WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• Florissilfhout
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 19:15
Heb de ESP nu eindelijk echt binnengekregen en vandaag kans gezien om te installeren.

Direct een vraag/issue: De doeltemperatuur van het tapwater wil ik op 50, bij een legionellarun mag hij naar 65. Ondanks dat er vandaag een run is geweest voor de wissel (tapwater was 63 graden), geeft Openamber aan dat de gewenste temperatuur voor tapwater 65 is. Legionella staat inmiddels uit, maar nog steeds is er warmtevraag voor tapwater. Dus heb ik nu tapwater ook maar uitgezet.
Hoe krijg ik die gewenste temperatuur (weer) terug naar doeltemperatuur? Hij lijkt nu hard gekoppeld aan de legionellatemperatuur.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:23
Florissilfhout schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:51:
Heb de ESP nu eindelijk echt binnengekregen en vandaag kans gezien om te installeren.

Direct een vraag/issue: De doeltemperatuur van het tapwater wil ik op 50, bij een legionellarun mag hij naar 65. Ondanks dat er vandaag een run is geweest voor de wissel (tapwater was 63 graden), geeft Openamber aan dat de gewenste temperatuur voor tapwater 65 is. Legionella staat inmiddels uit, maar nog steeds is er warmtevraag voor tapwater. Dus heb ik nu tapwater ook maar uitgezet.
Hoe krijg ik die gewenste temperatuur (weer) terug naar doeltemperatuur? Hij lijkt nu hard gekoppeld aan de legionellatemperatuur.
Is de legionella run vanzelf gestopt? Want ik denk dat de run nog steeds actief is, waarschijnlijk omdat hij niet de 65 heeft gehaald? Er zit wel een probleempje dat de 'actief' niet uit gaat als de setting uit gaat zie ik.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Florissilfhout
Dank voor je antwoord. Inderdaad staat de legionella run nu nog op actief. Er lijkt geen mogelijkheid om die nu uit te zetten. Heb al geprobeerd de doeltemperatuur van legionella op een waarde lager dan huidig TW te zetten, maar ik kon maar tot 55 graden opgeven (het tapwater is inmiddels kouder dan dat).

• Florissilfhout
Ik heb Analytics aangezet ;)
Ook heb ik de tapwater en legionella run net maar even laten doorlopen, zodat het systeem nu weer in rust is. Heeft even wat energie gekost, want het backupelement sprong bijna vanaf het begin bij en kon ik niet meer uitschakelen.

Verzoekjes:
  • Backup element voor DHW schakelbaar maken? Zie bijgevoegde foto, zodra de 3-wegklep omging, zakte de temperatuur (even) flink waardoor het verwarmingselement werd getriggerd
  • Wellicht ergens genoemd maar de entiteiten in Home Assistant zijn in het Nederlands. Ik zou deze graag in het Engels willen hebben (net als de rest), is er een manier om dit goed te zetten?
  • Ergens in dit topic was dit al vermeld, maar zou ik graag in de Wiki deze informatie terugzien:
    • Beperkt = 49Hz
    • Zeer laag = 55Hz
    • Laag = 61Hz
    • Gemiddeld = 69Hz
    • Verhoogd = 74Hz
    • Hoog = 82Hz
    • Maximaal = 90Hz
  • Het vermogen van voor het verwarmen van het tapwater kan niet tijdens de run aangepast worden, klopt dat? Daardoor duurde de run nu helaas langer dan gewenst (inclusief gebruik verwarmingselement)
  • Tapwatertemperatuur bij SG-ready meer dan 10 graden verhogen
Graag hoor ik hoe ik (verder) kan bijdragen, mocht dat gewenst zijn :)

[ Voor 2% gewijzigd door Florissilfhout op 20-04-2026 13:32 . Reden: Tapwatertemperatuur wens toegevoegd ]

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:58
Florissilfhout schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:26:

Verzoekjes:
[list]
• Backup element voor DHW schakelbaar maken? Zie bijgevoegde foto, zodra de 3-wegklep omging, zakte de temperatuur (even) flink waardoor het verwarmingselement werd getriggerd
Backup element voor DHW is uit te zetten door: ‘Min. verwarmsnelheid (Tapwater) op 0.00 in te stellen.

[ Voor 57% gewijzigd door bighead op 20-04-2026 14:58 ]

• Jordi_
Nieuwe versie, aantal bug fixes en sturing van extern backup element(CV ketel) voor hybride opstellingen toegevoegd.
https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.2.5

@Florissilfhout Aantal problemen van jouw lijstje opgelost. Wat betreft de talen, er is helaas nog geen ondersteuning voor meerdere talen in ESPHome dus ik laat dat eerst voor wat het is. Je kunt wel zelf in home assistant de entity id of naam aanpassen als het goed is.

@dikkepad Zou jij wat testen kunnen doen met de nieuwe backup verwarmingmodus setting door die op extern te zetten?

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:25
Wow net even heel dit topic doorgelezen. Ziet er super uit hoor.
Ik heb het originele scherm nog maar ga dit zeker in de gaten houden 👌🏻

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-06 12:11
Jordi_ schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:59:
Nieuwe versie, aantal bug fixes en sturing van extern backup element(CV ketel) voor hybride opstellingen toegevoegd.
het werkt nog niet helemaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xf8Dc3HsITXaYC-EDWdN16jN2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/niwSk1Z5Dgx55WsoJOIlcCRL.png?f=fotoalbum_large

ik weet niet of je iets meeneemt in de berekening voor de (verwachte) temperatuur van de ketel, het zou mooi zijn als dat instelbaar is. Mijn ketel staat nu op een vaste 40 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door dikkepad op 27-04-2026 21:27 ]

• Jordi_
dikkepad schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:25:
[...]

het werkt nog niet helemaal:
[Afbeelding]

ik weet niet of je iets meeneemt in de berekening voor de (verwachte) temperatuur van de ketel, het zou mooi zijn als dat instelbaar is. Mijn ketel staat nu op een vaste 40 graden.
Ah ja, ik heb verder nog geen aanpassingen gemaakt hiervoor. Ik was benieuwd wat er zou gebeuren na het schakelen van de ketel. Gelukkig lijkt dat stuk goed te werken. In ieder geval gaat hij veel te snel stoppen terwijl de verwachte temperatuur nog niet stabiel is.

Wanneer zou de ketel weer moeten stoppen? Want die target temperature van 30 is zo gehaald natuurlijk.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:39
Iets met graad minuten regeling?

