in de laatste pre-release) maar ik heb nog niet genoeg data om te kijken of dit heel veel beter is dan een lineaire stooklijn.

• TeslaNerd
dlmh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:39:
@jj85 Dank voor de toelichting! Ik ga het gewoon proberen, aan de kosten zal het niet liggen. Jammer dat het stookseizoen nu ten einde loopt, maar dat geeft in ieder geval voldoende tijd om het op te zetten.
Hier in Amsterdam nog een paar koude nachten en dan mag OpenQuatt aan de slag voor het koelseizoen 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlPKB7NygCf2OcSard_ZJGTXToE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrbYE312HCn5ZfEPE1t3vfvH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door TeslaNerd op 19-03-2026 11:23 ]

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

TeslaNerd schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Hier in Amsterdam nog een paar koude nachten en dan mag OpenQuatt aan de slag voor het koelseizoen 😎

[Afbeelding]
Ja, ik heb net de boot gemist met die Quatt Chill. De prijs lijkt verhoogd van 1299 naar 1699, maar je krijgt wel 500 EUR korting bij aanschaf van de Quatt. Dan nog maar even wachten op een aanbieding.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

dlmh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Ja, ik heb net de boot gemist met die Quatt Chill. De prijs lijkt verhoogd van 1299 naar 1699, maar je krijgt wel 500 EUR korting bij aanschaf van de Quatt. Dan nog maar even wachten op een aanbieding.
En dat was vorige week 1000(!) euro 8)7

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

paQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:26:
[...]

En dat was vorige week 1000(!) euro 8)7
Ja, dat is nog steeds! (bij aanschaf van twee stuks, 500 EUR per stuk).

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

dlmh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Ja, dat is nog steeds! (bij aanschaf van twee stuks, 500 EUR per stuk).
Waarom met die kortingen strooien?
Ze zijn maar liefst 2 hele jaren al in de pre-order.
Ondertussen is er nog geen tweaker die zo'n ding heeft.
Maar goed... het is off-topic.

Kudo's voor iedereen die meewerkt aan die eigen aansturing hoor. _/-\o_

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Brent
paQ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Waarom met die kortingen strooien?
Ze zijn maar liefst 2 hele jaren al in de pre-order.
Ondertussen is er nog geen tweaker die zo'n ding heeft.
Maar goed... het is off-topic.
Bulk kan helpen bij prijsonderhandeling bij AMI.

• Brent
dlmh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:39:
@jj85 Jammer dat het stookseizoen nu ten einde loopt,
Stond vannacht toch nog weer flink te stampen hier hoor (10kW output gezien, 2 graden buiten, wel iets overshoot). De kou is de nacht nog niet uit volgens mij.

• jj85
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:39:
[...]

Stond vannacht toch nog weer flink te stampen hier hoor (10kW output gezien, 2 graden buiten, wel iets overshoot). De kou is de nacht nog niet uit volgens mij.
Zeker niet, moest de auto krabben vanochtend ;)
En op de Quatt een aantal defrosts.

Maar de komende week wil ik aan OpenQuatt koelen gaan werken. Sinds de nieuwe esphome release vanochtend ook dewpoint ingebakken heeft :)

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Zeker niet, moest de auto krabben vanochtend ;)
En op de Quatt een aantal defrosts.

Maar de komende week wil ik aan OpenQuatt koelen gaan werken. Sinds de nieuwe esphome release vanochtend ook dewpoint ingebakken heeft :)
Defrosts? Heb jij de verschillende Amitime defrost-regelingen al getest?

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Defrosts? Heb jij de verschillende defrost-regelingen al getest?
Nee, ik pas geen eeprom parameters aan

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Nee, ik pas geen eeprom parameters aan
EEPROM klinkt heel spannend maar dat is toch gewoon een kleine SSD?

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Snap ik, maar met mijn FW wil ik (zoveel mogelijk) binnen de veilige kaders van Amitime en Quatt blijven. Die bodemplaat verwarming V1 is wellicht een uitzondering ;)

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Snap ik, maar met mijn FW wil ik (zoveel mogelijk) binnen de veilige kaders van Amitime en Quatt blijven. Die bodemplaat verwarming V1 is wellicht een uitzondering ;)
Dat is toch wel schijnveiligheid als wij ook het waterpump relais kunnen uitzetten terwijl de compressor draait 🤷‍♂️

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-03 16:21
Ik volg dit topic ook met grote interesse. Hulde voor al het werk dat er verzet is. Wat ik me afvroeg is of Quatt al contact met jullie heeft opgenomen. Ben wel benieuwd wat ze van dit project vinden en hoe het zit met eventuele toekomstige garantie perikelen.

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:45

WouterB

3680 Wp

dzuijlek schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:37:
Ik volg dit topic ook met grote interesse. Hulde voor al het werk dat er verzet is. Wat ik me afvroeg is of Quatt al contact met jullie heeft opgenomen. Ben wel benieuwd wat ze van dit project vinden en hoe het zit met eventuele toekomstige garantie perikelen.
Zie dit bericht van TeslaNerd in het Quatt topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84847849

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Dat is toch wel schijnveiligheid als wij ook het waterpump relais kunnen uitzetten terwijl de compressor draait 🤷‍♂️
In mijn FW kan dat dus ook niet (heel bewust)

• sdh1981
TeslaNerd schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:39:
[...]

FW aanpassen in de EEPROM = zoiezo einde garantie. Nu hebben we nog garantie met openquatt van @jj85 Zoals bekend, 1ste jaar ligt bewijslast bij Quatt en het 2de jaar bij de gebruiker.

• janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:20
Is aansturing van de V2 versie ook iets wat ontwikkeld gaat worden? Of ligt de focus momenteel ergens anders?
Pagina: 1 2 3 Laatste