Zie zoekopdracht in dit topic: https://gathering.tweaker...ter_keywords%5D=weerstandMaartenkrom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:22:
@Douwetje
Kan jij meet vertellen over hoe jij dat kasje hebt gedaan of kan ik dit ergens terug vinden in het topic?
[...]
Het is dus zaak, via de relais of welke wijze ook, een weerstand parallel aan de temperatuur afhankelijke weerstand erbij te zetten.
@mahzemin Zijn je screenshots allemaal van het zelfde moment? O.b.v. van onderstaande deel springt je CV helemaal niet vaak aan ...nl. maar 1xmahzemin schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:47:
Kan iemand dir voor mij vertalen? Ik zie dat de CV te vaak wordt ingeschakeld. Er zit een manipulatie van 5C op, dat wil zeggen dat de sensor een buitengemperatur van 7C meeten terwijl het in werkelijkheid 0,5C is
:strip_exif()/f/image/AWwaIk5AbMPb5f3g0u9Eki9j.png?f=user_large)
Of een vaste weerstand te gebruiken van 24kOhm.Douwetje schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:41:
[...]
Zie zoekopdracht in dit topic: https://gathering.tweaker...ter_keywords%5D=weerstand
Het is dus zaak, via de relais of welke wijze ook, een weerstand parallel aan de temperatuur afhankelijke weerstand erbij te zetten.
Dit is dan 5 graden vaste temperatuur voor de WP.
Deze niet parallel zetten maar als vervanging van de WP temp sensor en laten schakelen door een relais bij <5 graden.
Dit kan ook met het kastje van Douwetje als je niet wil programmeren enz.
:strip_exif()/f/image/i0grMioDBgeCkanhVaocB9FH.jpg?f=fotoalbum_large)
Erik-1978 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:30:
[...]
Die van Plugwise is van een ander moment.
@mahzemin Zijn je screenshots allemaal van het zelfde moment? O.b.v. van onderstaande deel springt je CV helemaal niet vaak aan ...nl. maar 1x
[Afbeelding]
Het lijkt me leuk om te kijken wat er te tweaken valt ;-)
Zo snel beschouwd, lijkt de temperatuursensor op dit moment het makkelijkste aangrijpingspunt.
Het schema hierboven met de Arduino vind ik al inspirerend. Maar als we toch met een Arduino o.i.d. aan de gang gaan, kunnen we beter geljk doorpakken en de externe voeler door een ‘digipot’ vervangen (wel via een relais dat weer naar de oorspronkelijke voeler schakelt als de spoel niet is bekrachtigd).
Zo’n digitpot is een digitaal instelbare variabele weerstand. Hier staat meer uitleg: https://www.digikey.nl/en...of-digital-potentiometers
Door enerzijds de Arduino o.i.d. te voeden met een eigen temperatuursensor, en anderszijds de warmtepomp via een digipot met ene gesimuleerde buitentemperatuur voor de gek te houden, kunnen we het ding beter sturen, toch?
Kan het Openterm signaal via een Opentherm Gateway of Homewizard Heatlink worden gemanipuleerd? Dan kan ok via die kant worden ingegrepen.
Mooiste is vervolgens om dit in bv. Home Assistant of Domotiz (die laatste vind ik een stuk prettiger om besturingen te doen) samen te laten komen.
Een Arduino-ready digipot-op-printje met een X9C… (types verkrijgbaar met bereik tot 1, 10, 50, en 100 kOhm, bv. X9C103S met 10 kOhm) kost zelfs bij verkopersin NLD maar 2~3 Euro. Er zijn natuurlijk ook andere digipots en andere aanbieders.
Maar eerst ‘even’ de wp installeren. De intakking op de bestaande CV heb ik al gemaakt.Nu de rest nog...
Vanmorgen was het < 3 graden en de WP starte gewoon op.
Water uit het WP 41 graden met een opgenomen vermogen van 2176 watt.
zijn er meer mensen die deze ervaring hebben met de WP.
Wat je WP meet en wat je Anna aangeeft zijn 2 verschillende “gemeten” temperaturen.Maartenkrom schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:23:
Ik heb wel een grappige ervaring met het systeem.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik had daar nog een vraag over gesteld bij Atlantic of de controlbox nog iets doet met de weerstation temperaturen. Maar die wordt niet meegenomen in de regeling. Hij pakt puur de temp van de WP.mhr-zip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:31:
[...]
Wat je WP meet en wat je Anna aangeeft zijn 2 verschillende “gemeten” temperaturen.
Dat klopt de Anna reageerd op de weerstation data maar de controlbox krijgt deze temperatuur parameter niet.Mauri13 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:20:
Ik heb wel het idee dat het weerstation van invloed is op het set point. Als je een plaats selecteert die bijvoorbeeld een stuk warmer is zakt ook de doel temperatuur van de WP.
De Anna kijkt naar de komende uren of het koud / warm wordt en relateert daar een setpoint aan.
Mijn zorg was dat de controlbox er nog iets mee deed.
Ik heb mijn extra paralelle weerstand vannacht even uitgezet om te kijken of mijn nieuwe(re) printplaat (en daarbij nieuwere firmware) wellicht ander regelgedrag heeft net onder de 5C.Maartenkrom schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:23:
Ik heb wel een grappige ervaring met het systeem.
Prompt begon hij vannacht bij 3,5C twee uur lang op de ketel te draaien in plaats van elk uur de warmtepomp weer proberen. Oftewel: de paralelle weerstand lijkt bij de nieuwere printplaat nog steeds nodig om hem door te laten draaien bij lagere temperaturen.
/f/image/Kz8I4uiSkFLQQmBlEJtmO9H3.png?f=fotoalbum_large)
Het heeft even geduurd en ja je moet wat knippen en solderen, flink experimenteren met de temperatuur compensatie, maar uiteindelijk ben ik tevreden over de werking van de WP. Hij draait bijna de hele dag en houd het huis comfortabel met een verbruik van ongeveer 1 kWh per gewogen graaddag. Met een beetje geluk kan de de WP het aan totdat het kouder word dan -5 Celsius.
p.s. Bij mij springt de WP wel direct naar de CV als ik een weerstand van 24 kOhm gebruik. Pas bij 22 kOhm blijft de WP braaf draaien. Heeft iemand ook gemerkt dat 24 kOhm niet goed werkt?
Heb jij je weerstand parallel geschakeld over de bestaande sensor?Mauri13 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:44:
[Afbeelding]
Het heeft even geduurd en ja je moet wat knippen en solderen, flink experimenteren met de temperatuur compensatie, maar uiteindelijk ben ik tevreden over de werking van de WP. Hij draait bijna de hele dag en houd het huis comfortabel met een verbruik van ongeveer 1 kWh per gewogen graaddag. Met een beetje geluk kan de de WP het aan totdat het kouder word dan -5 Celsius.
p.s. Bij mij springt de WP wel direct naar de CV als ik een weerstand van 24 kOhm gebruik. Pas bij 22 kOhm blijft de WP braaf draaien. Heeft iemand ook gemerkt dat 24 kOhm niet goed werkt?
Of als vaste weerstand die met een relais schakeld en dus de WP sensor buiten spel zet?
Hoe lager de vaste weerstand hoe warmer de WP denkt dat het buiten is.
Misschien heb je geen 24K weerstand maar een zwaardere waardoor je onder de 5 graden komt en de CV op start. Of je hebt ergens een slecht contact of soldeer punt wat een hoge weerstand geeft in het circuit.
26K komt ongeveer overeen met 3 graden
24K komt overeen met 5 graden
22K komt overeen met ongeveer 7 graden
Dit geeft de PCB aan op mijn WP als de 24K geschakeld is:
Parameter D6.
Zie foto, dit was een test om te kijken of de weerstand van 24K ook werkelijk een temperatuur gaf van 5 graden. Deze zit nu in mijn relais circuit en binnen in huis.
Vannacht 2 - 3 graden en hele nacht de WP gedraaid met wat defrost cycles.
:strip_exif()/f/image/z8FEf2sojuGGbARueWiYDAle.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik nu nog de vaste weerstand. Heb de weerstand doorgemeten en die lijkt correct. Heb een schakelaar besteld om te kunnen schakelen tussen weerstand en de thermometer.
Bedankt voor de tip, ik zal binnenkort eens kijken wat de PCB laat zien.
Misschien heb je wat overgangsweerstand bij de molex op het main PCB waar normaal de female molex stekker van de WP sensor zit. Al weet ik natuurlijk niet hoe je het aangesloten hebt.Mauri13 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:48:
@Marc001
Ik gebruik nu nog de vaste weerstand. Heb de weerstand doorgemeten en die lijkt correct. Heb een schakelaar besteld om te kunnen schakelen tussen weerstand en de thermometer.
Bedankt voor de tip, ik zal binnenkort eens kijken wat de PCB laat zien.
Ik ervaarde wel met een wat slechter molex contact en 24K je al snel onder de 5 zakt.
Succes goed om te horen dat het in ieder geval werkt.
Wat een mooie strakke grafiek!Mauri13 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:44:
[Afbeelding]
Wat zijn je instellingen in Anna?
Hier alleen maar pieken. Lijkt wel op een oude aan/uit CV ketel.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Elk huis is natuurlijk anders, maar in mijn geval was de oplossing om te beginnen met:
-Plaatsen van een weerstand zodat de WP blijft werken bij temperaturen onder de 5 graden
-Verlagen pompsnelheid, stand 1
-Temperatuur curve laag en vlak bijv. bij -10 maximaal 50 graden en bij +20 maximaal 30 graden, en pas verhogen als de WP het echt niet warmer krijgt. En verlagen als de WP de gevraagde temperatuur snel haalt
-Bij kouder weer als de WP het niet lukt, de temperatuur bij -10 twee graden verhogen
-Maximaal 1 graad nacht verlaging, in de achtend langzaam opstoken met 0.5 graad per 3 uur.
-Bij echt koud weer, geen nachtverlaging.
- Geef Anna als het kan een paar dagen om te leren
Daarnaast:
-Alle radiatoren open, en afstellen (uitgaande temperatuur ongeveer 25% lager dan de ingaande)
-Ventilatoren onder de radiatoren.
-Alle kamers in het huis verwarmen (slaapkamer lager dan woonkamer, maar niet uit)
Ik gebruik de volgende instellingen:
Max temperatuur bij -10, 50 graden
MAx temperatuur bij +20, 30 graden
300 minuten maximaal voor verwarmen.
Het voelde in het begin tegenstrijdig om het huis bijna de hele dag te verwarmen maar de WP draait hierdoor het grootste deel van de dag op ongeveer 700 tot 900 watt, dus met hoog rendement, en verbruik je uiteindelijk minder energie per dag. Bovendien is het erg comfortabel, hoewel we de temperatuur 1 graad lager hebben staan dan met de CV.
p.s. Veel pieken kan er op duiden dat de retour temperatuur te snel stijgt, lees de warmte afgifte is te laag onderweg.
De WP heeft de hele dag en nacht gedraaid zonder problemen.
Mede dankzij de Arduino en Weerstand.
Je merkt wel dat de WP veel defrost cycles nodig had.
Dit was dan ook te wijten aan de relatieve vochtigheid die hoog was.
Heel even was de ketel aangesprongen rond 16:30 na een defrost cycle en setpoint verhoging van de Anna.
De control box greep in mijn ogen te snel in.
De WP had dit in 30min makkelijk op kunnen vangen.
Best tevreden zo.
:strip_exif()/f/image/g0UsvhO9WiohMhVxPtUefJpl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5IBN97d6p8RBINBy3tsL2WLa.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ik het goed begrepen:
In sommige situaties blijft dat de wp wel doorlopen onder het vriespunt met gebruik van een weerstand
Het beste is om in de winter geen nachtverlaging toe te passen?
Zodat temperatuur boven de 5 blijft?
Zijn er nog vanaf fabriek verbeteringen toegepast t.o.v. toen hij op de markt is gekomen?
M.a.w als ik hem nu koop is hij dan beter?
tenzij je een elektronica meet en regel hobby project zoekt.
Er is een reden dat het systeem zo goedkoop is (geworden).
In potentie is het een goed systeem, maar alleen de software in de control box is een ramp en is vanwege zwaar verouderde techniek erg moeizaam te updaten (chips of hele printplaat verwisselen).
Er is geen garantie dat de WP door draait onder 0 met een weerstand.martijnn2 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:47:
Ik volg deze post nu een poosje.. twijfel nog steeds .
Heb ik het goed begrepen:
In sommige situaties blijft dat de wp wel doorlopen onder het vriespunt met gebruik van een weerstand
Het beste is om in de winter geen nachtverlaging toe te passen?
Zodat temperatuur boven de 5 blijft?
Zijn er nog vanaf fabriek verbeteringen toegepast t.o.v. toen hij op de markt is gekomen?
M.a.w als ik hem nu koop is hij dan beter?
Als de controlbox het te lang vindt duren of de setpoints vanuit Anna zijn te hoog dan gaat je CV aan.
Omdat de weerstand actief is is je WP niet beschermd tegen vorst.
Deze weerstand vervangt (lees manipuleert) de temp sensor van de WP.
Deze temp sensor wordt door de WP ook gebruikt als vorst bescherming.
Als je dus een weerstand gebruikt en het vriest en je CV is actief dan vriest je WP dicht met alle gevolgen van dien.
Oftewel vorst schade aan pomp en leiding werk in de WP.
Heb jij een thermisch goed huis en de WP kan dit aan, dan blijft de WP door draaien.
Het warme water voorkomt vorst schade.
In principe werkt de WP tot en met 5 graden buiten temperatuur.
Is de WP eenmaal actief dan werkt deze door tot en met 4 graden
Is het buiten 4 graden en de WP was niet actief dan springt meteen je CV aan.
Gaat het vriezen dan activeerd de WP zichzelf door de pomp te laten draaien.
Via de bypass kan dan water stromen door de WP unit.
Er zijn ervaringen dat bij 3 graden de WP ook nog werkt.
Als ik twee jaar geleden opnieuw mocht kiezen had ik deze WP links laten liggen.
Deze WP (van Chofu) is makkelijk in staat tot onder het vriespunt te werken.
Echter heeft Atlantic één van de Chofu PCB's vervangen door een uitgeklede versie.
Om zo hun eigen ontwikkelde Control Box erop aan te sluiten.
De WP is prima, de control box is......

Deze WP is niet verder ontwikkeld en wordt nog steeds in de markt gezet met dit regel gedrag.
[ Voor 5% gewijzigd door Marc001 op 16-12-2024 10:13 ]
Hydraulisch is het concept slim bedacht en simpeler dan veel andere leveranciers. De buitenunit van Chofu is een bewezen ontwerp en volgens mij robuust en meer dan capabel genoeg.
Maar ongelooflijk hoe 'Harry van E&I' de besturing in die control box zo heeft kunnen verkl*ten. En dat een bedrijf dit durft te verkopen zonder z'n klanten naderhand fatsoenlijk vooruit te helpen (bv. zich verstoppen achter installateurs). Ik vind het wel sneu voor Plugwise. Zij kunnen hier niets aan doen. Overigens heb ik ook een paar dagen gedraaid met een Remeha Celcia thermostaat op de control box (werkt niet op Plugwise Smile interface ). Dat gaat maar lost verder niets op.
Ik monitor het systeem via Home assistant met Plugwise, een vermogensmeter en eventueel nog een Opentherm gateway en Homewizard Heatlink (maar drie apparaten in serie laten de OpenTherm na verloop van tijd crashen, vermoedelijk door te veel vertraging.
Grootste frustratie is dat je wel heel zorgvuldig een control setpoint naar de control box kunt sturen. Maar wat die er vervolgens mee doet lijkt een loterij.
Mijn doel was om via Home assistant een control setpoint te bepalen en dat dan via Opentherm gateway te ‘injecteren’.
Mar bv. vanochtend heb ik in kleine stapjes de Plugwise het control setpoint laten verhogen van 31 tot tot nu 34.3oC. Je zou verwachten dat de warmtepomp optoert om het control setpoint zo dicht mogelijk te benaderen.
Maar in werkelijkheid gebeurt er helemaal niets. De uitgaande temperatuur blijft 30oC en het opgenomen vermogen 410W.
Dus, vrees ik dat ingrepen in de besturing naar de warmtepomp de enige echt robuuste oplossing. Dus ik ben begonnen met reverse engineeren. Ik wil een poging wagen dit draadje weer tot leven te wekken omdat het daar volgens mij beter past.
Mooi werk en interessant om te lezen wat je ontdekt hebt.Mar bv. vanochtend heb ik in kleine stapjes de Plugwise het control setpoint laten verhogen van 31 tot tot nu 34.3oC. Je zou verwachten dat de warmtepomp optoert om het control setpoint zo dicht mogelijk te benaderen.
Maar in werkelijkheid gebeurt er helemaal niets. De uitgaande temperatuur blijft 30oC en het opgenomen vermogen 410W.
Mbt het verhogen van de setpoints.
Ik heb deze eens als test handmatig weten te verhogen door de minimale ketel temperatuur in de Anna settings stap voor stap te verhogen. Van 30 naar 35 graden geloof ik, met stapjes van 1 a 2 graden.
Dat zie je in de zwarte lijn die bloks gewijs omhoog gaat.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1zv6aQZq0hLradFgExu1GpwX.jpg?f=user_large)
De WP ging sterk in vermogen omhoog en daarmee de aanvoer temp (rood).
De vraag temperatuur was wel verhoogt vanuit de thermostaat.
Dit was een handmatige verhoging van 0.5 tot 1 graad, anders gebeurt er niets.
Waarschijnlijk was jouw thermostaat temperatuur (kamer temperatuur) al bereikt.
Dan draait de WP zeer laag (410W) om de boel warm te houden.
Dat zie ik hier ook. Geen verhoging, dan ook geen hoog vermogen, wat je ook doet.
Tenzij het buiten koud is waardoor de WP harder moet werken en dus het verbruiks vermogen stijgt.
Helemaal met je eens wat een houtje touwtje control box ontwerp dit is...
Ben van plan om mijn cv systeem te vullen met deels glycol en dan de dipswitch van de vorst stand uit te laten. Iemand hier dit al geprobeerd ?
Heb er 1200 euro voor betaalt en krijg als het goed is de 2775 subsidie daarom durfde ik de gok wel te wagen om hem aan te schaffen.
Hoi BonTom,BonTom schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 07:03:
Hallo ik ben nieuw hier en ga de warmtepomp volgende week bij mijzelf plaatsen.
Ben van plan om mijn cv systeem te vullen met deels glycol en dan de dipswitch van de vorst stand uit te laten. Iemand hier dit al geprobeerd ?
Heb er 1200 euro voor betaalt en krijg als het goed is de 2775 subsidie daarom durfde ik de gok wel te wagen om hem aan te schaffen.
Het uitzetten van de vorstbeveliging heeft niet veel meerwaarde, de buitenunit zal, mits niet aangepast bij <4 graden uitslaan en overschakelen op de CV Ketel. En als je de buitentemperatuursensor wel hebt gemanipuleerd heeft dit ook geen meerwaarde aangezien de vorstbeveliging dan sowieso niet meer werkt tot de buitensensor weer een temperatuur beneden de <2 graden doorgeeft aan de buitenunit.
Verder is het goed te weten dat je geen subsidie krijgt als je het systeem zelf hebt geïnstalleerd. Hiervoor moet je namelijk bewijslast aanleveren met factuur en betaalbevestiging aan een installateur. En mijn ervaring is dat er niet veel installateurs zijn die een niet bij hun gekochte unit willen installeren/in bedrijf willen stellen.
Met twee hulp relais om spanning vrij te kunnen schakelen
1-schakeling met een 21kohm weerstand welke rond de 7 graden schakelt en de buitenvoeler vervangt zodat de WP op 7 graden blijft
De ander schakeling heb ik op 2 a 3 graden staan en de voeler op de retour CV leiding binnen de de WP geklemd
Deze schakelt het reset knopje op het printje
Deze reset schakelt de waterpomp van de WP 10 minuten in
Op deze wijze heb ik een vorst beveiliging gemaakt
Als de pomp start dat komt het cv water uit de woning en is ca 18 graden
Op deze wijze wordt bevriezen van de WP voorkomen
:strip_exif()/f/image/kEw8vGPz3NrdeXCJqqlUBvdU.jpg?f=fotoalbum_large)
-10 36 graden
+20 37 graden
300 min vooverwarmtijd
In de ochtend pas ik de temperatuurmeter aan naar
-10 44 graden
+20 45 graden
Instellingen een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur
Na deze aanpassing in de ochtend zet ik te thermostaat op 21 graden
Op deze wijze werkt de WP de hele dag en verbruik ca 1kwh per graaddag
:strip_exif()/f/image/6Zxm8o0BbrgPyAoXt0C0NO13.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aSHNnhNpYyKqp4zz67tq3lgs.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KcCRYzRmke8nGC0zQfsxfpy5.png?f=fotoalbum_large)
Zie het plaatje hieronder waarin dit zichtbaar is.
Heb ik nu goed begrepen dat dit puur een weergave is van de een waarde verkregen van een weerstation via internet? Ik merk ook geen ander gedrag van de WP, maar werd gisteren getriggerd door die spikes waardoor ik eerst de indruk had dat de WP mogelijk een issue zou hebben. Immers, ik zag een buitentemp van 8 graden waarbij de WP niet aan het draaien was...
Helaas ook vandaag (wederom rond 10.45 uur, toeval?) weer een spike naar boven die gewoon niet klopt.
Weet iemand welke bron er gebruikt wordt hiervoor?
Klopt mijn aanname dat dit verder geen invloed heeft op de werking van de WP?
Ik heb vorige week de Aurea geinstalleed en deze werkte (tot vandaag) prima samen met mijn Intergas Xtreme36. Vandaag wilde de ketel niet meer verwarmen nadat het voor de wp te koud was. Na een hoop gerommel de boel gereset en gelukkig de ketel weer draaiend gekregen. Vanmiddag was het weer warmer en nam de wp het wel weer goed over. 😃
Ik heb info gevonden over het ketelrelais wat voor Intergas gebruikt zou moeten worden ivm communcatieproblemen (open therm).
Heeft iemand daar ervaring mee?
[ Voor 13% gewijzigd door Anton15 op 05-01-2025 23:48 ]
Die van mij werkt samen met een intergas combi compact 36 (met opentherm) en voor zover ik weet is daar geen speciaal ketelrelais klep bij ginstalleerd. Wel heb ik de bypass moeten inregelen omdat de vostbescherming van de Aurea zorgde dat de ketel het water niet kon rondpompen.Anton15 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:41:
Blij dat ik dit topic heb gevonden. Mooie info!👍
Ik heb vorige week de Aurea geinstalleed en deze werkte (tot vandaag) prima samen met mijn Intergas Xtreme36. Vandaag wilde de ketel niet meer verwarmen nadat het voor de wp te koud was. Na een hoop gerommel de boel gereset en gelukkig de ketel weer draaiend gekregen. Vanmiddag was het weer warmer en nam de wp het wel weer goed over. 😃
Ik heb info gevonden over het ketelrelais wat voor Intergas gebruikt zou moeten worden ivm communcatieproblemen (open therm).
Heeft iemand daar ervaring mee?
- Totaal 183m^3 gas inclusief koken en ww (we hebben een zonneboiler dus dat maakt flink uit)
- De Aurea heeft 1700Kwh gebruik in 2024 en bijna alle verwarming verzorgd
Het is een vrijstaande (drijvende) woonark van 160m^2, nageisoleerd met 12cm vlas. Temperatuur schema (via Plugwise Adam) per kamer ingesteld zodat de boel geleidelijk opwarmd en de Aurea niet overvraagd. Dat heeft wat tijd gekost maar werk nu prima. Het enige is dat de ketel af en toe bsprinkt tijdens een ontdooi-cyclus van de Aurea omdat de gevraagde water temp evenb niet wordt gehaald, daar is helaas niet te veel aan te doen.
Erg jammer van die brakke besturing anders had ik de ketel waarschijnlijk de deur uit kunnen doen.
Met veel aanpassingen is dit gelukt zoals:
Buiten temperatuur sensor aanpassing met weerstand en vorst beveilig via twee thermostaten
CV niet aan gesloten op de controlebox maar op eigen CV-thermostaat
Plugwise het control setpoint voor de nacht op -10 >>35 en +20 >>36 graden en overdag afhankelijk van de buitentemperatuur op -10 >> 45 en +20 >> 46 graden
Dit om binnen de delta T van 5 graden de blijven in 20min
Uitgang controle box voor CV aansturing doorverbonden met het restknopje op de print van de controlebox
CV leidingen aan gepast zodat de CV in serie kan staan met de WP, dit gebruik ik vooral als de WP veel moet ontdooien. De CV gaan aan als de WP temperatuur onder de 39 graden komt en de CV gaat als het water uit de WP weer boven de 41 graden komt. Laatst dag heb ik dit uit getest en de WP heeft de hele dag gedraaid ca 20Kwh verbruikt en de CV heeft ca 1,1m3 gebruikt
Uiteindelijk lukt het nu aardig om de WP zoveel mogelijk te laten draaien maar je moet er wel de tijd voor hebben en thuis zijn om de Plugwise het control setpoint veelvuldig aan te passen gedurende de dag
Het buitendeel van de WP is op zich OK alleen de sturing van de controlebox is ronduit slecht
met veel geknutsel is het mogelijk de WP aan het draaien te krijgen
Hopelijk lukt het de persoon welke via "Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat"
Aurea 5 hybrid: interfaces met de buitenunit en thermostaat
de aansturing van de controlebox te ontrafelen
Wel kan ik via de Plugwise app de temperatuur in huis, geschatte buitentemperatuur en via de Homewizard app het overalI stroomverbruik zien.
Met gerommel aan de stooklijn was ik wel een beetje klaar omdat de controlbox om mij volstrekt onduidelijke redenen toch 5 oC onder de gevraagde temperatuur gaat regelen.
Wat ik eerder heb gedaan is de stooklijn gewoon hoog instellen zodat de gevraagde aanvoertemperatuur altijd >40oC is. Sturen doe ik dan door de max. aanvoertemperatuur aan te passen.
Dat ging eigenlijk verrassend goed. Door het wat koudere weer heeft de WP vrijwel de gehele periode op 400 ~ 600 W gedraaid (niveau 2 en 3 van de in totaal 12 niveau's). Omdat WP maar 2x keer uit is gegaan, was het gasverbruik voor verwarming nihiel.
De externe temperatuur sensor van de buitenunit heb ik botweg in de unit gehangen zodat deze warm blijft. Dus de controlbox heeft de WP niet vanwege de lage temperatuur uitgezet. Dit was wel even spannend toen het buiten kouder werd. Maar bij 0~1.5oC is de WP vermoedelijk defrosts gaan doen (ik zag periodieke pieken in stroomverbruik). Met de temperatuur in huis gebeurde niets geks, dus de WP was niet compleet dichtgevroren.
Die controlbox had met een klein beetje moeite zoveel beter kunnen zijn. Ik stel me voor dat er drie groepen gebruikers zijn:
- Ik wil het huis altijd lekker op temperatuur (maximaal comfort)
- Ik wil geld besparen (minimale stookkosten)
- Ik wil goed doen voor het milieu (minimaal gasverbruik/CO2 uitstoot)
De makers hadden makkelijk en tegen verwaarloosbare kosten opties in de vorm van dip switches toe kunnen voegen zodat gebruikers een gewenst profiel in hadden kunnen stellen (bv. ‘comfort’ zoals nu, en ‘eco’ waarbij alleen de WP wordt gebruikt en het daardoor langer duurt om het huis op te warmen), en bepaalde keuzes dynamischer maken (bv. opties dat naar CV wordt gegaan als de temperatuur onder de 4, 0 of -7oC komt).
Als ik weer terug ben, ga ik verder om te kijken de WP zelf aan te sturen. Er heeft zich in dit topic nog iemand gemeld die er ook zin in heeft om dit voor elkaar te krijgen.
Ik ben degene die zich heeft gemeldWackoH schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:10:
Er heeft zich in dit topic nog iemand gemeld die er ook zin in heeft om dit voor elkaar te krijgen.
Sinds kort heb ik ook een Aurea 5 (nieuw via marktplaats), welke ik wil gaan plaatsen bij mijn Remeha Callenta 28c. Eerste doel is hem aan te gaan sluiten, maar daar heb ik wat vragen over. Misschien dat iemand mij hier deze vragen kan beantwoorden.
Mijn ketel hangt tegen de achtergevel van ons huis aan, het makkelijkste voor mij zou zijn daar ook de WP te plaatsen. Echter, staat deze dan op minder dan 3m van de erfgrens. Als ik uit ga van de 60db die ik online vond dan kan dit net in de dag situatie, maar nu zie ik in de handleiding staan dat de geluidsdruk 63db is.
Hoe is bij jullie de ervaring qua geluid, maakt de unit veel herrie?
Alternatief voor mij zou zijn op het platdak van mijn bijkeuken. Ik verwacht daar niet veel resonantie, omdat het dak bestaat uit 10cm pir plaat. Ik denk dat ik daar eerst 2 betonbandjes op leg met daarop een rubber opstelblok. Probleem is dan misschien de aanvoer lengte. Deze komt dan op 5,5m.
Zijn er hier mensen die de WP op grotere afstand van de ketel hebben staan? En wat is dan de leiding diameter die gebruikt is?
Ik heb nog 1 stuk Dn16 ribbel buis liggen van 5,5 mtr, daar zou ik een stuk van bij kunnen kopen als ik hem op het dak plaats.
20x2 mm pex heb ik mijn bedenkingen bij ivm de koppelingen die de binnen diameter drukken.
“Behalve bij extreem lange tracé’s door de grond naar een opstelplaats in de tuin, voldoet een aanvoer- en retourleiding met een inwendige diameter van 20 mm”.
DN16 ribbelbuis is wel erg krap, al kun je de extra drukval compenseren door de pomp op stand 2 of 3 te zetten. Voordeel is dat je toe kan met minder knietjes, die veel drukval geven.
Maar die ribbelbuis lijkt me relatief duur. Dus als je er toch nog bij moet kopen, kun je beter gelijk geisoleerde 26x3 PEX nemen. Met een beetje zoeken vind je 25 m voor 90 Euro.
Elektrisch aansluiten heb ik met noepreen kabel gedaan. Dat is lekker flexibel en UV bestendig.
- Voor de buitenunit met 3 x 2.5 mm² (3G2.5, 16A) voorzien van een stekker zodat ik gemakkelijk stroom kan meten.
- Voor aansluiten van de hybridebox op de buitenunit wordt 4 x 1,5 mm² (4G1.5) voorgeschreven (en heb ik ook gedaan) maar 4 x 0,75 mm² moet volgens mij ook makkelijk kunnen want de vermogensopname is max. rond de 10 W.
Geluid vind ik lastig. Er is in de unit niet bijzonder veel aan demping gedaan. Alleen rond de compressor is demping aangebracht; verder geen demping van de kast zelf.
De geluidsproductie sterk af van hoe hard de compressor draait. Bij de lage vermogens hoor ik 'm niet, bij vol vermogen wel op een paar meter afstand. Maar wij hebben er geen last van, en de buren zitten te ver weg. Bv. een auto die op 20 m voorbij rijdt overstemt het geluid ruimschoots.
Vorig jaar voor de verbouwing hing de WP aan de zijgevel met 5.5 meter aan buitenleiding.
Dit is Uponor 25mm met isolatie.
Met daar over heen tonzon radiatie tape en daarover nog eens extra buis isolatie.
WP staat nu op het dak gelijk met de zolderverdieping (achtergevel eerste verdieping is 1 meter uitgebouwd).
Nu is er maar 1m aan buitenleiding. Dit stukje plat dak heeft houten dakdragers en geisloeerd en zit aan het jaren 30 huis. Onder het dak zit onze slaapkamer / badkamer.
Geluid in huis door trilling:
Ik heb geen issues, de WP staat op 6 anti trillings blokjes, op deze blokjes staan hard kunststof opstelbalken.
Op deze balken zitten vier anti resonantie veren waar de WP op staat.
Deze opstelling produceert 0 resonantie / trillings geluid in huis.
Tijdens de verbouwing stond de WP tijdelijk op het platte dak van de beneden uitbouw zonder demping.
Toen leek er een helikopter af en toe boven het huis te hangen, na de opstellbalken en veren was het compleet weg. Dit is dus een opstelling die goed werkt.
Geluid buiten buren:
Onze WP staat 3 meter van ons bed op het platte dak zoals eerde beschreven.
Als je heel heel scherp luisterd dan hoor je soms de compressor optoeren.
Maar dan alleen als het raam ventialtierooster een beetje open staat.
Hoorbaar door een subtiele hoge toon bij vermogens >1800Watt
Maar dit is echt, echt verwaarloosbaar, ik luister scherp ivm het tweaken en de temp manipulatie.
Normaal kun je via de Chofu settings de frequentie van de compressier op nacht stand zetten.
Waardoor je die subtiele toon niet hebt.
Maar ja.....Atlantic met z'n ^%@# Control Box (ik steek dat ding nog eens in de fik) is dat dus niet meer in te stellen....
Leiding Lengte
Met die 5.5m aan leiding (a 25mm) merk je duidelijk warmteverlies als de WP geruimte tijd uit heeft gestaan.
Het water koelt af en veroorzaakt een behoorlijke sloot aan relatief koud water wat zo de WP instroomt.
Ik zou zeker geen 16mm gebruiken dat wordt ook niet geadviseerd.
Nadeel van 16mm en dan de WP pomp naar niveau 2 is dat je gezeur krijgt met vorst en CV in bedrijf.
Beide pompen draaien dan, de WP pomp werkt de CV pomp tegen.
Daar is dan de bypass voor maar die wil je ook niet te ver open gooien voor situaties als het niet vriest.
Ik heb inmiddels 25m 26x3 pex met isolatie besteld. Ik had in mijn handleiding 20x2 gelezen, maar daarboven staat inderdaad:
“Behalve bij extreem lange tracé’s door de grond naar een opstelplaats in de tuin, voldoet een aanvoer- en retourleiding met een inwendige diameter van 20 mm”.
Met die 25 meter heb ik meer dan voldoende lengte om een beetje te experimenteren. Ik zet hem eerst wel op de grond direct achter de ketel. De leiding lengte is dan minimaal, maar de afstand tot de dichtstbijzijnde erfgrens is dan ook maar slechts 3 meter.
Ik zal ze op de hoogte brengen en mochten ze overlast ervaren, kan ik hem altijd nog verplaatsen.
Los van af een toe een defrostccyle waarbij de CV even bij aanslaat loopt die van mij prima tot -2 door... Dan gebruikt ie max 1.5kW en gemiddeld 0.9Kw, daar lijkt me het net niet van dichtlopen....
"Netcongestie vriendelijke oplossing
De elektrificatie van mobiliteit, de industrie en huishoudens legt druk op het Nederlandse elektriciteitsnet. De Atlantic Aurea hybride Add-on is ontwikkeld om piekbelasting op het elektriciteitsnet te voorkomen. Dat gebeurt op de volgende manieren.
- Door het schakelpunt van 5⁰C tussen warmtepomp en cv-ketel werkt de warmtepomp altijd met een hoog rendement (minimale COP 3,04 bij 5/45⁰C). Het hoge basisrendement van de warmtepomp (COP 5,03 bij 7/35⁰C) draagt hier positief in bij.
- Bij temperaturen tegen of onder het vriespunt voorziet de cv-ketel in de verwarming, waarmee lokale congestie wordt voorkomen.
- De Aurea Hybride Add-on warmtepomp werkt hierdoor in een deellastbereik, waarbij het elektrische ingangsvermogen beperkt blijft tot 1. Dit is minder dan een waterkoker en slechts 1/5 van de capaciteit van een EV laadpunt.
- De Aurea Hybride Add-on kan in geval van netcongestie problematiek op wijkniveau handmatig worden ingesteld op ‘geforceerd ketelgebruik’.
Met deze functies biedt de Atlantic Aurea Hybride Add-on warmtepomp een financiële besparing én een reductie van de CO2 uitstoot, zonder een bedreiging te vormen van het lokale elektriciteitsnet."
Het lukt me nu om met behulp van microcontroller (Arduino) de vermogensopname van de buitenunit, onafhankelijk van de "control box", tussen de 0 en 1400 W in te stellen (op ongeveer 0, 240, 410, 600, 730, 850, 1040, 1240 en 1480 W opgenomen vermogen). De externe temperatuur sensor van de buitenunit heb ik gewoon in de kast gelegd. De defrosts blijven ondanks deze twee aanpassingen doorgaan.
Verder snap ik beter hoe het communicatieprotocol tussen de hybride box en de Chofu buitenunit in elkaar steekt. Resultaten tot nu toe staan in het specifieke draadje over de communicatie
Maar er is nog een lange weg te gaan, zeker als het een plug-and-play aanpassing zou moeten worden.
- De compressor gaat in een keer uit, even later toert die exponentieel weer op (waarbij het ijs op de verdamper smelt tot op het laatst de damp er vanaf komt).
- Gaat dan bij ~1500 W weer uit.
- Even later weer aan waarbij die via een korte tussenstop bij ~400 W (dat doet 'ie ook bij normale vermogensverandering) weer naar de 1 kW toe.
/f/image/FMnJGfxUlSB9tBlBLqL3Apfb.png?f=fotoalbum_large)
Ter vermaak een versnelde opname van een ontdooitcyclus:
https://photos.app.goo.gl/HDtiTEnsuKUAw5kM6
PS: Even voor de zekerheid: Die ontdooicyclus doet de buitenunit helemaal zelf.
Overigens kan het dooiwater gedemineraliseerd water dat voor een stoomstrijkijzer of iets dergelijks kan worden gebruikt.
Ik heb eerder gekeken hoeveel m3 gas we voorheen gemiddeld per graaddag voor verwarming gebruikten: 0.34 m3/graaddag.
Sinds installatie begin december van m'n 2de hands Aurea heb ik al 25% van de investering terugverdient, als ik het virtueel gasverbruik in die periode vergelijk met het actuele stroomverbruik van de waterpomp.
Als ik de rest van het jaar opvul met graaddagen uit 2024 zou ik dec 2025 uit de kosten moeten zijn. Dat is mooi naast het goede gevoel m'n steentje bij te dragen.
Het stroomverbruik begint in combinatie met een elektrische auto wel absurde vormen aan te nemen. M'n record staat nu op 72 kWh op 1 dag. Dat is ruim 5x meer dan voor WP en EV.
Het zorgt er voor dat de controlbox na de cyclus in mijn ogen veels te snel ingrijpt omdat de delta T op dat moment even te groot is.
Ik overweeg een inert buffervat van 40l in de retour te zetten.
Deze kan de lage retour die ontstaat in de ontdooicyclus sneller opvangen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/40t7VtPXDPHv7flCcf2MqyNJ.jpg?f=user_large)
Deze is van Caleffi en is op meerde manieren aan te sluiten.
Ik gebruik hem dan liggend ivm de beperkte ruimte in het knieschot.
Meer info: Caleffi Product Blad
[ Voor 9% gewijzigd door Marc001 op 21-01-2025 09:54 ]
/f/image/QzkL8GcBijowdhmrFI2959Sn.png?f=fotoalbum_large)
Zo zag mijn installatie eruit toen ik in de zomer van 2023 de Aurea koppelde aan een Intergas HRE 18 ketel.
De daaropvolgende winter had nauwelijks vriesperioden en ik was nog aan het uitproberen om alles goed ingeregeld te krijgen. Nu heb ik een langere periode gehad met temperaturen onder de 4 graden en de verwarming kreeg het nauwelijks gehaald tot 20 graden. Na veel proberen en zoeken kwam ik erachter dat het systeem zo opgezet is dat of de cv-pomp of de wp-pomp loopt maar dat dit tijdens vorst niet opgaat. Vanaf 2 graden gaat de wp in de antivriesstand en loopt daardoor de wp-pomp continu. Ik had nu de situatie dat de cv-pomp én de wp-pomp continu draaiden. Omdat de Intergas een modulerende pomp heeft ging de opzet die Aurea aangaf niet op om een overstort ventiel te gebruiken. De wp-pomp was overwegend sterker dan de cv-pomp waardoor ik een totaal verkeerd stromingspatroon kreeg in mijn installatie. Hierdoor kreeg de vloerverwarming geen warm water meer geleverd. Ik heb kortstondig de antivriesstand op de wp uitgeschakeld en onmiddellijk kreeg ik weer het normale verwarmingspatroon met een vloerverwarming op temperatuur.
Ik schrijf dit om anderen erop te attenderen dat het veel uitmaakt waar de wp aan het verwarmingssysteem gekoppeld wordt. Bij mij is de cv op de zolder en de wp onder achter het huis.
Dat met die bypass lijkt me inderdaad wel nauw komen.
Ik hoorde dat ook van de zoon van wie ik warmtepomp heb overgenomen. Die is installateur en zij moesten bij verschillende klanten langs om het bypass ventiel beter af te stellen omdat die net als jij in de kou zaten.
Ik neem aan dat je dat ook hebt geprobeerd?
@HAL4u Maar als het schema exact klopt, is er een foutje tijdens de installatie gemaakt.
De bypass moet vanaf de warmtepomp gezien, voor het ventiel met terugslagklep, en voor het vuilfilter zitten:
:strip_exif()/f/image/FAU35rS7Jw7f0Zf5DJLN45XZ.png?f=user_large)
Bij jou zit 'ie erachter.
:strip_exif()/f/image/UP9NuPVXFhEe2UGsLlFANox7.png?f=user_large)
Verder kan zo de CV in beginsel ook kortsluiten door de bypass (als de pomp krachtig genoeg zou zijn).
Het vuilfilter en terugslagklep geven net een beetje extra drukval/weerstand waardoor de bypass makkelijker opengedrukt kan worden als er ook weerstand door de CV pomp is.
In jouw geval blijft alleen de extra weerstand door de CV pomp over omdat de WP-pomp de terugslagklep al heeft 'overwonnen'.
Wat is in jouw ogen de betere installatie?
De WP aan een kant van het waterciruit (en niet ergens middenin), en dan de CV erna? Dus WP-CV-vloerverwarming & radiatoren?
[ Voor 20% gewijzigd door WackoH op 22-01-2025 21:06 ]
Het stromingsbeeld is een evenwicht-situatie die voor een bepaald moment geldt. Ik heb niet de kennis en apparatuur om alles na te meten. Wil ik ook niet, ik wil me niet in technische details verliezen waarvan de kennis me te boven gaat of het rendement de ophef niet waard is.
Ik zou de filosofie van Aurea kunnen volgen en de overstort blijven gebruiken maar dan moet ik de pompregeling van de cv op continu zetten en het voordeel van een modulerende pomp verliezen.
Ik heb nu een driewegklep gemonteerd die door een buitentemperatuursensor aangestuurd wordt. Hierdoor wordt de wp fysiek losgekoppeld van de installatie. Samen met wat terug regelen van het vermogen van de cv levert dat een rustig en continu verwarmingsverloop op. Wanneer er interesse is wil ik de details doorgeven en mijn bevindingen.
Vaak heb je niet de keus om te bepalen waar de wp kan komen. Dan moet de techniek aan de situatie aangepast worden. In mijn geval is die aanpassing een driewegklep. Ik had van de oude cv nog eentje over.
Ik had er ook over nagedacht om de keerklep bij de wp te laten vervallen. Dan zal de cv bij vorst een klein deel van het warm water door de pomp van de wp sturen. Dan ziet de cv de wp als een kleine radiator. Maar omdat ik niet kan overzien of er dan andere situaties zijn die een nadelige invloed zouden kunnen hebben, heb ik daarvan afgezien.
Ach, zo'n ramp is dat toch niet? Je gebruikt de CV al veel minder, moderne pompen zijn al veel zuiniger bij dezelfde capaciteit in vergelijking met oude. Verder is de energie ook niet verloren maar is een soort COP1 verwarmingHAL4u schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:27:
Ik zou de filosofie van Aurea kunnen volgen en de overstort blijven gebruiken maar dan moet ik de pompregeling van de cv op continu zetten en het voordeel van een modulerende pomp verliezen.

Misschien wel goed om te delen hoe je dit hebt gedaan. Ik neem aan dat de WP niet echt hebt 'ingeblokt', maar dat er nog een open verbinding met de rest van CV installatie is. Want anders gaan de drukken in de WP alle kanten op door expansie en contractie van het water met de temperatuur.HAL4u schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:27:
Ik heb nu een driewegklep gemonteerd die door een buitentemperatuursensor aangestuurd wordt. Hierdoor wordt de wp fysiek losgekoppeld van de installatie. Samen met wat terug regelen van het vermogen van de cv levert dat een rustig en continu verwarmingsverloop op. Wanneer er interesse is wil ik de details doorgeven en mijn bevindingen.
Daarnaast is het risico dat de WP aan gaat terwijl de klep nog dicht is. Er zal wel een beveiliging tegen oververhitting op de WP zitten, maar optimaal lijkt het me niet.
Verder is de relatie met terugregelen van de CV me niet duidelijk.
Ik snap je gedachte, hoor, Ik had ook al een driewegklep opgediept omdat ik dat als een van de oplossingen voor de kronkels van de control box zag.HAL4u schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:27:
Vaak heb je niet de keus om te bepalen waar de wp kan komen. Dan moet de techniek aan de situatie aangepast worden. In mijn geval is die aanpassing een driewegklep. Ik had van de oude cv nog eentje over.
Pro tip: Boor een gaatje in de keerklep. Dan kan er wat water doorheen stromen maar heb je geen grote kortsluitstroom.HAL4u schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:27:
Ik had er ook over nagedacht om de keerklep bij de wp te laten vervallen. Dan zal de cv bij vorst een klein deel van het warm water door de pomp van de wp sturen.
Maarrruh, je hebt niets geschreven over waar je de bypass (overstort) nu precies had zitten in relatie tot keerklep en vuilfilter.
Het lukt me inmiddels om altijd op de WP te draaien, maar ik heb ook gezien dat het bij < -2oC wel klaar is en ik over moet op CV omdat de WP capaciteit te klein is (daarvoor is het ook een hybride). Dus zou wel fijn zijn om te weten of ik nu extra goed op moet letten en die driewegklep toch maar paraat moet houden
:strip_exif()/f/image/6RvsTIe9hlgrRKM9S1H6Pisy.png?f=user_large)
(bron Aurea handleiding)
De pomp is frequentie gestuurd en daardoor van alle mogelijke beveiligingen voorzien. De mijn heeft een nacht in de vorst gestaan en de pomp was vastgevroren. Ik kreeg melding P1. Na bediening van de RESET Hoorde ik hoe de pomp in stappen van hoog naar laag aangestuurd werd tot hij weer in storing viel. De volgende morgen was de vorst weg en was de storing opgeheven en liep de pomp weer. De pomp is dus modulerend en kan zich aanpassen. Het originele schema laat zien dat er een uitvoering met een elektrische heater mogelijk is. Dit zou de ideale aansluiting geweest zijn voor mijn 3-wegklep. Helaas heeft de uitvoering van Aurea dit niet. De stekker is niet uitgevoerd. Ik heb dit visueel en met een spanningsmeter gecontroleerd.
:strip_exif()/f/image/kRw79ZSZ4h5rkeykjpg1CMcd.jpg?f=fotoalbum_large)
(bron: foto van binnenkant ombouwpaneel wp)
Ik kom later nog terug op de andere aspecten die ik gevonden heb.
Zoals je al schreef, heeft men z'n best gedaan een beveiligingen in te bouwen. Volgens de handleiding 3 stuks:
- Als de buitentemperatuur <2°C draait de circulatiepomp van het buitendeel totdat de buitentemperatuur >4°C.
- Als de retourtemperatuur <2°C draait de compressor totdat de retourtemperatuur >4°C.
- Als de buitentemperatuur <-6°C & de retourtemperatuur <2°C draait de circulatiepomp totat de buitentemperatuur >4°C en draait de compressor totdat de retourtemperatuur >20°C
Bv. Remeha adviseert om in de aanvoer en retour vorstbeveiligingskleppen te installeren. Die laten de druk van het systeem door open te gaan bij 3oC zodat de unit ook bij stroomuitval beveiligd is. Mooi stukje techniek a ~90 Euro/stuk).
Alternatief is om antivries (ethyleenglycol) aan het water toe te voegen. Bij 20% is de bescherming tot -9oC. Dat kost niet eens zo veel (~1 Euro/ltr bij 20%). Heeft iemand dat gedaan
Door je opmerking over die frequentie gestuurde waterpomp heb ik nog eens in de Aurea handleiding gekeken. Daar kwam ik nog een tabel tegen met waardes die op het display van de buitenunit afgelezen kunnen worden. Ik vond de omschrijving niet altijd even duidelijk dus ik heb die uit de Nederlandstalige Chofu handleiding ernaast gezet.
/f/image/mJtTvMKLdBLKK3JPURadrFV3.png?f=fotoalbum_large)
Drie van deze gegevens gaan zeker via de dataverbinding naar de control box. Maar reeele kans dat die met die overige ook gebeurt. Dat geeft aanknopingspunten om het protol verder te ontrafelen.
Voordeel is wel weer dat er water in de pomp blijft staan. Dus als die gaat draaien, zal die zichzelf warm houden. Ik vermoed dan dat de warmtepomp na enige tijd uit gaat door een te hoge temperatuur van de warmtewisselaar wat tot een te hoge druk van het koelmiddel leidt:
Maar een investering in een generator op bezine ipv vorstbeveiligingskleppen is handiger (moet je wel thuis zijn, natuurlijk 😉). Ik heb gewoon een (kwalitatief goede) stekker aan de warmtepomp zitten want het stroomverbruik is max. ~1800 W op 1 fase. Dus ik kan dan een generator van 2 kW (~400 Euro voor een goedkope) aansluiten en alsnog verwarming hebben.
/f/image/KchvR8L2GFUComfaOroo9K2n.png?f=fotoalbum_large)
Dus je opmerking ‘Het gebruik van onerstortventiel werkt niet’ is wel wat te kort door de bocht en de instelling van de CV pomp op modulerend gaat ook tegen het advies van de leverancier.
Maar je oplossing zal prima werken, hoor. De zuigzijde van de WP blijft open naar het CV systeem met expansievat. Dus geen gevaar op gekke drukeffecten door temperatuur.
Dit is een verbinding met een leiding diameter van ca 6mm
Via deze verbinding is er altijd een kleine flow
Dat slangetje is op 'exploded view' terug te vinden:
:strip_exif()/f/image/spl4K3erynNS6qnVIzz10alT.png?f=user_large)
45 CIRCULATING WATER OUTGOING PORT
46 CIRCULATING WATER RETURN PORT
51 RUBBER HOSE 6
Het zit boven de aanvoer en retour en zal dus ook leeglopen als vorstbeveiligingskleppen zouden openen.
Waar ik op doelde is dat als je de aan en afvoer van de warmtepomp aan de buitenzijde helemaal afsluit, de druk op gaat lopen als de temperatuur toeneemt omdat het water nergens heen kan, behalve bij >3 bar via het overdrukventiel.
Als het water dan weer krimpt bij afkoeling wordt vermoedelijk lucht via het ontluchtingsventiel aangezogen. Zo niet, dan ontstaat onderdruk waar het systeem niet op is gebouwd.
Voordeel van de oplossing van HAL4u (ten opzichte van recirculatie door die kortsluiting in de pomp via '51') is dat ook het verbindende leidingwerk tegen bevriezing is beschermd.
Maar in zijn geval zou ik eerst proberen om de bypass op de juiste plek in te bouwen. Of lopen anderen ook tegen hetzelfde probleem aan?
Het blijft jammer dat we dit apparaat niet wat makkelijker kunnen laten doen wat we willen.
Over je CV. Zou het kunnen dat die is gaan pendelen doordat de maximale temperatuur ipv het vermogen is verlaagd?
Om te oefenen voor een warmtepomp had ik het vermogen van m'n Remeha Avanta van 18 naar 8 kW teruggezet (en de temperatuur op 45oC begrensd, maar die werd niet meer bereikt) en zette de CV 's nachts uit. Gevolg was dat de CV 's ochtends meerdere uren heel rustig brandde en naar beneden moduleerde, tot de woonkamer op temperatuur was. Dan een paar uur uit was (vanwege de warmte die uit de vloer kwam) en 's avonds vaak weer een tijdje aan ging:
:strip_exif()/f/image/zguFDBAOtmDbTI4UTyDBO6Mz.png?f=user_large)
De capaciteit van de Aurea is met 4~5 kW te laag om hetzelfde te doen (het is tenslotte een hybride). Dus heb ik de warmtepomp nu steeds aan. Punt van discussie of dat meer energie verbruikt of niet. Maar het geeft in ieder geval wel meer comfort en geen gasverbruik voor verwarming:
:strip_exif()/f/image/Af8ogd2hwUxayXA4ExXKTg6c.png?f=user_large)
Hieronder het overzicht van de vermogensopname van de Aurea. Gedurende de hele dag had ik 'm op stand 2 staan wat 400W verbruik betekende (let op de assen), 's Avond heb ik wat geexperimenteerd: Om 19:00 de pomp van de vloerverwarming uitgezet zodat de temperatuur naar de radiatoren boven omhoog ging. Om 21:00 heb ik de warmtepomp op stand 6 gezet. In beide gevallen zie je dat de vermogensopname over de tijd toeneemt. Dus het setpoint dat ik via een Arduino geef is vermoedelijk een bepaald compressortoerental. De compressor gaat meer stroom verbruiken naarmate het lastiger wordt om de warmte af te geven als het water warmer wordt. Bij de start was het water 29oC en uiteindelijk maximum 45oC, Toen heb ik de Aurea in twee stappen terug gezet, en de pomp van de vloerverwarming weer aangezet.
/f/image/c4GGJDz2ijEIzKk4YBTVw4FX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 24-01-2025 23:56 ]
Ik heb op vele forums en youtube gekeken om mij een beetje wegwijs te maken in de materie. Ik doe dat niet uit hobby maar uit frustratie dat de documentatie van zo'n complexe installaties zo bedroevend slecht is. Wanneer ik klaar ben hoop ik voor jaren niets meer te doen te hebben met mijn verwarming. Ik schrijf me wel alles op zodat ik over enkele jaren niet nog eens het hele denkproces overnieuw moet doen.
Ik vermijd om te diep in de technische details te gaan. Ik zie vaak dat er mensen zeggen dat ze HET gevonden hebben terwijl veel op aannames berust ipv dat er daadwerkelijk getoets wordt of het zo is/wordt als men denkt.
Hier nogmaals de link van iemand die meer verstand van zaken heeft dan ik.
https://www.youtube.com/watch?v=VLMKfS7ld2g
De samenwerking Remeha Calenta 40C en de Aurea heeft behoorlijk wat tijd gekost.
Met Homewizard en de Anna Plugwise kom je achter zaken die je normaal niet zo in de gaten had.
Ook hier pendelde de Remeha enorm nadat de thermostaat van Remeha was vervangen door de Anna.
De setpoints van de Anna waren te laag, dit kon de CV niet bolwerken.
Gevolg was ketelstop. Ga je dan de Anna aanpassen dan zijn de setpoints weer te hoog voor de WP

Voor onze situatie is de 40C eigenlijk over gedimensioneerd.
Uiteindelijk de CV op het laagste vermogen gezet en de CV temperatuur gewoon op 70 laten staan.
Zoals de heer VIsser ook doet in zijn videos.
Dit werkt nu goed, de CV moduleert rustiger en de pendels zijn nagenoeg verdwenen.
Het grote manko van control box en Anna is dat er geen situatie te creeren is waar er apparaat afhankelijke setpoint gedefinieeerd kunnen worden.
Wat ik daarmee bedoel is dat je voor de CV een hoger setpoint wil en voor de WP een lager.
Het is nu een middenweg. Het zou beter geweest zijn dat de setpoint van de Anna via de Control getweaked zouden worden (lager) om de WP optimaal te laten werken.
Er zijn eigenlijk twee zaken die nu enorm irriteren:
- Na een defrost schakelt de controlbox bijna altijd de CV in. Het is jammer dat het signaal voor een defrost niet gebruikt wordt door de controlbox. De controlbox zou dan de tijdelijke te hoge delta T kunnen negeren om de WP weer de tijd te geven te herstellen. Ik overweeg een 40L inert buffervat in de retour te zetten van de WP.
- Opstart na langere stilstand van de WP. Standaard laat de controlbox de WP op 600 watt draaien voor 20min. Dit is echt belachelijk. Lange stilstand heb ik het dan over 3 a 4 uur. De WP zou meteen naar de 1800W moeten gaan om direct warmte te gaan genereren. Ipv 20min te idelen op 600W en dan pas naar 1800 te gaan.
Al met al merk ik wel dat door de temperatuur manipulatie via de Arduino de WP veel meer draait dan vorig jaar. Waar die chfu dus ook voor gemaakt is....zonde dat de originele PCB eruit is gesloopt.
Ik heb dit afgelopen maand met veel plezier gevolgd terwijl ik bezig was de WP te installeren en in te regelen.
Dank voor alle tips en tricks.
Ik wil mijn installatie hier delen omdat ik die volgens mij in de thread niet tegengekomen ben.
Ik ben begin 2023 van het gas gegaan met een electrische CV en doorstroom verwarmer van kospel en ik had al zonnepanelen. Omdat ik in de wintermaanden 1000KW verbruikte en de Atlantic voor een mooie prijs aangeboden werd heb ik de hybride WP dus achter de electrische CV gezet.
De planning was niet perfect omdat ik tijdens de koudste dagen van dit jaar zonder verwarming zat en de WP niet goed werkte met de kou, maar met een weerstand parallel geschakeld draai ik nu bijna continue op de WP en ben ik uiteindelijk erg tevreden met de installatie.
Voor mij gaat de net congestie niet op omdat de electrische CV tot 8 x meer stroom verbruikt dan de WP, dus ik voelde geen schroom om de weerstand te plaatsen.
Ik heb ook gemerkt dat bij het terugschroeven van de woonkamer temperatuur in de nacht de CV in de morgen vaker even bij moet springen dus ik schroef minder terug of zet hem in stappen terug.
Ik had al zoneverwarming met de plugwise Adam en thermostaat Anna en dat werkt ook goed met de Control Box al kan ik geen stooklijn bepalen maar heb ik de max ketel temp op 50 graden staan.
- bij lagere temperaturen dan -2 is de max water temperatuur 45 graden (dan gaat de CV aan)
- tussen -2 en 7 graden is de watertemperatuur 36 graden.
- tussen 7 en 15 graden gaar hij linear van 36 naar 28 graden
- boven 15 blijft hij 28 graden
Dat werkt heel aardig alleen boven -2 af en toe de CV bij een defrost. Daarbij heb ik er wel voor gezorgd niet alle kamers in een keer op te warmen na een nachtverlaging. Die heb ik ook teruggebracht to 1 graad verlaging behalve de slaapkamer. Daar gaat hij helemaal uit aangezien we met raam open slapen. Die slaapkamer laat ik dan in stapjes van 0.5 graden over de hele dag opwarmen.
Intressant, zo'n electrische CV is dus ook de oplossing niet.jaspers123 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:33:
Hallo,
Ik heb dit afgelopen maand met veel plezier gevolgd terwijl ik bezig was de WP te installeren en in te regelen.
Dank voor alle tips en tricks.
Ik wil mijn installatie hier delen omdat ik die volgens mij in de thread niet tegengekomen ben.
Ik ben begin 2023 van het gas gegaan met een electrische CV en doorstroom verwarmer van kospel en ik had al zonnepanelen. Omdat ik in de wintermaanden 1000KW verbruikte en de Atlantic voor een mooie prijs aangeboden werd heb ik de hybride WP dus achter de electrische CV gezet.
De planning was niet perfect omdat ik tijdens de koudste dagen van dit jaar zonder verwarming zat en de WP niet goed werkte met de kou, maar met een weerstand parallel geschakeld draai ik nu bijna continue op de WP en ben ik uiteindelijk erg tevreden met de installatie.
Voor mij gaat de net congestie niet op omdat de electrische CV tot 8 x meer stroom verbruikt dan de WP, dus ik voelde geen schroom om de weerstand te plaatsen.
Ik heb ook gemerkt dat bij het terugschroeven van de woonkamer temperatuur in de nacht de CV in de morgen vaker even bij moet springen dus ik schroef minder terug of zet hem in stappen terug.
Ik had al zoneverwarming met de plugwise Adam en thermostaat Anna en dat werkt ook goed met de Control Box al kan ik geen stooklijn bepalen maar heb ik de max ketel temp op 50 graden staan.
Dat ding vreet dus aardig wat electra weg.
Opmerkelijk dat zo'n website als Arconell dit dan tegenspreekt.
Wat wel intressant is het gebruik van een doorstroom verwarmer voor warm water.
Heb je daar goede ervaringen mee?
Mijn gevoel zegt dat dit beter is dan een buffervat met 200 liter drinkwater die continue op 60 graden moet blijven ivm legionella.
Ik ben in principe wel zover om binnen twee jaar naar een zwaardere WP te gaan, de CV en Aurea eruit te gooien en dan warm water middels zo'n doorstroom verwarmer. Scheelt een hoop ruimte (buffervat) en verhoudingsgewijs ook energie.
@Marc001 Een doorstroomverwarner is enkel een idee als je er sporadisch warmwater mee wilt maken, de COP is altijd (maximaal) 1, dus gebruikt zeer veel stroom, heeft altijd een eigen (16A) 1-fase groep nodig, of zelfs een 3-fase aansluiting! ...wat opzich al goede indicatie geeftMarc001 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:31:
[...]
Intressant, zo'n electrische CV is dus ook de oplossing niet. Opmerkelijk dat zo'n website als Arconell dit dan tegenspreekt.
Wat wel intressant is het gebruik van een doorstroom verwarmer voor warm water. Mijn gevoel zegt dat dit beter is dan een buffervat met 200 liter drinkwater die continue op 60 graden moet blijven ivm legionella.
Als je nu een 200 liter buffervat nodig hebt dan heb je neem ik aan ook behoorlijke warmte behoefte, let dus heel goed op je benodigde maximale volumestroom (debiet), om comfortabel te douchen oid heb je wel dito debiet nodig. Daarbij is de continue geleverd temperatuur fors lager als je gewend bent, als je het debiet vervolgens toch verhoogd, neemt de temperatuur af..
Zie bv. ook 'Ketel Klets' video op Youtube (YouTube: Doorstroomverwarmer versus de Elektrische Boiler). Bezint eer ge begint....
Heb al een beetje zitten lezen en inderdaad het zijn behoorlijke verbruikers (doorstroom).Erik-1978 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:28:
[...]
@Marc001 Een doorstroomverwarner is enkel een idee als je er sporadisch warmwater mee wilt maken, de COP is altijd (maximaal) 1, dus gebruikt zeer veel stroom, heeft altijd een eigen (16A) 1-fase groep nodig, of zelfs een 3-fase aansluiting! ...wat opzich al goede indicatie geeft![]()
Als je nu een 200 liter buffervat nodig hebt dan heb je neem ik aan ook behoorlijke warmte behoefte, let dus heel goed op je benodigde maximale volumestroom (debiet), om comfortabel te douchen oid heb je wel dito debiet nodig. Daarbij is de continue geleverd temperatuur fors lager als je gewend bent, als je het debiet vervolgens toch verhoogd, neemt de temperatuur af..
Zie bv. ook 'Ketel Klets' video op Youtube (YouTube: Doorstroomverwarmer versus de Elektrische Boiler). Bezint eer ge begint....
Die 200L is volgens mij een doorgaans normale inhoud voor gezin van 4 en alleen een douche. Collega is onlangs full electric gegaan en heeft een 200L Daikin buffervat samenwerken met een Daikin 12KW WP.
Toekomst plannen, anders verveel ik me ook maar

De komende tijd ga ik alle materialen, tot en met weerstanden, bestellen. Voor als het na installatie allemaal achter de rug is, met meer of minder succes, heb ik nog een ideetje liggen.
Meer dan eens is hier geopperd de pcb’s van Atlantic-Aurea te vervangen door de originelen van Chofu. Helaas, dat werd wat duur, zeker zonder garanties dat het zou slagen.
Met die gedachten ben ik gaan zoeken en kwam de ZL-R200A -controller tegen. Die wordt gemaakt door http://www.suzhoulily.com en wordt onder meer verkocht op AliExpress voor minder fan €50. Op Youtube zie ik er mensen mee knutselen aan warmtepompen; helaas spreken ze Pools, Russisch….
Ook trof ik een CC570N-controller aan op Alibaba.
Enfin, iets voor veel later, om eens naar te kijken en te knutselen. Ondertussen komen er hier misschien forumleden langs die het idee meteen vakkundig kunnen afbranden, of anderen die er mee gaan tweaken voor dat ik er aan toe ben. Dat zien we hier dan wel weer.
[ Voor 0% gewijzigd door Joheden op 02-02-2025 20:45 . Reden: taalkundig kleinigheidje ]
De controlbox lijkt bij mij extra wel z'n best te doen na een defrost (maar er zijn verschillende software revisies). Dit is met de control box 'in command':Marc001 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:32:
- Na een defrost schakelt de controlbox bijna altijd de CV in. Het is jammer dat het signaal voor een defrost niet gebruikt wordt door de controlbox. De controlbox zou dan de tijdelijke te hoge delta T kunnen negeren om de WP weer de tijd te geven te herstellen. Ik overweeg een 40L inert buffervat in de retour te zetten van de WP.
/f/image/0ghyTfvyOryyXMFUhN2nXtHN.png?f=fotoalbum_large)
Het volgende gebeurt als ik continue een vaste compressorsnelheid instel (m.b.v. een Arduino die de communcatie naar de buitenunit vervangt):
/f/image/ACu1XTFu1fHUbeZ8dfz3bmjG.png?f=fotoalbum_large)
(let op de verschillende vertikale schaal!)
Je ziet duidelijk dat er na de defrost een tijdje flink gas wordt gegeven.
In het algemeen lijkt het erop dat de controlbox naar een andere temperatuur toe regelt dan waar de Anna thermostaat om vraagt, maar vervolgens de delta_T<5oC wel op de Anna vraag-temperatuur betrekt.
Als de Anna bij mij om 34oC vraagt, wordt de aanvoer 31oC terwijl de WP maar op ongeveer de helft van z'n maximale vermogen draait. De vermogensopname daalt wanneer ik de warmteafgifte verminder door de vloerverwarming uit te zetten.
De hardware zit op zich goed in elkaar (ook al is het wel oubollig) en het is knap dat ze communicatie, regeling en foutafwikkeling met zulke beperkte middelen (microntrollers op 8 MHz; dat zal de reden zijn dat er 2 in zitten) voor elkaar krijgen.
Er zijn alleen rare keuzes gemaakt en met een paar instellingen, via dipswitches te kiezen, was het systeem zoveel beter geweest.
Mooie observatie. Ik zie dit gedag ook.WackoH schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:22:
[...]
De controlbox lijkt bij mij extra wel z'n best te doen na een defrost (maar er zijn verschillende software revisies). Dit is met de control box 'in command':
[Afbeelding]
Het volgende gebeurt als ik continue een vaste compressorsnelheid instel (m.b.v. een Arduino die de communcatie naar de buitenunit vervangt):
[Afbeelding]
(let op de verschillende vertikale schaal!)
Je ziet duidelijk dat er na de defrost een tijdje flink gas wordt gegeven.
In het algemeen lijkt het erop dat de controlbox naar een andere temperatuur toe regelt dan waar de Anna thermostaat om vraagt, maar vervolgens de delta_T<5oC wel op de Anna vraag-temperatuur betrekt.
Als de Anna bij mij om 34oC vraagt, wordt de aanvoer 31oC terwijl de WP maar op ongeveer de helft van z'n maximale vermogen draait. De vermogensopname daalt wanneer ik de warmteafgifte verminder door de vloerverwarming uit te zetten.
De hardware zit op zich goed in elkaar (ook al is het wel oubollig) en het is knap dat ze communicatie, regeling en foutafwikkeling met zulke beperkte middelen (microntrollers op 8 MHz; dat zal de reden zijn dat er 2 in zitten) voor elkaar krijgen.
Er zijn alleen rare keuzes gemaakt en met een paar instellingen, via dipswitches te kiezen, was het systeem zoveel beter geweest.
De controlbox laat na een defrost de Chofu harder werken om de defrost op te vangen.
In homewizard naar de 2000W.
Vannacht was het hier rond de 2-3 graden.
:strip_exif()/f/image/Zcuw4SDAgVt3aGsEHjvYm3B5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had als test de stooklijn wat lager gezet om de setpoints lager te houden.
Om zo de delta T van 5 na herstel te behouden en de Chofu in bedrijf te houden.
Dit lijkt nu te lukken en het huis is nog steeds warm.
Echter vind ik dat de controlbox te weinig tijd geeft voor het herstel bij hogere stooklijnen.
Het duur zo'n 20 minuten wat je ook in je grafieken ziet.
In die 20min (zover ik kan zien in plugwise) zie je al snel de delta T van >5 graden ontstaan en schiet de CV aan.
Die delta T van 5 had tijdens een defrost wel wat groter mogen zijn, om dit gedrag te voorkomen.
Ik zie bij mij dat de Chofu bijna hersteld is maar duurt het net te lang voor de controlbox.
Je ziet overigens wel dat de controlbox weer opstartte met een 600W vraag voor 20min lang
Na een stilstand van ongeveer een uur.
Ik zit al enige dagen/weken te lezen en wat ik lees is allemaal super interessant en leerzaam voor me. Echter heb ik een klein probleempje met mijn eigen Aurea 5 hybride pomp.
Ik heb hem 2 weken geleden geïnstalleerd en in bedrijf genomen (conform geleverde handleiding). Doormiddel van een homewizard te kopen en te kijken op mijn thermostaat ben ik tot de conclusie gekomen dat ik of geen goede instellingen gebruik of er iets niet lekker gaat met mijn box.
Ik heb namelijk mijn wens-waarde op de thermostaat op 19 graden staan, nu is het al enkele dagen koud en is het dus mogelijk dat mijn WP niet aansluit (ivm <4graden buiten temp.). Maar ondanks dat mijn woning nu ondertussen <17graden is, grijpt de cv-ketel niet in. Zouden jullie eventueel tips kunnen geven? Ik zal wat screenshots sturen van mijn instellingen van de pomp en combinatie van mijn homewizard.
Info over het huis en installatie:
-1980 woning, goed geïsoleerd.
-Vloerverwarming als hoofdverwarming
-Intergas HRE36/30A
Verloop van afgelopen dag:
/f/image/Yk76m4RElqYG4J1HXsa0rZVW.png?f=fotoalbum_large)
Instellingen WP:
/f/image/2Hp5bnDhsjgbykus0IjHPJzw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/czoD3i0Aluyu57hzctHoSu6b.png?f=fotoalbum_large)
Mijn Homewizard van vandaag (let op piek van begin vd dag/nacht is de Elektrische auto):
:strip_exif()/f/image/AynCOJJjIZyaaItayzO016pZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een collega had mij als tip gegeven of heel misschien de vloerverwarmingsverdeler niet lekker aansluit op de hybride oplossing nu, daarom deze foto's nog van de unit:
![]() | ![]() |
Wanneer de WP eenmaal loopt kan die tot ver onder het vriespunt doorwerken. Wanneer die eenmaal loopt dan zal die niet bij <4 graden uitschakelen om op vorstbeveiliging te lopen. Hij gaat rustig door zolang er een warmtevraag is. Bij mij heeft die al tot -3,6 graden gewoon zijn warmte afgeleverd. Wanneer die eenmaal uit is (geen warmtevraag) dan gaat dat verhaal in werking van de vorstbeveiliging. Bij mij doet de WP bij vorstbeveiliging een temperatuur van +/- 10 graden maken.
Ik heb nu de 3-weg-klep op de temperatuur van de toevoerleiding van de WP gekoppeld. Is de temperatuur van de WP onder de 18 graden dan koppel ik de WP los van de installatie en laat het in kortsluiting lopen. Gaat de temperatuur weer boven 21 graden dan wordt de WP weer aan de installatie aangekoppeld. De 3 graden hysterese is tegen het pendelen.
/f/image/KhqGD46iCDcySBHofJTOR6qf.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet waar je woont maar als het kouder was dan 4 graden en je WP was al uit dan zou je CV moeten draaien.starwave schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:47:
Goedendag Tweakers,
Ik zit al enige dagen/weken te lezen en wat ik lees is allemaal super interessant en leerzaam voor me. Echter heb ik een klein probleempje met mijn eigen Aurea 5 hybride pomp.
Ik heb hem 2 weken geleden geïnstalleerd en in bedrijf genomen (conform geleverde handleiding). Doormiddel van een homewizard te kopen en te kijken op mijn thermostaat ben ik tot de conclusie gekomen dat ik of geen goede instellingen gebruik of er iets niet lekker gaat met mijn box.
Ik heb namelijk mijn wens-waarde op de thermostaat op 19 graden staan, nu is het al enkele dagen koud en is het dus mogelijk dat mijn WP niet aansluit (ivm <4graden buiten temp.). Maar ondanks dat mijn woning nu ondertussen <17graden is, grijpt de cv-ketel niet in. Zouden jullie eventueel tips kunnen geven? Ik zal wat screenshots sturen van mijn instellingen van de pomp en combinatie van mijn homewizard.
Info over het huis en installatie:
-1980 woning, goed geïsoleerd.
-Vloerverwarming als hoofdverwarming
-Intergas HRE36/30A
Verloop van afgelopen dag:
[Afbeelding]
Instellingen WP:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn Homewizard van vandaag (let op piek van begin vd dag/nacht is de Elektrische auto):
[Afbeelding]
Een collega had mij als tip gegeven of heel misschien de vloerverwarmingsverdeler niet lekker aansluit op de hybride oplossing nu, daarom deze foto's nog van de unit:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dat gebeurd als ik naar je homewizard kijk.
Echter lijkt het er op dat je CV aan het pendelen is.
Je ziet de hele nacht korte pieken in je gas verbruik.
Hij brandt niet voor langere tijd.
Waarschijnlijk zijn je setpoints te laag voor je ketel en komt er een ketelstop.
Wat ook op valt is je mega grote delta T tussen aanvoer en retour.
Ideaal zou je die voor de WP op 5 willen hebben, bij jou is deze behoorlijk hoog.
Je zou als test tijdelijk je stooklijn even flink kunnen verhogen (-10 naar 80 en +20 naar 30)
Om het ketel gedrag te verklaren,
Als hij niet meer pendelt dan zal je je vermogen van de ketel aan moeten passen.
Ook waterzijdig inregelen kan geen kwaad gezien de retour temperaturen.
Staps gewijs zaken uitsluiten, ik zou beginnen met je stooklijn te verhogen en het effect ervan in de gaten houden.
Negeer dan het feit dat je WP niet online komt.
Dan kun je vanaf daar verder.
Ook nog eens alle hardware nalopen of alles op de juiste plek zit, zoals de bypass, pomp vermogen Aurea enz.
Zeker goede ervaring met de doorstroomverwarmer, maar die gebruikt idd wel veel stroom, maar alleen als ik water gebruik en niets om iets warm te houden.Marc001 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:31:
[...]
Intressant, zo'n electrische CV is dus ook de oplossing niet.
Dat ding vreet dus aardig wat electra weg.
Opmerkelijk dat zo'n website als Arconell dit dan tegenspreekt.
Wat wel intressant is het gebruik van een doorstroom verwarmer voor warm water.
Heb je daar goede ervaringen mee?
Mijn gevoel zegt dat dit beter is dan een buffervat met 200 liter drinkwater die continue op 60 graden moet blijven ivm legionella.
Ik ben in principe wel zover om binnen twee jaar naar een zwaardere WP te gaan, de CV en Aurea eruit te gooien en dan warm water middels zo'n doorstroom verwarmer. Scheelt een hoop ruimte (buffervat) en verhoudingsgewijs ook energie.
Keuze gemaakt omdat ik hem alleen nodig heb voor douchen met een 2 persoons huishouden en de keuken een Quooker gebruikt.
Het is meer dan een klein probleempje als je nu bij 17oC zit..starwave schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:47:
Mijn vermoeden is dat de terugslagklep bij CV verkeerd om zit. Dat zou het CV gedrag nl. verklaren. Geeft je ketel geen foutmedling?
Knippert de rode LED in de schakelaar op de controlbox misschien? Want dan is er een fout.
Testen:
- Alleen CV draaien door de zwarte schakelaar op de control box om te zetten (ik meen dat kant van het venstertje voor de LED op). Zo weet je zeker dat de mechanische installatie klopt,en de thermostaat goed werkt.
- In de andere mode (CV+WP) kunnen testen of de WP aan blijft en gaat verwarmen door een aanvoertemperatuur van bv. 32oC in te stellen en op het testknopje in de control box te drukken. Beter geen weersafhankelijk regeling instellen, maar gewoon een vaste aanvoertempertuur instellen; scheelt weer een variabele). Want die 40oC nu is lastig om te halen (en in mijn geval onmogelijk met vloerverwarming).
Wat ik deed als ik de WP op wilde starten (nu stuur ik de buitenunit direct met een Arduino aan), is de pomp van vloerverwarming (op afstand) uitzetten zodat de rest van het systeem sneller opwarmt. Dan de vloerverwarming weer bijzetten als het eenmaal een uur of zo stabiel draait.
Verder kun je bij een combinatie vloerverwarming en radiatoren de pomp van de vloerverwarming laag zetten (die van mij draait op slechts 6 W voor 6 loops …). Zo geeft je vloer wat minder efficient warmte af waardoor de temperatuur in de rest van het circuit omhoog gaat, en bv. radiatoren in huis meer warmte af gaan geven.
Als de wp veel gaat ontdooien schakel ik de cv aan dmv een thermostaat met een voeler op de uitgaande leiding van de wp en stel deze in op 40 graden
Als er nu een wp gaat ontdooiden schakel de cv in voor ca 10 min in tot dat de aanleg thermostaat weer uit schakelde als de wp weer 40 levert
Met de koude dagen draaien de wp de gehele dag en gebruikte va 20 kWh en je gas verbruikt door het ontdooien van ca 1,8 m3
Heb wel de cv terug stelt naar 20% vermogen en de cv-pomp ook op 20% en heb de leidingen aan gepast zodat de wp en cv in serie staan en beide tegelijk kunnen draaien en de waterflow elkaar niet te veel verstoren
Tot nu toe werkt dit goed tijden en blikt de wp in bedrijf tijdens ontdooien
Ik probeer de cv water temp op ca 45 graden te krijgen en verwarm het huis met radiatoren
Wat heerlijk om jullie enthousiasme te lezen en de manieren om het systeem te omzeilen en beter te laten werken.
Intussen draait de WP bij ons thuis al een kleine maand en aangenaam verrast durf ik wel te zeggen.
Ik heb hem geïntrigeerd in home assistant en wil de temperatuur sensor gaan beïnvloeden door hem te schakelen naar een weerstand onder de 5 graden maar tot die tijd hangt de sensor in de behuizing en werkt hij tot nu toe erg goed tot -5 en de cv is nog nooit aangesprongen.
Ons gehele huis is voorzien van jaga strade convectoren met ventilatoren werkt super.
Maximale DeltaT van 5 graden in het begin en daarna 3-4.
Heb de regeling op weersafhankelijk staan met Max 45 en min 25 graden
En verwarmingstype op ventilatie en airco.
Maar wat mij opvalt is dat hij heel slecht moduleert hij gaat heel snel naar 40 graden water temp de temp in huis schiet door en hij gaat uit en dat blijft hij doen je zou verwachten met een opentherm dat hij zelf lerend is en minder vermogen nodig heeft.
Maar helaas het zijn vele starts stops op een dag terwijl ik hem liever de hele dag op 600 wat zou zien draaien.
Weet iemand hier hoe de regeling beter werkt en mss wat tips en tricks heeft
Alvast bedankt
Gr kevin
Het is een best ingewikkeld samenspel tussen de Anna thermostaat, de Atlantic controlbox, en de Chofu buitenunit. Ieder doet een deel van de regeling wat compleet doorgronden ingewikkeld maakt.
De Anna berekent op basis van de stooklijn en kamertemperatuur en watertemperatuur. De controlbox zet die, in mijn geval tenminste, om naar een (helaas lagere) doeltemperatuur voor de uitgaande temperatuur van de warmtepomp. De controlbox stuurt vervolgens een instelling voor het compressor toerental naar de buitenunit. Die kijkt dan of dat binnen de mogelijkheden van de omstandigheden valt en doet z'n ding.
Zelf heb ik een 2de hands unit met een oudere revisie en als hobby project ben ik begonnen de controlbox en communciatie me de Chofu buitenunit te reverse engineeren (zie hier ).
Er gaan, voor zover ik heb gezien, maar twee relevante bytes naar de buitenunit. De eerste is alleen een aan/uit signaal (0 of 1). De tweede is een getal tussen de 0 (voor uit) en maximaal vermoedelijk 12, maar vaak is bij 6 of 7 al het maximum voor de buitenunit bereikt vanwege buitentemperatuur o.i.d. Details staan in dat draadje.
Als je weet hoe het moet, is aansturen van de buitenunit triviaal en kan met een microntroller van een paar Euro (en helaas wat rommelen aan de printplaat in de controlbox...)
Ik stuur de warmtepomp nu aan met een Arduino en doe precies weet jij wilt. Het is verrassend hoe weinig bijstelling er nodig is om de temperatuur in huis binnen tienden van een graad constant te houden. Maar, door de traagheid van het systeem (vooral de vloerverwarming) is het niet makkelijk om dit goed in automatisering te vatten. Je wilt enerzijds het huis snel opwarmen, maar geen overshoot. Dat is een uitdaging voor regelingen. Dus ik ben nu vooral bezig om een samenspel tussen de Anna thermostaat, en een eigen PID regelaar in ene microcontroller (nu ene Arduino Atmega 2560 want die heeft 4 seriele poorten) die de warmtepomp aanstuurt, te maken.
Ik ben een nieuwe warmtepomp gebruiker. Althans gebruiker nog niet want de instasllateur krijgt het spul niet aan de loop. Ik heb 2 warmtepompen omdat mijn huis uit 2 delen bestaat. Zijn 2 gescheiden systemen met 2 wp's en 2 cv's. Beide cv's zijn remeha avanta 28c's (ouder type) die beiden prima OT doen met een isense thermostaat.
De installateur ondervindt meerdere problemen. Ondermeer dat de rode led op de schakelaar van de controlbox na de opstart procedure permanent rood blijft branden op beide sytemen.
Update boiler protocol in de Anna app doet niets behalve het 3 minuten ogenschijnlijk proberen. De anna app geeft ook niet het merk en/of type ketel weer in de app.
De helpdesk in Veenendaal roept van alles maar niks heeft tot nu toe gewerkt om het spul aan de loop te krijgen. Laat staan verbeteren....wat ik ook wil gaan doen. Ik zal morgenmiddag wat foto's sturen van de installatie. Het leiding-werk en dergelijke.......Ik wil natuurlijk graag dat het allemaal werkt en dat ik begrijp wat er gebeurt maar ben nieuw op dit gebied maar ben handig geneog om alles te modificeren wat nodig lijkt.
groet
willem
Wat waarschijnlijk zal helpen is een buffervat van 50L? in de retour leiding van de WP te zetten.kevin_prins schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:04:
Goeie dag allemaal.
Wat heerlijk om jullie enthousiasme te lezen en de manieren om het systeem te omzeilen en beter te laten werken.
Intussen draait de WP bij ons thuis al een kleine maand en aangenaam verrast durf ik wel te zeggen.
Ik heb hem geïntrigeerd in home assistant en wil de temperatuur sensor gaan beïnvloeden door hem te schakelen naar een weerstand onder de 5 graden maar tot die tijd hangt de sensor in de behuizing en werkt hij tot nu toe erg goed tot -5 en de cv is nog nooit aangesprongen.
Ons gehele huis is voorzien van jaga strade convectoren met ventilatoren werkt super.
Maximale DeltaT van 5 graden in het begin en daarna 3-4.
Heb de regeling op weersafhankelijk staan met Max 45 en min 25 graden
En verwarmingstype op ventilatie en airco.
Maar wat mij opvalt is dat hij heel slecht moduleert hij gaat heel snel naar 40 graden water temp de temp in huis schiet door en hij gaat uit en dat blijft hij doen je zou verwachten met een opentherm dat hij zelf lerend is en minder vermogen nodig heeft.
Maar helaas het zijn vele starts stops op een dag terwijl ik hem liever de hele dag op 600 wat zou zien draaien.
Weet iemand hier hoe de regeling beter werkt en mss wat tips en tricks heeft
Alvast bedankt
Gr kevin
Waardoor je systeem meer inhoud krijgt,
Het gevolg is dat de temp niet te veel oploopt (boven het setpoint) en door de traagheid van de WP niet gaat pendelen.
Zeker omdat je ook geen vloerverwarming hebt.
Lees dit eens.
Als je handig bent kijk dan eens op de PCB van de Chofu welke fout code deze aangeeft.wkloppen schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 02:35:
Hallo allen,
Ik ben een nieuwe warmtepomp gebruiker. Althans gebruiker nog niet want de instasllateur krijgt het spul niet aan de loop. Ik heb 2 warmtepompen omdat mijn huis uit 2 delen bestaat. Zijn 2 gescheiden systemen met 2 wp's en 2 cv's. Beide cv's zijn remeha avanta 28c's (ouder type) die beiden prima OT doen met een isense thermostaat.
De installateur ondervindt meerdere problemen. Ondermeer dat de rode led op de schakelaar van de controlbox na de opstart procedure permanent rood blijft branden op beide sytemen.
Update boiler protocol in de Anna app doet niets behalve het 3 minuten ogenschijnlijk proberen. De anna app geeft ook niet het merk en/of type ketel weer in de app.
De helpdesk in Veenendaal roept van alles maar niks heeft tot nu toe gewerkt om het spul aan de loop te krijgen. Laat staan verbeteren....wat ik ook wil gaan doen. Ik zal morgenmiddag wat foto's sturen van de installatie. Het leiding-werk en dergelijke.......Ik wil natuurlijk graag dat het allemaal werkt en dat ik begrijp wat er gebeurt maar ben nieuw op dit gebied maar ben handig geneog om alles te modificeren wat nodig lijkt.
groet
willem
Zie bladzijde 41 van de Atlantic Handleiding
Ik weet niet hoe 'oud' de Avanta is maar mocht je code C7 tegenkomen op de PCB dan heb je waarschijnlijk het ketel relais nodig. Zelf heb ik een Calenta uit 2013 (dus echt oud) waar geen relais nodig is.
THX....code C7 wordt niet ge-displayed. Heb samen met de installateur hier specifiek op gelet. Beiden opties (met en zonder ketelrelais) al geprobeerd. WP werkt in beide gevallen niet helaas. Ik ga de pcb bekijken....Marc001 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:19:
[...]
Als je handig bent kijk dan eens op de PCB van de Chofu welke fout code deze aangeeft.
Zie bladzijde 41 van de Atlantic Handleiding
Ik weet niet hoe 'oud' de Avanta is maar mocht je code C7 tegenkomen op de PCB dan heb je waarschijnlijk het ketel relais nodig. Zelf heb ik een Calenta uit 2013 (dus echt oud) waar geen relais nodig is.
reg
willem
Open deur maar je weet zeker dat de Anna verbinding heeft met internet?Update boiler protocol in de Anna app doet niets behalve het 3 minuten ogenschijnlijk proberen. De anna app geeft ook niet het merk en/of type ketel weer in de app.
Als het protocol / ketel al niet herkend wordt dan kan ik mij zo voorstellen dat er niets gebeurt.
Het protocol wordt gedownload en geinstalleerd.
Meest betrouwbare is om desnoods (tijdelijk) een LAN kabel rechtstreeks vanaf een router / switch in de LAN poort van de controlbox (plugwise) te hangen. Dan de plugwise te resetten en nog eens proberen.
Waardoor dat nu precies komt weet ik niet. Maar een Homewizard heatlink tussen controlbox en ketel die ik dan aanzette gaf aan dat de opentherm communicatie niet goed verliep. Deze heatlink heeft in tegenstelling tot de Opentherm Gateway, relais --> dus zonder spanning heeft die geen invloed spanning gaf meerdere keren aan dat e Opentherm. Ik haalde dan het stekkertje naar de ketel in de controlbox even los wat het meestal oploste).
@wkloppen Hebben jullie al geprobeerd om de ketel & warmtepomp aan/uit te sturen (geen opentherm). Dat lijkt me robuuster (niet vergeten de betreffende dipswitches in control box op '0' te zetten. Staan die in Opentherm bedrijf trouwens op '1'?).
Ha Wacko,...zie mijn post. Hebben we idd al meerdere keren geprobeerd. Ketel-relais ertussen waardoor de cv effectief een aan/uit cv wordt. Maakt niks uit.....schakelaar lampje op de controlbox blijft rood na de gehele opstart procedure. Verhaal ligt nu bij Atantic....die gaan een keertje langskomen als ze tijd hebben. De avanta (allebei uit 2011) functioneren opzichzelf prima en reageren direct en snel op elk OT bericht maar icm met die Aurea 5 controlbox gebeurt er niets.Atlantic zei in eerste instantie dat het door de smile gateway komt. Mijns inziens is het enige wat die gateway doet is ervoor zorgen dat je via de Anna app een aantal instellingen kan maken. Firmware updates van de gateway etc...Of er ook de firmware van de controlbox mee gedaan wordt weet ik niet lijkt met niet. Ik vind het overignes pure armoe dat je je schedules alleen maar via de app kan doen en niet op de thermostaat zelf maar goed. Op dit moment heb ik bijzonder weinig vertrouwen in deze hybirde wp oplossing. Gelukkig heb ik nog niks betaald dus we zien wel waar het schip strand.WackoH schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:49:
Bij mij (Remeha Avanta uit 2007) waren ook vaak meerdere pogingen nodig voor de ketel werd herkend en het juiste protocol ingesteld. (ik heb het systeem meerdere keren opnieuw geinstalleerd...)
Waardoor dat nu precies komt weet ik niet. Maar een Homewizard heatlink tussen controlbox en ketel die ik dan aanzette gaf aan dat de opentherm communicatie niet goed verliep. Deze heatlink heeft in tegenstelling tot de Opentherm Gateway, relais --> dus zonder spanning heeft die geen invloed spanning gaf meerdere keren aan dat e Opentherm. Ik haalde dan het stekkertje naar de ketel in de controlbox even los wat het meestal oploste).
@wkloppen Hebben jullie al geprobeerd om de ketel & warmtepomp aan/uit te sturen (geen opentherm). Dat lijkt me robuuster (niet vergeten de betreffende dipswitches in control box op '0' te zetten. Staan die in Opentherm bedrijf trouwens op '1'?).
Ik had de link tussen aan/uit en ketelrelais niet gelegd. Dacht dat 'ketelrelais' een synoniem was -net als kachelweerstand voor de frequentieregelaar van de ventilator in een moderne auto- voor een controller die incompatibiliteit oplost.
De rode LED zal wel betekenen dat de Smile en controlbox niet met elkaar communiceren. Ik heb me niet beziggehouden met communicatie tussen controlbox en gateway. Mijn ervaring is data als het eenmaal werkt, het wel stabiel blijft. Resetten van de Gateway hebben jullie natuurlijk al een paar keer gedaan.
Op zich is het juist wel lekker dat je de Anna/Smile op je telefoon of nog makkelijker desktop/laptop kunt programmeren.
En tja, deze warmtepomp is nu eenmaal goedkoop, terwijl je toch een made-in-Japan buitenunit krijgt.
Wat ik alleen raar vind is dat als hij de de ingestelde temperatuur van het water wilt halen stel 40 graden ( hoger komt ie ook niet)
En de woonkamer temperatuur is 19.8 dan zou je verwachten dat hij het eerst gaat proberen met 35 ipv meteen 40 en dan schiet de woonkamer temp door naar 20.1 en dan gaat hij weer uit…
Heb ook al geprobeerd om temperatuur weersafhankelijk te stoken maar dat werkt ook niet en opentherm schiet ook niet echt op….
Marc001 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:55:
[...]
Wat waarschijnlijk zal helpen is een buffervat van 50L? in de retour leiding van de WP te zetten.
Waardoor je systeem meer inhoud krijgt,
Het gevolg is dat de temp niet te veel oploopt (boven het setpoint) en door de traagheid van de WP niet gaat pendelen.
Zeker omdat je ook geen vloerverwarming hebt.
Lees dit eens.
/f/image/NyFWXQeSHYT1R1SQ3UqYYI8r.png?f=fotoalbum_large)
Ik miste in home assistant alleen nog wel een kwh meter voor de warmte pomp en ik zat nog te klooien om mijn Remeha Callenta in HA te krijgen. Ik had hem tot voor kort wel in Domoticz maar door een upgrade van het het OS en mijn server deed het php script voor het uitlezen het niet meer. Inmiddels heb ik ook de Remeha sensoren er bij en sinds vanmiddag eindelijk ook een kwh meter. Dus de metingen worden weer wat comlpleter:
/f/image/CbXz6YMtEtwNiEKFNnXSGzaG.png?f=fotoalbum_large)
Aantal dingen die mij opvallen:
- mijn pomp bereikt nooit de gevraagde setpoint,
- helemaal niet als er een tijdje niet verwarmt is. De ketel neemt het dan na 20 minuten over, zoals verwacht.
- daarna kan ik dus best wel hele mooie lange runs hebben, waarbij getracht wordt het setpoint te bereiken, maar zonder deze te bereiken. hoewel de aanvoer hem wel heel mooi blijft volgen.
- nu ik er een kWh meter aan heb hangen zie ik dat hij pendeld tussen twee "standen" ~750W en 500W (ik heb ook ~280W gezien)
- als laatste de opmerkelijkste, ik had op mijn i-Sense altijd tapwater/dhw comfort stand uit staan (dus dhw-eco aan). Ik zie nu dat ik hem blijkbaar op de ketel moet uitschakelen, want hij springt steeds weer op dhw comfort = aan. Dit lijkt telkens te gebeuren als de control box van de ketel weer terug schakeld naar de warmtepomp.
de resetknop wilde ik ook kortsluiten eerst doorgemeten, 2 maakcontacten helaas krijg ik een foutmelding storing bij het bekrachtigen, voordat ik het aanpas wil ik de juiste pinnen van de schakelaar weten, kunnen jullie me daarbij helpen?
Heb de vrijgave aan/uit of opentherm uitgang van de WP aan mijn regeling aangesloten, de drukknop verbinding ook aan de regeling, de parallel weerstand kan ik schakelen via het systeem om de buitentemperatuur te verhogen.
Hiermee kan alles gemaakt worden om de WP optimaal te laten lopen, ook de tijd van de drukknop bediening kan een impuls maken van secondes, lees net ook dat de vrijgave wegvalt zodra de knop bedient wordt dan kan het gewoon doorschakelen.
:strip_exif()/f/image/vtMd6CQAeP5NdE4oxjccGTom.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zelf heb de 2 rechtse onder elkaar verbonden.