• dikkepad
de graad-minuten regeling werkt orgineel zelfs zo dat deze een tweede keer begint te lopen wanneer de ketel is ingeschakeld, wordt deze nog een keer behaald dan wordt de BUH er nog bij geschakeld. Is mij nooit overkomen en er moet wel een hele kleine ketel zijn danwel veel SWW afgenomen worden tegelijkertijd wilt dit gaan gebeuren.
ik weet niet wat regeltechnisch een elegante strategie zou zijn om de ketel weer uit te schakelen, wat mij betreft laat je m gewoon meelopen wanneer het setpoint gedurende 10 minuten gehaald is? Ik verwacht dat dit wel gaat conflicteren met de PID van de WP, die moet gewoon vol blijven draaien lijkt me. overigens zou het schakelen van de ketel bijv 6x per uur geen probleem zijn. Wat ik vooral zie is dat tijdens/na een defrost bij langere tijd koud weer, de WP een kort zetje van de ketel nodig heeft, meer niet.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:15
Waar is dat zetje dan voor nodig?
Of wat gebeurt er als dat zetje er niet is?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• dikkepad
ik heb mijn wp expres onderbemeten, zodat ik optimaal kan draaien in het voor en naseizoen. Als het 3 of 4 dagen aan een stuk onder nul is (of rond de 0 graden met een hoge luchtvochtigheid) dan heeft de wp onvoldoende vermogen om bij elk uur een defrost het huis warm te houden, dus dan kan de ketel bijspringen.

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-06 04:25
Erg content met de stabiliteit van de laatste releases, top werk @Jordi_

Wat doet de Amber eigenlijk in "slaap" stand? Laatste weken was het aangenaam buiten dus hoefde de warmtepomp niet te verwarmen, toch aan het einde van de dag nog een verbruik van 0.22 kWh. Kan er wel mee leven, maar ben wel benieuwd wat ie dan aan het doen is.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
joneboon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:29:

Wat doet de Amber eigenlijk in "slaap" stand? Laatste weken was het aangenaam buiten dus hoefde de warmtepomp niet te verwarmen, toch aan het einde van de dag nog een verbruik van 0.22 kWh. Kan er wel mee leven, maar ben wel benieuwd wat ie dan aan het doen is.
Tja, een beetje in standby staan: 10w x 24h = 240Wh = 0,24kWh. Grootste gedeelte daarvan wordt waarschijnlijk als warmte weggepist in de voeding van de binnen- en buitenunit, maar dat is bij de WinCE controller ook het geval.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• joneboon
Aiolos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:33:
[...]

Tja, een beetje in standby staan: 10w x 24h = 240Wh = 0,24kWh. Grootste gedeelte daarvan wordt waarschijnlijk als warmte weggepist in de voeding van de binnen- en buitenunit, maar dat is bij de WinCE controller ook het geval.
is ook zo, was nog wel benieuwd of er verschil zit in het verbruik met de WinCE vs OpenAmber.

• Aiolos
  • Niet online
joneboon schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:56:
[...]

is ook zo, was nog wel benieuwd of er verschil zit in het verbruik met de WinCE vs OpenAmber.
Ik heb geen significant verschil gezien sinds ik de ESP gebruik.

Sinds afgelopen nacht overigens ook voor het eerst op OpenAmber de warmtepomp aangehad! Eerlijk gezegd had ik 'm nog niet helemaal goed ingeregeld qua stooklijn zoals ik die op de originele software had, maar de default draaide ook prima. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de kachel niet meer aan hoefde dit seizoen...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Jordi_
joneboon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:29:

Het is al eens aangetoond in dit topic dat de ESP minder stroom verbruikt dan de WinCE module. Wel zie je dat de buitenunit in idle stand af en toe heel kort even meer stroom verbruikt, daar zijn meerdere berichten over in het algemene Amber topic. Geen waardoor dat kom, er wordt in ieder geval niets actief aangestuurd.

• aris09
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 11:46
Aiolos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:33:
[...]

Interessant, dat vroeg ik mij net af. Ik gebruik de WinCE controller en heb recent een energiemeter geplaatst die aangeeft dat er idle 62W wordt verbruikt. Dat vond ik wel stevig en als ik het bericht hierboven lees een factor 6.

Nu is het een goedkope klem die over de draad is heengezet waarbij ik niet verwacht dat die heel accuraat is. Maar dit is wel een erg groot verschil. Moet ik hiermee terug naar de installateur?

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:53
aris09 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Dat vond ik wel stevig en als ik het bericht hierboven lees een factor 6.
Zo groot was het verschil tussen WinCE en Waveshare bij mij niet hoor. Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84617504

60+ W in idle lijkt mij in dat kader wél wat hoog. Zeker weten dat er niet ook een andere verbruiker op dat draadje zit?

PV: 12.4 kWp | V2G: Leaf + Quasar | WP: (Open)Amber 95 | WPB: Explorer v4 270L

• bighead
Het draait hier al wekenlang stabiel, echt top! Het enige wat ik nog graag zou willen hebben is een instelbare temperatuur calibratie van de interne thermostaat TR. Er moet wat te wensen overblijven ;)

Ben je verder nog met nieuwe dingen bezig? Foutcodes bijvoorbeeld?

Eind van de week/ begin volgende week zou koelen wel bijna aankunnen, iemand dat al getest?

• Jordi_
bighead schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:29:
Het draait hier al wekenlang stabiel, echt top! Het enige wat ik nog graag zou willen hebben is een instelbare temperatuur calibratie van de interne thermostaat TR. Er moet wat te wensen overblijven ;)

Ben je verder nog met nieuwe dingen bezig? Foutcodes bijvoorbeeld?

Eind van de week/ begin volgende week zou koelen wel bijna aankunnen, iemand dat al getest?
Goed om te horen. Ik bezig met het onderhouds menu te implementeren, daarna lijkt mij inderdaad goed om bezig te gaan met het afhandelen van de foutcodes uit de buiten unit.

Ik ben ook nog van plan om een aantal defrost EEPROM settings beschikbaar te maken ter voorbereiding op de winter, bijvoorbeeld heb ik vaak last van een ijslaag op de buitenunit en dan kunnen we het een en ander tweaken misschien.

Jouw verzoek neem ik wel mee in de volgende release.

• bighead
Iemand de koeling al in gebruik? Net met standaard instellingen aangezet, maar TUO werd 15,3 graden en bleef doorgaan. Met ingestelde watertemperatuur van 18 graden. Nu ‘Compressor stop delta koelen’ op 2 graden gezet (ipv 5 graden), kijken hoe dat gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door bighead op 22-05-2026 18:29 ]

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 14:08
Aiolos schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Ik heb geen significant verschil gezien sinds ik de ESP gebruik.

Sinds afgelopen nacht overigens ook voor het eerst op OpenAmber de warmtepomp aangehad! Eerlijk gezegd had ik 'm nog niet helemaal goed ingeregeld qua stooklijn zoals ik die op de originele software had, maar de default draaide ook prima. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de kachel niet meer aan hoefde dit seizoen...
Ik zie ook geen significant verschil in verbruik! het is hetzelfde gebleven. Maar ik heb de backlight mod nog niet gedaan, dat zal wel schelen.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:30
Aj, ik zou nu een twee drie niet weten hoe te koelen eigenlijk (oops)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• SiNTeK
bighead schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:19:
Iemand de koeling al in gebruik? Net met standaard instellingen aangezet, maar TUO werd 15,3 graden en bleef doorgaan. Met ingestelde watertemperatuur van 18 graden. Nu ‘Compressor stop delta koelen’ op 2 graden gezet (ipv 5 graden), kijken hoe dat gaat.
Met koelen is er inderdaad een stevige overshoot (of undershoot). Vorig jaar ook mee geëxperimenteerd op de WinCE. Om dat goed te krijgen moet je een dauwpunt berekening doen en het setpoint om en nabij de 4 graden hoger zetten dan dat dauwpunt. Die marge is minstens wel nodig. Dus bij setpoint 21 duikt hij dan naar 17,5 bijvoorbeeld.

Voor dauwpunt berekening hangen hier overal sensoren voor luchtvochtigheid en temp. Ik pak dan het hoogste dauwpunt en plus die met 4 op om het setpoint te bepalen.

Vorig jaar had ik die marge iets krapper gezet (2 graden) met als gevolg condens op de badkamervloer. Snel dat ding uitgezet want beneden ligt bamboe parket, dat ook aardig aan het afkoelen was. 😅 Binnenkort mijn dynamische koelregeling weer eens herzien en opnieuw uittesten.

• joneboon
ik ben ook even aan het experimenteren met koelen. Heb de bovenverdiepingen met normale radiatoren even afgesloten en dus alleen op vloerverwarming op begane grond.

Zoals hierboven ook wordt genoemd zakt de aanvoertemperatuur heel snel, ik probeer dan met de pomp snelheid te kijken of ik dat zachter kan laten gaan. Maar dan eindig ik in een geval waarbij de Amber niet meer meet(?) dat de interne pomp aan staat, en dan gaat OpenAmber oneindig in de Wait Pump Running state. Heb wel het idee dat de pomp aan staat want de Tc veranderd nog steeds.

ik probeer wat dieper te duiken, zag dat de time_out in de Wait Pump Running in ieder geval nog niet was geïmplementeerd.

• Jordi_
joneboon schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:52:
ik ben ook even aan het experimenteren met koelen. Heb de bovenverdiepingen met normale radiatoren even afgesloten en dus alleen op vloerverwarming op begane grond.

Zoals hierboven ook wordt genoemd zakt de aanvoertemperatuur heel snel, ik probeer dan met de pomp snelheid te kijken of ik dat zachter kan laten gaan. Maar dan eindig ik in een geval waarbij de Amber niet meer meet(?) dat de interne pomp aan staat, en dan gaat OpenAmber oneindig in de Wait Pump Running state. Heb wel het idee dat de pomp aan staat want de Tc veranderd nog steeds.

ik probeer wat dieper te duiken, zag dat de time_out in de Wait Pump Running in ieder geval nog niet was geïmplementeerd.
Dan is de flow te laag om de flow switch te triggeren, die afhandeling moet idd nog geimplementeerd worden.

• bighead
Hier draait de koeling nu 2 dagen. Setpoint heb ik op 19 gezet, en stop delta op 2 graden, dus watertemperatuur varieert tussen 17 en 21 graden. Compressor draait dan ongeveer een uur lang en is daarna urenlang uit, pomp draait dan wel constant. Vochtigheid in huis is nu nog ongeveer 60%, dus nu gaat het nog goed zonder vochtige vloer. Tot nu toe tevreden 😊

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 09:08
Ik heb even niet meer scherp, het is warm, of ik de meest recente versie weer kan testen met HPS-95?

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• bobmari83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:07
Hoi allemaal,

Warm weer, dus een mooie kans om het koelen met de amber te proberen en te optimaliseren. Hierbij ben ik tegen iets vreemds aangelopen.

Initieel werkte het koelen naar verwachting. De amber regelde richting het setpoint en zover niks geks. Nu ben ik aan de gang gegaan om een automation te maken die het koel-setpoint dynamisch regelt op basis van het dauwpunt van de kamers. Dat setpoint bepalen werkt nu zoals verwacht, maar inmiddels wil mijn amber niet meer het koel-setpoint overnemen naar huidig setpoint als de koel-input geschakeld is? :?

Ik begrijp niet waarom dit niet meer gebeurt. Momenteel blijft het setpoint op 25 graden staan en ik krijg het met geen mogelijkheid anders. Momenteel kan ik dus niet koelen.

Ik weet niet wat ik fout doe? Weet iemand wat ik mis?

Hieronder en grafiekje uit HA om mijn verhaal te verduidelijken. Hopelijk heeft iemand tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZbO5EZmMoQauD9cuCcnekJGuIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fKtF3Lr9vZreKAhekECdiLTm.png?f=fotoalbum_large

• Jordi_
bobmari83 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:35:
Hoi allemaal,

Warm weer, dus een mooie kans om het koelen met de amber te proberen en te optimaliseren. Hierbij ben ik tegen iets vreemds aangelopen.

Initieel werkte het koelen naar verwachting. De amber regelde richting het setpoint en zover niks geks. Nu ben ik aan de gang gegaan om een automation te maken die het koel-setpoint dynamisch regelt op basis van het dauwpunt van de kamers. Dat setpoint bepalen werkt nu zoals verwacht, maar inmiddels wil mijn amber niet meer het koel-setpoint overnemen naar huidig setpoint als de koel-input geschakeld is? :?

Ik begrijp niet waarom dit niet meer gebeurt. Momenteel blijft het setpoint op 25 graden staan en ik krijg het met geen mogelijkheid anders. Momenteel kan ik dus niet koelen.

Ik weet niet wat ik fout doe? Weet iemand wat ik mis?

Hieronder en grafiekje uit HA om mijn verhaal te verduidelijken. Hopelijk heeft iemand tips!

[Afbeelding]
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden, dit is een bug. Als workaround kun je verwarmingsmodus op extern setpoint zetten, dan gebruikt hij altijd "Handmatig setpoint Cv-aanvoertemperatuur" voor het setpoint.
Snoekieboe schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:30:
Ik heb even niet meer scherp, het is warm, of ik de meest recente versie weer kan testen met HPS-95?
Misschien wel goed om weer te kijken waar we staan, ik heb een tijd terug nog gekeken naar de HP-S WinCE software, maar ik kon niet echt een verschil zien in aansturing. Dus het is nog wat een raadsel waar het nu mis gaat.

• bobmari83
Jordi_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden, dit is een bug. Als workaround kun je verwarmingsmodus op extern setpoint zetten, dan gebruikt hij altijd "Handmatig setpoint Cv-aanvoertemperatuur" voor het setpoint.
Bedank dat je al zo snel gekeken hebt wat mogelijk de oorzaak kan zijn! _/-\o_

Ik ga de workaround vanavond even in mijn automations verwerken. :)

Update:

Toch even handmatig geprobeerd om de koeling te activeren met de workaround, maar de compressor wil nog niet starten. Op het moment dat ik de externe koudevraag actief maak wordt er, zo lijkt het, niet naar dit handmatige setpoint cv-aanvoertemperatuur gekeken. Als ik daarentegen externe warmtevraag activeer wordt wel naar dit handmatige setpoint gekeken, maar dan is de aanvoer temp te hoog en gebeurt er niets (wat me goed lijkt, want feitelijk is er geen warmtevraag). Kan ik hieruit concluderen dat de workround niet werkend te maken is?

Hieronder de logging die ik te zien krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jdEWwSoENTBdwlQUb9Afvf6cF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/up0XD1bRBhETai4DfVsjEYiN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door bobmari83 op 25-05-2026 15:11 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:38
@bobmari83 je hebt het over CV aanvoertemperatuur gebruik je de @bommer of de @leejoow module/integratie?

Ik heb namelijk een Heating en Cooling setpoint bij de @leejoow integratie en dus geen waarde voor beide stutuaties wat mij doet vermoeden dat de cv waarde eigenlijk de Heating setpoint is en daarmee alleen voor verwarmen werkt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• dikkepad
Voor mij is het ook een beetje onduidelijk mbt koelen. Ik zie dat de wiki ook nog niet aangevuld is met deze info. Als ik het koelen op extern setpoint heb staan, wordt dan gekeken naar "manual_setpoint" ? dus hetzelfde als tijdens verwarmen? en komt dat overeen met "number.openamber_handmatig_setpoint_cv_aanvoertemperatuur" in de HA integratie?

[ Voor 17% gewijzigd door dikkepad op 25-05-2026 16:40 ]

• joneboon
Ik had afgelopen dagen de Externe Koudevraag gebruikt om de Amber te laten koelen maar zojuist de externe thermostaat goed ingericht voor koelen. Toen had ik zowel de Externe Koudevraag als Warmtevraag via de externe thermostaat, dat ging niet goed hehe

Ik herinner me dat voor koeling met externe thermostaat er eigenlijk 2 contacten gesloten moeten zijn op de interne module, of je moet in de WinCE het handmatig aanpassen als je maar 1 contact gebruikt

• Jordi_
dikkepad schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:38:
Voor mij is het ook een beetje onduidelijk mbt koelen. Ik zie dat de wiki ook nog niet aangevuld is met deze info. Als ik het koelen op extern setpoint heb staan, wordt dan gekeken naar "manual_setpoint" ? dus hetzelfde als tijdens verwarmen? en komt dat overeen met "number.openamber_handmatig_setpoint_cv_aanvoertemperatuur" in de HA integratie?
Correct, en dat is vooral bedoeld voor externe aansturing. Op de andere modus gebruikt hij gewoon het koel setpoint.

Wiki loopt inmiddels behoorlijk achter helaas.

• Jordi_
bobmari83 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Bedank dat je al zo snel gekeken hebt wat mogelijk de oorzaak kan zijn! _/-\o_

Ik ga de workaround vanavond even in mijn automations verwerken. :)

Update:

Toch even handmatig geprobeerd om de koeling te activeren met de workaround, maar de compressor wil nog niet starten. Op het moment dat ik de externe koudevraag actief maak wordt er, zo lijkt het, niet naar dit handmatige setpoint cv-aanvoertemperatuur gekeken. Als ik daarentegen externe warmtevraag activeer wordt wel naar dit handmatige setpoint gekeken, maar dan is de aanvoer temp te hoog en gebeurt er niets (wat me goed lijkt, want feitelijk is er geen warmtevraag). Kan ik hieruit concluderen dat de workround niet werkend te maken is?

Hieronder de logging die ik te zien krijg:

[Afbeelding]
Staat de koelmodus setting wel op extern setpoint?

• Allrob
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 19:14
Ik heb een vraag. Graag wil ik mijn Amber 12kW in geval van vorst en stroomuitval kunnen beschermen tegen bevriezen. (Naast het vorstventiel). Mijn installatie is met een openverdeler hybride aangesloten met de CV. Ik zou het mogelijk willen maken om ingeval van stroomuitval op de thuisbatterij de circulatiepomp van de Amber aan te sturen en de CV-ketel te laten verwarmen. Zo kan ik met weinig stroomverbruik het huis verwarmen en is ook de Warmtepomp beschermt tegen vorst. Concreet moet ik dus via HA alleen de circulatiepomp kunnen aansturen en zorgen dat de compressor uit blijft.

Kan dit met de OpenAmber aansturing?

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:12
Allrob schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:14:
Ik heb een vraag. Graag wil ik mijn Amber 12kW in geval van vorst en stroomuitval kunnen beschermen tegen bevriezen. (Naast het vorstventiel). Mijn installatie is met een openverdeler hybride aangesloten met de CV. Ik zou het mogelijk willen maken om ingeval van stroomuitval op de thuisbatterij de circulatiepomp van de Amber aan te sturen en de CV-ketel te laten verwarmen. Zo kan ik met weinig stroomverbruik het huis verwarmen en is ook de Warmtepomp beschermt tegen vorst. Concreet moet ik dus via HA alleen de circulatiepomp kunnen aansturen en zorgen dat de compressor uit blijft.

Bij stroomuitval doet je CV het niet.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• bobmari83
Jordi_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:04:
[...]

Staat de koelmodus setting wel op extern setpoint?
Inmiddels wel, maar daarmee heb ik het helaas niet werkend gekregen.

Zojuist nog even geprobeerd (zonder succes) en wat screenshotjes bij elkaar geplakt van de settings en de logging.

Het is me een raadsel waarom het setpoint waar in de logging aan gerefereerd wordt zo hoog blijft. Het "huidige setpoint" is wel 15 graden zoals ingesteld via de handmatige bediening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDh1V4wH60wzSUhDAy1X63VNitM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FICYhxtfwW25cSxozghFtJSt.png?f=fotoalbum_large

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

hansvk schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:38:
[...]

Bij stroomuitval doet je CV het niet.
Hoezo niet? Het gasnet blijft meestal gewoon operationeel bij een stroomstoring. CV-ketel verbruikt niet veel stroom dus dat kan die thuisbatterij wel afdekken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Florissilfhout
Hier ook de eerste ervaringen opgedaan met koelen.
Amber 95, enkel vloerverwarming beneden en boven. 1x de delta T stop bereikt (door een olieterugloopcyclus) waarna hij na 4 minuten alweer aansprong.

De setpoint wordt gelukkig wel verlaagd naar de ingestelde waarde, dit duurt alleen enkele minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mP7OEqq1UpwFj3xqWfR8u7dOWBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKdR5jdqymRblGOsOf4wrh1n.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik nog een vraag/verzoek:
Bij zowel koelen als verwarmen, is het mij met de PID controller niet gelukt om de 'overshoot' op minder dan 1 graad te krijgen.
Bij verwarmen gaat de TC dus 1 volledige graad boven setpoint, voordat hij begint met terugtoeren. Andersom hetzelfde voor koelen. Ik zou dat liever op 0.5 graad (of nog minder) oid hebben. Nu niet zo belangrijk want met name met verwarmen wil ik dat de wp zo snel mogelijk op een lage frequentie gaat draaien in verband met geluidoverlast.

• SiNTeK
bobmari83 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:31:
[...]

Inmiddels wel, maar daarmee heb ik het helaas niet werkend gekregen.

Zojuist nog even geprobeerd (zonder succes) en wat screenshotjes bij elkaar geplakt van de settings en de logging.

Het is me een raadsel waarom het setpoint waar in de logging aan gerefereerd wordt zo hoog blijft. Het "huidige setpoint" is wel 15 graden zoals ingesteld via de handmatige bediening.

[Afbeelding]
En als je Koelmodus intern setpoint zet? Zo draait het bij mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zo_JZWBPUAcyW7_DxIFn41zWnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pg4H2PVVLs8fVTcfqDjvdatt.jpg?f=fotoalbum_large

• bobmari83
SiNTeK schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:35:
[...]

En als je Koelmodus intern setpoint zet? Zo draait het bij mij.[Afbeelding]
Ik zal het nogmaals proberen, maar als ik me niet vergis waren dit exact de settings die ik had waarbij het in eerste instantie werkte en daarna niet meer.

De instelling die ik vanmorgen heb geprobeerd waren op basis van de voorgestelde workaround.

Vanavond als ik terug thuis ben zal ik nog een poging wagen.

• Jordi_
Allrob schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:14:

Dit kan nu niet, maar dat kan wel gemaakt worden. Een elegante oplossing is misschien iets in de vorm van een noodbedrijfmodus waar hij alleen de backup gebruikt en dat kan dan extern(CV) of intern(Element) zijn.
Florissilfhout schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:46:
Amber 95, enkel vloerverwarming beneden en boven. 1x de delta T stop bereikt (door een olieterugloopcyclus) waarna hij na 4 minuten alweer aansprong.

De setpoint wordt gelukkig wel verlaagd naar de ingestelde waarde, dit duurt alleen enkele minuten.

[Afbeelding]

Bij zowel koelen als verwarmen, is het mij met de PID controller niet gelukt om de 'overshoot' op minder dan 1 graad te krijgen.
Bij verwarmen gaat de TC dus 1 volledige graad boven setpoint, voordat hij begint met terugtoeren. Andersom hetzelfde voor koelen. Ik zou dat liever op 0.5 graad (of nog minder) oid hebben. Nu niet zo belangrijk want met name met verwarmen wil ik dat de wp zo snel mogelijk op een lage frequentie gaat draaien in verband met geluidoverlast.
Dat komt waarschijnlijk door de deadband settings bij de PID controller, die staan standaard op 1. Ik zal hier ook even settings voor maken zodat je hieraan kan tweaken.

• SiNTeK
bobmari83 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Vanavond als ik terug thuis ben zal ik nog een poging wagen.
Inmiddels zit ik met hetzelfde euvel :P

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:39
Bij mijn in "oude wince aansturing" werkte het koelen niet doordat ik de aanpassing stooklijn obv kamertemperatuur nog aan had staan.

Werkt bij mij met verwarmen prima.

Maar bij koelen averechts. Want setpoint verhoogd naarmate warmer in de kamer.

Edit: wat raar eigenlijk, want die wordt ook verlaagd bij warmte in kamer, hogere t kamer is lagere doel tc.

Dus lijkt bij koelen in de wince wel omgekeerd te werken. 18 graden tc (koelen) wordt dan 22 bij hogere kamertemperatuur. Dan slaat ie dus minder snel aan en koelt veel minder.

[ Voor 36% gewijzigd door Degast op 28-05-2026 08:25 ]

• bighead
Hier werkt koelen nog steeds prima 😉

• bobmari83
SiNTeK schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Inmiddels zit ik met hetzelfde euvel :P
Sorry, ik ben even afgeleid geweest door andere tussenkomsten.

Ik kan inmiddels melden dat het koelen bij mij weer werkt! :)

Ik heb jouw settings overgenomen en die waren identiek aan mijn oorspronkelijke settings voordat ik de workaround toepaste maar op de PID settings na. Daar had ik voor verwarmen al aan zitten rommelen en voor koelen heb ik ze klakkeloos overgenomen. Toen ik in HA history een en ander terug keek zag ik dat dat toevallig ook het moment was dat koelen bij mij stopte met werken. Zodoende besloten om die terug naar default te zetten toen werkte het plotseling weer. Het kan natuurlijk puur toeval zijn... Ergens verwacht ik ook dat het een toevalstreffer is, omdat ik moeilijk kan voorstellen dat de PID settings er iets mee te maken hebben.

Hieronder mijn history:

Je ziet dat ik rond 15:15 de PID settings gewijzigd heb. Kort daarna als extern koudevraag aan gaat zie je het setpoint direct van 25 naar 16 graden verspringen. Sindsdien heb ik werkende koeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6jd0tVvNZyiEU9SR6a1xsc0mJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pzbd2725PEbJ5G4EQkSOiq43.png?f=fotoalbum_large

• SiNTeK
@bobmari83 Ik heb niet aan de PID setting gezeten. Staan op dezelfde default waarden als die van jou nu ook weer staan. Helaas! @Jordi_ Jij een idee? Of puur toeval idd?

• Jordi_
Nieuwe versie: https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.3.0

Onderhoudsmodus is toegevoegd, waarmee je een aantal componenten handmatig kunt bedienen zoals ook aanwezig in originele software.

Experimentele defrost settings toegevoegd onder geavanceerde instellingen. Het is voor een aantal settings nog niet duidelijk wat deze precies doen, maar het is bedoeld om mee te experimenteren in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-wIOG-bblIWESvi5mvKkoEBAdw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KZFTe2RiEMLCty1POojOJb1r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ALn-i_9bpZQB7_hfjgXvQFmQ6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rronQWHfXSR8b9qLJn7KyUNb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZV7CdXPQaqD-CHfZmX3yHFrUyu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMNtOH8CQJeBk09MYRVahhF0.jpg?f=fotoalbum_large

@bobmari83 en @SiNTeK, jullie problemen zouden opgelost moeten zijn in deze versie.
Florissilfhout schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:46:

[Afbeelding]

De vertraging in het updaten van setpoint zou verholpen moeten zijn en je kunt onder geavanceerde settings nu bij het PID tabje de deadband van de PID controller aanpassen naar 0.5. Laat vooral weten als dit goed uitpakt, dan kunnen we misschien de default waarde veranderen.
bighead schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:29:
Dit kun je nu ook aanpassen onder Algemeen -> sensor kalibratie.

• SiNTeK
@Jordi_ Echt top weer! 👌Ik heb geüpdatet, let you know!

Update na paar minuten: Hij gaat weer koelen! 🤞

En.. Dat is wel echt fijn 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsHBIErz3eP1j4oJ-M7R4blUVLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGOX1SM5Bi1fras0PXTyZ1Lw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 110% gewijzigd door SiNTeK op 29-05-2026 22:49 ]

• jj85
  • Laatst online: 23:05
Jordi_ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:55:
Nieuwe versie: https://github.com/Jordi1990/openamber/releases/tag/0.3.0

Onderhoudsmodus is toegevoegd, waarmee je een aantal componenten handmatig kunt bedienen zoals ook aanwezig in originele software.

Experimentele defrost settings toegevoegd onder geavanceerde instellingen. Het is voor een aantal settings nog niet duidelijk wat deze precies doen, maar het is bedoeld om mee te experimenteren in de winter.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@bobmari83 en @SiNTeK, jullie problemen zouden opgelost moeten zijn in deze versie.

[...]

De vertraging in het updaten van setpoint zou verholpen moeten zijn en je kunt onder geavanceerde settings nu bij het PID tabje de deadband van de PID controller aanpassen naar 0.5. Laat vooral weten als dit goed uitpakt, dan kunnen we misschien de default waarde veranderen.

[...]

Dit kun je nu ook aanpassen onder Algemeen -> sensor kalibratie.
Leuke toevoeging mbt defrost en bodemplaat. Had je ook al getest of dit een restart /power cycle vd Amber overleefd?

• Jordi_
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Leuke toevoeging mbt defrost en bodemplaat. Had je ook al getest of dit een restart /power cycle vd Amber overleefd?
Deze parameters worden niet opgeslagen, dat gebeurd pas met de working mode 5 EEPROM write routine.

• bighead
Update hier ook gedraaid! Bedankt voor de toevoeging van de temperatuur calibratie :)

Ik heb nu deze ‘fouten’, die had ik voor de update niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xpS1-Pyp04VCg3tAH_82p2mHg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bQF2Snv7Oui46FRR9hHrjnX.png?f=fotoalbum_large

• Jordi_
bighead schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:31:
Update hier ook gedraaid! Bedankt voor de toevoeging van de temperatuur calibratie :)

Ik heb nu deze ‘fouten’, die had ik voor de update niet:

[Afbeelding]
Hmm, het lijkt erop dat de UI te veel heap geheugen gebruikt wat zorgt voor dit probleem. Ik moet even uitzoeken of dit nog verbeterd kan worden.

Sowieso ben ik van plan om de webserver uit te zetten, dat scheelt vrij veel.

• bighead
Jordi_ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:55:
[...]

Hmm, het lijkt erop dat de UI te veel heap geheugen gebruikt wat zorgt voor dit probleem. Ik moet even uitzoeken of dit nog verbeterd kan worden.

Sowieso ben ik van plan om de webserver uit te zetten, dat scheelt vrij veel.
Op die meldingen na, werkt alles gewoon goed eigenlijk. Van mij mag de webserver wel aanblijven, daar zie ik soms net wat meer dan bij HA. Zoals die meldingen bijvoorbeeld, die zie ik niet bij HA

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-06 21:53
Mooi project. Deze ga ik zeker volgen! Heb al een paar keer gehad dat het display vast liep maar omdat ik alles via homeassistant aanstuur zit ik eigenlijk zelden op het display.

Zijn er wellicht al redenen om eerder over te stappen of zonder problemen niks aanhalen? :)

• SiNTeK
Dennis08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:39:
Zijn er wellicht al redenen om eerder over te stappen of zonder problemen niks aanhalen? :)
Ik draai het nu al een tijd. Het is super stabiel en @Jordi_ voert heel snel wijzigingen door als iets niet helemaal lekker loopt. Waarvoor zeker hulde aan zijn adres. Proberen kan eigenlijk geen kwaad zou ik zeggen. Het kost je ongeveer € 40,00 incl. verzenden voor het schermpje: https://www.waveshare.com/esp32-s3-touch-lcd-5.htm?sku=28151 en 20-30 minuten met flashen en aansluiten. Als het niet bevalt dan zet je de WinCE weer terug en gebruik je de Waveshare voor iets anders.. ik ga dat echter zeker niet doen! :henk
edit:
Nb. bij mijn jongere broer werkte het overigens niet helemaal zoals gepland. Waar dat aan lag weet ik nog niet. Hij heeft zelf de WinCE wel weer teruggezet. Ik heb nog geen tijd gevonden bij hem langs te gaan om alles even GOED na te lopen.

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-06 21:53
Dat klinkt goed :) zit de homeassistant integratie ook gelijk al in die wave share of moet die nog apart?

En zijn er voordelen/verbeteringen tov het origineel die de overstap het nu al waard maken? Ik heb eigenlijk op dit moment geen problemen dus zit ook een beetje met don't fix it if it ain't broken

• Jordi_
Dennis08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:23:
Dat klinkt goed :) zit de homeassistant integratie ook gelijk al in die wave share of moet die nog apart?

En zijn er voordelen/verbeteringen tov het origineel die de overstap het nu al waard maken? Ik heb eigenlijk op dit moment geen problemen dus zit ook een beetje met don't fix it if it ain't broken
Homeassistant zal hem detecteren zodra je hem aan de WiFi hangt, dat gaat via de ingebouwde ESPHome integratie.

In het algemeen kun je meer tweaken aan de regeling en ik denk zelf ook dat de regeling beter is dan met de originele software. Ook laat OpenAmber alle buiten units verwarmen op 30Hz als laagste frequentie, onafhankelijk van de firmware. Mijn grootste ergenis was het steeds uitschakelen na maximaal 4 uren draaien op de laagste frequentie, dat is ook geen probleem meer in OpenAmber.

• Jordi_
Als experiment heb ik dit bordje besteld: https://www.waveshare.com...ouch-lcd-7b.htm?sku=32510.

Het zit mij niet lekker dat we nu al tegen de limieten aan zitten van het waveshare bordje, komt vooral door de LVGL UI, maar ook hebben we bijna geen IO poorten meer over voor andere functionaliteiten.

Ik ben benieuwd of dit nieuwe bordje wat is, specs zijn veelbelovend. Ik wil zelf ook nog graag een ethernet aansluiting hebben en daar zijn genoeg poorten voor beschikbaar, zou zelfs kunnen via een USB C hub :).

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:13:
[...]

Homeassistant zal hem detecteren zodra je hem aan de WiFi hangt, dat gaat via de ingebouwde ESPHome integratie.

In het algemeen kun je meer tweaken aan de regeling en ik denk zelf ook dat de regeling beter is dan met de originele software. Ook laat OpenAmber alle buiten units verwarmen op 30Hz als laagste frequentie, onafhankelijk van de firmware. Mijn grootste ergenis was het steeds uitschakelen na maximaal 4 uren draaien op de laagste frequentie, dat is ook geen probleem meer in OpenAmber.
Dat om de 4 uur uit schakelen is een veiligheidsfunctie voor de olie voorziening voor de levensduur van de compressor. Dus dat zou ik niet veranderen. Daar zal Itho zeker een punt van maken met garantie aanvragen. Dat is momenteel sowieso een discussiepunt tussen Itho en ons. Zij zijn van mening dat bij andere besturingssystemen de garantie aansprakelijkheid zal vervallen. Wordt vervolgd.....

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jordi_
Carboy54 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Dat om de 4 uur uit schakelen is een veiligheidsfunctie voor de olie voorziening voor de levensduur van de compressor. Dus dat zou ik niet veranderen. Daar zal Itho zeker een punt van maken met garantie aanvragen. Dat is momenteel sowieso een discussiepunt tussen Itho en ons. Zij zijn van mening dat bij andere besturingssystemen de garantie aansprakelijkheid zal vervallen. Wordt vervolgd.....
Dat is vaak de verwarring, maar de 'oil return cycle' wordt geregeld door de buitenunit en dat is volgens mij zo uit het hoofd om de 2 uur. Itho omschrijft in hun eigen handleiding ook dat het om efficiëntie gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n07NP1rh2P3X0Py5wB4uirHwcdc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MHPM61qgbBfUP3hz7b4wAKUI.jpg?f=user_large

Dat is ook in lijn met het Amitime ontwerp van de buiten unit die bijna alles zelf regelt en vooral qua compressor beveiliging.

Garantie is zeker een interessant onderwerp, ben benieuwd.

• jj85
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Dat is vaak de verwarring, maar de 'oil return cycle' wordt geregeld door de buitenunit en dat is volgens mij zo uit het hoofd om de 2 uur. Itho omschrijft in hun eigen handleiding ook dat het om efficiëntie gaat.
[Afbeelding]

Dat is ook in lijn met het Amitime ontwerp van de buiten unit die bijna alles zelf regelt en vooral qua compressor beveiliging.

Garantie is zeker een interessant onderwerp, ben benieuwd.
FWIW: Vergeleken met de Quatt unit: die draait dan ook wel uren lang door op laag niveau. Uiteraard wel ORC, maar dat regelt de buitenunit zelf.

• bighead
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:21:
Als experiment heb ik dit bordje besteld: https://www.waveshare.com...ouch-lcd-7b.htm?sku=32510.

Het zit mij niet lekker dat we nu al tegen de limieten aan zitten van het waveshare bordje, komt vooral door de LVGL UI, maar ook hebben we bijna geen IO poorten meer over voor andere functionaliteiten.

Ik ben benieuwd of dit nieuwe bordje wat is, specs zijn veelbelovend. Ik wil zelf ook nog graag een ethernet aansluiting hebben en daar zijn genoeg poorten voor beschikbaar, zou zelfs kunnen via een USB C hub :).
Ethernet zou een dikke plus zijn, ik ben van het alles-bedraad-aansluiten-waar-mogelijk ;) is dat niet mogelijk met het bestaande Waveshare bordje? Daar zit wel USB-C op. Ik heb daar nu een haakse adapter in zitten voor het eventuele flashen zonder bordje te hoeven demonteren uit de binnenunit.

[ Voor 10% gewijzigd door bighead op 02-06-2026 18:30 ]

• Jordi_
bighead schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Ethernet zou een dikke plus zijn, ik ben van het alles-bedraad-aansluiten-waar-mogelijk ;) is dat niet mogelijk met het bestaande Waveshare bordje? Daar zit wel USB-C op. Ik heb daar nu een haakse adapter in zitten voor het eventuele flashen zonder bordje te hoeven demonteren uit de binnenunit.
Via USB kan sowieso niet, die heeft geen USB OTG. Dan zou het met een andere IO moeten, maar er is niet zoveel meer vrij.

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 15:19
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:21:

Zou je een update kunnen geven als het werkt?

Ben benieuwd hoe je de ethernet gaat aansluiten, wil je dit via SPI doen?

ik zat eraan te denken om via de USB extra uart poorten bij te maken met de CH344 en die dan om te zetten naar RS485. Dan zou het mogelijk moeten zijn om per ruimte een RS485 thermometer met vochtigheid op te hangen en via esphome het dauwpunt te bereken. (https://esphome.io/components/sensor/dew_point/)

Zou het dan mogelijk zijn om dit dauwpunt te gebruiken bij het koelen met een automation in epshome?

[ Voor 22% gewijzigd door mbuts op 02-06-2026 20:50 ]

• Jordi_
mbuts schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:28:
[...]

Zou je een update kunnen geven als het werkt?

Ben benieuwd hoe je de ethernet gaat aansluiten, wil je dit via SPI doen?

ik zat eraan te denken om via de USB extra uart poorten bij te maken met de CH344 en die dan om te zetten naar RS485. Dan zou het mogelijk moeten zijn om per ruimte een RS485 thermometer met vochtigheid op te hangen en via esphome het dauwpunt te bereken. (https://esphome.io/components/sensor/dew_point/)

Zou het dan mogelijk zijn om dit dauwpunt te gebruiken bij het koelen met een automation in epshome?
Jazeker, ik zal een update plaatsen als ik het aan de praat heb.

Ik wil eerst proberen of een simpele USB ethernet adapter werkt. Dauwpunt is inderdaad ook zoiets waarvoor we extra sensoren er aan moeten kunnen koppelen. @shadylog had dit dacht ik via een bluetooth sensor gedaan. Ik zou wel een soort scherm willen hebben waarin we sensoren detecteren via draadloos of bedraad en dat je die kunt gebruiken voor bijvoorbeeld dauwpunt berekeningen.

• jj85
@Jordi_ voor Quatt haal ik dauwpunt vanuit HA binnen op de ESP.

In HA kan gebruiker HA entities opgeven (max 6 temp+hun metingen) waarvan dauwpunt berekend wordt. Hoogste dauwpunt wordt aan OpenQuatt doorgegeven.

Werkt prima.

https://github.com/jeroen...amic_cooling_package.yaml

• Jordi_
jj85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:55:
@Jordi_ voor Quatt haal ik dauwpunt vanuit HA binnen op de ESP.

In HA kan gebruiker HA entities opgeven (max 6 temp+hun metingen) waarvan dauwpunt berekend wordt. Hoogste dauwpunt wordt aan OpenQuatt doorgegeven.

Werkt prima.

https://github.com/jeroen...amic_cooling_package.yaml
Ik wil geen afhankelijkheid op Home Assistant vanaf de ESP. Nu kan aansturing met dauwpunt al gemaakt worden door setpoint in te stellen vanuit Home Assistant maar afhankelijkheid de andere kant uit doe ik dus bewust niet.

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 15:19
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:37:
[...]

Jazeker, ik zal een update plaatsen als ik het aan de praat heb.

Ik wil eerst proberen of een simpele USB ethernet adapter werkt. Dauwpunt is inderdaad ook zoiets waarvoor we extra sensoren er aan moeten kunnen koppelen. @shadylog had dit dacht ik via een bluetooth sensor gedaan. Ik zou wel een soort scherm willen hebben waarin we sensoren detecteren via draadloos of bedraad en dat je die kunt gebruiken voor bijvoorbeeld dauwpunt berekeningen.
Ik zit zelf hieraan te denken (ik weet niet of ik direct webshop links mag posten )

Dan kan ik ook de 24 volt uit de voeding gebruiken en alle temp/vochtigheid meters een uniek adres geven.

Douwpunt via HA werkt nu al thuis maar ik wil op lange termijn dat verwarming en koeling blijft werken zonder HA. Alles moet straks zonder netwerk blijven werken.

esphome code zou zoiets zijn:

modbus:
id: modbus1
flow_control_pin: GPIO4

modbus_controller:
- id: ebyte_sensor
address: 0x01
modbus_id: modbus1
setup_priority: -10
update_interval: 10s

sensor:
- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: ebyte_sensor
id: temperature
name: "Ebyte Temperature"
register_type: holding
address: 0x0000
unit_of_measurement: "°C"
value_type: S_WORD
accuracy_decimals: 1
filters:
- multiply: 0.1

- platform: modbus_controller
modbus_controller_id: ebyte_sensor
id: humidity
name: "Ebyte Humidity"
register_type: holding
address: 0x0001
unit_of_measurement: "%"
value_type: U_WORD
accuracy_decimals: 1
filters:
- multiply: 0.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p63aHMGzuXJ2Ctjlc8jFbLsO7SA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/udvN6zJFNoDSM40dTOA9MvpO.png?f=user_large
EigenschapCDEBYTE EID041-G01CDEBYTE EID041-G01S
InterfaceRS485 Modbus RTURS485 Modbus RTU
VoedingDC 5–36VDC 5–36V
Temperatuurbereik-40°C tot +125°C-40°C tot +125°C
Vochtigheid0–100% RH0–100% RH
Nauwkeurigheid temperatuur±0.3°C±0.2°C

[ Voor 5% gewijzigd door mbuts op 02-06-2026 22:14 ]

• jj85
Jordi_ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Ik wil geen afhankelijkheid op Home Assistant vanaf de ESP. Nu kan aansturing met dauwpunt al gemaakt worden door setpoint in te stellen vanuit Home Assistant maar afhankelijkheid de andere kant uit doe ik dus bewust niet.
Ik liever ook niet hoor.
Wil nog een keer de route verkennen voor BLE sensoren om rechtstreeks via de ESP te lezen.
Net zoals de diyless thermostaat dat bijv kan

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:51
Idee voor Itho om 1 dag in de week iemand van hier op Tweakers in te huren voor een leuk bedrag per uur?
Bij mijn bedrijf doen we dat ook, 1 kerel die al 7 jaar 1 dagje per week voor een leuk tarief steeds de software beter maakt. Resultaat; ik zit in een complexe business alles behalve standaard business, maar hebben een tooling wat ons wereldwijd een enorme voorsprong heeft gegeven in onze sector. Het vernietigen van concurrentie met onze inzichten door de juiste keuzes te kunnen maken door onze tooling is inmiddels wel heel erg makkelijk geworden. Dit ondanks we ca 1.000x keer kleiner zijn dan de grootste speler.

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 03-06-2026 10:19 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste