Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud02
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-06 10:21
Escobarry schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:49:
Ik heb ook een oplossing voor de buitentemperatuursensor gemaakt die ik even wilde delen; ten slotte al veel aan dit topic gehad. Omdat ik al in het bezit was van een Aqara zigbee 3.0 hub met temperatuursensors voor iedere ruimte in huis, heb ik een Aqara dual Relay T2 aangeschaft, deze in een Eaton kastje geplaatst op zolder en aangesloten op de ingang van de tempatuursensor van de Atlantic. Circuit 1 schakelt onder de 5°C buitentemperatuur (ingesteld op het ingebouwd weerbericht in de Aqara app), circuit 2 schakelt boven de 5°C. Circuit 1 is een circuit met een 24 Kohm vaste weerstand, circuit 2 is de originele temperatuur sensor van de Atlantic. Op deze manier is iedere buitentemperatuur onder de 5°C, altijd 5°C graden voor de WP, en iedere buitentemperatuur boven de 5°C de daadwerkelijke buitentemperatuur, gemeten door de sensor. Deze regeling is altijd uit te breiden door bijvoorbeeld ook nog een IF regel toe te voegen dat vanaf -10°C circuit 2 weer schakelt, zodat de vorstpreventie van de WP in werking gaat en de WP dan toch niet meer goed genoeg werkt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hele mooie oplossing lijkt me. Vooral het idee om de originele sensor te gebruiken boven 5 graden en daaronder hard de 5 graden weerstand te schakelen.

Met die inspiratie vond ik deze: https://www.otronic.nl/nl...e-thermostaat-relais.html
Deze heeft de mogelijkheid om een templatuur-range in te stellen waarin de relais inschakelt. Daar zou je dan een DPDT-relais (dubbele contacten, zeg ik dan maar als betrekkelijk "leek") achter kunnen zetten wat uitgeschakeld de normale sensor schakelt en bekrachtigd de 5 graden weerstand schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07 12:31
Escobarry schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:49:
Ik heb ook een oplossing voor de buitentemperatuursensor gemaakt die ik even wilde delen; ten slotte al veel aan dit topic gehad. Omdat ik al in het bezit was van een Aqara zigbee 3.0 hub met temperatuursensors voor iedere ruimte in huis, heb ik een Aqara dual Relay T2 aangeschaft, deze in een Eaton kastje geplaatst op zolder en aangesloten op de ingang van de tempatuursensor van de Atlantic. Circuit 1 schakelt onder de 5°C buitentemperatuur (ingesteld op het ingebouwd weerbericht in de Aqara app), circuit 2 schakelt boven de 5°C. Circuit 1 is een circuit met een 24 Kohm vaste weerstand, circuit 2 is de originele temperatuur sensor van de Atlantic. Op deze manier is iedere buitentemperatuur onder de 5°C, altijd 5°C graden voor de WP, en iedere buitentemperatuur boven de 5°C de daadwerkelijke buitentemperatuur, gemeten door de sensor. Deze regeling is altijd uit te breiden door bijvoorbeeld ook nog een IF regel toe te voegen dat vanaf -10°C circuit 2 weer schakelt, zodat de vorstpreventie van de WP in werking gaat en de WP dan toch niet meer goed genoeg werkt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou wel uitkijken met de vorst beveiliging.
Deze werkt samen met de nu gemanipuleerde temp sensor.
Zelf mogen ervaren dat de boel deels dicht gevroren zat met een pomp storing als gevolg.

Ik ga voor een Arduino waarbij ik een onderwaarde kan programmeren zodat bij <0 graden celcius de temp sensor weer actief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escobarry
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-07 14:24
Marc001 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Ik zou wel uitkijken met de vorst beveiliging.
Deze werkt samen met de nu gemanipuleerde temp sensor.
Zelf mogen ervaren dat de boel deels dicht gevroren zat met een pomp storing als gevolg.

Ik ga voor een Arduino waarbij ik een onderwaarde kan programmeren zodat bij <0 graden celcius de temp sensor weer actief wordt.
Meerdere dagen al gedraaid tot -5° december 2023, warmtepomp ontdooit zich iedere keer netjes. Tijdens bedrijf is dit geen issue, alleen als de warmtepomp uit staat kan deze bevriezen, maar als het zo koud is buiten dan slaat hij een keer of 3 aan om het huis op 19 graden te houden 's nachts. Overdag staat hij op 20 / 20,5°, dus bij mij zal dit niet zo snel gebeuren.

Ik heb mijn regeling nu ingesteld op terugschakelen naar circuit 2 (originele sensor) bij -6°, voor iedere wens in te stellen. ;) Persoonlijk vind ik het fijne eraan dat het automatisch werkt en ik er geen omkijken meer naar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Escobarry schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Meerdere dagen al gedraaid tot -5° december 2023, warmtepomp ontdooit zich iedere keer netjes. Tijdens bedrijf is dit geen issue, alleen als de warmtepomp uit staat kan deze bevriezen, maar als het zo koud is buiten dan slaat hij een keer of 3 aan om het huis op 19 graden te houden 's nachts. Overdag staat hij op 20 / 20,5°, dus bij mij zal dit niet zo snel gebeuren.

Ik heb mijn regeling nu ingesteld op terugschakelen naar circuit 2 (originele sensor) bij -6°, voor iedere wens in te stellen. ;) Persoonlijk vind ik het fijne eraan dat het automatisch werkt en ik er geen omkijken meer naar heb.
De bevriezing is compleet afhankelijk van de regel strategie van de Anna in combinatie met de Control Box.
Deze is voor elk huis weer anders afhankelijk van mate van isolatie maar vooral ook de instellingen van de Anna.

Bij een te hoog setpoint schiet de CV aan en blijft de Warmtepomp uit.
Bij wat slechter geisoleerde / oudere huizen zal dan 's nachts de CV blijven draaien en blijft de hele nacht de warmtepomp uit.
Bij een gemanipuleerde sensor zorgt dit er voor dat de boel dicht vriest.
Helaas mogen ondervinden.

De ontdooi cyclus waar jij het over hebt is het ontdooien van de warmtewisselaar ivm ijsafzetting door condens vorming, via een andere sensor.
Dit is wat anders dan de vorst bescherming voor pomp en leiding werk, deze werkt op de buiten temp sensor.

Vandaar mijn opmerking dat je dit niet zomaar blind kan doen.
Je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Bij jou werkt het doordat je warmtepomp nog drie keer per nacht aanschiet en net genoeg is om niet te bevriezen. Jouw warmtepomp blijft actief door de aansturing van de control box met setpoints die binnen het bereik liggen.

Het is een mooie oplossing maar niet iedereen kan dit zomaar doen.
Het is vervelend dat de Atlantic temp setting van 4 graden niet aan te passen is.
Dit had een stuk lager gemogen, helaas kan die niet in de control box aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escobarry
Marc001 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:21:
[...]

De bevriezing is compleet afhankelijk van de regel strategie van de Anna in combinatie met de Control Box.
Deze is voor elk huis weer anders afhankelijk van mate van isolatie maar vooral ook de instellingen van de Anna.

Bij een te hoog setpoint schiet de CV aan en blijft de Warmtepomp uit.
Bij wat slechter geisoleerde / oudere huizen zal dan 's nachts de CV blijven draaien en blijft de hele nacht de warmtepomp uit.
Bij een gemanipuleerde sensor zorgt dit er voor dat de boel dicht vriest.
Helaas mogen ondervinden.

De ontdooi cyclus waar jij het over hebt is het ontdooien van de warmtewisselaar ivm ijsafzetting door condens vorming, via een andere sensor.
Dit is wat anders dan de vorst bescherming voor pomp en leiding werk, deze werkt op de buiten temp sensor.

Vandaar mijn opmerking dat je dit niet zomaar blind kan doen.
Je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Bij jou werkt het doordat je warmtepomp nog drie keer per nacht aanschiet en net genoeg is om niet te bevriezen. Jouw warmtepomp blijft actief door de aansturing van de control box met setpoints die binnen het bereik liggen.

Het is een mooie oplossing maar niet iedereen kan dit zomaar doen.
Het is vervelend dat de Atlantic temp setting van 4 graden niet aan te passen is.
Dit had een stuk lager gemogen, helaas kan die niet in de control box aangepast worden.
Ik ben bekend met de regelstrategie die jij beschrijft, ik heb mijn warmtepomp dan ook weken lang getweaked en in de gaten gehouden om tot onderstaande oplossing te komen. Ieders situatie is anders; ik deel alleen in het kort hoe IK het heb opgelost; doe ermee wat je wilt.

Hoe doet een Arduino dit dan beter volgens jou? Want dat is wat je in eerste instantie stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 09:43
Mijn samenvatting van het eerste kwartaal 2024 met de t-sensor gemanipuleerd door hem in de kast te bevestigen:

- gas: 80 m^3 waarvan 65m^3 in januari
- WP: 890 kWh
Gemiddelde buiten temp: jan 3.3, feb 7.4, mar 8.9

In 2022 was het als volgt
- gas: 420 m^3
- WP: (die was er nog niet)
Gemiddelde buiten temp: jan 5.7, feb 6.8, mar 8.3

Kort door de bocht lever ik 340 m^3 gas in voor 890 kWh.

Geen idee hoe goed of slecht dat is. Ons stookgedrag deze winter was anders dan normaal met een aannemer over de vloer (verbouwing, we moesten alles warm houden zonder een hoop muren en deuren). Ook hebben we onze woonark de laatste jaren beetje bij beetje nageisoleerd dus het is lastig vergelijken. Zie daarvoor ook de grafiek van kWh/graaddag gebruikt voor verwarming (blauw gas + electra, rood gas alleen)

- geen problemen gehad met bevriezen
- doordat de temp is de kast relatief hoog is draait de WP op een lager vermogen
- vanaf -1 en hoger wordt het prima warm met de WP, daaronder zou ook kunnen denk ik maar schakelt hij steeds over naar de ketel omdat het niet snel genoeg gaat of omdat de WP in een ontdooi cyclus zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DTdFq-YxMyjJHE2-1dXFiQpUOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cK3NRM270yaZaq2WaLT5JY4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06-07 21:07
Mijn warmtepomp en gas verbruik zijn
2023
Okt. 125 kWh en 2m3
Nov. 295 kWh en 18m3
Dec. 395 kWh en 34 m3

2024
Jan. 499 kWh en 45 m3
Feb. 372 kWh en 4m3
Maart 285 kWh en 3m3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9YdJ-vNxbeZC6mhJ2lH0ThUhqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcOIVAcTiKd54HXFoXrwHGvb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ6DkR1I1pnHzAyha1Fo_DVT1gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbZ2tWc2TYI3BuppCncFmVrd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escobarry
Mooie besparingen zo! Ik zie soortgelijke dalingen van mijn gasverbruik, terwijl de temperatuur in huis veel constanter is. (nachtverlaging 19° in plaats van 17°, vanaf 18:30 20,5°) overdag 20°. Met een paar tweaks toch wel erg tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-07 18:32
rare vraag mischien,

maar ik zit naar deze pomp te kijken.
helaas ben ik niet in staat de volledige 5.500 +/-
neer te leggen. voor een complete instalatie.

ik moet dus weer is de loodgieter spelen.

Nu zijn de vragen als volgens.
- De meegeleverde aansluit koppelingen zijn deze knel of pers. ?
- moet ik deze pomp laten bijvullen? of is de leiding alleen water ( neem aan van wel)
- is de control box instaat aan/uit schakelingen te onvangen? i.v.m homematic ip thermostaat besturing

[ Voor 11% gewijzigd door michielsweb op 09-04-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smily 24
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-07 22:20
michielsweb schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:13:
rare vraag mischien,

- moet ik deze pomp laten bijvullen? of is de leiding alleen water ( neem aan van wel)
- is de control box instaat aan/uit schakelingen te onvangen? i.v.m homematic ip thermostaat besturing
Koppelingen zijn knel
Komt direct aan het cv water
Controlbox kan met een aan/uit of opentherm werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Bedankt Smily 24! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
michielsweb schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:13:
rare vraag mischien,

Controlbox Kan alleen maar werken met bijgeleverde thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
oh nee! dat zou dan een dealbreaker worden op deze wp.

maar wel tegenstrijdig met @Smily 24.
dus laten we het maar vragen, beste Smily 24.
heb jij de pomp ook op de anna lopen?

om het zeker te weten!

[ Voor 6% gewijzigd door michielsweb op 10-04-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Ik heb hem op een Adam (de plugwise zoneregeling) lopen. Niet ondersteunt door atlantic maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smily 24
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-07 22:20
michielsweb schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:42:
oh nee! dat zou dan een dealbreaker worden op deze wp.

maar wel tegenstrijdig met @Smily 24.
dus laten we het maar vragen, beste Smily 24.
heb jij de pomp ook op de anna lopen?

om het zeker te weten!
Ja ik heb die wp ook op anna lopen, heb de vraag verkeerd begrepen dus verkeerd beantwoord, ik bedoel dat de controlbox een sturing uitgeeft van aan/uit of opentherm naar de ketel🤭

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ikke83
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-09-2024
Hey hallo, ik weet niet of dit topic nog leeft maar ik denk dat deze warmtepomp ook gerebrand is onder de naam van “Grant uk”

De originele print is vrij gemakkelijk te krijgen en is volgens mij precies hetzelfde als de “Chofu” en kost ongeveer 80 pond. Zou ik op deze manier meer instellingen kunnen wijzigen? Ik ga nog wel even op zoek naar de thermostaat.
Ook nog even kijken op welke manier er dan evt een boiler op aan gesloten kan worden aangezien de warmtepomp veel meer kan onder de andere namen dan Atlantic

Wat denken jullie?
Grtz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schjjaap
Dat klinkt interresant! If zien wel veel informatie op deze site (https://www.grantuk.com/products/air-source-heat-pumps/r32/ ->https://www.grantuk.com/media/5657/grant-aerona-r32-installer-uk-doc-0136-rev-2-4-february-2024.pdf ) maar niet waar het verkrijgbaar is.

[ Voor 33% gewijzigd door schjjaap op 19-08-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
https://www.heizprofishop.at/Chofu-Chofu-Remote-Controller

Deze thermostaat heb ik wel op internet gevonden, maar kan niet ontdekken of je deze op bestaande hoofdprint kunt aan sluiten en de controle box weg kunt laten
Een ander hoofdprint zou de oplossing zijn maar dan heb je ook nog de kleine printje nodig welke aan de zij kant zitten voor aansluiten van de thermostaat !!
Wie weet komen we uiteindelijk naar een oplossing om de WP anders aan te sturen 🤗😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Interresant, is net even te veel cash om de gok te wagen......

• Ikke83
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-09-2024
Inmiddels heb ik de warmtepomp bij mij in de schuur staan en gekeken of de print(s) gewisseld kunnen worden.
Waarschijnlijk gaat het toch niet lukken omdat ik op de main PCB heb gezien dat het stekkertje (28) dat naar de PCB controller zou moeten lopen mist. als ik deze print online opzoek en inzoom op deze stekker lijkt het ook alsof daarnaast een diode o.i.d. zit.
Lijkt er toch op dat dit een iets ander type is dan de Chofu en de Grant.
Waarschijnlijk zou het wel werken als je alle printen (3x) zou vervangen. Ook zou de Remote controller er nog bij moeten.
Dit wordt toch echt te prijzig... ik schat zo'n 750,- en dan is nog de vraag of alle onderlinge bedrading en stekkers dan bij deze printen zit. :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsJ_w0M2KqoZAu9hK2b8eodaCn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MbQ8haPOupvLU22QwvRqDQMl.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuk0fBh6CZof8vB5Laws-OJt99A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6tEwdraArKYa7FpWRWNGCV4X.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Ikke83 op 21-09-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevAir
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-07 11:46
Hoi allen,

Zeer interessante forum, helemaal omdat ik als projectleider in de installatiebranche veel verschillende type WP tegenkom.

Toevallig zelf een Aurea thuis geïnstalleerd en wist vooraf dat beneden de 4 graden Celsius het systeem automatisch overschakelt naar de ketel. (of delta T moet niet zijn gehaald natuurlijk binnen 20 minuten). Ja ik had ook een ander type of merk kunnen doen, maar deze WP heb ik gratis kunnen krijgen dus dan is de keuze gauw gemaakt.

Maar ik zag dat een aantal van jullie hebben zitten experimenteren met de weerstand over de temperatuurvoeler om de WP "voor de gek te houden" met de gedachte dat de pomp dan langer blijft draaien beneden de 4 graden Celsius.

Ik zag dat Escobarry ipv daarvan een systeem had bedacht door een bridge te maken met een 24Kohm weerstand te schakelen tussen de -10 en +5 graden celcius. Hoewel ik het idee wel slim vondt, was de installatie zelf zeker nog niet ideaal.

Dus dacht ik waarom niet zelf zo'n systeem maken op basis van een Arduino Uno r3 die ik nog had liggen. En ik wil deze graag met jullie delen voor diegene die zelf hiermee bezig wil gaan.

Om te beginnen de benodigde materialen zijn als volgt.
- Kniptang
- Striptang
- Spanningszoeker
- Soldeerbout
- Arduino Uno R3 (Bijvoorbeeld van Alixpress) (en hiervoor een 12V voedingskabel + programeerkabel)
- DS18B20 sensor (lengte zelf bepalen, maar heb zelf de 3m variant) (Bijvoorbeeld van Alixpress)
- Weerstanden 1/4 van waarde 24Kohm en 4k7 ohm
- een paar flex jumper kabels M-F lengte van 10cm moet voldoende zijn
- Krimpkousjes
- DPDT relais 5V (https://nl.aliexpress.com...DZ39&gatewayAdapt=glo2nld)
- en een waterdichte omkasting. Ik heb een waterdichte lasdoos gebruikt.

Oke nu wat te doen. laten we beginnen met de DS18B20 temperatuursensor.
Om de juiste waardes te kunnen meten met de arduino zal er een 4k7 weerstand tussen de + en data lijn van de sensor geplaatst moeten worden. dus als volgt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbAbg6GdGioslCWNHTD1fic1mt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjOAdoV5igXS4WywMy0lSWJZ.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de Arduino maar 1 5V uitgang heeft heb ik aan de + zijden en de - zijde een splitsing gemaakt door een Jumper kabel male en female aand de + draad en - draad van de temp.sensor te plaatsen. zie hieronder;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0TuKkzPBDUGiypjtVQTdov5ET4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlWyvlahQzmpMmSqq5KEWmNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de rode en gele kabels bij elkaar worden gehouden door een krimpkous. dit komt dus omdat tusen de gele en rode draad een weerstand van 4k7 is geplaatst zoals eerder aangegeven.

Goed, dat was het solderen voor dit project. Dan nog het in elkaar zetten van het geheel.

De uitgangen moeten verbonden worden met de arduino.
Rode male (temp.sensor) -> 5V arduino
Rode Female (Tem.Sensor) -> V pin Relais
Zwarte male (temp.Sensor) -> GND arduino
Zwarte Female (temp.sensor) -> GND pin Relais
Gele Male (temp.sensor) -> Pin 2 arduino
En als laatste pin T van Relais naar Pin 8 van Arduino.

Verder moeten we de 24Kohm weerstand tussen relais uitgang NO1 en NO2.
Later kunnen op relaisuitgang NC1 en NC2 de temperatuursensor van de WP aangesloten worden, en COM1 en COM2 met de prinplaat van de WP. (Let wel even op dat je de draden van sensor WP op dezelfde relaiskant aansluit om problemen te voorkomen)

Als je dit alles zoals ik ook een een waterdichte lasdoos hebt gemonteerd krijg je het als volgt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXickTJLCAzvvAxOzoPeeFybJo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlYe6Wf9Y03zbCnbZEk30Ar4.jpg?f=fotoalbum_large

Nu komen we op het deel van het programmeren van de arduino. hiervoor ben je uiteraard de software nodig van arduino, hiervoor verwijs ik je naar de website van arduino. vergeet in het programma ook niet om de bibliotheek van DallasTemperature.h toe te voegen inclusief de OneWire.h.
Eenmaal aangesloten kun je de volgende code gaan uploaden naar de arduino.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
#include <OneWire.h>
#include <DallasTemperature.h>

// Pin-definities
#define ONE_WIRE_BUS 2      // DS18B20 aangesloten op digitale pin 2
#define RELAY_PIN 8         // Relais aangesloten op digitale pin 8

// Setup voor de DS18B20
OneWire oneWire(ONE_WIRE_BUS);
DallasTemperature sensors(&oneWire);

// Variabelen voor temperatuur
float temperatuur;
bool relaisStatus = false;  // Houdt de status van het relais bij

void setup() {
  // Start de seriële communicatie voor debugging
  Serial.begin(9600);

// Start de DS18B20 temperatuursensor
  sensors.begin();

// Stel de relaispin in als output
  pinMode(RELAY_PIN, OUTPUT);

// Zet het relais uit bij het opstarten (normale toestand uit)
  digitalWrite(RELAY_PIN, HIGH);
}

void loop() {
  // Lees de temperatuur van de DS18B20 sensor
  sensors.requestTemperatures();             // Vraag de temperatuur op
  temperatuur = sensors.getTempCByIndex(0);  // Lees de temperatuur in °C

// Toon de temperatuur op de seriële monitor
  Serial.print("Temperatuur: ");
  Serial.println(temperatuur);

// Controleer de temperatuur en schakel het relais aan of uit met een puls
  if (temperatuur >= 0 && temperatuur <= 5) {
    // Als de temperatuur tussen 0°C en 5°C ligt en het relais nog niet aan is
    if (!relaisStatus) {
      // Schakel het relais aan met een puls
      digitalWrite(RELAY_PIN, LOW);  // Korte puls (schakel relais aan)
      delay(100);                    // 100 milliseconden pulsduur
      digitalWrite(RELAY_PIN, HIGH); // Zet het relais weer op HIGH
      relaisStatus = true;           // Relais is nu "aan"
      Serial.println("Relais AAN met puls.");
    }
  } else {
    // Als de temperatuur buiten het bereik ligt en het relais nog niet uit is
    if (relaisStatus) {
      // Schakel het relais uit met een puls
      digitalWrite(RELAY_PIN, LOW);  // Korte puls (schakel relais uit)
      delay(100);                    // 100 milliseconden pulsduur
      digitalWrite(RELAY_PIN, HIGH); // Zet het relais weer op HIGH
      relaisStatus = false;          // Relais is nu "uit"
      Serial.println("Relais UIT met puls.");
    }
  }

// Wacht 60 seconde voor de volgende meting
  delay(60000);
}

Sommigen zullen zien dat ik de geschakelde temperatuur nu tussen de >0 en <5 graden heb staan, maar niet iedereen zal de programmeertaal van arduino hebben gehad dus hierbij een kleine uitleg.

We beginnen met het defineren van de Pinoutputs van de arduino. hier zie je dat Pin2 voor de Temp.Sensor is en dat Pin8 voor de relais is bedoelt. Verderop in het programma staat ook dat Pin2 als input en Pin8 als output wordt gedefinieerd.

Daarnaast heb ik ook een seriele monitoring toegevoegd, hiermee kun je wanneer de computer is verbonden met de arduino de waardes van de temperatuursensor en status van relais uitlezen. Om dit te zien kun je linksboven onder Tools op de seriele monitor klikken. je krijgt nu een apart scherm waarin de gemeten waardes staan.

Dan het Void Loop deel. het eerste deel staat welke waarde de relais moet gaan schakelen. in mijn code staat deze nu tussen de >0 en <5 graden celcius. dit kan dus zelf aangepast worden naar andere waardes mocht je bijvoorbeeld ook tot beden de 0 graden willen doorgaan.
Aangezien de relais die ik heb gekozen een Pulse relais is (Deze schakelt bij een pulsje en blijft dan de status vasthouden) heb ik een tijdsfunctie ingevoerd om met een Pulse het relais te schakelen. mocht je een ander type relais gebruiken pas dan de code hier ook op aan door deze pulsefunctie te verwijderen.

Als laatste heb ik ingesteld dat er elke 60 seconden een meting wordt gedaan van de buitentemperatuur. dit om te voorkomen dat het relais iedere seconden gaat schakelen als de temperatuur bij de 0 of 5 graden schommelt. mocht je zelf deze metingtijd willen aanpassen kan dit dus.

Goed ik geloof dat ik voor nu voldoende informatie heb gegeven. Mocht je vragen hebben of eventueel ideeën voor verbetering dan hoor ik dat graag.

En mocht je het systeem nog willen testen leg dan de temperatuurvoeler achter in de koelkast (deze is meestal iets koele dan 5 graden). het kan even duren voordat hij schakelt maar dit komt omdat hij dus elke 60 seconden een meting doet en de sensor niet zo snel afkoelt in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schjjaap
Leuk dit te lezen! Ik denk er aan om dit met esphome te doen dan heb ik alles gelijk in ha. Leuke klus voor de vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Je was me net voor :*)

Ik heb nu ook een test opstelling staan aan mijn PC met de Arduino.
Werkt erg goed.

Heb er wel voor gekozen om niet te knippen in de originele bedrading maar alles met molex uit te voeren.

Als alles geinstalleerd is en aangesloten zal ik ook wat posten.

Bij stroom storing op de Arduino wordt de temp sensor van de Aurea dan weer actief?
Ik heb mijn relais zo geschakeld dat bij stroom storing altijd de Aurea sensor in control is.
Dit ter bescherming tegen vorst.

Mbt de 4K7 weerstand voor de DS18B20.
Er zijn ook setjes te koop waar je de DS18B20 op kan aansluiten.
Daar zit de 4K7 in gebakken. Scheelt wat soldeer werk.

[ Voor 41% gewijzigd door Marc001 op 01-10-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevAir
Hoi Marc001,

Zodra de relais spanningsloos raakt schakelt het relais idd terug naar standaard uitgang. Dus dan is de NC connectie verbonden.

Wat betreft het 4k7 weerstand kun je idd ook een module bijkopen, maar dat kost weer wat ruimte in mijn lasdoos dus die heb ik achterwege gelaten. Met wat moeite zou dit idd moeten passen.

Molex connector is zeker een goede tip, ik kon zelf niet de juiste connectortypes male en female vinden die ik in de sensor en printplaat kan stoppen. Maar jij hebt blijkbaar wel het juiste type gevonden?
Zoja dan hoor ik, en waarschijnlijk meerderen dit graag.
😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
RevAir schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:44:
Hoi Marc001,

Zodra de relais spanningsloos raakt schakelt het relais idd terug naar standaard uitgang. Dus dan is de NC connectie verbonden.

Wat betreft het 4k7 weerstand kun je idd ook een module bijkopen, maar dat kost weer wat ruimte in mijn lasdoos dus die heb ik achterwege gelaten. Met wat moeite zou dit idd moeten passen.

Molex connector is zeker een goede tip, ik kon zelf niet de juiste connectortypes male en female vinden die ik in de sensor en printplaat kan stoppen. Maar jij hebt blijkbaar wel het juiste type gevonden?
Zoja dan hoor ik, en waarschijnlijk meerderen dit graag.
😁
Mooi werk. Ik heb inderdaad na veel zoeken :O een molex gevonden.
Niet helemaal de juiste maar de pin afstand is wel correct (2 mm)
De molex waar de stekker van de temp sensor in moet heb ik wel iets moeten wijzigen,
De molex pinnen van de Aurea zitten in het midden, bij deze molex zaten ze iets uit het midden.
Wat plastic weg gehaald met de dremel.

Ik ga dit weekend de boel solderen en installeren :P
Ik zal dan wat posten en links naar de stekkers.

Ik heb overigens een SPDT relais gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc001
N.a.v. mijn post vorig jaar ben ik aan de slag gegaan met een Arduino.

Idee is om de 24Kohm weerstand te schakelen bij temperaturen tussen 0 en 5 graden.
Dit dmv een relais die door een temp sensor wordt aangestuurd.
24Kohm komt overeen met 5 graden.
Onder de 0 graden wordt de Aurea sensor weer actief en treedt de vorstbescherming in werking.
Met name huizen die wat minder geïsoleerd zijn en dus sneller naar de CV springen loop je risico dat de waterpomp bevriest.
De Aurea wordt dan niet meer geactiveerd en is er geen warm CV water dat door de unit loopt.

Doel was om niet te gaan knippen en strippen in de originele bedrading.
Ik heb daarom gezocht naar molex stekkers die zo goed als bijna passen.

Het schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EOme4n-1hp8vYCfNpdAuabihjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0grMioDBgeCkanhVaocB9FH.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heb je nodig:
  • Molex male Aansluiting sensor Aurea
  • Hier zal met een Dremel of Stanley mes een klein stukje connector weg gehaald moeten worden. Zodat de Molex female van de Aurea sensor goed past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfNXgDUx0VgPVCzyp573iZJELgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aYtlaGSdF0BFnGK8TerLE4SP.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Klhwv6V_J1Bu-kUygplNu_xq4Uk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7M2n2b0gvu2LBTOa3POUsbke.jpg?f=user_largeWat losse jumper kabels, krimpkous, draad, opbouwdoos, soldeerbout en soldeer.

Dan ziet het er ongeveer zo uit op de Aurea Warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUus1uJ2dpqrd45ed2c-2UE9_VQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AP21t8xVaD1zq1O7kGl6NgEx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMFO9kAC_XLwkhCTgOCijB7pMZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whtSmWzStqnm8BgUEXnSnLcp.jpg?f=fotoalbum_tile

Binnen zit alles in een opbouwdoos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQuyngE3885cTZtSzsgDzyoOhxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIBFAGGPomnP5mPyEk9niTNK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zFcebA_WaNWWvwqPsMinc3QyxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap2qkJsJE79x2iLdQHda6WT5.jpg?f=fotoalbum_tile

De codering van de Arduino gaat eenmalig via een PC of Laptop.
Dit is niet heel ingewikkeld en tal van voorbeelden zijn te vinden.
Vele wegen leiden naar Rome maar dit is mijn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
/*
 * Arduino code voor Aurea Warmtepomp
 *
 * Laat WP werken bij <5 graden Celsius.
 * Bij 5 graden wordt een vaste 24Kohm weerstand gechakeld.
 * Bij 0 graden wordt de sensor van de WP weer geschakeld.
 * Ter voorkoming van vorst schade.
 */

#include <OneWire.h>

const int RELAY_PIN  = A5; // Arduino pin connected to the relay's pin
const int SENSOR_PIN = 2;  // Arduino pin connected to DS18B20 sensor's DATA pin
const float TEMPERATURE_THRESHOLD = 5; // °C
const float TEMPERATURE_THRESHOLD_COLD = 0; // °C

OneWire oneWire(SENSOR_PIN);        // setup a oneWire instance
DallasTemperature sensor(&oneWire); // pass oneWire to DallasTemperature library
float temperature;
int relay_state;

void setup() {
  Serial.begin(9600); // initialize serial
  sensor.begin();     // initialize the sensor
}

void loop() {
  sensor.requestTemperatures();             // send the command to get temperatures
  temperature = sensor.getTempCByIndex(0);  // read temperature in Celsius

if (temperature < TEMPERATURE_THRESHOLD)
    relay_state = HIGH;  // 24Kohm actief WP werkt met vaste temp van 5 graden
  if (temperature < TEMPERATURE_THRESHOLD_COLD)
    relay_state = LOW;  // Sensor WP weer actief vorst bescherming
  if (temperature > TEMPERATURE_THRESHOLD)
    relay_state = LOW;  // Sensor WP weer actief

digitalWrite(RELAY_PIN, relay_state);  // control the relay

delay(60000);

// print to serial
  Serial.print("Temperature: ");
  Serial.print(temperature);
  Serial.print("°C => relay's state: ");
  Serial.println(relay_state);

}

Het relais staat in rust en spanningsloos op NC (Aurea in control).
Het relias heeft ook twee ingebouwde LED's.
Groen als het relais NC is (Aurea in control).
Rood als het relais geschakeld is naar NO (24Kohm in control).

Door een venster in de opbouwdoos is te zien of de Aurea sensor of de weerstand van 24Kohm actief is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4GpxMad0kzihiw1W3XpsLSkT5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmD6Heq5dinxnirc8hulC0O1.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan de warmtepomp ook beneden de nul graden laten werken. Dit is een kwestie van de threshold waarden aanpassen. Realiseer je wel dat dan de vorst bescherming weg valt.

Er zijn ook LCD schermen voor de Arduino en kun je de actuele temperatuur aflezen.
Gooi er dan nog een wifi module op en je kan op afstand zien wat er gebeurt. Mogelijkheden zijn eindeloos.

Er zijn ook andere oplossingen maar vond dit wel een mooie oplossing en leuk projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevAir
Ziet er netjes uit 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Thx! Mij benieuwen de komende periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Blijft het probleem met deze WP nog dat na een nachtverlaging de WP opstart met ca 650watt vermogen en als dan binnen 20 min te temp van het uitgaande water (Ta) niet kleiner is dan 5 graden tov de ingestelde water temp in de weersafhankelijke regeling de WP overschakelt naar de CV

Nu heb ik pas storing gehad met de thermostaat en na veel mail verkeer met Pulgwise bleek dat de USB voeding stuk was welke in de controlebox zit
Pluswise gaf aan dat de nieuwe WP van dit type eerst naar vol vermogen gaan voor dat de WP overschakelt naar de CV

Nu is de vraag is de controlebox aan toepassen naar deze niet software

Wie heeft een idee hoe dit op toenemen met Atlantic groep, ik heb de WP zelf geplaatst zonder installateur
Dus Atlantic wel alleen contant via de installateur
Wie ziet kan om dit op toenemen met Atlantic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
wybe-V schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:33:
Blijft het probleem met deze WP nog dat na een nachtverlaging de WP opstart met ca 650watt vermogen en als dan binnen 20 min te temp van het uitgaande water (Ta) niet kleiner is dan 5 graden tov de ingestelde water temp in de weersafhankelijke regeling de WP overschakelt naar de CV

Nu heb ik pas storing gehad met de thermostaat en na veel mail verkeer met Pulgwise bleek dat de USB voeding stuk was welke in de controlebox zit
Pluswise gaf aan dat de nieuwe WP van dit type eerst naar vol vermogen gaan voor dat de WP overschakelt naar de CV

Wie heeft een idee hoe dit op toenemen met Atlantic groep, ik heb de WP zelf geplaatst zonder installateur
Ze geven bij Atlantic steeds aan dat de software niet ge-update kan worden van de control box.
Dit is een groot euvel van dit ding. Waardeloos eigenlijk.
Daardoor loop je achter op verbeteringen in de aansturing.

Ze zouden eigenlijk een roulatie systeem moeten hebben waarbij de control box tegen een kleine vergoeding verwisseld kan worden met een nieuwere.Eventueel voorzien van een aansluiting / optie voor software / firmware updates.

Je ziet ook een groei in de documentatie van deze warmtepomp.
Afgelopen jaar zijn er 6 revisies geweest op de handleiding.
Is er een extra kit gekomen voor nieuwere CV ketels i.v.m. de aansturing van de OT / Aan Uit.
Het lijkt erop dat het product steeds door ontwikkeld wordt door feedback van installateurs en klanten.
I.p.v. met meteen een goed en valide product op de markt te komen.

Ik denk achteraf dat ik beter voor een Bosch of Daikin had moeten gaan.
Niet voor dit houtje touwtje apparaat :)

[ Voor 15% gewijzigd door Marc001 op 10-10-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwetje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 19:31
wybe-V schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:33:

Ik heb mijn installateur net een mail gestuurd met deze vraag. Het is een van mijn grote frustraties met deze warmtepomp dat het initiele vermogen maar 600W is voor 20min om dan vervolgens de CV bij te schakelen. Als dat beter kan, graag, want ik heb het idee dat de warmtepomp mijn huis prima volledig kan verwarmen boven de 0.

Ik heb zelfs een tijdje geprobeerd om de warmtepomp uit te zetten en weer aan op het moment dat de CV aansloeg, om de controlbox te resetten en opnieuw te proberen een opwarmrun te starten. Simpelweg temperatuur vraag omlaag zetten en na een tijdje weer omhoog werkte niet omdat de controlbox dan had onthouden op CV te moeten verdergaan. Met wisselend succes: ik ben er maar mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 12:33
@Douwetje zou je niet overwegen om 1) Nachtverlaging eruit te halen (of zeer minimaal te maken) en 2) de Max. voorverwarmtijd op "Uit" te zetten? Als je het huis niet te ver laat afkoelen (verwijderen nachtverlanging) dan bepaald systeem zelf wel weer wanneer op te starten ..en al doet hij er vervolgens 2 uur over het voorverwarmen dat maakt toch niets uit.

Ik heb heel vorig stookseizoen met 19,5gr overdag / 19gr snachts gedraaid en hem prima resultaat bereikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Erik-1978 op 10-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Ik heb hem ook bijna continu op 20 graden staan.
Nachtverlaging is maar 1 graad.
Dit in een jaren 30 huis met twee volwassenen en twee tieners.

Ketel sprong soms bij (als het echt koud werd 'snachts) maar over het algemeen draaide de WP.
Ik herken dan ook niet de 600W opstart.
Terug kijkend bij koude nachten in Homewizard liep de WP meteen naar de 1200W of hoger.

Jaar gas verbruik van 07-23 t/m 07-24 was 384m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Marc001 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:09:
Ik heb hem ook bijna continu op 20 graden staan.
Nachtverlaging is maar 1 graad.
Dit in een jaren 30 huis met twee volwassenen en twee tieners.

Ketel sprong soms bij (als het echt koud werd 'snachts) maar over het algemeen draaide de WP.
Ik herken dan ook niet de 600W opstart.
Terug kijkend bij koude nachten in Homewizard liep de WP meteen naar de 1200W of hoger.

Jaar gas verbruik van 07-23 t/m 07-24 was 384m3.
@Marc001 mooi resultaat ...voor referentie en vergelijk hoeveel m2 / m3 huis betreft het? Energielabel A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Ik heb de nacht temp op 18,5 staan, wel pas ik elke avonds de temp van de WAR aan, deze zet ik voor de nacht op -10 op 37 en +20 op 36

Als de WP s'morgen aan gaat is in ca 20 minuten de delta T binnen de 5 graden berijkt
Hierna pas ik elke keer de temp in stapje van 2 a 3 graden aan van de WAR, een beetje afhankelijk van de buiten temp
In de winter kom ik een het einde van de dag uit op ca 50 graden uit van de WAR

uiteindelijk gebruik ik nu ca 100m3 gas voor verwarming en met de CV vroeger was dit 1100M3 voor verwarming en ca 75m3 voor warmwater
Het huis is van 2000 met radiatoren, 2 onder eenkap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

@Marc001 mooi resultaat ...voor referentie en vergelijk hoeveel m2 / m3 huis betreft het? Energielabel A?
Het is een hoekhuis uit 1935 met aanbouw en erker.
Label hebben we niet, nooit laten doen en wonen er al heel lang.
In de loop van de jaren zelf de volgende zaken geisoleerd:

Alle ramen zijn HR++,
Spouw laten na isoleren,
Kruipruimte geisoleerd aan onderzijde vloer
Zolder ook geisoleerd

Ongeveer 410m3 inhoud.
Drie radiatoren in de woonkamer.

Dat wij er kwamen wonen en deze zaken niet gedaan waren zaten we op zo'n 1500m3 gas per jaar.
Dit was verwarming en warm water.
We hebben een beste sprong gemaakt, veel lager gaat niet meer lukken denk ik :)

[ Voor 15% gewijzigd door Marc001 op 11-10-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Marc001 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:32:
[...]
Ongeveer 410m3 inhoud.

Dat wij er kwamen wonen en deze zaken niet gedaan waren zaten we op zo'n 1500m3 gas per jaar.
Dit was verwarming en warm water.
Goed bezig @Marc001 wij hebben vrijstaand huis uit begin '80 verbouwd bijna 400m2 waarvan 300m2 GO, ongveer 800m3.

Volledig gerenoveerd, Triple-glas, 17 Icyene schuim onder dak en deel vloer, BG + 1e vloerverwerwarming etc.
Energielabel (hoge C) naar A ...herziening loopt aangezien er fouten in zitten en word na verwachting Label A+.

Gebruik voor verbouwing (vorige bewoner) 3.000m3, met isolatie -50% nu komt de resterende warmtebehoefte uit Gas (750m3) en 5kW Hybride-WP (750m3 eq). De warmtepomp is dus relatief klein voor de grote van het huis, bewuste keuze en werkt goed.

@wybe-V Ik vind het inbeginsel niet wenselijk om het dagelijks (meermaals) de instellingen te moeten aanpassen, al heb je er mogelijk nog betere resultaten door. Ik draai daarom met minimale-nachtverlaging en uitgeschakelde 'max. aanwarmtijd'.

[ Voor 12% gewijzigd door Erik-1978 op 11-10-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwetje
Erik-1978 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:48:
@Douwetje zou je niet overwegen om 1) Nachtverlaging eruit te halen (of zeer minimaal te maken) en 2) de Max. voorverwarmtijd op "Uit" te zetten? Als je het huis niet te ver laat afkoelen (verwijderen nachtverlanging) dan bepaald systeem zelf wel weer wanneer op te starten ..en al doet hij er vervolgens 2 uur over het voorverwarmen dat maakt toch niets uit. [...]
Nachtverlaging heb ik niet, thermostaat staat continue op dezelfde waarde. Voorverwarmtijd heb ik net op "Uit" gezet al doet de Anna daar vermoedelijk toch niets mee omdat er geen verwarmingsschema actief is.

Vannacht ook weer rond middernacht een poging op 600W met daarna de CV erbij. Om 2:00 een poging op 600W voor 20min om daarna hoger vermogen te draaien. Om 7:00 hebben we gedoucht en is de warmtepomp wel direct naar hoger vermogen gegaan. Schiet mij maar lek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2jty8F54jJ6KwRKiMUl8pADtuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yZYHnltJjSTP94O2xBNXw3s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q53WKiY3B1cFPFeYCJ-avkTD2PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5LiLRsXEtdEzPQf53hyWmcq.png?f=fotoalbum_large
wybe-V schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:45:
Ik heb de nacht temp op 18,5 staan, wel pas ik elke avonds de temp van de WAR aan, deze zet ik voor de nacht op -10 op 37 en +20 op 36

Als de WP s'morgen aan gaat is in ca 20 minuten de delta T binnen de 5 graden berijkt
Hierna pas ik elke keer de temp in stapje van 2 a 3 aan van de WAR, een beetje afhankelijk van de buiten temp
In de winter kom ik een het einde van de dag uit op ca 50 graden uit van de WAR

uiteindelijk gebruik ik nu ca 100m3 gas voor verwarming en met de CV vroeger was dit 1100M3 voor verwarming en ca 75m3 voor warmwater
Het huis is van 2000 met radiatoren, 2 onder eenkap
@wybe-V Heb je daar een Home Assistant automation van? Zou ik ook wel willen proberen... al zou de instelling die jij gebruikt in bovenstaande voorbeeld rond middernacht niet zo veel uithalen denk ik (vraag temperatuur is max 35).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Douwetje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

Nachtverlaging heb ik niet, thermostaat staat continue op dezelfde waarde. Voorverwarmtijd heb ik net op "Uit" gezet al doet de Anna daar vermoedelijk toch niets mee omdat er geen verwarmingsschema actief is.

Vannacht ook weer rond middernacht een poging op 600W met daarna de CV erbij. Om 2:00 een poging op 600W voor 20min om daarna hoger vermogen te draaien. Om 7:00 hebben we gedoucht en is de warmtepomp wel direct naar hoger vermogen gegaan. Schiet mij maar lek:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

@wybe-V Heb je daar een Home Assistant automation van? Zou ik ook wel willen proberen... al zou de instelling die jij gebruikt in bovenstaande voorbeeld rond middernacht niet zo veel uithalen denk ik (vraag temperatuur is max 35).
Je zou eens kunnen kijken wat je buiten temperaturen waren.
Misschien kun je een relatie vinden dat de 600W opstart misschien buiten temperatuur gerelateerd is.

Als de groene lijn de buiten temp is dan lijkt de WP iets boven de 10 graden standaard op te starten met 600W.
Verderop is de temp lager (2.00 en 7:00) waar de WP wel naar hoog vermogen gaat.
Ben wel benieuwd wat de setpoints waren van de Anna samen met je aanvoer en retour temp van de WP.

[ Voor 9% gewijzigd door Marc001 op 11-10-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wybe-V
Douwetje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

@Douwetje Ik heb geen Home Assistant, automation pas de settings handmatig aan
Wil dit nog wel uitzoeken of dit mogelijk is met Home Assistant automation, maar heb hier geen ervaring mee

Uit je grafiek is te zien dat de WP 20min draait en hierna overschakelt naar CV, dat de delta T van 5 graden niet is gehaald en hier door schakelt de WP over naar de CV

[ Voor 4% gewijzigd door wybe-V op 11-10-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
Douwetje schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:03:
[...] Ik heb mijn installateur net een mail gestuurd met deze vraag. [...]
Mijn installateur heeft Atlantic de vraag gesteld of de firmware ge-update kan worden, het antwoord is nee. Ze willen me tegemoet komen door een nieuwere printplaat met modernere firmware aan te bieden voor een behapbaar bedrag (vraag me via PM als je wil weten hoeveel).
Heb ik meteen een reserve printplaat waar ik eventueel mee kan gaan experimenteren (vb. direct via aan/uit aansturing de warmtepomp bedienen zoals eerder gesuggereerd).
wybe-V schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:15:
[...] @Douwetje Ik heb geen Home Assistant, automation pas de settings handmatig aan
Wil dit nog wel uitzoeken of dit mogelijk is met Home Assistant automation, maar heb hier geen ervaring mee

Uit je grafiek is te zien dat de WP 20min draait en hierna overschakelt naar CV, dat de delta T van 5 graden niet is gehaald en hier door schakelt de WP over naar de CV
Klopt, die 20min draait ie helaas maar op 600W.
Marc001 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:55:
[...]Je zou eens kunnen kijken wat je buiten temperaturen waren.
Misschien kun je een relatie vinden dat de 600W opstart misschien buiten temperatuur gerelateerd is.

Als de groene lijn de buiten temp is dan lijkt de WP iets boven de 10 graden standaard op te starten met 600W.
Verderop is de temp lager (2.00 en 7:00) waar de WP wel naar hoog vermogen gaat.
Ben wel benieuwd wat de setpoints waren van de Anna samen met je aanvoer en retour temp van de WP.
Mogelijk... lastig te onderzoeken wel de buitentemperatuur is zo lastig aanpasbaar :) (of ik moet tegen de warmtepomp zeggen dat ie op een andere plaats staat....? Proberen waard...)

[ Voor 53% gewijzigd door Douwetje op 17-10-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
Douwetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Mijn installateur heeft Atlantic de vraag gesteld of de firmware ge-update kan worden, het antwoord is nee. Ze willen me tegemoet komen door een nieuwere printplaat met modernere firmware aan te bieden voor een behapbaar bedrag (vraag me via PM als je wil weten hoeveel).
Heb ik meteen een reserve printplaat waar ik eventueel mee kan gaan experimenteren (vb. direct via aan/uit aansturing de warmtepomp bedienen zoals eerder gesuggereerd).

[...]

Klopt, die 20min draait ie helaas maar op 600W.

[...]

Mogelijk... lastig te onderzoeken wel de buitentemperatuur is zo lastig aanpasbaar :) (of ik moet tegen de warmtepomp zeggen dat ie op een andere plaats staat....? Proberen waard...)
Ik bedoel meer dat bij 10 graden de WP sowieso rond de 600Watt vraagt. Omdat het genoeg warmte kan genereren uit 10 graden buiten temp. Omdat bij lagere temperaturen je WP wel naar een hoger vermogen gaat (koudere lucht meer energie vanuit de WP nodig om op te warmen).

Goed om te horen dat je een andere printplaat krijgt met een hogere firmware versie.
Te idioot voor woorden eigenlijk, het mag niet zo zijn als je eenmaal dat ding hebt je nooit updates kan uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
Ondertussen mijn Arduino aansturing gewijzigd.

Ik heb er een LCD bij gezet die de status van het relais laat zien samen met de actuele temperatuur.
Zo heb ik een goede indicatie wat de actuele buiten temperatuur is in combinatie met de Arduino.
Tevens dat de 5 graden modus actief is op de Aurea.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XEAehB3CotC4u7yAgjVENvZTxE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1newkLQOPJCKo4W0xWjxcyOT.jpg?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
/*
 *
 * Laat WP werken bij <5 graden Celsius.
 * Bij 5 graden wordt een vaste 24Kohm weerstand gechakeld.
 * Bij 0 graden wordt de sensor van de WP weer geschakeld.
 * Ter voorkoming van vorst schade.
 */

#include <OneWire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

const int RELAY_PIN  = A3; // Arduino pin connected to the relay's pin
const int SENSOR_PIN = 2;  // Arduino pin connected to DS18B20 sensor's DATA pin
const float TEMPERATURE_THRESHOLD = 5; // °C
const float TEMPERATURE_THRESHOLD_COLD = 0; // °C

OneWire oneWire(SENSOR_PIN);         // setup a oneWire instance
DallasTemperature sensor(&oneWire);  // pass oneWire to DallasTemperature library
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 16, 2);  // I2C address 0x27 or 0x3F, 16 column and 2 rows

float temperature;
int relay_state;

void setup() 
{
  Serial.begin(9600);            // initialize serial
  sensor.begin();               // initialize the sensor
  lcd.init();                   // initialize the lcd
  lcd.backlight();              // open the backlight 
}

void loop() 
{
  sensor.requestTemperatures();             // send the command to get temperatures

// print to LCD
  lcd.clear();
  lcd.setCursor(0, 0);          // start to print at the first row
  lcd.print("Temp: ");          // print Temp
  lcd.print(temperature);       // print the temperature in Celsius
  lcd.print((char)223);         // print ° character
  lcd.print("C");

// print to serial

// Check temperatures and set relay state
  if (temperature < TEMPERATURE_THRESHOLD)
    relay_state = HIGH;  // 24Kohm active WP operates at fixed 5 degrees
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print("T<5");
    lcd.print((char)223);
    lcd.print("C Relay: ON ");
  if (temperature < TEMPERATURE_THRESHOLD_COLD)
    relay_state = LOW;  // Sensor WP active frost protection
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print("T<0");
    lcd.print((char)223);
    lcd.print("C Relay: OFF");
  if (temperature > TEMPERATURE_THRESHOLD)
    relay_state = LOW;  // Sensor WP active
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print("T>5");
    lcd.print((char)223);

//Wait 1 minute for new reading
  delay(60000);
}

[ Voor 71% gewijzigd door Marc001 op 17-10-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-07 08:13
Hallo ik overweeg deze warmtepomp aan te schaffen

Klopt het dat deze tot 4 graden wp doet en daaronder gelijk cv, en dat er geen eenvoudige manier is om dit te wijzigen?

Gr Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevAir
Hoi Martijn.

Het klopt idd dat de wp overschakelt naar cv beneden de 4 graden, of de delta t van 5 graden is niet gehaald binnen 20 min. (Verschil gevraagde temp tov geleverde temp)

Op dit moment kan dit niet anders ingesteld worden.

Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld de oplossing van mij of Marc001 toepassen. Staat op dit forum voldoende informatie om de arduino en relais aan de wp aan te sluiten. Daarmee kun je de wp ook beneden de 4 graden door laten draaien.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:59
martijnn2 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:29:
Hallo ik overweeg deze warmtepomp aan te schaffen
Weet je dit zeker O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn2
Uuh Nee😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn2
RevAir schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:29:
Hoi Martijn.

Het klopt idd dat de wp overschakelt naar cv beneden de 4 graden, of de delta t van 5 graden is niet gehaald binnen 20 min. (Verschil gevraagde temp tov geleverde temp)

Op dit moment kan dit niet anders ingesteld worden.

Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld de oplossing van mij of Marc001 toepassen. Staat op dit forum voldoende informatie om de arduino en relais aan de wp aan te sluiten. Daarmee kun je de wp ook beneden de 4 graden door laten draaien.

Mvg
Okee dankjewel dat is wel echt jammer, ik las ergens terug dat de vorstbeveiliging dan niet meer werkt? Daar is misschien ook wel wat op te bedenken

Ik kan het apparaat voor weinig geld kopen,
Tot welke temperaturen kan hij met de aanpassing draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Aan iedereen hier:

Poll: Als je alles van te voren had geweten, had je dan weer een Aurea 5 gekocht?
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406752&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Updates van de poll werken niet zo lekker, beste klik je dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn2
Ik zit nog even in de installatie handleiding te kijken, ik ben zelf installateur.

De prijs icm subsidie is doorslaggevend, krijg geld toe zelfs.

Met monoblock geen ervaring nog.

Mag de aanvoer retour willekeurig in de installatie worden gemonteerd met alle toebehoren op de aangegeven plaatsen, of moet alles dicht bij de cv ketel zitten?

Gr Martijn

[ Voor 3% gewijzigd door martijnn2 op 19-10-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevAir
Hoi Martijn,

Terugkomend op vorstbeveiliging, zolang je de temperatuur dat relais schakeld niet onder de 0 graden brengt gaat dit goed.
(In zowel de code van mij als Marc001 staat deze tot 0 graden, hieronder zal vorstbeveiliging worden ingeschakeld.)

Je kunt het beste de aansluiting zo dicht mogelijk bij de ketel maken. (Dus terugslagkleppen, afsluiters en filter etcetera.)
De afstand tussen wp en cv ketel is niet direct een groot probleem, probeer dit natuurlijk wel met zo min mogelijk bochten en leidingwerk ivm weerstand in de leidingen. (Minimaal maar aanwezig)
Ps let wel goed op locatie van terugslagklep in retourleiding tov expansievat en driewegklep. Dit staat wel uitgelegd in de installatiehandleiding.

Dat het prijstechnisch de voordeligste keuze is kan ik begrijpen, en systeem werkt zolang goed is ingesteld prima.

Wil je wel meer instelmogelijkheden ga dan kijken naar een ander merk/type. Bij ons worden bijvoorbeeld veel Intergas xtend toegepast. Die heb je zowel on split als monoblock variant.
Maar deze zijn uiteraard wel iets prijziger dan de atlantic variant.

[ Voor 7% gewijzigd door RevAir op 20-10-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
Hoi Martijn zoals RevAir al aangeeft probeer afsluiters enz zo dicht mogelijk bij de WP te houden.
Maar dat spreekt voor zich.

De bypass is er wel eentje om in de gaten te houden. Deze zorgt voor flow door de WP heen als zowel de CV als WP tegelijk draaien. Dit gebeurd bij vorst. De WP moet via de bypass zijn eigen circuit hebben om flow te behouden door de WP zelf. Dit ter voorkoming van bevriezing van de buitenunit.

Zet de bypass dus op de juiste plek dat dit niet je CV installatie en warmte naar je radiatoren / vloerverwarming beinvloed.

Wat nog meespeelt is de Anna thermostaat. Ik heb een Remeha 40C. Zware CV met veel vermogen.
Zelfs op het laagste toerental (vermogens afgifte) is de ketel niet in staat het te lage setpoint van de Anna te halen.
De ketel schiet er doorheen.
Gevolg is ketelstop, deze setpoints zijn belachelijk laag.
Ondanks dat ik de boel waterzijdig heb ingeregeld en de Anna zo heb ingesteld dat de WP ook blijft werken.

De Anna / Controlbox is namelijk niet in staat dynamische setpoints te maken voor zowel de CV (hoger setpoint) als de WP (lager setpoint). Pas je de Anna aan dat moet je balans zien te vinden tussen wat zowel voor de CV als de WP werkt.
De WP werkt met lage temp setpoints die niet compatible zijn met een relatieve hoge setpoint voor de CV.

Dit vergt geduld en een hoop getweak om een goede balans te vinden.
Daarom de vele posts hier over instellingen van de Anna.
Dit is compleet afhankelijk van type huis / verwarming systeem, afgifte, ketel enz.
Het kan bij anderen weer wel goed werken.
Dit is een groot manco mbt aansturing, eigenlijk een serieuze tekortkoming,
Ik snap dan ook niet de de consumentenbond destijds deze unit als één van de betere units bestempelde :?
Achteraf had ik echt een andere monoblock aangeschaft de aansturing van deze unit is gewoon ruk.

Begin dit jaar de WP met -2 kunnen laten werken.
Zolang de WP in bedrijf is (en blijft) heb je geen vorst issues.
Zodra de WP het niet redt loop je het grote risico dat de buiten unit bevriest.
Ook hier weer afhankelijk hoe goed je huis geisoleerd is en je afgifte systeem.

Via de Arduino ben ik nu wel in staat de temperatuur makkelijk in te stellen (beneden 0).
Als het zwaar vriest is deze dan weer makkelijk aan te passen om de vorst beveiliging te activeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc001 op 21-10-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godwin
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik heb sinds een paar weken een Atlantic Aurea. Ik zie dat bij het draaien van de WP er toch nog een klein gasverbruik is (zie HomeWizard screenshot).

Zien jullie dat ook?
Is dit te vermijden?

Ik heb een huis uit 1974/2004 (1974 originele bouw met 20024 uitbouw) met radiatoren en een origineel gasverbruik van 1400 m3. Mij CV ketel is een Remeha Advanta 35C uit 2012.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3ufExnR8tffDxucdlwAd_5BG5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dIJUJLx0C3xUyFU2q5bJSRTv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevAir
Godwin schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:52:
Ik heb sinds een paar weken een Atlantic Aurea. Ik zie dat bij het draaien van de WP er toch nog een klein gasverbruik is (zie HomeWizard screenshot).

Zien jullie dat ook?
Is dit te vermijden?

Ik heb een huis uit 1974/2004 (1974 originele bouw met 20024 uitbouw) met radiatoren en een origineel gasverbruik van 1400 m3. Mij CV ketel is een Remeha Advanta 35C uit 2012.

[Afbeelding]
Heb je toevallig de comfortstand tapwater aan? Dit kan de geringe hoeveelheid gasverbruik verklaren omdat de ketel het warmteelement op temperatuur houdt door af en toe wat gas te verbruiken.

Je kunt proberen de comfortstand uit te zetten en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godwin
RevAir schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:32:
[...]

Heb je toevallig de comfortstand tapwater aan? Dit kan de geringe hoeveelheid gasverbruik verklaren omdat de ketel het warmteelement op temperatuur houdt door af en toe wat gas te verbruiken.

Dank, die stond inderdaad aangevinked! Ik zal die een dagje aankijken en dan laat ik weten of dat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godwin
RevAir schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:32:
[...]

Helaas is het niet de oplossing. Als ik de DHW comfort uit zet, krijg ik nog steeds piekjes verbruik van de CV ketel.

Je ziet de piekjes als de CV aanslaat, dat staat los van de WH cyclus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV34_aEvfZk_gqZMm8eeCtje6Ns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Ky3vpdd6s4K5WZdxiXnazh7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-07 14:11
Heeft iemand een schema hoe je een weerstand, parallel, kan plaatsen om de buiten thermometer te tweaken? Als beginnende tweaker twijfel ik hoe en waar de weerstand moet komen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevAir
Godwin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Helaas is het niet de oplossing. Als ik de DHW comfort uit zet, krijg ik nog steeds piekjes verbruik van de CV ketel.

Je ziet de piekjes als de CV aanslaat, dat staat los van de WH cyclus.

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je hem zowel in de plugwise app als ook op de ketel zelf de comfortstand hebt uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 13:24
Godwin schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:52:

Zien jullie dat ook?
Is dit te vermijden?

[Afbeelding]
Is dit niet gewoon warm water gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godwin
JaRuBe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:27:
[...]

Is dit niet gewoon warm water gebruik?
Nee, zo vaak gebruiken we geen warm water. Voordat we de WP hadden deed dit verbruik zich nooit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godwin
RevAir schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Ik neem aan dat je hem zowel in de plugwise app als ook op de ketel zelf de comfortstand hebt uitgeschakeld?
De ketel heeft geen comfort stand voor zover ik weet, maar kan dat nog eens nakijken. Voordat de WP geïnstalleerd werd was dit verbruik er in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevAir
Godwin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:38:
[...]

De ketel heeft geen comfort stand voor zover ik weet, maar kan dat nog eens nakijken. Voordat de WP geïnstalleerd werd was dit verbruik er in elk geval niet.
Dat heeft hij zeker wel, zie hoofdstuk 6.2.5 op blz 22 van de gebruikershandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Godwin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:38:
[...]

Dit lijkt inderdaad op warmwater comfort.

Via de Anna kan je het uitzetten.
Ervaring is wel dat dit ondanks uitzetten de Anna dit niet goed oppikt en alsnog aan staat als je later terug gaat naar het menu.

Zoals RevAir al aangeeft zet het ook uit op de ketel.
Heb ik ook gedaan en is wat betrouwbaarder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Godwin
Marc001 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Dit lijkt inderdaad op warmwater comfort.

Via de Anna kan je het uitzetten.
Ervaring is wel dat dit ondanks uitzetten de Anna dit niet goed oppikt en alsnog aan staat als je later terug gaat naar het menu.

Zoals RevAir al aangeeft zet het ook uit op de ketel.
Heb ik ook gedaan en is wat betrouwbaarder.
Jullie hadden helemaal gelijk. Op de ketel stond het aan. Blijkbaar heeft de installateur of de settings gereset of de settings veranderd, maar nu het ik het uitgezet op de ketel en is het kleine verbruik weg.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
Douwetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Ik heb de print ontvangen en geinstalleerd. Prints zijn identiek op de stickers op twee chips na (onder: nieuwe printplaat, boven, gemonteerd, oude printplaat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94tY1umSS62CKSTtPpW46qUHAfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/591oEj3mf9CVURS9oWYCAlFC.jpg?f=fotoalbum_large
Regelgedrag is iets anders. Er lijkt een patroon in te zitten: Als WP al een tijdje niet gedraaid: 20min op 600W - 30min op hoger vermogen 1340W (is nieuw voor mij) - 60min op CV indien nodig - probeer nog eens op warmtepomp 1340W. Zie onderstaand 28 okt 0:00, buitentemp ca 8C voor de beschreven cyclus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9pw_Za1RmdqB-BJSHn5jRAXbQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z6XPx3nd2DhwsfYICp4zyTa4.png?f=fotoalbum_large
Als WP het wel lukt te verwarmen, is er zelfs een overshoot zichtbaar van de temperatuur (zie 28 okt na 22:00, buitentemp ca. 12C).

Vermogen WP voor deze periode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhwKziWuVZVAxosKxKXx0I52_ZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QmXPlvu3Zyee5rp5cBh9MJ2l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Douwetje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Ik heb de print ontvangen en geinstalleerd. Prints zijn identiek op de stickers op twee chips na (onder: nieuwe printplaat, boven, gemonteerd, oude printplaat):
[Afbeelding]
Regelgedrag is iets anders. Er lijkt een patroon in te zitten: Als WP al een tijdje niet gedraaid: 20min op 600W - 30min op hoger vermogen 1340W (is nieuw voor mij) - 60min op CV indien nodig - probeer nog eens op warmtepomp 1340W. Zie onderstaand 28 okt 0:00, buitentemp ca 8C voor de beschreven cyclus:
[Afbeelding]
Als WP het wel lukt te verwarmen, is er zelfs een overshoot zichtbaar van de temperatuur (zie 28 okt na 22:00, buitentemp ca. 12C).

Vermogen WP voor deze periode:
[Afbeelding]
Mooie observatie.
Nu bij jou gaat hij wel netjes door naar hoger vermogen.
Blijft vreemd waarom eerst 20min 600W en dan pas vol vermogen bij opstart (langere stilstand).

Je zou denken meteen volle bak aan het werk om zo snel mogelijk de setpoints te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 16:34
als ik de reacties lees is de keuze gebaseerd op het regelgedrag en het structureel niet aangaan onder de 4-5 graden. waarom niet de weerstand monteren en de Aurea (Chofu) foppen tot -15 en er glycol in doen (30%) , (zie pagina17 gebruiksaanwijzing https://www.heizprofishop.at/Datenblätter/Chofu/Installations%26%20Bedienungsanleitung.pdf) je hebt iets COP verlies maar dan kun je tweaken wat je wilt. anders moet je een Panasonic of soortgelijk monoblock kopen.
Voor de huidige verkoopprijs is het volgens mij een no-brainer.

en als je dan je warmtepomp instelt volgens de laatste revisie (;-) no 20 of zo...)doet ie t wel best aardig volgens mij.

WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
theXman schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:19:

en als je dan je warmtepomp instelt volgens de laatste revisie (;-) no 20 of zo...)doet ie t wel best aardig volgens mij.
En als tie het dan niet best aardig doet, ben je mooi klaar.

Deze WP niet kopen, is korting op een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevAir
theXman schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:19:
als ik de reacties lees is de keuze gebaseerd op het regelgedrag en het structureel niet aangaan onder de 4-5 graden. waarom niet de weerstand monteren en de Aurea (Chofu) foppen tot -15 en er glycol in doen (30%) , (zie pagina17 gebruiksaanwijzing https://www.heizprofishop.at/Datenblätter/Chofu/Installations%26%20Bedienungsanleitung.pdf) je hebt iets COP verlies maar dan kun je tweaken wat je wilt. anders moet je een Panasonic of soortgelijk monoblock kopen.

Mijn ervaring is dat zodra het buiten tussen de -1 en 2 graden celcius is de WP regelmatig moet ontdooien. luchtvochtigheid is dan erg hoog buiten waardoor de buitenunit bevriest en zichzelf ontdooit. Dan moet de CV regelmatig bijspringen om dit te compenseren. Beneden deze temperaturen zal dit beter gaan, maar dan valt de COP waarde ook hard naar beneden waardoor het duurder kan (met nadruk op kan) worden om op WP te draaien dan op CV.

Als je echt onder deze temperaturen hybride wil toepassen kijk dan naar een andere WP. Wellicht zelfs naar een WP die al geschikt is voor full electric en ook in Hybride met een Ketel kan worden gezet.

En ja ik zag dat de Aurea vandaag compleet voor €1505,- wordt verkocht bij Warmteservice (excl installatie uiteraard) maar ondanks de lage prijs zou ik toch een ander type toe gaan passen met meer instelmogelijkheiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaRuBe
ik wil toch even reageren op alle kritiek op dit apparaat. Laat ik voorop stellen dat ik geen ervaringsdeskundige ben met andere WP's en dat ik ook geen technisch onderlegd iemand ben met verstand van deze techniek.

Maarrrr... ik ben wel echt een tevreden gebruiker aangezien deze WP wel levert wat het beloofd. Ons gasverbruik was in de jaren 2018, 2019, 2020 en 2021 gemiddeld 1600 kuub. De WP is eind 2021 geplaatst en dus het verbruik de afgelopen jaren: 2022 was 800 kuub (incl zoeken naar goede afstelling), 2023 zaten we op 685 en in 2024 staat de teller tot dusver op 506 kuub. De verwachting is dat we dit jaar nog weer onder het verbruik van 2023 komen, al hangt dat natuurlijk ook af van het weer.

Maar goed, er is dus zo'n 60% minder gasverbruik. Natuurlijk is het electra verbruik toegenomen, maar gelukkig hebben we op hetzelfde moment ook zonnepanelen laten plaatsen.

Wellicht kunnen we met een andere WP nog meer op gas besparen, maar ik ben absoluut een tevreden gebruiker gewoon omdat deze WP levert wat het belooft. Ik lees veel over andere WP's met inderaad meer instellingen en als Tweaker vind ik het ergens ook best jammer dat ik daar niet mee kan spelen, maar ik wist wat ik kocht, dus kan daar niet over klagen. Als ik even snel een berekening doe, dan hebben we de investering van deze WP er eind 2025 al uit, niet slecht in 4 jaar lijkt mij.

Maar goed, ik volg met veel plezier dit draadje, alle inzichten en adviezen zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
De afgelopen periode temperaturen beneden de 5 graden gehad.
De Arduino heeft netjes geschakeld waardoor de WP bleef door draaien.

Het enige wat niet lekker ging was de status van het relais op de LCD.
Uiteindelijk een kleine foutje in de codering.
De IF statement was niet afgebakend met {}.
Relais schakelde wel maar de LCD tekst kwam niet overeen met het relais.
Bleef op OFF staan.

Voor de hobbyisten even de juiste goed werkende code met dank aan het Arduino Forum:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
/*
 *
 * Let WP work at <5 degrees Celsius. 
 * At 5 degrees a fixed 24Kohm resistor is switched. 
 * At 0 degrees the sensor of the WP is switched again. 
 * To prevent frost damage.
 */

#include <OneWire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

const int RELAY_PIN = A3;                    // Arduino pin connected to the relay's pin
const int SENSOR_PIN = 2;                    // Arduino pin connected to DS18B20 sensor's DATA pin
const float TEMPERATURE_THRESHOLD = 5;       // °C
const float TEMPERATURE_THRESHOLD_COLD = 0;  // °C

OneWire oneWire(SENSOR_PIN);         // setup a oneWire instance
DallasTemperature sensor(&oneWire);  // pass oneWire to DallasTemperature library
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 16, 2);  // I2C address 0x27 or 0x3F, 16 column and 2 rows

float temperature;
int relay_state;

void setup() {
  Serial.begin(9600);  // initialize serial
  sensor.begin();   // initialize the sensor
  lcd.init();       // initialize the lcd
  lcd.backlight();  // open the backlight
}

void loop() {

// print to LCD
  lcd.clear();
  lcd.setCursor(0, 0);     // start to print at the first row
  lcd.print("Temp: ");     // print Temp
  lcd.print(temperature);  // print the temperature in Celsius
  lcd.print((char)223);    // print ° character
  lcd.print("C");

// print to serial

// Check temperatures, set relay state, print relay state to LCD
  if (temperature < TEMPERATURE_THRESHOLD) {
    relay_state = HIGH;  // 24Kohm active WP operates at fixed 5 degrees
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print("T<5");
    lcd.print((char)223);
    lcd.print("C Relay: ON ");
  }

if (temperature < TEMPERATURE_THRESHOLD_COLD) {
    relay_state = LOW;  // Sensor WP active frost protection
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print("T<0");
    lcd.print((char)223);
  }

if (temperature > TEMPERATURE_THRESHOLD) {
    relay_state = LOW;  // Sensor WP active
    lcd.setCursor(0, 1);
    lcd.print("T>5");
    lcd.print((char)223);
  }

//Wait 1 minute for new reading
  delay(60000);
}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyMeBJW-ARiWy5lRz19KYkK0HlI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VVA1VDkNWCb4ko80SsrgQ0Xb.jpg?f=user_large

• Nootorius75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 15:08
Iemand enig idee wat wordt verstaan onder het zelflerend vermogen van de Anna. Ik kan niet achterhalen wat het inhoud.

Reden dat ik het vraag: Als ik mijn houtkachel aan heb gehad in de woonkamer stijgt de temperatuur naar soms 24 graden, het lijkt of de volgende dag de themostaat veel te laat inschakelt (thermostaat staat op 21). Ik heb vloerverwarming dus de warmtepomp slaat veel te laat aan. Waardoor de vloer doorverwarmd en het warmer wordt als ingesteld (22 graden). Na een aantal dagen lijkt het fenomeen voorbij en schakelt de installatie wel goed en houdt de verwarming de temperatuur stabiel zonder grote schommelingen.

Mocht de Anna nu werkelijk zo slim zijn en een soort algoritme toepassen waarbij de externe invloed van de houtkachel zorgt voor een negatief patroon is er dan een optie om het zelflerend vermogen te resetten?

Het resetten van de verwarmingssnelheid in het menu is de oplossing niet. Dit heb ik al getest.

Ben overigens ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn met houtkachels in combinatie met de Anna. Herkennen jullie dit fenomeen wat ik beschrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Nootorius75 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:40:
Iemand enig idee wat wordt verstaan onder het zelflerend vermogen van de Anna. Ik kan niet achterhalen wat het inhoud.

Reden dat ik het vraag: Als ik mijn houtkachel aan heb gehad in de woonkamer stijgt de temperatuur naar soms 24 graden, het lijkt of de volgende dag de themostaat veel te laat inschakelt (thermostaat staat op 21). Ik heb vloerverwarming dus de warmtepomp slaat veel te laat aan. Waardoor de vloer doorverwarmd en het warmer wordt als ingesteld (22 graden). Na een aantal dagen lijkt het fenomeen voorbij en schakelt de installatie wel goed en houdt de verwarming de temperatuur stabiel zonder grote schommelingen.

Mocht de Anna nu werkelijk zo slim zijn en een soort algoritme toepassen waarbij de externe invloed van de houtkachel zorgt voor een negatief patroon is er dan een optie om het zelflerend vermogen te resetten?

Het resetten van de verwarmingssnelheid in het menu is de oplossing niet. Dit heb ik al getest.

Ben overigens ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn met houtkachels in combinatie met de Anna. Herkennen jullie dit fenomeen wat ik beschrijf?
Hier ook een houtkachel maar geen vloer verwarming.
Alleen radiatoren in de woonkamer (3 stuks).
De Anna staat ingesteld op een temperatuur van 20 graden.

In het weekend hebben wij de houkachel wel eens aan voor de gezelligheid.
Ook richting de 24 graden.
Na een avond houtkachel springt de Anna pas aan als de temp onder de 20 komt.

Het is natuurlijk wel zo dat een vloerverwaming tijd kost om op te warmen en je dus door schieters krijgt, zeker in het begin als het CV water weer koud is.

Het is makkelijker regelen als de CV temp constant is en geen extreme schommelingen door externe houtkachel warmte. Heb daar niet zo'n last van ivm de radiatoren (warmt sneller op).

Ik zou eens inloggen op de Anna gateway en de metingen kijken via een PC of Laptop.
Je kan dan mooi de CV temperaturen en setpoints zien.

Ik denk dat je hier weinig aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Nootorius75 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:40:
Dit gedrag (met/zonder kachel) zie ook in periodes met een enkele 'koude dag' met vloerverwarming, ook met CV overigens. Als je gehele vloer compleet is afgekoeld dan duurt het "lang" voordat deze is opgewarmd en warmte afgeeft, hij slaat dan dus (ook bij ons) altijd een beetje door.

Vind ik persoonlijk niet heel erg, wat ik soms doe is hem laten starten met een (handmatig) verlaagd setpoint, zet ik hem gewoon graadje terug.

Zo gebruik ik de 'massa' van de vloer ook weleens andersom ...het setpunt savonds 0,5 / 1gr verhogen bij een verwachte koude (<5gr) nacht in het tussenseizoen waarbij het overdag/savonds warmer is ...ik voorkom daarmee het in de vroege morgen opschalen naar CV terwijl 2 uur later het gewoon warm genoeg is om de WP zijn werk te laten doen.

Verder kom ik er zo min mogelijk aan en ben ik best tevreden met resultaat, doe ruim 50% van mijn warmtevraag met de (5kW) WP op een zeer groot woonoppervlak in gerenoveerde vrijstaande woning uit 80'er jaren (volledig vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Ik heb het fenomeen dat als de gemeten temp 20.5 bij een ingestelde temp van 21.5 is, dat de warmtepomp (of CV) dan niet verwarmt. S'nachts heeft de warmtepomp keurig zijn werk gedaan. Het zou kunnen zijn dat de ANNA op basis van ervaring weet dat overdag de temperatuur alsnog wordt gehaald (door de warmte die nog in de vloer zit en de warmere buitentemp overdag). Nu heb ik als test de temperatuur handmatig ingesteld op 29 graden. Alsnog gaat de warmtepomp (of CV) nog niet aan. Dat kan ik niet verklaren. Ik dacht nog door de historie van de houtkachel maar bij een gevraagde temp van 29 graden kan dit eigenlijk niet.

Hebben jullie enig idee?

NB. Als ik de stooklijn hoger zet dan slaat de WP wel aan. Zet ik hem er daarna weer terug op dezelfde instellingen dan gaat deze weer uit. Ik heb nu mijn stooklijn staan op 55 om 25. Stond op 44 om 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFA5K7EDa9CdJmEBTegHre0LncM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wv62ZSoR2L5U6FgCIw4F37pN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fezr8TrUSBG4gc4QlUbt7vLl1as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cc0a4DqAtQiscG23me5e8r6X.jpg?f=fotoalbum_large

Nu even met schermafbeeldingen er bij.....

Aangezien mijn wenstemperatuur makkelijk werd gehaald (stooklijn laag) kan het misschien zijn dat de installatie in de war raakt omdat de aanvoertemperatuur over de gewenste temperatuur gaat??? Anders weet ik het ook niet. Maar als dit het probleem veroorzaakt dan is het wel vreemd dat het niet consequent gebeurt.

[ Voor 16% gewijzigd door Nootorius75 op 15-11-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vraagmaarraak
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-01 22:07
Hallo allen,

Ik ben aan het oriënteren op een warmtepomp. Prijs technisch is deze natuurlijk top. Al heb ik wel een vraag:
In de handleiding staat dat de warmtepomp zo dicht mogelijk bij de cv ketel aangesloten dient te worden. Ik vraag me af of dit ook mogelijk is om deze warmtepomp in de hoofdleiding op een ander punt in te koppelen.

Uiteraard bij de ketel de terugslagklep laten plaatsen, de bypass en afsluiters nabij de warmtepomp.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nootorius75
Ikzelf zou deze warmtepomp links laten liggen. Of laat ik het zo zeggen, ik zou meer vrijheid willen hebben bij de configuratie van de instellingen. Deze warmtepomp is zeer beperkt op dat vlak, waardoor de warmtepomp soms slecht of ondermaats presteert. Iets anders proberen kan nagenoeg niet dus je houdt ook altijd het gevoel dat je de warmtepomp niet efficient benut. Dit is een warmtepomp die tussen de 8 -21 graden buitentemp goed presteert. Onder de 4,5 graad verwarm je het meest en dat is bij deze warmtepomp (fabrieksaf) dus per definitie gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
Nootorius75 schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:12:
Ikzelf zou deze warmtepomp links laten liggen. Of laat ik het zo zeggen, ik zou meer vrijheid willen hebben bij de configuratie van de instellingen. Deze warmtepomp is zeer beperkt op dat vlak, waardoor de warmtepomp soms slecht of ondermaats presteert. Iets anders proberen kan nagenoeg niet dus je houdt ook altijd het gevoel dat je de warmtepomp niet efficient benut. Dit is een warmtepomp die tussen de 8 -21 graden buitentemp goed presteert. Onder de 4,5 graad verwarm je het meest en dat is bij deze warmtepomp (fabrieksaf) dus per definitie gas.
Kleine nuancering is wel op zijn plek @Nootorius75 ik begrijp dat je de WP graag anders had willen gebruiken, dat begrijp ik volkomen ...maar dat wist je van tevoren. Je kunt dus niet stellen dat hij slecht presteert, hij doet exact wat is opgegeven. En ja ook ik had graag meer mogelijkheden gehad.
Hij werkt to 4-5gr buiten prima en je veronderstelling dat je het meeste stookt onder die grens is onjuist, vergelijk weerdata en je zult zien dat er minder graaddagen onder 5 graden zijn dan er boven.
Self doe ik 50% van mijn warmteopweking met de WP, dit had meer geweest als ik een 6 of 7 kW variant had kunnen plaatsen ....maar begin 2023 was er simpelweg bijna niets direct beschikbaar en was dit dus een pragmatische keuze.

Met de wetenschap van nu zou ik mogelijk andere keuze hebben gemaakt ...dat komt echter niet zozeer door de WP maar door het inzicht in het warmteverbruik / afgiftesysteem in het (voor ons nieuwe) huis. Al met al voor die prijs een prima investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Erik-1978 schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:36:
[...]

Kleine nuancering is wel op zijn plek @Nootorius75 ik begrijp dat je de WP graag anders had willen gebruiken, dat begrijp ik volkomen ...maar dat wist je van tevoren. Je kunt dus niet stellen dat hij slecht presteert, hij doet exact wat is opgegeven. En ja ook ik had graag meer mogelijkheden gehad.
Hij werkt to 4-5gr buiten prima en je veronderstelling dat je het meeste stookt onder die grens is onjuist, vergelijk weerdata en je zult zien dat er minder graaddagen onder 5 graden zijn dan er boven.
Self doe ik 50% van mijn warmteopweking met de WP, dit had meer geweest als ik een 6 of 7 kW variant had kunnen plaatsen ....maar begin 2023 was er simpelweg bijna niets direct beschikbaar en was dit dus een pragmatische keuze.

Met de wetenschap van nu zou ik mogelijk andere keuze hebben gemaakt ...dat komt echter niet zozeer door de WP maar door het inzicht in het warmteverbruik / afgiftesysteem in het (voor ons nieuwe) huis. Al met al voor die prijs een prima investering.
Mja. Dat hij onder de 5 graden niet werkt vind ik nog wel prima, dat had je kunnen weten.

Maar ik (systeem zit bij een kennis in zijn huis) loop er tegen aan dat als na x minuten het retour water nog steeds meer dan 5 graden verschil is, het systeem als nog op gas overschakelt.
Ja dit had je misschien ook kunnen weten, maar is een stuk abstracter.
En dan doet de ketel ook in die 20? minuten echt niet zijn best met volle porrie 1800 watt (wat de ketel wel aan kan), maar als het wat warmer buiten is gaat hij lekker op 600 watt staan te pruttelen. Ja dan blijft het retour water "hier" altijd meer dan 5 graden verschil. Zelfs als het buiten 12 graden is.

Als je nachtverlaging toepast, dan heeft hij in de ochtend gas nodig om bij te stoken. Als je geen of kleine nachtverlaging toepast dan gaat hij 's nachts steeds gas gebruiken omdat het onder de 5 graden is.

Dat icm. iemand die niet veel thuis is, is het resultaat dat er even veel of meer* gasverbruikt wordt.
De installateur is al 5x terug geweest incl. iemand van de importeur, maar het werkt nog steeds voor geen zak. En dat doet best zeer als je 3000 kWh over hebt ieder jaar.

Je hebt systemen die dom of smart zijn. Probleem is dat dit systeem "smart" keuzes maakt, waar niks en niemand omheen kan. Dus werkt het, heb je geluk. Maar heel vaak werkt het ook niet (lekker), dan zitten die keuzes in de weg en kan je er niet omheen.
Als je kan programmeren en printplaatjes kan maken is er nog best wat aan te Tweaken, maar dat is voor de normale sterveling niet weggelegd.

*Als je de ketel alleen aanzet als er warmte nodig is, gebruik je uiteraard niet meer gas. Maar dan hangt alleen het systeem er voor niks tussen.

Resultaat van de poll:

10 mensen zouden hem nooit meer kopen, 1 wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nootorius75
Ik sluit mij helemaal aan bij mhr-zip. Daarbij laat mijn warmtepomp ook vreemd gedrag zien (gedrag wat ik niet kan verklaren) en gedrag dat ik niet kan uitsluiten met bepaalde configuratie instellingen. Zie mijn 1 na laatste bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaRuBe
Ik sluit mij deels aan bij de kritiek. Volgens mij kunnen we toch stellen dat deze WP voor de normale gebruiker prima presteert, dit heb ik al eerder aangegeven in dit draadje. Ik ken meerdere mensen waar deze is geïnstalleerd en iedereen is meer dan tevreden met deze WP.

Sinds wij deze WP hebben is het gasverbruik afgenomen met 60% en dit jaar lijken we zelfs af te gaan om bijna 70% minder. Dat komt omdat ik vorige winter naar de optimale stooklijn heb zitten zoeken en die lijk ik nu gevonden te hebben.

Echter, voor de gemiddelde tweaker is deze WP inderdaad minder geschikt. Wij houden ervan om met instellingen te kunnen spelen en deze kunnen tweaken. En ja, dat kan met deze WP nauwelijks tenzij je inderdaad zowel kennis en lef hebt om zelf met printplaatjes te gaan "knutselen". Ik kan en durf dat niet, dus respect voor deze tweakers.

Bottom-line: ik zou deze WP zelf ook niet weer aanschaffen. Niet omdat ik ontevreden ben, maar ik kan er simpelweg niet "mee spelen". Maar nogmaals: deze WP doet wat het beloofd.

Overigens, de reden dat we voor deze WP zijn gegaan was omdat deze door de installateur werd aanbevolen. Wij waren op dat moment met een verbouwing bezig en hadden een financiele meevaller waardoor de aanschaf van een WP ineens tot de mogelijkheden behoorden. Echter, er waren aanzienlijke levertijden op WP's en deze had hij toevallig nog zelf in het magazijn omdat hij hier de nodige aantallen van had besteld. Ik had dus geen tijd genomen om een gedegen onderzoek te doen naar de pro's en cons van deze WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1978
mhr-zip schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:17:
[...]
Maar ik (systeem zit bij een kennis in zijn huis) loop er tegen aan dat als na x minuten het retour water nog steeds meer dan 5 graden verschil is, het systeem als nog op gas overschakelt.

Als je nachtverlaging toepast, dan heeft hij in de ochtend gas nodig om bij te stoken. Als je geen of kleine nachtverlaging toepast dan gaat hij 's nachts steeds gas gebruiken omdat het onder de 5 graden is.
@mhr-zip no worries, ik zeg ook zeker niet dat het een top apparaat is ;)

- Omschakelgedrad kun je mogelijk voorkomen door 'Max. Voorverwarmtijd' op "Uit" te zetten.

- Bedenk goed of een 'Nachtverlaging' wenselijk is, mocht je vloeverwarming i.c.m. WP hebben, dan zou ik hier heel terughoudend mee zijn. De combinatie van je opwekkings- / afgifte-systeem en je transmissieverliezen (simpelgesteld je mate van isolatie) bepalen dat ...maar dat had je installateur moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
JaRuBe schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:50:
Maar nogmaals: deze WP doet wat het beloofd.
In het gemiddelde huis, met gemiddelde isolatie, met gemiddelde energieprijzen, met het gemiddelde stook gedrag, met 2,2 bewoners en een hond.
Overigens, de reden dat we voor deze WP zijn gegaan was omdat deze door de installateur werd aanbevolen.
Dat was "hier" ook het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Afgelopen week was het wat kouder en viel mij het volgende gedrag op.

Het lijkt mij dat dit de defrost cycles zijn?
Had het helaas te laat in de gaten anders had ik naar de WP kunnen kijken of de lamellen dicht zaten met 'ijs'.

De WP pakte na de defrost wel weer mooi de verwarming cycle op zonder naar de CV te springen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shBU2t8GWym0pAGBaUvxoKAk4Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdyQ3bROf3GuIDXKcBdVOt9R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenkrom
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-02 11:26
Wat een leuk topic

Als ik het zo lees heb ik de verkeerde keus gemaakt. Vanmiddag word die van mij geleverd. Dan gaan we eens kijken wat we er mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik-1978
Marc001 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:06:

Had het helaas te laat in de gaten anders had ik naar de WP kunnen kijken of de lamellen dicht zaten met 'ijs'.

De WP pakte na de defrost wel weer mooi de verwarming cycle op zonder naar de CV te springen.

[Afbeelding]
Ha @Marc001 ik wou het checken ...maar ik heb op 25/11 een 'harde reset' van de unit gedaan en dus blijkbaar ook alle historische data verwijderd. Niet dat ik een keus had, hij hing 'vast' en vertaakde warmtevraag niet meer in aansturing naar WP of CV. Had ik vorig jaar in exact zelfde periode ook.

In jouw snapshot is het setpunt (intended boiler temp) & de sectie eronder met ketelaansturing niet weergegeven ...kan dus niet helemaal beoordelen. Gevoelsmatig zijn het wel wat veel 'defrost cycli' achter elkaar, temeer omdat je aan gedrag verder niets echt geks ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
Erik-1978 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:59:
[...]

Ha @Marc001 ik wou het checken ...maar ik heb op 25/11 een 'harde reset' van de unit gedaan en dus blijkbaar ook alle historische data verwijderd. Niet dat ik een keus had, hij hing 'vast' en vertaakde warmtevraag niet meer in aansturing naar WP of CV. Had ik vorig jaar in exact zelfde periode ook.

In jouw snapshot is het setpunt (intended boiler temp) & de sectie eronder met ketelaansturing niet weergegeven ...kan dus niet helemaal beoordelen. Gevoelsmatig zijn het wel wat veel 'defrost cycli' achter elkaar, temeer omdat je aan gedrag verder niets echt geks ziet.
Thx, dat grapje heb ik ook een keer gehad }:| Helaas ook data weg, hoewel Plugwise (uit mijn hoofd) maximaal maar 2-3 maanden bewaard en de Anna setpoints minder dan een week |:( Vandaar dat je de zwarte lijn niet meer ziet. Maar die lag keurig op de rode aanvoer temperatuur en gas verbruik was ook nul de hele dag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauri13
[quote]Marc001 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:06:

Dat zijn inderdaad defrost cycles. Bij mij kwamen ze nog de hele dag door, maximaal om de 45 minuten.

[ Voor 23% gewijzigd door Mauri13 op 27-11-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Douwetje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Ik heb de print ontvangen en geinstalleerd. Prints zijn identiek op de stickers op twee chips na
Hoe ervaar jij nu de werking van de Aurea met een andere printplaat?
Beter of meer van hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwetje
Warmtepomp probeert nu, meest duidelijk nabij het vriespunt, wel steeds vol vermogen (1700W) te verwarmen. Als dat niet lukt, pakt de gasketel het weer voor een uurtje over voordat de warmtepomp het weer op hoog vermogen probeert.
Vóór de printplaat wissel was dit anders: dan probeerde de warmtepomp ieder uur bij laag vermogen (600W) of het lukte en dan ging het weer naar de gasketel over.
Al met al denk ik dat de warmtepomp op dit moment voor mijn situatie, maximaal aangesproken wordt. Er wordt pas gas verbruikt als de warmtepomp niet voldoende kan bijverwarmen. Dus ik ben zeer tevreden!

Situatie:
- matig geïsoleerd huis 1973
- radiatoren met ventilatoren zelf ingebouwd
- weerstand modificatie van warmtepomp: 2x 150kOhm weerstand die bijschakelt bij 6oC (dan dus 150 kOhm) en 3oC (dan dus 75 kOhm)
- continue temperatuur 20,5C
- nu geschatte reductie gasverbruik met WP: van 1800 m3 naar 600 m3 (incl. WW)

• Mauri13
Geïnspireerd door de schakel oplossing van Marc001 denk ik aan een oplossing dmv Home Assistant met behulp van onderstaand Zigbee relais. Heeft iemand al ervaring met zo’n relais?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2d0kGDJL4_pqTsuocxfY1zkiGUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PG7j4T2lvpV9o9QgpUoH1h3w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc001
Douwetje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:39:
Warmtepomp probeert nu, meest duidelijk nabij het vriespunt, wel steeds vol vermogen (1700W) te verwarmen. Als dat niet lukt, pakt de gasketel het weer voor een uurtje over voordat de warmtepomp het weer op hoog vermogen probeert.
Vóór de printplaat wissel was dit anders: dan probeerde de warmtepomp ieder uur bij laag vermogen (600W) of het lukte en dan ging het weer naar de gasketel over.
Al met al denk ik dat de warmtepomp op dit moment voor mijn situatie, maximaal aangesproken wordt. Er wordt pas gas verbruikt als de warmtepomp niet voldoende kan bijverwarmen. Dus ik ben zeer tevreden!

Situatie:
- matig geïsoleerd huis 1973
- radiatoren met ventilatoren zelf ingebouwd
- weerstand modificatie van warmtepomp: 2x 150kOhm weerstand die bijschakelt bij 6oC (dan dus 150 kOhm) en 3oC (dan dus 75 kOhm)
- continue temperatuur 20,5C
Dat klinkt een stuk beter.
Zou je eens je Anna instellingen kunnen posten?

Dus de:

-Min. ketel temperatuur
-Max. aanvoertemperatuur

-Als buitentemperatuur -10°C
-Als buitentemperatuur 20°C

-Max. voorverwarmtijd

-Verwarmingstype
-Woonoppervlakte

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwetje
-Min. ketel temperatuur: 0C
-Max. aanvoertemperatuur: 65C
-Als buitentemperatuur -10°C: 59C
-Als buitentemperatuur 20°C: 29C
-Max. voorverwarmtijd: 240min
-Verwarmingstype: Radiator
-Woonoppervlakte: 100 tot 250 m3

Ik probeer de stooklijn zo neer te leggen dat bij 0C de aanvoertemperatuur 45C is, maar dit bleek onlangs net te krap (ruimte kwam net niet op de beoogde temperatuur) dus hij ligt nu iets hoger. Voorverwarmtijd is nvt, want er is geen schema actief (altijd zelfde temperatuur, ik heb onlangs nog geprobeerd met een temperatuurverlaging van 1C voor de nacht maar weer opwarmen ging te langzaam bij huidige stooklijn setting. Ach comfort met altijd een lekker warm huis is ook wat waard...).
Wat overigens ook hielp om de warmtepomp meer te laten draaien en de ketel minder, was de bypass verder opendraaien. Zo warmt het watercircuitje richting warmtepomp sneller op, dit gaat wel te koste van wat warmte afgifte snelheid maar in mijn situatie werkte dat prima.

De maatregelen zoals ik nu zie die het beste werken om de warmtepomp meer te laten draaien zijn:
1. weerstand plaatsen (tussen 0C en 5C werkt de warmtepomp dan ook): in mijn geval afgeschat ca 400 m3 gas minder per jaar, zeer goedkope maatregel
2. Modernere printplaat plaatsen zodat hoge vermogens meer aangesproken worden: afgeschat ca 200 m3 gas minder per jaar, prijzig ca €100-500 als je er al een kunt bemachtigen
3. Stooklijn aanpassen dat warmtevraag pieken naar boven afgevlakt worden in de hoop de ketel voor te zijn en bypass verder open zetten: afgeschat ca 50 m3 gas minder per jaar, gratissss
4. lage temperatuur verwarming upgraden (vb. ventilatortjes bijplaatsen op de radiatoren): geen idee van de gasbesparing, ca €150.

Situatie:
- matig geïsoleerd huis 1973 met moderne radiatoren

[ Voor 4% gewijzigd door Douwetje op 29-11-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
Mauri13 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:51:
Geïnspireerd door de schakel oplossing van Marc001 denk ik aan een oplossing dmv Home Assistant met behulp van onderstaand Zigbee relais. Heeft iemand al ervaring met zo’n relais?
[Afbeelding]
Ik heb deze ook overwogen maar ben uiteindelijk voor een simpel thermostaatje gegaan (ZFX-ST3012 220V)
Waarom?
- Ik wilde dat "het verwarmingssysteem" onafhankelijk van een home assistant zou werken.
- Ik kon geen situatie bedenken dat ik het weerstandslusje niet zou gebruiken
- Een kastje is bijgeleverd waar de weerstandjes mooi inpasten
- Geen geprogrammeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenkrom
@Douwetje

Kan jij meet vertellen over hoe jij dat kasje hebt gedaan of kan ik dit ergens terug vinden in het topic?

Mijne draait vanaf vandaag. ben heel benieuwd.

Heb voor nu jou lijn er in gezet even kijken wat die daar op gaat doen.

Kan iemand mij vertellen hoe ik alle data er uit kan halen? ingaand en uitgaande Temp? of ik dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc001
Maartenkrom schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:22:
@Douwetje

Kan iemand mij vertellen hoe ik alle data er uit kan halen? ingaand en uitgaande Temp? of ik dat niet mogelijk?
Dit doe je met Plugwise de gateway van de Anna.

Desktop (handiger) door in je browser connect.plugwise.net te tikken en je ID in te vullen
Tablet Mobiel (via Plugwise App) -> App settings -> html -> Metingen

[ Voor 20% gewijzigd door Marc001 op 29-11-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenkrom
Ik had gehoopt dat ik van uit de WP de ingaande en uitgaande temperatuur kon vinden.

Dan moet ik toch maar opzoek naar een meting voor op de leiding. iemand hier een tip? als het kan ook in homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauri13
Probeer de Plugwise integratie in home assistant:
https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise

Dan kan je de opentherm uitgaande en retour temperatuur uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahzemin
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-04 21:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sE4lde-prcoHZMfj815bhNkXQxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxvCpDKBYBuUA2H1CQULluyf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhNZRoNWGkqC12FuR3gveHxjAMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJ8S5ufyvYozigjYnQsQ63vd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mH9YO8Had-2GqOB9X-ZkgO3zPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TseNTL0sHGZ7RjLvFkaytUGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand dir voor mij vertalen? Ik zie dat de CV te vaak wordt ingeschakeld. Er zit een manipulatie van 5C op, dat wil zeggen dat de sensor een buitengemperatur van 7C meeten terwijl het in werkelijkheid 0,5C is
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste