Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
EA is intern met een open verdeler uitgerust zodat de pomp van de CV geen invloed heeft op het debiet en de druk in het afgifte systeem. Bij een mono moet er vaak een open verdeler geplaatst worden en extra pomp of je moet met 4 CV leidingen door de muur naar buiten.
Bij een systeem uit 2 delen gaat de helft maar kapot. Buitendeel (met compressor) is makkelijk te vervangen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Heeft de EA monoblock R-290? Daar zou ik zelf altijd voor gaan, maar daar zijn wel weer strengere eisen aan de plaatsing (deuren, ramen enzo).
Persoonlijk zou ik eerder naar een Pana kijken, die hebben al langer ervaring. Maar ja dan moet je wel een installateur hebben in de buurt die Pana voert.
Nee is R32, juist fijn met plaatsen.Captor schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:15:
Bij mij was een monoblock qua plaatsing erg lastig (of erg lelijk in de voortuin). En als ik al een monoblock zou overwegen zou ik meteen liever voor full-electric gaan.
Heeft de EA monoblock R-290? Daar zou ik zelf altijd voor gaan, maar daar zijn wel weer strengere eisen aan de plaatsing (deuren, ramen enzo).
Persoonlijk zou ik eerder naar een Pana kijken, die hebben al langer ervaring. Maar ja dan moet je wel een installateur hebben in de buurt die Pana voert.
Toch genoeg woningen waar R290 een issue is door ramen, deuren of zonnepanelen.
Nagenoeg elk merk maakt prima warmtepompen, alleen met warmtepompboilers (zelfs de bekende merken) maken er een puinzooi van. Veel defecten meegemaakt...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De eeuwige discussie tussen Split en MonoblockStar65 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:56:
Ik overweeg om een Elga Ace 6kw te nemen als hybride, de cv blijft dus om bij te verwarmen. Nu heb ik dit hele topic eens doorgespit (zeer leerzaam) maar wat ik nergens lees waarom iedereen voor een split unit heeft gekozen ipv een monoblock, tevens prijstechnisch iets gunstiger. Zijn er die een EA monoblock hebben ingezet ondanks dat deze nog niet zo lang op de markt zijn? Nadelen van de EA splitunit tov de monoblock?
Het is gewoon heel afhankelijk van de situatie of ik split of monoblock plaats, ik zou dus vooral kijken naar het leiding traject... De monoblock overigens goedkoper uhhh??? Dat klopt niet helemaal!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Op EA6 zonder CV, links van de pijl,was elk uur een defrost en een max temp heatpump van 35 graden.
Na het activeren van CV:
*) De flow combined loopt nu boven de temp-heatpump i.t.t. voor de CV bijschakeling. Misschien ook wel logisch omdat de CV voor verwarmd.
*) Ik zie ook dat de AE6 maar 600Watt verbruikt na bijschakeling van CV. Wat zou ik kunnen doen om de warmtepomp meer te laten meewerken? tot 1000 of 1200 Watt?
*) Ook heb nog steeds lange warmte dips tijdens een defrost, bijna van 40 minuten waar de temp lager is dan 38. Wat zou ik kunnen doen om deze tijd te verkorten?
Dank voor jullie mening en advies.
Mijn instellingen:
CP000: Maximale aanvoertemp is 38 graden
HP000 Bival. temp: 4 graden
HP061 Hybride modus: geen. (De warmtepomp start altijd eerst op, ongeacht de omstandigheden. Vervolgens wordt indien nodig de bijverwarming van de ketel gestart.)
:strip_exif()/f/image/7CM0J63mTb5119bl8d5cEqQW.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de EA via opentherm met je CV ketel is verbonden krijg je de opties van de CV ketel ook in je EA menu. Ketel en CV vormen samen één toestel.BarryH schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:11:
[...]
Iemand ervaring met AP017: SWW functie activeren? Zou mooi zijn als je ook je boiler kan opwarmen met de EA
De CV ketel kan een boiler (voorraadvat) aansturen en daarom lijkt het of de EA dat ook kan.
Met DP160 kun je zelfs het temperatuursetpoint van de anti legionella run instellen (staat op 65 graden wat de EA nooit zou halen).
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ja is bewuste keuze geweest. Is ook echt ruim voldoende voor warm houden van mijn woning, zelfs vandaag met lastige omstandigheden voor de Elga.thafusion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:58:
Hebben sommige van jullie bewust voor de 4kW variant gekozen, voor +/- 500€ meer had je de 6kW kunnen aanschaffen (wellicht iets meer pendelen wanneer de temperaturen hoger liggen). Anderzijds heb je dan wel minder gasverbruik en pendel gedrag wanneer het richting het vriespunt gaat.
Had alleen gehoopt dat ie helemaal zonder gas / cvketel backup kon draaien maar dat lijkt tijdens defrosts toch net niet te lukken. Met heel minimaal gasverbruik (gisteren 0,3 m3) als gevolg.
Dat heeft alleen met de regeling te maken denk ik, ik zou gewoon eens proberen de kabel tussen de EA en de ketel los te halen. Werkt hier prima zonder ketel nl.BBKing schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:06:
[...]
Ja is bewuste keuze geweest. Is ook echt ruim voldoende voor warm houden van mijn woning, zelfs vandaag met lastige omstandigheden voor de Elga.
Had alleen gehoopt dat ie helemaal zonder gas / cvketel backup kon draaien maar dat lijkt tijdens defrosts toch net niet te lukken. Met heel minimaal gasverbruik (gisteren 0,3 m3) als gevolg.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW
Ik merk dat ik niet lager dan 12ltr per min gaan zitten omdat ik anders te weinig afgifte heb in de vloerverwarming. Ik heb namelijk best lange leidingen.
harry321 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:23:
[...]
Ik heb hetzelfde met de aanvoertemperatuur. Het is logisch dat met een lager debiet er een grotere delta T bereikt kan worden. Om 10 liter per minuut 7 graden op te warmen is 4,8 kW nodig, ongeveer de thermische output van de 4kW unit. Als je de flow verlaagt naar 5 liter dan zou de max delta T dus 14 graden worden. Het is het proberen waard in ieder geval. Misschien is het ook wel gunstiger voor de defrosts, omdat er meer energie in het systeem zit? Ik ga het zelf ook even proberen in ieder geval.
Back to the future
Als ik @mkleinman zijn post goed begrijp dan is dat dus niet mogelijk. De Elga checkt bij uitvoeren defrost of de temperatuur van het leidingwater warm genoeg is èn blijft tijdens de defrost. Zakt die temp onder een bepaalde waarde dan stopt de defrost en dus ook de Elga met werken.JBtL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:38:
[...]
Dat heeft alleen met de regeling te maken denk ik, ik zou gewoon eens proberen de kabel tussen de EA en de ketel los te halen. Werkt hier prima zonder ketel nl.
Als dat gebeurt als ik niet thuis ben dan kom ik dus in een heel koud huis thuis. Net echt prettig.
Dus de keuze is nu tussen 1.) gewoon iets gas blijven gebruiken of 2.) de mkleinman methode toepassen met een extra elektrisch verwamd buffervat in het systeem.
Of wellicht iets doen met een warmtepompboiler voor warm water die eventueel kan bijspringen bij het CV systeem bij defrosts.... geen idee of dat kan?
Er zit bij mij een klein serieel buffervat in de retour, misschien dat dit helpt? Waarom zou het een probleem zijn dat de Elga Ace relatief koud water binnen krijgt?Pietje555 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:29:
@JBtL Tijdens de defrost haalt de EA veel warmte uit het CV water en pomp koud water in je systeem. De gasketel vangt dit op door tijdens het defrosten even bij te warmen. Dit voorkomt dat je systeem afkoelt en er een koude plons retour komt in de EA.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW
Probleem is dat er even koud water door je vloer/radiatoren gaat en de EA maar een dT van 5 graden kan maken. Zakt de retour temperatuur, dan zakt ook de toevoer temperatuur. Je EA moet even harder werken en heeft weer eerder een defrost. Dat kan tot een negatieve spiraal leiden waarbij hij alleen maar bezig is zijn verloren warmte van de defrost te compenseren en niet meer overheeft om het huis te verwarmen.
Bij temperaturen dat de Elga in defrost gaat is de aanvoer relatief warm en zal er dus niet snel een te lage temperatuur volgen. Dit is alleen het geval als de warmtepomp een tijd niet draait en dan bij temperaturen onder de 3-4 graden op moet starten (bijvoorbeeld als er een zonnetje op de thermostaat valt). Je kan de warmtepomp ook gewoon op weersafhankelijk regeling zetten, dan zal deze 24/7 draaien. Ik heb zo'n stilvallende pomp in ieder geval nog niet meegemaakt.BBKing schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:32:
[...]
Als ik @mkleinman zijn post goed begrijp dan is dat dus niet mogelijk. De Elga checkt bij uitvoeren defrost of de temperatuur van het leidingwater warm genoeg is èn blijft tijdens de defrost. Zakt die temp onder een bepaalde waarde dan stopt de defrost en dus ook de Elga met werken.
Als dat gebeurt als ik niet thuis ben dan kom ik dus in een heel koud huis thuis. Net echt prettig.
Dus de keuze is nu tussen 1.) gewoon iets gas blijven gebruiken of 2.) de mkleinman methode toepassen met een extra elektrisch verwamd buffervat in het systeem.
Of wellicht iets doen met een warmtepompboiler voor warm water die eventueel kan bijspringen bij het CV systeem bij defrosts.... geen idee of dat kan?
Nou, dat valt wel mee hoor - een defrost kost 0,16kWh aan warmte, in 3 kwartier (wat toch wel het minimum is dat ik tussen defrosts zie, produceert de warmtepomp zeker 10x zo veel warmte als hij in een defrost kwijt raakt. Het is gewoon een wat verlaagd vermogen, en afhankelijk van je warmtebehoefte is wat overblijft nog voldoende.Pietje555 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:37:
@JBtL nee, dat helpt niet, is alleen een volume uitbreiding van het systeem. Het koude water kom toch retour via het vaatje.
Probleem is dat er even koud water door je vloer/radiatoren gaat en de EA maar een dT van 5 graden kan maken. Zakt de retour temperatuur, dan zakt ook de toevoer temperatuur. Je EA moet even harder werken en heeft weer eerder een defrost. Dat kan tot een negatieve spiraal leiden waarbij hij alleen maar bezig is zijn verloren warmte van de defrost te compenseren en niet meer overheeft om het huis te verwarmen.
[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 01-12-2023 12:40 ]
Of via een gtw08 module
Tolstoi schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:49:
Hoe kun je onderstaande data uit de Elga ace uitlezen?
[...]
Pietje555 in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen"
/f/image/KuiCpIpySYVIH1xwLuTCfSsD.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij gaat de ketel vooral even aan op het moment dat de aanvoertemperatuur erg dipt, om te voorkomen dat de retourtemperatuur onder de 10 graden gaat zakken (dan stopt de warmtepomp). De retour zit bij mij echter op ca. 22.5 graad, dus er zit volgens mij nog een erg ruime marge in. Dat gasverbruik door de ketel is volgens mij niet nodig dus.
Mijn Ta zakt tot 28 graden, die van jou tot 18.
Je dip in de retour naar de WP is ook veel groter. De WP moet dan harder werken om de dT weg te werken waardoor hij weer sneller invriest.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topicStar65 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:56:
Ik overweeg om een Elga Ace 6kw te nemen als hybride, de cv blijft dus om bij te verwarmen. Nu heb ik dit hele topic eens doorgespit (zeer leerzaam) maar wat ik nergens lees waarom iedereen voor een split unit heeft gekozen ipv een monoblock, tevens prijstechnisch iets gunstiger. Zijn er die een EA monoblock hebben ingezet ondanks dat deze nog niet zo lang op de markt zijn? Nadelen van de EA splitunit tov de monoblock?
(Link stond nota bene in de TS...)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Daarom heb ik nu de CV bijgeschakeld conform de fabrieksinstellingen.
De CV zou bij 1 graad of lager moeten inspringen, maar dit doet hij dus niet.
Ik heb de ketel als als backup staan (kosten).
Maar deze sprint niet bij!
Enige manier om de ketel te laten bijdraaien is met een manuele test op hoog vermogen. Maar dit test stopt na 20 minuten.
Graag jullie advies.
Pietje555 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:37:
@JBtL nee, dat helpt niet, is alleen een volume uitbreiding van het systeem. Het koude water kom toch retour via het vaatje.
Back to the future
Zou kosten uit zetten (hp061 = geen), temperatuur naar 3 graden (hp000) en uitstel tijd even aanpassen naar 5 min (CP750)Fremske schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:45:
@Pietje555 Dit is nu precies wat er bij mij aan de hand is! Het huis wordt niet warmer en de Elga loopt alleen maar te compenseren.
Daarom heb ik nu de CV bijgeschakeld conform de fabrieksinstellingen.
De CV zou bij 1 graad of lager moeten inspringen, maar dit doet hij dus niet.
Ik heb de ketel als als backup staan (kosten).
Maar deze sprint niet bij!
Enige manier om de ketel te laten bijdraaien is met een manuele test op hoog vermogen. Maar dit test stopt na 20 minuten.
Graag jullie advies.
[...]
Dit zorgt dat de warmtepomp gaat proberen setpoint te halen, na 5 min mag cv bijspringen mits het max 3 graden is.
Je zou ook de aanvoer nog iets kunnen verhogen zodat de cv niet gaat pendelen.
Ik ga meteen proberen, mijn ketel is de Remeha Tzerra Plus CW5 (voorloper van Ace) en die heeft moeite met constant draaien op 40 graden aanvoer. Ik heb namelijk een lage temperatuur vloerverdeler zonder pomp en thermostaat. Water mag dus niet warmer dan 45 graden worden voor de vloer.
rft80 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:53:
[...]
Zou kosten uit zetten (hp061 = geen), temperatuur naar 3 graden (hp000) en uitstel tijd even aanpassen naar 5 min (CP750)
Dit zorgt dat de warmtepomp gaat proberen setpoint te halen, na 5 min mag cv bijspringen mits het max 3 graden is.
Back to the future
CP750? Ik regel dit met HP030!rft80 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:53:
[...]
Zou kosten uit zetten (hp061 = geen), temperatuur naar 3 graden (hp000) en uitstel tijd even aanpassen naar 5 min (CP750)
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Lezen is ook een kunst (of ik heb de vraag niet duidelijk gesteldAndrehj schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:43:
[...]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
(Link stond nota bene in de TS...)
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Wat zou er qua verschillen tussen mono en split bij een Elga anders zijn?Star65 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:47:
Lezen is ook een kunst (of ik heb de vraag niet duidelijk gesteld): Ik bedoel specifiek het verschil/ervaring van de Elga Ace tussen split unit en monoblock, generiek is me wel duidelijk.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik krijg met deze instellingen de cv nog steeds niet aan de praat. De EA blijft het zelf proberen en haalt alleen de ketel erbij voor de defrosts maar niet om bij te springen om gewenste aanvoer te halen.
rft80 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:22:
Zelfde hier, cw4 ketel van Intergas op 42, pendelt als een malle. Veel te veel vermogen. Moet eigenlijk richting 60 denk ik
Back to the future
Ik heb alleen radiatoren, met ventilatoren dat wel. Ta op 38, ging goed tot 2 dagen geleden. Nu verhoogd naar 42. Daarmee red ik het net. 15kwh WP + 2.5m3 gas vandaag.Fremske schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:56:
@rft80 heb je ook ltv zonder pomp?
Ik krijg met deze instellingen de cv nog steeds niet aan de praat. De EA blijft het zelf proberen en haalt alleen de ketel erbij voor de defrosts maar niet om bij te springen om gewenste aanvoer te halen.
[...]
Zie onder ter vergelijking. Gisteren kreeg ik Ta niet boven de 33 waardoor je bij defrost in een negatieve spiraal komt.
/f/image/dYhzRGZlqMGK79GPkPHzQS1j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GmgEDymd7F3SqR7BHMltQREU.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk! @Fremske - fout van mij, excuses!
Ik heb uiteindelijk parameter HP061 ingesteld op 'Geen', deze stond op prijs gebaseerd. Als ik die parameter goed begrijp gebruikt hij dan met deze ('Geen') instelling standaard de warmtepomp en als die het niet redt gaat de cv-ketel bijspringen. Ik zag dat ik gisteren rond de 12 m3 gas had verbruikt. Bij een temperatuur van overdag van rond de 2/3 graden en in de nacht rond de -2 graden. Met mijn huidige gas-elektraprijs is het dan goedkoper om op stroom te draaien denk ik, zeker omdat het af en toe best zonnige dagen zijn nu. Hij draait nu net een half uur op ongeveer 1300 watt. Even aankijken hoe hij de dag doorkomt en wat hij de komende nacht doet.Tjeerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:40:
[...]
Ik heb verder geen parameters aangepast, alleen de HP000 dus op -2. Maar sindsdien draait hij alleen nog maar op de cv-ketel. Het valt me ook op dat de Home Assistant sinds die wijziging niets meer laat zien van de wateruitvoertemperatuur, ingestelde thermostaattemperatuur en de gemeten buitentemperatuur is. Lijkt wel of de warmtepomp ergens vastgelopen is?
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Kan je het vermogen van de ketel niet beperken.? Uiteraart in de instellingen van de ketel? Pompteoerental van de CV (niet Elga) op 50% werkt soms ook.rft80 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:22:
Zelfde hier, cw4 ketel van Intergas op 42, pendelt als een malle. Veel te veel vermogen. Moet eigenlijk richting 60 denk ik
/f/image/rm26z8lddclXkBtNtJggs5d4.png?f=fotoalbum_large)
Tekening is op zich zeer duidelijk, maar wat mij opvalt is de positie van de PVC-buis ø50. Die zit helemaal aan de achterkant van de grindbak. Ik zou eerder een wat grotere buis midden onder de Elga verwachten. Weet iemand wat daar bij een Elga gebruikelijk is? Wordt daar nog een afvoer aan gemaakt meen verwarmingslint erin oid?
De installatiehandleiding van de Elga zelf vermeldt alleen een grindbak, daarin is geen afvoer getekend.
Voor de 4kW is dit wel overkill. Bij ons hangt hij boven een terras met betontegels - zelfs in een looproute. De afgelopen dagen komt er wel wat water vanaf - wat aan zou kunnen vriezen. Wat strooizout helpt dit 'probleem' ook wel uit de wereld.Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:03:
Vanuit het installatiebedrijf (die veel Elga Ace's installeert) komt het verzoek om op de plaats van de Elga onderstaande grindbak te maken:
[Afbeelding]
Tekening is op zich zeer duidelijk, maar wat mij opvalt is de positie van de PVC-buis ø50. Die zit helemaal aan de achterkant van de grindbak. Ik zou eerder een wat grotere buis midden onder de Elga verwachten. Weet iemand wat daar bij een Elga gebruikelijk is? Wordt daar nog een afvoer aan gemaakt meen verwarmingslint erin oid?
De installatiehandleiding van de Elga zelf vermeldt alleen een grindbak, daarin is geen afvoer getekend.
Crux is denk ik de bodemplaat. Bij mijn ELGA -CARRIER uit 2013/2014 zit in de bodemplaat een flink gat aan de achterzijde. Daaronder zit de afvoerAndrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:03:
Vanuit het installatiebedrijf (die veel Elga Ace's installeert) komt het verzoek om op de plaats van de Elga onderstaande grindbak te maken:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Igw592P4ZcFcDBCqJVPIO0uT.jpg?f=fotoalbum_large)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als ik onder CP780 de regeling "Ruimte + Buiten" kies wordt de CV te veel bijgestuurd, wordt te weinig rekening gehouden met de ingestelde temp in het programma: het wordt te warm. (Dit rond 0⁰ buitentemp).
Als ik de optie "Ruimteregeling" kies (mijn voorkeur) wordt te weing CV bijgestuurd en duurt opwarmen erg lang.
Wat kan ik doen.
De maximale stroom opname die ik meet in mijn smart plus is bij temperaturen rond het vriespunt 1180 watt.
Is dit de max voor Elga 4kw of zit er nog meer in het vat?
Back to the future
Nee, dat is het wel volgens mij -> bij mij ook die waardes. Helaas springt CV-gas-ketel niet goed bij uit zichzelf. Als ik een test met vollast draai gaat aanvoer met gemak naar 70 graden.Fremske schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:05:
Ik probeer vast te stellen of mijn Elga 4kw op vol vermogen draait.
De maximale stroom opname die ik meet in mijn smart plus is bij temperaturen rond het vriespunt 1180 watt.
Is dit de max voor Elga 4kw of zit er nog meer in het vat?
Medicijnman
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k14KTwcNfa3ouPzYSNXC2VAx.jpg?f=user_large)
Ik krijg weer enorm veel mails per dag over, met name ELGA ACE 4, warmtepompen die niet lekker werken met deze buitentemperaturen.
Ik heb een poging gewaagd om een rekensom te maken, per uur, wat er gebeurd met nachtverlaging bij mijn woning met een warmtepomp van 5kW en mijn warmteverlies.
( volledige artikel staat op mijn blog ).
Conclusie: Te grote nachtverlaging zorgt voor urenlang hoog verbruik van de warmtepomp en maar de vraag of hij het in die tijd ( in mijn voorbeeld echt net ) warm krijgt op de ingestelde temperatuur.
En met HP058 ( stille modus aan ) wordt het praktisch onmogelijk.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Had je blog uiteraard gelezen en pas geen nachtverlaging toe.mkleinman schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:41:
[Afbeelding]
Ik krijg weer enorm veel mails per dag over, met name ELGA ACE 4, warmtepompen die niet lekker werken met deze buitentemperaturen.
Ik heb een poging gewaagd om een rekensom te maken, per uur, wat er gebeurd met nachtverlaging bij mijn woning met een warmtepomp van 5kW en mijn warmteverlies.
Conclusie: Te grote nachtverlaging zorgt voor urenlang hoog verbruik van de warmtepomp en maar de vraag of hij het in die tijd ( in mijn voorbeeld echt net ) warm krijgt op de ingestelde temperatuur.
En met HP058 ( stille modus aan ) wordt het praktisch onmogelijk.
Het lukt de pomp alleen niet om naar de 20 graden te komen: hele dag vol vermogen en blijft steken op 17,5 graden. Er blijft een discrepantie tussen Aanvoertemperatuur Setpoint (bv 42 graden) en daadwerkelijk geleverde aanvoertemperatuur (35 met een retour van 30).
Ik zou dan verwachten dat het hybrdide deel aanspringt en dus gaat verwarmen met gas. Dit gebeurd helaas niet. Ook niet als ik dit forceer door de kamerthermostaat ineens 3 graden omhoog te zetten -> dit zou dit dan volgens mij moeten forceren.
Ik heb altijd (afgelopen 8 jaar) prima mijn huis warm kunnen houden op met een aanvoertemperatuur van 42 graden icm Jaga LTV en ventilatoren. Maar zit nu de laatste dagen tot mijn chagarijn in de 17,5 graad.
Kan het te maken hebben dat mijn radiatoren nog te veel geknepen staan (in het verleden getuned door cvtuning.nl)?
Heb alle waardes in de ace naar maximaal gezet met ruimte afhankelijk regeling (dus geen stooklijn meer) en
de pompsnelheid naar 12l p/min.
Ik snap er in ieder geval niets meer van en vooral stoor ik mij. aan het feit de dat backup het niet overneemt.
Medicijnman
Wat let je om je CV ketel niet weer op een aparte klokthermostaat aan te sluiten? Daarna synchroniseer je beide klokthermostaten qua programma behalve dat je de CV ketel 0,5 graden structureel lager instelt.pj schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:51:
[...]
Had je blog uiteraard gelezen en pas geen nachtverlaging toe.
Het lukt de pomp alleen niet om naar de 20 graden te komen: hele dag vol vermogen en blijft steken op 17,5 graden. Er blijft een discrepantie tussen Aanvoertemperatuur Setpoint (bv 42 graden) en daadwerkelijk geleverde aanvoertemperatuur (35 met een retour van 30).
Ik zou dan verwachten dat het hybrdide deel aanspringt en dus gaat verwarmen met gas. Dit gebeurd helaas niet. Ook niet als ik dit forceer door de kamerthermostaat ineens 3 graden omhoog te zetten -> dit zou dit dan volgens mij moeten forceren.
Ik heb altijd (afgelopen 8 jaar) prima mijn huis warm kunnen houden op met een aanvoertemperatuur van 42 graden icm Jaga LTV en ventilatoren. Maar zit nu de laatste dagen tot mijn chagarijn in de 17,5 graad.
Kan het te maken hebben dat mijn radiatoren nog te veel geknepen staan (in het verleden getuned door cvtuning.nl)?
Heb alle waardes in de ace naar maximaal gezet met ruimte afhankelijk regeling (dus geen stooklijn meer) en
Ik snap er in ieder geval niets meer van en vooral stoor ik mij. aan het feit de dat backup het niet overneemt.
Het moment dat je ELGA het niet meer trekt schakelt je 2e thermostaat automatisch de ketel bij.
Eigenlijk soort OTA koppeling tussen beide systemen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat zou een optie kunnen zijn. Maar dan mogen de vrienden van Remeha hier eerst zelf langs komen om hun spullen (tzerra en elga) in te stellen. Als dat niet lukt rekenen we af en dan doe ik daarna jouw oplossingmkleinman schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:55:
[...]
Wat let je om je CV ketel niet weer op een aparte klokthermostaat aan te sluiten? Daarna synchroniseer je beide klokthermostaten qua programma behalve dat je de CV ketel 0,5 graden structureel lager instelt.
Het moment dat je ELGA het niet meer trekt schakelt je 2e thermostaat automatisch de ketel bij.
Eigenlijk soort OTA koppeling tussen beide systemen
Medicijnman
Heb je ook een link? Dat scheelt mensen veel zoekwerk.mkleinman schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:41:
https://www.familie-klein...l-of-geen-nachtverlaging/Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:04:
[...]
Heb je ook een link? Dat scheelt mensen veel zoekwerk.
rest ook een aanrader!
Medicijnman
Wat heb je voor instellingen op HP000 en HP061?pj schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:51:
[...]
HP000 -> 15rft80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:11:
[...]
Wat heb je voor instellingen op HP000 en HP061?
HP061 -> geen
Heb nu nog mijn CP000 naar 70 gezet, die stond op 54 en daarmee lijkt het nu het laatste uur wat beter te gaan.
Medicijnman
Had ik er bewust niet neer gezet ivm het spammerige gehalte er van als ik zelf de link neer zet.Andrehj schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:04:
[...]
Heb je ook een link? Dat scheelt mensen veel zoekwerk.
Misschien nog even naar hp030 kijken? Is wel vreemd. Heb hier hp000 op 4 staan, cv springt elke defrost bij en boost de aanvoer van 38 naar 50 - snap de logica wanneer wel/wanneer niet ook niet helemaal, zie onderstaande grafiek. Je zou verwachten dat de cv langer door verwarmt bij de defrost maar dit gebeurt slechts af en toe.pj schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:16:
[...]
HP000 -> 15
HP061 -> geen
Heb nu nog mijn CP000 naar 70 gezet, die stond op 54 en daarmee lijkt het nu het laatste uur wat beter te gaan.
/f/image/AUqIzgLo0OFJolydpAwNNrAV.png?f=fotoalbum_large)
hp030 staat op 0.rft80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:10:
Misschien mijn anti pendel instellingen op de cv ketel..
Feitelijk staat nu alles super onzuinig ingesteld en springt het gas nu wat vaker bij. Fingers crossed
@mkleinman Gezien jouw blog over de een kleinere DeltaT middels ophogen pompsnelheid. Zou dat bij een elga Ace 4 kW ook zin hebben? Of zou het bijvoorbeeld slim zijn om de voetventielen van de Jaga's verder open te zetten zodat er minder tijd is voor de warmte afgifte .
Medicijnman
Bij een warmtepomp is het denk ik inderdaad beter om alle voetventielen vol open te zetten, deltaT is over het algemeen zo klein dat een klein beetje verschil in dT tussen de radiatoren niet meer boeit.pj schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:26:
[...]
hp030 staat op 0.
Feitelijk staat nu alles super onzuinig ingesteld en springt het gas nu wat vaker bij. Fingers crossed
@mkleinman Gezien jouw blog over de een kleinere DeltaT middels ophogen pompsnelheid. Zou dat bij een elga Ace 4 kW ook zin hebben? Of zou het bijvoorbeeld slim zijn om de voetventielen van de Jaga's verder open te zetten zodat er minder tijd is voor de warmte afgifte .
In mijn geval staat alles volledig open.
Laatst tipte iemand mij om alles in huis open te zetten? Dat dit beter zou zijn voor een efficiëntere warmtepomp werking?
Zelf zou ik denken dat daarmee mijn warmteafgifte zo danig wordt vergroot dat het niet meer zal uitlijnen met het maximale opgewekte vermogen van de Elga. Dus in dat geval zal de wp dan meer beroep doen op de ketel?
Back to the future
Zo veel mogelijk warmteafgifte is het beste, maar je wil voorkomen dat het b.v. boven warmer wordt dan je wilt.Fremske schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:55:
@mkleinman ik heb al mijn radiatoren in huis volledig dichtgedraaid bij de voetventielen en laat de Elga 4kw alleen mijn vloerverwarming (65m2) verwarmen op de benedenverdieping en een Jaga LTV op de badkamer. Is dit i.c.m. een WP verstandig of niet?
Laatst tipte iemand mij om alles in huis open te zetten? Dat dit beter zou zijn voor een efficiëntere warmtepomp werking?
Zelf zou ik denken dat daarmee mijn warmteafgifte zo danig wordt vergroot dat het niet meer zal uitlijnen met het maximale opgewekte vermogen van de Elga. Dus in dat geval zal de wp dan meer beroep doen op de ketel?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En je moet vooral ook uitkijken dat je niet een soort 'kortsluiting veroorzaakt'. Deze radiatoren zullen minder vermogen kunnen afgeven en je zult er dus relatief heel erg weinig water door moeten laten stromen om een vergelijkbare deltaT te krijgen als de vloerverwarming en Jaga LTV. Wat er anders gebeurt, is dat de retourtemperatuur omhooggaat omdat een gedeelte van het CV-water maar beperkt afkoelt (dat wat door de 'normale' radiatoren stroomt) - wat weer ten koste gaat van de efficiëntie/vermogen. Dat doet het positieve effect van wat extra afgiftevermogen weer teniet.Fremske schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:55:
@mkleinman ik heb al mijn radiatoren in huis volledig dichtgedraaid bij de voetventielen en laat de Elga 4kw alleen mijn vloerverwarming (65m2) verwarmen op de benedenverdieping en een Jaga LTV op de badkamer. Is dit i.c.m. een WP verstandig of niet?
[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 03-12-2023 22:09 ]
Ligt er ook een beetje aan wat voor soort vloerverwarming je hebt, LTV of niet-LTV (ofwel waar het water gemengd wordt).Fremske schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:55:
Hier in een huis van 185m2 wordt de beneden verdieping volledig met vloerverwarming (niet-LTV), er zijn radiatoren maar die heb ik nooit open staan, het versnelt niet het opwarmen van het huis, sterker nog zoals de vorige poster al zegt, ik heb het idee dat het zelfs langzamer gaat als ik de radiatoren open draai.
Het ligt er natuurlijk ook totaal hoe je stooklijn staat, maar kijkend naar je verhaal zal dat wel rond de 0,7 of zelfs nog lager liggen hoe lager de stooklijn, hoe minder nuttig radiatoren openzetten is immers er stroomt dan een lagere temperatuur door (of je moet weer airflow verhogen door ventilatortjes oid
User Error -- Please Replace User
Mijn vloerverwarming beneden is met een ltv verdeler zonder pomp en de Jaga op de badkamer ook ltv. Dus dan lijkt het mij inderdaad averechts werken om mijn “traditionele” radiatoren open te zetten en waterzijdig af te stellen.
Ander puntje, ik zie dat mijn Elga 4Kw max 1180 watt trekt uit het net met dit weer en een maximale aanvoertemp kan maken van 33,5 graden is dit herkenbaar? Vervolgens sprint de cv bij om te boosten naar 40 graden. Dit werkt overigens goed
Back to the future
Ja dit is bij mij ook het geval.Fremske schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:05:
@Ikke_Niels @JBtL
Mijn vloerverwarming beneden is met een ltv verdeler zonder pomp en de Jaga op de badkamer ook ltv. Dus dan lijkt het mij inderdaad averechts werken om mijn “traditionele” radiatoren open te zetten en waterzijdig af te stellen.
Ander puntje, ik zie dat mijn Elga 4Kw max 1180 watt trekt uit het net met dit weer en een maximale aanvoertemp kan maken van 33,5 graden is dit herkenbaar? Vervolgens sprint de cv bij om te boosten naar 40 graden. Dit werkt overigens goed
De vraag is, als je ketel niet zou bijspringen houdt het je huis warm?
Het verlagen van de pompsnelheid (PP016) zorgt uiteindelijk niet voor een "verhoging" van hoeveel warmte door je WP uit de lucht wordt gehaald, alleen de temperatuur.
Als je WP het bij 33,5 zou halen kan je overwegen om je stooklijn te verlagen zodat je ketel minder snel bijspringt.
Of in theorie je pompsnelheid verlagen.
Maar de hamvraag is, denk je dat je WP het in zijn 1tje zou moeten redden
(Dat is bij mij sowiso niet het geval ivm grootte van het huis met dit weer)
User Error -- Please Replace User
Heb de HP000 nu op +2.5 gezet, zodat de cv-ketel bijspringt. Die helpt nu en de aanvoertemperatuur zit nu rond de 45-50 graden.
Voordat ik een warmtepomp had had ik de cv-ketel ook al op 50 graden gezet en afgelopen winter viel het me toen ook al op dat hij dan met moeite een kamertemperatuur van 19.5 of 20 weet te halen na lang stoken. Maar de warmtepomp zelf krijgt het (simpelweg) niet voor elkaar om het op te warmen tot 45-50 graden. Los van of het dan nog efficiënt zou zijn.
Mijn voorlopige conclusie is dat de warmte-afgifte gewoon niet voldoende is in onze woning. Ga toch eens kijken wat daar nog in te verbeteren valt. Denk niet dat het met andere warmtepomp-instellingen veel beter kan.
[ Voor 9% gewijzigd door Tjeerd op 04-12-2023 12:07 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Tjeerd schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:05:
Heb hier nu met mijn Remeha Elga Ace 4 kW een paar dagen op HP000: -2 gedraaid (boven deze temperatuur mag cv niet meedoen), maar dat was geen succes. De warmtepomp redt het simpelweg niet op vol vermogen, de kamer wordt niet warmer dan 18.5 graden, terwijl de ingestelde kamertemperatuur 20 graden is. De aanvoertemperatuur zit dan rond de 35-40 graden. De parameter HP058 (stille modus) ook uitgezet. CP780 (regelstrategie) op ruimteregeling gezet. En HP061 op 'Geen' gezet.
Heb de HP000 nu op +2.5 gezet, zodat de cv-ketel bijspringt. Die helpt nu en de aanvoertemperatuur zit nu rond de 45-50 graden.
Voordat ik een warmtepomp had had ik de cv-ketel ook al op 50 graden gezet en afgelopen winter viel het me toen ook al op dat hij dan met moeite een kamertemperatuur van 19.5 of 20 weet te halen na lang stoken. Maar de warmtepomp zelf krijgt het (simpelweg) niet voor elkaar om het op te warmen tot 45-50 graden. Los van of het dan nog efficiënt zou zijn.
Mijn voorlopige conclusie is dat de warmte-afgifte gewoon niet voldoende is in onze woning. Ga toch eens kijken wat daar nog in te verbeteren valt. Denk niet dat het met andere warmtepomp-instellingen veel beter kan.
Back to the future
Voor meer achtergrondinformatie over mijn huis/verwarmingen had ik ooit een apart onderwerp aangemaakt. Maar kort samen gevat hebben we een convectorput aan de achterkant van de woonkamer, vloerverwarming (uit 1979) h.o.h. gemiddeld 30 cm denk ik. en een radiator bij de voorkant van de woonkamer. We hebben een buffervat in ons systeem. Alleen de radiator in de woonkamer staat open, de radiator in de douche staat een beetje open en de werkkamer staat open. Verder alle radiatoren in huis dicht. De badkamer heeft trouwens ook vloerverwarming.Fremske schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:44:
Heb jij alleen radiatoren of ook vloerverwarming? Zit er een buffer vat in je systeem? Heb je veel radiatoren geknepen?
[...]
Eigenlijk is die vloerverwarming in de woonkamer denk ik nu het grootste struikelblok, veelste weinig oppervlakte gedekt met slang. Dus moeten de convectorput en de radiator ongeveer 45 m2 zien op te warmen. Ik weet niet of het zin heeft om de convectorput nog een andere convectorverwarmingselement met veel meer capaciteit/volume in te zetten? Of de radiator te vervangen door eentje met meer capaciteit.
Bij de aankoop wisten we dat er vloerverwarming in zat, maar niet dat het een h.o.h. van 30 had anders hadden we gelijk de vloerverwarming laten vervangen. Nu ligt er al een aantal jaren lamelparket op vastgelijmd dus is dat de allerlaatste actie om dat eruit te slopen en nieuwe vloerverwarming aan te leggen.
[ Voor 8% gewijzigd door Tjeerd op 04-12-2023 14:20 ]
Dat hangt van jouw instelling af. Ik heb in oktober geen gas verbruikt, in november alleen op 29 en 30 november. Hier draaide de cv mee vanaf 2 graden, nu op 4 graden gezet.Farabi schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:29:
ik zie via mijn essent verbruiksmanager dat ik 3-4 m3 extra aan gas heb verbruikt op sommige dagen in november. is dit normaal? ik weet dat het een hele brede vraag is en dat het per situatie kan verschillen. vanaf welke graden draait de cv-ketel mee?
Je verbruik is afhankelijk van het warmteverlies van je woning en je behoefte aan een zekere mate van comfort. Dus is dat voor iedereen verschillend.Farabi schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:29:
ik zie via mijn essent verbruiksmanager dat ik 3-4 m3 extra aan gas heb verbruikt op sommige dagen in november. is dit normaal? ik weet dat het een hele brede vraag is en dat het per situatie kan verschillen. vanaf welke graden draait de cv-ketel mee?
Ik heb de bivalente temperatuur ingesteld op 3 graden. Dat voldoet. Tot die waarde kan de EA4 het wel aan. De aanwarmtijd is langer dan met CV. Vanaf die waarde stook ik continu 19 graden. Daarboven pas ik wel een nachtverlaging toe van 1 á 1,5 graden en is de stille modus actief in de nacht.
Mijn ervaring is dat door het bijschakelen van de CV de EA4 een stuk rustiger draait. Onder de 3 graden is het gasverbruik minimaal bij de huidige situatie. In november een paar dagen 1-2 m3. In de begindagen van december is dat 3-4 m3.
De keuze voor de EA4 is toentertijd een bewuste geweest. Dus er blijft een gasverbruik. De kosten, inclusief installatie en na aftrek van de subsidie, lagen op ca. € 2500. Ik houd mijn gasverbruik ook bij op mindergas.nl. Die voegt er de graaddagen aan toe. De gasbesparing die dat oplevert ligt boven de 85%. Ik ben daar zeer tevreden over.
Volgens mij moet je niet vergeten dat de EA4 een hybride systeem is. Laat het systeem verder gewoon z'n werk doen. Om CV en EA4 beter op elkaar af te stemmen, heb ik het vermogen van de ketel teruggebracht tot 30%.
grappig, we doen precies hetzelfde en het verbruik is ook hetzelfde. (continue 19 graden hier ook met een verbruik van 3-4 m3 op dit moment.)55martin schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:54:
[...]
Je verbruik is afhankelijk van het warmteverlies van je woning en je behoefte aan een zekere mate van comfort. Dus is dat voor iedereen verschillend.
Ik heb de bivalente temperatuur ingesteld op 3 graden. Dat voldoet. Tot die waarde kan de EA4 het wel aan. De aanwarmtijd is langer dan met CV. Vanaf die waarde stook ik continu 19 graden. Daarboven pas ik wel een nachtverlaging toe van 1 á 1,5 graden en is de stille modus actief in de nacht.
Mijn ervaring is dat door het bijschakelen van de CV de EA4 een stuk rustiger draait. Onder de 3 graden is het gasverbruik minimaal bij de huidige situatie. In november een paar dagen 1-2 m3. In de begindagen van december is dat 3-4 m3.
De keuze voor de EA4 is toentertijd een bewuste geweest. Dus er blijft een gasverbruik. De kosten, inclusief installatie en na aftrek van de subsidie, lagen op ca. € 2500. Ik houd mijn gasverbruik ook bij op mindergas.nl. Die voegt er de graaddagen aan toe. De gasbesparing die dat oplevert ligt boven de 85%. Ik ben daar zeer tevreden over.
Volgens mij moet je niet vergeten dat de EA4 een hybride systeem is. Laat het systeem verder gewoon z'n werk doen. Om CV en EA4 beter op elkaar af te stemmen, heb ik het vermogen van de ketel teruggebracht tot 30%.
Kan ik daaruit opmaken dat je alleen de parameter voor de bivalente temperatuur hebt aangepast naar 3 graden, en voor de rest alle instellingen af fabriek te hanteren?55martin schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:54:
[...]
Je verbruik is afhankelijk van het warmteverlies van je woning en je behoefte aan een zekere mate van comfort. Dus is dat voor iedereen verschillend.

Dan is daar de COP wellicht beter terug te vinden buiten de 4,5 bij 7 graden die Remeha opgeeft voor de EA4.
Wat ik me ook afvraag wat bv de COP bij 10 graden of meer is buiten, gaat die dan richting de 6?
Even terugkomend op mn 1e punt: het kan afhankelijk van de tarieven en dus de COP bij lage temperaturen soms wellicht nog wel interessanter zijn om wel gas te stoken (mits je geen (overschot) aan zonnepaneel opbrengst hebt)...
Ik had laatst nl. berekent dan onder een COP van 2,7 met mijn tarieven gas goedkoper was om te stoken...
[ Voor 6% gewijzigd door Captor op 04-12-2023 18:48 ]
Ik heb voldoende overschot van de zonnepanelen. De energieleverancier geeft daar maar een paar cent voor. Maar ik wil wel dat het systeem rustig blijft draaien. Zoals eerder vermeld, ben ik tevreden met wat ik bespaar. En het klimaat zal zich daar voorlopig wel bij aansluiten. Daar doen we het toch voor?
Wat bedoel je met rustig?55martin schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:33:
Maar ik wil wel dat het systeem rustig blijft draaien. Zoals eerder vermeld, ben ik tevreden met wat ik bespaar. En het klimaat zal zich daar voorlopig wel bij aansluiten. Daar doen we het toch voor?
Ik heb een EA4, ik heb de CP780 op 3 (weersafhankelijke regeling+ruimtecompensatie) en hybride regeling op kosten. Ik had constant 2 graden offset tussen thermostaat en ruimtetemperatuur. Ik heb vervolgens CP230 op 1.0 gezet (de helling van de stooklijn), waarmee de offset vrijwel weg is (dit komt doordat de ruimtecompensatie de veel te hoge aanvoertemperatuur met de originele CP230=1.9 reduceert evenredig met het verschil tussen ingestelde en gemeten ruimte temperatuur). Maar waar ik tegenaan loop is dat de EA4 buitenunit nu soms luidruchtig is met een forse tonale component, wat eerst niet zo leek te zijn, terwijl hij meestal nog lang niet op vol vermogen draait (het hele huis blijft onder de 1kW, ik heb nog geen losse meter voor de ELGA). Hij staat voor de gevel gewoon op de dikke rubbers op vaste grond en ik hoor hem dan binnen soms duidelijk (door het dubbel glas heen). In de slaapkamers is hij in de nacht ook hoorbaar, met een wat op en neer golvend bromgeluid (daarom heb ik zojuist de stille modus voor de nacht weer aangezet). Mijn vorige L/L WP (Daikin Ururu Sarara) was ook niet superstil, maar het geluid van deze EA4 lijkt niet heel acceptabel. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen over het geluid van de EA4 en hoe dat wellicht relateert uit de buiten omstandigheden en instellingen.
Interessante verbruiksgetallen. Ik had het idee dat mijn restverbruik de laatste week erg hoog was. Het is vergelijkbaar met wat wat jij ziet, als dat uiteindelijk leidt tot ~85% minder gas, dan ben ik tevreden (de voorspiegeling van de verkoper was positiever, maar daar had ik zo mijn twijfels bij). Ik had graag een unit gehad die een grotere reductie had kunnen halen en had daar ook wel meer voor willen neertellen, maar ik kon destijds alleen deze daadwerkelijk bestellen.
De vuistregel is 2% lagere COP per extra graad verschil tussen Tb en TaCaptor schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:25:
Ik snap van velen de gedachte om te proberen om geen gas te verbruiken met de EA. Maar wat is eigenlijk de COP van de EA bij bv. 0 graden (en aanvoertemp van bv. 35 graden). Van vele andere merken is hier veel van terug te vinden, bv. Mitsu. Maar van de EA is vrijwel geen info. Het is een toshiba unit en ik heb ooit in de EA facebook groep de exacte type nr's van toshiba teruggezien maar kan het nu niet meer vinden. Wie weet dat nog?
Dan is daar de COP wellicht beter terug te vinden buiten de 4,54 bij 7 graden die Remeha opgeeft voor de EA4.
Wat ik me ook afvraag wat bv de COP bij 10 graden of meer is buiten, gaat die dan richting de 6?
Even terugkomend op mn 1e punt: het kan afhankelijk van de tarieven en dus de COP bij lage temperaturen soms wellicht nog wel interessanter zijn om wel gas te stoken (mits je geen (overschot) aan zonnepaneel opbrengst hebt)...
Ik had laatst nl. berekent dan onder een COP van 2,7 met mijn tarieven gas goedkoper was om te stoken...
https://mr-airco.com/prod...r-units-van-30-t-m-55-kg/
Dit heeft het zware resoneren behoorlijk verminderd. Maar geluidloos? Nee, dat niet.
Klopt dat? Ik kom dan hierop uit maar kan het me niet voorstellen...BarryH schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:20:
[...]
De vuistregel is 2% lagere COP per extra graad verschil tussen Tb en Ta
Tb COP W35
7 4,5
6 4,41
5 4,32
4 4,24
3 4,15
2 4,07
1 3,99
0 3,91
-1 3,83
-2 3,75
-3 3,68
-4 3,60
-5 3,53
-6 3,46
defrosts komen er natuurlijk nog wel bijCaptor schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:02:
[...]
Klopt dat? Ik kom dan hierop uit maar kan het me niet voorstellen...
Tb COP W35
7 4,5
6 4,41
5 4,32
4 4,24
3 4,15
2 4,07
1 3,99
0 3,91
-1 3,83
-2 3,75
-3 3,68
-4 3,60
-5 3,53
-6 3,46
:fill(white):strip_exif()/f/image/OeU6ybfqMkLtEcuHx4T7cONK.png?f=user_large)
Je ziet ook dat de EA 6 veel beter presteert dan de EA 4 bij 2 graden. Dit verklaart ook voor een deel waarom de 6 minder klachten geeft en minder bij hoeft te stoken (los van de 2 kW extra)
[ Voor 26% gewijzigd door Pietje555 op 04-12-2023 19:22 ]
Ik heb van afgelopen jaar een heel seizoen per dag een gemiddelde COP (bepaald met geijkte meters - zowel voor warmte als voor elektriciteit). De stooklijn stond toen op 1.0 - D.w.z. 50 graden bij -10 en 35 graden bij 5 graden buiten. Dit is de grafiek van COP vs. buitentemperatuur (dus inclusief defrosts):Captor schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:02:
[...]
Klopt dat? Ik kom dan hierop uit maar kan het me niet voorstellen...
Tb COP W35
7 4,5
6 4,41
5 4,32
4 4,24
3 4,15
2 4,07
1 3,99
0 3,91
-1 3,83
-2 3,75
-3 3,68
-4 3,60
-5 3,53
-6 3,46
/f/image/tZTi7eKYNqli7g8o7314d0QW.png?f=fotoalbum_large)
Deze zomer heeft het afgiftesysteem een upgrade gekregen met ventilatoren. Stooklijn staat nu op 0.5 - meer vergelijkbaar met vloerverwarming. Nog geen heel stookseizoen - maar al wel een idee op basis van de dagen tot nu toe (blauwe punten):
/f/image/c8DlepVkBQM8EmfA2h0QyChu.png?f=fotoalbum_large)
De COP hangt dus vrij fors af van het afgiftesysteem. Maar eigenlijk bij alle temperaturen is verwarmen met de warmtepomp voordeliger en met minder CO2-uitstoot. Ook met alleen radiatoren. Ik heb de warmtepomp wel veel op de stille modus staan - dat scheelt met name wel iets bij lage temperaturen ivm minder defrosts.
[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 04-12-2023 19:26 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/sjca3jG0oh5t24mnvqYTN2bA.png?f=user_large)
Als ik dan de berekening gebruik van deze site: https://aardgasvrij.niben...warmtepomp-in-cop-of-scop
Kom ik in mijn situatie op een omslagpunt van rond de 2,4 COP. Dus onder de -2 kan ik beter gas stoken (heb nl. geen overschot zonnepanelen stroom).
[ Voor 20% gewijzigd door Captor op 04-12-2023 20:12 ]
Het is maar voor t idee, en zal idd zeker niet kloppen, dat is ook het probleem van Remeha/Toshiba. Dat ze die data niet gewoon ergens hebben staan.JBtL schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:46:
@Captor Die COP bij -6 klopt zeker niet. Je kan het niet zo doortrekken omdat de COP bij 2/35 inclusief defrosts is, en die bij 7/35 niet.
Maar ik was gewoon benieuwd. Ik heb nu gewoon CP000 op 4 graden staan en alles draait verder super nu, zeker wil ik het zo optimaal en goedkoop mogelijk als kan maar het moet ook gewoon comfortabel zijn....
Maar waar staat dat die COP bij 2/35 (uit de remeha documententen) inclusief defrosts is? Ik denk juist eerder zonder. Ze willen normaal gesproken de meest rooskleurige data bekend maken....
Maar als iemand een tabel kan maken die wel klopt, be my guest
[ Voor 19% gewijzigd door Captor op 04-12-2023 20:23 ]
Maarja, hoe zat het ook alweer?
Ik had om te testen de HP000 en HP050 tijdelijk van -10 op 2 graden gezet om te kijken wat het zou doen met het verbruik en het gedrag van de wp.
Het systeem pendelde tot 24 november niet of nauwelijks (Tado opentherm) zonder gasverbruik. wel 25 tot 30kwh per dag aan verbruik)
Na de 24e ging de wp dus gas bijstoken tot 10m3 per dag. cv pendelde toen en de wp bleef strak 800w draaien.
Ik had niet het idee dat ik de volle 6kw zo optimaal gebruikte en heb dit jaar nog 1000Kwh over en wilde dus alles weer terug zetten naar vanouds.
HP000 en HP050 nu op -6 gezet. Vandaag is het 3 graden en de ketel blijft een klein beetje gas verbruiken (1m3per dag) en de wp is enorm aan het pendelen tussen 800 en 200w en het huis blijft 1 grade onder de ingestelde temperatuur.
Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Donderdagochtend 16 graden beneden.
Service monteur langs geweest, blijkbaar kan mijn cv (12 jaar oud) toch niet moduleren met de Ace..... Cv staat nu op x3 on/off
Service monteur had het druk met storingen, dus had niet veel tijd om alles na te lopen. Komt nog wel terug.
En nu werkt het met een domme cv. Ik heb zelf het één en ander aangepast vooral ivm vloerverwarming benedenverdieping die ik liever rond de 30/35 wel houden. Maar ook aan de cv mbt hoge aanvoertemperatuur.
Ik heb ruimte regeling ingesteld en tot 3,5 graden wordt de cv niet aangesproken omdat tot die temperatuur het wel werkte.
Hebben meer mensen een on/off situatie met de cv?
En is het niet verstandiger om de hybride warmtepomp uit te gaan omdat er koudere aanvoertemperatuur binnenkomt?
Niet wat ik had verwacht, ik overweeg nu een nieuwe cv ketel om iig wel te kunnen spelen met stooklijnen. Want tot het vriespunt wil ik best spelen met aanvoertemperatuur vloerverwarming.
[ Voor 8% gewijzigd door vandordten op 05-12-2023 13:46 ]
Ik zou graag wat hulp hebben bij mijn parameters om optimaal gebruik te maken van mijn Elga Ace 4kwh warmtepomp.
Mijn 2-onder-1 kap huis uit 1980 is niet optimaal geisoleerd, en ik maak alleen gebruik van radiatoren en een convectorput. Mijn thermostaat eTwist staat op 20 graden en in de nacht (21:30 tot 6:00) op 19 graden.
Regeling staat op WAR, maar zou dit ook op ruimteregeling kunnen? Aangezien ik alleen in de woonkamer (badkamer een beetje) comfort zoek?
CP230 stooklijn: 1,7
CP000 aanvoertemp: 70
HP000 wanneer CV aan: 4 graden
HP069 pompsnelheid: 12 liter
HP030 hoelang warmtepomp voordat backup begint: 60 minuten
Nu is het zo dat ik met deze instellingen mijn huis (woonkamer 55m²) wel voldoende warm krijg. Maar aan welke parameters zouden jullie sleutelen voor het meest rendement van de warmtepomp met zo min mogelijk gas te verbruiken? Of zouden jullie iets totaal anders instellen?
Hoor het graag.
Wellicht even een eigen topic openen met een complete beschrijving en daarheen linken.vandordten schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:35:
Tot vorige week woensdag werkte alles bij mij perfect.
Donderdagochtend 16 graden beneden.
Service monteur langs geweest, blijkbaar kan mijn cv (12 jaar oud) toch niet moduleren met de Ace..... Cv staat nu op x3 on/off
Service monteur had het druk met storingen, dus had niet veel tijd om alles na te lopen. Komt nog wel terug.
En nu werkt het met een domme cv. Ik heb zelf het één en ander aangepast vooral ivm vloerverwarming benedenverdieping die ik liever rond de 30/35 wel houden. Maar ook aan de cv mbt hoge aanvoertemperatuur.
Ik heb ruimte regeling ingesteld en tot 3,5 graden wordt de cv niet aangesproken omdat tot die temperatuur het wel werkte.
Hebben meer mensen een on/off situatie met de cv?
En is het niet verstandiger om de hybride warmtepomp uit te gaan omdat er koudere aanvoertemperatuur binnenkomt?
Niet wat ik had verwacht, ik overweeg nu een nieuwe cv ketel om iig wel te kunnen spelen met stooklijnen. Want tot het vriespunt wil ik best spelen met aanvoertemperatuur vloerverwarming.
Schot voor de boeg: je hebt je gasketel pas nodig (Voor verwarmen) bij een lage temperatuur. Dus maar beperkt aantal uren per jaar. Geen geld in stoppen. Gewoon # uren per jaar dat je hem nodig hebt minimaliseren.
/f/image/iIZzCpvmsaprglAwLsfQ30WT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/asogQVM0S5jf71N0rIx39BQL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door jan911 op 05-12-2023 19:22 . Reden: Toevoegen ]
maar niet wordt bijgeschakeld door de EA.
stap 1: instellingen opschrijven en nalezen wat ze ongeveer zijn.
stap 2: parameters die aangeven wanneer de gasketel mag gaan helpen en of dat dan ELGA en ketel samen is of ketel neemt het over, hier melden
stap 3: EA instellen op ketel neemt het over bij 4 graden en doet het dan stand alone
stap 4: als dit werkt (en het weer warm genoeg wordt), gaan experimenteren om uit te vogelen hoe de ketel pas bij een lagere temperatuur kan bijspringen en het toch warm genoeg blijft/wordt.
Hi,BlueSS50 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:24:
Heb eind november weer zitten pielen aan een goed werkend systeem... (wilde het nog beter maken)
Maarja, hoe zat het ook alweer?
Het systeem pendelde tot 24 november niet of nauwelijks (Tado opentherm) zonder gasverbruik. wel 25 tot 30kwh per dag aan verbruik)
Ik heb sinds kort ook een Elga Ace 4 Kw i.c.m. mijn reeds aanwezige Tado-thermostaat. Advies van Tado was om deze via aan/uit te schakelen. Ik zie echter dat jij OpenTherm gebruikt. Is dat een bewuste keuze?
Ik begrijp namelijk dat dan modulatie via OpenTherm en de eigen stooklijn elkaar gaan tegenwerken (?).
Ik moet zeggen dat ik de aan/uit regeling wel vreemd vind want dan weet de Elga dus eigenlijk niet hoe hard ie moet gaan draaien (of alleen op basis van aanvoer/retour temperatuur).
Gewoon zelf doen zonder de service monteur: In ieder geval het diagnose deel. Dan eventueel in overleg met de servicemonteur de instellingen aanpassen.jan911 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:56:
Dank je wel BarryH, super voor je snelle reactie. Ik ga er mee aan de slag met de service monteur. Je hoort tzt van mij.
een paar voordelen:
1/ Hij hoeft niet te komen, dus minder werk voor hem en jij bent sneller geholpen
2/ Je gaat het zelf begrijpen en kan instellen op "optimaal" in plaats van "weet zeker dat ie het altijd doet"
De stooklijn baseert zich op de buitentemperatuur; hoe kouder hoe harder hij gaat draaien. Pomp moduleert wanneer de aanvoer temperatuur bij de doel temperatuur (aan de hand van de stooklijn) in de buurt komtbikermouse schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:57:
[...]
Hi,
Ik heb sinds kort ook een Elga Ace 4 Kw i.c.m. mijn reeds aanwezige Tado-thermostaat. Advies van Tado was om deze via aan/uit te schakelen. Ik zie echter dat jij OpenTherm gebruikt. Is dat een bewuste keuze?
Ik begrijp namelijk dat dan modulatie via OpenTherm en de eigen stooklijn elkaar gaan tegenwerken (?).
Ik moet zeggen dat ik de aan/uit regeling wel vreemd vind want dan weet de Elga dus eigenlijk niet hoe hard ie moet gaan draaien (of alleen op basis van aanvoer/retour temperatuur).
OpenTherm doet dit op basis van de binnentemperatuur - stooklijn vervalt daarbij. Uiteindelijk hangt het af van de thermostaat hoe goed of slecht hij dit doet. Naregeling in combinatie met OpenTherm is niet makkelijk in te stellen, wellicht is dat de achtergrond van het tado advies
Ik heb in het begin mijn Elga aan laten sturen door mijn tado thermostaat, via aan / uit, en door tado support wat parameters laten aanpassen, maar was niet tevreden met het resultaat. De Elga was idd meer bezig met aan /uit schakelen en draaide voor mijn gevoel niet prettig. Heb toen via marktplaats goedkoop een eTwist op de kop getikt, en die regeld de Elga wel beter. Jammer, jaren met de tado gewerkt maar sinds de installatie van de warmtepomp was het voor mij geen goede oplossing. Wat dat betreft loopt tado achter een is niet de beste oplossing meer. Tegenwoordig hebben ze wel een soort van warmtepomp gateway, die de Elga nog niet ondersteund, van rond de 300 euro, met een of ander abonnement voor dynamische contacten erbij, voor mij niet meer interessant. Ik gebruik nog wel de tado knoppen, als losse sturing, maar die ga ik ook een keer vervangen.bikermouse schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:57:
[...]
Hi,
Anoniem: 1839042
Ik heb iets soortgelijks met de 6kW. Door de installateur ingesteld op WAR+, op een koude dag begon de backup (gas) als een malle te stoken. Temperatuur ingesteld op 18 maar hij bleef gewoon doorverwarmen naar 19,5-20. Daaropvolgend de instelling op 'Ruimteregeling' gezet, de kamertemperatuur is nu altijd net onder of op de ingestelde temperatuur. Temperatuur staat altijd op 18 graden, de enige 'verstoring' is de houtkachel 's avonds.Petry33 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:55:
Ik heb een vraag over de regeling van de Remeha Elga Ace 4kW.
Als ik onder CP780 de regeling "Ruimte + Buiten" kies wordt de CV te veel bijgestuurd, wordt te weinig rekening gehouden met de ingestelde temp in het programma: het wordt te warm. (Dit rond 0⁰ buitentemp).
Als ik de optie "Ruimteregeling" kies (mijn voorkeur) wordt te weing CV bijgestuurd en duurt opwarmen erg lang.
Wat kan ik doen.
Ik heb hier vorige week (voordat ik dit topic ontdekte) al met @mkleinman over gemaild. Hieronder mijn bericht, wellicht leuk/leerzaam voor wat context in dit topic:
Opstelling:Hallo Martin,
Via Google kwam ik bij jouw blog terecht over de instellingen die je hebt toegepast op jouw Elga Ace.
Nu zijn wij sinds april dit jaar in het bezit van eenzelfde hybride warmtepomp + 50 liter buffervat + Remeha Etwist thermostaat, we hebben dus nog geen volledig stookseizoen meegemaakt. Desondanks ben ik aan het kijken wat ik mogelijk zou kunnen aanpassen om optimaal gebruik te kunnen maken van de Elga Ace.
Korte situatieschets: het betreft een vrijstaande woning uit 1850 met een geïsoleerde kap en deels voorzien van spouwmuurisolatie. In de ruimtes waar wordt gestookt is dubbele beglazing aanwezig. Er wordt alleen op de benedenverdieping actief gestookt, ruimtes op de bovenverdieping blijven zonder actief stoken warm genoeg als slaapvertrek (15-17 graden)
De woning is voorzien van 20 zonnepanelen dus het liefst stook ik zoveel mogelijk op elektriciteit. 's Avonds verwarmen wij vaak met een houtkachel waardoor de warmtepomp enkele uren niets doet. (er wordt geen gebruik gemaakt van de 'haardstand' op de thermostaat)
Voor zover ik weet heeft de installateur geen aanpassingen gedaan aan de instellingen van de warmtepomp, fabrieksinstellingen zijn hier dus het uitgangspunt.
Wat mij opvalt is het volgende:
Boven een graad of 7 doet de Elga Ace eigenlijk alle verwarming zelfstandig zonder gebruik te maken van de backup.Uit jouw blog vielen mij drie instellingen op die ik mogelijk zou kunnen proberen:
- Het systeem lijkt redelijk direct/abrupt te reageren op warmtevraag, de backup komt al snel in werking bij lagere buitentemperaturen (~+5-7)
- Op een dag als vandaag met een buitentemperatuur van +2 lijkt het (gezien het verbruik volgens de P1 meter) alsof de backup aan een groot deel van de warmtevraag moet voldoen. (er is wel gasverbruik maar minder elektriciteitsverbruik dan op warmere dagen waar de backup niet in werking treedt)
- Op deze dag valt het mij ook op dat de thermostaat aangeeft dat het +19,5 is in de woonkamer, en het systeem blijft verwarmen ondanks dat de ingestelde temperatuur +18 is. (+18 hebben wij vooralsnog 24u per dag ingesteld staan)
- WAR(+) omzetten naar ruimteregeling om zo te regelen met de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt (de woonkamer is een prima ijkpunt als basistemperatuur voor de andere ruimtes)
- HP000 temperatuur verlagen waardoor de Elga Ace langer alleen moet werken
- Tijdsduur bivalente werking verlengen waardoor de Elga Ace langer alleen moet proberen de woning te verwarmen.
- Elga Ace 6kW
- Intergas HRE Kombi Kompakt
- Remeha eTwist
- 50L buffervat
- CP780: ruimteregeling
- HP000: 5 graden
- HP030: 0 (tijdelijk geprobeerd op 75 minuten maar het systeem had langer (te lang m.i.) nodig om op te warmen op een koude dag)
- HP061: Geen
Wat ik nog ga proberen is de aanvoertemperatuur verlagen (huis is voorzien van lage temperatuur radiatoren) Volgens mij staat deze temperatuur nu in de ketel en WP op 70 graden. Wat ik hiermee wil bereiken is een constanter gebruik en wellicht minder inzet van de backup.
Grootste game changer tot nu toe was de omzetting van WAR+ naar Ruimteregeling. Zonder deze aanpassing was ik echt gaan twijfelen aan het nut van de WP bij temperaturen lager dan +-3 graden.
Ik zie wat vreemds nu het koud is en mijn gasketel af en toe moet bijspringen. Ik zie dat die op gezette tijden aangaat voor precies 2 minuten. Dat lijkt met niet echt wenselijk en ook niet echt nuttig qua verwarming. Ik zie op die momenten ook geen verhoging van de aanvoertemperatuur -- ik zie zelfs een tijdelijke verlaging! (misschien om dat er nog koud water uit de gasketel leidingen bij het andere warmere water wordt gemengd?
Heel raar. Hier wat grafieken om het te verduidelijken:
/f/image/fmkj20xp8HK0Gqbnk2TjHhDS.png?f=fotoalbum_large)
Zie de 'gas' kolom en de smalle streepjes op gezette tijden.
/f/image/BmDizLUcSsBf0cQSzszxGJof.png?f=fotoalbum_large)
Ingezoomed, je ziet dat het 1x per uur voorkomt, regelijk consistent. En ertussen wat periodes waar de ketel wat langer bijspringt.
/f/image/qIq4Dt3auYfS4Prt3oZHrO5G.png?f=fotoalbum_large)
Hier is duidelijk te zien dat een langere periode van 'gasketel aan' de aanvoertemperatuur omhoog stuwt. Heel mooi. Maar dan die korte periodes! De aanvoertemp gaat omlaag. Heel raar, en nutteloos, en uiteindelijk ook niet zo goed voor de pomp van de ketel, lijkt me.
Heeft iemand anders dit ook? En/of enig idee hoe ik hier vanaf kom? Zijn dit defrosts? (het gebeurt ook boven het vriespunt)
Mijn stooklijn staat op 0.6. Temperatuur waaronder de WP mag bijspringen staat op 3 graden. En tijd voordat de ketel bijspringt staat op 30 minuten. Regelstrategie staat op kosten.
Bedankt!
Ik ben geen installateur of expert, maar het lijkt mij dat om warmte uit koude buiten lucht te halen (zelfs bij 3 graden) met een buitenunit, dat daar dus weer koudere lucht uit komt, die er voor kan zorgen dat een gedeelte van de buitenunit kan bevriezen. En dat kan dan weer ontdooit worden door de defrost mode even aan te spreken.bastiaant schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:02:
Heeft iemand anders dit ook? En/of enig idee hoe ik hier vanaf kom? Zijn dit defrosts? (het gebeurt ook boven het vriespunt)
Bedankt!
Waar ik eigenlijk ook geïnteresseerd ben is hoe jij die extra data uit de Elga haalt. Ik begrijp via een GTW-08 gateway, is dat een module die er standaard al in zit, of moet die los besteld worden? En kan de data dan ook met Home Assistant uitgelezen worden?bastiaant schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:01:
@ardvark99 dat klinkt logisch. Dank voor de uitleg!