OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• Florissilfhout
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:43
Heb de ESP nu eindelijk echt binnengekregen en vandaag kans gezien om te installeren.

Direct een vraag/issue: De doeltemperatuur van het tapwater wil ik op 50, bij een legionellarun mag hij naar 65. Ondanks dat er vandaag een run is geweest voor de wissel (tapwater was 63 graden), geeft Openamber aan dat de gewenste temperatuur voor tapwater 65 is. Legionella staat inmiddels uit, maar nog steeds is er warmtevraag voor tapwater. Dus heb ik nu tapwater ook maar uitgezet.
Hoe krijg ik die gewenste temperatuur (weer) terug naar doeltemperatuur? Hij lijkt nu hard gekoppeld aan de legionellatemperatuur.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:39
Florissilfhout schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:51:
Heb de ESP nu eindelijk echt binnengekregen en vandaag kans gezien om te installeren.

Direct een vraag/issue: De doeltemperatuur van het tapwater wil ik op 50, bij een legionellarun mag hij naar 65. Ondanks dat er vandaag een run is geweest voor de wissel (tapwater was 63 graden), geeft Openamber aan dat de gewenste temperatuur voor tapwater 65 is. Legionella staat inmiddels uit, maar nog steeds is er warmtevraag voor tapwater. Dus heb ik nu tapwater ook maar uitgezet.
Hoe krijg ik die gewenste temperatuur (weer) terug naar doeltemperatuur? Hij lijkt nu hard gekoppeld aan de legionellatemperatuur.
Is de legionella run vanzelf gestopt? Want ik denk dat de run nog steeds actief is, waarschijnlijk omdat hij niet de 65 heeft gehaald? Er zit wel een probleempje dat de 'actief' niet uit gaat als de setting uit gaat zie ik.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Florissilfhout
Dank voor je antwoord. Inderdaad staat de legionella run nu nog op actief. Er lijkt geen mogelijkheid om die nu uit te zetten. Heb al geprobeerd de doeltemperatuur van legionella op een waarde lager dan huidig TW te zetten, maar ik kon maar tot 55 graden opgeven (het tapwater is inmiddels kouder dan dat).

• Florissilfhout
Ik heb Analytics aangezet ;)
Ook heb ik de tapwater en legionella run net maar even laten doorlopen, zodat het systeem nu weer in rust is. Heeft even wat energie gekost, want het backupelement sprong bijna vanaf het begin bij en kon ik niet meer uitschakelen.

Verzoekjes:
  • Backup element voor DHW schakelbaar maken? Zie bijgevoegde foto, zodra de 3-wegklep omging, zakte de temperatuur (even) flink waardoor het verwarmingselement werd getriggerd
  • Wellicht ergens genoemd maar de entiteiten in Home Assistant zijn in het Nederlands. Ik zou deze graag in het Engels willen hebben (net als de rest), is er een manier om dit goed te zetten?
  • Ergens in dit topic was dit al vermeld, maar zou ik graag in de Wiki deze informatie terugzien:
    • Beperkt = 49Hz
    • Zeer laag = 55Hz
    • Laag = 61Hz
    • Gemiddeld = 69Hz
    • Verhoogd = 74Hz
    • Hoog = 82Hz
    • Maximaal = 90Hz
  • Het vermogen van voor het verwarmen van het tapwater kan niet tijdens de run aangepast worden, klopt dat? Daardoor duurde de run nu helaas langer dan gewenst (inclusief gebruik verwarmingselement)
  • Tapwatertemperatuur bij SG-ready meer dan 10 graden verhogen
Graag hoor ik hoe ik (verder) kan bijdragen, mocht dat gewenst zijn :)

[ Voor 2% gewijzigd door Florissilfhout op 20-04-2026 13:32 . Reden: Tapwatertemperatuur wens toegevoegd ]

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:53
Florissilfhout schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:26:

Verzoekjes:
[list]
• Backup element voor DHW schakelbaar maken? Zie bijgevoegde foto, zodra de 3-wegklep omging, zakte de temperatuur (even) flink waardoor het verwarmingselement werd getriggerd
Backup element voor DHW is uit te zetten door: ‘Min. verwarmsnelheid (Tapwater) op 0.00 in te stellen.

[ Voor 57% gewijzigd door bighead op 20-04-2026 14:58 ]

• Jordi_
Nieuwe versie, aantal bug fixes en sturing van extern backup element(CV ketel) voor hybride opstellingen toegevoegd.
https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.2.5

@Florissilfhout Aantal problemen van jouw lijstje opgelost. Wat betreft de talen, er is helaas nog geen ondersteuning voor meerdere talen in ESPHome dus ik laat dat eerst voor wat het is. Je kunt wel zelf in home assistant de entity id of naam aanpassen als het goed is.

@dikkepad Zou jij wat testen kunnen doen met de nieuwe backup verwarmingmodus setting door die op extern te zetten?

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 08:43
Wow net even heel dit topic doorgelezen. Ziet er super uit hoor.
Ik heb het originele scherm nog maar ga dit zeker in de gaten houden 👌🏻

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12-05 14:09
Jordi_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:59:
Nieuwe versie, aantal bug fixes en sturing van extern backup element(CV ketel) voor hybride opstellingen toegevoegd.
het werkt nog niet helemaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xf8Dc3HsITXaYC-EDWdN16jN2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/niwSk1Z5Dgx55WsoJOIlcCRL.png?f=fotoalbum_large

ik weet niet of je iets meeneemt in de berekening voor de (verwachte) temperatuur van de ketel, het zou mooi zijn als dat instelbaar is. Mijn ketel staat nu op een vaste 40 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door dikkepad op 27-04-2026 21:27 ]

• Jordi_
dikkepad schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:25:
[...]

het werkt nog niet helemaal:
[Afbeelding]

ik weet niet of je iets meeneemt in de berekening voor de (verwachte) temperatuur van de ketel, het zou mooi zijn als dat instelbaar is. Mijn ketel staat nu op een vaste 40 graden.
Ah ja, ik heb verder nog geen aanpassingen gemaakt hiervoor. Ik was benieuwd wat er zou gebeuren na het schakelen van de ketel. Gelukkig lijkt dat stuk goed te werken. In ieder geval gaat hij veel te snel stoppen terwijl de verwachte temperatuur nog niet stabiel is.

Wanneer zou de ketel weer moeten stoppen? Want die target temperature van 30 is zo gehaald natuurlijk.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:19
Iets met graad minuten regeling?

• dikkepad
de graad-minuten regeling werkt orgineel zelfs zo dat deze een tweede keer begint te lopen wanneer de ketel is ingeschakeld, wordt deze nog een keer behaald dan wordt de BUH er nog bij geschakeld. Is mij nooit overkomen en er moet wel een hele kleine ketel zijn danwel veel SWW afgenomen worden tegelijkertijd wilt dit gaan gebeuren.
ik weet niet wat regeltechnisch een elegante strategie zou zijn om de ketel weer uit te schakelen, wat mij betreft laat je m gewoon meelopen wanneer het setpoint gedurende 10 minuten gehaald is? Ik verwacht dat dit wel gaat conflicteren met de PID van de WP, die moet gewoon vol blijven draaien lijkt me. overigens zou het schakelen van de ketel bijv 6x per uur geen probleem zijn. Wat ik vooral zie is dat tijdens/na een defrost bij langere tijd koud weer, de WP een kort zetje van de ketel nodig heeft, meer niet.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:36
Waar is dat zetje dan voor nodig?
Of wat gebeurt er als dat zetje er niet is?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• dikkepad
ik heb mijn wp expres onderbemeten, zodat ik optimaal kan draaien in het voor en naseizoen. Als het 3 of 4 dagen aan een stuk onder nul is (of rond de 0 graden met een hoge luchtvochtigheid) dan heeft de wp onvoldoende vermogen om bij elk uur een defrost het huis warm te houden, dus dan kan de ketel bijspringen.

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04:38
Erg content met de stabiliteit van de laatste releases, top werk @Jordi_

Wat doet de Amber eigenlijk in "slaap" stand? Laatste weken was het aangenaam buiten dus hoefde de warmtepomp niet te verwarmen, toch aan het einde van de dag nog een verbruik van 0.22 kWh. Kan er wel mee leven, maar ben wel benieuwd wat ie dan aan het doen is.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
joneboon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:29:
Erg content met de stabiliteit van de laatste releases, top werk @Jordi_

Wat doet de Amber eigenlijk in "slaap" stand? Laatste weken was het aangenaam buiten dus hoefde de warmtepomp niet te verwarmen, toch aan het einde van de dag nog een verbruik van 0.22 kWh. Kan er wel mee leven, maar ben wel benieuwd wat ie dan aan het doen is.
Tja, een beetje in standby staan: 10w x 24h = 240Wh = 0,24kWh. Grootste gedeelte daarvan wordt waarschijnlijk als warmte weggepist in de voeding van de binnen- en buitenunit, maar dat is bij de WinCE controller ook het geval.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste