OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41
Jordi_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Ik heb dit nog niet geprobeerd dus ook niet helemaal helder hoe dit precies werkt, maar de originele software van de Amber gebruikt dit mechanisme om settings te veranderen. Daarbij is het aanpassen van de checksum ook belangrijk.
De CRC heb ik laten ontcijferen. Heb alle registers van de 3000-range uitgelezen.
Het is een CRC16 Modbus over de 510 databytes uit register 3000..3509.
Concreet:

Neem van elk register alleen de lage byte als data-byte.
Bereken CRC16/Modbus met:
init 0xFFFF
polynomial 0xA001
Uitkomst: 0xB191
Dat matcht exact met de sheet:

3510 = 0x91 = checksum low byte
3511 = 0xB1 = checksum high byte
Nu nog de vraag hoe we dit verder moeten toepassen :+

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYO3PTEPIQAJcnhAkul1Pg7QAe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ZdJBzRuHTb7ADjiE6XLcfdO.png?f=fotoalbum_large
Hier nog iets vreemds gevonden: Compressor draait mooi laag, maar setpoint wordt lang niet gehaald. Dit is al langere tijd zo zie ik terug in de geschiedenis van HA.

Ik zal nog even uitzoeken of dit voor de update ook zo was.

[ Voor 27% gewijzigd door bighead op 27-03-2026 06:50 ]

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
bighead schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 05:07:
[Afbeelding]
Hier nog iets vreemds gevonden: Compressor draait mooi laag, maar setpoint wordt lang niet gehaald. Dit is al langere tijd zo zie ik terug in de geschiedenis van HA.

Ik zal nog even uitzoeken of dit voor de update ook zo was.
Ik zie dit ook inderdaad, ik vermoed dat het sinds het toevoegen van koelen stuk is.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:15
jj85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:10:
[...]

De CRC heb ik laten ontcijferen. Heb alle registers van de 3000-range uitgelezen.

[...]

Nu nog de vraag hoe we dit verder moeten toepassen :+
De ODU-controller gebruikt de aanpassingen in de EEPROM-registers wel direct maar ze worden niet ook daadwerkelijk in de EEPROM zelf aangepast. Dat is dan in de OpenAmber & OpenQuatt controllers toch eenvoudig om die aanpassingen na iedere power cycle van de ODU weer opnieuw uit te voeren met onze Open controllers? Het daadwerkelijk updaten van de EEPROM met de juiste CRC is dan overbodig

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41
TeslaNerd schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:05:
[...]

De ODU-controller gebruikt de aanpassingen in de EEPROM-registers wel direct maar ze worden niet ook daadwerkelijk in de EEPROM zelf aangepast. Dat is dan in de OpenAmber & OpenQuatt controllers toch eenvoudig om die aanpassingen na iedere power cycle weer opnieuw uit te voeren? Het daadwerkelijk updaten van de EEPROM met de juiste CRC is dan overbodig
power cycle van de odu of de controller? Werkt ongetwijfeld, maar doe het liever 'goed' dan via een dergelijke workaround ;)

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:15
jj85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:08:
[...]
power cycle van de odu of de controller? Werkt ongetwijfeld, maar doe het liever 'goed' dan via een dergelijke workaround ;)
Power cycle van de ODU

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZSm2l3c3kmYph5aRoDz2TEQ6ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzOoC5s0nSppcvHtGDMPbqpu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier het Waveshare display net gemonteerd in de binnenunit met het 3d geprinte frame. Meteen de backlight mod gedaan, display gaat nu ook helemaal uit. Echt top!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
bighead schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:13:
[Afbeelding]

Hier het Waveshare display net gemonteerd in de binnenunit met het 3d geprinte frame. Meteen de backlight mod gedaan, display gaat nu ook helemaal uit. Echt top!
Ik gisteren ook bracket (thanks @joneboon _/-\o_) + backlight mod uitgevoerd. Moest alleen - heel voorzichtig - een metalen randje omvouwen (productiefoutje!) waardoor ik helaas, alsnog, het display zelf licht beschadigd heb.. 8)7 haha! Doet overigens niets af aan de werking. Het lijkt wel iets weg te trekken gedurende de nacht/dag..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVQ9gPn3ThJdtIneHZb_9o-O3A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKlEm0HWlsJ6k0tnpmDhlYeZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door SiNTeK op 27-03-2026 17:30 . Reden: Thanks joneboon! ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:10
SiNTeK schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Ik gisteren ook bracket (thanks @joneboon _/-\o_) + backlight mod uitgevoerd. Moest alleen - heel voorzichtig - een metalen randje omvouwen (productiefoutje!) waardoor ik helaas, alsnog, het display zelf licht beschadigd heb.. 8)7 haha! Doet overigens niets af aan de werking. Het lijkt wel iets weg te trekken gedurende de nacht/dag..
Ah zonde zeg, via waveshare gekocht? Misschien willen ze nog iets tegemoet komen

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
joneboon schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:24:
[...]

Ah zonde zeg, via waveshare gekocht?
Dat wel, maar geen foto's van voor en na het terug buigen van dat randje. Echter, kan ik het wel proberen natuurlijk.. Zal hen een mail sturen!

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste